Warmtepompboiler topic (WPB) deel 2 Vorige deel Overzicht

Pagina: 1 ... 66 ... 114 Laatste
Acties:

Onderwerpen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• flippy
  • Registratie: December 2001
  • Niet online

flippy

Alle rechten voorbehouden.

Olaf van der Spek schreef op maandag 4 december 2023 @ 08:42:
[...]

Door het koudere koud water is de warmtecapaciteit sowieso minder natuurlijk. Ben benieuwd of een andere kraan het echt oplost.
Sommige kranen kunnen slecht omgaan met heel weinig koud water menging, de meeste zijn ontworpen voor veel koud en beetje warm, niet andersom.

Meestal is het handiger om gewoon de kraanknop te verstellen om in het goede mengbereik te komen...

[ Voor 10% gewijzigd door flippy op 04-12-2023 10:50 ]

wat een geheim agent toch allemaal niet moet doen om incognito op zijn werk te verschijnen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pixal
  • Registratie: Oktober 2001
  • Niet online

Pixal

Mijn poes popelt.

Olaf van der Spek schreef op maandag 4 december 2023 @ 08:42:
[...]

Door het koudere koud water is de warmtecapaciteit sowieso minder natuurlijk. Ben benieuwd of een andere kraan het echt oplost.
Ik heb net het verschil gemeten nadat iedereen een douche had genomen. Het water uit de mengkraan is nu nog maar 32 graden, dan ben je snel klaar met douchen kan ik iedereen verzekeren. Het water bij de wasbak (zonder mengkraan) is nog 44 graden. Er is een verschil van 12 graden die in de mengraan wordt veroorzaakt.

Het blijft een gok of een nieuwe dat oplost maar als die eerder rond de 2 graden van de temp halen is dat zeer acceptabel.
flippy schreef op maandag 4 december 2023 @ 10:48:
[...]

Sommige kranen kunnen slecht omgaan met heel weinig koud water menging, de meeste zijn ontworpen voor veel koud en beetje warm, niet andersom.

Meestal is het handiger om gewoon de kraanknop te verstellen om in het goede mengbereik te komen...
Ik denk niet dat het verstellen van de kraan verder nog mogelijk is als hij al op max heet water staat. Knop eraf en volledig naar heet dus.

In een tijd dat warmtepompboilers (en dus lagere temperatuur) steeds algemener gaan worden zou je verwachten dat daar mengkranen voor te koop zijn. Zeker omdat je dan juist je boiler kouder kan zetten of meer capaciteit hebt bij dezelfde temperatuur. Mijn ervaring met gewone kranen is trouwens dat ik zo lang bezig ben met afstellen dat de boiler al leeg is als het gelukt is, en dat ik er bij het pakken van de zeep tegenaan bots en ik in één keer onder een koude straal sta :'(

[ Voor 41% gewijzigd door Pixal op 04-12-2023 11:43 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• flippy
  • Registratie: December 2001
  • Niet online

flippy

Alle rechten voorbehouden.

Betere mengkranen zijn er wel (het gaat om de casette die erin zit) maar die zijn vaak ook een stuk duurder. Goede indicator of ze beter zijn is hoe snel ze reageren, sommige fabrikanten maken daar ook specifiek reclame mee dat een doorspoelende wc geen invloed heeft of zo. Die casettes hebben vaak een groter stelbereik.

wat een geheim agent toch allemaal niet moet doen om incognito op zijn werk te verschijnen

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Kiwi_Kevin
  • Registratie: Augustus 2006
  • Laatst online: 09:30
For what it’s worth, wij hebben een Grohe Euphoria uit 2016 (handdouche en regendouche) en dat werkt probleemloos - ook bij tussentijds koud water tappen op andere plekken.

Regendouche gebruiken we praktisch nooit, daar kan ik het niet van zeggen. Handdouche is 7 liter per minuut.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• hansvk
  • Registratie: Januari 2010
  • Nu online
Kiwi_Kevin schreef op maandag 4 december 2023 @ 11:30:
For what it’s worth, wij hebben een Grohe Euphoria uit 2016 (handdouche en regendouche) en dat werkt probleemloos - ook bij tussentijds koud water tappen op andere plekken.

Regendouche gebruiken we praktisch nooit, daar kan ik het niet van zeggen. Handdouche is 7 liter per minuut.
Wij hebben ook de Grohe Euphoria en we gebruiken de regendouche altijd. Dat werkt tot nu toe perfect met de (Atlantic Explorer V4) WPB.

PV 3520Wp - WP Itho Amber 95 - WPB Atlantic Explorer V4 200L - gasloos sinds aug 2023

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pixal
  • Niet online

Pixal

Mijn poes popelt.

Ik kom ook steeds bij de Euphoria uit, een smak geld maar samen met jullie ervaringen wel wat meer vertrouwen dat we deze nodig hebben. In de handleiding van de Euphoria Smartcontrol 310 kom ik dit tegen, heb natuurlijk geen flauw idee of mijn Atlantic split hieraan voldoet.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/BnjhIoy796xLnleOI1SZvPY_Ia8=/800x/filters:strip_exif()/f/image/8gmRUZgmy7zZHc8wQVORDzlw.png?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Speedy-Andre
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 22:42

Speedy-Andre

Sony ZL, XA, Nokia XR20

Topicstarter
Ik heb een Grohe Grohtherm 1000 badkraan, die is her en der nog betaalbaar.
Daar een 26cm Grohe Vitalio Joy vaste douchekop bij die op een bestaande stang past en een handdouche.
Geen schommelingen behalve even bij omschakelen omdat een slang vol kouder water zit.
Zo'n combinatie met een vaste stang op de kraan vind ik niks, ik heb liever losse onderdelen.

PVoutput 2x Toshiba Daiseikai 8 3,5kW, SWW Atlantic Explorer V3 200l. Gasloos aug 2016, 8620Wp, Monoblock Panasonic J 7kW

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pixal
  • Niet online

Pixal

Mijn poes popelt.

Ik heb in de administratie van de vorige bewoners het boekje van de huidige kraan kunnen vinden. Die komt qua specs erg overeen met de Euphoria. Ik denk dat ik alle onderdelen eerst eens moet gaan schoonmaken om te kijken of het bereik misschien gewoon verkleind is door kalk of vuil.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/wT4y4kj7hTr00GEIBqdWYHUJNbs=/800x/filters:strip_exif()/f/image/hlN9QTps1pbNoeoWcqOqSbom.png?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• stevenP
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 13:11
mijn Grohe inbouwkraan valt me ook tegen moet ik toegeven. Mengen gaat goed hoor! Maar de tweede die doucht is vaak toch aan het bijstellen (lees: warmer zetten). Grohe Rapido inbouwkraan + opbouwdeel en Grohe Tempesta 21cm regendouche met doorstroombegrenzer op 7L.

op aanraden van @flippy hierboven direct gezocht naar andere binnendelen, maar helaas merk ik dat die niet bestaan (of niet te krijgen zijn als sparepart).

Gasloos! 3100Wp Z, 2150Wp W, Panasonic 5J monoblock, Panasonic 150L WPB

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• midas00
  • Registratie: Augustus 2021
  • Laatst online: 10-09 15:23
Atlantis01 schreef op zondag 19 november 2023 @ 15:12:
@RichieB Bedankt, Ik zal het morgen even navragen bij de installateur. Dan moeten ze het leidingwerk maar even opnieuw komen bekijken.
@Atlantis01 :hoe is het afeglopen? Bij mij brandt dat kraantje ook continue.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• midas00
Er lag vandaag een plasje water onderaan de Aristor. Lijkt dat de warmwateraansluiting lekt.Op het eerste gezicht lijkt het of de druppels niet uit de aansluiting met de dielektrische isolator komen maar onder de rode plastic ring op het boilervat zelf vandaan komen.

Als dat klopt dan zou de boiler zelf langs de doorvoer van de spiraal lekken!

Kan dat uberhaupt? hoe kan ik dit verder diagnosticeren? heb verder niks aan de boiler gemerkt. De boiler is via een 6 bar veiligheidsgroep op de koudwaterleiding aangesloten. er zit geen expansievat tussen, maar dat was dacht ik ook niet nodig

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Beekforel
  • Registratie: November 2001
  • Nu online

Beekforel

Is eigenlijk geen vis

@midas00 hm, bij mij onder m'n Lydos lag ook water. Ik kijk er niet al te vaak naar maar had de indruk dat het al vaker had gelekt (licht hout onder). Op de warme aansluiting voelde ik een druppel. Heb er wat onder gelegd maar sindsdien is het droog gebleven... Zal morgen even wat langer douchen nog om te kijken of dat effect heeft.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• doomoo
  • Registratie: Oktober 2018
  • Laatst online: 21-05 23:31
Wij hebben thuis een atlantic V4 270L.

Deze werkt vaak goed, maar wij lopen wel regelmatig tegen koud water aan met onze 3 kidscin combinatie met een regen douche en een bad.

Heb diverse dingen geprobeerd zoals temperatuur standaard op 58 graden en in de weekenden non-stop boosten.

Maar ook dit is niet altijd afdoende.

Nu ben ik dus op zoek naar oplossing voor dit Luxe probleem. De warmtepomp is onze enige bron van sww in huis, we hebben wel een CV ketel maar die is dus alleen nog aangesloten voor het verwarmen van de woning

Weet iemand hier of het mogelijk is om de WPB ook te combineren met de CV? Dus dat de CV en WPB beiden warm water kunnen leveren?

Of zijn er andere goede opties?

Alvast bedankt!!

WarmtePomp Daikin EBLA09DA3W1 ;Boiler: Daikin EKHWS300D3V3 ; Thermostaat: Daikin BRC1HHDW

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CurlyMo
  • Registratie: Februari 2011
  • Laatst online: 22:47
doomoo schreef op maandag 4 december 2023 @ 22:01:
Weet iemand hier of het mogelijk is om de WPB ook te combineren met de CV? Dus dat de CV en WPB beiden warm water kunnen leveren?

Of zijn er andere goede opties?

Alvast bedankt!!
Volgens mij is het zo simpel als SWW door de CV te laten lopen en de CV op een temperatuur te zetten die lager is dan dat je van de WPB kan verwachten. Als de WPB dan een lager temperatuur door de CV stuurt, dan schakelt de CV bij.

Hier staat dat idee ook toegelicht:
https://warmteshop.eu/hot...-of-elektrische-cv-ketel/

Meestal staat dit wel uitgelegd in de handleiding van de CV en/of WPB.

Sinds de 2 dagen regel reageer ik hier niet meer

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• doomoo
CurlyMo schreef op maandag 4 december 2023 @ 22:09:
[...]

Volgens mij is het zo simpel als SWW door de CV te laten lopen en de CV op een temperatuur te zetten die lager is dan dat je van de WPB kan verwachten. Als de WPB dan een lager temperatuur door de CV stuurt, dan schakelt de CV bij.

Hier staat dat idee ook toegelicht:
https://warmteshop.eu/hot...-of-elektrische-cv-ketel/

Meestal staat dit wel uitgelegd in de handleiding van de CV en/of WPB.
Hoi CurlyMo,

In de handleiding staat wel iets over de ketel vermeld.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/bL2jHh_3Dy9k7eaA4A2Jz78EuJA=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/nVuaTWES7Gzpe3TTpwjibCHZ.jpg?f=fotoalbum_large

En aan de WPB zit ook een aansluiting voor de ketel, maar als ik het goed lees is dat om de ketel op de warmtewisselaar aan te sluiten.

Maar, ik ben niet super technisch dus misschien zit ik er ook wel naast en kan de WPB zowel met de warmtewisselaar op de ketel worden aangesloten als ook voor een combi van sww water

WarmtePomp Daikin EBLA09DA3W1 ;Boiler: Daikin EKHWS300D3V3 ; Thermostaat: Daikin BRC1HHDW

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jim423
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 14-09 22:44
De warmtewisselaar (spiraal) wordt op het cv-circuit aangesloten van de CV doorgaans via een driewegklep. Via C1/C2 kan de ketel dan de WPB opwarmen bij een tekort aan warmte.
Andere optie is het warme tapwater door de cv-ketel te laten gaan vanuit de WPB. Dan heb je geen driewegklep of C1/C2 aansluiting nodig echter bij sommige ketels wel een mengventiel. Dit zou je dan na moeten gaan onder zonneboiler in de handleiding van je cv-ketel.

AMD Ryzen 5800X - 32GB DDR4 Corsair RGB - XFX 6900XT - Panasonic HIT 990Wp - AE200L WPB met cv-ondersteuning

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Glashelder
  • Registratie: September 2002
  • Niet online

Glashelder

Anti Android

Dat laatste lijkt me bij bijv. een Intergas ketel niet aan te raden. Iedere keer als je dan warm water tapt dan ga je met water uit je warmtepompboiler de warmtewisselaar van je CV ketel opwarmen. Lijkt me hoogst inefficiënt.

Ik noem specifiek Intergas omdat het water daar altijd door de wisselaar gaat. Volgens mij werkt dat anders bij ketels met een driewegklep.

PV 4915wp op oost, 2680 wp op west, 1900 wp op zuid. pvoutput - AUX 8 kW bi bloc

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• doomoo
Jim423 schreef op dinsdag 5 december 2023 @ 00:16:
De warmtewisselaar (spiraal) wordt op het cv-circuit aangesloten van de CV doorgaans via een driewegklep. Via C1/C2 kan de ketel dan de WPB opwarmen bij een tekort aan warmte.
Goedemorgen Jim,

Dank voor je toelichting!

Heb jij of iemand anders ook enig idee hoe snel de ketel dan via een spiraal het 270 liter vat opwarmt?

Wij hebben thuis en intergas hre 36/30 dat is een CW5 ketel. Temperatuur staat op 65 graden.
Jim423 schreef op dinsdag 5 december 2023 @ 00:16:
Andere optie is het warme tapwater door de cv-ketel te laten gaan vanuit de WPB. Dan heb je geen driewegklep of C1/C2 aansluiting nodig echter bij sommige ketels wel een mengventiel. Dit zou je dan na moeten gaan onder zonneboiler in de handleiding van je cv-ketel.
Glashelder schreef op dinsdag 5 december 2023 @ 06:48:
Dat laatste lijkt me bij bijv. een Intergas ketel niet aan te raden. Iedere keer als je dan warm water tapt dan ga je met water uit je warmtepompboiler de warmtewisselaar van je CV ketel opwarmen. Lijkt me hoogst inefficiënt.

Ik noem specifiek Intergas omdat het water daar altijd door de wisselaar gaat. Volgens mij werkt dat anders bij ketels met een driewegklep.
Goedemorgen Glashelder. Wij hebben inderdaad een intergas ketel. Dank voor je toelichting!

In de handleiding staat zowel iets over het aansluiten op een zonneboiler als ook over het aansluiten op een WPB

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/1V4TNtFEDUx_5sCtpKgQN9GWYxI=/x800/filters:strip_exif()/f/image/jlelLk4TxanfXWv87H4Ay900.png?f=fotoalbum_large

Wat me bij de WPB wel opvalt is dat ze specifiek een temp van 55 graden noemen. Hier zal de WPB normaliter vrij snel onder komen lijkt me zo. Dus ben wel benieuwd hoe nuttig een WPB dan nog is?

[ Voor 17% gewijzigd door doomoo op 05-12-2023 08:26 . Reden: Handleiding snapshot ingevoegd ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• midas00
midas00 schreef op maandag 4 december 2023 @ 19:55:
Er lag vandaag een plasje water onderaan de Aristor. Lijkt dat de warmwateraansluiting lekt.Op het eerste gezicht lijkt het of de druppels niet uit de aansluiting met de dielektrische isolator komen maar onder de rode plastic ring op het boilervat zelf vandaan komen.

Kan dat uberhaupt? hoe kan ik dit verder diagnosticeren? heb verder niks aan de boiler gemerkt. De boiler is via een 6 bar veiligheidsgroep op de koudwaterleiding aangesloten. er zit geen expansievat tussen, maar dat was dacht ik ook niet nodig
NOu IK heb de warmwateraansluiting gisteren met hennepvlas en kolmat ingepakt om zo eventuele lekkage via de dielektriscshe isolater uit te sluiten. Er lag vanochtend weer eenplasje op de grond. Ik zag druppels vanachter de rode plastic ring komen daar waar de warmwateraansluting uit het vat komt. Dus misschien toch een lek vat? kan dat?

Ik ga dit weekend de boiler een stuk leeg laten lopen, en de warmwwater aansluiting even afdoppen en het vat dan weer vol laten lopen om te kijken of het dan nog steeds lekt.

Zou de inlaatcombinatie ook een rol kunnen spelen? Ik heb er een van 6 bar tussen de koudwaterleiding en de boiler zitten: https://www.warmteservice...-bar-DN15-15mm/p/18451200 en verder geen expansievat oid

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• stevenP
midas00 schreef op dinsdag 5 december 2023 @ 08:30:
[...]

NOu IK heb de warmwateraansluiting gisteren met hennepvlas en kolmat ingepakt om zo eventuele lekkage via de dielektriscshe isolater uit te sluiten. Er lag vanochtend weer eenplasje op de grond. Ik zag druppels vanachter de rode plastic ring komen daar waar de warmwateraansluting uit het vat komt. Dus misschien toch een lek vat? kan dat?

Ik ga dit weekend de boiler een stuk leeg laten lopen, en de warmwwater aansluiting even afdoppen en het vat dan weer vol laten lopen om te kijken of het dan nog steeds lekt.

Zou de inlaatcombinatie ook een rol kunnen spelen? Ik heb er een van 6 bar tussen de koudwaterleiding en de boiler zitten: https://www.warmteservice...-bar-DN15-15mm/p/18451200 en verder geen expansievat oid
Hmm vat op 6bar en druppels, dat klinkt niet als een lek vat. Met zo'n druk hoort er redelijk uit te spuiten (lees: amper op druk komen). Heb je je inlaatcombi als eens getest door (heel voorzichtig!) eens die knop te draaien? Komt er dan water uit?

Ik ken die boiler niet, maar zou condensatie kunnen? Dat dit het laagste punt is en daar naartoe sijpelt? Ik zou je condensafvoer en slangen eens nalopen.
edit: dit is vooral voor buiten/buiten van belang, maar ik merk dat mijn binnen/buiten ook meer dan enkele druppels in de condensslang per cyclus oplevert.

[ Voor 5% gewijzigd door stevenP op 05-12-2023 09:49 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• midas00
stevenP schreef op dinsdag 5 december 2023 @ 09:49:
[...]

Hmm vat op 6bar en druppels, dat klinkt niet als een lek vat. Met zo'n druk hoort er redelijk uit te spuiten (lees: amper op druk komen). Heb je je inlaatcombi als eens getest door (heel voorzichtig!) eens die knop te draaien? Komt er dan water uit?

Ik ken die boiler niet, maar zou condensatie kunnen? Dat dit het laagste punt is en daar naartoe sijpelt? Ik zou je condensafvoer en slangen eens nalopen.
edit: dit is vooral voor buiten/buiten van belang, maar ik merk dat mijn binnen/buiten ook meer dan enkele druppels in de condensslang per cyclus oplevert.
Ik heb aan de inlaatcombi gedraaid en het water (spoot) er uit. Is die dan goed?. Condensatie lijkt me vreemd want het is de warmwater uitgang van de boiler en die zit soiweops helmeaal boveneaan de boiler.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wizzopa
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 22:15
@midas00 als je de hennep vervang door een fiber afdichtring zal het waarschijnlijk over zijn.

PV- 8530Wp..... SWW- Atlantic 200….. WP- Daikin 3,5kW….. Foto’s.....

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Glashelder
  • Niet online

Glashelder

Anti Android

Kan me vergissen maar hennep en waterleidingen zijn volgens mij geen goede combi ivm bacteriën. Ooit eens gehoord van een loodgieter :p

PV 4915wp op oost, 2680 wp op west, 1900 wp op zuid. pvoutput - AUX 8 kW bi bloc

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Plof
  • Registratie: April 2011
  • Laatst online: 23:06
Trouwens, nog een andere vraag. Hebben jullie allemaal een lekbak + afvoer er onder geplaatst? Het wordt wel geadviseerd in de handleiding van mijn Explorer V4.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jim423
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 14-09 22:44
doomoo schreef op dinsdag 5 december 2023 @ 08:15:
[...]

Goedemorgen Jim,

Dank voor je toelichting!

Heb jij of iemand anders ook enig idee hoe snel de ketel dan via een spiraal het 270 liter vat opwarmt?

Wij hebben thuis en intergas hre 36/30 dat is een CW5 ketel. Temperatuur staat op 65 graden.

[...]

[...]

Goedemorgen Glashelder. Wij hebben inderdaad een intergas ketel. Dank voor je toelichting!

In de handleiding staat zowel iets over het aansluiten op een zonneboiler als ook over het aansluiten op een WPB

[Afbeelding]

Wat me bij de WPB wel opvalt is dat ze specifiek een temp van 55 graden noemen. Hier zal de WPB normaliter vrij snel onder komen lijkt me zo. Dus ben wel benieuwd hoe nuttig een WPB dan nog is?
Je kan het proberen in eerste instantie met puur het mengventiel. Die WPB is zeker wel nuttig want water van 40 graden verwarmen naar 60 graden is een stuk minder gasverbruik dan 10 graden naar 60 graden.
Via de spiraal verwarmen zal ongeveer een uur duren als het de WPB compleet koud is. Dus in de praktijk ongeveer 30 minuten per dag. Maar waarom wil je uberhaupt de Intergas ertussen? Ben je bang dat 270L onvoldoende tapwater geeft?
Plof schreef op dinsdag 5 december 2023 @ 15:59:
Trouwens, nog een andere vraag. Hebben jullie allemaal een lekbak + afvoer er onder geplaatst? Het wordt wel geadviseerd in de handleiding van mijn Explorer V4.
Bijna niemand.

[ Voor 9% gewijzigd door Jim423 op 05-12-2023 16:00 ]

AMD Ryzen 5800X - 32GB DDR4 Corsair RGB - XFX 6900XT - Panasonic HIT 990Wp - AE200L WPB met cv-ondersteuning

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Atlantis01
  • Registratie: Augustus 2010
  • Laatst online: 15-07 23:40
midas00 schreef op maandag 4 december 2023 @ 19:33:
[...]

@Atlantis01 :hoe is het afeglopen? Bij mij brandt dat kraantje ook continue.
Ik heb Vaillant gebeld en het uitgelegd. De man aan de lijn zei dat als het kraantje wordt weergegeven dat de WPB “stand-by” staat om aan warmwateraanvraag te voldoen. Het is dus niet zo dat er op dat moment warm water wordt geleverd.

Ik heb de gewenste temperatuur op 55graden staan en de anti-legionella run op 60 graden.
Als de gemeten watertemperatuur een afwijking krijgt van >5 graden t.o.v. de gewenste temperatuur, dan gaat de WPB het water weer opwarmen naar 55gr.

Ik heb een Homewizard P1 aangesloten en een Homewizard socket gebruikt om het stroomverbruik van de WPB te meten. Afgelopen week kwam het gemiddelde op +/- 1.2kWh per dag uit en dat is inclusief een anti-legionella run (die wordt 1x per week uitgevoerd). Dat is een stuk minder dan het gemiddelde verbruik dat ik via Google kon vinden voor een 200L WPB (894kWh/jaar oftewel 2.44kWh per dag) :)

Overigens heb ik ook de Comfort-stand tussen 00:00 - 6:30 ‘s ochtend staan. De Eco-stand staat aan in de overige uren. Op deze manier wordt de WPB gedwongen om de legionella run in de nachtelijke uren te doen. De legionella run wordt normaal gesproken om 22:00u ‘s avonds gestart. Dit kun je niet wijzigingen. Voor de legionella run wordt ook het extra warmte element in de WPB gebruikt. Alleen in de Comfort stand mag het warmte element gebruikt worden.
Als je een normaal en daltarief hebt, dan kun je dat beter doen.

[ Voor 19% gewijzigd door Atlantis01 op 05-12-2023 19:09 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Atlantis01
  • Registratie: Augustus 2010
  • Laatst online: 15-07 23:40
midas00 schreef op maandag 4 december 2023 @ 19:55:

Weet je zeker dat het de warmwater aansluiting is?
Bij mij lekte de eerste dag de condensafvoer. Dat zorgde ook voor een klein plasje bij de WPB.
Vaillant is langs geweest en ze hebben het opgelost door er een afsluitrubber in te zetten.
Is blijkbaar een bekend probleem wat ook in Duitsland al is gemeld. Zie onderstaande link

https://www.heizungsforum...or-bm200-5-undicht.25814/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• doomoo
Jim423 schreef op dinsdag 5 december 2023 @ 16:00:
[...]

Je kan het proberen in eerste instantie met puur het mengventiel. Die WPB is zeker wel nuttig want water van 40 graden verwarmen naar 60 graden is een stuk minder gasverbruik dan 10 graden naar 60 graden.
Via de spiraal verwarmen zal ongeveer een uur duren als het de WPB compleet koud is. Dus in de praktijk ongeveer 30 minuten per dag. Maar waarom wil je uberhaupt de Intergas ertussen? Ben je bang dat 270L onvoldoende tapwater geeft?
Hoi Jim,

Omdat ik merk dat wij nog al eens warm water te kort komen. 3 kinderen die op dezelfde dagen sporten levert bijvoorbeeld al snel problemen kp. Ook omdat wij een flinke regen douche hebben.

Het plannen van warmwater gebruik maakt vrouwlief niet blij. Vandaar dat ik zoekende ben naar een oplossing om structureel koud water te voorkomen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RichieB
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 21:09
doomoo schreef op dinsdag 5 december 2023 @ 08:15:
[...]

[Afbeelding]

Je kan die 55 graden eenvoudig aanpassen door het plaatsen van een weerstand. Lees dit draadje eens door: Slechte regeling 'naverwarmen zonneboiler' van INTERGAS HRE

Panasonic WH-MDC09J3E5, Atlantic Explorer V4 270C, 57x PV 23115 Wp

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• lqvd
  • Registratie: Oktober 2008
  • Laatst online: 12:43
Mijn condens afvoer was ook een keer helemaal verstopt, dat leverde heel snel een flinke plas op die door het ontstane gebrek van afvoer ook via de behuizing naar buiten kwam. Misschien dat dat het is?
midas00 schreef op dinsdag 5 december 2023 @ 08:30:
[...]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• midas00
wizzopa schreef op dinsdag 5 december 2023 @ 15:01:
@midas00 als je de hennep vervang door een fiber afdichtring zal het waarschijnlijk over zijn.
Ga ik zaterdag proberen. Oorspronkelijk zat het met teflontape of locktite tape. Zal ik zaterdag zowel nieuwe fiberringen als locktite tape aanbrengen voor de zekerheid?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Plof
  • Registratie: April 2011
  • Laatst online: 23:06
midas00 schreef op woensdag 6 december 2023 @ 10:07:
[...]

Ga ik zaterdag proberen. Oorspronkelijk zat het met teflontape of locktite tape. Zal ik zaterdag zowel nieuwe fiberringen als locktite tape aanbrengen voor de zekerheid?
Zelf heb ik erg goeie ervaringen met Loctite 55, misschien is dat wat?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• lqvd
Mee eens met dat loctite goed is, maar fiber ring vs loctite is voor 2 verschillende verbindingen...

Voor ring moet je een vlak uiteinde hebben, voor loctite/teflon/hennep een schroefverbinding die knelt.
Plof schreef op woensdag 6 december 2023 @ 10:11:
[...]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• stevenP
midas00 schreef op dinsdag 5 december 2023 @ 14:55:
[...]

Ik heb aan de inlaatcombi gedraait en het water (spoot) er uit. Is die dan goed?. Condensatie lijkt me vreemd want het is de warmwater uitgang van de boiler en die zit soiweops helmeaal boveneaan de boiler.
hierop terugkomend, ja dat betekent dat je combi water kan lozen en dat ook zal doen als de ingestelde druk bereikt is. Kortom, het is niet dat je vat op zware overdruk staat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• midas00
Plof schreef op woensdag 6 december 2023 @ 10:11:
[...]

Ik ga vandaag de warmwateraansluuiting opnieuw monteren met iig een fiberring maar ms ook met loctite. Nu zie ik op filmpjes dat men met een ijzerzaag de schroefdraad opruwt. Ik hen niet zo’n zin om aan mijn boiler te zagen. Is dat echt nodig als je met locite of teflon tape werkt?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• klump4u
  • Registratie: Februari 2008
  • Niet online

klump4u

Full electric in Zuid-Limburg

midas00 schreef op zaterdag 9 december 2023 @ 09:02:
[...]

Ik ga vandaag de warmwateraansluuiting opnieuw monteren met iig een fiberring maar ms ook met loctite. Nu zie ik op filmpjes dat men met een ijzerzaag de schroefdraad opruwt. Ik hen niet zo’n zin om aan mijn boiler te zagen. Is dat echt nodig als je met locite of teflon tape werkt?
Dat opruwen doet men om te voorkomen dat de teflontape 'wegloopt' tijdens het aandraaien, het is niet zagen maar haaks erover schuren.
Maar je gebruikt of een fiberring of tape, beiden hoort niet.

18950Wp🌞, Atlantic 270V3💧, Pana 5J🔥. Zendure 2400AC 11,5kWh🔋,Hyundai Kona 64kWh 🚗, Peblar Home ⛽

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Makrolon
  • Registratie: September 2019
  • Laatst online: 21:59
Even een vraagje, ik overweeg ook een warmtepompboiler. Nou zou ik alleen graag er een dom electrisch element in hebben, zodat ik hem als de saldering weg valt kan opstoken naar bv 90 graden als ik overschot heb vd zonnepanelen. Hebben de meeste dit? En is zon electrisch element dan aan te sluiten op een extern apparaat die schakelt bij zonoverschot? Ik kan het zo niet vinden in de technische gegevens van bv de atlantic...

13480 Wp solar | 2x Panasonic 7j met 1x 300l sww | (Laadpaal) installateur, pb voor een offerte

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• maharens
  • Registratie: December 2004
  • Laatst online: 04-08 11:05
Makrolon schreef op zaterdag 9 december 2023 @ 10:11:
Even een vraagje, ik overweeg ook een warmtepompboiler. Nou zou ik alleen graag er een dom electrisch element in hebben, zodat ik hem als de saldering weg valt kan opstoken naar bv 90 graden als ik overschot heb vd zonnepanelen. Hebben de meeste dit? En is zon electrisch element dan aan te sluiten op een extern apparaat die schakelt bij zonoverschot? Ik kan het zo niet vinden in de technische gegevens van bv de atlantic...
Kan je dan niet beter een gewone boiler kopen? Die kan je opstoken naar 90 graden zoals je wil.
Een wpb gaat dat nooit redden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Makrolon
maharens schreef op zaterdag 9 december 2023 @ 12:02:
[...]

Kan je dan niet beter een gewone boiler kopen? Die kan je opstoken naar 90 graden zoals je wil.
Een wpb gaat dat nooit redden.
Daarom wil ik er een met een electrisch element.. dan kan de warmtepomp hem tot 50 graden brengen en kan ik m met t electrische element hoger opstoken als mn stroom niks waard is.

13480 Wp solar | 2x Panasonic 7j met 1x 300l sww | (Laadpaal) installateur, pb voor een offerte

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sebazzz
  • Registratie: September 2006
  • Laatst online: 21:21

Sebazzz

3dp

Makrolon schreef op zaterdag 9 december 2023 @ 12:45:
[...]

Daarom wil ik er een met een electrisch element.. dan kan de warmtepomp hem tot 50 graden brengen en kan ik m met t electrische element hoger opstoken als mn stroom niks waard is.
Elke warmtepompboiler heeft wel een elektrisch element denk ik - bedoeld voor de legionellarun of anderzijds om een boost te kunnen geven wanneer je bijvoorbeeld een paar dagen bezoek in huis hebt, de Atlantic Explorer V4 sowieso.

[Te koop: 3D printers] [Website] Agile tools: [Return: retrospectives] [Pokertime: planning poker]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CurlyMo
Sebazzz schreef op zaterdag 9 december 2023 @ 12:48:
[...]

Elke warmtepompboiler heeft wel een elektrisch element denk ik - bedoeld voor de legionellarun of anderzijds om een boost te kunnen geven wanneer je bijvoorbeeld een paar dagen bezoek in huis hebt, de Atlantic Explorer V4 sowieso.
Maar niet tot 90oC, die gaat maar tot +/- 62oC

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sebazzz
  • Laatst online: 21:21

Sebazzz

3dp

CurlyMo schreef op zaterdag 9 december 2023 @ 12:50:
[...]

Maar niet tot 90oC, die gaat maar tot +/- 62oC
Atlantic kan electrische tot 70 graden - en dat is in het midden gemeten, dus aan de top wel 80 graden denk ik.

[Te koop: 3D printers] [Website] Agile tools: [Return: retrospectives] [Pokertime: planning poker]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• RichieB
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 21:09
@Makrolon De Atlantic Explorer v4 heeft een speciaal PV contact. Als je daar 230V op zet gaat hij het water verwarmen tot 62 °C. In de instellingen kan je aangeven of dat alleen met de warmtepomp mag of ook met het elektrisch element. Je PV overschot opslaan klinkt leuk, maar dat via het element met COP 1 doen is nog steeds zonde als het ook met een warmtepomp kan.

Panasonic WH-MDC09J3E5, Atlantic Explorer V4 270C, 57x PV 23115 Wp

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Makrolon
RichieB schreef op zaterdag 9 december 2023 @ 13:06:
@Makrolon De Atlantic Explorer v4 heeft een speciaal PV contact. Als je daar 230V op zet gaat hij het water verwarmen tot 62 °C. In de instellingen kan je aangeven of dat alleen met de warmtepomp mag of ook met het elektrisch element. Je PV overschot opslaan klinkt leuk, maar dat via het element met COP 1 doen is nog steeds zonde als het ook met een warmtepomp kan.
Dat is zeker waar. Goed om te weten dat hij er een speciaal contact voor heeft. Dat bied mogelijkheden!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• midas00
wizzopa schreef op dinsdag 5 december 2023 @ 15:01:
Helaas heb de warmwateraanaluiting even simpel afgedopt en de wpb weer aan gezet. En het druppelt nog steeds bijde Vaillant Arostor.

Iemand tips. Of wordt dit een gevalletje garantie?
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/uvsgT7DCEOf2zjAV7vwlJjj3IPI=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/5GtC7KQVVPsauPiIqby69hYy.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Wolly
  • Registratie: Januari 2001
  • Niet online
Makrolon schreef op zaterdag 9 december 2023 @ 13:20:
[...]

Dat is zeker waar. Goed om te weten dat hij er een speciaal contact voor heeft. Dat bied mogelijkheden!
Het is in mijn ogen zonde om je vat te verwarmen naar 90 gradenals je het water niet die dag ook gaat gebruiken.

Het warmteverlies van het vat is erg groot bij zulke temperaturen, als je de volgende zomerdag weer tot 90 graden gaat verhitten met COP1 ben je vooral bezig om heel de zomer met COP1 te douchen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• stevenP
midas00 schreef op zaterdag 9 december 2023 @ 13:33:
[...]

Helaas heb de warmwateraanaluiting even simpel afgedopt en de wpb weer aan gezet. En het druppelt nog steeds bijde Vaillant Arostor.

Iemand tips. Of wordt dit een gevalletje garantie?
[Afbeelding]
Komt het water uit de dop, en loopt het via het draad naar de ketel - of komt dit achter het rode kraagje vandaan?

En, heb je bovenin al eens gekeken of je condenswater goed doorloopt / weg kan?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CurlyMo
stevenP schreef op zaterdag 9 december 2023 @ 13:40:
[...]

Komt het water uit de dop, en loopt het via het draad naar de ketel - of komt dit achter het rode kraagje vandaan?
Aan de foto te zien komt het vanachter dat rode kraagje vandaan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• midas00
CurlyMo schreef op zaterdag 9 december 2023 @ 14:02:
[...]

Aan de foto te zien komt het vanachter dat rode kraagje vandaan.
Helaas denk ik dat ook. Wel lijkt het if er boven de aansluiting wat mis is ( zie foto) zou er een scheurtjje in het vat zitten?

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/P7mJsFFCaxLTG-Z4Cn3R7D-Cq40=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/HOldHbl56MhYGaG6M064h61i.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GroeneKees
  • Registratie: Juni 2022
  • Laatst online: 22:58
Ik ben op zoek naar ervaringsdeskundigen:
#Plan: wpboiler 270l in de berging(kw/wcd) aanwezig, afvoer condens:uitdaging, lucht aan/af kan via wand naar buiten
#uitdaging en vraag:warmwater aansluiting lukt alleen in de keuken op 12mm leiding.
Op de 1e verdieping zit badkamer: douche en los bad; wie heeft er ervaring met zo’n situatie, wat blijft er aan druk over voor douche/bad? Is 12 mm genoeg? Snap dat bad+douche tegelijk onmogelijk is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• montebaldo55
  • Registratie: December 2020
  • Laatst online: 27-02 00:45
Waar zit het apparaat wat je vervangen gaat?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Glashelder
  • Niet online

Glashelder

Anti Android

Ik heb een WPB in de schuur staan en die is aangesloten met 16mm meerlagenbuis. Volgens mij is dat redelijk vergelijkbaar mer 12mm koper. Geef geen problemen qua druk met de douche op de eerste etage.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• lqvd
Je hebt van die condens pomp afvoeren. Verzamelen je condens in een bakje en pompen het omhoog je riool in zodra de vlotter te hoog zit.
GroeneKees schreef op zondag 10 december 2023 @ 18:01:
Ik ben op zoek naar ervaringsdeskundigen:
#Plan: wpboiler 270l in de berging(kw/wcd) aanwezig, afvoer condens:uitdaging, lucht aan/af kan via wand naar buiten
#uitdaging en vraag:warmwater aansluiting lukt alleen in de keuken op 12mm leiding.
Op de 1e verdieping zit badkamer: douche en los bad; wie heeft er ervaring met zo’n situatie, wat blijft er aan druk over voor douche/bad? Is 12 mm genoeg? Snap dat bad+douche tegelijk onmogelijk is.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• GroeneKees
Glashelder schreef op zondag 10 december 2023 @ 18:47:
Ik heb een WPB in de schuur staan en die is aangesloten met 16mm meerlagenbuis. Volgens mij is dat redelijk vergelijkbaar mer 12mm koper. Geef geen problemen qua druk met de douche op de eerste etage.
Dank voor je bericht,helder

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GroeneKees
montebaldo55 schreef op zondag 10 december 2023 @ 18:32:
Waar zit het apparaat wat je vervangen gaat?
Dat is de cv op zolder, geen ruimte voor een warmptepompboiler daar helaas ook niet als ch weg is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• montebaldo55
Veel voorkomende situatie.
Vandaar mijn opmerking.
Ik heb/had dezelfde situatie.
Je krijgt nu te maken met het voorkomen van legionella.
Waarschijnlijk kun je de leiding niet afkoppelen op de eerste verdieping.
Dan heb je een ongebruikte leiding vd cv naar de badkamer.
Dat is geen gewenste situatie.
Ik spoel hem 1x per week door.
Waar de ketel zat heb ik een kraantje gemaakt. Dan spoel ik hem door met 62° als mijn warmtepomp boiler een legionella run maakt

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Tanuki
  • Registratie: Januari 2005
  • Niet online
lqvd schreef op zondag 10 december 2023 @ 21:37:
Je hebt van die condens pomp afvoeren. Verzamelen je condens in een bakje en pompen het omhoog je riool in zodra de vlotter te hoog zit.

[...]
Niet aan beginnen. Die dingen maken veel herrie, vallen vaak uit, enz.

Dit is getypt door een gebruiker die 2 condens afvoeren in de muur heeft gefreesd na die herrie dingen eruit te hebben gehaald.

PV: Growatt MOD5000TL3-XH + 5720wp, WPB: Atlantic Explorer v4 270LC, L/L: MHI SCM 125ZM-S + SRK 50ZS-W + 2x SRK 25ZS-W + SRK 20ZS-W Modbus kWh meter nodig?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fenergy
  • Registratie: Januari 2008
  • Laatst online: 04-09 20:35
Een vraag over de subsidie, ik heb al veel gezocht en lees veel verschillende verhalen. Op de website van rvo staat

"Nee, u krijgt geen subsidie als u de werkzaamheden zelf uitvoert. Het is ook niet toegestaan om zelf het apparaat gedeeltelijk te installeren en vervolgens de inbedrijfstelling uit te laten voeren door een bouw(installatie)bedrijf. De volledige installatie moet door een bouw(installatie)bedrijf worden gedaan. Mogelijk heeft u op andere websites gelezen dat u wel subsidie krijgt als u zelf de materialen koopt en installeert. Dat is onjuist."

Wat wordt verstaan onder "gedeeltelijk installeren" als ik het leidingwerk, elektra etc voorbereid maar een installateur steekt de stekker in de wcd en sluit de leidingen aan, heeft hij het dan "geïnstalleerd"?

Mag ik de wpb ook niet zelf bestellen? Of enkel niet wanneer ik deze ook zelf zou installeren?

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Glashelder
  • Niet online

Glashelder

Anti Android

@Fenergy ik denk eigenlijk dat niemand daar aan antwoord op heeft. Tot niet zo lang geleden kreeg je gewoon subsidie met een inbedrijfsstellingsfactuur. Ik heb dat zelf nog in ik meen mei en augustus gedaan (eerst voor WPB, daarna losse WP). Sindsdien heeft de RVO de spelregels aangepast. Totdat er iets voor de rechter komt zullen we het niet weten.. of je moet het de RVO vragen, maar aangezien die voor het karretje van BV Nederland zijn gespannen kan ik het antwoord wel raden: volledige installatie is volledige installatie!.

Vind het wel echt om te kotsen die subsidiëring van BV Nederland :r Stel je voor dat je als consument de kosten wat wil drukken.. :')

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• lqvd
Ja die herrie klopt, hij werkt bij mij wel prima en draait alweer 3 jaar zonder problemen. Ik wel een duurdere versie die wat stiller moet zijn, maar maakt alsnog redelijk wat geluid. Bij mij kan het ding gelukkig vrij staan in de kelder waar toch niemand hem hoort :)
Tanuki schreef op maandag 11 december 2023 @ 06:59:
[...]

Dit is getypt door een gebruiker die 2 condens afvoeren in de muur heeft gefreesd na die herrie dingen eruit te hebben gehaald.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Fenergy
@Glashelder Volledig mee eens! Ik heb contact gehad met RVO en zij geven aan dat je in ieder geval wel zelf de warmtepomp mag bestellen! Wat wordt verstaan onder installatie / ingebruikname konden ze niet echt een sluitend antwoord op geven.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Stanzi
  • Registratie: December 2022
  • Laatst online: 15:36
@Fenergy Ik heb vorige week mijn subsidie nog ontvangen.

Zelf de WPB (en WP) besteld en aangesloten. Via marktplaats iemand gevonden die voor ''installatie van WPB ... met meldcode ...'' 75 euro vroeg. Hij wilde eerst langskomen maar nadat hij zag dat het 100km rijden was zei hij: het is een administratieve handeling stuur maar foto's dan maak ik een factuur. (scheelde mij weer km kosten)

Het gaat volgens mij voornamelijk om het woord ''installatie'' op de factuur. Ik heb eerder ook op overheidssites gevonden dat inbedrijfstelling voldoende was maar dat kon ik onlangs ook niet meer vinden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Speedy-Andre

Speedy-Andre

Sony ZL, XA, Nokia XR20

Topicstarter
Ik ben aan het shoppen voor de subsidie van een monoblock wp, die van €75 lijkt me wel wat als dat nu nog steeds kan/mag.
Zelf geplaatst en in feite is hij al in bedrijf maar goed.
Wat zegt zo'n toko als de subsidie wordt afgewezen, jouw probleem?

PVoutput 2x Toshiba Daiseikai 8 3,5kW, SWW Atlantic Explorer V3 200l. Gasloos aug 2016, 8620Wp, Monoblock Panasonic J 7kW

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Carboy54
  • Registratie: Januari 2017
  • Laatst online: 22:52

Carboy54

Duurzaamheid coach

Stanzi schreef op maandag 11 december 2023 @ 12:59:
@Fenergy Ik heb vorige week mijn subsidie nog ontvangen.

Zelf de WPB (en WP) besteld en aangesloten. Via marktplaats iemand gevonden die voor ''installatie van WPB ... met meldcode ...'' 75 euro vroeg. Hij wilde eerst langskomen maar nadat hij zag dat het 100km rijden was zei hij: het is een administratieve handeling stuur maar foto's dan maak ik een factuur. (scheelde mij weer km kosten)

Het gaat volgens mij voornamelijk om het woord ''installatie'' op de factuur. Ik heb eerder ook op overheidssites gevonden dat inbedrijfstelling voldoende was maar dat kon ik onlangs ook niet meer vinden.
@Speedy-Andre en dat soort prutsers verzieken de markt. Fysieke in bedrijf stellingen zijn een must voor een goede werking met een betrouwbare aanvraag. Wel € 750 willen betalen voor een betrouwbare installatie is een logische keuze van het RVO. Door dit soort controleerbare fratsen wordt het straks helemaal niet meer toegestaan en is de markt overgeleverd aan de grillen van de installateurs.

[ Voor 8% gewijzigd door Carboy54 op 11-12-2023 17:12 ]

WH-MDC09J3E5 + ITHO AMBER 9.5. 26x245 WP Panelen. WP boiler 200L EV I3. Duurzaamheid coach NL gemeenten.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Hondjeee
  • Registratie: Januari 2014
  • Laatst online: 20:44
Carboy54 schreef op maandag 11 december 2023 @ 17:03:
[...]

@Speedy-Andre en dat soort prutsers verzieken de markt. Fysieke in bedrijf stellingen zijn een must voor een goede werking met een betrouwbare aanvraag. Wel € 750 willen betalen voor een betrouwbare installatie is een logische keuze van het RVO. Door dit soort controleerbare fratsen wordt het straks helemaal niet meer toegestaan en is de markt overgeleverd aan de grillen van de installateurs. Belasting geld ontvangen in de vorm van hoge subsidies en je niet houden aan de minimale vereisten heet oplichting.
Hier is al zoveel over gediscussieerd. De overheid subsidieert mensen die (gedeeltelijk) van het gas af gaan.

Techniek Nederland heeft vervolgens een succesvolle lobby gevoerd om uit de subsidie-ruif mee te kunnen eten. Maar om dan te stellen dat mensen die zelf de koppelingen aandraaien oplichters zijn, gaat wel wat ver (zeker in het geval van een simpele WPB).

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Speedy-Andre

Speedy-Andre

Sony ZL, XA, Nokia XR20

Topicstarter
Carboy54 schreef op maandag 11 december 2023 @ 17:03:
[...]

@Speedy-Andre en dat soort prutsers verzieken de markt. Fysieke in bedrijf stellingen zijn een must voor een goede werking met een betrouwbare aanvraag. Wel € 3.000 willen betalen voor een betrouwbare installatie is een logische keuze van het RVO. Door dit soort controleerbare fratsen wordt het straks helemaal niet meer toegestaan en is de markt overgeleverd aan de grillen van de installateurs. Belasting geld ontvangen in de vorm van hoge subsidies en je niet houden aan de minimale vereisten heet oplichting.
Toen ik mijn wpb aanschafte en plaatste was er nog niks aan de hand, wel met de toen geldige regels de subsidie aangevraagd (installateur niet vereist).
Wat mij betreft doen lang niet alle installateurs hun werk goed, genoeg voorbeelden in o.a. dit topic gezien maar je mag wel een berg geld aftikken.

Met mijn technische achtergrond en alle topics hier moet dat zelf installeren geen probleem zijn.
De belangrijkste reden om het zelf te doen is dat ik gewoon geen budget heb om het te laten doen en die installateur gaat het niet exact uitvoeren zoals ik het wil maar op een voor hem gunstige manier.
Ik licht niemand op, ik mag subsidie aanvragen en ik heb er zeker geen moeite mee als iemand langs komt om de boel te checken en werkend op te leveren voor een normaal bedrag.

Dan voldoe ik immers aan de eis dat de installatie goed is uitgevoerd.
Een all-electric monoblock wp aansluiten stelt wat mij betreft niet veel voor, hij komt immers op een bestaande cv installatie die al voldeed met een cvketel (die nu weg is).
Bovendien ben ik degene die investeert in iets wat het milieu ten goede komt, mag ik dan wat voordeel krijgen?
Zou zo'n installateur niet de hoofdprijs vragen voor een gemiddelde klus en ook nog de subsidie cashen dan mocht ie het doen, dat is echter niet de realiteit en ik betaal me al blauw aan alles.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Dashlane
  • Registratie: Juni 2017
  • Laatst online: 20:12
Speedy-Andre schreef op maandag 11 december 2023 @ 17:33:
[...]

Toen ik mijn wpb aanschafte en plaatste was er nog niks aan de hand, wel met de toen geldige regels de subsidie aangevraagd (installateur niet vereist).
Wat mij betreft doen lang niet alle installateurs hun werk goed, genoeg voorbeelden in o.a. dit topic gezien maar je mag wel een berg geld aftikken.

Met mijn technische achtergrond en alle topics hier moet dat zelf installeren geen probleem zijn.
De belangrijkste reden om het zelf te doen is dat ik gewoon geen budget heb om het te laten doen en die installateur gaat het niet exact uitvoeren zoals ik het wil maar op een voor hem gunstige manier.
Ik licht niemand op, ik mag subsidie aanvragen en ik heb er zeker geen moeite mee als iemand langs komt om de boel te checken en werkend op te leveren voor een normaal bedrag.

Dan voldoe ik immers aan de eis dat de installatie goed is uitgevoerd.
Een all-electric monoblock wp aansluiten stelt wat mij betreft niet veel voor, hij komt immers op een bestaande cv installatie die al voldeed met een cvketel (die nu weg is).
Bovendien ben ik degene die investeert in iets wat het milieu ten goede komt, mag ik dan wat voordeel krijgen?
Zou zo'n installateur niet de hoofdprijs vragen voor een gemiddelde klus en ook nog de subsidie cashen dan mocht ie het doen, dat is echter niet de realiteit en ik betaal me al blauw aan alles.
Ik sluit mij daar volledig bij aan. Ze hadden gewoon een externe partij moeten toewijzen die tegen een vast tarief een beoordeling doet, zoals bijvoorbeeld bouwkundig inspecteur.

Ik heb glas vervangen in kunstof kozijnen, dat is echt een werk van niks. Kosten 150€ m2. Zelf vervangen in een paar uurtjes voor circa 50€ per m2. Helaas geen subsidie, maar wel hetzelfde resultaat. De subsidie verdwijnen linea recta in de portemonnee van veel installateurs.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pixal
  • Niet online

Pixal

Mijn poes popelt.

Pixal schreef op maandag 4 december 2023 @ 12:50:
Ik heb in de administratie van de vorige bewoners het boekje van de huidige kraan kunnen vinden. Die komt qua specs erg overeen met de Euphoria. Ik denk dat ik alle onderdelen eerst eens moet gaan schoonmaken om te kijken of het bereik misschien gewoon verkleind is door kalk of vuil.

[Afbeelding]
Schoonmaken heeft niet geholpen, er werd meteen geen koud water meer bijgemengd. Van veel te koud naar veel te warm water. Een dagje hurkend in bad gedoucht en voor vijf tientjes een nieuw thermostatisch element erin geschoven en warempel, het doucht weer als nieuw.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GroeneKees
Ook precies dat ja, goed idee&oplossing, valt nog niet mee de volgende vergroeningsstap
montebaldo55 schreef op zondag 10 december 2023 @ 22:56:
Veel voorkomende situatie.
Vandaar mijn opmerking.
Ik heb/had dezelfde situatie.
Je krijgt nu te maken met het voorkomen van legionella.
Waarschijnlijk kun je de leiding niet afkoppelen op de eerste verdieping.
Dan heb je een ongebruikte leiding vd cv naar de badkamer.
Dat is geen gewenste situatie.
Ik spoel hem 1x per week door.
Waar de ketel zat heb ik een kraantje gemaakt. Dan spoel ik hem door met 62° als mijn warmtepomp boiler een legionella run maakt

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Martinezzz
  • Registratie: Juli 2012
  • Laatst online: 12-09 15:16
Hi all, ik heb een Vaillant Arostor vwl b 150/5. Deze staat op comfort-stand, opwarmend naar 60 graden. Het valt me op dat het tijdens dit koude weer veel langer duurt om het geheel na gebruik weer op te warmen. Logisch, want je ontrekt lastiger warmte uit koude buitenlucht, toch?

Vanochtend 1x gedouched a 10 min. Je zou verwachten dat hij vanavond dan weer vol/heet is. Maar dat was niet het geval. Net de kinderen in bad gedaan, met ongeveer 20cm water erin (doe ik altijd, makkelijker met spelen). Maar het water werd alweer lauw. Dat zou toch niet zo moeten zijn?

Ook lijkt het een uitdaging, zelfs als er 's ochtends niet is gedouched, om het bad 's avonds vol en heet te krijgen. Dat zou in principe toch gewoon moeten kunnen met 150L op 60 graden? Of lukt dat niet omdat de warmtepomp-boiler als hij op 60 graden is weer langzaam afkoelt zonder bij te verwarmen? Of is het bad te groot, namelijk: 190x90x50 (buitenmaat).

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/mv8Ocp9E_4GddYuEb9aXiB2vx4E=/800x/filters:strip_exif()/f/image/uqwpl1qqO5uQ8DQslcSWQYMo.png?f=fotoalbum_large

Wat ik soms ook gek vind als ik het stroomverbruik van de wpb monitor met m'n energy socket, dat er geen stroomverbruik is na een douchebeurt. Dat zou toch wel moeten, vanwege direct bijvullen en verwarmen?

Mis ik iets? En kan ik er iets aan doen? Wellicht de WPB extra isoleren met PIF en de termperatuur van 60 verhogen naar ...?

Ben benieuwd!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• montebaldo55
GroeneKees schreef op maandag 11 december 2023 @ 19:29:
Ook precies dat ja, goed idee&oplossing, valt nog niet mee de volgende vergroeningsstap
[...]
Een warm waterleiding mag maximaal "afgedopt" cq afgesloten worden op 1 1/2 × de leiding diameter ivm legionella heb ik begrepen.
Dus bij 15mm buis zou dat stukje max 23mm lang mogen zijn.
Corrigeer me mocht het anders zijn.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Speedy-Andre

Speedy-Andre

Sony ZL, XA, Nokia XR20

Topicstarter
Martinezzz schreef op maandag 11 december 2023 @ 19:55:
Hi all, ik heb een Vaillant Arostor vwl b 150/5. Deze staat op comfort-stand, opwarmend naar 60 graden. Het valt me op dat het tijdens dit koude weer veel langer duurt om het geheel na gebruik weer op te warmen. Logisch, want je ontrekt lastiger warmte uit koude buitenlucht, toch?

Vanochtend 1x gedouched a 10 min. Je zou verwachten dat hij vanavond dan weer vol/heet is. Maar dat was niet het geval. Net de kinderen in bad gedaan, met ongeveer 20cm water erin (doe ik altijd, makkelijker met spelen). Maar het water werd alweer lauw. Dat zou toch niet zo moeten zijn?

Ook lijkt het een uitdaging, zelfs als er 's ochtends niet is gedouched, om het bad 's avonds vol en heet te krijgen. Dat zou in principe toch gewoon moeten kunnen met 150L op 60 graden? Of lukt dat niet omdat de warmtepomp-boiler als hij op 60 graden is weer langzaam afkoelt zonder bij te verwarmen? Of is het bad te groot, namelijk: 190x90x50 (buitenmaat).

[Afbeelding]

Wat ik soms ook gek vind als ik het stroomverbruik van de wpb monitor met m'n energy socket, dat er geen stroomverbruik is na een douchebeurt. Dat zou toch wel moeten, vanwege direct bijvullen en verwarmen?

Mis ik iets? En kan ik er iets aan doen? Wellicht de WPB extra isoleren met PIF en de termperatuur van 60 verhogen naar ...?

Ben benieuwd!
Er spelen nu 2 dingen, de boiler vult zich met extra koud water en de lucht is erg vochtig.
Hierdoor zal de wpb vaker een ontdooicyclus doen om het ijs op de verdamper weg te krijgen.
Helaas gaat dat ten koste van het verwarmen dus hij is langer bezig.
Constant op 60 houden is wel veel gevraagd voor een wpb, ik zou eens goed naar het verbruik kijken en met name of hij langdurig verbruik heeft.

Het zal beter gaan als je ergens vandaan warme en drogere lucht kan bijmengen maar eigenlijk denk ik dat deze wpb een maatje te klein is onder de huidige omstandigheden.
Hoewel je daar geen wpb voor aanschaft kan het helpen om het element te gebruiken, maar mogelijk gebeurt dat al wat je aan de grafieken van de HW socket kan zien.
De warmtepomp zal onder de 500W blijven maar het element is 1200W dus dat moet goed te zien zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fenergy
Ik twijfel nog over de locatie van de te plaatsen wpb,

Op zolder

VoordelenNadelen
Kortere leiding naar de badkamerLastig op zolder te krijgen
Bestaande vrije elektragroepLeidingen moeten over de muur naar de andere kant
Kan gebruikmaken van bestaande dakdoorvoerWellicht enige hinder van het geluid?

In schuur

VoordelenNadelen
Makkelijk te plaatsenLange leiding naar badkamer (+- 20 meter)
Nieuwe elektragroep plaatsen
Geen ruimte kwijt in huis

Zie ik iets over het hoofd?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Glashelder
  • Niet online

Glashelder

Anti Android

Voordeel van in de schuur: minder schade in huis bij lekkage (al blijft het een hele kleine kans, 200 of 270 liter water wat losgelaten wordt in huis is VEEL.. :X ).

Ik heb nog geen moment spijt gehad dat ik de mijne in de schuur heb gezet. Betekende hier ook meer ruimte in het washok :) Ja, de leiding is langer, maar de douche doet er niet langer over om op te warmen. De comfortstand van de CV ketel - die er toen nog hing - stond uit dus het duurde altijd sowieso wel even voor het water warm was. Die tijd is grofweg gelijk gebleven. De WPB gooit natuurlijk instant heet water eruit.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Speedy-Andre

Speedy-Andre

Sony ZL, XA, Nokia XR20

Topicstarter
Misschien is mijn laatste post iets, het kan matig werken rond/onder 0 buiten en is die 20m 2x 10m of is dat alleen de warme leiding?
Hoewel het geluid een rol speelt kan je in huis wel beter inspelen op omstandigheden, behalve als de wpb zou lekken maar dat kan je eventueel met een opvangbak waar een afvoer op zit ondervangen.
Ook kan je de koude uitgeblazen lucht gebruiken om een beetje te koelen, al is dat niet veel want juist in de zomer draait een wpb maar kort.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Robinnoord
  • Registratie: Februari 2018
  • Laatst online: 12-03 09:20
Fenergy schreef op dinsdag 12 december 2023 @ 13:51:
Ik twijfel nog over de locatie van de te plaatsen wpb,

Op zolder

VoordelenNadelen
Kortere leiding naar de badkamerLastig op zolder te krijgen
Bestaande vrije elektragroepLeidingen moeten over de muur naar de andere kant
Kan gebruikmaken van bestaande dakdoorvoerWellicht enige hinder van het geluid?

In schuur

VoordelenNadelen
Makkelijk te plaatsenLange leiding naar badkamer (+- 20 meter)
Nieuwe elektragroep plaatsen
Geen ruimte kwijt in huis

Zie ik iets over het hoofd?
Een vrije electra groep is volgens mij niet perse noodzakelijk. Ik heb een LG WH27 die 2000 watt met electrisch element aan trekt en max ongeveer 700 watt op warmtepompstand, dus zouden ze samen aan staan op turbo stand is dat +/- 2700 watt.
Stel dat hij op een groep zou kunnen waar hoogstens wat (led) verlichting op zit dan lijkt me dit geen probleem. Ik heb dit ook zo "opgelost"

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Carboy54
  • Laatst online: 22:52

Carboy54

Duurzaamheid coach

Hondjeee schreef op maandag 11 december 2023 @ 17:16:
[...]

Hier is al zoveel over gediscussieerd. De overheid subsidieert mensen die (gedeeltelijk) van het gas af gaan.

Techniek Nederland heeft vervolgens een succesvolle lobby gevoerd om uit de subsidie-ruif mee te kunnen eten. Maar om dan te stellen dat mensen die zelf de koppelingen aandraaien oplichters zijn, gaat wel wat ver (zeker in het geval van een simpele WPB).
Met oplichters wordt bedoeld de in bedrijf steller die even een bonnetje stuurt voor € 75 niet de DHZ'er

WH-MDC09J3E5 + ITHO AMBER 9.5. 26x245 WP Panelen. WP boiler 200L EV I3. Duurzaamheid coach NL gemeenten.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Fenergy
@Speedy-Andre bedoel je dat het minder goed werkt omdat het in de schuur wat kouder is? Op de echt koude dagen als dan de bijverwarmer aan gaat zou ik niet zo erg vinden.

@Robinnoord
Op deze groep zit onze L/L warmtepomp ook al (piekt op 1500w) maar toch, wordt het wel krap dan).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Speedy-Andre

Speedy-Andre

Sony ZL, XA, Nokia XR20

Topicstarter
Fenergy schreef op dinsdag 12 december 2023 @ 18:24:
@Speedy-Andre bedoel je dat het minder goed werkt omdat het in de schuur wat kouder is? Op de echt koude dagen als dan de bijverwarmer aan gaat zou ik niet zo erg vinden.
Het hangt van het model af, het element zit niet altijd zo gunstig dat hij de hele voorraad opwarmt maar alleen het water dat er boven zit.
Een koude schuur lukt nog wel maar als het ook nog mistig is of regent dan is ie best lang bezig.
Verder zou ik de wpb extra isoleren om het warmteverlies te verminderen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Glashelder
  • Niet online

Glashelder

Anti Android

Hier geen problemen ondervonden tijdens de koude dagen. Douche was net zo warm als altijd. Heb daar niets voor hoeven doen. Hij doet een half uurtje langer over het opwarmen als het goed koud is maar elektrisch element is hier niet nodig geweest :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• montebaldo55
Waarschijnlijk is de schuur dichtbij de keuken? Overdag nooit geen wachttijd meer en direct warm water.
Veel comfort
Wachttijd in de badkamer is niet zo belangrijk.
Wel heb je dan mogelijk een "dode" leiding van de cv ketel naar de badamer: kans op legionella. Zie mijn post van een paar dagen terug.
Verder mogelijk geluids overlast maar dan zou je hem kunnen instellen dat hij 's nachts niet verwarmt. Tzt ook beter als saldering er niet meer is.
Hiervoor hadden wij een Edel Air 200ltr Die vonden wij knap lawaaiig. Die ging na 2.5 jaar stuk. Nu een 150 Calypso die is een stuk rustiger.

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• argafal
  • Laatst online: 12-09 13:07
Ik heb een Atlantic Explorer v4. Ik heb het elektrische element uitgeschakeld. Ik heb een ontdekking gedaan over vorstbescherming en het B1/B2-contact die ik met jullie wil delen. Misschien is het nuttig voor iemand.

Achtergrond:
Ik ben vaak op reis en weet vaak niet precies op welke dag ik terugkom. Ik heb een relais op het PV-contact (B1/B2) om het setpoint tijdelijk te kunnen verhogen. In Explorer v3 heeft het PV-contact een hogere prioriteit dan de afwezigheidsmodus. Helaas is dit in versie 4 niet het geval. De afwezigheidsmodus heeft voorrang op het PV-contact. Ik kan het PV-contact dus niet gebruiken om het water op te warmen voordat ik thuiskom.

Oplossing:
De contacten B1/B2 kunnen op een andere manier worden geconfigureerd, zoals beneden getoend. Namelijk om aan te geven dat een externe zonneboiler het water in de tank verwarmt. Dat schakelt de ingebouwde warmtepomp van de Explorer uit. Ik heb geen zonneboiler, de extra warmtewisselingsspiraal van mijn Explorer v4 is niet aangesloten. In de zomer gebruikte ik het B1/B2-contact als een handig alternatief voor de "afwezigheidsmodus": Als ik het huis verlaat, zet ik de modus "zonneboiler" aan. Hierdoor wordt de warmtepompboiler uitgeschakeld en koelt het water af. Voordat ik thuiskom, schakel ik het contact "zonneboiler" uit. Hierdoor wordt het water in de tank verwarmd. Perfect.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/8Hrf7l3BxKAO_9Tc12ygSt8Ojmc=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/E7kO7xZ8bJyEdtRj7T6JcTe5.png?f=user_large

Vorstbescherming:
Echter: Wanneer de modus "zonneboiler" aanstaat, lijkt er geen vorstbeveiliging meer via de wamtepomp te zijn. Ik heb een temperatuursensor die ik op afstand uitlees. Deze bevindt zich in de opening naast de zonneboilerspiraal. Het water is nu 13 graden en de warmtepompboiler doet er nog steeds niets aan. Let op: ik had het elektrische element uitgeschakeld in de instellingen. Het kan dus anders zijn als het elektrische element mag werken.

Natuurlijk kan ik het contact "zonneboiler" gemakkelijk in- en uitschakelen op basis van de thermometer die ik uitles. Zo kan ik het water rond de 15 graden houden. Maar ik vond het toch een belangrijke observatie. Ik had verwacht dat Atlantic vorstbescherming de hoogste prioriteit zou geven.

Kunnen anderen een soortgelijk gedrag bevestigen? Misschien treedt de vorstbeveiliging van de warmtepompboiler pas in werking bij een lagere watertemperatuur, maar ik durf het niet te proberen.

[ Voor 4% gewijzigd door argafal op 13-12-2023 13:37 ]

• No Hands
  • Registratie: Maart 2016
  • Laatst online: 20:11
mijn loodgieter komt aanzetten met een inlaatcombinatie, 8 bar. In de handleiding van mijn Atlantic Explorer staat dat het 7 bar moet zijn. Wat is het risico? Ik weet niet of ik zo snel hier in de buurt een 7 bar exemplaar kan kopen.

Veroordeel niet, verwonder u slechts

• Wolly
  • Registratie: Januari 2001
  • Niet online
No Hands schreef op donderdag 14 december 2023 @ 07:53:
mijn loodgieter komt aanzetten met een inlaatcombinatie, 8 bar. In de handleiding van mijn Atlantic Explorer staat dat het 7 bar moet zijn. Wat is het risico? Ik weet niet of ik zo snel hier in de buurt een 7 bar exemplaar kan kopen.
Het risico is dat je geen garantie krijgt.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Robinnoord
  • Registratie: Februari 2018
  • Laatst online: 12-03 09:20
No Hands schreef op donderdag 14 december 2023 @ 07:53:
Dan beter een 6 bar installeren, die is wel te verkrijgen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Speedy-Andre

Speedy-Andre

Sony ZL, XA, Nokia XR20

Topicstarter
https://www.amazon.nl/Inl...=inlaat%2Caps%2C75&sr=8-1

https://www.praxis.nl/ger...r-3-4-7-bar-10-kw/4700473

Ze zijn er wel :)
Vergeet de dilectrische koppeling voor de warme kant niet.

• Just_DH
  • Registratie: Mei 2009
  • Laatst online: 19:58
Wolly schreef op donderdag 14 december 2023 @ 08:27:
[...]

Het risico is dat je geen garantie krijgt.
Inderdaad. Ik heb contact gehad met Esanico hierover en die gaven aan dat dit zo werkt. Gewoon 6 bar installeren.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• No Hands
Die koppeling wordt alleen gebruikt bij aansluiten met koperen leiding toch? Ik werk met Uponor.

• Speedy-Andre

Speedy-Andre

Sony ZL, XA, Nokia XR20

Topicstarter
No Hands schreef op donderdag 14 december 2023 @ 10:52:
[...]

Die koppeling wordt alleen gebruikt bij aansluiten met koperen leiding toch? Ik werk met Uponor.
Daar zit nog wel een metalen stuk op, het gaat om het contact met het schroefdraad van de wpb maar er wordt idd met name koper genoemd.
Dan dit nog wat de temperatuur betreft:
Bij gebruik van leidingen van kunststof (bijv.: PER, meerlagig…) moet er verplicht een
thermostatische regelaar op de uitlaat van de waterverwarmer geplaatst worden. Deze moet
worden afgesteld aan de hand van de prestaties van het gebruikte materiaal.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• No Hands
Speedy-Andre schreef op donderdag 14 december 2023 @ 11:14:
[...]

Daar zit nog wel een metalen stuk op, het gaat om het contact met het schroefdraad van de wpb maar er wordt idd met name koper genoemd.
Dan dit nog wat de temperatuur betreft:

[...]
Ja, ik gebruik dat dieelektrische stuk evengoed wel. baat het niet dan schaadt het niet maar de handleiding noemt inderdaad specifiek koper.
Die temperatuurregelaar, Uponor slang is geschikt voor 70 graden. dat ga ik niet met mijn WPB maken.

• Fenergy
@montebaldo55 wij hebben in de keuken al een 3 in 1 kraan en hebben daar dus eigenlijk al het probleem want de warmwaterleiding daar wordt niet gebruikt (afgedopt). Nu is het wellicht alsnog handiger om daar op aan te sluiten en mijn idee is dan om op zolder een thermostatisch mengventiel aan te sluiten en 25-30 graden in te stellen en daar de wasmachine op aan te sluiten, zo loopt het warmwater daar alsnog dagelijks door en wellicht gebruikt de wasmachine wat minder stroom.

Dan naar de schuur leg ik een koud waterleiding, meerlagenbuis in mantel, grondkabel voor de nieuwe groep in de grond. Ik twijfel nog los in de grond of in een buis. Het gaat maar om een stukje van 4 meter tussen huis en schuur.

• montebaldo55
@Fenergy

Je schrijft dat je de warmwater leiding in de keuken hebt afgedopt.
Als dit inderdaad zo is dan zou ik de berichtjes die ik daarover geschreven heb nog maar eens nalezen.
Dit is niet volgens de voorschriften
In de keuken is het gevaar minder groot daar het niet verneveld wordt.
Maar goed is het vgl mij niet.
In de leiding naar de bakamer veel gevaarlijker

• Beekforel
  • Registratie: November 2001
  • Nu online

Beekforel

Is eigenlijk geen vis

Ik heb dat ook in mijn keuken, wel warm aangelegd maar nooit in gebruik genomen.

Staat nog steeds op de to do om deze boven af te doppen maar dan moet er een gat in de vloer... Mijn installateur vertelde dat het erg vaak gebeurt, mensen denken er niet of te weinig over na.

• Fenergy
@montebaldo55 ik schrijf toch juist dat wij dat probleem al hebben en dat ik voornemens ben dat juist op te lossen door de wpb op deze leiding aan te sluiten en boven een thermostatisch mengventiel te plaatsen.

• montebaldo55
@Fenergy
Inderdaad. Ik dacht dat deze in het verleden wel had gebruikt en later afgedopt.
Sorry voor misverstand.
Hoe los je de straks de nieuwe situatie op? Er ligt dan mogelijk een leiding vd 2e verdieping naar de badkamer die buiten gebruik is als je de wpb beneden neerzet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vanWalsum
  • Registratie: September 2004
  • Laatst online: 14-09 21:08
Momenteel heb ik een Ariston Nuos Plus 200 wifi staan. Deze staat op zolder, de in en uit lucht zijn niet aangesloten. Ik heb een 125mm dakdoorvoer voor de MV. Ik wil in de toekomst een separate dakdoorvoer maken voor de WPB. Maar voor nu ben ik eigen van plan om het volgende te testen.

Het is niet de efficiëntste methode, maar kan ik er dingen mee slopen is meer de vraag. Als je alles vooraf weet had ik een andere keus gemaakt voor bijvoorbeeld een WPB die de MV box kan vervangen, maar als je alles weet vooraf.

De installateur had de WPB uit eerst aangesloten met een aftakking op de dakdoorvoer samen met de MV. Echter blaast de WPB te hard en voert koude lucht af door de buizen van de MV het huis in. Behalve als je de MV op stand 3 zetten blies wel alle lucht goed naar buiten.

Ik wil proberen om de uit van de MV aan te sluiten op de WPB in, en dan de WPB uit door de dakdoorvoer. Als de WPB uit staat blaast de MV door de WPB op een lage stand, deze lucht zal dus langs de ventilator en door de verdamper gaan, maar hier zit volgens mij wel een aardige doorstroming op. Echter als de WPB gaat lopen, dan zal ik de lucht door de MV box zuigen en dus uit het huis, wat voor mij prima is, maar kan ik hier de WPB mee “slopen”?

Ik vond het het proberen waard…

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• klump4u
  • Registratie: Februari 2008
  • Niet online

klump4u

Full electric in Zuid-Limburg

vanWalsum schreef op zondag 17 december 2023 @ 12:24:
Momenteel heb ik een Ariston Nuos Plus 200 wifi staan. Deze staat op zolder, de in en uit lucht zijn niet aangesloten. Ik heb een 125mm dakdoorvoer voor de MV. Ik wil in de toekomst een separate dakdoorvoer maken voor de WPB. Maar voor nu ben ik eigen van plan om het volgende te testen.

Het is niet de efficiëntste methode, maar kan ik er dingen mee slopen is meer de vraag. Als je alles vooraf weet had ik een andere keus gemaakt voor bijvoorbeeld een WPB die de MV box kan vervangen, maar als je alles weet vooraf.

De installateur had de WPB uit eerst aangesloten met een aftakking op de dakdoorvoer samen met de MV. Echter blaast de WPB te hard en voert koude lucht af door de buizen van de MV het huis in. Behalve als je de MV op stand 3 zetten blies wel alle lucht goed naar buiten.

Ik wil proberen om de uit van de MV aan te sluiten op de WPB in, en dan de WPB uit door de dakdoorvoer. Als de WPB uit staat blaast de MV door de WPB op een lage stand, deze lucht zal dus langs de ventilator en door de verdamper gaan, maar hier zit volgens mij wel een aardige doorstroming op. Echter als de WPB gaat lopen, dan zal ik de lucht door de MV box zuigen en dus uit het huis, wat voor mij prima is, maar kan ik hier de WPB mee “slopen”?

Ik vond het het proberen waard…
En alle vuil in die lucht gaat aan de verdamper zitten O-)
Gewoon de geschikte diameter aanhouden zorgt voor de minste problemen.

18950Wp🌞, Atlantic 270V3💧, Pana 5J🔥. Zendure 2400AC 11,5kWh🔋,Hyundai Kona 64kWh 🚗, Peblar Home ⛽

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Speedy-Andre

Speedy-Andre

Sony ZL, XA, Nokia XR20

Topicstarter
De MV direct op de wpb in aansluiten zou ik niet doen, dan zorg je dat de MV ventilator extra wordt belast.
Dat effect is minder groot als de wpb tegelijk uit de ruimte aanzuigt (met een keerklep).
Dan nog heeft de wpb meer weerstand bij uitblazen omdat je naar 125mm gaat, dat kan je tijdelijk doen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Judge Ming
  • Laatst online: 19:01

Judge Ming

Full electric per 8/2024

Tanuki schreef op maandag 11 december 2023 @ 06:59:
[...]

Da's niet mijn ervaring. Ik heb er 1 om het condens van mijn airco binnenunit af te voeren en die schakelt alleen als de vlotter gaat 'drijven' en de airco aanstaat. Ik hoor 'm nooit en kan 'm alleen voelen trillen als ik mijn hand er op leg. Was niet goedkoop: plm 100 EUR.

54kWh Powerwall, 5.5kWp Solar, Daikin WP L/L + L/W, Ariston Nuovo WPB, Tesla M3P, Zappi 2.1, Woning 1932 A++

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Philtjens
  • Laatst online: 14:15
Hier ben ik ook al even mee aan het volgen in het topic omdat ik binnenkort ook een WPB wil aanschaffen.

Mijn oog is gevallen op een atlantic v4 270+ met warmtewisselaar.

Omdat ik bang ben dat het water misschien te koud is vind ik het wel fijn dat de cv kan ondersteunen om de temp wat bij te stoken.

Situatie voorheen energiecrisis verbruik van 2200 m³ gas.
Nieuwe airco gekocht benedenverdieping word warm gehouden door 5kw panasonic etherea.

Gasverbruik gedaald naar 750m³ gas.

Door een WPB hoop ik verbruik terug te schroeven naar 400/450 m³ gas.

Gisteren ook spouwmuurisolatie geplaatst.

Is deze WPB goed voor mijn situatie of zijn er betere alternatieven te vinden ?
Dien ik nog met bepaalde factoren of speciale zaken rekening te houden ?
Pagina: 1 ... 66 ... 114 Laatste