Even een klein stukje historie:
- Op 11 juli de sleutels gekregen van onze nieuwe koopwoning met label B (bouwjaar 1979).
- Onze nieuwe koopwoning is voorzien van 13 zonnepanelen
- Van te voren al keuzes gemaakt om verduurzaming te realiseren en zo snel mogelijk van het gas af te gaan, mede ook om beter gebruik te maken van de zonnepanelen
- Spouwmuur en kruipruimte wordt over enkele weken (aanvullend) geisoleerd, hiervoor spreken we onze verduurzamingshypotheek aan
- Over enkele weken krijgen wij onze L/L installatie (woonkamer/slaapkamers) voor (kortstondige) verwarming boven onze houtkachel in de woonkamer
- Ivm de L/L installatie hebben we tjidens de verbouwing hebben we onze radiatoren in de woonkamer en slaapkamers verwijderd met uitzondering van het handoekrek in de badkamer
- Momenteel wordt onze CV alleen gebruikt voor de badkamer en het handoekrek
- Badkamer is voorzien van zowel douche als bad
- De woonruimte wordt gebruikt door 2 personen, geen intentie voor uitbreidingen
In eerste instantie was het idee om de CV uit 2016 in 2023 te vervangen voor een zonneboiler of een WPB van 150L samen met een Douche-wtw, maar gezien de gasprijs zit we er aan te denken om deze naar voren te halen.
Een ZB lijkt mogelijk, maar is praktisch onverstandig (naar aanleiding van diverse bronnen en verificatie door installatiebedrijven):
- Alle zonnepanelen zitten op het dak (zuiden), alleen er is geen plaats meer op het dak van de woning
- Enkele zonnepanelen zullen daarom moeten worden verplaatst naar de schuur (circa 20M van de woning) om ruimte te maken voor de zonnepanelen van de ZB (extra kosten en bekabeling)
- Aansluitingen vanuit de panelen naar binnen zou in principe geen issue moeten zijn
- ZB heeft aanzienlijk minder rendement in de winter tov WPB
Kortom, WPB lijkt de beste oplossing te zijn.
Het hok waar naar nu de CV staat (betonnen vloer, 1e verdieping), doet ook dienst voor de plaatsing van onze wasmachine en is voorzien van een afvoer naar buiten voor lucht. De wasmachine gaan wij verplaatsen naar een andere ruimte (wordt dit weekend nog geregeld, kleine aanpassingen voor benodigd) en het hok met de CV zou ideaal zijn voor de plaatsing van een WPB (waarbij de CV wordt verwijderd).
Nu snap en lees ik dat een WPB met een spiraal gebruikt zou kunnen worden voor het aansluiten van het handoekenrek waardoor de badkamer (dat naast het hok met de CV staat) alsnog verwarmt kan worden icm een CV-pomp; echter hebben de gevraagde installateurs tot op heden aangegeven dit niet te adviseren en-of te willen doen (Installatie door installateur - op factuur - is ivm verplichtingen vanuit de verduurzamingshypotheek een praktische vereiste)
Het alternatief dat werd aangedragen is de plaatsing van een WPB zonder spiraal en het handoekenrek te vervangen voor een IR-paneel met handoekbeugel (kosten om en nabij de 90 euro voor het paneel, het verwijderen van het rek, de buizen en het regelen van de stroomaansluiting kan ik zelf doen).
Vooralsnog lijkt optie 2 het meest kosteneffectief in aanschaf; maar ik vraag mij dus het volgende af:
- Optie 2 heeft de praktische voorkeur, mede ook omdat ik nog wacht op terugkoppeling of een WPB ook daadwerkelijk via de verduurzamingshypotheek van Obvion kan worden gedeclareerd (verwachting is van niet), heeft iemand hier ervaring mee?
- Heeft iemand ervaring met een WPB icm met een Douche-wtw (douche bak WTW om exact te zijn) en-of het ook daadwerkelijk een toegevoegde waarde heeft?