Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BAJ82
  • Registratie: November 2021
  • Laatst online: 20:51
Hallo allemaal,

ik heb sinds 3 weken een Ecodan SUZ-SWM80VA2 met ERST30D-VM2ED binnenunit. Warmtepomp is netjes geïnstalleerd door de installateur, maar helaas heeft deze er wel voor gekozen om het CV-buffervat op de niet 'COP-vriendelijke' manier aan te sluiten. Zie tekening hieronder.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/JEX9TBXRDxWUSZ6Ko1gUpWLW1aw=/800x/filters:strip_exif()/f/image/Kt61XV3FePw7DYyDv1hf9vmx.png?f=fotoalbum_large

Uit eigen metingen zie ik terug dat ik door menging in het buffervat 3-4 graden aanvoertemperatuur verlies. Dat vind ik te veel. Ik heb op dit forum al geleerd dat ik de installatie beter kan laten aanpassen naar:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/cWLpUZHqVvyScaO1kvZbT8URrd0=/800x/filters:strip_exif()/f/image/mIWAWTdZjAtl7yU0F8cYGlZD.png?f=fotoalbum_large

Naar aanleiding hiervan heb ik wel 2 vragen waar jullie hopelijk het antwoord op weten:
1) Omdat de secundaire waterpomp weggaat moet de thermostaat aangesloten worden op de binnenunit. Kan ik dit zondermeer doen? Of moet ik dan nog bepaalde instellingen en/of dip-schakelaars omzetten?

2) Ik ben niet heel erg te spreken over het regelgedrag van de Honeywell Lyric T6 thermostaat. Als de kamertemperatuur nog 1 graad onder de ingestelde temperatuur is begint deze thermostaat al met het moduleren van het aan/uit signaal. Dat is voor een CV-ketel met veel vermogen misschien de juiste regelstrategie, maar niet voor een warmtepomp in Silent mode. Heeft er iemand een tip voor een goede thermostaat waar je zelf kunt spelen met de hysterese instellingen rondom de ingestelde temperatuur? Doordat het CV-buffervat gebypassed gaat worden moet ik doormiddel van een goede thermostaat regeling mijn vloerverwarming als 'buffertvat' gaan gebruiken.

Excuus als beide onderwerpen al een keer ter sprake zijn gekomen, maar ik ben er nog niet aan te gekomen alle 390 pagina's van dit forum terug te lezen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
@BAJ82 Goed bezig! Maar zoek in dit topic even op "Honeywell" en je weet dat je op zoek moet naar een wél geschikte thermostaat.
Daarna zoek je op "thermostaat" en je krijgt genoeg ideeën over welke types wel geschikt zijn.
Verder kun je nog overwegen om dat buffervat (en een evt zoneregeling) helemaal weg te laten. Ik schat dat het een nieuwbouwwoning betreft met enkel VVW. Dan is je vloer een enorme thermische buffer en voegt een buffervat niks toe, behalve dat het een sta-in-de-weg is. Met die ruimte kun je ook iets nuttigs doen.
En lees even dit stuk uit de FAQ over een buffervat: Proton_ in "Het ik-wil-een-warmtepomp FAQ topic"

Edit: Als die thermostaat enkel aan de secundaire pomp hangt, is het helemaal een dom systeem, want dan blijft, ook bij geen warmtevraag, je WP continu die buffer op temperatuur houden. Dat levert veel onnodig energieverlies en ultrakorte runs op. Hier valt erg gemakkelijk enorm veel te verbeteren!

Check ook even dit succesverhaal van @MrScratch die door wat aanpassingen zijn mCOP van 3.6 naar 5.5 wist te verhogen: MrScratch in "Lucht/Water warmtepomp om mee te verwarmen en te koelen #11"

[ Voor 38% gewijzigd door Andrehj op 02-12-2023 11:26 ]

WP: ME PUHZ-SW75YAA + ERSD-VM2D + EV-WP-TWS-1W 300; AC: ME MXZ-2F42VF + 2x MSZ-LN25VGV; PV: 14.08 kWp O/W + SMA STP 8.0; Vent: Zehnder Q600 ERV + Ubbink AirExcellent.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
nessio schreef op zaterdag 2 december 2023 @ 10:47:
Waarom gaat de flow bij laurens naar beneden als hij radiators dicht draait
Pomp staat toch op constante druk neem ik aan
Maar radiatoren dicht is meer weerstand. Dus minder flow. Vergelijk maar met je waterleiding. De druk daarvan is ook constant, maar als je een kraan verder open draait komt er echt meer water uit...

De waterpomp van een Ecodan doet trouwens niet aan constante druk. Als de flow toeneemt, wordt de druk lager. Zoek maar eens op Google naar pompcurves. (Of zoek ze op in de databooks uit de TS).

[ Voor 6% gewijzigd door Andrehj op 02-12-2023 11:18 ]

WP: ME PUHZ-SW75YAA + ERSD-VM2D + EV-WP-TWS-1W 300; AC: ME MXZ-2F42VF + 2x MSZ-LN25VGV; PV: 14.08 kWp O/W + SMA STP 8.0; Vent: Zehnder Q600 ERV + Ubbink AirExcellent.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• g-j-t
  • Registratie: November 2015
  • Laatst online: 24-06 11:15
BAJ82 schreef op zaterdag 2 december 2023 @ 11:09:
Hallo allemaal,

ik heb sinds 3 weken een Ecodan SUZ-SWM80VA2 met ERST30D-VM2ED binnenunit. Warmtepomp is netjes geïnstalleerd door de installateur, maar helaas heeft deze er wel voor gekozen om het CV-buffervat op de niet 'COP-vriendelijke' manier aan te sluiten. Zie tekening hieronder.

[Afbeelding]

Uit eigen metingen zie ik terug dat ik door menging in het buffervat 3-4 graden aanvoertemperatuur verlies. Dat vind ik te veel. Ik heb op dit forum al geleerd dat ik de installatie beter kan laten aanpassen naar:

[Afbeelding]

Naar aanleiding hiervan heb ik wel 2 vragen waar jullie hopelijk het antwoord op weten:
1) Omdat de secundaire waterpomp weggaat moet de thermostaat aangesloten worden op de binnenunit. Kan ik dit zondermeer doen? Of moet ik dan nog bepaalde instellingen en/of dip-schakelaars omzetten?

2) Ik ben niet heel erg te spreken over het regelgedrag van de Honeywell Lyric T6 thermostaat. Als de kamertemperatuur nog 1 graad onder de ingestelde temperatuur is begint deze thermostaat al met het moduleren van het aan/uit signaal. Dat is voor een CV-ketel met veel vermogen misschien de juiste regelstrategie, maar niet voor een warmtepomp in Silent mode. Heeft er iemand een tip voor een goede thermostaat waar je zelf kunt spelen met de hysterese instellingen rondom de ingestelde temperatuur? Doordat het CV-buffervat gebypassed gaat worden moet ik doormiddel van een goede thermostaat regeling mijn vloerverwarming als 'buffertvat' gaan gebruiken.

Excuus als beide onderwerpen al een keer ter sprake zijn gekomen, maar ik ben er nog niet aan te gekomen alle 390 pagina's van dit forum terug te lezen.
Zoals bij jou, zou het hier ook gedaan worden, met een buffertje van 50 liter als wisselaar :X Heb ze even Alklima laten bellen waarna hij er als bij je onderste plaatje is geïnstalleerd.

Honeywell er af en een Netatmo of Panasonic-achtige er op zetten. Idd even teruglezen.
Hij staat hier op een vaste TA van 28 met 0,2 hysterese, maar dit is een beetje afhankelijk van je situatie kwa afgifte en isolatie.
De dipswitches staan denk ik al goed als er nu een honeywell aan hangt. Deze kan je één op één vervangen dan denk ik.

WP: PUHZ-SW75 YAA + ERST20D-VM2D. PV: 2000 wp +4200 wp

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gr8-jen
  • Registratie: Juni 2011
  • Laatst online: 07:42
Simone2011 schreef op zaterdag 2 december 2023 @ 06:50:
[...]

Thanks.

Antwoorden

1. Zie foto voor flow (5)
2. De radiotoren zijn enkel aanwezig op de eerste en tweede verdieping en staan uit omdat dit de slaapkamers en zolder is.
3.Een mcloud ga ik wel aanschaffen is wel handig inzicht in data
4. De boiler warmt wel op naar 50 / 50+ indien er geen warmte gevraagd wordt.
5.legionella aangepast naar 15:00 uur

Vragen

1. Aanvoer temp is 45 graden wat voor effect heeft dit bij een hogere of lagere instelling en is het uberhaupt een optie om hiermee te finetunen?
2. Waar staat de afkorting WAR voor?
3. Kan je nog wat aanpassen aan de flow want die staat op 5 als ik het goed begrijp zie foto?
4. Is het een optie om de aanvoer te verhogen om de cop te verbeteren?
5/60*4.17 (35-25) = ca 3.5.
6. Waar stel ik SWW naar ECO modus in?[Afbeelding]
Eigenlijk is de flow te laag. Zie ook het antwoord van Andrej.
In de pomp is niks meer te doen voor de flow, dus moet in huis gekeken worden.
Je zou een beeld moeten krijgen van hoe alle leidingen lopen, dikte en soort materiaal. Ook of er pomp bij verdeler zit, wat de binnen diameter is van de verdeler, of er nog inregelkranen tussen zitten, of er veel haakse bochten in de leidingen zitten, etc.
In de ideale situatie zit er geen pomp en heeft alles tot en met verdeler een diameter van 32 mm om een hoge flow te krijgen.
Je kan het een paar dagen aankijken wat de flow is en COP als de radiatoren open gaan.
Misschien is er dan zoveel flow dat de Ta omlaag kan, wat weer goed is voor de COP.

Ik ben nu ook aan het kijken wat ik kan doen om de flow omhoog te krijgen. Eigenlijk moet ik de leidingen vervangen, maar ik kijk eerst hoe ik de inregelkranen eruit krijg.
En bij mij is er veel defrost, zolang het niet mistig is is het het alleen niet nodig en dat kost veel warmte en COP. Dit kun je zelf zien als je de temperatuur in Melcloud kunt inzien.

SWW en ECO, WAR is veel over te vinden in dit topic als je hier zoekt. Ik hoop dat je een gerichte vraag kan stellen als je iets van de algemene info weet.

Bij aansluiten van de wifi adapter de unit uit zetten en compleet de stroom eraf. Probeer de print niet aan te raken.

WP: ME SUZ-SWM80VA + ERST20D-VM2D || PV: 4500Wp ZWW || BENG, Rc6 rondom, tripple glas, WTW, 165m2 verwarmd || Gasloos sinds sep 2023

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• g-j-t
  • Registratie: November 2015
  • Laatst online: 24-06 11:15
SebastiaanPs schreef op zaterdag 2 december 2023 @ 08:07:
[...]

Gaat het je om het verbruik, geluidsoverlast, of ander discomfort?

In het eerste geval: wat is je elektriciteitsverbruik en COP over de afgelopen week? Hoeveel gas verbruikte je in het verleden op vergelijkbare dagen?

Ik ben benieuwd of de warmtepomp ondanks de frequente defrosts zuiniger is dan de gas CV ketel.
Verbruik met name. Ik gebruikte op een dergelijke dag 7-8 m3 gas. Gister heb ik er met een COP van 3, 77 kWh in gebracht (volgens meting Mitsubishi). Verbruik was 25kWh. Als de unit met veel minder defrosts toe zou kunnen zou een COP van 4 of meer wel haalbaar moeten zijn. Ik zie bij langere runs het opgenomen vermogen altijd teruglopen. Bij 6-7°C buiten haal ik een COP van 6 soms. De defrosts verstoken dus onnodig veel stroom. En aangezien ik dagelijks bezig ben met netuitbreidingen in ons hoogspanningsnet wil ik dat natuurlijk voorkomen! :)
Omrekenen naar gas zou het kwa geld op deze dagen ongeveer gelijk op gaan. Op warmere dagen is het beter en met een hoger comfort. Dan kan ik ook nachtverlaging toepassen. Dat lukt nu niet meer.

Vannacht gewoon door met de defrosts. Nu droog weer, zonnetje, om de 50 min nog steeds defrosts. TA kan door het waterige zonnetje wel op 28°C blijven nu. Stel dat hij dit bij +5 tot -5°C blijft doen, dan is dat gewoon de halve winter. Met 25 defrosts per dag zijn dat vele starts en stops (aan, uit, omgekeerd bij defrost, weer uit en weer aan…)

Het geluid is ook een ding nu maar dat denk ik wel op te kunnen lossen. Comfort is nog goed, maar ik vrees er voor bij -10

[ Voor 14% gewijzigd door g-j-t op 02-12-2023 11:48 ]

WP: PUHZ-SW75 YAA + ERST20D-VM2D. PV: 2000 wp +4200 wp

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zubadan
  • Registratie: Februari 2016
  • Laatst online: 07-06 10:38
Ik heb een probleempje met mijn Zubadan. Deze heb ik standaard op 50% vermogensbegrenzing staan. Alleen op koude dagen schakel ik hem soms naar 100%. Gisteren wilde ik hem dit seizoen voor het eerst weer op 100% vermogen zetten maar dat lukte niet. Ik dacht dat het een probleem met de z-wave schakelaar was die het vermogenskabeltje schakelt maar dat was niet het geval. Ik heb de z-wave schakelaar van het vermogenskabeltje afgehaald en met geen enkele pin verbonden blijft de Zubadan op 50% vermogen staan (informatie werking 061 geeft 0001 en ook aan het geluid te horen is het geen vol vermogen). SW7-1 op uit zetten dan geeft informatie werking 061 0000 maar de Zubadan lijkt op 50% vermogen te blijven staan. SW-1 even later weer op aan geeft weer 0001 ook met het vermogenskabeltje er helemaal af. Ook een harde reset (stroom eraf en er even later weer op) helpt niet. Tot en met vorige winter heeft alles jarenlang goed gewerkt maar nu dus niet meer en kan ik de Zubadan niet meer op 100% zetten. Heeft iemand een idee hoe ik dat kan oplossen?

Mitsubishi Zubadan 11,2kW, Daikin Ururu Sarara 5kW, Daikin FTXM 2,5kW, 13,2 kWp PV

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rubenus
  • Registratie: Januari 2008
  • Laatst online: 17:19
g-j-t schreef op vrijdag 1 december 2023 @ 19:09:
Hoe gaat het bij jullie met de defrosts? Hier nu -2 en nog steeds defrost na defrost. Heb er ca 25-26 dag sinds maandag. Tussendoor komt de TA net even 15 min op de nu verhoogd ingestelde 29. Als hij steeds een paar uur zou kunnen draaien zou de Ta niet omhoog hoeven. Huis blijft nu net aan warm. Als dit van 5 tot -5 (dat is bijna de hele winter) zo blijft dan wacht ik nog even met het verwijderen van de gasleiding. Ik had me er meer van voorgesteld.

Installateur: niks aan te doen.
Alklima: nog geen bericht terug na gestelde vraag over het zo snel moeten defrosten van de suz serie.

[Afbeelding]
Hier vergelijkbaar. Ik heb 26 KWh verstookt met een COP van 3,2. Nu is de COP nog niet m'n grootste probleem. Wel dat het warmstoken nu zolang duurt dat nachtverlaging (of dag verlaging wanneet niet thuis). Daarom snijdt het mes aan twee kanten. De Ta pakt hij vrij snel weer op maar de Tr niet door de defrosts.

Betreft een SUZ-60 model.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nessio
  • Registratie: December 2018
  • Laatst online: 24-06 18:07
@Andrehj weer wat geleerd
Ook hier om het uur defrosts (wilnis)
Vochtigheid 95

2-1 kap, 200m2, SUZ-SWM60VA+ Open Source ME+wtw

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• assje
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 19:07
Speedyace schreef op zaterdag 2 december 2023 @ 09:08:
Als het systeem uit alleen radiatoren bestaat mag ik er vanuit gaan dat er wel een buffervat tussen zit.
Er zit een klein vaatje in de retour maar dat doet niet zoveel. In de basis is de waterinhoud volgens specificatie ruim voldoende.

“The greatest threat to our planet is the belief that someone else will save it.” [quote by Robert Swan, OBE]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 1847902

nessio schreef op zaterdag 2 december 2023 @ 06:22:
@Anoniem: 1847902 alle groepen open zetten. Bij foutcode reset indrukken Hoor je dan de circulatiepomp lopen?
Ach. Er zit nog altijd 200l warm water in de boiler. Dus gauw als eerste douchen😇
Kan ik zomaar op ee resetknop drukken? Wat gebeurt er dan. Mijn buurman heeft hetzelfde probleem als die hem reset dan na een hakve dag springt deze weer op een foutcode l9

Kan het ook zijn dat alsmik op reset druk dat het probleem verholpen is en dat het weer werkt? Zonde om straks een monteur te laten komen met dikke voorijkosten als het zo opgelost kan worden

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Anoniem: 1847902 schreef op zaterdag 2 december 2023 @ 13:21:
Kan ik zomaar op ee resetknop drukken? Wat gebeurt er dan. Mijn buurman heeft hetzelfde probleem als die hem reset dan na een hakve dag springt deze weer op een foutcode l9

Kan het ook zijn dat alsmik op reset druk dat het probleem verholpen is en dat het weer werkt? Zonde om straks een monteur te laten komen met dikke voorijkosten als het zo opgelost kan worden
Zoals al gemeld duidt L9 op een flowprobleem. Grote (volgens mij door jou nog steeds niet beantwoordde) vraag is dus: Welke flow haal je nu?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _RRM_
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 19:36
Nog suggesties voor de volgende situatie?
Sinds deze winter moet de Ta 2 graden hoger. (PUHZ-SHW112YAA+ERSC-VM2C)

Voorheen kon ik tot 4° buitentemperatuur met een vaste Ta van 27 af. Dit levert nu een soort van pendelgedrag op, afnemend bij verhoging naar 28° en volledig verdwijnend op 29°

- geen veranderingen in het systeem
- filter jaarlijks schoongemaakt; flow hiermee altijd 18-19
- interne pompsnelheid 3-5 geprobeerd, normaal 4
- pomp vloerverwarming 70-100% (in allerlei combi's met de interne pomp); normaal 85%
- geen delen van de vloer die kouder zijn of radiatoren die uit staan/onlucht moeten worden
- WAR met ruimte thermostaat laat niet de 2 graden lager toe, op vaste Ta dus ook niet
(- als NOOB lukt het me niet in HA met de handleiding in het forum om de pomp frequentie uit te lezen)
- de hut blijft prima warm, maar de verandering begrijp ik niet

Nog suggesties waar ik de verandering in moet zoeken of te raadplegen codes om hier grip op te krijgen?

[ Voor 4% gewijzigd door _RRM_ op 02-12-2023 13:57 ]

Gasloos 26-05-2020; SHW112YAA + ERSC-VM2C, SWW 400L

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Andrehj schreef op zaterdag 2 december 2023 @ 13:55:
[...]

Zoals al gemeld duidt L9 op een flowprobleem. Grote (volgens mij door jou nog steeds niet beantwoordde) vraag is dus: Welke flow haal je nu?
Geen idee, laat wel een installateur komen. Lees ook dat je een warmtepomp niet vaker dan 1xper 24uur mag resetten. Ik ga er niet aan beginnen

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• AUijtdehaag
  • Registratie: Oktober 2006
  • Niet online
@Anoniem: 1847902 De compressor start toch niet, als er een flow probleem is.
Dus resetten kan geen kwaad

[ Voor 3% gewijzigd door AUijtdehaag op 02-12-2023 14:18 ]

PVOutput Github - Div ESP TK: MHI - Clack - Ecodan

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• windvanger
  • Registratie: December 2007
  • Laatst online: 07:17
Ik zit met het volgende:
In huis hebben we vloerverwarming en er is 1 extra radiator aangesloten op het systeem.
De vloerverwarming is ingeregeld op een flow van 16 l/min. De radiator op 1,5 l/min.
De flow volgens de warmtepomp (ERST20D-VM2D met SUZ-SWM80VA) is 14 l/min (pompstand 5).
Het lijkt er dus op dat de weerstand in het systeem te groot is.
Volgens de grafiek in het databook is de externe statische druk 47 kPa. Nu zie ik dat een type groter (ERST30D) een andere grafiek heeft met een andere pomp(?) Ik heb gezocht in de spare parts database, maar de pomp lijkt hetzelfde. Het verwarmingssysteem is niet echt meer aan te passen. Het aanpassen van 2 knieën naar stromende bochten in het 32 mm leidingwerk kan nog helpen. Wat is handig hierin? Voor lief nemen dat de flow minder is? een andere pomp toepassen? Of een pomp in serie toevoegen?

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/QMcnDyibX5bB6i_Bkmaw6H6Zovg=/800x/filters:strip_exif()/f/image/yPmy107cmncVNfQUsUUglfzX.png?f=fotoalbum_large

Acties:
  • +1 Henk 'm!
windvanger schreef op zaterdag 2 december 2023 @ 14:34:
Ik zit met het volgende:
In huis hebben we vloerverwarming en er is 1 extra radiator aangesloten op het systeem.
De vloerverwarming is ingeregeld op een flow van 16 l/min. De radiator op 1,5 l/min.
De flow volgens de warmtepomp (ERST20D-VM2D met SUZ-SWM80VA) is 14 l/min (pompstand 5).
Het lijkt er dus op dat de weerstand in het systeem te groot is.
Volgens de grafiek in het databook is de externe statische druk 47 kPa. Nu zie ik dat een type groter (ERST30D) een andere grafiek heeft met een andere pomp(?) Ik heb gezocht in de spare parts database, maar de pomp lijkt hetzelfde. Het verwarmingssysteem is niet echt meer aan te passen. Het aanpassen van 2 knieën naar stromende bochten in het 32 mm leidingwerk kan nog helpen. Wat is handig hierin? Voor lief nemen dat de flow minder is? een andere pomp toepassen? Of een pomp in serie toevoegen?

[Afbeelding]
De pomp is in al die binnenunits idd dezelfde. De grafieken wijken alleen iets van elkaar af omdat het interne leidingwerk van die binnenunits wat verschilt.
In jouw geval zou ik echter gewoon de groepen van de VVW wat verder (helemaal) open draaien... (wel de oorspronkelijke stand onthouden zodat je terug kunt).
Dus de standaard van de WP topics volgen: Eerst alle groepen helemaal open, en daarna hooguit de zones wat knijpen van de ruimtes waar het wat te warm wordt.

[ Voor 10% gewijzigd door Andrehj op 02-12-2023 14:40 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!
AUijtdehaag schreef op zaterdag 2 december 2023 @ 14:17:
@Anoniem: 1847902 De compressor start toch niet, als er een flow probleem is.
Dus resetten kan geen kwaad
Het helpt alleen ook geen zak. Ik begrijp werkelijk niet waarom @Anoniem: 1847902 wel hier een heel verhaal gaat typen, maar niet even de moeite neemt om via het bedieningspaneel de flow te checken. 8)7 |:(

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mrmrmr
  • Registratie: April 2007
  • Niet online
Probleem: temperatuur te laag.

Bij een ERST20D-VM2D.UK in een appartement staat de drukmeter op 1,1 bar (moet 1,5 of hoger zijn*). De temperatuur staat op 22 graden. De analoge (retour?)temperatuurmeter bij de leidingen geeft 20 graden aan en bij de leidingen is de druk 2 bar. Koelen staat uit. Er is een Nibe UKV vat.

De kamers zijn 16 graden volgens de thermostaten, die zijn ingesteld op 19 graden.

Gezien het verschil van 1 graad tussen de (retour?)temperatuur denkt de waterpomp dat het genoeg is? Misschien is de aanvoertemperatuur 22 graden en houd het systeem zich aan die waarde als maximum aanvoer?

De warmtepomp staat nu op 25 graden en de thermostaten op 23 graden. Kan er nog iets anders gedaan worden? Het servicepaneel heeft een standaard wachtwoord, dus daar kan ik in kijken. Er is geen service/monteurshandleiding.

thermistormetingen:
TH1A 22ºC
TH2B
TH2 22ºC
THW1 21ºC
THW2 20ºC
THW5A 55ºC
THW5B 55ºC
TH7 8ºC
THW6
THW7

Samenvatting inst.
HWtemp 55ºC
HWdrop 5ºC
HWtime 90 min
NO HW 30 min
HWset NORM
Ltemp 60ºC
Lfreq 5Dag
Lstart 12:00
Ltime 3u
Lkeep 30min
Z1mode HER
Z2mode
Hroom1 25ºC
hroom2
Hflow1 25ºC
Hflow2
Croom1 20ºC
Croom2
Cflow1 20ºC
Cflow2
FSflow 20ºC
FSout 5ºC

Pompsnelheid: ww: 5, huis 5

* Geen idee waar er bijgevuld moet worden, er is ook geen slang aanwezig.

Edit: startscherm
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/yx3_xHHvqPFldgTEdyycwvsdYMg=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/Mo97YgzJdEmowvlYBIH3dBvF.jpg?f=user_large

Als ik de voorkant afneem zie ik op de printplaat 3 oranje LED's (LED1, LED2, LED3), waarvan LED3 soms kort oplicht. Er is geen storagekaart aanwezig. Ik zie ook geen foutmeldingen.

[ Voor 13% gewijzigd door mrmrmr op 02-12-2023 15:28 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Knowbody
  • Registratie: December 2016
  • Laatst online: 13:58
Rubenus schreef op zaterdag 2 december 2023 @ 12:08:
[...]

Hier vergelijkbaar. Ik heb 26 KWh verstookt met een COP van 3,2. Nu is de COP nog niet m'n grootste probleem. Wel dat het warmstoken nu zolang duurt dat nachtverlaging (of dag verlaging wanneet niet thuis). Daarom snijdt het mes aan twee kanten. De Ta pakt hij vrij snel weer op maar de Tr niet door de defrosts.

Betreft een SUZ-60 model.
De Tr (retour) is uiteindelijk waar het om gaat. Die krijg je niet 1-2-3 omhoog, in tegenstelling tot de Ta.

De Tr bepaalt gewoon de warmte in huis.
Daalt de Tr terwijl de warmtepomp harder gaat werken, dan verlies je meer warmte dan je erin stopt.

Je kunt aan de Tr goed zien of de stooklijn goed staat en of je warmtepomp voldoende vermogen heeft voor de situatie.

0599 BJ 2022, Nibe Split 12 kW, SMO S40. Getuned naar 56 Hz max, 20 lpm debiet verwarming en koeling, stille mode altijd aan.Hier verdwijnt de legionella aangroei dagelijks in het riool. 9000 Wp plat dak 10xNO, 10xZW, 5xZO

Acties:
  • +1 Henk 'm!
mrmrmr schreef op zaterdag 2 december 2023 @ 14:52:
Probleem: temperatuur te laag.

Bij een ERST20D-VM2D.UK in een appartement staat de drukmeter op 1,1 bar (moet 1,5 of hoger zijn*). De temperatuur staat op 22 graden. De analoge (retour?)temperatuurmeter bij de leidingen geeft 20 graden aan en bij de leidingen is de druk 2 bar. Koelen staat uit. Er is een Nibe vat.

De kamers zijn 16 graden volgens de thermostaten, die zijn ingesteld op 19 graden.

Gezien het verschil van 1 graad tussen de (retour?)temperatuur denkt de waterpomp dat het genoeg is? Misschien is de aanvoertemperatuur 22 graden en houd het systeem zich aan die waarde als maximum aanvoer?

De warmtepomp staat nu op 25 graden en de thermostaten op 23 graden. Kan er nog iets anders gedaan worden? Het servicepaneel heeft een standaard wachtwoord, dus daar kan ik in kijken. Er is geen service/monteurshandleiding.

thermistormetingen:
TH1A 22ºC
TH2B
TH2 22ºC
THW1 21ºC
THW2 20ºC
THW5A 55ºC
THW5B 55ºC
TH7 8ºC
THW6
THW7

Samenvatting inst.
HWtemp 55ºC
HWdrop 5ºC
HWtime 90 min
NO HW 30 min
HWset NORM
Ltemp 60ºC
Lfreq 5Dag
Lstart 12:00
Ltime 3u
Lkeep 30min
Z1mode HER
Z2mode
Hroom1 25ºC
hroom2
Hflow1 25ºC
Hflow2
Croom1 20ºC
Croom2
Cflow1 20ºC
Cflow2
FSflow 20ºC
FSout 5ºC

Pompsnelheid: ww: 5, huis 5

* Geen idee waar er bijgevuld moet worden, er is ook geen slang aanwezig.
Ik geloof er niets van dat die druk je probleem is. Hier staat ie ook maar op 1.1 bar oid. Draait je WP wel? Gezien de zeer lage temperatuurwaardes staat ie gewoon stil, om wat voor reden dan ook.
Post eens een foto van het beginscherm van het bedieningspaneel op je WP?

P.S. Ontbrekende handleidingen kun je downloaden via de links in de TS.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Knowbody
_RRM_ schreef op zaterdag 2 december 2023 @ 13:55:
Nog suggesties voor de volgende situatie?
Sinds deze winter moet de Ta 2 graden hoger. (PUHZ-SHW112YAA+ERSC-VM2C)

....

- de hut blijft prima warm, maar de verandering begrijp ik niet

Nog suggesties waar ik de verandering in moet zoeken of te raadplegen codes om hier grip op te krijgen?
Heb je de ruimtethermostaat gekalibreerd wellicht ?

0599 BJ 2022, Nibe Split 12 kW, SMO S40. Getuned naar 56 Hz max, 20 lpm debiet verwarming en koeling, stille mode altijd aan.Hier verdwijnt de legionella aangroei dagelijks in het riool. 9000 Wp plat dak 10xNO, 10xZW, 5xZO

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mrmrmr
  • Niet online
Andrehj schreef op zaterdag 2 december 2023 @ 15:08:
[...]

Ik geloof er niets van dat die druk je probleem is. Hier staat ie ook maar op 1.1 bar oid. Draait je WP wel? Gezien de zeer lage temperatuurwaardes staat ie gewoon stil, om wat voor reden dan ook.
Dat zou wel kunnen, ik hoor geen gepruttel.
Post eens een foto van het beginscherm van het bedieningspaneel op je WP?
Bericht aangevuld met foto en nog een aantal waarnemingen.
P.S. Ontbrekende handleidingen kun je downloaden via de links in de TS.
Bedankt!

Acties:
  • +1 Henk 'm!
mrmrmr schreef op zaterdag 2 december 2023 @ 15:26:
Bericht aangevuld met foto en nog een aantal waarnemingen.
Die foto zegt genoeg. Je ruimteverwarming staat hard uit. Die zou ik eens inschakelen als ik jou was.
Dit staat trouwens ook gewoon in de gebruikershandleiding.

Verder blijft het een vaag verhaal. Je WP staat op ruimtetemperatuurregeling. Maar je hebt het over "thermostaten". Dat is al in tegenspraak met elkaar, want op de ruimtetemperatuurregeling gebruikt ie enkel de temperatuursensor van Mitsubishi (zoals geconfigureerd bij de basisinstellingen).

[ Voor 31% gewijzigd door Andrehj op 02-12-2023 15:32 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mrmrmr
  • Niet online
Andrehj schreef op zaterdag 2 december 2023 @ 15:28:
[...]

Die foto zegt genoeg. Je ruimteverwarming staat hard uit. Die zou ik eens inschakelen als ik jou was.
Vreemd dat hij uit staat, eerder stond hij aan. Ik heb hem handmatig ingeschakeld en ik hoorde een reactie van de warmtepomp, hij is iets aan het doen.

Edit: thermostaten per ruimte in de zin van dat je daar de temperatuur per kamer kan aflezen en instellen. Misschien hebben die een andere naam.

De druk in de leidingen is gedaald van 2 naar 1,8 bar. Dus daar verandert iets.

[ Voor 23% gewijzigd door mrmrmr op 02-12-2023 15:44 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• windvanger
  • Registratie: December 2007
  • Laatst online: 07:17
Andrehj schreef op zaterdag 2 december 2023 @ 14:37:
[...]

De pomp is in al die binnenunits idd dezelfde. De grafieken wijken alleen iets van elkaar af omdat het interne leidingwerk van die binnenunits wat verschilt.
In jouw geval zou ik echter gewoon de groepen van de VVW wat verder (helemaal) open draaien... (wel de oorspronkelijke stand onthouden zodat je terug kunt).
Dus de standaard van de WP topics volgen: Eerst alle groepen helemaal open, en daarna hooguit de zones wat knijpen van de ruimtes waar het wat te warm wordt.
Ik heb de inregelventielen nu helemaal open gezet. De flow is met 2 l/min verhoogd naar 16 l/min. Nu afwachten wat de temperatuur gaat doen.
Dat de units qua intern leidingwerk en weerstand nog zo van elkaar verschillen had ik niet gedacht.

Acties:
  • +9 Henk 'm!

• TEAMIKKE
  • Registratie: Februari 2006
  • Niet online
Ik heb ook het probleem dat een defrost zorgt voor een grote afname in de flow temperature. Dit met name omdat ik opbouw vloerverwarming heb met weinig thermische massa (ook nog geen buffervat in de retour maar die is onderweg). Zodoende moet de warmtepomp veel moeite doen na een defrost om zijn setpoint weer te halen waarbij hij vervolgens dikwijls >1,5 °C over het setpoint gaat en weer uit gaat waarna de flow temperature afkoelt etc.

Nu viel het mij op dat er een output beschikbaar is waarmee een defrost wordt weergegeven: X12. Daarnaast kunnen we ook de heater booster schakelen via X6:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Bu9fqqjakmLWuWGPb6vUX42C8vA=/800x/filters:strip_exif()/f/image/6akIOGb3LA8ARHW9tsHgfgoy.png?f=fotoalbum_large

CNBHT is hierbij een schakelcontact om de N uit te schakelen wanneer de temperatuur in de booster te groot zou worden. Uit de manual blijkt dat zowel X6 als X12 230 V AC schakelcontacten zijn. Hierbij wordt de booster (BH1) via een relais (BHC1) geschakeld via X6.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/BqpOTyJNgdJjHwLn0Cep1Qq_u3I=/800x/filters:strip_exif()/f/image/T5PlB6uG5kNYHJB3zgA5hxXp.png?f=fotoalbum_large

Door een draad te trekken van de L van X12 naar de L van X6 schakelt de warmtepomp tijdens een defrost automatisch de booster in zodat er enige compensatie aan temperatuurverlies is tijdens het defrosten:

Extra draad op terminal A2 van het relais (zoek eerst uit welke terminal de L is! Bij mij was het A2 maar kan ook A1 zijn. Als je dit verkeerd doet sluit je de L en N kort met risico op schade!):

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/8qTlqfIZy8zip-SzLgNQqAyaAak=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/UleABGsE6YgeCApNf1HX0MjP.jpg?f=fotoalbum_large

Draad op X12:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/SWC-ShFXhU1-NECZfiR5fBT6wPw=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/TS1alFTMoMeHwBhARBOoGIlS.jpg?f=fotoalbum_large

Hierbij is het resultaat te zien: Tijdens het defrosten is er ~2 kW minder power vanuit de vloer benodigd:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/mGXY3ZIL_t1wEKYzEZnvooYKkhs=/800x/filters:strip_exif()/f/image/E1SclmY0HTR4bXXUXYc1O1os.png?f=fotoalbum_large

En hier is te zien dat tijdens de defrost het 2 kW element inschakelt:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/QhzItBWfgfkpj0Oqv5sZWwgwoDw=/800x/filters:strip_exif()/f/image/DeZ1zfc9pIs0c1lTaxt8Puq5.png?f=fotoalbum_large

De flow temperatuur is ~3 °C hoger na de defrost i.v.m. de situatie zonder het gebruik van het booster element waardoor de warmtepomp sneller weer zijn setpoint heeft bereikt.

Het gaat het probleem van capaciteitsverlies van defrosts niet oplossen maar voor krappe systemen is het een leuk extraatje dat met 1 draad te realiseren is :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _RRM_
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 19:36
Knowbody schreef op zaterdag 2 december 2023 @ 15:11:
[...]

Heb je de ruimtethermostaat gekalibreerd wellicht ?
Ook daar is niets aan veranderd.
Alle hardware is nog hetzelfde sinds installatie door koevlaas bijna 4 jaar geleden.

Gasloos 26-05-2020; SHW112YAA + ERSC-VM2C, SWW 400L

Acties:
  • 0 Henk 'm!
_RRM_ schreef op zaterdag 2 december 2023 @ 16:12:
[...]

Ook daar is niets aan veranderd.
Alle hardware is nog hetzelfde sinds installatie door koevlaas bijna 4 jaar geleden.
Hij staat keihard geblokkeerd, zie je eigen foto

PVOUPUT - 13.400WP - Twente

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Grolsch schreef op zaterdag 2 december 2023 @ 16:50:
Hij staat keihard geblokkeerd, zie je eigen foto
Ik denk dat jouw reactie slaat op het probleem van @mrmrmr

Acties:
  • +1 Henk 'm!
Excuses, het was iets met rrr's en mmm's ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mrmrmr
  • Niet online
Andrehj schreef op zaterdag 2 december 2023 @ 15:28:
Verder blijft het een vaag verhaal. Je WP staat op ruimtetemperatuurregeling. Maar je hebt het over "thermostaten". Dat is al in tegenspraak met elkaar, want op de ruimtetemperatuurregeling gebruikt ie enkel de temperatuursensor van Mitsubishi (zoals geconfigureerd bij de basisinstellingen).
Waar zie je dat het op ruimtetemperatuurregel staat?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SaEnSa
  • Registratie: November 2023
  • Laatst online: 08:29
Hoi,
kijk hoe WP reageert op een lineaire Tset-verhoging (0.1 stap elke 4 minuten). Behalve het defrost gaat alles prima. Dan vind ik de optimale Ta voor de beste COP. Graag jullie mening.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/ldDg7jQMoRBnf6lRmr3HshkCB9s=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/c0GPdBTUfrNFx7WTb5Ws0rZi.png?f=user_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DutchWing
  • Registratie: April 2019
  • Niet online

DutchWing

WP Installateur

mrmrmr schreef op zaterdag 2 december 2023 @ 18:15:
[...]

Aan dat niet parkeren symbol.

Deze moet op play staat:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/wUp-Z_UPuPuE67aXz8SV9dJESTA=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/PfUWdvTuQa2xklRQyWJMVXxl.jpg?f=fotoalbum_large

WP: Mitsubishi Ecodan PUHZ-SW75YAA + EHST20D-VM2D / PV: 2150Wp Z/O 132° en 2580Wp N/W 312° Ik wil een warmtepomp.nu

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Dat noemen ze een verbod teken :)

Dus als je dat ziet, staat de wp uit voor verwarmen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gr8-jen
SaEnSa schreef op zaterdag 2 december 2023 @ 18:16:
Hoi,
kijk hoe WP reageert op een lineaire Tset-verhoging (0.1 stap elke 4 minuten). Behalve het defrost gaat alles prima. Dan vind ik de optimale Ta voor de beste COP. Graag jullie mening.

[Afbeelding]
Dit gaat toch veel te snel omhoog? Dan weet je niet of de Tr stijgt omdat de vloer en dus buffer warm is of omdat Ta telkens stijgt.

Misschien praat ik poep maar hoe ga je zo de beste COP eruit halen? Je wilt toch het vermogen zoeken in de datasheet die de hoogste COP heeft bij die buiten temperatuur en je Ta aanpassen of curve instellen zodat die dat regelt? (En dan hopen dat je genoeg warmte in je huis pompt om warm te houden)

WP: ME SUZ-SWM80VA + ERST20D-VM2D || PV: 4500Wp ZWW || BENG, Rc6 rondom, tripple glas, WTW, 165m2 verwarmd || Gasloos sinds sep 2023

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SaEnSa
gr8-jen schreef op zaterdag 2 december 2023 @ 19:22:
[...]

Dit gaat toch veel te snel omhoog? Dan weet je niet of de Tr stijgt omdat de vloer en dus buffer warm is of omdat Ta telkens stijgt.

Misschien praat ik poep maar hoe ga je zo de beste COP eruit halen? Je wilt toch het vermogen zoeken in de datasheet die de hoogste COP heeft bij die buiten temperatuur en je Ta aanpassen of curve instellen zodat die dat regelt? (En dan hopen dat je genoeg warmte in je huis pompt om warm te houden)
Voor een gegeven Tambient en Troom is er een optimale oplossing Ta zodat

Heat(Ta-Tr)~=Heat((Ta+Tr)/2 -Troom)~=Heat(Troom-Tambient)).

Met andere woorden, de warmte van WP wordt overgedragen naar de vloer, de warmte van de vloer wordt overgedragen naar de kamer en uiteindelijk gaat de warmte uit de kamer verloren aan de externe omgeving. Het optimale rendement is wanneer de gegenereerde warmte gelijk is aan de warmteverliezen en Troom constant is.
Zodra ik Ta voor elke Tambient ken, zal ik mijn eigen compensatiecurve (niet-lineair) creëren, geoptimaliseerd voor mijn huis. Ik heb veel langzame lineaire sweeps nodig (een paar weken).

Acties:
  • +2 Henk 'm!
SaEnSa schreef op zaterdag 2 december 2023 @ 19:54:
[...]

Voor een gegeven Tambient en Troom is er een optimale oplossing Ta zodat

Heat(Ta-Tr)~=Heat((Ta+Tr)/2 -Troom)~=Heat(Troom-Tambient)).

Met andere woorden, de warmte van WP wordt overgedragen naar de vloer, de warmte van de vloer wordt overgedragen naar de kamer en uiteindelijk gaat de warmte uit de kamer verloren aan de externe omgeving. Het optimale rendement is wanneer de gegenereerde warmte gelijk is aan de warmteverliezen en Troom constant is.
Zodra ik Ta voor elke Tambient ken, zal ik mijn eigen compensatiecurve (niet-lineair) creëren, geoptimaliseerd voor mijn huis. Ik heb veel langzame lineaire sweeps nodig (een paar weken).
Een leuke gedachte, maar die vlieger gaat helaas niet op.

Er zijn teveel factoren bepalend zoals zon, wind, regen, visite, apparatuur, etc.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mrmrmr
  • Niet online
@DutchWing @Grolsch Het gaat over de opmerking van @Andrehj over waar de temperatuurregeling geregeld wordt, van een instelling op de warmtepomp zelf of van input van zoneregeling (thermostaten noemde ik ze) op de kamers.

Afbeeldingslocatie: https://www.bultersinstallatie.nl/files/thumbnails/danfoss-icon-vloerverwarming-regeling-feb-2019-hoofd-4.1100x700.jpg

Er zijn zoneregelingen van Danfoss Icon toegepast in 3 kamers. Wat die precies doen is me niet duidelijk. Je kan in ieder geval de temperatuur aflezen en een temperatuur instellen met de pijltjes omhoog en omlaag en bevestigen met het vinkje teken dat dan rechts verschijnt. Een heel kort stukje tekst van de installateur geeft aan dat je er de gewenste ruimtetemperatuur kan instellen.

Misschien werken ze zoals thermostaatkranen op radiatoren: die kunnen de temperatuur alleen maximaliseren. Of zijn ze slimmer en sturen de instructies door aan de warmtepomp?

De stelventielen op de verdeler zijn ook van Danfoss en hebben elk een kabel.

[ Voor 6% gewijzigd door mrmrmr op 02-12-2023 21:35 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SaEnSa
Grolsch schreef op zaterdag 2 december 2023 @ 20:03:
[...]

Een leuke gedachte, maar die vlieger gaat helaas niet op.

Er zijn teveel factoren bepalend zoals zon, wind, regen, visite, apparatuur, etc.
jawell, beter dan Mitsu-kabouters in de WP. :D 8)7 . We zullen het te zien 8) .
Nu met defrost (elke 45 min) en Tambient=0, heb ik en COP~=4. Niet zo slecht, maar ik wil 5.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DutchWing
  • Niet online

DutchWing

WP Installateur

mrmrmr schreef op zaterdag 2 december 2023 @ 20:06:
@DutchWing @Grolsch Het gaat over de opmerking van @Andrehj over waar de temperatuurregeling geregeld wordt, van een instelling op de warmtepomp zelf of van input van zoneregeling (thermostaten noemde ik ze) op de kamers.

[Afbeelding]

Er zijn zoneregelingen van Danfoss toegepast in 3 kamers. Wat die precies doen is me niet duidelijk. Je kan in ieder geval de temperatuur aflezen en een temperatuur instellen met de pijltjes omhoog en omlaag en bevestigen met het vinkje teken dat dan rechts verschijnt.

Misschien werken ze zoals thermostaatkranen op radiatoren: die kunnen de temperatuur alleen maximaliseren. Of zijn ze slimmer en sturen de instructies door aan de warmtepomp?

Heb je een Mitsubishi thermostaat in de woonkamer, dan zet je hem op Ruimtetemperatuurregeling, ondanks dat staat hij nog steeds geforceerd uit. Wat @Andrehj ook aan heeft aangegeven.

Betreft de vloerverwarming is helemaal afhankelijk van de configuratie.

Anders even wat foto’s posten, + een foto van wat er op de printplaat in je binnenunit zit aangesloten. (Let op 230V)

WP: Mitsubishi Ecodan PUHZ-SW75YAA + EHST20D-VM2D / PV: 2150Wp Z/O 132° en 2580Wp N/W 312° Ik wil een warmtepomp.nu

Acties:
  • 0 Henk 'm!
mrmrmr schreef op zaterdag 2 december 2023 @ 18:15:
Aan het symbool van de thermometer in het huisje.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vormulier
  • Registratie: December 2012
  • Niet online
Hoogst waarschijnlijk een master-master achtig systeem (met een base module van Moehlenhoff, hoe meer zones open hoe beter je WP het vind.
Deze ventielen zullen waarschijnlijk alleen open/dicht doen daar mee is waterzeidig inregelen ook beperkt omdat je ruimte is berekend op 100% open van de ventielen.

Wel zou je de uitschieters kunnen inregelen als je helemaal overstapt op master/slave

(hier had 1 zone 3 liter en de rest hadden 1 omdat de eerste zone de weg van de minste weerstand was en slokte alles op, door deze iets te knijpen kregen de rest ook een fatsoenlijke flow)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Knowbody

[Afbeelding]

Er zijn zoneregelingen van Danfoss toegepast in 3 kamers. Wat die precies doen is me niet duidelijk. Je kan in ieder geval de temperatuur aflezen en een temperatuur instellen met de pijltjes omhoog en omlaag en bevestigen met het vinkje teken dat dan rechts verschijnt.

Het zoneregeling systeem van Danfoss is prima. Daarmee bedoel ik: onder de zoneregeling systemen een van de betere.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• breinonline
  • Registratie: Juni 2001
  • Nu online

breinonline

Are you afraid to be known?

TEAMIKKE schreef op zaterdag 2 december 2023 @ 15:59:
Ik heb ook het probleem dat een defrost zorgt voor een grote afname in de flow temperature. Dit met name omdat ik opbouw vloerverwarming heb met weinig thermische massa (ook nog geen buffervat in de retour maar die is onderweg). Zodoende moet de warmtepomp veel moeite doen na een defrost om zijn setpoint weer te halen waarbij hij vervolgens dikwijls >1,5 °C over het setpoint gaat en weer uit gaat waarna de flow temperature afkoelt etc.

Nu viel het mij op dat er een output beschikbaar is waarmee een defrost wordt weergegeven: X12. Daarnaast kunnen we ook de heater booster schakelen via X6:

[Afbeelding]

CNBHT is hierbij een schakelcontact om de N uit te schakelen wanneer de temperatuur in de booster te groot zou worden. Uit de manual blijkt dat zowel X6 als X12 230 V AC schakelcontacten zijn. Hierbij wordt de booster (BH1) via een relais (BHC1) geschakeld via X6.

[Afbeelding]

Door een draad te trekken van de L van X12 naar de L van X6 schakelt de warmtepomp tijdens een defrost automatisch de booster in zodat er enige compensatie aan temperatuurverlies is tijdens het defrosten:

Extra draad op terminal A2 van het relais:
[Afbeelding]

Draad op X12:
[Afbeelding]

Hierbij is het resultaat te zien: Tijdens het defrosten is er ~2 kW minder power vanuit de vloer benodigd:
[Afbeelding]

En hier is te zien dat tijdens de defrost het 2 kW element inschakelt:
[Afbeelding]

De flow temperatuur is ~3 °C hoger na de defrost i.v.m. de situatie zonder het gebruik van het booster element waardoor de warmtepomp sneller weer zijn setpoint heeft bereikt.

Het gaat het probleem van capaciteitsverlies van defrosts niet oplossen maar voor krappe systemen is het een leuk extraatje dat met 1 draad te realiseren is :)
Mooie 'hack'. Zouden er nog nadelen aan deze constructie kunnen zitten? Meer stoom verbruik, maar ik weet niet of dat niet opweegt tegen het efficiënter kunnen draaien van de unit.

Als is het schema van mijn ERSC-VM2C bekijk dan zijn dezelfde connectors aanwezig, alleen zit de X12 een trapje hoger en heet de VT lijn VLT. Maar voor de rest is het schema gelijk.

WP: Mitsubishi Ecodan PUHZ-SHW112YAA, ERSC-VM2C, Procon ┃ PV: 4800Wp, SolarEdge SE5K, 15x JAM60S17/320, ZW 15º ┃ WTW: Zehnder Q600 ┃ SH: Home Assistant, Proxmox, Intel NUC 8i5 Mini

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Simone2011
  • Registratie: Oktober 2023
  • Laatst online: 24-11-2024
Andrehj schreef op zaterdag 2 december 2023 @ 10:33:
[...]

[Afbeelding]
Geen idee wat je problemen zijn, maar een paar tips:
  1. Die flow van 5 moet omhoog! Die is (afhankelijk van je WP-type) zeker een factor 3 te laag. Met zo'n lage flow worden defrosts al een probleem, en dan hebben we het nog niet eens over het beroerde rendement (= hoge energiekosten) door de veel te hoge Ta. Begin met alle radiatoren en VVW-verdelers maximaal open te draaien en kijk dan verder.
  2. Besteed dit weekend om dit topic helemaal te lezen. Dan zit je er goed in, kun je 90% van de problemen al verhelpen en daarna gerich
t vragen stellen.
Thanks net 3van de 5 radiatoren open gezet. Nu een flow van 18. Lijkt dus al beter.

Geen idee of dit meer verbruik gaat kosten. Ik laat hem zo even dag draaien en zal tussendoor de flow checken.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/OkHfF-31e6KQJW9DZd-VKJvfHyo=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/A164DPNdRQFsGlPDjzwpvVH9.jpg?f=fotoalbum_large

Mitsubishi ecodan EHSD-VM2D/SUZ-SWM60 VA buffervat 300L (25-10-2023. Zonnepanelen 7510wp.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• A-J
  • Laatst online: 22-05 09:55

A-J

Mijn binnenunit zet nu telkens na een defrost het boosterelement naast de WP aan om weer op temperatuur te komen, iets normaals? Zo niet, enig idee waarom dit gebeurt en hoe ik er vanaf kom?

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/b4sxbb75AVnQLUOKHuBX-icuJec=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/LEwrbEH2Vr8oQq0RBWpyKnyj.jpg?f=fotoalbum_large

WP: PUHZ-SHW112YAA + EHSC-VM2D en PV: 8355 Wp

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• laurens0619
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 20:08
ocaj schreef op vrijdag 1 december 2023 @ 07:57:
[...]

[...]

Dat is normaal. De SUZ-series geeft **** terug bij waardes die uit de buitenunit moeten komen.
Is dat ook in Melcloud?
Ik ben bang dat het daar ook mist, ik heb het net via curl de api zitten uitpluizen maar het veld HeatPumpFrequency zat er niet tussen.

Ergens ook wel logisch als de binnenunit het ook niet kan uitlezen maar dacht kan altijd poging doen... Zie frequency namelijk erg regelmatig terug in het topic

CISSP! Drop your encryption keys!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• laurens0619
A-J schreef op zaterdag 2 december 2023 @ 22:08:
Mijn binnenunit zet nu telkens na een defrost het boosterelement naast de WP aan om weer op temperatuur te komen, iets normaals? Zo niet, enig idee waarom dit gebeurt en hoe ik er vanaf kom?

[Afbeelding]
Ik herkende dat maantje niet maar volgens de handleiding staat het voor ‘Stille modus’ is geactiveerd.

Zou dat het misschien zijn? Dan hij door de stille modus de booster nodig heeft op dat moment?
maw: stille modus uitzetten?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Sven1234
  • Registratie: December 2015
  • Laatst online: 19:41
Simone2011 schreef op zaterdag 2 december 2023 @ 21:25:
[...]

Thanks net 3van de 5 radiatoren open gezet. Nu een flow van 18. Lijkt dus al beter.

Geen idee of dit meer verbruik gaat kosten. Ik laat hem zo even dag draaien en zal tussendoor de flow checken.
[Afbeelding]
2 aspecten waar je even goed op moet letten voor een optimaal verbruik:
  • Zorg dat je wp altijd zijn minimale vermogen kwijt kan. Lees dit forum hier even goed over terug wat dat betekent. Zie ook bijvoorbeeld een eerdere post van mij. Veel nieuwe wp eigenaren begrijpen de invloed daar nog niet van. Als je veel zones dicht houdt, dan kan de warmtepomp zijn minimale vermogen niet kwijt, gaat pendelen en dit is zeer slecht voor je cop en slijtage van de wp.
  • Zoek een aanvoertemperatuur ta of war curve waarbij je precies voldoende warmte in het huis krijgt (zonder nachtverlaging dat het constant blijft en je runs van enkele dagen maakt of bij nachtverlaging dat het heel rustig op temperatuur komt). Elke graad dat het cv water warmer is dan nodig zorgt voor een lagere cop. Alleen beneden open zetten zorgt er bij een redelijk geïsoleerd huis voor dat je een hogere ta nodig hebt, omdat je ook veel warmte door het plafond naar boven verliest. Boven deels/volledig open zetten is goed voor punt 1 en zorgt er mogelijk voor dat je een lagere ta kan gebruiken, aangezien de woonkamer minder warmte naar boven verliest. Bij slecht geïsoleerde huizen gaat dat niet helemaal op, maar je dient nog steeds voldoende open te hebben staan voor punt 1.
Geef jezelf wat tijd om rustig dit hele forum door te lezen (ja, het zijn veel paginas, mar dan kan je bijna alle problemen zelf oplossen) en neem ook rustig de tijd om verschillende opties te proberen. Niet meerdere wijzigingen op 1 dag doorvoeren, maar 1 per meerdere dagen of week. Anders kan je niet controleren wat een wijziging precies doet.

Edit: je kan meerdere keren per dag de flow manueel op de binnenunit checken, maar met de sd card tool kan je die achteraf ook uitlezen. Ze topic start voor de sd card tool.

[ Voor 3% gewijzigd door Sven1234 op 02-12-2023 22:33 ]

WP: Mitsubishi PUHZ-SW75YAA + ERSD-VM2D

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bschnitz
  • Registratie: Februari 2005
  • Laatst online: 23-06 19:12
Knowbody schreef op zaterdag 2 december 2023 @ 20:39:
[...]

Het zoneregeling systeem van Danfoss is prima. Daarmee bedoel ik: onder de zoneregeling systemen een van de betere.
Ik heb die krengen in elke kamer en het systeem slaat nergens op.

Er is niet eens een warmte vraag en ze gaan random af.

Als ik 20C instel dan gaat die gerust tot 21C door met verwarmen |:(

Wellicht zijn ze vaag afgestemd ofzo, maar ik snap er niks van.

WP: ME SUZ-SWM80VA + ERST20D-VM2D || PV: 12.000Wp || Batterij: SigenStor 12kW + 24kWh || A++++ 151m2 570m3 op water || WTW: Itho Daalderop HRU 350 ECO || Auto: Hyundai Ioniq 6 53kWh.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• A-J

A-J

laurens0619 schreef op zaterdag 2 december 2023 @ 22:11:
[...]

Ik herkende dat maantje niet maar volgens de handleiding staat het voor ‘Stille modus’ is geactiveerd.

Zou dat het misschien zijn? Dan hij door de stille modus de booster nodig heeft op dat moment?
Dacht ik ook al aan, maar ik heb een 11,2kW beest, die als het goed is nog 8 kW levert in stille modus. Zou toch wel genoeg moeten zijn om tot 33graden Ta te verwarmen. Maar wellicht toch niet. Als ik de stille modus overigens uitzette, ging dat boosterelement icoon niet weg.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• A-J

A-J

Bschnitz schreef op zaterdag 2 december 2023 @ 22:20:
[...]

Ik heb die krengen in elke kamer en het systeem slaat nergens op.

Er is niet eens een warmte vraag en ze gaan random af.

Als ik 20C instel dan gaat die gerust tot 21C door met verwarmen |:(

Wellicht zijn ze vaag afgestemd ofzo, maar ik snap er niks van.
Heb je de PWM op de masterunit op off staan? Zou niet uit moeten maken wellicht, maar just checking. En misschien op slow heating zetten ipv medium/fast.
Werkt hier goed

[ Voor 12% gewijzigd door A-J op 02-12-2023 22:26 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Sven1234
  • Registratie: December 2015
  • Laatst online: 19:41
laurens0619 schreef op zaterdag 2 december 2023 @ 22:08:
[...]

Is dat ook in Melcloud?
Ik ben bang dat het daar ook mist, ik heb het net via curl de api zitten uitpluizen maar het veld HeatPumpFrequency zat er niet tussen.

Ergens ook wel logisch als de binnenunit het ook niet kan uitlezen maar dacht kan altijd poging doen... Zie frequency namelijk erg regelmatig terug in het topic
Voordat ik HA had draaien met een Procon gebruikte ik de sd card tool (zie topic start) af en toe voor controles. Bij mij zit de frequentie daar ook in. Je kan een oude post van mij daarover eens proberen.

WP: Mitsubishi PUHZ-SW75YAA + ERSD-VM2D

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• A-J

A-J

Even een hele andere vraag: is het normaal bij R410a koudemiddel Zubadans dat je deze bij opstarten en erge temperatuurschommelingen van het gas deze goed door de leidingen hoort ‘stromen’ (wat ook vrij snel weer verdwijnt)? Of zitten er dan bubbels in oid en moet ik even mijn installateur contacten?

[ Voor 7% gewijzigd door A-J op 02-12-2023 22:36 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bschnitz
A-J schreef op zaterdag 2 december 2023 @ 22:25:
[...]

Heb je de PWM op de masterunit op off staan?
In heb geen idee, het is zo opgeleverd. Installatie bedrijf reageert niet of snapt het niet. 90% heeft ontslag genomen en de nieuwe mensen kennen dit systeem niet.

Alles wat ik tot nu toe weet met wat hulp en internet.

Woonkamer is master, bepaald of er gekoeld of verwarmd mag worden.

Boven is master en onder is slave.

Naregeling, het systeem denkt zelfs na op basis per zone/kamer. Dus ook al staat mijn WP uit gaat die proberen te verwarmen of koelen.

Sinds ik de icon erbij heb hangen zie ik de vreemdste dingen op de app.

Ook al is er een vraag voor verwarming op alle kamers doet die er soms maar 2 of 3 en soms allemaal. In zie hier geen logische dingen dingen in.

Dus wat is PWM en hoe zet ik het aan en hoezo? Als je wilt helpen duizend keer dank.

WP: ME SUZ-SWM80VA + ERST20D-VM2D || PV: 12.000Wp || Batterij: SigenStor 12kW + 24kWh || A++++ 151m2 570m3 op water || WTW: Itho Daalderop HRU 350 ECO || Auto: Hyundai Ioniq 6 53kWh.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• A-J

A-J

Bschnitz schreef op zaterdag 2 december 2023 @ 22:36:
[...]

In heb geen idee, het is zo opgeleverd. Installatie bedrijf reageert niet of snapt het niet. 90% heeft ontslag genomen en de nieuwe mensen kennen dit systeem niet.

Alles wat ik tot nu toe weet met wat hulp en internet.

Woonkamer is master, bepaald of er gekoeld of verwarmd mag worden.

Boven is master en onder is slave.

Naregeling, het systeem denkt zelfs na op basis per zone/kamer. Dus ook al staat mijn WP uit gaat die proberen te verwarmen of koelen.

Sinds ik de icon erbij heb hangen zie ik de vreemdste dingen op de app.

Ook al is er een vraag voor verwarming op alle kamers doet die er soms maar 2 of 3 en soms allemaal. In zie hier geen logische dingen dingen in.

Dus wat is PWM en hoe zet ik het aan en hoezo? Als je wilt helpen duizend keer dank.
Zoek eerst uit of je de Danfoss Icon of Danfoss Icon2 module hebt. Dan even je handleiding erbij zoeken en even doorlezen. Je kan dit allemaal vrij simpel instellen op de mastermodule. Wellicht moet je eerst resetten en opnieuw instellen. Wel moet je dan weten wat je doet!!! Want je moet bijv. alle groepen/kleppen(actuators) opnieuw toekennen!!
Bij mijn danfoss icon1 module kan ik zonder iets te wijzigen checken of PWM+ aan of uitstaat door op de betreffende knop op de module te drukken.
Maar fast/medium/slow afgifte alleen in een nieuwe setup…
Danfoss Icon2 ken ik helaas niet

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DutchWing
  • Niet online

DutchWing

WP Installateur

A-J schreef op zaterdag 2 december 2023 @ 22:31:
Even een hele andere vraag: is het normaal bij R410a koudemiddel Zubadans dat je deze bij opstarten en erge temperatuurschommelingen van het gas deze goed door de leidingen hoort stromen? Of zitten er dan bubbels in oid en moet ik even mijn installateur contacten?
Hoe bedoel je temperatuurschommelingen?

Bij de start gaat de compressor aan, en het expansieventiel regelen. Doordat alles even moet stabiliseren hoor je in het begin vaak iets meer geluid. Ook tijdens een defrost hoor je wat meer geluid.

De Zubadan inverters hebben daarnaast een 3e expansieventiel voor de flash injectie. Dit is rechtstreeks injectie op de compressor kop, vergelijk het ongeveer met een turbo van een auto. Of dit extra geluid veroorzaakt geen idee, de Zubadan inverters zijn eigenlijk niet bedoeld voor Nederlandse woningen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DutchWing
  • Niet online

DutchWing

WP Installateur

laurens0619 schreef op zaterdag 2 december 2023 @ 22:11:
[...]

Stille modus = stille modus niet meer dan dat ;)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• DutchWing
  • Niet online

DutchWing

WP Installateur

[Afbeelding]
Zie:
DutchWing in "Mitsubishi Electric Ecodan Lucht/Water Warmtepompen"

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• A-J

A-J

DutchWing schreef op zaterdag 2 december 2023 @ 22:46:
[...]

Hoe bedoel je temperatuurschommelingen?

Bij de start gaat de compressor aan, en het expansieventiel regelen. Doordat alles even moet stabiliseren hoor je in het begin vaak iets meer geluid. Ook tijdens een defrost hoor je wat meer geluid.

De Zubadan inverters hebben daarnaast een 3e expansieventiel voor de flash injectie. Dit is rechtstreeks injectie op de compressor kop, vergelijk het ongeveer met een turbo van een auto. Of dit extra geluid veroorzaakt geen idee, de Zubadan inverters zijn eigenlijk niet bedoeld voor Nederlandse woningen.
Thnx, interessant. Hebben die r410a power inverters niet precies hetzelfde als zubadans of maakt dit 3e expansieventiel de zubadans uniek?
Deze zubadan is inderdaad een erg luid beest en im denk dat dB-waarden op de alkimasite voor geen meter kloppen. Als ik dit had geweten had ik alleen daarom al een kleinere machine genomen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• A-J

A-J

Thanks, dit is anders dan de dipswitch OFF setting van de booster? M.a.w. de legionallarun blijft hij boven SWW setpoint dan nog op booster draaien als ik alleen bovenstaande instructie volg en de dipswitch voor het boosterelement aanlaat?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Simone2011
  • Registratie: Oktober 2023
  • Laatst online: 24-11-2024
Sven1234 schreef op zaterdag 2 december 2023 @ 22:19:
[...]

2 aspecten waar je even goed op moet letten voor een optimaal verbruik:
  • Zorg dat je wp altijd zijn minimale vermogen kwijt kan. Lees dit forum hier even goed over terug wat dat betekent. Zie ook bijvoorbeeld een eerdere post van mij. Veel nieuwe wp eigenaren begrijpen de invloed daar nog niet van. Als je veel zones dicht houdt, dan kan de warmtepomp zijn minimale vermogen niet kwijt, gaat pendelen en dit is zeer slecht voor je cop en slijtage van de wp.
  • Zoek een aanvoertemperatuur ta of war curve waarbij je precies voldoende warmte in het huis krijgt (zonder nachtverlaging dat het constant blijft en je runs van enkele dagen maakt of bij nachtverlaging dat het heel rustig op temperatuur komt). Elke graad dat het cv water warmer is dan nodig zorgt voor een lagere cop. Alleen beneden open zetten zorgt er bij een redelijk geïsoleerd huis voor dat je een hogere ta nodig hebt, omdat je ook veel warmte door het plafond naar boven verliest. Boven deels/volledig open zetten is goed voor punt 1 en zorgt er mogelijk voor dat je een lagere ta kan gebruiken, aangezien de woonkamer minder warmte naar boven verliest. Bij slecht geïsoleerde huizen gaat dat niet helemaal op, maar je dient nog steeds voldoende open te hebben staan voor punt 1.
Geef jezelf wat tijd om rustig dit hele forum door te lezen (ja, het zijn veel paginas, mar dan kan je bijna alle problemen zelf oplossen) en neem ook rustig de tijd om verschillende opties te proberen. Niet meerdere wijzigingen op 1 dag doorvoeren, maar 1 per meerdere dagen of week. Anders kan je niet controleren wat een wijziging precies doet.

Edit: je kan meerdere keren per dag de flow manueel op de binnenunit checken, maar met de sd card tool kan je die achteraf ook uitlezen. Ze topic start voor de sd card tool.
Bedankt ik van de week alles even rustig doorlezen. Voor nu laat ik hem lekker draaien met deze nieuwe settings.

Mitsubishi ecodan EHSD-VM2D/SUZ-SWM60 VA buffervat 300L (25-10-2023. Zonnepanelen 7510wp.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• RTJC
  • Registratie: December 2021
  • Laatst online: 25-12-2024
Simone2011 schreef op zaterdag 2 december 2023 @ 23:12:
[...]

Bedankt ik van de week alles even rustig doorlezen. Voor nu laat ik hem lekker draaien met deze nieuwe settings.
Het voelt inderdaad vreemd om boven de Radiatoren open te zetten omdat je denkt dat je "stookt voor de mussen" maar niets is minder waar. Je vergroot je circuit en dus je afgifte en dus gaat je machine stabieler lopen.

Hopelijk gaat het werken en wordt het beter.

Warmtepomp: PUHZ-SW100YAA - ERSC-VM2D

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DutchWing
  • Niet online

DutchWing

WP Installateur

A-J schreef op zaterdag 2 december 2023 @ 23:08:
[...]

Thnx, interessant. Hebben die r410a power inverters niet precies hetzelfde als zubadans of maakt dit 3e expansieventiel de zubadans uniek?
Deze zubadan is inderdaad een erg luid beest en im denk dat dB-waarden op de alkimasite voor geen meter kloppen. Als ik dit had geweten had ik alleen daarom al een kleinere machine genomen.
Alleen de Zubadan inverters hebben flash injectie met de daarbij behorende derde expansieventiel.

Ze hebben wel de transport beveiliging verwijderd? Anders sowieso stille modus voor de avonduren activeren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DutchWing
  • Niet online

DutchWing

WP Installateur

A-J schreef op zaterdag 2 december 2023 @ 23:11:
[...]

Thanks, dit is anders dan de dipswitch OFF setting van de booster? M.a.w. de legionallarun blijft hij boven SWW setpoint dan nog op booster draaien als ik alleen bovenstaande instructie volg en de dipswitch voor het boosterelement aanlaat?
De dipswitch is bedoeld om aan te geven of er een booster heater of een immersion heater aanwezig is.
De instelling zet alleen het elektrisch element uit tijdens verwarming of het opwarmen van de boiler. Tijdens een legionella run blijft het element gewoon actief.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• breinonline
  • Registratie: Juni 2001
  • Nu online

breinonline

Are you afraid to be known?

[Afbeelding]
Check ook even je SD kaart, dat icoontje is zwart en dat betekent dat er iets mee mis is.

WP: Mitsubishi Ecodan PUHZ-SHW112YAA, ERSC-VM2C, Procon ┃ PV: 4800Wp, SolarEdge SE5K, 15x JAM60S17/320, ZW 15º ┃ WTW: Zehnder Q600 ┃ SH: Home Assistant, Proxmox, Intel NUC 8i5 Mini

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bschnitz
A-J schreef op zaterdag 2 december 2023 @ 22:43:
[...]

Zoek eerst uit of je de Danfoss Icon of Danfoss Icon2 module hebt. Dan even je handleiding erbij zoeken en even doorlezen. Je kan dit allemaal vrij simpel instellen op de mastermodule. Wellicht moet je eerst resetten en opnieuw instellen. Wel moet je dan weten wat je doet!!! Want je moet bijv. alle groepen/kleppen(actuators) opnieuw toekennen!!
Bij mijn danfoss icon1 module kan ik zonder iets te wijzigen checken of PWM+ aan of uitstaat door op de betreffende knop op de module te drukken.
Maar fast/medium/slow afgifte alleen in een nieuwe setup…
Danfoss Icon2 ken ik helaas niet
De 1. Maar ik weet bijvoorbeeld ook dat ze het systeem ingesteld hebben op hybride mode omdat ze het anders niet werkend kregen, dus gas + WP. Dat vond ik al vreemd. Er zat ook een warmtepomp mode op maar inderdaad op die setting werkte het systeem niet.

"Wel moet je dan weten wat je doet!!!"

Dat is nou precies het probleem, ik heb geen fallback en de hele installatie is een rommel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rockster
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 17:06
A-J schreef op zaterdag 2 december 2023 @ 23:08:
[...]

Ik heb ook een Zubadan, hier geen problemen met het geluid. Ik heb op de buitenunit wel een dipswitch omgezet die de flash injection pas bij -3 activeert ipv bij +3. Wellicht dat dat wat scheelt (hoewel ik het me niet kan herinneren).

Mitsu PUHZ-SHW112YAA + ERSC-VM2C

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BAJ82
Andrehj schreef op zaterdag 2 december 2023 @ 11:14:
@BAJ82 Goed bezig! Maar zoek in dit topic even op "Honeywell" en je weet dat je op zoek moet naar een wél geschikte thermostaat.
Daarna zoek je op "thermostaat" en je krijgt genoeg ideeën over welke types wel geschikt zijn.
Verder kun je nog overwegen om dat buffervat (en een evt zoneregeling) helemaal weg te laten. Ik schat dat het een nieuwbouwwoning betreft met enkel VVW. Dan is je vloer een enorme thermische buffer en voegt een buffervat niks toe, behalve dat het een sta-in-de-weg is. Met die ruimte kun je ook iets nuttigs doen.
En lees even dit stuk uit de FAQ over een buffervat: Proton_ in "Het ik-wil-een-warmtepomp FAQ topic"

Edit: Als die thermostaat enkel aan de secundaire pomp hangt, is het helemaal een dom systeem, want dan blijft, ook bij geen warmtevraag, je WP continu die buffer op temperatuur houden. Dat levert veel onnodig energieverlies en ultrakorte runs op. Hier valt erg gemakkelijk enorm veel te verbeteren!

Check ook even dit succesverhaal van @MrScratch die door wat aanpassingen zijn mCOP van 3.6 naar 5.5 wist te verhogen: MrScratch in "Lucht/Water warmtepomp om mee te verwarmen en te koelen #11"
Dank je voor de informatie. Ik heb eens op Honeywell gezocht in dit forum. Dat is een duidelijk verhaal inderdaad :) . Tot nu toe had ik het opgelost zoals @JustMyOpinion heeft gedaan met HA, namelijk door de settemperatuur heel hoog (aan) of heel laag (uit) te zetten. Ik heb alleen geen HA dus doe het met het handje. Daarmee is het min of meer enkel een aan/uit schakelaar geworden. Ik zal me eens gaan verdiepen in die Netatmo thermostaat. Of zijn er ook mogelijkheden te koop om die 12V-output van een thermostaat richting WP zelf te maken met een eigen (HA-) regeling er achter?

Wat betreft het buffervat: Die heb ik in de nok van de zolder laten hangen dus echt in de weg zit ie niet. Door de aanvoer te bypassen heeft het vat inderdaad nog weinig functie. Het enige wat ik nog kan bedenken is dat deze voorkomt dat het koude water van de defrost niet meteen de vloer in gaat.

Over defrost gesproken: Ik heb afgelopen donderdag en vrijdag ongeveer om het uur een defrost gehad. Donderdag was het rond de 2 graden overdag, vrijdag rond de 0 graden overdag. Is dat normaal gedrag of staat er bij mij een instelling wellicht nog te scherp?
Uiteraard helpt ook mijn hoge aanvoertemperatuur op dit moment niet mee, maar die kan omlaag zodra ik het buffervat heb gebypassed. Wat was jullie defrost frequentie op donderdag en vrijdag?

Donderdag:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/31G5oB3JWyzhIxJHOuCVdegeK0s=/800x/filters:strip_exif()/f/image/8RDvdqM89RaAYmVj1MbdkRVp.png?f=fotoalbum_large

Vrijdag:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/DgjbeQc-eHqTteyStfoPAclJn0c=/800x/filters:strip_exif()/f/image/cWlsVr3bbBQwc19jTxaSiVz3.png?f=fotoalbum_large

Acties:
  • +1 Henk 'm!
BAJ82 schreef op zondag 3 december 2023 @ 10:45:
Wat betreft het buffervat: Die heb ik in de nok van de zolder laten hangen dus echt in de weg zit ie niet. Door de aanvoer te bypassen heeft het vat inderdaad nog weinig functie. Het enige wat ik nog kan bedenken is dat deze voorkomt dat het koude water van de defrost niet meteen de vloer in gaat.
Dat klopt niet. Volgens jouw tekst hierboven zit het buffervat in de retour. Koud water ten gevolge van een defrost wordt gewoon via de aanvoer direct je vloer in gepompt.
Je waterpomp gaat immers bij een defrost echt niet ineens het water de andere kant op pompen, dat kan fysiek niet eens.
Over defrost gesproken: Ik heb afgelopen donderdag en vrijdag ongeveer om het uur een defrost gehad. Donderdag was het rond de 2 graden overdag, vrijdag rond de 0 graden overdag. Is dat normaal gedrag of staat er bij mij een instelling wellicht nog te scherp?
Ca elk uur een defrost is normaal. Heeft iedereen bij het vochtige weer rond 0 graden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zubadan
  • Registratie: Februari 2016
  • Laatst online: 07-06 10:38
Zubadan schreef op zaterdag 2 december 2023 @ 11:52:
Ik heb een probleempje met mijn Zubadan. Deze heb ik standaard op 50% vermogensbegrenzing staan. Alleen op koude dagen schakel ik hem soms naar 100%. Gisteren wilde ik hem dit seizoen voor het eerst weer op 100% vermogen zetten maar dat lukte niet. Ik dacht dat het een probleem met de z-wave schakelaar was die het vermogenskabeltje schakelt maar dat was niet het geval. Ik heb de z-wave schakelaar van het vermogenskabeltje afgehaald en met geen enkele pin verbonden blijft de Zubadan op 50% vermogen staan (informatie werking 061 geeft 0001 en ook aan het geluid te horen is het geen vol vermogen). SW7-1 op uit zetten dan geeft informatie werking 061 0000 maar de Zubadan lijkt op 50% vermogen te blijven staan. SW-1 even later weer op aan geeft weer 0001 ook met het vermogenskabeltje er helemaal af. Ook een harde reset (stroom eraf en er even later weer op) helpt niet. Tot en met vorige winter heeft alles jarenlang goed gewerkt maar nu dus niet meer en kan ik de Zubadan niet meer op 100% zetten. Heeft iemand een idee hoe ik dat kan oplossen?
Even een update. Na een koude start (nachtverlaging) lijkt de Zubadan aan het compressor geluid te horen toch op 100% te werken ondanks dat informatie werking 061 nog steeds 0001 weergeeft. Als ik de draadjes van het vermogens begrenzingskabeltje via de z-wave schakelaar verbindt dan hoor ik meteen dat de compressor terug schakelt en hoor ik het compressor geluid binnen niet meer. Lijkt dus alleen een bug in de software voor de output van informatie werking 061. Voorlopig blijft mijn Zubadan via de z- wave schakelaar op 50% staan want op 100% hoor je de compressor binnen duidelijk bij een koude start.

Mitsubishi Zubadan 11,2kW, Daikin Ururu Sarara 5kW, Daikin FTXM 2,5kW, 13,2 kWp PV

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BAJ82
Andrehj schreef op zondag 3 december 2023 @ 10:51:
[...]

Dat klopt niet. Volgens jouw tekst hierboven zit het buffervat in de retour. Koud water ten gevolge van een defrost wordt gewoon via de aanvoer direct je vloer in gepompt.
Je waterpomp gaat immers bij een defrost echt niet ineens het water de andere kant op pompen, dat kan fysiek niet eens.

[...]

Ca elk uur een defrost is normaal. Heeft iedereen bij het vochtige weer rond 0 graden.
Aha, ik dacht inderdaad dat de pomprichting ook omdraaide. Maar dat is lastig inderdaad.
Hoe bepaald de defrost regeling de frequentie? Is dat een combinatie van de gemeten buitentemperatuur en luchtvochtigheid? Of zit daar nog meer achter? En wat voor COP is nog haalbaar als het buiten rond de 0 graden is en er elk uur een defrost plaatsvindt?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Takkeding
  • Registratie: September 2012
  • Laatst online: 13:12
Nog een vraagje totdat de SD kaart perikelen hier verholpen zijn, ik kom erachter dat de FTC6 unit in de woonkamer anders lijkt dan in de servicehandleiding van de ERST20D-VM2D wordt beschreven.

Ik heb namelijk geen "Energy monitor" als ik vanaf het begin op de F4 toets. Deze zou onder F4 ook direct moeten staan volgens de handleiding, maar daar staat vakantiemodus en kan ik een datum instellen. Al gevonden dat dipswitches 3-4 en 3-8 aan of uit gezet kunnen worden in de binnenunit. Deze stonden beide op OFF en ik dacht dat daarmee dus een externe energy/heat monitor gebruikt wordt, deze op ON gezet maar dat geeft nog steeds geen energy monitor. De dipswitches dus ook weer in de OFF positie gezet. Hoe kan ik de energy monitor actief krijgen dat de Mitsu deze zelf berekent?

Ook valt op dat ik bijvoorbeeld met de settings uit de FAQ geen verwarmingsbedrijf instellingen heb. Wel "Kamertemp. regeling (VERW.)" en daar kan ik "Bereik Voorlooptemp." instellen op minimaal 25 en maximaal 60. Dat stond op 35-50 en heb ik gister ook op 25-35 kunnen zetten, zo dicht mogelijk bij de aanbeveling voor vloerverwarming. Maar dit lijkt niet veel te doen aan het stevige pendelen. Iemand hier bekend mee?

Heb er SW versie 1801 op staan volgens code 190, en buiten staat dus een SUZ-SWM40.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Takkeding schreef op zondag 3 december 2023 @ 11:02:
Nog een vraagje totdat de SD kaart perikelen hier verholpen zijn, ik kom erachter dat de FTC6 unit in de woonkamer anders lijkt dan in de servicehandleiding van de ERST20D-VM2D wordt beschreven.
De FTC6 is de besturingsprintplaat die in je binnenunit zit. In je woonkamer hangt hooguit het bedieningspaneel.
Ook valt op dat ik bijvoorbeeld met de settings uit de FAQ geen verwarmingsbedrijf instellingen heb. Wel "Kamertemp. regeling (VERW.)" en daar kan ik "Bereik Voorlooptemp." instellen op minimaal 25 en maximaal 60. Dat stond op 35-50 en heb ik gister ook op 25-35 kunnen zetten, zo dicht mogelijk bij de aanbeveling voor vloerverwarming. Maar dit lijkt niet veel te doen aan het stevige pendelen. Iemand hier bekend mee?
Ik geloof er niks van dat je WP bij deze buitentemperaturen pendelt. Zeker weten dat het geen defrosts zijn? Kun je de data (grafiek) waarop je je oordeel baseert delen?

Acties:
  • +2 Henk 'm!
BAJ82 schreef op zondag 3 december 2023 @ 11:00:
En wat voor COP is nog haalbaar als het buiten rond de 0 graden is en er elk uur een defrost plaatsvindt?
Ik zat gisteren op een dCOP van 4.12 voor verwarmen. En dan heb ik netjes de koelte van de defrosts van de warmteopbrengst afgetrokken. Mijn Kamstrup meet die namelijk apart.
Ik ben er ondertussen ook achter dat Mitsubishi dat niet doet, die vermeldt in de COP-resultaten alleen de opgewekte warmte en "vergeet" dus om de koeling door defrosts daar weer vanaf te trekken. Beetje flauw van de Japanners....
Dit verschil kan trouwens behoorlijk oplopen, gisteren was het 4.6%, maar afgelopen donderdag, toen het nog veel vochtiger was, zelfs 7.6% (75.4 kWh warmte opgewekt, en 5.7 kW gekoeld via defrosts).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Takkeding
Andrehj schreef op zondag 3 december 2023 @ 11:07:
[...]

De FTC6 is de besturingsprintplaat die in je binnenunit zit. In je woonkamer hangt hooguit het bedieningspaneel.

[...]

Ik geloof er niks van dat je WP bij deze buitentemperaturen pendelt. Zeker weten dat het geen defrosts zijn? Kun je de data (grafiek) waarop je je oordeel baseert delen?
Thx voor het verbeteren omtrent de FTC6, dacht door de verschillende handleidingen dat het bedieningspaneel zo heette.

De grafiek waarop ik het baseer is de onderstaande, de fase waarop de buitenunit aangesloten zit, gelogd met een P1 meter:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/HYqPsKpYlKJxYXLOVjDHULZu34k=/800x/filters:strip_exif()/f/image/5GoFBJ7ENpHRQJPntaAA8Gfa.png?f=fotoalbum_large

Nu zegt dat nog niet alles, zeker zonder data uit de SD kaart, maar je ziet 'm ook ongeveer ieder uur stoppen. Dat zal ongetwijfeld een defrost zijn, dat geloof ik wel. Maar het kan niet goed zijn dat hij zo wisselt in vermogen, op de eerste run na. Alle verdelers op de verdiepingen staan ook open, maar toch lijkt hij zijn warmte niet goed kwijt te kunnen na die eerste run.

Acties:
  • +1 Henk 'm!
Takkeding schreef op zondag 3 december 2023 @ 11:55:
[...]

Thx voor het verbeteren omtrent de FTC6, dacht door de verschillende handleidingen dat het bedieningspaneel zo heette.

De grafiek waarop ik het baseer is de onderstaande, de fase waarop de buitenunit aangesloten zit, gelogd met een P1 meter:
[Afbeelding]

Nu zegt dat nog niet alles, zeker zonder data uit de SD kaart, maar je ziet 'm ook ongeveer ieder uur stoppen. Dat zal ongetwijfeld een defrost zijn, dat geloof ik wel. Maar het kan niet goed zijn dat hij zo wisselt in vermogen, op de eerste run na. Alle verdelers op de verdiepingen staan ook open, maar toch lijkt hij zijn warmte niet goed kwijt te kunnen na die eerste run.
Dit ziet er wel heel bijzonder (en niet goed) uit. Tip: z.s.m. iets van monitoring regelen. Het simpelste is een Melcloud adapter die je zelf eenvoudig kunt installeren. Meer tips zie de posts onder de TS.

Vertel eens wat meer over je instellingen (vooral de watertemperatuur setpoint) en je afgiftesysteem? Welke flow haal je?

[ Voor 5% gewijzigd door Andrehj op 03-12-2023 12:45 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Nou wil even laten weten dat mijn warmepomp het weer doet en de L9 storing is weg. Alleen waar zijn de keuzemenu knoppen?? Ik wil kijken of de temperatuur van het sww nog hetzelfde staan al dat hij alle gegevens heeft onthouden zoals die stond

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/jSz2_nEBWP9Eurw9jVFw55tg1fo=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/mmaDdkUIAuA03M8aP6B7gVfU.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 46% gewijzigd door Anoniem: 1847902 op 03-12-2023 12:55 ]

Acties:
  • +7 Henk 'm!

• gr8-jen
Menu 5 seconden ingedrukt houden, tot de pijltjes wit worden. Zie handleiding

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mazoutje
  • Registratie: April 2023
  • Laatst online: 13-03 20:46
Ik haal al de hele dag mijn gevraagde Ta niet op mijn kringen omdat hij om de 40 minuten een defrost doet. Op die manier wordt de woning ook niet opgewarmd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rsilderhuis
  • Registratie: December 2023
  • Laatst online: 15-05 18:36
Hallo,

Sinds een aantal weken draait hier de Ecodan 8KW Hybride ook.
Huis uit 1926 met radiatoren, spouwmuur isolatie 9cm en onlangs alles voorzien van HR++.
Huis heeft 25 radiatoren, er staan er maar een stuk of 10/12 open, de rest staat uit.

In oktober is de Ecodan geplaatst, eerste weken ging dat prima. Nu het wat kouder wordt werkt de pomp slecht, pendelt continue. Installateur is er 4 keer geweest, die geeft aan dat nu alles is opgelost. De oplossing is dat de warmtepomp het tot 7 graden buitentemperatuur doet, daaronder nu de CV ketel.

Moet toch kunnen dat de warmtepomp het tot lagere buiten temperaturen kan moeten opvangen? In de bijlage wat afbeeldingen vanuit mijn Mitsubishi app en kWh meter warmtepomp.

Wat kan ik doen om efficiënter met de warmtepomp om te gaan. Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/ndufGA_msj8B-HuI8t9pSf7dcj4=/x800/filters:strip_exif()/f/image/i8uUw1F1EVe3FaIkNcNirasF.png?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/RV-n8-o-QwlY6RcgZ7SfH3Ehikk=/x800/filters:strip_exif()/f/image/zfdGxjEsF8yS4QkJftcE2Ony.png?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/qPGylDlp5omfQY5dRP4G7mvSi7w=/800x/filters:strip_exif()/f/image/mV67PMbKsOTDtQFUsEeB5N2v.png?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/JXy2jWCaILtJHFNLFHTowNGSpAg=/800x/filters:strip_exif()/f/image/9yN9ltOyq819vbeYmSzzr2Ku.png?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• joezzt
  • Registratie: November 2009
  • Niet online
laurens0619 schreef op zaterdag 2 december 2023 @ 22:08:
[...]

Is dat ook in Melcloud?

Die staat ie er bij mij wel in, in Structure/devices/device/

Gibson S-1, Godin Multiac ACS SA, Camps Cut 500S, Roland Jazz Chorus-120 , King Tempo II 607, TMS320C10, SAM4L

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mazoutje
joezzt schreef op zondag 3 december 2023 @ 15:33:
[...]

Weet jij wat deze velden betekenen: FlowTemperatureBoiler, ReturnTemperatureBoiler

En wat kan je eigenlijk opmaken uit die HeatPumpFrequency?

Acties:
  • +1 Henk 'm!
rsilderhuis schreef op zondag 3 december 2023 @ 14:26:
Hallo,

Sinds een aantal weken draait hier de Ecodan 8KW Hybride ook.
Huis uit 1926 met radiatoren, spouwmuur isolatie 9cm en onlangs alles voorzien van HR++.
Huis heeft 25 radiatoren, er staan er maar een stuk of 10/12 open, de rest staat uit.

In oktober is de Ecodan geplaatst, eerste weken ging dat prima. Nu het wat kouder wordt werkt de pomp slecht, pendelt continue. Installateur is er 4 keer geweest, die geeft aan dat nu alles is opgelost. De oplossing is dat de warmtepomp het tot 7 graden buitentemperatuur doet, daaronder nu de CV ketel.

Moet toch kunnen dat de warmtepomp het tot lagere buiten temperaturen kan moeten opvangen? In de bijlage wat afbeeldingen vanuit mijn Mitsubishi app en kWh meter warmtepomp.

Wat kan ik doen om efficiënter met de warmtepomp om te gaan. [Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding]
Paar vragen (graag allemaal beantwoorden):
- Wat was je oude gasverbruik?
- Welk type buitenunit heb je precies? Er zijn wel een stuk of tien 8 kW varianten.
- Weet je zeker dat het pendelen is? Ik denk dat het defrost zijn.
- Heb je dit topic al helemaal gelezen?
- Je grafieken uit Melcloud zijn zo nutteloos, want door de veel te grote schaal niet af te lezen. Post eens een grafiek met alleen Ta en Tr?
- Verbruik van de WP is erg hoog. Welke Ta vraag je?
- Wat is de flow?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• joezzt
  • Niet online
Mazoutje schreef op zondag 3 december 2023 @ 15:50:
[...]

Weet jij wat deze velden betekenen: FlowTemperatureBoiler, ReturnTemperatureBoiler

En wat kan je eigenlijk opmaken uit die HeatPumpFrequency?
Uit de frequentie kun je niet zoveel opmaken, het loopt gelijk op met het electrisch vermogen, da’s veel belangrijker en heel goed extern te meten in hogere resolutie en verversing snelheid.
Die andere zou ik niet weten, ik heb geen boiler.

Gibson S-1, Godin Multiac ACS SA, Camps Cut 500S, Roland Jazz Chorus-120 , King Tempo II 607, TMS320C10, SAM4L

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Proton_
  • Registratie: November 2011
  • Laatst online: 18:41

Proton_

Moderator Wonen & Mobiliteit 

Team Welles

@rsilderhuis om het maximale uit je warmtepomp te halen is het standaardrecept: zet je alle afgifte open, zorg dat het waterzijdig ingeregeld is en kijk je eerst een week met de wenstemperatuur 24/7 constant (gezien je grafiekje waar die door de dag heen flink schommelt zal dat 21 graden worden).
Met dit weer mag de warmtepomp best een paar dagen aan één stuk draaien, alleen onderbroken voor defrosts. Als hij toch uit gaat of het te warm wordt, dan staat je stooklijn te hoog, stel die dan bij.

Wil je dat de warmtepomp meer bespaart, ga dan naar je afgifte kijken. Fans zijn een goedkope en doelmatige manier om de stooklijn nog lager te krijgen = € besparen.

Het ik-wil-een-warmtepomp FAQ topic- '23 MG5, douchen met wtw en Auer Edel Eau, verwarming met Vaillant Arotherm Plus.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• PentaClover
  • Registratie: September 2018
  • Laatst online: 23-06 20:23
SaEnSa schreef op zaterdag 2 december 2023 @ 18:16:
Hoi,

[Afbeelding]
Ik zie dat je flow temperatuur tussen de defrosts door bijna constant is terwijl je setpoint aan het toenemen is, wat probeer je nu precies hieruit te leren ?

3200 Wp OZO+10000 Wp ZZW+3200 Wp WNW : PvOutput - Daikin 4MXM68N + 3 x FTXM20M2V1B + FTXA50A2V1BT - Vaillant AroTherm 125/5 & Boiler VIH RW 300/3 MR

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Knowbody
Mazoutje schreef op zondag 3 december 2023 @ 13:41:
Ik haal al de hele dag mijn gevraagde Ta niet op mijn kringen omdat hij om de 40 minuten een defrost doet. Op die manier wordt de woning ook niet opgewarmd.
Laat de bijverwarming meehelpen! Best kans dat je dan morgen uit de visuele cirkel bent.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rsilderhuis
Andrehj schreef op zondag 3 december 2023 @ 15:53:
[...]

Paar vragen (graag allemaal beantwoorden):
- Wat was je oude gasverbruik?
Dat was ruim 3000/3500m3 met enkel verwarming aan beneden woonkamer/keuken. 60m2
- Welk type buitenunit heb je precies? Er zijn wel een stuk of tien 8 kW varianten.
Zie foto hier onder
- Weet je zeker dat het pendelen is? Ik denk dat het defrost zijn.
Ik heb geen idee
- Heb je dit topic al helemaal gelezen?
Ik heb een aantal bladzijdes gelezen maar niet alle 375
- Je grafieken uit Melcloud zijn zo nutteloos, want door de veel te grote schaal niet af te lezen. Post eens een grafiek met alleen Ta en Tr?
Waar kan ik die vinden? In de mitsubishi app krijg ik niet meer gedetailleerde data.
- Verbruik van de WP is erg hoog. Welke Ta vraag je?
Ik heb geen idee
- Wat is de flow?
Ik heb geen idee

Ik probeer mij er in te verdiepen en ben al bezig geweest door het menu van de WP te scrollen, maar weet niet alle ins- en outs en heb geen ervaring met installatie/WP/verwarming etc

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/BthzpGnLshY2qyYB6V89V7dRlTk=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/z5Szx2KvC4Z788ObdOJhhAAR.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/uZHpdZ0QBP-Geit_s7XdNbA_mkI=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/6sPhmo2X6JF9L6jBDIVF4sbv.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mazoutje
Knowbody schreef op zondag 3 december 2023 @ 16:58:
[...]

Laat de bijverwarming meehelpen! Best kans dat je dan morgen uit de visuele cirkel bent.
Hoe zet ik die aan? Ik heb een PUD-SWM100YAA en een EHST30D-VM6ED.
De koud weer functie kan pas vanaf - 10 °C, of kan ik dat ergens forceren?

[ Voor 12% gewijzigd door Mazoutje op 03-12-2023 17:16 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Knowbody
Mazoutje schreef op zondag 3 december 2023 @ 17:10:
[...]

Hoe zet ik die aan? Ik heb een PUD-SWM100YAA en een EHST30D-VM6ED.
De koud weer functie kan pas vanaf - 10 °C, of kan ik dat ergens forceren?
Het probleem is dat:

-Tweakers het vaak uitzetten want COP1
-Zucht
-Installateurs de automaat in de meterkast uitzetten
-Het ding er niet eens op zit
-De instelling is aangepast op een te lage start temperatuur. Fabrieksmatig staat ie meestal te fanatiek.

De regeling zal hem zelf moeten inschakelen, als alle voorwaarden daar zijn.

(Als je gevorderde warmtepomp bezitter bent zul je het vast voor elkaar krijgen dat je zonder de backup heater ook een goed werkend systeem kunt krijgen, maar niet iedere gebruiker is een freak!)

[ Voor 14% gewijzigd door Knowbody op 03-12-2023 17:25 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RTJC
  • Registratie: December 2021
  • Laatst online: 25-12-2024
Tip: begin bij pagina 1. En dan het eerste bericht. Daar leer je al een hoop.

En Check even de melcloud app. Daar kun je zelf de tijden instellen voor je grafieken.

Hoe verwarm je? Op basis van ruimte temp? Op vaste van een vaste Ta (dat is de aanvoer temperatuur) of op basis van de weersafhankelijke regeling?

Maak eens een foto van je display op de controller.

[ Voor 26% gewijzigd door RTJC op 03-12-2023 20:07 ]

Warmtepomp: PUHZ-SW100YAA - ERSC-VM2D

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• laurens0619
joezzt schreef op zondag 3 december 2023 @ 15:33:
[...]

ah tof, thnx!

Ik zat in de data te kijken maar het zal in het eerste device request.
Zit toch wel veel nuttige info waar homeassistant maar klein stukje van pakt.

"DipSwitch1": 54,
"DipSwitch2": 140,
"DipSwitch3": 84,
"DipSwitch4": 0,
"DipSwitch5": 38,
"DipSwitch6": 4,
"HeatPumpFrequency": 36, (ook keer 18 gezien)
"FlowTemperature": 24,
"ReturnTemperature": 21,

dipswitch lijkt overeen te komen wat ik hier eerder heb gelezen

Moet het eigenlijk structureel loggen maar dan moet ik homeassistant aanpassen want die pakt dit niet standaard.

Pomp pakt nu ongeveer 400 watt, lijkt bij frequency van 36 te horen.
Heb paar keer handmatig gepold en 20x 36hz gekegen en 1x 18 als frequency

[ Voor 12% gewijzigd door laurens0619 op 03-12-2023 21:02 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• joezzt
  • Niet online
Die dipswitch is voor de binnenunit, die bij mij wel heel anders is, is een zonder boiler, ERSD-VM2D
18
140
16
0
38
4
Dus jouw dip switch 3-3 staat On, dan zou er ook een flowswitch op IN7 (zone 2) aangesloten moeten zijn. Als die niet aangesloten is dan is er nu een flow error op zone 2, heb je een zone 2 ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Takkeding
Andrehj schreef op zondag 3 december 2023 @ 12:42:
[...]

Dit ziet er wel heel bijzonder (en niet goed) uit. Tip: z.s.m. iets van monitoring regelen. Het simpelste is een Melcloud adapter die je zelf eenvoudig kunt installeren. Meer tips zie de posts onder de TS.

Vertel eens wat meer over je instellingen (vooral de watertemperatuur setpoint) en je afgiftesysteem? Welke flow haal je?
Instellingen kijk ik morgen even precies naar, heb de vraag voor faciliteren van monitoring al uitstaan bij het installatiebedrijf, net als vragen over de situatie hier. Als ze geen monitoring willen doen is het mij die paar tientjes zo waard. Vanochtend gaf de unit '19' bij informatie werking code 540 tijdens verwarmen van de woning, dus slechte flow lijkt het probleem mij ook niet te zitten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rsilderhuis
RTJC schreef op zondag 3 december 2023 @ 20:04:
[...]

Tip: begin bij pagina 1. En dan het eerste bericht. Daar leer je al een hoop.

En Check even de melcloud app. Daar kun je zelf de tijden instellen voor je grafieken.

Hoe verwarm je? Op basis van ruimte temp? Op vaste van een vaste Ta (dat is de aanvoer temperatuur) of op basis van de weersafhankelijke regeling?

Maak eens een foto van je display op de controller.
Waar kan ik zien hoe ik verwarm? Hieronder foto's van het display en van 'samenvatting instellingen' bij service Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/SvR7nB-sqaLVPy5IcEAyLopnOLs=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/OOIdz3oJeupjKJf1H0kbs5nY.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/-SrNTUG7PB4qt_7lUFJ6OzfumaY=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/4ZCf5UMUU9bB9ixk5xnG5mDQ.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/tmuF0auLqs7adKpF668YWK0TGSk=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/3bwwba4i6ht4T2Rv9snJEmpM.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/2mGRfSDD7Fj3bLJyDLFBPK_hNLE=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/hksATq9W2DFIHA7lUtPhWujc.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/5ZyclQ-zIGMQySxHiTwOHzUbCrQ=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/Q0IhXvyB25U8cc5e3JWlZJfa.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Red_Baron
  • Laatst online: 01-05 08:36
rsilderhuis schreef op maandag 4 december 2023 @ 08:27:
[...]

Waar kan ik zien hoe ik verwarm?
Het huisje met de thermometer links naast de 20 Grdn geeft aan dat je met adaptieve ruimteregeling verwarmd.
zie voor een kort overzichtelijk uitleg van het scherm de volgende sheet
https://library.mitsubish...troller_User_Guide#page-1

PUHZ-SHW80 YAA ERST30C-VM2ED

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gr8-jen
@rsilderhuis
Je SD kaart is in abnormaal bedrijf. Dus er wordt niets gelogd en je kan geen historie daaruit ophalen.
laat je installateur langskomen, (moest bij mij) als hij het ook ziet krijg je gratis een nieuwe.

Extra tip: dat gekke symbooltje bij de eerste foto heb ik nog nooit gezien, ook niet in dit forum. Kijk even in de handleiding wat het betekent.

EDIT: heb je geen SWW ofzo? Misschien heb je een iets andere installatie?

[ Voor 9% gewijzigd door gr8-jen op 04-12-2023 08:48 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rsilderhuis
gr8-jen schreef op maandag 4 december 2023 @ 08:46:
@rsilderhuis
Je SD kaart is in abnormaal bedrijf. Dus er wordt niets gelogd en je kan geen historie daaruit ophalen.
laat je installateur langskomen, (moest bij mij) als hij het ook ziet krijg je gratis een nieuwe.

Extra tip: dat gekke symbooltje bij de eerste foto heb ik nog nooit gezien, ook niet in dit forum. Kijk even in de handleiding wat het betekent.

EDIT: heb je geen SWW ofzo? Misschien heb je een iets andere installatie?
dat gekke symbooltje betekend volgens mij dat hij nu op CV verwarmt, en niet meer op de HWP.

Installateur is hier 4x geweest, dit was zijn 2e mitsubishi WP en hij heeft er geen verstand verder van.

Is het logisch dat de WP het tot een buitentemperatuur van 7 graden doet en daaronder niet meer kan bijhouden? We hebben een groot (oud) huis, met spouw isolatie en HR++. Veel verschilende radiatoren, zeker niet allemaal lage temperatuur varianten.
Pagina: 1 ... 93 ... 185 Laatste

Let op:
Factory zero systeem? Post dan in Problemen met warmtepompsystemen van Factory Zero