@
jozi, het databoek is een weerspiegeling van de vermogenstabellen die in de buitenunit geprogrammeerd zijn. Daar kan een sturing, zoals de FTC5/6 in de Hydrobox, niets aan veranderen. Met de vermogensbeperking (DIP switch+kabel) daarentegen, ook al op de buitenunit, wordt de tabel ingekort (hogere vermogens vallen af).
De WAR bepaalt dan wel de gewenste Ta in functie van de buiten temperatuur, maar op welk vermogen de WP die Ta probeert te halen, dat wordt bepaald door oa. de vermogenstabel.
Hoewel die info komt van een betrouwbare bron, had ik er in het begin zelf moeite mee tot ik bij wijze van test de maximum Ta eens op 30C had gezet en de sturing in "flow" mode met Tset 30C.
Het resultaat was onverwacht: de WP ging bij buiten temperatuur van 2C naar Ta ~45C, dus ver boven Tset en ook ver boven het ingestelde maximum Ta.

Dat kwam omdat bij die temperaturen in de vermogenstabel mijn WP op 1800W nomimaal ging draaien en dan wordt, via de COP, automatisch een hoeveelheid warmte geproduceerd die zich enkel kan vetalen in hogere Ta (bij onveranderde flow). Enkel als ik "waterzijdig" alles dicht draaide (Ta ~= Tr) , dan pas ging de WP eerst naar een lager vermogensniveau (= moduleren) om daarna te pendelen.
Het feit dat vele WP's primair vermogen gestuurd zijn, verklaart het typische fenomeen "de WP kan zijn vermogen niet kwijt".
Omgekeerd, voor een perfect Ta-gebaseerde sturing (vb. via WAR), zonder pendelgedrag, zou de WP niet alleen tot minder dan 50% moeten kunnen moduleren, maar ook met geleidelijk variërend vermogen (versus 4 trappen: maximum, nominaal, medium, minimaal). Helaas, zo werkt het vandaag niet.
PUZ-VM85VAA + ERPX-VM2D + OEG SWW vat 160L + DIY verswaterstation + plaatradiatoren