Warmtepompboiler topic (WPB) deel 2 Vorige deel Overzicht

Pagina: 1 ... 25 ... 110 Laatste
Acties:

Onderwerpen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• supernova99
  • Registratie: November 2019
  • Laatst online: 09-06 15:50
Het slimme mensen!

Ik heb de afgelopen maanden aardig wat topics gelezen en overweeg m'n warmwater voorziening te gaan draaien op een wpb, specifiek de "Atlantic Calypso Split VS270L". Een split unit heeft m'n voorkeur omdat de technische ruimte op zolder naast 2 slaapkamers ligt maar wel een plat dak heeft met voldoende ruimte nog voor een buiten unit. Scheelt herrie en ruimte binnen, dak doorvoer is er al.

Hoe zijn de ervaringen van de Calypso icm domotica als domoticz e.d.? Is er goed inzichtelijk te krijgen hoeveel water/energie er onttrokken en toegevoegd wordt? Dan kan ik evt. bijverwarmen met het overschot van m'n PV nadat in de ochtend alle mensen hebben gedoucht.

Naast deze oplossing overweeg ik een Bosch Tronic elektrische CV ketel voor m'n vloer verwarming. Die kan ook een boiler verwarmen volgens mij, kan ik die eventueel gebruiken om sneller warm water te maken in de boiler als er veel vraag is? Of ben ik beperkt tot de wp + spiraal in de boiler?

Of kan ik beter ook de wpb gebruiken om lage-warmte water naar de vloerverwarming te sturen (ten koste van warm water)? Huis is 110 jaar oud en 800+m3 maar goed geïsoleerd, slechts 1500m3 gas verbruik voor CV en warm water met 6 bewoners...

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• CurlyMo
  • Registratie: Februari 2011
  • Laatst online: 23:11
supernova99 schreef op maandag 26 september 2022 @ 14:11:
Naast deze oplossing overweeg ik een Bosch Tronic elektrische CV ketel voor m'n vloer verwarming.
Dit zou ik alleen doen als je veel geld overhebt en milieu je geen biet interesseert. In hele specifieke situaties zijn er nog wel andere redenen te verzinnen waarom je COP1 elektrisch zou willen verwarmen om niet uit te sluiten dat jij die reden ook hebt. Anders gewoon niet doen.

Sinds de 2 dagen regel reageer ik hier niet meer

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• supernova99
  • Registratie: November 2019
  • Laatst online: 09-06 15:50
CurlyMo schreef op maandag 26 september 2022 @ 14:18:
[...]

Dit zou ik alleen doen als je veel geld overhebt en milieu je geen biet interesseert. In hele specifieke situaties zijn er nog wel andere redenen te verzinnen waarom je COP1 elektrisch zou willen verwarmen om niet uit te sluiten dat jij die reden ook hebt. Anders gewoon niet doen.
Thanks, helder. Ik was niet van plan er 12.000KWh doorheen te stoken maar toch nog maar eens verder puzzelen op de alternatieven. Wellicht is het een oplossing voor wanneer het echt koud is en de radiatoren even warm gestookt moeten worden.

De vloerverwarming heeft geen heet water nodig, beetje boven de 30 graden is voldoende... Is de Calypso daar bruikbaar voor of zijn er andere/betere WPBs die ik daarvoor slim kan inzetten?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• CurlyMo
supernova99 schreef op maandag 26 september 2022 @ 14:56:
[...]
De vloerverwarming heeft geen heet water nodig, beetje boven de 30 graden is voldoende... Is de Calypso daar bruikbaar voor of zijn er andere/betere WPBs die ik daarvoor slim kan inzetten?
Een warmtepomp

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• karine1
  • Registratie: Oktober 2006
  • Laatst online: 09-06 10:16
Reactie van Vaillant gekregen :
Betreft filterbox.
Het zal afhankelijk zijn wat er nog allemaal in de kelder staat.
Staat er bijvoorbeeld nog een droogkast dan kan er toch wat stof ontwikkeld worden, maar over het algemeen is het niet echt nodig om bij binnen aangezogen lucht deze te filterer.
1x per jaar de verdamper schoonmaken zal dan voldoende zijn.

Om op je bijkomende vragen te antwoorden.

1.De boostfunctie zal geactiveerd worden in de regeling, dan zal het water met warmtepomp en weerstand zo snel als mogelijk opgewarmd worden.
Tijdens de normale werking zal je 3 mogelijke werkingsmodi kunnen programmeren :
- Vorstbeveiliging
- Comfort : weerstand en warmtepomp
- Eco : enkel warmtepomp

Als de temperatuur ingesteld is op 50°C dan zal de boiler terug opgewarmd worden als deze 5°C kouder is, dus onder 45°C. Uiteraard als de tijdsprogramma’s dit toelaten of als deze in manueel staat.

Boost functie wordt warmtepomp + weerstand gebruikt.

[ Voor 20% gewijzigd door karine1 op 26-09-2022 16:05 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tranquility
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 23:43
Goed om te weten, dank!

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• klump4u
  • Registratie: Februari 2008
  • Niet online

klump4u

Gasloos in Zuid-Limburg

karine1 schreef op maandag 26 september 2022 @ 15:41:
Betreft filterbox.
Het zal afhankelijk zijn wat er nog allemaal in de kelder staat.
Staat er bijvoorbeeld nog een droogkast dan kan er toch wat stof ontwikkeld worden, maar over het algemeen is het niet echt nodig om bij binnen aangezogen lucht deze te filterer.
1x per jaar de verdamper schoonmaken zal dan voldoende zijn.

1.De boostfunctie zal geactiveerd worden in de regeling, dan zal het water met warmtepomp en weerstand zo snel als mogelijk opgewarmd worden.
Tijdens de normale werking zal je 3 mogelijke werkingsmodi kunnen programmeren :
- Vorstbeveiliging

Als de temperatuur ingesteld is op 50°C dan zal de boiler terug opgewarmd worden als deze 5°C kouder is, dus onder 45°C. Uiteraard als de tijdsprogramma’s dit toelaten of als deze in manueel staat.

Dan liever een filter erop, hoef ik tenminste niet ieder jaar dat ding uit elkaar te halen om de verdamper te reinigen.

18950Wp🌞, Atlantic 270V3💧, Pana 5J🔥. Zendure 7,6🔋

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• karine1
Hoe reinig je trouwens die verdamper ? Met perslucht over blazen ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rzaan
  • Registratie: Mei 2018
  • Laatst online: 21:06

Rzaan

Altijd zoekende

padoempats schreef op maandag 26 september 2022 @ 09:44:
Ik wilde hier nog even terugkoppeling dat ik inmiddels succesvol de subsidie toegekend heb gekregen met zelfinstallatie. Heb de benodigde SBI-code aan mijn kvk-inschrijving toegevoegd, vervolgens een nulfactuur aan mijzelf gegeven, ingediend en na een week of 6 toegekend gekregen. Deze route is dus mogelijk voor mensen met een eenmanszaak.
Wat geweldig, man!

Geeft een beetje de onzin aan van die hele regelgeving.
Want inderdaad kan iedereen een bedrijf beginnen met welke SBI-code dan ook.

Wat voor WPB heb je zelf geïnstalleerd?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tranquility
Zou dit ook gelden voor mensen met zonnepanelen? Die hebben immers ook een inschrijving moeten doen om de BTW terug te krijgen, of is dit heel iets anders? Sowieso geeft dit inderdaad de absurditeit aan van deze regelgeving, vooral nu er een chronisch tekort is aan installateurs.

Bij complexe warmtepompsystemen kan ik e.e.a. nog wel begrijpen, maar het installeren van een wpb is in princiepe net zo simpel als een close-in boiler voor in de keuken, alleen groter. En als je flexibele leidingen gebruikt is het al helemaal simpel.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Franciesco
  • Registratie: Januari 2021
  • Laatst online: 22:21
karine1 schreef op maandag 26 september 2022 @ 15:41:
...

- Vorstbeveiliging

Die 5 graden is conform hoe mijn aroSTOR 150 werkt, zie mijn eerdere bericht. Dus dat kan ik bevestigen. ;)

Ik heb al mijn tijdvensters (3 per dag) op vorstbeveiliging of Eco staan (watertemp op 50 graden, Eco kan tot max 55 graden bij de aroSTOR 150). Het elektrische element wordt dan inderdaad niet gebruikt.

T.a.v. de eerdere legionella discussie: wat Vaillant in zijn handleiding doet is puur indekken tegen mogelijke aansprakelijkheid. Wat natuurlijk heel begrijpelijk is vanuit hun kant. Maar dat wil niet zeggen dat de kans op legionellabesmetting thuis groot is en daarnaast of je er ernstig ziek van wordt.
Over deze laatste twee zaken is informatie te lezen op de RIVM website. En op basis daarvan doe ik voorlopig geen legionella run behalve na de vakantie. Dat heb ik pas handmatig gedaan via de boostfunctie.
Maar ieder zijn mening uiteraard.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• padoempats
  • Registratie: September 2017
  • Laatst online: 07-07 15:35
Rzaan schreef op dinsdag 27 september 2022 @ 10:59:
[...]
Wat voor WPB heb je zelf geïnstalleerd?
Atlantic Explorer V4 met warmtewisselaar. Mijn volgende opdracht wordt een Panasonic monobloc ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• klump4u
  • Niet online

klump4u

Gasloos in Zuid-Limburg

padoempats schreef op dinsdag 27 september 2022 @ 14:20:
[...]

Atlantic Explorer V4 met warmtewisselaar. Mijn volgende opdracht wordt een Panasonic monobloc ;)
Mooi, dat was mijn route ook, panelen, Explorer V3 en Panasonic monoblock, alleen nog inductie koken
Tranquility schreef op dinsdag 27 september 2022 @ 13:44:
Zou dit ook gelden voor mensen met zonnepanelen? Die hebben immers ook een inschrijving moeten doen om de BTW terug te krijgen, of is dit heel iets anders? Sowieso geeft dit inderdaad de absurditeit aan van deze regelgeving, vooral nu er een chronisch tekort is aan installateurs.

Bij complexe warmtepompsystemen kan ik e.e.a. nog wel begrijpen, maar het installeren van een wpb is in princiepe net zo simpel als een close-in boiler voor in de keuken, alleen groter. En als je flexibele leidingen gebruikt is het al helemaal simpel.
Die hoefden zich alleen maar in te schrijven om een BTW nummer te krijgen inderdaad, geen KvK dus.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• padoempats
Tranquility schreef op dinsdag 27 september 2022 @ 13:44:

Zonnepaneeleigenaren hoeven zich niet bij de KvK in te schrijven

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• KaDoos
  • Registratie: December 2020
  • Laatst online: 26-06 15:57
@flippy Heb ik ergens gelezen dat jij je WPB in de schuur hebt staan? Zo ja is dit een ongeïsoleerde halfsteens schuur of een inpandige?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rzaan
  • Registratie: Mei 2018
  • Laatst online: 21:06

Rzaan

Altijd zoekende

padoempats schreef op dinsdag 27 september 2022 @ 14:20:
[...]

Dezelde spullen als ik heb.
Alleen heeft mijn WPB volgens mij geen warmtewisselaar.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• flippy
  • Registratie: December 2001
  • Niet online

flippy

Alle rechten voorbehouden.

KaDoos schreef op dinsdag 27 september 2022 @ 19:43:
@flippy Heb ik ergens gelezen dat jij je WPB in de schuur hebt staan? Zo ja is dit een ongeïsoleerde halfsteens schuur of een inpandige?
ongeisoleerd en onverwarmd. in de winter trekt hij uit de garage en blaast naar buiten en in de zomer trekt hij van buiten en blaast ie naar binnen.
Rzaan schreef op dinsdag 27 september 2022 @ 19:44:
[...]

Dezelde spullen als ik heb.
Alleen heeft mijn WPB volgens mij geen warmtewisselaar.
spiraal heeft zeer weinig meerwaarde in een WBP. ipv een collector op je dak kan je die ruimte beter gebruiken voor zonnepanelen. dat levert je meer warmte op.
klump4u schreef op dinsdag 27 september 2022 @ 14:28:
[...]
Mooi, dat was mijn route ook, panelen, Explorer V3 en Panasonic monoblock, alleen nog inductie koken
panelen als laatste, eerst de machines zien te rkijgen. tenzij je het financieel kan trekken om het in 1x kan doen natuurlijk.

[ Voor 49% gewijzigd door flippy op 27-09-2022 19:47 ]

wat een geheim agent toch allemaal niet moet doen om incognito op zijn werk te verschijnen

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• klump4u
  • Niet online

klump4u

Gasloos in Zuid-Limburg

flippy schreef op dinsdag 27 september 2022 @ 19:45:
[...]
panelen als laatste, eerst de machines zien te krijgen. tenzij je het financieel kan trekken om het in 1x kan doen natuurlijk.
Is een proces van jaren, eerste panelen lagen hier precies 10 jaar geleden, daarna uitbreiden, later Wpb en airco's en afgelopen voorjaar de monoblock op radiatoren , nu alle panelen en omvormers verkocht en binnenkort alles nieuw op de daken (32x450Wp) en dan nog de keuken met inductie en weg gasaansluiting.
In een keer was niet te betalen maar met alles wat ik vanaf met de eerste panelen uitspaarde dit allemaal gerealiseerd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• padoempats
flippy schreef op dinsdag 27 september 2022 @ 19:45:
[...]

spiraal heeft zeer weinig meerwaarde in een WBP. ipv een collector op je dak kan je die ruimte beter gebruiken voor zonnepanelen. dat levert je meer warmte op.
Een wp kan het dpiraal toch gebruiken om te verwarmen? Zo plan ik het wel, dat als eenmaal de panasonic monooc binnen is ik deze op de atlantic explorer kan aansluiten om ook mee te verwarmen, dat ik keuze heb om wp in boiler gebruik om te verwarmen of monobloc wp. Ben benieuwd naar efficiency verschillen tussen beide methodes.
En om ultrasnel te verwarmen kan je dan wpb, wp en e-element gebruiken :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• flippy
  • Niet online

flippy

padoempats schreef op dinsdag 27 september 2022 @ 20:28:
[...]

Een wp kan het dpiraal toch gebruiken om te verwarmen? Zo plan ik het wel, dat als eenmaal de panasonic monooc binnen is ik deze op de atlantic explorer kan aansluiten om ook mee te verwarmen, dat ik keuze heb om wp in boiler gebruik om te verwarmen of monobloc wp. Ben benieuwd naar efficiency verschillen tussen beide methodes.
En om ultrasnel te verwarmen kan je dan wpb, wp en e-element gebruiken :)
de verschillen in efficientie staan gewoon in de datasheets. de atlantic zal het altijd afleggen tegen de panasonic als je alleen naar dat ene punt kijkt. in het grote plaatje verlies je namelijk ook weer omdat je weer wat heter CV water moet maken om de tijd dat je niet aan CV hebt gedaan maar SWW hebt zitten maken weer aan te vullen. dus je moet onnodig hoog in je stooklijn lopen om bij te trekken steeds. immers duurt een 300L vat van koud naar 55c wel makkelijk 2 a 3 uur met een standaard 5kW WP. das vies lange tijd om zonder CV te zitten.
mede vanwege het schakelen tussen SWW en CV bedrijf en het leidingwerk naar de zolder trekken is de reden waarom de meeste gewoon het feestje gescheiden houden en het iets lagere COP van de atlantic accepteren om een rustiger loopgedrag van de WP te krijgen.

[ Voor 5% gewijzigd door flippy op 27-09-2022 20:34 ]

wat een geheim agent toch allemaal niet moet doen om incognito op zijn werk te verschijnen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• padoempats
flippy schreef op dinsdag 27 september 2022 @ 20:33:
[...]

de verschillen in efficientie staan gewoon in de datasheets. de atlantic zal het altijd afleggen tegen de panasonic als je alleen naar dat ene punt kijkt. in het grote plaatje verlies je namelijk ook weer omdat je weer wat heter CV water moet maken om de tijd dat je niet aan CV hebt gedaan maar SWW hebt zitten maken weer aan te vullen. dus je moet onnodig hoog in je stooklijn lopen om bij te trekken steeds. immers duurt een 300L vat van koud naar 55c wel makkelijk 2 a 3 uur met een standaard 5kW WP. das vies lange tijd om zonder CV te zitten.
mede vanwege het schakelen tussen SWW en CV bedrijf en het leidingwerk naar de zolder trekken is de reden waarom de meeste gewoon het feestje gescheiden houden en het iets lagere COP van de atlantic accepteren om een rustiger loopgedrag van de WP te krijgen.
Bij mij komt de CV vanuit WP (9kw) buiten in garage binnen waar de verdeler zit naar de 2 vv-verdelers en de wpb staat daar op 1,5m naast, dus ik hoef geen moeilijk leidingwerk naar een zolder te leggen bijv.. Daarom is mijn plan om voornamelijk WPB met Pana te verwarmen in de winterperiode en in zomerperiode met zn eigen WP met als bonus wat koele lucht. Met domotica lijkt het mij interessant om daar geautomatiseerd flexibel mee om te kunnen gaan. Mocht ik bijv 100% in de winter naar CV-verwarming moeten gooien kan ik parallel terugvallen op de WPB, of in het geval ik wil boosten zowel WPB als WP aanzetten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• flippy
  • Niet online

flippy

het is een optie om mee te spelen ja, maar het is wel een stuk prijziger door de dure WBP ipv een domme tank. die meerprijs zal je er denk ik nooit uithalen met de kleine efficentiewinst.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• padoempats
flippy schreef op dinsdag 27 september 2022 @ 20:53:
het is een optie om mee te spelen ja, maar het is wel een stuk prijziger door de dure WBP ipv een domme tank. die meerprijs zal je er denk ik nooit uithalen met de kleine efficentiewinst.
1900 voor betaald en 725 subsidie ontvangen. Leidingein/appendages is hetzelfde met een domme tank, dus
En daarbij in februari ontvangen en direct geinstalleerd. Ik wacht nog steeds op de panasonic, dus in ieder geval al een half jaar op PV overschot gedraaid tov gas. Al moet ik bekennen dat ik liever een 400L rvs tank heb dan het 257L tankje van de explorer. Eergisteren weer en deuk in de WAF vanwege koud water.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Bra-Jo
  • Registratie: Mei 2002
  • Niet online

Bra-Jo

DILLIGAF

@padoempats Hoe is je dat gelukt? 270l 257l op een beetje een leuke temperatuur, daar moet je (vrouw) toch wel even mee vooruit kunnen?
Anders vrees ik straks voor m'n leven, wanneer onze 270 wordt aangezwengeld met twee pubers hier in huis... :X

Nomen nescio

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• padoempats
Bra-Jo schreef op dinsdag 27 september 2022 @ 21:11:
@padoempats Hoe is je dat gelukt? 270l 257l op een beetje een leuke temperatuur, daar moet je (vrouw) toch wel even mee vooruit kunnen?
Anders vrees ik straks voor m'n leven, wanneer onze 270 wordt aangezwengeld met twee pubers hier in huis... :X
Tja, in feite is het grote ligbad de boosdoener, daar gaat wel 250 liter in. Maar ook ander gedrag. In domotica zo ingesteld dat deze om 15:00 naar 55 graden gaat verwarmen en als het tussen 22:00 en 15:00 is en de temp zakt onder de 45 graden, dan gaat deze ook verwarmen. Maar het toeval wilde dat er na 22:00 is gedoucht, in de ochtend is gedouched en mn vriendin het idee had om van het weekend om 14:00 in bad te gaan, maar de middensensor op 45.5 graden stond dus NET niet getriggerd was om te verwarmen. En het vullen ging in het begin ook niet helemaal want het stond wat te lauw afgesteld, waardoor aan het einde nog wat heet nodig was om badwater op fijne temp te krijgen. Dat lukte dus niet meer dus een mega vol bad met net geen fijne warmte. Dat vond de vrouw niet leuk en heb ik gehoord ;)
Een tijdje terug in zomerperiode had ik de temp op 52 graden gezet, wat een stuk zuiniger is. Maar daarbij ook een keer lauw gehad en was het mij niet waard, dan maar wat hogere temp. Voordeel van te groot vat is dan dat je naar lagere temp kan verwarmen (=veel zuiniger) maar tegelijkertijd ruimschoots voldoende capaciteit hebt en dit gezeik niet zal moeten krijgen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bra-Jo
  • Niet online

Bra-Jo

DILLIGAF

Hah, dus eigenlijk gewoon eigen schuld, omdat ze 's middags in bad wilde. :P
We hebben hier ook een bad, maar niet zo groot als dat van jou. Dus ik denk (hoop) dat het me zal vallen. Alleen nog de jongste duidelijk maken dat een half uur douchen écht niet nodig is, hoe erg ze ook meurt na haar werk. :r

Nomen nescio

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• doomoo
  • Registratie: Oktober 2018
  • Laatst online: 21-05 23:31
de Peer schreef op zaterdag 24 september 2022 @ 16:10:
[...]

Ja gewoon een stekker aan het PV contact. Zo simpel is het!
Top, dankjewel de peer! Knoop ik er een stekker aan!

WarmtePomp Daikin EBLA09DA3W1 ;Boiler: Daikin EKHWS300D3V3 ; Thermostaat: Daikin BRC1HHDW

• timovd
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 22:18

timovd

Voorsprong door techniek

TweakersOnly schreef op donderdag 1 september 2022 @ 14:54:
Na bijna half jaar wachten is de installateur vandaag eindelijk gestart met montage de Atlantic Explorer V4 270L.

Afvoer via dakdoorvoer naar buiten, voor de aanvoer kan via een T-stuk met kleppen worden gekozen voor aanvoer van binnen of aanvoer van buiten.

Morgen wordt alles afgerond en in werking gesteld.

Foto's zeggen meer dan woorden.

[Afbeelding]

[Afbeelding]
Dat is toch de luchtINvoer waar je een T-stuk op hebt? Waarom op de invoer en niet de uitblaas?
Ik wil over een paar maanden deze gaan installeren, dus ben ik alvast inspiratie aan het opdoen.

Gasloos huis 9kW Panasonic WH-MDC09J3E5 | Atlantic Explorer V4 270L | 8715Wp @ SMA Tripower 6.0-3AV-40 (4150Wp NO, 4565Wp ZW)

• doomoo
Zijn er hier ook mensen met ervaringen dan wel adviezen voor het koppelen van de Atlantic Explorer V4, aan een vloerverwarming met RTL ventiel?

Is bijvoorbeeld het plaatsen van een pomp tussen WPB en VVW afdoende of denk ik dan te makkelijk?

WarmtePomp Daikin EBLA09DA3W1 ;Boiler: Daikin EKHWS300D3V3 ; Thermostaat: Daikin BRC1HHDW

• Speedy-Andre
  • Laatst online: 23:37

Speedy-Andre

Sony ZL, XA, Nokia XR20

Topicstarter
Even afgezien van hoe rendabel het is (aankoop materiaal en extra stroom voor de wpb) denk ik dat je meer moet doen zoals en expansievat en een veiligheidsgroep er tussen zetten.
Eigenlijk alles wat in een normaal cv circuit hoort te zitten.
Ik neem aan dat dit alleen voor de badkamer is en niet continu wordt gebruikt.

PVoutput 2x Toshiba Daiseikai 8 3,5kW, SWW Atlantic Explorer V3 200l. Gasloos aug 2016, 8620Wp, Monoblock Panasonic J 7kW

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• TweakersOnly
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 22:49
timovd schreef op woensdag 28 september 2022 @ 14:08:
[...]

Dat is toch de luchtINvoer waar je een T-stuk op hebt? Waarom op de invoer en niet de uitblaas?
Ik wil over een paar maanden deze gaan installeren, dus ben ik alvast inspiratie aan het opdoen.
T-stuk inderdaad aangesloten op de lucht invoer. De garage is geïsoleerd, de temperatuur is bijna het hele jaar ongeveer 17-18 graden.

Idee erachter is om in de koude maanden de relatief warme lucht vanuit de garage als aanvoer te gebruiken en in de zomermaanden de warme buitenlucht. De boiler start daarbij om 12:00 uur pas op. Alles met het doel om zo min mogelijk kWh te verbruiken.

Koude lucht op de lucht afvoer mag meteen naar buiten, garage hoeft niet gekoeld te worden en in de zomer gebruik ik vloerverwarming al om te koelen.

Boiler draait nu bijna 4 weken met gemiddeld 800watt verbruik per dag.

[ Voor 8% gewijzigd door TweakersOnly op 29-09-2022 00:37 ]

• karine1
TweakersOnly schreef op donderdag 29 september 2022 @ 00:35:
[...]
Idee erachter is om in de koude maanden de relatief warme lucht vanuit de garage als aanvoer te gebruiken en in de zomermaanden de warme buitenlucht. De boiler start daarbij om 12:00 uur pas op. Alles met het doel om zo min mogelijk kWh te verbruiken.
Als zo een boiler 300m³/uur lucht nodig heeft moet je toch enorm veel warme lucht uit je woning wegzuigen ?
In een kelder is dat anders omdat er verse lucht via de verluchtingsgaten binnenstroomt.

• hansvk
  • Registratie: Januari 2010
  • Laatst online: 15:29
Met de WPB in bestelling (Atlantic Explorer V4 200L) heb ik me verdiept in de benodigde aansluitmaterialen via o.a. dit forum en andere bronnen op internet. Nu zie ik veel aansluitingen hier met 15 mm knel. Het equivalent in meerlagenbuis is 20 mm. Maar ik zie ook aansluitingen met 16 mm meerlagenbuis. Heb je met 16 mm niet veel drukverlies?

Een deel naar verbruikers ga ik ook aansluiten met 16 mm (maar de douche bijv. niet). Als ik dan de inwendige diameter bekijk van 16 mm koppelingen, dan is daar een behoorlijke vernauwing.

PV 3520Wp - WP Itho Amber 95 - WPB Atlantic Explorer V4 200L - gasloos sinds aug 2023

• nike
  • Registratie: November 2000
  • Niet online
hansvk schreef op donderdag 29 september 2022 @ 09:36:
Met de WPB in bestelling (Atlantic Explorer V4 200L) heb ik me verdiept in de benodigde aansluitmaterialen via o.a. dit forum en andere bronnen op internet. Nu zie ik veel aansluitingen hier met 15 mm knel. Het equivalent in meerlagenbuis is 20 mm. Maar ik zie ook aansluitingen met 16 mm meerlagenbuis. Heb je met 16 mm niet veel drukverlies?

Een deel naar verbruikers ga ik ook aansluiten met 16 mm (maar de douche bijv. niet). Als ik dan de inwendige diameter bekijk van 16 mm koppelingen, dan is daar een behoorlijke vernauwing.
Ik heb zelf alles met pexfit 16mm aangesloten, en merk dat de druk beter is geworden, als toen ik een ketel had.

-edit-

• timovd
  • Laatst online: 22:18

timovd

Voorsprong door techniek

@hansvk 15mm koper heeft een diameter van iets minder dan 13mm. 16x2 flex heeft een binnnendiameter van 12, dus dat verschil is klein. Met een 20x2,25 flex kun je eenvoudig naar 3/4 binnendraad

Gasloos huis 9kW Panasonic WH-MDC09J3E5 | Atlantic Explorer V4 270L | 8715Wp @ SMA Tripower 6.0-3AV-40 (4150Wp NO, 4565Wp ZW)

• Speedy-Andre

Speedy-Andre

Sony ZL, XA, Nokia XR20

Topicstarter
Er zijn verschillende soorten pex, met of zonder alu laagje bijvoorbeeld.
Als pexfit op mijn versie lijkt dan bepaalt het steunbusje dat erin gaat de diameter bij een koppeling, deze kun je op koper koppelingen zetten.
Ik heb voor een badkraan een speciale beugel gebruikt die op pexfit past, al had dat met knel ook gekund.

PVoutput 2x Toshiba Daiseikai 8 3,5kW, SWW Atlantic Explorer V3 200l. Gasloos aug 2016, 8620Wp, Monoblock Panasonic J 7kW

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• hansvk
  • Registratie: Januari 2010
  • Laatst online: 15:29
timovd schreef op donderdag 29 september 2022 @ 09:51:
@hansvk 15mm koper heeft een diameter van iets minder dan 13mm. 16x2 flex heeft een binnnendiameter van 12, dus dat verschil is klein. Met een 20x2,25 flex kun je eenvoudig naar 3/4 binnendraad
Klopt, binnendiameter van 15 mm koperbuis of 16x2 mm flexbuis scheelt maar 1 mm. Echter de binnendiameter van een 15 mm knelkoppeling is 12 mm en de binnendiameter van een 16x2 flexkoppeling (die ik hier heb om aan te sluiten op een sanitairverdeler) is 8 mm. Dat is nogal een verschil. De binnendiameter van een 20x2 flexkoppeling (ik ga geen 20x2,25 gebruiken) is 12 mm.

Voor mij de conclusie dat aansluiten met 15 mm koperbuis en knelfittingen gelijk staat aan 20x2 flex,
Komt ook goed uit met de 3/4 aansluitingen op de WPB.

PV 3520Wp - WP Itho Amber 95 - WPB Atlantic Explorer V4 200L - gasloos sinds aug 2023

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• hfa
  • Registratie: Juni 2022
  • Laatst online: 19:47

hfa

TweakersOnly schreef op donderdag 29 september 2022 @ 00:35:
[...]

T-stuk inderdaad aangesloten op de lucht invoer. De garage is geïsoleerd, de temperatuur is bijna het hele jaar ongeveer 17-18 graden.

Koude lucht op de lucht afvoer mag meteen naar buiten, garage hoeft niet gekoeld te worden en in de zomer gebruik ik vloerverwarming al om te koelen.

Hier staat er een LG WPB (200 liter) vanaf medio juni te draaien op onze voorzolder. Gemiddelde temperatuur op zolder is 22-23 graden; afblaas gebeurd momenteel nog in dezelfde ruimte, maar dit weekend leg ik de platdakdoorvoer aan zodat de uitblaas naar buiten gaat. De verwachting is dat daarmee het energieverbruik verlaagd wordt.

Energieverbruik per maand is hier zo'n 32kW, dus jouw verbruik is erg netjes lijkt me. ps. hier wordt 2-3x p/wk het bad gebruikt (kleine kids) en 4-6x kort gedouched (om evt. appels met appels te kunnen vergelijken :+ )

• wizzopa
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 22:53
@TweakersOnly
Hoeveel liter water heb je verbruikt in deze periode.

PV- 8530Wp..... SWW- Atlantic 200….. WP- Daikin 3,5kW….. Foto’s.....

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Rob roelofs 1
  • Registratie: December 2014
  • Laatst online: 19:27

Rob roelofs 1

Daikin Ururu sarara

Nou! Vandaag een installateur op bezoek gehad (zal geen namen noemen) voor de wpb en kijken naar de mogelijkheden. Wordt mij verteld géén wbp te kiezen maar juist een nieuwe cv ketel te kiezen. COP zou slechts 2,5 zijn indien hij zijn lucht zou halen vanuit de zolderruimte en gezien mijn verbruik aan gas slechts 280m3 betreft is het advies een nieuwe cv ketel aan te schaffen. Dit zou verreweg technisch en financieel t verstandigste zijn. Wij verwarmen met airco’s.
Volgens mij een gevalletje onbekend maakt onbemind. Of wat denken jullie?

9240 Wp icm Enphase 2023- Daikin Ururu Sarara 3,5Kw 2015-Daikin Perfera 2,5Kw 2021-Auer Edel Air 270ltr 2023-gasloos per 17-02-2023-Daikin Perfera 4,2Kw 2024, Daikin Perfera 2,5Kw Vloermodel 2025

• geniusboxen
  • Registratie: Januari 2009
  • Laatst online: 06-07 15:32
Modbreak:nog een keer is einde account

[ Voor 91% gewijzigd door teacher op 29-09-2022 21:20 ]

EHSD-VM2D + PUHZ-SW50-VKA + PAR-WT50-A

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Martin7182
  • Registratie: Juni 2020
  • Laatst online: 22:36
Rob roelofs 1 schreef op donderdag 29 september 2022 @ 19:58:
Nou! Vandaag een installateur op bezoek gehad (zal geen namen noemen) voor de wpb en kijken naar de mogelijkheden. Wordt mij verteld géén wbp te kiezen maar juist een nieuwe cv ketel te kiezen. COP zou slechts 2,5 zijn indien hij zijn lucht zou halen vanuit de zolderruimte en gezien mijn verbruik aan gas slechts 280m3 betreft is het advies een nieuwe cv ketel aan te schaffen. Dit zou verreweg technisch en financieel t verstandigste zijn. Wij verwarmen met airco’s.
Er zit wel een dikke kern van waarheid in. Opwarmen tot 55 °C gaat niet erg efficient in de jaargetijden dat je je huis verwarmt. Het scheelt wel veel vaste kosten als je helemaal van het gas afgaat. Zonder dat is het voornamelijk een dure hobby. Verder spelen zaken als prijs(on)zekerheid ook een rol. Het scheelt als je zonnepanelen hebt (voorpelbare prijs want je investering is al gedaan) en bij een eventueel stroomoverschot dat je anders goedkoop zou moeten verkopen. Is je gasverbruik alleen voor SWW?

• DjCoke
  • Laatst online: 13-06 07:52
Martin7182 schreef op donderdag 29 september 2022 @ 20:36:
[...]

Er zit wel een dikke kern van waarheid in. Opwarmen tot 55 °C gaat niet erg efficient in de jaargetijden dat je je huis verwarmt. Het scheelt wel veel vaste kosten als je helemaal van het gas afgaat. Zonder dat is het voornamelijk een dure hobby. Verder spelen zaken als prijs(on)zekerheid ook een rol. Het scheelt als je zonnepanelen hebt (voorpelbare prijs want je investering is al gedaan) en bij een eventueel stroomoverschot dat je anders goedkoop zou moeten verkopen. Is je gasverbruik alleen voor SWW?
Is het echt een dure hobby? De gasprijzen gaan nooit meer terugkomen, zoals ze waren. Hoezo is het opwarmen naar 55 graden niet efficiënt? De conclusies die je trekt zijn nogal nebuleus, zonder echt aan te geven waar de "dikke kern van waarheid" zit.

• Rob roelofs 1

Rob roelofs 1

Daikin Ururu sarara

@Martin7182 Correct 280m3 gas enkel SWW. En dit met 22 jarig Vaillant keteltje.

9240 Wp icm Enphase 2023- Daikin Ururu Sarara 3,5Kw 2015-Daikin Perfera 2,5Kw 2021-Auer Edel Air 270ltr 2023-gasloos per 17-02-2023-Daikin Perfera 4,2Kw 2024, Daikin Perfera 2,5Kw Vloermodel 2025

• Speedy-Andre

Speedy-Andre

Sony ZL, XA, Nokia XR20

Topicstarter
Aangezien de cvketel straks niet meer zonder een warmtepomp (hybride) verkocht mag worden proberen installateurs het snel nog even met dit soort rare voorwendselen.
Een cvketel is voor tapwater minder rendabel dus zoveel 'winst' geeft het je niet afgezien van onbeperkt veel warm water.
Gas wordt alleen maar zwaarder belast en ik zie het voorlopig geen normale prijs krijgen nu zelfs de toevoer wordt gesaboteerd.
Je kan gas gratis laten afsluiten en dan ben je die vaste kosten kwijt wat ook weer winst is.
Warmte van de zolder betrekken is goed te doen, een wpb draait niet de hele dag maar enkel uren.
De airco's zullen misschien wat meer werk krijgen want waar komt de verse lucht voor de wpb vandaan?

• Rob roelofs 1

Rob roelofs 1

Daikin Ururu sarara

@Speedy-Andre en de geluidsresonantie bij draaien van de wpb naar de slaapkamers op de eerste verdieping? Heb overigens een betonvloer als zoldervloer

• Speedy-Andre

Speedy-Andre

Sony ZL, XA, Nokia XR20

Topicstarter
Rob roelofs 1 schreef op donderdag 29 september 2022 @ 20:51:
@Speedy-Andre en de geluidsresonantie bij draaien van de wpb naar de slaapkamers op de eerste verdieping? Heb overigens een betonvloer als zoldervloer
Dat zal per merk en type verschillen.
Door de vloer gebeurt er denk ik heel weinig, het is incl. water een grote massa met de wp bovenin.
Als het om slapen gaat dan kan je hem in de nacht uit laten (ook is de nacht ongunstig wat de cop betreft).

• Rob roelofs 1

Rob roelofs 1

Daikin Ururu sarara

@Speedy-Andre wat zou jij nou doen in mijn situatie. Had eigenlijk de Auer Edel Air op t oog, 270 liter, ketel eruit en gas eruit. Die installateur maakt dat ik nu ga twijfelen

• Tranquility
Rob roelofs 1 schreef op donderdag 29 september 2022 @ 21:00:
@Speedy-Andre wat zou jij nou doen in mijn situatie. Had eigenlijk de Auer Edel Air op t oog, 270 liter, ketel eruit en gas eruit. Die installateur maakt dat ik nu ga twijfelen
Die installateur lekker laten voor wat 'ie is. Als je de CV ketel alleen nog maar gebruikt voor sww is dat gewoon zonde. Lekker die oude ketel eruit, gasaansluiting laten verwijderen, wat nu nog kosteloos is, en wpb met subsidie erin. Een COP van gemiddeld 2.5 is straks zeker goedkoper dan gas, wat naar verwachting alleen maar duurder gaat worden. Bovendien ben je het vastrecht kwijt. Dat we ooit nog goedkoop gas uit Rusland gaan krijgen is nu zo goed als onwaarschijnlijk met die aanslagen op de Nordstream 1 en 2 pijpleidingen. Die gaan echt niet meer gerepareerd worden. En als je zonnepanelen hebt is een wpb al helemaal een no brainer.

• Martin7182
DjCoke schreef op donderdag 29 september 2022 @ 20:42:
[...]

Is het echt een dure hobby? De gasprijzen gaan nooit meer terugkomen, zoals ze waren. Hoezo is het opwarmen naar 55 graden niet efficiënt? De conclusies die je trekt zijn nogal nebuleus, zonder echt aan te geven waar de "dikke kern van waarheid" zit.
In de zomer is een wpb best efficient, maar in de winter kom je ongeveer tot COP 2. Dan moet een kWh stroom minimaal 4 keer minder kosten dan een kubieke meter gas om goedkoper te zijn. Binnenlucht aanzuigen maakt het niet echt beter, met uitzondering van het deel warme lucht dat je toch al loost met mechanische ventilatie.

• Martin7182
Rob roelofs 1 schreef op donderdag 29 september 2022 @ 20:43:
Dan zou ik de wpb nemen en de gasaansluiting opzeggen, dat scheelt zo €250 vaste kosten per jaar.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Pim57
  • Laatst online: 22:54
Rob roelofs 1 schreef op donderdag 29 september 2022 @ 20:43:
Economisch gezien is het een kwestie van rekenen. Ik doe maar even mooie ronde bedragen.

280 m3 gas ≈ €500
Vaste kosten ≈ €200
Service CV ≈ €100
—————————
Totaal gas ≈ €800 per jaar

Van dat geld kun je makkelijk je benodigde kWh voor je wpb betalen.

[ Voor 4% gewijzigd door Pim57 op 29-09-2022 22:00 ]

Kia e-niro, smartEVSE, SolarEdge O/W 3/4 kW, Ferroli wpb 90 lt., Daikin 4kW monoblock, Victron MP2-5000 + 15 kWh, gasloos 2023

• klump4u
  • Niet online

klump4u

Gasloos in Zuid-Limburg

Pim57 schreef op donderdag 29 september 2022 @ 21:57:
[...]

Economisch gezien is het een kwestie van rekenen. Ik doe maar even mooie ronde bedragen.

280 m3 gas ≈ €500
Vaste kosten ≈ €200
Service CV ≈ €100
—————————
Totaal gas ≈ €800 per jaar

Van dat geld kun je makkelijk je benodigde kWh voor je wpb betalen.
Je vergeet de leveranciers kosten voor gas die tussen de €60,- en €100,- liggen.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Speedy-Andre

Speedy-Andre

Sony ZL, XA, Nokia XR20

Topicstarter
Rob roelofs 1 schreef op donderdag 29 september 2022 @ 21:00:
Misschien ben ik niet het beste voorbeeld (1 persoon) maar ik ben al sinds 2016 gasloos.
De wpb kwam feb 2018 en draait sindsdien probleemloos.
Onderweg heb ik de boel geoptimaliseerd door gewoon uit te proberen wat het beste werkt.
Dat werd een combinatie van aanzuigen zowel via de MV als van buiten.

Jouw installateur kan ik niet beoordelen maar het lijkt er een van de oude stempel die weinig verstand van wpb's heeft en liever iets bekends verkoopt.
Reken er eens aan, in de TS staat de sheet met van enkele Tweakers het stroomverbruik.
Dat varieert van 300kWh (ikke) tot 600kWh (klein gezin) en 900kWh (groter gezin).
Hoeveel water je per jaar tapt geeft een indicatie, misschien kan dat wat minder :9

• Rob roelofs 1

Rob roelofs 1

Daikin Ururu sarara

Ons jaar verbruik van wml onlangs ontvangen is 134m3 ofwel 134000 liter. Kun je hier iets mee @Speedy-Andre

• Speedy-Andre

Speedy-Andre

Sony ZL, XA, Nokia XR20

Topicstarter
Rob roelofs 1 schreef op donderdag 29 september 2022 @ 22:32:
Ons jaar verbruik van wml onlangs ontvangen is 134m3 ofwel 134000 liter. Kun je hier iets mee @Speedy-Andre
Ik kan het proberen te vertalen naar warmwater gebruik, even uitgaande van mijn situatie.
Per jaar zit ik rond 20m3 en warm is 6,3m3 dus dat zou 1/3 zijn.
Anderen op de sheet doen 30 en 40m3 warm per jaar maar ik weet niet wat hun totaal is.
Wat ik wil zeggen is dat een 270l wpb genoeg kan leveren als ik naar de anderen kijk :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DjCoke
  • Laatst online: 13-06 07:52
Martin7182 schreef op donderdag 29 september 2022 @ 21:49:
[...]

In de zomer is een wpb best efficient, maar in de winter kom je ongeveer tot COP 2. Dan moet een kWh stroom minimaal 4 keer minder kosten dan een kubieke meter gas om goedkoper te zijn. Binnenlucht aanzuigen maakt het niet echt beter, met uitzondering van het deel warme lucht dat je toch al loost met mechanische ventilatie.
Je bedoelt dat je een wpb vergelijkt met een gasboiler?
Dat betekent dus dat je 1 m3 gas vergelijkt met 9(~)kWh? Dus COP 2 zou betekenen 4,5 kWh voor dezelfde energetische waarde? Dat lijkt me wel te kloppen maar gasboilers hebben we toch niet echt in NL.

Want als je dit vergelijkt met een CV-ketel die verwarmen direct op: 1000 liter per 4 m3, dus 250 liter (ong) is 1 m3. Dat is toch veel minder efficient? (Vastelastenbond heb ik trouwens dit verbruik voor 1000 liter). Ik kan het mis hebben?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• karine1
Martin7182 schreef op donderdag 29 september 2022 @ 21:49:
[...]
In de zomer is een wpb best efficient, maar in de winter kom je ongeveer tot COP 2.
Het zou me verbazen wanneer ik lucht van 17 graden aanzuig in de winter ik maar een COP van 2 zou halen.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/RdBjDf4Nf7tnx_SnzSFGpsGE-8Y=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/S7kV2poJmv0JnrSwuT8qqIpE.jpg?f=user_large

P.S : ik wil hier geen reclame maken voor ventilatieland.be maar wil toch even de uitstekende service benadrukken. Bij mijn bestelling zat een onderdeel(€13) dat ik tenslotte toch niet nodig had en i.p.v. dit te moeten terugsturen hebben ze dit gewoon terugbetaald. Ben ik nog niet tegengekomen. oOo

[ Voor 77% gewijzigd door karine1 op 30-09-2022 14:37 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RikTW
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 23:25
Ik hoop dat iemand me even op het goede spoor kan zetten:
Ik ben op zoek naar een WP boiler voor SWW bereiding die ik aan kan sluiten op de afvoer van een mechanische ventilatie box + extra aanvoer van buitenlucht indien nodig. Ik heb zo'n apparaat gezien van Itho, maar die is niet meer te vinden op de site.
Bestaan er meer van dit soort apparaten?
(Ik heb al een redelijk nieuwe Itho eco fan ventilatiebox, met afstandsbedieningen, die laat ik het liefste hangen)

Edit: Itho had de HP-M 25i, die deed precies wat ik wilde maar is niet meer leverbaar helaas

[ Voor 9% gewijzigd door RikTW op 30-09-2022 22:55 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Stephan 1975
  • Registratie: November 2016
  • Laatst online: 27-05 18:08
Ik weet niet of je zonnepanelen en over capaciteit hebt? Dit in het kader van business case berekening.. ik heb ovecapaciteit zonnepanelen en dan is de aanschaf ve wpp een no brainer. 4p = 400m3 gas per jaar = 800 euro.
Totale aanschaf minus subsidie is net iets onder 2400 euro...
Indien je geen stroom over hebt is de terugverdientijd een stuk langer.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• paQ
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 22:44
Vandaag Atlantic V4 200l geïnstalleerd *O*

Ik wilde ook nog douchen vanavond dus boost aangezet. Beetje duur verwarmen zo, maar binnen 2,5 uur 61 graden.

Zijn er tweakers die hem via een cozy bridge hebben verbonden? En kun je daar verder ook wat mee nog?
De demo in de app laat alleen zien hoe warm het water is of is ingesteld. (Is nieteens duidelijk)

Beetje zonde van die 100 euro als dat alles is.

Ik doe niet aan bijgeloof. Dat brengt ongeluk.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Speedy-Andre

Speedy-Andre

Sony ZL, XA, Nokia XR20

Topicstarter
RikTW schreef op vrijdag 30 september 2022 @ 22:46:
Ik hoop dat iemand me even op het goede spoor kan zetten:
Ik ben op zoek naar een WP boiler voor SWW bereiding die ik aan kan sluiten op de afvoer van een mechanische ventilatie box + extra aanvoer van buitenlucht indien nodig. Ik heb zo'n apparaat gezien van Itho, maar die is niet meer te vinden op de site.
Bestaan er meer van dit soort apparaten?
(Ik heb al een redelijk nieuwe Itho eco fan ventilatiebox, met afstandsbedieningen, die laat ik het liefste hangen)

Edit: Itho had de HP-M 25i, die deed precies wat ik wilde maar is niet meer leverbaar helaas
Dat kan met (bijna) elke wpb, zolang hij maar niet enkel op de MV is aangesloten.
Doordat hij van buiten ook aanzuigt trekt hij niet te veel lucht door de MV.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Speedy-Andre

Speedy-Andre

Sony ZL, XA, Nokia XR20

Topicstarter
paQ schreef op vrijdag 30 september 2022 @ 23:22:
Vandaag Atlantic V4 200l geïnstalleerd *O*

Ik wilde ook nog douchen vanavond dus boost aangezet. Beetje duur verwarmen zo, maar binnen 2,5 uur 61 graden.

Zijn er tweakers die hem via een cozy bridge hebben verbonden? En kun je daar verder ook wat mee nog?
De demo in de app laat alleen zien hoe warm het water is of is ingesteld. (Is nieteens duidelijk)

Beetje zonde van die 100 euro als dat alles is.
Je kan de boost starten en stoppen, de temperatuur instellen, 'afwezig' timer instellen en via domotica kan je het verbruik en de draaiuren van de warmtepomp aflezen (nauwkeuriger dan via het display).
Helaas geeft de Cozytouch niet de temperatuur door die het display aangeeft.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• paQ
Speedy-Andre schreef op zaterdag 1 oktober 2022 @ 00:47:
[...]

Je kan de boost starten en stoppen, de temperatuur instellen, 'afwezig' timer instellen en via domotica kan je het verbruik en de draaiuren van de warmtepomp aflezen (nauwkeuriger dan via het display).
Helaas geeft de Cozytouch niet de temperatuur door die het display aangeeft.
Hmm. Dat is niet echt de moeite dan.
Die boost starten kan ook met dat PV contact, toch?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• paQ
En wat is de swing T eigenlijk? Ik kan het nergens terugvinden.
Doeltemp 50, het is nu 48 en afkoelend. Wanneer springt hij weer aan?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Speedy-Andre

Speedy-Andre

Sony ZL, XA, Nokia XR20

Topicstarter
paQ schreef op zaterdag 1 oktober 2022 @ 09:36:
[...]

Hmm. Dat is niet echt de moeite dan.
Die boost starten kan ook met dat PV contact, toch?
Jep het werkt vergelijkbaar, het pv contact is directer omdat je geen tijdsduur van de boost hoef in te geven.
paQ schreef op zaterdag 1 oktober 2022 @ 10:30:
En wat is de swing T eigenlijk? Ik kan het nergens terugvinden.
Doeltemp 50, het is nu 48 en afkoelend. Wanneer springt hij weer aan?
Hij start bij 5 graden onder de ingestelde temperatuur.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• paQ
Speedy-Andre schreef op zaterdag 1 oktober 2022 @ 10:46:
[...]

Jep het werkt vergelijkbaar, het pv contact is directer omdat je geen tijdsduur van de boost hoef in te geven.

[...]

Hij start bij 5 graden onder de ingestelde temperatuur.
Ok thx

En kun je via de installatie modus een temperatuur specificeren? Of zijn het stapjes van 5?
Moet nog een beetje experimenteren wat voldoende warm is.
Staat nu op 50, maar dat kan dus ook zijn dat je een keer 45 of 46 graden water hebt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Speedy-Andre

Speedy-Andre

Sony ZL, XA, Nokia XR20

Topicstarter
Er zit toch een handleiding bij? :P
Met die 5 graden verschil zal je het moeten doen, dat is mede bedoeld voor een langere run omdat hij anders te vaak zou starten en stoppen.
De gewenste temperatuur instellen kan zonder dat je menu's in gaat (draaiknop).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• paQ
Speedy-Andre schreef op zaterdag 1 oktober 2022 @ 11:06:
Er zit toch een handleiding bij? :P
Met die 5 graden verschil zal je het moeten doen, dat is mede bedoeld voor een langere run omdat hij anders te vaak zou starten en stoppen.
De gewenste temperatuur instellen kan zonder dat je menu's in gaat (draaiknop).
Ja helemaal gelezen, maar ik dacht dat er wellicht wat te tweaken viel :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CurlyMo
Weet iemand waar je de condensafvoerbuis kan kopen die standaard bij de Atlantic zit? Ik heb voor een ander project precies die buis nodig.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rickymas
  • Registratie: Augustus 2022
  • Laatst online: 27-02-2023
CurlyMo schreef op zaterdag 1 oktober 2022 @ 12:07:
Weet iemand waar je de condensafvoerbuis kan kopen die standaard bij de Atlantic zit? Ik heb voor een ander project precies die buis nodig.
Standaard buis? Nou dan zijn ze die bij mij vergeten😅

Bedoel je een afvoerbuis geïsoleerd? Ik heb zelf deze Link gehaald

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Speedy-Andre

Speedy-Andre

Sony ZL, XA, Nokia XR20

Topicstarter
Beetje erg dik voor condens afvoer :9

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• djkill2
  • Registratie: Mei 2020
  • Laatst online: 05-05 18:12
CurlyMo schreef op zaterdag 1 oktober 2022 @ 12:07:
Hornbach, bij de aquarium spullen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CurlyMo
djkill2 schreef op zondag 2 oktober 2022 @ 08:38:
[...]

Hornbach, bij de aquarium spullen.
Ik zie het inderdaad. Weet je toevallig ook de maatvoering van de buis?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CurlyMo
Jammer genoeg heeft hornbach niet de goede maat. De slang van de Atlantic is 20mm diameter bij 3mm dik,

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• doomoo
Hoe gebruiken jullie de Atlantic bij hoge vraag dagen?

Bij ons staat de wpb op 50 graden, maar in het weekend lopen wij tijdens meerdere douche en badder sessies toch wel snel tegen kouder water aan. Vandaag een not amused partner die niet voldoende badwater had..

Ik zat zelf te denken aan preventief boosten in het weekend of bijvoorbeeld de temp verhogen, maar misschien hebben jullie nog andere strategieën om de WEF happy te houden ;)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• CurlyMo
doomoo schreef op zondag 2 oktober 2022 @ 21:14:
Ik plan de LR op de wekelijkse bad dag. Dat gaat altijd goed.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Knielen
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 22:00
doomoo schreef op zondag 2 oktober 2022 @ 21:14:

Bij ons staat de wpb op 50 graden, maar in het weekend lopen wij tijdens meerdere douche en badder sessies toch wel snel tegen kouder water aan. Vandaag een not amused partner die niet voldoende badwater had..

Ik zat zelf te denken aan preventief boosten in het weekend of bijvoorbeeld de temp verhogen, maar misschien hebben jullie nog andere strategieën om de WEF happy te houden ;)
Gedrag aanpassen is natuurlijk het 'makkelijkste', als dat geen optie is zou je ook een doorstroomverwarmer kunnen overwegen. Vraagt wel een 3-fase aansluiting, maar dan heb je gegarandeerd warm water en is preventief verwarmen niet nodig.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• de Peer
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 21:20

de Peer

under peer review

CurlyMo schreef op zondag 2 oktober 2022 @ 21:19:
[...]

Ik plan de LR op de wekelijkse bad dag. Dat gaat altijd goed.
Ja hier ook. Legionella run vaste prik op zaterdag en die dag gebruiken we dus ook voor het 'uitgebreidere' onderhoud in de badkamer en ik ververs daarna meestal nog mijn 720L aquarium. We halen het maximale eruit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• paQ
Ik heb nu een dag of 3 - 4 'ervaring' met de Antlantic V4 200 liter, ingesteld op manueel 24/7 50 graden.
Die heb ik op dag 1 met het verwarmingselement bijverwarmd vanaf 18 graden. Dart was rond de 6 kWh.
Daarna zijn we hem gaan gebruiken (zonder element uiteraard)

We zijn met 4, en douchen nagenoeg alleen in de ochtenduren en in de (late) avond.
Wie, wanneer, is vooraf nooit gepland, dus het valt een beetje zoals het valt, maar het komt er op neer dat we sowieso op die momenten SWW willen hebben voor bad en/of douche.

Wat nu elke dag gebeurt is dat er bijv) 2 's avonds gaan douchen, daarna het water afgekoeld is, en hij dus bijv van 23:30 tot 02:00 gaat staan verwarmen (50 graden)
De volgende ochtend is het dan nog bijv 46. Gaan er weer 2 douchen, dan koelt het water best rap af tot onder de 45 (43), en heeft de 3e pech.

Het komt hier op neer: het verbruik van de WPB (en dus ook opwarming) vindt telkens plaats na het douchen, waardoor je bij de eerstvolgende douchebeurt al minder warm begint dan de doelwaarde.

Is het nou verstandig hier om heen proberen te programmeren, en zo ja: hoe?
Of moet ik hem eens enkele dagen op Automatisch proberen te draaien? (of is dat allemaal mooier verwoord dan het daadwerkelijk is?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• de Peer

de Peer

under peer review

paQ schreef op maandag 3 oktober 2022 @ 08:28:
Het komt hier op neer: het verbruik van de WPB (en dus ook opwarming) vindt telkens plaats na het douchen, waardoor je bij de eerstvolgende douchebeurt al minder warm begint dan de doelwaarde.
dat is niet logisch. De meeste mensen douchen rond de 38 graden dus dan maakt het niet uit hoe warm het boilerwater is (zo lang het maar warmer dan 38 graden is). Je mengkraan regelt dat je gewoon 38 graden water krijgt.

overigens zouden 2 douchebeurten niet moeten leiden tot een 'lege' boiler. De temperatuur op het display is niet de werkelijke temperatuur. Als deze 20 graden aan geeft kan ik nog prima 10 minuten heet douchen.

[ Voor 16% gewijzigd door de Peer op 03-10-2022 09:03 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CurlyMo
paQ schreef op maandag 3 oktober 2022 @ 08:28:
De volgende ochtend is het dan nog bijv 46. Gaan er weer 2 douchen, dan koelt het water best rap af tot onder de 45 (43), en heeft de 3e pech.
Ik snap niet goed waarom de derde hier pech heeft. Die 45oC is toch warm genoeg. Dat wordt sowieso niet bovenin de boiler gemeten waardoor het tapwater nog warmer kan zijn dan dat.

Heb je al eens gemeten hoeveel L je douchekoppen geven?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• paQ
OK voor de volledigheid: ik heb niet ineens koud water of zo.
Het gaat er mij meer om dat het bijwarmen van de boiler ná enkele douchebeurten een soort van onlogisch lijkt. Als je een keer het bad wilt vullen kun je beter starten met 50 dan met 45 neem ik aan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CurlyMo
paQ schreef op maandag 3 oktober 2022 @ 09:10:
Het gaat er mij meer om dat het bijwarmen van de boiler ná enkele douchebeurten een soort van onlogisch lijkt. Als je een keer het bad wilt vullen kun je beter starten met 50 dan met 45 neem ik aan.
Dan moet je dat zelf gaan plannen inderdaad i.p.v. 24/7. Hier staat hij ingesteld op 42 / 47 van 11:30 - 18:00 en op zondag baddag naar 62 graden.

We douchen dan ook niet elke dag. Wat overigens ook niet goed is voor je huid.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• paQ
CurlyMo schreef op maandag 3 oktober 2022 @ 09:13:
[...]

Dan moet je dat zelf gaan plannen inderdaad i.p.v. 24/7. Hier staat hij ingesteld op 42 / 47 van 11:30 - 18:00 en op zondag baddag naar 62 graden.
OK want voor bad is 55-60 echt nodig begrijp ik?
Ik kan in dat geval even een slimme stekker aan het solarcontact hangen. Dan hoef ik niet naar de kelder te lopen :+

[ Voor 15% gewijzigd door paQ op 03-10-2022 09:15 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• CurlyMo
paQ schreef op maandag 3 oktober 2022 @ 09:14:
[...]

OK want voor bad is 55-60 echt nodig begrijp ik?
Hangt af van je situatie. Beetje zelf nadenken ;)

Dat soort dingen moet je toch proefondervindelijk uitzoeken. Of beredeneren. Aantal liters van het bad. Viervijfde van het aantal kilo's van personen die in bad liggen eraf trekken. Dan kijken hoe warm je het bad wil en terugrekenen hoe heet de boiler dan moet zijn om aan dat aantal liters warm water te komen. Ook rekening houdend met de duur dat je in bad ligt en dus zou willen bijverwarmen en het afdouchen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• de Peer

de Peer

under peer review

paQ schreef op maandag 3 oktober 2022 @ 09:10:
Je dient er dus blijkbaar rekening mee te houden dat hij een hysterese van 5 graden heeft. Dus als jij wil dat hij ten alle tijden boven de 50 graden blijft, dan moet je hem op 55 graden instellen.

maar bedenk wel dat dit juist een gewenste functie is. het is niet wenselijk dat hij telkens van 49 naar 50 graden gaat terug verwarmen. Sowieso geeft 'bijverwarmen' een slechte COP.

[ Voor 13% gewijzigd door de Peer op 03-10-2022 09:28 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• paQ
CurlyMo schreef op maandag 3 oktober 2022 @ 09:18:
[...]

Hangt af van je situatie. Beetje zelf nadenken ;)

Dat soort dingen moet je toch proefondervindelijk uitzoeken.
Ja daar kom ik nu dus achter :+

Praktijkvoorbeeldje van zojuist.
De boiler heeft afgelopen nacht bijgewarmd tot 50.
Om 01:00 was de doelwaarde bereikt.

Vanochtend om 07:30 gaat er iemand douchen, en om 08:00 nog iemand.
daarna was de temp in de boiler 43. (Hij stond toen uiteraard al te verwarmen)
om 09:00 gaat er nog iemand douchen "ik moest het water wel wat warmer zetten", en na de douchebeurt nog 42 graden in de boiler.

Mijn punt is dus dat ie nu staat te verwarmen, terwijl we op zijn vroegst vanavond pas weer een doucher hebben :+ Maar de afgelopen dagen leert dat ie rond een uur of 16:00 nog even een uurtje gaat bijverwarmen.
Het is voor mijn gevoel allemaal een beetje a-synchroon. Aan het begin van de nacht opwarmen (als niemand dat nodig heeft) en nog eens na het ochtendritueel. (als niemand warm water nodig heeft)
Maar dat gevoel is wellicht onterecht.

Ik zal hem eens enkele dagen op Automatisch zetten. Benieuwd of dat het patroon (in de homewizard app) wezenlijk verandert.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• CurlyMo
paQ schreef op maandag 3 oktober 2022 @ 09:28:
[...]

Ja daar kom ik nu dus achter :+
Je kan in de WPB twee periodes instellen waarop hij mag verwarmen. In jouw geval is het dus logisch om die periode dus in te stellen van bijv. 5:00 - 7:30 en van 17:30 - 20:00.

Moet je wel even rekening houden met de opwarmduur in het ongunstige geval. Of toch gewoon minder douchen ;)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• de Peer

de Peer

under peer review

[...]

Mijn punt is dus dat ie nu staat te verwarmen, terwijl we op zijn vroegst vanavond pas weer een doucher hebben :+
Ja dat is het gevolg van je instelling.
Ik doe het andersom. Ik verwarm alleen vooraf.
Wij douchen (meestal) alleen in de ochtend.

Dus ik laat hem rond 2 of 3 uur 's nachts starten met verwarmen, dan is hij rond 6 of 7 uur sochtends sowieso wel klaar. Na het douchen warmt hij niet bij, want dat gebeurt pas de volgende nacht weer rond 2 a 3 uur.

Op deze manier zijn er minimale stilstandsverliezen en is de COP zo hoog mogelijk.
Het grote nadeel is natuurlijk dat je 's avonds niet even spontaan kunt douchen.
Voor ons is dit geen probleem. Dat is gedragsaanpassing. Als ik ga sporten warm ik via mijn telefoon de boiler even op tot 35 graden. Dit kan ook op afstand, via VPN.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• paQ
OK dank beiden :)

Heb hem nu zo ingesteld. (herstel: in beide gevallen van 4-8)

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/jMDlLqi0EcL1LO91tHLU0CFpRHc=/232x232/filters:gifsicle():strip_exif()/f/image/f4XpSCIPloJPQaFfdN2pHdvh.gif?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/OP61M99tVqA5ZM-EvUUJ0_MaBOw=/232x232/filters:gifsicle():strip_exif()/f/image/D3AWwmWpsZDK9FfhKuKZCSqu.gif?f=fotoalbum_tile

Het "automatisch" wijst meer op de temperatuur zie ik.
Hij zal (hopelijk) gaan bijhouden hoe snel en hoeveel de temperatuur daalt binnen dat tijdsbestek, en daar de doelwaarde op aanpassen.

[ Voor 97% gewijzigd door paQ op 03-10-2022 09:42 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Tazzios
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 17:44

Tazzios

..

...

Vanochtend om 07:30 gaat er iemand douchen, en om 08:00 nog iemand.
daarna was de temp in de boiler 43. (Hij stond toen uiteraard al te verwarmen)
om 09:00 gaat er nog iemand douchen "ik moest het water wel wat warmer zetten", en na de douchebeurt nog 42 graden in de boiler.

...
Voor de F(amily)AF factor misschien mengkraan vervangen door een thermostaatkraan?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• paQ
Tazzios schreef op maandag 3 oktober 2022 @ 09:53:
[...]

Voor de F(amily)AF factor misschien mengkraan vervangen door een thermostaatkraan?
hebben we :)
Maar ik merkte vanochtend zelf ook al dat ik hem toch even voorbij het nokje zet.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Pim57
  • Laatst online: 22:54
paQ schreef op maandag 3 oktober 2022 @ 09:33:
OK dank beiden :)

Heb hem nu zo ingesteld. (herstel: in beide gevallen van 4-8)

[Afbeelding][Afbeelding]

Het "automatisch" wijst meer op de temperatuur zie ik.
Hij zal (hopelijk) gaan bijhouden hoe snel en hoeveel de temperatuur daalt binnen dat tijdsbestek, en daar de doelwaarde op aanpassen.
Je kunt periode 1 beter niet tot 09:00 laten lopen als er al om 7:30 gedoucht wordt.
In dat geval zal de wpb al weer gaan bijverwarmen in het tijdsbestek tot 09:00.

Het bijverwarmen zorgt voor convectie in je boiler die de gelaagdheid van het warme water verstoord. Als je niet bijverwarmd blijft het hete water mooi bovenin en het verse koude water onderin.

Kia e-niro, smartEVSE, SolarEdge O/W 3/4 kW, Ferroli wpb 90 lt., Daikin 4kW monoblock, Victron MP2-5000 + 15 kWh, gasloos 2023

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• paQ
Pim57 schreef op maandag 3 oktober 2022 @ 11:27:
[...]

Je kunt periode 1 beter niet tot 09:00 laten lopen als er al om 7:30 gedoucht wordt.
In dat geval zal de wpb al weer gaan bijverwarmen in het tijdsbestek tot 09:00.

Het bijverwarmen zorgt voor convectie in je boiler die de gelaagdheid van het warme water verstoord. Als je niet bijverwarmd blijft het hete water mooi bovenin en het verse koude water onderin.
yes, tijden reeds naar voren gehaald
de wpb wil wel minimaal vakken van 4 uur.

[ Voor 3% gewijzigd door paQ op 03-10-2022 11:38 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ckriek
  • Registratie: Mei 2011
  • Laatst online: 13:48
de Peer schreef op maandag 3 oktober 2022 @ 09:32:
[...]

Ja dat is het gevolg van je instelling.
Ik doe het andersom. Ik verwarm alleen vooraf.
Wij douchen (meestal) alleen in de ochtend.

Dus ik laat hem rond 2 of 3 uur 's nachts starten met verwarmen, dan is hij rond 6 of 7 uur sochtends sowieso wel klaar. Na het douchen warmt hij niet bij, want dat gebeurt pas de volgende nacht weer rond 2 a 3 uur.

Op deze manier zijn er minimale stilstandsverliezen en is de COP zo hoog mogelijk.
Het grote nadeel is natuurlijk dat je 's avonds niet even spontaan kunt douchen.
Voor ons is dit geen probleem. Dat is gedragsaanpassing. Als ik ga sporten warm ik via mijn telefoon de boiler even op tot 35 graden. Dit kan ook op afstand, via VPN.
Als je in de nacht verwarmd, is de COP lager, er zit minder warmte in de avond, nacht en vroege ochtend lucht, ik laat op tijdschema, mijn Auer edel alleen tussen half 10 in de ochtend tot 17.00 aangaan, rest van de tijd staat hij op vorst stand.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• de Peer

de Peer

under peer review

Ckriek schreef op maandag 3 oktober 2022 @ 17:33:
[...]

Als je in de nacht verwarmd, is de COP lager, er zit minder warmte in de avond, nacht en vroege ochtend lucht, ik laat op tijdschema, mijn Auer edel alleen tussen half 10 in de ochtend tot 17.00 aangaan, rest van de tijd staat hij op vorst stand.
Als je buitenlucht gebruikt is de nacht geen goed idee inderdaad. Ik gebruik binnenlucht.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• paQ
de Peer schreef op maandag 3 oktober 2022 @ 18:36:
[...]

Als je buitenlucht gebruikt is de nacht geen goed idee inderdaad. Ik gebruik binnenlucht.
Maar dan krijg je toch ook onderdruk en trek je lucht van buiten aan?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• de Peer

de Peer

under peer review

paQ schreef op maandag 3 oktober 2022 @ 19:09:
[...]

Maar dan krijg je toch ook onderdruk en trek je lucht van buiten aan?
Nee want ik blaas ook binnen de lucht weer uit.
Pagina: 1 ... 25 ... 110 Laatste