Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gr8-jen
  • Registratie: Juni 2011
  • Laatst online: 07:42
Simone2011 schreef op vrijdag 1 december 2023 @ 08:11:
Goedemorgen

Ik heb zojuist een foto gemaakt van het verbruik en geproduceerde energie.
Is mijn veronderstelling dat er maar een cop van 2.4 wordt gehaald juist? ( 1200/510)

Lijkt mij laag (te laag) wat is jullie ervaring over de maand november?

Overigens ook in overleg met de installateur over de settings en het terugvallen van de temperatuur . Hopelijk vandaag een reactie.[Afbeelding]

[Afbeelding]
Die installateur zal het wel druk hebben ja. Als die bij iedereen dezelfde standaard instellingen laat staan en niet voldoende uitlegt, zullen er meer klagen.

Ik begrijp dat het een installatie achteraf is. Dus hoeveel weet je van wat er in huis is?

Hoeveel is er geisoleerd? wat voor glas, RC waardes bekend van vloer. muur, muren? EPC?
Is er een berekening van warmtebehoefte gemaakt?
Heb je vloerverwarming, hoeveel oppervlakte ongeveer? heb je radiatoren? Zijn het radiatoren met extra oppervlakte?

Bij "service" heb je iets van "samenvatting instellingen" , kun je daar foto's van plaatsen?
Kun je in het "informatie werking" de flow ophalen van code 540

(Pin van service menu is (normaliter) idd 0000, dan "informatie werking" en code 540 geeft je de flow in liter per minuut.)

Heb je het warm? dan kun je gaan tweaken totdat het net niet meer warm is :P

WP: ME SUZ-SWM80VA + ERST20D-VM2D || PV: 4500Wp ZWW || BENG, Rc6 rondom, tripple glas, WTW, 165m2 verwarmd || Gasloos sinds sep 2023

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cranberry
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 12:59
@laurens0619 had je deze problemen vorig jaar ook (sorry, heb geen tijd om al jouw posts goed door te nemen ;) )

Het volgende zou ik proberen om nog meer inzicht te krijgen:
- WP even een keer spanningsloos maken en opnieuw testen
- Slechts één verdieping verwarmen (Ta moet dan echt op gaan lopen na verloop van tijd)
- Stand flow terugzetten naar 4

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• laurens0619
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 13:56
@Cranberry
Jup al vanaf het begin verschillende problemen:
- TA wordt nooit gehaald, ook niet in herfst ofzo . Blijft altijd paar graden onder setpoint hangen. Tenminste dat dacht ik dat hij altijd x afweek. Zou ook kunnen dat hij nooit hoger kon?
- Toerental sloeg soms op hol waarna die in 5 minuten continu omhoog en omlaag ging
- Huis niet warm te krijgen

Is eigenlijk pas allemaal beter geworden toen het warmer werd en de pomp niet meer nodig was :+

- Spanningsloos al vaak gedaan maar zal ik doen
- 1 verdieping verwarmen: heb op alle slaapkamers thermostaat op 0 gedraaid
- Flow zal ik ook proberen.

edit:
Booster doet sinds 08:15 mee (zag het icoontje nu ook erbij). Lijkt iig wel positief effect te hebben.
Beetje jammer van mn stroomverbruik van 3kwh nu mrja nood breekt COP :+

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/X72Rk18sxA3bJ2Irx3tlJ3FaGxU=/x800/filters:strip_exif()/f/image/3U3SCjovq52dz9B22xaZRgJU.png?f=fotoalbum_large

[ Voor 29% gewijzigd door laurens0619 op 01-12-2023 08:58 ]

CISSP! Drop your encryption keys!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gr8-jen
laurens0619 schreef op vrijdag 1 december 2023 @ 08:54:
@Cranberry
Jup al vanaf het begin verschillende problemen:

- 1 verdieping verwarmen: heb op alle slaapkamers thermostaat op 0 gedraaid
Dat is nieuwe info. Wat voor regeling heb je en wat is het merk?
Die dingen kunnen best wel de WP pesten

WP: ME SUZ-SWM80VA + ERST20D-VM2D || PV: 4500Wp ZWW || BENG, Rc6 rondom, tripple glas, WTW, 165m2 verwarmd || Gasloos sinds sep 2023

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JT
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 12:03

JT

VETAK y0

Simone2011 schreef op vrijdag 1 december 2023 @ 08:11:
Goedemorgen

Ik heb zojuist een foto gemaakt van het verbruik en geproduceerde energie.
Is mijn veronderstelling dat er maar een cop van 2.4 wordt gehaald juist? ( 1200/510)

Lijkt mij laag (te laag) wat is jullie ervaring over de maand november?

Overigens ook in overleg met de installateur over de settings en het terugvallen van de temperatuur . Hopelijk vandaag een reactie.[Afbeelding]

[Afbeelding]
Lol, net ook even gekeken, met de kanttekening van anderen dat dit niet precies schijnt te zijn, ik kom uit op een COP van 2 in een huis van een paar jaar oud :+

3600wp string @ 115° oost | 825wp panelen/750wp micro's @ 13°/115° oost | 1475wp panelen / 1250wp micro's @ 27°/205° graden zuid
Ecodan warmtepomp
Repo's: HA-Solar-control | HA-heatpump-planning

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• xoror
  • Registratie: November 1999
  • Niet online
Oef afgelopen nacht was pittig in utrecht voor mijn sw75yaa.

Bijna elke 30 mins defrost met de mist en temp rond/onder 0. Gisteren 30 kWh toch wel verstookt met cop van 3.92, valt nog niet tegen gezien het weer. Frequentie tikt ook soms 96hz aan, yikes. (Ta=27, flow = 21-22, delta T=3-4)

Ben benieuwd naar de overzichten deze maand.
verwarmen COP: 2180KWh / 414KWh = 5.26
sww COP: 133KWh/49KWh = 2.71

[ Voor 9% gewijzigd door xoror op 01-12-2023 09:34 ]

Eenvoudig + Goedkoop Mitsubishi Warmtepomp uitlezen/besturen met een ESP32

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• laurens0619
gr8-jen schreef op vrijdag 1 december 2023 @ 08:57:
[...]

Dat is nieuwe info. Wat voor regeling heb je en wat is het merk?
Die dingen kunnen best wel de WP pesten
Lijkt Breman eigen.

Groepen op de 1e en 2e staan nu allemaal dicht behalve de zolder .Je ziet de flow meters ook netjes dichtstaan

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/LBBtZjn2_ftBm7ESdHpYnMefxjw=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/zNx1B4ceZKalyfUrLNGeSkgB.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gr8-jen
Nee ik bedoel wat zijn die thermostaten? Honeywell ofzo? Zo te zien aan die draden erbij kan iets die groepen telkens dicht draaien (en openen).

[ Voor 12% gewijzigd door gr8-jen op 01-12-2023 09:06 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• joezzt
  • Registratie: November 2009
  • Niet online
laurens0619 schreef op vrijdag 1 december 2023 @ 08:44:
[...]

Ja klinkt laag maar toch is het (best) goed voor mijn pomp:
SUZ-SWM40, flowrate: 6,5-11,4 l/min.

@joezzt
Dat is de printplaat buiten neem ik aan?
Zou zomaar kunnen. Dat vervangen van die printplaat ging best chaotisch (hij had verkeerde printplaat en moest hem toen ergens vandaan halen, die vervangen).

Ik heb voor nu even de elektrische booster aangezet, kijken of het huis warm wordt en hierna op de warmtepomp warm kan blijven.
En dan maar voor de zoveelste keer een ticket openen bij breman....
Da’s van de printplaat in de binnenunit.

Gibson S-1, Godin Multiac ACS SA, Camps Cut 500S, Roland Jazz Chorus-120 , King Tempo II 607, TMS320C10, SAM4L

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• laurens0619
gr8-jen schreef op vrijdag 1 december 2023 @ 09:05:
Nee ik bedoel wat zijn die thermostaten? Honeywell ofzo? Zo te zien aan die draden erbij kan iets die groepen telkens dicht draaien (en openen).
Geen idee, gewoon vierkantje kastje met simpele draaiknop met * en getalletjes erop)

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/bANLUzPZlaNvShQi1BTwHNWQu9E=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/hWUbE86MGSuKoUUHG7LQCsFi.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• buell
  • Registratie: September 2012
  • Laatst online: 24-06 18:11
laurens0619 schreef op vrijdag 1 december 2023 @ 09:03:
[...]

Lijkt Breman eigen.

Groepen op de 1e en 2e staan nu allemaal dicht behalve de zolder .Je ziet de flow meters ook netjes dichtstaan

[Afbeelding]
Wat is dat voor een vreemde kraan op je inlaat van de verdeler? lijkt wel een thermostaat kraan. die zou je daar niet verwachten.

ERSD-VM2D / PUHZ-SW75-YAA / SMA-tripower 6 /

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• laurens0619
joezzt schreef op vrijdag 1 december 2023 @ 09:09:
[...]

Da’s van de printplaat in de binnenunit.

[ Voor 82% gewijzigd door laurens0619 op 06-12-2023 10:38 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Simone2011
  • Registratie: Oktober 2023
  • Laatst online: 24-11-2024
gr8-jen schreef op vrijdag 1 december 2023 @ 08:50:
[...]

Die installateur zal het wel druk hebben ja. Als die bij iedereen dezelfde standaard instellingen laat staan en niet voldoende uitlegt, zullen er meer klagen.

Ik begrijp dat het een installatie achteraf is. Dus hoeveel weet je van wat er in huis is?

Hoeveel is er geisoleerd? wat voor glas, RC waardes bekend van vloer. muur, muren? EPC?
Is er een berekening van warmtebehoefte gemaakt?
Heb je vloerverwarming, hoeveel oppervlakte ongeveer? heb je radiatoren? Zijn het radiatoren met extra oppervlakte?

Bij "service" heb je iets van "samenvatting instellingen" , kun je daar foto's van plaatsen?
Kun je in het "informatie werking" de flow ophalen van code 540

(Pin van service menu is (normaliter) idd 0000, dan "informatie werking" en code 540 geeft je de flow in liter per minuut.)

Heb je het warm? dan kun je gaan tweaken totdat het net niet meer warm is :P
Hierbij wat basis informatie

* Sinds 25-10-2023 Mitsubishi ecodan EHSD-VM2D/SUZ-SWM60 VA buffervat 300L
* Vloerverwarming beneden ( ca 50m2)Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/GD7xAuVgdM2CotD_krKQlH4MZa4=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/cl90006A6onhvCTYXSkwaZpA.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/PWbjgIWv1rrVhLcwVkWqi38f1Us=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/MYboIDy3SFb1QHTY7ZT9pHqN.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/JmaykDFSsnieo9w8NnfDixiKJGM=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/n2VlxbO5NgMU7cTwagLuhp22.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/79NhkPqf62CqgWw0RsH1taP34wA=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/KIG6Nhqg9G2el1Zd4sPpBgaf.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/z_3B-O6lyUgl9WrRSX7edDYA9jI=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/ZQxQYaRTkaC7VhYEnz9zvREM.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/_nQCFVEoBFKFVCbF8xoOO3RTTxA=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/gFVb9AKfTyvSyv0dxVEuiRhh.jpg?f=fotoalbum_large
* Overige radiatoren staan niet aan.
* Thermostaat staat op 19.5 graden
* Gezin van 4
* Bouwjaar woning 1985
* Volledige dubbelglas en kunstofkozijnen (Sinds 2022)
* Kruipruimte is geisoleerd conform bouw 1985 . Piepschuim tegen de onderkant.
* Zelf de vloerverwarmingsbuizen in de kruipruimte geisoleerd met buizenisolatie

Mitsubishi ecodan EHSD-VM2D/SUZ-SWM60 VA buffervat 300L (25-10-2023. Zonnepanelen 7510wp.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RenBeu
  • Laatst online: 07-06 15:20
laurens0619 schreef op vrijdag 1 december 2023 @ 09:03:
[...]

Lijkt Breman eigen.

[Afbeelding]
Op de bovenste aansluiting zit een soort inregelafsluiter, deze kan de flow nu ook beperken door de stand waarop deze gezet is.
Waarschijnlijk staat er ergens een streepje en getallen op.
Zou deze op maximaal zetten, of beter volledig weg halen en een beter doorstromen bocht monteren ipv de knie

Mitsubishi ERSD-VM2D.UK & SUZ-SWM80 VA

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Suicide
  • Registratie: Januari 2022
  • Niet online
laurens0619 schreef op vrijdag 1 december 2023 @ 08:00:
[...]

Pomp staat op 5. Flow van 13

Stille modus staat niet aan, ECO wel
Hier heeft hij op stand 5 een flow van 19.
Het zou de moeite waard kunnen zijn om het filter even na te kijken en eventueel schoon te maken.
Dat is makkelijk zelf te doen....

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Speedyace
  • Registratie: Januari 2019
  • Laatst online: 24-06 17:42

Speedyace

PUHZ-SW75YAA

Suicide schreef op vrijdag 1 december 2023 @ 11:11:
[...]

Het zou de moeite waard kunnen zijn om het filter even na te kijken en eventueel schoon te maken.
Het gezegde luidt. "baat het niet dan schaadt het niet"

WP: Puhz-SW75YAA - ERST30-VM2ED - Procon melcobems mini (A1M) - SolarEdge SE5K 16 x 320WP IBC Solar - SolarEdge SE3680H 14 x 410WP Longi, gasloos sinds: oktober 2022

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• laurens0619
[...]

ow nice :)

Maar filter ga ik proberen dan :)
Moet ik even gaan zoeken, nooit gezien/geweten

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• JustMyOpinion
  • Registratie: November 2012
  • Laatst online: 12-06 09:45
laurens0619 schreef op vrijdag 1 december 2023 @ 11:33:
[...]

Benieuwd hoe het je vergaat. Of het echt zo simpel is als men zegt :)

Gasloos sinds 12-2022 || Hoekhuis 1968 || WP: SUZ SWM80 VA || 300 l boiler || SOLAR: 2,1 kWp OZO / 2,4 kWp WNW (SolarEdge) + 3,6 kWp S (Solis)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cranberry
Speedyace schreef op vrijdag 1 december 2023 @ 11:23:
[...]

Het gezegde luidt. "baat het niet dan schaadt het niet"
Klopt, maar de huidige flow bij @laurens0619 is al boven de gespecificeerde eigenschappen van zijn WP.
Bovendien zou bij een lagere flow de Ta eerder moeten oplopen.

Het lijkt gewoon op een defect in WP. Hij lijkt in verwarmings-modus ergens door belemmerd te worden, waardoor 'ie op minimum vermogen blijft draaien.
Het is goed dat Breman er weer bij wordt gehaald. Laten ze gelijk Alklima ook maar meenemen...

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• FrancD
  • Registratie: September 2018
  • Laatst online: 21-05 16:33
JustMyOpinion schreef op vrijdag 1 december 2023 @ 11:34:
[...]

Benieuwd hoe het je vergaat. Of het echt zo simpel is als men zegt :)
Zie:

Grolsch in "Mitsubishi Electric Ecodan Lucht/Water Warmtepompen"

SUZ-SWM80VA + ERSD-VM2D / PV 6kWp zuidwest / gasloos per 1 maart 2022

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• laurens0619
@Cranberry
Thnx, die logica had ik ook in mijn hoofd: hogere flow gaat het de pomp nog zwaarder maken om de ta te halen. Nja zwaarder, pomp doet eens zn best nu :+

ik laat nu het geheel even opwarmen en dan zet ik thermisch element uit.

Zal ook eens bij de buren kijken (nieuwbouw project dus zelfde huizen/pompen), misschien staat de booster daar wel altijd aan…

Booster doet t goed
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/vNiq_jQdg6pFg67l5h3beXqN3s8=/x800/filters:strip_exif()/f/image/LBbtr93tlyxRl9oBbJgSIJ2D.png?f=fotoalbum_large

Alleen zuipt :+
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/reaqVVKX5oKQzBg2-Q8ojBzuDWM=/800x/filters:strip_exif()/f/image/72Cx9MFk1bqEI6dEcoTYAiLi.png?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cranberry
@laurens0619 is de enige 'aanpassing' die je nu hebt gedaan, het inschakelen van je boosterelement?
Of heb je nu groepen dichtgezet die eerst wel open stonden?

En nu loopt Ta wel op? Je booster levert (volgens mij) 2kW en dat is minder dan het minimum dat je WP kan leveren. M.a.w. je WP moet dit ook d.m.v. de door de buitenunit geproduceerde warmte/energie kunnen halen

[ Voor 14% gewijzigd door Cranberry op 01-12-2023 12:18 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• joezzt
  • Niet online
laurens0619 schreef op vrijdag 1 december 2023 @ 09:14:
[...]

Ah, daar heb ik nog een foto van in mijn archief gevonden (even aanname dat sindsdien niemand meer knopjes om heeft gezet).
Weet je zo welke dip switch ik zou moeten nakijken? Anders ik even dat schema wat je poste doorlopen :)
[Afbeelding]

[Afbeelding]
Ik zag dat je een andere binnenunit als ik heb. Volgens jouw unit is het dit:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/YHPSxaWtsLHnSR5VuyPbPtN5_og=/800x/filters:strip_exif()/f/image/ITR6qZqc6UsktKe0kstj1JzI.png?f=fotoalbum_large

Zo te zien staat SW3-3 niet default, zou Off moeten zijn. Of is er een Flow switch op IN7 aangesloten ?

Gibson S-1, Godin Multiac ACS SA, Camps Cut 500S, Roland Jazz Chorus-120 , King Tempo II 607, TMS320C10, SAM4L

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• laurens0619
Cranberry schreef op vrijdag 1 december 2023 @ 12:13:
@laurens0619 is de enige 'aanpassing' die je nu hebt gedaan, het inschakelen van je boosterelement?
Of heb je nu groepen dichtgezet die eerst wel open stonden?

En nu loopt Ta wel op? Je booster levert (volgens mij) 2kW en dat is minder dan het minimum dat je WP kan leveren. M.a.w. je WP moet dit ook d.m.v. de door de buitenunit geproduceerde warmte/energie kunnen halen
Ja, probeer zoveel mogelijk 1 voor 1 de aanpassingen te doen om oorzaken te vinden.
Heb uurtje nadat het eea warmer begon te worden ook wat groepen dichtgezet maar veel van de 1e stond al dicht. Ook zie ik niet echt een impact op de Ta daarbij

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DutchWing
  • Registratie: April 2019
  • Niet online

DutchWing

WP Installateur

buell schreef op vrijdag 1 december 2023 @ 09:14:
[...]

Wat is dat voor een vreemde kraan op je inlaat van de verdeler? lijkt wel een thermostaat kraan. die zou je daar niet verwachten.
Dat is een inregelkraan, daarop kun je eventueel een 24/230V motorisch (thermische klepje) plaatsen.

WP: Mitsubishi Ecodan PUHZ-SW75YAA + EHST20D-VM2D / PV: 2150Wp Z/O 132° en 2580Wp N/W 312° Ik wil een warmtepomp.nu

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DutchWing
  • Niet online

DutchWing

WP Installateur

[...]

Z’n flow zal hoogstwaarschijnlijk door de inregelkranen op de verdelers begrensd zijn.

Overigens meer flow dan conform specificaties heeft weinig meerwaarde. Hij heeft een 4kW warmtepomp.

WP: Mitsubishi Ecodan PUHZ-SW75YAA + EHST20D-VM2D / PV: 2150Wp Z/O 132° en 2580Wp N/W 312° Ik wil een warmtepomp.nu

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• vormulier
  • Registratie: December 2012
  • Niet online
Zo het koste me een paar dagen maar ik heb de legionella op de vrijdagen weten in te stellen.
1: Stel je interval in bij de frequentie setting op eens per 7 of 14 dagen
2: Ga naar je start tijd. (deze staat nog op je oude interval, dit kan je forceren door de datum van de WP in te stellen op 2020 en daarna weer terug te zetten op 2023)
3 Ga terug naar je start tijd deze heeft nu de datum van vandaag (als ik het me goed herinner, hij zal op morgen staan als je start tijd al geweest is)

4: Stel je doet dit op een maandag ochtend maar je wilt het op een vrijdag ga dan naar de start tijd setting en stel je tijd in op 01:00 (of een andere tijd die al geweest is) je WP ziet dan dat dit niet mogelijk is en start hem op morgen 01:00
5: Zet de start tijd terug naar de een tijd die nog moet komen (dit is belangrijk anders moet je iedere dag dit steeds vroeger op de dag doen)
6: herhaal stappen 4 en 5 dagelijks tot dat je de woensdag hebt bereikt. Op donderdag doe je stap 4 en bij stap 5 stel je dan de tijd in waarop je de run echt wilt hebben (zeg 13:00)
Je hebt dan als het goed is de hele week geen legionella run gehad en vanaf vrijdag zou hij iedere 7/14 dagen de run moeten doen.

Dit zou iemand nog eens moeten nalopen / dubbel checken maar dit is zoals ik het nu geforceerd heb naar een vrijdag niet makkelijk maar ook zeker niet onmogelijk

Allicht heeft iemand er wat aan !

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jorisdekloris
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 17-06 07:16
Moet je nou je deltaT meten aan de hydrobox of aan de verdeler?

Tierelier

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Speedyace

Speedyace

PUHZ-SW75YAA

laurens0619 schreef op vrijdag 1 december 2023 @ 11:33:
[...]

Boven de pomp zit het filter.
Beide kranen even dicht en uiteraard het systeem even uitzetten.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/nKk6d8py_izblRQO-1dNb_R3ivo=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/jYfZIKyGNgXIat4uwW06J1uR.jpg?f=fotoalbum_large

DutchWing in "Mitsubishi Electric Ecodan Lucht/Water Warmtepompen"

WP: Puhz-SW75YAA - ERST30-VM2ED - Procon melcobems mini (A1M) - SolarEdge SE5K 16 x 320WP IBC Solar - SolarEdge SE3680H 14 x 410WP Longi, gasloos sinds: oktober 2022

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Speedyace

Speedyace

PUHZ-SW75YAA

Cranberry schreef op vrijdag 1 december 2023 @ 11:51:
[...]

Het lijkt gewoon op een defect in WP. Hij lijkt in verwarmings-modus ergens door belemmerd te worden, waardoor 'ie op minimum vermogen blijft draaien.
Het is goed dat Breman er weer bij wordt gehaald. Laten ze gelijk Alklima ook maar meenemen...
Op een gegeven moment ben je wel een beetje uit geëxperimenteerd idd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• laurens0619
DutchWing schreef op vrijdag 1 december 2023 @ 13:58:
[...]

Z’n flow zal hoogstwaarschijnlijk door de inregelkranen op de verdelers begrensd zijn.

Overigens meer flow dan conform specificaties heeft weinig meerwaarde. Hij heeft een 4kW warmtepomp.
Die heeft monteur de vorige keer allemaal volledig open gezet. Daarmee ging de flow dacht ik van 12 naar 13.

Vorig jaar hadden ze de handdoek in de ring gegooid en zou aklima langskomen. Die is alleen nooit gekomen en aklima heeft breman teruggesturud met "gooi er maar nieuwe printplaat in"ofzo |:(

[ Voor 5% gewijzigd door laurens0619 op 06-12-2023 10:44 ]

Acties:
  • +3 Henk 'm!
laurens0619 schreef op vrijdag 1 december 2023 @ 08:44:
Ja klinkt laag maar toch is het (best) goed voor mijn pomp:
SUZ-SWM40, flowrate: 6,5-11,4 l/min.
Sorry, maar hier praat het databook echt poep.
Een SWM40 heeft dik 5 kW vermogen bij -10.
Een WP hoort met een dT van max 5K te kunnen werken
Uit de formule P=dT*4.2*flow/60 volgt dan dat flow = P*60/(dT*4.2) = 14.3 l/min.

Minder dan 14.3 wil je dus niet. 13 is aan de lage kant, maar zal met deze WP nog wel moeten werken.

Hoe Mitsubishi erbij komt dat 6.5 liter flow voldoende is begrijp ik echt niet. Dat zal wel de minimale flow zijn om een defrost te kunnen doen, maar met een dergelijke lage flow wordt je dT veel te groot, en daardoor je COP veel te laag.

WP: ME PUHZ-SW75YAA + ERSD-VM2D + EV-WP-TWS-1W 300; AC: ME MXZ-2F42VF + 2x MSZ-LN25VGV; PV: 14.08 kWp O/W + SMA STP 8.0; Vent: Zehnder Q600 ERV + Ubbink AirExcellent.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
laurens0619 schreef op vrijdag 1 december 2023 @ 08:54:
edit:
Booster doet sinds 08:15 mee (zag het icoontje nu ook erbij). Lijkt iig wel positief effect te hebben.
Beetje jammer van mn stroomverbruik van 3kwh nu mrja nood breekt COP :+

[Afbeelding]
Als de verhoging om 8:15 het vermogen van de booster is (1.8 kW), dan levert je WP zelf nauwelijks vermogen, minder dan 1 kW. Daar is iets serieus mis. Wat zegt je installateur?

WP: ME PUHZ-SW75YAA + ERSD-VM2D + EV-WP-TWS-1W 300; AC: ME MXZ-2F42VF + 2x MSZ-LN25VGV; PV: 14.08 kWp O/W + SMA STP 8.0; Vent: Zehnder Q600 ERV + Ubbink AirExcellent.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Speedyace

Speedyace

PUHZ-SW75YAA

Als ik het een beetje zo lees, dan zegt hij:
Mrja breman zegt zelf ook dat ze hier allemaal geen reet verstand van hebben.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Suicide
  • Niet online
DutchWing schreef op vrijdag 1 december 2023 @ 13:58:
[...]

Ik heb exact dezelfde warmtepomp als @laurens0619, dus dan vraag ik me af, hoezo heeft een hogere flow geen meerwaarde?
Hogere flow is toch lagere Ta?
(Default instelling is pompstand 5 volgens het databook als ik me niet vergis)

[ Voor 7% gewijzigd door Suicide op 01-12-2023 15:18 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Grafiek zegt een dT van ± 2.2K.
Vermogen is dus 4.2*2.2*13/60 = 2 kW.
Bij een A2W25 hoort deze WP 6 kW te kunnen leveren. Hij levert slechts 1/3 daarvan. Logisch dat je huis koud wordt.
- mn pomp zit qua stroomverbruik tussen 300-700 watt. Dat klinkt voor mij wat laag(?) helemaal omdat die het niet red?
Er is iets goed mis met je WP.

Acties:
  • +2 Henk 'm!
Speedyace schreef op vrijdag 1 december 2023 @ 15:14:
Als ik het een beetje zo lees, dan zegt hij:
Dan wordt het tijd dat @laurens0619 die installateur schriftelijk (met een mooie juridische brief, kun je zo downloaden) in gebreke gaat stellen.
Als die installateur die kennis niet heeft, moet ie zorgen dat ie die inhuurt, of regelt via de importeur. En anders had ie geen warmtepompen moeten verkopen. Zo zit het wettelijk nou eenmaal in elkaar.
Hij heeft nu een product geleverd wat overduidelijk niet goed werkt en zal dat op moeten lossen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• laurens0619
Ja ben bang dat ik dat traject in moet gaan...
Heb vanochtend opnieuw een melding gedaan bij de bouwer (zitten nog in het garantie traject), die kijk ik als eerste aan om dit op te lossen.
Hopelijk gaan ze nu wat sneller reageren.

Als ik mijn posthistorie teruglees, en mijn fotos erbij pak, dan:
- Heb ik nooit eerder meer dan 20 graden op mn retourleiding gemeten (behalve nu dan met de booster)
- Heeft die pomp of geflipt (heel snel opbouwen naar 2000watt en na 10sec daar weer vanaf gaan) of stabiel rond 700 watt gedraaid

Bijna een wonder te noemen dat ik op dat 700watt vermogen (~2100kwh thermisch?) de winter doorgekomen ben :+

[ Voor 47% gewijzigd door laurens0619 op 01-12-2023 15:31 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!
Knowbody schreef op vrijdag 1 december 2023 @ 07:25:
Als je het goed wilt doen 4,183616
Dat slaat nergens op. Ten eerste omdat die waarde niet constant is (varieert met de temperatuur) en ten tweede omdat de resolutie van de temperatuursensoren slechts 0.5 K is. En dan heb ik het nog niet eens over de nauwkeurigheid.
De alhier meestal gebruikte waarde van 4.2 voldoet dus prima.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• stin00
  • Registratie: Mei 2013
  • Niet online
.

[ Voor 102% gewijzigd door stin00 op 14-12-2023 20:36 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• DaWizza
  • Registratie: Augustus 2001
  • Niet online
@stin00 Dat ding is 1x (inefficiënt) ingesteld en nooit meer naar gekeken.

Ik zou beginnen met dit topic doornemen, er is al een hoop te winnen met de instellingen.

[ Voor 5% gewijzigd door DaWizza op 01-12-2023 15:41 ]

SUZ-SWM80VA & ERSD-VM2D, 200L SWW, 5330Wp O 45°, 2870Wp W 45°, 820Wp Z 10°, Fresh-r on the wall compac WTW

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Speedyace

Speedyace

PUHZ-SW75YAA

laurens0619 schreef op vrijdag 1 december 2023 @ 15:23:
Ja ben bang dat ik dat traject in moet gaan...
Heb vanochtend opnieuw een melding gedaan bij de bouwer (zitten nog in het garantie traject), die kijk ik als eerste aan om dit op te lossen.
Hopelijk gaan ze nu wat sneller reageren.
Druk op de ketel zetten. Straks is de boel gesloten tussen kerst en oud en nieuw en dan ben jij niet eerder dan januari 2024 aan de beurt. En jullie zitten in de kou

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gr8-jen
Simone2011 schreef op vrijdag 1 december 2023 @ 09:15:
[...]

Hierbij wat basis informatie

* Sinds 25-10-2023 Mitsubishi ecodan EHSD-VM2D/SUZ-SWM60 VA buffervat 300L
* Vloerverwarming beneden ( ca 50m2)[Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding]
* Overige radiatoren staan niet aan.
* Thermostaat staat op 19.5 graden
* Gezin van 4
* Bouwjaar woning 1985
* Volledige dubbelglas en kunstofkozijnen (Sinds 2022)
* Kruipruimte is geisoleerd conform bouw 1985 . Piepschuim tegen de onderkant.
* Zelf de vloerverwarmingsbuizen in de kruipruimte geisoleerd met buizenisolatie
Ok, met een een aanvoer temperatuur van 45 graden zou een COP tussen de 3.6-4 nog mogelijk moeten zijn. Maar je staat op WAR, dus nu is de aanvoer op dat moment 33 graden en retour 25 graden. Een hogere COP bij genoeg afgifte en flow moet dan kunnen, dus een verbetering moet moeten lukken.
Je geeft aan 50m2 vloerverwarming. Waarom staan de radiatoren uit? Is dit op instructie of om dat je zo gas wil besparen?
Ik weet niet zeker of met alleen de vloerverwarming er voldoende afgifte is. Dat zou kunnen betekenen dat de warmtepomp niet zijn minimale vermogen kwijt kan.

Het vermogen is te berekenen door: flow per minuut / 60 * 4.17 * (T aanvoer - T retour), dat zou:
flow / 60 * 4.17 * ( 33 - 25 ) worden. Maar ik weet de flow niet.

Als ik de datasheet snap moet er minimaal 3kW uit (varieert per buitentemp, maar we generaliseren), dan kom ik op een flow van ~6 liter. Een betere COP krijg je bij 3.5-4kW dus moet de flow hoger. Sowieso is een hoge flow handig.
Maar dan moet je dat vermogen ook kwijt kunnen, als dat niet lukt gaat de warmtepomp steeds uit (pendelen en dat is niet leuk voor de COP)

Dus moet je uit service menu bij informatie werking (540) de flow aflezen om het afgegeven vermogen te weten zoals ik vroeg. (aflezen als de warmtepomp draait)

Overigens kun je meer en makkelijker uitlezen via Melcloud adapter MAC-587IF-E , mocht je daar ~105 euro voor over hebben. Dit omdat de SD kaart niets logt en je dus geen verloop van temperaturen kunt zien.

Overigens warmte de boiler op naar 50 graden als de temp is gezakt naar 40 graden.
SWW staat nog op NORMAAL ipv ECO, dat zou nog kunnen helpen.
De legionella draait in de nacht om 3 uur. Dan lijkt het mij op zijn koudst. Ik heb het om 3 uur in de middag en heb ik er profijt van warm douchen in de avond.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gfaes
  • Registratie: Oktober 2022
  • Laatst online: 13:07
@stin00 En voor wat betreft het koelen: dit is wel mogelijk (dipswitch omzetten en evt. thermostaat aanpassen). Officieel moet er een condensbak geplaatst worden maar dat is tot nu toe bij ons niet nodig geweest.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ThaDude
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 13:39

ThaDude

Hang Loose

Jeroen Vreeken schreef op zondag 19 november 2023 @ 23:15:
@Varos Hoe is de relatie met je buren? En hoe wil je die in de toekomst?
Als het antwoord 'goed' is, dan zou ik niet meteen defensief worden en om een officiele meting vragen.
Ga eens bij ze langs en luister zelf wanneer ze er last van hebben. Dat is ook geen echte meting en subjectief, maar je kunt voor jezelf al oordelen of ze een terecht punt hebben. En aandacht doet al wonderen.

Als je persee gelijk wilt hebben, dan kun je altijd nog een meting eisen.

Dat de mitsubishi bij 700rpm vervelend kan resoneren is mij ook bekent. Bij dat toerental is dat echt veel erger dan bij lagere.
Dit is voor mij de reden om het bekende vermogens kabeltje te gebruiken. Echter niet met de dipswitch in vermogens stand, maar in de geluidsreductie stand. Dan kan hij niet boven 650rpm.
Hi Jeroen lees ik het nu goed dat jij de kabel hebt verbonden maar niet sw7-1 hebt omgezet?
Dan gaat de fan dus nooit harder dan 650 rpm als je de op 50 of 75% draait?

Mijn vraag is, hoop dat je dat dan ook weet, werkt de geluidsreductiemodus op bv ftc6 unit dan ook nog?

We're machines just like everything else in nature. (gasloos sinds 01-10-2020, WP: SW75YAA/ERSD-VM2D, DJG WPS 300, 18 hp CPC, 8820 wp)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• EwaldC
  • Registratie: December 2017
  • Laatst online: 15-12-2024
Andrehj schreef op vrijdag 1 december 2023 @ 15:09:
[...]
Daar is iets serieus mis. Wat zegt je installateur?
@laurens0619 , ik denk zoals @Andrehj dat er toch iets niet klopt met je WP en/of installatie.
Op basis van je grafieken, verbruikt je pomp tussen de ~700 en 1kWh. Dat komt volledig overeen met het databoek: bij Pnominaal aan Ta 35C is het verbruik ~1kWh aan 2c en ~750W aan 7C.
Maar met dat vermogen zou je WP, als alles correct werkt, een degelijke hoeveelheid warmte moeten leveren vanwege de COP ~4 tot ~5.

Op een dag als vandaag (0C hier), gebruikt onze WP ~1.1kWh (of 15kW dag gemiddeld voor November, SWW+VW) met Ta 40C bij 7C / 45C bij 2C en met veel lagere COP (3.15 bij 2C tot 3.75 bij 7C). Daarmee verwarmen we een huis uit 1990 van 304m2 via gewone plaatradiatoren. Of maw, ons huis heeft vandaag een warmteverlies van grofweg 4kW per uur (~K40 woning).

Maar met een nieuwbouw van 2022, dan zou je WP met 1kWh energie ook minimaal ~4kWh moeten leveren. Een thermisch element zou gewoon overbodig moeten zijn, zelfs bij 0C. De vraag is dus, waar gaat al die (daadwerkelijk?) geproduceerde warmte dan heen?

Als je het warmteverlies van je nieuwe woning kent (K-waarde via energieprestatie certificaat?), dan kan je dat naast je WP verbruik en databoek leggen. Tenzij je nieuwe woning ~K45 is (in Belgie was K40 het absolute max voor 2022, typisch ~K20), dan heb je toch een zeer sterk argument om het probleem aan te kaarten (in de eerste plaats) bij je installateur, niet?

PUZ-VM85VAA + ERPX-VM2D + OEG SWW vat 160L + DIY verswaterstation + plaatradiatoren

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jozi
  • Registratie: Maart 2023
  • Laatst online: 09:28
Hier de volgende met de vraag voer het gedrag.

Ik heb een SUZ-SWM80VA2, ERST20D-VM2D met beneden vloerverwarming met 5 groepen gevoeg door 32mm buis. 3 groepen heb ik op 3l/min en 2 op 2l/min. Totaal is dit ongeveer 60M2. Boven staan de radiatoren dicht omdat we die nog nooit open hebben gehad.

Huis is uit 1983 en redelijk geisoleerd. Ik heb eerder in het jaar alle verwarmingsbuizen vervangen voor Henco (geisoleerd) met de 32mm doorvoer. De flow is daardoor meestal 18 / 19 l/min en de delta T ligt rond de 4 / 5 C.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/wyatRF9qf8iy1cAca8MubNFWWs0=/x800/filters:strip_exif()/f/image/w8Y0bg8ibl6RturH0nqQB6xU.png?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/1du1rENouSWJsaU4ToB-zBCc91g=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/fAcud4WqidqO1nGVVuoW9IJO.png?f=user_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/KLKVgOHjS1a8v8OGxmCPlO147xQ=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/pmZM943kQeaEDeLipAS72mDT.png?f=user_large

De dips van het vermogen / Hz komen dus overeen met defrosten maar daarna gaat deze gewoon weer ergens tussen de 48 en 62Hz draaien. Ik had eerlijk gezegt een beetje verwacht dat steeds rustiger zou worden.

Is dit gedrag een beetje normaal voor een dag als vandaag of hebben jullie ideeen wat ik zou kunnen verbeteren?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cranberry
@jozi, dat is normaal gedrag en daar kun je niets aan doen. Tijdens een defrost wordt warmte uit je vloer gehaald om de buitenunit te laten ontdaaien.
Hierdoor is de Ta een stuk gedaald, waardoor de WP er eerst weer even hard aan moet trekken om de gewenste Ta te halen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• EwaldC
@jozi filter eens op de conversaties met @radeoxx (zelfde WP). Het lijkt er op dat dit WP model software matig meer is ingesteld op warmere temperaturen (vb. Spanje), waardoor het gedrag bij 7C zeer rustig is aan ~minimaal vermogen, maar waarbij 2C de WP ineens meer dan het dubbel vermogen verbruikt, niet meer maar het minimum moduleert en zijn warmte dan moeilijker kwijt kan.

In theorie zou een "fake" buiten temp. sensor of vermogensbeperking (indien mogelijk) hierbij kunnen helpen. Bij mijn WP heeft een (instelbare) vermogensbeperking wonderen gedaan.

PUZ-VM85VAA + ERPX-VM2D + OEG SWW vat 160L + DIY verswaterstation + plaatradiatoren

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• laurens0619
EwaldC schreef op vrijdag 1 december 2023 @ 16:30:
[...]

@laurens0619 , ik denk zoals @Andrehj dat er toch iets niet klopt met je WP en/of installatie.
Op basis van je grafieken, verbruikt je pomp tussen de ~700 en 1kWh. Dat komt volledig overeen met het databoek: bij Pnominaal aan Ta 35C is het verbruik ~1kWh aan 2c en ~750W aan 7C.
Maar met dat vermogen zou je WP, als alles correct werkt, een degelijke hoeveelheid warmte moeten leveren vanwege de COP ~4 tot ~5.

Op een dag als vandaag (0C hier), gebruikt onze WP ~1.1kWh (of 15kW dag gemiddeld voor November, SWW+VW) met Ta 40C bij 7C / 45C bij 2C en met veel lagere COP (3.15 bij 2C tot 3.75 bij 7C). Daarmee verwarmen we een huis uit 1990 van 304m2 via gewone plaatradiatoren. Of maw, ons huis heeft vandaag een warmteverlies van grofweg 4kW per uur (~K40 woning).

Maar met een nieuwbouw van 2022, dan zou je WP met 1kWh energie ook minimaal ~4kWh moeten leveren. Een thermisch element zou gewoon overbodig moeten zijn, zelfs bij 0C. De vraag is dus, waar gaat al die (daadwerkelijk?) geproduceerde warmte dan heen?

Als je het warmteverlies van je nieuwe woning kent (K-waarde via energieprestatie certificaat?), dan kan je dat naast je WP verbruik en databoek leggen. Tenzij je nieuwe woning ~K45 is (in Belgie was K40 het absolute max voor 2022, typisch ~K20), dan heb je toch een zeer sterk argument om het probleem aan te kaarten (in de eerste plaats) bij je installateur, niet?
Een K waarde kan ik niet vinden maar In mijn energielabel staat:
Label A+++, 15,3 kWh/m2 per jaar (totaal is 172m2)

De warmtebehoefte van uw woning is 40,60 kWh per vierkante
meter vloeroppervlakte. Bij een warmtebehoefte van maximaal 76 kWh per vierkante meter
vloeroppervlakte voldoet de woning aan de Standaard voor woningisolatie. Uw woning is dan in veel
gevallen klaar voor de overstap naar een duurzame warmtevoorziening die warmte levert op ongeveer
50 graden in de woning, zoals warmtepompen.

50 graden? ok das wel heel lomp maar dat red ik zeker niet :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Knowbody
  • Registratie: December 2016
  • Laatst online: 13:58
Andrehj schreef op vrijdag 1 december 2023 @ 15:29:
[...]

Dat slaat nergens op. Ten eerste omdat die waarde niet constant is (varieert met de temperatuur) en ten tweede omdat de resolutie van de temperatuursensoren slechts 0.5 K is. En dan heb ik het nog niet eens over de nauwkeurigheid.
De alhier meestal gebruikte waarde van 4.2 voldoet dus prima.
Dat slaat wel degelijk ergens op. Als je allemaal even over de duim wilt uitrekenen, prima die 4,2
Als je het door een computer laat uitrekenen, volg dan wel de juiste formule. Dat is geen moeite.

Uiteraard kan de flow ook afwijken maar goed je moet ergens mee vergelijken.

0599 BJ 2022, Nibe Split 12 kW, SMO S40. Getuned naar 56 Hz max, 20 lpm debiet verwarming en koeling, stille mode altijd aan.Hier verdwijnt de legionella aangroei dagelijks in het riool. 9000 Wp plat dak 10xNO, 10xZW, 5xZO

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Knowbody schreef op vrijdag 1 december 2023 @ 17:08:
Dat slaat wel degelijk ergens op. Als je allemaal even over de duim wilt uitrekenen, prima die 4,2
Als je het door een computer laat uitrekenen, volg dan wel de juiste formule. Dat is geen moeite.
Dat is dus wel degelijk veel moeite. Want eerst moet je de juiste warmtecapaciteit in je model stoppen. Dat is dus deze grafiek:
Afbeeldingslocatie: https://i.stack.imgur.com/SCTqh.png
Maar dat is per kg. Je moet dit nog omrekenen naar liters. Dat is dit verband:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/BYgzbvmd7gQZnV6Aqo0zW_gG_wA=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/r0mC6pHDz2SFJiuenkAq7eBl.png?f=user_large
En als laatste mag je ook nog gaan corrigeren voor de druk, door de overdruk van ca 1.5 bar in een verwarmingssysteem wordt het water namelijk iets gecomprimeerd. De grafiek daarvoor mag je zelf opzoeken.

Ik hoop dat je met deze data inziet dat jouw vaste waarde met 6 decimalen, die ook nog eens per eenheid gewicht was in plaats van per eenheid volume, als een tang op een varken slaat. ;w Dus als je het niet erg vindt blijf ik gewoon 4.2 gebruiken in de berekeningen in dit topic.

Afgelezen uit de twee bovenstaande grafieken is de waarde bij 30°C (aardige temperatuur voor een verwarmingssysteem met een WP) namelijk 4.18/0.995 = 4.20...

Echt nauwkeurige cijfers haal ik wel uit de Kamstrup, daar zitten al deze correcties netjes in verwerkt.

[ Voor 24% gewijzigd door Andrehj op 01-12-2023 17:33 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!
jozi schreef op vrijdag 1 december 2023 @ 16:39:
Ik heb een SUZ-SWM80VA2, ERST20D-VM2D met beneden vloerverwarming met 5 groepen gevoeg door 32mm buis. 3 groepen heb ik op 3l/min en 2 op 2l/min. Totaal is dit ongeveer 60M2. Boven staan de radiatoren dicht omdat we die nog nooit open hebben gehad.
dat is 3x3+2x2 = 13 lpm
Huis is uit 1983 en redelijk geisoleerd. Ik heb eerder in het jaar alle verwarmingsbuizen vervangen voor Henco (geisoleerd) met de 32mm doorvoer. De flow is daardoor meestal 18 / 19 l/min
Dat is meer dan 13. Waar blijft de rest van je flow?
en de delta T ligt rond de 4 / 5 C.
De dips van het vermogen / Hz komen dus overeen met defrosten maar daarna gaat deze gewoon weer ergens tussen de 48 en 62Hz draaien. Ik had eerlijk gezegt een beetje verwacht dat steeds rustiger zou worden.
Dat gebeurt als het weer warmer wordt....

Als je trouwens wat wilt verbeteren, moet je dat buffervat weg halen. Want als toch altijd die VVW open staat, en je geen zoneregeling hebt, waarom dan in hemelsnaam dat parallelle buffervat? Zie ook Proton_ in "Het ik-wil-een-warmtepomp FAQ topic"

[ Voor 12% gewijzigd door Andrehj op 01-12-2023 17:23 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jeroen Vreeken
  • Registratie: September 2022
  • Laatst online: 11-06 11:28
ThaDude schreef op vrijdag 1 december 2023 @ 16:29:
[...]
Hi Jeroen lees ik het nu goed dat jij de kabel hebt verbonden maar niet sw7-1 hebt omgezet?
Dan gaat de fan dus nooit harder dan 650 rpm als je de op 50 of 75% draait?
Inderdaad, sw7-1 heb ik laten staan.
Mijn vraag is, hoop dat je dat dan ook weet, werkt de geluidsreductiemodus op bv ftc6 unit dan ook nog?
Die doet het nog steeds. Deze modus reduceerd het vermogen tot grofweg de helft en heeft voornamelijk invloed op de comporessor.
Met het kabeltje kun je de fan beperken. (Hoewel het er op lijkt dat de compressor dan ook enigszins beperkt wordt, maar die relatie kan ik nog niet 100% vaststellen)

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• joezzt
  • Niet online
Andrehj schreef op vrijdag 1 december 2023 @ 17:17:
[...]

Dat is dus wel degelijk veel moeite. Want eerst moet je de juiste warmtecapaciteit in je model stoppen. Dat is dus deze grafiek:
[Afbeelding]
Maar dat is per kg. Je moet dit nog omrekenen naar liters. Dat is dit verband:
[Afbeelding]
En als laatste mag je ook nog gaan corrigeren voor de druk, door de overdruk van ca 1.5 bar in een verwarmingssysteem wordt het water namelijk iets gecomprimeerd. De grafiek daarvoor mag je zelf opzoeken.

Ik hoop dat je met deze data inziet dat jouw vaste waarde met 6 decimalen, die ook nog eens per eenheid gewicht was in plaats van per eenheid volume, als een tang op een varken slaat. ;w Dus als je het niet erg vindt blijf ik gewoon 4.2 gebruiken in de berekeningen in dit topic.

Afgelezen uit de twee bovenstaande grafieken is de waarde bij 30°C (aardige temperatuur voor een verwarmingssysteem met een WP) namelijk 4.18/0.995 = 4.20...

Echt nauwkeurige cijfers haal ik wel uit de Kamstrup, daar zitten al deze correcties netjes in verwerkt.
Nou nou, te weinig complimentjes gehad de laatste tijd ?
Hoe zit dat eigenlijk met de Kamstrup nauwkeurigheid ?:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/61PD97eW1sj-Agnbv3RROKbRtxU=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/3HDVRWAx8nLWpAk4g8puEdpw.png?f=user_large
Dus in de gauwigheid 3% max onnauwkeurigheid op de warmtemeting ? Da's wel een tegenvaller.
4.18 Is 0.5% minder dan 4.2
Maar je hebt strict genomen gelijk, 4.2 bij 30 lineair interpoleren tot 4.21 bij 40 is beter.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• g-j-t
  • Registratie: November 2015
  • Laatst online: 24-06 11:15
Hoe gaat het bij jullie met de defrosts? Hier nu -2 en nog steeds defrost na defrost. Heb er ca 25-26 dag sinds maandag. Tussendoor komt de TA net even 15 min op de nu verhoogd ingestelde 29. Als hij steeds een paar uur zou kunnen draaien zou de Ta niet omhoog hoeven. Huis blijft nu net aan warm. Als dit van 5 tot -5 (dat is bijna de hele winter) zo blijft dan wacht ik nog even met het verwijderen van de gasleiding. Ik had me er meer van voorgesteld.

Installateur: niks aan te doen.
Alklima: nog geen bericht terug na gestelde vraag over het zo snel moeten defrosten van de suz serie.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/xVBGydS48fqmixUjXwVd07bxO3M=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/TbnbhaWvFPIKcLDolfuoyOgS.jpg?f=fotoalbum_large

WP: PUHZ-SW75 YAA + ERST20D-VM2D. PV: 2000 wp +4200 wp

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• EwaldC
laurens0619 schreef op vrijdag 1 december 2023 @ 17:05:
[...]
Een K waarde kan ik niet vinden maar In mijn energielabel staat:
Label A+++, 15,3 kWh/m2 per jaar (totaal is 172m2)
De warmtebehoefte van uw woning is 40,60 kWh per vierkante meter vloeroppervlakte.
Hmm, is die 40,6 dan de K-waarde? K-waarde wordt normaal uitgedrukt in W/m²K, waarbij de "K" (Kelvin) symbool staat voor het feit dat het absolute verlies in kWh afhankelijk is van het actuele temperatuur verschil (T buiten - Tkamer). Het is zeker mogelijk want K40 is de minimum K-norm bij ons voor bj. 2022 en je huis is iets ouder.

Ik heb weinig ervaring met energielabels want "oud" huis, maar bij ons in Vlaanderen is het label meer verwant aan de "energieprestatie" waarbij ook vb. de energie die je zelf uit zonnepanelen of andere bronnen (vb. wind) haalt, meegerekend wordt. Dus die 15,3 kWh/m2 zou dan eerder slaan op wat je netto afneemt.

Mocht je dus K40 hebben, dan heb je bij T ~2C ~25%+ minder warmte energie nodig per uur dan wij, ofwel ~3kWh (wegens minder m2). Maw. je WP zou nu niet 24u aan nominaal vermogen moeten werken, of, indien 24/24 actief, eerder aan "mid" vermogen (75%) moeten draaien. Voor de maand november zou je dan ongeveer 12kW gemiddeld dagverbruiik moeten hebben (~7C gemiddeld)
Daar zit uiteraard wat foutmarge op (vb. SWW gebruik etc.). Maar ik zou toch met enige zekerheid willen stellen dat je WP bij de huidige termperaturen zonder thermisch element 20C zou moeten halen met COP ~4. Vanaf -7C wordt het wel nipt zonder thermisch element of andere vorm van bijverwarming vanwege het max ~5kWh nominaal warmte vermogen.

Andersom, als alles hierboven klopt, is er grofweg "maar" een inefficientie van pakweg 25 a 30% weg te werken, onvoldoende om met zekerheid te stellen dat het probleem enkel en alleen bij de WP zelf ligt, maar zeker voldoende basis om het met je installateur aan te kaarten, lijkt me.

Door het ook eens van warmtebehoefte kant te bekijken, kan je met meer zekerheid stellen dat er inderdaad iets technisch niet OK is, zo denkt mijn simpele geest toch O-) .

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• DutchWing
  • Niet online

DutchWing

WP Installateur

@laurens0619 in welke regio woon je?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Knowbody
g-j-t schreef op vrijdag 1 december 2023 @ 19:09:
Hoe gaat het bij jullie met de defrosts? Hier nu -2 en nog steeds defrost na defrost. Heb er ca 25-26 dag sinds maandag. Tussendoor komt de TA net even 15 min op de nu verhoogd ingestelde 29. Als hij steeds een paar uur zou kunnen draaien zou de Ta niet omhoog hoeven. Huis blijft nu net aan warm. Als dit van 5 tot -5 (dat is bijna de hele winter) zo blijft dan wacht ik nog even met het verwijderen van de gasleiding. Ik had me er meer van voorgesteld.

Alklima: nog geen bericht terug na gestelde vraag over het zo snel moeten defrosten van de suz serie.

[Afbeelding]
Aardwarmte heeft daar dan geen last van.

Onder de streep ontloopt het elkaar niet zoveel op jaarbasis.

Een luchtbron behoeft geen onderhoud en put niet uit. Zo kun je er dan ook weer naar kijken.

0599 BJ 2022, Nibe Split 12 kW, SMO S40. Getuned naar 56 Hz max, 20 lpm debiet verwarming en koeling, stille mode altijd aan.Hier verdwijnt de legionella aangroei dagelijks in het riool. 9000 Wp plat dak 10xNO, 10xZW, 5xZO

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• breinonline
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 11:23

breinonline

Are you afraid to be known?

RTJC schreef op vrijdag 1 december 2023 @ 08:04:
[...]

Ja dat kan zeker. Zou ik kunnen proberen!

Kun je dat het beste defrostmode uitlezen, of de operationmode met status defrost? (Van die laatste heb ik gezien dat die lang niet altijd actueel is).
Operating mode blijft bij mij gewoon op heating staan, of er nu een defrost is of niet.

WP: Mitsubishi Ecodan PUHZ-SHW112YAA, ERSC-VM2C, Procon ┃ PV: 4800Wp, SolarEdge SE5K, 15x JAM60S17/320, ZW 15º ┃ WTW: Zehnder Q600 ┃ SH: Home Assistant, Proxmox, Intel NUC 8i5 Mini

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DutchWing
  • Niet online

DutchWing

WP Installateur

laurens0619 schreef op vrijdag 1 december 2023 @ 14:51:
[...]

Die heeft breman de vorige keer allemaal volledig open gezet. Daarmee ging de flow dacht ik van 12 naar 13.
Vreemd! Breman is geen kleine speler!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gr8-jen

[Afbeelding]
Ik weet het nog niet. Ik had ook minder defrosts verwacht. Misschien is er nog iets aan te doen door hem uit de wind te zetten ofzo. Ik had een keer zoiets gelezen, maar ik weet niet of mij dat gaat helpen.
Met de frequentie hoor ik toch wel ver weg een laag gebrom. Die stomme big foot werken toch niet genoeg. Kan ik weer bij die hei kneuter gaan klagen dat wat hij voorschreef niet hielp tegen geluid.

met mijn over gedimensioneerde WP hoopte ik dat deze het met 2 vingers in zijn neus doet maar ik vind het tegen vallen. Even aankijken of het nasleep is van de mistige dag, maar echt gelukkig ben ik niet.
Verbruik is wel beter dan met gas, maar het zou beter moeten kunnen.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/da-mUaT82-alL3-U17liIWrA0zg=/800x/filters:strip_exif()/f/image/WjgvLbPI1oxtNBjlY2HF7yOO.png?f=fotoalbum_large

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• DutchWing
  • Niet online

DutchWing

WP Installateur

Suicide schreef op vrijdag 1 december 2023 @ 15:16:
[...]

Ik heb exact dezelfde warmtepomp als @laurens0619, dus dan vraag ik me af, hoezo heeft een hogere flow geen meerwaarde?
Hogere flow is toch lagere Ta?
(Default instelling is pompstand 5 volgens het databook als ik me niet vergis)
Ik bedoelde meer in functioneel aspect, ook met deze flow moet zijn warmtepomp gewoon prima werken. Het is niet alsof je er meer vermogen uit kan halen vanaf een bepaald punt.

Wel vreemd dat de flow blijft hangen op 13.

[ Voor 4% gewijzigd door DutchWing op 01-12-2023 20:44 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• g-j-t
  • Registratie: November 2015
  • Laatst online: 24-06 11:15
gr8-jen schreef op vrijdag 1 december 2023 @ 20:43:
[...]

Ik weet het nog niet. Ik had ook minder defrosts verwacht. Misschien is er nog iets aan te doen door hem uit de wind te zetten ofzo. Ik had een keer zoiets gelezen, maar ik weet niet of mij dat gaat helpen.
Met de frequentie hoor ik toch wel ver weg een laag gebrom. Die stomme big foot werken toch niet genoeg. Kan ik weer bij die hei kneuter gaan klagen dat wat hij voorschreef niet hielp tegen geluid.

met mijn over gedimensioneerde WP hoopte ik dat deze het met 2 vingers in zijn neus doet maar ik vind het tegen vallen. Even aankijken of het nasleep is van de mistige dag, maar echt gelukkig ben ik niet.

[Afbeelding]
Exact dit.

Trouwens hier ook rechtstreeks gemonteerd op bigfoots hier. Op de betonnenuitbouw hoorbaar sinds het vriest. Heb al veerdempers besteld. Er komen twee kokers van 40x40x4 van 1200mm onder de unit. Deze rusten op de veerdempers die ik weer op de bigfoots zet. Hopen dat hij dan iets beter ontkoppeld is. We horen nu bij bepaalde frequenties wat laagfrequente staande golven. Gelukkig niet hard maar net irritant.
De ‘hei kneuters’ laat ik dit niet maar even niet oplossen :X

WP: PUHZ-SW75 YAA + ERST20D-VM2D. PV: 2000 wp +4200 wp

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• joezzt
  • Niet online

[Afbeelding]
Ja, hier ook elk uur, wel afhankelijk van de atmosferische omstandigheden. Zoals @Plenkske zei, opeens vanaf 14:00 gisteren geen defrosts meer, we wonen denk ik in dezelfde regio:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/ZdxelfRekEkZ0O93d_rtc_pNJw0=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/Twa5gYSiX9KDoylJKZiT0ZDF.jpg?f=fotoalbum_large

Het Is wel iets om rekening mee te houden, maar de verwijdering van de gasleiding gaf mij zoveel voldoening… In de grotten stookten we vuurtje om warm te worden, nu oogsten we warmte uit de lucht. Warmte die eigenlijk nog steeds van de zon komt, onze eigen kernfusiereactor.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• TerminalNL
  • Registratie: Februari 2006
  • Laatst online: 11:53
gr8-jen schreef op vrijdag 1 december 2023 @ 20:43:
[...]

[Afbeelding]
Hier ook enorm veel defrosts, maar zie het ook dichtvriezen op de camera. Hij staat hier bij de voordeur en de ring kijkt er precies op, ideaal.

Vanmiddag vroeg ik me af waarom die continu defrosts had, maar nu is het echt overduidelijk. Met 40~50 minuten vriest die helemaal dicht.

Randje Achterhoek, -3 met 88%rH en dauwpunt op -4….
Pomp staat aan de noordzijde in oost west opstelling te blazen. Redelijk beschut, dat dan wel.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/2fHmG9bZL019GamrqaV3aNoISDA=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/GWnwT5IeRmeoYMabT5pACV1p.jpg?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/FZIgoO9LVRZ6GQzCKaKpsAlqLuc=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/shtdio0CQi3J3DvEnQ8saJqM.jpg?f=fotoalbum_tile

De ontdooide foto is van 20:28 de andere 21:09

[ Voor 23% gewijzigd door TerminalNL op 01-12-2023 21:13 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bschnitz
  • Registratie: Februari 2005
  • Laatst online: 23-06 19:12
Installatie bedrijf laat weten na 1.5 jaar wat ze willen voor onderhoud. €550 per jaar en dan komen ze eens per 2 jaar. Dat gaan we dus niet doen.

Kent iemand een bedrijf of persoon in regio Arnhem/Nijmegen die daadwerkelijk verstand heeft van deze systemen en aan onderhoud doet?

WP: ME SUZ-SWM80VA + ERST20D-VM2D || PV: 12.000Wp || Batterij: SigenStor 12kW + 24kWh || A++++ 151m2 570m3 op water || WTW: Itho Daalderop HRU 350 ECO || Auto: Hyundai Ioniq 6 53kWh.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• DaWizza
  • Registratie: Augustus 2001
  • Niet online
Bschnitz schreef op vrijdag 1 december 2023 @ 21:12:
Installatie bedrijf laat weten na 1.5 jaar wat ze willen voor onderhoud. €550 per jaar en dan komen ze eens per 2 jaar. Dat gaan we dus niet doen.

Kent iemand een bedrijf of persoon in regio Arnhem/Nijmegen die daadwerkelijk verstand heeft van deze systemen en aan onderhoud doet?
Wat verwacht je van het bedrijf dat onderhoud komt doen?

Zelf doen is niet al teveel werk en vrij makkelijk, het scheelt een hoop geld:
LeonTebbens in "Mitsubishi Electric Ecodan Lucht/Water Warmtepompen"

SUZ-SWM80VA & ERSD-VM2D, 200L SWW, 5330Wp O 45°, 2870Wp W 45°, 820Wp Z 10°, Fresh-r on the wall compac WTW

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Suicide
  • Niet online
Bschnitz schreef op vrijdag 1 december 2023 @ 21:12:

Zelfs op een paar km van je:

Ideal Air
Ambachtsweg 17
6581 AX Malden
https://ideal-air.nl

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Bschnitz
  • Registratie: Februari 2005
  • Laatst online: 23-06 19:12
DaWizza schreef op vrijdag 1 december 2023 @ 21:38:
[...]

Wat verwacht je van het bedrijf dat onderhoud komt doen?

Zelf doen is niet al teveel werk en vrij makkelijk, het scheelt een hoop geld:
LeonTebbens in "Mitsubishi Electric Ecodan Lucht/Water Warmtepompen"
Alles nalopen wat die gasten gedaan hebben, met de hulp van Dutch heb ik dit systeem werkend gekregen en nu soort van optimaal ingesteld.

Maar buitenunit vindt ik nog effe te spannend.

Ok wil ik wat verbetering aan de buitenunit, nu trillen alle glazen in de keukenkast ;(

WP: ME SUZ-SWM80VA + ERST20D-VM2D || PV: 12.000Wp || Batterij: SigenStor 12kW + 24kWh || A++++ 151m2 570m3 op water || WTW: Itho Daalderop HRU 350 ECO || Auto: Hyundai Ioniq 6 53kWh.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Plenkske
  • Registratie: Mei 2011
  • Laatst online: 14:16
joezzt schreef op vrijdag 1 december 2023 @ 21:06:
[...]

Ja, hier ook elk uur, wel afhankelijk van de atmosferische omstandigheden. Zoals @Plenkske zei, opeens vanaf 14:00 gisteren geen defrosts meer, we wonen denk ik in dezelfde regio:
[Afbeelding]

Het Is wel iets om rekening mee te houden, maar de verwijdering van de gasleiding gaf mij zoveel voldoening… In de grotten stookten we vuurtje om warm te worden, nu oogsten we warmte uit de lucht. Warmte die eigenlijk nog steeds van de zon komt, onze eigen kernfusiereactor.
Bij mij kwamen ze wel eerder terug, om 19:30.
En vandaag ook volop.
Maar het hoort erbij. Het vriest buiten ook. Zolang het huis warm blijft vind ik het prima.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• buell
  • Registratie: September 2012
  • Laatst online: 24-06 18:11
Hier vandaag om de 3 uur een defrost regio Arnhem Nijmegen. En het lijkt nu nog minder te worden. Wp loopt weer mooi rustig heerlijk warm binnen.

ERSD-VM2D / PUHZ-SW75-YAA / SMA-tripower 6 /

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Knowbody
Verkeerde topic

[ Voor 95% gewijzigd door Knowbody op 01-12-2023 22:18 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Knowbody
buell schreef op vrijdag 1 december 2023 @ 22:14:
Hier vandaag om de 3 uur een defrost regio Arnhem Nijmegen. En het lijkt nu nog minder te worden. Wp loopt weer mooi rustig heerlijk warm binnen.
Netjes ik had er veel te veel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gr8-jen
Ik probeer het nog een keer met een lagere Ta van 27. Kijken of die zich dan niet verslikt in het ijs. Eerste 6 minuten zijn hoopvol. d:)b

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• laurens0619
Ik heb de wartepomp uurtje geleden een power cycle gegeven.

Eerst liep die op warmtepomp en booster.
Nu alleen op booster.
Zo visueel (staat op dak garage) niets te zien qua lampjes oid

Gaat een koude nacht worden :+

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• DutchWing
  • Niet online

DutchWing

WP Installateur

laurens0619 schreef op vrijdag 1 december 2023 @ 23:03:
Ik heb de wartepomp uurtje geleden een power cycle gegeven.

Eerst liep die op warmtepomp en booster.
Nu alleen op booster.
Zo visueel (staat op dak garage) niets te zien qua lampjes oid

Gaat een koude nacht worden :+
Waarschijnlijk staat je buitendeel gewoon in storing, maar dat kun je beter morgen even checken via het ledje op de print ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 1847902

Hoi,

Ik heb een foutmelding op mijn lucht waterwarmtepomp ecodan, de melding zeg L9 volgens mij heeft dat met warm water te maken. Wat moet ik doen, kan ik dit als lake zelf oplossen?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• AUijtdehaag
  • Registratie: Oktober 2006
  • Niet online
@Anoniem: 1847902
Flowstoring?
Hier staan genoeg tips
Mitsubishi Electric Ecodan Lucht/Water Warmtepompen

Controleer 540, waterdruk, lucht in het systeem, zeefje etc.

[ Voor 5% gewijzigd door AUijtdehaag op 02-12-2023 05:49 ]

PVOutput Github - Div ESP TK: MHI - Clack - Ecodan

Acties:
  • 0 Henk 'm!

AUijtdehaag schreef op zaterdag 2 december 2023 @ 05:49:
Flowstoring?
Hier staan genoeg tips
Mitsubishi Electric Ecodan Lucht/Water Warmtepompen

Controleer 540, waterdruk, lucht in het systeem, zeefje etc.
De waterddruk is goed zag ik net. Zeegje is schoongemaakt in juli bij het onderhoud dus dat verwacht ik ook niet. Hoe check ik of er lucht in zit?

Bedankt voor je reactie

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• AUijtdehaag
  • Niet online
@Anoniem: 1847902 Hoeveel flow heb je als je de pomp handmatig laat lopen?
Te bekijken met code 540.
En de pomp kan je ook ergens instellen op de controller dat die handmatig aangaat.

In de binnenunit zit een ontluchter.
Zit het zwarte knopje helemaal dicht gedraaid of halve slag open?

Wanneer treedt de storing op?
Bij tapwater of verwarmen?
Geen kleppen op je vloerverwarming verdelers die dicht staan?

Ik lig horizontaal dus geen uitgebreide reakties :-)

[ Voor 17% gewijzigd door AUijtdehaag op 02-12-2023 06:00 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• St_frederik
  • Registratie: Oktober 2020
  • Laatst online: 08-06 06:32
We hebben sinds een aantal maanden een Mitsubishi SUZ-SWM60VA2 in gebruik.
- gelijkvloers vloerverwarming
- verdieping gietijzeren radiatoren

Sinds enkele dagen worden de radiatoren nog amper warm.
Wat kan de oorzaak zijn?

Bedankt

Acties:
  • 0 Henk 'm!

AUijtdehaag schreef op zaterdag 2 december 2023 @ 05:55:
@Anoniem: 1847902 Hoeveel flow heb je als je de pomp handmatig laat lopen?
Te bekijken met code 540.
En de pomp kan je ook ergens instellen op de controller dat die handmatig aangaat.

In de binnenunit zit een ontluchter.
Zit het zwarte knopje helemaal dicht gedraaid of halve slag open?

Wanneer treedt de storing op?
Bij tapwater of verwarmen?
Geen kleppen op je vloerverwarming verdelers die dicht staan?

Ik lig horizontaal dus geen uitgebreide reakties :-)
Bedankt voor je reactie, dit gaat me boven mn pet ;) ik bel maandag wel een installateur. Moet nu alleen met koud water douche :'(

Je ligt horizontaal als ik het goed begrijp ben je ziek…. Beterschap en nigmaals bedankt voor je reactie!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• nessio
  • Registratie: December 2018
  • Laatst online: 24-06 18:07
@Anoniem: 1847902 alle groepen open zetten. Bij foutcode reset indrukken Hoor je dan de circulatiepomp lopen?
Ach. Er zit nog altijd 200l warm water in de boiler. Dus gauw als eerste douchen😇

2-1 kap, 200m2, SUZ-SWM60VA+ Open Source ME+wtw

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• AUijtdehaag
  • Niet online
Nee niet ziek hoor, gewoon nachtrust.

Maar inmiddels eruit want telefoon leeg ;-)

Grolsch in "Mitsubishi Electric Ecodan Lucht/Water Warmtepompen"
Code 540 vertelt je al veel of je wel of geen flow hebt.
Te bereiken via
menu knop (meest links)
service menu (meest rechts)
code 0000
informatiewerking
540 (en dan de waarde van de flow in liters/minuut aflezen)
en
manuele bediening
pomp (1)
systeem moet dan even uit (komt die zelf mee)
vinkje klikken - pomp gaat lopen

en dan bij informatiewerking weer kijken bij 540

[ Voor 5% gewijzigd door AUijtdehaag op 02-12-2023 06:38 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AUijtdehaag
  • Niet online
@St_frederik
Kijk even bij de post van @deheij1

Die had iets soortgelijks?
Weet niet of er een oplossing was, maar de tips zijn wellicht dingen die je kan controleren

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Simone2011
  • Laatst online: 24-11-2024
gr8-jen schreef op vrijdag 1 december 2023 @ 16:08:
[...]

Ok, met een een aanvoer temperatuur van 45 graden zou een COP tussen de 3.6-4 nog mogelijk moeten zijn. Maar je staat op WAR, dus nu is de aanvoer op dat moment 33 graden en retour 25 graden. Een hogere COP bij genoeg afgifte en flow moet dan kunnen, dus een verbetering moet moeten lukken.
Je geeft aan 50m2 vloerverwarming. Waarom staan de radiatoren uit? Is dit op instructie of om dat je zo gas wil besparen?
Ik weet niet zeker of met alleen de vloerverwarming er voldoende afgifte is. Dat zou kunnen betekenen dat de warmtepomp niet zijn minimale vermogen kwijt kan.

Het vermogen is te berekenen door: flow per minuut / 60 * 4.17 * (T aanvoer - T retour), dat zou:
flow / 60 * 4.17 * ( 33 - 25 ) worden. Maar ik weet de flow niet.

Als ik de datasheet snap moet er minimaal 3kW uit (varieert per buitentemp, maar we generaliseren), dan kom ik op een flow van ~6 liter. Een betere COP krijg je bij 3.5-4kW dus moet de flow hoger. Sowieso is een hoge flow handig.
Maar dan moet je dat vermogen ook kwijt kunnen, als dat niet lukt gaat de warmtepomp steeds uit (pendelen en dat is niet leuk voor de COP)

Dus moet je uit service menu bij informatie werking (540) de flow aflezen om het afgegeven vermogen te weten zoals ik vroeg. (aflezen als de warmtepomp draait)

Overigens kun je meer en makkelijker uitlezen via Melcloud adapter MAC-587IF-E , mocht je daar ~105 euro voor over hebben. Dit omdat de SD kaart niets logt en je dus geen verloop van temperaturen kunt zien.

Overigens warmte de boiler op naar 50 graden als de temp is gezakt naar 40 graden.
SWW staat nog op NORMAAL ipv ECO, dat zou nog kunnen helpen.
De legionella draait in de nacht om 3 uur. Dan lijkt het mij op zijn koudst. Ik heb het om 3 uur in de middag en heb ik er profijt van warm douchen in de avond.
Thanks.

Antwoorden

1. Zie foto voor flow (5)
2. De radiotoren zijn enkel aanwezig op de eerste en tweede verdieping en staan uit omdat dit de slaapkamers en zolder is.
3.Een mcloud ga ik wel aanschaffen is wel handig inzicht in data
4. De boiler warmt wel op naar 50 / 50+ indien er geen warmte gevraagd wordt.
5.legionella aangepast naar 15:00 uur

Vragen

1. Aanvoer temp is 45 graden wat voor effect heeft dit bij een hogere of lagere instelling en is het uberhaupt een optie om hiermee te finetunen?
2. Waar staat de afkorting WAR voor?
3. Kan je nog wat aanpassen aan de flow want die staat op 5 als ik het goed begrijp zie foto?
4. Is het een optie om de aanvoer te verhogen om de cop te verbeteren?
5/60*4.17 (35-25) = ca 3.5.
6. Waar stel ik SWW naar ECO modus in?Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/l1DiqI9UZJiXxB_QshVw2m0cVUQ=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/Z2rg3BPN5X47En0u0QAwXWCN.jpg?f=fotoalbum_large

Mitsubishi ecodan EHSD-VM2D/SUZ-SWM60 VA buffervat 300L (25-10-2023. Zonnepanelen 7510wp.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• RenBeu

[Afbeelding]
Ik heb dezelfde ervaring, gister ook de ta verhoogd waardoor het weer wat warmer word.

Ben ook benieuwd naar het antwoord van Alklima

Acties:
  • 0 Henk 'm!

[Afbeelding]
Gaat het je om het verbruik, geluidsoverlast, of ander discomfort?

In het eerste geval: wat is je elektriciteitsverbruik en COP over de afgelopen week? Hoeveel gas verbruikte je in het verleden op vergelijkbare dagen?

Ik ben benieuwd of de warmtepomp ondanks de frequente defrosts zuiniger is dan de gas CV ketel.

WP: Mitsubishi Electric SUZ-SWM80VA2 + ERSD-VM2D. PV 3330 Wp. Huis 1931, gasloos sinds jan '24.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• RenBeu
DutchWing schreef op vrijdag 1 december 2023 @ 20:33:
[...]

Vreemd! Breman is geen kleine speler!
Er zullen vast monteurs met kennis zijn idd.

Bij ons zie je ook dat de woningbouw monteurs achterlopen met kennis waardoor de koelmonteurs van onze afdeling (utiliteit) met regelmaat naar woningen moeten tbv warmtepompen.

Wellicht is zoiets Bij Breman ook aan de hand is..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• assje
  • Registratie: Maart 2007
  • Nu online
Hier vakt het ook tegen met systeem nog op radiatoren. Met CV ketel hield ik het altijd warm ingesteld op 38 graden, ketel speelde misschien soms iets vals maar boven de 40 heb ik hem nooit op betrapt.

Huis blijft nu niet op temperatuur, Ta inmiddels op 45 graden maar blijft nog altijd steken op 18,5 graden binnen.

In deze omstandigheden kom ik door de defrost echt afgifte tekort. Gisteren 24 uur gedraaid, 82kWh afgegeven en 32kWh verbruikt. Komt dus op 3,4kW afgifte en COP 2,6.

Energetisch nog geen enorme ramp maar kom dus wel tekort.

“The greatest threat to our planet is the belief that someone else will save it.” [quote by Robert Swan, OBE]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SaEnSa
  • Registratie: November 2023
  • Laatst online: 08:29
RenBeu schreef op zaterdag 2 december 2023 @ 07:51:
[...]

Ben ook benieuwd naar het antwoord van Alklima
#metoo

[ Voor 20% gewijzigd door SaEnSa op 02-12-2023 09:03 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Speedyace

Speedyace

PUHZ-SW75YAA

assje schreef op zaterdag 2 december 2023 @ 08:24:
Hier vakt het ook tegen met systeem nog op radiatoren. Met CV ketel hield ik het altijd warm ingesteld op 38 graden, ketel speelde misschien soms iets vals maar boven de 40 heb ik hem nooit op betrapt.

Huis blijft nu niet op temperatuur, Ta inmiddels op 45 graden maar blijft nog altijd steken op 18,5 graden binnen.

In deze omstandigheden kom ik door de defrost echt afgifte tekort. Gisteren 24 uur gedraaid, 82kWh afgegeven en 32kWh verbruikt. Komt dus op 3,4kW afgifte en COP 2,6.

Als het systeem uit alleen radiatoren bestaat mag ik er vanuit gaan dat er wel een buffervat tussen zit.
Bij een installatie met vloerverwarming, dan is de vloer het buffervat.
Mocht er geen buffervat in het systeem zitten, dan zou ik hier toch wel even over na gaan denken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
assje schreef op zaterdag 2 december 2023 @ 08:24:

Maar begrijp ik het goed dat jouw afgiftesysteem dus de oorzaak is dat het niet warm genoeg wordt in huis? Want de WP haalt de Ta wel? Dan zou het een kwestie zijn van afgiftesysteem boosten/uitbreiden.

Edit: teruglezend zie ik dat de CV het met 38-40 graden wel warm hield. Met de WP blijft het met Ta 45 gr dus niet warm. Door de defrosts dan vermoedelijk, als er verder niets veranderd is aan de afgifte.

[ Voor 10% gewijzigd door SebastiaanPs op 02-12-2023 09:15 ]

WP: Mitsubishi Electric SUZ-SWM80VA2 + ERSD-VM2D. PV 3330 Wp. Huis 1931, gasloos sinds jan '24.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• laurens0619
Nou nachtje met booster gedraaid, ta van 24.5 maar hoger red die niet. Nu weer pomp only en nu stabiel ta van 23.

Niet veel maar woning lijkt nu stabiel op 18.5 te blijven :) heb wel alles van 1e en 2e dichtgezet om zoveel mogelijk warmte naar bg te krijgen. Flow gezakt van 13 naar 9 maar zie t al klimmen naar 24.5

Zit iets goed mis in mn pomp (of afgifte systeem). Ga maandag weer bellen. Nu noodnummer bellen voelt wat aso tov mensen die echt in de kou zitten

[ Voor 18% gewijzigd door laurens0619 op 06-12-2023 10:45 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• DutchWing
  • Niet online

DutchWing

WP Installateur

laurens0619 schreef op zaterdag 2 december 2023 @ 09:30:
Nou nachtje met booster gedraaid, ta van 24.5 maar hoger red die niet. Nu weer pomp only en nu stabiel ta van 23.

Niet veel maar woning lijkt nu stabiel op 18.5 te blijven :) heb wel alles van 1e en 2e dichtgezet om zoveel mogelijk warmte naar bg te krijgen. Flow gezakt van 13 naar 9 maar zie t al klimmen naar 24.5

Zit iets goed mis in mn pomp (of afgifte systeem). Ga maandag breman direct bellen. Nu noodnummer bellen voelt wat aso tov mensen die echt in de kou zitten
Gewoon bellen! Je warmtepomp kan ook stuk draaien, mijn vermoeden is dat het buitendeel namelijk al in storing staat en geforceerd op lage frequentie draait uit bescherming ofzo…

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jorisdekloris
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 17-06 07:16
Weet iemand het verschil tussen de returntemperature en de returntemepraturezone1? Die liggen bij mij nogal uit elkaar terwijl ik maar 1 zone heb.

Tierelier

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DutchWing
  • Niet online

DutchWing

WP Installateur

jorisdekloris schreef op zaterdag 2 december 2023 @ 10:16:
Weet iemand het verschil tussen de returntemperature en de returntemepraturezone1? Die liggen bij mij nogal uit elkaar terwijl ik maar 1 zone heb.
Je leest waarschijnlijk TH2 (vloeistof return richting warmtepomp) en THW2 (retour vanuit de installatie) uit.
Maak eens een foto.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/l1DiqI9UZJiXxB_QshVw2m0cVUQ=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/Z2rg3BPN5X47En0u0QAwXWCN.jpg?f=fotoalbum_large
Geen idee wat je problemen zijn, maar een paar tips:
  1. Die flow van 5 moet omhoog! Die is (afhankelijk van je WP-type) zeker een factor 3 te laag. Met zo'n lage flow worden defrosts al een probleem, en dan hebben we het nog niet eens over het beroerde rendement (= hoge energiekosten) door de veel te hoge Ta. Begin met alle radiatoren en VVW-verdelers maximaal open te draaien en kijk dan verder.
  2. Besteed dit weekend om dit topic helemaal te lezen. Dan zit je er goed in, kun je 90% van de problemen al verhelpen en daarna gerich
t vragen stellen.

[ Voor 10% gewijzigd door Andrehj op 02-12-2023 10:34 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nessio
  • Registratie: December 2018
  • Laatst online: 24-06 18:07
Waarom gaat de flow bij laurens naar beneden als hij radiators dicht draait
Pomp staat toch op constante druk neem ik aan

2-1 kap, 200m2, SUZ-SWM60VA+ Open Source ME+wtw

Pagina: 1 ... 92 ... 185 Laatste

Let op:
Factory zero systeem? Post dan in Problemen met warmtepompsystemen van Factory Zero