Warmtepompboiler topic (WPB) deel 2 Vorige deel Overzicht

Pagina: 1 ... 20 ... 111 Laatste
Acties:

Onderwerpen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• de Peer
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 16:08

de Peer

under peer review

Rzaan schreef op maandag 29 augustus 2022 @ 11:40:
Ik ga in de toekomst mijn WPB installeren.
Tevens een WTW.
Eerst zat ik te kijken om afvoeren en aanvoeren op een of andere manier te koppelen.

Maar wellicht ga ik toch voor een eenvoudiger opstelling.

Normaliter zuig je van buiten of binnen aan en voer je af naar buiten.

Ik denk er echter aan om zowel van binnen aan te zuigen als ook weer af te voeren.
Aanzuigen op de hal van de zolder en afvoeren in de technische ruimte op zolder.

In de winter wordt het dan in die technische ruimte wat kouder dan in de hal, maar is geen verblijfsruimte en hangen een paar apparaten zoals WTW, WPB en de omvormer voor de zonnepanelen.
En de lucht die de WPB ingaat is altijd warmer dan als ik deze van buiten zou halen.

Goed plan?
Ik vind het een goed plan. Ik doe het ook al 4 jaar zo en dat bevalt goed.
Zie de discussie die @flippy en ik hebben gehad in dit topic. Er zijn voor- en tegenstanders.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• fRiEtJeSaTe
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 11:07
de Peer schreef op maandag 29 augustus 2022 @ 14:06:
[...]

Zie de discussie die @flippy en ik hebben gehad in dit topic. Er zijn voor- en tegenstanders.
Als ik voel hoe koud het nu in de kelder is sla ik me nog steeds voor de kop dat ik m’n ETH-miner heb verkocht. Dat was de ideale combi geweest. Destijds was het daar 40 graden. :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BasvanS
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 14:45
Mijn WP boiler blijft na maanden en diverse pogingen het op te lossen nog steeds hogedruk meldingen genereren op random tijdstippen. Niet altijd heb ik dit op tijd door en resulteert dit dus regelmatig in een koude douche.

Nu zit er aan te denken om tot het probleem is opgelost een tijdschakelaar de boiler elke avond aan/uit te laten zetten zodat een foutmelding op deze manier gereset word. Helemaal wenselijk is dit natuurlijk niet, kan het kwaad als de boiler op dat moment net aan het verwarmen is?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wizzopa
  • Laatst online: 16:07
BasvanS schreef op maandag 29 augustus 2022 @ 18:59:
Mijn WP boiler blijft na maanden en diverse pogingen het op te lossen nog steeds hogedruk meldingen genereren op random tijdstippen. Niet altijd heb ik dit op tijd door en resulteert dit dus regelmatig in een koude douche.

Nu zit er aan te denken om tot het probleem is opgelost een tijdschakelaar de boiler elke avond aan/uit te laten zetten zodat een foutmelding op deze manier gereset word. Helemaal wenselijk is dit natuurlijk niet, kan het kwaad als de boiler op dat moment net aan het verwarmen is?
Slecht contact met de hogedruk sensor, maar dat zal je wel hebben gemeten😉

PV- 8530Wp..... SWW- Atlantic 200….. WP- Daikin 3,5kW….. Foto’s.....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BasvanS
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 14:45
wizzopa schreef op maandag 29 augustus 2022 @ 19:13:
[...]

Slecht contact met de hogedruk sensor, maar dat zal je wel hebben gemeten😉
Zou niet eens weten waar hij zit, dus dat mag de fabrikant oplossen.. als ze eindelijk tot dezelfde conclusie komen..

Is dat een vaak voorkomend probleem met de Vaillant?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rickymas
  • Registratie: Augustus 2022
  • Laatst online: 27-02-2023
Wat ik me nu de laatste 22 pagina’s afvraag, hoe krijg je in godsnaam een wbp van ca. 100-125kg de trap op naar de zolder :o

Ik sta op het punt om eentje te bestellen bij Boiler-shop.be (de Ariston Nuos 200 wifi). Er staat dat het een optie is om hem in een magazijn op te halen dus ik zal daarvoor opteren, de vraag is wel of 200l genoeg is voor een gezin van 4 die dagelijks ca. 5-7 min doen douchen. Het lijkt er op dat ik naar Aartselaar moet gaan om daar achter te komen..zijn niet zo snel met mailtjes ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rzaan
  • Registratie: Mei 2018
  • Laatst online: 14:21

Rzaan

Altijd zoekende

Tillen!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• wizzopa
Rickymas schreef op maandag 29 augustus 2022 @ 20:13:
Wat ik me nu de laatste 22 pagina’s afvraag, hoe krijg je in godsnaam een wbp van ca. 100-125kg de trap op naar de zolder :o

Ik sta op het punt om eentje te bestellen bij Boiler-shop.be (de Ariston Nuos 200 wifi). Er staat dat het een optie is om hem in een magazijn op te halen dus ik zal daarvoor opteren, de vraag is wel of 200l genoeg is voor een gezin van 4 die dagelijks ca. 5-7 min doen douchen. Het lijkt er op dat ik naar Aartselaar moet gaan om daar achter te komen..zijn niet zo snel met mailtjes ;)
Tillen met 3 personen https://i.imgur.com/jKw1p45.jpg https://i.imgur.com/MZtbYg5.jpg

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ronald.42
  • Registratie: Maart 2021
  • Niet online

Dat douchen gaat hier prima met 150 liter.
Kraan open nat worden kraan dicht inzepen kraan weer open en afspoelen.

Van het weekend 1 keer kritisch geweest met de modder jeugd in bad.
Toen was de wpb nog 40 graden daar kon ik me nog mee redden.

Tapwater heet heb ik vandaag kunnen zien is maximaal 7 liter per minuut.

Setpoint van de wp staat hier op 55 graden.
De legionella run maakt hem 62 graden dan is er wat meer speling.

Als van de winter de wp draait dan heb ik nog wat meer speling omdat ik dan het inkomende water voor verwarm middels een wisselaar.
Maar nu gaat het ook het is alleen niet onbeperkt meer zoals vroeger toen het nog onbeperkt van mijn banksaldo vloeide.

Ik merk wel dat er bij de jeugd stiekem wel een stukje bewustzijn ontstaat dat het op kan..

Solar 15040wp 12x425 ZZW schuin dak 8x260 N schuin dak16x zzw platdak, 6x430 terras oost, wp Sprsun10Kw, wpb arostor 150l, 3x Marstek 5,12kwh.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rickymas
Respect :X ik ben benieuwd..ons trapgat is ook zo smal- met 2 man op 1 trede staan zal niet gaan lukken ben ik bang

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rickymas
Ronald.42 schreef op maandag 29 augustus 2022 @ 20:23:
[...]

Dat douchen gaat hier prima met 150 liter.
Kraan open nat worden kraan dicht inzepen kraan weer open en afspoelen.

Van het weekend 1 keer kritisch geweest met de modder jeugd in bad.
Toen was de wpb nog 40 graden daar kon ik me nog mee redden.

Tapwater heet heb ik vandaag kunnen zien is maximaal 7 liter per minuut.

Setpoint van de wp staat hier op 55 graden.
De legionella run maakt hem 62 graden dan is er wat meer speling.

Als van de winter de wp draait dan heb ik nog wat meer speling omdat ik dan het inkomende water voor verwarm middels een wisselaar.
Maar nu gaat het ook het is alleen niet onbeperkt meer zoals vroeger toen het nog onbeperkt van mijn banksaldo vloeide.

Ik merk wel dat er bij de jeugd stiekem wel een stukje bewustzijn ontstaat dat het op kan..
Ah een geruststelling, ik wil niet dat de kids een timer gaan krijgen met het douchen dus daarom een 200l. Een half uur douchen is zoiezo in deze tijd een grote no-go

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wizzopa
Rickymas schreef op maandag 29 augustus 2022 @ 20:26:
[...]

Respect :X ik ben benieuwd..ons trapgat is ook zo smal- met 2 man op 1 trede staan zal niet gaan lukken ben ik bang
3 spanbanden, 2 van boven naar beneden om de boiler en 1 om de boiler om de 2 eerste op zijn plaats te houden, zo heb je bovenop houvast.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ronald.42
  • Registratie: Maart 2021
  • Niet online
Rickymas schreef op maandag 29 augustus 2022 @ 20:27:
[...]

Ah een geruststelling, ik wil niet dat de kids een timer gaan krijgen met het douchen dus daarom een 200l. Een half uur douchen is zoiezo in deze tijd een grote no-go
Ik doe ook niet aan timers maar op is op.
En houd rekening met elkaar.

Het ding heeft ook nog een boostfunctie dus koud douchen hoeft niet ;)
Maar het is wel een mooie les als ze vol zeep merken dat het water kouder wordt >:)

Solar 15040wp 12x425 ZZW schuin dak 8x260 N schuin dak16x zzw platdak, 6x430 terras oost, wp Sprsun10Kw, wpb arostor 150l, 3x Marstek 5,12kwh.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rzaan

Rzaan

Altijd zoekende

Rickymas schreef op maandag 29 augustus 2022 @ 20:26:
[...]

Hijsbanden er omheen zodat je verschillende hoogtes kunt staan.
Kun je ook kracht op je schouders laten rusten.

Afbeeldingslocatie: https://www.elmec.nl/file/hijsbanden.jpg?width=1050&height=350

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• l3p
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 01-08 15:07

l3p

www.^.nl

Mijn LG ook met 1 boven en 1 eronder 2 trappen naar boven. Liters zweet en tree voor tree.
Volgende keer koop ik een trappenloper

L3p - MK - PV - WP

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rzaan

Rzaan

Altijd zoekende

l3p schreef op maandag 29 augustus 2022 @ 20:33:
Mijn LG ook met 1 boven en 1 eronder 2 trappen naar boven. Liters zweet en tree voor tree.
Volgende keer koop ik een trappenloper
Daar moet je niet teveel van voorstellen.
Ze zouden die dingen beter bandenafloper kunnen noemen.
Of je moet echt een beetje geld uitgeven, maar dan kun je hem beter huren.

Als je ergens een punt hebt, kun je deze bevestigen.
Zijn ook her en der te huur

Afbeeldingslocatie: https://hutomachines.eu/wp-content/uploads/2018/06/kettingtakel-website.jpg

[ Voor 11% gewijzigd door Rzaan op 29-08-2022 20:43 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Zenix
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 05-08 22:22

Zenix

BOE!

RVS versies zijn meestal een stuk lichter, 200L Vaillant aroSTOR weegt bijvoorbeeld 57kg.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CurlyMo
  • Registratie: Februari 2011
  • Nu online
Zenix schreef op maandag 29 augustus 2022 @ 21:02:
[...]

RVS versies zijn meestal een stuk lichter, 200L Vaillant aroSTOR weegt bijvoorbeeld 57kg.
@Rickymas Als je het niet aandurft dan gewoon RVS nemen. Ik heb het samen met een mede tweaker gedaan. Inderdaad trede voor trede. Op de verdiepingen op strategische plekken een houten plaat neergelegd zodat ik daar met enig geweld de boiler op kon zetten zonder de vloer te beschadigen. Kost alleen een paar dagen enorme spierpijn en flink wat vochtverlies. Spanbanden is wel super handig.

Volgende keer zou ik overigens RVS nemen gezien het gewicht.

Sinds de 2 dagen regel reageer ik hier niet meer

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rickymas
CurlyMo schreef op maandag 29 augustus 2022 @ 21:14:
[...]

@Rickymas Als je het niet aandurft dan gewoon RVS nemen. Ik heb het samen met een mede tweaker gedaan. Inderdaad trede voor trede. Op de verdiepingen op strategische plekken een houten plaat neergelegd zodat ik daar met enig geweld de boiler op kon zetten zonder de vloer te beschadigen. Kost alleen een paar dagen enorme spierpijn en flink wat vochtverlies. Spanbanden is wel super handig.

Volgende keer zou ik overigens RVS nemen gezien het gewicht.
Oh ja, dat is wel een slimme zet. Ik ga eens kijken of ik een RVS kan vinden. Thanks! _/-\o_

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Arie.
  • Registratie: December 2019
  • Nu online
Heeft iemand ervaring met www.va-shop.be ?
Hij wordt in het forum eenmaal genoemd maar geen ervaringen.
Altijd fijn voordat ik de arostor bestel om ervaringen te horen 😃

En weet iemand hoe het zit met garantie als je hem in belgie koopt en hij gaat stuk?

[ Voor 20% gewijzigd door Arie. op 30-08-2022 09:05 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Zwartoog
  • Registratie: September 2004
  • Laatst online: 06-08 14:34
Arie. schreef op dinsdag 30 augustus 2022 @ 08:09:

En weet iemand hoe het zit met garantie als je hem in belgie koopt en hij gaat stuk?
Ja, ik heb daar de randapparatuur gehaald voor m'n Vaillant VWL 75/6 L/W WP: VWZ AI, VRC 700 en een SWW expansievat. Je krijgt wat je bestelt, dus goed opletten.

De VWZ AI heeft in België een ander serienummer dan in NL. Is volgens de databladen geen match, maar werkt wel. SWW expansievat bleek uiteindelijk niet doorstroomtype te zijn en is dus niet geschikt voor waar ze het voor verkopen. Kennis daar ontbrak ook.

Dus ja, valide (web)shop (je kunt het ook ophalen), maar je moet zelf nadenken :)

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• flippy
  • Registratie: December 2001
  • Niet online

flippy

Alle rechten voorbehouden.

de Peer schreef op maandag 29 augustus 2022 @ 14:06:
[...]

men moet de beste optie kiezen voor die situatie. en dat is kijken waar de gemiddelde temperatuur het hoogste is. staat hij dus in een kelder die altijd koel is moet je dus van buiten trekken en kan je binnen koude lucht lozen. staat hij binnen de warmteschil moet je hem ook van buiten aan laten trekken en weer naar buiten gooien zodat je niet je CV gebruikt om je water te verwarmen, dat is weer kapitaalvernietiging. staat hij in een onverwarmde garage of bijkeuken die altijd warm is omdat die in de zon staat of zo kan je beter van binnen trekken en naar buiten gooien.

wat een geheim agent toch allemaal niet moet doen om incognito op zijn werk te verschijnen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MikeyMan
  • Registratie: Februari 2003
  • Nu online

MikeyMan

Vidi, Vici, Veni

Zie weinig ervaring met Somfy io ivm de Atlantic apparaten. Niemand hier die toevallig programmeer ervaring heeft en hier eens in mee wil denken?

Heb de lokale API s inmiddels aan de praat volgende (voor mij waarschijnlijk te hoog gegrepen ) uitdaging is dit nu ofwel in een plugin krijgen ofwel in node red. Lijkt meer met de api te kunnen dan de app doet vermoeden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• OJugglerO
  • Registratie: Juni 2012
  • Laatst online: 28-03 12:02
Even een vraagje voor ervaringsdeskundigen hier. Wij zijn aan het twijfelen tussen 2 WPB,s de LG-WH20S.F5 en de Vaillant aroSTOR VWL B 200/5. De overweging hoofdzakelijk tussen deze 2 zijn het geluidsniveau en de hoge cop waardes. Op papier lijkt de LG zuiniger en stiller maar is de Vaillant iets kleiner en heeft een rvs ketel.
Welke van deze zouden jullie kiezen op basis van bovenstaande. Voor een completer beeld deze boilers kan ik op de locatie van de oude cv ketel plaatsen op zolder waar ook een slaapkamer zit (WPB komt in een afgesloten geïsoleerde ruimte). Door de ketels juist af te stellen hoop ik dat het geen probleem zal zijn qua geluid.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• loyske
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 01-07 16:38
MikeyMan schreef op dinsdag 30 augustus 2022 @ 09:51:
Zie weinig ervaring met Somfy io ivm de Atlantic apparaten. Niemand hier die toevallig programmeer ervaring heeft en hier eens in mee wil denken?

Heb de lokale API s inmiddels aan de praat volgende (voor mij waarschijnlijk te hoog gegrepen ) uitdaging is dit nu ofwel in een plugin krijgen ofwel in node red. Lijkt meer met de api te kunnen dan de app doet vermoeden.
Wat gebruik je om te verbinden? Tahoma?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MikeyMan
  • Nu online

MikeyMan

Vidi, Vici, Veni

loyske schreef op dinsdag 30 augustus 2022 @ 10:59:
[...]

Wat gebruik je om te verbinden? Tahoma?
Yup, tahoma switch.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hfa
  • Registratie: Juni 2022
  • Laatst online: 05-08 12:10

hfa

OJugglerO schreef op dinsdag 30 augustus 2022 @ 10:50:
Even een vraagje voor ervaringsdeskundigen hier. Wij zijn aan het twijfelen tussen 2 WPB,s de LG-WH20S.F5 en de Vaillant aroSTOR VWL B 200/5. De overweging hoofdzakelijk tussen deze 2 zijn het geluidsniveau en de hoge cop waardes. Op papier lijkt de LG zuiniger en stiller maar is de Vaillant iets kleiner en heeft een rvs ketel.
Welke van deze zouden jullie kiezen op basis van bovenstaande. Voor een completer beeld deze boilers kan ik op de locatie van de oude cv ketel plaatsen op zolder waar ook een slaapkamer zit (WPB komt in een afgesloten geïsoleerde ruimte). Door de ketels juist af te stellen hoop ik dat het geen probleem zal zijn qua geluid.
Als je de WPB in een kast wilt zetten heb je bij de LG wel wat extra ruimte nodig qua diepte omdat je dan een verloop moet bij bestellen om de buis/buizen om aan te kunnen sluiten (ik verwacht mijn verloop op 8/9, terwijl deze eind juni reeds is besteld). Verder goed te spreken over de LG. Wellicht dat in jouw opstelling de Vaillant een betere keuze is qua gemak voor inbouw.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• loyske
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 01-07 16:38
Ah ok, gebruik zelf een connexoon maar dat werkt helaas niet.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MikeyMan
  • Nu online

MikeyMan

Vidi, Vici, Veni

loyske schreef op dinsdag 30 augustus 2022 @ 14:17:
[...]

Ah ok, gebruik zelf een connexoon maar dat werkt helaas niet.
Volgens de eigen antwoorden zou de connexxoon ook compatible moeten zijn met de local api's.
https://developer.somfy.com/faq-page

https://github.com/Somfy-...mfy-TaHoma-Developer-Mode

Ben zelf begonnen om wat te prutsen ook:
https://github.com/MikeyMan83/Somfy-Tahoma-for-Domoticz

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rickymas
Ik heb het één en ander liggen vergelijken en werkelijk bijna elke leverancier heeft niks meer op voorraad..nu heb ik met een leverancier gesproken die de Atlantic Explorer V4 nog op voorraad heeft. Iemand ervaring met deze wpb?

Inmiddels zijn we (bijna) in september geraakt en begint de stress toe te nemen, ons plan is om voor december van het gas af te gaan ivm de variabele kosten die ons te wachten staat..

Kent iemand een installateur, of heeft iemand kennis van het in gebruikstellen en/of aansluiten van dit monster in Midden-Limburg? (Een installateur vinden is werkelijk een nachtmerrie)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• karine1
  • Registratie: Oktober 2006
  • Laatst online: 01-08 19:54
Installateur vinden is een nachtmerrie, de Explorer was in Belgie gewoon op stock.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Maurice1066
  • Registratie: April 2022
  • Laatst online: 15:43
Rickymas schreef op dinsdag 30 augustus 2022 @ 20:07:
Ik heb het één en ander liggen vergelijken en werkelijk bijna elke leverancier heeft niks meer op voorraad..nu heb ik met een leverancier gesproken die de Atlantic Explorer V4 nog op voorraad heeft. Iemand ervaring met deze wpb?
Dit topic staat aardig vol met ervaringen met Atlantic :)
Even zoeken in dit topic naar explorer

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Knielen
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 16:20
Rickymas schreef op dinsdag 30 augustus 2022 @ 20:07:

Inmiddels zijn we (bijna) in september geraakt en begint de stress toe te nemen, ons plan is om voor december van het gas af te gaan ivm de variabele kosten die ons te wachten staat..

Kent iemand een installateur, of heeft iemand kennis van het in gebruikstellen en/of aansluiten van dit monster in Midden-Limburg? (Een installateur vinden is werkelijk een nachtmerrie)
Gebruik even de zoekopdracht, heel dit topic staat vol met deze wpb. Aansluiten stelt niet veel voor, je moet alleen even beslissen wat je met de aan en afvoer van de lucht wil.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Speedy-Andre
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 10:08

Speedy-Andre

Sony ZL, XA, Nokia XR20

Topicstarter
MikeyMan schreef op dinsdag 30 augustus 2022 @ 14:28:
[...]

Volgens de eigen antwoorden zou de connexxoon ook compatible moeten zijn met de local api's.
https://developer.somfy.com/faq-page

https://github.com/Somfy-...mfy-TaHoma-Developer-Mode

Ben zelf begonnen om wat te prutsen ook:
https://github.com/MikeyMan83/Somfy-Tahoma-for-Domoticz
Je zoekt verkeerd, de Tahoma is universeel en dus vind je van alles behalve wat je zoekt.

https://github.com/OBone-git/Cozytouch-domoticz

Geen plug-in maar wel vrij eenvoudig in Domoticz te krijgen (als je dat zoekt gezien je linkjes) :)
Dit script praat met de server voor de Cozytouch, net als de app.

PVoutput 2x Toshiba Daiseikai 8 3,5kW, SWW Atlantic Explorer V3 200l. Gasloos aug 2016, 8620Wp, Monoblock Panasonic J 7kW

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rickymas
Goed dat jullie mij even helpen herinneren, was de zoekfunctie compleet vergeten.

Ik maak me niet zoveel zorgen over de installatie zelf- maar het opstarten en instellen is de grote vraag. Het liefst spendeer ik de subsidie aan een installateur die me alles doet installeren (incl. Verbinding met zp) zodat er geen fouten ontstaan

Dus..terug naar werkspot dan maar

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MikeyMan
  • Nu online

MikeyMan

Vidi, Vici, Veni

Speedy-Andre schreef op dinsdag 30 augustus 2022 @ 20:21:
[...]

Je zoekt verkeerd, de Tahoma is universeel en dus vind je van alles behalve wat je zoekt.

https://github.com/OBone-git/Cozytouch-domoticz

Geen plug-in maar wel vrij eenvoudig in Domoticz te krijgen (als je dat zoekt gezien je linkjes) :)
Dit script praat met de server voor de Cozytouch, net als de app.
No shit... Had wel gezocht op overkiz en tahoma, maar niet via de andere aanbieders.

Dit levert minimaal wat inspiratie. Wel top dat die fransen ook altijd consequent in het frans programmeren :)

Zit nog te twijfelen om in NodeRed te duiken, maar ik loop eigenlijk vrij vaak vast op basic programmeervaardigheden :(

[ Voor 14% gewijzigd door MikeyMan op 30-08-2022 20:28 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Speedy-Andre

Speedy-Andre

Sony ZL, XA, Nokia XR20

Topicstarter
Dit script zoekt ook naar andere apparaten van Atlantic zoals boilers, radiators en warmtepompen.
Daarom is het wel lastig om te doorgronden.
Als er al een verbonden apparaat is dan heb je genoeg aan de login gegevens van de app en nog wat gegevens die hij nodig heeft zoals het ip van Domoticz.
Kan je meteen je Frans ophalen want het is in die taal :+

PVoutput 2x Toshiba Daiseikai 8 3,5kW, SWW Atlantic Explorer V3 200l. Gasloos aug 2016, 8620Wp, Monoblock Panasonic J 7kW

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kevineppo
  • Registratie: Mei 2013
  • Laatst online: 15:03
Rickymas schreef op dinsdag 30 augustus 2022 @ 20:22:
Goed dat jullie mij even helpen herinneren, was de zoekfunctie compleet vergeten.

Ik maak me niet zoveel zorgen over de installatie zelf- maar het opstarten en instellen is de grote vraag. Het liefst spendeer ik de subsidie aan een installateur die me alles doet installeren (incl. Verbinding met zp) zodat er geen fouten ontstaan

Dus..terug naar werkspot dan maar
Nou heb ik zelf de arostor, maar van wat ik me heb ingelezen is er niks aan het instellen. Aansluiten geef je aan te kunnen, dan vullen door warme kraan open te zetten en wachten tot er geen lucht maar water uit komt. Dan stroom erin.

Je krijgt bij het bestellen gewoon de handleiding die je kan volgen om een klokschema (zeg 12:00-20:00 oid) in te stellen en temperatuur te selecteren. De rest fabriek af? Scheelt je toch weer 725E (minus miss 150E voor de factuur, maar 575 voor die laatste 10 minuten lijkt me vrij duur)

Waar maak je je precies zorgen om qua instellen?

28kWh IONIQ, 8kWp O/W, 7kW Panasonic L, Wanas WTW

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Rickymas
kevineppo schreef op dinsdag 30 augustus 2022 @ 21:04:
[...]

Nou heb ik zelf de arostor, maar van wat ik me heb ingelezen is er niks aan het instellen. Aansluiten geef je aan te kunnen, dan vullen door warme kraan open te zetten en wachten tot er geen lucht maar water uit komt. Dan stroom erin.

Je krijgt bij het bestellen gewoon de handleiding die je kan volgen om een klokschema (zeg 12:00-20:00 oid) in te stellen en temperatuur te selecteren. De rest fabriek af? Scheelt je toch weer 725E (minus miss 150E voor de factuur, maar 575 voor die laatste 10 minuten lijkt me vrij duur)

Waar maak je je precies zorgen om qua instellen?
Point made, als het instructieboekje de boel mooi doet uitleggen verwacht ik geen problemen, aangezien er best veel van afhangt ben ik zo iemand die aan alles begint te twijfelen..enfin dat zal zich wel gaan uitwijzen als ik het zo van collega wpb-fanaten lees.

Morgen zal ik eens de bestelling gaan plaatsen, dan eens uitpluizen welke materialen er nodig zijn.

Bedankt!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rezuno
  • Registratie: Februari 2009
  • Laatst online: 04-01 23:35
Heeft er iemand in dit topic met een Atlantic Explorer al ervaring met het bijvullen van het koelgas van de warmtepomp? Helaas heb ik één van de koperen leidingen van de warmtepomp verbogen en er is een scheurtje ontstaan ter hoogte van een soldeerverbinding, dus het gas is ontsnapt :/
Ik heb al 4 lokale airco specialisten gecontacteerd en alhoewel zij het lek wel willen dichtsolderen blijkt er niemand te zijn die R513A op voorraad heeft. Weet er iemand bij welke partij je hiervoor best terecht kan? Ik heb al gebeld met de servicelijn van Atlantic België, maar de medewerkers aan de telefoon zijn echt waardeloos en beweren dat Atlantic dit soort herstellingen niet doet...? 8)7

Eén van de airco specialisten had R134A in voorraad en stelde voor dat dit misschien in de plaats kan gebruikt worden. Online vind ik dat R134A en R513A in principe inwisselbaar moeten zijn, maar ik heb geen idee of dat zomaar kan op een Atlantic Explorer.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mindtheshark
  • Registratie: Juli 2010
  • Laatst online: 05-07 08:35

Ik zit ook naar een AroSTOR te kijken (in .Be) en twijfelde nog tussen de 200 en 270 liter.... maar aangezien de 270 liter nu goedkoper is dan de 200 liter (1999,00 vs 2029,00) is de keuze hierbij gemaakt :)

Verzendkosten zijn nog wel behoorlijk (200,00 in mijn geval) maar misschien is Brenger of zelf ophalen nog wel een optie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zwartoog
  • Registratie: September 2004
  • Laatst online: 06-08 14:34
mindtheshark schreef op woensdag 31 augustus 2022 @ 09:35:
[...]
Verzendkosten zijn nog wel behoorlijk (200,00 in mijn geval) maar misschien is Brenger of zelf ophalen nog wel een optie.
Let er wel op dat Brenger e.d. hem correct (rechtop!) vervoerd. Je hebt kans dat een normaal bestelbusje wordt ingezet en dat ze hem dan neerleggen omdat het anders niet past.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rickymas
Zwartoog schreef op woensdag 31 augustus 2022 @ 09:56:
[...]

Let er wel op dat Brenger e.d. hem correct (rechtop!) vervoerd. Je hebt kans dat een normaal bestelbusje wordt ingezet en dat ze hem dan neerleggen omdat het anders niet past.
Goed dat je dit even vermeld, volgends mij mag je de wpb wel vervoeren indien het display naar boven ligt toch?

Btw, zo’n Explorer heeft een werkingsbereik van -5 tot 43 graden. Wat als het -10 buiten is? Wacht die dan tot het -5 is om op te warmen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CurlyMo
  • Nu online
Rickymas schreef op woensdag 31 augustus 2022 @ 13:11:
[...]

Goed dat je dit even vermeld, volgends mij mag je de wpb wel vervoeren indien het display naar boven ligt toch?
Staat allemaal gewoon in de handleiding vermeld die vrij makkelijk online te vinden is.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Annihilism
  • Registratie: November 2005
  • Laatst online: 29-07 17:52
nokiaan958GB schreef op vrijdag 26 augustus 2022 @ 14:16:
[...]

Hou ons aub op de hoogte want ik ben me ook op zoiets aan het orienteren, eveneel met minder inhoud >:)
Ik zit nog te wachten op de offerte maar dat het was me van tevoren al verteld dat het een poosje kon duren.

Ik hoop dat het voor november nog lukt (dan loopt mijn vaste contract af bij Oxxio).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• karine1
Blijkbaar valt het allemaal nog mee.
Ik heb mijn Bulex magna 270L/Vaillant Aristor 270L 24/08 besteld en morgen wordt deze geleverd.

Morgen wordt dus de nieuwe wp-boiler geleverd. Ik zou de boiler zelf al willen plaatsen uitgezonderd de sanitair leidingen komt iemand doen.

Ik zou nu eerst de oude boiler moeten verwijderen maar is deze werkwijze de juiste ?
Er zijn verder geen kranen voorzien waar ik het water kan afsluiten.

Hoofdkraan water dichtzetten.
Boiler laten leeglopen.
Koud waterleiding afsluiten via het aangesloten ventiel onder de boiler.
Warm water leiding afkoppelen en hier een knelkoppeling op plaatsen.

Ik veronderstel om de boiler nu al leeg te laten lopen geen zin heeft zolang de warmwaterleiding niet is afgesloten of zie ik dat verkeerd ?
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/DhH0drSkMoxbkOTswceQ4kgH08Y=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/8VCzSpziHb9iBquSV1LZTDwf.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 82% gewijzigd door karine1 op 31-08-2022 17:32 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Arie.
  • Registratie: December 2019
  • Nu online
karine1 schreef op woensdag 31 augustus 2022 @ 14:55:
Blijkbaar valt het allemaal nog mee.
Ik heb mijn Bulex magna 270L/Vaillant Aristor 270L 24/08 besteld en morgen wordt deze geleverd.
Wat goed! Ik zoek hem zelf ook waar heb je hem besteld en voor welke prijs?

• Knielen
Rickymas schreef op woensdag 31 augustus 2022 @ 13:11:
[...]

Btw, zo’n Explorer heeft een werkingsbereik van -5 tot 43 graden. Wat als het -10 buiten is? Wacht die dan tot het -5 is om op te warmen?
Dan gaat hij verwarmen met het elektrische element.

• CurlyMo
  • Nu online
Een betere foto zou helpen, maar ik zou voor de zekerheid ook de koudwaterkraan (tijdelijk) afsluiten met een knelkoppeling.

• Japie.G
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 08:06

Japie.G

Colour Classic

mindtheshark schreef op woensdag 31 augustus 2022 @ 09:35:
[...]

Ik zit ook naar een AroSTOR te kijken (in .Be) en twijfelde nog tussen de 200 en 270 liter.... maar aangezien de 270 liter nu goedkoper is dan de 200 liter (1999,00 vs 2029,00) is de keuze hierbij gemaakt :)

Waar in België kijk je? Die prijs is wel interessant. Misschien meerdere ophalen? :9

Renault Scenic E-Tech EV - PV-Output

• jvanderkroon
  • Registratie: Juni 2006
  • Laatst online: 10:34
@Japiooo zal deze winkel wel zijn die heeft dezelfde prijzen https://www.va-shop.be/c-3727779/warmtepompboilers/

LG-HM051MR-U44 | Daalderop DUO 50l | 1500 WP Zuid | gasloos '23

• KrL
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 06-08 15:07

KrL

Foto foto..

Weet iemand wat de temperatuur is van de uitgaande lucht is bij een gemiddelde WP boiler (Atlantic of Vaillant) bij normaal bedrijf en een ingangstemperatuur van 20 graden?
Ik ben aan puzzelen waar ik de uitgaande lucht ga laten en denk aan dingen als binnen (in de zomer), de kruipruimte of wellicht zelfs als ‘voorverwarming’ voor onze reguliere L/W WP als het buiten erg koud is: stel het is buiten -5 en de temp van de uitgaande lucht is 5gr en de afvoer zit in de buurt van de buitenunit van de WP dan is dit warmer dan de buitenlucht en wordt de WP wellicht iets efficiënter..

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• TweakersOnly
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 12:32
Na bijna half jaar wachten is de installateur vandaag eindelijk gestart met montage de Atlantic Explorer V4 270L.

Afvoer via dakdoorvoer naar buiten, voor de aanvoer kan via een T-stuk met kleppen worden gekozen voor aanvoer van binnen of aanvoer van buiten.

Morgen wordt alles afgerond en in werking gesteld.

Foto's zeggen meer dan woorden.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/lXYc8BtzgMBa9cvCqBtFWSXvqmk=/234x176/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/X4njLsJ8Nr5Okwn8WCfAuhLd.jpg?f=fotoalbum_medium

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/zSV_suBGq9G6ZnDGWc6ZAhzNkdM=/234x176/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/VbnPsV47sNuVyOKLn2Fb5f3F.jpg?f=fotoalbum_medium

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• karine1

Vorige week besteld en vandaag netjes geleverd.
Hier in de buurt zit groothandel Van Marcke waar je als particulier niets kan kopen. De Aristor kost daar €3000 en Va-shop levert hem voor €2100. Het grappige is dat op mijn leveringsnota Van Marcke staat.
Garantie blijft gewoon 2 jaar.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• karine1
Arie. schreef op woensdag 31 augustus 2022 @ 23:24:
[...]

Wat goed! Ik zoek hem zelf ook waar heb je hem besteld en voor welke prijs?
Boiler shop of Eco-star, zijn dezelfde winkels.
https://www.eco-star.be/
https://www.boiler-shop.be/c-3908835/300-liter/
Vaillant AroSTOR VWL B 270/5 €2109
Identiek hetzelfde toestel Bulex Magna Aqua 270/3 €1.999
Atlantic Explorer V4 270 €2109, zelfs op voorraad vorige week nog.

• Speedy-Andre

Speedy-Andre

Sony ZL, XA, Nokia XR20

Topicstarter
TweakersOnly schreef op donderdag 1 september 2022 @ 14:54:
Na bijna half jaar wachten is de installateur vandaag eindelijk gestart met montage de Atlantic Explorer V4 270L.

Afvoer via dakdoorvoer naar buiten, voor de aanvoer kan via een T-stuk met kleppen worden gekozen voor aanvoer van binnen of aanvoer van buiten.

[Afbeelding]

[Afbeelding]
Het is niet goed te zien, ontbreekt het meegeleverde diëlektrische koppelstukje op de warme aansluiting?
De koude waterleiding had misschien beter eerst iets omlaag gelopen, nu is er kans dat de warmte de waterleiding in trekt (thermosifon).
Dat de lucht aansluiting horizontaal kan is hier wel een pluspunt :)

• TweakersOnly
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 12:32
Speedy-Andre schreef op donderdag 1 september 2022 @ 15:59:
[...]

Het is niet goed te zien, ontbreekt het meegeleverde diëlektrische koppelstukje op de warme aansluiting?
Lijkt er inderdaad op dat ze dat koppelstuk niet hebben geïnstalleerd, mag de loodgieter morgen oplossen. Thanx!

• Just_DH
  • Registratie: Mei 2009
  • Laatst online: 24-07 19:52
Vorige week voor €1989,- (inclusief verzendkosten) een 200L Atlantic V4 met coil besteld bij esanico en deze week geleverd gekregen. Was gewoon op voorraad...

[ Voor 3% gewijzigd door Just_DH op 01-09-2022 17:06 ]

• de Peer

de Peer

under peer review

KrL schreef op donderdag 1 september 2022 @ 13:59:
Weet iemand wat de temperatuur is van de uitgaande lucht is bij een gemiddelde WP boiler (Atlantic of Vaillant) bij normaal bedrijf en een ingangstemperatuur van 20 graden?
Ik ben aan puzzelen waar ik de uitgaande lucht ga laten en denk aan dingen als binnen (in de zomer), de kruipruimte of wellicht zelfs als ‘voorverwarming’ voor onze reguliere L/W WP als het buiten erg koud is: stel het is buiten -5 en de temp van de uitgaande lucht is 5gr en de afvoer zit in de buurt van de buitenunit van de WP dan is dit warmer dan de buitenlucht en wordt de WP wellicht iets efficiënter..
Zo'n 10 graden kouder dan de ingaande lucht.

• de Peer

de Peer

under peer review

TweakersOnly schreef op donderdag 1 september 2022 @ 14:54:

[Afbeelding]

[Afbeelding]
Ik zie geen inlaatcombinatie? Hoe kan het vat zijn overdruk kwijt bij verwarmen?
Edit : zie het al. Verstopt achter de boiler

• klump4u
  • Registratie: Februari 2008
  • Niet online

klump4u

Gasloos in Zuid-Limburg

de Peer schreef op donderdag 1 september 2022 @ 18:26:
[...]

Ik zie geen inlaatcombinatie? Hoe kan het vat zijn overdruk kwijt bij verwarmen?
Edit : zie het al. Verstopt achter de boiler
Eerste foto met de groene knop.
Toch gezien ;)

18950Wp🌞, Atlantic 270V3💧, Pana 5J🔥. Zendure 11,5🔋,Hyundai Kona 64kWh 🚗

• fRiEtJeSaTe
Weet iemand wanneer de legionella-run wordt gedraaid bij een Ariston?
Ik heb hem nu zo ingesteld dat hij alleen 's nachts boven de 40 graden verwarmt. Klinkt logisch dat de legionella-run hier rekening mee houdt? Maar ik kan alleen instellen hoe vaak per maand, niet op welk tijdstip deze gedraaid moet worden.

• Martin7182
  • Registratie: Juni 2020
  • Laatst online: 16:10
@fRiEtJeSaTe waarom verwarm je 's nachts i.p.v. overdag als het rendement waarschijnlijk beter is? Nog even los van eventuele zonnepanelen die overdag mogelijk stroomoverschot geven.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• fRiEtJeSaTe
Martin7182 schreef op donderdag 1 september 2022 @ 20:41:
@fRiEtJeSaTe waarom verwarm je 's nachts i.p.v. overdag als het rendement waarschijnlijk beter is? Nog even los van eventuele zonnepanelen die overdag mogelijk stroomoverschot geven.
Daltarief. Boiler staat in de kelder waar de temperatuur constant is. Ik heb nog geen leidingen naar buiten. Stroomoverschot heb ik niet. De 6.4kw opbrengst gaat volledig naar de EV. Het plan is om in de zomer uit de woonkamer warmte te trekken, en in de winter uit de kelder.

• Martin7182
Ah ok, de temperatuur binnen is ook relatief constant natuurlijk :)

• fRiEtJeSaTe
Martin7182 schreef op donderdag 1 september 2022 @ 21:00:
Ah ok, de temperatuur binnen is ook relatief constant natuurlijk :)
Ik denk dat het niet veel verschil zal zijn met iemand die van buiten aanzuigt. Die heeft in de zomer goed rendement met hoge temperaturen, maar in de winter weer minder rendement.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Martin7182
M.b.t. het laatste, ik overweeg een WPB op zolder, deels aangesloten via de mechanische ventilatie. Wat zou 's winters efficienter zijn; de binnenlucht aanzuigen (zolder wordt niet verwarmd, maar krijgt stijgende warmte van benedenverdieping), of koude buitenlucht aanzuigen? Het eerste wordt ook wel koelkast-in-koelkast genoemd, maar wat is daar eigenlijk mis mee? Uitblaaslucht in beide gevallen naar buiten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pkruyt75
  • Registratie: Maart 2017
  • Laatst online: 05-12-2024
Beste mensen,

Ik ben van plan op korte termijn een warmtepompboiler aan te schaffen. Mijn voorkeur na het vele lezen op dit forum gaat momenteel uit naar de Auer Edel Air 200L. Het enige wat mij nog onduidelijk is of deze Edel Air ook de omgevingslucht van bijvoorbeeld het washok kan gebruiken en dan niet via een dakdoorvoer. Weet iemand het antwoord hierop?

Alvast bedankt mensen!

Patrick

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• CurlyMo
  • Nu online
@pkruyt75 Kan, je was droogt wat sneller en je hebt wat meer condens, maar ik doe dat ook zo. Atlantic raad het zelf aan, omdat je dan je 'warmte' uit je was hergebruikt.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• de Peer

de Peer

under peer review

Martin7182 schreef op vrijdag 2 september 2022 @ 12:14:
M.b.t. het laatste, ik overweeg een WPB op zolder, deels aangesloten via de mechanische ventilatie. Wat zou 's winters efficienter zijn; de binnenlucht aanzuigen (zolder wordt niet verwarmd, maar krijgt stijgende warmte van benedenverdieping), of koude buitenlucht aanzuigen? Het eerste wordt ook wel koelkast-in-koelkast genoemd, maar wat is daar eigenlijk mis mee? Uitblaaslucht in beide gevallen naar buiten.
Die discussie is in dit topic al meerdere keren heel uitvoerig besproken. Check de discussie tussen mij en @flippy . Er zijn veel voors en tegens, en het is erg situatieafhankelijk.

wat er 'mis' mee is, is dat je denkt een hoge COP te hebben, maar die snoep je eigenlijk af van je primaire warmtebron (bijvoorbeeld een warmtepomp of cv ketel).
Met je wpb koelt je huis ietsje af, wat weer aangevuld moet worden door je primaire verwarmingsbron.

je schuift de COP of het energieverlies dus eigenlijk door naar je primaire warmtebron.

Maar de werkelijke situatie kan complexer zijn. Soms is het juist prima om de restwarmte op zolder 'terug te winnen' via de wpb.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tranquility
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 14:19
de Peer schreef op vrijdag 2 september 2022 @ 13:18:
[...]
wat er 'mis' mee is, is dat je denkt een hoge COP te hebben, maar die snoep je eigenlijk af van je primaire warmtebron (bijvoorbeeld een warmtepomp of cv ketel).
Met je wpb koelt je huis ietsje af, wat weer aangevuld moet worden door je primaire verwarmingsbron.

je schuift de COP of het energieverlies dus eigenlijk door naar je primaire warmtebron.
Zolang die primaire warmtebron ook een hoge COP heeft zoals bijv. een L/L warmtepomp (airco) maakt het denk ik niks uit. Anders wordt het wanneer je de warmte gebruikt van een CV installatie op gas of van een andere minder efficiëntere elektrische verwarming (COP1).

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• E-Hoog
  • Registratie: Augustus 2011
  • Laatst online: 12:43
Tranquility schreef op vrijdag 2 september 2022 @ 17:42:
[...]

Zolang die primaire warmtebron ook een hoge COP heeft zoals bijv. een L/L warmtepomp (airco) maakt het denk ik niks uit. Anders wordt het wanneer je de warmte gebruikt van een CV installatie op gas of van een andere minder efficiëntere elektrische verwarming (COP1).
Toch gaat het stiekem best hard achteruit hoor, die COP als je de COP van de andere unit meerekent. Stel je hebt een andere WP voor de warmte in huis. Voor de WPB zou de COP gecombineerd dan worden:

COPcom = COPwpb x COPwp / (COPwpb + COPwp - 1)

Dus stel je hebt een L/W wp in huis met COP 5 en je WPB heeft COP 4, dan is de gecombineerde COP 2.5.

Ik heb het bij mij uitgerekend voor een LG WPB en L/L WP, rekening houdend met seizoenen etc en dan komt de berekende COP voor binnen-binnen toch (iets) lager uit dan buiten-buiten. 3.2 vs 3.8 ongeveer respectievelijk. Is dat de moeite? Geen idee. Dat is voor iedereen anders. Gaten boren in het dak, de luchtaansluitingen (voor de LG) en nette dakdoorvoeren zijn ook duur.

Maar zoals eerder gezegd: elke situatie is anders, maar reken je niet rijk als de warmte voor je WPB van een andere wp moet komen :)

[ Voor 8% gewijzigd door E-Hoog op 02-09-2022 18:43 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• karine1
Daarnet de Bulex wp-boiler uitgepakt.
Ik veronderstel dat het de bedoeling is dat al de isolatie die je op de foto ziet gewoon blijft zitten ?
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/V7WzKG3VswuDeSlL6LBvxKa_Rsk=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/yXTnCwJjhxvsm2sivqajAyKq.jpg?f=user_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• de Peer

de Peer

under peer review

karine1 schreef op vrijdag 2 september 2022 @ 19:42:
Daarnet de Bulex wp-boiler uitgepakt.
Ik veronderstel dat het de bedoeling is dat al de isolatie die je op de foto ziet gewoon blijft zitten ?
[Afbeelding]
Jazeker

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rickymas
Als het goed is ontvang ik morgen de Atlantic V4, dus van de week monteren. Enige tips qua expansievat? In de handleiding staat dat het expansievat 10% van de inhoud van de boiler moet hebben..dat is wel een flinke- welke beugel hebben jullie?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Knielen
Rickymas schreef op vrijdag 2 september 2022 @ 20:33:
Als het goed is ontvang ik morgen de Atlantic V4, dus van de week monteren. Enige tips qua expansievat? In de handleiding staat dat het expansievat 10% van de inhoud van de boiler moet hebben..dat is wel een flinke- welke beugel hebben jullie?
Waarom een expansievat? Er hoort een overdrukventiel op die bij uitzetting het water in het riool loost.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Martin7182
E-Hoog schreef op vrijdag 2 september 2022 @ 18:20:
[...]

Toch gaat het stiekem best hard achteruit hoor, die COP als je de COP van de andere unit meerekent. Stel je hebt een andere WP voor de warmte in huis. Voor de WPB zou de COP gecombineerd dan worden:

Dus stel je hebt een L/W wp in huis met COP 5 en je WPB heeft COP 4, dan is de gecombineerde COP 2.5.

Ik heb het bij mij uitgerekend voor een LG WPB en L/L WP, rekening houdend met seizoenen etc en dan komt de berekende COP voor binnen-binnen toch (iets) lager uit dan buiten-buiten. 3.2 vs 3.8 ongeveer respectievelijk. Is dat de moeite? Geen idee. Dat is voor iedereen anders. Gaten boren in het dak, de luchtaansluitingen (voor de LG) en nette dakdoorvoeren zijn ook duur.

Maar zoals eerder gezegd: elke situatie is anders, maar reken je niet rijk als de warmte voor je WPB van een andere wp moet komen :)
Dat is precies waar het om gaat. Het aanzuigen van koude buitenlucht kan ook resulteren in een belabberde COP van 2.5. Daarnaast denk ik dat je 's winters beter koude lucht kunt lozen dan warme ventilatielucht. Misschien is de eerlijke vergelijking een formule die rekening houdt met beide.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dylantje2
  • Registratie: April 2007
  • Laatst online: 30-07 14:56

Dylantje2

sorry Bricklayere here :-)

mensen met LG ervaringen?
Kennis wil een WPB van LG installeren.

zonneboiler, pelletkachel, 36 panels, Atlantic Wpb, pana 5 Kw H, Heishamon, Domoticz, Grafana, Solarmeters, PVO: https://pvoutput.org/list.jsp?id=15321&sid=19520

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rickymas
Knielen schreef op vrijdag 2 september 2022 @ 20:43:
[...]

Waarom een expansievat? Er hoort een overdrukventiel op die bij uitzetting het water in het riool loost.
Bij de handleiding van de Explorer V4 geven ze aan dat je een expansievat moet plaatsen, vandaar dat ik de vraag stel. Ik heb geen zin in een verstopt overdrukventiel aangezien die vrij vaak zal gaan druppelen😅

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• E-Hoog
Martin7182 schreef op vrijdag 2 september 2022 @ 20:52:
[...]

Dat is precies waar het om gaat. Het aanzuigen van koude buitenlucht kan ook resulteren in een belabberde COP van 2.5. Daarnaast denk ik dat je 's winters beter koude lucht kunt lozen dan warme ventilatielucht. Misschien is de eerlijke vergelijking een formule die rekening houdt met beide.
Deze formule is idd puur voor de COP op een bepaald moment. En die COP hangt af van de temperaturen. Daarom heb ik het voor mijn situatie per maand gemiddeld in Excel gezet en dan kun je het voor een jaar middelen. Achja, je kunt er vrij ver in gaan ;-)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• E-Hoog
Dylantje2 schreef op vrijdag 2 september 2022 @ 20:56:
mensen met LG ervaringen?
Kennis wil een WPB van LG installeren.
In dit topic staan wel wat ervaringen met LG (zoek op LG :-)). Ook is in dit topic eea gedeeld aan info: LG warmtepompboiler (LG WH20S.F5) haalt doeltemperatuur niet

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rzaan

Rzaan

Altijd zoekende

Rickymas schreef op vrijdag 2 september 2022 @ 21:00:
[...]

Bij de handleiding van de Explorer V4 geven ze aan dat je een expansievat moet plaatsen, vandaar dat ik de vraag stel. Ik heb geen zin in een verstopt overdrukventiel aangezien die vrij vaak zal gaan druppelen😅
Is nieuw voor mij.
Ik heb ook een Explorer V4 (nog in de doos)
Volg ook al een tijdje hier alle posts erover, maar nog nooit gehoord over een expansievat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Martin7182
Is zo'n overdrukventiel niet hetzelfde als een inlaatcombinatie? Die is daar toch juist voor bedoeld? Qua slijtage weet ik niet wat erger is; een expansievat heeft in ieder geval een beperkte levensduur vanwege het rubber.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• peterlommel
  • Laatst online: 29-07 10:12
https://www.ik-plaats-zel...431/expansievat-sanitair/

Was vandaag bij een cv zelfbouw winkel in België voor een offerte van een wpb en hier wordt een sanitair expansievat standaard toegepast, samen met een veiligheidsgroep. Toen ik na liet vragen of ik het vat niet achterwege kon laten bleek dat geen probleem.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• de Peer

de Peer

under peer review

Martin7182 schreef op vrijdag 2 september 2022 @ 21:38:
Is zo'n overdrukventiel niet hetzelfde als een inlaatcombinatie? Die is daar toch juist voor bedoeld? Qua slijtage weet ik niet wat erger is; een expansievat heeft in ieder geval een beperkte levensduur vanwege het rubber.
Ja klopt

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• fRiEtJeSaTe
Martin7182 schreef op vrijdag 2 september 2022 @ 21:38:
Je kunt in ieder geval aardig wat inlaatcombinaties kopen voor 1 expansievat. Mocht de prijs van water hard gaan stijgen kun je altijd nog een expansievat overwegen.

[ Voor 9% gewijzigd door fRiEtJeSaTe op 02-09-2022 22:36 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• peterlommel
Ik zat even in de manual van de Atlantic Explorer te kijken naar de pv sturing en kwam onderstaande tekst tegen:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/cPBvf5KLpXxnmyAjWpfK78ijVIg=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/hvLS51EtyIcbL6tbpXKEjvCq.jpg?f=fotoalbum_large

Misschien een domme vraag, maar de tekst is voor mij wat onduidelijk (slecht vertaald Frans?).
Wat gebeurt er nou precies wanneer je de pv ingang activeert? Wordt dan enkel het elektrisch element bijgeschakeld? Of het hele apparaat incl. warmtepomp? Maw wanneer er geen pv sturing is, verwarmt dan het hele toestel niet meer?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• peterlommel
En wat wordt dan weer met een thermisch zonnestation bedoeld:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/_tm-J-0Cv3dNHTN0va8Ky5WTjNc=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/pXFDNs9GGyHF5EVf2x4D6dt9.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rickymas
fRiEtJeSaTe schreef op vrijdag 2 september 2022 @ 22:36:
[...]

Je kunt in ieder geval aardig wat inlaatcombinaties kopen voor 1 expansievat. Mocht de prijs van water hard gaan stijgen kun je altijd nog een expansievat overwegen.
Zo’n inlaatcombi is anders ook niet zo goedkoop..buiten de VSH pakketten ben je voor zo’n expansievat ca. 40,- kwijt (excl. beugel ed)
Hier in midden-Limburg zit er toch flink wat kalk in het water, onze douchewand ziet uit alsof ik hem al decennia heb😅
Nu dat ik dit typ vraag ik me af, ontharder plaatsen bij aanvoer of afvoer?🧐

[ Voor 6% gewijzigd door Rickymas op 02-09-2022 23:50 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rickymas
peterlommel schreef op vrijdag 2 september 2022 @ 23:27:

[Afbeelding]
Up!
Ik zou het niet weten

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• karine1
De fabrikanten schrijven toch allemaal een expansievat voor dus zal wel een reden hebben.
Ik heb ook offertes van installateurs die die er standaard één tussen plaatsen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Speedy-Andre

Speedy-Andre

Sony ZL, XA, Nokia XR20

Topicstarter
peterlommel schreef op vrijdag 2 september 2022 @ 23:16:
Ik zat even in de manual van de Atlantic Explorer te kijken naar de pv sturing en kwam onderstaande tekst tegen:

[Afbeelding]

Misschien een domme vraag, maar de tekst is voor mij wat onduidelijk (slecht vertaald Frans?).
Wat gebeurt er nou precies wanneer je de pv ingang activeert? Wordt dan enkel het elektrisch element bijgeschakeld? Of het hele apparaat incl. warmtepomp? Maw wanneer er geen pv sturing is, verwarmt dan het hele toestel niet meer?
Ik vind het wel duidelijk, er staat dat het PV signaal de warmtepomp start (= thermodynamische waterverwarmer) en niet een element bijschakelt want hij redt het immers zonder.
De 450W drempel is het gemiddelde verbruik van de wp dus ze willen hem puur op zonnestroom laten draaien.
peterlommel schreef op vrijdag 2 september 2022 @ 23:27:

[Afbeelding]
Dat is een zonnecollector die je via een warmtewisselaar (spiraal) op de spiraal van de wpb aansluit.
Leuk als die er al ligt, minder handig (duur) om aan te schaffen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• fRiEtJeSaTe
Rickymas schreef op vrijdag 2 september 2022 @ 23:31:
[...]

Zo’n inlaatcombi is anders ook niet zo goedkoop..buiten de VSH pakketten ben je voor zo’n expansievat ca. 40,- kwijt (excl. beugel ed)
Hier in midden-Limburg zit er toch flink wat kalk in het water, onze douchewand ziet uit alsof ik hem al decennia heb😅
Nu dat ik dit typ vraag ik me af, ontharder plaatsen bij aanvoer of afvoer?🧐
Hier ook midden-limburg. :)
Nadeel is alleen dat je alsnog beide nodig hebt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• peterlommel
Speedy-Andre schreef op zaterdag 3 september 2022 @ 00:46:
[...]

Ik vind het wel duidelijk, er staat dat het PV signaal de warmtepomp start (= thermodynamische waterverwarmer) en niet een element bijschakelt want hij redt het immers zonder.
De 450W drempel is het gemiddelde verbruik van de wp dus ze willen hem puur op zonnestroom laten draaien.

[...]

Dat is een zonnecollector die je via een warmtewisselaar (spiraal) op de spiraal van de wpb aansluit.
Leuk als die er al ligt, minder handig (duur) om aan te schaffen.
Dus indien er geen pv overschot is, staat de wpb compleet uit en verwarmt niet. Ik had gedacht dat het elektrisch element van 1800W juist dan in zou schakelen om het pv overschot maximaal te benutten. Aan de andere kant wil je natuurlijk met een zo hoog mogelijke COP verwarmen en dat doet het element natuurlijk niet.
Die 450w drempel bevestigt ea ook nog eens inderdaad.

De vraag is dan of de 270L versie het dan wel redt om de ingestelde temperatuur weer te bereiken gedurende de dag, nadat deze in de ochtend tussen 7-8 zo’n 175 liter a 40oC heeft geleverd, zodat er de volgende ochtend weer voldoende sww is? In de specs wordt gesproken over een opwarmtijd van ca. 10-11u.
Wat te doen als aan het einde van de dag blijkt dat de pv installatie de wpb nauwelijks heeft ingeschakeld?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Speedy-Andre

Speedy-Andre

Sony ZL, XA, Nokia XR20

Topicstarter
De pv sturing is optioneel, je kan de wpb zijn standaard programma laten draaien waarbij hij de ingestelde temperatuur aanhoudt (55 graden of wat je zelf wil).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• martijn v o
  • Registratie: Januari 2020
  • Laatst online: 09:29

martijn v o

Certified by Enphase.

Ik heb hier een 300 liter op een 250 Watt compressor. Die redt het het gedurende de dag om het verbruikte water (soms 100 liter en soms 200 liter) weer op te warmen tussen 09.00 uur en 22.00 uur, maar vaak slaat hij al eerder uit.

douchen:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/1WLLT5pBOwb6MaQbVx5MoSHM7t0=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/qY4ZObRc99fVmho14xv4Y2iv.jpg?f=fotoalbum_large
badderen:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/-BC1uGi27PvHt3pKb_tC8NmHrtM=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/67Dfwfc67MXh6vHXBAjJLTyL.jpg?f=fotoalbum_large
stilstandsverlies compenseren:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/CB5zaCrJPMdwKR2WHVq9nj3-IfM=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/CjzPUQ9hV2lugSkvIJ53hidx.jpg?f=fotoalbum_large

PV Output 12*suntech 325wp met Enphase IQ7+ op zuid-oost 116 en 45 graad. WP Panasonic J serie 5kw. Gasloos sinds juni 2021. ID-4

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Speedy-Andre

Speedy-Andre

Sony ZL, XA, Nokia XR20

Topicstarter
Mijn Ex V3 200l is nu 9 kwartier bezig om van 45 naar 62 te gaan, anders binnen een uur naar 52 graden.
In de winter loopt 62 graden op tot 3 uur met uiteindelijk bijna 600W.
Ik wil nog wat sensors (esp) plaatsen om de lucht temperatuur te volgen, dat doe ik nu met een apart display.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• de Peer

de Peer

under peer review

peterlommel schreef op zaterdag 3 september 2022 @ 11:00:
[...]

Wat te doen als aan het einde van de dag blijkt dat de pv installatie de wpb nauwelijks heeft ingeschakeld?
dan stel je aanvullend ook opwarmtijden in.

In de zomer is bij ons 1 a 2 uur opwarmen wel genoeg. In de winter soms wel 7 uur.

Voor een 200 L boiler dan...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rickymas
fRiEtJeSaTe schreef op zaterdag 3 september 2022 @ 07:47:
[...]

Hier ook midden-limburg. :)
Nadeel is alleen dat je alsnog beide nodig hebt.
Nice! Wij in het ‘smalste stukje Nederland’😜

Hoe zit het met een waterbak onder de boiler? (aangezien deze naar de zolder gaat)Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/xeZAAe2YSghMGJ32ZldVxmtG9kc=/x800/filters:strip_exif()/f/image/1nzriEpjrJcsAjkzrvQvI6tC.png?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tranquility
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 14:19
E-Hoog schreef op vrijdag 2 september 2022 @ 18:20:
[...]

Ik had het dan ook over binnen/buiten, dus aanvoer van binnen en koude afvoer naar buiten. Het lijkt mij logisch dat bij binnen/binnen er veel meer verlies optreedt doordat de koude lucht welke binnenshuis afgegeven wordt door de WPB weer moet worden opgewarmd. Warme lucht dat al door een hoge COP is opgewarmd hoeft door de WPB dan veel minder lang te worden opgewarmd dan wanneer de koude lucht rechtstreeks van buiten zou komen toch? Als jouw rekenvoorbeeld klopt dan zou lucht binnen pakken nooit zinvol zijn..
Pagina: 1 ... 20 ... 111 Laatste