wat een geheim agent toch allemaal niet moet doen om incognito op zijn werk te verschijnen
Waarom zou dat niet werken denk je ?flippy schreef op maandag 15 augustus 2022 @ 00:12:
[...]
dat gaat dus niet werken. gewoon 2x geisoleerde 160mm spiro naar buiten.
Er is maar één verluchtingsgat van 165mm aanwezig. Is een gegoten betonnen kelder dus gat bijmaken is geen optie.
simpele wiskude: de waaier in de explorer trekt die hele ruimte in 1 minuut leeg. waar zou hij de warmte vandaan moeten halen in de ander 2~8 uur dat hij draait om water warm te maken? warmtepompen zijn niet magisch, ze verplaatsen warmte maar dat houd dus wel in dat er ergens een warmtebron moet zijn. een afgesloten betonnen bunker valt daar niet onder.karine1 schreef op maandag 15 augustus 2022 @ 00:17:
[...]
Waarom zou dat niet werken denk je ?
Er is maar één verluchtingsgat van 165mm aanwezig. Is een gegoten betonnen kelder dus gat bijmaken is geen optie.
als je geen gaten kan bijmaken moet hij naar de zolder zodat je daar 2 gaten in dak kan maken.
andere optie is een calypso split met grote tank. dan kan je dat ene gat gebruiken om koelleidingen door te halen naar de buitenunit.
[ Voor 12% gewijzigd door flippy op 15-08-2022 00:26 ]
wat een geheim agent toch allemaal niet moet doen om incognito op zijn werk te verschijnen
De ruimte is één geheel, totaal dus (155m²-380m³).flippy schreef op maandag 15 augustus 2022 @ 00:23:
[...]
simpele wiskude: de waaier in de explorer trekt die hele ruimte in 1 minuut leeg. waar zou hij de warmte vandaan moeten halen in de ander 2~8 uur dat hij draait om water warm te maken?
Ook zijn er 12 verluchtingsgaten in heel de kelder langs waar er verse lucht binnenkomt.
Dat moet toch voldoende zijn.
als jij daadwerkelijk een oppervlakte van meer dan 200 vierkante cm hebt in al die openingen zou dat wel kunnen. al moet er natuurlijk wel een goed open uitlaat op die uitlaat zitten wil je niet teveel weerstand hebben.karine1 schreef op maandag 15 augustus 2022 @ 00:26:
[...]
De ruimte is één geheel, totaal dus (155m²-380m³).
Ook zijn er 12 verluchtingsgaten in heel de kelder langs waar er verse lucht binnenkomt.
Dat moet toch voldoende zijn.
ik zou het eigenlijk eerder omdraaien, lucht via opening naar binnen trekken en via de kleine naar buiten drukken.
[ Voor 10% gewijzigd door flippy op 15-08-2022 00:31 ]
Het zijn 12 verluchtingsgaten van diameter 165mm.flippy schreef op maandag 15 augustus 2022 @ 00:30:
[...]
als jij daadwerkelijk een oppervlakte van meer dan 200 vierkante cm hebt in al die openingen zou dat wel kunnen. al moet er natuurlijk wel een goed open uitlaat op die uitlaat zitten wil je niet teveel weerstand hebben.
ik zou het eigenlijk eerder omdraaien, lucht via opening naar binnen trekken en via de kleine naar buiten drukken.
Mij leek de kelderlucht wel ideaal omdat het bijna altijd 20 graden is, uitgezonder putje winter 17 graden.
En de boiler gewoon in de kelder zetten zonder een gat te gebruiken zou dat geen optie zijn ?
Tevens op binnen/binnen instellen zodat hij minder lucht gebruikt.
Het moet boven 5 graden zijn en een onverwarmde ruimte, volgens mij kan dat hier prima
PVoutput 2x Toshiba Daiseikai 8 3,5kW, SWW Atlantic Explorer V3 200l. Gasloos aug 2016, 8620Wp, Monoblock Panasonic J 7kW
Ok, we gaan het zo proberen dan.Speedy-Andre schreef op maandag 15 augustus 2022 @ 01:00:
De handleiding vermeldt een ruimte volume van >20m3 bij gebruik zonder lucht aan- en afvoer.
Het moet boven 5 graden zijn en een onverwarmde ruimte, volgens mij kan dat hier prima
Maakt het volgens jouw iets uit of de boiler vlakbij het verluchtingsgat staat of twee meter er vanaf zouden we toch later dit nodig hebben ?
wat even word vergeten is dat hierdoor je efficentie compleet onderuit gaat. de ruimte zal in stilstand wel lekker zijn maar als 1 minuut dat ding aanstaat is het afniften en dan moet hij op 1 of andere manier nog ergens 2~5 uur lang "ergens" zijn warmte vandaan halen. je COP zal echt bizar slecht zijn.Speedy-Andre schreef op maandag 15 augustus 2022 @ 01:00:
De handleiding vermeldt een ruimte volume van >20m3 bij gebruik zonder lucht aan- en afvoer.
volgens de handleiding van mijn auto kan de motor 7000 toeren maken en 230km/u.
dat het in de handleiding staat wil niet zeggen dat het iets is wat je wilt.
Blijft over dat je het vocht van de condens afvoer ergens heen laat gaan en eventueel van de inlaatcombinatie.
Ik denk dat de huidige boiler die al heeft of minstens een terugslagklep naast het expansievat.
De inlaatcombinatie kan beide vervangen omdat ie alle functies heeft en je kan kiezen bij welke druk hij werkt.
[edit]
Vandaag zie ik dat ik de airco kan laten loeien wat ik wil, zodra hij stopt warmt de ruimte snel weer op.
Die kelder heeft een grote massa die je niet blijvend afkoelt met de wpb, wat mis ik?
Naar buiten blazen is al beter, het gat is groot genoeg en van elders zuig je weer lucht aan.
[ Voor 27% gewijzigd door Speedy-Andre op 15-08-2022 01:26 ]
PVoutput 2x Toshiba Daiseikai 8 3,5kW, SWW Atlantic Explorer V3 200l. Gasloos aug 2016, 8620Wp, Monoblock Panasonic J 7kW
Er zijn drie opties hé.Speedy-Andre schreef op maandag 15 augustus 2022 @ 01:20:
Vandaag zie ik dat ik de airco kan laten loeien wat ik wil, zodra hij stopt warmt de ruimte snel weer op.
Die kelder heeft een grote massa die je niet blijvend afkoelt met de wpb, wat mis ik?
Naar buiten blazen is al beter, het gat is groot genoeg en van elders zuig je weer lucht aan.
Alles van binnen.
Uitlaat naar buiten. Ik zou denken dat dit de beste oplossing is omwille van steeds de 20 graden temperatuur.
Inlaat naar buiten.
[ Voor 10% gewijzigd door karine1 op 15-08-2022 02:24 ]
gaat hier al jaren prima, met vrij hoge COP. Die warmte komt gewoon uit de muren en als de ruimte maar groot genoeg is koelt de lucht helemaal niet zoveel af.flippy schreef op maandag 15 augustus 2022 @ 01:20:
[...]
wat even word vergeten is dat hierdoor je efficentie compleet onderuit gaat. de ruimte zal in stilstand wel lekker zijn maar als 1 minuut dat ding aanstaat is het afniften en dan moet hij op 1 of andere manier nog ergens 2~5 uur lang "ergens" zijn warmte vandaan halen. je COP zal echt bizar slecht zijn.
volgens de handleiding van mijn auto kan de motor 7000 toeren maken en 230km/u.
dat het in de handleiding staat wil niet zeggen dat het iets is wat je wilt.
:strip_exif()/f/image/hZKHKjP3G7xwT8YXTMw4rUrV.jpg?f=fotoalbum_large)
Hier een plaatje van de lucht temp IN, UIT en de temp in de garage aan de andere kant. Garage is ong 25m2 / 65m3. Hij staat op binnen-binnen en geen enkele buis aangesloten op de lucht in/afvoer, gewoon plain zo out of the box (Atlantic Explorer V4 270L met coil). Valt me mee hoe de lucht IN wordt beïnvloedt door de koude uitblaas. De temp aan de andere kant van de garage daalt ong 0,5 graden.
:strip_exif()/f/image/2M6c1Bsu0EpTDjPxqgWhGoJ0.jpg?f=fotoalbum_large)
En hier eenzelfde grafiek, maar dan in de winter waarbij het best koud was. Dan wordt de temp aan andere kant van de garage ong 1,5 graden minder en is na 2 uur weer bij (zonder dat de ruimte actief wordt verwarmd).
Ik moet zeggen dat ik eigenlijk geen reden zie om van binnen-binnen naar buiten-buiten te gaan en moeilijkheden te doen om grote muurdoorlaten te maken.
Ook de COP is in de winter praktisch hetzelfde als in de zomer. In de zomer is het verbruik echter aanzienlijk lager omdat de aanvoer temp van het water veel hoger is (nu 20 graden tov 9 graden in de winter) en daardoor minder opgewarmd hoeft te worden en ook minder warm water nodig is. COP gemiddeld 2,8 (incl stilstandsverliezen gemeten) waarbij ik dagelijks opwarm naar 56 graden (270L boiler). COP was beter toen ik naar 51 graden opwarmde alleen toen 2x met lauw water komen te zitten die een flinke deuk in de WAF sloeg.
En nu ik toch grafieken aan het delen ben, hier een grafiek van de live COP tov boiler temp (na compleet leeg getapt te hebben, dus eerlijke berekening van Wh in tov temp verhogen over effectief 257L):
:strip_exif()/f/image/mGFgXgjHfpRmwfJUOOhQcxCF.jpg?f=fotoalbum_large)
Hier zie je de COP met bijbehorende boiler temp. Als de temp nog laag is, 23 graden, is de COP 5,6. Bij 40 graden is deze nog 3,5, maar bij 55 graden nog maar 2,47.
Obv mijn metingen heeft het verlagen van de boiler temp een enorme impact om je COP te verlagen, en heeft de temperatuur van luchtaanvoer geen meetbaar verschil (ik heb niet met temp < 13 graden gemeten, misschien dat het dan wel inkakt)
[ Voor 25% gewijzigd door padoempats op 15-08-2022 11:25 ]
Volgens de handleiding kan je de wpb aansluiten op de omvormer van de zonnepanelen, instellen op drempelwaarde 450W (volgens tekening een installatie automaat van 2 ampere er tussen) en dan gaat de warmtepomp draaien, de temp. is dan vast ingesteld op 62 graden.
Gaat de warmtepomp dan niet pendelen als het signaal weer verloren gaat, ik heb er niet echt zo helder beeld bij. Of is hij geprogrammeerd dat hij dan wel een tijdje doordraait ook al valt het signaal weg vanuit de omvormer?
Mijn Solaredge omvormer heeft geen aparte aansluiting dus dan moet ik apart smart energy kastje met zigbee aanschaffen (redelijke aan de prijs).
Het cozytouch kastje is toch alleen maar om via de app je wpb aan te sturen net zoals in het menu van de wpb zelf?
Ik heb ook Homewizard gezien (kunnen we gelijk meer verbruik in huis meten) en dan gekoppeld aan een Kwh-meter die op je PV-groep staat. Ziet er mooi uit en die kan je zo instellen dat je bij teruglevering slimme stekkers laat aanschakelen (zelfs op volgorde), ook boven een bepaald vermogen etc.. Maar dan zit je weer vast aan een app (met abonnementskosten, etc.)
Is er geen makkelijkere oplossing, of is die al ergens op het forum benoemd?
Zodra PV contact spanning krijgt gaat de boiler instant aan. Zodra de spanning weg is gaat deze uit na 5 minuten. Zoals de meesten en ik het hebben aangepakt is een schakelaar erop gezet en via domotica aan/uit te zetten om zelf te bepalen wanneer deze moet verwarmen en wanneer niet, buiten zijn eigen programma/temp instellingen. Je kan dan zelf iets maken in domotica als PV > X, dan verwarmen en als PV < Y, dan stoppen met verwarmen bijvMaartens1981 schreef op maandag 15 augustus 2022 @ 11:10:
Oke, los van het feit dat we nu nog lekker kunnen salderen ben ik toch benieuwd naar de optie om de Explorer 'aan te sluiten' op de zonnepanelen. Ik heb al gezocht op deze twee topics, maar ik kan de oplossing nog niet echt vinden. En met de handleiding kom ik er ook niet echt uit. Dus een aantal vragen.
Volgens de handleiding kan je de wpb aansluiten op de omvormer van de zonnepanelen, instellen op drempelwaarde 450W (volgens tekening een installatie automaat van 2 ampere er tussen) en dan gaat de warmtepomp draaien, de temp. is dan vast ingesteld op 62 graden.
Gaat de warmtepomp dan niet pendelen als het signaal weer verloren gaat, ik heb er niet echt zo helder beeld bij. Of is hij geprogrammeerd dat hij dan wel een tijdje doordraait ook al valt het signaal weg vanuit de omvormer?
Mijn Solaredge omvormer heeft geen aparte aansluiting dus dan moet ik apart smart energy kastje met zigbee aanschaffen (redelijke aan de prijs).
Het cozytouch kastje is toch alleen maar om via de app je wpb aan te sturen net zoals in het menu van de wpb zelf?
Ik heb ook Homewizard gezien (kunnen we gelijk meer verbruik in huis meten) en dan gekoppeld aan een Kwh-meter die op je PV-groep staat. Ziet er mooi uit en die kan je zo instellen dat je bij teruglevering slimme stekkers laat aanschakelen (zelfs op volgorde), ook boven een bepaald vermogen etc.. Maar dan zit je weer vast aan een app (met abonnementskosten, etc.)
je kunt het zo complex maken als je zelf wilt. Het gaat om 1 of 2 kWh per dag dus ik zou niet te veel moeite doenMaartens1981 schreef op maandag 15 augustus 2022 @ 11:10:
Oke, los van het feit dat we nu nog lekker kunnen salderen ben ik toch benieuwd naar de optie om de Explorer 'aan te sluiten' op de zonnepanelen. Ik heb al gezocht op deze twee topics, maar ik kan de oplossing nog niet echt vinden. En met de handleiding kom ik er ook niet echt uit. Dus een aantal vragen.
Ik gebruik zelf een Sonoff switch van 5 euro, en die kan ik eventueel via domoticz aan/uit laten gaan afhankelijk van de hoeweelheid Watt die de panelen op dat moment opwekken.
Het simpelste is misschien gewoon een tijdschakelaar tussen 11:00 en 17:00 bijvoorbeeld. Daarmee is 80% van je oplossing er al. Zeker als je veel zonnepanelen hebt is een beetje zon al genoeg om die 400-600W op te wekken.
Wil je het beter doen gebruik dan een smart switch (Sonoff, Shelly oid). Die kun je dan op basis van je P1 meting van de slimme meter aan/uit laten gaan als er stroom beschikbaar is vanuit de zonnepanelen. Of je gebruikt Buienradar of een andere weersinformatiebron om op basis van zonintensiteit de smart switch te laten schakelen.
Mijn Atlantic (v3) blijft 30 minuten naverwarmen. de v4 veel korter.
Overigens zou ik helemaal niet willen dat mijn Atlantic naar 62 graden gaat verwarmen elke keer. Daar gaat ook weer veel van verloren door warmteverliezen.
Zoek in dit topic en deel 1 op 'PV-contact'. Veel over geschreven.
[ Voor 5% gewijzigd door de Peer op 15-08-2022 12:30 ]
Geen tijdschakelaar gebruiken, apparaat moet onder spanning blijven staan!de Peer schreef op maandag 15 augustus 2022 @ 12:25:
[...]
je kunt het zo complex maken als je zelf wilt. Het gaat om 1 of 2 kWh per dag dus ik zou niet te veel moeite doen![]()
Het simpelste is misschien gewoon een tijdschakelaar tussen 11:00 en 17:00 bijvoorbeeld. Daarmee is 80% van je oplossing er al. Zeker als je veel zonnepanelen hebt is een beetje zon al genoeg om die 400-600W op te wekken.
Gewoon schedulen via het ingebouwde menu.
ik bedoelde ook een tijdschakelaar op het PV-contact. Niet op de stroomvoorziening van de WPB zelf.Wolly schreef op maandag 15 augustus 2022 @ 12:34:
[...]
Geen tijdschakelaar gebruiken, apparaat moet onder spanning blijven staan!
Gewoon schedulen via het ingebouwde menu.
https://i.imgur.com/BCSMavZ.png
PV- 8530Wp..... SWW- Atlantic 200….. WP- Daikin 3,5kW….. Foto’s.....
Waarom dan niet de ingebouwde klokfunctie gebruiken?de Peer schreef op maandag 15 augustus 2022 @ 12:35:
[...]
ik bedoelde ook een tijdschakelaar op het PV-contact. Niet op de stroomvoorziening van de WPB zelf.
Ik zou die sonoffs van jouw plaatje als de sodemieter weghalen. Ik heb er al 2 (v1 model) doorgebrand gehad na 2-3 jaar probleemloos gewerkt te hebben, waarvan 1 zwartgeblakerd was, gelukkig geen verdere brand. Daarna preventief alle sonoffs uit huis geruimd en nieuwe zigbee dingen gehaaldwizzopa schreef op maandag 15 augustus 2022 @ 12:51:
Ik schakel hier een e-boiler als de stroom naar het net te hoog wordt daar kan je natuurlijk ook de pv contacten mee schakelen.
https://i.imgur.com/BCSMavZ.png
[ Voor 12% gewijzigd door padoempats op 15-08-2022 14:07 ]
oh dat kan ook natuurlijk, al waren daar wel eens wat klachten over geloof ik.padoempats schreef op maandag 15 augustus 2022 @ 14:04:
[...]
Waarom dan niet de ingebouwde klokfunctie gebruiken?
Maar ik wilde aangeven dat je het zo gek kunt maken als je zelf wilt, waarbij een tijdschakelaar het simpelst is en dat je die slimmer kunt maken met weerdata, P1 meting, domotica etc..
Een relais met instelbare uitschakelvertraging over het pv contact kan het pendelen voorkomen, het pv contact wordt dan voor een instelbare tijd bekrachtigd.padoempats schreef op maandag 15 augustus 2022 @ 11:17:
[...]
Zodra PV contact spanning krijgt gaat de boiler instant aan. Zodra de spanning weg is gaat deze uit na 5 minuten. Zoals de meesten en ik het hebben aangepakt is een schakelaar erop gezet en via domotica aan/uit te zetten om zelf te bepalen wanneer deze moet verwarmen en wanneer niet, buiten zijn eigen programma/temp instellingen. Je kan dan zelf iets maken in domotica als PV > X, dan verwarmen en als PV < Y, dan stoppen met verwarmen bijv
Maar met domotica is veel leuker.
Nu zit ik te broeden op een gebruikersvriendelijke oplossing. Voor de pomp denk ik wel iets gevonden te hebben:
- Een vloerverwarming pompschakelaar instelbaar tot tenminste 65 graden: https://heatnet-vloerverw...ng-pompschakelaar-tc-500/
Nu zoek ik nog een stekkerthermostaat tot 65 graden met externe voeler én weekprogrammering, maar kan die dan weer niet goed vinden. Heeft iemand daarvoor nog tips?
Sinds de 2 dagen regel reageer ik hier niet meer
heel toevallig las ik je post. ik snap de gedachte maar bedenk dat warmte niet lekt maar uitgewisseld wordt voor koude de andere kant op. Houd er ook rekening mee dat koude lucht naar beneden wilt gaan en warme lucht naar boven en er in de kieren geen voorrangsbordjes staan.Sjamo schreef op woensdag 27 juli 2022 @ 12:47:
[...]
Sorry, ik zie het probleem niet.
Wij hebben een oude woning, overal scheef, en er zullen altijd kieren en gaten zijn. Dat ondanks vloerisolatie, spouwmuurisolatie en grondige, zeer efficiente dakisolatie. Dat is in deze woning een gegeven. Die " tocht" zal er zijn, ongeacht of er een wpb lucht gebruikt en kouder uitblaast op zolder.
Daarnaast gebruiken wij voor een groot gedeelte van het jaar (meer dan 10 vd 12 maanden) natuurlijke ventilatie via raamroosters en vaak ook open ramen.
Een ander gegeven voor deze woning is dat wij eigenlijk alleen beneden verwarmen. Dat betekent dat er altijd warmte naar boven lekt. Dat ongeacht een wpb op zolder of niet.
Deze lekwarmte kunnen we wat verminderen met een dik gevoerd gordijn voor de trapopgang, maar afgelopen jaar is dat door de nieuwe dakisolatie niet meer nodig gebleken.
Maar de invloed van die paar graden die de wpb de temperatuur op zolder, waar wij bij voorkeur niet komen, zal verlagen, dat maakt ons niet veel uit. Wij regelen onze temperatuur beneden. Voor de slaapkamers hebben we lekkere dikke wollen dekbedden, en miv komende winter hoeven we ons ook geen zorgen meer te maken over mogelijk bevriezende leidingen op de slaapkamers.
Eigenlijk is onze eerste verdieping al een buffer tussen de 2 andere lagen in.
Wij verbruiken minimaal voor verwarming dus ik voorzie geen problemen daar.
stel het is beneden 20 graden en boven ook. In deze situatie is er geen lek, eens? (evendruk verschil door de wind niet meegenomen)
stel het is beneden 20 graden en boven 15 graden. Nu gaat er wat warmte naar boven (de lek waar jij het over hebt) en precies evenveel koude naar beneden. je zal dus wat moeten bijstoken om het beneden op 20 graden te houden.
stel nu dat het boven 5 graden is. Dan gaat er nog meer warmte naar boven en weer evenveel koude naar beneden. Je zal dus nog harder moeten stoken op het op 20 graden te houden beneden.
Je zegt dat we nog harder zullen moeten stoken.The_Woesh schreef op maandag 15 augustus 2022 @ 14:50:
[...]
heel toevallig las ik je post. ik snap de gedachte maar bedenk dat warmte niet lekt maar uitgewisseld wordt voor koude de andere kant op. Houd er ook rekening mee dat koude lucht naar beneden wilt gaan en warme lucht naar boven en er in de kieren geen voorrangsbordjes staan.
stel het is beneden 20 graden en boven ook. In deze situatie is er geen lek, eens? (evendruk verschil door de wind niet meegenomen)
stel het is beneden 20 graden en boven 15 graden. Nu gaat er wat warmte naar boven (de lek waar jij het over hebt) en precies evenveel koude naar beneden. je zal dus wat moeten bijstoken om het beneden op 20 graden te houden.
stel nu dat het boven 5 graden is. Dan gaat er nog meer warmte naar boven en weer evenveel koude naar beneden. Je zal dus nog harder moeten stoken op het op 20 graden te houden beneden.
Ik zei in mijn stuk dat ons hele huis schots en scheef is, en dat we het overgrote (voorheen volledige) jaar ventileren met raamroosters, open ramen en waar nodig open tussendeuren om de benodigde tocht te creeeren (bij windstil weer buiten).
Het afgelopen winterseizoen hebben we 232kWh stroom gebruikt om ons huis warm te houden. Ok, en een halve kuub haardhout. Voor het komende jaar zijn we van plan dat op te hogen naar iets van 500 a 600kW voor verwarmen. Ik denk dat we daarmee dit probleem wel onder controle houden.
Daarnaast heb ik al aangegeven dat we dit een jaar op proef doen. Wat kan ons gebeuren in een jaar. We houden zo'n 500kWh over op de zonnepanelen, en als we moeten betalen kost ons dat gemiddeld 13cent per kWh.
Dat je de situatie uitlegt vind ik prima. Maar ik denk dat huizen (en de mensen daar in) verschillend zijn, en dat wat een probleem is in het ene huis, dat niet direct hoeft te zijn in het andere huis.
Ok ik snap hem, als het binnen inderdaad net zo tochtig is als buiten maakt het inderdaad niet uit.Sjamo schreef op maandag 15 augustus 2022 @ 15:10:
[...]
Je zegt dat we nog harder zullen moeten stoken.
Ik zei in mijn stuk dat ons hele huis schots en scheef is, en dat we het overgrote (voorheen volledige) jaar ventileren met raamroosters, open ramen en waar nodig open tussendeuren om de benodigde tocht te creeeren (bij windstil weer buiten).
Het afgelopen winterseizoen hebben we 232kWh stroom gebruikt om ons huis warm te houden. Ok, en een halve kuub haardhout. Voor het komende jaar zijn we van plan dat op te hogen naar iets van 500 a 600kW voor verwarmen. Ik denk dat we daarmee dit probleem wel onder controle houden.
Daarnaast heb ik al aangegeven dat we dit een jaar op proef doen. Wat kan ons gebeuren in een jaar. We houden zo'n 500kWh over op de zonnepanelen, en als we moeten betalen kost ons dat gemiddeld 13cent per kWh.
Dat je de situatie uitlegt vind ik prima. Maar ik denk dat huizen (en de mensen daar in) verschillend zijn, en dat wat een probleem is in het ene huis, dat niet direct hoeft te zijn in het andere huis.
even ter info: met 13cent per kWh zit je nog erg laag. Ik weet niet of je in NL zit maar ik krijg ik nu 53cent per kWh met de huidige energie prijzen. Die 500 kWh die je overhoud is dan zo 265€ euro waard.
Je hebt in principe gelijk. De zolder is eigenlijk je isolatielaag en houdt de benederverdieping warm(er).The_Woesh schreef op maandag 15 augustus 2022 @ 14:50:
[...]
heel toevallig las ik je post. ik snap de gedachte maar bedenk dat warmte niet lekt maar uitgewisseld wordt voor koude de andere kant op. Houd er ook rekening mee dat koude lucht naar beneden wilt gaan en warme lucht naar boven en er in de kieren geen voorrangsbordjes staan.
Toch zijn er wel wat opmerkingen over te maken.
-Juist door warmte te onttrekken op zolder is het temperatuursverschil met buiten iets kleiner en dus minder warmteverlies (over het huis als geheel).
-Er zijn andere warmtebronnen in huis, bij mij komt er bijvoorbeeld ook veel warmte van de buren, ook op zolder. Ook is er her en der apparatuur aanwezig, valt er direct zon binnen (ook op zolder) en ook personen warmen ruimtes op.
-De factor tijd speelt ook een rol. Je bent niet de hele winter 24/7 aan het stoken en de woonkamer op 20 graden aan het houden. Er zijn dus regelmatig momenten dat het best mág afkoelen beneden en dan kun je de beschikbare warmte dus nog zoveel mogelijk nuttig gebruiken via de WPB op zolder.
Hoe het exact energetisch in elkaar zit is lastig en erg situatie-afhankelijk, maar ik ben er wel van overtuigd dat de energie voor de WPB niet 1:1 afkomstig is van de warmtepomp of gasgestookte radiator op de begane grond.
En al met al: het gaat echt maar om een heel klein beetje energie. We hebben het over 0.1 of 0.2 graad afkoeling van de bovenverdiepen ofzo, die dan weer ietsje meer warmte onttrekt van de benedenverdieping.
[ Voor 3% gewijzigd door de Peer op 15-08-2022 15:42 ]
Bedankt voor jullie reacties, er zijn mij nu een aantal dingen duidelijker. Ik heb nog geen ervaringen met domotica, maar ga eens goed verder speuren en kijken wat ik zelf handig (en leuk) vindt.
:strip_exif()/f/image/KKWxGgJnNT5PiYFZZxB8pc5L.jpg?f=fotoalbum_large)
Ik kwam nog een simpel plaatje tegen van de handleiding van easykit, ik bleef mij verbazen over de extra 230V aansluiting.
Heb/wil je geen domoticasysteem? of is het een harde eis dat het stand alone moet kunnen werken?CurlyMo schreef op maandag 15 augustus 2022 @ 14:35:
Nu we het er toch over hebben. Ik heb nu een mooi knutselwerk gemaakt met een paar Shelly's om het PV contact handmatig te schakelen en mijn LR pomp om het hete water ook onderin mijn boiler te krijgen.
Nu zit ik te broeden op een gebruikersvriendelijke oplossing. Voor de pomp denk ik wel iets gevonden te hebben:
- Een vloerverwarming pompschakelaar instelbaar tot tenminste 65 graden: https://heatnet-vloerverw...ng-pompschakelaar-tc-500/
Nu zoek ik nog een stekkerthermostaat tot 65 graden met externe voeler én weekprogrammering, maar kan die dan weer niet goed vinden. Heeft iemand daarvoor nog tips?
Een Sonoff TH10 is eigenlijk een stekkerthermostaat met externe voeler en kun je programmeren zoals je wilt, zeker als je er Tasmota op zet. Die kan ook je LR pomp aansturen overigens.
Misschien heeft Shelly ook wel zoiets tegenwoordig.
Bij mij is alles afhankelijk van het domoticasysteem, maar het is ook gebruiksvriendelijk in die zin dat als je de WPB uit zijn 'vakantiestand' haalt (2 x op de grote ronde knop drukken), hij gewoon 24/7 naar 50 graden gaat verwarmen en dus gewoon standalone werkt. Dus bij uitval van het domoticasysteem (nog nooit gebeurd in 5 jaar) is er alsnog geen probleem en kan mijn vriendin zich ook gewoon redden zonder mij.
[ Voor 16% gewijzigd door de Peer op 15-08-2022 15:40 ]
Ja het doet een beetje vreemd aan, we hebben hier wel eens discussie gehad of die 230v van dat contact ook echt de boiler voorziet (of kan voorzien) van stroom maar ik dacht dat de conclusie was dat het een potentiaalvrij contact is en dus puur als 'signaal' dienst doet.Maartens1981 schreef op maandag 15 augustus 2022 @ 15:33:
@de Peer @Wolly @Surfari @padoempats @wizzopa
Bedankt voor jullie reacties, er zijn mij nu een aantal dingen duidelijker. Ik heb nog geen ervaringen met domotica, maar ga eens goed verder speuren en kijken wat ik zelf handig (en leuk) vindt.
[Afbeelding]
Ik kwam nog een simpel plaatje tegen van de handleiding van easykit, ik bleef mij verbazen over de extra 230V aansluiting.
Ja, het moet standalone kunnen werken en ook instelbaar zijn door een leek. Nu werk ik met ESPEasy geflashed op een paar shelly's die samenwerken.de Peer schreef op maandag 15 augustus 2022 @ 15:34:
[...]
Heb/wil je geen domoticasysteem? of is het een harde eis dat het stand alone moet kunnen werken?
Qua thermostaat vond ik deze nog:
https://www.heatsupplies....te-en-externe-sensor.html
Als je toch al Shelly's gebruikt, dan kun je dat toch ook daarmee uitvoeren (Shelly Uni bijv.) ?CurlyMo schreef op maandag 15 augustus 2022 @ 14:35:
Nu we het er toch over hebben. Ik heb nu een mooi knutselwerk gemaakt met een paar Shelly's om het PV contact handmatig te schakelen en mijn LR pomp om het hete water ook onderin mijn boiler te krijgen.
Lijkt me dat je 230v op het contact moet zetten om het te activeren. Ik kijk naar het plaatje zo'n boiler heb ik niet.de Peer schreef op maandag 15 augustus 2022 @ 15:37:
[...]
Ja het doet een beetje vreemd aan, we hebben hier wel eens discussie gehad of die 230v van dat contact ook echt de boiler voorziet (of kan voorzien) van stroom maar ik dacht dat de conclusie was dat het een potentiaalvrij contact is en dus puur als 'signaal' dienst doet.
Shelly uni doet geen temperatuur zover ik weet.lazybones schreef op maandag 15 augustus 2022 @ 17:32:
[...]
Als je toch al Shelly's gebruikt, dan kun je dat toch ook daarmee uitvoeren (Shelly Uni bijv.) ?
Neemt niet weg dat ik nog even verder zoek.
Ik zet hem alleen aan als ik van plan ben om in bad te gaan.
Ik gebruik hiervoor HomeWizard Energy.
Ik heb van alles geprobeerd te bedenken om het te automatiseren maar ik wil niet dat het pompje draait als ik het bad aan het vullen bent en ook niet net erna.
Het water bovenin de WPB koelt dan te veel af.
Als ik dus van plan ben om een bad te nemen zet in met HWE op mijn telefoon de pomp en het pv contact aan.
Ik heb het pompje in HWE nu zo ingesteld dat hij weer wordt uitgeschakeld als de WPB gestopt is en dus helemaal op temperatuur is.
WPB Ariston Nuos Plus200, SE 4000H+8x Trina Solar 320Wp AB 185°/32°+6x Trina Solar 320Wp AB 185°/10°,APS EZM1+2x Trina Solar 325Wp AB 185°/32° ,2x APS QT2+8x Jinko 435Wp AB 5°/32°,ME MXZ-2F42VF+MSZ-EF35VGK-S+MLZ-KP25VF,WP Atag Energion M Light50
vrijwel iedereen hier rekent zich veel te rijk...de Peer schreef op maandag 15 augustus 2022 @ 15:30:
[...]
Je hebt in principe gelijk. De zolder is eigenlijk je isolatielaag en houdt de benederverdieping warm(er).
Toch zijn er wel wat opmerkingen over te maken.
-Juist door warmte te onttrekken op zolder is het temperatuursverschil met buiten iets kleiner en dus minder warmteverlies (over het huis als geheel).
-Er zijn andere warmtebronnen in huis, bij mij komt er bijvoorbeeld ook veel warmte van de buren, ook op zolder. Ook is er her en der apparatuur aanwezig, valt er direct zon binnen (ook op zolder) en ook personen warmen ruimtes op.
-De factor tijd speelt ook een rol. Je bent niet de hele winter 24/7 aan het stoken en de woonkamer op 20 graden aan het houden. Er zijn dus regelmatig momenten dat het best mág afkoelen beneden en dan kun je de beschikbare warmte dus nog zoveel mogelijk nuttig gebruiken via de WPB op zolder.
Hoe het exact energetisch in elkaar zit is lastig en erg situatie-afhankelijk, maar ik ben er wel van overtuigd dat de energie voor de WPB niet 1:1 afkomstig is van de warmtepomp of gasgestookte radiator op de begane grond.
En al met al: het gaat echt maar om een heel klein beetje energie. We hebben het over 0.1 of 0.2 graad afkoeling van de bovenverdiepen ofzo, die dan weer ietsje meer warmte onttrekt van de benedenverdieping.
Alleen 5 minuten als het water boven de 61 graden komt.
Klopt. Werkt al 5 jaar top :-)Surfari schreef op maandag 15 augustus 2022 @ 17:44:
[...]
Lijkt me dat je 230v op het contact moet zetten om het te activeren. Ik kijk naar het plaatje zo'n boiler heb ik niet.
Volgens mij al eens eerder gezegd, maar dat lijkt me echt te kort om te kunnen garanderen dat je onderin de 61 of 62 graden gaat halen. Bij mij draait hij een uur.CurlyMo schreef op maandag 15 augustus 2022 @ 18:50:
[...]
Alleen 5 minuten als het water boven de 61 graden komt.
Ik weet ook niet welk debiet hij haalt eenmaal ingebouwd.
De Tesy en de Explorer v4 hebben gelijkwaardige Specs op papier de V4 heeft een App en de Tesy heeft een betere COP.
Toch wel een groot punt in alle types is de 2x gat door de muur, zit hier in beton bouw en 2x 160 mm en 3 verdieping huis hoog is wel een dingetje. niks gaat hier soepel, huis te hoog, muur te hard etc.
Ik zou ook graag alles laten doen maar iedereen is te druk. Dus we gaan het gewoon zelf doen.
Maar al lezende veel met dezelfde vragen ben ik al een paar keer gewisseld naar de V4 of naar de Vaillant aroTHERM, de LG ziet er mooi uit maar na het lezen van het LG topic is dit een nogo.
Maar wat is nu de beste keuze ? moet met 100kg 2x de trap op met knik, en in alle gevallen 2x gat door de muur. Waar ik ook in de zomer de koude lucht in huis wil laten.
Ik heb 10x 415WP aan stroom over en de CV is een oude remeha calenta, Dus WPB er in en klaar en de overige stroom gaat de airco in. Maar wat ik niet helder kan krijgen is hoe sluit je de WPB aan op de CV ?
Zowel de Tesy als de Explorer V4 zijn verkrijgbaar met warmtewisselaar die gebruikt kan worden voor de CV het zij nu of in de toekomst met een nieuwe ketel maar de aansluiting vind ik niet terug in de voorbeelden.
De WPB heeft een extra aansluiting maar waar moet deze dan aan de CV komen ? en hoe weet de WPB dat er CV warmte nodig is ?
Bij mij is het zo geprogrammeerd:ron321 schreef op maandag 15 augustus 2022 @ 18:24:
@CurlyMo Wanneer gebruik jij je laadpomp?
Ik zet hem alleen aan als ik van plan ben om in bad te gaan.
Ik gebruik hiervoor HomeWizard Energy.
Ik heb van alles geprobeerd te bedenken om het te automatiseren maar ik wil niet dat het pompje draait als ik het bad aan het vullen bent en ook niet net erna.
Het water bovenin de WPB koelt dan te veel af.
Als ik dus van plan ben om een bad te nemen zet in met HWE op mijn telefoon de pomp en het pv contact aan.
Ik heb het pompje in HWE nu zo ingesteld dat hij weer wordt uitgeschakeld als de WPB gestopt is en dus helemaal op temperatuur is.
Pomp gaat voor 1 uur aan zodra de boiler de 59 graden heeft aangetikt.
Pomp gaat uit zodra er iemand de badkamer inloopt.
Want ook ik wil niet dat de pomp draait terwijl er warm water wordt getapt.
Ik draai de WPB alleen 's nachts.
Als die gaten een probleem zijn, je kunt ook overwegen om gewoon in de ruimte in en uit te blazen. Scheelt ook weer wat centjes.rob2011 schreef op maandag 15 augustus 2022 @ 20:45:
Lees al een tijdje mee in het topic zie duidelijk dat er veel kennis zit kudos daarvoor. Ik van plan ben om een warmtepomp boiler te plaatsen. Merk alles al uitgezocht, het zou een Tesy 200 liter warmtepomp boiler HPWH 2.1 200 U 02 S worden. COP,verbruik etc alles lijkt goed, geen review te vinden overigens.
De Tesy en de Explorer v4 hebben gelijkwaardige Specs op papier de V4 heeft een App en de Tesy heeft een betere COP.
Toch wel een groot punt in alle types is de 2x gat door de muur, zit hier in beton bouw en 2x 160 mm en 3 verdieping huis hoog is wel een dingetje. niks gaat hier soepel, huis te hoog, muur te hard etc.
Ik zou ook graag alles laten doen maar iedereen is te druk. Dus we gaan het gewoon zelf doen.
Maar al lezende veel met dezelfde vragen ben ik al een paar keer gewisseld naar de V4 of naar de Vaillant aroTHERM, de LG ziet er mooi uit maar na het lezen van het LG topic is dit een nogo.
Maar wat is nu de beste keuze ? moet met 100kg 2x de trap op met knik, en in alle gevallen 2x gat door de muur. Waar ik ook in de zomer de koude lucht in huis wil laten.
Ik heb 10x 415WP aan stroom over en de CV is een oude remeha calenta, Dus WPB er in en klaar en de overige stroom gaat de airco in. Maar wat ik niet helder kan krijgen is hoe sluit je de WPB aan op de CV ?
Zowel de Tesy als de Explorer V4 zijn verkrijgbaar met warmtewisselaar die gebruikt kan worden voor de CV het zij nu of in de toekomst met een nieuwe ketel maar de aansluiting vind ik niet terug in de voorbeelden.
De WPB heeft een extra aansluiting maar waar moet deze dan aan de CV komen ? en hoe weet de WPB dat er CV warmte nodig is ?
Daar is het in het legionella preventie topic inderdaad wel eens over gegaan. Mijn metingen lijken aan te geven dat 5 min voldoende is.de Peer schreef op maandag 15 augustus 2022 @ 20:44:
[...]
Volgens mij al eens eerder gezegd, maar dat lijkt me echt te kort om te kunnen garanderen dat je onderin de 61 of 62 graden gaat halen. Bij mij draait hij een uur.
Ik weet ook niet welk debiet hij haalt eenmaal ingebouwd.
klopt maar dan is de COP wel lager en ik heb een ruimte die altijd koeler is waar ook nog een thuis werk kamer zit.de Peer schreef op maandag 15 augustus 2022 @ 20:49:
Als die gaten een probleem zijn, je kunt ook overwegen om gewoon in de ruimte in en uit te blazen. Scheelt ook weer wat centjes.
Maar goed punt kan er mee beginnen en dit later doen. De ruimte is groot genoeg. ~100m3
Lijkt me een goed plan, kun je gelijk ervaren of het hinderlijk is.rob2011 schreef op maandag 15 augustus 2022 @ 21:02:
[...]
klopt maar dan is de COP wel lager en ik heb een ruimte die altijd koeler is waar ook nog een thuis werk kamer zit.
Maar goed punt kan er mee beginnen en dit later doen. De ruimte is groot genoeg. ~100m3
Of de COP over het gehele jaar met binnen/binnen lager is daar zijn de meningen verschillend over. Ik zit in het kamp dat denkt dat de COP niet lager is.
Het belangrijkste blijft nog steeds de ondersteuning van het merk lijkt mij. Dan liever iets mindere COP en goede ondersteuning dan het omgekeerde.rob2011 schreef op maandag 15 augustus 2022 @ 20:45:
Wat bedoel je met ondersteuning?karine1 schreef op maandag 15 augustus 2022 @ 22:24:
[...]
Het belangrijkste blijft nog steeds de ondersteuning van het merk lijkt mij. Dan liever iets mindere COP en goede ondersteuning dan het omgekeerde.
ik vind persoonlijk de COP het meest belangrijk.
Kan je nog eens refereren naar je motivatie waarom je dat denkt?de Peer schreef op maandag 15 augustus 2022 @ 21:19:
[...]
Lijkt me een goed plan, kun je gelijk ervaren of het hinderlijk is.
Of de COP over het gehele jaar met binnen/binnen lager is daar zijn de meningen verschillend over. Ik zit in het kamp dat denkt dat de COP niet lager is.
Omdat het binnen altijd warm is. Daar komt het eigenlijk op neer.CurlyMo schreef op maandag 15 augustus 2022 @ 22:50:
[...]
Kan je nog eens refereren naar je motivatie waarom je dat denkt?
En dan heb ik het over mijn eigen situatie. Een warme zolder.
Ik had hier een installateur die LG en General verdeelde.de Peer schreef op maandag 15 augustus 2022 @ 22:34:
[...]
Wat bedoel je met ondersteuning?
ik vind persoonlijk de COP het meest belangrijk.
Had hij een probleem met een General krijg hij dezelfde dag nog de nodige ondersteuning tegenover bij LG het eerder enkele dagen tot een week kon duren.
Maar dat was zijn ervaring.
Zie post van mij van vanochtend. Kan obv lucht temp in geen verschil meten. Bij 13 graden hetzelfde als bij 26. Als je van buiten pakt zal je COP in theorie lager zijn, want gemiddeld lagere temp. Verreweg meeste invloed op de COP is de temp waarnaar je je water verwarmt.rob2011 schreef op maandag 15 augustus 2022 @ 21:02:
[...]
klopt maar dan is de COP wel lager en ik heb een ruimte die altijd koeler is waar ook nog een thuis werk kamer zit.
Ah OK. Ja als je dat belangrijk vindt snap ik het.karine1 schreef op maandag 15 augustus 2022 @ 23:01:
[...]
Ik had hier een installateur die LG en General verdeelde.
Had hij een probleem met een General krijg hij dezelfde dag nog de nodige ondersteuning tegenover bij LG het eerder enkele dagen tot een week kon duren.
Maar dat was zijn ervaring.
Persoonlijk ben ik meer van zelf repareren of accepteren dat er een 1 procent kans is dat hij vroegtijdig kapot gaat en dan koop ik gewoon een nieuwe. Maar zo is iedereen weer anders
Ik heb daarbij 2 vragen waar ik niet zo gauw een antwoord op kan vinden.
1. Moet je de buiten unit van Atlantic gebruiken of kan je ook van een ander merk gebruiken? Ik vindt de opgegeven 58 dB wat aan de hoge kant.
2. Als 1 mogelijk is kan ik ook een multi split gebruiken? (1x aansluiting voor de WPB en 1x aansluiting voor een airco binnenunit)
6.000Wp > Oost/West 4800Wp + Zuid 1200Wp / Enphase M250x13+M215x7 / 12xLG Bifacial 300Wp +8x Longi 300Wp PVOutput
Of hij echt zo luid is betwijfel ik, misschien bij een extreme belasting?
Doel je hierop dat we de COP te hoog inschatten/berekenen, of het verlies aan warmte in de woning die alsnog met CV ketel/WP gecompenseerd moet worden?flippy schreef op maandag 15 augustus 2022 @ 18:49:
[...]
vrijwel iedereen hier rekent zich veel te rijk...
Ik kom met binnen/binnen op een gemiddelde COP van 2,8, wat me niet heel erg rijk gerekend lijkt.
Ik kan tot nu toe geen specificaties vinden wat voor BUS of display aansluiting het is, behalve dan de beknopte info uit de handleiding.
/f/image/stvaCTWm8BV0etoev3jGVJbQ.png?f=fotoalbum_large)
Ik kan weinig info vinden over de geluidswaarden. Als ik m op dak 9m hoog zet dan is het wel te doen en heeft niemand in de buurt last. Maar op mijn dakterras, wat eenvoudiger is, is het wel van belang.Speedy-Andre schreef op dinsdag 16 augustus 2022 @ 00:58:
Lastig te zeggen, het is een Fujitsu en ik vermoed dat de communicatie verschilt met die van airco's.
Of hij echt zo luid is betwijfel ik, misschien bij een extreme belasting?
Dan worden het 2 aparte units hoogstwaarschijnlijk. Die van de wpb op t dak. En de airco op t terras.
6.000Wp > Oost/West 4800Wp + Zuid 1200Wp / Enphase M250x13+M215x7 / 12xLG Bifacial 300Wp +8x Longi 300Wp PVOutput
Ik vermoed dat er best veel kan.
Het ik-wil-een-warmtepomp FAQ topic- '23 MG5, douchen met wtw en Auer Edel Eau, verwarming met Vaillant Arotherm Plus.
dat bedoel ik nu met rijk rekenen. helemaal met binnen-binnen model. die 2.5 is neem ik aan gemiddeld door het jaar? dus in de winter is die nog lager?padoempats schreef op dinsdag 16 augustus 2022 @ 09:11:
[...]
Doel je hierop dat we de COP te hoog inschatten/berekenen, of het verlies aan warmte in de woning die alsnog met CV ketel/WP gecompenseerd moet worden?
Ik kom met binnen/binnen op een gemiddelde COP van 2,8, wat me niet heel erg rijk gerekend lijkt.
die WBP haalt bij jouw 2.8. dat is met "warme" lucht" in een aangesloten garage. dat is nog steeds ver onder de 3.5+ die je practisch kan halen. en ook in een aangesloten garage komt een groot deel van de warmte uit je woning. bij een zolderplaatsing natuurlijk alles. en die warmte komt ergens vandaan. helemaal in de winter moet je wel even meerekenen dat je warmtepomp/CV vrijwel alle warmte moet genereren. ook in een aangesloten garage komt een riant deel van de warmte uit het huis. als je dan zoals velen een WBP gebruikt als meganische ventilatie trek je een enorme hoeveelheid warmte je huis uit die weer aangevuld moet worden. immers pakt de WBP niet 100% van de warmte eruit dus een flink deel gaat gewoon naar het warm houden van de koolmeesjes op je dak.
er zijn een dozijn verschillende manieren van aansluiten en opties, maar men moet wel goed kijken naar wat je eigenlijke warmtebron is van de WBP. net als dat een WP voor je vloerverwarming in de garage zetten ook niet tof werkt. de schaal is wel kleiner maar de princiepe blijft. dat je garage niet opzettelijk verwarmt word wil niet zeggen dat die niet warmte ontrekt uit je CV.
Nu zoek ik nog een bedrijf die de inbedrijfstelling wil doen in verband met subsidie aanvraag.
Weet iemand een bedrijf in de randstad die dat wil doen? Reacties kunnen ook per DM.
Kia e-niro, smartEVSE, SolarEdge O/W 3/4 kW, Ferroli wpb 90 lt., Daikin 4kW monoblock, Victron MP2-5000 + 15 kWh, gasloos 2023
Cop 3,5+ voor een volledige wpb? Over rijk rekenen gesproken.flippy schreef op dinsdag 16 augustus 2022 @ 10:09:
[...]
dat bedoel ik nu met rijk rekenen. helemaal met binnen-binnen model. die 2.5 is neem ik aan gemiddeld door het jaar? dus in de winter is die nog lager?
die WBP haalt bij jouw 2.8. dat is met "warme" lucht" in een aangesloten garage. dat is nog steeds ver onder de 3.5+ die je practisch kan halen. en ook in een aangesloten garage komt een groot deel van de warmte uit je woning. bij een zolderplaatsing natuurlijk alles. en die warmte komt ergens vandaan. helemaal in de winter moet je wel even meerekenen dat je warmtepomp/CV vrijwel alle warmte moet genereren. ook in een aangesloten garage komt een riant deel van de warmte uit het huis. als je dan zoals velen een WBP gebruikt als meganische ventilatie trek je een enorme hoeveelheid warmte je huis uit die weer aangevuld moet worden. immers pakt de WBP niet 100% van de warmte eruit dus een flink deel gaat gewoon naar het warm houden van de koolmeesjes op je dak.
er zijn een dozijn verschillende manieren van aansluiten en opties, maar men moet wel goed kijken naar wat je eigenlijke warmtebron is van de WBP. net als dat een WP voor je vloerverwarming in de garage zetten ook niet tof werkt. de schaal is wel kleiner maar de princiepe blijft. dat je garage niet opzettelijk verwarmt word wil niet zeggen dat die niet warmte ontrekt uit je CV.
De wpb cop cijfers zijn gebaseerd op normaal boiler gebruik. cop 2,6 is dan heel normaal en het vergelijk is t.o.v. een klassieke electrische boiler. Dus met bijv sp50 en incl legionellaruns. Knappe vent als jij dat met cop 3,5 doet.
Gaat je wel lukken met een laag sp.
Vandaar dat een wp buitenunit voor de vloer een hogere cop heeft want die draait op lagetemperatuur.
temperaturen zijn natuurlijk leidend. maar het is vooral voor een binnen-binnen opstelling zeker mogelijk om een cop van dik in de 3 te halen. vooral op zolders. probleem hierin is simpelweg dat die warmte weer opgewekt moet worden door iets anders waardoor je uiteindelijk cop nog lager is dan waneer je hem gewoon direct op buiten-buiten hebt lopen met de fan op maximaal.Surfari schreef op dinsdag 16 augustus 2022 @ 10:40:
[...]
Cop 3,5+ voor een volledige wpb? Over rijk rekenen gesproken.
De wpb cop cijfers zijn gebaseerd op normaal boiler gebruik. cop 2,6 is dan heel normaal en het vergelijk is t.o.v. een klassieke electrische boiler. Dus met bijv sp50 en incl legionellaruns. Knappe vent als jij dat met cop 3,5 doet.
Gaat je wel lukken met een laag sp.
Vandaar dat een wp buitenunit voor de vloer een hogere cop heeft want die draait op lagetemperatuur.
Ja zo zie ik het ook. Geldt alleen niet buiten het stookseizoen, dan is het 'gratis' koeling en werkt het weer in het voordeel, je hoeft immers minder te koelen.flippy schreef op dinsdag 16 augustus 2022 @ 10:09:
[...]
dat bedoel ik nu met rijk rekenen. helemaal met binnen-binnen model. die 2.5 is neem ik aan gemiddeld door het jaar? dus in de winter is die nog lager?
Ik heb de Atlantic Explorer V4 met warmtewisselaar. Zodra de Pana WP draait zou ik deze ook op de WPB willen aansluiten om SWW te maken, wellicht in de winter via de Pana en in de zomer met zijn eigen WP-functie. Wil daar beetje mee spelen om erachter te komen wat de effecten zijn, verschil in COP/verbruik. Echter voelt het effect van de koude lucht die de WPB produceert in de (aangesloten, geisoleerde en met VV verwarmde) garage als nihil. Zodra de WPB stopt met draaien is de temp in no time weer terug, ook in de winter. De temp in de gang bijv wordt echt 0,0 beinvloed (in de winter) als de WPB draait/gedraaid heeft. Maar logische natuurkunde, de warmte moet ergens vandaan komen. Denk dat ook een hoop kou naar buiten gaat via de ventilatie (in de garage), dus dat verlies was er sowieso al.
Van april t/m september wanneer je niet stookt verlies je er niks aan en ben je blij met elk beetje verkoeling. Je WP hoeft dan het huis minder te koelen, dus in dat seizoen komt het ook weer naar je toe.flippy schreef op dinsdag 16 augustus 2022 @ 12:07:
[...]
temperaturen zijn natuurlijk leidend. maar het is vooral voor een binnen-binnen opstelling zeker mogelijk om een cop van dik in de 3 te halen. vooral op zolders. probleem hierin is simpelweg dat die warmte weer opgewekt moet worden door iets anders waardoor je uiteindelijk cop nog lager is dan waneer je hem gewoon direct op buiten-buiten hebt lopen met de fan op maximaal.
probleem is dat de meeste energie en de laagste cop in de winter is. dus die zomermaandjes doen niet zoveel. al is het natuurlijk afhankeijk of je een winter-des-doods hebt of gewoon een standaard hollandse regenwinter.padoempats schreef op dinsdag 16 augustus 2022 @ 12:09:
[...]
Van april t/m september wanneer je niet stookt verlies je er niks aan en ben je blij met elk beetje verkoeling. Je WP hoeft dan het huis minder te koelen, dus in dat seizoen komt het ook weer naar je toe.
Spijtig genoeg ook weer verschillende reacties.
1.Voor een warmtepompboiler adviseren we altijd dat er tenminste een afvoer is van de koude lucht die de warmtepompboiler produceert.
Als er veel wordt gedoucht dan zal de wpboiler vele uren aanstaan en de ruimte echt kouder maken. Het is dan niet logisch dat het de lucht laat circuleren en zal uiteindelijk zo een storing geven. De efficiëntie van een koudere kelder zal voor het stroom gebruik dan ook niet echt goed doen.
2 U spreekt over andere ventilatiegaten ook waarin verse lucht binnenkomt, daarnaast voldoet uw uitleg aan de minimumvereisten die in de handleiding te vinden staat en atlantic ons heeft meegedeeld.
Baserend op uw uitleg lijkt ons dit inderdaad mogelijk.
Ik zou die adviezen ook niet als meer dan een mening zien. Zij zijn tenslotte geen experts.karine1 schreef op dinsdag 16 augustus 2022 @ 15:11:
Daar er nogal meningsverschillen zijn over waar lucht nemen en afvoeren heb ik die vraag ook eens bij Esanico en Solargroep gesteld.
Spijtig genoeg ook weer verschillende reacties.
1.Voor een warmtepompboiler adviseren we altijd dat er tenminste een afvoer is van de koude lucht die de warmtepompboiler produceert.
Als er veel wordt gedoucht dan zal de wpboiler vele uren aanstaan en de ruimte echt kouder maken. Het is dan niet logisch dat het de lucht laat circuleren en zal uiteindelijk zo een storing geven. De efficiëntie van een koudere kelder zal voor het stroom gebruik dan ook niet echt goed doen.
2 U spreekt over andere ventilatiegaten ook waarin verse lucht binnenkomt, daarnaast voldoet uw uitleg aan de minimumvereisten die in de handleiding te vinden staat en atlantic ons heeft meegedeeld.
Baserend op uw uitleg lijkt ons dit inderdaad mogelijk.
Koude lucht naar buiten blazen gaat bijvoorbeeld helemaal (goed) niet als je een WTW systeem hebt. Je zult dan ook weer ergens lucht moeten aanzuigen van buiten.
Maar het is allemaal erg situatieafhankelijk, dat maakt het voor hen ook lastig om een universeel advies te geven.
[ Voor 4% gewijzigd door de Peer op 16-08-2022 15:23 ]
Als er 12 verluchtingsgaten zijn (waar komen die op uit, buiten?) dan kan je makkelijk de koude lucht afvoeren terwijl het vanzelf wordt aangevuld.
Het is ook de vraag of de lucht in de kelder nu al ververst wordt doordat er ergens achter de gaten lucht wordt aangezogen, dat maakt de situatie wezenlijk anders (beter).
@Wolly nog bedankt voor de tips, ik heb de Cozytouch Bridge binnen gekregen uit Frankrijk en gekoppeld.
In HomeAssistant was het ook een fluitje van een cent alleen baal ik er wel van dat je eigenlijk alleen gegevens kan lezen, ik zie geen mogelijkheden om bijvoorbeeld de pomp zelf in te schakelen als ik stroom 'over' heb overdag als de zon schijnt.
Nu het salderen met zonne-energie er nog niet is maakt het mij niet zoveel uit, heb de WPB ingesteld dat hij mag verwarmen tussen 10:00 en 18:00. Maar mocht het salderen er komen (ik dacht 2025?) hoe kan ik dan het beste de WPB aansturen via HA? de PV poort?
Dat pv contact staat los van de Cozytouch, zelfs van de wpb bediening op wel/niet toestaan in het menu na.
Met het Domoticz Python script kan ik van alles bedienen zoals boost starten, modus kiezen, vakantie ingeven en de temperatuur instellen naast aflezen van het verbruik per Wh en draaiuren van de wp.
De HA implementatie is dus halfbakken, nooit mee gewerkt btw
Is er nog iets waar ik aan moet denken voor de boiler of kan ieder model? het liefst neem ik ook nog eens een liggend model i.v.m. met het schuine dak met extra spiraal voor de vloerverwarming badkamer. 250 of 270 liter lijkt mij voldoende voor 4 pers. gezin.
Daarnaast wilde ik de MV unit, WPB en binnen/buiten afvoer op een zelfbouw luchtverdeelbox aansluiten, zodat ik makkelijk de invoer/uitvoer kan aanpassen. Is hout een issue ivm met schimmel in zo'n box?

Beetje aanklooien met 90kg wordt al snel vervelend.
Hebben jullie tips? Het is erg krap op de trap dus ik zou het liefst alle verpakking eraf halen.
[ Voor 7% gewijzigd door fRiEtJeSaTe op 17-08-2022 12:52 ]
Enig idee hoeveel gas je normaliter gebruikte voor het tapwater?Step-han schreef op woensdag 17 augustus 2022 @ 10:56:
Mijn Atlantic Explorer V4 270L draait nu 16 dagen met een gemiddeld verbruik van 1.74 kWh per dag. Erg tevreden over.
Zelf ben ik er ook naar aan het kijken, verbruik ongeveer 0.35m3 gas per dag voor sww, dat zou neerkomen op (0.35*9)/3=1.05kWh. met een WPB (zonder verliezen mee te rekenen bij een COP van 3 en uitgaanden van 9kWh stroom per kuub gas).
(16 x 300Wp) 4800Wp + (sinds 14 feb 2023) (7 x 405Wp) 2835Wp = 7635Wp @Zuid op 4.5kW omvormer
Kan je een lier boven de trap hangen? misschien met met tijdelijke 3 of 4 poot?fRiEtJeSaTe schreef op woensdag 17 augustus 2022 @ 12:40:
Hebben jullie tips? Het is erg krap op de trap dus ik zou het liefst alle verpakking eraf halen.
Je kan hem takelen in een bijbal of met spanbanden.
Zorg wel voor stevige constructie. Als je er zelf in kan hangen en flink op en neer bewegen zal het de boiler ook wel houden.
Trede voor trede, zo blijft het behapbaar, en kun je tussendoor rusten.fRiEtJeSaTe schreef op woensdag 17 augustus 2022 @ 12:40:
Ariston Nuos Plus 200L is binnen. 117kg incl. pallet door de bezorger in de voortuin gezet. Met wat kantelen op de pallet heb ik hem in m'n eentje naar binnen gekregen. Hoewel ik van tevoren heb gemeten begin ik me wel lichtjes zorgen te maken hoe we dit gevaarte de trap af de kelder in gaan krijgen.
Heeft het zin om hem op een steekwagen te zetten? Onderaan zit een bocht in de trap maar het eerst stuk kan ik hem dan wellicht makkelijker laten zakken. Trappensteekwagen past niet eens denk ik.de Peer schreef op woensdag 17 augustus 2022 @ 14:54:
[...]
Trede voor trede, zo blijft het behapbaar, en kun je tussendoor rusten.
[ Voor 5% gewijzigd door fRiEtJeSaTe op 17-08-2022 14:58 ]
Ik heb de mijne met z'n tweeën naar zolder gebracht.fRiEtJeSaTe schreef op woensdag 17 augustus 2022 @ 12:40:
Ariston Nuos Plus 200L is binnen. 117kg incl. pallet door de bezorger in de voortuin gezet. Met wat kantelen op de pallet heb ik hem in m'n eentje naar binnen gekregen. Hoewel ik van tevoren heb gemeten begin ik me wel lichtjes zorgen te maken hoe we dit gevaarte de trap af de kelder in gaan krijgen.
Gewoon de kale WPB. De lussen die eraan zitten zijn erg handig.
WPB Ariston Nuos Plus200, SE 4000H+8x Trina Solar 320Wp AB 185°/32°+6x Trina Solar 320Wp AB 185°/10°,APS EZM1+2x Trina Solar 325Wp AB 185°/32° ,2x APS QT2+8x Jinko 435Wp AB 5°/32°,ME MXZ-2F42VF+MSZ-EF35VGK-S+MLZ-KP25VF,WP Atag Energion M Light50
durf ik zo niet te zeggen. jij kent de situatie.fRiEtJeSaTe schreef op woensdag 17 augustus 2022 @ 14:57:
[...]
Heeft het zin om hem op een steekwagen te zetten? Onderaan zit een bocht in de trap maar het eerst stuk kan ik hem dan wellicht makkelijker laten zakken. Trappensteekwagen past niet eens denk ik.
Ik heb het met 3 man gedaan, en vond dat alsnog pittig.
Lussen?ron321 schreef op woensdag 17 augustus 2022 @ 14:58:
[...]
Ik heb de mijne met z'n tweeën naar zolder gebracht.
Gewoon de kale WPB. De lussen die eraan zitten zijn erg handig.
Ik kon het terugkijken vanaf 1-1-2019 tot moment dat in de WPB plaatste 2-8-2022.watercoolertje schreef op woensdag 17 augustus 2022 @ 13:32:
[...]
Enig idee hoeveel gas je normaliter gebruikte voor het tapwater?
Zelf ben ik er ook naar aan het kijken, verbruik ongeveer 0.35m3 gas per dag voor sww, dat zou neerkomen op (0.35*9)/3=1.05kWh. met een WPB (zonder verliezen mee te rekenen bij een COP van 3 en uitgaanden van 9kWh stroom per kuub gas).
0,794 m3 gas gemiddeld per dag voor alleen SWW met een Nefit Trendline uit 2016 CW5
Nu zal die 1,74 kWh gemiddeld per dag over die 16 dagen wat ik nu heb wel oplopen in de winter door slechtere COP, maargoed, voor nu valt het mij niet tegen.
Heeft een van jullie ervaring met het in serie zetten van de warmtepomp met de cv.
Ik wil hem graag tussen de koud water aanvoer en de cv aansluiten zodat de cv een back-up is.
De cv verwarmt het water dan de laatste 5 graden voor/tegen de legionella.
Dus wil ik de elektrische weerstand uitzetten, ook i.v.m. de groepen kast, weet iemand hoe dat moet, en of dat kan?
[ Voor 5% gewijzigd door Rob-Atlantic op 17-08-2022 15:24 ]
Ja aan die van mij zaten 2 draaglussen.
Waarom zou je dat willen, de Calypso doet de legio run zelf zonder element.Rob-Atlantic schreef op woensdag 17 augustus 2022 @ 15:23:
Aansluiten Atlantic calypso 150.
Heeft een van jullie ervaring met het in serie zetten van de warmtepomp met de cv.
Ik wil hem graag tussen de koud water aanvoer en de cv aansluiten zodat de cv een back-up is.
De cv verwarmt het water dan de laatste 5 graden voor/tegen de legionella.
Dus wil ik de elektrische weerstand uitzetten, ook i.v.m. de groepen kast, weet iemand hoe dat moet, en of dat kan?
Je kan instellen dat hij het element nooit gebruikt.
Laat je hem door de cv lopen dan warm je in de zomer eerst de cvketel (het ijzer) op en dat is verlies.
Je kan het beter met kraantjes scheiden.
Nog één ding en het is hier al ter sprake gekomen maar vindt het niet direct terug en dat was een oplossing om het condenswater van de vloer naar de afloop tegen het plafond te pompen.(dus +-220cm omhoog).
Welke oplossing(apparaat) is hier het best/makkelijkst voor ?
:strip_exif()/f/image/Xdcm2g645egI76pMDiGpUh79.jpg?f=fotoalbum_large)
Naast je condenswater heb je waarschijnlijk ook je inlaatcombinatie die zal druppelen. Bij mij levert het 2 liter 'afval' water op. Hoe je het naar boven in je afvoer krijgt, geen ideekarine1 schreef op woensdag 17 augustus 2022 @ 16:18:
Hier intussen(eindelijk) bezig met de bestelling van de Explorer 270L.
Nog één ding en het is hier al ter sprake gekomen maar vindt het niet direct terug en dat was een oplossing om het condenswater van de vloer naar de afloop tegen het plafond te pompen.(dus +-220cm omhoog).
[Afbeelding]
In een emmer met een condenswaterpompje die gebruikt worden voor aircos😉karine1 schreef op woensdag 17 augustus 2022 @ 16:18:
Hier intussen(eindelijk) bezig met de bestelling van de Explorer 270L.
[Afbeelding]
Haha, nou daar zou ik met een hele grote boog omheen lopenwizzopa schreef op woensdag 17 augustus 2022 @ 16:29:
[...]
In een emmer met een condenswaterpompje die gebruikt worden voor aircos😉
@karine1 Ik had in m'n appartement een condenspomp bij de CV ketel, deze van Grundfos. Die heeft in 5+ jaar nooit gefaald in ieder geval.
[ Voor 8% gewijzigd door GermanPivo op 17-08-2022 16:36 ]
9040 Wp | Zendure 15,4 kWh | MHI SCM60/SCM40/SRC25
Ging prima.
Nu heb ik een afvoer gemaakt.
https://www.sanitairwebsh...conlift-1-ls-condenspomp/ voor 'iets' minder geldGermanPivo schreef op woensdag 17 augustus 2022 @ 16:30:
[...]
Haha, nou daar zou ik met een hele grote boog omheen lopenAls je leest hoe vaak die kapot gaan...
@karine1 Ik had in m'n appartement een condenspomp bij de CV ketel, deze van Grundfos. Die heeft in 5+ jaar nooit gefaald in ieder geval.
Op zich is dat niet zo moeilijk. Zaak is dat de inlaatcombinatie hoger komt te hangen dan de afvoer waar deze in moet druppelen. Dus de waterleiding zodanig naar boven leggen dat die boven de afvoerbuis uitkomt en daar vervolgens de inlaatcombinatie monteren met de druppelslang in die afvoer. En de uitlaat van de inlaatcombinatie weer naar beneden naar de inlaat van de WPB. De lengte van de waterleiding van de inlaatcombinatie naar de inlaat van de WPB is volgens mij verder niet zo belangrijk. Er is geen wet dat de inlaatcombinatie perse vlak naast de WPB moet zitten.padoempats schreef op woensdag 17 augustus 2022 @ 16:27:
[...]
Naast je condenswater heb je waarschijnlijk ook je inlaatcombinatie die zal druppelen. Bij mij levert het 2 liter 'afval' water op. Hoe je het naar boven in je afvoer krijgt, geen idee
Bij mijn keukenboiler zit de inlaatcombinatie ook niet naast de boiler, maar een paar keukenkastjes verder onder de gootsteen waar hij vrolijk in de afvoer van de vaatwasser druppelt
Prima dingen!Speedy-Andre schreef op woensdag 17 augustus 2022 @ 17:02:
[...]
https://www.sanitairwebsh...conlift-1-ls-condenspomp/ voor 'iets' minder geld
PV: 39x @ 13.425WP, L/L WP: 3x3,5+2x5KW+1x2,2KW, L/W WP 9kW Panasonic J mono, WP boiler Atlantic Explorer V4 270. Sinds 04-22 gasloos!
Misschien nog een laatste vraag waar ik het met Speed-Andre ook al even over had en dat is nog een buis/flexibel van enkele meters die als luchtafvoer voor de WP-pomp moet dienen.
Die prijzen lopen wel serieus ver uiteen.
Ik dacht zelf van een geïsoleerde flexibele ventilatieslang - Ø160mm - hiervoor te gebruiken.
https://www.ventilatiesho...bele%20ventilatieslang%20
Speed-Andre dacht eventueel aan een Thermoduct geïsoleerde spirobuis diameter 160 mm.
https://www.ventilatielan...r-160-mm-l-1000- mm.html
Is dergelijke flexibele slang te gebruiken in dit geval want dit zou ideaal zijn om zo door het verluchtingsgat te steken en naar buiten te gaan ?
Ik wil voorkomen dat ik een speciale groep moet aanleggen. Maar als je het element uit kan schakelen en dan als nog de legionella run kan doen is het nog beter.Speedy-Andre schreef op woensdag 17 augustus 2022 @ 16:02:
[...]
Waarom zou je dat willen, de Calypso doet de legio run zelf zonder element.
Je kan instellen dat hij het element nooit gebruikt.
Laat je hem door de cv lopen dan warm je in de zomer eerst de cvketel (het ijzer) op en dat is verlies.
Je kan het beter met kraantjes scheiden.
Kun je dat makkelijk in de instellingen uitschakelen?
Die slang is iets dikker (5-6mm) dan de binnen diameter, omdat hij flexibel is hangt hij door dus je zal hem met beugels moeten steunen.karine1 schreef op woensdag 17 augustus 2022 @ 18:05:
Is dergelijke flexibele slang te gebruiken in dit geval want dit zou ideaal zijn om zo door het verluchtingsgat te steken en naar buiten te gaan ?
Voor naar buiten en in een bocht omlaag is het mooi maar wel een beetje kwetsbaar.
[ Voor 80% gewijzigd door Speedy-Andre op 17-08-2022 18:46 ]