Dit is van de Bulex Magna/Vaillant Arostor. Ik denk dat er tegenwoordig nog weinig merken zijn die geen gebruik maken van een droog element.klump4u schreef op zondag 18 september 2022 @ 17:44:
[...]
Van welk merk is dit? Om punt 16 te kunnen uitvoeren moet de boiler dus leeg tot onder het element. (gelukkig heb ik een droog element)
Als je het element niet gebruikt (hebt uitgezet in het menu) zou er dan nog steeds kalkaanslag op komen?klump4u schreef op zondag 18 september 2022 @ 17:44:
[...]
Van welk merk is dit? Om punt 16 te kunnen uitvoeren moet de boiler dus leeg tot onder het element. (gelukkig heb ik een droog element)
Ik dacht niet dat er kalkaanslag op een droog element kon komen.Tranquility schreef op zondag 18 september 2022 @ 19:23:
[...]
Als je het element niet gebruikt (hebt uitgezet in het menu) zou er dan nog steeds kalkaanslag op komen?
Op mijn elektrische boiler van 8 jaar zat helemaal niets van kalk.
Heeft iemand al bekeken welk de zuinigste instelling is want mijn Bulex staat standaard op 60 graden met legionellabescherming uit ?
Dus altijd op 60 graden met legionellabescherming uit of altijd op 45/50 graden met legionellabescherming aan ?
Dus altijd op 60 graden met legionellabescherming uit of altijd op 45/50 graden met legionellabescherming aan ?
Waarschijnlijk dat tweede.karine1 schreef op dinsdag 20 september 2022 @ 09:37:
Heeft iemand al bekeken welk de zuinigste instelling is want mijn Bulex staat standaard op 60 graden met legionellabescherming uit ?
Sinds de 2 dagen regel reageer ik hier niet meer
Zuinig of meer comfort, met 45 graden ben je wel sneller door de voorraad heen maar bij 60 graden koelt hij weer wat sneller af en hij start vaker.
Zoek een tussenweg die past bij je tapwater gebruik en kijk of je de legio run op een moment kan plannen dat je toch al veel water tapt.
Zoek een tussenweg die past bij je tapwater gebruik en kijk of je de legio run op een moment kan plannen dat je toch al veel water tapt.
PVoutput 2x Toshiba Daiseikai 8 3,5kW, SWW Atlantic Explorer V3 200l. Gasloos aug 2016, 8620Wp, Monoblock Panasonic J 7kW
Ik zat weer even met een idee om de sturing van de WPB meer foolproof te maken (dus zonder domotica).
Dat is me voor de warmtepomp nu gelukt met de EMOS P56060T. Die heeft een relais die NO / NC schakelt én is uit te lezen via OpenTherm. Dus ik kan mijn domotica mee laten lopen. Het enige probleem van het ding is dat hij geen externe voeler ondersteund.
Nu zat ik aan het volgende te denken. Een thermostaat vind die NO / NC schakelt, met externe voeler werkt, weekprogramma en tot 65 graden in te stellen is. Als ik er daar dan twee van pak dan kan ik er één instellen als ondergrens van bijv. 45 graden. De andere als bovengrens van 55 graden en één dag in de week op 63 graden. De WPB mag dan beginnen met draaien als thermostaat één schakelt en pas weer stoppen als thermostaat twee schakelt. Dat is op zich prima puur elektrisch te bouwen en is niet veel anders als een hotelschakelaar, behalve dat die maar één kant op mag werken.
Neemt nog niet weg dat het lastig is zo'n thermostaat te vinden, maar waar ik eerder zocht naar één thermostaat die dit allemaal moet kunnen denk ik nu dat het ook met twee thermostaten wel gebruikersvriendelijk te hacken is.
Dat is me voor de warmtepomp nu gelukt met de EMOS P56060T. Die heeft een relais die NO / NC schakelt én is uit te lezen via OpenTherm. Dus ik kan mijn domotica mee laten lopen. Het enige probleem van het ding is dat hij geen externe voeler ondersteund.
Nu zat ik aan het volgende te denken. Een thermostaat vind die NO / NC schakelt, met externe voeler werkt, weekprogramma en tot 65 graden in te stellen is. Als ik er daar dan twee van pak dan kan ik er één instellen als ondergrens van bijv. 45 graden. De andere als bovengrens van 55 graden en één dag in de week op 63 graden. De WPB mag dan beginnen met draaien als thermostaat één schakelt en pas weer stoppen als thermostaat twee schakelt. Dat is op zich prima puur elektrisch te bouwen en is niet veel anders als een hotelschakelaar, behalve dat die maar één kant op mag werken.
Neemt nog niet weg dat het lastig is zo'n thermostaat te vinden, maar waar ik eerder zocht naar één thermostaat die dit allemaal moet kunnen denk ik nu dat het ook met twee thermostaten wel gebruikersvriendelijk te hacken is.
We zijn momenteel aan het rondkijken voor een wpboiler voor een gezin van 4.
Er wordt dagelijks (soms meermaals) 8-10 min gedoucht waardoor 200l me wel noodzakelijk lijkt.
Aangezien er in de CV-ruimte plaats genoeg is vraag ik me af of het niet zuiniger zou zijn om te kiezen voor 270l en de temperatuur lager in te stellen?
Verder twijfel ik nog tussen de Atlantic Explorer v4 of de Vaillant Arostor.
Wat zijn hier de voor- of nadelen aangezien de specs min of meer gelijk zijn?
Ik zou in elk geval voor beide opties de extra warmtewisselaar willen nemen.
Er wordt dagelijks (soms meermaals) 8-10 min gedoucht waardoor 200l me wel noodzakelijk lijkt.
Aangezien er in de CV-ruimte plaats genoeg is vraag ik me af of het niet zuiniger zou zijn om te kiezen voor 270l en de temperatuur lager in te stellen?
groter = beter.Br3cht schreef op dinsdag 20 september 2022 @ 16:40:
maar waarom zou je een wisselaar erin zetten?
wat een geheim agent toch allemaal niet moet doen om incognito op zijn werk te verschijnen
https://www.amazon.nl/Ink...er%2Caps%2C65&sr=8-9&th=1
Met of zonder wifi, kan verwarming en koeling schakelen op 230V.
Wifi ding werkt met Tuya, wel wat lastiger om ergens mee te koppelen.
Het temperatuurbereik is prima en instelbaar per 0,1 graad C.
Weer iets om te zoeken met de juiste zoekterm @CurlyMo
PVoutput 2x Toshiba Daiseikai 8 3,5kW, SWW Atlantic Explorer V3 200l. Gasloos aug 2016, 8620Wp, Monoblock Panasonic J 7kW
@Br3cht Als je zoveel verbruik hebt dan heb je sowieso die 270 liter nodig, anders ga je vast en zeker een keer een koude douche hebben.
Hier de Atlantic staan, bevalt goed, onderhoud is makkelijk zelf te doen. Veel mensen in dit forum hebben deze of de vorige versie staan.
Hier de Atlantic staan, bevalt goed, onderhoud is makkelijk zelf te doen. Veel mensen in dit forum hebben deze of de vorige versie staan.
Voor wie geïnteresseerd is in geluid van de LG warmtepompboiler…
Ik heb deze gisteravond geplaatst en aangesloten:
Klik hier
Ik heb deze gisteravond geplaatst en aangesloten:
Klik hier
[ Voor 7% gewijzigd door mdavidrichard op 20-09-2022 19:43 ]
groot verschil tussen de valliant en de atlantic is dat de atlantic een electrische andode gebruikt (nooit vervangen) en de valliant een vervangbare. dus als je de anode moet vervangen naar een paar jaar kan je de hele tank losslopen om de anode eruit te trekken via de onderzijde.....
o ja, de valliant heeft propaan erin zitten, das stuk lastiger dan de r513 die de atlantic gebruikt qua reparaties.
o ja, de valliant heeft propaan erin zitten, das stuk lastiger dan de r513 die de atlantic gebruikt qua reparaties.
wat een geheim agent toch allemaal niet moet doen om incognito op zijn werk te verschijnen
Beter checken svp, de staande Arostor heeft een RVS vat en geen anode.
laatste keer dat ik door een valliant hanleiding heen bladerde zat er gewoon een pagina in van hoe je de anode moet vervangen. kan zijn dat niet alle modellen ze hebben maar dat is hoe dan ook een puntje aandacht.Speedy-Andre schreef op dinsdag 20 september 2022 @ 19:49:
Beter checken svp, de staande Arostor heeft een RVS vat en geen anode.
Mooi ding, alleen moet die LR programmeerbaar zijn. Dat kan dat ding wat je linkt jammer genoeg niet.Speedy-Andre schreef op dinsdag 20 september 2022 @ 17:54:
https://www.amazon.nl/Ink...er%2Caps%2C65&sr=8-9&th=1
Edit:
@Speedy-Andre Had je eventueel nog andere tips? De vraag is een beetje of die units hun temperatuurinstelling behouden bij stroomverlies. Anders is het zo simpel als er een weekschakelaar tussen te zetten die NO / NC doet zoals deze: https://www.dijkman.com/i...hakelklokken/data-micro-1
[ Voor 21% gewijzigd door CurlyMo op 21-09-2022 09:10 ]
De Vaillant hangmodellen(kleine toestellen) hebben een anode de vloermodellen(270L) niet.
Vaillant haalt ook 60 graden zonder zijn elektrische weerstand te gebruiken, geen idee hoe dat bij de Atlantic zit.
Vandaag mail gekregen van Vaillant betreft de Ruck box.
Dit kan toegepast worden als er hierdoor niet te veel drukverlies zal zijn.
De filter zal dus ook tijdig moeten gereinigd of vervangen worden.
In de technische fiche van deze box, kan je het drukverlies terugvinden.
Totale drukverlies voor leidingen en toebehoren mag niet meer dan 90Pa zijn.
Iemand een idee of een filter als de Ruck box FV160 dan goed is ?
https://www.ventilatieland.nl/files/mymrhl_pd_01_en.pdf
Vaillant haalt ook 60 graden zonder zijn elektrische weerstand te gebruiken, geen idee hoe dat bij de Atlantic zit.
[ Voor 3% gewijzigd door karine1 op 20-09-2022 23:20 ]
Ik zie 50Pa verlies bij 400m3/u en 30Pa bij 300m3/u.
Zonder filter misschien 10Pa en dan tel je het verlies van de andere buizen er bij op.
Hoe je dat berekent weet ik zo niet maar ik denk dat het niet meer dan van het filter zal zijn.
Zonder filter misschien 10Pa en dan tel je het verlies van de andere buizen er bij op.
Hoe je dat berekent weet ik zo niet maar ik denk dat het niet meer dan van het filter zal zijn.
Net nog reactie van Vaillant gehad.
De filter zorgt al voor +-50Pa drukverlies, het maximum drukverlies is 90Pa.
Zomermaanden = 50 Pa + 4m slang naar buiten = 80Pa = 130Pa
Wintermaanden =50 Pa, lucht uit kelder.
Of dit nu impact gaat hebben in de zomer, geen idee.
De filter zorgt al voor +-50Pa drukverlies, het maximum drukverlies is 90Pa.
Zomermaanden = 50 Pa + 4m slang naar buiten = 80Pa = 130Pa
Wintermaanden =50 Pa, lucht uit kelder.
Of dit nu impact gaat hebben in de zomer, geen idee.
/f/image/WcrBO2W1aF0JVkK9kBBqrVMc.png?f=fotoalbum_large)
[ Voor 15% gewijzigd door karine1 op 21-09-2022 11:49 ]
Pas op met aannames, meten is weten. Ga eerst eens met stopwatch en emmer het doucheverbruik meten.Br3cht schreef op dinsdag 20 september 2022 @ 16:40:
Uitkomst x 40/60 x douchetijd x aantal douchebeurten na elkaar = min. inhoud wpb.(bij inhoud 60oC) Ga je de temperatuur lager instellen verklein je de douchecapaciteit evenredig.
Maar..meerdere keren op één dag douchen? Bedenk dat de opwarmtijd bij een wpb rond de 10 uur gaat zijn.
:fill(white):strip_exif()/f/image/tEyjJcCbU95S9G9qXjTPsmfG.png?f=user_large)
Verschillen Vaillant / Atlantic
:fill(white):strip_exif()/f/image/mUv3Yn2Od61weflCurLADm5Q.png?f=user_large)
Wat de filter box betreft:
In de zomer is het verbruik hier een stuk minder ondanks het filter, mogelijk zal hij nog wat zuiniger werken zonder filter(box) maar dan komt er weer troep in ...
Wat de 4m buis betreft hangt het mede van de constructie af wat je verliest, glad van binnen is beter.
In de zomer is het verbruik hier een stuk minder ondanks het filter, mogelijk zal hij nog wat zuiniger werken zonder filter(box) maar dan komt er weer troep in ...
Wat de 4m buis betreft hangt het mede van de constructie af wat je verliest, glad van binnen is beter.
Dat is zo, maar uiteindelijk praat je hier over minimale verschillen.Speedy-Andre schreef op woensdag 21 september 2022 @ 11:58:
Wat de filter box betreft:
Misschien dat de ventilator iets harder moet werken met de filter ertussen maar dat is volgens mij allemaal maar minimaal.
P.S : ik las hierboven : Er wordt dagelijks (soms meermaals) 8-10 min gedoucht.
Dan zou ik zeker voor de 270L gaan.
Maar hier thuis en bij mijn collega's op het werk is er niemand die nog zolang onder de douche gaat staan.
Ik denk dat we dat stadion intussen wel gepasseerd zijn en het ook niet meer terug komt, energiecrisis of niet.
https://www.ad.nl/geldmet...otaal-onlogisch~ae964e4c/
Nou de warmtepomp boiler wordt hier toch wat later na het lezen van deze berichten
Maar goed andere vraag. Is er een reken methode van als ik een warmtepompboiler van 270 liter heb hoeveel douche water ik heb van 38 graden?
Aangezien ik wil weten hoe lang ik kan douche met een regendouche met zo'n vat en of we het acceptabel vinden hoe veel comfort we moeten inleveren.
Nou de warmtepomp boiler wordt hier toch wat later na het lezen van deze berichten
Maar goed andere vraag. Is er een reken methode van als ik een warmtepompboiler van 270 liter heb hoeveel douche water ik heb van 38 graden?
Aangezien ik wil weten hoe lang ik kan douche met een regendouche met zo'n vat en of we het acceptabel vinden hoe veel comfort we moeten inleveren.
Waar is de Auer edel Air 270 op voorraad?
9240 Wp icm Enphase 2023- Daikin Ururu Sarara 3,5Kw 2015-Daikin Perfera 2,5Kw 2021-Auer Edel Air 270ltr 2023-gasloos per 17-02-2023-Daikin Perfera 4,2Kw 2024, Daikin Perfera 2,5Kw Vloermodel 2025
Ja zonder zonnepanelen is het inderdaad een gevolg dat gas goedkoper is. Logischer zou zijn dat iedere kuub gas onder 1200 twee kWh korting geeft.C_V_S schreef op woensdag 21 september 2022 @ 15:11:
Maar goed, ik zou eerst is meten hoeveel liter water jou douche gebruikt. Emmertje en een klokje. Vervolgens zie je bij de meeste wpb wel hoeveel liter tapwater ze kunnen leveren bij welke tempratuur
Aanvullend:
Auer hanteert 628 liter per dag water bij 40 graden op een vat 200.
[ Voor 3% gewijzigd door Dashlane op 21-09-2022 15:44 ]
@Speedy-Andre Nog weer een mooier ding gevonden: https://www.amazon.nl/-/en/dp/B096SDT5FR
Een stuk goedkoper en handiger. Deze stelt je in staat om heel concreet een bovengrens en ondergrens in te stellen zonder te hoeven werken met een differentieel. Verder twee onafhankelijke sockets, waardoor bij de LR ook de pomp te bedienen is. Als hij zijn instellingen dan nog onthoudt als de stroom eraf is geweest, dan kan hij simpelweg gecombineerd worden met een week schakelaar.
Enige nadeel is dat ik het lastig vind ik te schatten of het een beetje een veilig ontworpen ding is, aangezien die toch op 220 gaat werken. Of is de spanning dusdanig laag bij de boiler toepassing dat ik me daar niet druk om moet maken?
Een stuk goedkoper en handiger. Deze stelt je in staat om heel concreet een bovengrens en ondergrens in te stellen zonder te hoeven werken met een differentieel. Verder twee onafhankelijke sockets, waardoor bij de LR ook de pomp te bedienen is. Als hij zijn instellingen dan nog onthoudt als de stroom eraf is geweest, dan kan hij simpelweg gecombineerd worden met een week schakelaar.
Enige nadeel is dat ik het lastig vind ik te schatten of het een beetje een veilig ontworpen ding is, aangezien die toch op 220 gaat werken. Of is de spanning dusdanig laag bij de boiler toepassing dat ik me daar niet druk om moet maken?
Zie een paar posts boven je, plaatje met uitleg. Daar is gerekend met 40 graden, maar dan heb je een indicatie. Overigens is het afhankelijk van de temperatuur die je aanhoudt in je boiler, van de temperatuur van je kraanwater, en van de netto capaciteit van je boiler (vaak iets minder dan 270 liter).C_V_S schreef op woensdag 21 september 2022 @ 15:11:
Vlug voorbeeldje:
50 graden in de boiler en 15 graden kraanwater, mengen 1 deel kraanwater op 2 delen boilerwater geeft 38,3 graden (50+50+15 / 3). Dus voor iedere liter boilerwater van 50 graden heb je bijna een halve liter kraanwater extra. Ergo: 270 liter boilerwater @ 50 = 405 liter @ 38, in theorie.
Edit: dat is dus zonder tussentijds opwarmen.
[ Voor 5% gewijzigd door Bra-Jo op 21-09-2022 16:02 ]
Nomen nescio
Volgens mij is gemiddeld genomen het aftapbaar volume zo'n 80 tot 85 procent bij boilers (zou zelfs in de documentatie kunnen staan van bepaalde types/merken). Dan moet je dus rekenen met 216 liter i.p.v. 270. Meestal wordt ook 10 tot 12 graden gehanteerd als temperatuur van je koud water, maar dat zou je eens moeten meten.Bra-Jo schreef op woensdag 21 september 2022 @ 16:00:
[...]
Zie een paar posts boven je, plaatje met uitleg. Daar is gerekend met 40 graden, maar dan heb je een indicatie. Overigens is het afhankelijk van de temperatuur die je aanhoudt in je boiler, van de temperatuur van je kraanwater, en van de netto capaciteit van je boiler (vaak iets minder dan 270 liter).
Vlug voorbeeldje:
50 graden in de boiler en 15 graden kraanwater, mengen 1 deel kraanwater op 2 delen boilerwater geeft 38,3 graden (50+50+15 / 3). Dus voor iedere liter boilerwater van 50 graden heb je bijna een halve liter kraanwater extra. Ergo: 270 liter boilerwater @ 50 = 405 liter @ 38, in theorie.
Edit: dat is dus zonder tussentijds opwarmen.
Stel je zou niet voldoende hebben met het aantal liters, dan kun je in de meeste gevallen wel naderhand een douche WTW plaatsen. Dan gaat de koudwatertemperatuur volgens mij al snel richting de 20 tot 25 graden, en hoef je dus ook minder warm bij te mengen.
Ik heb de eBUS van de Vaillant Arostor nog even geparkeerd, omdat ik eerst wat andere zaken af te handelen had, zoals een klein stukje relaissturing om extra bijverwarming te doen bij mooi weer en de legionellarun op gelegen momenten uit te voeren. Ik twijfel ook nog een beetje of meer inzicht echt toegevoegde waarde heeft: op dit moment warmt de boiler 1x per dag op (overdag als het warmer is en de zonnepanelen meestal voldoende leveren om op te warmen). Het is dus maar de vraag wat je met inzicht in de temperatuur echt gaat winnen... Ik heb inmiddels wel een TP-Link TAPO P115 smart-plug op de stekker van de boiler gezet. Dit geeft via een klein Python script (gewoon via LAN, niet via de cloud) prima inzicht in of de boiler aan het verwarmen is en, op basis van de vermogenscurve, ook redelijk weer wat de temperatuur is (bij 500w vermogen circa 50 graden, bij 550w circa 55 graden enz). To be continued, als ik verder ben geef ik zeker even een update....!null schreef op woensdag 7 september 2022 @ 16:20:
[...]
Ben je hier al wat verder mee gekomen?
Volgens mij hebben de meeste warmtepompboilers ook geen webinterface die je hiervoor zou kunnen gebruiken als verkapte API.
Edit: Ik begrijp dat de Atlantics hier wel vaker geintegreerd worden in domitca, zal nog even checken hoe dat gaat.
Bedankt voor dit vergelijk ik ben mij aan ook aan oriënteren op warmtepompboilers en deze 2 stonden wel op het lijstje, volgens dit lijstje komt de Vaillant er beter uit, waarom is R290 beter?peterlommel schreef op woensdag 21 september 2022 @ 11:57:
[...]
Verschillen Vaillant / Atlantic
[Afbeelding]
Na bijna 250 pagina's door te lezen zie ik heel veel Atlantic langs komen, heeft dat een reden, of is dat meer omdat een andere tweaker daar ervaring mee heeft?
Welke merk wordt er aangeraden?
en zijn ze ook te koppelen met Home Assistant?
En wat is de ervaring in de winter als de lucht van buiten wordt gebruikt? Wat als die het niet warm krijgt met de lucht gaat er dan een spiraal warmte geven?
[ Voor 9% gewijzigd door ngommers op 21-09-2022 20:46 . Reden: Vraag over buitenlucht toegevoegd. ]
De reden is dat de subsidie eerst hoger was, waardoor de Atlantic zo goed als gratis was.ngommers schreef op woensdag 21 september 2022 @ 20:43:
[...]
Bedankt voor dit vergelijk ik ben mij aan ook aan oriënteren op warmtepompboilers en deze 2 stonden wel op het lijstje, volgens dit lijstje komt de Vaillant er beter uit, waarom is R290 beter?
Na bijna 250 pagina's door te lezen zie ik heel veel Atlantic langs komen, heeft dat een reden, of is dat meer omdat een andere tweaker daar ervaring mee heeft?
Welke merk wordt er aangeraden?
en zijn ze ook te koppelen met Home Assistant?
En wat is de ervaring in de winter als de lucht van buiten wordt gebruikt? Wat als die het niet warm krijgt met de lucht gaat er dan een spiraal warmte geven?
Al je vragen worden regelmatig beantwoord in dit topic. Dus de antwoorden zijn eenvoudig te vinden met wat zoektermen.
[ Voor 6% gewijzigd door de Peer op 21-09-2022 21:08 ]
-oeps-C_V_S schreef op woensdag 21 september 2022 @ 15:11:
Ik ben wat traag...
[ Voor 4% gewijzigd door DjCoke op 21-09-2022 21:48 ]
Zit bij mij nu bijna een jaar zo, dat filter op een arostor 200 (buiten buiten opstelling). Net het filter vervangen nu het kouder begint te worden buiten.(dat filter was echt vieskarine1 schreef op dinsdag 20 september 2022 @ 23:15:
De Vaillant hangmodellen(kleine toestellen) hebben een anode de vloermodellen(270L) niet.

de atlantic gaat door tot 62 op de compressor. ik heb volgens mij 1x het element aangehad om te kijken of hij het doet tijdens de inbedrijfsname. sindsdien is die niet meer aangeweest en heb ik altijd de maandelijkse legionellarun gedaan via de compressor. ding draait wat langer op die dagen maar heb ik geen last van. nog altijd goedkoper dan element aanzetten.karine1 schreef op dinsdag 20 september 2022 @ 23:15:
[ Voor 8% gewijzigd door flippy op 21-09-2022 22:00 ]
De GWP-waarde is de bijdrage die een gas levert aan het broeikaseffect.ngommers schreef op woensdag 21 september 2022 @ 20:43:
[...]
Bedankt voor dit vergelijk ik ben mij aan ook aan oriënteren op warmtepompboilers en deze 2 stonden wel op het lijstje, volgens dit lijstje komt de Vaillant er beter uit, waarom is R290 beter?
Fabrikanten zijn verplicht om koelgassen met hoge GWP waarde uit te faseren.
R513A: GWP-waarde van 631
R290: GWP-waarde van 3 😊
Enig idee wat de COP nog is bij 62 graden? Net boven de 2?flippy schreef op woensdag 21 september 2022 @ 21:57:
[...]
de atlantic gaat door tot 62 op de compressor. ik heb volgens mij 1x het element aangehad om te kijken of hij het doet tijdens de inbedrijfsname. sindsdien is die niet meer aangeweest en heb ik altijd de maandelijkse legionellarun gedaan via de compressor. ding draait wat langer op die dagen maar heb ik geen last van. nog altijd goedkoper dan element aanzetten.
Ampera-e (60kWh) -> (66kWh)
Meer dan 1 gaat het mij om. Maar veel meer dan 2.5 zal je er niet uitkrijgen met een explorer op die temperatuur.!null schreef op donderdag 22 september 2022 @ 09:19:
[...]
Enig idee wat de COP nog is bij 62 graden? Net boven de 2?
Mag ik vragen wat je aan onderhoud gedaan hebt? Gebruik je ook een filterbox op de aanzuigleiding?Knielen schreef op dinsdag 20 september 2022 @ 19:35:
@Br3cht Als je zoveel verbruik hebt dan heb je sowieso die 270 liter nodig, anders ga je vast en zeker een keer een koude douche hebben.
Ik zuig aan van binnen en blaas naar buiten, zonder filter. Het enige wat ik doe is alle functies testen, met name het backup element wil ik dan werkend zien, voor het geval die ooit nodig is. Verder alles achter de kappen goed schoonzuigen, maar dat is nooit zoveel.loyske schreef op donderdag 22 september 2022 @ 10:59:
[...]
Mag ik vragen wat je aan onderhoud gedaan hebt? Gebruik je ook een filterbox op de aanzuigleiding?
De PV aansluiting schakelt 230V. Nu wil ik deze stekkerdozen gebruiken om het PV contact mee te schakelen. Nu vroeg ik me alleen af of dat wel een veilige installatie gaat opleveren. Loop je niet het risico onder 230V te komen staan wanneer je de contacten van de stekker zou aanraken? Zo ja, dan zou ik ze eerst galvanisch moeten scheiden met bijv. shelly's.
[ Voor 9% gewijzigd door CurlyMo op 23-09-2022 17:36 ]
Ik heb het gewoon hiermee gedaan:CurlyMo schreef op vrijdag 23 september 2022 @ 17:35:
De PV aansluiting schakelt 230V. Nu wil ik deze stekkerdozen gebruiken om het PV contact mee te schakelen. Nu vroeg ik me alleen af of dat wel een veilige installatie gaat opleveren. Loop je niet het risico onder 230V te komen staan wanneer je de contacten van de stekker zou aanraken? Zo ja, dan zou ik ze eerst galvanisch moeten scheiden met bijv. shelly's.
https://www.robbshop.nl/q...2-relays-920w-z-wave-plus
Het andere contact schakelt het circulatie pompje.
En zet het in een kabeldoos.
https://www.attema.com/nl...-waterdichte-installatie/
Dan maak je een stekker met een stuk snoer, de stekker in het stopcontact waarin je wtb zit, en die andere met snoer in de kabeldoos om je relais aan te sturen en hiervandaan naar je wtb voor je pv.
lasklemmen:
https://www.bol.com/nl/nl/l/lasklemmen/28941/
[ Voor 13% gewijzigd door nike op 23-09-2022 18:02 ]
-edit-
Voor wie het gemist had. Ik wil een domotica loze installatie. De installatie mét Domotica werkt nu al twee jaar prima, maar is dus niet door iedereen te bedienen of debuggen.nike schreef op vrijdag 23 september 2022 @ 17:59:
[...]
Ik heb het gewoon hiermee gedaan:
https://www.robbshop.nl/q...2-relays-920w-z-wave-plus
Het andere contact schakelt het circulatie pompje.
En zet het in een kabeldoos.
https://www.attema.com/nl...-waterdichte-installatie/
Dus nu een installatie in te stellen door elke leek. Daarom die stekkerdoos. Alleen moet ik dan nog iets hebben om contact te maken tussen de stekkerdoos en het PV contact, zonder dat het onveilig wordt. Meest logische optie is een kabel met stekker aan het PV contact te maken, maar dan moeten de pinnen van die stekker niet op 230V komen te staan.
[ Voor 7% gewijzigd door CurlyMo op 23-09-2022 18:04 ]
Precies, als ik het goed lees staat er dan standaard geen spanning op de stekker. Die wordt er dan juist opgezet door de stekkerdoos. Dan is het goedpeterlommel schreef op vrijdag 23 september 2022 @ 18:08:
Dan staat er geen spanning op de stekker die je in jouw blok wilt steken.
Vandaag de V4 laten installeren. Vrij snel gelukt, al moesten we wel een back-up circuit maken van de CV (gaan deze winter verwarmen met airco’s, dus voor de zekerheid nog geen slot op het gas;).
Effe wat foto’s
:strip_exif()/f/image/65Niwurgx38DuVjAFvZj89m0.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/IInsnCl2stCvQGpVBnmR8Fx1.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/jKypL4ZlxnvvVws3eo6KgKX8.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/b8asQEiddE5lDixe1pz2NPur.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/eWR7WhQccLaKGHCtr3FkYEtI.jpg?f=fotoalbum_large)
Tot slot:
- hoe hebben jullie het de eerste keer gedaan na het in gebruikstellen? BOOST functie of gewoon op manual 24uur/eco?
- op dit moment is de V4 aangesloten op een wandcontactdoos van de zolder, hier komt volgende week de electricien alles klaarmaken voor de airco’s en gaat meteen 2 nieuwe groepen aanleggen. Kan ik de stekker er gewoon uittrekken zonder gevolgen?
Bvd!
Effe wat foto’s
:strip_exif()/f/image/65Niwurgx38DuVjAFvZj89m0.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/IInsnCl2stCvQGpVBnmR8Fx1.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/jKypL4ZlxnvvVws3eo6KgKX8.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/b8asQEiddE5lDixe1pz2NPur.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/eWR7WhQccLaKGHCtr3FkYEtI.jpg?f=fotoalbum_large)
Tot slot:
- hoe hebben jullie het de eerste keer gedaan na het in gebruikstellen? BOOST functie of gewoon op manual 24uur/eco?
- op dit moment is de V4 aangesloten op een wandcontactdoos van de zolder, hier komt volgende week de electricien alles klaarmaken voor de airco’s en gaat meteen 2 nieuwe groepen aanleggen. Kan ik de stekker er gewoon uittrekken zonder gevolgen?
Bvd!
[ Voor 8% gewijzigd door Rickymas op 23-09-2022 20:19 ]
Gewoon niet te lang uit laten.Rickymas schreef op vrijdag 23 september 2022 @ 20:18:
Tot slot:
- op dit moment is de V4 aangesloten op een wandcontactdoos van de zolder, hier komt volgende week de electricien alles klaarmaken voor de airco’s en gaat meteen 2 nieuwe groepen aanleggen. Kan ik de stekker er gewoon uittrekken zonder gevolgen?[/i]
Met dat 230 volt 'signaal' op B1 wordt het water via de elektrische heater verder opgewarmd tot 62°CurlyMo schreef op vrijdag 23 september 2022 @ 18:11:
[...]
Precies, als ik het goed lees staat er dan standaard geen spanning op de stekker. Die wordt er dan juist opgezet door de stekkerdoos. Dan is het goed
Zou dat betekenen dat de Legionella opwarming niet meer plaatsvind?
Normaal gebeurt dat op ieder mogelijk tijdstip ipv van een gewenst tijdstip als er ruim zonnestroom beschikbaar is.
20x JA Solar 6.9KW; Fronius Symo 7.0; Panasonic 7H Mono; Atlantic Explorer V4; https://www.astrobin.com/users/naturalcolor/
Dat signaal verwarmt gewoon op de compressor als je dat ingesteld hebt. Ik heb dus het elektrische element uitgezet.natural colour schreef op vrijdag 23 september 2022 @ 20:48:
[...]
Met dat 230 volt 'signaal' op B1 wordt het water via de elektrische heater verder opgewarmd tot 62°
Boost heb ik in 5 jaar nog nooit gebruikt. Niet echt nodig toch?Rickymas schreef op vrijdag 23 september 2022 @ 20:18:
Vandaag de V4 laten installeren. Vrij snel gelukt, al moesten we wel een back-up circuit maken van de CV (gaan deze winter verwarmen met airco’s, dus voor de zekerheid nog geen slot op het gas;).
Effe wat foto’s
[Afbeelding]
[Afbeelding]
[Afbeelding]
[Afbeelding]
[Afbeelding]
Tot slot:
Bvd!
Waarom je je voor van die smalle pijpjes (100mm?) voor de aan- en afvoer van lucht gekozen? Zo te zien kan je dakdoorvoer veel meer hebben. Nu ga je van de wpb met een verloop naar heel smal en vandaar weer met een verloop naar breed naar de dakdoorvoer. Zo creëer je een flessenhals en verhoog je de weerstand wat me nou niet bepaalt goed lijkt voor het rendement..Rickymas schreef op vrijdag 23 september 2022 @ 20:18:
Effe wat foto’s
Het valt me ook op dat veel installateurs nog gewoon koper gebruiken voor het leidingwerk. Ik had verwacht dat men wel Uponor achtig kunststof leiding zouden gebruiken, of een flexibele slang met een metalen mantel zoals gebruikt bij kranen. Zo heeft de wpb wat speelruimte. Verder nette opstelling en mooie plek voor de wpb.
@Tranquility haha Dat dacht ik eerst ook, van die pijpjes. Maar kijk nog eens goed! En dan ook naar de 2e foto
Die pijpjes zijn van de cv ketel die er nog achter hangt...Tranquility schreef op vrijdag 23 september 2022 @ 22:00:
[...]
Waarom je je voor van die smalle pijpjes (100mm?) voor de aan- en afvoer van lucht gekozen? Zo te zien kan je dakdoorvoer veel meer hebben. Nu ga je van de wpb met een verloop naar heel smal en vandaar weer met een verloop naar breed naar de dakdoorvoer. Zo creëer je een flessenhals en verhoog je de weerstand wat me nou niet bepaalt goed lijkt voor het rendement..
Het valt me ook op dat veel installateurs nog gewoon koper gebruiken voor het leidingwerk. Ik had verwacht dat men wel Uponor achtig kunststof leiding zouden gebruiken, of een flexibele slang met een metalen mantel zoals gebruikt bij kranen. Zo heeft de wpb wat speelruimte. Verder nette opstelling en mooie plek voor de wpb.
Ik ben ook fan van koper

Solar 15040wp 12x425 ZZW schuin dak 8x260 N schuin dak16x zzw platdak, 6x430 terras oost, wp Sprsun10Kw, wpb arostor 150l, 3x Marstek 5,12kwh.
Hahaha, inderdaad scheel gekeken!de Peer schreef op vrijdag 23 september 2022 @ 22:03:
@Tranquility haha Dat dacht ik eerst ook, van die pijpjes. Maar kijk nog eens goed! En dan ook naar de 2e foto

Haha, ik heb een 160mm dakdoorvoer hier liggen.
De boiler gaat uiteindelijk binnen/buiten werken, voor nu nog binnen/binnen. Wanneer de CV overbodig blijkt te zijn zal de WPB het gat gaan vullen😉
Daarnet mijn Vaillant Arostor/Bulex Magna opgestart.
Kan je ergens bekijken welke COP het toestel op deze moment heeft want vindt hier niets van terug ?
Kan je ergens bekijken welke COP het toestel op deze moment heeft want vindt hier niets van terug ?
Nee dat lijkt me niet echt mogelijk. je moet dan van een bepaalde hoeveelheid water over een bepaald tijdsbestek weten hoeveel het in temperatuur gestegen is bij een bepaald energieverbruik.karine1 schreef op zaterdag 24 september 2022 @ 09:56:
Daarnet mijn Vaillant Arostor/Bulex Magna opgestart.
Als het een gemengde ketel was, is dat wel te doen, maar juist de gelaagdheid (onderin koud, bovenin warm) maakt dat lastig.
Is er dan één of andere manier om te zien hoe het toestel het best presteert ?
Ik bedoel dan door lucht van buiten te nemen of door lucht van binnen te nemen ?
Een of andere prestatiescore ?
Ik bedoel dan door lucht van buiten te nemen of door lucht van binnen te nemen ?
Als je altijd naar dezelfde temperatuur verwarmt, kun je aan het stroomverbruik wel aardig goed zien hoe hij het doet.karine1 schreef op zaterdag 24 september 2022 @ 10:10:
Ook de tijd die het duurt om het setpoint te bereiken zal korter zijn bij een hoge efficientie.
je zou het temperatuursverschil (voor en na verwarmen) kunnen delen door het stroomverbruik. Dan heb je een soort prestatiescore.
Dus bijvoorbeeld 55 graden - 25 graden = 30
en je hebt 3 kWh verbruikt.
30/3 = prestatiescore 10
maar houd er rekening mee dat de gemeten temperatuur niet de gemiddelde temperatuur in het vat is en dus niet heel veel betekenis heeft. je gaat dus een flinke spreinding/onnauwkeurigheid krijgen in je data.
[ Voor 39% gewijzigd door de Peer op 24-09-2022 10:17 ]
Je zou kunnen kijken hoeveel water van welke temperatuur je gedurende een week aftapt en dan kijken hoeveel stroom hij in die week heeft gebruikt.de Peer schreef op zaterdag 24 september 2022 @ 10:07:
[...]
Nee dat lijkt me niet echt mogelijk. je moet dan van een bepaalde hoeveelheid water over een bepaald tijdsbestek weten hoeveel het in temperatuur gestegen is bij een bepaald energieverbruik.
Als het een gemengde ketel was, is dat wel te doen, maar juist de gelaagdheid (onderin koud, bovenin warm) maakt dat lastig.
Je moet dan ook nog weten hoe warm het inkomende water in de boiler is.
Stel je gaat een half uur douchen met 7 liter per minuut uit de boiler, de temperatuur van het water zal in dat half uur wat dalen. Van bijv 55 naar 50.
Je hebt dan 210 liter water van gemiddeld 52,5 graden gebruikt. Dat is dan een bepaalde afgetapte hoeveelheid energie.
Die 210 liter wordt weer aangevuld met leidingwater van tussen de 10 en 15 graden dat zou je even moeten meten dat zal niet erg verlopen over een week.
Vervolgens kun je meten hoeveel kwh de wpb opneemt.
Als je dat over een week doet...
Wordt een leuke rekenkundige exercitie maar je zou dan bij benadering over een week wel redelijk een cop kunnen bepalen.
Solar 15040wp 12x425 ZZW schuin dak 8x260 N schuin dak16x zzw platdak, 6x430 terras oost, wp Sprsun10Kw, wpb arostor 150l, 3x Marstek 5,12kwh.
https://pvoutput.org/aggr...=m&gs=0&v=1&o=date&d=desckarine1 schreef op zaterdag 24 september 2022 @ 10:10:
Kijk even in de kolom “ consumptie “ of in de Excelsheet in TS.
PV- 8530Wp..... SWW- Atlantic 200….. WP- Daikin 3,5kW….. Foto’s.....
Hier bereken ik (Domoticz) de COP van de WPB aan het einde van iedere run bij de ingestelde temperatuur in de boiler. Continue wordt de water flow naar de boiler gemeten en de temperatuur van het aangevoerde water en het afgevoerde water. Hieruit wordt de geleverde warmte gemeten. Daarnaast wordt het stroomverbruik gemeten met een externe kWh meter die pulsen doorgeeft aan Domoticz. Dit is de aangeleverde energie.karine1 schreef op zaterdag 24 september 2022 @ 10:10:
De warmte die je door stilstandverliezen kwijt raakt meet je hier niet mee waardoor de gemeten COP slechter is dan de gemeten COP. Maar het geeft wel een indruk.
Gasloos: Nibe F2040-6; Valliant VWLB200/5
@wizzopa, knap gemaakt.
Nogal wat slimme technische jongens hier op het forum.
Nog één vraagje betreft dit toestel.
Op het display staat onderaan het getal 6, heeft iemand een idee wat dat betekend ?
Verder heb ik de temperatuur op 50 graden gezet en dan de legionella functie aan op 7 dagen.
Half uur geleden opgestart aan water van 20 graden.
Temp water nu 26 graden
T_verdamper 7 graden
Luchtinlaat 19 graden
Nogal wat slimme technische jongens hier op het forum.
Nog één vraagje betreft dit toestel.
Op het display staat onderaan het getal 6, heeft iemand een idee wat dat betekend ?
Verder heb ik de temperatuur op 50 graden gezet en dan de legionella functie aan op 7 dagen.
Half uur geleden opgestart aan water van 20 graden.
Temp water nu 26 graden
T_verdamper 7 graden
Luchtinlaat 19 graden
Hallo Tweakers,
Sinds kort hebben wij thuis een Atlantic v4, met extra warmte wisselaar.
Ik heb de beide threads een beetje door zitten spitten maar heb nog niet helemaal een passend antwoord gevonden, kunnen jullie mij helpen?
Situatie:
Ons huis verwarmen wij nu met airco’s gezien de hoge gasprijzen, echter hebben wij op de begane grond ook vloerverwarming (40m2) . Daarnaast hebben wij boven nog een aparte vloerverwarming in de badkamer (5-6m2)
De vloerverwarming in de badkamer is aangesloten middels een RTL ventiel op de CV ketel.
De vloerverwarming beneden heeft een eigen pomp systeem inclusief thermostaat
Om gebruik te maken van de extra warmte wisselaar van de Atlantic zou ik deze graag willen aansluiten op de vloerverwarming in de badkamer, echter is het mij niet helemaal duidelijk hoe dit precies gedaan moet worden. Moet er dan naast een extra pomp ook nog een drukvat bij komen?
Daarnaast vraag ik mij af of er ook mensen zijn die bijvoorbeeld de Atlantic op twee verschillende vloerverwarmingssystemen hebben aangesloten en wat jullie ervaringen daarmee zijn.
Als laatst hebben wij ook een pv installatie, op het forum lees ik dat de meeste mensen weinig nut zien in het rechtstreeks koppelen van de WPB aan de PV maar dat er wel mensen zijn die hiervoor oplossingen zoals de homewizard P1 gebruiken in combinatie met een te schakelen stekker. Die oplossing lijkt mij zelf ook wel wat, maar wat mij nog niet helemaal duidelijk is is hoe dit dan aangesloten dient te worden; maken jullie dan gewoon een stekker aan de PV output van de Atlantic? In de handleiding van de Atlantic zie ik dat er dan ook een schakelkast je tussen moet, hebben jullie dit dan ook gedaan of is het gebruik van het schakel stopcontact voldoende?
Alvast bedankt voor jullie hulp! Mocht iets niet duidelijk zijn of mocht er belangrijke info missen hoor ik het graag!
Ik heb de beide threads een beetje door zitten spitten maar heb nog niet helemaal een passend antwoord gevonden, kunnen jullie mij helpen?
Situatie:
Ons huis verwarmen wij nu met airco’s gezien de hoge gasprijzen, echter hebben wij op de begane grond ook vloerverwarming (40m2) . Daarnaast hebben wij boven nog een aparte vloerverwarming in de badkamer (5-6m2)
De vloerverwarming in de badkamer is aangesloten middels een RTL ventiel op de CV ketel.
Om gebruik te maken van de extra warmte wisselaar van de Atlantic zou ik deze graag willen aansluiten op de vloerverwarming in de badkamer, echter is het mij niet helemaal duidelijk hoe dit precies gedaan moet worden. Moet er dan naast een extra pomp ook nog een drukvat bij komen?
Daarnaast vraag ik mij af of er ook mensen zijn die bijvoorbeeld de Atlantic op twee verschillende vloerverwarmingssystemen hebben aangesloten en wat jullie ervaringen daarmee zijn.
Als laatst hebben wij ook een pv installatie, op het forum lees ik dat de meeste mensen weinig nut zien in het rechtstreeks koppelen van de WPB aan de PV maar dat er wel mensen zijn die hiervoor oplossingen zoals de homewizard P1 gebruiken in combinatie met een te schakelen stekker. Die oplossing lijkt mij zelf ook wel wat, maar wat mij nog niet helemaal duidelijk is is hoe dit dan aangesloten dient te worden; maken jullie dan gewoon een stekker aan de PV output van de Atlantic? In de handleiding van de Atlantic zie ik dat er dan ook een schakelkast je tussen moet, hebben jullie dit dan ook gedaan of is het gebruik van het schakel stopcontact voldoende?
Alvast bedankt voor jullie hulp! Mocht iets niet duidelijk zijn of mocht er belangrijke info missen hoor ik het graag!
WarmtePomp Daikin EBLA09DA3W1 ;Boiler: Daikin EKHWS300D3V3 ; Thermostaat: Daikin BRC1HHDW
@karine1 De berekening van de COP van de wpboiler doe ik met q = m * c * deltaT
De nauwkeurigheid hiervan is inderdaad vooral afhankelijk van hoe precies je weet wat de delta T was (even aangenomen dat je het stroomverbruik per opwarmsessie gemeten hebt met een kWh meter.
Voorbeeld: 150 liter boiler is opgewarmd van 35 naar 50 graden, dus delta T van 15.
Q= 150*4,19*15=9427,5KJ.
Omrekenen naar kWh: 9427,5/3600=2,61875kWh.
Stel deze opwarmsessie heeft 1,10kWh aan stroom gekost: 2,61875/1,10= een COP van 2,38
De nauwkeurigheid hiervan is inderdaad vooral afhankelijk van hoe precies je weet wat de delta T was (even aangenomen dat je het stroomverbruik per opwarmsessie gemeten hebt met een kWh meter.
Voorbeeld: 150 liter boiler is opgewarmd van 35 naar 50 graden, dus delta T van 15.
Q= 150*4,19*15=9427,5KJ.
Stel deze opwarmsessie heeft 1,10kWh aan stroom gekost: 2,61875/1,10= een COP van 2,38
begrijp ik dat je de boiler helemaal leeg tap en dan de cop bepaalFranciesco schreef op zaterdag 24 september 2022 @ 15:28:
@karine1 De berekening van de COP van de wpboiler doe ik met q = m * c * deltaT
Q= 150*4,19*15=9427,5KJ.
@wizzopa nee, waarom denk je dat? Het is toch “gewoon” de totale inhoud van de boiler die je een x aantal graden verhoogd?
Hoe reken je dan uit wat je cop over 1 maand is bij een verbruik van 59,73 temperatuur boiler 54 °C waterverbruik 2,937 m3Franciesco schreef op zaterdag 24 september 2022 @ 15:45:
@wizzopa nee, waarom denk je dat? Het is toch “gewoon” de totale inhoud van de boiler die je een x aantal graden verhoogd?
Niet! 
Mijn voorbeeld ging over 1 opwarmsessie.
Ja gewoon een stekker aan het PV contact. Zo simpel is het!doomoo schreef op zaterdag 24 september 2022 @ 15:28:
Hallo Tweakers,
Situatie:
Na 6 uurtjes is het water op een temperatuur van 50 graden.
Ziet er goed.
Enkel de filterbox twijfel ik nog of ik deze ga laten zitten wanneer er lucht uit de kelder genomen wordt want ik merk toch een aardig verschil met of zonder box van de luchtuitstroom. Lucht van buiten af is sowieso met filter maar denk dat het nu meer nadeel dan voordeel oplevert.
Ziet er goed.
Enkel de filterbox twijfel ik nog of ik deze ga laten zitten wanneer er lucht uit de kelder genomen wordt want ik merk toch een aardig verschil met of zonder box van de luchtuitstroom. Lucht van buiten af is sowieso met filter maar denk dat het nu meer nadeel dan voordeel oplevert.
Met circulatie over de boiler zodat hij egaal de temperatuur heeft?Franciesco schreef op zaterdag 24 september 2022 @ 15:51:
Niet!
Iets met gelaagdheid en hoe hoog je meetpunt hangt etc etc.
Bovendien is de cop bij het stuk van 10 graden naar 30 graden een stuk beter dan het stuk van 40 naar 55 graden.
Kortom je bepaald dan een cop die wat positief gaat zijn tegen over het praktijk verbruik denk ik zomaar..
Zeker, vandaar ook mijn opmerking over de nauwkeurigheid van delta T. Het helpt misschien enigszins als je de temp niet direct meet na aftappen water en na verwarmen.
Voor een kleinere delta T heb ik inderdaad gemerkt dat de COP lager is dan dat je een grotere temperatuurverschil hebt/gaat maken. Helaas is er, volgens mij, niet in te stellen wat de minimum temperatuur is waarbij de wpboiler (Vaillant) pas aan de slag mag. Of heb ik het mis?
Voor een kleinere delta T heb ik inderdaad gemerkt dat de COP lager is dan dat je een grotere temperatuurverschil hebt/gaat maken. Helaas is er, volgens mij, niet in te stellen wat de minimum temperatuur is waarbij de wpboiler (Vaillant) pas aan de slag mag. Of heb ik het mis?
Vaillant
Minimumtemperatuur instellen
Met de minimumtemperatuurfunctie daalt de warmwatertemperatuur niet tot onder 38 °C. De hulpverwarming (verwarmingselement) ondersteunt daarbij de warmtepomp tot een
warmwatertemperatuur van 43 °C bereikt is.
Afhankelijk van parameterselectie bij de instelling van het
ontlastingsniveau is de minimale temperatuurfunctie tijdens
dagstroomperiodes onder omstandigheden niet beschikbaar
Minimumtemperatuur instellen
Met de minimumtemperatuurfunctie daalt de warmwatertemperatuur niet tot onder 38 °C. De hulpverwarming (verwarmingselement) ondersteunt daarbij de warmtepomp tot een
warmwatertemperatuur van 43 °C bereikt is.
Afhankelijk van parameterselectie bij de instelling van het
ontlastingsniveau is de minimale temperatuurfunctie tijdens
dagstroomperiodes onder omstandigheden niet beschikbaar
Volgens mij is dat niet de functie die ik zou willen. Want ik zou dan tot 50 graden willen opwarmen zonder element.
Ik dacht dat het element niet gebruikt werd wanneer de temperatuur niet onder de 43 graden gaat.Franciesco schreef op zaterdag 24 september 2022 @ 19:51:
Volgens mij is dat niet de functie die ik zou willen. Want ik zou dan tot 50 graden willen opwarmen zonder element.
Dus met de functie minimum temperatuur zou dat dus kunnen.
Ik vind het ook allemaal niet zo duidelijk moet ik zeggen.
Je moet toch ergens de extra weerstand kunnen uitzetten zou ik denken.
:no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/xCLZKAnp4n4vT4vxSWmM8MRh.jpg?f=user_large)
:strip_exif()/f/image/ZsxtkhGfC7uBkVg28zVmYOzN.jpg?f=fotoalbum_large)
[ Voor 13% gewijzigd door karine1 op 24-09-2022 21:52 ]
Van welke handleiding is dat screenshot @karine1? Niet van de Vaillant aroSTOR denk ik (die heb ik)?
Overigens is het voor mij geen halszaak: wij gebruiken maar weinig warm water en dus ook maar weinig stroomverbruik voor sww. Desalniettemin is elke besparing natuurlijk meegenomen.
Ik ga de watertemperatuur ook iets verlagen denk ik. Tot nu toe (hebben de wpb nu bijna 4 maanden) blijkt de 150l voor ons tweeën ruim voldoende, dus ik denk dat een lagere temperatuur moet kunnen.
Overigens is het voor mij geen halszaak: wij gebruiken maar weinig warm water en dus ook maar weinig stroomverbruik voor sww. Desalniettemin is elke besparing natuurlijk meegenomen.
Ik ga de watertemperatuur ook iets verlagen denk ik. Tot nu toe (hebben de wpb nu bijna 4 maanden) blijkt de 150l voor ons tweeën ruim voldoende, dus ik denk dat een lagere temperatuur moet kunnen.
Is de handleiding van de Bulex Magna maar dat is identiek hetzelfde toestel als de Vaillant aroSTOR.Franciesco schreef op zaterdag 24 september 2022 @ 22:07:
Van welke handleiding is dat screenshot @karine1? Niet van de Vaillant aroSTOR denk ik (die heb ik)?
Vaillant : tot 60° warmwatertemperatuur met de warmtepomptechniek
Ik veronderstel dat enkel bij de boost functie de extra weerstand wordt gebruikt.
De weerstand is ook niet gebruikt om mijn water van 20 naar 50 graden te verwarmen.
Vanochtend stond de boiler te draaien terwijl de temperatuur toch nog 48 graden was.
Verbruik van 466 watt.
Je kan via de programma's wel instellen of de weerstand mag gebruikt worden of niet.
b-b: Ontdooiing – het product verhindert een bevriezing (watertemperatuur van min. +5 °C).
◁ ECO: Eco-modus – de warmtepomp verwarmt de warmwaterboiler op de gewenste temperatuur.
◁ COnF: Comfortmodus – de warmtepomp en het verwarmingselement verwarmen de warmwaterboiler op
de gewenste temperatuur.
Hoe het juist zit wanneer de boiler terug gaat verwarmen ben ik nog niet achter. In ieder geval wacht hij niet tot het water gedaald is tot 43 graden.
[ Voor 74% gewijzigd door karine1 op 25-09-2022 09:29 ]
Heeft er hier iemand ervaring met het plaatsen van een WPB op hoogte? Mijn bijkeuken is zo'n 4,5m hoog en ben aan het uitzoeken of ik alvast een WPB kan nemen. Alvast, want in de nabije toekomst hoop ik ook een warmtepomp te kunnen plaatsen.
Anyway, om de hoogte te benutten zou ik dus de WPB (ik denk aan de 270 / 300l model) op zo'n 2 meter hoogte willen plaatsen. Wandmontage vind ik wat spannend als er 400 kilo op moet rusten, dus denk ik aan het maken van een metalen stellage die op de vloer staat en in de muur verankerd zit. Heeft iemand dit ook gedaan of kent iemand voorbeelden van het op hoogte plaatsen van een WBP?
Anyway, om de hoogte te benutten zou ik dus de WPB (ik denk aan de 270 / 300l model) op zo'n 2 meter hoogte willen plaatsen. Wandmontage vind ik wat spannend als er 400 kilo op moet rusten, dus denk ik aan het maken van een metalen stellage die op de vloer staat en in de muur verankerd zit. Heeft iemand dit ook gedaan of kent iemand voorbeelden van het op hoogte plaatsen van een WBP?
@karine1 Ahh, in de Vaillant handleiding heet het net wat anders. Heb het gevonden.
De eco modus is degene die ik vanaf het begin heb ingesteld. Samen met een tijdvenster van 11hr tot 17:30 en 50 graden. Dus hij verwarmt alleen via de wp. Een legionella run doe ik eigenlijk niet, behalve laatst na een vakantie. Ik geloof niet dat de instellingen veel zuiniger kunnen dan dit, behalve dan met een lagere watertemperatuur.
De boiler gaat verwarmen wanneer de watertemperatuur 5 graden onder de ingestelde temp komt.
De eco modus is degene die ik vanaf het begin heb ingesteld. Samen met een tijdvenster van 11hr tot 17:30 en 50 graden. Dus hij verwarmt alleen via de wp. Een legionella run doe ik eigenlijk niet, behalve laatst na een vakantie. Ik geloof niet dat de instellingen veel zuiniger kunnen dan dit, behalve dan met een lagere watertemperatuur.
De boiler gaat verwarmen wanneer de watertemperatuur 5 graden onder de ingestelde temp komt.
De atlantic explorer v4 is sinds 2 september up-and-running. Met ECO stand en tiidvenster 12:00-20:00 uur wordt vanaf het middaguur netjes gestart met opwarmen.
Volgens configuratie wordt er 2 keer per maand anti-legionella modus gedraaid, maar tot vandaag is dit nog niet gebeurd. Op advies vanuit dit topic al een keer de stroom eraf gehaald. Iemand tips/triqs?
Volgens configuratie wordt er 2 keer per maand anti-legionella modus gedraaid, maar tot vandaag is dit nog niet gebeurd. Op advies vanuit dit topic al een keer de stroom eraf gehaald. Iemand tips/triqs?
Probeer eens een reset van uit het installateursmenu, daarna alle instellingen opnieuw invoeren.TweakersOnly schreef op zondag 25 september 2022 @ 13:07:
De atlantic explorer v4 is sinds 2 september up-and-running. Met ECO stand en tiidvenster 12:00-20:00 uur wordt vanaf het middaguur netjes gestart met opwarmen.
Voor wie interesse heeft. Ik heb het ding gisteren ontvangen en direct even opengemaakt om naar de kwaliteit van de elektronica te kijken. Zie dit topic: Beoordeling veiligheid Chinese stekkerdoosCurlyMo schreef op woensdag 21 september 2022 @ 15:56:
@Speedy-Andre Nog weer een mooier ding gevonden: https://www.amazon.nl/-/en/dp/B096SDT5FR
Verder doet die precies wat ik zoek, waardoor ik met deze enkele stekkerdoos mijn LR + pomp kan schakelen. De instellingen worden behouden dus hij combineert ook goed met een weekschakelaar.
[ Voor 3% gewijzigd door CurlyMo op 25-09-2022 14:36 ]
kleine opmerking. Legionella-run dient wekelijks te gebeuren volgens 'de richtlijnen' als je doordeweeks onder de 60 graden blijft.TweakersOnly schreef op zondag 25 september 2022 @ 13:07:
Ik ben ook wel benieuwd hoe je bij de aroSTOR het element kan uitschakelen. De handleiding is hier niet echt duidelijk over. Mijn collega, die hem op dezelfde dag had besteld als ik, had hem anderhalve maand geleden al in huis en vroeg of ik wist hoe je het verwarmingselement uit kan zetten. Ik heb even de Nederlandse handleiding gedownload en daar zie ik wel iets van een "Boost-modus" staan. Zet je het element hiermee volledig uit als je de Boost-modus uitschakelt?karine1 schreef op zaterdag 24 september 2022 @ 23:56:
[...]
Is de handleiding van de Bulex Magna maar dat is identiek hetzelfde toestel als de Vaillant aroSTOR.
Vaillant : tot 60° warmwatertemperatuur met de warmtepomptechniek
Ik veronderstel dat enkel bij de boost functie de extra weerstand wordt gebruikt.
De weerstand is ook niet gebruikt om mijn water van 20 naar 50 graden te verwarmen.
Vanochtend stond de boiler te draaien terwijl de temperatuur toch nog 48 graden was.
Verbruik van 466 watt.
Je kan via de programma's wel instellen of de weerstand mag gebruikt worden of niet.
b-b: Ontdooiing – het product verhindert een bevriezing (watertemperatuur van min. +5 °C).
◁ ECO: Eco-modus – de warmtepomp verwarmt de warmwaterboiler op de gewenste temperatuur.
◁ COnF: Comfortmodus – de warmtepomp en het verwarmingselement verwarmen de warmwaterboiler op
de gewenste temperatuur.
Hoe het juist zit wanneer de boiler terug gaat verwarmen ben ik nog niet achter. In ieder geval wacht hij niet tot het water gedaald is tot 43 graden.
Zodat ik kan merken wordt het verwarmingselement niet gebruikt wanneer de boost functie uitstaat.
Je kan ook het programma instellen en daar op eco zetten en dan wordt het element ook zeker niet gebruikt.
Zoals ik eerder schreef is gisteren om 270L water op te warmen van 20 naar 50 graden ook geen verwarmingselement gebruikt.
@Franciesco ,
Hoe kom je erbij dat de boiler opspringt wanneer de temperatuur onder de 5 graden van de ingestelde temperatuur komt ?
Hier sprong hij vanmorgen op op 47 graden.
Gisteren met drie een douche genomen en om het water bij te verwarmen werd er 1kWh verbruikt dus dat valt heel goed mee.
P.S: wanneer je de temp verlaagt onder de 60 graden zou ik wel de legionella functie aanzetten om het een beetje veilig te houden. Hier staat deze ingesteld op 7 dagen.
Je kan ook het programma instellen en daar op eco zetten en dan wordt het element ook zeker niet gebruikt.
Zoals ik eerder schreef is gisteren om 270L water op te warmen van 20 naar 50 graden ook geen verwarmingselement gebruikt.
@Franciesco ,
Hoe kom je erbij dat de boiler opspringt wanneer de temperatuur onder de 5 graden van de ingestelde temperatuur komt ?
Hier sprong hij vanmorgen op op 47 graden.
Gisteren met drie een douche genomen en om het water bij te verwarmen werd er 1kWh verbruikt dus dat valt heel goed mee.
P.S: wanneer je de temp verlaagt onder de 60 graden zou ik wel de legionella functie aanzetten om het een beetje veilig te houden. Hier staat deze ingesteld op 7 dagen.
@karine1 mijn ingestelde watertemperatuur is 50 graden. En ik heb gemerkt dat als deze gezakt is naar 45 graden, dat de wpb aanspringt (indien binnen het geprogrammeerde tijdvenster). Zoals aangegeven doe ik dat in eco mode, dus alleen op de compressor en zonder elektrisch element.
Over anti-legionella runs verschillen de meningen. In Belgie wordt dit bijvoorbeeld helemaal niet gedaan begreep ik.
A.d.h.v. de info op de RIVM website heb ik besloten om niet regulier een anti-legionella run te doen.
https://www.rivm.nl/legionella
Over anti-legionella runs verschillen de meningen. In Belgie wordt dit bijvoorbeeld helemaal niet gedaan begreep ik.
A.d.h.v. de info op de RIVM website heb ik besloten om niet regulier een anti-legionella run te doen.
Oei, dat is niet wat het rivm heeft voorzien denk ik. Dat mensen zelf de data gaan interpreteren en omzetten in beleid.Franciesco schreef op zondag 25 september 2022 @ 21:37:
In Nederland zijn we inderdaad erg streng op het gebied van legionella, vandaar de richtlijnen.
Wees je bewust van de eventuele gevolgen en risico's waar je jezelf en anderen aan blootstelt.
[ Voor 9% gewijzigd door de Peer op 25-09-2022 21:59 ]
Vaillant zet opzettelijk de temperatuur van de boiler op 60 graden om legionella te voorkomen. Zet je hem zelf lager is het aangeraden de legionella functie aan te zetten.
Ieder moet natuurlijk zijn eigen verantwoordelijkheid nemen, dan kan je hem ook op 45 graden gaan zetten dan is hij nog zuiniger.
Maar ik denk niet dat van eens om de 7 dagen de boiler naar 60 graden te verwarmen je energiefactuur gaat stijgen. Dit gebeurt toch allemaal zonder het extra verwarmingselement.
Info Vaillant :
Gevaar!
Levensgevaar door legionellabacteriën!
Legionellabacteriën ontwikkelen zich bij temperaturen onder
60 °C.
▶ Laat u door de vakman over
de uitgevoerde maatregelen
voor de legionellabescherming in uw installatie informeren.
▶ Stel zonder overleg met de
installateur geen watertemperaturen onder 60 °C in.
Wat de zin van de minimumtemperatuurfunctie van 43 graden is begrijp ik niet als de boiler toch al bij 45 graden aanspringt. Standaard staat deze functie trouwens ook uit.
P.S : ik heb contact met een technical expert bij Vaillant en heb de twee vragen voorgelegd betreft het verwarmingselement en wanneer de boiler aanspringt. Wanneer ik reactie heb laat ik iets weten.
Ieder moet natuurlijk zijn eigen verantwoordelijkheid nemen, dan kan je hem ook op 45 graden gaan zetten dan is hij nog zuiniger.
Maar ik denk niet dat van eens om de 7 dagen de boiler naar 60 graden te verwarmen je energiefactuur gaat stijgen. Dit gebeurt toch allemaal zonder het extra verwarmingselement.
Info Vaillant :
Gevaar!
Levensgevaar door legionellabacteriën!
Legionellabacteriën ontwikkelen zich bij temperaturen onder
60 °C.
▶ Laat u door de vakman over
de uitgevoerde maatregelen
voor de legionellabescherming in uw installatie informeren.
▶ Stel zonder overleg met de
installateur geen watertemperaturen onder 60 °C in.
Wat de zin van de minimumtemperatuurfunctie van 43 graden is begrijp ik niet als de boiler toch al bij 45 graden aanspringt. Standaard staat deze functie trouwens ook uit.
P.S : ik heb contact met een technical expert bij Vaillant en heb de twee vragen voorgelegd betreft het verwarmingselement en wanneer de boiler aanspringt. Wanneer ik reactie heb laat ik iets weten.
[ Voor 18% gewijzigd door karine1 op 25-09-2022 23:08 ]
Ik wilde hier nog even terugkoppeling dat ik inmiddels succesvol de subsidie toegekend heb gekregen met zelfinstallatie. Heb de benodigde SBI-code aan mijn kvk-inschrijving toegevoegd, vervolgens een nulfactuur aan mijzelf gegeven, ingediend en na een week of 6 toegekend gekregen. Deze route is dus mogelijk voor mensen met een eenmanszaak.
Was die SBI-code wel in lijn met de activiteiten die je al deed?padoempats schreef op maandag 26 september 2022 @ 09:44:
Heb de benodigde SBI-code aan mijn kvk-inschrijving toegevoegd
NeeCurlyMo schreef op maandag 26 september 2022 @ 10:59:
[...]
Was die SBI-code wel in lijn met de activiteiten die je al deed?
In welke sector zaten de oude SBI's?
Doet niet ter zake, zijn ook geen oude SBI's, het is puur een toevoeging van bedrijfsactiviteit (2e SBI, hoofd SBI-code/activiteit blijft in takt)
Ik bedoel. Als de huidige SBI 01.11 Teelt van granen, peulvruchten en oliehoudende zaden is dan roept de toevoeging 43.22 Loodgieters- en fitterswerk; installatie van sanitair en van verwarmings- enpadoempats schreef op maandag 26 september 2022 @ 11:29:
[...]
Doet niet ter zake, zijn ook geen oude SBI's, het is puur een toevoeging van bedrijfsactiviteit (2e SBI, hoofd SBI-code/activiteit blijft in takt)
luchtbehandelingsapparatuur vast vragen op i.c.m. met een factuur aan jezelf.
Niet dusCurlyMo schreef op maandag 26 september 2022 @ 11:37:
[...]
Ik bedoel. Als de huidige SBI 01.11 Teelt van granen, peulvruchten en oliehoudende zaden is dan roept de toevoeging 43.22 Loodgieters- en fitterswerk; installatie van sanitair en van verwarmings- en
luchtbehandelingsapparatuur vast vragen op i.c.m. met een factuur aan jezelf.
ghe interessant 
Niet dat ik van plan was zelf te installeren. Ieder z'n vak. Maar goed je voldoet immers aan de regels. En die worden nogal zwart wit opgevolgd.
/maliciouscompliance
Niet dat ik van plan was zelf te installeren. Ieder z'n vak. Maar goed je voldoet immers aan de regels. En die worden nogal zwart wit opgevolgd.
/maliciouscompliance
Ik doe niet aan bijgeloof. Dat brengt ongeluk.
Nah malicious, ik wil ook anderen in mijn directe omgeving helpen met installatie en waar kan ik het het beste leren en fouten maken bij mijn eerste opdracht. Bij mijzelfpaQ schreef op maandag 26 september 2022 @ 11:52:
ghe interessant
/maliciouscompliance
ik doelde niet perse op jou, maar om de keiharde zwart wit benadering van RVOpadoempats schreef op maandag 26 september 2022 @ 12:46:
[...]
Nah malicious, ik wil ook anderen in mijn directe omgeving helpen met installatie en waar kan ik het het beste leren en fouten maken bij mijn eerste opdracht. Bij mijzelf
Ik doe niet aan bijgeloof. Dat brengt ongeluk.