Warmtepompboiler topic (WPB) deel 2 Vorige deel Overzicht

Pagina: 1 ... 17 ... 113 Laatste
Acties:

Onderwerpen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Step-han
  • Registratie: Februari 2010
  • Laatst online: 11-09 15:57
karine1 schreef op woensdag 17 augustus 2022 @ 18:05:
Ok, waterafvoerprobleem is dan ook weer opgelost en staat bij op de bestellijst.

Misschien nog een laatste vraag waar ik het met Speed-Andre ook al even over had en dat is nog een buis/flexibel van enkele meters die als luchtafvoer voor de WP-pomp moet dienen.
Die prijzen lopen wel serieus ver uiteen.
Ik dacht zelf van een geïsoleerde flexibele ventilatieslang - Ø160mm - hiervoor te gebruiken.
https://www.ventilatiesho...bele%20ventilatieslang%20
Speed-Andre dacht eventueel aan een Thermoduct geïsoleerde spirobuis diameter 160 mm.
https://www.ventilatielan...r-160-mm-l-1000- mm.html
Is dergelijke flexibele slang te gebruiken in dit geval want dit zou ideaal zijn om zo door het verluchtingsgat te steken en naar buiten te gaan ?
Ik heb mijn atlantic ook aangesloten met flexibele slangen. Dat gaat prima.

Heb zelfs de ''uitlaat'' kant op 150mm omdat ik al een gat had zitten in de buitenmuur van 150mm. Inlaat kant heeft wel 160mm.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Surfari
  • Registratie: Mei 2021
  • Laatst online: 12-09 16:46
Ok, waterafvoerprobleem is dan ook weer opgelost en staat bij op de bestellijst.
👍Zorg dat het snor zit met de terugslagklep anders komt hier het water er uit mocht de riolering verstopt zijn.
Meeste condens pompen hebben een alarmcontact als ze het water niet weggepompt krijgen, daar is van alles op aan te sluiten; lampje, domotica. Succes.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GertS1968
  • Registratie: Januari 2022
  • Laatst online: 21-10-2024
Rob-Atlantic schreef op woensdag 17 augustus 2022 @ 18:11:
[...]

Ik wil voorkomen dat ik een speciale groep moet aanleggen. Maar als je het element uit kan schakelen en dan als nog de legionella run kan doen is het nog beter.

Kun je dat makkelijk in de instellingen uitschakelen?
Rob, ben je er zeker van dat de legionella run gebruik maakt van het element? Bij ons verbruikt de Arostor niet meer dan 500 W, ook niet voor de run. Ik denk dat het gevaar legionella met een WP boiler meevalt, het water staat eigenlijk nooit lang stil in de unit, het zijn de aftappunten die wekelijks moeten stromen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GertS1968
denk wel aan het volgende: Als de wasmachine water gaat pompen kan het in je condensbak komen, wellicht zit er al een keerklep in de unit, maar als de condensatiepomp aan gaat.......... ike denk voor alle zekerheid aansluiten aan de bovenzijde van je afvoerbuis,

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• karine1
  • Registratie: Oktober 2006
  • Laatst online: 12-09 18:21
Alvast allemaal bedankt voor de snelle reacties, ondersteuning, tips en info. Ik was alleen nooit zover geraakt en de installateurs lijken het ook niet altijd goed te weten.
Zijn ook vaak details waar je niet direct aan denkt zoals het water van de wasmachine.
Morgen mijn bestelling doorgeven en dan binnenkort aan de plaatsing beginnen.
Er zullen nog wel eens vragen opduiken maar daar geraken we wel weer uit;

Nog één vraag die bij me opkwam toen ik daarnet de technische kant van de installatie nog eens bekeek was het uiteinde van de flexibel die buitenkomt. Zou deze gewoon tegen de bestaande rooster mogen aanzitten(er komt daar normaal geen water) of zou er toch één of andere bocht moeten opgezet worden ?
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/hpDklthuHsJXaC8Mdveb5zULVJo=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/HW70mcAiKtR6Kr7qzpYsxToI.jpg?f=user_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wolly
  • Registratie: Januari 2001
  • Niet online

Misschien nog een laatste vraag waar ik het met Speed-Andre ook al even over had en dat is nog een buis/flexibel van enkele meters die als luchtafvoer voor de WP-pomp moet dienen.
Die prijzen lopen wel serieus ver uiteen.
Ik dacht zelf van een geïsoleerde flexibele ventilatieslang - Ø160mm - hiervoor te gebruiken.
https://www.ventilatiesho...bele%20ventilatieslang%20
Speed-Andre dacht eventueel aan een Thermoduct geïsoleerde spirobuis diameter 160 mm.
https://www.ventilatielan...r-160-mm-l-1000- mm.html
Is dergelijke flexibele slang te gebruiken in dit geval want dit zou ideaal zijn om zo door het verluchtingsgat te steken en naar buiten te gaan ?
Die Pro Connect is prima en zorgt ook nog eens voor minder herrie, heb het zelf ook gebruikt maar wel maar over een afstand van 2 meter.

Bestel er wel Guso montageringen van Ø 160mm bij dat scheelt je veel gehannes (en is daarmee rechtstreeks op de wpb aan te sluiten).

[ Voor 5% gewijzigd door Wolly op 17-08-2022 23:24 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Arie.
  • Registratie: December 2019
  • Laatst online: 22:21
Beste Tweakers,
Na veel leeswerk in dit forum en sites fabrikanten wil ik ook de stap naar een WPB zetten. Dan blijft later alleen de stap nog van koken gasvrij maken over om de gasaansluiting de deur uit te doen. Allereerst complimenten voor startpost en excelsheet met overzicht alle merken en verbruik ed. en natuurlijk alle ervaringen die hier staan. Heel helpend, dank!
Voor mij is het jaarlijkse verbruik belangrijk evenals voldoende SWW zodat ik thuis geen klachten krijg….. :X En levertijd is belangrijk want begin november loopt energiecontract af en dan wil ik hem werkend hebben. Ik kan hem zelf installeren en een hoop installateur zo ver te krijgen voor opleverkeuring voor subsidie maar vermoed dat dit lastig zal worden.
Ik moet nog verbruik meten van de regendouche (geen WTW) voordat ik bestel, maar gedachte gaat nu uit naar een 270 liter variant voor drie personen. SWW is alleen voor douche. Er wordt in de ochtend 20 minuten gedoucht en in de avond ook. Dat wordt nog spannend met de regendouch benieuwd wat ik qua liter verbruik ga meten. Ik begin zonder aan en afvoer leiding maar zit te denken om daarna aan en afvoer schakelbaar te maken tussen binnen en buiten. Dan in de zomer warme lucht van buiten en koud binnen houden en als te hard vriest voor WPB warme lucht van binnen gebruiken en koude lucht naar buiten. Dat bekijk ik verder na keuze van model en leverancier.

Ik denk aan de Auer Edel air 270 of Atlantic explorer v4, de LG heb ik laten afvallen gezien opmerkingen hier al weet ik niet waar die op gebaseerd waren.
Tot nu staat de Auer bovenaan wegens stuk lager jaarlijks verbruik volgens energielabel. 785 kwh ipv 1291 kwh. Dat is natuurlijk volgens norm berekend en niet mijn verbruik maar geeft wel verschil tussen beiden aan en scheelt behoorlijk. Dat is ook in excel met overzicht alle merken in dit topic te zien. Tevens is de Auer RVS en Atlantic niet. De auer hoeft de anode niet vervangen te worden als opofferelement en bij atlantic wist ik dat niet zeker. Beiden hebben pv contact, ga ik in eerste instantie niet gebruiken, wel handig dat mogelijkheid erop zit.

Mijn vraag aan jullie, hebben jullie nog andere argumenten / ervaringen die ik mee kan wegen in de keuze? Ander merk / model waar ik echt nog naar moet kijken?
En qua leverancier zal leverbaarheid probleem worden, ik denk voor Auer aan warmtepompboilershop, climasense in NL of escoshop of air24 in BE. Iemand daar tips of aanvullingen qua leverancier?

Bedankt alvast met jullie tips kunnen we richting een besluit gaan qua model en dan leverancier gaan zoeken! :)

• Jirure1984
  • Registratie: December 2012
  • Laatst online: 08-09 08:43
Probeer een afweging te maken tussen ariston lydos 100L en nuos 150L obv de te verwachten energieverbruik. Ze komen in een ruimte te hangen waar het altijd minimaal 20 graden is. Nuos met 150L zou ik volledig op green modus kunnen laten draaien. Schatting verbruik 600-800
De Lydos is qua inhoud net aan de kleine kant dus zou de boost 1x per dag in de ochtend ingesteld moeten worden. Schatting verbruik 1000-1200.
Zijn dit reele schattingen?
Daarnaast onduidelijk of op de 150L subsidie zit. En met welke levertijden moet ik rekening houden? Op esanico staat bijv. Moet no-stock besteld worden bij de fabrikant.

• Arie.
  • Registratie: December 2019
  • Laatst online: 22:21
Jirure1984 schreef op donderdag 18 augustus 2022 @ 08:27:
Daarnaast onduidelijk of op de 150L subsidie zit.
Bij het RVO staat de subsidielijst Jirure en als hij daar niet op staat dan staan daar ook de voorwaarden waaraan hij moet voldoen om subsidie te kunnen krijgen!

• Jirure1984
Arie. schreef op donderdag 18 augustus 2022 @ 09:03:
[...]

Bij het RVO staat de subsidielijst Jirure en als hij daar niet op staat dan staan daar ook de voorwaarden waaraan hij moet voldoen om subsidie te kunnen krijgen!
Ik lees het volgende: Stuur dan de productbeschrijving en technische documentatie mee. Het risico is dan wel dat bij controle blijkt dat uw gekozen apparaat niet voldoet aan onze eisen. In dat geval heeft u geen recht op subsidie.

De 110 staat er wel op dus zal het ook goed komen met de 150. Maar heb liever de bevestiging van iemand waarbij het gelukt is.

• fRiEtJeSaTe
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 12-09 11:50
Jirure1984 schreef op donderdag 18 augustus 2022 @ 09:27:
[...]

Ik lees het volgende: Stuur dan de productbeschrijving en technische documentatie mee. Het risico is dan wel dat bij controle blijkt dat uw gekozen apparaat niet voldoet aan onze eisen. In dat geval heeft u geen recht op subsidie.

De 110 staat er wel op dus zal het ook goed komen met de 150. Maar heb liever de bevestiging van iemand waarbij het gelukt is.
Ik heb het ook niet aangedurfd. Je zou zeggen dat je dan minimaal hetzelfde bedrag subsidie zou moeten krijgen. Maar met de overheid weet je het nooit. Zal je net zien dat je geen subsidie krijgt.

[ Voor 9% gewijzigd door fRiEtJeSaTe op 18-08-2022 10:19 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Tranquility
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 22:46
Arie. schreef op donderdag 18 augustus 2022 @ 08:09:
Ik denk aan de Auer Edel air 270 of Atlantic explorer v4, de LG heb ik laten afvallen gezien opmerkingen hier al weet ik niet waar die op gebaseerd waren.
Tot nu staat de Auer bovenaan wegens stuk lager jaarlijks verbruik volgens energielabel. 785 kwh ipv 1291 kwh. Dat is natuurlijk volgens norm berekend en niet mijn verbruik maar geeft wel verschil tussen beiden aan en scheelt behoorlijk. Dat is ook in excel met overzicht alle merken in dit topic te zien. Tevens is de Auer RVS en Atlantic niet.
De Vaillant aroSTOR is technisch identiek aan de Auer Edel Air en heeft dus ook een RVS vat. Alleen is deze momenteel erg slecht leverbaar, ik wacht er inmiddels meer dan twee maanden op. Dus kijk welke van de twee beter leverbaar is maar ook bij de Auer zie ik al levertijden van vier weken voorbijkomen dus of het wat scheelt?

[ Voor 5% gewijzigd door Tranquility op 18-08-2022 12:17 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Tranquility
Jirure1984 schreef op donderdag 18 augustus 2022 @ 08:27:
En met welke levertijden moet ik rekening houden? Op esanico staat bijv. Moet no-stock besteld worden bij de fabrikant.
Bij Esanico moeten alle warmtepompboilers besteld worden, er is door de enorme vraag gewoon geen voorraad. Ze zijn ook vaag met het noemen van levertijden. Toen ik belde voor de levertijd van de aroSTOR 200 liter wilde men mij geen concrete informatie geven. Bij doorvragen zeiden ze dat ze bij Vaillant nooit langer hoefden te wachten dan zes weken voor levering vanuit de fabriek. Dat was voor mij acceptabel maar ondertussen wacht ik al meer dan twee maanden..

[edit]
Ik kreeg zojuist antwoord van Esanico op de vraag hoe lang het ongeveer nog gaat duren:

Goedemiddag,

Neen, ik heb geen concrete info. Ik heb 1 arostor binnengekregen vorige week: een 270 liter. Wij krijgen binnen: 1 per 1. Zeer frustrerend want ik zit met een lijst van bestellingen die ik maar niet kan leveren.
U bent de eerste, dat is het enige positieve.

De atlantic explorer is onmiddellijk leverbaar en vele klanten van vaillant zijn aan het schuiven naar atlantic. Ik geef dit gewoon maar door ter info.

Hopend u met deze informatie van dienst te zijn.
Nous espérons avoir pu vous fournir toutes les informations nécessaires.

Met vriendelijke groeten,
Sincères salutations,

[ Voor 33% gewijzigd door Tranquility op 18-08-2022 12:43 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Maartens1981
  • Registratie: Oktober 2014
  • Laatst online: 18-08 15:19
@Step-han Zoals Speedy zegt zijn er de afgelopen dagen al wat verschillende opties voorbij gekomen. Ik ben mij nu aan het oriënteren met Shelly schakels-plug ins, etc. Als je even zoekt op Shelly ook in het vorige topic kom je wel genoeg tegen.

@Speedy-Andre De PV-boost brengt hem na 62 volgens de handleiding, enkel met de WP (als je dat in het installatiemenu hebt ingesteld)?

• de Peer
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 23:55

de Peer

under peer review

Maartens1981 schreef op donderdag 18 augustus 2022 @ 13:08:

@Speedy-Andre De PV-boost brengt hem na 62 volgens de handleiding, enkel met de WP (als je dat in het installatiemenu hebt ingesteld)?
klopt

• Maartens1981
  • Registratie: Oktober 2014
  • Laatst online: 18-08 15:19

• Speedy-Andre
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 20:41

Speedy-Andre

Sony ZL, XA, Nokia XR20

Topicstarter
Maartens1981 schreef op donderdag 18 augustus 2022 @ 13:08:

Jep en bij 62 stopt hij met verwarmen.
Ook kan je een eigen sensor bij de originele plaatsen, dan zou je op basis daar van kunnen schakelen.

PVoutput 2x Toshiba Daiseikai 8 3,5kW, SWW Atlantic Explorer V3 200l. Gasloos aug 2016, 8620Wp, Monoblock Panasonic J 7kW

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• karine1
In Belgie is de Vaillant toch nog verkrijgbaar bij LGBE.
Vaillant arostor vwl bm270/5 270 liter warmtepompboiler (0010026819)
2889,56 € 1820,42 € Excl. BTW | 2202,71 € Incl. BTW

• fRiEtJeSaTe
Moeten de aan- / afvoerslangen op de warmtepompboiler geïsoleerd zijn? Ik moet waarschijnlijk door de kelderwand en dan omhoog de tuin in, dus die schuimen buizen worden lastig denk ik.

• Wolly
  • Niet online
fRiEtJeSaTe schreef op donderdag 18 augustus 2022 @ 15:47:
Moeten de aan- / afvoerslangen op de warmtepompboiler geïsoleerd zijn? Ik moet waarschijnlijk door de kelderwand en dan omhoog de tuin in, dus die schuimen buizen worden lastig denk ik.
Je kan een buis ook aan de binnenkant isoleren met bijvoorbeeld armaflex.

Het is het vocht wat neerslaat op de buitenkant van de koude buis, misschien is het niet eens een probleem in je kelderwand?

• karine1
Ik denk dat je voor het prijsverschil het risico niet kan nemen en beter voor een geïsoleerde slang/buis gaat.
Geïsoleerde flexibele slang - Ø160mm - 6 meter €43
Niet Geïsoleerde flexibele slang - Ø160mm - 6 meter €26

• klump4u
  • Registratie: Februari 2008
  • Niet online

klump4u

Full electric in Zuid-Limburg

fRiEtJeSaTe schreef op donderdag 18 augustus 2022 @ 15:47:
Pvc buis van 160 gebruiken. En ipv de 90 graden bocht op het einde waar de buis omhoog gaat naar de buitenlucht een T-stuk plaatsen zodat eventuele condens de grond in kan, buis op afschot naar T-stuk leggen.
Zo zou ik het doen.

18950Wp🌞, Atlantic 270V3💧, Pana 5J🔥. Zendure 2400AC 11,5kWh🔋,Hyundai Kona 64kWh 🚗, Peblar Home ⛽

• karine1
klump4u schreef op donderdag 18 augustus 2022 @ 20:13:
[...]

Pvc buis van 160 gebruiken. En ipv de 90 graden bocht op het einde waar de buis omhoog gaat naar de buitenlucht een T-stuk plaatsen zodat eventuele condens de grond in kan, buis op afschot naar T-stuk leggen.
Zo zou ik het doen.
Is het een probleem wanneer er condensvocht terug in de boiler zou lopen ?
Indien de boiler in de kelder staat moet je sowieso naar boven gaan.

• klump4u
  • Niet online

klump4u

karine1 schreef op donderdag 18 augustus 2022 @ 20:24:
[...]

Is het een probleem wanneer er condensvocht terug in de boiler zou lopen ?
Indien de boiler in de kelder staat moet je sowieso naar boven gaan.
Vuil en stof wat op de condensor verdamper gaat zitten b.v.

18950Wp🌞, Atlantic 270V3💧, Pana 5J🔥. Zendure 2400AC 11,5kWh🔋,Hyundai Kona 64kWh 🚗, Peblar Home ⛽

• karine1
klump4u schreef op donderdag 18 augustus 2022 @ 20:28:
[...]

Vuil en stof wat op de condensor gaat zitten b.v.
Ik veronderstel dat met een geisoleerde buis dit wel minimaal gaat zijn.

• Ronald.42
  • Registratie: Maart 2021
  • Niet online
klump4u schreef op donderdag 18 augustus 2022 @ 20:28:
[...]

Vuil en stof wat op de condensor verdamper gaat zitten b.v.
FTFY :)

Solar 15040wp 12x425 ZZW schuin dak 8x260 N schuin dak16x zzw platdak, 6x430 terras oost, wp Sprsun10Kw, wpb arostor 150l, 3x Marstek 5,12kwh.

• klump4u
  • Niet online

klump4u

karine1 schreef op donderdag 18 augustus 2022 @ 20:33:
[...]

Maar die ga je niet graag in de grond leggen toch?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• klump4u
  • Niet online

klump4u

Een van die ja 👍🏻

• karine1
klump4u schreef op donderdag 18 augustus 2022 @ 20:36:
[...]
Maar die ga je niet graag in de grond leggen toch?
Nee, die komt in de kelder tegen het plafond te hangen maar door de isolatie errond zie ik die niet condenseren.
Foto van internet geplukt maar zoiets wordt het dan ongeveer.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Lihw0IpfiycqnKpKf09_N_WVHQ0=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/dVWcEC7X0h5tzZoj04jn9sGa.jpg?f=fotoalbum_large

• klump4u
  • Niet online

klump4u

karine1 schreef op donderdag 18 augustus 2022 @ 20:40:
[...]

Nee, die komt in de kelder tegen het plafond te hangen maar door de isolatie errond zie ik die niet condenseren.
Foto van internet geplukt maar zoiets wordt het dan ongeveer.
[Afbeelding]
Ik heb ook nog nooit condens gehad.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/K8qX2ddu2Wpy5CfhVu-iji1s88Y=/234x176/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/T6gePDRn9DvHFE2w5ikzokLG.jpg?f=fotoalbum_medium

• Ronald.42
  • Niet online
klump4u schreef op donderdag 18 augustus 2022 @ 20:42:
[...]

Ik heb ook nog nooit condens gehad.
[Afbeelding]
Mooi old fasion soldeer werk! Houd ik van d:)b

Solar 15040wp 12x425 ZZW schuin dak 8x260 N schuin dak16x zzw platdak, 6x430 terras oost, wp Sprsun10Kw, wpb arostor 150l, 3x Marstek 5,12kwh.

• klump4u
  • Niet online

klump4u

Ronald.42 schreef op donderdag 18 augustus 2022 @ 20:45:
[...]

Mooi old fasion soldeer werk! Houd ik van d:)b
Voelt nog altijd als veiligst vindt ik. Maar is uitstervend.

• Ronald.42
  • Niet online
klump4u schreef op donderdag 18 augustus 2022 @ 20:52:
[...]

Voelt nog altijd als veiligst vindt ik. Maar is uitstervend.
Voor gasleidingen soldeer ik altijd nog.
Voor de rest cv en water ben ik van buigen en knel.

Al moet ik zeggen dat die 4x5 meter 25 ish mm uponor door 8 balken met isolatie eigenlijk ook wel lekker werkt.

Maar voor zichtwerk vind ik die gardena toestanden niet mooi.
Maar dat is mischien omdat ik een jaar of 10 rvs leidingwerk in de industrie gemaakt heb.

Zo was ik vandaag een klusje opnemen en daar was de ymvk zo gebeugeld op de balken, ik zou er dan op de rechte stukken een slagvaste buis om doen met open bochten maar goed, leven en laten leven denk ik dan maar.

• LT1970
  • Registratie: Maart 2019
  • Laatst online: 12-09 20:45
de Peer schreef op maandag 15 augustus 2022 @ 20:44:
[...]

Volgens mij al eens eerder gezegd, maar dat lijkt me echt te kort om te kunnen garanderen dat je onderin de 61 of 62 graden gaat halen. Bij mij draait hij een uur.
Ik weet ook niet welk debiet hij haalt eenmaal ingebouwd.
Als ik het me goed herinner is het toch mogelijk om temperatuur sensoren te plaatsen bij de Explorer zodat je het resultaat van een uur de circulatiepomp laten draaien kan meten?

Heeft iemand temperatuur sensoren geplaatst?

You can make things idiot proof, but they'll always come out with a better idiot

• GertS1968
karine1 schreef op donderdag 18 augustus 2022 @ 20:33:
[...]

Condens in de leiding maakt niet uit loopt wel in de unit en dan de naar je afvoer. Je kan ook condens buiten de leiding hebben (een simpele koude brug), of in mijn geval bovenop de WP unit...........echter alleen in de winter maanden en hierover in conclaaf met de leverancier.

Normaal gesproken plaats je een bij verticale afvoer naar buiten een ventilatiekap.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• klump4u
  • Niet online

klump4u

LT1970 schreef op donderdag 18 augustus 2022 @ 21:40:
[...]

Als ik het me goed herinner is het toch mogelijk om temperatuur sensoren te plaatsen bij de Explorer zodat je het resultaat van een uur de circulatiepomp laten draaien kan meten?

Ik heb een ds18b20 onderin de spiraal van mijn 270 liter explorer v3 en na een legionellarun is het halverwege in de boiler 62gr. en onderin bij de spiraal(bodem boiler) 50gr.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• de Peer

de Peer

under peer review

LT1970 schreef op donderdag 18 augustus 2022 @ 21:40:
[...]

Ja, maar niet helemaal onderin voor zover ik weet. Mijn boiler heeft ook geen spiraal

• fRiEtJeSaTe
Dus resumerend:
- geen geisoleerde leiding in de grond leggen
- pvc gebruiken, condens terug laten lopen in de wpb?

Geisoleerde leiding in de kelder, pvc er buiten?

[ Voor 18% gewijzigd door fRiEtJeSaTe op 18-08-2022 23:27 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tranquility
Mooie rioolpijp! :D

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sarcomorbato
  • Registratie: Mei 2022
  • Laatst online: 24-11-2024
De kleinste wpb die ik kan vinden is 80 liter. Is er een technische reden waarom ze niet kleiner gaan?

Als wij 40 liter water van 40 graden hebben dan vind ik dat best.

Ik lees voor veel 100 liter wpb's een jaarverbruik van ca 500-600 kwh, dat doen wij nu ook met een gewone boiler maar zou desondanks toch graag naar een hoger cop gaan.

Zou er een mini wpb in het vat zitten bij een producent?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jirure1984
Is het bij de ariston lydos mogelijk om de green functie te combineren met een ingestelde boost die op een vast moment op de dag geactiveerd wordt?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Proton_
  • Registratie: November 2011
  • Laatst online: 23:48

Proton_

Moderator Wonen & Mobiliteit 

Team Welles

(jarig!)
@Sarcomorbato het verbruik wordt opgegeven aan de hand van een gestandaardiseerd tapprofiel/waterverbruik. Als je minder water verbruikt, dan kost hij dus ook minder elektriciteit.
Een kleinere boiler is dus eigenlijk alleen zinvol om ruimte te besparen, maar op een 80 liter boiler domineert de warmtepomp bovenop al.

Het ik-wil-een-warmtepomp FAQ topic- '23 MG5, douchen met wtw en Auer Edel Eau, verwarming met Vaillant Arotherm Plus.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rob-Atlantic
  • Registratie: Augustus 2022
  • Laatst online: 12-06 19:27
Speedy-Andre schreef op woensdag 17 augustus 2022 @ 16:02:
[...]

Waarom zou je dat willen, de Calypso doet de legio run zelf zonder element.
Je kan instellen dat hij het element nooit gebruikt.

Laat je hem door de cv lopen dan warm je in de zomer eerst de cvketel (het ijzer) op en dat is verlies.
Je kan het beter met kraantjes scheiden.
Bedankt voor je reactie, dus als ik het goed begrijp zou een extra groep niet nodig zijn als ik het element uitschakel in eco modus (als ik het goed heb). en dan doet hij nog steeds de legionella run.

Ik heb de Calypso al besteld maar er zit een levertijd op van 6 tot 8 weken helaas.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• de Peer

de Peer

under peer review

Warmtepoepboiler, was het toch :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ron321
  • Registratie: November 2020
  • Laatst online: 18:31
Jirure1984 schreef op vrijdag 19 augustus 2022 @ 08:16:
Is het bij de ariston lydos mogelijk om de green functie te combineren met een ingestelde boost die op een vast moment op de dag geactiveerd wordt?
Als ik de handleiding zo lees denk ik van niet.

WPB Ariston Nuos Plus200, SE 4000H+8x Trina Solar 320Wp AB 185°/32°+6x Trina Solar 320Wp AB 185°/10°,APS EZM1+2x Trina Solar 325Wp AB 185°/32° ,2x APS QT2+8x Jinko 435Wp AB 5°/32°,ME MXZ-2F42VF+MSZ-EF35VGK-S+MLZ-KP25VF,WP Atag Energion M Light50

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• de Peer

de Peer

under peer review

Sarcomorbato schreef op vrijdag 19 augustus 2022 @ 07:06:
De kleinste wpb die ik kan vinden is 80 liter. Is er een technische reden waarom ze niet kleiner gaan?

Als wij 40 liter water van 40 graden hebben dan vind ik dat best.

Ik lees voor veel 100 liter wpb's een jaarverbruik van ca 500-600 kwh, dat doen wij nu ook met een gewone boiler maar zou desondanks toch graag naar een hoger cop gaan.

Zou er een mini wpb in het vat zitten bij een producent?
Ik zou denken omdat er geen vraag naar is.
Overigens kan het zijn dat je juist goedkoper uit bent met een iets grotere, omdat je dan de temperatuur lager kunt instellen. Maar daar staat tegenover dat als je echt zo weinig gebruikt, de wekelijkse Legionella-run er inhakt qua extra verbruik.

Als je echt genoeg hebt aan 40 liter van 40 graden, dan denk ik dat COP1 misschien juist goedkoper en beter is voor jou.

[ Voor 7% gewijzigd door de Peer op 19-08-2022 10:50 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Step-han
  • Registratie: Februari 2010
  • Laatst online: 11-09 15:57
Rob-Atlantic schreef op vrijdag 19 augustus 2022 @ 09:21:
[...]

Bedankt voor je reactie, dus als ik het goed begrijp zou een extra groep niet nodig zijn als ik het element uitschakel in eco modus (als ik het goed heb). en dan doet hij nog steeds de legionella run.

Ik heb de Calypso al besteld maar er zit een levertijd op van 6 tot 8 weken helaas.
Ik heb de Atlantic Explorer v4 270L en die doet zijn legionella run op de warmtepomp zelf. Verbruik is nooit hoger dan 650watt bij mij geweest.

Hier kan je ook in hey menu de verwarmingselement uitzetten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• karine1
Ik kreeg vandaag nog een offerte aan om een WP-boiler te laten plaatsen. Eens gevraagd om te kijken wat dot kost en daar staat op de factuur een Drukreductor bij op.
Wordt dit altijd gebruikt ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• de Peer

de Peer

under peer review

karine1 schreef op vrijdag 19 augustus 2022 @ 15:10:
Ik kreeg vandaag nog een offerte aan om een WP-boiler te laten plaatsen. Eens gevraagd om te kijken wat dot kost en daar staat op de factuur een Drukreductor bij op.
Ja. Anders zou je boiler (of een leiding) ontploffen als je het water opwarmt.
Meestal wordt er een inlaatcombinatie geplaatst, die bij toenemende waterdruk een litertje koud water in het riool loost.

[ Voor 13% gewijzigd door de Peer op 19-08-2022 15:12 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ronald.42
  • Niet online
karine1 schreef op vrijdag 19 augustus 2022 @ 15:10:
Staat er ook een inlaatcombinatie op?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• karine1
accessoires
- aansluitkit met luchtkanalen (code 0020205775)
- bocht 90° (code 0010029009)
- geïsoleerde flexibele buis kit 10 m (code 0020205774)
- veiligheidsgroep sanitair 7 bar (code 0010031015)
- drukreductor sanitair 4 bar (code 2328247)

Ik heb hier ergens gelezen dat bij de Atlantic extra onderdelen bijgeleverd zaten en dit bij Vaillant niet zo was.
Deze offerte was voor een Vaillant.
De uurlonen zijn wel gigantisch gestegen lijkt me, geplaatst €4400.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Franciesco
  • Registratie: Januari 2021
  • Laatst online: 22:49
@karine1 Dat ging waarschijnlijk over de dielektrische koppelingen. Deze worden bij Vaillant niet meegeleverd en (naar verluid) bij Atlantic wel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ronald.42
  • Niet online
karine1 schreef op vrijdag 19 augustus 2022 @ 15:17:
accessoires
- aansluitkit met luchtkanalen (code 0020205775)
- bocht 90° (code 0010029009)
- geïsoleerde flexibele buis kit 10 m (code 0020205774)
- veiligheidsgroep sanitair 7 bar (code 0010031015)
- drukreductor sanitair 4 bar (code 2328247)

Ik heb hier ergens gelezen dat bij de Atlantic extra onderdelen bijgeleverd zaten en dit bij Vaillant niet zo was.
Deze offerte was voor een Vaillant.
De uurlonen zijn wel gigantisch gestegen lijkt me, geplaatst €4400.
Dit zegt de pdf die ik kon vinden:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Jvs8hlGgzbNh10yN-I83gSTAb-g=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/EkHZexCNPBuBQjztsK9VAgix.jpg?f=fotoalbum_large

Mischien dat @Adriaan71 hier meer over weet die is Vaillant specialist

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• karine1
Franciesco schreef op vrijdag 19 augustus 2022 @ 15:22:
@karine1 Dat ging waarschijnlijk over de dielektrische koppelingen. Deze worden bij Vaillant niet meegeleverd en (naar verluid) bij Atlantic wel.
Dat was het dus.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ronald.42
  • Niet online
Franciesco schreef op vrijdag 19 augustus 2022 @ 15:22:
Die zaten er bij mij idd niet bij.
10 euro per stuk dus 2 tientjes voor 2

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Speedy-Andre

Speedy-Andre

Sony ZL, XA, Nokia XR20

Topicstarter
Met een RVS tank hoeft een diëlektrisch koppelstuk niet, inlaatcombinatie en veiligheidsgroep is hetzelfde.

PVoutput 2x Toshiba Daiseikai 8 3,5kW, SWW Atlantic Explorer V3 200l. Gasloos aug 2016, 8620Wp, Monoblock Panasonic J 7kW

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ronald.42
  • Niet online
Speedy-Andre schreef op vrijdag 19 augustus 2022 @ 15:41:
Met een RVS tank hoeft een diëlektrisch koppelstuk niet, inlaatcombinatie en veiligheidsgroep is hetzelfde.
Die grote is idd rvs de mijne is een 150 liter en daar zitten ze ook niet bij maar heb je ze wel nodig.

Ik vraag me af wat die reduceer van 4 bar moet doen?
Zo hoog is de leidingwaterdruk niet.

Of het moet zijn om die eerste drukpiek als de boiler is opgewarmd op te vangen waneer je een kraan open doet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Speedy-Andre

Speedy-Andre

Sony ZL, XA, Nokia XR20

Topicstarter
Vreemd ja (in NL dan), de reduceer kan nodig zijn als je weet dat iets op je waterleiding maar tot 4 bar mag.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• karine1
Speedy-Andre schreef op vrijdag 19 augustus 2022 @ 15:53:
Vreemd ja (in NL dan), de reduceer kan nodig zijn als je weet dat iets op je waterleiding maar tot 4 bar mag.
In België : Het waterleidingbedrijf zorgt voor een waterdruk van 2,5 bar bij de hoofdmeter.
Dus die drukreductor van €75 lijkt mij weinig zin te hebben.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Speedy-Andre

Speedy-Andre

Sony ZL, XA, Nokia XR20

Topicstarter
Ronald.42 schreef op vrijdag 19 augustus 2022 @ 15:45:
[...]

Of het moet zijn om die eerste drukpiek als de boiler is opgewarmd op te vangen waneer je een kraan open doet.
De druk valt juist weg zodra je een warme kraan opent :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• karine1
Van die prijzen wordt je toch even misselijk.
Ik heb een winkel in België waar de Vaillant AroSTOR VWL B 270/5 €2109 kost.
https://www.boiler-shop.be/c-3908835/300-liter/

Net dezelfde winkel verkoopt onder een andere naam website dezelfde boiler voor €1999.
https://www.va-shop.be/c-...pboilers/#verder-winkelen

Hoe valt zoiets te begrijpen ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ronald.42
  • Niet online
Speedy-Andre schreef op vrijdag 19 augustus 2022 @ 16:14:
[...]

De druk valt juist weg zodra je een warme kraan opent :)
Dat klopt de eerste sputter is dan 7 bar daarna gewoon waterleiding druk.
Daarom denk ik dat die reduceer de eerste sputter beperkt tot 4 bar.

Dan moet ie wel tussen de boiler en je huis zitten en niet op dezelfde kant als de inlaatcombinatie.

[ Voor 13% gewijzigd door Ronald.42 op 19-08-2022 16:23 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• de Peer

de Peer

under peer review

karine1 schreef op vrijdag 19 augustus 2022 @ 16:20:
Van die prijzen wordt je toch even misselijk.
Ik heb een winkel in België waar de Vaillant AroSTOR VWL B 270/5 €2109 kost.
https://www.boiler-shop.be/c-3908835/300-liter/

Net dezelfde winkel verkoopt onder een andere naam website dezelfde boiler voor €1999.
https://www.va-shop.be/c-...pboilers/#verder-winkelen

Hoe valt zoiets te begrijpen ?
Dat is toch maar een heel klein verschil?

Een tijd terug was de Atlantic rustig 600 euro duurder in Nederland dan in België, wat de reden was dat velen hem in België kochten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• karine1
de Peer schreef op vrijdag 19 augustus 2022 @ 16:25:
[...]
Dat is toch maar een heel klein verschil?
Een tijd terug was de Atlantic rustig 600 euro duurder in Nederland dan in België, wat de reden was dat velen hem in België kochten.
Het is een verschil van €110 maar het is in identiek dezelfde winkel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• karine1
In die offerte stond ook nog : stopcontact met aparte zekering te voorzien door elektricien
Is dat ook expliciet nodig ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• de Peer

de Peer

under peer review

karine1 schreef op vrijdag 19 augustus 2022 @ 16:32:
In die offerte stond ook nog : stopcontact met aparte zekering te voorzien door elektricien
Is dat ook expliciet nodig ?
Het kan ook zonder, als je het elektrische element niet gebruikt. Ik weet niet of dat bij die boiler uitgezet kan worden. Waarschijnlijk wel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• de Peer

de Peer

under peer review

karine1 schreef op vrijdag 19 augustus 2022 @ 16:28:
[...]

Het is een verschil van €110 maar het is in identiek dezelfde winkel.
Ja zo gaat dat vaak he, verkoop via verschillende kanalen. Maar wel zuur als je daar later pas achterkomt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• karine1
de Peer schreef op vrijdag 19 augustus 2022 @ 16:33:
[...]
Het kan ook zonder, als je het elektrische element niet gebruikt. Ik weet niet of dat bij die boiler uitgezet kan worden. Waarschijnlijk wel.
Dat element wordt toch wekelijks gebruikt voor de boiler even boven de 60 graden te brengen.(legionella)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ronald.42
  • Niet online
karine1 schreef op vrijdag 19 augustus 2022 @ 16:37:
[...]

Dat element wordt toch wekelijks gebruikt voor de boiler even boven de 60 graden te brengen.(legionella)
Hij gebruikt maximaal 1900watt staat er bij.

Dan houd je op een 16 ampere zekering nog wel wat vermogen over dus als er geen andere gekke dingen op dezelfde groep zitten vind ik dat niet heel spannend..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Franciesco
  • Registratie: Januari 2021
  • Laatst online: 22:49
Maar als je het stroomverbruik wilt monitoren is een aparte groep wel fijn (ik heb dat zo gedaan). Of je moet het via zo'n tussenstekker doen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ronald.42
  • Niet online
Franciesco schreef op vrijdag 19 augustus 2022 @ 16:48:
Maar als je het stroomverbruik wilt monitoren is een aparte groep wel fijn (ik heb dat zo gedaan). Of je moet het via zo'n tussenstekker doen.
Hangt er van af wat je gebruikt.
Homewizard heeft een 1 fase meter voor in de meterkast maar ze hebben ook een smart socket. En die laatste is goedkoper.

Maar als je gewoon een enkelfase kwh meter zonder toeters e bellen koopt voor inbouw in de meterkast is er ook wel wat goedkopers te vinden.

Alhoewel die socket kost ook maar 3 tientjes...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• de Peer

de Peer

under peer review

karine1 schreef op vrijdag 19 augustus 2022 @ 16:37:
[...]

Bij de Atlantic niet, die kan het met alleen de warmtepomp. Max verbruik is dan 650 watt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• karine1
de Peer schreef op vrijdag 19 augustus 2022 @ 17:54:
[...]

Bij de Atlantic niet, die kan het met alleen de warmtepomp. Max verbruik is dan 650 watt.
Dat is ook weer zo een strijd, de Atlantic of de Vaillant.
Ik wou de Atlantic te bestellen maar de groothandel geeft de voorkeur aan Vaillant vanwege het RVS vat.
Prijs van beiden is identiek hetzelfde.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ronald.42
  • Niet online
karine1 schreef op vrijdag 19 augustus 2022 @ 18:29:
[...]

Dat is ook weer zo een strijd, de Atlantic of de Vaillant.
Ik wou de Atlantic te bestellen maar de groothandel geeft de voorkeur aan Vaillant vanwege het RVS vat.
Prijs van beiden is identiek hetzelfde.
Ik zou ook voorkeur hebben voor een rvs vat.
Zit je ook niet met die anode te klooien.

Hier hangt een Vaillant maar pas sinds kort dus over de levensduur kan ik niks zinnigs zeggen.
De Atlantic ken ik helemaal niet.

Rvs vat is een voordeel maar mischien heeft de Atlantic wel voordelen die daar tegenop wegen, ik heb geen idee.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• CurlyMo
  • Registratie: Februari 2011
  • Laatst online: 23:27
Ronald.42 schreef op vrijdag 19 augustus 2022 @ 18:36:
[...]
Zit je ook niet met die anode te klooien.
De Atlantic heeft een zwerfstroomanode dus ook geen geklooi.

Sinds de 2 dagen regel reageer ik hier niet meer

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• klump4u
  • Niet online

klump4u

Wie heeft de Atlantic nog eens na enkele jaren open gemaakt om te kijken hoe de magnesium anode eruit ziet?
Zo zag hij er bij mij 4 jaar geleden uit.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/S9lE4vWcUNwXgKm8TLOoUlC-ZU4=/234x176/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/yrL6dJSwxA4d68O5zFyblNLY.jpg?f=fotoalbum_medium

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• karine1
CurlyMo schreef op vrijdag 19 augustus 2022 @ 18:45:
[...]
De Atlantic heeft een zwerfstroomanode dus ook geen geklooi.
Dat is allemaal wel mooi maar wanneer dat ding stuk gaat kost het snel 3 a €400.
Ik heb zelf een Vaillant HR gasbrander en na 20 jaar nog steeds perfect in orde.
Hoe zeggen ze dat weer, deutsche gründlichkeit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• klump4u
  • Niet online

klump4u

karine1 schreef op vrijdag 19 augustus 2022 @ 19:04:
[...]

Dat is allemaal wel mooi maar wanneer dat ding stuk gaat kost het snel 3 a €400.
Ik heb zelf een Vaillant HR gasbrander en na 20 jaar nog steeds perfect in orde.
Hoe zeggen ze dat weer, deutsche gründlichkeit.
Je moet doen wat je gevoel je ingeeft zodat je er zelf achter staat.
Maar waar haal je die 3 a €400,- vandaan?

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• fRiEtJeSaTe
Helaas, geen lussen op mijn wpb. Heb uiteindelijk een stevig zeil eronder gevouwen, en deze met een spanband om de boiler vast gemaakt. Zo hadden we beiden een houvast om rechtop te tillen. Helaas bleek de trap niet hoog genoeg (wel hoogte gemeten maar geen rekening gehouden met de diepte van de wpb |:( ), en hebben we hem alsnog schuin de trap af laten zakken. Met spanbanden zodat de persoon boven ten alle tijden een deel van het gewicht in handen had, en een pir plaat aan de achterkant om het uitstekende deel te beschermen.

Maar hij staat! Nu nog de uiteindelijk plek bepalen en aansluiten. Geen commentaar over leidingwerk, is allemaal tijdelijk.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/J2sPtnbRo1Vtsy602KlhKHHMobk=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/KMk6e1bmWxbmlitBvsItUBTo.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wolly
  • Niet online
klump4u schreef op vrijdag 19 augustus 2022 @ 18:53:
Wie heeft de Atlantic nog eens na enkele jaren open gemaakt om te kijken hoe de magnesium anode eruit ziet?
Zo zag hij er bij mij 4 jaar geleden uit.
[Afbeelding]
Ik denk verder niemand :)

Heb ook wel eens gelezen dat je een boiler af en toe moet reinigen en het bezinksel weg moet spuien, zou iemand in dit topic dat al een keer gedaan hebben?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• klump4u
  • Niet online

klump4u

Wolly schreef op vrijdag 19 augustus 2022 @ 19:23:
[...]

Heb ook wel eens gelezen dat je een boiler af en toe moet reinigen en het bezinksel weg moet spuien, zou iemand in dit topic dat al een keer gedaan hebben?
Denk het niet, bezinksel licht onderin en komt niet gauw eruit aan de bovenkant, je maakt me wel nieuwsgierig 🧐

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Surfari
Wolly schreef op vrijdag 19 augustus 2022 @ 19:23:
[...]

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/q3ElU9q50hdKWjYLaLOnMzEBZT0=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/HHilekc128KPD5wn3TKMN0p0.jpg?f=fotoalbum_large
Deze komt uit een Hewalexboiler 1 jaar in gebruik.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• karine1
klump4u schreef op vrijdag 19 augustus 2022 @ 19:20:
[...]

Je moet doen wat je gevoel je ingeeft zodat je er zelf achter staat.
Maar waar haal je die 3 a €400,- vandaan?
https://www.saniheat.nl/p...de-onderhoudsvrij-Z004247

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• klump4u
  • Niet online

klump4u

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Surfari
Surfari schreef op vrijdag 19 augustus 2022 @ 19:37:
[...]

[Afbeelding]
Heb wel eens een paar gasboilers gespoeld er was jaren niets aan gebeurt. De anode zit dan muurvast dus dat is een risico met demontage. Magnesium volledig weg(daarom durf ik te stellen dat er al een tijdje niets aan gedaan was). Via het inspectiegat het rijkelijk aanwezige bezinksel uitgeschept. Daarna gespoeld. Dat waren loeihete gasboilers en er zat veel kalk in.
Dus ik denk dat af en toe aftappen via de onderste aansluiting nuttig kan zijn(wel voor beluchting zorgen anders kan het vat vacuüm trekken). Misschien staat er wat in de handleiding?
Vervangen van de anode is bij de Hewalex een garantievoorwaarde.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Speedy-Andre

Speedy-Andre

Sony ZL, XA, Nokia XR20

Topicstarter
Surfari schreef op vrijdag 19 augustus 2022 @ 19:37:
[...]

[Afbeelding]
Ik heb gelijk geen zin meer om nog te gaan kijken :+
Atlantic meldt niets over de noodzaak om de anode te checken, ik mag wel stellen dat ze betreffend al het andere wel veel eisen stellen :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• martijn v o
  • Registratie: Januari 2020
  • Laatst online: 20:51

martijn v o

Certified by Enphase.

Ik doe het elke twee jaar. Boilers (ik heb er twee) leeg.
Spoelen via koud water erin en via anode uitgang eruit.
En anodes vervangen. Kosten 3 anodes maal 50 euro.
Er er komt best wat troep uit.
Maar als je het niet doet en de anode is versleten dan komt er uiteindelijk een gat in de boiler en gaat ie vanzelf spoelen, dat willen we wel voorkomen.

PV Output 12*suntech 325wp met Enphase IQ7+ op zuid-oost 116 en 45 graad. WP Panasonic J serie 5kw. Gasloos sinds juni 2021. ID-4

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ron321
fRiEtJeSaTe schreef op vrijdag 19 augustus 2022 @ 19:22:
[...]

Helaas, geen lussen op mijn wpb.
Hebben ze zeker weg bezuinigd bij het nieuwe model.
Heb wel gehoord dat die wifi niet werkt in NL.

WPB Ariston Nuos Plus200, SE 4000H+8x Trina Solar 320Wp AB 185°/32°+6x Trina Solar 320Wp AB 185°/10°,APS EZM1+2x Trina Solar 325Wp AB 185°/32° ,2x APS QT2+8x Jinko 435Wp AB 5°/32°,ME MXZ-2F42VF+MSZ-EF35VGK-S+MLZ-KP25VF,WP Atag Energion M Light50

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wolly
  • Niet online
klump4u schreef op vrijdag 19 augustus 2022 @ 19:30:
[...]

Denk het niet, bezinksel licht onderin en komt niet gauw eruit aan de bovenkant, je maakt me wel nieuwsgierig 🧐
Bijvoorbeeld: https://www.hollandbuilding.nl/boiler-reinigen/

Maar ik denk dat het pas verplicht is bij grotere gebouwen of instellingen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• fRiEtJeSaTe
ron321 schreef op vrijdag 19 augustus 2022 @ 20:26:
[...]

Hebben ze zeker weg bezuinigd bij het nieuwe model.
Heb wel gehoord dat die wifi niet werkt in NL.
Ik kan me zo voorstellen dat deze lussen een keer los zijn gekomen, een garantieclaim hun kant op kwam, en ze de verantwoordelijkheid niet meer willen dragen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tranquility
Speedy-Andre schreef op vrijdag 19 augustus 2022 @ 15:41:
Ik had huist begrepen dat dat wel moet omdat het om de koppelingen gaat, niet zo zeer om de tank.
Daarom had ik er ook twee besteld naar aanleiding van deze discussie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Speedy-Andre

Speedy-Andre

Sony ZL, XA, Nokia XR20

Topicstarter
Het kan geen kwaad om ze te gebruiken, je weet idd niet of de water aansluiting rvs is maar de handleiding zal ook wel iets aanbevelen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nwagenaar
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 20:26

nwagenaar

God, root. What's the differen

Even een klein stukje historie:

- Op 11 juli de sleutels gekregen van onze nieuwe koopwoning met label B (bouwjaar 1979).
- Onze nieuwe koopwoning is voorzien van 13 zonnepanelen
- Van te voren al keuzes gemaakt om verduurzaming te realiseren en zo snel mogelijk van het gas af te gaan, mede ook om beter gebruik te maken van de zonnepanelen
- Spouwmuur en kruipruimte wordt over enkele weken (aanvullend) geisoleerd, hiervoor spreken we onze verduurzamingshypotheek aan
- Over enkele weken krijgen wij onze L/L installatie (woonkamer/slaapkamers) voor (kortstondige) verwarming boven onze houtkachel in de woonkamer
- Ivm de L/L installatie hebben we tjidens de verbouwing hebben we onze radiatoren in de woonkamer en slaapkamers verwijderd met uitzondering van het handoekrek in de badkamer
- Momenteel wordt onze CV alleen gebruikt voor de badkamer en het handoekrek
- Badkamer is voorzien van zowel douche als bad
- De woonruimte wordt gebruikt door 2 personen, geen intentie voor uitbreidingen ;)

In eerste instantie was het idee om de CV uit 2016 in 2023 te vervangen voor een zonneboiler of een WPB van 150L samen met een Douche-wtw, maar gezien de gasprijs zit we er aan te denken om deze naar voren te halen.

Een ZB lijkt mogelijk, maar is praktisch onverstandig (naar aanleiding van diverse bronnen en verificatie door installatiebedrijven):

- Alle zonnepanelen zitten op het dak (zuiden), alleen er is geen plaats meer op het dak van de woning
- Enkele zonnepanelen zullen daarom moeten worden verplaatst naar de schuur (circa 20M van de woning) om ruimte te maken voor de zonnepanelen van de ZB (extra kosten en bekabeling)
- Aansluitingen vanuit de panelen naar binnen zou in principe geen issue moeten zijn
- ZB heeft aanzienlijk minder rendement in de winter tov WPB

Kortom, WPB lijkt de beste oplossing te zijn.

Het hok waar naar nu de CV staat (betonnen vloer, 1e verdieping), doet ook dienst voor de plaatsing van onze wasmachine en is voorzien van een afvoer naar buiten voor lucht. De wasmachine gaan wij verplaatsen naar een andere ruimte (wordt dit weekend nog geregeld, kleine aanpassingen voor benodigd) en het hok met de CV zou ideaal zijn voor de plaatsing van een WPB (waarbij de CV wordt verwijderd).

Nu snap en lees ik dat een WPB met een spiraal gebruikt zou kunnen worden voor het aansluiten van het handoekenrek waardoor de badkamer (dat naast het hok met de CV staat) alsnog verwarmt kan worden icm een CV-pomp; echter hebben de gevraagde installateurs tot op heden aangegeven dit niet te adviseren en-of te willen doen (Installatie door installateur - op factuur - is ivm verplichtingen vanuit de verduurzamingshypotheek een praktische vereiste)

Het alternatief dat werd aangedragen is de plaatsing van een WPB zonder spiraal en het handoekenrek te vervangen voor een IR-paneel met handoekbeugel (kosten om en nabij de 90 euro voor het paneel, het verwijderen van het rek, de buizen en het regelen van de stroomaansluiting kan ik zelf doen).

Vooralsnog lijkt optie 2 het meest kosteneffectief in aanschaf; maar ik vraag mij dus het volgende af:

- Optie 2 heeft de praktische voorkeur, mede ook omdat ik nog wacht op terugkoppeling of een WPB ook daadwerkelijk via de verduurzamingshypotheek van Obvion kan worden gedeclareerd (verwachting is van niet), heeft iemand hier ervaring mee?
- Heeft iemand ervaring met een WPB icm met een Douche-wtw (douche bak WTW om exact te zijn) en-of het ook daadwerkelijk een toegevoegde waarde heeft?

Mijn Neo Geo MVS collectie

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Speedy-Andre

Speedy-Andre

Sony ZL, XA, Nokia XR20

Topicstarter
Het jammere van de badkamer verwarmen met de wpb is dat je gelijktijdig tapwater gebruikt.
150l is misschien krap voor het bad, als je het al warm gevuld krijgt is er daarna weinig over.
Een wpb is wel een paar uur bezig met opwarmen als je hem leeg trekt.
Kijk naar hoe je de lucht gaat aan- en afvoeren, een cvketel dak doorvoer kan best smal zijn.
Een IR paneel verwarmt niet (direct) de ruimte, je voelt de straling en daarom heb ik beide (paneel paste hier achter de (grote) handdoekradiator).
Verwarmen met de wpb heeft z'n beperkingen, een spiraal vind je meestal vanaf 200l en omdat deze onderin zit zal je een temperatuur van 40-45 graden krijgen als de wpb op 55 graden is ingesteld.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• revolution-nl
  • Registratie: December 2011
  • Laatst online: 13-09 13:21

revolution-nl

B≡ TH≡ CHANG≡

Met een verwachte GJ prijs van 100 euro per januari voor de stadsverwarming is er eindelijk een business case voor een wp boiler, ik ga deze zelf installeren, hebben jullie nog tips de subsidie of adresjes voor de inbedrijfsstelling, ik heb volgens mij alleen een factuur nodig?

Wanneer ik een boiler uit het buitenland haal komt deze dan ook in aanmerking met de subsidie?

[ Voor 17% gewijzigd door revolution-nl op 20-08-2022 13:11 ]

Vroemt met EV | 10.000WP | 14kWh Thuisaccu | 2x MHI SRK/SRC 35 ZS | LG-WH27s Boiler

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• fRiEtJeSaTe
Vraagje. Volgens mij hoef ik met onderstaande Comap 889 veiligheidsgroep geen extra aftapkraan te monteren, maar ik zie niet helemaal waar ik kan aftappen? De hendel lijkt meer om de doorstroom te beperken.
En zijn er Tweakers die de boel met flexibel aansluiten? Ik heb nog een rol 16x2 liggen. Voor de mooi doe ik liever met koper maar het zit toch in de kelder.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/d8UXurvDkPadIiBYytfGGAcqzxc=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/CBHBFysoXCa61M6G6L8Zbet4.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 11% gewijzigd door fRiEtJeSaTe op 20-08-2022 13:17 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ron321
fRiEtJeSaTe schreef op zaterdag 20 augustus 2022 @ 13:15:
Ik heb nog een rol 16x2 liggen. Voor de mooi doe ik liever met koper maar het zit toch in de kelder.
Als je het toch hebt liggen waarom niet.
Ik heb hem aangesloten met uponor 20.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Tranquility
Ik snap niet wat er "mooi" is aan koper met zijn koppelingen. Mooi "shiny" koper wordt altijd bruin na een tijd. Kunststof is dan toch veel netter en flexibeler? En als je het al hebt liggen lijkt het me een non-issue.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• revolution-nl
  • Registratie: December 2011
  • Laatst online: 13-09 13:21

revolution-nl

B≡ TH≡ CHANG≡

Zijn er hier gebruikers die een wp boiler in een onverwarmde garage hebben staan, wat voor COP kan ik in de winter verwachten, en wat zou de verwacht SCOP zijn?

Vroemt met EV | 10.000WP | 14kWh Thuisaccu | 2x MHI SRK/SRC 35 ZS | LG-WH27s Boiler

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Surfari
fRiEtJeSaTe schreef op zaterdag 20 augustus 2022 @ 13:15:
Vraagje. Volgens mij hoef ik met onderstaande Comap 889 veiligheidsgroep geen extra aftapkraan te monteren, maar ik zie niet helemaal waar ik kan aftappen? De hendel lijkt meer om de doorstroom te beperken.
En zijn er Tweakers die de boel met flexibel aansluiten? Ik heb nog een rol 16x2 liggen. Voor de mooi doe ik liever met koper maar het zit toch in de kelder.

[Afbeelding]
De knop van de overstort is te verdraaien zo kan afgetapt worden. (De knop met 7 bar en de pijltjes)
Pagina: 1 ... 17 ... 113 Laatste