Staat nog gewoon op de lijst met hetzelfde subsidiebedrag voor aanschaf/installatie voor en na 1-1-2024SuperKris schreef op maandag 8 januari 2024 @ 13:20:
Voldoet de Atlantic Explorer eigenlijk nog wel aan de regels voor subsidie?
Van RVO:
[...]
https://www.rvo.nl/subsid...oningeigenaren/warmtepomp
De Atlantic explorer zou "slechts" A+ zijn.
Zeker, maar die andere statement is ook heel duidelijk en deze en de lijst spreken elkaar dus tegen.prothello schreef op maandag 8 januari 2024 @ 13:54:
[...]
Staat nog gewoon op de lijst met hetzelfde subsidiebedrag voor aanschaf/installatie voor en na 1-1-2024
Heeft iemand hierover nog ideeën? Ik kom zelf niet verder met een verklaring, maar wil graag weten of ik een nieuwe WPB of aan een nieuw element moet gaan denken... Dank voor de suggesties!harmen22 schreef op zondag 31 december 2023 @ 16:24:
Beste tweakers,
Ik heb een (vooralsnog) onverklaarbaar probleem met mijn Kaysun (=Midea heb ik geleerd) WPB-boiler. Hij heeft de afgelopen dagen non-stop de backup heater ingeschakeld met als resultaat dat ik 55 kWh per dag verbruikte (zie hieronder het pijnlijke plaatje). Ik kwam erachter omdat we op dag 4 zonder warm water zaten (23 graden) en ik eens op mijn energy-app ging kijken. Dus enerzijds de backup-heter aan en tegelijkertijd geen warm water, dat kan ik niet met elkaar rijmen. Heeft iemand dit wel eens aan de hand gehad? Enig idee wat er aan de hand kan zijn? Inmiddels heb ik een reset uitgevoerd en lijkt het probleem vooralsnog verholpen (en hebben we weer warm water), maar ik wil graag weten wat er speelt.
[Afbeelding]
Dat gaat alleen om warmtepompen voor verwarming, warmtepompboilers worden daarvan uitgesloten.SuperKris schreef op maandag 8 januari 2024 @ 14:56:
[...]
Zeker, maar die andere statement is ook heel duidelijk en deze en de lijst spreken elkaar dus tegen.
Kijk maar op https://www.rvo.nl/subsid...diewijziging-warmtepompenDe wijziging van het energielabel geldt niet voor warmtepompboilers en voor warmtepompen met een thermisch vermogen van 71 kW of hoger.
Speel op safe en neem even chat contact op met de RVO.SuperKris schreef op maandag 8 januari 2024 @ 13:20:
Voldoet de Atlantic Explorer eigenlijk nog wel aan de regels voor subsidie?
Van RVO:
[...]
De Atlantic explorer zou "slechts" A+ zijn.
Ze hebben een hele plezierige deskundige helpdesk zonder wachtrij. Ik spreek uit meerdere ervaringen
Noem het specifieke nummer vh type wat je op het oog hebt.
Vertel wat je vraag is en je krijgt direct antwoord.
Maak hiervan een screendump en je hebt bewijs achter de hand en je kunt veilig bestellen.
Wel via de chat en niet bellen dan heb je geen bewijs.
Laatst zelf ook weer gedaan ivm aanschaf nieuwe warmtepomp
Lijst lijkt mij leidend en deze paragraaf op die pagina bevestigt dit;Knopsje schreef op maandag 8 januari 2024 @ 15:28:
[...]
Dat gaat alleen om warmtepompen voor verwarming, warmtepompboilers worden daarvan uitgesloten.
[...]
Kijk maar op https://www.rvo.nl/subsid...diewijziging-warmtepompen
De wijziging van het energielabel geldt niet voor warmtepompboilers en voor warmtepompen met een thermisch vermogen van 71 kW of hoger.
Ah dank u! Zoiets dacht ik al wel dus ik was daar al naar op zoek, maar kon helaas niets vinden. Op de voornaamste landingspagina voor woning eigenaren hebben ze dit zinnetje weg gelatenKnopsje schreef op maandag 8 januari 2024 @ 15:28:
[...]
Dat gaat alleen om warmtepompen voor verwarming, warmtepompboilers worden daarvan uitgesloten.
[...]
Kijk maar op https://www.rvo.nl/subsid...diewijziging-warmtepompen
Ik heb vanmiddag al met ze gechat, maar er kwam toen weinig anders uit dan copy-past van dezelfde berichten die ik zelf al deelde. Toen ik weer aangaf dat deze elkaar dus tegenspaken wedt aangegeven dat ze dit gingen uitzoeken en er per mail op terug komen.montebaldo55 schreef op maandag 8 januari 2024 @ 15:30:
[...]
Speel op safe en neem even chat contact op met de RVO.
Ze hebben een hele plezierige deskundige helpdesk zonder wachtrij. Ik spreek uit meerdere ervaringen
Noem het specifieke nummer vh type wat je op het oog hebt.
Vertel wat je vraag is en je krijgt direct antwoord.
Maak hiervan een screendump en je hebt bewijs achter de hand en je kunt veilig bestellen.
Wel via de chat en niet bellen dan heb je geen bewijs.
Laatst zelf ook weer gedaan ivm aanschaf nieuwe warmtepomp
Daar zul je dan wel gelijk in hebben. Kunnen we dus gewoon lekker door met de boel voorbereiden voor de Atlanticprothello schreef op maandag 8 januari 2024 @ 15:40:
[...]
Lijst lijkt mij leidend en deze paragraaf op die pagina bevestigt dit;
De wijziging van het energielabel geldt niet voor warmtepompboilers en voor warmtepompen met een thermisch vermogen van 71 kW of hoger.
Mijn WPB zuigt zowel binnen aan als af. De bedoeling is dat hij gaat aanzuigen in de technische ruimte op zolder. Hier hangt ook de omvormer voor de zonnepanelen (die soms best warm wordt)
Verder staat er nog een WTW. Geen idee hoeveel warmte die afgeeft. Installatie is nog niet helemaal af.
Ik heb een gat van 160 laten maken in de muur. Dit is de muur tussen de overloop en de technische ruimte.
Hier moet de slang doorheen of tegenaan.
Wat voor slang kan ik hier het beste voor gebruiken?
Gewoon ongeisoleerde slang?

Of de iets stevigere alu slang?

Of akoestische slang voor de uitgaande lucht?
Verder staat er nog een WTW. Geen idee hoeveel warmte die afgeeft. Installatie is nog niet helemaal af.
Ik heb een gat van 160 laten maken in de muur. Dit is de muur tussen de overloop en de technische ruimte.
Hier moet de slang doorheen of tegenaan.
Wat voor slang kan ik hier het beste voor gebruiken?
Gewoon ongeisoleerde slang?

Of de iets stevigere alu slang?

Of akoestische slang voor de uitgaande lucht?

@Rzaan Ubbink foam buizen werken het beste en condenseren niet. Voor uitgaande huis moet je sowieso (thermisch) geïsoleerde buizen hebben.
Voor ingaande lucht zou ik wel starre buizen doen ipv flexibele. Die geven minder weerstand en geluid.
Voor ingaande lucht zou ik wel starre buizen doen ipv flexibele. Die geven minder weerstand en geluid.
Gasloos huis 9kW Panasonic WH-MDC09J3E5 | Atlantic Explorer V4 270L | 8715Wp @ SMA Tripower 6.0-3AV-40 (4150Wp NO, 4565Wp ZW)
Waarom zouden die flexibele buizen meer weerstand geven? Ik denk dat die 90 graden bochten meer weerstand geven dan flexibele buis. Die kan met ruimere bochten werken.
PV 4915wp op oost, 2680 wp op west, 1900 wp op zuid. pvoutput - AUX 8 kW bi bloc
Ideaal is Aerfoam van Ubbink.
Perfect spul: geen condens, glad van binnen dus veel minder weerstand, ook minder vuilafzetting daardoor.
Geluiddempend en je kunt er strak werk mee maken. Past op dakvoer en stalen WTW buis.
Kijk ook eens op ventilatieshop voor ideeën.
En het gezegde: 't kost wat maar je hebt ook wat is ook hier van toepassing
Perfect spul: geen condens, glad van binnen dus veel minder weerstand, ook minder vuilafzetting daardoor.
Geluiddempend en je kunt er strak werk mee maken. Past op dakvoer en stalen WTW buis.
Kijk ook eens op ventilatieshop voor ideeën.
En het gezegde: 't kost wat maar je hebt ook wat is ook hier van toepassing
:strip_exif()/f/image/Zb8RUGfJLoW3PHznhI4ICE05.jpg?f=fotoalbum_large)
Voor de ingaande lucht ga ik ws helemaal geen buis gebruiken. Pakt gewoon de lucht in de ruimte.timovd schreef op maandag 8 januari 2024 @ 19:01:
@Rzaan Ubbink foam buizen werken het beste en condenseren niet. Voor uitgaande huis moet je sowieso (thermisch) geïsoleerde buizen hebben.
Is de lucht die er uit komt, zo koud dat er vocht gaat condenseren? Ik dacht dat dit maar een paar graden zou schelen met de lucht die erin komt?
Hoeveel is dat verschil?
Tevens de vraag voor @montebaldo55 en @de Peer want jij hebt volgens mij ook aan- en afzuiging binnen en @Andrehj omdat jij er ws het meeste vanaf weet.
[ Voor 16% gewijzigd door Rzaan op 09-01-2024 14:55 ]
montebaldo55 schreef op zondag 7 januari 2024 @ 23:11:
Kun je foto maken van het verdere verloop van de buis?
:strip_exif()/f/image/HDoAjDFu6bfE0aZ22GsalLKm.jpg?f=fotoalbum_large)
Op de foto zit de uitblaas op de hoge, en de aanzuig op de lage. Heb ze nu als test even omgedraaid.
Dacht misschien zuigt ie iets makkelijker warm aan via de hoge buis.
Bocht lijkt zo erg krap, maar valt best mee.
De Lage is een renson design dakdoorvoer. De hoge een rechte ubbink. Beide 160mm
/f/image/y6LKY0X4glTNWs91NDTR53u8.png?f=fotoalbum_large)
Donderdag 5uur
Vrijdag 8uur
Zaterdag en zondag draaide die gewoon de hele dag

Vandaag 4,5uur (2,5kw)
Staat ingesteld op 55gr. Overweeg wel de functie eens aan te zetten dat hij bij ik geloof 38gr het element erbij pakt om sneller weer op 42gr te zijn.
Wij zijn maar met 2personen, nog altijd blij dat ik toen de 270Liter heb gepakt. Met een bad erbij heb je heb soms wel eens leeg.
EDIT: Jaarverbruik 2023 was 768kwh. Hoog voor 2 personen. Maar denk wel enigsinds okee.
Panasonic 9J monobloc, vaillant arostor 270 Wpb
Ben benieuwd of je nu ook condens hebt nu je het hebt omgedraaid
Zie ook de posts met de Ubink buis.
Wellicht kunnen je deze helpen.
Als je wpb zolang door loopt zou de compressor defect kunnen zijn.
Ik spreek hier uit ervaring.
Dit voorjaar zelf een dergelijke situatie meegemaakt.
Hij maakte toen een heel apart geluid. Duidelijk anders dan normaal.
Na enig onderzoek kwam ik er achter dat de compressor kapot en lek was.
Vervangen compressor en opnieuw vullen ging tussen ergens iets tussen de 800 en 950€ kosten.
2.5 jaar oud en dus buiten de garantie. Coulance werd niet op ingegaan.
Toen maar een nieuwe gekocht.
Ik had een Edel Auer Air van 200ltr.
Nu een Atlantic Calypso 150 ltr.
Een enorm verschil in geluid. De huidige maakt veel minder geluid.(is herrie)
Ik ben zeer benieuwd wat al.die WPB op de lange termijn gaan doen. Ben benieuwd of ze probleemloos 15 Jr of langer volhouden zoals een cv of geiser.
Zie ook de posts met de Ubink buis.
Wellicht kunnen je deze helpen.
Als je wpb zolang door loopt zou de compressor defect kunnen zijn.
Ik spreek hier uit ervaring.
Dit voorjaar zelf een dergelijke situatie meegemaakt.
Hij maakte toen een heel apart geluid. Duidelijk anders dan normaal.
Na enig onderzoek kwam ik er achter dat de compressor kapot en lek was.
Vervangen compressor en opnieuw vullen ging tussen ergens iets tussen de 800 en 950€ kosten.
2.5 jaar oud en dus buiten de garantie. Coulance werd niet op ingegaan.
Toen maar een nieuwe gekocht.
Ik had een Edel Auer Air van 200ltr.
Nu een Atlantic Calypso 150 ltr.
Een enorm verschil in geluid. De huidige maakt veel minder geluid.(is herrie)
Ik ben zeer benieuwd wat al.die WPB op de lange termijn gaan doen. Ben benieuwd of ze probleemloos 15 Jr of langer volhouden zoals een cv of geiser.
Ik heb het nooit gemeten. Voelt ijskoud maar ik schat ongeveer 5 tot 10 graden kouder dan ingaand.Rzaan schreef op maandag 8 januari 2024 @ 19:31:
[...]
Voor de ingaande lucht ga ik ws helemaal geen buis gebruiken. Pakt gewoon de lucht in de ruimte.
Is de lucht die er uit komt, zo koud dat er vocht gaat condenseren? Ik dacht dat dit maar een paar graden zou schelen met de lucht die erin komt?
Hoeveel is dat verschil?
Tevens de vraag voor @montebaldo55 en @de Peer want jij hebt volgens mij ook aan- en afzuiging binnen en @Andrehj omdat jij er ws het meeste vanaf weet.
Dus ja je krijgt er zeker condens door. Niet het hele jaar door maar enkele keren per jaar zeker. Weersafhankelijk.
Dus zorg gewoon dat je de uitvoer 'de ruimte in' richt en niet direct op een oppervlak of voorwerp. Dan gaat het zonder condens.
Zou er ook condens komen op de buitenzijde van zo'n soort slang?de Peer schreef op dinsdag 9 januari 2024 @ 15:46:
Dus zorg gewoon dat je de uitvoer 'de ruimte in' richt en niet direct op een oppervlak of voorwerp. Dan gaat het zonder condens.

Lijkt mij wel. Als het condenseert aan de buitenkant van plastic dan gaat het op een metalen buis al helemaal condenseren.Rzaan schreef op dinsdag 9 januari 2024 @ 16:53:
[...]
Zou er ook condens komen op de buitenzijde van zo'n soort slang?
[Afbeelding]
PV 4915wp op oost, 2680 wp op west, 1900 wp op zuid. pvoutput - AUX 8 kW bi bloc
Zeker.Rzaan schreef op dinsdag 9 januari 2024 @ 16:53:
[...]
Zou er ook condens komen op de buitenzijde van zo'n soort slang?
[Afbeelding]
Dan kan je beter zo’n Sonodec geisoleerde slang nemen, heb ik ook en daar komt geen condens op.
Ook als je - zoals in mijn geval - binnen aanzuigt en ook binnen (naar een andere ruimte) weer uitblaast?Wolly schreef op dinsdag 9 januari 2024 @ 18:20:
[...]
Zeker.
Dan kan je beter zo’n Sonodec geisoleerde slang nemen, heb ik ook en daar komt geen condens op.
Denk het wel, uiteindelijk gaat het er om dat je niet een ijskoude pijp hebt waar het vocht op neerslaat.Rzaan schreef op dinsdag 9 januari 2024 @ 19:17:
[...]
Ook als je - zoals in mijn geval - binnen aanzuigt en ook binnen (naar een andere ruimte) weer uitblaast?
Je wpb is bijvoorbeeld ook geisoleerd onder de klep (mijn Atlantic in ieder geval wel), dat is om te voorkomen dat je aan de buitenkant allemaal druppels krijgt.
Verwijderd
Dit is onze constructie. In het midden van de garage heb ik een scheidingswand met isolatieplaat gemaakt. In de winter wordt de koude lucht naar het koude/buitenste deel van de garage geblazen, waar ook de garagepoort is. In de zomer maak ik het flexibele stuk los zodat de koelte in het woongedeelte komt. Win/win, net zoals hier 
PS: verzamelt de luchtinlaat binnenin ook stof en moet dat gereinigd worden?
PS: verzamelt de luchtinlaat binnenin ook stof en moet dat gereinigd worden?
/f/image/gdl0ChRUm80JcIenqG5XPZLt.png?f=fotoalbum_large)
[ Voor 6% gewijzigd door Verwijderd op 09-01-2024 20:04 ]
Vraag van een leek. Is het mogelijk (en wenselijk) om een wpb in te zetten voor sanitair warmwater én vloerverwarming?
Heb op dit moment stadsverwarming in een huis met overal vloerverwarming, en ben op zoek naar mogelijkheden om er vanaf te komen
Heb op dit moment stadsverwarming in een huis met overal vloerverwarming, en ben op zoek naar mogelijkheden om er vanaf te komen
[ Voor 8% gewijzigd door Blik1984 op 09-01-2024 20:33 ]
Vandaag even het dak op gegaan om de doorvoer die daar al zit eens te bekijken. Deze is voor buizen tot een buiten diameter van 125. Uiteraard is dat niet ideaal maar misschien net voldoende voor de koude en compactere uitlaat?
Uiteraard is 160 beter. Het scheelt flink, maar de oude doorvoer verwijderen en een nieuwe plaatsen is ook geen pretje... Iemand ervaring hier mee?
Uiteraard is 160 beter. Het scheelt flink, maar de oude doorvoer verwijderen en een nieuwe plaatsen is ook geen pretje... Iemand ervaring hier mee?
Ga er maar vanuit dat je uitgeblazen lucht ca 10C kouder is dan de omgevingslucht voor het aanzuigen. Bij mij meet ik 5C uitgaande temperatuur en had last van condensvorming. Nu Aerofoam gebruikt voor het uitblazen naar buiten en geen last meer. Ook nog iets minder geluid.Rzaan schreef op dinsdag 9 januari 2024 @ 19:17:
[...]
Ook als je - zoals in mijn geval - binnen aanzuigt en ook binnen (naar een andere ruimte) weer uitblaast?
WH-MDC05J3E5 & Heishamon/NR, 8000Wp, SWW Auer Edel Air 200L
WP voor de verwarming en een WPB voor het sanitairwater. Of een WP met 3-weg klep om ook het sanitairwater te maken.Blik1984 schreef op dinsdag 9 januari 2024 @ 20:33:
Vraag van een leek. Is het mogelijk (en wenselijk) om een wpb in te zetten voor sanitair warmwater én vloerverwarming?
Wij hebben een half jaar de aan- en afzuiging binnen gehad, geen slangen aangesloten op de Atlantic Explorer. Het voordeel was dat de uitgaande lucht koud maar ook zo droog was dat de was maar kort hoefde te hangen voordat het droog was. Ik kan me niet voorstellen dat je in deze setup condensvorming krijgt. Het wordt een ander verhaal als je de uitgaande lucht via een niet geïsoleerde buis naar buiten of een andere ruimte brengt.Rzaan schreef op maandag 8 januari 2024 @ 19:31:
[...]
Voor de ingaande lucht ga ik ws helemaal geen buis gebruiken. Pakt gewoon de lucht in de ruimte.
Hoeveel is dat verschil?
You can make things idiot proof, but they'll always come out with a better idiot
Zo draait hij bij ons nu ook, en we hebben nog steeds warm waterLT1970 schreef op dinsdag 9 januari 2024 @ 22:09:
[...]
Wij hebben een half jaar de aan- en afzuiging binnen gehad, geen slangen aangesloten op de Atlantic Explorer.
Ik zit steeds een beetje in mijn hoofd dat je op een gegeven moment alleen nog maar koude lucht naar binnen zuigt (omdat je koudere lucht produceert)
Weet ook niet wat dit doet met het apparaat. Ik bedoel: Moet de WPB harder werken? Werkt hij minder efficient?
In theorie kan dat als de wpb een extra spiraal heeft.Blik1984 schreef op dinsdag 9 januari 2024 @ 20:33:
Echter is de capaciteit zo laag dat je waarschijnlijk de warmtevraag niet bijhoudt en met de lage cop vergeleken met een gewone warmtepomp is het niet voordelig wat verbruik betreft.
Daarbij is een wpb niet voor langdurig gebruik bedoeld.
Dan is er nog de overdracht van de spiraal, die is beperkt vergeleken met andere oplossingen.
De gemiddelde wpb levert tot 1,8kW warmte en wellicht minder als hij koude lucht aanzuigt.
Een gewone warmtepomp begint bij 4kW en kan dat ook bij vorst leveren.
PVoutput 2x Toshiba Daiseikai 8 3,5kW, SWW Atlantic Explorer V3 200l. Gasloos aug 2016, 8620Wp, Monoblock Panasonic J 7kW
Ik denk dat dit afhankelijk is van de ruimte waar de WPB staat, is dit bijvoorbeeld een kleine en goed geïsoleerde ruimte dan zal het rendement steeds lager worden. Bij ons staat de WPB in de garage die dmv een slecht geïsoleerde muur verbonden is met de rest van de woning.Rzaan schreef op dinsdag 9 januari 2024 @ 22:17:
[...]
Zo draait hij bij ons nu ook, en we hebben nog steeds warm water
Ik zit steeds een beetje in mijn hoofd dat je op een gegeven moment alleen nog maar koude lucht naar binnen zuigt (omdat je koudere lucht produceert)
Weet ook niet wat dit doet met het apparaat. Ik bedoel: Moet de WPB harder werken? Werkt hij minder efficient?
Als de WPB draaide zakte de temperatuur zo'n 10 graden in de garage maar na uitschakelen steeg de temperatuur weer redelijk snel naar normaal. Die warmte moet dus uit de muren, opgeslagen spullen en de rest van de woning komen.
You can make things idiot proof, but they'll always come out with a better idiot
Mogelijk wel, maar wenselijk niet. De warmtepomp in een WPB is een klein uitgevoerd ding en niet bedoeld om zwaar te belasten voor een VVW.Blik1984 schreef op dinsdag 9 januari 2024 @ 20:33:
Dan kun je beter een volwassen WP nemen en die ook een boiler laten verwarmen. Kost wat meer maar leeft veel langer.
Gasloos sinds feb23, WP: Pana Mono 9j, WPB: Auer Air 200l, PV: 14x290 Wp
@Speedy-Andre Ik heb een Atlantic 270l met spiraal, destijds gekocht toen het bijna niets kostte
Die spiraal was maar iets van 100 euro extra en ik dacht toen 'misschien ooit wel handig'. Nu heb ik ook een warmtepomp en zou ik die kunnen koppelen aan de spiraal, ik zie twee redenen daarvoor:
- Sneller warm water dan dat de wpb het doet, vooral in de winter.
- Mocht de wpb ermee stoppen (hij is al een aantal jaar oud) dan gebruik ik gewoon de warmtepomp om het vat op te warmen.
Alleen, waar was die spiraal eigenlijk door Atlantic voor bedoeld?
In de handleiding staan ook de eigenschappen±

Het uitwisselingsoppervlak van de spiraal is dus 1,2m2 en het vermogen bij en T60c, debiet 1,5m3/h zou dan 16 kW zijn? Dat vind ik een flink vermogen, kan het mij bijna niet voorstellen dat er zoveel uitgewisseld kan worden. Het max vermogen van mijn warmtepomp is 6kW, dat zou dan toch moeiteloos in het vat gedumpt kunnen worden?
Die spiraal was maar iets van 100 euro extra en ik dacht toen 'misschien ooit wel handig'. Nu heb ik ook een warmtepomp en zou ik die kunnen koppelen aan de spiraal, ik zie twee redenen daarvoor:
- Mocht de wpb ermee stoppen (hij is al een aantal jaar oud) dan gebruik ik gewoon de warmtepomp om het vat op te warmen.

Het uitwisselingsoppervlak van de spiraal is dus 1,2m2 en het vermogen bij en T60c, debiet 1,5m3/h zou dan 16 kW zijn? Dat vind ik een flink vermogen, kan het mij bijna niet voorstellen dat er zoveel uitgewisseld kan worden. Het max vermogen van mijn warmtepomp is 6kW, dat zou dan toch moeiteloos in het vat gedumpt kunnen worden?
Ik ben daar ook mee bezig nu mijn 7J goed draait, een koppeling met de cv kant die ik kan schakelen is te doen.Wolly schreef op dinsdag 9 januari 2024 @ 23:19:
@Speedy-Andre Ik heb een Atlantic 270l met spiraal, destijds gekocht toen het bijna niets kostte![]()
[Afbeelding]
Bij mij is het alleen jammer dat ik op de BG de 28mm wp toevoer zou moeten schakelen als ik het cv circuit buiten wil sluiten.
Destijds heb ik het andersom gedaan en een radiator van 1200W trok de wpb aardig snel koud omdat het bijna evenveel vermogen is als de wpb kan leveren.
Andersom heb je het voordeel dat de spiraal onderin zit en de warmte van de wp omhoog trekt.
Of het echt zuiniger zal zijn betwijfel ik een beetje, mijn Pana 7J kan tot 55 graden en zal de pomp flink laten draaien in SWW bedrijf waarmee ik een 3-wegklep kan aansturen.
Die klep is een leuke, 28mm of 1 inch erin en uit maakt hem duur als dat al te vinden is (ja dus).
https://www.vanwalraven.c...w#anchor_companodownloads
Ik ga eens kijken of er plaatjes zijn van het binnenwerk.
PVoutput 2x Toshiba Daiseikai 8 3,5kW, SWW Atlantic Explorer V3 200l. Gasloos aug 2016, 8620Wp, Monoblock Panasonic J 7kW
Ik heb begrepen dat dit een veelgebruikte driewegklep is: https://tameson.nl/produc...1inch-3-weg-230vac-3-puntSpeedy-Andre schreef op dinsdag 9 januari 2024 @ 23:38:
[...]
Ik ben daar ook mee bezig nu mijn 7J goed draait, een koppeling met de cv kant die ik kan schakelen is te doen.
Bij mij is het alleen jammer dat ik op de BG de 28mm wp toevoer zou moeten schakelen als ik het cv circuit buiten wil sluiten.
Destijds heb ik het andersom gedaan en een radiator van 1200W trok de wpb aardig snel koud omdat het bijna evenveel vermogen is als de wpb kan leveren.
Andersom heb je het voordeel dat de spiraal onderin zit en de warmte van de wp omhoog trekt.
Of het echt zuiniger zal zijn betwijfel ik een beetje, mijn Pana 7J kan tot 55 graden en zal de pomp flink laten draaien in SWW bedrijf waarmee ik een 3-wegklep kan aansturen.
Die klep is een leuke, 28mm of 1 inch erin en uit maakt hem duur als dat al te vinden is (ja dus).
Maar wel gaaf dat jij ook zit te denken om de spiraal op je monobloc aan te sluiten, ik volg graag je vorderingen
Heeft de spiraal van een Atlantic niet te weinig m2 oppervlakte ? Want ik zit nu te kijken, maar een wpb is met subsidie goedkoper dan een rvs boilervatSpeedy-Andre schreef op dinsdag 9 januari 2024 @ 23:38:
[...]
Ik ben daar ook mee bezig nu mijn 7J goed draait, een koppeling met de cv kant die ik kan schakelen is te doen.
13480 Wp solar | 2x Panasonic 7j met 1x 300l sww | (Laadpaal) installateur, pb voor een offerte
Lees de spec hierboven, bij 60 graden en een flinke flow kan er 16kW doorheen, ruim 2x wat mijn 7J levert maar met 55 graden of wat minder vanwege het verlies in 10m leiding.Makrolon schreef op woensdag 10 januari 2024 @ 00:11:
[...]
Heeft de spiraal van een Atlantic niet te weinig m2 oppervlakte ? Want ik zit nu te kijken, maar een wpb is met subsidie goedkoper dan een rvs boilervatkan je beter een wpb kopen dan een los vat...
Laat het 5kW zijn, dan verwarm je hem 3x sneller
Je kan een Atlantic niet alleen als een vat zien, hij wordt elektrisch beschermd tegen corrosie en ik zou zijn warmtepomp dan zeker gebruiken.
Zet er op z'n minst een filterbox tussen, anders zitten de lamellen van de warmtewisselaar snel vol met stof.Rzaan schreef op maandag 8 januari 2024 @ 19:31:
[...]
...
Gasloos huis 9kW Panasonic WH-MDC09J3E5 | Atlantic Explorer V4 270L | 8715Wp @ SMA Tripower 6.0-3AV-40 (4150Wp NO, 4565Wp ZW)
Ik heb een stofzuigerzak open geknipt en die over de inlaat gespannen. Dat werkt prima als filter.timovd schreef op woensdag 10 januari 2024 @ 06:23:
[...]
Zet er op z'n minst een filterbox tussen, anders zitten de lamellen van de warmtewisselaar snel vol met stof.
Panasonic WH-MDC09J3E5, Atlantic Explorer V4 270C, 57x PV 23115 Wp
Voor een tweede badkamer willen wij een (aanvullende) warmtepompboiler plaatsen. Deze komt in de ruimte waar ook de WTW installatie zit. Dit is een klein hok (15m3), dus ik zal een lucht in- en uitlaat naar buiten laten gaan. Nu vraag ik me af: Kan ik de in- en uitlaat van de WTW hiervoor gebruiken? Ik heb geen problemen om 2 extra gaten te laten boren, maar als het niet nodig is en ik ook gewoon op de bestaande buizen kan aansluiten, is dit misschien een beter idee. Ik heb geen zin om e.e.a. in serie aan te sluiten om de bestaande ventilatie niet te beinvloeden.
Het zal vast wel in de handleiding staan, maar kun je die lamellen ook zelf schoon maken?timovd schreef op woensdag 10 januari 2024 @ 06:23:
[...]
Zet er op z'n minst een filterbox tussen, anders zitten de lamellen van de warmtewisselaar snel vol met stof.
Wat er was nogal wat stof in ons huis tijdens de verbouwing.
Ik ga een filter plaatsen en zal ook eens een keer de stofzuiger op de lamellen zetten.
Dank voor de tip!
Iemand hier nog commentaar op?SuperKris schreef op dinsdag 9 januari 2024 @ 21:34:
Vandaag even het dak op gegaan om de doorvoer die daar al zit eens te bekijken. Deze is voor buizen tot een buiten diameter van 125. Uiteraard is dat niet ideaal maar misschien net voldoende voor de koude en compactere uitlaat?
En nog een ander vraagje. Het idee van een filter vind ik leuk, maar dit lijkt best lastig op basis van de specificaties.
In de specs van Atlantic staat:
Luchtdebiet leeg (zonder mantel) bij snelheid 2 390 m3/u
Toelaatbaar drukverlies op het ventilatiecircuit 25pa
Als ik dan naar filter zoek zie ik de volgende opties:
https://www.ventilatielan...sfilter-o-160-fv-160/8485
Deze zou niet voldoen. Als ik de documentatie goed lees, zou deze 50pa drukverschil geven. 2x zo veel als toegestaan voor het hele systeem
Ook een veel duurdere optie zoals https://www.ventilatielan...filter-160-mm-ft-160/8348 lijkt niet geschikt.
In het beste geval geeft deze 25pa verlies, maar dat is alleen het filter, en de rest van alle buizen zullen ook nog tot drukverlies leiden.
Dus je moet of een heel extreem filter hebben, of je valt buiten de specs van Atlantic. Dat zal niet direct een probleem zijn, maar ik vraag mij wel af wat dit met de efficiëntie van het systeem doet.
Misschien toch beter geen filter?
de filterbox 250 geeft wel een drukverlies van <25 bij 400m3/uur.SuperKris schreef op woensdag 10 januari 2024 @ 16:11:
[...]
Iemand hier nog commentaar op?
En nog een ander vraagje. Het idee van een filter vind ik leuk, maar dit lijkt best lastig op basis van de specificaties.
In de specs van Atlantic staat:
Luchtdebiet leeg (zonder mantel) bij snelheid 2 390 m3/u
Toelaatbaar drukverlies op het ventilatiecircuit 25pa
Als ik dan naar filter zoek zie ik de volgende opties:
https://www.ventilatielan...sfilter-o-160-fv-160/8485
Deze zou niet voldoen. Als ik de documentatie goed lees, zou deze 50pa drukverschil geven. 2x zo veel als toegestaan voor het hele systeem
Ook een veel duurdere optie zoals https://www.ventilatielan...filter-160-mm-ft-160/8348 lijkt niet geschikt.
In het beste geval geeft deze 25pa verlies, maar dat is alleen het filter, en de rest van alle buizen zullen ook nog tot drukverlies leiden.
Dus je moet of een heel extreem filter hebben, of je valt buiten de specs van Atlantic. Dat zal niet direct een probleem zijn, maar ik vraag mij wel af wat dit met de efficiëntie van het systeem doet.
Misschien toch beter geen filter?
Over je dakdoorvoer; ik heb een Atlantic Calypso en dan is 125mm wel voldoende (doet ook maar 160m3/uur), wil je naar groter dan zul je ook in je doorvoeren mee moeten. vergeet niet dat je oppervlakte kwadratisch gaat.
160mm = 201cm2
125 = 123cm2, je halveert dus nagenoeg je buisdiameter.
Gasloos! 3100Wp Z, 2150Wp W, Panasonic 5J monoblock, Panasonic 150L WPB
Ik heb nog eens de hele uitlaat doorgerekend en die 25pa is echt amper haalbaar hoor...
:fill(white):strip_exif()/f/image/ZvPBVQQvFaC8UJc6OkpvwhM6.png?f=user_large)
Dit is dus een simpele doorvoer naar buiten. Recht omhoog met een klein schuin stukje om te verspringen. Ook direct het beste en duurste product voor deze taak. Toch al 50pa verlies dus. 2x meer dan toegestaan.
Klopt die 25pa gewoon niet, of zijn buizen gewoon niet zo'n goed idee?
Edit: Zojuist een courantere gebruiksaanwijzing gevonden waarin naast de 25pa ook het volgende word gemeld over het aansluiten van buizen:
Wel vraag ik mij af wat dit oplevert en wat het kost... De efficiëntie gaat vast omhoog wanneer er minder stof op de warmtewisselaar komt, en het uitblazen van koude lucht houdt de ruimte warmer, maar dit alles zou de flow van de lucht waaruit de warmtepomp zijn warmte moet halen wel verlagen. Omdat je een instelling moet aanpassen kan ik mij ook zomaar voorstellen dat de ventilator een stuk harder moet gaan draaien of dat iets anders meer energie gata verbruiken.
:fill(white):strip_exif()/f/image/ZvPBVQQvFaC8UJc6OkpvwhM6.png?f=user_large)
Dit is dus een simpele doorvoer naar buiten. Recht omhoog met een klein schuin stukje om te verspringen. Ook direct het beste en duurste product voor deze taak. Toch al 50pa verlies dus. 2x meer dan toegestaan.
Klopt die 25pa gewoon niet, of zijn buizen gewoon niet zo'n goed idee?
Edit: Zojuist een courantere gebruiksaanwijzing gevonden waarin naast de 25pa ook het volgende word gemeld over het aansluiten van buizen:
Daarmee zou deze afvoer en eerder genoemd inlaatfilter van € 40,- totaal rond de 100pa verlies uitkomen. Dat valt dan binnen de max van 130.In geval van aansluiting op mantels moet de regulering dienovereenkomstig ingesteld worden.
Het totale drukverlies in de leidingen en accessoires voor het afvoeren en aanzuigen van de lucht
mag niet meer zijn dan 130 Pa. De maximale lengte van de mantels moet gerespecteerd worden.
Wel vraag ik mij af wat dit oplevert en wat het kost... De efficiëntie gaat vast omhoog wanneer er minder stof op de warmtewisselaar komt, en het uitblazen van koude lucht houdt de ruimte warmer, maar dit alles zou de flow van de lucht waaruit de warmtepomp zijn warmte moet halen wel verlagen. Omdat je een instelling moet aanpassen kan ik mij ook zomaar voorstellen dat de ventilator een stuk harder moet gaan draaien of dat iets anders meer energie gata verbruiken.
[ Voor 48% gewijzigd door SuperKris op 10-01-2024 17:20 ]
Toen ik zojuist thuis kwam trof ik een alarm op mijn Atlantic Calpyso; W.30.5 error.
:fill(white):strip_exif()/f/image/9TdsQFEtp7gHZKN68iYHM3q1.png?f=user_large)
En inderdaad, zo te zien heeft tie vandaag lekker doorgestookt met het backup verwarmingselement
:fill(white):strip_exif()/f/image/hyWM9ia7kD0rzey3ep5Pzzgj.png?f=user_large)
Ik draai binnen(in)/buiten(uit) en het viel me de laatste dagen al op dat het behoorlijk fris was in de bijkeuken omdat de koude lucht doodleuk via de warmtepomp naar binnen waait. Zou het kunnen dat de temperatuursensoren hierdoor van slag waren? Ik heb hem even uit en aangezet en hij lijkt het nu weer prima te doen.
Toevallig vanochtend ook een terugslagklep besteld voor de geveldoorvoer, dus hopelijk waait er dan ook geen koude lucht meer naar binnen
:fill(white):strip_exif()/f/image/9TdsQFEtp7gHZKN68iYHM3q1.png?f=user_large)
En inderdaad, zo te zien heeft tie vandaag lekker doorgestookt met het backup verwarmingselement

:fill(white):strip_exif()/f/image/hyWM9ia7kD0rzey3ep5Pzzgj.png?f=user_large)
Ik draai binnen(in)/buiten(uit) en het viel me de laatste dagen al op dat het behoorlijk fris was in de bijkeuken omdat de koude lucht doodleuk via de warmtepomp naar binnen waait. Zou het kunnen dat de temperatuursensoren hierdoor van slag waren? Ik heb hem even uit en aangezet en hij lijkt het nu weer prima te doen.
Toevallig vanochtend ook een terugslagklep besteld voor de geveldoorvoer, dus hopelijk waait er dan ook geen koude lucht meer naar binnen
Ik zie dat tie vandaag, een dag later, weer in storing staat. Na het bevestigen van de melding springen de ventilator en compressor weer aan. De inkomende lucht sensor blijft echter 0,6 graden aangeven en veranderd ook niet. Nadat ik even kort de stroom er af en er weer op heb gezet toont de sensor netjes 19 graden.
Iemand een idee of ik hier zelf nog wat mee kan? Sensor defect? Kabeltje los? De lage temperatuur an-sich lijkt me niet het probleem, als je buiten/buiten draait kan je immers ook <0 graden binnen krijgen.
Of toch de leverancier er bij halen? Spul staat hier nogal strak ingebouwd dus ben er niet heel happig op als het allemaal weer van de muur af zou moeten.
Iemand een idee of ik hier zelf nog wat mee kan? Sensor defect? Kabeltje los? De lage temperatuur an-sich lijkt me niet het probleem, als je buiten/buiten draait kan je immers ook <0 graden binnen krijgen.
Of toch de leverancier er bij halen? Spul staat hier nogal strak ingebouwd dus ben er niet heel happig op als het allemaal weer van de muur af zou moeten.
Ik overweeg een Monoblock voor verwarming en een WP Boiler voor SWW. De lucht in- en uitlaat mogen die vanaf de unit naar beneden lopen en dan horizontaal? Recht naar boven kan helaas niet want daar liggen zonnepanelen op het dak. Ik ben bang dat dit niet best is voor de luchtflow.
klinkt inderdaad als een gammele sensor / bekabeling. Haal je kappen er eens af, kijk of de sensor misschien vervuild is (schoonblazen/afstoffen?) en anders even ook de kap bij de printplaat er af. Stekkertje los/vast doen.Deismyna schreef op donderdag 11 januari 2024 @ 10:58:
Ik zie dat tie vandaag, een dag later, weer in storing staat. Na het bevestigen van de melding springen de ventilator en compressor weer aan. De inkomende lucht sensor blijft echter 0,6 graden aangeven en veranderd ook niet. Nadat ik even kort de stroom er af en er weer op heb gezet toont de sensor netjes 19 graden.
Helemaal van de muur lijkt mij niet nodig, ergste geval een nieuwe sensor. Als je 'm in handen hebt kan je vast een typenummer vinden en heeft ome ali of Farnell die wel, anders even via leverancier.
wat is "omlaag" voor jou? Horizontaal verslepen is geen probleem, binnen marges uiteraard. Er wordt actief lucht uitgeduwd, je hoeft geen trek te hebben als een schoorsteen. Kijk maar naar installatiefoto's hier om je heen, velen hebben direct een 90gr knie erop en dan horizontaal naar buiten zonder enige problemen.MotorBeast schreef op donderdag 11 januari 2024 @ 12:12:
Ik overweeg een Monoblock voor verwarming en een WP Boiler voor SWW. De lucht in- en uitlaat mogen die vanaf de unit naar beneden lopen en dan horizontaal? Recht naar boven kan helaas niet want daar liggen zonnepanelen op het dak. Ik ben bang dat dit niet best is voor de luchtflow.
Omlaag is echt langs de boiler een, schat ik, 1,5 meter en dan de pijpen horizontaal naar buiten, ook zo'n meter.stevenP schreef op donderdag 11 januari 2024 @ 12:42:
[...]
wat is "omlaag" voor jou? Horizontaal verslepen is geen probleem, binnen marges uiteraard. Er wordt actief lucht uitgeduwd, je hoeft geen trek te hebben als een schoorsteen. Kijk maar naar installatiefoto's hier om je heen, velen hebben direct een 90gr knie erop en dan horizontaal naar buiten zonder enige problemen.
Bij de Explorer modellen kan je de lucht aansluiting horizontaal draaien, dan zal naar beneden misschien niet hoeven en anders met een flauwe bocht doen.MotorBeast schreef op donderdag 11 januari 2024 @ 12:12:
De flow is meer afhankelijk van de soort buis en de diameter, glad van binnen is het beste.
Misschien kan het met condens nog anders gaan, bij de afvoer loopt dat terug de wpb in die het afvoert met een slang maar water stroomt normaal gesproken niet omhoog weg
Condens zit in mijn ogen alleen aan de buitenkant van de buis, daar slaat immers de warmere vochtige lucht neer op de koude buis.Speedy-Andre schreef op donderdag 11 januari 2024 @ 12:54:
[...]
Bij de Explorer modellen kan je de lucht aansluiting horizontaal draaien, dan zal naar beneden misschien niet hoeven en anders met een flauwe bocht doen.
De flow is meer afhankelijk van de soort buis en de diameter, glad van binnen is het beste.
Misschien kan het met condens nog anders gaan, bij de afvoer loopt dat terug de wpb in die het afvoert met een slang maar water stroomt normaal gesproken niet omhoog weg
In de buizen is het kouder (uitblaas) of dezelfde temperatuur (inblaas).
Ik denk beide (of water dat van buiten komt), tenzij de buis geïsoleerd is.Wolly schreef op donderdag 11 januari 2024 @ 13:47:
[...]
Condens zit in mijn ogen alleen aan de buitenkant van de buis, daar slaat immers de warmere vochtige lucht neer op de koude buis.
In de buizen is het kouder (uitblaas) of dezelfde temperatuur (inblaas).
Met een dak doorvoer (of horizontaal) heb je kans dat er regen in waait en zodra de wpb stopt verandert de temperatuur langzaam tot binnen en buiten de buis alles gelijk is aan de omgeving.
Gisteren heb ik gebeld met Vaillant (weet nog niet of ik deze wel neem overigens) en die zeiden dat de aan-/afvoer lucht absoluut niet naar beneden mochten lopen.Speedy-Andre schreef op donderdag 11 januari 2024 @ 12:54:
[...]
Bij de Explorer modellen kan je de lucht aansluiting horizontaal draaien, dan zal naar beneden misschien niet hoeven en anders met een flauwe bocht doen.
Hoi
Ik heb iets anders opgemerkt met mijn Atlantic v4 met het opwarmen. Het verbruik wisseld veel en het duurt langer om hem warm te worden. In de zomer was het anders. Hij staat in de geïsoleerde garage waar de temp is tussen 10 en 15 graden zonder warming. Gister was 10 graden. Is dit verbruik normaal
Ik heb iets anders opgemerkt met mijn Atlantic v4 met het opwarmen. Het verbruik wisseld veel en het duurt langer om hem warm te worden. In de zomer was het anders. Hij staat in de geïsoleerde garage waar de temp is tussen 10 en 15 graden zonder warming. Gister was 10 graden. Is dit verbruik normaal
:strip_exif()/f/image/VBvPs529sNI6LJGUNaWA3VUr.jpg?f=fotoalbum_large)
@Elegit tap je ook warm water tijdens de opwarmcyclus? Dan lijkt het mij normaal dat hij af en toe even zakt!
Aankomende week wordt mijn Atlantic Explorer V4 geleverd. Ik heb echter een vraag waarop ik geen antwoord heb kunnen vinden. Het betreft de geïsoleerde luchtbuis van Ubbink met een diameter van 160 mm die ik ga gebruiken.
De binnendiameter is 160 mm en de buitendiameter is 192 mm. Moet ik voor de luchtdoorvoer een gat van minimaal 192 mm boren in de buitenmuur, of volstaat een gat van 160 mm waarbij de luchtbuis stopt bij de muur?
De binnendiameter is 160 mm en de buitendiameter is 192 mm. Moet ik voor de luchtdoorvoer een gat van minimaal 192 mm boren in de buitenmuur, of volstaat een gat van 160 mm waarbij de luchtbuis stopt bij de muur?
Volgens mij kun je het beste een stukje pvc van 160mm in de muur steken en daar de luchtbuis omheen schuiven.Fikatje schreef op donderdag 11 januari 2024 @ 21:36:
Aankomende week wordt mijn Atlantic Explorer V4 geleverd. Ik heb echter een vraag waarop ik geen antwoord heb kunnen vinden. Het betreft de geïsoleerde luchtbuis van Ubbink met een diameter van 160 mm die ik ga gebruiken.
18950Wp🌞, Atlantic 270V3💧, Pana 5J🔥. Zendure 2400AC 11,5kWh🔋,Hyundai Kona 64kWh 🚗, Peblar Home ⛽
Met 160mm door de muur en buiten een Bolrooster RVS Ø 160mm monteren. (https://www.ventilatiesho...fmazig-gaas-hoge-doorlaat).Fikatje schreef op donderdag 11 januari 2024 @ 21:36:
Plaats binnen dan ook een Spiro terugslagklep, ook daar te vinden in diverse uitvoeringen. Vanaf hier Aerfoam aansluiten.
Bedankt voor de snelle reactie klump4u en gerard053!gerard053 schreef op donderdag 11 januari 2024 @ 21:57:
[...]
Met 160mm door de muur en buiten een Bolrooster RVS Ø 160mm monteren. (https://www.ventilatiesho...fmazig-gaas-hoge-doorlaat).
Plaats binnen dan ook een Spiro terugslagklep, ook daar te vinden in diverse uitvoeringen. Vanaf hier Aerfoam aansluiten.
Deze bolkoprooster had ik inderdaad al besteld, echter is de inbouwdiepte van dit rooster 57mm en is de dikte van de muur in totaal 300mm. Moet de terugslag klep dan in de muur worden ingebouwd of moet er een stuk pvc pijp in de rest van de muur en hierna de terugslagklep plaatsen?
Even op de site kijken: Verbinding voor hulpstuk Ø 160mm kun je gebruiken om te koppelen met de terugslagklep en dan ben je al binnen.Fikatje schreef op donderdag 11 januari 2024 @ 22:10:
[...]
Bedankt voor de snelle reactie klump4u en gerard053!
Deze bolkoprooster had ik inderdaad al besteld, echter is de inbouwdiepte van dit rooster 57mm en is de dikte van de muur in totaal 300mm. Moet de terugslag klep dan in de muur worden ingebouwd of moet er een stuk pvc pijp in de rest van de muur en hierna de terugslagklep plaatsen?
Het ziet er wel vreemd uit. Dit is een 200L hier op zolder (16-19 graden).Elegit schreef op donderdag 11 januari 2024 @ 16:12:
Hoi
[Afbeelding]
:strip_exif()/f/image/WpdqMMtLFBgdKOF768uojvfP.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/Fo70ZbVvo61Cu5p5YRshJdn4.jpg?f=fotoalbum_large)
[Te koop: 3D printers] [Website] Agile tools: [Return: retrospectives] [Pokertime: planning poker]
@Judge Ming e.a. sorry mensen, ik had jullie reacties op de een of andere manier gemist. Dank voor de suggesties. Ik ben het helemaal met jullie eens en daarom is het dus ook zo onverklaarbaar. We verbruiken gewoon warm water voor douchen en een kee win bad. Dit verbruik, hebben we normaalgesproken ook nooit, dus er ging wat mis. Maar wat is de vraag. Ik zat zelf te denken dat de boiler misschien deels leeg is geweest? Dat het warmte element misschien niet het water heeft staan verwarmen maar in de 'lucht' steeds aan en uit is geschakeld? Maar hoe dat zou zijn gekomen weet ik dan ook niet. Overigens is het na een reset inmiddels weer 'normaal' en verbruikt de Kaysun (COMPAK KHP 15/190 ACS1) gewoon weer een paar kWh per dag en draait ie gewoon op de warmtepomp (een keer per week de heater).Franciesco schreef op maandag 1 januari 2024 @ 17:56:
Een opgenomen vermogen van 3000 Watt voor een warmtepompboiler is wel heel erg veel. De meeste komen niet verder dan ca 2000-2500 Watt (elektrisch element+compressor samen) voor zover ik gezien heb.
Googlend op Midea zie ik dat de Mideaswan 300 een elektrisch element van 1500 Watt heeft. Daar de compressor bij van zeg 700 Watt (precieze max specs niet gevonden) vraag ik me af of die 3000 Watt van het screenshot wel klopt voor alleen de wp boiler @harmen22? Ik weet het precieze type niet wat je hebt.
zo ziet het patroon van mijn wpb er ook uit.Sebazzz schreef op donderdag 11 januari 2024 @ 22:39:
[...]
Het ziet er wel vreemd uit. Dit is een 200L hier op zolder (16-19 graden).
[Afbeelding]
[Afbeelding]
Ik ben met 200 door de muur gegaan en heb de aerfoam buis voorzien van een winding tochtstrip waarmee het knelvast in de buitengevel zit en kierdicht is.Fikatje schreef op donderdag 11 januari 2024 @ 21:36:
Veroordeel niet, verwonder u slechts
Heeft er iemand al eens ervaring met bruin leidingwater door een storing in combinatie met een WPB?
Hoe krijg je zo’n groot vat schoongespoeld want al het bezinksel blijft op de bodem liggen toch?
We gebruiken vandaag geen warm water voor de zekerheid maar mogelijk zit het bezinksel al in het vat.
Hoe krijg je zo’n groot vat schoongespoeld want al het bezinksel blijft op de bodem liggen toch?
We gebruiken vandaag geen warm water voor de zekerheid maar mogelijk zit het bezinksel al in het vat.
Heb de laatste weken een vervelende discussie met de leverancier van mijn Vaillant Arostor 270 WP boiker. Al sinds de installatie maakt hij voor mijn gevoel te veel geluid, maar omdat het een ander samenviel met wat medische problemen en oplossing omtrent mijn gehoor heb ik hier nooit werk van gemaakt. Toen de WP foutmeldingen begon te geven als het in de zomer te warm werd heb ik na bijna een jaar gebruikt toch melding gemaakt bij mijn leverancier in België. (Zelf woon in NL).
Ze gaven toen direct aan niks voor me te willen doen zolang de uitgaande lucht van mijn MV was aangesloten op de inkomend lucht van mijn WP boiler. Afgelopen zomer, een zomer later, bestaat het probleem, ook met afgekoppelde MV, nog steeds. De fan maakt op 1 meter afstand bijna 65dB geluid. Mijn vriendin hoort het door 2 deuren heen als ze probeert te slapen.
Nu geeft de verkoper aan dat het mijn eigen schuld is, want ik heb de MV aangesloten gehad gedurende een jaar.
Het geheel is nu als volgt aangesloten:
:strip_exif()/f/image/KWBuqV61Tq74q6XVD4oJcklK.jpg?f=fotoalbum_large)
Waarom zou ik op de onderste open buis niet gewoon mijn MV aan kunnen sluiten. De Belgische verkopen klaagt steen en been over gecontamineerde lucht, maar zoals ik het nu is mag het wel.
Debiet MV: 100m3/h
Debiet WP 275m3/h of 400m3/h
Spirobuis is 160mm ern geisoleerd. Totale leiding lengte ingaande luchtstroom 1-1.5 meter
Ze gaven toen direct aan niks voor me te willen doen zolang de uitgaande lucht van mijn MV was aangesloten op de inkomend lucht van mijn WP boiler. Afgelopen zomer, een zomer later, bestaat het probleem, ook met afgekoppelde MV, nog steeds. De fan maakt op 1 meter afstand bijna 65dB geluid. Mijn vriendin hoort het door 2 deuren heen als ze probeert te slapen.
Nu geeft de verkoper aan dat het mijn eigen schuld is, want ik heb de MV aangesloten gehad gedurende een jaar.
Het geheel is nu als volgt aangesloten:
:strip_exif()/f/image/KWBuqV61Tq74q6XVD4oJcklK.jpg?f=fotoalbum_large)
Waarom zou ik op de onderste open buis niet gewoon mijn MV aan kunnen sluiten. De Belgische verkopen klaagt steen en been over gecontamineerde lucht, maar zoals ik het nu is mag het wel.
Debiet MV: 100m3/h
Debiet WP 275m3/h of 400m3/h
Spirobuis is 160mm ern geisoleerd. Totale leiding lengte ingaande luchtstroom 1-1.5 meter
Er is een verschil tussen technisch mogelijk en het voorschrift van een fabrikant.
Door de 160mm opening naar buiten kan de MV geen enorme belasting zijn voor de wpb ventilator, dat zou alleen kunnen zonder open verbinding naar buiten.
Je kan op de 125mm aansluiting een filter box monteren en eventueel een stuk geïsoleerde buis wat al geluid zal schelen.
Het argument van vervuilde lucht geldt dan niet meer, op zich een vreemd argument want de lucht van buiten is nooit schoon.
Door de 160mm opening naar buiten kan de MV geen enorme belasting zijn voor de wpb ventilator, dat zou alleen kunnen zonder open verbinding naar buiten.
Je kan op de 125mm aansluiting een filter box monteren en eventueel een stuk geïsoleerde buis wat al geluid zal schelen.
Het argument van vervuilde lucht geldt dan niet meer, op zich een vreemd argument want de lucht van buiten is nooit schoon.
Ik kan me wel voorstellen dat als een MV ook uit een keuken afzuigt dat daar vetdeeltjes tussen kunnen zitten wat dan weer in de lamellen kan aankoeken. Is natuurlijk in elk huis anders, maar ik zie bij een recirculatiekap dat ondanks filters bijhouden, de uitgeblazen lucht nog steeds vettig is.
@BasvanS is de boel ook vies dan? Heb je onder de kap gekeken?
Komt het geluid van de compressor of de fan?
[ Voor 26% gewijzigd door Proton_ op 15-01-2024 13:08 ]
Het ik-wil-een-warmtepomp FAQ topic- '23 MG5, douchen met wtw en Auer Edel Eau, verwarming met Vaillant Arotherm Plus.
Afzuigkap zit op een apart kanaal direct naar buiten. Volgens installatie handleiding mag je bijv. wel vanuit een zolder aanzuigen, en hoef ik zelfs geen leiding aan te leggen voor de aan te voeren lucht, dat mag ook uit de ruimte zelf komen, onafhankelijk van de inhoud, bij een kleine ruimte moet je dan WEL de koude lucht afvoeren naar buiten en dat doe ik ook. Op verzoek van verkopende partij zelfs inspectie laten doen van de WP, helemaal schoon, op een een vleugje stof na..Kiwi_Kevin schreef op maandag 15 januari 2024 @ 13:00:
Ik kan me wel voorstellen dat als een MV ook uit een keuken afzuigt dat daar vetdeeltjes tussen kunnen zitten wat dan weer in de lamellen kan aankoeken. Is natuurlijk in elk huis anders, maar ik zie bij een recirculatiekap dat ondanks filters bijhouden, de uitgeblazen lucht nog steeds vettig is.
Het is een metaal achtig geluid, wat van de fan lijkt te komen al deze op maximale stand draait. Er is ook een tussen stand waarom hij rustiger draait, lager debiet (275m3), en dan hoor ik vrijwel niks, alleen en zachte zoem/brom. Het harde geluid is echt een metaal achtig schaaf geluid bijna heel scherp en naar als je er naast staat.Proton_ schreef op maandag 15 januari 2024 @ 13:02:
@BasvanS is de boel ook vies dan? Heb je onder de kap gekeken?
De WP doet zijn werk verder goed, behalve bij een hoge buiten temp.
Kunnen jullie dit bestand beluisteren:
https://drive.google.com/...QNBxd4i2GErVyieVTAd0/view
[ Voor 9% gewijzigd door BasvanS op 15-01-2024 13:23 ]
Zo ben ik het aankomende vrijdag ook van plan om te doen! ThanksNo Hands schreef op maandag 15 januari 2024 @ 12:09:
[...]
Ik ben met 200 door de muur gegaan en heb de aerfoam buis voorzien van een winding tochtstrip waarmee het knelvast in de buitengevel zit en kierdicht is.
ik zie als enige optie om de boiler schoon te spoelen via de warm water aansluiting bovenin water er in viaKiwi_Kevin schreef op maandag 15 januari 2024 @ 12:19:
Heeft er iemand al eens ervaring met bruin leidingwater door een storing in combinatie met een WPB?
de aftap er weer uit.
Bestand is niet openbaar.BasvanS schreef op maandag 15 januari 2024 @ 13:15:
[...]
Het is een metaal achtig geluid, wat van de fan lijkt te komen al deze op maximale stand draait. Er is ook een tussen stand waarom hij rustiger draait, lager debiet (275m3), en dan hoor ik vrijwel niks, alleen en zachte zoem/brom. Het harde geluid is echt een metaal achtig schaaf geluid bijna heel scherp en naar als je er naast staat.
De WP doet zijn werk verder goed, behalve bij een hoge buiten temp.
Kunnen jullie dit bestand beluisteren:
https://drive.google.com/...QNBxd4i2GErVyieVTAd0/view
Maar metaalachtig geluid en Vaillant Arostor.. dat lijkt toch wel op dit: Vaillant Warmtepompboiler AroStor VWL problemen.
Heb de Topic starter even een bericht gestuurd.Glashelder schreef op maandag 15 januari 2024 @ 14:46:
[...]
Bestand is niet openbaar.
Maar metaalachtig geluid en Vaillant Arostor.. dat lijkt toch wel op dit: Vaillant Warmtepompboiler AroStor VWL problemen.
Bestand is nu openbaar.
Ik ga als er groen licht van vitens komt morgen een paar monsters nemen, kijken of ik iets van bezinksel zie in het water.Misanthropia schreef op maandag 15 januari 2024 @ 14:24:
[...]
ik zie als enige optie om de boiler schoon te spoelen via de warm water aansluiting bovenin water er in via
de aftap er weer uit.
Als dat zo is dan gaan we de aftap eens testen 😉
[ Voor 0% gewijzigd door Kiwi_Kevin op 15-01-2024 19:07 . Reden: Typo ]
Hou ons op de hoogte. Hoe dit op te lossen is voor iedereen interessant.Kiwi_Kevin schreef op maandag 15 januari 2024 @ 16:54:
[...]
Ik ga als er groen licht van vitens komt morgen een paar monsters nemen, kijken of ik iets van bezinksel zien in het water.
Als dat zo is dan gaan we de aftap eens testen 😉
Ik wil mijn woning van het gas af en daarom wil ik warmtepompboiler voor het sanitair warm water. Als ik het goed begrijp kan ik de volgende bronnen nu gebruiken:
1 Warm water uit verwarmingscircuit (deze is in mijn situatie niet heel interessant)
2 Buitenlucht
3 Binnenlucht (eventueel MV)
Als ik 200 liter water 50 graden wil verwarmen en ik haal de warmte uit de lucht (neem aan 200 m^3 lucht op bovenverdieping) dan kom ik op een temperauur daling van 228 K voor de lucht uit, zie onderstaand sommetje. Ik snap dat het niet zo koud gaat worden, maar ik kan hieruit toch wel concluderen dat er zo weinig warmte in de binnenlucht zit dat het niet rendabel kan zijn om die te willen ontrekken. Het zal bovendien ook nog eens koud worden binnen. Ook als mijn MV 200 kuub lucht per uur ontrekt dan zit hier toch niet zo veel warmte in om mijn boilervat mee op te warmen? Dus om het boilervat op te warmen moet ik een groot volume lucht naar binnen trekken om daar de warmte uit te halen en de koude lucht moet weer uitgeblazen worden. Kan dit door een bestaande CV ketel beluchting en MV afvoer?
's zomers zou het natuurlijk wel lekker zijn om wat lucht te koelen binnen. Kan ik dan tijdelijk de afvoer naar binnen laten verlopen of zet ik dan het hele huis weer op overdruk waardoor de MV niet meer werkt?
Ik snap er nog weinig van, maar heb toch al wat uren gelezen, maar dit soort info kom ik niet tegen.
1 Warm water uit verwarmingscircuit (deze is in mijn situatie niet heel interessant)
2 Buitenlucht
Als ik 200 liter water 50 graden wil verwarmen en ik haal de warmte uit de lucht (neem aan 200 m^3 lucht op bovenverdieping) dan kom ik op een temperauur daling van 228 K voor de lucht uit, zie onderstaand sommetje. Ik snap dat het niet zo koud gaat worden, maar ik kan hieruit toch wel concluderen dat er zo weinig warmte in de binnenlucht zit dat het niet rendabel kan zijn om die te willen ontrekken. Het zal bovendien ook nog eens koud worden binnen. Ook als mijn MV 200 kuub lucht per uur ontrekt dan zit hier toch niet zo veel warmte in om mijn boilervat mee op te warmen? Dus om het boilervat op te warmen moet ik een groot volume lucht naar binnen trekken om daar de warmte uit te halen en de koude lucht moet weer uitgeblazen worden. Kan dit door een bestaande CV ketel beluchting en MV afvoer?
's zomers zou het natuurlijk wel lekker zijn om wat lucht te koelen binnen. Kan ik dan tijdelijk de afvoer naar binnen laten verlopen of zet ik dan het hele huis weer op overdruk waardoor de MV niet meer werkt?
Ik snap er nog weinig van, maar heb toch al wat uren gelezen, maar dit soort info kom ik niet tegen.
:no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/t5TEbU6El0MyzCoegT6SHB9z.jpg?f=user_large)
Ik zie eigenlijk hier het antwoord op mijn vragen:gebruiker001 schreef op maandag 15 januari 2024 @ 21:40:
Ik wil mijn woning van het gas af en daarom wil ik warmtepompboiler voor het sanitair warm water. Als ik het goed begrijp kan ik de volgende bronnen nu gebruiken:
2 Buitenlucht
[Afbeelding]
https://warmtepomp-tips.nl/type/warmtepompboiler/
Wel vraag ik mij nog af of er Warmtepompboilers zijn die je in de zomermaanden wel kan gebruiken om de binnenruimte te koelen?
Daar zijn ze niet voor bedoeld en je kan ze niet de hele dag draaien. Een keer is het vat warm.gebruiker001 schreef op maandag 15 januari 2024 @ 21:55:
[...]
Wel vraag ik mij nog af of er Warmtepompboilers zijn die je in de zomermaanden wel kan gebruiken om de binnenruimte te koelen?
[Te koop: 3D printers] [Website] Agile tools: [Return: retrospectives] [Pokertime: planning poker]
Verwijderd
Wij doen het zo: Verwijderd in "Warmtepompboiler topic (WPB) deel 2"gebruiker001 schreef op maandag 15 januari 2024 @ 21:40:
In de winter wordt de lucht aangezogen van in het huis, die komt via de ventilatieroosters van de ramen op de eerste verdieping naar binnen, zo wordt het huis verlucht en is de aangevoerde lucht niet te koud (= hogere COP). In de zomer is de aan- en afvoer van de lucht in dezelfde ruimte, de koude afvoer blaast naar de grond en de aanvoer is iets warmere lucht (warmte stijgt). De deur naar de inkomhal blijft open en zo wordt dat deel van het huis gekoeld. Nog beter zou een aanvoer van buiten zijn (voor de COP), maar op zich is er in de zomer zo veel energie-overschot van de zonnepanelen dat de efficiëntie dan minder belangrijk is.
Leuke rekensom maar het zal niet vaak gebeuren dat je water 50 graden moet verwarmen.
Zou je de boiler helemaal koud trekken (hij loopt vol met koud leidingwater) dan heb je niet uitgezocht hoeveel warm tapwater je verbruikt
Zou je de boiler helemaal koud trekken (hij loopt vol met koud leidingwater) dan heb je niet uitgezocht hoeveel warm tapwater je verbruikt
Of je had geen ruimte voor een grotereSpeedy-Andre schreef op maandag 15 januari 2024 @ 22:38:
Kan, maar het zet geen zoden aan de dijk.gebruiker001 schreef op maandag 15 januari 2024 @ 21:55:
[...]
Ik zie eigenlijk hier het antwoord op mijn vragen:
https://warmtepomp-tips.nl/type/warmtepompboiler/
Dat uurtje dat de wpb draait komt er een beetje koude lucht in je woning, maar zodra je wpb stopt is het weer gedaan met de pret en is de temperatuur weer zoals het was. Je koelt er dus geen massa mee af.
Verwijderd
De onze werkt toch vaak 3 uur en dan voel je wel een verschil. Alle beetjes helpen bij een hittegolf.Wolly schreef op maandag 15 januari 2024 @ 22:54:
[...]
Kan, maar het zet geen zoden aan de dijk.
Dat uurtje dat de wpb draait komt er een beetje koude lucht in je woning, maar zodra je wpb stopt is het weer gedaan met de pret en is de temperatuur weer zoals het was. Je koelt er dus geen massa mee af.
Het is druk met boilers! Hier staat de boorder donderdag om 11:00 voor de deur, met een 200 boor.Fikatje schreef op maandag 15 januari 2024 @ 14:08:
[...]
Zo ben ik het aankomende vrijdag ook van plan om te doen! Thanks
Als dat zo is, dan kun je 's winters dus gerust binnen/binnen opstelling gebruikenWolly schreef op maandag 15 januari 2024 @ 22:54:
[...]
Volgens mij is elke kWh er eentje.
Heb je wel eens in een warme ruimte gezeten met airco en toen de airco uitgezet? Het effect is dan vaak (bijvoorbeeld met de zon op de ramen) dat je in no time weer aan het zweten bent.Martin7182 schreef op dinsdag 16 januari 2024 @ 07:56:
[...]
Als dat zo is, dan kun je 's winters dus gerust binnen/binnen opstelling gebruiken![]()
Je moet echt niet verwachten dat je een koel huis krijgt omdat je wpb één of twee uurtjes in de zomer zijn koele lucht in je huis blaast.
Nee, geen ervaring mee 
Het ging mij erom, als het in de zomer niet uitmaakt dan toch ook niet in de winter? Volgens mij maakt het wel iets uit, maar niet zoveel dus. Als je ook een airco hebt, dan hoeft die in de zomer een paar kWh minder te draaien en in de winter een paar kWh meer. Bij een binnen/binnen opstelling
Het ging mij erom, als het in de zomer niet uitmaakt dan toch ook niet in de winter? Volgens mij maakt het wel iets uit, maar niet zoveel dus. Als je ook een airco hebt, dan hoeft die in de zomer een paar kWh minder te draaien en in de winter een paar kWh meer. Bij een binnen/binnen opstelling
Ik heb binnen/binnen. Hij staat op zolder. Daar is het niet al te warm nu en met de boiler aan ws nog iets minder warm. Merk er niks van. Koud is koud voor mij. Wat het doet met de kW's? Geen idee.Martin7182 schreef op dinsdag 16 januari 2024 @ 07:56:
[...]
Als dat zo is, dan kun je 's winters dus gerust binnen/binnen opstelling gebruiken![]()
Nog even terugkomend op dit issue, diezelfde dag de nieuwe terugslagklep geplaatst in de geveldoorvoer en op de intake nog een filterbox geplaatst. Er stroomt nu geen ijskoude lucht meer via de boiler naar binnen. Dit maakt het een stuk comfortabeler in de bijkeuken met bijkomend voordeel dat er geen storing meer is geweest.Deismyna schreef op donderdag 11 januari 2024 @ 10:58:
Ik vermoed dat de intake sensor het gewoon slecht trok om in één keer te wisselen van ijskoude lucht van buiten naar de flink warmere binnentemperatuur. Dat verschil zal wel te groot geweest zijn waardoor die in storing schoot.
Als we in bad gaan en flink douchen in de winter en 200 kg water op moeten warmen van 10 naar 39 graden dan moet er 6,7 kWh warmte worden onttrokken. In 5u tijd is dat een vermogen van 1,349 kW. Ik lees op internet dat je 30 W per kuub lucht nodig hebt om te koelen met een airco dus hiermee zou je een ruimte van 45 m^3 kunnen koelen. Lijkt mij toch niet helemaal verwaarloosbaar voor een bovenverdieping. Daar staat tegenover dat als het zomers zo warm is dat we binnen zouden willen koelen dat we dan weinig warm water gebruiken. In de winter willen we niet binnen koelen en dus halen we de warmte toch beter uit de buitenlucht of uit de ventilatie.Wolly schreef op maandag 15 januari 2024 @ 22:54:
[...]
:no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/n57g01pW30pizN6NRRKUMfpn.jpg?f=user_large)
Als de WPB continu zou draaien zou je inderdaad een bovenverdieping kunnen koelen.
Helaas staat deze maar 1 uur van de 24 uur per dag aan. Hierdoor zet het dus geen zoden aan de dijk.
Ik zet tegenwoordig alleen de inlaat om naar binnenlucht (in de nok vd zolder dus lekker warm) in de zomer en de uitblaas laat ik gewoon naar buiten blazen zo gering vond ik het effect.
Helaas staat deze maar 1 uur van de 24 uur per dag aan. Hierdoor zet het dus geen zoden aan de dijk.
Ik zet tegenwoordig alleen de inlaat om naar binnenlucht (in de nok vd zolder dus lekker warm) in de zomer en de uitblaas laat ik gewoon naar buiten blazen zo gering vond ik het effect.
AMD Ryzen 5800X - 32GB DDR4 Corsair RGB - XFX 6900XT - Panasonic HIT 990Wp - AE200L WPB met cv-ondersteuning
Hier draait hij toch echt gemiddeld wel 3 uur per dag en we zijn maar met zijn tweeën. Nu is bij de 200ltr variant de compressor maar 300 wat dus dat is ook niet zo veel.
snameroc
Hiermee zie je dus dat theorie en praktijk niet altijd overeenkomen. Echt, ik heb het geprobeerd net als anderen in deze reeks en de conclusie is dat het niks oplevert.gebruiker001 schreef op dinsdag 16 januari 2024 @ 22:05:
[...]
Als we in bad gaan en flink douchen in de winter en 200 kg water op moeten warmen van 10 naar 39 graden dan moet er 6,7 kWh warmte worden onttrokken. In 5u tijd is dat een vermogen van 1,349 kW. Ik lees op internet dat je 30 W per kuub lucht nodig hebt om te koelen met een airco dus hiermee zou je een ruimte van 45 m^3 kunnen koelen. Lijkt mij toch niet helemaal verwaarloosbaar voor een bovenverdieping. Daar staat tegenover dat als het zomers zo warm is dat we binnen zouden willen koelen dat we dan weinig warm water gebruiken. In de winter willen we niet binnen koelen en dus halen we de warmte toch beter uit de buitenlucht of uit de ventilatie.
[Afbeelding]
Je hebt altijd mensen die zeggen dat ze er enorm hun huis mee koelen maar ik denk dat die gewoon superblij zijn met de wpb en er nog een paar voordelen aanhangen die er eigenlijk niet bij zitten.
Na een tijdje met veel plezier meegelezen te hebben wil ik een 270L wpb laten installeren. Ik ken alleen geen goede installatie bedrijven welke dit kunnen verzorgen in de regio Utrecht, een van jullie nog tips?
Voor mij goed nieuws, koelen interesseert me niet en als het niks oplevert dan kun je in de winter dus ook gerust binnen/binnen draaien. Scheelt weer een dakdoorvoerWolly schreef op dinsdag 16 januari 2024 @ 23:40:
[...]
Hiermee zie je dus dat theorie en praktijk niet altijd overeenkomen. Echt, ik heb het geprobeerd net als anderen in deze reeks en de conclusie is dat het niks oplevert.
Je hebt altijd mensen die zeggen dat ze er enorm hun huis mee koelen maar ik denk dat die gewoon superblij zijn met de wpb en er nog een paar voordelen aanhangen die er eigenlijk niet bij zitten.
Op een grote zolder kan het prima, maar bedenk wel dat je warmte onttrekt uit de binnenruimte, die dus wordt aangevuld met warmte uit je huis. Kortom: je verwarming moet meer energie genereren omdat de WPB die energie weer uit de ruimte haalt.Martin7182 schreef op woensdag 17 januari 2024 @ 08:59:
[...]
Voor mij goed nieuws, koelen interesseert me niet en als het niks oplevert dan kun je in de winter dus ook gerust binnen/binnen draaien. Scheelt weer een dakdoorvoer
Ik draai nu zelf binnen-binnen op een grote zolder. Als de WPB draait daalt de temperatuur op zolder 1 graad, om daarna binnen een paar uur terug te klimmen naar de oorspronkelijke temperatuur.
Effectief merk ik er dus weinig van (hoewel mijn vrouw het wel wat te koud vind worden op zolder), maar als je gaat rekenen dan is buiten-buiten gewoon iets efficienter. (Ik vraag me echter af hoelang je moet draaien om de kosten van een dakdoorvoer terug te verdienen)
Panasonic 12J T-CAP | Atlantic Explorer 270L | 4 x MHI SRK24ZS-WF + SRF35ZS-W | 12.000 Wp Enphase | Home Assistant, Heishamon, Mhi-ctrl | Alfa Romeo Giulia Veloce