Warmtepompboiler topic (WPB) deel 2 Vorige deel Overzicht

Pagina: 1 ... 58 ... 114 Laatste
Acties:

Onderwerpen

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Franciesco
  • Registratie: Januari 2021
  • Laatst online: 14:57
ConQuestador schreef op woensdag 20 september 2023 @ 14:37:
De "douchetijd" is wel een WAF dingetje in ons huishouden om over te stappen naar een WPB. Ik overweeg een Atlantic 270L, maar ik ben me er bewust van dat douchetijd dan niet meer oneindig is.

Momenteel wil het nog wel eens voor komen dat beide kinderen douchen, en mijn 6 jarige dochter mag zichzelf douchen en haren wassen, maar dat duurt dan dus wel een half uur. Tel daar de douchetijd van mijn zoontje bij op en ze staan met z'n 2en 45min onder de douche.

Ik heb al gezegd tegen mijn vrouw dat dit niet is wat je moet willen met een WPB, omdat wij dan een koude douche hebben, maar dan krijg ik meteen te horen dat we dan maar geen WPB moeten doen en lekker op het gas moeten blijven puur voor sanitair water.

Ik ben dus toch wel een beetje benieuwd wat nu een realistische douchetijd is (met 8 l/m) met een 270 liter WPB

(overigens zat ik er aan te denken een 2weg klep in de leiding te zetten en die aan te sturen via home assistant, zodat ik dus met een druk op de knop de warm water kan blokkeren... ook dit werd niet hartelijk ontvangen :+ )
Dus omdat 2 kinderen 45 minuten zouden moeten kunnen douchen is een 270 liter WPboiler niet genoeg? 8)7
Sorry, maar ik snap hier echt helemaal niets van... We zitten hier in de duurzame sectie van het forum, niet in de verspil sectie.

• Speedy-Andre
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 18:08

Speedy-Andre

Sony ZL, XA, Nokia XR20

Topicstarter
https://atlanticclimate.nl/product/explorer/

Er wordt bij wpb's vermeld hoeveel water van 40 graden je kan tappen, 260l (V4 200l) of 355l (V4 270l).
Van een bad weet je de inhoud dus da's zo berekend.

Stook je de wpb warmer dan 53 graden haal je er meer uit.
Verder is het een kwestie van plannen, waarom zou je met 4 personen achterelkaar moeten douchen?
Een DWTW helpt wel enorm als je altijd de halve rivier leeg doucht :9
Nog beter is een Upfall shower, al verwarmt die zelf met cop1 maar je verspilt veel minder water.

[ Voor 19% gewijzigd door Speedy-Andre op 20-09-2023 15:11 ]

PVoutput 2x Toshiba Daiseikai 8 3,5kW, SWW Atlantic Explorer V3 200l. Gasloos aug 2016, 8620Wp, Monoblock Panasonic J 7kW

• Update94
  • Registratie: Juli 2010
  • Laatst online: 09:37
Martin7182 schreef op woensdag 20 september 2023 @ 15:00:
[...]

Heb je het boilertype wel goed gekozen? Hij staat standaard op "doorstroomspiraal". Met "drinkwater boiler" kom je op 20 minuten.
Goed gespot :P, eerder stond dit wel goed maar op mijn screenshot en laatste wijzigingen duidelijk niet O-).
Dit scheelt ook nog wel maar eigenlijk is mijn douchetijd streven bij 45 a 50 graden een half uur en dan kom je toch al snel bij de 400 a 500 liter uit.

• Update94
Franciesco schreef op woensdag 20 september 2023 @ 15:03:
[...]

Dus omdat 2 kinderen 45 minuten zouden moeten kunnen douchen is een 270 liter WPboiler niet genoeg? 8)7
Sorry, maar ik snap hier echt helemaal niets van... We zitten hier in de duurzame sectie van het forum, niet in de verspil sectie.
Een grote hoeveelheid water verwarmen op een duurzamere manier is nog altijd beter dan een grote hoeveelheid water verwarmen op een minder duurzame manier. Ik snap je punt wel maar niet iedereen heeft dezelfde behoefte.

Daarnaast zal ik zeker gaan proberen de temperatuur zo laag mogelijk te krijgen dus met een 500 liter vat kom ik misschien eerder op 45 graden uit ipv op de standaard 53, wat dan ook weer een hogere COP als gevolg heeft als het goed is.

• maharens
  • Registratie: December 2004
  • Laatst online: 04-08 11:05
Update94 schreef op woensdag 20 september 2023 @ 14:13:
[...]

https://www.econo.nl/Bere...20met%20doorstroomspiraal

[Afbeelding]

Op basis van deze calculator kom ik dan uit op een half uur douchen achter elkaar bij 38 graden met een redelijk zuinige douchekop, of verkijk ik me hier dan toch op? Dit is nog met een gelijktijdige warmtebron aan.

Ik snap dat dit voor sommige mensen best lang is, maar in een huishouden met 4 personen zou dit krap 8 minuten per persoon zijn.
Voor mijn gevoel kan dit nooit kloppen, als je 30 minuten doucht met 8 l/m, dan heb je 240 liter verbruikt en je hebt 450 liter van 50 graden tot je beschikking terwijl je volgens deze calculator dan 240 liter van 38 graden hebt verbruikt ?? Dan heb je toch nog heel veel warm water over?

[ Voor 3% gewijzigd door maharens op 20-09-2023 15:11 ]

• Hangover_ohoo
  • Registratie: Mei 2012
  • Laatst online: 09:28
stevenP schreef op woensdag 20 september 2023 @ 13:56:
[...]

450L is wel echt écht groot hoor :o Misschien via dit topic eens in kaart te krijgen of je dat echt nodig hebt, of bijvoorbeeld met 270L uit te kunnen - desnoods met doorstromer als naverwarmer voor die ene keer in het jaar.
Welke (goede) modellen WPB's van 300l+ bestaan er / zijn er ervaringen hier ? Ik zit met soort gelijke (koudwater) vrees; gezin 4 personen (waarvan 3x female, waarvan 2x puber) met lang haar (=vrijwel dagelijks douchen) en gaan dagelijks 1 of 2 personen in (groot) bad. Hoe los je dat op met een WPB van 270l - dat is toch te weinig ? Ja wellicht met wat goede spreiding en afspraken is er wat te doen maar dat gaat natuurlijk keertje (of vaker) mis en is er (te) koud water. Of ongemerkt (voor hun) hoge kosten omdat een eventuele doorstromer vaak moet bijspringen.

PV 4.8 kWp Zuid 48°| 2 kWp Oost 25° | Batt 10 kWh (2x MT FW153 CT003 FW117, 2 fases, NOM | ModBus/NodeRed (optie) | 42 kWh i3 BEV | 7 kWh Outlander PHEV | Proxmox + HASS | Alfen Eve Single Pro | WPB 270l v4 AquaMQTT ESP | MHI (2x) + ME L/L airco's

• natural colour
  • Registratie: April 2022
  • Laatst online: 16:32
De "douchetijd" is wel een WAF dingetje in ons huishouden om over te stappen naar een WPB. Ik overweeg een Atlantic 270L, maar ik ben me er bewust van dat douchetijd dan niet meer oneindig is.

Momenteel wil het nog wel eens voor komen dat beide kinderen douchen, en mijn 6 jarige dochter mag zichzelf douchen en haren wassen, maar dat duurt dan dus wel een half uur. Tel daar de douchetijd van mijn zoontje bij op en ze staan met z'n 2en 45min onder de douche.

Ik heb al gezegd tegen mijn vrouw dat dit niet is wat je moet willen met een WPB, omdat wij dan een koude douche hebben, maar dan krijg ik meteen te horen dat we dan maar geen WPB moeten doen en lekker op het gas moeten blijven puur voor sanitair water.

Ik ben dus toch wel een beetje benieuwd wat nu een realistische douchetijd is (met 8 l/m) met een 270 liter WPB

(overigens zat ik er aan te denken een 2weg klep in de leiding te zetten en die aan te sturen via home assistant, zodat ik dus met een druk op de knop de warm water kan blokkeren... ook dit werd niet hartelijk ontvangen :+ )
Ik kan mijn 200 liter Atlantic in een half uur leeg <regen> douchen.
Ik wil in de toekomst ook nog een groot bad, dus wil ik iets verzinnen om een extra SWW buffer plaatsen die alleen actief is als ik een bad wil nemen.

20x JA Solar 6.9KW; Fronius Symo 7.0; Panasonic 7H Mono; Atlantic Explorer V4; https://www.astrobin.com/users/naturalcolor/

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Martin7182
  • Registratie: Juni 2020
  • Laatst online: 18:00

Misschien is het toch ook een kwestie van opvoeden? Toen ik jong was, was het nat maken, inzepen met de kraan dicht en daarna afspoelen. Dat kost nog geen 10 liter p.p. Als je het ruim neemt, misschien 25 liter o.i.d. Een WPB lijkt me juist goed voor de bewustwording dat energie niet onbeperkt is. Of moeten ze daar pas achterkomen als ze op zichzelf gaan wonen?

I.p.v. een klep zou je ook juist een kleinere boiler kunnen overwegen. Als de warmtepomp net zo sterk is, is een kleiner vat eerder op temperatuur en beperk je automatisch grote verspillingen.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• CurlyMo
  • Registratie: Februari 2011
  • Laatst online: 16:50
Update94 schreef op woensdag 20 september 2023 @ 14:51:
[...]
Jazeker, maar ik zou het zelf ook fijn vinden als ik nog 10 a 15 minuten kan douchen nadat mijn vrouw een bad heeft genomen. Ons bad is 380 liter, nou zit dat niet helemaal vol en zal het water hooguit 38 graden zijn...maar dat ga je met een kleine wpb niet redden denk ik.
Stap 1 is toch echt leefstijl verandering. Dus even niet douchen na een bad maar even uurtje of twee wachten. Anders gewoon CV laten hangen of een doorstroomverwarmer nemen.

Sinds de 2 dagen regel reageer ik hier niet meer

• Update94
CurlyMo schreef op woensdag 20 september 2023 @ 15:40:

Stap 1 is toch echt leefstijl verandering. Dus even niet douchen na een bad maar even uurtje of twee wachten. Anders gewoon CV laten hangen of een doorstroomverwarmer nemen.
Maar waarom zou een doorstroomverwarmer nemen beter zijn dan een grotere warmtepompboiler of een groter boilervat?

• Sebazzz
  • Registratie: September 2006
  • Laatst online: 15:05

Sebazzz

3dp

Glashelder schreef op woensdag 20 september 2023 @ 14:48:
[...]

Ik lees hierboven net het bericht van @Update94 en realiseer me dat ik hier een douche WTW heb 8)7
Ik nog niet, komt wel bij de volgende badkamer.

[Te koop: 3D printers] [Website] Agile tools: [Return: retrospectives] [Pokertime: planning poker]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ConQuestador
  • Registratie: November 2000
  • Nu online
Martin7182 schreef op woensdag 20 september 2023 @ 15:21:
[...]

Misschien is het toch ook een kwestie van opvoeden? Toen ik jong was, was het nat maken, inzepen met de kraan dicht en daarna afspoelen. Dat kost nog geen 10 liter p.p. Als je het ruim neemt, misschien 25 liter o.i.d. Een WPB lijkt me juist goed voor de bewustwording dat energie niet onbeperkt is. Of moeten ze daar pas achterkomen als ze op zichzelf gaan wonen?

I.p.v. een klep zou je ook juist een kleinere boiler kunnen overwegen. Als de warmtepomp net zo sterk is, is een kleiner vat eerder op temperatuur en beperk je automatisch grote verspillingen.
Volgens mij missen jullie allemaal het WAF stukje. Ik kan dat wel vinden, maar vervolgens ben ik meteen weer de strenge papa. En dus is een WPB een slechte oplossing aldus de vrouw, aangezien zij een koude douche zou hebben als de kinderen uitgebreid gedoucht hebben.

Uiteraard wordt het steevast aangekaart dat ze niet zo lang moeten douchen, maar dat neemt niet weg dat mijn dochter dus al het water op kan douchen.

Enig voordeel dat ik zie is dat mijn kinderen meestal 's avonds douchen en wij zelf 's ochtends. Ik zou dus de WPB (handmatig) aan kunnen slingeren 's nachts zodat ik de volgende dag tenminste niet koud hoef te douchen.

Panasonic 12J T-CAP | Atlantic Explorer 270L | 4 x MHI SRK24ZS-WF + SRF35ZS-W | 12.000 Wp Enphase | Home Assistant, Heishamon, Mhi-ctrl | Alfa Romeo Giulia Veloce

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Franciesco
  • Registratie: Januari 2021
  • Laatst online: 14:57
Waarom zou de WPB de schuld moeten krijgen als de kinderen niet geluisterd hebben? En je kunt de kinderen toch gewoon onder de douche vandaan halen na x minuten?

Andere oplossing lijkt me simpel: eerst douchen jij en je vrouw. Het warme water dat dan nog over is, kan door de kinderen gebruikt worden.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Update94
Franciesco schreef op woensdag 20 september 2023 @ 16:28:
Waarom zou de WPB de schuld moeten krijgen als de kinderen niet geluisterd hebben? En je kunt de kinderen toch gewoon onder de douche vandaan halen na x minuten?

Andere oplossing lijkt me simpel: eerst douchen jij en je vrouw. Het warme water dat dan nog over is, kan door de kinderen gebruikt worden.
Ik snap je insteek, maar er zijn ook mensen die willen verduurzamen zonder daarbij (direct) hun hele levensstijl in een keer aan te passen. Dit is ook mogelijk, maar niet met een 270 liter grote wpb in het geval van @ConQuestador en mezelf.

• Sebazzz

Sebazzz

3dp

Als je geen vast contract voor gas hebt gehad, dan heb je je levensstijl al aangepast met die idiote gasprijzen :) Als je verwacht een boiler van bijna 500 liter nodig te hebben ben ik ook wel benieuwd wat je waterverbruik is in een jaar. (Bij ons 153m3)

[Te koop: 3D printers] [Website] Agile tools: [Return: retrospectives] [Pokertime: planning poker]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• klump4u
  • Registratie: Februari 2008
  • Niet online

klump4u

Full electric in Zuid-Limburg

Update94 schreef op woensdag 20 september 2023 @ 16:42:
[...]

Ik snap je insteek, maar er zijn ook mensen die willen verduurzamen zonder daarbij (direct) hun hele levensstijl in een keer aan te passen. Dit is ook mogelijk, maar niet met een 270 liter grote wpb in het geval van @ConQuestador en mezelf.
Verduurzamen gaat niet zonder aanpassingen, of moeten andere maar de ‘hete kastanjes uit het vuur halen’?
Hier een 270ltr Wpb en enkele jaren met 3 dames en 2 heren ging dat goed, gewoon een keer zelf onder een koude douche laten staan, gaan ze echt niet dood van.

18950Wp🌞, Atlantic 270V3💧, Pana 5J🔥. Zendure 2400AC 11,5kWh🔋,Hyundai Kona 64kWh 🚗, Peblar Home ⛽

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• jurjen_g
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 17:17
Volgens mij is er sprake van koudwatervrees bij mensen zonder WPB :p

Zonder dollen; wij hebben in een gezin van 5 waarvan 4 dames een 270 liter, die ik op 47 graden heb staan, op dinsdag de legionellarun naar (bijna) 60 graden. Ik heb 1 keer gehad dat ik bij het schoonmaken in de middag, nadat iedereen 's ochtends al had gedoucht, merkte dat het water minder heet werd. Ik dacht toen; ok, 5 douches achter elkaar en dan nog wat teiltjes, dat is dus de max", tot ik er achter kwam dat ik 2 dagen eerder 's avonds de WPB had uitgezet omdat ik met de elektra bezig ging, en vergeten was weer aan te zetten. Kortom met die 270 liter konden we circa 10 keer douchen en dan nog een paar teiltjes schoonmaak water...

We hebben WEL een douche - WTW, en dat lijkt wel veel te schelen, want mijn verwachting zou zijn dat ie na circa 6 a 7 douchebeurten toch wel leeg zou zijn. En GEEN bad, wat natuurlijk ook wel veel water in 1 keer scheelt. Maar dan nog; afhankelijk van je boiler is ie in enkele uren tot max 6 uur weer helemaal warm.

• CurlyMo
Update94 schreef op woensdag 20 september 2023 @ 15:53:
[...]

Maar waarom zou een doorstroomverwarmer nemen beter zijn dan een grotere warmtepompboiler of een groter boilervat?
Omdat je met een doorstroomverwarmer nooit tekort aan warm water hebt. Alleen wel tegen een prijs. Maar een extra grote WPB of een dubbele WPB is ook niet goedkoop (in verbruik).

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Rzaan
  • Registratie: Mei 2018
  • Laatst online: 16:29

Rzaan

Altijd zoekende

Franciesco schreef op woensdag 20 september 2023 @ 15:03:
[...]

Nee, we zitten in de sectie voor duurzame energie en installaties.
Hoe je die energie en installaties daarna gebruikt, daar gaat dit forum zeker niet over.
En dit topic al helemaal niet.

Wil men elkaar toch de les lezen of op een andere manier je mening verkondigen dan hebben ze daar speciaal dit topic voor geopend: https://gathering.tweaker...ist_messages/2180680/last

[ Voor 15% gewijzigd door Rzaan op 20-09-2023 18:03 ]

• klump4u
  • Niet online

klump4u

Rzaan schreef op woensdag 20 september 2023 @ 17:53:
[...]

Nee, we zitten in de sectie voor duurzame energie en installaties.
Hoe je die energie en installaties daarna gebruikt, daar gaat dit forum zeker niet over.
En dit topic al helemaal niet.

Wil men elkaar toch de les lezen of op een andere manier je mening verkondigen dan hebben ze daar speciaal dit topic voor geopend: https://gathering.tweaker...ist_messages/2180680/last
Een Wpb is iets duurzaams waaraan je je meestal een beetje moet aanpassen, als in de vraag al staat dat dat geen optie is moet je de vraag niet hier stellen.

18950Wp🌞, Atlantic 270V3💧, Pana 5J🔥. Zendure 2400AC 11,5kWh🔋,Hyundai Kona 64kWh 🚗, Peblar Home ⛽

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Rzaan

Rzaan

Altijd zoekende

klump4u schreef op woensdag 20 september 2023 @ 18:06:
[...]

Een Wpb is iets duurzaams waaraan je je meestal een beetje moet aanpassen, als in de vraag al staat dat dat geen optie is moet je de vraag niet hier stellen.
Waarom niet? Hij vraagt iets over apparatuur. Dat die apparatuur niet kan wat iemand wil, is iets anders.
Maar als ik een Warmtepomp wil kopen om mijn vloer te verwarmen, en ik laat in de winter de ramen open staan, is dat dom. Maar als ik toch een vraag heb over een Warmtepomp, zit ik in het Duurzame Energie topic nog steeds op de juiste plek.

• Speedy-Andre

Speedy-Andre

Sony ZL, XA, Nokia XR20

Topicstarter
Daar komen we niet uit, 'gelukkig' is die 450l wpb niet meer te vinden.
Een alternatief als er toch een L/W wp is zal dan een enorm vat zijn zonder subsidie.
Geen subsidie voor zo'n enorm vat voelt dan wel weer goed ;)

PVoutput 2x Toshiba Daiseikai 8 3,5kW, SWW Atlantic Explorer V3 200l. Gasloos aug 2016, 8620Wp, Monoblock Panasonic J 7kW

• klump4u
  • Niet online

klump4u

Rzaan schreef op woensdag 20 september 2023 @ 18:13:
[...]

Waarom niet? Hij vraagt iets over apparatuur. Dat die apparatuur niet kan wat iemand wil, is iets anders.
Maar als ik een Warmtepomp wil kopen om mijn vloer te verwarmen, en ik laat in de winter de ramen open staan, is dat dom. Maar als ik toch een vraag heb over een Warmtepomp, zit ik in het Duurzame Energie topic nog steeds op de juiste plek.
Yep en ook dan krijg je te horen dat je dom bezig bent.

• Sebazzz

Sebazzz

3dp

klump4u schreef op woensdag 20 september 2023 @ 19:54:
[...]

En vertellen we, net zoals nu, dat je heel veel vermogen daar tegenover moet zetten ;)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Kiwi_Kevin
  • Registratie: Augustus 2006
  • Laatst online: 03:25
ConQuestador schreef op woensdag 20 september 2023 @ 16:21:
[...]

Volgens mij missen jullie allemaal het WAF stukje. Ik kan dat wel vinden, maar vervolgens ben ik meteen weer de strenge papa. En dus is een WPB een slechte oplossing aldus de vrouw, aangezien zij een koude douche zou hebben als de kinderen uitgebreid gedoucht hebben.

Uiteraard wordt het steevast aangekaart dat ze niet zo lang moeten douchen, maar dat neemt niet weg dat mijn dochter dus al het water op kan douchen.

Enig voordeel dat ik zie is dat mijn kinderen meestal 's avonds douchen en wij zelf 's ochtends. Ik zou dus de WPB (handmatig) aan kunnen slingeren 's nachts zodat ik de volgende dag tenminste niet koud hoef te douchen.
Ik heb het nog niet meegemaakt maar als de wpb ver onder doeltemperatuur komt en hij mag nog verwarmen qua tijdschema dan slaat hij ook weer aan toch?

Alternatief kun je iets slims bouwen met een knop in de badkamer die het PV contact aanstuurt voor als je verwacht dat er veel gebadderd wordt. In boost mode (warmtepomp+element) verwarmt hij verrassend snel.

• Martin7182
[...]

Dat klopt, maar misschien wordt WAF juist beter met een kleinere boiler. Indicatief zie b.v. deze webpagina https://promths.eu/opwarmtijd-orca-zeur-warmtepompboiler/

B.v. als je 1800W thermisch vermogen hebt, dan warmt 100L op in 2 uur tegenover 250L in 5 uur. Dus met 100L kunnen je kinderen niet meer dan dat opmaken terwijl de vrouw 2 uur later ook weer 100L warm water heeft. Even simpel bekeken. Als een 250L boiler koud is, dan duurt het opwarmen erg lang.

• CurlyMo
Martin7182 schreef op woensdag 20 september 2023 @ 22:57:
[...]

Dat klopt, maar misschien wordt WAF juist beter met een kleinere boiler. Indicatief zie b.v. deze webpagina https://promths.eu/opwarmtijd-orca-zeur-warmtepompboiler/

B.v. als je 1800W thermisch vermogen hebt, dan warmt 100L op in 2 uur tegenover 250L in 5 uur. Dus met 100L kunnen je kinderen niet meer dan dat opmaken terwijl de vrouw 2 uur later ook weer 100L warm water heeft. Even simpel bekeken. Als een 250L boiler koud is, dan duurt het opwarmen erg lang.
Je vergeet de gelaagdheid van de boiler.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Bra-Jo
  • Registratie: Mei 2002
  • Niet online

Bra-Jo

DILLIGAF

[...]

Ik heb serieus overwogen om een klep in de warmwaterleiding te zetten die dicht gaat na 20 minuten douchen. Uiteindelijk niet gedaan omdat ik mijn dochters na heel veel discussie en gemopper toch heb kunnen opvoeden. Maar ik snap dus je frustratie...

Nomen nescio

• Martin7182
CurlyMo schreef op woensdag 20 september 2023 @ 23:04:
[...]

Je vergeet de gelaagdheid van de boiler.
Nee, die was ik niet vergeten. Ik zei met opzet: "even simpel bekeken". Hoe dan ook, een kleinere boiler is met hetzelfde vermogen eerder op temperatuur.

• stevenP
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 08:15
De hele "het grootste probleem zit tussen de kraan en het putje"-discussie daargelaten, maar ik merk met mijn 150L wel dat na een tijdje de temperatuur keldert. Volgens jouw rekenmodel zou dat al binnen 10min moeten zijn (1/3 watervolume). De ervaring leert dat dit na 25(?) Is.

Gasloos! 3100Wp Z, 2150Wp W, Panasonic 5J monoblock, Panasonic 150L WPB

• mkleinman
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 16:33

mkleinman

8kWp, WPB, ELGA 6

MiniMeHaarlem schreef op zondag 4 juni 2023 @ 16:07:
Dag Pieterve

Ik ben naarstig op zoek naar gebruikerservaringen omtrent de Daikin altherma M HW waterpompboiler.

Overweeg deze aan te schaffen, maar vind dus weinig ervaringsdeskundigen... hoe bevalt deze wpb?

Hoor graag van je
Over een aantal weken wordt er een Daikin Altherma M HW 200 liter WPB bij mij geinstalleerd op zolder. Dus hopelijk ben ik over paar weken een positieve ervaringsdeskundige :-)

Duurzame nerd. Veel comfort en weinig verbruiken. Zuinig aan doen voor de toekomst.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Razor109
  • Registratie: Mei 2006
  • Laatst online: 11-09 15:24
Ik twijfel om voor SWW een WPB te nemen of een boilervat laten te verwarmen via de warmtepomp. Nu bedacht ik me waarom niet een combinatie. Zijn er mensen die dat gedaan hebben?

Bijvoorbeeld de Atlantic explorer v4 heeft een extra warmtewisselaar, zou ik die niet gewoon kunnen opstellen als WPB op zolder met aansluitingen op de WTW, maar ook mijn Warmtepomp via een 3-wegkraan aan te sluiten op de warmtewisselaar.

De warmtepomp heeft een betere COP en een hogere capaciteit en kan dus in tussenseizoenen mijn SWW sneller en zuiniger op temperatuur krijgen. In de koude maanden kan eventueel dan de warmtepomp zich volledig richten op het huis te verwarmen. En als hert echt vriest buiten zit er in mijn uitgeblazen WTW lucht nog meer warmte dan buiten en dan zou de WPB misschien rendabeler zijn.

En daarnaast kun je het opwarmen versnellen door een soort boostfunctie te maken dat zowel de WPB als de Warmtepomp je water verwarmen en dus weer sneller een warme boiler hebt.

Zijn er mensen die dit zo doen? en is de warmtewisselaar van een WPB voldoende groot op extern opgewarmd te worden door een warmtepomp? Iemand die hier een nadeel in ziet? Prijstechnisch met subsidie zit je gelijk aan een los boilervat.

Amber 95 Warmtepomp; Solax x3 5040Wp Z, Hoymiles 5520Wp O-W, Hoymiles 5040Wp O-W

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• ConQuestador
  • Registratie: November 2000
  • Nu online
Razor109 schreef op donderdag 21 september 2023 @ 08:25:
Ik twijfel om voor SWW een WPB te nemen of een boilervat laten te verwarmen via de warmtepomp. Nu bedacht ik me waarom niet een combinatie. Zijn er mensen die dat gedaan hebben?

Bijvoorbeeld de Atlantic explorer v4 heeft een extra warmtewisselaar, zou ik die niet gewoon kunnen opstellen als WPB op zolder met aansluitingen op de WTW, maar ook mijn Warmtepomp via een 3-wegkraan aan te sluiten op de warmtewisselaar.

De warmtepomp heeft een betere COP en een hogere capaciteit en kan dus in tussenseizoenen mijn SWW sneller en zuiniger op temperatuur krijgen. In de koude maanden kan eventueel dan de warmtepomp zich volledig richten op het huis te verwarmen. En als hert echt vriest buiten zit er in mijn uitgeblazen WTW lucht nog meer warmte dan buiten en dan zou de WPB misschien rendabeler zijn.

En daarnaast kun je het opwarmen versnellen door een soort boostfunctie te maken dat zowel de WPB als de Warmtepomp je water verwarmen en dus weer sneller een warme boiler hebt.

Zijn er mensen die dit zo doen? en is de warmtewisselaar van een WPB voldoende groot op extern opgewarmd te worden door een warmtepomp? Iemand die hier een nadeel in ziet? Prijstechnisch met subsidie zit je gelijk aan een los boilervat.
Onnodig complex waar je niks mee opschiet, gewoon kiezen voor het een of ander. Eigenlijk is het heel simpel:
1. Heeft je warmtepomp genoeg vermogen om even een paar uurtjes niet je huis te verwarmen maar warm water te maken, en daarna het huis weer op temperatuur te houden
2. Staat het boilervat op een locatie waar je enigszins in de buurt van de WP bent, dus zonder dat je 10talle meters leiding moet leggen.

Indien je voldoet aan bovenstaande: boilervat. Indien je niet voldoet: hou het simpel, en zet een WPB neer. Scheelt je ook weer gedoe met 3wegklep en extra leidingen.

Panasonic 12J T-CAP | Atlantic Explorer 270L | 4 x MHI SRK24ZS-WF + SRF35ZS-W | 12.000 Wp Enphase | Home Assistant, Heishamon, Mhi-ctrl | Alfa Romeo Giulia Veloce

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Maximusss
  • Registratie: September 2013
  • Laatst online: 30-11-2024
Razor109 schreef op donderdag 21 september 2023 @ 08:25:

Ik ben dat plan aan het uitvoeren, maar moet wel zeggen dat mijn monobloc en boiler binnen drie meter van elkaar staan. Leidingwerk heb ik al klaar, alleen de temperatuursensor moet ik nog regelen.
Ik heb de V4 al draaien en moet zeggen geluid valt mij mee. Idee is om in de koudere maanden de pana 9j te gebruiken als hij toch al draait voor het verwarmen vh huis en dan heeft de kleinere wp op de V4 redelijke rust. In de warmere maanden heb ik dan de 9j uit staan en dan heeft de v4 een makkelijkere taak met de warmere buitenlucht.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Razor109
  • Registratie: Mei 2006
  • Laatst online: 11-09 15:24
Maximusss schreef op donderdag 21 september 2023 @ 09:22:
[...]

Ik ben dat plan aan het uitvoeren, maar moet wel zeggen dat mijn monobloc en boiler binnen drie meter van elkaar staan. Leidingwerk heb ik al klaar, alleen de temperatuursensor moet ik nog regelen.
Ik heb de V4 al draaien en moet zeggen geluid valt mij mee. Idee is om in de koudere maanden de pana 9j te gebruiken als hij toch al draait voor het verwarmen vh huis en dan heeft de kleinere wp op de V4 redelijke rust. In de warmere maanden heb ik dan de 9j uit staan en dan heeft de v4 een makkelijkere taak met de warmere buitenlucht.
Juist dat, qua leidingwerk is het niet veel werk, 3m vanaf WP naar oude CV plek waar WP boiler kan komen, een boilervat zou evt in de kelder nog kunnen ipv zolder. Op beide plekken ligt warmwaterleiding.

Ik ben nu aan het uitzoeken of ik kan vinden wat de capaciteit van de warmtewisselaar is. Mogelijk onnodig complex maar ook niet onmogelijk dus waarschijnlijk. Als de Amber WP straks kan helpen om het vat sneller te verwarmen is dat alleen maar mooi meegenomen.

Amber 95 Warmtepomp; Solax x3 5040Wp Z, Hoymiles 5520Wp O-W, Hoymiles 5040Wp O-W

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Rzaan

Rzaan

Altijd zoekende

klump4u schreef op woensdag 20 september 2023 @ 19:54:
[...]

Dat vind ik ook terecht. Maar ook daar zit nuance in.
Dit topic gaat over apparatuur en als die onzinnig gebruikt wordt, moet je dat zeker zeggen.

• Speedy-Andre

Speedy-Andre

Sony ZL, XA, Nokia XR20

Topicstarter
Razor109 schreef op donderdag 21 september 2023 @ 09:46:
[...]

Ik ben nu aan het uitzoeken of ik kan vinden wat de capaciteit van de warmtewisselaar is. Mogelijk onnodig complex maar ook niet onmogelijk dus waarschijnlijk. Als de Amber WP straks kan helpen om het vat sneller te verwarmen is dat alleen maar mooi meegenomen.
In de product sheet staat 16kW bij 1000/1500/2000l/uur (60 graden).
Bedenk dat het ook andersom werkt, kouder water door de spiraal koelt de wpb inhoud af.
De aansluiting is in principe een warmte lek, laat de leidingen vanaf de wpb eerst omlaag lopen zodat de warmte niet door de leidingen weg trekt.

Ik gebruik de spiraal af en toe andersom, omdat ik geen cvketel meer heb verwarm ik enkele radiatoren met de wpb door simpelweg een pomp te laten draaien waarna de radiator knoppen bepalen waar de warmte komt.
Bij mijn V3 trek ik de boiler vrij snel leeg/koud met 1 radiator, althans zolang de betreffende ruimte warmtevraag heeft.
Het is niet erg efficiënt maar ik heb wel een aanvulling op de airco's die niet elke ruimte bereiken.

Ik neig er naar om dit 'beter' te gaan doen met een Hewalex erbij, dan heb ik max 3kW warmte en werkt het onafhankelijk van de wpb.

• Bra-Jo
  • Niet online

Bra-Jo

DILLIGAF

Speedy-Andre schreef op donderdag 21 september 2023 @ 10:59:
[...]
Ik neig er naar om dit 'beter' te gaan doen met een Hewalex erbij, dan heb ik max 3kW warmte en werkt het onafhankelijk van de wpb.
Interessant, hoe zou je dit aanpakken? Krijg je dan een extra boilervat met de Hewalex, alleen voor die paar radiatoren? Of kan dat ook zonder boilervat?
Wij hebben ook drie ruimtes met radiator zonder airco. Komend stookseizoen moet blijken hoe de WP die kan gaan bedienen. Als blijkt dat dat niet gaat werken, is een Hewalex misschien een mooie oplossing (en hopelijk goedkoper dan 3 Jaga's... :X ).

[ Voor 3% gewijzigd door Bra-Jo op 21-09-2023 11:15 ]

Nomen nescio

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Speedy-Andre

Speedy-Andre

Sony ZL, XA, Nokia XR20

Topicstarter
Bra-Jo schreef op donderdag 21 september 2023 @ 11:10:
[...]

Interessant, hoe zou je dit aanpakken? Krijg je dan een extra boilervat met de Hewalex, alleen voor die paar radiatoren? Of kan dat ook zonder boilervat?
Wij hebben ook drie ruimtes met radiator zonder airco. Komend stookseizoen moet blijken hoe de WP die kan gaan bedienen. Als blijkt dat dat niet gaat werken, is een Hewalex misschien een mooie oplossing.
Dat moet in de praktijk blijken, ik wil eerst kijken of hij direct op de radiatoren kan zoals met de wpb.
Een expansievat, drukbeveiliging, ontluchting enz. is er allemaal nog van de oude cvketel situatie.
Als het nodig is (bijv. bij veel pendelen) kan er een klein buffervat tussen (25l) maar ik verwacht dat hij met genoeg radiatoren z'n warmte wel kwijt kan.
Mijn HST cv pomp regelt automatisch en verbruikt maar 12W, stukken beter dan de Wilo die erbij zit.
Het is en blijft een eenvoudige aan/uit wp dus pendelen doet ie standaard al.
Wat helpt is dat er €2400 subsidie op zit en je hem voor €1600-2000 kan vinden :)

[ Voor 4% gewijzigd door Speedy-Andre op 21-09-2023 11:26 ]

• Hespy
  • Registratie: November 2022
  • Laatst online: 18-11-2024
mkleinman schreef op donderdag 21 september 2023 @ 08:00:
[...]

Over een aantal weken wordt er een Daikin Altherma M HW 200 liter WPB bij mij geinstalleerd op zolder. Dus hopelijk ben ik over paar weken een positieve ervaringsdeskundige :-)
Ik zal hem dit weekend aan te sluiten. Wel de M HW 260 (250l)
Heb nog enkele vragen,
- In de handleiding staat niets over het gebruik van diëlektrische koppeling zou dit niet nodig zijn omdat er een opofferings anode in zit? In de handleiding staat er dat er 2 inzitten maar ik zie maar 1 zitten,
- Het afdoppen van de pomp ingang met gegalvaniseerde of Messing dop?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Burning_Tyre
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 12-09 12:25
Speedy-Andre schreef op donderdag 21 september 2023 @ 11:23:
[...]

Dat moet in de praktijk blijken, ik wil eerst kijken of hij direct op de radiatoren kan zoals met de wpb.
Een expansievat, drukbeveiliging, ontluchting enz. is er allemaal nog van de oude cvketel situatie.
Als het nodig is (bijv. bij veel pendelen) kan er een klein buffervat tussen (25l) maar ik verwacht dat hij met genoeg radiatoren z'n warmte wel kwijt kan.
Mijn HST cv pomp regelt automatisch en verbruikt maar 12W, stukken beter dan de Wilo die erbij zit.
Het is en blijft een eenvoudige aan/uit wp dus pendelen doet ie standaard al.
Wat helpt is dat er €2400 subsidie op zit en je hem voor €1600-2000 kan vinden :)
Is die subsidie er ook als je hem los koopt en zelf installeert?

12xIQ7+ ZO (125) + 3xIQ7+ NW (310) +3xIQ7+ ZW (214) PVOutput

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• hansvk
  • Registratie: Januari 2010
  • Laatst online: 15:30
Burning_Tyre schreef op vrijdag 22 september 2023 @ 07:52:
[...]

Nee. Ik zou zeggen, zoek even in dit topic. Is veelvuldig aan de orde geweest.

PV 3520Wp - WP Itho Amber 95 - WPB Atlantic Explorer V4 200L - gasloos sinds aug 2023

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Speedy-Andre

Speedy-Andre

Sony ZL, XA, Nokia XR20

Topicstarter
[...]

Als je hem nieuw koopt met factuur en je vindt een installateur die een opleverrapport maakt (al of niet met controle aan huis) dan zou dat kunnen.
Op MP zie ik aanbieders die dat doen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Martin7182
[...]

Officieel niet. Ik heb daarvoor gebeld, al konden ze geen definitie geven van "installeren". Los kopen is geen probleem m.b.t. subsidie.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• JohanSavelkoul
  • Registratie: Februari 2021
  • Laatst online: 17-04-2024
Kogel is door de kerk, mijn Vaillant 270 liter WPB met defecte compressor gaat weg en er komt een Atlantic Explorer V4 voor in de plaats.

Waar schaft men die aan?
Wat mij betreft gewoon de groedkoopste webshop, want installeren doen we zelf.
Iemand voorkeuren en goeie/slechte ervaringen met bepaalde webshops?

• Hespy
JohanSavelkoul schreef op zaterdag 23 september 2023 @ 22:26:
Kogel is door de kerk, mijn Vaillant 270 liter WPB met defecte compressor gaat weg en er komt een Atlantic Explorer V4 voor in de plaats.

Waar schaft men die aan?
Wat doe je met de Vaillant? Opsturen en geld terug vragen?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Bra-Jo
  • Niet online

Bra-Jo

DILLIGAF

Waar schaft men die aan?
De mijne komt van RW Airconditioning, prima geregeld, ook een tijdje voor me vastgehouden omdat ik op dat moment geen plek had om hem te stallen. Daarnaast goede ervaring met Druten Airco, voor airco's. Snel en goedkoop.

Nomen nescio

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jannibal23
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 16:18

Waar schaft men die aan?
België was altijd stukje goedkoper.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Carboy54
  • Registratie: Januari 2017
  • Laatst online: 17:45

Carboy54

Duurzaamheid coach

Jannibal23 schreef op zondag 24 september 2023 @ 08:58:
[...]

België was altijd stukje goedkoper.
Onverstandig bij garantie aanvragen en die Vaillant klonen met R290 zoals de Edel gaan mij veel te vaak defect.

WH-MDC09J3E5 + ITHO AMBER 9.5. 26x245 WP Panelen. WP boiler 200L EV I3. Duurzaamheid coach NL gemeenten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rzaan

Rzaan

Altijd zoekende

Bra-Jo schreef op zaterdag 23 september 2023 @ 23:17:
Daarnaast goede ervaring met Druten Airco, voor airco's. Snel en goedkoop.
Daar heb ik de mijne ook gekocht.
Is een dozenschuiver, maar niks mis mee.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• flippy
  • Registratie: December 2001
  • Niet online

flippy

Alle rechten voorbehouden.

Waar schaft men die aan?
heb de mijne hiervandaan: https://www.esanico.be/nl...-v4-warmtepompboiler.html

geen gedoe, werd gewoon braaf voor de deur afgeleverd een paar dagen later. verder totaal geen contact mee gehad.

wat een geheim agent toch allemaal niet moet doen om incognito op zijn werk te verschijnen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Speedy-Andre

Speedy-Andre

Sony ZL, XA, Nokia XR20

Topicstarter
Atlantic heeft inmiddels een vertegenwoordiging in NL, Esanico is betaalbaar en levert goede service als het nodig is (op de montage na uiteraard).
Volg de handleiding bij het plaatsen, dat kan van belang zijn mocht je ooit garantie gaan claimen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RichieB
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 15:27
Inderdaad! Vergeet vooral niet de Atlantic Explorer v4 aan de grond vast te zetten met de bijgeleverde beugel. ;)

Panasonic WH-MDC09J3E5, Atlantic Explorer V4 270C, 57x PV 23115 Wp

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• klump4u
  • Niet online

klump4u

Waar schaft men die aan?
Hier 5 jaar geleden ook besteld bij Esanico.be. Wpb werkte niet na aansluiten en bleek dat de titanium anode stuk was, netjes een nieuwe opgestuurd gekregen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dracoplasm
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 13-09 13:42
Ook hier een Altantic explorer V4, ondanks dat ik bijna alle pagina's doorgespit heb twijfel ik over het aansluiten.
Ik wil de oude leidingen die er zijn gebruiken, daarop overgaan op koper en dan:
Koud: kogelkraan - koper - inlaatcombi van 6 bar - koper - schroefbus 15mm : 1/2 - flexibele leiding tot 10bar DN13 - verloopring 1/2 : 3/4 - WPB
Warm: geleverde koppeling en verder zlefde als boven zonder combi en kogelkraan
Kan dat zo? Ik zie nergens dat ik geen flexibele aansluiting mag gebruiken.

Nog ideeën voor minder kopelstukjes? Eventueel de kogelkraan ertussen uit en alleen de inlaatcombi aangezien je die ook dicht kan draaien...

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Jwel2Db7aNSTOl1Bmc7qPL8fvms=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/9g2N9QmL9hY5omK4giLvCU5x.jpg?f=user_large

9.000wp - Atlantic Explorer V4 270 - Itho Amber 120

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RichieB
@Dracoplasm Dat lijkt me prima kunnen. Zoals je zegt voegt de kogelkraan niet veel toe. Let op dat Atlantic zelf een 7 bar inlaatcombinatie aanraadt. Als je bewust 6 bar kiest, prima. Dan zal je iets meer waterverlies hebben.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CurlyMo
@Dracoplasm ook aan de warme kant een kogelkraan. Dan kan je je boiler volledig afsluiten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dracoplasm
RichieB schreef op zondag 24 september 2023 @ 17:52:
@Dracoplasm Dat lijkt me prima kunnen. Zoals je zegt voegt de kogelkraan niet veel toe. Let op dat Atlantic zelf een 7 bar inlaatcombinatie aanraadt. Als je bewust 6 bar kiest, prima. Dan zal je iets meer waterverlies hebben.
Dat heb ik inderdaad gelezen, ik kan ze alleen niet vinden. Enkel 6 of 8...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hespy
Dracoplasm schreef op zondag 24 september 2023 @ 20:19:
[...]

Dat heb ik inderdaad gelezen, ik kan ze alleen niet vinden. Enkel 6 of 8...
In België is standaard 7bar, 10Kw
https://wattswater.be/nl/...s-systems/safety-devices/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dracoplasm
Dank voor de link, maar volgens mij is die inlaatcombinatie zelfs 8 bar. Als ik geen 7 kan krijgen zal het toch een 6 moeten worden ipv een 8 neem ik aan. Water dumpen door te de verkeerde inlaat combinatie vind ik wel enorm zonde overigens.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Yucon
  • Registratie: December 2000
  • Nu online

Yucon

*broem*

RichieB schreef op zondag 24 september 2023 @ 13:16:
Inderdaad! Vergeet vooral niet de Atlantic Explorer v4 aan de grond vast te zetten met de bijgeleverde beugel. ;)
Beugel?

of mis ik een inside joke?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hespy
Dracoplasm schreef op zondag 24 september 2023 @ 20:50:
[...]

Dank voor de link, maar volgens mij is die inlaatcombinatie zelfs 8 bar. Als ik geen 7 kan krijgen zal het toch een 6 moeten worden ipv een 8 neem ik aan. Water dumpen door te de verkeerde inlaat combinatie vind ik wel enorm zonde overigens.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/WNPbTamh1CDmz3Wyeijw4Q8BjNM=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/xSFomTTUyQi4i4Ch5E2D1dy1.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dracoplasm
Dank je, ondertussen besteld en ook maar meteen een dn19 flexibel. Dan moet het wel goed komen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RichieB
@Dracoplasm Ik heb deze gebruikt, inclusief het bijbehorende chiffon.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• RichieB
Yucon schreef op zondag 24 september 2023 @ 20:59:
[...]
Beugel?

of mis ik een inside joke?
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/6vdI-BILkhS8gdEODoKn9OuUSps=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/1pWusqXN53Huea4HyCzPqvyg.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/mhqrDwQJazyAAFzWNDQ8cx0alXc=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/R5PRB2rgkA8cSmRXUH51ujDf.jpg?f=fotoalbum_large

Zonder deze bevestiging kan je WPB natuurlijk omvallen als je er tegenaan leunt.. :+

[ Voor 4% gewijzigd door RichieB op 24-09-2023 23:24 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Speedy-Andre

Speedy-Andre

Sony ZL, XA, Nokia XR20

Topicstarter
Tja, je mocht hem ook waterpas zetten met de pootjes die er niet onder zitten :9

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hespy
Gisteren de Daikin MHW 260 aangesloten, verbruik van 20gr tot 46gr was 1,9kw. Wp in werking van 19u tem 23u30, gemiddeld verbruik 420W Staat in de garage binnen - binnen. Niet slecht voor het hele vat in 1 keer op te warmen

[ Voor 17% gewijzigd door Hespy op 25-09-2023 07:52 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hespy
Hespy schreef op maandag 25 september 2023 @ 07:49:
Gisteren de Daikin MHW 260 aangesloten, verbruik van 20gr tot 46gr was 1,9kw. Wp in werking van 19u tem 23u30, gemiddeld verbruik 420W Staat in de garage binnen - binnen. Niet slecht voor het hele vat in 1 keer op te warmen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kiwi_Kevin
Ik vond net toch iets van een roest achtige aanslag onderaan de koud water aansluiting van de Atlantic v4. Er zit volgens handleiding netjes een dielektrische koppeling op de warme kant.

Aan de koude kant is dit niet nodig, correct? Hoe kan het dat er toch roest ontstaat?

Misschien goed om te vermelden dat ik flexibele aansluitslangen gebruik, ik weet niet of dat nog uitmaakt voor een eventuele reactie tussen metalen. De juiste pakkingen zijn gemonteerd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RichieB
Speedy-Andre schreef op maandag 25 september 2023 @ 00:50:
Tja, je mocht hem ook waterpas zetten met de pootjes die er niet onder zitten :9
Stopt je WPB er na 18 maanden ofzo ermee, haalt de service monteur een waterpas uit z’n koffer… 🙄

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• timovd
  • Laatst online: 16:49

timovd

Voorsprong door techniek

RichieB schreef op zondag 24 september 2023 @ 23:13:
@Dracoplasm Ik heb deze gebruikt, inclusief het bijbehorende chiffon.
Heb je een foto van de installatie?
Moet je inlaatcombi niet zo laag mogelijk zijn? Dan past het sifon er toch niet meer onder?

Gasloos huis 9kW Panasonic WH-MDC09J3E5 | Atlantic Explorer V4 270L | 8715Wp @ SMA Tripower 6.0-3AV-40 (4150Wp NO, 4565Wp ZW)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RichieB
Kiwi_Kevin schreef op maandag 25 september 2023 @ 09:56:
[…]
Aan de koude kant is dit niet nodig, correct? Hoe kan het dat er toch roest ontstaat?
Verplicht niet, helaas is het wel nodig om galvanische corrosie te voorkomen.
Misschien goed om te vermelden dat ik flexibele aansluitslangen gebruik, ik weet niet of dat nog uitmaakt voor een eventuele reactie tussen metalen. De juiste pakkingen zijn gemonteerd.
Ik vermoed dat de moeren van de flexibele slag van messing zijn. Het koper daarin kan reageren met het staal van de WPB leiding.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• flippy
  • Niet online

flippy

Kiwi_Kevin schreef op maandag 25 september 2023 @ 09:56:
Ik vond net toch iets van een roest achtige aanslag onderaan de koud water aansluiting van de Atlantic v4. Er zit volgens handleiding netjes een dielektrische koppeling op de warme kant.

meestal is dat gewoon oppervlakteroest van condensvorming door het koude kraanwater uit de grond.

wat een geheim agent toch allemaal niet moet doen om incognito op zijn werk te verschijnen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rzaan

Rzaan

Altijd zoekende

Speedy-Andre schreef op maandag 25 september 2023 @ 00:50:
Inderdaad, die ben ik nog moeten gaan kopen. Zaten er 2 bij. Hoe dan waterpas?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Speedy-Andre

Speedy-Andre

Sony ZL, XA, Nokia XR20

Topicstarter
Rzaan schreef op maandag 25 september 2023 @ 10:31:
[...]

Bij de V3 kreeg je helemaal geen voetjes maar er zit wel schroefdraad onder.
Je kan het met korte boutjes doen, hier staat ie op een vlakke vloer en ik heb liever een verdeeld gewicht.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• flippy
  • Niet online

flippy

Rzaan schreef op maandag 25 september 2023 @ 10:31:
[...]

pootjes alleen gebruiken als je een slecht afgwerkte cement of betonvloer hebt als ondergrond. zelfs op laminaat drukken de pootjes zo hard dat ze dwars door je vloerbedekking heen gaan.

handigste is (als de vloer gewoon vlak is) om hem op zon rubbergranulaat rol neer te leggen die je bij de bouwmarkt kan halen vool trillende wasmachines en zo. dan staat hij goed stabiel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kiwi_Kevin
RichieB schreef op maandag 25 september 2023 @ 10:22:
[...]

Verplicht niet, helaas is het wel nodig om galvanische corrosie te voorkomen.

[...]

Ik vermoed dat de moeren van de flexibele slag van messing zijn. Het koper daarin kan reageren met het staal van de WPB leiding.
Ok, kan ik nog wel toevoegen maar dan komt de operatie die ik zo lang mogelijk uitstel :) de boiler leegmaken..
Inlaatcombinatie dicht en aftapper openzetten lijkt me dan de eerste stap, maar je moet ook beluchten (via de warme leiding) om vacuum te voorkomen. Hoe zorg je er dan voor dat het water uit de aftapper komt in plaats van uit de warme leiding als deze een verdieping lager ligt?

Ik gebruik overigens deze slangen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• paQ
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 15:58
Is er op de Explorer V4 nu ook een droogcontact-methode om de boost in te schakelen?
Het PV contact doet hem alleen inschakelen lijkt het, maar zonder boost. klopt dat?

Ik doe niet aan bijgeloof. Dat brengt ongeluk.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Hespy
Kiwi_Kevin schreef op maandag 25 september 2023 @ 10:46:
[...]

Ok, kan ik nog wel toevoegen maar dan komt de operatie die ik zo lang mogelijk uitstel :) de boiler leegmaken..
Inlaatcombinatie dicht en aftapper openzetten lijkt me dan de eerste stap, maar je moet ook beluchten (via de warme leiding) om vacuum te voorkomen. Hoe zorg je er dan voor dat het water uit de aftapper komt in plaats van uit de warme leiding als deze een verdieping lager ligt?

Ik gebruik overigens deze slangen
Heel je vat aflaten zal niet nodig zijn.
Sluit je koud water af en laat al je warm water kranen dicht, laat je druk af via je aflaat kraan, het vat zal in een zeer kleine onderdruk komen te staan waardoor er niet veel water uit zal komen, dan snel afkoppelen en opnieuw terug aan sluiten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• paQ
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/pF7-8nfUn8oq_xxx29jbzHnVLVE=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/SjLttAHA3Aq7L4SlOkY3Pf3C.jpg?f=fotoalbum_large

Bovenste rechts is het elektrische element.
Het relais schakelt, daarna spanning op de draden
Moet toch iets zijn om dit te triggeren anders dan via de controller?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• RichieB
timovd schreef op maandag 25 september 2023 @ 10:12:
[...]

Heb je een foto van de installatie?
Moet je inlaatcombi niet zo laag mogelijk zijn? Dan past het sifon er toch niet meer onder?
Jazeker. Dat past bij mij prima. Mijn WPB staat op 4cm houten balkjes om de druk over de vloer te verdelen. Maar ook zonder is er genoeg ruimte voor het sifon.

[ Voor 5% gewijzigd door RichieB op 25-09-2023 22:11 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jim423
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 17:33
paQ schreef op maandag 25 september 2023 @ 11:15:
Is er op de Explorer V4 nu ook een droogcontact-methode om de boost in te schakelen?
Het PV contact doet hem alleen inschakelen lijkt het, maar zonder boost. klopt dat?
Op PV stroom wil je natuurlijk niet het element gebruiken. Dan zou het vat veel te snel opwarmen en vaak is er geen 2200W vermogen beschikbaar.

AMD Ryzen 5800X - 32GB DDR4 Corsair RGB - XFX 6900XT - Panasonic HIT 990Wp - AE200L WPB met cv-ondersteuning

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RichieB
@Jim423 Ik ben het met je eens, maar je zou het element ook kunnen gebruiken om het water veel verder te verwarmen tot bijv. 90 °C. Ik had overigens gisteren van 9:30 tot 18:15 uur 2200W PV opwekking..
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/hBfN51guNOz2LsCuO6-IuvEB94U=/800x/filters:strip_exif()/f/image/2XrYq5VRZ9DXUmDJfvkW2Z9h.png?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• paQ
naja behalve dat gaat het me nieteens om de PV.
Ik wil eigenlijk het nest DHW contact aansluiten op het element in de WPB.
Nu heeft het element ook een eigen thermostaat. (62?)
M.a.w.
Het is in de nest mogelijk om DHW boost 45min bijv te doen. (stel er willen twee mensen in bad achter elkaar)
Op zich vind ik dat best wel een mooie optie.
Anders moet ik naar de kelder, het ding op boost zetten, en niet vergeten uit te zetten na 45 min.
Ik zou dus ook het element kunnen loskoppelen van de PCB en rechtsreeks aansturen. (?)

(al doet de compressor dan niet mee natuurlijk)

[ Voor 4% gewijzigd door paQ op 26-09-2023 09:18 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RichieB
@paQ De Cozytouch app heeft een Boost functie. Ik heb die nog niet getest, maar ik vermoed dat je daarmee het element (tijdelijk) aanzet. Volgens de handleiding:
De modus BOOST: Deze modus activeert de warmtepomp, alsmede alle andere beschikbare energiebronnen (extra warmtetoevoer ketel, indien ingesteld, extra elektrische warmtetoevoer) zonder de toegelaten werkingsperiodes in aanmerking te nemen. Het aantal dagen van de werking van de BOOST kan ingesteld worden tussen 1 en 7. De richttemperatuur (62 ° C) kan niet gewijzigd worden.
Na afloop van de gekozen tijd herneemt de verwarming opnieuw de oorspronkelijke werking. De BOOST kan op elk willekeurig moment gestopt worden.
Dus de WPB gaat dan kennelijk met alle mogelijke middelen de temperatuur op 62 °C proberen te houden. Als je kijkt naar de Overkiz beschrijving van de Atlantic Explorer v4 dan kan je dit waarschijnlijk ook automatisch aanzetten door het commando setBoostModeDuration aan te roepen. Dat gaat dan wel via de Overkiz cloud, maar het kan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• paQ
RichieB schreef op dinsdag 26 september 2023 @ 09:26:
@paQ De CozyTouch app heeft een Boost functie. Ik heb die nog niet getest, maar ik vermoed dat je daarmee het element (tijdelijk) aanzet. Volgens de handleiding:

[...]

Dus de WPB gaat dan met alle mogelijke middelen de temperatuur op 62 °C proberen te houden. Als je kijkt naar de Overkiz beschrijving van de Atlantic Explorer v4 dan kan je dit waarschijnlijk ook automatisch aanzetten door het commando setBoostModeDuration aan te roepen. Dat gaat dan wel via de Overkiz cloud, maar het kan.
Maar altijd icm een cozytouch bridge neem ik aan.
Ik vind 140 euro om een signaal in te schakelen toch wel echt veel te duur.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jim423
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 17:33
De compressor kan nog steeds meedoen via het PV contact tot 65 graden. Je moet wel een beveiliging maken dat het niet te warm kan worden als je het element extern bekrachtigd.
Ik zou de Atlantic niet willen opwarmen tot 80/90 graden, met alle electronica die erin zit. Ik zou dan een e-boiler voorschakelen en deze traploos regelen.

AMD Ryzen 5800X - 32GB DDR4 Corsair RGB - XFX 6900XT - Panasonic HIT 990Wp - AE200L WPB met cv-ondersteuning

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• flippy
  • Niet online

flippy

de atlantic kan gewoon naar 62 op de compressor. geen element nodig. dus als je de de PV ingang gebruikt als droogcontact kan je met een willekeurig schakelding de unit forceren naar 62 graden.

ik heb het element gewoon helemaal uitgezet in het fabrieksmenu. ding is gewoon niet nodig tenzij de warmtepomp zelf stuk gaat.

boven de 80 gaat de atlantic zoizo in storing.

[ Voor 31% gewijzigd door flippy op 26-09-2023 09:32 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RichieB
paQ schreef op dinsdag 26 september 2023 @ 09:28:
[...]

Maar altijd icm een cozytouch bridge neem ik aan.
Ik vind 140 euro om een signaal in te schakelen toch wel echt veel te duur.
Totdat iemand het 868 MHz IO-HomeControl protocol reverse engineered wel ja. Je krijgt daardoor ook toegang tot een aantal interne sensoren. Ik heb de prijs van de Cozytouch gewoon meegenomen in mijn afweging van de WPB aanschaf. Ik had nooit een WPB gekozen waarbij dit niet mogelijk was. Pas later vond ik de NIBE MT-WH 21-026-FS die modbus aan boord heeft. Dat was misschien nog beter geweest.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RichieB
Nu we het toch over Cozytouch hebben: Somfy heeft op haar eigen versie daarvan al een jaar geleden de locale API open gezet. Je kan dan dus tegen het locale IP adres van de bridge aanpraten ipv tegen een cloud server. Ik hoop dat dit ook naar de Cozytouch komt, maar ik snap niet waarom dat zo lang moet duren.

[ Voor 3% gewijzigd door RichieB op 26-09-2023 09:43 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Speedy-Andre

Speedy-Andre

Sony ZL, XA, Nokia XR20

Topicstarter
https://www.lafois.com/20...h-aka-kizbox-mini-part-5/

Dan moet je wel weten wat je doet :P

Het element heeft een maximaal thermostaat, ik denk dat ie bij 70 stopt tenzij je direct op het element gaat zitten.
Die beveiliging zit er niet zomaar.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sebazzz

Sebazzz

3dp

RichieB schreef op dinsdag 26 september 2023 @ 09:40:
Ik hoop dat dit ook naar de Cozytouch komt, maar ik snap niet waarom dat zo lang moet duren.
Heeft iemand het ooit aan Atlantic gevraagd?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• paQ
Jim423 schreef op dinsdag 26 september 2023 @ 09:30:
De compressor kan nog steeds meedoen via het PV contact tot 65 graden. Je moet wel een beveiliging maken dat het niet te warm kan worden als je het element extern bekrachtigd.
Ik zou de Atlantic niet willen opwarmen tot 80/90 graden, met alle electronica die erin zit. Ik zou dan een e-boiler voorschakelen en deze traploos regelen.
yep, maar zo wordt mijn "nest > boost > 45 min overbodig.
Ik schakel het PV contact nu ook wel eens op een wifi schakelaar, maar ergens is dat volstrekt zinloos voor deze toepassing mijns inziens.
Ik wil gewoon dat ik geforceerd het element kan inschakelen. Is ook later op een dynamisch contract superhandig.

@RichieB Kun je via een toepassing in bijv HA dus nu ook -via de bridge- de boostfunctie inschakelen?

[ Voor 6% gewijzigd door paQ op 26-09-2023 10:45 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• paQ
Speedy-Andre schreef op dinsdag 26 september 2023 @ 09:56:
https://www.lafois.com/20...h-aka-kizbox-mini-part-5/

Dan moet je wel wetten wat je doet :P

Het element heeft een maximaal thermostaat, ik denk dat ie bij 70 stopt tenzij je direct op het element gaat zitten.
Die beveiliging zit er niet zomaar.
Je bedoelt van het element dat er nu in zit toch?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RichieB
paQ schreef op dinsdag 26 september 2023 @ 10:45:
[...]

@RichieB Kun je via een toepassing in bijv HA dus nu ook -via de bridge- de boostfunctie inschakelen?
Ik gebruik zelf geen HA, maar de code is er voor aanwezig in Home-Assistant.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Speedy-Andre

Speedy-Andre

Sony ZL, XA, Nokia XR20

Topicstarter
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Xludj_h5RgJcnrj697FRi8z6G7g=/234x176/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/n6uS8JqlcFg8MBPn1N4cL5XE.jpg?f=fotoalbum_medium

Dit is voor de V3, de V4 kent meer opties.
Heel direct werkt het niet, net als de app.
paQ schreef op dinsdag 26 september 2023 @ 11:03:
[...]

Je bedoelt van het element dat er nu in zit toch?
Ja, ik weet niet waar je er een andere in zou willen stoppen :+

[ Voor 20% gewijzigd door Speedy-Andre op 26-09-2023 11:22 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• paQ
nee doelde meer op dat er al een themrostaat in zit en het daarom niet 'mis' kan gaan

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• RichieB
Sebazzz schreef op dinsdag 26 september 2023 @ 10:39:
[...]

Heeft iemand het ooit aan Atlantic gevraagd?
Goed idee, ik heb de vraag gesteld aan de Nederlandse service afdeling.

Dat was snel, ik heb nu al antwoord!
Bedankt voor u vraag.
Helaas hebben wij geen ondersteuning voor u vraag en kunnen u daarom ook niet verder helpen.

Toegevoegd als bijlage de handleiding van de Cozytouch.

Vertrouwende u hiermee voldoende te hebben geïnformeerd.
-O-

[ Voor 34% gewijzigd door RichieB op 26-09-2023 11:53 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RonaldPr
  • Registratie: Augustus 2018
  • Laatst online: 16:46
Ik heb het forum doorgespit maar vond geen antwoord op de volgende vragen.

Ik wil een warmtepomp boiler nieuw in de doos via Marktplaats bij een particulier kopen, deze heeft de factuur van 2021 nog, maar die staat uiteraard niet op mijn naam. Heb je voor de subsidie aanvraag voldoende aan een aankoopfactuur van iemand anders? En hoe controleren ze of er al niet eerder subsidie is verstrekt?

En nog een vraag, wanneer je de boiler in het buitenland koopt dan neem ik aan dat dat geen probleem is voor de aanvraag.

Dank alvast voor de reacties.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• timovd
  • Laatst online: 16:49

timovd

Voorsprong door techniek

RonaldPr schreef op dinsdag 26 september 2023 @ 13:52:
Ik heb het forum doorgespit maar vond geen antwoord op de volgende vragen.

Ik wil een warmtepomp boiler nieuw in de doos via Marktplaats bij een particulier kopen, deze heeft de factuur van 2021 nog, maar die staat uiteraard niet op mijn naam. Heb je voor de subsidie aanvraag voldoende aan een aankoopfactuur van iemand anders? En hoe controleren ze of er al niet eerder subsidie is verstrekt?

En nog een vraag, wanneer je de boiler in het buitenland koopt dan neem ik aan dat dat geen probleem is voor de aanvraag.

Dank alvast voor de reacties.
Subsidie vraag je aan op de installatie/ingebruikstelling van het apparaat.
Let er wel op dat er met dat apparaat maar één keer subsidie aangevraagd mag worden.

[ Voor 5% gewijzigd door timovd op 26-09-2023 14:07 ]

Gasloos huis 9kW Panasonic WH-MDC09J3E5 | Atlantic Explorer V4 270L | 8715Wp @ SMA Tripower 6.0-3AV-40 (4150Wp NO, 4565Wp ZW)

Pagina: 1 ... 58 ... 114 Laatste