Warmtepompboiler topic (WPB) deel 2 Vorige deel Overzicht

Pagina: 1 ... 22 ... 110 Laatste
Acties:

Onderwerpen

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Japiooo
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 17-07 22:47
Japiooo schreef op vrijdag 9 september 2022 @ 12:22:
Afgelopen woensdag is mijn Atlantic Eplorer V4 270 L geplaatst.
Nu wil ik natuurlijk graag weten hoeveel stroom deze verbruikt. In het menu, onder het kopje "Informatie" staat optie 2 als stroomverbruik; verdeeld over dag, maand en jaar.
Bij mijn is tot nu toe geen verbruik te zien: 0 Wh.

Kan het zijn dat dit ergens in het installatie menu is uitgezet of moet ik wat langer wachten?
Maar even reageren op mijn vraag :-)

Vanochtend kreeg ik resultaten bij het energieverbruik. Het lijkt er dus op dat de boiler eerst een aantal dagen dient te draaien voordat hij/zij het verbruik kan laten zien.

• Pellicaantje
  • Registratie: Juni 2009
  • Laatst online: 08:32
PetervEekelen schreef op zaterdag 10 september 2022 @ 12:59:
[...]

Ja, er zijn ook toestellen, die niet meer ventileren als de boiler op temperatuur is. Dan moet je inderdaad iets anders verzinnen. Maar dat is toch weer 'n beetje zonde want dan draaien er, een paar uur van de dag, 2 in plaats van een ventilator. Mijn keuze zou toch gaan naar een warmtepomp boiler die wel de functie heeft om ook te voorzien in de ventilatie, als de boiler geen warmte nodig heeft. Maar ieder zijn smaak ...
Ik begrijp je overwegingen en heb, om die reden, recentelijk ook gekozen voor de Nibe WPB. Het apparaat waar je naar verwijst lijkt hetzelfde apparaat, maar van een ander merk. Wel beperk je je keuzemogelijkheid aanzienlijk. Ik kon maar weinig apparaten vinden die de optie om te ventileren hadden, maar wellicht heb ik niet goed gezocht. De pompen die de optie hadden waren, mijn inziens, ook aan de hoge kant qua prijs. Ik weet niet of je dat prijsverschil gaat terugverdienen op stroomverbruik. Bij ons is er uiteindelijk voor gekozen om de pomp toch een eigen aanvoer van buiten te geven en op zolder het restant af te zuigen. De mechanische ventilatie hangt daar achter.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/EBzwyc21wQjGFGuUtaCQcaa-Tp8=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/rlMuo3sSlluzmosuDpxSWETQ.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 29% gewijzigd door Pellicaantje op 10-09-2022 14:09 ]

• Speedy-Andre
  • Registratie: Maart 2002
  • Nu online

Speedy-Andre

Sony ZL, XA, Nokia XR20

Topicstarter
PetervEekelen schreef op zaterdag 10 september 2022 @ 12:55:
[...]

Tja, noem het mijn rare bubbel, zoals je wil. Laten we aardig blijven voor elkaar; Een goede Warmtepompboiler vervangt de Mechanische Ventilatie type C. en zorgt tevens voor de afzuiging van de woning. Als de compressor draait omdat de boiler moet worden verwarmd, draait de ventilator bijvoorbeeld op 120 m³ afzuiging per uur. Als de boiler op temperatuur is, gaat de ventilatie (als het goed is geheel instelbaar) terug naar bijvoorbeeld 50 m³ per uur. (twee personen in woning bijvoorbeeld). Op het moment dat de badkamer wordt gebruikt kan de afzuiging naar bijvoorbeeld 150 m³ / uur. Enz. Tot zover weer.
Ik volg je totaal niet, en wpb hoeft helemaal niet op de MV te zitten en soms staat hij zelfs niet in de buurt.
We doen dat hier hoogstens naast een andere aansluiting die naar een ruimte binnen of naar buiten gaat.
Het resultaat is dat de wpb in de winter wat warmere lucht bijgemengd krijgt zodat hij kan blijven draaien.
Er is immers en beperking tot -5 graden oid waarna hij het element gaat gebruiken.

Ik vind de Nibe helemaal niet zo'n goed idee omdat dan alle lucht uit de woning wordt gehaald wat weer aangevuld wordt met (koude) lucht van buiten.
Nibe claimt een hoge cop die ten koste van de verwarming gaat.

PVoutput 2x Toshiba Daiseikai 8 3,5kW, SWW Atlantic Explorer V3 200l. Gasloos aug 2016, 8620Wp, Monoblock Panasonic J 7kW

• dunedanh
  • Registratie: Januari 2009
  • Laatst online: 08:13
Iemand nog tips om een 130mm gat te vergroten naar 160mm? In "gewone" rode bakstenen... Mijn verwachting was dat het bestaande gat een stuk kleiner was en ik dus wel wat vlees had om in te boren, maar dat blijkt dus een randje van anderhapve cm te zijn.

Ik heb nog overwogen om gewoon de 160mm slang van mij nieuwe Atlantic Explorer v4 eraan te hangen en te kijken hoe het gaat, maar een simpel rekensommetje vertelde mij dat ik dat ik met 160mm bijna 35% meer oppervlakte heb dan dat 130mm gat wat er al zit, en dat lijkt me wel erg veel (toch?)...

• Rickymas
  • Registratie: Augustus 2022
  • Laatst online: 27-02-2023
dunedanh schreef op zaterdag 10 september 2022 @ 15:35:
Iemand nog tips om een 130mm gat te vergroten naar 160mm? In "gewone" rode bakstenen... Mijn verwachting was dat het bestaande gat een stuk kleiner was en ik dus wel wat vlees had om in te boren, maar dat blijkt dus een randje van anderhapve cm te zijn.

Ik heb nog overwogen om gewoon de 160mm slang van mij nieuwe Atlantic Explorer v4 eraan te hangen en te kijken hoe het gaat, maar een simpel rekensommetje vertelde mij dat ik dat ik met 160mm bijna 35% meer oppervlakte heb dan dat 130mm gat wat er al zit, en dat lijkt me wel erg veel (toch?)...
Er zijn volgends mij gewoon verloopstukken te krijgen van 130 naar 160

• dunedanh
  • Registratie: Januari 2009
  • Laatst online: 08:13
Rickymas schreef op zaterdag 10 september 2022 @ 16:02:
[...]

Er zijn volgends mij gewoon verloopstukken te krijgen van 130 naar 160
Dat denk ik ook wel, maar die 160mm buis zit er niet voor niets aan lijkt mij. 130mm is een forse beperking in de luchtstroom (132cm2 tov 201cm2 bij 160mm). De wpb trekt volgens de specs zo 300 kuub per uur door dat gat, dan lijkt het mij dat je die beperking wel gaat merken...

• PetervEekelen
  • Registratie: September 2022
  • Laatst online: 03-01-2024
Speedy-Andre schreef op zaterdag 10 september 2022 @ 14:05:
[...]

Ik volg je totaal niet, en wpb hoeft helemaal niet op de MV te zitten en soms staat hij zelfs niet in de buurt.
We doen dat hier hoogstens naast een andere aansluiting die naar een ruimte binnen of naar buiten gaat.
Het resultaat is dat de wpb in de winter wat warmere lucht bijgemengd krijgt zodat hij kan blijven draaien.
Er is immers en beperking tot -5 graden oid waarna hij het element gaat gebruiken.

Ik vind de Nibe helemaal niet zo'n goed idee omdat dan alle lucht uit de woning wordt gehaald wat weer aangevuld wordt met (koude) lucht van buiten.
Ja, natuurlijk kun je hem ook gewoon ergens weg zetten, maar dan ben je toch ook lucht aan het aanzuigen ? Uit de omgeving ? En dan haal je toch ook lucht naar binnen ? Of blaas je de 'koude lucht' uit de wpb gewoon weer de ruimte in ? Dan moet de ruimte verwarming dat toch ook weer verwarmen ? Ik volg jou dus ook niet, maar geen probleem. Dat kan. Ieder zijn gedachten.

• Speedy-Andre
  • Nu online

Speedy-Andre

Sony ZL, XA, Nokia XR20

Topicstarter
Er staan 10-tallen setups in dit topic, ik ga hier niet verder op in (te vermoeiend en een doodlopende weg) ;w

PVoutput 2x Toshiba Daiseikai 8 3,5kW, SWW Atlantic Explorer V3 200l. Gasloos aug 2016, 8620Wp, Monoblock Panasonic J 7kW

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• vanderv
  • Registratie: November 2014
  • Laatst online: 22-07 13:16
dunedanh schreef op zaterdag 10 september 2022 @ 15:35:

Ik heb dit vroeger eens gedaan met een kleine steenboor allemaal kleine gaatjes rondom te boren en vervolgens de rest uitkappen...

Gasloos per 6-1-2020, L/W Daikin EHBH08E6V/ERGA06EV , Nibe WPB, L/L Daikin Nexura, heatpipes met Weishaupt boiler, vent.WTW, 21kWp(oost,west)

• PetervEekelen
Pellicaantje schreef op zaterdag 10 september 2022 @ 13:57:
[...]

Ik begrijp je overwegingen en heb, om die reden, recentelijk ook gekozen voor de Nibe WPB. Het apparaat waar je naar verwijst lijkt hetzelfde apparaat, maar van een ander merk. Wel beperk je je keuzemogelijkheid aanzienlijk. Ik kon maar weinig apparaten vinden die de optie om te ventileren hadden, maar wellicht heb ik niet goed gezocht. De pompen die de optie hadden waren, mijn inziens, ook aan de hoge kant qua prijs. Ik weet niet of je dat prijsverschil gaat terugverdienen op stroomverbruik. Bij ons is er uiteindelijk voor gekozen om de pomp toch een eigen aanvoer van buiten te geven en op zolder het restant af te zuigen. De mechanische ventilatie hangt daar achter.

[Afbeelding]
Leuke foto ... de warmtepompboiler past niet in de kast zie ik.. Eerlijk gezegd zie ik aan de slangen nog niet hoe de situatie nu precies is. De MV box zou normaal gesproken kunnen vervallen met dit toestel. Let er ook op de de uitgaande luchtleiding behoorlijk koud kan worden. Daardoor komt er mogelijk condens op de buizen te staan. Het advies is om die dampdicht te isoleren. Succes !

• PetervEekelen
Dit is een situatie waarbij de warmtepompboiler de MV box heeft vervangen:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/PMt0tNDBHvrTwcJrEm_NAUbiioM=/x800/filters:strip_exif()/f/image/Gsy5OI55NU8RzpsWApTxdgrK.png?f=fotoalbum_large

• DutchWing
  • Registratie: April 2019
  • Niet online

DutchWing

WP Installateur

PetervEekelen schreef op zaterdag 10 september 2022 @ 20:29:
Dit is een situatie waarbij de warmtepompboiler de MV box heeft vervangen:
[Afbeelding]
Dat zou ik dus nooit doen!
Allemaal vet en vieze lucht zo door je WPB.

WP: Mitsubishi Ecodan PUHZ-SW75YAA + EHST20D-VM2D / PV: 2150Wp Z/O 132° en 2580Wp N/W 312° Ik wil een warmtepomp.nu

• nokiaan958GB
  • Registratie: Augustus 2008
  • Niet online
Speedy-Andre schreef op zaterdag 10 september 2022 @ 14:05:
[...]

Ik snap jouw redenatie ook niet. Ik heb ventilatie type C met een ventlatiebox.
Hoe kan het als ik de ventilatiebox vervang door de Nibe dat een slecht idee zijn?
DutchWing schreef op zaterdag 10 september 2022 @ 20:50:
[...]

De Nibe en de MetroTherm is daar speciaal voor bedoeld

[ Voor 11% gewijzigd door nokiaan958GB op 10-09-2022 21:51 ]

• Martinus123
  • Registratie: Juli 2015
  • Laatst online: 18-12-2024
Goeiedag,

Ik lees al een tijdje mee in dit topic en wil ook graag de overstap gaan maken naar een warmtepompboiler.

Hoeveel liter boiler adviseren jullie voor mijn situatie?

Momenteel gezin van 3 personen (baby) en mogelijk later gezinsuitbreiding.

Zal 150l voldoende zijn? Het gaat om een nieuwbouwhuis van 2020, zeer goed geisoleerd. Met cv ketel en mv duco box. Het zal dus ter aanvulling van de cv ketel dienen voor SWW.

Alvast bedankt!

• DutchWing
  • Niet online

DutchWing

WP Installateur

nokiaan958GB schreef op zaterdag 10 september 2022 @ 21:41:
[...]

Hoe kan het als ik de ventilatiebox vervang door de Nibe dat een slecht idee zijn?

[...]

De Nibe is daar speciaal voor bedoeld
Ik heb genoeg luchtbehandelingskasten (HVAC systemen) gezien en ventilatie systemen met veel betere filters waarop mijn mening is gebaseerd.

Het gaat voornamelijk om vet/kooklucht wat gewoon overal aan blijft plakken.

WP: Mitsubishi Ecodan PUHZ-SW75YAA + EHST20D-VM2D / PV: 2150Wp Z/O 132° en 2580Wp N/W 312° Ik wil een warmtepomp.nu

• nokiaan958GB
  • Niet online
DutchWing schreef op zaterdag 10 september 2022 @ 21:55:
[...]

Ik heb genoeg luchtbehandelingskasten (HVAC systemen) gezien en ventilatie systemen met veel betere filters waarop mijn mening is gebaseerd.

Het gaat voornamelijk om vet/kooklucht wat gewoon overal aan blijft plakken.
Ah ok, ik heb geen motorloze afzuigkap dus hier geen vet of kooklucht via MV of WPB

• vanderv
  • Registratie: November 2014
  • Laatst online: 22-07 13:16
vanderv schreef op zondag 14 augustus 2022 @ 15:32:
[...]

Oké, dus geen problemen hier met lage aanvoer. Dan zal ik eens even bij Grohe kijken of daar nog iets te vinden is qua handleiding/revisie set (het is zo'n rainshower combi set), bedankt voor de reacties.
Inmiddels het thermo element van de kraan vervangen, alles werkt weer naar behoren. Aanvoer weer op eco 50graden. 8)

Gasloos per 6-1-2020, L/W Daikin EHBH08E6V/ERGA06EV , Nibe WPB, L/L Daikin Nexura, heatpipes met Weishaupt boiler, vent.WTW, 21kWp(oost,west)

• Speedy-Andre
  • Nu online

Speedy-Andre

Sony ZL, XA, Nokia XR20

Topicstarter
nokiaan958GB schreef op zaterdag 10 september 2022 @ 21:41:
[...]

Volgens mij legde ik dat uit?
Als je een deel van buiten zou aanzuigen dan gaat het minder ten koste van de huis verwarming die harder moet werken zodra de Nibe draait.
Dat is ook precies hoe de meesten het hier doen met een 'gewone' wpb.
Voor mij geldt het zeker dat ik de airco's extra belast als de wpb alleen lucht van de MV zou gebruiken, ik denk trouwens dat hij dan niet genoeg volume zou kunnen pakken door alle weerstand..
Die (koude) lucht wordt van buiten weer aangevuld tenzij je een heel bijzondere type C ventilatie hebt.

• Speedy-Andre
  • Nu online

Speedy-Andre

Sony ZL, XA, Nokia XR20

Topicstarter
Martinus123 schreef op zaterdag 10 september 2022 @ 21:49:
Goeiedag,

Ik lees al een tijdje mee in dit topic en wil ook graag de overstap gaan maken naar een warmtepompboiler.

Zal 150l voldoende zijn? Het gaat om een nieuwbouwhuis van 2020, zeer goed geisoleerd. Met cv ketel en mv duco box. Het zal dus ter aanvulling van de cv ketel dienen voor SWW.

Alvast bedankt!
Je kan het berekenen als je van de zomermaanden het gasverbruik kent.
Echter is het een beste investering en het verbruik verschuift naar stroom dat ook niet gratis is.
Een wpb is lonend als je daarmee van het gas af kan, dan ben je die vaste kosten kwijt.

• Jonny2x4
  • Registratie: November 2004
  • Laatst online: 21-07 00:18
Tranquility schreef op vrijdag 9 september 2022 @ 14:06:
[...]

Dit is al regelmatig vorbijgekomen in dit topic.
Kijk naar de Vaillant aroSTOR (slecht leverbaar) of de Auer Edel Air of de Bulex Magna Aqua. Deze drie zijn technisch identiek en hebben een RVS vat, zijn relatief klein en licht. Ideaal dus voor als je beperkte ruimte hebt.
Ik zie die opmerking over dat die 3 boilers hetzelfde zijn vaker, maar als ik bijvoorbeeld naar de geluidsproductie kijk dan zit daar wel verschil in. De Vaillant is bijvoorbeeld luidruchtiger "binnen" (volgens mij bedoelen ze dan zonder aansluiting op buizen) dan de Auer (45 tegen 41,2), diezelfde Vaillant zou vervolgens "buiten" weer fors stiller zou zijn volgens de handleidingen (36 tegen 55,8).

Ik vind het nogal lastig vergelijken zo. Meten ze wel hetzelfde, is hier geen vaste standaard voor? En zijn ze dan wel exact hetzelfde, of is het binnenwerk hetzelfde en zit er bijvoorbeeld verschil in de isolatie? Iemand die dit weer van deze toestellen? Hierboven heb ik trouwens gekeken naar de 150 liter, maar voor bijvoorbeeld de 200 zie ik vergelijkbare verschillen in de handleiding.

[ Voor 5% gewijzigd door Jonny2x4 op 10-09-2022 22:52 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Pellicaantje
PetervEekelen schreef op zaterdag 10 september 2022 @ 20:26:
[...]

Leuke foto ... de warmtepompboiler past niet in de kast zie ik.. Eerlijk gezegd zie ik aan de slangen nog niet hoe de situatie nu precies is. De MV box zou normaal gesproken kunnen vervallen met dit toestel. Let er ook op de de uitgaande luchtleiding behoorlijk koud kan worden. Daardoor komt er mogelijk condens op de buizen te staan. Het advies is om die dampdicht te isoleren. Succes !
Klopt (helaas..) de kast moet aangepast worden. Inclusief koppelingen viel de diepte wat tegen. In deze situatie is alleen de uitgang van de MV en de WPB gecombineerd. Er wordt vanaf buiten aangezogen en dat kanaal kan handmatig dichtgezet worden. Er wordt dan afgezogen in de kast. In de nieuwe kast zullen roosters komen. Als de warmtepomp draait gaat de ventilator op 60 procent. Dat zijn stevig wat m3/h. Wij verwarmen het huis met stadsverwarming (zeg maar niets… :)) dus de warmte die wordt onttrokken moet ik relatief duur terugkopen en ik was bang voor tocht in huis. Daarom toch gekozen voor separate systemen.

Ik heb de installateur gewezen op de isolatie. Hij verwachte dat t meeviel, echter zag ik er vandaag al een hoop condens opzitten. Dus die mag nog even terugkomen voor de isolatie ;).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DutchWing
  • Niet online

DutchWing

WP Installateur

Pellicaantje schreef op zondag 11 september 2022 @ 01:40:
[...]

Klopt (helaas..) de kast moet aangepast worden. Inclusief koppelingen viel de diepte wat tegen. In deze situatie is alleen de uitgang van de MV en de WPB gecombineerd. Er wordt vanaf buiten aangezogen en dat kanaal kan handmatig dichtgezet worden. Er wordt dan afgezogen in de kast. In de nieuwe kast zullen roosters komen. Als de warmtepomp draait gaat de ventilator op 60 procent. Dat zijn stevig wat m3/h. Wij verwarmen het huis met stadsverwarming (zeg maar niets… :)) dus de warmte die wordt onttrokken moet ik relatief duur terugkopen en ik was bang voor tocht in huis. Daarom toch gekozen voor separate systemen.

Ik heb de installateur gewezen op de isolatie. Hij verwachte dat t meeviel, echter zag ik er vandaag al een hoop condens opzitten. Dus die mag nog even terugkomen voor de isolatie ;).
Moet de MV Box ertussen?
Deze gaat neem ik aan ook condenseren, misschien wel minder ivm kunststof, maar toch…

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Martinus123
Speedy-Andre schreef op zaterdag 10 september 2022 @ 22:18:
[...]

Je kan het berekenen als je van de zomermaanden het gasverbruik kent.
Echter is het een beste investering en het verbruik verschuift naar stroom dat ook niet gratis is.
Een wpb is lonend als je daarmee van het gas af kan, dan ben je die vaste kosten kwijt.
Gasverbruik in de zomermaanden ligt op ongeveer 8m3 per maand. En nu? Ik ben van plan om een wpb als tussenstap te doen en later helemaal van het gas af te gaan.

Nog andere mensen die mijn vraag over benodigt aantal liters warmtepompboiler zouden willen beantwoorden?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Martin7182
  • Registratie: Juni 2020
  • Laatst online: 09:06
@Martinus123 Het hangt erg van je douche/bad rituelen af. Ik denk dat de meesten aan 150L voor 3 personen te weinig hebben, laat staan voor een groter gezin. 150L kun je voor ongeveer 120L aftappen. Bij een douchetemperatuur van 40°, boilertemperatuur van 55° en koud water 10°, heb je ongeveer 180L douchewater (120×(55-10)/(40-10)). Dat is ongeveer 18 minuten douchen; 6 min/pp. Voor een baby en/of met spaardouche heb je natuurlijk minder water nodig.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Signor Doekie
  • Registratie: Februari 2020
  • Laatst online: 23-07 21:13
@Martinus123
In ons huishouden van twee personen hebben we ruim genoeg aan de inhoud van de 150ltr Calypso op 55 graden watertemperatuur.
Wij douchen ca 5 a 6min en gebruiken hierbij een Grohe tempesta douchekop met een debiet van 5.5ltr/min.
Zoals gezegd staat of valt alles met gewoontes, het debiet van de gebruikte douchekop en de temp van het water waarmee gedoucht wordt.
Op onderstaande link kun je berekenen welke boiler inhoud voor jullie voldoet.

https://www.econo.nl/Bere...20met%20doorstroomspiraal

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Martin7182
Die tool gaat uit van ongeveer max. 60% aftappen i.p.v. mijn 80%. Let ook op het boilertype; doorstroomspiraal of drinkwaterboiler maakt nogal een verschil.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Step-han
  • Registratie: Februari 2010
  • Laatst online: 08:47
klump4u schreef op maandag 22 augustus 2022 @ 19:32:
[...]

Even de tijd geven, mijn v3 doet het netjes 4 x per maand. Zal met de v4 niet anders zijn.
Ik heb het even de 'tijd' gegeven. In de maand september heb ik niet meer aan settings gezeten en de Atlantic Explorer v4 zijn werk laten doen.

Hij heeft nu een legionella run gedaan op:
03-09
07-09
11-09 (is nu net weer bezig met een run)

Lijkt mij een beetje te veel voor 4x in de maand?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Martinus123
Martin7182 schreef op zondag 11 september 2022 @ 10:51:
Die tool gaat uit van ongeveer max. 60% aftappen i.p.v. mijn 80%. Let ook op het boilertype; doorstroomspiraal of drinkwaterboiler maakt nogal een verschil.
Welke moet ik kiezen in mijn geval? Drinkwaterboiler?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ronald.42
  • Registratie: Maart 2021
  • Niet online
Step-han schreef op zondag 11 september 2022 @ 11:19:
[...]

Ik heb het even de 'tijd' gegeven. In de maand september heb ik niet meer aan settings gezeten en de Atlantic Explorer v4 zijn werk laten doen.

03-09
07-09

Klinkt meer als eens in de 4 dagen...

Solar 15040wp 12x425 ZZW schuin dak 8x260 N schuin dak16x zzw platdak, 6x430 terras oost, wp Sprsun10Kw, wpb arostor 150l, 3x Marstek 5,12kwh.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wizzopa
  • Registratie: September 2003
  • Nu online
Step-han schreef op zondag 11 september 2022 @ 11:19:
[...]

03-09
07-09

Heb je al geprobeerd de Boiler te resetten, niet de stekker er uit maar in het installateurs menu.

PV- 8530Wp..... SWW- Atlantic 200….. WP- Daikin 3,5kW….. Foto’s.....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PetervEekelen
DutchWing schreef op zondag 11 september 2022 @ 02:45:
[...]

Moet de MV Box ertussen?
Deze gaat neem ik aan ook condenseren, misschien wel minder ivm kunststof, maar toch…
Nee, bij een ventilatie-warmtepompboiler, kan de MV box vervallen. De ventilatie-warmtepompboiler neemt die functie dan over. zie ook: https://warmtepomp-tips.nl/type/warmtepompboiler/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Step-han
wizzopa schreef op zondag 11 september 2022 @ 11:44:
[...]

Heb je al geprobeerd de Boiler te resetten, niet de stekker er uit maar in het installateurs menu.
Afbeeldingslocatie: https://www.imgdumper.nl/uploads9/631daf686c030/631daf6868f1c-voorbeeld.thumb.jpg

Hij staat hier op, heb hem inderdaad voor de maand september helemaal gereset.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wizzopa
  • Nu online
Step-han schreef op zondag 11 september 2022 @ 11:51:
[...]

[Afbeelding]

Hij staat hier op, heb hem inderdaad voor de maand september helemaal gereset.
Als je daar op de grote knop druk dan kan je dat toch veranderen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Step-han
wizzopa schreef op zondag 11 september 2022 @ 11:53:
[...]

Als je daar op de grote knop druk dan kan je dat toch veranderen?
Klopt, maar 4x per maand lijkt mij goed. Alleen lijkt de WPB dat nu niet te doen als je de interval van de data bekijkt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wizzopa
  • Nu online
Step-han schreef op zondag 11 september 2022 @ 11:59:
[...]

Klopt, maar 4x per maand lijkt mij goed. Alleen lijkt de WPB dat nu niet te doen als je de interval van de data bekijkt.
IK heb net na de aanschaf problemen gehad met de tijd dat hij actief mocht zijn, veel instellingen geprobeerd om dat goed te krijgen, uiteindelijk een reset gedaan alle instellingen weer opnieuw gedaan en sinds die geen problemen meer.

Het is weer even werk maar zeker het proberen waard.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Martin7182
Martinus123 schreef op zondag 11 september 2022 @ 11:22:
[...]

Welke moet ik kiezen in mijn geval? Drinkwaterboiler?
Dat hangt van het boilertype af. Om het nog iets ingewikkelder te maken; met een drinkwaterboiler is het gebruikelijk om eens per week een anti-legionella run te doen waarbij het water wordt opgewarmd tot 65°. Daarna heb je zo'n 20% extra warm water (van 40°).

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Tranquility
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 08:43
Jonny2x4 schreef op zaterdag 10 september 2022 @ 22:51:
[...]
Ik zie die opmerking over dat die 3 boilers hetzelfde zijn vaker, maar als ik bijvoorbeeld naar de geluidsproductie kijk dan zit daar wel verschil in. De Vaillant is bijvoorbeeld luidruchtiger "binnen" (volgens mij bedoelen ze dan zonder aansluiting op buizen) dan de Auer (45 tegen 41,2), diezelfde Vaillant zou vervolgens "buiten" weer fors stiller zou zijn volgens de handleidingen (36 tegen 55,8).

Ik vind het nogal lastig vergelijken zo. Meten ze wel hetzelfde, is hier geen vaste standaard voor? En zijn ze dan wel exact hetzelfde, of is het binnenwerk hetzelfde en zit er bijvoorbeeld verschil in de isolatie? Iemand die dit weer van deze toestellen? Hierboven heb ik trouwens gekeken naar de 150 liter, maar voor bijvoorbeeld de 200 zie ik vergelijkbare verschillen in de handleiding.
Ik durf dat ook niet te zeggen. Wel heb ik hier vaak langs zien komen van gebruikers dat zelfs de handleidingen identiek zouden zijn (Bulex). Wat het verschil in geluidproductie verklaart durf ik ook niet te zeggen. Wellicht gebruiken ze alledrie andere meetwaarden- of methodes of is de interpretatie anders.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DutchWing
  • Niet online

DutchWing

WP Installateur

PetervEekelen schreef op zondag 11 september 2022 @ 11:50:
[...]

Nee, bij een ventilatie-warmtepompboiler, kan de MV box vervallen. De ventilatie-warmtepompboiler neemt die functie dan over. zie ook: https://warmtepomp-tips.nl/type/warmtepompboiler/
Ik dacht meer van misschien zijn er ook WPB welke specifiek met een MV Box moeten aangesloten worden.
Ik kende ze in ieder geval niet, vandaar de vraag…

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Speedy-Andre
  • Nu online

Speedy-Andre

Sony ZL, XA, Nokia XR20

Topicstarter
DutchWing schreef op zondag 11 september 2022 @ 15:00:
[...]

Ik dacht meer van misschien zijn er ook WPB welke specifiek met een MV Box moeten aangesloten worden.
Ik kende ze in ieder geval niet, vandaar de vraag…
Dat zou wel een vreemde eis zijn, de wpb kan de MV box immers niet aansturen waardoor je op z'n zachtst gezegd een mismatch hebt afgezien van de verschillen tussen alle MV boxen.
Daarbij zit je met de afwijkende diameters van de kanalen wat niet helpt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DutchWing
  • Niet online

DutchWing

WP Installateur

Speedy-Andre schreef op zondag 11 september 2022 @ 15:08:
[...]

Dat zou wel een vreemde eis zijn, de wpb kan de MV box immers niet aansturen waardoor je op z'n zachtst gezegd een mismatch hebt afgezien van de verschillen tussen alle MV boxen.
Daarbij zit je met de afwijkende diameters van de kanalen wat niet helpt.
Daarom snap ik dus ook niet waarom ze de MV Box hebben laten zitten…

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pellicaantje
DutchWing schreef op zondag 11 september 2022 @ 02:45:
[...]

Moet de MV Box ertussen?
De MV Box regelt de afzuiging in het huis en staat los van de WPB. Het is met de Nibe niet noodzakelijk om een losse MV te hebben.

Alleen het uitblaaskanaal van de MV en de WPB zijn gecombineerd. De WPB heeft een directe aansluiting naar buiten. De buitenlucht wordt aangemengd met warmte lucht uit de kast waarin de WPB staat.

[ Voor 6% gewijzigd door Pellicaantje op 11-09-2022 17:26 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PetervEekelen
Pellicaantje schreef op zondag 11 september 2022 @ 17:24:
[...]

De MV Box regelt de afzuiging in het huis en staat los van de WPB. Het is met de Nibe niet noodzakelijk om een losse MV te hebben.

Alleen het uitblaaskanaal van de MV en de WPB zijn gecombineerd. De WPB heeft een directe aansluiting naar buiten. De buitenlucht wordt aangemengd met warmte lucht uit de kast waarin de WPB staat.
De afblaas naar buiten kun je uiteraard combineren. Maar stel dat je MV-box constant 75 kuub per uur afzuigt, dan komt er ook 75 kuub per uur aan verse lucht je woning binnen. Die moet je verwarmen in de winter, maar dat is normaal. Als je naast de MV-Box dan ook nog extra lucht gaat ontrekken aan de woning met jouw warmtpepompboiler is dat een beetje zonde toch? Het toestel op jouw foto kan prima de MV-Box vervangen. Dat scheelt in koude lucht die binnenkomt, dat scheelt in een extra ventilator die draait . Toch ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PetervEekelen
DutchWing schreef op zaterdag 10 september 2022 @ 20:50:
[...]

De afzuigkap voor koken in een woning heeft vaak een eigen uitblaas naar buiten. Die lucht wordt niet aangezogen. Daarnaast is er altijd de mogelijkheid om een filterdoek op te nemen in de afzuig. Zodat stof en vet op het filter komt en niet door de wisselaar van het toestel gaat. Om de 2 maanden het filterdoek vervangen (kan gewoon met wasemkap doek). en geen centje pijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pellicaantje
PetervEekelen schreef op zondag 11 september 2022 @ 17:47:
[...]

De afblaas naar buiten kun je uiteraard combineren. Maar stel dat je MV-box constant 75 kuub per uur afzuigt, dan komt er ook 75 kuub per uur aan verse lucht je woning binnen. Die moet je verwarmen in de winter, maar dat is normaal. Als je naast de MV-Box dan ook nog extra lucht gaat ontrekken aan de woning met jouw warmtpepompboiler is dat een beetje zonde toch? Het toestel op jouw foto kan prima de MV-Box vervangen. Dat scheelt in koude lucht die binnenkomt, dat scheelt in een extra ventilator die draait . Toch ?
De MV staat dermate laag dat ik het verlies in warmte als minimaal inschat. Niet gebaseerd op enige meting of cijfers :). Mijn overweging zit ‘m met name in de tijd dat de warmtepomp draait. Op dat moment heeft de pomp een minimale flow nodig om efficiënt te kunnen draaien. De ventilator draait dan op 57%. Dat gaat (extra) onttrokken worden aan het huis en daarmee is het risico aanwezig dat we inboeten op comfort. De kans op (voelbare) tocht is aanwezig aangezien we maar een paar aanzuigpunten in het huis hebben. Wellicht niet de economische overweging, maar comfort vind ik ook wat waard :).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PetervEekelen
Pellicaantje schreef op zondag 11 september 2022 @ 18:06:
[...]

De MV staat dermate laag dat ik het verlies in warmte als minimaal inschat. Niet gebaseerd op enige meting of cijfers :). Mijn overweging zit ‘m met name in de tijd dat de warmtepomp draait. Op dat moment heeft de pomp een minimale flow nodig om efficiënt te kunnen draaien. De ventilator draait dan op 57%. Dat gaat (extra) onttrokken worden aan het huis en daarmee is het risico aanwezig dat we inboeten op comfort. De kans op (voelbare) tocht is aanwezig aangezien we maar een paar aanzuigpunten in het huis hebben. Wellicht niet de economische overweging, maar comfort vind ik ook wat waard :).
Het kan, dus geen probleem. Er zijn vele wegen die naar Rome leiden. Veel plezier nog van je installatie .. gr. Peter.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Speedy-Andre
  • Nu online

Speedy-Andre

Sony ZL, XA, Nokia XR20

Topicstarter
Pellicaantje schreef op zondag 11 september 2022 @ 18:06:
[...]

Ik keek eens naar de specs van de Nibe en die verplaatst toch serieus meer lucht dan andere wpb's.
Nominaal 450m3/u en hij kan zelfs tot 800m3/u 8)7
Daarbij zijn alle buizen versmald naar 125mm terwijl het 160mm op de wpb is.

Met een broekstuk van 160 naar 2x 125 had je aan de ingaande kant minder verlies/weerstand gehad.
De weg naar buiten (van de MV) is 125mm dus daar kan je geen grotere diameter hebben en gelukkig zit de wpb op het rechte stuk.
Condens op een buis is geen ramp maar dat water kan je beter wel opvangen :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nokiaan958GB
  • Niet online
Speedy-Andre schreef op zondag 11 september 2022 @ 18:31:
[...]

Ik keek eens naar de specs van de Nibe en die verplaatst toch serieus meer lucht dan andere wpb's.
Nominaal 450m3/u en hij kan zelfs tot 800m3/u 8)7
Daarbij zijn alle buizen versmald naar 125mm terwijl het 160mm op de wpb is.

Met een broekstuk van 160 naar 2x 125 had je aan de ingaande kant minder verlies/weerstand gehad.
De weg naar buiten (van de MV) is 125mm dus daar kan je geen grotere diameter hebben en gelukkig zit de wpb op het rechte stuk.
Condens op een buis is geen ramp maar dat water kan je beter wel opvangen :)
Gaat dit over de Nibe MT-WH21-019 :?
Bedoelt je met "nominaal" dat dat de minimale afzuigsnelheid is?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Speedy-Andre
  • Nu online

Speedy-Andre

Sony ZL, XA, Nokia XR20

Topicstarter
nokiaan958GB schreef op zondag 11 september 2022 @ 23:07:
[...]

Gaat dit over de Nibe MT-WH21-019 :?
Bedoelt je met "nominaal" dat dat de minimale afzuigsnelheid is?
Nominaal is 'meest voorkomend' of de 'normale' snelheid.
Nibe heeft 2 modellen met een verschillende inhoud (met of zonder spiraal), dat model is er een van.
Mijn opmerking gaat over de Nibe die op een foto in een kast staat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jirure1984
  • Registratie: December 2012
  • Laatst online: 15-07 12:45
Hallo,

Misschien een rare vraag. Maar een wpb leeg laten lopen is dat simpelweg de 2 aansluitingen aan de onderkant losdraaien zodat het water eruit loopt?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Speedy-Andre
  • Nu online

Speedy-Andre

Sony ZL, XA, Nokia XR20

Topicstarter
Als je dat moet doen dan is er iets niet goed gemonteerd :)
Eerst de waterdruk weghalen door de hoofdkraan te sluiten (meestal bij de watermeter).
Bij de koude aansluiting van de boiler is op een laag punt een aftapkraantje het handigst (met eventueel een slang naar een riool afvoer).
Open je de aftapkraan dan komt er wat water uit, doe je daarna een warmwater kraan open dan loopt hij leeg.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ckriek
  • Registratie: Mei 2011
  • Laatst online: 22:49
Jirure1984 schreef op maandag 12 september 2022 @ 12:53:
Hallo,

Misschien een rare vraag. Maar een wpb leeg laten lopen is dat simpelweg de 2 aansluitingen aan de onderkant losdraaien zodat het water eruit loopt?
Ja, maar wel vanaf boven iets open zetten, voor beluchten, anders een geïmplodeerde boiler

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jirure1984
  • Registratie: December 2012
  • Laatst online: 15-07 12:45
Speedy-Andre schreef op maandag 12 september 2022 @ 13:05:
Als je dat moet doen dan is er iets niet goed gemonteerd :)
Eerst de waterdruk weghalen door de hoofdkraan te sluiten (meestal bij de watermeter).
Bij de koude aansluiting van de boiler is op een laag punt een aftapkraantje het handigst (met eventueel een slang naar een riool afvoer).
Open je de aftapkraan dan komt er wat water uit, doe je daarna een warmwater kraan open dan loopt hij leeg.
Als je tegen de zijkant aankijkt hangt de bovenkant iets meer naarvoren dan de onderkant. Aan de onderkant zitten haken in de wand waar de boiler ook invalt. Daar zitten ook stelpoten om de onderkant meer van de wand te laten komen. Alleen de haken die in de wand zijn gedraaid geven hier geen ruimte meer voor. Ik moet deze haken verder eruit draaien om meer ruimte te creëren.
Ckriek schreef op maandag 12 september 2022 @ 13:06:
[...]

Ja, maar wel vanaf boven iets open zetten, voor beluchten, anders een geïmplodeerde boiler
Maar als ik deze 2 reacties samenvoeg. De boiler staat overigens op de begane grond. Hoofdkraan dicht, warm water kraan op de eerste verdieping opendraaien en koud aan de onderkant van de boiler losdraaien.

[ Voor 3% gewijzigd door Jirure1984 op 12-09-2022 13:16 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• karine1
  • Registratie: Oktober 2006
  • Laatst online: 09-06 10:16
Dat dacht ik vorige week ook.
Hoofdkraan dicht, al de kranen boven open gezet maar heeft nog een dik half uur geduurd eer de boiler van 200L was leeggelopen in de kelder.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• de Peer
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 08:51

de Peer

under peer review

karine1 schreef op maandag 12 september 2022 @ 13:18:
Dat dacht ik vorige week ook.
Hoofdkraan dicht, al de kranen boven open gezet maar heeft nog een dik half uur geduurd eer de boiler van 200L was leeggelopen in de kelder.
dat is volgens verwachting toch, lijkt me. Als hij in 5 min leeg moet dan zou dat wel een enorm debiet zijn!!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• karine1
Ik zou denk wanneer hij lucht krijgt dat hij dan zou leeglopen maar dat was niet het geval.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• paQ
  • Registratie: Augustus 2001
  • Nu online
Mijn explorer 4V 200 l wordt deze week geleverd en eind deze maand geïnstalleerd.
Hij komt in de kelder, en die wil ik daar in de zomer ook meteen als ontvochtiger / droger inzetten.
Echter voor de winter IN / UIT naar en vanaf buiten. Ik heb een kiepraam in de kelder die in een 'put' uitkomt. Ca 60x30 cm.
Zijn daar handige systemen voor om zo te schakelen tussen zomer en winter? Of moet ik elke keer de boel monteren en demonteren?

Ik doe niet aan bijgeloof. Dat brengt ongeluk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• karine1
In ga in de zomer bij mijn Bulex gewoon de bocht van de uitlaat halen en die op de inlaat stoppen. Is ook maar 5 minuten werk.
Ben benieuwd of dat iets uithaalt, in de zomer lucht van buiten halen en in de winter lucht uit de kelder halen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• illya89
  • Registratie: April 2012
  • Laatst online: 18-07 01:05
karine1 schreef op maandag 12 september 2022 @ 14:37:
In ga in de zomer bij mijn Bulex gewoon de bocht van de uitlaat halen en die op de inlaat stoppen. Is ook maar 5 minuten werk.
Ben benieuwd of dat iets uithaalt, in de zomer lucht van buiten halen en in de winter lucht uit de kelder halen.
Ik dacht dat ook maar dan koel je wel je kelder af.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• karine1
Maar in de zomer is kelder vochtiger dus dan is droge lucht wel positief.
In de zomer is kelder ook 20 graden dus denk met mijn oppervlakte de temperatuur weinig gaat dalen.(155m² of 380m³)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• illya89
Ik bedoel in de winter, haal je warme lucht uit je kelder.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• karine1
illya89 schreef op maandag 12 september 2022 @ 14:49:
Ik bedoel in de winter, haal je warme lucht uit je kelder.
Dat is de bedoeling, in de winter lucht uit de kelder halen en in de zomer lucht van buiten halen
Winter lucht van 20 graden en in de zomer lucht van +25 graden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• illya89
Even een vraag over de PV aansluiting op een warmtepompboiler. Hoe sluit je deze aan op je pv installatie? Is dat op een extra module in de zekeringskast (via een Smart Power Sensor ) of is dat om de omvormer of is dat op je digitale meter?

groeten!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• paQ
  • Registratie: Augustus 2001
  • Nu online
karine1 schreef op maandag 12 september 2022 @ 14:51:
[...]

Dat is de bedoeling, in de winter lucht uit de kelder halen en in de zomer lucht van buiten halen
Winter lucht van 20 graden en in de zomer lucht van +25 graden.
Maar dan zuig je ook koude lucht van buiten de kelder in. Of door onderdruk warme lucht uit je woning.

Ik doe niet aan bijgeloof. Dat brengt ongeluk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• de Peer

de Peer

under peer review

illya89 schreef op maandag 12 september 2022 @ 14:56:
Even een vraag over de PV aansluiting op een warmtepompboiler. Hoe sluit je deze aan op je pv installatie? Is dat op een extra module in de zekeringskast (via een Smart Power Sensor ) of is dat om de omvormer of is dat op je digitale meter?

groeten!
Dat is aan jou. maar je moet er 230V op zetten. Dat gaat je slimme meter niet aanbieden.
Direct vanuit je omvormer kan ook, als jouw omvormer 230V kan aanbieden.

Zelf gebruik ik een smart switch. En ik bepaal dan (op basis van de P1 slimme meter uitlezing) of ik wel of niet 230V op het PV contact zet via de smart switch.

edit: ik ga even uit van mijn eigen Atlantic Explorer. ik weet niet hoe het bij andere boilers werkt.

[ Voor 7% gewijzigd door de Peer op 12-09-2022 15:40 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• illya89
de Peer schreef op maandag 12 september 2022 @ 15:30:
[...]

Dat is aan jou. maar je moet er 230V op zetten. Dat gaat je slimme meter niet aanbieden.
Direct vanuit je omvormer kan ook, als jouw omvormer 230V kan aanbieden.

Zelf gebruik ik een smart switch. En ik bepaal dan (op basis van de P1 slimme meter uitlezing) of ik wel of niet 230V op het PV contact zet via de smart switch.
Ah, het werkt op die manier. Ik dacht dat er gewoon via de huidige aansluiting 230v werd getrokken door de boiler en dat die aansluiting enkel een signaal gaf ga nu maar verbruiken boiler

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Speedy-Andre
  • Nu online

Speedy-Andre

Sony ZL, XA, Nokia XR20

Topicstarter
Niet elke wpb vindt 230V op de pv ingang lekker, kijk in de handleiding of het kan.
Het is niet meer dan een signaal om te gaan verwarmen onder gunstige (pv) omstandigheden.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• de Peer

de Peer

under peer review

illya89 schreef op maandag 12 september 2022 @ 15:36:
[...]

Ah, het werkt op die manier. Ik dacht dat er gewoon via de huidige aansluiting 230v werd getrokken door de boiler en dat die aansluiting enkel een signaal gaf ga nu maar verbruiken boiler
dat klopt ook, echter wordt het signaal in dit geval gegeven in de vorm van 230V.

edit: ik ga even uit van mijn eigen Atlantic Explorer. ik weet niet hoe het bij andere boilers werkt.
Terechte opmerking van @Speedy-Andre

[ Voor 15% gewijzigd door de Peer op 12-09-2022 15:41 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• illya89
Ik heb een Atlantic v4. In de handleiding spreken ze over een signaal.

Dus :D Vanwaar haalt de boiler zijn signaal? Van de powermeter dan?

[ Voor 33% gewijzigd door illya89 op 12-09-2022 15:43 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• de Peer

de Peer

under peer review

illya89 schreef op maandag 12 september 2022 @ 15:42:
Ik heb een Atlantic v4. In de handleiding spreken ze over een signaal.

Dus :D Vanwaar haalt de boiler zijn signaal? Van de powermeter dan?
Dat moet je dus zelf regelen. Het signaal is in de vorm van 230V. De bron moet jij kiezen. Direct via de omvormer of via een domoticasysteem oid.

Slimme meter kan, maar dat moet jij dus iets regelen dat het P1 signaal van de slimme meter om zet in 230 V

[ Voor 23% gewijzigd door de Peer op 12-09-2022 15:47 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Speedy-Andre
  • Nu online

Speedy-Andre

Sony ZL, XA, Nokia XR20

Topicstarter
Het is in dit topic al eens genoemd, Homewizard heeft een wifi P1 meter die in de slimme meter gaat.
Met hun smart powerplug kan je dan schakelen bij een overschot of een bepaald (pv) vermogen.
Reken je niet rijk, je bent een hand vol tientjes verder en zoveel verbruikt de Atlantic niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jojo-77
  • Registratie: September 2021
  • Laatst online: 24-12-2022
Gasverbruik in de zomermaanden ligt op ongeveer 8m3 per maand. En nu? Ik ben van plan om een wpb als tussenstap te doen en later helemaal van het gas af te gaan.
Nog andere mensen die mijn vraag over benodigt aantal liters warmtepompboiler zouden willen beantwoorden?
Hallo Martinus, volgens mij wil je hetzelfde als ik heb. SWW uit de WP-boiler en CV-gebruik alleen als het echt nodig is.
Ik heb mijn water verbruik gemeten via de watermeter. Exact 5 min. douchen is bij mij precies 50 liter water. Met een spaardouchekop zou dit minder zijn. Ik heb een AroSTOR van 150 liter en draai op 55 graden. Na 5 minuten douchen is de watertemp in de boiler 53,5 graden. Heb alleen nog niet kunnen vinden hoe hoog de meetsonde hangt (hoe hoger hoe warmer). Direct na elkaar douchen is bij ons geen enkel probleem. Een derde keer denk ik ook niet. Wij hadden wellicht afgekund met een 100 liter boiler in combinatie met een iets zuinigere douche kop. Alleen de 150l was domweg veel goedkoper in aanschaf (België incl. eigen transport naar NL) dan de 100 liter.

Een grotere boiler geeft misschien meer buffer, maar duurt ook langer om op te warmen. Daarnaast kan je een 150l ophangen, grotere zijn veelal staande modellen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Martinus123
Jojo-77 schreef op maandag 12 september 2022 @ 17:24:
[...]

[...]

Hallo Martinus, volgens mij wil je hetzelfde als ik heb. SWW uit de WP-boiler en CV-gebruik alleen als het echt nodig is.
Ik heb mijn water verbruik gemeten via de watermeter. Exact 5 min. douchen is bij mij precies 50 liter water. Met een spaardouchekop zou dit minder zijn. Ik heb een AroSTOR van 150 liter en draai op 55 graden. Na 5 minuten douchen is de watertemp in de boiler 53,5 graden. Heb alleen nog niet kunnen vinden hoe hoog de meetsonde hangt (hoe hoger hoe warmer). Direct na elkaar douchen is bij ons geen enkel probleem. Een derde keer denk ik ook niet. Wij hadden wellicht afgekund met een 100 liter boiler in combinatie met een iets zuinigere douche kop. Alleen de 150l was domweg veel goedkoper in aanschaf (België incl. eigen transport naar NL) dan de 100 liter.

Een grotere boiler geeft misschien meer buffer, maar duurt ook langer om op te warmen. Daarnaast kan je een 150l ophangen, grotere zijn veelal staande modellen.
Dank voor je reactie Jojo-77. Ik heb berekend dat we voor onze huidige en toekomstige situatie toch wel minimaal 200l moeten nemen. Opzich ruimte genoeg op zolder, maar komt dan wel op een slaapkamer/ werkkamer. So be it. Dan kan daar later ook nog de warmtepomp bij komen te staan.

Ook heb ik gekeken naar onze douchekop en die doet 7l per minuut, ofwel 35l per 5 min.

Ik ga denk ik voor de atlantic explorer v4 gezien alle positieve ervaringen hier.

Maar nu vraag een leverancier mij te kiezen voor versie met of zonder warmtewisselaar. Kan iemand mij bij deze keuze helpen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nike
  • Registratie: November 2000
  • Niet online
Meer mensen die met hun explorer de vloerverwarming wil verwarmen.
Dit heb ik bedacht,
Buffervat staat in bestelling, de explorer is al in gebruik 270l
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/QLi1ys3qoT3VQuTwVs15QDavtnQ=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/eZwXzAKYZE7u7Y2vKHQyAevs.jpg?f=fotoalbum_large

Ik krijg het niet warm met alleen de WPB, , het doel is om de kou uit de vloer te halen, en na verwarmen met de airco.
Oja ik heb nog een klein badkamer kacheltje voor de handdoeken.

[ Voor 14% gewijzigd door nike op 12-09-2022 20:40 ]

-edit-

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• de Peer

de Peer

under peer review

nike schreef op maandag 12 september 2022 @ 20:31:
Meer mensen die met hun explorer de vloerverwarming wil verwarmen.
Dit heb ik bedacht,
Buffervat staat in bestelling, de explorer is al in gebruik 270l
[Afbeelding]

Ik krijg het niet warm, het doel is om de kou uit de vloer te halen, en bijverwarmen met de airco.
Oja ik heb nog een klein badkamer kacheltje voor de handdoeken.
Ik begrijp het niet helemaal. Ik denk dat je bedoelt: de airco als hoofdverwarming en de vloer een beetje bijverwarmen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nike
  • Niet online
de Peer schreef op maandag 12 september 2022 @ 20:38:
[...]

Ik begrijp het niet helemaal. Ik denk dat je bedoelt: de airco als hoofdverwarming en de vloer een beetje bijverwarmen?
text aangepast. maar je heb gelijk een beetje de kou uit de vloer en na-verwarmen met de airco.

-edit-

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• de Peer

de Peer

under peer review

nike schreef op maandag 12 september 2022 @ 20:41:
[...]

text aangepast. maar je heb gelijk een beetje de kou uit de vloer en na-verwarmen met de airco.
Ik snap het eigenlijk nog steeds niet.
Wat bedoel je met "Ik krijg het niet warm met alleen de WPB"?
Bedoel je daarmee dat je de vloerverwarming al op de WPB aangesloten had, dat je het niet warm kreeg, en dat je er daarom nu een buffervat tussen gaat zetten als oplossing?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nike
  • Niet online
Mijn vloerverwarming ligt 6cm diep en niet geïsoleerd
Toen ik nog een ketel had moest ik de hele dag de kachel aanzetten met een aanvoer temp van 45 graden om de woonkamer op 22 graden te houden.

De WPB is niet geschikt voor 24uur bedrijf. overdag laat ik hem met het pv contact op 62c, hiermee wil ik ook kijken of ik dan dat buffervat op 45g kan maken,
Dan kan ik hiermee de vloerverwarming voeden, s'avonds gaat de WPB uit, en kan ik nog na circuleren en overdag weer de WPB aanzetten om mijn vat te verwarmen en warm douch water als hij niet te veel afkoeld.

Ik heb trouwens ook een 2kw elektrisch element gekocht voor het buffervat, een soort booster functie dus voor als het echt koud word.

-edit-

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Speedy-Andre
  • Nu online

Speedy-Andre

Sony ZL, XA, Nokia XR20

Topicstarter
Je zal er aan moeten gaan rekenen maar ik ben bang dat de wpb te weinig warmte geeft.
De spiraal is enorm, die kan bij 60 graden 16kW warmte overdragen.
Dit betekent dat de wpb in no time kan afkoelen en hij heeft maar 1.8kW beschikbaar om dat te herstellen.
Zonder de vloer (extra) te isoleren denk ik dat het weinig gaat helpen en het extra 200l vat is een flinke last voor de wpb afgezien van de vv die daar achter zit.

Eigenlijk zou je moeten weten hoeveel (gas?) je nodig had om de vv goed te laten werken.
Dat kan je terugrekenen naar kW en dan weet je ongeveer hoeveel vermogen de vv opneemt.
Niet voor niets zeg ik in de TS dat je hooguit tijdelijk een kleine ruimte zou kunnen verwarmen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• de Peer

de Peer

under peer review

nike schreef op maandag 12 september 2022 @ 20:54:
Mijn vloerverwarming ligt 6cm diep en niet geïsoleerd
Toen ik nog een ketel had moest ik de hele dag de kachel aanzetten met een aanvoer temp van 45 graden om de woonkamer op 22 graden te houden.
OK, maar als ik dat hoor dan ga je het met wpb en het elektrisch element ook niet redden. Ook is het een dure grap qua verbruik omdat je inefficiënt aan het verwarmen bent met een lage COP.
Je bespaart er de aankoop van een 'normale' warmtepomp mee, maar bent flink duurder uit qua verbruik.

Misschien toch eens kijken naar bijvoorbeeld een Panasonic monobloc. Daar zijn topics over hier op tweakers.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jim423
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 00:40
Volgens mij is het alleen bedoeld om een korte vloerverwarming van een paar uur te geven in de avond.
En niet om de hele woonkamer naar 22 graden te brengen. Dat gaat wel werken dan. Ik zou alleen wel het buffervat misschien iets groter kiezen (500L). Hou er alleen wel rekening mee dat het onder de 10 graden buitentemperatuur zeer inefficiënt is i.t.t. een echte (buitenunit) WP zoals Peer terecht opmerkt.

AMD Ryzen 5800X - 32GB DDR4 Corsair RGB - XFX 6900XT - Panasonic HIT 990Wp - AE200L WPB met cv-ondersteuning

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• de Peer

de Peer

under peer review

Jim423 schreef op maandag 12 september 2022 @ 22:10:
Volgens mij is het alleen bedoeld om een korte vloerverwarming van een paar uur te geven in de avond.
En niet om de hele woonkamer naar 22 graden te brengen. Dat gaat wel werken dan. Ik zou alleen wel het buffervat misschien iets groter kiezen (500L). Hou er alleen wel rekening mee dat het onder de 10 graden buitentemperatuur zeer inefficiënt is i.t.t. een echte (buitenunit) WP zoals Peer terecht opmerkt.
Ook bij plus 10 graden is het zeer inefficiënt. De COP is gewoon te laag, zeker als je de hele tijd op 55-62 graden moet draaien.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jim423
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 00:40
Stroom is op het moment duur. Maar het zal wel een tijd duren voordat je een monoblock qua kosten eruit hebt. In de zin van jaren. Die WPB staat er natuurlijk al. Zeer inefficiënt ben ik niet mee eens, boven de 10 graden heeft mijn Atlantic altijd een stuk efficiënter gedraaid (financieel dan) dan mijn HR ketel. Ik meng wel MV bij. COP is dan ongeveer 2,5-3. Onder de 10 graden keldert de COP naar <2 en nog lager als het elektrische element wordt bijgeschakeld. Dus dan is het wel aan te raden het systeem niet teveel te gebruiken of toch te kiezen voor een echte buiten WP.

AMD Ryzen 5800X - 32GB DDR4 Corsair RGB - XFX 6900XT - Panasonic HIT 990Wp - AE200L WPB met cv-ondersteuning

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• de Peer

de Peer

under peer review

Jim423 schreef op maandag 12 september 2022 @ 22:30:
Stroom is op het moment duur. Maar het zal wel een tijd duren voordat je een monoblock qua kosten eruit hebt. In de zin van jaren. Die WPB staat er natuurlijk al. Zeer inefficiënt ben ik niet mee eens, boven de 10 graden heeft mijn Atlantic altijd een stuk efficiënter gedraaid (financieel dan) dan mijn HR ketel. Ik meng wel MV bij. COP is dan ongeveer 2,5-3. Onder de 10 graden keldert de COP naar <2 en nog lager als het elektrische element wordt bijgeschakeld. Dus dan is het wel aan te raden het systeem niet teveel te gebruiken of toch te kiezen voor een echte buiten WP.
Ja maar jij gebruikt hem voor sww.
Als je er mee gaat verwarmen via de spiraal ben je continu inefficiënt aan het verwarmen omdat je in de 50-62 graden range blijft.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nokiaan958GB
  • Niet online
Speedy-Andre schreef op maandag 12 september 2022 @ 00:15:
[...]

Nominaal is 'meest voorkomend' of de 'normale' snelheid.
Nibe heeft 2 modellen met een verschillende inhoud (met of zonder spiraal), dat model is er een van.
Mijn opmerking gaat over de Nibe die op een foto in een kast staat.
Om mijn geheugen maar even op te frissen heb ik de handleiding maar even opengeslagen.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/f2Y5FaJA8PIGbMsovvlakUpVSb0=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):gifsicle():strip_exif()/f/image/ywBG4d5yX7LdQ7oulCa28YCP.gif?f=user_large
Stel ik wil gedurende dag met deze WPB maximaal 100 m3/h afzuigen dan lees ik nergens een bezwaar dit zo in te stellen. Zie ik iets over het hoofd :?

[ Voor 16% gewijzigd door nokiaan958GB op 12-09-2022 22:50 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Speedy-Andre
  • Nu online

Speedy-Andre

Sony ZL, XA, Nokia XR20

Topicstarter
Als de Nibe als MV box functioneert zie ik geen bezwaar, of het moet een hoog verbruik opleveren.
Ter vergelijking verbruikt mijn Itho ecofan maar 2W in de stand 'low' (75m3/u).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pk1970
  • Registratie: Augustus 2015
  • Laatst online: 19-02-2024
Hallo "warmtepompboiler voor cv ondersteuning" community!

Ook ik speel al langer met de gedachten om een warmtepompboiler voor CV ondersteuning te gebruiken.
even mijn situatieschets:
- hoekhuis, 1977, ca. 100 m2 woonoppervlak (BG + 1e verdieping), HR++ glas, zolder geisoleerd.
- gasverbruik ca. 1100-1200 m3 (Remeha Avanta met radiatoren. watertemp CV bedrijf ingesteld op max. 55-60 gr.C)
- sinds januari 2022 verwarm ik beneden met een Mitsubishi Heavy 5 kW en boven met een 3.5 kW airco. Het is nog niet erg koud geweest, maar bij temperaturen rond 0 hadden de airco's geen moeite om het huis te verwarmen (de 5 kW versie nam ca. 700 watt elektrisch op, data uit Homewizard met separate kWh meter)
- gasvebrruik zal nu uitkomen op ca. 300-350 m3/jaar. daarvan ca. de helft voor tapwater en de andere helft voor de radiatoren van badkamer en wc (en soms als "nood" woon-eetkamer om kleren te drogen....)

nu wil ik ook helemaal van het gas af.
Ik twijfel om te investeren in een complete buitenunit / binnenunit met boiler OF een warmtepompboiler. Als ik zo zelf wat reken, zou een warmtepompboiler voldoende moeten zijn. Ik zie in homewizard dat er maximaal ca. 1.5 m3 gas per dag is verbruikt op de koudste dagen met airco's als hoofdverwarming. Dat betekent ca. 1.5 * 8.8 (kWh thermisch vermogen 1 m3 gas) * ca. 0.9 (rendement) = 13.2 kWh thermisch vermogen uit gas. Een WP boiiler moet dat ook prima kunnen, zal dan grofweg 5-6 uur per dag in bedrijf zijn.
Wat denken jullie hiervan ?

De WP boiler moet dus water leveren voor 2 personen (we douchen beide s'morgens elk 5 min, en s'avonds 5-10 min en gebruiken een waterbesparende douchekop > gasverbruik daaarvoor ca. 0.4-0.5 m3/dag data uit homewizard) en dus radiatoren badkamer + wc en soms even een paar andere radiatoren.

Ik denk aan:
Atlantic Explorer 270 V4 (die ik hier erg veel zie)
Ariston Nuos plus 250 sys (deze lijkt me ook interessant. heeft namelijk een korte opwarmtijd van 5:29 voor 250 liter dus meer thermisch vermogen. Ook leverbaar met zelfs 2 extra spiralen) In Belgie verkrijgbaar voor ca. 2300,-

Of toch een warmtepomp met buitenunit, binnenunit en boiler?? (veel hogere investering, moet ik laten installeren, voordeel is natuurlijk wel meer vermogen)
bedankt voor jullie input!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Maartens1981
  • Registratie: Oktober 2014
  • Laatst online: 19-06 21:22
Vraag betreffende de Atlantic, als hem in auto modus laat staan maar via het installateursmenu het elektrische element uit zet. Wat is dan het verschil?
Enkel dat hij in Auto modus mijn verbruik ‘gaat lezen’ en zich daar op aanpast. Dus ik denk verschillende max. temperaturen?
En in Eco modus kan ik wel de maximale temperatuur instellen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Martin7182
de Peer schreef op maandag 12 september 2022 @ 22:33:
[...]

Ja maar jij gebruikt hem voor sww.
Als je er mee gaat verwarmen via de spiraal ben je continu inefficiënt aan het verwarmen omdat je in de 50-62 graden range blijft.
Kun je niet b.v. na het douchen het overgebleven koudere water gebruiken en dat met de WPB op 35° houden?
Waarom zou je uberhaupt continue 50-62° aanhouden? Is een wekelijkse anti-legionella run niet genoeg?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• llevering
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 23-07 10:53
@pk1970 Er zijn twee lastige punten (iig voor de Atlantic):
- Ergens onder 5c gaat de boiler langzaam zeker over op het elektrisch element, juist als je hem waarschijnlijk als backup nodig hebt (dat punt is sterk afhankelijk van de luchtvochtigheid buiten)
- Verwacht max 35c uit de spiraal en dan moet je een laag debiet trekken... daarmee worden de radiatoren niet heel warm, of dat genoeg moet je uiteraard zelf bepalen, maar ik zou het doorrekenen op 30c want dat is realistischer vrees ik.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Valor
  • Registratie: Mei 2005
  • Laatst online: 05-07 12:40

Valor

yummie spam

Valor schreef op woensdag 7 september 2022 @ 16:12:
Ik lees even mee in dit topic.

Ik ben bezig met kiezen van een warmtepompboiler en heb al veel info uit dit topic gehaald. Dank aan iedereen voor het delen van al deze info en ook de ervaringen. Snap goed dat iemand helemaal de weg helemaal kwijt kan raken in alle cijfers en termen die bij een WP of WBP komen kijken. 8)7

Twijfel tussen de LG en Atlantic explorer V4. Wij hebben een gezinssamenstelling van 4 personen. 2 kleine kids maar die groeien ook op dus wil voorbereid zijn op een hoger water verbruik.

Ik heb een overschot in kwh door dat ik 21 zonnepanelen heb die wil ik graag benutten voor een WPB.

Mijn shortlist waarvoor ik ook een offerte voor heb opgevraagd.
- Atlantic Explorer V4 270L warmtepompboiler
- LG WH27S.F5 Warmtepompboiler 270L

Een paar vragen:
  1. Ik krijg voor de installatie + benodigd materiaal(dakdoorvoer) een opgave van 1400 - 1550 euro? Weet niet goed wat ik daar van moet vinden want ik heb geen referentiekader dus ben benieuwd naar jullie ervaringen
  2. Wat hanteren jullie als het aantal kwh uit 1 m3 gas? Ik kom verschillende waardes tegen als ik hier op google. Van 9,77 - 10,22 kwh per m3 gas.
Mijn keuze is gevallen op de Atlantic. De voornaamste rede is dat deze aan te sturen is via een PV Contact. Wat ik zo heb gelezen kan je hier een slim stopcontact voor gebruiken die je aanschakelt wanneer je stroom aan het terugleveren bent. Klopt dit?

Het is me wel erg tegen gevallen wat de kennis is over WPB bij de installateurs die ik tot nu toe heb gesproken.

Ze adviseren mij om de WPB bijvoorbeeld om de MV aan te sluiten. Echter staat in de installatiehandleiding van de Atlantic Explorer V4 dat dit niet is toegestaan. |:( Dit wekt geen vertrouwen. Hoe hebben jullie de aansluiten qua lucht?

Is het beter om binnenlucht aan te zuigen en koude lucht wel naar buiten uit te blazen? Of is beide aansluitingen van buiten beter?

[ Voor 3% gewijzigd door Valor op 13-09-2022 10:18 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• de Peer

de Peer

under peer review

Martin7182 schreef op dinsdag 13 september 2022 @ 10:07:
[...]

Kun je niet b.v. na het douchen het overgebleven koudere water gebruiken en dat met de WPB op 35° houden?
Ja dat kan, maar je hebt een hoge temperateratuur nodig om nog een beetje warmteoverdracht naar je spiraal te hebben.
Waarom zou je uberhaupt continue 50-62° aanhouden? Is een wekelijkse anti-legionella run niet genoeg?
Dat zou dan nodig zijn om redelijke overdracht te hebben bij de spiraal.

wekelijks legionella is meer dan genoeg inderdaad, dat is een ander verhaal.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Speedy-Andre
  • Nu online

Speedy-Andre

Sony ZL, XA, Nokia XR20

Topicstarter
llevering schreef op dinsdag 13 september 2022 @ 10:13:
@pk1970 Er zijn twee lastige punten (iig voor de Atlantic):
- Ergens onder 5c gaat de boiler langzaam zeker over op het elektrisch element, juist als je hem waarschijnlijk als backup nodig hebt (dat punt is sterk afhankelijk van de luchtvochtigheid buiten)
- Verwacht max 35c uit de spiraal en dan moet je een laag debiet trekken... daarmee worden de radiatoren niet heel warm, of dat genoeg moet je uiteraard zelf bepalen, maar ik zou het doorrekenen op 30c want dat is realistischer vrees ik.
Mijn badkamer radiator via de wpb :)
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/AMVvqyS-bAe45XA5fb91AX3pvVk=/234x176/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/Ky3Ia7AyJIalerrGhiKQnSFc.jpg?f=fotoalbum_medium

De pomp draait hier vrij langzaam, hij hoeft ook bijna niets te doen met de andere radiators dicht.
Zoals ik al eerder zei hangt het mede af van hoeveel (k)W de radiator is hoe snel de wpb afkoelt.
Alleen het stilstand verlies kost de wpb per dag al 0,5kWh verbruik (zomer) tot 0,75kWh (winter).

Door lucht van de MV bij de buitenlucht te mengen kom ik niet lager dan 15 graden dus geen element nodig.
Je mag denk ik wel stellen dat je ruim minder dan de 1800W die de wpb opbrengt via de spiraal kan aftappen, anders koelt hij te snel af en blijft hij draaien.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Martin7182
de Peer schreef op dinsdag 13 september 2022 @ 10:37:
[...]

Ja dat kan, maar je hebt een hoge temperateratuur nodig om nog een beetje warmteoverdracht naar je spiraal te hebben.

[...]

Dat zou dan nodig zijn om redelijke overdracht te hebben bij de spiraal.
Dit gaat toch over de Atlantic Explorer?
Rijmt dit dan wel met?:
Speedy-Andre schreef op maandag 12 september 2022 @ 21:07:
Je zal er aan moeten gaan rekenen maar ik ben bang dat de wpb te weinig warmte geeft.
De spiraal is enorm, die kan bij 60 graden 16kW warmte overdragen.
Dit betekent dat de wpb in no time kan afkoelen en hij heeft maar 1.8kW beschikbaar om dat te herstellen.
Welk overgedragen vermogen zou je mogen verwachten bij zeg 35° boilertemperatuur?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• pkruyt75
  • Registratie: Maart 2017
  • Laatst online: 05-12-2024
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/zYz5zT9XIpQQku0Qat0hmYX9_Ag=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/H9C0tdpDltpp5nDY13kjyRrP.jpg?f=fotoalbum_large

Na een weekje binnen! Even alles gecheckt. Alleen nog naar boven brengen....🤣

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Speedy-Andre
  • Nu online

Speedy-Andre

Sony ZL, XA, Nokia XR20

Topicstarter
Martin7182 schreef op dinsdag 13 september 2022 @ 12:33:

Welk overgedragen vermogen zou je mogen verwachten bij zeg 35° boilertemperatuur?
Een exacte berekening is lastig, Atlantic geeft alleen bij 60 graden de afgifte aan.
Mijn ervaring is dat de 1330W (buizen) radiator in mijn badkamer de wpb aldoor laat draaien.
Destijds had de cvketel moeite met de badkamer, die bleef altijd achter (gelegen op noord) maar ik had de radiator daar niet hele dagen aan.
Inmiddels verwarm ik met airco's en hangt er een 800W IR paneel achter de badkamer radiator als aanvulling.

Het lastige met een badkamer is dat je gelijktijdig wil verwarmen en SWW tappen uit dezelfde bron, daarom vul ik dat aan.
De situatie is bij iedereen anders, wat bij mij werkt zal niet altijd bij een ander goed gaan.
Vandaar dat ik zeg incidenteel gebruik kan goed gaan maar wees je bewust van de beperkingen :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Speedy-Andre
  • Nu online

Speedy-Andre

Sony ZL, XA, Nokia XR20

Topicstarter
Valor schreef op dinsdag 13 september 2022 @ 10:17:
[...]

Mijn keuze is gevallen op de Atlantic. De voornaamste rede is dat deze aan te sturen is via een PV Contact. Wat ik zo heb gelezen kan je hier een slim stopcontact voor gebruiken die je aanschakelt wanneer je stroom aan het terugleveren bent. Klopt dit?

Het is me wel erg tegen gevallen wat de kennis is over WPB bij de installateurs die ik tot nu toe heb gesproken.

Ze adviseren mij om de WPB bijvoorbeeld om de MV aan te sluiten. Echter staat in de installatiehandleiding van de Atlantic Explorer V4 dat dit niet is toegestaan. |:( Dit wekt geen vertrouwen. Hoe hebben jullie de aansluiten qua lucht?

Is het beter om binnenlucht aan te zuigen en koude lucht wel naar buiten uit te blazen? Of is beide aansluitingen van buiten beter?
Installateurs werken idd nog weinig met wpb's dus hebben ze er nauwelijks ervaring mee.
De MV als enige aanvoer kan idd niet, daarom vul je dat aan met lucht in huis en/of van buiten.
Koude lucht voer ik naar buiten af via de oude rookgas afvoer die hier best dik is (150mm).
Zuig je alleen van buiten aan dan wordt het met vorst lastig voor de wpb, hij stopt of schakelt zijn element in.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• de Peer

de Peer

under peer review

Martin7182 schreef op dinsdag 13 september 2022 @ 12:33:
[...]

Dit gaat toch over de Atlantic Explorer?
Rijmt dit dan wel met?:

[...]

je kunt de formules wel opzoeken en het uitrekenen.
maar ga maar na. Je boiler is dus 35 graden. als je die warmte wilt overdragen aan een 2e cirquit dan zal dat hooguit 25-30 graden (zéér optimistisch) opleveren verwacht ik. voor een radiator is dat niet echt handig.

Bij een vloerverwarming die je op 22-23 graden wilt houden gaat het misschien wel werken met acceptabele COP.

In de vraag voorafgaand aan deze discussie ging het overigens ook nog eens over een buffervat die dan eerst op temperatuur gebracht moet worden. Dat is nog eens een extra tussenstap.

[ Voor 12% gewijzigd door de Peer op 13-09-2022 14:16 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dev-random
  • Registratie: Oktober 2018
  • Laatst online: 22-07 15:11
Ik heb goede ervaringen met de Atlantic Explorer en was van plan deze nog een keer te plaatsen.
Echter wil ik hem deze keer ook de rol van mechanische ventilatie op zich laten nemen. Maar bij mijn weten stopt de Atlantic altijd met ventileren als de compressor klaar is, weet iemand of daar een weg omheen is?

Nibe en Metro Therm kunnen zo te zien wel ventileren zonder warmtevraag maar zijn weer duurder in aanschaf.

/edit

Ik heb er mogelijk overheen gekeken, iemand ervaring met onderstaande functionaliteit van de Explorer v4? (uit de installatie handleiding)
• Luchtafzuiging:
Hiermee kan de luchtafzuigingsfunctie geactiveerd worden (2 snelheden: langzaam of snel). Wanneer het product geen sanitair warmwater produceert, wordt de ventilator gestart voor het uitvoeren van de evacuatie van de omgevingslucht naar buiten (alleen geactiveerd als de ventilatie-verbinding van het type intern/ extern is).

[ Voor 38% gewijzigd door dev-random op 13-09-2022 16:04 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Speedy-Andre
  • Nu online

Speedy-Andre

Sony ZL, XA, Nokia XR20

Topicstarter
Je kan de ventilator wel aan laten in het menu maar met 300/390m3/u draait hij veel te hard (en onzuinig).
Op termijn slijt hij daar harder door dus wat heb je er aan ...
Een MV box erbij is denk ik praktischer en goedkoper dan een Nibe wpb.
De MV box kan je besturen en de Explorer als MV niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• de Peer

de Peer

under peer review

Ook denk ik dat hij dan een stuk viezer zal worden van de binnenkant, iets wat je echt wilt voorkomen. Je kan het verminderen door goed met filters te werken, maar beter is inderdaad gewoon een normale MV box, die daar voor ontworpen is en ook de juiste functionaliteit heeft.
Pagina: 1 ... 22 ... 110 Laatste