Warmtepompboiler topic (WPB) deel 2 Vorige deel Overzicht

Pagina: 1 ... 21 ... 114 Laatste
Acties:

Onderwerpen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• de Peer
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 15:44

de Peer

under peer review

Rickymas schreef op zaterdag 3 september 2022 @ 13:23:
[...]

Nice! Wij in het ‘smalste stukje Nederland’😜

Hoe zit het met een waterbak onder de boiler? (aangezien deze naar de zolder gaat)[Afbeelding]
Waterbak. Tsja dat kun je doen. En dan ook een watersensor erin zodat je bij een lekkage snel gewaarschuwd wordt en actie kunt ondernemen.

Ik neem het risico wel...

De kans is misschien juist wel groter dat er ergens een koppeling of flex-leiding gaat lekken, net buiten jouw lekbak.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• E-Hoog
  • Registratie: Augustus 2011
  • Laatst online: 12:33
Tranquility schreef op zaterdag 3 september 2022 @ 13:44:
[...]

Ik had het dan ook over binnen/buiten, dus aanvoer van binnen en koude afvoer naar buiten. Het lijkt mij logisch dat bij binnen/binnen er veel meer verlies optreedt doordat de koude lucht welke binnenshuis afgegeven wordt door de WPB weer moet worden opgewarmd. Warme lucht dat al door een hoge COP is opgewarmd hoeft door de WPB dan veel minder lang te worden opgewarmd dan wanneer de koude lucht rechtstreeks van buiten zou komen toch? Als jouw rekenvoorbeeld klopt dan zou lucht binnen pakken nooit zinvol zijn..
Binnen-binnen is vooral handig :-). Dat is eigenlijk het grootste voordeel. Maar inderdaad niet per se efficient (al zal het dus per situatie er vanaf hangen of het veel uitmaakt).

Als je binnen aanzuigt en buiten afvoert, dan zal er koude (of warme, of wat dan ook afhankelijk van het seizoen) buitenlucht je huis in gezogen worden door kieren of ventilatie (je kunt je huis tenslotte niet vacuum zuigen). Die lucht moet weer opgewarmd worden door je wp of CV of wat dan ook, dus uiteindelijk lijkt me dat een soort verkapte binnen-binnen opstelling. Wat dan wel een voordeel is, is dat je niet de ruimte afkoelt waar de wpb staat, zoals jij ook aangeeft inderdaad. Dat gebeurd bij mij nu namelijk en dan zuigt de wpb dus koudere lucht aan wat weer nadelig voor je COP is.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Speedy-Andre
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 16:01

Speedy-Andre

Sony ZL, XA, Nokia XR20

Topicstarter
Koel je de ruimte af waar de wpb staat dan heb je aan alle kanten extra warmteverlies en je zuigt koudere lucht aan dan handig is voor de cop.
Hier 'belast' ik een airco in principe een beetje door deels via de mv aan te zuigen, ik heb de airco echter nog geen enkele keer een tandje bij zien zetten tijdens een wpb run.
De 'trek' door de wpb zal dus wel meevallen, mijn mv zuigt in de badkamer, toilet en keuken aan op stand 2.
Handig als je van elk apparaat het verbruik meet, dan kan je het objectief vaststellen :)

PVoutput 2x Toshiba Daiseikai 8 3,5kW, SWW Atlantic Explorer V3 200l. Gasloos aug 2016, 8620Wp, Monoblock Panasonic J 7kW

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tranquility
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 09:13
Ik denk net zo. Ik heb dan wel geen MV, maar de lucht wordt in dat geval in het hele huis via kieren en ventilatieroosters in de ramen toch wel weer aangevuld. Ook draait een WPB niet constant. Ik denk niet dat mijn airco's er moeite mee zullen hebben om dat "gemis" aan te vullen.

[ Voor 6% gewijzigd door Tranquility op 03-09-2022 15:03 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• karine1
  • Registratie: Oktober 2006
  • Laatst online: 12-09 18:21
Met net met de bestelling van enkele onderdelen bezig.
Op welke afstand hebben jullie de ophangbeugels geplaatst om de flexibel op te hangen ?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• nike
  • Registratie: November 2000
  • Niet online
Als je zelf je temp sensor wil plaatsen in de explorer v4 kan je die dan bij de zwarte en bruine draad doen?
beetje eruit trekken, zie je die andere sensor en dan samen terug duwen

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/P7qK_8i-pkGm2L8Ojwk9hkam0-0=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/2Yss9wSsBKh7tRLUkydeKcfb.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/IcbXYykyZwinyW2P0RwwiIxe3vw=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/F6FDhw8dyBQrcNTcE75V8ORe.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/YgUhHi4U81RCHH0K1J0PugIMKFw=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/vKpUf2LxgQ55KtLBNuJDqlkf.jpg?f=fotoalbum_large

-edit-

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• s_schimmel
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 09-09 12:26
nike schreef op zaterdag 3 september 2022 @ 17:01:
Als je zelf je temp sensor wil plaatsen in de explorer v4 kan je die dan bij de zwarte en bruine draad doen?
beetje eruit trekken, zie je die andere sensor en dan samen terug duwen

[Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding]
Daar zit aan de zijkant bij de waterleidingen een speciaal gat voor. Klepje er af en dan tussen het schuimrubber steken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• de Peer

de Peer

under peer review

nike schreef op zaterdag 3 september 2022 @ 17:01:
Klopt zo heb ik het ook al een paar jaar.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Speedy-Andre

Speedy-Andre

Sony ZL, XA, Nokia XR20

Topicstarter
s_schimmel schreef op zaterdag 3 september 2022 @ 17:19:
[...]

Daar zit aan de zijkant bij de waterleidingen een speciaal gat voor. Klepje er af en dan tussen het schuimrubber steken.
Dat gat is voor een zonneboiler sensor en het zit te dicht langs de rand.
Bij de bestaande sensor stoppen geeft een beter beeld.

PVoutput 2x Toshiba Daiseikai 8 3,5kW, SWW Atlantic Explorer V3 200l. Gasloos aug 2016, 8620Wp, Monoblock Panasonic J 7kW

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FAQ
  • Registratie: April 2003
  • Niet online

FAQ

https://www.installatiene...bruiken-lucht-vanuit-wtw/

Zijn er ook tweakers die thuis hun WTW gekoppeld hebben aan een warmtepompboiler?

Extra koeling in de zomer is natuurlijk prima maar warmtepompboiler vraagt waarschijnlijk een groter debiet dan de WTW op gemiddelde stand draait. Dan zou die op moeten toeren bij het verwarmen.

Wellicht zo in te stellen dat hij in de zomer de warmte onttrekt aan de binnenlucht (=koeling, koude lucht huis in) en in de winter aan de afblaaslucht (koude lucht naar buiten)?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Roy_Veggiano
  • Registratie: September 2022
  • Laatst online: 27-06 16:23
Advies gevraagd: heb ik wel een WPB nodig of kan ik beter een WP aanschaffen?
Verdere uitleg van mijn situatie: [url="https://gathering.tweakers.net/forum/list_message/72646110#72646110[/url]

[ Voor 34% gewijzigd door Roy_Veggiano op 04-09-2022 20:23 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CurlyMo
  • Registratie: Februari 2011
  • Laatst online: 15:59
Roy_Veggiano schreef op zaterdag 3 september 2022 @ 23:06:
Advies gevraagd: heb ik wel een WPB nodig of kan ik beter een WP aanschaffen?
Verdere uitleg van mijn situatie: https://gathering.tweakers.net/forum/list_messages/2128086
Je linkt het verkeerde topic.

Sinds de 2 dagen regel reageer ik hier niet meer

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Roy_Veggiano
  • Laatst online: 27-06 16:23
CurlyMo schreef op zaterdag 3 september 2022 @ 23:13:
[...]

Je linkt het verkeerde topic.
inderdaad mea culpa....bij deze nogmaals een poging:
https://gathering.tweaker...message/72646110#72646110

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• O085105116N
  • Registratie: November 2006
  • Laatst online: 10:17
Waar halen jullie de geïsoleerde buizen vandaan? Mijn voorkeur gaat uit naar spirobuis. Dit is steviger en makkelijker te hanteren. Ik heb echter pak em beet 6 meter nodig (aan/afvoer) en ik wil een t stuk plaatsen om de lucht van binnen of buiten te pakken. Ik kom op ongeveer 600€ uit met n paar bochten. Dat is 1/3 van de prijs van de wpb (ongeveer). Dat kan toch niet de bedoeling zijn?

Zoiets zeg maar, maar er moeten nog deksel, beugels en verbindingsstukken bij.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/zivsssdJFfMAH_djYn05I8usPe4=/x800/filters:strip_exif()/f/image/YAizua7uYer6BlY6erWf0tEM.png?f=fotoalbum_large

[ Voor 35% gewijzigd door O085105116N op 05-09-2022 07:40 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Speedy-Andre

Speedy-Andre

Sony ZL, XA, Nokia XR20

Topicstarter
Dat is een hele prestatie :)

https://www.ventilatielan...-spirobuis-en-hulpstukken

Isolatie is vooral bij de afvoer van belang ivm condens.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ronald.42
  • Registratie: Maart 2021
  • Niet online
En anders pvc buis gebruiken?
Kost een 15 euro de meter en een bocht kost ook 15 euro.

De koude buis kun je dan eventueel zelf nog isoleren.

Solar 15040wp 12x425 ZZW schuin dak 8x260 N schuin dak16x zzw platdak, 6x430 terras oost, wp Sprsun10Kw, wpb arostor 150l, 3x Marstek 5,12kwh.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• O085105116N
Ronald.42 schreef op maandag 5 september 2022 @ 10:44:
En anders pvc buis gebruiken?
Kost een 15 euro de meter en een bocht kost ook 15 euro.

De koude buis kun je dan eventueel zelf nog isoleren.
Ja daar heb ik ook aan gedacht. Maar het ziet er niet uit. Het hangt in het zicht. Weliswaar in de kelder.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ronald.42
  • Niet online
O085105116N schreef op maandag 5 september 2022 @ 11:16:
[...]

Ja daar heb ik ook aan gedacht. Maar het ziet er niet uit. Het hangt in het zicht. Weliswaar in de kelder.
Geïsoleerde eps buis hebben ze bij ventilatieland ook maar dat scheeld niet heel veel met die spiro denk ik?

Solar 15040wp 12x425 ZZW schuin dak 8x260 N schuin dak16x zzw platdak, 6x430 terras oost, wp Sprsun10Kw, wpb arostor 150l, 3x Marstek 5,12kwh.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• O085105116N
Ronald.42 schreef op maandag 5 september 2022 @ 11:25:
[...]

Geïsoleerde eps buis hebben ze bij ventilatieland ook maar dat scheeld niet heel veel met die spiro denk ik?
Ja dat is aerofoam of zoiets. Dat is de isolatie zonder spirobuis. Scheelt niks idd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TweakersOnly
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 16:11
Inmiddels draait de V4 Explorer 270L een aantal dagen naar tevredenheid. In de woonkamer is het apparaat nauwelijks te horen, dat is wel groot voordeel.

Bij geen SWW gebruik zakt temperatuur op 24 uur van 55 naar 49 graden. Hiervoor heeft de Explorer ongeveer 5 kwartier nodig om weer op temperatuur te komen. Is dat bij andere mensen vergelijkbaar?

Ik heb een tweedehands Cozytouch bridge op de kop kunnen tikken. Deze moet uiteraard via utp op een router/switch worden aangesloten. Hoe maakt de Explorer contact met de bridge? Via verborgen WiFi / Bluetooth? Staat nergens in de beschrijving dat de Cozytouch in de nabijheid van de Explorer geplaatst moet worden

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• de Peer

de Peer

under peer review

TweakersOnly schreef op maandag 5 september 2022 @ 13:17:

Bij geen SWW gebruik zakt temperatuur op 24 uur van 55 naar 49 graden. Hiervoor heeft de Explorer ongeveer 5 kwartier nodig om weer op temperatuur te komen. Is dat bij andere mensen vergelijkbaar?
Ja. Dit is echter niet de echte temperatuur van 'het water' want het water is onderin koud en bovenin warm. Die sensor meet ergens daar tussenin.

die temperatuur is dus een slechte voorspeller van de warmte-inhoud van de boiler.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Speedy-Andre

Speedy-Andre

Sony ZL, XA, Nokia XR20

Topicstarter
TweakersOnly schreef op maandag 5 september 2022 @ 13:17:

Ik heb een tweedehands Cozytouch bridge op de kop kunnen tikken. Deze moet uiteraard via utp op een router/switch worden aangesloten. Hoe maakt de Explorer contact met de bridge? Via verborgen WiFi / Bluetooth? Staat nergens in de beschrijving dat de Cozytouch in de nabijheid van de Explorer geplaatst moet worden
Het werkt draadloos met het Somfy IO protocol (868MHz), gaat prima met een etage er tussen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TweakersOnly
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 16:11
de Peer schreef op maandag 5 september 2022 @ 13:20:
[...]

Ja. Dit is echter niet de echte temperatuur van 'het water' want het water is onderin koud en bovenin warm. Die sensor meet ergens daar tussenin.

die temperatuur is dus een slechte voorspeller van de warmte-inhoud van de boiler.
Snap ik.

Mijn CV ketel stond in de ECO modus, terwijl de WPB wordt gebruikt als soort comfort modus. Je hebt vrijwel direct warm water op elk moment van de dag. Dat comfort kost dus alleen op stilstandverlies ongeveer 0,6 kWh per dag.

Om uiteindelijk een eerlijk vergelijk te maken tussen CV en WPB moet je dat verschil dus niet meenemen .

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• de Peer

de Peer

under peer review

TweakersOnly schreef op maandag 5 september 2022 @ 13:27:
[...]
Snap ik.

Mijn CV ketel stond in de ECO modus, terwijl de WPB wordt gebruikt als soort comfort modus. Je hebt vrijwel direct warm water op elk moment van de dag. Dat comfort kost dus alleen op stilstandverlies ongeveee 600 watt per dag.

Om uiteindelijk een eerlijk vergelijk te maken tussen CV en WPB moet je dat verschil dus niet meenemen .
Je bedoelt 0,6 kWh per dag denk ik. Tsja wat is eerlijk. Ik denk dat je voor een eerlijk vergelijk dat juist wél mee moet tellen, in het nadeel van de WPB.

Overigens moet je die 0,6 kWh niet volledig als verlies zien om dezelfde reden als die ik net noemde. Je weet niet of die 0,6 kWh verloren is aan de omgevingslucht, of dat de warmte zich beter verdeeld heeft binnen de boiler. In het laatste geval is dat geen verlies.

En het hangt er ook vanaf hoe je de WPB gebruikt. Ik run hem in de zomer op 35-40 graden. Totale verbruik is ongeveer 0.4-0.6 kWh per dag. Geen stilstandsverliezen want ik warm op vlak voordat we douchen 's ochtends.

Dus de vraag is of het echt nodig is je boiler op 55-60 graden 16 uur te laten staan zonder dat je er noemenswaardig gebruik van maakt.

[ Voor 17% gewijzigd door de Peer op 05-09-2022 13:35 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jvanderkroon
  • Registratie: Juni 2006
  • Laatst online: 15:54
@TweakersOnly zal wel via IO-homecontrol van Somfy verlopen.
IO-homecontrol ® technology is Somfy's latest radio technology. It is a two-way radio communication protocol at 868.95 MHz
Op https://cozytouch.fr/nl/ staat
Afhankelijk van het aangesloten product waarover u beschikt, is de toepassing COZYTOUCH compatibel met 2 verschillende protocollen: IO-homecontrol en Wi-Fi.
Maar aangezien je geen Wi-Fi netwerk ziet zal het dat wel niet zijn.

LG-HM051MR-U44 | Daalderop DUO 50l | 1500 WP Zuid | gasloos '23

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ronald.42
  • Niet online
de Peer schreef op maandag 5 september 2022 @ 13:33:
[...]

Je bedoelt 0,6 kWh per dag denk ik. Tsja wat is eerlijk. Ik denk dat je voor een eerlijk vergelijk dat juist wél mee moet tellen, in het nadeel van de WPB.

Overigens moet je die 0,6 kWh niet volledig als verlies zien om dezelfde reden als die ik net noemde. Je weet niet of die 0,6 kWh verloren is aan de omgevingslucht, of dat de warmte zich beter verdeeld heeft binnen de boiler. In het laatste geval is dat geen verlies.

En het hangt er ook vanaf hoe je de WPB gebruikt. Ik run hem in de zomer op 35-40 graden. Totale verbruik is ongeveer 0.4-0.6 kWh per dag. Geen stilstandsverliezen want ik warm op vlak voordat we douchen 's ochtends.

Dus de vraag is of het echt nodig is je boiler op 55-60 graden 16 uur te laten staan zonder dat je er noemenswaardig gebruik van maakt.
Dit is wat ik hier zie.
Een week sww met gewoon gebruik via de ketel de warmte pomp boiler was toen nog niet.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/bjl-8HB9T1yQ7c1dv8ejn2_sv4A=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/FHKaMEZX2LDoTO17uvmxfM9D.jpg?f=fotoalbum_large

En een week met warmtepomp boiler warmwater gebruik is net als anders.
Ding staat altijd op 55 graden en eens in de week 62 tegen de beestjes.

Gas is dan alleen nog om te koken.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/BszP-AYVYn1h4Rty235ohXo351g=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/07rmYCTrxYtQa83TL5nCyzMF.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Jojo-77
  • Registratie: September 2021
  • Laatst online: 24-12-2022
Vandaag mijn Vaillant aroSTOR VWL B 150/5 in gebruik genomen en de volledige CV-ketel (tijdelijk) buiten bedrijf gesteld. Indien nodig kan ik switchen tussen SWW uit de Wp-boiler of uit de CV. Komende winter kijken hoe lang ik zonder CV (gas) kan en of een E-ketel eventueel uit kan. Kreng (57 kilogram) staat op zolder, ingaande luchttemp vandaag 26 gr. Uitgaande 14 gr. (binnen-binnen). Veiligheidsventiel 6 bar + sanitair boiler 12 liter en uiteraard 2 diëlektrische koppelingen gebruikt.

Ter info: twee persoons huishouden, houtskelet hoekwoning met open trap, bj. 2003, super geïsoleerd, hetelucht verwarming. Deze wordt echter weinig gebruikt vanwege pelletkachel. Gasverbruik 2021: 431m3

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/l24bNbb4IvOaD-JWYmEjhwJSc6U=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/RweR0yoca0qiq3Gixkfa3Tu1.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/xY49tVA-iJc2ZZTIIOTsyTB_TBA=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/PoXrXFfoQj35zwLoIt44k1sn.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/iQKk88Pzch_SRU36y-FAwC_X5Is=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/izxNoFMxkFu40JOwaC8aZVkM.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Wz4WqNrQ6W3duOsPzbrNO8cwGZM=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/iSR9OHEOkizNJNn8N0Whc041.jpg?f=fotoalbum_large

Ps. Emmertje is tijdelijk omdat de afvoer nog niet is verlijmd. Deze zit namelijk in de weg voor het terugleggen van het laminaat. Advies, vragen en commentaar is welkom.

En voor ik het vergeet de (tijdelijke?) spaghetti aansluiting met 4 afsluiters, zodat ik kan kiezen tussen boiler of CV. Afsluiters dicht op elkaar i.v.m. legionella. Kan alles leegzuigen/aftappen. Terugslagklep voorkomt onbedoeld vullen boiler bij vergeten/lekken retourafsluiter. Door ruimtegebrek en uit-zicht-locatie was de optiek iets minder relevant.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/tWbp94NO9Ydqi_-RurWx5rU54Fo=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/SSR1d6TzQ0hoocb9rJfTLUBX.jpg?f=fotoalbum_large

LO; SKW aanvoer boiler, LB; SKW aanvoer CV, Mi; gas aanvoer CV, RB; SWW retour CV, RO; SWW retour boiler (isolatie volgt nog)

[ Voor 20% gewijzigd door Jojo-77 op 12-09-2022 18:10 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CurlyMo
@Jojo-77 Welke meters zijn dat? En wilde de cv gaan gebruiken voor enkel SWW ondersteuning of ook CV?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Speedy-Andre

Speedy-Andre

Sony ZL, XA, Nokia XR20

Topicstarter
Ik zou die druk niet in m'n cv circuit willen hebben en blauwe hendels moet toch wat zeggen :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rimco
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 16:28

Rimco

Lekker duurzaam, denk ik

@Jojo-77 Heb je nu nog wel geforceerde doorstroming door je SWW expansievat? In mijn geval kon dat alleen als hij direct aan een T-stuk zat, zonder iets er tussen.

PV: 49 kWp | ZB: 8kWp | WPs: 3x Pana 7J + Pana 5J + Nibe Savent + Vaillant aroSTOR + Samsung DVM S (L/L) | ESS: 90kWh/24kW + 30kWh/12kW

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• fRiEtJeSaTe
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 12-09 11:50
Mijn Ariston wpb staat zo ingesteld dat hij alleen tussen 02:00u en 07:30 naar 56 graden gaat. Daar buiten is de minimum temperatuur 40 graden. Echter, als ik overdag kijk dan zakt hij onder die 40 graden, zonder dat hij gaat bijverwarmen. Soms wel tot 34 graden. Ongeacht de stand (green, comfort, etc.).

Is dit normaal gedrag of moet ik hem heropvoeden?

Andere vraag. Toen ik de legionella functie aanzette ging hij meteen naar 65 graden verwarmen. Midden op de dag dus niet echt handig. Ik kan geen tijdstip opgeven, alleen hoe vaak per maand. Als ik hem op 1x per week zet, maar de functie pas inschakel om 02:00u, gaat hij dan elke week op dit tijdstip draaien?

[ Voor 35% gewijzigd door fRiEtJeSaTe op 06-09-2022 18:54 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• de Peer

de Peer

under peer review

fRiEtJeSaTe schreef op dinsdag 6 september 2022 @ 18:52:
Mijn Ariston wpb staat zo ingesteld dat hij alleen tussen 02:00u en 07:30 naar 56 graden gaat. Daar buiten is de minimum temperatuur 40 graden. Echter, als ik overdag kijk dan zakt hij onder die 40 graden, zonder dat hij gaat bijverwarmen. Soms wel tot 34 graden. Ongeacht de stand (green, comfort, etc.).

Is dit normaal gedrag of moet ik hem heropvoeden?

Andere vraag. Toen ik de legionella functie aanzette ging hij meteen naar 65 graden verwarmen. Midden op de dag dus niet echt handig. Ik kan geen tijdstip opgeven, alleen hoe vaak per maand. Als ik hem op 1x per week zet, maar de functie pas inschakel om 02:00u, gaat hij dan elke week op dit tijdstip draaien?
dit alles is de reden dat ik aanstuur via het PV contact. 100% zelf de controle over dit soort zaken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wian
  • Registratie: September 2005
  • Niet online

[ Voor 102% gewijzigd door wian op 07-09-2022 22:30 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nokiaan958GB
  • Registratie: Augustus 2008
  • Niet online
Kent iemand de Panasonic PAW-DHW150W-1 ?
De 150 liter is voor onze gezinssituatie waarschijnlijk groot genoeg.

Helaas geen RVS vat maar trok mijn belangstelling omdat in de brochure staat "Kan samenwerken met MV-installaties" maar in de servicemanual vind ik hier niets over terug. Sterker nog, daar staat: "Verboden configuraties: ..... Aansluiting op de mechanische ventilatie of op zolderruimtes" 8)7

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Speedy-Andre

Speedy-Andre

Sony ZL, XA, Nokia XR20

Topicstarter
Het is dan ook een vermomde Atlantic Calypso met exact dezelfde tekst in de handleiding :)
Je kan de MV wel als toevoer gebruiken, maar dan samen met lucht van binnen of buiten of beide.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• karine1
  • Registratie: Oktober 2006
  • Laatst online: 12-09 18:21
Ik had vandaag mijn onderdelen aangekregen en er zat een foute bestelling bij, namelijk de ANTI ELECTROLYSEKOPPELING, i.p.v. 3/4 had ik 1/2 besteld.
Nu dus 3/4 bestellen maar nu zie ik dat er nog twee verschillende modellen in zijn, welke is nu de juiste ?
https://www.verwarming-sh.../4MF-3015/20-182433215/20
https://www.verwarming-sh...ing-3/4FF-3003/20-1824312

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Jojo-77
  • Registratie: September 2021
  • Laatst online: 24-12-2022
Bedankt voor de reacties en vragen.
Welke meters zijn dat? En wilde de cv gaan gebruiken voor enkel SWW ondersteuning of ook CV?
Manometers zijn van Watts. Het is SWW uit de boiler of SWW uit de CV. Ga deze winter kijken of ik alleen af kan met SWW uit de boiler. In principe zou ik beide SWW stromen kunnen mengen, maar dat is geldverspilling. Druk komt dus niet op de SWW van de CV te staan al zou de warmte wisselaar in de CV dit prima aan kunnen. Doelstelling is om de gehele CV tot minimaal 1 december niet te gebruiken en dus geen gasverbruik. Alleen als het vriest ben ik de CV nodig om het huis te verwarmen. Nadere gegevens manometers en expansievat:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/uarwdPgGNsnK5EstRFEiMvzuLOM=/x800/filters:strip_exif()/f/image/0kARSiyjbKmt9bIKopNLGFxX.png?f=fotoalbum_large
Heb je nu nog wel geforceerde doorstroming door je SWW expansievat? In mijn geval kon dat alleen als hij direct aan een T-stuk zat, zonder iets er tussen.
Tussen T-stuk en sanitair expansievat zit een Flanco Airfixcontrol. Deze is specfiek voor dit doeleinde bedoeld. Het ontwerp zorgt voor extra stroming door expansievat, maar is vooral bedoeld om het expansievat los te kunnen koppelen voor inspectie zonder de boiler leeg te laten lopen. Drukverschil tussen de manometers zou op een probleem (vervuiling) in boiler of expansievat kunnen duiden.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/r_RawJIsXfmO2c-hU58PKSCoHLU=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/aCno4vXsxeobvHuxLyUY8jLb.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/GPwpWn6e5j_yFivhXXUPfET8uk4=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/hhyhGjrmWHUJ89rXWJBdGPCy.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rickymas
  • Registratie: Augustus 2022
  • Laatst online: 27-02-2023
Morgen zal mijn Atlantic explorer 200 aankomen, dit weekend monteren💡
Weet iemand of je de WPB op een aparte groep moet plaatsen? De groep van de zolder heeft nml ook de slaapkamers en wc tot zijn beschikking

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• de Peer

de Peer

under peer review

Rickymas schreef op woensdag 7 september 2022 @ 15:20:
Morgen zal mijn Atlantic explorer 200 aankomen, dit weekend monteren💡
Weet iemand of je de WPB op een aparte groep moet plaatsen? De groep van de zolder heeft nml ook de slaapkamers en wc tot zijn beschikking
Moeten is een groot woord. Ik heb het niet gedaan.
als je het elektrisch element gebruikt dan zou ik het wel doen.

Ik gebruik alleen de warmtepomp en dan komtie nooit boven de 650 Watt.

[ Voor 7% gewijzigd door de Peer op 07-09-2022 15:41 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• !null
  • Registratie: Maart 2008
  • Laatst online: 11-09 14:00
Ik denk dat we kunnen stellen dat iedere warmtepompboiler een aan/uit warmtepomp heeft. Dus dan, middels het boiler overzicht, kun je gewoon bijvoorbeeld de 700W opgenomen vermogen * COP bij buitentemperatuur doen.
Dan zie je dat een Atlantic er in staat voor 2800W, maar als het dan 7 graden is, een Auer/Vaillant eigenlijk net zo een COP presteert bij de temperaturen, ook 700W opneemt, dus voor beide boilers op de 2200W staat.

Ampera-e (60kWh) -> (66kWh)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Valor
  • Registratie: Mei 2005
  • Laatst online: 08-09 08:22

Valor

yummie spam

Ik lees even mee in dit topic.

Ik ben bezig met kiezen van een warmtepompboiler en heb al veel info uit dit topic gehaald. Dank aan iedereen voor het delen van al deze info en ook de ervaringen. Snap goed dat iemand helemaal de weg helemaal kwijt kan raken in alle cijfers en termen die bij een WP of WBP komen kijken. 8)7

Twijfel tussen de LG en Atlantic explorer V4. Wij hebben een gezinssamenstelling van 4 personen. 2 kleine kids maar die groeien ook op dus wil voorbereid zijn op een hoger water verbruik.

Ik heb een overschot in kwh door dat ik 21 zonnepanelen heb die wil ik graag benutten voor een WPB.

Mijn shortlist waarvoor ik ook een offerte voor heb opgevraagd.
- Atlantic Explorer V4 270L warmtepompboiler
- LG WH27S.F5 Warmtepompboiler 270L

Een paar vragen:
  1. Ik krijg voor de installatie + benodigd materiaal(dakdoorvoer) een opgave van 1400 - 1550 euro? Weet niet goed wat ik daar van moet vinden want ik heb geen referentiekader dus ben benieuwd naar jullie ervaringen
  2. Wat hanteren jullie als het aantal kwh uit 1 m3 gas? Ik kom verschillende waardes tegen als ik hier op google. Van 9,77 - 10,22 kwh per m3 gas.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• de Peer

de Peer

under peer review

Valor schreef op woensdag 7 september 2022 @ 16:12:

Een paar vragen:

[list=1]
• Ik krijg voor de installatie + benodigd materiaal(dakdoorvoer) een opgave van 1400 - 1550 euro? Weet niet goed wat ik daar van moet vinden want ik heb geen referentiekader dus ben benieuwd naar jullie ervaringen
ik was 200 euro kwijt voor installatie Atlantic explorer V3 in 2017, maar ik heb geen dakdoorvoer laten plaatsen omdat ik lucht van binnen in en uitblaas.
De boiler zelf was gratis (na aftrek subsidie). 2017
Valor schreef op woensdag 7 september 2022 @ 16:12:

• Wat hanteren jullie als het aantal kwh uit 1 m3 gas? Ik kom verschillende waardes tegen als ik hier op google. Van 9,77 - 10,22 kwh per m3 gas.
[/list]
Oftewel 10 plusminus 0,2 kWh per gas. Dat is toch juist een hele krappe range en prima mee te werken. het is geen vast getal uiteraard want het gas verschilt/fluctueert ook.

Dit is echter de theoretische waarde. ga uit van 20% verlies door de cv ketel. dan houd je 8 kWh per m3 over.

[ Voor 33% gewijzigd door de Peer op 07-09-2022 16:25 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• !null
joerij schreef op dinsdag 16 augustus 2022 @ 09:14:
Heeft er al iemand ervaring met het koppelen op de BUS aansluiting van de Vaillant aroSTOR? Het zou toch leuk zijn om de gegevens die je op het display kunt uitlezen, ook in je domotica oplossing terug te zien / nog slimmer te sturen.
Ik kan tot nu toe geen specificaties vinden wat voor BUS of display aansluiting het is, behalve dan de beknopte info uit de handleiding.
[Afbeelding]
Ben je hier al wat verder mee gekomen?
Volgens mij hebben de meeste warmtepompboilers ook geen webinterface die je hiervoor zou kunnen gebruiken als verkapte API.

Edit: Ik begrijp dat de Atlantics hier wel vaker geintegreerd worden in domitca, zal nog even checken hoe dat gaat.

[ Voor 6% gewijzigd door !null op 07-09-2022 16:35 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• !null
Andere vraag, heeft iemand COP cijfers van bijvoorbeeld een Atlantic of een Auer/Vaillant, bij lagere temperaturen zoals 45 graden of zelfs 35 graden (als je alleen voor verwarming gebruikt). COP hangt vaak rond de 3 maar zou dan toch naar tussen de 4 of 5 moeten stijgen als je het alleen voor verwarming gebruikt. Uiteraard afhankelijk van luchtaanvoer temperatuur.

Wellicht dat het tegenvalt omdat de warmtepomp gemaakt is om de 55 graden te kunnen halen en daardoor wat concessies zijn.

[ Voor 14% gewijzigd door !null op 07-09-2022 16:36 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• de Peer

de Peer

under peer review

!null schreef op woensdag 7 september 2022 @ 16:33:
Andere vraag, heeft iemand COP cijfers van bijvoorbeeld een Atlantic of een Auer/Vaillant, bij lagere temperaturen zoals 45 graden of zelfs 35 graden (als je alleen voor verwarming gebruikt). COP hangt vaak rond de 3 maar zou dan toch naar tussen de 4 of 5 moeten stijgen als je het alleen voor verwarming gebruikt. Uiteraard afhankelijk van luchtaanvoer temperatuur.

Wellicht dat het tegenvalt omdat de warmtepomp gemaakt is om de 55 graden te kunnen halen en daardoor wat concessies zijn.
Zie deze post

met 35-45 graden kun je prima douchen hoor, daarom werk ik in die range (in de zomer dan, in de winter ga ik 10 graden hoger).

Concesssies doe je alleen qua capaciteit als je voor 35-40 graden gaat. Je kunt minder lang douchen. Maar qua COP ga je er alleen maar (behoorlijk) op vooruit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pkruyt75
  • Registratie: Maart 2017
  • Laatst online: 05-12-2024
Nou mensen, keuze nu nog tussen de Atlantic Explorer V4 200L of de Bulex magna aqua 200(zelfde als Vaillant uiteraard)
Sowieso uit België en deze week bestellen, want diverse leveranciers hebben al aangegeven dat komende maand de prijzen weer gaan stijgen.
Installateur (regio Gouda) niet te vinden dus ga maar op zoek naar iemand die het even kan uitleggen gezien ik echt 2 linker handen heb🤣😉 soort van how to install waterpompboiler voor dummy's🤔🤭

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• CurlyMo
pkruyt75 schreef op woensdag 7 september 2022 @ 20:02:
Installateur (regio Gouda) niet te vinden dus ga maar op zoek naar iemand die het even kan uitleggen gezien ik echt 2 linker handen heb🤣😉 soort van how to install waterpompboiler voor dummy's🤔🤭
Zie de installatie foto's in dit en het vorige topic.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Rickymas
pkruyt75 schreef op woensdag 7 september 2022 @ 20:02:
Nou mensen, keuze nu nog tussen de Atlantic Explorer V4 200L of de Bulex magna aqua 200(zelfde als Vaillant uiteraard)
Sowieso uit België en deze week bestellen, want diverse leveranciers hebben al aangegeven dat komende maand de prijzen weer gaan stijgen.
Ik heb mijn Explorer gehaald bij Esanico, werd vriendelijk te woord gestaan en goed geholpen met mijn vragen. De 200l en 270l zijn daar nog op voorraad. Ze verzenden voor 50,- je wpb.
In nederland kwam ik op een wachtlijst..die komen schijnbaar met mondjesmaat binnen.

Easykit heeft op youtube een snelle montage geplaatst van een Atlantic

[ Voor 4% gewijzigd door Rickymas op 07-09-2022 20:28 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• giedo555
  • Registratie: Juni 2009
  • Laatst online: 18-01 23:35
Omdat mijn CV-ketel aan vervanging toe is, ben ik aan het kijken naar een warmtepompboiler. Deze zal dan gebruikt worden voor warm water op de badkamer. In de keuken willen we een Quooker installeren en verwarmen in de huiskamer en slaapkamer doen we al met airco. Hierover vast een aantal vraagjes (ben het topic nog aan het doorlezen):

Waarop baseer je de aankoopkeuze? Een aantal modellen gevonden, COP redelijk vergelijkbaar, denken aan 150-200L (2personen):
- ATAG ENERGION NUOS PLUS 200
- Valiant aroSTOR
- MIDEA SWAN190 warmtepompboiler 190L 1,5kW
- Gorenje DHW warmtepompboiler 120L wandmodel TC120ZNT
- LG WH20S
- Explorer V4

De CV-ketel hangt op zolder maar gezien we houten vloeren hebben en het geluid van de WPB denk ik dat de kelder wellicht een betere plek is voor de WPB. Wel een koelere ruimte maar wellicht kan ik nog wat isoleren. Andere nadeel is dat ik weinig hoogte heb. Kan redelijk makkelijk in/uitvoer via buiten regelen.
Zijn er andere zaken om over na te denken?

Hier om de hoek zit een winkel die de MIDEA SWAN190 en Gorenje DHW verkoopt. Ga daar binnenkort eens een babbeltje maken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pkruyt75
CurlyMo schreef op woensdag 7 september 2022 @ 20:23:
[...]

Zie de installatie foto's in dit en het vorige topic.
Bedankt!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pkruyt75
Rickymas schreef op woensdag 7 september 2022 @ 20:27:
[...]

Ik heb mijn Explorer gehaald bij Esanico, werd vriendelijk te woord gestaan en goed geholpen met mijn vragen. De 200l en 270l zijn daar nog op voorraad. Ze verzenden voor 50,- je wpb.
In nederland kwam ik op een wachtlijst..die komen schijnbaar met mondjesmaat binnen.

Easykit heeft op youtube een snelle montage geplaatst van een Atlantic
Klopt idd, heb onze Belgische vrienden van Esanico ook gesproken vandaag!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nokiaan958GB
  • Niet online
Speedy-Andre schreef op dinsdag 6 september 2022 @ 22:37:
Het is dan ook een vermomde Atlantic Calypso met exact dezelfde tekst in de handleiding :)
Je kan de MV wel als toevoer gebruiken, maar dan samen met lucht van binnen of buiten of beide.
Ok, is dan net als bij de Hewalex het probleem dat hij veel meer luchttoevoer nodig heeft dan de MV in de normale stand levert?
Zo ja, wat zou er dan gebeuren al je te weinig lucht aanvoert?

• Rickymas
giedo555 schreef op woensdag 7 september 2022 @ 21:13:
Omdat mijn CV-ketel aan vervanging toe is, ben ik aan het kijken naar een warmtepompboiler. Deze zal dan gebruikt worden voor warm water op de badkamer. In de keuken willen we een Quooker installeren en verwarmen in de huiskamer en slaapkamer doen we al met airco. Hierover vast een aantal vraagjes (ben het topic nog aan het doorlezen):

Waarop baseer je de aankoopkeuze? Een aantal modellen gevonden, COP redelijk vergelijkbaar, denken aan 150-200L (2personen):
- Valiant aroSTOR
- LG WH20S
- Explorer V4
Ik denk dat dit voor iedereen anders is, verbruik ligt wel goed met bovenstaande. Hoogte, breedte, bediening, aansluiting aan vp, applicatie en beschikbaarheid zullen allemaal meespelen bij een besluit. Ook natuurlijk de kosten.

Ik heb op basis van bovenstaande, en de reviews/aantal Tweakers de Atlantic gekozen. Iedereen heeft zo zijn eigen keuze👍

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Speedy-Andre

Speedy-Andre

Sony ZL, XA, Nokia XR20

Topicstarter
nokiaan958GB schreef op woensdag 7 september 2022 @ 22:53:
[...]

Ok, is dan net als bij de Hewalex het probleem dat hij veel meer luchttoevoer nodig heeft dan de MV in de normale stand levert?
Zo ja, wat zou er dan gebeuren al je te weinig lucht aanvoert?
De wp kan minder warmte uit de lucht onttrekken en is langer bezig.
Belangrijker is de MV ventilator, die belast je op een verkeerde manier wat bijvoorbeeld de lagers extra laat slijten of hij loopt ergens tegen aan (uit balans).
Met een extra lucht toevoer voorkom je dat en krijgt hij voldoende lucht.

• ZuinigeRijder
  • Registratie: Oktober 2009
  • Niet online

- Valiant aroSTOR
- LG WH20S
- Explorer V4

De CV-ketel hangt op zolder maar gezien we houten vloeren hebben en het geluid van de WPB denk ik dat de kelder wellicht een betere plek is voor de WPB. Wel een koelere ruimte maar wellicht kan ik nog wat isoleren. Andere nadeel is dat ik weinig hoogte heb. Kan redelijk makkelijk in/uitvoer via buiten regelen.
Zijn er andere zaken om over na te denken?

Hier om de hoek zit een winkel die de MIDEA SWAN190 en Gorenje DHW verkoopt. Ga daar binnenkort eens een babbeltje maken.
Ik heb een Bulex Magna Aqua van 150 liter en die kan aan de muur bevestigd worden. Zie deze post:

ZuinigeRijder in "Warmtepomp boiler gebruiken voor cv ondersteuning"

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• !null
de Peer schreef op woensdag 7 september 2022 @ 16:50:
[...]

Zie deze post

met 35-45 graden kun je prima douchen hoor, daarom werk ik in die range (in de zomer dan, in de winter ga ik 10 graden hoger).

Concesssies doe je alleen qua capaciteit als je voor 35-40 graden gaat. Je kunt minder lang douchen. Maar qua COP ga je er alleen maar (behoorlijk) op vooruit.
Wat interessant is, als je de warmtepompboiler uitsluitend voor verwarming inzet, het vermogen stijgt door temperatuur te verlagen.
Dus laat je hem naar 50 graden gaan (o.i.d.) dan zul je zien dat bij -5 het vermogen aardig terugloopt naar tussen de 1500 en 2000W thermisch.
Maar doe je 35 graden (voor vloerverwarming) heb je bij 700W in nog steeds richting de 2500W vermogen bij dat soort koude temperaturen.

• Lordsauron
  • Registratie: Juli 2004
  • Laatst online: 11-09 12:47
Ik wil binnenkort overstappen naar een warmte pomp, en ben me aan het inlezen.

Nu heb ga ik voor dit soort zaken meestal naar mijn schoonvader, hij is altijd loodgieter geweest. Echter is hij gestopt voor warmtepompen echt een ding waren.

Nu heb ik een offerte liggen voor een systeem van Toshiba en hier zij hij meteen, nee joh niet doen! hier moet je "Nefit/Remeha/Vaillant" voor hebben. Nu ken ik Toshiba van Airco enzo, basically warmte pompen. Dus geloof ik wel dat dat prima merk is. Maar toch ben ik terug houdend. Nu hoop ik dat iemand hier misschien inzicht kan geven waarom je voor een traditioneel CV merk zou kiezen of juist niet.

• de Peer

de Peer

under peer review

!null schreef op donderdag 8 september 2022 @ 13:31:
[...]

Wat interessant is, als je de warmtepompboiler uitsluitend voor verwarming inzet, het vermogen stijgt door temperatuur te verlagen.
Dus laat je hem naar 50 graden gaan (o.i.d.) dan zul je zien dat bij -5 het vermogen aardig terugloopt naar tussen de 1500 en 2000W thermisch.
Maar doe je 35 graden (voor vloerverwarming) heb je bij 700W in nog steeds richting de 2500W vermogen bij dat soort koude temperaturen.
ja klopt. bij lagere (setpoint) temperaturen profiteer je van de hogere COP.

• hansvk
  • Registratie: Januari 2010
  • Laatst online: 15:30
Lordsauron schreef op donderdag 8 september 2022 @ 13:56:

Nu heb ga ik voor dit soort zaken meestal naar mijn schoonvader, hij is altijd loodgieter geweest. Echter is hij gestopt voor warmtepompen echt een ding waren.

Nu heb ik een offerte liggen voor een systeem van Toshiba en hier zij hij meteen, nee joh niet doen! hier moet je "Nefit/Remeha/Vaillant" voor hebben. Nu ken ik Toshiba van Airco enzo, basically warmte pompen. Dus geloof ik wel dat dat prima merk is. Maar toch ben ik terug houdend. Nu hoop ik dat iemand hier misschien inzicht kan geven waarom je voor een traditioneel CV merk zou kiezen of juist niet.
Na het inlezen op dit forum zou je zelf de conclusie moeten hebben getrokken dat Mitsubishi of Panasonic de beste keuze is. Wat niet wil zeggen dat die andere merken allemaal slechter zijn. Maar het heeft voor mij wel heel erg meegespeeld in de keuze voor Panasonic.

PV 3520Wp - WP Itho Amber 95 - WPB Atlantic Explorer V4 200L - gasloos sinds aug 2023

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• de Peer

de Peer

under peer review

Lordsauron schreef op donderdag 8 september 2022 @ 13:56:

Sowieso niet Nefit/Remeha/Vaillant want dat is overduidelijk gebaseerd op het 'gevoel' van je vader gebaseerd op cv ketels, en die is dus niet voldoende op de hoogte van recente ontwikkelingen. Zoals gezegd als je je gaat inlezen kom je op andere merken uit, zeker als je goede prijs/kwaliteit wil hebben.

• Pim57
  • Registratie: December 2020
  • Laatst online: 11:28
*** off topic ***

[ Voor 97% gewijzigd door Pim57 op 08-09-2022 16:42 ]

Kia e-niro, smartEVSE, SolarEdge O/W 3/4 kW, Ferroli wpb 90 lt., Daikin 4kW monoblock, Victron MP2-5000 + 15 kWh, gasloos 2023

• Speedy-Andre

Speedy-Andre

Sony ZL, XA, Nokia XR20

Topicstarter
hansvk schreef op donderdag 8 september 2022 @ 14:18:
[...]

Na het inlezen op dit forum zou je zelf de conclusie moeten hebben getrokken dat Mitsubishi of Panasonic de beste keuze is. Wat niet wil zeggen dat die andere merken allemaal slechter zijn. Maar het heeft voor mij wel heel erg meegespeeld in de keuze voor Panasonic.
Antwoord dan daar, hier gaat het niet over dat soort wp's ;)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• hansvk
  • Registratie: Januari 2010
  • Laatst online: 15:30
Speedy-Andre schreef op donderdag 8 september 2022 @ 15:26:
[...]

Antwoord dan daar, hier gaat het niet over dat soort wp's ;)
Ik zie het nu ook, verkeerde topic 7(8)7

PV 3520Wp - WP Itho Amber 95 - WPB Atlantic Explorer V4 200L - gasloos sinds aug 2023

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Speedy-Andre

Speedy-Andre

Sony ZL, XA, Nokia XR20

Topicstarter
hansvk schreef op donderdag 8 september 2022 @ 17:35:
[...]

Ik zie het nu ook, verkeerde topic 7(8)7
Het ligt meer aan @Lordsauron die hier een off topic vraag stelde, dat vertroebelt de boel hier..

• nokiaan958GB
  • Niet online
Speedy-Andre schreef op donderdag 8 september 2022 @ 10:11:
[...]

Belangrijker is de MV ventilator, die belast je op een verkeerde manier wat bijvoorbeeld de lagers extra laat slijten of hij loopt ergens tegen aan (uit balans).
Dankje

Dan weet ik genoeg en is hij puur ongeschikt. Bij een ventilatieluchtwarmtepomp boiler wil je juist niet extra (buiten)lucht hoeven aanvoeren dan strikt noodzakelijk is.

Brengt mij tot de conclusief dat alleen NIBE en Metroair explaren hebben die voor deze toepassing geschikt zijn. Jammer dat er zo weinig keuze is.

• Speedy-Andre

Speedy-Andre

Sony ZL, XA, Nokia XR20

Topicstarter
Als je het zo zwart/wit stelt dan is dat idd de conclusie.
Bij Tweakers kijken we of er een mouw aan te passen is, wil je dat niet dan blijven je opties heel beperkt.

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• Rickymas
Vandaag maar eens de boiler naar boven getilt..wat een lomp ding zeg..maargoed, dit weekend gaat ie live🥳

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/TrKvFPejcZ7nN0O3WY7idfA5YEo=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/Kdh5kZXweiA4TqQnAuANWy1w.jpg?f=fotoalbum_large

• Rzaan
  • Registratie: Mei 2018
  • Laatst online: 16:29

Rzaan

Altijd zoekende

Rickymas schreef op donderdag 8 september 2022 @ 20:28:
Vandaag maar eens de boiler naar boven getilt..wat een lomp ding zeg..maargoed, dit weekend gaat ie live🥳
Hoe en met hoeveel mensen heb je dit voor elkaar gekregen?
Moeilijke trap?

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• Zwartoog
  • Registratie: September 2004
  • Laatst online: 12-09 21:33
Samen met de kat denk ik :P

• Rob roelofs 1
  • Registratie: December 2014
  • Laatst online: 27-08 18:39

Rob roelofs 1

Daikin Ururu sarara

Rickymas schreef op donderdag 8 september 2022 @ 20:28:

[Afbeelding]
Dat ziet er goed uit. Welke attributen heb je aldaar nog meer besteld? Als je m aankoopt daar krijg je dan evenzo subsidie? En dat is 1250euro toch?

9240 Wp icm Enphase 2023- Daikin Ururu Sarara 3,5Kw 2015-Daikin Perfera 2,5Kw 2021-Auer Edel Air 270ltr 2023-gasloos per 17-02-2023-Daikin Perfera 4,2Kw 2024, Daikin Perfera 2,5Kw Vloermodel 2025

• de Peer

de Peer

under peer review

Rob roelofs 1 schreef op donderdag 8 september 2022 @ 20:52:
[...]

Dat ziet er goed uit. Welke attributen heb je aldaar nog meer besteld? Als je m aankoopt daar krijg je dan evenzo subsidie? En dat is 1250euro toch?
Een paar jaar terug kostte de boiler 1300 euro en kreeg je zo'n 1250 euro subsidie.
Nu is de boiler een stuk duurder en de subsidie gehalveerd.

• Rickymas
Rzaan schreef op donderdag 8 september 2022 @ 20:33:
[...]

Hoe en met hoeveel mensen heb je dit voor elkaar gekregen?
Moeilijke trap?
Gewoon elke trede even stoppen, een plan met draaien maakt het wel wat makkelijker;) heeft ons een 20 minuten gekost uiteindelijk. Niet moeilijk, wel zwaar.
De kat heeft het laatste zetje gegeven😜
Rob roelofs 1 schreef op donderdag 8 september 2022 @ 20:52:
[...]

Voor nu nog niks, ben aan het shoppen bij meerdere winkels want die prijzen verschillen nogal.
Als je hem laat installeren door een erkend bedrijf dan krijg je subsidie🙃
Helaas, de Atlantic Explorer heeft een subsidie van €725,- met meldcode KA15693

• pentaw1nz
  • Registratie: Mei 2013
  • Laatst online: 16:33
Rickymas schreef op donderdag 8 september 2022 @ 21:07:
[...]

Gewoon elke trede even stoppen, een plan met draaien maakt het wel wat makkelijker;) heeft ons een 20 minuten gekost uiteindelijk. Niet moeilijk, wel zwaar.
De kat heeft het laatste zetje gegeven😜

[...]

Voor nu nog niks, ben aan het shoppen bij meerdere winkels want die prijzen verschillen nogal.
Als je hem laat installeren door een erkend bedrijf dan krijg je subsidie🙃
Helaas, de Atlantic Explorer heeft een subsidie van €725,- met meldcode KA15693
Ga je 'm in bedrijf laten stellen door bedrijf met factuur voor subsidie? Of is dat de moeite niet waard?

PV: 13 x LG Solar 320N1K-A5 - NeON2 / WP: Adlar Aurora II 6kw / WPB: Atlantic Explorer 200l / jaren 70 woning gasloos sinds 10-2024

• Ckriek
  • Registratie: Mei 2011
  • Laatst online: 13-09 10:37

- Valiant aroSTOR
- LG WH20S
- Explorer V4

Zijn er andere zaken om over na te
Ik gebruik een Auer Edel 200 ltr air, is van RVS dus lichter, weegt 57 kg leeg, geen anode nodig, dus geen vervanging, is fluisterstil, subsidie 725 euro, aanschafprijs 1995 euro.

• Rob roelofs 1
  • Registratie: December 2014
  • Laatst online: 27-08 18:39

Rob roelofs 1

Daikin Ururu sarara

Ckriek schreef op donderdag 8 september 2022 @ 21:54:
[...]

Ik gebruik een Auer Edel 200 ltr air, is van RVS dus lichter, weegt 57 kg leeg, geen anode nodig, dus geen vervanging, is fluisterstil, subsidie 725 euro, aanschafprijs 1995 euro.
Oké! Nette prijs

9240 Wp icm Enphase 2023- Daikin Ururu Sarara 3,5Kw 2015-Daikin Perfera 2,5Kw 2021-Auer Edel Air 270ltr 2023-gasloos per 17-02-2023-Daikin Perfera 4,2Kw 2024, Daikin Perfera 2,5Kw Vloermodel 2025

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hadela 70.3
  • Registratie: Januari 2020
  • Laatst online: 28-08 12:56
Beste Tweakers, ik overweeg ook een WP boiler (WPB) te plaatsen, vooralsnog in combinatie met bestaande CV-ketel. Daarover heb ik een paar vragen. Kunnen jullie me helpen of verwijzen naar mogelijk al gegeven antwoorden (die ik niet terugvind vooralsnog)?
1. Hoe schakel je een WPB met je ketel? Ik zie drie opties. A: voorgeschakeld, koud water aanvoer => WPB => CV-ketel => tapwater naar badkamer / keuken. B: nageschakeld. koud water aanvoer => CV ketel => WPB => tapwater. C: iets combineren tussen A en B met bijv. een driewegklep oid die de tapwatervraag stuurt naar (voorkeur) primair WPB en als die "leeg" is naar CV ketel?
2. We hebben twee opties om hem evt te plaatsen. Ene optie is naast de CV-ketel op zolder. Andere optie is apart in de bijkeuken beneden. In het eerste geval erg makkelijk qua leidingen (die liggen er al voor de CV). In het tweede geval erg makkelijk qua plaatsing maar qua aansluitingen uitdagender, mede ook afhankelijk van antwoorden op vraag 1.
3. Idealiter wordt het een 270 / 300 liter met RVS tank, als koelmiddel R32 of propaan (zijn die er al???), de hoogst mogelijke COP en zonder "opofferanode". Iemand tips voor een exemplaar dat hieraan voldoet?

Ik hoor graag jullie tips en reacties. Alvast mijn dank!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• E-Hoog
Voor mensen met een LG WPB een tip voor de luchtaansluitingen, als je die wilt: https://shop.smuk.at/shop...885460&Kategorie_ID=26464
Hier zijn ze vrij "goedkoop". Goedkoper dan in NL in ieder geval. Ik was iets van €135 incl verzenden kwijt

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Japiooo
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 12-09 20:00
Afgelopen woensdag is mijn Atlantic Eplorer V4 270 L geplaatst.
Nu wil ik natuurlijk graag weten hoeveel stroom deze verbruikt. In het menu, onder het kopje "Informatie" staat optie 2 als stroomverbruik; verdeeld over dag, maand en jaar.
Bij mijn is tot nu toe geen verbruik te zien: 0 Wh.

Kan het zijn dat dit ergens in het installatie menu is uitgezet of moet ik wat langer wachten?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tranquility
Ckriek schreef op donderdag 8 september 2022 @ 21:54:
Waar heb je die gekocht?

Mijn Vaillant aroSTOR 200 liter werd twee weken geleden eindelijk bezorgd door Esanico.
Tenminste dat dacht ik. Bleek het een heel ander apparaat te zijn, een warmtepomp van twee meter hoog en 200 kilo.. Is waarschijnlijk in de fabriek al fout gegaan, iets met verkeerde labels geplakt. Die is dus weer retour en nu wacht ik nog steeds op de aroSTOR die ze opnieuw nabesteld hebben.

Maar die zijn zo slecht leverbaar dat er nog steeds geen zicht is op een leverdatum. Ik wacht nu al sinds 11 juni, dus bijna drie maanden en ben het wachten nu wel beu. Dus kijk ik ook naar een Auer of een Bulex welke technisch identiek zijn aan de Vaillant.

Heb nog een mailtje gestuurd naar Esanico of de Auer en Bulex wel leverbaar zijn, maar nog niks gehoord.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tranquility
Hadela 70.3 schreef op vrijdag 9 september 2022 @ 08:11:
3. Idealiter wordt het een 270 / 300 liter met RVS tank, als koelmiddel R32 of propaan (zijn die er al???), de hoogst mogelijke COP en zonder "opofferanode". Iemand tips voor een exemplaar dat hieraan voldoet?

Ik hoor graag jullie tips en reacties. Alvast mijn dank!
Dit is al regelmatig vorbijgekomen in dit topic.
Kijk naar de Vaillant aroSTOR (slecht leverbaar) of de Auer Edel Air of de Bulex Magna Aqua. Deze drie zijn technisch identiek en hebben een RVS vat, zijn relatief klein en licht. Ideaal dus voor als je beperkte ruimte hebt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hfa
  • Registratie: Juni 2022
  • Laatst online: 07-09 21:11

hfa

E-Hoog schreef op vrijdag 9 september 2022 @ 08:18:
Voor mensen met een LG WPB een tip voor de luchtaansluitingen, als je die wilt: https://shop.smuk.at/shop...885460&Kategorie_ID=26464
Hier zijn ze vrij "goedkoop". Goedkoper dan in NL in ieder geval. Ik was iets van €135 incl verzenden kwijt
Ik heb ruim €100,- betaald incl. verzenden voor één verloopstuk. Jij hebt er twee voor die prijs neem ik aan?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• KrL
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 08:21

KrL

Foto foto..

Naar aanleiding van een artikel over de HeatCycle (https://www.dewarmte.nl/product-heatcycle) heb ik na zitten denken over een DHZ afvalwater warmtepomp oplossing op basis van een Nibe MT-NB21 water/water (booster)warmtepompboiler (vergelijkbaar met de Edel Eau). Het idee is het douche/bad/wasmachine water op te vangen in een goed geïsoleerd reservoir in de kruipruimte en hier middels een warmtewisselaar (of direct?) het brongedeelte van de water/water warmtepomp doorheen te leiden om hiermee het tapwater te verwarmen. Het afvalwater van de douche en het bad is ca 35 graden en van de wasmachine (afhankelijk van het wasprogramma) 30-60 graden, hier zit dus nog flink wat restwarmte in en de NIBE kan warmte onttrekken van water tot 10 graden (5 met glycol).
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/K87gm3qshEfaLoxQyjGUKF_yEfY=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/J54kLEMh1QVIxCX4v7aczeyH.jpg?f=user_large
In ons geval zou het tapwater alleen gebruikt worden voor de badkamer (bad/douche/wastafel) dus de warmte blijft als het ware in het systeem: theoretisch zou alleen de warmte die verloren gaat tijdens douche/bad en in de leidingen door de warmtepomp moeten worden aangevuld. De wasmachine gebruikt koud water als bron en voegt daarmee warmte toe aan het systeem. Indien nodig kan de warmtepomp met het elektrisch element ook nog warmte toevoegen. Ik zat te denken aan een reservoir van 1000L waarbij het warme water bovenin wordt aangevuld met een afvoer onderin, zodra het reservoir (bijna) vol is opent een klep en stroomt het koude(re) water van onder uit het reservoir het riool in. Ook kan het tzt nog dienen als water om de WC's mee door te spoelen.

Haalbaar of onzin (en vooral waarom)?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• de Peer

de Peer

under peer review

KrL schreef op vrijdag 9 september 2022 @ 17:59:
Naar aanleiding van een artikel over de HeatCycle (https://www.dewarmte.nl/product-heatcycle) heb ik na zitten denken over een DHZ afvalwater warmtepomp oplossing op basis van een Nibe MT-NB21 water/water (booster)warmtepompboiler (vergelijkbaar met de Edel Eau). Het idee is het douche/bad/wasmachine water op te vangen in een goed geïsoleerd reservoir in de kruipruimte en hier middels een warmtewisselaar (of direct?) het brongedeelte van de water/water warmtepomp doorheen te leiden om hiermee het tapwater te verwarmen. Het afvalwater van de douche en het bad is ca 35 graden en van de wasmachine (afhankelijk van het wasprogramma) 30-60 graden, hier zit dus nog flink wat restwarmte in en de NIBE kan warmte onttrekken van water tot 10 graden (5 met glycol).
[Afbeelding]
In ons geval zou het tapwater alleen gebruikt worden voor de badkamer (bad/douche/wastafel) dus de warmte blijft als het ware in het systeem: theoretisch zou alleen de warmte die verloren gaat tijdens douche/bad en in de leidingen door de warmtepomp moeten worden aangevuld. De wasmachine gebruikt koud water als bron en voegt daarmee warmte toe aan het systeem. Indien nodig kan de warmtepomp met het elektrisch element ook nog warmte toevoegen. Ik zat te denken aan een reservoir van 1000L waarbij het warme water bovenin wordt aangevuld met een afvoer onderin, zodra het reservoir (bijna) vol is opent een klep en stroomt het koude(re) water van onder uit het reservoir het riool in. Ook kan het tzt nog dienen als water om de WC's mee door te spoelen.

Leuk en grappig idee. Maar ik zou het eens doorrekenen als ik jou was.

Ik ben momenteel zo'n 300 kWh per jaar kwijt aan SWW (Sanitair warm water). Dat is dus zo'n 150 euro per jaar, of eventueel veel minder als je met zonnepanelen gaat rekenen.

Daar valt niet zo veel meer aan te optimaliseren, elke investering in een bak of pompje is nauwelijks terug te verdienen.

goed alternatief is misschien een douche-WTW, vooral bij een verbouwing of nieuwbouw.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ckriek
  • Registratie: Mei 2011
  • Laatst online: 13-09 10:37
Tranquility schreef op vrijdag 9 september 2022 @ 14:02:
[...]

Waar heb je die gekocht?

Mijn Vaillant aroSTOR 200 liter werd twee weken geleden eindelijk bezorgd door Esanico.
Tenminste dat dacht ik. Bleek het een heel ander apparaat te zijn, een warmtepomp van twee meter hoog en 200 kilo.. Is waarschijnlijk in de fabriek al fout gegaan, iets met verkeerde labels geplakt. Die is dus weer retour en nu wacht ik nog steeds op de aroSTOR die ze opnieuw nabesteld hebben.

Maar die zijn zo slecht leverbaar dat er nog steeds geen zicht is op een leverdatum. Ik wacht nu al sinds 11 juni, dus bijna drie maanden en ben het wachten nu wel beu. Dus kijk ik ook naar een Auer of een Bulex welke technisch identiek zijn aan de Vaillant.

Heb nog een mailtje gestuurd naar Esanico of de Auer en Bulex wel leverbaar zijn, maar nog niks gehoord.
Mijn auer edel 200ltr air heb ik via een loodgieter besteld bij ACR klimaat in Vught

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• E-Hoog
hfa schreef op vrijdag 9 september 2022 @ 16:52:
[...]

Ik heb ruim €100,- betaald incl. verzenden voor één verloopstuk. Jij hebt er twee voor die prijs neem ik aan?
Twee inderdaad. 56€/stuk en dan nog verzenden. Was rond de 135 voor twee.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• KrL
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 08:21

KrL

Foto foto..

de Peer schreef op vrijdag 9 september 2022 @ 18:33:
[...]

Leuk en grappig idee. Maar ik zou het eens doorrekenen als ik jou was.

Ik ben momenteel zo'n 300 kWh per jaar kwijt aan SWW (Sanitair warm water). Dat is dus zo'n 150 euro per jaar, of eventueel veel minder als je met zonnepanelen gaat rekenen.

Daar valt niet zo veel meer aan te optimaliseren, elke investering in een bak of pompje is nauwelijks terug te verdienen.

goed alternatief is misschien een douche-WTW, vooral bij een verbouwing of nieuwbouw.
Voor mij gaat het tussen een ventilatielucht warmtepompboiler (+doucheWTW) en dit idee: beiden hebben uiteraard een prijskaartje waarbij deze initieel iets duurder uitkomt maar wellicht qua verbruik een voordeel heeft, zeker als je de opwarming van de onttrokken ventilatielucht meeneemt (hoewel ventileren moet je toch).
Het is natuurlijk sowieso gewoon leuk om te verzinnen/implementeren :).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PetervEekelen
  • Laatst online: 03-01-2024
Speedy-Andre schreef op donderdag 8 september 2022 @ 10:11:
[...]

De warmtepompboiler heeft een eigen ventilator, als je deze wil gaan toepassen kan de ventilatie-box van de afzuiging dus vervallen! Je gebruikt vanaf dat moment de ventilator van de warmtepompboiler om de lucht in je woning af te zuigen. Bij voorkeur zit de 'dampkap / afzuigkap' van het koken niet op dit kanaal aangesloten.

Een warmtepompboiler kan niet in de plaats komen van een WTW-unit. Het heeft ook geen zin om de afvoer van de WTW, die normaal naar buiten gaat, op een warmtepompboiler aan te sluiten. Immers bij een goede WTW-unit is de uitblaaslucht nagenoeg gelijk aan de buitentemperatuur. Je kunt dan beter een warmtepompboiler kiezen die werkt op buitenlucht. Je haalt buitenlucht naar binnen, haalt er energie uit, en je blaast deze buiten weer uit. Let er wel op dat je warmtepompboiler geschikt is voor lage lucht temperaturen. Een warmtepompboiler die je plaatst in plaats van een normale Ventilatie-box (die zuigt de woning af en verse buitenlucht komt door roosters in je woning naar binnen) is de beste keuze. Immers op dat moment is de aangezogen lucht in je woning verwarmd, door de verwarming, en ongeveer 20 ºC. Hier kan de warmtepompboiler energie uit halen en de lucht vervolgens met een veel lagere temperatuur naar buiten blazen. Bron: https://warmtepomp-tips.nl/type/warmtepompboiler/

[ Voor 9% gewijzigd door PetervEekelen op 09-09-2022 20:30 . Reden: plaatje kwam niet . ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rickymas
Vandaag de materialen besteld bij 2 shops, helaas is de montage 2 weken uitgesteld..
Overigens, omdat ik voor de zekerheid mijn (zgan (dec 2021)) intergas cv laat hangen zullen er voorlopig nog geen isolatiebuizen bevestigd worden in verband met dakdoorvoer van de cv- ook schrok ik best wel van de prijzen hiervan🙃 Enfin, als we de winter doorzijn zullen we de CV weghalen en isolatiebuizen bevestigen. Iemand ervaring met een wpb op een (goed geïsoleerde) zolder zonder aan/afzuiging? Opp ca 30m2

Hieronder een kort overzichtje van wat ik allemaal bij elkaar gegrabbeld heb;
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Ame3eXEXYODHJ46PoKaPZYAB-as=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/PWINtX5TXufu2YFWNIUPP1vl.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Da9n_ofw8j3T-3JbwsKhsbxt3dI=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/3mIamW4KUuMPUIPLzj2c5ze9.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/WCfzcqUJ-TyRoSsKyYrFZahlvSA=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/K5rNUk0P4EQ9N7gtylxLEttm.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Possible
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 12-09 13:32
Heeft iemand hier ook de 270 naar boven getild? Was dat een beetje te doen? Haha

Ik zie veel 200 liters hier.

Gasloos sinds 2020 - 3240wp-Z Live 5100wp-W Live 8340wp-Merged Live Altantic Explorer 200 Live

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Pim57
  • Registratie: December 2020
  • Laatst online: 11:28
KrL schreef op vrijdag 9 september 2022 @ 17:59:
[Afbeelding]

Alles kan natuurlijk, maar dit is zeker niet economisch te verantwoorden.

Het begint al met de aanschaf van de Nibe MT-MB21 van ruim €3.000.

En hoe kom je aan 1000 liter warm water? Dat is heeeeeel lang douchen en veeeeel wasjes draaien.
En als dat al lukt hoe hou je dat op temperatuur? Zelfs die hele goede geïsoleerde boilers koelen af.

En de wasmachine geeft bij het spoelen koud water af, dus dat zul je moeten scheiden.

Ik zou zeggen ‘onzin’.

Kia e-niro, smartEVSE, SolarEdge O/W 3/4 kW, Ferroli wpb 90 lt., Daikin 4kW monoblock, Victron MP2-5000 + 15 kWh, gasloos 2023

• Knielen
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 16:16
Possible schreef op vrijdag 9 september 2022 @ 21:24:
Heeft iemand hier ook de 270 naar boven getild? Was dat een beetje te doen? Haha

Ik zie veel 200 liters hier.
Hier gedaan met 3 man, was geen fijne klus.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Speedy-Andre

Speedy-Andre

Sony ZL, XA, Nokia XR20

Topicstarter
PetervEekelen schreef op vrijdag 9 september 2022 @ 20:27:
[...]

De warmtepompboiler heeft een eigen ventilator, als je deze wil gaan toepassen kan de ventilatie-box van de afzuiging dus vervallen! Je gebruikt vanaf dat moment de ventilator van de warmtepompboiler om de lucht in je woning af te zuigen. Bij voorkeur zit de 'dampkap / afzuigkap' van het koken niet op dit kanaal aangesloten.

Een warmtepompboiler kan niet in de plaats komen van een WTW-unit. Het heeft ook geen zin om de afvoer van de WTW, die normaal naar buiten gaat, op een warmtepompboiler aan te sluiten. Immers bij een goede WTW-unit is de uitblaaslucht nagenoeg gelijk aan de buitentemperatuur. Je kunt dan beter een warmtepompboiler kiezen die werkt op buitenlucht. Je haalt buitenlucht naar binnen, haalt er energie uit, en je blaast deze buiten weer uit. Let er wel op dat je warmtepompboiler geschikt is voor lage lucht temperaturen. Een warmtepompboiler die je plaatst in plaats van een normale Ventilatie-box (die zuigt de woning af en verse buitenlucht komt door roosters in je woning naar binnen) is de beste keuze. Immers op dat moment is de aangezogen lucht in je woning verwarmd, door de verwarming, en ongeveer 20 ºC. Hier kan de warmtepompboiler energie uit halen en de lucht vervolgens met een veel lagere temperatuur naar buiten blazen. Bron: https://warmtepomp-tips.nl/type/warmtepompboiler/
Misschien kan je beter de context eens lezen van mijn verhaal?
De meeste wpb's kunnen niet als MV box werken tenzij je het fijn vindt dat hij continu 300m3/u afzuigt want dat kan je wel instellen.
De fabrikant sluit dat uit vanwege de 2 ventilators achter elkaar en wellicht de te beperkte luchtstroom.

Daarom bespreek ik een alternatief om zowel de MV box als een open verbinding aan te sluiten op de wpb.
Enkele wpb's van o.a. Nibe hebben de mogelijkheid om de MV box te vervangen, al zal je dan nog wel iets moeten hebben om de verschillende buizen op aan te sluiten die op de MV box zitten.
Tenzij je goed filtert kan je een wasemkap beter niet door de wpb laten gaan, echter zit deze vaak op een apart kanaal of door een muur naar buiten.

• PetervEekelen
Speedy-Andre schreef op zaterdag 10 september 2022 @ 10:32:
[...]

Misschien kan je beter de context eens lezen van mijn verhaal?
De meeste wpb's kunnen niet als MV box werken tenzij je het fijn vindt dat hij continu 300m3/u afzuigt want dat kan je wel instellen.
De fabrikant sluit dat uit vanwege de 2 ventilators achter elkaar en wellicht de te beperkte luchtstroom.

Daarom bespreek ik een alternatief om zowel de MV box als een open verbinding aan te sluiten op de wpb.
Enkele wpb's van o.a. Nibe hebben de mogelijkheid om de MV box te vervangen, al zal je dan nog wel iets moeten hebben om de verschillende buizen op aan te sluiten die op de MV box zitten.
Tenzij je goed filtert kan je een wasemkap beter niet door de wpb laten gaan, echter zit deze vaak op een apart kanaal of door een muur naar buiten.
Waar ik op doel is dat het geen NUT heeft om twee ventilatoren achter elkaar te zetten. Een warmtepomp boiler kan ook ventileren, als de compressor niet draait. Kortom deze kan de MV box gewoon vervangen. Dat scheelt energieverbruik van 'n ventilator. Als je er twee achter elkaar zet dan kunnen ze elkaar beïnvloeden. Maar stel dat ze beide netjes 200 m³ doen. Dan kun je met twee in serie alleen meer weerstand overbruggen maar verder heeft het geen zin. Dat was de strekking van mijn punt. Zou het een WTW zijn, de energie kun je maar 1x winnen, ook dat in serie zetten brengt niet zo veel. Met groet, en goed bedoeld, Peter.

• Speedy-Andre

Speedy-Andre

Sony ZL, XA, Nokia XR20

Topicstarter
Goed, blijf dan maar in je rare eigen bubbel.
De wpb draait een paar uur per dag, samen met een extra open verbinding kan de MV box als toevoer dienen en dan hindert of belast hij de MV box niet.
Zou je 24/7 2 ventilators laten draaien dan heb je gelijk maar dat gebeurt nooit bij normaal gebruik.

• wizzopa
  • Laatst online: 16:21
PetervEekelen schreef op zaterdag 10 september 2022 @ 12:12:
[...]

Waar ik op doel is dat het geen NUT heeft om twee ventilatoren achter elkaar te zetten. Een warmtepomp boiler kan ook ventileren, als de compressor niet draait. Kortom deze kan de MV box gewoon vervangen. Dat scheelt energieverbruik van 'n ventilator. Als je er twee achter elkaar zet dan kunnen ze elkaar beïnvloeden. Maar stel dat ze beide netjes 200 m³ doen. Dan kun je met twee in serie alleen meer weerstand overbruggen maar verder heeft het geen zin. Dat was de strekking van mijn punt. Zou het een WTW zijn, de energie kun je maar 1x winnen, ook dat in serie zetten brengt niet zo veel. Met groet, en goed bedoeld, Peter.
Zoiets https://i.imgur.com/Cuf1yQu.png

PV- 8530Wp..... SWW- Atlantic 200….. WP- Daikin 3,5kW….. Foto’s.....

• Gieliovd520
  • Registratie: Juni 2006
  • Laatst online: 15:24
E-Hoog schreef op vrijdag 9 september 2022 @ 08:18:
Bij Maxicool zijn ze €36 ex inkoop dus dan weet je waar je aan toe bent.

PV: 39x @ 13.425WP, L/L WP: 3x3,5+2x5KW+1x2,2KW, L/W WP 9kW Panasonic J mono, WP boiler Atlantic Explorer V4 270. Sinds 04-22 gasloos!

• PetervEekelen
Speedy-Andre schreef op zaterdag 10 september 2022 @ 12:25:
Goed, blijf dan maar in je rare eigen bubbel.
De wpb draait een paar uur per dag, samen met een extra open verbinding kan de MV box als toevoer dienen en dan hindert of belast hij de MV box niet.
Zou je 24/7 2 ventilators laten draaien dan heb je gelijk maar dat gebeurt nooit bij normaal gebruik.
Tja, noem het mijn rare bubbel, zoals je wil. Laten we aardig blijven voor elkaar; Een goede Warmtepompboiler vervangt de Mechanische Ventilatie type C. en zorgt tevens voor de afzuiging van de woning. Als de compressor draait omdat de boiler moet worden verwarmd, draait de ventilator bijvoorbeeld op 120 m³ afzuiging per uur. Als de boiler op temperatuur is, gaat de ventilatie (als het goed is geheel instelbaar) terug naar bijvoorbeeld 50 m³ per uur. (twee personen in woning bijvoorbeeld). Op het moment dat de badkamer wordt gebruikt kan de afzuiging naar bijvoorbeeld 150 m³ / uur. Enz. Tot zover weer.

• wizzopa
  • Laatst online: 16:21
PetervEekelen schreef op zaterdag 10 september 2022 @ 12:55:
[...]

Tja, noem het mijn rare bubbel, zoals je wil. Laten we aardig blijven voor elkaar; Een goede Warmtepompboiler vervangt de Mechanische Ventilatie type C. en zorgt tevens voor de afzuiging van de woning. Als de compressor draait omdat de boiler moet worden verwarmd, draait de ventilator bijvoorbeeld op 120 m³ afzuiging per uur. Als de boiler op temperatuur is, gaat de ventilatie (als het goed is geheel instelbaar) terug naar bijvoorbeeld 50 m³ per uur. (twee personen in woning bijvoorbeeld). Op het moment dat de badkamer wordt gebruikt kan de afzuiging naar bijvoorbeeld 150 m³ / uur. Enz. Tot zover weer.
Over welk merk, type warmtepompboiler heb het het, of is het wensdenken wat je doe.

PV- 8530Wp..... SWW- Atlantic 200….. WP- Daikin 3,5kW….. Foto’s.....

• PetervEekelen
Ja, er zijn ook toestellen, die niet meer ventileren als de boiler op temperatuur is. Dan moet je inderdaad iets anders verzinnen. Maar dat is toch weer 'n beetje zonde want dan draaien er, een paar uur van de dag, 2 in plaats van een ventilator. Mijn keuze zou toch gaan naar een warmtepomp boiler die wel de functie heeft om ook te voorzien in de ventilatie, als de boiler geen warmte nodig heeft. Maar ieder zijn smaak ...

• PetervEekelen
wizzopa schreef op zaterdag 10 september 2022 @ 12:58:
[...]

Over welk merk, type warmtepompboiler heb het het, of is het wensdenken wat je doe.
Dit is een afbeelding uit de handleiding, als voorbeeld, van een MetroTherm.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/PMvsGvHvMfdCQFKqh51OHYeOMf0=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/l7en541UE43td5rBJ6OjPFh9.jpg?f=user_large
Pagina: 1 ... 21 ... 114 Laatste