We kunnen een goede discussie voeren over de te strenge regels voor de subsidies, maar fake facturen en valse aanvragen horen wat mij betreft hier niet thuis. Dat je meestal door de mazen glipt doet daar niets aan af.RichieB schreef op woensdag 4 oktober 2023 @ 08:59:
[...]
Je moet natuurlijk niets. En het mag ook al niet. Doe je het toch dan krijgt je het wel.
Heeft iemand de afmetingen lxbxh van de "verpakte" Atlantic Explorer IV" op het palet?
Het liefst van de 200 l en de 270 l uitvoering.
Het liefst van de 200 l en de 270 l uitvoering.
Nobody is perfeckt - But who wants to be Nobody? - Vrijwillig Energycoach Fiat LUXus! - Some Insights
Ah, net 2 weken terug de pellet waar die op bezorgd was in de vuurkorf gedaan.
Het was allemaal redelijk strak ingepakt, dus reken globaal op de diameter plus een cm of 5 aan piepschuim aan alle kanten. Maar ik moest het wel uit de verpakking halen om de 200 liter variant in mijn kelder te krijgen (oud huis, dus smalle kelderdeur/trap).
Het was allemaal redelijk strak ingepakt, dus reken globaal op de diameter plus een cm of 5 aan piepschuim aan alle kanten. Maar ik moest het wel uit de verpakking halen om de 200 liter variant in mijn kelder te krijgen (oud huis, dus smalle kelderdeur/trap).
Er is geen fake factuur. Je hoeft geen installatiefactuur door te geven.overhyped schreef op woensdag 4 oktober 2023 @ 09:17:
[...]
We kunnen een goede discussie voeren over de te strenge regels voor de subsidies, maar fake facturen en valse aanvragen horen wat mij betreft hier niet thuis. Dat je meestal door de mazen glipt doet daar niets aan af.
Bovendien stelt een installatie van warmtepomp boiler echt geen reet voor Excuse le mot...
Ook voor een loodgieter is dit een uurtje werk (gesteld dat je zelf het sjouwen en op plaats zetten doet).
De subsidie is niet bedacht om loodgieters te steunen, maar om de energietransitie te stimuleren.
[ Voor 8% gewijzigd door dof op 04-10-2023 16:17 ]
Gasloos sinds feb23, WP: Pana Mono 9j, WPB: Auer Air 200l, PV: 14x290 Wp
Je moet wel een installatiefactuur doorgeven.
Het staat er heel erg duidelijk: https://www.rvo.nl/subsid.../warmtepomp#meldcodelijst
Het staat er heel erg duidelijk: https://www.rvo.nl/subsid.../warmtepomp#meldcodelijst
PV Output 12*suntech 325wp met Enphase IQ7+ op zuid-oost 116 en 45 graad. WP Panasonic J serie 5kw. Gasloos sinds juni 2021. ID-4
De discussie is al vaak gevoerd.martijn v o schreef op woensdag 4 oktober 2023 @ 17:14:
Je moet wel een installatiefactuur doorgeven.
Maar de regel deugt in beginsel al niet.
Waarmee ik niet wil zeggen dat je moet 'frauderen'.
Maar installateur is iedereen met de juiste SBI-codes bij de KvK.
Als je buurvrouw die een nagelstudio aan huis heeft naar de KvK gaat, krijgt ze die SBI code ook.
Dus welke morele regel overtreedt je als je het zelf vakkundig doet en toch subsidie krijgt?
Hoho ik reageerde op iemand boven mij die zei dat je GEEN installatiefactuur hoefde in te dienen.
Dat moet dus wel.
Als je dat niet doet en je krijgt subsidie dan is dat mooi, maar niet conform wat er gevraagd wordt.
Dat moet dus wel.
Als je dat niet doet en je krijgt subsidie dan is dat mooi, maar niet conform wat er gevraagd wordt.
PV Output 12*suntech 325wp met Enphase IQ7+ op zuid-oost 116 en 45 graad. WP Panasonic J serie 5kw. Gasloos sinds juni 2021. ID-4
Het mag er dan staan, maar ik en nog iemand anders hebben GEEN installatiefactuur maar WEL aankoopfactuur meegezonden en de subsidie gewoon toegekend gekregen. Wel uitgebreide foto's van geïnstalleerde warmtepomp boiler meegezonden.martijn v o schreef op woensdag 4 oktober 2023 @ 17:23:
Hoho ik reageerde op iemand boven mij die zei dat je GEEN installatiefactuur hoefde in te dienen.
Dat moet dus wel.
Het kan natuurlijk een suffe RVO ambtenaar op maandagmorgen zijn geweest, maar het kan ook zijn dat men het wat ruimer / minder streng bekijkt vanuit de overheid. Ik denk het laatste...
De branche Verwarmingsbedrijven zullen ongetwijfeld gelobbyd hebben om het vooral door verwarmingsbedrijven te laten doen. Maar dat is feitelijk ook een wassen neus want elke Nederlander kan naar de KvK stappen en zeggen dat ie een verwarmingsbedrijf start. Er is geen certificaat verplicht.
Wel certificaat nodig als je met split WP eenheden werkt en drijfgassen moet werken, dat kan natuurlijk ook bij sommige split WPB systemen.
*knip* hier stond een linkdrop zonder enige toelichting
[ Voor 75% gewijzigd door Proton_ op 04-10-2023 18:12 ]
De Energie Aquapura 200i net geplaatst. Warm in 4,5 uur, 51dB, RVS vat, solar ready, WiFi ready, 950 euro subsidie bij de 200 liter. Via Portugal 2050 euro. Super tevreden er mee.
Waarom is dit product zo onderbelicht?
Wordt hier nauwelijks vertegenwoordigd en bij problemen ben je de sigaar. Dan is goedkoop ineens duurkoop.MarcianoH schreef op woensdag 4 oktober 2023 @ 21:08:
De Energie Aquapura 200i net geplaatst. Warm in 4,5 uur, 51dB, RVS vat, solar ready, WiFi ready, 950 euro subsidie bij de 200 liter. Via Portugal 2050 euro. Super tevreden er mee.
[ Voor 3% gewijzigd door Carboy54 op 04-10-2023 21:34 ]
WH-MDC09J3E5 + ITHO AMBER 9.5. 26x245 WP Panelen. WP boiler 200L EV I3. Duurzaamheid coach NL gemeenten.
Nou, zijn zat leveranciers te vinden toch?
Ik doe niet aan bijgeloof. Dat brengt ongeluk.
Als je er €2840 voor over hebt (excl. transport) ...paQ schreef op woensdag 4 oktober 2023 @ 21:50:
Een ouder ding zo te zien met R134a erin (hoog GWP).
Verder lastig dat lucht aansluiten alleen van boven kan met een vrij hoog debiet van 450m3/u.
PVoutput 2x Toshiba Daiseikai 8 3,5kW, SWW Atlantic Explorer V3 200l. Gasloos aug 2016, 8620Wp, Monoblock Panasonic J 7kW
Vreemd dat er in een RVS vat een anode zit. Blz. 28 van de gebruiksaanwijzing.MarcianoH schreef op woensdag 4 oktober 2023 @ 21:08:
PV- 8530Wp..... SWW- Atlantic 200….. WP- Daikin 3,5kW….. Foto’s.....
Hele valide discussie punten, en ik ben het met je eens. Blijft dat de subsidievoorwaarden stellen dat de boel geïnstalleerd is door een bedrijf, niet dat een bedrijf ‘inbedrijfstelling’ op de factuur zet.dof schreef op woensdag 4 oktober 2023 @ 16:12:
[...]
Er is geen fake factuur. Je hoeft geen installatiefactuur door te geven.
Bovendien stelt een installatie van warmtepomp boiler echt geen reet voor Excuse le mot...
Ook voor een loodgieter is dit een uurtje werk (gesteld dat je zelf het sjouwen en op plaats zetten doet).
De subsidie is niet bedacht om loodgieters te steunen, maar om de energietransitie te stimuleren.
Die gaan uiteraard geen garantie verlenen op grijze import.paQ schreef op woensdag 4 oktober 2023 @ 21:50:
WH-MDC09J3E5 + ITHO AMBER 9.5. 26x245 WP Panelen. WP boiler 200L EV I3. Duurzaamheid coach NL gemeenten.
Dat is dan een andere dan deze waar ook een anode in staat die je jaarlijks moet checkenwizzopa schreef op woensdag 4 oktober 2023 @ 21:55:
[...]
Vreemd dat er in een RVS vat een anode zit. Blz. 28 van de gebruiksaanwijzing.
https://www.123-kaminofen...g%20AquaPura%20boiler.pdf
Wellicht is het 500l model nog te vinden, iemand hier zocht de Atlantic 450l pas nog.
PVoutput 2x Toshiba Daiseikai 8 3,5kW, SWW Atlantic Explorer V3 200l. Gasloos aug 2016, 8620Wp, Monoblock Panasonic J 7kW
doelde meer op het weinig vertegenwoordigd
Ik doe niet aan bijgeloof. Dat brengt ongeluk.
https://123rookkanaal.nl/...rmtepompboiler-van-a.html
De anode is niet aanwezig op het 200 liter model. Er staan veel oudere modellen op internet. Het nieuwe model wordt door bovenstaande (Nederlandse) leverancier aangeboden voor 2350.
De anode is niet aanwezig op het 200 liter model. Er staan veel oudere modellen op internet. Het nieuwe model wordt door bovenstaande (Nederlandse) leverancier aangeboden voor 2350.
Hebben er hier mensen daadwerkelijk goede ervaringen mer support/garantie van Atlantic?Carboy54 schreef op woensdag 4 oktober 2023 @ 21:33:
[...]
Wordt hier nauwelijks vertegenwoordigd en bij problemen ben je de sigaar. Dan is goedkoop ineens duurkoop.
Ik meen hier toch wel een paar keer gelezen te hebben dat die ook niet bepaald in de startblokken schieten bij problemen.
PV 4915wp op oost, 2680 wp op west, 1900 wp op zuid. pvoutput - AUX 8 kW bi bloc
Net mijn overdrukventiel gecheckt. 8 bar. De maximale werkdruk van mijn Aquapura is 7 bar. Hoe vaak komt het voor dat de verkeerde waarde wordt geïnstalleerd door de monteur? Eerder las ik ook al op het forum dat elders klakkeloos 8 bar werd gemonteerd terwijl de explorer 7 bar moest hebben. De monteur terug laten komen? En moet dan de hele tank weer leeg?
Alvast bedankt.
Alvast bedankt.
Met door de NL Group Atlantic geleverde exemplaren geen problemen. Maar met grijze import kan je daar ook op wachten en dat zijn er heel wat.Glashelder schreef op donderdag 5 oktober 2023 @ 06:40:
[...]
Hebben er hier mensen daadwerkelijk goede ervaringen mer support/garantie van Atlantic?
Ik meen hier toch wel een paar keer gelezen te hebben dat die ook niet bepaald in de startblokken schieten bij problemen.
Wij monteren altijd 6 bar.MarcianoH schreef op donderdag 5 oktober 2023 @ 08:09:
Net mijn overdrukventiel gecheckt. 8 bar. De maximale werkdruk van mijn Aquapura is 7 bar. Hoe vaak komt het voor dat de verkeerde waarde wordt geïnstalleerd door de monteur? Eerder las ik ook al op het forum dat elders klakkeloos 8 bar werd gemonteerd terwijl de explorer 7 bar moest hebben. De monteur terug laten komen? En moet dan de hele tank weer leeg?
Alvast bedankt.
Ik ben 5 jaar geleden prima geholpen door esanico uit België met mijn explorer v3 die het niet deed bij de eerste ingebruikstelling.Glashelder schreef op donderdag 5 oktober 2023 @ 06:40:
[...]
Hebben er hier mensen daadwerkelijk goede ervaringen mer support/garantie van Atlantic?
Support/ garantie gaat normaliter via de leverancier.
[ Voor 5% gewijzigd door klump4u op 05-10-2023 09:24 ]
18950Wp🌞, Atlantic 270V3💧, Pana 5J🔥. Zendure 7,6🔋
Maar Portugal is ver weg en de meeste Portugezen spreken geen Engels in dit vak :-)klump4u schreef op donderdag 5 oktober 2023 @ 09:23:
[...]
Ik ben 5 jaar geleden prima geholpen door esanico uit België met mijn explorer v3 die het niet deed bij de eerste ingebruikstelling.
Support/ garantie gaat normaliter via de leverancier.
Ik vermoed vaker dan je lief is.. mijn Ferroli moet 6 bar hebben en de loodgieter had 7 bar gemonteerd. Gelukkig kwam ie wel zonder morren weer terug om een 6 bar te monterenMarcianoH schreef op donderdag 5 oktober 2023 @ 08:09:
Alvast bedankt.
PV 4915wp op oost, 2680 wp op west, 1900 wp op zuid. pvoutput - AUX 8 kW bi bloc
Even inhakend hierop, kan het kwaad om een lagere waarde te gebruiken? Water is slecht/niet samen te drukken, dus mijn gevoel zegt dat je met een lagere waarde niet meer water loost tijdens het opwarmen.
Toen mijn drukmetertje nog werkte ging hij zowel bij opwarmen naar 52 als 62 naar 8 bar, mijn oude inlaatcombinatie loost bij 8 bar (de EX V3 mag 8 bar hebben).
Een uur nadat de wpb stopt is de druk gezakt tot onder de 4 bar omdat het langzaam afkoelt.
Met een lagere waarde zal hij eerder gaan lozen dus dat zal wat meer water kosten.
De temperatuursensor laat een vrij constante stijging zien, de druk volgt die denk ik.
Een uur nadat de wpb stopt is de druk gezakt tot onder de 4 bar omdat het langzaam afkoelt.
Met een lagere waarde zal hij eerder gaan lozen dus dat zal wat meer water kosten.
De temperatuursensor laat een vrij constante stijging zien, de druk volgt die denk ik.
Lager niet, maar je mag ook niet lager gaan dan de druk van de waterleiding dit is ook niet overal gelijk, soms kom je 4,5 á 5 bar tegen. De meeste boilers zijn gemaakt en getest op 10 bar.Martin7182 schreef op donderdag 5 oktober 2023 @ 12:01:
Even inhakend hierop, kan het kwaad om een lagere waarde te gebruiken? Water is slecht/niet samen te drukken, dus mijn gevoel zegt dat je met een lagere waarde niet meer water loost tijdens het opwarmen.
[ Voor 5% gewijzigd door Hespy op 05-10-2023 12:42 ]
“Met door de NL Group Atlantic geleverde exemplaren geen problemen. Maar met grijze import kan je daar ook op wachten en dat zijn er heel wat.“
NL Group Atlantic importeert ook dus ik begrijp dit niet maar zal wel aan mij liggen
NL Group Atlantic importeert ook dus ik begrijp dit niet maar zal wel aan mij liggen
Group Atlantic is de officiële NL importeur voor service en garantie dat is het verschil. Die komen niet uit hun stoel voor eigen import.MarcianoH schreef op donderdag 5 oktober 2023 @ 14:38:
“Met door de NL Group Atlantic geleverde exemplaren geen problemen. Maar met grijze import kan je daar ook op wachten en dat zijn er heel wat.“
Antwoord vanuit Atlantic, voor wie dit ook wil weten:mrme12345 schreef op maandag 2 oktober 2023 @ 12:16:
Even 2 vragen mbt mijn calypso split 200 liter en de legionella run. In het menu staat dat deze 1 x per maand plaats gaat vinden. Weet iemand wanneer dat is in de maand? En ik heb het verwarmingselement uitgezet en lees in het forum tegenstrijdige dingen mbt calypso. Dat de legionella run bij de calypso split niet zonder verwarmingselement zou kunnen en de explorer wel. Is dat zo en moet ik dan toch het verwarmingselement weer activeren hier voor? Dank!
Legionella wordt gedaan op het moment van aanzetten na een maand. Bij een cyclus van 1x per maand. De warmtepomp zal de temperatuur zo hoog mogelijk opvoeren, maar ook het element zal daarvoor worden gebruikt indien nodig. Ook wanneer het element uit staat zal deze bij legionella wel worden gebruikt. Ook wanneer deze verder uit staat.
energienerds, gasloos, 11,5kWp, 12 kWh accu, EV, Atlantic WPB
Daar waar je zelf importeert, zul je in 99 van de 100 gevallen ook zelf naar die buitenlandse leverancier moeten, mocht er wat mis zijn.MarcianoH schreef op donderdag 5 oktober 2023 @ 14:38:
De Nederlandse groothandel of importeur heeft geen verplichting jou te helpen.
Ik denk dat dat niet klopt omdat water praktisch niet samen te persen is. Als ik de natuurkundige wetten goed begrijp, dan neemt een bepaalde massa water van X °C een vast volume in, ongeacht de druk. Ergo, een boiler loost met een inlaatcombinatie van 6 bar praktisch evenveel als met eentje van 8 bar. De dichtheid van water neemt natuurlijk wel geleidelijk af met het stijgen v.d. temperatuur boven de 4 °C.Speedy-Andre schreef op donderdag 5 oktober 2023 @ 12:23:
Toen mijn drukmetertje nog werkte ging hij zowel bij opwarmen naar 52 als 62 naar 8 bar, mijn oude inlaatcombinatie loost bij 8 bar (de EX V3 mag 8 bar hebben).
Dat lijkt me niet logisch, bereikt de boiler eerder 6 bar of 8 bar?
Bij 8 bar begint het lozen later en ik denk dat hij korter op 8 bar zal zitten dan 6 bar.
Dan zal er per merk/model nog verschil kunnen zijn hoeveel hij loost en wanneer hij daarmee stopt.
Maakt verder niet uit, als je maar (iets) lager gaat zitten dan de boiler aan kan.
Bij 8 bar begint het lozen later en ik denk dat hij korter op 8 bar zal zitten dan 6 bar.
Dan zal er per merk/model nog verschil kunnen zijn hoeveel hij loost en wanneer hij daarmee stopt.
Maakt verder niet uit, als je maar (iets) lager gaat zitten dan de boiler aan kan.
je kan het element gewoon uitzetten in het fabrieksmenu, dan doet ie echt niet meer mee ongeacht hoe graag hij het ook wilt.mrme12345 schreef op donderdag 5 oktober 2023 @ 15:09:
[...]
Antwoord vanuit Atlantic, voor wie dit ook wil weten:
Legionella wordt gedaan op het moment van aanzetten na een maand. Bij een cyclus van 1x per maand. De warmtepomp zal de temperatuur zo hoog mogelijk opvoeren, maar ook het element zal daarvoor worden gebruikt indien nodig. Ook wanneer het element uit staat zal deze bij legionella wel worden gebruikt. Ook wanneer deze verder uit staat.
ding blijft ook gewoon doorgaan op de compressor tot het -7 is buiten of zo. dat is de koudste temperatuur die ik heb geregistereed in de unit in de afgelopen 3 jaar en deed ie het nog steeds puur op de compressor.
wat een geheim agent toch allemaal niet moet doen om incognito op zijn werk te verschijnen
Kun je dat onderbouwen met een natuurkundige wet? Ja, hij zal ietsje eerder 6 bar bereiken dan 8, maar hoeveel seconden zit daartussen? Bij het verhitten van gassen loopt de druk langzaam op. Maar water is een vloeistofSpeedy-Andre schreef op donderdag 5 oktober 2023 @ 16:03:
Dat lijkt me niet logisch, bereikt de boiler eerder 6 bar of 8 bar?
Ik wil je graag geloven, maar ik zie de logica niet. Zet het boilervat misschien zelf ook uit waardoor de inhoud groter wordt?
Je kan mij wel vragen blijven stellen en je eigen stelling niet onderbouwen, kom je zo verder?
Ik zou het vooral zelf gaan testen en ons de resultaten laten wetenMartin7182 schreef op donderdag 5 oktober 2023 @ 17:46:
[...]
Kun je dat onderbouwen met een natuurkundige wet? Ja, hij zal ietsje eerder 6 bar bereiken dan 8, maar hoeveel seconden zit daartussen? Bij het verhitten van gassen loopt de druk langzaam op. Maar water is een vloeistof
Ik wil je graag geloven, maar ik zie de logica niet. Zet het boilervat misschien zelf ook uit waardoor de inhoud groter wordt?
Sinds de 2 dagen regel reageer ik hier niet meer
Ik blijf inderdaad vragen, het is geen stelling maar een vermoeden. De onderbouwing staat in elk natuurkundeboek maar ik kom er niet echt mee verderSpeedy-Andre schreef op donderdag 5 oktober 2023 @ 18:15:
Je kan mij wel vragen blijven stellen en je eigen stelling niet onderbouwen, kom je zo verder?
Goed idee, ga ik zeker doen! Duurt nog even, maar ik kies voor een 6 bar inlaatcombinatie wat volgens mij ook aanbevolen wordt voor het vat dat ik op het oog heb.CurlyMo schreef op donderdag 5 oktober 2023 @ 18:52:
[...]
Ik zou het vooral zelf gaan testen en ons de resultaten laten weten
Zo moeilijk is dat toch niet
Waarom denk je dat een cv installatie een expasie vat nodig heeft?
Waarom denk je dat een cv installatie een expasie vat nodig heeft?
snameroc
Het punt is juist dat een boilervat niet expandeert bij het opwarmen. Mijn vraag is alleen hoe snel de druk stijgt tijdens het opwarmen. Gegeven het feit dat je vloeistoffen niet kunt samenpersen, denk ik dat dat heel snel gaat.
Edit: het boilervat expandeert wel, maar minder dan het water, dus er ontstaat overdruk.
Edit: het boilervat expandeert wel, maar minder dan het water, dus er ontstaat overdruk.
[ Voor 16% gewijzigd door Martin7182 op 06-10-2023 19:12 ]
https://www.engineeringto...-volume-weight-d_661.html
Reken het uit, te beginnen met het volume gerelateerd aan de temperatuur.
Een expansievat voor SWW gebruiken ze bij de zuiderburen, in dat vat zit een vel dat meegeeft waardoor het water ergens heen kan als het uitzet.
In NL is het een inlaatcombinatie die naast lozen zorgt dat het water niet terug de waterleiding in gaat.
Wel vreemd dat je dit zo nodig wil weten, er zijn standaard oplossingen voor en niemand betwist dat de druk oploopt als je water verwarmt.
Reken het uit, te beginnen met het volume gerelateerd aan de temperatuur.
Een expansievat voor SWW gebruiken ze bij de zuiderburen, in dat vat zit een vel dat meegeeft waardoor het water ergens heen kan als het uitzet.
In NL is het een inlaatcombinatie die naast lozen zorgt dat het water niet terug de waterleiding in gaat.
Wel vreemd dat je dit zo nodig wil weten, er zijn standaard oplossingen voor en niemand betwist dat de druk oploopt als je water verwarmt.
Misschien was ik niet duidelijk. Mijn punt is alleen dat ik denk dat een 6 bar inlaatcombinatie nagenoeg evenveel loost als een 8 bar (laten we zeggen de verschillen zijn minder dan 1%). Omdat je water dus niet kunt comprimeren. Ergo, bij het opwarmen schiet de druk omhoog tot 6 of tot 8, waarna die niet verder oploopt omdat er geloosd wordt.
Maar ik laat me graag het tegendeel bewijzen; er moet dan een ander effect zijn waar ik me nog niet bewust van ben.
Maar ik laat me graag het tegendeel bewijzen; er moet dan een ander effect zijn waar ik me nog niet bewust van ben.
Dat mag je dan in een ander topic doen, vervuil dit topic daar niet mee ...
Even inhakend, ik ga een Atlantic wpb ophangen en volgens de handleiding moet er een 9 bar inlaatcombinatie voor. Ik zie ze eigenlijk alleen maar te koop van 6 of 8 bar.
Heb verder weinig kaas gegeten van de materie maar ik neem aan dat eentje van 8 bar ok is?
Heb verder weinig kaas gegeten van de materie maar ik neem aan dat eentje van 8 bar ok is?
Jazeker. Liever wat lagere bar aanhouden. Vind je vat ook fijner.ASW1 schreef op vrijdag 6 oktober 2023 @ 10:27:
Even inhakend, ik ga een Atlantic wpb ophangen en volgens de handleiding moet er een 9 bar inlaatcombinatie voor. Ik zie ze eigenlijk alleen maar te koop van 6 of 8 bar.
Heren (en dames?), zo moeilijk is het allemaal niet.Martin7182 schreef op donderdag 5 oktober 2023 @ 22:13:
Het punt is juist dat een boilervat niet expandeert bij het opwarmen. Mijn vraag is alleen hoe snel de druk stijgt tijdens het opwarmen. Gegeven het feit dat je vloeistoffen niet kunt samenpersen, denk ik dat dat heel snel gaat.
Allemaal middelbare school rekenwerk. Je moet het alleen even doen:
Dat het boilervat niet expandeert, klopt natuurlijk niet.
Bij opwarmen zet een boilervat ook uit.
Afhankelijk van het materiaal (koper, staal of INOX) worden de diameter en de lengte van het vat, beide groter volgens de lineaire uitzettingscoëfficient van dat materiaal.
Je mag ook het volume van het vat rekenen en dan met de kubieke uitzettingscoëfficient van het betreffende metaal.
De kubieke uitzettingscoëfficient van een materiaal is ruwweg 3 * de lineaire uitzettingscoëfficient.
Maar..........
De inhoud van het vat zet ook uit. Reken met de kubieke uitzettingscoëfficient van water.
En wat zie je dan als resultaat?
De volumetoename van het water is groter dan de volumetoename van het vat.
Dus.......
De druk gaat oplopen.
En wat moet je dan doen?
Of een expansievat (type drinkwater) plaatsen en zorgen dat je dan een doorstroomd type hebt om legionellagroei te voorkomen, of je plaatst een overdrukventiel.
Die laatste wordt in Nederland dan vaak gecombineerd geleverd met een toch al verplichte terugslagklep en die twee samen heten dan inlaatcombinatie.
De terugslagklep is verplicht om te zorgen dat er nooit water uit het vat (dat eventueel besmet zou kunnen zijn met legionella als je het vat verkeerd gebruikt) terug kan stromen naar het waterleidingnet.
De hoeveelheid water die via de overdrukklep geloosd wordt is gering, maar niet afhankelijk van de ingestelde druk van het overdrukventiel (zoals hier al eerder terecht werd opgemerkt).
Even een voorbeeld:
Stel je hebt een boilervat van koper met een inhoud van 100 liter en je warmt water op van 15 naar 55°C. Dus dT=40 K.
Lin. uitz. coëff. koper is 16,8 E-6m/mK dus de kub. uitz. coëff. van koper wordt dan 3 x zo groot ofwel 0,000054 m3/m3K
Kub. uitz. coëff. van water is 0,21E-3m3/m3K.
Het koperen vat wordt dus 0,1m3 * 0,0000504m3/m3K * 40K = 0,0002 m3 groter.
Het water wordt 0,1m3 * 0,21E-3 * 40K = 0,00084m3 groter
Het verschil in volumevergroting is dus 0,00084 - 0,0002 = 0,00064m3 = 0,64 liter.
Dat is dus de hoeveelheid water die verloren gaat bij volledige opwarming van de boilerinhoud van 100 liter.
Zwerius Kriegsman
Dat is vrij hoog. Welke WPB is dat precies?ASW1 schreef op vrijdag 6 oktober 2023 @ 10:27:
Even inhakend, ik ga een Atlantic wpb ophangen en volgens de handleiding moet er een 9 bar inlaatcombinatie voor.
[...]
Panasonic WH-MDC09J3E5, Atlantic Explorer V4 270C, 57x PV 23115 Wp
De split 200 l.RichieB schreef op vrijdag 6 oktober 2023 @ 17:28:
[...]
Dat is vrij hoog. Welke WPB is dat precies?
Bedankt voor duidelijke voorbeeld! Het buffervat expandeert dus wel iets, al is het geen expansievat. Gelukkig loost een overdrukventiel van 6 bar niet meer water dan eentje van een hogere druk.Zwerius schreef op vrijdag 6 oktober 2023 @ 17:07:
[...]
Heren (en dames?), zo moeilijk is het allemaal niet.
Allemaal middelbare school rekenwerk. Je moet het alleen even doen:
Dat het boilervat niet expandeert, klopt natuurlijk niet.
Bij opwarmen zet een boilervat ook uit.
Afhankelijk van het materiaal (koper, staal of INOX) worden de diameter en de lengte van het vat, beide groter volgens de lineaire uitzettingscoëfficient van dat materiaal.
Je mag ook het volume van het vat rekenen en dan met de kubieke uitzettingscoëfficient van het betreffende metaal.
De kubieke uitzettingscoëfficient van een materiaal is ruwweg 3 * de lineaire uitzettingscoëfficient.
Maar..........
De inhoud van het vat zet ook uit. Reken met de kubieke uitzettingscoëfficient van water.
En wat zie je dan als resultaat?
De volumetoename van het water is groter dan de volumetoename van het vat.
Dus.......
De druk gaat oplopen.
En wat moet je dan doen?
Of een expansievat (type drinkwater) plaatsen en zorgen dat je dan een doorstroomd type hebt om legionellagroei te voorkomen, of je plaatst een overdrukventiel.
Die laatste wordt in Nederland dan vaak gecombineerd geleverd met een toch al verplichte terugslagklep en die twee samen heten dan inlaatcombinatie.
De terugslagklep is verplicht om te zorgen dat er nooit water uit het vat (dat eventueel besmet zou kunnen zijn met legionella als je het vat verkeerd gebruikt) terug kan stromen naar het waterleidingnet.
De hoeveelheid water die via de overdrukklep geloosd wordt is gering, maar niet afhankelijk van de ingestelde druk van het overdrukventiel (zoals hier al eerder terecht werd opgemerkt).
Even een voorbeeld:
Stel je hebt een boilervat van koper met een inhoud van 100 liter en je warmt water op van 15 naar 55°C. Dus dT=40 K.
Lin. uitz. coëff. koper is 16,8 E-6m/mK dus de kub. uitz. coëff. van koper wordt dan 3 x zo groot ofwel 0,000054 m3/m3K
Kub. uitz. coëff. van water is 0,21E-3m3/m3K.
Het koperen vat wordt dus 0,1m3 * 0,0000504m3/m3K * 40K = 0,0002 m3 groter.
Het water wordt 0,1m3 * 0,21E-3 * 40K = 0,00084m3 groter
Het verschil in volumevergroting is dus 0,00084 - 0,0002 = 0,00064m3 = 0,64 liter.
Dat is dus de hoeveelheid water die verloren gaat bij volledige opwarming van de boilerinhoud van 100 liter.
Gek om mijn eigen vraag te quoten maar ik dacht wel goed om hier toe te voegen: mijn CV dakdoorvoer (Rolux 5G) is niet regenwaterdicht dus was niet te hergebruiken als dakdoorvoer voor de WPB.Kiwi_Kevin schreef op woensdag 7 juni 2023 @ 20:35:
[...]
Dank voor je reactie! Ik wil de 125mm doorvoer combineren met een deel binnenlucht (anders is een nieuwe betonboring nodig en ik heb nul reactie gehad op aanvragen bij diverse bedrijven). Mijn vraag is met name, is een CV rookgasafvoer waterdicht tegen regen (met name de gasafvoerkant)? Of is die met het oog op mogelijk condenswater, niet waterdicht uitgevoerd?
Bij een cv stroomt dat beetje regenwater via de condensafvoer weg maar de WPB zal dat denk ik minder tof vinden.
![]() | ![]() |
Een WPB heeft toch ook een condensafvoer?Kiwi_Kevin schreef op zondag 8 oktober 2023 @ 14:16:
[...]
Gek om mijn eigen vraag te quoten maar ik dacht wel goed om hier toe te voegen: mijn CV dakdoorvoer (Rolux 5G) is niet regenwaterdicht dus was niet te hergebruiken als dakdoorvoer voor de WPB.
Bij een cv stroomt dat beetje regenwater via de condensafvoer weg maar de WPB zal dat denk ik minder tof vinden.
[Afbeelding] [Afbeelding]
Maar op de foto te zien, lijkt de lucht doorlaat wel erg beperkt. Bedenk even dat ook een WPB een flinke luchthoeveelheid nodig heeft.
Zwerius Kriegsman
Eens, maar daar komt alleen "schone" condens vanaf. Ik heb de CV buis afgeplakt gehad met een transparant zakje en dan zie je dat er ook spinnen/vliegjes/troep mee naar binnen regent.Zwerius schreef op zondag 8 oktober 2023 @ 14:32:
[...]
Een WPB heeft toch ook een condensafvoer?
Maar op de foto te zien, lijkt de lucht doorlaat wel erg beperkt. Bedenk even dat ook een WPB een flinke luchthoeveelheid nodig heeft.
De foto was puur ter illustratie dat de bovenkant open is, de afvoerbuis heeft in het onderste deel veel meer openingen.
Kleine hoeveelheid regenwater zal wel droog geblazen worden tijdens het draaien vd wpb.Kiwi_Kevin schreef op zondag 8 oktober 2023 @ 14:16:
[...]
Gek om mijn eigen vraag te quoten maar ik dacht wel goed om hier toe te voegen: mijn CV dakdoorvoer (Rolux 5G) is niet regenwaterdicht dus was niet te hergebruiken als dakdoorvoer voor de WPB.
[Afbeelding] [Afbeelding]
All electric: 12xYingli 405 Wp west en 4xJinko 440 Wp oost, Daikin 3MXM52N, Atlantic Explorer V4 200L met warmtewisselaar, VW Golf E-DITION, Q4 e-tron en Speed Pedelec STROMER ST1
Dat zal per merk/type verschillen. Mijn NIBE wpb is (bij verlaagd toerental) gewoon met 100mm spiro aangeslotenZwerius schreef op zondag 8 oktober 2023 @ 14:32:
[...]
Een WPB heeft toch ook een condensafvoer?
Een vraag over het gebruik van de Ubbink ventilatiekanalen. Deze hebben een interne diameter van 160mm maar een buitendiameter van 192mm. Ik zie op alle foto's dat jullie ventilatiekanalen heel netjes in de muur passen (bijv. @Ckriek , maar wat voor gatenzaag hebben jullie gebruikt want het is of 190mm of 200mm gatenzaag. En een 190mm alleen op amazon
Amber 65 voor VVW. Atlantic Explorer SWW. PV 19.2kWp -> Noord: SMA SB1.5 - SMA ZW: SMA STP 3.0- Zuid: SMA STP 4.0 - ZZO: SMA STP6.0TL, Kia Niro EV. Zappi Laadpaal
Of je stopt bij de muur of plafond met de Ubbink 192. Dan boor je een gat van 160+ en leg je daar een stukje spiro 160 in.timpel_800 schreef op dinsdag 10 oktober 2023 @ 13:18:
Een vraag over het gebruik van de Ubbink ventilatiekanalen. Deze hebben een interne diameter van 160mm maar een buitendiameter van 192mm. Ik zie op alle foto's dat jullie ventilatiekanalen heel netjes in de muur passen (bijv. @Ckriek , maar wat voor gatenzaag hebben jullie gebruikt want het is of 190mm of 200mm gatenzaag. En een 190mm alleen op amazon
Dan ga je aan de andere kant weer verder met Ubbink 192.
192mm pijp 200mm gat is maar 4 mm ertussen, prima kit naadje.timpel_800 schreef op dinsdag 10 oktober 2023 @ 13:18:
20x JA Solar 6.9KW; Fronius Symo 7.0; Panasonic 7H Mono; Atlantic Explorer V4; https://www.astrobin.com/users/naturalcolor/
Ik heb met gaten zaag 160 mm, gat in de wand geboord, in dit gezaagde gat heb ik een stuk pvc buis gestoken, met een rand buiten dit gezaagde gat, daaromheen, heb ik mijn 160mm ubbink ventilatie buis geklemd.timpel_800 schreef op dinsdag 10 oktober 2023 @ 13:18:
Hallo ik vroeg mijzelf het volgend af :
kan ik 1 wpb inzetten voor warm tap water en nog 1 wpb inzetten voor mijn CV en dan mijn gas eruit en Airco' s er bij doen voor verwarmen en koelen?
een warmtepomp zou hier ook kunnen aangezien ik vloerverwarming heb enzo maar bovenstaande is goedkoper en kan ik ook koelen in de zomer.
Wie weet er wat hiervoor de mogelijkheden zijn?
kan ik 1 wpb inzetten voor warm tap water en nog 1 wpb inzetten voor mijn CV en dan mijn gas eruit en Airco' s er bij doen voor verwarmen en koelen?
een warmtepomp zou hier ook kunnen aangezien ik vloerverwarming heb enzo maar bovenstaande is goedkoper en kan ik ook koelen in de zomer.
Ja dat kan, maar waarom zou je dat doen? een WPB is niet erg geschikt om vertrekken mee te verwarmen. Hooguit 1 radiator op een badkamer bijvoorbeeld.jayless82 schreef op woensdag 11 oktober 2023 @ 14:31:
Lees het topic maar. deze vraag is al heeeeel vaak gesteld en uitgebreid besproken. Hint: kijk ook even in deel 1 van dit topic.een warmtepomp zou hier ook kunnen aangezien ik vloerverwarming heb enzo maar bovenstaande is goedkoper en kan ik ook koelen in de zomer.
20600 Wp, Atlantic Explorer V3, 3x Daikin airco, Opel Ampera-e, VW ID3, Gasloos sinds 2018
De warmtepomp in een WPB is klein uitgevoerd in het perspectief van slechts een paar uurtjes per dag het water in de boiler te verwarmen. Het lijkt me erg ineffectief en ook kwetsbaar om een WPB te gebruiken voor verwarming van een CV, waar het NIET voor gemaakt is. Voor tussen de 3k en 4k € heb je een monobloc warmtepomp die veel beter geschikt is voor het verwarmen van CV aangezien het daar WEL voor gemaakt is.jayless82 schreef op woensdag 11 oktober 2023 @ 14:31:
Is een keer bij kassa of soortgelijks geweest. Studio’s hadden wpb voor cv en een torenhoge rekening omdat continu het spiraal moest aanspringen.dof schreef op woensdag 11 oktober 2023 @ 15:24:
[...]
De warmtepomp in een WPB is klein uitgevoerd in het perspectief van slechts een paar uurtjes per dag het water in de boiler te verwarmen. Het lijkt me erg ineffectief en ook kwetsbaar om een WPB te gebruiken voor verwarming van een CV, waar het NIET voor gemaakt is. Voor tussen de 3k en 4k € heb je een monobloc warmtepomp die veel beter geschikt is voor het verwarmen van CV aangezien het daar WEL voor gemaakt is.
Met de koude nachttemperaturen van komend weekend wil ik (eindelijk) eens een tijdschema instellen voor onze Vaillant Arostor 150 (gebruikt buitenlucht). Tussen welke uren laten jullie je boiler werken?
Ik dacht tussen 10u en 18u? Met het idee dat deze dan om 10u aangaat, enkele uren draait op het warmste van de dag en normaliter kort na de middag klaar is.
Ik dacht tussen 10u en 18u? Met het idee dat deze dan om 10u aangaat, enkele uren draait op het warmste van de dag en normaliter kort na de middag klaar is.
Ik heb nu ook mijn warmtepompboiler ingepakt met isolatiewol en spanbandjes gebruikt om het te bevestigen. Het beeld wordt er niet mooier van, maar het scheelt wel ca. 15 tot 20% qua energieverbruik. Is toch 100 kWh per jaar en investering was 30 euro. En de boiler staat in de bijkeuken, dus maakt me qua uitzicht niet uit (is een Atlantic Calypso 200 liter split)
:strip_exif()/f/image/kcfhKwEcK32WLhRXYi2w8BkB.jpg?f=fotoalbum_large)
Heel handig als je bij het display moet zijn
Dat was mede vanwege een uiterst dom ontwerp met een losse warmtewisselaar, extra boiler en aanzuiging vanuit de woonruimte naast matige isolatie ondanks dat het renovatie betrof (Harderwijk).Dashlane schreef op woensdag 11 oktober 2023 @ 16:12:
[...]
Is een keer bij kassa of soortgelijks geweest. Studio’s hadden wpb voor cv en een torenhoge rekening omdat continu het spiraal moest aanspringen.
Uiteindelijk komen daar weer cvketels, blijkbaar zat de gasaansluiting er nog.
Hopelijk was dit (of het vorige) topic niet de aanleiding om het zo te doen

Maar wordt de elektronica die erin zit zo ook niet warmer met als gevolg eerder kans op defecten? Die discussie hebben we eens gehad in het zonnepanelen topic over omvormers die in de meterkast hingen.mrme12345 schreef op woensdag 11 oktober 2023 @ 17:11:
Ik heb nu ook mijn warmtepompboiler ingepakt met isolatiewol en spanbandjes gebruikt om het te bevestigen. Het beeld wordt er niet mooier van, maar het scheelt wel ca. 15 tot 20% qua energieverbruik. Is toch 100 kWh per jaar en investering was 30 euro. En de boiler staat in de bijkeuken, dus maakt me qua uitzicht niet uit (is een Atlantic Calypso 200 liter split) [Afbeelding]
Veroordeel niet, verwonder u slechts
Een omvormer wordt gloeiend heet. Maar zo'n wpb niet.No Hands schreef op woensdag 11 oktober 2023 @ 20:55:
[...]
Maar wordt de elektronica die erin zit zo ook niet warmer met als gevolg eerder kans op defecten? Die discussie hebben we eens gehad in het zonnepanelen topic over omvormers die in de meterkast hingen.
20600 Wp, Atlantic Explorer V3, 3x Daikin airco, Opel Ampera-e, VW ID3, Gasloos sinds 2018
Daar kan ik gewoon bij hoor, dat gedeelte van de isolatie is natuurlijk uitgesneden en los teruggeplaatstSpeedy-Andre schreef op woensdag 11 oktober 2023 @ 19:34:
Heel handig als je bij het display moet zijn
Goed plan, ga ik doen!Maarten58 schreef op woensdag 11 oktober 2023 @ 17:40:
Inpakken in wit mdf: zie je niks meer!
Nee hoor, de boiler zelf verbruikt maar 2 watt en de elektronica wordt nauwelijks warm. Inderdaad niet vergelijkbaar met omvormerNo Hands schreef op woensdag 11 oktober 2023 @ 20:55:
[...]
Maar wordt de elektronica die erin zit zo ook niet warmer met als gevolg eerder kans op defecten? Die discussie hebben we eens gehad in het zonnepanelen topic over omvormers die in de meterkast hingen.
[ Voor 47% gewijzigd door mrme12345 op 11-10-2023 21:58 ]
heb je een link voor mij naar zo een warmtepomp (12kw) ik krijg nm alleen maar offertes van rond de 10000 geinstalleerd exc subsidie teruggaafdof schreef op woensdag 11 oktober 2023 @ 15:24:
[...]
De warmtepomp in een WPB is klein uitgevoerd in het perspectief van slechts een paar uurtjes per dag het water in de boiler te verwarmen. Het lijkt me erg ineffectief en ook kwetsbaar om een WPB te gebruiken voor verwarming van een CV, waar het NIET voor gemaakt is. Voor tussen de 3k en 4k € heb je een monobloc warmtepomp die veel beter geschikt is voor het verwarmen van CV aangezien het daar WEL voor gemaakt is.
Aangezien je in eerder bericht schrijft over gebruik van een WPB om je CV te verwarmen, ga ik uit van een klein benodigd vermogen. Want de warmtepomp in een WPB is qua maat meestal maar een paar schoenendozen groot, dat zegt al iets over de capaciteit ervan. Dus dan denk ik dat je meer iets in de range van 3-5 kW nodig hebt. Want anders zou je WPB dat toch ook niet trekken.jayless82 schreef op woensdag 11 oktober 2023 @ 23:39:
[...]
heb je een link voor mij naar zo een warmtepomp (12kw) ik krijg nm alleen maar offertes van rond de 10000 geinstalleerd exc subsidie teruggaaf
Dan zit je in de buurt van b.v. een Panasonic 5kW monobloc of alternatieven, waarmee je - even kort door de bocht- een niet te groot, redelijk tot goed geïsoleerd huis prima mee zou kunnen verwarmen. Die zijn te koop voor rond de 4k€ en heb je niet teveel andere dingen nodig.
Spreek je over 12 kW dan is dat al een "zwaar kaliber" WP, tenminste voor prive huizen.
Maar goed, dat is meer discussie voor topic Lucht/Water warmtepomp om mee te verwarmen en te koelen #11, en inlezen op Het ik-wil-een-warmtepomp FAQ topic
Als je flink deel zelf doet (populair bij monoblocs) kun je heel goed onder de 10 k € blijven met ook mogelijkheid van subsidie. Hangt voor een groot deel af wat je zelf wilt doen / doet.
Warmste moment van de dag is pas rond 15:00 uur.wittmann1982 schreef op woensdag 11 oktober 2023 @ 16:41:
Met de koude nachttemperaturen van komend weekend wil ik (eindelijk) eens een tijdschema instellen voor onze Vaillant Arostor 150 (gebruikt buitenlucht). Tussen welke uren laten jullie je boiler werken?
Hoi, hoe breed is een warmtepompboiler nou echt?
Ik heb bij vrienden een beperkte hoogte. Hierdoor moet ik, als ik voor Atlantic kies, de 200 liter pakken en niet de 270 liter. Want er is een schuin dak daar, en de 2 meter van de Atlantic Explorer 270 liter gaat niet.
Van Auer Edel Air / Vailliant Arostor heb je een 270 liter die veel lager is, die daar wel zou passen. Alleen die deuropening daar is echt heel smal gemaakt. Ik zal voor de Atlantic al een deurpost eraf moeten halen.
De Auer Edel Air is nog breder en krijg ik er niet doorheen waarschijnlijk.
Het lijkt me dat de kappen onderop en bovenop het hardst zijn en niet mee gaan geven? De isolatiezit denk ik in een hoes die wat zachter is en misschien nog wel een halve centimeter mee wil geven?
De Atlantic is volgens mij sowieso van wat harder materiaal, maar die gaat er wel doorheen komen.
Ik heb bij vrienden een beperkte hoogte. Hierdoor moet ik, als ik voor Atlantic kies, de 200 liter pakken en niet de 270 liter. Want er is een schuin dak daar, en de 2 meter van de Atlantic Explorer 270 liter gaat niet.
Van Auer Edel Air / Vailliant Arostor heb je een 270 liter die veel lager is, die daar wel zou passen. Alleen die deuropening daar is echt heel smal gemaakt. Ik zal voor de Atlantic al een deurpost eraf moeten halen.
Het lijkt me dat de kappen onderop en bovenop het hardst zijn en niet mee gaan geven? De isolatiezit denk ik in een hoes die wat zachter is en misschien nog wel een halve centimeter mee wil geven?
De Atlantic is volgens mij sowieso van wat harder materiaal, maar die gaat er wel doorheen komen.
Ampera-e (60kWh) -> (66kWh)
De 200l calypso is volgens mij 60cm, als je een wasmachine door de deur krijgt lukt deze ook wel. En is minder dan 130cm hoog volgens mij, dus kon hier nog net onder het schuine dak. Het is wel lastig dat de aansluitingen onderop zitten dus hij moet minimaal 5cm maar liever wat hoger van de vloer. Ik kon er nog net bij met flexibele slangen die meteen een 90 graden bocht maakten.!null schreef op donderdag 12 oktober 2023 @ 11:08:
Hoi, hoe breed is een warmtepompboiler nou echt?![]()
:strip_exif()/f/image/0iMSC1L3gtc8Jh8a9FlYWmRJ.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/N4Fd15SNHc1qOHNYK7PVrx7J.jpg?f=fotoalbum_large)
De Calypso split 270l is 160cm hoog en 59cm breed, maar ja de buiten-unit moet ook ergens komen ...
Ik heb een standaard 2 onder 1 kapper uit 1993 met zo een schuin dak (500 in een dozijn 😉) met 130m2 woonoppervlak, vloerverwarming beneden en in de badkamer.dof schreef op donderdag 12 oktober 2023 @ 00:23:
[...]
Aangezien je in eerder bericht schrijft over gebruik van een WPB om je CV te verwarmen, ga ik uit van een klein benodigd vermogen. Want de warmtepomp in een WPB is qua maat meestal maar een paar schoenendozen groot, dat zegt al iets over de capaciteit ervan. Dus dan denk ik dat je meer iets in de range van 3-5 kW nodig hebt. Want anders zou je WPB dat toch ook niet trekken.
Dan zit je in de buurt van b.v. een Panasonic 5kW monobloc of alternatieven, waarmee je - even kort door de bocht- een niet te groot, redelijk tot goed geïsoleerd huis prima mee zou kunnen verwarmen. Die zijn te koop voor rond de 4k€ en heb je niet teveel andere dingen nodig.
Spreek je over 12 kW dan is dat al een "zwaar kaliber" WP, tenminste voor prive huizen.
Maar goed, dat is meer discussie voor topic Lucht/Water warmtepomp om mee te verwarmen en te koelen #11, en inlezen op Het ik-wil-een-warmtepomp FAQ topic
Als je flink deel zelf doet (populair bij monoblocs) kun je heel goed onder de 10 k € blijven met ook mogelijkheid van subsidie. Hangt voor een groot deel af wat je zelf wilt doen / doet.
Wat zou jij doen mbt vermogen warmtepomp? en als ik alles zga zelf doe is er toch geen technisch bedrijf dat hem nog even in werking komt stellen voor de subsidie (dan "steel" ik hun werk toch)
alvast bedankt
Kan dat niet beter in een ander topic?
@Speedy-AndrePixal schreef op donderdag 12 oktober 2023 @ 11:32:
[...]
De 200l calypso is volgens mij 60cm, als je een wasmachine door de deur krijgt lukt deze ook wel. En is minder dan 130cm hoog volgens mij, dus kon hier nog net onder het schuine dak. Het is wel lastig dat de ..
Het moeten dus echt de alles-in-1 warmtepompboilers zijn, geen splits.
Maar goed, de Explorer 200 liter gaat sowieso lukken en is bij far de veiligste optie.
Toch zou het fijn zijn als het 270 liter zou kunnen zijn met zo'n Auer / Vailliant.
Vandaar de vraag in hoeverre die nog een beetje mee willen geven.
Als ik echt van alles weg haal, dan nog is het maximaal haalbare 62,5cm, en uiteraard veel meer werk.
Meegeven zullen ze niet over de hele hoogte, de bodemplaat en waar de wp op staat zal star zijn.
Verder lees ik over compressors die er mee stoppen en dat je ze niet kan bijvullen.
Als repareren daardoor vervangen betekent zit je nog een keer met die deur
Verder lees ik over compressors die er mee stoppen en dat je ze niet kan bijvullen.
Ja dat verwacht ik ook.Speedy-Andre schreef op donderdag 12 oktober 2023 @ 13:47:
Meegeven zullen ze niet over de hele hoogte, de bodemplaat en waar de wp op staat zal star zijn.
Nou ja, de deur, het is vooral de deurpost eruit halen en weer erin zetten is geen pretje.Verder lees ik over compressors die er mee stoppen en dat je ze niet kan bijvullen.
Andere vraag, wat is op de Explorer V4 nou de laagste temperatuurwaarde die je in kan stellen?
Volgens de handleiding is dat 50 graden, maar hier op het forum lees ik dat hij veel lager in te stellen is?
Het truucje met "afwezig" en dan enkel PV contact gebruikt werkt niet meer op de V4 begrijp ik .
Alternatief is het PV contact als externe verwarming (zonneboiler o.i.d.) in te stellen. Dan kun je daarmee als het ware de boiler uit houden en dan aanzetten wanneer je wil.
Dit is met de aanname dat de wpb na een tijdje niet denkt, het duurt te lang, ik ga zelf wel aan.
Je kan ook de hele warmtepompboiler aan en uit gaan zetten, maar dat zal hij niet prettig vinden na een tijdje.
Volgens de handleiding is dat 50 graden, maar hier op het forum lees ik dat hij veel lager in te stellen is?
Het truucje met "afwezig" en dan enkel PV contact gebruikt werkt niet meer op de V4 begrijp ik .
Alternatief is het PV contact als externe verwarming (zonneboiler o.i.d.) in te stellen. Dan kun je daarmee als het ware de boiler uit houden en dan aanzetten wanneer je wil.
Dit is met de aanname dat de wpb na een tijdje niet denkt, het duurt te lang, ik ga zelf wel aan.
Je kan ook de hele warmtepompboiler aan en uit gaan zetten, maar dat zal hij niet prettig vinden na een tijdje.
[ Voor 39% gewijzigd door !null op 12-10-2023 14:40 ]
Dat kan niet, want dan doet je zwerfstroomanode het niet meer.!null schreef op donderdag 12 oktober 2023 @ 14:37:
Sinds de 2 dagen regel reageer ik hier niet meer
Dat is een goede reden. Maar ook dat je de compressor ineens uitzet. (Al zal dat wel meevallen bij zo'n aan/uit compressor)CurlyMo schreef op donderdag 12 oktober 2023 @ 14:51:
[...]
Dat kan niet, want dan doet je zwerfstroomanode het niet meer.
En printplaat en zijn regeling kan in de war raken.
Hoe dan ook, niet ideaal
Laagste is 40 via het 'geheime' menu!null schreef op donderdag 12 oktober 2023 @ 14:37:
Andere vraag, wat is op de Explorer V4 nou de laagste temperatuurwaarde die je in kan stellen?
Ok ik heb het gevonden in dit topic.
40 is op zich een prima minimale waarde. Echt warm is het niet.
Tussen de 40 en de 62 graden heen en weer pingelen geeft bij 200 liter:
5 kWh thermisch opslag capaciteit
Circa 1,7 tot 2 kWh elektrische opslag capaciteit
Iets van 3,5 tot 4 uur opwarmtijd.
Winst van elektrisch element is dan beperkt. Maar er is wel tijdswinst, dus als je 1 of 2 uurtjes op de dag hebt met zeer lage of negatieve prijzen, kan het wel interessant zijn.
Alleen geen methode om dat via een contact aan te zetten, alleen via cozybridge, of direct gaan aansluiten.
een wifi relay op je PV-contact hebben al veel forum'ers ingezet. Maar die zal je dan via bijvoorbeeld Home Assistant moeten aansturen op basis van gegevens elektraprijzen inderdaad.!null schreef op donderdag 12 oktober 2023 @ 17:19:
[...]
Ok ik heb het gevonden in dit topic.
40 is op zich een prima minimale waarde. Echt warm is het niet.
Tussen de 40 en de 62 graden heen en weer pingelen geeft bij 200 liter:
5 kWh thermisch opslag capaciteit
Circa 1,7 tot 2 kWh elektrische opslag capaciteit
Iets van 3,5 tot 4 uur opwarmtijd.
Winst van elektrisch element is dan beperkt. Maar er is wel tijdswinst, dus als je 1 of 2 uurtjes op de dag hebt met zeer lage of negatieve prijzen, kan het wel interessant zijn.
Alleen geen methode om dat via een contact aan te zetten, alleen via cozybridge, of direct gaan aansluiten.
Gasloos! 3100Wp Z, 2150Wp W, Panasonic 5J monoblock, Panasonic 150L WPB
Klopt, maar ik bedoelde eerder dat het in de 24 uren die een dag heeft, tijdens deze 8u +- het warmste is.Knielen schreef op donderdag 12 oktober 2023 @ 06:42:
[...]
Warmste moment van de dag is pas rond 15:00 uur.
Pas starten om 15u zou minder efficient zijn, vermits het in de winter om 17u al donker en dus fors kouder gaat worden. Op 2u is die boiler immers niet opgewarmd.
Ik heb er eigenlijk geen idee van hoe lang die hier draait bedenk ik nu. Misschien toch maar eens een shelly tussen plaatsen.
Wij hebben een hoekwoning, 1991, 113m2, VV beneden (+ convectorput) en radiatoren boven. 1300 kuub gas verbruik afgelopen jaren dus ik kwam met de Koevlaas formule uit op de SUZ-SWM80VA (~7.5 kW vermogen bij -10).jayless82 schreef op donderdag 12 oktober 2023 @ 11:48:
[...]
Ik heb een standaard 2 onder 1 kapper uit 1993 met zo een schuin dak (500 in een dozijn 😉) met 130m2 woonoppervlak, vloerverwarming beneden en in de badkamer.
Wat zou jij doen mbt vermogen warmtepomp? en als ik alles zga zelf doe is er toch geen technisch bedrijf dat hem nog even in werking komt stellen voor de subsidie (dan "steel" ik hun werk toch)
alvast bedankt
Ik heb wel mijn afgiftesysteem moeten upgraden! Radiatoren boven vervangen door T22/T33's en fans op de convectorput. Daarnaast nog een extra 22mm leiding laten trekken richting de VV. Vanuit de bouw is alles namelijk 15mm en dat was echt te weinig.
Nu heb ik ongeveer 5 kW afgiftevermogen en kan nog upgraden met fans boven.
EDIT: Ik wist niet dat ik opeens in het WPB topic zit? Ik denk dat ik klikte op een quote en niet zag dat dit verplaatst was. Maar doe er vooral je voordeel mee.
[ Voor 7% gewijzigd door radeoxx op 12-10-2023 22:42 ]
SUZ-SWM80VA2 + ERSD-VM2D + DJG 200 WPS - PM voor Tibber Refferal
Zo, mijn Atlantic Explorer V4 270L is besteld, levering eerste week januari. Dan zijn we in ons nieuw gekochte huis ook gasloos.
Wat een lange levertijd, ik dacht dat die dingen zo langzamerhand overal op voorraad waren en je 'm binnen een week in huis had.No Hands schreef op zaterdag 14 oktober 2023 @ 16:54:
Zo, mijn Atlantic Explorer V4 270L is besteld, levering eerste week januari. Dan zijn we in ons nieuw gekochte huis ook gasloos.
Panasonic 12J T-CAP | Atlantic Explorer 270L | 4 x MHI SRK24ZS-WF + SRF35ZS-W | 12.000 Wp Enphase | Home Assistant, Heishamon, Mhi-ctrl | Alfa Romeo Giulia Veloce
Besteld bij Thermonoord, ik ga toch pas 14 december in dat huis wonen dus heb hier geen probleem mee.ConQuestador schreef op zaterdag 14 oktober 2023 @ 16:55:
[...]
Wat een lange levertijd, ik dacht dat die dingen zo langzamerhand overal op voorraad waren en je 'm binnen een week in huis had.
Ik ben bezig een woonboerderij co2 nuetraal te krijgen. Er staat nu een 45kw pelletketel op een 1000L buffervat wat op 65c word gehouden. Tapwater komt via een platenwisselaar en circulatie pomp over het vat. Omdat deze opstelling zonder warmwater en cv warmte vraag al 9kg pellets per dag kost wil ik hier een Lg 270L warmtepomp boiler plaatsen. Temperatuur van het 1000L vat kan dan ook terug naar 35 a 40c nu vroeg ik me af. Kan ik de platenwisselaar nog gebruiken als voorverwarming voor de warmtepomp boiler. Zodat deze water van 30 35c krijgt ipv 10c zelfde idee als een hygiëne spiraal in een buffervat
24kw pv, 64kwh ev, 2x16kw lg wp.Gasloos sinds 2018
Dat is wel wat ik hier doe.Wodan89 schreef op zaterdag 14 oktober 2023 @ 18:00:
Ik ben bezig een woonboerderij co2 nuetraal te krijgen. Er staat nu een 45kw pelletketel op een 1000L buffervat wat op 65c word gehouden. Tapwater komt via een platenwisselaar en circulatie pomp over het vat. Omdat deze opstelling zonder warmwater en cv warmte vraag al 9kg pellets per dag kost wil ik hier een Lg 270L warmtepomp boiler plaatsen. Temperatuur van het 1000L vat kan dan ook terug naar 35 a 40c nu vroeg ik me af. Kan ik de platenwisselaar nog gebruiken als voorverwarming voor de warmtepomp boiler. Zodat deze water van 30 35c krijgt ipv 10c zelfde idee als een hygiëne spiraal in een buffervat
Ik heb een 1000 liter buffer, deze wordt normaal gezien op 30 graden gehouden door de wp.
Als de houtcvkachel brand wordt de temperatuur in het vat uiteraard hoger.
Maar als de buffer 30 graden is gebruik ik dat water in combinatie met een warmtewisselaar nog steeds als voorverwarmen voor de warmtepompboiler.
De overdracht is wel lager met die 30 graden dan met de 60 graden die ik van de houtcv heb.
Ik denk dat ik zo tegen de 23 graden haal met de buffer op 30 graden.
Geeft je net wat extra ruimte op de kleine warmtepompboiler.
We kunnen nu prima met een 150 liter uit de voeten maar ik vermoed dat zonder die voorverwarming we toch wat strakker op de douche bad tijden zouden moeten zitten.
Dus het werkt wel, maar omdat de temperatuur lager is zou je eigenlijk een grotere wisselaar willen hebben.
Solar 15040wp 12x425 ZZW schuin dak 8x260 N schuin dak16x zzw platdak, 6x430 terras oost, wp Sprsun10Kw, wpb arostor 150l
Het water in de wpb staat stil tot je gaat tappen, leuk dat je hem wat warmer aanvult maar helpt het echt?
Daarbij heb je een stukje leiding waar legionella prima gedijt zolang de pomp draait.
Zou je een wpb met extra spiraal nemen dan is er denk ik minder verlies.
30 graden is dan wel te laag, dan koel je de wpb af ...
Daarbij heb je een stukje leiding waar legionella prima gedijt zolang de pomp draait.
Zou je een wpb met extra spiraal nemen dan is er denk ik minder verlies.
30 graden is dan wel te laag, dan koel je de wpb af ...
[ Voor 9% gewijzigd door Speedy-Andre op 15-10-2023 18:55 ]
No Hands schreef op zaterdag 14 oktober 2023 @ 16:58:
[...]
Met een zakelijk account?
Wat is de prijs en levertijd bij Thermonoord?
Besteld bij Thermonoord, ik ga toch pas 14 december in dat huis wonen dus heb hier geen probleem mee.