Heeft iemand weleens periodiek een legionella monstername laten uitvoeren op een voorraadboiler die op max 50C staat en geen periodieke >60C cyclus draait?
Bij een gemiddelde energieleverancier zonder terugleverboete krijg ik 9 eurocent per kWh elektriciteit. Doe ik die door de warmtepompmolen dan wordt het 3 eurocent per kWh thermisch.LT1970 schreef op vrijdag 29 december 2023 @ 22:19:
[...]
Dat is goedkoop, waar vindt jij die tarieven?
Die Legionella lijkt mij allemaal zwaar overroepen. In de week nog iemand gehoord die al 20 jaar zijn huis op regenwater heeft draaien. Zelfs het regenwater gaat in zijn enige boiler. Nooit een probleem gehad buiten hun zachtere haren na het douchen. (gezin van 4)
En hoe warm is die boiler dan?karine1 schreef op zaterdag 30 december 2023 @ 13:19:
Die Legionella lijkt mij allemaal zwaar overroepen. In de week nog iemand gehoord die al 20 jaar zijn huis op regenwater heeft draaien. Zelfs het regenwater gaat in zijn enige boiler. Nooit een probleem gehad buiten hun zachtere haren na het douchen. (gezin van 4)
18950Wp🌞, Atlantic 270V3💧, Pana 5J🔥. Zendure 2400AC 11,5kWh🔋,Hyundai Kona 64kWh 🚗, Peblar Home ⛽
Ik ken ook mensen die 100 worden. N=1.karine1 schreef op zaterdag 30 december 2023 @ 13:19:
Boiler staat op 60 graden.
Wel beetje gek want het gezin poets dus hun tanden ook met regenwater.
Betreft legionella.
Over het algemeen ontstaan problemen als het water gedurende één week of langer stilstaat. Op locaties waar dit het geval is, moet het spoelen wekelijks gebeuren.
Onze boiler gaat 1x per week naar 60 graden maar het water staat nooit een dag stil dus lijkt het mij allemaal overroepen.
Ik zeg nu niet wanneer je na twee weken uit verlof komt dat het dan niet nodig is.
Sommigen durven hier zelfs schrijven om de warmwaterleiding niet te isoleren omwille van risico op salmonella terwijl elke sanitair installateur dit wel aanraadt.
Misschien dat dit in een land als Afrika wel 'nodig is maar met het water dat hier uit de kraan komt geloof ik er niets van.
Betreft legionella.
Over het algemeen ontstaan problemen als het water gedurende één week of langer stilstaat. Op locaties waar dit het geval is, moet het spoelen wekelijks gebeuren.
Onze boiler gaat 1x per week naar 60 graden maar het water staat nooit een dag stil dus lijkt het mij allemaal overroepen.
Ik zeg nu niet wanneer je na twee weken uit verlof komt dat het dan niet nodig is.
Sommigen durven hier zelfs schrijven om de warmwaterleiding niet te isoleren omwille van risico op salmonella terwijl elke sanitair installateur dit wel aanraadt.
Misschien dat dit in een land als Afrika wel 'nodig is maar met het water dat hier uit de kraan komt geloof ik er niets van.
Een legionella besmetting loop je op door het inademen van de nevel van het besmette water, dus niet door te spoelen met tandenpoetsen, risico is klein en meestal bij kwetsbaren zoals ouderen of zieken, regels zijn er niet voor niks.karine1 schreef op zaterdag 30 december 2023 @ 13:36:
Boiler staat op 60 graden.
Betreft legionella.
18950Wp🌞, Atlantic 270V3💧, Pana 5J🔥. Zendure 2400AC 11,5kWh🔋,Hyundai Kona 64kWh 🚗, Peblar Home ⛽
Het gezin zal niet meer worden blootgesteld aan legionella, maar mogelijk aan loodvergiftiging (lodenafvoer) of aan zware teerachtige koolwaterstoffen (bitumen daken) wat weer op zijn beurt legionella mogelijk weer doden.karine1 schreef op zaterdag 30 december 2023 @ 13:19:
All electric: 12xYingli 405 Wp west en 4xJinko 440 Wp oost, Daikin 3MXM52N, Atlantic Explorer V4 200L met warmtewisselaar, VW Golf E-DITION, Q4 e-tron en Speed Pedelec STROMER ST1
Het lijkt me sterk dat je dat haalt bij regenwater van je dak. Maar goed, regenwater lijkt me sowieso niet echt gezond.rivm.nl::
[...]
Volgens de Nederlandse Drinkwaterrichtlijn mag de hoeveelheid lood in drinkwater maximaal 5 microgram per liter zijn.
Wat legionella betreft, voorkomen is beter dan genezen. De regels zijn vrij duidelijk en komen ook niet zomaar uit de lucht vallen.
Dat weet je al voor ze het zijn?
Doe mij die glazen bol ook even dan..
Ik heb overigens meer mensen gekend die de 70 niet gehaald hebben dan mensen die de 90 gepaseerd zijn.
Maar goed waarom zou je niet wekelijks die legio run laten lopen die laatste dubbeltjes gaan het verschil niet maken lijkt me.
En het laatste hemd heeft geen zakken om in de context te blijven
Solar 15040wp 12x425 ZZW schuin dak 8x260 N schuin dak16x zzw platdak, 6x430 terras oost, wp Sprsun10Kw, wpb arostor 150l, 3x Marstek 5,12kwh.
Hallo,
Bij deze zoek ik graag adviezen en/of tips voor eventueel welk WPB het meest geschikt is.
Ik neig naar de auer edel eau 270l. Waarom? Geen idee.. m.b.t. capaciteit liever teveel dan te weinig.
Vandaar nogmaals de vraag.
Situatie:
- Aankoop WPB + installatie (graag dus v.a. nu)
- Vernieuwing badkamer (v.a. 2026 ergens)
We hebben dus nu naar mijn idee alleen dus gasverbruik met verwarming voor de vloerverwarming + SWW (badkamer). De overige slaapkamers hebben nog wel een ouderwetse CV radiator, echter die hebben we maar eenmalig gebruikt bij de geboorte van dochter in slaapkamer..
Nu heb ik de topics aardig door gelezen maar graag hoor ik jullie ervaringen, tips of adviezen.
Bij deze zoek ik graag adviezen en/of tips voor eventueel welk WPB het meest geschikt is.
Ik neig naar de auer edel eau 270l. Waarom? Geen idee.. m.b.t. capaciteit liever teveel dan te weinig.
Vandaar nogmaals de vraag.
Situatie:
- Rijtjeswoning (bj. 1975) 168 m2 oppervlakte
- 3 personen (wellicht 4 toekomst)
- 12 PV panelen (sinds 2022, wek gemiddeld jaarlijks 3800 KW op)
- begane vloer alleen verwarmd m.b.v. overal vloerverwarming als hoofdverwarming. (vloerverwarming 2021)
- keuken al vernieuwd met inductie en Quooker (c.q. we hebben voor de toekomst al warmwaterleiding genomen en ook aangesloten voor toekomstige WPB) (2021)
- vloerisolatie met PIF (2023)
- Vrouwlief gaat graag in bad (zie daar o.a. reden > 270 l vat)
- Verbruik gas nu rond 1000 kuub per jaar (meting 2022)
- Aankoop WPB + installatie (graag dus v.a. nu)
- Vernieuwing badkamer (v.a. 2026 ergens)
We hebben dus nu naar mijn idee alleen dus gasverbruik met verwarming voor de vloerverwarming + SWW (badkamer). De overige slaapkamers hebben nog wel een ouderwetse CV radiator, echter die hebben we maar eenmalig gebruikt bij de geboorte van dochter in slaapkamer..
Nu heb ik de topics aardig door gelezen maar graag hoor ik jullie ervaringen, tips of adviezen.
- - WPB de juiste keus? (lijkt mij wel!
- - Welk model
- - Gewoon extra capaciteit doen (270 liter?) waar ik naar toe neig (geeft niet als het een tientje duurder is in verbruik hierdoor p/m,)
- - Klopt het dat ik hierdoor mijn CV ketel dus in principe hierdoor vervang. Oftewel CV ketel kan weg.
- - Volgend op deze vraag. Dit betekent dat ik mij CV radiatoren die ik zeer zelden gebruik, dus ook kan gebruiken, hoewel minder verwarmen omdat idd minder warm water er doorheen gaat.
- - WPB denk ik dus op huidige plek van CV ketel te plaatsen als vervanging. Deze staat op zolder.
- -Klopt het dat ik dan gewoon gasvrij ben en dus ook kan zijn?
Nee, je kan met alleen een WPB niet volledig van het gas af. Je gebruikt je CV ketel nu namelijk ook nog voor je (vloer)verwarming en een WPB is uitsluitend voor SWW. Je zal dus ook nog een warmtepomp moeten plaatsen als je volledig van het gas af wil.
Die vloerverwarming gebruikt toch ook gas? Ik zou alleen een WPB nemen als je ook van het gas af kunt. SWW met gas is volgens mij in veel gevallen ongeveer even duur als elektrisch met een WPB. Hangt ook van je energieprijzen af.
Edit: @Knopsje was me voor. Je kunt ook verwarmen met airco's, maar daar zit geen subsidie op.
Edit: @Knopsje was me voor. Je kunt ook verwarmen met airco's, maar daar zit geen subsidie op.
[ Voor 17% gewijzigd door Martin7182 op 30-12-2023 17:14 ]
Volgens sommigen hier op het forum zou de Vaillant Arostor 270L niet goed zijn en dus te mijden.Phantasist schreef op zaterdag 30 december 2023 @ 17:01:
Echter zijn de Vaillant Arostor 270L, Bulex Magna Aque en de auer edel eau 270l drie identieke wp's.
Ikzelf heb nu sinds sep 2022 de Bulex en deze doet het perfect. Ik ken een technicus bij Vaillant en heb hem vorige week ook deze vraag gesteld en hij weet echter van geen voorkomende problemen met de Vaillant wp's.
Wel merkte hij op wanneer de wp-boiler op de foute manier wordt vervoerd dit achter voor problemen zou kunnen zorgen.
Natuurlijk probeert Vailiant de problemen te bagatelliseren, dat zie je ook vooral in het problementopic. Ze willen niet eens langs komen voor een diagnose. Dat is blijkbaar gewoon hoe je een bedrijf runt anno 2023/2024. Jammer, want ik had Vailiant hoog in vaandel staan. Nu niet meer.. blij dat ik hier geen spul van ze heb (had een WP van ze besteld maar gelukkig geannuleerd).karine1 schreef op zaterdag 30 december 2023 @ 20:12:
[...]
Ik ken een technicus bij Vaillant en heb hem vorige week ook deze vraag gesteld en hij weet echter van geen voorkomende problemen met de Vaillant wp.
Het is mij een raadsel waarom het woord van één persoon meer waard is dan de ervaring van best wel een aantal mensen. Eén iemand sprak zelfs een verkoper en die sprak uit dat ze bijna allemaal dood gingen.
Vaillant Warmtepompboiler AroStor VWL problemen
Het is dus niet zozeer dat mensen dat vinden.. de praktijk wijst gewoon uit dat het geen goed apparaat is. En met voldoende alternatieven.. ik snap dan echt niet waarom je bewust voor zo’n Vailiant zou kiezen.
[ Voor 14% gewijzigd door Glashelder op 30-12-2023 20:25 ]
PV 4915wp op oost, 2680 wp op west, 1900 wp op zuid. pvoutput - AUX 8 kW bi bloc
Ik kan me herinneren uit dit topic dat carboy ook gestopt is met auer in zijn webshop vanwege de vele problemen.karine1 schreef op zaterdag 30 december 2023 @ 20:12:
[...]
Volgens sommigen hier op het forum zou de Vaillant Arostor 270L niet goed zijn en dus te mijden.
Echter zijn de Vaillant Arostor 270L, Bulex Magna Aque en de auer edel eau 270l drie identieke wp's.
Ikzelf heb nu sinds sep 2022 de Bulex en deze doet het perfect. Ik ken een technicus bij Vaillant en heb hem vorige week ook deze vraag gesteld en hij weet echter van geen voorkomende problemen met de Vaillant wp's.
Wel merkte hij op wanneer de wp-boiler op de foute manier wordt vervoerd dit achter voor problemen zou kunnen zorgen.
Ik ben zelf om die reden voor een atlantic explorer v4 gegaan. Velen op dit forum hebben diezelfde keuze eerder gemaakt en zover ik heb kunnen vinden is dat gewoon een betrouwbaar product (itt auer)
Panasonic 12J T-CAP | Atlantic Explorer 270L | 4 x MHI SRK24ZS-WF + SRF35ZS-W | 12.000 Wp Enphase | Home Assistant, Heishamon, Mhi-ctrl | Alfa Romeo Giulia Veloce
Waar kan ik de ondersteuning voor een Tahoma bridge vinden?Speedy-Andre schreef op woensdag 8 februari 2023 @ 18:19:
[...]
Daar kan ik kort over zijn, je kan alleen het PV contact gebruiken om hem naar 62 graden te laten gaan.
De rest zal met de bridge moeten die draadloos met het Somfy IO protocol praat.
H.A. en Domoticz doen in feite alsof ze de Cozytouch app zijn, ze loggen in op je account.
Omdat alles met een (druk bezette) server werkt zit er een flinke vertraging in.
Eventueel kan het met de Tahoma bridge mocht je die hebben voor Somfy zonneschermen e.d.
Ik heb er een maar krijg het niet aan de praat. Dat hele ik protocol heb ik een slecht gevoel bij.
Dat lijkt niet (meer) mogelijk, zie de lijst met compatibel apparatuur van Somfy:Maeslant schreef op zaterdag 30 december 2023 @ 20:32:
[...]
Waar kan ik de ondersteuning voor een Tahoma bridge vinden?
Ik heb er een maar krijg het niet aan de praat. Dat hele ik protocol heb ik een slecht gevoel bij.
https://www.somfy.fr/fr_v...9boS_ehsiFohoCxrYQAvD_BwE
In oudere topics werd gedacht dat het moest kunnen als je op de Cozytouch server zou inloggen maar de Somfy bridge moet dan wel het apparaat (her)kennen en de bijbehorende bediening gebruiken wat blijkbaar toch niet kan.
PVoutput 2x Toshiba Daiseikai 8 3,5kW, SWW Atlantic Explorer V3 200l. Gasloos aug 2016, 8620Wp, Monoblock Panasonic J 7kW
Toen deze mensen voor Vaillant kozen was er ook nog geen sprake van dergelijke problemen hier op het forum of elders.Glashelder schreef op zaterdag 30 december 2023 @ 20:23:
Het is dus niet zozeer dat mensen dat vinden.. de praktijk wijst gewoon uit dat het geen goed apparaat is. En met voldoende alternatieven.. ik snap dan echt niet waarom je bewust voor zo’n Vailiant zou kiezen.
Daartegenover vind ik dan weer van Bulex en auer edel eau ook weer nergens iets van problemen terug.
[ Voor 5% gewijzigd door karine1 op 31-12-2023 03:06 ]
Beter zoeken dan ...
Bart_Denon in "Auer Edel Eau warmtepompboiler ervaringen"
Bart_Denon in "Auer Edel Eau warmtepompboiler ervaringen"
PVoutput 2x Toshiba Daiseikai 8 3,5kW, SWW Atlantic Explorer V3 200l. Gasloos aug 2016, 8620Wp, Monoblock Panasonic J 7kW
Sorry ik had moeten zeggen ‘waarom mensen nu nog voor Vailiant zouden kiezen’. Met de kennis van nu duskarine1 schreef op zondag 31 december 2023 @ 03:05:
[...]
Toen deze mensen voor Vaillant kozen was er ook nog geen sprake van dergelijke problemen hier op het forum of elders.
Daartegenover vind ik dan weer van Bulex en auer edel eau ook weer nergens iets van problemen terug.
PV 4915wp op oost, 2680 wp op west, 1900 wp op zuid. pvoutput - AUX 8 kW bi bloc
We zitten ermee en het enige dat we kunnen doen is afwachten en hopen dat hij binnen de twee jaar stuk gaat ofwel helemaal niet.Sorry ik had moeten zeggen ‘waarom mensen nu nog voor Vailiant zouden kiezen’. Met de kennis van nu dus
Ik ken Vaillant als een bedrijf met een degelijke service. Wellicht is het aantal uitvallen procentueel niet hoog genoeg nog.
@Maeslant Ik heb de Thermor Cozytouch Bridge 400990 en die werkt wel met de Atlantic Explorer v4. Die maakt ook verbinding met de juiste ovekiz servers.
Panasonic WH-MDC09J3E5, Atlantic Explorer V4 270C, 57x PV 23115 Wp
Nog geen reactie gehad van de leverancier van de Atlantic Explorer V4 op het doorgeven van de foutmelding. Met de feestdagen zal dat misschien niet zo raar zijn. Hoop toch dat ik komende week wat hoor.
Iemand ervaring met de service van Aircodruten?
PV 3520Wp - WP Itho Amber 95 - WPB Atlantic Explorer V4 200L - gasloos sinds aug 2023
Is een beetje een dozenschuiver, dus ben heel benieuwd.hansvk schreef op zondag 31 december 2023 @ 11:01:
Nog geen reactie gehad van de leverancier van de Atlantic Explorer V4 op het doorgeven van de foutmelding. Met de feestdagen zal dat misschien niet zo raar zijn. Hoop toch dat ik komende week wat hoor.
Ik heb de mijne daar ook gekocht.
Dank beide voor de reacties.Knopsje schreef op zaterdag 30 december 2023 @ 17:10:
Nee, je kan met alleen een WPB niet volledig van het gas af. Je gebruikt je CV ketel nu namelijk ook nog voor je (vloer)verwarming en een WPB is uitsluitend voor SWW. Je zal dus ook nog een warmtepomp moeten plaatsen als je volledig van het gas af wil.
Ik was de hele tijd in de veronderstelling dus dat ik met een LTV zoals vloerverwarming op kon warmen met een warmtepompboiler..
Welke warmtepomp zouden jullie in dit geval adviseren in mijn situatie.
(Daikin All Electric Ready warmtepomp?)
Ik begrijp inderdaad dat het dan een Lucht-water warmtepomp moet zijn.
Dan andersom de vraag.
Met de warmtepomp kan ik dus wel mijn SWW + mijn vloerverwarming voorzien.
In dit geval is het economisch dus niet verstandig in mijn situatie een WPB te nemen dus?
Dit is meer iets voor een ander topic.Phantasist schreef op zondag 31 december 2023 @ 13:03:
[...]
Dank beide voor de reacties.
Ik was de hele tijd in de veronderstelling dus dat ik met een LTV zoals vloerverwarming op kon warmen met een warmtepompboiler..
Dan andersom de vraag.
In dit geval is het economisch dus niet verstandig in mijn situatie een WPB te nemen dus?
Lees het onderstaande (start)topic maar eens goed. Dan wordt het je waarschijnlijk wat duidelijker.
Lucht/Water warmtepomp om mee te verwarmen en te koelen #11
Gasloos: Nibe F2040-6; Valliant VWLB200/5
Dat kan hooguit als bijverwarming (zelf nog geen ervaring mee). Het vermogen van de meeste WPB is beperkt. Mijn kleine vloerverwarming gebruikt maximaal ongeveer 3 kW thermisch.Phantasist schreef op zondag 31 december 2023 @ 13:03:
[...]
Ik was de hele tijd in de veronderstelling dus dat ik met een LTV zoals vloerverwarming op kon warmen met een warmtepompboiler.
nee, je kan niet een WBP aansluiten op vloerverwarming.Phantasist schreef op zondag 31 december 2023 @ 13:03:
[...]
Dan andersom de vraag.
als je zelf het wilt aansluiten (wat verreweg het goedkoopste is) kan een combinatie beter uitpakken. dus een WBP op de zolder voor je warm water en een "reguliere" warmtepomp buiten voor de verwarming. dat voorkomt een berg gezeik met leidingen van buiten naar de zolder trekken en betekent ook als je een monoblok neemt simpelweg de unit ergens in de tuin kan pleuren en ondergronds direct via de kruipruimte kan inhaken op je vloerverwarming.
wat een geheim agent toch allemaal niet moet doen om incognito op zijn werk te verschijnen
Dit heb ik en vooral gedaan vanwege geen leidingen trekken.flippy schreef op zondag 31 december 2023 @ 15:04:
[...]
nee, je kan niet een WBP aansluiten op vloerverwarming.
als je zelf het wilt aansluiten (wat verreweg het goedkoopste is) kan een combinatie beter uitpakken. dus een WBP op de zolder voor je warm water en een "reguliere" warmtepomp buiten voor de verwarming. dat voorkomt een berg gezeik met leidingen van buiten naar de zolder trekken en betekent ook als je een monoblok neemt simpelweg de unit ergens in de tuin kan pleuren en ondergronds direct via de kruipruimte kan inhaken op je vloerverwarming.
En als er eentje het tijdelijk niet doet, heb ik nog steeds verwarming dan wel warm water.
Als ze beiden stuk gaan, ga ik naar moeders.
scheelt dat ze beide een electrisch element erin hebben zitten dus er moet wel wat gebeuren wil je in de kou komen te staan.Rzaan schreef op zondag 31 december 2023 @ 15:07:
[...]
Dit heb ik en vooral gedaan vanwege geen leidingen trekken.
En als er eentje het tijdelijk niet doet, heb ik nog steeds verwarming dan wel warm water.
Als ze beiden stuk gaan, ga ik naar moeders.
wat een geheim agent toch allemaal niet moet doen om incognito op zijn werk te verschijnen
Los van het feit dat bij continu belasting de levensduur ernstig wordt bekort. In de praktijk blijken met name de R290 warmtepompboilers het vaak al na 2 jaar te begeven. Iets wat bij een goede warmtepomp eigenlijk maar zeer zelden voor komt. Als het niet anders kan plaats dan een Atlantic voor uitsluitend sww. Als het wel kan een warmtepomp met indirecte boiler.Martin7182 schreef op zondag 31 december 2023 @ 15:01:
[...]
Dat kan hooguit als bijverwarming (zelf nog geen ervaring mee). Het vermogen van de meeste WPB is beperkt. Mijn kleine vloerverwarming gebruikt maximaal ongeveer 3 kW thermisch.
WH-MDC09J3E5 + ITHO AMBER 9.5. 26x245 WP Panelen. WP boiler 200L EV I3. Duurzaamheid coach NL gemeenten.
Wat betreft Legionella run zou je ook het volgende kunnen doen (b.v. als je dynamisch contract hebt):
Ben zelf gestopt met het automatisch elke week een L. run draaien, want 'k heb de WPB ge-timed op "aan" tussen 11:00 en 17:00 uur (bijna altijd goedkope stroom uren), maar dan komt m'n Auer Edel soms niet helemaal toe aan > 60 C (bij koud weer).
Dit omdat het een propaan WP is en dus gaat ie opwarmen op de compressor only.
Nu doe ik de L. run ongeveer 1 x maand (lijkt me ruim voldoende, ik weet hoe m'n warm water circuit in elkaar zit), door hem op een stroom-goedkoop-dag op temp van 65C te zetten en de elektrische heater ("booster" in Auer termen) erbij aan te zetten.
PS1. Legionella komt ook wel voor bij beroerd aangelegde warmwater circuits, b.v. wanneer loodgieter het niet nodig vond om ongebruikte warmwater leidingen weg te halen, en daar dus soms jaren achtereen altijd een beetje lauw water gaat circuleren. Hier bij een groot instituut (ga geen namen noemen) is dat eens voorgekomen en het was een hoop gezoek voordat men het probleem (hierboven) gevonden had. Gelukkig geen doden gevallen , maar de besmette mensen hebben er wel heel veel last van gehad.
Moraal van het verhaal: haal ongebruikte SWW e.a. leidingen weg of zorg anderszins dat ongebruikte SWW e.a. leidingen leeg zijn (kogelkraan ertussen of anderszins). Ga warmwater leidingen ook niet extra isoleren, het is per se de bedoeling dat leidingen met warm water, na gebruik, weer afkoelen.
Trouwens, stilstaand water in oude radiator moet je ook mee oppassen, daar ben ik zelf wel eens behoorlijk ziek van geweest (door aanraking van dat water in het oog).
PS2 Trouwens regenwater is ook geen drink of douchewater. Ik zou daar voorzichtig mee zijn, b.v. met kinderen wassen. Bekend fenomeen is dat regenwater toch vaak bacteriën en andere verontreinigingen bevat.
Water is een apart goedje, beter voorzichtig mee zijn. Gelukkig heeft .nl het beste leidingwater ter wereld, weet iedereen die wel eens de wereld is rond geweest. En kost bijna niks, hoe lang nog...
Ben zelf gestopt met het automatisch elke week een L. run draaien, want 'k heb de WPB ge-timed op "aan" tussen 11:00 en 17:00 uur (bijna altijd goedkope stroom uren), maar dan komt m'n Auer Edel soms niet helemaal toe aan > 60 C (bij koud weer).
Dit omdat het een propaan WP is en dus gaat ie opwarmen op de compressor only.
Nu doe ik de L. run ongeveer 1 x maand (lijkt me ruim voldoende, ik weet hoe m'n warm water circuit in elkaar zit), door hem op een stroom-goedkoop-dag op temp van 65C te zetten en de elektrische heater ("booster" in Auer termen) erbij aan te zetten.
PS1. Legionella komt ook wel voor bij beroerd aangelegde warmwater circuits, b.v. wanneer loodgieter het niet nodig vond om ongebruikte warmwater leidingen weg te halen, en daar dus soms jaren achtereen altijd een beetje lauw water gaat circuleren. Hier bij een groot instituut (ga geen namen noemen) is dat eens voorgekomen en het was een hoop gezoek voordat men het probleem (hierboven) gevonden had. Gelukkig geen doden gevallen , maar de besmette mensen hebben er wel heel veel last van gehad.
Moraal van het verhaal: haal ongebruikte SWW e.a. leidingen weg of zorg anderszins dat ongebruikte SWW e.a. leidingen leeg zijn (kogelkraan ertussen of anderszins). Ga warmwater leidingen ook niet extra isoleren, het is per se de bedoeling dat leidingen met warm water, na gebruik, weer afkoelen.
Trouwens, stilstaand water in oude radiator moet je ook mee oppassen, daar ben ik zelf wel eens behoorlijk ziek van geweest (door aanraking van dat water in het oog).
PS2 Trouwens regenwater is ook geen drink of douchewater. Ik zou daar voorzichtig mee zijn, b.v. met kinderen wassen. Bekend fenomeen is dat regenwater toch vaak bacteriën en andere verontreinigingen bevat.
Water is een apart goedje, beter voorzichtig mee zijn. Gelukkig heeft .nl het beste leidingwater ter wereld, weet iedereen die wel eens de wereld is rond geweest. En kost bijna niks, hoe lang nog...
Gasloos sinds feb23, WP: Pana Mono 9j, WPB: Auer Air 200l, PV: 14x290 Wp
Beste tweakers,
Ik heb een (vooralsnog) onverklaarbaar probleem met mijn Kaysun (=Midea heb ik geleerd) WPB-boiler. Hij heeft de afgelopen dagen non-stop de backup heater ingeschakeld met als resultaat dat ik 55 kWh per dag verbruikte (zie hieronder het pijnlijke plaatje). Ik kwam erachter omdat we op dag 4 zonder warm water zaten (23 graden) en ik eens op mijn energy-app ging kijken. Dus enerzijds de backup-heter aan en tegelijkertijd geen warm water, dat kan ik niet met elkaar rijmen. Heeft iemand dit wel eens aan de hand gehad? Enig idee wat er aan de hand kan zijn? Inmiddels heb ik een reset uitgevoerd en lijkt het probleem vooralsnog verholpen (en hebben we weer warm water), maar ik wil graag weten wat er speelt.
Ik heb een (vooralsnog) onverklaarbaar probleem met mijn Kaysun (=Midea heb ik geleerd) WPB-boiler. Hij heeft de afgelopen dagen non-stop de backup heater ingeschakeld met als resultaat dat ik 55 kWh per dag verbruikte (zie hieronder het pijnlijke plaatje). Ik kwam erachter omdat we op dag 4 zonder warm water zaten (23 graden) en ik eens op mijn energy-app ging kijken. Dus enerzijds de backup-heter aan en tegelijkertijd geen warm water, dat kan ik niet met elkaar rijmen. Heeft iemand dit wel eens aan de hand gehad? Enig idee wat er aan de hand kan zijn? Inmiddels heb ik een reset uitgevoerd en lijkt het probleem vooralsnog verholpen (en hebben we weer warm water), maar ik wil graag weten wat er speelt.
/f/image/QyCJHRDLdldtwJCflNnTn1rj.png?f=fotoalbum_large)
Is er al ervaring met een eerdere winter? Kan een instelling zijn dat in deze koudere tijden gekozen wordt voor de heater ipv de pomp.harmen22 schreef op zondag 31 december 2023 @ 16:24:
Beste tweakers,
54kWh Powerwall, 5.5kWp Solar, Daikin WP L/L + L/W, Ariston Nuovo WPB, Tesla M3P, Zappi 2.1, Woning 1932 A++
55kWh per dag?! Waar gaat die warmte naartoe?
[Te koop: 3D printers] [Website] Agile tools: [Return: retrospectives] [Pokertime: planning poker]
Wat is je dagelijkse warmwaterverbruik? 55 kWh elektrisch COP 1 komt volgens mij overeen met dik 1000 liter warm water (45 graden opgewarmd).
Afgelopen jaar 447kWh in de Explorer v3 270ltr. gestopt.
temperatuur op 50graden en een keer per week een legionellarun.
Draait op binnen-buiten.
2 personen in huis.
temperatuur op 50graden en een keer per week een legionellarun.
Draait op binnen-buiten.
2 personen in huis.
Dus jij zegt dat een wpb minder degelijk is dan een monoblock?Carboy54 schreef op zondag 31 december 2023 @ 16:11:
[...]
Los van het feit dat bij continu belasting de levensduur ernstig wordt bekort. In de praktijk blijken met name de R290 warmtepompboilers het vaak al na 2 jaar te begeven. Iets wat bij een goede warmtepomp eigenlijk maar zeer zelden voor komt. Als het niet anders kan plaats dan een Atlantic voor uitsluitend sww. Als het wel kan een warmtepomp met indirecte boiler.
13480 Wp solar | 2x Panasonic 7j met 1x 300l sww | (Laadpaal) installateur, pb voor een offerte
Propaan warmtepompboilers, waar de Atlantic niet bij hoort.Makrolon schreef op zondag 31 december 2023 @ 20:57:
[...]
Dus jij zegt dat een wpb minder degelijk is dan een monoblock?
[Te koop: 3D printers] [Website] Agile tools: [Return: retrospectives] [Pokertime: planning poker]
Zou je die zin kunnen onderbouwen? Volgend jaar start ik met een project om naar full-electric over te stappen en ben nog zoekende naar een all-in-one of sww en vww gescheiden. Een eigen topic daarvoor met alle info komt tzt maar jouw zin triggerde mij.Carboy54 schreef op zondag 31 december 2023 @ 16:11:
[...]
Als het niet anders kan plaats dan een Atlantic voor uitsluitend sww. Als het wel kan een warmtepomp met indirecte boiler.
Ah oke, ik heb daar inmiddels over gelezen idd. Mijn plan is om een Atlantic te kopen idd.Sebazzz schreef op zondag 31 december 2023 @ 21:10:
[...]
Propaan warmtepompboilers, waar de Atlantic niet bij hoort.
13480 Wp solar | 2x Panasonic 7j met 1x 300l sww | (Laadpaal) installateur, pb voor een offerte
Is het wel de backupheater? Stond er nog iets op het display?harmen22 schreef op zondag 31 december 2023 @ 16:24:
Beste tweakers,
[Afbeelding]
AMD Ryzen 5800X - 32GB DDR4 Corsair RGB - XFX 6900XT - Panasonic HIT 990Wp - AE200L WPB met cv-ondersteuning
Een opgenomen vermogen van 3000 Watt voor een warmtepompboiler is wel heel erg veel. De meeste komen niet verder dan ca 2000-2500 Watt (elektrisch element+compressor samen) voor zover ik gezien heb.
Googlend op Midea zie ik dat de Mideaswan 300 een elektrisch element van 1500 Watt heeft. Daar de compressor bij van zeg 700 Watt (precieze max specs niet gevonden) vraag ik me af of die 3000 Watt van het screenshot wel klopt voor alleen de wp boiler @harmen22? Ik weet het precieze type niet wat je hebt.
Googlend op Midea zie ik dat de Mideaswan 300 een elektrisch element van 1500 Watt heeft. Daar de compressor bij van zeg 700 Watt (precieze max specs niet gevonden) vraag ik me af of die 3000 Watt van het screenshot wel klopt voor alleen de wp boiler @harmen22? Ik weet het precieze type niet wat je hebt.
Goedenavond iedereen,
Ik heb afgelopen week zoveel mogelijk van het forum doorgenomen om een "keuze" proberen te maken. Ik heb recent een redelijk nieuwe woning gekocht (BJ 2018) waarin een L/L-warmtepomp staat en een elektrische boiler van 200L. Ik stuur momenteel deze elektrische boiler aan via Homey, waarbij ik de dynamische tarieven gebruik om te berekenen hoeveel deze mag opstaan (tussen 2 en 4u 's nachts nu in de winter afhankelijk van de prijzen, in de zomer overdag). De boiler kan ik jammer genoeg niet inregelen kwa temperatuur, enkel aan/uit. Echter ben ik dus nu al aan het uitkijken naar een WPB.
Mijn situatie is momenteel als volgt:
- gezin van slechts 2 personen
- minstens 1x/week een groot bad (trekt de elektrische boiler in 1x leeg)
- soms 4x douchen op 1 dag ivm sporten 's avonds en 's ochtends douchen voor te gaan werken.
Momenteel zitten er enkele scenario's in mijn hoofd wat betreft de WPB:
- Atlantic Explorer V4 van 270L OF een Ariston Nuos Plus Wifi 250L dewelke hier op het forum worden aangeraden.
- Ik heb ook interesse in de WPB van Bosch (Compress 5001 DW), maar heb hier via de zoekfunctie in dit forum nog niet echt recensies over gevonden. Is er een reden waarom ik wel/niet voor deze WPB zou kiezen?
- Daarnaast ook interesse in een Nibe (ik weet dat zij een meerprijs hebben tov andere merken), aangezien zij aangestuurd kunnen worden op de dynamische tarieven. Zit ingebakken in hun eigen software. Echter snap ik hun line-up niet zo goed, als ik het goed begrijp dan bieden ze enkel een ventilatieluchtWPB aan, dewelke mijn Ventilatiesysteem zou moeten vervangen, of ben ik hierin verkeerd?
- een split WPB: mijn oog valt eerder op de Calypso Split van 200L (heeft voorkeur tov de Ariston Nuos Split hier op het forum). Echter heb ik hier wel enkele vragen bij:
-->Het verbruik lijkt me hoger 1450W tov 700/800W voor de gewone Atlantic Explorer. Is het mogelijk om dit aan te sturen wanneer het water niet sneller warm dient te zijn? M.a.w. dat je de calypso split op 700W kan laten draaien
--> Aangezien ik momenteel met 200L niet toekom voor het bad te vullen, zou ik misschien toch durven kiezen voor deze 270L split?
--> De Sanistage WS270VX van General lijkt hetzelfde model als de Calypso Split. Kan iemand dit bevestigen? Indien ja, zijn er ook voordelen om voor de General te kiezen ipv de Caypso?
Nog even om mee te geven: ik ben zelf niet handig en wil dus gewoon met een installateur werken voor zowel aankoop als plaatsing. Dat dit een meerprijs met zich meebrengt, maakt me niet zo uit. Ik wil namelijk de beste prijs/kwaliteit en beste prijs/zuinigheid verhouding.
Bedankt alvast voor jullie feedback!
Ik heb afgelopen week zoveel mogelijk van het forum doorgenomen om een "keuze" proberen te maken. Ik heb recent een redelijk nieuwe woning gekocht (BJ 2018) waarin een L/L-warmtepomp staat en een elektrische boiler van 200L. Ik stuur momenteel deze elektrische boiler aan via Homey, waarbij ik de dynamische tarieven gebruik om te berekenen hoeveel deze mag opstaan (tussen 2 en 4u 's nachts nu in de winter afhankelijk van de prijzen, in de zomer overdag). De boiler kan ik jammer genoeg niet inregelen kwa temperatuur, enkel aan/uit. Echter ben ik dus nu al aan het uitkijken naar een WPB.
Mijn situatie is momenteel als volgt:
- gezin van slechts 2 personen
- minstens 1x/week een groot bad (trekt de elektrische boiler in 1x leeg)
- soms 4x douchen op 1 dag ivm sporten 's avonds en 's ochtends douchen voor te gaan werken.
Momenteel zitten er enkele scenario's in mijn hoofd wat betreft de WPB:
- Atlantic Explorer V4 van 270L OF een Ariston Nuos Plus Wifi 250L dewelke hier op het forum worden aangeraden.
- Ik heb ook interesse in de WPB van Bosch (Compress 5001 DW), maar heb hier via de zoekfunctie in dit forum nog niet echt recensies over gevonden. Is er een reden waarom ik wel/niet voor deze WPB zou kiezen?
- Daarnaast ook interesse in een Nibe (ik weet dat zij een meerprijs hebben tov andere merken), aangezien zij aangestuurd kunnen worden op de dynamische tarieven. Zit ingebakken in hun eigen software. Echter snap ik hun line-up niet zo goed, als ik het goed begrijp dan bieden ze enkel een ventilatieluchtWPB aan, dewelke mijn Ventilatiesysteem zou moeten vervangen, of ben ik hierin verkeerd?
- een split WPB: mijn oog valt eerder op de Calypso Split van 200L (heeft voorkeur tov de Ariston Nuos Split hier op het forum). Echter heb ik hier wel enkele vragen bij:
-->Het verbruik lijkt me hoger 1450W tov 700/800W voor de gewone Atlantic Explorer. Is het mogelijk om dit aan te sturen wanneer het water niet sneller warm dient te zijn? M.a.w. dat je de calypso split op 700W kan laten draaien
--> Aangezien ik momenteel met 200L niet toekom voor het bad te vullen, zou ik misschien toch durven kiezen voor deze 270L split?
--> De Sanistage WS270VX van General lijkt hetzelfde model als de Calypso Split. Kan iemand dit bevestigen? Indien ja, zijn er ook voordelen om voor de General te kiezen ipv de Caypso?
Nog even om mee te geven: ik ben zelf niet handig en wil dus gewoon met een installateur werken voor zowel aankoop als plaatsing. Dat dit een meerprijs met zich meebrengt, maakt me niet zo uit. Ik wil namelijk de beste prijs/kwaliteit en beste prijs/zuinigheid verhouding.
Bedankt alvast voor jullie feedback!
[ Voor 7% gewijzigd door Flytech op 02-01-2024 10:35 ]
Daikin 5MXM90N icm 2x FTXA35B, FTXA25B & FTXA20B | ME MSZ-FT25VGK-E2 met MUZ-FT25VGHZ-E2 | e-boiler 200l
Vandaag ook reactie gehad van de groothandel waar ik mijn Bulex gekocht heb.
Wij delen deze ervaring momenteel niet. Wij verkopen de Vaillant Arostor al een aantal jaar aan onze klanten en natuurlijk is er altijd een kans op een defect, maar dit is eerder zeldzaam dan vaak. Het is wel zo dat het bij alle warmtepompboilers belangrijk is dat ze correct vervoerd gestockeerd en geplaatst worden. De defecten kunnen ook plaatsvinden door verkeerd transport of andere menselijke fouten.
Wij delen deze ervaring momenteel niet. Wij verkopen de Vaillant Arostor al een aantal jaar aan onze klanten en natuurlijk is er altijd een kans op een defect, maar dit is eerder zeldzaam dan vaak. Het is wel zo dat het bij alle warmtepompboilers belangrijk is dat ze correct vervoerd gestockeerd en geplaatst worden. De defecten kunnen ook plaatsvinden door verkeerd transport of andere menselijke fouten.
Vanuit de doorverwijzing uit dit topic: Zelf CV ketel plaatsen. Mag dat, en kan dat? toch even ene paar vragen hier om de WP boiler beter te leren begrijpen. Hopelijk hebben jullie wat antwoorden
1) Zover ik begrepen heb kan je bij een full-electric installatie kiezen voor een "gecombineerde" warmtepomp die zowel in SWW als verwarming verzorgd, of voor 2 losse systeem; namelijk een losse WP boiler, en een losse warmtepomp voor verwarming. Wat zijn de voor en nadelen hiervan, en waarom kiezen jullie voor een losse boiler?
2) Hoe energie-efficiënt is een boiler überhaupt eigenlijk? Mijn warmtevraag is niet de gehele dag door. IN de ochtend douchen mijn vriendin en ik, gaan daarna naar werk, en hebben dan in de avond nog eens wat warm water nodig om wat af te spoelen ofzo. In het weekend is dat patroon soms iets anders, we hebben dus vooral ochtends een grote piek. Is het dan niet voordeliger om op dat moment met gas of een ander soort warmtepomp het leidingwater direct te verwarmen?
3) Een eventuele boiler zou komen te staan in een (nog) niet verwarmde ruimte naast het huis. Beschouw het als een soort van schuur. Kouder dan 6-7 graden wordt het er niet als het buiten vriest. Warmer dan 30 tijdens een hittegolf ook niet. Boven de boiler zit een plat dak waarbij ik een doorvoer zou kunnen maken. Is dit een geschikte plek? Indien niet, zou een kelder een betere plek zijn?
4) Wat voor merk type, en capaciteit zou ik aan moeten denken? Ik zie hier veel Atlantic Explorer eigenaren. Is dit de go-to keuze? En is 200L een redelijke capaciteit, ook bij eventuele gezinsuitbreiding? Of kan je beter meer hebben? Ik heb overigens geen zonnepanelen of andere speciale energie voorzieningen. Uiteindelijk wil ik ook op een warmtepomp gaan verwarmen.
Alvast bedankt voor jullie tips!
1) Zover ik begrepen heb kan je bij een full-electric installatie kiezen voor een "gecombineerde" warmtepomp die zowel in SWW als verwarming verzorgd, of voor 2 losse systeem; namelijk een losse WP boiler, en een losse warmtepomp voor verwarming. Wat zijn de voor en nadelen hiervan, en waarom kiezen jullie voor een losse boiler?
2) Hoe energie-efficiënt is een boiler überhaupt eigenlijk? Mijn warmtevraag is niet de gehele dag door. IN de ochtend douchen mijn vriendin en ik, gaan daarna naar werk, en hebben dan in de avond nog eens wat warm water nodig om wat af te spoelen ofzo. In het weekend is dat patroon soms iets anders, we hebben dus vooral ochtends een grote piek. Is het dan niet voordeliger om op dat moment met gas of een ander soort warmtepomp het leidingwater direct te verwarmen?
3) Een eventuele boiler zou komen te staan in een (nog) niet verwarmde ruimte naast het huis. Beschouw het als een soort van schuur. Kouder dan 6-7 graden wordt het er niet als het buiten vriest. Warmer dan 30 tijdens een hittegolf ook niet. Boven de boiler zit een plat dak waarbij ik een doorvoer zou kunnen maken. Is dit een geschikte plek? Indien niet, zou een kelder een betere plek zijn?
4) Wat voor merk type, en capaciteit zou ik aan moeten denken? Ik zie hier veel Atlantic Explorer eigenaren. Is dit de go-to keuze? En is 200L een redelijke capaciteit, ook bij eventuele gezinsuitbreiding? Of kan je beter meer hebben? Ik heb overigens geen zonnepanelen of andere speciale energie voorzieningen. Uiteindelijk wil ik ook op een warmtepomp gaan verwarmen.
@SuperKris
1. Reden voor mij om voor twee systemen te gaan is dat je geen onderbreking van je CV hebt tijdens het maken van SWW. In de woonkamer draai ik op fancoils. Als je dan een uur niet verwarmt, koelt het te snel af. Je hebt vaak minder leidingen nodig. Mijn boiler staat op zolder. Dat zou betekenen dat ik vanaf een 3-wegklep >10 meter leiding nodig heb naar het SWW vat. Dat is veel werk om aan te sluiten.
2. Een warmtepomp (buitenunit) is vaak wel wat efficiënter en heeft vaak een groter (thermisch) vermogen. Op dit moment verwarm ik het SWW in de nacht (op goedkopere stroom, kan in de toekomst anders worden). In de keuken heb ik een kokendwaterkraan. Warmwaterleiding is afgesloten net na de laatste T-splitsing
3. Een kelder is vaak lastig omdat de hoogte meestal beperkt is, maar ik ken jouw situatie niet. Buiten de verwarmde schil installeren geeft meer stilstandsverlies.
4. Een grotere boiler is vaak beter omdat je dan het vat op een lagere temperatuur kunt instellen en daarmee is hij zuiniger.
1. Reden voor mij om voor twee systemen te gaan is dat je geen onderbreking van je CV hebt tijdens het maken van SWW. In de woonkamer draai ik op fancoils. Als je dan een uur niet verwarmt, koelt het te snel af. Je hebt vaak minder leidingen nodig. Mijn boiler staat op zolder. Dat zou betekenen dat ik vanaf een 3-wegklep >10 meter leiding nodig heb naar het SWW vat. Dat is veel werk om aan te sluiten.
2. Een warmtepomp (buitenunit) is vaak wel wat efficiënter en heeft vaak een groter (thermisch) vermogen. Op dit moment verwarm ik het SWW in de nacht (op goedkopere stroom, kan in de toekomst anders worden). In de keuken heb ik een kokendwaterkraan. Warmwaterleiding is afgesloten net na de laatste T-splitsing
3. Een kelder is vaak lastig omdat de hoogte meestal beperkt is, maar ik ken jouw situatie niet. Buiten de verwarmde schil installeren geeft meer stilstandsverlies.
4. Een grotere boiler is vaak beter omdat je dan het vat op een lagere temperatuur kunt instellen en daarmee is hij zuiniger.
Gasloos huis 9kW Panasonic WH-MDC09J3E5 | Atlantic Explorer V4 270L | 8715Wp @ SMA Tripower 6.0-3AV-40 (4150Wp NO, 4565Wp ZW)
Dat laatste heb ik wat twijfels bij. Je moet toch periodiek naar 60 graden t.b.v. legionella. Verder heeft een groter vat meer warmteverlies en duurt het opwarmen van de eerste X liter langer als de gelaagdheid niet top is. En het vergt natuurlijk meer ruimte. Als je niet extra isoleert dan is het warmteverlies zeker niet te verwaarlozen. Bij laag verbruik kun je zomaar 50% warmteverlies hebben.
Verder heeft een enkele WP natuurlijk een 3-weg klep nodig en zit je aan een 'vuil' water oplossing, dus heb je een spiraal in je vat nodig.
Verder heeft een enkele WP natuurlijk een 3-weg klep nodig en zit je aan een 'vuil' water oplossing, dus heb je een spiraal in je vat nodig.
1: gescheiden is vaak de betere oplossing qua installaeren zoals hierboven al is aangehaald.SuperKris schreef op dinsdag 2 januari 2024 @ 15:33:
Vanuit de doorverwijzing uit dit topic: Zelf CV ketel plaatsen. Mag dat, en kan dat? toch even ene paar vragen hier om de WP boiler beter te leren begrijpen. Hopelijk hebben jullie wat antwoorden![]()
2: het is veel zuiniger en goedkoper. reken op 1 kuub gas vervangen voor 2 a 2,5kWh aan stroom. die 2 kWh is heel wat goedkoper dan die kuub gas.
3: het kan. bij mij staat die ook in de onverwarmde garage. ik heb er nog een rol van 15cm dik isolatie op rol eromhomheen gedaan om hem een jasje te geven. dat scheelt wel.
4: gewoon de explorer van 270L nemen. verder niet al te veel over nadenken, die kan je blind kopen.
zonnepanelen hebben niks te maken met je verwarming dus als iemand die erbij haalt moet je die opmerking ook meteen terugkoppen want die moet echt eens ophouden. zonnepanelen is iets voor je eindafrekening, niet je verwarming.
ik zie het probleem niet helemaal. je haalt er allemaal dingen bij die er niks mee te maken heeft. een legionellarun programmer je gewoon op 1x per maand of zo en de rest van de tijd staat de tank op de temperatuur die je nodig hebt om ontspannen te kunnen douchen. doorgans is dat wel onder de 50 graden met een grote tank. daarmee bespaar je flink centen en verlaagt je warmteverlies. ik heb nog niemand gezien met een tank zoals de explorer die problemen heeft met de gelaagdheid.Martin7182 schreef op dinsdag 2 januari 2024 @ 16:10:
Dat laatste heb ik wat twijfels bij. Je moet toch periodiek naar 60 graden t.b.v. legionella. Verder heeft een groter vat meer warmteverlies en duurt het opwarmen van de eerste X liter langer als de gelaagdheid niet top is. En het vergt natuurlijk meer ruimte. Als je niet extra isoleert dan is het warmteverlies zeker niet te verwaarlozen. Bij laag verbruik kun je zomaar 50% warmteverlies hebben.
[ Voor 17% gewijzigd door flippy op 02-01-2024 16:15 ]
Wij hebben de 270 liter Explorer en ik zit er ook over te denken om 'm in te pakken. Het enige waarom ik twijfel is het inpakken van de electronica, loop je niet het risico dat de bedrijfstemperatuur te hoog wordt? Of heb je dat deel niet ingepakt?flippy schreef op dinsdag 2 januari 2024 @ 16:12:
[...]
3: het kan. bij mij staat die ook in de onverwarmde garage. ik heb er nog een rol van 15cm dik isolatie op rol eromhomheen gedaan om hem een jasje te geven. dat scheelt wel.
You can make things idiot proof, but they'll always come out with a better idiot
met de rol die ik had kon ik rondom komen en het grijze deel blijft dan vrij.LT1970 schreef op dinsdag 2 januari 2024 @ 16:33:
[...]
Wij hebben de 270 liter Explorer en ik zit er ook over te denken om 'm in te pakken. Het enige waarom ik twijfel is het inpakken van de electronica, loop je niet het risico dat de bedrijfstemperatuur te hoog wordt? Of heb je dat deel niet ingepakt?
Dank, ik ga eens kijken hoe het mooi af te werken is (de WPB staat in het zicht in de garage) en dan krijgt hij een mooi warm jasjeflippy schreef op dinsdag 2 januari 2024 @ 16:38:
[...]
met de rol die ik had kon ik rondom komen en het grijze deel blijft dan vrij.
You can make things idiot proof, but they'll always come out with a better idiot
Na ongeveer een jaar met een Vaillant Arostor 270l heb ik wel wat gebruikservaring, en die is best positief. Het enige waar ik wat minder enthousiast over ben is de user interface en de instellingen.
Hij is nu ingesteld op min. temperatuur 43 graden (lager kan niet) en maximaal 10 uur om te verwarmen. Dan mag ie zelf bepalen of hij de compressor of de spiraal gebruikt, en je ziet bij koud weer dat hij soms even de spiraal er bij aanzet. Maar...het gebeurt wel eens dat er overdag veel warm water wordt gebruikt in de keuken, of er douched iemand extra overdrag....en dan is er de volgende ochtend te weinig warm water.
Hoe stel je deze Vaillant zo dat hij continue de compressor mag gebruiken om weer op 100 procent te komen?
Hij is nu ingesteld op min. temperatuur 43 graden (lager kan niet) en maximaal 10 uur om te verwarmen. Dan mag ie zelf bepalen of hij de compressor of de spiraal gebruikt, en je ziet bij koud weer dat hij soms even de spiraal er bij aanzet. Maar...het gebeurt wel eens dat er overdag veel warm water wordt gebruikt in de keuken, of er douched iemand extra overdrag....en dan is er de volgende ochtend te weinig warm water.
Hoe stel je deze Vaillant zo dat hij continue de compressor mag gebruiken om weer op 100 procent te komen?
Ik heb geen harde cijfers maar vermoed toch wel dat een grote tank meer stilstandverlies heeft dan een kleine. En ook meer ruimte inneemtflippy schreef op dinsdag 2 januari 2024 @ 16:12:
[...]
ik zie het probleem niet helemaal. je haalt er allemaal dingen bij die er niks mee te maken heeft. een legionellarun programmer je gewoon op 1x per maand of zo en de rest van de tijd staat de tank op de temperatuur die je nodig hebt om ontspannen te kunnen douchen. doorgans is dat wel onder de 50 graden met een grote tank. daarmee bespaar je flink centen en verlaagt je warmteverlies. ik heb nog niemand gezien met een tank zoals de explorer die problemen heeft met de gelaagdheid.
eh, nee want een grotere tank heeft minder relatieve oppervlakte maar wel meer inhoud en kan dus evenveel warmte vasthouden op een lagere temperatuur wat dus nog verder het stilstandverlies verminderd. immers is de isolatiedikte van beide tanks hetzelfde.Martin7182 schreef op dinsdag 2 januari 2024 @ 17:52:
[...]
Ik heb geen harde cijfers maar vermoed toch wel dat een grote tank meer stilstandverlies heeft dan een kleine. En ook meer ruimte inneemt
Ja, als we met relatieve groottes gaan werken en met verschillende temperaturen. Een grotere auto verbruikt ook minder brandstof per kg gewicht en als je dan ook nog langzamer gaat rijden 
Ik ben het wel eens dat je bij een hoog verbruik beter een groter boilervat kunt nemen i.p.v. een kleiner vat en dat hoger op te stoken. Maar bij een laag verbruik gaat volgens mij het stilstandverlies tellen (in absolute zin).

Ik ben het wel eens dat je bij een hoog verbruik beter een groter boilervat kunt nemen i.p.v. een kleiner vat en dat hoger op te stoken. Maar bij een laag verbruik gaat volgens mij het stilstandverlies tellen (in absolute zin).
Dat klopt, alleen 70L verschil is qua stilstandsverlies gewoon verwaarloosbaar. Voor een gezin van 3 of 4 ook juist gedimensioneerd.
Wat veel belangrijker is is een juist tijdsschema en een extra jasje kan ook geen kwaad. Wel uiteraard het display goed/ruim vrijhouden.
Wat veel belangrijker is is een juist tijdsschema en een extra jasje kan ook geen kwaad. Wel uiteraard het display goed/ruim vrijhouden.
AMD Ryzen 5800X - 32GB DDR4 Corsair RGB - XFX 6900XT - Panasonic HIT 990Wp - AE200L WPB met cv-ondersteuning
Voor degenen die hun warmtepompboiler extra hebben geïsoleerd, mag ik een foto? Ik wil weten of dat een juiste WAF heeft of dat ik dan met een in elkaar getaped gedrocht zit
Ik heb 2 lagen noppenfolie om de WPB geplakt. https://i.imgur.com/ypeStW9.jpeg
PV- 8530Wp..... SWW- Atlantic 200….. WP- Daikin 3,5kW….. Foto’s.....
Zomaar een voorbeeld van het net geplukt: 200L: 56W, 300L: 73W. Het verlies van de 300L is qua inhoud niet evenredig veel groter dan de 200L (50%), maar toch 30% meer. Afhankelijk van je verbruik betaal je tot 30% meer aan stroom. Misschien idd. verwaarloosbaar, maar dat is persoonlijk. Ik zou een boiler nemen die het beste past bij het (toekomstige) waterverbruik.Jim423 schreef op woensdag 3 januari 2024 @ 00:27:
Dat klopt, alleen 70L verschil is qua stilstandsverlies gewoon verwaarloosbaar. Voor een gezin van 3 of 4 ook juist gedimensioneerd.
Zo, dat ziet er wel heel strak uit zegwizzopa schreef op woensdag 3 januari 2024 @ 09:38:
Ik heb 2 lagen noppenfolie om de WPB geplakt. https://i.imgur.com/ypeStW9.jpeg
Een goedemorgen, inmiddels ben ik bijna 1 jaar (11 maanden op moment) in bezit van mijn Auer Edel Air 270liter inhoud. Nog geen enkel probleem mee gehad! Temperatuur is vanaf installatiedatum februari 2023 op 55graden ingesteld en dit heb ik zo ook gelaten. Wij zijn een gezin met in totaal 4 personen en het verbruik voor deze 11 maanden is 650Kwh wat volgens mij best netjes is voor tapwaterverbruik. De anode is van een materiaal wat nooit onderhoud heeft dus dat is prettig. Onze gasaansluiting is dicht gedraaid maar nog niet weggehaald omdat ik niet weet wat de toekomst ons nog gaat brengen. Al met al een tevreden gebruiker van de Auer Edel Air 270liter. Wat me wel opvalt is dat (volgens mij) meer mensen beschikken over andere fabrikaten en je over de Auer Edel Air niet zo veel hoort. Met 9500Wp op het dak heb ik €0,00 aan kosten per maand voor energie (zolang als de salderingsregeling stand houdt natuurlijk)
9240 Wp icm Enphase 2023- Daikin Ururu Sarara 3,5Kw 2015-Daikin Perfera 2,5Kw 2021-Auer Edel Air 270ltr 2023-gasloos per 17-02-2023-Daikin Perfera 4,2Kw 2024, Daikin Perfera 2,5Kw Vloermodel 2025
Hier ook zelfde merk, 12 maanden jong en type 200 ltr met geen problemen. Draait elke dag een uurtje of 2 - 3 om water weer op 55 C te krijgen (2 personen hier).Rob roelofs 1 schreef op woensdag 3 januari 2024 @ 10:04:
Een goedemorgen, inmiddels ben ik bijna 1 jaar (11 maanden op moment) in bezit van mijn Auer Edel Air 270liter inhoud. Nog geen enkel probleem mee gehad! Temperatuur is vanaf installatiedatum februari 2023 op 55graden ingesteld en dit heb ik zo ook gelaten. Wij zijn een gezin met in totaal 4 personen en het verbruik voor deze 11 maanden is 650Kwh wat volgens mij best netjes is voor tapwaterverbruik. De anode is van een materiaal wat nooit onderhoud heeft dus dat is prettig. Onze gasaansluiting is dicht gedraaid maar nog niet weggehaald omdat ik niet weet wat de toekomst ons nog gaat brengen. Al met al een tevreden gebruiker van de Auer Edel Air 270liter. Wat me wel opvalt is dat (volgens mij) meer mensen beschikken over andere fabrikaten en je over de Auer Edel Air niet zo veel hoort. Met 9500Wp op het dak heb ik €0,00 aan kosten per maand voor energie (zolang als de salderingsregeling stand houdt natuurlijk)
Wat ik wel jammer vind is het niet kunnen aansturen / controleren met HA (domotica), maar die beperking hebben toch bijna alle WPB's. Helaas nog geen tweakers gevonden die er een ESP in hebben geknutseld, en zelf uitpuzzelen is me iets te veel.
Zo lang de warmtepomp binnen de thermische (geisoleerde) schil van de woning staat, is het stilstandsverlies van de WP boiler niet echt verlies. Het draagt dan immers bij aan de verwarming van de woning. In vergelijk met een WP t.b.v CV wel met een wat lager rendement, maar in vergelijking met een gas (combi)ketel is het rendement zelfs hoger
. Even los van financieel rendement.
Extra aandachtspunt bij een WP boiler als hij binnen de geisoleerde schil van de woning staat en de boiler is met één of beide aansluitingen met buiten verbonden: de standaard geisoleerde buizen zijn erg matig qua isolatiewaarde. Met een warmtebeeldcamera is dat duidelijk te zien. Dit kan dus voor extra warmteverlies zorgen, tenzij je die buis of buizen extra goed isoleert.
Extra aandachtspunt bij een WP boiler als hij binnen de geisoleerde schil van de woning staat en de boiler is met één of beide aansluitingen met buiten verbonden: de standaard geisoleerde buizen zijn erg matig qua isolatiewaarde. Met een warmtebeeldcamera is dat duidelijk te zien. Dit kan dus voor extra warmteverlies zorgen, tenzij je die buis of buizen extra goed isoleert.
In de winter voor een deel ja. Het hangt ook van de plaatsing af; de meeste huishoudens hebben de boiler niet in de woonkamer staan. Op een onverwarmde zolder zal het wel een iets gunstig stookeffect hebben op lagere verdieping(en) maar niet elke kWh stilstandverlies krijg je terug.Franciesco schreef op woensdag 3 januari 2024 @ 10:43:
Zo lang de warmtepomp binnen de thermische (geisoleerde) schil van de woning staat, is het stilstandsverlies van de WP boiler niet echt verlies. Het draagt dan immers bij aan de verwarming van de woning. In vergelijk met een WP t.b.v CV wel met een wat lager rendement, maar in vergelijking met een gas (combi)ketel is het rendement zelfs hoger. Even los van financieel rendement.
Niemand die hier wat helderheid over kan geven?zerocool schreef op dinsdag 2 januari 2024 @ 17:47:
Na ongeveer een jaar met een Vaillant Arostor 270l heb ik wel wat gebruikservaring, en die is best positief. Het enige waar ik wat minder enthousiast over ben is de user interface en de instellingen.
@zerocool door een continueprogramma op de Eco stand in te stellen.
Voor elk tijdsblok dat je kunt instellen moet je immers aangeven welke stand toegepast mag worden: b-b, ECO of Conf. Alleen bij de laatste mag het element meehelpen. Als je alles op Eco programmeerd, wordt het element dus niet gebruikt. Zo heb ik het ingesteld voor mijn aroSTOR 150. En in mijn geval alleen overdag omdat dat genoeg warm water oplevert. En de buitentemperatuur overdag meestal het hoogst is wat resulteert in een beter rendement (+ direct gebruik van PV energie).
Voor elk tijdsblok dat je kunt instellen moet je immers aangeven welke stand toegepast mag worden: b-b, ECO of Conf. Alleen bij de laatste mag het element meehelpen. Als je alles op Eco programmeerd, wordt het element dus niet gebruikt. Zo heb ik het ingesteld voor mijn aroSTOR 150. En in mijn geval alleen overdag omdat dat genoeg warm water oplevert. En de buitentemperatuur overdag meestal het hoogst is wat resulteert in een beter rendement (+ direct gebruik van PV energie).
Waarom zou je sommige kWh-tjes stilstandsverlies niet "terug krijgen"? Dat het misschien niet merkbaar is, is een tweede. Maar ze zijn niet zomaar verdwenen. Ze dragen op een soortgelijke manier bij als het "warmteverlies" wat van beneden door de verdiepingsvloer naar boven komt.Martin7182 schreef op woensdag 3 januari 2024 @ 14:26:
[...]
Op een onverwarmde zolder zal het wel een iets gunstig stookeffect hebben op lagere verdieping(en) maar niet elke kWh stilstandverlies krijg je terug.
Die verdwijnen naar buiten. De zolder is iets warmer en de warmteweerstand naar buiten toe is constant. De kachel beneden hoeft minder hard te draaien want de zolder is iets warmer en de warmteweerstand naar zolder is constantFranciesco schreef op woensdag 3 januari 2024 @ 16:14:
[...]
Waarom zou je sommige kWh-tjes stilstandsverlies niet "terug krijgen"? Dat het misschien niet merkbaar is, is een tweede. Maar ze zijn niet zomaar verdwenen. Ze dragen op een soortgelijke manier bij als het "warmteverlies" wat van beneden door de verdiepingsvloer naar boven komt.
Nu mag jij met het argument komen dat natuurkundig gezien geen warmte verloren gaat en het buiten dus iets warmer wordt
@Martin7182 natuurlijk verdwijnen die uiteindelijk naar buiten. Maar dat geldt ook voor de warmte die vanuit beneden via de zoldervloer in de zolder komt.
En dat is wat ik aangaf: het warmteverlies van de boiler draagt op eenzelfde manier bij als de warmte die van onderverdieping komt.
Als we uit gaan van de gebruikelijke situatie dat beneden het warmst is en boven op zolder het koudst:
In theorie zal de boiler de zolder iets opwarmen. Hierdoor is het temperatuursverschil met de verdieping er onder iets kleiner, hierdoor is er iets minder warmteverlies van beneden naar de zolder. Warmteverlies wordt immers mede veroorzaakt door een verschil in temperatuur tussen (in dit geval) 2 ruimtes.
Doordat de zolder iets opwarmt door de boiler is het temperatuursverschil met buiten ook wat groter. In theorie zorgt dat juist voor iets meer warmteverlies naar buiten, maar omdat het dak geisoleerd is (we spraken immers van "binnen de geisoleerde schil"), zal dat effect kleiner zijn dan het kleinere warmteverlies van beneden naar boven (ongeisoleerde verdiepingsvloer).
En ja, het is allemaal "academisch" en misschien nauwelijks meet- of merkbaar. Maar dat het een theoretische bijdrage levert, staat wat mij betreft vast.
En dat is wat ik aangaf: het warmteverlies van de boiler draagt op eenzelfde manier bij als de warmte die van onderverdieping komt.
Als we uit gaan van de gebruikelijke situatie dat beneden het warmst is en boven op zolder het koudst:
In theorie zal de boiler de zolder iets opwarmen. Hierdoor is het temperatuursverschil met de verdieping er onder iets kleiner, hierdoor is er iets minder warmteverlies van beneden naar de zolder. Warmteverlies wordt immers mede veroorzaakt door een verschil in temperatuur tussen (in dit geval) 2 ruimtes.
Doordat de zolder iets opwarmt door de boiler is het temperatuursverschil met buiten ook wat groter. In theorie zorgt dat juist voor iets meer warmteverlies naar buiten, maar omdat het dak geisoleerd is (we spraken immers van "binnen de geisoleerde schil"), zal dat effect kleiner zijn dan het kleinere warmteverlies van beneden naar boven (ongeisoleerde verdiepingsvloer).
En ja, het is allemaal "academisch" en misschien nauwelijks meet- of merkbaar. Maar dat het een theoretische bijdrage levert, staat wat mij betreft vast.
Dank! Simpel, maar dat zal het zijn!Franciesco schreef op woensdag 3 januari 2024 @ 16:11:
@zerocool door een continueprogramma op de Eco stand in te stellen.
Interessante gedachte, maar zonder rekenvoorbeeld geloof ik het niet. Elke joule die extra naar buiten weglekt a.g.v. de verhoogde zoldertemperatuur had je beter in de te verwarmen kamer kunnen stoppen. Dat is wat ik bedoelde met niet alles terugkrijgen. Zelfs met de boiler in de woonkamer kun je maar beter het stilstandverlies beperken; warmte opgewekt bij 50 °C kost meer dan bij lagere temperaturen. Maar goed, het is vooral een theoretische dicussie. Misschien ook een verschil in de definitie van "terug krijgen".Franciesco schreef op woensdag 3 januari 2024 @ 17:29:
@Martin7182 natuurlijk verdwijnen die uiteindelijk naar buiten. Maar dat geldt ook voor de warmte die vanuit beneden via de zoldervloer in de zolder komt.
Dat zou kunnen @Martin7182
Mijn oorspronkelijke reactie ging over het feit dat warmteverlies van de wp boiler niet volledig verlies is als de boiler binnen de geisoleerde schil van de woning staat. Want die warmte is hoe dan ook niet direct volledig weg uit de woning. Ik denk dat we het daar best over eens zijn
Mijn oorspronkelijke reactie ging over het feit dat warmteverlies van de wp boiler niet volledig verlies is als de boiler binnen de geisoleerde schil van de woning staat. Want die warmte is hoe dan ook niet direct volledig weg uit de woning. Ik denk dat we het daar best over eens zijn
@Martin7182 en @Franciesco
Ik denk ook aan een WPB op de zolder, met aanvoer van de lucht uit de ruimte. Die ruimte wordt dan toch juist koeler ipv zoals jullie noemen warmer?
Ik denk ook aan een WPB op de zolder, met aanvoer van de lucht uit de ruimte. Die ruimte wordt dan toch juist koeler ipv zoals jullie noemen warmer?
De ruimte die afkoelt door de werking moet je eigenlijk even los zien van het warmteverlies van het vat.
Inderdaad @MarcoPolet. Maar dat is wat anders dan hetgeen wij bespraken. Zoals @Jim423 ook al opmerkte.
Met aanvoer van lucht vanuit de zolder zal er ergens anders lucht vanuit buiten naar binnen getrokken worden. Via ventilatieroosters en/of kieren bijvoorbeeld. Die koude lucht zal het verwarmingssysteem dan weer moeten compenseren. Dat geldt ook als de uitgeblazen “verbruikte” lucht van de WP boiler in de (zolder)ruimte komt ipv buiten.
Met een balans ventilatiesysteem is m.i. buiten/buiten de beste optie voor een WP boiler. Dan is er in ieder geval geen potentiële storing in de balans van aan- en afvoer mogelijk.
Met aanvoer van lucht vanuit de zolder zal er ergens anders lucht vanuit buiten naar binnen getrokken worden. Via ventilatieroosters en/of kieren bijvoorbeeld. Die koude lucht zal het verwarmingssysteem dan weer moeten compenseren. Dat geldt ook als de uitgeblazen “verbruikte” lucht van de WP boiler in de (zolder)ruimte komt ipv buiten.
Met een balans ventilatiesysteem is m.i. buiten/buiten de beste optie voor een WP boiler. Dan is er in ieder geval geen potentiële storing in de balans van aan- en afvoer mogelijk.
Vraagje: Mijn Ariston Nuos EVO (110) geeft een foutmelding H04. Conform handleiding betekent dit dat de verdamper het moeilijk heeft: controleer de inlaat en de verdamper op blokkerende zaken. Alles ziet er goed uit, ik zie wel ijsvorming op de U bochten aan de zijkant van de verdamper.
Hoe krijg ik die H04 melding weer weg? De handleiding geeft hier niets over aan. Moet het hele ding geherstart worden of zo? De defrost optie staat aan, maar misschien is de ijsvorming nog niet zo ver dat het apparaat zelf in de defrost modus schiet.
Tips?
Hoe krijg ik die H04 melding weer weg? De handleiding geeft hier niets over aan. Moet het hele ding geherstart worden of zo? De defrost optie staat aan, maar misschien is de ijsvorming nog niet zo ver dat het apparaat zelf in de defrost modus schiet.
Tips?
54kWh Powerwall, 5.5kWp Solar, Daikin WP L/L + L/W, Ariston Nuovo WPB, Tesla M3P, Zappi 2.1, Woning 1932 A++
In navolging op mijn vorige vragen paar vervolgvragen. Ik neig er nu toch naar om een warmtepomp boiler aan te schaffen als vervanging van mijn deels kapotte CV ketel. Zo kan ik nu toch al investeren in een zuinige en duurzame oplossing zonder dat ik gelijk alles moet vervangen. Later dit jaar kan ik dan misschien wat geld vrijmaken om een monobloc warmtepomp bij te plaatsen voor mijn vloerverwarming, en dan ben ik helemaal van het gas af!
Ik heb alles opgemeten. De boiler ga ik helaas niet in de kelder krijgen, dus hij komt in een ruimte naast het "echte" huis te staan. Dit is een soort van lange gang tussen ons huis en een grote oude fabrieksmuur. Daar zit een (deels) geïsoleerd plat dak overheen. Deze gang is zo'n 14m lang, 2 breed, en ca. 3,5 m hoog. Momenteel is deze gang dus onverwarmd, en zeer matig geïsoleerd. De ondergrond zijn stoeptegels op zand. De gang wordt momenteel vooral gebruikt voor opslag, en de wasmachine + droger. Ik heb de temperatuur in deze gang nog niet onder de 5 graden gezien. In de toekomst wil ik deze ruimte nog wel verder gaan ontwikkelen met een goed vloer en wat extra muurtjes en deuren zodat het een soort van bijkeuken wordt. Een perfecte plek voor een "technische ruimte" dus.
Iedereen hier lijkt de Atlantic Explorer te hebben, dus daar ga ik dan ook maar voor. De 270L versie dan ook direct zodat ik later niet tekort kom.
Mijn vragen:
1) Omdat ik spoedig naar een (monobloc) WP wil overstappen en geen zonneboiler heb, denk ik niet dat de coil voor mij een hele grote meerwaarde heeft. Aan de andere kant zijn de meerkosten "slechts" 100,- en dan ben ik tenminste voorbereid. Wat zouden jullie doen?
2) Het lijkt mij wenselijk om de uitgang (koude lucht) naar buiten te sturen. In principe kan deze 1,5M omhoog direct het dak door. Een dak doorvoer, de slang en alle koppelstukken kosten echter als snel 200,- en installatie is een hoop werk. Zouden jullie dit wel of niet doen? Eventueel heb ik daar nog een vrije CV uitlaat/inlaat zitten waar ik deze op zou kunnen aansluiten, maar deze is wel (deels) concentrisch en van metaal. Zou dat een optie zijn?
3) De gang wil ik zo warm mogelijk houden. Kan ik dan maar beter de ook een aansluiting naar buiten realiseren voor de aanvoer van lucht. Of zal ik deze gewoon de lucht uit de gang laten aanzuigen? Ik kan moeilijk inschatten wat dit met de temperatuur in de gang gaat doen. Een groot deel van de lucht uit die gang kom ook weer van een loods achter het huis.
4) Als ik dan toch lucht vanuit buiten wil aanzuigen heb ik 2 opties. 1) Ook door het dak gaan. De aanvoer en afvoer zitten dan wel naast elkaar. Ik kan ze dan bijvoorbeeld een meter uit elkaar plaatsen. Of 2) ik maak een vrij lange pijp (ca 8M) naar de voorkant van het huis waar deze onder een overkapping misschien net iets warmere lucht kan aanzuigen.
5) Hebben jullie nog iets van een (magnetische) vuilafscheider geplaatst zoals bij CV ketels vaak gebruikelijk is, of zit de boiler direct op de water aanvoer?
Ik heb alles opgemeten. De boiler ga ik helaas niet in de kelder krijgen, dus hij komt in een ruimte naast het "echte" huis te staan. Dit is een soort van lange gang tussen ons huis en een grote oude fabrieksmuur. Daar zit een (deels) geïsoleerd plat dak overheen. Deze gang is zo'n 14m lang, 2 breed, en ca. 3,5 m hoog. Momenteel is deze gang dus onverwarmd, en zeer matig geïsoleerd. De ondergrond zijn stoeptegels op zand. De gang wordt momenteel vooral gebruikt voor opslag, en de wasmachine + droger. Ik heb de temperatuur in deze gang nog niet onder de 5 graden gezien. In de toekomst wil ik deze ruimte nog wel verder gaan ontwikkelen met een goed vloer en wat extra muurtjes en deuren zodat het een soort van bijkeuken wordt. Een perfecte plek voor een "technische ruimte" dus.
Iedereen hier lijkt de Atlantic Explorer te hebben, dus daar ga ik dan ook maar voor. De 270L versie dan ook direct zodat ik later niet tekort kom.
Mijn vragen:
1) Omdat ik spoedig naar een (monobloc) WP wil overstappen en geen zonneboiler heb, denk ik niet dat de coil voor mij een hele grote meerwaarde heeft. Aan de andere kant zijn de meerkosten "slechts" 100,- en dan ben ik tenminste voorbereid. Wat zouden jullie doen?
2) Het lijkt mij wenselijk om de uitgang (koude lucht) naar buiten te sturen. In principe kan deze 1,5M omhoog direct het dak door. Een dak doorvoer, de slang en alle koppelstukken kosten echter als snel 200,- en installatie is een hoop werk. Zouden jullie dit wel of niet doen? Eventueel heb ik daar nog een vrije CV uitlaat/inlaat zitten waar ik deze op zou kunnen aansluiten, maar deze is wel (deels) concentrisch en van metaal. Zou dat een optie zijn?
3) De gang wil ik zo warm mogelijk houden. Kan ik dan maar beter de ook een aansluiting naar buiten realiseren voor de aanvoer van lucht. Of zal ik deze gewoon de lucht uit de gang laten aanzuigen? Ik kan moeilijk inschatten wat dit met de temperatuur in de gang gaat doen. Een groot deel van de lucht uit die gang kom ook weer van een loods achter het huis.
4) Als ik dan toch lucht vanuit buiten wil aanzuigen heb ik 2 opties. 1) Ook door het dak gaan. De aanvoer en afvoer zitten dan wel naast elkaar. Ik kan ze dan bijvoorbeeld een meter uit elkaar plaatsen. Of 2) ik maak een vrij lange pijp (ca 8M) naar de voorkant van het huis waar deze onder een overkapping misschien net iets warmere lucht kan aanzuigen.
5) Hebben jullie nog iets van een (magnetische) vuilafscheider geplaatst zoals bij CV ketels vaak gebruikelijk is, of zit de boiler direct op de water aanvoer?
@SuperKris Mbt punt 5: hoe vuil is de aanvoer van jouw drinkwater? De vuilafscheider in een CV systeem is om de troep uit de radiatoren op te vangen.
Panasonic WH-MDC09J3E5, Atlantic Explorer V4 270C, 57x PV 23115 Wp
@SuperKris Mbt punt 2: Koude lucht naar buiten is een goed idee maar de CV exit zal waarschijnlijk een te kleine diameter hebben.
Punt 3: de consensus is dat een gesplitste intake het beste is, als je de ruimte hebt. Dmv een schuif kan je de lucht van binnen halen in de winter en van buiten in de zomer. Op die manier heb je the best of both worlds. Wel even opletten of je ventilatie het aan kan dat je de lucht vanuit de kamer gaat betrekken,er moet geen tocht/trek gaan ontstaan.
Punt 4: Aan en afvoer naast elkaar is alleen een goed idee als je ervoor kan zorgen dat de koude afvoer niet weer naar binnen gezogen wordt. Ik heb zelf beide naast elkaar en de afvoer is oostwaarts gericht terwijl de invoer vanuit west betrokken wordt (NL: meestal Z-W winden).
Punt 3: de consensus is dat een gesplitste intake het beste is, als je de ruimte hebt. Dmv een schuif kan je de lucht van binnen halen in de winter en van buiten in de zomer. Op die manier heb je the best of both worlds. Wel even opletten of je ventilatie het aan kan dat je de lucht vanuit de kamer gaat betrekken,er moet geen tocht/trek gaan ontstaan.
Punt 4: Aan en afvoer naast elkaar is alleen een goed idee als je ervoor kan zorgen dat de koude afvoer niet weer naar binnen gezogen wordt. Ik heb zelf beide naast elkaar en de afvoer is oostwaarts gericht terwijl de invoer vanuit west betrokken wordt (NL: meestal Z-W winden).
@SuperKris
1. ik zou het niet doen
2. buisdiameter is 160 binnenmaat een cv afvoer is dus veel te klein. Ik zou al die kou wel naar buiten sturen.
3. als je gen warmte uit een ruimte trekt waar gestookt wordt kan het prima van binnen. Maar ik zou alles van en naar buiten willen.
4. Naast elkaar kan maar als invoer de kou uit de uitvoer gaat opzuigen schiet het niet op. Dus daar moet je wel rekening mee houden.
5. er hoeft geen filter in, er gaat gewoon schoon drinkwater in.
1. ik zou het niet doen
2. buisdiameter is 160 binnenmaat een cv afvoer is dus veel te klein. Ik zou al die kou wel naar buiten sturen.
3. als je gen warmte uit een ruimte trekt waar gestookt wordt kan het prima van binnen. Maar ik zou alles van en naar buiten willen.
4. Naast elkaar kan maar als invoer de kou uit de uitvoer gaat opzuigen schiet het niet op. Dus daar moet je wel rekening mee houden.
Veroordeel niet, verwonder u slechts
@SuperKris De coil zou je kunnen gebruiken om later je monobloc op aan te sluiten. Daarmee kun je sneller en iets zuiniger het vat opwarmen, maar reken op honderden euro's extra kosten. Is dat het waard?
https://www.ventilatiesho...-160mm-afdichtingsrubber/ met een regelklep en een broekstuk, kun je sturen om lucht van binnen of buiten af te zuigen. Heb je voldoende ventilatie in die "gang" voor verse lucht van buiten (of andere ruimte)?
https://www.ventilatiesho...-160mm-afdichtingsrubber/ met een regelklep en een broekstuk, kun je sturen om lucht van binnen of buiten af te zuigen. Heb je voldoende ventilatie in die "gang" voor verse lucht van buiten (of andere ruimte)?
Gasloos huis 9kW Panasonic WH-MDC09J3E5 | Atlantic Explorer V4 270L | 8715Wp @ SMA Tripower 6.0-3AV-40 (4150Wp NO, 4565Wp ZW)
Ah, dan heb ik dat dus gewoon verkeerd begrepen. Prima. Nie nodig dusRichieB schreef op donderdag 4 januari 2024 @ 14:53:
@SuperKris Mbt punt 5: hoe vuil is de aanvoer van jouw drinkwater? De vuilafscheider in een CV systeem is om de troep uit de radiatoren op te vangen.
Ik denk dat de gecombineerde inlaat/uitlaat van de oude CV ketel die daar momenteel zit wel rond de 160mm zit. Ik ga het een controleren. (dit in een 2e ketel voor achterliggende loods die niet meer wordt gebruikt)Judge Ming schreef op donderdag 4 januari 2024 @ 15:40:
@SuperKris Mbt punt 2: Koude lucht naar buiten is een goed idee maar de CV exit zal waarschijnlijk een te kleine diameter hebben.
Goed punt betreffende het splitten van de 2. Als ik daar een Y stuk met 2 kleppen voor kan gebruiken, kan ik dat zelfs nog wel eenvoudig automatiseren denk ik
Duidelijk. Thanks!No Hands schreef op donderdag 4 januari 2024 @ 16:08:
@SuperKris
1. ik zou het niet doen
Waarschijnlijk is de gedachte leuker dan het daadwerkelijke uitvoeren ja en zullen de extra kosten zich niet snel terugverdienen. Ok, beter van niet dus!timovd schreef op donderdag 4 januari 2024 @ 16:38:
@SuperKris De coil zou je kunnen gebruiken om later je monobloc op aan te sluiten. Daarmee kun je sneller en iets zuiniger het vat opwarmen, maar reken op honderden euro's extra kosten. Is dat het waard?
Deze klep is van metaal en niet geïsoleerd. De handleiding van de Explorer benadrukt dat alle kanalen geïsoleerd moeten zijn omdat er anders condensvorming ontstaat. Ubbink Aerfoam lijkt hier een perfect product voor, maar de keuze in verbindingsstukken en kleppen is een stuk minder groot. Nou kan ik mij voorstellen dat dit vooral belangrijk is voor de koude uitgaande lucht, en dat de ingaande lucht hier minder gevoelig voor is. Zou ik hier wel metaal voor kunnen gebruiken?
@SuperKris goeie! Uitgaande lucht is inderdaad koud en moet geïsoleerd worden tegen condenseren van het metaal. Het kunt er ook een rol isolatie opplakken.
Ik draai binnen-buiten, in de zomer mogelijk binnen-binnen (kan ik omschakelen).SuperKris schreef op donderdag 4 januari 2024 @ 17:15:
[...]
Ah, dan heb ik dat dus gewoon verkeerd begrepen. Prima. Nie nodig dus
[...]
Ik denk dat de gecombineerde inlaat/uitlaat van de oude CV ketel die daar momenteel zit wel rond de 160mm zit. Ik ga het een controleren. (dit in een 2e ketel voor achterliggende loods die niet meer wordt gebruikt)
Goed punt betreffende het splitten van de 2. Als ik daar een Y stuk met 2 kleppen voor kan gebruiken, kan ik dat zelfs nog wel eenvoudig automatiseren denk ik![]()
[...]
Duidelijk. Thanks!
[...]
Waarschijnlijk is de gedachte leuker dan het daadwerkelijke uitvoeren ja en zullen de extra kosten zich niet snel terugverdienen. Ok, beter van niet dus!
Deze klep is van metaal en niet geïsoleerd. De handleiding van de Explorer benadrukt dat alle kanalen geïsoleerd moeten zijn omdat er anders condensvorming ontstaat. Ubbink Aerfoam lijkt hier een perfect product voor, maar de keuze in verbindingsstukken en kleppen is een stuk minder groot. Nou kan ik mij voorstellen dat dit vooral belangrijk is voor de koude uitgaande lucht, en dat de ingaande lucht hier minder gevoelig voor is. Zou ik hier wel metaal voor kunnen gebruiken?
Ubbink Aerfoam (tip: Isolatieshop.com) heb ik gebruikt voor uitblazen naar buiten; het is echt nodig om hier te isoleren anders condenseert het vocht in en op het kanaal (zelf ervaren). Mijn invoer binnen gaat door een metalen filterbox (ook doen, zoveel vuil als je in het filter ziet na een paar maanden draaien). Isoleren heb ik niet nodig gevonden.
WH-MDC05J3E5 & Heishamon/NR, 8000Wp, SWW Auer Edel Air 200L
Ik overweeg om 'van het gas af te gaan'. En te verwarmen via een lucht/water warmtepomp.
Mijn huis heeft een C ventilatie systeem. Is het dan zinvol om een losse ventilatielucht wpb te installeren naast de L/W warmtepomp zodat je de ventilatiewarmte niet zomaar overboord gooit?
Of is het beter om de L/W warmtepomp ook het SWW voor zijn rekening te laten nemen.
Mijn huis heeft een C ventilatie systeem. Is het dan zinvol om een losse ventilatielucht wpb te installeren naast de L/W warmtepomp zodat je de ventilatiewarmte niet zomaar overboord gooit?
Of is het beter om de L/W warmtepomp ook het SWW voor zijn rekening te laten nemen.
Wat is jullie ervaring met het volume van de Vaillant unitower SWW boiler? (190 liter). Ik vind in dit topic iig geen slechte ervaringen.
Wij staan momenteel voor de keuze en ik vraag me af of dat een voldoende groot volume is... Uiteindelijk zal ons gezin 2 volwassenen en 2 kinderen zijn. Meestal nemen we een douche en sporadisch een bad...
Excuses als dit in het Vaillant warmtepomp topic hoort.
Wij staan momenteel voor de keuze en ik vraag me af of dat een voldoende groot volume is... Uiteindelijk zal ons gezin 2 volwassenen en 2 kinderen zijn. Meestal nemen we een douche en sporadisch een bad...
Excuses als dit in het Vaillant warmtepomp topic hoort.
Type C is "normale" mechanische ventilatie. Er wordt heel wat lucht afgezogen tijdens een SWW-run, dus je roosters en kieren moeten er wel op berekend zijn om zowel de WPB als de mechanische ventilatie tegelijkertijd te laten werken zonder dat de boel gaat suisen. Of je moet een programma kunnen maken voor je mechanische ventilatie dat deze op standje 1 gaat tijdens een SWW-run, of schakelen met een slimme stekker.raven22 schreef op donderdag 4 januari 2024 @ 20:24:
Ik overweeg om 'van het gas af te gaan'. En te verwarmen via een lucht/water warmtepomp.
@iRbn in dit topic wordt met een 'warmtepompboiler' een apparaat met eigen compressor bedoeld, dus ervaringen met de unitower passen beter in het Vaillant topic inderdaad.
Het ik-wil-een-warmtepomp FAQ topic- '23 MG5, douchen met wtw en Auer Edel Eau, verwarming met Vaillant Arotherm Plus.
Mijn WPB draait binnen/buiten en heb een MV op de badkamer. Júist met douchen draaien ze beiden op mijn kleine bovenetage (40m2) en ik heb zeker geen gesuis of geklapper, maar gewoon een oud huistimovd schreef op donderdag 4 januari 2024 @ 20:50:
[...]
Type C is "normale" mechanische ventilatie. Er wordt heel wat lucht afgezogen tijdens een SWW-run, dus je roosters en kieren moeten er wel op berekend zijn om zowel de WPB als de mechanische ventilatie tegelijkertijd te laten werken zonder dat de boel gaat suisen. Of je moet een programma kunnen maken voor je mechanische ventilatie dat deze op standje 1 gaat tijdens een SWW-run, of schakelen met een slimme stekker.
Gasloos! 3100Wp Z, 2150Wp W, Panasonic 5J monoblock, Panasonic 150L WPB
Hier zitten 2 kampen en ik heb beiden in de praktijk meegemaakt.raven22 schreef op donderdag 4 januari 2024 @ 20:24:
type A KISS-systeem
heb ik thuis; monoblock WP en een WBP. Geen kleppen, geen gedoe en vooral geen onderbreking van verwarming na het douchen in de ochtend. Was bij mij vooral een praktische overweging ivm zelfbouw installatie en ruimtegebrek voor nóg meer leidingen door de schacht en bovenetage.
klein voordeel: dubbele subsidie en minder complexe onderdelen in je systeem (zowel aanschaf als systeeminrichting / onderhoud)
Type B lekker WP
Recent bij mijn schoonouders een 9kw WP all-in-systeem geinstalleerd. Man, dat ding hikt dat vat van 0 naar 100 in een uurtje, terwijl hier de schattige wpb wel even staat te zweten om dat voor elkaar te krijgen. En, binnen 0 geluid want alle techniek zit buiten in de wp.
voordeel: alles vanaf 1 controller, en de power van je WP achter je vat.
als laatste; als een WPB buiten/buiten draait viert hij volledig zijn eigen feestje en bemoeit zich niet met de lucht(stromen) in huis. Kortom, dan heb je geen kou/tocht/warmteverlies/drukverschil etc in je huis.
[ Voor 7% gewijzigd door stevenP op 04-01-2024 21:51 ]
Gasloos! 3100Wp Z, 2150Wp W, Panasonic 5J monoblock, Panasonic 150L WPB
Dank voor je uitleg. Ik wil eigenlijk alleen binnen/buiten draaien omdat ik denk dan nog wat van de warmte binnen te hergebruiken. Maar dat valt dus tegen. Naast het geluid, draait de wpb met een cop van rond de 3. Dat doet een monobloc ook ongeveer, dus heb ik van de warmteenergie in mijn huis geen voordeel lijkt het.stevenP schreef op donderdag 4 januari 2024 @ 21:50:
[...]
Hier zitten 2 kampen en ik heb beiden in de praktijk meegemaakt.
type A KISS-systeem
heb ik thuis; monoblock WP en een WBP. Geen kleppen, geen gedoe en vooral geen onderbreking van verwarming na het douchen in de ochtend. Was bij mij vooral een praktische overweging ivm zelfbouw installatie en ruimtegebrek voor nóg meer leidingen door de schacht en bovenetage.
klein voordeel: dubbele subsidie en minder complexe onderdelen in je systeem (zowel aanschaf als systeeminrichting / onderhoud)
Type B lekker WP
Recent bij mijn schoonouders een 9kw WP all-in-systeem geinstalleerd. Man, dat ding hikt dat vat van 0 naar 100 in een uurtje, terwijl hier de schattige wpb wel even staat te zweten om dat voor elkaar te krijgen. En, binnen 0 geluid want alle techniek zit buiten in de wp.
voordeel: alles vanaf 1 controller, en de power van je WP achter je vat.
als laatste; als een WPB buiten/buiten draait viert hij volledig zijn eigen feestje en bemoeit zich niet met de lucht(stromen) in huis. Kortom, dan heb je geen kou/tocht/warmteverlies/drukverschil etc in je huis.
:strip_exif()/f/image/Km9b9jnm6GnBLkGmHYWUhHPN.jpg?f=fotoalbum_large)
Hebben meer mensen last van behoorlijke condens bovenop de wpb?
Dit is bovenop mijn 270l arostor. Draait ook extreem lange runs met deze kou.
Edit, wpb draait met buiten/buiten aansluiting
[ Voor 4% gewijzigd door ron36 op 07-01-2024 23:04 ]
Panasonic 9J monobloc, vaillant arostor 270 Wpb
Kun je foto maken van het verdere verloop van de buis?
Heb een 150 ltr vat heeft vandaag eigenlijk zoals altijd gedraaid
Na het douchen vanochtend gewoon op temperatuur gekomen. Verbruik 0.9.
Zie foto
Heb een 150 ltr vat heeft vandaag eigenlijk zoals altijd gedraaid
Na het douchen vanochtend gewoon op temperatuur gekomen. Verbruik 0.9.
Zie foto
:strip_exif()/f/image/N7nYtzz6lEqd8uuveASYcQa8.jpg?f=fotoalbum_large)
[ Voor 83% gewijzigd door montebaldo55 op 07-01-2024 23:17 ]
Wat is extreem lang?ron36 schreef op zondag 7 januari 2024 @ 23:03:
[Afbeelding]
De WPB (Ferroli LT-200) doet er hier ook wel langer over. Vanochtend hebben we allebei best lang gedoucht en hij is van 08:20 tot 15:45 bezig geweest om 200 liter water weer naar 55 graden te brengen tegen 2,8 kWh. Condens heb ik bij mijn Ferroli ook wel gezien maar meer langs de zijkanten van de bovenzijde.
Ja, maar beetje condens is niet zo gek. Als de WPB met dit weer energie uit de vele kubieke meters lucht moet halen gaat het met b.v. 0 C er in en met -5 C er weer uit. Niet gek dat er dan wat kou door de isolatie sijpelt en vervolgens wat condens neerslaat (-5 C raakt 20C binnentemperatuur).ron36 schreef op zondag 7 januari 2024 @ 23:03:
[Afbeelding]
Ik heb -zoals velen- Ubbink foam buizen (voor in- uit) en die sluiten niet 100% af en ook het plaatmateriaal van de WPB deel van de boiler isoleert niet 100%. Ik veeg het gewoon even weg.
De runs zijn wel wat langer maar niet extreem lang (bij mij werkt ie tussen 11:00 en max 17:00), maar zoals vandaag is het dan i.p.v. 2 uur b.v. 3 uur run.
Hebben jullie nog tips over waar de Atlantic Explorer V4 te bestellen?
Aircoshop lijkt met 1939 de voordeligste met nu ook tijdelijk gratis bezorging https://aircoshopnl.nl/wa...Owx1c7mJ1xpBoCHVsQAvD_BwE
Of zijn er nog andere redenen om voor een andere leverancier te kiezen bijv. in verband met subsidie
Aircoshop lijkt met 1939 de voordeligste met nu ook tijdelijk gratis bezorging https://aircoshopnl.nl/wa...Owx1c7mJ1xpBoCHVsQAvD_BwE
Of zijn er nog andere redenen om voor een andere leverancier te kiezen bijv. in verband met subsidie
[ Voor 14% gewijzigd door SuperKris op 08-01-2024 13:22 ]
Voldoet de Atlantic Explorer eigenlijk nog wel aan de regels voor subsidie?
Van RVO:
De Atlantic explorer zou "slechts" A+ zijn.
Van RVO:
https://www.rvo.nl/subsid...oningeigenaren/warmtepomp"Wijziging voorwaarden energielabels
Koopt u na 1 januari 2024 een warmtepomp? Dan moet deze minimaal energielabel A++ hebben om subsidie te kunnen krijgen. De meeste warmtepompen voldoen al aan dit label. Kocht u in 2023 een warmtepomp met een A+ label of lager, en laat u deze in 2024 installeren? Dan kunt u wel subsidie krijgen.
Is uw warmtepomp gekocht en geïnstalleerd na 1 januari 2024? Zoek dan uw meldcode op de meldcodelijst hierboven.
Is uw warmtepomp geïnstalleerd voor 2024, en was dat niet langer dan 24 maanden geleden? Gebruik dan de meldcode 'overig'. U gebruikt dus niet bovenstaande meldcodelijst."
De Atlantic explorer zou "slechts" A+ zijn.
[ Voor 5% gewijzigd door SuperKris op 08-01-2024 13:22 ]