Ik heb een Atlantic Explorer v4. Ik heb het elektrische element uitgeschakeld. Ik heb een ontdekking gedaan over vorstbescherming en het B1/B2-contact die ik met jullie wil delen. Misschien is het nuttig voor iemand.
Achtergrond:
Ik ben vaak op reis en weet vaak niet precies op welke dag ik terugkom. Ik heb een relais op het PV-contact (B1/B2) om het setpoint tijdelijk te kunnen verhogen. In Explorer v3 heeft het PV-contact een hogere prioriteit dan de afwezigheidsmodus. Helaas is dit in versie 4 niet het geval. De afwezigheidsmodus heeft voorrang op het PV-contact. Ik kan het PV-contact dus niet gebruiken om het water op te warmen voordat ik thuiskom.
Oplossing:
De contacten B1/B2 kunnen op een andere manier worden geconfigureerd, zoals beneden getoend. Namelijk om aan te geven dat een externe zonneboiler het water in de tank verwarmt. Dat schakelt de ingebouwde warmtepomp van de Explorer uit. Ik heb geen zonneboiler, de extra warmtewisselingsspiraal van mijn Explorer v4 is niet aangesloten. In de zomer gebruikte ik het B1/B2-contact als een handig alternatief voor de "afwezigheidsmodus": Als ik het huis verlaat, zet ik de modus "zonneboiler" aan. Hierdoor wordt de warmtepompboiler uitgeschakeld en koelt het water af. Voordat ik thuiskom, schakel ik het contact "zonneboiler" uit. Hierdoor wordt het water in de tank verwarmd. Perfect.
Vorstbescherming:
Echter: Wanneer de modus "zonneboiler" aanstaat, lijkt er geen vorstbeveiliging meer via de wamtepomp te zijn. Ik heb een temperatuursensor die ik op afstand uitlees. Deze bevindt zich in de opening naast de zonneboilerspiraal. Het water is nu 13 graden en de warmtepompboiler doet er nog steeds niets aan. Let op: ik had het elektrische element uitgeschakeld in de instellingen. Het kan dus anders zijn als het elektrische element mag werken.
Natuurlijk kan ik het contact "zonneboiler" gemakkelijk in- en uitschakelen op basis van de thermometer die ik uitles. Zo kan ik het water rond de 15 graden houden. Maar ik vond het toch een belangrijke observatie. Ik had verwacht dat Atlantic vorstbescherming de hoogste prioriteit zou geven.
Kunnen anderen een soortgelijk gedrag bevestigen? Misschien treedt de vorstbeveiliging van de warmtepompboiler pas in werking bij een lagere watertemperatuur, maar ik durf het niet te proberen.
[
Voor 4% gewijzigd door
argafal op 13-12-2023 13:37
]