Warmtepompboiler topic (WPB) deel 2 Vorige deel Overzicht

Pagina: 1 ... 57 ... 113 Laatste
Acties:

Onderwerpen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• flippy
  • Registratie: December 2001
  • Niet online

flippy

Alle rechten voorbehouden.

redah schreef op zaterdag 9 september 2023 @ 12:50:
Het is zo ver, over enkele weken wordt een warmtepomp geïnstalleerd. Sinds 2019 heb ik een Atlantic Explorer V4 die het huis van sww voorziet. Maar omdat de warmtepomp nu het werk van de cv over gaat nemen, lijkt dit het moment om 'van het gas af' te gaan. Nu twijfel ik nog over wat zaken. Het water dat de Explorer maakt wordt eigenlijk alleen voor douchen en de wastafel op de badkamer gebruikt. In de keuken staat een Quooker, en verder zijn er eigenlijk geen warm water punten in huis.

Nu levert de Explorer natuurlijk niet continu 60 graden aan warm water tijdens douchen, en op dit moment gaat het water nog door de cv-ketel die (weliswaar minimaal) bij verwarmt tot aan 60 graden. Ik realiseer me dat de thermostaat van de douche er vervolgens weer koud water bij mengt, maar ik wilde een koude douche voorkomen.

Nu de cv-ketel weg gaat twijfel ik dus, en vraag ik jullie mening. Heeft het toegevoegde waarde om een (kleine, want geen ruimte voor krachtstroom) elektrische doorstromer achter de Explorer te plaatsen om de temperatuur in ieder geval zo lang mogelijk boven de 40 graden te houden? Heeft iemand dit al gedaan?
wat is de hele gedachtengang met 60 graden water en de gasketel of een doorstroomverwarmer ertussen? waarom heb je 60 graden nodig om te douchen? meeste mensen hebben de douche ergens rond de 40 of lager staan om niet in een brandwondencentrum te belanden....

[ Voor 3% gewijzigd door flippy op 09-09-2023 13:24 ]

wat een geheim agent toch allemaal niet moet doen om incognito op zijn werk te verschijnen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• redah
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 08:34
de Peer schreef op zaterdag 9 september 2023 @ 13:07:
Wat is het probleem dat je op wilt lossen? Ben je bang dat de Explorer niet genoeg warm water voor je kan maken?

Hij levert juist wel (bijna) continu water van 60 graden als je hem daar op instelt. Alleen de laatste beetjes zijn lauw.
Ik heb een 200l V4, zonder extra warmtewisselaar. De temperatuur staat ingesteld op 62 graden. Maar zodra hier water uit getapt wordt, loopt de temperatuur van het uitstromende water van de Explorer toch langzaam terug? Ik zie in ieder geval dat het gasverbruik van mijn cv-ketel toeneemt naarmate het douchen langer duurt (met meerdere mensen kan er best 30-45 minuten sww-vraag zijn). Ik ging er van uit dat dit komt omdat het inkomende water langzaam aan steeds kouder wordt.
flippy schreef op zaterdag 9 september 2023 @ 13:23:
wat is de hele gedachtengang met 60 graden water en de gasketel of een doorstroomverwarmer ertussen? waarom heb je 60 graden nodig om te douchen? meeste mensen hebben de douche ergens rond de 40 of lager staan om niet in een brandwondencentrum te belanden....
Dit was nog voordat er bijv. een Quooker was, en dan wilde ik echt wel af en toe heet water uit de keukenkraan hebben. Dadelijk is een 'douchetemperatuur' prima, vandaar dat ik dacht aan een minimumtemperatuur van 40 graden. Ik kan moeilijk inschatten hoe snel de Explorer op een 'kritiek' temperatuurniveau komt, vandaar mijn twijfel en vraag.

Als de douche koud gaat worden ga ik ruzie krijgen hier. O-)

[ Voor 32% gewijzigd door redah op 09-09-2023 13:27 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• flippy
  • Niet online

flippy

redah schreef op zaterdag 9 september 2023 @ 13:25:
[...]

Ik heb een 200l V4, zonder extra warmtewisselaar. De temperatuur staat ingesteld op 62 graden. Maar zodra hier water uit getapt wordt, loopt de temperatuur van het uitstromende water van de Explorer toch langzaam terug? Ik zie in ieder geval dat het gasverbruik van mijn cv-ketel toeneemt naarmate het douchen langer duurt (met meerdere mensen kan er best 30-45 minuten sww-vraag zijn). Ik ging er van uit dat dit komt omdat het inkomende water langzaam aan steeds kouder wordt.
en hoe is dat een probleem? je douchekraan mengt het gewoon vast tot de ingestelde temperatuur. dus er word gewoon steeds minder koud water bijgemengd door de thermostaatkraan. dat is juist het hele punt van dat ding om zulke varaities op te vangen zoda tje niet onder de douche weg hoeft te springen als iemand de wc doortrekt.

zelfs 50 graden is nog zat in een keuken.

niet vergeten dat de meeste variate van het koude water komt. dat water van de straat is ook erg koud.

ik merk er bij mijn exporer helemaal niks van.

[ Voor 14% gewijzigd door flippy op 09-09-2023 13:30 ]

wat een geheim agent toch allemaal niet moet doen om incognito op zijn werk te verschijnen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• de Peer
  • Registratie: Juli 2002
  • Nu online

de Peer

under peer review

redah schreef op zaterdag 9 september 2023 @ 13:25:
[...]

Ik heb een 200l V4, zonder extra warmtewisselaar. De temperatuur staat ingesteld op 62 graden. Maar zodra hier water uit getapt wordt, loopt de temperatuur van het uitstromende water van de Explorer toch langzaam terug? I
Bij mij niet hoor. Waarom zou het terug lopen?
En als het wel zo zou zijn, wat is dan het probleem?

[ Voor 6% gewijzigd door de Peer op 09-09-2023 13:29 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• redah
de Peer schreef op zaterdag 9 september 2023 @ 13:28:
Bij mij niet hoor. Waarom zou het terug lopen?
Omdat er tegelijkertijd koud water de boiler in stroomt? Ik snap dat dit niet 1 op 1 mengt, maar het enige dat ik observeer is dat de cv-ketel steeds meer gas verbruikt naarmate de douchebeurten langer duren. Ik heb geen temperatuursensor in de leiding van de wpb om het continu te monitoren, dus mijn conclusie was dat de cv-ketel dan kouder water krijgt, aangezien de sensor in de cv-ketel bepaalt of en hoeveel hij bij verwarmt.
de Peer schreef op zaterdag 9 september 2023 @ 13:28:
En als het wel zo zou zijn, wat is dan het probleem?
Stel het zakt onder de 30 graden, zoals met ouderwetse boilers het geval was: Dan heb ik ruzie als iemand wil douchen en het niet 'kan'. Vandaar.

Maar goed, ik heb het aan de reacties te zien overduidelijk bij het verkeerde eind.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• RichieB
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 09:20
@redah Het koude water komt onderin de boiler erbij. Dat blijft daar door de gelaagdheid. Doet water bovenin koelt daar nauwelijks door af. Wat je zou kunnen overwegen is een hercirculatiepomp die tijdens het verwarmen het water mengt. Dan heb je namelijk alle 200L op 50 °C als hij af slaat ipv het stuk onder de sensor dat kouder blijft. De hercirculatiepomp zet je niet aan tijdens het douchen, anders zal het koude water onderin wel meteen gemengd worden met het nog warme bovenin.

Panasonic WH-MDC09J3E5, Atlantic Explorer V4 270C, 57x PV 23115 Wp

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• de Peer
  • Nu online

de Peer

under peer review

redah schreef op zaterdag 9 september 2023 @ 13:34:
[...]

Omdat er tegelijkertijd koud water de boiler in stroomt? Ik snap dat dit niet 1 op 1 mengt, maar het enige dat ik observeer is dat de cv-ketel steeds meer gas verbruikt naarmate de douchebeurten langer duren. Ik heb geen temperatuursensor in de leiding van de wpb om het continu te monitoren, dus mijn conclusie was dat de cv-ketel dan kouder water krijgt, aangezien de sensor in de cv-ketel bepaalt of en hoeveel hij bij verwarmt.

[...]

Stel het zakt onder de 30 graden, zoals met ouderwetse boilers het geval was: Dan heb ik ruzie als iemand wil douchen en het niet 'kan'. Vandaar.

Maar goed, ik heb het aan de reacties te zien overduidelijk bij het verkeerde eind.
Als het onder de 30 graden zakt dan is dus vrijwel alle warmte uit je boiler en heb je de volledige capaciteit gebruikt. Als die niet toereikend is kun je dat accepteren, een grotere boiler kopen of inderdaad met een doorstroomverwarmer gaan werken.
in het ideale scenario koop je de boiler direct met de benodigde capaciteit om dit te voorkomen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• redah
de Peer schreef op zaterdag 9 september 2023 @ 13:50:

Als het onder de 30 graden zakt dan is dus vrijwel alle warmte uit je boiler en heb je de volledige capaciteit gebruikt. Als die niet toereikend is kun je dat accepteren, een grotere boiler kopen of inderdaad met een doorstroomverwarmer gaan werken.
in het ideale scenario koop je de boiler direct met de benodigde capaciteit om dit te voorkomen
Wellicht nog een domme vraag dan: Ik zie dat jij jouw wpb een stuk lager instelt. Zorg het instellen van een lagere temperatuur in de wpb er niet voor dat het 'bruikbare water' (dat uit de douche komt dus) niet sneller op is?

Misschien klopt mijn redenatie weer niet, maar: Stel je hebt de douchethermostaat op 40 graden staan. Als de douchethermostaat meer koud water bij mengt omdat de aanvoer temperatuur hoog is, gebruikt hij minder van het warme water (immers, er kan maar x liter per minuut door n douchekop), en heb je effectief dus 'meer' 30-40 graden water? 200liter 60 graden + x liter koud water, ipv 200 liter 40 graden waar niks meer bijgemengd wordt, toch?

Het gaat me dan even niet om de energiezuinigheid of iets dergelijks, maar je kunt dan langer douchen toch?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• de Peer
  • Nu online

de Peer

under peer review

redah schreef op zaterdag 9 september 2023 @ 14:12:
[...]

Wellicht nog een domme vraag dan: Ik zie dat jij jouw wpb een stuk lager instelt. Zorg het instellen van een lagere temperatuur in de wpb er niet voor dat het 'bruikbare water' (dat uit de douche komt dus) niet sneller op is?

Misschien klopt mijn redenatie weer niet, maar: Stel je hebt de douchethermostaat op 40 graden staan. Als de douchethermostaat meer koud water bij mengt omdat de aanvoer temperatuur hoog is, gebruikt hij minder van het warme water (immers, er kan maar x liter per minuut door n douchekop), en heb je effectief dus 'meer' 30-40 graden water? 200liter 60 graden + x liter koud water, ipv 200 liter 40 graden waar niks meer bijgemengd wordt, toch?

Het gaat me dan even niet om de energiezuinigheid of iets dergelijks, maar je kunt dan langer douchen toch?
Klopt helemaal wat je zegt. Hoe lager de temperatuur in de Wpb, des te korter kun je warm douchen.

Een reden om de wpb niet op 62 graden in te stellen is de onzuinigheid.

35 graden is voor ons prima in de zomer. Met 200 liter van 35 graden kunnen wij bijna 40 minuten lang douchen. Daar hebben we zelfs genoeg aan voor 2 dagen of langer.

[ Voor 10% gewijzigd door de Peer op 09-09-2023 14:26 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• hansvk
  • Registratie: Januari 2010
  • Laatst online: 09:54
@redah Hier sinds een maand dezelfde WPB in gebruik. Ingesteld op 46 graden, we zijn met twee personen. Mijn vrouw doucht vaak wat langer (o.a. lang haar wat een paar keer moet worden uitgespoeld). We hebben een regendouche, dus niet echt zuinig. Tot nu toe nog nooit zonder warm water gezeten. Verwarmingsperiode ingesteld van 11.30 - 19.30 uur.

PV 3520Wp - WP Itho Amber 95 - WPB Atlantic Explorer V4 200L - gasloos sinds aug 2023

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• flippy
  • Niet online

flippy

redah schreef op zaterdag 9 september 2023 @ 14:12:
[...]

in aanvulling wat hierboven word gezegt denk ik dat hier gewoon een (irrationele) angst is om zonder warm water te komen zitten en allemaal dure acties aan het ondernemen bent om die angst proberen weg te nemen. stoken op het maximum wat de boiler kan en dan ook nog eens de gasketel erbij is gewoon dubbelop geld weggooien. een douchebeurt zal bijzonder duur zijn in jouw huishouden met een opstelling zoals dit.

ik zou eerst eens proberen die gasketel gewoon uit te zetten zodat je kan "ervaren" dat er eigenlijk helemaal niks aan de hand is. gewoon de stekker eruit en klaar. ik neem tenminste aan dat je deze dagen niet bijster veel aan het stoken bent...

zelfs met 50 graden of minder kan je rustig 30 minuten douchen zonder enige vermindering van comfort zoals hierboven ook al word aangehaal en ik kan onderscrijhven.
en terwijl je aan het doucen bent is de boiler al weer bezig met bijtrekken dus zonder water komen te zitten moet je wel wat moeite voor doen.

[ Voor 12% gewijzigd door flippy op 09-09-2023 16:34 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Sebazzz
  • Registratie: September 2006
  • Laatst online: 13-09 15:32

Sebazzz

3dp

hansvk schreef op vrijdag 8 september 2023 @ 16:32:
[...]

Ik heb nu een maand een Atlantic Explorer v4 200 in gebruik met een ingestelde temperatuur van 46 graden. De druk is prima en niet anders dan toen de watertemperatuur 62 graden was na een legionella run.
Waarom zou de druk significant anders zijn? Het wordt gewoon bepaald door het waterleidingbedrijf.

[Te koop: 3D printers] [Website] Agile tools: [Return: retrospectives] [Pokertime: planning poker]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• hansvk
Sebazzz schreef op zaterdag 9 september 2023 @ 16:53:
[...]

Waarom zou de druk significant anders zijn? Het wordt gewoon bepaald door het waterleidingbedrijf.
En door bochten, terugstroombeveiliging, leidinglengte, leidingdiameter etc.

PV 3520Wp - WP Itho Amber 95 - WPB Atlantic Explorer V4 200L - gasloos sinds aug 2023

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sebazzz

Sebazzz

3dp

hansvk schreef op zaterdag 9 september 2023 @ 18:11:
[...]
En door bochten, terugstroombeveiliging, leidinglengte, leidingdiameter etc.
Significant ;)

[Te koop: 3D printers] [Website] Agile tools: [Return: retrospectives] [Pokertime: planning poker]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hansvk
Ca. 0,5 bar voor een terugstroombeveiliging lijkt me al significant.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• natural colour
  • Registratie: April 2022
  • Laatst online: 10:16
Opvoer hoogte speelt ook een significante rol.

20x JA Solar 6.9KW; Fronius Symo 7.0; Panasonic 7H Mono; Atlantic Explorer V4; https://www.astrobin.com/users/naturalcolor/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Maximusss
  • Registratie: September 2013
  • Laatst online: 30-11-2024
Dankzij dit topic v4 270l C aangeschaft, alles mooi aangesloten, nu zit ik alleen in dubio mbt de lucht afvoer, zouden jullie die via het dak doen middels eerder genoemde ubbink ventus geisoleerd, of via twee verschillende zijmuren? (Boiler staat in mijn bijkeuken met platdak, vandaar dat ik beide zou kunnen doen) Zijn er prestatieverschillen als je één van beide opties kiest?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Jim423
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 10:36
Via de zijmuur zal minder weerstand geven lijkt mij.
Ook hoef je dan het dak niet te branden. Maar er zijn geen grote verschillen.

AMD Ryzen 5800X - 32GB DDR4 Corsair RGB - XFX 6900XT - Panasonic HIT 990Wp - AE200L WPB met cv-ondersteuning

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• rogerisp
  • Registratie: Augustus 2011
  • Laatst online: 11-09 23:36
Maximusss schreef op dinsdag 12 september 2023 @ 09:34:
Dankzij dit topic v4 270l C aangeschaft, alles mooi aangesloten, nu zit ik alleen in dubio mbt de lucht afvoer, zouden jullie die via het dak doen middels eerder genoemde ubbink ventus geisoleerd, of via twee verschillende zijmuren? (Boiler staat in mijn bijkeuken met platdak, vandaar dat ik beide zou kunnen doen) Zijn er prestatieverschillen als je één van beide opties kiest?
Dus je draait nu binnen-binnen?
Ik draai ook binnen-binnen. Ik was ook van plan leidingen naar buiten te brengen i.v.m. geluid, heb dat uiteindelijk niet gedaan, vind het geluid heel erg meevallen, niet meer dan de warmtepompdroger. En ik laat de v4 200l C verwarmen op momenten dat dit het minst storend is. De inhoud van de bijkeuken moet dan wel minimaal 20 m3 zijn, je merkt wel temperatuurdaling, je onttrekt de energie aan de woning.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RichieB
Ik heb mijn WPB nu op 50 graden staan en laat hem verwarmen in de middag. 's Ochtends na douchen is het water dan nog zo'n 45 a 46 °C en gaat hij weer verwarmen naar 50. Dat kost 1,5 kWh. Gisteren had ik een legionellarun naar 62 °C wat 2,8 kWh kostte . Nu (na het douchen) is het water nog 55 °C. Dus vanmiddag slaat hij niet aan.

Aangezien 2 x 1,5 kWh meer is dan 2,8 kWh kan ik toch beter elke 2 dagen naar 62 °C verwarmen of mis ik iets?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• de Peer
  • Nu online

de Peer

under peer review

RichieB schreef op dinsdag 12 september 2023 @ 10:56:
Ik heb mijn WPB nu op 50 graden staan en laat hem verwarmen in de middag. 's Ochtends na douchen is het water dan nog zo'n 45 a 46 °C en gaat hij weer verwarmen naar 50. Dat kost 1,5 kWh. Gisteren had ik een legionellarun naar 62 °C wat 2,8 kWh kostte . Nu (na het douchen) is het water nog 55 °C. Dus vanmiddag slaat hij niet aan.

Aangezien 2 x 1,5 kWh meer is dan 2,8 kWh kan ik toch beter elke 2 dagen naar 62 °C verwarmen of mis ik iets?
Je weet niet precies hoeveel van het water je aan het verwarmen bent, omdat de temperatuur sensor ergens op 1/3 hoogte zit dacht ik.

Zo min mogelijk verwarmen en tot een lage temperatuur is altijd voordeliger.

Toen je die legionellarun deed zat er waarschijnlijk nog flink wat restwarmte in het vat, waardoor hij minder hoeft te doen.

[ Voor 7% gewijzigd door de Peer op 12-09-2023 11:19 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Speedy-Andre
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 13-09 20:41

Speedy-Andre

Sony ZL, XA, Nokia XR20

Topicstarter
RichieB schreef op dinsdag 12 september 2023 @ 10:56:

Een 270l model zal iets meer verbruiken dan mijn 200l V3 maar dit vind ik wel veel ...
Ik verwarm van 45 tot 52 graden wat <500Wh kost als het buiten (en binnen) goed warm is.
Van 45 naar 62 graden geeft 1,3-1,5kWh verbruik (1x per week).

PVoutput 2x Toshiba Daiseikai 8 3,5kW, SWW Atlantic Explorer V3 200l. Gasloos aug 2016, 8620Wp, Monoblock Panasonic J 7kW

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• dof
  • Registratie: Juli 2010
  • Laatst online: 11-09 01:42

dof

Maximusss schreef op dinsdag 12 september 2023 @ 09:34:
Zelf ook een 200 ltr WPB in bijkeuken staan. Twee gaten in buitenmuur gemaakt want ik wilde niet lastig gaan doen met dak, want dan zit daar weer een pijp op (of twee) en kans op lekkage. Nu twee 16cm gaten geboord met nette kapjes en dat functioneerd ook prima. Ga ik de boiler daar weghalen (dat was een gedachte enige tijd geleden) dan metsel ik het wel weer dicht, iets wat ik makkelijker acht dan gat in dak dichtmaken.

Ook even zo’n Ubbing buis loshalen om even het huis te laten inblazen (“gratis” koele lucht) is makkelijker. Prestatieverschillen zullen weinig verschillend zijn vermoed ik. Tenzij je een dubbelwandige buis voor dakdoorvoer gebruikt, dat zal vast wat minder functioneren. Want er gaan wel flink wat kubieke meters lucht doorheen…

Gaatje boren was wel even een dingetje, maar met dit apparaat ging het er zo doorheen :)

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/qpa-RhKpajBTg-OfAi79UPH8iPI=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/QeyobsW8VIKMUYIc8cWitAhz.jpg?f=fotoalbum_large

Gasloos sinds feb23, WP: Pana Mono 9j, WPB: Auer Air 200l, PV: 14x290 Wp

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Maximusss
  • Registratie: September 2013
  • Laatst online: 30-11-2024
Netjes, dat heb je profi aangepakt met die statief boor. Ja lekkages in het dak waren ook mijn gedachte, dank voor alle snelle tips. Ik ga een muurdoorvoer er van maken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dof

dof

Dubbele post…

[ Voor 97% gewijzigd door dof op 12-09-2023 15:29 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• dof

dof

Maximusss schreef op dinsdag 12 september 2023 @ 12:07:
Netjes dat heb je profi aangepakt met die statief boor. Ja lekkages in het dak waren ook mijn gedachte, dank voor alle snelle tips. Ik ga een muurdoorvoer er van maken.
Thanks. Met goede spullen goed te doen, wel duur zo'n boor (huur plus diamantboor slijtage > 200€ 186 €). Ook alleen voor steen gebruiken, van binnenuit (door plaatmateriaal ) is decoupeerzaag makkelijker. Buitenkapjes, 16cm metalen spirobuis (gebruikt in in de muur),ubbink isofoam buis e.d. zijn goed verkrijgbaar overal.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/tSR0ICieVjgum4P-Rlx-fbZp4B0=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/RdsLhn7IaIq3G3bG4iM0bejC.jpg?f=fotoalbum_large
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/m8rqBmZ7AZvLjsf8NjzHkUXaE5U=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/XHcZ869RFcT9RjNL4qPUI9DS.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pixal
  • Registratie: Oktober 2001
  • Niet online

Pixal

Mijn poes popelt.

Dakdoorvoer is eigenlijk echt veel simpeler, heb er voor ventilatie en wasdrogers en afzuigkappen nu al zoveel gemaakt, heeft nooit gelekt en daar hoef je niets speciaals voor te doen. Dichtmaken is ook een eitje. Als je het dichtgemaakt hebt leg je er een dakpan overheen en is er niets meer van te zien. Gaten in bakstenen krijg je nooit echt mooi meer dicht.

Waar ik wel even aan zit te denken, voor wat betreft WTW installaties is wat je nu hebt volgens mij niet volgens de regels, aan en afvoer zitten veel te dicht bij elkaar. Voor een WP maakt dat minder uit natuurlijk maar ben je niet bang dat het rendement omlaag gaat nu er waarschijnlijk ijskoude lucht aangezogen gaat worden? Mocht je de WP toch gebruiken om te ventileren binnen, is dat iets verderop de rookgasafvoer van je CV-ketel? Want mocht die CV nog gebruikt worden dan krijg je bij de verkeerde windrichting een onveilige situatie binnen.

[ Voor 18% gewijzigd door Pixal op 12-09-2023 14:16 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• klump4u
  • Registratie: Februari 2008
  • Niet online

klump4u

Full electric in Zuid-Limburg

Pixal schreef op dinsdag 12 september 2023 @ 14:13:
Dakdoorvoer is eigenlijk echt veel simpeler, heb er voor ventilatie en wasdrogers en afzuigkappen nu al zoveel gemaakt, heeft nooit gelekt en daar hoef je niets speciaals voor te doen. Dichtmaken is ook een eitje. Als je het dichtgemaakt hebt leg je er een dakpan overheen en is er niets meer van te zien. Gaten in bakstenen krijg je nooit echt mooi meer dicht.

Waar ik wel even aan zit te denken, voor wat betreft WTW installaties is wat je nu hebt volgens mij niet volgens de regels, aan en afvoer zitten veel te dicht bij elkaar. Voor een WP maakt dat minder uit natuurlijk maar ben je niet bang dat het rendement omlaag gaat nu er waarschijnlijk ijskoude lucht aangezogen gaat worden? Mocht je de WP toch gebruiken om te ventileren binnen, is dat iets verderop de rookgasafvoer van je CV-ketel? Want mocht die CV nog gebruikt worden dan krijg je bij de verkeerde windrichting een onveilige situatie binnen.
Kan toch niet onveilig zijn met in en gelijk weer uitblazen.

18950Wp🌞, Atlantic 270V3💧, Pana 5J🔥. Zendure 2400AC 11,5kWh🔋,Hyundai Kona 64kWh 🚗, Peblar Home ⛽

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pixal
  • Niet online

Pixal

Mijn poes popelt.

Ik vermoed dat het bouwbesluit daar anders over denkt maar als je de WPB niet gaat gebruiken om naar binnen uit te blazen lijkt het me niet onveilig. Ik denk ook niet dat het veel wordt toegepast, een WPB voor of na een WTW\ventilatie box, maar wel goed om je altijd even af te vragen waar lucht wordt aangezogen en of daar toevallig vieze of ongezonde lucht zou kunnen hangen.

En ik blijf erbij dat er waarschijnlijk koude lucht gaat worden aangezogen als de aan en afvoer zo dicht bij elkaar zitten, dat gaat gewoon vermengen en dat is zonde. De aanvoer op de gevel en de afvoer via een dakdoorvoer pijpje zou voor het rendement misschien wel beter zijn.

[ Voor 34% gewijzigd door Pixal op 12-09-2023 14:37 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dof

dof

Pixal schreef op dinsdag 12 september 2023 @ 14:13:

Zit niet dicht bij elkaar (groothoek effect), instructies van WPB leverancier gevolgd. Het waait daar ook niet en daarbij kun je de uitstroomkapjes ook nog draaien om het wat te beinvloeden. Ook nooit problemen van ondervonden.

Lijkt me dat een (dubbelvoudige) dakdoorvoer juist veel risico op shortcut in stroming geeft. Heb overigens zelf altijd gedonder met lekjes na reparatie van (oude) bitumen daken. Wellicht niet mijn ding.

Gaten in muur zijn makkelijk te herstellen mits je wat van dezelfde stenen hebt. Even wat voegen leeghalen rond de gaten, stukken steen eruit, hele stenen terug en weer netjes dichtvoegen. Vaker gedaan en zie je helemaal niks van terug. Kost alleen wat tijd als je het netjes wilt doen.

Maar goed, ieder moet maar beslissen wat ie handig en verstandig acht. Dit zijn mijn ervaringen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pixal
  • Niet online

Pixal

Mijn poes popelt.

dof schreef op dinsdag 12 september 2023 @ 15:27:
[...]

Zit niet dicht bij elkaar (groothoek effect), instructies van WPB leverancier gevolgd. Het waait daar ook niet en daarbij kun je de uitstroomkapjes ook nog draaien om het wat te beinvloeden. Ook nooit problemen van ondervonden.

Lijkt me dat een (dubbelvoudige) dakdoorvoer juist veel risico op shortcut in stroming geeft. Heb overigens zelf altijd gedonder met lekjes na reparatie van (oude) bitumen daken. Wellicht niet mijn ding.

Gaten in muur zijn makkelijk te herstellen mits je wat van dezelfde stenen hebt. Even wat voegen leeghalen rond de gaten, stukken steen eruit, hele stenen terug en weer netjes dichtvoegen. Vaker gedaan en zie je helemaal niks van terug. Kost alleen wat tijd als je het netjes wilt doen.

Maar goed, ieder moet maar beslissen wat ie handig en verstandig acht. Dit zijn mijn ervaringen.
Dat is toch niet groothoek effect? Dat is max 1 a 1.5 baksteen ertussen? Gezien de hoeveelheid luchtverplaatsing die een WPB doet, zeker als het daar niet waait, dan is volgens mij het verschil in rendement gewoon meetbaar. Je zou het eens kunnen meten of de lucht die wordt aangezogen kouder is dan de lucht een paar meter verderop. Als dat zo is kan je inderdaad beginnen met in en uitblaas uit elkaar draaien, of (koude lucht zakt) de uitblaas naar beneden en de invoer zoveel mogelijk ergens anders vandaan laten zuigen.

Bitumen heb ik ook geen verstand van maar onder een zadeldak zit meestal gewoon 2 cm hout en wat plastic\isolatie en je bent binnen. Ik heb niet twee dakdoorvoeren he, aanzuig in de gevel en uitblaas op het dak. Kon natuurlijk ook andersom maar dan heb ik meer kans dat ik kooklucht aanzuig. In mijn geval gaat het om een WTW dus wat je van buiten aanzuigt ruik je meteen overal binnen.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/o-gBPXiVXYacZjZycMIqmdAMA8M=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/IMDljx6gT1FcqRw9WOycLWMj.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/OhIRdEPrJryEspu7OS4jZATFiLk=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/BpZWi0MNmjdbvfjNfd8UHtzl.jpg?f=fotoalbum_large

Tipje voor wie ook zelf met een boelsboor aan de slag gaat, als je niet hele statief erbij wil huren (scheelt volgens mij wel wat kosten), kan je ook een plank met een gat op de juiste plek schroeven. Gewoon langzaam beginnen. Zo'n statief is wel handiger uiteraard.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dof

dof

Pixal schreef op dinsdag 12 september 2023 @ 16:16:
[...]

Dat is toch niet groothoek effect? Dat is max 1 a 1.5 baksteen ertussen?
‘T Is een halve mtr ertussen (hoh >50cm) en uitblaasopeningen naar beneden. Niets aan stroming ertussen te merken en rendement is prima. Binnen kan en wil ik ook niet leidingen verder uit elkaar brengen en ‘t is ook echt niet nodig. Je kunt het inderdaad buiten aan luchtstromen duidelijk constateren dat het goed in en uitstroomt zonder kortsluiting.

Ik denk dat het ook veel uitmaakt hoeveel wind er over zo’n muur gaat (blaast) en hoeveel ruimte er voor de uit- en instromende lucht is.
Bitumen heb ik ook geen verstand van maar onder een zadeldak zit meestal gewoon 2 cm hout en wat plastic\isolatie en je bent binnen. Ik heb niet twee dakdoorvoeren he, aanzuig in de gevel en uitblaas op het dak. Kon natuurlijk ook andersom maar dan heb ik meer kans dat ik kooklucht aanzuig. In mijn geval gaat het om een WTW dus wat je van buiten aanzuigt ruik je meteen overal binnen.

[Afbeelding]

[Afbeelding]

Tipje voor wie ook zelf met een boelsboor aan de slag gaat, als je niet hele statief erbij wil huren (scheelt volgens mij wel wat kosten), kan je ook een plank met een gat op de juiste plek schroeven. Gewoon langzaam beginnen. Zo'n statief is wel handiger uiteraard.
De huur van boormachine en statief was niet zo veel (wat misleidend), wat wel duur is is de slijtage aan zo’n 16cm diamantboor. Een tweede keer zou ik het wellicht wat sneller en handiger (en wellicht met minder slijtage) kunnen doen, want ik moest wel ontdekken hoe e.e.a. werkte :) (natuurlijk ook geen handleiding erbij etc).

Dat statief zit trouwens vast met stalen keilbouten die dan ook niet of moeilijk uit de muur te halen zijn.
En wateraansluiting in de buurt want een sloot water op de boor helpt tegen verhitting en sluitage. (Wateraansluiting zit op boormachine). Enfin, boelens vond dat ik 150€ slijtage gemaakt had… ook al zoiets wat je niet zelf kunt controleren :X

Edit: Even rekening nagekeken (alweer 3/4 jaar geleden) en heb me vergist in de prijzen. Huur machine was 68 €, statief 15,5 € en slijtage boor 55 € , alles ex BTW. Met nog wat kleine dingen was het 186 € incl BTW.

[ Voor 4% gewijzigd door dof op 12-09-2023 21:06 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pixal
  • Niet online

Pixal

Mijn poes popelt.

dof schreef op dinsdag 12 september 2023 @ 16:52:
[...]

‘T Is een halve mtr ertussen (hoh >50cm) en uitblaasopeningen naar beneden. Niets aan stroming ertussen te merken en rendement is prima. Binnen kan en wil ik ook niet leidingen verder uit elkaar brengen en ‘t is ook echt niet nodig. Je kunt het inderdaad buiten aan luchtstromen duidelijk constateren dat het goed in en uitstroomt zonder kortsluiting.

Ik denk dat het ook veel uitmaakt hoeveel wind er over zo’n muur gaat (blaast) en hoeveel ruimte er voor de uit- en instromende lucht is.

[...]

De huur van boormachine en statief was niet zo veel (wat misleidend), wat wel duur is is de slijtage aan zo’n 16cm diamantboor. Een tweede keer zou ik het wellicht wat sneller en handiger (en wellicht met minder slijtage) kunnen doen, want ik moest wel ontdekken hoe e.e.a. werkte :) (natuurlijk ook geen handleiding erbij etc).

Dat statief zit trouwens vast met stalen keilbouten die dan ook niet of moeilijk uit de muur te halen zijn.
En wateraansluiting in de buurt want een sloot water op de boor helpt tegen verhitting en sluitage. (Wateraansluiting zit op boormachine). Enfin, boelens vond dat ik 150€ slijtage gemaakt had… ook al zoiets wat je niet zelf kunt controleren :X
Ja dat is wel veel slijtage zeg, bijna de kosten voor een nieuwe boor denk ik? Ik heb in mijn huidige huis 6 gaten gemaakt met dezelfde boor (binnen ook overal door baksteen) en kreeg daarvoor 1mm slijtage gerekend. Ik had wel wat oefening inmiddels want hiervoor had ik een betonnen huis, bij een 8cm gat voor een extra stopcontact heb ik een hele nieuwe boor moeten aanschaffen omdat een tand afbrak. De gaten voor riolering gingen vaak ook wel met een paar mm's tegelijk aan slijtage, zodra je dicht bij de rand van een huis komt, heb je ook gewoon heel veel bewapening waar je doorheen moet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dof

dof

Pixal schreef op dinsdag 12 september 2023 @ 17:06:
[...]

Ja dat is wel veel slijtage zeg, bijna de kosten voor een nieuwe boor denk ik? Ik heb in mijn huidige huis 6 gaten gemaakt met dezelfde boor (binnen ook overal door baksteen) en kreeg daarvoor 1mm slijtage gerekend. Ik had wel wat oefening inmiddels want hiervoor had ik een betonnen huis, bij een 8cm gat voor een extra stopcontact heb ik een hele nieuwe boor moeten aanschaffen omdat een tand afbrak. De gaten voor riolering gingen vaak ook wel met een paar mm's tegelijk aan slijtage, zodra je dicht bij de rand van een huis komt, heb je ook gewoon heel veel bewapening waar je doorheen moet.
Ja, voelde me ook wel gen****d , maar zelf controleren is op zo’n moment ook lastig. Vandaar dat ik voor vele andere (kleinere) 40/50/60 mm gaten door vloeren en muren toch gewoon zelf boren en pneumatische boor heb gekocht. Was goedkoper met apparaten en boren erbij. Alleen 16cm is natuurlijk een lastige boor om zelf aan te schaffen…

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• IplugNplay
  • Registratie: December 2012
  • Laatst online: 19-08 17:27
dof schreef op dinsdag 12 september 2023 @ 16:52:
[...]

[...]

Ziet er uit als een goedkope boor a 60€
https://www.hbm-machines....ooor-kroonboor-kernboor-1

Ik boor wel eens door beton en de slijtage valt wel mee, niet dat ik na tien gaten de boor weg moet doen

[ Voor 6% gewijzigd door IplugNplay op 12-09-2023 18:54 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• natural colour
  • Registratie: April 2022
  • Laatst online: 10:16
IplugNplay schreef op dinsdag 12 september 2023 @ 18:51:
[...]

Ziet er uit als een goedkope boor a 60€
https://www.hbm-machines....ooor-kroonboor-kernboor-1

Ik boor wel eens door beton en de slijtage valt wel mee, niet dat ik na tien gaten de boor weg moet doen
Met zo'n cheap diamant boor heb ik met een flinke accuboor gaten van 203mm in zandsteen droog geboord, wel een mal gemaakt voor de geleiding, boor weer verkocht, de SDS diamantboor-houder was onder de streep nog het duurste.

20x JA Solar 6.9KW; Fronius Symo 7.0; Panasonic 7H Mono; Atlantic Explorer V4; https://www.astrobin.com/users/naturalcolor/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RichieB
Speedy-Andre schreef op dinsdag 12 september 2023 @ 11:34:
[...]

Een 270l model zal iets meer verbruiken dan mijn 200l V3 maar dit vind ik wel veel ...
Ik heb een hercirculatiepomp die aan gaat als de WPB verwarmt. Dus die slaat pas af als alle 270L op temperatuur zijn. Hoeveel restwarmte er nog in zit kan ik eenvoudig zien aan hoe veel de temperatuur daalt als de hercirculatiepomp aan slaat. Dat was vergelijkbaar.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Speedy-Andre

Speedy-Andre

Sony ZL, XA, Nokia XR20

Topicstarter
RichieB schreef op dinsdag 12 september 2023 @ 20:04:
[...]

Ik heb een hercirculatiepomp die aan gaat als de WPB verwarmt. Dus die slaat pas af als alle 270L op temperatuur zijn. Hoeveel restwarmte er nog in zit kan ik eenvoudig zien aan hoe veel de temperatuur daalt als de hercirculatiepomp aan slaat. Dat was vergelijkbaar.
Heb je dan zoveel water nodig dat je het zonder recirculatie niet redt?
De wpb is op deze manier idd een stuk langer bezig. met dito verbruik.

PVoutput 2x Toshiba Daiseikai 8 3,5kW, SWW Atlantic Explorer V3 200l. Gasloos aug 2016, 8620Wp, Monoblock Panasonic J 7kW

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• RichieB
@Speedy-Andre Goed punt, we hebben zat water lijkt me. Ik heb de recirculatie aangepast voor alleen tijdens de legionellarun.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dof

dof

@Pixal @IplugNplay @natural colour
Even rekening nagekeken maar 'k was toch wat aan het fantaseren vrees ik (alweer 3/4 jaar geleden) :

Heb me vergist in de prijzen. Huur boormachine was 68 €, statief 15,5 € en slijtage boor 55 € , alles ex BTW. Met nog wat kleine dingen was het 186 € incl BTW.

Maar als je een goede boorhamer hebt is zelf kopen (en evt doorverkopen) van diamantboor een goede optie. 't Was trouwens een 160 mm diamantboor met tien tanden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ConQuestador
  • Registratie: November 2000
  • Nu online
Ik had zo'n diamant kernboor met sds adapter gekocht om in mijn boorhamer te gebruiken (op boorstand, niet hameren!!)

2 gaten van 70mm geboord in een gemetselde muur en ik kon de boor wegflikkeren. Miskoop van 80 euro dus..

3e gat heb ik gemaakt door gewoon 10tal gaten te boren met boorhamer en stukken ertussen weg te beitelen met beitel in boorhamer. 15min klaar...

Panasonic 12J T-CAP | Atlantic Explorer 270L | 4 x MHI SRK24ZS-WF + SRF35ZS-W | 12.000 Wp Enphase | Home Assistant, Heishamon, Mhi-ctrl | Alfa Romeo Giulia Veloce

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dof

dof

ConQuestador schreef op dinsdag 12 september 2023 @ 21:19:
Ik had zo'n diamant kernboor met sds adapter gekocht om in mijn boorhamer te gebruiken (op boorstand, niet hameren!!)

2 gaten van 70mm geboord in een gemetselde muur en ik kon de boor wegflikkeren. Miskoop van 80 euro dus..

3e gat heb ik gemaakt door gewoon 10tal gaten te boren met boorhamer en stukken ertussen weg te beitelen met beitel in boorhamer. 15min klaar...
Dat is jammer, die gehuurde van Boels ging rustig en gemakkelijk door de stenen muur heen. Het water hielp daar ook goed bij.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ConQuestador
  • Nu online
dof schreef op dinsdag 12 september 2023 @ 21:23:
[...]

Dat is jammer, die gehuurde van Boels ging rustig en gemakkelijk door de stenen muur heen. Het water hielp daar ook goed bij.
Achteraf had ik inderdaad ook gewoon moeten huren.. dat is ook mijn advies voor anderen dus.

Panasonic 12J T-CAP | Atlantic Explorer 270L | 4 x MHI SRK24ZS-WF + SRF35ZS-W | 12.000 Wp Enphase | Home Assistant, Heishamon, Mhi-ctrl | Alfa Romeo Giulia Veloce

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• IplugNplay
  • Registratie: December 2012
  • Laatst online: 19-08 17:27
ConQuestador schreef op dinsdag 12 september 2023 @ 21:19:

Goedkope kernboren gebruik ik constant, gaan lang mee. Voor gaten in harde steen maakt de machine erachter het verschil. Hij moet dan op de juiste snelheid maar wel met veel kracht erachter, en de druk op de boor moet niet te groot zijn. (Laat de boor zijn werk doen)
Ik heb met één boor 80 zeker 50 gaten in kalkzandsteen geboord en een aantal in beton en ook 40 in gipsblokken, alle tanden zitten er nog aan, alhoewel niet zo lang meer :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• flippy
  • Niet online

flippy

beetje toffe boormachines voor dit werk geven de belasting waar je in moet zitten met lampjes of een schermpje weer. ik heb zelf een statiefboor (met water) om een berg 120mm gaten te boren overal in het huis en heb na een half dozijn gaten nog geen halve mm weggesleten van de tanden. dit is ook wel met een riante hoeveelheid water om het koel te houden en rommel af te voeren....

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Baxke
  • Registratie: December 2019
  • Laatst online: 08-09 21:35
Met dank aan de opgedane inspiratie in dit topic en @CurlyMo in het bijzonder ben ik thuis aan de slag gegaan met het installeren van een Atlantic Explorer V4 200L.

Sinds zondagavond draaide hij op binnen/binnen en maandagochtend konden m'n vrouw en ik lekker douchen!

Alle waterleidingen aangesloten zonder lekkage. De tip van knelkoppelingen die ik hier las werkte goed: handvast aandraaien en daarna 3/4e tot 1 slag met de baco vastdraaien. De koppeling voor koudwater heb ik met een momentsleutel op 40nm aangedraaid, de warmwaterleiding op gevoel.

Ik heb een dakdekker 2 dakdoorvoeren laten aanbrengen, de kosten daarvan bedroegen ongeveer €900 (ook meteen de kapotte beluchtingspan laten vervangen). Omdat hier aan de kust vaak een windje staat maak ik me geen zorgen over de afstanden tussen de doorvoeren.

Vandaag heb ik de geïsoleerde luchtkanalen aangesloten en draait de WPB op buiten/buiten. In de aangrenzende zolderkamer is het geluid niet te horen. In de kamer zelf wel natuurlijk. Omdat de kamer dienstdoet als hobby/kantoor ga ik er nog een kast omheen maken.
Er moeten nog wel 2 stuks eenpuntsbeugels worden gemonteerd. Ik had 160mm besteld maar de buitendiameter van 160mm geïsoleerde luchtkanalen is 180mm dus dat paste niet..

Iedereen bedankt voor de enorme hoeveel informatie die ik hier heb kunnen vinden!Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/WwO0ryAxHDDPCMFkFdTCGCJL3Dg=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/3koFytz43NOdWKusdkbt44PT.jpg?f=fotoalbum_large

• CurlyMo
  • Registratie: Februari 2011
  • Laatst online: 10:07
Vertel? :)

Paar opmerkingen:
- Waar heb je de inlaatcombinatie zitten?
- Ik zou de koudwateraansluiting wat verder naar boven getrokken hebben zodat die langs de warmwateraansluiting loopt. Dan kan je beide aan elkaar vast maken. Hier hoef je maar even tegenaan te stoten en de boel lekt. Eigenlijk wat ik zelf gedaan heb om die reden ;)

[ Voor 42% gewijzigd door CurlyMo op 13-09-2023 22:50 ]

Sinds de 2 dagen regel reageer ik hier niet meer

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Baxke
  • Registratie: December 2019
  • Laatst online: 08-09 21:35
CurlyMo schreef op woensdag 13 september 2023 @ 22:46:
[...]

Vertel? :)

Paar opmerkingen:
- Waar heb je de inlaatcombinatie zitten?
- Ik zou de koudwateraansluiting wat verder naar boven getrokken hebben zodat die langs de warmwateraansluiting loopt. Dan kan je beide aan elkaar vast maken. Hier hoef je maar even tegenaan te stoten en de boel lekt. Eigenlijk wat ik zelf gedaan heb om die reden ;)
De 6 bar inlaatcombinatie (van je boodschappenlijstje) zit net voor de koudwateraansluiting, niet echt duidelijk te zien indd, trechter zit aan de achterzijde.

Ik ben het met je eens dat het wat steviger gebeugeld kan worden maar omdat er een kast voor komt leek het me prima zo. Misschien toch maar iets met een draadstang en beugels vanaf de vloer of muur monteren.

Een paar jaar terug heb ik nog een handje geholpen met het naar zolder brengen van jouw Atlantic :-)

• CurlyMo
Baxke schreef op woensdag 13 september 2023 @ 23:00:
[...]
Een paar jaar terug heb ik nog een handje geholpen met het naar zolder brengen van jouw Atlantic :-)
Aha, dat was jij dus. Goed om te zien dat hij bij jou nu ook staat!

Ik zou overigens dat verticale pijpje van je koudwateraansluiting gewoon verlengen. En dan onderling beugelen.

[ Voor 16% gewijzigd door CurlyMo op 13-09-2023 23:10 ]

• k_ers
  • Registratie: April 2011
  • Laatst online: 08:47
Goedemorgen allemaal,

Wie kan me een beetje opweg helpen, verwacht dat het vaker gevraagd is maar kom er niet uit.

Hoek huis +- 110/120 m2 woonopp, BG vloerverwarming(50m2) 1ste radiators zolder de ketel(geen radiators), op de BG en zolder hangt een airco. Zins deze zomer eingelijk pas in de woonkamer met het idee om hier ook mee gaan te verwarmen (Hier nog geen ervaring mee)
Vloerverwarming zou ik wel in de toekomst weer erbij willen betrekken (tegelvloer)

De oude ketel zou ik graag eruit willen doen, en hiervoor een alternatief.

Wat zijn nu de beste stappen?
Ketel eruit, hier een WPB, voor warm water en kijken hoe het verwarmen met de airco bevalt? en vloerverwarming niet meer gebruiken(pech). Alleen heb ik dan op de 1ste verdieping geen verwarming meer en dit is niet handig met de kids.

Of moet ik echt gaan kijken dan om toch apart nog een wp voor de vloerverwarming/radiators te plaatsen?. Mooiste is dat ik afscheid kan nemen van de ketel, en hierdoor ook keer van het gas kan (ooit)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Biron
  • Registratie: Juli 2021
  • Laatst online: 27-08 15:10
Ik ga starten met de installatie van mijn Calipso 150liter. WPB komt in de kelder en ik wil de overdrukventiel 1,50m hoger plaatsen (in de meterkast boven de WTB). Riool in de kelder is namelijk 30cm onder het plafond en ik heb liever geen siphon in de kelder.

is de overdrukventiel op 1,5m boven de ingang van koudwater in de WPB toegetaand?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Speedy-Andre

Speedy-Andre

Sony ZL, XA, Nokia XR20

Topicstarter
Ik zie geen bezwaar als hij direct op de wpb zit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Biron
  • Registratie: Juli 2021
  • Laatst online: 27-08 15:10
waar kan ik een inlaatcombinatie 7bar knelfitting 15mm kopen? Voor mijn WPB is blijkbaar een 7bar nodig en kan ik alleen 6 of 8bar vinden of 7bar met 3/4' aansluitingen dat ik liever niet wil.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Glashelder
  • Registratie: September 2002
  • Niet online

Glashelder

Anti Android

Die 7 bar is een max en het lijkt mij niet zo'n probleem om 6 bar te monteren. Die 6 bar wordt als het goed is ook nooit gehaald.

PV 4915wp op oost, 2680 wp op west, 1900 wp op zuid. pvoutput - AUX 8 kW bi bloc

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• CurlyMo
Glashelder schreef op maandag 18 september 2023 @ 09:56:
Die 6 bar wordt als het goed is ook nooit gehaald.
Dan gaat er iets niet goed in jouw installatie als dat jouw ervaring is. Ik tik bij elke run makkelijk die 6 bar aan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Glashelder
  • Niet online

Glashelder

Anti Android

Om eerlijk te zijn ging ik er vanuit dat het gewoon een veiligheidsmechanisme is wat alleen ingeschakeld wordt als de boiler op hol slaat. Maar als jij dit actief meet en deze druk wordt altijd gehaald dan heb ik niets gezegd :)

Ik zal eens kijken voor de grap of mijn inlaatcombinatie water doorlaat na een run.

PV 4915wp op oost, 2680 wp op west, 1900 wp op zuid. pvoutput - AUX 8 kW bi bloc

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• dof

dof

Glashelder schreef op maandag 18 september 2023 @ 09:56:
Die 7 bar is een max en het lijkt mij niet zo'n probleem om 6 bar te monteren. Die 6 bar wordt als het goed is ook nooit gehaald.
'k Heb bij m'n WPB er (nog steeds) een emmertje er onder hangen en ik tik ook nog steeds de 6 Bar aan. Dat emmertje moet wekelijks leeg.

Hmm, wordt tijd dat @dof de afvoer eens gaat aanpassen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hespy
  • Registratie: November 2022
  • Laatst online: 18-11-2024
Pieterve schreef op zaterdag 7 januari 2023 @ 16:57:
Heeft er iemand ervaring met de Daikin Altherma M HW warmtepompboiler?

Volgens de technische specs kan je er een wifi-kaart op aansluiten, op poort cn22.

Iemand hier ervaring mee?
Weet iemand als de Daikin MHW werkt met de Ferroli app, het zijn namelijk dezelfde toestellen. Bij Ferroli zit er standaard wifi op en bij Daikin niet. In de handleiding staat er een aansluiting voor de wifi kaart op de printplaat. Als de wifi kaart er niet in zou zitten kan je dan bij Ferroli een kaart bestellen en alsnog aansluiten?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• lbreman
  • Registratie: November 2018
  • Niet online
Glashelder schreef op maandag 18 september 2023 @ 11:19:
Om eerlijk te zijn ging ik er vanuit dat het gewoon een veiligheidsmechanisme is wat alleen ingeschakeld wordt als de boiler op hol slaat. Maar als jij dit actief meet en deze druk wordt altijd gehaald dan heb ik niets gezegd :)

Ik zal eens kijken voor de grap of mijn inlaatcombinatie water doorlaat na een run.
Bij het opwarmen van de boiler hoort de inlaatcombinatie te druppelen, om druk van het uitzettende water af te voeren. Gebeurt dit niet dan wordt de druk opgevangen door het boilervat en leidingwerk, totdat daar iets lekt of scheurt. Altijd correct aansluiten dus, compleet met afvoertje.

www.opnaargasloos.nl: 9900Wp, 2x30HP 500l buffer, Atlantic WPB, Ravelli Alfa S, Panasonic monobloc J-series 5kW, Model 3 LR

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hespy
Glashelder schreef op donderdag 10 augustus 2023 @ 15:35:
Ik moet eerlijk zeggen dat ik geluid niet zozeer als argument zou gebruiken. Ik heb een Ferroli en dat is niet bepaald een populair merk, maar die klinkt als een uit de kluiten gewassen koelkast, veel meer geluid dan dat maakt ie niet. Hij staat in de schuur en als de deur dicht staat dan hoor je er niets van. Buren hebben er dus ook geen last van als dat ding 's nachts z'n ding doet.

Ik kan me niet voorstellen dat andere merken (veel) luidruchtiger zijn.

Wellicht eens rondvragen of je ergens kan luisteren naar het geluid van een WPB ?
Die Ferroli/Daikin zijn er om gekend zeer stil te werken, de compressor heeft ook minder vermogen 430w en de ventilator heeft minder debiet 350m³.
Voordeel is dat ze beter met zonnepanelen kunnen werken in de echte wintermaanden. Nadeel een langere opwarm tijd. De Ariston maken het meest lawaai maar warmen ook het snelst op

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• lbreman
  • Registratie: November 2018
  • Niet online
k_ers schreef op donderdag 14 september 2023 @ 08:33:
Wat zijn nu de beste stappen?
Ketel eruit, hier een WPB, voor warm water en kijken hoe het verwarmen met de airco bevalt? en vloerverwarming niet meer gebruiken(pech). Alleen heb ik dan op de 1ste verdieping geen verwarming meer en dit is niet handig met de kids.

Of moet ik echt gaan kijken dan om toch apart nog een wp voor de vloerverwarming/radiators te plaatsen?. Mooiste is dat ik afscheid kan nemen van de ketel, en hierdoor ook keer van het gas kan (ooit)
WPB boiler plaatsen + een monobloc warmtepomp voor de vloerverwarming BG en radiatoren op 1e verdieping. Prima grotendeels zelf te doen, zie o.a. het Panasonic monobloc topic.

Overweeg eventueel ipv de monobloc een multisplit airco op de 1e verdieping. Maar dan heb je nog steeds iets nodig voor de badkamer , zoals infrarood panelen. Ik vermoed dat de kosten voor de monobloc met het bijbehorende comfort de betere keus is.

www.opnaargasloos.nl: 9900Wp, 2x30HP 500l buffer, Atlantic WPB, Ravelli Alfa S, Panasonic monobloc J-series 5kW, Model 3 LR

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Burning_Tyre
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 12-09 12:25
Ik verwarm al een jaar of 2 met airco's, en ben aan het kijken naar de mogelijkheden om geheel van het gas af te gaan. Verbruik nu zo'n 250m3 p j voor douchen.

Een WPB is een optie en blijven verwarmen met airco's.

Echter denk ik dat verwarmen via (bestaande) vloerverwarming comfortabeler is.

Zo'n monobloc sluit je dan aan op je CV-circuit? En koppel je het CV-circuit dan af van de CV-ketel?
Hoe bereken je dan de capaciteit van de monobloc?

Zijn er ook monobloc's waarop het warm-water circuit kan draaien?

12xIQ7+ ZO (125) + 3xIQ7+ NW (310) +3xIQ7+ ZW (214) PVOutput

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Speedy-Andre

Speedy-Andre

Sony ZL, XA, Nokia XR20

Topicstarter
Kijk even verder in de warmtepomp topics, keuze genoeg :)
De benodigde investering voor dat comfort zal je tegenvallen.
Een voordeel als je het met airco's al redt is dat de wp niet zo groot hoeft te zijn.
Je zal hoe dan ook ergens een flink vat moeten plaatsen, formaat hoge koelkast.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Burning_Tyre
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 12-09 12:25
ah, dus een monobloc die ook voor warmwater gebruikt kan worden, die heeft ook een voorraad vat nodig?

12xIQ7+ ZO (125) + 3xIQ7+ NW (310) +3xIQ7+ ZW (214) PVOutput

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Speedy-Andre

Speedy-Andre

Sony ZL, XA, Nokia XR20

Topicstarter
Ja, meestal ook een kleiner buffervat en er zijn gecombineerde vaten.
Het 'probleem' is dat een wp te weinig vermogen heeft om stromend water op te warmen, daarom pompt ie het rond in een vat zodat hij het alsnog voor elkaar krijgt.
Een wpb doet hetzelfde, maar dan met stilstaand water en dat duurt ook een aardige tijd (uren).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• timovd
  • Laatst online: 10:10

timovd

Voorsprong door techniek

Overkiz in HomeAssistant
Overkiz werkt sinds vandaag niet meer in HA. Ik krijg:
code:
1
At least one of your integrations requires reconfiguration to continue functioning

Als ik vervolgens opnieuw mijn wachtwoord invul en klik op Submit, krijg ik:
code:
1
Your CozyTouch hardware is not supported by this integration.

Iemand enig idee? Moeten we wachten op een fix van de integratie?
Inloggen via de app lukt ook al niet, zal wel een storing zijn.

het liefst zou ik direct met de unit willen verbinden zonder API naar buiten, zodat we niet afhankelijk zijn van storingen

[ Voor 10% gewijzigd door timovd op 19-09-2023 14:33 ]

Gasloos huis 9kW Panasonic WH-MDC09J3E5 | Atlantic Explorer V4 270L | 8715Wp @ SMA Tripower 6.0-3AV-40 (4150Wp NO, 4565Wp ZW)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vanWalsum
  • Registratie: September 2004
  • Laatst online: 26-08 22:03
Een vraag. Vandaag is mijn warmtepompboiler geplaatst. Een Ariston 200l plus wifi. Echter zie ik dat ze de afvoer van de koude lucht hebben aangesloten op de buis van de rioolbeluchter/ontluchter. Ik had gevraagd hem op de uit van de MV te zetten. Echter, de rioolbeluchter sluit toch juist bij overdruk?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• timovd
  • Laatst online: 10:10

timovd

Voorsprong door techniek

@vanWalsum wat is de diameter van die pijp? Ik verwacht dat je veel weerstand gaat krijgen. Voor zover ik weet zit er geen klep in de beluchter.

Gasloos huis 9kW Panasonic WH-MDC09J3E5 | Atlantic Explorer V4 270L | 8715Wp @ SMA Tripower 6.0-3AV-40 (4150Wp NO, 4565Wp ZW)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Speedy-Andre

Speedy-Andre

Sony ZL, XA, Nokia XR20

Topicstarter
Ik zou me dan meer zorgen maken over wat voor lucht er in de wpb terecht komt en dat die lucht eventueel via de (open?) lucht inlaat in huis terecht komt :)
Vast aansluiten op de MV uitlaat lijkt me niet handig, dat hindert de MV aardig omdat de wpb nogal hard blaast (zelfs 650m3/uur bij dit model).
Bovendien zal de MV maar 125mm zijn dus dat ga je horen, nog afgezien van waar de condens heen zal gaan.
Fijn die installateurs die alles goed doen :o

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hespy
vanWalsum schreef op dinsdag 19 september 2023 @ 17:38:
Een vraag. Vandaag is mijn warmtepompboiler geplaatst. Een Ariston 200l plus wifi. Echter zie ik dat ze de afvoer van de koude lucht hebben aangesloten op de buis van de rioolbeluchter/ontluchter. Ik had gevraagd hem op de uit van de MV te zetten. Echter, de rioolbeluchter sluit toch juist bij overdruk?
Binnen het jaar zijn je koperen leidingen van het koelcircuit aangetast.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vanWalsum
timovd schreef op dinsdag 19 september 2023 @ 18:29:
@vanWalsum wat is de diameter van die pijp? Ik verwacht dat je veel weerstand gaat krijgen. Voor zover ik weet zit er geen klep in de beluchter.
Die gaat via een verloop naar een centimeter of 8 gok ik. Niet fijn.
Speedy-Andre schreef op dinsdag 19 september 2023 @ 18:38:
Ik zou me dan meer zorgen maken over wat voor lucht er in de wpb terecht komt en dat die lucht eventueel via de (open?) lucht inlaat in huis terecht komt :)
Vast aansluiten op de MV uitlaat lijkt me niet handig, dat hindert de MV aardig omdat de wpb nogal hard blaast (zelfs 650m3/uur bij dit model).
Bovendien zal de MV maar 125mm zijn dus dat ga je horen, nog afgezien van waar de condens heen zal gaan.
Ik heb de flex buis gedemonteerd en het gemaakte gat in de rioolbeluchter afgetaped met duct tape. Het begon al flink te stinken op zolder helaas. Grrr.

Oké, ik had niet anders verwacht, maar nu weet ik in ieder geval zeker dat ik niet gek ben en dit echt een heel slechte oplossing is.

Wat betreft de condens; daar heb je ook nog wel een goed punt waar ik niet over na heb gedacht. Echter vind ik dat nu even t minst erge🤣 het stinkt!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sebazzz

Sebazzz

3dp

Hespy schreef op dinsdag 19 september 2023 @ 19:12:
[...]

Binnen het jaar zijn je koperen leidingen van het koelcircuit aangetast.
Met een terugslagklep die alleen open gaat bij de uitvoer van de boiler niet. Wat wel een aandachtspunt is, is dat de diameter van de luchtafvoer waarschijnlijk te klein is. En condensvorming wellicht ook.

@vanWalsum Heb je een foto?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sebazzz

Sebazzz

3dp

timovd schreef op dinsdag 19 september 2023 @ 14:23:
Overkiz in HomeAssistant
Denk het ook.
het liefst zou ik direct met de unit willen verbinden zonder API naar buiten, zodat we niet afhankelijk zijn van storingen
Heerlijk hè, vanuit huis naar de cloud en weer naar huis :z Atlantic zal zeker niet op verzoeken reageren voor een lokale API?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vanWalsum
Heb de hele handel al "gedemonteerd". Ga de installateur eerst even een kans geven om het allemaal netjes op te lossen. De condensafvoer en overdrukkraan op het stukje afvoer wat gemaakt is zit geen sifon, en het zit lager dan de afvoer van de wasmachine dus net lag ook de zolder en de trap vol met wasmiddelwater 8)7 . Tevens zin de slangen gebruikt om de boiler aan te sluiten DN8 flex, vind ik ook veel te klein. Had ook een bypass gevraagd zodat de boiler zonder tussenkomst van de CV het net kon voeden, anders warm je elke keer de wisselaar in de CV op met je net verwarmde water, maar die is niet aangesloten op de warm maar enkel op koud. Nu kan je kiezen voor de boiler door de cv, of enkel de cv. Ik wil juist het water van de boiler door de cv, of direct vanuit de WPB naar warm. Ghehe. Wat is het leven een feest.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sebazzz

Sebazzz

3dp

Speedy-Andre schreef op dinsdag 19 september 2023 @ 18:38:
Het wordt ook bij in ieder geval de Atlantic afgeraden (verboden) om het op een MV aan te sluiten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Speedy-Andre

Speedy-Andre

Sony ZL, XA, Nokia XR20

Topicstarter
Sebazzz schreef op dinsdag 19 september 2023 @ 21:17:
[...]

Het wordt ook bij in ieder geval de Atlantic afgeraden (verboden) om het op een MV aan te sluiten.
Dat gaat over de aanvoer van de wpb, hier gaat het om de afvoer naar buiten.
Daar moet ook nog iets voor bedacht worden, een 8cm pijpje wordt hem niet of er moet nog een andere afvoer zijn (denk het niet met een cvketel nog in gebruik).
Deze 'installateur' is alleen nog goed voor de factuur, heeft ie wel de juiste codes e.d. ivm de subsidie want hij bakt er werkelijk niks van :/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sebazzz

Sebazzz

3dp

Speedy-Andre schreef op dinsdag 19 september 2023 @ 21:31:
[...]

Ook om de afvoer vanwege de condensatie (type buis) en diameter.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wittmann1982
  • Registratie: December 2017
  • Laatst online: 12-09 14:08
lbreman schreef op maandag 18 september 2023 @ 21:21:
[...]

Bij het opwarmen van de boiler hoort de inlaatcombinatie te druppelen, om druk van het uitzettende water af te voeren. Gebeurt dit niet dan wordt de druk opgevangen door het boilervat en leidingwerk, totdat daar iets lekt of scheurt. Altijd correct aansluiten dus, compleet met afvoertje.
Ff een sanitair expansievat ertussen en nooit meer water verspillen kan natuurlijk ook :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• de Peer
  • Nu online

de Peer

under peer review

wittmann1982 schreef op dinsdag 19 september 2023 @ 22:06:
[...]

Ff een sanitair expansievat ertussen en nooit meer water verspillen kan natuurlijk ook :)
Ik vind zo'n vat meer verspilling (financieel en ecologisch) dan 3 liter water per dag.

[ Voor 4% gewijzigd door de Peer op 19-09-2023 22:11 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Speedy-Andre

Speedy-Andre

Sony ZL, XA, Nokia XR20

Topicstarter
timovd schreef op dinsdag 19 september 2023 @ 14:23:
Overkiz in HomeAssistant
Overkiz werkt sinds vandaag niet meer in HA. Ik krijg:
code:
1
At least one of your integrations requires reconfiguration to continue functioning

Als ik vervolgens opnieuw mijn wachtwoord invul en klik op Submit, krijg ik:
code:
1
Your CozyTouch hardware is not supported by this integration.

Ik heb hem weer werkend in de app en HA, wel eerst in HA configureren en pw invullen :)

• Update94
  • Laatst online: 09:37
Weet iemand/heeft er iemand een tip over hoe ik aan de KA14596 Atlantic Galaxi ECO 450L kan komen? In Belgie zie ik hem nog wel op de website van Atlantic staan maar ik kan hem nergens te koop vinden.

• vanWalsum
Speedy-Andre schreef op dinsdag 19 september 2023 @ 21:31:
[...]

Daar moet ook nog iets voor bedacht worden, een 8cm pijpje wordt hem niet of er moet nog een andere afvoer zijn (denk het niet met een cvketel nog in gebruik).
Deze 'installateur' is alleen nog goed voor de factuur, heeft ie wel de juiste codes e.d. ivm de subsidie want hij bakt er werkelijk niks van :/
Eens, echter; Is het totáál af te raden om een aftakking te laten maken op het laatste stuk buis net voordat hij het dak door gaat, dus na de MV box. Het mooiste blijft een eigen dakdoorvoer met een dikke buis. Er zat nu zo'n flex dunne buis aan die ook aan mobiele airco's zit.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Speedy-Andre

Speedy-Andre

Sony ZL, XA, Nokia XR20

Topicstarter
Update94 schreef op woensdag 20 september 2023 @ 09:34:
Weet iemand/heeft er iemand een tip over hoe ik aan de KA14596 Atlantic Galaxi ECO 450L kan komen? In Belgie zie ik hem nog wel op de website van Atlantic staan maar ik kan hem nergens te koop vinden.
Als ie al ergens staat is hij ruim €7000, bij Esancico was hij €5396 voor hij eruit ging.
Is er een reden voor dit model of zou het met 2 kleinere ook lukken?

• vanWalsum
Ik heb een vraag over het klokprogramma van mijn Ariston Nuos Plus 200L.

Ik wil graag dat de boiler enkel werkt binnen een bepaald tijdsvak. Liefst van 8 tot 5 overdag. Dan wordt je in de nacht niet wakker van het gebrom en blijft het mooi stil.

Als je naar onderstaand klokprogramma kijkt, zorgt hij in dit geval dat de boiler om 8u begint te verwarmen naar 62 graden, of zorgt hij er voor dat het om 8u al 62 graden is. Wat als dat laatste het geval is, dan heb je alsnog herrie in de nacht.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Er6ES2nXm5boX6jd9vbT_8oBfuU=/800x/filters:strip_exif()/f/image/OaCHgZIOk5NWvwNnnE0Jgri5.png?f=fotoalbum_large

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Hespy
vanWalsum schreef op woensdag 20 september 2023 @ 11:35:
Ik heb een vraag over het klokprogramma van mijn Ariston Nuos Plus 200L.

Ik wil graag dat de boiler enkel werkt binnen een bepaald tijdsvak. Liefst van 8 tot 5 overdag. Dan wordt je in de nacht niet wakker van het gebrom en blijft het mooi stil.

Als je naar onderstaand klokprogramma kijkt, zorgt hij in dit geval dat de boiler om 8u begint te verwarmen naar 62 graden, of zorgt hij er voor dat het om 8u al 62 graden is. Wat als dat laatste het geval is, dan heb je alsnog herrie in de nacht.

[Afbeelding]
De boiler zal enkel opladen tussen 8 en 17u. Mss een tip neem in het weekend iets later.

• Update94
Speedy-Andre schreef op woensdag 20 september 2023 @ 10:41:

Als ie al ergens staat is hij ruim €7000, bij Esancico was hij €5396 voor hij eruit ging.
Is er een reden voor dit model of zou het met 2 kleinere ook lukken?
Dat was mij ook opgevallen. Ik heb een Panasonic J9 monoblock gekocht en ik wilde daar eigenlijk een normaal boilervat bij kopen maar ik zag dat deze (blijkbaar ooit) best voordelig waren dus ik dacht waarom niet.

Wij hebben een vrij groot hoekbad en familie staat graag wat langer onder de douche dus een enkele kleinere tank gaat hem niet worden denk ik. Twee tanks zou wel kunnen maar dat maakt het geheel wel weer complexer.

• stevenP
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 08:15
Update94 schreef op woensdag 20 september 2023 @ 13:27:
[...]

Dat was mij ook opgevallen. Ik heb een Panasonic J9 monoblock gekocht en ik wilde daar eigenlijk een normaal boilervat bij kopen maar ik zag dat deze (blijkbaar ooit) best voordelig waren dus ik dacht waarom niet.

Wij hebben een vrij groot hoekbad en familie staat graag wat langer onder de douche dus een enkele kleinere tank gaat hem niet worden denk ik. Twee tanks zou wel kunnen maar dat maakt het geheel wel weer complexer.
450L is wel echt écht groot hoor :o Misschien via dit topic eens in kaart te krijgen of je dat echt nodig hebt, of bijvoorbeeld met 270L uit te kunnen - desnoods met doorstromer als naverwarmer voor die ene keer in het jaar.

Gasloos! 3100Wp Z, 2150Wp W, Panasonic 5J monoblock, Panasonic 150L WPB

• Update94
stevenP schreef op woensdag 20 september 2023 @ 13:56:

450L is wel echt écht groot hoor :o Misschien via dit topic eens in kaart te krijgen of je dat echt nodig hebt, of bijvoorbeeld met 270L uit te kunnen - desnoods met doorstromer als naverwarmer voor die ene keer in het jaar.
https://www.econo.nl/Bere...20met%20doorstroomspiraal

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/d_qqAuYQdi8Y61A55IsAaOeEgFY=/800x/filters:strip_exif()/f/image/rWRUpmf4BoTG3InO4uWE0zMs.png?f=fotoalbum_large

Op basis van deze calculator kom ik dan uit op een half uur douchen achter elkaar bij 38 graden met een redelijk zuinige douchekop, of verkijk ik me hier dan toch op? Dit is nog met een gelijktijdige warmtebron aan.

Ik snap dat dit voor sommige mensen best lang is, maar in een huishouden met 4 personen zou dit krap 8 minuten per persoon zijn.

[ Voor 5% gewijzigd door Update94 op 20-09-2023 14:14 ]

• Sebazzz

Sebazzz

3dp

Update94 schreef op woensdag 20 september 2023 @ 14:13:
[...]

Op basis van deze calculator kom ik dan uit op een half uur douchen achter elkaar bij 38 graden met een redelijk zuinige douchekop, of verkijk ik me hier dan toch op? Dit is nog met een gelijktijdige warmtebron aan.

Ik snap dat dit voor sommige mensen best lang is, maar in een huishouden met 4 personen zou dit krap 8 minuten per persoon zijn.
Met 60 graden temperatuur heb je al de dubbele douchetijd.

Overigens hebben wij met z'n vijf een 200L boiler op 60 graden.

• Update94
Sebazzz schreef op woensdag 20 september 2023 @ 14:17:
[...]
Met 60 graden temperatuur heb je al de dubbele douchetijd.

Overigens hebben wij met z'n vijf een 200L boiler op 60 graden.
Daar ben ik me wel bewust van, maar als je de ruimte hebt is een grotere boiler mits je de inhoud ook gebruikt vrijwel altijd efficienter qua opwarmen en je hebt ook minder warmteverlies want er is een kleinere delta T. Of ben ik nu toch vooral onrealistisch bezig?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Glashelder
  • Niet online

Glashelder

Anti Android

Die calculator kan echt niet kloppen. Ik heb hier een 200 liter boiler op 50 graden en mijn douche doet ook iets van 8L per minuut. Volgens die calculator kan ik hier dan 13 minuten douchen. In de praktijk is dat zeker 2 keer zo lang.

In de praktijk hebben wij hem nog niet “leeg” gekregen.

• Update94
Glashelder schreef op woensdag 20 september 2023 @ 14:21:
Die calculator kan echt niet kloppen. Ik heb hier een 200 liter boiler op 50 graden en mijn douche doet ook iets van 8L per minuut. Volgens die calculator kan ik hier dan 13 minuten douchen. In de praktijk is dat zeker 2 keer zo lang.

Dat is ook waardevolle input want ik heb dit als uitgangspunt genomen, ik het eens handmatig op papier narekenen.

• Sebazzz

Sebazzz

3dp

Update94 schreef op woensdag 20 september 2023 @ 14:19:
[...]

Daar ben ik me wel bewust van, maar als je de ruimte hebt is een grotere boiler mits je de inhoud ook gebruikt vrijwel altijd efficienter qua opwarmen en je hebt ook minder warmteverlies want er is een kleinere delta T. Of ben ik nu toch vooral onrealistisch bezig?
Nee, daar heb je gelijk in. Ik weet niet waarom, maar een Atlantic 270L heeft een hogere COP dan Atlantic 200L - maar ik heb ook het idee dat de "inefficientie" van de 200L in de praktijk heel erg meevalt.

• Update94
Sebazzz schreef op woensdag 20 september 2023 @ 14:28:

Nee, daar heb je gelijk in. Ik weet niet waarom, maar een Atlantic 270L heeft een hogere COP dan Atlantic 200L - maar ik heb ook het idee dat de "inefficientie" van de 200L in de praktijk heel erg meevalt.
Ik ga er nog eens goed over nadenken, wellicht dat ik dan toch gewoon een groter vat neem en de Monoblock al het werk laat doen.

• ConQuestador
  • Nu online
De "douchetijd" is wel een WAF dingetje in ons huishouden om over te stappen naar een WPB. Ik overweeg een Atlantic 270L, maar ik ben me er bewust van dat douchetijd dan niet meer oneindig is.

Momenteel wil het nog wel eens voor komen dat beide kinderen douchen, en mijn 6 jarige dochter mag zichzelf douchen en haren wassen, maar dat duurt dan dus wel een half uur. Tel daar de douchetijd van mijn zoontje bij op en ze staan met z'n 2en 45min onder de douche.

Ik heb al gezegd tegen mijn vrouw dat dit niet is wat je moet willen met een WPB, omdat wij dan een koude douche hebben, maar dan krijg ik meteen te horen dat we dan maar geen WPB moeten doen en lekker op het gas moeten blijven puur voor sanitair water.

Ik ben dus toch wel een beetje benieuwd wat nu een realistische douchetijd is (met 8 l/m) met een 270 liter WPB

(overigens zat ik er aan te denken een 2weg klep in de leiding te zetten en die aan te sturen via home assistant, zodat ik dus met een druk op de knop de warm water kan blokkeren... ook dit werd niet hartelijk ontvangen :+ )

[ Voor 12% gewijzigd door ConQuestador op 20-09-2023 14:39 ]

• Update94
Bij mij is het ook een WAF dingetje. Een douche WTW is niet echt een optie helaas en een douchekop die nog zuiniger is dan 8 l/m gaat er ook niet doorheen komen.
(overigens zat ik er aan te denken een 2weg klep in de leiding te zetten en die aan te sturen via home assistant, zodat ik dus met een druk op de knop de warm water kan blokkeren... ook dit werd niet hartelijk ontvangen :+ )
Waarom zou je een knop willen maken om het warm water te blokkeren? (of gewoon omdat het kan?)

• CurlyMo
ConQuestador schreef op woensdag 20 september 2023 @ 14:37:
De "douchetijd" is wel een WAF dingetje in ons huishouden om over te stappen naar een WPB. Ik overweeg een Atlantic 270L, maar ik ben me er bewust van dat douchetijd dan niet meer oneindig is.
Heb je het daar als een goed met F over gehad? Alle voor en nadelen? Ik kom genoeg V/M tegen best iets zou willen inleveren voor het klimaat en lagere maandlasten.

• Glashelder
  • Niet online

Glashelder

Anti Android

Update94 schreef op woensdag 20 september 2023 @ 14:23:
[...]

Dat is ook waardevolle input want ik heb dit als uitgangspunt genomen, ik het eens handmatig op papier narekenen.
Ik lees hierboven net het bericht van @Update94 en realiseer me dat ik hier een douche WTW heb 8)7

Dat zal wel van invloed zijn hier 8)7 8)7

• Update94
Glashelder schreef op woensdag 20 september 2023 @ 14:48:
[...]

Ik lees hierboven net het bericht van @Update94 en realiseer me dat ik hier een douche WTW heb 8)7

Dat zal wel van invloed zijn hier 8)7 8)7
Dit maakt inderdaad wel degelijk een aanzienlijk verschil.
CurlyMo schreef op woensdag 20 september 2023 @ 14:48:
[...]

Heb je het daar als een goed met F over gehad? Alle voor en nadelen? Ik kom genoeg V/M tegen best iets zou willen inleveren voor het klimaat en lagere maandlasten.
Jazeker, maar ik zou het zelf ook fijn vinden als ik nog 10 a 15 minuten kan douchen nadat mijn vrouw een bad heeft genomen. Ons bad is 380 liter, nou zit dat niet helemaal vol en zal het water hooguit 38 graden zijn...maar dat ga je met een kleine wpb niet redden denk ik.

• Martin7182
  • Registratie: Juni 2020
Glashelder schreef op woensdag 20 september 2023 @ 14:21:

Heb je het boilertype wel goed gekozen? Hij staat standaard op "doorstroomspiraal". Met "drinkwater boiler" kom je op 20 minuten.
Pagina: 1 ... 57 ... 113 Laatste