Speedy-Andre schreef op woensdag 15 november 2023 @ 22:21:
[...]
Ja je maakt een flinke denkfout
Het verbruik daalt in de zomer behoorlijk omdat het droger en warmer is, daarbij komt er warmer water in.
In de sheet (zie TS) houden enkele Tweakers het verbruik per maand bij en soms ook hoeveel water er door de wpb gaat.
We hebben geen data van een wpb met buiten-unit, die is in principe krachtiger (snel klaar) maar heeft wel altijd buitenlucht terwijl je met een geïntegreerde wpb lucht van binnen kan bijmengen.
Ik geloof niet dat ik een denkfout maak.
Ja, in de zomer is de buitenlucht warmer en is de aanvoertemperatuur van koud water hoger, en de WPB zal beter presteren dan nu.
Maar we zitten nu wat mij betreft in het tussenseizoen, de WPB draait alleen midden op de dag en koud is het hier nog niet geweest. Ook de koudwatertemperatuur ligt nog niet erg laag nu.
In die zin is er in de koude dagen van de winter een aanzienlijk lagere efficiëntie te verwachten dan nu.
Dat begrijp ik, maar hij verwarmt tot 50 graden met R410(helaas ja)
Dat kan vrij makkelijk en zo beroerd zou de COP niet moeten zijn.
Waarom kom ik op een efficientie uit die niet eens zo heel ver van een doorstroomtoestel ligt, dan is er toch nauwelijks een case om in een WPB te investeren? Of gaat het er met een WPB om veel warm water ter beschikking te hebben terwijl je je 3x 25A nog ter beschikking hebt om je auto op te laden en/of te koken, d.w.z. je verbruik uit te smeren?
Ondertussen hoop ik nog steeds dat er ergens een denk-, reken- of meetfout zit, maar voorlopig zie ik hem nog niet.
Een hoop factoren die kunnen bijdragen aan verminderde efficiëntie, maar als al die factoren ertoe zouden bijdragen dat een WPB het wel beter maar ook niet heel veel beter dan een doorstromer doet, wat is het bestaansrecht van de WPB dan?
[
Voor 9% gewijzigd door
ASW1 op 15-11-2023 23:21
]