Als je pech hebt kan er een kans zijn dat hij niet meer goed afsluit. Die zou ik daar niet voor gebruiken.Surfari schreef op zaterdag 20 augustus 2022 @ 14:08:
[...]
De knop van de overstort is te verdraaien zo kan afgetapt worden. (De knop met 7 bar en de pijltjes)
Dat heb je met een CV overstort. Deze moet juist gangbaar zijn omdat hij water loost als de boiler opwarmt.Adriaan71 schreef op zaterdag 20 augustus 2022 @ 14:54:
[...]
Als je pech hebt kan er een kans zijn dat hij niet meer goed afsluit. Die zou ik daar niet voor gebruiken.
Is gewoon een veiligheid groep of inlaatcombinatie met overstort met een keerklep erin. En ja die gooit het overdruk eruit .Surfari schreef op zaterdag 20 augustus 2022 @ 15:14:
[...]
Dat heb je met een CV overstort. Deze moet juist gangbaar zijn omdat hij water loost als de boiler opwarmt.
Heb je in 3, 6, 8, bar.
Maar de knop waar je aan kan draaien boven aan kan wel eens niet afsluiten. Ze zijn niet gemaakt om water te spuien. Maar om de overdruk af te voren.
Als je installatie maakt met Sanitair expansie vat en deze met de juist volume en voordruk gooit hij er helemaal geen water uit.
En blijf je met legionella run onder de 3,5 bar. Dan kan je voor de veiligheid nog overstort 6 bar plaatsen met keerklep voor veiligheid als expansievat stuk is. En klaar ben je.
[ Voor 23% gewijzigd door Adriaan71 op 20-08-2022 15:30 ]
Mijn Ensanico V3 heeft een paar jaar stil gestaan. Dit ivm verhuizing en verbouwing die uitliepen. Deze is nooit gebruikt.
Op de aansluitingen en in de solarspiraal, zie ik wat oppervlakkige roest. Kan ik daar problemen verwachten? Of spoelt dit wel weg..?
Op de aansluitingen en in de solarspiraal, zie ik wat oppervlakkige roest. Kan ik daar problemen verwachten? Of spoelt dit wel weg..?
Heb je foto's?jantje112 schreef op zaterdag 20 augustus 2022 @ 22:53:
Sinds de 2 dagen regel reageer ik hier niet meer
Ja, ik zal even wat foto’s maken. De zonnespiraal gaat niet gebruikt worden. Dus ik dacht eraan om daar wat olie / vet op te doen en het af te doppen?
Dus; beter een kogelkraan erachter met aftapmogelijkheid om de boiler leeg te laten?Surfari schreef op zaterdag 20 augustus 2022 @ 15:14:
[...]
Dat heb je met een CV overstort. Deze moet juist gangbaar zijn omdat hij water loost als de boiler opwarmt.
Hangt er dus vanaf waar de roest zit. Als dat enkel op het uiteinde schroefdraad zit of binnenin de buis, dan zal het wel loslopen. Als het echts op de lasnaden zit bij het boilervat dan is het een ander verhaal.jantje112 schreef op zaterdag 20 augustus 2022 @ 23:01:
[...]
Ja, ik zal even wat foto’s maken. De zonnespiraal gaat niet gebruikt worden. Dus ik dacht eraan om daar wat olie / vet op te doen en het af te doppen?
Tussen de boiler en je inlaatcombinatie dus, om even "erachter" te expliciteren.fRiEtJeSaTe schreef op zaterdag 20 augustus 2022 @ 23:02:
[...]
Dus; beter een kogelkraan erachter met aftapmogelijkheid om de boiler leeg te laten?
Ok die volg ik niet. Mijn handleiding zegt namelijk dit. Maar ik snap dat er een keerklep in de inlaatcombinatie zit dus komt het water niet eruit bij de kogelkraan. Risico van een kraan er tussen is dat deze niet functioneert, de boel afsluit, en je boiler uit elkaar knalt omdat de inlaatcombi werkeloos staat. Misschien toch maar met de inlaatcombi leeg laten voor die ene keer dat dit nodig gaat zijn.CurlyMo schreef op zaterdag 20 augustus 2022 @ 23:02:
[...]
Tussen de boiler en je inlaatcombinatie dus, om even "erachter" te expliciteren.
:strip_exif()/f/image/Coez6kykJJLh7qvI63eg034a.jpg?f=fotoalbum_large)
[ Voor 20% gewijzigd door fRiEtJeSaTe op 20-08-2022 23:21 ]
Sorry, je hebt gelijk. Geen kogelkraan met aftapmogelijkheid, maar gewoon een kraan. Een kraan tussen de waterleiding en de inlaatcombinatie heeft door de keerklep van je inlaatcombinatie geen zin. Dan zit je alleen maar leidingwater te tappen.fRiEtJeSaTe schreef op zaterdag 20 augustus 2022 @ 23:13:
[...]
Ok die volg ik niet. Mijn handleiding zegt namelijk dit. Maar ik snap dat er een keerklep in de inlaatcombinatie zit dus komt het water niet eruit bij de kogelkraan.
[Afbeelding]
Oftewel:
Waterleiding > Kogelkraan > Inlaatcombinatie > Aftapkraan > Boiler
Thnx. Dan ga ik voor deze en laat ik de kogelkraan wel zitten. Die ene keer dat er aan het water gewerkt wordt gaat de hoofdkraan wel dicht.CurlyMo schreef op zaterdag 20 augustus 2022 @ 23:20:
[...]
Sorry, je hebt gelijk. Geen kogelkraan met aftapmogelijkheid, maar gewoon een kraan. Een kraan tussen de waterleiding en de inlaatcombinatie heeft door de keerklep van je inlaatcombinatie geen zin. Dan zit je alleen maar leiding water te tappen.
Oftewel:
Waterleiding > Kogelkraan > Inlaatcombinatie > Aftapkraan > Boiler
:no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/mCLgupZtBNMICaEXFWn86uwa.jpg?f=user_large)
Hier mijn boodschappenlijstje:fRiEtJeSaTe schreef op zaterdag 20 augustus 2022 @ 23:23:
[...]
Thnx. Dan ga ik voor deze en laat ik de kogelkraan wel zitten. Die ene keer dat er aan het water gewerkt wordt gaat de hoofdkraan wel dicht.
[Afbeelding]
CurlyMo in "Warmtepomp boiler gebruiken voor cv ondersteuning"
De mamometer zit nu overigens aan de kouderwaterkant tussen de tapkraan en de inlaatcombinatie*.
* 6 bar inlaatcombinatie heb ik nog liggen
Dat geven ze bij Vaillant toch ook op : Sluit de watervoerende leidingen met diëlektrische aansluitingen (zelf te monteren) aan, om galvanische bruggen te vermijdenTranquility schreef op zaterdag 20 augustus 2022 @ 01:07:
[...]
Ik had huist begrepen dat dat wel moet omdat het om de koppelingen gaat, niet zo zeer om de tank.
Daarom had ik er ook twee besteld naar aanleiding van deze discussie.
Ja zo'n vat gebruik ik ook om die reden.Adriaan71 schreef op zaterdag 20 augustus 2022 @ 15:25:
[...]
Is gewoon een veiligheid groep of inlaatcombinatie met overstort met een keerklep erin. En ja die gooit het overdruk eruit .
Heb je in 3, 6, 8, bar.
Maar de knop waar je aan kan draaien boven aan kan wel eens niet afsluiten. Ze zijn niet gemaakt om water te spuien. Maar om de overdruk af te voren.
Als je installatie maakt met Sanitair expansie vat en deze met de juist volume en voordruk gooit hij er helemaal geen water uit.
En blijf je met legionella run onder de 3,5 bar. Dan kan je voor de veiligheid nog overstort 6 bar plaatsen met keerklep voor veiligheid als expansievat stuk is. En klaar ben je.
Maar de knop van de overstort moet je gewoon kunnen bedienen. Als hij niet goed opent of niet goed sluit word het tijd voor een nieuwe, het is tenslotte de beveiliging.
Een losse tapkraan is zowieso handiger en kan makkelijker op het laagste punt geplaatst worden.
je bent er al uit lees ik verderop.fRiEtJeSaTe schreef op zaterdag 20 augustus 2022 @ 23:02:
[...]
Dus; beter een kogelkraan erachter met aftapmogelijkheid om de boiler leeg te laten?
Kun je er makkelijk bij, anders is een tapkraan met handel en slangkoppeling wel zo handig.
Als er werkzaamheden PNO aan de boiler zijn of hij moet afgetapt worden is het wel handig als je hem even af kunt sluiten.fRiEtJeSaTe schreef op zaterdag 20 augustus 2022 @ 23:23:
[...]
Thnx. Dan ga ik voor deze en laat ik de kogelkraan wel zitten. Die ene keer dat er aan het water gewerkt wordt gaat de hoofdkraan wel dicht.
[Afbeelding]
Bij RVO kunnen ze je exact vertellen wat er nodig is.revolution-nl schreef op zaterdag 20 augustus 2022 @ 13:07:
Met een verwachte GJ prijs van 100 euro per januari voor de stadsverwarming is er eindelijk een business case voor een wp boiler, ik ga deze zelf installeren, hebben jullie nog tips de subsidie of adresjes voor de inbedrijfsstelling, ik heb volgens mij alleen een factuur nodig?
Wanneer ik een boiler uit het buitenland haal komt deze dan ook in aanmerking met de subsidie?
Buitenland is geen probleem, voor een factuur zou ik in de L/W wp topics kijken, met name bij de monoblocks.
Zie de wpboiler sheet in de TS, ik heb die TS niet voor niks gemaaktrevolution-nl schreef op zaterdag 20 augustus 2022 @ 13:58:
Zijn er hier gebruikers die een wp boiler in een onverwarmde garage hebben staan, wat voor COP kan ik in de winter verwachten, en wat zou de verwacht SCOP zijn?

De cop is lastig vast te stellen tenzij de fabrikant een tabel heeft met een curve.
PVoutput 2x Toshiba Daiseikai 8 3,5kW, SWW Atlantic Explorer V3 200l. Gasloos aug 2016, 8620Wp, Monoblock Panasonic J 7kW
Maar dan kan ik toch niet douchen dus dan gaat het alleen om koud water. Die sluit ik af met de inlaatcombinatie. Andere vraag; de boiler heeft 2 3/4” aansluitingen waarvan op de ww uitgang sowieso die diëlektrisch plastic koppeling moet. De inlaatcombi heeft een uitgang van 3/4”, maar een koud water ingang van 1/2” die aanzienlijk kleiner is. Dus feitelijk 15mm erin en eruit. Zorgt de vergroting van 1/2” naar 3/4” niet voor drukval? En sluiten jullie alles aan met 15mm?KaDoos schreef op zondag 21 augustus 2022 @ 11:02:
[...]
Als er werkzaamheden PNO aan de boiler zijn of hij moet afgetapt worden is het wel handig als je hem even af kunt sluiten.
[ Voor 3% gewijzigd door fRiEtJeSaTe op 21-08-2022 15:22 ]
Als ik een drukreductor plaats heeft het dan nog zin om het expansievatje van mijn oude boiler te gebruiken of is dat zinloos ?
Met het risico dat ik er ergens overheen gelzen heb: waarom heb je de inlaatcombinatie nog liggen? Heb je iets anders als overdrukbeveiliging gebruikt?CurlyMo schreef op zaterdag 20 augustus 2022 @ 23:31:
[...]
Hier mijn boodschappenlijstje:
CurlyMo in "Warmtepomp boiler gebruiken voor cv ondersteuning"
De mamometer zit nu overigens aan de kouderwaterkant tussen de tapkraan en de inlaatcombinatie*.
* 6 bar inlaatcombinatie heb ik nog liggen
De handleiding van de Atlantic 270 vermeldt een inlaatcombi van 7 bar, die heb ik nog niet gevonden. Kan ik daar niet met 6 werken? Of is dat ook de reden dat jij die van 6 hebt overgehouden?
Nomen nescio
Omdat ik er twee had, waarvan 1 geïnstalleerd bij de boiler. De andere is over van een ander project. Eigenlijk niet gebruikt.Bra-Jo schreef op zondag 21 augustus 2022 @ 15:40:
[...]
Met het risico dat ik er ergens overheen gelzen heb: waarom heb je de inlaatcombinatie nog liggen? Heb je iets anders als overdrukbeveiliging gebruikt?
[ Voor 3% gewijzigd door CurlyMo op 21-08-2022 17:54 ]
@Step-han In zijn algemeenheid, zit er enige logica waarop hij de LR doet? Bijv. elke week nadat je de instelling hebt geactiveerd of is het helemaal naar eigen inzicht?
Kan het ermee te maken hebben dat je de instelling hebt aangepast en de cyclus dus even ingeregeld wordt?
Mijne doet het netjes 2x per maand.
PV: 39x @ 13.425WP, L/L WP: 3x3,5+2x5KW+1x2,2KW, L/W WP 9kW Panasonic J mono, WP boiler Atlantic Explorer V4 270. Sinds 04-22 gasloos!
Wanneer begint die daarmee? Het zou heel handig zijn als hij de week na het instellen ervan begint. Dus als je altijd een LR wil op zondag je hem op zondag instelt.Gieliovd520 schreef op maandag 22 augustus 2022 @ 11:29:
Hij staat er sinds begin augustus, heb je de instelling pas later gedaan als de 1e run 15-8 was?
Het lijkt erop dat hij hoe dan ook 4 runs in een maand wil doen.
De volgende zou volgens dit patroon over 5 dagen zijn.
Zelf geen ervaring mee, ik breng hem met het PV contact op 62 graden omdat ik het moment zelf wil bepalen.
Zelf geen ervaring mee, ik breng hem met het PV contact op 62 graden omdat ik het moment zelf wil bepalen.
PVoutput 2x Toshiba Daiseikai 8 3,5kW, SWW Atlantic Explorer V3 200l. Gasloos aug 2016, 8620Wp, Monoblock Panasonic J 7kW
Ik heb nog geen logica kunnen ontdekken.CurlyMo schreef op maandag 22 augustus 2022 @ 11:15:
@Step-han In zijn algemeenheid, zit er enige logica waarop hij de LR doet? Bijv. elke week nadat je de instelling hebt geactiveerd of is het helemaal naar eigen inzicht?
Hij staat er inderdaad sinds 2 augustus. Echter stond 'ie op 1 run per maand maar na wat zoekwerk bleek 4x per maand verstandiger. Toen heb ik dat aangepast.Speedy-Andre schreef op maandag 22 augustus 2022 @ 11:34:
Hij staat er sinds begin augustus, heb je de instelling pas later gedaan als de 1e run 15-8 was?
Wellicht dat hij idd nu alsnog de 4 runs in augustus wil doen? En dat september straks wel goed gaat?
Heb rond de 15 wel weer wat met de instellingen lopen klooien dus wellicht dat 'ie vanaf dat punt weer opnieuw 4 runs deze maand wil doen.
Ik zit nu even nergens aan en kijk het even een paar weken aan.
Heb reeds gezocht hier maar kan het niet vinden. Ik ben aan het zoeken naar een WP Boiler en liefst RVS ivm onderhoudsvrij. Auer Edel Air voldoet hieraan maar na lezen manual kan ik niet ontdekken of je die specifiek op bepaalde uren (ivm Cop) van de dag kan laten warm stoken. Kan iemand mij hierin even op weg helpen.
Als je goed gelezen had zal je ook hebben gezien dat de Vaillant aroSTOR technisch identiek is aan de Auer Edel Air en ook een RVS vat heeft. Verder kun je volgens mij iedere WPB instellen wanneer hij moet gaan verwarmen. Handleidingen van nagenoeg alle merken zijn online wel te vinden.MotorBeast schreef op maandag 22 augustus 2022 @ 14:54:
Heb reeds gezocht hier maar kan het niet vinden. Ik ben aan het zoeken naar een WP Boiler en liefst RVS ivm onderhoudsvrij. Auer Edel Air voldoet hieraan maar na lezen manual kan ik niet ontdekken of je die specifiek op bepaalde uren (ivm Cop) van de dag kan laten warm stoken. Kan iemand mij hierin even op weg helpen.
In de handleiding van de Auer Edel staat onder andere: "Programmeren stelt u in staat om de tijdsduur te definiëren waarin het apparaat werkt".
Auer Edel hier
Vaillant hier
[ Voor 11% gewijzigd door Tranquility op 22-08-2022 15:38 ]
Had ik al gelezen (toch ook gemeld door mijTranquility schreef op maandag 22 augustus 2022 @ 15:31:
[...]
Als je goed gelezen had zal je ook hebben gezien dat de Vaillant aroSTOR technisch identiek is aan de Auer Edel Air en ook een RVS vat heeft. Verder kun je volgens mij iedere WPB instellen wanneer hij moet gaan verwarmen. Handleidingen van nagenoeg alle merken zijn online wel te vinden.
Auer Edel hier
Vaillant hier
Klopt wat je zegt zie ik net.MotorBeast schreef op maandag 22 augustus 2022 @ 15:38:
[...]
Had ik al gelezen (toch ook gemeld door mij) maar er staat van 11.00- 23.00 uur. Wat ik bedoel, kan ik daarvan maken bijvoorbeeld van 12.00 tot 17.00 uur (met name in de winter).

Maar onder kopje 5.8 - Programming staat dat je volledig kan programmeren tot wel zeven periodes per dag tot 24:00 uur. Het moet dan wel erg raar lopen als je daar niet het door jou gewenste tijdslot kan instellen.
[ Voor 19% gewijzigd door Tranquility op 22-08-2022 19:47 ]
Tnkx!. Heb ik toch niet goed gelezen.Tranquility schreef op maandag 22 augustus 2022 @ 15:40:
[...]
Klop wat je zegt zie ik net.
Maar onder kopje 5.8 - Programming staat dat je volledig kan programmeren tot wel zeven periodes per dag tot 24:00 uur.

Even de tijd geven, mijn v3 doet het netjes 4 x per maand. Zal met de v4 niet anders zijn.Step-han schreef op maandag 22 augustus 2022 @ 11:51:
[...]
Ik heb nog geen logica kunnen ontdekken.
[...]
Hij staat er inderdaad sinds 2 augustus. Echter stond 'ie op 1 run per maand maar na wat zoekwerk bleek 4x per maand verstandiger. Toen heb ik dat aangepast.
Wellicht dat hij idd nu alsnog de 4 runs in augustus wil doen? En dat september straks wel goed gaat?
Heb rond de 15 wel weer wat met de instellingen lopen klooien dus wellicht dat 'ie vanaf dat punt weer opnieuw 4 runs deze maand wil doen.
Ik zit nu even nergens aan en kijk het even een paar weken aan.
18950Wp🌞, Atlantic 270V3💧, Pana 5J🔥. Zendure 2400AC 11,5kWh🔋,Hyundai Kona 64kWh 🚗, Peblar Home ⛽
Ik ben aan 't kijken naar een WPB, maar weet niet of mijn vloer 400 kg kan dragen.
De gehele CV installatie staat op zolder en daar heb ik ook plek.
Betreft een jaren 70 woning met zoldervloer van hout.
Ik heb 1 afbeelding van toen het plafond van de hal op de 1e verdieping er uit lag.
De gemeente heeft zeer beperkte bouwtekeningen beschikbaar waar ik niets mee kan. Enkel van een gewijzigde gevel bij aanbouw serre en nog eentje bij aanbouw carport... Originele tekeningen hebben ze niets van.
iemand bekend is met dit soort vloeren?
De gehele CV installatie staat op zolder en daar heb ik ook plek.
Betreft een jaren 70 woning met zoldervloer van hout.
Ik heb 1 afbeelding van toen het plafond van de hal op de 1e verdieping er uit lag.
De gemeente heeft zeer beperkte bouwtekeningen beschikbaar waar ik niets mee kan. Enkel van een gewijzigde gevel bij aanbouw serre en nog eentje bij aanbouw carport... Originele tekeningen hebben ze niets van.
iemand bekend is met dit soort vloeren?
:fill(white):strip_exif()/f/image/4fbJR1t8f8E1PbXaLELCJKYC.png?f=user_large)
PV: 13 x LG Solar 320N1K-A5 - NeON2 / WP: Adlar Aurora II 6kw / WPB: Atlantic Explorer 200l / jaren 70 woning gasloos sinds 10-2024
Na een poos op internet rond te hebben gekeken stel ik mijn vraag hier maar even.
In huis heb ik ventilatie type C. In plaats van mijn ventilatiebox wil ik een ventilatie warmtepompboiler laten plaatsen.
Ik heb twee geschikte types van rond de 200 liter gevonden maar ze hebben allemaal een geemailleerd vat maar het liefst heb ik een RVS vat. Zijn jullie een model tegengekomen met een RVS vat?
Alle tips zijn welkom.
In huis heb ik ventilatie type C. In plaats van mijn ventilatiebox wil ik een ventilatie warmtepompboiler laten plaatsen.
Ik heb twee geschikte types van rond de 200 liter gevonden maar ze hebben allemaal een geemailleerd vat maar het liefst heb ik een RVS vat. Zijn jullie een model tegengekomen met een RVS vat?
Alle tips zijn welkom.
Deze vraag is al vaak gesteld. Even hierboven zie je al een antwoord.nokiaan958GB schreef op maandag 22 augustus 2022 @ 21:33:
Na een poos op internet rond te hebben gekeken stel ik mijn vraag hier maar even.
Alle tips zijn welkom.
Dat gaat niet over een warmtepompboiler ter vervanging van een ventilatiebox.Tranquility schreef op maandag 22 augustus 2022 @ 21:36:
[...]
Deze vraag is al vaak gesteld. Even hierboven zie je al een antwoord.
Daar is de Arostor volgens mijn informatie niet geschikt voor
Je zoekt dus een WPB met WTW unit in één? Ik weet wel dat Inventum zo iets heeft. De Optima hebben een koperen ketel en de Modul-AIR Aqua RVS.
[ Voor 8% gewijzigd door Tranquility op 22-08-2022 21:55 ]
@pentaw1nz Hier kan je wellicht wat inspiratie vandaan halen:
Draagkracht houten verdiepingsvloer berekenen
Er zijn weinig modellen die ook de mv-box vervangen.nokiaan958GB schreef op maandag 22 augustus 2022 @ 21:33:
Alle tips zijn welkom.
Misschien is de Nibe F130 een idee, deze sluit je aan op een aparte boiler.
Nibe raadt hun eigen boilers aan, maar de inhoud past niet bij je wensen.
ThxCurlyMo schreef op maandag 22 augustus 2022 @ 22:10:
@pentaw1nz Hier kan je wellicht wat inspiratie vandaan halen:
Prima oplossing om e.e.a. wat te verstevigen.
Ik ga er gemakshalve van uit dat mijn vloer identiek is
De wpb komt overigens vrijwel direct naast een draagmuur, dus heeft wel een stabiel stuk van de vloer te pakken.
PV: 13 x LG Solar 320N1K-A5 - NeON2 / WP: Adlar Aurora II 6kw / WPB: Atlantic Explorer 200l / jaren 70 woning gasloos sinds 10-2024
Belangrijkste om te weten is de balkmaat + hart-op-hart maat.pentaw1nz schreef op maandag 22 augustus 2022 @ 22:31:
[...]
Thx
Prima oplossing om e.e.a. wat te verstevigen.
Ik ga er gemakshalve van uit dat mijn vloer identiek is
De wpb komt overigens vrijwel direct naast een draagmuur, dus heeft wel een stabiel stuk van de vloer te pakken.
ThxCurlyMo schreef op maandag 22 augustus 2022 @ 22:32:
[...]
Belangrijkste om te weten is de balkmaat + hart-op-hart maat.
Ga ik checken en lees ik je topic nog eens door. Moet ik eerst ergens een stuk gaan zagen.
De F130/F135 heb ik inderdaad gezien. Deze hebben standaard een verwarmingsfunctie (die ik niet ga gebruiken). Heb je ervaringen (gehoord) van dit model voor sww? Als ik het goed heb moet er ook nog een CVE bij aangeschaft worden.Speedy-Andre schreef op maandag 22 augustus 2022 @ 22:25:
[...]
Er zijn weinig modellen die ook de mv-box vervangen.
Misschien is de Nibe F130 een idee, deze sluit je aan op een aparte boiler.
Nibe raadt hun eigen boilers aan, maar de inhoud past niet bij je wensen.
Hij is ook een tikkie duurder als je de boiler er nog bij moet aanschaffen.
quote]Tranquility schreef op maandag 22 augustus 2022 @ 21:53:
Je zoekt dus een WPB met WTW unit in één? Ik weet wel dat Inventum zo iets heeft. De Optima hebben een koperen ketel en de Modul-AIR Aqua RVS.
[/quote]
De Optima heeft de slechte COP. De modul-AIR ga ik nog even naar kijken!
[ Voor 24% gewijzigd door nokiaan958GB op 22-08-2022 23:05 ]
Bij ons wordt woensdag de Nibe MT-WH21 geïnstalleerd. De afzuiging kan geregeld worden door middel van een rf-afstandsbediening. Wel met geëmailleerd vat. Ik heb, nadat ik akkoord heb gegeven op de offerte(…), wel wat minpunten gelezen op het forum. Ik las o.a. dat een oud type freon gebruikt wordt en de ventilator een relatief hoog wattage heeft. In hoeverre dat een probleem is zal ik moeten gaan ervaren.nokiaan958GB schreef op maandag 22 augustus 2022 @ 21:33:
Alle tips zijn welkom.
Wat de Nibe MT-WH21 betreft:
R134a wordt pas een probleem als er een lek zou ontstaan en bij einde levensduur van de wpb.
De anode gaat 2-5 jaar mee en dient door een vakman vervangen te worden waarbij het vat voor een deel leeg moet lopen.
Jammer is dat de ventilator max 85W trekt, dan zal het minimum 10W kunnen zijn en dat verbruik je continu als je de MV ermee vervangt.
R134a wordt pas een probleem als er een lek zou ontstaan en bij einde levensduur van de wpb.
De anode gaat 2-5 jaar mee en dient door een vakman vervangen te worden waarbij het vat voor een deel leeg moet lopen.
Jammer is dat de ventilator max 85W trekt, dan zal het minimum 10W kunnen zijn en dat verbruik je continu als je de MV ermee vervangt.
Net met mijn bestelling bezig.
Blijkwaar wil iedereen een RVS kuip.
Explorer V4 kan morgen geleverd worden, Vaillant Arostor wachttijd 2-3 maanden.
Ik las hier ook op het forum :
- Een aantal warmtepompboilers worden onder verschillende merken verkocht - op basis van de specificaties zijn dit hoogstwaarschijnlijk exact dezelfde producten. De prijzen lopen voor de verschillende merken wel flink uiteen.
1. Auer Edel Air/Vaillant AroStor/Bulex Magna Aqua
Zelfs de handleiding van de Bulex is dezelfde als die van de Vaillant.
- Een aantal warmtepompboilers worden onder verschillende merken verkocht - op basis van de specificaties zijn dit hoogstwaarschijnlijk exact dezelfde producten. De prijzen lopen voor de verschillende merken wel flink uiteen.
[ Voor 56% gewijzigd door karine1 op 23-08-2022 10:55 ]
Precies, en dan eventueel nog de overspanning.CurlyMo schreef op maandag 22 augustus 2022 @ 22:32:
[...]
Belangrijkste om te weten is de balkmaat + hart-op-hart maat.
Wat we op de foto zien, is niet de betreffende vloer?pentaw1nz schreef op maandag 22 augustus 2022 @ 22:38:
[...]
Thx
Ga ik checken en lees ik je topic nog eens door. Moet ik eerst ergens een stuk gaan zagen.
H-o-h kun je vaak zien aan waar de spijkers zitten.
Balk dikte moet je effe een plank loshalen. Ik zou niet meteen gaan zagen als het niet hoeft.
Als die tegen de muur staat is dat minder relevant.Rzaan schreef op dinsdag 23 augustus 2022 @ 11:22:
[...]
Precies, en dan eventueel nog de overspanning.
Ik heb ook deze Nibe, gelijk wel de standaard Anode vervangen door een titanium versie!Pellicaantje schreef op maandag 22 augustus 2022 @ 23:38:
[...]
Bij ons wordt woensdag de Nibe MT-WH21 geïnstalleerd. De afzuiging kan geregeld worden door middel van een rf-afstandsbediening. Wel met geëmailleerd vat. Ik heb, nadat ik akkoord heb gegeven op de offerte(…), wel wat minpunten gelezen op het forum. Ik las o.a. dat een oud type freon gebruikt wordt en de ventilator een relatief hoog wattage heeft. In hoeverre dat een probleem is zal ik moeten gaan ervaren.
EAN 5901862144015
Gasloos per 6-1-2020, L/W Daikin EHBH08E6V/ERGA06EV , Nibe WPB, L/L Daikin Nexura, heatpipes met Weishaupt boiler, vent.WTW, 21kWp(oost,west)
Niet iedereen, ik weet eigenlijk niet waar het vandaan komt ...karine1 schreef op dinsdag 23 augustus 2022 @ 10:41:
Net met mijn bestelling bezig.
Als het gewicht laag moet zijn dan kan ik me daar iets bij voorstelen, wat mij betreft het grootste voordeel.
Er zijn verschillende kwaliteiten en ik zie niemand daar naar vragen (levensduur, drukbestendigheid).
Dan de anode, indien dit goed is gedaan zoals bij Atlantic heb je daar geen omkijken naar.
Is het een opoffer type dan is het de vraag of dat model (of een alternatief) na 10 jaar nog verkrijgbaar is.
Betreft die Drukreductor die bij elke wp-boiler nodig is kom ik steeds bij de Drukreductor voor Vaillant AroStor terecht.(€75)
Wordt deze ook gebruikt bij bv de Explorer of zijn er andere alternatieven ?
Wat ik zo vreemd vind, is dat niet iedere WPB een RVS vat heeft. Iedere wasmachine, zelfs de allergoedkoopste, hebben een RVS trommel, welke waarschijnlijk meer RVS materiaal bevat dan het relatief dunne boilervat. En in vergelijking met die goedkope wasmachine moet voor de gemiddelde WPB véél meer betaald worden. Daarom vind ik het vreemd dat er voor allerlei goedkope anode-oplossingen word gekozen i.p.v. gewoon een RVS vat toe te passen, wat voor het geld zeker mag.Speedy-Andre schreef op dinsdag 23 augustus 2022 @ 12:35:
[...]
Niet iedereen, ik weet eigenlijk niet waar het vandaan komt ...
Als het gewicht laag moet zijn dan kan ik me daar iets bij voorstelen, wat mij betreft het grootste voordeel.
Er zijn verschillende kwaliteiten en ik zie niemand daar naar vragen (levensduur, drukbestendigheid).
Dan de anode, indien dit goed is gedaan zoals bij Atlantic heb je daar geen omkijken naar.
Is het een opoffer type dan is het de vraag of dat model (of een alternatief) na 10 jaar nog verkrijgbaar is.
Kan ik dan niet beter twee jaar wachten totdat de huidige anode versleten is? Die titanium is >€300. Bevalt ‘ie verder wel?vanderv schreef op dinsdag 23 augustus 2022 @ 12:00:
[...]
Ik heb ook deze Nibe, gelijk wel de standaard Anode vervangen door een titanium versie!
EAN 5901862144015
Volgens mij is een standaard inlaatcombinatie (6 bar) meer dan voldoende en een stuk goedkoper dan die 75 euro.karine1 schreef op dinsdag 23 augustus 2022 @ 12:40:
Betreft die Drukreductor die bij elke wp-boiler nodig is kom ik steeds bij de Drukreductor voor Vaillant AroStor terecht.(€75)
Een los vat van 200l met of zonder RVS scheelt soms €500.Tranquility schreef op dinsdag 23 augustus 2022 @ 12:41:
[...]
Wat ik zo vreemd vind, is dat niet iedere WPB een RVS vat heeft.
Je ziet RVS in wpb's bij de grootste modellen dus er zal wel een goede reden voor zijn (prijs/gewicht?)
Kijk je naar de levensduur van boilers dan hangt die niet af van wel/geen RVS of koper (bekleding).
Dat zeg je wel stellig. Zo lang zijn er nog geen WPB'ers dus zeker weten doen we dat niet. Wat ik wel weet is dat de betere fabrikanten dat niet voor niets doen en dat fabrikanten die geen RVS willen toepassen om kosten te besparen allerlei bedenkelijke methodes (anodes) gebruiken om voortijdige roestvorming te voorkomen.Speedy-Andre schreef op dinsdag 23 augustus 2022 @ 17:27:
[...]
Kijk je naar de levensduur van boilers dan hangt die niet af van wel/geen RVS of koper (bekleding).
Bij close-in keukenboilers weet ik genoeg verhalen van lekkende boilers die schade hebben veroorzaakt aan keukenkastjes e.d. Om die reden heb ik dan ook voor een close-in boiler met een koperen vat gekozen.
En bij de WPM, wat een veel grotere investering is, voor RVS. Voor dat geld wil ik geen pisbakkenijzer.
Hij bevalt tot nu toe prima (buiten/buiten opstelling). Hij staat in serie met mijn ZB, dus momenteel heeft hij een makkie,Pellicaantje schreef op dinsdag 23 augustus 2022 @ 15:14:
[...]
Kan ik dan niet beter twee jaar wachten totdat de huidige anode versleten is? Die titanium is >€300. Bevalt ‘ie verder wel?
(Ik had die van mij met €1750,- subsidie, dus ben in dit geval snel tevreden..
Wat betreft de anode, ik dacht misschien kun je de "nog nieuwe" oude standaard anode nog verrekenen met de titanium.
Gasloos per 6-1-2020, L/W Daikin EHBH08E6V/ERGA06EV , Nibe WPB, L/L Daikin Nexura, heatpipes met Weishaupt boiler, vent.WTW, 21kWp(oost,west)
Elke dag een beetje klussen.
Vandaag de kanalen gemaakt, helaas naar buiten met verloop 120mm.
Nog te doen:
Circulatiepomp elektrisch aansluiten.
Pv contact aansluiten.
En dan wachten op het 200l buffervat om die te vullen met de wpb en dan daarna mijn vloerverwarming te voeden.
:strip_exif()/f/image/qW53HMkK8gMa6jmchOqzGrLS.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/52ejTzICyxdnvRjKaUwX81lT.jpg?f=fotoalbum_large)
Dar emmertje is niet omdat het lekt, alles is kurk droog.
Vandaag de kanalen gemaakt, helaas naar buiten met verloop 120mm.
Nog te doen:
Circulatiepomp elektrisch aansluiten.
Pv contact aansluiten.
En dan wachten op het 200l buffervat om die te vullen met de wpb en dan daarna mijn vloerverwarming te voeden.
:strip_exif()/f/image/qW53HMkK8gMa6jmchOqzGrLS.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/52ejTzICyxdnvRjKaUwX81lT.jpg?f=fotoalbum_large)
Dar emmertje is niet omdat het lekt, alles is kurk droog.
-edit-
Goed om te horen! Ik weet niet of dat mogelijk is. Ik zal morgen eens informeren bij de installateur. Thanks in ieder geval voor de tip.vanderv schreef op dinsdag 23 augustus 2022 @ 22:10:
[...]
Hij bevalt tot nu toe prima (buiten/buiten opstelling). Hij staat in serie met mijn ZB, dus momenteel heeft hij een makkie,.
(Ik had die van mij met €1750,- subsidie, dus ben in dit geval snel tevreden..)
Wat betreft de anode, ik dacht misschien kun je de "nog nieuwe" oude standaard anode nog verrekenen met de titanium.
@nike Denk je aan de thermosifon werking? En kan het kloppen dat er een kogelkraan / afsluitkraan tussen het expansievat en je boiler zit? Ik moet ook zeggen dat de afstand die je aflegt richting je pomp en weer terug vrij groot vind.
/f/image/0fQP1GlYNkyxmI2hBg1lm93i.png?f=fotoalbum_large)
[ Voor 69% gewijzigd door CurlyMo op 23-08-2022 22:59 ]
Ja, die staat ook ook op mijn shortlist.Pellicaantje schreef op maandag 22 augustus 2022 @ 23:38:
[...]
Bij ons wordt woensdag de Nibe MT-WH21 geïnstalleerd. De afzuiging kan geregeld worden door middel van een rf-afstandsbediening. Wel met geëmailleerd vat. Ik heb, nadat ik akkoord heb gegeven op de offerte(…), wel wat minpunten gelezen op het forum. Ik las o.a. dat een oud type freon gebruikt wordt en de ventilator een relatief hoog wattage heeft. In hoeverre dat een probleem is zal ik moeten gaan ervaren.
Maar poeh, de genoemde Inventum Modul-Air Aqua met los RVS vat is wel erg duur. Deze lijkt veel op de Duco DucoBox Eco die ook kan verwarmen. Als je totaal 6 mille moet betalen vind ik dat duur voor alleen sww.
Ik heb trouwens een monoblock WP in bestelling en heb besloten een aparte warmtepompboiler te nemen. Koude lucht van buiten binnenhalen levert een slechtere cop op dan de warmte van mijn ventilatielucht te benutten.
@CurlyMo Tsja ik heb er toch een kogelkraan tussen, mag officieel niet maar in de praktijk makkelijk.
Het is ook mijn eerste wpb installatie.
Ik moest ook even googlen om te kijken wat je bedoelde met thermosifon werking.
Ik heb het nog niet aangesloten de pomp, en wellicht heb je gelijk, ik weet ook niet hoe ik dat kan gaan controleren.
Ik wilde de pomp niet zo aan de koppelingen laten hangen, vandaar dat ik hem aan de muur heb bevestigd.
Ik zet er deze week nog spanning op voor een uurtje per dag.
Het is ook mijn eerste wpb installatie.
Ik moest ook even googlen om te kijken wat je bedoelde met thermosifon werking.
Ik heb het nog niet aangesloten de pomp, en wellicht heb je gelijk, ik weet ook niet hoe ik dat kan gaan controleren.
Ik wilde de pomp niet zo aan de koppelingen laten hangen, vandaar dat ik hem aan de muur heb bevestigd.
Ik zet er deze week nog spanning op voor een uurtje per dag.
-edit-
Wat maakt voor jou dit makkelijker dan de kogelkraan na het expansievat?nike schreef op woensdag 24 augustus 2022 @ 07:50:
@CurlyMo Tsja ik heb er toch een kogelkraan tussen, mag officieel niet maar in de praktijk makkelijk.
Zie mijn installatie als voorbeeld.Ik wilde de pomp niet zo aan de koppelingen laten hangen, vandaar dat ik hem aan de muur heb bevestigd.
Eenmaal gevuld moet je er ook spanning op houden, want anders doet de anode het niet.Ik zet er deze week nog spanning op voor een uurtje per dag.
Ik zie nu ook dat je volgens mij die condensafvoer met een draai veel dichter bij de boiler kan brengen.
[ Voor 8% gewijzigd door CurlyMo op 24-08-2022 07:59 ]
Ik heb voor de zekerheid nog een terugslagklep geplaatst na expansievat en voor de wpb. aangezien de koppelingen anders niet paste en ik geen zin had om weer naar de winkel te rijden. de kraan had ik liggen en zo kon ik de terugslagklep makkelijk monteren.CurlyMo schreef op woensdag 24 augustus 2022 @ 07:53:
[...]
Wat maakt voor jou dit makkelijker dan de kogelkraan na het expansievat?
Ik zie nu ook dat je volgens mij die condensafvoer met een draai veel dichter bij de boiler kan brengen.
( ik las achteraf dat bij het expansieventiel al een terugslagklep in zit)
Ik moet zeker nog een boel aanpassen, zeker als het buffervat komt.
Je opmerking met condensafvoer snap ik niet\ wat je hiermee bedoel, expansie zit op de afvoer en van de wpb zit onderin op de afvoer.
-edit-
Punt blijft natuurlijk dat dit een foutgevoelige installatie is. Opwarmen van het vat terwijl alle kranen dicht zijn creëert een risico op het scheuren van het vat. Terwijl simpelweg de kraan na het expansievat zetten dit risico oplost.nike schreef op woensdag 24 augustus 2022 @ 08:26:
[...]
Ik heb voor de zekerheid nog een terugslagklep geplaatst na expansievat en voor de wpb. aangezien de koppelingen anders niet paste en ik geen zin had om weer naar de winkel te rijden. de kraan had ik liggen en zo kon ik de terugslagklep makkelijk monteren.
( ik las achteraf dat bij het expansieventiel al een terugslagklep in zit)
De leidingwerk die als sifon je condensafvoer is geworden gaat nu van je boiler af richting de muur. Terwijl dat volgens mij die net zo goed richting je boiler gemaakt had kunnen worden.Je opmerking met condensafvoer snap ik niet\ wat je hiermee bedoel, expansie zit op de afvoer en van de wpb zit onderin op de afvoer.
@CurlyMo ik zal het kraantje er af halen, goed advies!
-edit-
Ik zou hem er zeker niet afhalen, maar verplaatsen. Het is heel handig om je boiler even volledig af te kunnen sluiten bij werk aan je waterleiding.nike schreef op woensdag 24 augustus 2022 @ 10:41:
@CurlyMo ik zal het kraantje er af halen, goed advies!
In de inlaatcombinatie zit al een afsluiter.CurlyMo schreef op woensdag 24 augustus 2022 @ 10:43:
[...]
Ik zou hem er zeker niet afhalen, maar verplaatsen. Het is heel handig om je boiler even volledig af te kunnen sluiten bij werk aan je waterleiding.
Klopt, maar de inlaatcombinatie zit niet aan de warmwaterkant. Verder vind ik de inlaatcombinatie als afsluiter minder fool proof voor mijn partner dan gewoon overal dezelfde hendels om aan te draaien.Surfari schreef op woensdag 24 augustus 2022 @ 11:00:
[...]
In de inlaatcombinatie zit al een afsluiter.
Als er iets niet fool proof is dan is het toch het ondermijnen van de beveiliging.CurlyMo schreef op woensdag 24 augustus 2022 @ 11:03:
[...]
Klopt, maar de inlaatcombinatie zit niet aan de warmwaterkant. Verder vind ik de inlaatcombinatie als afsluiter minder fool proof voor mijn partner dan gewoon overal dezelfde hendels om aan te draaien.
Die zit er echt niet voor niets.
Ik vraag me af of we het over hetzelfde hebben, die kraan zit een paar cm na de inlaatcombinatie, dat levert geen bijdrage behalve als je het vat zou willen demonteren.
Of bedoel je verplaatsen naar de uitstroom kant?Surfari schreef op woensdag 24 augustus 2022 @ 11:12:
[...]
Als er iets niet fool proof is dan is het toch het ondermijnen van de beveiliging.
Ik vraag me af of we het over hetzelfde hebben, die kraan zit een paar cm na de inlaatcombinatie, dat levert geen bijdrage behalve als je het vat zou willen demonteren.
Heb je het over mijn situatie?Surfari schreef op woensdag 24 augustus 2022 @ 11:12:
[...]
Als er iets niet fool proof is dan is het toch het ondermijnen van de beveiliging.
@CurlyMo Goede foto, tnx
Dat pompje dat je van warm naar koud hebt, da's alleen voor "hulp" bij de legionellarun, toch? Zodat de WPB het niet allemaal alleen hoeft te doen? Of heeft het nog ander nut?
Nomen nescio
😄
Nee.
Het ging om de situ bij @nike . De afsluiter tussen inlaatcombinatie+ vat en de boiler.
Je schreef ook al dat die daar niet goed zit, daarna om hem na het expansievat te plaatsen maar daar zit hij al. Bedoel je in de uitgaande tapleiding (van de boiler) plaatsen?
Alleen LR ja. De WPB doet daar verder zelf niks in.Bra-Jo schreef op woensdag 24 augustus 2022 @ 11:28:
@CurlyMo Goede foto, tnxDat pompje dat je van warm naar koud hebt, da's alleen voor "hulp" bij de legionellarun, toch? Zodat de WPB het niet allemaal alleen hoeft te doen? Of heeft het nog ander nut?
Als je de koudwaterleiding volgt dan komt die uit op een afsluitkraan (rode vlinderknop) voordat die naar het expansieventiel gaat. Na het expansievat komt inderdaad de inlaatcombinatie. Het ging mij dus om die eerste afsluitkraan. Die kan het expansievat buitensluiten.Surfari schreef op woensdag 24 augustus 2022 @ 11:28:
[...]
😄
Nee.
Het ging om de situ bij @nike . De afsluiter tussen inlaatcombinatie+ vat en de boiler.
Je schreef ook al dat die daar niet goed zit, daarna om hem na het expansievat te plaatsen maar daar zit hij al. Bedoel je in de uitgaande tapleiding (van de boiler) plaatsen?
O zo. Ik zie het omgekeerd wat de stromingsrichting betreft. Dus koudwater komt van rechts, dan inlaatcombinatie, expansievat en de bewuste afsluiter en dan boiler onderste aansluiting).CurlyMo schreef op woensdag 24 augustus 2022 @ 11:32:
[...]
Alleen LR ja. De WPB doet daar verder zelf niks in.
[...]
Als je de koudwaterleiding volgt dan komt die uit op een afsluitkraan (rode vlinderknop) voordat die naar het expansieventiel gaat. Na het expansievat komt inderdaad de inlaatcombinatie. Het ging mij dus om die eerste afsluitkraan. Die kan het expansievat buitensluiten.
@nike hoe om zit het?
Als t water bij de inlaatcombi van rechts naar links stroomt moet die afsluiter er uit.
Als t water bij ... van links naar rechts stroomt dan zit de inlaatcombinatie verkeerd om.
Dat is toch wat ik ook zeg. Als je dus die bewuste afsluiter dicht draait dan kan de waterdruk bij opwarmen nergens meer heen.Surfari schreef op woensdag 24 augustus 2022 @ 11:48:
[...]
O zo. Ik zie het omgekeerd wat de stromingsrichting betreft. Dus koudwater komt van rechts, dan inlaatcombinatie, expansievat en de bewuste afsluiter en dan boiler onderste aansluiting).
All,
ik volg deze thread al een hele tijd en ben zelf aan het kijken om de volgende stap te zetten:
Situatie is als volgt:
Gezien, man-vrouw, 2 meiden in puber-leeftijd, maar we douchen nooit direct na elkaar, douchen ook niet elke dag. Stortdouche 9,5L per minuut en waterbesparende douchekop 7,5L per minuut.
2onder1 kap woning van 1965, vloerisolatie, spouwmuur-isolatie, dak-isolatie allemaal gedaan. Medio oktober komt er nog HR++ glas in in de bestaande hardhouten kozijnen (U-waarde 1.2 en deels U1.1).
We hebben nu nog combi-ketel die er pa over 2 jaar uit gaat, die zal dan vervangen worden door een WP voor CV. Door de WPB voor SWW te gebruiken kunnen we straks een kleinere/lichtere WP aanschaffen, die zijn werk niet hoeft te onderbreken voor SWW opwarmen.
Gas-verbruik 2021 over hele jaar, incl. SWW en koken: 1431M3.
Schatting is daarvan 1250M3 voor CV.
Sinds december '21 16 zonnepanelen, opwekking ca. 6000 KwH per jaar, overschot ca. 1500 Kwh op jaarbasis.
We koken inmiddels electrisch en gas wordt nu dus alleen nog gebruikt voor SWW in badkamer (alleen douche en 2 wastafels), keuken gebruiken we een 10L keukenboiler en dat laten we zo. Gaan we niet aansluiten op de WPB vanwege veel te lange aanvoerleidingen naar keuken.
We douchen relatief weinig, gas-verbruik tbv warmwater-gebruik is ca. 10 a 15 M3 3 per maand.
Ik wil dit jaar nog een WPB plaatsen, inschatting is ca. 150 liter vat voldoende. Wil hem zoveel mogelijk door de zonnepanelen laten "voeden".
Op zolder heb ik weing plaats om een grote, staande boiler te plaatsen. Zit te denken aan een liggend vat en mogelijk aangestuurd door een Hewalex, of toch bijv. een Atlantic 200L Explorer V4 maar dan op de 1e verdieping, in een bestaande kast die direct grenst aan de badkamer (meteen lekker eenvoudig leidingwerk).
Ik wil eigenlijk een RVS-vat om onderhoud / vervanging van anode etc. te voorkomen.
Vraag: weet iemand:
1. Een RVS-vat van 150 liter met extra coil t.b.v. electrisch bij verwarmen/legionella-run (PV-gestuurd) die aan te sluiten is op de Hewalex Warmtepomp 3,0 kW - KA17678. Duur ding, maar EUR 2400 subsidie (meer dan aanschafprijs). Komt wel vat bij uiteraard. Of is die Hewalex overkill voor 150L vat?
2. Een 150 liter WPB met "ingebouwde WPB" MET RVS-vat en extra coil? Uiteraard zo hoog mogelijke COP-waarde.
Of is het toch zinvoller om een 200L WPB neer te zetten, die eigenlijk overkill is, maar vaak een wat betere COP-waarde heeft?
Installatie wordt gedaan door zwager met factuur. WPB kan ik zelf in BE kopen of tegen inkoopprijs via zwager... Beiden mag van RVO :-)
ik volg deze thread al een hele tijd en ben zelf aan het kijken om de volgende stap te zetten:
Situatie is als volgt:
Gezien, man-vrouw, 2 meiden in puber-leeftijd, maar we douchen nooit direct na elkaar, douchen ook niet elke dag. Stortdouche 9,5L per minuut en waterbesparende douchekop 7,5L per minuut.
2onder1 kap woning van 1965, vloerisolatie, spouwmuur-isolatie, dak-isolatie allemaal gedaan. Medio oktober komt er nog HR++ glas in in de bestaande hardhouten kozijnen (U-waarde 1.2 en deels U1.1).
We hebben nu nog combi-ketel die er pa over 2 jaar uit gaat, die zal dan vervangen worden door een WP voor CV. Door de WPB voor SWW te gebruiken kunnen we straks een kleinere/lichtere WP aanschaffen, die zijn werk niet hoeft te onderbreken voor SWW opwarmen.
Gas-verbruik 2021 over hele jaar, incl. SWW en koken: 1431M3.
Schatting is daarvan 1250M3 voor CV.
Sinds december '21 16 zonnepanelen, opwekking ca. 6000 KwH per jaar, overschot ca. 1500 Kwh op jaarbasis.
We koken inmiddels electrisch en gas wordt nu dus alleen nog gebruikt voor SWW in badkamer (alleen douche en 2 wastafels), keuken gebruiken we een 10L keukenboiler en dat laten we zo. Gaan we niet aansluiten op de WPB vanwege veel te lange aanvoerleidingen naar keuken.
We douchen relatief weinig, gas-verbruik tbv warmwater-gebruik is ca. 10 a 15 M3 3 per maand.
Ik wil dit jaar nog een WPB plaatsen, inschatting is ca. 150 liter vat voldoende. Wil hem zoveel mogelijk door de zonnepanelen laten "voeden".
Op zolder heb ik weing plaats om een grote, staande boiler te plaatsen. Zit te denken aan een liggend vat en mogelijk aangestuurd door een Hewalex, of toch bijv. een Atlantic 200L Explorer V4 maar dan op de 1e verdieping, in een bestaande kast die direct grenst aan de badkamer (meteen lekker eenvoudig leidingwerk).
Ik wil eigenlijk een RVS-vat om onderhoud / vervanging van anode etc. te voorkomen.
Vraag: weet iemand:
1. Een RVS-vat van 150 liter met extra coil t.b.v. electrisch bij verwarmen/legionella-run (PV-gestuurd) die aan te sluiten is op de Hewalex Warmtepomp 3,0 kW - KA17678. Duur ding, maar EUR 2400 subsidie (meer dan aanschafprijs). Komt wel vat bij uiteraard. Of is die Hewalex overkill voor 150L vat?
2. Een 150 liter WPB met "ingebouwde WPB" MET RVS-vat en extra coil? Uiteraard zo hoog mogelijke COP-waarde.
Of is het toch zinvoller om een 200L WPB neer te zetten, die eigenlijk overkill is, maar vaak een wat betere COP-waarde heeft?
Installatie wordt gedaan door zwager met factuur. WPB kan ik zelf in BE kopen of tegen inkoopprijs via zwager... Beiden mag van RVO :-)
Sluit ook cascade opstellingen niet uit zoals twee 100L Calypso's. Of de Hewalex aan twee staande 100L vaten. Die zou je met een driewegklep eventueel ook in een niet cascade opstelling kunnen laten werken.Pekka91166 schreef op woensdag 24 augustus 2022 @ 12:31:
Op zolder heb ik weing plaats om een grote, staande boiler te plaatsen. Zit te denken aan een liggend vat en mogelijk aangestuurd door een Hewalex,
Hoe zit dat dan met de enorme luchtcirculatie die nodig is?of toch bijv. een Atlantic 200L Explorer V4 maar dan op de 1e verdieping, in een bestaande kast die direct grenst aan de badkamer (meteen lekker eenvoudig leidingwerk).
Ook de Hewalex moet véél lucht kunnen verplaatsen, dus denk goed na over plaatsing. Overkill is het nooit. Hoe sneller een vat op temperatuur is hoe beter toch?Vraag: weet iemand:
Waarom perse RVS?2. Een 150 liter WPB met "ingebouwde WPB" MET RVS-vat en extra coil? Uiteraard zo hoog mogelijke COP-waarde.
Groter is qua COP altijd beter, want je kan meer water op lagere temperatuur houden.Of is het toch zinvoller om een 200L WPB neer te zetten, die eigenlijk overkill is, maar vaak een wat betere COP-waarde heeft?
Dank voor je reactie CurlyMo. Cascade-opstelling moet ik eens goed gaan bekijken. Ben wel bang dat het enigzins complex gaat worden, maar further investigation!CurlyMo schreef op woensdag 24 augustus 2022 @ 12:38:
[...]
Sluit ook cascade opstellingen niet uit zoals twee 100L Calypso's. Of de Hewalex aan twee staande 100L vaten. Die zou je met een driewegklep eventueel ook in een niet cascade opstelling kunnen laten werken.
Achterkant van de vaste kast waar die kan komen is de buitengevel (West-zijde). Wordt dan dus in principe buiten/buiten aansluiting, geen MV hier waar iets op aan te sluiten is. Evt. zomers aanvoer buiten, afvoer binnen. Andersom lijkt me niet haalbaar, dan trek ik de warmte het huis uit...[...]
Hoe zit dat dan met de enorme luchtcirculatie die nodig is?
Die moet met dakdoorvoer op zolder makkelijk passen, mogelijk zelfs met (zomers) buiten-in binnen-uitblazen[...]
Ook de Hewalex moet véél lucht kunnen verplaatsen, dus denk goed na over plaatsing. Overkill is het nooit. Hoe sneller een vat op temperatuur is hoe beter toch?
Geen gesakker met vervangen anode, geen aanvullende kosten voor anodes, minder kans op roestvorming. Of maak ik me hier druk om niks?[...]
Waarom perse RVS?
Precies het argument om toch groter te nemen. Wel kijken naar warmteverlies uiteraard...[...]
Groter is qua COP altijd beter, want je kan meer water op lagere temperatuur houden.
De Atlantic Explorer maakt gebruik van een zwerfstroomanode. Die hoef je ook niet te vervangen. Je moet hem alleen wel onder spanning laten. Dus niet de stekker uit de boiler als je op vakantie gaat.Pekka91166 schreef op woensdag 24 augustus 2022 @ 13:49:
[...]
Geen gesakker met vervangen anode, geen aanvullende kosten voor anodes, minder kans op roestvorming. Of maak ik me hier druk om niks?
Ik heb me ingeschreven voor een Quatt warmtepomp en om van het gas af te komen is mij in het forum over de Quatt, aangeraden om een WPB te plaatsen. Hier heb ik echt totaal geen verstand van, dus zou het fijn vinden om wat advies te krijgen van jullie
.
Situatie: 2 onder 1 kap, 3 persoons huishouden, 13 zonnepanelen, waarvan ik ieder jaar wat terug krijg, maar niet schokkend.
Er is ruimte op zolder om een WPB te plaatsen, maar daar slaapt ook iemand, dus ik wil graag een zo stil mogelijke WPB.
Is het verstandig om te wachten tot de Quatt hybride warmtepomp is geplaatst? Of maakt dat niet uit?
De CV ketel is een 2 jaar oude Intergas Xtreme 36.
Situatie: 2 onder 1 kap, 3 persoons huishouden, 13 zonnepanelen, waarvan ik ieder jaar wat terug krijg, maar niet schokkend.
Er is ruimte op zolder om een WPB te plaatsen, maar daar slaapt ook iemand, dus ik wil graag een zo stil mogelijke WPB.
Is het verstandig om te wachten tot de Quatt hybride warmtepomp is geplaatst? Of maakt dat niet uit?
2-onder-1-kap 1990 | Enkele Quatt op garagedak | T6 | Intergas Xtreme 36 | vvw beganegrond en badkamer | radiatoren met speedcomforts begane grond en eerste verdieping | Zonnepanelen 3,3 MWh per jaar | HR++
Het blijven halve oplossingen terwijl men ook gewoon RVS kan toepassen, wat voor de toch niet malse prijs moet kunnen. Een aroSTOR of Auer Edel van 200 liter heeft naast een RVS vat als bijkomend voordeel dat ze relatief klein zijn. Ze zijn zo'n 15cm lager dan bijv. een Atlantic met dezelfde inhoud. Dat is voor @Pekka91166 misschien een mogelijkheid om toch voor een 200 liter model te gaan.CurlyMo schreef op woensdag 24 augustus 2022 @ 13:51:
[...]
De Atlantic Explorer maakt gebruik van een zwerfstroomanode. Die hoef je ook niet te vervangen. Je moet hem alleen wel onder spanning laten. Dus niet de stekker uit de boiler als je op vakantie gaat.
Ik zou ook zeker voor een RVS vat gaan de volgende keer, maar dan vooral voor het gewicht. Niet omdat ik bang ben voor roest.Tranquility schreef op woensdag 24 augustus 2022 @ 14:09:
[...]
Het blijven halve oplossingen terwijl men ook gewoon RVS kan toepassen, wat voor de toch niet malse prijs moet kunnen.
@okijokii Je kan beter een apart topic openen over jouw situatie, want de meeste hier op tweakers zijn geen fan van hybride oplossingen (waaronder ik). Dan krijg je gewoon een gedegen advies over de hele breedte.
Wat is het gevolg?CurlyMo schreef op woensdag 24 augustus 2022 @ 13:51:
[...]
De Atlantic Explorer maakt gebruik van een zwerfstroomanode. Die hoef je ook niet te vervangen. Je moet hem alleen wel onder spanning laten. Dus niet de stekker uit de boiler als je op vakantie gaat.
En wat is een kritieke duur? (stel dat de stroom uitvalt als je een weekend weg bent)
Dat je anode niks meer doet. Kritische duur weet ik niet.Rzaan schreef op woensdag 24 augustus 2022 @ 14:22:
[...]
Wat is het gevolg?
En wat is een kritieke duur? (stel dat de stroom uitvalt als je een weekend weg bent)
De anode is een passief ding dat zonder de zwerfstroom misschien verwaarloosbaar sneller zal slijten.CurlyMo schreef op woensdag 24 augustus 2022 @ 15:07:
[...]
Dat je anode niks meer doet. Kritische duur weet ik niet.
Een paar dagen lijkt me geen probleem, ook omdat het water afkoelt en warm water zorgt voor meer slijtage.
Ben je bang voor een langdurige uitval terwijl je weg bent dan kan je de boiler legen.
Volgens mij klopt dit niet, maar voor zekerheid zouden we het moeten navragen bij Atlantic.Speedy-Andre schreef op woensdag 24 augustus 2022 @ 15:40:
[...]
De anode is een passief ding dat zonder de zwerfstroom misschien verwaarloosbaar sneller zal slijten.
Zie bijvoorbeeld https://www.boiler-info.nl/materiaal/ onder "Geëmailleerd"
Volgens mij bedoelen ze met zwerfstroomanode de elektrische anode, deze is actief en werkt dus niet als de spanning er af is.
Die Quatt is hybride, juist om je tapwater te verwarmen. Daar zou ik dan geen WPB bij plaatsen, dat is een beetje nutteloos. Als je minder gas wilt verbruiken dan een gewone warmtepomp met eventueel een WPB.okijokii schreef op woensdag 24 augustus 2022 @ 14:06:
Ik heb me ingeschreven voor een Quatt warmtepomp en om van het gas af te komen is mij in het forum over de Quatt, aangeraden om een WPB te plaatsen. Hier heb ik echt totaal geen verstand van, dus zou het fijn vinden om wat advies te krijgen van jullie.
Volgens mij kan de Quatt dat niet. Hybride betekent in dit geval naar mijn weten samenwerken met de cv ketel. Wanneer de warmtepomp het niet aan kan, helpt de cv ketel. Vandaar mijn vraag in dit forum.Knielen schreef op woensdag 24 augustus 2022 @ 16:54:
[...]
Die Quatt is hybride, juist om je tapwater te verwarmen. Daar zou ik dan geen WPB bij plaatsen, dat is een beetje nutteloos. Als je minder gas wilt verbruiken dan een gewone warmtepomp met eventueel een WPB.
2-onder-1-kap 1990 | Enkele Quatt op garagedak | T6 | Intergas Xtreme 36 | vvw beganegrond en badkamer | radiatoren met speedcomforts begane grond en eerste verdieping | Zonnepanelen 3,3 MWh per jaar | HR++
Maar hij wordt niet opeens opgevreten, wat wel zonder die spanning begint is de corrosie van de kuip.Surfari schreef op woensdag 24 augustus 2022 @ 16:46:
Volgens mij bedoelen ze met zwerfstroomanode de elektrische anode, deze is actief en werkt dus niet als de spanning er af is.
Atlantic vindt de anode wel belangrijk want als een meting niet klopt dan stopt hij met verwarmen en meldt dat.
De cvketel blijft tapwater verwarmen als je een Quatt neemt en eventueel bijstoken bij vorst.okijokii schreef op woensdag 24 augustus 2022 @ 17:03:
[...]
Volgens mij kan de Quatt dat niet. Hybride betekent in dit geval naar mijn weten samenwerken met de cv ketel. Wanneer de warmtepomp het niet aan kan, helpt de cv ketel. Vandaar mijn vraag in dit forum.
Met een WPB kan je het tapwater verwarmen en heb je de cvketel daar niet meer voor nodig.
Het is wel een aardige investering en je verplaatst het gasverbruik voor tapwater naar stroom.
Een paar dagen de spanning er af zou ik me ook geen zorgen om maken.Speedy-Andre schreef op woensdag 24 augustus 2022 @ 17:03:
[...]
Maar hij wordt niet opeens opgevreten, wat wel zonder die spanning begint is de corrosie van de kuip.
Atlantic vindt de anode wel belangrijk want als een meting niet klopt dan stopt hij met verwarmen en meldt dat.
De niet kloppende meting ziet het verschil niet tussen een lege boiler en een defect in anticorrosiesysteem dus goed dat hij dan stopt.
Een WPB is helemaal niet interessant als je ook nog gas blijft gebruiken. Dus of je gaat full-electric met een WP en een WPB, of je gaat hybride met gas voor SWW en hele koude dagen.okijokii schreef op woensdag 24 augustus 2022 @ 17:03:
[...]
Volgens mij kan de Quatt dat niet. Hybride betekent in dit geval naar mijn weten samenwerken met de cv ketel. Wanneer de warmtepomp het niet aan kan, helpt de cv ketel. Vandaar mijn vraag in dit forum.
Of je gaat full electric met een hybride l/w WP, een WPB en een l/l WP voor bijverwarming en koeling..CurlyMo schreef op woensdag 24 augustus 2022 @ 17:21:
[...]
Een WPB is helemaal niet interessant als je ook nog gas blijft gebruiken. Dus of je gaat full-electric met een WP en een WPB, of je gaat hybride met gas voor SWW en hele koude dagen.
Remeha Elga Ace 4kW - MHI SRK ZS-W 4kW - 5355 Wp ZO - 1000 Wp vlak - 4200 Wp NW - 7x Jaga Strada + zelfbouw DBE - 3xVictron Multiplus II 48V 5000 + 62kWh LFP accu - DoucheWTW + 1.5kW 200l Smart Boiler