Acties:
  • 0 Henk 'm!

• g-j-t
  • Registratie: November 2015
  • Laatst online: 13-09 19:19
xoror schreef op woensdag 6 december 2023 @ 16:30:
hoe gaat het bij iedereen met defrost, hier in utrecht nog wel elk uur een defrost.
Iets van 83% relatieve luchtvochtigheid bij 3 a 4 graden.
Van 10.00 uur tot 19.30 had ik er twee. Toen de SWW begon er er vlak na. Zojuist volgde er weer één. Lijkt nu na een lange run wel veel beter te herstellen, t.o.v. iedere 50-50 min defrost. De TA zit vlak erna weer op peil en het opgenomen vermogen is ook lager. Opvallend t.o.v. de afgelopen dagen. Op deze wijze verlies je nauwelijks iets.
Edit: defrosts die hierna volgen weer om de 50-55 minuten en met de gebruikelijke pieken.

De temp sensor van de buitenunit zit weer net onder de 5 graden de sensor van de airco geeft 2.7 graden.

[ Voor 6% gewijzigd door g-j-t op 06-12-2023 21:08 ]

WP: PUHZ-SW75 YAA + ERST20D-VM2D. PV: 2000 wp +4200 wp

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Simone2011
  • Registratie: Oktober 2023
  • Laatst online: 24-11-2024
RTJC schreef op zaterdag 2 december 2023 @ 23:25:
[...]

Het voelt inderdaad vreemd om boven de Radiatoren open te zetten omdat je denkt dat je "stookt voor de mussen" maar niets is minder waar. Je vergroot je circuit en dus je afgifte en dus gaat je machine stabieler lopen.

Hopelijk gaat het werken en wordt het beter.
Inmiddels zijn we een paar dagen verder.
Conclusie na het opendraaien van de Radiatoren is flow gestegen van 5 naar 18/19.

Verder is de cop gestegen van 2.5 naar 3.75.

Ik laat hem nog een paar dagen draaien. En denk dat er nog meer in het vat zit als ik de aanvoertemperatuur aanpas. Staat nu op 32graden retour 29.

Alleen even uitvogelen hoe ik de aanvoertemperatuur moet aanpassen.

Mitsubishi ecodan EHSD-VM2D/SUZ-SWM60 VA buffervat 300L (25-10-2023. Zonnepanelen 7510wp.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• xoror
  • Registratie: November 1999
  • Niet online
hmm, ik heb hem overdag harder laten werken ivm betere COP. Ta op 28. compressor deed tussen 70 en 80 hz. (Delta T 5-6 graden, flow 22l)

had niet verwacht dat je dan bij deze temp elke uur overdag een defrost zou hebben.

aan de andere kant liet ik hem ook wel flink stampen.

Eenvoudig + Goedkoop Mitsubishi Warmtepomp uitlezen/besturen met een ESP32

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gr8-jen
  • Registratie: Juni 2011
  • Laatst online: 13-09 23:05
Simone2011 schreef op woensdag 6 december 2023 @ 20:13:
[...]

Inmiddels zijn we een paar dagen verder.
Conclusie na het opendraaien van de Radiatoren is flow gestegen van 5 naar 18/19.

Verder is de cop gestegen van 2.5 naar 3.75.

Ik laat hem nog een paar dagen draaien. En denk dat er nog meer in het vat zit als ik de aanvoertemperatuur aanpas. Staat nu op 32graden retour 29.

Alleen even uitvogelen hoe ik de aanvoertemperatuur moet aanpassen.
Cool, zeker als je nagaat dat afgelopen week kouder was en meer defrosts had dan begin november.
Weet je zeker dat je een vaste Ta hebt? Ik dacht dat je WAR draaide. Dus dat Ta omhoog gaat als het kouder wordt.
Voor zover ik weet werkt dat ook niet lekker zonder een losse thermostaat, dus een echte thermostaat en niet de controller van de binnenunit.

Je kan nog een foto sturen van hoe je nu verwarmt en je WAR curve mocht deze nog steeds op WAR staan.

WP: ME SUZ-SWM80VA + ERST20D-VM2D || PV: 4500Wp ZWW || BENG, Rc6 rondom, tripple glas, WTW, 165m2 verwarmd || Gasloos sinds sep 2023

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Takkeding
  • Registratie: September 2012
  • Laatst online: 13-09 17:20
Andrehj schreef op zondag 3 december 2023 @ 12:42:
[...]

Dit ziet er wel heel bijzonder (en niet goed) uit. Tip: z.s.m. iets van monitoring regelen. Het simpelste is een Melcloud adapter die je zelf eenvoudig kunt installeren. Meer tips zie de posts onder de TS.

Vertel eens wat meer over je instellingen (vooral de watertemperatuur setpoint) en je afgiftesysteem? Welke flow haal je?
Zijn we eindelijk een paar dagen later. Spontaan te druk op werk en sociale verplichtingen ook :+

Om het makkelijk te houden alle info:
Wij hebben buiten een SUZ-SWM40VA
Binnen een ERST20D-VM2D
Zo'n 86m2 vloerverwarming waarvan ik de specificaties niet echt heb. Geen schuifmaat bij de hand maar naar de verdelers zijn de leidingen +-26mm en de buizen uit de verdelers daadwerkelijk de vloer in zo'n 16mm. Verdeeld over begane grond en eerste verdieping, op de eerste verdieping ruimte-thermostaten met naregeling die ik allemaal op 30C gezet heb zodat ze open staan :P
Woning is begin dit jaar opgeleverd, energielabel A+++, wel met type c ventilatie.
Informatiewerking code 540 geeft een flow van 18/19 tijdens verwarmen.

De WP draait nog steeds niet lekker, maar wel vaker stabiel. Net een andere SD kaart erin kunnen zetten, benieuwd of die het wel blijft doen. Door crisis op werk de afgelopen twee dagen ook niet echt tijd gehad voor het probleem hier.

Net ook alle instellingen nagelopen en in onderstaand codeblok gezet. Om alvast je vraag te beantwoorden: volgens mij heb ik (nu) geen watertemperatuur setpoint voor verwarmen doordat de kamerthermostaat eigenlijk van de binnenunit afgehaald is. En die staat nu op ruimteverwarming/HER. Htemp staat op 55C, maar dat is volgens mij de SWW dus niet relevant.

Alle settings:
code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
32
33
34
35
36
37
38
39
40
41
42
43
44
45
46
47
48
Menu toets|
|-> SWW staat op ECO en legionella heeft een vinkje
|-> Verwarmen/koelen > Stand verwarmen doelkamertemperatuur en compenstatiecurve, zie foto links hieronder
|-> weekklok > alle programma's staan altijd aan (verw./koelen/SWW1)
|-> vakantieregeling > SWW uitgevinkt, Verw/koelen aangevinkt
|-> Basisinstelling     |-> datum/tijd: hetzelfde als ieder ander apparaat, goed
            |-> taal: NL
            |-> celcius/fahrenheit: C
            |-> temp display: kam. & tank
            |-> contactnr: is leeg
            |-> tijd display: 24:00
            |-> instellingen thermistor     |-> Selectie Rc-zone: RC1->8 opvolgend RC1 1 graad, tot RC8 8 graad
                            |-> selectie kamersenser: Hoofdbed. (tijd/zone is volledig zwart balkje)
|-> Service     |->
        |->
        |-> Aanpassen thermistor -> Heb THW1,2,5,6,7,8,9,B1,B2. Alleen THW1 en 2 kan ik iets doen, de rest melding ongeldig
        |-> Extra instellingen  |-> ECO instelling voor pomp: staat ON aangevinkt, WACHT op 10min
                    |-> Elektr.weerstand(Verw.): Staat ON uitgevinkt en WACHT op 30min
                    |-> Elekstrische weerstand(SWW): Staat ON uitgevinkt WACHT op 15 min
                    |-> Regeling mengklep: melding Ongeldig
                    |-> Pompsnelheid: 5
        |-> Instelling warmtebron: Bivalent
        |-> Bedieningsinstellingen  |-> Anti-vries modus: Wwatert 20C // Omgeving: **C
                        |-> Simultaanwerking: ON uitgevinkt // Omgeving -15C
                        |-> Koud weer functie: ON uitgevinkt // Omgeving -15C
                        |-> Kamertemp.regeling(VERW.)   |-> temp.regeling interval: 10min.
                                        |-> Bereik voorlooptemp: min temp: 25C // max temp: 50C
                                        |-> Aanpass. versch. W/P thermo: ON aangevinkt // Versch Thermo Boven +3C // Onder -1C
                                        |-> Instellingen Boiler: Ongeldig
                                        |-> Vloerdroging: Actief uitgevinkt
                        |-> Instellingen externe invoer |-> Opvraging controle (IN4): OFF
                                        |-> Buitenthermostaat (IN5): Boiler
                        |-> Informatiewerking   |-> code 540: 18
                                    |-> code 190: 1801
                                    |-> code 191: 0000
                        |-> Lezen Thermistor -> TH1A    21C THW5    55C THW9    
                                    TH1B        TH7 5C  THWB1
                                    TH2 34C THW6    25C THWB2
                                    THW1    52C THW7    25C
                                    THW2    47C THW8    
                        |-> Samenvatting instellingen -> HWtemp 55C Ltemp 60C   Z1mode  HER Hflow2
                                         HWdrop 5C  Lfreq 7dag  Z2mode      Croom
                                         HWtime 60min   Lstart 17:00    Hroom1  20C Cflow   25C
                                         NO HW 30min    Ltime 3u    Hroom2      FSflow  20C
                                         HWset ECO  Lkeep 30min Hflow1  25C FSout -0C
                        |-> Geschiedenis fouten: een aantal "PL" fouten van 09/03/2023, toen was de woning net twee weken opgeleverd

Met de F4 toetsen, zie foto rechts, mis hier de energie monitor

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/QAlCd9Kr1OhKVnIgxTTrDu1-Md8=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/ims7UjYUGteL5bpcNmPbHI85.jpg?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/d4vXs5ioS60nD4stHB7I8u4Sv24=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/o0qQRtfXtHKCtCHqKDrVGbJA.jpg?f=fotoalbum_tile

Heb nu ieder geval de "Bereik voorlooptemp" aangepast naar min25 max35, dat is wat 'ie minimaal pakt voor beide waardes, zoals in de FAQ aangegeven wordt. Benieuwd of dat al stabiliteit biedt. Als er iemand nog ideeën heeft wat ik kan doen om die energiemonitor te krijgen, zou ook fijn zijn. De installateur laat heb ik vandaag nog proberen te bellen waarom reactie uitblijft, maar die krijg ik nog niet te pakken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• A-J
  • Registratie: April 2007
  • Laatst online: 12-08 22:25

A-J

Sven1234 schreef op woensdag 6 december 2023 @ 14:19:
[...]

De rode stekker op de screenshot hieronder is voor de Ta en Tr sensoren. Door de hoeveelheid kabels kan ik niet zien waar ze naartoe gaan. Kan jij controleren of ze de binnenunit in gaan? let wel even op dat je de printplaat niet aanraakt en het veiligste is eigenlijk om even de unit uit te schakelen (binnenunit krijgt normaal zijn sap van de buitenunit. Eerst aan/uit knop en dan de stop van de buitenunit. Als alle lampjes uit zijn heb je het goed gedaan). En waar gaan de draden van de sensoren op je buffer naartoe? Ik zou verwachten naar de groene balk (blauwe arcering), maar ik ben daar niet helemaal bekend mee.

Update: je SD kaart logo is trouwens ook zwart, wat betekend dat die niet werkt (abnormaal bedrijf). Die kan handig zijn voor garantie bij problemen. Ik zou of je installateur contacten of zelf even een nieuw SD kaartje proberen.

[Afbeelding]

[Afbeelding]
Rode kabel gaat naar aanvoer en retour circuit intern;
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/upCpt58KkN7t5OP3tLb6oB3uUB4=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/8jmX9WsPhORK8GN4mqzWZTTr.jpg?f=fotoalbum_large

Blauw gaat naar de aanvoer en retour achter buffervat:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/QquWDdbR3KpJWUQpAIN4ly-GvK4=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/h3HGSojyBnUWY7b33AsGYW6J.jpg?f=fotoalbum_large

THW6 en THW7 zijn de Ta en Tr respectievelijk na buffer en worden niet in Melcloud weergegeven als Ta en Tr, enkel in thermistator:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/eQs2Gq75sJbPhZHYxpZCovsCDGQ=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/NU26vywrV0CYvJZnjJP6gxtW.jpg?f=fotoalbum_large
(Let ff niet op de waarden nog, ben aan het stoeien ermee, vooral niet SWW/THW5B)

Alle info die je nodig hebt?
De binnenunit vaart dus op de interne Ta en Tr en doet verder niets met de externe sensoren na het buffervat?
Deze zijn enkel ter info voor mij om in te regelen? Kunnen we dit wijzigen voor de verwarming (instelling of DIP)? Of is dat niet aan te raden?

Extra vraag: is het buffervat net als het SWW vat voorzien van een intern circuit met spiraal of is dit gewoon 1 grote tank waar het warme water in getankt wordt door de unit en uit wordt getapt door de externe pomp?

Btw. SD-Kaartje heb ik eruit gehaald, uitgelezen (leek niets mis mee en ruimmmmm genoeg ruimte over… ) maar toch geformatteerd en maar weer eens kijken. Indien hij weer raar gaat doen, doe ik er wel een nieuwe in. Thnx for the hint

WP: PUHZ-SHW112YAA + EHSC-VM2D en PV: 8355 Wp

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JustMyOpinion
  • Registratie: November 2012
  • Laatst online: 12-06 09:45
Andrehj schreef op woensdag 6 december 2023 @ 19:20:
[...]

Ik zou eens naar de positie van je thermostaat kijken. Door de WP vanmiddag niet te laten draaien (door zoninstraling?) heb je precies de uren met de hoogste COP (en die zonder defrosts) gemist.
Het idee van verwarmen met een WP is nou net dat je op de warmste uren van de dag zoveel mogelijk warmte in je huis pompt.
Hier trouwens vandaag alleen de ene onnodige defrost om 9:30 en eentje halverwege de SWW-run, rond 13 uur.
Wij hebben idd veel glas, maar thermostaat staat ergens 'verstopt' dus kan nooit in de zon komen.

Vind je redenering wel interessant, maar om in die periode het huis een paar graden extra te verwarmen als buffer voor de avond... weet niet of ik dat handig vind. Dan kom je in een warmer huis, die koelt dan af naar 'normale' temperatuur, maar zal dan kouder voelen omdat je het warmer had. (Wij wonen niet in een nieuwbouwhuis en hebben dus relatief veel warmteverlies)

Gasloos sinds 12-2022 || Hoekhuis 1968 || WP: SUZ SWM80 VA || 300 l boiler || SOLAR: 2,1 kWp OZO / 2,4 kWp WNW (SolarEdge) + 3,6 kWp S (Solis)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Suicide
  • Registratie: Januari 2022
  • Niet online
Takkeding schreef op zondag 3 december 2023 @ 11:02:
Heb er SW versie 1801 op staan volgens code 190, en buiten staat dus een SUZ-SWM40.
Heb je al sinds begin dit jaar versie 1801 of is deze in de tussentijd bijgewerkt?

Is er iemand die deze update al voorhanden heeft of een download link heeft?
Volgens mij was de laatst bekende versie 1701 of heb ik iets gemist... :|

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nessio
  • Registratie: December 2018
  • Laatst online: 08:02
Ik heb ook versie 1701 op mn suz60. mijn buurman heeft een nieuwe WP gekregen daar staat versie 1801 op.

2-1 kap, 200m2, SUZ-SWM60VA+ Open Source ME+wtw

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gr8-jen
Mijn binnen unit was van dit jaar. Ik moest wachten tot die klaar was. Daar staat 1801 op.

WP: ME SUZ-SWM80VA + ERST20D-VM2D || PV: 4500Wp ZWW || BENG, Rc6 rondom, tripple glas, WTW, 165m2 verwarmd || Gasloos sinds sep 2023

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DutchWing
  • Registratie: April 2019
  • Niet online

DutchWing

WP Installateur

A-J schreef op woensdag 6 december 2023 @ 22:02:
[...]

[Afbeelding]

[Afbeelding]

THW6 en THW7 zijn de Ta en Tr respectievelijk na buffer en worden niet in Melcloud weergegeven als Ta en Tr, enkel in thermistator:
[Afbeelding]
(Let ff niet op de waarden nog, ben aan het stoeien ermee, vooral niet SWW/THW5B)

De binnenunit vaart dus op de interne Ta en Tr en doet verder niets met de externe sensoren na het buffervat?
Deze zijn enkel ter info voor mij om in te regelen? Kunnen we dit wijzigen voor de verwarming (instelling of DIP)? Of is dat niet aan te raden?
Maak eens close-up foto van de dipswitch instellingen.

Bij basisinstellingen >> instelling thermistor >> 2x selectie kamer sensor >> staat op?
Welke thermostaat, regeling gebruik je.
Extra vraag: is het buffervat net als het SWW vat voorzien van een intern circuit met spiraal of is dit gewoon 1 grote tank waar het warme water in getankt wordt door de unit en uit wordt getapt door de externe pomp?
Hydrobox heeft een losse boiler veelal met spiraal.
Cilinderbinnenunit heeft een tweede platenwisselaar met eigen tapwaterpomp en geen inwendig spiraal.
Een buffervat is zonder spiraal, anders noemen ze het veelal een hygiëne boiler, of je hebt van die speciale combinatie buffer/boilervaten. Never mind snel vergeten ;)
Btw. SD-Kaartje heb ik eruit gehaald, uitgelezen (leek niets mis mee en ruimmmmm genoeg ruimte over… ) maar toch geformatteerd en maar weer eens kijken. Indien hij weer raar gaat doen, doe ik er wel een nieuwe in. Thnx for the hint
Wat is overigens het probleem precies? Waarschijnlijk overheen gelezen eerder in het topic O-)

WP: Mitsubishi Ecodan PUHZ-SW75YAA + EHST20D-VM2D / PV: 2150Wp Z/O 132° en 2580Wp N/W 312° Ik wil een warmtepomp.nu

Acties:
  • +1 Henk 'm!
JustMyOpinion schreef op woensdag 6 december 2023 @ 22:02:
Wij hebben idd veel glas, maar thermostaat staat ergens 'verstopt' dus kan nooit in de zon komen.

Vind je redenering wel interessant, maar om in die periode het huis een paar graden extra te verwarmen als buffer voor de avond... weet niet of ik dat handig vind. Dan kom je in een warmer huis, die koelt dan af naar 'normale' temperatuur, maar zal dan kouder voelen omdat je het warmer had. (Wij wonen niet in een nieuwbouwhuis en hebben dus relatief veel warmteverlies)
Mijn methode werkt vooral goed bij vloerverwarming en erg veel thermische massa. Dan gaat het niet om een paar graden temperatuurverhoging, maar om hooguit één of twee tiende.
Als jij radiatoren hebt dan gaat dat niet.

WP: ME PUHZ-SW75YAA + ERSD-VM2D + EV-WP-TWS-1W 300; AC: ME MXZ-2F42VF + 2x MSZ-LN25VGV; PV: 14.08 kWp O/W + SMA STP 8.0; Vent: Zehnder Q600 ERV + Ubbink AirExcellent.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sven1234
  • Registratie: December 2015
  • Laatst online: 13-09 22:54
A-J schreef op woensdag 6 december 2023 @ 22:02:
[...]

[Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding]

Dan hebben ze via th6 en th7 een extra zone gemaakt de aansluiting van een extra zone gebruikt. Ik kende het zone systeem alleen van het volgende voorbeeld: zone 1 met vloerverwarming en bijvoorbeeld 25 graden water en dan een klep laten schakelen en in zone 2 met radiatoren bijvoorbeeld 30 graden water sturen. Misschien dat @DutchWing of iemand anders in dit forum je kan helpen hoe dit beter in te regelen met een buffer. Maar uiteindelijk krijg je de beste efficiëntie zonder buffer er tussen. Weet je ongeveer hoe lang je runs zijn? Zie een oude post van mij hoe je dat kan berekenen

Twee dingen die mij opvallen:
  • TH1A geeft -39 aan. Mogelijk staat er een dipswitch verkeerd. Zoek even in dit forum op "39" voor de oplossing
  • je ziet het het verschil tussen thw1 vs thw7. Dat is de efficiëntie die je verliest. Met 1 graden valt dat nu nog wel mee, maar verwacht dat het regelmatig hoger zal zijn.
Zoals @DutchWing al aangeeft heeft je sww tank een spiraal. Cv water en drinkwater zijn gescheiden. Je wilt echt niet douchen in cv water :)
Heb je de sd kaart uitgelezen met de sd card tool (zie topic start)? Op basis daarvan weet je of er iets nuttigs op staat. Maar als het sd logo nu grijs blijft, dan werkt hij goed (even na een paar dagen checken, meestal start een slecht kaartje grijs en wordt hij een dag later alsnog zwart).

WP: Mitsubishi PUHZ-SW75YAA + ERSD-VM2D

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• xoror
  • Niet online
Andrehj schreef op donderdag 7 december 2023 @ 08:13:
[...]

Mijn methode werkt vooral goed bij vloerverwarming en erg veel thermische massa. Dan gaat het niet om een paar graden temperatuurverhoging, maar om hooguit één of twee tiende.
Als jij radiatoren hebt dan gaat dat niet.
Hoeveel graden verlies je over 1 nacht als je de WP in de avond rustiger laat draaien? Heb gisteren zelfde experiment geprobeerd. overdag met Ta=28, en Ta=25 na 23.00. De pieken komen door zon instraling, maar heel veel zon hebben we gisteren ook niet gehad. Iets van 0.5 graden verloren in de nacht. Denk dat ik overdag nog hogere Ta moet hanteren zo te zien.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/L6rcuawlQhzA4fLVbwIjzn9nOKc=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):gifsicle():strip_exif()/f/image/D2TUXmd4CCuBQAp33yDkiEuw.gif?f=user_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Takkeding
Suicide schreef op woensdag 6 december 2023 @ 22:17:
[...]

Heb je al sinds begin dit jaar versie 1801 of is deze in de tussentijd bijgewerkt?

Is er iemand die deze update al voorhanden heeft of een download link heeft?
Volgens mij was de laatst bekende versie 1701 of heb ik iets gemist... :|
Ding is in februari dit jaar geplaatst en tussentijds niemand meer binnen gehad voor de warmtepomp, dus deze zal het nieuwste van het nieuwste zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Takkeding
En ik check net even mijn huidig verbruik, het naar beneden aanpassen van bereik voorlooptemperatuur lijkt het probleem van het snelle wisselen van vermogen niet te hebben veranderd:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/0_KlDxevWIV2SwdEiX5uWxaUAv0=/800x/filters:strip_exif()/f/image/Cxim8AL6WDV502XlvZEw0K7Y.png?f=fotoalbum_large

Gister in totaal 13,1kWh verbruikt, vandaag al 13,8kWh dus efficiënter lopen doet 'ie er niet door :F

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gr8-jen
xoror schreef op donderdag 7 december 2023 @ 09:07:
[...]

Hoeveel graden verlies je over 1 nacht als je de WP in de avond rustiger laat draaien? Heb gisteren zelfde experiment geprobeerd. overdag met Ta=28, en Ta=25 na 23.00. De pieken komen door zon instraling, maar heel veel zon hebben we gisteren ook niet gehad. Iets van 0.5 graden verloren in de nacht. Denk dat ik overdag nog hogere Ta moet hanteren zo te zien.

[Afbeelding]
Indien voldoende isolatie en groot genoeg buffer qua vloerverwarming en beton kun je het ook uitzetten (als het niet vriest)

Ik heb een aanvoer van 27 graden en draai alleen tussen 8:00 en 20:00, s'nachts staat het op ruimtetemp en verlaag ik gewensts temp van 22,5 naar 22 graden. Overdag kan de WP het opwarmen naar 23 tot 23,5 en raak ik een halve graad kwijt in de 12 uur dat die uit staat.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/f2Umy-TmNKDFF5JCVETAdLTGDYs=/800x/filters:strip_exif()/f/image/qo31KoSZAdTokrCXWlpoW2EV.png?f=fotoalbum_large

Disclaimer: volgens mij geeft die alles een graad te warm aan, dus moet je er 1 graad van de temperaturen aftrekken. Ook heb ik maar een hysteresis van een halve graad.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• xoror
  • Niet online
gr8-jen schreef op donderdag 7 december 2023 @ 10:39:
[...]

Indien voldoende isolatie en groot genoeg buffer qua vloerverwarming en beton kun je het ook uitzetten (als het niet vriest)

Ik heb een aanvoer van 27 graden en draai alleen tussen 8:00 en 20:00, s'nachts staat het op ruimtetemp en verlaag ik gewensts temp van 22,5 naar 22 graden. Overdag kan de WP het opwarmen naar 23 tot 23,5 en raak ik een halve graad kwijt in de 12 uur dat die uit staat.

[Afbeelding]

Disclaimer: volgens mij geeft die alles een graad te warm aan, dus moet je er 1 graad van de temperaturen aftrekken. Ook heb ik maar een hysteresis van een halve graad.
Isolatie is wel in orde gok ik met blowdoortest qv10 = 0,32. Wel heb ik veel grote raam (triple glas) partijen, daar verlies ik wel wat op. Verder heb ik ruim voldoende massa. iets van 300m2 vloer en overal vloerverwarming.

Ik begin steeds meer te geloven dat de sw75yaa niet genoeg power heeft voor onze woning. als ik alle groepen open gooi, haalt hij Ta=27.5 voor hij gaat defrosten. Dat doet hij nu elke 40mins (wel logisch, mistig en rond vriespunt). Vorig jaar en het jaar daarvoor ging het wel vrij goed, vraag me af waarom het dit jaar wat tegen valt.

Als ik meer groepen dichtzet en alleen beneden ga verwarmen, haalt hij wel hogere Ta. Maar hij stampt nu wel op 92hz

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Suicide
  • Niet online
Takkeding schreef op donderdag 7 december 2023 @ 10:10:
En ik check net even mijn huidig verbruik, het naar beneden aanpassen van bereik voorlooptemperatuur lijkt het probleem van het snelle wisselen van vermogen niet te hebben veranderd:
[Afbeelding]

Gister in totaal 13,1kWh verbruikt, vandaag al 13,8kWh dus efficiënter lopen doet 'ie er niet door :F
Hier liep hij ook erg onrustig op ruimteregeling.
Je kunt hem een paar dagen op doelvoorlooptemperatuur laten draaien dan kan je zien of dat effect heeft (hier staat hij op 26 graden).
Als dat het gewenste effect heeft kan je overwegen een Netatmo, Panasonic, Par-WT50 enz. aan te schaffen.
Takkeding schreef op woensdag 6 december 2023 @ 21:44:
[...]

[Afbeelding][Afbeelding]

Heb nu ieder geval de "Bereik voorlooptemp" aangepast naar min25 max35, dat is wat 'ie minimaal pakt voor beide waardes, zoals in de FAQ aangegeven wordt. Benieuwd of dat al stabiliteit biedt. Als er iemand nog ideeën heeft wat ik kan doen om die energiemonitor te krijgen, zou ook fijn zijn. De installateur laat heb ik vandaag nog proberen te bellen waarom reactie uitblijft, maar die krijg ik nog niet te pakken.
Wat betreft je energiemonitor, ik denk dat je de vakantieregeling op een of andere manier hebt geselecteerd, dat logo (koffertje) staat daar nu namelijk.

[ Voor 41% gewijzigd door Suicide op 07-12-2023 11:56 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Cranberry
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 13-09 19:36
@xoror je kunt met deze temperaturen geen conclusies trekken over het al dan niet toereikend zijn van je warmtepomp. Hoe meer vermogen 'ie vraagt, hoe eerder hij gaat defrosten. Ook al zou je uit je huidige WP 15kW trekken, dan nog loop je vast op de weersomstandigheden.

Het is belangrijk de WP zoveel mogelijk te laten draaien. Opwarmen van een woning met dit weer d.m.v. een WP is heel beroerd.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Kees_frl
  • Registratie: Januari 2009
xoror schreef op donderdag 7 december 2023 @ 10:48:
[...]

Isolatie is wel in orde gok ik met blowdoortest qv10 = 0,32. Wel heb ik veel grote raam (triple glas) partijen, daar verlies ik wel wat op. Verder heb ik ruim voldoende massa. iets van 300m2 vloer en overal vloerverwarming.

Ik begin steeds meer te geloven dat de sw75yaa niet genoeg power heeft voor onze woning. als ik alle groepen open gooi, haalt hij Ta=27.5 voor hij gaat defrosten. Dat doet hij nu elke 40mins (wel logisch, mistig en rond vriespunt). Vorig jaar en het jaar daarvoor ging het wel vrij goed, vraag me af waarom het dit jaar wat tegen valt.

Als ik meer groepen dichtzet en alleen beneden ga verwarmen, haalt hij wel hogere Ta. Maar hij stampt nu wel op 92hz
Hier semi vergelijkbaar - wel ander merk WP - wat hier werkt is langer stabiel door laten draaien. Lagere Ta maar langer aan. De vloer bouwt warmte op en uiteindelijk zie je dat de WP het veel gemakkelijker krijgt. Maar dat duurt, bij ons, echt lang.

WP Vaillant VWL75/6 A 230V | Boiler VIH RW 300/3 MR | 27 x 405 ZZO= 10.935 op Solar Edge 9 kW 3 fasen omvormer | Vent: Zehnder Q600 ERV

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gr8-jen
[...]

Door de defrosts kom ik ook moeilijk de temp hoger krijgen... Uiteindelijk de Ta weer omlaag gezet omdat ik geen geluid wilde horen. (veerdempers komen wanneer ik denk dat ik een paar uur de tijd heb om te rommelen)
En na een dag was hij weer bij (niet snachts uitgezet) de booster wilde ik niet aanzetten maar kan je wel doen natuurlijk.
Eerst de woning warm krijgen en dan zien wat je kan optimiseren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• A-J

A-J

DutchWing schreef op donderdag 7 december 2023 @ 00:24:
[...]

Maak eens close-up foto van de dipswitch instellingen.

Bij basisinstellingen >> instelling thermistor >> 2x selectie kamer sensor >> staat op?
Welke thermostaat, regeling gebruik je.

[...]

Wat is overigens het probleem precies? Waarschijnlijk overheen gelezen eerder in het topic O-)
Hierbij de DIP switches:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/76B5LhvLRrtiFBSDXDe9o-aqp2U=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/ba0Ahu1Zuee6HH72wKq92HqD.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/YQq_AqZvSxCAXEsMXGdF-MWKtIw=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/UGbP9P4HeoPP4pOq92ot6Pno.jpg?f=fotoalbum_large
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/WgC1pUfT07cusnngyj_Ixcs4nqs=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/KduJx5am1M3vxvf131dKY3ZB.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/RAMAxbEl5O5xdcpAbqRo_Kps3DQ=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/5Z3Wn6hiOhUWD0TrFNtOA6Pd.jpg?f=fotoalbum_large
(Hopelijk kun je alles goed zien zo)

En, 2x kamersensor staat op: TH1

Ik gebruik Danfoss Icon thermostaten, waarbij die master module de vraag genereert voor de WP verwarming.

Derhalve staat TH1A op -39 en is dit niet (nodig om) op te lossen? (Ook de vraag van Sven).

Nog een antwoord op je vraag;
Het ‘probleem’ is natuurlijk de buffer ertussen die het perfect inregelen nu bemoeilijkt. Ik ga deze er tussenuit laten halen op termijn, maar dat komt nu dit seizoen niet meer uit.
Dus voor nu wil ik het zo goed mogelijk inregelen…
Moet ik dan de pompsnelheid van verwarming (interne pomp) zo laag mogelijk houden of deze ook toch op 5 zetten, dat de flow over de buffer zo groot mogelijk is?

[ Voor 76% gewijzigd door A-J op 07-12-2023 13:25 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Takkeding
Suicide schreef op donderdag 7 december 2023 @ 10:59:
Hier liep hij ook erg onrustig op ruimteregeling.
Je kunt hem een paar dagen op doelvoorlooptemperatuur laten draaien dan kan je zien of dat effect heeft (hier staat hij op 26 graden).
Als dat het gewenste effect heeft kan je overwegen een Netatmo, Panasonic, Par-WT50 enz. aan te schaffen.
Zal het eens proberen morgen met een doelvoorlooptemperatuur.
Wat betreft je energiemonitor, ik denk dat je de vakantieregeling op een of andere manier hebt geselecteerd, dat logo (koffertje) staat daar nu namelijk.
Zo staat het al sinds oplevering, enige aanpassing die ik nu zelf heb gedaan is dus de voorlooptemperatuur lager gezet en de SD kaart vervangen, vandaar dat ik er niet uit kom. En installateursbedrijf dat niet reageert helpt dan ook niet :(

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• A-J

A-J

Sven1234 schreef op donderdag 7 december 2023 @ 08:47:
[...]

Dan hebben ze via th6 en th7 een extra zone gemaakt. Ik kende het zone systeem alleen van het volgende voorbeeld: zone 1 met vloerverwarming en bijvoorbeeld 25 graden water en dan een klep laten schakelen en in zone 2 met radiatoren bijvoorbeeld 30 graden water sturen. Misschien dat @DutchWing of iemand anders in dit forum je kan helpen hoe dit beter in te regelen met een buffer. Maar uiteindelijk krijg je de beste efficiëntie zonder buffer er tussen. Weet je ongeveer hoe lang je runs zijn? Zie een oude post van mij hoe je dat kan berekenen

Twee dingen die mij opvallen:
  • TH1A geeft -39 aan. Mogelijk staat er een dipswitch verkeerd. Zoek even in dit forum op "39" voor de oplossing
  • je ziet het het verschil tussen thw1 vs thw7. Dat is de efficiëntie die je verliest. Met 1 graden valt dat nu nog wel mee, maar verwacht dat het regelmatig hoger zal zijn.
Zoals @DutchWing al aangeeft heeft je sww tank een spiraal. Cv water en drinkwater zijn gescheiden. Je wilt echt niet douchen in cv water :)
Heb je de sd kaart uitgelezen met de sd card tool (zie topic start)? Op basis daarvan weet je of er iets nuttigs op staat. Maar als het sd logo nu grijs blijft, dan werkt hij goed (even na een paar dagen checken, meestal start een slecht kaartje grijs en wordt hij een dag later alsnog zwart).
Nee er is zover ik weet maar 1 zone…

En de SD kaart staat weer op zwart… ik denk dat het kaartje niet goed is en zal een nieuwe bestellen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Knowbody
  • Registratie: December 2016
  • Laatst online: 18:00
[...]

..
Vorig jaar en het jaar daarvoor ging het wel vrij goed, vraag me af waarom het dit jaar wat tegen valt.

We hebben vorig jaar niet veel uitdagende temperaturen gehad. En al helemaal niet een dag of 5 achterelkaar.

[ Voor 33% gewijzigd door Knowbody op 07-12-2023 14:09 ]

0599 BJ 2022, Nibe Split 12 kW, SMO S40. Getuned naar 56 Hz max, 20 lpm debiet verwarming en koeling, stille mode altijd aan.Hier verdwijnt de legionella aangroei dagelijks in het riool. 9000 Wp plat dak 10xNO, 10xZW, 5xZO

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gr8-jen
[...]

Hoe hoog is je Ta dan als die op 92Hz moet werken? en ik weet dat je het uitprobeerd, maar dichtdraaien is toch harstikke slecht voor je flow en dus COP?
De oorzaak van hard werken en slechte Ta moet ergens anders gezocht.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• xoror
  • Niet online
gr8-jen schreef op donderdag 7 december 2023 @ 15:00:
[...]

Hoe hoog is je Ta dan als die op 92Hz moet werken? en ik weet dat je het uitprobeerd, maar dichtdraaien is toch harstikke slecht voor je flow en dus COP?
De oorzaak van hard werken en slechte Ta moet ergens anders gezocht.
Ta=28 bij 92hz, flow=22l, deltaT=5 a 6. Als ik dat terug reken is dat rond 8-9 kWh thermisch, vrijwel max van mijn WP bij deze temp. Ik moet dus de vloer eerder bufferen zoals hierboven is voorgesteld.

Ik heb veel vloer oppervlakte. Als ik wat groepen dichtdraai blijft de flow rond 20-21 (nog ruim voldoende afgifte). hij hoeft dan minder warm te houden is de gedachte waardoor hij sneller een lagere delta T bereikt. En dat werkt op zich wel. Alhoewel de WTW de warmte ook weer rond pompt.

Het is niet zo dat ik in de kou zit, het is nog altijd 20+, maar had liever 21-22 gezien.

[ Voor 5% gewijzigd door xoror op 07-12-2023 15:25 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Jdeluxe01
  • Registratie: November 2016
  • Laatst online: 03-01 08:51
@Andrehj

Mooi topic! Eigenaar van een SUZ-SWM60VA en ERST20D-VM2DR1.UK sinds 29 maart 2022 (geïnstalleerd door een lokale onderaannemer). Oppervlakte van de woning is 139 m2.

Topic gevonden omdat we sinds het moment van opleveren in de koudere periodes last hebben van een (in mijn ogen teveel) schommelende temperatuur in alle ruimtes. Bijvoorbeeld de woonkamer die op de thermostaat staat ingesteld op 20,6 graden maar deze temperatuur nooit bereikt. Er zijn recente voorbeelden dat ik de volgende ochtend om 07.00 beneden kom en de temperatuur gedaald is tot 18,4 graden... :? Vooral mijn vrouw vervloekt dat ding af en toe.

Vele malen de lokale installateur ingeschakeld, maar het blijft een terugkerend dingetje. Zelf niet technisch onderlegd. Ik heb al flink zitten lezen in het forum, dus heb stiekeme hoop dat iemand me de juiste richting op kan helpen. Ik kan me niet voorstellen dat een dusdanige schommeling 'normaal' is. Al het advies is welkom :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Knowbody
xoror schreef op donderdag 7 december 2023 @ 15:24:
[...]

Ta=28 bij 92hz, flow=22l, deltaT=5 a 6. Als ik dat terug reken is dat rond 8-9 kWh thermisch, vrijwel max van mijn WP bij deze temp. Ik moet dus de vloer eerder bufferen zoals hierboven is voorgesteld.

Ik heb veel vloer oppervlakte. Als ik wat groepen dichtdraai blijft de flow rond 20-21 (nog ruim voldoende afgifte). hij hoeft dan minder warm te houden is de gedachte waardoor hij sneller een lagere delta T bereikt. En dat werkt op zich wel. Alhoewel de WTW de warmte ook weer rond pompt.

Het is niet zo dat ik in de kou zit, het is nog altijd 20+, maar had liever 21-22 gezien.
Ik denk dat je moet zorgen dat de vloer altijd rond de 24-25 graden is (retour). Dan kun je makkelijker naar de 30 en ook gaan defrosts dan beter.

0599 BJ 2022, Nibe Split 12 kW, SMO S40. Getuned naar 56 Hz max, 20 lpm debiet verwarming en koeling, stille mode altijd aan.Hier verdwijnt de legionella aangroei dagelijks in het riool. 9000 Wp plat dak 10xNO, 10xZW, 5xZO

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• xoror
  • Niet online
Knowbody schreef op donderdag 7 december 2023 @ 15:32:
[...]

Ik denk dat je moet zorgen dat de vloer altijd rond de 24-25 graden is (retour). Dan kun je makkelijker naar de 30 en ook gaan defrosts dan beter.
Vanaf morgen is het warmer, en dan ga ik idd hogere Ta hanteren om Tr in hele woning op 23-24 te krijgen. De week erna is het weer koud, dus dan even kijken of dat beter gaat.

qua verbruik gaat er iets van 25kwh nu per dag doorheen, op zich nog netjes.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• deheij1
  • Registratie: Februari 2019
  • Laatst online: 29-10-2024
De SWW run gaat niet hoger dan 800w en duurt dus erg lang om naar de 50c graden te gaan?
SWW staat op normal, iemand een idee dit te versnellen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!
xoror schreef op donderdag 7 december 2023 @ 15:24:
[...]

Als je minder vermogen wil dan moet je geen groepen gaan dichtdraaien maar Ta verlagen.

PVOUPUT - 13.400WP - Twente

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Knowbody
Grolsch schreef op donderdag 7 december 2023 @ 15:45:
[...]

Als je minder vermogen wil dan moet je geen groepen gaan dichtdraaien maar Ta verlagen.
Ik lees dat hij het liever warmer wil maar dat dat niet lukt.

Cruijff hè... Als je niet snel genoeg bent ben je te laat vertrokken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Suicide
  • Niet online
Takkeding schreef op donderdag 7 december 2023 @ 13:03:
[...]

Zal het eens proberen morgen met een doelvoorlooptemperatuur.

[...]

Zo staat het al sinds oplevering, enige aanpassing die ik nu zelf heb gedaan is dus de voorlooptemperatuur lager gezet en de SD kaart vervangen, vandaar dat ik er niet uit kom. En installateursbedrijf dat niet reageert helpt dan ook niet :(
Vakantieregeling is simpel uit te schakelen, staat in de manual.
Takkeding schreef op woensdag 6 december 2023 @ 21:44:
|-> Kamertemp.regeling(VERW.) |-> temp.regeling interval: 10min.
|-> Bereik voorlooptemp: min temp: 25C // max temp: 50C
In de samenvatting van je settings staat de temperatuur nog op 25-50 graden of heb je het daarna pas aangepast?

[ Voor 4% gewijzigd door Suicide op 07-12-2023 16:40 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• breinonline
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 20:33

breinonline

Are you afraid to be known?

Is er eigenlijk een manier om te bepalen wat met specifiek dit weer het meest gunstige is? Te hoge Ta is meer defrosts maar een te lage Ta houdt je woning ook niet warm. Het optimum ligt er ergens tussenin, maar hoe bepaal je wat de meest gunstige Ta is?

WP: Mitsubishi Ecodan PUHZ-SHW112YAA, ERSC-VM2C, Procon ┃ PV: 4800Wp, SolarEdge SE5K, 15x JAM60S17/320, ZW 15º ┃ WTW: Zehnder Q600 ┃ SH: Home Assistant, Proxmox, Intel NUC 8i5 Mini

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Noshi
  • Registratie: Januari 2007
  • Laatst online: 13:18
breinonline schreef op donderdag 7 december 2023 @ 16:40:
Is er eigenlijk een manier om te bepalen wat met specifiek dit weer het meest gunstige is? Te hoge Ta is meer defrosts maar een te lage Ta houdt je woning ook niet warm. Het optimum ligt er ergens tussenin, maar hoe bepaal je wat de meest gunstige Ta is?
Je geeft het antwoord zelf al.
Begin laag; als je je hut niet warm krijgt dan moet de temperatuur omhoog.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DaWizza
  • Registratie: Augustus 2001
  • Niet online
Ik heb vorige winter genomen om daar achter te komen:
Stel een temp in bij -5 buiten tempen check wat je wp doet.
Schrijf dat op, experimenteer met hogere en lagere ta. Doe hetzelfde bij de andere buiten temps.
Zo heb ik mn WAR curve aangepast zodat je net hoog genoeg zit om niet te pendelen.

SUZ-SWM80VA & ERSD-VM2D, 200L SWW, 5330Wp O 45°, 2870Wp W 45°, 820Wp Z 10°, Zendure 2400AC 8,64kWh thuisbatterij, Fresh-r on the wall compac WTW

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Knowbody
Mijn ervaring is dat een verwarmde vloer ongeveer een retourtemperatuur rond de 24 graden moet hebben voor comfort en een goed werkende warmtepomp.

Welke Ta daarbij hoort is afhankelijk van de warmteverliezen maar met een buitentemperatuur rond het vriespunt kom je op een Ta van rond de 30 (retour gaat naar 25 dan) en bij een buitentemperatuur van 10 graden kom je op een Ta van 26 a 27 graden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RTJC
  • Registratie: December 2021
  • Laatst online: 25-12-2024
Knowbody schreef op donderdag 7 december 2023 @ 16:49:
[...]

Mijn ervaring is dat een verwarmde vloer ongeveer een retourtemperatuur rond de 24 graden moet hebben voor comfort en een goed werkende warmtepomp.

Welke Ta daarbij hoort is afhankelijk van de warmteverliezen maar met een buitentemperatuur rond het vriespunt kom je op een Ta van rond de 30 (retour gaat naar 25 dan) en bij een buitentemperatuur van 10 graden kom je op een Ta van 26 a 27 graden.
Wel interessant. Mijn Tr is nu 27,5 en de Ta 32,5 om de boel op 21 graden te krijgen. Merk dat ie best aan het stampen is nu, maar zit ook op flinke defrosts. Verbruik gemiddeld 2 kW.

Blijkbaar heb ik dus wel aardig warmteverlies, maar dat beeld had ik al op basis van de isolatie omstandigheden.

Warmtepomp: PUHZ-SW100YAA - ERSC-VM2D

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Knowbody schreef op donderdag 7 december 2023 @ 15:51:
[...]

Ik lees dat hij het liever warmer wil maar dat dat niet lukt.

Cruijff hè... Als je niet snel genoeg bent ben je te laat vertrokken.
Dan doet de wp toch precies wat hij wil? Gas geven!

Acties:
  • +1 Henk 'm!
Jdeluxe01 schreef op donderdag 7 december 2023 @ 15:31:
@Andrehj

Mooi topic! Eigenaar van een SUZ-SWM60VA en ERST20D-VM2DR1.UK sinds 29 maart 2022 (geïnstalleerd door een lokale onderaannemer). Oppervlakte van de woning is 139 m2.

Topic gevonden omdat we sinds het moment van opleveren in de koudere periodes last hebben van een (in mijn ogen teveel) schommelende temperatuur in alle ruimtes. Bijvoorbeeld de woonkamer die op de thermostaat staat ingesteld op 20,6 graden maar deze temperatuur nooit bereikt. Er zijn recente voorbeelden dat ik de volgende ochtend om 07.00 beneden kom en de temperatuur gedaald is tot 18,4 graden... :? Vooral mijn vrouw vervloekt dat ding af en toe.

Vele malen de lokale installateur ingeschakeld, maar het blijft een terugkerend dingetje. Zelf niet technisch onderlegd. Ik heb al flink zitten lezen in het forum, dus heb stiekeme hoop dat iemand me de juiste richting op kan helpen. Ik kan me niet voorstellen dat een dusdanige schommeling 'normaal' is. Al het advies is welkom :)
Er zal hier wat meer informatie nodig zijn, zoals:
- bouwjaar huis
- isolatie vloer, muren, dak, glas, ventilatie met WTW?
- afgiftesysteem: vloerverwarming (m2?), radiatoren?
- heb je een thermostaat? Zo ja, welk type, hoe ingesteld (hysterese? Nachtverlaging?) en waar hangt deze
- hoe staat je warmtepomp ingesteld? Zie topic start en handleiding

Je kunt overwegen om een eigen topic te maken, zodat je vraag niet ondergesneeuwd raakt en men het goed kan volgen.

WP: Mitsubishi Electric SUZ-SWM80VA2 + ERSD-VM2D. PV 3330 Wp. Huis 1931, gasloos sinds jan '24.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Simone2011
gr8-jen schreef op woensdag 6 december 2023 @ 20:53:
[...]

Cool, zeker als je nagaat dat afgelopen week kouder was en meer defrosts had dan begin november.
Weet je zeker dat je een vaste Ta hebt? Ik dacht dat je WAR draaide. Dus dat Ta omhoog gaat als het kouder wordt.
Voor zover ik weet werkt dat ook niet lekker zonder een losse thermostaat, dus een echte thermostaat en niet de controller van de binnenunit.

Je kan nog een foto sturen van hoe je nu verwarmt en je WAR curve mocht deze nog steeds op WAR staan.
Thanks klopt ik draai via de WAR. Zie foto.
Zeg ik iets geks als de temperatuur hier toch kan aanpassen naar bijvoorbeeld 38 ipv 40.Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/dghB3f_UzIRZRzLNVCWXhFrsIWw=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/93jJNdN9Hjvsar5ZRhLLuTyO.jpg?f=fotoalbum_large

Mitsubishi ecodan EHSD-VM2D/SUZ-SWM60 VA buffervat 300L (25-10-2023. Zonnepanelen 7510wp.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RTJC
Simone2011 schreef op donderdag 7 december 2023 @ 18:22:
[...]

Thanks klopt ik draai via de WAR. Zie foto.
Zeg ik iets geks als de temperatuur hier toch kan aanpassen naar bijvoorbeeld 38 ipv 40.[Afbeelding]
Maak eens een foto van het hoofdscherm van je controller. Deze afbeelding zegt namelijk niets over de modus van je WP.

En je kan hier prima de instelling verlagen. Dan moet je wel in het EDIT menu zitten (5 sec menu indrukken).

[ Voor 8% gewijzigd door RTJC op 07-12-2023 18:26 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Knowbody
RTJC schreef op donderdag 7 december 2023 @ 17:13:
[...]

Wel interessant. Mijn Tr is nu 27,5 en de Ta 32,5 om de boel op 21 graden te krijgen. Merk dat ie best aan het stampen is nu, maar zit ook op flinke defrosts. Verbruik gemiddeld 2 kW.

Blijkbaar heb ik dus wel aardig warmteverlies, maar dat beeld had ik al op basis van de isolatie omstandigheden.
Mogelijk. Wat is je toplaag ? Parket, PVC ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Simone2011
RTJC schreef op donderdag 7 december 2023 @ 18:23:
[...]

Maak eens een foto van het hoofdscherm van je controller. Deze afbeelding zegt namelijk niets over de modus van je WP.

En je kan hier prima de instelling verlagen. Dan moet je wel in het EDIT menu zitten (5 sec menu indrukken).
Bedoel je dit scherm?Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/gOFOWoBMraOMnnHWQMUeXs2vn3Q=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/H0Z24YCajryQO3SEMfOkaxhP.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gr8-jen
Ja, die. Deze staat op WAR. Ik heb mij nog niet in WAR verdiept maar dit betekent volgens mij dat je de curve volgt van 25 bij 15 graden buiten naar 40 bij -10 graden buiten .
En die +1 dat het juist met 1 graad de Ta ophoogt.

Als je het nog warm had toen het vroor kun je de 40 graden iets omlaag brengen en de +1 naar 0. Dat is weer beter voor je COP.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RTJC
Yes dat is WAR en je staat op +1. Als ik me niet vergis gaat de hele stooklijn dan met 1 graadomhoog.

Dus als je de temp wilt verlagen, kun je of de stooklijn aanpassen, of op -1 of lager zetten om te testen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Simone2011
@gr8-jen thanks ik ga vanaf volgende week eens een experiment doen.

Klopt zo lees ik de curve ook.
Het is nu lekker warm beneden de thermostaat van de Mitsubishi staat op 19graden en het is eigenlijk veel warmer dan toen we een CV hadden. Wellicht omdat de warmtepomp gewoon heel de dag de vloer steady op temperatuur houdt.

@RTJC klopt die +1 betekent dat de stooklijn is verhoogd. Ook hier kan ik nog mee experimenteren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• stin00
  • Registratie: Mei 2013
  • Niet online
.

[ Voor 99% gewijzigd door stin00 op 14-12-2023 20:37 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!
@stin00 Al je vragen zijn de laatste weken / maanden zeer uitgebreid aan de orde geweest. Om veel dubbel werk te voorkomen is het dus verstandig als je dit topic een flink stuk terug leest. Dan zit je er daarna goed in en kun je veel gerichter vragen stellen.

WP: ME PUHZ-SW75YAA + ERSD-VM2D + EV-WP-TWS-1W 300; AC: ME MXZ-2F42VF + 2x MSZ-LN25VGV; PV: 14.08 kWp O/W + SMA STP 8.0; Vent: Zehnder Q600 ERV + Ubbink AirExcellent.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Simone2011
stin00 schreef op donderdag 7 december 2023 @ 19:24:
Totale warmtepomp/vloerverwarming idioot hier, ik kan wel wat hulp gebruiken. Ik ben gemiddeld technisch en totale beginnner.

Warmtepomp
Ecodan PUHZ-SW75YAA (denk ik, staat 4 hoog op het dak waar ik zeer handig nooit bij kan..)
200L binnenunit EHST20D-VM2C.
Instellingen: standaard vanuit de bouw vrees ik

[Afbeelding][Afbeelding][Afbeelding]

Tussenwoning
2020
Label A (vrij standaard isolatie met HR++)
Ventilatie type C
162m² over 4 verdiepingen (plak PVC + gietvloer)

Vloerverwarming
Zie afbeeldingen.

Op de bovenste verdieping staat de vloerverwarming helemaal dicht.

Hoge dT
Het is 20 graden, ik zet de streeftemperatuur op 21 graden. Na +- 30 min verwarmen lees ik de volgende waarden af:

TA 32
TR 22
Flow 13

In december haal ik momenteel voor enkel verwarmen een COP van 3.06

Ik heb een aantal beginnersvragen:

1. Een dT van 10 lijkt me wel erg fors, waar zou dit aan kunnen liggen? Te weinig flow door alle groepen?
2. Ik betwijfel of de boel goed waterzijdig is ingeregeld, volgens mij is alles vanuit de bouw één keer ingesteld en klaar. Hier kan ook wel wat winst mee behaald worden?
3. Het huis wordt vrij snel/goed warm, kan ik me daarna richten op de TA aanpassen? (Geen idee hoe nog)
Ik had een flow van 5. Na een tip heb ik een aantal Radiatoren opengezet nu flow van 19. Er moet wel voldoende afgifte mogelijk zijn. COp steeg met 1.25 naar ongeveer nu 3.75

Ik zou proberen om boven ook de vloerverwarming te activeren en eens kijken war dat met de flow doet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RTJC
Totale warmtepomp/vloerverwarming idioot hier, ik kan wel wat hulp gebruiken. Ik ben gemiddeld technisch en totale beginnner.

Warmtepomp
Ecodan PUHZ-SW75YAA (denk ik, staat 4 hoog op het dak waar ik zeer handig nooit bij kan..)
200L binnenunit EHST20D-VM2C.
Instellingen: standaard vanuit de bouw vrees ik

Tussenwoning
2020
Label A (vrij standaard isolatie met HR++)
Ventilatie type C
162m² over 4 verdiepingen (plak PVC + gietvloer)

Vloerverwarming
Zie afbeeldingen.

Op de bovenste verdieping staat de vloerverwarming helemaal dicht.

Hoge dT
Het is 20 graden, ik zet de streeftemperatuur op 21 graden. Na +- 30 min verwarmen lees ik de volgende waarden af:

TA 32
TR 22
Flow 13

In december haal ik momenteel voor enkel verwarmen een COP van 3.06

Ik heb een aantal beginnersvragen:

1. Een dT van 10 lijkt me wel erg fors, waar zou dit aan kunnen liggen? Te weinig flow door alle groepen?
2. Ik betwijfel of de boel goed waterzijdig is ingeregeld, volgens mij is alles vanuit de bouw één keer ingesteld en klaar. Hier kan ook wel wat winst mee behaald worden?
3. Het huis wordt vrij snel/goed warm, kan ik me daarna richten op de TA aanpassen? (Geen idee hoe nog)
Begin even met het lezen van de eerste post. Daarin staan al goeie tips. Ook om je SWW temp te verlagen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• RTJC
Knowbody schreef op donderdag 7 december 2023 @ 18:27:
[...]

Mogelijk. Wat is je toplaag ? Parket, PVC ?
Natuursteen. Maar een matig/redelijk geïsoleerd jaren 30 huis. Houten verdiepingsvloer, dunne spouw en een deel van de benedenverdieping nog een beton op zand vloer zonder vvw.

Ben wel blij met het resultaat hoor, maar die lage Ta ga ik nu nog niet halen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• jorisdekloris
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 20:45

Zie afbeeldingen.

Lijkt het nou maar zo of staan die kranen op je temperatuur meters niet helemaal open?

Tierelier

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Knowbody
@stin00

@jorisdekloris

Exact dezelfde verdeler als ik heb een deze wordt blijkbaar wel vaker op de verkeerde manier ingeregeld !

Ook hier is zo te zien aan de glaasjes gedraaid.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/v17EqSPVBriEOoR-51V4kWnR8_A=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/wo6zovefqYkndEOO0vJosLeo.jpg?f=fotoalbum_large

Deze verdeler hoort te worden ingeregeld via de zwarte stelschroeven onder de blauwe doppen!

Mogelijk is er zodanig "ingeregeld" dat beide verdelers de juiste debieten krijgen. Dat wil zeggen dat als je 1 verdeler volledig open gooit de andere niet genoeg krijgt.
Dus er is geknepen. Alleen niet op de juiste manier denk ik, want er lijkt aan de glaasjes te zijn gedraaid.

Als de de lengtes van de vloerverwarming groepen weet kun je inregelen zonder verdere meetapparatuur.

[ Voor 34% gewijzigd door Knowbody op 07-12-2023 20:02 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Knowbody
RTJC schreef op donderdag 7 december 2023 @ 19:38:
[...]

Natuursteen. Maar een matig/redelijk geïsoleerd jaren 30 huis. Houten verdiepingsvloer, dunne spouw en een deel van de benedenverdieping nog een beton op zand vloer zonder vvw.

Ben wel blij met het resultaat hoor, maar die lage Ta ga ik nu nog niet halen.
De hoogte van de Ta moet je ook in relatie zien met flow.

Heb je minder flow (kun je niet hoog genoeg) dan zul je een hogere Ta moeten hanteren. Zo simpel werkt het.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• RTJC
Knowbody schreef op donderdag 7 december 2023 @ 20:07:
[...]

De hoogte van de Ta moet je ook in relatie zien met flow.

Heb je minder flow (kun je niet hoog genoeg) dan zul je een hogere Ta moeten hanteren. Zo simpel werkt het.
Met 24 liter p/m is de flow wel goed. Ik moet nu eenmaal iets meer gas geven met de temp.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Knowbody
RTJC schreef op donderdag 7 december 2023 @ 20:18:
[...]

Met 24 liter p/m is de flow wel goed. Ik moet nu eenmaal iets meer gas geven met de temp.
Ik vind het -jouw cijfers- allemaal niet slecht voor een jaren '30 woning !

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• RTJC
Knowbody schreef op donderdag 7 december 2023 @ 20:21:
[...]

Ik vind het -jouw cijfers- allemaal niet slecht voor een jaren '30 woning !
Dat is het ook zeker niet! Ik ben ook heel tevreden maar als je eenmaal de inregel/optimalisatie koorts te pakken hebt dan wil je meer natuurlijk!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• WillemSuper
  • Registratie: April 2021
  • Laatst online: 07-07 14:42
RTJC schreef op vrijdag 8 december 2023 @ 00:36:
[...]

Dat is het ook zeker niet! Ik ben ook heel tevreden maar als je eenmaal de inregel/optimalisatie koorts te pakken hebt dan wil je meer natuurlijk!
Hier vergelijkbare situatie dat ik met een wat hogere aanvoertemperatuur moet draaien bij vloerverwarming om voldoende afgifte te hebben om de boel warm te houden. Dit omdat ik de reeds aanwezige vloerverwarming gebruik die h.o.h. 150 ligt met 6 groepen op 90m2 in combinatie met een huis uit begin jaren 90 met een aantal behoorlijke koudebruggen en +/- 40m2 glas in de woonkamer. Voordeel is wel lekker warme voetjes. Vloer is bij mij 25 graden. Retour 27 a 28 graden.

[ Voor 10% gewijzigd door WillemSuper op 08-12-2023 02:31 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Takkeding
Suicide schreef op donderdag 7 december 2023 @ 16:38:
[...]

Vakantieregeling is simpel uit te schakelen, staat in de manual.
Ik kan het alleen niet vinden, alleen hoe het in te schakelen is. In de handleiding staat het ook niet als mogelijkheid beschreven dat vakantieregeling op die positie staat:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/ex7aFHMIYoWBvDla1iA3tCqSWhw=/800x/filters:strip_exif()/f/image/ZvBqQIXoOngdear3Z23lvrfx.png?f=fotoalbum_large

Zou het misschien iets zijn sinds firmware 1801?
[...]

In de samenvatting van je settings staat de temperatuur nog op 25-50 graden of heb je het daarna pas aangepast?
Misschien onduidelijk verwoord, heb eerst alle settings genoteerd en dat in het code blok gezet. Daarna de temperatuur inderdaad aangepast naar 25-35.

SD kaart lijkt nu in ieder geval langer dan 24u op wit te blijven. Hoop hiermee dit weekend eens wat meer info boven water te kunnen halen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jdeluxe01
  • Registratie: November 2016
  • Laatst online: 03-01 08:51
SebastiaanPs schreef op donderdag 7 december 2023 @ 17:27:
[...]

Er zal hier wat meer informatie nodig zijn, zoals:
- bouwjaar huis
- isolatie vloer, muren, dak, glas, ventilatie met WTW?
- afgiftesysteem: vloerverwarming (m2?), radiatoren?
- heb je een thermostaat? Zo ja, welk type, hoe ingesteld (hysterese? Nachtverlaging?) en waar hangt deze
- hoe staat je warmtepomp ingesteld? Zie topic start en handleiding

Je kunt overwegen om een eigen topic te maken, zodat je vraag niet ondergesneeuwd raakt en men het goed kan volgen.
@SebastiaanPs je hebt helemaal gelijk, slecht voorbereid. Nieuw Topic geopend met extra details: Jdeluxe01 in "Advies Mitsubishi Ecodan Lucht/Water Warmtepomp gevraagd"

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• stin00
  • Niet online
.

[ Voor 99% gewijzigd door stin00 op 14-12-2023 20:37 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Knowbody
@stin00

Ik kan je over de waterzijdige inregeling het volgende adviseren

Wat je nu doet met de blauwe doppen is niet wat er staat in het plaatje!

Allereerst draai je alle glaasjes volledig open, daarbij moet je uitkijken dat je ze niet stuk draait, dat wordt waterballet.

Onder de blauwe dopjes zit een vierkantje, en DAAR moet je mee inregelen. Let op hoe dat moet. Dat staat ook in het plaatje.

Als je alleen vloerverwarming hebt en 1 verdeler is het vrij simpel inregelen als je de lengtes weet van de groepen
Alles volledig open klopt alleen als alle groepen even groot zijn EN je maar 1 verdeler hebt

Heb je boven ook een verdeler en staat de warmtepomp beneden, dan moet je beneden niet alles open zetten, dan komt er boven te weinig debiet. Dus balanceren onderling.

De langste groepen krijgen het meeste debiet, en de korste het minste. Evenredig ten opzichte van elkaar (daarom handig als je de lengtes weet maar die weet je niet dan rest alleen nog een infrarood puntmeter waarmee je de retour meet)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• stin00
  • Niet online
.

[ Voor 99% gewijzigd door stin00 op 14-12-2023 20:38 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Knowbody
stin00 schreef op vrijdag 8 december 2023 @ 13:21:
[...]

Mijn blauwe doppen hebben een + en - symbool waarmee ik kan inregelen. Ik kan ze ook er helemaal af draaien en een ontluchtingssleutel gebruiken voor inregelen. Het werkt beide even goed, maar dat is mijn ervaring.

De warmtepomp staat boven op de 3e verdieping in de technische ruimte. Lijkt me dus dat de bovenste verdieping relatief dichter gezet moet worden dan de begane grond. En dan nog per verdieping de kortste groepen wat knijpen.

Ik ga even op de oorspronkelijke bouwtekeningen kijken maar ik vrees dat ik moet gaan meten met m'n infrarood warmtemeter.

Dank voor de tips :)
Nogmaals, gebruik dat zwarte vierkantje. Ik neem aan dat die er zit.
Pas ook de glaasjes aan anders is er van 2 kanten geknepen. Ik vermoed dat de installateur daaraan heeft gedraaid.
Mijn installateur wist het ook niet toen ik hem erop wees en ging het doorspelen naar de toko die alleen maar lussen aan legt in nieuwbouw. (En het dus niet vanzelfsprekend al goed doen)

De rest snap je goed ;)

[ Voor 15% gewijzigd door Knowbody op 08-12-2023 13:27 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• KabouterSuper
  • Registratie: September 2005
  • Niet online
Ziezo, hier weer een aantal stappen verder met het vermogenskabeltje.
Het kabeltje was netjes gemonteerd, maar SW7-1 stond nog verkeerd (zoals ik al gokte), dus deze heb ik omgezet (spanningsloos natuurlijk).

Vervolgens kon ik door de drie draadjes kort te sluiten horen dat er overgeschakeld werd. Daarna heb ik het vermogenskabeltje verbonden aan een utp-kabel zodat de kabel eindigt met een utp-stekker. Ik heb drie setjes draad gemaakt: oranje & oranje/wit, blauw & blauw/wit & groen & groen/wit en bruin & bruin/wit. Het idee was dat ik geen last zou hebben van of de kabel twisted is of niet. Maar ik realiseer me nu dat ik door mijn kleurenblindheid waarschijnlijk de kleuren verwisseld heb, dus dat moet ik nog een keer overdoen.

De utp-stekker heb ik vervolgens ik doorverbonden naar een lange reguliere utp-kabel (met een utp-verloopstekkertje). De utp-kabel had ik meegegraven bij het installeren van de buitenunit en die loopt naar de garage waar de binnenunit hangt.

Binnen verbind ik de utp-kabel met een verloopstekkertje naar een halve utp-kabel en heb ik weer drie setjes draden die ik naar believen kan verbinden of niet. En dit werkt! De kabel is 25 meter, dus ver voorbij de specs van 10 meter, maar het werkt blijkbaar goed. Ook op de binnenunit kan ik aan register 061 zien dat het werkt.

Nu de hele boel doortesten, netjes afwerken en een schakelaar maken (https://nl.aliexpress.com/item/1005004725116507.html)

When life gives you lemons, start a battery factory

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• xoror
  • Niet online
vandaag eindelijk beetje defrost vrij lekker knallen :o
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/PcCfC0IqGMEkSikA6zg2IQvgajM=/800x/filters:gifsicle():strip_exif()/f/image/ueE7HrCHSz126dWj82ptAa2K.gif?f=fotoalbum_large
Tr al op 23, nog 1 graadje te gaan. geschatte output ~ 9 kW :9

Acties:
  • +1 Henk 'm!
xoror schreef op vrijdag 8 december 2023 @ 14:28:
vandaag eindelijk beetje defrost vrij lekker knallen :o
[Afbeelding]
Tr al op 23, nog 1 graadje te gaan. geschatte output ~ 9 kWh :9
9 kWh thermische energie op een dag is wel erg weinig. Of bedoel je het vermogen? Dat druk je uit in kW. Dus zonder h.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• xoror
  • Niet online
Andrehj schreef op vrijdag 8 december 2023 @ 14:30:
[...]

9 kWh thermische energie op een dag is wel erg weinig. Of bedoel je het vermogen? Dat druk je uit in kW. Dus zonder h.
Thermische energie, volgens databook mag ik tussen tussen 10.1 (Ta=25) en 9.5 (Ta=30) verwachten bij 7 graden buiten. Zag net idd 10.1kW. Schommelt een beetje tussen die waarden.

Acties:
  • +5 Henk 'm!
xoror schreef op vrijdag 8 december 2023 @ 14:35:
[...]

Thermische energie, volgens databook mag ik tussen tussen 10.1 (Ta=25) en 9.5 (Ta=30) verwachten bij 7 graden buiten. Zag net idd 10.1kWh. Schommelt een beetje tussen die waarden.
@Andrehj is een beetje juiste benaming fetisjist >:)

Hij bedoelt dat je de verkeerde termen gebruikt.

Vermogen zoals jij dat bedoelt druk je uit in kW (kiloWatt)
Thermische energie druk je uit in kWh (kiloWattHour)

Jij probeert te vertellen dat je WP op dit moment 9kW vermogen afgeeft (zonder h) ;)

Maar ik snap wat je bedoelt :>

[ Voor 3% gewijzigd door Grolsch op 08-12-2023 14:39 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• xoror
  • Niet online
ow zo, ja precies :) best netjes tussen 9-10 kW dan :P Heb het gelijk ook maar goed in home assistant ingesteld.

[ Voor 35% gewijzigd door xoror op 08-12-2023 14:46 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• KabouterSuper
  • Niet online
Andrehj schreef op vrijdag 8 december 2023 @ 14:30:
[...]

Ik vind 9kW dan weer heel veel, zeker als dat 24/7 is.

Acties:
  • +5 Henk 'm!
KabouterSuper schreef op vrijdag 8 december 2023 @ 14:42:
Ik vind 9kW dan weer heel veel, zeker als dat 24/7 is.
9 kW als continu vermogen is voor een WP best een boel, maar 9 kWh energie (per dag) dan weer niet. Het onderscheid tussen vermogen en energie blijft belangrijk! ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• xoror
  • Niet online
Nu met de juiste eenheden: gisteren 128kWh gisteren opgewekt, nu stampt ie lekker tussen 9-10 kW dan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• KabouterSuper
  • Niet online
Andrehj schreef op vrijdag 8 december 2023 @ 14:44:
[...]

9 kW als continu vermogen is voor een WP best een boel, maar 9 kWh energie (per dag) dan weer niet. Het onderscheid tussen vermogen en energie blijft belangrijk! ;)
Eens. Maar ik dacht dat de conclusie was dat @xoror 9kW thermisch opwekt, dus geen 9kWh elektrisch gebruikt op een dag.

@xoror , dat doet mijn wp zelfs niet met deze temperaturen. Hoe groot is jouw huis wel niet dat je 9kW nodig hebt bij 5 graden buitentemperatuur?

Acties:
  • 0 Henk 'm!
KabouterSuper schreef op vrijdag 8 december 2023 @ 14:55:
[...]

Eens. Maar ik dacht dat de conclusie was dat @xoror 9kW thermisch opwekt, dus geen 9kWh elektrisch gebruikt op een dag.

@xoror , dat doet mijn wp zelfs niet met deze temperaturen. Hoe groot is jouw huis wel niet dat je 9kW nodig hebt bij 5 graden buitentemperatuur?
Nu maak je het helemaal spannend, want 9kWh kan zowel elektrisch als thermisch zijn, dus wel duidelijk aangeven waar je het nu over hebt, anders worden er mensen overspannen in dit topic >:)

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• xoror
  • Niet online
KabouterSuper schreef op vrijdag 8 december 2023 @ 14:55:
[...]

gisteren 30kWh elektrisch gebruikt om 128kWh thermisch op te wekken. Het huis was een beetje afgekoeld door het defrost-weer van afgelopen week. Ik had huis op 21 graden gehouden, maar na een weekje defrost weer zakte dat wel naar 20 graden. Ik kreeg het niet goed naar 21+. Dus probeer ik het nu even te bufferen tot 22/23 graden voor de volgende koude periode. Hij moet best wat opwarmen (300m2).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Knowbody
xoror schreef op vrijdag 8 december 2023 @ 15:03:
[...]

gisteren 30kwh elektrisch gebruikt om 128kWh thermisch op te wekken. Het huis was een beetje afgekoeld door het defrost-weer van afgelopen week. Ik had huis op 21 graden gehouden, maar na een weekje defrost weer zakte dat wel naar 20 graden. Ik kreeg het niet goed naar 21+. Dus probeer ik het nu even te bufferen tot 22/23 graden voor de volgende koude periode. Hij moet best wat opwarmen (300m2).
En dat is dus wat o.a. @Andrehj doet met een vaste stooklijn, nietwaar?

Acties:
  • +3 Henk 'm!
Knowbody schreef op vrijdag 8 december 2023 @ 15:09:
En dat is dus wat o.a. @Andrehj doet met een vaste stooklijn, nietwaar?
Ik buffer maar een halve graad. Dat betekent dat bij langdurig defrostweer de temperatuur in huis een halve graad zakt, de nachtverlaging niet meer werkt en de WP 24/7 gaat lopen. Allemaal geheel zonder dat ik hoef in te grijpen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Red_Baron
  • Registratie: November 2023
  • Laatst online: 01-05 08:36
Ik wil op mijn slaapkamer de circuits van de VVW dichtdraaien. Ik heb geen behoefte aan verwarming in die ruimte.
Systeem heeft een verdelen op de BG en een verdeler voor de verdieping. Merk verdeler Henco met rode flow meters v.v. rode vleugelsleuteltjes en blauwe knoppen op de retour.

Is het zo simpel dat ik m.b.v. de rode vleugelsleuteltjes de flow van de betreffende circuits naar 0 kan draaien? En dat ik met de blauwe knoppen niets hoef te stellen?

[ Voor 7% gewijzigd door Red_Baron op 08-12-2023 15:36 ]

PUHZ-SHW80 YAA ERST30C-VM2ED

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Knowbody
Red_Baron schreef op vrijdag 8 december 2023 @ 15:31:
Ik wil op mijn slaapkamer de circuits van de VVW dichtdraaien. Ik heb geen behoefte aan verwarming in die ruimte.
Systeem heeft een verdelen op de BG en een verdeler voor de verdieping. Merk verdeler Henco met rode flow meters v.v. rode vleugelsleuteltjes en blauwe knoppen op de retour.

Is het zo simpel dat ik m.b.v. de rode vleugelsleuteltjes de flow van de betreffende circuits naar 0 kan draaien? En dat ik met de blauwe knoppen niets hoef te stellen?
Zo simpel is het.

Zonde dat je een raam open wilt of moet.

WTW rules wat dat betreft! 🤫😉

Acties:
  • 0 Henk 'm!
@stin00, @Red_Baron en @Knowbody : VVW-verdelers en hun instelmogelijkheden graag bespreken in het algemene topic Lucht/Water warmtepomp om mee te verwarmen en te koelen #11.
(Helaas kon ik geen groot topic over VVW-verdelers vinden (uitgezonderd Vloerverwarmingverdeler vervangen bij overstap warmtepomp?), iemand anders wel?)

VVW-verdelers zijn hier off-topic. Vorige week (of begin deze week?) zijn om die reden ook al veel posts uit dit topic verwijderd.

[ Voor 220% gewijzigd door Andrehj op 08-12-2023 16:53 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• A-J

A-J

Ik overweeg mijn boosterelement uit te zetten met DIP SW1-5 op OFF en SW1-2 op ON.
SW1-4 ook op OFF overigens.(aanbevolen door iemand anders eerder in dit topic)
Dit om legionellaruns alleen op mijn WP te draaien tot 60C, ipv met booster boven het SWW setpoint.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/MrzM3C6RnRgCL_ukZpvszy_rhp4=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/NjHK3OFAE2wbnN0Y5T1ZRVgC.jpg?f=fotoalbum_large
Ik ga dan de legionella setpoint op 60C zetten uiteraard. Een duur op 20min oid? Max laadtijd 2u?
Hebben anderen hier er ervaring mee?
Mijn buitenunit (PUHZ-SHW112YAA) zou dit wel moeten trekken?

En, even een hele andere vraag…
als ik bovenstaande NIET doe en DIP SW1-2 op OFF zet en mijn SWW+legionella setpoints op of onder 55C houdt, loopt mijn buitenunit dan ook minder hard te loeien , m.a.w. draait hij dan op minder vermogen?
Weet iemand dit / is dit al getest? Of is het sowieso niet aan te bevelen?

Acties:
  • +1 Henk 'm!
@A-J Meestal lukt het niet om op de compressor het SWW tot 60 graden te krijgen omdat er ook nog een dT zit tussen je Ta en je SWW temp. Zonder dT kun je geen vermogen overdragen namelijk.
Normaliter is 55 graden al heel wat. En dat is voor de legionellacyclus onvoldoende.

Dan speelt er nog iets: Volgens mij staat er ook ergens in de manuals dat de legionellacyclus wordt uitgeschakeld als er geen verwarmingelsementen aanwezig zijn. Dus ik denk dat je idee sowieso niet gaat werken.

De betere oplossing staat ergens in de posts vlak onder de TS: Zorg met een trucje dat tijdens de legionellacyclus het SWW setpoint wordt verzet naar ca 55 graden. Dan gaat het grootste deel op de compressor.

Als je je WP tijdens een SWW-cyclus minder hard wilt laten werken moet je SWW op eco zetten en/of het max vermogen beperken met het veelbesproken kabeltje.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• DutchWing
  • Niet online

DutchWing

WP Installateur

A-J schreef op vrijdag 8 december 2023 @ 16:40:
Ik overweeg mijn boosterelement uit te zetten met DIP SW1-5 op OFF en SW1-2 op ON.
Dit om legionellaruns alleen op mijn WP te draaien tot 60C, ipv met booster boven het SWW setpoint.

[Afbeelding]
Ik ga dan de legionella setpoint op 60C zetten uiteraard. Een duur op 20min oid? Max laadtijd 2u?

als ik bovenstaande NIET doe en DIP SW1-2 op OFF zet en mijn SWW+legionella setpoints op of onder 55C houdt, loopt mijn buitenunit dan ook minder hard te loeien , m.a.w. draait hij dan op minder vermogen?
Ik weet niet wie dit geadviseerd heeft, maar een warmtepomp boven de 55 graden op SWW met deze buitentemperaturen is geen goed idee.

Je kan dan beter het SWW setpoint via een script tijdelijk verhogen naar 55 graden en de laatste 5 via het elektrisch element.

Edit:
@Andrehj was mij net voor :)

WP: Mitsubishi Ecodan PUHZ-SW75YAA + EHST20D-VM2D / PV: 2150Wp Z/O 132° en 2580Wp N/W 312° Ik wil een warmtepomp.nu

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• _RRM_
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 07:40
A-J schreef op vrijdag 8 december 2023 @ 16:40:
[Afbeelding]

In aanvulling op @Andrehj , @DutchWing .
60° is haalbaar met jouw unit (heb dezelfde), vanaf 55° gaat het in de winter traag, maar wel mogelijk.
Als je 2 uur voor de legionella cyclus de temperatuur naar 60° zet en bij de instellingen aangeeft dat bij SWW het element niet gebruikt mag worden, levert dit temperaturen met het element op in de 2-3 uur hierna van >63°

Gasloos 26-05-2020; SHW112YAA + ERSC-VM2C, SWW 400L

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• K!K
  • Registratie: April 2008
  • Laatst online: 20:44

K!K

Even een vraag uit nieuwsgierigheid.
Binnenkort ga ik 3 jaga convector radiators bij plaatsen, dit om meer systeem inhoud te creëren en dus makkelijker aan het minimaal vermogen te zitten en omdat het lekker is deze ruimtes ook te kunnen koelen in de zomer.

Mijn vraag is de systeem inhoud zal toenemen maar zal de flow ook gaan toenemen? Mijn huidige flow is 19l/m dit is niet slecht voor een PUHZ-SW75YAA. Maar ik ben benieuwd of hij verhoogt wordt doordat er een dikkere leiding komt tot het deel waar deze zicht verdeeld.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/gt8mGhZJfAAE-fvZI3eeQdR4dzQ=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/TwIu492MlgaTsQS0XUGSL2Qp.png?f=user_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• A-J

A-J

_RRM_ schreef op vrijdag 8 december 2023 @ 17:06:
[...]

60° is haalbaar met jouw unit (heb dezelfde), vanaf 55° gaat het in de winter traag, maar wel mogelijk.
Als je 2 uur voor de legionella cyclus de temperatuur naar 60° zet en bij de instellingen aangeeft dat bij SWW het element niet gebruikt mag worden, levert dit temperaturen met het element op in de 2-3 uur hierna van >63°
Thanks, ook @Andrehj @DutchWing !

Je tweede zin begrijp ik echter niet helemaal, @_RRM_

En over tijdelijk de SWW setpoint verhogen vlak voor een Legionellarun: die melcloud timer truc werkt niet (meer) helaas.
En met een script kan alleen met Linux systemen? Is het wel/goed te doen voor een gemiddeld persoon die alleen met windows/macOS werkt?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• DutchWing
  • Niet online

DutchWing

WP Installateur

_RRM_ schreef op vrijdag 8 december 2023 @ 17:06:
[...]

Dus je bent 1-2 uur langer bezig met opwarmen, dat is gewoon direct afstrepen in verhouding tot het elektra verbruik van het elektrisch element.

Niet rottig bedoeld, maar zelf Alklima zou dit niet adviseren.

[ Voor 4% gewijzigd door DutchWing op 08-12-2023 18:13 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gr8-jen
A-J schreef op vrijdag 8 december 2023 @ 17:48:
[...]

Thanks, ook @Andrehj @DutchWing !

Je tweede zin begrijp ik echter niet helemaal, @_RRM_

En over tijdelijk de SWW setpoint verhogen vlak voor een Legionellarun: die melcloud timer truc werkt niet (meer) helaas.
En met een script kan alleen met Linux systemen? Is het wel/goed te doen voor een gemiddeld persoon die alleen met windows/macOS werkt?
Het lijkt me makkelijker met Linux, maar Mac heeft veel overeenkomsten. Als het echt moet zal Windows ook wel helpen.

Ik heb een keer iets gemaakt. Als ik die bijwerk kun jij die ook gebruiken als jij jouw credentials voor melcloud invult.

Edit.

Standaard staat setpoint op 47, als legionella begint gaat setpoint naar 55. Als temperatuur van 60 is bereikt gaat het terug naar 47.
Er zit een optionele influxdb integratie bij, maar dat kan uit.

https://github.com/gr8jen/MelcloudUpdater

Het is Linux gebaseerd. Mac lukt ook wel

[ Voor 17% gewijzigd door gr8-jen op 08-12-2023 19:15 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Knowbody
Andrehj schreef op vrijdag 8 december 2023 @ 16:11:
@stin00, @Red_Baron en @Knowbody : VVW-verdelers en hun instelmogelijkheden graag bespreken in het algemene topic Lucht/Water warmtepomp om mee te verwarmen en te koelen #11.
(Helaas kon ik geen groot topic over VVW-verdelers vinden (uitgezonderd Vloerverwarmingverdeler vervangen bij overstap warmtepomp?), iemand anders wel?)

VVW-verdelers zijn hier off-topic. Vorige week (of begin deze week?) zijn om die reden ook al veel posts uit dit topic verwijderd.
Ok baas! 🙂

(Thanx)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• A-J

A-J

gr8-jen schreef op vrijdag 8 december 2023 @ 18:24:
[...]

Het lijkt me makkelijker met Linux, maar Mac heeft veel overeenkomsten. Als het echt moet zal Windows ook wel helpen.

Ik heb een keer iets gemaakt. Als ik die bijwerk kun jij die ook gebruiken als jij jouw credentials voor melcloud invult.
Check je PM :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nessio
@Andrehj wilde melcloudmodule alvast kopen. Maar zie deze nergens los te koop
Alleen als je een hydrobox er bij koopt

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• RTJC
nessio schreef op vrijdag 8 december 2023 @ 19:23:
Dit? https://www.technim.nl/ai...yXI9UXVd6OSRoCCUMQAvD_BwE

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nessio
Wat stom van mij. Ik was in de veronderstelling dat deze alleen voor airco’s is

Acties:
  • 0 Henk 'm!
nessio schreef op vrijdag 8 december 2023 @ 19:23:
Juiste nummer staat in de post over monitoring vlak onder de TS.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _RRM_
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 07:40
DutchWing schreef op vrijdag 8 december 2023 @ 18:12:
[...]

Dus je bent 1-2 uur langer bezig met opwarmen, dat is gewoon direct afstrepen in verhouding tot het elektra verbruik van het elektrisch element.

Niet rottig bedoeld, maar zelf Alklima zou dit niet adviseren.
@A-J
Betere poging ;
de run voor SWW bij mij gaat van 40 - 60 in de zomer in iets meer dan een uur. In de winter iets minder dan twee uur. (400L).
Twee uur voor legionella zet ik handmatig (unit of melcloud app) de SWW naar 60 (standaard 49 met 8 verval), waarmee deze temperatuur altijd gehaald wordt. Hierna start LPP.
Lijkt mij rendabel en overeenkomend met tips uit het verleden voor SWW/LPP en het element zo min mogelijk gebruiken (via script,.domoticz, timer of handmatig)

Gasloos 26-05-2020; SHW112YAA + ERSC-VM2C, SWW 400L

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• leonlwd
  • Registratie: Oktober 2022
  • Laatst online: 26-08 14:10
Vandaag getest met de aanvoertemperatuur. Er zijn, sinds er bij ons onderzoek is gedaan, wat dingen aangepast wat tot verbetering zorgen.

Er is vorig jaar een proef geweest met een vaste voorloop van 40 graden. De aanvoertemperatuur op de verdelers kwam daarbij niet boven de 30 graden. Ook dat lukte nu niet. Als ik de 1e verdieping en zolder dicht zet dan haalt hij beneden net de 35 graden.

Wat me vooral opviel vandaag, is bij een defrost, dat de temperatuur op de aanvoerleiding bij de verdeler, daar heb ik een temperatuursensor op, direct bij de start van de defrost van 32 graden keldert naar 19,5 graden. Terwijl de temperatuur in de woonkamer 20,5 of hoger is. Dus in principe koelt hij dan de boel juist af.

Ik heb een buffervat van 40L in de retour, die zou een defrost toch enigszins op moeten vangen.

Iemand een idee?
Pagina: 1 ... 96 ... 190 Laatste

Let op:
Factory zero systeem? Post dan in Problemen met warmtepompsystemen van Factory Zero