Warmtepompboiler topic (WPB) deel 2 Vorige deel Overzicht

Pagina: 1 ... 26 ... 111 Laatste
Acties:

Onderwerpen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• paQ
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 21:17
de Peer schreef op maandag 3 oktober 2022 @ 19:18:
[...]

Nee want ik blaas ook binnen de lucht weer uit.
ah zo.

Ja dat heb ik vooralsnog ook. Maar ik moet even zien hoe lang nog. Want anders wordt de kelder wel heul koud :+

Ik doe niet aan bijgeloof. Dat brengt ongeluk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ckriek
  • Registratie: Mei 2011
  • Laatst online: 19:44
de Peer schreef op maandag 3 oktober 2022 @ 18:36:
[...]

Als je buitenlucht gebruikt is de nacht geen goed idee inderdaad. Ik gebruik binnenlucht.
Ik buiten, buiten, zomer en winter, zomers kan ik begrijpen, binnen,binnnen, maar nu in het najaar, en winter, onttrek je de warmte uit je eigen woning.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• karine1
  • Registratie: Oktober 2006
  • Laatst online: 01-08 19:54
Ckriek schreef op maandag 3 oktober 2022 @ 19:24:
[...]

Ik buiten, buiten, zomer en winter, zomers kan ik begrijpen, binnen,binnnen, maar nu in het najaar, en winter, onttrek je de warmte uit je eigen woning.
Niet altijd. Wanneer je de lucht uit de kelder trekt die dan weer langs de verluchtingsgaten binnenkomt denk ik dat je niet veel warmte uit de woning weghaalt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hfa
  • Registratie: Juni 2022
  • Laatst online: 05-08 12:10

hfa

karine1 schreef op maandag 3 oktober 2022 @ 19:26:
[...]

Niet altijd. Wanneer je de lucht uit de kelder trekt die dan weer langs de verluchtingsgaten binnenkomt denk ik dat je niet veel warmte uit de woning weghaalt.
Wij hebben de WPB op de voorzolder staan, welke voorzien is van 3 ramen. Temperatuur is meestal 23,5 graden voor de run en 21 graden na de run. Momenteel zowel in- als uitlaat binnen. Deze week laat ik de WPB buiten uitblazen ipv binnen (lees: dakdoorvoer aansluiten). Kijken wat dar doet met de Temperatuur.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DJ-B
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 15:51
Ckriek schreef op maandag 3 oktober 2022 @ 17:33:
[...]

Als je in de nacht verwarmd, is de COP lager, er zit minder warmte in de avond, nacht en vroege ochtend lucht, ik laat op tijdschema, mijn Auer edel alleen tussen half 10 in de ochtend tot 17.00 aangaan, rest van de tijd staat hij op vorst stand.
Indien je zonnepanelen hebt dan is deze tijd configuratie ook beter om je eigen stroom verbruik te verhogen.
Dat is zinvol gezien het einde van salderen. (Alle beetjes helpen)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• paQ
Ik heb de Atlantic weer gauw van automatisch gehaald. Hij stopte bij (mijn voorheen ingestelde) 50 graden, om vervolgens 15 min later toch maar weer aan te springen, en na 15 min daarna zelfs het elektrische element bij stookte :(
Heb hem snel weer terug gezet op manueel. (inmiddels was het al 59 graden)

naja kan ik meteen het in bad gaan zo eens testen :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ASW1
  • Registratie: Juni 2013
  • Laatst online: 20:58
hfa schreef op maandag 3 oktober 2022 @ 20:54:
[...]

Wij hebben de WPB op de voorzolder staan, welke voorzien is van 3 ramen. Temperatuur is meestal 23,5 graden voor de run en 21 graden na de run. Momenteel zowel in- als uitlaat binnen. Deze week laat ik de WPB buiten uitblazen ipv binnen (lees: dakdoorvoer aansluiten). Kijken wat dar doet met de Temperatuur.
Heb je dan wel voldoende aanvoer van lucht in de woning, hoeveel debiet heeft zo'n ding nodig?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• karine1
Kan je bij de Vaillant ergens zien wanneer de legionella run is uitgevoerd ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• paQ
ASW1 schreef op maandag 3 oktober 2022 @ 22:16:
[...]

Heb je dan wel voldoende aanvoer van lucht in de woning, hoeveel debiet heeft zo'n ding nodig?
Volgens mij niet zo heel veel.
Mn kookplaat afzuiging blaast harder.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ASW1
  • Registratie: Juni 2013
  • Laatst online: 20:58
paQ schreef op maandag 3 oktober 2022 @ 22:40:
[...]

Volgens mij niet zo heel veel.
Mn kookplaat afzuiging blaast harder.
Die hebben meestal een flink debiet. Dezelfde hoeveelheid lucht moet elders de woning in kunnen tochten.
Ik dacht dat een WP boiler vaak wel 3 of 4x zoveel lucht nodig heeft als dat de gemiddelde mechanische ventilatie blaast.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• doomoo
  • Registratie: Oktober 2018
  • Laatst online: 21-05 23:31
Knielen schreef op zondag 2 oktober 2022 @ 22:20:
[...]

Gedrag aanpassen is natuurlijk het 'makkelijkste', als dat geen optie is zou je ook een doorstroomverwarmer kunnen overwegen. Vraagt wel een 3-fase aansluiting, maar dan heb je gegarandeerd warm water en is preventief verwarmen niet nodig.
Gedrag aanpassen zal minimaal nut hebben vrees is, als vrouwlief naast het grote gevaarte in de bijkeuken ook nog eens anders moet gaan badderen zal ze niet blij worden :)

Wij hebben een 3-fase aansluiting dus ik zal de optie doorstroomverwarmer eens bekijken, toevallig hier ervaringen of adviezen ten aanzien van zo’n doorstroomverwarmer ik combinatie met een WPB?

WarmtePomp Daikin EBLA09DA3W1 ;Boiler: Daikin EKHWS300D3V3 ; Thermostaat: Daikin BRC1HHDW

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• karine1
doomoo schreef op dinsdag 4 oktober 2022 @ 00:11:
[...]
Gedrag aanpassen zal minimaal nut hebben vrees is, als vrouwlief naast het grote gevaarte in de bijkeuken ook nog eens anders moet gaan badderen zal ze niet blij worden :)
Gewoon het energiefactuur even voorleggen kan al heel veel doen.
Het gasverbruik in sep 2022 lag hier 65% lager dan het gasverbruik in sep 2021.
September 2021 had een gemiddelde temperatuur van 15,9°C
September 2022 had een gemiddelde temperatuur van 14,9°C

1 graad kouder en toch nog 65% minder gas verbruiken, het kan dus.
P.S : onze wp-boiler is 24 sep 2022 opgestart.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hfa

hfa

ASW1 schreef op maandag 3 oktober 2022 @ 22:16:
[...]

Jazeker; volgens de handleiding (LG) moet de ruimte minimaal 20m3 groot zijn. Onze voorzolder heeft een inhoud van ruim het dubbele. Daarbij staan de roosters van de dakramen (3x) standaar allemaal open. En is er daarnaast nog een open verbinding naar de overloop één verdieping lager.

In de zomer was het heerlijk om de verkoeling te voelen van de WPB (als we alle deuren op de overloop gesloten hielden), maar dat kwam de COP waarschijnlijk niet ten goede. Nu, met de winter in het vizier, toch maar de afvoer naar buiten laten blazen om de COP wat hoger te houden én het thuiswerken wat aangenamer te houden (op de voorzolder) :+.

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• l3p
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 01-08 15:07

l3p

www.^.nl

Zomaar even. Sinds 8 juli de wpb in gebruik.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/M-TaxPLcqyuZSJ9q_-Frb05Urq0=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/SMaBAoagkepYVhn1adt0lFgG.jpg?f=fotoalbum_large

L3p - MK - PV - WP

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hfa

hfa

l3p schreef op dinsdag 4 oktober 2022 @ 09:00:
Zomaar even. Sinds 8 juli de wpb in gebruik.

[Afbeelding]
En wat ben je meer aan kW gaan gebruiken? ;) Hier vanaf juni overgegaan op WPB; tot op heden 0,0 m3 gas voor SWW, maar wel 120kW extra verbruikt door de WPB (wat opgevangen wordt door PV).

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• l3p

l3p

www.^.nl

Ik verbruik gemiddeld 80 kWh per maand, dit met 3 personen die lekker lang douchen/badderen.
Geen probleem overigens omdat ik afgelopen zaterdag nog 15x400Wp bijgelegd heb. (11,8 kWp totaal)
Ook is er een Vaillant warmtepomp in bestelling die ook voor tapwater gaat zorgen waardoor de WPB misschien wel komt te vervallen. Maar is allemaal nog wat puzzelen. Leuk dit :)

Ohja ik kook ook nog op gas maar de fornuisgroep ligt al klaar voor wanneer ik van het gas af kan. Tot die tijd is het nog niet rendabel om al een inductiepaat aan te schaffen. Ook betaal ik nog tot 2024 €0,84 per m³

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/AUL3jdevrpoPaBUCTy27YpIG3vU=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/DPQ072SpWKO5hNHP2bvVF2uQ.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 47% gewijzigd door l3p op 04-10-2022 11:19 ]

L3p - MK - PV - WP

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hfa

hfa

l3p schreef op dinsdag 4 oktober 2022 @ 11:16:
Ik verbruik gemiddeld 80 kWh per maand, dit met 3 personen die lekker lang douchen/badderen.
Geen probleem overigens omdat ik afgelopen zaterdag nog 15x400Wp bijgelegd heb. (11,8 kWp totaal)
Ook is er een Vaillant warmtepomp in bestelling die ook voor tapwater gaat zorgen waardoor de WPB misschien wel komt te vervallen. Maar is allemaal nog wat puzzelen. Leuk dit :)

Ohja ik kook ook nog op gas maar de fornuisgroep ligt al klaar voor wanneer ik van het gas af kan. Tot die tijd is het nog niet rendabel om al een inductiepaat aan te schaffen. Ook betaal ik nog tot 2024 €0,84 per m³

[Afbeelding]
Lijkt het zo, of zit alles nog achter 1 fase aangesloten? Persoonlijk zou ik de WPB niet laten vervallen zodra je een WP hebt, omdat je dan twee separate circuits hebt waardoor je altijd SWW hebt én een warm huis. Als je WP draait voor de CV kan hij namelijk geen SWW warm(er) maken :P

ps. gastarief wat wij betalen is €1,81 t/m 2024. Dus momenteel nog niet compleet van het gas af omdat een WP te kostbaar is, gegeven ons (rest)verbruik los van SWW van 600m3.

[ Voor 6% gewijzigd door hfa op 04-10-2022 11:39 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• de Peer
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 21:16

de Peer

under peer review

Die vlieger gaat niet echt op. Stroom is ook erg duur nu. De stroom van je panelen kun je voor 60-90 cent per kWh verkopen, dus dat is ook de prijs die je moet rekenen als je het voor je Wpb verbruikt, en daar bovenop natuurlijk de afschrijving van je PV-installatie.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• rutger_ellen
  • Registratie: Mei 2017
  • Laatst online: 04-07 23:42
de Peer schreef op dinsdag 4 oktober 2022 @ 13:21:
[...]

Die vlieger gaat niet echt op. Stroom is ook erg duur nu. De stroom van je panelen kun je voor 60-90 cent per kWh verkopen, dus dat is ook de prijs die je moet rekenen als je het voor je Wpb verbruikt, en daar bovenop natuurlijk de afschrijving van je PV-installatie.
Niet die discussie weer. Dat gaat maar in hele specifieke gevallen op.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ckriek
DJ-B schreef op maandag 3 oktober 2022 @ 21:56:
[...]

Indien je zonnepanelen hebt dan is deze tijd configuratie ook beter om je eigen stroom verbruik te verhogen.
Dat is zinvol gezien het einde van salderen. (Alle beetjes helpen)
Ja inderdaad, heb dus ook panelen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• l3p

l3p

www.^.nl

de Peer schreef op dinsdag 4 oktober 2022 @ 13:21:
[...]

Ik ben blij voor je dat je het zo voor elkaar hebt want ik heb dat al meerdere keren van je gelezen in meerdere topics. Persoonlijk kan ik (en vele anderen denk ik) daar heel weinig mee. Ben ik dan zo dom bezig of heb jij zoveel geluk/lef?
Heb een vast contract tot maart 2024 waarbij ik 13,5 cent betaal en 16,7 betaald krijg per kWh en 0,84 per m³
Daar ben ik eigenlijk wel tevreden over.... dacht ik.

L3p - MK - PV - WP

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• de Peer

de Peer

under peer review

rutger_ellen schreef op dinsdag 4 oktober 2022 @ 13:25:
[...]

Niet die discussie weer. Dat gaat maar in hele specifieke gevallen op.
Het gaat voor iedereen op die:
  • Meer stroom opwekt dan verbruikt
  • Simpelweg een duur stroomcontract heeft
Veel mensen vallen in 1 van die categoriën.
l3p schreef op dinsdag 4 oktober 2022 @ 14:27:
[...]

Ik ben blij voor je dat je het zo voor elkaar hebt want ik heb dat al meerdere keren van je gelezen in meerdere topics. Persoonlijk kan ik (en vele anderen denk ik) daar heel weinig mee. Ben ik dan zo dom bezig of heb jij zoveel geluk/lef?
Heb een vast contract tot maart 2024 waarbij ik 13,5 cent betaal en 16,7 betaald krijg per kWh en 0,84 per m³
Het ging over of je stroom van de zonnepanelen wel of niet goedkoop is.
Als je zoals jij een vast contract hebt met lage prijzen ben jij degene die lef/geluk had om dat destijds af te sluiten. Dat is een goede deal als je geen overschot via zonnepanelen hebt. Als jij een overschot stroom hebt via zonnepanelen, dan is het aanhouden van jouw contract 'dom' omdat je veel geld misloopt.

Wat ik doe heeft niets met geluk/lef te maken. Gewoon (veel) zonnepanelen leggen en vervolgens via de prijsvergelijker de meest interessante aanbieder uitkiezen, zoals iedereen dat doet.

om het bericht weer on-topic te eindigen. de moraal van het verhaal: Kijk goed naar de werkelijke prijs van stroom om te bepalen hoe goedkoop/duur een warmtepompboiler is in een situatie. Veel mensen lijken te denken dat zonne-stroom gratis is en gebruiken dat als argument voor de aantrekkelijkheid van een wpb.

[ Voor 18% gewijzigd door de Peer op 04-10-2022 15:18 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Knielen
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 20:42

[Afbeelding]
Compleet offtopic, maar toch even een tip:
Goed om te zien dat je een brandblusser hebt staan, maar plaats deze buiten de meterkast. Als er nu wat in je meterkast gebeurd kom je er niet meer bij.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• l3p

l3p

www.^.nl

Haha dank je voor de tip. Eigenlijk hangt hij daar expres.
Het is een plek waar wij alle 3 van weten dat hij daar hangt als er ergens brand is. Ook op zolder hangt er 1.
Mocht de meterkast in brand staan wil ik bijvoorbeeld niet dat mijn dochter dat gaat blussen :+

L3p - MK - PV - WP

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• paQ
Heb wat ontdekt bij de Atlantic V4.
Als ik met een slimme stekker de PV terminals voed, hoe kort ook, dan gaat de pomp hoe dan ook bijwarmen tot de doelwaarde.
Ergo: doelwaarde 50, momenteel 49, aan+uit+ > verwarmen tot 50

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Rickymas
  • Registratie: Augustus 2022
  • Laatst online: 27-02-2023
Tot nu toe zeer tevreden over de werking van onze Atlantic, tot nu toe vind ik hem redelijk zuinig. Hoe zit het met jullie dagelijks verbruik?

(gezinssamenstelling = 2 volwassenen en 2 kinderen)

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/RNpuG_2bC8F1DuDcie0ZeF_i7Vc=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/DX3OmSDLR8WmA78UqCEHHoSC.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 15% gewijzigd door Rickymas op 04-10-2022 19:27 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• paQ
Rickymas schreef op dinsdag 4 oktober 2022 @ 19:26:
Tot nu toe zeer tevreden over de werking van onze Atlantic, tot nu toe vind ik hem redelijk zuinig. Hoe zit het met jullie dagelijks verbruik?

[Afbeelding]
Ik zit pas aan dag 4, maar gemiddeld uitgesmeerd over een week ca 2 kWh/dag
2 volw, 2 opgroeiende kinderen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wizzopa
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 21:26
Rickymas schreef op dinsdag 4 oktober 2022 @ 19:26:

[Afbeelding]
Gemiddeld verbruik per maand 42,5 kWh en 2,5 m3 in 2022.
2018, 2019, 2020 en 2021 in de datasheet in TP.

PV- 8530Wp..... SWW- Atlantic 200….. WP- Daikin 3,5kW….. Foto’s.....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zweetkonijn
  • Registratie: Maart 2019
  • Laatst online: 06-08 13:47

Zweetkonijn

Domotica Enthousiast

Ik heb een offerte ontvangen voor een split unit incl. plaatsing voor €4.145 (- €450 subsidie = €3.695 eigen vermogen)

Het gaat om de Ariston Nuos Split Inverter 200.
Een split WPB met 200 L vat.
Een COP van 3,25 bij 7°C.

Mijn huidige elektrische 200L boiler van 15 jaar oud verbruikt per dag gemiddeld 6 kWh.

Hoeveel zal deze nieuwe WPB verbruiken?
Klopt het als ik 6/3,25 doe? Dat hij gemiddeld 1,85kWh zal verbruiken?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• karine1
Zweetkonijn schreef op dinsdag 4 oktober 2022 @ 19:56:
Hangt vooral af wat je ermee doet hé.
Hier een WPB 270L, die gemiddeld rond de 0,8-1kWh per dag verbruikt. Elke dag 1x douchen en soms 3 douches per dag.
Ga je elke dag een bad nemen van 150 liter dan zal je wel aan die 1,85kWh geraken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• de Peer

de Peer

under peer review

paQ schreef op dinsdag 4 oktober 2022 @ 19:21:
Heb wat ontdekt bij de Atlantic V4.
Als ik met een slimme stekker de PV terminals voed, hoe kort ook, dan gaat de pomp hoe dan ook bijwarmen tot de doelwaarde.
Ergo: doelwaarde 50, momenteel 49, aan+uit+ > verwarmen tot 50
volgens mij klopt dit niet, maar dat had je ook gewoon in de handleiding of in dit topic kunnen lezen want het is al vaak besproken.

Ik heb zelf de V3. Als je die voedt op het PV-contact, hoe kort ook, gaat hij minimaal 30 minuten verwarmen.
bij de V4 is deze nalooptijd korter. ik dacht 5 minuten?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• paQ
de Peer schreef op dinsdag 4 oktober 2022 @ 20:19:
[...]

volgens mij klopt dit niet, maar dat had je ook gewoon in de handleiding of in dit topic kunnen lezen want het is al vaak besproken.

Ik heb zelf de V3. Als je die voedt op het PV-contact, hoe kort ook, gaat hij minimaal 30 minuten verwarmen.
bij de V4 is deze nalooptijd korter. ik dacht 5 minuten?
Dan was het een toevalligheid, dat kan ook.
Hij heeft 35 min staan opwarmen. Eind temp heb ik niet naar gekeken (nog)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ckriek
wizzopa schreef op dinsdag 4 oktober 2022 @ 19:46:
[...]

Gemiddeld verbruik per maand 42,5 kWh en 2,5 m3 in 2022.
2018, 2019, 2020 en 2021 in de datasheet in TP.
Ik met 2 personen 20 kwh over de laatste 3 maanden, dus 20 kwh per maand , Auer Edel air 200 ltr

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ckriek
Zweetkonijn schreef op dinsdag 4 oktober 2022 @ 19:56:
Ik heb een offerte ontvangen voor een split unit incl. plaatsing voor €4.145 (- €450 subsidie = €3.695 eigen vermogen)

Het gaat om de Ariston Nuos Split Inverter 200.
Een split WPB met 200 L vat.
Een COP van 3,25 bij 7°C.

Mijn huidige elektrische 200L boiler van 15 jaar oud verbruikt per dag gemiddeld 6 kWh.

Zal aardig kloppen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wizzopa
Ckriek schreef op dinsdag 4 oktober 2022 @ 20:33:
[...]

Ik met 2 personen 20 kwh over de laatste 3 maanden, dus 20 kwh per maand , Auer Edel air 200 ltr
Hoeveel m3 warmwater.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ckriek
Geen idee, 6 x per week douchen, met regendouche, denk 5 a 6 minuten

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• supernova99
  • Registratie: November 2019
  • Laatst online: 09-06 15:50
Snelle vraag aan de experts! Ik overweeg de Atlantic Calypso 270L met buiten unit zodat ik alle herrie en alles op het dak heb. Ik heb op zolder een plat dak en nog wat plek vrij naast de zonnepanelen. Dat gaat me veel gas schelen en dat vind ik al top.

Nu is het in de zomer ook flink warm op zolder, kan ik ook koelen met de WPB (omkeren van het proces)? Ik vermoed met deze niet, maar zijn er mensen die dat doen, en zo ja, hoe ziet die oplossing er uit?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• de Peer

de Peer

under peer review

supernova99 schreef op donderdag 6 oktober 2022 @ 17:41:
Snelle vraag aan de experts! Ik overweeg de Atlantic Calypso 270L met buiten unit zodat ik alle herrie en alles op het dak heb. Ik heb op zolder een plat dak en nog wat plek vrij naast de zonnepanelen. Dat gaat me veel gas schelen en dat vind ik al top.

Nu is het in de zomer ook flink warm op zolder, kan ik ook koelen met de WPB (omkeren van het proces)? Ik vermoed met deze niet, maar zijn er mensen die dat doen, en zo ja, hoe ziet die oplossing er uit?
Met die kun je niet koelen nee.

Met een gewone wpb wel, bij normaal gebruik juist. Er komt koude lucht uit. Zo simpel is het.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Ckriek
de Peer schreef op donderdag 6 oktober 2022 @ 18:50:
[...]

Met die kun je niet koelen nee.

Met een gewone wpb wel, bij normaal gebruik juist. Er komt koude lucht uit. Zo simpel is het.
Even ter nuancering, zolang warmtepomp boiler in bedrijf is, ( 1 a 2 uur) daarna is het over, binnen een half uur is koel effect weg, dus afkoeling van opstel ruimte valt echt tegen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• de Peer

de Peer

under peer review

Ckriek schreef op vrijdag 7 oktober 2022 @ 12:01:
[...]

Even ter nuancering, zolang warmtepomp boiler in bedrijf is, ( 1 a 2 uur) daarna is het over, binnen een half uur is koel effect weg, dus afkoeling van opstel ruimte valt echt tegen.
ja uiteraard. je koelt alleen tijdelijk de lucht. Net als bij een airco. De ruimte zelf (de massa) koelt niet noemenswaardig af.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ronaldtop
  • Registratie: Mei 2012
  • Laatst online: 09-11-2023
l3p schreef op dinsdag 4 oktober 2022 @ 14:27:
[...]

Ik zou dan gewoon dikke 'net geen' kortsluiting maken de hele dag =) graties geld

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ronaldtop
supernova99 schreef op donderdag 6 oktober 2022 @ 17:41:

Ik heb deze zojuist in bedrijf gesteld, de buiten unit doe ik morgen. Hij staat nu alleen op de spiraal, hij was wel ff paar uurtje aan het stampen voor die 270l warm was. Je kan m ook programmeren dattie alleen overdag de spriaal gebruikt (als het salderen een keer ophoudt) en je kan er een stuursignaal op zetten, waarmee je m aan of uit kan zetten. Ik keer niet om, want ik heb ook een airco. Tot nu toe tevreden. En idd: nul, komma nul geluid!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ronaldtop
Vraagie, hoe moet je de Atlantic Calypse Split WP boiler buiten unit aansluiten? Heeft die een eigen stroomvoorziening, of komt deze van de binnenunit? Of komt van de binnenunit alleen een stuursignaal? Dit ivm kabels trekken, wat moet er precies doorheen?? Thanks!!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CurlyMo
  • Registratie: Februari 2011
  • Laatst online: 20:19
ronaldtop schreef op zaterdag 8 oktober 2022 @ 13:25:
Vraagie, hoe moet je de Atlantic Calypse Split WP boiler buiten unit aansluiten? Heeft die een eigen stroomvoorziening, of komt deze van de binnenunit? Of komt van de binnenunit alleen een stuursignaal? Dit ivm kabels trekken, wat moet er precies doorheen?? Thanks!!
Dat staat allemaal in de installatiehandleiding beschreven:
https://www.atlantic-comf...er-installation-manualpdf

Sinds de 2 dagen regel reageer ik hier niet meer

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rob roelofs 1
  • Registratie: December 2014
  • Laatst online: 30-07 20:35

Rob roelofs 1

Daikin Ururu sarara

Mss vloeken in de kerk maar wie heeft een Stiebel Eltron WKK300 of WK301 in bedrijf? Heel mooi apparaat met mooie specs. Hoor graag

9240 Wp icm Enphase 2023- Daikin Ururu Sarara 3,5Kw 2015-Daikin Perfera 2,5Kw 2021-Auer Edel Air 270ltr 2023-gasloos per 17-02-2023-Daikin Perfera 4,2Kw 2024, Daikin Perfera 2,5Kw Vloermodel 2025

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ronaldtop
Ah! Ik had een andere versie, deze is iets duidelijker. En wat ik mij afvraag, ik heb ook een airco voor mn woonkamer, en bij deze voedt je de binnenunit via de elektra van de buitenunit, zodat je geen kabels hoeft te trekken naar de binnenunit, welke anders evt in het zicht in je woonkamer komen. Bij de wrp boiler is dat dus andersom begrijp ik. Bij de Atlantic wordt de buiten unit gevoed met de elektra uit de binnenunit. Dat is correct dan toch volgens aansluitschema 1? Hij wil alleen nog niet starten .. tenminte, ik heb via de Noodstand wel warm water, maar alleen met de spiraal. Ik vroeg me af of er meer mensen zijn met die apparaat en mij evt een beetje op weg kunnen helpen met te kijken waar het probleem zit. Een stek monteur heeft de boel aangesloten, maar hij doet alleen airco's en kent deze niet. Alle hulp welkom!! :)

Ik ga zo ff de WP Cold test doen, kijken offie dan aanslaat...

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ronaldtop
Koud test liep prima! Nu zet ik m op ECO modus, dus zonder hulp van de spiraal, kijken of hij dan mn verbruik op alleen de WP bij kan benen. Ben echt erg benieuwd, dat zou wel super zijn! Ik laat het weten! En mocht iemand nog een methode weten om m uit te lezen op een intelligente manier via een service port oid, zou helemaal geweldig zijn!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CurlyMo
CurlyMo schreef op zondag 2 oktober 2022 @ 17:34:
Jammer genoeg heeft hornbach niet de goede maat. De slang van de Atlantic is 20mm diameter bij 3mm dik,
Uiteindelijk hier de goede slag gevonden:
https://vijvercompleet.nl...arant-16-x-20mm-per-meter

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• CurlyMo
En toen is het na lang zoeken toch gelukt om een dummy proof sturing van de WPB te maken voor het plannen van de LR:
- 2 kanaals temperatuur gestuurde stekkerdoos: https://www.amazon.nl/-/en/dp/B096SDT5FR
- Weekschakelaar: https://www.bol.com/nl/nl...functie/9200000101862002/

De weekschakelaar schakelt zondags om 8:00 aan en om 13:00 uit. Daarmee gaat de stekkerdoos aan. Het eerste kanaal staat ingesteld op verwarmen 56 / 62, het tweede kanaal op koelen 61,8 / 61,6. Het eerste kanaal is verbonden met het PV contact van de boiler, het tweede met mijn circulatiepomp. Mochten we een andere dag in bad willen, dan is het simpelweg de weekschakelaar geforceerd aan zetten i.p.v. op de automatische stand. Als we op vakantie gaan, dan kan de weekschakelaar geforceerd uit blijven.

De normale dagelijkse runs draaien nu volledig op de WPB zelf die ingesteld staat op 42 / 47.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TokenNekot
  • Registratie: Maart 2020
  • Laatst online: 04:11
Ik lees bijna overal in dit topic de Atlantic explorer v3/v4. Is er een reden waarom juist deze boiler zo populair is? Is het met name de kwaliteit of juist de specifieke mogelijkheden van deze boiler die deze boiler zo aantrekkelijk maakt?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• de Peer

de Peer

under peer review

TokenNekot schreef op zondag 9 oktober 2022 @ 16:48:
Ik lees bijna overal in dit topic de Atlantic explorer v3/v4. Is er een reden waarom juist deze boiler zo populair is? Is het met name de kwaliteit of juist de specifieke mogelijkheden van deze boiler die deze boiler zo aantrekkelijk maakt?
Met name de prijs kwaliteit verhouding. En een paar jaar terug was de subsidie even hoog als de aanschafprijs, dus toen werden de warmtepompboilers bij wijze van spreken gratis uitgedeeld en namen sommige mensen er zelfs 2 of 3 af.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• CurlyMo
de Peer schreef op zondag 9 oktober 2022 @ 16:49:
[...]

Met name de prijs kwaliteit verhouding. En een paar jaar terug was de subsidie even hoog als de aanschafprijs, dus toen werden de warmtepompboilers bij wijze van spreken gratis uitgedeeld en namen sommige mensen er zelfs 2 of 3 af.
Waardoor er dus veel ervaring mee is en dat dat op zichzelf als een pre is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TokenNekot
Ah oke. en volgens mij zijn de mogelijkheden ook verde prima als ik dat vergelijk met andere boilers. Solar ready optie vindt ik zelf ook wel een aardige optie welke niet elke boiler blijkt te hebben.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ckriek
TokenNekot schreef op zondag 9 oktober 2022 @ 20:03:
Ah oke. en volgens mij zijn de mogelijkheden ook verde prima als ik dat vergelijk met andere boilers. Solar ready optie vindt ik zelf ook wel een aardige optie welke niet elke boiler blijkt te hebben.
Solar ready, zijn ze bijna allemaal, oa. Ariston ,Auer edel, heb zelf de Auer edel, dit ivm het gewicht , is lichter,(RVS) voor het tillen naar zolder een punt van overweging, geen anode, nodig. Na het al enkele maanden meelezen, en reageren, in dit topic, is het aansluiten, en bedienen, weinig verschillend tussen de merken Wp boilers.
Wat mij opvalt, is dat fabrikanten de prijzen stevig verhoogd hebben, soms in 4 maanden tijd wel met 50 %

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tranquility
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 19:20
Ckriek schreef op maandag 10 oktober 2022 @ 11:54:
[...]
Wat mij opvalt, is dat fabrikanten de prijzen stevig verhoogd hebben, soms in 4 maanden tijd wel met 50 %
Die absurde prijsverhogingen is mij ook opgevallen. Alleen bij Esanico (België) zijn de prijzen nog hetzelfde als een half jaar geleden lijkt het. Er is echter geen voorraad en wacht ik nu al bijna vijf maanden op mijn aroSTOR 200. De fabrikanten, zeker de Vaillant groep, kunnen gewoon niet leveren. Ik heb ze gemeld dat ze ook een Bulex Magna Aqua mogen leveren als die er eerder is maar die komt van dezelfde Vaillant groep en kent volgens hun dezelfde problemen..

[ Voor 13% gewijzigd door Tranquility op 10-10-2022 14:33 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TokenNekot
Kan iemand mij vertellen wat de installatie ruwweg gaat kosten?

Het is de bedoeling dat hij in de garage komt te staan. Een paar meter verderop op de bergzolder zit nog een radiator. Ik neem aan dat hij daar gewoon op aangesloten kan worden? Een afvoer en stroom zit ook in de buurt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CurlyMo
TokenNekot schreef op maandag 10 oktober 2022 @ 15:38:

Het is de bedoeling dat hij in de garage komt te staan. Een paar meter verderop op de bergzolder zit nog een radiator. Ik neem aan dat hij daar gewoon op aangesloten kan worden? Een afvoer en stroom zit ook in de buurt.
Voor welk doel dan aangezien je radiator zegt?

Ga je het grotendeels zelf doen of laten doen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• de Peer

de Peer

under peer review

TokenNekot schreef op maandag 10 oktober 2022 @ 15:38:
Ik was daar 200 euro voor kwijt in 2017. Maar dat was dus alleen een warmwater en een koudwaterleiding aansluiten.

Als er ook gaten naar buiten geboord moeten worden en radiatoren aangesloten moeten worden komt er aardig wat bij.

Mijn buurman kreegt laatst een offerte van 1200 euro voor het aansluiten van de WPB. Daar is hij niet op in gegaan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tranquility
de Peer schreef op maandag 10 oktober 2022 @ 15:42:
[...]
Mijn buurman kreegt laatst een offerte van 1200 euro voor het aansluiten van de WPB. Daar is hij niet op in gegaan.
Dit geeft precies de absurditeit aan van de ISDE-regel dat een wpb perse door een installateur moet worden geïnstalleerd om voor subsidie in aanmerking te komen. Ze weten dit en sommigen vragen dan ook wat ze willen, mede ook omdat ze weten dat er schaarste is onder installateurs die tijd hebben.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TokenNekot
Ligt er denk ik aan. Als het niet teveel kost laat ik doen ivm subsidie maar anders wellicht zelf of deels zelf.
Boven de garage op de bergzolder zit nog een waterleiding koud/warm aansluiting. Ik neem aan dat hij ook hierop aangesloten kan worden en niet per se helemaal naar de CV ruimte? Mijn CV ruimte is namelijk nog war verder weg.

Ik begrijp afhankelijk van de situatie een paar honder euro tot een €1000. We wachten het wel even af. Ik heb reeds een afpraak gemaakt voor een offerte.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ckriek
Tranquility schreef op maandag 10 oktober 2022 @ 16:08:
[...]

Dit geeft precies de absurditeit aan van de ISDE-regel dat een wpb perse door een installateur moet worden geïnstalleerd om voor subsidie in aanmerking te komen. Ze weten dit en sommigen vragen dan ook wat ze willen, mede ook omdat ze weten dat er schaarste is onder installateurs die tijd hebben.
Ben ik helemaal met je eens, werkje van niks, materiaal inclusief buis, voor aan en afvoer, gemiddeld 2x 3 meter, koper pijp, druk regelaar, flexibel slang, wat kraantjes, knel fittingen, afvoer pvc, dat is het wel, totaal vanaf 300 A 350 euro indien je het zelf doet, heb het voor 100 euro laten nakijken door loodgieter met nota, subsidie aangevraagd, in juni, na 8 weken bericht, we hebben het druk,dus opnieuw 8 weken behandelings tijd,tot op heden nog niets ontvangen, alles was correct ontvangen.
We wachten het af.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Carani
  • Laatst online: 15-07-2023
Ik zou jullie input in mijn situatie heel erg waarderen.

Sinds mijn scheiding woon ik alleen met 50% van de tijd mijn puber zoon in huis.
Gasverbruik is plm 900 m3 sinds ik thuiswerk en de verwarming wat vaker aan heb. Dat thuiswerken zal blijven dus dat is een beetje het verbruik waar ik van uit ga.

Er liggen al enige jaren zonnepanelen op het dak hier, en daar houd ik jaarlijks plm 500 kWh van over.

Dit voorjaar heb ik twee airco's laten hangen, op de benedenverdieping een Mitsubishi HI 5kW (grote open ruimte, woonkamer + leefkeuken + kantoorruimte)
Op de badkamer een simpel gevalletje, gekozen omdat mijn badkamer idioot groot is en de airco dus een goedkopere optie is dan infraroodpanelen.
Koeling afgelopen zomer was heerlijk, en ook het verwarmen bevalt tot nog toe prima - maar de winter moet natuurlijk nog beginnen.

De oorspronkelijke gedachte was om het eerst eens een jaartje aan te kijken of het lukt qua verwarming op deze manier. Ik vind het overigens echt geen drama om als het in een idioot koude winterdag(nacht) eens nodig zal zijn om met cop 1 bij te verwarmen met een elektrisch kacheltje voor een paar dagen, maar eigenlijk schat ik die kans heel laag in.
Energiecontract staat nog vast voor de komende 2 jaar en ik betaal iets van 88 cent voor een kuub gas en 17 cent voor stroom, dus wat dat betreft is er geen haast om van het gas af te gaan. Toch zou ik het niks erg vinden om Kameraad Poetin niet langer te sponsoren, dus ben ik toch alvast naar de vervolgstappen aan het kijken. En tja, geen vastrecht meer trekt toch ook wel.

Bijkomend dingetje is dat ik mijn warme voetjes van de vloerverwarming wel begin te missen.

Kortom, ik zou graag de combi ketel vervangen door een wp boiler. Nou heb ik geen twee linkerhanden maar ik ben ook geen rasechte tweaker. Hoe handig is het voor een niet bang aangelegde dame om zelf de vloerverwarming op de onderste spiraal in een wp boiler aan te sluiten?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Speedy-Andre
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 10:08

Speedy-Andre

Sony ZL, XA, Nokia XR20

Topicstarter
Een wpb kan een cvketel niet geheel vervangen, tapwater gaat prima maar vloerverwarming zou hooguit in een kleine ruimte kunnen en dan niet de hele dag (dat redt hij niet).

PVoutput 2x Toshiba Daiseikai 8 3,5kW, SWW Atlantic Explorer V3 200l. Gasloos aug 2016, 8620Wp, Monoblock Panasonic J 7kW

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ronald.42
  • Registratie: Maart 2021
  • Niet online
Carani schreef op maandag 10 oktober 2022 @ 17:45:

Sinds mijn scheiding woon ik alleen met 50% van de tijd mijn puber zoon in huis.
Gasverbruik is plm 900 m3 sinds ik thuiswerk en de verwarming wat vaker aan heb. Dat thuiswerken zal blijven dus dat is een beetje het verbruik waar ik van uit ga.

Er liggen al enige jaren zonnepanelen op het dak hier, en daar houd ik jaarlijks plm 500 kWh van over.

Dit voorjaar heb ik twee airco's laten hangen, op de benedenverdieping een Mitsubishi HI 5kW (grote open ruimte, woonkamer + leefkeuken + kantoorruimte)
Op de badkamer een simpel gevalletje, gekozen omdat mijn badkamer idioot groot is en de airco dus een goedkopere optie is dan infraroodpanelen.
Koeling afgelopen zomer was heerlijk, en ook het verwarmen bevalt tot nog toe prima - maar de winter moet natuurlijk nog beginnen.

De oorspronkelijke gedachte was om het eerst eens een jaartje aan te kijken of het lukt qua verwarming op deze manier. Ik vind het overigens echt geen drama om als het in een idioot koude winterdag(nacht) eens nodig zal zijn om met cop 1 bij te verwarmen met een elektrisch kacheltje voor een paar dagen, maar eigenlijk schat ik die kans heel laag in.
Energiecontract staat nog vast voor de komende 2 jaar en ik betaal iets van 88 cent voor een kuub gas en 17 cent voor stroom, dus wat dat betreft is er geen haast om van het gas af te gaan. Toch zou ik het niks erg vinden om Kameraad Poetin niet langer te sponsoren, dus ben ik toch alvast naar de vervolgstappen aan het kijken. En tja, geen vastrecht meer trekt toch ook wel.

Bijkomend dingetje is dat ik mijn warme voetjes van de vloerverwarming wel begin te missen.

Kortom, ik zou graag de combi ketel vervangen door een wp boiler. Nou heb ik geen twee linkerhanden maar ik ben ook geen rasechte tweaker. Hoe handig is het voor een niet bang aangelegde dame om zelf de vloerverwarming op de onderste spiraal in een wp boiler aan te sluiten?
Daar is een warmtepomp boiler niet geschikt voor.
Ik ben bang dat je eindigt met een koude vloer en koud water.
Een paar vierkante meter vloerverwarming lukt nog maar meer ook niet.

Je zult dan toch moeten kijken naar een andere optie voor je vloer.

Solar 15040wp 12x425 ZZW schuin dak 8x260 N schuin dak16x zzw platdak, 6x430 terras oost, wp Sprsun10Kw, wpb arostor 150l, 3x Marstek 5,12kwh.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Tranquility

Je bent in ieder geval goed op weg met die airco's en die gaan het volgens mij prima redden. Het is lucht-lucht verwarming en geen lage-temperatuurverwarming zoals met een water-warmtepomp waarbij je bij strenge vorst wellicht tekort kan komen. Ik verwarm mijn huis ook sinds twee jaar met airco's en mis de vloerverwarming niet echt. Ik draag altijd slippers dus heb nooit last van koude voetjes.

De extra spiraal van een warmtepompboiler is niet echt geschikt voor verwarming van grootschalige vloerverwarming in een (grote) woonkamer maar hooguit om een een radiator of een handoekenrek in de badkamer mee te verwarmen. Ook onttrek je daarmee je warme tapwater uit de boiler. Als je de vloerverwarming echt wil behouden zul je een warmtepomp (monobloc) moeten aanschaffen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Carani
  • Laatst online: 15-07-2023
Ik heb inmiddels ook sloffen aangeschaft maar blote voeten is toch lekkerder :)
Ik hoef trouwens ook niet te verwarmen met de vloerverwarming he, daar zijn de airco's inmiddels voor. Maar het zou lekker zijn als hij net een tikkie warmer kan zijn dan hij nu is. Het is inderdaad wel een flinke oppervlakte, de keuken en mijn werkkamer samen zijn plm 40 vierkante meter.

Goed, dan weet ik dat ik het plan vloerverwarming kan laten varen en dan wordt het dus puur een wpb voor sanitair warm water boven (beneden zit een close in boiler in de keuken). Plan van aanpak is dan duidelijk!

Die gasaansluiting opzeggen voor eind December, gaat dat nog veel schelen denken jullie?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tranquility
Carani schreef op maandag 10 oktober 2022 @ 22:54:
Ik heb inmiddels ook sloffen aangeschaft maar blote voeten is toch lekkerder :)
Ik hoef trouwens ook niet te verwarmen met de vloerverwarming he, daar zijn de airco's inmiddels voor. Maar het zou lekker zijn als hij net een tikkie warmer kan zijn dan hij nu is. Het is inderdaad wel een flinke oppervlakte, de keuken en mijn werkkamer samen zijn plm 40 vierkante meter.

Goed, dan weet ik dat ik het plan vloerverwarming kan laten varen en dan wordt het dus puur een wpb voor sanitair warm water boven (beneden zit een close in boiler in de keuken). Plan van aanpak is dan duidelijk!

Die gasaansluiting opzeggen voor eind December, gaat dat nog veel schelen denken jullie?
Ik heb ook een ruime L-vormige woonkamer met open keuken (met eveneens een close-in boiler) en gebruik dus ook de vloerverwarming niet meer sinds ik met airco's verwarm. Mijn vloer is ook goed geïsoleerd dus echt koud wordt deze dan ook niet, maar voor het comfort vind ik het dragen van slippers sowieso prettiger dan lopen op blote voeten of op sokken, die trouwens daardoor ook snel slijten. ;)

Maar het is denk ik een kwestie van wennen.

De gasaansluiting weg laten halen gaat zeker schelen, want je betaalt geen vastrecht meer. Dat kan zo'n 100-200 euro per jaar schelen. Ik ben ook nog in afwachting van levering van mijn warmtepompboiler en kan niet wachten de gasaansluiting de deur te wijzen.

[ Voor 10% gewijzigd door Tranquility op 11-10-2022 18:38 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rob roelofs 1
  • Registratie: December 2014
  • Laatst online: 30-07 20:35

Rob roelofs 1

Daikin Ururu sarara

Heeft iemand van hier de WWK301 van Stiebel Eltron als Warmtepompboiler geinstalleerd voor tapwater? Mijn installateur adviseert deze namelijk dus ben benieuwd naar ervaringen? Verder adviseert de installateur 2 dakdoorvoeren; voor zowel aanzuig als uitblaas. Dit omdat ik geen mv box heb en hierdoor bij aanzuig vanuit binnen er onderdruk wordt getrokken. Hoe zijn jullie ervaringen met aanzuig en uitblaas via dakdoorvoeren? En wat doet dit met de COP? En wat is t jaarverbruik van de WWK301?
Ben zeer benieuwd naar jullie ervaringen?

9240 Wp icm Enphase 2023- Daikin Ururu Sarara 3,5Kw 2015-Daikin Perfera 2,5Kw 2021-Auer Edel Air 270ltr 2023-gasloos per 17-02-2023-Daikin Perfera 4,2Kw 2024, Daikin Perfera 2,5Kw Vloermodel 2025

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PetervEekelen
  • Registratie: September 2022
  • Laatst online: 03-01-2024

De spiraal van een warmtepompboiler is meestal bedoeld om warmte toe te voegen, bijvoorbeeld door thermische zonpanelen. Een heel klein beetje onttrekken lukt misschien wel, maar in de prakijk levert dit vaak een koude douche op bij de mensen die het hebben geprobeerd. Niet doen lijk me.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Tranquility
Rob roelofs 1 schreef op dinsdag 11 oktober 2022 @ 18:24:
Heeft iemand van hier de WWK301 van Stiebel Eltron als Warmtepompboiler geinstalleerd voor tapwater? Mijn installateur adviseert deze namelijk dus ben benieuwd naar ervaringen? Verder adviseert de installateur 2 dakdoorvoeren; voor zowel aanzuig als uitblaas. Dit omdat ik geen mv box heb en hierdoor bij aanzuig vanuit binnen er onderdruk wordt getrokken. Hoe zijn jullie ervaringen met aanzuig en uitblaas via dakdoorvoeren? En wat doet dit met de COP? En wat is t jaarverbruik van de WWK301?
Ben zeer benieuwd naar jullie ervaringen?
Deze ervaringen hebben onlangs hier nog uitgebreid de revue gepasseerd en kun je makkelijk terugvinden door een aantal pagina's terug te bladeren. Het is vaak een persoonlijke keuze en de ene manier is niet altijd beter dan de andere. Veel mensen hier blazen naar buiten en halen de lucht van binnen, zeker in de winter kan dit voordelen hebben. Een extra dakdoorvoer maken kost ook veel geld dus moet je kijken of het zinvol is om deze kosten te maken. Als je voldoende ventilatie hebt zal dat "vacuüm trekken" ook wel meevallen, zeker als de wpb op de (onverwarmde) zolder komt te staan. Ook hoe je huis verwarmd wordt speelt mee. Verwarm je je huis nog met duur gas, dan gebruik je die dure warmte ook voor je wpb, maar als je al verwarmt met een warmtepomp dan maakt het al veel minder uit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nike
  • Registratie: November 2000
  • Niet online
Hierbij mijn ervaring om via de extra warmtespiraal de vloerverwarming aan te sluiten.
wat heb ik:
1x explorer v4 270l met spiraal, 1x buffervat 200 liter, hierop een transportpomp wilo yonos.
Verder in het buffervat een 2000w element, en een 5 groepen vloerverwarming. tevens 28 zonnepanelen.
Tevens een circulatie pompje over het sanitair water met als doel de warmtepomp boiler egaal te verwarmen, zodat het koude water wat onderin blijft mee verwarmt word.

Ik heb geen isolatie in mijn vloer, en niks in de kelder, dus hier valt nog veel winst te halen. Een project voor volgend jaar.

Het doel was de kou uit de vloer, omdat ik ook airco's heb wilde ik het wel proberen.
Nu is het nog geen winter maar ik heb het nu redelijk voor elkaar, maar wel met wat kant tekeningen.

Ten eerste, ja ik krijg het nu 21 graden in de woonkamer zonder de airco met alleen de vloerverwarming.
Op dit moment loopt er 27 graden in en 23 retour.
Overdag loopt de warmte pomp aardig te buffelen, deze stuur ik met pc contact, en savonds heb ik genoeg aan alleen het buffervat.

Nu nog wat leidingen isoleren en verder tweaken, ik heb bijvoorbeeld ook een bypass klep gemaakt voor het spiraal voor de warmtepomp boiler mocht het nodig zijn, dan kan ik die buiten sluiten en alleen het buffervat gebruiken.

En ik probeer als het zonnetje lekker schijnt en ik pv overschot heb het 2kw warmte element te gebruiken om het buffervat een zetje te geven. want ik krijg toch maar 9 cent terug.

En de winter moet nog komen dus ik weet niet hoe het dan gaat, maar goed ik heb ook airco's hangen als het niet warm word.

Ik heb ook geprobeert om mijn badkamer kachel aan te sluiten, maar dat werkt niet, ik mis het vermogen hiervoor, en dan word de vloer niet meer warm, deze kachel is namelijk voor hoog temperatuur. Dus hier ga ik nog wat verzinnen.

[ Voor 10% gewijzigd door nike op 11-10-2022 19:19 ]

-edit-

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Just_DH
  • Registratie: Mei 2009
  • Laatst online: 24-07 19:52
@nike ; Ik zit in ongeveer in gelijke situatie; Op welke ingang van de Explorer zit de retour water van de CV? De in of uitgang van de spiraal in de Explorer? is er nog een onderbouwing wat het meest optimale is?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• nike
  • Niet online
@Just_DH ik ga rechts de warmtepomp boiler uit, dan onderin het buffervat, dan uitgaand buffervat naar vloerverwarming, dan de retour vloerverwarming op de linker uitgang, en zo ben ik rond.

-edit-

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pim57
  • Registratie: December 2020
  • Laatst online: 17:54
…..
Wij hebben waar wij zitten lokale elektrische vloerverwarming onder het tapijt gelegd. Werkt prima!

Zoiets https://www.bol.com/nl/nl...heating/9300000007342177/
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/mus6mOB_X-Mx8DNi05BlLP8msg4=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/GXXKFQViWrAJuyFTdkw8qvAm.jpg?f=user_large

Kia e-niro, smartEVSE, SolarEdge O/W 3/4 kW, Ferroli wpb 90 lt., Daikin 4kW monoblock, Victron MP2-5000 + 15 kWh, gasloos 2023

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• nike
  • Niet online
Hierbij het huidig overzicht om 19:42 s'avonds met een buiten temp van 15.3 graden. Ow en de WPB slaat net uit, maar in het plaatje nog aan.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/bL6flEeJm6Vp45n3X6-IHTMZh1E=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/Y2ZyqnqLCcojOwgZRZ8Xj1cJ.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 16% gewijzigd door nike op 11-10-2022 20:04 ]

-edit-

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wizzopa
nike schreef op dinsdag 11 oktober 2022 @ 19:43:
Hierbij het huidig overzicht om 19:42 s'avonds met een buiten temp van 15.3 graden. Ow en de WPB slaat net uit.

[Afbeelding]
Mooi, nu nog even je warm waterverbruik erbij😉

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Annihilism
  • Registratie: November 2005
  • Laatst online: 29-07 17:52
Annihilism schreef op vrijdag 26 augustus 2022 @ 13:31:
Wij zijn met 2 personen maar wil graag op de toekomst zijn voorbereid dus denk dat we voor een 250liter gaan (prijsverschil is ook minimaal). Heb mijn wensen aan de hand van dit topic al doorgegeven aan de lokale installateur (die gaf mij al een richtprijs en lag prima in lijn met wat ik hier lees, en we hebben goede ervaring met deze installateur).
Nou heb na zeer lang wachten de offerte eindelijk binnen. ca. 3400 euro met subsidie er af voor een 190 liter boiler (MetroAir Aqua 201l). De CV blijft wel gewoon maar meer als backup.

Gezien de ontwikkelingen in de energiemarkt en het aangekondigde prijsplafond vraag ik me echter af of het nog wel zin heeft om een warmtepompboiler te laten installeren. Zoals gezegd verwarmen wij al electrisch (Toshiba Haori Airco met COP van rond de 4,5) en wij blijven met gas zoals het nu lijkt onder het prijsplafond. Heeft het dan nut dat ik meer stroom ga verbruiken met als risico dat ik juist met het stroom boven het prijsplafond gaat zitten?

Aan de andere kant verwacht ik niet echt dat de boilers goedkoper gaan worden en kan ik altijd nog met de CV verwarmen als ik verwacht boven het plafond te komen (en dan is mijn huis wel verduurzaamd).

Is de 3400 (4100 zonder subsidie) een beetje marktconform voor een 190l boiler? Als ik kijk naar de losse prijs van een boiler lijkt het mij persoonlijk wel oké.

Het is wel erg lastig allemaal zo.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DjCoke
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 20-07 13:20
Ik vind dat erg prijzig. Weliswaar ben ik aan wachten op de levering maar m’n Vaillant 270liter met subsidie kost beduidend minder in België. Zonder subsidie kostte het me 2000€
Arostor 270l

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• olafmol
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 16:41
Annihilism schreef op woensdag 12 oktober 2022 @ 08:34:
[...]

Nou heb na zeer lang wachten de offerte eindelijk binnen. ca. 3400 euro met subsidie er af voor een 190 liter boiler (MetroAir Aqua 201l). De CV blijft wel gewoon maar meer als backup.

Gezien de ontwikkelingen in de energiemarkt en het aangekondigde prijsplafond vraag ik me echter af of het nog wel zin heeft om een warmtepompboiler te laten installeren. Zoals gezegd verwarmen wij al electrisch (Toshiba Haori Airco met COP van rond de 4,5) en wij blijven met gas zoals het nu lijkt onder het prijsplafond. Heeft het dan nut dat ik meer stroom ga verbruiken met als risico dat ik juist met het stroom boven het prijsplafond gaat zitten?

Aan de andere kant verwacht ik niet echt dat de boilers goedkoper gaan worden en kan ik altijd nog met de CV verwarmen als ik verwacht boven het plafond te komen (en dan is mijn huis wel verduurzaamd).

Is de 3400 (4100 zonder subsidie) een beetje marktconform voor een 190l boiler? Als ik kijk naar de losse prijs van een boiler lijkt het mij persoonlijk wel oké.

Zie subsidies ed als tijdelijke bonusjes. Straks verdwijnt dat plafond weer, en dan gaat iedereen als een gek weer proberen in te slaan. Beter nu te investeren, mits je een redelijke offerte kunt regelen, dan straks in de hernieuwde gekte. My 2 cents.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• de Peer

de Peer

under peer review

[...]

zoals al vaak geschreven in dit topic: Financieel gezien heeft een overstap naar een warmtepompboiler weinig nut. Je doet het (over het algemeen) alleen maar als laatste stap om geheel van het gas te gaan. Zelfs toen ik de boiler gratis kreeg (na aftrek subsidie) was het financieel nog steeds maar beperkt interessant.

Ik gok zo maar dat het gunstig kan zijn om precies aan de max van het plafond te gaan zitten qua gas, en de rest dan elektrisch doen. Maar hangt geheel van je contractprijzen af natuurlijk.
Aan de andere kant verwacht ik niet echt dat de boilers goedkoper gaan worden
Nou duurder ook niet mag ik toch hopen. wat een bedrag zeg!
Tsja lijkt mij persoonlijk erg duur voor een boiler. Ik heb destijds (5 jaar terug) 1200 euro betaald (50 euro na aftrek subsidie) maar in de tussentijd is alles wel veranderd natuurlijk.

[ Voor 8% gewijzigd door de Peer op 12-10-2022 08:58 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• l3p

l3p

www.^.nl

de Peer schreef op woensdag 12 oktober 2022 @ 08:55:
[...]

zoals al vaak geschreven in dit topic: Financieel gezien heeft een overstap naar een warmtepompboiler weinig nut. Je doet het (over het algemeen) alleen maar als laatste stap om geheel van het gas te gaan. Zelfs toen ik de boiler gratis kreeg (na aftrek subsidie) was het financieel nog steeds maar beperkt interessant.
Ik lees dit keer op keer van je maar ik kan me voorstellen dat er velen zijn die er wel nut van hebben.
Verbruik is nu 90 kWh per maand aan SWW met een LG 200L, wanneer ik het terug zou leveren is dat 90x€0,167= €15
Voor mij vervangt dit 30 m³ gas, dus 30x€0,86= €26

Ik snap dat je met andere contracten meer krijgt voor terug leveren maar niet iedereen kan/doet dat.

L3p - MK - PV - WP

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• olafmol
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 16:41
[...]

De "hardware" kost momenteel tussen de 2k en 3k (afhankelijk van merk). Lijkt me dat je circa 8 manuren bezig bent met het installeren en inregelen, materiaalkosten ed komen daar nog bij.

Dus ja, momenteel is 3400 euro all-in een marktconforme prijs denk ik.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• de Peer

de Peer

under peer review

l3p schreef op woensdag 12 oktober 2022 @ 09:07:
[...]

Ik lees dit keer op keer van je maar ik kan me voorstellen dat er velen zijn die er wel nut van hebben.
Verbruik is nu 90 kWh per maand aan SWW met een LG 200L, wanneer ik het terug zou leveren is dat 90x€0,167= €15

Ik snap dat je met andere contracten meer krijgt voor terug leveren maar niet iedereen kan/doet dat.
Ja oke, als je je stroom gratis of voor een prikkie weggeeft is het een ander verhaal ;)
Maar zelfs dan... Jij bespaart dus 11 euro per maand = 132 euro per jaar. Een boiler van 2000 euro verdien je dus in 15 jaar terug. Om over 3400 euro nog maar niet te spreken. De kans is reëel dat hij tegen die tijd al niet meer werkt.

Dus (financieel) is het dan niet erg interessant toch?
Tenzij je hierdoor ook van het gas kan, dan komt er 150-200 euro per jaar besparing bij (vastrecht) en wordt het ietsje aantrekkelijker.
[...]
volgens mij kan (bijna?) iedereen dat doen tenzij je zelf het contract niet beheert. Je kunt ook voor alleen elektra overstappen.
dat je het niet doet is een (vreemde?) keuze, maar het wordt nog vreemder als je dan vervolgens gaat redeneren dat als gevolg van die keuze een boiler interessant kan zijn.
Dat is dezelfde categorie als: Ik sluit een megadure lening af tegen 14% rente en dan vervolgens elk jaar aflossen met een supergoed rendement van 14%. ;)

[ Voor 33% gewijzigd door de Peer op 12-10-2022 09:26 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Bra-Jo
  • Niet online

Bra-Jo

DILLIGAF

[...]

Ik weet niet wat je betaald hebt voor materiaal en installatie, maar als dat bijvoorbeeld 2500 euro geweest is, dan doe je er zo'n 19 jaar over om de investering in de WPB terug te verdienen (26-15=11, 2500/11 = 227 maanden = 19 jaar). Denk dat @de Peer dat bedoelt.

Edit: volgende keer even verversen... :F

Nomen nescio

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• klump4u
  • Registratie: Februari 2008
  • Niet online

klump4u

Gasloos in Zuid-Limburg

Waarom altijd dat terugverdien geneuzel, voor velen kan dit ook een eerste stap naar gasloos betekenen, dat is ook wat waard, het leven draait niet alleen om geld.(ik heb medelijden met de mensen die wel zo denken)

18950Wp🌞, Atlantic 270V3💧, Pana 5J🔥. Zendure 11,5🔋,Hyundai Kona 64kWh 🚗

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• de Peer

de Peer

under peer review

klump4u schreef op woensdag 12 oktober 2022 @ 09:26:
Waarom altijd dat terugverdien geneuzel, voor velen kan dit ook een eerste stap naar gasloos betekenen, dat is ook wat waard, het leven draait niet alleen om geld.(ik heb medelijden met de mensen die wel zo denken)
Omdat de vraag specifiek over het financiële aspect ging. Als de vraagsteller duidelijk interesse heeft in het financiele aspect, krijg je dat ook als gericht antwoord natuurlijk.

Tuurlijk heb je gelijk dat er genoeg andere goede redenen zijn om een boiler te kopen en die kunnen ook simpelweg de doorslag geven, maar daar ging de vraag niet over.

De conclusie kan dus prima zijn: financieel is het maar een middelmatige investering, maar omdat ik van het gas af wil (Groningen, Oekraïne, CO2 uitstoot whatever) koop ik heel erg graag die boiler.

[ Voor 26% gewijzigd door de Peer op 12-10-2022 09:32 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• l3p

l3p

www.^.nl

klump4u schreef op woensdag 12 oktober 2022 @ 09:26:
Precies.
Dankzij de WPB heb ik een 3,5 kW airco in de woonkamer geinstalleerd om eens te zien hoe lang of ik het trek met de CV uit. Mede daardoor heb ik in augustus 5m³ en in september 4m³ gas verbruikt.
En daardoor weer staat nu een warmtepomp van Vaillant in bestelling.

L3p - MK - PV - WP

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hansvk
  • Registratie: Januari 2010
  • Laatst online: 20:00
Hier een warmtepomp in bestelling staan. Voor SWW de keuze gemaakt om dat apart met een WPB te doen. Dit omdat:
- het huis continu kan worden verwarmd met de WP als het nodig is (alleen radiatoren);
- het geheel eenvoudiger zelf is te installeren en in te stellen;
- twee keer subsidie een leuke bijkomstigheid is.

PV 3520Wp - WP Itho Amber 95 - WPB Atlantic Explorer V4 200L - gasloos sinds aug 2023

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tranquility
[...]

Vergeet ook niet het component zonnepanelen. Het is mij niet duidelijk of je die hebt. Zoja dan is een wpb wél een stuk interessanter dan sww op gas. Eigenlijk is het dan een no brainer. Heb je (nog) geen zonnepanelen en/of blijf je aan het gas, tja dan is een wpb denk ik al een stuk minder interessant en zou ik eerst gaan investeren in zonnepenelen. Wat ik wel vreemd vind is dat je de CV-ketel ernaast wil houden terwijl je al verwarmt met airco's en je nu dus de stap naar een wpb wil maken. Waarom dan niet dat laatste zetje naar gasloos i.p.v. onnodig vastrecht voor gas te blijven betalen?

Maar €3400,- (met subsidie er al af!) is een zeer fors bedrag. Zonder subsidie meegerekend zit je dan op een factuur van €4125,-!. Na een snelle search zie ik dat de MetroAir Aqua (zelfde als Nibe?) een vrij prijzige wpb is en verder geen bijzondere specificaties heeft en gewoon een geëmailleerd vat heeft met een magnesium opofferingsanode i.v.t. een Atlantic (elek.anode) of Vaillant (RVS vat), de merken die je hier het meeste tegenkomt.

Voor die MetroAir los zie ik bruto prijzen van rond de €2750,-, dus incl BTW zit je dan rond de €3300,-. Trek je daar de subsidie van af zit je op zo'n €2600,-. Dan is €800,- installatie nog steeds aan de forse kant. Als er echter ook nog een dakdoorvoer gemaakt moet worden wordt het natuurlijk een ander verhaal.

@klump4u
Het heeft natuurlijk grotendeels wel met de financiën te maken, waarom zou je anders al die moeite doen? Denk niet dat iemand dit puur en alleen voor het milieu doet of uit idealistische overwegingen. Het moet namelijk wel zin hebben en uit kunnen komen. Mijn streven is om volledig van het gas af te gaan. Voor verschillende redenen. Eén daarvan is idd het milieu, maar ook geen gas meer van Poetin, fossiel vrij worden (rij al elektrisch), en natuurlijk ook vanwege de besparing omdat zonnepanelen de wpb, die hier ook nog in bestelling staat, grotendeels gaan voeden met als kers op de taart geen vastrecht meer voor gas. Ik denk dat de meeste mensen het hoofddoel hebben om de energierekening te verlagen. Daar is niks meelijwekkends aan.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• klump4u
  • Registratie: Februari 2008
  • Niet online

klump4u

Gasloos in Zuid-Limburg

Tranquility schreef op woensdag 12 oktober 2022 @ 13:43:

@klump4u
Het heeft natuurlijk grotendeels wel met de financiën te maken, waarom zou je anders al die moeite doen? Denk niet dat iemand dit puur en alleen voor het milieu doet of uit idealistische overwegingen. Het moet namelijk wel zin hebben en uit kunnen komen. Mijn streven is om volledig van het gas af te gaan. Voor verschillende redenen. Eén daarvan is idd het milieu, maar ook geen gas meer van Poetin, fossiel vrij worden (rij al elektrisch), en natuurlijk ook vanwege de besparing omdat zonnepanelen de wpb, die hier ook nog in bestelling staat, grotendeels gaan voeden met als kers op de taart geen vastrecht meer voor gas. Ik denk dat de meeste mensen het hoofddoel hebben om de energierekening te verlagen. Daar is niks meelijwekkends aan.
Het ging om de berekening om de Wpb geheel terug te verdienen verder niks, voor veel mensen is een Wpb misschien wel een eerste aanzet naar gasloos en laat dat €1000,- kosten zonder dat je dat terugverdiend, is toch alleen maar een goed streven, ik heb medelijden met de mensen waar het alleen maar om geld draait.

18950Wp🌞, Atlantic 270V3💧, Pana 5J🔥. Zendure 11,5🔋,Hyundai Kona 64kWh 🚗

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Aurelium
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 14-07 22:57
Een vraagje qua aansluiting: ik ben van plan om de warmtepompboiler aan te sluiten op het aan en afvoerkanaal van de balansventilatie, dus de kanalen van de dakdoorvoer van en naar de WTW unit. Uiteraard invoer op invoer en afvoer op afvoer.

Is het nodig om hier nog met terugslagkleppen te werken om te voorkomen dat de WTW unit een deel van de lucht onttrekt uit het het WPB circuit wanneer deze uitstaat?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Annihilism
  • Registratie: November 2005
  • Laatst online: 29-07 17:52
Tranquility schreef op woensdag 12 oktober 2022 @ 13:43:
[...]

Vergeet ook niet het component zonnepanelen. Het is mij niet duidelijk of je die hebt. Zoja dan is een wpb wél een stuk interessanter dan sww op gas. Eigenlijk is het dan een no brainer. Heb je (nog) geen zonnepanelen en/of blijf je aan het gas, tja dan is een wpb denk ik al een stuk minder interessant en zou ik eerst gaan investeren in zonnepenelen. Wat ik wel vreemd vind is dat je de CV-ketel ernaast wil houden terwijl je al verwarmt met airco's en je nu dus de stap naar een wpb wil maken. Waarom dan niet dat laatste zetje naar gasloos i.p.v. onnodig vastrecht voor gas te blijven betalen?
Ik heb inderdaad al zonnepanelen. Ff wat data:
- 2 onder 1 kap met 14 zonnepanelen op Oost/West). 4.55KW
- Ik verwarm mijn huis al grotendeels electrisch.
- We gebruiken al vrij weinig gas (denk dat we op 600 kuub uitkomen dit jaar omdat we afgelopen winter nog even op gas verwarmd hebben toen de airco geïnstalleerd werd).
- CV behouden was een suggestie van de installateur maar van wat ik begrijp is dit dus niet nodig (had al aangegeven dat ik van het gas af wilde maar dit raadden ze mij af). Gelukkig heb ik dit topic als bron van informatie :)
- ik heb een hybride auto die ook best wat stroom lust (plugin hybride)
- we zitten met stroom net aan de ondergrens van het prijsplafond als we electrisch verwarmen

Als ik met een standaard electrische boiler + wat extra zonnepanelen hetzelfde doel bereik (van het gas af) voor minder geld dan ga ik natuurlijk daarvoor. Echter heb ik nog niet echt een goede vergelijking kunnen vinden en offertes opvragen is echt een drama op het moment.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tranquility
Annihilism schreef op woensdag 12 oktober 2022 @ 19:18:
[...]
Als ik met een standaard electrische boiler + wat extra zonnepanelen hetzelfde doel bereik (van het gas af) voor minder geld dan ga ik natuurlijk daarvoor. Echter heb ik nog niet echt een goede vergelijking kunnen vinden en offertes opvragen is echt een drama op het moment.

Ik heb inderdaad al zonnepanelen. Ff wat data:
Ok duidelijk :)

Maar dan heb je het nu over een standaard elektrische boiler en maak je je zorgen over het prijsplafond met 14 zonnepanelen? Dat rijm ik niet helemaal. Dan ga je toch juist voor een warmtepompboiler? Dan lijkt mij de kans groter dat je onder dat plafond blijft dan met een COP1 elektrische boiler.

Je bent zo te zien al zo goed bezig, dan ga je als sluitpost je warme water toch niet met COP1 verwarmen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jojo-77
  • Registratie: September 2021
  • Laatst online: 24-12-2022
Even ter voorbeeld mijn Valliant Arostor WPB 150L koste in april €1500,- (nu €1700,-) in België. De verzendkosten zijn afhankelijk van reisafstand en bedraagt €1,25 vanaf Aartselaar. Omdat ik in Drenthe woon was dit €370,-. Dus besloten om zelf af te halen en een overnachting te maken in Antwerpen (leuke stad). Wel opletten dat de vrouw niet te veel uitgeeft waardoor het alsnog een dure exercitie wordt 8).
Brandstof tanken in België! €60,-; Hotel €100,-; parkeren €25; eten €60,- overige uitgaven circa €55,-. = €300,-
Voet, muurbeugel en afvoer €275,-. Installatiemateriaal in mijn geval circa €450,-. Dit kan goedkoper, maar ben perfectionistisch. Zelfinstallatie €0,-. Ingebruiknamestelling €25,- => totaal circa €2525,-. Subsidie €725,- inmiddels teruggekregen, dus totaal €1800,-.

Ps. Terugverdientijd vind ik niet relevant, verminderen van gebruik fossiele brandstoffen wel. Vind je dit wel relevant houd dan wel rekening met enige onderhoudskosten.

[ Voor 3% gewijzigd door Jojo-77 op 12-10-2022 21:32 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rimco
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 16:24

Rimco

Lekker duurzaam, denk ik

@Jojo-77 Mag ik vragen wat jouw levertijd uiteindelijk was? Heb er ook 1 in bestelling staan in Aartselaar, maar op dit moment laat Vaillant maar weinig weten :O Verkoper kan dus ook weinig anders doen dan wachten...

Als iemand anders recentelijk nog een Vaillant heeft ontvangen, hoor ik ook graag hoe lang je daar op hebt moeten wachten :)

PV: 49 kWp | ZB: 8kWp | WPs: 3x Pana 7J + Pana 5J + Nibe Savent + Vaillant aroSTOR 270BM + Samsung DVM S (L/L)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jojo-77
@Rimco ik heb de WPB 7 april 2022 besteld en deze was op 14 juni 2022 afhaal gereed.

[ Voor 40% gewijzigd door Jojo-77 op 12-10-2022 22:50 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rimco
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 16:24

Rimco

Lekker duurzaam, denk ik

@Jojo-77 Ik sta sinds augustus in de rij, dus ben niet zo laat als sommige anderen met nog een langere wachttijd ;) Ik weet alleen dat er nog 1 iemand anders voor mij in de rij staat, maar ook voor die bestelling hebben ze nog geen datum. Voor jou was het dus 2 maanden, ondertussen is dat bij mij nu ook ;)

PV: 49 kWp | ZB: 8kWp | WPs: 3x Pana 7J + Pana 5J + Nibe Savent + Vaillant aroSTOR 270BM + Samsung DVM S (L/L)

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Jojo-77
@Rimco Als je hem zelf gaat ophalen is het even opletten dat je een WPB rechtop moet vervoeren.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/IPV6e-VoY9nw5M4MywPaazWkIfs=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/x3XJQusNKCa5F5XNd4WPFNTE.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/EQB_ThTYUqSm3mK5d22Vtvt7V3A=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/5X3hm5xjL7Glc7IcnI9UCQnC.jpg?f=fotoalbum_large

Het bedrijf zit niet aan de doorgaande weg (grasveld) zoals op Google aangegeven, maar net daarachter rechtsonder in het grote pand.Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/wennLR1bUntA2QspRP8IrJvl54A=/800x/filters:strip_exif()/f/image/fA6CMrSxOt3CYEvPPPc281OP.png?f=fotoalbum_large

Verbeterpunt@Valliant: wat ik jammer vind bij een AroSTOR is dat hij altijd de ingestelde (gewenste) temperatuur weergeeft, maar dat je vijf! handelingen (verstopt in installatiemenu) moet uitvoeren om de actuele temperatuur te bekijken. Ik zie dit liever anders om of met één druk/draai aan draaiknop 4.

[ Voor 10% gewijzigd door Jojo-77 op 13-10-2022 00:12 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Darkbullet
  • Registratie: Oktober 2010
  • Laatst online: 02-05 12:59
Blij dat ik deze Forum Post ontdekt heb, ben een hoop wijzer geworden over de werking, kosten en kwaliteit van bepaalde merken. Zelf gebruik ik alleen voor het tapwater nog de CV en zou ik op korte termijn ook graag willen overstappen naar een warmtepompboiler.

Doordat wij nu middels airco verwarmen (panasonic) leek het mij voor de hand liggend dat ik ook voor een wpb van panasonic zou kiezen voor het gemak van de besturing vanuit één app.

Mijn oog was in eerste instantie gevallen op de
panasonic dhw150w. Doordat wij beperkte ruimte in het CV hok hebben leek mij dit de beste optie.

Maand geleden heb ik hiervoor een offerte laten maken, schrik niet, 5300,- incl BTW. Weliswaar gaat hier de subsidie nog vanaf maar blijf dit toch een vors bedrag vinden, helemaal na het lezen van een aantal pagina's van deze forumpost.

Ik zelf ben totaal niet handig wanneer het gaat om elektra etc, maar lees toch ook berichten dat het helemaal niet zo moeilijk is dat installeren. Wanneer ik Google op het type nummer van panasonic, zie ik dat ik voor om en nabij 2200,- hetzelfde toestel kan kopen als in de offerte. Zit er dan echt voor 3100,- aan installatie week aan vraag ik mij af, of kan ik beter bij een andere installateur gaan informeren.

Graag hoor ik van jullie advies en tot die tijd blijf ik nog even verder lezen 👍

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DjCoke
  • Laatst online: 20-07 13:20
Darkbullet schreef op donderdag 13 oktober 2022 @ 07:16:
Blij dat ik deze Forum Post ontdekt heb, ben een hoop wijzer geworden over de werking, kosten en kwaliteit van bepaalde merken. Zelf gebruik ik alleen voor het tapwater nog de CV en zou ik op korte termijn ook graag willen overstappen naar een warmtepompboiler.

Doordat wij nu middels airco verwarmen (panasonic) leek het mij voor de hand liggend dat ik ook voor een wpb van panasonic zou kiezen voor het gemak van de besturing vanuit één app.

Mijn oog was in eerste instantie gevallen op de
panasonic dhw150w. Doordat wij beperkte ruimte in het CV hok hebben leek mij dit de beste optie.

Maand geleden heb ik hiervoor een offerte laten maken, schrik niet, 5300,- incl BTW. Weliswaar gaat hier de subsidie nog vanaf maar blijf dit toch een vors bedrag vinden, helemaal na het lezen van een aantal pagina's van deze forumpost.

Ik zelf ben totaal niet handig wanneer het gaat om elektra etc, maar lees toch ook berichten dat het helemaal niet zo moeilijk is dat installeren. Wanneer ik Google op het type nummer van panasonic, zie ik dat ik voor om en nabij 2200,- hetzelfde toestel kan kopen als in de offerte. Zit er dan echt voor 3100,- aan installatie week aan vraag ik mij af, of kan ik beter bij een andere installateur gaan informeren.

Graag hoor ik van jullie advies en tot die tijd blijf ik nog even verder lezen 👍
Dat is meteen de perverse prikkel van de ambtenarencorps die denkt dat het slim is om een een installatie te vereisen van een installateur. Waar gaat dus de subsidie naar toe? Naar de installateur die daar vet misbruik van maakt.
Pagina: 1 ... 26 ... 111 Laatste