Warmtepompboiler topic (WPB) deel 2 Vorige deel Overzicht

Pagina: 1 ... 19 ... 113 Laatste
Acties:

Onderwerpen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Speedy-Andre
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 13-09 20:41

Speedy-Andre

Sony ZL, XA, Nokia XR20

Topicstarter
Met een geldboom in je tuin lukt dat allemaal wel ;)

PVoutput 2x Toshiba Daiseikai 8 3,5kW, SWW Atlantic Explorer V3 200l. Gasloos aug 2016, 8620Wp, Monoblock Panasonic J 7kW

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Surfari
  • Registratie: Mei 2021
  • Laatst online: 12-09 16:46
okijokii schreef op woensdag 24 augustus 2022 @ 14:06:
Ik heb me ingeschreven voor een Quatt warmtepomp en om van het gas af te komen is mij in het forum over de Quatt, aangeraden om een WPB te plaatsen. Hier heb ik echt totaal geen verstand van, dus zou het fijn vinden om wat advies te krijgen van jullie :).
Situatie: 2 onder 1 kap, 3 persoons huishouden, 13 zonnepanelen, waarvan ik ieder jaar wat terug krijg, maar niet schokkend.
Er is ruimte op zolder om een WPB te plaatsen, maar daar slaapt ook iemand, dus ik wil graag een zo stil mogelijke WPB.
Is het verstandig om te wachten tot de Quatt hybride warmtepomp is geplaatst? Of maakt dat niet uit?
De CV ketel is een 2 jaar oude Intergas Xtreme 36.
Is er iets bekend over het jaarlijkse gasgebruik en enig idee hoeveel daarvan voor warmwater is?
Is de 4 of 8 kW besteld?
Al geprobeerd om met de huidige CV de aanvoertemperatuur te verlagen en was dat werkbaar. Idem voor het vermogen?
Modern of behoorlijk geïsoleerd huis of houd het niet over?
Voorlopig even de Intergas aan houden voor ww.
Mocht je een 8 kW besteld hebben en mocht die een makkie hebben met de verwarming(goed geïsoleerd huis, evt l/l warmtepomp('airco') in de huiskamer)+(geen probleem met lage of medium temperatuur verwarming) dan zou die misschien ook een boiler kunnen voorzien. Mits de Quatt regeltechniek dat toestaat.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• CurlyMo
  • Registratie: Februari 2011
  • Laatst online: 08:55
JBtL schreef op woensdag 24 augustus 2022 @ 17:27:
[...]

Of je gaat full electric met een hybride l/w WP, een WPB en een l/l WP voor bijverwarming en koeling..
Ik zie de logica niet van full-electric en hybride in deze ene zin.

Sinds de 2 dagen regel reageer ik hier niet meer

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• okijokii
  • Registratie: Oktober 2021
  • Laatst online: 13-09 18:14
CurlyMo schreef op woensdag 24 augustus 2022 @ 17:21:
[...]

Een WPB is helemaal niet interessant als je ook nog gas blijft gebruiken. Dus of je gaat full-electric met een WP en een WPB, of je gaat hybride met gas voor SWW en hele koude dagen.
Oke, helder! Dank 👍

2-onder-1-kap 1990 | Enkele Quatt op garagedak | T6 | Intergas Xtreme 36 | vvw beganegrond en badkamer | radiatoren met speedcomforts begane grond en eerste verdieping | Zonnepanelen 3,3 MWh per jaar | HR++

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• okijokii
Surfari schreef op woensdag 24 augustus 2022 @ 17:46:
[...]

Is er iets bekend over het jaarlijkse gasgebruik en enig idee hoeveel daarvan voor warmwater is?
Is de 4 of 8 kW besteld?
Al geprobeerd om met de huidige CV de aanvoertemperatuur te verlagen en was dat werkbaar. Idem voor het vermogen?
Modern of behoorlijk geïsoleerd huis of houd het niet over?
Voorlopig even de Intergas aan houden voor ww.
Mocht je een 8 kW besteld hebben en mocht die een makkie hebben met de verwarming(goed geïsoleerd huis, evt l/l warmtepomp('airco') in de huiskamer)+(geen probleem met lage of medium temperatuur verwarming) dan zou die misschien ook een boiler kunnen voorzien. Mits de Quatt regeltechniek dat toestaat.
Het gasverbruik was 1700 m3. We hebben net HR++ glas beneden gekregen (was thermopane) en zoonlief is het huis uit, dus 50% minder douchetijd.
Ik heb geen idee hoeveel van de 1700 voor douchen wordt gebruikt. Het huis is van 1991 en verder volgens mij redelijk goed geïsoleerd met vloer, spouw en dakisolatie.

Ik heb de 4 kW Quatt besteld, maar kan uiteraard nog voor de 8 kW kiezen.

De aanvoertemperatuur van de CV heb ik verlaagd (weet even niet meer naar welke temperatuur) en dat werkt prima. Wat bedoel je met het vermogen verlagen?

Zo te lezen kan ik het beste even de Quatt installatie afwachten en dan bekijken of die het makkelijk heeft.

2-onder-1-kap 1990 | Enkele Quatt op garagedak | T6 | Intergas Xtreme 36 | vvw beganegrond en badkamer | radiatoren met speedcomforts begane grond en eerste verdieping | Zonnepanelen 3,3 MWh per jaar | HR++

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CurlyMo
okijokii schreef op woensdag 24 augustus 2022 @ 18:56:
[...]
Begrijp ik hieruit ook dat je full-electric niet aandurft?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• vanderv
  • Registratie: November 2014
  • Laatst online: 12-09 23:05
CurlyMo schreef op woensdag 24 augustus 2022 @ 18:02:
[...]

Ik zie de logica niet van full-electric en hybride in deze ene zin.
Zoals bovenstaand heb ik het precies, zoals ik het op mijn eigen situatie interpreteer, ik heb de l/w hybride Elga die inmiddels al jaren standalone werkt, maar eigenlijk bij heel koud weer te licht is. Dan gaat de l/l er even bij aan.

Gasloos per 6-1-2020, L/W Daikin EHBH08E6V/ERGA06EV , Nibe WPB, L/L Daikin Nexura, heatpipes met Weishaupt boiler, vent.WTW, 21kWp(oost,west)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• GertS1968
  • Registratie: Januari 2022
  • Laatst online: 21-10-2024
[...]

Ik heb geen idee hoeveel van de 1700 voor douchen wordt gebruikt.
Er word wel gerekend met 0.04 m3 / per minuut: dus 8 minuten per dag / per persoon is een 115 m3. Bij ons voor al het SWW gemiddeld 0.8 m3 per dag (3 personen / geen bad).

Nu met WPB (6 maanden gebruik) 530 kWh, van de zonnepanelen (max 4 kWh per dag, minimaal 0.3 kWh per dag - vakantie)

Denk dat de keuze voor een WPB om gas te besparen nu anders is dan een half jaar geleden. De energie kosten en mate van salderen varieeren, en daarmee is de beslissing nu wellicht niet enkel op basis van ROI. Bij ons: blij dat de WPB er is, het werkt perfect, en vanaf 1 mei tot vandaag 14m3 gas verbruikt, en dat alleen voor de verwarming, niet voor SWW.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Linda78
  • Registratie: Augustus 2022
  • Laatst online: 17-10-2022
Ik heb 2 korte vragen. Weet iemand hoeveel ruimte ik vrij moet laten boven de Vaillant aroSTOR 200 liter om de kap te verwijderen en is het noodzakelijk deze kap geplaatst te houden ivm stof en zo? Ik weet niet als deze geplaatst is of deze nog te verwijderen is ivm schuin aflopend dak.
En ik lees hier dat meerdere mensen bij esanico in België besteld hebben is dit een vertrouwd adres? Aangezien de levertijd nog onbekend maar het hele bedrag wel vooruit betaald moet worden.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Henielma
  • Registratie: September 2021
  • Laatst online: 08:37
Linda78 schreef op woensdag 24 augustus 2022 @ 20:23:
Ik heb 2 korte vragen. Weet iemand hoeveel ruimte ik vrij moet laten boven de Vaillant aroSTOR 200 liter om de kap te verwijderen en is het noodzakelijk deze kap geplaatst te houden ivm stof en zo? Ik weet niet als deze geplaatst is of deze nog te verwijderen is ivm schuin aflopend dak.
En ik lees hier dat meerdere mensen bij esanico in België besteld hebben is dit een vertrouwd adres? Aangezien de levertijd nog onbekend maar het hele bedrag wel vooruit betaald moet worden.
De kap moet je erop laten anders werkt de lucht stroming niet goed meer.
Bij mijn 200 liter aroSTOR komt deze ook bijna aan 1 zijde tegen de dakisolatie. Wanneer de kap verwijderd moet worden zal ik de popnagels van de kunststofdeksel bovenin eruit moeten halen (boren). Dan kan de deksel eraf en houd je nog een slap cylindervormig deel over dat je er wel overheen kan halen.
Dit heb ik nog niet uitgetest omdat het nog niet nodig was maar zo heb ik bedacht om de kap eraf te halen wanneer dat nodig is. Voor de garantie kan dit een punt van aandacht zijn maar dan moet er eerst iets stuk gaan.

Gasloos: Nibe F2040-6; Valliant VWLB200/5

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• CurlyMo
vanderv schreef op woensdag 24 augustus 2022 @ 19:20:
[...]

Zoals bovenstaand heb ik het precies, zoals ik het op mijn eigen situatie interpreteer, ik heb de l/w hybride Elga die inmiddels al jaren standalone werkt, maar eigenlijk bij heel koud weer te licht is. Dan gaat de l/l er even bij aan.
Ben je verder ook van het gas af?

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• JBtL
  • Laatst online: 03:03
Speedy-Andre schreef op woensdag 24 augustus 2022 @ 17:38:
Met een geldboom in je tuin lukt dat allemaal wel ;)
In veel gevallen goedkoper dan een full-electric warmtepomp, maar met hetzelfde resultaat.
Hybride ca. 3000 euro (na subsidie), airco ca. 2000, warmtepompboiler ca. 2000 (na subsidie) - totaal 7000 euro. Voor 7000 euro (na subsidie) een volledige warmtepomp geinstalleerd krijgen, inclusief de evt. benodigde aanpassingen aan het afgiftesyteem (vloerverwarming of grotere radiatoren) is volgens mij een flinke uitdaging nu.

Zonnepanelen erbij die je volledige electra (inclusief warmtepompen) afdekken (zeg 7000 euro voor 6kWp), en je bent gasloos en energieneutraal, met een negatieve energierekening voor onder de 15000 euro. Maandlasten om dat bedrag te lenen zijn ca. 150 euro per maand, en na 10 jaar afbetaald, en je krijgt nog 50 euro per maand terug op je energierekening . Je vervangt hiermee ongeveer 1450 m3 gas, en 3000 kWh, die kosten nu 700 euro per maand. Je zou dan nu dus 600 euro per maand besparen, ca. 7000 per jaar.

Oftewel, in een (1) jaar heb je al weer de helft van de investering bespaard.

Je plant juist je eigen geldboom.

[ Voor 3% gewijzigd door JBtL op 24-08-2022 22:11 ]

Remeha Elga Ace 4kW - MHI SRK ZS-W 4kW - 5355 Wp ZO - 1000 Wp vlak - 4200 Wp NW - 7x Jaga Strada + zelfbouw DBE - 3xVictron Multiplus II 48V 5000 + 62kWh LFP accu - DoucheWTW + 1.5kW 200l Smart Boiler

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Speedy-Andre

Speedy-Andre

Sony ZL, XA, Nokia XR20

Topicstarter
Ik ben geen voorstander van (nog meer) lenen maar ik snap wel dat mensen dat hele rijtje niet in een keer kunnen doen, met name omdat de subsidie pas na de installatie komt.
Met de huidige energie gekte kan je wel eerder dan voorheen uit de kosten komen en er zelfs op vooruit gaan.
Het lijkt hier inmiddels wel een toevluchtsoord omdat de wpb nog wel leverbaar is :)

PVoutput 2x Toshiba Daiseikai 8 3,5kW, SWW Atlantic Explorer V3 200l. Gasloos aug 2016, 8620Wp, Monoblock Panasonic J 7kW

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Fr33z
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 08:31
JBtL schreef op woensdag 24 augustus 2022 @ 21:53:
[...]

In veel gevallen goedkoper dan een full-electric warmtepomp, maar met hetzelfde resultaat.
Hybride ca. 3000 euro (na subsidie), airco ca. 2000, warmtepompboiler ca. 2000 (na subsidie) - totaal 7000 euro. Voor 7000 euro (na subsidie) een volledige warmtepomp geinstalleerd krijgen, inclusief de evt. benodigde aanpassingen aan het afgiftesyteem (vloerverwarming of grotere radiatoren) is volgens mij een flinke uitdaging nu.

Zonnepanelen erbij die je volledige electra (inclusief warmtepompen) afdekken (zeg 7000 euro voor 6kWp), en je bent gasloos en energieneutraal, met een negatieve energierekening voor onder de 15000 euro. Maandlasten om dat bedrag te lenen zijn ca. 150 euro per maand, en na 10 jaar afbetaald, en je krijgt nog 50 euro per maand terug op je energierekening . Je vervangt hiermee ongeveer 1450 m3 gas, en 3000 kWh, die kosten nu 700 euro per maand. Je zou dan nu dus 600 euro per maand besparen, ca. 7000 per jaar.

Dit is toch een onzinnige combinatie? Een hybride WP is bedoeld om samen met een CV-ketel te draaien. Waarom lijkt het een goed idee om gewoon zoveel mogelijk verschillende technieken aan elkaar te knopen? Je hebt dan toch 4 apparaten in huis die allemaal op een gegeven moment vervangen moeten worden etc? (de L/L wp. je WPB, je hybride WP EN je cv-ketel).

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• JBtL
  • Laatst online: 03:03
Fr33z schreef op woensdag 24 augustus 2022 @ 22:22:
[...]

Dit is toch een onzinnige combinatie? Een hybride WP is bedoeld om samen met een CV-ketel te draaien. Waarom lijkt het een goed idee om gewoon zoveel mogelijk verschillende technieken aan elkaar te knopen? Je hebt dan toch 4 apparaten in huis die allemaal op een gegeven moment vervangen moeten worden etc? (de L/L wp. je WPB, je hybride WP EN je cv-ketel).
Gasketel kan weg natuurlijk, want geen gas meer nodig voor verwarming en warm water. Wat verkocht wordt als hybride zijn gewoon kleinere warmtepompen alleen voor verwarmen, die bij vorst niet genoeg vermogen hebben om het huis nog warm te houden. Maar voor dat extra vermogen kan je ipv een gasketel, ook een airco gebruiken. Ik zie het juist als voordeel dat de 3 apparaten los van elkaar functioneren, dat maakt de installatie en onderhoud een stuk simpeler namelijk (je hebt bijvoorbeeld geen regeling nodig om te schakelen tussen verwarmen en het maken van sanitair warm water). Maar daar kan je natuurlijk anders over denken.

Remeha Elga Ace 4kW - MHI SRK ZS-W 4kW - 5355 Wp ZO - 1000 Wp vlak - 4200 Wp NW - 7x Jaga Strada + zelfbouw DBE - 3xVictron Multiplus II 48V 5000 + 62kWh LFP accu - DoucheWTW + 1.5kW 200l Smart Boiler

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vanderv
  • Registratie: November 2014
  • Laatst online: 12-09 23:05
CurlyMo schreef op woensdag 24 augustus 2022 @ 21:06:
[...]

Ben je verder ook van het gas af?
Yep, 8)

Gasloos per 6-1-2020, L/W Daikin EHBH08E6V/ERGA06EV , Nibe WPB, L/L Daikin Nexura, heatpipes met Weishaupt boiler, vent.WTW, 21kWp(oost,west)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ronald.42
  • Registratie: Maart 2021
  • Niet online
Mjah als je het niet zeker weet en je gaat een warmtepomp installeren naast je cv dan maak je zelf een hybride opstelling.
Als dan na de winter blijkt dat het wel prima gaat knikker je die ketel eruit en hang je er een wpb in.
Inductie kookplaat erin en gasmeter eruit.

En dan als backup kun je altijd nog een ll wp ophangen.
Of een straalkacheltje danwel houtkachel hebben.

Je moet op één of andere manier toch voor jezelf een plan hebben om niet in de kou te zitten.

Of.je vertrouwd gewoon per direct op de warmtepomp.

Gaat hier niet op met een 1930 woning maar we gaan er wel voor

Solar 15040wp 12x425 ZZW schuin dak 8x260 N schuin dak16x zzw platdak, 6x430 terras oost, wp Sprsun10Kw, wpb arostor 150l, 3x Marstek 5,12kwh.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• CurlyMo
Ook van je vastrecht?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CurlyMo
Ronald.42 schreef op woensdag 24 augustus 2022 @ 22:46:
Gaat hier niet op met een 1930 woning maar we gaan er wel voor
Hier wel :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ronald.42
  • Niet online
Ik weet het nog niet, het zou moeten kunnen maar eerst deze winter maar zien hoe het gaat.
Dan volgend jaar de gasmeter weg dat gaat sowieso door.
April einde contact en dan alleen stroom en wachten waneer ze de gasmeter komen halen.

Solar 15040wp 12x425 ZZW schuin dak 8x260 N schuin dak16x zzw platdak, 6x430 terras oost, wp Sprsun10Kw, wpb arostor 150l, 3x Marstek 5,12kwh.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• karine1
  • Registratie: Oktober 2006
  • Laatst online: 12-09 18:21
Linda78 schreef op woensdag 24 augustus 2022 @ 20:23:
Vaillant zou momenteel een wachttijd hebben van 2 a 3 maanden.
Ik ben nu aan het uitkijken naar de Bulex wat identiek hetzelfde model is als de Vaillant.
Spijtig genoeg had boilershop in Belgie twee Bulexen binnengekregen maar het waren er van 200 liter.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• fRiEtJeSaTe
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 12-09 11:50
Zijn er Tweakers die bij hun Atag of Ariston boiler gebruik maken van de HC-HP functie? Ik vind de handleiding erg warrig en kom er niet uit. Een aantal vragen, hopelijk kan iemand me hiermee helpen.
  • allereerst staat nergens beschreven waar de afkorting HC-HP voor staat? |:(
  • ik neem aan dat de wpb pas het element gaat inschakelen zodra hij voorbij de maximale temperatuur van de warmtepomp moet?
Ik heb een dubbel tarief dat 10c per kwh scheelt. Wat ik wil proberen te bereiken is het volgende:
  • overdag mag de wpb opwarmen tot 40 graden met alleen de warmtepomp. (zodat er 's avonds nog een douche beschikbaar is)
  • 's nachts opwarmen tot boven de 55 graden of hoger (nog inregelen afhankelijk van behoefte).
In de handleiding vind ik dit:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/WQrXnUyo5zadS-Ki57Kg5KLX7pY=/800x/filters:strip_exif()/f/image/dC1vG0F9LHLxhMSnhqbL5MYc.png?f=fotoalbum_large

P1 functie HC-HP_40 lijkt me helder. Met Arduino o.i.d. bij nachttarief 230v schakelen op de EDF.
P13 echter lijkt gebruikt te worden bij PV-installaties. Als ik deze inschakel wordt dan ook 's nachts alleen de warmtepomp gebruikt?

En zijn er Tweakers die het element helemaal niet gebruiken of is dit (in de winter?) niet haalbaar?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• wizzopa
  • Nu online
fRiEtJeSaTe schreef op donderdag 25 augustus 2022 @ 08:46:
Zijn er Tweakers die bij hun Atag of Ariston boiler gebruik maken van de HC-HP functie? Ik vind de handleiding erg warrig en kom er niet uit. Een aantal vragen, hopelijk kan iemand me hiermee helpen.
  • ik neem haan dat de wpb pas het element gaat inschakelen zodra hij voorbij de maximale temperatuur van de warmtepomp moet?
Ik heb een dubbel tarief dat 10c per kwh scheelt. Wat ik wil proberen te bereiken is het volgende:
  • overdag mag de wpb opwarmen tot 40 graden met alleen de warmtepomp. (zodat er 's avond nog een douche beschikbaar is)
  • 's nachts opwarmen tot boven de 55 graden of hoger (nog inregelen afhankelijk van behoefte).
In de handleiding vind ik dit:
[Afbeelding]

P1 functie HC-HP_40 lijkt me helder. Met Arduino o.i.d. bij nachttarief 230v schakelen op de EDF.
P13 echter lijkt gebruikt te worden bij PV-installaties. Als ik deze inschakel wordt dan ook 's nachts alleen de warmtepomp gebruikt?

En zijn er Tweakers die het element helemaal niet gebruiken of is dit niet haalbaar?
Wij gebruiken met de Explorer v3 geen element, 62 graden haalt hij altijd met de compressor.

PV- 8530Wp..... SWW- Atlantic 200….. WP- Daikin 3,5kW….. Foto’s.....

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Martinezzz
  • Registratie: Juli 2012
  • Laatst online: 12-09 15:16
CurlyMo schreef op woensdag 24 augustus 2022 @ 17:21:
[...]

Een WPB is helemaal niet interessant als je ook nog gas blijft gebruiken. Dus of je gaat full-electric met een WP en een WPB, of je gaat hybride met gas voor SWW en hele koude dagen.
Waarom is dat zo? Ik heb een Elga Ace 6kw (hybrid WP), want een full WP kon/wilde ik niet betalen. Daarmee is m'n gasverbruik voor verwarming +- -65% gegaan. Ik overweeg nu een 150l WPB Vailiant Arostor toe te voegen (voldoende warmwater voor mij), zodat ik nog minder gas ga gebruiken. Daarmee kan ook de mini-boiler/buffer (?) in de CV uit voor warmwater. Doordat ik dan geen gas meer nodig heb voor douchen/keuken/bad scheelt me +- 1 m3 gas per dag. Zeker met de subsidie van 725 euro heb ik die WPB snel terugverdiend (terwijl terugverdienen niet m'n grootste driver is). En ik heb stroom over van m'n zonnepanelen, dus hoef dat niet in te kopen. Dat is dan toch een redelijk goede setup? Of mis ik iets? :-)

• Ronald.42
  • Niet online
Martinezzz schreef op donderdag 25 augustus 2022 @ 10:57:
[...]

Waarom is dat zo? Ik heb een Elga Ace 6kw (hybrid WP), want een full WP kon/wilde ik niet betalen. Daarmee is m'n gasverbruik voor verwarming +- -65% gegaan. Ik overweeg nu een 150l WPB Vailiant Arostor toe te voegen (voldoende warmwater voor mij), zodat ik nog minder gas ga gebruiken. Daarmee kan ook de mini-boiler/buffer (?) in de CV uit voor warmwater. Doordat ik dan geen gas meer nodig heb voor douchen/keuken/bad scheelt me +- 1 m3 gas per dag. Zeker met de subsidie van 725 euro heb ik die WPB snel terugverdiend (terwijl terugverdienen niet m'n grootste driver is). En ik heb stroom over van m'n zonnepanelen, dus hoef dat niet in te kopen. Dat is dan toch een redelijk goede setup? Of mis ik iets? :-)
Ik kan nu redelijk zien dat overgaan naar een wpb en de ketel eruit ons 30m3 per maand bespaard.

Gerekend met de belachelijk gasprijs die ik vandaag voorbij zag komen. 4,63 per m3 maakt dat 138 euro per maand en dat is dan 1666 euro in een jaar.

Nu heb ik even niet paraat of die 4,63 incl of exclusief. Vaste kosten was....

• de Peer
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 23:55

de Peer

under peer review

Martinezzz schreef op donderdag 25 augustus 2022 @ 10:57:
[...]

'stroom over' kun je voor 71 cent per kWh verkopen, dus die stroom is eigenlijk behoorlijk duur.

• Ronald.42
  • Niet online
de Peer schreef op donderdag 25 augustus 2022 @ 11:08:
[...]

'stroom over' kun je voor 71 cent per kWh verkopen, dus die stroom is eigenlijk behoorlijk duur.
Was daar van de week niet een artikel over? Dat eneco naar beneden ging met de prijs voor je overschot? Naar 9 cent of zo...

Frontpage zelfs nieuws: Drie energiebedrijven verlagen terugleververgoeding zonnepanelen naar...

[ Voor 31% gewijzigd door Ronald.42 op 25-08-2022 11:19 ]

• Speedy-Andre

Speedy-Andre

Sony ZL, XA, Nokia XR20

Topicstarter
Met de huidige gasprijs gaat een wpb wel meer lonen, echter kan je een overschot ook goed verkopen.
Als ik nu nog gas had en over de €4/m3 ging dan zou ik elk alternatief interessant vinden :)
Wat je in ruil aan stroom voor een wpb kwijt bent kost je veel minder.
Als de energiewet er dit jaar door komt dan kan je straks met 1 meter 2 stroomleveranciers hebben.

• de Peer

de Peer

under peer review

Ronald.42 schreef op donderdag 25 augustus 2022 @ 11:17:
[...]

Was daar van de week niet een artikel over? Dat eneco naar beneden ging met de prijs voor je overschot? Naar 9 cent of zo...

Frontpage zelfs nieuws: Drie energiebedrijven verlagen terugleververgoeding zonnepanelen naar...
Ik heb ook niet over Eneco. Bij Innova krijg je een hogere TLV dan je kreeg bij Eneco. En anders hebben Engie /United Consumers ook een TLV boven de 60 cent.

[ Voor 5% gewijzigd door de Peer op 25-08-2022 11:23 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ronald.42
  • Niet online
de Peer schreef op donderdag 25 augustus 2022 @ 11:22:
[...]

Ik heb ook niet over Eneco. Bij Innova krijg je een hogere TLV dan je kreeg bij Eneco. En anders hebben Engie /United Consumers ook een TLV boven de 60 cent.
Innova is toch die club waarvan je hoopt dat ze nog bestaan als je jaar om is?

Ik lees net ook dat engie boven de 60 cent zit toevallig ook nog mijn leverancier :*)

• fRiEtJeSaTe
[...]
Ik zie net dat er ook gewoon een time-based functie is die je kunt afstemmen op de daluren.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/qmZCr7MELS2l7jBkGaxNelxRMZk=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/469vZougiFyvvlunafR9Hges.png?f=user_large

[ Voor 18% gewijzigd door fRiEtJeSaTe op 25-08-2022 11:36 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• jvanderkroon
  • Registratie: Juni 2006
  • Nu online
[list]
Even gezocht en schijnbaar staat er in sommige landen (frankrijk) op een Ferraris meter HC en HP.
De afkorting hc staat voor heures creuses (nachttarief) en hp voor heures pleines (dagtarief).

https://www.flickr.com/photos/30448173@N04/8087535976

LG-HM051MR-U44 | Daalderop DUO 50l | 1500 WP Zuid | gasloos '23

• TimK1990
  • Registratie: Oktober 2007
  • Laatst online: 03-09 07:49
Heren,

Ik heb lees toch al even mee omdat ik het zeer interessant vind alleen me afvraag of het nu wel lonend is voor mij.

Verhaal in het kort: we hebben een nieuw huis gekocht en kennen eigenlijk het historische verbruikt niet. Daarnaast was de vorige bewoner een dame op leeftijd. Lees, overal 21 graden met een ketel uit '97 een een aanvoer van 90 graden. Ondertussen is er vloerverwarmingen gelegt op de begane grond en word de vloer geïsoleerd en de ramen vervangen voor hr++. Dit was oud dubbelglas met op enkele plekken nog enkelglas waaronder de zolder.
Het huis kent 2 verwarmers de ketel die reeds vervangen is voor een tweedehandsje uit '19. En een electische boiler uit 1972 van 150 liter.
Deze boiler geeft warm water naar de keuken(gaat de quooker in) , bijkeuken en een bad in onze slaapkamer.
De cv doet de badkamer en de verwarming.

Op termijn wil ik een warmtepomp plaatsen in de garage maar we zijn nu erg druk met de rest van het huis en levertijden enzo.

Heeft het in jullie ogen zin om de boiler te vervangen voor een wpb ook met het ook op de toekomstig wp die het hele huis moet gaan voorzien.

Er liggen straks 21 panelen op het huis dus de boiler "kost" niks op het moment. Verbruik is circa 5kw per dag. We gebruiken hem nu veel omdat we douchen in het bad omdat de badkamer gedaan word.

• lbreman
  • Registratie: November 2018
  • Niet online
@TimK1990 reken met een warmtepompboiler op een ca. 2.5x lager verbruik dan je huidige oude electrische boiler, je zou dan naar ca. 2 kWh per dag gaan. Oftewel een besparing van ruim 1.000 kWh per jaar. Afhankelijk van je huidige tarief kun je daarmee de terugverdientijd berekenen.
Als voorbereiding op full electric is het sowieso een nuttige stap; wellicht kun je daarmee in de toekomst ook met een iets lichtere warmtepomp uit voor de ruimteverwarming.

www.opnaargasloos.nl: 9900Wp, 2x30HP 500l buffer, Atlantic WPB, Ravelli Alfa S, Panasonic monobloc J-series 5kW, Model 3 LR

• TimK1990
Ja op basis van die berekening zou ik hem met eenjaar of 4/6 terug verdienen als de prijzen zo blijven. Mogelijk langer als ze zakken.
Probleem zit hem alleen in het feit dat de badkamer geen sww uit de boiler krijgt. Hoe zou dat dan de wp kunnen helpen?

• de Peer

de Peer

under peer review

TimK1990 schreef op donderdag 25 augustus 2022 @ 12:44:
Er liggen straks 21 panelen op het huis dus de boiler "kost" niks op het moment.
Dat lijkt me een misvatting. Stroom is erg duur nu. Je zonnestroom is 60 a 70 cent per kWh waard momenteel.

• TimK1990
de Peer schreef op donderdag 25 augustus 2022 @ 13:48:
[...]

Dat lijkt me een misvatting. Stroom is erg duur nu. Je zonnestroom is 60 a 70 cent per kWh waard momenteel.
Niet om je aan te vallen maar ik vind dit ook rijkrekenen. Mijn stroom is max 33 cent waard want dat is wat ik nu betaal. Maar alleen als ik het ook gebruik. Tlv is maar 7 cent dus minder verbruiken is eigenlijk geld weggooien dat ik toch al nooit gehad heb.

Een product kan nog zo veel waard zijn. Als je het niet kan verkopen voor dat bedrag wat is dan xe werkelijke waarde?

• Speedy-Andre

Speedy-Andre

Sony ZL, XA, Nokia XR20

Topicstarter
TimK1990 schreef op donderdag 25 augustus 2022 @ 13:32:

Probleem zit hem alleen in het feit dat de badkamer geen sww uit de boiler krijgt. Hoe zou dat dan de wp kunnen helpen?
Het is wel apart dat je elders een bad met een boiler vult, kwestie van nieuwe leidingen trekken nu je toch aan het verbouwen bent?
De wp hoeft straks dan geen tapwater te maken wat de aanleg een stuk eenvoudiger maakt.
Ik zou hoe dan ook naar 1 toestel voor tapwater gaan.

• de Peer

de Peer

under peer review

TimK1990 schreef op donderdag 25 augustus 2022 @ 13:58:
[...]

Niet om je aan te vallen maar ik vind dit ook rijkrekenen. Mijn stroom is max 33 cent waard want dat is wat ik nu betaal. Maar alleen als ik het ook gebruik. Tlv is maar 7 cent dus minder verbruiken is eigenlijk geld weggooien dat ik toch al nooit gehad heb.

Een product kan nog zo veel waard zijn. Als je het niet kan verkopen voor dat bedrag wat is dan xe werkelijke waarde?
je kunt het wel verkopen. Vandaag bellen en over 30 dagen zit je bij een partij waar je voor 60-70 ct per kWh kunt verkopen. En idealiter had je dat in februari of Maart van dit jaar al gedaan.
en ja, je kunt ook alleen je stroomcontract opzeggen en overstappen en je huidige gasprijs behouden.

Dus ook jouw stroom is gewoon 60-70 cent waard. Als je rekent met 7 cent dan houd je jezelf voor de gek ;)

[ Voor 10% gewijzigd door de Peer op 25-08-2022 14:17 ]

• The_Woesh
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 27-08 09:27
TimK1990 schreef op donderdag 25 augustus 2022 @ 13:58:
[...]

Als je meer teruglevert dan gebruikt moet je zsm naar engie om nog van de laatste goede zonne-maanden van dit jaar te profiteren. Zij hebben de hoogste TLV. Was gister nog in het nieuws.Tenzij je in België zit, ik weet niet hoe het daar zit.

• TimK1990
Het is ooit een bewuste keuze geweest van de vorige bewoners. De leiding is op meerdere plekken doorgehaald en dicht gemaakt.
Ik vermoed vanwege de lengte aan leiding. Het bad zit, in een kamer, tegen een zolder aan boven de garage. Deze is te bereiken via een de bijkeuken. Om warm water daar te krijgen uit de cv op de "normale" zolder zal dat te lang geduurd hebben. Zodoende hebben ze als die er toch moest komen ook de keuken maar meegenomen.

Ik zat zelf te denken aan een 200liter wpb maar als de badkamer er in meegenomen moet worden zal dit niet voldoende zijn en is de huidige locatie / leidingwerk ook niet geschikt.

• okijokii
JBtL schreef op woensdag 24 augustus 2022 @ 21:53:
[...]

En precies dit is wat ik graag wil! De Quatt als hybride WP, een airco in de woonkamer, we hebben op beide slaapkamers al een airco, om bij te kunnen warmen in de winter en te verkoelen in de zomer, en een WPB voor het tapwater.
Momenteel heb ik 13 zonnepanelen, waarbij ik niet precies weet hoeveel ik overhoud. Ik heb nog een oude meter die de ene kant opdraait bij opwekken en de andere kant bij verbruik zonder zonlicht. Ik heb vloerverwarming en 2 radiatoren om bij te verwarmen, een goede CV ketel (Intergas Xtreme 36) en Speedcomfort radiator ventilatoren,waardoor ik de aanvoertemperatuur behoorlijk kan verlagen.
Iemand enig idee wie dit zou kunnen bewerkstelligen?

• Surfari
TimK1990 schreef op donderdag 25 augustus 2022 @ 14:18:
Het is ooit een bewuste keuze geweest van de vorige bewoners. De leiding is op meerdere plekken doorgehaald en dicht gemaakt.
Ik vermoed vanwege de lengte aan leiding. Het bad zit, in een kamer, tegen een zolder aan boven de garage. Deze is te bereiken via een de bijkeuken. Om warm water daar te krijgen uit de cv op de "normale" zolder zal dat te lang geduurd hebben. Zodoende hebben ze als die er toch moest komen ook de keuken maar meegenomen.

Ik zat zelf te denken aan een 200liter wpb maar als de badkamer er in meegenomen moet worden zal dit niet voldoende zijn en is de huidige locatie / leidingwerk ook niet geschikt.
Hi.
Als u op sww wilt besparen zou er een bad uit kunnen.... Maar dat is niet uw vraag.
In je eerste post staat dat de boiler o.a. de bijkeuken voorziet. Is dat dezelfde bijkeuken als de toegang naar het bad, want dan zou daar een weg zijn voor je warmwaterleiding.
De leiding die op meerdere plaatsen is doorgehaald en dicht gemaakt... Bedoel je dat die op meerdere stukken afgedopt is en dode leidingen heeft? Lijkt me een goede reden om dit in beeld te brengen en aan te passen met de nieuwe situatie. (Formeel mogen de dode leidingen niet, legionellapuntje. Soep is meestal niet zo heet als opgediend, maar met een Wpb is het water niet altijd 60gr, los van wel of niet mogen is het misschien verstandig dit te corrigeren.)
Misschien is de garage ook een mooie plaats voor een Wpb.
Maar je verwacht dat het niet voldoende is voor je bad.
De echte vraag was natuurlijk of het loont. En dan zit je dus met het spel salderen/terugleveren etc., Weet ik niet.
Ik denk dat je er goed aan doet om het huidige leidingverloop(incl. diameters) in beeld te brengen en eens goed te kijken wat daarmee moet en kan.

• Surfari
[...]

Het gasverbruik was 1700 m3. We hebben net HR++ glas beneden gekregen (was thermopane) en zoonlief is het huis uit, dus 50% minder douchetijd.
Ik heb geen idee hoeveel van de 1700 voor douchen wordt gebruikt. Het huis is van 1991 en verder volgens mij redelijk goed geïsoleerd met vloer, spouw en dakisolatie.

De aanvoertemperatuur van de CV heb ik verlaagd (weet even niet meer naar welke temperatuur) en dat werkt prima. Wat bedoel je met het vermogen verlagen?

Zo te lezen kan ik het beste even de Quatt installatie afwachten en dan bekijken of die het makkelijk heeft.
Wat het vermogen verlagen betreft. De moderne cv toestellen zijn qua cv vermogen in te stellen bijv van 10 tot 36 kW, ingesteld op 10 kW geeft hij dan bij maximale warmtevraag maximaal 10 kW af.

• Maugrinn
  • Registratie: Februari 2012
  • Laatst online: 11-09 14:35
Ik ben aan het twijfelen, voor 3000€ heb ik een volledige kit voor zelf te plaatsen, met achteraf controle en papieren voor de premies. Daarbij wordt een Atlantic explorer V4 270 geleverd. (Daar loopt nog een cashback op van 200€)

Bij een loodgieter betaal ik 4000€ voor een Bulex Magnaaqua 270 volledig geïnstalleerd. Nu twijfel ik: laten doen of zelf doen, en is die Bulex beter dan de Atlantic...

De Atlantic kan ik dan wel weer rechtstreeks op men zonnepanelen aansluiten zodat de overschot stroom naar men boiler gaat ipv het net.

Ik heb juist zowat heel men huis zelf verbouwd, dus die wpb aansluiten lijkt me nog goed te doen.

Is er iets waar ik nog moet op letten, of als er iemand extra raad voor me heeft. Zou leuk zijn.

Mvg

• okijokii
Surfari schreef op donderdag 25 augustus 2022 @ 18:03:
[...]

Wat het vermogen verlagen betreft. De moderne cv toestellen zijn qua cv vermogen in te stellen bijv van 10 tot 36 kW, ingesteld op 10 kW geeft hij dan bij maximale warmtevraag maximaal 10 kW af.
Voor zover ik het kan zien kan ik hem alleen in percentages instellen. Van 25 tot 100 procent. Ik heb hem nu op 25% gezet. Is dat verstandig?

• Surfari
okijokii schreef op donderdag 25 augustus 2022 @ 19:04:
[...]

Voor zover ik het kan zien kan ik hem alleen in percentages instellen. Van 25 tot 100 procent. Ik heb hem nu op 25% gezet. Is dat verstandig?
Dat zou dan 9 kW zijn. Dan kun je zolang er geen wp is testen of je daar voldoende aan hebt, 9 kW met lage/midden temperatuur.
Zo heb ik hier kunnen bepalen aan 5 kW genoeg te hebben, m.u.v. vorst(-10 Gr c droog weer of <0 nat guur weer) 8kW.
Met 40 (voor en najaar) tot 60 Gr (bij vorst) aanvoertemperatuur.
Dat zijn nuttige gegevens als je aan de warmtepomp gaat.

• okijokii
Surfari schreef op donderdag 25 augustus 2022 @ 19:50:
[...]

Dat zou dan 9 kW zijn. Dan kun je zolang er geen wp is testen of je daar voldoende aan hebt, 9 kW met lage/midden temperatuur.
Zo heb ik hier kunnen bepalen aan 5 kW genoeg te hebben, m.u.v. vorst(-10 Gr c droog weer of <0 nat guur weer) 8kW.
Met 40 (voor en najaar) tot 60 Gr (bij vorst) aanvoertemperatuur.
Dat zijn nuttige gegevens als je aan de warmtepomp gaat.
Voor jou betekent het dus dat je niet voldoende hebt aan 4 kW?
En de test is of het voldoende warm wordt met deze stand van de cv?
Ik kan niet lager dan 25% en dat is dan 9kW. Hoe kan ik testen of 4 kW voldoende is? Of is dit een 'domme' vraag.... :)

• TimK1990
Surfari schreef op donderdag 25 augustus 2022 @ 17:51:
[...]

Hi.
Als u op sww wilt besparen zou er een bad uit kunnen.... Maar dat is niet uw vraag.
In je eerste post staat dat de boiler o.a. de bijkeuken voorziet. Is dat dezelfde bijkeuken als de toegang naar het bad, want dan zou daar een weg zijn voor je warmwaterleiding.
De leiding die op meerdere plaatsen is doorgehaald en dicht gemaakt... Bedoel je dat die op meerdere stukken afgedopt is en dode leidingen heeft? Lijkt me een goede reden om dit in beeld te brengen en aan te passen met de nieuwe situatie. (Formeel mogen de dode leidingen niet, legionellapuntje. Soep is meestal niet zo heet als opgediend, maar met een Wpb is het water niet altijd 60gr, los van wel of niet mogen is het misschien verstandig dit te corrigeren.)
Misschien is de garage ook een mooie plaats voor een Wpb.
Maar je verwacht dat het niet voldoende is voor je bad.
De echte vraag was natuurlijk of het loont. En dan zit je dus met het spel salderen/terugleveren etc., Weet ik niet.
Ik denk dat je er goed aan doet om het huidige leidingverloop(incl. diameters) in beeld te brengen en eens goed te kijken wat daarmee moet en kan.
Ja bad er uit is duidelijk, en zeker niet de voorkovan mijn vriendin :9!
Het bad (eerste verdieping), de keuken, bijkeuken en de zolder boven de garage bevinden zich allenaan de zelfde kant van de woning. Vandaar dat het makelijk was deze mee te nemen met de boiler.
De zelfde, originele leiding van de keuken naar de cv is op 4 verschillende plekken geknikt en dicht gesoldeerd. Vraag me niet waarom maar het is zo!
De wpb zou in de garage kunnen maar dat brengt meer leidingwerk met zich mee en de vraag is lf de wp er dan nog past inclusief boiler.

Ik vind het lastig!

• Speedy-Andre

Speedy-Andre

Sony ZL, XA, Nokia XR20

Topicstarter
okijokii schreef op donderdag 25 augustus 2022 @ 20:10:
[...]

Ik kan niet lager dan 25% en dat is dan 9kW. Hoe kan ik testen of 4 kW voldoende is? Of is dit een 'domme' vraag.... :)
Graag on topic, dit kan je in andere topics bespreken.

• okijokii
Speedy-Andre schreef op donderdag 25 augustus 2022 @ 20:50:
[...]

Graag on topic, dit kan je in andere topics bespreken.
Ik dacht dat dit mogelijk informatie oplevert voor mensen die een WPB willen aanschaffen, maar niet alle ins en outs weten hoe te berekenen of dit uit kan en hoeveel kW nodig zal zijn.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Speedy-Andre

Speedy-Andre

Sony ZL, XA, Nokia XR20

Topicstarter
okijokii schreef op donderdag 25 augustus 2022 @ 22:09:
[...]

Ik dacht dat dit mogelijk informatie oplevert voor mensen die een WPB willen aanschaffen, maar niet alle ins en outs weten hoe te berekenen of dit uit kan en hoeveel kW nodig zal zijn.
Die mensen kijken naar een L/W wp al of niet hybride, de wpb komt meestal als laatste stap en dan gas eruit.
Het vermogen van een cvketel reduceren heeft m.i. geen raakvlak met het gebruik van een wpb, dat doe je eerder voor verwarming.
Volgens mij werkt reduceren zelfs niet voor tapwater want dat hoge vermogen is daar juist voor nodig.
Ik wil dit topic graag duidelijk houden, een rits van 10 dingen over een cvketel helpt daar niet bij ;)

• Surfari
okijokii schreef op donderdag 25 augustus 2022 @ 20:10:
[...]

👍
De rest weggehaald ivm off topic.
Succes.

[ Voor 52% gewijzigd door Surfari op 26-08-2022 00:14 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• fRiEtJeSaTe
Voor degenen die nog een CV-ketel naast hun WPB hebben staan.

Ik ga het hele waterleidingnetwerk (oud verkeerde diameter) vervangen. Nu had ik initieel bij de CV-ketel geen aansluiting gepland. Maar stel ik sluit deze wel aan met koud voor de WPB, en warm na de WPB, waarbij ik de warmwatervoorziening uitschakel op de CV-ketel. Dus niet continue door laten stromen maar parallel middels T-stukken, en de boiler afsluitbaar met kranen. Kan ik hem dan gebruiken mocht er een keer iets met de WPB aan de hand zijn? Of nog verder denkende, mocht de ketel e.o.a. interface hebben, middels domotica warmwatervoorziening tijdelijk aanzetten igv veel gasten?

[ Voor 21% gewijzigd door fRiEtJeSaTe op 26-08-2022 07:07 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GertS1968
  • Registratie: Januari 2022
  • Laatst online: 21-10-2024
fRiEtJeSaTe schreef op vrijdag 26 augustus 2022 @ 07:00:

Ik ga het hele waterleidingnetwerk (oud verkeerde diameter) vervangen. Nu had ik initieel bij de CV-ketel geen aansluiting gepland. Maar stel ik sluit deze wel aan met koud voor de WPB, en warm na de WPB, waarbij ik de warmwatervoorziening uitschakel op de CV-ketel. Dus niet continue door laten stromen maar parallel middels T-stukken, en de boiler afsluitbaar met kranen. Kan ik hem dan gebruiken mocht er een keer iets met de WPB aan de hand zijn? Of nog verder denkende, mocht de ketel e.o.a. interface hebben, middels domotica warmwatervoorziening tijdelijk aanzetten igv veel gasten?
Dat kan je best doen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ckriek
  • Registratie: Mei 2011
  • Laatst online: 13-09 10:37

Let wel op voor dode stukken, ivm legionella

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• klump4u
  • Registratie: Februari 2008
  • Niet online

klump4u

Full electric in Zuid-Limburg

Dat heb ik ook maar ketel gaat binnenkort weg daar ik een L/W warmtepomp heb geplaatst

18950Wp🌞, Atlantic 270V3💧, Pana 5J🔥. Zendure 2400AC 11,5kWh🔋,Hyundai Kona 64kWh 🚗, Peblar Home ⛽

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jantje112
  • Laatst online: 13-09 17:59
De makkelijkste oplossing is om mijn wateraansluiting van de CV los te halen en daar tussen de Atlantic V3 te lussen. Ik heb in mijn ketel, Tzerra 39c geen " zonneboilerkitje" zitten. Deze is ruim 200 euro.

Ga ik deze kit terugverdienen? Of zal de ketel zelf nog het water verwarmen van 45 naar 60 graden?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Annihilism
  • Registratie: November 2005
  • Laatst online: 11-09 17:29
Heb het topic nog even vol interesse doorgelezen.

Wij zijn met 2 personen maar wil graag op de toekomst zijn voorbereid dus denk dat we voor een 250liter gaan (prijsverschil is ook minimaal). Heb mijn wensen aan de hand van dit topic al doorgegeven aan de lokale installateur (die gaf mij al een richtprijs en lag prima in lijn met wat ik hier lees, en we hebben goede ervaring met deze installateur).

Wij gebruiken de Airco al om het huis te verwarmen en koelen (Toshiba Haori) en die kan dat makkelijk aan. CV staat dus eigenlijk het hele jaar uit en wordt enkel nog voor water gebruikt (hooguit met een extreme uitschieter qua temperatuur zal hij bijspringen). Dus een warmtepomp boiler ligt hier voor de hand.

Heb nog geen gespecificeerde opgave of merk (installateur zou opties bieden wat leverbaar was op korte termijn) maar het wordt iig >=250L nieuwe centrale afzuiging (die ook de boiler van warme lucht voorziet) en als optie aansluiten op bestaande CV (hier twijfel ik nog over).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nokiaan958GB
  • Registratie: Augustus 2008
  • Niet online
Annihilism schreef op vrijdag 26 augustus 2022 @ 13:31:
...

Heb nog geen gespecificeerde opgave of merk (installateur zou opties bieden wat leverbaar was op korte termijn) maar het wordt iig >=250L nieuwe centrale afzuiging (die ook de boiler van warme lucht voorziet) en als optie aansluiten op bestaande CV (hier twijfel ik nog over).
Hou ons aub op de hoogte want ik ben me ook op zoiets aan het orienteren, eveneel met minder inhoud >:)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• karine1
Momenteel heel triest gesteld om nog een wp-boiler vast te krijgen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Speedy-Andre

Speedy-Andre

Sony ZL, XA, Nokia XR20

Topicstarter
jantje112 schreef op vrijdag 26 augustus 2022 @ 12:34:
De makkelijkste oplossing is om mijn wateraansluiting van de CV los te halen en daar tussen de Atlantic V3 te lussen. Ik heb in mijn ketel, Tzerra 39c geen " zonneboilerkitje" zitten. Deze is ruim 200 euro.

Ga ik deze kit terugverdienen? Of zal de ketel zelf nog het water verwarmen van 45 naar 60 graden?
Kan je tapwater in de cvketel uitschakelen?
In de zomer lijkt het me verlies dat het water eerst de koude cvketel opwarmt voor het een kraan bereikt.
Een cvketel verwacht geen opgewarmd water, ik weet niet of dat problemen geeft.
Of je de Ex V3 terugverdient hangt van de omstandigheden af, met warme lucht presteert hij beter.
Stel dat je voor 1m3 gas 3kWh stroom gebruikt, dat vind ik al een 'worst case' :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ronald.42
  • Niet online
Speedy-Andre schreef op zaterdag 27 augustus 2022 @ 12:08:
[...]

Kan je tapwater in de cvketel uitschakelen?
In de zomer lijkt het me verlies dat het water eerst de koude cvketel opwarmt voor het een kraan bereikt.
Een cvketel verwacht geen opgewarmd water, ik weet niet of dat problemen geeft.
Of je de Ex V3 terugverdient hangt van de omstandigheden af, met warme lucht presteert hij beter.
Stel dat je voor 1m3 gas 3kWh stroom gebruikt, dat vind ik al een 'worst case' :)
Mijn remeha quinta kon prima overweg met warm water.
De hout cv ging via een wisselaar in de koud water toevoer van de ketel.
De ketel moduleerde dan gewoon terug of ging soms zelfs uit als er heet genoeg water aangevoerd werd door de wisselaar.

Dat wil niet zeggen dat dat voor elke andere ketel ook zo werkt.

Het was in mijn remeha overigens maar een heel klein wisselaartje wat dan opgewarmd zou moeten worden door de wpb.
Maar het is verlies en kost een beetje extra tijd bij aanvang warm water vraag en de tapwater functie op de ketel is uit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tranquility
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 22:46
Ronald.42 schreef op woensdag 24 augustus 2022 @ 22:46:
Of een straalkacheltje danwel houtkachel hebben.
-O-

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ronald.42
  • Niet online
Tja hier staat zo'n ding.
Wel een hoogrendement ding maar goed.
Momenteel weer aan het hout halen uit een bultje dat al een paar jaar heeft staan drogen.
Leuke back up.
Doel is wel zoveel mogelijk wp gebruiken. ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rob roelofs 1
  • Registratie: December 2014
  • Laatst online: 27-08 18:39

Rob roelofs 1

Daikin Ururu sarara

karine1 schreef op zaterdag 27 augustus 2022 @ 00:06:
Momenteel heel triest gesteld om nog een wp-boiler vast te krijgen.
Hoezo?

9240 Wp icm Enphase 2023- Daikin Ururu Sarara 3,5Kw 2015-Daikin Perfera 2,5Kw 2021-Auer Edel Air 270ltr 2023-gasloos per 17-02-2023-Daikin Perfera 4,2Kw 2024, Daikin Perfera 2,5Kw Vloermodel 2025

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• karine1
Wachttijden van meerdere maanden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pentaw1nz
  • Registratie: Mei 2013
  • Laatst online: 08:47
nike schreef op dinsdag 23 augustus 2022 @ 22:22:
Elke dag een beetje klussen.
Vandaag de kanalen gemaakt, helaas naar buiten met verloop 120mm.

Nog te doen:
Circulatiepomp elektrisch aansluiten.
Pv contact aansluiten.

En dan wachten op het 200l buffervat om die te vullen met de wpb en dan daarna mijn vloerverwarming te voeden.
[Afbeelding]

[Afbeelding]

Dar emmertje is niet omdat het lekt, alles is kurk droog.
Jij doet de afvoer wel naar buiten maar aanvoer haal je uit de ruimte?

Ik zit zelf ook nog te twijfelen wat ik ga doen. Een dubbele dakdoorvoer maken, of enkel voor de afvoer.
Afvoer ook in de ruimte laten komen lijkt me niet super.

Ben je niet bang voor veel trek als de WPB draait? Ik ben ook en beetje huiverig voor een luchtstroom onder de deur van de zoldertrap straks.

PV: 13 x LG Solar 320N1K-A5 - NeON2 / WP: Adlar Aurora II 6kw / WPB: Atlantic Explorer 200l / jaren 70 woning gasloos sinds 10-2024

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pentaw1nz
karine1 schreef op zaterdag 27 augustus 2022 @ 19:06:
[...]

Wachttijden van meerdere maanden.
Ik zie best veel sites die pretenderen snel te kunnen leveren. Ook hier mensen die na een paar dagen geleverd krijgen.

PV: 13 x LG Solar 320N1K-A5 - NeON2 / WP: Adlar Aurora II 6kw / WPB: Atlantic Explorer 200l / jaren 70 woning gasloos sinds 10-2024

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rzaan
  • Registratie: Mei 2018
  • Laatst online: 13-09 19:51

Rzaan

Altijd zoekende

@karine1
Bel eens met Airco Druten bijvoorbeeld.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• fRiEtJeSaTe
Rzaan schreef op zaterdag 27 augustus 2022 @ 21:48:
@karine1
Houden jullie er rekening mee dat een volledige aanbetaling via iDeal bij een mkb-bedrijf een behoorlijk risico met zich mee brengt? Bij faillissement ben je al je geld kwijt. Bij Esanico in Belgie betaal je vergelijkbare prijzen, hier lkun je met creditcard betalen waarmee je de risico’s behoorlijk afdekt. Ze bestellen allemaal bij dezelfde leverancier dus de levertijd is identiek.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rzaan

Rzaan

Altijd zoekende

fRiEtJeSaTe schreef op zaterdag 27 augustus 2022 @ 22:51:
[...]

Houden jullie er rekening mee dat een volledige aanbetaling via iDeal bij een mkb-bedrijf een behoorlijk risico met zich mee brengt? Bij faillissement ben je al je geld kwijt. Bij Esanico in Belgie betaal je vergelijkbare prijzen, hier lkun je met creditcard betalen waarmee je de risico’s behoorlijk afdekt. Ze bestellen allemaal bij dezelfde leverancier dus de levertijd is identiek.
Daar hield ik al rekening mee, en heb zelfs bij mijn betaling bij Opmerkingen vermeld: "Niet failliet gaan"
Maar ik kon hem een week later al ophalen.
Overigens zei de man van Airco Druten me ook dat ik langs kon komen en dan een aanbetaling kon doen van € 200.
Dit bedrijf bestaat al vele jaren en ik zie ze zo gauw niet failliet gaan.
Maar alles kan.

Wel is het zo dat je met een creditcard een aankoopverzekering hebt van 3 maanden (meestal)
Als je iets betaalt en het bedrijf gaat na 3 maanden en 1 dag failliet... wat dan?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• karine1
Rzaan schreef op zaterdag 27 augustus 2022 @ 21:48:
@karine1
Heb hem intussen besteld maar het is overal hetzelfde.
Heb ook al contact gehad met de bedrijven zelf en die kunnen zelfs geen levertijd meer geven.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• fRiEtJeSaTe
Rzaan schreef op zaterdag 27 augustus 2022 @ 22:56:
[...]

Daar hield ik al rekening mee, en heb zelfs bij mijn betaling bij Opmerkingen vermeld: "Niet failliet gaan"
Maar ik kon hem een week later al ophalen.
Overigens zei de man van Airco Druten me ook dat ik langs kon komen en dan een aanbetaling kon doen van € 200.
Dit bedrijf bestaat al vele jaren en ik zie ze zo gauw niet failliet gaan.
Maar alles kan.

Wel is het zo dat je met een creditcard een aankoopverzekering hebt van 3 maanden (meestal)
Als je iets betaalt en het bedrijf gaat na 3 maanden en 1 dag failliet... wat dan?
Wel lief dat ze hebben geluisterd naar je betaalopmerking. :+

De kans dat jij je wpb al hebt binnen 3 maanden is vrij aanwezig. Aanbetaling wist ik niet, dat staat niet op de website. Dan wordt je risico natuurlijk een stuk minder.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rzaan

Rzaan

Altijd zoekende

fRiEtJeSaTe schreef op zondag 28 augustus 2022 @ 06:11:

De kans dat jij je wpb al hebt binnen 3 maanden is vrij aanwezig. Aanbetaling wist ik niet, dat staat niet op de website. Dan wordt je risico natuurlijk een stuk minder.
Ik belde ze op omdat ik precies diezelfde gedachte had: "Wat als ze in de tussentijd failliet gaan?"
En toen kwam hij met die oplossing.

Ik heb nog andere apparaten besteld. Een WTW en een L/W WP.
Die heb ik met creditcard betaald; met een kaart die een garantietermijn heeft van 12 maanden ipv 3 maanden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• revolution-nl
  • Registratie: December 2011
  • Laatst online: 13-09 13:21

revolution-nl

B≡ TH≡ CHANG≡

Ik ben eruit.

Mede door de levertijden het feit dat ik twijfel over de grote van het vat en een energiecontract heb wat nog 12 maanden vaststaat op 0,15ct/kWh ga ik een ordinaire COP1 boiler installeren, hiermee kan ik expirementeren en dan kan ik kan volgend jaar op basis van die ervaringen een WP Boiler kiezen.

Vroemt met EV | 10.000WP | 14kWh Thuisaccu | 2x MHI SRK/SRC 35 ZS | LG-WH27s Boiler

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hansvk
  • Registratie: Januari 2010
  • Laatst online: 13-09 20:09
fRiEtJeSaTe schreef op zondag 28 augustus 2022 @ 06:11:
[...]

Wel lief dat ze hebben geluisterd naar je betaalopmerking. :+

Ik heb daar ook een WPB besteld met aanbetaling. Gewoon gevraagd of dat mogelijk was ivm levertijden. Was geen probleem.

PV 3520Wp - WP Itho Amber 95 - WPB Atlantic Explorer V4 200L - gasloos sinds aug 2023

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• karine1
revolution-nl schreef op zondag 28 augustus 2022 @ 11:18:
Ik ben eruit.
Mede door de levertijden het feit dat ik twijfel over de grote van het vat en een energiecontract heb wat nog 12 maanden vaststaat op 0,15ct/kWh ga ik een ordinaire COP1 boiler installeren, hiermee kan ik expirementeren en dan kan ik kan volgend jaar op basis van die ervaringen een WP Boiler kiezen.
Dat heb ik een paar jaar geleden ook gedaan met heel veel spijt. Dat ding(Bulex 200L) verbruikt extreem veel elektriciteit.
In mijn geval :
Boiler 7/7 - 24/24 = 68 kwh/week of 9,7 kwh/dag
Boiler 7/7 – 3/24(06u tot 09u) = 40 kwh of 5,7 kwh/dag
BOILER GEMIDDELD VERBRUIK 6.8 KWh/dag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• revolution-nl
  • Registratie: December 2011
  • Laatst online: 13-09 13:21

revolution-nl

B≡ TH≡ CHANG≡

karine1 schreef op zondag 28 augustus 2022 @ 12:17:
[...]

Dat heb ik een paar jaar geleden ook gedaan met heel veel spijt. Dat ding(Bulex 200L) verbruikt extreem veel elektriciteit.
In mijn geval :
Boiler 7/7 - 24/24 = 68 kwh/week of 9,7 kwh/dag
Boiler 7/7 – 3/24(06u tot 09u) = 40 kwh of 5,7 kwh/dag
BOILER GEMIDDELD VERBRUIK 6.8 KWh/dag
Het is voor mij altijd goedkoper dan SWW met de warmtetarieven van ennatuurlijk die in januari gaan exploderen, daarnaast heb ik een vast contract , douch wtw, aardig wat pv en levert het mij data om straks een goede keuze te maken voor een wp boiler die dan hopelijk ook beter leverbaar is.

Ik verbruik dit jaar 6,3gj warmte voor sww, het totaal verbruik zal dus rond de 1700kWh komen
met een boiler of wel 255 euro met mijn huidige contract.

Ik verwacht dat dit bij ennatuurlijk komend jaar richting de 600- 1000 euro gaat kosten

[ Voor 14% gewijzigd door revolution-nl op 28-08-2022 12:34 ]

Vroemt met EV | 10.000WP | 14kWh Thuisaccu | 2x MHI SRK/SRC 35 ZS | LG-WH27s Boiler

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Martin7182
  • Registratie: Juni 2020
  • Laatst online: 23:44
revolution-nl schreef op zondag 28 augustus 2022 @ 11:18:
Ik ben eruit.

Wat je misschien kunt doen is alvast een definitief WP boilervat uitzoeken en die met een elektrisch element warmstoken. Of zou dat niet te doen zijn vanwege de grote inhoud? Je bent dan natuurlijk ook beperkt tot een losse WP unit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• fRiEtJeSaTe
De Ariston Nuos Plus Wifi 200l draait. Ik krijg hem echter niet geregistreerd in de app. Kom zover dat m’n iPhone verbinding maakt, vraagt om het wifi netwerk en wachtwoord, naam adres, etc. En vervolgens blijft ie heel lang hangen op registreren en zegt dan registratie mislukt. Iemand ideeën? Heb al geprobeerd met een dedicated netwerk op 2.4Ghz wpa2.

[ Voor 9% gewijzigd door fRiEtJeSaTe op 28-08-2022 17:37 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pentaw1nz
Weet iemand of het extra werk is in bijv. Eerst een WPB te installeren (bij klassieke situatie met een CV ketel) en in later stadium een warmtepomp als vervanging voor de CV ketel?

Is alles in 1x installeren makkelijker en goedkoper? Of staan de twee los van elkaar?

Ik vraag dit omdat ik een Atlantic V4 op korte termijn kan krijgen, maar het Panasonic monoblock wss langer gaat duren.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• CurlyMo
pentaw1nz schreef op zondag 28 augustus 2022 @ 17:30:
Is alles in 1x installeren makkelijker en goedkoper? Of staan de twee los van elkaar?
Staat volledig los van elkaar.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pentaw1nz
CurlyMo schreef op zondag 28 augustus 2022 @ 17:30:
[...]

Staat volledig los van elkaar.
Ah dat is gunstig. Dan hoef ik dus niet te wachten tot alles binnen is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ron321
  • Registratie: November 2020
  • Laatst online: 08:24
fRiEtJeSaTe schreef op zondag 28 augustus 2022 @ 17:27:
De Ariston Nuos Plus Wifi 200l draait. Ik krijg hem echter niet geregistreerd in de app. Kom zover dat m’n iPhone verbinding maakt, vraagt om het wifi netwerk en wachtwoord, naam adres, etc. En vervolgens blijft ie heel lang hangen op registreren en zegt dan registratie mislukt. Iemand ideeën? Heb al geprobeerd met een dedicated netwerk op 2.4Ghz wpa2.
ron321 schreef op vrijdag 19 augustus 2022 @ 20:26:
[...]

Heb wel gehoord dat die wifi niet werkt in NL.

WPB Ariston Nuos Plus200, SE 4000H+8x Trina Solar 320Wp AB 185°/32°+6x Trina Solar 320Wp AB 185°/10°,APS EZM1+2x Trina Solar 325Wp AB 185°/32° ,2x APS QT2+8x Jinko 435Wp AB 5°/32°,ME MXZ-2F42VF+MSZ-EF35VGK-S+MLZ-KP25VF,WP Atag Energion M Light50

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• fRiEtJeSaTe
Want Ariston gebruikt andere wifi dan de rest van de wereld? Kan gewoon kiezen voor wpa2. Er wordt gevraagd om verbinding te maken met het AP op de boiler. Dat lukt en ik krijg netjes een ip-adres op m’n telefoon. Het gekke is dat ik vrij kort daarna de verbinding verlies. Dat het proces van instellen vervolgens faalt lijkt me dan logisch want alle info die ik invoer over te gebruiken wifi-netwerk etc. kan dan niet meer worden teruggezonden naar de boiler.

[ Voor 52% gewijzigd door fRiEtJeSaTe op 29-08-2022 07:49 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TweakersOnly
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 09:00
Deze week wordt ook bij mij eindelijk de Atlantic Explorer v4 270 liter geinstalleerd, na bijna een half jaar wachten. De boiler wordt in de garage geplaatst, leidingen zijn al gelegd.

Afvoer van koude lucht gaat via een dakdoorvoer naar buiten.

Voor wat betreft de aanvoer van warme lucht heb ik jullie advies nodig. In de garage is het in de winter ongeveer 10-12 graden, in de zomer ongeveer 20 graden.

Is het mogelijk om met een T-stuk en een handmatige/automatische klep de aanvoer van warme lucht te regelen? In de winter wil je de relatieve warme lucht vanuit binnen gebruiken, terwijl tijdens hoogzomer het voordeliger is om de warme lucht vanuit buiten te gebruiken.

Zie een simpel plaatje wat ik voor ogen heb:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/5J1y3A56eIspnPDHSOsyRrIEEws=/234x176/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/zNJgjsJyUeHbg7S2k54IJh8y.jpg?f=fotoalbum_medium

Ik neem aan dat zo'n contructie wel bestaat. Liefst met een automatische temperatuursensor die automatisch een van de twee kleppen dichtzet. Ik kom alleen via google niet verder in mijn zoektocht.

Heeft iemand hier ervaring mee?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• timovd
  • Nu online

timovd

Voorsprong door techniek

@TweakersOnly Als je dat toch gaat doen, kun je ok een T-stuk maken om de koude uitgaande lucht de woning in te blazen in de zomer.

Gasloos huis 9kW Panasonic WH-MDC09J3E5 | Atlantic Explorer V4 270L | 8715Wp @ SMA Tripower 6.0-3AV-40 (4150Wp NO, 4565Wp ZW)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Speedy-Andre

Speedy-Andre

Sony ZL, XA, Nokia XR20

Topicstarter

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TweakersOnly
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 09:00
timovd schreef op maandag 29 augustus 2022 @ 09:51:
@TweakersOnly Als je dat toch gaat doen, kun je ok een T-stuk maken om de koude uitgaande lucht de woning in te blazen in de zomer.
Technisch zou dat ook kunnen, maar de WPB staat niet aan de woningzijde van de garage.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Proton_
  • Registratie: November 2011
  • Laatst online: 23:48

Proton_

Moderator Wonen & Mobiliteit 

Team Welles

(jarig!)
@TweakersOnly of een variant van https://www.htcair.nl/sho...ouwde-regelklep-tcp-dsbe/
Afbeeldingslocatie: https://www.htcair.nl/wp-content/uploads/2018/04/TSHFL-DTBL-en-DTLjpg-300x300.jpg
Helaas regelt hij wel links/rechts in plaats van links/rechtdoor.

Het ik-wil-een-warmtepomp FAQ topic- '23 MG5, douchen met wtw en Auer Edel Eau, verwarming met Vaillant Arotherm Plus.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• fRiEtJeSaTe
timovd schreef op maandag 29 augustus 2022 @ 09:51:
Dat idee had ik ook. Totdat ik de wpb aan had gezet. Een bak herrie. Volgens mij kun je dat niet helemaal scheiden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• timovd
  • Nu online

timovd

Voorsprong door techniek

@fRiEtJeSaTe wat voor herrie was het dan? Wordt de flow ergens beperkt, of heb je last van trillingen? Tegen beiden is wat te doen.

Gasloos huis 9kW Panasonic WH-MDC09J3E5 | Atlantic Explorer V4 270L | 8715Wp @ SMA Tripower 6.0-3AV-40 (4150Wp NO, 4565Wp ZW)

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• fRiEtJeSaTe
ron321 schreef op vrijdag 19 augustus 2022 @ 20:26:
[...]
Hebben ze zeker weg bezuinigd bij het nieuwe model.
Heb wel gehoord dat die wifi niet werkt in NL.
Wifi werkt inmiddels. Misschien handig voor andere Tweakers met een Ariston:

Met je telefoon verbinden met Ariston AP wifi. Kijken welk ip-adres je krijgt. Met browser inloggen op gateway-ip (bij mij 192.168.1.1). Wifi-netwerk instellen. Je boiler geeft na een even knipperen een stabiel wifi-icoontje.
Daarna naar de site van Ariston, inloggen en boiler toevoegen met serienr. Als het goed is kun je hem nu via de app bedienen. :)
timovd schreef op maandag 29 augustus 2022 @ 11:26:
@fRiEtJeSaTe wat voor herrie was het dan? Wordt de flow ergens beperkt, of heb je last van trillingen? Tegen beiden is wat te doen.
Echt de warmtepomp zelf, het turbine/blazende geluid.

[ Voor 17% gewijzigd door fRiEtJeSaTe op 29-08-2022 11:33 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sloth
  • Registratie: Januari 2010
  • Niet online
Een vraagje over geluid van WPB. Helaas geen optie om te installeren in garage of kelder. Zou in een technische ruimte naast slaapkamer komen.

Kan je een WPB zo schakelen dat ie tijdens de nacht volledig stil is?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• timovd
  • Nu online

timovd

Voorsprong door techniek

@sloth je kunt het programma alleen overdag laten draaien.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rzaan

Rzaan

Altijd zoekende

Ik ga in de toekomst mijn WPB installeren.
Tevens een WTW.
Eerst zat ik te kijken om afvoeren en aanvoeren op een of andere manier te koppelen.

Maar wellicht ga ik toch voor een eenvoudiger opstelling.

Normaliter zuig je van buiten of binnen aan en voer je af naar buiten.

Ik denk er echter aan om zowel van binnen aan te zuigen als ook weer af te voeren.
Aanzuigen op de hal van de zolder en afvoeren in de technische ruimte op zolder.

In de winter wordt het dan in die technische ruimte wat kouder dan in de hal, maar is geen verblijfsruimte en hangen een paar apparaten zoals WTW, WPB en de omvormer voor de zonnepanelen.
En de lucht die de WPB ingaat is altijd warmer dan als ik deze van buiten zou halen.

Goed plan?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• timovd
  • Nu online

timovd

Voorsprong door techniek

@Rzaan Als je de lucht aanzuigt vanuit de hal, wordt ergens anders weer lucht onttrokken (via ramen/kieren/onder de deur van de technische ruimte). Ik ken de situatie niet, maar is het niet gemakkelijker om de zelfde ruimte aan te houden en de twee punten uit elkaar te houden? Warme lucht aanzuigen aan de bovenkant en vervolgens de koude lucht onderin afvoeren. Wel er voor zorgen dat de koude uitgeblazen lucht niet weer het zelfde circuit in komt, dat wordt inefficient, dus afhankelijk van jouw situatie is jouw plan best ok.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• fRiEtJeSaTe
Ook leuk. Kwam tijdens de installatie gisteren erachter dat de condenspomp die onder de cv-ketel hing, stuk was. Staat in de kelder dus lager dan rioleringsniveau. Ik netjes volgens de instructie sediment verwijderen, dus boiler volledig vullen. Daarna vulslang in condenspomp en leeg laten lopen. Kon uiteindelijk 200l met emmers naar boven tillen… :+

Nieuwe condenspomp in bestelling, voor zolang maar een emmer eronder. Wel bizar hoe snel het water opwarmt met alleen de warmtepomp.

[ Voor 6% gewijzigd door fRiEtJeSaTe op 29-08-2022 12:02 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rzaan

Rzaan

Altijd zoekende

timovd schreef op maandag 29 augustus 2022 @ 11:49:
@Rzaan Als je de lucht aanzuigt vanuit de hal, wordt ergens anders weer lucht onttrokken (via ramen/kieren/onder de deur van de technische ruimte). Ik ken de situatie niet, maar is het niet gemakkelijker om de zelfde ruimte aan te houden en de twee punten uit elkaar te houden? Warme lucht aanzuigen aan de bovenkant en vervolgens de koude lucht onderin afvoeren. Wel er voor zorgen dat de koude uitgeblazen lucht niet weer het zelfde circuit in komt, dat wordt inefficient, dus afhankelijk van jouw situatie is jouw plan best ok.
Die aanvoerlucht van de hal zal onttrokken worden uit de trappenhal.
De lucht die afgevoerd wordt, blijft in de technische ruimte en zal inderdaad ergens een uitweg zoeken.
Wellicht kan ik ergens nog een roostertje maken naar een ruimte ernaast.

Ik denk dat op een gegeven deze lucht dan dusdanig weer opgewarmd wordt (door contacten met de muren en vermenging) dat het niet heel ernstig is als deze iets koudere lucht weer in contact komt met de warme lucht in de hal.
Denk ik...
Pagina: 1 ... 19 ... 113 Laatste