Ik doe niet aan bijgeloof. Dat brengt ongeluk.
Ik vind mijn Explorer V4 best wel 'stil' eigenlijk. Laat ik het zo stellen: ik had meer geluid verwacht.Kiwi_Kevin schreef op woensdag 19 oktober 2022 @ 16:43:
[...]
Ik ben ook wel benieuwd of je het geluid gaat horen in de woonkamer of de ruimtes waarvandaan de lucht afgevoerd wordt. Hoor je het geluid via de MV kanalen, net zoals bij de MV op de hoogste stand?
Nu staat ie in de kelder, en ik hoor hem pas als ik halverwege de trap naar beneden ben.
Ok en dan bedoel je dus dat je hem hoort vanaf de opstelplaats en niet via de MV kanalen toch?paQ schreef op woensdag 19 oktober 2022 @ 16:47:
[...]
Ik vind mijn Explorer V4 best wel 'stil' eigenlijk. Laat ik het zo stellen: ik had meer geluid verwacht.
Nu staat ie in de kelder, en ik hoor hem pas als ik halverwege de trap naar beneden ben.
idd. Ik heb wel mv, maar niet in dat deel van het huis overigens, dus dat zou sowieso niet gaan.Kiwi_Kevin schreef op woensdag 19 oktober 2022 @ 17:01:
[...]
Ok en dan bedoel je dus dat je hem hoort vanaf de opstelplaats en niet via de MV kanalen toch?
Een CV ketel moet nog beginnen met verwarmen als er ww vraag is terwijl de boiler dat onmiddellijk levert. Daar heb je volgens mij toch flink wat seconden winst. Dan heb ik het natuurlijk wel over gelijke leidingafstanden, dus waarbij de ketel 1 op 1 vervangen is voor een boiler. Iemand die hier zijn ervaring wil delen? Want meten is wetenpaQ schreef op woensdag 19 oktober 2022 @ 16:45:
[...]
Ah nee... de eerste in de ochtend moet wel echt 50 sec wachten op warm douchewater.
Naar schatting is de afstand WPB > douche 12-14m.
Bij de CV was dit ook maar de helft, dat is ook weer waar.
9240 Wp icm Enphase 2023- Daikin Ururu Sarara 3,5Kw 2015-Daikin Perfera 2,5Kw 2021-Auer Edel Air 270ltr 2023-gasloos per 17-02-2023-Daikin Perfera 4,2Kw 2024, Daikin Perfera 2,5Kw Vloermodel 2025
Gewoon een lokale loodgieter bellen, heb ik ook gedaan.Rob roelofs 1 schreef op woensdag 19 oktober 2022 @ 18:58:
Op zoek naar monteur of bedrijf (regio noord Limburg) welke onze Warmtepompboiler kan aansluiten binnnenkort. Wie kan mij helpen?
Nu de subsidie nog aanvragen 😄
Wie heeft het bij jouw gedaan, en in welke regio woon je?HVAC-Jorg schreef op woensdag 19 oktober 2022 @ 21:43:
Hier draait sinds afgelopen vrijdag ook een Explorer V4 . Bevalt super goed, stroomverbruik valt mij reuze mee evenals het geluid.
Ik heb hem zelf geinstalleerd. ( ben zelf servicetechnicus ) .
Woon in de regio Zuid-Oost Brabant ( tegen de Limburgse grens )
Als je een beetje handig bent - en houdt van nieuwe dingen te doorgronden - is het inderdaad prima zelf te doen. Hier idem, terwijl dit totaal niet is wat ik voor m'n werk doe. Lezen op dit forum en internet geeft je genoeg info. En eerlijk is eerlijk, het is wel handig als je eerder al wat ervaring hebt opgedaan met knelkoppelingen, stroomvoorziening e.d.HVAC-Jorg schreef op donderdag 20 oktober 2022 @ 09:05:
@Rzaan
Ik heb hem zelf geinstalleerd. ( ben zelf servicetechnicus ) .
Woon in de regio Zuid-Oost Brabant ( tegen de Limburgse grens )
Wie heeft er hier nog meer voor een 4 persoons huishouden een 150L wpb staan, en wat zijn daarmee de ervaringen?
[ Voor 13% gewijzigd door olafmol op 20-10-2022 09:46 ]
Geen ervaring met 150liter, wel met 200liter (ook op een houten verdiepingsvloer overigens, waarop ik 18mm multiplex plaat heb geschroefd voor de gewichtsverdeling). Resonantie is verwaarloosbaar en het opwarmen nadat de jongste kids hebben gebadderd en de oudste heeft gedouched (allemaal achter elkaar) is meestal binnen 4 uur gepiept. Zie de printscreen die ik straks toevoeg. Mocht je bang zijn dat een WPB de hele dag bezig is met z'\n runolafmol schreef op donderdag 20 oktober 2022 @ 09:46:
Ik ben wel getriggerd door de opmerking hierboven dat een kleinere wpb stiller en compacter is, en ook sneller weer opgewarmd is. Ik neigde eerste naar een 250/270L wpb voor ons 4p huishouden, waar mensen van douchen houden, maar begin nu steeds meer te kijken naar een 150L omdat we in ons huis niet allemaal achter elkaar douchen maar meestal 2 in de ochtend en 2 's avonds, plus dat er eigenlijk alleen ruimte is naast onze slaap en werkkamers op de boven-verdieping (voorheen een zolder, dus met houten vloer en opbouw).
Wie heeft er hier nog meer voor een 4 persoons huishouden een 150L wpb staan, en wat zijn daarmee de ervaringen?
Run na volledig leeg is c.a. 5 uur , na douchen met 2 - 3 personen c.a 2 uur.
[ Voor 82% gewijzigd door Proton_ op 20-10-2022 19:50 ]
9240 Wp icm Enphase 2023- Daikin Ururu Sarara 3,5Kw 2015-Daikin Perfera 2,5Kw 2021-Auer Edel Air 270ltr 2023-gasloos per 17-02-2023-Daikin Perfera 4,2Kw 2024, Daikin Perfera 2,5Kw Vloermodel 2025
Ik heb toch nog ff een vraag over Cozytouch en/of TaHoma Switch
Kunnen deze samen op een Explorer V4?
Dit omdat ik de boiler aan Homey wil koppelen voor een betere sturing en omdat ik ook de app wil gebruiken op mijn telefoon.
Als ik het goed begrijp koppelt de smartphone app op de optionele Cozytouch en Homey op TaHoma Switch
Klopt dat zo?
Bedankt!
Ik wilde er eerst niet aan beginnen ivm de garantie, maar uiteindelijk toch geopend. Had hier op het forum een paar foto's gezien van wat me te wachten stond en het was goed te doen. Uiteindelijk bleek de connector van het bedieningspaneel los te zitten op de printplaat.Jim423 schreef op maandag 17 oktober 2022 @ 22:28:
Dat denk ik ook.
Als je het aandurft kun je hem openmaken en de kabels controleren.
Probleem opgelost.
You can make things idiot proof, but they'll always come out with a better idiot
AMD Ryzen 5800X - 32GB DDR4 Corsair RGB - XFX 6900XT - Panasonic HIT 990Wp - AE200L WPB met cv-ondersteuning
Mijn huis heeft een aan het huis gekoppelde (geissoleerde) garage van 25 m2. Hierin zit ook een bijkeukentje met warmwater aansluiting.
Is het nu zo simpel als hier een WPB plaatsen, de lucht intern onttrekken uit de garage (wordt nooit echt koud daar, maar hoeft ook niet echt warm te zijn, dus het is niet erg als de lucht nog wat kouder wordt dan het al was in de winter), en vervolgens de WPB aansluiten op de warmwater leiding die daar ligt?
Vervolgens de warmwaterfunctie op de boiler uitzetten, danwel volledig afkoppelen. En vanaf dat moment zorgt de WPB voor warm water. Is het echt zo eenvoudig?
[ Voor 6% gewijzigd door ConQuestador op 21-10-2022 08:53 ]
Panasonic 12J T-CAP | Atlantic Explorer 270L | 4 x MHI SRK24ZS-WF + SRF35ZS-W | 12.000 Wp Enphase | Home Assistant, Heishamon, Mhi-ctrl | Alfa Romeo Giulia Veloce
ja.ConQuestador schreef op vrijdag 21 oktober 2022 @ 08:53:
Even een domme vraag, maar bevestiging zou fijn zijn:
Mijn huis heeft een aan het huis gekoppelde (geissoleerde) garage van 25 m2. Hierin zit ook een bijkeukentje met warmwater aansluiting.
Is het nu zo simpel als hier een WPB plaatsen, de lucht intern onttrekken uit de garage (wordt nooit echt koud daar, maar hoeft ook niet echt warm te zijn, dus het is niet erg als de lucht nog wat kouder wordt dan het al was in de winter), en vervolgens de WPB aansluiten op de warmwater leiding die daar ligt?
Vervolgens de warmwaterfunctie op de boiler uitzetten, danwel volledig afkoppelen. En vanaf dat moment zorgt de WPB voor warm water. Is het echt zo eenvoudig?
het moet echter niet te koud worden, want dan gaat het rendement hard omlaag. Dus als de schuur klein is gaat het niet werken want dan is hij vooral zijn eigen koude lucht opnieuw aan het opzuigen. Ga je wel naar buiten uitblazen?
25m2 / 60m3.de Peer schreef op vrijdag 21 oktober 2022 @ 09:00:
[...]
ja.
het moet echter niet te koud worden, want dan gaat het rendement hard omlaag. Dus als de schuur klein is gaat het niet werken want dan is hij vooral zijn eigen koude lucht opnieuw aan het opzuigen. Ga je wel naar buiten uitblazen?
Volledig geïssoleerd, en indien de temperatuur al daalt kan ik altijd nog de radiator opendraaien.
Panasonic 12J T-CAP | Atlantic Explorer 270L | 4 x MHI SRK24ZS-WF + SRF35ZS-W | 12.000 Wp Enphase | Home Assistant, Heishamon, Mhi-ctrl | Alfa Romeo Giulia Veloce
ja ho ho dat is niet de bedoeling!ConQuestador schreef op vrijdag 21 oktober 2022 @ 09:02:
[...]
indien de temperatuur al daalt kan ik altijd nog de radiator opendraaien.
dan kun je beter gewoon je cv ketel gebruiken en geen WPB kopen. Of lucht van buiten aanzuigen.
Het mooie van een warmtepomp is dat je buitenlucht als warmtebron kunt gebruiken. Als jij de CV ketel als warmtebron gaat gebruiken heb je geen warmtepomp nodig.
[ Voor 23% gewijzigd door de Peer op 21-10-2022 09:05 ]
Dat is getest ja. even terug zoeken in het topic. Volgens mij was het (financieel) niet de moeite waard, tenzij hij echt in een hele koude ruimte staat.TokenNekot schreef op vrijdag 21 oktober 2022 @ 09:13:
Heeft iemand al getest of het verschil maakt om de WPB zelf extra te isoleren? Of zal dit nauwelijks verschil maken...
Wie heeft het over een CV ketel?de Peer schreef op vrijdag 21 oktober 2022 @ 09:04:
[...]
ja ho ho dat is niet de bedoeling!![]()
dan kun je beter gewoon je cv ketel gebruiken en geen WPB kopen. Of lucht van buiten aanzuigen.
Het mooie van een warmtepomp is dat je buitenlucht als warmtebron kunt gebruiken. Als jij de CV ketel als warmtebron gaat gebruiken heb je geen warmtepomp nodig.
Mijn doel is een warmtepomp voor de verwarming, in het hele huis vloerverwarming. Maar in de garage hangt alleen een radiator (ik weet het; doet niet veel op 30 graden, maar dan maar dikke T33 ophangen).
(Dan kom je weer in de discussie waarom WPB en geen vat bij de warmtepomp, dat is omdat de eenvoud van 2 losstaande systemen me wel aanspreekt. En het qua ruimte ook beter uitkomt als zo'n enorm ding in de garage kan staan)
Jij zegt lucht van buiten aanzuigen, maar het lijkt mij dat het in de garage normaliter warmer is dan buiten (in de winter althans), vandaar dat simpelweg de binnenlucht van de garage aanzuigen mij het efficients leek.
waar het om gaat is je warmtebron. Als de energie voor je WPB direct afkomstig is van een andere warmtepomp, dan is je rendement (COP) erg laag. Die andere warmtepomp heeft het tenslotte (neem ik aan) ook uit de buitenlucht gehaald.ConQuestador schreef op vrijdag 21 oktober 2022 @ 09:20:
[...]
Wie heeft het over een CV ketel?
Mijn doel is een warmtepomp voor de verwarming, in het hele huis vloerverwarming. Maar in de garage hangt alleen een radiator (ik weet het; doet niet veel op 30 graden, maar dan maar dikke T33 ophangen).
(Dan kom je weer in de discussie waarom WPB en geen vat bij de warmtepomp, dat is omdat de eenvoud van 2 losstaande systemen me wel aanspreekt. En het qua ruimte ook beter uitkomt als zo'n enorm ding in de garage kan staan)
Jij zegt lucht van buiten aanzuigen, maar het lijkt mij dat het in de garage normaliter warmer is dan buiten (in de winter althans), vandaar dat simpelweg de binnenlucht van de garage aanzuigen mij het efficients leek.
In de zomer is het een ander verhaal, dan is het alleen maar goed als de garage goed opwarmt door de zon, in dat geval heb je een andere warmtebron.
Zie ook deze post: E-Hoog in "Warmtepompboiler topic (WPB) deel 2"
[ Voor 9% gewijzigd door de Peer op 21-10-2022 09:24 ]
Hier ben ik bekend mee, maar jij zegt zelf dat als het te koud is ik beter lucht van buiten kan aanzuigen.de Peer schreef op vrijdag 21 oktober 2022 @ 09:22:
[...]
waar het om gaat is je warmtebron. Als de energie voor je WPB direct afkomstig is van een andere warmtepomp, dan is je rendement (COP) erg laag. Die andere warmtepomp heeft het tenslotte (neem ik aan) ook uit de buitenlucht gehaald.
In de zomer is het een ander verhaal, dan is het alleen maar goed als de garage goed opwarmt door de zon, in dat geval heb je een andere warmtebron.
Zie ook deze post: E-Hoog in "Warmtepompboiler topic (WPB) deel 2"
Stel dat het buiten 0 graden is, dan is het in de garage zeker wel 10 graden. Kortom: garage is beter.
Als de garage echter ook richting die 0 gaat, dan heb ik altijd nog de mogelijkheid deze bij te verwarmen. Ik snap dat die warmte ergens vandaan moet komen. Maar volgens mij is dat nog altijd beter dan de koude buitenlucht te gebruiken.
In het kort: Ik snap niet waarom buitenlucht een betere optie zou zijn dan de binnenlucht in mijn geval.
omdat die 10 graden in je garage afkomstig zijn van je warmtepomp waardoor je dus een lage (werkelijke) COP hebt.ConQuestador schreef op vrijdag 21 oktober 2022 @ 09:27:
[...]
Hier ben ik bekend mee, maar jij zegt zelf dat als het te koud is ik beter lucht van buiten kan aanzuigen.
Stel dat het buiten 0 graden is, dan is het in de garage zeker wel 10 graden. Kortom: garage is beter.
Als de garage echter ook richting die 0 gaat, dan heb ik altijd nog de mogelijkheid deze bij te verwarmen. Ik snap dat die warmte ergens vandaan moet komen. Maar volgens mij is dat nog altijd beter dan de koude buitenlucht te gebruiken.
In het kort: Ik snap niet waarom buitenlucht een betere optie zou zijn dan de binnenlucht in mijn geval.
De COP van buitenlucht gebruiken is dan hoger, als je naar het totale plaatje kijkt.
Je gebruikt sowieso de buitenlucht in jouw geval. Efficient door dat direct aan te zuigen, of inefficient door het via een andere warmtepomp te doen.
Het is een ander verhaal als jij je huis bijvoorbeeld helemaal niet zou verwarmen. In dat geval komt de warmte die er wel is van de zon, van de buren, apparatuur in huis. In dat geval zijn dat dus je warmtebronnen en is je COP wel hoog, maar koelt je huis wel een beetje af.
[ Voor 7% gewijzigd door de Peer op 21-10-2022 09:34 ]
Ja, in theorie wel.Tranquility schreef op woensdag 19 oktober 2022 @ 18:00:
[...]
Een CV ketel moet nog beginnen met verwarmen als er ww vraag is terwijl de boiler dat onmiddellijk levert. Daar heb je volgens mij toch flink wat seconden winst. Dan heb ik het natuurlijk wel over gelijke leidingafstanden, dus waarbij de ketel 1 op 1 vervangen is voor een boiler. Iemand die hier zijn ervaring wil delen? Want meten is weten
In de praktijk ligt het toch anders: CV levert 60+ graden, dus koude leidingen zijn snel opgewarmd. Bij WP-friendly temperaturen van 45 graden SWW, duurt het toch een stuk langer voor het water bij de kraan echt "warm" is, afhankelijk van afstanden en diameters.
Onze douche-leiding is erg kort, daar hebben we nu binnen een paar seconden lekker warm water. Met de CV duurde dat toch een stuk langer, en variëerde in het begin wat in temperatuur (boilervaatje, 3-wegklep moet om in de winter, etc). Dus daar is de comfortwinst merkbaar. Hoewel het niet slecht was.
Keuken is een ander verhaal: meter of 4 extra leiding, 12 mm. Kost veel water voordat het bij de kraan warm is (maar was ook met CV). Duurt nu dus fors langer aangezien 45 graden temperatuur - hoeveelheid op te warmen koper is relatief groot ten opzichte van de hoeveelheid water die erdoor gaat. Voordeel: je "brandt" je nooit meer aan het warme water, dus bent geen water meer kwijt met bijmengen tot juiste temperatuur.
Dus ja, het kost wat, je krijgt wat. Het is even wennen in het begin.
Keukenboiler plaatsen? Bij ons zat die er al en waren de leidingen voor SWW voor in de badkamer net als bij jou juist korter na plaatsing WPB en hebben we nu (dus) ook sneller warmwater in de badkamer. Wat vooral wennen is, is de realiteit dat warmwater met een WPB op kan raken, net als in de keuken (heel snel!) het geval isZwartoog schreef op vrijdag 21 oktober 2022 @ 13:23:
[...]
Keuken is een ander verhaal: meter of 4 extra leiding, 12 mm. Kost veel water voordat het bij de kraan warm is (maar was ook met CV). Duurt nu dus fors langer aangezien 45 graden temperatuur - hoeveelheid op te warmen koper is relatief groot ten opzichte van de hoeveelheid water die erdoor gaat. Voordeel: je "brandt" je nooit meer aan het warme water, dus bent geen water meer kwijt met bijmengen tot juiste temperatuur.
Dus ja, het kost wat, je krijgt wat. Het is even wennen in het begin.
Kan, maar dat kost ook weer. Heb de optie in het hoofd gehouden voor een doorstroomverwarmer, maar het stoort niet voldoende om iets mee te doen.hfa schreef op vrijdag 21 oktober 2022 @ 14:20:
[...]
Keukenboiler plaatsen? Bij ons zat die er al en waren de leidingen voor SWW voor in de badkamer net als bij jou juist korter na plaatsing WPB en hebben we nu (dus) ook sneller warmwater in de badkamer. Wat vooral wennen is, is de realiteit dat warmwater met een WPB op kan raken, net als in de keuken (heel snel!) het geval is
Heb hier een 300 liter vat, die raakt niet zo snel op
[ Voor 0% gewijzigd door hansvk op 21-10-2022 20:01 . Reden: typo ]
PV 3520Wp - WP Itho Amber 95 - WPB Atlantic Explorer V4 200L - gasloos sinds aug 2023
Afzuigkap zelf heeft een terug slag klep.
En wat als ze allebei aan staan ……
Wat valt er precies te monitoren? Met een DS18B20 en een Shelly 1PM kan je ook de temperatuur en het stroomverbruik monitoren.hansvk schreef op vrijdag 21 oktober 2022 @ 19:49:
Mijn Atlantic Explorer V4 is binnen. Ik wil deze tzt gaan monitoren en bedienen met de Cozytouch app. De Cozytouch bridge lijkt lastig verkrijgbaar op dit moment in Nederland. Weet iemand toevallig nog een adresje?
Sinds de 2 dagen regel reageer ik hier niet meer
Zo’n kleine goed geïsoleerde ruimte wordt al snel ijskoud! Je moet dus warme(re) lucht van buiten aanzuigen en/of de gekoelde lucht naar buiten blazen.ConQuestador schreef op vrijdag 21 oktober 2022 @ 09:02:
[...]
25m2 / 60m3.
Volledig geïssoleerd, en indien de temperatuur al daalt kan ik altijd nog de radiator opendraaien.
In een ijskoude ruimte gaat de cop omlaag.
Kia e-niro, smartEVSE, SolarEdge O/W 3/4 kW, Ferroli wpb 90 lt., Daikin 4kW monoblock, Victron MP2-5000 + 15 kWh, gasloos 2023
Een jaar geleden heb ik twee lagen radiator noppenfolie op mijn 150ltr Calypso vm geplaktTokenNekot schreef op vrijdag 21 oktober 2022 @ 09:13:
Heeft iemand al getest of het verschil maakt om de WPB zelf extra te isoleren? Of zal dit nauwelijks verschil maken...
Deze staat bij mij op een onverwarmde, goed geïsoleerde zolder.
Het ziet er naar uit dat dit een besparing van ca 20% heeft opgeleverd. Het verbruik is van ca 500kWh naar ca 400kWh is terug gelopen. De water temperatuur staat op 55graden. Nu moet ik wel zeggen dat een Calypso in mijn beleving niet erg goed is geïsoleerd. Ik heb er een geleverd gekregen die gewoon "hotspots" had van ca 35 graden. Deze is na een hoop gekissebis retour afzender gegaan.
20x JA Solar 6.9KW; Fronius Symo 7.0; Panasonic 7H Mono; Atlantic Explorer V4; https://www.astrobin.com/users/naturalcolor/
Zo dat is wel slecht dat Atlantic een wpb heeft afgeleverd met "gaten" in de binnenisolatie.. Je zou denken dat de isolatie op alle plekken even dik zou zijn.. Moet je wel een Flir camera hebben om dit te kunnen zien.Signor Doekie schreef op zaterdag 22 oktober 2022 @ 09:23:
[...]
Nu moet ik wel zeggen dat een Calypso in mijn beleving niet erg goed is geïsoleerd. Ik heb er een geleverd gekregen die gewoon "hotspots" had van ca 35 graden. Deze is na een hoop gekissebis retour afzender gegaan.
[ Voor 5% gewijzigd door Tranquility op 22-10-2022 12:59 ]
Zou graag willen weten hoe en waar de temperatuur te meten?CurlyMo schreef op vrijdag 21 oktober 2022 @ 21:54:
[...]
Wat valt er precies te monitoren? Met een DS18B20 en een Shelly 1PM kan je ook de temperatuur en het stroomverbruik monitoren.
De Atlantic heeft daar gewoon een speciale opening voor.WaTTe44 schreef op zaterdag 22 oktober 2022 @ 17:34:
[...]
Zou graag willen weten hoe en waar de temperatuur te meten?
Ik heb zojuist met een (mod) Flir E4 mijn Atlantic V4 gemeten...Tranquility schreef op zaterdag 22 oktober 2022 @ 12:57:
[...]
Zo dat is wel slecht dat Atlantic een wpb heeft afgeleverd met "gaten" in de binnenisolatie.. Je zou denken dat de isolatie op alle plekken even dik zou zijn.. Moet je wel een Flir camera hebben om dit te kunnen zien.
De 30 liter Daalderop Mono e boiler is minimaal 27° aan de buitenkant (75 water temperatuur), maar ook deze staat in de isolatie schil van de woning.
20x JA Solar 6.9KW; Fronius Symo 7.0; Panasonic 7H Mono; Atlantic Explorer V4; https://www.astrobin.com/users/naturalcolor/
Na enkele uren lezen op dit forum dan toch men eigen post aangemaakt.
Gezien ik de bomen door het bos niet meer zie en deze topic niet wens te vervuilen :
https://gathering.tweakers.net/forum/list_messages/2153416
Graag jullie mening
Alvast bedankt
Het kan denk ik zelfs uit om de boost aan te laten gaan rond 03:00.
En dan ondertussen de stroom van de zonnepanelen verkopen tegen een hoge terugleververgoeding via een andere leverancier op een 2e slimme meter.
:no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/vnVTy46PraQoQtVf65TsSeH1.jpg?f=user_large)
Dus hoewel ik in de eerste instantie een scriptje had geschreven (om in 2026 in gebruik te nemen) om tijdens de zonnige uren te verwarmen, ben ik nu met een script bezig dat de boiler alleen laat verwarmen tijdens de laagste tarieven.
[ Voor 10% gewijzigd door de Peer op 23-10-2022 18:20 ]
PV ingang inderdaadKiwi_Kevin schreef op zondag 23 oktober 2022 @ 22:55:
Tof! Lekenvraag.. hoe stuur je hem aan? Via cozytouch, de pv ingang of anders?
Ik moet de lucht laten aanzuigen en afvoeren, ben er al achter dat ik hiervoor de PHDCLA0 ELGBEEU moet gebruiken.
Het probleem is dat op de plaats waar de boiler komt te staan ik maar max 15cm over heb voordat ik het plafond raak, ik zag iets over ultra duct maar weet niet of dit past, ik vind namelijk nergens wat de diameter is van de PHDCLA0 ELGBEEU.
Zou deze passen erop: https://www.thehvacshop.co.nz/products/view/1223
Of heeft iemand nog een ander/beter idee?
Ik heb de belangrijkste specs even naast elkaar gezet:
Varme VT180C:
H: 158 cm
B: 54 cm
D: 58 cm
Inhoud: 166 liter
Leeg gewicht: 70 kg
Vol gewicht: 236 kg
COP: 3.20
Geluid:48 dB
Vaillant aroSTOR 200:
H: 146 cm
B: 63 cm
D: 63 cm
Inhoud: 200 liter
Leeg gewicht: 55 kg
Vol gewicht: 255 kg
COP: 3.19
Geluid: 50 dB
De Varme is dus iets groter dan de Vaillant, maar niet zo groot als de Atlantic maar is wel veel smaller en de vierkante vorm spreekt me wel aan en heb ik meer ruimte rondom de boiler in het CV hok waar deze komt te staan. Ook zou de Varme nog iets stiller zijn dan de Vaillant wat een pré is.
Alleen heeft de Varme een kleinere inhoud van 166 liter, dus 34 liter minder dan de Vaillant. In hoeverre is dat voldoende voor een ligbad? Red ik het hiermee of toch beter geduld hebben en wachten op de Vaillant? De Varme kan volgens de leverancier Varme B.V. gegarandeerd eind november geleverd worden.
De LG is een mooie wpb, maar met zijn lengte van iets meer dan twee meter een behoorlijk lange jongen. De 270 liter uitvoering van de Vaillant aroSTOR is met zijn 175 cm een stuk korter en heb je dus meer ruimte. Alleen de leverbaarheid kan een probleem zijn, maar dat geldt volgens mij ondertussen voor alle merken..Dionysos1111 schreef op maandag 24 oktober 2022 @ 12:35:
Heeft er iemand ervaring met de lg wh27s?
Ik moet de lucht laten aanzuigen en afvoeren, ben er al achter dat ik hiervoor de PHDCLA0 ELGBEEU moet gebruiken.
Het probleem is dat op de plaats waar de boiler komt te staan ik maar max 15cm over heb voordat ik het plafond raak.
[ Voor 24% gewijzigd door Tranquility op 24-10-2022 15:27 ]
Kijk eerst eens hier LG warmtepompboiler (LG WH20S.F5) haalt doeltemperatuur niet.Dionysos1111 schreef op maandag 24 oktober 2022 @ 12:35:
Het probleem is dat op de plaats waar de boiler komt te staan ik maar max 15cm over heb voordat ik het plafond raak, ik zag iets over ultra duct maar weet niet of dit past, ik vind namelijk nergens wat de diameter is van de PHDCLA0 ELGBEEU.
Je hebt extra hulpstukken nodig als er buizen op komen, in dat topic staan plaatjes van opstellingen.
De LG heeft aardig wat technische problemen die je daar ook vindt, een leuke kast van een bekend merk betekent niet dat het ontwerp goed is ....
PVoutput 2x Toshiba Daiseikai 8 3,5kW, SWW Atlantic Explorer V3 200l. Gasloos aug 2016, 8620Wp, Monoblock Panasonic J 7kW
Ik denk niet dat je 2 IO controllers met 1 apparaat kan koppelen.cautje schreef op donderdag 20 oktober 2022 @ 15:13:
Goedemiddag,
Ik heb toch nog ff een vraag over Cozytouch en/of TaHoma Switch
Kunnen deze samen op een Explorer V4?
Dit omdat ik de boiler aan Homey wil koppelen voor een betere sturing en omdat ik ook de app wil gebruiken op mijn telefoon.
Als ik het goed begrijp koppelt de smartphone app op de optionele Cozytouch en Homey op TaHoma Switch
Klopt dat zo?
Bedankt!
De Cozytouch maakt contact met een aparte server en aangezien daar scripts voor zijn (Domoticz) zal je hem ook wel met andere oplossingen kunnen koppelen.
De Tahoma Switch is leuk als je al andere Somfy IO apparaten hebt, echter moet je opletten met welke server hij praat.
Dat is 1 tegelijk ivm authenticatie en dus vrij lastig in gebruik vermoed ik.
PVoutput 2x Toshiba Daiseikai 8 3,5kW, SWW Atlantic Explorer V3 200l. Gasloos aug 2016, 8620Wp, Monoblock Panasonic J 7kW
Ik heb zelf de Atlantic Explorer V4 van 200L draaien.
Na het vullen van ons ( grote ) ligbad is hij nog c.a 25 graden t.h.v de sensor ( start temperatuur 54 graden ). Met 200 liter kan ik dus net uit!
Ik zou dus niet voor de 166 liter gaan i.c.m. een bad.
Ik wilde eigenlijk de 270l variant, maar daar kwam ik qua hoogte helaas niet mee weg.
Ik heb de Auer edel 200 ltr, is 146 hoog, te koop bij warmtepomp boiler shop, kost 2620 euroTranquility schreef op maandag 24 oktober 2022 @ 13:46:
Vanwege de slechte leverbaarheid van de al bijna vijf maanden in bestelling staande Vaillant aroSTOR 200 wpb ben ik verder gaan kijken en ben ik deze tegengekomen, die ik eerder ook al eens was tegengekomen en dat is de Varme VT180C.
Ik heb de belangrijkste specs even naast elkaar gezet:
Varme VT180C:
H: 158 cm
B: 54 cm
D: 58 cm
Inhoud: 166 liter
Leeg gewicht: 70 kg
Vol gewicht: 236 kg
COP: 3.20
Geluid:48 dB
Vaillant aroSTOR 200:
H: 146 cm
B: 63 cm
D: 63 cm
Inhoud: 200 liter
Leeg gewicht: 55 kg
Vol gewicht: 255 kg
COP: 3.19
Geluid: 50 dB
De Varme is dus iets groter dan de Vaillant, maar niet zo groot als de Atlantic maar is wel veel smaller en de vierkante vorm spreekt me wel aan en heb ik meer ruimte rondom de boiler in het CV hok waar deze komt te staan. Ook zou de Varme nog iets stiller zijn dan de Vaillant wat een pré is.
Alleen heeft de Varme een kleinere inhoud van 166 liter, dus 34 liter minder dan de Vaillant. In hoeverre is dat voldoende voor een ligbad? Red ik het hiermee of toch beter geduld hebben en wachten op de Vaillant? De Varme kan volgens de leverancier Varme B.V. gegarandeerd eind november geleverd worden.
[...]
De LG is een mooie wpb, maar met zijn lengte van iets meer dan twee meter een behoorlijk lange jongen. De 270 liter uitvoering van de Vaillant aroSTOR is met zijn 175 cm een stuk korter en heb je dus meer ruimte. Alleen de leverbaarheid kan een probleem zijn, maar dat geldt volgens mij ondertussen voor alle merken..
De 270 ltr is 174 hoog. En kost 2740 euro.
Ik betaalde in juni nog 2060 euro voor de 200 ltr versie, besteld via bedrijf bij ACR klimaat Bv in Vught
Ik heb hem al gekocht, geimporteerd uit portugal want hier is alles uitverkocht, staat nu in de woonkamer....Speedy-Andre schreef op maandag 24 oktober 2022 @ 13:57:
[...]
Kijk eerst eens hier LG warmtepompboiler (LG WH20S.F5) haalt doeltemperatuur niet.
Je hebt extra hulpstukken nodig als er buizen op komen, in dat topic staan plaatjes van opstellingen.
De LG heeft aardig wat technische problemen die je daar ook vindt, een leuke kast van een bekend merk betekent niet dat het ontwerp goed is ....
Mijn indruk is dat de LG niet af is, het is hun eerste wpb.
Kijk hoe de buizen erop gaan en dan naar de beperkte hoogte voor je verloopstukken gaat zoeken.
Of knutsel zelf een verloopstuk, dan heb je maatwerk dat hopelijk goed is af te dichten
De Gamma verkoopt deze vlakkanalen voor een paar euro.Dionysos1111 schreef op maandag 24 oktober 2022 @ 12:35:
:no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/OJzkNY4VF4pqKHqNNLQy4UUp.jpg?f=user_large)
Kia e-niro, smartEVSE, SolarEdge O/W 3/4 kW, Ferroli wpb 90 lt., Daikin 4kW monoblock, Victron MP2-5000 + 15 kWh, gasloos 2023
De diameter van het verloopstuk van de LG is 160mm (of 200mm). Ik zou idd even in het gelinkte topic kijken. Daar proberen we een algemeen LG topic van te maken. Overigens wil je die diameter ook wel echt groot houden. Minimaal even 125mm om door de oude CV afvoer te gaan oid (of in jouw geval om weg te komen met je plafond). In het topic staat ook een voorbeeld van iemand die ook maar 15cm had (wel aan de achterkant en niet aan de bovenkant zoals jij).Dionysos1111 schreef op maandag 24 oktober 2022 @ 12:35:
De LG is inderdaad niet zonder gebreken, al is het meeste vooral onhandig (app, weinig instelmogelijkheden, wat eigenwijs met settings) en niet per se technisch niet in orde. Ik zou niet zonder meer weer voor LG gaan als ik weer voor de keuze stond. De doorslaggevende factor was bij mij destijds levertijd (de LG meteen in huis of iets anders langer op wachten)
[ Voor 8% gewijzigd door E-Hoog op 25-10-2022 06:23 ]
Nu alleen nog de schakeling voor de zonnepanelen installeren. Ik maak die op basis van een homeassistant schakeling die bij een teruglevering van meer dan 450watt aan gaat.
Al met al wel tevreden. Water temp van de wpb is in begin wel wat hoog, maar na 2 minuten al lager en dan langere tijd stabiel. Kan ook aan mn thermostaatkraan liggen, bedenk ik me net.
Eens. @Dionysos1111 : de 'adapter' die jij aangeeft in je post zou ik niet gebruiken omdat die denk ik wat teveel weerstand genereert voor de WPB. In het topic wat eerder is aangegeven is er ook een gebruiker zelf aan het knutselen gegaan met een luchtafvoer.E-Hoog schreef op dinsdag 25 oktober 2022 @ 06:21:
[...]
De diameter van het verloopstuk van de LG is 160mm (of 200mm). Ik zou idd even in het gelinkte topic kijken. Daar proberen we een algemeen LG topic van te maken. Overigens wil je die diameter ook wel echt groot houden. Minimaal even 125mm om door de oude CV afvoer te gaan oid (of in jouw geval om weg te komen met je plafond). In het topic staat ook een voorbeeld van iemand die ook maar 15cm had (wel aan de achterkant en niet aan de bovenkant zoals jij).
De LG is inderdaad niet zonder gebreken, al is het meeste vooral onhandig (app, weinig instelmogelijkheden, wat eigenwijs met settings) en niet per se technisch niet in orde. Ik zou niet zonder meer weer voor LG gaan als ik weer voor de keuze stond. De doorslaggevende factor was bij mij destijds levertijd (de LG meteen in huis of iets anders langer op wachten)
ps. De luchttoevoer zou je sowieso van binnen kunnen doen; scheelt weer een hersenbreker, mits je ruimte voldoende groot/geventileerd is. De afvoer (dan) wel naar buiten laten lopen, met minimaal 125mm doorvoer, idealiter 160mm.
De problemen en foutmeldingen van de LG zou ik proberen te bundelen en dan kijken onder welke omstandigheden ze het meest voor komen (geen lucht aan/afvoer, alleen afvoer, kleine of koude ruimte enz.).
Ik heb e.e.a. nagevraagd en inderdaad is het kiele-kiele wat die166 liter betreft voor een ligbad dus heb ik besloten gewoon te blijven wachten op de Vaillant aroSTOR 200 liter.HVAC-Jorg schreef op maandag 24 oktober 2022 @ 19:33:
@Tranquility
Ik heb zelf de Atlantic Explorer V4 van 200L draaien.
Na het vullen van ons ( grote ) ligbad is hij nog c.a 25 graden t.h.v de sensor ( start temperatuur 54 graden ). Met 200 liter kan ik dus net uit!
Ik zou dus niet voor de 166 liter gaan i.c.m. een bad.
Ik wilde eigenlijk de 270l variant, maar daar kwam ik qua hoogte helaas niet mee weg.
Ik weet van de Auer Edel Air (is technisch gelijk aan Vaillant en Bulex) maar "even" een verhoging van 600 euro is natuurlijk belachelijk en naar mijn mening puur misbruik maken van de schaarste. De aroSTOR die ik bij Esanico in bestelling heb staan kost daar nog steeds 2107 euro. Er zit niets anders op dan gewoon te wachten. Op mijn vraag aan Esanico of Vaillant niet meer produceert werd ontkennend gereageerd en volgens hun produceren ze nog steeds, alleen mondjesmaat, waarschijnlijk door materiaaltekorten.Ckriek schreef op maandag 24 oktober 2022 @ 21:02:
[...]
Ik heb de Auer edel 200 ltr, is 146 hoog, te koop bij warmtepomp boiler shop, kost 2620 euro
De 270 ltr is 174 hoog. En kost 2740 euro.
Ik betaalde in juni nog 2060 euro voor de 200 ltr versie, besteld via bedrijf bij ACR klimaat Bv in Vught
Ik sta op het punt om de Explorer V4 200L OF de Arostor 200L te gaan aanschaffen voor mijn gastenverblijf in de tuin.
Nu zie ik het schema van de Arostor, en hier zit een terugslagklep en een drukregelaar in de koudwater aanvoer naar de wpb. Hebben mensen deze ook geplaatst? In de installatievideo van de Explorer word alleen een veiligheidsgroep en expansievat geplaatst.
:strip_exif()/f/image/zzmS7gPojsPSlSS4OdWcOdLT.jpg?f=fotoalbum_large)
Ook wordt er een thermostaatkraan tussen koud en warm geplaatst. Doen mensen dit?
Dan nog mijn laatste vraag. Ik kom in mijn gastenverblijf in de tuin met 25mm Tyleen binnen. Hiervandaan wil ik hoofdleiding 20mm (meerlagenbuis) gaan leggen en met 16mm aftakken.
Maar voor de wpb, is dit verstandig? Kan ik beter niet met 20mm vullen en ook met 20mm warm vertrekken?
Uiteindelijk komt er straks nog een wpb te staan in het gastenverblijf ernaast. Wordt namelijk een dubbele.
Een inlaatcombinatie is toch ook gewoon een drukregelaar en terugslagklep in een.JvdA schreef op woensdag 26 oktober 2022 @ 08:26:
In de installatievideo van de Explorer word alleen een veiligheidsgroep en expansievat geplaatst.
Hier zit alles met 15mm knel en dat geeft meer dan genoeg druk.Maar voor de wpb, is dit verstandig? Kan ik beter niet met 20mm vullen en ook met 20mm warm vertrekken?
Waarom dan niet één keer een grotere?Uiteindelijk komt er straks nog een wpb te staan in het gastenverblijf ernaast. Wordt namelijk een dubbele.
ja maar op het plaatje zijn nummer 3 en 6 nog apart benoemd. vandaar mijn vraag.CurlyMo schreef op woensdag 26 oktober 2022 @ 08:43:
Een inlaatcombinatie is toch ook gewoon een drukregelaar en terugslagklep in een.
ok, goed om te horen. moet voor mij ook voldoende zijn dan.CurlyMo schreef op woensdag 26 oktober 2022 @ 08:43:
Hier zit alles met 15mm knel en dat geeft meer dan genoeg druk.
Er moet wel gelijktijdig warm water getapt kan worden. Ben bang met 2x douchen gelijktijdig en evt 1x warm water tappen in de keuken dat dit een probleem kan zijn.CurlyMo schreef op woensdag 26 oktober 2022 @ 08:43:
Waarom dan niet één keer een grotere?
Ik zou het eerder als een functionele eis onafhankelijk van hoe je eraan voldoet.JvdA schreef op woensdag 26 oktober 2022 @ 09:31:
[...]
ja maar op het plaatje zijn nummer 3 en 6 nog apart benoemd. vandaar mijn vraag.
Hoe vaak gebeurt dat dan? Voor de keuken kan je altijd nog een kleine elektische boiler neerzetten van 10L.Er moet wel gelijktijdig warm water getapt kan worden. Ben bang met 2x douchen gelijktijdig en evt 1x warm water tappen in de keuken dat dit een probleem kan zijn.
Heb geen idee, ik verwacht de kans dat er aan beide kanten gelijktijdig gedouched wordt gewoon aanwezig is.CurlyMo schreef op woensdag 26 oktober 2022 @ 09:43:
[...]
Ik zou het eerder als een functionele eis onafhankelijk van hoe je eraan voldoet.
[...]
Hoe vaak gebeurt dat dan? Voor de keuken kan je altijd nog een kleine elektische boiler neerzetten van 10L.
zou 2x douchen wel mogelijk zijn met zo'n boiler?
Andere reden waarom ik dit overweeg: Gastenverblijf wordt voor 2 pers. en incidenteel dmv slaapbank 4 pers.
Nu is dit ook allemaal wel te plannen, en kan best rekening mee gehouden worden dat er niet 2x4 man in zitten.
Dus met andere woorden, ik ga het nog eens overwegen of ik niet met 1 grotere van 270L uit kan komen. Mits er genoeg water uit komt om 2 douches gelijktijdig aan te zetten.
4x douchen kan prima met 200liter WPB (mits er niet 15 minuten per persoon wordt gedouchedJvdA schreef op woensdag 26 oktober 2022 @ 09:54:
[...]
Heb geen idee, ik verwacht de kans dat er aan beide kanten gelijktijdig gedouched wordt gewoon aanwezig is.
zou 2x douchen wel mogelijk zijn met zo'n boiler?
Andere reden waarom ik dit overweeg: Gastenverblijf wordt voor 2 pers. en incidenteel dmv slaapbank 4 pers.
Nu is dit ook allemaal wel te plannen, en kan best rekening mee gehouden worden dat er niet 2x4 man in zitten.
Dus met andere woorden, ik ga het nog eens overwegen of ik niet met 1 grotere van 270L uit kan komen. Mits er genoeg water uit komt om 2 douches gelijktijdig aan te zetten.
PV 3520Wp - WP Itho Amber 95 - WPB Atlantic Explorer V4 200L - gasloos sinds aug 2023
Of je comfortabel met twee mensen tegelijk kan douchen hangt mede af van je huidige waterdruk.
Persoonlijk zou ik de keukenboiler aanhouden; heb je toch sneller warm water; en zeker gezien je kleine hoeveelheden gebruikt hoef je ook niet bang te zijn dat je zonder warm water zit. Hier is de situatie idem en alleen als we meerdere pannen even warm willen voorspoelen hebben we te weinig warm water; maar dan wachten we gewoon evenhansvk schreef op woensdag 26 oktober 2022 @ 10:41:
Mijn wpb komt in de wasruimte te staan op de begane grond. In de keuken heb ik nu een close-in boiler. Ik vraag me nu af wat het beste is. Keukenkraan aansluiten op de wpb (leidinglengte zal ongeveer 5 meter zijn) of de close-in boiler aanhouden? Warmwaterverbruik in de keuken is gemiddeld zo'n 3 liter per dag (inschatting).
Mijn huidige waterverbruik staat hier denk ik los van. Ik heb een 4000L/h water aansluiting naar mijn woning, en hier gebruik ik nog een CW6 ketel voor warm water.CurlyMo schreef op woensdag 26 oktober 2022 @ 10:44:
@JvdA Ook met 200 liter, een beetje zuinige douchekop en niet te lang douchen kan je makkelijk 4 mensen laten douchen. Het is natuurlijk wel zuiniger om een wat grotere boiler om lagere temperatuur te verwarmen.
Of je comfortabel met twee mensen tegelijk kan douchen hangt mede af van je huidige waterdruk.
Naar de schuur loopt dus een losse 25mm tyleen en hier komt dan de wpb achter. Zal dan 1x een 270L worden.
Moet ik wel met 20mm uitgaan en dit in 2x15 splitsen?
[ Voor 3% gewijzigd door JvdA op 26-10-2022 11:18 ]
Ik ben voorbereidingen aan het treffen voor wpb die geleverd gaat worden. Ik wil voor de luchtafvoer gebruik maken van een pijp (eerder gebruikt voor afzuiging toilet) van 145mm die via de schoorsteen naar buiten gaat. Ik heb daarvoor een gat gemaakt in een koof. Het is de bedoeling dat daar een 90gr bocht in te plaatsen. Echter gaat het mij niet lukken om de bocht helemaal lekker op aan te sluiten. De werkruimte is beperkt. Met een 125mm bocht/pijp zou het wel lukken omdat ik die dan in de 145mm pijp kan schuiven. Maar dan is de diameter van 125mm een bottleneck.
Wat zou beter zijn? Een 150mm van boiler -> 150mm bocht die niet lekker aansluit (en dus wat weerstand zal opleveren) -> 145mm pijp? Of van 150mm -> 125mm bocht -> 145mm pijp?
Als je twee douches tegelijk wil kunnen aansturen dan zou ik gewoon een zo groot mogelijke diameter aanhouden totdat je splitst richting de douches.JvdA schreef op woensdag 26 oktober 2022 @ 11:10:
[...]
Mijn huidige waterverbruik staat hier denk ik los van. Ik heb een 4000L/h water aansluiting naar mijn woning, en hier gebruik ik nog een CW6 ketel voor warm water.
Naar de schuur loopt dus een losse 25mm tyleen en hier komt dan de wpb achter. Zal dan 1x een 270L worden.
Moet ik wel met 20mm uitgaan en dit in 2x15 splitsen?
Ja correct, grote eiken schuur in de tuin, 10x7 meter, met 2 gastenverblijven van 5x7 met beide een verdieping er in als slaapkamer.Franciesco schreef op woensdag 26 oktober 2022 @ 11:39:
@JvdA Als ik je goed begrijp komen er in totaal 2 gastenverblijven? Zo ja: dan zou ik ook 2 aparte boilers plaatsen. Je wilt immers (denk ik) niet dat de gasten van verblijf nummer 1 al het warme water opmaken en dat daardoor de gasten in verblijf 2 geen warm water meer hebben? Of vice versa.
Mijn plan was 2x 200L te plaatsen. werd dus op een andere idee gebracht omdat dit ook wel met een enkele boiler kan. Maar wat je zegt is natuurlijk ook wel waar, je wil niet dat t op is door verblijf 1 en 2 geen warm water meer heeft.
Ik moet er nog eens goed over nadenken. 2 geniet de voorkeur, maar ik krijg waarschijnlijk maar 1x subsidie terug
Subsidie voor 1 wp én 1 voor een wpboiler kan immers ook.
Ja, dat kan wel. Je kan meerdere keren subsidie aanvragen, echter moet elke aanvraag om een andere maatregel gaan. WP en WPB zijn 2 verschillende apparaten.Franciesco schreef op woensdag 26 oktober 2022 @ 12:08:
@JvdA Volgens mij kun je prima 2x subsidie vragen voor 2 wpboilers.
Subsidie voor 1 wp én 1 voor een wpboiler kan immers ook.
Gaat mij meer om potentiële besparing. Een close-in boiler heeft volgens Milieu Centraal een verbruik van ongeveer 400 kWh per jaar. Met de WPB zal ik wel wat leidingverlies en extra waterverbruik hebben (wachttijd op warm water), maar ik denk dat het per saldo goedkoper/beter is met de WPB.hfa schreef op woensdag 26 oktober 2022 @ 11:08:
[...]
Persoonlijk zou ik de keukenboiler aanhouden; heb je toch sneller warm water; en zeker gezien je kleine hoeveelheden gebruikt hoef je ook niet bang te zijn dat je zonder warm water zit. Hier is de situatie idem en alleen als we meerdere pannen even warm willen voorspoelen hebben we te weinig warm water; maar dan wachten we gewoon even
https://www.lg.com/nl/verwarmingsoplossing/lg-wh20s
H20S - LG Inverter warmtepompboiler, 200
[ Voor 18% gewijzigd door Killertjuh op 26-10-2022 12:56 ]
Is een apart topic voor: LG warmtepompboiler (LG WH20S.F5) haalt doeltemperatuur nietKillertjuh schreef op woensdag 26 oktober 2022 @ 12:56:
Heeft iemand ervaring met deze boiler? Ik zie dat hier ook een aardige subside op zit. Ik wil deze dan ook als vervaning van mijn CV (11 jaar oud). Het is voornamelijk voor warm water in de keuken en badkamer (bad en douche). Echter ben ik nieuwsgierig wat zoon ding nu eigenlijk kost als hij de hele dag aan zou staan (idle). Kan iemand me hiermee helpen?
https://www.lg.com/nl/verwarmingsoplossing/lg-wh20s
H20S - LG Inverter warmtepompboiler, 200
Laat je niet afleiden door de titel, het is ondertussen een algemeen topic over beide varianten van LG.
In het kort, met name in de interface met de app zitten wat onhandige dingen (het kostte mij onwijs veel moeite bv om de anti-legionella setting te vinden).
Zoek ook even hierboven, er zijn eerder deze week over deze boiler nog opmerkingen over gemaakt.
Hij is verder ook wat hoger dan vergelijkbare boilers van andere fabrikanten.
Heb zelf sinds een paar dagen de 270 l in bedrijf. Periode is te kort om een echt goede gebruikerservaring te delen.
Wellicht heb je gelijk. Echter meen ik eerder gelezen te hebben dat mensen voor een cascade opstelling van 2 wp's ook 2x subsidie hebben gekregen (in 1 aanvraag). Als dat klopt, dan zou ik niet weten waarom je ook geen subsidie zou kunnen krijgen voor 2 wpboilers (in 1 aanvraag).JvdA schreef op woensdag 26 oktober 2022 @ 12:13:
[...]
Ja, dat kan wel. Je kan meerdere keren subsidie aanvragen, echter moet elke aanvraag om een andere maatregel gaan. WP en WPB zijn 2 verschillende apparaten.
Het onderzoeken waard lijkt me.
Hij besluit hem tot 55~59 graden te verwarmen nu, ipv de 52 die ik zelf had ingesteld.
Uiteindelijk lijkt het me (vooralsnog) niet meer energie te kosten (ca 16 vs 19kWh/wk), eerder minder, maar daar kan ook een stukje weer in zitten uiteraard. n=1
[ Voor 13% gewijzigd door paQ op 26-10-2022 15:33 ]
Dat is een goeie, ga ik dat ook nog even nakijken. Bedankt voor de tip.Franciesco schreef op woensdag 26 oktober 2022 @ 14:00:
[...]
Wellicht heb je gelijk. Echter meen ik eerder gelezen te hebben dat mensen voor een cascade opstelling van 2 wp's ook 2x subsidie hebben gekregen (in 1 aanvraag). Als dat klopt, dan zou ik niet weten waarom je ook geen subsidie zou kunnen krijgen voor 2 wpboilers (in 1 aanvraag).
Moet gewoon gaan. Een wpb is voor RVO een warmtepomp.JvdA schreef op woensdag 26 oktober 2022 @ 14:40:
[...]
Dat is een goeie, ga ik dat ook nog even nakijken. Bedankt voor de tip.
Als je een Quatt 8kw aanschaft, krijg je 2 stuks van 4, en ook 2 x 2700 subsidie. (althans, dat is hoe ze het bij Quatt aan je verkopen. Hoop voor die mensen dat RVO daar op dat moment nog steeds zo over denkt. Het kost een bult meer aan subsidie op die manier)
[ Voor 21% gewijzigd door paQ op 26-10-2022 14:43 ]
Die vraag ooit aan de RVO gesteld, en idd:Franciesco schreef op woensdag 26 oktober 2022 @ 14:00:
[...]
Wellicht heb je gelijk. Echter meen ik eerder gelezen te hebben dat mensen voor een cascade opstelling van 2 wp's ook 2x subsidie hebben gekregen (in 1 aanvraag). Als dat klopt, dan zou ik niet weten waarom je ook geen subsidie zou kunnen krijgen voor 2 wpboilers (in 1 aanvraag).
Geachte heer Cr3ator,
Hartelijk dank voor uw e-mail van 4 april. Hierin vraagt u of het mogelijk is om ISDE subsidie aan te vragen voor 2 warmtepompboilers op 1 adres. Graag beantwoord ik uw vraag.
Voorwaarden
Het is mogelijk om voor meerdere apparaten subsidie aan te vragen op 1 adres. Indien u particulier bent, dient u voor elk apparaat een aanvraag in te dienen.
Meer informatie
Heeft u verder nog vragen, kijk dan op www.rvo.nl. Of neem telefonisch contact met ons op: 088 042 42 42 (lokaal tarief).
Panasonic WH-MDC05J3E5 | 5120Wp @ WZW | 3645Wp @ ONO | NoM met woning uit 1926
Een airco is ook een warmtepomp, helaas toch geen subsidie..paQ schreef op woensdag 26 oktober 2022 @ 14:41:
[...]
Moet gewoon gaan. Een wpb is voor RVO een warmtepomp.
vanwege de meldcodeTranquility schreef op woensdag 26 oktober 2022 @ 17:08:
[...]
Een airco is ook een warmtepomp, helaas toch geen subsidie..
[ Voor 72% gewijzigd door karine1 op 27-10-2022 16:54 ]
je moet ze wel goed betalen natuurlijk. Het handigst is als je ze een andere klus laat doen en dan vragen of ze die ingebruikname er even bij willen doen.coop schreef op vrijdag 28 oktober 2022 @ 09:47:
Meerdere bedrijven gevraagd om een 'ingebruikstelling factuur' uit te schrijven,
Factuur was €125 om de zaak aan te sluiten.
Als je goed zoekt.
Heb je al wat data voor wat betreft het stroomverbruik per dag?karine1 schreef op donderdag 27 oktober 2022 @ 10:04:
Na enkele weken 100% tevreden over mijn Bulex Magna wp-boiler.
Ook PV aansluiting gemaakt?
Thx, Maarten
Er is heel veel over de spiraal geschreven in dit topic. Dus even beter zoeken. Ook in deel 1.coen254 schreef op vrijdag 28 oktober 2022 @ 16:29:
Hoe belangrijk is het om een coil in de boiler te hebben? Ik zit te kijken naar een Atlantic Explorer V4 270L zonder, omdat die prima leverbaar is en die met coil pas in januari weer. In het topic kan ik er niet zo veel over vinden... Mijn zorg is vooral
In principe niet belangrijk, tenzij je de boiler op een andere manier (dan de warmtepomp) wilt opwarmen of als je er een radiator mee wilt verwarmen.
[ Voor 9% gewijzigd door de Peer op 28-10-2022 18:11 ]
Ach, dom. Ik had er niet aan gedacht "coil" ook te vertalen. Dankjewel.de Peer schreef op vrijdag 28 oktober 2022 @ 18:11:
[...]
Er is heel veel over de spiraal geschreven in dit topic. Dus even beter zoeken. Ook in deel 1.
In principe niet belangrijk, tenzij je de boiler op een andere manier (dan de warmtepomp) wilt opwarmen of als je er een radiator mee wilt verwarmen.
Op Marktplaats en Werkspot kun je specifiek zoeken naar installateurs die inbedrijfstellingen doen voor airco's en warmtepompen. Airco monteurs hebben doorgaans ook een juiste SBI code.coop schreef op vrijdag 28 oktober 2022 @ 09:47:
In september een LG WH27S zelf geïnstalleerd. Bevalt uitstekend en de besparing tov de 2 80L e-boilers van de vorige eigenaar is enorm. Helaas kom ik door zelf installatie (nog) niet in aanmerking voor subsidie. Meerdere bedrijven gevraagd om een 'ingebruikstelling factuur' uit te schrijven, maar niemand hapt. Hebben er mensen ervaring met het aanvragen en krijgen van de subsidie met gewoon foto's van de installatie? Of andere adviezen?
Hoefde voor mijn Atlantic Explorer V4 uiteindelijk alleen foto's op te sturen van de aansluitingen, de sticker met het serienummer en de legionella instellingen. Kosten: 150 euro en een paar mailtjes heen en weer.
[ Voor 42% gewijzigd door Hondjeee op 29-10-2022 08:39 . Reden: Bericht onder quote gezet ]
En wat leverde hij dan aan jou?Hondjeee schreef op zaterdag 29 oktober 2022 @ 08:36:
[...]
Op Marktplaats en Werkspot kun je specifiek zoeken naar installateurs die inbedrijfstellingen doen voor airco's en warmtepompen. Airco monteurs hebben doorgaans ook een juiste SBI code.
Hoefde voor mijn Atlantic Explorer V4 uiteindelijk alleen foto's op te sturen van de aansluitingen, de sticker met het serienummer en de legionella instellingen. Kosten: 150 euro en een paar mailtjes heen en weer.
Wat stond er op het document dat je van hem kreeg?
Op de factuur staat iets als:Rzaan schreef op zaterdag 29 oktober 2022 @ 09:22:
[...]
En wat leverde hij dan aan jou?
Wat stond er op het document dat je van hem kreeg?
"Inbedrijfstelling warmtepompboiler [type] [serienummer] [meldcode] op [adres]
Inclusief controle op werking, materialen, koppelingen en legionella instellingen"