Warmtepompboiler topic (WPB) deel 2 Vorige deel Overzicht

Pagina: 1 ... 70 ... 114 Laatste
Acties:

Onderwerpen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gebruiker001
  • Registratie: Juni 2013
  • Laatst online: 20:00
We hebben in onze woning uit 2006 een mechanische ventilatie (Zehnder ComfoFan s) die lucht afzuigt en uitblaast naar buiten. Ik ben hier niet zo tevreden over omdat deze unit telkens overschakelt op auto CO2, maar ik heb niet in iedere verblijfsruimte een CO2 meter en bovendien reageert de ventilatie niet goed op stijgende CO2 waarden.

Het lijkt mij dus best interessant om de MV te vervangen door de warmtepompboiler. Is dan het afzuigdebiet eenvoudig handmatig in te stellen, zodat er voldoende geventileerd wordt op het moment dat er geen verwarming nodig is? En ik heb er ook mijn twijfels bij of de warmtepomp wel voldoende kan afzuigen als deze op hoog vermogen draait. Hoe weet ik of de ventilatie kanalen en het afvoerkanaal van de MV ruim genoeg zijn?

Ideaal lijkt mij om een pomp te hebben met een laag vermogen die op zijn gemakje het boilervat verwarmt en dus niet te veel luchtinlaat nodig heeft.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• snameroc
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 16-09 23:22
ConQuestador schreef op woensdag 17 januari 2024 @ 10:55:
[...]

Op een grote zolder kan het prima, maar bedenk wel dat je warmte onttrekt uit de binnenruimte, die dus wordt aangevuld met warmte uit je huis. Kortom: je verwarming moet meer energie genereren omdat de WPB die energie weer uit de ruimte haalt.

Ik draai nu zelf binnen-binnen op een grote zolder. Als de WPB draait daalt de temperatuur op zolder 1 graad, om daarna binnen een paar uur terug te klimmen naar de oorspronkelijke temperatuur.
Effectief merk ik er dus weinig van (hoewel mijn vrouw het wel wat te koud vind worden op zolder), maar als je gaat rekenen dan is buiten-buiten gewoon iets efficienter. (Ik vraag me echter af hoelang je moet draaien om de kosten van een dakdoorvoer terug te verdienen)
Kun je verklaren waarom buiten buiten efficiënter is als binnen binnen als het ondanks de afkoeling binnen warmer is dan buiten?

snameroc

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jim423
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 20:53
snameroc schreef op dinsdag 16 januari 2024 @ 23:25:
Hier draait hij toch echt gemiddeld wel 3 uur per dag en we zijn maar met zijn tweeën. Nu is bij de 200ltr variant de compressor maar 300 wat dus dat is ook niet zo veel.
300W 3 uur of 600W 1,5uur (Explorer 3) is natuurlijk lood om oud ijzer.
Een airco van 300W slaat tijdens een hittegolf sowieso geen deuk in een pakje boter.
snameroc schreef op woensdag 17 januari 2024 @ 22:40:
[...]

Kun je verklaren waarom buiten buiten efficiënter is als binnen binnen als het ondanks de afkoeling binnen warmer is dan buiten?
Deze discussie is al zo vaak gevoerd. De WPB is inderdaad efficiënter maar er moet meer gestookt worden in huis. Netto maakte het financieel vrij weinig uit welke optie je gebruikte. Alleen gas stoken om de WPB op te warmen, daar valt natuurlijk wel wat over te zeggen.

AMD Ryzen 5800X - 32GB DDR4 Corsair RGB - XFX 6900XT - Panasonic HIT 990Wp - AE200L WPB met cv-ondersteuning

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• snameroc
Als je het meer verbruik van de warmtepomp van het huis bedoelt snap ik je maar ik bedoel specifiek de wpboiler en wel omdat ik vind dat het in de winter wel heel lang duurt voordat de wpboiler als die leeg gegaan is door bad gebruik weer op 55 graden is.

snameroc

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• ConQuestador
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 21:39
snameroc schreef op woensdag 17 januari 2024 @ 23:03:
Als je het meer verbruik van de warmtepomp van het huis bedoelt snap ik je maar ik bedoel specifiek de wpboiler en wel omdat ik vind dat het in de winter wel heel lang duurt voordat de wpboiler als die leeg gegaan is door bad gebruik weer op 55 graden is.
De WPB zelf zal uiteraard beter draaien op de warme binnenlucht ;) Alleen het totaalplaatje, met het verbruik van de WP erbij genomen, zal iets positiever uitvallen voor buitenlucht.

Maar los daarvan betwijfel ik of het verschil zo groot is dat de kosten van een (dure 160mm) dakdoorvoer uitkunnen. Ik draai deze winter zo even door, en dan beslis is daarna of ik in de zomer alsnog een dakdoorvoer ga maken of niet.

Panasonic 12J T-CAP | Atlantic Explorer 270L | 4 x MHI SRK24ZS-WF + SRF35ZS-W | 12.000 Wp Enphase | Home Assistant, Heishamon, Mhi-ctrl | Alfa Romeo Giulia Veloce

Acties:
  • +11 Henk 'm!

• NCSmits
  • Registratie: December 2014
  • Laatst online: 15-09 18:23
Vandaag is onze Explorer V4 200L geleverd. Gelukkig geen gezeul op de trap om hem boven te krijgen ;)

spoiler:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/2z4U8vkIKbWCST2VyAMYM2g9-Qg=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/apaNT4dimVHVNCpkLPtkaa6u.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bjornricardo33
  • Registratie: Mei 2018
  • Laatst online: 10:00
Wij hebben op dit moment een remeha elga 4kw en zitten zelf na te denken over een warmtepompboiler die niet veel herrie maakt gezien wij naast deze kamer slapen.

grote probleem waarmee ik zit is dat de elga tot 0 graden prima functioneert daarom heb ik echter de CV nodig.

is het mogelijk om warmtepompboiler, elga, doorstroom verwarmer te gebruiken inplaats de CV?

Welke boiler tussen 220 en 280 liter heeft een goede COP plus is erg stil?

Vandaag komen er 2 bedrijven langs om de situatie te schetsen en met een voorstel te komen.(Daikin, Ferroli)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Glashelder
  • Registratie: September 2002
  • Niet online

Glashelder

Anti Android

Ik heb een Ferroli EGEA LT 200 staan en die vind ik best wel stil voor een warmtepompboiler. Geen idee waar je woont maar als dat in de regio Amsterdam is mag je wel komen luisteren.

Wat de exacte COP is, geen idee. Hij staat hier sinds 1 mei vorig jaar in de schuur en heeft tot op heden 370 kWh verbruikt.

[ Voor 26% gewijzigd door Glashelder op 19-01-2024 09:13 ]

PV 4915wp op oost, 2680 wp op west, 1900 wp op zuid. pvoutput - AUX 8 kW bi bloc

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tanuki
  • Registratie: Januari 2005
  • Niet online
Glashelder schreef op vrijdag 19 januari 2024 @ 09:12:
Ik heb een Ferroli EGEA LT 200 staan en die vind ik best wel stil voor een warmtepompboiler. Geen idee waar je woont maar als dat in de regio Amsterdam is mag je wel komen luisteren.

Wat de exacte COP is, geen idee. Hij staat hier sinds 1 mei vorig jaar in de schuur en heeft tot op heden 370 kWh verbruikt.
Dat zijn mooie getallen! 370 kWh is niet veel. Als je dat tegenover zonnepanelen / batterij zet, kun je dat wel terugbrengen naar 0.

PV: Growatt MOD5000TL3-XH + 5720wp, WPB: Atlantic Explorer v4 270LC, L/L: MHI SCM 125ZM-S + SRK 50ZS-W + 2x SRK 25ZS-W + SRK 20ZS-W Modbus kWh meter nodig?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• natural colour
  • Registratie: April 2022
  • Laatst online: 19:01
ConQuestador schreef op donderdag 18 januari 2024 @ 09:05:
[...]

De WPB zelf zal uiteraard beter draaien op de warme binnenlucht ;) Alleen het totaalplaatje, met het verbruik van de WP erbij genomen, zal iets positiever uitvallen voor buitenlucht.
En bij mij is de wp 6-7 maanden per jaar uit en komt de warmte in het huis van de zon instraling..
Je zou eigenlijk twee grote drieweg kleppen voor lucht moeten hebben, zijn die er wel? ik heb zoiets nog nooit gezien of gelezen.

20x JA Solar 6.9KW; Fronius Symo 7.0; Panasonic 7H Mono; Atlantic Explorer V4; https://www.astrobin.com/users/naturalcolor/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tanuki
  • Niet online
natural colour schreef op vrijdag 19 januari 2024 @ 18:43:
[...]

En bij mij is de wp 6-7 maanden per jaar uit en komt de warmte in het huis van de zon instraling..
Je zou eigenlijk twee grote drieweg kleppen voor lucht moeten hebben, zijn die er wel? ik heb zoiets nog nooit gezien of gelezen.
Maar dat is verwarming? Hierboven werd warm tapwater geschetst, geloof ik.

PV: Growatt MOD5000TL3-XH + 5720wp, WPB: Atlantic Explorer v4 270LC, L/L: MHI SCM 125ZM-S + SRK 50ZS-W + 2x SRK 25ZS-W + SRK 20ZS-W Modbus kWh meter nodig?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• natural colour
  • Registratie: April 2022
  • Laatst online: 19:01
Tanuki schreef op vrijdag 19 januari 2024 @ 19:17:
[...]

Maar dat is verwarming? Hierboven werd warm tapwater geschetst, geloof ik.
Een drieweg klep om de ene keer de warme lucht (voor de wpb) uit het huis te halen en de andere keer van buiten af

20x JA Solar 6.9KW; Fronius Symo 7.0; Panasonic 7H Mono; Atlantic Explorer V4; https://www.astrobin.com/users/naturalcolor/

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• dof
  • Registratie: Juli 2010
  • Laatst online: 16-09 21:50

dof

bjornricardo33 schreef op vrijdag 19 januari 2024 @ 08:48:
Wij hebben op dit moment een remeha elga 4kw en zitten zelf na te denken over een warmtepompboiler die niet veel herrie maakt gezien wij naast deze kamer slapen.
Bij een WPB is het handig om de timer te gebruiken zodat hij warm water maakt op de goedkope momenten van de dag (zowel in kWh verbruik als wanneer luchttemperatuur warm is). Gewoonlijk is dat tussen 10:00 en 16:00 en dan slaap je vast niet.

Mijn WPB (Auer Edel) is vrij lawaaiig, maar gezien het bovenstaande niet zo van belang.

M'n WP boiler is ~ 2 uurtjes in de zomer en ~ 4 uurtjes in koude periode, bezig met opwarmen van 200 ltr naar gewenste temp van 50 C. (dit kan bij natuurlijk bij iedereen verschillen afhankelijk van SWW gebruiks gedrag, maar even als indicatie).

Gasloos sinds feb23, WP: Pana Mono 9j, WPB: Auer Air 200l, PV: 14x290 Wp

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Misanthropia
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 20:44
dof schreef op vrijdag 19 januari 2024 @ 21:08:
[...]

Bij een WPB is het handig om de timer te gebruiken zodat hij warm water maakt op de goedkope momenten van de dag (zowel in kWh verbruik als wanneer luchttemperatuur warm is). Gewoonlijk is dat tussen 10:00 en 16:00 en dan slaap je vast niet.
Hier staat de timer ook ingesteld, 1100-1600. d:)b

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Glashelder
  • Niet online

Glashelder

Anti Android

dof schreef op vrijdag 19 januari 2024 @ 21:08:
[...]

Mijn WPB (Auer Edel) is vrij lawaaiig, maar gezien het bovenstaande niet zo van belang.

M'n WP boiler is ~ 2 uurtjes in de zomer en ~ 4 uurtjes in koude periode, bezig met opwarmen van 200 ltr naar gewenste temp van 50 C. (dit kan bij natuurlijk bij iedereen verschillen afhankelijk van SWW gebruiks gedrag, maar even als indicatie).
Waarom zou je dat doen als je geen dynamisch contract hebt?
Ik laat mijn WPB gewoon verwarmen wanneer hij dat nodig vind..

PV 4915wp op oost, 2680 wp op west, 1900 wp op zuid. pvoutput - AUX 8 kW bi bloc

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dof
  • Registratie: Juli 2010
  • Laatst online: 16-09 21:50

dof

Glashelder schreef op zaterdag 20 januari 2024 @ 00:02:
[...]

Waarom zou je dat doen als je geen dynamisch contract hebt?
Ik laat mijn WPB gewoon verwarmen wanneer hij dat nodig vind..
Ook luchttemperatuur is overdag warmer, scheelt best met veelal kleine WP in de WPB's...

Gasloos sinds feb23, WP: Pana Mono 9j, WPB: Auer Air 200l, PV: 14x290 Wp

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• flippy
  • Registratie: December 2001
  • Niet online

flippy

Alle rechten voorbehouden.

gewoon tussen 12 en 8 savonds laten draaien. dan zit je voor 95% van de mensen wel goed.

wat een geheim agent toch allemaal niet moet doen om incognito op zijn werk te verschijnen

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Kiwi_Kevin
  • Registratie: Augustus 2006
  • Laatst online: 20:28
flippy schreef op zaterdag 20 januari 2024 @ 00:11:
gewoon tussen 12 en 8 savonds laten draaien. dan zit je voor 95% van de mensen wel goed.
Staat hier op 12.00 - 21.00 maar met de legionella run deze week haalde hij het nét niet met 59 graden.

Ik denk dat die ene week geen ramp is, volgende week nieuwe poging dus ik houd de settings zo

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rzaan
  • Registratie: Mei 2018
  • Laatst online: 18:52

Rzaan

Altijd zoekende

Bij mij van 9.00 - 20.00.
Geen herrie 's nachts en in de ruimte waar hij aanzuigt, hangt de omvormer van de zonnepanelen. Die geeft aardig wat warmte af overdag.
Valt nu in de winter wel mee, maar alle kleine beetjes helpen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Glashelder
  • Niet online

Glashelder

Anti Android

Hier staat ie in de schuur en heeft niemand last van het geluid. Sowieso maakt ie al niet zoveel geluid.

Wij douchen nogal onregelmatig en als ie een keer in de avond wordt leeggedouched dan wil ik de volgende ochtend ook gewoon warm water hebben :Y)

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• flippy
  • Niet online

flippy

pro tip voor de mensen die geen beperkingen hebben in het geluid: je kan in het fabrieksmenu de fan harder zetten, dan word ie weer wat efficienter...

wat een geheim agent toch allemaal niet moet doen om incognito op zijn werk te verschijnen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• midas00
  • Registratie: Augustus 2021
  • Laatst online: 10-09 15:23
Vanochtend wakker gewordn en bij de Arostor BM 270 gaan kijken heb nu err01.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/lTTxrfk7FcpWPbsnlrfQWQGM3Ow=/800x/filters:strip_exif()/f/image/ZTKnmVidqvr8fgJpmq7GJarg.png?f=fotoalbum_large
Is hier zelf nog wat aan te doen? Anders is Eerste zorg nu hoe op alternatieve wijze warm water te maken. KAn ik het element gefoirceerd inschakelen bijvoorbeeld?

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/8TuXr4ozHk9E6dN9vna9SD7L3v8=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/NXvaaKqG1bLFKmtJeIbqIZKw.jpg?f=fotoalbum_large

Zijn aansluitingen 1 en 2 (App.) van het element? En kan ik daar rechstreeks 220 volt opzetten om het water te verwarmen?

[ Voor 30% gewijzigd door midas00 op 20-01-2024 10:59 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Olaf van der Spek
  • Registratie: September 2000
  • Niet online
natural colour schreef op vrijdag 19 januari 2024 @ 18:43:
[...]

Pas plaatste iemand een link naar een artikel waarin werd aangeraden de WPB als MV te gebruiken, omdat daar genoeg warmte uitgehaald kan worden. De WPB moet dan wel op een lagere stand kunnen draaien.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wolly
  • Registratie: Januari 2001
  • Niet online
midas00 schreef op zaterdag 20 januari 2024 @ 10:19:

[Afbeelding]
Is hier zelf nog wat aan te doen? Anders is Eerste zorg nu hoe op alternatieve wijze warm water te maken. KAn ik het element gefoirceerd inschakelen bijvoorbeeld?

[Afbeelding]

Zijn aansluitingen 1 en 2 (App.) van het element? En kan ik daar rechstreeks 220 volt opzetten om het water te verwarmen?
Zoek even in de handleiding op noodbedrijf.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• midas00
Wolly schreef op zaterdag 20 januari 2024 @ 11:08:
[...]

Zoek even in de handleiding op noodbedrijf.
Top! Dank voor de tip. In de handleiding staat dat je naar het menu "elec modus"moet gaan.
Dat heb ik gedaan en ik heb de keuze uit ja of nee.
heb ja gekozen, maar heb niet het gevoel dat het element aanspringt of zo. Doe ik wat verkeerd?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wolly
  • Niet online
midas00 schreef op zaterdag 20 januari 2024 @ 11:31:
[...]

Top! Dank voor de tip. In de handleiding staat dat je naar het menu "elec modus"moet gaan.
Dat heb ik gedaan en ik heb de keuze uit ja of nee.
heb ja gekozen, maar heb niet het gevoel dat het element aanspringt of zo. Doe ik wat verkeerd?
Met gevoel kun je niks. Kijk of de temperatuur oploopt of kijk op je elektrameter of daar ineens een toename van afgenomen vermogen is.

Wellicht dat het klokschema nog meespeelt, heb je dat ooit ingesteld?

Welk model is het precies, er staan nogal wat handleidingen op de site.

[ Voor 12% gewijzigd door Wolly op 20-01-2024 11:44 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• midas00
Wolly schreef op zaterdag 20 januari 2024 @ 11:44:
[...]

Met gevoel kun je niks. Kijk of de temperatuur oploopt of kijk op je elektrameter of daar ineens een toename van afgenomen vermogen is.

Wellicht dat het klokschema nog meespeelt, heb je dat ooit ingesteld?

Welk model is het precies, er staan nogal wat handleidingen op de site.
het is meer dan gevoel. Ik heb een mult imeter rechstreeks aan het element gehangen: 0 volt!. Heb nooit klokprogramma's oid gebruikt. IK krijg ook niet meer het nomale startscherm, maar alleen nog maar een knipperend ERR01 melding

EDIT: moest de boiler met de aan uit knop uit en weer aanzetten. Nu staat hij in elec modus= noodbedrijf en staat er ook spanning op het element. De 4 dames hier thuis kunnen weer adem halen ;-)

De Arostor is minder dan 2 jaar oud dus neem aan dat dit een garantiegeval is. Ben benieuwd hoe Vaillant dit oppikt

[ Voor 18% gewijzigd door midas00 op 20-01-2024 13:21 . Reden: nieuwe poging ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ConQuestador
flippy schreef op zaterdag 20 januari 2024 @ 10:14:
pro tip voor de mensen die geen beperkingen hebben in het geluid: je kan in het fabrieksmenu de fan harder zetten, dan word ie weer wat efficienter...
Hoe heet die optie dan? Laatst gezocht maar biet gevonden (atlantic explorer v4).

Hier draait ie overigens snachts. Geluid horen we niet, en dat garandeerd ons warm water in de ochtend zonder risico dat kinderen alles opgedoucht hebben.

Panasonic 12J T-CAP | Atlantic Explorer 270L | 4 x MHI SRK24ZS-WF + SRF35ZS-W | 12.000 Wp Enphase | Home Assistant, Heishamon, Mhi-ctrl | Alfa Romeo Giulia Veloce

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• flippy
  • Niet online

flippy

ConQuestador schreef op zaterdag 20 januari 2024 @ 16:43:
[...]

Hoe heet die optie dan? Laatst gezocht maar biet gevonden (atlantic explorer v4).

Hier draait ie overigens snachts. Geluid horen we niet, en dat garandeerd ons warm water in de ochtend zonder risico dat kinderen alles opgedoucht hebben.
in het fabrieksmenu (dus NIET het installateursmenu) bij geavanceerd (bovenste optie) druk je door de instellingen heen en daar kan je de 3 (PWM) snelheden bijstellen en je tank "groter" maken.

[ Voor 5% gewijzigd door flippy op 20-01-2024 18:20 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• snameroc
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/ZJq-nYZ3xUOZHnCoarfZ_UbZn8o=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/N71q2tlVhvqldzDnlnmR4vnZ.jpg?f=fotoalbum_large
Ik vind dat de boiler er in de winter best lang over doet om weer op temperatuur te komen als er een bad gevuld is. Hij staat hier op binnen binnen. Ik merkte laatst dat ook soms de compressor even stopt. Nu zag ik vandaag dat de verdamper ook dicht kan vriezen. Hoe gaat dat wel niet als je buiten buiten hebt met dit weer?

snameroc

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Doggieman
  • Registratie: December 2013
  • Laatst online: 16-09 09:18
Ik draai buiten/buiten al 3 jaar. Tja... duurt wat langer dan in de zomer maar gaat prima. Staat hier in een geïsoleerde niet verwarmde utility ruimte. Daar is het de laatste tijd een graad of 5 's nachts. De boiler draait hier op de klok. Mag van 11:00 tot 18:00 werken.

Nou moet ik er wel bij zeggen dat ik de boiler ook niet verder opstook dan 48 graden. We hebben gewoon niet meer warmwater nodig.

[ Voor 8% gewijzigd door Doggieman op 20-01-2024 22:30 ]

4900Wp, 3500Wp, 2880Wp en 1665Wp aan PV. Atlantic Explorer V4 WPB, Gree duo split en 2x Mitsubitshi single L/L airco's. Pelletkachel 10 kW als backup verwarming. Als test: PV stroom dump (regelbaar vermogen) in WPB en elec boiler bij overschot.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• flippy
  • Niet online

flippy

snameroc schreef op zaterdag 20 januari 2024 @ 21:11:
[Afbeelding]
Ik vind dat de boiler er in de winter best lang over doet om weer op temperatuur te komen als er een bad gevuld is. Hij staat hier op binnen binnen. Ik merkte laatst dat ook soms de compressor even stopt. Nu zag ik vandaag dat de verdamper ook dicht kan vriezen. Hoe gaat dat wel niet als je buiten buiten hebt met dit weer?
dat invriezen is normaal als het koud is in de ruimte. als je hem op binnen hebt staan in een garage of zo kan je hem beter op buiten-buiten zetten zodat ie meer kuubs erdoor jaagt. dat stelt het invriezen meer uit en hij kan wat efficienter verwarmen.

zelf laat ik hem in de garage aanzuigen en naar buiten blazen (dus 1 buis aangesloten) en draai dat in de lente en herst om met de buis opo de andere aansluiting. dan pakt ie de meest warmte lucht en staat ie niet zijn eigen luchten constant op te snuiven. heb daardoor ook relatief weing last van invriezen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gebruiker001
  • Laatst online: 20:00
Ik zou een warmtepompboiler willen die verwarmt op mechanische ventilatie afzuiging. Ik lees wel dat vochtige lucht uit de badkamer dan een probleem is. Waarom is dat zo? Met 5 afzuigpunten wordt de vochtige lucht toch voor ongeveer 80% gemengd met lucht die niet uit de badkamer komt. Hoe groot is dan het probleem nog?

En kan de boiler dan ook 24u per dag energie uit de ventilatie halen ipv dat deze 2u per dag op hoog vermogen gaat verwarmen? Als dat zo is blaas je nog steeds 22u per dag je warme lucht uit en win je dus vrijwel niks.

De mv heeft nu een afvoerbuis van diameter 150 mm. Is dat voldoende? En hoeveel aanzuiging heeft deze nodig? Ik weet niet of de aanzuigbuizen voldoende lucht doorlaten.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• snameroc
flippy schreef op zaterdag 20 januari 2024 @ 23:00:
[...]

dat invriezen is normaal als het koud is in de ruimte. als je hem op binnen hebt staan in een garage of zo kan je hem beter op buiten-buiten zetten zodat ie meer kuubs erdoor jaagt. dat stelt het invriezen meer uit en hij kan wat efficienter verwarmen.

zelf laat ik hem in de garage aanzuigen en naar buiten blazen (dus 1 buis aangesloten) en draai dat in de lente en herst om met de buis opo de andere aansluiting. dan pakt ie de meest warmte lucht en staat ie niet zijn eigen luchten constant op te snuiven. heb daardoor ook relatief weing last van invriezen.
Het is op zolder die wel enigszins verwarmd is. Ik schat dat het er zin graad of 14 15 is. Denk je echt dat als het buiten buiten met laten we zeggen 0 graden beter is? Dat kan ik moeilijk geloven.

snameroc

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• flippy
  • Niet online

flippy

snameroc schreef op zondag 21 januari 2024 @ 00:10:
[...]

Het is op zolder die wel enigszins verwarmd is. Ik schat dat het er zin graad of 14 15 is. Denk je echt dat als het buiten buiten met laten we zeggen 0 graden beter is? Dat kan ik moeilijk geloven.
Als je met 15 graden invriest is er wat anders aan de hand, je moet dan meer lucht verplaatsen over de verdamper.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• snameroc
De ventilator heeft maar een snelheid. Ik heb een geluid geisoleerde slang van een meter aan de uitblaas voor het geluid wat te dempen en om te zorgen dat hij niet zijn eigen lucht aanzuigt. Ik ga er nog eens mee experimenteren om de slang aan de aanzuig te doen ipv de uitlaat. Of zonder slang.

snameroc

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ConQuestador
Bij een atlantic explorer v4 kan je ook instellen hoe je draait (binnen-binnen, binnen-buiten of buiten-buiten).

Wat is eigenlijk het effect van die instelling? Want ik alle gevallen zuigt ie aan 1 kant en blaast ie in de andere kant

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Martin7182
  • Registratie: Juni 2020
  • Nu online
gebruiker001 schreef op zaterdag 20 januari 2024 @ 23:03:
Ik zou een warmtepompboiler willen die verwarmt op mechanische ventilatie afzuiging. Ik lees wel dat vochtige lucht uit de badkamer dan een probleem is. Waarom is dat zo? Met 5 afzuigpunten wordt de vochtige lucht toch voor ongeveer 80% gemengd met lucht die niet uit de badkamer komt. Hoe groot is dan het probleem nog?

En kan de boiler dan ook 24u per dag energie uit de ventilatie halen ipv dat deze 2u per dag op hoog vermogen gaat verwarmen? Als dat zo is blaas je nog steeds 22u per dag je warme lucht uit en win je dus vrijwel niks.

De mv heeft nu een afvoerbuis van diameter 150 mm. Is dat voldoende? En hoeveel aanzuiging heeft deze nodig? Ik weet niet of de aanzuigbuizen voldoende lucht doorlaten.
Inderdaad, i.p.v. een WPB die dagelijks 2 uur draait op 600 W zou je o.b.v. 24 uur op 50 W moeten draaien. Ik snap eerlijk gezegd niet waarom zulke kleine units er niet zijn. Misschien heeft het met efficiency te maken. Of misschien omdat mensen binnen een paar uur weer warm water willen hebben als de boiler leeg is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• de Peer
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 21:09

de Peer

under peer review

ConQuestador schreef op zondag 21 januari 2024 @ 10:12:
Bij een atlantic explorer v4 kan je ook instellen hoe je draait (binnen-binnen, binnen-buiten of buiten-buiten).

Wat is eigenlijk het effect van die instelling? Want ik alle gevallen zuigt ie aan 1 kant en blaast ie in de andere kant
Dit bepaalt hoe hard hij draait. Binnen-binnen is de zachtste stand volgens mij met dus het minste geluid. Ik vermoed dat dat ook het meest efficiënt is, met wel een iets langere opwarmtijd tot gevolg.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dapdodo
  • Registratie: Mei 2019
  • Laatst online: 21:30
Martin7182 schreef op zondag 21 januari 2024 @ 10:30:
[...]

Inderdaad, i.p.v. een WPB die dagelijks 2 uur draait op 600 W zou je o.b.v. 24 uur op 50 W moeten draaien. Ik snap eerlijk gezegd niet waarom zulke kleine units er niet zijn. Misschien heeft het met efficiency te maken. Of misschien omdat mensen binnen een paar uur weer warm water willen hebben als de boiler leeg is.
Ik heb een Modul-AIR solo draaien. Doet alleen de MV en 6 uur per dag de badkamer verwarmen met verhoogde temperatuur (35C), als de gewone WP het niet redt (LTV=26C).

1. 50W inclusief compressor is wat weinig. De compressor doet 340W verbruik. Minimale luchtdoorlaat van 120m3/h. Anders ga ik overventileren. In lucht 20C uit 5C.
1b Je kunt de D optie erbij kopen, dan heb je een kruiswisselaar die je lucht nog verder verwarmt, maar of dat werkt als de compressor al tot 5C afkoelt.
2. Je huis moet ergens anders warmte vandaan krijgen wanneer buitentemperatuur onder de 5C is. Het is geen perpetuum mobile.
3. Mijn L/W doet 2,5kWth op 480We. Buitentemperatuur 7C.
4. Op tweakers zie je dit soort installaties, wel eens een zeer hoog verbruik hebben. Omdat de rest COP=1 wordt bijgestookt.

Heb niet het idee dat die door de lage ventilatie tot betere prestaties komt dan gewoon van de buitenlucht.
Of je hebt toch een extra WP nodig om efficient de extra warmte in je huis te brengen.
Je zou dan op koelkast compressor niveau moeten komen. Dan is je verbruik 60 a 70W.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Thijs!
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 31-08 08:37
Ik heb sinds een aantal maanden een Atlantic Explorer v4 270 draaien. Die draait op binnenlucht (zowel aan als afvoer) en dat staat ook zo ingesteld in de SW (ivm geluid).
Nu merk ik af en toe dat bij het opwarmen de compressor wel aanslaat, maar de ventilator niet. Resultaat: raar geluid (als ik zo'n dag thuis ben hoor ik het wel) en lauw douchen. Als ik het merk en de stroom uit en aanzet dmv de werkschakelaar, gaat hij gewoon weer correct verder. Dan hoor ik de ventilator gewoon.

Heeft iemand anders dit ook voor gehad, of zijn er anderszins tips om dit te troubleshooten?

Uiteraard ook bij de leverancier neergelegd, maar wie weet is dit hier bekend. Ik kon het zelf niet vinden.

Edit: toevoeging: hij draait op binnen-binnen stand, en ook daadwerkelijk op binnenlucht (geisoleerde maar onverwarmde open zolder)

[ Voor 8% gewijzigd door Thijs! op 21-01-2024 13:20 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Olaf van der Spek
  • Registratie: September 2000
  • Niet online
Dapdodo schreef op zondag 21 januari 2024 @ 11:29:
2. Je huis moet ergens anders warmte vandaan krijgen wanneer buitentemperatuur onder de 5C is. Het is geen perpetuum mobile.
Als je normale MV zonder WTW hebt was dat al het geval, dus dat maakt geen verschil als de MV WPB hetzelfde volume ventileert als de originele MV.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hansvk
  • Registratie: Januari 2010
  • Laatst online: 16:32
Thijs! schreef op zondag 21 januari 2024 @ 13:19:
Ik heb sinds een aantal maanden een Atlantic Explorer v4 270 draaien. Die draait op binnenlucht (zowel aan als afvoer) en dat staat ook zo ingesteld in de SW (ivm geluid).
Nu merk ik af en toe dat bij het opwarmen de compressor wel aanslaat, maar de ventilator niet. Resultaat: raar geluid (als ik zo'n dag thuis ben hoor ik het wel) en lauw douchen. Als ik het merk en de stroom uit en aanzet dmv de werkschakelaar, gaat hij gewoon weer correct verder. Dan hoor ik de ventilator gewoon.

Heeft iemand anders dit ook voor gehad, of zijn er anderszins tips om dit te troubleshooten?

Uiteraard ook bij de leverancier neergelegd, maar wie weet is dit hier bekend. Ik kon het zelf niet vinden.

Edit: toevoeging: hij draait op binnen-binnen stand, en ook daadwerkelijk op binnenlucht (geisoleerde maar onverwarmde open zolder)
Je zou even de kap aan de voorkant eraf kunnen halen (eerst spanning eraf natuurlijk) en de stekkerverbindingen even goed aandrukken.

PV 3520Wp - WP Itho Amber 95 - WPB Atlantic Explorer V4 200L - gasloos sinds aug 2023

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Martin7182
  • Nu online
Olaf van der Spek schreef op zondag 21 januari 2024 @ 14:02:
[...]

Als je normale MV zonder WTW hebt was dat al het geval, dus dat maakt geen verschil als de MV WPB hetzelfde volume ventileert als de originele MV.
Precies ja. Dat was volgens mij ook het punt van @gebruiker001 ; i.p.v. dagelijks 2 uur warme lucht lozen met MV, kun je dat beter non-stop doen via de WPB. Je kunt vrij eenvoudig uitrekenen hoeveel kWh je daarmee theoretisch bespaart.

[ Voor 37% gewijzigd door Martin7182 op 21-01-2024 14:15 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AndRo555
  • Registratie: Februari 2011
  • Laatst online: 16-09 21:02
Martin7182 schreef op zondag 21 januari 2024 @ 10:30:
[...]

24/7 draaien aan 50W geeft ook gewoon belachelijk veel draaiuren. Als dat dat ge-engineered moet worden om >10jaar mee te gaan...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Martin7182
  • Nu online
AndRo555 schreef op zondag 21 januari 2024 @ 14:13:
[...]

24/7 draaien aan 50W geeft ook gewoon belachelijk veel draaiuren. Als dat dat ge-engineered moet worden om >10jaar mee te gaan...
Misschien ff afkijken wat ze bij L/L en L/W warmtepompen doen. Die units staan ook non-stop aan. Iets met inverter-techniek, 't is geen rocket-science en heeft zich inmiddels tientallen jaren bewezen :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• radeoxx
  • Registratie: Januari 2009
  • Laatst online: 17:29
Voor een woning die nu alleen de CV ketel nog gebruikt voor warm water willen kennissen graag overstappen op een WPB boiler. Ze willen hem zelf bestellen en de lokale loodgieter laten installeren. Die kan ook de factuur maken voor de subsidie. Nu is de ruimte waar die moet komen perfect geschikt, namelijk een hokje waar al korte buis voor de CV rookgasafvoer door het platte dak gaat. Dus kwestie van nog 1 buis erbij voor de lucht toe of afvoer.

Ik heb de laatste aantal pagina's doorgelezen en natuurlijk wat ge-googled. Maar weet iemand wat op dit moment de goedkoopste WPB is met subsidie? 200L lijkt voldoende.

SUZ-SWM80VA2 + ERSD-VM2D + DJG 200 WPS - PM voor Tibber Refferal

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tafmaf
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 16-09 21:36
Ik heb een offerte voor een Haier Warmtepompboiler 200 liter HP200M3 –
230V SCOP 4,3 met de prijs van 1500 euro min de subsidie van 750 euro komt hij dus uit op 750 euro.
Maar dan moet hij natuurlijk nog wel worden geplaatst.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tafmaf
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 16-09 21:36
radeoxx schreef op zondag 21 januari 2024 @ 15:23:
Voor een woning die nu alleen de CV ketel nog gebruikt voor warm water willen kennissen graag overstappen op een WPB boiler. Ze willen hem zelf bestellen en de lokale loodgieter laten installeren. Die kan ook de factuur maken voor de subsidie. Nu is de ruimte waar die moet komen perfect geschikt, namelijk een hokje waar al korte buis voor de CV rookgasafvoer door het platte dak gaat. Dus kwestie van nog 1 buis erbij voor de lucht toe of afvoer.

Ik heb de laatste aantal pagina's doorgelezen en natuurlijk wat ge-googled. Maar weet iemand wat op dit moment de goedkoopste WPB is met subsidie? 200L lijkt voldoende.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tanuki
  • Niet online
radeoxx schreef op zondag 21 januari 2024 @ 15:23:

Is de Atlantic Explorer v4 niet de holy grail in dit topic? Tenminste, zo komt het op mij over.

Ik ben ook nog steeds oriënterende. Ik zoek zelf een 270-300 liter versie. Eventueel iets groter, maar ik denk dat dat overkill is.

Wat mij nog niet helemaal duidelijk is, is hoe het moet samenwerken met een lucht/water warmtepomp. Of ja, kan samenwerken. En dat er dus ook l/w warmtepompen zijn die ook een sww oplossing erbij hebben.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Jannibal23
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 17:17
Volgens mij maak je juist bewust een gescheiden systeem. Dan hoeft je WP in de zomer niets te doen en kan je voor je SWW af met je WPB.

WP alleen voor verwarming in de koudere periodes.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tanuki
  • Niet online
Jannibal23 schreef op zondag 21 januari 2024 @ 18:00:
Volgens mij maak je juist bewust een gescheiden systeem. Dan hoeft je WP in de zomer niets te doen en kan je voor je SWW af met je WPB.

WP alleen voor verwarming in de koudere periodes.
Zeker een voordeel! Die had ik in mijn (korte) post niet genoemd. Vandaar ook mijn verwarring over systemen die beiden samen laten werken.

Een voordeel kan zijn dat de warmtepomp buiten energie efficienter warm water kan leveren?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hansvk
Tanuki schreef op zondag 21 januari 2024 @ 17:25:
[...]

Is de Atlantic Explorer v4 niet de holy grail in dit topic? Tenminste, zo komt het op mij over.

Ik ben ook nog steeds oriënterende. Ik zoek zelf een 270-300 liter versie. Eventueel iets groter, maar ik denk dat dat overkill is.

Wat mij nog niet helemaal duidelijk is, is hoe het moet samenwerken met een lucht/water warmtepomp. Of ja, kan samenwerken. En dat er dus ook l/w warmtepompen zijn die ook een sww oplossing erbij hebben.
Normaal gesproken kies je een WPB als je het SWW niet door een WP wilt laten verzorgen. Dus twee onafhankelijke systemen.

PV 3520Wp - WP Itho Amber 95 - WPB Atlantic Explorer V4 200L - gasloos sinds aug 2023

Acties:
  • +8 Henk 'm!

• Speedy-Andre
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 20:41

Speedy-Andre

Sony ZL, XA, Nokia XR20

Topicstarter
Ik heb inmiddels 'best of both worlds' gerealiseerd, de Pana wp kan de wpb via zijn spiraal verwarmen en dat gaat verrassend goed (3x meer kW aan warmte dan de wpb zelf kan).
Dit was vrij eenvoudig te doen omdat de wpb dicht bij de radiator leidingen staat.

Het is wel een hersenkraker om ze op elkaar af te stemmen, de wp kan niet warmer dan 55C dus is het niet handig als de wpb zelf al 55C is.
Een ander ding is dat je liever de 55C niet door je radiatoren of vv krijgt, je wil zeker weten dat het cv circuit is afgesloten bij een DHW run.
Wat verbruik betreft (in de winter) ontloopt een wp de wpb niet veel, het is vooral de 7kW die het wint van de 1,8kW in mijn geval :)
Na een DHW run zit de warmte nog in de cv leidingen dus je zal de wp pomp na moeten laten draaien om de warmte door de wpb op te laten nemen.
Ik heb een sensor van de wp in de 'zonnecollector' ingang van de wpb gestopt, daar meet je echter wel andere temperaturen dan de wpb zelf in het midden doet.
Voor nu leuk dat het werkt, ik heb een echte 'boost' functie met een normale cop erbij.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/92fBJW_LL_fXXFn8F7aMbtfclOs=/234x176/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/JLb3XdtTTcqLehC9yKD17Zmx.jpg?f=fotoalbum_medium

[ Voor 15% gewijzigd door Speedy-Andre op 21-01-2024 19:37 ]

PVoutput 2x Toshiba Daiseikai 8 3,5kW, SWW Atlantic Explorer V3 200l. Gasloos aug 2016, 8620Wp, Monoblock Panasonic J 7kW

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• harrr
  • Registratie: Oktober 2012
  • Nu online
Ik ben me aan het oriënteren op warmtepomp boilers. Maar gezien die in een speciale diepe maar niet hoge kast moet bij een schuine wand loop ik vast op een WPB met deze eisen:

- 150L op +/-60 graden, zodat we 190L water kunnen tappen op 40 graden. Een grotere boiler (200L) op 40 graden past waarschijnlijk niet, vandaar 150L op 60 graden.
- Liggend model
- ISDE subsidie
- Liefst RVS vat en zo goed mogelijk geisoleerd.
- Ongeveer 2000 euro zonder aftrek subsidie
- Het liefst (dan wel met aparte module) aan te sturen op dynamisch energie contract. Of in elk geval een tijd instelling voor het verwarmen.

Iemand een tip?

10.000 WP Zuid, 3400 WP Oost/West, Tesla M3 AWD LR, PompAO 8KW, Marstek Venus E 10,24kWh

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wolly
  • Niet online
Speedy-Andre schreef op zondag 21 januari 2024 @ 19:10:
Ik heb inmiddels 'best of both worlds' gerealiseerd, de Pana wp kan de wpb via zijn spiraal verwarmen en dat gaat verrassend goed (3x meer kW aan warmte dan de wpb zelf kan).
Een ander ding is dat je liever de 55C niet door je radiatoren of vv krijgt, je wil zeker weten dat het cv circuit is afgesloten bij een DHW run.
Heb je snel gedaan allemaal, zeker een inspiratie!

Om te voorkomen dat er heet water door je cv circuit gaat kan je ook een maximaalthermostaat inzetten, deze heeft een maak en breekcontact. Komt de temp bijvoorbeeld boven de 55c op een stuk aanvoerleiding een paar meter na je T stuk dan zet je je wp 'hard' uit.

Volgens mij moet je zo'n maximaalthermostaat ook handmatig resetten zodat je zeker in de gaten hebt dat er iets mis is.

Misschien is een Sonoff Elite met DS18B20 sensor nog wel handiger en leuker.

[ Voor 11% gewijzigd door Wolly op 21-01-2024 21:35 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Martin7182
  • Nu online
harrr schreef op zondag 21 januari 2024 @ 20:58:
Ik ben me aan het oriënteren op warmtepomp boilers. Maar gezien die in een speciale diepe maar niet hoge kast moet bij een schuine wand loop ik vast op een WPB met deze eisen:

- 150L op +/-60 graden, zodat we 190L water kunnen tappen op 40 graden. Een grotere boiler (200L) op 40 graden past waarschijnlijk niet, vandaar 150L op 60 graden.
- Liggend model
- ISDE subsidie
- Liefst RVS vat en zo goed mogelijk geisoleerd.
- Ongeveer 2000 euro zonder aftrek subsidie
- Het liefst (dan wel met aparte module) aan te sturen op dynamisch energie contract. Of in elk geval een tijd instelling voor het verwarmen.

Iemand een tip?
Hewalex, die meet 70×60×50 cm (l×b×h). En dan een los boilervat ernaast. Misschien past een 200L of groter staand vat dan wel. Ik zou het zonde vinden om een klein vat op hogere temperatuur te moeten stoken. Liggend vat lijkt me ook niet ideaal vanwege slechte gelaagdheid.

Het (grote?) hewalex warmtepomp(boiler) avontuur
Subsidie €2600, de unit kost zo'n 2k en er moet naruurlijk een vat en aansluitmateriaal bij.

[ Voor 7% gewijzigd door Martin7182 op 21-01-2024 21:44 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Speedy-Andre

Speedy-Andre

Sony ZL, XA, Nokia XR20

Topicstarter
Wolly schreef op zondag 21 januari 2024 @ 21:25:
[...]

Heb je snel gedaan allemaal, zeker een inspiratie!

Om te voorkomen dat er heet water door je cv circuit gaat kan je ook een maximaalthermostaat inzetten, deze heeft een maak en breekcontact. Komt de temp bijvoorbeeld boven de 55c op een stuk aanvoerleiding een paar meter na je T stuk dan zet je je wp 'hard' uit.

Volgens mij moet je zo'n maximaalthermostaat ook handmatig resetten zodat je zeker in de gaten hebt dat er iets mis is.
Ik ben niet de eerste die dat doet hoor, maar wel vrij snel nadat de wp draaide :)
Er zijn auto-bypass ventielen zoals deze, eens kijken welke maten er zijn.
Ze werken op druk en zijn bedoeld om de flow hoog genoeg te houden zodra er thermostaatkranen sluiten zoals bij mij het geval is.
In het schema dat ik hier boven postte is zo'n klep zelfs 'mandatory'.
Een klep die boven een bepaalde temperatuur werkt zal in dit geval beter zijn maar ik ben wel bang dat de flow niet meer naar de spiraal gaat zoals die erin zit.

PVoutput 2x Toshiba Daiseikai 8 3,5kW, SWW Atlantic Explorer V3 200l. Gasloos aug 2016, 8620Wp, Monoblock Panasonic J 7kW

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• midas00
midas00 schreef op zaterdag 20 januari 2024 @ 10:19:

[Afbeelding]

[Afbeelding]

Gisteren weer in normaal bedrijf gezet en de ERR01 is over. Hoe kan dat, zou het met het koude weer te maken hebben gehad?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Martin7182
  • Nu online
@midas00 misschien niet zo waarschijnlijk, maar het kan ook een bug in de software zijn. In dat geval is de melding zelf het probleem.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• snameroc
Heb vandaag gezien dat er ook een defrost symbool op het schermpje zit. Ook heb ik ondekt dat ik de ventilator op de 2e snelheid kan zetten. Het is volgens de handleiding 32m3 of 40m3 per uur. Op het gehoor is het verschil minimaal. De verdamper temperatuur expasie uitlaat klepis min 8 graden als hij draait Is dat een normale waarde? Overigens bestaat er ook een melding dat hij te vaak moet ontdooien en die komt er niet op dus misschien in het wel normaal dat hij soms ontdooid maar ik had het niet eerder gehoord/gezien tot voor kort.

snameroc

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• midas00
Heb nu ruim 1,5 jaar een Arostor 270BM WPB. Heb pas geleden de warmwateraansluiting los gemaakt van de dielektrische koppeling. er zat allemaal prut in de koppeling aan de WPB kant. Was magnetisch dus is roest.

Waar kan die roest vandaan komen? De boiler is toch van RVS? Ik neem aan dat de aansluitingen van de WPB ook van RVS zijn. Of zou het van de dielektrische isolator zelf zijn? En zo ja hoort dat dan. Het gaat om deze koppleingen: https://www.praxis.nl/ger...-3-4-f-x-cu-3-4-m/6242401

Acties:
  • +8 Henk 'm!

• midas00
midas00 schreef op zaterdag 27 januari 2024 @ 12:17:
Heb nu ruim 1,5 jaar een Arostor 270BM WPB. Heb pas geleden de warmwateraansluiting los gemaakt van de dielektrische koppeling. er zat allemaal prut in de koppeling aan de WPB kant. Was magnetisch dus is roest.

Waar kan die roest vandaan komen? De boiler is toch van RVS? Ik neem aan dat de aansluitingen van de WPB ook van RVS zijn. Of zou het van de dielektrische isolator zelf zijn? En zo ja hoort dat dan. Het gaat om deze koppleingen: https://www.praxis.nl/ger...-3-4-f-x-cu-3-4-m/6242401
Ik ga nu die van Amazon plaatsen. :https://www.amazon.nl/SOM...pd_rd_i=B005ME3R9K&psc=1#
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/a4DcrXAdcr8nfWMUbhZNgrYtZ7g=/800x/filters:strip_exif()/f/image/5hwag62u9Vfkmv5WdDGsyZSa.png?f=fotoalbum_large

Die zijn vast veel beter want die beschermen tegen vaginale stromingen

[ Voor 13% gewijzigd door midas00 op 27-01-2024 15:17 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• timovd

timovd

Voorsprong door techniek

snameroc schreef op dinsdag 23 januari 2024 @ 22:47:
Heb vandaag gezien dat er ook een defrost symbool op het schermpje zit. Ook heb ik ondekt dat ik de ventilator op de 2e snelheid kan zetten. Het is volgens de handleiding 32m3 of 40m3 per uur. Op het gehoor is het verschil minimaal. De verdamper temperatuur expasie uitlaat klepis min 8 graden als hij draait Is dat een normale waarde? Overigens bestaat er ook een melding dat hij te vaak moet ontdooien en die komt er niet op dus misschien in het wel normaal dat hij soms ontdooid maar ik had het niet eerder gehoord/gezien tot voor kort.
Waar heb je het over?
Je hebt een Dimplex?
Ingaande lucht op buitenlucht?

Gasloos huis 9kW Panasonic WH-MDC09J3E5 | Atlantic Explorer V4 270L | 8715Wp @ SMA Tripower 6.0-3AV-40 (4150Wp NO, 4565Wp ZW)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• snameroc
Ik heb een dimplex 200ltr met binnen lucht op een enigsinds verwarmde zolder.

[ Voor 4% gewijzigd door snameroc op 27-01-2024 13:26 ]

snameroc

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• yingli405
  • Registratie: Maart 2020
  • Niet online
Het display van ons wpb blijft branden, iemand enig idee hoe dit uit te zetten ipv harde reset?

All electric: 12xYingli 405 Wp west en 4xJinko 440 Wp oost, Daikin 3MXM52N, Atlantic Explorer V4 200L met warmtewisselaar, VW Golf E-DITION, Q4 e-tron en Speed Pedelec STROMER ST1

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Just_DH
  • Registratie: Mei 2009
  • Laatst online: 11:01
yingli405 schreef op zaterdag 27 januari 2024 @ 16:09:
Het display van ons wpb blijft branden, iemand enig hoe dit uit te zetten ipv harde reset?
herkenbaar, hier hielp alleen uit- en inschakelen...

Acties:
  • +11 Henk 'm!

• ConQuestador
Even een succesje delen:

Voordat ik de WPB had geinstalleerd was er toch wel wat koudwatervrees, vooral van de vrouw. Daarom heb ik alles inzichtelijk gemaakt in HomeAssistant.
Qua hardware heb ik 2 DS18B20 sensoren geplaatst: 1 bij de originele sensor in het midden van de tank, en 1 op de uitgang om te kijken hoe warm het water is dat eruit stroomt. Daarnaast heb ik een watermeter in de koude aanvoerleiding gezet welke ik met een sensor uitlees in HomeAssistant.
Als laatste heb ik ook nog een sonoff switch op de solar ingang gezet zodat ik op verzoek warm water kan maken.

Het geheel ziet er nu zo uit, ik ben niet zo van de ultrafancy schermen, het moet vooral functioneel:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/VFd8IuqlGsn8yxc_wsYjd5WH-YI=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/fbXrmrvY06uQX02qZtx4H5um.jpg?f=fotoalbum_large

Ik heb een aantal features gemaakt:
- Een toggle knop om de WPB aan te zetten, zodra de vattemperatuur 50 aantikt zet ik deze weer uit.
- Inzicht in het verbruik en de huidige status
- Inzicht in de huidige flow
- Na iedere opwarmcycle reset ik een counter. Hiermee kan ik dus zien hoeveel warm water er verbruikt is sinds de laatste opwarmcyclus. Met een geschat verbruik van 6l/min voor het douchen doe ik ook een schatting hoelang er nog gedoucht kan worden. Tot nu toe lijkt deze behoorlijk goed te kloppen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pixal
  • Registratie: Oktober 2001
  • Niet online

Pixal

Mijn poes popelt.

Vandaag 8 40x40 betontegels naar de dakkapel gebracht. Knikkende knieën op 6 meter hoogte op de ladder. Allemaal gelukt, de Atlantic buitenunit staat nu op een flinke verzwaring en de bromtoon binnen is al bijna niet meer hoorbaar. Even een tijdje aankijken en als het toch te hard is ga ik naar veren kijken.

Maar wat ik vaag vond. Toen ik klaar was, natte handschoenen, één hand en één voet op de ladder, andere voet nog op de dakkapel in een laagje ijswater van een halve centimeter en toen om een beetje steun te zoeken, hield ik me vast aan de hoek van de airco unit en kreeg ik een beetje voltage door mijn armen. Niet een klap zoals bij 230 maar genoeg om te schrikken en meteen los te laten. De betreffende airco unit staat op rubberen voeten en was op dat moment uit (en de Zigbee slimme stekker ertussen stond ook uit).

Wat kan hier aan de hand zijn? 🤨

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ronald.42
  • Registratie: Maart 2021
  • Niet online
Pixal schreef op zaterdag 27 januari 2024 @ 17:47:
Vandaag 8 40x40 betontegels naar de dakkapel gebracht. Knikkende knieën op 6 meter hoogte op de ladder. Allemaal gelukt, de Atlantic buitenunit staat nu op een flinke verzwaring en de bromtoon binnen is al bijna niet meer hoorbaar. Even een tijdje aankijken en als het toch te hard is ga ik naar veren kijken.

Maar wat ik vaag vond. Toen ik klaar was, natte handschoenen, één hand en één voet op de ladder, andere voet nog op de dakkapel in een laagje ijswater van een halve centimeter en toen om een beetje steun te zoeken, hield ik me vast aan de hoek van de airco unit en kreeg ik een beetje voltage door mijn armen. Niet een klap zoals bij 230 maar genoeg om te schrikken en meteen los te laten. De betreffende airco unit staat op rubberen voeten en was op dat moment uit (en de Zigbee slimme stekker ertussen stond ook uit).

Ik zou denken dat er ergens een aarding niet in orde is.

Solar 15040wp 12x425 ZZW schuin dak 8x260 N schuin dak16x zzw platdak, 6x430 terras oost, wp Sprsun10Kw, wpb arostor 150l, 3x Marstek 5,12kwh.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• snameroc
Is in je huis de waterleiding wel vereffend met de aarde?

snameroc

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• stevenP
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 18:25

Was het een schok, of een "buzzing" gevoel? Dat laatste is inderdaad aarding-probleem. In mijn oude huurhuis had ik hier ook gedonder mee, voelde dit vaak aan de kraan in de badkamer. Toen ik de CV-ketel in een geaard stopcontact stak was het weg..

Gasloos! 3100Wp Z, 2150Wp W, Panasonic 5J monoblock, Panasonic 150L WPB

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pixal
  • Niet online

Pixal

Mijn poes popelt.

Buzzing gevoel inderdaad. Dan moet ik maar eens gaan kijken of het geaarde stopcontact van de airco wel echt geaard is. (Hoe kom je daar eigenlijk achter)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Glashelder
  • Niet online

Glashelder

Anti Android

Had hier iets soortgelijks. Bleek dat de aardrail in twee stukken was opgedeeld en de twee delen waren niet met elkaar verbonden :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SPZ01
  • Registratie: Januari 2024
  • Laatst online: 13:38
Ik lees al een tijd mee op dit forum en zit met een vraag die ik nog niet goed beantwoord krijg.

Op zolder wil ik een (thuis)werkplek creëren echter ben ik ook voornemens daar een WPB te plaatsen.
Dit zal, mits mogelijk en installeerbaar, in dezelfde ruimte zijn. Ik kan een kast om de WPB heen maken, al dan niet met geluidsdemping.

De WPB wil ik bij voorkeur met een RVS vast hebben, gezien de hoogte van de ruimte ongeveer 2M10 is (met daarboven een vliering, waar de aan- en afvoer doorheen zullen lopen om door te lopen naar het dak).

Zijn er warmtepompen die zo stil zijn dat ernaast gewoon te werken valt (en bijv. een teams-meeting ook probleemloos te doen is)?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• hansvk
yingli405 schreef op zaterdag 27 januari 2024 @ 16:09:
Het display van ons wpb blijft branden, iemand enig idee hoe dit uit te zetten ipv harde reset?
Hier ook een keer gehad. Even de stroom eraf en weer erop was de oplossing.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• stevenP
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 18:25
SPZ01 schreef op zaterdag 27 januari 2024 @ 21:07:
Ik lees al een tijd mee op dit forum en zit met een vraag die ik nog niet goed beantwoord krijg.

Op zolder wil ik een (thuis)werkplek creëren echter ben ik ook voornemens daar een WPB te plaatsen.
Dit zal, mits mogelijk en installeerbaar, in dezelfde ruimte zijn. Ik kan een kast om de WPB heen maken, al dan niet met geluidsdemping.

De WPB wil ik bij voorkeur met een RVS vast hebben, gezien de hoogte van de ruimte ongeveer 2M10 is (met daarboven een vliering, waar de aan- en afvoer doorheen zullen lopen om door te lopen naar het dak).

Zijn er warmtepompen die zo stil zijn dat ernaast gewoon te werken valt (en bijv. een teams-meeting ook probleemloos te doen is)?
Een split unit is dan echt ideaal; alle herrie staat dan buiten. Verder is mijn Calypso behoorlijk stil! Het is gerommel en gedoe als het naast mijn bureau zit maar hier hangt hij op de gang naast slaapkamers en ik val prima in slaap zodra ik de deur dicht doe. Kortom, een goede omkasting met een stil model goes a long way!

Door inbouwhoogte is een calypso split serieus een optie trouwens..

Gasloos! 3100Wp Z, 2150Wp W, Panasonic 5J monoblock, Panasonic 150L WPB

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• YoshiBignose
  • Registratie: April 2004
  • Laatst online: 12-09 14:51
Hoi vrienden, ik heb twee warmtepompboilers (Atos Lydos 100l) die verbonden staan. Het is een hybride boiler dus kan zowel met warmtepomp als elektrisch verwarmen. Nou viel me de laatste tijd op dat de eerste boiler wel geluid maakt maar de tweede nooit. De tweede wordt echter wel gewoon warm. Kunnen twee dingen zijn dan lijkt me:

1. De eerste verwarmt beide
2. De warmtepomp van de tweede doet het niet (om wat voor reden dan ook)

M'n loodgieter had ook even snel gekeken en dat 1e leek hem onmogelijk want voelde geen warm water in de leidingen tussen de twee boilers.

Nou wilde ik het verder testen dus ik vanochtend lang gedoucht, beide ketels waren leeg (15 graden). Maar tot mijn verbazing hoorde ik de warmtepompen bij beide niet aanslaan. De temp ging wel omhoog dus ik had zo'n stroommeter aangesloten en beide pakten 1200 watt (van de elektrische verwarming).

Iemand een idee wat de reden hiervoor is? Alle instellingen staan goed en in GREEN (eco, dus altijd warmtepomp gebruiken behalve bij legionella etc.).

Loodgieter zij dat het misschien kon komen doordat ze in m'n schuur staan en het is daar wel heel koud. Kan dit ermee te maken hebben? Kan best dat het in die ruimte zo'n 10 graden is, misschien 's nachts als het buiten vriest wel minder. Iemand andere ideeën?

Facts don't care about your feelings

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Jim423
Staat gewoon in de handleiding:

Min. temperature of room of installation °C 10
Max. temperature of room of installation °C 40

Ook lijkt me deze WPB zeer inefficiënt om buiten de verwarmde schil te hangen.
Waarom geen Atlantic V3/V4 Explorer? Op deze manier is gas zelfs nog goedkoper.

[ Voor 38% gewijzigd door Jim423 op 28-01-2024 14:44 ]

AMD Ryzen 5800X - 32GB DDR4 Corsair RGB - XFX 6900XT - Panasonic HIT 990Wp - AE200L WPB met cv-ondersteuning

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jannibal23
Momenteel wordt ons SWW verzorgt door een 120 liter elektrische boiler (cop=1). Wij hebben nu 1 badkamer op de eerste verdieping met alleen een douche met een WTW in de afvoer zitten, waardoor we nu meestal prima rondkomen met de 120 liter.

Ik ben bezig met een grote verbouwing en de tweede badkamer komt op de begane grond en daar heeft WTW weinig (douchegoot) tot geen zin (bad). Nu heb ik voor de verhoogde watervraag een Atlantic Explorer V4 200l gekocht. Dit is de maximale maat die qua hoogte in onze kelder past. Mijn idee was om hier beide badkamers mee te gaan voorzien, maar met name door het bad en het gebrek aan WTW twijfel ik of dit genoeg gaat zijn, zeker als onze 2 kinderen ouder worden.

Mijn vraag: heeft er iemand ervaring om een elektrische boiler te laten vullen door het warme water uit een WPB, waardoor ik per saldo het volume van zowel de elektrische boiler als de WPB tot onze beschikking heb. Ik realiseer me dat ik dan natuurlijk met cop=1 permanent het water op temperatuur moet houden in de elektrische boiler. Maar het wordt warm gemaakt door de WPB.

Slecht idee of het overwegen waard?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RichieB
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 21:41
Ik had een extra Cozytouch bridge gekocht om te rooten, maar de cloud interface werkt best goed. Dus hij gaat in de verkoop.

[ Voor 26% gewijzigd door RichieB op 28-01-2024 15:01 ]

Panasonic WH-MDC09J3E5, Atlantic Explorer V4 270C, 57x PV 23115 Wp

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Jim423
Jannibal23 schreef op zondag 28 januari 2024 @ 14:53:
Momenteel wordt ons SWW verzorgt door een 120 liter elektrische boiler (cop=1). Wij hebben nu 1 badkamer op de eerste verdieping met alleen een douche met een WTW in de afvoer zitten, waardoor we nu meestal prima rondkomen met de 120 liter.

Ik ben bezig met een grote verbouwing en de tweede badkamer komt op de begane grond en daar heeft WTW weinig (douchegoot) tot geen zin (bad). Nu heb ik voor de verhoogde watervraag een Atlantic Explorer V4 200l gekocht. Dit is de maximale maat die qua hoogte in onze kelder past. Mijn idee was om hier beide badkamers mee te gaan voorzien, maar met name door het bad en het gebrek aan WTW twijfel ik of dit genoeg gaat zijn, zeker als onze 2 kinderen ouder worden.

Mijn vraag: heeft er iemand ervaring om een elektrische boiler te laten vullen door het warme water uit een WPB, waardoor ik per saldo het volume van zowel de elektrische boiler als de WPB tot onze beschikking heb. Ik realiseer me dat ik dan natuurlijk met cop=1 permanent het water op temperatuur moet houden in de elektrische boiler. Maar het wordt warm gemaakt door de WPB.

Je kan de e-boiler misschien op 40 graden instellen?
Dan heb je weinig verlies en weinig cop=1 kosten. Wel zul je de WPB vrij warm moeten instellen (60+) om nog te kunnen douchen na een bad.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• YoshiBignose
Jim423 schreef op zondag 28 januari 2024 @ 14:42:
Staat gewoon in de handleiding:

Min. temperature of room of installation °C 10
Max. temperature of room of installation °C 40

Ook lijkt me deze WPB zeer inefficiënt om buiten de verwarmde schil te hangen.
Waarom geen Atlantic V3/V4 Explorer? Op deze manier is gas zelfs nog goedkoper.
Ok duidelijk, daar had ik overheen gelezen. Wat is het verschil met die Atlantic dat die boiler wel efficiënter is of werkt onder de 10 graden en die van mij niet?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zerocool
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 16-09 16:36
Iemand wel eens deze zaagtandjes gezien in de vermogensopname? Meestal is het zoals in het laatste deel, een steady stijgende lijn, maar nu zie ik in het begin deze sprongetjes:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/ujpjxWMyZIhrn_IcGfbxyv6blhY=/800x/filters:strip_exif()/f/image/TGGOPpbv74TBH02KV6bJBTBZ.png?f=fotoalbum_large

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Glashelder
  • Niet online

Glashelder

Anti Android

Ja, dat zie je als er iemand aan het douchen is terwijl de compressor draait.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/gHLdCjnS8OqZSJoCTnUV41MztuU=/800x/filters:strip_exif()/f/image/C9vIlXEWG2HYYZ7BZfXBjSIr.png?f=fotoalbum_large

Ziet er bij nader inzien toch iets anders uit.
Wellicht een ontdooiactie?

[ Voor 73% gewijzigd door Glashelder op 29-01-2024 15:23 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Technician-
  • Registratie: November 2017
  • Laatst online: 21:27

Maar je WPB komt op je dakkapel?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jim423
YoshiBignose schreef op maandag 29 januari 2024 @ 10:45:
[...]

Ok duidelijk, daar had ik overheen gelezen. Wat is het verschil met die Atlantic dat die boiler wel efficiënter is of werkt onder de 10 graden en die van mij niet?
De Atlantic is sowieso efficiënter en werkt tot 62 graden watertemp.
Daarnaast werkt hij op compressor tot zo'n 5 graden (getest in de praktijk).
Dus daarom ben ik een beetje verbaast over de keus van 2x 100L die maar tot 53 graden watertemp kan verwarmen met een relatief lage COP. Daarnaast zou ik even kijken of je voor extra boilerisolatie kan zorgen als je boiler in 10 graden hangt/staat.
Pixal schreef op zaterdag 27 januari 2024 @ 18:47:
Buzzing gevoel inderdaad. Dan moet ik maar eens gaan kijken of het geaarde stopcontact van de airco wel echt geaard is. (Hoe kom je daar eigenlijk achter)
De enige juiste manier is een installatietester.
Maar om te beginnen kun je even met een multimeter meten tussen aarde-linker gat en aarde-rechter gat op de 600V AC stand.

[ Voor 24% gewijzigd door Jim423 op 29-01-2024 20:48 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pixal
  • Niet online

Pixal

Mijn poes popelt.

Technician- schreef op maandag 29 januari 2024 @ 19:18:
[...]

Maar je WPB komt op je dakkapel?
Ja, daar staat hij eigenlijk al sinds het voorjaar, alleen draait hij twee keer per dag een run wanneer hij een signaaltje krijgt dat stroom goedkoop is en dat is bijna altijd 's middags als de baby in de kamer eronder slaapt en 's nachts nog een keertje en als ik dan toevallig wakker ben denk ik ja dit is net iets te hard om gezond te zijn.

De baby slaapt vrij onrustig (zoiezo) maar het is me een paar keer opgevallen dat hij precies met het starten van de boilerrun is wakkergeworden.

Nu er inmiddels een dik pak tegels onder ligt valt het reuze mee maar als ik het nóg beter kan krijgen met wat veren dan pak ik nog wel een keertje de ladder. Kan ik meteen kijken of de [Weggehaald, is niet netjes met zijn bedrijfsnaam in beeld.] van de airco erachter wel de aarde heeft aangesloten. Ben niet eens zeer ontevreden over het werk.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/d4KfC1QVnFL8Qmp8GvMVoB2PD10=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/2keMZVu6l7eQ8RO3OGTKljl5.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 7% gewijzigd door Pixal op 29-01-2024 21:25 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Glashelder
  • Niet online

Glashelder

Anti Android

Jim423 schreef op maandag 29 januari 2024 @ 20:45:
[...]

Dus daarom ben ik een beetje verbaast over de keus van 2x 100L die maar tot 53 graden watertemp kan verwarmen met een relatief lage COP. Daarnaast zou ik even kijken of je voor extra boilerisolatie kan zorgen als je boiler in 10 graden hangt/staat.
45°C garantie bij -7°C buitentemperatuur zonder elektrische bijverwarming
Al haalt ie bij die lage temperaturen volgens mij wel hogere temperaturen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ASW1
  • Nu online
Pixal schreef op maandag 29 januari 2024 @ 21:18:
[...]
Ja, daar staat hij eigenlijk al sinds het voorjaar, alleen draait hij twee keer per dag een run wanneer hij een signaaltje krijgt dat stroom goedkoop is
Hoe stuur je dat aan als ik vragen mag?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Technician-
  • Registratie: November 2017
  • Laatst online: 21:27
Pixal schreef op maandag 29 januari 2024 @ 21:18:
[...]

Ja, daar staat hij eigenlijk al sinds het voorjaar, alleen draait hij twee keer per dag een run wanneer hij een signaaltje krijgt dat stroom goedkoop is en dat is bijna altijd 's middags als de baby in de kamer eronder slaapt en 's nachts nog een keertje en als ik dan toevallig wakker ben denk ik ja dit is net iets te hard om gezond te zijn.

De baby slaapt vrij onrustig (zoiezo) maar het is me een paar keer opgevallen dat hij precies met het starten van de boilerrun is wakkergeworden.

Nu er inmiddels een dik pak tegels onder ligt valt het reuze mee maar als ik het nóg beter kan krijgen met wat veren dan pak ik nog wel een keertje de ladder. Kan ik meteen kijken of de [Weggehaald, is niet netjes met zijn bedrijfsnaam in beeld.] van de airco erachter wel de aarde heeft aangesloten. Ben niet eens zeer ontevreden over het werk.

[Afbeelding]
Ooh dacht echt het boilervat op de dakkapel. _O-

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wolly
  • Niet online
[...]

Nog wel een flink stuk lager ook. Volgens mij heeft hij bij mij probleemloos gedraaid met buiten/buiten met Tbuiten van -5.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• YoshiBignose
[...]

Ja uiteraard was 2x100L niet de bedoeling, ik dacht dat ik aan eentje voldoende zou hebben maar in de praktijk was dat toch net vervelend als je iets langer wil douchen of als twee mensen achter elkaar willen douchen. Toen later besloten om er nog eentje bij te hangen.

Ik zie dat ze nu wel weer op de warmtepomp verwarmden omdat het nu wat minder koud is dus het heeft inderdaad te maken met de temperatuur van de ruimte. Achteraf was die Atlantic wel de betere keus geweest denk ik... anderzijds weet ik niet wat het verlies is bij een grotere boiler die je nauwelijks maximaal benut. Ach ja m'n panelen vangen het nu allemaal op dus in dat opzicht sowieso beter dan gas.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ron36
  • Registratie: Oktober 2022
  • Nu online
Iemand hier toevallig 40cm 160mm ubbink buis over? Vond het sonde om er een speciaal 1meter voor te bestellen.

Panasonic 9J monobloc, vaillant arostor 270 Wpb

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• timovd

timovd

Voorsprong door techniek

ron36 schreef op dinsdag 30 januari 2024 @ 08:35:
Iemand hier toevallig 40cm 160mm ubbink buis over? Vond het sonde om er een speciaal 1meter voor te bestellen.
Ik denk het wel, midden van het land. Interesse? Dan kan ik deze week even zoeken op de zolder.

Gasloos huis 9kW Panasonic WH-MDC09J3E5 | Atlantic Explorer V4 270L | 8715Wp @ SMA Tripower 6.0-3AV-40 (4150Wp NO, 4565Wp ZW)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Zwerius
  • Registratie: Maart 2012
  • Laatst online: 07:26
Jannibal23 schreef op zondag 28 januari 2024 @ 14:53:

Je kunt het natuurlijk altijd overwegen. Maar misschien is aanvullend isoleren van het laatste vat wel zinvol.

Ik weet niet of je de specs van het vat beschikbaar hebt. In de specs van mijn 120 liter WPB stond een verlies van 27 Watt. Dat betekende echter wel 27 kWh elektrisch.
Dus thermisch ruwweg 2,5 x zo hoog. Dat betekent dus een warmteverlies van continu 2,5 x 27 = 67,5 Watt. Dat zou dus ook het continu verbruik van een elektrische (non WP) boiler worden.
Jaarlijks is dat bijna 600 kWh.
Of je dat er voor over hebt, kun je zelf bepalen. En uiteraard kun je het verminderen door te isoleren.
Heb ik ook gedaan. Het verlies is nu ongeveer gehalveerd.
Zie: https://geen-energiereken...olatie-van-wp-boiler.html

Zwerius Kriegsman

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Plof
  • Registratie: April 2011
  • Nu online
Sinds een tijdje heb ik ook mijn 200 liter Atlantic V4 staan, 2 persoons huishouden. Waarbij we elke avond even douchen.

Is het logisch om de temperatuur zo laag mogelijk te zetten (50 graden)? Dit is voor ons, op dit moment voldoende om achter elkaar te douchen.

Je kan ook bedrijfstijden instellen, ik wil niet dat hij 's nachts draait (omwille het geluid, toekomst ivm salderen, maar dat is ander verhaal). Maakt het qua zuinigheid nog uit of ik hem kort 4 uur laat draaien, of langer 8 uurtjes?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jannibal23
Sowieso logisch om de temperatuur zo laag mogelijk te zetten inderdaad.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• maharens
  • Registratie: December 2004
  • Laatst online: 04-08 11:05
Plof schreef op dinsdag 30 januari 2024 @ 15:22:
Sinds een tijdje heb ik ook mijn 200 liter Atlantic V4 staan, 2 persoons huishouden. Waarbij we elke avond even douchen.

Is het logisch om de temperatuur zo laag mogelijk te zetten (50 graden)? Dit is voor ons, op dit moment voldoende om achter elkaar te douchen.

Je kan ook bedrijfstijden instellen, ik wil niet dat hij 's nachts draait (omwille het geluid, toekomst ivm salderen, maar dat is ander verhaal). Maakt het qua zuinigheid nog uit of ik hem kort 4 uur laat draaien, of langer 8 uurtjes?
Je kunt alleen maar tijden instellen, waarbij 8 het minimum is, maar je kunt er voor zover ik weet niet voor kiezen om het 4 uur kort of 8 uur lang te laten draaien (met een lager vermogen dan vermoed ik is jouw wens)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Speedy-Andre

Speedy-Andre

Sony ZL, XA, Nokia XR20

Topicstarter
Het staat in de handleiding, de kortste tijd die je kan instellen is 8 uur lang, dat mag 1 of 2 blokken zijn.
Zet hem gerust lager, dat scheelt verbruik en hij draait meestal maar 1 tot 2 uur lang.
In het 'geheime menu' (zoek in dit topic) kan je hem zelfs op 40 zetten.
Wel regelmatig een legionella run doen, dan gaat hij naar 62 graden of doe dat wanneer je veel gaat tappen.
Ben je toch in de menu's dan kan je het element uitschakelen als je die niet nodig hebt.

Pagina: 1 ... 70 ... 114 Laatste