Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jozi
  • Registratie: Maart 2023
  • Laatst online: 25-06 09:28
Andrehj schreef op vrijdag 1 december 2023 @ 17:20:
[...]

dat is 3x3+2x2 = 13 lpm

[...]

Dat is meer dan 13. Waar blijft de rest van je flow?

[...]

Dat gebeurt als het weer warmer wordt....

Als je trouwens wat wilt verbeteren, moet je dat buffervat weg halen. Want als toch altijd die VVW open staat, en je geen zoneregeling hebt, waarom dan in hemelsnaam dat parallelle buffervat? Zie ook Proton_ in "Het ik-wil-een-warmtepomp FAQ topic"
Bedankt alle maar voor de informatie.

@Andrehj met het schrijven van de 13lpm vroeg ik mij ook af waar de rest bleef. Ik bleek de verwarmingen boven wel gewoon open te hebben staan. Daar gaat de rest dus heen.

Het plaatje is een beetje misleidend, want dat is gewoon de binnenunit. Ik heb geen los buffervat.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• KabouterSuper
  • Registratie: September 2005
  • Niet online
rsilderhuis schreef op maandag 4 december 2023 @ 08:51:
[...]
Is het logisch dat de WP het tot een buitentemperatuur van 7 graden doet en daaronder niet meer kan bijhouden? We hebben een groot (oud) huis, met spouw isolatie en HR++. Veel verschilende radiatoren, zeker niet allemaal lage temperatuur varianten.
Dat hangt heel erg af van je radiatoren. Ik woon ook in een groot oud huis uit 1891 met grotendeels enkel glas. Toch draai ik full-electric en is het huis gasloos. Dankzij de vloerverwarming draai ik met een temperatuur van 30 graden.

Als je de specs van mijn warmtepomp bekijkt, dan zie je dat je prima 40 graden kunt halen. Het is afhankelijk van je gas- en elektraprijs of dat goedkoper of duurder is dan stoken met de cv-ketel. In mijn geval is elektra goedkoper zolang de cop 2.5 of hoger is (niet dat ik hybride stook, maar dit is gebaseerd op mijn vaste energiecontract).
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/vpLNEC6JqungH4MyLiToY5GOY5Y=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/yQI5YI8jX21DsCP82MS0SveM.jpg?f=user_large

When life gives you lemons, start a battery factory

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jozi
EwaldC schreef op vrijdag 1 december 2023 @ 16:57:
@jozi filter eens op de conversaties met @radeoxx (zelfde WP). Het lijkt er op dat dit WP model software matig meer is ingesteld op warmere temperaturen (vb. Spanje), waardoor het gedrag bij 7C zeer rustig is aan ~minimaal vermogen, maar waarbij 2C de WP ineens meer dan het dubbel vermogen verbruikt, niet meer maar het minimum moduleert en zijn warmte dan moeilijker kwijt kan.

In theorie zou een "fake" buiten temp. sensor of vermogensbeperking (indien mogelijk) hierbij kunnen helpen. Bij mijn WP heeft een (instelbare) vermogensbeperking wonderen gedaan.
De software versie is hetzelfde als bij de VA en ik zou niet verwachten de dat curve anders wordt geintrepreteerd bij de VA2.

Mijn verwachting is namelijk dat die curve leidend zou moeten zijn en dat je daarmee dus vermogens verschil kan regelen omdat deze anders ingesteld zou staan. Al draait deze bij mij gewoon op de default.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/10OE7xRXeowlWdfmpHjmRzs_Waw=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/WjOuybHtBmq8BDMFbhNxCXah.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gr8-jen
  • Registratie: Juni 2011
  • Laatst online: 22:39
@rsilderhuis Ah ja, je hebt de SUZ-SWM80VA als hybride staan.
Probeer de vragen te beantwoorden die Andrehj had staan. Als je op die termen zoekt zie je vanzelf tips hoe je die uit het servicemenu kunt halen.
Anderen gaven je ook tips om de flow te verbeteren als je die hebt opgezocht en te laag is. (waarschijnlijk wel als je de helft hebt dicht staan.

Heeft die installateur nog iets berekend ?
Ik weet niet of de wp al ~7kW kwijt raakt bij buiten temperaturen van 7 graden. En als je met een COP van bijvoorbeeld 2 werkt is dat toch zuiniger dan de gasketel met een cop van 1? Meestal goedkoper dan gas met een COP boven de 2,5

[ Voor 5% gewijzigd door gr8-jen op 04-12-2023 09:12 ]

WP: ME SUZ-SWM80VA + ERST20D-VM2D || PV: 4500Wp ZWW || BENG, Rc6 rondom, tripple glas, WTW, 165m2 verwarmd || Gasloos sinds sep 2023

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Red_Baron
  • Registratie: November 2023
  • Laatst online: 01-05 08:36
[...]

dat gekke symbooltje betekend volgens mij dat hij nu op CV verwarmt, en niet meer op de HWP.
Dat gekke symbooltje geeft aan dat de boiler in use is.
Misschien eerst mijn reactie hierboven op je post lezen. Daar zit een link bij welke de symbolen beschrijft.

PUHZ-SHW80 YAA ERST30C-VM2ED

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• KabouterSuper
  • Niet online
Red_Baron schreef op maandag 4 december 2023 @ 09:12:
[...]

Dat gekke symbooltje geeft aan dat de boiler in use is.
Misschien eerst mijn reactie hierboven op je post lezen. Daar zit een link bij welke de symbolen beschrijft.
Ik hou het niet meer van de spanning! Welk gekke symbooltje gaat het over?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• buell
  • Registratie: September 2012
  • Laatst online: 21:03
Bericht was aangepast waar ik op reageerde. niet meer van toepassing ;)

[ Voor 89% gewijzigd door buell op 04-12-2023 09:21 ]

ERSD-VM2D / PUHZ-SW75-YAA / SMA-tripower 6 /

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Exigence
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 25-06 08:37

Exigence

dnkroz

[...]
Is het logisch dat de WP het tot een buitentemperatuur van 7 graden doet en daaronder niet meer kan bijhouden? We hebben een groot (oud) huis, met spouw isolatie en HR++. Veel verschilende radiatoren, zeker niet allemaal lage temperatuur varianten.
Dat hangt heel erg af van je afgiftesysteem. Wij hebben een boerderij uit 1854 van bijna 1000m³, met veel enkel glas en toch gewoon full electric.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• KabouterSuper
  • Niet online
gr8-jen schreef op maandag 4 december 2023 @ 09:10:
@rsilderhuis Ah ja, je hebt de SUZ-SWM80VA als hybride staan.
Heeft die installateur nog iets berekend ?
Ik weet niet of de wp al ~7kW kwijt raakt bij buiten temperaturen van 7 graden. En als je met een COP van bijvoorbeeld 2 werkt is dat toch zuiniger dan de gasketel met een cop van 1? Meestal goedkoper dan gas met een COP boven de 2,5
Een kWh elektra is ongeveer drie keer zo goedkoop als een m3 gas, maar gas genereert pakweg 8.8kWh warmte-energie met een cv-ketel. Een WP is goedkoper dan een cv-ketel zodra je CoP hoger is dan 8.8*kWhPrijs/M3prijs. Dat ligt rond de 2.5, in mijn geval precies met een energiecontract met 0.3.0016 per kWh 1.063266 per m3 gas. Natuurlijk gaat de berekening uit van 8.8kWh per m3 gas en worden intiele kosten en vaste kosten hier niet in meegenomen.

Met de tabel die ik hierboven gepost heb en een genodigd vermogen van 14kW op 30 graden, zou ik tot -10 graden voordeliger uit zijn met een WP tov een cv-ketel op gas. Dus voor alle bezitters van een hybride WP: bereken je benodigde CoP en zoek de tabellen op in je handleiding. Stel op basis daarvan in wanneer je je cv-ketel inschakelt. Tenzij je alleen ouderwetsche radiatoren hebt, verwacht ik dat dat een stuk lager ligt dan +7 graden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jozi
Ik zag nu een aantal posts over een lage flow en temperaturen die niet worden gehaald. Er wordt heel fijn informatie gegeven over wat eventueel aan te passen. Dit is echt een super fijn thread en iedereen helpt elkaar erg goed.

Origineel had mijn huis deze opzet aan verdelers die beide gevoed werden door dezelfde aanvoer van 15mm.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/G0FN4GgeieTFnW7VF0ggcyCUh8M=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/O6dqARdwk6nvDXIu7zWEiVQX.webp?f=user_large

Op hoge temperatuur met een gas cv werkte dit ongeveer wel een beetje, de vorige bewoner had het cv water temp lekker hoog gezet en de doorvoer op max en dus alles beneden afknuipen.

Met die 15mm aanvoer gaat je flow ook gigantisch omlaat en is er dus niet genoeg afgifte om je huis warm te stoken. Ik heb dit dus nu aangepast en heb nu 32x3 mm leidingen door het huis heen gelegd.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/DTq8z9IxHkZHfRfGI6guq6x8vys=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/dh8xIl4m75VrzMERZjSUYIUA.jpg?f=fotoalbum_large

Misschien dus ook handig om dit even te checken voordat je allerlei andere serieuze ingrepen gaat doen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rsilderhuis
  • Registratie: December 2023
  • Laatst online: 15-05 18:36
KabouterSuper schreef op maandag 4 december 2023 @ 09:33:
[...]

Een kWh elektra is ongeveer drie keer zo goedkoop als een m3 gas, maar gas genereert pakweg 8.8kWh warmte-energie met een cv-ketel. Een WP is goedkoper dan een cv-ketel zodra je CoP hoger is dan 8.8*kWhPrijs/M3prijs. Dat ligt rond de 2.5, in mijn geval precies met een energiecontract met 0.3.0016 per kWh 1.063266 per m3 gas. Natuurlijk gaat de berekening uit van 8.8kWh per m3 gas en worden intiele kosten en vaste kosten hier niet in meegenomen.

Met de tabel die ik hierboven gepost heb en een genodigd vermogen van 14kW op 30 graden, zou ik tot -10 graden voordeliger uit zijn met een WP tov een cv-ketel op gas. Dus voor alle bezitters van een hybride WP: bereken je benodigde CoP en zoek de tabellen op in je handleiding. Stel op basis daarvan in wanneer je je cv-ketel inschakelt. Tenzij je alleen ouderwetsche radiatoren hebt, verwacht ik dat dat een stuk lager ligt dan +7 graden.
Probleem is dus dat hier in huis 20+ radiatoren hangen en deze veelal verschillend zijn, van oud-oud tot aan oud tot aan redelijk nieuw en nieuw

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• KabouterSuper
  • Niet online
rsilderhuis schreef op maandag 4 december 2023 @ 09:53:
[...]
Probleem is dus dat hier in huis 20+ radiatoren hangen en deze veelal verschillend zijn, van oud-oud tot aan oud tot aan redelijk nieuw en nieuw
Dat snap ik. De aanvoertemperatuur is het belangrijkst. Krijg jij je huis overal warm met 35 graden, 40 graden of heb je 50-60 graden nodig? Dat is wat grotendeels je verbruik bepaalt.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• rsilderhuis
KabouterSuper schreef op maandag 4 december 2023 @ 10:00:
[...]

Dat snap ik. De aanvoertemperatuur is het belangrijkst. Krijg jij je huis overal warm met 35 graden, 40 graden of heb je 50-60 graden nodig? Dat is wat grotendeels je verbruik bepaalt.
Als ik de CV-ketel op max 50 zet dan wordt het in huis, met 3/4e verwarmingen open, goed warm.
Ik denk met 45 graden dat dit ook moet lukken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DutchWing
  • Registratie: April 2019
  • Niet online

DutchWing

WP Installateur

[...]

dat gekke symbooltje betekend volgens mij dat hij nu op CV verwarmt, en niet meer op de HWP.

Installateur is hier 4x geweest, dit was zijn 2e mitsubishi WP en hij heeft er geen verstand verder van.

Als je even wat foto’s kan posten, + achter de binnenunit frontmantel de aansluitingen etc.

Let wel op 230V aanrakingsgevaar!

Dan kunnen we eventueel meekijken hoe het aangesloten zit.

WP: Mitsubishi Ecodan PUHZ-SW75YAA + EHST20D-VM2D / PV: 2150Wp Z/O 132° en 2580Wp N/W 312° Ik wil een warmtepomp.nu

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• KabouterSuper
  • Niet online
rsilderhuis schreef op maandag 4 december 2023 @ 10:01:
[...]

Als ik de CV-ketel op max 50 zet dan wordt het in huis, met 3/4e verwarmingen open, goed warm.
Ik denk met 45 graden dat dit ook moet lukken.
Met dit koude weer is het een mooi moment om te testen. Hoe lager je je aanvoertemperatuur krijgt, hoe beter. En misschien kom je erachter dat er maar één kamer niet warm wordt. Dan weet je gelijk welke radiatoren je het eerst moet vervangen.
Zodra je je minimaal vereiste aanvoertemperatuur weet, kan je in de tabel van je wp opzoeken hoe efficiënt deze is bij de gevonden temperatuur.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Red_Baron
Ik struggle nog met het volgende.
Hier regeling met adaptieve ruimteregeling via Mitsu PAR-WT50R-E temperatuur opnemer in de woonkamer.
Ruimte blijft mooi op ingestelde temperatuur, beter dan met de WAR en Ta regeling i.c.m. met aan/uit dus hierover geen aanmerkingen. Maar graag heb ik het in de avond 0.5/1 graadje warmer dan overdag maar dat krijg ik niet voor elkaar. Door de lage aanvoer temperatuur krijgt de Ecodan het niet voor elkaar om hem vanaf 16:00uur om 20:00uur een graad omhoog te krijgen.
"Als je niet op tijd bent, ben je te laat vertrokken" Daar zit het probleem omdat in mijn woning best wat opwarming door zon absorbeert en hierdoor de woonkamer zich in de middag al wel boven de ingestelde temperatuur van 16:00uur bevindt.
Is er ergens iets te regelen dat met de adaptieve ruimteregeling tijdelijk een hogere Ta is in te stellen? Of gaat deze regeling de komende tijd hier zelf iets intelligents doen en is het een zelflerend systeem welke meer tijd nodig heeft?

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Naalroc
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 18:17
Een houtkachel doet wonderen in zo'n geval; vergeet die wp, want dat gaat niet lukken, dan gewoon veel eerder hoger, of beter, constant hoger...

14kW ZubadanPUHZ-SHW140YHA+ERSC-VM2C, 200L boiler , 200L buffer, sinds 8/2018, gasloos

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rsilderhuis
Andrehj schreef op zondag 3 december 2023 @ 15:53:
[...]

Paar vragen (graag allemaal beantwoorden):
- Wat was je oude gasverbruik?
- Welk type buitenunit heb je precies? Er zijn wel een stuk of tien 8 kW varianten.
- Weet je zeker dat het pendelen is? Ik denk dat het defrost zijn.
- Heb je dit topic al helemaal gelezen?
- Je grafieken uit Melcloud zijn zo nutteloos, want door de veel te grote schaal niet af te lezen. Post eens een grafiek met alleen Ta en Tr?
- Verbruik van de WP is erg hoog. Welke Ta vraag je?
- Wat is de flow?
Ik heb even gekeken op het display net. De WP was weer aan gegaan en stopte er na 30/40 minuten weer mee en op het display brandt inderdaad het 'Defrost' symbool.

Is het normaal dat hij dat zo vaak doet? Lijkt ook dat de WP de aanvoer temperatuur niet boven de 32/35 graden krijgt. Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/pD-ryDO8Mi3VwOmUa7wJXGDj0pI=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/jRuXFGgSqds55SxHgnOF1TkD.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Plenkske
  • Registratie: Mei 2011
  • Laatst online: 16:04
@rsilderhuis met dit weer is een defrost elke drie kwartier tot uur wel normaal.
Ga maar eens kijken bij de unit, die zal helemaal wit zijn vlak voor de defrost.

Acties:
  • +2 Henk 'm!
Dat had je ook zeker kunnen weten, want de verklaring voor dit symbool staat gewoon in de handleiding die je bij je WP hebt gekregen.
Maar het klopt. Daarom is het symbool ook een vlammetje (@gr8-jen ). In de UK heet dat "Boiler", maar zij noemen een CV-ketel een boiler.
Dat niemand in dit topic dat symbooltje ooit gezien heeft is ook logisch, want voor zover ik weet ben jij de eerste hier die een Mitsubishi als hybride WP gebruikt.
Installateur is hier 4x geweest, dit was zijn 2e mitsubishi WP en hij heeft er geen verstand verder van.
Is het logisch dat de WP het tot een buitentemperatuur van 7 graden doet en daaronder niet meer kan bijhouden?
Uiteraard.
Je schreef dat je hiervoor 3500 (!) m³ gasverbruik had. Om dat te vervangen heb je een 17 kW WP nodig (en een geschikt afgiftesysteem). Jouw WP levert minder dan de helft en zal dus ergens rond de 5 graden vermogen tekort komen en de CV-ketel inschakelen.

[ Voor 9% gewijzigd door Andrehj op 04-12-2023 12:27 ]

WP: ME PUHZ-SW75YAA + ERSD-VM2D + EV-WP-TWS-1W 300; AC: ME MXZ-2F42VF + 2x MSZ-LN25VGV; PV: 14.08 kWp O/W + SMA STP 8.0; Vent: Zehnder Q600 ERV + Ubbink AirExcellent.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• LeonTebbens
  • Registratie: Juni 2021
  • Niet online
Red_Baron schreef op maandag 4 december 2023 @ 10:50:
Ik struggle nog met het volgende.
Hier regeling met adaptieve ruimteregeling via Mitsu PAR-WT50R-E temperatuur opnemer in de woonkamer.
Ruimte blijft mooi op ingestelde temperatuur, beter dan met de WAR en Ta regeling i.c.m. met aan/uit dus hierover geen aanmerkingen. Maar graag heb ik het in de avond 0.5/1 graadje warmer dan overdag maar dat krijg ik niet voor elkaar. Door de lage aanvoer temperatuur krijgt de Ecodan het niet voor elkaar om hem vanaf 16:00uur om 20:00uur een graad omhoog te krijgen.
"Als je niet op tijd bent, ben je te laat vertrokken" Daar zit het probleem omdat in mijn woning best wat opwarming door zon absorbeert en hierdoor de woonkamer zich in de middag al wel boven de ingestelde temperatuur van 16:00uur bevindt.
Is er ergens iets te regelen dat met de adaptieve ruimteregeling tijdelijk een hogere Ta is in te stellen? Of gaat deze regeling de komende tijd hier zelf iets intelligents doen en is het een zelflerend systeem welke meer tijd nodig heeft?
Wij hadden diezelfde wens om in de avond wat warmer te “stoken”. Daarom hebben we een Vaillant AroVAIR fancoil als “afgifte-booster” op laten hangen in de woonkamer (door een gewone Vaillant CV installateur). Heb je ineens 2500W afgifte erbij 😀. In een ruim uurtje is het een graad warmer bij ons.
Zie LeonTebbens in "Het grote fancoil fan topic (om mee te koelen en verwarmen)"

WP: Mitsubishi Ecodan ERSD-VM2D + PUHZ-SW75YAA + De Jong WPS300 Solar boiler met 1 Nefit paneel. PV: 2100Wp. Jaren-30 huis, gasloos sinds mrt 2021

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• windvanger
  • Registratie: December 2007
  • Laatst online: 25-06 07:17
Andrehj schreef op zaterdag 2 december 2023 @ 14:37:
[...]

De pomp is in al die binnenunits idd dezelfde. De grafieken wijken alleen iets van elkaar af omdat het interne leidingwerk van die binnenunits wat verschilt.
In jouw geval zou ik echter gewoon de groepen van de VVW wat verder (helemaal) open draaien... (wel de oorspronkelijke stand onthouden zodat je terug kunt).
Dus de standaard van de WP topics volgen: Eerst alle groepen helemaal open, en daarna hooguit de zones wat knijpen van de ruimtes waar het wat te warm wordt.
Ik kom er nu achter dat de installateur heeft gesmokkeld. Het leidingwerk wat ik zelf heb aangelegd is 32 mm Unipipe, 26 mm inwendig. Het stuk leidingwerk vanaf de WP is 22 mm staal, 19,6 mm inwendig. Bij een vermogen van 8 kW en een deltaT van 5 K is de weerstand in het rechte leidingwerk ruim 3x zo groot per meter... Ook al is het maar 5 meter, elke Pa is er een teveel.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• nessio
  • Registratie: December 2018
  • Laatst online: 24-06 18:07
De best man had van 32 naar 32 of 28mm koper moeten gaan.

Tja dat zelfde geknoei heb ik hier ook in en rond die stomme unit van Factory Zero.
Hoofdleiding is slechts 26mm, maar dan barst het ook nog eens van de knieen, moffen van 22, stukken staal van 22mm.
Inmiddels loopt er bij mij een test van het IAC met dataloggers om bewijs te hebben.
Ik heb Alklima er ook bij gehad : alles vervangen (net als Andrej riep)
Gaat wel om +/- 100 huizen, dat is wel een dingetje

Die hele branche moet op cursus. Het is geen gas cv. de installateur zette die lekker hoog, dan wordt het wel warm en klagen die oudjes niet. Die vlieger gaat niet meer op.
De aannemers, etc verslikken zich allemaal in de te behalen temperaturen zoals genoemd in bijlage A/2020.

2-1 kap, 200m2, SUZ-SWM60VA+ Open Source ME+wtw

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nessio
Mijn dochter heeft in het zelfde project een SUZ-SWM40VA (ik heb de SUZ-SWM60VA)
Kan het dat in haar servicemenu er minder items staan?
Ik mis bij haar:
1. Instellingen warmtepomp
2. Therm on uitgang
3. In bedrijfsstelling wizard

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nessio
Mijn buurman met dezelfde WP kan nu ineens niet meer de geproduceerde energie zien en scherm van Inbedrijfsstellig wizard geeft geen waardes weer.
Wat zou dat zijn?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RTJC
  • Registratie: December 2021
  • Laatst online: 25-12-2024
Ik zie de afgelopen pagina's af en toe een printscreen uit het databook voorbij komen. Hieronder de tabel voor mijn WP. Ik heb wat moeite om deze te interpreteren.

Betekent het nu dat ik bij 2 graden buiten en een Ta van 35 max 10,7 kW aan warmte kan genereren met een COP van 2,97? Dus dat ik er dan max 3,6 kW aan vermogen in kan stoppen?

En minimaal bij 2 graden dus 3,7 kW aan warmte moet opwekken (min vermogen om kwijt te kunnen) met een COP van 3,8 (dus pak 'em beet 1 kW aan vermogen?)

Wanneer kijk ik naar Max, Min, Nominal en Mid?

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/CgHE2Glvfv2i0Sdu_Z_YVvU3FlQ=/800x/filters:strip_exif()/f/image/CzjTwqZYZ0a1BMz8gnJB2zO6.png?f=fotoalbum_large

Warmtepomp: PUHZ-SW100YAA - ERSC-VM2D

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• JustMyOpinion
  • Registratie: November 2012
  • Laatst online: 12-06 09:45
RTJC schreef op maandag 4 december 2023 @ 17:57:
Ik zie de afgelopen pagina's af en toe een printscreen uit het databook voorbij komen. Hieronder de tabel voor mijn WP. Ik heb wat moeite om deze te interpreteren.

Betekent het nu dat ik bij 2 graden buiten en een Ta van 35 max 10,7 kW aan warmte kan genereren met een COP van 2,97? Dus dat ik er dan max 3,6 kW aan vermogen in kan stoppen?

En minimaal bij 2 graden dus 3,7 kW aan warmte moet opwekken (min vermogen om kwijt te kunnen) met een COP van 3,8 (dus pak 'em beet 1 kW aan vermogen?)

[Afbeelding]
Ja zo lees ik het ook. Je moet dus minimaal 3.7kWth kwijt kunnen. En max vermogen is 10.7kWth.

Dus voor max kan je er nog wat extra's in krijgen door Ta lager te krijgen.

Gasloos sinds 12-2022 || Hoekhuis 1968 || WP: SUZ SWM80 VA || 300 l boiler || SOLAR: 2,1 kWp OZO / 2,4 kWp WNW (SolarEdge) + 3,6 kWp S (Solis)

Acties:
  • 0 Henk 'm!
(vraag maar even in het juiste topic beantwoord)
Henk62 schreef op maandag 4 december 2023 @ 19:46:
Deze PUZ-SWM100YAA, is geen monoblock? of vergis ik mij.
Het is voor mij best wel lastig om een goede plek te vinden voor een binnenunit. (het huis is wel groot, maar wel lastig om zoiets te plaatsen, zeker gezien het feit dat er ook nog een SWW boiler geplaatst moet worden. Daarom heb ik het liefst een monoblock.
Die is idd geen monoblock. Maar die heeft Mitsubishi ook wel. Kijk maar op de site van importeur Alklima.
Bij Mitsubishi heb je echter ook bij een monoblock (ze heten hier "Packaged Units") wel altijd een binnenunit nodig. Dat heeft als nadeel dat je die kwijt moet, maar het grote voordeel is dat alle bedrading van pompen, sensoren, kleppen etc niet naar buiten hoeft.

WP: ME PUHZ-SW75YAA + ERSD-VM2D + EV-WP-TWS-1W 300; AC: ME MXZ-2F42VF + 2x MSZ-LN25VGV; PV: 14.08 kWp O/W + SMA STP 8.0; Vent: Zehnder Q600 ERV + Ubbink AirExcellent.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DutchWing
  • Niet online

DutchWing

WP Installateur

Andrehj schreef op maandag 4 december 2023 @ 19:50:
(vraag maar even in het juiste topic beantwoord)

[...]

Die is idd geen monoblock. Maar die heeft Mitsubishi ook wel. Kijk maar op de site van importeur Alklima.
Bij Mitsubishi heb je echter ook bij een monoblock (ze heten hier "Packaged Units") wel altijd een binnenunit nodig. Dat heeft als nadeel dat je die kwijt moet, maar het grote voordeel is dat alle bedrading van pompen, sensoren, kleppen etc niet naar buiten hoeft.
Ook voor de monoblock kun je open source gaan, echter waarom moeilijk doen als het makkelijk kan inderdaad :)

WP: Mitsubishi Ecodan PUHZ-SW75YAA + EHST20D-VM2D / PV: 2150Wp Z/O 132° en 2580Wp N/W 312° Ik wil een warmtepomp.nu

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LittleKiller
  • Registratie: Oktober 2007
  • Laatst online: 22-06 14:26
DutchWing schreef op maandag 4 december 2023 @ 20:26:
[...]

Ook voor de monoblock kun je open source gaan, echter waarom moeilijk doen als het makkelijk kan inderdaad :)
Open source? wat?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DutchWing
  • Niet online

DutchWing

WP Installateur

nessio schreef op maandag 4 december 2023 @ 17:30:

Tja dat zelfde geknoei heb ik hier ook in en rond die stomme unit van Factory Zero.
Hoofdleiding is slechts 26mm, maar dan barst het ook nog eens van de knieen, moffen van 22, stukken staal van 22mm.
Inmiddels loopt er bij mij een test van het IAC met dataloggers om bewijs te hebben.
Factory Zero heeft ook van die zwarte pers leidingen als koelleidingen gebruikt. Zo lek als een mandje…
Die hele branche moet op cursus. Het is geen gas cv. de installateur zette die lekker hoog, dan wordt het wel warm en klagen die oudjes niet. Die vlieger gaat niet meer op.
De aannemers, etc verslikken zich allemaal in de te behalen temperaturen zoals genoemd in bijlage A/2020.
Cursus gaat niet helpen.
Zelfs als je alles voorkauwt maken ze er nog een zooitje van, gewoon geen interesse in hun vak.

Als je goede monteurs niet betaald wat ze horen te verdienen en ze slim genoeg zijn om MBO4-HBO te doen… Tja waarom zou je dan in de techniek gaan als een kantoor baan etc beter verdiend?

Letterlijk 10 jaar geleden was er tijdens de opleiding maar een klasje van 30 man aanwezig voor de opleiding in klimaattechniek breed… Maar particulieren willen niet meer betalen en beunhazen vragen woekerprijzen… Ik ben echt benieuwd hoe dit over 5-10 jaar moet veranderen…

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DutchWing
  • Niet online

DutchWing

WP Installateur

https://alklima.nl/leveri...open-source/pmo-60vaa-set

Overigens zou ik er best wel eens een bij een klant willen plaatsen. :)

Prijstechnisch zal het denk ik niet heel veel schelen…

[ Voor 20% gewijzigd door DutchWing op 04-12-2023 20:41 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DutchWing
  • Niet online

DutchWing

WP Installateur

Andrehj schreef op zaterdag 2 december 2023 @ 14:41:
[...]

Het helpt alleen ook geen zak. Ik begrijp werkelijk niet waarom @Anoniem: 1847902 wel hier een heel verhaal gaat typen, maar niet even de moeite neemt om via het bedieningspaneel de flow te checken. 8)7 |:(
Sommige mensen zijn te angstig om aan iets te zitten ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• EwaldC
  • Registratie: December 2017
  • Laatst online: 15-12-2024
jozi schreef op maandag 4 december 2023 @ 09:08:
[...]
De software versie is hetzelfde als bij de VA en ik zou niet verwachten de dat curve anders wordt geintrepreteerd bij de VA2.
@jozi, het databoek is een weerspiegeling van de vermogenstabellen die in de buitenunit geprogrammeerd zijn. Daar kan een sturing, zoals de FTC5/6 in de Hydrobox, niets aan veranderen. Met de vermogensbeperking (DIP switch+kabel) daarentegen, ook al op de buitenunit, wordt de tabel ingekort (hogere vermogens vallen af).
De WAR bepaalt dan wel de gewenste Ta in functie van de buiten temperatuur, maar op welk vermogen de WP die Ta probeert te halen, dat wordt bepaald door oa. de vermogenstabel.

Hoewel die info komt van een betrouwbare bron, had ik er in het begin zelf moeite mee tot ik bij wijze van test de maximum Ta eens op 30C had gezet en de sturing in "flow" mode met Tset 30C.
Het resultaat was onverwacht: de WP ging bij buiten temperatuur van 2C naar Ta ~45C, dus ver boven Tset en ook ver boven het ingestelde maximum Ta. 8)7 Dat kwam omdat bij die temperaturen in de vermogenstabel mijn WP op 1800W nomimaal ging draaien en dan wordt, via de COP, automatisch een hoeveelheid warmte geproduceerd die zich enkel kan vetalen in hogere Ta (bij onveranderde flow). Enkel als ik "waterzijdig" alles dicht draaide (Ta ~= Tr) , dan pas ging de WP eerst naar een lager vermogensniveau (= moduleren) om daarna te pendelen.
Het feit dat vele WP's primair vermogen gestuurd zijn, verklaart het typische fenomeen "de WP kan zijn vermogen niet kwijt".
Omgekeerd, voor een perfect Ta-gebaseerde sturing (vb. via WAR), zonder pendelgedrag, zou de WP niet alleen tot minder dan 50% moeten kunnen moduleren, maar ook met geleidelijk variërend vermogen (versus 4 trappen: maximum, nominaal, medium, minimaal). Helaas, zo werkt het vandaag niet.

PUZ-VM85VAA + ERPX-VM2D + OEG SWW vat 160L + DIY verswaterstation + plaatradiatoren

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BAJ82
  • Registratie: November 2021
  • Laatst online: 20:51
Andrehj schreef op zondag 3 december 2023 @ 11:17:
[...]

Ik zat gisteren op een dCOP van 4.12 voor verwarmen. En dan heb ik netjes de koelte van de defrosts van de warmteopbrengst afgetrokken. Mijn Kamstrup meet die namelijk apart.
Ik ben er ondertussen ook achter dat Mitsubishi dat niet doet, die vermeldt in de COP-resultaten alleen de opgewekte warmte en "vergeet" dus om de koeling door defrosts daar weer vanaf te trekken. Beetje flauw van de Japanners....
Dit verschil kan trouwens behoorlijk oplopen, gisteren was het 4.6%, maar afgelopen donderdag, toen het nog veel vochtiger was, zelfs 7.6% (75.4 kWh warmte opgewekt, en 5.7 kW gekoeld via defrosts).
COP van 4.12 is netjes. Ik hoop dat ik die na de aanpassingen ook ga halen onder deze omstandigheden.
Geeft de Kamstrup hele andere resultaten dan de warmtepomp qua verwarmingese energie (even los van het defrost vermogen dat niet wordt meegenomen)?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LittleKiller
  • Registratie: Oktober 2007
  • Laatst online: 22-06 14:26
DutchWing schreef op maandag 4 december 2023 @ 20:34:
[...]

Begrijp ik nou goed dat dit volledig open source is? Moet je dan zelf de hele regeling bedenken ofzo? Ik nie snap
Als het open source is in de klassieke zin, dan bel ik je als ik ga verhuizen!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• leonlwd
  • Registratie: Oktober 2022
  • Laatst online: 23-06 08:29
nessio schreef op maandag 4 december 2023 @ 17:30:

Ben heel benieuwd met welke conclusie IAC komt. Hier gaven ze aan dat 20mm meerlagenbuis (15,5 inwending) prima voldoet 8)7

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Zwerius
  • Registratie: Maart 2012
  • Laatst online: 24-06 21:30
DutchWing schreef op maandag 4 december 2023 @ 20:34:
[...]

Ik heb zo'n open source systeem.
maar dat is nog uit de tijd dat ze nog geen "binnenunits" leverden.
Je kocht dus een buitenunit, een platenwarmtewisselaar een besturingssysteem (in mijn geval PAC-IF21) en een pomp en de rest moest je er zelf maar bij bedenken.

Zwerius Kriegsman

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• nessio
@DutchWing Maffe zwarte slangen: ja nog steeds. Moeten bij 300 huizen worden vervangen. Regelmatig ploffen ze, die krijgen dan met voorrang koperen leidingen! De rest preventief. Ha, ha, zo tegen de tijd dat ik aan de beurt ben is het zooitje er al uit.
Open source : dat is blijkbaar hoe Factory Zero werkte. Buitenunit, besturingsyteem FTC4 en de rest is bij elkaar gescharreld (allemaal te klein, te krap en amateuristisch in elkaar geknutseld.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nessio
@leonlwd IAC ben benieuwd. Overigens werd de TA niet op 40 gezet (zoals je meldde), gewoon op ruimte...
En mijn flow is domweg slecht 11L/m. Verder komen de ruimtes onder de 0gr niet op temperatuur
Buitentemperatuur iets onder 0 en dan loopt binnen de boel terug. Alleen met de zon erbij wordt het warm en dan verstook ook nog eens achterlijk veel stroom (COP minder dan 2).

20 mm meerlagen is goed voor een gas-cv niet voor een wp. Mogen ze bij IAC ook wel op cursus.

[ Voor 24% gewijzigd door nessio op 17-12-2023 11:12 ]

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• EwaldC
  • Registratie: December 2017
  • Laatst online: 15-12-2024
RTJC schreef op maandag 4 december 2023 @ 17:57:
Correct, zoals @JustMyOpinion ook al aangaf.
Typisch begint de WP aan P nominaal (zeker na nachtverlaging als de actuele kamertemperatuur meer dan 1 graad lager is dan T gewenst). Hierdoor klimt de Ta vaak hoger dan ingesteld (moet 10kWh aan energie kwijt voor de PUHZ-SW100YAA). Dan kijkt de WP naar de evolutie van de dT (= Ta - Tr) bij die langzaam stijgende Ta. Als die voldoende hoog is (ruime warmtevraag), dan gaat de WP door aan Pnomimaal totdat de gewenste kamertemperatuur is bereikt. Het debiet (Flow) wordt dan eventueel aangepast (limieten volgens databoek voor elke WP) om de Ta zo dicht mogelijk bij de ingesteld waarde te krijgen. Als de dT klein is (weinig warmtevraag), dan zal de WP (vaak, maar niet altijd!) het vermogen verlagen naar de volgende trap (Pmid) en herbegint het proces tot Pmin wordt bereikt. Dat minumum vermogen moet je dus steeds kwijt kunnen, zoniet stopt de WP.
Pendelgedrag krijg je (typisch) met een WP waarbij Pnominaal (relatief) vrij hoog is voor een bepaalde buitentemperatuur, waardoor bij vermenigvuldiging met de COP, een grote hoeveelheid warmte ontstaat die hij ergens kwijt moet. Ofwel kan je afgiftesysteem die warmte mooi kwijt (grotere dT) waardoor wordt de gewenste kamertemperatuur (te) snel wordt bereikt, ofwel is het afgiftesysteem te klein of dichtgedraaid (kleine dT). Het resultaat is hetzelfde: de WP gaat (te) snel weer in standby.

Heb je een vermogensbeperking, dan verschuift het hele proces. Bij 50%, wordt Pmin uit het data boek het nieuwe Pnomimaal, bij 75% wordt Pmid het nieuwe Pnomimaal.

Als beginnend WP gebruiker is dat het enige wat ik niet op dit forum geleerd heb: hoe lees je het databoek en welk belang dat heeft wanneer ieits niet werkt zoals je hoopt.

PUZ-VM85VAA + ERPX-VM2D + OEG SWW vat 160L + DIY verswaterstation + plaatradiatoren

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DutchWing
  • Niet online

DutchWing

WP Installateur

nessio schreef op maandag 4 december 2023 @ 21:37:
@DutchWing Maffe zwarte slangen: ja nog steeds. Moeten bij 300 huizen worden vervangen. Regelmatig ploffen ze, die krijgen dan met voorrang koperen leidingen! De rest preventief. Ha, ha, zo tegen de tijd dat ik aan de beurt ben is het zooitje er al uit.
Open source : dat is blijkbaar hoe Factory Zero werkte. Buitenunit, besturingsyteem FTC4 en de rest is bij elkaar gescharreld (allemaal te klein, te krap en amateuristisch in elkaar geknutseld.
Ik heb ze dus bij een project gezien, lagen al 40 droog filters op het dak…
En hoe ze het gelegd hebben, volgens mij een wedstrijdje wie het snelste hem kan aansluiten en afpersen… |:(
Ik zit er nu wel om te lachen als ik eraan terug denkt, maar het is en blijf in en in triest.

Factory zero heeft er overigens nog een behoorlijke eigen sausje overheen gegooid.

[ Voor 7% gewijzigd door DutchWing op 04-12-2023 22:41 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DutchWing
  • Niet online

DutchWing

WP Installateur

LittleKiller schreef op maandag 4 december 2023 @ 21:08:
[...]

Begrijp ik nou goed dat dit volledig open source is? Moet je dan zelf de hele regeling bedenken ofzo? Ik nie snap
Als het open source is in de klassieke zin, dan bel ik je als ik ga verhuizen!
Ze noemen het open source bij Alklima, maar het in wezen gewoon een buitenunit met de FTC print en een flow sensor en wat extra sensoren etc. De rest zoals @Zwerius al zegt moet je erbij bedenken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zorian
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 17:20

Zorian

What the fox?

Eerste winter met mijn WP, is het normaal dat het ding 24/7 aan het verwarmen is? Het is wel lekker aangenaam in huis maar ik stook wel >24kWh per dag erdoor (constant verbruik van circa 1050-1800 watt) omdat ie nooit stopt met verwarmen. Heb vloerverwarming trouwens.
Als ik op de thermostaat kijk is het 20.5c tot 22c (schommelt enorm) en hij is ingesteld om het 20.5c te maken.

Heb zelf het idee dat hij constant bezig is SWW te verwarmen, ook al heb ik die naar 48c gezet (stond standaard op 58c).

[ Voor 19% gewijzigd door Zorian op 05-12-2023 02:19 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• DaWizza
  • Registratie: Augustus 2001
  • Niet online
@Zorian Hier ook 24/7 aan het stoken. Tussen de 25 en 35kWh in een matig optimaal huis.
De temperaturen buiten zorgen daarvoor.

De wisseling in temperatuur kan met afgifte of isolatie te maken hebben. Hier stook ik op 36 graden op het moment om het huis warm te houden.

Wat je SWW doet zul je uit moeten lezen, meer dan 1x per dag SWW verwarmen zou niet moeten (tenzij je lang en/of vaak doucht).

SUZ-SWM80VA & ERSD-VM2D, 200L SWW, 5330Wp O 45°, 2870Wp W 45°, 820Wp Z 10°, Fresh-r on the wall compac WTW

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rfoppen
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 17:21
Als een soort support response; hier niet anders. Goed geïsoleerd huis; maar drie lagen op 21 graden houden vraag simpelweg wat.. Hele dag stoken want het is ook de hele dag koud :)

Appels zijn geen peren

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ocaj
  • Registratie: Juli 2011
  • Niet online
Zorian schreef op dinsdag 5 december 2023 @ 02:02:
Het is wel lekker aangenaam in huis maar ik stook wel >24kWh per dag erdoor (constant verbruik van circa 1050-1800 watt) omdat ie nooit stopt met verwarmen.
24kWh is ongeveer vergelijkbaar met een gasverbruik van 3 m3 per dag. Ik gebruik nu ook zo'n 25-30 kWh per dag, maar toen ik nog gas gebruikte zat ik op dagen als dit al gauw op 8-12 m3. Kortom: 24kWh is helemaal niet zoveel en best zuinig.

(en ja, 24 kWh klinkt wel als veel als je het vergelijkt met het verbruik van de rest van je huis, gemiddeld ca 10kWh per dag)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Bschnitz
  • Registratie: Februari 2005
  • Laatst online: 22:40
Zorian schreef op dinsdag 5 december 2023 @ 02:02:
Eerste winter met mijn WP, is het normaal dat het ding 24/7 aan het verwarmen is? Het is wel lekker aangenaam in huis maar ik stook wel >24kWh per dag erdoor (constant verbruik van circa 1050-1800 watt) omdat ie nooit stopt met verwarmen. Heb vloerverwarming trouwens.
Als ik op de thermostaat kijk is het 20.5c tot 22c (schommelt enorm) en hij is ingesteld om het 20.5c te maken.

Heb zelf het idee dat hij constant bezig is SWW te verwarmen, ook al heb ik die naar 48c gezet (stond standaard op 58c).
Dat kan, ik gebruik de timer en zit op +-15 kWh. Avonds staat die dus uit en kost het me ca. 100-400w per uur, puur voor defrosts.

Vorig jaar hetzelfde als jij gehad zonder timer. Dus gelukkig niks geks!

WP: ME SUZ-SWM80VA + ERST20D-VM2D || PV: 12.000Wp || Batterij: SigenStor 12kW + 24kWh || A++++ 151m2 570m3 op water || WTW: Itho Daalderop HRU 350 ECO || Auto: Hyundai Ioniq 6 53kWh.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• RTJC
ocaj schreef op dinsdag 5 december 2023 @ 07:04:
[...]

24kWh is ongeveer vergelijkbaar met een gasverbruik van 3 m3 per dag. Ik gebruik nu ook zo'n 25-30 kWh per dag, maar toen ik nog gas gebruikte zat ik op dagen als dit al gauw op 8-12 m3. Kortom: 24kWh is helemaal niet zoveel en best zuinig.

(en ja, 24 kWh klinkt wel als veel als je het vergelijkt met het verbruik van de rest van je huis, gemiddeld ca 10kWh per dag)
Dit is toch veel meer gas? 24 kWh met een cop van ong 3. Is 72 kWh aan warmte. Zou ong 9 m3 gas zijn.

Dus het valt wel mee met die besparing.

Ik zit op 40 kWh aan stroom per dag, met een COP van ~3. Dit is wel incl SWW maar voorheen op dagen met 15-20 m3 gas.

De keiharde besparing is bij mij nog wat verder weg. Dus kwestie om de COP verder omhoog te trekken.

[ Voor 17% gewijzigd door RTJC op 05-12-2023 07:55 ]

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Plenkske
@RTJC als je niks aanpast aan je huis, maar alleen de gas ketel vervangt door een warmtepomp, dan is het toch ook logisch dat je evenveel warmte nodig hebt ?

De besparing in geld zit hem in die COP.

Ik ken de huidige tarieven niet uit mijn hoofd, dus ik pak even het prijsplafond.
24 kWh x 0,40 = 9,6 euro
9 m3 gas x 1,45 = 13,05 euro
Verschil is dus 3,45 euro

Aan de grafieken van vannacht zie ik dat defrosten rond 03:00 uur is gestopt. Toen was de temperatuur ook gestegen tot 3 graden. Het lijkt dus dat de SUZ60 bij 3 graden sowieso stopt met defrosten. Maar er zijn sowieso meer parameters (zoals luchtvochtigheid), want een paar dagen terug stopte hij ook 5 uur lang toen het 2 graden was buiten.

[ Voor 32% gewijzigd door Plenkske op 05-12-2023 08:59 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• laurens0619
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 00:04
Plus, stroom kun je uit een zonnepaneel halen. Gas niet ;)

En ja dat is allemaal onder voorbehoud van salderen maar als je je warmtepomp een beetje slim plant dan kun je best effectief van de panelen gebruik maken.

CISSP! Drop your encryption keys!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• g-j-t
  • Registratie: November 2015
  • Laatst online: 21:36
Plenkske schreef op dinsdag 5 december 2023 @ 08:55:
@RTJC als je niks aanpast aan je huis, maar alleen de gas ketel vervangt door een warmtepomp, dan is het toch ook logisch dat je evenveel warmte nodig hebt ?

Aan de grafieken van vannacht zie ik dat defrosten rond 03:00 uur is gestopt. Toen was de temperatuur ook gestegen tot 3 graden. Het lijkt dus dat de SUZ60 bij 3 graden sowieso stopt met defrosten. Maar er zijn sowieso meer parameters (zoals luchtvochtigheid), want een paar dagen terug stopte hij ook 5 uur lang toen het 2 graden was buiten.
Bij mij lijkt die grens iets hoger te liggen. zo'n 4-5 graden. Hij is hier nog niet gestopt maar het is nog 1 graad nu.

Van Alklima heb ik inmiddels begrepen dat het bij de SUZ-serie een combinatie is van de defrost sensor, de buitentemp sensor en de wachttijd (hoe lang de vorige defrost heeft geduurd). De kabouters zullen hiermee wel bepalen of het nodig is of niet. De frequentie van defrosts wordt als normaal geacht bij deze omstandigheden. De P serie schijnt dit vergelijkbaar te doen maar op basis van de sensor TH3 (vloeistoftemperatuur verdamperblok buitendeel in). Een combinatie van een groter verdamperoppervlak en evt. lagere belasting hiervan, kan de reden zijn dat hier minder defrost zijn.

Na de defrost trek ik ik momenteel even 950-1000 watt en daarna zakt hij naar 750-700. Niet lang daarna begint de defrost weer (mogelijk op basis van intervaltijd dus?). Ik vind dit nog geen zware belasting eigenlijk.

Stemt me wel positief dat het wel minder kan vanaf 2 á 3 graden en dat dit niet standaard is ingebakken. Mogelijk zijn er kleine verschillen in de gevoeligheid of plaatsing van de sensoren. Ik zal de unit nog iets hoger zetten op nieuwe dempers, wellicht helpt dit ook iets omdat hij nu binnen de dakranden valt. Ik zal dan ook eens kijken naar hoe de defrostsensor is geplaatst.
Wat is jou opgenomen vermogen ongeveer?

WP: PUHZ-SW75 YAA + ERST20D-VM2D. PV: 2000 wp +4200 wp

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Knowbody
  • Registratie: December 2016
  • Laatst online: 22:22
ocaj schreef op dinsdag 5 december 2023 @ 07:04:
[...]

Je mag gasverbruik niet vergelijken op dit soort dagen vanwege defrosts, waar een gasketel geen last van heeft.

Maar je rekent verkeerd.

24 kWh dat met een pessimistische COP 48 kwH warmte heeft opgeleverd is dan 6 m3 gas. Misschien in het echt wel 9.

0599 BJ 2022, Nibe Split 12 kW, SMO S40. Getuned naar 56 Hz max, 20 lpm debiet verwarming en koeling, stille mode altijd aan.Hier verdwijnt de legionella aangroei dagelijks in het riool. 9000 Wp plat dak 10xNO, 10xZW, 5xZO

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Noshi
  • Registratie: Januari 2007
  • Laatst online: 16:55
Het grootste voordeel komt door salderen; het overschot levert maar zo'n €0,11 tot €0,25 op maar voor gas zou ik ~€1,20 moeten betalen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Speedyace
  • Registratie: Januari 2019
  • Laatst online: 23:32

Speedyace

PUHZ-SW75YAA

laurens0619 schreef op vrijdag 1 december 2023 @ 15:23:
Ja ben bang dat ik dat traject in moet gaan...
Heb vanochtend opnieuw een melding gedaan bij de bouwer (zitten nog in het garantie traject), die kijk ik als eerste aan om dit op te lossen.
Hopelijk gaan ze nu wat sneller reageren.

Als ik mijn posthistorie teruglees, en mijn fotos erbij pak, dan:
- Heb ik nooit eerder meer dan 20 graden op mn retourleiding gemeten (behalve nu dan met de booster)
- Heeft die pomp of geflipt (heel snel opbouwen naar 2000watt en na 10sec daar weer vanaf gaan) of stabiel rond 700 watt gedraaid

Bijna een wonder te noemen dat ik op dat 700watt vermogen (~2100kwh thermisch?) de winter doorgekomen ben :+
Ik vroeg mij af of jij al een reactie hebt gekregen van de firma pikobello bv :P

WP: Puhz-SW75YAA - ERST30-VM2ED - Procon melcobems mini (A1M) - SolarEdge SE5K 16 x 320WP IBC Solar - SolarEdge SE3680H 14 x 410WP Longi, gasloos sinds: oktober 2022

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Plenkske
g-j-t schreef op dinsdag 5 december 2023 @ 09:40:
[...]

Bij mij lijkt die grens iets hoger te liggen. zo'n 4-5 graden. Hij is hier nog niet gestopt maar het is nog 1 graad nu.

Van Alklima heb ik inmiddels begrepen dat het bij de SUZ-serie een combinatie is van de defrost sensor, de buitentemp sensor en de wachttijd (hoe lang de vorige defrost heeft geduurd). De kabouters zullen hiermee wel bepalen of het nodig is of niet. De frequentie van defrosts wordt als normaal geacht bij deze omstandigheden. De P serie schijnt dit vergelijkbaar te doen maar op basis van de sensor TH3 (vloeistoftemperatuur verdamperblok buitendeel in). Een combinatie van een groter verdamperoppervlak en evt. lagere belasting hiervan, kan de reden zijn dat hier minder defrost zijn.

Na de defrost trek ik ik momenteel even 950-1000 watt en daarna zakt hij naar 750-700. Niet lang daarna begint de defrost weer (mogelijk op basis van intervaltijd dus?). Ik vind dit nog geen zware belasting eigenlijk.

Stemt me wel positief dat het wel minder kan vanaf 2 á 3 graden en dat dit niet standaard is ingebakken. Mogelijk zijn er kleine verschillen in de gevoeligheid of plaatsing van de sensoren. Ik zal de unit nog iets hoger zetten op nieuwe dempers, wellicht helpt dit ook iets omdat hij nu binnen de dakranden valt. Ik zal dan ook eens kijken naar hoe de defrostsensor is geplaatst.
Wat is jou opgenomen vermogen ongeveer?
Bedankt voor de info.
Bij mij staat de buitenunit op de grond (op de hoge bigfoots), 20-30 cm van de buitenmuur af. De buitenmuur op het noordwesten. Een beetje beschut, dus niet vol op wind. Maar heeft wel ruim voldoende uitblaas ruimte.

Ik draai sinds ergens vorige week op vaste Ta van 31 graden. Opgenomen vermogen inclusief defrosts zit op ongeveer 900 Wh, met pieken van 1150 Watt (bij SWW uiteraard hoger). Als het buiten kouder is zijn de pieken iets hoger en komt het dichterbij 1000 Wh.
Sinds vannacht, bij stoppen van defrosts en iets hogere buitentemperatuur (3 tot 3,5 graad), zakt hij langzaam naar ongeveer 750-800 Wh. Elk uur beetje minder.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RTJC

Ik ken de huidige tarieven niet uit mijn hoofd, dus ik pak even het prijsplafond.
24 kWh x 0,40 = 9,6 euro
9 m3 gas x 1,45 = 13,05 euro
Verschil is dus 3,45 euro

En WP zou in de basis toch al efficienter moeten zijn dan een cv ketel toch? Anders zou je namelijk met alleen isoleren ook al genoeg rendement moeten kunnen halen en zou je je ketel kunnen laten hangen..?

Ik ben het helemaal met je eens dat COP optimalisatie de sleutel is naar een renderend systeem.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• laurens0619
Speedyace schreef op dinsdag 5 december 2023 @ 09:59:
[...]

Ik vroeg mij af of jij al een reactie hebt gekregen van de firma pikobello bv :P
Ze zouden eerst gisteren en nu vandaag komen tussen 0800-1200. Hemel en aarde bewogen om thuis te zijn icm kinderen wegbrengen maar uiteraard nog niemand gezien....

Wel nog even bij de buurman vergelijking gedaan met hetzelfde huis/bouwjaar/warmtepomp (nieuwbouw project).

Stats van 1 tm 4 december:

Ik:
Binnentemperatuur: 18-19 graden
Verbruik: 60 kwh en hiermee 108kwh warmte opgewekt (COP 1.8, komt ook door boosters die even aan hebben gestaan)

Buurman:
Binnentemperatuur: 22 graden
Verbruik: 32kwh en hiermee 136kwh opgewekt (COP 4.2)

Huis is nu een jaar oud en ik zit naast een jaar in de kou dus ook met hogere kosten...
Los van het feit of ze het vandaag gaan oplossen denk ik dat ik toch een keer wat legal brieven moet gaan sturen om eea te gaan claimen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Plenkske
RTJC schreef op dinsdag 5 december 2023 @ 10:06:
[...]

En WP zou in de basis toch al efficienter moeten zijn dan een cv ketel toch? Anders zou je namelijk met alleen isoleren ook al genoeg rendement moeten kunnen halen en zou je je ketel kunnen laten hangen..?

Ik ben het helemaal met je eens dat COP optimalisatie de sleutel is naar een renderend systeem.
Een efficientere WP of ketel gaat niets veranderen aan het warmteverlies van je woning. En dus ook niets aan de hoeveelheid warmte die je erin moet stoppen om op gewenste temperatuur te komen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• RTJC
Plenkske schreef op dinsdag 5 december 2023 @ 10:09:
[...]

Een efficientere WP of ketel gaat niets veranderen aan het warmteverlies van je woning. En dus ook niets aan de hoeveelheid warmte die je erin moet stoppen om op gewenste temperatuur te komen.
Dat klopt. Maar de truc zit 'em er toch in dat je de hoeveelheid energie die je om moet zetten in warmte, kunt optimaliseren?

Ik denk dat we hetzelfde bedoelen :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Plenkske
RTJC schreef op dinsdag 5 december 2023 @ 10:18:
[...]

Dat klopt. Maar de truc zit 'em er toch in dat je de hoeveelheid energie die je om moet zetten in warmte, kunt optimaliseren?

Ik denk dat we hetzelfde bedoelen :)
Ja precies. Hogere COP = efficientere WP (mits het huis zo warm wordt als je wenst).

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Speedyace

Speedyace

PUHZ-SW75YAA

laurens0619 schreef op dinsdag 5 december 2023 @ 10:06:
[...]

Ze zouden eerst gisteren en nu vandaag komen tussen 0800-1200. Hemel en aarde bewogen om thuis te zijn icm kinderen wegbrengen maar uiteraard nog niemand gezien....

Wel nog even bij de buurman vergelijking gedaan met hetzelfde huis/bouwjaar/warmtepomp (nieuwbouw project).

Stats van 1 tm 4 december:

Ik:
Binnentemperatuur: 18-19 graden
Verbruik: 60 kwh en hiermee 108kwh warmte opgewekt (COP 1.8, komt ook door boosters die even aan hebben gestaan)

Buurman:
Binnentemperatuur: 22 graden
Verbruik: 32kwh en hiermee 136kwh opgewekt (COP 4.2)

Huis is nu een jaar oud en ik zit naast een jaar in de kou dus ook met hogere kosten...
Los van het feit of ze het vandaag gaan oplossen denk ik dat ik toch een keer wat legal brieven moet gaan sturen om eea te gaan claimen
Jeemig man wat een doffe ellende. Ik zou zeggen, laat ze maar een nieuwe buitenunit meenemen en die plaatsen.Is denk ik minder werk voor de firma dan uitzoeken wat er fout zit.

WP: Puhz-SW75YAA - ERST30-VM2ED - Procon melcobems mini (A1M) - SolarEdge SE5K 16 x 320WP IBC Solar - SolarEdge SE3680H 14 x 410WP Longi, gasloos sinds: oktober 2022

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• laurens0619
@Speedyace
Echt he. Ik weet niet of die prijs klopt maar op deze site kost die losse buitenunit 1500 ekkies

Ik denk dat ze inmiddels al 10-15x zijn langsgeweest met een monteur en daarbij ook nog kosten gemaakt voor koelmiddel vervangen, printplaat vervangen etc.

Klinkt allemaal niet heen rendabel

[ Voor 4% gewijzigd door laurens0619 op 06-12-2023 10:45 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Speedyace

Speedyace

PUHZ-SW75YAA

laurens0619 schreef op dinsdag 5 december 2023 @ 10:37:
@Speedyace
Echt he. Ik weet niet of die prijs klopt maar op deze site kost die losse buitenunit 1500 ekkies

Ik denk dat ze inmiddels al 10-15x zijn langsgeweest met een monteur en daarbij ook nog kosten gemaakt voor koelmiddel vervangen, printplaat vervangen etc.

En dan volgt straks ook nog mijn claim :+

Klinkt allemaal niet heen rendabel
Dat is idd de prijs in Spanje voor een suz-swm40va

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ocaj
  • Registratie: Juli 2011
  • Niet online

Ik bedoelde eigenlijk puur de besparing op energie die je nodig hebt om je huis te verwarmen.

Als je nu 24kWh aan stroom verbruikt, dan is dat heel veel minder energie dan de hoeveelheid gas die je zou moeten gebruiken.

Aangezien we in een energie- en klimaatcrisis zitten vind ik dat minstens net zo belangrijk als de financiële kant (die gelukkig ook goed uitpakt).

[ Voor 4% gewijzigd door ocaj op 05-12-2023 11:32 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zorian

Zorian

What the fox?

DaWizza schreef op dinsdag 5 december 2023 @ 06:35:
@Zorian Hier ook 24/7 aan het stoken. Tussen de 25 en 35kWh in een matig optimaal huis.
De temperaturen buiten zorgen daarvoor.

De wisseling in temperatuur kan met afgifte of isolatie te maken hebben. Hier stook ik op 36 graden op het moment om het huis warm te houden.

Wat je SWW doet zul je uit moeten lezen, meer dan 1x per dag SWW verwarmen zou niet moeten (tenzij je lang en/of vaak doucht).
Heb zelf een gloednieuw appartement van eind 2022 met een isolatie waar je bang van wordt.
Momenteel is ie ook nog steeds 1100w nonstop aan het verbruiken, volgens de uitlezing gaat het naar de vloerverwarming. Alleen om 9 uur vanochtend was er een half uur SWW verbruik.
Heb vannacht nog even lopen spelen op de pomp en daar een schema ingesteld/aangepast zodat SWW gewoon helemaal uit gaat in de nacht. Dan heb ik het toch niet nodig en het water koelt doorgaans super langzaam af.

Heb ook nog zitten zoeken naar de aanvoertemperatuur voor vloerverwarming maar ik kon die niet vinden op mijn unit. Aanvoer is hier doorgaans tussen de 35 en 55 graden... Veel te warm natuurlijk. Retour zit meestal rond de 30-34 graden.
Totale COP is 2.77 als ik de uitlezing mag geloven.

Als ik af ga op wat de 2e reactie op mijn oorspronkelijke bericht was klopt het dus verder wel redelijk, maar gewoon nog niet gewend dat het zo veel stroom is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• laurens0619
@Zorian
Dat is veels te warm voor nieuwbouw idd. Als je op thermostaat modus draait dan kun je in het menu een min en max TA instellen.
JE kunt ook gewoon in vaste aanvoertemperatuur draaien.

Mijn buurman heeft aanvoer van 24 en retour van 22 en daarmee is zn hut 22 graden (en cop van in de 4)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RTJC
Zorian schreef op dinsdag 5 december 2023 @ 11:55:
[...]

Heb zelf een gloednieuw appartement van eind 2022 met een isolatie waar je bang van wordt.
Momenteel is ie ook nog steeds 1100w nonstop aan het verbruiken, volgens de uitlezing gaat het naar de vloerverwarming. Alleen om 9 uur vanochtend was er een half uur SWW verbruik.
Heb vannacht nog even lopen spelen op de pomp en daar een schema ingesteld/aangepast zodat SWW gewoon helemaal uit gaat in de nacht. Dan heb ik het toch niet nodig en het water koelt doorgaans super langzaam af.

Heb ook nog zitten zoeken naar de aanvoertemperatuur voor vloerverwarming maar ik kon die niet vinden op mijn unit. Aanvoer is hier doorgaans tussen de 35 en 55 graden... Veel te warm natuurlijk. Retour zit meestal rond de 30-34 graden.

Als ik af ga op wat de 2e reactie op mijn oorspronkelijke bericht was klopt het dus verder wel redelijk, maar gewoon nog niet gewend dat het zo veel stroom is.
Die temperatuur vind ik wel hoog voor een gloednieuw appartement. Mijn huis is van 1935 en ik stook op 31 graden met een retour van 27 op dit moment. Qua isolatie lang niet zo goed als dat van jou.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zorian

Zorian

What the fox?

laurens0619 schreef op dinsdag 5 december 2023 @ 12:02:
@Zorian
Dat is veels te warm voor nieuwbouw idd. Als je op thermostaat modus draait dan kun je in het menu een min en max TA instellen.
JE kunt ook gewoon in vaste aanvoertemperatuur draaien.

Mijn buurman heeft aanvoer van 24 en retour van 22 en daarmee is zn hut 22 graden (en cop van in de 4)
Toen ik vannacht heb zitten kijken kon ik het in elk geval niet vinden.
Als ik deze post moet geloven zit het wel ergens, maar ik heb daar geen opties in zitten mbt temperaturen.
Is sowieso confusing, apparaat gebruikt Engels en Nederlands dwars door elkaar in de menu's. :')

//Is het toevallig Flow Temp Range?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RTJC
Zorian schreef op dinsdag 5 december 2023 @ 12:21:
[...]

Toen ik vannacht heb zitten kijken kon ik het in elk geval niet vinden.
Als ik deze post moet geloven zit het wel ergens, maar ik heb daar geen opties in zitten mbt temperaturen.
Is sowieso confusing, apparaat gebruikt Engels en Nederlands dwars door elkaar in de menu's. :')

//Is het toevallig Flow Temp Range?
Weet je hoe je in het service menu kan komen? Menu knop 5 sec ingedrukt houden?

Edit: Ja het is flow temp range. Dat staat letterlijk in de printscreen waar je naar toe linkt.

[ Voor 7% gewijzigd door RTJC op 05-12-2023 12:26 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zorian

Zorian

What the fox?

RTJC schreef op dinsdag 5 december 2023 @ 12:25:
[...]

Weet je hoe je in het service menu kan komen? Menu knop 5 sec ingedrukt houden?
Oh is dat een ander service menu?
Ik druk op de menuknop links van de terug-knop, ga helemaal naar rechts, selecteer het en zit in een service menu.

De flow temp range staat op 25 minimum, 35 maximum.

[ Voor 14% gewijzigd door Zorian op 05-12-2023 12:28 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RTJC
Zorian schreef op dinsdag 5 december 2023 @ 12:26:
[...]

Oh is dat een ander service menu?
Ik druk op de menuknop links van de terug-knop, ga helemaal naar rechts, selecteer het en zit in een service menu.

De flow temp range staat op 25 minimum, 35 maximum. Lager kan ie ook niet.
Door de menuknop 5 sec in te drukken, worden de icoontjes wit ipv zwart en heb je meer mogelijkheden.

Edit: die heb je voor het aanpassen van de flowtemp niet nodig.

Op welke regeling draai je? Ruimtegestuurd? WAR of constante Ta? Kun je een foto maken van je controller en dan het hoofdscherm?

[ Voor 5% gewijzigd door RTJC op 05-12-2023 12:29 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zorian

Zorian

What the fox?

RTJC schreef op dinsdag 5 december 2023 @ 12:28:
[...]

Door de menuknop 5 sec in te drukken, worden de icoontjes wit ipv zwart en heb je meer mogelijkheden.

Edit: die heb je voor het aanpassen van de flowtemp niet nodig.

Op welke regeling draai je? Ruimtegestuurd? WAR of constante Ta? Kun je een foto maken van je controller en dan het hoofdscherm?
Ah ik zie wat je bedoelt ja, dat was inderdaad dus niet nodig.

Zo te zien lijk ik ruimtegestuurd te werken.
Zijn dit de foto's die je wou?

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/hHhc58PgoPx3oo5uKqGgzdg5ZU8=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/QQjRHkJPFlVRRrTvp9QKMUWp.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/dgyZjKazbryeFntDL68MVQirfKc=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/Psq8cSgg0mqmnSGdy8C5KFfD.jpg?f=fotoalbum_large

//Dit is trouwens de huidige aanvoer/retour...

Afbeeldingslocatie: https://zorian.pictures/chrome_XfPORxC2EW.png

[ Voor 4% gewijzigd door Zorian op 05-12-2023 12:33 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• laurens0619
@Zorian
Opletten met die waardes (in home assisstant?)
Als hij namelijk net warm water aan het maken is, dan zie je daar de warm water waardes. Met 46 graden gok ik op warm water :)

Je moet dus de context van de modus erbij toevoegen.
Of in service menu inbedrijfsstelling wizard bekijken

Links zie je het icoontje van de modus en daarna de temperaturen (en de flow)

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/orlVVFTyiWLZmZwY0oZMWaDNEHk=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/Mcno0UNP1gfoOSdOqmPzrDIL.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 49% gewijzigd door laurens0619 op 05-12-2023 12:39 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zorian

Zorian

What the fox?

laurens0619 schreef op dinsdag 5 december 2023 @ 12:37:
@Zorian
Opletten met die waardes (in home assisstant?)
Als hij namelijk net warm water aan het maken is, dan zie je daar de warm water waardes. Met 46 graden gok ik op warm water :)

Je moet dus de context van de modus erbij toevoegen.
Of in service menu inbedrijfsstelling wizard bekijken

Links zie je het icoontje van de modus en daarna de temperaturen (en de flow)

[Afbeelding]
Ah dat is goed om te weten, hij stond inderdaad op SWW.

Heb ook even dat schermpje erbij gepakt:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/_EgVkthPcctG7bh0QcgypniFW3Y=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/Gjs6hNLTlUFTwwqEyzEy3iK0.jpg?f=fotoalbum_large

Tanktemperatuur staat overigens op 48c, gebruik nauwelijks warm water dus het hoeft niet zo warm de hele tijd.

[ Voor 4% gewijzigd door Zorian op 05-12-2023 12:43 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• laurens0619
32graden is qua aanvoer wel redeijk warm, zou je lager moeten kunnen proberen.
Echter je flow is slechts 9 liter, die zou ik sowieso proberen te verhogen en dan gaat je aanvoer vanzelf naar beneden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zorian

Zorian

What the fox?

laurens0619 schreef op dinsdag 5 december 2023 @ 12:43:
32graden is qua aanvoer wel redeijk warm, zou je lager moeten kunnen proberen.
Echter je flow is slechts 9 liter, die zou ik sowieso proberen te verhogen en dan gaat je aanvoer vanzelf naar beneden.
Wat zou een goede/veilige waarde zijn om de flow op in te stellen? Dan ga ik eens op zoek naar de instelling om het aan te passen. :)

//Heb hem gevonden, als ik hem van 3 naar 4 zet is de flow rate 11 ipv 9. Op maximale snelheid (5) is de flow rate 14. Voor nu eens op 4 gezet.
SWW stond ook op 3, maar die had dus wel 14 flow rate daarop itt verwarming.

[ Voor 20% gewijzigd door Zorian op 05-12-2023 12:55 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• laurens0619
Zorian schreef op dinsdag 5 december 2023 @ 12:45:
[...]

Wat zou een goede/veilige waarde zijn om de flow op in te stellen? Dan ga ik eens op zoek naar de instelling om het aan te passen. :)
De flow is niet direct een instelling. Het is de gemeten flow op basis van:
- Hoeveel flow kan je warmtepomp (even opzoeken obv je modelnummer buiten unit)
- Op welke pompsnelheid staat je pomp ingesteld (in menu)
- Diameter/bochten in vloerverwarming
- Hoe ver staan de groepen open
- Hoe vies is de filter in je pomp

Een goed startpunt is maximale afgifte bereiken:
- Eerst alle groepen helemaal ver open draaien
- Je pompsnelheid nakijken

Wat de meest optimale flow is hangt er maar vanaf., MAar ergens uitkomen ronde 15 lijkt mij een prima streven

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RTJC
Zorian schreef op dinsdag 5 december 2023 @ 12:45:
[...]

//Heb hem gevonden, als ik hem van 3 naar 4 zet is de flow rate 11 ipv 9. Op maximale snelheid (5) is de flow rate 14. Voor nu eens op 4 gezet.
Flow moet omhoog dus zet hem maar eens op 5. En heb je al je kranen open in huis? Staat je vloerverwarming vol open?

edit: wat @laurens0619 zegt.

ps: die hoge temp is idd van je warm water verwarming. Dus als die run klaar is zakt je temperatuur weer.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• pleio65
  • Registratie: April 2015
  • Laatst online: 23:51
@Zorian

Hier ook nieuwbouw appartement van eind 2022

Vaste Ta26/27. Draait 24/7. Kamertemperatuur 21/22 graden.
Verbruik afgelopen dagen 15 kWh per dag. COP 4,29
Pomp op max (5). Meer flow is meer warmteafgifte.
Elektraverbruik woning totaal is 750/800 Watt/h. (Warmtepomp/wtw/koeldiepvries etc). Hieruit maak ik op dat de warmtepomp op zijn laagste vermogen pruttelt.

Ik heb de pomp dus op max staan.

Gasloos. Mitsubishi scr-m60v-200d-set. Zonnepanelen 5760wp. Marstek Venus E 5,12 KWh.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zorian

Zorian

What the fox?

Goed, heb even lekker lopen spelen met de pompsnelheid en de kraantjes, maar zo te zien is de enige manier waarop ik 15 flow ga halen als ik alle groepen open gooi (dus inclusief slaapkamer), anders is het 13. Aangezien de slaapkamer wat mij betreft koud mag blijven, lijkt 13 het best haalbare. :)
Staat nu op pompsnelheid 5 met een flow van 13, alle groepen zo gedraaid dat het schijfje op 3 komt.
Als ik de pompsnelheid nu weer op 3 zet gaat ie weer naar een flow van 9. Dus eigenlijk is er niks veranderd na het draaien aan de groepen. Alleen de pompsnelheid heeft wat veranderd aan de situatie.
Heb het idee dat dit het maximaal haalbare is gezien het aantal outtakes op de manifold. :)
The math does check out, 4 groepen a 3 flow is 12 (met een klein beetje overshoot omdat het niet heel nauwkeurig is maakt het 13).

[ Voor 8% gewijzigd door Zorian op 05-12-2023 13:53 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• laurens0619
Zorian schreef op dinsdag 5 december 2023 @ 13:49:
Goed, heb even lekker lopen spelen met de pompsnelheid en de kraantjes, maar zo te zien is de enige manier waarop ik 15 flow ga halen als ik alle groepen open gooi (dus inclusief slaapkamer), anders is het 13. Aangezien de slaapkamer wat mij betreft koud mag blijven, lijkt 13 het best haalbare. :)
Staat nu op pompsnelheid 5 met een flow van 13, alle groepen zo gedraaid dat het schijfje op 3 komt.
Als ik de pompsnelheid nu weer op 3 zet gaat ie weer naar een flow van 9. Dus eigenlijk is er niks veranderd na het draaien aan de groepen. Alleen de pompsnelheid heeft wat veranderd aan de situatie.
Heb het idee dat dit het maximaal haalbare is gezien het aantal outtakes op de manifold. :)
Ja helemaal prima.
Is je TA nu ook omlaag gegaan met hogere pompsnelheid?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zorian

Zorian

What the fox?

laurens0619 schreef op dinsdag 5 december 2023 @ 13:53:
[...]

Ja helemaal prima.
Is je TA nu ook omlaag gegaan met hogere pompsnelheid?
Afbeeldingslocatie: https://zorian.pictures/chrome_ilcvFU4uJK.png

Dit is met operation modus heating, dus lijkt binnen de grenzen te vallen. :)

Heb wel gauw de thermostaat terug gezet want het werd wel heel erg warmpjes aan de voeten bij de manifolds. :D

[ Voor 14% gewijzigd door Zorian op 05-12-2023 13:55 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• laurens0619
Dan denk ik dat nu de 2e stap is om die TA verder omlaag te krijgen.

Als je de thermostaat functie zou willen blijven gebruiken dan denk ik dat je de stooklijn moet aanpassen. Menu knopje inhouden en dan de temperatuur verlagen bij deze buitentemp.

Maar daar ben ik geen expert want ik heb nooit die luxe positie gehad dat mijn Ta boven de 24 graden is geweest :'(

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zorian

Zorian

What the fox?

Voordeel van een appartement hebben met relatief korte leidingen denk ik? :D

Maar daar blijf ik liever vanaf tenzij ik echt aan het handje gehouden wordt, vind dit al een leuke verbetering. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• laurens0619
Minder ingrijpend is hem op een vaste aanvoertempperatuur zetten.
Menu > Verwarmen > Modus veranderen naar druppeltje zonder huisje

Nu kun je in het hoofdmenu de Ta vastzetten.
Nadeel is wel dat hij dan niet meer automatisch afslaat dus eindeloos blijft verwarmen.

Echter in deze temperaturen is continue verwarmen op bv 24 graden TA efficienter dan wat hij nu bij jou doet: Gas geven op 33 en dan weer uit. Wachten en weer gas geven

Ander nadeel is dat je icoontje van binnentemperatuur weggaat. Maar in de melcloud app/home assistant kun je die nog wel uitlezen

Voorbeeld instelling vast stoken op 25 graden:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/oMS8HZ8BQMgPemWt9YAsbQSYXaE=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/WlWwcPKCHkf1iEPWWkfy0bR7.jpg?f=fotoalbum_large

Dit plaatje laat ook direct zien hoe super functioneel mijn warmtepomp is :+
Wel de booster aan maar niet de warmtepomp zelf. Die situatie heb ik nu weer. Ik denk echt dat mijn pomp rijp is voor oud ijzer

[ Voor 35% gewijzigd door laurens0619 op 05-12-2023 14:05 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zorian

Zorian

What the fox?

laurens0619 schreef op dinsdag 5 december 2023 @ 14:03:

Nadeel is wel dat hij dan niet meer automatisch afslaat dus eindeloos blijft verwarmen.

Echter in deze temperaturen is continue verwarmen op bv 24 graden TA efficienter dan wat hij nu bij jou doet: Gas geven op 33 en dan weer uit. Wachten en weer gas geven

Ander nadeel is dat je icoontje van binnentemperatuur weggaat. Maar in de melcloud app/home assistant kun je die nog wel uitlezen

Voorbeeld instelling vast stoken op 25 graden:
[Afbeelding]

Dit plaatje laat ook direct zien hoe super functioneel mijn warmtepomp is :+
Wel de booster aan maar niet de warmtepomp zelf. Die situatie heb ik nu weer. Ik denk echt dat mijn pomp rijp is voor oud ijzer
Hey, dat bliksemschichtje heb ik nog niet eerder gezien.
Zal eens kijken wat die andere modus doet, misschien kan ik dat zelfs via het schema menu zodanig instellen dat ie enkel in de winter op die modus staat. Hmm...
Dit houdt je wel bezig. :+

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• laurens0619
@Zorian
Houden zo!
In de warmtepomp zit een elektrisch component (met COP=1) die hij inzet als de warmtepomp zelf tekort schiet.
Kun je ook in servicemenu uitzetten (zit op 2 plekken, bij SWW en vloerverwwarming).

Als het goed is zie je dit icoontje alleen tijdens een legionella run. Dan moeten er namelijk temperaturen gehaald worden die je pomp niet kan halen.

Daarbuiten wil je hem in principe nooit zien,

En mbt je idee over winter/zomer. Dat heet een stooklijn.
Daarin zeg je heel simpel: Als het buiten 0 is, maak dan 30 graden warm water aan. is het buiten 10? Dan is 20 graden genoeg!

Even onder voorbehoud van de experts hier want zoals gezegd ben ik nooit zover gekomen

edit:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/PxqyzLnAa5bA-tYcevTRP4vdkfY=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/6evsaQq2pGwh6s0IAACVeA8S.jpg?f=fotoalbum_large

Zie plaatje. Links is de aanvoertemp (Ta), onderin de buitentemp

[ Voor 14% gewijzigd door laurens0619 op 05-12-2023 14:18 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zorian

Zorian

What the fox?

Een legionellarun kan eigenlijk geen kwaad nu ik me het zo bedenk, de contextkey in HA was weer eens verlopen bij de laatste run dus die is niet afgegaan.

Thanks voor de hulp, erg gewaardeerd en heb weer wat geleerd. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• laurens0619
Ik ben ook nog lerende. Heb dat ding nu een jaar en begin het conceptueel eindelijk pas klein beetje te begrjipen.
Mrja uitleggen aan andere is vaak een goede manier om het zelf ook te leren begrjipen ;)

Ik ga weer verder wachten op de monteur. Gelukkig is het warm op de Stoov

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Suicide
  • Registratie: Januari 2022
  • Niet online
g-j-t schreef op dinsdag 5 december 2023 @ 09:40:
[...]

Yes!
Dus Alkima heeft schriftelijk bevestigd dat de defrost wordt bepaald door de defrost sensor, de buitentemp sensor en de wachttijd??

Zou je die mail met mij in een pb willen delen? (zonder jouw persoonlijke gegevens)
Voor de mensen die hier lopen te tobben met de beruchte schoorsteen is dat een opsteker, want de recirculatie beïnvloed hier de defrost sensor en de buitentemperatuursensor.

Ik heb Alklima benaderd met de vraag of de schoorsteen aan hun specificaties voldoet, ze geven aan dat ze aanbevelingen aan de fabrikant hebben gedaan, maar niet verantwoordelijk zijn voor hun product.
Ik denk dat ze de fabrikant van de schoorstenen niet afvallen, maar met jouw antwoord bevestigen ze indirect dat het dus wel een probleem is. (wat al meerdere malen hier is aangetoond)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Red_Baron
laurens0619 schreef op dinsdag 5 december 2023 @ 14:03:

Bij mij slaat hij wel af na de ingestelde temperatuur met 1 graag te hebben bereikt bij deze instelling i.c.m. de Mitsubishi PAR WT50R. Deze werkt dan gewoon als aan/uit thermostaat,

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• laurens0619
Red_Baron schreef op dinsdag 5 december 2023 @ 14:54:
[...]

Bij mij slaat hij wel af na de ingestelde temperatuur met 1 graag te hebben bereikt bij deze instelling i.c.m. de Mitsubishi PAR WT50R. Deze werkt dan gewoon als aan/uit thermostaat,
Is dat een extern aangesloten thermostaat?
Dan slaat die idd wel af ja

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RTJC
laurens0619 schreef op dinsdag 5 december 2023 @ 13:57:
Dan denk ik dat nu de 2e stap is om die TA verder omlaag te krijgen.

Als je de thermostaat functie zou willen blijven gebruiken dan denk ik dat je de stooklijn moet aanpassen. Menu knopje inhouden en dan de temperatuur verlagen bij deze buitentemp.

Maar daar ben ik geen expert want ik heb nooit die luxe positie gehad dat mijn Ta boven de 24 graden is geweest :'(
Die stooklijn werkt niet als je op ruimteregeling stookt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RTJC
Zorian schreef op dinsdag 5 december 2023 @ 14:18:
Een legionellarun kan eigenlijk geen kwaad nu ik me het zo bedenk, de contextkey in HA was weer eens verlopen bij de laatste run dus die is niet afgegaan.
Deze snap ik niet. Staat de legionella run in je WP uit en trigger je hem via HA?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zorian

Zorian

What the fox?

RTJC schreef op dinsdag 5 december 2023 @ 15:33:
[...]

Deze snap ik niet. Staat de legionella run in je WP uit en trigger je hem via HA?
Nee, staat aan op de WP zelf maar die heeft nog nooit gewerkt. Of je moet 50c voldoende vinden voor een legionella run? Dacht dat dat ~60c was.
Trigger hem inderdaad via HA elke vrijdag naar 58c.

De run is in elk geval alweer klaar, er is geen booster gebruikt zo te zien en toch is de tanktemperatuur nu 62,5c. :) Kan er weer even tegenaan.

[ Voor 15% gewijzigd door Zorian op 05-12-2023 15:38 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gr8-jen
  • Registratie: Juni 2011
  • Laatst online: 22:39
Nu het weer ietsje warmer is kan ik nachtverlaging toepassen. Dat deed ik eerst via weekklok, maar als het in de nacht vriest en overdag koud is, heb ik mijn twijfels of die wel de temp omhoog krijgt door de defrosts. (het was kiele, kiele de vorige keer) Zolang ik die COP 1 niet hoef te gebruiken doe ik het ook niet :).

Heeft iemand dit wel is ingeregeld via script? En zo ja, doe je dit dan aan de hand van de temp in de avond of aan de hand van weerverwachtingen van de nacht ofzo?
En zetten jullie de WP dan uit? Want ik heb het nu op een vaste Ta staan (zodat de compressor stabiel blijft)en schakel dan om naar ruimtetemperatuur om uit te kunnen schakelen, maar dan maakt die eerst nog een nutteloze run en dat de compressor los :(. WAR curve ben ik nog niet uit, die moet ik nog instellen en ben nog een leek daarin.

Via script aanpassen lukt me wel. Ik kan ook Setpoint aanpassen als Legionella draait, maar ik ben nog aan het peinzen wat een full proof methode is. (als ik bijvoorbeeld op vakantie ga en de temperatuur gelijk wil houden voor de huisdieren, maar niet handmatig de Ta wil aanpassen)

Ideeën zijn welkom. :P

WP: ME SUZ-SWM80VA + ERST20D-VM2D || PV: 4500Wp ZWW || BENG, Rc6 rondom, tripple glas, WTW, 165m2 verwarmd || Gasloos sinds sep 2023

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• RTJC
Zorian schreef op dinsdag 5 december 2023 @ 15:37:
[...]

Nee, staat aan op de WP zelf maar die heeft nog nooit gewerkt. Of je moet 50c voldoende vinden voor een legionella run? Dacht dat dat ~60c was.
Trigger hem inderdaad via HA elke vrijdag naar 58c.

De run is in elk geval alweer klaar, er is geen booster gebruikt zo te zien en toch is de tanktemperatuur nu 62,5c. :) Kan er weer even tegenaan.
Dat is allemaal in te stellen. Hiervoor 5 sec menu knopje drukken, dan warm water optie kiezen en dan kun je dat instellen uit mijn hoofd.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Sven1234
  • Registratie: December 2015
  • Laatst online: 22:16
Zorian schreef op dinsdag 5 december 2023 @ 11:55:
[...]

Die cop is nog erg lag voor een relatief nieuw appartement. Ik zie dat je aan het spelen bent geweest met de flow. Ik zou adviseren om die zo hoog mogelijk te krijgen, zie de onderstaande twee posts waarom:

Minimale vermogen

Lagere Ta

WP: Mitsubishi PUHZ-SW75YAA + ERSD-VM2D

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zorian

Zorian

What the fox?

Sven1234 schreef op dinsdag 5 december 2023 @ 17:52:
[...]

Die cop is nog erg lag voor een relatief nieuw appartement. Ik zie dat je aan het spelen bent geweest met de flow. Ik zou adviseren om die zo hoog mogelijk te krijgen, zie de onderstaande twee posts waarom:

Minimale vermogen

Lagere Ta
Heb inmiddels omgeschakeld naar constante temperatuur (dus waterdruppel zonder huisje), hou even de COP in de gaten nu. :) Heb de aanvoertemperatuur op 24c gezet.

COP SWW: 2.18
COP Heating: 2.85
COP Total: 2.77

Dit zijn de huidige waardes.

Aanvoer is momenteel 37,5c en retour is 32c terwijl de pomp al een uur of 3 uit staat.
Hij heeft wel een legionellarun gedaan een paar uur geleden tot 60-62,5c dus mogelijk dat dat nog wat invloed op die waardes heeft.
Pagina: 1 ... 94 ... 185 Laatste

Let op:
Factory zero systeem? Post dan in Problemen met warmtepompsystemen van Factory Zero