Warmtepompboiler topic (WPB) deel 2 Vorige deel Overzicht

Pagina: 1 ... 23 ... 115 Laatste
Acties:

Onderwerpen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tranquility
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 26-09 11:48
Wordt een WPB van binnen niet net zo vies wanneer deze lucht van buiten pakt?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• de Peer
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 14:58

de Peer

under peer review

Tranquility schreef op dinsdag 13 september 2022 @ 16:35:
Wordt een WPB van binnen niet net zo vies wanneer deze lucht van buiten pakt?
Is wel anders lijkt mij.
Van buiten haal je een hoop roet/insecten/troep binnen.
Van binnenuit is dat een stuk minder.

Ik heb er zelf ook nog een filter voor gedaan die afkomstig is van mijn WTW installatie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Valor
  • Registratie: Mei 2005
  • Laatst online: 24-09 10:55

Valor

yummie spam

Speedy-Andre schreef op dinsdag 13 september 2022 @ 13:34:
[...]

Installateurs werken idd nog weinig met wpb's dus hebben ze er nauwelijks ervaring mee.
De MV als enige aanvoer kan idd niet, daarom vul je dat aan met lucht in huis en/of van buiten.
Koude lucht voer ik naar buiten af via de oude rookgas afvoer die hier best dik is (150mm).
Zuig je alleen van buiten aan dan wordt het met vorst lastig voor de wpb, hij stopt of schakelt zijn element in.
Oke dus eventueel een klep om in winter van binnenlucht van binnen ipv buiten te gebruiken. Voor mijn gevoel is het onlogisch om warmte uit huis te gebruiken in winter want dan moet je CV juist weer harder stoken om die warmte opnieuw het huis in te krijgen. Is dat niet een beetje contra-productief?

Je zegt niet als enige aanvoer van lucht maar je kan het wel deels doen? En dan met een Y ook aanzuigen van de ruimte waar de WPB staat?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• pkruyt75
  • Registratie: Maart 2017
  • Laatst online: 05-12-2024
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/4W_lH2GCYWDgmw6WM7-TfPiHGJI=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/IIRRpg5b6t21bYM95FxMjFgQ.jpg?f=fotoalbum_large

Voor de mensen die zich afvragen waarom er maar 2 pootjes bijzitten bij de Atlantic Explorer terwijl in de handleiding er 4 staan dan klopt het idd dat er nu 2 pootjes worden geleverd door een wijziging van Atlantic zelf. Alleen is de handleiding niet aangepast. Heb van Esanico een pdf gekregen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tranquility
Speedy-Andre schreef op dinsdag 13 september 2022 @ 13:34:
[...]
Zuig je alleen van buiten aan dan wordt het met vorst lastig voor de wpb, hij stopt of schakelt zijn element in.
En dan verwarm je je SWW met COP1. Dit is voor mij één van de redenen om voor de aanvoer lucht van binnen te kiezen. En hij blijft schoner van binnen. Afvoer van koude lucht gaat dan door de oude rookgasafvoer van de CV ketel. Misschien die eventueel vergroten naar 16cm indien nodig. De rookgasafvoer is een 12,5cm buis. Helaas moet het ding alleen nog geleverd worden.. :O

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Martin7182
  • Registratie: Juni 2020
  • Laatst online: 23:52
de Peer schreef op dinsdag 13 september 2022 @ 14:15:
[...]

je kunt de formules wel opzoeken en het uitrekenen.
maar ga maar na. Je boiler is dus 35 graden. als je die warmte wilt overdragen aan een 2e cirquit dan zal dat hooguit 25-30 graden (zéér optimistisch) opleveren verwacht ik. voor een radiator is dat niet echt handig.

Bij een vloerverwarming die je op 22-23 graden wilt houden gaat het misschien wel werken met acceptabele COP.
Bedankt. Vanzelfsprekend ga ik uit van lage-temperatuurverwarming zoals vloerverwarming. In dat opzicht is er denk ik geen essentieel verschil met een conventionele L/W warmtepomp. Die laatste is alleen een stukje efficienter, maar moet je ook niet tot 60 graden celcius opstoken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Speedy-Andre
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 00:19

Speedy-Andre

Sony ZL, XA, Nokia XR20

Topicstarter
Valor schreef op dinsdag 13 september 2022 @ 16:48:
[...]

Oke dus eventueel een klep om in winter van binnenlucht van binnen ipv buiten te gebruiken. Voor mijn gevoel is het onlogisch om warmte uit huis te gebruiken in winter want dan moet je CV juist weer harder stoken om die warmte opnieuw het huis in te krijgen. Is dat niet een beetje contra-productief?

Je zegt niet als enige aanvoer van lucht maar je kan het wel deels doen? En dan met een Y ook aanzuigen van de ruimte waar de WPB staat?
Mijn Explorer V3 staat in een klein cvhok waar ook de MV en de pijpen door het dak zitten.
Het is hier iets ingewikkelder van opzet met de buizen in een driehoek tussen de wpb, MV en de dak doorvoer omdat ik ook nog met een klep er tussen heb gewerkt.
Ik kan via de MV, buiten en het cvhok (ventiel op de MV) aanzuigen zodat de lucht redelijk warm blijft.
De MV afvoer door het dak heeft een dubbele functie, zodra de wpb start wordt het de aanvoer van buitenlucht voor de wpb (samen met de MV en het ventiel).
Deze combinatie zorgt voor vrij weinig weerstand en belast de MV box nauwelijks.

Aangezien mijn wpb kort draait (1-1,5u per dag) vind ik het geen probleem om wat binnen lucht aan te zuigen, het gaat om niet meer dan wat de MV op stand 2 aanlevert.
Ik meet wat de airco's verbruiken en ik zie ze niet harder gaan als de wpb draait.

PVoutput 2x Toshiba Daiseikai 8 3,5kW, SWW Atlantic Explorer V3 200l. Gasloos aug 2016, 8620Wp, Monoblock Panasonic J 7kW

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tranquility
Speedy-Andre schreef op dinsdag 13 september 2022 @ 17:37:
[...]
Aangezien mijn wpb kort draait (1-1,5u per dag) vind ik het geen probleem om wat binnen lucht aan te zuigen, het gaat om niet meer dan wat de MV op stand 2 aanlevert.
Ik meet wat de airco's verbruiken en ik zie ze niet harder gaan als de wpb draait.
En ook al zouden de airco's wat harder gaan, dan is dat altijd nog efficiënter dan de WPB met COP1 verwarmingselement laten draaien.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Speedy-Andre

Speedy-Andre

Sony ZL, XA, Nokia XR20

Topicstarter
Tranquility schreef op dinsdag 13 september 2022 @ 17:48:
[...]

En ook al zouden de airco's wat harder gaan, dan is dat altijd nog efficiënter dan de WPB met COP1 verwarmingselement laten draaien.
Ik heb er in 4 winters nog geen problemen mee gezien, de airco's kunnen dat beetje extra goed hebben.
Het element staat permanent uit aangezien de warmtepomp het prima redt, zelfs met de legio runs erbij.
Zou ik veelvuldig de cv ondersteuning gebruiken dan wordt het een ander verhaal, al denk ik dat het dan nog steeds goed gaat maar liever stook ik met de airco's.
Hooguit stook ik de kou (en het vocht) een keer uit een kamer waar de airco boven weinig bereik heeft.

PVoutput 2x Toshiba Daiseikai 8 3,5kW, SWW Atlantic Explorer V3 200l. Gasloos aug 2016, 8620Wp, Monoblock Panasonic J 7kW

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ckriek
  • Registratie: Mei 2011
  • Laatst online: 26-09 12:25
Valor schreef op dinsdag 13 september 2022 @ 10:17:
[...]

Mijn keuze is gevallen op de Atlantic. De voornaamste rede is dat deze aan te sturen is via een PV Contact. Wat ik zo heb gelezen kan je hier een slim stopcontact voor gebruiken die je aanschakelt wanneer je stroom aan het terugleveren bent. Klopt dit?

Het is me wel erg tegen gevallen wat de kennis is over WPB bij de installateurs die ik tot nu toe heb gesproken.

Ze adviseren mij om de WPB bijvoorbeeld om de MV aan te sluiten. Echter staat in de installatiehandleiding van de Atlantic Explorer V4 dat dit niet is toegestaan. |:( Dit wekt geen vertrouwen. Hoe hebben jullie de aansluiten qua lucht?

Is het beter om binnenlucht aan te zuigen en koude lucht wel naar buiten uit te blazen? Of is beide aansluitingen van buiten beter?
Ook de Auer edel kan op een pv contact.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• pk1970
  • Registratie: Augustus 2015
  • Laatst online: 19-02-2024
bedankt iedereen voor de snelle reacties. Het wordt me duidelijk dat het echt alleen gebruikt kan worden voor alleen bv. een badkamerradiator. als deze 40 graden haalt, is dat op zich wel genoeg. Maar het gaat dan well merkbaaar ten koste van tapwater, en als ik dan nog af en toe een andere radiator erbij open draai, komt de WPB wel aan zijn grenzen. Dan denk ik dat ik toch beter kan investeren in een (kleine, 4- 6 kW) WP met geintegreerde, of separate, boiler. Nu nog zoeken naar geschikte merken en modellen die ook nog een redelijke levertijd hebben. dat is lastig momenteel....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Blune
  • Registratie: Juni 2009
  • Laatst online: 21:33
Is het mogelijk om de inlaat van een wpb en de uitlaat van een wtw een kanaal en een dakdoorvoer te laten delen? Dat zou betekenen dat die twee ook in verbinding staan. Als de wpb aan gaat pakt die, naast de lucht van buiten, ook de lucht van wtw. Staat de boiler uit, dan blaast de wtw het gewoon naar buiten

In de winter lijkt me dat wel gunstig, de warmte die niet is terug gewonnen kan dan ook nog door de boiler gebruikt worden.

(De wpb krijgt dan trouwens sowieso een eigen afvoer naar buiten, om de wtw niet uit balans te brengen)

[ Voor 10% gewijzigd door Blune op 13-09-2022 23:55 ]

• Speedy-Andre

Speedy-Andre

Sony ZL, XA, Nokia XR20

Topicstarter
Dat kan, zo zit het hier ook maar dan met een MV box afvoer.
Let wel op de diameters, veel wpb's hebben 160mm die je het beste tot aan de wtw zo groot houdt.

• Blune
  • Registratie: Juni 2009
  • Laatst online: 21:33
Nice. Nu ik op 'mv' zoek (ik zocht op 'wtw') vind ik idd veel meer info en ook over jouw setups.

De wtw heeft een 180mm afvoer en de dakdoorvoer is 200mm. Ik denk dat er dan een T-stuk op zet waar ik de wpb met 160mm op aansluit.

• Step-han
  • Registratie: Februari 2010
  • Laatst online: 23-09 14:32
wizzopa schreef op zondag 11 september 2022 @ 12:02:
[...]

IK heb net na de aanschaf problemen gehad met de tijd dat hij actief mocht zijn, veel instellingen geprobeerd om dat goed te krijgen, uiteindelijk een reset gedaan alle instellingen weer opnieuw gedaan en sinds die geen problemen meer.

Het is weer even werk maar zeker het proberen waard.
Wellicht moet ik dat eens gaan doen, maar dat doe ik dan wel op de eerste van de nieuwe maand...

Hij is vandaag wéér begonnen aan een legionella run.

Voor deze maand dus nu;
3-sept
7-sept
11-sept
14-sept

Met onderstaande setting:
Afbeeldingslocatie: https://www.imgdumper.nl/uploads9/631daf686c030/631daf6868f1c-voorbeeld.thumb.jpg

Voor het verbruik doet het bij mij niet veel aangezien de dag erna de WPB niet aan hoeft omdat het water nog warm genoeg is. Maar het is niet hoe het zou moeten, wellicht in de winter, als het kouder is, dat het wel nadelig is voor het kWh-verbruik.

• BasvanS
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 22:40
Als hij nu stop voor September, klopt het nog steeds toch?

• Speedy-Andre

Speedy-Andre

Sony ZL, XA, Nokia XR20

Topicstarter
BasvanS schreef op woensdag 14 september 2022 @ 11:10:
Als hij nu stop voor September, klopt het nog steeds toch?
2 weken geen run lijkt me ook niet alles :)
Het niet (direct) uitvoeren van sommige instellingen is wel een dingetje bij de Atlantic wpb's, de prik er even af helpt soms als een setting niet door komt.
Eenmaal goed dan blijft het ook zo.

• Ruud888
  • Registratie: Oktober 2019
  • Laatst online: 10-08 00:00
Mijn Atag Lydos doet maar 1x per mnd een legionellarun!
Is dat genoeg als ik de Lydos dagelijks gebruik? Beter 1x per week instellen?

Wat mij opvalt is dat hij vaak niet opwarmt naar de ingestelde warmte!
Soms is de temperatuur van het water 5graden lager en is hij niet aan het verwarmen!
Wie weet waarom de Lydos dit zo doet? Ik kan niets in de handleiding vinden.
Hij staat op de Greenmode.

[ Voor 3% gewijzigd door Ruud888 op 14-09-2022 15:26 ]

• de Peer

de Peer

under peer review

Ruud888 schreef op woensdag 14 september 2022 @ 15:26:
Mijn Atag Lydos doet maar 1x per mnd een legionellarun!
Is dat genoeg als ik de Lydos dagelijks gebruik? Beter 1x per week instellen?
als hij doordeweeks ingesteld staat op een temperatuur lager dan 60 graden, dan is 1 x per maand niet genoeg.

• Step-han
de Peer schreef op woensdag 14 september 2022 @ 15:28:
[...]

als hij doordeweeks ingesteld staat op een temperatuur lager dan 60 graden, dan is 1 x per maand niet genoeg.
Hij staat ingesteld op 50 graden.

Hij zou naar mijn idee dus 4x per maand naar de 62 graden moeten gaan. En het zou toch inderdaad logisch zijn dat hij dat zelf netjes verdeeld over de maand.

2 weken niet naar 62 graden is inderdaad niet ideaal.

Ik hou het deze maand in de gaten, anders op de 1ste van de volgende maand eens een hard-reset doen en opnieuw instellen.

• de Peer

de Peer

under peer review

Step-han schreef op woensdag 14 september 2022 @ 16:13:
[...]

Hij staat ingesteld op 50 graden.

Hij zou naar mijn idee dus 4x per maand naar de 62 graden moeten gaan. En het zou toch inderdaad logisch zijn dat hij dat zelf netjes verdeeld over de maand.

2 weken niet naar 62 graden is inderdaad niet ideaal.

Ik hou het deze maand in de gaten, anders op de 1ste van de volgende maand eens een hard-reset doen en opnieuw instellen.
ach 1 keertje 2 weken kan totaal geen kwaad hoor. kans om legionella op te lopen is sowieso al bijna nul. Het gaat er meer om dat als je het structureel levenslang verkeerd doet, de kans ietsje groter wordt en als risico-mijdende Nederlanders vinden we dat dan niet acceptabel.

In België is Legionellabestrijding helemaal geen issue.

• Rickymas
  • Registratie: Augustus 2022
  • Laatst online: 27-02-2023
Tranquility schreef op dinsdag 13 september 2022 @ 17:06:
[...]

En dan verwarm je je SWW met COP1. Dit is voor mij één van de redenen om voor de aanvoer lucht van binnen te kiezen. En hij blijft schoner van binnen. Afvoer van koude lucht gaat dan door de oude rookgasafvoer van de CV ketel. Misschien die eventueel vergroten naar 16cm indien nodig. De rookgasafvoer is een 12,5cm buis. Helaas moet het ding alleen nog geleverd worden.. :O
Hier diezelfde constructie, dakdoorvoer is wel een stuk groter dan die van de cv (heb een geïsoleerde wtw dakdoorvoer gehaald 125mm)

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/IBQqVo81DC8eimX2rQKpYl9MpkM=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/lbb1WiU76TRcQvNKFDpswF6R.jpg?f=fotoalbum_large

• Rickymas
Rickymas schreef op woensdag 14 september 2022 @ 16:54:
[...]

Hier diezelfde constructie, dakdoorvoer is wel een stuk groter dan die van de cv (heb een geïsoleerde wtw dakdoorvoer gehaald eindstuk is 125mm)

[Afbeelding]

• Tranquility
Rickymas schreef op woensdag 14 september 2022 @ 16:54:
[...]
Hier diezelfde constructie, dakdoorvoer is wel een stuk groter dan die van de cv (heb een geïsoleerde wtw dakdoorvoer gehaald 125mm)
De pijp zelf is 160mm?
In mijn geval twijfel ik of ik oude pijp van de CV ketel kan gebruiken. Ik denk zelf dat 'ie te kort is. Als er dan toch een nieuwe in moet dan kan ik net zo goed de dakuitvoer laten vergroten voor een nieuwe 160mm buis.

Maar goed, eerst moet de WPB nog geleverd worden, dan kan ik mijn installateur er naar laten kijken en horen wat hij er van vindt.

• Rickymas
Tranquility schreef op woensdag 14 september 2022 @ 17:02:
[...]

De pijp zelf is 160mm?
In mijn geval twijfel ik of ik oude pijp van de CV ketel kan gebruiken. Ik denk zelf dat 'ie te kort is. Als er dan toch een nieuwe in moet dan kan ik net zo goed de dakuitvoer laten vergroten voor een nieuwe 160mm buis.

Maar goed, eerst moet de WPB nog geleverd worden, dan kan ik mijn installateur er naar laten kijken en horen wat hij er van vindt.
Dat klopt, daar komt nog een verloopstuk van 160>125 op. Ik had hetzelfde probleem..nu kan ik het dak op :')

• Jazco2nd
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 22:49
CurlyMo schreef op woensdag 27 april 2022 @ 22:16:

Ik ben benieuwd of ik ook Waterluxe zover krijg die garantie zo op papier te zetten :)
Wellicht overbodig want anders had je geloof ik dit vast wel gemeld, maar had je nog een positieve reactie van Waterluxe gehad?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• flippy
  • Registratie: December 2001
  • Niet online

flippy

Alle rechten voorbehouden.

Valor schreef op dinsdag 13 september 2022 @ 16:48:
[...]

je hebt helemaal gelijk. in de winter je verwarmde lucht gebruiken voor je WBP is glasharde kapitaalvernietiging. de COP is gewoon ruk (en ja, dat is een technische term O-) ) als je dat doet. in de zomer kan je wel rustig van binnen trekken maar in de winter moet je gewoon het buiten halen en ook buiten weer dumpen.

[ Voor 9% gewijzigd door flippy op 15-09-2022 18:06 ]

wat een geheim agent toch allemaal niet moet doen om incognito op zijn werk te verschijnen

• Speedy-Andre

Speedy-Andre

Sony ZL, XA, Nokia XR20

Topicstarter
We zijn weer terug bij een zwart-wit verhaal, draait de wpb een hele dag of maar een paar uur?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Tranquility
flippy schreef op donderdag 15 september 2022 @ 18:05:
[...]
je hebt helemaal gelijk. in de winter je verwarmde lucht gebruiken voor je WBP is glasharde kapitaalvernietiging. de COP is gewoon ruk (en ja, dat is een technische term O-) ) als je dat doet. in de zomer kan je wel rustig van binnen trekken maar in de winter moet je gewoon het buiten halen en ook buiten weer dumpen.
Dat van binnen lucht pakken niet efficient is in een huis dat met een CV met duur gas is verwarmd kan ik me iets bij voorstellen maar lucht pakken in een huis dat al met (L/L)warmtepompen is verwarmd is volgens mij toch echt goedkoper dan in de winter lucht van buiten pakken en het water verwarmen met een elektrisch COP1 element. Hoeveel COP heeft een WPB nog over wanneer de temperatuur buiten de nul graden nadert en wanneer schakelt deze over naar het element?

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Speedy-Andre

Speedy-Andre

Sony ZL, XA, Nokia XR20

Topicstarter
In het geval van een gewone MV blaas je toch al warme lucht naar buiten, erg efficiënt is dat :)
Nu meng je daar een deel van bij de aangezogen buitenlucht (van een dak doorvoer) en blijft de wpb werken zonder het element in te schakelen en wellicht dat een defrost dan niet nodig is.
Als het allemaal zo cop vretend was had ik al 4 winters meer airco verbruik moeten hebben en blijkbaar is het zo weinig dat ik het niet kan meten.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• flippy
  • Niet online

flippy

Tranquility schreef op donderdag 15 september 2022 @ 18:28:
[...]

Dat van binnen lucht pakken niet efficient is in een huis dat met een CV met duur gas is verwarmd kan ik me iets bij voorstellen maar lucht pakken in een huis dat al met (L/L)warmtepompen is verwarmd is volgens mij toch echt goedkoper dan in de winter lucht van buiten pakken en het water verwarmen met een elektrisch COP1 element. Hoeveel COP heeft een WPB nog over wanneer de temperatuur buiten de nul graden nadert en wanneer schakelt deze over naar het element?
de manier waarop je de warmte in je huis krijgt doet niet ter zake. het gaat erom dat je energie om je huis te verwarmen voor een groot deel gewoon net zo hard weer naar buiten knikkert en wat je wel ervan in je watertank krijgt ook weer de nodige verliezen kent. men moet niet denken dat je 100% van de warmte die je opwekt en door de WBP trekt ook in je boiler krijgt. het is maar een relatief klein deel wat je onttrekt. je praat nog altijd over 300+ kuub per uur wat je erdoor trekt. dat is letterlijk gewoon je voor en achterdeur openzetten terwijl er een straffe wind op je huis staat. je kan dan denk ik ook wel uitrekenen dat de hoeveelheid nuttige warmte die je onttrekt relatief laag is.

ik heb het element in de atlantic gewoon uitgezet. dat ding gaat gewoon door tot -10 of zo op de compressor. een COP van 2 is nog altijd beter dan een COP van 1 op het element of de WP voor de verwarming onnodig hard laten stampen in een wanhopige poging mn huis warm te houden als de WBP mn huis leeg trekt 5+ uur lang. niet vergeten dat je WP dus ook met hogere temperaturen moet stoken om de kWtten aan te vullen die je WP het dak uit knikkert en in de tank stopt. op geen enkele manier komt het rekensommetje in het voordeel uit van binnen lucht trekken tenzij je de verwarming niet gebruikt in de zomer.

ik begrijp dat het menselijk is en een stukje bovenkamer-kortsluiting is qua denken maar het kost je alleen maar meer geld om je WP te gebruiken om je WPB het iets makkelijker te maken.

het is grofweg hetzelfde idee als een windgenerator gebruiken om een fan aan te drijven die de windgenerator weer aandrijft.

en nee, je merkt het niet direct. meestal zit er wat vertraging in omdat je warmte uit je huismassa en interieur komt. maar de natuurkunde veranderd niet, de warmte MOET ergens vandaan komen.

wat een geheim agent toch allemaal niet moet doen om incognito op zijn werk te verschijnen

• samsamd
  • Registratie: Mei 2019
  • Laatst online: 09-06 07:44
Hallo allemaal,

Ik overweeg een wpb in mijn tussenwoning van 2019. Sinds 2020 verwarm ik mijn huis volledig met een warmtepomp. Mijn CV (op gas) gebruik ik nu nog voor SWW.

Ik heb zorgen over het gewicht van de wpb. Hieronder een tekening van mijn zolder. Ik overweeg de wpb te plaatsen op de plek van de wasmachine, dus direct voor de trapgat in het midden. Dat komt het beste uit qua leidingen en ook qua hoogte.Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Ibla5BokMKfjP9k7nbbO6pB6wlc=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/l8smgBRDJDbMoGAzJu8RoGxd.jpg?f=fotoalbum_large

Ik twijfel alleen over het gewicht icm de positie. Hoe kan ik controleren of mijn zoldervloer het gewicht van de wpb kan dragen zonder risico’s?? Niet onbelangrijk: ik heb kanaalplaatvloeren en heb nog geen definitieve keuze voor een wpb. Ik reken voor nu met een atlantic explorer 200liter en +\- 280kg.

Wie kan mij helpen?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• de Peer

de Peer

under peer review

samsamd schreef op donderdag 15 september 2022 @ 19:18:
Hallo allemaal,

Ik overweeg een wpb in mijn tussenwoning van 2019. Sinds 2020 verwarm ik mijn huis volledig met een warmtepomp. Mijn CV (op gas) gebruik ik nu nog voor SWW.

Ik heb zorgen over het gewicht van de wpb. Hieronder een tekening van mijn zolder. Ik overweeg de wpb te plaatsen op de plek van de wasmachine, dus direct voor de trapgat in het midden. Dat komt het beste uit qua leidingen en ook qua hoogte.[Afbeelding]

Ik twijfel alleen over het gewicht icm de positie. Hoe kan ik controleren of mijn zoldervloer het gewicht van de wpb kan dragen zonder risico’s?? Niet onbelangrijk: ik heb kanaalplaatvloeren en heb nog geen definitieve keuze voor een wpb. Ik reken voor nu met een atlantic explorer 200liter en +\- 280kg.

Wie kan mij helpen?
Zou je ook zorgen hebben om daar met 3 personen te staan?

300 kg is normaal gesproken peanuts voor een vloer.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• CurlyMo
  • Registratie: Februari 2011
  • Laatst online: 22:38
Jazco2nd schreef op donderdag 15 september 2022 @ 17:56:
[...]

Wellicht overbodig want anders had je geloof ik dit vast wel gemeld, maar had je nog een positieve reactie van Waterluxe gehad?
Nope

Sinds de 2 dagen regel reageer ik hier niet meer

• samsamd
de Peer schreef op donderdag 15 september 2022 @ 19:25:
[...]

Zou je ook zorgen hebben om daar met 3 personen te staan?

300 kg is normaal gesproken peanuts voor een vloer.
Het gaat om ongeveer 0,65m2 oppervlakte waar de wpb op komt, icm. ‘ver van de draagmuur’.

Ik wil niet dat mn vloer beschadigt en ik een groot probleem creëer. Daarom wil ik eerst voor mezelf onderbouwen wat verantwoord is. Als daaruit blijkt dat een grotere wpb ook mogelijk is, ga ik dat ook overwegen.

• Speedy-Andre

Speedy-Andre

Sony ZL, XA, Nokia XR20

Topicstarter
Nog steeds Z/W wat mij betreft, je mengt buitenlucht bij dus er gaat misschien de helft van de MV naar de wpb.
Ook maar 1-2 uurtjes en de MV staat toch wel 24/7 aan als het goed is.
Staat de MV standaard op 75m3/u dan verdubbelt dat hooguit een paar uur die je overdag kan programmeren.
Die 300m3/u is dan nog wat hij onbelast kan verplaatsen, dat wordt minder door de weerstand van de buizen.
Opgeteld belast je de verwarming nauwelijks extra, ik heb dat er graag voor over :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• flippy
  • Niet online

flippy

Speedy-Andre schreef op donderdag 15 september 2022 @ 19:44:
Nog steeds Z/W wat mij betreft, je mengt buitenlucht bij dus er gaat misschien de helft van de MV naar de wpb.
Ook maar 1-2 uurtjes en de MV staat toch wel 24/7 aan als het goed is.
Staat de MV standaard op 75m3/u dan verdubbelt dat hooguit een paar uur die je overdag kan programmeren.
Die 300m3/u is dan nog wat hij onbelast kan verplaatsen, dat wordt minder door de weerstand van de buizen.
Opgeteld belast je de verwarming nauwelijks extra, ik heb dat er graag voor over :)
je kan je rustig rijk rekenen en een diep-donkerroze bril ophouden maar dat veranderd de simpele natuurkunde niet. het is jouw geld maar wees wel wat terughoudend als je dit soort kapitaalvernietiging adviseert aan anderen.

[ Voor 5% gewijzigd door flippy op 15-09-2022 20:01 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• de Peer

de Peer

under peer review

flippy schreef op donderdag 15 september 2022 @ 20:00:
[...]

je kan je rustig rijk rekenen en een diep-donkerroze bril ophouden maar dat veranderd de simpele natuurkunde niet. het is jouw geld maar wees wel wat terughoudend als je dit soort kapitaalvernietiging adviseert aan anderen.
Kom op zeg, niet zo overdrijven. Waar hebben we het nu over, een paar tientjes per jaar in het slechtste geval.
En zoals je weet denk ik zelfs dat er genoeg situaties zijn waarbij binnen-binnen voordeliger kan zijn dan van buiten af zuigen.

• flippy
  • Niet online

flippy

de Peer schreef op donderdag 15 september 2022 @ 20:10:
[...]

Kom op zeg, niet zo overdrijven. Waar hebben we het nu over, een paar tientjes per jaar in het slechtste geval.
En zoals je weet denk ik zelfs dat er genoeg situaties zijn waarbij binnen-binnen voordeliger kan zijn dan van buiten af zuigen.
ga het eerst maar eens uitrekenen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Speedy-Andre

Speedy-Andre

Sony ZL, XA, Nokia XR20

Topicstarter
flippy schreef op donderdag 15 september 2022 @ 20:15:
[...]

ga het eerst maar eens uitrekenen.
Dat heb ik gedaan en dat past niet in je Z/W beeld blijkbaar.
Een cop van 2.0 bij vorst lijkt me erg roze bril achtig maar dat mag je zelf uitrekenen _O-

• flippy
  • Niet online

flippy

Speedy-Andre schreef op donderdag 15 september 2022 @ 20:33:
[...]

Dat heb ik gedaan en dat past niet in je Z/W beeld blijkbaar.
Een cop van 2.0 bij vorst lijkt me erg roze bril achtig maar dat mag je zelf uitrekenen _O-
dan mag je het nog eens uitrekenen maar dan goed. dus inclusief COP van je WP en de idiote hoeveelheid warmte die je naar buiten blaast.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Speedy-Andre

Speedy-Andre

Sony ZL, XA, Nokia XR20

Topicstarter
flippy schreef op donderdag 15 september 2022 @ 20:39:
[...]

dan mag je het nog eens uitrekenen maar dan goed. dus inclusief COP van je WP en de idiote hoeveelheid warmte die je naar buiten blaast.
Ik blaas koude lucht van de wpb naar buiten nadat die er de warmte uit heeft onttrokken.

• flippy
  • Niet online

flippy

Speedy-Andre schreef op donderdag 15 september 2022 @ 20:56:
[...]

Ik blaas koude lucht van de wpb naar buiten nadat die er de warmte uit heeft onttrokken.
dat doe je niet. reken het nu maar eens uit. er komt geen lucht uit je dak van -273 graden. de roze bril moet toch echt even af.

[ Voor 13% gewijzigd door flippy op 15-09-2022 21:11 ]

• SCG
  • Registratie: Maart 2019
  • Laatst online: 19-01 21:08

SCG

Hallo allen.

Ik overweeg een warmtepompboiler, bijvoorbeeld een LG van 200 of 270 liter (WH20S of WH27S). Nu wil ik die aansluiten op de buitenlucht, aangezien ik in de winterperiode niet wil dat de verwarming in mijn garage eerder aanslaat vanwege de koude uitstroom van lucht van de warmtepompboiler. Werkingsbereik van de LG warmtepompboiler is tot -5 gr. C. Is het zo, dat onder deze temperatuur geen of bijna geen warm water meer geleverd wordt, of loopt het rendement terug en doet hij het bijvoorbeeld nog tot -10 (op basis van de warmtepomp). Schakelt het verwarmingselement bij een bepaalde temperatuur van de toegevoerde lucht dan automatisch in? Hoe zijn de ervaringen in z'n algemeenheid?

Zijn er nog alternatieven, die tot een lagere temperatuur warm water leveren? Als alternatief (niet met een noemenswaardig lagere werktemperatuurbereik) zit ik te denken aan een Auer Edel Air (200/270 liter). Mede vanwege de RVS tank. Iemand ervaringen hiermee?

BVD.

M.vr.gr. Sander

LG HM091MRU44 | LG WH20S

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Speedy-Andre

Speedy-Andre

Sony ZL, XA, Nokia XR20

Topicstarter
flippy schreef op donderdag 15 september 2022 @ 20:39:
[...]

Geef maar eens aan hoe groot die idiote hoeveelheid warmte is, daar kom jij mee en niet ik.
Niet hoeveel lucht want dat weet ik ongeveer en dat zou er toch uit gaan.
Geef ook gelijk maar aan waarom niemand daar over klaagt in het topic, de huizen bevriezen toch zo wat als de wpb start?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ronald.42
  • Registratie: Maart 2021
  • Niet online
Om er maar even op in te haken.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/xTFmiorjQTUeF5ina8CjwIwzZRo=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/5Yb2KDurZAZOiiI4YWixzAnY.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/BAN9Vk4_7zrRrVeiDBXk7TxiaoM=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/OttCNLyFqv3oDdSYb9FDiomS.jpg?f=user_large

In mijn beleving is de wpb dus 160m3 lucht per uur uit je huis naar buiten aan het pompen.

Binnen 20 graden uitgeblaasde lucht 10 graden.

Als het nu buiten 5 graden is dan trek je dus 160m3 per uur naar binnen die kouder is dan de lucht die je weg blaast. Dat is dus verlies...

Is het buiten boven de 10 graden dan heb je dat probleem niet....

Solar 15040wp 12x425 ZZW schuin dak 8x260 N schuin dak16x zzw platdak, 6x430 terras oost, wp Sprsun10Kw, wpb arostor 150l, 3x Marstek 5,12kwh.

• flippy
  • Niet online

flippy

Speedy-Andre schreef op donderdag 15 september 2022 @ 22:33:
[...]

Geef maar eens aan hoe groot die idiote hoeveelheid warmte is, daar kom jij mee en niet ik.
Niet hoeveel lucht want dat weet ik ongeveer en dat zou er toch uit gaan.
Geef ook gelijk maar aan waarom niemand daar over klaagt in het topic, de huizen bevriezen toch zo wat als de wpb start?
nee, jij bent degene die zo ongelofelijk zelfverzekerd is in zijn stelling dat het allemaal geweldig is dus jij moet die berekening al lang -goed- hebben gemaakt. ik zit nog steeds op die berekening te wachten....

en nee, ik ga niet jouw werk voor je doen. jij bent hier diegene met de positive claim, de bewijslast ligt bij jouw. ik geef alleen maar aan dat je huidige rekensom gewoon niet klopt, dan is het aan jouw om te kijken waar je de fout hebt gemaakt.

voor de goede orde: een explorer v4 doet 300 kuub op laag en 400 kuub op hoog en de geclaime COP's zijn gesteld met de fan op hoog, dus 400 kuub. iets om rekening mee te houden als je 400 kuub door je huis trekt en opwarmt door je huis en weer naar buiten gooit....

[ Voor 12% gewijzigd door flippy op 15-09-2022 23:10 ]

• wizzopa
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 22:51
Gewoon buiten/buiten en een beetje gebruik maken van de lucht uit de mv, werkt hier prima.

PV- 8530Wp..... SWW- Atlantic 200….. WP- Daikin 3,5kW….. Foto’s.....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ruud888
  • Registratie: Oktober 2019
  • Laatst online: 10-08 00:00
Ik heb deze week een verbruiksmeter geplaatst bij mijn nieuwe 100liter Lycos op de 40m3 zolder boven mijn schuur.
Nu is afwachten wat het verbruik gaat worden.
2personen.
Alleen de badkamer.
Zolder niet geïsoleerd.
Voorlopig zit ik op 1KW per dag.

Voor de keuken gebruik ik al jaren een close-in boiler.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• JBtL
  • Registratie: Oktober 2021
  • Laatst online: 23:50
Hier even een simpel rekenvoorbeeld,

Voor een gemiddelde warmtepomp is de cop bij benadering lineair afhankelijk van het verschil in temperatuur volgens
deze vergelijking

cop=7,5-0,1*dT

Zeg dat je water 50 graden wil maken. Bij buiten buiten is de cop bij het vriespunt dus 2,5
Voor 10 kWh warmte in de boiler heb je dan 4 kWh stroom nodig

Bij gebruik van binnenlucht en uitblaas naar buiten (of binnen binnen, dat maakt nl geen verschil als de opstelruimte groot genoeg is) is dT nog maar, 30, het is binnen al 20 graden namelijk, waardoor de cop 4,5 wordt.

Voor 10 kWh warmte in de boiler heb je dan 2,2 kWh stroom nodig.

Echter, moet de rest, dus 7,8 kWh verwarmd worden door een ll of lw warmtepomp. Deze hebben wel een andere aanvoertemperatuur. Ik neem hiervoor 35 graden, maar dat kan varieren natuurlijk.. De cop van deze warmtepomp is dan 4, waardoor nog 2 kWh stroom nodig is. Totaal is voor het verwarmen van de boiler dus 4,2 kWh nodig, wat meer dan bij aanzuigen en uitblazen van en naar buiten.

Ga je echter lucht uit de MV gebruiken, dan was een gedeelte, ik denk dat de helft wel realistisch is (bijv. 200 van 400 m3 per uur) , ook al nodig om de ventilatielucht te verwarmen. Dan is nog maar 1 kWh extra nodig om de extra binnengezogen lucht te verwarmen. In totaal heb je dan 3,2 kWh stroom nodig. In dit voorbeeld (met wel wat aannames natuurlijk), is het gebruik van de restwarmte uit de MV die je anders toch naar buiten zou blazen, de efficiëntste optie, maar alleen als de ruimteverwarming ook via een warmtepomp gaat. Het allerefficiëntste is het om alleen ventilatielucht te gebruiken, maar dan moet het debiet van de boiler precies passen op het debiet van de MV.

Iets vergelijkbaars gaat volgens mij trouwens ook op als de opstelplaats een warme, ruime, geisoleerde zolder is. Een opstelling met aanzuiging binnen, en uitblaas naar binnen kan dan denk ik ook een efficiente optie zijn. Bijkomend voordeel is dat je dan geen gaten in de isolatie hoeft te maken, waardoor het warmteverlies door geleiding via dakdoorlaten (vergeet niet, dat is er continu, ook als de boiler niet draait! ) afwezig is.

[ Voor 24% gewijzigd door JBtL op 16-09-2022 01:07 ]

Remeha Elga Ace 4kW - MHI SRK ZS-W 4kW - 5355 Wp ZO - 1000 Wp vlak - 4200 Wp NW - 7x Jaga Strada + zelfbouw DBE - 3xVictron Multiplus II 48V 5000 + 62kWh LFP accu - DoucheWTW + 1.5kW 200l Smart Boiler

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Speedy-Andre

Speedy-Andre

Sony ZL, XA, Nokia XR20

Topicstarter
Haha ik leg precies uit hoe het zit met de volumes maar toch reken ik niks uit?
In de berekeningen van anderen (dank daar voor!) ontbreekt het gegeven dat je met een MV al continu lucht naar buiten stuurt, dit 'verlies' is nodig om de lucht in huis gezond te houden en had je toch al.
In de winter is dat wel jammer omdat er dan warmte ontsnapt maar zo werkt het nu eenmaal.

Bij mij gaat de MV naar stand 2 zodra de wpb start dus laat zijn luchtstroom dan verdubbelen.
De wpb krijgt dan nog steeds maar de helft via de MV en de andere helft van buiten, ik denk zelfs meer van buiten omdat dat minder weerstand geeft (korte en rechte buis).

Er gaat dus niet de volle 300 of 400m3/u door het huis maar de helft of nog minder en dat is te overzien.
@JBtL zegt het denk ik goed, die gaat ook uit van een bestaand verlies dat je met de MV al hebt.
Dan noemt hij terecht nog het volume van het huis of de ruimte waar de wpb vandaan afzuigt, in een groter huis is er meer massa die opgewarmd is en dat koelt langzamer af dan een kleiner huis.
Nog afgezien van de isolatie, zon op de ramen enz. wat allemaal invloed heeft op de warmtelast.

Ik kan dus niet even snel berekenen hoeveel verlies er wel of niet zal zijn zonder al die gegevens.
Wel weet ik dat na 5 jaar in beide topics er geen grote reeks van klachten is geweest over een enorm extra verbruik om de woning warm te houden.
Als dat echt zo opvallend veel zou zijn dan had iemand het hier wel gemeld :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• de Peer

de Peer

under peer review

JBtL schreef op vrijdag 16 september 2022 @ 00:11:

Zeg dat je water 50 graden wil maken. Bij buiten buiten is de cop bij het vriespunt dus 2,5
Voor 10 kWh warmte in de boiler heb je dan 4 kWh stroom nodig

Bij gebruik van binnenlucht en uitblaas naar buiten (of binnen binnen, dat maakt nl geen verschil als de opstelruimte groot genoeg is) is dT nog maar, 30, het is binnen al 20 graden namelijk, waardoor de cop 4,5 wordt.

Voor 10 kWh warmte in de boiler heb je dan 2,2 kWh stroom nodig.

Echter, moet de rest, dus 7,8 kWh verwarmd worden door een ll of lw warmtepomp. Deze hebben wel een andere aanvoertemperatuur. Ik neem hiervoor 35 graden, maar dat kan varieren natuurlijk.. De cop van deze warmtepomp is dan 4, waardoor nog 2 kWh stroom nodig is. Totaal is voor het verwarmen van de boiler dus 4,2 kWh nodig, wat meer dan bij aanzuigen en uitblazen van en naar buiten.
Heel erg klein verschil dus. En je gaat er nu vanuit dat de benodigde warmte 100% opgewekt is door een warmtepomp, maar in de praktijk kan dit ook deels van de zon komen of warmte via de buren.

Voor mij bevestigt het dat binnen/binnen gewoon erg interessant is, zeker als je er flinke initiele kosten door bespaart. Sommige mensen laten die gaten naar buiten aanbrengen door een mannetje, dan ben je zo een paar honderd euro verder.

[ Voor 195% gewijzigd door de Peer op 16-09-2022 09:40 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tranquility
Ok, stel dat je dan toch je WPB buiten/buiten installeert, dan zit je weer met de vervuiling door vieze lucht van buiten. Dan moet je er iets van een filter tussen zetten. Hoeveel weerstand gaat zo'n filter geven, aangezien de buis al zon 16cm moet zijn om efficiënt te werken? Werkt dat dan ook niet COP-verlagend?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vinom
  • Registratie: Augustus 2009
  • Laatst online: 23:30
Tranquility schreef op vrijdag 16 september 2022 @ 09:13:
Ok, stel dat je dan toch je WPB buiten/buiten installeert, dan zit je weer met de vervuiling door vieze lucht van buiten. Dan moet je er iets van een filter tussen zetten. Hoeveel weerstand gaat zo'n filter geven, aangezien de buis al zon 16cm moet zijn om efficiënt te werken? Werkt dat dan ook niet COP-verlagend?
Als je binnen aanzuigt zou ik zelfs nog een filterbox er tussen zetten. De filter van mij is behoorlijk verzadigd na 2 a 3 maanden van alleen al stof.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Speedy-Andre

Speedy-Andre

Sony ZL, XA, Nokia XR20

Topicstarter
Een filter geeft wat drukverlies, ik heb een box met een Ruck filter dat lekker groot is omdat het schuin zit.
Het gaat mij meer om stof en grote deeltjes zoals insecten enz.
De vervuiling valt erg mee, je zuigt het filter zo schoon.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• wizzopa
@Tranquility net na de aanschaf zo’n 4,5 jaar terug heb ik wind de windsnelheid van de Atlantic gemeten, hier het resultaat.

https://imgur.com/a/n370jaB

Inmiddels een aangepaste Ruck filter geplaatst.

https://i.imgur.com/PuuVCnz.jpg

https://www.ventilatielan...1vlwedEAQYAyABEgIPJ_D_BwE

[ Voor 52% gewijzigd door wizzopa op 16-09-2022 09:50 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tranquility
Speedy-Andre schreef op vrijdag 16 september 2022 @ 09:29:
Een filter geeft wat drukverlies, ik heb een box met een Ruck filter dat lekker groot is omdat het schuin zit.
Het gaat mij meer om stof en grote deeltjes zoals insecten enz.
De vervuiling valt erg mee, je zuigt het filter zo schoon.
Ja zoiets wil ik toch wel gaan doen als hij geïnstalleerd gaat worden. Ik ben er nog niet uit of het binnen/buiten gaat worden of toch buiten/buiten. De CV kast waar de WPB komt te staan is wel klein, ter grootte van een toilet ongeveer. Zet je zo'n box op de inlaat van de WPB of komt 'ie echt tussen de buizen? Ik heb niet zo heel veel ruimte boven de WPB, vandaar ook de keuze voor de 145cm lange aroSTOR omdat een Explorer 4 met dezelfde inhoud een stuk langer is. Welk model Ruck box heb je?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Speedy-Andre

Speedy-Andre

Sony ZL, XA, Nokia XR20

Topicstarter
Deze https://www.ventilatiesho...r-125mm-inclusief-filter/
Wat kleiner omdat de meeste buizen hier 125mm zijn en 160mm is daar flink duurder.
Let op de aansluiting, de wpb gaat van een spiro buis uit en de box ook.
Hier staat hij zowat op de wpb omdat ik er dan goed bij kan en hij zit tegen een muur.
samsamd schreef op donderdag 15 september 2022 @ 19:18:
Hallo allemaal,

Ik heb zorgen over het gewicht van de wpb. Hieronder een tekening van mijn zolder. Ik overweeg de wpb te plaatsen op de plek van de wasmachine, dus direct voor de trapgat in het midden. Dat komt het beste uit qua leidingen en ook qua hoogte.[Afbeelding]

Wie kan mij helpen?
Bij mij staat hij naast een trapgat dat grenst aan een draagmuur, de vloer overspant 6,5m.
Naast het trapgat heb ik een cv hok, de wpb staat 80cm van de draagmuur en 35cm van het trapgat.
Onder het cvhok is er een trapkast, het zijn allemaal wandjes met gipsplaat.
Eventueel kan je een wpb met een RVS vat kiezen, dat scheelt zo 30kg.

Ik heb geen bouwtechnische achtergrond, hier ook kanaalplaat stroken wat je aan het plafond kan zien.
Dit topic gaat er o.a. over.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tranquility
Speedy-Andre schreef op vrijdag 16 september 2022 @ 10:26:
Wat kleiner omdat de meeste buizen hier 125mm zijn en 160mm is daar flink duurder.
Hier staat hij zowat op de wpb omdat ik er dan goed bij kan en hij zit tegen een muur.
Dank voor de tip.
De 150mm is maar een euro duurder dan de 125mm zie ik. De 160mm lijkt een heel andere box (veel groter) en is ook twee keer zo duur. Ik denk dat zo'n 150mm ook prima zal voldoen. De filters die erin moeten zijn lekker simpel. Eventueel gewoon standaard afzuigkapfiltermateriaal? :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AUijtdehaag
  • Registratie: Oktober 2006
  • Niet online
Tranquility schreef op vrijdag 16 september 2022 @ 12:20:
[...]
Eventueel gewoon standaard afzuigkapfiltermateriaal? :P
Viledon

PVOutput Github - Div ESP TK: MHI - Clack - Marstek

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• samsamd

[...]

Bij mij staat hij naast een trapgat dat grenst aan een draagmuur, de vloer overspant 6,5m.
Naast het trapgat heb ik een cv hok, de wpb staat 80cm van de draagmuur en 35cm van het trapgat.
Onder het cvhok is er een trapkast, het zijn allemaal wandjes met gipsplaat.
Eventueel kan je een wpb met een RVS vat kiezen, dat scheelt zo 30kg.

Ik heb geen bouwtechnische achtergrond, hier ook kanaalplaat stroken wat je aan het plafond kan zien.
Dit topic gaat er o.a. over.
Dank voor de tip! Ik heb mijn vraag daar gesteld!

Mochten hier nog andere tweakers zijn die er ook iets over kunnen vertellen, hoor ik het graag!

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Tranquility
samsamd schreef op vrijdag 16 september 2022 @ 12:30:
Mochten hier nog andere tweakers zijn die er ook iets over kunnen vertellen, hoor ik het graag!
Een kanaalplaatvloer is toch gewoon een betonnen vloer?
Ik denk echt niet dat je je daar zorgen om hoeft te maken. Als je met drie personen daar al niet zou kunnen staan zou het huis naar mijn mening onveilig en onbewoonbaar zijn.
Ik heb een houten vloer boven en heb om het gewicht te verspreiden voor de zekerheid een dikke 18mm multiplex plaat van een meter bij een meter gelegd waar de wpb op komt te staan.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Bra-Jo
  • Registratie: Mei 2002
  • Niet online

Bra-Jo

DILLIGAF

@Tranquility Hier is de 160 net zo duur als de 125, ik zie alleen zou gauw niet of ie inclusief filter is of niet (21 euro voor 5 stuks dus ook nog te overzien).

Nomen nescio

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rzaan
  • Registratie: Mei 2018
  • Laatst online: 18:58

Rzaan

Altijd zoekende

Bra-Jo schreef op vrijdag 16 september 2022 @ 13:27:
@Tranquility Hier is de 160 net zo duur als de 125, ik zie alleen zou gauw niet of ie inclusief filter is of niet (21 euro voor 5 stuks dus ook nog te overzien).
Ik ga voor filters van de filterfabriek.
Wellicht duurder, maar zeker beter.

Acties:
  • +10 Henk 'm!

• JBtL
En hier nog de vergelijking van het geschatte stroomverbruik voor warm water bij de verschillende opstellingen en bij verschillende buitentemperaturen, in combinatie met een lucht lucht of lucht water warmtepomp. Buiten buiten doet het met name goed tussen de 5 en 15 graden buiten, maar vrij slecht onder het vriespunt. Maar het zal over een jaar genomen iets zuiniger zijn dan binnen binnen of binnen buiten. Vanaf ca. 25% bijmengen van ventilatielucht wordt dit over een jaar genomen zuiniger.

Maar het valt inderdaad goed te overwegen of een simpele binnen binnen opstelling niet economischer is (dan moet wel de inblaas en uitblaas goed gescheiden worden trouwens.., en dat gaat het beste als de lucht naar buiten wordt geblazen).

Conclusie, voor alle opstellingen valt dus wel wat te zeggen, de verschillen zijn niet enorm, en het zal van de exacte situatie afhangen wat optimaal is.

Wordt er nog verwarmd met gas, dan werkt alleen buiten buiten of 100% lucht uit de MV. Bij alle andere opstellingen ga je dan namelijk alsnog een groot gedeelte van het warme water indirect met gas verwarmen.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/4qicS7HhlhDAWmEb6vsihP-KHj0=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/TzlhSZ2s8xmnjCCgKiwvkZ8h.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 37% gewijzigd door JBtL op 16-09-2022 15:07 ]

Remeha Elga Ace 4kW - MHI SRK ZS-W 4kW - 5355 Wp ZO - 1000 Wp vlak - 4200 Wp NW - 7x Jaga Strada + zelfbouw DBE - 3xVictron Multiplus II 48V 5000 + 62kWh LFP accu - DoucheWTW + 1.5kW 200l Smart Boiler

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Tranquility
Bra-Jo schreef op vrijdag 16 september 2022 @ 13:27:
Netjes!
De 160mm uitvoering van de FV bestaat dus toch. Dacht dat die niet bestond omdat hij niet bij de Ventilatorshop stond.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Martin7182
Interessante tabel @JBtL (y)
Maar buiten-buiten doet het toch net zo goed als binnen-buiten?!

Bijvoorbeeld binnen-buiten bij -10°C:
Voor 2,4W (COP 2,4) gebruik je 1,4W gratis warmte + 1W elektrisch en voor 4,5W (COP 4,5) gebruik je 2,4W gratis warmte + 2,1W elektrisch. Dus de totale COP is 4,5/3,1 = 1,45. Afgerond ook 1,5 :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jim423
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 26-09 11:14
We hadden met reneeke in deel 1 al vastgesteld dat het eigenlijk lood om oud ijzer is.
Wel kun je met binnen-buiten tocht in de woning krijgen.
100% MV is eigenlijk niet realistisch want dan zou je 250+m3/h moeten afzuigen (bij de populaire WPB's), zelfs een villa haalt dat niet. Gevolg is dus dat je gaat overventileren wat je weer gas kost.

[ Voor 3% gewijzigd door Jim423 op 16-09-2022 21:08 ]

AMD Ryzen 5800X - 32GB DDR4 Corsair RGB - XFX 6900XT - Panasonic HIT 990Wp - AE200L WPB met cv-ondersteuning

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Martin7182
Eens, maar het loont natuurlijk wel om het deel MV lucht af te koelen. Want die warmte zou je anders weggooien.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• wizzopa
Martin7182 schreef op vrijdag 16 september 2022 @ 21:38:
Eens, maar het loont natuurlijk wel om het deel MV lucht af te koelen. Want die warmte zou je anders weggooien.
Doe ik al jaren. https://i.imgur.com/yiiQP1v.png

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Speedy-Andre

Speedy-Andre

Sony ZL, XA, Nokia XR20

Topicstarter
Dat lijkt erg op mijn setup, ook met een driehoek van MV, dak doorvoer en de wpb :)
Alleen zijn de diameters anders door de pijp in pijp dak doorvoer.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Bra-Jo
  • Niet online

Bra-Jo

DILLIGAF

Bijzonder interessante discussie. :Y
Maar klopt het dat jullie nu overal uitgaan van een type C ventilatie? Ik krijg hier een type D, WTW dus; zo'n driehoeksopstelling lijkt me dan een stuk minder interessant worden, omdat de uitblaastemperatuur van de WTW een stuk dichterbij de buitentemperatuur ligt dan bij een normale MV. Dus dan zou het inblazen van de retourlucht vrijwel niks opleveren. Of maak ik hier een denkfout?

Nomen nescio

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• JBtL
Bra-Jo schreef op vrijdag 16 september 2022 @ 22:28:
Bijzonder interessante discussie. :Y
Maar klopt het dat jullie nu overal uitgaan van een type C ventilatie? Ik krijg hier een type D, WTW dus; zo'n driehoeksopstelling lijkt me dan een stuk minder interessant worden, omdat de uitblaastemperatuur van de WTW een stuk dichterbij de buitentemperatuur ligt dan bij een normale MV. Dus dan zou het inblazen van de retourlucht vrijwel niks opleveren. Of maak ik hier een denkfout?
Als je helemaal tot het gaatje wil gaan kan je de afvoerlucht van de WTW nog als aanvoer voor de warmtepompboiler gebruiken, die lucht is altijd nog iets warmer dan wat je direct van buiten haalt.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/B8et0Od0drOAT6XYFTiJkkFeTRg=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/ovAhGaqk8b0wvGGjsJFZwyic.jpg?f=user_large

Maar ik zou zeggen dat het de moeite niet waard is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jim423
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 26-09 11:14
Scheelt misschien wel wat ontdooicyclussen.

AMD Ryzen 5800X - 32GB DDR4 Corsair RGB - XFX 6900XT - Panasonic HIT 990Wp - AE200L WPB met cv-ondersteuning

• karine1
  • Laatst online: 21-09 20:39
Net alles aangesloten en nu lees ik hier over de Ruck filters.
Ik haal op dit moment de lucht uit de kelder maar heeft het dan nog zin om dergelijke filter te plaatsen ?
In de zomer haal ik de lucht van buiten en daar staat enkel een RVS 160mm bolrooster met muggengaas in.
Windsnelheid 5,1 zonder filter of 3,9 met een filter lijkt me toch al wat verschil te maken.

P.S : ik heb een tijd geleden een offerte laten maken bij een gespecialiseerd bedrijf voor een wp-boiler en in die offerte werd er niet over extra filters gesproken ?

[ Voor 9% gewijzigd door karine1 op 17-09-2022 21:08 ]

• wizzopa
@karine1 Met een aangepaste filter zal het wel beter zijn dan 3,9 maar hoeveel beter weet ik nog niet.

• karine1
wizzopa schreef op zaterdag 17 september 2022 @ 21:22:
@karine1 Met een aangepaste filter zal het wel beter zijn dan 3,9 maar hoeveel beter weet ik nog niet.
De Ruck filters kosten €4/stuk en die zal je ook niet maandelijks moeten vervangen veronderstel ik.
Ik heb de vraag ook eens aan Bulex en Vaillant voorgelegd of dit zinvol is.

• wizzopa
karine1 schreef op zaterdag 17 september 2022 @ 21:43:
[...]

De Ruck filters kosten €4/stuk en die zal je ook niet maandelijks moeten vervangen veronderstel ik.
Ik heb de vraag ook eens aan Bulex en Vaillant voorgelegd of dit zinvol is.
Het gaat niet om de prijs maar om de manier de filter in elkaar steekt.

Zal bij gelegenheid wel eens meten😉

• Speedy-Andre

Speedy-Andre

Sony ZL, XA, Nokia XR20

Topicstarter
Het filter staat ook in de startpost, al is die best lang.
Een enkele wpb heeft een filter ingebouwd, niet alleen wij denken daar aan :)

• Jojo-77
  • Registratie: September 2021
  • Laatst online: 24-12-2022
Zoals jullie wellicht hebben kunnen lezen heb ik vooralsnog een binnen/binnen oplossing. Heb overigens ook de aansluitset liggen voor een binnen/buiten of buiten/buiten oplossing. In de huidige setup vind ik het koelend vermogen van de zolderruimte eigenlijk tegenvallen. Uitgaande lucht is bij mij circa 14 graden, maar de ruimte koelt niet erg af. De wpb staat ook maar een paar uur te draaien. Daarbij merk ik wel op dat ik een opentrap heb en de WTW de zolderruimte volpompt. Wel merk ik dat de luchtvochtigheid wat omlaag gaat en m’n tijdelijke emmertje volloopt. Droge lucht opwarmen gaat veel makkelijker dan vochtige lucht. Dit mis ik in de bovenstaande redenaties. Ga komende tijd testen/ervaren of een aanpassing van de huidige setup noodzakelijk is. Ga op jullie advies nog wel filterdoek plaatsen op de inlaat.

[ Voor 14% gewijzigd door Jojo-77 op 12-11-2022 00:59 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• klump4u
  • Registratie: Februari 2008
  • Niet online

klump4u

Full electric in Zuid-Limburg

Rzaan schreef op vrijdag 16 september 2022 @ 13:30:
[...]

Ik ga voor filters van de filterfabriek.
Wellicht duurder, maar zeker beter.
Ik ga voor de (wasemkap) filters van de Action.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/weGk-QnjCbPc6Q3up9F53jGU8Wg=/234x176/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/rD0XHWV72AJWdscv1fAQWtVR.jpg?f=fotoalbum_medium

En die zien er zo uit na 3 maanden.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/hdxxbK0xX004lhP-xpvOlqumfw4=/234x176/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/vZPh0M3KGQJJIc09IYVMCBVP.jpg?f=fotoalbum_medium
Werking van Wpb is binnen-buiten.

18950Wp🌞, Atlantic 270V3💧, Pana 5J🔥. Zendure 2400AC 11,5kWh🔋,Hyundai Kona 64kWh 🚗, Peblar Home ⛽

• karine1
Indrukwekkend na 3 maanden en heel simpel opgelost.
Toch maar filtertje plaatsen dus.

[ Voor 55% gewijzigd door karine1 op 17-09-2022 23:14 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tranquility
klump4u schreef op zaterdag 17 september 2022 @ 23:04:
[...]
Zooo, dat is best heftig voor lucht van binnen! Of is het semi-buiten met die buis in de muur aan de linkerkant?
Wel denk ik dat je zo meer weerstand hebt dan met zo'n Ruck box omdat het schuine filter daarin een veel groter oppervlak heeft. Ik weet nu in ieder geval zeker dat ik een Ruck box ga toepassen op mijn nog te leveren en te installeren wpb.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• de Peer

de Peer

under peer review

[...]

[Afbeelding]

[Afbeelding]
Bizar. Ik zuig ook van binnen aan maar daar zit na een jaar nauwelijks stof op. Niet zichtbaar in ieder geval.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• karine1
Je kan de filterbox toch ook rechtstreeks horizontaal op de wpb plaatsen veronderstel ik ?
Verbinding mof voor spiro hulpstukken 160 mm op de wpb ingang en daarop de filter monteren.
https://www.ventilatielan...o-hulpstukken-160-mm.html
Bedoeling is dat de filter altijd op het inlaatkanaal van de wpb blijft zitten, en dat ik eenmaal per jaar mijn flexibel met Aerfoam bocht 90° - Ø160mm bocht ga verwisselen van inlaat naar uitlaat en omgekeerd.

[ Voor 41% gewijzigd door karine1 op 18-09-2022 02:12 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Speedy-Andre

Speedy-Andre

Sony ZL, XA, Nokia XR20

Topicstarter
Dat kan ja. ik weet alleen niet hoe goed hij afsluit aan de wpb kant.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• klump4u
  • Niet online

klump4u

Tranquility schreef op zondag 18 september 2022 @ 00:29:
[...]

Zooo, dat is best heftig voor lucht van binnen! Of is het semi-buiten met die buis in de muur aan de linkerkant?
Wel denk ik dat je zo meer weerstand hebt dan met zo'n Ruck box omdat het schuine filter daarin een veel groter oppervlak heeft. Ik weet nu in ieder geval zeker dat ik een Ruck box ga toepassen op mijn nog te leveren en te installeren wpb.
Die buis heb ik dicht gemaakt want die trekt anders koude lucht van de uitlaat die erboven zit maar aan de andere kant van deze ruimte zit nog zo’n buis en die is wel open dus er zal wel lucht van buiten bij komen.

18950Wp🌞, Atlantic 270V3💧, Pana 5J🔥. Zendure 2400AC 11,5kWh🔋,Hyundai Kona 64kWh 🚗, Peblar Home ⛽

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• karine1
Speedy-Andre schreef op zondag 18 september 2022 @ 02:57:
Dat kan ja. ik weet alleen niet hoe goed hij afsluit aan de wpb kant.
Dat moet wel te fixen zijn door eventueel een stuk flexibel slang ertussen te zetten met klemband of door een dichtingsring op de ingang te plaatsen en daar een mof op.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rzaan
  • Registratie: Mei 2018
  • Laatst online: 18:58

Rzaan

Altijd zoekende

[...]

[Afbeelding]

[Afbeelding]
Zal er toch ook mee te maken hebben hoeveel stof je in die ruimte hebt liggen.
(open deur, ik weet het)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• karine1
Rzaan schreef op zondag 18 september 2022 @ 10:54:
[...]
(open deur, ik weet het)
Het zou me inderdaad ook sterk verbazen dat er zoveel stof in een kelder rondvliegt.
Wel indrukwekkend dat dergelijke wp-boiler tot max 400m³ lucht per uur uit een ruimte kan trekken.

Wie laat er hier trouwens een jaarlijks onderhoud aan zijn wp-boiler doen zoals de fabrikanten voorschrijven ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tranquility
karine1 schreef op zondag 18 september 2022 @ 11:44:
[...]
Wie laat er hier trouwens een jaarlijks onderhoud aan zijn wp-boiler doen zoals de fabrikanten voorschrijven ?
Ik vraag me af wat er aan onderhoud gedaan kan worden. Het belangrijkste is denk ik het ding van binnen schoonhouden. Vandaar dat ik ook een Ruck box ga toepassen na de info in dit topic te hebben gelezen. Voorkomen is beter dan... juist.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Step-han
wizzopa schreef op zondag 11 september 2022 @ 12:02:
[...]

IK heb net na de aanschaf problemen gehad met de tijd dat hij actief mocht zijn, veel instellingen geprobeerd om dat goed te krijgen, uiteindelijk een reset gedaan alle instellingen weer opnieuw gedaan en sinds die geen problemen meer.

Het is weer even werk maar zeker het proberen waard.
Hij is vandaag weer bezig....

3-sept
7-sept
11-sept
14-sept
en dan nu dus 18 sept....

Lijkt eerder om de 4 dagen dan 4x in de maand :9~

Edit;
Heb de legionella functie uitgezet, maar hij bleef doorgaan. Nadat stroom eraf was geweest leek pas de setting doorgevoerd. Nu is die gestopt met verwarmen.

Ga even kijken of ik die legionella run kan aansturen via HA.

[ Voor 17% gewijzigd door Step-han op 18-09-2022 12:59 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• wizzopa
@karine1
Ik heb de windsnelheden gemeten,
met een Ruck Box zonder filter 5,1 m/s ca 370 m3/u
met een Ruck filter 4,4 m/s ca 319 m3/u
met eigenbouw filter 4,7 m/s ca 340 m3/u

YMMV ;)

[ Voor 12% gewijzigd door wizzopa op 18-09-2022 13:53 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bra-Jo
  • Niet online

Bra-Jo

DILLIGAF

@wizzopa hoe heb je dat filter gemaakt? Welk filtermateriaal?

Nomen nescio

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• klump4u
  • Niet online

klump4u

Rzaan schreef op zondag 18 september 2022 @ 10:54:
[...]

(open deur, ik weet het)
Ik zal het doorzetten naar de betreffende afdeling >:)

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• wizzopa
Bra-Jo schreef op zondag 18 september 2022 @ 16:01:
@wizzopa hoe heb je dat filter gemaakt? Welk filtermateriaal?
Men neme,
Worteldoekhaken
Coaxkabel
Wassemkapfilter ( vilodon )
4mm2 koperdraad of kripkous
Naald en draad of dun koperdraad
Buig 2x een frame van de worteldoekhaken en koppel de uiteinde aan elkaar met de isolatie van de 4mm2 koperdraad of krimpkous. Koppel de beide frames aan elkaar met koperdraad.
Splits de wassemkapfilter en maak hier een enveloppe van met 1 open korte kant.
Steek het frame in de enveloppe zet het filterdoek vast met naald en draad.
Over het frame deel dat tegen de filterbox komt schuif je een stuk isolatie van de coax kabel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• karine1
wizzopa schreef op zondag 18 september 2022 @ 13:29:
@karine1
Ik heb de windsnelheden gemeten,
met een Ruck Box zonder filter 5,1 m/s ca 370 m3/u
met een Ruck filter 4,4 m/s ca 319 m3/u
met eigenbouw filter 4,7 m/s ca 340 m3/u
YMMV ;)
Dat is netjes.
Ik denk zelfs dat dit niet merkbaar is in het rendement van de wpb.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• karine1
Tranquility schreef op zondag 18 september 2022 @ 12:35:
[...]
Ik vraag me af wat er aan onderhoud gedaan kan worden. Het belangrijkste is denk ik het ding van binnen schoonhouden.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/tk3HxDC_YsYHsJ7IoUofjEBk7Gs=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/63jdTiMuMeIlQQqVymyN1wXC.jpg?f=fotoalbum_large
Je kan dit inderdaad allemaal zelf ook doen.

[ Voor 8% gewijzigd door karine1 op 18-09-2022 17:41 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• klump4u
  • Niet online

klump4u

karine1 schreef op zondag 18 september 2022 @ 17:39:
[...]

[Afbeelding]
Je kan dit inderdaad allemaal zelf ook doen.
Van welk merk is dit? Om punt 16 te kunnen uitvoeren moet de boiler dus leeg tot onder het element. (gelukkig heb ik een droog element)

Pagina: 1 ... 23 ... 115 Laatste