Beoordeling veiligheid Chinese stekkerdoos

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CurlyMo
  • Registratie: Februari 2011
  • Laatst online: 19:08
Voor een project heb ik een stekkerdoos gevonden die precies doet wat ik nodig heb; schakelen op basis van een temperatuur boven en ondergrens. Aangezien ik over het algemeen vrij sceptisch ben over Chinees Ali spul op 220v, heb ik de stekkerdoos opengeschroefd. Op het oog ziet het er allemaal degelijk uit. Ik ben benieuwd of jullie die mening delen?

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/FvffJdCIdb_X9VloONGYrVoEPvY=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/KqefrkGzPnhp94DM9x8rpBsc.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/M1EtyYfSAJUWHEuQE1u8rm6_mX8=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/SOdmEXEUQq30SrxqiXDRvBIY.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/QIwmRjD5V9yHq6n5sSFd0CzsWzM=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/9rcYHeyN7HQykCtWhDlVBTs3.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/_6Q_YIHyc7ClNsmW9g-SKG1xc4c=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/eSRBueKMskn1xZbGwJgVWzlB.jpg?f=fotoalbum_large

Sinds de 2 dagen regel reageer ik hier niet meer

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• EVog
  • Registratie: December 2017
  • Laatst online: 31-03 18:23
Staat ergens een keurmerk? B.v een CE markering?

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• teacher
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 19:36

teacher

Frontpage Admin / Global Moderator

Dysgaf!

Waarom zit er twee keer een fase aan het bovenste contact gesoldeerd? :?

Wise enough to play the fool

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CurlyMo
EVog schreef op zondag 25 september 2022 @ 13:08:
Hierbij een foto van de achterzijde:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/i7WHuxrD3-GLhEgGyXrdK19wHIo=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/NHfTyePbwnqTXVae66B7Wlby.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CurlyMo
teacher schreef op zondag 25 september 2022 @ 13:28:
Waarom zit er twee keer een fase aan het bovenste contact gesoldeerd? :?
Geen idee, niet gekeken of dat enkel een verkeerde gebruikte kleur is of ook echt een fout in de verbindingen. Dat kan ik nog wel even nameten.

Acties:
  • +14 Henk 'm!

• FSSF
  • Registratie: April 2012
  • Laatst online: 15:00
EVog schreef op zondag 25 september 2022 @ 13:08:
Want je twijfelt of het wel echte Chinese Export is? :+

https://www.instagram.com/cncdepartment/ Diverse projecten

Acties:
  • +9 Henk 'm!

• RocketKoen
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 17:30
CurlyMo schreef op zondag 25 september 2022 @ 13:28:
[...]

Hierbij een foto van de achterzijde:
[Afbeelding]
Dat is geen CE markering. Die hoort deze verhoudingen te hebben:
Afbeeldingslocatie: https://upload.wikimedia.org/wikipedia/commons/thumb/f/ff/CE_with_grid.svg/1920px-CE_with_grid.svg.png
Daarnaast is er een blauwe draad gebruikt voor de fase (rechtsonder) en een bruine voor de nul (links). Dat geeft mij niet heel veel vertrouwen...
En ze gebruiken een dun tin baantje voor een circuit waar 10A over mag lopen? Dat smelt als je het echt probeert. Met een beetje gelukt stopt het dan met werken. Met een beetje pech vliegt het in brand.

[ Voor 23% gewijzigd door RocketKoen op 25-09-2022 13:39 ]

TheS4ndm4n#1919

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• EVog
  • Registratie: December 2017
  • Laatst online: 31-03 18:23
Nee, geen twijfel dat het echt chinese import is. Wel twijfel of er een echte veiligheids (type) keuring is gedaan.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• kzin
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 18:18
Een ding valt me op, op de 2e foto. Van zowel de nul als de geschakelde fases lopen dunne draden naar de doorvoer aan de rechterzijde (de geschakelde met weerstand o.i.d.). De dunne draad die van links komt loopt over het contact aan de rechterzijde, en heeft daar ook klem gezeten.
Ik zou dat even tussen de contacten doorvoeren, want als het weer klem komt te zitten, kan de isolatie doorslijten, met langzaam doorbranden als gevolg.

Verder heeft men zich niet gehouden aan kleurcodes voor draden.

Zitten de temperatuursensors intern? Dan is er minder risico als met externe senoren, waarbij je mogelijk afhankelijk bent van de isolatie waarde van de kleine transformator linksboven om de 3e foto.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rukapul
  • Registratie: Februari 2000
  • Nu online
Heeft dat snoer wel randaarde?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• SinergyX
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 16:28

SinergyX

____(>^^(>0o)>____

2de foto onder de blauw/zwart lijkt een klodder soldeer te zitten op de aarde, die naar boven geel/groen gaat.

De dunne zwart draad lijkt gebruikt te worden voor de 12V ACDCs (dedicated, geen simpele weerstandprincipes), even snel gekeken naar de boord layout lijken ze aardige powersplitsing te hebben.

Zou alleen die dunne zwart op foto 2 iets omleiden, die lijkt bovenlangs klem te komen op fasemetaal, dat lijkt me niet zo fijn (zo te zien kan je die makkelijk onder de blauw schuiven in het open gedeelte).

Nog 1 keertje.. het is SinergyX, niet SynergyX
Im as excited to be here as a 42 gnome warlock who rolled on a green pair of cloth boots but was given a epic staff of uber awsome noob pwning by accident.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CurlyMo
kzin schreef op zondag 25 september 2022 @ 13:49:
Zitten de temperatuursensors intern? Dan is er minder risico als met externe senoren, waarbij je mogelijk afhankelijk bent van de isolatie waarde van de kleine transformator linksboven om de 3e foto.
De temperatuur probes zijn twee NTC's die verbonden zijn via de rode en de witte header op de print. Op de 3e foto in het midden rechts.
Ik zou dat even tussen de contacten doorvoeren, want als het weer klem komt te zitten, kan de isolatie doorslijten, met langzaam doorbranden als gevolg.
Goed punt, is ook simpel te realiseren.
SinergyX schreef op zondag 25 september 2022 @ 14:09:
[...]
2de foto onder de blauw/zwart lijkt een klodder soldeer te zitten op de aarde, die naar boven geel/groen gaat.
Klopt, er is inderdaad randaarde, al heb ik dat voor de toepassing niet nodig.
De dunne zwart draad lijkt gebruikt te worden voor de 12V ACDCs (dedicated, geen simpele weerstandprincipes), even snel gekeken naar de boord layout lijken ze aardige powersplitsing te hebben.
Dat vond ik er ook allemaal netjes uitzien.
Zou alleen die dunne zwart op foto 2 iets omleiden, die lijkt bovenlangs klem te komen op fasemetaal, dat lijkt me niet zo fijn (zo te zien kan je die makkelijk onder de blauw schuiven in het open gedeelte).
Check

Al met al zien jullie niet direct grote problemen buiten de kleine omleiding van de zwarte draad? Er gaat ook vrijwel geen stroom mee geschakeld worden. Enkel een pompje van 5W en een PV contact van mijn boiler. Verder ben ik van plan de stekkerdoos maar 1 dag in de week voor zo'n 8 uur actief te hebben via een weekschakelaar.

[ Voor 3% gewijzigd door CurlyMo op 25-09-2022 14:41 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• de Peer
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 14:58

de Peer

under peer review

EVog schreef op zondag 25 september 2022 @ 13:39:
Nee, geen twijfel dat het echt chinese import is. Wel twijfel of er een echte veiligheids (type) keuring is gedaan.
een CE logo garandeert geen keuring. Het garandeert alleen dat iemand opdracht heeft gegeven dat logo daar op te printen. verder niets.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• xoniq
  • Registratie: April 2005
  • Laatst online: 25-09 18:19
de Peer schreef op zondag 25 september 2022 @ 15:52:
[...]

een CE logo garandeert geen keuring. Het garandeert alleen dat iemand opdracht heeft gegeven dat logo daar op te printen. verder niets.
En het logo die er op staat, is 100% het Chinese “Chinese Export” logo die gebruikt wordt om Europese keuring te omzeilen.

Acties:
  • +11 Henk 'm!

• de Peer
  • Laatst online: 14:58

de Peer

under peer review

xoniq schreef op zondag 25 september 2022 @ 15:58:
[...]

En het logo die er op staat, is 100% het Chinese “Chinese Export” logo die gebruikt wordt om Europese keuring te omzeilen.
Zucht, daar gaan we weer ;) . Chinese Export is een urban myth. Broodje Aap. Dat bestaat niet.
Wikipedia: CE marking

Keuring is niet vereist. Er is geen grootschalige keuring voor alles wat de EU in komt.
CE logo betekent alleen dat de importeur beweert dat het aan de relevante eisen voldoet.

het echte logo heeft net zo weinig betekenis als de 'neppe'. Het is maar net welke ze uitgekozen hebben. Wel slordig natuurlijk als je de verkeerde pakt.

Verder off-topic. Voor wie meer wil weten: CE-markering of China Export?

[ Voor 35% gewijzigd door de Peer op 25-09-2022 16:08 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• memphis
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 18:58

memphis

48k was toen meer dan genoeg.

kzin schreef op zondag 25 september 2022 @ 13:49:

Verder heeft men zich niet gehouden aan kleurcodes voor draden.
Boeit dat?
Het is een ding dat je in een contactdoos steekt dus weet je nooit hoe de fase en de nul binnen komt.

Er zijn mensen die mij een GOD vinden

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CurlyMo
memphis schreef op zondag 25 september 2022 @ 19:29:
[...]

Boeit dat?
Het is een ding dat je in een contactdoos steekt dus weet je nooit hoe de fase en de nul binnen komt.
Ik snap wel dat het handig zou zijn geweest als je in ieder geval je kleuren uit elkaar houdt. Dus niet zoals nu bruin voor beide kanten. Voor de werking boeit het verder niet en normaliter zie je er niks van.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LittleKiller
  • Registratie: Oktober 2007
  • Laatst online: 25-09 08:58
de Peer schreef op zondag 25 september 2022 @ 16:00:
[...]

Zucht, daar gaan we weer ;) . Chinese Export is een urban myth. Broodje Aap. Dat bestaat niet.
Wikipedia: CE marking

Keuring is niet vereist. Er is geen grootschalige keuring voor alles wat de EU in komt.
CE logo betekent alleen dat de importeur beweert dat het aan de relevante eisen voldoet.

het echte logo heeft net zo weinig betekenis als de 'neppe'. Het is maar net welke ze uitgekozen hebben. Wel slordig natuurlijk als je de verkeerde pakt.

Verder off-topic. Voor wie meer wil weten: CE-markering of China Export?
/offtopic

Het maakt natuurlijk niet uit dat het broodje aap is. Maar het logo op een andere manier printen zorgt er echt voor dat echt ELKE vorm van liability weg is.

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• Septillion
  • Registratie: Januari 2009
  • Laatst online: 20:05

Septillion

Moderator Wonen & Mobiliteit
Is hij super netjes? Nee
Zou ik hem zelf gebruiken? Ja
Zou ik het niet kunnen laten om de kabels de juiste kleur te geven en te voorzien van adereindhulzen? Correct :+

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Flake
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 01-11-2024
Ik heb ernstige twijfels over die 230V stekkerdooscontacten. Die zien eruit als onbehandeld koper of onbehandeld messing. Voor netspanning hoort daar nikkelplating op te zitten en die ontbreekt. De vorm van die contacten maken het onmogelijk om een enigszins gecontroleerde normaalkracht uit te oefenen op de stekker die erin zit want er zit geen veerconstructie in. Dit zijn twee plaatjes die tegen elkaar zijn gelegd en in de tweede foto kun je in de linkerbovenhoek en rechteronderhoek zien dat de plaatjes al uit elkaar zijn gaan staan. Daarnaast lijken deze rails van bovenaf gezien wel heel dicht in de buurt te komen van het randaardecontact, die er recht onder ligt. Geen poging gedaan om minimale lucht en kruipwegen af te dwingen.

Dit is hoe de contacten van een stopcontact eruit moeten zien, en dan snap je wat ik bedoel met veerconstructie en de zilverachtige (nikkel) kleur waar de stekker contact maakt. Zo moet je het doen.
Afbeeldingslocatie: https://i.ytimg.com/vi/erVgySmHtqw/maxresdefault.jpg

/edit: Dat flinterdunne draadje (met een klein beetje krimpkous) dat van de ene rail naar de andere loopt en ergens tussen is geplet is een mooie kanshebber voor kortsluiting. Dat gaat een leuk effect geven als door die isolatie heen wordt gesneden.

Ik denk dat ik hiermee voldoende heb gemotiveerd dat dit ding technisch niet in orde is. Dat notabene een mod hierboven aangeeft 'ik zou hem gewoon gebruiken' vind ik ook niet kunnen.

[ Voor 26% gewijzigd door Flake op 30-09-2022 15:56 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ninjazx9r98
  • Laatst online: 16:27
Flake schreef op vrijdag 30 september 2022 @ 15:17: Dit zijn twee plaatjes die tegen elkaar zijn gelegd en in de tweede foto kun je in de linkerbovenhoek en rechteronderhoek zien dat de plaatjes al uit elkaar zijn gaan staan. Daarnaast lijken deze rails van bovenaf gezien wel heel dicht in de buurt te komen van het randaardecontact, die er recht onder ligt. Geen poging gedaan om minimale lucht en kruipwegen af te dwingen.

Dit is hoe de contacten van een stopcontact eruit moeten zien, en dan snap je wat ik bedoel met veerconstructie en de zilverachtige (nikkel) kleur waar de stekker contact maakt. Zo moet je het doen.
[Afbeelding].
Bedoel je dat het gebruik van die twee plaatjes in het algemeen niet goed is of dat het in dit geval niet goed uitgevoerd is? Volgens mij heb ik nog nooit de binnenkant van een stekkerdoos gezien zoals die van jouw foto maar zijn ze zo'n beetje altijd uitgevoerd met twee plaatjes wat nu eenmaal een eenvoudige manier is bij meerdere aansluitingen op één rij.
Bouwmarkten liggen in ieder geval vol met stekkerdozen voorzien van twee keer twee plaatjes aan de binnenkant.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• CurlyMo
Flake schreef op vrijdag 30 september 2022 @ 15:17:
/edit: Dat flinterdunne draadje (met een klein beetje krimpkous) dat van de ene rail naar de andere loopt en ergens tussen is geplet is een mooie kanshebber voor kortsluiting. Dat gaat een leuk effect geven als door die isolatie heen wordt gesneden.
Dat draadje is ondertussen beter gelegd.
Ik denk dat ik hiermee voldoende heb gemotiveerd dat dit ding technisch niet in orde is. Dat notabene een mod hierboven aangeeft 'ik zou hem gewoon gebruiken' vind ik ook niet kunnen.
Volgens mij hangt dat sterk samen met de hoeveelheid stroom die er loopt. Voor het doel wat ik er mee heb is dat praktisch niks.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Palomar
  • Registratie: Februari 2000
  • Niet online
CurlyMo schreef op vrijdag 30 september 2022 @ 19:44:
[...]

Dat draadje is ondertussen beter gelegd.

[...]

Volgens mij hangt dat sterk samen met de hoeveelheid stroom die er loopt. Voor het doel wat ik er mee heb is dat praktisch niks.
Ja, totdat iemand die bij jou op bezoek is en er op een onbewaakt moment toch een föhn of frituurpan op aansluit ;)

En ja, ook dan gaat het misschien nog wel goed, maar daar blijft een gok. En dan is het ook nog de vraag of alles een beetje degelijk/veilig in elkaar zit en of dat na een jaar ook nog zo is, of dat de gebruikte materialen zo slecht zijn dat er door poreus/gaar geworden kunststof eea gaat kortsluiten.

Ik ben dan misschien wat overdreven risicomijdend bij Ali Express spullen. Ik koop daar sowieso nooit iets waar een 230v stekker aan zit. Als je wat avontuurlijker bent ingesteld zou je de gok natuurlijk wel kunnen nemen ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CurlyMo
Palomar schreef op vrijdag 30 september 2022 @ 19:59:
[...]
Ik ben dan misschien wat overdreven risicomijdend bij Ali Express spullen. Ik koop daar sowieso nooit iets waar een 230v stekker aan zit. Als je wat avontuurlijker bent ingesteld zou je de gok natuurlijk wel kunnen nemen ;)
Boel komt niet van Ali, maar van Amazon, al is dat in sommige gevallen hetzelfde idee.

Ik ben ook sceptisch voor 230V 'Chinees' spul, dat is exact de reden dat ik het hier spiegel.

Neemt overigens niet weg dat ik me aansluit bij @ninjazx9r98. Ik ken weinig stekkerdozen uit de bouwmarkten die er niet zo van binnen uit zien.

[ Voor 12% gewijzigd door CurlyMo op 30-09-2022 20:05 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Evertt
  • Registratie: December 2005
  • Laatst online: 16:52
Leuke foto voor een NEN cursus. Wat is hier fout aan.

Je kan kijken of de binnen werk van een andere stopcontact kan overzetten wat je in Nederland kan kopen.

De printplaat ziet er wel goed uit. Maar de stopcontact is een drama.

Ik zal de risico niet lopen en deze niet gebruiken.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Wilke
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 11:44
Flake schreef op vrijdag 30 september 2022 @ 15:17:
Dat notabene een mod hierboven aangeeft 'ik zou hem gewoon gebruiken' vind ik ook niet kunnen.
Een mod is geen god - maar ook gewoon een gebruiker van het forum, met extra rechten om ontsporende discussies of shitty topics aan te kunnen pakken - modereren doe je, als ongeschreven regel, zo min mogelijk in discussies waar je zelf aan deelneemt.

Dus als een mod dat ding thuis gewoon zou gebruiken zegt dat net zoveel als wanneer jij dat zou doen: de mening van een ander willekeurig persoon op het internet.

Het is de onderbouwing die er toe doet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Flake
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 01-11-2024
CurlyMo schreef op vrijdag 30 september 2022 @ 19:44:
Nope. Als je daar een slecht contact krijgt dan gaat er vanzelf meer stroom lopen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CurlyMo
Flake schreef op vrijdag 30 september 2022 @ 23:57:
[...]

Nope. Als je daar een slecht contact krijgt dan gaat er vanzelf meer stroom lopen.
Dat is van te voren te checken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• memphis
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 18:58

memphis

48k was toen meer dan genoeg.

Wilke schreef op vrijdag 30 september 2022 @ 23:01:
[...]

Een mod is geen god - maar ook gewoon een gebruiker van het forum, met extra rechten om ontsporende discussies of shitty topics aan te kunnen pakken - modereren doe je, als ongeschreven regel, zo min mogelijk in discussies waar je zelf aan deelneemt.

Dus als een mod dat ding thuis gewoon zou gebruiken zegt dat net zoveel als wanneer jij dat zou doen: de mening van een ander willekeurig persoon op het internet.

Het is de onderbouwing die er toe doet.
Tja... onderbouwing.... Net zoals er hier mensen op het forum zitten die per definitie alle chinese spullen gevaarlijk vinden en dit soort discussies oplaaien.

Er zijn mensen die mij een GOD vinden

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Septillion

Septillion

@Flake Mod-status heeft inderdaad niets te maken met wat ik post. Alleen als mijn tekst blauw is betreft het een mod-actie en dat zal dan zijn om de toon etc en niet over de inhoudelijke discussie. Nu doe ik dus gewoon mee als gebruiker met kennis van elektrotechniek (en maar beperkt in mechanica :+).

En ja, het is geen geweldig stopcontact maar de constructie is gelijk aan veel stopcontacten van de bouwmarkt of de action. Maar goed, staat en valt bij de gebruikte materialen en dat is lastig inschatten op een foto.

Overigens wel goed gezien van dat dunne draadje, die ligt niet zo mooi nee. Maar geen enkel issue met de dikte van de draad, alleen de routing.

Ennuhh, meer stroom bij slecht contact? Negatieve weerstand? :+ Meer warmte productie, ja, dat wel.

[ Voor 7% gewijzigd door Septillion op 01-10-2022 10:36 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• pentode
  • Registratie: Maart 2008
  • Laatst online: 29-04 13:56

pentode

illuster en luisterrijk

En soepel draad, dat uit meer kernen bestaat mag je niet solderen. Bij gebruik voor 220/240V ~ Heb ik altijd als recht geaarde techneut geleerd ;-P Je werd gewoon aan je oor getrokken. Als je niet volgens de regels werkte Dat waren andere tijden.
Omdat het dan, bij solderen, vlak achter de soldering gaat oxideren en kan afbreken. Weet niet of dat anno nu nog steeds van toepassing is...
Maar je moest er hulsjes op knijpen. Zo'n tang heb ik nog steeds.
Bij sommige apparaten is dat ook netjes gedaan.
Vroeger stond meen ik voor- of achter in de Elektuur, Elektor, Elo ... een electronica blad een pagina gewijd aan hoe je een apparaat moet bouwen. Met een type plaatje. 6 of 3 mm ruimte er tussen bij 220/240 volt. Trek ontlasting. Enkel of dubbel geïsoleerd. En. enz.
Misschien kan ik nog zo'n pagina vinden. Weet alleen niet of je dat dan hier mag afbeelden.

[ Voor 0% gewijzigd door pentode op 01-10-2022 12:00 . Reden: nav link naar zelfbouw pagina ]

De mens leert. De mensheid niet.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• evilution
  • Registratie: Maart 2012
  • Niet online

evilution

Vreselijk bijdehand

pentode schreef op zaterdag 1 oktober 2022 @ 10:52:
En soepel draad, dat uit meer kernen bestaat mag je niet solderen. Bij gebruik voor 220/240V ~ Heb ik altijd als recht geaarde techneut geleerd ;-P Je werd gewoon aan je oor getrokken. Als je niet volgens de regels werkte Dat waren andere tijden.
Omdat het dan, bij solderen, vlak achter de soldering gaat oxideren en kan afbreken. Weet niet of dat anno nu nog steeds van toepassing is...
Maar je moest er hulsjes op knijpen. Zo'n tang heb ik nog steeds.
Bij sommige apparaten is dat ook netjes gedaan.
Vroeger stond meen ik voor- of achter in de Elektuur, Elektor, Elo ... een electronica blad een pagina gewijd aan hoe je een apparaat moet bouwen. Met een type plaatje. 6 mm ruimte er tussen bij 220/240 volt. Trek ontlasting. Enkel of dubbel geïsoleerd. En. enz.
Misschien kan ik nog zo'n pagina vinden. Weet alleen niet of je dat dan hier mag afbeelden.
https://www.elektormagazi...es/zelfbouw-en-veiligheid

|<----------------------------------------------arm length---------------------------------------------->|
|<-------------------------------------------where the cat is--------------------------------------------->|

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Septillion

Septillion

@pentode Zeg niet dat het geen regel is (weet het niet) maar zit in heel veel apparaten gewoon zo. En koper oxidatie in een huishoudelijk apparaat is ook niet echt aan de orde lijkt me.En bij een fatsoenlijke soldering is de tin ook de kabel in getrokken, dan is het dus al helemaal geen issue.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pentode

pentode

illuster en luisterrijk

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• pentode

pentode

illuster en luisterrijk

@Septillion Hier een link naar een website over adereindhulzen. Mooi scrabble woord. YT:

Het verhaal over solderen heb ik goed onthouden ;-) "In het verleden werden de koperkernen gesoldeerd maar dit was niet enorm stabiel. "
En sommige klemmen zijn geschikt voor enkel of meerkernig draad.

[ Voor 11% gewijzigd door pentode op 01-10-2022 12:33 . Reden: aanvulling ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Septillion

Septillion

@pentode Dat in veel toepassingen adereindhulzen beter zijn ben ik met je eens :) Ik knijp ze er ook altijd op ondanks Wago klemmen etc. Maar soms heb je geen keuze en als er geen mechanische belasting / beweging op komt zit het naar mijn idee prima :)

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Blokker_1999
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 12:42

Blokker_1999

Full steam ahead

[...]

En dat is een mythe. Dat bestaat niet. Heb door de jaren heen voldoende apparaten van grote fabrikanten gezien met een CE logo dat niet voldoet. Daarnaast zegt CE zeer weinig. Het is een verklaring van de fabrikant dat ze voldoen aan Europese normering, geen onafhankelijk keurmerk.

No keyboard detected. Press F1 to continue.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BatteryPowered
  • Registratie: Juni 2011
  • Laatst online: 29-06 12:49
PCB ziet er aardig uit. Enige wat ik daar zou verwachten is dat met enkele jaren de goedkope condensatoren het loodje leggen en de 12V rail lam leggen waardoor de relays niet meer functioneren. Dat terzijde heb ik meer vertrouwen in het PCB dan in de strips waar je stekkerpinnen doorheen moeten komen. Deze lijken weinig veerkracht te hebben en op het eerste oog dichtbij de aardeverbinding te zitten.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• CurlyMo
Wat betreft de discussie over de aarde strip in relatie tot de 0 en de fase. Hierbij nog een wat betere foto. Op de eerdere foto lijkt de afstand een stuk minder groot dan hij daadwerkelijk is. Ik maak me er dus geen zorgen over.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/8UrbMYWgW32zB7BUW10NDeZ3ciU=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/mDZ2jKvhxNxMMDIMiPWeGK5q.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• S0epkip
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 22-09 14:44
CurlyMo schreef op vrijdag 7 oktober 2022 @ 21:12:
Wat betreft de discussie over de aarde strip in relatie tot de 0 en de fase. Hierbij nog een wat betere foto. Op de eerdere foto lijkt de afstand een stuk minder groot dan hij daadwerkelijk is. Ik maak me er dus geen zorgen over.
[Afbeelding]
Ja ok, maar dit topic is eigenlijk meer "bevestig dat ik dit ding gewoon kan gebruiken" toch? ;)

Lekker gebruiken :P

PVO

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CurlyMo
S0epkip schreef op dinsdag 11 oktober 2022 @ 09:51:
[...]

Ja ok, maar dit topic is eigenlijk meer "bevestig dat ik dit ding gewoon kan gebruiken" toch? ;)

Lekker gebruiken :P
Nee hoor, ik hoor alleen geen overtuigende uitingen van het tegenovergestelde. Dat kan ook hè ;)

Het specifieke draadje is wel omgeleid.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MsG
  • Registratie: November 2007
  • Laatst online: 16:18

MsG

Forumzwerver

[...]

Die Chinese Export hoax gaat al zolang rond. Zie ook Wikipedia: CE marking

Dat is gewoon onzin.

Desondanks is CE gewoon zelfkeur, ook in Europa, dus dat valt of staat met het vertrouwen in de fabrikant zelf.

Denk om uw spatiegebruik. Dit scheelt Tweakers.net kostbare databaseruimte! | Groninger en geïnteresseerd in Domotica? Kom naar DomoticaGrunn

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Bezulba
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 17:02

Bezulba

Formerly known as Eendje

LittleKiller schreef op maandag 26 september 2022 @ 10:05:
[...]

/offtopic

Het maakt natuurlijk niet uit dat het broodje aap is. Maar het logo op een andere manier printen zorgt er echt voor dat echt ELKE vorm van liability weg is.
Er is geen rechter die gaat zeggen "Als het logo op de juiste manier geprint was had je een zaak, maar omdat het nu 0.2mm naar rechts is geplaatst heb je helemaal geen zaak meer meneer, had je maar beter moeten kijken!"

blup

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SMSfreakie
  • Registratie: Maart 2004
  • Niet online
Ik heb slechtere dingen gezien in elk geval

van de week nog.. tafel stekkerdoos, welke met kroonsteentjes verbonden is met 2.5mm² VD draad..
doos rated voor 1800W MAX.. wat zit er ingeplugd? een oven a 2300W en en Close in boiler van 2000W

ging al jaren prima 8)7 kroonsteen was in elk geval zo warm geweest dat er nog net geen verbinding was tussen de Nul en Aarde....

en ach dat is het ook altijd een beetje met dat soort grut uit t buitenland.. het kan jaren prima werken... :-)

404 Signature not found

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• larsg
  • Registratie: December 2010
  • Laatst online: 09:24
Wat wil je ermee schakelen?

Het zal wellicht werken met zijn gebreken maar die relays hebben maar een beperkt leven.
Had ook een zelfbouwoplossing waarbij ik een apparaat van 2A 230V schakelde. Ging na een jaar gebruik in vlammen op, geen aanrader.

-> Het smolt, geen vlammen of vuur maar wel een vieze stank met veel rook en stevige hitteplekken.

[ Voor 16% gewijzigd door larsg op 13-10-2022 11:21 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CurlyMo
@larsg Een 5W SWW pompje en een PV schakelcontact. Het contact 5 uur per week. De pomp 30 min per week.

Beide vragen dus nagenoeg 0 stroom.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• larsg
  • Registratie: December 2010
  • Laatst online: 09:24
@CurlyMo Dat zal de relais zijn leven niet significant beïnvloeden inderdaad.

Zolang de bedrading veilig is, doen. Het printje zelf ziet er OK uit maar kan de componenten niet beoordelen. Zou geen 10A door die traces willen duwen maar goed dat ben je niet van plan.
Pagina: 1