Warmtepompboiler topic (WPB) deel 2 Vorige deel Overzicht

Pagina: 1 ... 67 ... 114 Laatste
Acties:

Onderwerpen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Glashelder
  • Registratie: September 2002
  • Niet online

Glashelder

Anti Android

Ben je bang dat die WPB het water niet warm genoeg krijgt of verbruik je gewoon hèèl veel warm water?

Die WPB kan op de compressor water van 62 graden produceren.. daar brand je je klauwen aan.

PV 4915wp op oost, 2680 wp op west, 1900 wp op zuid. pvoutput - AUX 8 kW bi bloc

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Philtjens
  • Registratie: Januari 2017
  • Laatst online: 15-09 14:15
Glashelder schreef op dinsdag 19 december 2023 @ 17:31:
Ben je bang dat die WPB het water niet warm genoeg krijgt of verbruik je gewoon hèèl veel warm water?

Die WPB kan op de compressor water van 62 graden produceren.. daar brand je je klauwen aan.
Hebben onze water temp nu via cv ketel op 60 graden.

We gaan minstens 1x per week allemaal samen op de badkamer dus tegelijk een bad laten vullen en regendouche aan.
Daarom de bezorgdheid dat ik niet zonder warm water wil vallen.

Ik verbruik niet extreem veel warm en heet water.

Bad laten vollopen verbruik ik 2 kuub gas voor en uitgebreid de douche laten lopen zit ik op 0.9 kuub gas.

Maandelijks zit ik rond de 20/30 kuub gas voor sanitair warm water momenteel.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• klump4u
  • Registratie: Februari 2008
  • Niet online

klump4u

Full electric in Zuid-Limburg

Philtjens schreef op dinsdag 19 december 2023 @ 17:44:
[...]

Hebben onze water temp nu via cv ketel op 60 graden.

We gaan minstens 1x per week allemaal samen op de badkamer dus tegelijk een bad laten vullen en regendouche aan.
Daarom de bezorgdheid dat ik niet zonder warm water wil vallen.

Ik verbruik niet extreem veel warm en heet water.

Bad laten vollopen verbruik ik 2 kuub gas voor en uitgebreid de douche laten lopen zit ik op 0.9 kuub gas.

Maandelijks zit ik rond de 20/30 kuub gas voor sanitair warm water momenteel.
Is wel tegenstrijdig wat je schrijft, aan de ene kant bad vullen en regendouche en aan de andere kant vind je dat je niet veel gebruikt.
Hoeveel liter is dat bad?
Hoeveel liter per minuut doet die regendouche?
Hoeveel personen?
Wees wat helderder voor een advies.

18950Wp🌞, Atlantic 270V3💧, Pana 5J🔥. Zendure 2400AC 11,5kWh🔋,Hyundai Kona 64kWh 🚗, Peblar Home ⛽

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Philtjens
klump4u schreef op dinsdag 19 december 2023 @ 17:59:
[...]

Is wel tegenstrijdig wat je schrijft, aan de ene kant bad vullen en regendouche en aan de andere kant vind je dat je niet veel gebruikt.
Hoeveel liter is dat bad?
Hoeveel liter per minuut doet die regendouche?
Hoeveel personen?
Wees wat helderder voor een advies.
Inderdaad is het wat tegenstrijdig.

Op zondag hebben we vaste familiedag op de badkamer.
Dan gaat mijn vrouw met mijn zoontje in bad zitten, en ga ik douchen dan zodat we Quality time hebben (ik ga niet in bad vind er niks aan).

Mijn bad is volgens specs 192l inhoud.
Douche volgens specs 12l per minuut.

Ons gezin is 3 personen.

Als het verbruik van de douche ongeveer de helft is qua gasverbruik zal dit dan 100 liter zijn.

Door de week douche ik altijd op mijn werk trouwens .

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DriesLec
  • Registratie: December 2022
  • Laatst online: 21:50
Je gebruikt dus niet veel in absolute aantallen maar wel veel op 1 moment.

Hoe warm is het water in bad en in je douche op dat moment?

Een normale temperatuur voor wpb is 55 graden. Wij hebben een Ariston Nuos 270+ wifi nog nooit n spat koud water gehad en superzuinig, denk op jaarbasis 450 kw.

Neem dat je 150l (denk dat dit ruim gerekend is) trekt met je bad om wat gemengd aan 192 liter te komen,
Dan heb je nog 10 a 15 min douchen over.

Kleiner dan 270 zou ik niet gaan in jouw geval maar cv en wpb combineren is gewoon niet zo praktisch is omdat wpb best n investering is en je winst zit in gas weg halen.

Misschien ook een douche wtw overwegen, schijnt ook je volume aan bruikbaar warm water nog te vergroten. Zelf helaas geen ervaring.

Je kan het ook gewoon ondervinden paar outcomes.
1) het werkt perfect zonder en cv kan er later uit
2) het werkt niet en je past helaas je routines wat aan en gooit alsnog cv er uit
3) het werkt niet en je behoudt idd de cv zolang het nodig is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Philtjens
DriesLec schreef op dinsdag 19 december 2023 @ 18:26:
Je gebruikt dus niet veel in absolute aantallen maar wel veel op 1 moment.

Hoe warm is het water in bad en in je douche op dat moment?

Een normale temperatuur voor wpb is 55 graden. Wij hebben een Ariston Nuos 270+ wifi nog nooit n spat koud water gehad en superzuinig, denk op jaarbasis 450 kw.

Neem dat je 150l (denk dat dit ruim gerekend is) trekt met je bad om wat gemengd aan 192 liter te komen,
Dan heb je nog 10 a 15 min douchen over.

Kleiner dan 270 zou ik niet gaan in jouw geval maar cv en wpb combineren is gewoon niet zo praktisch is omdat wpb best n investering is en je winst zit in gas weg halen.

Misschien ook een douche wtw overwegen, schijnt ook je volume aan bruikbaar warm water nog te vergroten. Zelf helaas geen ervaring.

Je kan het ook gewoon ondervinden paar outcomes.
1) het werkt perfect zonder en cv kan er later uit
2) het werkt niet en je past helaas je routines wat aan en gooit alsnog cv er uit
3) het werkt niet en je behoudt idd de cv zolang het nodig is.
Inderdaad ik gebruik veel op 1 moment.

Net even getest uitgebreid een douche genomen mijn zoontje gewassen en mezelf daar verbruikte ik 116l water mee. Het bad kan ik zelf ook nog eens laten lopen om te kijken hoeveel hierin gaat dan.

Stel dat dit ook dan 190 liter is (wellicht iets minder want volume van 2 personen zitten erin dan) dan heb ik theoretisch gezien niet genoeg aan 270 liter.

Water in de douche zit gemiddeld op 38/40 graden bad zelf zit ook rond de 40 anders word het te warm voor mijn zoontje.

Hoofdzakelijk moet de wpb ook alles elecktrisch verwarmen. (Ik kan mijn routine ook aanpassen en wellicht allemaal samen in bad gaan) dan bespaar ik ook water en heb ik wel genoeg met 270 liter.

Mijn ketel staat nu ook al zo goed als uit deze word enkel gebruikt voor sanitair warm water.

Cv volledig verwijderen ga ik niet doen (rond de vriestemperaturen durft de airco aleens te bevriezen als dit vaak gebeurd wil ik op deze dagen wel overschakelen nog naar cv verwarming)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DriesLec
Als je 270l aan 55 graden hebt, heb je wat meer liters aan 40 graden. Afhankelijk van zomer/winter loopt het verder op. Dus 300 l aan 40 lijkt me wel haalbaar.

Wij hebben ook airco, combineren die wel met houtkachel voor de vriesdagen. Moet wel zeggen dat het tijdens de koude periode begin deze maand heel goed meeviel met de defrosts als ik 24/7 draaide.
Maar ik snap het wel, wij hadden gewoon geen cv bij aankoop en airco was enige realistische optie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Philtjens
DriesLec schreef op dinsdag 19 december 2023 @ 19:19:
Als je 270l aan 55 graden hebt, heb je wat meer liters aan 40 graden. Afhankelijk van zomer/winter loopt het verder op. Dus 300 l aan 40 lijkt me wel haalbaar.

Wij hebben ook airco, combineren die wel met houtkachel voor de vriesdagen. Moet wel zeggen dat het tijdens de koude periode begin deze maand heel goed meeviel met de defrosts als ik 24/7 draaide.
Maar ik snap het wel, wij hadden gewoon geen cv bij aankoop en airco was enige realistische optie.
Sinds kort ook wel 24/7 aan het verwarmen dit is inderdaad een stuk beter.

Waar deze voorheen op 2 uur 4x een defrost had nu slechts 1 gehad dus.

Op onze cv staat wel temperatuur van water momenteel op 60 graden.

Gaat dit geen verschil geven dan als de wpb tot 50 gaat ?

Misschien kan ik de temp nu al verlagen naar 50 via cv om soortgelijk effect te creëren en kijken als dit wel of niet volstaat ?

(Normaal wel vermoed ik aangezien de vraag van thermostatische kraan maar op 40/42 graden staat) zo zit er misschien een klein warmteverlies op de leiding richting badkamer, maar dit is heel miniem want de leiding gaat loodrecht omhoog naar douche en bad en is maar een kleine afstand met alpex en isolatie rond de leiding.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DriesLec
Je cv verwarmt op vraag dus kan in theorie eindeloos 50 graden naar je douche jassen.
Dat kun je niet vergelijken.

Laten we even zeggen dat je aanvoer van koud water 0 graden is (als onrealistisch voorbeeld) en je wpb 55 graden.
Je wil wil 40 graden krijgen.
Je hebt dus 270l met 15 graden overschot en je moet 40 graden opvangen om van 0 te komen.
15 x 270 / 40 = 101
Dus in theorie heb je dan 270 + 101 aan 40 graden maw 371 l aan 40 graden.

Is je koud water meer dan 0 graden (wat zo zal zijn) is het nog wat rooskleuriger.
Is de temp in je wpb lager, is het weer wa minder etc.

Das althans mijn berekening die ik vroeger maakte toen ik aankocht, mss kunnen anderen zeggen of ik hier volledig de bocht uit ga.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Philtjens
DriesLec schreef op dinsdag 19 december 2023 @ 19:46:
Je cv verwarmt op vraag dus kan in theorie eindeloos 50 graden naar je douche jassen.
Dat kun je niet vergelijken.

Laten we even zeggen dat je aanvoer van koud water 0 graden is (als onrealistisch voorbeeld) en je wpb 55 graden.
Je wil wil 40 graden krijgen.
Je hebt dus 270l met 15 graden overschot en je moet 40 graden opvangen om van 0 te komen.
15 x 270 / 40 = 101
Dus in theorie heb je dan 270 + 101 aan 40 graden maw 371 l aan 40 graden.

Is je koud water meer dan 0 graden (wat zo zal zijn) is het nog wat rooskleuriger.
Is de temp in je wpb lager, is het weer wa minder etc.

Das althans mijn berekening die ik vroeger maakte toen ik aankocht, mss kunnen anderen zeggen of ik hier volledig de bocht uit ga.
Dus water cv begint van 0 graden naar ingestelde temp van aanvraag temp van de ketel in dit geval 60 graden dan ?

Deze komt er vervolgens uit aan temp van ingestelde aanvraag van thermostatische kraan dus 40 graden ?

Dus water van een WPB zou dan aangenamer moeten zijn aangezien deze slechts bij aansluiten van 0 graden naar 55 moet gaan, als deze bereikt is blijft deze gewoon continue stabiel terwijl er bij cv met doorstromer op aanvraag van een kleine periode heel hard moet bijverwarmen door de spiraal om tot aangevraagde temp te komen ?

Als er dan warmtevraag komt via douche word dit uit het vat gehaald het vat word dan opnieuw bijgevult waardoor een minieme hoeveelheid water een beetje moet bijgewarmd worden.

Of zie ik dit dan ook verkeerd in want als ik jou reactie lees is dit wat ik eruit opmaak.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• DriesLec
Philtjens schreef op dinsdag 19 december 2023 @ 20:18:
[...]

Dus water cv begint van 0 graden naar ingestelde temp van aanvraag temp van de ketel in dit geval 60 graden dan ?

Deze komt er vervolgens uit aan temp van ingestelde aanvraag van thermostatische kraan dus 40 graden ?

Dus water van een WPB zou dan aangenamer moeten zijn aangezien deze slechts bij aansluiten van 0 graden naar 55 moet gaan, als deze bereikt is blijft deze gewoon continue stabiel terwijl er bij cv met doorstromer op aanvraag van een kleine periode heel hard moet bijverwarmen door de spiraal om tot aangevraagde temp te komen ?

Als er dan warmtevraag komt via douche word dit uit het vat gehaald het vat word dan opnieuw bijgevult waardoor een minieme hoeveelheid water een beetje moet bijgewarmd worden.

Of zie ik dit dan ook verkeerd in want als ik jou reactie lees is dit wat ik eruit opmaak.
Ja wat jij beschrijft, is de opwarming van het water zelf. Daarmee starten:
cv gaat on the spot je water verwarmen en dat is idd waar je gas er dan door vliegt.
Een wpb legt op eigen tempo een voorraad warm water aan, dat vraagt minder energie en kan je ook met zonnepanelen (indien van toepassing) aansturen wanneer ie dat mag doen bvb. Dus een wpb doet het opwarmproces sowieso zuiniger, maar ook wat trager, hou daar rekening mee.

Mijn berekening gaat over het moment dat je die voorraad gaat aanspreken. Dan wil je in jouw geval in 1 keer voldoende liters voor een bad en douche tegelijk. Als je wpb een voorraad aangelegd heeft van 270 liter op 55 graden.
Kan je water van 0 graden er mee mengen, wat dan gebeurt in je douchekraan en badkraan. Om water van 40 graden te hebben kun je dat koud water mengen met je voorraad en kom ik 371 liter van 40 graden.
Met een bad van 192 liter en douchekop van 12 liter per min kom je dan nog 15 min douchen.

Ik hou hiermee geen rekening met eventuele verliezen.

En neem je een waterbesparende douchekop bvb die onder de 10l per min zit dan verleng je douchetijd nog meer.
Je ziet, er zijn wel wat parameters om mee te spelen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Philtjens
DriesLec schreef op dinsdag 19 december 2023 @ 21:49:
[...]

Ja wat jij beschrijft, is de opwarming van het water zelf. Daarmee starten:
cv gaat on the spot je water verwarmen en dat is idd waar je gas er dan door vliegt.
Een wpb legt op eigen tempo een voorraad warm water aan, dat vraagt minder energie en kan je ook met zonnepanelen (indien van toepassing) aansturen wanneer ie dat mag doen bvb. Dus een wpb doet het opwarmproces sowieso zuiniger, maar ook wat trager, hou daar rekening mee.

Mijn berekening gaat over het moment dat je die voorraad gaat aanspreken. Dan wil je in jouw geval in 1 keer voldoende liters voor een bad en douche tegelijk. Als je wpb een voorraad aangelegd heeft van 270 liter op 55 graden.
Kan je water van 0 graden er mee mengen, wat dan gebeurt in je douchekraan en badkraan. Om water van 40 graden te hebben kun je dat koud water mengen met je voorraad en kom ik 371 liter van 40 graden.
Met een bad van 192 liter en douchekop van 12 liter per min kom je dan nog 15 min douchen.

Ik hou hiermee geen rekening met eventuele verliezen.

En neem je een waterbesparende douchekop bvb die onder de 10l per min zit dan verleng je douchetijd nog meer.
Je ziet, er zijn wel wat parameters om mee te spelen.
Duidelijk. 👍🏻

Ik heb inderdaad zonnepanelen maar dit maakt niet zo heel veel uit wanneer die welke stroom zal nemen voorlopig uiteindelijk is dit nog altijd een stuk goedkoper dan gas.

Zijn er nog zaken waar ik op moet lekken ?

Wat zijn BV goede merken of aanraders

-Liefst een zo groot mogelijk vat.
-Voorkeur voor onderhoudsvriendelijk.
-Prijs kwaliteit is ook belangrijk.

Eventuele opties wat belangrijk zijn bij aanschaf ?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• LT1970
  • Registratie: Maart 2019
  • Laatst online: 18:35
Philtjens schreef op dinsdag 19 december 2023 @ 22:12:
[...]

Duidelijk. 👍🏻

Ik heb inderdaad zonnepanelen maar dit maakt niet zo heel veel uit wanneer die welke stroom zal nemen voorlopig uiteindelijk is dit nog altijd een stuk goedkoper dan gas.

Wij hebben ook de Atlantic explorer v4 270 liter en wat ik prettig vind is dat je via het PV contact kan bepalen wanneer het water wordt opgewarmd. Officieel is er elke week een legionella run nodig waarbij het water tot 60 graden wordt verwarmd. Als je dit doet voordat jullie badkamer ritueel begint heb je 270 liter water van 60 graden beschikbaar.

Zelf regel ik het via wat domotica maar dit kan al met een simple tijdklok

You can make things idiot proof, but they'll always come out with a better idiot

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wizzopa
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 22:15
@LT1970 je gaat er van uit dat de boiler inhoud van 270 liter een temperatuur heeft van 50 dan wel 62 graden, waar denk je dat de sensor zich bevind.

PV- 8530Wp..... SWW- Atlantic 200….. WP- Daikin 3,5kW….. Foto’s.....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Philtjens
LT1970 schreef op dinsdag 19 december 2023 @ 22:24:
[...]

Wij hebben ook de Atlantic explorer v4 270 liter en wat ik prettig vind is dat je via het PV contact kan bepalen wanneer het water wordt opgewarmd. Officieel is er elke week een legionella run nodig waarbij het water tot 60 graden wordt verwarmd. Als je dit doet voordat jullie badkamer ritueel begint heb je 270 liter water van 60 graden beschikbaar.

Zelf regel ik het via wat domotica maar dit kan al met een simple tijdklok
Hoe werkt dit pv contact precies dan ?

Domotica heb ik niet maar om tijdklok in te stellen zou ook via shelly of een slimme stekker kunnen werken.

Kan je zelf kiezen dan op welke dag en tijdstip de legionella run gebeurd dit zou ook wel handig zijn inderdaad op moment dat we onze familiedag gaan hebben 😃.

Verder heb ik hier ook nog wel eens iets voorbij zien komen anodes is dit ook belangrijk om rekening mee te houden ?

Ken er zelf nog bitter weinig van dus onderhoudsvriendelijk/ dummyproof is zeker een groot pluspunt

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• RichieB
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 02:14
Philtjens schreef op dinsdag 19 december 2023 @ 22:38:
[...]
[...]
Als je 230V zet op het PV contact dan gaat de WPB het water tot 62 °C verwarmen (en op die temperatuur houden) totdat het PV contact weer uit gaat (of de maximale tijd van X uur is verstreken, die X is dacht ik 24 ofzo).

Panasonic WH-MDC09J3E5, Atlantic Explorer V4 270C, 57x PV 23115 Wp

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• LT1970
Philtjens schreef op dinsdag 19 december 2023 @ 22:38:
[...]

Zoals RichieB aangeeft, als er 220 V op het contact staat gaat de WPB opwarmen. Het idee is dat je zo de stroom van je zonnepanelen kan gebruiken. Het mooie is dat er nagenoeg geen vermogen via het PV contact gaat, alleen via de gewone aansluiting. Je kan dus nagenoeg elke tijdklok/Shelly/slimme stekker gebruiken.
Domotica heb ik niet maar om tijdklok in te stellen zou ook via shelly of een slimme stekker kunnen werken
Inderdaad :)
Kan je zelf kiezen dan op welke dag en tijdstip de legionella run gebeurd dit zou ook wel handig zijn inderdaad op moment dat we onze familiedag gaan hebben 😃.
In principe bepaalt de Explorer zelf wanneer de legionellarun is, maar dit kan je uitschakelen in het menu. En via het PV contact bepaal je dan zelf wanneer de legionellarun start
Verder heb ik hier ook nog wel eens iets voorbij zien komen anodes is dit ook belangrijk om rekening mee te houden ?
Ja, onze eerste vakantie met de WPB heb ik 'm volledig uitgezet maar las ook later hier op het forum dat dit niet handig was. Verder was de WPB ook een aantal instellingen kwijt dus dat doe ik niet meer.

You can make things idiot proof, but they'll always come out with a better idiot

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• DriesLec
Philtjens schreef op dinsdag 19 december 2023 @ 22:12:
[...]

Duidelijk. 👍🏻

Wat zijn BV goede merken of aanraders

-Liefst een zo groot mogelijk vat.
-Voorkeur voor onderhoudsvriendelijk.
-Prijs kwaliteit is ook belangrijk.

Eventuele opties wat belangrijk zijn bij aanschaf ?
Ik heb n Ariston, tevreden van. Er zullen ongetwijfeld nog andere goeie zijn. Je kunt kijken naar merken met grotere vaten, denk dat 300+ ook bestaat, maar hou er rekening mee dat je dan n reusachtig vat koopt voor 1 moment id week en dat de rest van de week er een te groot vat op temperatuur wordt gehouden wat dan weer wat jammer zou zijn.

Ariston heeft ook n fast optie, die n elektrisch element laat bijspringen om sneller warm water te hebben maar nog nooit gebruikt dus ik weet niet of dit gelijkwaardig is aan n doorstromer dan.
Die zou je ook kunnen gebruiken op de familiedag en rest vd week op normaal laten draaien. Maar again daar kan ik geen garantie geven over hoe snel "fast" dan is 🙃.

Wij komen denk ik gemiddeld op 1,25 kw per dag voor de 270l als ik de verbruikgegevens van het toestel zelf mag geloven. Loopt wel klein beetje op id winter aangezien de luchttemp omlaag gaat en de aanvoertemp van water ook. Daardoor moet hij wat harder werken maar is op zich geen probleem.

Zeker paar goeie extra aanvullingen gezien, legionella run net voor je familiemoment is zeker slim. Is je voorraad wat warmer, dan kun je meer mengen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• No Hands
  • Registratie: Maart 2016
  • Laatst online: 20:11
RichieB schreef op dinsdag 19 december 2023 @ 22:55:
[...]

Als je 230V zet op het PV contact dan gaat de WPB het water tot 62 °C verwarmen (en op die temperatuur houden) totdat het PV contact weer uit gaat (of de maximale tijd van X uur is verstreken, die X is dacht ik 24 ofzo).
O das een leuk weetje, dus als ik welke slimme stekker dan ook op dat pv contact aansluit dan kan ik die programmeren om op zondagochtend 'legionella' te doen.
Ik kon in de settings al geen legionella tijdstip vinden.

Veroordeel niet, verwonder u slechts

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dersan
  • Registratie: Augustus 2004
  • Laatst online: 22:29
Ik volg dit topic al een tijdje maar zie eigenlijk vrij weinig tot geen prijzen voorbij komen van users die alles uitbesteden. Ik ben zelf niet compleet onhandig maar dergelijke installaties inclusief installatie werk kan ik echt niet plaatsen.

Tot nu toe 1 offerte opgevraagd voor een warmtepompboiler, 5000 euro inclusief btw na aftrek subsidie voor een 260l daikin. Dit gaat natuurlijk nergens over, maar voordat ik verder offertes opvraag, zal rond de 2500 euro lukken inclusief 2 dakdoorvoeren? Lege groep heb ik ook voorhanden op de plek waar hij moet komen (is voor een droger maar daar doen wij niet aan).

*Noorden van het land

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DriesLec
Dersan schreef op woensdag 20 december 2023 @ 11:31:
Ik volg dit topic al een tijdje maar zie eigenlijk vrij weinig tot geen prijzen voorbij komen van users die alles uitbesteden. Ik ben zelf niet compleet onhandig maar dergelijke installaties inclusief installatie werk kan ik echt niet plaatsen.

Tot nu toe 1 offerte opgevraagd voor een warmtepompboiler, 5000 euro inclusief btw na aftrek subsidie voor een 260l daikin. Dit gaat natuurlijk nergens over, maar voordat ik verder offertes opvraag, zal rond de 2500 euro lukken inclusief 2 dakdoorvoeren? Lege groep heb ik ook voorhanden op de plek waar hij moet komen (is voor een droger maar daar doen wij niet aan).

*Noorden van het land
Bij mij 3200 excl btw in BE geen dakdoorvoer, draait gewoon in garage, daar mag het koel zijn.
900 euro subsidie dus denk netto 2400.
Zijn idd wel vrij prijzig.
Aan 20 cent per kw, duurt het wel enige jaren. In crisistijd was de economische berekening rooskleuriger 😅.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• stevenP
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 15-09 13:11

*Noorden van het land
even wat napkin math:

aanschaf atlantic explorer 270L 2000-2500€ (korte google sessie)
subsidie -725€

Dat geeft dus ruimte van zo'n 700-1000€ aan arbeid en aansluitmaterialen. An zich heb je daar wel een dagje loodgieter voor, maar als er dakdoorvoeren, geïsoleerde leidingen, inlaatcombinaties en wat pijperij/koppelingen bij moeten komen ga je dat niet halen. Ook dakwerk is vaak met ladder/steiger en veiligheidsmaterialen, die uren zijn gewoon duur(der).

Ik denk dat 3-4k inclusief subsidie realistischer is, maar ligt heel erg aan het nodige werk. Is de ruimte 100% vrij en voorbereid? Moet de oude CV nog verwijderd worden? Oude dakdoorvoeren dichtmaken, dakdoorvoeren boren, nieuwe groepen trekken/aanleggen zijn allemaal bijkomend specialistisch werk (en tijdrovend).

Gasloos! 3100Wp Z, 2150Wp W, Panasonic 5J monoblock, Panasonic 150L WPB

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pellicaantje
  • Registratie: Juni 2009
  • Laatst online: 21:49

*Noorden van het land
De installatie van onze Nibe heeft ook €5000 incl btw ex subsidie gekost. Is wel met een kraan op het dakterras gezet en de oude WPB moest weggehaald worden. Daarentegen wel sprake van 1 invoer die ze moesten boren. Dus ik verwacht niet dat je op 2500 uit gaat komen helaas.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Technician-
  • Registratie: November 2017
  • Laatst online: 22:20
Ben een beetje zoekende naar de beste warmtepomp boiler?
Qua principe.

Je zou denken dat een RVS vat en propaan als koudemiddel ideaal is. RVS want corrodeert niet en propaan want die kan wel tot 65C water maken.

Nu zie ik bij propaan pompen wel disclaimers dat de lucht van binnen moet komen want mag niet onder de 5C komen, beetje inherent aan de eigenschappen van propaan.

Maar ook RVS kan “raar” doen bij bepaalde waterkwaliteiten.

Over de Atlantic hoor ik goede verhalen hier, is de langdurige ervaring ook goed?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jim423
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 14-09 22:44
Over de Explorer V3 zijn vrij weinig horrorverhalen totnogtoe.
V4 heeft nog niet enorm veel draaitijd denk ik.

AMD Ryzen 5800X - 32GB DDR4 Corsair RGB - XFX 6900XT - Panasonic HIT 990Wp - AE200L WPB met cv-ondersteuning

• Speedy-Andre
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 23:27

Speedy-Andre

Sony ZL, XA, Nokia XR20

Topicstarter
Jim423 schreef op woensdag 20 december 2023 @ 23:27:
Over de Explorer V3 zijn vrij weinig horrorverhalen totnogtoe.
V4 heeft nog niet enorm veel draaitijd denk ik.
De V4 staat sinds juni/juli 2019 op de Rvo lijst, 4,5 jaar lijkt me toch lang genoeg :)

PVoutput 2x Toshiba Daiseikai 8 3,5kW, SWW Atlantic Explorer V3 200l. Gasloos aug 2016, 8620Wp, Monoblock Panasonic J 7kW

• BernardVijf
  • Registratie: December 2023
  • Laatst online: 25-06 10:22
Goedemorgen!

Nieuw hier, dus hallo allemaal:)

Na het lezen van dit forum de Atlantic explorer V4 besteld. 270L. Eergisteren binnen gekregen en gister maar gelijk aangesloten. Draait prima, alleen zoals verwacht is het behoorlijk koud nu in het washok haha. Ik wil nu de luchtkanalen aansluiten. Boven de WPB achter het knieschot hangt de MV unit. Deze heeft een afvoer van 125mm in een gemetselde schoorsteen. Nu was ik voornemens om een splitsing tussen de schoorsteen en de MW unit te maken van 125-160-125. Qua cm2 doorlaat moet dat dan voldoende zijn, uitgaande dat de MV unit op de lage stand (kan nog met toeren spelen) de WPB niet in de weg zit.

Maar nu lees ik in de gebruikshandleiding dat de WPB niet op de MV box aangesloten mag worden. Is dit IVM vocht van de badkamer? Het lijkt mij dat de WPB daar wel tegenkunnen toch want lucht van buiten is ook niet altijd kurkdroog. En anders is het misschien een idee de WPB alleen overdag te laten draaien, tussen 10 en 16 oid, dan wordt er vaak weinig gedouched hier. Of is dit echt niet mogelijk?

Verder wilde ik de uitblaas van de WPB op een 125mm schoorsteenkanaal aansluiten. Ik weet dat dit te klein is, maar wil eerst kijken hoe het gaat. Ik heb eventueel nog een 125mm schoorsteenkanaal over, maar die zit aan de andere kant van de muur boven de heteluchtketel. Dan moet ik dus een gat laten boren. Zal dit veel uitmaken in rendement van de WPB?

Alvast bedankt :)

• Franciesco
  • Registratie: Januari 2021
  • Laatst online: 14-09 18:50
Technician- schreef op woensdag 20 december 2023 @ 23:24:
Nu zie ik bij propaan pompen wel disclaimers dat de lucht van binnen moet komen want mag niet onder de 5C komen, beetje inherent aan de eigenschappen van propaan.
Waar/bij welke modellen heb je dit gelezen? Zelf heb ik een R290 Vaillant WPboiler en die doet het tot -7 graden buitentemperatuur.

Mijn R290 Vaillant monobloc doet het tot -25 graden.

• Technician-
Franciesco schreef op donderdag 21 december 2023 @ 08:45:
[...]

Waar/bij welke modellen heb je dit gelezen? Zelf heb ik een R290 Vaillant WPboiler en die doet het tot -7 graden buitentemperatuur.

Mijn R290 Vaillant monobloc doet het tot -25 graden.
Ah ja, Vaillant, mooi Duits merk.
Ik las dat op de website van Varma, wat vlg mij ook Chinese import is.

Is de Vaillant nog betaalbaar?

Volgens de groothandel waar ik kom moet je geen WPB met anode (geglazuurde stalen tank) nemen omdat anodes vergeten worden en de tank <5 jaar doorrot.

• ASW1
  • Registratie: Juni 2013
  • Laatst online: 23:00
Technician- schreef op donderdag 21 december 2023 @ 08:52:
Volgens de groothandel waar ik kom moet je geen WPB met anode (geglazuurde stalen tank) nemen omdat anodes vergeten worden en de tank <5 jaar doorrot.
Daar zouden ze best wel eens gelijk in kunnen hebben.

Het is uiteraard je eigen verantwoording daaraan te denken maar het zal niet meevallen spontaan te bedenken dat dat moet.
Je zou er een sticker op kunnen plakken met "anode vervangen 2027" of misschien vast in je elektronische agenda zetten oid.

• Franciesco
Volgens mij is dat erg overdreven, maar ook afhankelijk van het materiaal en natuurlijk de hardheid van het water.
Om bij Vaillant te blijven: van een Vaillant medewerker heb ik begrepen dat de anode een internationaal product is en dus ook geschaald is op veel harder water dan in Nederland gebruikelijk is. Zijn verwachting was dat de anode in Nederland meer dan 10 jaar mee zou kunnen gaan. Officieel adviseert men de anode elk jaar te controleren.

Zelf heb ik besloten om na 2 jaar eens te kijken hoe de staat van de anode is. Dat zal a.s. jaar zijn.

• Franciesco
[...]
In Belgie zijn ze vaak goedkoper dan in Nederland.

[ Voor 7% gewijzigd door Franciesco op 21-12-2023 09:30 ]

• mkleinman
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 22:41

mkleinman

8kWp, WPB, ELGA 6

Ik heb nu twee maanden een Daikin EKHHE 200l warmtepompboiler. Wij zijn met z'n 3en thuis en helaas al een aantal keer mee gemaakt dat wij niet voldoende warm tapwater hebben.

Ik heb de maximale temperatuur al verhoogd van 55 naar 62 graden, dat is de maximale temperatuur waarop de warmtepomp alleen werkt en de tijden behoorlijk verruimd wanneer de WPB mag verwarmen ( 11:00 - 22:00 ).

Het lijkt er op dat de warmtepompboiler soms niet door heeft dat het boilervat onderin aan het afkoelen is, met name als dit langzaam gaat. Er kan nu gerust iemand 15 minuten gaan staan douchen zonder dat de warmtepompboiler vind dat hij weer aan moet springen.

Ik kan in de handleiding maar 1 setting vinden die daarmee te maken lijkt te hebben. P1, Hysteresis op onderste watersensor voor werking van de warmtepomp. Staat standaaard op 7 graden en is instelbaar van 2 tot 15 graden.

Heeft er iemand ervaring met het aanpassen van die specifieke setting of zijn er toch nog andere settings die ik kan aanpassen?

Duurzame nerd. Veel comfort en weinig verbruiken. Zuinig aan doen voor de toekomst.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• mrme12345
  • Registratie: December 2013
  • Niet online
[...]

Ten eerste hanteert iedereen een andere definitie voor wat hij/zij betaalbaar vindt en daarnaast heb je ooit van google gehoord? ;-) Beetje overbodige vragen om daar iedereen mee lastig te vallen.

energienerds.nl | gasloos| 11,5kWp | 20 kWh accu | EV | Atlantic WPB

• No Hands
  • Registratie: Maart 2016
  • Laatst online: 20:11

*Noorden van het land
Rond de 2500 lijkt me onmogelijk. dat zijn alleen de materiaalkosten al.
Dan nog een installateur die een ruime halve dag bezig is als het meezit.

Veroordeel niet, verwonder u slechts

• YoshiBignose
  • Registratie: April 2004
  • Laatst online: 12-09 14:51
Ik krijg een foutmelding 121 op m'n warmtepompboiler (Atag Lydos). De handleiding zegt: Probleem koelmiddel. Controleer de werking van de verdampersonde en de ventilator. Controleer op eventuele lekken van koelmiddel via een sniffer.

Klinkt iets te technisch om zelf wat te doen toch? Het lijkt wel alsof ie het gewoon nog doet alleen wordt hij minder warm...

Facts don't care about your feelings

• Sebazzz
  • Registratie: September 2006
  • Laatst online: 21:21

Sebazzz

3dp

No Hands schreef op donderdag 21 december 2023 @ 09:43:
[...]

Rond de 2500 lijkt me onmogelijk. dat zijn alleen de materiaalkosten al.
Dan nog een installateur die een ruime halve dag bezig is als het meezit.
Met dakdoorvoeren kan je er wel vanuit gaan dat het meer dan een dag is.
Bij ons moest één dakdoorvoer gedaan worden en dat is op één dag gedaan, de installatie op een andere dag. De installateur heeft echt niet zitten niksen hoor :) Er moest ook wel een rioolbuis omgelegd worden en een leiding verplaatst worden, maar alsnog.

Je betaald natuurlijk ook om een stukje aansprakelijkheid te verplaatsen, en om het natuurlijk netter te doen dat je zelf wilt of kan doen. En dat is gebeurd :)

[Te koop: 3D printers] [Website] Agile tools: [Return: retrospectives] [Pokertime: planning poker]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Glashelder
  • Niet online

Glashelder

Anti Android

[...]

Ah ja, Vaillant, mooi Duits merk.
Ik las dat op de website van Varma, wat vlg mij ook Chinese import is.

Ik zou überhaupt geen WPB van Vaillant nemen. Zeer onbetrouwbaar.

Vaillant Warmtepompboiler AroStor VWL problemen

PV 4915wp op oost, 2680 wp op west, 1900 wp op zuid. pvoutput - AUX 8 kW bi bloc

• stevenP
YoshiBignose schreef op donderdag 21 december 2023 @ 09:51:
Ik krijg een foutmelding 121 op m'n warmtepompboiler (Atag Lydos). De handleiding zegt: Probleem koelmiddel. Controleer de werking van de verdampersonde en de ventilator. Controleer op eventuele lekken van koelmiddel via een sniffer.

Klinkt iets te technisch om zelf wat te doen toch? Het lijkt wel alsof ie het gewoon nog doet alleen wordt hij minder warm...
Het is in Nederland verboden te werken aan koelsystemen zonder STEK-certificaat. Helaas, maar wel beter voor het milieu én jezelf (Zwaar onder druk en vaak 'foute' gassen). Kortom, jammer maar ik zou er direct een airco-monteur bij bellen.

• Technician-
mrme12345 schreef op donderdag 21 december 2023 @ 09:36:
[...]

Ten eerste hanteert iedereen een andere definitie voor wat hij/zij betaalbaar vindt en daarnaast heb je ooit van google gehoord? ;-) Beetje overbodige vragen om daar iedereen mee lastig te vallen.
Dan reageer je toch niet, hork. :>

• Technician-
Glashelder schreef op donderdag 21 december 2023 @ 10:08:
[...]

Aah dankje, goede opmerking. Zo zie je maar weer. Ik zie alleen van Atlantic weinig problemen.
Dan gaat het die worden. (Een collega wil dat ik zijn installatie doe en wil geen troep verkopen)

Al ben ik ervan overtuigd dat welke WPB dan ook niet de eeuwige levensduur heeft. Het werkgebied boven de 55C water waarbij persgas dan alweer een stuk hoger moet zijn om temperatuur verschil te creëren is nou niet het meest gunstige gebied voor een compressor.
Misschien niet iedereen mee eens, mijn idee neem een grote WPB en ga niet hoger dan 50C watertemperatuur. Legionellla run alleen met de spiraal.

• hansvk
  • Registratie: Januari 2010
  • Laatst online: 23:19
Vandaag ging mij Atlantic Explorer V4 in storing. Hij geeft foutcode W25 aan.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/iAB_qxtCyp9MR46syPlW2CzH_6w=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/NRfCgW5yTNaYuazhY1vdib8v.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/p9jB_cKPCRO_drApYlV-BzY8XLM=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/hrl8TLg6HovZ32gIyhzw3yii.jpg?f=fotoalbum_large

Merkbaar was een rare geur. Ik heb de voorkap en de kap van dekolom verwijderd. Ik zie niets raars, maar voelde wel dat de leiding boven de compressor erg heet was.

De Atlantic Explorer is pas sinds augustus in gebruik. Ik ga zo de leverancier bellen om de fout te melden en te vragen hoe ze dat willen oplossen.

PV 3520Wp - WP Itho Amber 95 - WPB Atlantic Explorer V4 200L - gasloos sinds aug 2023

• PSspike
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 19:30
Glashelder schreef op donderdag 21 december 2023 @ 10:08:
[...]

Hier helaas een ervaringsdeskundige.....de R290 variant AroSTOR idd links laten liggen...

Pana Aquarea J 7kW monobloc L/W-WP || 11,8 kWp PV (Fronius Symo 10kW, 20x280Wp + 19x325Wp) || Daikin L/L-WP 5kW op 1x4.2kW Stylish en 2x2kW Perfera || Atlantic Explorer v4 270L WPB || PVOutput

• harmen22
  • Laatst online: 07-11-2024
Ik zie dat mijn Kaysun/Midea (190l) WPB steeds een eigenaardig (en onnavolgbaar) patroon op nahoud om wel/niet de backup heater in te schakelen. Zie hieronder mijn verbruik op een dag dat we een paar keer douchen en ene keer in bad zijn geweest. doeltemperatuur staat op 55 graden en hij staat bij ons in de kelder waardoor de aanvoer temp van de lucht zeker rond de 10 graden ligt. Volgens de handleiding zou in deze situatie alleen de warmtepomp moeten draaien. Kan iemand verklaren waarom toch de backup aan het einde van elke run aangaat? Soms is het ook zo dat de WP helemaal niet aangaat en ik alleen een piek zie in stroomverbruik dat alleen van de backup kan zijn.

Van mij mag de warmtepomp er nog langer over doen. Hoe stel ik dat in?

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/cgPnak3a4XqsxMtfS1pLoMNfFSY=/800x/filters:strip_exif()/f/image/loGgRO0QdH9SlLJxfQ4S2PGe.png?f=fotoalbum_large

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• ConQuestador
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 22:33
De afgelopen 2 dagen ben ik bezig geweest een atlantic explorer v4 te installeren. Al met al was de hele klus meer werk dan ik dacht:

De wpb 2 trappen op tillen viel vies tegen. Samen met een sterke vriend zouden we dat wel even doen, dikke spanband eronder door en gaan. De eerste trap deden we trede voor trede en dat was zwaar afzien. De 2e trap deden we het anders: lussen maken in de spanband en die over de schouder, Beide gewoon naar voren de trap op lopen en we liepen in een paar minuten met de wpb de trap op.

De bestaande cv installatie verwijderen was ook een redelijke klus, allereerst moest ik de aansluitingen van het cv systeem nog omleggen, en meteen het expansievat verplaatsen en een tappunt en barometer plaatsen. Naast de cv hadden we een 80l sanitair vat die warm werd gemaakt door de cv met electrisch element voor het warm houden, leuk voor instant warm water maar het stroomverbruik van dat ding was misschien wel even hoog als wat de wpb gaat verbruiken. Los daarvan: ik moest eerst 80l warm water aftappen met emmertjes voor die van de muur kon.

Vervolgens heb ik al het leidingwerk naar de achterkant van het wandje gebracht waar de wpb komt te staan. Hierdoor heb ik nu een mooi opgeruimde wand in het zicht, en al het leidingwerk is toegankelijk via een deurtje. Ik heb meteen alle opties toegevoegd die me handig leken, denk aan aftappen, kogelkraan in warmwater leiding, watermeter voor home assistant, etc.

Enige wat nog open staat is de lucht aan/afvoer. Ik heb nog een dakdoorvoer van de cv, maar die lijkt me te klein. Deze zou dus vervangen moeten worden door een 160mm versie, maar daar heb ik nu geen zin in. Deze winter ga ik dus eerst binnen/binnen draaien (staat op een zolder van zo'n 200m3)

Opvallende constatering: iedereen is altijd blij dat je met een wpb meteen warm water hebt, maar in ons geval is het juist langzamer geworden. In de douche was het 5 seconden, en nu is het 10 (ongeveer). Mijn vermoeden is dat de 1m, 3/4" flexibele slang de oorzaak is, voorheen zat daar meteen het reservoir.

Na 2 dagen werken is dit het resultaat:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/gRCXVkPMpEH0cyYO9AhFWEzhCRE=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/ZOdFNNKEAIxaT7lRWRaCqFAy.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/N1IvTODNuR2RFG1mOzOdvnGL5OM=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/hJl8c71HOZihnWDqsvzuINpg.jpg?f=fotoalbum_large

Panasonic 12J T-CAP | Atlantic Explorer 270L | 4 x MHI SRK24ZS-WF + SRF35ZS-W | 12.000 Wp Enphase | Home Assistant, Heishamon, Mhi-ctrl | Alfa Romeo Giulia Veloce

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• flippy
  • Registratie: December 2001
  • Niet online

flippy

Alle rechten voorbehouden.

YoshiBignose schreef op donderdag 21 december 2023 @ 09:51:
stevenP schreef op donderdag 21 december 2023 @ 11:00:
[...]
Het is in Nederland verboden te werken aan koelsystemen zonder STEK-certificaat. Helaas, maar wel beter voor het milieu én jezelf (Zwaar onder druk en vaak 'foute' gassen). Kortom, jammer maar ik zou er direct een airco-monteur bij bellen.
er zit maar 200 gram in, dus 1x hoesten en hij doet het al niet meer.

leeghalen, lektesten en opnieuw vullen.
Technician- schreef op donderdag 21 december 2023 @ 12:01:
[...]

Aah dankje, goede opmerking. Zo zie je maar weer. Ik zie alleen van Atlantic weinig problemen.
Dan gaat het die worden. (Een collega wil dat ik zijn installatie doe en wil geen troep verkopen)

Al ben ik ervan overtuigd dat welke WPB dan ook niet de eeuwige levensduur heeft. Het werkgebied boven de 55C water waarbij persgas dan alweer een stuk hoger moet zijn om temperatuur verschil te creëren is nou niet het meest gunstige gebied voor een compressor.
Misschien niet iedereen mee eens, mijn idee neem een grote WPB en ga niet hoger dan 50C watertemperatuur. Legionellla run alleen met de spiraal.
gewoon de atlantic halen.

en als je het element uitzet gaat die gewoon tot 62 op de compressor, perfect voor een legionellarun 1x per maand. ;)
hansvk schreef op donderdag 21 december 2023 @ 13:11:
Vandaag ging mij Atlantic Explorer V4 in storing. Hij geeft foutcode W25 aan.

[Afbeelding]

[Afbeelding]

Merkbaar was een rare geur. Ik heb de voorkap en de kap van dekolom verwijderd. Ik zie niets raars, maar voelde wel dat de leiding boven de compressor erg heet was.

De Atlantic Explorer is pas sinds augustus in gebruik. Ik ga zo de leverancier bellen om de fout te melden en te vragen hoe ze dat willen oplossen.
die leiding hoort erg heet te zijn, dat is de leidinng waar het hete gas doorgaat wat je water verwarmt.

lijkt erop dat de beveiliging aangesproken is in de compressor. dat is doorgaans niet goed. dat kan je herkennen doordat die het een uurtje later ineens weer normaal doet.

kan ook zijn dat er wat anders is maar das niet te zeggen zo. een koudemiddeltekort kan dit ook veroorzaken dus staar je niet blind op de foutmeling zelf. gewoon de leverancier erbij halen.

wat een geheim agent toch allemaal niet moet doen om incognito op zijn werk te verschijnen

• hansvk
[...]

die leiding hoort erg heet te zijn, dat is de leidinng waar het hete gas doorgaat wat je water verwarmt.

lijkt erop dat de beveiliging aangesproken is in de compressor. dat is doorgaans niet goed. dat kan je herkennen doordat die het een uurtje later ineens weer normaal doet.

kan ook zijn dat er wat anders is maar das niet te zeggen zo. een koudemiddeltekort kan dit ook veroorzaken dus staar je niet blind op de foutmeling zelf. gewoon de leverancier erbij halen.
De compressor was ook erg heet, of dat normaal is? Er was ook stank, mogelijk van te heet geworden isolatie? Onder de kappen was verder niets ongewoons te zien.

Ik heb contact gehad met de leverancier. Die wist niet meer te zeggen dan dat ik maar een e-mail moest sturen en hij navraag gaat doen. Afwachten dus en tijdelijk met alleen het elektrisch element verwarmen.

PV 3520Wp - WP Itho Amber 95 - WPB Atlantic Explorer V4 200L - gasloos sinds aug 2023

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Plof
  • Registratie: April 2011
  • Laatst online: 23:06
En mijn WPB ook aangesloten, morgen maar eens zien of die opwarmt. Boost functie werkte wel, rap 5 graden in half uur er bij.

Nog suggesties voor mij....? (Jaah moet het gereedschap nog opruimen en hij komt nog op een aparte groep en afvoer maak ik nog even aan de muur vast).

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/BIw4jcgOVx95OHuxuE--WRIvRWg=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/VuiriYsvDSZ8jtDdWdq5ji4p.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/v3SZBi6y3CjismxnIpGAcFL5CpI=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/lGmX41booJQT6WaiKvD9eICQ.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/0vdauMt-fwlWCcDOMOhIrH8Se0s=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/muXXhLBOnXW3hgbgWSw2C2Xj.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 7% gewijzigd door Plof op 22-12-2023 16:22 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wolly
  • Registratie: Januari 2001
  • Niet online
Plof schreef op vrijdag 22 december 2023 @ 16:05:
En mijn WPB ook aangesloten, morgen maar eens zien of die opwarmt. Boost functie werkte wel, rap 5 graden in half uur er bij.

Nog suggesties voor mij....? (Jaah moet het gereedschap nog opruimen en hij komt nog op een aparte groep en afvoer maak ik nog even aan de muur vast).

[Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding]
Sifon?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Plof
  • Registratie: April 2011
  • Laatst online: 23:06
Daar zitten er twee op, voor overdrukventiel en condensafvoer. Of wat bedoel je...?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Wolly
  • Niet online
Plof schreef op vrijdag 22 december 2023 @ 16:12:
[...]

Daar zitten er twee op, voor overdrukventiel en condensafvoer. Of wat bedoel je...?
Ah die witte dingen, grappig die kende ik nog niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• timovd
  • Laatst online: 20:08

timovd

Voorsprong door techniek

Vrij standaard bekersifon. Condensafvoer lijkt een air gap te hebben. Waarom eigenlijk?

Gasloos huis 9kW Panasonic WH-MDC09J3E5 | Atlantic Explorer V4 270L | 8715Wp @ SMA Tripower 6.0-3AV-40 (4150Wp NO, 4565Wp ZW)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• RichieB
Die air gap bij een sifon is bedoeld zodat je het overdrukventiel kan zien druppelen. Voor condenswater is dat niet nodig, maar dat sifon werkt zo nu eenmaal..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• karine1
  • Registratie: Oktober 2006
  • Laatst online: 12-09 18:21
Even een totaal andere vraag.
Onze wp-boiler 270L staat in de kelder op de grond.
Stel dat deze nu stuk gaat en moet terug gestuurd worden.
Hoe krijg ik het ding dan leeg ?
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/rbwyJRI4HBZwjWAz4gcEoJ-rXM8=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/Nt1ROysgtG6YDoxoC6bRamYK.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Doggieman
  • Laatst online: 00:28
karine1 schreef op zondag 24 december 2023 @ 12:48:
[Afbeelding]
Zorgen dat er via de warmwater aansluiting lucht in de boiler kan komen (koudwater "in" dicht zetten en ergens een warmwater kraan openen)
Dan koudwater aansluiting losdraaien bij de boiler en aftappen. Het lijkt er op dat je een aftapkraantje hebt dus je kan gecontroleerd aftappen.

4900Wp, 3500Wp, 2880Wp en 1665Wp aan PV. Atlantic Explorer V4 WPB, Gree duo split en 2x Mitsubitshi single L/L airco's. Pelletkachel 10 kW als backup verwarming. Als test: PV stroom dump (regelbaar vermogen) in WPB en elec boiler bij overschot.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• karine1
Doggieman schreef op zondag 24 december 2023 @ 13:07:
Zorgen dat er via de warmwater aansluiting lucht in de boiler kan komen (koudwater "in" dicht zetten en ergens een warmwater kraan openen)
Dan koudwater aansluiting losdraaien bij de boiler en aftappen. Het lijkt er op dat je een aftapkraantje hebt dus je kan gecontroleerd aftappen.
Bedankt, hopelijk dat het nooit zover moet komen. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• natural colour
  • Registratie: April 2022
  • Laatst online: 18:58
karine1 schreef op zondag 24 december 2023 @ 12:48:
[Afbeelding]
Zie ik geen inlaatcombinatie? daar heb ik mijn boiler mee afgetapt.
Of zit deze veel hoger? ivm niet mogelijke riolering in kelder...

20x JA Solar 6.9KW; Fronius Symo 7.0; Panasonic 7H Mono; Atlantic Explorer V4; https://www.astrobin.com/users/naturalcolor/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• karine1
natural colour schreef op zondag 24 december 2023 @ 13:48:

Zie ik geen inlaatcombinatie? daar heb ik mijn boiler mee afgetapt.
Of zit deze veel hoger? ivm niet mogelijke riolering in kelder...
Inderdaad geen riolering daar, het water wordt telkens automatisch naar een afvoer op de gelijkvloers gepompt.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/67BrrnHN4vZqlZgj7M_wO0TIK1c=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/YRjn3NJjQT2IIrQIR9q8yFaV.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 14% gewijzigd door karine1 op 24-12-2023 13:57 ]

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• wizzopa
@karine1 Ik zie dat je warmwater aansluiting direct van uit de boiler om hoog gaat, hierdoor ontstaat de thermosiphon werking dit zal warmte verlies geven.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• karine1
wizzopa schreef op zondag 24 december 2023 @ 14:07:
@karine1 Ik zie dat je warmwater aansluiting direct van uit de boiler om hoog gaat, hierdoor ontstaat de thermosiphon werking dit zal warmte verlies geven.
Ik moet de leiding toch sowieso naar boven krijgen. Hoe kan dit anders ?

[ Voor 3% gewijzigd door karine1 op 24-12-2023 14:20 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• wizzopa
karine1 schreef op zondag 24 december 2023 @ 14:19:
[...]

Ik moet de leiding toch sowieso naar boven krijgen. Hoe kan dit anders ?
vanuit de boiler eerst 50 cm naar beneden en dan naar boven.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• hansvk
En volgens mij mag er geen afsluiter zitten in de koudwaterleiding tussen de inlaatcombinatie en de boiler

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• karine1
hansvk schreef op zondag 24 december 2023 @ 14:30:
En volgens mij mag er geen afsluiter zitten in de koudwaterleiding tussen de inlaatcombinatie en de boiler
Er moest eens iemand dat kraantje dichtzetten terwijl de boiler in werking was dan was er inderdaad een veiligheidsprobleem. Uit veiligheidsoverwegingen zou ik de rode hendel wel kunnen verwijderen.

Betreft thermosiphon werking, over welk mogelijk verlies spreek je dan ?
Voor enkele Euro's/jaar ga ik geen sanitair man laten komen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Wolly
  • Niet online
karine1 schreef op zondag 24 december 2023 @ 13:56:
[...]

Inderdaad geen riolering daar, het water wordt telkens automatisch naar een afvoer op de gelijkvloers gepompt.
[Afbeelding]
Die tijdklok is hopelijk niet voor je wpb.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sebazzz
  • Registratie: September 2006
  • Laatst online: 21:21

Sebazzz

3dp

Wolly schreef op zondag 24 december 2023 @ 14:57:
[...]

Aan het snoer te zien wel.

[Te koop: 3D printers] [Website] Agile tools: [Return: retrospectives] [Pokertime: planning poker]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• karine1
Wolly schreef op zondag 24 december 2023 @ 14:57:
[...]
Nee hoor, het is geen tijdschakelaar maar een verbruiksmeter. Die heeft na installatie enkele weken ingezeten om het verbruik eens te bekijken.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Doggieman
@karine1

Bij thermo sifon stijgt warm water op in een leiding, koelt af en zakt weer naar beneden terug naar de tank via een ander leiding. Zo is een warmwater systeem met boiler in een thuis situatie niet opgebouwd dus daar komt geen thermo sifon bij voor want er is gewoon geen stroming als er geen warmwater wordt getapt.

Warmte doorstraling kan wel. Gewoon leidingen isoleren.

[ Voor 0% gewijzigd door Doggieman op 24-12-2023 16:11 . Reden: Even wat taal en typ fouten verwijderd. ]

4900Wp, 3500Wp, 2880Wp en 1665Wp aan PV. Atlantic Explorer V4 WPB, Gree duo split en 2x Mitsubitshi single L/L airco's. Pelletkachel 10 kW als backup verwarming. Als test: PV stroom dump (regelbaar vermogen) in WPB en elec boiler bij overschot.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Ronald.42
  • Registratie: Maart 2021
  • Niet online
Doggieman schreef op zondag 24 december 2023 @ 16:07:
@karine1

Bij thermo sifon stijgt warm water op in een leiding, koelt af en zakt weer naar beneden terug naar de tank via een ander leiding. Zo is een warmwater systeem met boiler in een thuis situatie niet opgebouwd dus daar komt geen thermo sifon bij voor want er is gewoon geen stroming als er geen warmwater wordt getapt.

Warmte doorstraling kan wel. Gewoon leidingen isoleren.
Kuch..
Thermosifon gebeurt ook in een enkele leiding.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/IMNpILymrLvOzsLMBCpr_lgImQ0=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/7p8AuJqQWdyl3itc7HJuGOgO.png?f=user_large

Zoals @wizzopa aangeeft eerst even naar beneden en dan omhoog.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/AZ8iS1LOZ74gQmVc-nMjcIKoRYY=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/izTcDOjkbBe9Wol4xWxorLAA.png?f=user_large

Solar 15040wp 12x425 ZZW schuin dak 8x260 N schuin dak16x zzw platdak, 6x430 terras oost, wp Sprsun10Kw, wpb arostor 150l, 3x Marstek 5,12kwh.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RichieB
@Doggieman Wat jij beschrijft is een circulair systeem waarbij een thermosifon gebruikt wordt voor de stroming. Hetzelfde treedt ook op in een enkele leiding: het warme water stijgt in het midden, koelt af aan de buitenkant en loopt terug het vat in. Zoals @Ronald.42 ook laat zien.

@karine1 Hiermee kan je (als de leiding lang genoeg is en goed zijn warmte kwijt kan) tientallen kWh warmte per dag onttrekken aan het vat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• karine1
RichieB schreef op zondag 24 december 2023 @ 16:21:
@karine1 Hiermee kan je (als de leiding lang genoeg is en goed zijn warmte kwijt kan) tientallen kWh warmte per dag onttrekken aan het vat.
Lang genoeg, we spreken hier over een leiding van +- 1,5 meter.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/W-RslUjVyM1R8XkA1cX1Mu8kuTw=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/LCBmH2NJd3rOJ2y1w971oDhL.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Doggieman
Ja...klopt en kan. Maar met zo'n dunne warmwater leiding valt dit reuze mee hoor.

@karine1 voel even aan je warmwater leiding. Als deze warm is op een meter afstand dan kan je overwegen wat Wizzopa voorstelt.

Niet direct na warmwater tappen voelen natuurlijk 😁

[ Voor 11% gewijzigd door Doggieman op 24-12-2023 16:40 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wolly
  • Niet online
karine1 schreef op zondag 24 december 2023 @ 16:34:
[...]

Lang genoeg, we spreken hier over een leiding van +- 1,5 meter.
[Afbeelding]
Die leiding stopt toch niet na 1,5 meter :?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RichieB
@karine1 Voel ook even aan de leiding van je wateraanvoer. Bij mij is de horizontale aansluiting erg warm, maar daarna loopt mijn leiding naar beneden en wordt hij koud. Bij jou loopt hij horizontaal en omhoog.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• karine1
Wolly schreef op zondag 24 december 2023 @ 16:45:
[...]
Die leiding stopt toch niet na 1,5 meter :?
Ik begrijp wat je bedoelt. 8)7
Je gaat er vanuit dat het koude water van boven terug in de boiler loopt zoals in het aangehaalde voorbeeld.
En de leiding gevuld met koud water is natuurlijk langer dan 1,5 meter.
Ik heb net eens gevoeld en de eerste halve meter voelt de leiding inderdaad een beetje warm aan, na 1 meter voel je nog iets en op 1,5 meter voelt de leiding gewoon koud aan.
Water in de boiler is momenteel 59 graden.
De wateraanvoer is overal koud.
De vraag blijft is het de moeite om daar een sanitair man voor laten langs te komen om dit aan te passen ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Doggieman
karine1 schreef op zondag 24 december 2023 @ 17:05:
[...]

De vraag blijft is het de moeite om daar een sanitair man voor laten langs te komen om dit aan te passen ?
Da's afhankelijk van wat het kost bij een "echte" instalateur. Maar als ik alleen al de voorrijkosten reken dan kan dat niet echt uit denk ik. Dat nog even los van de vraag of er iemand wil komen voor zo'n klusje. Heb je geen handige buurman?

Ik weet niet hoe handig je zelf bent, maar je zou het zelf kunnen oplossen met wat knelkoppeling knietjes als je geen buigblok hebt. Al ben ik zelf geen voorstander van zoveel 90 graden knietjes in een leiding.
Kwestie van even langs de bouwmarkt voor 4 knietjes en een meter roodkoper buis. Uurtje werk met aftappen mee schat ik zo in.

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• Speedy-Andre

Speedy-Andre

Sony ZL, XA, Nokia XR20

Topicstarter
Er zitten 2 afsluiters met een rode hendel op, er is een kans dat die niet voor drinkwater geschikt zijn.
Als er een merk en type op de kranen (of afrekening) staat kan je het checken.
Dan ook nog zodanig dat de wpb met beide kranen dicht zonder het expansievat en de inlaatcombinatie zit.
Dat is eenvoudig op te lossen door die van de koude kant te verplaatsen naar rechts van het expansievat zodat deze en de inlaatcombinatie altijd hun werk kunnen doen.
Wie dit geïnstalleerd heeft lijkt dat niet vaak te doen en leest geen handleidingen...
Wat mij betreft mocht ie terugkomen en dan gelijk die U erin zetten voor het mooie (en ter compensatie).

PVoutput 2x Toshiba Daiseikai 8 3,5kW, SWW Atlantic Explorer V3 200l. Gasloos aug 2016, 8620Wp, Monoblock Panasonic J 7kW

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• stevenP
Speedy-Andre schreef op zondag 24 december 2023 @ 19:56:
Er zitten 2 afsluiters met een rode hendel op, er is een kans dat die niet voor drinkwater geschikt zijn.
Als er een merk en type op de kranen (of afrekening) staat kan je het checken.
Dan ook nog zodanig dat de wpb met beide kranen dicht zonder het expansievat en de inlaatcombinatie zit.
Dat is eenvoudig op te lossen door die van de koude kant te verplaatsen naar rechts van het expansievat zodat deze en de inlaatcombinatie altijd hun werk kunnen doen.
Wie dit geïnstalleerd heeft lijkt dat niet vaak te doen en leest geen handleidingen...
Wat mij betreft mocht ie terugkomen en dan gelijk die U erin zetten voor het mooie (en ter compensatie).
Dit dus, plus de isolatie op de warmwater leiding - ik heb altijd geleerd dat dit alleen mag met verwarming, niet sww ivm legionella

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Martin7182
  • Registratie: Juni 2020
  • Laatst online: 22:47
karine1 schreef op zondag 24 december 2023 @ 17:05:
[...]

Ik zou eerst even de isolatie weghalen die daar niet hoort en dan bepalen hoeveel extra warmteverlies je hebt. De boiler heeft een gespecificeerd stilstandverlies, als je daar dik overheen zit dan is wel ongeveer in te schatten hoeveel het extra verlies jaarlijks kost.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• karine1
Martin7182 schreef op zondag 24 december 2023 @ 22:09:
[...]
Ik zou eerst even de isolatie weghalen die daar niet hoort en dan bepalen hoeveel extra warmteverlies je hebt. De boiler heeft een gespecificeerd stilstandverlies, als je daar dik overheen zit dan is wel ongeveer in te schatten hoeveel het extra verlies jaarlijks kost.
Stilstandsverlies : 1,77 kWh/dag
Isolatie is eraf, leiding is 50 cm warm vanaf dan koud.
Op welke manier kan ik dat verlies het makkelijkst meten?

Ik las gisteren nog een artikel dat een boiler zelf isoleren dit verlies enorm zou beperken.(10cm glaswol bv)
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/YP0c5-hfHSty7yDOzOSHCuFsmp4=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/w34s1W4SLkWMtWc163cW2WMM.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 22% gewijzigd door karine1 op 25-12-2023 13:55 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pentaw1nz
  • Registratie: Mei 2013
  • Laatst online: 22:46
Iemand een idee waarom de Atlantic V4 270L via Esanico ruim 4k kost, en ik deze op andere NL webshops voor rond de 2k kan krijgen?

PV: 13 x LG Solar 320N1K-A5 - NeON2 / WP: Adlar Aurora II 6kw / WPB: Atlantic Explorer 200l / jaren 70 woning gasloos sinds 10-2024

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Martin7182
karine1 schreef op maandag 25 december 2023 @ 13:27:
[...]

Stilstandsverlies : 1,77 kWh/dag
Isolatie is eraf, leiding is 50 cm warm vanaf dan koud.
Op welke manier kan ik dat verlies het makkelijkst meten?

Ik las gisteren nog een artikel dat een boiler zelf isoleren dit verlies enorm zou beperken.(10cm glaswol bv)
[Afbeelding]
1.77 kWh elektrisch gemeten? Uit de specs haal ik 27 W stand-by verbruik. Dat zou bij COP 3 neerkomen op 81 W thermisch, dus zou wel eens kunnen kloppen voor een 270L tank. Hoe dan ook, 27 W × 24 uur = 0.648 kWh/dag. Mijn voorzichtige inschatting is een thermosiphonverbruik van maximaal 1.77 kWh - 0.648 kWh = 1.122 kWh/dag. Met b.v. een stroomprijs van €0.35/kWh zou dat dan maximaal €0.39/dag extra kosten t.o.v. een situatie zonder thermosiphon.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Speedy-Andre

Speedy-Andre

Sony ZL, XA, Nokia XR20

Topicstarter
pentaw1nz schreef op maandag 25 december 2023 @ 16:04:
Iemand een idee waarom de Atlantic V4 270L via Esanico ruim 4k kost, en ik deze op andere NL webshops voor rond de 2k kan krijgen?
Misschien heeft Esanico de subsidie ook ontdekt? :+
https://www.boiler-shop.b...atlantic-explorer-v4-270/
Het kan ook voor minder in BE, de prijs is eindelijk een keer 'normaal' (wel meer dan ie rond 2018 was).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pentaw1nz
Speedy-Andre schreef op maandag 25 december 2023 @ 18:23:
[...]

Misschien heeft Esanico de subsidie ook ontdekt? :+
https://www.boiler-shop.b...atlantic-explorer-v4-270/
Het kan ook voor minder in BE, de prijs is eindelijk een keer 'normaal' (wel meer dan ie rond 2018 was).
Maar via NL webshops kan ik 'm gewoon nog voor in de 2k bestellen.

Eerder was Esanico ook rond de 2k voor een 270l

PV: 13 x LG Solar 320N1K-A5 - NeON2 / WP: Adlar Aurora II 6kw / WPB: Atlantic Explorer 200l / jaren 70 woning gasloos sinds 10-2024

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Speedy-Andre

Speedy-Andre

Sony ZL, XA, Nokia XR20

Topicstarter
pentaw1nz schreef op maandag 25 december 2023 @ 19:44:
[...]

Maar via NL webshops kan ik 'm gewoon nog voor in de 2k bestellen.

Eerder was Esanico ook rond de 2k voor een 270l
Geen idee waarom dat is, het zal met de beperkte voorraad cq leverbaarheid te maken hebben?
Ik raad ze in de TS vanwege de prijzen en service in het verleden, dat kan natuurlijk veranderen ....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pentaw1nz
Speedy-Andre schreef op maandag 25 december 2023 @ 19:51:
[...]

Geen idee waarom dat is, het zal met de beperkte voorraad cq leverbaarheid te maken hebben?
Ik raad ze in de TS vanwege de prijzen en service in het verleden, dat kan natuurlijk veranderen ....
Snap ik.
Ik heb daar eerder ook besteld voor een kennis. Zoals genoemd voor ongeveer 2100 voor de 270l.
Nu kost deze meer dan het dubbele. Erg vreemd.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Seafarer
  • Registratie: November 2012
  • Laatst online: 21:16

Seafarer

XXX

ConQuestador schreef op woensdag 20 september 2023 @ 14:37:
De "douchetijd" is wel een WAF dingetje in ons huishouden om over te stappen naar een WPB. Ik overweeg een Atlantic 270L, maar ik ben me er bewust van dat douchetijd dan niet meer oneindig is.

Momenteel wil het nog wel eens voor komen dat beide kinderen douchen, en mijn 6 jarige dochter mag zichzelf douchen en haren wassen, maar dat duurt dan dus wel een half uur. Tel daar de douchetijd van mijn zoontje bij op en ze staan met z'n 2en 45min onder de douche.

Ik heb al gezegd tegen mijn vrouw dat dit niet is wat je moet willen met een WPB, omdat wij dan een koude douche hebben, maar dan krijg ik meteen te horen dat we dan maar geen WPB moeten doen en lekker op het gas moeten blijven puur voor sanitair water.

Ik ben dus toch wel een beetje benieuwd wat nu een realistische douchetijd is (met 8 l/m) met een 270 liter WPB

(overigens zat ik er aan te denken een 2weg klep in de leiding te zetten en die aan te sturen via home assistant, zodat ik dus met een druk op de knop de warm water kan blokkeren... ook dit werd niet hartelijk ontvangen :+ )
Hoe sneller de volgende generatie begrijpt dat lang douchen niet meer kan. Hoe beter het is. :)

Een CV-Ketel is een vlamkoeler en een radiator is een waterkoeler.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Martin7182
Vroeger kon het wel maar deden we het ook niet. Toen ik klein was werd me geleerd: nat maken, kraan dicht, inzepen en afspoelen. Aan 270L zouden we met z'n 10-en nog genoeg hebben. Kwestie van opvoeden ;)
Die truuk met een op afstand bedienbare klep is wel briljant! Je kunt dit automatiseren en b.v. na 5 of 10 min een paar minuten blokkeren o.i.d. Zoiets ben ik ook wel eens op een camping tegengekomen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tanuki
  • Registratie: Januari 2005
  • Niet online
Is er ergens een gids of overzicht of een andere makkelijke manier om wat handvaten te hebben over wat de beste wpb zou zijn?

Ik denk dat er weinig speciale eigenschappen bij komen kijken?
- Ik ben welwillend om de Wpb zelf achteraf nog eens extra te isoleren (met Isover of vergelijkbaar)
- Ik heb vloerverwarming, geen radiatoren, maar denk dat het hele verwarming gedeelte los staat van de Wpb?
- Qua douchen hebben we 2 regen douches
- We hebben een waterontharder
- We hebben een warmwaterleiding naar de keuken lopen (als voorbereiding, zodat deze ooit de boiler in de keuken zou kunnen vervangen, zodat warm water vanaf de cv ketel of vanaf de Wpb kan komen)
- Het hoogste rendement en het laagste verlies zou mooi zijn natuurlijk
- Mogelijkheden tot extra opwarmen (bijvoorbeeld met een spiraal o.i.d. als gevolg van heat pipes) vind ik wel belangrijk

Welke wpb is het meest interessant voor de tweaker die voldoet aan bovenstaande gegevens / criteria? :)
-

PV: Growatt MOD5000TL3-XH + 5720wp, WPB: Atlantic Explorer v4 270LC, L/L: MHI SCM 125ZM-S + SRK 50ZS-W + 2x SRK 25ZS-W + SRK 20ZS-W Modbus kWh meter nodig?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Technician-
Martin7182 schreef op dinsdag 26 december 2023 @ 15:43:
Vroeger kon het wel maar deden we het ook niet. Toen ik klein was werd me geleerd: nat maken, kraan dicht, inzepen en afspoelen. Aan 270L zouden we met z'n 10-en nog genoeg hebben. Kwestie van opvoeden ;)
Die truuk met een op afstand bedienbare klep is wel briljant! Je kunt dit automatiseren en b.v. na 5 of 10 min een paar minuten blokkeren o.i.d. Zoiets ben ik ook wel eens op een camping tegengekomen.
Dat is toch allemaal verschrikkelijk.
Het is 2023 en we willen onze kinderen comfort bieden en als ze dan eens lang willen douchen moet dat kunnen. (Niet altijd natuurlijk)
Vind ik dan.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• flippy
  • Registratie: December 2001
  • Niet online

flippy

Alle rechten voorbehouden.

Tanuki schreef op woensdag 27 december 2023 @ 19:31:
Is er ergens een gids of overzicht of een andere makkelijke manier om wat handvaten te hebben over wat de beste wpb zou zijn?

Ik denk dat er weinig speciale eigenschappen bij komen kijken?
- Ik ben welwillend om de Wpb zelf achteraf nog eens extra te isoleren (met Isover of vergelijkbaar)
- Ik heb vloerverwarming, geen radiatoren, maar denk dat het hele verwarming gedeelte los staat van de Wpb?
- Qua douchen hebben we 2 regen douches
- We hebben een waterontharder
- We hebben een warmwaterleiding naar de keuken lopen (als voorbereiding, zodat deze ooit de boiler in de keuken zou kunnen vervangen, zodat warm water vanaf de cv ketel of vanaf de Wpb kan komen)
- Het hoogste rendement en het laagste verlies zou mooi zijn natuurlijk
- Mogelijkheden tot extra opwarmen (bijvoorbeeld met een spiraal o.i.d. als gevolg van heat pipes) vind ik wel belangrijk

Welke wpb is het meest interessant voor de tweaker die voldoet aan bovenstaande gegevens / criteria? :)
-
haal gewoon een 270 liter atlantic explorer en klaar ermee.

extra opwarmen is niet nodig met zon grote tank en heatpipes moet je absoluut nooit installeren, gewoon zonnepanelen neerzetten. dat levert je meer op dan wat die heatpipes doen.

wat een geheim agent toch allemaal niet moet doen om incognito op zijn werk te verschijnen

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• Martin7182
Technician- schreef op donderdag 28 december 2023 @ 00:04:
[...]

Dat is toch allemaal verschrikkelijk.
Het is 2023 en we willen onze kinderen comfort bieden en als ze dan eens lang willen douchen moet dat kunnen. (Niet altijd natuurlijk)
Vind ik dan.
Haha, de pampergeneratie ten top *O*
Zuinig met energie was vroeger noodzaak, maar wordt tegenwoordig toch ook steeds belangrijker. Van mij mag je verspillen zoveel je wilt, hier geen wijzend vingertje. Maar wat gebeurt er met de volgende generatie als de pamper vol zit en je kunt geen nieuwe meer kopen? -O-

[ Voor 3% gewijzigd door Martin7182 op 28-12-2023 10:34 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Technician-
Martin7182 schreef op donderdag 28 december 2023 @ 10:30:
[...]

Haha, de pampergeneratie ten top *O*
Zuinig met energie was vroeger noodzaak, maar wordt tegenwoordig toch ook steeds belangrijker. Van mij mag je verspillen zoveel je wilt, hier geen wijzend vingertje. Maar wat gebeurt er met de volgende generatie als de pamper vol zit en er niemand meer is om je te verschonen? -O-
We kunnen ook gewoon weer in een grot bij haardvuur gaan zitten hè?

Mijn zwager ook, heeft een 110L voorraadvat genomen die hij met de WP opwarmt.
En in de douche een timer op 2 min. Langer mogen de kinderen niet douchen.
Gringe.

[ Voor 13% gewijzigd door Technician- op 28-12-2023 10:34 ]

• Gramser
  • Registratie: Juli 2020
  • Laatst online: 15-09 16:04
Ik ben meer voor het “bewust maken van”. Keertje langer douchen kan. Maar ja, wij vinden 5 minuten al lang. Het is ons, met z’n 3en, nog niet gelukt om de 270l leeg te douchen.

• Martin7182
Technician- schreef op donderdag 28 december 2023 @ 10:33:
[...]

We kunnen ook gewoon weer in een grot bij haardvuur gaan zitten hè?

Mijn zwager ook, heeft een 110L voorraadvat genomen die hij met de WP opwarmt.
En in de douche een timer op 2 min. Langer mogen de kinderen niet douchen.
Gringe.
Denk je dat iemand die gewend is om onbeperkt lang te douchen in staat is om zelf vuur te maken?
110L is wel wat weinig, misschien had hij beter het dubbele kunnen nemen. Je kunt niet alle liters gebruiken voordat de temperatuur teveel inzakt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Knopsje
  • Registratie: November 2006
  • Laatst online: 22:38
Ik wil graag een warmtepompboiler in combinatie met een douche-WTW plaatsen. Volgens de handleiding van de WTW is het ding het meest efficiënt als de warmte uitgang op zowel de koud-waterkraan in de douche als op de wateraanvoer van de ketel wordt geplaatst. Is dat ook nog steeds zo in combinatie met een warmtepompboiler of is het dan beter om de WTW alleen op de kraan van de douche aan te sluiten?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Glashelder
  • Niet online

Glashelder

Anti Android

Dat blijft hetzelfde. Uiteindelijk gaat het om het debiet aan water dat door de WTW stroomt. Des te meer water daardoorheen stroomt, des te beter is de uitwisseling van warmte.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• gerard053
  • Registratie: Augustus 2017
  • Laatst online: 19:22
Knopsje schreef op vrijdag 29 december 2023 @ 20:55:
Ik wil graag een warmtepompboiler in combinatie met een douche-WTW plaatsen. Volgens de handleiding van de WTW is het ding het meest efficiënt als de warmte uitgang op zowel de koud-waterkraan in de douche als op de wateraanvoer van de ketel wordt geplaatst. Is dat ook nog steeds zo in combinatie met een warmtepompboiler of is het dan beter om de WTW alleen op de kraan van de douche aan te sluiten?
Ik heb de WTW uitgang zowel op de douche koud-waterkraan als op water invoer van de WPB aangesloten. Geeft net wat beter rendement.

WH-MDC05J3E5 & Heishamon/NR, 8000Wp, SWW Auer Edel Air 200L

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Knopsje
  • Registratie: November 2006
  • Laatst online: 22:38
Helder, dank jullie wel!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Dre
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

Dre

Bij mij stroomt er soms helemaal geen koudwater in de douchekraan. Als je koud moet bijmengen staat je boilervat te warm 8) :+

Als je graag een WTW wilt hebben zou ik die zeker op de koudwater van de boiler aansluiten. Ik heb warmte voor 3 eurocent per kWh dus ga die WTW nooit terugverdienen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LT1970
Dre schreef op vrijdag 29 december 2023 @ 21:44:
Als je graag een WTW wilt hebben zou ik die zeker op de koudwater van de boiler aansluiten. Ik heb warmte voor 3 eurocent per kWh dus ga die WTW nooit terugverdienen.
Dat is goedkoop, waar vindt jij die tarieven?

Pagina: 1 ... 67 ... 114 Laatste