Warmtepompboiler topic (WPB) deel 2 Vorige deel Overzicht

Pagina: 1 ... 64 ... 107 Laatste
Acties:

Onderwerpen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jopie841
  • Registratie: Juni 2016
  • Laatst online: 25-04 05:41
Houd die "menu" knop eens ingedrukt en tegelijkertijd die grote ronde knop naar rechts draaien.

Lukt het dan om in de diverse menus te komen?
bedankt voor het meedenken maar helaas ik zie geen effect. Ook als ik de menu knop 5 seconden ingedrukt hou en dan de grote knop naar rechts draai kom ik op het grote kruis en dan weer het eerste scherm.
Af en toe zie ik kort een scherm met de melding dat de knoppen unlocked zijn maar dat duurt altijd maar heel kort.

Ik heb inmiddels de bovenkap eraf gehaald maar zie daar niets bijzonders.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• BBKing
  • Registratie: Mei 2012
  • Niet online
Pixal schreef op donderdag 16 november 2023 @ 09:25:
Met 7 kuub per maand douchen jullie zo'n 4 keer korter dan wij. Bewondering voor want we proberen te minderen maar zaten in het gas tijdperk op zo'n 6 a 7 kuub per WEEK.

Nu we een Calypso split hebben resulteert dat in zo'n 50 a 60kWh per maand maar ik zie wel dat het wat opliep toen de buitentemperatuur daalde.
Ook hier met 2 personen voor SWW zo'n 7-8 m3 gas per maand. Spaarkopdouche, en gewoon niet elke dag douchen. Wastafel en washandje doet wonderen, is ook nog eens beter voor je huid.

Ben nu aan het kijken naar een WPB om daardoor geheel gasloos te gaan. Zelfs met ons lage gebruik heb je zo'n apparaat in 5 jaar terug verdiend. En dan denk ik aan een 150 liter Auer Edelair of de hier zo geliefde 150 liter Calypso. Ben alleen nog wat huiverig voor het geluid, denk dat ik m daarom niet op voorzolder (open trapgat) maar in de zolderkamer achter een muur/deur zet. Met uitblaas en inlaat van buiten. Via het gat van de cv ketel die dan weg kan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Franciesco
  • Registratie: Januari 2021
  • Laatst online: 15:29
Inderdaad, hier een soortgelijk verhaal en douchen normaal gesproken ook niet elke dag.
Sinds ca 1,5 jaar aan de warmtepompboiler (Vaillant aroSTOR 150) en het eerste gebruiksjaar een verbruik van ca 260kWh. Geen andere boiler of warm water voorziening aanwezig: al het warme tapwater komt uit de wpboiler.
2 persoons huishouden en voorheen rond de 11m3 gas/maand voor koken en warm tapwater samen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Knielen
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 20:27
jopie841 schreef op vrijdag 17 november 2023 @ 17:04:
Ik heb een vraag over mijn 200L Explorer V4. Sinds een kleine week staat die in storing. Ik heb hem in sept 2019 gekocht bij Esanico. Al en paar keer heen en weer gemaild maar tot nu toe krijg ik weinig zinvolle hulp.
Volgens mij heb ik een spanningsdip gehad en sinds die tijd staat er dit op het scherm:
[Afbeelding]

Op welke knop ik ook druk ik krijg altijd dit op het scherm:
[Afbeelding]

en na een paar seconden springt hij weer terug naar het eerste scherm.

Iemand een idee wat er loos is en ik eraan zou kunnen doen?

NB de tips van Esanico waren
1) de klok opnieuw instellen maar dat gaat dus juist niet
2) het scherm te unlocken door 5sec de menuknop in te drukken: Hij geeft dan 1 seconde de boodschap dat het scherm unlocked is maar springt dan weer naar het 1e scherm
toon volledige bericht
Heb je al geprobeerd even een half uurtje de stekker eruit te laten?

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• supernova99
  • Registratie: November 2019
  • Laatst online: 15-04 19:02
ASW1 schreef op woensdag 15 november 2023 @ 21:24:
Een vraag m.b.t. het energieverbruik van warmtepompboilers;
heb nu sinds een week een Atlantic Calypso split draaien maat het elektriciteitsverbruik valt me erg tegen.
Het ziet er geëxtrapoleerd van deze ene week naar uit dat we op een jaarverbruik van zo'n 500 kWh gaan uitkomen.
Voorheen via mindergas altijd braaf het gasverbruik gelogd, en hieruit kwam dat we per maand zo'n 7 kuub gas voor warm water gebruikten. Standaard omrekenfactor van gas/elektra bij warmtepompen is dat 2 kWh ongeveer 1 kuub gas vervangt. Dan zouden we dus op zo'n 15 kWh per maand moeten uitkomen i.p.v. 42 kWh
En ja, ik weet dat
-een WPB een wat lagere COP heeft dan een gewone warmtepomp om te verwarmen
-een boilervat stilstandsverlies heeft
maar dat nog lijkt het verschil wel erg groot.
Maak ik hier ergens een denkfout?

Stel die 7 kuub gas levert een factor 9 dan is dat 63 kWh energetisch dan is een verbruik van een WBP van 42 kWh toch erg hoog?
Boilervat hangt gewoon binnen in een geisoleerde ruimte en het verwarmingselement is überhaupt niet gebruikt. Gaat om 3 personen die meestal maar niet elke dag vrij kort douchen.
Ik begreep uit andere ervaringen dat het verbruik voor een WPB vrij normaal is, maar ik kan het niet rijmen met ons eerdere gasverbruik voor warm water.
toon volledige bericht
Hier ook een split 270L. Samengesteld gezin, lange douches en sporadisch een bad. Zeker 2 douche beurten per dag met circa 200L totaal verbruik (gemengd water). Ik draai ‘m in eco modus (element permanent uit) op waterstand 5 (van max 7). Dat gaat goed met 2 a 3 mensen die douchen, bij meer hangt het van het moment af dat iedereen gaat douchen. Verwarmen vanaf half 12 om met goede buiten temperatuur op te warmen. Wekelijks legionella (gaat ook alleen op de WP).

Verbruik is maandelijks tussen de 40 en 50 KWh en ik zie het dag verbruik nu wat oplopen van 1,6 naar rond de 2 door de lagere temperaturen. Schatting voor het jaar zal idd een 550-600 KWh zijn zonder verlies van comfort. We hebben ons gedrag niet aangepast.

Ik kom van ruim 45m3 gas per maand voor water, ongeveer 500m3 per jaar.

Met een gasprijs van 1,50 en een stroom prijs van 0,28 (ik heb extra panelen gelegd maar goed) is m’n besparing een factor 5.

Ik vermoed dat je 7m3 verbruik voor SWW niet klopt. Met een verbruik wat zo laag ligt zullen de meeste oplossingen niet snel winst opleveren, misschien is een combo WP met boiler dan wel een betere oplossing.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ASW1
  • Registratie: Juni 2013
  • Laatst online: 23:26
supernova99 schreef op zaterdag 18 november 2023 @ 12:56:
[...]
Ik vermoed dat je 7m3 verbruik voor SWW niet klopt. Met een verbruik wat zo laag ligt zullen de meeste oplossingen niet snel winst opleveren, misschien is een combo WP met boiler dan wel een betere oplossing.
Hoe lees jij het verbruik uit, met extern apparaat of in het menu van de atlantic?
Ik heb het met een slimme stekker gemeten, en heb het idee dat die misschien onnauwkeurig was.
Heb hem inmiddels verwijderd, ook omdat de Atlantic elke keer z'n tijd kwijtraakte wat volgens mij duidt op stroomonderbreking. Wil er eigenlijk een shelly in gaan zetten voor energiemeting.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• wizzopa
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 22:16
Data van enige tijd terug in de periode overstappen van gas via een elektrische boiler naar een WPB
Gas verbruik voor warm water:

Periode 1 april – 30 augustus 2017 (151 dagen)140 m3 gas
Warm water verbruik 12,38 m3

Stroom verbruik E-boiler voor warm water:

Periode 1 september 2017 – 11 januari 2018 (132 dagen) 778 kWh
Warm water 11,03 m3

Stroom verbruik WPB voor warm water:

Periode 12 januari 2018 - 1 augustus 2019 (565 dagen) 919,05 kWh
Warm water 48 m3

[ Voor 3% gewijzigd door wizzopa op 18-11-2023 15:51 ]

PV- 8530Wp..... SWW- Atlantic 200….. WP- Daikin 3,5kW….. Foto’s.....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Technician-
  • Registratie: November 2017
  • Laatst online: 21:22
Doggieman schreef op woensdag 15 november 2023 @ 21:47:
[...]

Ook een hotfill boiler(tje) dient aangesloten te worden met een eigen inlaatcombinatie.

2 inlaat combinaties in serie is inderdaad niet handig, maar daar was bij de vraagsteller ook geen sprake van geloof ik. Ieder apparaat kan eigenlijk altijd aangesloten worden met z'n eigen inlaat combinatie. Of er moet wel heel erg ruimte gebrek zijn. Ook de kosten kan niet echt een excuus zijn. Zo'n ding kost rond de 15 euro.
Een hotfill komt van de warmwater leiding van de ketel.
Leg eens uit hoe je dit bedoelt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Doggieman
  • Registratie: December 2013
  • Laatst online: 22:41
Technician- schreef op zaterdag 18 november 2023 @ 17:17:
[...]

Een hotfill komt van de warmwater leiding van de ketel.
Leg eens uit hoe je dit bedoelt.
In die warm waterleiding moet dus ook ter hoogte v/d hotfill boiler een inlaat combinatie geplaatst worden. Technisch gezien staat deze dan wel in serie met die van de ketel. Maar omdat de ketel en hotfill (vaak) niet vlakbij, of naast elkaar geplaatst zijn moet er een inlaatcombinatie bij de hotfill geplaatst worden.

4900Wp, 3500Wp, 2880Wp en 1665Wp aan PV. Atlantic Explorer V4 WPB, Gree duo split en 2x Mitsubitshi single L/L airco's. Pelletkachel 10 kW als backup verwarming.Als test: PV stroom dump in WPB bij overschot.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• supernova99
ASW1 schreef op zaterdag 18 november 2023 @ 15:23:
[...]

Hoe lees jij het verbruik uit, met extern apparaat of in het menu van de atlantic?
Ik heb het met een slimme stekker gemeten, en heb het idee dat die misschien onnauwkeurig was.
Heb hem inmiddels verwijderd, ook omdat de Atlantic elke keer z'n tijd kwijtraakte wat volgens mij duidt op stroomonderbreking. Wil er eigenlijk een shelly in gaan zetten voor energiemeting.
Stroom onderbrekingen zijn funest. Snap echt niet dat ze niet voor 15 euro extra er een WiFi controllertje ingezet hebben die dat allemaal regelt. Maar goed.

Ik heb er een KWh meter van homewizard tussen die ik in de energy app vakantie uitlezen. Echt top en stabiel :-)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ASW1
supernova99 schreef op zaterdag 18 november 2023 @ 21:12:
[...]
Ik heb er een KWh meter van homewizard tussen die ik in de energy app vakantie uitlezen. Echt top en stabiel :-)
En komt wat je daar afleest goed overeen met wat de Atlantic zelf aangeeft, of kijk je nooit naar dat laatste?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• karine1
  • Registratie: Oktober 2006
  • Laatst online: 08-05 16:16
Iemand een idee hoeveel lucht een wp-boiler opzuigt per uur ? (hier staan een Bulex Magna 270L)
De onze staat in de kelder en het lijkt dat hij enorm veel lucht van buiten naar binnen trekt waardoor we intussen een muffe geur in onze kelder hebben.
We hebben in de ruimte waar hij staat maar één gat naar buiten en zuigen in de zomer lucht van buiten aan en in de winter halen we onze lucht uit de kelder.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Henkoes
  • Registratie: Juni 2022
  • Laatst online: 01:32
Beste allemaal,

Een raadsel.

Een oude atlantic explorer V3 aangesloten.

Compressor werkt, wordt warm, temp evaps verandert ook, bevriezing intern te zien.

Nu wordt de directe uitgang van de compressor warm maar lijkt dit alleen geleiding te zijn, gezien als ik de buis volg (buis rechts van de buis met het filter) deze koud blijft alvorens naar onderen in het watervat te verdwijnen.

Ook pakt de compressor mode maar ongeveer 200watt ipv se 600watt.

Wat zou er aan de hand kunnen zijn, zou de circulatie verstopt kunnen zitten?

Apparaat heeft jaren uitgestaan en was niet eerder gebruikt/aangesloten.

Aanzuig lucht was 16 graden (binnen aanzuiging zonder schoorsteentjes).
Dit is gezien in het uitlezen van de temperatuur sensoren (system status)

[ Voor 16% gewijzigd door Henkoes op 18-11-2023 22:17 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Atlantis01
  • Registratie: Augustus 2010
  • Laatst online: 11-05 17:04
Hi allemaal,

Ik heb sinds 2 weken een Vaillant Arostor VWL 200/B. De WPB wordt alleen gebruikt voor warm water (douchen, etc). Ik heb ook vloerverwarming, maar dit is een apart circuit en zit niet aangesloten op de WPB.
Nu sinds een dag of 4 staat het “Warmwateraanvraag” symbool continue op het display, terwijl er geen kranen openstaan.
Soms wil het symbool verdwijnen als er een opwarmcyclus is geweest, maar kort na de opwarmcyclus verschijnt het symbool vervolgens weer op het display.
Ik heb de buis van het warmwater even gevoeld en deze is inderdaad warm dichtbij het warmwater punt van de WPB.
Wat zou het kunnen zijn? Een kapotte klep in de WPB? Dat zou wel erg snel zijn al binnen 2 weken.

Heeft iemand dit al eerder meegemaakt met dezelfde WPB?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• ZuinigeRijder
  • Registratie: Oktober 2009
  • Niet online
karine1 schreef op zaterdag 18 november 2023 @ 21:43:
Iemand een idee hoeveel lucht een wp-boiler opzuigt per uur ? (hier staan een Bulex Magna 270L)
De onze staat in de kelder en het lijkt dat hij enorm veel lucht van buiten naar binnen trekt waardoor we intussen een muffe geur in onze kelder hebben.
We hebben in de ruimte waar hij staat maar één gat naar buiten en zuigen in de zomer lucht van buiten aan en in de winter halen we onze lucht uit de kelder.
Bulex Magna Aqua 270L?

Gewoon in de specs kijken achteraan de handleiding: 400 m³/h

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jopie841
Heb je al geprobeerd even een half uurtje de stekker eruit te laten?
wederom bedankt voor het meedenken
ja, al geprobeerd maar helpt ook niet.

is er ergens aan een service manual te komen? In de gebruikershandleiding kan ik deze storing (en foutboodschap) niet terugvinden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• stevenP
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 22:53
Atlantis01 schreef op zaterdag 18 november 2023 @ 22:10:
Hi allemaal,

Ik heb sinds 2 weken een Vaillant Arostor VWL 200/B. De WPB wordt alleen gebruikt voor warm water (douchen, etc). Ik heb ook vloerverwarming, maar dit is een apart circuit en zit niet aangesloten op de WPB.
Nu sinds een dag of 4 staat het “Warmwateraanvraag” symbool continue op het display, terwijl er geen kranen openstaan.
Soms wil het symbool verdwijnen als er een opwarmcyclus is geweest, maar kort na de opwarmcyclus verschijnt het symbool vervolgens weer op het display.
Ik heb de buis van het warmwater even gevoeld en deze is inderdaad warm dichtbij het warmwater punt van de WPB.
Wat zou het kunnen zijn? Een kapotte klep in de WPB? Dat zou wel erg snel zijn al binnen 2 weken.

Heeft iemand dit al eerder meegemaakt met dezelfde WPB?
Water in leidingen staat onder druk dus je zou zeggen, ook met een lekke klep moet er eerst water uit voor er nieuw in kan. Ik ga er vanuit dat je al eens een rondje koppelingen en kranen gecontroleerd hebt op lekken of druppels? En, hoe is de wpb schematisch aangesloten? Waar zit je inlaatcombinatie etc

Gasloos! 3100Wp Z, 2150Wp W, Panasonic 5J monoblock, Panasonic 150L WPB

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 1221402

Wanneer volgend jaar de laatste isolatiestappen gezet zijn wil ik op zolder naast onze warmtepomp binnenunit een WPB, zodat de cv er uit mag. Gezien ik zelf balansventilatie aan ga leggen zal ik het doen met een aan- en afvoer naar buiten (& binnen dmv kleppen). Een meter van de boiler zal een afvoerventiel zijn voor 155-190m3/h, zou dat samen kunnen werken met een aan- en afvoer binnen huis? Ik zou het zo in willen stellen dat die in de zomer een beetje zou kunnen koelen door het lucht in huis te gebruiken ipv buiten.

Verder twijfel ik nog over de grootte. We verbruiken met z'n 2en 7-8m3 per maand voor SWW. Maar de wens is wel om over een jaar of 2 a 3 te beginnen met uitbreiden naar 4. Mijn idee was zelf een 200L vat, niet te groot in het begin, maar ook niet te klein over wat jaren.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• stevenP
Anoniem: 1221402 schreef op zondag 19 november 2023 @ 09:58:
Wanneer volgend jaar de laatste isolatiestappen gezet zijn wil ik op zolder naast onze warmtepomp binnenunit een WPB, zodat de cv er uit mag. Gezien ik zelf balansventilatie aan ga leggen zal ik het doen met een aan- en afvoer naar buiten (& binnen dmv kleppen). Een meter van de boiler zal een afvoerventiel zijn voor 155-190m3/h, zou dat samen kunnen werken met een aan- en afvoer binnen huis? Ik zou het zo in willen stellen dat die in de zomer een beetje zou kunnen koelen door het lucht in huis te gebruiken ipv buiten.

Verder twijfel ik nog over de grootte. We verbruiken met z'n 2en 7-8m3 per maand voor SWW. Maar de wens is wel om over een jaar of 2 a 3 te beginnen met uitbreiden naar 4. Mijn idee was zelf een 200L vat, niet te groot in het begin, maar ook niet te klein over wat jaren.
Als je naast je binnenuit plaatst, waarom dan niet een vat aan de wp? Het vermogen van de wp is velen malen hoger dan een wpb en knalt zo'n vat zo warm. Als je genoeg vermogen hebt kan een 200L vat je flink wat ruimte geven, desnoods ga je op iets hogere temp draaien. Dat kan allemaal aan de wp.

Wil je losse systemen (KISS) dan zou ik voor meer volume gaan denk ik. Een 270L boiler is niet gek veel duurder en wel future proof.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 1221402

stevenP schreef op zondag 19 november 2023 @ 10:05:
[...]

Als je naast je binnenuit plaatst, waarom dan niet een vat aan de wp? Het vermogen van de wp is velen malen hoger dan een wpb en knalt zo'n vat zo warm. Als je genoeg vermogen hebt kan een 200L vat je flink wat ruimte geven, desnoods ga je op iets hogere temp draaien. Dat kan allemaal aan de wp.

Wil je losse systemen (KISS) dan zou ik voor meer volume gaan denk ik. Een 270L boiler is niet gek veel duurder en wel future proof.
Ik betwijfelde of dat te redden valt, gezien de warmtepomp tot zover redelijk krap bemeten was. Maar gezien het dakisolatie van 3cm eps > 17cm glaswol gaat, 30m2 oud dubbelglas > HR++ & balansventilatie, is het misschien wel mogelijk zonder al te veel elektrisch bij te moeten verwarmen als de cv er uit gaat.

Dan zou een 200L vat wel goed moeten werken lijkt mij? Gezien die een stuk sneller kan verwarmen voor het geval het een keer op zou zijn. Mis ik wel een stukje subsidie. :p

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TokenNekot
  • Registratie: Maart 2020
  • Laatst online: 11-05 16:20
Weet iemand hoe je in het programma van de bedrijfstijden de 2e periode kan verwijderen of leegmaken van een Atlantic Exporer?
Ik had hier de eerste keer per ongeluk een tijd neergezet maar dit is achteraf niet handig, maar kan hem niet meer weg krijgen?

Ik wil alleen de 1e periode tussen 12:00 uur en 16:00 uur hebben, maar omdat je minimaal 4 uur per periode moet instellen gaat dit niet. Nu zet ik verplicht met 2 periodes.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Ld-WB4zm_MyQ5xHJy8fb04tzsg8=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/DKtqLL834KaTcws7mrcHWdJY.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 5% gewijzigd door TokenNekot op 19-11-2023 12:23 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Speedy-Andre
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 21:21

Speedy-Andre

Sony ZL, XA, Nokia XR20

Topicstarter
Dat staat in de handleiding, je moet minimaal 8 uur instellen dus wat je ziet klopt.
8 uur aan een stuk of verdeeld over 2 blokken, dat is wat er kan.

PVoutput 2x Toshiba Daiseikai 8 3,5kW, SWW Atlantic Explorer V3 200l. Gasloos aug 2016, 8620Wp, Monoblock Panasonic J 7kW

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Speedy-Andre

Speedy-Andre

Sony ZL, XA, Nokia XR20

Topicstarter
jopie841 schreef op zondag 19 november 2023 @ 07:44:
[...]

wederom bedankt voor het meedenken
ja, al geprobeerd maar helpt ook niet.

is er ergens aan een service manual te komen? In de gebruikershandleiding kan ik deze storing (en foutboodschap) niet terugvinden.
Bij mijn V3 zie ik een knoopcel batterij op de print (staat rechtop), het lijkt mij dat die leeg is en dat zou je kunnen meten als de wpb geen voeding heeft (stekker eruit).
Hier staat de tijd nog goed als de spanning weg is geweest, bij jou lijkt ie op default te staan.

PVoutput 2x Toshiba Daiseikai 8 3,5kW, SWW Atlantic Explorer V3 200l. Gasloos aug 2016, 8620Wp, Monoblock Panasonic J 7kW

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jopie841
Bij mijn V3 zie ik een knoopcel batterij op de print (staat rechtop), het lijkt mij dat die leeg is en dat zou je kunnen meten als de wpb geen voeding heeft (stekker eruit).
Hier staat de tijd nog goed als de spanning weg is geweest, bij jou lijkt ie op default te staan.
ik heb het bedieningspaneel losgehaald waarmee de print in beeld komt. Ik zie nergens een knoopcel?
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/khnGd7DO6GEfav-mNW4-SCg9IaU=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/Avwy1sZKQ7a1VCm8ue08WxqU.jpg?f=fotoalbum_large

Overigens heeft mijn boiler vanaf het begin nooit de klok settings onthouden bij stroomuitval. Vandaar dat ik daar niet verbaasd over ben. Sterker nog, dat de klok gereset is vertelt mij dat er een stroomuitval geweest moet zijn en ik denk dus dat dat iets veroorzaakt heeft. Het probleem is dat alles nu geblokkeerd is.

Aangezien het display een boodschap geeft is de main controller nog in werking. Mijn hypothese was dat er verderop iets doorgebrand zou zijn, bv wellicht een zekering doorgebrand, en dat de controller daarop alles blokkeert. Als ik echter de print bekijk ziet alles er op het oog goed uit. En helaas zie ik nergens een zekering.

Met behulp van een service manual zou ik op aangegeven meetpunten kunnen controleren. Vandaar dat ik die graag zou willen hebben

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• supernova99
ASW1 schreef op zaterdag 18 november 2023 @ 21:15:
[...]

En komt wat je daar afleest goed overeen met wat de Atlantic zelf aangeeft, of kijk je nooit naar dat laatste?
De split heeft geen geweldige interface, ik kan me niet eens herinneren of je daar het verbruik kan zien. Die KWh meters van HomeWizard zijn in mijn ervaring vrij nauwkeurig. Heb er 1 een jaar of 3 op de zonnepanelen ook, gaat prima.

Met deze meters heb ik in ieder geval werkelijk verbruik en niet wat de apparaten zelf presenteren…

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TokenNekot
  • Registratie: Maart 2020
  • Laatst online: 11-05 16:20
Speedy-Andre schreef op zondag 19 november 2023 @ 12:26:
Dat staat in de handleiding, je moet minimaal 8 uur instellen dus wat je ziet klopt.
8 uur aan een stuk of verdeeld over 2 blokken, dat is wat er kan.
Ah dat verklaard dan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• supernova99
stevenP schreef op zondag 19 november 2023 @ 08:41:
[...]

Water in leidingen staat onder druk dus je zou zeggen, ook met een lekke klep moet er eerst water uit voor er nieuw in kan. Ik ga er vanuit dat je al eens een rondje koppelingen en kranen gecontroleerd hebt op lekken of druppels? En, hoe is de wpb schematisch aangesloten? Waar zit je inlaatcombinatie etc
En een foto graag! Mijn warmwater aansluiting aan de boiler is ook warm tot de knik in de leiding. Heb ik maar wat isolatie omheen gemaakt ook. Misschien heb je geen knik en lekt er veel warmte weg…

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• RichieB
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 23:39
ASW1 schreef op zaterdag 18 november 2023 @ 21:15:
[...]

Mijn Atlantic Explorer v4 geeft via CozyTouch een core:ElectricEnergyConsumptionState aan van 131812 Wh terwijl mijn externe kWh meter 137.74 kWh aangeeft. Dat is toch een verschil van 4,5% dat de Atlantic te weinig aangeeft.

Panasonic WH-MDC09J3E5, Atlantic Explorer V4 270C, 57x PV 23115 Wp

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Atlantis01
stevenP schreef op zondag 19 november 2023 @ 08:41:
[...]

Bedankt voor je reactie
Ik heb de koppelpunten en kranen gecontroleerd, maar ik kan geen lekkage ontdekken.
Zie onderstaande enkele foto's van de installatie.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/e9I_67-zHjLy1xzrFJsT97-FZJA=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/WFsagc18PwVoBP1jsv3vqu8p.jpg?f=fotoalbum_large
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/n_TsO7yOF8aTyb5cL-tvqA5tY8I=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/M9eshSSyQxUYQW4a0asc9Qem.jpg?f=fotoalbum_large
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/CoOHCeDWbpEhoQXYaL8W1pH20l4=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/ydJHuY9eFsyjVMbJKz28YnmQ.jpg?f=fotoalbum_large
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/XFrRO4XhYOOQQaRictF7rd7RncE=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/asHacy2CFb30Z8P2nERPUJ4U.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RichieB
@Atlantis01 Tot waar is het koper van je WPB uitgang warm als er (lang) geen warm water wordt gebruikt?

[ Voor 136% gewijzigd door RichieB op 19-11-2023 14:24 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Atlantis01
RichieB schreef op zondag 19 november 2023 @ 14:14:
@Atlantis01 Tot waar is het koper van je WPB uitgang warm als er (lang) geen warm water wordt gebruikt?
Ik heb net even gevoeld, tot +/- 15cm vanaf de WPB uitgang.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• RichieB
Atlantis01 schreef op zondag 19 november 2023 @ 14:20:
[...]

En is het koper van je inlaat ook warm? Want die gaat meteen omhoog en kan dus een thermosifon veroorzaken. Dat wil zeggen dat het warme water uit je boiler opstijgt in de binnenkant van je leiding en dan aan de buitenkant weer afkoelt en daalt. Je krijgt daarmee een interne stroming in je leiding waarmee er warmte uit je boiler onttrokken wordt. Om dat te voorkomen moeten je leidingen eerst een stuk naar beneden gaan voordat ze omhoog gaan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Atlantis01
@RichieB De koppeling bij de WPB ingang is koud.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Speedy-Andre

Speedy-Andre

Sony ZL, XA, Nokia XR20

Topicstarter
jopie841 schreef op zondag 19 november 2023 @ 13:05:
[...]

ik heb het bedieningspaneel losgehaald waarmee de print in beeld komt. Ik zie nergens een knoopcel?
[Afbeelding]

Overigens heeft mijn boiler vanaf het begin nooit de klok settings onthouden bij stroomuitval. Vandaar dat ik daar niet verbaasd over ben. Sterker nog, dat de klok gereset is vertelt mij dat er een stroomuitval geweest moet zijn en ik denk dus dat dat iets veroorzaakt heeft. Het probleem is dat alles nu geblokkeerd is.

Aangezien het display een boodschap geeft is de main controller nog in werking. Mijn hypothese was dat er verderop iets doorgebrand zou zijn, bv wellicht een zekering doorgebrand, en dat de controller daarop alles blokkeert. Als ik echter de print bekijk ziet alles er op het oog goed uit. En helaas zie ik nergens een zekering.

Met behulp van een service manual zou ik op aangegeven meetpunten kunnen controleren. Vandaar dat ik die graag zou willen hebben
Geen batterij lijkt me een productiefout, ik kan helaas geen ander plaatje van een V4 print vinden ter vergelijking.
RichieB schreef op zondag 19 november 2023 @ 14:05:
[...]

Mijn Atlantic Explorer v4 geeft via CozyTouch een core:ElectricEnergyConsumptionState aan van 131812 Wh terwijl mijn externe kWh meter 137.74 kWh aangeeft. Dat is toch een verschil van 4,5% dat de Atlantic te weinig aangeeft.
Als je eigen meter MID gekeurd is kan ie toch nog 1% afwijken.
Ik meet mijn V3 met een Shelly, die wijkt minder af maar dat zegt niet alles.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RichieB
Atlantis01 schreef op zondag 19 november 2023 @ 14:20:
[...]

Dus dat is 15 cm horizontaal. Zou dat toch een thermosifon kunnen geven? Daar wordt meestal over gesproken bij verticaal omhoog, maar het lijkt me dat het in mindere maten ook horizontaal kan optreden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Atlantis01
@RichieB Bedankt, Ik zal het morgen even navragen bij de installateur. Dan moeten ze het leidingwerk maar even opnieuw komen bekijken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Glashelder
  • Registratie: September 2002
  • Niet online

Glashelder

Anti Android

Speedy-Andre schreef op zondag 19 november 2023 @ 14:36:
[...]
Als je eigen meter MID gekeurd is kan ie toch nog 1% afwijken.
Ik meet mijn V3 met een Shelly, die wijkt minder af maar dat zegt niet alles.
offtopic:
Heeft die Shelly dan ook een keuring of certificering? Of ik begrijp ik je verkeerd en zeg je hier niet dat je Shelly ondanks het ontbreken van een certificering nauwkeuriger is dan een HW?

PV 4915wp op oost, 2680 wp op west, 1900 wp op zuid. pvoutput - AUX 8 kW bi bloc

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Speedy-Andre

Speedy-Andre

Sony ZL, XA, Nokia XR20

Topicstarter
Glashelder schreef op zondag 19 november 2023 @ 16:46:
[...]

offtopic:
Heeft die Shelly dan ook een keuring of certificering? Of ik begrijp ik je verkeerd en zeg je hier niet dat je Shelly ondanks het ontbreken van een certificering nauwkeuriger is dan een HW?
offtopic:
Ik zeg dat hier het verschil (veel) kleiner is, dat ligt niet aan de Shelly certificering maar meer aan hoe die meet.
Dat is dan weer vergeleken met een andere meetplug die de power factor e.d. meet waardoor die mij het meeste vertrouwen geeft in een correcte meting.
Met een MID gekeurde meter bedoel ik niet direct een van HW, meer algemeen.

Ik heb verder nog Tuya stekkers met Tasmota erop, die vind ik niet heel best al kan je die min of meer kalibreren door er een bekende Ohmse belasting aan te hangen (kachel, gloeilamp).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RichieB
offtopic:
Ik gebruik een Orno WE-514 kWh meter met MID certificaat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• barta123
  • Registratie: November 2009
  • Laatst online: 07-05 10:45
Ik zie op marktplaats geregeld WP boilers met een kapotte compressor.

Wat zijn een beetje de merken als het gaat om goede bouwkwaliteit en lange levensduur?

Ik ben dit seizoen gestart met een L/L WP te verwarmen en ik verwacht omdat ik door het wegvallen van mijn CV ketel zon 300-400kWh over te hebben. Ik heb ook een ligbad, dat wordt sporadisch een keer gebruikt om te badderen.

Wat voor WP boiler lijkt jullie wat?

Ik wil hem binnen hangen op de plaats waar mijn VR ketel nu hangt. Die hangt recht tegenover de badkamer in een klein bergkamertje.

Ik zou er overigens wel een willen met een natuurlijk koudemiddel (dus R290)

3MXM68, 2x FTXJ35. PV 4400Wp, fanatiek Stromeraar, Zero SR fanaat en LPG rijder - Polo 1.2 TSI Vialle LPdi, 330.000km and counting

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kaasmakert
  • Registratie: November 2016
  • Laatst online: 09-05 12:22
Speedy-Andre schreef op vrijdag 3 november 2023 @ 00:30:
[...]

Hij draait wel hard, net een MV box op stand 3 en niet erg zuinig ...
Hier wil ik ff op inhaken. Draait hier thuis paar jaar een Explorer V3, als vervanger van de MV.
De WP draait zoveel mogelijk overdag (11.00 - 19.00) zodat hij zoveel mogelijk PV stroom gebruikt.

Voor de rest staat de afzuiging dus 24h volle bak te draaien. De enige optie die de Atlantic heeft is 'Langzame' of ' Snelle' werking, en daar kan geen tijdschema aan gehangen worden.

Vooral 's nachts is dat eigenlijk zonde, hij staat continue warme lucht uit de woonkamer naar buiten te blazen, terwijl er niemand is.
Heeft iemand ervaring met het aansluiten van de Explorer op een schakelklok oid?
Plan is om hem 's nachts gewoon uit te zetten.

All-Electric sinds 2018 | 7kW Panasonic Monoblock | 2x Marstek 5kWh thuisaccu | 11kWp PV

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• CurlyMo
  • Registratie: Februari 2011
  • Laatst online: 23:02
kaasmakert schreef op maandag 20 november 2023 @ 09:18:
[...]
Plan is om hem 's nachts gewoon uit te zetten.
Dat mag niet gezien de zwerfstroomanode die continue stroom nodig heeft om zijn werk te doen.

Sinds de 2 dagen regel reageer ik hier niet meer

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kaasmakert
CurlyMo schreef op maandag 20 november 2023 @ 09:20:
[...]

Dat mag niet gezien de zwerfstroomanode die continue stroom nodig heeft om zijn werk te doen.
Duidelijk. Dan ga ik verder zoeken naar andere oplossingen :)

All-Electric sinds 2018 | 7kW Panasonic Monoblock | 2x Marstek 5kWh thuisaccu | 11kWp PV

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Speedy-Andre

Speedy-Andre

Sony ZL, XA, Nokia XR20

Topicstarter
kaasmakert schreef op maandag 20 november 2023 @ 09:26:
[...]

Duidelijk. Dan ga ik verder zoeken naar andere oplossingen :)
Toch maar een MV box?
Dat scheelt veel verbruik en ze kunnen terug tot 75m3/uur.
Ik weet niet of je nu alleen via de MV aanzuigt of ook van buiten, ik vermoed dat de wpb nu aardig vervuild is op de verdamper en de ventilator verslijt uiteraard sneller.
Volgens de handleiding mag deze wpb niet direct op een MV box dus je kan beter ook van buiten aanzuigen of vanuit een grote ruimte.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kaasmakert
Speedy-Andre schreef op maandag 20 november 2023 @ 09:42:
[...]

Toch maar een MV box?
Dat scheelt veel verbruik en ze kunnen terug tot 75m3/uur.
Ik weet niet of je nu alleen via de MV aanzuigt of ook van buiten, ik vermoed dat de wpb nu aardig vervuild is op de verdamper en de ventilator verslijt uiteraard sneller.
Volgens de handleiding mag deze wpb niet direct op een MV box dus je kan beter ook van buiten aanzuigen of vanuit een grote ruimte.
Bedankt. Er zit uiteraard wel een filterbox voor de Explorer, dus de vervuiling zou mee moeten vallen. Maar zeker weten doe ik het niet. Alternatief zou zijn om lucht af te zuigen op zolder. Maar ook dat is niet ideaal lees ik in de handleiding.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Speedy-Andre

Speedy-Andre

Sony ZL, XA, Nokia XR20

Topicstarter
Je hebt nu 24/7 over ventilatie die de wp meer werk geeft, de tocht lijkt me ook niet fijn.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• barta123
BBKing schreef op zaterdag 18 november 2023 @ 09:19:
[...]

Ook hier met 2 personen voor SWW zo'n 7-8 m3 gas per maand. Spaarkopdouche, en gewoon niet elke dag douchen. Wastafel en washandje doet wonderen, is ook nog eens beter voor je huid.

Ben nu aan het kijken naar een WPB om daardoor geheel gasloos te gaan. Zelfs met ons lage gebruik heb je zo'n apparaat in 5 jaar terug verdiend. En dan denk ik aan een 150 liter Auer Edelair of de hier zo geliefde 150 liter Calypso. Ben alleen nog wat huiverig voor het geluid, denk dat ik m daarom niet op voorzolder (open trapgat) maar in de zolderkamer achter een muur/deur zet. Met uitblaas en inlaat van buiten. Via het gat van de cv ketel die dan weg kan.
Same, ik doe dat van huis uit al niet. Ik heb wel een huisgenoot sinds anderhalf jaar die elke dag een hoop heet water over zich heen wilt laten lopen.

Als je alleen al ziet hoe snel je badkamer dan in een vochtige kalkput verandert..

En hij zegt ook dat zijn huid/haar snel vet wordt. Logisch, want je lichaam gaat dat enorm veel aanmaken omdat je elke dag alles wegspoelt met zeep.

Ik heb altijd veel last gehad van eczeem, door elke dag te douchen maak je dat alleen maar erger. Als je heel veel zou sporten/zweten/heel zwaar en vies werk doet, kan ik me indenken dat je dagelijks zou douchen. Maar voor elk ander geval? Dagelijks bepaalde plekken met een nat washandje schoonmaken en zo'n 2x per week de douche pakken is meer dan zat!

Ik zat toen ik alleen in huis zat aan zo'n 5m3 per maand (is koken + warm water). Sinds ik een huisgenoot heb is het 15-20m3 per maand...

Ik wil nu een WPB waar ik ook af en toe het bad mee kan vullen... Als ik dat hier in dit topic zie (reactie van wizzopa) dan weet ik wel wat het wordt.

Ik zie dat de m3's bijna 1 op 1 met kWhs worden vervangen met de WPB. Ik heb zelf niet eens een HR ketel hangen (is nog VR, die kreeg ik gratis bij aankoop van het huis erbij :+ ) dus ik denk dat dat bij mij zeker wel op zal gaan... :)

3MXM68, 2x FTXJ35. PV 4400Wp, fanatiek Stromeraar, Zero SR fanaat en LPG rijder - Polo 1.2 TSI Vialle LPdi, 330.000km and counting

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• barta123
ASW1 schreef op woensdag 15 november 2023 @ 21:41:
[...]

Wat raar, ik heb net nog even de meterstanden nagekeken in de maanden buiten het stookseizoen en daar kwam toch echt 7 kuub per maand uit.
Kan gewoon hoor, dat had ik ook, zelfs met op gas koken erbij.

Je CV ketel heeft ook veel instelmogelijkheden, hoe warm zet je je heet water stand? Laat je hem continu wat water warm houden/ doe je het alleen op vraag?

En ook hoe vaak je warm water gebruikt. Als je 2-3x per week douchet heb je lang niet zoveel water nodig als iemand die zich dagelijks staat af te spoelen :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Plof
  • Registratie: April 2011
  • Laatst online: 08-05 13:37
Help mij even beetje op weg, ik ben mij aan het oriënteren voor een WPB. Mijn oog is gevallen op V4. Klopt het dat bij montage er een overdrukventiel (voor koude inlaat) en een temperatuurbegrenzer (bij warme uitgang) geplaatst zal moeten worden?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• dj1981
  • Registratie: September 2008
  • Laatst online: 23:18
Plof schreef op dinsdag 21 november 2023 @ 13:48:
Help mij even beetje op weg, ik ben mij aan het oriënteren voor een WPB. Mijn oog is gevallen op V4. Klopt het dat bij montage er een overdrukventiel (voor koude inlaat) en een temperatuurbegrenzer (bij warme uitgang) geplaatst zal moeten worden?
een terugslagklep vanaf je koudwateringang is volgens mij verplicht.
een overdrukventiel is dan dus noodzakelijk, want anders zou er iets kunnen scheuren als de druk te hoog wordt als het water opwarmt.

een termperatuurbegrenzer (oftewel, koud water bijmengen bij het hete water uit de WP) vind ik bij warmtepompen niet zo zinvol. Je kan ook op de WP zelf al de temperatuur lager zetten, en dan werkt hij nog efficienter ook.
De enige reden om zo'n mengventiel te installeren is als je WP per se op 60 graden moet staan en je uit de kraan per se maximaal 40 graden wilt krijgen. Maar er zijn hopelijk maar weinig situaties waar dat echt noodzakelijk is (eigenlijk heb je dan een te klein vat gekocht en was je beter af met een groter vat op 45 graden).

Bij mijn warmtepomp werdt ook overigens ook een expansietvat voorgescrheven. Die zie je in NL niet vaak, althans niet de drinkwater-variant, wellicht is het een Belgisch of Frans ding (Auer is een Frans merk), maar het kan natuurlijk ook geen kwaad.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• timovd
  • Laatst online: 19:31

timovd

Voorsprong door techniek

@Plof een temperatuurbegrenzer is handig bij zonnecollectoren.

Gasloos huis 9kW Panasonic WH-MDC09J3E5 | Atlantic Explorer V4 270L | 8715Wp @ SMA Tripower 6.0-3AV-40 (4150Wp NO, 4565Wp ZW)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Plof
dj1981 schreef op dinsdag 21 november 2023 @ 14:03:
[...]

een terugslagklep vanaf je koudwateringang is volgens mij verplicht.
een overdrukventiel is dan dus noodzakelijk, want anders zou er iets kunnen scheuren als de druk te hoog wordt als het water opwarmt.

een termperatuurbegrenzer (oftewel, koud water bijmengen bij het hete water uit de WP) vind ik bij warmtepompen niet zo zinvol. Je kan ook op de WP zelf al de temperatuur lager zetten, en dan werkt hij nog efficienter ook.
De enige reden om zo'n mengventiel te installeren is als je WP per se op 60 graden moet staan en je uit de kraan per se maximaal 40 graden wilt krijgen. Maar er zijn hopelijk maar weinig situaties waar dat echt noodzakelijk is (eigenlijk heb je dan een te klein vat gekocht en was je beter af met een groter vat op 45 graden).

Bij mijn warmtepomp werdt ook overigens ook een expansietvat voorgescrheven. Die zie je in NL niet vaak, althans niet de drinkwater-variant, wellicht is het een Belgisch of Frans ding (Auer is een Frans merk), maar het kan natuurlijk ook geen kwaad.
Ahh duidelijk, bedankt voor je reactie, logisch ja. Deze zal dus mooi voldoen (https://www.warmteservice...-bar-DN15-15mm/p/18451200), of moet ik toch echt voor de 22mm gaan (Wel regendouche, dus waterdruk is wel gewenst).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dj1981
  • Registratie: September 2008
  • Laatst online: 23:18
Ik ben geen expert, maar gok dat je warmwaterleiding naar de douche ook geen 22mm is?
En 22mm inlaatcombinaties lijken vrij prijzig. Aan de andere kant scheelt het wellciht wat verloopstukjes die je ndoig hebt voor een 15mm.
Ik heb zelf een losse keerklep en een los overstortventiel gekocht, maar ook daarvoor heb je wat t-stukken en verloopjes nodig.,..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Plof
Ik ga de hele badkamer aanpakken, inc nieuw leidingwerk. Dus wil eigenlijk ook 22mm maar de (regen)douche leggen. Hmmm 22mm wat duurder, maar aan andere kant, 15mm is dan natuurlijk wel de bottleneck.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• supernova99
RichieB schreef op zondag 19 november 2023 @ 14:05:
[...]

Hoe haal je die waardes uit de cozybridge? Heb al aardig wat tooltjes geprobeerd…

Kan goed dat de Atlantic alleen het vermogen laat zien wat daadwerkelijk gebruikt is voor opwarmen van het water en niet het eigen vermogen of verliezen meeneemt. Ik denk dat je externe meter nauwkeuriger is. Ik heb een meter ook achter de omvormer van de zonnepanelen, daar denk ik hetzelfde te zien.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• stefanv010
  • Registratie: Oktober 2011
  • Laatst online: 07-05 21:21
Iemand ervaring hier met Ariston Nuos Evo 110 of 150. Heb het volgende issue , bij zn ingestelde programma's P1 (bijv om 17.00 55 graden water) toch altijd z'n elektrische warmte element aanzet ipv enkel de warmtepomp terwijl die alletijd heeft . behoorlijk waardeloos eigenlijk omdat ie dan alsnog veel energie verbruikt.
Enkel in greenmode kan ik het enkel laten draaien op de warmtepomp, maar dan kan je weer geen tijdsblokken erin zetten.
Kan het elektrische element intern worden uitgeschakeld ofzo of een andere oplossing hiervoor ?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• RichieB
supernova99 schreef op dinsdag 21 november 2023 @ 17:01:
[...]

Hoe haal je die waardes uit de cozybridge? Heb al aardig wat tooltjes geprobeerd…
Ik gebruik overkiz2mqtt Overkiz is het protocol dat CozyTouch gebruikt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nokiaan958GB
  • Registratie: Augustus 2008
  • Niet online
Pellicaantje schreef op vrijdag 17 november 2023 @ 15:20:
[...]

Nou dat was van korte duur. Vorige week is de pomp in storing geslagen en vandaag is Nibe (eindelijk..) langs geweest. Pomp is afgeschreven vanwege een lekkage in het freon circuit. Hoogstwaarschijnlijk zat er een waterlek bij het schroefdraad van de anode. Dat is niet ongebruikelijk gaf de monteur aan. Hij herkende mijn verhaal dat het erg veel moeite kostte om de fabrieksanode te vervangen door een actieve. De kracht om ‘m (door Nibe zelf) los te krijgen heeft waarschijnlijk toch schade veroorzaakt. Als gevolg van het water over de freonleidingen zijn deze gaan oxideren en lekken. Wel een slechte zaak dat er nagenoeg niets aan deze machines gerepareerd kan worden.

Nu wachten op een nieuwe. Gelijk gevraagd om de grote variant want deze is met een regendouche toch wel erg snel leeg.
Oei, dat is dikke pech om al na 15 maanden afscheid van je boiler te moeten nemen.
Ik begrijp dat je meteen de andode hebt (laten) vervangen. Welke anode had je gekozen?
Ik hoop dat alles keurig zonder discussie onder garantie wordt opgelost.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• snameroc
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 10-05 22:42
Plof schreef op dinsdag 21 november 2023 @ 15:21:
Ik ga de hele badkamer aanpakken, inc nieuw leidingwerk. Dus wil eigenlijk ook 22mm maar de (regen)douche leggen. Hmmm 22mm wat duurder, maar aan andere kant, 15mm is dan natuurlijk wel de bottleneck.
Volgens mij is dat alleen maar energie vernietiging. Je zult de hele leiding inhoud moeten opwarmen als je gaat douchen en daarna wordt al die energie weer afgegeven aan de omgeving. Ook als je even in de keuken warm water pakt. 15mm is voldoende ook voor een regen douch. Nog maar los van het feit dat met een regendouch je boiler wel snel leeg zal zijn. Ik heb nu een jaar een wpb en het is voor de huisgenoten toch wel moeilijk dat het warm water op kan zijn. Een bad gaat prima maar na het bad heeft hij toch wel een uurtje of 4 nodig om het vat weer op 55 graden te krijgen. Zeker nu het aangevoerde water kouder wordt.

snameroc

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Beekforel
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 22:33

Beekforel

Is eigenlijk geen vis

stefanv010 schreef op dinsdag 21 november 2023 @ 17:45:
Iemand ervaring hier met Ariston Nuos Evo 110 of 150. Heb het volgende issue , bij zn ingestelde programma's P1 (bijv om 17.00 55 graden water) toch altijd z'n elektrische warmte element aanzet ipv enkel de warmtepomp terwijl die alletijd heeft . behoorlijk waardeloos eigenlijk omdat ie dan alsnog veel energie verbruikt.
Enkel in greenmode kan ik het enkel laten draaien op de warmtepomp, maar dan kan je weer geen tijdsblokken erin zetten.
Kan het elektrische element intern worden uitgeschakeld ofzo of een andere oplossing hiervoor ?
Je kunt toch instellen tussen welke tijden hij mag draaien? Hij draait hier vanaf 10 uur tot 20 uur (die eindtijd kun je niet aanpassen), in de praktijk meestal mooi overdag. Heb hem op iMemory volgens mij.

Dit gaat over een Lydos weliswaar.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Plof
snameroc schreef op dinsdag 21 november 2023 @ 23:25:
[...]

Volgens mij is dat alleen maar energie vernietiging. Je zult de hele leiding inhoud moeten opwarmen als je gaat douchen en daarna wordt al die energie weer afgegeven aan de omgeving. Ook als je even in de keuken warm water pakt. 15mm is voldoende ook voor een regen douch. Nog maar los van het feit dat met een regendouch je boiler wel snel leeg zal zijn. Ik heb nu een jaar een wpb en het is voor de huisgenoten toch wel moeilijk dat het warm water op kan zijn. Een bad gaat prima maar na het bad heeft hij toch wel een uurtje of 4 nodig om het vat weer op 55 graden te krijgen. Zeker nu het aangevoerde water kouder wordt.
Keuken etc hebben we een quooker, de WPB staat op zolder en qua leiding is dat maximaal 2 meter (naar de regendouche). Naar de kranen van badkamermeubel leg 12mm (snel warm en geen grote watervraag.)

Boilervat is 200 liter en met zijn tweetjes (en één bad, wat eens in de maand gebruikt wordt), lijkt mij dat voldoende om mee te douchen. Mocht er uit gezinsuitbreiding komen kunnen we altijd een zuiniger douchekop er op maken.

Mijn vraag is vooral, als je een terugslagklep/overdrukventiel voor de WPB zet, is dat dan het bottleneck in hele systeem...? En ik neem aan dat de WPB zelf geen leidingdruk maakt, maar dat hij de waterdruk van leidingwerk zelf gebruikt, of hoe zit dit precies?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• snameroc
Dat is idd gewoon waterleidingnet druk. Het koudewater drukt het water onderin de boiler en daardoor komt het warme water er boven uit. Als de wastafel een eigen leiding heeft vanaf de boiler gaat je verhaal op. Is het een aftakking van de leiding naar de douch dan niet. Wij zijn ook met zijn tweeën inmiddels maar met het bad is het toch oppassen met 200 ltr.

snameroc

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• stefanv010
Beekforel schreef op woensdag 22 november 2023 @ 06:44:
[...]

Je kunt toch instellen tussen welke tijden hij mag draaien? Hij draait hier vanaf 10 uur tot 20 uur (die eindtijd kun je niet aanpassen), in de praktijk meestal mooi overdag. Heb hem op iMemory volgens mij.

Dit gaat over een Lydos weliswaar.
nee helaas niet enkel 2 programmeerbare tijden dat je om bepaald tijdstip zoveel graden warm water wilt hebben. Waarbij het toch telkens zn elektrische element gebruikt

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wolly
  • Registratie: Januari 2001
  • Niet online
barta123 schreef op dinsdag 21 november 2023 @ 10:31:
[...]

Ik wil nu een WPB waar ik ook af en toe het bad mee kan vullen... Als ik dat hier in dit topic zie (reactie van wizzopa) dan weet ik wel wat het wordt.

Ik zie dat de m3's bijna 1 op 1 met kWhs worden vervangen met de WPB.
Dat is echt onwaar en moet je snel uit je hoofd zetten.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Sebazzz
  • Registratie: September 2006
  • Laatst online: 21:16

Sebazzz

3dp

barta123 schreef op dinsdag 21 november 2023 @ 10:31:
[...]

Ik zie dat de m3's bijna 1 op 1 met kWhs worden vervangen met de WPB. Ik heb zelf niet eens een HR ketel hangen (is nog VR, die kreeg ik gratis bij aankoop van het huis erbij :+ ) dus ik denk dat dat bij mij zeker wel op zal gaan... :)
Ik heb berekend dat bij ons de WPB een derde van de kosten heeft als SWW via gas.

[Te koop: 3D printers] [Website] Agile tools: [Return: retrospectives] [Pokertime: planning poker]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mrme12345
  • Niet online
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/eKNh4wD6twqigpHVSEWV4F_fH8c=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/d0ZpZHczYdbeGOizoVPKgmwl.jpg?f=fotoalbum_large

Weet iemand of je voor de Atlantic Calypso split beide versies van de bridge kunt gebruiken of enkel de onderste van de 2? Ik kan dit online niet vinden.

energienerds, gasloos, 11,5kWp, 12 kWh accu, EV, Atlantic WPB

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• RichieB
@mrme12345 Voor zover ik het begrijp is de onderste CozyBridge de 1e generatie met alleen een fysieke RJ-45 netwerkaansluiting en de bovenste de nieuwe generatie met alleen Wifi. Ik heb de onderste (voor een Explorer v4) maar volgens mij zijn beide compatible met dezelfde Atlantic apparaten.

[ Voor 3% gewijzigd door RichieB op 22-11-2023 13:40 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Elmardus
  • Registratie: Januari 2015
  • Laatst online: 12-05 07:34
Ik kreeg bij mijn Atlantic Explorer V4 het volgende onderdeel geleverd. Deze staat echter niet in de handleiding genoemd als meegeleverd onderdeel.

Gezien de waarde van 8 bar doet dit vermoeden dat het een inlaatcombinatie is, echter heb ik dit model nog niet eerder voorbij zien komen. Klopt mijn vermoeden?

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/0hN4woyz6IJNvt6DJJCyxmSWcPE=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/RiIU2TcfrIwyChYWveKHLQXf.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RichieB
@Elmardus Hebben ze de handleiding aangepast? Bij mij stond het er wel in op pagina 85:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/6vdI-BILkhS8gdEODoKn9OuUSps=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/1pWusqXN53Huea4HyCzPqvyg.jpg?f=fotoalbum_large

Het lijkt me een terugslagklep met een 8 bar overstort ventiel. Ik heb gewoon een normale inlaatcombinatie gebruikt, dat leek me wat robuuster. Ook omdat je volgens mij in Nederland verplicht bent om het overstortventiel te zien druppelen.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Elmardus
  • Registratie: Januari 2015
  • Laatst online: 12-05 07:34
@RichieB De handleiding is niet aangepast, ik heb gewoon niet goed gekeken :+
Dan ga ik inderdaad ook een normale inlaatcompbinatie gebruiken, de ingebouwde stopkraan daarvan lijkt mij ook wel handig.

• Tanuki
  • Registratie: Januari 2005
  • Niet online
Even polsen of het daadwerkelijk handig is wat ik wil gaan doen.

Situatie: Een huis uit 1980, vrij goed geisoleerd (zijn nog wat aandachtspuntjes, maar die komen nog).

Er liggen zonnepanelen op het dak, goed voor 2000-2500 kwh per jaar. Deze zullen vervangen moeten worden, maar nog niet per se vandaag.

Op alle verdiepingen vloerverwarming 10 cm hoh. Geen radiatoren. Badkamer heeft elektrische radiator en elektrische vloerverwarming. Kan ik evt. nog veranderen naar niet-elektrisch, maar dat wil ik pas doen als het echt nodig is.

In de keuken een boilertje voor warm water, maar ook een warmwaterleiding vanaf de CV ketel die ik kan aansluiten daar.

Goed, wat wil ik nu? Ik wil van het gas af. Het is, ondanks dat ik "slechts" 450 m3 gas heb verstookt afgelopen jaar (jaarafrekening) de grootste kostenpost op die rekening. Het zorgt toch voor +- 1000 EUR aan kosten.
Verwarmen doen we op dit moment met de airco units, om dus de gas kosten te besparen, maar van die 450 m3 gas is toch een deel vloerverwarming (eind vorig jaar, begin dit jaar). Uitgangspunt is dat we nu niet meer verwarmen met de vloerverwarming, totdat er een warmtepomp komt.

Voor mij is stap 1 dus de warmtepompboiler, zodat ik nu al van het gas af kan. Dat betekent dus effectief ook dat ik nu de vloerverwarming tot die tijd buiten spel zet. Maar dan wel met de benefit van de veel lagere kosten.

Mooiere motivatie om sneller naar de (lucht/water) warmtepomp te gaan die er dus bij komt om dan de vloerverwarming weer te kunnen voeden.

We koken momenteel elektrisch.
Douchen is dus het enige dat op dit moment gebeurt met gas.

Redenering is dus:
- CV ketel eruit, waardoor verwarming op water niet meer mogelijk is tot nader order, warm tapwater vervalt dan ook
- Warmtepompboiler erin, zodat warm tapwater weer mogelijk wordt - Hoger stroomverbruik is gevolg
- Keukenboiler eruit, zodat stroomverbruik weer ietsje wordt gecompenseerd, warmwaterleiding vanaf zolder naar keuken om warm water te tappen uit de juiste boiler
- Airco's gaan de verwarming voorzien
- De huidige zonnepanelen zullen niet alles gaan opvangen, waardoor de panelen upgraden belangrijker gaat worden

En op termijn uiteraard:
- Airco's enkel gebruiken voor koelen
- Lucht/water warmtepomp installeren om de vloerverwarming weer te kunnen benutten en efficienter (is het uberhaupt efficienter?) maar vooral veel comfortabeler te verwarmen
- Zonnepanelen upgraden om extra elektra verbruik te compenseren

En veel langere termijn:
- Batterij om afschaffen saldering te compenseren

Is dit een beetje een logische redenering? Of zie ik nog e.e.a. over het hoofd?

[ Voor 4% gewijzigd door Tanuki op 23-11-2023 11:23 ]

PV: Growatt MOD5000TL3-XH + 5720wp, WPB: Atlantic Explorer v4 270LC, L/L: MHI SCM 125ZM-S + SRK 50ZS-W + 2x SRK 25ZS-W + SRK 20ZS-W Modbus kWh meter nodig?

• stevenP
Elmardus schreef op woensdag 22 november 2023 @ 15:00:
Ik kreeg bij mijn Atlantic Explorer V4 het volgende onderdeel geleverd. Deze staat echter niet in de handleiding genoemd als meegeleverd onderdeel.

Gezien de waarde van 8 bar doet dit vermoeden dat het een inlaatcombinatie is, echter heb ik dit model nog niet eerder voorbij zien komen. Klopt mijn vermoeden?

[Afbeelding]
ik gokte op nood-overstort; zat ook bij mijn calypso. Maar ook ik kende het onderdeel niet, en heb het netjes met een hollandse inlaatcombi aangesloten volgens spec.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• stevenP
Tanuki schreef op donderdag 23 november 2023 @ 10:32:
Even polsen of het daadwerkelijk handig is wat ik wil gaan doen.

Situatie: Een huis uit 1980, vrij goed geisoleerd (zijn nog wat aandachtspuntjes, maar die komen nog).

Op alle verdiepingen vloerverwarming 10 cm hoh. Geen radiatoren. Badkamer heeft elektrische radiator en elektrische vloerverwarming. Kan ik evt. nog veranderen naar niet-elektrisch, maar dat wil ik pas doen als het echt nodig is.

In de keuken een boilertje voor warm water, maar ook een warmwaterleiding vanaf de CV ketel die ik kan aansluiten daar.

Goed, wat wil ik nu? Ik wil van het gas af. Het is, ondanks dat ik "slechts" 450 m3 gas heb verstookt afgelopen jaar (jaarafrekening) de grootste kostenpost op die rekening. Het zorgt toch voor +- 1000 EUR aan kosten.
Verwarmen doen we op dit moment met de airco units, om dus de gas kosten te besparen, maar van die 450 m3 gas is toch een deel vloerverwarming (eind vorig jaar, begin dit jaar). Uitgangspunt is dat we nu niet meer verwarmen met de vloerverwarming, totdat er een warmtepomp komt.

Voor mij is stap 1 dus de warmtepompboiler, zodat ik nu al van het gas af kan. Dat betekent dus effectief ook dat ik nu de vloerverwarming tot die tijd buiten spel zet. Maar dan wel met de benefit van de veel lagere kosten.

Mooiere motivatie om sneller naar de (lucht/water) warmtepomp te gaan die er dus bij komt om dan de vloerverwarming weer te kunnen voeden.

We koken momenteel elektrisch.
Douchen is dus het enige dat op dit moment gebeurt met gas.

Redenering is dus:
- CV ketel eruit, waardoor verwarming op water niet meer mogelijk is tot nader order, warm tapwater vervalt dan ook
- Warmtepompboiler erin, zodat warm tapwater weer mogelijk wordt - Hoger stroomverbruik is gevolg
- Keukenboiler eruit, zodat stroomverbruik weer ietsje wordt gecompenseerd, warmwaterleiding vanaf zolder naar keuken om warm water te tappen uit de juiste boiler
- Airco's gaan de verwarming voorzien

En op termijn uiteraard:
- Airco's enkel gebruiken voor koelen
- Lucht/water warmtepomp installeren om de vloerverwarming weer te kunnen benutten en efficienter (is het uberhaupt efficienter?) maar vooral veel comfortabeler te verwarmen
- Zonnepanelen upgraden om extra elektra verbruik te compenseren

En veel langere termijn:
- Batterij om afschaffen saldering te compenseren

Is dit een beetje een logische redenering? Of zie ik nog e.e.a. over het hoofd?
toon volledige bericht
klinkt reëel. Zonnepanelen zou ik zsm doen; iedere minuut dat ze liggen leveren ze je geld op.
De vraag voor jou is alleen of je naar 2 losse systemen wil, wpb + wp, of wp met sww-vat. Zijn voor beide kampen hier (en bijvoorbeeld Pana monoblock-topic) genoeg argumenten te vinden. KISS vs lean, etc.

Heb je je waterverbruik in kaart? Wat voor gebruiker ben/zijn je/jullie? 3x bad achter elkaar,of deels in de ochtend en deels 's avonds? Stortdouche? etc. Dit helpt voor uitzoeken WPB.

Als laatste, heb je een multi-split airco met nog ruimte voor één unit? Dan is het misschien mogelijk een split unit (calypso, bijvoorbeeld) binnendeel te plaatsen en die op je huidige inverter te draaien. Maar hoe en of dit exact werkt kan vast een airco-monteur je beter vertellen.

• montebaldo55
  • Registratie: December 2020
  • Laatst online: 27-02 00:45
Wellicht helpt onderstaand artikel je bij de beslissing:

De overheid verhoogt per 1 januari de energiebelasting voor verbruik van gas met 18%. Daarmee probeert Den Haag huishoudens te bewegen van het gas af te gaan en over te stappen op bijvoorbeeld een elektrische warmtepomp en een elektrische kookplaat. Aan netbeheerkosten komen er omgerekend nog eens zo’n €100 per huishouden bij.

Geknipt uit een artikel in de Telegraaf van vanochtend.

• RichieB
stevenP schreef op donderdag 23 november 2023 @ 10:52:
[...]

ik gokte op nood-overstort; zat ook bij mijn calypso. Maar ook ik kende het onderdeel niet, en heb het netjes met een hollandse inlaatcombi aangesloten volgens spec.
Heb je die "nood-overstort" tussen je WPB en inlaatcombi gezet? Dan kan er door de terugslagklep de overdrukbeveiliging van je inlaatcombi toch nooit worden aangesproken? Als het water in je WPB uitzet kan het alleen maar door de nood-overstort naar buiten.

• Redeque2
  • Registratie: Februari 2023
  • Laatst online: 11-03 13:47
Beste tweakers,

Na 255 paginas lezen, tijd voor een bericht.

Wij hebben vorig jaar een multi-split met 4 binnen units geplaatst en verwarmen hier nu ook mee. Huis is uit 1999 en prima geïsoleerd, vloerverwarmingwater op 55 graden was altijd genoeg.

We hebben nog een cv ketel hangen van 15jaar en die moet vervangen worden, of eruit.

De vloerverwarming staat nu een klein beetje bij zodat de kou er net af is, 22graden ongeveer (thermometer tussen vloer en beton geregeld met een esp32). Dit willen we zeker zo houden, dat is gewoon luxe comfort, heerlijk.

Douchen, dat doen we met 4 personen vaak en veel, staat zeker 1 uur per dag aan. Het is een normale 9l/min douche.

Nu zit ik de denken aan een 200l warmtepompboiler (grotere past niet qua hoogte) met een extra warmtewisselaar. Nu wil ik de warmtewisselaar aansluiten op de vloerverwarming zonder tussenkomst van een ketel oid. Wat ik zei, niet om te verwarmen maar om de kou uit de vloer te halen en te houden.

Dan moet er nog als slave een gas (moeten we daar niet gewoon gelijk van af) CV, electrische CV of doorstroom verwarmer omgenomen worden voor onze extrme douche hobby....

Voor een volwaardige warmtepomp zie ik door de split airco geen meerwaarde. Naja,misschien een hele kleine?

Wat denken jullie?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ma®tin
  • Registratie: Oktober 2008
  • Laatst online: 07-05 11:41

Ma®tin

Hallo

stefanv010 schreef op dinsdag 21 november 2023 @ 17:45:
Een nuos evo 150 hier.
Nadat ik via de mail ongeveer dezelfde vraag heb gesteld aan ariston België kreeg ik onderstaand antwoord:

Dit gaat niet de regeling heeft geen uurregeling van/tot.

P1 en P2 zijn instelling waarbij op het gegeven uurinstelling de gewenste temperatuur bereikt moet zijn. De regeling van de boiler zal dan zelf bepalen wanneer deze moet opslaan om op dat ingestelde tijdsstip de gewenste waarde bereikt moet zijn.

Het beste is de eco functie te gebruiken het toestel zal dan zelf bepalen wanneer deze moet aanslaan het duurt wel 2 weken eer de regeling de gewoontes van de gebruiker kent.

Met vriendelijke groeten/Sincères salution/ Kind Regards

Ariston-Group

Elco Belgium nv

Nou, ook na twee weken veranderde er niks... Er wordt in principe alleen 's avonds gedouched, maar toch vind hij het elke keer nodig om een tijd met het warmte-element te verwarmen, terwijl hij de hele dag de tijd heeft om het water op te warmen.

Nu kan ik dus feitelijk kiezen om 's avonds/'s nachts na het douchen met de warmtepomp via de 'green-modus' te verwarmen of overdag (wanneer de zonnepanelen hun werk doen) via de p1- en/of p2-modus maar dan maakt de warmtepomp dus vaak een tijd gebruik van het warmte-element...

🔆Vanmeerzon 18400wp 🔥Panasonic WP 💦Ariston WPB

• Tanuki
  • Registratie: Januari 2005
  • Niet online
stevenP schreef op donderdag 23 november 2023 @ 10:55:
[...]

klinkt reëel. Zonnepanelen zou ik zsm doen; iedere minuut dat ze liggen leveren ze je geld op.
De vraag voor jou is alleen of je naar 2 losse systemen wil, wpb + wp, of wp met sww-vat. Zijn voor beide kampen hier (en bijvoorbeeld Pana monoblock-topic) genoeg argumenten te vinden. KISS vs lean, etc.

Heb je je waterverbruik in kaart? Wat voor gebruiker ben/zijn je/jullie? 3x bad achter elkaar,of deels in de ochtend en deels 's avonds? Stortdouche? etc. Dit helpt voor uitzoeken WPB.

Als laatste, heb je een multi-split airco met nog ruimte voor één unit? Dan is het misschien mogelijk een split unit (calypso, bijvoorbeeld) binnendeel te plaatsen en die op je huidige inverter te draaien. Maar hoe en of dit exact werkt kan vast een airco-monteur je beter vertellen.
Bedankt voor de reply!

Zonnepanelen: je hebt gelijk. :) maar er liggen al zonnepanelen. Dus dat maakt de berekening wat gevarieerder zeg maar. Vroeg of laat gaan ze er idd af en komen er nieuwe + een stuk of 5 extra op de achterkant van het huis.

Wpb + wp / sww + wp is idd de vraag. Ik wil iig beginnen met die eerste. :) maar natuurlijk wel een oplossing die ook later aan te sluiten is op een warmtepomp.
Er zijn dacht ik niet echt oplossingen die een buffervat voor tapwater en een buffervat voor verwarming in een combineren?

Waterverbruik heb ik wel in kaart; we hebben geen bad, wel een regendouche (maar een zuinigere "eco" variant). We zijn ook tegen waterverspilling en douchen ook max 10-15 minuten. Zelfs de vrouw. :)

Ik heb een multisplit airco met nog ruimte voor 2 units.
Calypso is iets dat ik kan opzoeken, thanks!

PV: Growatt MOD5000TL3-XH + 5720wp, WPB: Atlantic Explorer v4 270LC, L/L: MHI SCM 125ZM-S + SRK 50ZS-W + 2x SRK 25ZS-W + SRK 20ZS-W Modbus kWh meter nodig?

• stefanv010
Ma®tin schreef op donderdag 23 november 2023 @ 21:02:
[...]

Een nuos evo 150 hier.
Nadat ik via de mail ongeveer dezelfde vraag heb gesteld aan ariston België kreeg ik onderstaand antwoord:

Dit gaat niet de regeling heeft geen uurregeling van/tot.

P1 en P2 zijn instelling waarbij op het gegeven uurinstelling de gewenste temperatuur bereikt moet zijn. De regeling van de boiler zal dan zelf bepalen wanneer deze moet opslaan om op dat ingestelde tijdsstip de gewenste waarde bereikt moet zijn.

Het beste is de eco functie te gebruiken het toestel zal dan zelf bepalen wanneer deze moet aanslaan het duurt wel 2 weken eer de regeling de gewoontes van de gebruiker kent.

Met vriendelijke groeten/Sincères salution/ Kind Regards

Ariston-Group

Elco Belgium nv

Nou, ook na twee weken veranderde er niks... Er wordt in principe alleen 's avonds gedouched, maar toch vind hij het elke keer nodig om een tijd met het warmte-element te verwarmen, terwijl hij de hele dag de tijd heeft om het water op te warmen.

Nu kan ik dus feitelijk kiezen om 's avonds/'s nachts na het douchen met de warmtepomp via de 'green-modus' te verwarmen of overdag (wanneer de zonnepanelen hun werk doen) via de p1- en/of p2-modus maar dan maakt de warmtepomp dus vaak een tijd gebruik van het warmte-element...
toon volledige bericht
Wat een zware misser betreft deze wpb....als ik dat had geweten was ik voor andere type gegaan.
Green modus is helaas de enigste optie .

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• ASW1
Redeque2 schreef op donderdag 23 november 2023 @ 20:35:

Douchen, dat doen we met 4 personen vaak en veel, staat zeker 1 uur per dag aan. Het is een normale 9l/min douche.

Nu zit ik de denken aan een 200l warmtepompboiler (grotere past niet qua hoogte) met een extra warmtewisselaar. Nu wil ik de warmtewisselaar aansluiten op de vloerverwarming zonder tussenkomst van een ketel oid. Wat ik zei, niet om te verwarmen maar om de kou uit de vloer te halen en te houden.

Dan moet er nog als slave een gas (moeten we daar niet gewoon gelijk van af) CV, electrische CV of doorstroom verwarmer omgenomen worden voor onze extrme douche hobby....

Voor een volwaardige warmtepomp zie ik door de split airco geen meerwaarde. Naja,misschien een hele kleine?

Wat denken jullie?
Ik zou eens naar een douche WTW kijken, met zulke grote hoeveelheden energie die je elke dag het riool in spoelt betaalt zich dat al snel terug, ongeacht hoe je verder SWW gaat maken.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Martin7182
  • Registratie: Juni 2020
  • Laatst online: 21:01
Beste tweakers,

Wij hebben vorig jaar een multi-split met 4 binnen units geplaatst en verwarmen hier nu ook mee. Huis is uit 1999 en prima geïsoleerd, vloerverwarmingwater op 55 graden was altijd genoeg.

We hebben nog een cv ketel hangen van 15jaar en die moet vervangen worden, of eruit.

De vloerverwarming staat nu een klein beetje bij zodat de kou er net af is, 22graden ongeveer (thermometer tussen vloer en beton geregeld met een esp32). Dit willen we zeker zo houden, dat is gewoon luxe comfort, heerlijk.

Wat denken jullie?
toon volledige bericht
Zeker een uur met 9l/min, dan heb je wel iets meer nodig dan 200l. Ik zou kijken naar een losse WP zoals Hewalex met een groot vat.

• Knielen
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 20:27
Beste tweakers,

Wat denken jullie?
toon volledige bericht
Met een WPB en de kou uit de vloer houden en zoveel douchen? Dat gaat alleen maar teleurstelling opleveren. Naverwarmen met elektra gaat je op deze manier veel geld kosten.

• lbreman
  • Registratie: November 2018
  • Niet online
@Redeque2 ik zou het gebruik van die spiraal voor de vloerverwarming vergeten, die had ik na een half jaar al afgekoppeld omdat de WPB bijna continue stond te draaien destijds. Ik vond het wel een leuk probeersel gezien het uitgebreide topic op Tweakers destijds.

De ruim 100 euro die je daarmee uitspaart kun je daarmee bij een douche WTW leggen, dat is wel een nuttige investering bij veel waterverbruik (lees: regendouche of veel gebruikers).

www.opnaargasloos.nl: 9900Wp, 2x30HP 500l buffer, Atlantic WPB, Ravelli Alfa S, Panasonic monobloc J-series 5kW, Model 3 LR

• snameroc
Zoek een Nibe savant voor je vloerverwarming.
Heeft mijn broer ook en werkt heel goed.

snameroc

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Redeque2
Bedankt voor de reacties..

Die water WTW, heb 7jaar geleden alles verbouwd en toen niet aan gedacht...baal daar nog van.
Nu inbouwen betekent veel sloop werk dat wat, los van tijd, de ijvest naar 1000,- brengt. Zelfs met douche mafkezen zoals wij is dat niet zomaar terugverdiend.

@lbreman Fijn dat je ervaring mee hebt.
Wat is er erg als de WTB bijna continue aan staat? Of ik nu een CV ketel heb branden of een WTB heb draaien...Hoe gebruikte jij de aansluiting, voor voorverwarmer voor je CV?

Een aparte warmtepomp Zoals een Hewalex en dan een apart vat(en) is misschien een oplossing, moet ik gaan meten en rekenen.

Toch als ik het zo hoor ook ik op een CV ketel uit...Wil wel iets met tapwater en een warmtepomp want dat beetje energie dat nodig om die vloerverwarming op 22 graden te houden is peanuts en zonde van de investering, qua warmtepomp dan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• lbreman
  • Niet online
@Redeque2 Ik had hem opgenomen in het CV circuit als ondersteuning voor de ketel. De capaciteit van een WPB is echter laag, en de spiraal niet bedoeld voor lage temperatuur afgifte, daardoor was het effect gering. Op zich is het geen bezwaar dat een WPB lang draait (al schakelt een Atlantic meen ik na 24 uur af met een foutmelding).

www.opnaargasloos.nl: 9900Wp, 2x30HP 500l buffer, Atlantic WPB, Ravelli Alfa S, Panasonic monobloc J-series 5kW, Model 3 LR

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• lbreman
  • Niet online
Ik neem aan dat je douche op een bovenverdieping is? In m'n vorige woning had ik een badkamer op de BG, heb de WTW toen simpel in de kruipruimte ingebouwd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mattijssch
  • Laatst online: 10-05 18:39

mattijssch

Model 3 LR

Redeque2 schreef op vrijdag 24 november 2023 @ 07:04:
Die water WTW, heb 7jaar geleden alles verbouwd en toen niet aan gedacht...baal daar nog van.
Nu inbouwen betekent veel sloop werk dat wat, los van tijd, de ijvest naar 1000,- brengt. Zelfs met douche mafkezen zoals wij is dat niet zomaar terugverdiend.
Ik heb dezelfde afweging. Appartement uit 2003, 7 jaar geleden badkamer verbouwd, toch heb ik nu een offerte gevraagd voor de Meed Energeyser Console. Een douchecabine met ingebouwde WTW.
Daarmee hoop ik zonder veel breekwerk toch WTW te kunnen douchen. :-)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mrme12345
  • Niet online
mattijssch schreef op vrijdag 24 november 2023 @ 09:59:
[...]

Ik heb dezelfde afweging. Appartement uit 2003, 7 jaar geleden badkamer verbouwd, toch heb ik nu een offerte gevraagd voor de Meed Energeyser Console. Een douchecabine met ingebouwde WTW.
Daarmee hoop ik zonder veel breekwerk toch WTW te kunnen douchen. :-)
Ziet er interresant uit. Maar zie nergens iets over de kosten voor de console of de losse unit. Waar moeten we aan denken qua kosten?

energienerds, gasloos, 11,5kWp, 12 kWh accu, EV, Atlantic WPB

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Redeque2
lbreman schreef op vrijdag 24 november 2023 @ 07:42:
@Redeque2 Ik had hem opgenomen in het CV circuit als ondersteuning voor de ketel. De capaciteit van een WPB is echter laag, en de spiraal niet bedoeld voor lage temperatuur afgifte, daardoor was het effect gering. Op zich is het geen bezwaar dat een WPB lang draait (al schakelt een Atlantic meen ik na 24 uur af met een foutmelding).
Snap wat je bedoeld, zou dus een grotere warmtepomp moeten nemen zoals een Hewalex en een los 300 liter vat met 2 spiralen, dit pas dan wel. Valt wel tegen wat een los boilervat los kost ten opzichte van een WPB, redelijk bizar.
lbreman schreef op vrijdag 24 november 2023 @ 07:43:
Ik neem aan dat je douche op een bovenverdieping is? In m'n vorige woning had ik een badkamer op de BG, heb de WTW toen simpel in de kruipruimte ingebouwd.
Ja 1e verdieping en de verticale koof loopt achter mijn aquarium van 2meter, daar kan ik zo even niet bij.,
Horizontaal in de kruipruimte zou zeker wel kunnen...wist niet dat het horizontaal kon, moet ik even uitzoeken! Thx

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• lbreman
  • Niet online
Google even op horizontale douche WTW; ik had een EasyDrain die destijds 350 euro kostte en prima werkte.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Joove
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 16:46
Redeque2 schreef op vrijdag 24 november 2023 @ 07:04:
Juist omdat het douchegebruik groot is, is een terugverdientijd van 2 jaar al mogelijk. In het slechtse geval is dat 11 jaar met laag rendement dwtw die ook duur is en gunstig vast gezette gasprijs.
1 uur douchen per dag = 2,4 m3 (0,2 m3/5min met 9l/min)
300 dagen per jaar geeft 720 m3 gas per jaar voor het douchen.

Douche WTW verticaal geeft 65% besparing = 468 m3 x € 1,40 (per m3) = € 655 per jaar
Douchegoot WTW geeft vanaf 35% besparing = 252 m3 x € 0,7 (per m3) = € 176 per jaar

De totaal prijs van beiden zal vergelijkbaar zijn, verticaal goedkoper met meer werk en bij douchegoot duurder met minder kosten.

Zodra er gebruik wordt gemaakt van een warmtepomp is de terugverdientijd langer, maar kan je af met een kleiner boilervat en warmtepomp.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Proton_
  • Registratie: November 2011
  • Laatst online: 22:49

Proton_

Moderator Wonen & Mobiliteit 

Team Welles

@Redeque2 Was je de Flatmate al tegen gekomen? Ik ken niemand die er een heeft maar is op papier wel passend bij jouw geval.
https://sanura.nl/shop/

Het ik-wil-een-warmtepomp FAQ topic- '23 MG5, douchen met wtw en Auer Edel Eau, verwarming met Vaillant Arotherm Plus.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Redeque2
Bedankt voor alle reacties weer, ik ga er naar kijken.
Een douchegoot ofzo gaat hem niet woorden, hebben een hele mooie dure inloopdouche gemaakt, daar mag ik niet aankomen. Geen WAF (wife acceptance factor).

Ik zie nu wel andere opties, waar ik me aan ga verdiepen zoals de Elecro G2-HE-30T.
Maar dit is off-topic aan het worden.

Er komt dus een warmwater WTW, terug op het lijstje.
Dan wordt het toch een iets van een Wewalex worden met een 300L vat, maar dan ook nog een doorstroomverwarmer denk ik, zeker als ik dat boilervat toch aansluit op mijn vloerverwarming.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• mattijssch
  • Laatst online: 10-05 18:39

mattijssch

Model 3 LR

mrme12345 schreef op vrijdag 24 november 2023 @ 10:30:
[...]

Ziet er interresant uit. Maar zie nergens iets over de kosten voor de console of de losse unit. Waar moeten we aan denken qua kosten?
Een eerste richtbedrag ging richting € 3.500,- inclusief aanleg. Ik heb zelf nu een gerichte offerte aangevraagd via Beterbad.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kiwi_Kevin
  • Registratie: Augustus 2006
  • Laatst online: 12-05 13:21
Redeque2 schreef op vrijdag 24 november 2023 @ 13:03:
Bedankt voor alle reacties weer, ik ga er naar kijken.
Een douchegoot ofzo gaat hem niet woorden, hebben een hele mooie dure inloopdouche gemaakt, daar mag ik niet aankomen. Geen WAF (wife acceptance factor).

Ik zie nu wel andere opties, waar ik me aan ga verdiepen zoals de Elecro G2-HE-30T.
Maar dit is off-topic aan het worden.

Er komt dus een warmwater WTW, terug op het lijstje.
Dan wordt het toch een iets van een Wewalex worden met een 300L vat, maar dan ook nog een doorstroomverwarmer denk ik, zeker als ik dat boilervat toch aansluit op mijn vloerverwarming.
Is 300 liter dan wel voldoende voor jullie gebruiksprofiel? Ik weet niet hoe lang de hewalex nodig heeft om dat op temperatuur te brengen, maar kan me voorstellen dat 400 of zelfs 500 met die douchetijden geen overbodige luxe is :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Redeque2
Kiwi_Kevin schreef op zaterdag 25 november 2023 @ 07:58:
[...]

Is 300 liter dan wel voldoende voor jullie gebruiksprofiel? Ik weet niet hoe lang de hewalex nodig heeft om dat op temperatuur te brengen, maar kan me voorstellen dat 400 of zelfs 500 met die douchetijden geen overbodige luxe is :)
Ben bang van niet maar groter past gewoon niet.
Dus moet inderdaad voorverwarmen, naverwarmen of minder langer douchen (NEEE!!!!).....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• -Japster-
  • Registratie: Januari 2014
  • Laatst online: 29-03-2024
Iemand hier ervaring met het (deels) gebruik van de ventilatielucht voor de aanvoer van de wp boiler? Ik ben vooral benieuwd naar hoeveel lucht een wp boiler nu ongeveer verplaatst per dag. Tuurlijk dit hangt van het verbruik af. Maar ik ben benieuwd naar hoeveel dit is tenopzichte van normale ventilatie van een huis.

Zover ik nu weet heeft atlantic wel een paar interessante modellen die (deels) op ventilatie lucht kunnen werken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kiwi_Kevin
  • Registratie: Augustus 2006
  • Laatst online: 12-05 13:21
-Japster- schreef op zaterdag 25 november 2023 @ 10:01:
Iemand hier ervaring met het (deels) gebruik van de ventilatielucht voor de aanvoer van de wp boiler? Ik ben vooral benieuwd naar hoeveel lucht een wp boiler nu ongeveer verplaatst per dag. Tuurlijk dit hangt van het verbruik af. Maar ik ben benieuwd naar hoeveel dit is tenopzichte van normale ventilatie van een huis.

Zover ik nu weet heeft atlantic wel een paar interessante modellen die (deels) op ventilatie lucht kunnen werken.
Ga uit van een enorme hoeveelheid lucht, viel me eigenlijk wel tegen. Zo op de gok nog een standje hoger dan de hoogste stand van de MV.

Hier heeft dat tot gevolg dat de roosters bij de ramen (die in de winter een beetje geknepen zijn) ook geluid gaan maken als de WPB aan staat en ik dacht zelfs te merken dat er koude lucht van de mv afvoer naar binnen komt door het flinke debiet.

Ik ga de opstelling daarom aanpassen naar buiten buiten, dan heb je dat onderdruk probleem niet meer.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wizzopa
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 22:16
Bij ons staat de Atlantic Explorer v3 al bijna 6 jaar op buiten/buiten met een beetje hulp van de MV. Hier door is de aanzuig temp. in de koude maanden tussen de 4 en 7 graden warmer dan alleen buiten

De MV wordt hand, rv of co2 gestuurd.

PV- 8530Wp..... SWW- Atlantic 200….. WP- Daikin 3,5kW….. Foto’s.....

Pagina: 1 ... 64 ... 107 Laatste