4900Wp, 3500Wp, 2880Wp en 1665Wp aan PV. Atlantic Explorer V4 WPB, Gree duo split en 2x Mitsubitshi single L/L airco's. Pelletkachel 10 kW als backup verwarming. Als test: PV stroom dump (regelbaar vermogen) in WPB en elec boiler bij overschot.
Bedankt voor jullie antwoorden. Op dit moment heb ik 20 panelen uit 2015 met 310 WP en nog 10 sunpower Maxeon 6 met 430 WP. (10000 kWh per jaar ) nog ruimte voor 3 panelen op het dak.Doggieman schreef op zaterdag 21 oktober 2023 @ 09:18:
[...]
Naast die kast (als je hem opschuift) zou een Atlantic Explorer net passen denk ik. Zou je even moeten meten. Is een goed merk en er is hier op het forum al veel ervaring mee opgedaan. Is een heel topic over. Geluid vinden sommige "hard". Heb hem zelf ook (de v4) maar vind het reuze meevallen. Als er 2 in de ochtend douchen en 2 in de avond zou je genoeg moeten hebben aan een 200ltr versie. Dan kan een bad ook wel denk ik. Er is ook een 270ltr versie. Die zou voor jullie situatie dan misschien beter zijn.
E.e.a. Is een beetje afhankelijk van hoe je hem wilt laden en of je hem ook soms met 4 man achter elkaar wilt gebruiken of 2x een bad. Mag hij alleen overdag aan of ook in de avond/nacht als er geen PV is? Heb je überhaupt PV? Slaapt er iemand op die zolder? Mag het daar behoorlijk afkoelen als hij buiten/binnen draait b.v. Allemaal zaken die je eigenlijk eerst even helder moet hebben voor jezelf voor je beslist.
Met 4 man achter elkaar aan kan best als je er een beetje strikt douche regime op nahoudt. Ging hier altijd goed en warmde alleen overdag op. Ook in de winter. Draait altijd op buiten/buiten. In de zomer op buiten binnen omdat ik dan de ruimte wat kon koelen waar hij staat. Je hebt dan een soort airco als hij draait. Maar stel je er niet teveel van voor. Als hij klaar is stopt hij er weer mee en dat is in de zomer al vrij snel!
Als je meer marge in het water gebruik wilt hebben en met vier personen bent dan ga je best voor de 270ltr denk ik.
Of daar naast die kast het echt een goede plek voor je lucht aan en afvoer is weet ik niet. Je zou eigenlijk eerst moeten bepalen hoe je hem wilt gaan gebruiken.
Binnen/binnen of buiten/buiten of een combi van die twee. Want dat bepaald hoeveel doorvoeren je moet maken. Hetzij door de muur of door het dak. En daar moet ruimte voor zijn.
Als je ketel weg is dan kan hij daar ook gewoon (naast) staan. Het hoeft niet strak tegen de muur. Voordeel is dat je dan misschien de oude ketel rookgasafvoer kunt gebruiken afhankelijk van de diameter en dat je luchtkanalen en water aansluitingen dan waarschijnlijk een stuk korter kunnen zijn als ik zo je foto's bekijk. Scheelt behoorlijk in de kosten kan ik je alvast vertellen.
Wij rijden twee elektrische auto's plus Elga Ace 4KW loopt Solo. Zolang het salderen blijft hebben we een kleine plus van ongeveer 1200kwh.
Combi van binnen en buiten is denk ik een must (rookgasafvoer zou ideaal zijn kwa aansluiten) maar toch vind me vrouw dat zo een boiler beter naast de kast moet komen dan midden in de ruimte. Wellicht kunnen ze aansluiting zo maken dat het op rookgasafvoer aangesloten word.
Op dit moment slapen we nog niet op zolder maar de bedoeling is wel om hier binnen 2 a 3 jaar te gaan slapen zodra de kleintjes iets groter zijn. Dus geluid vind ik wel belangrijk. Wij hebben nog 2 airco's eentje zat het begin vast aan de muur zonder al te veel puffer en dat hoor je dan hele tijd een zoemend geluid.
in de hoogte is er genoeg ruimte dus ik denk 270 liter perfect zou zijn. nu ga ik eens zoeken voor hele stille versie boilers.
nog iets Tips voor goede sites waar je kunt vergelijken?
Van die 1200 kWh die je over hebt kun je wel een WPB laten draaien. Dat is het punt niet denk ik.
Als je naast die kast recht omhoog kunt door het dak met je lucht kanalen dan is dat natuurlijk ook ok. Maar als ik zo je foto's bekijk dan moet ook de aan en afvoer van warm en koud water, een riool aansluiting voor je inlaat combinatie en stroom daar naar toe worden aangelegd. Weet niet of je dat allemaal zelf doet/kan, maar dat is best wel een kostenplaatje. Daar bij die gasketel zit eigenlijk alles al wat je nodig hebt.
Vooral die afvoer voor je inlaatcombinatie zie ik somber in. Wat geluid betreft kan je hem natuurlijk ook in een geisoleerde kast plaatsen. Niemand die je tegenhoud daarin. Ipv die kast die er nu staat zou je ook een schuifdeur kast kunnen maken over de volle breedte. Kan hij daar mooi in en door de deuren er even uit te lichten kan je er ook altijd makkelijk bij. Het is maar een suggestie.
Bovenstaande kan natuurlijk ook op de plek waar de Elga nu hangt. Nogmaals.... Alles wat je nodig hebt zit daar al. Schuifdeur wand er voor en klaar. Lekker stil en uit het zicht.
4900Wp, 3500Wp, 2880Wp en 1665Wp aan PV. Atlantic Explorer V4 WPB, Gree duo split en 2x Mitsubitshi single L/L airco's. Pelletkachel 10 kW als backup verwarming. Als test: PV stroom dump (regelbaar vermogen) in WPB en elec boiler bij overschot.
ja klopt een haakbeugel zit er , chemische ankers gebruikt. 60kg is niet super veel maar omdat het best groot en log is zeer lastig te tillen en weinig goede grip en til puntenDoggieman schreef op maandag 23 oktober 2023 @ 09:44:
[...]
Hangt dat ding aan de bovenkant aan een haakbeugel? Zo ja dan die beugel uitmeten op de muur en vast maken (ik zou chemische ankers gebruiken)
Weet niet hoe sterk je bent maar 60 kg is nog wel te doen toch om 40cm hoog op te tillen. Maar inderdaad... een paar extra handjes zou wel wenselijk zijn.
Ik zelf heb wel eens een 80 liter E-boiler opgehangen door er door m'n vrouw iedere keer een boek onder te laten schuiven als ik hem een stukje optilde. Eenmaal op de gewenste hoogte hield ik hem vast en zij tekende de gaten af
Duurt even maar was goed te doen.
Onderstaande tip zal ik zkr meenemen! ik denk dat is het makkelijkste is zkr want krijg hem telkens +10cm van de grond als ik het til .
Bedankt !
Als er ruimte voor is kan je een vouwladder als hellingbaan gebruiken, een stevig model houdt dat wel.
PVoutput 2x Toshiba Daiseikai 8 3,5kW, SWW Atlantic Explorer V3 200l. Gasloos aug 2016, 8620Wp, Monoblock Panasonic J 7kW
Bedankt voor je antwoord. Ik laat de komende weken een aantal installateurs langskomen om de mogelijkheden te bespreken. ( Diakin, Ferrorli en iemand de meerdere boilers heeft.)Doggieman schreef op maandag 23 oktober 2023 @ 10:08:
@bjornricardo33
Van die 1200 kWh die je over hebt kun je wel een WPB laten draaien. Dat is het punt niet denk ik.
Als je naast die kast recht omhoog kunt door het dak met je lucht kanalen dan is dat natuurlijk ook ok. Maar als ik zo je foto's bekijk dan moet ook de aan en afvoer van warm en koud water, een riool aansluiting voor je inlaat combinatie en stroom daar naar toe worden aangelegd. Weet niet of je dat allemaal zelf doet/kan, maar dat is best wel een kostenplaatje. Daar bij die gasketel zit eigenlijk alles al wat je nodig hebt.
Vooral die afvoer voor je inlaatcombinatie zie ik somber in. Wat geluid betreft kan je hem natuurlijk ook in een geisoleerde kast plaatsen. Niemand die je tegenhoud daarin. Ipv die kast die er nu staat zou je ook een schuifdeur kast kunnen maken over de volle breedte. Kan hij daar mooi in en door de deuren er even uit te lichten kan je er ook altijd makkelijk bij. Het is maar een suggestie.
Bovenstaande kan natuurlijk ook op de plek waar de Elga nu hangt. Nogmaals.... Alles wat je nodig hebt zit daar al. Schuifdeur wand er voor en klaar. Lekker stil en uit het zicht.
Elga ace 4kw werkt nu volledig als verwarming. de CV is er alleen nog bij nood (-10 of lager). Zodra ik de CV vervang voor de warmteboiler is er geen backup meer. dagen dat we zo koud hebben zijn de laatste 10 jaar op een hand te tellen maar toch vind ik het een risico. op dit moment heb ik nog geen extreem koude dagen met de elga meegemaakt. -7 was tot heden het laagste en elga kon toen het huis heeeel langzaam verwarmen ( bij vloerverwarming loopt deze elga toch 24 uur)
Neem aan dat de warmtepomp boiler helemaal niets te maken heeft met het verwarmen van het huis? deze is alleen voor warmwater? want om nog een E-boiler erbij te zetten vind ik wat overkill.
Nee...een warmtepompboiler voor SWW heeft verder niets te maken met het verwarmen van je huis. Staat daar volledig los van.
Sorry.... wilde toch nog even een opmerking maken. Als je echt bang bent dat je je huis niet warm krijgt als het echt heel koud wordt zou je nog kunnen overwegen om een L/L airco te nemen in de woonkamer b.v.bjornricardo33 schreef op maandag 23 oktober 2023 @ 11:47:
[...]
Bedankt voor je antwoord. Ik laat de komende weken een aantal installateurs langskomen om de mogelijkheden te bespreken. ( Diakin, Ferrorli en iemand de meerdere boilers heeft.)
Elga ace 4kw werkt nu volledig als verwarming. de CV is er alleen nog bij nood (-10 of lager). Zodra ik de CV vervang voor de warmteboiler is er geen backup meer. dagen dat we zo koud hebben zijn de laatste 10 jaar op een hand te tellen maar toch vind ik het een risico. op dit moment heb ik nog geen extreem koude dagen met de elga meegemaakt. -7 was tot heden het laagste en elga kon toen het huis heeeel langzaam verwarmen ( bij vloerverwarming loopt deze elga toch 24 uur)
Neem aan dat de warmtepomp boiler helemaal niets te maken heeft met het verwarmen van het huis? deze is alleen voor warmwater? want om nog een E-boiler erbij te zetten vind ik wat overkill.
Sowieso wel lekker voor in de zomer als het in huis eens 30+ graden wordt (draait dan meestal toch op eigen pv opwek) In het voor en na seizoen kun je dan misschien je Elga uitlaten wat ook weer wat bespaard
Weet niet of je er aan gedacht hebt, maar je kan ook nog gewoon een jaar je gasketel laten hangen. Het is gewoon mogelijk om en met een WPB en ketel naast elkaar te draaien voor warm water. Kwestie van wat afsluiters en warmwater bereiding uitzetten op je ketel. Zo heb ik zelf een jaar gedraaid hier thuis met de WPB voor ik er genoeg vertrouwen in had. Ik had zelfs de mogelijkheid in gebouwd om na te kunnen verwarmen met de gasketel als de WPB het niet kon bijhouden. Als het echt moet dan
Dit alles echter nooit nodig gehad trouwens. Geen dag spijt gehad van m'n WPB dus gas geheel laten verwijderen. Mijn huis verwarm ik trouwens met diverse L/L airco's (bewuste keuze) en als back-up een pelletkachel in woonkamer/keuken.
Let wel.... Als je in combinatie wilt draaien (ketel en WPB) heeft dit natuurlijk ook een kosten plaatje! Het hydraulisch aansluiten van e. e. a. wordt natuurlijk wat ingewikkelder. Maar het kan dus gewoon wel. Dat je het maar weet
toevallig in het weekend jaarrekening gekregen en we hebben 290 m3 verbruikt. 70 % van de kosten zijn transport, aansluiting, energiebelasting , netwerkbeheerkosten en ga zo maar door
wellicht moet ik nadenken om een E-Boiler als Back-up te plaatsen plus natuurlijk warmtepompboiler.
Gelukkig zijn de E-boiler niet extreem duur. als ik de kosten voor installatie rond 4000 euro schat min de subsidie dan zou deze installatie binnen 5 jaar terugverdiend hebben.
Laat de komende weken een aantal installateurs langskomen om eens te luisteren wat ze vertellen
Bedankt voor de nuttige info.
Als het puntje bij paaltje komt dan heeft die WPB ook altijd nog een verwarmingselement. Dan werkt ie gewoon als een E-boiler (of als je wilt: een combi van E-boiler of/en WPB)
Een WPB draait bij voorkeur overdag omdat het rendement dan hoger is en in combinatie met zonnepanelen is het ook gunstig. Ik zou bij voorkeur de boiler installeren op een plek waar je overdag niet vaak bent; b.v. op zolderbjornricardo33 schreef op maandag 23 oktober 2023 @ 09:53:
[...]
Op dit moment slapen we nog niet op zolder maar de bedoeling is wel om hier binnen 2 a 3 jaar te gaan slapen zodra de kleintjes iets groter zijn. Dus geluid vind ik wel belangrijk. Wij hebben nog 2 airco's eentje zat het begin vast aan de muur zonder al te veel puffer en dat hoor je dan hele tijd een zoemend geluid.
in de hoogte is er genoeg ruimte dus ik denk 270 liter perfect zou zijn. nu ga ik eens zoeken voor hele stille versie boilers.
[ Voor 3% gewijzigd door Martin7182 op 23-10-2023 13:01 ]
Alles idd. Staat lekker in ze winterjasLT1970 schreef op zondag 22 oktober 2023 @ 17:59:
[...]
Daar zit ik ook over te denken, Heb je 'm volledig ingepakt inclusief het bovenste deel waar de elektronica zit?
https://pvoutput.org/list.jsp?userid=65328
Per jaar ong 700 tot 950 kWhklump4u schreef op zondag 22 oktober 2023 @ 17:10:
[...]
Als er iedere dag flink wat liters uitgaan is dat niet zo'n gek verbruik.
2,5kWh x 365 = 912,5kWh per jaar.
Heb ik in 2021 gehad toen we hier met 4 volwassen woonden en bijna ieder dag douchte.
Nu met ons tweeën is de stand 338kWh t/m vandaag voor dit jaar
Voor de rest erg blij mee. Maar dacht dat er hoger verbruik voorbijkwam. Niet dus.
Top. Niks meer aan doen
https://pvoutput.org/list.jsp?userid=65328
Dit weekend ook mijn nuos evo 150 gemonteerd en we hadden hem vrij vlot aan de muur hangen. Die kartonnen mal gebruikt, laser erbij en plaat aan de muur en haakjes monteren voor onder. Even een klein beetje kracht en hij hing al.stefanv010 schreef op maandag 23 oktober 2023 @ 09:14:
Heb de nuos evo 150wh binnen , toch best een groot en ja best zwaar nog +60kg. Deze moet aan de muur worden opgehangen . +40cm van grond . Iemand nog een tip of hoe jullie het voor elkaar hebben gekregen dit optehangen. Een groot log ding wat toch zn +50cm van de grond moeten worden getild
[ Voor 100% gewijzigd door Nomind op 24-10-2023 01:49 ]
Bij mij hangt de 200L boiler aan van die standaard witte bakstenen, ik heb wel vooraf even gekeken of het geen bakstenen waren die in het midden van die gaatjes hebben. Toen bleek dat ze massief waren gewoon 10mm pluggen er in en bouten aangedraaid. Ik geloof dat bij Hubo of op de verpakking van Fisscher stond hoeveel draagvermogen de bouten boden en in principe konden 2 bouten al het volledige gewicht van de boiler en het water dragen bij gebruik in baksteen.stefanv010 schreef op zaterdag 21 oktober 2023 @ 16:06:
Heb sinds kort een nues evo 150l binnen , nu wil ik deze ophangen aan me muur van bakstenen .
Er zitten 4 bouten bij met pluggen. Wat is jullie ervaring ivm draagkracht met pluggen bakstenen muur. zal zn +220kg op komen. Toch chemische ankers of voldoen de pluggen ?
En op welke hoogte van vloer installeren je het ?
Het gaat niet alleen om de verticale kracht die op de bouten komt. Het gewicht van de WPB zorgt ook voor een koppel dat ontstaat en dat een trekkracht op de bouten geeft.Pixal schreef op dinsdag 24 oktober 2023 @ 07:13:
[...]
Bij mij hangt de 200L boiler aan van die standaard witte bakstenen, ik heb wel vooraf even gekeken of het geen bakstenen waren die in het midden van die gaatjes hebben. Toen bleek dat ze massief waren gewoon 10mm pluggen er in en bouten aangedraaid. Ik geloof dat bij Hubo of op de verpakking van Fisscher stond hoeveel draagvermogen de bouten boden en in principe konden 2 bouten al het volledige gewicht van de boiler en het water dragen bij gebruik in baksteen.
De horizzontaal geplaatste bouten worden dus door het gewicht van de wpb overdwars op afschuiving belast en tevens worden ze door het (vanwege het gewicht van de wpb) ontstane koppel ook op trekkracht belast.
E.e.a. moet dus wel echt stevig zitten. Het gaat niet alleen om de bout en plug, maar ook om het feit of de omringende steenmassa deze krachten kan opnemen.
Maar e.e.a. is lastig te berekenen als je de eigenschappen van de steensoort niet kent.
Ik heb mijn 120 liter wpb overigens (6 jaar geleden) met chemische ankers aan B30 kalkzandsteenblokken gehangen en tot nu toe gaat het goed...
Zwerius Kriegsman
Moet al heel raar lopen wil dat van de muur komen. Pluggen zijn handig maar niet geschikt voor dit soort gewichten. Snap ook niet dat ze die er altijd bij leveren.
Ik hang er knikarm zonneschermen aan op. Zelfs in een storm bleef het frame aan de muur hangen. (scherm zelf was aan diggelen. Klant was vergeten hem dicht te draaien 😬)
Zolang je wand inderdaad maar stevig is maak ik me over horizontale of overdwarse krachten niet zo zorgen. Heb wel eens in zo'n stoel aan haak in plafond gezeten met mijn 96 kilo, 2 plugjes, nouja dat waren misschien wel keilbouten trouwens. Maar ik verbaas me soms ook wel over boilers in vakantiehuisjes in frankrijk etc, laatst een 200L model aan twee draadeindes van 10mm. Ik had het zelf niet aangedurfd.
[ Voor 19% gewijzigd door Pixal op 24-10-2023 08:34 ]
Hopelijke heeft iemand hier dit eerder gedaan :
Nou hangt de bovenste gedeelte vast aan de muurbeugel via chemische ankers. Maar nou zitten er ook nog 2 sleufduimen voor de onderkant erbij die je op de onderste beugel moet zetten. Hebben deze nou een dragende functie of alleen opsluitende functie?
Ze steken namelijk net onder beugel uit waardoor ze geen dragende functe kunnen hebben maar enkel een opsluitende / klemmende functie
Er staat in de handleiding dat je hem moet gebruiken maar hij zit er niet standaard bij.
PV Output 12*suntech 325wp met Enphase IQ7+ op zuid-oost 116 en 45 graad. WP Panasonic J serie 5kw. Gasloos sinds juni 2021. ID-4
[ Voor 8% gewijzigd door Misanthropia op 24-10-2023 21:07 ]
Heb je deze inclusief installatie aangekocht? Ik heb een offerte liggen voor een nieuwe cv. €2900. Terwijl ik deze alleen voor sww gebruik en bijverwarming in hele koude periodes.Misanthropia schreef op dinsdag 24 oktober 2023 @ 21:06:
Vandaag is hier de Auer Edel Air 200 neergezet, 4 uurtjes werk hadden de installateurs nodig, inclusief verwijderen oude gasboiler. Helaas het water warm moeten maken met het elektrisch element, de zon liet het afweten. Verbruik was 1.4kwh tot 1.7kwh voor 5 uur. Nu op temperatuur is het verbruik 2,5w op standy. Vanavond gaat de vrouw haar oordeel vellen.
Anders zou ik het wel weten.
AMD Ryzen 5800X - 32GB DDR4 Corsair RGB - XFX 6900XT - Panasonic HIT 990Wp - AE200L WPB met cv-ondersteuning
Ja, zelf niks hoeven doen, alleen de deur opengedaan voor de monteurs en aangewezen waar de boiler moest komen.Trebbors schreef op dinsdag 24 oktober 2023 @ 21:15:
[...]
Heb je deze inclusief installatie aangekocht? Ik heb een offerte liggen voor een nieuwe cv. €2900. Terwijl ik deze alleen voor sww gebruik en bijverwarming in hele koude periodes.
De reden dat ik bang ben voor een warmtepompboiler:
Zolder constructie is dusdanig dat geluid een issue is. Erg gehorig richting buren.
Vloer is van hout, draagkracht?
Muur om aan op te hangen is muurtje van schouw. Tevens de zijde tegen de buren.
Woning(spouw) niet te isoleren(dampdichte verf buiten) en bovenverdieping in de winter gemakkelijk maar 10 graden. Dus CV voor badkamer radiator nodig, electrische kachel leuk om even droog te stoken maar niet om op temperatuur te houden.
Ik ben een beetje in Paint bezig geweest om te bepalen wat ik (waterzijdig) zoal nodig ga hebben. Is dit een logische opzet? Ook voor vullen/legen van de boiler bij evt. onderhoud e.d.? Of mis ik dan nog ergens iets van een kraantje o.i.d.? Tips zijn welkom, dan kan ik een definitief boodschappenlijstje opstellen
Ik was zelf nog niet helemaal zeker over de aansluitingen aan de WPB, moet dat met met zo'n schroefbus en Loctite 55, of juist met een wartel met zo'n ringetje? Ik kan in de handleiding namelijk niet vinden of de 3/4 aansluitingen conisch of vlak zijn.
Edit: Als ik er nog eens goed over nadenk, wellicht logischer om het aftapkraantje onderin de warm waterleiding weg te laten en juist in de koud waterleiding tussen de boiler en de inlaatcombinatie een tstuk te plaatsen met een aftapkraantje?
/f/image/EJUN20IiI66Pm282Jyz29e6i.png?f=fotoalbum_large)
[ Voor 6% gewijzigd door Deismyna op 25-10-2023 14:16 ]
Wat was je hiervoor kwijt, als ik vragen mag? Dus inclusief alles (materiaal, plaatsing en verwijdering)Misanthropia schreef op dinsdag 24 oktober 2023 @ 21:06:
Vandaag is hier de Auer Edel Air 200 neergezet, 4 uurtjes werk hadden de installateurs nodig, inclusief verwijderen oude gasboiler. Helaas het water warm moeten maken met het elektrisch element, de zon liet het afweten. Verbruik was 1.4kwh tot 1.7kwh voor 5 uur. Nu op temperatuur is het verbruik 2,5w op standy. Vanavond gaat de vrouw haar oordeel vellen.
Klinkt wat gek. Bedoel je dat er in die 5 uur 1,4 tot 1,7 kWh is verbruikt? Dan was dat niet op het element. Of bedoel je dat er 5 uur lang 1,4 tot 1,7 kW is verbruikt? En dus zo’n 8kWh is verstookt?Misanthropia schreef op dinsdag 24 oktober 2023 @ 21:06:
Dat dacht ik dus ook al, warm water zal wel van bovenin de boiler afgetapt worden, dus dan is een aftapkraan in de warm waterleiding weinig zinvol.wittmann1982 schreef op woensdag 25 oktober 2023 @ 15:16:
Ik heb ook de aftapkraan in de koudwaterleiding gezet, op de plaats die je zegt. Anders gaat dat niet werken.
Ik heb het ontwerp hierop weer iets aangepast, de Calypso schijnt zelf al met een overstortklep geleverd te worden, dus heb de inlaatcombinatie en kogelkraan vervangen voor een terugstroombeveiliging (stuk betrouwbaarder en past gelijk zo'n mooi manometertje op
Nu eerst de boiler maar besteld om zeker te zijn van de koppelingen die ik nodig ga hebben. Bestel ik daarna de rest wel. Zou het nog zinnig zijn om het 15mm koper gedeelte (incl. kranen enzo) te upgraden naar 22mm? Of is die winst echt marginaal?
/f/image/AzUEFvwrbvTi5S87KTIZeRbE.png?f=fotoalbum_large)
8kwh, anders had er gestaan 1,4-1.7kw voor 5 uur, ipv 1.4kwH -1.7kwH voor 5 uurGramser schreef op woensdag 25 oktober 2023 @ 15:48:
[...]
Klinkt wat gek. Bedoel je dat er in die 5 uur 1,4 tot 1,7 kWh is verbruikt? Dan was dat niet op het element. Of bedoel je dat er 5 uur lang 1,4 tot 1,7 kW is verbruikt? En dus zo’n 8kWh is verstookt?
Ik heb een Calypso hangen (150L, niet de split) maar heb daar gewoon een inlaatcombinatie op zitten en die doet zeker zijn werk bij opwarmen! Er zat een stukje koper bij wat ik niet herkende en leek op een buitenlandse oplossing. Kortom, die heb ik weggelaten en bij Warmteservice netjes een combi opgehaaldDeismyna schreef op woensdag 25 oktober 2023 @ 16:34:
[...]
Dat dacht ik dus ook al, warm water zal wel van bovenin de boiler afgetapt worden, dus dan is een aftapkraan in de warm waterleiding weinig zinvol.
Ik heb het ontwerp hierop weer iets aangepast, de Calypso schijnt zelf al met een overstortklep geleverd te worden, dus heb de inlaatcombinatie en kogelkraan vervangen voor een terugstroombeveiliging (stuk betrouwbaarder en past gelijk zo'n mooi manometertje op)
Nu eerst de boiler maar besteld om zeker te zijn van de koppelingen die ik nodig ga hebben. Bestel ik daarna de rest wel. Zou het nog zinnig zijn om het 15mm koper gedeelte (incl. kranen enzo) te upgraden naar 22mm? Of is die winst echt marginaal?
[Afbeelding]
Gasloos! 3100Wp Z, 2150Wp W, Panasonic 5J monoblock, Panasonic 150L WPB
Wat is het verband tussen de zon en het elektrisch element?Misanthropia schreef op dinsdag 24 oktober 2023 @ 21:06:
Het ik-wil-een-warmtepomp FAQ topic- '23 MG5, douchen met wtw en Auer Edel Eau, verwarming met Vaillant Arotherm Plus.
'k Heb m'n Auer Edel Air 200 in december 22 geïnstalleerd en toen was het erg fris (kouder dan nu) en gewoon aangezet op z'n warmtepomp. Dat gaat prima hoor, alleen de eerste keer duurt het wat langer.Misanthropia schreef op dinsdag 24 oktober 2023 @ 21:06:
Trouwens (voor meelezers), je kunt het laten installeren maar zelf doen is echt geen rocket science. Vrij simpel eigenlijk, zie schema in manual en ervaringen hier.
Subsidie ook gewoon gekregen met aankoopfactuur (vorige maand, was er een beetje laat mee maar was geen probleem).
Gasloos sinds feb23, WP: Pana Mono 9j, WPB: Auer Air 200l, PV: 14x290 Wp
Als je messing gebruikt gaat de boel toch roesten vanwege de galvanische koppeling? De arostor komt niet standaard met een dop op de circulatieaansluiting
Nu heb ik een gat van 125mm naar buiten , deze kan ik gebruiken voor het uitblazen .
Wat te doen voor de inlaat want 7m3 is vrees ik niet voldoende . zou ik door bv rooster in de deur te maken (welke in verbinding staat met me woonkamer) voldoende lucht naar binnen kunnen halen?
Ja zodra je een rooster met minimaal de oppervlakte van 125mm rond hebt, trek je natuurlijk genoeg lucht je hok in - de inlaat is immers 125. Wel heb je dan een stuk meer geluid in de woonkamer, en de vraag is of je dat wil. Kan je een verbinding maken met een garage/schuur/vliering dan is dat fijner natuurlijk. Ook kan je kijken of buiten/buiten een optie is voor je.stefanv010 schreef op zondag 29 oktober 2023 @ 10:29:
Volgende situatie nuos evo 150 wpb in een technische ruimte aansluitend achter een deur aansluitend aan me woonkamer. Deze technische ruimte heeft een inhoud van 7m3.
Nu heb ik een gat van 125mm naar buiten , deze kan ik gebruiken voor het uitblazen .
Wat te doen voor de inlaat want 7m3 is vrees ik niet voldoende . zou ik door bv rooster in de deur te maken (welke in verbinding staat met me woonkamer) voldoende lucht naar binnen kunnen halen?
Overigens trek ik nu uit mijn gang met de 150L Calypso, maar die heeft ook wel een piepklein compressortje en maakt daardoor echt amper geluid.
vooral icm met wtw meot je absoluut niet een wbp de balans verstoren. gewoon 2 losse pijpen aanleggen van 160mm naar buiten zodat de wbp zijn eigen ding kan doen.Knopsje schreef op zondag 29 oktober 2023 @ 15:49:
Ik ben van plan een WPB op zolder te zetten, er is een open verbinding met de verdieping er onder. Ik las dat het qua COP gunstiger zou zijn om hem de warme lucht van binnen aan te zuigen en de koude lucht naar buiten af te blazen. Daarvoor zou ik dan een dakdoorvoer laten plaatsen. Ik ben echter ook van plan om balansventilatie met WTW te plaatsen en ben benieuwd hoe het dan zit. De WPB blaast dan lucht naar buiten waardoor de balansventilatie niet meer in balans is? Hoe hebben anderen dat aangepakt?
niet vergeten dat de warmte die je onttrekt van je huis ook weer aangevuld moet worden, dus de "winst" is onder de streep negatief. het lijkt op papier "gratis" warmte maar helaas werkt het niet zo in de prakijk.
vooral als je later naar een warmtepomp gaat voor verwarmen kan het met koud weer wel een issue worden als je effectief gezien ineens op de zolder een dakraam voor een paar uur openzet.
wat een geheim agent toch allemaal niet moet doen om incognito op zijn werk te verschijnen
Een kleine compressor die telkens naar >vloeistoftemperatuur 60C moet is killing voor de compressor en het hele circuit.
Is helemaal het werkgebied niet van een (R134A) systeem.
Al deze WPB hebben op het koelmiddelsysteem een te verwachten levensduur van 3-6 jaar
[ Voor 6% gewijzigd door Technician- op 29-10-2023 17:07 ]
in de praktijk doet het niks, de hoeveelheden warmte waar je over praat zijn vele malen groter en de efficientie is gewoon ruk en stopt gewoon als de tank zijn maximale temperatuur heeft bereikt.stefanv010 schreef op zondag 29 oktober 2023 @ 16:27:
Lees ook dat een wpb als een soort airco kan gebruiken . Voegt dit werkelijk iets toe ? of is het verloosbaar kwa hoeveelheid koude lucht in de zomer
het is goedkoper om dan gewoon een airco op te hangen of een warmtepomp te nemen met fancoils om te koelen, dan heb je airco in je hele huis.
daar zie ik GRAAG onderbouwing van.Technician- schreef op zondag 29 oktober 2023 @ 17:06:
Al deze WPB hebben op het koelmiddelsysteem een te verwachten levensduur van 3-6 jaar
[ Voor 22% gewijzigd door flippy op 29-10-2023 17:19 ]
wat een geheim agent toch allemaal niet moet doen om incognito op zijn werk te verschijnen
De fysische eigenschappen van compressoren op hoge drukken (en pers temperaturen)
En 20 jaar ervaring in de markt met vele vele vervangen WP secties in WPB.
ik wil graag wat tastbaarders dan deze vage anekdote.Technician- schreef op zondag 29 oktober 2023 @ 17:47:
[...]
De fysische eigenschappen van compressoren op hoge drukken (en pers temperaturen)
En 20 jaar ervaring in de markt met vele vele vervangen WP secties in WPB.
als een machine zoals een atlantic explorer met 5 jaar garantie 50% kans heeft om dood te gaan in de garantieperiode zal daar ongetwijfeld wel wat harde cijfers van zijn (bij voorkeur van de groothandels/fabrikanten) die jouw stelling onderbouwt.
Die zullen dat nooit delen natuurlijk.flippy schreef op zondag 29 oktober 2023 @ 17:51:
[...]
ik wil graag wat tastbaarders dan deze vage anekdote.
als een machine zoals een atlantic explorer met 5 jaar garantie 50% kans heeft om dood te gaan in de garantieperiode zal daar ongetwijfeld wel wat harde cijfers van zijn (bij voorkeur van de groothandels/fabrikanten) die jouw stelling onderbouwt.
De atlantic explorer ken ik niet goed. Wat is het koudemiddel daarin?
Oh heb het opgezocht, het is R513A. De milleuvriendelijke equivalent van R134A
Dit gaat goed bij temperaturen vloeistof rond de 60C
https://www.calorie-fluor...mme-Enthalpique-R513A.pdf
Als de cindensorstroom wat vernauwd is of vervuild raakt kom je in de problemenzone en is het snel over.
[ Voor 23% gewijzigd door Technician- op 29-10-2023 18:04 ]
ik gaf aan mijn voorkeur, als je andere data hebt die je anekdote onderbouwd is dat ook goed. desnoods prive.Technician- schreef op zondag 29 oktober 2023 @ 17:55:
[...]
Die zullen dat nooit delen natuurlijk.
De atlantic explorer ken ik niet goed. Wat is het koudemiddel daarin?
de explorers hebben gewoon 513 erin zitten wat een directe vervanger is voor 134 dus ik zie de relevantie niet echt.
[ Voor 4% gewijzigd door flippy op 29-10-2023 17:59 ]
Ik zal de merken niet noemen, vind ik niet netjes.flippy schreef op zondag 29 oktober 2023 @ 17:59:
[...]
ik gaf aan mijn voorkeur, als je andere data hebt die je anekdote onderbouwd is dat ook goed. desnoods prive.
de explorers hebben gewoon 513 erin zitten wat een directe vervanger is voor 134 dus ik zie de relevantie niet echt.
Maar de opgestelde toestellen en wat grote projecten van ons vielen ze met bosjes om na jaar 3. Ik geloof dat binnen jaar 6 alle units vervangen waren en 3 jaar daarna is er overgegaan op een collectieve warmwater opwekking.
Niet 1 project, meerdere projecten.
Het was (achteraf gezien) bij de fabrikanten wel bekend. Maar zoals we van de koudesector gewend zijn is garantie nooit echt garantie.
Maar dat waren natuurlijk voorlopers van de huidige modellen. Ze hebben de condensors vergroot en de fans verbeterd daarna.
[ Voor 16% gewijzigd door Technician- op 29-10-2023 18:09 ]
Ik heb nu 1500 draaiuren op de compressor en hij presteert nog net zo goed als toen hij nieuw was (2-2018).
We hebben in dit topic veel van Atlantic (de V3 heeft R134a), later nog Maxicool, Bulex, Daikin, Nibe, Ariston, Auer enz.
Als die merken niet betrokken zijn dan vermoed ik dat ze niet in woonhuizen stonden.
[ Voor 71% gewijzigd door Speedy-Andre op 29-10-2023 18:31 ]
PVoutput 2x Toshiba Daiseikai 8 3,5kW, SWW Atlantic Explorer V3 200l. Gasloos aug 2016, 8620Wp, Monoblock Panasonic J 7kW
Waarom? Graag wel noemen, is waardevolle informatieTechnician- schreef op zondag 29 oktober 2023 @ 18:08:
[...]
Ik zal de merken niet noemen, vind ik niet netjes.
Maar de opgestelde toestellen en wat grote projecten van ons vielen ze met bosjes om na jaar 3. Ik geloof dat binnen jaar 6 alle units vervangen waren en 3 jaar daarna is er overgegaan op een collectieve warmwater opwekking.
Het was (achteraf gezien) bij de fabrikanten wel bekend. Maar zoals we van de koudesector gewend zijn is garantie nooit echt garantie.
Maar dat waren natuurlijk voorlopers van de huidige modellen. Ze hebben de condensors vergroot en de fans verbeterd daarna.
PV 4915wp op oost, 2680 wp op west, 1900 wp op zuid. pvoutput - AUX 8 kW bi bloc
dan stuur die merken en modellen even in een berichtje. als er merken of modellen zijn die vermeden moeten worden (mits ze niet misbruikt zijn) wil ik dat wel even weten. stukje collegialiteit word wel gewaardeerd in deze.Technician- schreef op zondag 29 oktober 2023 @ 18:08:
[...]
Ik zal de merken niet noemen, vind ik niet netjes.
de modellen waar ik nog wel issues mee zie zijn de types die specifiek voor projectbouw een VVE's worden aangesmeerd die bovenaan staan als je sorteert op prijs in de offertes. goedkope chinese troep met een andere doos eromheen zodat het lijkt dat het uit een reputabele fabriek in europa komt.Speedy-Andre schreef op zondag 29 oktober 2023 @ 18:10:
Wat was het gebruikspatroon van die dingen, intensief of matig?
Ik heb nu 1500 draaiuren op de compressor en hij presteert nog net zo goed als toen hij nieuw was (2-2018).
We hebben in dit topic veel van Atlantic (de V3 heeft R134a), later nog Maxicool, Bulex, Daikin, Nibe, Ariston, Auer enz.
Als die merken niet betrokken zijn dan vermoed ik dat ze niet in woonhuizen stonden.
[ Voor 30% gewijzigd door flippy op 29-10-2023 18:44 ]
Alleen blijf ik bij dat het principe zo is dat de levensduur niet heel erg lang kan zijn.
Maar dat vind ik sowieso in de warmtepomp techniek. Kwam vorige week iemand die was aan zijn 3e compressor toe op een gerenommeerde water water warmtepomp. (2010)
Met een gemiddelde kostprijs van die actie van €3800 gaat daar wel snel je tvt
daar ligt dus ff mijn probleem nu. je zegt vanalles maar zonder wat tastbaars kan ik gewoon je anekdotes niet serieus nemen met mijn eigen ervaring in mijn achterzak.Technician- schreef op zondag 29 oktober 2023 @ 18:43:
Ik maak geen bak, ik noem echt geen merken, de fabrikanten hebben ook verbetert en dit soort acties zijn natuurlijk killing.
Alleen blijf ik bij dat het principe zo is dat de levensduur niet heel erg lang kan zijn.
Maar dat vind ik sowieso in de warmtepomp techniek. Kwam vorige week iemand die was aan zijn 3e compressor toe op een gerenommeerde water water warmtepomp. (2010)
Met een gemiddelde kostprijs van die actie van €3800 gaat daar wel snel je tvt
als er wat mis is met een koudemiddelsysteem komt dat in de eerst paar honderd uur draaien er wel uit en is het gewoon garantiewerk. en buiten garantiewerk komen mensen zoals ik om de hoek kijken en ik zie bar weing wpb issues die na 5 jaar of zo spontaan omvallen, ik kom vaak zat bij wpbs die al 10+ jaar in een technische ruimte staan van een kantoorpandje of zo en hebben nergens last van.
als na tig jaar de compressor of zo doodgaat is het zoizo al economisch afgeschreven en komt er gewoon een nieuwer en zuiniger model met de steekwagen naar binnen, niks anders dan met een airco of zo.
jouw/onze atlantic is veilig, daar gebeurt bar weinig mee. als die het eerste jaar overleeft zonder issues zal die lang meegaan.Speedy-Andre schreef op zondag 29 oktober 2023 @ 18:52:
Als je mijn rijtje van merken (paar posts terug) kan uitsluiten dan heb je geen merk genoemd toch?
Daar ben ik niet bang voor, echter mijn idee van de wpb met een wp helpen verwarmen komt nu wel in een ander daglicht te staanflippy schreef op zondag 29 oktober 2023 @ 18:55:
[...]
jouw/onze atlantic is veilig, daar gebeurt bar weinig mee. als die het eerste jaar overleeft zonder issues zal die lang meegaan.
Als ik de schema's bekijk dan kan dat met een 3-weg klep en wat extra leiding, vrij weinig risico denk ik.
wpb's moet je NOOIT gebruiken voor hoofdd of zelfs bijverwarming. daar hebben ze simpelweg niet de capaciteit voor. zowel letterlijk als figuurlijk.Speedy-Andre schreef op zondag 29 oktober 2023 @ 18:59:
[...]
Daar ben ik niet bang voor, echter mijn idee van de wpb met een wp helpen verwarmen komt nu wel in een ander daglicht te staan![]()
Als ik de schema's bekijk dan kan dat met een 3-weg klep en wat extra leiding, vrij weinig risico denk ik.
[ Voor 3% gewijzigd door flippy op 29-10-2023 19:00 ]
Denk dat ie de WPB met de L/W WP wil verwarmen (dus andersom).flippy schreef op zondag 29 oktober 2023 @ 19:00:
[...]
wpb's moet je NOOIT gebruiken voor hoofdd of zelfs bijverwarming. daar hebben ze simpelweg niet de capaciteit voor. zowel letterlijk als figuurlijk.
dat kan maar is vrij nutteloos. het is beter om het gewoon te scheiden zodat je verwarming niet hoeft te stoppen om warm water te maken. dat vereist weer hogere aanvoertemperaturen om het gemis aan verwarming op te vangen.Technician- schreef op zondag 29 oktober 2023 @ 19:05:
[...]
Denk dat ie de WPB met de L/W WP wil verwarmen (dus andersom).
Het idee was dat het sneller zou gaan omdat je meer vermogen hebt, maar deze wpb kan op de compressor tot 62 graden verwarmen en dat hoef ik met de wp niet te proberen.Technician- schreef op zondag 29 oktober 2023 @ 19:05:
[...]
Denk dat ie de WPB met de L/W WP wil verwarmen (dus andersom).
Ik liet het idee al varen maar je kan het ook als een uitwijkmogelijkheid zien.
Het element in de wpb zit iets onder het midden en zal dus minder warm water kunnen maken.
De spiraal zit onderin en komt een stuk verder, afgezien van dat je dan even geen ruimteverwarming hebt.
Als ik lees hoeveel ellende jullie hebben gehad, misschien gaat er dan met het monteren wat niet goed.Technician- schreef op zondag 29 oktober 2023 @ 17:06:
Groot nadeel van de WPB is wel zeker de levensduur van het compressor gedeelte.
Een kleine compressor die telkens naar >vloeistoftemperatuur 60C moet is killing voor de compressor en het hele circuit.
Is helemaal het werkgebied niet van een (R134A) systeem.
Hier een WBP Ferroli 90HT (ik noem wel gewoon merken) van begin 2019, draait dus 4,5 jaar en loopt als een zonnetje. Zeker als je weet dat ik een extra 200 liter vat met laadpomp heb geïnstalleerd dan loopt het behoorlijk in de draaiuren. Meer dan 10000 uur gedraaid (hoeveel weet ik niet omdat hij ophoud met tellen na 9.999 uur). Nadeel is de anode, maar die heb ik eerst na een jaar gecontroleerd en vervangen (Was niet erg aangetast) en voor deze zomer nogmaals (nog steeds niet erg aangetast).
PV Output 12*suntech 325wp met Enphase IQ7+ op zuid-oost 116 en 45 graad. WP Panasonic J serie 5kw. Gasloos sinds juni 2021. ID-4
Iemand een idee hoe te onderzoeken wat er mis mee is? En hoe op te lossen.
In oktober 2019 was de boiler snel op temperatuur en was de uitgeblazen temperatuur lekker koud en constant (+5°C):

In oktober 2023 duurt het opwarmen eindeloos lang en is de uitgeblazen temperatuur behoorlijk warm (+12°C tot +17°C):
/f/image/af6D4x25kGbs9PUFheCPET6p.png?f=fotoalbum_large)
Trefwoorden: Panasonic Aquarea PAW-DHWM80ZNT (80 liter), 4-wegklep, thermostatisch expansieventiel, R134A, compressor, Gorenje TC80ZNT.
Er zit/zat R134a in, met een beetje geluk is dat te vullen als er geen lek op een onbereikbare plek zit.
het type koudemiddel is niet de schuld dat het minder werkt, dat is gewoon een hele kleine lekkage die je ergens hebt.Dre schreef op zondag 29 oktober 2023 @ 20:40:
Dat R134A warmtepompen defect kunnen raken ben ik het bewijs van. 6 jaar oud en opwarmen duurt veel te lang. Boiler 1x per dag een run en maximaal 50°C (exclusief legionella run). Boiler heeft het dus niet zwaar gehad.
Iemand een idee hoe te onderzoeken wat er mis mee is? En hoe op te lossen.
In oktober 2019 was de boiler snel op temperatuur en was de uitgeblazen temperatuur lekker koud en constant (+5°C):
[Afbeelding]
In oktober 2023 duurt het opwarmen eindeloos lang en is de uitgeblazen temperatuur behoorlijk warm (+12°C tot +17°C):
[Afbeelding]
Trefwoorden: Panasonic Aquarea PAW-DHWM80ZNT (80 liter), 4-wegklep, thermostatisch expansieventiel, R134A, compressor, Gorenje TC80ZNT.
ik zou een lokale aircoman op de kop tikken en vragen of die er een gewone servicepoort op bakt en ding opnieuw vult. bonus als ie meer tijd eraan besteed om lekkage te vinden met maximaal stikstof erop eerst.
al denk ik dat die optie kostentechnisch niet echt uitkomt als je met simpel vullen weer een paar jaar doorkan.
AMD Ryzen 5800X - 32GB DDR4 Corsair RGB - XFX 6900XT - Panasonic HIT 990Wp - AE200L WPB met cv-ondersteuning
makkelijkste lijkt mij om een 125mm flexibele afvoer slang te gebruiken? of is het aanteraden dit met vaste buizen te doen ?
PV 4915wp op oost, 2680 wp op west, 1900 wp op zuid. pvoutput - AUX 8 kW bi bloc
Waarom zou je kiezen voor een geisoleerde buis heeft dit voordelen ? als het enkel lucht af/aanvoer betreft?Glashelder schreef op maandag 30 oktober 2023 @ 13:28:
Ik heb deze slang gebruikt: https://www.ventilatielan...slang-ds160-5-meter/8953/
Bij je afvoer heb je zoiets nodig omdat je anders condensvorming gaat krijgen. De lucht die je WPB afvoert is behoorlijk afgekoeld.stefanv010 schreef op maandag 30 oktober 2023 @ 13:33:
[...]
Waarom zou je kiezen voor een geisoleerde buis heeft dit voordelen ? als het enkel lucht af/aanvoer betreft?
Voor de aanvoer heeft het alleen zin omdat het geluid dempt. Mijn WPB staat in de schuur. Ik had geen idee wat ik moest verwachten qua geluid dus ik speelde op safe.
Mijn WPB klinkt nu als een grote koelkast als die draait.
De boiler heeft al 2 vulnippels
De boiler verbruik circa 300 kWh elektrisch per jaar. Met een COP=1 boiler gaat dit naar 900 kWh jaar ofzo. Die 600 kWh per jaar kost mij 600 * 0,08 = 48 euro extra. Een elektrische COP=1 boiler vind ik dan zo gek nog niet.Jim423 schreef op zondag 29 oktober 2023 @ 23:10:
Calypso erin hangen?
[ Voor 5% gewijzigd door Dre op 30-10-2023 18:42 ]
je klachten/symptomen zijn een schoolvoorbeeld voor te weinig koudemiddel.Dre schreef op maandag 30 oktober 2023 @ 18:41:
@Speedy-Andre @flippy
De boiler heeft al 2 vulnippelsHoe zeker is het dat mijn problemen komen door te weinig koudemiddel. Zijn de thermostatisch regelventiel, 4-wegklep en dergelijke nog wel goed denken jullie.
als je al servicepoorten hebt kan het goed zijn dat het daar eruit lekt.
Mijn kennis van de koudetechniek stopt ongeveer bij de vulnippelsDre schreef op maandag 30 oktober 2023 @ 18:41:
De boiler heeft al 2 vulnippelsHoe zeker is het dat mijn problemen komen door te weinig koudemiddel. Zijn de thermostatisch regelventiel, 4-wegklep en dergelijke nog wel goed denken jullie.
[...]
De boiler verbruik circa 300 kWh elektrisch per jaar. Met een COP=1 boiler gaat dit naar 900 kWh jaar ofzo. Die 600 kWh per jaar kost mij 600 * 0,08 = 48 euro extra. Een elektrische COP=1 boiler vind ik dan zo gek nog niet.
Wat een gewone boiler betreft zijn ze er zonder anode en eventueel met 2 elementen zodat je zelf kan bepalen of je snel of trager verwarmt.
Maar eerst eens zien of je wpb nog te redden is ...
Amber 65 voor VVW. Atlantic Explorer SWW. PV 19.2kWp -> Noord: SMA SB1.5 - SMA ZW: SMA STP 3.0- Zuid: SMA STP 4.0 - ZZO: SMA STP6.0TL, Kia Niro EV. Zappi Laadpaal
Inmiddels draait de WPB een paar weken. Het geluid valt uiteindelijk erg mee. Vooral omdat hij maar een paar uurtjer per dag draait en we dan meestal niet thuis zijn. Het gedreun dat ik de eerste keer hoorde was misschien omdat hij helemaal koud was.timpel_800 schreef op woensdag 18 oktober 2023 @ 11:35:
Zo, na het installeren van een Amber WP nu ook de Atlantic naar boven gesleept en deze aangesloten.
Hij staat nu voor het eerst te draaien, zal wel ff duren voordat hij 270 liter heeft opgewarmd. Wat opvalt: best veel geluid van het aanzuigen, maar ook best wat trillingen. Ik zit nu beneden en ik hoor hem op zolder draaien (prefab beton woning Almere 1984). Misschien nog een wasmachine-mat eronder.
Het nut van de pootjes begrijp ik ook niet helemaal. Moeten die gewoon uitgedraaid tot ze op de grond zitten? Of moeten die de WPB een beetje optillen?
Invoer zit op de zolder en trappenhuis. Uitvoer naar buiten.
Het is mij ook nog onduidelijk hoe ik de WPB kan laten schakelen met de zonnepanelen (SMA omvormer) maar dat is het volgende project.
Alleen nog even wat isolatie trekken om de warmwaterleiding tegen de muur, en natuurlijk de gasketel eruit slopen!![]()
Ik knal er ook wat foto's in want dat helpt mij altijd heel erg om te zien hoe andere mensen het hebben gedaan![]()
[Afbeelding]
[Afbeelding]
[Afbeelding]
[Afbeelding]
[Afbeelding]
[Afbeelding]
Hij zit dus helemaal in het hoekje bij de dakkapel op zolder.
[Afbeelding]
Wat top is is trouwens dat het water ook nooit te heet uit de kraan komt. Kinderen verbranden zich ook niet meer aan het hete water van 60 graden wat uit de CV ketel kwam. En je tapt ook niet meer teveel heet water wat je vervolgens weer met koud water gaat zitten terugmengen. In de badkamer is 50 graden echt meer dan genoeg imo. In de keuken een qooker.
Wat ook fijn is is dat we nu wat meer druk op de kraan hebben. Deze vond ik wat tegenvallen na installatie van de nieuwe badkamer, maar nu staat er op zolder 270 liter op die leiding te drukken, dat helpt.
Overigens komt er elke keer als we de kraan aanzetten nog een beetje schuimig water uit de kraan (enkele seconden). Is dit normaal?
Amber 65 voor VVW. Atlantic Explorer SWW. PV 19.2kWp -> Noord: SMA SB1.5 - SMA ZW: SMA STP 3.0- Zuid: SMA STP 4.0 - ZZO: SMA STP6.0TL, Kia Niro EV. Zappi Laadpaal
Voor de nuos evo 150wh zou het met 125mm moeten lukken . Het gat wat er nu zit is iets kleiner z'n 100mm .timpel_800 schreef op dinsdag 31 oktober 2023 @ 09:14:
Die er zit is denk ik te klein. En waar de andere moet komen is denk ik afhankelijk van welke wpb je gaat kopen.
is het voor uitblaas een probleem als het iets kleiner is ? Voor de inlaat zal ik een 125mm gat laten boren .
Voor de positie van in en uit laat wordt niet specifieks gezegd, maar kan me voorstellen als je het te dicht naast elkaar zet dat ie dan zn uitgeblazen lucht weer weer gaat aanzuigen.
Oppervlakte van een cirkel niet onderschatten. 100mm dia is 78cm2, 125mm is het 122cm2. Dat is een ruime factor 1.5 in oppervlakte.stefanv010 schreef op dinsdag 31 oktober 2023 @ 09:49:
[...]
Voor de nuos evo 150wh zou het met 125mm moeten lukken . Het gat wat er nu zit is iets kleiner z'n 100mm .
is het voor uitblaas een probleem als het iets kleiner is ? Voor de inlaat zal ik een 125mm gat laten boren .
Voor de positie van in en uit laat wordt niet specifieks gezegd, maar kan me voorstellen als je het te dicht naast elkaar zet dat ie dan zn uitgeblazen lucht weer weer gaat aanzuigen.
De 80mm riool pijp gaat maar 125mm en maar buiten. Ik kan hier niks mee voor wat betreft de aanvoer naar de warmtepompboiler, dat lijkt me onveilig/onwenselijk. Maar als ik de uitvoer daar naar buiten laat blazen via een T stuk waar ook de riool ontluchting ook op zit zou het niet zo'n punt moeten zijn?
De aanvoer zal dan komen van mechanische ventilatie en van buitenlucht (ook weer T stuk). Hierdoor verwacht ik dat er altijd wel positieve druk op staat en er geen reden is voor riool lucht om de warmtepompboiler uitvoer in te gaan.
Daarnaast zou ik er een eenrichting klep in kunnen zetten.
Later komt de CV ketel rookgasafvoer vrij, daar zou ik hem dan op over kunnen zetten. Dan zou het dus tijdelijk zijn.
:strip_exif()/f/image/4M4QfoIn1HskwF3DZENWbNBh.jpg?f=fotoalbum_large)
Zie zwarte buis op de achtergrond
[ Voor 23% gewijzigd door !null op 01-11-2023 23:06 ]
Ampera-e (60kWh) -> (66kWh)
Enige minpuntje is dat beide schroefkoppelingen iets lekken, daarvoor komt de installateur morgen langs.
Duurzame nerd. Veel comfort en weinig verbruiken. Zuinig aan doen voor de toekomst.
Ja goed punt, ik dacht dat ze allemaal wel groot waren:Martin7182 schreef op donderdag 2 november 2023 @ 06:21:
@!null ik zou er mee oppassen, hoe groot is de ontluchtingsopening op je dak? Wij hadden ook een dikke 125 mm buis, maar op het dak een ontluchtingspan met een relatief klein gaatje.
:fill(white):strip_exif()/f/image/wSJb7XzVTJx1ronB90oc8Uyl.png?f=user_large)
Het is er zo eentje. Dus niet fantastisch voor de doorvoer denk ik.
Misschien de uitvoer daar eruit laten blazen EN uit de mechanische ventilatie uitvoer.
Over een tijdje kan ik het alsnog overzetten op de CV ketel rookgas afvoer als de CV exit is.
Wij hebben ook een gecombineerde rioolontluchting en luchtafvoer, die door onze installateur netjes is geplaatst. Dit was noodzakelijk vanwege ruimtegebruik.!null schreef op woensdag 1 november 2023 @ 22:55:
Zou ik de uitvoer van de warmtepompboiler kunnen combineren met de riool beluchter in een dakdoorvoer?
De 80mm riool pijp gaat maar 125mm en maar buiten. Ik kan hier niks mee voor wat betreft de aanvoer naar de warmtepompboiler, dat lijkt me onveilig/onwenselijk.
1. De rioolafvoer is, zoals je zelf al aangaf, waarschijnlijk te klein. Er moet een grotere pijp op het dak komen. Bij ons is dat een 160mm pijp voor de Atlantic Explorer V4.
/f/image/W4xAhb1t0lNBEbj4ydXM48zI.png?f=fotoalbum_large)
Zie rechts de oude afvoer, zoals deze bij de buren nog zit.
2. Ik denk dat je wel een terugslagklep wilt, zodat als de boiler uitstaat, er geen vervelende gassen in contact komen met de radiator.
3. Goed afkitten, zodat eventueel water wat binnenkomt of condens netjes de afvoer kan verlaten op de juiste plek. De PVC pijp zit dus in de geisoleerde schuimafvoer, afgekit.
[ Voor 3% gewijzigd door Sebazzz op 02-11-2023 08:55 ]
[Te koop: 3D printers] [Website] Agile tools: [Return: retrospectives] [Pokertime: planning poker]
Water in de uitblaas heb je altijd wel door de koude lucht, dat beetje van buiten loopt goed weg als de pijp er strak op zit.
Tenzij het een geïsoleerde ribbelbuis is, dat is wat meer werk om die goed dicht te krijgen (pijp in pijp).
Een bestaand gat vergroot?Sebazzz schreef op donderdag 2 november 2023 @ 08:54:
[...]
Wij hebben ook een gecombineerde rioolontluchting en luchtafvoer, die door onze installateur netjes is geplaatst. Dit was noodzakelijk vanwege ruimtegebruik.
Ik heb zelf wel dakdekkers gebeld maar krijg totaal geen reactie, en van degene waar ik wel een reactie van kreeg was het dak te schuin
Opzich, als ik er gewoon een andere kap op kan zetten die niet zoveel restrictie geeft dan is dat nog wel te overzien?
Sorry, welke van deze is nu de 160mm variant? En wat voor werkzaamheden waren daarvoor nodig.1. De rioolafvoer is, zoals je zelf al aangaf, waarschijnlijk te klein. Er moet een grotere pijp op het dak komen. Bij ons is dat een 160mm pijp voor de Atlantic Explorer V4.
[Afbeelding]
Zie rechts de oude afvoer, zoals deze bij de buren nog zit.
Ja mee eens2. Ik denk dat je wel een terugslagklep wilt, zodat als de boiler uitstaat, er geen vervelende gassen in contact komen met de radiator.
3. Goed afkitten, zodat eventueel water wat binnenkomt of condens netjes de afvoer kan verlaten op de juiste plek. De PVC pijp zit dus in de geisoleerde schuimafvoer, afgekit.
Maar met een vlinderklep zou dit wel kunnen toch? Die zijn wellicht ook niet hermetisch dicht.Speedy-Andre schreef op donderdag 2 november 2023 @ 08:59:
Ik zou die beluchter ook niet op de wpb uitblaas aansluiten, binnen de wpb zit die niet hermetisch dicht richting aanzuig.
Maar dat kleine beetje is wellicht niet zo'n punt? Zoals gezegd verwacht ik enige lichte overdruk vanuit de MV box, ook al kan die ook rechtstreeks naar buiten.
Zoals gezegd zou ik later ook nog de CV rookgaskanalen kunnen gebruiken.
Of stel je iets heel anders voor?
Kosten voor een dakdoorvoer lijken me wat onzinnig, als er straks twee ongebruikte 125mm openingen zijn.
Wellicht kan ik er een ander kapje op zetten.
Zoals gezegd kon ik uberhaupt geen dakdekker vinden die dit wilde doen.
Even het kapje vervangen kan ik wellicht zelf wel doen.
Ik wil geisoleerde rechte buizen gebruiken waar nodig. Als het laagste punt dan niet richting de riool afvoer gaat, dan zou ik daar zelf nog een klein afvoerslangetje op het laagste punt moeten zetten misschien.Water in de uitblaas heb je altijd wel door de koude lucht, dat beetje van buiten loopt goed weg als de pijp er strak op zit.
Tenzij het een geïsoleerde ribbelbuis is, dat is wat meer werk om die goed dicht te krijgen (pijp in pijp).
[ Voor 4% gewijzigd door !null op 02-11-2023 09:14 ]
Een vlinderklep vervuilt en sluit dan zeker niet meer hermetisch, ik betwijfel of er nog enige druk op komt als de MV lucht al door een grote afvoer gaat.!null schreef op donderdag 2 november 2023 @ 09:11:
[...]
Maar met een vlinderklep zou dit wel kunnen toch? Die zijn wellicht ook niet hermetisch dicht.
Maar dat kleine beetje is wellicht niet zo'n punt? Zoals gezegd verwacht ik enige lichte overdruk vanuit de MV box, ook al kan die ook rechtstreeks naar buiten.
Zoals gezegd zou ik later ook nog de CV rookgaskanalen kunnen gebruiken.
Of stel je iets heel anders voor?
Kosten voor een dakdoorvoer lijken me wat onzinnig, als er straks twee ongebruikte 125mm openingen zijn.
Wellicht kan ik er een ander kapje op zetten.
Zoals gezegd kon ik uberhaupt geen dakdekker vinden die dit wilde doen.
[...]
Ik wil geisoleerde rechte buizen gebruiken waar nodig. Als het laagste punt dan niet richting de riool afvoer gaat, dan zou ik daar zelf nog een klein afvoerslangetje op het laagste punt moeten zetten misschien.
Een extra pijp is idd zonde als straks de cv doorvoer beschikbaar komt, als het goed is kan je die van binnen leeg halen (de mijne wel).
Ik denk trouwens dat de beluchter minder goed zal werken als er een andere luchtstroom bij komt.
Ik zou dit kunnen bereiken door een stelklep tussen T-stuk en schoorsteen op wpb aanvoer / MV kant.Speedy-Andre schreef op donderdag 2 november 2023 @ 09:19:
[...]
Een vlinderklep vervuilt en sluit dan zeker niet meer hermetisch, ik betwijfel of er nog enige druk op komt als de MV lucht al door een grote afvoer gaat.
Heb je suggestie wat ik voor deze paar maanden kan doen?Een extra pijp is idd zonde als straks de cv doorvoer beschikbaar komt, als het goed is kan je die van binnen leeg halen (de mijne wel).
Tot CV doorvoer beschikbaar is.
Misschien toch op de riool beluchter uitvoer, en dan het kapje vervangen? (wat hopelijk van binnenuit kan)
Of in de ruimte, niet ideaal met koude lucht in de winter, en dan paar maanden later die CV ketel doorvoer gebruiken.
Het is allemaal een tijdelijk compromis.
Een beluchter is heel belangrijk, maar tegelijkertijd gaat het vaak maar om een beetje lucht in en uit.Ik denk trouwens dat de beluchter minder goed zal werken als er een andere luchtstroom bij komt.
Als de wpb uitvoer niet rechtdoor in de rioolpijp probeert te duwen zal het wel meevallen.
Nu is die van 80mm naar 125mm, lijkt me overbemeten voor een rioolbeluchter.
Bij mij leeft het idee dat je een kleine luchtstroom kan afsnijden met een sterkere.
Ja dat is wel een idee. Ook al zal die dan niet perfect afsluiten.Speedy-Andre schreef op donderdag 2 november 2023 @ 09:44:
Misschien kan je een schot in die pijp zetten waardoor je de luchtstromen scheidt?
Kijk, de functie van een riool ontluchter (ik schreef beluchter maar dit is een ontluchter voor zover ik weet) is dat als je doucht of wc doorspoelt etc dat hij de overdruk kwijt kan. Dat gaat wel lukken.
Je hebt volgens mij ook vaak een mee zuig effect wat in veel natuurlijke afzuiging koeling dingen gebeurt, daar lijkt het eerder op denk ik.Bij mij leeft het idee dat je een kleine luchtstroom kan afsnijden met een sterkere.
Maar goed, ik zou eigenlijk een manier moeten vinden om dat kapje te vervangen door een grotere van binnenuit, maar dat gaat waarschijnlijk niet. Ik heb weinig verstand van dakdoorvoeren.
Wat voor doel dient dat? De enige reden dat we in al onze huizen een ontluchter/beluchter hebben is om te voorkomen dat je elke syfon in je huis leegtrekt als je een keer een toiletdoorspoelt. Je hoeft echt niet bang te zijn dat elke wasbak in huis gaat borrelen als de WPB aanslaatSpeedy-Andre schreef op donderdag 2 november 2023 @ 09:44:
Misschien kan je een schot in die pijp zetten waardoor je de luchtstromen scheidt?
Bij mij leeft het idee dat je een kleine luchtstroom kan afsnijden met een sterkere.
[Te koop: 3D printers] [Website] Agile tools: [Return: retrospectives] [Pokertime: planning poker]
Daarnaast moet je er ook rekening mee houden dat er brandbare gassen in het riool kunnen zitten.
[ Voor 30% gewijzigd door Wolly op 02-11-2023 19:21 ]
Als dan straks de CV ketel weg is, gebruiken we die afvoer en weer de MV box in gebruik. Dat lijkt me dan de beste tijdelijke optie.
De ventilatie in huis moet wel op een minimaal pitje door kunnen gaan.
Ik kan een deel van de leidingen gewoon nog over MV box laten gaan.Speedy-Andre schreef op donderdag 2 november 2023 @ 21:10:
Dan zou ik eerst eens checken of die MV box 'actief' gebruikt wordt, dus dat ie bediend wordt onder bepaalde omstandigheden zoals douchen of koken.
De ventilatie in huis moet wel op een minimaal pitje door kunnen gaan.
Maar de Atlantic heeft volgens manual ook een luchtafzuiging zodat de ventilator permanent draait, dus dat lijkt ook wel een optie te zijn.
Hij draait wel hard, net een MV box op stand 3 en niet erg zuinig ...!null schreef op donderdag 2 november 2023 @ 23:56:
[...]
Ik kan een deel van de leidingen gewoon nog over MV box laten gaan.
Maar de Atlantic heeft volgens manual ook een luchtafzuiging zodat de ventilator permanent draait, dus dat lijkt ook wel een optie te zijn.