Veroordeel niet, verwonder u slechts
De wisselaar die ik ervoor heb wordt alleen voorzien van warm water als er getapt wordt.Speedy-Andre schreef op zaterdag 14 oktober 2023 @ 18:46:
Het water in de wpb staat stil tot je gaat tappen, leuk dat je hem wat warmer aanvult maar helpt het echt?
Daarbij heb je een stukje leiding waar legionella prima gedijt zolang de pomp draait.
Zou je een wpb met extra spiraal nemen dan is er denk ik minder verlies.
30 graden is dan wel te laag, dan koel je de wpb af ...
Dus als je geen warm water gebruikt koelt de boel weer gewoon af net als je warmwater leiding.
Nut en noodzaak is een beetje afhankelijk van of de hout cv brand.
In dat geval komt het water op bijna dezelfde temperatuur de wpb in als het setpoint van de wpb.
Dus dan heb je onbeperkt warm water.
Draait de wp en is de 1000 liter buffer 30 graden dan is het lood om oud ijzer denk ik.
Ik schakel een circulatie pomp in met een flow switch in de warmwater leiding om water uit de buffer over die wisselaar te krijgen.
Maaar bij 30 graden buffer kan ik net zo goedkoop de energie in de wpb zelf steken.
Enige voordeel is dat je net wat meer water kan gebruiken zonder met een koude douche te eindigen.
Solar 15040wp 12x425 ZZW schuin dak 8x260 N schuin dak16x zzw platdak, 6x430 terras oost, wp Sprsun10Kw, wpb arostor 150l, 3x Marstek 5,12kwh.
Mijn wpb heeft een spiraal waar nu de cv met een pomp op zit maar die belast ik te veel als ik wat langer wil verwarmen.
Het is een aanvulling op de airco's en ik verwarm dan 1 of 2 ruimtes.
Alleen wil ik niet nog een (groot) vat erbij zetten, hooguit een kleinere omdat ik alleen radiatoren heb.
PVoutput 2x Toshiba Daiseikai 8 3,5kW, SWW Atlantic Explorer V3 200l. Gasloos aug 2016, 8620Wp, Monoblock Panasonic J 7kW
Om het te horen moet het geluid vrij hard maar in werkelijkheid is het echt wel vrij hard geluid. Gorgelend, borrelend. Hij is niet aan het defrosten volgens mij,
YouTube: geluid leiding warmtepompboiler
Het nadeel is dus dat het afwas water in de keuken ook niet al te heet is (geen vaatwasser...dat ben ikzelf)
Tot nu toe deed ik dan wel eens de waterkoker aanzetten en dat ging dan bij het afwas water in. Want om nu alleen daarvoor m'n Explorer WPB hoger in te stellen vond ik toch een beetje zonde eigenlijk. Vandaar dus dat hotfill boilertje. Direct heet water en wordt eigenlijk alleen verwarmd als er PV opbrengst is die dag (home automation)
Nu vroeg ik me af: als ik dat hete boiler water nu ook zou gebruiken voor het koken, zou dit dan het verbruik van het boilertje compenseren?
Wat het ook is... Ik zou graag dat boilertje plaatsen en aansluiten want wil graag dat hete water voor de afwas daar hebben. Dan hoef ik dat niet meer met de waterkoker tedoen.
Bijkomend voordeel zou zijn (naar mijn idee) dat ik een deel van het stroom verbruik voor het koken in de avond (als er geen PV meer is) verplaats naar overdag (als er dus wel PV is) en op die manier dus wat verbruik verplaats naar het moment dat ik het opwek.
Of zou het toch gewoon goedkoper/beter zijn om de WPB temperatuur gewoon omhoog te zetten. Die staat ook geprogrammeerd op overdag en heeft natuurlijk een betere COP dan die van dat hotfill boilertje.
Voor mijn gevoel is het warmer maken (en houden) van een grote hoeveelheid water die ik niet nodig heb niet handig of wenselijk. Maar het is meer een gevoel wat het is niet op cijfers gebaseerd. Zou ook niet goed weten hoe ik dat dan berekenen moet. Iemand een idee?
4900Wp, 3500Wp, 2880Wp en 1665Wp aan PV. Atlantic Explorer V4 WPB, Gree duo split en 2x Mitsubitshi single L/L airco's. Pelletkachel 10 kW als backup verwarming. Als test: PV stroom dump (regelbaar vermogen) in WPB en elec boiler bij overschot.
Ga je dan hotfillen vanuit de WPB of een cv ketel? Of bedoel je close in boiler ipv hot fill?Doggieman schreef op dinsdag 17 oktober 2023 @ 20:15:
Ik ga een hot fill boilertje plaatsen in m'n keukenkastje. Dit omdat mij warmtepomp boiler niet al te warm staat ingesteld. Hebben we niet nodig want al dat warme water verbruiken we toch niet (1x in de week wel een legionella run)
Het nadeel is dus dat het afwas water in de keuken ook niet al te heet is (geen vaatwasser...dat ben ikzelf)
Tot nu toe deed ik dan wel eens de waterkoker aanzetten en dat ging dan bij het afwas water in. Want om nu alleen daarvoor m'n Explorer WPB hoger in te stellen vond ik toch een beetje zonde eigenlijk. Vandaar dus dat hotfill boilertje. Direct heet water en wordt eigenlijk alleen verwarmd als er PV opbrengst is die dag (home automation)
Nu vroeg ik me af: als ik dat hete boiler water nu ook zou gebruiken voor het koken, zou dit dan het verbruik van het boilertje compenseren?
Wat het ook is... Ik zou graag dat boilertje plaatsen en aansluiten want wil graag dat hete water voor de afwas daar hebben. Dan hoef ik dat niet meer met de waterkoker tedoen.
Bijkomend voordeel zou zijn (naar mijn idee) dat ik een deel van het stroom verbruik voor het koken in de avond (als er geen PV meer is) verplaats naar overdag (als er dus wel PV is) en op die manier dus wat verbruik verplaats naar het moment dat ik het opwek.
Of zou het toch gewoon goedkoper/beter zijn om de WPB temperatuur gewoon omhoog te zetten. Die staat ook geprogrammeerd op overdag en heeft natuurlijk een betere COP dan die van dat hotfill boilertje.
Voor mijn gevoel is het warmer maken (en houden) van een grote hoeveelheid water die ik niet nodig heb niet handig of wenselijk. Maar het is meer een gevoel wat het is niet op cijfers gebaseerd. Zou ook niet goed weten hoe ik dat dan berekenen moet. Iemand een idee?
Ook hier geldt dan gewoon wat lauwer water accepteren het meest duurzame en meest kostenefficiënt is. Ook beter voor je handen
Of gewoon een vaatwasser.
En anders zou ik voor compromis gaan. WPB op 45 of 50 graden ofzo.
[ Voor 6% gewijzigd door de Peer op 17-10-2023 20:36 ]
Deels het stroomverbruik in de avond van het koken naar overdag verplaatsen zou een plus zijn. Maar heb eigenlijk geen idee of dat boilertje nu net zo veel stroom zou verbruiken als dat de WPB nodig zou hebben om zijn water heter te stoken. Want dan gaat dat argument niet meer op natuurlijk.
Nou ben ik zelf best wel van het principe KISS. Dus gewoon die WPB temperatuur omhoog en klaar. Hoef ik ook geen boilertje aan te schaffen.
Maar als ik het stroomverbruik in de avond (als er geen PV opwek is) wat kan drukken en verplaatsen naar overdag wanneer er wel voldoende wordt opgewekt is dat natuurlijk mooi mee genomen.
PS: krijg soms die vette jus pan niet lekker schoon. Vandaar dat ik heey water wil. En heb redelijk wat eelt op m'n handen en kan wat hebben :-)
[ Voor 8% gewijzigd door Doggieman op 17-10-2023 20:54 ]
4900Wp, 3500Wp, 2880Wp en 1665Wp aan PV. Atlantic Explorer V4 WPB, Gree duo split en 2x Mitsubitshi single L/L airco's. Pelletkachel 10 kW als backup verwarming. Als test: PV stroom dump (regelbaar vermogen) in WPB en elec boiler bij overschot.
Je WPB is redelijk goed geïsoleerd. Het zou mij niet verbazen als een 5 liter keukenboilertje in absolute aantallen mèèr warmte verliest dan een hele WPB.
Ze verbruiken ook zo’n 500 kWh per jaar. Dat zal vast minder zijn door de hotill, maar ik vermoed dat de WPB het op zijn sloffen wint.
Niet vergeten dat je de boiler ook nog moet aanschaffen (€€€).
PV 4915wp op oost, 2680 wp op west, 1900 wp op zuid. pvoutput - AUX 8 kW bi bloc
Aan een doorstroomverwarmer gedacht?Doggieman schreef op dinsdag 17 oktober 2023 @ 20:57:
Tja.... Daar had ik ook al wel aan zittten denken. Goedkoop zijn ze niet nee. Dan maar toch gewoon die boiler temperatuur omhoog denk ik. Lekker simpel en goedkoper zeker 😁
WH-MDC05J3E5 & Heishamon/NR, 8000Wp, SWW Auer Edel Air 200L
Ja... dat heb ik ook overwogen. Geen stilstands verlies en dus alleen verbruik van stroom als ik het nodig zou hebben.
Echter heb ik geen 3 fase in mijn huis. Een 1 fase exemplaar zou kunnen maar moet aangesloten worden op z'n eigen groep in de meterkast. Dat wordt ook een probleem want ik heb geen ruimte meer in m'n meterkast om een groep bij te plaatsen. Ik zou een groep kunnen vrijspelen door 2 andere groepen te combineren. Maar ook het trekken van de leiding naar de meterkast voor die doorstromer wordt een uitdaging dan. Dit gezien het feit dat een deel van de vloer op zand ligt. Je kunt er dus niet onder komen helaas.
Zo'n hot fill boilertje wat ik in gedachten had is een paar honderd Watt. Dat zou nog gewoon op het stopcontact kunnen die in het keukenkastje aanwezig is (is wel doorgelust naar andere stopcontacten waar o.a. magnatron en koelkast op zitten)
Dus ja... Als het makkelijk te realiseren zou zijn was zo'n doorstromer nog een optie geweest. Dan heb ik instant heet water voor afwas en koken.
Echter dan ben ik wel het voordeel kwijt wat ik dacht te kunnen bewerkstelligen door stroom verbruik te verplaatsen naar het moment dat ik het zelf produceer.
Ik bedoel: voor mijn gevoel verbruikt die doorstromer net zoveel als wat ik zou besparen door warm water te gebruiken voor het electrische koken. Die verbruikt de stroom op het moment dat ik het (meestal) niet zelf maak.
Dat boilertje doet dat wel. Dus ik zou in theorie dan wat stroom in de avond uren kunnen besparen door dat warm water te gebruiken voor het koken was m'n idee.
Dit alles kan natuurlijk ook met m'n warmtepomp boiler gerealiseerd worden. Gewoon heter instellen. Geen gedoe ook verder dan. Echter heb ik dan een complete boiler vol (heter) water dat ik in principe niet gebruik. Want zoveel water verbruiken we gewoon niet tijdens het douchen.
Bovenstaande is allemaal gebaseerd op "gevoel" en niet op keiharde cijfers. Maar dacht goed bezig te zijn door eigen verbruik van PV stroom te verhogen en bovendien dan in de avond wat te kunnen besparen door warm water te gebruiken voor het koken
Het zal allemaal klein bier zijn, maar ach.... wie het kleine niet eert......
We pakken nu ook gewoon in de avond warmwater uit de warmtepomp boiler en verwarmen dat verder in de waterkoker 's avonds voor opschenken van de koffie. Ook wil m'n wederhelft als ze naar bed gaat een kruik mee die dus ook gevuld word uit de WPB (wel naverwarmd met de waterkoker) Dus tja..... Minimale besparing maar kost verder niets dacht ik. Beter dan steeds koud water pakken en dat dan weer volledig verwarmen met de waterkoker.
[ Voor 5% gewijzigd door Doggieman op 18-10-2023 11:26 ]
Als je wilt mag je hem van mij overnemen, hij ligt nu niks te doen in de schuur
[ Voor 15% gewijzigd door timpel_800 op 18-10-2023 11:33 ]
Amber 65 voor VVW. Atlantic Explorer SWW. PV 19.2kWp -> Noord: SMA SB1.5 - SMA ZW: SMA STP 3.0- Zuid: SMA STP 4.0 - ZZO: SMA STP6.0TL, Kia Niro EV. Zappi Laadpaal
Hij staat nu voor het eerst te draaien, zal wel ff duren voordat hij 270 liter heeft opgewarmd. Wat opvalt: best veel geluid van het aanzuigen, maar ook best wat trillingen. Ik zit nu beneden en ik hoor hem op zolder draaien (prefab beton woning Almere 1984). Misschien nog een wasmachine-mat eronder.
Het nut van de pootjes begrijp ik ook niet helemaal. Moeten die gewoon uitgedraaid tot ze op de grond zitten? Of moeten die de WPB een beetje optillen?
Invoer zit op de zolder en trappenhuis. Uitvoer naar buiten.
Het is mij ook nog onduidelijk hoe ik de WPB kan laten schakelen met de zonnepanelen (SMA omvormer) maar dat is het volgende project.
Alleen nog even wat isolatie trekken om de warmwaterleiding tegen de muur, en natuurlijk de gasketel eruit slopen!
Ik knal er ook wat foto's in want dat helpt mij altijd heel erg om te zien hoe andere mensen het hebben gedaan
:strip_exif()/f/image/JeAL7FssLwSus5u5S5AVHFEy.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/dDKGrIqs8gRJVpAhLidpJdSl.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/GMIWMGs8CrVO8RsTZQzmIJeN.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/4OqAZVXEMDvME296EzFydB5U.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/A87XvyHD4HImdqnr2tRXloFk.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/5eo2arpZqJ6WM968zeRGQXxf.jpg?f=fotoalbum_large)
Hij zit dus helemaal in het hoekje bij de dakkapel op zolder.
:strip_exif()/f/image/cHKfi1RUTjlgoJRjmkQSeYKw.jpg?f=fotoalbum_large)
[ Voor 32% gewijzigd door timpel_800 op 18-10-2023 12:01 ]
Amber 65 voor VVW. Atlantic Explorer SWW. PV 19.2kWp -> Noord: SMA SB1.5 - SMA ZW: SMA STP 3.0- Zuid: SMA STP 4.0 - ZZO: SMA STP6.0TL, Kia Niro EV. Zappi Laadpaal
Ja... ik geloof je op je woord. Niet handig, maar voor mijn toepassing van ondergeschikt belang.timpel_800 schreef op woensdag 18 oktober 2023 @ 11:33:
Met zo'n doorstroomboiler op 1 fase heb je echt een lullig straaltje hoor. Daar kun je je handen nog niet mee wassen. Ik had er eentje bedacht voor in het toilet (stiebel eltron) maar het is nauwelijks genoeg om je handen te wassen.
Als je wilt mag je hem van mij overnemen, hij ligt nu niks te doen in de schuur
Maar wat ik al zei..... Heb zelfs voor een 1 fase niet echt een aansluiting beschikbaar en is ook niet snel of makkelijk te realiseren. Maar bedankt voor het aanbod.
[ Voor 13% gewijzigd door Doggieman op 18-10-2023 11:38 ]
Ik zie dat de condens slang door hangt, het kan als waterslot werken of het water blijft erin staan en stroomt niet de afvoer in.timpel_800 schreef op woensdag 18 oktober 2023 @ 11:35:
Zo, na het installeren van een Amber WP nu ook de Atlantic naar boven gesleept en deze aangesloten.
Hij staat nu voor het eerst te draaien, zal wel ff duren voordat hij 270 liter heeft opgewarmd. Wat opvalt: best veel geluid van het aanzuigen, maar ook best wat trillingen. Ik zit nu beneden en ik hoor hem op zolder draaien (prefab beton woning Almere 1984). Misschien nog een wasmachine-mat eronder.
Het nut van de pootjes begrijp ik ook niet helemaal. Moeten die gewoon uitgedraaid tot ze op de grond zitten? Of moeten die de WPB een beetje optillen?
Het is mij ook nog onduidelijk hoe ik de WPB kan laten schakelen met de zonnepanelen (SMA omvormer) maar dat is het volgende project.
Alleen nog even wat isolatie trekken om de warmwaterleiding tegen de muur, en natuurlijk de gasketel eruit slopen!![]()
Ik knal er ook wat foto's in want dat helpt mij altijd heel erg om te zien hoe andere mensen het hebben gedaan![]()
[Afbeelding]
[Afbeelding]
[Afbeelding]
[Afbeelding]
[Afbeelding]
[Afbeelding]
Hij zit dus helemaal in het hoekje bij de dakkapel op zolder.
[Afbeelding]
Luchtgeruis is logisch zonder iets op de aansluiting, een korte pijp met isolatie scheelt zeker.
Het brommen van de compressor kan je alleen verminderen als je een kast om de wpb heen bouwt.
Als ik naar de leidingen kijk dan krijg je mogelijk een warmtelek, met een warmte sifon (u) erin kan de warmte niet omhoog de leiding in trekken.
PVoutput 2x Toshiba Daiseikai 8 3,5kW, SWW Atlantic Explorer V3 200l. Gasloos aug 2016, 8620Wp, Monoblock Panasonic J 7kW
Zo, na het installeren van een Amber WP nu ook de Atlantic naar boven gesleept en deze aangesloten.
[\quote]
Die pootjes alleen uitdraaien tot op de grond. Daarna met deze pootjes de boiler waterpas zetten. Dan met die bijgeleverde grond beugel de boiler vast zetten op de vloer tegen het omver lopen/vallen.
Mijn SMA omvormer heeft een schakel contact dat ingesteld kan worden via de Windows software Sunny Explorer. Zodra er PV productie is gaat dit contakt om. Vind dit zelf een niet zo mooie oplossing om de boiler te schakelen. Maar kan dus wel. Mooier is om het PV contact in de boiler zelf te gebruiken in combinatie met een RPI, Domoticz of andere home automation. Dan kan je zelf bepalen bij hoeveel PV vermogen hij schakelt.
Persoonlijk zou ik ook die hele boiler in een lekbak met afvoer en water sensor willen hebben als deze op een zolder staat. Dit ook gekoppeld aan een home automation toepassing. Just in case zegmaar.
Tja.... Geluid.... dat ervaart iedereen weer anders. Ik vind die van mij erg stil. Maar die staat dan ook in een utility ruimte naast het huis. Maar ook als ik er naast sta vind ik hem zelf wel stil.
Je kan overwegen er een MDF kast omheen te bouwen met een deur. Deze vullen met steenwol. Scheelt ook weer warmte verlies.
:no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/XPJAcVA0VB9Bqtaht6IHBEOv.jpg?f=user_large)
- Condensslang ga ik afkorten. Dank.Speedy-Andre schreef op woensdag 18 oktober 2023 @ 12:38:
[...]
Ik zie dat de condens slang door hangt, het kan als waterslot werken of het water blijft erin staan en stroomt niet de afvoer in.
Luchtgeruis is logisch zonder iets op de aansluiting, een korte pijp met isolatie scheelt zeker.
Het brommen van de compressor kan je alleen verminderen als je een kast om de wpb heen bouwt.
Als ik naar de leidingen kijk dan krijg je mogelijk een warmtelek, met een warmte sifon (u) erin kan de warmte niet omhoog de leiding in trekken.
- Ik heb een stuk Ubbink Aerofoam buis. Ik ga daarvan een stuk op de buis drukken
- Ik snap niet goed wat je bedoeld met een warmte sifon?
Dat is precies wat ie doet, een gewone sifon blokkeert stank (er staat water in) en een warmte sifon zorgt dat de waterleiding niet opwarmt.timpel_800 schreef op woensdag 18 oktober 2023 @ 12:46:
[...]
- Condensslang ga ik afkorten. Dank.
- Ik heb een stuk Ubbink Aerofoam buis. Ik ga daarvan een stuk op de buis drukken
- Ik snap niet goed wat je bedoeld met een warmte sifon?
Als de wpb goed warm is kan je eens de leidingen beetpakken en kijken tot waar ze warm zijn, als dat tot aan de muur is dan is dat verlies.
Een u in een leiding (warmte sifon) zorgt dat de warmte daar stopt en niet verder trekt.
Heb altijd begrepen dat dat niet zo'n goed idee is. Metalen lossen sneller op warm water.Doggieman schreef op woensdag 18 oktober 2023 @ 10:59:
[...]
We pakken nu ook gewoon in de avond warmwater uit de warmtepomp boiler en verwarmen dat verder in de waterkoker 's avonds voor opschenken van de koffie. Ook wil m'n wederhelft als ze naar bed gaat een kruik mee die dus ook gevuld word uit de WPB (wel naverwarmd met de waterkoker) Dus tja..... Minimale besparing maar kost verder niets dacht ik. Beter dan steeds koud water pakken en dat dan weer volledig verwarmen met de waterkoker.
https://waterbedrijfgroni...ater-uit-de-kraan-veilig/
PV 4915wp op oost, 2680 wp op west, 1900 wp op zuid. pvoutput - AUX 8 kW bi bloc
inderdaad, ik drink bewust ook altijd alleen koud water en nooit water afkomstig uit de boiler.Glashelder schreef op woensdag 18 oktober 2023 @ 14:07:
[...]
Heb altijd begrepen dat dat niet zo'n goed idee is. Metalen lossen sneller op warm water.
https://waterbedrijfgroni...ater-uit-de-kraan-veilig/
De verwaarloosbare kostenbesparing is mij geen extra risico waard, zelfs al is dat risico waarschijnlijk best klein.
Ik zou me dan nog wat kunnen voorstellen bij Legionella in een leiding, maar ons water stroomt altijd door en staat nooit lang stil.
Een Quooker is er speciaal voor ontworpen, daar zullen die risico's niet van toepassing zijn.Doggieman schreef op woensdag 18 oktober 2023 @ 14:30:
Ja.... Ieder zijn ding natuurlijk. Ik persoonlijk denk dat het wel mee valt en het risico wel erg klein is. Mensen tappen ook water uit cookers voor thee of koken er aardappelen/groente in. Uiteindelijk komt al het drinkwater water sowieso allemaal langs plastic, staal of koperen buizen het huis binnen.
Ik zou me dan nog wat kunnen voorstellen bij Legionella in een leiding, maar ons water stroomt altijd door en staat nooit lang stil.
Ja maar het punt is nu net dat dat voor koud water geen kwaad kan, maar in geval van heet water wel (tot op zeker hoogte).Doggieman schreef op woensdag 18 oktober 2023 @ 14:30:
Uiteindelijk komt al het drinkwater water sowieso allemaal langs plastic, staal of koperen buizen het huis binnen.
[ Voor 21% gewijzigd door de Peer op 18-10-2023 14:35 ]
Doggieman schreef op woensdag 18 oktober 2023 @ 12:38:
Dan met die bijgeleverde grond beugel de boiler vast zetten op de vloer tegen het omver lopen/vallen.
[…]

Ik weet dat het moet volgens een of andere standaard.. maar echt 100kg leeg + 270kg water omverlopen?

Een lekbak die 270 liter kan opvangen?Persoonlijk zou ik ook die hele boiler in een lekbak met afvoer en water sensor willen hebben als deze op een zolder staat. Dit ook gekoppeld aan een home automation toepassing. Just in case zegmaar.
[ Voor 26% gewijzigd door RichieB op 18-10-2023 15:05 ]
Panasonic WH-MDC09J3E5, Atlantic Explorer V4 270C, 57x PV 23115 Wp
Ik noemde ook een lekbak met afvoer geloof ik. In een schuur maakt het niet zoveel uit. Ik heb daar een vloeistof dichte vloer en een afvoer putje. Kleine moeite als je alles nog gaat installeren. 270 liter water als een waterval de trap af is ook geen pretje.
Voor een Atlantic Explorer weet ik dat mensen het doen. Aanraden doe ik het niet. Want zo uit m'n hoofd moet het een 16cm diameter hebben. Je wilt niet teveel restrictie in je lucht flow.louwerens schreef op woensdag 18 oktober 2023 @ 12:42:
Wij gaan in ons 'nieuwe' huis van het gas af. Panasonic Monoblock en Atlantic of LG WPB. Vraag is kan ik de bestaan doorvoer gebruiken voor de WPB ? Ingang of Uitgang er op aansluiten of vervangen door een nieuwe
Maar als dat stuk wat je aangeeft er boven op de foto 1 buis is en ongeveer 16cm in doorsnee dan zou het wel kunnen voor een in of uitlaat. Zal je alleen wat moeten freubelen als verloop als je pech hebt. Maar is wel te doen. Heb ik zelf ook moeten doen destijds ivm flexibele kanalen.
Persoonlijk zou ik sowieso 2 kanalen naar buiten willen hebben. Dan heb je altijd de mogelijkheid om buiten/buiten te draaien met de Explorer.
Maar met een doorstromer in serie met de wpb (dus toevoer van de doorstromer vanuit de wpb) kun je denk ik toch al een aardig resultaat bereiken. Dus iets meer dan het eerder genoemde pisstraaltje.Doggieman schreef op woensdag 18 oktober 2023 @ 11:36:
[...]
Ja... ik geloof je op je woord. Niet handig, maar voor mijn toepassing van ondergeschikt belang.
Maar wat ik al zei..... Heb zelfs voor een 1 fase niet echt een aansluiting beschikbaar en is ook niet snel of makkelijk te realiseren. Maar bedankt voor het aanbod.
Even een voorbeeld:
Stel je wpb staat op 40°C ingesteld en je hebt een 3,6 kW doorstromertje (1 fasig) en je hebt een doeltemperatuur van 55°C, dan kun je de hoeveelheid water die je zo kunt opwarmen als volgt berekenen:
1 kg water 1°C opwarmen kost 1 kcal ofwel 4,18 kJ ofwel 4,18/3600 kWh = 0,00116 kWh
Maar je wilt 55-40=15°C opwarmen, dus heb je per kg water 15 * 0,00116 = 0,0174 kWh nodig
Dat kun je ook schrijven als 0,0174kW * 3600 sec per kg water ofwel 62,7 kW.sec/kg = 17,42 sec/kg en dat is weer hetzelfde als 1/17,42 = 0,0574 kg/sec oftewel 0,0574 * 60 = 3,42 kg/min ofwel ongeveer 3,44 l/min en dat is toch al een redelijke hoeveelheid.
En ik denk dat bij kortdurend gebruik (dus alleen tijdens tappen) het nog wel via een gewoon stopcontact zou kunnen.
Alleen natuurlijk wel oppassen met andere verbruikers op dezelfde groep.
Uiteraard wordt het debiet minder bij verder opwarmen en meer bij minder ver opwarmen.
Zwerius Kriegsman
Dank voor de uitgebreide berekening. Zelfs ik kan die na-apen en toepassen😁Zwerius schreef op woensdag 18 oktober 2023 @ 18:23:
[...]
Maar met een doorstromer in serie met de wpb (dus toevoer van de doorstromer vanuit de wpb) kun je denk ik toch al een aardig resultaat bereiken. Dus iets meer dan het eerder genoemde pisstraaltje.
Even een voorbeeld:
Stel je wpb staat op 40°C ingesteld en je hebt een 3,6 kW doorstromertje (1 fasig) en je hebt een doeltemperatuur van 55°C, dan kun je de hoeveelheid water die je zo kunt opwarmen als volgt berekenen:
1 kg water 1°C opwarmen kost 1 kcal ofwel 4,18 kJ ofwel 4,18/3600 kWh = 0,00116 kWh
Maar je wilt 55-40=15°C opwarmen, dus heb je per kg water 15 * 0,00116 = 0,0174 kWh nodig
Dat kun je ook schrijven als 0,0174kW * 3600 sec per kg water ofwel 62,7 kW.sec/kg = 17,42 sec/kg en dat is weer hetzelfde als 1/17,42 = 0,0574 kg/sec oftewel 0,0574 * 60 = 3,42 kg/min ofwel ongeveer 3,44 l/min en dat is toch al een redelijke hoeveelheid.
En ik denk dat bij kortdurend gebruik (dus alleen tijdens tappen) het nog wel via een gewoon stopcontact zou kunnen.
Alleen natuurlijk wel oppassen met andere verbruikers op dezelfde groep.
Uiteraard wordt het debiet minder bij verder opwarmen en meer bij minder ver opwarmen.
Had even niet stilgestaan bij het feit dat die doorstromer zelf natuurlijk ook aangesloten zal zijn op de WPB! Dus ja.... dat maakt het verhaal al anders. Zo'n 3 l/min. Zou voldoende zijn voor de afwas. Blijft het punt dat ik toch echt zo'n ding op z'n eigen groep wil hebben. Want als net de koelkast aan springt en tap ook net water dan kon dat wel eens teveel van het goede zijn.
Het is echt jammer dat dat dus niet makkelijk te realiseren is. En ook het verschuiven van verbruik gaat met een doorstomer dan niet door. Maar goed.... dat was ook niet de prioriteit maar welkome bijvangst.

Ja... Dat klopt. En dat weet ik uit ervaring. Lever al een tijdje 25 ampere terug op mooie zonnige dagen over een 25 ampere hoofdzekering (wacht nog op m'n 35 ampere exemplaar) maar zo hoort het natuurlijk niet!Glashelder schreef op woensdag 18 oktober 2023 @ 18:40:
Een groep slaat niet direct door als die even overbelast wordt hoor. Ik heb geen exacte cijfers maar even 20A door 16A gaat wel even goed. Waarschijnlijk langer dan je koelkast draaitAl zijn koelkasten tegenwoordig vaak maar 50 watt en dat is tegenwoordig al veel
Dit geldt dus ook voor dat doorstroomverwarmertje. Dat wil ik gewoon goed hebben als ik het op die manier ga doen. Dus netjes z'n eigen groep.
Misschien dat ik buis kan ponsen onder de vloer door naar het punt waar het dan zou moeten komen. Het is maar 2 mtr. Maar eens over nadenken als ik weer thuis ben!
Is toch juist ideaal. 25A voldoet dan prima. Upgrade naar 35A nergens voor nodig en onnodig duur.Doggieman schreef op woensdag 18 oktober 2023 @ 18:45:
[...]
Ja... Dat klopt. En dat weet ik uit ervaring. Lever al een tijdje 25 ampere terug op mooie zonnige dagen over een 25 ampere hoofdzekering (wacht nog op m'n 35 ampere exemplaar) maar zo hoort het natuurlijk niet!
Sinds mei 2021 hebben wij zo aangesloten, geen problemen tot heden.louwerens schreef op woensdag 18 oktober 2023 @ 12:42:
Wij gaan in ons 'nieuwe' huis van het gas af. Panasonic Monoblock en Atlantic of LG WPB. Vraag is kan ik de bestaan doorvoer gebruiken voor de WPB ? Ingang of Uitgang er op aansluiten of vervangen door een nieuwe
[Afbeelding]
All electric: 12xYingli 405 Wp west en 4xJinko 440 Wp oost, Daikin 3MXM52N, Atlantic Explorer V4 200L met warmtewisselaar, VW Golf E-DITION, Q4 e-tron en Speed Pedelec STROMER ST1
Dat lijkt mij ook niet zo snel gebeuren. Bij ons staat de Atlantic op een soort rubberen mat (een wasmachinemat denk ik?).RichieB schreef op woensdag 18 oktober 2023 @ 15:04:
[...]
![]()
Ik weet dat het moet volgens een of andere standaard.. maar echt 100kg leeg + 270kg water omverlopen?![]()
Yo dawg, I put a boiler in your boiler...[...]
Een lekbak die 270 liter kan opvangen?
[Te koop: 3D printers] [Website] Agile tools: [Return: retrospectives] [Pokertime: planning poker]
Nou ja..... Vind het niet echt ideaal. Heb liever wat marge. Want die zekering slijt met de jaren natuurlijk wel. Ik kan/mag hem zelf niet vervangen als ie springt (het is nog een smelt patroon in eennkastje met een zegel)de Peer schreef op woensdag 18 oktober 2023 @ 18:49:
[...]
Is toch juist ideaal. 25A voldoet dan prima. Upgrade naar 35A nergens voor nodig en onnodig duur.
Die 35 ampere zekering komen ze gratis plaatsen. Het is een upgrade zeggen ze. Zijn geen kosten aan verbonden.
Gezien het feit dat ik nog een set panelen tweedehands wil kopen en plaatsen op een andere oriëntatie heb ik dus liever een iets zwaardere hoofdzekering.
Ik denk ook niet dat je per se problemen krijgt, maar de ventilator kan de verdamper minder snel opwarmen waardoor de warmtepomp harder moet werken en het ten koste gaat van je COP.yingli405 schreef op woensdag 18 oktober 2023 @ 18:54:
[...]
Sinds mei 2021 hebben wij zo aangesloten, geen problemen tot heden.
[Te koop: 3D printers] [Website] Agile tools: [Return: retrospectives] [Pokertime: planning poker]
3x35A is duurder, maar 1x35A is even duur als 3x25A (vaak) en vaak geld hetzelfde tarief voor 1x25A.de Peer schreef op woensdag 18 oktober 2023 @ 18:49:
[...]
Is toch juist ideaal. 25A voldoet dan prima. Upgrade naar 35A nergens voor nodig en onnodig duur.
thanks, ingang of uitgangyingli405 schreef op woensdag 18 oktober 2023 @ 18:54:
[...]
Sinds mei 2021 hebben wij zo aangesloten, geen problemen tot heden.
Klopt als een bus. Ik heb dus nu 3 fases die m'n woning binnen komen maar waar er maar 1 van gebruukt word. Heb dus nog een 1 fase meter en 1 fase meterkast.Sebazzz schreef op woensdag 18 oktober 2023 @ 18:57:
[...]
3x35A is duurder, maar 1x35A is even duur als 3x25A (vaak) en vaak geld hetzelfde tarief voor 1x25A.
Ze hebben destijds 1 fase afgezekerd met 25 ampere. Dat mag dus nu maximaal 1x35 ampere zijn voor het zelfde geld en gratis geïnstalleerd. Dus ik zeg.... doen! (dit ook gezien de toekomst dat ik steeds meer stroom ga gebruiken)
Hou er rekening mee dat als je hem als "ingang" gebruikt (en geen aparte afvoer naar buiten hebt verder) dat je dan de ruimte waar hij staat aardig afkoelt!
In de zomer wel prettig (zo gebruik ik hem dan ook, gratis een beetje airco) maar in de winter periode lijkt me dit niet wenselijk.
En als die ruimte dan ook nog gesloten is dan bouw je tegendruk op. Dat is ook niet wenselijk
[ Voor 9% gewijzigd door Doggieman op 18-10-2023 19:10 ]
Bij mij stond bij het ean nummer 25A (1 fase) wat na een meterwissel 35A bleek te zijn.Doggieman schreef op woensdag 18 oktober 2023 @ 19:04:
[...]
Ze hebben destijds 1 fase afgezekerd met 25 ampere. Dat mag dus nu maximaal 1x35 ampere zijn voor het zelfde geld en gratis geïnstalleerd. Dus ik zeg.... doen! (dit ook gezien de toekomst dat ik steeds meer stroom ga gebruiken)
Sinds juni piek ik flink met een 4kW en 2,5kW omvormer tegelijk
Bij mij kwam ik er achter dat het 25 Amp. was toen ik m'n meterkast aan het vervangen was. Ik dacht dat het 35 Amp. zou zijn en was dus 25. Stond wel correct geregistreerd in het register. Toen ik daar over belde zeiden ze dat ze het gratis kwamen verhogen als ik dat wilde. Nou.... netjes toch?Speedy-Andre schreef op woensdag 18 oktober 2023 @ 19:24:
[...]
Bij mij stond bij het ean nummer 25A (1 fase) wat na een meterwissel 35A bleek te zijn.
Sinds juni piek ik flink met een 4kW en 2,5kW omvormer tegelijk
Ik kan niet zo goed plaatsen waar dat vandaan kan komen, alle leidingen zijn lekvrij. Iemand tips?
Zit er niet tussen naar mijn wetenGlashelder schreef op woensdag 18 oktober 2023 @ 20:37:
Beluchter die wat te snel lucht doorlaat?
Ik lees wel dat er bij het opwarmen lucht vrijkomt, zou dat het kunnen verklaren? Tegelijkertijd lees ik dat zuurstof corrosie kan veroorzaken dus vandaar dat ik nu wat alert ben.
Na een week vakantie komt er bijvoorbeeld flink wat lucht/gesputter uit de kraan.
Hoe lang hen je de wpb in bedrijf dan?Kiwi_Kevin schreef op woensdag 18 oktober 2023 @ 20:56:
[...]
Zit er niet tussen naar mijn wetenwaterleiding, inlaatcombinatie en wat afsluiters. Na de WPB warm water leidingen naar badkamer en keuken, 5 kranen in totaal.
Ik lees wel dat er bij het opwarmen lucht vrijkomt, zou dat het kunnen verklaren? Tegelijkertijd lees ik dat zuurstof corrosie kan veroorzaken dus vandaar dat ik nu wat alert ben.
Na een week vakantie komt er bijvoorbeeld flink wat lucht/gesputter uit de kraan.
Zitten er nog wat restjes lucht in boilervat en/of leidingen?
Normaalgesproken moet dat na een paar dagen gebruik toch wel weg zijn.
Zwerius Kriegsman
Want:
De LW warmtepomp kan mooi uit in de zomer.
Met al die meiden hier in huis kan de LW WP soms wel uren bezig zijn met tapwater. Huis koelt af.
Ik ben van mening dat de LW WP veel langer meegaat omdat SWW maken hoge drukken en dus meer slijtage van de compressor verlangt.
Dus goed bezig WPB eigenaren!
Al een paar maanden, vandaar dat ik dat ook uitgesloten had. Kan het zijn dat een inlaatcombinatie lucht pakt bij het afstorten van overdruk?Zwerius schreef op woensdag 18 oktober 2023 @ 21:33:
[...]
Hoe lang hen je de wpb in bedrijf dan?
Zitten er nog wat restjes lucht in boilervat en/of leidingen?
Normaalgesproken moet dat na een paar dagen gebruik toch wel weg zijn.
Wel kun je met een lw wp sneller warm water maken, dat duurt bij een WPB een stuk langer. Dus als de huidige al leeggedouched wordt, was dat met een WPB lastiger denk ikTechnician- schreef op woensdag 18 oktober 2023 @ 21:47:
Ik heb als eigenaar van een all electric warmtepomp met gecombineerde binnenunit met tapwater spijt dat ik geen losse WPB heb genomen en een warmtepomp zonder warmwater.
Want:
Met al die meiden hier in huis kan de LW WP soms wel uren bezig zijn met tapwater. Huis koelt af.
Ik ben van mening dat de LW WP veel langer meegaat omdat SWW maken hoge drukken en dus meer slijtage van de compressor verlangt.
Dus goed bezig WPB eigenaren!
Ja of de meiden leren maar minder lang te douchenKiwi_Kevin schreef op woensdag 18 oktober 2023 @ 22:05:
[...]
Wel kun je met een lw wp sneller warm water maken, dat duurt bij een WPB een stuk langer. Dus als de huidige al leeggedouched wordt, was dat met een WPB lastiger denk ik
Maar om de redenen die @Technician- noemt heb ik hier bewust gekozen voor een losse WPB, naast de WP. Maakt het geheel ook minder complex vind ik. En twee keer subsidie
Haha, dat is wel het scenario waarin je kunt limiteren op volume.Technician- schreef op woensdag 18 oktober 2023 @ 21:47:
Want:
Tank van 200 of 300 liter die eenmaaldaags opwarmt en zoek het maar onderling uit dames, jullie mogen het naar eigen inzicht verdelen.
Via de uitlaat en de inlaat gewoon rechtstreeks uit de zolderruimte laten halen.
We hadden een tijdje de WPB deels laten voeden via MV dmv een verdeelklep, maar we vonden in de wintermaanden minder comfortabel worden in de woonkamer. Omdat de warmte meer direct wordt onttrokken uit de woonkamer gaat de airco (L/L warmtepomp) harder werken en dus meer geluid & luchtstroming produceren.
All electric: 12xYingli 405 Wp west en 4xJinko 440 Wp oost, Daikin 3MXM52N, Atlantic Explorer V4 200L met warmtewisselaar, VW Golf E-DITION, Q4 e-tron en Speed Pedelec STROMER ST1
😂🤣😂🤣😂🤣 Als ie leeg is dan stappen ze er vanzelf onder vandaan.Glashelder schreef op woensdag 18 oktober 2023 @ 22:07:
[...]
Ja of de meiden leren maar minder lang te douchen
Even off topic:
In de tiid dat je nog de maximale hap subsidie kreeg kochten sommige mensen er twee! Als je het zelf installeerde en het aansluit materiaal verder niet mee telde dan waren ze echt bijna gratis. Koste wat ruimte maar dan had je ook wat😁
Die goei ouwe tijd!
En gelukkig maar dat dit niet meer kan, want dat is helemaal niet duurzaam.Doggieman schreef op donderdag 19 oktober 2023 @ 06:02:
[...]
😂🤣😂🤣😂🤣 Als ie leeg is dan stappen ze er vanzelf onder vandaan.
Even off topic:
In de tiid dat je nog de maximale hap subsidie kreeg kochten sommige mensen er twee! Als je het zelf installeerde en het aansluit materiaal verder niet mee telde dan waren ze echt bijna gratis. Koste wat ruimte maar dan had je ook wat😁
Die goei ouwe tijd!
Gasloos huis 9kW Panasonic WH-MDC09J3E5 | Atlantic Explorer V4 270L | 8715Wp @ SMA Tripower 6.0-3AV-40 (4150Wp NO, 4565Wp ZW)
Tja... definieer het begrip duurzaam in bovenstaande context.timovd schreef op donderdag 19 oktober 2023 @ 09:36:
[...]
En gelukkig maar dat dit niet meer kan, want dat is helemaal niet duurzaam.
De manier waarop ik er naar kijk vind ik het best duurzaam! Als je er aan 1 niet niet genoeg hebt dan koop je er twee.
Je stookt geen gas meer voor warm water, en als je ze dan ook zou kunnen stoken op stroom die je zelf opwekt dan is dat toch behoorlijk duurzaam in mijn ogen.
Natuurlijk... het kan altijd nog duurzamer.
2 apparaten die dezelfde functie vervullen is niet duurzaam. De materialen die in de WPB zijn gebruikt x2, transport x2 etc, is dus twee keer minder duurzaam. Kan je nagaan als iedereen dat zou doen. Een groter model is natuurlijk ook iets minder duurzaam maar vaak niet 2x.Doggieman schreef op donderdag 19 oktober 2023 @ 10:10:
[...]
Tja... definieer het begrip duurzaam in bovenstaande context.
De manier waarop ik er naar kijk vind ik het best duurzaam! Als je er aan 1 niet niet genoeg hebt dan koop je er twee.
Je stookt geen gas meer voor warm water, en als je ze dan ook zou kunnen stoken op stroom die je zelf opwekt dan is dat toch behoorlijk duurzaam in mijn ogen.
Natuurlijk... het kan altijd nog duurzamer.
Als je zoals @Doggieman daarmee fossiele brandstoffen bespaart is het beter dan daarvoor, afhankelijk van je definitie van "duurzaam". Het hangt ook af van het al dan niet hebben van nageslacht; doe je mee aan het vervuilingspiramidespel of stopt na jou de vervuiling? In het laatste geval maakt jouw vervuiling eigenlijk niet zoveel uit. Dit is overigens geen verwijt aan anderen, slechts een constateringPixal schreef op donderdag 19 oktober 2023 @ 11:36:
[...]
2 apparaten die dezelfde functie vervullen is niet duurzaam.
Nee bij de inlaatcombinatie is de waterdruk hoger dan de ingestelde druk (meestal 6 of 8 bar). Dan gaat een klepje open. Maar lucht uit de omgeving met een druk van 1 bar, kan niet tegen de waterdruk van 6 of 8 bar in stromen.Kiwi_Kevin schreef op woensdag 18 oktober 2023 @ 22:02:
[...]
Al een paar maanden, vandaar dat ik dat ook uitgesloten had. Kan het zijn dat een inlaatcombinatie lucht pakt bij het afstorten van overdruk?
Zwerius Kriegsman
Hoe kan ik een ventilatie-warmtepompboiler controleren op de juiste werking. Ik krijg de indruk dat de koude uitgeblazen lucht minder koud is dan zou moeten. Zeker als het tapwater in de boiler warmer wordt, dan is de uitgeblazen lucht niet veel kouder dan de inlaat. Het opgenomen vermogen (Watt) en verbruik per maand (kWh) lijkt wel normaal. Ventilatorsnelheid is een vast toerental.
Hoe kan je nu controleren of de warmtepomp nog goed werkt, voor iemand die wel handig is maar geen koude middelen kan/wil/mag aftappen.
Klinkt logisch! Kan er wel lucht in een leiding komen door bijvoorbeeld een lekkende kraan - lees waar geen druk op staat?Zwerius schreef op donderdag 19 oktober 2023 @ 14:02:
[...]
Nee bij de inlaatcombinatie is de waterdruk hoger dan de ingestelde druk (meestal 6 of 8 bar). Dan gaat een klepje open. Maar lucht uit de omgeving met een druk van 1 bar, kan niet tegen de waterdruk van 6 of 8 bar in stromen.
PV Output 12*suntech 325wp met Enphase IQ7+ op zuid-oost 116 en 45 graad. WP Panasonic J serie 5kw. Gasloos sinds juni 2021. ID-4
Waar meet je de uitlaat? Kan me voorstellen als je dit niet direct op het apparaat doet dat de lucht dan alweer wat opgewarmd is. Ik heb het bij mij nooit gemeten maar ik draai op binnen/binnen en als ik voor de uitblaas ga staan is het echt koud koudDre schreef op donderdag 19 oktober 2023 @ 18:39:
Aangezien hier veel kennis zit van koude techniek een vraag:
Hoe kan ik een ventilatie-warmtepompboiler controleren op de juiste werking. Ik krijg de indruk dat de koude uitgeblazen lucht minder koud is dan zou moeten. Zeker als het tapwater in de boiler warmer wordt, dan is de uitgeblazen lucht niet veel kouder dan de inlaat. Het opgenomen vermogen (Watt) en verbruik per maand (kWh) lijkt wel normaal. Ventilatorsnelheid is een vast toerental.
Hoe kan je nu controleren of de warmtepomp nog goed werkt, voor iemand die wel handig is maar geen koude middelen kan/wil/mag aftappen.
PUHZ-SW75YAA + ERSD-VM2D, Atlantic Explorer V4 270L, WH-MDC09J + PAW-TD30C1E5-HI
snameroc
PV 3520Wp - WP Itho Amber 95 - WPB Atlantic Explorer V4 200L - gasloos sinds aug 2023
[ Voor 4% gewijzigd door Glashelder op 19-10-2023 21:43 ]
Plaatje met daarin:
- Temperatuursensor bovenin de boiler
- Temperatuursensor wat meer onderin de boiler
- Temperatuursensor lucht inlaat
- Temperatuursensor lucht uitlaat
/f/image/oixureyPPQFhqYDGDDjw0XMI.png?f=fotoalbum_large)
08:00 uur start warmtepomp
10:10 uur het boilervat koelt flink af
17:57 uur de boiler is op setpoint (50°C). Totaal 2,1 kWh verbruikt aan elektriciteit.
Op het moment dat de boiler bijna op 50°C is verbruikt deze 240 Watt. Tijdens de koude plons water zakt het verbruik naar 170 Watt. De uitblaastemperatuur zakt van 17,4°C naar 11,7°C tijdens deze koude plons water. Dus minder E-verbruik en veel grotere deltaT over de luchttemperatuur >>> super voor de COP toch?
Wat mij verbaast is dat de uitblaas temperatuur zoveel zakt bij koud water. Die uitblaas temperatuur moet toch altijd zo koud mogelijk zijn voor een gunstige COP. Het stoort mij dus dat de deltaT over de luchtinlaat zo klein is als de boiler wat warmer is. Kan dit een teken zijn dat er iets met de warmtepomp aan de hand is?
[ Voor 15% gewijzigd door Dre op 19-10-2023 22:10 ]
Welke WPB heb je? Hij doet er 8u over om van 35 naar 50 op te warmen?Dre schreef op donderdag 19 oktober 2023 @ 21:59:
Hier het voorbeeld vandaag. Ook een binnen/binnen opstelling. Het gaat me er niet zozeer om of het nu een koelkast, warmtepomp of warmtepompboiler is, maar generiek koude techniek te begrijpen.
Plaatje met daarin:[Afbeelding]
- Temperatuursensor bovenin de boiler
- Temperatuursensor wat meer onderin de boiler
- Temperatuursensor lucht inlaat
- Temperatuursensor lucht uitlaat
08:00 uur start warmtepomp
10:10 uur het boilervat koelt flink af
17:57 uur de boiler is op setpoint (50°C). Totaal 2,1 kWh verbruikt aan elektriciteit.
Op het moment dat de boiler bijna op 50°C is verbruikt deze 240 Watt. Tijdens de koude plons water zakt het verbruik naar 170 Watt. De uitblaastemperatuur zakt van 17,4°C naar 11,7°C tijdens deze koude plons water. Dus minder E-verbruik en veel grotere deltaT over de luchttemperatuur >>> super voor de COP toch?
Wat mij verbaast is dat de uitblaas temperatuur zoveel zakt bij koud water. Die uitblaas temperatuur moet toch altijd zo koud mogelijk zijn voor een gunstige COP. Kan dit een teken zijn dat er iets met de warmtepomp aan de hand is, omdat de deltaT heel klein is als er warmwater in de boiler zit.
PUHZ-SW75YAA + ERSD-VM2D, Atlantic Explorer V4 270L, WH-MDC09J + PAW-TD30C1E5-HI
Bij lange stilstand in de warme boiler komen de niet-meer-opgeloste gassen grotendeels bovenin terecht en dat sputtert er even uit als je de kraan open zet.
Bij lagedruksystemen (beregening etc) zie je nog wel eens dat een lekkende verbinding door het venturi-effect lucht aanzuigt, maar bij leidingwater is de druk daarvoor te hoog.
Het ik-wil-een-warmtepomp FAQ topic- '23 MG5, douchen met wtw en Auer Edel Eau, verwarming met Vaillant Arotherm Plus.

Zie dat in 2019 de deltaT over de inlaat/uitlaat veel groter en constanter was. En het water veel sneller op temperatuur.
[ Voor 8% gewijzigd door Dre op 19-10-2023 22:26 ]
Was toen ook meer dan 2x zo snel op temperatuur. Te weinig koudemiddel?Dre schreef op donderdag 19 oktober 2023 @ 22:16:
Het blijkt dat ik in oktober 2019 ook al eens wat gemeten heb.
[Afbeelding]
Zie dat in 2019 de deltaT over de inlaat/uitlaat veel groter en constanter was. En het water veel sneller op temperatuur.
@Dre het maakt nogal uit of het een koelkast, warmtepomp of warmtepompboiler is.
Het grootste koudetechniek-verschil zit hem in het expansieventiel waar dat bij een koelkast een dun stuk buis is (of zelfs een strategische deuk in de leiding), bij een warmtepompboiler vaak een thermostatisch ventiel en bij een echte warmtepomp een geregeld ventiel met stappenmotor is.
En het expansieventiel bepaalt voor een groot deel het gedrag dat je ziet.
Het ik-wil-een-warmtepomp FAQ topic- '23 MG5, douchen met wtw en Auer Edel Eau, verwarming met Vaillant Arotherm Plus.
:strip_exif()/f/image/nmdx3brXcVKxmmXZjPACe2g8.jpg?f=fotoalbum_large)
En dit is de verdachte als ik het goed begrijp.
/f/image/NOiBweAZ27N6o1IMF3FlSShL.png?f=fotoalbum_large)
[ Voor 41% gewijzigd door Dre op 19-10-2023 22:47 ]
Je hebt zelfs een ventieltje om koudemiddel bij te vullen
Een run zonder verstoring van tussentijds tappen is misschien beter te interpreteren.
He @Kiwi_Kevin. Hier ook lang last gehad van lucht in WPB. Alles geprobeerd, koppelingen vervangen, inlaatcombinatie etc. Uiteindelijk bleek; Boiler nooit goed helemaal ontlucht want stond net was scheef dus bleef lucht bovenin hangen. Een keer flink laten afkoelen, boiler rechtgezet, toen kranen opengezet en wat heen en weer geschud toen was alles eruit. Systeem draait nu prima.Kiwi_Kevin schreef op woensdag 18 oktober 2023 @ 20:24:
Ik heb sinds de installatie van de WPB last van lucht in de waterleiding.
Ik kan niet zo goed plaatsen waar dat vandaan kan komen, alle leidingen zijn lekvrij. Iemand tips?
[ Voor 0% gewijzigd door Just_DH op 20-10-2023 11:26 . Reden: User getagged ]
Nu met 2 airco's en cooker dit kunnen verlagen naar enkel nog het SWW voor het douchen +/- 200 m3 per jaar. Nu zit ik te bekijken of het financieel wel interessant is om helemaal van het gas af te gaan.
optie 1) vinden jullie dat ik jaarlijks de gasaansluiting moet blijven behouden?
vastrecht en jaarlijks onderhoud cv € 350,- en variabele (bijvoorbeeld levering en transportkosten) kosten +/- € 220. Totaal € 670,- per jaar.
optie 2) een E-boiler aanschaffen 120L (4 personen) +/- € 450,- eenmalige investering en dynamisch contract afsluiten en boiler zoeken met hoog vermogen om snel te kunnen verwarmen als de elektra prijzen laag zijn?
Verbruik zal wel 1.000 kWh per jaar zijn, terwijl ik nu een overschot heb van 1.400 kWh, dus 1000 kWh minder terug levering à 0,20 per KwH ? = -€ 200.
optie 3) een warmtepomp boiler aanschaffen € 1000 (na aftrek subsidie) - verbruik 500 kWh.
dit forum is zo groot dat ik niet alle 243 pagina heb gelezen. ik probeer mijn vraag eens bij jullie kwijt te raken
Wij hebben vanaf 2021 een Elga Ace 4kw hybride warmtepomp. Deze Loopt bij ons Solo dus de CV ketel helpt niet (warmwater via CV).
Omdat we van het gas af willen wil ik de CV ketel kwijt en daarvoor dacht ik aan een ventilatie-warmtepompboiler als CV vervanger.
Wij zijn met 4 personen waarbij 2 in de ochtend douchen en 2 in de avond. Plus wij hebben nog een bad wat soms wordt gebruikt.
ik vind het belangrijk dat de Boiler weinig geluid maakt en natuurlijk top COP.
welke versie of merk zouden jullie aanbevelen?
plek voor de boiler zou naast de kast moeten komen als ik de kast helemaal naar een kant verschuif (stofzuiger en matrassen komt dan weg). probleem zie ik in de deur, neem aan dat een leiding boven de deur geen probleem oplevert?
Waar de CV nu staat is een grote buize oorlog dus daaraan zal men niet veel kunnen veranderen.
:strip_exif()/f/image/rr0Gzir7zE2f4xoDXMMXAEFb.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/YWfBjSaHsugCeSft4FhomFnM.jpg?f=fotoalbum_large)
Ik heb jaren verwarmd met airco’s en ben nu overgestapt op een L/W warmtepomp en ben eigenlijk van mening dat je met airco’s nooit volledig van het gas af zou moeten willen gaan. L/W is zóvèèl comfortabeler. Gewoon weer overal in het huis wat warmte. Niet meer die koude gang. Koude onverwarmde ruimtes omdat daar geen binnenunit hangt.. maar goed, dat is de andere zijde van de financiële kant. Financieel is L/L nagenoeg onverslaanbaar als je niet alle ruimtes wilt verwarmen.siveiro schreef op vrijdag 20 oktober 2023 @ 15:26:
Nu zit ik te bekijken of het financieel wel interessant is om helemaal van het gas af te gaan.
Hier heb ik een WPB aangeschaft en daarna een WP van een dozenschuiver. Die heeft me na aftrek subsidie zo’n 1000 euro gekost. De WPB een soortgelijk bedrag. De CV was hier toch einde levensduur, en dat had iets soortgelijks gekost. Alles zonder warmtepomp (zoals een elektrische boiler) is nu goedkoper, maar gaat geld verslinden op de langere termijn.
Als je geluid echt belangrijk vind: ik heb hier een Ferroli LT-200 (in jouw geval zou ik de 270 aanraden) en die is heel stil. Nadeel is wel dat hij minder WP vermogen heeft dan een Atlantic. En je hebt niet de ‘tweakablity’ van de Atlantic. Er zit wel wifi op, maar heel veel kan je er niet mee. Maar mij boeit dat niet zolang de douche warm isbjornricardo33 schreef op vrijdag 20 oktober 2023 @ 16:39:
Beste Tweakers,
dit forum is zo groot dat ik niet alle 243 pagina heb gelezen. ik probeer mijn vraag eens bij jullie kwijt te raken
Wij hebben vanaf 2021 een Elga Ace 4kw hybride warmtepomp. Deze Loopt bij ons Solo dus de CV ketel helpt niet (warmwater via CV).
Omdat we van het gas af willen wil ik de CV ketel kwijt en daarvoor dacht ik aan een ventilatie-warmtepompboiler als CV vervanger.
Wij zijn met 4 personen waarbij 2 in de ochtend douchen en 2 in de avond. Plus wij hebben nog een bad wat soms wordt gebruikt.
plek voor de boiler zou naast de kast moeten komen als ik de kast helemaal naar een kant verschuif (stofzuiger en matrassen komt dan weg). probleem zie ik in de deur, neem aan dat een leiding boven de deur geen probleem oplevert?
Waar de CV nu staat is een grote buize oorlog dus daaraan zal men niet veel kunnen veranderen.
[Afbeelding]
[Afbeelding]
Van Atlantic lees ik hier vaker dat men het geluid toch wel fors vind.
Ik zou voor optie 3 gaan. Een WPB. Gewoon minder verbruik dus makkelijker te sturen waar nodig wanneer je opbrengst hebt met je panelen. Gas wordt nooit meer echt goedkoop. Dan nu maar door de zure appel heen bijten denk ik dan. Ik vind 670€ een hoop geld voor als je er alleen nog SWW mee maakt.siveiro schreef op vrijdag 20 oktober 2023 @ 15:26:
Had hier gemiddeld een gasverbruik van 950 m3 per jaar in een hoekwoning uit 1987.
Nu met 2 airco's en cooker dit kunnen verlagen naar enkel nog het SWW voor het douchen +/- 200 m3 per jaar. Nu zit ik te bekijken of het financieel wel interessant is om helemaal van het gas af te gaan.
optie 1) vinden jullie dat ik jaarlijks de gasaansluiting moet blijven behouden?
vastrecht en jaarlijks onderhoud cv € 350,- en variabele (bijvoorbeeld levering en transportkosten) kosten +/- € 220. Totaal € 670,- per jaar.
optie 2) een E-boiler aanschaffen 120L (4 personen) +/- € 450,- eenmalige investering en dynamisch contract afsluiten en boiler zoeken met hoog vermogen om snel te kunnen verwarmen als de elektra prijzen laag zijn?
Verbruik zal wel 1.000 kWh per jaar zijn, terwijl ik nu een overschot heb van 1.400 kWh, dus 1000 kWh minder terug levering à 0,20 per KwH ? = -€ 200.
optie 3) een warmtepomp boiler aanschaffen € 1000 (na aftrek subsidie) - verbruik 500 kWh.
Ja... met een WP kun je je hele huis verwarmen. Maar dit kan altijd nog. Persoonlijk bevalt een WPB mij erg goed. Dit in combinatie met 1 split airco voor de woonkamer/keuken en slaapkamer/hal beneden en 2 single units voor de slaapkamers boven. Afhankelijk van welke airco draait boven zetten we ook vaak de deur van die en de andere slaapkamer open. Dit zodat de hele boven verdieping en overloop wat wordt verwarmd. Want die single units zijn de lichtste in vermogen die ik krijgen kon maar eigenlijk nog steeds te zwaar voor die kleine kamertjes. Heb toch gekozen voor 2 stuks omdat je dan als het nodig is toch de deuren kunt dicht doen (had destijds 2 studerende kinderen thuis)
Heb wel een harmonica schuifdeur gemaakt boven aan de trap om de warmte ook boven te houden.
PS: ik denk niet dat je het red met die 1000 kWh die je rekent als verbruik voor een E-boiler. E.e.a is natuurlijk afhankelijk van de inhoud, standby temperatuur en gebruik maar zou zelf rekenen met 1500.
Just my two cents.
[ Voor 15% gewijzigd door Doggieman op 21-10-2023 10:06 ]
Optie 2 is uiteraard het goedkoopst qua aanschaf, een 150L elektrische boiler zal hoogstens 500 euro zijn. Maar inderdaad, het verbruik is een stuk hoger dan een WPB (minimaal 2 keer zo hoog, houd rekening met meer) en vergeet niet dat het (bij)verwarmen van het water na verbruik vaak in de duurdere uren zal zijn bij een dynamisch contract (ochtend en-of avond uren).siveiro schreef op vrijdag 20 oktober 2023 @ 15:26:
Had hier gemiddeld een gasverbruik van 950 m3 per jaar in een hoekwoning uit 1987.
Overigens kun jij niet je 1000KwH overcapaciteit bij een dynamisch contract op jouw verwachte manier manier salderen icm een dynamisch energiecontract, immers je verbruik en-of teruglevering wordt direct per uur verrekend.
Punt van aandacht bij optie 3 is dat je veel meer kunt sturen met een dynamisch energiecontract icm WPB. Een WPB kun je in veel gevallen instellen zodat het dagelijks verwarmen en-of de wekelijkse legionellarun gebeurt van 12:00 t/m 17:00 uur bijvoorbeeld. Als je dan ook nog zonnepanelen hebt dan zijn deze cyclussen zelfs wellicht zo goed als kostenloos bij zonnige momenten.
Ik had iets meer verbruik per jaar (291m3), in mijn geval was de terugverdientijd zonder subsidie 5,5 jaar (zie https://gathering.tweakers.net/forum/view_message/76379916) en dat was op basis van de prijzen bij Essent.
Aangezien we zonnepanelen hebben, gebruik maken van een dynamisch energiecontract en de cyclussen hebben ingesteld van 12:00 t/m 17:00 uur; is onze terugverdientijd waarschijnlijk een stukje sneller aangezien het verbruik bij "verwarmen" op de zonnige dagen geheel gedekt werd door de opwekking vanuit de zonnepanelen
Naast die kast (als je hem opschuift) zou een Atlantic Explorer net passen denk ik. Zou je even moeten meten. Is een goed merk en er is hier op het forum al veel ervaring mee opgedaan. Is een heel topic over. Geluid vinden sommige "hard". Heb hem zelf ook (de v4) maar vind het reuze meevallen. Als er 2 in de ochtend douchen en 2 in de avond zou je genoeg moeten hebben aan een 200ltr versie. Dan kan een bad ook wel denk ik. Er is ook een 270ltr versie. Die zou voor jullie situatie dan misschien beter zijn.bjornricardo33 schreef op vrijdag 20 oktober 2023 @ 16:39:
Beste Tweakers,
[Afbeelding]
[Afbeelding]
E.e.a. Is een beetje afhankelijk van hoe je hem wilt laden en of je hem ook soms met 4 man achter elkaar wilt gebruiken of 2x een bad. Mag hij alleen overdag aan of ook in de avond/nacht als er geen PV is? Heb je überhaupt PV? Slaapt er iemand op die zolder? Mag het daar behoorlijk afkoelen als hij buiten/binnen draait b.v. Allemaal zaken die je eigenlijk eerst even helder moet hebben voor jezelf voor je beslist.
Met 4 man achter elkaar aan kan best als je er een beetje strikt douche regime op nahoudt. Ging hier altijd goed en warmde alleen overdag op. Ook in de winter. Draait altijd op buiten/buiten. In de zomer op buiten binnen omdat ik dan de ruimte wat kon koelen waar hij staat. Je hebt dan een soort airco als hij draait. Maar stel je er niet teveel van voor. Als hij klaar is stopt hij er weer mee en dat is in de zomer al vrij snel!
Als je meer marge in het water gebruik wilt hebben en met vier personen bent dan ga je best voor de 270ltr denk ik.
Of daar naast die kast het echt een goede plek voor je lucht aan en afvoer is weet ik niet. Je zou eigenlijk eerst moeten bepalen hoe je hem wilt gaan gebruiken.
Binnen/binnen of buiten/buiten of een combi van die twee. Want dat bepaald hoeveel doorvoeren je moet maken. Hetzij door de muur of door het dak. En daar moet ruimte voor zijn.
Als je ketel weg is dan kan hij daar ook gewoon (naast) staan. Het hoeft niet strak tegen de muur. Voordeel is dat je dan misschien de oude ketel rookgasafvoer kunt gebruiken afhankelijk van de diameter en dat je luchtkanalen en water aansluitingen dan waarschijnlijk een stuk korter kunnen zijn als ik zo je foto's bekijk. Scheelt behoorlijk in de kosten kan ik je alvast vertellen.
[ Voor 19% gewijzigd door Doggieman op 21-10-2023 09:54 ]
Ik heb sinds kort de Eco300i Thermodynamische warmtepomp met RVS boiler van 300 Liter. Voorzien van2 thermodynamische panelen onder de zonnepanelen. Voor mij was het leidingwerk goed weg te werken door de oude rookgasafvoer van de CV ketel die er niet meer is. Vanuit de technische ruimte beneden zo naar het dak.MarcianoH schreef op woensdag 4 oktober 2023 @ 21:08:
De Energie Aquapura 200i net geplaatst. Warm in 4,5 uur, 51dB, RVS vat, solar ready, WiFi ready, 950 euro subsidie bij de 200 liter. Via Portugal 2050 euro. Super tevreden er mee.
Waarom is dit product zo onderbelicht?
In Friesland zit de importeur en ook de installateur bij mij om de hoek.
pv output Gasloos met behulp van TD energie Aquapura 14HT met radiatoren en een Eco300i voor tapwater. 19 panelen 370 Zuidoost, 7 panelen 420 zw. Dynamische energieprijzen
Er zitten 4 bouten bij met pluggen. Wat is jullie ervaring ivm draagkracht met pluggen bakstenen muur. zal zn +220kg op komen. Toch chemische ankers of voldoen de pluggen ?
En op welke hoogte van vloer installeren je het ?
Ik zou chemische ankers doen in baksteen, ik pas alleen pluggen toe in beton.
PV Output 12*suntech 325wp met Enphase IQ7+ op zuid-oost 116 en 45 graad. WP Panasonic J serie 5kw. Gasloos sinds juni 2021. ID-4
Niet een geschikte vraag voor mij denk maar toch.stefanv010 schreef op zaterdag 21 oktober 2023 @ 16:06:
Heb sinds kort een nues evo 150l binnen , nu wil ik deze ophangen aan me muur van bakstenen .
Er zitten 4 bouten bij met pluggen. Wat is jullie ervaring ivm draagkracht met pluggen bakstenen muur. zal zn +220kg op komen. Toch chemische ankers of voldoen de pluggen ?
En op welke hoogte van vloer installeren je het ?
Ik gebruik altijd hilti hit hy-200 omdat ik zo'n spuit en patronen heb liggen. ( soort chemisch anker tweecomponenten)
Pluggen gebruik ik alleen voor leidingbeugeltjes en ander klein spul.
Solar 15040wp 12x425 ZZW schuin dak 8x260 N schuin dak16x zzw platdak, 6x430 terras oost, wp Sprsun10Kw, wpb arostor 150l, 3x Marstek 5,12kwh.
Nee onderbeugel zit er niet bij . enkel een muurbeugel .martijn v o schreef op zaterdag 21 oktober 2023 @ 18:50:
Heb je de onderbeugel er ook bij?
Ik zou chemische ankers doen in baksteen, ik pas alleen pluggen toe in beton.
2,3 watt
Verbruik bij opwarming startend rond de 400watt oplopend tot 550watt totale duur 2-3 uur
Totaal verbruik 2,5 kWh per dag
Gezin van vier. Incl bad
Twee jaar terug wel de boiler ingepakt met rockwool.
Voor mijn idee is het verbuik gestegen. Historische gegevens weerleggen dat.
Welke vermogen vraagt jullie (v3) tijdens het opwarmen ??
https://pvoutput.org/list.jsp?userid=65328
gewoon hetzelfde als bij jou. Hoe hoger de ingestelde temperatuur, hoe hoger het vermogen zal zijn dat gevraagd wordt.Robwp schreef op zondag 22 oktober 2023 @ 16:40:
Hier een V4 200ltr, maar zie zo'n beetje het zelfde verbruik bij opwarmen als wat jij meet/ziet.Robwp schreef op zondag 22 oktober 2023 @ 16:40:
Stand-By verbruik van een 270liter v3
2,3 watt
Verbruik bij opwarming startend rond de 400watt oplopend tot 550watt totale duur 2-3 uur
Gezin van vier. Incl bad
Als er iedere dag flink wat liters uitgaan is dat niet zo'n gek verbruik.Robwp schreef op zondag 22 oktober 2023 @ 16:40:
Stand-By verbruik van een 270liter v3
2,3 watt
Gezin van vier. Incl bad
2,5kWh x 365 = 912,5kWh per jaar.
Heb ik in 2021 gehad toen we hier met 4 volwassen woonden en bijna ieder dag douchte.
Nu met ons tweeën is de stand 338kWh t/m vandaag voor dit jaar
[ Voor 4% gewijzigd door klump4u op 22-10-2023 17:12 ]
18950Wp🌞, Atlantic 270V3💧, Pana 5J🔥. Zendure 7,6🔋
Start met koude boiler en tot 09:00 uur geen waterverbruik.
/f/image/af6D4x25kGbs9PUFheCPET6p.png?f=fotoalbum_large)
In 2019 was het water veel sneller op temperatuur en was de uitgeblazen temperatuur veel kouder en constanter:
Dre in "Warmtepompboiler topic (WPB) deel 2"
@Proton_ over mijn thermostatisch expansieventiel zit parallel ook nog een dunne buis. Als het ventiel dicht zit kan er dus altijd nog wat langs. Ik ga even kijken of ik een hydraulisch schema kan vinden of tekenen. Er zit ook een 4-weg klep in, voor het ontdooien indien nodig.
Energieverbruik elektriciteit heb ik niet gemeten, maar Watt vermogen is redelijk normaal, alleen wel teveel uren denk ik? (iets van 250 Watt bij 50°C boiler)
[ Voor 9% gewijzigd door Dre op 22-10-2023 17:51 ]
Daar zit ik ook over te denken, Heb je 'm volledig ingepakt inclusief het bovenste deel waar de elektronica zit?Robwp schreef op zondag 22 oktober 2023 @ 16:40:
You can make things idiot proof, but they'll always come out with a better idiot
Heeft er iemand nog 4 of 5 meter geisoleerde lucht slang over voor een Atlantic boiler?
Die wil ik dan graag overnemen
Al vast bedankt!! :-)
Reactie via PM is handig!
Elga met Toshiba / PV SMA5000TL21 (5520WP 15') & 21 (5900WP 10") / Ampera /Podpoint / Ratio lader/ 270L Atlantic boiler/ Daikin Airco
Ik zou dat met genoeg handjes doenstefanv010 schreef op maandag 23 oktober 2023 @ 09:14:
Heb de nuos evo 150wh binnen , toch best een groot en ja best zwaar nog +60kg. Deze moet aan de muur worden opgehangen . +40cm van grond . Iemand nog een tip of hoe jullie het voor elkaar hebben gekregen dit optehangen. Een groot log ding wat toch zn +50cm van de grond moeten worden getild
Kost niet de wereld bij Ventilatieland en ze komen hem nog gratis thuisbrengen ook.Q1Q schreef op maandag 23 oktober 2023 @ 00:04:
Hallo Allemaal,
Heeft er iemand nog 4 of 5 meter geisoleerde lucht slang over voor een Atlantic boiler?
Die wil ik dan graag overnemen
Platformpje timmeren met wieltjes eronder.stefanv010 schreef op maandag 23 oktober 2023 @ 09:14:
Heb de nuos evo 150wh binnen , toch best een groot en ja best zwaar nog +60kg. Deze moet aan de muur worden opgehangen . +40cm van grond . Iemand nog een tip of hoe jullie het voor elkaar hebben gekregen dit optehangen. Een groot log ding wat toch zn +50cm van de grond moeten worden getild