Ik denk dat je hiermee het lobbywerk van de installatiebranche onderschat die waarschijnlijk heel hard gewerkt hebben om deze eis opgenomen te krijgen, met als argumenten risicos op fraude (wel kopen maar nog niet installeren of zo?) veiligheid etc.DjCoke schreef op donderdag 13 oktober 2022 @ 07:58:
[...]
Dat is meteen de perverse prikkel van de ambtenarencorps die denkt dat het slim is om een een installatie te vereisen van een installateur. Waar gaat dus de subsidie naar toe? Naar de installateur die daar vet misbruik van maakt.
Lobbyisten zijn niet goedkoop LOL Ik neem aan dat deze post ironisch cq cynisch bedoeld is?rutger_ellen schreef op donderdag 13 oktober 2022 @ 08:42:
[...]
Ik denk dat je hiermee het lobbywerk van de installatiebranche onderschat die waarschijnlijk heel hard gewerkt hebben om deze eis opgenomen te krijgen, met als argumenten risicos op fraude (wel kopen maar nog niet installeren of zo?) veiligheid etc.
Wat denk je zelf?Darkbullet schreef op donderdag 13 oktober 2022 @ 07:16:
Blij dat ik deze Forum Post ontdekt heb, ben een hoop wijzer geworden over de werking, kosten en kwaliteit van bepaalde merken. Zelf gebruik ik alleen voor het tapwater nog de CV en zou ik op korte termijn ook graag willen overstappen naar een warmtepompboiler.
Doordat wij nu middels airco verwarmen (panasonic) leek het mij voor de hand liggend dat ik ook voor een wpb van panasonic zou kiezen voor het gemak van de besturing vanuit één app.
Mijn oog was in eerste instantie gevallen op de
panasonic dhw150w. Doordat wij beperkte ruimte in het CV hok hebben leek mij dit de beste optie.
Maand geleden heb ik hiervoor een offerte laten maken, schrik niet, 5300,- incl BTW. Weliswaar gaat hier de subsidie nog vanaf maar blijf dit toch een vors bedrag vinden, helemaal na het lezen van een aantal pagina's van deze forumpost.
Ik zelf ben totaal niet handig wanneer het gaat om elektra etc, maar lees toch ook berichten dat het helemaal niet zo moeilijk is dat installeren. Wanneer ik Google op het type nummer van panasonic, zie ik dat ik voor om en nabij 2200,- hetzelfde toestel kan kopen als in de offerte. Zit er dan echt voor 3100,- aan installatie week aan vraag ik mij af, of kan ik beter bij een andere installateur gaan informeren.
Graag hoor ik van jullie advies en tot die tijd blijf ik nog even verder lezen 👍
Vraag maar eens aan dit bedrijf met hoeveel mensen ze langskomen, en hoeveel tijd ze eraan gaan spenderen. Kun je direct hun uurtarief met ze doorspreken, en mss zelfs een telefonische sollicitatie bij ze indienen
poeh he. Dan ben ik toch wel benieuwd wat ze voor dat geld voor je gaan doen.Darkbullet schreef op donderdag 13 oktober 2022 @ 07:16:
Zit er dan echt voor 3100,- aan installatie week aan vraag ik mij af, of kan ik beter bij een andere installateur gaan informeren.
-2 x gat boren door buitenmuur
-2 x leiding aansluiten
-inlaatcombinatie
-Stekker aan snoer maken?
-Meldcode op factuur zetten voor subsidie.
Tsja, hoe kom je dan ooit op 3100 euro...
Ik zou proberen te voorkomen dat er ook meterkastaanpassingen gedaan worden, want dat is meestal gewoon niet nodig.
Ik ben blij dat jullie mijn voorgevoel bevestigen. Ik ga even verder kijken naar een andere installateur en mogelijk ook andere boiler.
De panasonic spreekt me nog steeds aan maar dat is meer gebaseerd op gebruikerservaring van de airco's.
De vaillant 200 liter is ook een optie echter niet leverbaar en lees ook veel positieve berichten over de Atlantic v4.
Ik blijf nog even doorlezen en leren van jullie berichten, dank daarvoor!
De panasonic spreekt me nog steeds aan maar dat is meer gebaseerd op gebruikerservaring van de airco's.
De vaillant 200 liter is ook een optie echter niet leverbaar en lees ook veel positieve berichten over de Atlantic v4.
Ik blijf nog even doorlezen en leren van jullie berichten, dank daarvoor!
@Jojo-77 @Rimco en andere geinteresseerden om in Belgie een WPboiler te bestellen: er zijn ook bedrijven die voor een vaste prijs de WPboiler in Nederland leveren. B.v. Groothandel.be: die rekende €1475 voor de aroSTOR 150 en €75 verzendkosten in februari/maart 2022. Nu volgens hun website ca €1650 voor de aroSTOR 150.
@Franciesco Voor ons is het niet zo ver weg en Groothandel is (nu tenminste) 200 euro duurder (270BM). Ook heb ik geen aanbetaling moeten doen, dus ik kan simpelweg betalen bij het ophalen.
PV: 49 kWp | ZB: 8kWp | WPs: 3x Pana 7J + Pana 5J + Nibe Savent + Vaillant aroSTOR + Samsung DVM S (L/L) | ESS: 90kWh/24kW + 30kWh/12kW
Bij mij is het inmiddels vier maanden..Rimco schreef op woensdag 12 oktober 2022 @ 21:55:
@Jojo-77 Ik sta sinds augustus in de rij, dus ben niet zo laat als sommige anderen met nog een langere wachttijdIk weet alleen dat er nog 1 iemand anders voor mij in de rij staat, maar ook voor die bestelling hebben ze nog geen datum. Voor jou was het dus 2 maanden, ondertussen is dat bij mij nu ook
Anderhalve maand was de verwachting toen ik de mijne op 11 juni bestelde en kreeg na twee maanden bericht dat hij binnen was gekomen. Helaas bleek Esanico een verkeerd apparaat verzonden te hebben (aroTOWER warmtepomp) die daarna, twee weken later, weer is opgehaald. Fout lag volgens hun bij Vaillant die verkeerde labels zou hebben geplakt o.i.d. Dat was augustus. Nu zijn we weer bijna twee maanden verder en nog steeds niks. Ik was volgens hun wel de eerstvolgende maar ik krijg sterk de indruk dat Vaillant helemaal niks meer produceert en dus ook niks levert.. Chiptekort? Who knows.. Met Bulex hetzelfde verhaal omdat die ook tot de Vaillant groep behoort.
Deze eis voor de subsidie is echt belachelijk, zeker nu met het grote installateurstekort. Bij een complexe warmtepomp snap ik. e.e.a. nog wel maar het aansluiten van een wpb is net zo simpel als het aansluiten van een keuken close-in boiler, alleen groter.DjCoke schreef op donderdag 13 oktober 2022 @ 07:58:
[...]
Dat is meteen de perverse prikkel van de ambtenarencorps die denkt dat het slim is om een een installatie te vereisen van een installateur. Waar gaat dus de subsidie naar toe? Naar de installateur die daar vet misbruik van maakt.
@Darkbullet ik zou idd een andere installateur gaan zoeken of anders een handig familielid of vriend. Deze prijzen slaan nergens op.
@Tranquility Dat is wel zuur, maar ik denk dat je dan inderdaad weer opnieuw in de rij staat sinds augustus. Lijkt er op dat het vanaf die maand dus al moeilijk was. Ondertussen worden levertijden van 4-6 maanden genoemd (waar je ze überhaupt nog kan vinden).
PV: 49 kWp | ZB: 8kWp | WPs: 3x Pana 7J + Pana 5J + Nibe Savent + Vaillant aroSTOR + Samsung DVM S (L/L) | ESS: 90kWh/24kW + 30kWh/12kW
@Tranquility ik sprak vanochtend een medewerker bij de plaatselijke warmteservice en deze gaf aan dat hij al sinds februari wacht op uitlevering van zijn Vaillant aroSTOR.
Ik heb zojuist iemand gevonden die voor mij al het werk gaat doen inclusief afsluiten CV voor iets meer dan 500 euro.
Ben blij dat ik hier de informatie gevonden hebben die ik zocht, heeft me veel geld gescheeld.
Ik heb zojuist iemand gevonden die voor mij al het werk gaat doen inclusief afsluiten CV voor iets meer dan 500 euro.
Ben blij dat ik hier de informatie gevonden hebben die ik zocht, heeft me veel geld gescheeld.
Esanico noemde wel de Atlantic Explorer V4 als alternatief, maar mijn probleem is dat die een stuk langer is. De Vaillant, Bulex en Auer zijn allemaal technisch identiek en zijn een stuk korter waardoor ik ruimte heb voor de buizen erboven e.d. Met de Atlantic wordt dat een stuk krapper. Ook het gewicht speelt mee, hij moet een vrij smalle trap op naar boven.Rimco schreef op donderdag 13 oktober 2022 @ 12:14:
@Tranquility Dat is wel zuur, maar ik denk dat je dan inderdaad weer opnieuw in de rij staat sinds augustus. Lijkt er op dat het vanaf die maand dus al moeilijk was. Ondertussen worden levertijden van 4-6 maanden genoemd (waar je ze überhaupt nog kan vinden).
@Darkbullet: Kijk dat zijn betere prijzen!
[ Voor 3% gewijzigd door Tranquility op 13-10-2022 12:23 ]
mocht het helpen: je kan bij de Atlantic de uitlaten voor de buizen gewoon 90 graden draaien. Je hoeft niet perse omhoog ermee als dat een probleem mocht opleveren.Tranquility schreef op donderdag 13 oktober 2022 @ 12:21:
[...]
Esanico noemde wel de Atlantic Explorer V4 als alternatief, maar mijn probleem is dat die een stuk langer is. De Vaillant, Bulex en Auer zijn allemaal technisch identiek en zijn een stuk korter waardoor ik ruimte heb voor de buizen erboven e.d. Met de Atlantic wordt dat een stuk krapper. Ook het gewicht speelt mee, hij moet een vrij smalle trap op naar boven.
@Darkbullet: Kijk dat zijn betere prijzen!
Ik doe niet aan bijgeloof. Dat brengt ongeluk.
Dank voor de suggestie, dat had ik al gezien. Maar de afvoerbuis moet sowieso naar boven, en het plafond is deels schuin, dus de buizen naar achteren draaien kan ook niet.paQ schreef op donderdag 13 oktober 2022 @ 12:24:
[...]
mocht het helpen: je kan bij de Atlantic de uitlaten voor de buizen gewoon 90 graden draaien. Je hoeft niet perse omhoog ermee als dat een probleem mocht opleveren.
Maar je zou ze wel met een bocht omhoog kunnen draaien. Dan zit je kwa hoogte van de ketel (?) toch goed.Tranquility schreef op donderdag 13 oktober 2022 @ 12:26:
[...]
Dank voor de suggestie, dat had ik al gezien. Maar de afvoerbuis moet sowieso naar boven, en het plafond is deels schuin, dus de buizen naar achteren draaien kan ook niet.
Again, ik weet niet of hoogte je issue is.
[ Voor 5% gewijzigd door paQ op 13-10-2022 12:32 ]
Het is allemaal vrij krap:paQ schreef op donderdag 13 oktober 2022 @ 12:32:
[...]
Maar je zou ze wel met een bocht omhoog kunnen draaien. Dan zit je kwa hoogte van de ketel (?) toch goed.
Again, ik weet niet of hoogte je issue is.
:strip_exif()/f/image/Qk1k8wSEqOHDY0fQwQv7Rbjq.jpg?f=fotoalbum_large)
Na het verwijderen van de ketel en het expansievat kan hij er net staan en moet de afvoerbuis dus naar boven aan de linkerkant waar nu de rookgasafvoer van de ketel zit.
maar een 200l moet dar toch dikke prima kunnen staan.Tranquility schreef op donderdag 13 oktober 2022 @ 12:39:
[...]
Het is allemaal vrij krap:
[Afbeelding]
Na het verwijderen van de ketel en het expansievat kan hij er net staan en moet de afvoerbuis dus naar boven aan de linkerkant waar nu de rookgasafvoer van de ketel zit.
Ik weet niet hoe hoog je deur is, maar een 270l zou ook moeten passen lijkt me.
Was ook mijn gedachte? Zelfs een Explorer 4 200L is iets langer dan 160cm, scheelt minder dan 20cm met de Vaillant 200L? Moet toch idd prima passen allemaal?paQ schreef op donderdag 13 oktober 2022 @ 12:43:
[...]
maar een 200l moet dar toch dikke prima kunnen staan.
Ik weet niet hoe hoog je deur is, maar een 270l zou ook moeten passen lijkt me.
Ja een 200 liter kan er ook prima staan, maar om de buizen netjes met bochten naar de dakdoorvoer te leiden is wat werkruimte erboven wel gewenst. Ik wilde eerst een 150 liter nemen, maar door de adviezen hier toch voor een 200 liter gegaan omdat ik ook een ligbad heb, waar ik overigens niet veel gebruik van maak, maar zo heel af en toe is het toch wel lekker op de winterdag.
De deur is overigens 2 meter hoog en het plafond van de CV ruimte iets hoger, dus veel ruimte om te spelen met de afvoer is er niet.
De deur is overigens 2 meter hoog en het plafond van de CV ruimte iets hoger, dus veel ruimte om te spelen met de afvoer is er niet.
[ Voor 15% gewijzigd door Tranquility op 13-10-2022 12:50 ]
ik zie geen enkel bezwaar voor de 200l dan.Tranquility schreef op donderdag 13 oktober 2022 @ 12:48:
Ja een 200 liter kan er ook prima staan, maar om de buizen netjes met bochten naar de dakdoorvoer te leiden is wat werkruimte erboven wel gewenst. Ik wilde eerst een 150 liter nemen, maar door de adviezen hier toch voor een 200 liter gegaan omdat ik ook een ligbad heb, waar ik overigens niet veel gebruik van maak, maar zo heel af en toe is het toch wel lekker op de winterdag.
Je kan in en uit recht naar boven richten. Als je UIT recht onder je huidige kanaal zet heb je dat al gewonnen.
Waar komt je IN?
Ik twijfel nog om een extra dakdoorvoer te maken voor de inlaat of om de lucht van binnen te pakken. Er zitten ventilatieroosters in de deur dus dat zou kunnen. Ook twijfel ik of de dakdoorvoer van de ketel vergroot moet worden voor de afvoer of dat dit niet perse nodig? De buis van de ketel is denk ik 125 mm doorsnede. Zou er veel velies in efficientie zijn als ik de oude CV pijp gebruik? Het zijn wel behoorlijk extra kosten als er aan dakdoorvoeren moet worden gewerkt.paQ schreef op donderdag 13 oktober 2022 @ 12:51:
[...]
ik zie geen enkel bezwaar voor de 200l dan.
Je kan in en uit recht naar boven richten. Als je UIT recht onder je huidige kanaal zet heb je dat al gewonnen.
Waar komt je IN?
Ik zou de lucht daar niet zomaar van binnen pakken. Elke keer als je ketel aan gaat sta je 1 uur warme lucht naar buiten te blazen. En onwenselijke onderdruk in je huis.Tranquility schreef op donderdag 13 oktober 2022 @ 12:55:
[...]
Ik twijfel nog om een extra dakdoorvoer te maken voor de inlaat of om de lucht van binnen te pakken. Er zitten ventilatieroosters in de deur dus dat zou kunnen. Ook twijfel ik of de dakdoorvoer van de ketel vergroot moet worden voor de afvoer of dat dit niet perse nodig? De buis van de ketel is denk ik 125 mm doorsnede. Zou er veel velies in efficientie zijn als ik de oude CV pijp gebruik? Het zijn wel behoorlijk extra kosten als er aan dakdoorvoeren moet worden gewerkt.
Ben ik helemaal met je eens, je onttrekt je eigen warmte, zou met 2 doorvoeren werken, in en uit, voor je cop,is doorvoer van 160 mm aan te raden, zowel in als uit.paQ schreef op donderdag 13 oktober 2022 @ 13:00:
[...]
Ik zou de lucht daar niet zomaar van binnen pakken. Elke keer als je ketel aan gaat sta je 1 uur warme lucht naar buiten te blazen. En onwenselijke onderdruk in je huis.
Dit snap ik niet helemaal. De wpb onttrekt toch de warmte uit de lucht en blaast de dan koude lucht naar buiten. Maar ik ben idd geneigd om een extra dakdoorvoer te laten maken voor de inlaat. Aangezien ik ook een Ruckbox filterhuis wil toepassen is die extra ruimte erboven wel gewenst, vandaar ook de keuze voor de aroSTOR 200 liter omdat die idd zo'n 20cm lager is.paQ schreef op donderdag 13 oktober 2022 @ 13:00:
[...]
Ik zou de lucht daar niet zomaar van binnen pakken. Elke keer als je ketel aan gaat sta je 1 uur warme lucht naar buiten te blazen. En onwenselijke onderdruk in je huis.
Daarom denk ik dat dit ook de beste oplossing is. Maar de bestaande 125mm doorvoer vergroten naar 160mm betekent feitelijk gewoon een nieuwe dakdoorvoer en dat maal twee. Moet nog maar eens goed informeren naar de kosten bij mijn installateur.Ckriek schreef op donderdag 13 oktober 2022 @ 13:07:
[...]
Ben ik helemaal met je eens, je onttrekt je eigen warmte, zou met 2 doorvoeren werken, in en uit, voor je cop,is doorvoer van 160 mm aan te raden, zowel in als uit.
[ Voor 28% gewijzigd door Tranquility op 13-10-2022 13:11 ]
Klopt, en vertrekt als koude lucht vervolgens door je afvoer naar buiten.Tranquility schreef op donderdag 13 oktober 2022 @ 13:09:
[...]
Dit snap ik niet helemaal. De wpb onttrekt toch de warmte uit de lucht en blaast de dan koude lucht naar buiten.
Maar die warme lucht moet wel ergens vandaan komen natuurlijk.
De hoeveelheid lucht die je dus in de wpb afkoelt en weer wegblaast (het debiet) trek je dus uit je huis.
Daar ben ik me van bewust, maar vraag me af in hoeverre je daar echt last van hebt, zeker omdat een wpb maar een beperkte tijd aan staat, zeker in mijn geval (woon alleen). Ik verwarm mijn hele woning overigens met airco's.paQ schreef op donderdag 13 oktober 2022 @ 13:14:
[...]
Klopt, en vertrekt als koude lucht vervolgens door je afvoer naar buiten.
Maar die warme lucht moet wel ergens vandaan komen natuurlijk.
De hoeveelheid lucht die je dus in de wpb afkoelt en weer wegblaast (het debiet) trek je dus uit je huis.
[ Voor 8% gewijzigd door Tranquility op 13-10-2022 13:19 ]
Sja, de ene airco blaast het warm, de andere airco trekt die warmte zo weer naar buitenTranquility schreef op donderdag 13 oktober 2022 @ 13:17:
[...]
Daar ben ik me van bewust, maar vraag me af in hoeverre je daar echt last van hebt, zeker omdat een wpb maar een beperkte tijd aan staat, zeker in mijn geval (woon alleen). Ik verwarm mijn hele woning overigens met airco's.
Ik zou het niet doen, en dan gewoon even 150 euro extra betalen voor een doorvoer.
Als de V4 200l moet bijwarmen na een douche staat hij 1-2 uur aan. ben je in bad geweest rond de 3 uur.
[ Voor 13% gewijzigd door paQ op 13-10-2022 13:41 ]
@paQ, @Tranquility geeft aan alleen te wonen, dus met 1 a 2 uur per dag of misschien zelfs wel per 2 dagen verwarmen met lucht vanuit huis (19, 20 graden?) of luchtaanvoer vanuit buiten en dan afhankelijk zijn van de buitentemperatuur waardoor de wpb er langer over kan doen als het vriest.
Hoe je het wendt of keert je gaat toch stroom verbruiken om te verwarmen van je huis en water.
Met 200 liter op 43 graden zal het warmteverlies van dat vat niet veel zijn en 150,- voor een dakdoorvoer is dan een hoop kWh's die je inkoopt.
Hoe je het wendt of keert je gaat toch stroom verbruiken om te verwarmen van je huis en water.
Met 200 liter op 43 graden zal het warmteverlies van dat vat niet veel zijn en 150,- voor een dakdoorvoer is dan een hoop kWh's die je inkoopt.
www.highflow.nl
Hier precies hetzelfde, 2 airco's voor verwarmen (beneden het meest) en de EX V3 zuigt binnen/buiten aan met de lage snelheid (300m3/u).
Indien je binnen en buiten aanzuigen combineert is een kleinere dak doorvoer geen probleem.
De 160mm wpb afvoer hoef je dan maar 1x erbij te maken.
Het hoogteverschil tussen de Arostor en Atlantic is maar 16cm, ofwel een buis dikte
Een 160mm filter box is 50cm hoog (buis tot buis) en liggend 31cm dus dat scheelt wel wat.
Indien je binnen en buiten aanzuigen combineert is een kleinere dak doorvoer geen probleem.
Het hoogteverschil tussen de Arostor en Atlantic is maar 16cm, ofwel een buis dikte
Een 160mm filter box is 50cm hoog (buis tot buis) en liggend 31cm dus dat scheelt wel wat.
PVoutput 2x Toshiba Daiseikai 8 3,5kW, SWW Atlantic Explorer V3 200l. Gasloos aug 2016, 8620Wp, Monoblock Panasonic J 7kW
De 160mm Ruckbox die ik hier reeds heb liggen is van aansluiting tot aansluiting 23cm hoog als ik hem direct (met koppelstuk) op de inlaat van de wpb zet, wat mij het makkelijkste lijkt. Daarop komt dan de buis naar de nog te maken dakdoorvoer naar boven. Hoogte plafond is 208cm, de Atlantic Explorer V4 200L is 162 cm hoog, dus de ruimte daar boven is 46 cm. Met de 23cm van de Ruckbox er af hou ik dan nog precies 23cm aan "speelruimte" over. Dan moet de dakdoorvoer precies boven de inlaat van de wpb komen. Met de uitlaat heb ik uiteraard meer ruimte omdat daar immers geen Ruckbox tussenzit.Speedy-Andre schreef op donderdag 13 oktober 2022 @ 14:29:
Hier precies hetzelfde, 2 airco's voor verwarmen (beneden het meest) en de EX V3 zuigt binnen/buiten aan met de lage snelheid (300m3/u).
Zou deze geïsoleerde slang geschikt zijn als afvoer voor een wpb?
Dus een Atlantic Explorer V4 zou net aan passen al wordt het wel krap
Damn, wist ik maar wanneer Vaillant weer ging leveren.. Nouja, misschien moet ik maar gewoon meer geduld hebben.
Jammer van de 10m, die is goed voor de afvoer (heb ik hier ook).
De mooie gladde buizen met isolatie zijn minimaal 1m lang en zal je in moeten korten, nog afgezien van het feit dat ze zowat klem zitten als er al ruimte voor is
De mooie gladde buizen met isolatie zijn minimaal 1m lang en zal je in moeten korten, nog afgezien van het feit dat ze zowat klem zitten als er al ruimte voor is
PVoutput 2x Toshiba Daiseikai 8 3,5kW, SWW Atlantic Explorer V3 200l. Gasloos aug 2016, 8620Wp, Monoblock Panasonic J 7kW
Klopt het dat de vaillant 200 liter versie een hoogte heeft van om en nabij de 1.50 meter? Ik zie op Google er tegenstrijdige berichtgeving.
Het ene bericht zegt 1.50 en het andere zegt 1.78.
Iemand hier ervaring mee?
De informatie PDF zegt: 1458 mm oftewel 145,8cmDarkbullet schreef op donderdag 13 oktober 2022 @ 16:55:
Klopt het dat de vaillant 200 liter versie een hoogte heeft van om en nabij de 1.50 meter? Ik zie op Google er tegenstrijdige berichtgeving.
178,3cm is de 270 liter uitvoering.
[ Voor 4% gewijzigd door Tranquility op 13-10-2022 16:59 ]
Even ter info voor de hobbyisten; de installatievoorwaarden zijn in de praktijk erg ruim:
Een ingebruiknamestelling is bij een WPB ook toegestaan. Dus lekker zelf installeren en ergens een opleveringskeuring regelen. Dit hoeft niet perse een erkende installateur te zijn. Als je maar een factuur regelt met BTW-nummer en KVK-nummer. Bij de ISDE-aanvraag aankoopbon + factuurtje overhandigen en een foto toevoegen dat hij hangt of staat.De installatie is gedaan door een bouwinstallatiebedrijf. De installatie mag u niet zelf doen.
U bent in het bezit van een factuur en betaalbewijs van de aanschaf en installatie van uw warmtepomp.
Ik heb nieteens een foto hoeven maken, factuur van de aankoop en van de electricien was voor mij genoeg. Wel heb ik de elektricien gevraagd om het merk en type op de factuur te zetten.Jojo-77 schreef op donderdag 13 oktober 2022 @ 22:22:
Even ter info voor de hobbyisten; de installatievoorwaarden zijn in de praktijk erg ruim:
[...]
Een ingebruiknamestelling is bij een WPB ook toegestaan. Dus lekker zelf installeren en ergens een opleveringskeuring regelen. Dit hoeft niet perse een erkende installateur te zijn. Als je maar een factuur regelt met BTW-nummer en KVK-nummer. Bij de ISDE-aanvraag aankoopbon + factuurtje overhandigen en een foto toevoegen dat hij hangt of staat.
(Zelf geïnstalleerd, elektriciën heeft een nieuwe groep aangelegd)
Je zou dus ook een electricien kunnen vragen de stekker vast te maken aan de boiler voor zeg € 50,-?Rickymas schreef op vrijdag 14 oktober 2022 @ 06:17:
[...]
Ik heb nieteens een foto hoeven maken, factuur van de aankoop en van de electricien was voor mij genoeg. Wel heb ik de elektricien gevraagd om het merk en type op de factuur te zetten.
(Zelf geïnstalleerd, elektriciën heeft een nieuwe groep aangelegd)
Of bij een WP inderdaad een extra groep aan te leggen terwijl je zelf de bekabeling al hebt gedaan.
Sinds de 2 dagen regel reageer ik hier niet meer
Ja. gewoon 'inbedrijfstelling' is zelfs voldoende denk ik. Dus stekker in het stopcontact, tijd instellen op het display, testje doen. klaar.CurlyMo schreef op vrijdag 14 oktober 2022 @ 07:54:
[...]
Je zou dus ook een electricien kunnen vragen de stekker vast te maken aan de boiler voor zeg € 50,-?
Of bij een WP inderdaad een extra groep aan te leggen terwijl je zelf de bekabeling al hebt gedaan.
Inbedrijfsstellingen zijn nu al niet goedkoop, dus als een simpele elektrische aansluiting ook al lukt terwijl je zelf vrijwel alles al hebt voorbereid dan scheelt dat ook een hoop.de Peer schreef op vrijdag 14 oktober 2022 @ 08:43:
[...]
Ja. gewoon 'inbedrijfstelling' is zelfs voldoende denk ik. Dus stekker in het stopcontact, tijd instellen op het display, testje doen. klaar.
die snap ik niet. inbedrijfstelling is toch wel het minimale wat de installateur komt doen en waar zogenaamd zijn expertise bij nodig is. En dan kan hij de meldcode vermelden op de factuur bij inbedrijfstelling.CurlyMo schreef op vrijdag 14 oktober 2022 @ 08:49:
[...]
Inbedrijfsstellingen zijn nu al niet goedkoop, dus als een simpele elektrische aansluiting ook al lukt terwijl je zelf vrijwel alles al hebt voorbereid dan scheelt dat ook een hoop.
aanvullende (elektrisch?) werkzaamheden komen daar dan nog bovenop.
Ik heb eerder al een bedragen gehoord van € 150,- tot € 350,-.de Peer schreef op vrijdag 14 oktober 2022 @ 08:54:
[...]
die snap ik niet. inbedrijfstelling is toch wel het minimale wat de installateur komt doen en waar zogenaamd zijn expertise bij nodig is. En dan kan hij de meldcode vermelden op de factuur bij inbedrijfstelling.
aanvullende (elektrisch?) werkzaamheden komen daar dan nog bovenop.
net wat je afspreekt toch. Ik zou de installateur vragen om het voor 30 euro op de factuur te zetten. Dat lijkt me best een marktconform tarief voor stekker erin steken.CurlyMo schreef op vrijdag 14 oktober 2022 @ 08:57:
[...]
Ik heb eerder al een bedragen gehoord van € 150,- tot € 350,-.
Wel handig als hij niet alleen daarvoor komt maar dat er nog een ander klusje is dat hij kan komen doen.
Daarom zei ik toch al. De elektricien even vragen of hij de 230V snoer die je al klaar hebt liggen in de boiler wil aansluiten, in het stopcontact wil doen en of hij de boiler aan kan zetten. Dat moet toch best voor € 50,- te doen zijn als je een lokaal persoontje vind. Is een klusje van niks.de Peer schreef op vrijdag 14 oktober 2022 @ 09:00:
[...]
net wat je afspreekt toch. Ik zou de installateur vragen om het voor 30 euro op de factuur te zetten. Dat lijkt me best een marktconform tarief voor stekker erin steken.
Wel handig als hij niet alleen daarvoor komt maar dat er nog een ander klusje is dat hij kan komen doen.
@de Peer @CurlyMo Is een elektricien wel gekwalificeerd om dit te doen? Ik weet even de details niet meer, maar moeen ze op hun KvK-inschrijving niet bepaalde codes (certificaten/opleidingen) hebben staan? Anders kan de bakker om de hoek ook een inbedrijfsstelling doen.
Of geldt dit alleen voor warmtepompen?
[ Voor 3% gewijzigd door Bra-Jo op 14-10-2022 09:13 ]
Nomen nescio
SBI code:Bra-Jo schreef op vrijdag 14 oktober 2022 @ 09:12:
@de Peer @CurlyMo Is een elektricien wel gekwalificeerd om dit te doen? Ik weet even de details niet meer, maar moeen ze op hun KvK-inschrijving niet bepaalde codes (certificaten/opleidingen) hebben staan? Anders kan de bakker om de hoek ook een inbedrijfsstelling doen.
43.22 Loodgieters- en fitterswerk; installatie van sanitair en van verwarmings- en
luchtbehandelingsapparatuur
echter toen ik de boiler kocht was dit nog niet aan de orde en was kvk genoeg.
maar het lijkt ook af te hangen van wie jouw aanvraag beoordeelt...
[ Voor 11% gewijzigd door de Peer op 14-10-2022 09:23 ]
Zie Rickymas in "Warmtepompboiler topic (WPB) deel 2" van eerderBra-Jo schreef op vrijdag 14 oktober 2022 @ 09:12:
@de Peer Tnx, dat bedoelde ik ja
Die moet een elektricien dus wel hebben, anders houdt het sowieso op.
@CurlyMo Yah da's de aanleiding van de hele discussie.
Maar dan ga ik er van uit dat de electricien van @Rickymas die kwalificatie wel heeft, anders zou (lijkt mij) de aanvraag afgewezen worden. Of is die controle zo laks dat het eigenlijk geen kont uitmaakt?
Edit: lijkt laksheid/willekeur dus....
@CurlyMo Yah da's de aanleiding van de hele discussie.

[ Voor 5% gewijzigd door Bra-Jo op 14-10-2022 09:20 ]
Nomen nescio
Even als een ZZP-er denken:de Peer schreef op vrijdag 14 oktober 2022 @ 09:16:
[...]
SBI code:
43.22 Loodgieters- en fitterswerk; installatie van sanitair en van verwarmings- en
luchtbehandelingsapparatuur
echter toen ik de boiler kocht was dit nog niet aan de orde en was kvk genoeg.
maar het lijkt ook af te hangen van wie jouw aanvraag beoordeelt...
Het opzetten van een eenmanszaak bij de KVK kost je eenmalig 51,95 euro.
Je kan dus nu naar de KVK gaan, jezelf inschrijven als loodgieter, en je mag facturen sturen welke geschikt zijn voor subsidie.
Lijkt me goed verdienmodel, alleen facturen sturen, puur voor de subsidie.
(Of het wel dan niet fraude is laten we even in het midden, ik vind het te beargumenteren dat het geen fraude is
Panasonic 12J T-CAP | Atlantic Explorer 270L | 4 x MHI SRK24ZS-WF + SRF35ZS-W | 12.000 Wp Enphase | Home Assistant, Heishamon, Mhi-ctrl | Alfa Romeo Giulia Veloce
administratieve creativiteit.ConQuestador schreef op vrijdag 14 oktober 2022 @ 09:26:
[...]
(Of het wel dan niet fraude is laten we even in het midden, ik vind het te beargumenteren dat het geen fraude is)
wat een geheim agent toch allemaal niet moet doen om incognito op zijn werk te verschijnen
Volgens mij is het nieuwe aan de discussie dat in dit geval de elektricien die betreffende SBI code niet had.Bra-Jo schreef op vrijdag 14 oktober 2022 @ 09:19:
@Rickymas die kwalificatie wel heeft, anders zou (lijkt mij) de aanvraag afgewezen worden. Of is die controle zo laks dat het eigenlijk geen kont uitmaakt?
En daarmee dus een loterij. Het hangt er dus van af of iemand van de ISDE de SBI-code controleert en de aanvraag wel of niet afwijst of goedkeurt. Kortom, om zeker te zijn moet je dus een mannetje vinden die de juiste SBI-code heeft en die de stekker in het stopcontact laten steken.Bra-Jo schreef op vrijdag 14 oktober 2022 @ 09:19:
@de Peer Tnx, dat bedoelde ik jaDie moet een elektricien dus wel hebben, anders houdt het sowieso op.
@CurlyMo Yah da's de aanleiding van de hele discussie.Maar dan ga ik er van uit dat de electricien van @Rickymas die kwalificatie wel heeft, anders zou (lijkt mij) de aanvraag afgewezen worden. Of is die controle zo laks dat het eigenlijk geen kont uitmaakt?
In mijn geval laat ik denk ik toch een extra dakdoorvoer maken voor de afvoer en dan de aanvoer van de rookgasbuis met een T-stuk en regelklep er tussen zodat ik deels van buiten en deels van binnen kan pakken (dank voor de suggestie, @Speedy-Andre). Het leidingwerk aan de muur en inlaatcombo bereid ik zelf voor, want de wpb moet sowieso met flexibele leidingen worden aangesloten i.v.m. weinig werkruimte dus dan hoeft in feite alleen de stekker er nog in.
De WPB’s staan in RVO onder WP’s! SBI niet nodig, alleen kvk-nummer is voldoende. Foto had ik er extra bij gedaan. Bij Valliant zit de stekker overigens al gemonteerd. Een papieren ingebruiknamestelling na zelf installatie is mogelijk
. Maar houd wel rekening met het eerste vinkje in het onderstaande formulier, het is niet fijn om bij de overheid aangemerkt te worden als fraudeur
. Creativiteit heeft ook z’n grenzen.
Ik adviseer om iemand te vragen uit de bouw- of installatie branche. Dus niet je lokale bakker.
/f/image/fTF0o3yiCeVcNJxAX1iBGrdU.png?f=fotoalbum_large)
/f/image/WOlinmu4meXHuqk23xkJWXmr.png?f=fotoalbum_large)
Op de volgende pagina van het formulier moet je bij bewijsmaterialen de facturen EN betaalbewijzen (afschrift bankrekening) van aanschaf EN installatie uploaden. Moeilijkheidsgraad formulier invullen is laag en 10 minuten werk.

Ik adviseer om iemand te vragen uit de bouw- of installatie branche. Dus niet je lokale bakker.
/f/image/fTF0o3yiCeVcNJxAX1iBGrdU.png?f=fotoalbum_large)
/f/image/WOlinmu4meXHuqk23xkJWXmr.png?f=fotoalbum_large)
Op de volgende pagina van het formulier moet je bij bewijsmaterialen de facturen EN betaalbewijzen (afschrift bankrekening) van aanschaf EN installatie uploaden. Moeilijkheidsgraad formulier invullen is laag en 10 minuten werk.
[ Voor 25% gewijzigd door Jojo-77 op 16-10-2022 16:38 ]
Dat je niet de SBI code hoeft in te vullen lijkt mij niet meteen dat iedereen het mag doen. Ligt dit niet aan wie de goedkeuring doet?
Wel raar dat er bij de extra info staat bouw- of installatie bedrijf en in de algemene voorwaarden van het rvo: "De installatie is gedaan door een bouwinstallatiebedrijf."
Lijken mij inderdaad twee verschillende dingen.
Ik had hier een installateur gevonden met algemene bouw sbi (4120) maar twijfel dan of dat goed gekeurd wordt.
Wel raar dat er bij de extra info staat bouw- of installatie bedrijf en in de algemene voorwaarden van het rvo: "De installatie is gedaan door een bouwinstallatiebedrijf."
Ik had hier een installateur gevonden met algemene bouw sbi (4120) maar twijfel dan of dat goed gekeurd wordt.
Ik heb aan RVO gevraagd welke voorwaarden precies worden gesteld aan de installateur. Volgende week reactie als het goed is.
[ Voor 18% gewijzigd door hansvk op 15-10-2022 08:38 ]
PV 3520Wp - WP Itho Amber 95 - WPB Atlantic Explorer V4 200L - gasloos sinds aug 2023
Iemand hier nog het antwoord op?Aurelium schreef op woensdag 12 oktober 2022 @ 15:24:
Een vraagje qua aansluiting: ik ben van plan om de warmtepompboiler aan te sluiten op het aan en afvoerkanaal van de balansventilatie, dus de kanalen van de dakdoorvoer van en naar de WTW unit. Uiteraard invoer op invoer en afvoer op afvoer.
Is het nodig om hier nog met terugslagkleppen te werken om te voorkomen dat de WTW unit een deel van de lucht onttrekt uit het het WPB circuit wanneer deze uitstaat?
In dit topic is het een keer voorbij gekomen maar volgens mij nog niet toegepast: zijn er tweakers die een WPB met warmtewisselaar gebruiken in combinatie met een l/w warmtepomp?
Dan zou je bijvoorbeeld in de winter de warmtepomp de WPB kunnen laten ondersteunen en zo een kortere opwarmtijd behalen. Of beter gebruik maken van een pv overschot.
In de zomer kun je ervoor kiezen om de WPB standalone te laten draaien en heb je geen mogelijke geluidsoverlast buiten.
De prijs van een 300liter RVS vat en een WPB van 270 liter komen erg dicht bij elkaar door de extra subsidie.
Dan zou je bijvoorbeeld in de winter de warmtepomp de WPB kunnen laten ondersteunen en zo een kortere opwarmtijd behalen. Of beter gebruik maken van een pv overschot.
In de zomer kun je ervoor kiezen om de WPB standalone te laten draaien en heb je geen mogelijke geluidsoverlast buiten.
De prijs van een 300liter RVS vat en een WPB van 270 liter komen erg dicht bij elkaar door de extra subsidie.
neem, dat werkt zo niet. dan lever je nog meer efficienctie in.Kiwi_Kevin schreef op zaterdag 15 oktober 2022 @ 13:45:
In dit topic is het een keer voorbij gekomen maar volgens mij nog niet toegepast: zijn er tweakers die een WPB met warmtewisselaar gebruiken in combinatie met een l/w warmtepomp?
wat een geheim agent toch allemaal niet moet doen om incognito op zijn werk te verschijnen
Ik zie wel wat in het standalone gebruik van de wpb, al zal de wp op zich sneller werken met meer vermogen.
Het is wel de vraag hoe goed de overdracht zal zijn, een wp pompt het water met een rotgang rond.
Vervolgens zit je dan met de temperatuurmeting, wanneer is de wp klaar?
Een wpb heeft wel een aansluiting voor een losse meter, zoals bij een zonneboiler.
Het is wel de vraag hoe goed de overdracht zal zijn, een wp pompt het water met een rotgang rond.
Vervolgens zit je dan met de temperatuurmeting, wanneer is de wp klaar?
Een wpb heeft wel een aansluiting voor een losse meter, zoals bij een zonneboiler.
Klopt, de wp moet wel de temperatuur van het wpb vat weten. Het is ter ondersteuning want de wisselaar is klein (0.8/0.9m2).
@flippy , kun je uitleggen wat je bedoelt?
@flippy , kun je uitleggen wat je bedoelt?
spiraal is te klein, je verliest elke keer de 55 graden water wat je in je leiding hebt naar de wbp toe en als je wp niet bezig is met verwarmen van je huis 2 uur lang moet hij dat later inhalen dus dat betekent een hogere Ta en dus weer minder efficientie.
veel beetje om de wbp gewoon in een hoekje te laten spelen met een stokje...
[ Voor 8% gewijzigd door flippy op 15-10-2022 15:05 ]
Check, je zegt dus eigenlijk dat er teveel warmte in het leidingwerk verdwijnt en te weinig overdracht door de korte spiraal.
Dat is ongeacht de isolatie van de leiding naar de spiraal toe?
RVO kijkt echt wel naar SBI. Dat komt snel genoeg bovendrijven daar.Brummler schreef op zaterdag 15 oktober 2022 @ 07:21:
Dat je niet de SBI code hoeft in te vullen lijkt mij niet meteen dat iedereen het mag doen. Ligt dit niet aan wie de goedkeuring doet?
Als ingevoerde KVK niet SBI a, b, of c heeft, dan wordt je aanvraag vanzelf geflagd.
Dat was met coronasteunpakketten niet anders.
[ Voor 9% gewijzigd door paQ op 15-10-2022 15:26 ]
Wat je wel kunt doen is een oude platen wisselaar in je CV circuit plaatsen, en daar je koude leidingwater mee voor verwarmen wat vervolgens de wpb in looptKiwi_Kevin schreef op zaterdag 15 oktober 2022 @ 13:45:
1 PVoutput . Dongen NB
je bent elke keer het water in die leiding aan het opstoken en vervolgens doe je er niks meer mee. dus dat is weer X aantal liters voor jan joker opgewarmd elke keer als je een SWW run maakt.Kiwi_Kevin schreef op zaterdag 15 oktober 2022 @ 15:14:
Check, je zegt dus eigenlijk dat er teveel warmte in het leidingwerk verdwijnt en te weinig overdracht door de korte spiraal.
maar vergeet vooral niet dat je dus dan met een hogere Ta moet stoken voor je reguliere verwarming om die uren dat je SWW run loopt wel weer in moet halen terwijl je ook 1~2 graden lager had kunnen stoken. dat scheelt eer een paar procent efficeintie.
ook dat heeft geen zin want dan ben je nog steeds de wp aan het gebruiken voor iets wat de wbp zelf kan/moet. de lager de watertemperatuur onderin de tank de hoger de COP is. nog afgezien dat je warm water moet gebruiken terwijl de wp ook loopt die vervolgens ineens een paar slagen harder moet gaan draaien waardoor je evenwicht in je WAR omver gooit.reneeke1970 schreef op zaterdag 15 oktober 2022 @ 15:40:
[...]
Wat je wel kunt doen is een oude platen wisselaar in je CV circuit plaatsen, en daar je koude leidingwater mee voor verwarmen wat vervolgens de wpb in loopt
[ Voor 6% gewijzigd door flippy op 15-10-2022 15:54 ]
Bij de Atlantic Ex V4 is de wisselaar 1,2m2 met een aansluiting van 1 inchKiwi_Kevin schreef op zaterdag 15 oktober 2022 @ 15:01:
Klopt, de wp moet wel de temperatuur van het wpb vat weten. Het is ter ondersteuning want de wisselaar is klein (0.8/0.9m2).
Je zal de boel wat slimmer moeten regelen (3-wegklep, pomp snelheid) om het wat efficiënter te maken.
Normaal staat een vat dicht bij de wp, lukt dat met de wpb niet dan geeft dat extra verlies.
De overweging is dus of je het op die manier koppelt of dat een los vat wat constructie betreft toch beter werkt.
Ik ben wel benieuwd naar de verschillen tussen een wpb vat en een los exemplaar
Die zit (niet geheel) toevallig in mijn vergelijking
Arostor 270 vs Atlantic explorer V4.
Voorkeur voor de Arostor ivm RVS en geluid op papier, maar weet niet of er ervaringsdeskundigen zijn die iets over het geluid van beiden (specifiek V4) kunnen zeggen?
Levertijd is dan weer een issue bij Vaillant
Voorkeur voor de Arostor ivm RVS en geluid op papier, maar weet niet of er ervaringsdeskundigen zijn die iets over het geluid van beiden (specifiek V4) kunnen zeggen?
ik geef de voorkeur aan de explorer. hoofreden is dat het geluid minder doordringend is (ook al is het op papier meer) en de montage is beter doordat de buisopeningen draaibaar zijn.Kiwi_Kevin schreef op zaterdag 15 oktober 2022 @ 17:34:
Die zit (niet geheel) toevallig in mijn vergelijkingArostor 270 vs Atlantic explorer V4.
Hé dat is super interessant. Je hebt de Arostor dus ook gehoord? De draaibare openingen geldt volgens mij ook voor de Arostor, ga ik even na.flippy schreef op zaterdag 15 oktober 2022 @ 19:39:
[...]
ik geef de voorkeur aan de explorer. hoofreden is dat het geluid minder doordringend is (ook al is het op papier meer) en de montage is beter doordat de buisopeningen draaibaar zijn.
de versies die ik heb gezien hadden alleen pijpen recht omhoog.Kiwi_Kevin schreef op zaterdag 15 oktober 2022 @ 20:04:
[...]
Hé dat is super interessant. Je hebt de Arostor dus ook gehoord? De draaibare openingen geldt volgens mij ook voor de Arostor, ga ik even na.
de arostor is populair bij bedrijven. zie ze vooral veel in ziekenhuizen waar ze ergens in een kruipruimte onder het gebouw zijn gevrot waar niemand last van ze heeft. vanwege het propaan wat erin zit zijn ze niet geweldig populair om ze in het pand te zetten. (ook al is het juridisch geen probleem)
[ Voor 13% gewijzigd door flippy op 15-10-2022 20:10 ]
Voor de geïnteresseerde, ik heb mijn Atlantic Explorer v4 270 liter nu 76 dagen draaien met een gemiddeld verbruik van 1,909 kWh per dag.
Kan je het verbruik ook koppelen aan watertemperatuur en m3.Step-han schreef op zondag 16 oktober 2022 @ 16:58:
Voor de geïnteresseerde, ik heb mijn Atlantic Explorer v4 270 liter nu 76 dagen draaien met een gemiddeld verbruik van 1,909 kWh per dag.
PV- 8530Wp..... SWW- Atlantic 200….. WP- Daikin 3,5kW….. Foto’s.....
Ik vraag me af wat het jaarverbruik is, als je nagaat dat een quooker al 500~600 kW per jaar doet, dan valt 1.9 per dag voor 270 liter enorm meeStep-han schreef op zondag 16 oktober 2022 @ 16:58:
Panasonic 12J T-CAP | Atlantic Explorer 270L | 4 x MHI SRK24ZS-WF + SRF35ZS-W | 12.000 Wp Enphase | Home Assistant, Heishamon, Mhi-ctrl | Alfa Romeo Giulia Veloce
Da’s nu het voordeel van de warmtepomp. Grootste gedeelte van de energie komt uit de lucht.ConQuestador schreef op zondag 16 oktober 2022 @ 17:22:
[...]
Ik vraag me af wat het jaarverbruik is, als je nagaat dat een quooker al 500~600 kW per jaar doet, dan valt 1.9 per dag voor 270 liter enorm mee
Daikin single split L/L woonkamer + dual split L/L in slaapkamer/zolder - WPB Vaillant 200 ltr - inductieoven -16 x 385Wp Bauer glas 12 x Z, 4 x O/W / Enphase IQ7+ / System Controler 3INT / 2x batterij 5P flex // sinds 2023 gasloos //
Je kan ook zeggen dat die Quooker veel verbruikt voor die paar liter die hij altijd tot 100 graden opwarmt
110 gradenSpeedy-Andre schreef op zondag 16 oktober 2022 @ 17:35:
Je kan ook zeggen dat die Quooker veel verbruikt voor die paar liter die hij altijd tot 100 graden opwarmt
Oh, nog meer verspilling dan ik dacht
Ik heb een Grohe Red duo die ik eigenlijk niet meer gebruik, maar ja het is de enige kraan in de keuken.
Met kraantjes kan ik kiezen tussen de Grohe heater en de wpb.
Nadeel van de wpb is even wachten op het warme water maar ik ben van de 2kW aan/uit en het verbruik af.
Niet aan watertemperatuur, wel aan het gas verbruik vanaf 1-1-2019 tot aan de warmtepomp. 1310 dagen gemiddeld 0,794 m3 gasverbruik van de ketel voor alleen sww.wizzopa schreef op zondag 16 oktober 2022 @ 17:03:
[...]
Kan je het verbruik ook koppelen aan watertemperatuur en m3.
Ik denk dat een wpb nog altijd een stuk sneller is dan een cv ketel.Speedy-Andre schreef op zondag 16 oktober 2022 @ 17:47:
[...]
Nadeel van de wpb is even wachten op het warme water maar ik ben van de 2kW aan/uit en het verbruik af.
Ik heb ook een close-in boiler in de keuken die ik met twee kogelstopkraantjes kan omschakelen naar de warmwaterleiding vanaf de cv ketel om af en toe door te spoelen om "dode leiding" te voorkomen. Maar als de wpb voor de cv ketel in de plaats komt kan ik de close-in boiler misschien beter permanent op de warmwaterleiding laten staan en deze als hotfill gebruiken. Dan wordt die deels gevuld met efficiënter opgewarmd wpb-water.
Ik heb een vraagje over het aansluiten van de luchtkanalen op mijn warmtepompboiler:
Ik was van plan om zelf een WPB op zolder te installeren in mijn nieuwbouw woning. Op zolder komt een WTW ventilatieunit die 2 160mm dakdoorvoeren zal hebben en ik had gedacht om nog 2 extra dakdoorvoeren te voorzien voor de WPB. Het nadeel is dat 4 dakdoorvoeren veel plaats innemen, dat is niet zo mooi en het verhindert dat ik meer zonnepanelen kan plaatsen.
Daarom vroeg ik me af of het een goed idee is om twee dakdoorvoeren van 200mm te voorzien en de WPB en WTW hierop aan te sluiten met een T-stuk zodat ze dezelfde aan- en afvoer kunnen delen? Volgens de datasheets van de Ubbink doorvoeren heeft een 200mm buis dubbel zo veel debiet als een 160mm buis, dus qua capaciteit lijkt dat wel in orde. Zou deze opstelling goed werken, of zouden de WTW en WPB elkaar tegenwerken? Ik vraag me vooral af of dat er geen omgekeerde luchtstroom kan ontstaan als het ene toestel harder aanzuigt dan het andere?
Ik was van plan om zelf een WPB op zolder te installeren in mijn nieuwbouw woning. Op zolder komt een WTW ventilatieunit die 2 160mm dakdoorvoeren zal hebben en ik had gedacht om nog 2 extra dakdoorvoeren te voorzien voor de WPB. Het nadeel is dat 4 dakdoorvoeren veel plaats innemen, dat is niet zo mooi en het verhindert dat ik meer zonnepanelen kan plaatsen.
Daarom vroeg ik me af of het een goed idee is om twee dakdoorvoeren van 200mm te voorzien en de WPB en WTW hierop aan te sluiten met een T-stuk zodat ze dezelfde aan- en afvoer kunnen delen? Volgens de datasheets van de Ubbink doorvoeren heeft een 200mm buis dubbel zo veel debiet als een 160mm buis, dus qua capaciteit lijkt dat wel in orde. Zou deze opstelling goed werken, of zouden de WTW en WPB elkaar tegenwerken? Ik vraag me vooral af of dat er geen omgekeerde luchtstroom kan ontstaan als het ene toestel harder aanzuigt dan het andere?
Heeft iemand ervaring met het plaatsen van een WPB op de badkamer?
We hebben een beetje een ruimte-probleem: onze CV hangt op een vliering, en die is slechts 1.20m hoog. Te laag voor een standaard WPB. Dus ik heb gekeken naar een Hewalex en een liggend boilervat, maar los van dat het een suboptimale oplossing is, is het ook kwa ruimte (bijna) niet in te passen op de vliering.
Dus, plan C is een WPB op de badkamer zelf. Ik kan van de dubbele wasbak een enkele variant maken, en dan heb ik tussen het bad en de enkele wasbak zo'n 70cm ruimte. De meeste WPBs die ik tegenkom hebben een diameter van zo'n 60-65cm.
Zijn er redenen om dit niet te doen? En wat zijn zaken om rekening mee te houden?
Waar ik zelf al aan gedacht heb:
- Geluid, de badkamer grens niet direct aan een slaapkamer, en omdat de verdiepingsvloer van hout is weet ik niet of contactgeluid een issue gaat zijn.
- Bevestiging kan aan een stenen muur
- Luchtaanvoer van buiten is mogelijk op die plek (via dezelfde vliering)
- Aanvoer van koud water en SWW ligt ook in de buurt (direct er boven, op de vliering)
- Ik kan er een kast omheen maken voor de afwerking... maar ik weet niet of dat mag volgens de specs
- ...
Iemand ervaringen/gedachten hier over?
We hebben een beetje een ruimte-probleem: onze CV hangt op een vliering, en die is slechts 1.20m hoog. Te laag voor een standaard WPB. Dus ik heb gekeken naar een Hewalex en een liggend boilervat, maar los van dat het een suboptimale oplossing is, is het ook kwa ruimte (bijna) niet in te passen op de vliering.
Dus, plan C is een WPB op de badkamer zelf. Ik kan van de dubbele wasbak een enkele variant maken, en dan heb ik tussen het bad en de enkele wasbak zo'n 70cm ruimte. De meeste WPBs die ik tegenkom hebben een diameter van zo'n 60-65cm.
Zijn er redenen om dit niet te doen? En wat zijn zaken om rekening mee te houden?
- Geluid, de badkamer grens niet direct aan een slaapkamer, en omdat de verdiepingsvloer van hout is weet ik niet of contactgeluid een issue gaat zijn.
- Aanvoer van koud water en SWW ligt ook in de buurt (direct er boven, op de vliering)
- Ik kan er een kast omheen maken voor de afwerking... maar ik weet niet of dat mag volgens de specs
- ...
Enige waar je rekening meet moet houden is je luchtaanvoer, ik pak op de zolder direct de lucht uit de omgeving, dat zou ik in een badkamer niet doen i.v.m. hoge vochtpercentages. Verder kan ik geen reden bedenken om het niet te doen. Ombouwkast moet volgens mij ook prima gaan.boxlessness schreef op maandag 17 oktober 2022 @ 09:53:
Heeft iemand ervaring met het plaatsen van een WPB op de badkamer?
- ...
Goedemorgen allen,
Ik ben me ook aan het orienteren op een WPB, alleen ik twijfel over welk formaat WPB ik zou moeten aanschaffen.
We hebben een bad met een inhoud van 280 liter, dit bad wordt momenteel ongeveer 1x per week gebruikt voor onze jonge kinderen.
Verder douchen we met (deels) 6 personen (2 volwassenen, 13, 10, 6, 4 jaar) onder een regendouche.
Enerzijds twijfel ik over het aantal aan te schaffen liters vs de energie die gebruikt wordt om de WPB op te warmen, anderzijds besef ik me dat ik met een bad en regendouche en aantal personen in huis niet onder een minimum van 270 liter WPB uitkom?
Ons huis heeft 17 zonnepanelen waarbij ik momenteel een aantal kWh overschot heb (~1000 kWh), dus ik heb (volgens mij) ruimte om een WPB te voeden op basis van mijn eigen PV-opbrangst.
In de keuken hebben we een Quooker (Quooker PRO3VAQ Fusion Square Black), maar dan een 3 liter variant, dus warm water komt (nu nog) van de CV af.
Ik denk zelf aan:
- Aparte plintboiler òf Quooker Combi in de keuken voor warm tapwater aldaar.
- WPB (Panasonic PAW-DHW270C1F) voor SWW
Elektra zal qua groepen worden uitgebreid om de WPB een eigen groep te geven, dat vraagstuk wordt opgelost.
De WPB zal op een nieuw te maken oppervlak (uitbouw) geplaatst worden op de begane grond - in een kast - waar een aanvoer voor koud water, retour voor warm water en een condenswaterafvoer gemaakt zullen worden en dus een eigen elektra groep.
Aan- en afvoer van de lucht zal gebeuren middels aanzuiging van en afzuiging naar buiten.
Verwarming is momenteel allemaal al elektrisch dus daar heb ik geen gas meer voor nodig.
Zijn er hier Tweakers die me kunnen adviseren over bovenstaande idee voor ons huishouden om volledig van het gas af te kunnen gaan?
Ik ben me ook aan het orienteren op een WPB, alleen ik twijfel over welk formaat WPB ik zou moeten aanschaffen.
We hebben een bad met een inhoud van 280 liter, dit bad wordt momenteel ongeveer 1x per week gebruikt voor onze jonge kinderen.
Verder douchen we met (deels) 6 personen (2 volwassenen, 13, 10, 6, 4 jaar) onder een regendouche.
Enerzijds twijfel ik over het aantal aan te schaffen liters vs de energie die gebruikt wordt om de WPB op te warmen, anderzijds besef ik me dat ik met een bad en regendouche en aantal personen in huis niet onder een minimum van 270 liter WPB uitkom?
Ons huis heeft 17 zonnepanelen waarbij ik momenteel een aantal kWh overschot heb (~1000 kWh), dus ik heb (volgens mij) ruimte om een WPB te voeden op basis van mijn eigen PV-opbrangst.
In de keuken hebben we een Quooker (Quooker PRO3VAQ Fusion Square Black), maar dan een 3 liter variant, dus warm water komt (nu nog) van de CV af.
Ik denk zelf aan:
- Aparte plintboiler òf Quooker Combi in de keuken voor warm tapwater aldaar.
- WPB (Panasonic PAW-DHW270C1F) voor SWW
Elektra zal qua groepen worden uitgebreid om de WPB een eigen groep te geven, dat vraagstuk wordt opgelost.
De WPB zal op een nieuw te maken oppervlak (uitbouw) geplaatst worden op de begane grond - in een kast - waar een aanvoer voor koud water, retour voor warm water en een condenswaterafvoer gemaakt zullen worden en dus een eigen elektra groep.
Aan- en afvoer van de lucht zal gebeuren middels aanzuiging van en afzuiging naar buiten.
Verwarming is momenteel allemaal al elektrisch dus daar heb ik geen gas meer voor nodig.
Zijn er hier Tweakers die me kunnen adviseren over bovenstaande idee voor ons huishouden om volledig van het gas af te kunnen gaan?
Ik zou in jouw geval zeker voor 270 gaan. Vanwege het badderen maar ook omdat de kinderen op een gegeven moment zelf gaan douchen.yes-n schreef op maandag 17 oktober 2022 @ 11:25:
besef ik me dat ik met een bad en regendouche en aantal personen in huis niet onder een minimum van 270 liter WPB uitkom?
meer dan genoeg ruimte inderdaad. Maar ook zonder zonnepanelen doet de boiler het gewoon.Ons huis heeft 17 zonnepanelen waarbij ik momenteel een aantal kWh overschot heb (~1000 kWh), dus ik heb (volgens mij) ruimte om een WPB te voeden op basis van mijn eigen PV-opbrangst.
Niet per se nodig. Als je alleen de warmtepomp gebruikt en dus niet het elektrische element dan is het verbruik nooit hoger dan 650 Watt. Ik zou persoonlijk geen hoge kosten gaan maken om daar een extra groep voor te laten aanleggen. Een stofzuiger heeft een hoger vermogen.Elektra zal qua groepen worden uitgebreid om de WPB een eigen groep te geven, dat vraagstuk wordt opgelost.
Ja, ik zou het doen, die 270L dus.Zijn er hier Tweakers die me kunnen adviseren over bovenstaande idee voor ons huishouden om volledig van het gas af te kunnen gaan?
De Panasonic is een gelabelde Atlantic Explorer V4, de laatste kost mogelijk (veel) minder.
Vandaag is eindelijk onze Explorer V4 aangesloten en sinds een uurtje sta hij te blazen echter wat ik ook probeer ik krijg geen beeld op het bedieningspaneel. Niet als ik de menu knop indruk of als ik het installatie menu probeer te openen.
Ik heb de Explorer aangesloten op een Shelly Pro 4PM en deze geeft een continu verbruik van 347 Watt. Daarnaast heb ik ook de aansluiting voor de PV-modus aangesloten op B1 en B2.
Het is nog wat te vroeg om zeker te zijn maar volgens mij wordt het water wel verwarmd, bij het gebruik van de warme kraan wordt volgens mij de leiding bij de WPB warmer.
Is er iemand die deze situatie herkent of goede tips heeft?
Ik heb de Explorer aangesloten op een Shelly Pro 4PM en deze geeft een continu verbruik van 347 Watt. Daarnaast heb ik ook de aansluiting voor de PV-modus aangesloten op B1 en B2.
Het is nog wat te vroeg om zeker te zijn maar volgens mij wordt het water wel verwarmd, bij het gebruik van de warme kraan wordt volgens mij de leiding bij de WPB warmer.
You can make things idiot proof, but they'll always come out with a better idiot
DOA?LT1970 schreef op maandag 17 oktober 2022 @ 21:51:
Dat denk ik ook.
Als je het aandurft kun je hem openmaken en de kabels controleren.
Als je het aandurft kun je hem openmaken en de kabels controleren.
AMD Ryzen 5800X - 32GB DDR4 Corsair RGB - XFX 6900XT - Panasonic HIT 990Wp - AE200L WPB met cv-ondersteuning
Ik zit hier met een gezin met drie kinderen. Wij hebben sinds twee maanden een 270L aroSTOR. Afhankelijk van hoe de watervraag verdeeld is over de dag, denk ik dat je daarmee wel uitkomt: als je dat bad wilt vullen en daarna nog allemaal wilt douchen: dat gaat niet allemaal lukken. Zit daar een dagdeel tussen, dan gaat dat prima.yes-n schreef op maandag 17 oktober 2022 @ 11:25:
Hier verwarmt de boiler 1x per dag (start rond 10:00, einde rond 14:30) tot 55 graden. Dan kunnen we daar met zn vijven mee douchen: 2 die avond, 3 de volgende ochtend.
Als we willen douchen, maar ook een bad willen laten vullen, dan moeten we eigenlijk tot 60 graden verwarmen, anders komen we niet uit. Ik stem de legionella run dus vooral af op de bad-behoefte van mij vrouw
Bij mij staat de WPB op de overloop op het zolder, je hoort hem best goed. Om die reden wil ik eigenlijk alleen overdag verwarmen, niet 's avonds of 's nachts.
Lang verhaal: met vijf personen komen we uit met 270 liter, 1x per dag verwarmen.
tnx! Zeer waardevol dit soort "real world" data. Qua geluid: waar is het mee te vergelijken? Een draaiende (af)wasmachine? Een CV ketel die flink aan het stoken is? Harder/zachter dan dat?joerij schreef op dinsdag 18 oktober 2022 @ 22:27:
[...]
Ik zit hier met een gezin met drie kinderen. Wij hebben sinds twee maanden een 270L aroSTOR. Afhankelijk van hoe de watervraag verdeeld is over de dag, denk ik dat je daarmee wel uitkomt: als je dat bad wilt vullen en daarna nog allemaal wilt douchen: dat gaat niet allemaal lukken. Zit daar een dagdeel tussen, dan gaat dat prima.
Hier verwarmt de boiler 1x per dag (start rond 10:00, einde rond 14:30) tot 55 graden. Dan kunnen we daar met zn vijven mee douchen: 2 die avond, 3 de volgende ochtend.
Als we willen douchen, maar ook een bad willen laten vullen, dan moeten we eigenlijk tot 60 graden verwarmen, anders komen we niet uit. Ik stem de legionella run dus vooral af op de bad-behoefte van mij vrouw![]()
Bij mij staat de WPB op de overloop op het zolder, je hoort hem best goed. Om die reden wil ik eigenlijk alleen overdag verwarmen, niet 's avonds of 's nachts.
Lang verhaal: met vijf personen komen we uit met 270 liter, 1x per dag verwarmen.
Hier met een gezin van 3 kids een 200liter WPB (LG) in gebruik sinds juni. 2x p/week in bad (2-persoonsbad), 4x p/wk douchen (regendouche). Bevalt super; 200liter genomen omdat een 270liter niet paste qua hoogte. En eigenlijk nog nooit zonder warmwater gezeten (hij staat bij ons op 50 graden ingesteld).olafmol schreef op woensdag 19 oktober 2022 @ 09:00:
[...]
tnx! Zeer waardevol dit soort "real world" data. Qua geluid: waar is het mee te vergelijken? Een draaiende (af)wasmachine? Een CV ketel die flink aan het stoken is? Harder/zachter dan dat?
Geluid is inderdaad te vergelijken met een wasmachine. De WPB staat bij ons op voorzolder, maar op de slaapkamer van onze dochter hoor je hem eigenlijk niet wanneer de deur dicht is.
[ Voor 5% gewijzigd door hfa op 19-10-2022 09:29 ]
Kattenluikje?
tnx, interessant. De enige plek voor een WPB bij ons is waar nu de CV ketel hangt, en dat is in de overloop tussen werk en slaapkamer. Gelukkig zitten er wel deuren in, dat lijkt dus ook wel nodig te zijn.hfa schreef op woensdag 19 oktober 2022 @ 09:10:
[...]
Hier met een gezin van 3 kids een 200liter WPB (LG) in gebruik sinds juni. 2x p/week in bad (2-persoonsbad), 4x p/wk douchen (regendouche). Bevalt super; 200liter genomen omdat een 270liter niet paste qua hoogte. En eigenlijk nog nooit zonder warmwater gezeten (hij staat bij ons op 50 graden ingesteld).
Geluid is inderdaad te vergelijken met een wasmachine. De WPB staat bij ons op voorzolder, maar op de slaapkamer van onze dochter hoor je hem eigenlijk niet wanneer de deur dicht is.
Hier sinds kort de Calypso VM 150 liter draaiende (niet de split unit dus). Zeer, zeer stil. Luchtgeluid is non-existent. Je hoort alleen lichtjes de compressor, meer niet.
Wel kun je vreemd genoeg maar 2 temperaturen instellen (50 of 55) en op het display kun je niet de huidige temperatuur van het boilervat aflezen. Daarvoor moet je naar het installateursmenu.
Ook lijkt de sensor erg ver onderin het vat te zitten, omdat de temperatuur tot wel 30 graden zakt na een douchebeurt van 10 minuten.
De compressor is er eentje van slechts 350 watt. Met de weerstand kun je nog 1800 watt erbij krijgen voor die paar noodgevallen.
Vind hem veel fijner dan de oude en luidruchtige explorer V3. Zo'n apparaat wil je echt niet in huis.
Wel kun je vreemd genoeg maar 2 temperaturen instellen (50 of 55) en op het display kun je niet de huidige temperatuur van het boilervat aflezen. Daarvoor moet je naar het installateursmenu.
Ook lijkt de sensor erg ver onderin het vat te zitten, omdat de temperatuur tot wel 30 graden zakt na een douchebeurt van 10 minuten.
De compressor is er eentje van slechts 350 watt. Met de weerstand kun je nog 1800 watt erbij krijgen voor die paar noodgevallen.
Vind hem veel fijner dan de oude en luidruchtige explorer V3. Zo'n apparaat wil je echt niet in huis.
Ja maar 150L of 270L is nog wel een verschil. Die 270L units hebben per definitie natuurlijk grotere compressor en maken dus meer lawaai. Denk ik dan?Flatisa schreef op woensdag 19 oktober 2022 @ 10:58:
Hier sinds kort de Calypso VM 150 liter draaiende (niet de split unit dus). Zeer, zeer stil. Luchtgeluid is non-existent. Je hoort alleen lichtjes de compressor, meer niet.
Bedankt voor de reacties van de mensen die melden met hoeveel personen men in huis woont en hoe men hun water gebruikt! :-)
Naar dat soort verhalen was ik op zoek, het hele theoretische deel is erg leuk 'hoe het zou moeten werken' maar als het in de praktijk tegenvalt hoor ik dat liever van te voren zodat ik mijn beslissing nog kan aanpassen ;-)
Dus nogmaals dank en laat die verhalen ajb komen. Ik zal t.z.t. (verwachte mogelijke levering is pas in maart i.v.m. nog te realiseren uitbouw) mijn bevindingen ook plaatsen hier.
Naar dat soort verhalen was ik op zoek, het hele theoretische deel is erg leuk 'hoe het zou moeten werken' maar als het in de praktijk tegenvalt hoor ik dat liever van te voren zodat ik mijn beslissing nog kan aanpassen ;-)
Dus nogmaals dank en laat die verhalen ajb komen. Ik zal t.z.t. (verwachte mogelijke levering is pas in maart i.v.m. nog te realiseren uitbouw) mijn bevindingen ook plaatsen hier.
Dat klopt, hoewel de Explorer V4 al een stuk stiller is dan de oude V3. Een kleinere boiler met een grote compressor zou eigenlijk het mooiste zijn. Weinig stilstandsverlies en je hebt het in no time weer opgewarmd.olafmol schreef op woensdag 19 oktober 2022 @ 11:36:
[...]
Ja maar 150L of 270L is nog wel een verschil. Die 270L units hebben per definitie natuurlijk grotere compressor en maken dus meer lawaai. Denk ik dan?
Ik heb nog overwogen een Aldes B100 of B150 uit Frankrijk te halen. Deze heeft dus een capaciteit van 100 of 150 liter maar ook een compressor van liefst 800 watt. Kostte wel 800 euro meer maar dan had ik wel een wbp die 2x zo minder vaak aan zou staan.
Al met al wel tevreden. Als ik de boost aanzet kan die ongeveer 3200 watt aan warmte afgeven. Genoeg om binnen een half uur ofzo weer te douchen als ie een keer leeg is.
Ah, dat is wel interessant. Wij zijn hier (helaas) redelijke grootverbruikers van ww, ik reken ruim met 15min x 4keer douchen a 4,5L per minuut = 270L. Maar dit is idd redelijk in 2 stukken gehakt over de dag, dus de helft 's ochtends en de helft 's avonds. Als de boiler 150L kan opwarmen in ca 5 uur tijd, dan is dat zeker een interessante optie. Hmmm...en dan dus kleiner en stiller.Flatisa schreef op woensdag 19 oktober 2022 @ 11:54:
[...]
Dat klopt, hoewel de Explorer V4 al een stuk stiller is dan de oude V3. Een kleinere boiler met een grote compressor zou eigenlijk het mooiste zijn. Weinig stilstandsverlies en je hebt het in no time weer opgewarmd.
Ik heb nog overwogen een Aldes B100 of B150 uit Frankrijk te halen. Deze heeft dus een capaciteit van 100 of 150 liter maar ook een compressor van liefst 800 watt. Kostte wel 800 euro meer maar dan had ik wel een wbp die 2x zo minder vaak aan zou staan.
Al met al wel tevreden. Als ik de boost aanzet kan die ongeveer 3200 watt aan warmte afgeven. Genoeg om binnen een half uur ofzo weer te douchen als ie een keer leeg is.
Ik heb de WPB nu wat betreft luchtkanalen nog niet aangesloten staan: dan maakt ie toch behoorlijk herrie. Het is nu ruim luider dan de MV-box op hoogste stand, gemiddeld 56 dB op 1 meter volgens de meter op mijn telefoon. Ik heb echter goede hoop dat dat minder is als de (geïsoleerde) bebuizing is aangesloten. Het meeste geluid komt van de luchtverplaatsing, de compressor maakt significant minder geluid.olafmol schreef op woensdag 19 oktober 2022 @ 09:00:
[...]
tnx! Zeer waardevol dit soort "real world" data. Qua geluid: waar is het mee te vergelijken? Een draaiende (af)wasmachine? Een CV ketel die flink aan het stoken is? Harder/zachter dan dat?
Die 56dB is overigens vergelijkbaar met het geluid van mn CV als die vol vermogen opstart, maar die doet dat maar kort, de WPB blijft natuurlijk ruim 4 uur doorgaan...
[ Voor 7% gewijzigd door joerij op 19-10-2022 12:21 ]
Als ik alle berichten zo lees is de legionellarun eigenlijk de uitgelezen manier om te combineren met een badbezoek.joerij schreef op dinsdag 18 oktober 2022 @ 22:27:
[...]
Als we willen douchen, maar ook een bad willen laten vullen, dan moeten we eigenlijk tot 60 graden verwarmen, anders komen we niet uit. Ik stem de legionella run dus vooral af op de bad-behoefte van mij vrouw
Ik ben ook wel benieuwd of je het geluid gaat horen in de woonkamer of de ruimtes waarvandaan de lucht afgevoerd wordt. Hoor je het geluid via de MV kanalen, net zoals bij de MV op de hoogste stand?joerij schreef op woensdag 19 oktober 2022 @ 12:20:
[...]
Ik heb de WPB nu wat betreft luchtkanalen nog niet aangesloten staan: dan maakt ie toch behoorlijk herrie. Het is nu ruim luider dan de MV-box op hoogste stand, gemiddeld 56 dB op 1 meter volgens de meter op mijn telefoon. Ik heb echter goede hoop dat dat minder is als de (geïsoleerde) bebuizing is aangesloten. Het meeste geluid komt van de luchtverplaatsing, de compressor maakt significant minder geluid.
Die 56dB is overigens vergelijkbaar met het geluid van mn CV als die vol vermogen opstart, maar die doet dat maar kort, de WPB blijft natuurlijk ruim 4 uur doorgaan...