Warmtepompboiler topic (WPB) deel 2 Vorige deel Overzicht

Pagina: 1 ... 63 ... 109 Laatste
Acties:

Onderwerpen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• !null
  • Registratie: Maart 2008
  • Laatst online: 21-06 08:50
Speedy-Andre schreef op vrijdag 3 november 2023 @ 00:30:
[...]

Hij draait wel hard, net een MV box op stand 3 en niet erg zuinig ...
Haha toen ik van de week daar was (bij vrienden is het) stond de MV box ook gewoon op 3 zonder reden.
De lage stand is ook al zo hard?

Het is even wat het is voor 1 a 2 maandjes, denk ik de beste optie.

Ampera-e (60kWh) -> (66kWh)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Glashelder
  • Registratie: September 2002
  • Niet online

Glashelder

Anti Android

Zou er dan wel even een goed stoffilter tussen zetten. Na 2 maanden continu bedrijf zit je condensor wel vol met stof vrees ik :p Zeker met binnenlucht.

PV 4915wp op oost, 2680 wp op west, 1900 wp op zuid. pvoutput - AUX 8 kW bi bloc

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RichieB
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 01:08
Speedy-Andre schreef op vrijdag 3 november 2023 @ 00:30:
[...]

Hij draait wel hard, net een MV box op stand 3 en niet erg zuinig ...
Mijn Atlantic v4 gebruikt op de lage ventilatiestand 20W en op de hoge stand 38W. Is dat veel meer dan een MV box?

[ Voor 4% gewijzigd door RichieB op 03-11-2023 15:38 ]

Panasonic WH-MDC09J3E5, Atlantic Explorer V4 270C, 57x PV 23115 Wp

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Speedy-Andre
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 01:32

Speedy-Andre

Sony ZL, XA, Nokia XR20

Topicstarter
RichieB schreef op vrijdag 3 november 2023 @ 15:37:
[...]

Mijn Atlantic v4 gebruikt op de lage ventilatiestand 20W en op de hoge stand 38W. Is dat veel meer dan een MV box?
20W gaat wel, dat is bij mijn Ecofan de max die dan 325m3/u doet of een oude MV op stand 2.
Constant 300m3/u lijkt me niks als je stookt en met raamroosters komt er net zo hard koude lucht binnen...
Dit zou dan precies in de winter gaan gebeuren ;w

PVoutput 2x Toshiba Daiseikai 8 3,5kW, SWW Atlantic Explorer V3 200l. Gasloos aug 2016, 8620Wp, Monoblock Panasonic J 7kW

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• snameroc
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 23:28
9watt op de laagste stand

snameroc

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• !null
Andere vraag, hoe erg is het als hij over de MV box gaat, terwijl die uitstaat?
De ventilatoren moeten niet tegen elkaar in gaan werken en dus niet tegelijk aan staan. Maar als er eentje uit staat zal dat toch wel goed gaan? Het zal zeker restrictie geven, maar wellicht niet zoveel.
Met welke boiler is dit?

Want de Atlantic zegt voor laagste stand 310m3/u en dat gaat niet met 9 watt lukken, ik denk wel met die 20 watt.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Jim423
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 23:16
Ik zou wel oppassen dat de waaier in de MV box niet aangedreven wordt door de WPB.
De nieuwe modellen zouden dan wel eens kapot kunnen gaan.

AMD Ryzen 5800X - 32GB DDR4 Corsair RGB - XFX 6900XT - Panasonic HIT 990Wp - AE200L WPB met cv-ondersteuning

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• snameroc
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 23:28
!null schreef op vrijdag 3 november 2023 @ 23:11:
Andere vraag, hoe erg is het als hij over de MV box gaat, terwijl die uitstaat?
De ventilatoren moeten niet tegen elkaar in gaan werken en dus niet tegelijk aan staan. Maar als er eentje uit staat zal dat toch wel goed gaan? Het zal zeker restrictie geven, maar wellicht niet zoveel.

[...]

Met welke boiler is dit?

Want de Atlantic zegt voor laagste stand 310m3/u en dat gaat niet met 9 watt lukken, ik denk wel met die 20 watt.
Een savant ventilatie warmte pomp maar een ventilatie box doet ook zo iets.

snameroc

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fantastic_fox
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 22:21
Allen,

Ik heb een vraagje met betrekking tot de grootte van de warmtepompboiler. In het verleden had ik een indirect gestookte boiler van Nefit aan de CV ketel hangen (120 liter op 60Graden). Hiermee heb ik feitelijk nooit een probleem gehad qua warmwater nooit een te kort gehad.

Dit gezegd hebbende zou ik wellicht wel denken dat een 150l warmtepomp boiler wel toereikend zou kunnen zijn, echter de oude boiler kon natuurlijk tijdens het afnemen van warmwater tussentijds snel bijverwarmen.

De keuze die ik heb is eigenlijk een 200l boiler of een 150l bv Vaillant arostore waarbij de 150l misschien wel groot genoeg is maar geen RVS kuip heeft en de 200l misschien wat te groot is maar wel RVS heeft.

Ik zit wat beperkt qua hoogte op zolder ivm aflopende daklijn, de 150l lijkt een hoogte te hebben van 1,66 en 0,53 en de 200l een hoogte van 1.45 en breed 0,63

Uiteindelijk zou ik dan neigen naar de 200l ivm de lagere hoogte, en RVS kuip zou dan het voordeel maken COP lijkt ook hoger wat wel bijzonder is dat tot de 150l een COP profiel obv m is bepaald en bij 200 en hoger op tapprofiel L wat ik niet helemaal kan thuis brengen.

Op dit moment ben ik alleen, enkel een parter is in de toekomst wel weer de bedoeling ;-) dus uiteindelijk 2 personen in huis (geen kinder wens).

Vaillant geeft zelf een advies van 150l 3-4 personen en 200 4-5 personen (https://www.vaillant.nl/p...tor-april2023-2646871.pdf)

APS QS1 en Y600 3*340w 38graden en 3*340w 20Graden alles naar het Oosten 92 graden. Zuid set sma sunnyboy 2100b 8*255w 38 graden 178graden zuid || Warmtepomp onder cnstructie Panasonic MDC 9kw j-series enkel radiatoren maar lage temperaturen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• karine1
  • Registratie: Oktober 2006
  • Laatst online: 09-06 10:16
Kan een moderne wp boiler ook aangesloten worden op een zonnepaneelinstallatie van +10 jaar oud?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• stevenP
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 00:35
karine1 schreef op zaterdag 4 november 2023 @ 18:17:
Kan een moderne wp boiler ook aangesloten worden op een zonnepaneelinstallatie van +10 jaar oud?
zonnepanelen maken stroom, daar kan ieder elektrisch apparaat dus aan. Of bedoel je zonneboiler?

Gasloos! 3100Wp Z, 2150Wp W, Panasonic 5J monoblock, Panasonic 150L WPB

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ErgoStijn
  • Registratie: Oktober 2007
  • Laatst online: 21-06 05:04
ErgoStijn schreef op donderdag 2 maart 2023 @ 07:25:
Ik zit even met het volgende:
Nu de verbouwing tegen een einde komt, kan ook de boiler geplaatst worden die al enige tijd staat te wachten

Ik heb twee opties

1. in de garage, makkelijk te plaatsen (2 meter van buiten af) en aan te sluiten. Aansluiting water is 1/2'', aansluiting warm water is koper 12mm. Belangrijk hierbij is dat ik enkel een reguliere handdouche heb (en naar een niebla douchekop wil als dit voor de vrouw des huizes ook bevalt)

2. naar zolder met 100kg, nadeel dat dit moeilijk naar zolder te vervoeren is. Voordeel dat daar de huidige CV hangt en ik goede toevoer van koud en warm water heb. Nadeel is mogelijk gebrom op zolder.

Ik neig nu naar optie 1, en indien dat niet werkt de boiler leeglaten en naar optie 2. Of zijn er hier ervaringsdeskundigen die aangeven dat optie 1 zeker niet gaat werken?

dank vast
Om even op mijn eigen vraag terug te komen en mogelijk info te geven voor anderen met 12mm waterleiding:
Atlantic wpb 270L staat inmiddels in de garage, aanvoer 20mm uponor, warm water 12mm. Kan er prima mee douchen met de bestaande douchekop (regulier grohe model)
Verbruik met 2 personen en een baby is per week zo’n 8kwh @55 graden met 1x/w legionella run, enkel op warmtepomp (element uitgeschakeld) enkel douche, en een los zitbad dat de vrouw soms in de douche zet. Staat op binnen/binnen, valt mij op alles mee. Zowel qua geluid, verbruik als waterdruk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• karine1
  • Registratie: Oktober 2006
  • Laatst online: 09-06 10:16
stevenP schreef op zaterdag 4 november 2023 @ 18:22:
[...]

zonnepanelen maken stroom, daar kan ieder elektrisch apparaat dus aan. Of bedoel je zonneboiler?
Nee, bedoelde wp boiler.
vroeg me alleen af of dit ook op oudere omvormers kon worden aangesloten. (SMA4600)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Speedy-Andre

Speedy-Andre

Sony ZL, XA, Nokia XR20

Topicstarter
karine1 schreef op zaterdag 4 november 2023 @ 19:20:
[...]

Nee, bedoelde wp boiler.
vroeg me alleen af of dit ook op oudere omvormers kon worden aangesloten. (SMA4600)
Een wpb zit niet letterlijk aan een pv omvormer maar gewoon in een wcd, je kan hem wel een seintje geven (pv contact) om te gaan verwarmen bij genoeg pv vermogen en verder hanteert hij het ingestelde programma..

PVoutput 2x Toshiba Daiseikai 8 3,5kW, SWW Atlantic Explorer V3 200l. Gasloos aug 2016, 8620Wp, Monoblock Panasonic J 7kW

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• !null
Ik gebruik waarschijnlijk niet de goede zoektermen maar ik kan niet meer terug vinden hoe men een flexibele luchtslang aansluit of een vaste. Ik zag iets van gele kunststof ringen.

Heb je dan deze nodig om verder te kunnen met flexibel of met aerfoam van ubbink?
https://www.wasco.nl/artikel/99AF6000

Ik overweeg de Ubbink Aerfoam of deze flexibele (met isolatie) https://www.wasco.nl/artikel/99AF5002

Voor beide heb ik natuurlijk ook nog van die grote slangklemmen nodig.

[ Voor 7% gewijzigd door !null op 06-11-2023 17:16 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Doggieman
  • Registratie: December 2013
  • Laatst online: 21-06 15:16
!null schreef op maandag 6 november 2023 @ 17:15:
Ik gebruik waarschijnlijk niet de goede zoektermen maar ik kan niet meer terug vinden hoe men een flexibele luchtslang aansluit of een vaste. Ik zag iets van gele kunststof ringen.

Heb je dan deze nodig om verder te kunnen met flexibel of met aerfoam van ubbink?
https://www.wasco.nl/artikel/99AF6000

Ik overweeg de Ubbink Aerfoam of deze flexibele (met isolatie) https://www.wasco.nl/artikel/99AF5002

Voor beide heb ik natuurlijk ook nog van die grote slangklemmen nodig.
Ja.... dat zijn de ringen die de meeste van ons gebruiken. Maar als je wat stevigheid wilt op je aansluitingen slang/ring en buis/slang/antlantic (die ringen zelf zijn vrij slap) lees dan even volgende link:

https://gathering.tweakers.net/forum/view_message/60555049

Dan heb je stevige aansluitingen als je (grote) slangklemmen gebruikt.

Succes!

4900Wp, 3500Wp, 2880Wp en 1665Wp aan PV. Atlantic Explorer V4 WPB, Gree duo split en 2x Mitsubitshi single L/L airco's. Pelletkachel 10 kW als backup verwarming. Als test: PV stroom dump (regelbaar vermogen) in WPB en elec boiler bij overschot.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wolly
  • Registratie: Januari 2001
  • Niet online
Doggieman schreef op maandag 6 november 2023 @ 18:26:
[...]

Ja.... dat zijn de ringen die de meeste van ons gebruiken. Maar als je wat stevigheid wilt op je aansluitingen slang/ring en buis/slang/antlantic (die ringen zelf zijn vrij slap) lees dan even volgende link:

Succes!
Als je de Guso ring gebruikt heb je geen slangklem nodig.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Doggieman
Wolly schreef op maandag 6 november 2023 @ 18:35:
[...]

Als je de Guso ring gebruikt heb je geen slangvormige nodig.
Begrijp niet helemaal wat je bedoelt. Maar als je zo'n slangklem rechtstreeks op zo'n flexibele slang zet dan is mijn ervaring dat dit niet goed vast zit. Vandaar dat ik Spiroflex gebruik als tussen stuk. Zit rots vast dan en wordt niet ingedrukt door de slangklem.
Die Guso ring zit vast met popnagels aan de Spiroflex.

4900Wp, 3500Wp, 2880Wp en 1665Wp aan PV. Atlantic Explorer V4 WPB, Gree duo split en 2x Mitsubitshi single L/L airco's. Pelletkachel 10 kW als backup verwarming. Als test: PV stroom dump (regelbaar vermogen) in WPB en elec boiler bij overschot.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wolly
  • Niet online
Doggieman schreef op maandag 6 november 2023 @ 18:40:
[...]

Begrijp niet helemaal wat je bedoelt. Maar als je zo'n slangklem rechtstreeks op zo'n flexibele slang zet dan is mijn ervaring dat dit niet goed vast zit. Vandaar dat ik Spiroflex gebruik als tussen stuk. Zit rots vast dan en wordt niet ingedrukt door de slangklem.
Die Guso ring zit vast met popnagels aan de Spiroflex.
Autocorrect foutje, ik bedoel dat je geen slangklem nodig hebt bij gebruik van Guso.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Doggieman
Wolly schreef op maandag 6 november 2023 @ 18:55:
[...]

Autocorrect foutje, ik bedoel dat je geen slangklem nodig hebt bij gebruik van Guso.
Ach.... Zo bedoel je dat😁

Ikzelf heb ook geen slangklem gebruikt destijds. Maar aluminium tape. Als je die slang er zo op drukt dan komt die toch een keer los is mijn ervaring.
(Ik wissel nogal eens de uitlaat slang van buiten naar binnen. Dit om de ruimte wat te koelen in de zomer.)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• !null
Doggieman schreef op maandag 6 november 2023 @ 18:26:
[...]

Succes!
Ok dankje, dat is duidelijk aan de Atlantic kant.

Krijg je dan de flexibele buis ook op de spirobuis (hulpstukken) met die rond of juist zonder die rand?
Volgens mij moet je (met of zonder die gele hulpring) de flexibele buis klemmen op de rechte 160mm kant van https://www.wasco.nl/artikel/4110561
Want op zo'n ronde rand krijg je het niet denk ik, zoals deze: https://www.wasco.nl/artikel/4110533

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Doggieman
!null schreef op dinsdag 7 november 2023 @ 11:14:
[...]

Ok dankje, dat is duidelijk aan de Atlantic kant.

Krijg je dan de flexibele buis ook op de spirobuis (hulpstukken) met die rond of juist zonder die rand?
Volgens mij moet je (met of zonder die gele hulpring) de flexibele buis klemmen op de rechte 160mm kant van https://www.wasco.nl/artikel/4110561
Want op zo'n ronde rand krijg je het niet denk ik, zoals deze: https://www.wasco.nl/artikel/4110533
Nee inderdaad ... ik denk niet dat die slang (makkelijk) over die afgeronde rand van die 160mm verloop gaat.

Ikzelf had genoeg aan een inwendig spiro koppelstuk 160mm. Als je een koppel verloopstuk 120/160 (inwendig) dan moet dat gaan. Dan ga ik er even vanuit dat je uiteindelijk die slang aan een 120mm wilt koppelen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• U00k2j2
  • Registratie: Februari 2019
  • Laatst online: 08-11-2023
Goedenavond allen.

Ik ga toch mijn vraag maar even stellen na uren zoeken op het net naar een oplossing voor mijn probleem. Ik heb een atlantic explorer v3 en sinds een paar dagen storing 7. Geen water of beperkte stroom.
Meerdere bedrijven gebeld. Allemaal moeilijk omdat ik hem niet nieuw besteld heb bij ze. Hoop dat iemand mij kan helpen.
Dank alvast
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/bCIldcFyWw2t4WMI3rwkNN6VNcI=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/kTxspomZQ7TgIutIp5tZL7Av.jpg?f=fotoalbum_largeAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/DUddUewWdVe7JN4ATx9IVaTbBYo=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/iG0cfwZFp501IQX0QwuacHUJ.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Speedy-Andre

Speedy-Andre

Sony ZL, XA, Nokia XR20

Topicstarter
Zoeken is een kunst, busscherski in "Warmtepompboiler topic (WPB) deel 2"
Daar ging het om een lekkage die de bedrading en meer beschadigde, lees de posts er na even en schroef de balk rond het display los (4 schroeven aan de zijkant) om te zien hoe het eruit ziet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Doggieman
Fout 07: gebrek aan water of open ACI verbinding.

ACI heeft te maken met de anode. Dus wat @Speedy-Andre zegt: even nakijken of er een kabeltje oid los zit op de print achter die plastic balk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• U00k2j2
  • Registratie: Februari 2019
  • Laatst online: 08-11-2023
Heren bedankt,

Zoeken bleek idd moeilijk 😊
Ik zal morgen op onderzoek gaan.

Nogmaals dank

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• stefanv010
  • Registratie: Oktober 2011
  • Laatst online: 07-06 22:11
Heb zojuist de nuos evo 150l draaiende , vooraf gewaarschuwd hier voor het geluid maar ik moet zeggen dat valt echt reuze mee je hoort echt nauwelijks. Nou was ik wel benieuwd op wat voor programma's instellingen jullie het hebben staan .
Het liefst heb je natuurlijk dat je overdag warm water maakt Ivm zonnepanelen.. Nu las ik over voorafingesteld programma. dat je dan om 17.00 55 graden warm water heeft.
Maar zodra die de temp heeft bereikt . houdt ie het dan stabiel op 55 graden . ook als je bv dan ochtends gaat douchen ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• basvn
  • Registratie: April 2013
  • Laatst online: 20-06 18:04

basvn

Breezand - NHN

Ik heb mijn boiler nu 4 jaar staan, en hij warmt elke dag op tot 50c.

Tot vorig jaar koelde hij af tot 45 graden, en had 1/1.5 uur nodig om weer op temperatuur te komen.
Afgelopen weken koelt hij af tot 42/40 graden. En heeft nu 2 uur nodig om weer naar de 50c te gaan.
Heeft dit te maken met de gelaagdheid in het water?

(1 persoons huishouden, met 200l boiler en douche z´n 5/7min per dag)

3000Wp oost-west pvoutput.org | 550Wp zuid | SSW: Atlantic Explorer 3 200L pvoutput.org| Mitsubishi SRK 35ZS-S pvoutput.org

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Speedy-Andre

Speedy-Andre

Sony ZL, XA, Nokia XR20

Topicstarter
basvn schreef op donderdag 9 november 2023 @ 14:44:

Tot vorig jaar koelde hij af tot 45 graden, en had 1/1.5 uur nodig om weer op temperatuur te komen.
Afgelopen weken koelt hij af tot 42/40 graden. En heeft nu 2 uur nodig om weer naar de 50c te gaan.

Het verandert het hele jaar, hier van 3 kwartier tot 90 minuten of langer als hij naar 62 gaat.
Dat extra afkoelen kan aan van alles liggen, lucht die anders wordt afgevoerd of misschien lekt er ergens vocht in de mantel waardoor de isolatie minder goed werkt.
De looptijd is wel normaal, het is logisch dat hij langer bezig is als hij meer afkoelt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• basvn
  • Registratie: April 2013
  • Laatst online: 20-06 18:04

basvn

Breezand - NHN

Speedy-Andre schreef op vrijdag 10 november 2023 @ 12:40:
[...]

Het verandert het hele jaar, hier van 3 kwartier tot 90 minuten of langer als hij naar 62 gaat.
Dat extra afkoelen kan aan van alles liggen, lucht die anders wordt afgevoerd of misschien lekt er ergens vocht in de mantel waardoor de isolatie minder goed werkt.
De looptijd is wel normaal, het is logisch dat hij langer bezig is als hij meer afkoelt.
In de zomer is hij met 60min klaar. dat is niks raar. maar pas in de winter als de temp in de ruimte waar hij staat een graad of 5/10 was, deed hij er 2 uur over. dat hij dat nu doet vond ik toch wel raar. ruimte temp is rond de 15c

3000Wp oost-west pvoutput.org | 550Wp zuid | SSW: Atlantic Explorer 3 200L pvoutput.org| Mitsubishi SRK 35ZS-S pvoutput.org

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wolly
  • Niet online
basvn schreef op vrijdag 10 november 2023 @ 12:50:
[...]

In de zomer is hij met 60min klaar. dat is niks raar. maar pas in de winter als de temp in de ruimte waar hij staat een graad of 5/10 was, deed hij er 2 uur over. dat hij dat nu doet vond ik toch wel raar. ruimte temp is rond de 15c
Wellicht heb je een lekkende leiding, voel eens aan de uitgaande leiding. Is die warm op een paar meter afstand?

Wellicht een firmware update gehad waardoor nu andere waardes getoond worden?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Speedy-Andre

Speedy-Andre

Sony ZL, XA, Nokia XR20

Topicstarter
Een Atlantic kan alleen met een Cozytouch online en ik betwijfel of er dan fw updates komen.
Stel dat je ergens warm water verliest, dan is dat ook een oorzaak om verder af te koelen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• stefanv010
Nu een paar dagen mijn 1e wpb in bedrijf . Temp ingesteld op 55graden. Echter bij het douchen krijg ik het niet echt heet gemaakt van meer dan +40 graden voor mijn gevoel maximaal een graad of 36-38. Waar voorheen mijn thermostaat kraan. +65c graden water aangevoerd kreeg moet ie het nu doen met 55-50graden water. Heb het idee dat ie daarom blijft bijmengen met koud water ook als ik knop in de uiterste stand zet .
Hebben meer dit probleem ervaren ? andere thermostaat kraan nemen ?. of boiler temperatuur nog hoger zettten?

Ps uit de kranen komt wel goed heet - heet water.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wizzopa
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 22:24
stefanv010 schreef op vrijdag 10 november 2023 @ 13:10:
Nu een paar dagen mijn 1e wpb in bedrijf . Temp ingesteld op 55graden. Echter bij het douchen krijg ik het niet echt heet gemaakt van meer dan +40 graden voor mijn gevoel maximaal een graad of 36-38. Waar voorheen mijn thermostaat kraan. +65c graden water aangevoerd kreeg moet ie het nu doen met 55-50graden water. Heb het idee dat ie daarom blijft bijmengen met koud water ook als ik knop in de uiterste stand zet .
Hebben meer dit probleem ervaren ? andere thermostaat kraan nemen ?. of boiler temperatuur nog hoger zettten?

Ps uit de kranen komt wel goed heet - heet water.
Thermostaat kraan binnenwerk demonteren en ontkalken ;)

PV- 8530Wp..... SWW- Atlantic 200….. WP- Daikin 3,5kW….. Foto’s.....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sebazzz
  • Registratie: September 2006
  • Laatst online: 20-06 18:02

Sebazzz

3dp

Speedy-Andre schreef op vrijdag 10 november 2023 @ 12:40:
[...]

De boiler staat minstens onder druk van de waterleiding waar hij aan vast hangt. Als de boiler lek is dan heb je dat denk ik wel door.

[Te koop: 3D printers] [Website] Agile tools: [Return: retrospectives] [Pokertime: planning poker]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sebazzz

Sebazzz

3dp

stefanv010 schreef op vrijdag 10 november 2023 @ 13:10:
Je thermostaatkraan is waarschijnlijk een themostatische kraan. Met andere woorden: je hebt hem gekalibreerd op een temperatuur maar die is nu anders - en de kraan kan daar niet zelf voor corrigeren. Je moet dus het dopje van het handvat halen en met een thermometer en een schroevendraaien opnieuw instellen.

[Te koop: 3D printers] [Website] Agile tools: [Return: retrospectives] [Pokertime: planning poker]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Speedy-Andre

Speedy-Andre

Sony ZL, XA, Nokia XR20

Topicstarter
Sebazzz schreef op vrijdag 10 november 2023 @ 14:37:
[...]

De boiler staat minstens onder druk van de waterleiding waar hij aan vast hangt. Als de boiler lek is dan heb je dat denk ik wel door.
Tja, eerst maar afwachten of er ergens iets te zien of te voelen is (warm wat koud moet zijn enz.).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dre
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

Dre

Sommige thermostaatkranen hebben een minimale hoeveelheid koudwater nodig qua werking. Waardeloze kranen als je aan de slag wil met de warmtepompboiler.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ASW1
  • Registratie: Juni 2013
  • Laatst online: 23:07

Controleer je inlaatcombinatie of die niet lekt.
Normaal gesproken komt hier alleen water uit tijdens het verwarmen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Kiwi_Kevin
  • Registratie: Augustus 2006
  • Laatst online: 04:21

Houd je ook rekening met de temperatuur van het leidingwater? Bij koudere temperaturen buiten en dus kouder inkomend leidingwater heb je meer warm water nodig om tot dezelfde douchewater temperatuur te komen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• timovd
  • Laatst online: 20:32

timovd

Voorsprong door techniek

Ik kom niet meer in het special-special installer menu. Het gewone menu kom je in met Menu ingedrukt houden en het wiel een halve slag draaien. Daar zit nog een dieper menu achter die je bereik door menu ingedrukt te houden en naar links en rechts scrolt (rykers in "Warmtepomp boiler gebruiken voor cv ondersteuning", Knielen in "Warmtepomp boiler gebruiken voor cv ondersteuning").
nvm... na meerdere keren proberen en verder tegen de klok in draaien is het gelukt

[ Voor 13% gewijzigd door timovd op 14-11-2023 09:15 ]

Gasloos huis 9kW Panasonic WH-MDC09J3E5 | Atlantic Explorer V4 270L | 8715Wp @ SMA Tripower 6.0-3AV-40 (4150Wp NO, 4565Wp ZW)

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Deismyna
  • Registratie: Juni 2006
  • Laatst online: 04:42
Deismyna schreef op woensdag 25 oktober 2023 @ 12:31:
Na het installeren van een Panasonic monoblock ben ik nu bezig met de laatste stap om geheel van het gas of te kunnen, een WPB voor het SWW. In eerste instantie leek zo'n Auer Edel Eau me wel interessant, maar ik las dat daar toch veel problemen mee waren, dus nu wordt het waarschijnlijk toch een Atlantic Calypso 150.

.....
Inmiddels heb ik hier afgelopen weekend de CV (en het gas) afgekoppeld en de Atlantic Calypso 150 VM geïnstalleerd. Was even wachten op een boilervoet uit België (hier in NL praktisch nergens te vinden). Ik vertrouwde het 7cm kalkzandsteen muurtje namelijk niet om het volledige gewicht van de boiler te dragen.

Anyway, ik las hier dat de Calypso erg stil zou moeten zijn, maar dat valt me eigenlijk erg tegen. Niet zozeer het geruis van de ventilator, maar de compressor maakt vrij veel lawaai, veel luider dan bijvoorbeeld de koelkast (die naar mijn mening eigenlijk ook al niet heel stil is). Is dat normaal? De boiler heeft tijdens transport wel een tik gehad aangezien er een ophangbeugel verbogen was, maar verder geen zichtbare schade.

Hij staat overigens wel in een erg kleine bijkeuken (1,5m x 3,5m waarvan waarschijnlijk 50% kast) en tijdelijk op binnen/binnen, dus wellicht dat tie wat harder moet werken dan normaal? De afvoer naar buiten moet ik nog aansluiten, daarna ga ik binnen/buiten draaien.

Iemand ook ervaring met het eventueel extra isoleren van de compressor? Ik heb nog wel een stukje Armaflex over eventueel. Lijkt alleen niet heel veel ruimte voor te zijn.

Verder doet tie prima wat tie moet doen, heb met 2 personen nog niet zonder koud water gezeten als we achter elkaar douchen. Draai momenteel op 50 graden, dus zou zelfs nog naar 55 kunnen als dat nodig blijkt.

Pics! En ja, de condensafvoer komt nog en er is nog wat herstelwerk nodig op de plek waar de CV ooit hing :)

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/7wPbOp_WBepbFzTgPH5fvm3kb54=/100x75/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/4rKZeyIEKFCShUzd7OtMoGRM.jpg?f=fotoalbum_smallAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/H6HAFR5WLUg__HoVuuPD961GgOg=/100x75/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/hsphw7v2MXxIRHnLg6bfoSaR.jpg?f=fotoalbum_smallAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/5RfzlkCMkUymnJ7x9sR-zlExQPQ=/100x75/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/AEHflTeXxC143AxrH17wW82b.jpg?f=fotoalbum_small

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• stefanv010
Heb de boiler nu weekje draaien ,wat me opvalt is dat de temperatuur in het vat toch best rap daalt als de boiler niks doet. z'n 1 graad per uur. Is dit bij jullie ook het geval?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wolly
  • Niet online
stefanv010 schreef op woensdag 15 november 2023 @ 15:11:
Heb de boiler nu weekje draaien ,wat me opvalt is dat de temperatuur in het vat toch best rap daalt als de boiler niks doet. z'n 1 graad per uur. Is dit bij jullie ook het geval?
Nee dat is niet normaal. Is de uitgaande leiding ook continu warm?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• stefanv010
Wolly schreef op woensdag 15 november 2023 @ 15:13:
[...]

Nee dat is niet normaal. Is de uitgaande leiding ook continu warm?
nee dat niet .

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Doggieman
Een graad per uur is wel erg veel. Toevallig een constant doorlekkende inlaat combinatie?
Waar staat je boiler? Hoe "warm" is het daar? Alle leidingen/aansluitingen geïsoleerd?

Je kunt even een tijdje je watermeter in de gaten houden. Als je ziet dat er water verbruikt wordt op momenten dat dit niet moet dan heb je waarschijnlijk toch ergens een lek en staat je boiler constant te vullen en te verwarmen.

Maar goed... als de afgaande warmwater leiding verder niet warm is op een kleine afstand van je boiler is dat het dus ook niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• stefanv010
Heb het staan in een soort hok aangesloten op woonkamer zit wel een deur tussen. ruimte is zn 15 -20 graden .Maar de wpp pakt de lucht vanuit buiten in + uit .
leidingen zijn niet geisoleerd de boiler staat als hot tab op me cv ketel aangesloten zodat ik altijd een backup heb( maar om ongewenst opstart gedrag van de cv ketel te vermijden is de tapwater in de cv uitgezet )
wat houdt een doorlekkende inlaat combinatie in? ik zie wel dat eruit de drain toch wel constant wat water komt., heb deze nu aangesloten op de afvoer. maar kan het wel loshalen om te kijken hoeveel liter water hier nou uitkomt? Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/6-fQipc5o4m7jkIeptJp1BMLeno=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/QPBm5HfwUjEBzbBXFGTuxtgy.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/ISgeQzDGYcsjrd7C_M9dwXEehdo=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/CwKR5jC8CoroKADgrQ9vL79n.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 18% gewijzigd door stefanv010 op 15-11-2023 16:43 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wizzopa
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 22:24
Onze Atlantic V3 verliest 4 graden van 00:00 uur tot 12:30 uur temperatuur instelling 50 graden omgeving 15,5 graden.

Is je het probleem met je thermostaatkraan al opgelost.

PV- 8530Wp..... SWW- Atlantic 200….. WP- Daikin 3,5kW….. Foto’s.....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• cautje
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 21-06 12:32
Wie kan me helpen aan de default PWM settings van de Atlantic Explorer V4 200L?
Wat doen deze settings?
Bedankt!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• stefanv010
overigens tijdens de installatie . vermelde de installateur dat er geen overdruk ventiel inlaat combinatie geplaatst moest of hoefde te worden wat klopt hier van ?
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/WBmn36bZbTcs8BPkxgkLYVjhpcE=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/ZZ0FuFaOlyrTRzO2yrweGKce.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mindtheshark
  • Registratie: Juli 2010
  • Laatst online: 21-06 15:38
wizzopa schreef op woensdag 15 november 2023 @ 16:39:
[...]

Onze Atlantic V3 verliest 4 graden van 00:00 uur tot 12:30 uur temperatuur instelling 50 graden omgeving 15,5 graden.

Is je het probleem met je thermostaatkraan al opgelost.
Mijn Atlantic 200l v4 gaat van 62.0 om 20:00 naar 57.5 om 06:15 in een (onverwarmde) kelder van circa 16 graden.

Ik heb er wel extra isolatie aan toegevoegd (19mm Armaflex / Armacell).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• stefanv010
Doggieman schreef op woensdag 15 november 2023 @ 16:10:
[...]

Een graad per uur is wel erg veel. Toevallig een constant doorlekkende inlaat combinatie?
Waar staat je boiler? Hoe "warm" is het daar? Alle leidingen/aansluitingen geïsoleerd?

Je kunt even een tijdje je watermeter in de gaten houden. Als je ziet dat er water verbruikt wordt op momenten dat dit niet moet dan heb je waarschijnlijk toch ergens een lek en staat je boiler constant te vullen en te verwarmen.

Maar goed... als de afgaande warmwater leiding verder niet warm is op een kleine afstand van je boiler is dat het dus ook niet.
ik zit me nou net iets bedenken, is het niet dat de temperatuur in een boiler na ijlt ? zojuist wezen douchen op 55 graden en ik kom terug en het staat nog steeds op 55 graden . wellicht is de temperatuur daling wat ik daaropvolgend waarnaam, gewoon het koude water wat zich langzaam mengt om de boiler weer aan te vullen ?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Doggieman
stefanv010 schreef op woensdag 15 november 2023 @ 17:38:
[...]

ik zit me nou net iets bedenken, is het niet dat de temperatuur in een boiler na ijlt ? zojuist wezen douchen op 55 graden en ik kom terug en het staat nog steeds op 55 graden . wellicht is de temperatuur daling wat ik daaropvolgend waarnaam, gewoon het koude water wat zich langzaam mengt om de boiler weer aan te vullen ?
Ja... Dat kan, maar dat stopt een keer. Je geeft zelf aan dat de temperatuur een graad per uur daalt ;) Dus over hoeveel uur praten we dan?

Overigens..... een inlaat combinatie is wel verplicht volgens de voorschriften. Is in jou geval misschien wel afhankelijk van hoe hij aan je ketel is aangesloten. Als deze er al 1 heeft dan zou het kunnen dat een aparte voor je WPB niet nodig is. Als er dan maar geen afsluiters tussen zitten!

Als je hem aansluit zoals jij hebt gedaan (ketel als mogelijke na-verwarmer) dan verlies je wel een hoop warmte aan alleen al het opwarmen van de warmtewisselaar in de ketel. Ik had hem destijds ook zo aangesloten, maar heb hem nu als stand alone. Is zuiniger en minder gecompliceerd. Heb nog nooit een "lege" boiler gehad.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Doggieman
stefanv010 schreef op woensdag 15 november 2023 @ 16:51:
overigens tijdens de installatie . vermelde de installateur dat er geen overdruk ventiel inlaat combinatie geplaatst moest of hoefde te worden wat klopt hier van ?
[Afbeelding]
Als de inlaat van de boiler op dezelfde leiding zit als de inlaat v/d ketel en er verder geen afsluiters tussen zitten mag het geloof ik. Dus 1 inlaat combinatie voor 2 apparaten mits dicht bijelkaar en geen andere afsluiters in de leiding. De overdruk moet altijd afgelaten kunnen worden!!!

Kan het op je foto niet goed zien, maar je ketel heeft er 1. Kan niet zien hoe je leidingwerk verder loopt naar de boiler.

Ikzelf zou gewoon altijd een "eigen" inlaat combinatie plaatsen voor ieder apparaat.

[ Voor 6% gewijzigd door Doggieman op 15-11-2023 18:08 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sebazzz

Sebazzz

3dp

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/TfIDkjFxdaZDKbudyDz2bX6YvQU=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):gifsicle():strip_exif()/f/image/BcBT3JqAnsYyFZbQzyAUqVdk.gif?f=user_large

Atlantic V4, temperatuur circa 18 graden.
stefanv010 schreef op woensdag 15 november 2023 @ 17:38:
[...]

ik zit me nou net iets bedenken, is het niet dat de temperatuur in een boiler na ijlt ? zojuist wezen douchen op 55 graden en ik kom terug en het staat nog steeds op 55 graden .
Er zit wel een zekere vertraging in. Daarnaast zit volgens mij die sensor niet aan de bovenkant, want ik heb na een hele intensieve serie douchebeurten de temperatuur wel eens op 30 graden zien staan, maar toch niemand horen klagen over een koude douche.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wolly
  • Niet online
stefanv010 schreef op woensdag 15 november 2023 @ 16:35:
Heb het staan in een soort hok aangesloten op woonkamer zit wel een deur tussen. ruimte is zn 15 -20 graden .Maar de wpp pakt de lucht vanuit buiten in + uit .
leidingen zijn niet geisoleerd de boiler staat als hot tab op me cv ketel aangesloten zodat ik altijd een backup heb( maar om ongewenst opstart gedrag van de cv ketel te vermijden is de tapwater in de cv uitgezet )
wat houdt een doorlekkende inlaat combinatie in? ik zie wel dat eruit de drain toch wel constant wat water komt., heb deze nu aangesloten op de afvoer. maar kan het wel loshalen om te kijken hoeveel liter water hier nou uitkomt? [Afbeelding]

[Afbeelding]
Je moet sowieso een inlaatcombinatie per apparaat hebben, dat zie ik niet op je foto.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Speedy-Andre

Speedy-Andre

Sony ZL, XA, Nokia XR20

Topicstarter
Toch gaat het technisch gezien wel goed, het is misschien minder fail-safe omdat je een dubbel probleem kan krijgen mocht de inlaatcombi het laten afweten (druk in zowel de wpb als de cvketel te hoog).
Het ding kost de wereld niet, eentje erbij lijkt me het beste.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• stefanv010
Doggieman schreef op woensdag 15 november 2023 @ 17:56:
[...]

Ja... Dat kan, maar dat stopt een keer. Je geeft zelf aan dat de temperatuur een graad per uur daalt ;) Dus over hoeveel uur praten we dan?

Overigens..... een inlaat combinatie is wel verplicht volgens de voorschriften. Is in jou geval misschien wel afhankelijk van hoe hij aan je ketel is aangesloten. Als deze er al 1 heeft dan zou het kunnen dat een aparte voor je WPB niet nodig is. Als er dan maar geen afsluiters tussen zitten!

Als je hem aansluit zoals jij hebt gedaan (ketel als mogelijke na-verwarmer) dan verlies je wel een hoop warmte aan alleen al het opwarmen van de warmtewisselaar in de ketel. Ik had hem destijds ook zo aangesloten, maar heb hem nu als stand alone. Is zuiniger en minder gecompliceerd. Heb nog nooit een "lege" boiler gehad.
ik zal het een keer goed meten. dus niet na warm water verbruik wat wellicht dus een verkeerd beeld geeft.

Bedankt voor het laatste ik ga dat zeker overwegen nooit gedacht over de warmte wisselaar en dat daar een hoop warmte verloren gaat. Wellicht dat ik het een keer rechtstreeks aansluit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wolly
  • Niet online
Speedy-Andre schreef op woensdag 15 november 2023 @ 18:42:
Toch gaat het technisch gezien wel goed, het is misschien minder fail-safe omdat je een dubbel probleem kan krijgen mocht de inlaatcombi het laten afweten (druk in zowel de wpb als de cvketel te hoog).
Het ding kost de wereld niet, eentje erbij lijkt me het beste.
Het is tegen het voorschrift en verkeerde zuinigheid.

Kost je waarschijnlijk ook nog je garantie.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Speedy-Andre

Speedy-Andre

Sony ZL, XA, Nokia XR20

Topicstarter
Fijne installateur, daar vertrouw je dan op ;w
Kijk eens in de handleiding of het ding voor de garantie verplicht is, dan is het duidelijk.
Daarbij is die van cvketel waarschijnlijk al oud en zou die te zwaar kunnen zijn als de Ariston handleiding een andere vereist.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ASW1
Een vraag m.b.t. het energieverbruik van warmtepompboilers;
heb nu sinds een week een Atlantic Calypso split draaien maat het elektriciteitsverbruik valt me erg tegen.
Het ziet er geëxtrapoleerd van deze ene week naar uit dat we op een jaarverbruik van zo'n 500 kWh gaan uitkomen.
Voorheen via mindergas altijd braaf het gasverbruik gelogd, en hieruit kwam dat we per maand zo'n 7 kuub gas voor warm water gebruikten. Standaard omrekenfactor van gas/elektra bij warmtepompen is dat 2 kWh ongeveer 1 kuub gas vervangt. Dan zouden we dus op zo'n 15 kWh per maand moeten uitkomen i.p.v. 42 kWh
En ja, ik weet dat
-een WPB een wat lagere COP heeft dan een gewone warmtepomp om te verwarmen
-een boilervat stilstandsverlies heeft
maar dat nog lijkt het verschil wel erg groot.
Maak ik hier ergens een denkfout?

Stel die 7 kuub gas levert een factor 9 dan is dat 63 kWh energetisch dan is een verbruik van een WBP van 42 kWh toch erg hoog?
Boilervat hangt gewoon binnen in een geisoleerde ruimte en het verwarmingselement is überhaupt niet gebruikt. Gaat om 3 personen die meestal maar niet elke dag vrij kort douchen.
Ik begreep uit andere ervaringen dat het verbruik voor een WPB vrij normaal is, maar ik kan het niet rijmen met ons eerdere gasverbruik voor warm water.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jantje112
  • Laatst online: 22:56
ASW1 schreef op woensdag 15 november 2023 @ 21:24:
heb nu sinds een week een Atlantic Calypso split draaien maat het elektriciteitsverbruik valt me erg tegen.
Het ziet er geëxtrapoleerd van deze ene week naar uit dat we op een jaarverbruik van zo'n 500 kWh gaan uitkomen.
Voorheen via mindergas altijd braaf het gasverbruik gelogd, en hieruit kwam dat we per maand zo'n 7 kuub gas voor warm water gebruikten. Standaard omrekenfactor van gas/elektra bij warmtepompen is dat 2 kWh ongeveer 1 kuub gas vervangt. Dan zouden we dus op zo'n 15 kWh per maand moeten uitkomen i.p.v. 42 kWh
En ja, ik weet dat

Stel die 7 kuub gas levert een factor 9 dan is dat 63 kWh energetisch dan is een verbruik van een WBP van 42 kWh toch erg hoog?
Boilervat hangt gewoon binnen in een geisoleerde ruimte en het verwarmingselement is überhaupt niet gebruikt. Gaat om 3 personen die meestal maar niet elke dag vrij kort douchen.
Ik begreep uit andere ervaringen dat het verbruik voor een WPB vrij normaal is, maar ik kan het niet rijmen met ons eerdere gasverbruik voor warm water.
Wij douchen hier 3-4 keer per dag redelijk kort en dan zijn we al zo 1 m3 kwijt...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Technician-
  • Registratie: November 2017
  • Laatst online: 22:47
Wolly schreef op woensdag 15 november 2023 @ 19:07:
[...]

Het is tegen het voorschrift en verkeerde zuinigheid.

Kost je waarschijnlijk ook nog je garantie.
Maar 2 inlaat combi’s in serie kan ook niet.

Een hotfill boiler zit ook zonder overstort. Omdat die de overstort vd cv-ketel gebruikt.

De fabrikant eist een bescherming van te hoge druk van 6 of 8 bar. Daarmee voldoe je als er een overstort door zit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ASW1
jantje112 schreef op woensdag 15 november 2023 @ 21:27:
[...]

Wij douchen hier 3-4 keer per dag redelijk kort en dan zijn we al zo 1 m3 kwijt...
Wat raar, ik heb net nog even de meterstanden nagekeken in de maanden buiten het stookseizoen en daar kwam toch echt 7 kuub per maand uit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jantje112
  • Laatst online: 22:56
Is dat wat mindergas " aangeeft" of wat je op je meter ziet?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ASW1
jantje112 schreef op woensdag 15 november 2023 @ 21:43:
Is dat wat mindergas " aangeeft" of wat je op je meter ziet?
Dat is wat op afstand uitgelezen wordt. Wat er op de (slimme) gasmeter zelf staat heb ik eerlijk gezegd nooit naar gekeken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Doggieman
Technician- schreef op woensdag 15 november 2023 @ 21:35:
[...]

Maar 2 inlaat combi’s in serie kan ook niet.

Een hotfill boiler zit ook zonder overstort. Omdat die de overstort vd cv-ketel gebruikt.

De fabrikant eist een bescherming van te hoge druk van 6 of 8 bar. Daarmee voldoe je als er een overstort door zit.
Ook een hotfill boiler(tje) dient aangesloten te worden met een eigen inlaatcombinatie.

2 inlaat combinaties in serie is inderdaad niet handig, maar daar was bij de vraagsteller ook geen sprake van geloof ik. Ieder apparaat kan eigenlijk altijd aangesloten worden met z'n eigen inlaat combinatie. Of er moet wel heel erg ruimte gebrek zijn. Ook de kosten kan niet echt een excuus zijn. Zo'n ding kost rond de 15 euro.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• klump4u
  • Registratie: Februari 2008
  • Niet online

klump4u

Gasloos in Zuid-Limburg

En ja, ik weet dat

Je warmtepompboiler moet ook het water op een hogere temperatuur brengen, dat is een copkiller.

18950Wp🌞, Atlantic 270V3💧, Pana 5J🔥. Zendure 7,6🔋

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dof
  • Laatst online: 20-06 20:59

dof

[Afbeelding]
Alleen als je een speciaal expansievat bij de WP boiler gebruikt. Zoniet dan zou ik wel in ieder geval een drukmeter op het systeem willen hebben, zodat je ziet hoe de druk toeneemt tijdens het verwarmen. En de installateur erbij kunt roepen voordat ie stuk gaat.. 8)7

Gasloos sinds feb23, WP: Pana Mono 9j, WPB: Auer Air 200l, PV: 14x290 Wp

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• lbreman
  • Registratie: November 2018
  • Niet online
En ja, ik weet dat

Ik vind 500kWh jaarverbruik WPB voor een huishouden van 3 personen alleszins acceptabel. Kwam hier (toen ik nog geen voorgeschakelde zonneboiler had) met een 200 liter Atlantic V3 WPB op ca. 1.000kWu, ook voor 3 personen. Bedenk dat het ding water moet maken van minimaal 50 graden, met daar bovenop nog een periodieke desinfectierun van 65 graden minimaal.

Ter illustratie: de Pana monobloc WP voor de verwarming van onze woning heeft in 1 jaar 2.000kWu verbruikt (vrijstaand, ruim 600m3 inhoud, begin jaren '90 nageisoleerd).

www.opnaargasloos.nl: 9900Wp, 2x30HP 500l buffer, Atlantic WPB, Ravelli Alfa S, Panasonic monobloc J-series 5kW, Model 3 LR

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Speedy-Andre

Speedy-Andre

Sony ZL, XA, Nokia XR20

Topicstarter
En ja, ik weet dat

Ja je maakt een flinke denkfout :9
Het verbruik daalt in de zomer behoorlijk omdat het droger en warmer is, daarbij komt er warmer water in.
In de sheet (zie TS) houden enkele Tweakers het verbruik per maand bij en soms ook hoeveel water er door de wpb gaat.
We hebben geen data van een wpb met buiten-unit, die is in principe krachtiger (snel klaar) maar heeft wel altijd buitenlucht terwijl je met een geïntegreerde wpb lucht van binnen kan bijmengen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dof

dof

En ja, ik weet dat

Je moet de eerste week even niet gebruiken om te extrapoleren lijkt me. De eerste keer is ie koud water aan het opstoken. Wordt komende weken vast wat bescheidener. Hier al een jaar een Auer Edel Air 200 ltr die een uurtje of twee ~700 W verstookt om ons douchegedrag te compenseren. Ingesteld op 12:00- tot 16:00 zodat het (meestal) met goedkopere stroom gaat, in de zomer met PV.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ASW1
dof schreef op woensdag 15 november 2023 @ 22:30:
[...]

Je moet de eerste week even niet gebruiken om te extrapoleren lijkt me. De eerste keer is ie koud water aan het opstoken. Wordt komende weken vast wat bescheidener.
Boilerinhoud was bij aanvang van die meetweek al op temperatuur, element is niet gebruikt, instelling 50 graden C.

Als ik 7 kuub gas omreken naar 63 kWh thermisch en ik heb dat nu vervangen door zo'n 42 kWh elektrisch, dan is de efficientie van een WPB vrij belabberd. Een COP van 1,5 ten opzichte van een elektrische doorstromer.

(Ok, met een boilervat zit de compensatie voor stilstandsverlies er nog niet in, dus zeg een COP van 2?)
Puur energetisch gezien lijkt een doorstroomverwarmer niet heel veel slechter, al geeft dat weer andere uitdagingen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dof

dof

ASW1 schreef op woensdag 15 november 2023 @ 22:40:
[...]

Boilerinhoud was bij aanvang van die meetweek al op temperatuur, element is niet gebruikt, instelling 50 graden C.

Als ik 7 kuub gas omreken naar 63 kWh thermisch en ik heb dat nu vervangen door zo'n 42 kWh elektrisch, dan is de efficientie van een WPB vrij belabberd. Een COP van 1,5 ten opzichte van een elektrische doorstromer.

(Ok, met een boilervat zit de compensatie voor stilstandsverlies er nog niet in, dus zeg een COP van 2?)
Puur energetisch gezien lijkt een doorstroomverwarmer niet heel veel slechter, al geeft dat weer andere uitdagingen.
Ok, die start had je dus al meegenomen.

'k Heb het vorig jaar in ons (toen nieuwe) huis niet gemeten, maar had het idee dat het bepaald niet zuinig was qua gasverbruik (was 12 jaar oude Nefit). Mij lijkt je 7 m3 per maand met drie personen vrij zuinig.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ASW1
Speedy-Andre schreef op woensdag 15 november 2023 @ 22:21:
[...]

Ja je maakt een flinke denkfout :9
Het verbruik daalt in de zomer behoorlijk omdat het droger en warmer is, daarbij komt er warmer water in.
In de sheet (zie TS) houden enkele Tweakers het verbruik per maand bij en soms ook hoeveel water er door de wpb gaat.
We hebben geen data van een wpb met buiten-unit, die is in principe krachtiger (snel klaar) maar heeft wel altijd buitenlucht terwijl je met een geïntegreerde wpb lucht van binnen kan bijmengen.
Ik geloof niet dat ik een denkfout maak.
Ja, in de zomer is de buitenlucht warmer en is de aanvoertemperatuur van koud water hoger, en de WPB zal beter presteren dan nu.
Maar we zitten nu wat mij betreft in het tussenseizoen, de WPB draait alleen midden op de dag en koud is het hier nog niet geweest. Ook de koudwatertemperatuur ligt nog niet erg laag nu.
In die zin is er in de koude dagen van de winter een aanzienlijk lagere efficiëntie te verwachten dan nu.
klump4u schreef op woensdag 15 november 2023 @ 22:12:
[...]

Je warmtepompboiler moet ook het water op een hogere temperatuur brengen, dat is een copkiller.
Dat begrijp ik, maar hij verwarmt tot 50 graden met R410(helaas ja)
Dat kan vrij makkelijk en zo beroerd zou de COP niet moeten zijn.
Waarom kom ik op een efficientie uit die niet eens zo heel ver van een doorstroomtoestel ligt, dan is er toch nauwelijks een case om in een WPB te investeren? Of gaat het er met een WPB om veel warm water ter beschikking te hebben terwijl je je 3x 25A nog ter beschikking hebt om je auto op te laden en/of te koken, d.w.z. je verbruik uit te smeren?

Ondertussen hoop ik nog steeds dat er ergens een denk-, reken- of meetfout zit, maar voorlopig zie ik hem nog niet. ;)
Een hoop factoren die kunnen bijdragen aan verminderde efficiëntie, maar als al die factoren ertoe zouden bijdragen dat een WPB het wel beter maar ook niet heel veel beter dan een doorstromer doet, wat is het bestaansrecht van de WPB dan?

[ Voor 9% gewijzigd door ASW1 op 15-11-2023 23:21 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Doggieman
En ja, ik weet dat

Ik vind het een redelijk normaal gebruik. Mijn Atlantic V4 gebruikt gemiddeld zo'n 500kwh per jaar. Destijds nog met 4 personen, 52 graden, iedere dag douchen en draait altijd buiten/buiten.

Da's nu een stuk minder omdat we nog maar met z'n drieën zijn en ikzelf veel weg ben van huis

Weet je zeker dat toch niet ergens het verwarmingselement is aangesprongen (voor de Legionella run bv)

Zoals door anderen al eerder aangegeven: niet iedere week is het zelfde. In de zomer en het voorjaar is je maand verbruik een stuk lager dan in de winter/herfst. Dus naar mijn idee kan je niet je maand verbruik van nu x12 doen om je jaar verbruik in te schatten.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• dof

dof

ASW1 schreef op woensdag 15 november 2023 @ 22:40:
[...]

Zo langzamerhand raak ik een beetje af van het rekenen met kuubs gas :) , maar ik vraag me sterk af of die 7 kuub gas per maand voor SWW wel klopt. Het is natuurlijk geen referentie maar Milieucentraal stelt dat men in .nl gemiddeld 350 m3 gas per jaar voor SWW gebruikt. Jouw 7 x 12 = 84 m3 zou dan heel erg zuinig zijn.

Verder heb ik geen idee.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Martin7182
  • Registratie: Juni 2020
  • Laatst online: 21:02
ASW1 schreef op woensdag 15 november 2023 @ 23:16:
[...]

Ondertussen hoop ik nog steeds dat er ergens een denk-, reken- of meetfout zit, maar voorlopig zie ik hem nog niet. ;)
Een hoop factoren die kunnen bijdragen aan verminderde efficiëntie, maar als al die factoren ertoe zouden bijdragen dat een WPB het wel beter maar ook niet heel veel beter dan een doorstromer doet, wat is het bestaansrecht van de WPB dan?
Het is een combinatie van factoren. Een "denkfout" is het idee dat je met weinig waterverbruik met een boiler toch efficient kunt zijn. Maar:
1. Stilstandverlies wordt relatief groter. 50 W thermisch is niks. Dat is 438 kWh thermisch per jaar. Bij COP 3 is dat 146 kWh elektrisch. Oftewel bijna 30% van 500 kWh.
2. De verloren energie in je leiding tussen WPB en douche wordt relatief groter. Als je b.v. 50 liter doucht en 5 liter wegspoelt voordat het water warm wordt, dan verlies je al 10%. Maar goed, dit had je met gas waarschijnlijk ook.

Als je maar heel weinig SWW gebruikt dan is een boiler meestal niet de goedkoopste oplossing.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Signor Doekie
  • Registratie: Februari 2020
  • Laatst online: 00:13
De Calypso vm 150 gebruikte bij ons, twee personen, het eerste jaar ca 500kWh. We komen van een jaar verbruik van ca 250m3 gas voor sww. Dat was altijd zeer constant de jaren door. Na een jaar de boiler omwikkeld met twee lagen radiator noppenfolie en het verbruik is nu twee jaar op rij ca 375kWh. Ik gebruik geen meters om dit te staven. De Calypso is maar matig geïsoleerd dus heeft ie nogal wat stilstand verlies.
7 kuub gas per maand lijkt mij niet erg realistisch. Bij ons was dat ca 20m3 per maand en we zijn geen lang douchers en met een douche kop van 5.5ltr per minuut.

[ Voor 16% gewijzigd door Signor Doekie op 16-11-2023 08:36 ]

• stefanv010
Hoe hebben jullie hier de wpb in serie staan met de CV of als standalone ?
Is het zo dat als een wpb in serie met een CV staat hier extra verliezen optreden ? en is het aan te raden dan om deze beter als standalone te gebruiken .

[ Voor 9% gewijzigd door stefanv010 op 16-11-2023 09:08 ]

• Jim423
Het beste is standalone.
Maar het kan nodig zijn bij bijv. capaciteitstekort.

AMD Ryzen 5800X - 32GB DDR4 Corsair RGB - XFX 6900XT - Panasonic HIT 990Wp - AE200L WPB met cv-ondersteuning

• Pixal
  • Registratie: Oktober 2001
  • Niet online

Pixal

Mijn poes popelt.

Met 7 kuub per maand douchen jullie zo'n 4 keer korter dan wij. Bewondering voor want we proberen te minderen maar zaten in het gas tijdperk op zo'n 6 a 7 kuub per WEEK.

Nu we een Calypso split hebben resulteert dat in zo'n 50 a 60kWh per maand maar ik zie wel dat het wat opliep toen de buitentemperatuur daalde.

• CurlyMo
  • Registratie: Februari 2011
  • Laatst online: 23:41
dof schreef op donderdag 16 november 2023 @ 00:02:
[...]
Jouw 7 x 12 = 84 m3 zou dan heel erg zuinig zijn.

Verder heb ik geen idee.
Hier is ons totale waterverbruik 90m3 p/j. Kan dus prima.

Sinds de 2 dagen regel reageer ik hier niet meer

• Olaf van der Spek
  • Registratie: September 2000
  • Niet online
ASW1 schreef op woensdag 15 november 2023 @ 23:16:
Ik geloof niet dat ik een denkfout maak.
Een meetfout dan? Met 6 kuub gas/maand kun je 5 minuten douchen per dag. Dat zou dan minder dan 2 minuten per persoon zijn in jouw geval.
Had je een gasketel met een COP van 4? :*)

[ Voor 7% gewijzigd door Olaf van der Spek op 16-11-2023 09:52 ]

• Olaf van der Spek
  • Registratie: September 2000
  • Niet online
CurlyMo schreef op donderdag 16 november 2023 @ 09:46:
[...]

Hier is ons totale waterverbruik 90m3 p/j. Kan dus prima.
Het ging over gasverbruik..

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Jim423
Met een mini tapwaterprofiel is opeens je stilstandsverbruik groter dan je daadwerkelijk verbruik.
Het kan dus wel kloppen dat je slechter af bent denk ik...

• ASW1
Martin7182 schreef op donderdag 16 november 2023 @ 08:02:
[...]

Het is een combinatie van factoren. Een "denkfout" is het idee dat je met weinig waterverbruik met een boiler toch efficient kunt zijn. Maar:
1. Stilstandverlies wordt relatief groter. 50 W thermisch is niks. Dat is 438 kWh thermisch per jaar. Bij COP 3 is dat 146 kWh elektrisch. Oftewel bijna 30% van 500 kWh.
2. De verloren energie in je leiding tussen WPB en douche wordt relatief groter. Als je b.v. 50 liter doucht en 5 liter wegspoelt voordat het water warm wordt, dan verlies je al 10%. Maar goed, dit had je met gas waarschijnlijk ook.

Als je maar heel weinig SWW gebruikt dan is een boiler meestal niet de goedkoopste oplossing.
Het is natuurlijk zo dat hoe minder SWW je gebruikt, hoe groter dat stilstandsverlies wordt. In ons geval zal dat een enorme hap uit de efficiëntie nemen.
Heb nog even de meterstanden nagekeken van eind oktober, vlak voordat de gasmeter verwijderd werd; toen verwarmden we al niet meer met gas en was het alleen voor SWW. 6 t/m 26 oktober 4,5 kuub dus ook dat komt op 7 kuub per maand neer.
Boilervat hangt waar eerst de CV hing dus leidinglengte en transportverliezen zijn gelijk gebleven.

Waarom we op gas zo'n enorm laag verbruik hadden weet ik niet.
We zijn van de hele korte douches, met 2-3 minuten is het wel klaar, en een zuinige douchekop.
Verder gebruiken we naast douchewater eigenlijk geen SWW via de kraan.
Laatste mogelijkheid is nog dat de gasmeter afwijkt(afweek).
Heb daarom de data van onze vorige woning erbij gezocht en ik zie dat we daar in de zomermaanden in het laatste jaar voor de verhuizing rond de 11-12 kuub per maand zaten, ook een moderne HR ketel en weinig transportverlies.
Nog niet veel natuurlijk, maar wel significant meer dan wat ik hier gemeten heb.
Zou het dan echt in een afwijking van de gasmeter gezeten hebben? Het ding is weg, dus ik ga er denk ik nooit meer achter komen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Robinnoord
  • Registratie: Februari 2018
  • Laatst online: 12-03 09:20
@ASW1 , hoe warm heb je de boiler staan als ik vragen mag. Heb je hem niet onnodig hoog staan.
Ik heb de LG27, 270 liter en deze staat momenteel op 46/47 graden ingesteld. 2 volwassenen en 2 kinderen kunnen hier dagelijks kort (rond de 5 minuten) mee douchen.

Als je je boiler onnodig warm hebt staan en je doucht slechts een klein beetje eruit en de volgende dag gaat hij weer het warmste gedeelte nog wat verwarmen, heb je de slechtste COP

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Martin7182
  • Registratie: Juni 2020
  • Laatst online: 21:02
@ASW1 ik denk het niet hoor. Wij gebruiken alleen nog gas om te douchen en zitten op 3 a 4 kuub per maand.
Zoals anderen doen, ik zou de boiler extra isoleren. Zeker met zo weinig SWW verbruik helpt dat relatief veel.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ASW1
Robinnoord schreef op donderdag 16 november 2023 @ 10:27:
@ASW1 , hoe warm heb je de boiler staan als ik vragen mag. Heb je hem niet onnodig hoog staan.
Ik heb de LG27, 270 liter en deze staat momenteel op 46/47 graden ingesteld. 2 volwassenen en 2 kinderen kunnen hier dagelijks kort (rond de 5 minuten) mee douchen.

Als je je boiler onnodig warm hebt staan en je doucht slechts een klein beetje eruit en de volgende dag gaat hij weer het warmste gedeelte nog wat verwarmen, heb je de slechtste COP
Hij staat op de laagst mogelijke stand, in ons geval is dat 50 C.
Ik neem aan dat de verwarmingsspiraal onderin de tank zit, niet bovenin en dat dus het koudste deel verwarmd wordt?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Robinnoord
  • Registratie: Februari 2018
  • Laatst online: 12-03 09:20
ASW1 schreef op donderdag 16 november 2023 @ 10:36:
[...]

Hij staat op de laagst mogelijke stand, in ons geval is dat 50 C.
Ik neem aan dat de verwarmingsspiraal onderin de tank zit, niet bovenin en dat dus het koudste deel verwarmd wordt?
Oke, dat is dan wel goed. Misschien helpt het nog om wat extra te isoleren.

Ik heb de LG 27 sinds mei dit jaar in gebruik. Van mei t/m september ivm weekendverblijf maximaal 5 keer per week per persoon (4 personen totaal) gedoucht en soms een bad.
Heb wel 3 van de 4 kanten van de boiler met glaswol geïsoleerd en gebruik lucht uit garage en blaas naar buiten (in de zomer is die lucht 21 graden en momenteel zo'n 15)
Verbruik wordt nu wel langszaam meer iedere week, maar al met al vind ik dit heel acceptabel.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/UBW3k_2X02kJT74gMEZdaXhmP0Q=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/Q6itVhYGb85MMHWhsJL0dihW.jpg?f=fotoalbum_large

En ter vergelijk, van half februari en maart volledig, had ik een 10 liter boiler op een buitendouche vanwege vernieuwen badkamer, die ik verwarmde voordat iemand ging douchen (dus geen stilstandverlies). Die gebruikte ruim 2 x meer en dan had ik 10 liter water van 80 graden iedere douchebeurt, dus daar kon je maar heel kort mee douchen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Deismyna
Deismyna schreef op woensdag 15 november 2023 @ 10:07:
[...]

Anyway, ik las hier dat de Calypso erg stil zou moeten zijn, maar dat valt me eigenlijk erg tegen. Niet zozeer het geruis van de ventilator, maar de compressor maakt vrij veel lawaai, veel luider dan bijvoorbeeld de koelkast (die naar mijn mening eigenlijk ook al niet heel stil is). Is dat normaal? De boiler heeft tijdens transport wel een tik gehad aangezien er een ophangbeugel verbogen was, maar verder geen zichtbare schade.
Mijn Calypso draait inmiddels op Binnen/Buiten, maar voor het geluid heeft dat helaas geen verschil gemaakt. Wat zijn de ervaringen van andere Calyso gebruikers (non split). Is dit een beetje normaal? Altijd lastig beoordelen vanaf een opname natuurlijk, maargoed…
https://streamable.com/3asyiq

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Doggieman
Deismyna schreef op vrijdag 17 november 2023 @ 13:35:
[...]

Mijn Calypso draait inmiddels op Binnen/Buiten, maar voor het geluid heeft dat helaas geen verschil gemaakt. Wat zijn de ervaringen van andere Calyso gebruikers (non split). Is dit een beetje normaal? Altijd lastig beoordelen vanaf een opname natuurlijk, maargoed…
Heb zelf een Explorer (dus geen Calypso) maar die is een stuk stiller dan wat ik zo bij jou hoor. Lijkt wel of er wat/iets mee staat te trillen/ratelen binnen in de kap bij de compressor.
Het helpt ook niet dat er op die inlaat verder geen buis zit. Het zou al helpen denk ik als daar gewoon een stuk buis op zou zitten als demper.

Ik zou de kap even loshalen en eens kijken wat er zoal mee trilt. Misschien dat er ergens iets tegenaan leunt, mee trilt met de compressor of niet goed vast zit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• stevenP
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 00:35
Deismyna schreef op vrijdag 17 november 2023 @ 13:35:
[...]

hier héél vergelijkbaar qua geluid. Heb het idee dat het langzaam gekomen is, kan me niet herinneren dat dit vanaf dag 1 zo is (draait sinds maart hier). Ik ga 'm dit weekend denk eens open schroeven en binnen loeren..

Gasloos! 3100Wp Z, 2150Wp W, Panasonic 5J monoblock, Panasonic 150L WPB

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Deismyna
ik heb de kap en isolatie rond de compressor er even afgehaald, rammelt behoorlijk allemaal, maar niet echt te lokaliseren naar 1 onderdeel. Lijkt haast intern in de compressor.
Viel me wel op dat de compressor totaal niet goed vastzit. Hij staat op een soort rubbertjes, tussen de bevestigingsbeugel en de bouten zit aardig wat speling. Bouten kunnen helaas niet strakker…

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/geCmcrNs1BwXVJmzJaMdlhhGTwM=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/3alVCnK6B13HFMXCRohgmFcm.jpg?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/dMe3MeA9VLkXT-MxhxEjvwSaIzQ=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/c2NzCGoJbkKUHi94MFmLaJlj.jpg?f=fotoalbum_tile

Tweede foto is als ik de compressor een beetje naar beneden duw zodat het duidelijker zichtbaar is.

[ Voor 4% gewijzigd door Deismyna op 17-11-2023 14:36 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Doggieman
Deismyna schreef op vrijdag 17 november 2023 @ 14:35:

Viel me wel op dat de compressor totaal niet goed vastzit. Hij staat op een soort rubbertjes, tussen de bevestigingsbeugel en de bouten zit aardig wat speling. Bouten kunnen helaas niet strakker…

Tweede foto is als ik de compressor een beetje naar beneden duw zodat het duidelijker zichtbaar is.
Dat hoort ook zo. Die ruimte moet er zijn. De motor binnenin de compressor behuizing staat/hangt ook op veren. Waar het vaak mis gaat is plastic clipjes e.d. Die raken los, zitten op de verkeerde plek of breken af. Bij mij werden sommige onderdelen op hun plek gehouden met een soort grote rubber O-ringen. Die waren doorgesneden of beschadigd dus die onderdelen zaten wat los.

Ik heb destijds alls vervangen voor plastic ty-wraps. Haal iederjaar de kap er af voor het onderhoud. Alls zit nog steeds goed op z'n plek. Geen meetrillende onderdelen hier.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pellicaantje
  • Registratie: Juni 2009
  • Laatst online: 22:33
Pellicaantje schreef op zaterdag 10 september 2022 @ 13:57:
[...]

Ik begrijp je overwegingen en heb, om die reden, recentelijk ook gekozen voor de Nibe WPB. Het apparaat waar je naar verwijst lijkt hetzelfde apparaat, maar van een ander merk. Wel beperk je je keuzemogelijkheid aanzienlijk. Ik kon maar weinig apparaten vinden die de optie om te ventileren hadden, maar wellicht heb ik niet goed gezocht. De pompen die de optie hadden waren, mijn inziens, ook aan de hoge kant qua prijs. Ik weet niet of je dat prijsverschil gaat terugverdienen op stroomverbruik. Bij ons is er uiteindelijk voor gekozen om de pomp toch een eigen aanvoer van buiten te geven en op zolder het restant af te zuigen. De mechanische ventilatie hangt daar achter.

[Afbeelding]
Nou dat was van korte duur. Vorige week is de pomp in storing geslagen en vandaag is Nibe (eindelijk..) langs geweest. Pomp is afgeschreven vanwege een lekkage in het freon circuit. Hoogstwaarschijnlijk zat er een waterlek bij het schroefdraad van de anode. Dat is niet ongebruikelijk gaf de monteur aan. Hij herkende mijn verhaal dat het erg veel moeite kostte om de fabrieksanode te vervangen door een actieve. De kracht om ‘m (door Nibe zelf) los te krijgen heeft waarschijnlijk toch schade veroorzaakt. Als gevolg van het water over de freonleidingen zijn deze gaan oxideren en lekken. Wel een slechte zaak dat er nagenoeg niets aan deze machines gerepareerd kan worden.

Nu wachten op een nieuwe. Gelijk gevraagd om de grote variant want deze is met een regendouche toch wel erg snel leeg.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jopie841
  • Registratie: Juni 2016
  • Laatst online: 07-06 05:47
Ik heb een vraag over mijn 200L Explorer V4. Sinds een kleine week staat die in storing. Ik heb hem in sept 2019 gekocht bij Esanico. Al en paar keer heen en weer gemaild maar tot nu toe krijg ik weinig zinvolle hulp.
Volgens mij heb ik een spanningsdip gehad en sinds die tijd staat er dit op het scherm:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/ft5_ElyGpjo_emI1CZt1MB1tSZs=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/kw9y4QjIO3RLmHeoGkizhaGL.jpg?f=fotoalbum_large

Op welke knop ik ook druk ik krijg altijd dit op het scherm:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/WDpCYY38CbriyseL9eeovMzTxEI=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/qZBmISRKYKufvuf3A7Vnpghr.jpg?f=fotoalbum_large

en na een paar seconden springt hij weer terug naar het eerste scherm.

Iemand een idee wat er loos is en ik eraan zou kunnen doen?

NB de tips van Esanico waren
1) de klok opnieuw instellen maar dat gaat dus juist niet
2) het scherm te unlocken door 5sec de menuknop in te drukken: Hij geeft dan 1 seconde de boodschap dat het scherm unlocked is maar springt dan weer naar het 1e scherm

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Doggieman
@jopie841

Houd die "menu" knop eens ingedrukt en tegelijkertijd die grote ronde knop naar rechts draaien.

Lukt het dan om in de diverse menus te komen?

[ Voor 5% gewijzigd door Doggieman op 17-11-2023 17:33 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ron36
  • Registratie: Oktober 2022
  • Laatst online: 20-06 20:55
Om even in te haken op het verbruik van iedereen.
Wij hebben sinds April een 270L arostor, is nu aangesloten met buiten/buiten maar in de zomer liet ik de koele lucht binnen blazen. Buiten/buiten is wel echt stuk stiller.
Wij zijn met 2 personen en over alle maanden gezien, zitten we gemiddeld rond de 60kw verbruik per maand. Dit is heel fors zie ik, hij staat ingesteld op 50Gr.
We hebben wel een bad en douchen beiden vrij ruim. Voor een bad is de 270L versie wel een must vind ik. We hadden op gas ook 30m3 per maand voor douchen nodig, wel met een 20jr oude ketel toen nog.

Panasonic 9J monobloc, vaillant arostor 270 Wpb

Pagina: 1 ... 63 ... 109 Laatste