Even polsen of het daadwerkelijk handig is wat ik wil gaan doen.
Situatie: Een huis uit 1980, vrij goed geisoleerd (zijn nog wat aandachtspuntjes, maar die komen nog).
Er liggen zonnepanelen op het dak, goed voor 2000-2500 kwh per jaar. Deze zullen vervangen moeten worden, maar nog niet per se vandaag.
Op alle verdiepingen vloerverwarming 10 cm hoh. Geen radiatoren. Badkamer heeft elektrische radiator en elektrische vloerverwarming. Kan ik evt. nog veranderen naar niet-elektrisch, maar dat wil ik pas doen als het echt nodig is.
In de keuken een boilertje voor warm water, maar ook een warmwaterleiding vanaf de CV ketel die ik kan aansluiten daar.
Goed, wat wil ik nu? Ik wil van het gas af. Het is, ondanks dat ik "slechts" 450 m3 gas heb verstookt afgelopen jaar (jaarafrekening) de grootste kostenpost op die rekening. Het zorgt toch voor +- 1000 EUR aan kosten.
Verwarmen doen we op dit moment met de airco units, om dus de gas kosten te besparen, maar van die 450 m3 gas is toch een deel vloerverwarming (eind vorig jaar, begin dit jaar). Uitgangspunt is dat we nu niet meer verwarmen met de vloerverwarming, totdat er een warmtepomp komt.
Voor mij is stap 1 dus de warmtepompboiler, zodat ik nu al van het gas af kan. Dat betekent dus effectief ook dat ik nu de vloerverwarming tot die tijd buiten spel zet. Maar dan wel met de benefit van de veel lagere kosten.
Mooiere motivatie om sneller naar de (lucht/water) warmtepomp te gaan die er dus bij komt om dan de vloerverwarming weer te kunnen voeden.
We koken momenteel elektrisch.
Douchen is dus het enige dat op dit moment gebeurt met gas.
Redenering is dus:
- CV ketel eruit, waardoor verwarming op water niet meer mogelijk is tot nader order, warm tapwater vervalt dan ook
- Warmtepompboiler erin, zodat warm tapwater weer mogelijk wordt - Hoger stroomverbruik is gevolg
- Keukenboiler eruit, zodat stroomverbruik weer ietsje wordt gecompenseerd, warmwaterleiding vanaf zolder naar keuken om warm water te tappen uit de juiste boiler
- Airco's gaan de verwarming voorzien
- De huidige zonnepanelen zullen niet alles gaan opvangen, waardoor de panelen upgraden belangrijker gaat worden
En op termijn uiteraard:
- Airco's enkel gebruiken voor koelen
- Lucht/water warmtepomp installeren om de vloerverwarming weer te kunnen benutten en efficienter (is het uberhaupt efficienter?) maar vooral
veel comfortabeler te verwarmen
- Zonnepanelen upgraden om extra elektra verbruik te compenseren
En veel langere termijn:
- Batterij om afschaffen saldering te compenseren
Is dit een beetje een logische redenering? Of zie ik nog e.e.a. over het hoofd?
[
Voor 4% gewijzigd door
Tanuki op 23-11-2023 11:23
]
PV: Growatt MOD5000TL3-XH + 5720wp, WPB: Atlantic Explorer v4 270LC, L/L: MHI SCM 125ZM-S + SRK 50ZS-W + 2x SRK 25ZS-W + SRK 20ZS-W Modbus kWh meter nodig?