Dat klinkt zoals dat ik zelf ook een beetje zat te denken. Maar hoe ziet zo een opstelling er dan concreet uit? Zit er dan nog een klep tussen de mv en de lucht toevoer van de wp? De mv heeft ook nog een eigen ventilator?wizzopa schreef op zaterdag 25 november 2023 @ 10:34:
Bij ons staat de Atlantic Explorer v3 al bijna 6 jaar op buiten/buiten met een beetje hulp van de MV. Hier door is de aanzuig temp. in de koude maanden tussen de 4 en 7 graden warmer dan alleen buiten
De MV wordt hand, rv of co2 gestuurd.
Een vraag voor electronica techneuten onder ons:
Mijn EdelAir heb ik in september vervangen door een Atlantic Calypso 150ltr.
Dit omdat de compressor het begaf.
Bij de Edel had ik een sensor in dezelfde buis gestopt waar de eigen sensor van het apparaat ook zat. Zie foto
Zo kon ik de temp uitlezen in HA.
Nu heb ik de situatie bij de Calypso ook bekeken. In de buis is geen plek voor een 2e sensor.
Is het mogelijk om het signaal vd eigen sensor "af te tappen"?
Of beïnvloed dit de electronica van het apparaat?
Bij de Edel had ik een sensor in dezelfde buis gestopt waar de eigen sensor van het apparaat ook zat. Zie foto
Nu heb ik de situatie bij de Calypso ook bekeken. In de buis is geen plek voor een 2e sensor.
:strip_exif()/f/image/7MDXysHLrVf2lNn4MH2ZqebQ.jpg?f=fotoalbum_large)
Dat ziet er zo uit.-Japster- schreef op zaterdag 25 november 2023 @ 11:33:
[...]
Dat klinkt zoals dat ik zelf ook een beetje zat te denken. Maar hoe ziet zo een opstelling er dan concreet uit? Zit er dan nog een klep tussen de mv en de lucht toevoer van de wp? De mv heeft ook nog een eigen ventilator?
https://i.imgur.com/L03Qgoc.png
PV- 8530Wp..... SWW- Atlantic 200….. WP- Daikin 3,5kW….. Foto’s.....
Algemeen antwoord: ja dat kan in principe als je de bestaande meting maar niet beïnvloed. Dat bereik je door de spanning over, of de stroom door de sensor te meten (of beide). Zo'n sensor is in de regel een NTC wiens weerstand de actuele temperatuur representeert. Ik zou ermee oppassen, want met het koppelen aan HA hang je de systemen elektrisch aan elkaar. Je moet eerst zeker weten dat het bestaande meetcircuit wel galvanisch gescheiden is van de netspanning. Als ik iets dergelijks zou maken, dan zou ik geen elektronica koppelen maar een printje in de boiler inbouwen dat via wifi de actuele waarden doorgeeft.montebaldo55 schreef op zaterdag 25 november 2023 @ 11:53:
Een vraag voor electronica techneuten onder ons:
[Afbeelding]
Als laatste stap in gasloos, nu ook een warmtepompboiler in bedrijf genomen. De gaskraan kan dicht!
Dank voor de vele tips en posts van iedereen in dit forum. Graag koppel ik even mijn ervaringen terug wellicht ter inspiratie/verdere tips, zie ook de foto’s.
Gekozen voor de Atlantic Calypso Split 270 liter met aparte buitenunit. Wilde geen gedoe met lege boiler, heb een groot bad /4 persoons huishouden dan maar wat groter en weer sneller vol. Boiler op 10% leeg is binnen 4 uur weer helemaal warm (55 graden).
Ook daarmee geen geluid in huis en geen dakdoorvoeringen/dakkappen voor de ventilatie maken etc.
Wel natuurlijk een buitenunit ophangen, maar daar was nog een mooi plekje voor naast de units voor de lucht/luchtverwarming.
Besteld in België vanwege de flink lagere kosten bij https://www.boiler-shop.be/ en beschikbaarheid in NL (er is inmiddels ook een .nl, maar dat komt net zo goed uit België). Verzendkosten naar NL zijn 75 euro, daarvoor ga je niet zelf rijden. Heb circa 2 maanden moeten wachten op levering. Maar webshop wel duidelijk in communicatie en goed bereikbaar, ervaring was prima.
Boiler op zolder op de houten balklaag opgesteld. Balken zijn circa 8x20 cm, liggen 60 cm van elkaar en hebben een overspanning in de lengterichting van circa 3 meter. Wel een extra laag platen van 18 mm over de bestaande platen aangebracht ter versterking. Boiler bij de muur gezet. Merk geen doorzakking oid. Door verhuisbedrijf omhoog gebracht via de trap door 2 man, was op zich goed te doen omdat het alleen een boilervat is (scheelt lengte en gewicht, maar goed dat is allemaal eenmalig).
Aangesloten gewoon met 16 mm kunststof/15 mm koper (net als de bestaande leidingen). Water komt er nu harder uit dan voorheen met de CV ketel. Bad vult snel en ook regendouche is geen probleem (maar dat is eigenlijk natuurlijk niet de bedoeling die regendouche…).
Diëlektrische koppelling aan de warme kant aangebracht conform handleiding. De meegeleverde koppeling van Atlantic zelf is inderdaad erg dubieus zoals anderen ook al ervaren hadden, daarom andere besteld:
https://www.amazon.nl/Som...7-m20-grijs/dp/B07MVW6JZ4
Thermosifon (!) met een bocht aangebracht (dat is er hard ingepeperd in dit forum om te doen), maar omdat ik toch naar beneden moest met de leiding voorkom je gelijk dat de warmte opstuwt. Je merkt inderdaad dat het eerste stuk van de leiding constant warm is. Daarom ook de isolatie over dat stuk aangebracht. Had misschien nog beter met een knietje in de leiding gekund, maar ik dacht dat een mooie bocht wel goed voor de doorstroming zou zijn.
Aan de koude aansluiting geen dieëlektische koppeling aangebracht, hoeft ook niet volgens de handleiding.
Bij een WPB met split unit zit verder geen condensafvoer op het boilervat.
Wel een aftappunt met een T stuk aangebracht aan de koude kant voor eventueel aftappen van de boiler. Geeft wel een klein dood stukje bij de aftapnippel, maar dat lijkt me een klein risico. Aan de warme kant geen afsluiter gezet. Ook geen beluchter voor eventueel aftappen, je kan gewoon een warme kraan openzetten. Kan altijd even schroefkoppelingen naar de diëlektrische koppeling losdraaien mocht er toch een waterslot ontstaan.
Aan de koude kant geen extra afsluiter meer gezet. In de inlaatcombinatie zit al een afsluiter en je kunt altijd de hoofdkraan beneden afsluiten. Scheelt toch weer wat verbindingen.
Inlaatcombinatie 6 bar (max. 7 bar volgens handleiding, maar die kon ik niet zo snel vinden). Expansievat oid niet geïnstalleerd, de inlaatcombinatie doet volgens mij prima zijn werk om te hoge druk te voorkomen en juist denk ik goed om dan die 1 bar marge te hebben.
Het was wel een beetje zoeken om alle koppelstukjes en fittingen bij elkaar te vinden, maar dat lukt uiteindelijk wel. Voor de draadfittingen loctite 55 gebruikt, dat werkt echt veel beter dan teflontape is mijn ervaring.
Het gassendeel is (verplicht) inbedrijfgesteld door een F-gassen gecertificeerde aannemer. Daarmee ook gelijk de installatie/inbedrijfstelling formulier die je kan gebruiken voor de subsidie-aanvraag.
Onder de buitenunit eenvoudige trillingsdempers aangebracht (https://www.aircodruten.nl/product/vibratie-dempers/) op de muurbeugel. De unit maakt ietsje meer geluid dan de Mitsubishi’s HI die ik heb voor lucht/lucht verwarming, maar echt prima acceptabel. Wat wel opvalt is dat de unit wel meer trilt. Dit geeft gelukkig geen gedreun op de muur, maar het geeft wel trilling door in de koelleiding en die zijn zelfs voelbaar bij het boilervat boven. Wellicht heeft iemand daar nog tips/ideeën voor?
:strip_exif()/f/image/k8h5bC2KkyW5k4o5lQcaTHmC.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/uczv3EJnqWALn2ryBrN7lxkf.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/6ww8kDQ6VdBi26rhghWJ4zPc.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/zG6mnbm2CjayDIeT3Lqx7A63.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/O3hwagpOV2fq286pdYqHEHCN.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/BJrnlnnRyhaN2ACUdfpGH6Wb.jpg?f=fotoalbum_large)
Dank voor de vele tips en posts van iedereen in dit forum. Graag koppel ik even mijn ervaringen terug wellicht ter inspiratie/verdere tips, zie ook de foto’s.
Gekozen voor de Atlantic Calypso Split 270 liter met aparte buitenunit. Wilde geen gedoe met lege boiler, heb een groot bad /4 persoons huishouden dan maar wat groter en weer sneller vol. Boiler op 10% leeg is binnen 4 uur weer helemaal warm (55 graden).
Ook daarmee geen geluid in huis en geen dakdoorvoeringen/dakkappen voor de ventilatie maken etc.
Wel natuurlijk een buitenunit ophangen, maar daar was nog een mooi plekje voor naast de units voor de lucht/luchtverwarming.
Besteld in België vanwege de flink lagere kosten bij https://www.boiler-shop.be/ en beschikbaarheid in NL (er is inmiddels ook een .nl, maar dat komt net zo goed uit België). Verzendkosten naar NL zijn 75 euro, daarvoor ga je niet zelf rijden. Heb circa 2 maanden moeten wachten op levering. Maar webshop wel duidelijk in communicatie en goed bereikbaar, ervaring was prima.
Boiler op zolder op de houten balklaag opgesteld. Balken zijn circa 8x20 cm, liggen 60 cm van elkaar en hebben een overspanning in de lengterichting van circa 3 meter. Wel een extra laag platen van 18 mm over de bestaande platen aangebracht ter versterking. Boiler bij de muur gezet. Merk geen doorzakking oid. Door verhuisbedrijf omhoog gebracht via de trap door 2 man, was op zich goed te doen omdat het alleen een boilervat is (scheelt lengte en gewicht, maar goed dat is allemaal eenmalig).
Aangesloten gewoon met 16 mm kunststof/15 mm koper (net als de bestaande leidingen). Water komt er nu harder uit dan voorheen met de CV ketel. Bad vult snel en ook regendouche is geen probleem (maar dat is eigenlijk natuurlijk niet de bedoeling die regendouche…).
Diëlektrische koppelling aan de warme kant aangebracht conform handleiding. De meegeleverde koppeling van Atlantic zelf is inderdaad erg dubieus zoals anderen ook al ervaren hadden, daarom andere besteld:
Thermosifon (!) met een bocht aangebracht (dat is er hard ingepeperd in dit forum om te doen), maar omdat ik toch naar beneden moest met de leiding voorkom je gelijk dat de warmte opstuwt. Je merkt inderdaad dat het eerste stuk van de leiding constant warm is. Daarom ook de isolatie over dat stuk aangebracht. Had misschien nog beter met een knietje in de leiding gekund, maar ik dacht dat een mooie bocht wel goed voor de doorstroming zou zijn.
Aan de koude aansluiting geen dieëlektische koppeling aangebracht, hoeft ook niet volgens de handleiding.
Wel een aftappunt met een T stuk aangebracht aan de koude kant voor eventueel aftappen van de boiler. Geeft wel een klein dood stukje bij de aftapnippel, maar dat lijkt me een klein risico. Aan de warme kant geen afsluiter gezet. Ook geen beluchter voor eventueel aftappen, je kan gewoon een warme kraan openzetten. Kan altijd even schroefkoppelingen naar de diëlektrische koppeling losdraaien mocht er toch een waterslot ontstaan.
Aan de koude kant geen extra afsluiter meer gezet. In de inlaatcombinatie zit al een afsluiter en je kunt altijd de hoofdkraan beneden afsluiten. Scheelt toch weer wat verbindingen.
Inlaatcombinatie 6 bar (max. 7 bar volgens handleiding, maar die kon ik niet zo snel vinden). Expansievat oid niet geïnstalleerd, de inlaatcombinatie doet volgens mij prima zijn werk om te hoge druk te voorkomen en juist denk ik goed om dan die 1 bar marge te hebben.
Het was wel een beetje zoeken om alle koppelstukjes en fittingen bij elkaar te vinden, maar dat lukt uiteindelijk wel. Voor de draadfittingen loctite 55 gebruikt, dat werkt echt veel beter dan teflontape is mijn ervaring.
Het gassendeel is (verplicht) inbedrijfgesteld door een F-gassen gecertificeerde aannemer. Daarmee ook gelijk de installatie/inbedrijfstelling formulier die je kan gebruiken voor de subsidie-aanvraag.
Onder de buitenunit eenvoudige trillingsdempers aangebracht (https://www.aircodruten.nl/product/vibratie-dempers/) op de muurbeugel. De unit maakt ietsje meer geluid dan de Mitsubishi’s HI die ik heb voor lucht/lucht verwarming, maar echt prima acceptabel. Wat wel opvalt is dat de unit wel meer trilt. Dit geeft gelukkig geen gedreun op de muur, maar het geeft wel trilling door in de koelleiding en die zijn zelfs voelbaar bij het boilervat boven. Wellicht heeft iemand daar nog tips/ideeën voor?
:strip_exif()/f/image/k8h5bC2KkyW5k4o5lQcaTHmC.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/uczv3EJnqWALn2ryBrN7lxkf.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/6ww8kDQ6VdBi26rhghWJ4zPc.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/zG6mnbm2CjayDIeT3Lqx7A63.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/O3hwagpOV2fq286pdYqHEHCN.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/BJrnlnnRyhaN2ACUdfpGH6Wb.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/61r05uSJaOkQz3cJOsMHs10e.jpg?f=fotoalbum_large)
@Martin7182
Als ik iets dergelijks zou maken, dan zou ik geen elektronica koppelen maar een printje in de boiler inbouwen dat via wifi de actuele waarden doorgeeft.
Zoiets was ik ook van plan.
Kun je me dat uitleggen hoe je zoiets aanpakt?
Als ik iets dergelijks zou maken, dan zou ik geen elektronica koppelen maar een printje in de boiler inbouwen dat via wifi de actuele waarden doorgeeft.
Waar vind ik de 't meer dan geheime menu? 😁
Lager dan 50 graden is wel mooi om te testen.
14.5 kWP op Zuid, 4x24 CPC heatpipes op Zuid, 1000L Hygienebuffervat met Panasonic WH-MDC09J3E5, Gasloos sinds 2018.
Menu knop ingedrukt houden en dan naar links, en daarna naar rechts draaien (als je het over een Explorer hebt tenminste)Baapje327 schreef op zaterdag 25 november 2023 @ 15:50:
[...]
Waar vind ik de 't meer dan geheime menu? 😁
Lager dan 50 graden is wel mooi om te testen.
[ Voor 7% gewijzigd door Doggieman op 25-11-2023 16:07 ]
4900Wp, 3500Wp, 2880Wp en 1665Wp aan PV. Atlantic Explorer V4 WPB, Gree duo split en 2x Mitsubitshi single L/L airco's. Pelletkachel 10 kW als backup verwarming.Als test: PV stroom dump in WPB bij overschot.
Ook wij zitten te denken aan een wp boiler.
Nu komt de installateur met de optie van een haier mp200m3.
Als ik het goed heb gelezen is dit merk niet een A merk en dit komt met zijn nadelen.
Nu zie ik dat hij 60 db aan geluid produceert en hier kan ik mee leven omdat hij op een plek komt te staan waar we hem niet zullen horen.
Maar wat mij opvalt is de stanby verbruik van 27 watt.
Is dit niet wat veel???
Is toch rond de 240 kw per jaar.
Zit al een poosje verschillende specs te lezen maar niet elk merk is hier duidelijk over.
Als ik het goed heb gelezen is dit merk niet een A merk en dit komt met zijn nadelen.
Nu zie ik dat hij 60 db aan geluid produceert en hier kan ik mee leven omdat hij op een plek komt te staan waar we hem niet zullen horen.
Is dit niet wat veel???
Zit al een poosje verschillende specs te lezen maar niet elk merk is hier duidelijk over.
Inderdaad een hoog verbruik in stilstand, wat is dan de prijs van de offerte?tafmaf schreef op zaterdag 25 november 2023 @ 17:23:
Ook wij zitten te denken aan een wp boiler.
Is dit niet wat veel???
18950Wp🌞, Atlantic 270V3💧, Pana 5J🔥. Zendure 7,6🔋
Ik vraag me af of er niet gewoon stilstandverlies bedoelt wordt. Kan me niet voorstellen dat een WPB 27 watt in stand-by gebruikt?
PV 4915wp op oost, 2680 wp op west, 1900 wp op zuid. pvoutput - AUX 8 kW bi bloc
Met installatie 2000 euro.klump4u schreef op zaterdag 25 november 2023 @ 17:28:
[...]
Inderdaad een hoog verbruik in stilstand, wat is dan de prijs van de offerte?
En zie ook net dat er een magnesium anode vervangen moet worden elke 2 jaar.
Nou kan ik er wel bij maar toch iets om rekening mee te houden.
Oja die optie hebben we ook nog.Glashelder schreef op zaterdag 25 november 2023 @ 18:10:
Ik vraag me af of er niet gewoon stilstandverlies bedoelt wordt. Kan me niet voorstellen dat een WPB 27 watt in stand-by gebruikt?
:strip_exif()/f/image/hE3njhXQxHx2oR8rM8yCOZgl.jpg?f=fotoalbum_large)
Leuke prijs incl. installatie, ligt er natuurlijk aan wat die anode kost en of het lastig vervangen is.tafmaf schreef op zaterdag 25 november 2023 @ 18:11:
[...]
Met installatie 2000 euro.
En zie ook net dat er een magnesium anode vervangen moet worden elke 2 jaar.
Nou kan ik er wel bij maar toch iets om rekening mee te houden.
Volgens mij kost die rond de 45 euro.
Maar nog niet gevonden hoe te vervangen.
Maar nog niet gevonden hoe te vervangen.
Bij mijn Atlantic Explorer V4 blijft het display branden. Ik kan niets vinden om dat te verhelpen. Iemand een idee?
PV 3520Wp - WP Itho Amber 95 - WPB Atlantic Explorer V4 200L - gasloos sinds aug 2023
Even spanning eraf en dan er weer op.hansvk schreef op zaterdag 25 november 2023 @ 19:26:
Bij mijn Atlantic Explorer V4 blijft het display branden. Ik kan niets vinden om dat te verhelpen. Iemand een idee?
Als er geen andere opties zijn, dan ga ik dat proberen. Als dat geen resultaat geeft dan maar terugzetten naar fabrieksinstellingen en kijken of dat het oplost.
PV 3520Wp - WP Itho Amber 95 - WPB Atlantic Explorer V4 200L - gasloos sinds aug 2023
Onze Atlantic Explorer V4 270L is gisteren geleverd!
Zo uit de vrachtwagen op een palletje voor het pad aan de straat. Pompwagen kon niet verder.
Dus toen moest ik met mijn vriendin dat ding van 100 kilo in windkracht 8 over het pad naar huis zeulen. Dat was uitdagend
Maar staat nu in de bijkeuken, volgende week even kijken of we alles kunnen aankoppelen.
Zo uit de vrachtwagen op een palletje voor het pad aan de straat. Pompwagen kon niet verder.
Dus toen moest ik met mijn vriendin dat ding van 100 kilo in windkracht 8 over het pad naar huis zeulen. Dat was uitdagend
Veroordeel niet, verwonder u slechts
Dat is gewoon het warmteverlies van het boilervat (via de isolatie).Glashelder schreef op zaterdag 25 november 2023 @ 18:10:
Maar dan geen Watt thermisch, want dat is ongeveer 3? x zo hoog of eigenlijk COP x zo hoog.
Maar meteen met de COP omgerekend naar Watt elektrisch.
Bij mijn Panasonic WPB ongeveer hetzelfde.
Ik heb het ongeveer kunnen halveren door het vat aanvullend te isoleren.
Zie mijn website https://geen-energierekening-meer.weebly.com/warmtepomp.html
Zwerius Kriegsman
Mooie prijs dacht ik voordat ik zag dat de buitenunit er nog los bijgekocht moet worden.Pon-e schreef op zaterdag 25 november 2023 @ 14:02:
Als laatste stap in gasloos, nu ook een warmtepompboiler in bedrijf genomen. De gaskraan kan dicht!
[Afbeelding]
[Afbeelding]
[Afbeelding]
[Afbeelding]
[Afbeelding]
[Afbeelding]
[Afbeelding]
Wel leuk om te zien dat die laatste met R32 is nu, ik er nog een met R410a gekregen.
Hier de 200 liter versie en dan zit de warmwateraansluiting aan de onderkant en voelt nauwelijks warm.
Wat is er volgens jou mis het het diëlektrisch element dat meegeleverd wordt? Heb het hier zonder problemen (hoop ik) in gebruik.
Het stilstandsverlies van zo'n boilervat heb ik enorm onderschat, elektrisch verbruik is ongeveer het dubbele van wat ik op een bierviltje had uitgerekend n.a.v. eerder gasverbruik (met geen geweldige COP en alles flink naar boven afronden voor stilstandsverlies)
Helaas kan de voorraadtemperatuur niet lager dan 50 ; dat zou veel kunnen schelen denk ik, en het vat extra isoleren is vanwege de beperkte ruimte en vele andere kabels/buizen hier nauwelijks te doen.
Al met al valt de efficiëntie van deze WPB me erg tegen vergeleken met onze oude gas/combiketel, maar ik vermoed dat andere WPB's dit ook hebben.
In ons geval maar net iets beter dan een doorstromer zou doen, maar niet veel beter.
Naarmate je meer warm water verbruikt zal de besparing relatief veel groter worden verwacht ik.
De winst van de WPB t.o.v. een doorstromer zit er nu vooral in dat de elektrische pieklast beperkt is omdat langzaam over meerdere uren een voorraadje opgebouwd wordt, en de keuze tijdens welk deel van de dag je dat dat doet.
En je zou er een bad mee vol kunnen laten lopen, maar dat hebben we niet.
Ik zou een Arduino mini met ESP-07 wifi module gebruiken (klein & goedkoop). Maar eerst zou ik de NTC sensor doormeten, de spanning erover in bedrijf en de voedingsspanning(en) van de boilerelektra. Sowieso zou ik ook een schema van de elektronica proberen te vinden.montebaldo55 schreef op zaterdag 25 november 2023 @ 15:10:
@Martin7182
Mijn probleem is opgelost. Ik post het hier maar, wellicht heeft iemand anders hier nog eens iets aan.
Ter herinnering, ik zag deze foutmelding en alle controls waren geblokkeerd:
:strip_exif()/f/image/kw9y4QjIO3RLmHeoGkizhaGL.jpg?f=fotoalbum_large)
Van mijn leverancier Esanico kreeg ik 2x respons maar niet op de getoonde foutcode. Het probleem zat ook niet in het instellen van de klok. Ik ben niet anders gewend dat ik die opnieuw moet instellen als de spanning eraf is geweest.Maar zoals gezegd was het hele menu geblokkeerd en dat kon ik niet opheffen. Verschillende installateurs gebeld, allemaal druk of geen kennis van Atlantic tot er een suggereerde Atlantic NL zelf maar eens te bellen. Normaal willen die geen contact met particulieren maar toen ik de situatie uitlegde waren ze zo vriendelijk mij te vertellen wat de foutcode betekende en wat ik eraan zou kunnen doen.
De foutcode W.15 betekent dat er een communicatiestoring is op een digitale bus bij het display. De tip die ik kreeg was om alle stekkers na te lopen en evt extra aan te drukken. Dus ik heb de kap bij het bedieningspaneel losgehaald en alle stekkers binnenin los- en opnieuw vast-gemaakt. Toen de spanning erop en de melding was verdwenen. Vervolgens kon ik de blokkade opheffen en alles werkte weer
Ter herinnering, ik zag deze foutmelding en alle controls waren geblokkeerd:
:strip_exif()/f/image/kw9y4QjIO3RLmHeoGkizhaGL.jpg?f=fotoalbum_large)
Van mijn leverancier Esanico kreeg ik 2x respons maar niet op de getoonde foutcode. Het probleem zat ook niet in het instellen van de klok. Ik ben niet anders gewend dat ik die opnieuw moet instellen als de spanning eraf is geweest.Maar zoals gezegd was het hele menu geblokkeerd en dat kon ik niet opheffen. Verschillende installateurs gebeld, allemaal druk of geen kennis van Atlantic tot er een suggereerde Atlantic NL zelf maar eens te bellen. Normaal willen die geen contact met particulieren maar toen ik de situatie uitlegde waren ze zo vriendelijk mij te vertellen wat de foutcode betekende en wat ik eraan zou kunnen doen.
De foutcode W.15 betekent dat er een communicatiestoring is op een digitale bus bij het display. De tip die ik kreeg was om alle stekkers na te lopen en evt extra aan te drukken. Dus ik heb de kap bij het bedieningspaneel losgehaald en alle stekkers binnenin los- en opnieuw vast-gemaakt. Toen de spanning erop en de melding was verdwenen. Vervolgens kon ik de blokkade opheffen en alles werkte weer
:strip_exif()/f/image/Avwy1sZKQ7a1VCm8ue08WxqU.jpg?f=fotoalbum_large)
[ Voor 11% gewijzigd door jopie841 op 26-11-2023 08:10 ]
@jopie841 Ik heb eerder ook met technische experts van atlantic gespard over waterontharders. Mijn ervaring is dat ze erg vriendelijk en behulpzaam zijn.
Sinds de 2 dagen regel reageer ik hier niet meer
Wie heeft er interesse om samen met mij een cozytouch bridge te kopen vanuit Frankrijk. Ivm black friday kost dit inclusief levering naar NL 178 euro. Dus dat is 89 euro per stuk. Moet het wel snel weten ivm 10% extra korting die je nu krijgt boven 150 euro en gratis verzending als je er 2 bestelt. Laat maar weten via pm. Het is de nieuwe wifi versie en is op voorraad daar en ze verzenden standaard naar Nederland.
https://www.habitamat.com...368-bridge-cozytouch.html
Is al in voorzien nu, we hebben er 2 besteld :-)
https://www.habitamat.com...368-bridge-cozytouch.html
Is al in voorzien nu, we hebben er 2 besteld :-)
[ Voor 17% gewijzigd door mrme12345 op 26-11-2023 13:15 ]
energienerds, gasloos, 11,5kWp, 14 kWh accu, EV, Atlantic WPB
Hmm, misschien heeft het dan zin om de discussie over lokale API toegang voor de Cozytouch open te brekenCurlyMo schreef op zondag 26 november 2023 @ 08:14:
@jopie841 Ik heb eerder ook met technische experts van atlantic gespard over waterontharders. Mijn ervaring is dat ze erg vriendelijk en behulpzaam zijn.
[Te koop: 3D printers] [Website] Agile tools: [Return: retrospectives] [Pokertime: planning poker]
Dat moet je wel weten wie je daar moet hebben. Een simpele E-mail was niet genoeg.Sebazzz schreef op zondag 26 november 2023 @ 12:35:
[...]
Hmm, misschien heeft het dan zin om de discussie over lokale API toegang voor de Cozytouch open te breken
Panasonic WH-MDC09J3E5, Atlantic Explorer V4 270C, 57x PV 23115 Wp
Met de buitenunit erbij kost het best wel wat en dan moet je nog een koelleiding en muurbeugel bestellen etc. Echter, met een gecombineerde-unit waar de warmtepomp in het boilervat zit, moet je nog wel de ventilatie regelen. Voor mijn situatie zou dat dan 2 dakkappen zijn met aansluitkanalen, wat ook het nodige kost. Daar zou een aannemer echt mee moeten helpen zo hoog op het dak. Onder de streep zou het voor mij niet heel veel uitgemaakt hebben.ASW1 schreef op zaterdag 25 november 2023 @ 23:56:
[...]
Mooie prijs dacht ik voordat ik zag dat de buitenunit er nog los bijgekocht moet worden.![]()
Wel leuk om te zien dat die laatste met R32 is nu, ik er nog een met R410a gekregen.
Hier de 200 liter versie en dan zit de warmwateraansluiting aan de onderkant en voelt nauwelijks warm.
Wat is er volgens jou mis het het diëlektrisch element dat meegeleverd wordt? Heb het hier zonder problemen (hoop ik) in gebruik.
Het stilstandsverlies van zo'n boilervat heb ik enorm onderschat, elektrisch verbruik is ongeveer het dubbele van wat ik op een bierviltje had uitgerekend n.a.v. eerder gasverbruik (met geen geweldige COP en alles flink naar boven afronden voor stilstandsverlies)
Helaas kan de voorraadtemperatuur niet lager dan 50 ; dat zou veel kunnen schelen denk ik, en het vat extra isoleren is vanwege de beperkte ruimte en vele andere kabels/buizen hier nauwelijks te doen.
Al met al valt de efficiëntie van deze WPB me erg tegen vergeleken met onze oude gas/combiketel, maar ik vermoed dat andere WPB's dit ook hebben.
In ons geval maar net iets beter dan een doorstromer zou doen, maar niet veel beter.
Naarmate je meer warm water verbruikt zal de besparing relatief veel groter worden verwacht ik.
De winst van de WPB t.o.v. een doorstromer zit er nu vooral in dat de elektrische pieklast beperkt is omdat langzaam over meerdere uren een voorraadje opgebouwd wordt, en de keuze tijdens welk deel van de dag je dat dat doet.
En je zou er een bad mee vol kunnen laten lopen, maar dat hebben we niet.
Inderdaad tot mijn verrassing nu toch R32. Bij bestelling was het nog R410a, blijkbaar nu net de nieuwe versie gekregen. Het is (nog steeds) een Fujitsi unit. Wel bij mij relatief veel trillingen die worden doorgegeven aan de koelleiding, heb jij daar ook last van?
Diëlektrische koppeling. Zie ook foto onderaan. Ik kreeg de binnendraad van de koppeling onvoldoende opgedraaid op de 3/4 buitenkoppeling van de boiler. De witte kunststofring (die ook de elektrische ontkoppeling moet verzorgen) kan daardoor niet goed voor afsluiting zorgen, daar bleef spelling tussen zitten.
Wat betreft gebruik kan ik nog niet zo veel over zeggen. Heb er nu een simpel metertje tussen gezet, het apparaat houdt zelf ook de kWh bij en via de app ook. Dus maar eens kijken na een tijdje. Heb uiteraard wel in de instelling de elektrische bijverwarming volledig geblokkeerd, alles gaat op de warmtepomp.
Inderdaad de temperatuur kan niet lager worden ingesteld dan 50 graden lijkt het. Heb 'm nu even nog op 55 graden gezet, om even geen gedoe te krijgen met warmwater. Heb in dit menu nog geen geheime toegang ontdekt, wel het 'standaard' expert menu.
Stilstandverliezen: wellicht misschien het vat nog extra gaan isoleren inderdaad. De zolder is nu wel een stukje kouder geworden zonder werkende CV-ketel, over 'werk'verliezen gesproken...
Maar goed over het jaar heen gaat het voor SWW in absolute zin natuurlijk niet over giga hoeveelheden, voor mij inderdaad de noodzaak dat ie wel een bad moet kunnen vullen.
:strip_exif()/f/image/Qn5HNPgzWyzI0rm0XwaYBi2g.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/7d0XKDF3SToNvNmYxiTiA6WH.jpg?f=fotoalbum_large)
Dat valt mee, maar als ik binnen mijn hand op de leidingen hou kan ik wel voelen of hij loopt.Pon-e schreef op zondag 26 november 2023 @ 16:42:
[...]
Inderdaad tot mijn verrassing nu toch R32. Bij bestelling was het nog R410a, blijkbaar nu net de nieuwe versie gekregen. Het is (nog steeds) een Fujitsi unit. Wel bij mij relatief veel trillingen die worden doorgegeven aan de koelleiding, heb jij daar ook last van?
Je moet die leidingen wel zo goed en zo kwaad als het gaat vastzetten en daarmee voorkomen dat de trilling in beweging van de leidingen wordt omgezet.
Diëlectrische ontkoppeling paste prima hier, waar ik wel last van had was dat de aansluitingen op de tank niet goed waren afgewerkt waardoor de vlakdichtringen niet goed aansloten en de boel lekte.
Met een schuurmachine heb ik de flenzen van de aansluitingen vlak gemaakt waarna de boel wel goed dichtte.
Slordige afwerking dus vanuit fabriek.
Het geheime geheime menu ('expert mode') heb ik wel gevonden maar ik kan daar verder niets nuttigs instellen (alleen tankvolume 200/270l. en de merknaam van Atlantic veranderen in iets anders). Had graag een optie gehad om de temperatuur verder omlaag te doen maar helaas. Misschien dat er bij jou meer kan, je hebt ook een moderner display en andere interface.
Iemand die toevallig weet of/hoe je bij een Atlantic Calypso split 200l. met het oude display de watertemperatuur lager dan 50 kan instellen?
Hi Twaekers,
Ik lees in de introductie dat je een pomp nodig hebt om gelaagdheid tegen te gaan in WPB als je hem in je CV wilt gebruiken. Zijn er mensen met ervaring om een platenkoeler warmtewisselaar te gebruiken. Je laat het tapwater zeg maar hierdoor circuleren en aan de andere kant hang je de retour van je CV. Benieuwd of dit een beproefde methode is. Hiermee hebt je geen WPB nodig met een extra spiraal en je voorkomt het probleem van gelaagdheid.
Benieuwd of iemand hier ervaring mee heeft.
Ik lees in de introductie dat je een pomp nodig hebt om gelaagdheid tegen te gaan in WPB als je hem in je CV wilt gebruiken. Zijn er mensen met ervaring om een platenkoeler warmtewisselaar te gebruiken. Je laat het tapwater zeg maar hierdoor circuleren en aan de andere kant hang je de retour van je CV. Benieuwd of dit een beproefde methode is. Hiermee hebt je geen WPB nodig met een extra spiraal en je voorkomt het probleem van gelaagdheid.
Benieuwd of iemand hier ervaring mee heeft.
[ Voor 13% gewijzigd door thomasssso op 26-11-2023 18:18 ]
Je moet daarvoor in het extra expert menu zijn. Niet in het standaard expert menu.ASW1 schreef op zondag 26 november 2023 @ 17:55:
[...]
Het geheime geheime menu ('expert mode') heb ik wel gevonden maar ik kan daar verder niets nuttigs instellen (alleen tankvolume 200/270l. en de merknaam van Atlantic veranderen in iets anders). Had graag een optie gehad om de temperatuur verder omlaag te doen maar helaas. Misschien dat er bij jou meer kan, je hebt ook een moderner display en andere interface.
Sinds de 2 dagen regel reageer ik hier niet meer
Hoe dan?CurlyMo schreef op zondag 26 november 2023 @ 18:54:
[...]
Je moet daarvoor in het extra expert menu zijn. Niet in het standaard expert menu.
@ASW1 Menu knop ingedrukt houden en dan een halve slag linksom en daarna een hele slag rechtsom.
Ik heb geen draaiknop, ik ga naar het installer menu door 'menu' en 'pijltje naar boven' ingedrukt te houden.RichieB schreef op zondag 26 november 2023 @ 19:31:
@ASW1 Menu knop ingedrukt houden en dan een halve slag linksom en daarna een hele slag rechtsom.
Dan vanuit het installer menu door 'menu' en 'pijltje naar boven' + 'pijltje naar beneden' ingedrukt te houden ga ik in het 'expert menu'.
Daar kan ik kiezen tussen tankinhoud 200 of 270 liter en ik kan het merk veranderen. Verder zie ik geen instellingen.
Is dus een calypso split metde volgende display:
:strip_exif()/f/image/oRLwH7sIs3L1GSWINAVaf53K.jpg?f=fotoalbum_large)
Vraag voor de ervaringsdeskundigen:
Ik ga voor familie een WPB bestellen en installeren.
Om de ruimte te bereiken waar hij komt te staan moet de WPB door een doorgang waar hij alleen liggend doorheen kan.
Ik weet dat het bij de WPB's van Atlantic toegestaan is om ze, onder voorwaarden, horizontaal te vervoeren.
De meeste andere merken WPB hebben echter in de handleiding staan dat ze nooit horizontaal vervoerd mogen worden.
Hoe zit dit? Is dit net als met een koelkast, gewoon rustig aan en daarna 24h rechtop laten staan voordat je hem recht zet, of kan er echt iets stukgaan als ik hem een halve meter horizontaal vervoer?
Om de ruimte te bereiken waar hij komt te staan moet de WPB door een doorgang waar hij alleen liggend doorheen kan.
Ik weet dat het bij de WPB's van Atlantic toegestaan is om ze, onder voorwaarden, horizontaal te vervoeren.
De meeste andere merken WPB hebben echter in de handleiding staan dat ze nooit horizontaal vervoerd mogen worden.
Hoe zit dit? Is dit net als met een koelkast, gewoon rustig aan en daarna 24h rechtop laten staan voordat je hem recht zet, of kan er echt iets stukgaan als ik hem een halve meter horizontaal vervoer?
All-Electric sinds 2018 | 7kW Panasonic Monoblock | 2x Marstek 5kWh thuisaccu | 11kWp PV
In een koelkast staat de pomp onderin dus kunnen vloeistoffen teruglopen naar die pomp.kaasmakert schreef op maandag 27 november 2023 @ 18:17:
Vraag voor de ervaringsdeskundigen:
Bij een wpb staat de pomp bovenin dus eens de spiraal in de boiler vol staat met compressor olie...
Ik zou een andere route zoeken.
Alhoewel als je de compressor pomp met de juiste kant onder houd zou de olie in de pomp moeten blijven, duur gokje...
Solar 15040wp 12x425 ZZW schuin dak 8x260 N schuin dak16x zzw platdak, 6x430 terras oost, wp Sprsun10Kw, wpb arostor 150l, 3x Marstek 5,12kwh.
Volgens mij is het meer dat je ze niet langdurig plat mag vervoeren. Even heel kort plat is volgens mij geen probleem?
Bij mijn Ferroli stond iets dergelijks als bovenstaande in de instructies.
@Ronald.42 die olie wordt toch tijdens bedrijf door het koelcircuit gepompt? Die zit toch niet stationair in de compressor?
@Ronald.42 die olie wordt toch tijdens bedrijf door het koelcircuit gepompt? Die zit toch niet stationair in de compressor?
[ Voor 24% gewijzigd door Glashelder op 27-11-2023 19:42 ]
PV 4915wp op oost, 2680 wp op west, 1900 wp op zuid. pvoutput - AUX 8 kW bi bloc
Hmm, ik denk dat de temperatuursensor van de Atlantic Explorer V4 echt ergens in het midden zit. Laatst hadden we het bont gemaakt met het tapwaterverbruik en stond de boiler op 17½ graad. Ik zat echter nog heerlijk te douchen
[Te koop: 3D printers] [Website] Agile tools: [Return: retrospectives] [Pokertime: planning poker]
Haha, als je het hier een beetje gevolgd had wis je het antwoord al.Sebazzz schreef op maandag 27 november 2023 @ 19:52:
Hmm, ik denk dat de temperatuursensor van de Atlantic Explorer V4 echt ergens in het midden zit. Laatst hadden we het bont gemaakt met het tapwaterverbruik en stond de boiler op 17½ graad. Ik zat echter nog heerlijk te douchen
Zijn er mensen die een wpb zelf hebben geïnstalleerd hier? Hoe hebben jullie dit geregeld met de subsidie? Ik ben niet per se op zoek naar wegen om de wet / regels te omzeilen. Maar natuurlijk wel op zoek naar een manier om de 950 euro (bijvoorbeeld) voor het grootste deel zelf te kunnen houden.
Ik kan zelf wel wat sleutelen en kan me ook verdiepen in hoe e.e.a. op de beste manier moet. Qua kwaliteit zal het overeenkomen of zelfs beter zijn dan hoe het gemiddeld bedrijf het achter laat (want ik neem er gewoon de tijd voor en doe geen kosten besparende shortcuts).
Ik ken ook een bevriende installateur (die geen kvk nummer meer heeft) die me zou kunnen helpen waar nodig.
Dus de installatie komt wel goed. Maar dan kan ik uiteraard geen subsidie claimen. Voor zover ik begrijp heb ik dan een meldcode nodig, die enkel te verkrijgen is in ruil voor een factuur van een bedrijf in de bouw.
Ik kan zelf wel wat sleutelen en kan me ook verdiepen in hoe e.e.a. op de beste manier moet. Qua kwaliteit zal het overeenkomen of zelfs beter zijn dan hoe het gemiddeld bedrijf het achter laat (want ik neem er gewoon de tijd voor en doe geen kosten besparende shortcuts).
Ik ken ook een bevriende installateur (die geen kvk nummer meer heeft) die me zou kunnen helpen waar nodig.
Dus de installatie komt wel goed. Maar dan kan ik uiteraard geen subsidie claimen. Voor zover ik begrijp heb ik dan een meldcode nodig, die enkel te verkrijgen is in ruil voor een factuur van een bedrijf in de bouw.
PV: Growatt MOD5000TL3-XH + 5720wp, WPB: Atlantic Explorer v4 270LC, L/L: MHI SCM 125ZM-S + SRK 50ZS-W + 2x SRK 25ZS-W + SRK 20ZS-W Modbus kWh meter nodig?
Ik denk dat met een WPB wel los loopt. Gewoon zoveel mogelijk zelf installeren en dan een loodgieter de laatste loodjes laten doen. Dat kost dan een paar honderd euro maar dan verwacht ik dat je gewoon de subsidie krijgt. Meldcode op de factuur laten zetten en hier posten wat er gebeurd is
Je kan de wpb inbedrijf laten stellen door een installateur. Ik heb als elektra-installateur zijnde zelf de boel geïnstalleerd en de subsidie binnen 6 weken ontvangen :-)
Bedankt voor de antwoorden, dat is precies waar ik mee zit. Dan ga ik geen risico's nemen en toch maar een Atlantic uitzoeken waar expliciet bij staat dat het wel magGlashelder schreef op maandag 27 november 2023 @ 19:40:
Volgens mij is het meer dat je ze niet langdurig plat mag vervoeren. Even heel kort plat is volgens mij geen probleem?
All-Electric sinds 2018 | 7kW Panasonic Monoblock | 2x Marstek 5kWh thuisaccu | 11kWp PV
Heb wel mensen op dit forum voorbij zien komen die het zonder tussen komst van een installateur succesvol de subsidie hebben geclaimd.Tanuki schreef op maandag 27 november 2023 @ 22:12:
Zijn er mensen die een wpb zelf hebben geïnstalleerd hier? Hoe hebben jullie dit geregeld met de subsidie? Ik ben niet per se op zoek naar wegen om de wet / regels te omzeilen. Maar natuurlijk wel op zoek naar een manier om de 950 euro (bijvoorbeeld) voor het grootste deel zelf te kunnen houden.![]()
Bij het aanvragen van de subsidie wordt wel expliciet gevraagd naar een kvk nummer van de installateur.
Dus bij zelf doen zou dit gedeelte leeg blijven ... en kan je dan nog wel verder klikken ?
En 950eu vragen ze ervoor ? wat een bizarre prijs .
Ik heb het laatst zelf opgehangen en ventilatie zelf gedaan. Het ophangen kan als lastig worden ervaren vanwege de grote omvang en natuurlijk het gewicht.
En de installateur de koppelingen laten maken en aansluiten naar me CV / warm waterleidingen .
Kosten 300 eu met factuur. Ik denk dat ie nog geen 1.5 uur is bezig geweest is snel verdiend voor ze.
Subsidie binnen 3 weken toegekend gekregen.
Beste tweakers,
Ik heb een vraag mbt mijn wpboiler (zie hieronder). Er staat zoveel info hier, dat ik me graag aanbevolen houd voor verwijzingen naar eerdere gesprekken in dit topic en mogelijk antwoorden op mijn vraag. Ik gooi hem hier maar zo in de groep, als ik dat beter anders kan doen hoor ik het graag.
Mijn boiler (Kaysun 190) is destijds geïnstalleerd door een vakinstallateur en werkte tot voor kort prima. Nu geeft ie inmiddels regelmatig de foutmelding 'P3'. Hij schakelt dan over op de backup heating. Een reset (stroom uit/inschakelen) helpt voor korte tijd, maar de melding komt steeds terug. De korte handeling geeft aan om contact op te nemen met de installateur. Die geeft aan dat het een sensorstoring is, maar ik heb nog steeds geen nieuwe sensor (dat is blijkbaar lastig). Kan ik hier zelf iets aan oplossen?
Weet iemand daarnaast of ik de anode van mijn WPB moet vervangen en hoe vaak ik dat moet doen? Ik hoor daar wisselende geluiden over.
Ik heb een vraag mbt mijn wpboiler (zie hieronder). Er staat zoveel info hier, dat ik me graag aanbevolen houd voor verwijzingen naar eerdere gesprekken in dit topic en mogelijk antwoorden op mijn vraag. Ik gooi hem hier maar zo in de groep, als ik dat beter anders kan doen hoor ik het graag.
Mijn boiler (Kaysun 190) is destijds geïnstalleerd door een vakinstallateur en werkte tot voor kort prima. Nu geeft ie inmiddels regelmatig de foutmelding 'P3'. Hij schakelt dan over op de backup heating. Een reset (stroom uit/inschakelen) helpt voor korte tijd, maar de melding komt steeds terug. De korte handeling geeft aan om contact op te nemen met de installateur. Die geeft aan dat het een sensorstoring is, maar ik heb nog steeds geen nieuwe sensor (dat is blijkbaar lastig). Kan ik hier zelf iets aan oplossen?
Weet iemand daarnaast of ik de anode van mijn WPB moet vervangen en hoe vaak ik dat moet doen? Ik hoor daar wisselende geluiden over.
dat ding is volgens mij gewoon een midea met een andere sticker dus je kan gewoon naar midea onderdelen kijken. als het een simpele temperatuursensor is is die doorgaans vrij simpel te vervangen.harmen22 schreef op dinsdag 28 november 2023 @ 14:04:
Beste tweakers,
wat een geheim agent toch allemaal niet moet doen om incognito op zijn werk te verschijnen
Heb er zelf geen ervaring mee, maar dat lijkt een logisch schema waar ik eerder zelf ook aan had lopen denken. Waar je volgens mij dan wel rekening mee moet houden is, als je warmwater voor de douche wil, je dan wel de circulatiepomp over het boilervat uit moet zetten, want anders vermengt het koude water dat de boiler weer aanvult snel met het warme water. En als je CV blijft vragen, bouwt de gelaagdheid langzamer op. Maar weet niet of dat perse een probleem is, als je maar boven de 40 graden blijft. Dus regeltechnisch nog wel wat te doen?
Sinds een paar dagen verbruikt mijn warmtepompboiler buitenunit 32 watt. Ook buiten de uren die ik ingesteld heb. Daarvoor was het altijd 5 watt. Ik heb een Atlantic Calypso split 200 liter. Ik neem aan dat dit door de kou komt? Om bevriezing tegen te gaan of zo? Iemand een idee?
energienerds, gasloos, 11,5kWp, 14 kWh accu, EV, Atlantic WPB
Carter verwarming. Deed mijn Fujitsu airco ook bij vrieskou.mrme12345 schreef op dinsdag 28 november 2023 @ 17:29:
Sinds een paar dagen verbruikt mijn warmtepompboiler buitenunit 32 watt. Ook buiten de uren die ik ingesteld heb. Daarvoor was het altijd 5 watt. Ik heb een Atlantic Calypso split 200 liter. Ik neem aan dat dit door de kou komt? Om bevriezing tegen te gaan of zo? Iemand een idee?
Misschien een stomme vraag, maar hoe stel je in dat ie er 8 uur over mag doen? (Mijn Kaysun/Midea staat er al een paar jaar, maar ben me nu pas wat aan het verdiepen in verbruik. Van mij mag ie er ook 8 uur over doen...)midas00 schreef op dinsdag 6 december 2022 @ 16:01:
Vandaag is toch weer het el element aangegaan op de arostor. Ondanks dat ik had ingesteld dat de wpb er 8 uur iver mag doen om op 50 graden te komen wil hjj kenneljjk dit toch zo snel mogelijk doen. Iemand suggesties om dit weer goed te krijgen?[Afbeelding]
Krijg je dan geen gedoe met de legionella ontsmetting? Als iemand weet hoe je die backup uit kan zetten bij een Midea houd ik me aanbevolen (mijn model: compact KHP 15/190 ACS1)Evanrvb schreef op dinsdag 6 december 2022 @ 23:11:
[...]
Dat is beter inderdaad. Bij de oude Midea wpb's kon dit ook via een standaard modus maar die is nu verdwenen. Geen upgrade wat mij betreft..
Hopelijk zit de modus nog ergens verborgen in de instellingen.
Pfffft, fijn dat die 24 uur per dag aan staat terwijl hij maar 8 uur per dag mag draaien.Glashelder schreef op dinsdag 28 november 2023 @ 18:08:
[...]
Carter verwarming. Deed mijn Fujitsu airco ook bij vrieskou.
Ik meet 35 watt trouwens (Calypso split 200), dat ligt dicht tegen de 1 kWh per dag aan.
Is daar iets aan te rommelen?
Carterverwarming ok maar bedrijfstijd staat ingesteld van 11 tot 19u elke dag waarom moet die carterverwarming dan aan tussen 19 en 11?
Wat is de bedoeling moet er een oliecarter op temperatuur gehouden worden of gaat het erom de carter/basepan vrij te houden van ijs?
[ Voor 25% gewijzigd door ASW1 op 28-11-2023 22:25 ]
Het hoeft geen carter verwarming te zijn. Is het dat wel dan kan je daar ook niks aan veranderen. Is nogal een belangrijke functie.ASW1 schreef op dinsdag 28 november 2023 @ 22:10:
[...]
Pfffft, fijn dat die 24 uur per dag aan staat terwijl hij maar 8 uur per dag mag draaien.
Ik meet 35 watt trouwens (Calypso split 200), dat ligt dicht tegen de 1 kWh per dag aan.
Is daar iets aan te rommelen?
Carterverwarming ok maar bedrijfstijd staat ingesteld van 11 tot 19u elke dag waarom moet die carterverwarming dan aan tussen 19 en 11?
Wat is de bedoeling moet er een oliecarter op temperatuur gehouden worden of gaat het erom de carter/basepan vrij te houden van ijs?
Het kan ook een verwarmings lint zijn onderin je buiten unit. Ik heb er bijvoorbeeld 1 in m'n Gree airco buitenunit zitten. Deze zorgt er voor dat condens afvoer gaten in de kast niet dicht vriezen. Dit zodat het er gewoon uit kan lopen bij vorst.
Als het zoiets is dan zou je dat nog kunnen onderbreken door de voedingsdraad te onderbreken. Of het verstandig is is dan vraag 2.
Die van mij ging aan als het net boven nul was. Trok 80 Watt. Bleef de hele tijd aan als het niet warmer werd. Ook als de airco niet hoefde te draaien en "uit" stond.
Nog nooit een bevroren bodem gehad en het water kon ook altijd weg uit de kast. Zolang het niet 12 graden vriest zal dat ook wel mee vallen dat die drain gaten dicht vriezen zijn best groot.
Als dat standby verbruik echt een ding voor je is zou je met home automation iets kunnen maken dat je dat element zelf aan stuurt bij een bepaalde buiten temperatuur. Wel op eigen risico natuurlijk. Met de carter verwarming moet je echt niet gaan rommelen.
4900Wp, 3500Wp, 2880Wp en 1665Wp aan PV. Atlantic Explorer V4 WPB, Gree duo split en 2x Mitsubitshi single L/L airco's. Pelletkachel 10 kW als backup verwarming.Als test: PV stroom dump in WPB bij overschot.
@wizzopa : weet jij of ik deze ook kan gebruiken voor mijn Kaysun COMPAK KHP 15/190 ACS1?
Ik zie in de gebruiksaanwijzing geen specificaties, als je de lengte en schroefdraad maat weet en deze komt overeen met de nieuwe zou ik het proberen en na een half jaar wer controleren.harmen22 schreef op woensdag 29 november 2023 @ 09:14:
[...]
@wizzopa : weet jij of ik deze ook kan gebruiken voor mijn Kaysun COMPAK KHP 15/190 ACS1?
PV- 8530Wp..... SWW- Atlantic 200….. WP- Daikin 3,5kW….. Foto’s.....
Hier toch nog even op terugkomend, ik ben bezig geweest met het doorspitten van datasheets van vele WPB's opzoek naar informatie over horizontaal schuiven door een opening.kaasmakert schreef op dinsdag 28 november 2023 @ 07:39:
[...]
Bedankt voor de antwoorden, dat is precies waar ik mee zit. Dan ga ik geen risico's nemen en toch maar een Atlantic uitzoeken waar expliciet bij staat dat het wel mag
-Atlantic staat het toe, zowel bij de Explorers als bij de Calypso serie. Display moet naar boven wijzen.
-Auer geeft aan dat het bij de Air serie voor korte stukken mag. Ook hier display naar boven.
-Ferroli: korte stukken toegestaan
Het lijkt dus toch dat er wel wat meer mogelijk is. Wellicht nuttige informatie voor iemand hier, zijn er nog mensen met goede/slechte ervaringen hiermee?
Zoals ik al eerder zei mag het van Ferroli ook, maar alleen ‘het laatste deel transport’ (bijv op een karretje).
Dat heeft hier geen problemen gegeven.
Volgens mij heeft het alleen te maken met de bevestiging van de delen bovenop de boiler. Die kunnen denk ik wel transportschokken opvangen als de unit rechtop staat, maar niet als de unit op zijn zij ligt.
Volgens mij heeft het alleen te maken met de bevestiging van de delen bovenop de boiler. Die kunnen denk ik wel transportschokken opvangen als de unit rechtop staat, maar niet als de unit op zijn zij ligt.
calypso is bij mij als een varken aan't spit het trappenhuis doorgegaan. Buiten uitgepakt, op 2 houten balken geschroefd (met overlengte) en dan als een brancard door het huis & trappen gelopen. Display zit dan omhoog, zoals mag van de handleiding en heeft geen enkele problemen opgeleverd in gebruik.kaasmakert schreef op woensdag 29 november 2023 @ 09:41:
[...]
Hier toch nog even op terugkomend, ik ben bezig geweest met het doorspitten van datasheets van vele WPB's opzoek naar informatie over horizontaal schuiven door een opening.
-Atlantic staat het toe, zowel bij de Explorers als bij de Calypso serie. Display moet naar boven wijzen.
-Auer geeft aan dat het bij de Air serie voor korte stukken mag. Ook hier display naar boven.
Het lijkt dus toch dat er wel wat meer mogelijk is. Wellicht nuttige informatie voor iemand hier, zijn er nog mensen met goede/slechte ervaringen hiermee?
Gasloos! 3100Wp Z, 2150Wp W, Panasonic 5J monoblock, Panasonic 150L WPB
Bedankt, die had ik even gemist. Nu ook lijstje geupdate.Glashelder schreef op woensdag 29 november 2023 @ 09:53:
Zoals ik al eerder zei mag het van Ferroli ook, maar alleen ‘het laatste deel transport’ (bijv op een karretje).
@Speedy-Andre Lijst met WPB's waarbij (kort) horizontaal transport toegestaan is. Zou dit iets zijn voor in de TS? Waarschijnlijk relevant voor meerdere mensen.
[ Voor 10% gewijzigd door kaasmakert op 29-11-2023 10:54 ]
Daar hebben we toch handleidingen en kundige leveranciers voor?kaasmakert schreef op woensdag 29 november 2023 @ 10:52:
[...]
Bedankt, die had ik even gemist. Nu ook lijstje geupdate.
@Speedy-Andre Lijst met WPB's waarbij (kort) horizontaal transport toegestaan is. Zou dit iets zijn voor in de TS? Waarschijnlijk relevant voor meerdere mensen.
Ik ga echt niet alle handleidingen doorspitten, als iemand het toevallig weet dan kan ik het vermelden.
Transport is van belang maar vaak wordt dat voor je gedaan en ligt de verantwoordelijkheid bij die partij.
PVoutput 2x Toshiba Daiseikai 8 3,5kW, SWW Atlantic Explorer V3 200l. Gasloos aug 2016, 8620Wp, Monoblock Panasonic J 7kW
Klopt, maar het gaat hier specifiek over een kort laatste stukje, wat wij Tweakers meestal zelf doen.Speedy-Andre schreef op woensdag 29 november 2023 @ 11:02:
[...]
Daar hebben we toch handleidingen en kundige leveranciers voor?
Ik ga echt niet alle handleidingen doorspitten, als iemand het toevallig weet dan kan ik het vermelden.
Transport is van belang maar vaak wordt dat voor je gedaan en ligt de verantwoordelijkheid bij die partij.
Bij mij bv een nauwe doorgang in een kelder waar de WPB alleen liggend doorheen kan.
In alle handleidingen staat dat horizontaal transport verboden is, maar sommige fabrikanten maken een uitzondering voor 'het laatste stukje' in/door huis.
Waar mag het wel:
-Atlantic Explorer + Calypso
-Ferroli
-Auer Edel Air
Dit zegt de handleiding over Nibe:
Wanneer de warmtepomp voorzichtig op korte afstand naar zijn uiteindelijke locatie
wordt vervoerd, kan het transport horizontaal geschieden op de juiste zijde in de ver-
pakking. Als de warmtepomp meer dan 45° is gekanteld, moet de warmtepomp voor-
dat deze in gebruik wordt genomen 24 uur in zijn normale rechtopstaande positie
staan.
Wanneer de warmtepomp voorzichtig op korte afstand naar zijn uiteindelijke locatie
wordt vervoerd, kan het transport horizontaal geschieden op de juiste zijde in de ver-
pakking. Als de warmtepomp meer dan 45° is gekanteld, moet de warmtepomp voor-
dat deze in gebruik wordt genomen 24 uur in zijn normale rechtopstaande positie
staan.
Asus PP-DLW - 2 x Intel Xeon 3,06 - 1Gb RAM - Coolermaster CM Stacker - 29160 - Seagate 18Gb 15k -=- 2 x LG L1910B 19" TFT
Hebben jullie nog tips, welke terugslagklep en overdrukventiel 3/4'' ik het best kan halen voor mijn Explorer V4?
Ik ben van plan om deze aan te schaffen, aangezien het een 7 bar model betreft (zoals voorgeschreven in de handleiding). De meeste andere inlaatcombinaties worden verkocht als 6 of 8 bar, 7 is blijkbaar zeldzaam.Plof schreef op woensdag 29 november 2023 @ 16:07:
Hebben jullie nog tips, welke terugslagklep en overdrukventiel 3/4'' ik het best kan halen voor mijn Explorer V4?
https://www.econo.nl/veiligheidsgroep-inlaatcombinatie-34-2
[ Voor 3% gewijzigd door Elmardus op 29-11-2023 16:11 ]
Nu het leidingwater veel kouder is geworden merk ik dat onze thermostatische mengkraan al best snel moeite heeft om het water uit de boiler een beetje warm te leveren. Het bad heeft een gewone kraan en het water blijkt op dat moment veel warmer uit de boiler te komen.
De douchekraan mengt dus teveel koud water bij. Ik dacht dat ik ergens gelezen had dat de kranen van ikea weinig koud bijmengen maar in de specs zie ik dat deze aanvoer van 60-70 graden willen.
Heeft iemand een merk of type gevonden waarmee we langer warm water moeten hebben?
De douchekraan mengt dus teveel koud water bij. Ik dacht dat ik ergens gelezen had dat de kranen van ikea weinig koud bijmengen maar in de specs zie ik dat deze aanvoer van 60-70 graden willen.
Heeft iemand een merk of type gevonden waarmee we langer warm water moeten hebben?
Goedemiddag,
Het lijkt erop dat het display van mijn Atlantic Explorer V4 200L niet meer uitgaat.
De verlichting blijft branden, in het verleden ging deze na een poosje uit.
Weet iemand of dit een instelling is?
Bedankt!
Het lijkt erop dat het display van mijn Atlantic Explorer V4 200L niet meer uitgaat.
De verlichting blijft branden, in het verleden ging deze na een poosje uit.
Weet iemand of dit een instelling is?
Bedankt!
Waarom 3/4 en niet gewoon een 15mm variant?Plof schreef op woensdag 29 november 2023 @ 16:07:
Omdat ik maximaal waterdruk wil hebben bij mijn douche ivm een regendoucheWolly schreef op donderdag 30 november 2023 @ 18:49:
[...]
Waarom 3/4 en niet gewoon een 15mm variant?
even kijken bij het wat deftigere spul van ghohe, let op welke thermostaatcasette erin zit, die worden vaak gedeeld over modellen/series heen en die dicteert wat zijn regelbereik is. dus even wat datasheets doorspitten, daar staat in wat de temperaturen zijn wat ie kan trekken.Pixal schreef op woensdag 29 november 2023 @ 17:49:
Nu het leidingwater veel kouder is geworden merk ik dat onze thermostatische mengkraan al best snel moeite heeft om het water uit de boiler een beetje warm te leveren. Het bad heeft een gewone kraan en het water blijkt op dat moment veel warmer uit de boiler te komen.
ding wat ik heb heeft geen probleem met 45~50 graden met flink wat liters.
[ Voor 3% gewijzigd door flippy op 30-11-2023 18:54 ]
wat een geheim agent toch allemaal niet moet doen om incognito op zijn werk te verschijnen
Een vernauwing naar 15mm voor dat stukje van de terugslagklep doet nagenoeg niets met je waterdruk.Plof schreef op donderdag 30 november 2023 @ 18:51:
[...]
Omdat ik maximaal waterdruk wil hebben bij mijn douche ivm een regendouche.
Ik heb dus 2 160mm aerofoam bochten als aan en afvoer van mijn atlantic. Die zijn 160mm binnenmaat maar 192mm buitenmaat. is er iemand in de burt van Schagen NH die zo een gatzaag heeft die ik kan lenen?
Is nogal een gekke maat. Of boort men dan met 200? Die kan ik bij ecotools kopen. voor 20 euro.
Is nogal een gekke maat. Of boort men dan met 200? Die kan ik bij ecotools kopen. voor 20 euro.
Veroordeel niet, verwonder u slechts
Plof schreef op woensdag 29 november 2023 @ 16:07:
Wow, die is duur! @Plof Ik heb een echte Comap gekocht bij Amazon voor €16.hansvk schreef op donderdag 30 november 2023 @ 20:47:
Ik heb hem bij Esanico besteld vanwege 3/4 en 7 bar.
[ Voor 8% gewijzigd door RichieB op 30-11-2023 22:52 ]
Ben bezig met mijn warmtepomp (Hewalex + vat) wat aan te passen (CV verdeler i.v.m. te weinig debiet in bestaande leidingen voor lage temperatuur). Nu heb ik het zoals in de intro geïnstalleerd met primair een buffervat met warmtapwater en de spiraal erin op de retour van de CV voor de cv ondersteuning. Op warmtepomp weetjes zie ik het precies andersom met CV water in het buffervat (voor de rest exact zelfde installatie opstelling).
De warmtepomp zou best een goed stuk CV ondersteuning moeten kunnen doen in het voor en najaar. Gaat dit beter wanneer ik het buffervat als onderdeel van het CV systeem gebruik of maakt dit niet veel verschil met door de spiraal leiden? Kon in de geschiedenis nog niks vinden dus alvast dank!
De warmtepomp zou best een goed stuk CV ondersteuning moeten kunnen doen in het voor en najaar. Gaat dit beter wanneer ik het buffervat als onderdeel van het CV systeem gebruik of maakt dit niet veel verschil met door de spiraal leiden? Kon in de geschiedenis nog niks vinden dus alvast dank!
:strip_exif()/f/image/v8QKkaKQ44R050ATnnWOZ1yU.jpg?f=fotoalbum_large)
Ik heb eigen twee vragen voor jullie, dit gaat over mijn Atlantic Explorer V4.
De lucht aanvoer/afvoer wil je eigenlijk vanuit buiten halen. Nu ben ik aan het kijken via dakpandoorvoer (flink aan de prijs en imo minder mooi). Of geveldoorvoer (mooi, minder duur).
Bij het laatstgenoemde moet ik wel twee keer 160mm door de buitenmuur heen boren. En op 7 meter hoogte twee doorvoeren plaatsen. Zit ik qua gedachten en materiaal.goed dan? En hoever mogen de invoer en uitvoer naast elkaar zitten? ( Kan ik niet in de pdf vinden).
/f/image/AVRmhjzJDBz60ylnGspeGwsW.png?f=fotoalbum_large)
/f/image/iBtwqgTWjlbtutZpVV2tjNFU.png?f=fotoalbum_large)
/f/image/DSAZQlbeNE2QQxEvvyXgnjru.png?f=fotoalbum_large)
:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/yKX8ROqRnKSRZBvagTsFE6PH.webp?f=user_large)
En vraag twee, klopt het dat de koud water kant geen diëlektrische koppeling (nodig) heeft?
:strip_exif()/f/image/rRX2OYKpwiRfKHrwelVGyrM3.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/YJzIzQUWLHVV1l8m460bAaWR.jpg?f=fotoalbum_large)
De lucht aanvoer/afvoer wil je eigenlijk vanuit buiten halen. Nu ben ik aan het kijken via dakpandoorvoer (flink aan de prijs en imo minder mooi). Of geveldoorvoer (mooi, minder duur).
Bij het laatstgenoemde moet ik wel twee keer 160mm door de buitenmuur heen boren. En op 7 meter hoogte twee doorvoeren plaatsen. Zit ik qua gedachten en materiaal.goed dan? En hoever mogen de invoer en uitvoer naast elkaar zitten? ( Kan ik niet in de pdf vinden).
/f/image/AVRmhjzJDBz60ylnGspeGwsW.png?f=fotoalbum_large)
/f/image/iBtwqgTWjlbtutZpVV2tjNFU.png?f=fotoalbum_large)
/f/image/DSAZQlbeNE2QQxEvvyXgnjru.png?f=fotoalbum_large)
:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/yKX8ROqRnKSRZBvagTsFE6PH.webp?f=user_large)
En vraag twee, klopt het dat de koud water kant geen diëlektrische koppeling (nodig) heeft?
:strip_exif()/f/image/rRX2OYKpwiRfKHrwelVGyrM3.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/YJzIzQUWLHVV1l8m460bAaWR.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/mGoNJV3jr9fY92Dy5qVEjNEY.jpg?f=fotoalbum_large)
Je wil buiten/buiten en dat is op zich prima maar misschien moet je toch nog even nadenken of je dat nu direct moet doen. gaten in de muur maken kan over een half jaar ook nog als je binnen/binnen niet bevalt. Hier al anderhalf jaar binnen/binnen op een zolder waar we opslag hebben en de was drogen. Dus niet veel gebruiken. Aan je foto's te zien denk ik dat er op je zolder geen woonvertrekken zijn. Wanneer je een deur voor de trap hebt zou ik het eerst eens een tijd aanzien met binnen/binnen. Hierbij wel ervoor zorgen dat de uitgaande lucht niet direct weer naar binnen gezogen wordt. Maar een haakse bocht of een stuk slang helpt hier prima tegen.Plof schreef op zaterdag 2 december 2023 @ 08:32:
Ik heb eigen twee vragen voor jullie, dit gaat over mijn Atlantic Explorer V4.
[Afbeelding]
[Afbeelding]
[Afbeelding]
[Afbeelding]
[Afbeelding]
[Afbeelding]
[Afbeelding]
En ja ik weet dat de warmte voor het SWW ergens vandaan moet komen maar wat de WPB per dag nodig heeft is maar heel beperkt. Ter vergelijk de WPB levert hier 50 .. 90 kWh warmte per maand en de warmtepomp voor het huis 1300 kWh in de afgelopen maand november.
Van die 50 .. 90 kWh van de WPB komt 25 kWh uit het lichtnet. Dus hoeft er maar 70 - 25 = 45 kWh uit de zolderruimte gehaald te worden. Op 1300 kWh verwarming van het huis is die 45 kWh slechts 3,5 % van de benodigde warmte voor het hele huis. Hier hoeft de CV of de WP echt niet veel extra voor te doen.
[ Voor 4% gewijzigd door Henielma op 02-12-2023 08:55 ]
Gasloos: Nibe F2040-6; Valliant VWLB200/5
Goede tip, bedankt voor je reactie. Jaah twee keer 160mm boren is nog een beste operatie. En inderdaad, hij staat op zolder dus geen leef vertrek.Henielma schreef op zaterdag 2 december 2023 @ 08:47:
[...]
Je wil buiten/buiten en dat is op zich prima maar misschien moet je toch nog even nadenken of je dat nu direct moet doen. gaten in de muur maken kan over een half jaar ook nog als je binnen/binnen niet bevalt. Hier al anderhalf jaar binnen/binnen op een zolder waar we opslag hebben en de was drogen. Dus niet veel gebruiken. Aan je foto's te zien denk ik dat er op je zolder geen woonvertrekken zijn. Wanneer je een deur voor de trap hebt zou ik het eerst eens een tijd aanzien met binnen/binnen. Hierbij wel ervoor zorgen dat de uitgaande lucht niet direct weer naar binnen gezogen wordt. Maar een haakse bocht of een stuk slang helpt hier prima tegen.
En ja ik weet dat de warmte voor het SWW ergens vandaan moet komen maar wat de WPB per dag nodig heeft is maar heel beperkt. Ter vergelijk de WPB levert hier 50 .. 90 kWh warmte per maand en de WP 1300 kWh in de afgelopen maand november.
Ruimte ook groter als 30m2, dus theoretisch zal dat kunnen.
Nadeel is wel dat bij het trapgat geen deur zit, dus hij kan de warmte uit hele huis onttrekken. (Dan maar een blokje eiken extra op de kachel, of airco standje hoger). Maar misschien eerst proberen hoe dat bevalt, optie twee kan inderdaad altijd nog.
Bedankt!
Hier draait hij ook op binnen binnen en hoewel ik wel merk dat hij nu het water kouder aangevoerd word en het op zolder iets koeler is als hij draait hij er langer over doet.
Het bevalt prima.
Het bevalt prima.
snameroc
Klopt!Plof schreef op zaterdag 2 december 2023 @ 08:32:
Netjes! Hier ook een split, echt top apparaat. Zie dat ze de boiler unit wel geüpgrade hebben, ik heb nog een serieus ouderwetser scherm :-)
Als je ‘m in NL wil bestellen, warmteservice kan ze gewoon leveren, moet je alleen even bellen omdat ze niet op de website staan.
M’n LG airco en Fujitsu (Atlantic Calypso Split) buitenunits staan naast elkaar en doen vrijwel exact hetzelfde. Defrost programma wat 30-35W gebruikt…Doggieman schreef op woensdag 29 november 2023 @ 00:39:
[...]
Het hoeft geen carter verwarming te zijn. Is het dat wel dan kan je daar ook niks aan veranderen. Is nogal een belangrijke functie.
Het kan ook een verwarmings lint zijn onderin je buiten unit. Ik heb er bijvoorbeeld 1 in m'n Gree airco buitenunit zitten. Deze zorgt er voor dat condens afvoer gaten in de kast niet dicht vriezen. Dit zodat het er gewoon uit kan lopen bij vorst.
Als het zoiets is dan zou je dat nog kunnen onderbreken door de voedingsdraad te onderbreken. Of het verstandig is is dan vraag 2.
Die van mij ging aan als het net boven nul was. Trok 80 Watt. Bleef de hele tijd aan als het niet warmer werd. Ook als de airco niet hoefde te draaien en "uit" stond.
Nog nooit een bevroren bodem gehad en het water kon ook altijd weg uit de kast. Zolang het niet 12 graden vriest zal dat ook wel mee vallen dat die drain gaten dicht vriezen zijn best groot.
Als dat standby verbruik echt een ding voor je is zou je met home automation iets kunnen maken dat je dat element zelf aan stuurt bij een bepaalde buiten temperatuur. Wel op eigen risico natuurlijk. Met carter verwarming moet echter niet gaan rommelen.
Ik heb mijn WPB met een luchtfilterbox in de aanvoer geplaatst, zoals beschreven in de TS.
Nu lag er van de week toen het voor het eerst zo koud was, een klein plasje water op de grond onder het filter. Even moeten zoeken, bleek dat de warme lucht in huis condenseert op het staal van de filterbox.
Dus ik heb vanmorgen een restje Armaflex opgeduikeld en de filterbox geïsoleerd.
:strip_exif()/f/image/wKbgB2yWsQYtLCMk8RsKENT5.jpg?f=fotoalbum_medium)
Tis nog niet fantastisch afgewerkt, moet even kijken of, en zo ja hoe, ik dat nog wil gaan doen. Maar 't werkt als een tiet.
Nu lag er van de week toen het voor het eerst zo koud was, een klein plasje water op de grond onder het filter. Even moeten zoeken, bleek dat de warme lucht in huis condenseert op het staal van de filterbox.
Dus ik heb vanmorgen een restje Armaflex opgeduikeld en de filterbox geïsoleerd.
:strip_exif()/f/image/wKbgB2yWsQYtLCMk8RsKENT5.jpg?f=fotoalbum_medium)
Tis nog niet fantastisch afgewerkt, moet even kijken of, en zo ja hoe, ik dat nog wil gaan doen. Maar 't werkt als een tiet.
Nomen nescio
Ja prima ding, en koelmiddel is inmiddels ook R32. Het sneller kunnen opwarmen geeft minder stress met douche en bad op 1 dag etc. Bad was groter dan gedacht en de boiler 270 liter gaat voor een groot deel leeg.supernova99 schreef op zondag 3 december 2023 @ 10:39:
[...]
Netjes! Hier ook een split, echt top apparaat. Zie dat ze de boiler unit wel geüpgrade hebben, ik heb nog een serieus ouderwetser scherm :-)
Wel handig van Warmteservice om dat dan niet op de website te zetten!supernova99 schreef op zondag 3 december 2023 @ 10:39:
[...]
Als je ‘m in NL wil bestellen, warmteservice kan ze gewoon leveren, moet je alleen even bellen omdat ze niet op de website staan.
Is de prijs dan wel vergelijkbaar met België?
---------------------------------
Heb inmiddels de boiler maar een PIF winterjas aangetrokken met Rd 3,5. Zie foto onder. Op onze zolder is het ongeveer 10-12 graden bij deze buitentemperaturen. Indicatieve temperatuur meting tussen PIF-isolatie en buitenkant boilervat geeft ongeveer 25 graden aan. Watertemperatuur staat op 50 graden. Dus ik denk dat het wel loont.
:strip_exif()/f/image/w4Vbgeqo20mfZmhD8DZGo874.jpg?f=fotoalbum_large)
Gisteren en vandaag verscheen de melding 'Ontdooiings alarm' in het scherm van m'n Nibe WPB.
Het ontdooien gebeurt uiteraard wel vaker: dit wordt aangegeven met een pictogram.
Maar nu krijg ik dus deze melding.
Lijkt erop dat de WPB verder prima werkt: de ingesteld temperatuur wordt gewoon gehaald.
Iemand enig idee wat dit kan zijn?
Het ontdooien gebeurt uiteraard wel vaker: dit wordt aangegeven met een pictogram.
Lijkt erop dat de WPB verder prima werkt: de ingesteld temperatuur wordt gewoon gehaald.
Asus PP-DLW - 2 x Intel Xeon 3,06 - 1Gb RAM - Coolermaster CM Stacker - 29160 - Seagate 18Gb 15k -=- 2 x LG L1910B 19" TFT
Hier het zelfde helaas, merkloze kraan en die dingen werken het best met 65 graden warm water.Pixal schreef op woensdag 29 november 2023 @ 17:49:
De Grohe kranen schijnen het beter toen met Tuit= T-2 .
Zal er binnenkort eentje aanschaffen en me bevindingen delen.
ben benieuwd naar je bevindingen mbt temperatuur dalingPon-e schreef op zondag 3 december 2023 @ 19:33:
[...]
Ja prima ding, en koelmiddel is inmiddels ook R32. Het sneller kunnen opwarmen geeft minder stress met douche en bad op 1 dag etc. Bad was groter dan gedacht en de boiler 270 liter gaat voor een groot deel leeg.
[...]
Wel handig van Warmteservice om dat dan niet op de website te zetten!
Is de prijs dan wel vergelijkbaar met België?
---------------------------------
Heb inmiddels de boiler maar een PIF winterjas aangetrokken met Rd 3,5. Zie foto onder. Op onze zolder is het ongeveer 10-12 graden bij deze buitentemperaturen. Indicatieve temperatuur meting tussen PIF-isolatie en buitenkant boilervat geeft ongeveer 25 graden aan. Watertemperatuur staat op 50 graden. Dus ik denk dat het wel loont.
[Afbeelding]
Ik ben er toevallig net naar aan het Googlen. Ik kom van Grohe maar heel weinig specs tegen waarmee ik iets kan behalve dus de T uit is T in - 2 die ik ook in een ander topic las.stefanv010 schreef op zondag 3 december 2023 @ 21:02:
[...]
Hier het zelfde helaas, merkloze kraan en die dingen werken het best met 65 graden warm water.
De Grohe kranen schijnen het beter toen met Tuit= T-2 .
Zal er binnenkort eentje aanschaffen en me bevindingen delen.
Het is nu zelfs zo erg dat met de huidige temperatuur van het leidingwater, alleen de eerste hier thuis een echt warme douche heeft en de douches daarna zijn nog wel een beetje warm maar je merkt al dat je hem liever wat heter zou willen zetten. In de zomer was ik nog verbaasd dat we zo makkelijk met z'n vieren konden douchen met 200 liter.
Helaas is onze huidige kraan ook al een Grohe, ik denk geplaatst rond 2006. Die is onderdeel van een regendouche met glijstang etc dus behoorlijk dure gok om te nemen dat een nieuwe wel goed werkt. Ik was juist zo blij dat zelfs de regendouche zeer weinig water gebruikte. Hoewel de ervaringen met moderne Grohe wel goed zijn dus.
Ik heb 1x ook zoiets gehad ("Err C Ford (=temp is onder -25C') terwijl er niets aan de hand was.wezep schreef op zondag 3 december 2023 @ 20:03:
Gisteren en vandaag verscheen de melding 'Ontdooiings alarm' in het scherm van m'n Nibe WPB.
Even 30 seconden uit en dan de stekker er weer in did the trick
Advies gezocht!
Ik wil in mij nieuwe huis van het gas af en ga (hoogstwaarschijnlijk) voor de Adlar volledig elektrische warmtepomp kiezen. Ik kan echter geen keuze maken voor de elektrische warmtepompboiler.
Ik wil in mij nieuwe huis van het gas af en ga (hoogstwaarschijnlijk) voor de Adlar volledig elektrische warmtepomp kiezen. Ik kan echter geen keuze maken voor de elektrische warmtepompboiler.
- Voorkeuren (maar niet is wmb een must) zijn:
- Smart (slim opwarme, etc. zoals Mixergy)
- Goede prijs/kwaliteit
- Horizontaal (omdat ik hem op zolder wil leggen)
- 250+ liter (gezin van totaal 4 en alleen beneden vloerverwarming)
- Compact (ivm plaatsting op zolder
Kun je de watertemperatuur van de WPB niet wat verhogen?Pixal schreef op zondag 3 december 2023 @ 21:27:
Het is nu zelfs zo erg dat met de huidige temperatuur van het leidingwater, alleen de eerste hier thuis een echt warme douche heeft en de douches daarna zijn nog wel een beetje warm maar je merkt al dat je hem liever wat heter zou willen zetten.
Horizontale warmtepompboilers bestaan niet. Je zou hoogstens een Hewalex kunnen nemen met een los vat. Af twee kleintjes (Atlantic Calypso of Ariston Lydos etc)masterfrew schreef op zondag 3 december 2023 @ 22:26:
Advies gezocht!
Ik wil in mij nieuwe huis van het gas af en ga (hoogstwaarschijnlijk) voor de Adlar volledig elektrische warmtepomp kiezen. Ik kan echter geen keuze maken voor de elektrische warmtepompboiler.Hoop dat iemand me kan helpen. De gouden tip krijgt van mij een waardebon naar keuze van €25,-
- Voorkeuren (maar niet is wmb een must) zijn:
- Smart (slim opwarme, etc. zoals Mixergy)
- Goede prijs/kwaliteit
- Horizontaal (omdat ik hem op zolder wil leggen)
- 250+ liter (gezin van totaal 4 en alleen beneden vloerverwarming)
- Compact (ivm plaatsting op zolder
absoluut nooit doen. die dingen zijn super inefficient. je hebt een 500 liter tank nodig om 200 liter nuttig warm water eruit te krijgen.masterfrew schreef op zondag 3 december 2023 @ 22:26:
• Horizontaal (omdat ik hem op zolder wil leggen)
als ruimte een issue is kan je een calypso split nemen.
voor de warmtepomp zou ik eerder voor een panasonic J serie gaan, die zijn goedkoper en een stuk beter dan zo'n B merk.
[ Voor 25% gewijzigd door flippy op 03-12-2023 23:15 ]
Nee staat geloof ik op de max tenzij ik het elektrisch element ook inschakel. Ik moet het probleem echt bij de mengkraan zoeken, die zorgt nu dat onze boiler minder capaciteit heeft.Olaf van der Spek schreef op zondag 3 december 2023 @ 23:07:
[...]
Kun je de watertemperatuur van de WPB niet wat verhogen?
Door het koudere koud water is de warmtecapaciteit sowieso minder natuurlijk. Ben benieuwd of een andere kraan het echt oplost.Pixal schreef op maandag 4 december 2023 @ 00:31:
[...]
Nee staat geloof ik op de max tenzij ik het elektrisch element ook inschakel. Ik moet het probleem echt bij de mengkraan zoeken, die zorgt nu dat onze boiler minder capaciteit heeft.