Acties:
  • +1 Henk 'm!

• laurens0619
  • Registratie: Mei 2002
  • Nu online
Die ta en tr moet je negeren als dr pomp niet actief draait.

CISSP! Drop your encryption keys!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• vormulier
  • Registratie: December 2012
  • Niet online
Zorian schreef op dinsdag 5 december 2023 @ 18:03:
[...]
COP SWW: 2.18
COP Heating: 2.85
COP Total: 2.77

Dit zijn de huidige waardes.
Houd er wel rekening mee dat deze waardes best negatief zijn vanuit de wp. Als de wp hier 4 aangeeft is het eigenlijk 6.

Dit ga je pas beter kunnen meten als je een KWH meter voor je WP hangt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zorian
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 13-09 23:58

Zorian

What the fox?

vormulier schreef op dinsdag 5 december 2023 @ 18:09:
[...]

Houd er wel rekening mee dat deze waardes best negatief zijn vanuit de wp. Als de wp hier 4 aangeeft is het eigenlijk 6.

Ik heb wel een P1 meter en weet het verbruik van alle andere apparaten (smart plugs, kwestie van optellen en het resultaat aftrekken van het totaal, restant is dan de WP). De WP heeft hier helaas geen stekker maar gaat direct vanaf de WP met kabel en al de muur in en komt in de meterkast in de groepenkast uit.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/YEjNXTXQdeo3-mQSCos_MT6LvD0=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/TcemDElN5kJ8UxKhOuCLNw0z.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://zorian.pictures/chrome_sTo3J5JnVj.png

Zo staat het er nu bij. :) Even afwachten hoe het uitpakt morgen, ding is nu nog warm zat dus verwacht vanavond geen grote veranderingen meer in de waardes.

Wel grappig dat de draadloze thermostaat in de woonkamer nog steeds de oude waardes aangeeft trouwens, zoals het stond voordat ik hem van modus veranderde. Zelfde waardes als de 2e regel in het onderste screenshot.

[ Voor 13% gewijzigd door Zorian op 05-12-2023 18:16 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• A-J
  • Registratie: April 2007
  • Laatst online: 12-08 22:25

A-J

Vraagje; hoeveel graden C wil je ideaal gezien tussen de Ta en Tr hebben. Ik zit de Flow van de binnenunit te tweaken en als ik deze verlaag van stand 4 naar 2, dan loopt dit verschil op van 4graden naar 5 graden verschil. Niet wat je wil, neem ik aan?
(Btw. Er zit een een buffervat tussen met een pomp die proportioneel draait en waar ik nu niet aan kom)

[ Voor 17% gewijzigd door A-J op 05-12-2023 18:32 ]

WP: PUHZ-SHW112YAA + EHSC-VM2D en PV: 8355 Wp

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• FrancD
  • Registratie: September 2018
  • Laatst online: 21-05 16:33
vormulier schreef op dinsdag 5 december 2023 @ 18:09:
[...]

Bij de SUZ modellen is dit wel redelijk nauwkeurig.

SUZ-SWM80VA + ERSD-VM2D / PV 6kWp zuidwest / gasloos per 1 maart 2022

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Sven1234
  • Registratie: December 2015
  • Laatst online: 21:54
A-J schreef op dinsdag 5 december 2023 @ 18:30:
Vraagje; hoeveel graden C wil je ideaal gezien tussen de Ta en Tr hebben. Ik zit de Flow van de binnenunit te tweaken en als ik deze verlaag van stand 4 naar 2, dan loopt dit verschil op van 4graden naar 5 graden verschil. Niet wat je wil, neem ik aan?
(Btw. Er zit een een buffervat tussen met een pomp die proportioneel draait en waar ik nu niet aan kom)
Je moet primair niet naar een delta t kijken (dat is nog van het gas tijdperk). Bij een warmtepomp draait het volledig om de ta. Die wil je zo laag mogelijk hebben. Zie deze post.

Uiteindelijk is de tr en dus de delta t wel iets wat informatie geeft, maar daar moet je niet op sturen. Advies is normaal om de flow zo hoog mogelijk te houden en de ta zo laag mogelijk. Een buffervat maakt het meestal wel een stuk complexer qua regeling. Heb je die echt nodig?

WP: Mitsubishi PUHZ-SW75YAA + ERSD-VM2D

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• A-J

A-J

Sven1234 schreef op dinsdag 5 december 2023 @ 18:45:
[...]

Je moet primair niet naar een delta t kijken (dat is nog van het gas tijdperk). Bij een warmtepomp draait het volledig om de ta. Die wil je zo laag mogelijk hebben. Zie deze post.

Uiteindelijk is de tr en dus de delta t wel iets wat informatie geeft, maar daar moet je niet op sturen. Advies is normaal om de flow zo hoog mogelijk te houden en de ta zo laag mogelijk. Een buffervat maakt het meestal wel een stuk complexer qua regeling. Heb je die echt nodig?
Klopt, wat mij betreft niet, maar wat betreft de installateur wel :’)
Ok , maar is dus geen streven qua ideale delta T hierin?
Ik ga dan verder zelf met tweaken wat de flow doet met de Ta tov de aanpassingen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• A-J

A-J

Nog een vraagje; op de leidingen ná mijn buffervat zitten sensor vastgemaakt op de Aanvoer en Retour leidingen… zijn dit de Ta en Tr die je uitleest in Melcloud of zijn dit altijd de interne sensoren van de binnenunit?

Acties:
  • 0 Henk 'm!
laurens0619 schreef op dinsdag 5 december 2023 @ 12:55:
De flow is niet direct een instelling. Het is de gemeten flow op basis van:
- Hoeveel flow kan je warmtepomp (even opzoeken obv je modelnummer buiten unit)
Flow wordt bepaald door de pomp in je binnenunit. En uiteraard door de stromingsweerstand van je afgiftesysteem.
- Op welke pompsnelheid staat je pomp ingesteld (in menu)
- Diameter/bochten in vloerverwarming
- Hoe ver staan de groepen open
- Hoe vies is de filter in je pomp

Een goed startpunt is maximale afgifte bereiken:
- Eerst alle groepen helemaal ver open draaien
- Je pompsnelheid nakijken

Wat de meest optimale flow is hangt er maar vanaf., MAar ergens uitkomen ronde 15 lijkt mij een prima streven
Wat je nodig hebt kun je uitrekenen aan de hand van het vermogen van je WP en de formule P=dT*4.2*flow/60
Een SUZ-SWM60VA levert bijvoorbeeld dik 6.5 kW. Als je die wilt laten draaien met een dT van 5 (meer wil je niet), dan moet je flow dus 6.5*60/(5*4.2)= 18.6 lpm zijn.

Een te lage flow geeft door de hoge aanvoertemperatuur immers een te lage COP en dus onnodig hoge stookkosten.

WP: ME PUHZ-SW75YAA + ERSD-VM2D + EV-WP-TWS-1W 300; AC: ME MXZ-2F42VF + 2x MSZ-LN25VGV; PV: 14.08 kWp O/W + SMA STP 8.0; Vent: Zehnder Q600 ERV + Ubbink AirExcellent.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Knowbody
  • Registratie: December 2016
  • Laatst online: 18:00
A-J schreef op dinsdag 5 december 2023 @ 19:00:
[...]

Klopt, wat mij betreft niet, maar wat betreft de installateur wel :’)
Ok , maar is dus geen streven qua ideale delta T hierin?
Ik ga dan verder zelf met tweaken wat de flow doet met de Ta tov de aanpassingen
Vraag de installateur of hij een bypass met een kogelkraan kan maken dan.

0599 BJ 2022, Nibe Split 12 kW, SMO S40. Getuned naar 56 Hz max, 20 lpm debiet verwarming en koeling, stille mode altijd aan.Hier verdwijnt de legionella aangroei dagelijks in het riool. 9000 Wp plat dak 10xNO, 10xZW, 5xZO

Acties:
  • +1 Henk 'm!
Zorian schreef op dinsdag 5 december 2023 @ 14:09:
Hey, dat bliksemschichtje heb ik nog niet eerder gezien.
Dat bliksemschichtje wil je ook niet zien. Dat betekent dat je met COP=1 je keet aan het verwarmen bent. Met het oog op het milieu en je energierekening moet je dat altijd zien te voorkomen. Is ook nergens voor nodig als je je WP gewoon juist selecteert.
Dat die bij @laurens0619 steeds inschakelt komt door een probleem met z'n buitenunit, waardoor die nauwelijks vermogen levert.
Zal eens kijken wat die andere modus doet, misschien kan ik dat zelfs via het schema menu zodanig instellen dat ie enkel in de winter op die modus staat. Hmm...
Dit houdt je wel bezig. :+
Dat wil je niet. Als je op WAR of constante aanvoertemperatuur stookt moet je wel een thermostaat gebruiken. Anders warmte je woning bij wat warmer weer te ver op en gaat je WP pendelen doordat de afgifte afneemt.

[ Voor 26% gewijzigd door Andrehj op 05-12-2023 19:23 ]

WP: ME PUHZ-SW75YAA + ERSD-VM2D + EV-WP-TWS-1W 300; AC: ME MXZ-2F42VF + 2x MSZ-LN25VGV; PV: 14.08 kWp O/W + SMA STP 8.0; Vent: Zehnder Q600 ERV + Ubbink AirExcellent.

Acties:
  • +1 Henk 'm!
laurens0619 schreef op dinsdag 5 december 2023 @ 14:16:
En mbt je idee over winter/zomer. Dat heet een stooklijn.
Daarin zeg je heel simpel: Als het buiten 0 is, maak dan 30 graden warm water aan. is het buiten 10? Dan is 20 graden genoeg!
[Afbeelding]
Die stooklijn klopt niet, want met water van 20 graden heb je geen afgifte meer en gaat je WP dus pendelen. Die temperatuur moet omhoog naar de watertemperatuur waarbij je WP nét niet pendelt.
Uitgebreidere uitleg:
Andrehj in "Mitsubishi Electric Ecodan Lucht/Water Warmtepompen"

Acties:
  • +1 Henk 'm!
Zorian schreef op dinsdag 5 december 2023 @ 15:37:
Nee, staat aan op de WP zelf maar die heeft nog nooit gewerkt. Of je moet 50c voldoende vinden voor een legionella run? Dacht dat dat ~60c was.
Trigger hem inderdaad via HA elke vrijdag naar 58c.
Zou je dat probleem dan niet (laten) fixen ipv maar zelf dat te gaan automatiseren in HA?
Bij de rest van de Tweakers alhier werkt de legionellacyclus wel gewoon, dus er is bij jouw WP iets stuk of (waarschijnlijker) niet goed ingesteld.
Nu zit er nog garantie op je WP, over een paar jaar niet meer.

58 °C is overigens niet genoeg voor de legionellacyclus. Die temperatuur hoort in het hele vat boven de 60 graden te komen. Dus niet alleen ter hoogte van de sensor.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Zorian schreef op dinsdag 5 december 2023 @ 18:11:
Ik heb wel een P1 meter en weet het verbruik van alle andere apparaten (smart plugs, kwestie van optellen en het resultaat aftrekken van het totaal, restant is dan de WP). De WP heeft hier helaas geen stekker maar gaat direct vanaf de WP met kabel en al de muur in en komt in de meterkast in de groepenkast uit.
Dat is natuurlijk een hopeloos onnauwkeurige meting. Waarom niet eenvoudig (zoals hier al jaren geadviseerd) een simpele dinrail kWh meter in je meterkast installeren die enkel het verbruik van je WP meet?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zorian

Zorian

What the fox?

Andrehj schreef op dinsdag 5 december 2023 @ 19:33:
[...]

Dat is natuurlijk een hopeloos onnauwkeurige meting. Waarom niet eenvoudig (zoals hier al jaren geadviseerd) een simpele dinrail kWh meter in je meterkast installeren die enkel het verbruik van je WP meet?
Omdat de meterkast verzegeld is, ook bij de groepen. :'( Heb de papieren in principe om eraan te mogen zitten, maar helaas.
Wel grappig dat volgens jou constante temperatuur juist weer slechter is. :p

Merk al wel dat het afkoelt in huis, dus ik ga hem inderdaad terug zetten.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Sven1234
Zorian schreef op dinsdag 5 december 2023 @ 18:11:
[...]

[Afbeelding]

[Afbeelding]

Zo staat het er nu bij. :) Even afwachten hoe het uitpakt morgen, ding is nu nog warm zat dus verwacht vanavond geen grote veranderingen meer in de waardes.

Wel grappig dat de draadloze thermostaat in de woonkamer nog steeds de oude waardes aangeeft trouwens, zoals het stond voordat ik hem van modus veranderde. Zelfde waardes als de 2e regel in het onderste screenshot.
Bij een vaste ta heb je zelf meer controle over wat de wp doet, maar er zijn wel enkele punten waar je even goed op moet letten:
  • Je geeft aan in een appartement te wonen. Meestal hebben die een beperkt oppervlak. Daarnaast werk je ook met een lage ta. Ik acht de kans zeer hoog dat je warmtepomp zijn minimale vermogen niet kwijt zal raken, met pendelen en een slechte efficiëntie tot gevolg. Reken even uit bij je huidige aantal zones/m2 die open staat welke ta je nodig hebt om niet te gaan pendelen en blijf daar af en toe ook op controleren. Het duurt even voordat je weet waar hij goed mee draait. In mijn gelinkte post kan je vinden hoe je dat uitrekent.
  • Je hebt nu geen losse thermostaat die de warmtepomp uitschakelt (de controller van de binnenunit werkt alleen voor de ruimte regeling). De warmtepomp blijft nu continu door draaien. Langzaam zal de vloer opwarmen, stijgt de tr en omdat de wp zijn minimale vermogen kwijt moet kunnen is er maar 1 optie: ta gaat stijgen. Bij 1,5 graden boven setpoint (nu 24 graden) stopt de wp er mee uit zelfbescherming om het 15 min later weer te proberen: pendelen. Je zal dus nu zelf als thermostaat moeten fungeren. Wanneer het warm genoeg is in huis moet je handmatig de wp uit zetten en handmatig weer aan als het weer is afgekoeld. Prima om een paar dagen te doen als test, maar niet structureel. Eventueel kan je nachtverlaging toepassen: bij goed geïsoleerde huizen die weinig afkoelen is de nachtverlaging een goede optie om op je thermostaat in te stellen. Daarmee geef je overdag een ander setpoint aan dan snachts. Bij een zeer strenge nachtvorst en dus afkoeling zal dan de wp nog steeds aan gaan (bij een schema op de controller is dat dus niet het geval). Voor nu moet je hem dan handmatig savonds uit zetten en in de ochtend weer aan. Dan blijft hij een lange tijd draaien en door de koudere vloer zal hij makkelijker zijn vermogen kwijt kunnen. Door de hogere buitentemperatuur overdag krijg je ook nog eens een betere cop.
Tijdens het testen en afstellen zou ik tijdelijk wel even aanraden regelmatig de output te monitoren (ta en verbruik).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zorian

Zorian

What the fox?

Sven1234 schreef op dinsdag 5 december 2023 @ 19:38:
[...]

Bij een vaste ta heb je zelf meer controle over wat de wp doet, maar er zijn wel enkele punten waar je even goed op moet letten:
  • Je geeft aan in een appartement te wonen. Meestal hebben die een beperkt oppervlak. Daarnaast werk je ook met een lage ta. Ik acht de kans zeer hoog dat je warmtepomp zijn minimale vermogen niet kwijt zal raken, met pendelen en een slechte efficiëntie tot gevolg. Reken even uit bij je huidige aantal zones/m2 die open staat welke ta je nodig hebt om niet te gaan pendelen en blijf daar af en toe ook op controleren. Het duurt even voordat je weet waar hij goed mee draait. In mijn gelinkte post kan je vinden hoe je dat uitrekent.
  • Je hebt nu geen losse thermostaat die de warmtepomp uitschakelt (de controller van de binnenunit werkt alleen voor de ruimte regeling). De warmtepomp blijft nu continu door draaien. Langzaam zal de vloer opwarmen, stijgt de tr en omdat de wp zijn minimale vermogen kwijt moet kunnen is er maar 1 optie: ta gaat stijgen. Bij 1,5 graden boven setpoint (nu 24 graden) stopt de wp er mee uit zelfbescherming om het 15 min later weer te proberen: pendelen. Je zal dus nu zelf als thermostaat moeten fungeren. Wanneer het warm genoeg is in huis moet je handmatig de wp uit zetten en handmatig weer aan als het weer is afgekoeld. Prima om een paar dagen te doen als test, maar niet structureel. Eventueel kan je nachtverlaging toepassen: bij goed geïsoleerde huizen die weinig afkoelen is de nachtverlaging een goede optie om op je thermostaat in te stellen. Daarmee geef je overdag een ander setpoint aan dan snachts. Bij een zeer strenge nachtvorst en dus afkoeling zal dan de wp nog steeds aan gaan (bij een schema op de controller is dat dus niet het geval). Voor nu moet je hem dan handmatig savonds uit zetten en in de ochtend weer aan. Dan blijft hij een lange tijd draaien en door de koudere vloer zal hij makkelijker zijn vermogen kwijt kunnen. Door de hogere buitentemperatuur overdag krijg je ook nog eens een betere cop.
Tijdens het testen en afstellen zou ik tijdelijk wel even aanraden regelmatig de output te monitoren (ta en verbruik).
Helder verhaal, dan ga ik hem zeker weten maar weer terug zetten. Dan weet ik in elk geval zeker dat het werkt. Bedankt! :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Zorian schreef op dinsdag 5 december 2023 @ 19:38:
Omdat de meterkast verzegeld is, ook bij de groepen. :'( Heb de papieren in principe om eraan te mogen zitten, maar helaas.
?? Het is toch jouw meterkast? Van een verzegelde meterkast heb ik nog nooit gehoord. Of woon je niet in NL?
Waarop is dit een reactie en slechter dan wat?
? Die kWh-meter?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sven1234
Zorian schreef op dinsdag 5 december 2023 @ 19:38:
[...]

Als je verschillende opties gaat testen, doe dat rustig en over meerdere dagen. Een warmtepomp met vloerverwarming is zeer traag (heel veel thermische massa). Nu iets aanpassen heeft meestal pas een halve of hele dag later effect. Je trekt nu mogelijk conclusies qua afkoelen die niet horen bij de aanpassing van een uur geleden en het zou zonde zijn om op basis daarvan iets af te schrijven wat bij @Andrehj en mij tot een zeer hoge efficiëntie leidt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Knowbody
Ik antwoordde per abuis een jaar oud bericht 🤷

[ Voor 164% gewijzigd door Knowbody op 05-12-2023 19:51 ]

0599 BJ 2022, Nibe Split 12 kW, SMO S40. Getuned naar 56 Hz max, 20 lpm debiet verwarming en koeling, stille mode altijd aan.Hier verdwijnt de legionella aangroei dagelijks in het riool. 9000 Wp plat dak 10xNO, 10xZW, 5xZO

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Speedyace
  • Registratie: Januari 2019
  • Laatst online: 21:20

Speedyace

PUHZ-SW75YAA

laurens0619 schreef op dinsdag 5 december 2023 @ 10:06:
[...]

Ze zouden eerst gisteren en nu vandaag komen tussen 0800-1200. Hemel en aarde bewogen om thuis te zijn icm kinderen wegbrengen maar uiteraard nog niemand gezien....
En? zijn ze vandaag nog langsgekomen of wederom een loze belofte..

WP: Puhz-SW75YAA - ERST30-VM2ED - Procon melcobems mini (A1M) - SolarEdge SE5K 16 x 320WP IBC Solar - SolarEdge SE3680H 14 x 410WP Longi, gasloos sinds: oktober 2022

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zorian

Zorian

What the fox?

Andrehj schreef op dinsdag 5 december 2023 @ 19:43:
[...]

?? Het is toch jouw meterkast? Van een verzegelde meterkast heb ik nog nooit gehoord. Of woon je niet in NL?

[...]

Waarop is dit een reactie en slechter dan wat?

[...]

? Die kWh-meter?
Huurhuis, dus technisch gezien niet mijn spul.
Bedoelde dus de constante modus ipv thermostaat gereguleerd.

Anyway, ik zet hem voor nu maar weer op de standaard manier van verwarmen via thermostaat. Heb ook even niet de tijd om dit uitbundig te testen de komende dagen. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• A-J

A-J

Geldt voor de ideale flow instelling 1 t/m 5 voor het SWW vat in de binnenunit ook een berekening of is dit meestal hetzelfde wat jullie hier hebben? Zo ja, welke instelling?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• SaEnSa
  • Registratie: November 2023
  • Laatst online: 09-09 22:57
Hoi, vandaag eindelijk een paar uur geen defrost. Zie hieronder de COP-daling (zonder defrost zit ik bijna op COP=5,5 tot 6 :P
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/vUNwPlMTHN3soFXKL7RoaMcL4Fk=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/cRtaVWeBxdrFTgDrhDCoCLkR.png?f=user_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!
A-J schreef op dinsdag 5 december 2023 @ 19:55:
Geldt voor de ideale flow instelling 1 t/m 5 voor het SWW vat in de binnenunit ook een berekening of is dit meestal hetzelfde wat jullie hier hebben? Zo ja, welke instelling?
Gewoon op stand 5 laten staan. Meer flow betekent ook daar een lagere Ta en dus hoger rendement.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• g-j-t
  • Registratie: November 2015
  • Laatst online: 13-09 19:19
FrancD schreef op dinsdag 5 december 2023 @ 18:45:
[...]

Bij de SUZ modellen is dit wel redelijk nauwkeurig.
De wp geeft hier voor nov 282 kWh aan, de kWh meter 291. 3,2% afwijking vind ik netjes.
Voor dec klopt het tot nu toe goed dus hij lijkt ook de defrosts mee te tellen.

WP: PUHZ-SW75 YAA + ERST20D-VM2D. PV: 2000 wp +4200 wp

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nessio
  • Registratie: December 2018
  • Laatst online: 08:02
Bij mij gaat de legionellarun ook niet goec
Element schakelt niet meer in. Een paar maanden geleden nog wel. Aannemer heeft nu een achterlijke oplossing bedacht.
Die factory zero troep is onbetrouwbaar

2-1 kap, 200m2, SUZ-SWM60VA+ Open Source ME+wtw

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• A-J

A-J

Andrehj schreef op dinsdag 5 december 2023 @ 19:56:
[...]

Gewoon op stand 5 laten staan. Meer flow betekent ook daar een lagere Ta en dus hoger rendement.
Ok , want het vermogen schakelt hij dan niet terug bij een lagere flow als de dT hetzelfde zou blijven? M.a.w. de WP loopt altijd even hard (P is een constante) bij de flow settings 1 t/m 5 in de binnenunit en enkel de dT wordt vergroot of verkleind en dus verschil in rendement?
In mijn geval is het ook wel wenselijk hem iets rustiger te laten brullen (de WP) tijdens een SWW run.

[ Voor 4% gewijzigd door A-J op 05-12-2023 21:22 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• laurens0619
  • Nu online
Speedyace schreef op dinsdag 5 december 2023 @ 19:52:
[...]

En? zijn ze vandaag nog langsgekomen of wederom een loze belofte..
Ja/Nee

Hoop gedoe en na wat boze belletjes voor elkaar gekregen dat er 2 man gekomen zijn :)
Nog geen oplossing maar iig de aandacht en erkenning dat er iets niet helemaal fris is

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• laurens0619
  • Nu online
Andrehj schreef op dinsdag 5 december 2023 @ 19:19:
[...]

Flow wordt bepaald door de pomp in je binnenunit. En uiteraard door de stromingsweerstand van je afgiftesysteem.
Die snap ik niet helemaal
Als je een binnenunit, bv de Erst20d-vm2d combineert met een SUZ-SWM40 dan kun je toch een lagere flow verwachten dan als je deze combineer met een SUZ-SWM60?

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/6YcBkHgqNZHjIlqshGZ5Nk3sOi8=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/15B9AZ9VQy091vnhTu7u68XF.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 16% gewijzigd door laurens0619 op 05-12-2023 21:23 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• breinonline
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 20:33

breinonline

Are you afraid to be known?

laurens0619 schreef op dinsdag 5 december 2023 @ 21:22:
[...]

Die snap ik niet helemaal
Als je een binnenunit, bv de Erst20d-vm2d combineert met een SUZ-SWM40 dan kun je toch een lagere flow verwachten dan als je deze combineer met een SUZ-SWM60?

[Afbeelding]
De waarden die je hier ziet zijn wat de buitenunit nodig heeft, maar wat het krijgt wordt door de binnenunit bepaald. De binnenunit pompt het rond.

WP: Mitsubishi Ecodan PUHZ-SHW112YAA, ERSC-VM2C, Procon ┃ PV: 4800Wp, SolarEdge SE5K, 15x JAM60S17/320, ZW 15º ┃ WTW: Zehnder Q600 ┃ SH: Home Assistant, Proxmox, Intel NUC 8i5 Mini

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• laurens0619
  • Nu online
breinonline schreef op dinsdag 5 december 2023 @ 21:28:
[...]

De waarden die je hier ziet zijn wat de buitenunit nodig heeft, maar wat het krijgt wordt door de binnenunit bepaald. De binnenunit pompt het rond.
Ja dat snap ik maar mijn post was:
De flow is niet direct een instelling. Het is de gemeten flow op basis van:
- Hoeveel flow kan je warmtepomp (even opzoeken obv je modelnummer buiten unit)
- Op welke pompsnelheid staat je pomp ingesteld (in menu)
- Diameter/bochten in vloerverwarming
- Hoe ver staan de groepen open
- Hoe vies is de filter in je pomp
De pomp binnen pompt het inderdaad rond maar de pomp buiten is een factor met welke snelheid die dat kan doen. Tenminste, zo heb ik hem begrepen

[ Voor 23% gewijzigd door laurens0619 op 05-12-2023 21:50 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nessio
@laurens0619 Waar haal je die tabel vandaan? Uit het databoek?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• laurens0619
  • Nu online
nessio schreef op dinsdag 5 december 2023 @ 21:53:
@laurens0619 Waar haal je die tabel vandaan? Uit het databoek?
Zoekfunctie in dit topic, maar denk origineel uit databoek :+

Maar denk dat deze post duidelijker is.

In dat plaatje zie je welke flow de E*ST17/20D binnen unit kan en wat de recommended rate is voor buitenunit.
Dus ik denk dat het zo werkt dat de binnenunit zijn flow aanpast adv van welke buitenunit hij gekoppeld heeft?

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/dAubZSwiYFZiaPO5wO1jt-bEk-A=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/AYoQWqrIYqiumD4EBHnLPDen.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• laurens0619
  • Nu online
Edut

[ Voor 98% gewijzigd door laurens0619 op 05-12-2023 22:46 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Sven1234
A-J schreef op dinsdag 5 december 2023 @ 21:17:
[...]

Ok , want het vermogen schakelt hij dan niet terug bij een lagere flow als de dT hetzelfde zou blijven? M.a.w. de WP loopt altijd even hard (P is een constante) bij de flow settings 1 t/m 5 in de binnenunit en enkel de dT wordt vergroot of verkleind en dus verschil in rendement?
In mijn geval is het ook wel wenselijk hem iets rustiger te laten brullen (de WP) tijdens een SWW run.
De wp regelt alleen op ta en daar start hij op vol vermogen mee. Pas nadat t-setpoint gehaald is zal hij terug moduleren. Normaal zit daar een snelle regeling in: koud water komt uit de vloer, de warmtepomp stopt er zijn maximale vermogen in, dit verhoogt de temperatuur en er komt warm water uit de unit die of nog onder setpoint zit (nog even vol vermogen door gaan) of op setpoint zit (terug moduleren en regelen dat hij op setpoint blijft). Echter zit er bij jou een buffer tussen en je sensoren zitten op de leiding tussen de buffer en de vloer. De warmtepomp merkt dus pas veel later wat er gebeurtet met de input die hij levert in vergelijking met een normale set waar de sensoren net voor en na de warmtewisselaar in de binnenunit zitten. Dit heeft als gevolg dat jouw wp langer op max vermogen zal draaien en veel minder goed kan regelen, omdat er een buffer tussen zit die zijn regeling verstoort.

Dit maakt de situatie een heel stuk lastiger voor de warmtepomp en voor jezelf om het goed af te stellen. Ik had de vraag al eerder gesteld, maar is er een speciale reden waarom je die buffer nodig hebt? Vaak wordt gezegd dat de buffer de warmtepomp rustiger laat draaien. Stel, je minimum vermogen is 3kw en je hebt een tank van 300L, dan geeft deze je maar 10,5 min extra draaitijd (t= c x m x ∆t / p = 4187 x 300 x 1,5 / 3000 = 628s of 10,5 min. Delta t is maar 1,5 graden, het verschil tussen t-setpoint wanner hij rustig pruttelt en waneer de beveiliging inschakelt omdat hij zijn vermogen niet meer kwijt kan). Dat vind ik bijzonder weinig voor een complexe regeling, onnodig ruimtegebruik en een slechtere efficiëntie die je gratis bij de buffer krijgt. Ik snap dat je niet zomaar geïnstalleerde spullen weg wilt halen, maar soms is het beter om eerst het bloeden te stoppen ipv van extra pleisters te plakken.

Update: de reden dat hij bij jou constant blijft draaien en je delta t varieertet met het aanpassen van de flow is als volgt: waarschijnlijk heb je de verschillende settings kort achter elkaar getest en de unit draait op een vast vermogen omdat door de buffer ta en tr niet/nauwelijks veranderen en er dus geen noodzaak voor de wp is het vermogen aan te passen. Als je met de flow gaat spelen, dan kan alleen de delta t veranderen: q = constant = 4,2 x ∆t x flow. Lagere flow is hogere ∆t. Wanneer je de flow enkele uren constant houdt, dan zal je wel een verandering qua vermogen zien.

Update 2: ik ben heel benieuwd hoe sww bij jou geregeld is. Waar zit je driewegklep en wordt je buffet wel of niet verwarmd in de sww run? Normaal wordt de driewegklep aangepast en gaat het water niet meer door de vloer/radiatoren, maar door de spiraal van de tank. De ta en tr stijgt langzaam, aangezien de sensoren in de binnenunit zitten voor de driewegklep. Maar jouw sensoren zitten na je buffervat en ik vermoed dat die leidingen gewoon koud blijven. Dan draait de unit lekker, maar de ta en tr blijven koud. Ik kan me dan wel voorstellen dat de unit alles uit de kast trekt om die omhoog te krijgen, maar dat lukt niet. Uiteindelijk slaat hij af omdat de sensor in de tank aangeeft dat hij op temperatuur is.

[ Voor 21% gewijzigd door Sven1234 op 05-12-2023 23:12 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zorian

Zorian

What the fox?

Is het weer echt zodanig van invloed dat het kan kloppen dat ie sinds december is begonnen ineens zoveel verbruikt?
Ik heb even wat berekend en van deze waardes is een fors deel toe te schrijven aan de WP.

Afbeeldingslocatie: https://zorian.pictures/chrome_EACDu9M1p5.png

Normaal zit ik op ongeveer 140 euro per maand aan stroom, nu zit ik met 5 dagen al op 45 euro... Dat lijkt me niet te kloppen? Of is dat wel gewoon hoe een warmtepomp werkt? Geen idee hoe duur stoken met gas is hedendaags want dat heb ik al eventjes niet meer, maar volgens mij is dit duurder...

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/78CTrpGLj8ufa_ROCndn3kdmemY=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/eFiOWN7BPPXs0pZLGguEUk11.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RTJC
  • Registratie: December 2021
  • Laatst online: 25-12-2024
Zorian schreef op dinsdag 5 december 2023 @ 23:14:
Is het weer echt zodanig van invloed dat het kan kloppen dat ie sinds december is begonnen ineens zoveel verbruikt?
Ik heb even wat berekend en van deze waardes is een fors deel toe te schrijven aan de WP.

[Afbeelding]

Normaal zit ik op ongeveer 140 euro per maand aan stroom, nu zit ik met 5 dagen al op 45 euro... Dat lijkt me niet te kloppen? Of is dat wel gewoon hoe een warmtepomp werkt? Geen idee hoe duur stoken met gas is hedendaags want dat heb ik al eventjes niet meer, maar volgens mij is dit duurder...

[Afbeelding]
Kan toch kloppen? Toen ik nog gas had zat ik op 1 maand net zoveel gasverbruik als maart/tm sept opgeteld.

In de zomer gebruik je alleen stroom voor het SWW dus trek je dat weer recht.

Warmtepomp: PUHZ-SW100YAA - ERSC-VM2D

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zorian

Zorian

What the fox?

RTJC schreef op dinsdag 5 december 2023 @ 23:22:
[...]

Kan toch kloppen? Toen ik nog gas had zat ik op 1 maand net zoveel gasverbruik als maart/tm sept opgeteld.

In de zomer gebruik je alleen stroom voor het SWW dus trek je dat weer recht.
Nouja, op dit tempo zit ik deze maand op ~300 euro aan stroom, mag ik flink mijn best gaan doen om dat in de zomer weer recht te trekken... Zeker aangezien het hier in de zomer moordend heet (35-40c+) wordt en ik dan weer de airco aan mag slingeren. :') Fijn die isolatie.

//Kan ik allicht nog spelen met dit? Volgens mij kan die nog wel wat aangepast worden voor optimale temperaturen.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/-6ClEYZWGM_pBtD_X_AXurROQTg=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/O0F5u60FrrzmXYL0HqWT80qh.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 31% gewijzigd door Zorian op 05-12-2023 23:32 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• RTJC
Door kritisch te kijken naar je instellingen en moet je veel meer rendement uit je WP kunnen halen. Volgens mij had je sinds vanmiddag nog geen weet van 'flow' en 'flow meters' in je verdeler. Het doorlezen van de TS gaat je al heel erg helpen. En met name de topics vanaf 1 december ongeveer (toen het flink kouder werd namen de vragen toe).

Zelf ben ik ook veel aan het experimenteren want ik heb mijn pomp nog niet zo lang. Maar het heeft tijd nodig om de settings goed onder de knie te krijgen en om het effect in te schatten van een aanpassing.

Ik denk dat er bij jou enorme winst te halen is, gezien je goede isolatie. Ik kan dat hoge verbruik dan ook niet zo goed begrijpen.

Trouwens, het gebruik van een airco staat los van het rendement van een WP. In de zomer doet een WP bijna niets, maar als jij er zelf voor kiest om een airco te nemen dan is het ook logisch dat je verbruik toeneemt. En dat het compenseren van het hoge verbruik in de winter wat lastiger wordt.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• RTJC
Zorian schreef op dinsdag 5 december 2023 @ 23:24:
[...]

//Kan ik allicht nog spelen met dit? Volgens mij kan die nog wel wat aangepast worden voor optimale temperaturen.

[Afbeelding]
Jij stookt op ruimteregeling. Dan is die stooklijn niet van toepassing.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• laurens0619
  • Nu online
@Zorian
Probeer wat geduldiger te zijn :)
Ik Adviseerde je om op een vaste ta te stoken om te kijken op welke temp hij je woning op temp kan houden. Als je woning afkoelt op bv 25, dan probeer je het op 26 etc.
Hiermee kun je onderzoeken wat met de huidige buitentemp een goede waarde is qua aanvoertemp.
Hier moet je hem zonder externe thermostaat niet op laten staan. Ik lees echter dat je na een uur al cop ging uitrekenen en hem snel jebt teruggezet. Dat heeft geen zin, je moet echt ff dagen investeren om
Je systeem te leren kennen en niet te snel aan verschillende knoppen draaien

Stel je hebt echt 32gr nodig om je woning op temp te houden dan gaat die wel flink verbruiken ja. Zou t m ook lukken met 25 graden dan isje cop beter. Kun je daarna onderzoeken waarom de ruimteregeling hem niet op 2 zet.

[ Voor 15% gewijzigd door laurens0619 op 05-12-2023 23:45 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zorian

Zorian

What the fox?

RTJC schreef op dinsdag 5 december 2023 @ 23:35:
Door kritisch te kijken naar je instellingen en moet je veel meer rendement uit je WP kunnen halen. Volgens mij had je sinds vanmiddag nog geen weet van 'flow' en 'flow meters' in je verdeler. Het doorlezen van de TS gaat je al heel erg helpen. En met name de topics vanaf 1 december ongeveer (toen het flink kouder werd namen de vragen toe).

Zelf ben ik ook veel aan het experimenteren want ik heb mijn pomp nog niet zo lang. Maar het heeft tijd nodig om de settings goed onder de knie te krijgen en om het effect in te schatten van een aanpassing.

Ik denk dat er bij jou enorme winst te halen is, gezien je goede isolatie. Ik kan dat hoge verbruik dan ook niet zo goed begrijpen.

Trouwens, het gebruik van een airco staat los van het rendement van een WP. In de zomer doet een WP bijna niets, maar als jij er zelf voor kiest om een airco te nemen dan is het ook logisch dat je verbruik toeneemt. En dat het compenseren van het hoge verbruik in de winter wat lastiger wordt.
Nee klopt, die airco was meer bedoeld van "dan heb ik ook al hoog verbruik om het aangenaam te houden". :)
Er zal inderdaad hopelijk nog winst te halen zijn, vooral die COP zou nog beter moeten kunnen. De flow is nu in elk geval goed, dus tijd om de rest eens onder de loep te nemen... Het is allemaal wel lastig soms, vooral zodra er wiskunde aan te pas komt om zaken te berekenen qua instellingen (niet mijn sterkste punt). :P
Het is trouwens wel super aangenaam in huis momenteel ondanks dat hoge verbruik, wil nooit meer gas/radiatoren. WP met vloerverwarming is veel beter.
De reden dat ik veel vraag is overigens omdat het officieel niet 'mijn' pomp is en wil voorkomen dat ik straks op een knopje druk en de boel boem doet ofzo. :+ Huurhuis, dus hij hoort bij het huis.
RTJC schreef op dinsdag 5 december 2023 @ 23:36:
[...]

Jij stookt op ruimteregeling. Dan is die stooklijn niet van toepassing.
Ah, oké. :) Dacht dat ik iets las over dat er 20 graden tussen de buitentemperatuur en de watertemperatuur moest zitten, of zit ik dan nu in de verkeerde afdeling te gluren daarvoor?
laurens0619 schreef op dinsdag 5 december 2023 @ 23:44:
@Zorian
Probeer wat geduldiger te zijn :)
Ik Adviseerde je om op een vaste ta te stoken om te kijken op welke temp hij je woning op temp kan houden. Als je woning afkoelt op bv 25, dan probeer je het op 26 etc.
Hiermee kun je onderzoeken wat met de huidige buitentemp een goede waarde is qua aanvoertemp.
Hier moet je hem zonder externe thermostaat niet op laten staan.

Stel je hebt echt 32gr nodig om je woning op temp te houden dan gaat die wel flink verbruiken ja. Zou t m ook lukken met 25 graden dan isje cop beter. Kun je daarna onderzoeken waarom de ruimteregeling hem niet op 2 zet.
Dit is een experiment voor een andere keer, want daar heb ik net de tijd niet voor helaas. :)

[ Voor 15% gewijzigd door Zorian op 05-12-2023 23:45 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• RTJC
Zorian schreef op dinsdag 5 december 2023 @ 23:44:
[...]

De reden dat ik veel vraag is overigens omdat het officieel niet 'mijn' pomp is en wil voorkomen dat ik straks op een knopje druk en de boel boem doet ofzo. :+ Huurhuis, dus hij hoort bij het huis.
De boel doet geen boem, maar bij verkeerde instellingen doet je portemonnee dat wel.

Misschien verstandig om je verhuurder te informeren. Hij splitst jouw een niet geconfigureerde WP in de maag.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• laurens0619
  • Nu online
Als je de tijd niet hebt dan gaat t lastig worden.
Dan zou ik voor de aanpak gaan:
- ruimte temp op bv 20 graden zetten
- pomp max, zoveel mogelijk groepen open

En daarna eraf blijven :) geef je pomp de tijd om tot juiste setting te komen.
Voorbeeld: mijn buurman heeft niets getweakt.
- Draait op 22 gr ruimteregeling
- de pomp maakt een ta van 24 aan
- totaal stroomverbruik in 4 dagen voor verwarming: 32kwh. Let op, op basis van wat de mitsu zelf zegt niet wat je kwh meter zegt. Het laatste is accurater

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zorian

Zorian

What the fox?

laurens0619 schreef op dinsdag 5 december 2023 @ 23:50:
Als je de tijd niet hebt dan gaat t lastig worden.
Dan zou ik voor de aanpak gaan:
- ruimte temp op bv 20 graden zetten
- pomp max, zoveel mogelijk groepen open

En daarna eraf blijven :) geef je pomp de tijd om tot juiste setting te komen.
Voorbeeld: mijn buurman heeft niets getweakt.
- Draait op 22 gr ruimteregeling
- de pomp maakt een ta van 24 aan
- totaal stroomverbruik in 4 dagen voor verwarming: 32kwh. Let op, op basis van wat de mitsu zelf zegt niet wat je kwh meter zegt. Het laatste is accurater
Je aanpak is exact wat ik nu heb ingesteld inderdaad.
Zal ook nog eens in conclaaf gaan met de verhuurder om een kWh meter in de groepenkast te parkeren.
RTJC schreef op dinsdag 5 december 2023 @ 23:50:
[...]

De boel doet geen boem, maar bij verkeerde instellingen doet je portemonnee dat wel.

Misschien verstandig om je verhuurder te informeren. Hij splitst jouw een niet geconfigureerde WP in de maag.
Die is al eens langs geweest, kwam niet verder dan "jep, hij werkt, fijne dag nog". Gevalletje "huis wordt verwarmd en het is geen vrieskist of sauna, goed genoeg".

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• A-J

A-J

Sven1234 schreef op dinsdag 5 december 2023 @ 22:46:
[...]

De wp regelt alleen op ta en daar start hij op vol vermogen mee. Pas nadat t-setpoint gehaald is zal hij terug moduleren. Normaal zit daar een snelle regeling in: koud water komt uit de vloer, de warmtepomp stopt er zijn maximale vermogen in, dit verhoogt de temperatuur en er komt warm water uit de unit die of nog onder setpoint zit (nog even vol vermogen door gaan) of op setpoint zit (terug moduleren en regelen dat hij op setpoint blijft). Echter zit er bij jou een buffer tussen en je sensoren zitten op de leiding tussen de buffer en de vloer. De warmtepomp merkt dus pas veel later wat er gebeurtet met de input die hij levert in vergelijking met een normale set waar de sensoren net voor en na de warmtewisselaar in de binnenunit zitten. Dit heeft als gevolg dat jouw wp langer op max vermogen zal draaien en veel minder goed kan regelen, omdat er een buffer tussen zit die zijn regeling verstoort.

Dit maakt de situatie een heel stuk lastiger voor de warmtepomp en voor jezelf om het goed af te stellen. Ik had de vraag al eerder gesteld, maar is er een speciale reden waarom je die buffer nodig hebt? Vaak wordt gezegd dat de buffer de warmtepomp rustiger laat draaien. Stel, je minimum vermogen is 3kw en je hebt een tank van 300L, dan geeft deze je maar 10,5 min extra draaitijd (t= c x m x ∆t / p = 4187 x 300 x 1,5 / 3000 = 628s of 10,5 min. Delta t is maar 1,5 graden, het verschil tussen t-setpoint wanner hij rustig pruttelt en waneer de beveiliging inschakelt omdat hij zijn vermogen niet meer kwijt kan). Dat vind ik bijzonder weinig voor een complexe regeling, onnodig ruimtegebruik en een slechtere efficiëntie die je gratis bij de buffer krijgt. Ik snap dat je niet zomaar geïnstalleerde spullen weg wilt halen, maar soms is het beter om eerst het bloeden te stoppen ipv van extra pleisters te plakken.

Update: de reden dat hij bij jou constant blijft draaien en je delta t varieertet met het aanpassen van de flow is als volgt: waarschijnlijk heb je de verschillende settings kort achter elkaar getest en de unit draait op een vast vermogen omdat door de buffer ta en tr niet/nauwelijks veranderen en er dus geen noodzaak voor de wp is het vermogen aan te passen. Als je met de flow gaat spelen, dan kan alleen de delta t veranderen: q = constant = 4,2 x ∆t x flow. Lagere flow is hogere ∆t. Wanneer je de flow enkele uren constant houdt, dan zal je wel een verandering qua vermogen zien.

Update 2: ik ben heel benieuwd hoe sww bij jou geregeld is. Waar zit je driewegklep en wordt je buffet wel of niet verwarmd in de sww run? Normaal wordt de driewegklep aangepast en gaat het water niet meer door de vloer/radiatoren, maar door de spiraal van de tank. De ta en tr stijgt langzaam, aangezien de sensoren in de binnenunit zitten voor de driewegklep. Maar jouw sensoren zitten na je buffervat en ik vermoed dat die leidingen gewoon koud blijven. Dan draait de unit lekker, maar de ta en tr blijven koud. Ik kan me dan wel voorstellen dat de unit alles uit de kast trekt om die omhoog te krijgen, maar dat lukt niet. Uiteindelijk slaat hij af omdat de sensor in de tank aangeeft dat hij op temperatuur is.
Dank voor je uitleg. Zal er serieus over nadenken de buffer weg te laten halen.
De 3wegklep zit voor de buffer. De buffer doet dus niet mee met een SWW run.
De Ta en Tr sensoren gaan gewoon mee omhoog in temperatuur met de T van SWW in melcloud tijdens een SWW run. Daardoor twijfel ik of ze uberhaubt de sensoren op de leidingen na de buffer juist hebben aangesloten/gekoppeld in de binnenunit, of dat hij niet gewoon alsnog de interne Ta en Tr sensoren gebruikt :’) (of werkt dat anders? Kan ik dit checken in de settings/dip switches?)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nessio
@laurens0619
Maak eens foto’s van de instellingen van je buurman. Want die wp draait top
Ook foto van de wizard met flow

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nessio
Tabel: dank. Niet goed gezocht in forum

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• laurens0619
  • Nu online
nessio schreef op woensdag 6 december 2023 @ 07:24:
@laurens0619
Maak eens foto’s van de instellingen van je buurman. Want die wp draait top
Ook foto van de wizard met flow
Instelling zijn niets geks, gewoon de standaard/best practice.
Uit wizard:
Ta: 24
Tr: 22
Flow: 13l
Ruimtetemp: 22

Dat zijn ook mooie waardes natuurlijk dus dan volgt ook een prima cop :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• g-j-t
met een TA van 24 een ruimtetemp van 22 halen is best knap. De pomp loopt bij dat verbruik 8 uurtjes per dag op <500 W te pruttelen? Een passief appartement?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RTJC
Goedemorgen, gisteren heb ik de temp naar 21 gezet ipv 20,5. Ik stook op ruimte regeling. De wijziging heb ik net voor de legionella run om 1300 gedaan.

Het valt me op dat de pomp om die halve graad te realiseren fors meer stroom gaat gebruiken en de Ta gaat voor die halve graad flink omhoog. Is er nog een manier om voor de halve graad het stroom verbruik te reduceren?

Vannacht veel last van defrosts gehad, dat helpt ook zeker niet mee.

Op het 2e plaatje zie je duidelijk de SWW/legionella run om 1300 starten waarnaar het booster element het overneemt (die meet ik nog niet vandaar dat je een dip in de grafiek ziet). Daarna is de temp met een halve graad verhoogd.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/YaGtSZ0TPHCFryvNVllARBeANpE=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/givsrrJjq3DNQf6CWljC5IAd.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/RbosmBMWGaC09IjtOJ3fMPnD1Hg=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/mKkjkVzcrK4h1plb8mfq2y96.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 8% gewijzigd door RTJC op 06-12-2023 07:43 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• laurens0619
  • Nu online
g-j-t schreef op woensdag 6 december 2023 @ 07:39:
met een TA van 24 een ruimtetemp van 22 halen is best knap. De pomp loopt bij dat verbruik 8 uurtjes per dag op <500 W te pruttelen? Een passief appartement?
Ja vond ik ook.
2-1 kap van 165m2 oid

Maar ik vind de mitsu thermostaat wel wat optimistisch. Bij mij zegt die dat het 19.5 graden is terwijl mn awair zegt 18.6 (staat er tegenover).
Geen idee of dat bij hem ook zo is maar ik vind binnentemp van 21 realistischer met de waardes die zn pomp doet

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Red_Baron
  • Laatst online: 01-05 08:36
RTJC schreef op woensdag 6 december 2023 @ 07:41:

Het valt me op dat de pomp om die halve graad te realiseren fors meer stroom gaat gebruiken en de Ta gaat voor die halve graad flink omhoog. Is er nog een manier om voor de halve graad het stroom verbruik te reduceren?
Ik denk even hardop. Is het een manier om voor die halve graag opwarmen tijdelijk op vaste Ta te gaan regelen en als de woning dit heeft bereikt weer terugschakelen naar ruimte regeling?
Ik neem aan dat je de temperatuur constant wil houden in de woning en niet meerdere keren per dag +0.5 / -0.5 wil regelen? Dat gaat in geval met vloerverwarming en lage temperatuur in elk geval erg lastig worden.

PUHZ-SHW80 YAA ERST30C-VM2ED

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RTJC
Red_Baron schreef op woensdag 6 december 2023 @ 08:19:
[...]

Ik denk even hardop. Is het een manier om voor die halve graag opwarmen tijdelijk op vaste Ta te gaan regelen en als de woning dit heeft bereikt weer terugschakelen naar ruimte regeling?
Ik neem aan dat je de temperatuur constant wil houden in de woning en niet meerdere keren per dag +0.5 / -0.5 wil regelen? Dat gaat in geval met vloerverwarming en lage temperatuur in elk geval erg lastig worden.
Het moet structureel omhoog. Die 20,5 is net niet genoeg om het lekker behaaglijk te krijgen met deze temperaturen. (Oud huis).

En een vaste Ta wilde ik nog niet gebruiken want ik heb geen losse thermostaat die dus afslaat bij het bereiken van de doeltemp.

Wanneer het warmer wordt ben ik bang dat ik het huis uitzweet.

Of denk ik nu gek?

Edit: je ziet nu wel de grafiek steeds vlakker worden. Dus elke nieuwe run - na de defrost - verbruikt iets minder dan de vorige.

[ Voor 7% gewijzigd door RTJC op 06-12-2023 08:29 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Red_Baron
RTJC schreef op woensdag 6 december 2023 @ 08:23:
[...]

Het moet structureel omhoog. Die 20,5 is net niet genoeg om het lekker behaaglijk te krijgen met deze temperaturen. (Oud huis).

En een vaste Ta wilde ik nog niet gebruiken want ik heb geen losse thermostaat die dus afslaat bij het bereiken van de doeltemp.

Wanneer het warmer wordt ben ik bang dat ik het huis uitzweet.

Of denk ik nu gek?
Oké, je hebt dus een veel hogere Ta nodig om de woning op 21 Graden te houden? Ik dacht dat je bedoelde om hem op 21 graden te krijgen.
Misschien moet je hem even de tijd geven om weer "stabiel" te worden op deze temperatuur?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RTJC
Red_Baron schreef op woensdag 6 december 2023 @ 08:30:
[...]

Oké, je hebt dus een veel hogere Ta nodig om de woning op 21 Graden te houden? Ik dacht dat je bedoelde om hem op 21 graden te krijgen.
Misschien moet je hem even de tijd geven om weer "stabiel" te worden op deze temperatuur?
Ja dat is het. Gaat om krijgen, niet behoud. Het valt me op dat de WP zélf direct voor een relatief hogere Ta kiest voor die halve graad extra. Ik zou verwachten dat dat verschil kleiner zou zijn. Het verbruik nam direct na het instellen van 20,5 naar 21 graden met factor 2 toe. Van 1500 watt naar 3000.

Dus het is meer het gedrag dat ik niet direct kan verklaren.

En wat je zegt: stabiel krijgen kost tijd. Dus ik heb geduld en ben blij om te zien dat de verbruikscijfers kleiner worden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RTJC
.

[ Voor 99% gewijzigd door RTJC op 06-12-2023 08:38 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Knowbody
Zorian schreef op dinsdag 5 december 2023 @ 23:24:
[...]

Nouja, op dit tempo zit ik deze maand op ~300 euro aan stroom, mag ik flink mijn best gaan doen om dat in de zomer weer recht te trekken... Zeker aangezien het hier in de zomer moordend heet (35-40c+) wordt en ik dan weer de airco aan mag slingeren. :') Fijn die isolatie.

[Afbeelding]
@Zorian , warmtepomp kosten bekijk je over het gehele stookseizoen.
Daar zitten dagen bij dat je vrijwel gratis stookt en dagen dat het de pan uit rijst. Maar het gaat natuurlijk om het totaal.

Uiteraard is het verstandig om te monitoren wat er gebeurt.

0 of 7 graden buiten is een fors verschil voor de warmteverliezen van een woning!

In het gastijdperk was het allemaal niet anders maar keken we niet dagelijks op de gasmeter.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RTJC
.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
A-J schreef op dinsdag 5 december 2023 @ 21:17:
Ja. Vermogen blijft gelijk.
Je vermeldt geen WP type (tip: zet dat in je sig) maar de WP minder hard laten lopen kan als je een PUHZ unit hebt met het veelgenoemde kabeltje (zie topic onder de TS). Wellicht past die op een PUD of PUZ unit ook. Op een SUZ unit past die zeker niet. Dan helpt alleen de eco-stand iets.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Red_Baron
Ik heb mijn SWW op de Ecodan snachts uitgeschakeld (23:30-5:30uur) Iemand hier ooit eens metingen aan verricht of dit energie bespaart of brengt dit niets?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gr8-jen
  • Registratie: Juni 2011
  • Laatst online: 13-09 23:05
RTJC schreef op woensdag 6 december 2023 @ 07:41:
Goedemorgen, gisteren heb ik de temp naar 21 gezet ipv 20,5. Ik stook op ruimte regeling. De wijziging heb ik net voor de legionella run om 1300 gedaan.

Vannacht veel last van defrosts gehad, dat helpt ook zeker niet mee.

Op het 2e plaatje zie je duidelijk de SWW/legionella run om 1300 starten waarnaar het booster element het overneemt (die meet ik nog niet vandaar dat je een dip in de grafiek ziet). Daarna is de temp met een halve graad verhoogd.

[Afbeelding]

[Afbeelding]
Je weet zeker dat je hier je verbruik van je kWh meter laat zien? Het is nu al warmer buiten dus lijkt me een hoog verbruik. Staat die warmtepomp nu nog vol te blazen? Ik heb niet onthouden welke WP je had maar moet je verbruik niet onder de helft zitten van dit?

WP: ME SUZ-SWM80VA + ERST20D-VM2D || PV: 4500Wp ZWW || BENG, Rc6 rondom, tripple glas, WTW, 165m2 verwarmd || Gasloos sinds sep 2023

Acties:
  • +1 Henk 'm!
laurens0619 schreef op dinsdag 5 december 2023 @ 21:57:
In dat plaatje zie je welke flow de E*ST17/20D binnen unit kan en wat de recommended rate is voor buitenunit.
Dus ik denk dat het zo werkt dat de binnenunit zijn flow aanpast adv van welke buitenunit hij gekoppeld heeft?
Nee. Zo werkt dat niet. Die binnenunit pompt gewoon water rond. De hoeveelheid is enkel afhankelijk van de pompstand en de weerstand van het afgiftesysteem.
Hij trekt zich daarbij niets aan van de buitenunit die er aan hangt.
Dit geldt trouwens voor de VM2D serie en ouder. Of de aankomende E-serie ook zo werkt moeten we nog zien, maar ik verwacht het wel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sven1234
Red_Baron schreef op woensdag 6 december 2023 @ 08:45:
Ik heb mijn SWW op de Ecodan snachts uitgeschakeld (23:30-5:30uur) Iemand hier ooit eens metingen aan verricht of dit energie bespaart of brengt dit niets?
Let op dat met een schema, de warmtepomp niet meer naar de drop temperatuur kijkt en bij het starten van het schema altijd een sww run doet. Je krijgt dus nu elke dag om 5:30 een run, en dat is meestal precies het koudste moment op de dag (slecht voor de cop). Als je een schema wilt doen, dan zou ik hem pas rond 14 a 15h laten starten en het is uitzoeken of je douche schema het toelaat om bijvoorbeeld om de dag de tank te laten opwarmen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gr8-jen
Sommigen met 2 tarieven willen wel eens s'nachts SWW, persoonlijk denk ik dat het verschil in COP dit niet compenseert. Ook heb ik het warmste water als ik het s'middags laat opwarmen om iedereen te laten douchen die dag.

Als je een wifi adapter hebt kun je met weekklok de SWW elke dag laten afgaan in de middag. Als je een grote tank heb en weinig verbruik kun je een scriptje gebruiken die het alleen opwarmt als het water is afgekoeld ipv elke dag.

WP: ME SUZ-SWM80VA + ERST20D-VM2D || PV: 4500Wp ZWW || BENG, Rc6 rondom, tripple glas, WTW, 165m2 verwarmd || Gasloos sinds sep 2023

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• leonlwd
  • Registratie: Oktober 2022
  • Laatst online: 26-08 14:10
Andrehj schreef op dinsdag 5 december 2023 @ 19:56:
[...]

Weet jij zo te zeggen of een pompstandje lager qua rendement voordeliger is? Of zeg je, vol gas met dat ding! Want een hogere flow compenseert dat eventuele extra verbruik? 8)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sven1234
A-J schreef op woensdag 6 december 2023 @ 06:42:
[...]

Dank voor je uitleg. Zal er serieus over nadenken de buffer weg te laten halen.
De 3wegklep zit voor de buffer. De buffer doet dus niet mee met een SWW run.
De Ta en Tr sensoren gaan gewoon mee omhoog in temperatuur met de T van SWW in melcloud tijdens een SWW run. Daardoor twijfel ik of ze uberhaubt de sensoren op de leidingen na de buffer juist hebben aangesloten/gekoppeld in de binnenunit, of dat hij niet gewoon alsnog de interne Ta en Tr sensoren gebruikt :’) (of werkt dat anders? Kan ik dit checken in de settings/dip switches?)
Goed om te horen dat de driewegklep er voor zit en dat je sensoren wel mee stijgen. Misschien goed om even een paar overzicht en detailfotos te maken van hoe alles aangesloten zit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RTJC
gr8-jen schreef op woensdag 6 december 2023 @ 08:47:
[...]

Je weet zeker dat je hier je verbruik van je kWh meter laat zien? Het is nu al warmer buiten dus lijkt me een hoog verbruik. Staat die warmtepomp nu nog vol te blazen? Ik heb niet onthouden welke WP je had maar moet je verbruik niet onder de helft zitten van dit?
Ja dit plaatje klopt. Ik heb een 10 kW WP (zie sig) en die verbruikt nu eenmaal het nodige vermogen. Vannacht was het om en nabij de 2 graden, dus dan moet ie wel aardig aan de bak en had ik een 3 kW verbruik. Nu zit dat al op 1800 watt.

Dus de vermogensvraag neemt al flink af, de temp is ook bereikt in de woning.

Acties:
  • +1 Henk 'm!
leonlwd schreef op woensdag 6 december 2023 @ 08:54:
Weet jij zo te zeggen of een pompstandje lager qua rendement voordeliger is? Of zeg je, vol gas met dat ding! Want een hogere flow compenseert dat eventuele extra verbruik? 8)
Voor 95% van de mensen geldt gewoon vol gas. Maar als je in het tussenseizoen een SUZ40 aan hebt die dan maar 2 kW levert, dan heb je aan 10 lpm natuurlijk ook wel genoeg. Als je dan een mooi 32mm leidingsysteem met weinig weerstand hebt, dan kan het natuurlijk zo maar zijn dat je op die dagen de waterpomp een stuk langzamer kan laten draaien. Vaak is stand drie dan al voldoende. Dan bespaar je wel degelijk stroom.
Een andere reden om de waterpomp langzamer te zetten heb ik zelf: Op de meeste dagen heb ik aan 25 graden water bij stand 5 te veel en gaat de WP te veel vermogen leveren. De temperatuur nog lager zetten werkt niet (want de FTC6 wil niet lager), dus hier draait om die reden de waterpomp op stand 4 tijdens verwarmingsbedrijf.
Het blijft jammer dat er niet een wat geavanceerdere waterpompregeling in de FTC6 zit.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• g-j-t
RTJC schreef op woensdag 6 december 2023 @ 08:58:
[...]

Ja dit plaatje klopt. Ik heb een 10 kW WP (zie sig) en die verbruikt nu eenmaal het nodige vermogen. Vannacht was het om en nabij de 2 graden, dus dan moet ie wel aardig aan de bak en had ik een 3 kW verbruik. Nu zit dat al op 1800 watt.

Dus de vermogensvraag neemt al flink af, de temp is ook bereikt in de woning.
De ruimteregeling wil die halve graag erbij. Dat resulteert in het leveren van meer warmte en vermogen totdat deze temp is bereikt.
Dit is iets minder aan de orde bij een vaste TA, maar als je hier de temp verhoogt moet eerst de betonmassa een graad warmer worden wat eerst ook een periode tot een hoger verbruik leidt. Dat is tenminste mijn ervaring tot nu toe.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ivandal
  • Registratie: November 2009
  • Laatst online: 17:51
Hallo allemaal,

Ik ben een long time lurker maar sinds kort in bezit van een SUZ-SWM60VA met ERST20D-VM6D en dit topic is dus zeer leerrijk :D.

Ik heb wel wat problemen met het behalen van een goede COP
We verwarmen een halfopen (twee-onder-één-kap) nieuwbouw met oppervlakte 130m2, alles op vloerverwarming (combinatie ongeveer 2/3e parket en de rest tegels).

Voor November hadden we nog een redelijke COP van ~3.5 maar in december is dit helemaal gekelderd naar ~2.5:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/REjSmKCrHTW9XRsU_QkvvxbtKPE=/800x/filters:strip_exif()/f/image/4fYA7IQ6blmff1YR6UlApYed.png?f=fotoalbum_large

Ik heb nog niet veel ervaring met warmtepompen, dus ik heb jullie hulp nodig!

Hier is een voorbeeld runtime van gisteren:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/WmKjqE5PFSYgbqNmuXQhHEzxt1M=/800x/filters:strip_exif()/f/image/tAFPBYnZM2eBg68hmYnDpTW7.png?f=fotoalbum_large

Zoals je ziet is die redelijk lang, van 12:00 tot 03:00 met een warmwatercyclus tussenin.
Als ik op de Melcloud app naar de temperaturen per uur kijk zie ik wel ieder uur een cycle, vermoedelijk is dit een defrost cycle?:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/LtMfbaWlEN9XWm2x9TVW9p2ZU38=/800x/filters:strip_exif()/f/image/nWOSuTM5vkDkqzyUoL4eIytA.png?f=fotoalbum_large

Ik merk ook dat de temperaturen vrij hoog zijn; dit is het auto adaptive programma dat het regelt met behulp van de PAR-WT50R-E thermostaat. De temperatuur staat op 21 graden maar de thermostaat verwarmt altijd tot 22 en springt aan op 21.

Kan die hoge temperatuur volledig de oorzaak zijn voor de lage COP? En als dat het geval is, hoe regelen jullie temperatuur met een vaste flow temperatuur? Gaat de thermostaat dan nog steeds enkel om die temperatuur vragen als er warmte nodig is?

Zijn er nog andere dingen die ik kan bekijken om de COP te verhogen?

WP: SUZ-SWM60VA2 + ERST20D-VM6D Vent: Zehnder Q450

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Lees je even in (lees dit topic helemaal). Als je deze instelling gebruikt dan gaat je WP elke ochtend om 5:30 (precies het koudst van de nacht) een SWW-run doen. Niet bepaald efficiënt dus.

@ivandal:
  • Noem het even een twee-onder-één-kap dan weten de Nederlanders ook wat je bedoelt.
  • VVW onder parket is niet handig, want hout isoleert, daardoor moet je met een onnodig hoge watertemperatuur verwarmen. Dit kost je rendement.
  • Lees even dit topic, de vragen die je stelt komen hier zo'n beetje dagelijks langs.

[ Voor 28% gewijzigd door Andrehj op 06-12-2023 09:33 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• KabouterSuper
  • Registratie: September 2005
  • Niet online
ivandal schreef op woensdag 6 december 2023 @ 09:10:
Hallo allemaal,

Ik ben een long time lurker maar sinds kort in bezit van een SUZ-SWM60VA met ERST20D-VM6D en dit topic is dus zeer leerrijk :D.

We verwarmen een halfopen nieuwbouw met oppervlakte 130m2, alles op vloerverwarming (combinatie ongeveer 2/3e parket en de rest tegels).

Voor November hadden we nog een redelijke COP van ~3.5 maar in december is dit helemaal gekelderd naar ~2.5:
[Afbeelding]

[Afbeelding]

Zoals je ziet is die redelijk lang, van 12:00 tot 03:00 met een warmwatercyclus tussenin.
Als ik op de Melcloud app naar de temperaturen per uur kijk zie ik wel ieder uur een cycle, vermoedelijk is dit een defrost cycle?:

[Afbeelding]

Ik merk ook dat de temperaturen vrij hoog zijn; dit is het auto adaptive programma dat het regelt met behulp van de PAR-WT50R-E thermostaat. De temperatuur staat op 21 graden maar de thermostaat verwarmt altijd tot 22 en springt aan op 21.

Kan die hoge temperatuur volledig de oorzaak zijn voor de lage COP? En als dat het geval is, hoe regelen jullie temperatuur met een vaste flow temperatuur? Gaat de thermostaat dan nog steeds enkel om die temperatuur vragen als er warmte nodig is?

Heb je een buffervat en/of een niet-standaard plaatsing van je buitenunit (achoorsteen??)? Of iets algemener, zijn er afwijkende zaken in je installatie?

When life gives you lemons, start a battery factory

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• g-j-t
ivandal schreef op woensdag 6 december 2023 @ 09:10:
Hallo allemaal,

We verwarmen een halfopen nieuwbouw met oppervlakte 130m2, alles op vloerverwarming (combinatie ongeveer 2/3e parket en de rest tegels).

[Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding]

Heb je de min en max temp van de ruimteregeling al goed ingesteld?

Faq in startpost

Voor de vaste temp zou de PAR thermostaat volgens mij ook de unit aan en uit moeten zetten. Wel met een vrij grote hysterese, net zoals je nu hebt.

Verder valt het me op dat je nauwelijks defrosts hebt? Wat is bij jullie de buitentemp bij deze grafieken? Ik ben nu met Alklima aan het bekijken waarom mijn unit dit maar blijft doen dus ik ben erg benieuwd naar andere ervaringen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nessio
Die tabel met de flowrates geeft max 17,2 voor de suz60.
Neem aan max is met pompstand 5
Meer flow heeft dan geen zin bij de suz60?
Klopt deze redenering?

Zo niet wat geeft de nominale flow in de tabel dan precies aan?
Omdat een eerdere berekening op 18,6 l/m uitkomt.

Ik probeer mijn WP kennis op te vijzelen ivm verwijderen FZ zooi en plaatsen hydrobox in het voorjaar.

[ Voor 45% gewijzigd door nessio op 06-12-2023 10:23 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ivandal
Andrehj schreef op woensdag 6 december 2023 @ 09:29:
  • Noem het even een twee-onder-één-kap dan weten de Nederlanders ook wat je bedoelt.
Hah, leuke benaming, nog nooit van gehoord in ons Belgenlandje :)
  • VVW onder parket is niet handig, want hout isoleert, daardoor moet je met een onnodig hoge watertemperatuur verwarmen. Dit kost je rendement.
Klopt, maar met een temperatuur van 32 moet toch nog steeds een betere COP dan 2.5 te halen zijn?
@ivandal:
  • Lees even dit topic, de vragen die je stelt komen hier zo'n beetje dagelijks langs.
Ik heb reeds enkele uren door dit topic gelezen, maar er is veel informatie verspreid over 380 pagina's....
g-j-t schreef op woensdag 6 december 2023 @ 09:39:
[...]

Heb je de min en max temp van de ruimteregeling al goed ingesteld?

Faq in startpost

Voor de vaste temp zou de PAR thermostaat volgens mij ook de unit aan en uit moeten zetten. Wel met een vrij grote hysterese, net zoals je nu hebt.

Verder valt het me op dat je nauwelijks defrosts hebt? Wat is bij jullie de buitentemp bij deze grafieken? Ik ben nu met Alklima aan het bekijken waarom mijn unit dit maar blijft doen dus ik ben erg benieuwd naar andere ervaringen.
Ik zal deze eens bekijken, maar in de historiek zie ik het nergens boven de 33 graden gaan, wat nog binnen de voorgestelde waardes ligt.

re: temperaturen: de melcloud app geeft de defrosts niet goed weer over meerdere dagen, er zijn er 1 of 2 per uur. De buitentemperaturen varieren tussen 2 en 7 graden de laatste dagen.
Ik ben nog bezig met Home Assistant op te zetten maar daar zie je de defrosts beter:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/pEsMpZC7aQubpnBZcJi0sqR10Zg=/800x/filters:strip_exif()/f/image/qpvBhC5BmylAk3NSzvM7M8hM.png?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!
ivandal schreef op woensdag 6 december 2023 @ 10:12:
Klopt, maar met een temperatuur van 32 moet toch nog steeds een betere COP dan 2.5 te halen zijn?
Er staat ook diverse malen in dit topic dat:
- Het handig is om je exacte type WP in je post te vermelden en bij voorkeur ook in je signature en
- dat (afhankelijk van type WP) de data in Melcloud erg afwijkt.
Ik heb reeds enkele uren door dit topic gelezen, maar er is veel informatie verspreid over 380 pagina's....
Niemand beweert dat enkele uren voldoende zijn. Je moet hier wat meer tijd in investeren.
In deze grafiek zie je dat je WP 's nachts uit staat. Bij vorst of temperaturen rond het vriespunt kun je overwegen om deze 24/7 te laten draaien. Zeker als je op een hoge Ta van 32 draait.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
nessio schreef op woensdag 6 december 2023 @ 09:57:
Klopt deze redenering?
Nee. Zie Andrehj in "Mitsubishi Electric Ecodan Lucht/Water Warmtepompen"
Dat zou ik eens aan Alklima vragen als ik jou was.
Ik probeer mijn algemene kennis op te vijzelen ivm verwijderen FZ zooi en plaatsen hydrobox in het voorjaar.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nessio
@Andrehj Redenering = duidelijk Nominale flow: zal het alklima vragen als de boel er uitgaat voor de hydrobox>
Heeft nu geen zin, want zij weigeren elke ondersteuning ivm FZ. Branden ze hun handen niet aan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nessio
Kan de SUZ60 voldoende zijn voor 200m2 (met een bijpassende hydrobox en goed installatie)? (2-1kap, 200m2, A+++, driedubbelglas)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ivandal
Andrehj schreef op woensdag 6 december 2023 @ 10:16:
Er staat ook diverse malen in dit topic dat:
- Het handig is om je exacte type WP in je post te vermelden en bij voorkeur ook in je signature en
- dat (afhankelijk van type WP) de data in Melcloud erg afwijkt.
Type staat in mijn post: SUZ-SWM60VA. Ik zal dit ook in mijn signature zetten.
Dat de data afwijkt heb ik inderdaad al gelezen, helaas is het momenteel de enige monitoring die ik heb.
Niemand beweert dat enkele uren voldoende zijn. Je moet hier wat meer tijd in investeren.
Snap ik, vandaar mijn post in een poging om meer kennis te bouwen. Ik mis duidelijk nog een inzicht dat vanzelfsprekend lijkt
In deze grafiek zie je dat je WP 's nachts uit staat. Bij vorst of temperaturen rond het vriespunt kun je overwegen om deze 24/7 te laten draaien. Zeker als je op een hoge Ta van 32 draait.
Dit is de auto adaptive (kamerregeling) die het zelf af zet - het zou anders ook veel te warm worden. Ik snap dat het dan voordeliger zou zijn om bvb 24/7 op 28 graden te draaien, maar met een fixed flow / weercompensatie.

Ik ga zeker het voorstel van g-j-t proberen en de maximale temperatuur op 28 graden zetten, dit zou dan in de juiste richting moeten gaan

[ Voor 9% gewijzigd door ivandal op 06-12-2023 11:03 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!
nessio schreef op woensdag 6 december 2023 @ 10:37:
Kan de SUZ60 voldoende zijn voor 200m2 (met een bijpassende hydrobox en goed installatie)? (2-1kap, 200m2, A+++, driedubbelglas)
Uiteraard kan dat. Hangt gewoon van je warmtebehoefte af (een tussenwoning heeft het bijv. een stuk gemakkelijker). Heb hier zelfs ca 280 m² vrijstaand (nog wel meer als ik ook de nagenoeg vrijstaande verwarmde garage meereken) en had aan 6 kW ook wel genoeg gehad.
Toch ben ik blij met de grotere 8 kW WP, want die draait wat efficiënter, is stiller en kan ik bovendien mooi op 3 fasen aansluiten. En met al die defrosts is een beetje extra vermogen wel lekker. Minimaal vermogen is met zoveel VVW-oppervlak geen issue.

[ Voor 10% gewijzigd door Andrehj op 06-12-2023 13:36 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• gr8-jen
nessio schreef op woensdag 6 december 2023 @ 09:57:
Klopt deze redenering?

Ik probeer mijn algemene kennis op te vijzelen ivm verwijderen FZ zooi en plaatsen hydrobox in het voorjaar.
Het is al voor en door andere mensen uitgelegd, maar misschien dat het overkomt met andere woorden?

De buitenunit heeft een minimale en een maximale vermogen. Die warmte moet hij kwijt kunnen. Dat gebeurd via de binnenunit.
De binnenunit kan met een interne pomp het water rondpompen in 5 verschillende snelheden. Standje 5 geeft de hoogste snelheid. Hoe hoog die snelheid is, is afhankelijk van de weerstand in de leidingen: diameter, lengte, versmallingen, haaksebochten, etc.
De binnenunit heeft specificaties, met 17l/m kan die makkelijk de maximale warmte kwijt. Met 18l/m kan het nog makkelijker, pas als je iets van 35+l/m erdoorheen perst heb je problemen wegens erosie ofzo.

Als jij je huis verwarmt met een specifieke Ta die hoog is, geef je meestal iets meer af en is je Tr ook hoog, maar kan vergeleken met binnentemperatuur wel meer warmte kwijt in huis. En heb je hoge Dt. Maar om die hoge Ta te krijgen moet je Buitenunit harder werken en is dus minder zuinig.
ALs je flow hoger is, mag de Dt lager zijn om hetzelfde vermogen uit te sturen. Kijk maar naar die fomule die vaak wordt geschreven:

Q= flow/minuut / 60 * ~4,2 * (Ta - Tr)

Bij hogere flow is de Dt (Ta - Tr) lager en mag je Ta omlaag. Omdat de Ta lager mag, hoeft de buitenunit minder hard te werken en is zuiniger bij hetzelfde geleverde vermogen aan de binnenunit: hogere COP! :P
En in theorie die die pomp van de binnenunit maar een 30 ~60Watt dus verwaarloosbaar met lagere verbruik van buitenunit.

Misschien nog steeds chaotisch geschreven maar ik hoop dat je mij volgt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
gr8-jen schreef op woensdag 6 december 2023 @ 10:41:
En in theorie die die pomp van de binnenunit maar een ~30Watt dus verwaarloosbaar met lagere verbruik van buitenunit.
Verhaal klopt, maar de pomp van een ExSD-VM2D binnenunit is 60 Watt (op stand 5).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• laurens0619
  • Nu online
Andrehj schreef op woensdag 6 december 2023 @ 08:47:
[...]

Nee. Zo werkt dat niet. Die binnenunit pompt gewoon water rond. De hoeveelheid is enkel afhankelijk van de pompstand en de weerstand van het afgiftesysteem.
Hij trekt zich daarbij niets aan van de buitenunit die er aan hangt.
Dit geldt trouwens voor de VM2D serie en ouder. Of de aankomende E-serie ook zo werkt moeten we nog zien, maar ik verwacht het wel.
Aaaah ik had het helemaal verkeerd geinterperteerd.
Is al best vaak langsgekomen dat iemand een lage flow had maar dan werd er vaak gereageerd "maar hij heeft een SWM40VA, zie deze flow". Ik legde de relatie dat de pomp een factor was in het geheel maar het is dus: Met dit type pomp wil je qua flow uitkomen in dit bereik. Denk dan gewoon toeval dat ik redelijk vaak lage flow waardes zag bij mensen met een SWM40VA?

Maar met die kennis: Als de specs zeggen dat ik met een 40 niet hoger moet gaan dan 11. Ik draai nu 13/14 voor verwarming en 18L voor SWW. Is het dan niet beter om dat terug te brengen naar de max van 11 volgens de specs?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ivandal
KabouterSuper schreef op woensdag 6 december 2023 @ 09:30:
[...]

Heb je een buffervat en/of een niet-standaard plaatsing van je buitenunit (achoorsteen??)? Of iets algemener, zijn er afwijkende zaken in je installatie?
Geen buffervat, unit staat gewoon buiten naast een open hekwerk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• A-J

A-J

Sven1234 schreef op woensdag 6 december 2023 @ 08:57:
[...]

Goed om te horen dat de driewegklep er voor zit en dat je sensoren wel mee stijgen. Misschien goed om even een paar overzicht en detailfotos te maken van hoe alles aangesloten zit.
Heb je hier iets aan?

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Zdmokd2seBL6MUhJmpatJWTJdhY=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/mjGoUMvfqpwuAoEwdWEf8EH2.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/ceBo0dhXHjvdSConT2qRHCzarDc=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/K1M7Ax45PfRnTdYgBatVOFIo.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/IYgy0A5lLnaUkx39IxTpvUMeBF0=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/3oa92j48pGtLnkQWNE6w6Ef8.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sven1234
De rode stekker op de screenshot hieronder is voor de Ta en Tr sensoren. Door de hoeveelheid kabels kan ik niet zien waar ze naartoe gaan. Kan jij controleren of ze de binnenunit in gaan? let wel even op dat je de printplaat niet aanraakt en het veiligste is eigenlijk om even de unit uit te schakelen (binnenunit krijgt normaal zijn sap van de buitenunit. Eerst aan/uit knop en dan de stop van de buitenunit. Als alle lampjes uit zijn heb je het goed gedaan). En waar gaan de draden van de sensoren op je buffer naartoe? Ik zou verwachten naar de groene balk (blauwe arcering), maar ik ben daar niet helemaal bekend mee.

Update: je SD kaart logo is trouwens ook zwart, wat betekend dat die niet werkt (abnormaal bedrijf). Die kan handig zijn voor garantie bij problemen. Ik zou of je installateur contacten of zelf even een nieuw SD kaartje proberen.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/uVHkx_jfYlnC6rPkxrsns5RuSgQ=/800x/filters:strip_exif()/f/image/bYBXjNVAj9ADj0xsAk3MxuwY.png?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/FI0cajxtJ86XabltVArx0csitZI=/800x/filters:strip_exif()/f/image/Y9rRdSKF5KvZfAAJYUo6D1po.png?f=fotoalbum_large

[ Voor 5% gewijzigd door Sven1234 op 06-12-2023 14:26 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nessio
@gr8-jen Flow = duidelijk @Andrehj 6 of 8 is duidelijk. ik heb wel 3 fase, maar 1 = pomp 2 = elektrische element 3 = rest (wtw)
Zou dan alleen met een SUZ80 kunnen, maar die is niet zoveel zwaarder.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nessio
In de lijst (in het begin) valt mij op dat de SUZ40 en 60VA modellen lichter zijn dan de VA2. Klopt het dat bij de 80 de VA2 lichter is?

[ Voor 7% gewijzigd door nessio op 06-12-2023 14:35 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!
nessio schreef op woensdag 6 december 2023 @ 14:33:
In de lijst (in het begin) valt mij op dat de SUZ40 en 60VA modellen lichter zijn dan de VA2. Klopt het dat bij de 80 de VA2 lichter is?
Dat kun je toch gemakkelijk zelf opzoeken door de specs in de databooks (links zie TS) met elkaar te vergelijken? Die links staan daar niet voor niets.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• xoror
  • Registratie: November 1999
  • Niet online
hoe gaat het bij iedereen met defrost, hier in utrecht nog wel elk uur een defrost.
Iets van 83% relatieve luchtvochtigheid bij 3 a 4 graden.

Eenvoudig + Goedkoop Mitsubishi Warmtepomp uitlezen/besturen met een ESP32

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FrancD
  • Registratie: September 2018
  • Laatst online: 21-05 16:33
Hier in Almere nog af en toe (bij maken SWW om 15.00 uur nog), maar daarvoor 4 uur geen defrost gehad.

SUZ-SWM80VA + ERSD-VM2D / PV 6kWp zuidwest / gasloos per 1 maart 2022

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• KabouterSuper
  • Registratie: September 2005
  • Niet online
Bij de installatie heeft de installateur het vermogenskabeltje ingeplugd. Ik ben nu begonnen met het testen van dit vermogenskabeltje. Bij het verbinden van de drie draden hoor ik duidelijk dat er iets gebeurt. Maar register 061 blijft 0003, ofwel 100%. Kijk ik naar register 062, dan gaat deze van 0000 naar 0002.

Ik heb twee hypotheses:
1) SW7-1 is niet op On gezet en ik schakel de stille modus ipv vermogensmodus
2) mijn PUD heeft andere registers

Ik vermoed 1) mede omdat het wisselen van de draadjes niet leiden tot 0%.

Ik ga vrijdag even de wp spanningsloos maken en kijken naar SW7-1, maar is er iemand die intussen kan bevestigen dat register 062 de stille modus is? In de openingspost kon ik het niet vinden.

When life gives you lemons, start a battery factory

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JustMyOpinion
  • Registratie: November 2012
  • Laatst online: 12-06 09:45
xoror schreef op woensdag 6 december 2023 @ 16:30:
hoe gaat het bij iedereen met defrost, hier in utrecht nog wel elk uur een defrost.
Vanmiddag stond hij uit, wel SWW run, geen defrost. Staat nu weer aan, dus ben benieuwd!

Gasloos sinds 12-2022 || Hoekhuis 1968 || WP: SUZ SWM80 VA || 300 l boiler || SOLAR: 2,1 kWp OZO / 2,4 kWp WNW (SolarEdge) + 3,6 kWp S (Solis)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gr8-jen
Regio Rotterdam is het iets warmer rond 5 graden.
2 keer bij opstarten in de ochtend en 1keer tijdens SWW .

[ Voor 1% gewijzigd door gr8-jen op 06-12-2023 17:24 . Reden: Geen defrost tijdens SWW ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• DutchWing
  • Registratie: April 2019
  • Niet online

DutchWing

WP Installateur

Vandaag 0 defrost over de gehele dag… Regio Dordrecht.

[ Voor 7% gewijzigd door DutchWing op 07-12-2023 00:01 ]

WP: Mitsubishi Ecodan PUHZ-SW75YAA + EHST20D-VM2D / PV: 2150Wp Z/O 132° en 2580Wp N/W 312° Ik wil een warmtepomp.nu

Acties:
  • 0 Henk 'm!
JustMyOpinion schreef op woensdag 6 december 2023 @ 17:16:
Vanmiddag stond hij uit, wel SWW run, geen defrost. Staat nu weer aan, dus ben benieuwd!
Ik zou eens naar de positie van je thermostaat kijken. Door de WP vanmiddag niet te laten draaien (door zoninstraling?) heb je precies de uren met de hoogste COP (en die zonder defrosts) gemist.
Het idee van verwarmen met een WP is nou net dat je op de warmste uren van de dag zoveel mogelijk warmte in je huis pompt.
Hier trouwens vandaag alleen de ene onnodige defrost om 9:30 en eentje halverwege de SWW-run, rond 13 uur.

[ Voor 9% gewijzigd door Andrehj op 06-12-2023 19:36 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• ocaj
  • Registratie: Juli 2011
  • Niet online
Hier ook regio Utrecht, vanmiddag van 13-17 geen defrosts, maar daarvoor en daarna "gewoon" iets vaker dan 1 keer per uur een defrost. (SUZ-SWM80).
Pagina: 1 ... 95 ... 190 Laatste

Let op:
Factory zero systeem? Post dan in Problemen met warmtepompsystemen van Factory Zero