Warmtepompboiler topic (WPB) deel 2 Vorige deel Overzicht

Pagina: 1 ... 59 ... 109 Laatste
Acties:

Onderwerpen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RonaldPr
  • Registratie: Augustus 2018
  • Laatst online: 28-04 13:37
timovd schreef op dinsdag 26 september 2023 @ 14:06:
[...]

Subsidie vraag je aan op de installatie/ingebruikstelling van het apparaat.
Let er wel op dat er met dat apparaat maar één keer subsidie aangevraagd mag worden.
Ok, dank je
Je hebt dus geen aanschafnota nodig.
En de controle gaat via het serienummer.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• paQ
  • Registratie: Augustus 2001
  • Nu online
RonaldPr schreef op dinsdag 26 september 2023 @ 16:10:
[...]

Je hebt dus geen aanschafnota nodig.
jawel

Of de factuur uit het buitenland komt maakt niet uit.

[ Voor 14% gewijzigd door paQ op 26-09-2023 16:24 ]

Ik doe niet aan bijgeloof. Dat brengt ongeluk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• paQ
  • Nu online
Wat zou een veilige wijze zijn om het element in een Explorer V4 rechtsreeks te voeden?
Gewoon vrouwtje mannetje kabelschoentje eraan en kousje er om?

[ Voor 5% gewijzigd door paQ op 26-09-2023 16:36 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wizzopa
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 19:52
paQ schreef op dinsdag 26 september 2023 @ 16:26:
Wat zou een veilige wijze zijn om het element in een Explorer V4 rechtsreeks te voeden?
Gewoon vrouwtje kabelschoentje eraan en kousje er om?
Maar wel via de maximaal thermostaat ;)

PV- 8530Wp..... SWW- Atlantic 200….. WP- Daikin 3,5kW….. Foto’s.....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• paQ
  • Nu online
wizzopa schreef op dinsdag 26 september 2023 @ 16:33:
[...]

maar er is maar 1 voedingskabel. De thermostaat zit toch voor het element aan die zelfde kabel neem ik aan?

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/rewu-i2mmFDvZkL6Nxgej5hUGAE=/800x/filters:strip_exif()/f/image/ZG3jwubh9Z85O49NuapbFlPM.png?f=fotoalbum_large
16 is de Thermostaat.

Ik haal stekker R2 van de print, en die voed ik dan rechtstreeks uit de nest heatlink.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wizzopa
  • Registratie: September 2003
paQ schreef op dinsdag 26 september 2023 @ 16:39:
[...]

maar er is maar 1 voedingskabel. De thermostaat zit toch voor het element aan die zelfde kabel neem ik aan?

[Afbeelding]
16 is de Thermostaat.

Ik haal stekker R2 van de print, en die voed ik dan rechtstreeks uit de nest heatlink.
Dan gaat het goed😉

PV- 8530Wp..... SWW- Atlantic 200….. WP- Daikin 3,5kW….. Foto’s.....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• paQ
  • Nu online
nu nog de nest zover zien te krijgen.
Ik krijg nog in zijn geheel geen schakelsignaal uit de heatlink....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mrme12345
  • Registratie: December 2013
  • Niet online
Mijn Atlantic Calypso split 200 liter is geleverd :-) en morgen willen we die gaan installeren. Nu hebben we bij de hornbach advies gevraagd en die adviseerden ankerbouten (zie foto), voor het ophangen van de boiler (ipv keilbouten die wij eerder dachten te nemen). Iemand hier ervaring mee? Het totale gewicht aan de (bakstenen) muur is ca 225 kg. Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/UQ9ZwsSZ0MMz9XZ6R0671Is6IvM=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/tjXL64HrHt5SlJCV2uZPgAR5.jpg?f=fotoalbum_large

energienerds, gasloos, 11,5kWp, 14 kWh accu, EV, Atlantic WPB

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sebazzz
  • Registratie: September 2006
  • Laatst online: 14:56

Sebazzz

3dp

RichieB schreef op dinsdag 26 september 2023 @ 11:30:
[...]

Goed idee, ik heb de vraag gesteld aan de Nederlandse service afdeling.

Dat was snel, ik heb nu al antwoord!

[...]

-O-
Wat is dat nou voor antwoord. Heb je het wel als een featurerequest gesteld? Het is geen rare feature in een periode van toenemende behoefte aan privacy.

[Te koop: 3D printers] [Website] Agile tools: [Return: retrospectives] [Pokertime: planning poker]

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• martijn v o
  • Registratie: Januari 2020
  • Laatst online: 18:53

martijn v o

Certified by Enphase.

mrme12345 schreef op dinsdag 26 september 2023 @ 18:24:
Mijn Atlantic Calypso split 200 liter is geleverd :-) en morgen willen we die gaan installeren. Nu hebben we bij de hornbach advies gevraagd en die adviseerden ankerbouten (zie foto), voor het ophangen van de boiler (ipv keilbouten die wij eerder dachten te nemen). Iemand hier ervaring mee? Het totale gewicht aan de (bakstenen) muur is ca 225 kg. [Afbeelding]
oe baksteen dan is een keilbout of een ankerbout denk ik niet goed, ik zou dan eerder voor een chemisch anker gaan. Voor zover ik weet is keil en ankerbout voor voornamelijk beton. Ik zie ook geen vinkje staan bij het rondje van metselsteen. Maar misschien zwerft hier een constructeur rond die dat beter weet?

[ Voor 3% gewijzigd door martijn v o op 26-09-2023 18:59 ]

PV Output 12*suntech 325wp met Enphase IQ7+ op zuid-oost 116 en 45 graad. WP Panasonic J serie 5kw. Gasloos sinds juni 2021. ID-4

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• natural colour
  • Registratie: April 2022
  • Nu online
martijn v o schreef op dinsdag 26 september 2023 @ 18:58:
[...]

oe baksteen dan is een keilbout of een ankerbout denk ik niet goed, ik zou dan eerder voor een chemisch anker gaan. Voor zover ik weet is keil en ankerbout voor voornamelijk beton. Ik zie ook geen vinkje staan bij het rondje van metselsteen. Maar misschien zwerft hier een constructeur rond die dat beter weet?
Chemische ankers zijn de laatste tijd erg in trek in Wonen en mobiliteit; keukenplanken, zonwering, warmtepomp-boilers... :)

20x JA Solar 6.9KW; Fronius Symo 7.0; Panasonic 7H Mono; Atlantic Explorer V4; https://www.astrobin.com/users/naturalcolor/

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• flippy
  • Registratie: December 2001
  • Niet online

flippy

Alle rechten voorbehouden.

mrme12345 schreef op dinsdag 26 september 2023 @ 18:24:
Mijn Atlantic Calypso split 200 liter is geleverd :-) en morgen willen we die gaan installeren. Nu hebben we bij de hornbach advies gevraagd en die adviseerden ankerbouten (zie foto), voor het ophangen van de boiler (ipv keilbouten die wij eerder dachten te nemen). Iemand hier ervaring mee? Het totale gewicht aan de (bakstenen) muur is ca 225 kg. [Afbeelding]
ankerbouten werken uitsluitend in beton, niet steen.

chemische ankers werken beste voor baksteen.

grootste maat pakken die door de gaten van de beugel passen en elk gat gebruiken.

[ Voor 5% gewijzigd door flippy op 26-09-2023 19:30 ]

wat een geheim agent toch allemaal niet moet doen om incognito op zijn werk te verschijnen

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Speedy-Andre
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 19:40

Speedy-Andre

Sony ZL, XA, Nokia XR20

Topicstarter
Leve de bouwmarkten en hun adviezen, zo'n zakje breng je wel weer makkelijk terug :P

PVoutput 2x Toshiba Daiseikai 8 3,5kW, SWW Atlantic Explorer V3 200l. Gasloos aug 2016, 8620Wp, Monoblock Panasonic J 7kW

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• RichieB
  • Registratie: Mei 2003
  • Nu online
Sebazzz schreef op dinsdag 26 september 2023 @ 18:27:
[...]

Wat is dat nou voor antwoord. Heb je het wel als een featurerequest gesteld? Het is geen rare feature in een periode van toenemende behoefte aan privacy.
Ik heb gewoon gevraagd wanneer deze feature van Somfy TaHoma naar de Cozytouch komt. Maar ik heb de vraag nu ook direct gesteld aan de "Technical Director – Electronics and Connectivity" van Atlantic. Ook al antwoordt die niet: hij gaat er over. Dan weet hij tenminste dat er vraag naar deze feature is.

Panasonic WH-MDC09J3E5, Atlantic Explorer V4 270C, 57x PV 23115 Wp

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• paQ
  • Nu online
wizzopa schreef op dinsdag 26 september 2023 @ 16:33:
[...]

hmmm... als ik 230V op de Common zet (temrinal 5) van de healtink en warmwater staat uit, den meet ik 32V. Als ik warmwater aanzet, dan springt ie naar 0V.
:S
Het vreemde is dat ik hoe dan ook niets meet op closed / satisfied.

Ik ga haast de heatlink van een error verdenken.
Zal het zelfde truukje eens toepassen op de andere heatlink. Kijken wat die doet.

edit: Als ik er last aan hang komt er 232V op te staan :)
OK, nou dan zou ik dus een kabel moeten trekken naar dat element, OF via een tussenstap een wifischakelaar moeten activeren. Maar kan ook weer foutmarge geven.

[ Voor 17% gewijzigd door paQ op 26-09-2023 20:41 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mrme12345
  • Niet online
flippy schreef op dinsdag 26 september 2023 @ 19:29:
[...]

ankerbouten werken uitsluitend in beton, niet steen.

chemische ankers werken beste voor baksteen.

grootste maat pakken die door de gaten van de beugel passen en elk gat gebruiken.
Ok dank jullie wel voor het advies, gaan we chemische bouten doen!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• flippy
  • Niet online

flippy

mrme12345 schreef op dinsdag 26 september 2023 @ 22:17:
[...]

Ok dank jullie wel voor het advies, gaan we chemische bouten doen!
als het een enkelsteens bakstenen muur is moet je er een plaat multiplex op zetten om de krachten te helpen verdelen. de plaat moet je dan elke 3e laag voorzien van lange pluggen in het midden van een steen.

[ Voor 12% gewijzigd door flippy op 26-09-2023 22:39 ]

wat een geheim agent toch allemaal niet moet doen om incognito op zijn werk te verschijnen

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• RichieB
  • Nu online
Ik heb even met de Atlantic Explorer v4 Boost mode gespeeld. Deze kan je aanzetten op het paneel van de WPB of via de Cozytouch app. In eerste instantie ging alleen de WP draaien (wel buiten de normaal toegestane tijdsperiode), het elektrische element deed niet mee. Ik had namelijk in het Installateursmenu de instelling "Elektrische steunweerstand" op "Gedeactiveerd" gezet. De Boost mode houdt zich hier dus aan. Nadat ik de instelling had aangepast naar "Automatisch" ging het element in Boost mode wel meewerken. Na een uur heb ik Boost weer uitgezet. De WPB valt dan terug in manualEcoActive. Als ik nu het PV-contact aanzet werkt gelukkig alleen de WP en het elektrische element niet.

Dit is een prima situatie voor mij: via het PV-contact kan ik de WPB tijdelijk langer laten lopen (tot 62 °C) en met de Boost mode kan ik dan het elektrisch element erbij zetten.

Volgens de handleiding kan met deze instellingen het elektrisch element ook automatisch worden bijgeschakeld als de omgevingstemperatuur onder de -5 °C of boven de 43 °C komt. Maar op een geïsoleerde zolder zal dat natuurlijk niet gebeuren.

Suf detail: via Overkiz blijft tijdens de Boost mode "io:DHWModeState" op "manualEcoActive" staan. Alleen omdat "core:BoostModeDurationState" aangeeft dat de BoostMode nog X dagen actief is kan je zien dat de Boost mode aan staat.

[ Voor 9% gewijzigd door RichieB op 27-09-2023 13:25 ]

• paQ
  • Nu online
@RichieB klopt die werking
Ik mis alleen de optie: schakel element in bij PV JA/NEE
Dan is elke situatie voorzien...

Anyway, ik ga het Element gewoon uit de boost slopen en handmatig schakelen dan maar.
Bedacht me alleen dat de Heatlink maar 3A mag trekken, dus dat wordt hem niet zo :+
Kabeltje van de heatlink naar een shelly 1 dan maar, gevoed uit de boiler zelf, en daar het element op aansluiten rechtstreeks.

Dan zit ik er alleen mee dat de boostfunctie van de boiler zelf niets meer doet, tenzij ik het element aftak en dus ook aan de PCB koppel. De vraag is dan alleen: zou het kwaad kunnen als de shelly het element en dus ook de PCB voedt 'aan de andere kant van het relais'?

• Speedy-Andre

Speedy-Andre

Sony ZL, XA, Nokia XR20

Topicstarter
Check vooral of de 0 en live (blauw en bruin) hetzelfde zitten, anders gaat het licht uit :+
Hoewel het relais dubbelpolig lijkt te zijn (bij de V3) weet ik niet of hij het element geheel afschakelt.
Ik ben er geen voorstander van maar ik denk dat doorlussen naar een Shelly wel kan.
Het probleem is dat aan beide kanten onverwacht een spanning kan staan, stel dat de Shelly een keer blijft plakken dan heb je niet zo snel de oorzaak gevonden en blijft het element onnodig ingeschakeld.
Er zit een draad doorvoer nabij de kap zodat je de Shelly buiten de wpb kan houden ivm vocht enz.

Ik heb alleen het pv contact in gebruik, als mijn Sonoff aan zou blijven dan is dat te zien op het wpb display en er gebeurt niets schadelijks behalve dat de wpb 62 graden blijft.

PVoutput 2x Toshiba Daiseikai 8 3,5kW, SWW Atlantic Explorer V3 200l. Gasloos aug 2016, 8620Wp, Monoblock Panasonic J 7kW

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Sebazzz

Sebazzz

3dp

RichieB schreef op woensdag 27 september 2023 @ 13:19:
Dit is een prima situatie voor mij: via het PV-contact kan ik de WPB tijdelijk langer laten lopen (tot 62 °C) en met de Boost mode kan ik dan het elektrisch element erbij zetten.
Bedenk dat met het elektrisch element op automatisch de legionellaruns ook het elektrisch element gebruiken.

[Te koop: 3D printers] [Website] Agile tools: [Return: retrospectives] [Pokertime: planning poker]

• RichieB
  • Nu online
Sebazzz schreef op woensdag 27 september 2023 @ 19:12:
[...]

Bedenk dat met het elektrisch element op automatisch de legionellaruns ook het elektrisch element gebruiken.
Dat is een goede reden om de automatische legionellarun uit te zetten. Hij staat bij mij op 2 weken maar krijg hem om de 7 dagen. Via het PV contact kan ik dit ook zelf programmeren.

• JohanSavelkoul
  • Registratie: Februari 2021
  • Laatst online: 17-04-2024
Hespy schreef op zaterdag 23 september 2023 @ 23:03:
[...]

Wat doe je met de Vaillant? Opsturen en geld terug vragen?
Ja dat is nog een goeie.
Belgische leverancier (LBGE) die zich beroept op "breng maar terug, en dan komt er iemand van Vaillant bepalen of het garantie is".

Ofwel, boiler inleveren, en dan weken later MISSCHIEN geld terug krijgen.
Nieuwe Vaillant krijgen is natuurlijk de eerste optie, maar die hoef ik niet, zou meteen Marktplaats op gaan.
Nu bieden ze dus terugbetalen aan maar dan moet ik em dus eerst brengen en hopen dat Vaillant "ja" zegt
Dan gooi ik em liever hier gewoon nu Marktplaats op zoals ie is, dan hoef ik niet achter m'n geld aan te lopen en weet ik wat ik (wel/niet) heb..

• JohanSavelkoul
Hoe zit dat nou met die Atlantic V4?
Mijn Vaillant had ik nooit het element aanstaan.
Water temperatuur op 60 graden deed ie volledig op WP functie.
Legionella run had ik dan ook uit staan, want dat lijkt me bij continue 60 graden niet nodig.

Gaat die Atlantic V4 ook zo warm in WP-only stand?

• maharens
  • Registratie: December 2004
  • Laatst online: 11:26
JohanSavelkoul schreef op donderdag 28 september 2023 @ 22:29:
Hoe zit dat nou met die Atlantic V4?
Mijn Vaillant had ik nooit het element aanstaan.
Water temperatuur op 60 graden deed ie volledig op WP functie.
Legionella run had ik dan ook uit staan, want dat lijkt me bij continue 60 graden niet nodig.

Gaat die Atlantic V4 ook zo warm in WP-only stand?
Idd, zonder elektrische element haalt ie gewoon de 62 graden

• Hespy
  • Registratie: November 2022
  • Laatst online: 18-11-2024
maharens schreef op donderdag 28 september 2023 @ 22:56:
[...]

Idd, zonder elektrische element haalt ie gewoon de 62 graden
De vraag is wil je zo warm water of heb je zoveel nodig? Bij mij staat deze op 45 graden 260l, juist genoeg om te douchen qua temperatuur en de boiler zit nog iedere dag half vol nooit leeg.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• flippy
  • Niet online

flippy

Hespy schreef op donderdag 28 september 2023 @ 23:01:
[...]

De vraag is wil je zo warm water of heb je zoveel nodig? Bij mij staat deze op 45 graden 260l, juist genoeg om te douchen qua temperatuur en de boiler zit nog iedere dag half vol nooit leeg.
het betekent dat je gewoon de legionellarun kan doen op de compressor en de rest van de tijd draai je op de teperatuur die je echt nodig hebt.

[ Voor 8% gewijzigd door flippy op 28-09-2023 23:03 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Olaf van der Spek
  • Registratie: September 2000
  • Niet online
RichieB schreef op woensdag 27 september 2023 @ 13:19:
Volgens de handleiding kan met deze instellingen het elektrisch element ook automatisch worden bijgeschakeld als de omgevingstemperatuur onder de -5 °C of boven de 43 °C komt. Maar op een geïsoleerde zolder zal dat natuurlijk niet gebeuren.
Welk nut heeft die grens van 43C?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• paQ
  • Nu online
Speedy-Andre schreef op woensdag 27 september 2023 @ 14:30:
Check vooral of de 0 en live (blauw en bruin) hetzelfde zitten, anders gaat het licht uit :+
Hoewel het relais dubbelpolig lijkt te zijn (bij de V3) weet ik niet of hij het element geheel afschakelt.
Ik ben er geen voorstander van maar ik denk dat doorlussen naar een Shelly wel kan.
Het probleem is dat aan beide kanten onverwacht een spanning kan staan, stel dat de Shelly een keer blijft plakken dan heb je niet zo snel de oorzaak gevonden en blijft het element onnodig ingeschakeld.
Er zit een draad doorvoer nabij de kap zodat je de Shelly buiten de wpb kan houden ivm vocht enz.

Ik heb alleen het pv contact in gebruik, als mijn Sonoff aan zou blijven dan is dat te zien op het wpb display en er gebeurt niets schadelijks behalve dat de wpb 62 graden blijft.
daar ben ik dus ook een beetje bang voor, maar geen idee of dat gegrond is of niet.

Ik koppel hem gewoon los van de PCB en dat rechtstreeks aan de shelly.
Heb zojuist dit besteld, kan ik meteen (jeej! *O*) de watertemperatuur zien :)
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/FfbKrxExoxoTtx94sV1XFWSyP_Y=/x800/filters:strip_exif()/f/image/xtWHs75kA9JiK459XfqIKRfs.png?f=fotoalbum_large

Kost een stuk minder dan een cozytouch :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• flippy
  • Niet online

flippy

compressor/warmtepomp vind het dan niet leuk meer.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mrme12345
  • Niet online
Mijn Atlantic Calypso split 200 liter is vandaag geplaatst :-) en hij doet het goed. Met veel dank aan diverse mensen hier die vragen van mij beantwoord hebben. De initiele run kostte maar 3 a 4 kwh kwh voor 200 liter verwarmen naar 55 graden (ca 5 uur totaal).

Nog 2 vragen:
Het instellingsmenu is niet erg uitgebreid en ik wil het liefst dat de boiler verwarmt wordt als mijn pv panelen energie leveren. Dus ik heb 1e tijdsblok op 10 uur sochends gezet en dan max 8 uur, maar ik moet ook nog 2e tijdsblok instellen en die heb ik maar in de nacht gedaan (want kon die niet overdag instellen) en dan 2 uur.

Hoe kan ik er voor zorgen dat de boost functie nooit gebruikt wordt? Ik denk door de manual eco mode te kiezen toch? Of moet ik nog wat extras doen?

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/TqoMWnaUnWgiwkg5A0C2NMBzalc=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/G4ZZJzl8Lzxo6cj5GESgYB2Y.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/uqGwnJC4R850KQzPUD6kz5_AMYY=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/YcJ2JmmU9hUlJA6ncFXEjPzi.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• CurlyMo
  • Registratie: Februari 2011
  • Laatst online: 19:45
@mrme12345 Dit had een mooie eerste ervaring met een buigijzer kunnen zijn ;)

Sinds de 2 dagen regel reageer ik hier niet meer

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mrme12345
  • Niet online
CurlyMo schreef op vrijdag 29 september 2023 @ 22:38:
@mrme12345 Dit had een mooie eerste ervaring met een buigijzer kunnen zijn ;)
Ja de chemische ankers hebben het heel goed gehouden :-)

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• CurlyMo
mrme12345 schreef op vrijdag 29 september 2023 @ 22:41:
[...]

Ja de chemische ankers hebben het heel goed gehouden :-)
Je weet dat ik je vele knietjes in de koperen leiding bedoel :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mrme12345
  • Niet online
CurlyMo schreef op vrijdag 29 september 2023 @ 22:43:
[...]

Je weet dat ik je vele knietjes in de koperen leiding bedoel :)
oh geen idee, is door een installatiebedrijf gedaan. Wij hebben hem alleen zelf opgehangen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• CurlyMo
mrme12345 schreef op vrijdag 29 september 2023 @ 22:56:
[...]

oh geen idee, is door een installatiebedrijf gedaan. Wij hebben hem alleen zelf opgehangen.
Dan vind ik het nog erger dat er niet netjes met een buigijzer is gewerkt. Ik zou dat zo van een professional niet accepteren. Of het moet een hele goedkope klus zijn geweest. Ik kan dat zelfs na een paar keer thuis geklust te hebben.

[ Voor 12% gewijzigd door CurlyMo op 29-09-2023 22:59 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ASW1
  • Registratie: Juni 2013
  • Laatst online: 19:27
CurlyMo schreef op vrijdag 29 september 2023 @ 22:58:
[...]

Dan vind ik het nog erger dat er niet netjes met een buigijzer is gewerkt. Ik zou dat zo van een professional niet accepteren. Of het moet een hele goedkope klus zijn geweest. Ik kan dat zelfs na een paar keer thuis geklust te hebben.
Mooi is anders, maar dit is waarschijnlijk goedkoper.
Iemand die goed met een buigtang overweg kan wordt voor ingewikkelder klussen ingezet.
Dit bespaart tijd en laat het toe om relatief ongeschoold/ongetraind personeel in te zetten.
Iemand die nog nooit een buigijzer in z'n handen heeft gehad is sowieso een stuk sneller en makkelijker af met rechte stukken met koppelingen.

Ik ben meer benieuwd naar de aansluiting van de koelleidingen, heb je daar ook foto's van? En is daar een F-gassen monteur voor gekomen die de boel ook heeft afgeperst en vacuumgetrokken?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Hespy
  • Registratie: November 2022
  • Laatst online: 18-11-2024
ASW1 schreef op vrijdag 29 september 2023 @ 23:15:
[...]

Mooi is anders, maar dit is waarschijnlijk goedkoper.
Iemand die goed met een buigtang overweg kan wordt voor ingewikkelder klussen ingezet.
Dit bespaart tijd en laat het toe om relatief ongeschoold/ongetraind personeel in te zetten.
Iemand die nog nooit een buigijzer in z'n handen heeft gehad is sowieso een stuk sneller en makkelijker af met rechte stukken met koppelingen.

Ik ben meer benieuwd naar de aansluiting van de koelleidingen, heb je daar ook foto's van? En is daar een F-gassen monteur voor gekomen die de boel ook heeft afgeperst en vacuumgetrokken?
Niets mis mee ziet er goed uit, in België zouden de meeste dit persen met koper ofwel tubipex gebruiken.
Van alle installaties kan je wel commentaar geven zolang alles volgens de regels is gedaan is het goed.

[ Voor 6% gewijzigd door Hespy op 30-09-2023 09:28 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Speedy-Andre

Speedy-Andre

Sony ZL, XA, Nokia XR20

Topicstarter
@mrme12345

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/PZRw3vY3sgWVme_5sLE4I79WdK8=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/tCJyw9cKXUNo0q23GLJwqvSb.jpg?f=user_large

Zit er zoals op dit plaatje een dilectrisch koppelstuk tussen?
Ook wel apart is dat de warme leiding achter de boiler langs dikker lijkt te zijn dan de waterleiding aan het verloopstukje te zien.

Wat het programma betreft mag het 2e blok leeg blijven als het eerste blok tenminste 8u lang is.
Ik weet niet wat je met de boost mode nooit gebruiken bedoelt, je start de boost handmatig.
Je kan instellen dat het elektrische element nooit gebruikt wordt als je dat bedoelt.

• mrme12345
  • Niet online
Speedy-Andre schreef op zaterdag 30 september 2023 @ 10:16:
@mrme12345

[Afbeelding]

Zit er zoals op dit plaatje een dilectrisch koppelstuk tussen?
Ook wel apart is dat de warme leiding achter de boiler langs dikker lijkt te zijn dan de waterleiding aan het verloopstukje te zien.

Wat het programma betreft mag het 2e blok leeg blijven als het eerste blok tenminste 8u lang is.
Ik weet niet wat je met de boost mode nooit gebruiken bedoelt, je start de boost handmatig.
Je kan installen dat het elektrische element nooit gebruikt wordt als je dat bedoelt.
Ja die diectrische is gebruikt op de warme aansluiting (die was ook meegeleverd met de calypso)

Ok dan maak ik 2e blok leeg, 1e blok is inderdaad 8 uur lang.

Ja dat bedoelde ik, maar kan ik niet vinden in het menu dat je het elektrische element nooit wil gebruiken. Weet jij waar ik dat kan vinden?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Speedy-Andre

Speedy-Andre

Sony ZL, XA, Nokia XR20

Topicstarter
mrme12345 schreef op zaterdag 30 september 2023 @ 10:22:
[...]

Ja die diectrische is gebruikt op de warme aansluiting (die was ook meegeleverd met de calypso)

Ok dan maak ik 2e blok leeg, 1e blok is inderdaad 8 uur lang.

Ja dat bedoelde ik, maar kan ik niet vinden in het menu dat je het elektrische element nooit wil gebruiken. Weet jij waar ik dat kan vinden?
Goed zo, toch nog iemand die alles uitpakt :)
https://atlanticclimate.n...nstallatiehandleiding.pdf
Pagina 138, installatie menu openen en daar vind je het.

• mrme12345
  • Niet online
Speedy-Andre schreef op zaterdag 30 september 2023 @ 10:27:
[...]

Goed zo, toch nog iemand die alles uitpakt :)
https://atlanticclimate.n...nstallatiehandleiding.pdf
Pagina 138, installatie menu openen en daar vind je het.
Dank je! Ga ik doen.

En mbt de legionella run gaat dat dan ook goed als ik dat elektrische element helemaal uit zet?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Speedy-Andre

Speedy-Andre

Sony ZL, XA, Nokia XR20

Topicstarter
mrme12345 schreef op zaterdag 30 september 2023 @ 10:45:
[...]

Dank je! Ga ik doen.

En mbt de legionella run gaat dat dan ook goed als ik dat elektrische element helemaal uit zet?
Ja , de wp gaat tot 62 graden dus het element is niet nodig.
Het is alleen afwachten wat het tijdstip is dat ie ermee begint, anders kan je nog zelf een boost starten die dan zonder element naar 62 gaat.

• Stokertje
  • Registratie: December 2017
  • Laatst online: 12-05 07:37
Werken de warmtepompboilers door als COP1 boiler met het ingebouwde verwarmingselement als het warmtepompdeel in storing valt of stuk is? (Bijvoorbeeld koelmiddel weg)

• Timple
  • Registratie: November 2007
  • Laatst online: 06:13

Timple

De douche in ons tuinhuis is een van de laatste hordes om gasloos te kunnen. Helaas is daar binnen geen plaats voor een wp boiler.

Zijn er merken of types die buiten kunnen staan?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Proton_
  • Registratie: November 2011
  • Laatst online: 18:19

Proton_

Moderator Wonen & Mobiliteit 

Team Welles

@Stokertje de mijne wel, in ieder geval (Auer Edel).
@Timple in principe denk ik van wel, het warmtepompdeel is gebouwd op lucht en temperatuur van buiten.
Wel wil je er een hokje omheen tegen regen en tracing om de waterleiding en condensafvoer. Ook extra isolatie is niet dom.

Het ik-wil-een-warmtepomp FAQ topic- '23 MG5, douchen met wtw en Auer Edel Eau, verwarming met Vaillant Arotherm Plus.

• Zwerius
  • Registratie: Maart 2012
  • Laatst online: 17:26
Timple schreef op zaterdag 30 september 2023 @ 11:45:
De douche in ons tuinhuis is een van de laatste hordes om gasloos te kunnen. Helaas is daar binnen geen plaats voor een wp boiler.

Zijn er merken of types die buiten kunnen staan?
Een beetje afhankelijk natuurlijk van hoeveel water je uit die douche verbruikt, maar heb je een doorstroomverwarmer overwogen?

Zwerius Kriegsman

• ConQuestador
  • Registratie: November 2000
Zwerius schreef op zaterdag 30 september 2023 @ 12:44:
[...]

Een beetje afhankelijk natuurlijk van hoeveel water je uit die douche verbruikt, maar heb je een doorstroomverwarmer overwogen?
Dat was ook mijn gedachte, bij sporadisch gebruik gewoon een doorstroomverwarmer pakken.

Panasonic 12J T-CAP | Atlantic Explorer 270L | 4 x MHI SRK24ZS-WF + SRF35ZS-W | 12.000 Wp Enphase | Home Assistant, Heishamon, Mhi-ctrl | Alfa Romeo Giulia Veloce

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Sebazzz

Sebazzz

3dp

Stokertje schreef op zaterdag 30 september 2023 @ 11:35:
Werken de warmtepompboilers door als COP1 boiler met het ingebouwde verwarmingselement als het warmtepompdeel in storing valt of stuk is? (Bijvoorbeeld koelmiddel weg)
De Atlantic kent een noodmodus, ik neem aan dat hij dan enkel nog het elektrisch element gebruikt.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• JohanSavelkoul
Stokertje schreef op zaterdag 30 september 2023 @ 11:35:
Yep, mijn Vaillant heeft de compressor kapot dus die staat nu op alleen elektrisch.

• Stokertje
  • Registratie: December 2017
  • Laatst online: 12-05 07:37
Okay, mooi te horen dat de meeste warmtepompboilers door lijken te draaien als COP1 boiler bij een defect. Thx!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Pixal
  • Registratie: Oktober 2001
  • Niet online

Pixal

Mijn poes popelt.

@mrme12345 misschien ben ik spuit11 maar je moet volgens mij in het menu ergens de noodmodus uitschakelen. Alleen dan weet je zeker dat hij niet opeens het element een keer gaat gebruiken. Die ene keer dat je buiten-unit kapot is merk je dat toch wel en kan je de noodmodus weer aanzetten.

Misschien is er een betere manier maar ik wil er gewoon zeker van zijn dat ik niet COP1 ga stoken zonder door te hebben dat de buitenunit al weken kapot is. Een koude douche ben ik niet zo bang voor, je krijgt eerst nog een tijdje lauw en geloof me of niet, je gaat er net niet dood aan.

[ Voor 5% gewijzigd door Pixal op 30-09-2023 17:40 ]

• Jannibal23
  • Registratie: Oktober 2003
Ik twijfel hoe ik mijn geplande buiten/buiten aansluiting het beste kan realiseren. Mijn WPB staat in de kelder. Deze kelder is voorzien van een koekoek, waardoor ik een van de buiten aansluitingen kan maken. De andere buiten aansluiting kan ik door een bestaand gat in de gevel op een meter of 3 hoog (oud gat voor rookgasafvoer van een gaskachel) op de begane grond maken.

Wat is nou wijsheid qua aanvoer en afvoer, zonder allerlei ingewikkelde kleppen. In de winter zal de aansluiting via de koekoek de warmste lucht aanzuigen. In de zomer geldt dit juist andersom.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Bra-Jo
  • Registratie: Mei 2002
  • Niet online

Bra-Jo

DILLIGAF

@Jannibal23 ik zou zeggen, sluit 'm zo aan dat je in de winter de warmste lucht aanzuigt. In de zomer is ie toch wel efficiënt.
Dat gezegd hebbende: als het allebei van buiten komt, dan zal die paar meter hoogteverschil inderdaad vast wel iets schelen, maar die enkele graad daar gaat je COP echt niet ineens 3x beter van worden.

Nomen nescio

• mrme12345
  • Niet online
Pixal schreef op zaterdag 30 september 2023 @ 17:40:
@mrme12345 misschien ben ik spuit11 maar je moet volgens mij in het menu ergens de noodmodus uitschakelen. Alleen dan weet je zeker dat hij niet opeens het element een keer gaat gebruiken. Die ene keer dat je buiten-unit kapot is merk je dat toch wel en kan je de noodmodus weer aanzetten.

Misschien is er een betere manier maar ik wil er gewoon zeker van zijn dat ik niet COP1 ga stoken zonder door te hebben dat de buitenunit al weken kapot is. Een koude douche ben ik niet zo bang voor, je krijgt eerst nog een tijdje lauw en geloof me of niet, je gaat er net niet dood aan.
Dank je! Ja die info had ik al gehad, maar als ik de handleiding goed lees moet ik juist hulpvermogen uitschakelen toch?

• dof
  • Registratie: Juli 2010
  • Laatst online: 22-06 23:18

dof

Nog even over ISDE subsidie:

'k Was een beetje lui en heb nu pas een 3/4 jaar na m'n installatie van een Auer Edel Air 200l de ISDE subsidie aangevraagd. En omdat ik vind dat een WPB installatie eigenlijk vrij weinig voorstelt (vergeleken met een WP installatie met alles erbij) heb ik (eigenwijs) er alleen de rekening van de welbekende mede-tweaker bijgedaan. En natuurlijk wat nette foto's. :)

Enfin, nu 3 weken later uitslag gekregen en goedgekeurd. Mooi!

Moraal van het verhaal; het lijkt er op dat een WPB geen ingebruikstelling of installatie door verwarmingsbedrijf bewijs meer nodig heeft.
Natuurlijk mits de foto's een nette installatie laten zien :P
Misschien iets van voortschrijdend inzicht bij RVO?

Gasloos sinds feb23, WP: Pana Mono 9j, WPB: Auer Air 200l, PV: 14x290 Wp

• JohanSavelkoul
dof schreef op zaterdag 30 september 2023 @ 23:17:
Nog even over ISDE subsidie:

'k Was een beetje lui en heb nu pas een 3/4 jaar na m'n installatie van een Auer Edel Air 200l de ISDE subsidie aangevraagd. En omdat ik vind dat een WPB installatie eigenlijk vrij weinig voorstelt (vergeleken met een WP installatie met alles erbij) heb ik (eigenwijs) er alleen de rekening van de welbekende mede-tweaker bijgedaan. En natuurlijk wat nette foto's. :)

Enfin, nu 3 weken later uitslag gekregen en goedgekeurd. Mooi!

Moraal van het verhaal; het lijkt er op dat een WPB geen ingebruikstelling of installatie door verwarmingsbedrijf bewijs meer nodig heeft.
Natuurlijk mits de foto's een nette installatie laten zien :P
Misschien iets van voortschrijdend inzicht bij RVO?
Je kunt bij wijze van spreken je stukadoor een factuur laten maken voor "installeren WPB" en je bent er ,,

• dof

dof

JohanSavelkoul schreef op zaterdag 30 september 2023 @ 23:24:
[...]

Je kunt bij wijze van spreken je stukadoor een factuur laten maken voor "installeren WPB" en je bent er ,,
Dat kan ik inmiddels zelf ook (met goede SBI codes) :) Maar "installatie factuur" is dus niet nodig.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ConQuestador
  • Registratie: November 2000
dof schreef op zaterdag 30 september 2023 @ 23:43:
[...]

Dat kan ik inmiddels zelf ook (met goede SBI codes) :) Maar "installatie factuur" is dus niet nodig.
Je wil dus zeggen dat je alleen een aanschaf factuur had?

Kan natuurlijk ook mazzel zijn, dat de controleur een goede dag had.

Panasonic 12J T-CAP | Atlantic Explorer 270L | 4 x MHI SRK24ZS-WF + SRF35ZS-W | 12.000 Wp Enphase | Home Assistant, Heishamon, Mhi-ctrl | Alfa Romeo Giulia Veloce

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Timple

Timple

Proton_ schreef op zaterdag 30 september 2023 @ 12:39:
@Timple in principe denk ik van wel, het warmtepompdeel is gebouwd op lucht en temperatuur van buiten.
Wel wil je er een hokje omheen tegen regen en tracing om de waterleiding en condensafvoer. Ook extra isolatie is niet dom.
Maar is alles behalve het wp gedeelte ook vriesvast? Eenvoudige zaken stilstaand water in de leidingen kan natuurlijk al een issue zijn.
Zwerius schreef op zaterdag 30 september 2023 @ 12:44:
Yes, overweeg ik ook. Afhankelijk wat uit bovenstaand 'onderzoekje' komt. Ik schat dat we het over 150 douchebeurten gespreid over het jaar hebben.
Er is drie-fasen aanwezig.
Echter de lampen knipperen de lampen al aardig als de oven daar aan springt, dus ik moet even kijken of dat qua vermogen ook allemaal uitkomt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Proton_

Proton_

Team Welles

Timple schreef op zondag 1 oktober 2023 @ 15:30:
[...]
Maar is alles behalve het wp gedeelte ook vriesvast? Eenvoudige zaken stilstaand water in de leidingen kan natuurlijk al een issue zijn.
Vandaar de tracing/warmtelint.

Het ik-wil-een-warmtepomp FAQ topic- '23 MG5, douchen met wtw en Auer Edel Eau, verwarming met Vaillant Arotherm Plus.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Timple

Timple

Proton_ schreef op zondag 1 oktober 2023 @ 15:37:
[...]

Vandaar de tracing/warmtelint.
Wordt zoiets aangestuurd door de wp? Of heeft dat zelf een sensor? Continue aan lijkt me ook een verlies

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Proton_

Proton_

Team Welles

@Timple een thermostaat is vrij gangbaar op verwarmingslint.
Je kunt ook overwegen een circulatieleiding op te nemen en het vorstvrij houden met een warmwaterleiding te doen, dan is het verlies in ieder geval met cop2 ('s winters) opgewekt.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• dof

dof

ConQuestador schreef op zondag 1 oktober 2023 @ 08:33:
[...]

Je wil dus zeggen dat je alleen een aanschaf factuur had?

Kan natuurlijk ook mazzel zijn, dat de controleur een goede dag had.
Klopt, alleen aanschaf factuur. Maar ik hoorde ook al dat iemand anders hetzelfde ervaarde.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• No Hands
  • Registratie: Maart 2016
  • Laatst online: 18:56
Ik sta nu ook voor de keuze welke WPB ik ga kopen, zijn er speciale redenen te bedenken waarom ik een bepaald merk wel of niet zou nemen?

Veroordeel niet, verwonder u slechts

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RichieB
  • Nu online
dof schreef op zondag 1 oktober 2023 @ 22:15:
[...]

Klopt, alleen aanschaf factuur. Maar ik hoorde ook al dat iemand anders hetzelfde ervaarde.
Mijn subsidie is net goedgekeurd. Ik had nog €150 extra betaald voor een regel “inbedrijfstelling” op de factuur. Maar kennelijk is dat ook niet nodig. Op het aanvraagformulier staat trouwens:
Bouw- of bouwinstallatiebedrijf
Is het bouw- of bouwinstallatiebedrijf dat de maatregel heeft geïnstalleerd gevestigd in Nederland? Ja/Nee
KVK nummer:
Dus liegen moet je toch als je hem zelf hebt geïnstalleerd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sebazzz

Sebazzz

3dp

No Hands schreef op maandag 2 oktober 2023 @ 07:17:
Ik sta nu ook voor de keuze welke WPB ik ga kopen, zijn er speciale redenen te bedenken waarom ik een bepaald merk wel of niet zou nemen?
Volgens mij bepaalde propaan gebaseerde WPB van Itho of Vailliant hebben kennelijk vaak een kapotte compressor.

De Atlantic is redelijk populair hier.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Carboy54
  • Registratie: Januari 2017
  • Laatst online: 19:50

Carboy54

Duurzaamheid coach

Sebazzz schreef op maandag 2 oktober 2023 @ 08:23:
[...]

Volgens mij bepaalde propaan gebaseerde WPB van Itho of Vailliant hebben kennelijk vaak een kapotte compressor.

De Atlantic is redelijk populair hier.
Itho maakt dat niet. Je bedoelde Edel Auer. Compressoren en gas lekkages komen regelmatig voor.

WH-MDC09J3E5 + ITHO AMBER 9.5. 26x245 WP Panelen. WP boiler 200L EV I3. Duurzaamheid coach NL gemeenten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dof

dof

RichieB schreef op maandag 2 oktober 2023 @ 08:20:
[...]

Mijn subsidie is net goedgekeurd. Ik had nog €150 extra betaald voor een regel “inbedrijfstelling” op de factuur. Maar kennelijk is dat ook niet nodig. Op het aanvraagformulier staat trouwens:

[...]

Nee hoor, want dof heeft keurig kvk en sbi code in bezit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hansieb112
  • Registratie: Maart 2008
  • Laatst online: 00:19
Ik heb het topic al wat doorgelezen, op dit moment hebben wij een Itho duo 80L die niet heel efficient is.

Deze boiler hangt naast de CV in een inpandige garage (drive in woning) en het wordt er niet heel koud.

Ik zit te kijken naar de Ariston Nuo Evos A+ 150 liter of 110 liter (wand model) voor 2 personen hebben we genoeg aan de 80L. De 150L is wat meer toekomst bestendig gok ik?

Mijn idee
  • oude boiler eraf halen
  • nieuwe boiler aan de muur hangen
  • electra groep, afvoer en warm en koud water leiding zitten er al dus opnieuw aansluiten
  • recurcilatie van de wpb in de garage dus binnen/binnen en de garage is 38m3
Zie ik iets over het hoofd of zou dit allemaal prima moeten werken en heb ik straks een stuk betere COP dan mijn oude pruttelkoker?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mrme12345
  • Niet online
Even 2 vragen mbt mijn calypso split 200 liter en de legionella run. In het menu staat dat deze 1 x per maand plaats gaat vinden. Weet iemand wanneer dat is in de maand? En ik heb het verwarmingselement uitgezet en lees in het forum tegenstrijdige dingen mbt calypso. Dat de legionella run bij de calypso split niet zonder verwarmingselement zou kunnen en de explorer wel. Is dat zo en moet ik dan toch het verwarmingselement weer activeren hier voor? Dank!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• dof

dof

hansieb112 schreef op maandag 2 oktober 2023 @ 11:19:
Ik heb het topic al wat doorgelezen, op dit moment hebben wij een Itho duo 80L die niet heel efficient is.

Deze boiler hangt naast de CV in een inpandige garage (drive in woning) en het wordt er niet heel koud.

Ik zit te kijken naar de Ariston Nuo Evos A+ 150 liter of 110 liter (wand model) voor 2 personen hebben we genoeg aan de 80L. De 150L is wat meer toekomst bestendig gok ik?

Mijn idee
  • oude boiler eraf halen
  • nieuwe boiler aan de muur hangen
  • electra groep, afvoer en warm en koud water leiding zitten er al dus opnieuw aansluiten
  • recurcilatie van de wpb in de garage dus binnen/binnen en de garage is 38m3
Zie ik iets over het hoofd of zou dit allemaal prima moeten werken en heb ik straks een stuk betere COP dan mijn oude pruttelkoker?
Eerste drie punten lijken me prima, maar ik zou wel lucht aan- en afvoer naar buiten aanleggen. Want 38m3 is erg weinig. Een 150 liter WPB staat snel paar uurtjes per dag aan (als je dagelijks doucht). En dan gaat er zo'n ~160m3 lucht per uur doorheen, zeg zo'n 300-400m3 voor het totaal. Uit die hoeveelheid lucht moet hij warmte onttrekken om het boilerwater te verwarmen. Als je dat uit het 38m3 schuurtje wilt onttrekken gaat de temperatuur daar in een neerwaartse spiraal en gaat niet efficient werken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hansieb112
  • Registratie: Maart 2008
  • Laatst online: 00:19
dof schreef op maandag 2 oktober 2023 @ 12:19:
[...]

Eerste drie punten lijken me prima, maar ik zou wel lucht aan- en afvoer naar buiten aanleggen. Want 38m3 is erg weinig. Een 150 liter WPB staat snel paar uurtjes per dag aan (als je dagelijks doucht). En dan gaat er zo'n ~160m3 lucht per uur doorheen, zeg zo'n 300-400m3 voor het totaal. Uit die hoeveelheid lucht moet hij warmte onttrekken om het boilerwater te verwarmen. Als je dat uit het 38m3 schuurtje wilt onttrekken gaat de temperatuur daar in een neerwaartse spiraal en gaat niet efficient werken.
Dat zou ik graag willen, maar is wat lastiger te realiseren. Dan moet ik een gat door de fundering naar de tuin boren en een paddestoel in de tuin gaan maken.

In de garage zitten nog twee ventilatie roosters naar buiten 10cmx5cm, zou het een idee zijn om daar een spirobuis naar toe te trekken zodat die binnen/buiten kan doen? Ook zit er in die ariston een element van 1200w (heb al zonnepanelen met overschot) dus worst case gaat die verwarmen met element?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• dof

dof

hansieb112 schreef op maandag 2 oktober 2023 @ 15:04:
[...]

Dat zou ik graag willen, maar is wat lastiger te realiseren. Dan moet ik een gat door de fundering naar de tuin boren en een paddestoel in de tuin gaan maken.
Ok, dat lijkt me ook niet werkbaar.
In de garage zitten nog twee ventilatie roosters naar buiten 10cmx5cm, zou het een idee zijn om daar een spirobuis naar toe te trekken zodat die binnen/buiten kan doen? Ook zit er in die ariston een element van 1200w (heb al zonnepanelen met overschot) dus worst case gaat die verwarmen met element?
Dat lijkt me al wat beter. Dan niet (metalen) spirobuis maar geïsoleerde buis zoals de Aerfoam van Ubbink gebruiken.

En als die ventilatieroosters 10x5cm (krap) zijn, dan kun je ze toch groter maken?

Dan eventueel enkel van binnen aanzuigen en naar buiten toe afvoeren. 's Zomers zou je kunnen overwegen om het om te draaien en die ~2 uurtjes koude lucht per dag het huis laten inblazen.

Dat element (backup heater) wil je liever niet gebruiken want dat is COP 1 en dus is je voordeel WP weg.

Acties:
  • +7 Henk 'm!

• paQ
  • Nu online
Bijna uitgetweakt :). (Atlantic Explorer V4)

(Thermostaat van) Verwarmingselement direct aangesloten
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/sVMENipSlhi8htfC5ApYvAxSD6E=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/tiP8YBcI8rxWFURCIo1ill2D.jpg?f=fotoalbum_large

... op de hoofdvoeding van de WPB
De onderste twee terminals heb ik separaat gevoed om zo de Shelly 1 Plus van stroom te voorzien.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/L5AgluUZXp6iPVVYiKMlC-XDcco=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/oig1klepNMbmdHBK1PZztdLG.jpg?f=fotoalbum_large

Links het element, rechts de voeding van de Shelly, achterop de Shelly Add on met daar aan een DS18B20 temp sensor.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/N953h5co09E6BwBhs-YGeHtxfv0=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/qIQP4GTLs4stG1P4Mgkj6R9V.jpg?f=fotoalbum_large

Daar moet ik nog een kleinere voor fixen, want dan kan hij hier bij:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/sNiik8y3ebilvLUd9gScp_RJXKk=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/Jeda0iVCeAjATZLjekrqrh9G.jpg?f=fotoalbum_large
(Of ik schuif hem tussen de kuip en isolatie... )

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/DfuHgLLSgh2pOSxZ02CB2b4Wnxo=/800x/filters:strip_exif()/f/image/P3h6bWvAvl3hL6BaqBK3Vg4g.png?f=fotoalbum_large

Via de nest kan ik nu een boost geven van 30 min, 1 uur of 2 uur.
In de praktijk zal 30 min voldoende zijn.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/IO1PCLmrhd1M9Ev3oJiZHhx5YG4=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/x8DXXAJlfgEDlu0wtIgAgM0y.jpg?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/CV7TO75uO_0MBWbCZAt6fE5kGwo=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/pQjJ5cuZ0XOS7v5MYPOdZCAL.jpg?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/AbmszkyQSE2FnhALFKafT2wtxZk=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/hnbZshmGpINBbyczi8Zvag2o.jpg?f=fotoalbum_tile

De nest plugin voor Homebridge pakt het warmwater als schakelaar. De officiële google API (betaalde versie) niet 8)7 Dus nog even zien hoe ik dat ga fixen, maar goed, dan heb ik in elk geval een draadloos signaal om aan de shelly te geven.

[ Voor 7% gewijzigd door paQ op 02-10-2023 22:05 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Speedy-Andre

Speedy-Andre

Sony ZL, XA, Nokia XR20

Topicstarter
Homebridge kan via een plug-in met Google Home babbelen, kan je via die weg de Nest bereiken?
Op deze manier heb ik Deconz in Google Home gekregen, ook via een HB plug-in.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• paQ
  • Nu online
Speedy-Andre schreef op maandag 2 oktober 2023 @ 20:55:
Homebridge kan via een plug-in met Google Home babbelen, kan je via die weg de Nest bereiken?
Op deze manier heb ik Deconz in Google Home gekregen, ook via een HB plug-in.
In Homebridge heb ik de nest, en daar krijg ik ook respons op warm water boost:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/_r3lSVe81BvUM07a7RwU_eB_Er4=/800x/filters:strip_exif()/f/image/SWuOxmyMjXIavpR71KNEhhpw.png?f=fotoalbum_large

Het is alleen irritant dat de HA integratie dit niet heeft. Er zijn best wat topics op github daarover, maar de reactie is altijd: het zit niet in de google API, dus dat.
Bijzonder dat de HB plugin het er wel uit weet te vissen.

Maar goed, ik zou de Shelly kunnen exposen in HK, en dan daar een automation aanmaken voor aan/uit.
Heel failproof is dat alleen niet eigenlijk.

[ Voor 7% gewijzigd door paQ op 02-10-2023 21:00 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Glashelder
  • Registratie: September 2002
  • Niet online

Glashelder

Anti Android

Vergeef me even als ik even bijdehand doe :p

1 - Dit soort getweak is altijd wel leuk om te zien, maar ik vraag me wel af of het voordeel lonend is ten opzichte van het risico dat je de garantie verspeeld.
2 - Jij stuurt nu dus direct het warmte element aan als ik het begrijp, waarbij je de software en aansturing van de Atlantic geheel bypassed, toch? Ik kan me voorstellen dat dat best gevaarlijk kan zijn. Hoe voorkom je dat het element op hol slaat?

PV 4915wp op oost, 2680 wp op west, 1900 wp op zuid. pvoutput - AUX 8 kW bi bloc

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• paQ
  • Nu online
Glashelder schreef op maandag 2 oktober 2023 @ 21:25:
Vergeef me even als ik even bijdehand doe :p

1 - Dit soort getweak is altijd wel leuk om te zien, maar ik vraag me wel af of het voordeel lonend is ten opzichte van het risico dat je de garantie verspeeld.
2 - Jij stuurt nu dus direct het warmte element aan als ik het begrijp, waarbij je de software en aansturing van de Atlantic geheel bypassed, toch? Ik kan me voorstellen dat dat best gevaarlijk kan zijn. Hoe voorkom je dat het element op hol slaat?
Het element heeft zijn eigen thermostraat dus ik neem aan dat hij zelf de stroom onderbreekt als die waarde wordt overschreden. Eigenlijk voorzie ik de thermostaat van stroom. Daarbij automatiseer ik het er zelf ook nog in dat een max niet overschreden wordt.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/XZtmhn_5fITuzeSUjECb0Qm9z0E=/800x/filters:strip_exif()/f/image/02akTwOEmasKXOfBeOdXJZ6k.png?f=fotoalbum_large

Mijn WPB zuigt in de winter binnen zijn lucht aan en heeft daarom nog niet 1 keer bijverwarmd (uit zichzelf) met het element. Alleen de keren als er bijv 2 achter elkaar in bad willen of als er logees zijn die allemaal willen douchen, is het handig om even 30min die boost aan te zetten. De nest telt vanzelf die tijd af en schakelt daarna af.

[ Voor 14% gewijzigd door paQ op 02-10-2023 21:40 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Speedy-Andre

Speedy-Andre

Sony ZL, XA, Nokia XR20

Topicstarter
Het is wel een grijs gebied maar je wijzigt de bedrading van de Atlantic niet en een sensor erbij gaat ook wel goed als de originele sensor op z'n plek blijft.
Als er foto's worden gevraagd dan kan je het eigen spul even verwijderen of een foto van voor de aanpassing maken zodat je zelf weet hoe het er uit hoort te zien.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• paQ
  • Nu online
naja en dat
het zijn letterlijk twee stekkertjes en alles is weer bij het oude :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• k_ers
  • Registratie: April 2011
  • Laatst online: 19:55
Nooit geweten dat er een addon voor Shelly is 😂. Hier in huis 12 verschillende Shelly, maar dit is wel een leuke toevoeging.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Speedy-Andre

Speedy-Andre

Sony ZL, XA, Nokia XR20

Topicstarter
Als je Shelly (ook) met mqtt gebruikt dan kan je hem alleen lokaal bereiken, met een HB plug-in kan je dan alsnog online.
Mijn oude Sonoff switch (4-voudig) zou een sensor kunnen hebben, maar hij ziet hem niet tenzij hij eens een keer een update krijgt of misschien mist ie een pull-up weerstand.
Met een Node mcu werkt het wel en die heeft een RF printje erbij voor m'n Itho Ecofan.
Daar zit EspEasy in wat met HA niet handig werkt, dat zou dan EspHome moeten worden.
Dat gaat dan weer anders met Domoticz, iets zegt me dat je soms te veel domotica kan hebben :+
Zo blijf je wel lekker bezig ;)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• paQ
  • Nu online
@Glashelder Even gecheckt.
Het contact gaat naar de thermostaat aan het element. Die heeft een externe voeler in de tank steken.
De thermostaat kan max 95 graden aan zo te zien. Het is me niet helemaal duidelijk of die ook regelbaar is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• flippy
  • Niet online

flippy

paQ schreef op dinsdag 3 oktober 2023 @ 11:10:
@Glashelder Even gecheckt.
Het contact gaat naar de thermostaat aan het element. Die heeft een externe voeler in de tank steken.
De thermostaat kan max 95 graden aan zo te zien. Het is me niet helemaal duidelijk of die ook regelbaar is.
het limiet van de atlantic is 80 graden. je mag niet heter dan dat. het is ook enorme kapitaalvernietiging om onnodig de tank zo heet te maken.

[ Voor 8% gewijzigd door flippy op 03-10-2023 11:25 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• paQ
  • Nu online
flippy schreef op dinsdag 3 oktober 2023 @ 11:24:
[...]

het limiet van de atlantic is 80 graden. je mag niet heter dan dat. het is ook enorme kapitaalvernietiging om onnodig de tank zo heet te maken.
en onnodig en zal ook gewoonweg niet voorkomen
Ging me meer om het technische aspect van die thermostaat.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• timpel_800
  • Registratie: Maart 2022
  • Laatst online: 19:41

timpel_800

Amber 65

Beste allemaal. Ook hier staat een atlantic explorer. Hij staat nu nog in de woonkamer maar moet 2 trappen op naar de zolder waar nu ook de CV ketel hangt. Ik ben bang dat het naar boven dragen de grootste uitdaging wordt :) Wat een ding zeg 8)7

Ik ben alvast een beetje aan het voorbereiden en daarom dit topic doorgelopen. Maar twijfel vooralsnog over een aantal dingen:

Het apparaat komt te staan in de dakkapel op een aparte ruimte op zolder naast een kinderkamer. Hij komt dus voor het gordijn te staan, naast de CV ketel die helemaal weg gehaald wordt.

Zoals jullie zien op de foto is er een MV box aanwezig en ook een dakdoorvoer.
Is het nu slimmer om de MV box uit te schakelen en het Invoerkanaal van de WPB op de dakdoorvoer aan te sluiten, zodat er deels lucht uit het huis wordt gezogen en deels lucht van buiten?

Of kan ik beter de lucht door een nieuw te boren kanaal van buiten aanzuigen (met rood aangeven cirkel) en juist de afvoer naar de bestaande dakdoorvoer leiden?

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/zioznwfGmGm7jiN0lKJ5dNd3qDU=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/EihX1bl6bBBhDxMOxufAivyE.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/anj-SMDFvIc2nFVVttc-t8nCvBo=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/OeeohB84YuXiuhIyvyxcGM9X.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/rrFfEPeCj3UOkjA_O9RGsXmQlwg=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/1i4ZOmXAsTNOajY3b3F3qcmJ.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 4% gewijzigd door timpel_800 op 03-10-2023 15:31 ]

Amber 65 voor VVW. Atlantic Explorer SWW. PV 19.2kWp -> Noord: SMA SB1.5 - SMA ZW: SMA STP 3.0- Zuid: SMA STP 4.0 - ZZO: SMA STP6.0TL, Kia Niro EV. Zappi Laadpaal

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• timpel_800

timpel_800

Amber 65

Pixal schreef op dinsdag 12 september 2023 @ 16:16:
[...]

Dat is toch niet groothoek effect? Dat is max 1 a 1.5 baksteen ertussen? Gezien de hoeveelheid luchtverplaatsing die een WPB doet, zeker als het daar niet waait, dan is volgens mij het verschil in rendement gewoon meetbaar. Je zou het eens kunnen meten of de lucht die wordt aangezogen kouder is dan de lucht een paar meter verderop. Als dat zo is kan je inderdaad beginnen met in en uitblaas uit elkaar draaien, of (koude lucht zakt) de uitblaas naar beneden en de invoer zoveel mogelijk ergens anders vandaan laten zuigen.

Bitumen heb ik ook geen verstand van maar onder een zadeldak zit meestal gewoon 2 cm hout en wat plastic\isolatie en je bent binnen. Ik heb niet twee dakdoorvoeren he, aanzuig in de gevel en uitblaas op het dak. Kon natuurlijk ook andersom maar dan heb ik meer kans dat ik kooklucht aanzuig. In mijn geval gaat het om een WTW dus wat je van buiten aanzuigt ruik je meteen overal binnen.

[Afbeelding]

[Afbeelding]

Tipje voor wie ook zelf met een boelsboor aan de slag gaat, als je niet hele statief erbij wil huren (scheelt volgens mij wel wat kosten), kan je ook een plank met een gat op de juiste plek schroeven. Gewoon langzaam beginnen. Zo'n statief is wel handiger uiteraard.
Mag ik vragen welke muurdoervoer je hier gebruikt hebt?

Amber 65 voor VVW. Atlantic Explorer SWW. PV 19.2kWp -> Noord: SMA SB1.5 - SMA ZW: SMA STP 3.0- Zuid: SMA STP 4.0 - ZZO: SMA STP6.0TL, Kia Niro EV. Zappi Laadpaal

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• flippy
  • Niet online

flippy

timpel_800 schreef op dinsdag 3 oktober 2023 @ 15:26:

Of kan ik beter de lucht door een nieuw te boren kanaal van buiten aanzuigen (met rood aangeven cirkel) en juist de afvoer naar de bestaande dakdoorvoer leiden?
nieuw kanalen maken en de oude CV doorvoer gebruiken voor de MV.

MV niks mee doen, die gewoon zijn eigen ding laten doen.

dit geeft de stilste opzet die het meest efficient is.

[ Voor 4% gewijzigd door flippy op 03-10-2023 15:37 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• timpel_800

timpel_800

Amber 65

En het nieuwe kanaal dus als AANvoer gebruiken?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• paQ
  • Nu online
flippy schreef op dinsdag 3 oktober 2023 @ 11:24:
[...]

Opgelost :) (in de Shelly zelf)
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/uI8JRmf7dTTtzt-BaQCpaf_zti4=/x800/filters:strip_exif()/f/image/PZoZM2CYiobfxSdFiZWBMkLN.png?f=fotoalbum_large

@k_ers in de shelly zelf kun je dus ook automations maken _/-\o_

Heb een dergelijke failsafe ook in Homekit gezet nu, maar een extra is nooit weg, en zo te zien niet afhankelijk van een ecosysteem of internetverbinding.

[ Voor 16% gewijzigd door paQ op 03-10-2023 15:45 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• flippy
  • Niet online

flippy

timpel_800 schreef op dinsdag 3 oktober 2023 @ 15:37:
En het nieuwe kanaal dus als AANvoer gebruiken?
zag te laat dat de MV op de cv pijp zat. dus dat gewoon laten en de WBP op zijn eigen pijpen aansluiten. die moeten toch 160mm zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• k_ers
  • Registratie: April 2011
  • Laatst online: 19:55
Aha Nice! Ik heb alles via home assistant (wil niet meer anders)
Nu nog een warmtepompboiler :9.
paQ schreef op dinsdag 3 oktober 2023 @ 15:40:
[...]

Opgelost :) (in de Shelly zelf)
[Afbeelding]

@k_ers in de shelly zelf kun je dus ook automations maken _/-\o_

Heb een dergelijke failsafe ook in Homekit gezet nu, maar een extra is nooit weg, en zo te zien niet afhankelijk van een ecosysteem of internetverbinding.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• paQ
  • Nu online
k_ers schreef op dinsdag 3 oktober 2023 @ 18:26:
Aha Nice! Ik heb alles via home assistant (wil niet meer anders)
Nu nog een warmtepompboiler :9.

[...]
Jawel, alleen op deze wijze is er een 'lokale' failsafe die niet afhankelijke is van een ecosysteem.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• paQ
  • Nu online
Ik heb de sensor tussen het schuim en achter de flens op de tank gestoken. In Shelly heeft deze een offset van +3. Gisteren het bad laten vollopen, en 3 keer waarden vergeleken. Die komen overeen met de waarde op het display. :)

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/tdMMnTrk2e2r3kgr41VeuYgX8uA=/800x/filters:strip_exif()/f/image/xoq1xkmajjIfcNU4tmHlCXhN.png?f=fotoalbum_large
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/MVFVGI6M9al9MoA8jYDmCHj3IeE=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/dptUxAofbcDsRKRjCXL51FBh.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• overhyped
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 17:55
RichieB schreef op maandag 2 oktober 2023 @ 08:20:
[...]

[...]

Nee, als je ‘m zelf installeert moet je geen subsidie aanvragen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• klump4u
  • Registratie: Februari 2008
  • Niet online

klump4u

Gasloos in Zuid-Limburg

paQ schreef op woensdag 4 oktober 2023 @ 08:16:
Ik heb de sensor tussen het schuim en achter de flens op de tank gestoken. In Shelly heeft deze een offset van +3. Gisteren het bad laten vollopen, en 3 keer waarden vergeleken. Die komen overeen met de waarde op het display. :)

[Afbeelding]
[Afbeelding]
Ik heb zo’n sensor in dat gat bij de andere sensoren gestoken. Eerst de andere eruit en dan samen erin geduwd.

18950Wp🌞, Atlantic 270V3💧, Pana 5J🔥. Zendure 7,6🔋

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Pixal
  • Registratie: Oktober 2001
  • Niet online

Pixal

Mijn poes popelt.

timpel_800 schreef op dinsdag 3 oktober 2023 @ 15:33:
[...]

Mag ik vragen welke muurdoervoer je hier gebruikt hebt?
geveldoorvoer

[ Voor 5% gewijzigd door Pixal op 04-10-2023 08:54 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RichieB
  • Nu online
overhyped schreef op woensdag 4 oktober 2023 @ 08:31:
[...]

Nee, als je ‘m zelf installeert moet je geen subsidie aanvragen.
Je moet natuurlijk niets. En het mag ook al niet. Doe je het toch dan krijgt je het wel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• paQ
  • Nu online
klump4u schreef op woensdag 4 oktober 2023 @ 08:39:
[...]

Ik heb zo’n sensor in dat gat bij de andere sensoren gestoken. Eerst de andere eruit en dan samen erin geduwd.
De mijne is te groot :7
Past er niet in. [Michael Scott]

Pagina: 1 ... 59 ... 109 Laatste