• laurens0619
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 11:58
Plenkske schreef op zaterdag 18 maart 2023 @ 14:19:
[...]

Bij mijn broer gebeurt dit ook, op de kamertemperatuur regeling. Op vaste Ta gebeurt het niet.
Vanalles is al nagekeken qua settings.
SD kaart is door installateur opgehaald en doorgezet naar Alklima.
Firmware is ook ge-update, maar heeft niet geholpen.

Een paar dagen terug zei iemand hier: komt voor als flowsensor ten onrechte 0 liter aangeeft. Uit de data van sd kaart lijkt dit ook bij hem te gebeuren.
Dat heeft hij nu doorgestuurd naar installateur.
Thnx!
Ik zal de sd data eens analyseren!

CISSP! Drop your encryption keys!

Zwerius schreef op zaterdag 18 maart 2023 @ 14:37:
[...]

De set bestaat inderdaad uit de SUZ-SWM60VA en een EHSD-VM2D (dit is zonder koeling), maar met een ERSD-VM2D (met koeling) is ook goed.

Maar de door jou genoemde bedrijven zitten in Italië en Spanje en dat vind ik toch wel erg lastig met garantiezaken of benodigde service.

Bovendien heb ik zelf een keer een slechte ervaring gehad met het kopen van een WP-boiler in Spanje.
Die kwam namelijk behoorlijk beschadigd aan en het heeft me bijna een jaar gekost voordat ik uiteindelijk de vervangingsonderdelen had gekregen.
Het beschadigde lamellenblok (verdamper) was nog wel dicht en is blijven zitten (met een wat slechtere luchtdoortocht).

Dus uit Duitsland gaat nog, maar Italië of Spanje zie ik niet echt zitten. Hoewel die prijzen wel aantrekkelijk lijken.
Ik heb mijn airco's bij Shopclima gekocht en dat ging prima. Voor het prijsverschil neem ik de evt. garantieproblemen wel voor lief. Ondertussen zijn ze toch al uit de garantie.

Als je bereid bent om het grootste deel van het installatiewerk zelf te doen, en alleen voor het monteren van de koelleiding een F-fassen monteur zoekt, kun je nooit goedkoper dan op deze manier een WP installeren.

WP: ME PUHZ-SW75YAA + ERSD-VM2D + EV-WP-TWS-1W 300; AC: ME MXZ-2F42VF + 2x MSZ-LN25VGV; PV: 14.08 kWp O/W + SMA STP 8.0; Vent: Zehnder Q600 + Ubbink AirExcellent. Stuur DM voor €50 Raisin bonus.

• Zwerius
  • Registratie: Maart 2012
  • Laatst online: 09:39
Andrehj schreef op zaterdag 18 maart 2023 @ 16:40:
[...]

Ik heb mijn airco's bij Shopclima gekocht en dat ging prima. Voor het prijsverschil neem ik de evt. garantieproblemen wel voor lief. Ondertussen zijn ze toch al uit de garantie.

Als je bereid bent om het grootste deel van het installatiewerk zelf te doen, en alleen voor het monteren van de koelleiding een F-fassen monteur zoekt, kun je nooit goedkoper dan op deze manier een WP installeren.
Dat ben ik op zich wel met je eens, maar het gaat niet alleen om garantie.
Ook als de garantie voorbij is, wie moet je dan benaderen om een evt. storing in het apparaat op te sporen en te verhelpen.

Zwerius Kriegsman

Zwerius schreef op zaterdag 18 maart 2023 @ 16:43:
Ook als de garantie voorbij is, wie moet je dan benaderen om een evt. storing in het apparaat op te sporen en te verhelpen.
Dat is idd wel een risico (en de reden dat ik de WP wel in NL gekocht heb).

WP: ME PUHZ-SW75YAA + ERSD-VM2D + EV-WP-TWS-1W 300; AC: ME MXZ-2F42VF + 2x MSZ-LN25VGV; PV: 14.08 kWp O/W + SMA STP 8.0; Vent: Zehnder Q600 + Ubbink AirExcellent. Stuur DM voor €50 Raisin bonus.

• tonny147
  • Registratie: April 2009
  • Laatst online: 22-03 21:09
ik heb een poging gewaagd om het benodigde warmtepomp vermogen voor mijn woning uit te rekenen.
kwam hier een formule tegen om het benodigde vermogen te extrapoleren :) . graag wat feedback van jullie of ik dit juist heb gedaan. hieronder mijn gasverbruik van begin februari.
gaat om een hoek woning uit 1928.
droogbouw vloerverwarming beneden 45M2. Fermacell ingefreesd 4 groepen, 14MM, 80MTR per groep.
badcel 10M2 vloerverwarming,ook droogbouw, wel 16MM
2e verdieping en zolder wordt verwarmd met airco`s, 2 kinderen doen dit naar behoefte, er hangen wel radiatoren maar worden alleen gebruikt bij -4 of lager.
totaal gasverbruik dit jaar 1000M3, in de zomer gaat er 30M3 per maand doorheen aan douchebeurten.
netto verwarming, 700M3 à 800M3 gas per jaar.
in de woonkamer hangt een ftxm35, die gebruiken we in het voorjaar en najaar als het wat kil aanvoelt. qua comfort hebben we liever de vloerverwarming aan.
qua stookgedrag, `s nacht 19 graden,vanaf 08:00 20 graden, en rond 17:00 21 graden. vanaf 23:00 automtisch weer naar 19 graden.

ik heb mijn gasverbruik van 6 t/m 10 februari genomen, (9 feb extra douchebeurten) dit geëxtrapoleerd, vermenigvuldigd met 8,5 kwh en gedeeld door 21.
tot mijn verbazing kom ik uit op een benodigd vermogen van ongeveer 3KW.
heb ik hier een denkfout/rekenfout gemaakt?
hoeveel extra vermogen is benodigd om een boiler van 150L te verwarmen, er wordt hier veel gedouched, maar wel verspreid over de dag.
150L, houten vloer huis uit 1928, dan snappen jullie de keuze voor 150L denk ik ;)

concreet: heb ik genoeg aan een 5KW warmtepomp, of liever wat meer capaciteit?

• radeoxx
  • Registratie: Januari 2009
  • Laatst online: 11:42
Hoe kun je in Home Assistant met de Melcloud integratie de frequentie van de compressor uitlezen? Ik heb het topic doorgenomen (met zoekwoorden) en de startpost maar daar kan ik niets vinden.

SUZ-SWM80VA2 + ERSD-VM2D - PM voor Tibber Refferal

@radeoxx
Volgens mij niet.
Alleen procon (modbus) kan de frequentie uitlezen.

[Voor 5% gewijzigd door AUijtdehaag op 18-03-2023 18:19]

PV Output - Pana Hit Kuro Zuid / SF Noord- Mitsubsidie WP - Procon melcobems mini TK - MHI ESP WiFi TK

• joezzt
  • Registratie: November 2009
  • Niet online
Hier een interessant, vind ik zelf, fenomeen. Mijn 4 kW warmtepomp minimum warmte vermogen is zo rond de 1000 W, het ding is nu vrolijk met dT van 2 graden en 8.1 L/min aan het verwarmen vaak, wel met cop van 3 of nog lager. Verwarmen is een groot woord, het is meer “proberen af te koelen ipv uitschakelen”. Dat doet ie alleen op ruimteverwarming trouwens.
Met alleen radiatoren zoals ik die heb koelt het bij uitschakelen sneller af dan met vvw en is het wel mooi dat ie lang doorloopt op een heel laag pitje.

Gibson S-1, Godin Multiac ACS SA, Camps Cut 500S, Roland Jazz Chorus-120 , King Tempo II 607, TMS320C10, SAM4L

• joezzt
  • Niet online
radeoxx schreef op zaterdag 18 maart 2023 @ 18:01:
Hoe kun je in Home Assistant met de Melcloud integratie de frequentie van de compressor uitlezen? Ik heb het topic doorgenomen (met zoekwoorden) en de startpost maar daar kan ik niets vinden.
De frequentie zit wel in de data die Melcloud teruggeeft , maar wordt blijkbaar nog niet door Home Assistant gebruikt.

Gibson S-1, Godin Multiac ACS SA, Camps Cut 500S, Roland Jazz Chorus-120 , King Tempo II 607, TMS320C10, SAM4L

AUijtdehaag schreef op zaterdag 18 maart 2023 @ 18:19:
@radeoxx
Volgens mij niet.
Alleen procon (modbus) kan de frequentie uitlezen.
Met Melcloud2Domoticz kan ik de frequentie wel uitlezen (staat dan in het bestand .deviceid). Dan zou het met Ha ook mogelijk moeten zijn.

• radeoxx
Dank jullie. Maar in de Melcloud app kun je ook niet de frequentie uitlezen toch? Da's wel jammer zeg..

• joezzt
  • Niet online
radeoxx schreef op zaterdag 18 maart 2023 @ 18:53:
Dank jullie. Maar in de Melcloud app kun je ook niet de frequentie uitlezen toch? Da's wel jammer zeg..
Aan Melcloud is nog wel veel meer jammer, jammer genoeg 🤪
Het begint wel op abandonware te lijken, misschien is er een zakelijk conflict oid. De default taal is frans, niet japans…
De Warmtepomp doet het, dat is het belangrijkste.

Zwerius schreef op zaterdag 18 maart 2023 @ 16:43:
[...]

Via een goede installatiebedrijf, maar dan ben je hoogstwaarschijnlijk wel de hoofdprijs kwijt.

Andere optie is zelf aanschaffen, iemand voor de F-Gassen en vervolgens een onderhoudscontract bij een landelijke partij afsluiten zoals Feenstra of een lokale partij welke onderhoud doet aan de warmtepompen welke door derden zijn geplaatst.

WP: Mitsubishi Ecodan PUHZ-SW75YAA + EHST20D-VM2D

Acties:
  • +2Henk 'm!

• Speedyace
  • Registratie: Januari 2019
  • Laatst online: 22-03 22:00

Speedyace

PUHZ-SW75YAA

radeoxx schreef op zaterdag 18 maart 2023 @ 18:01:
Is wel mogelijk hoor, ik lees de frequentie (Hz) ook uit via home assistent. Zal vanavond even kijken voor je.

WP: Puhz-SW75YAA - ERST30-VM2ED - SolarEdge SE5K 16 x 320WP IBC Solar

• Jeroenrobbert
  • Registratie: September 2022
  • Laatst online: 22-03 23:14
Speedyace schreef op zondag 19 maart 2023 @ 15:17:
[...]

Is wel mogelijk hoor, ik lees de frequentie (Hz) ook uit via home assistent. Zal vanavond even kijken voor je.
Ik volg u mee

• WillemSuper
  • Registratie: April 2021
  • Laatst online: 09:33
tonny147 schreef op zaterdag 18 maart 2023 @ 17:16:
ik heb een poging gewaagd om het benodigde warmtepomp vermogen voor mijn woning uit te rekenen.
kwam hier een formule tegen om het benodigde vermogen te extrapoleren :) . graag wat feedback van jullie of ik dit juist heb gedaan. hieronder mijn gasverbruik van begin februari.
gaat om een hoek woning uit 1928.
droogbouw vloerverwarming beneden 45M2. Fermacell ingefreesd 4 groepen, 14MM, 80MTR per groep.
badcel 10M2 vloerverwarming,ook droogbouw, wel 16MM
2e verdieping en zolder wordt verwarmd met airco`s, 2 kinderen doen dit naar behoefte, er hangen wel radiatoren maar worden alleen gebruikt bij -4 of lager.
totaal gasverbruik dit jaar 1000M3, in de zomer gaat er 30M3 per maand doorheen aan douchebeurten.
netto verwarming, 700M3 à 800M3 gas per jaar.
in de woonkamer hangt een ftxm35, die gebruiken we in het voorjaar en najaar als het wat kil aanvoelt. qua comfort hebben we liever de vloerverwarming aan.
qua stookgedrag, `s nacht 19 graden,vanaf 08:00 20 graden, en rond 17:00 21 graden. vanaf 23:00 automtisch weer naar 19 graden.

[Afbeelding]

[Afbeelding]

ik heb mijn gasverbruik van 6 t/m 10 februari genomen, (9 feb extra douchebeurten) dit geëxtrapoleerd, vermenigvuldigd met 8,5 kwh en gedeeld door 21.
tot mijn verbazing kom ik uit op een benodigd vermogen van ongeveer 3KW.
heb ik hier een denkfout/rekenfout gemaakt?
hoeveel extra vermogen is benodigd om een boiler van 150L te verwarmen, er wordt hier veel gedouched, maar wel verspreid over de dag.
150L, houten vloer huis uit 1928, dan snappen jullie de keuze voor 150L denk ik ;)

concreet: heb ik genoeg aan een 5KW warmtepomp, of liever wat meer capaciteit?
De Koevlaas methode komt ook tot een soortgelijk getal, (1000m3 *8 / 1650 = 4,85 kW) Dit zou dan het vermogen bij -10 zijn. Voor het douchen is ook de grote van de boiler relevant. De genoemde 150 liter is klein in relatie met veel douchen. Normaliter voor een gezin richting de 300 liter. Voor specifieke Mitsubishi vragen kun je natuurlijk hier terecht en voor de algemene vragen beter in het algemene topic. Mooi dat je ook de verduurzaming stappen zet :)

Acties:
  • +3Henk 'm!

• Speedyace
  • Registratie: Januari 2019
  • Laatst online: 22-03 22:00

Speedyace

PUHZ-SW75YAA

Kijk hier maar even. @Jeroenrobbert @radeoxx
breinonline in "Mitsubishi Electric Ecodan Lucht/Water Warmtepompen"

[Voor 88% gewijzigd door Speedyace op 19-03-2023 17:46]

WP: Puhz-SW75YAA - ERST30-VM2ED - SolarEdge SE5K 16 x 320WP IBC Solar

• Jeroenrobbert

• radeoxx
Dankje.

Zojuist gedaan; ik heb het .yaml bestand aangepast en de 2 extra bestanden aangemaakt. En aangegeven dat hij de yaml bestanden mag aanzetten. Maar ook na een herstart zie ik de extra sensoren nog niet. Iemand een idee? Ze staan ook niet als 'beschikbaar' bij devices..

• Romius
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 22-03 21:41
Van de week de sleutel ontvangen van ons nieuwbouwhuis met een Ecodan warmtepomp.
Ik kon het niet zo snel vinden, maar kan de regelaar ook losgehaald worden ivm stucwerk? De aannemer zei dat het niet kon, ik heb ook even de instructie gevolgd met een schroevendraaier aan de onderzijde, maar er zit weinig beweging in het paneel. Lijkt mij dat het gewoon moet kunnen of is het sowieso niet aan te raden?

Acties:
  • +1Henk 'm!

• rondegroot
  • Registratie: April 2010
  • Laatst online: 08:50
Ik heb een PCB geprint voor een ESP32 (AZ-Delivery), RS485 to TTL converter en twee relais (voor aansturen thermostaat https://esphome.io/components/climate/thermostat.html)

Als er iemand geïnteresseerd is, hier het circuitmaker 2 project: https://365.altium.com/fi...6F-4770-9C37-1B9DE9B4FB99

• Suicide
  • Registratie: Januari 2022
  • Niet online
Romius schreef op maandag 20 maart 2023 @ 15:53:
Van de week de sleutel ontvangen van ons nieuwbouwhuis met een Ecodan warmtepomp.
Ik kon het niet zo snel vinden, maar kan de regelaar ook losgehaald worden ivm stucwerk? De aannemer zei dat het niet kon, ik heb ook even de instructie gevolgd met een schroevendraaier aan de onderzijde, maar er zit weinig beweging in het paneel. Lijkt mij dat het gewoon moet kunnen of is het sowieso niet aan te raden?
Hij is inderdaad te verwijderen maar ik moet zeggen dat het niet heel soepel gaat.
Je hebt steeds het gevoel dat alles afbreekt.

Vandaag de update van 1301 naar 1700 gedaan.
Is makkelijk zelf te doen volgens het lijstje van @Andrehj en de download van @HaTe.
Jammer dat er geen changelog is, nu is het lastig vaststellen of er iets verbeterd is.

WP: SUZ-SWM40VA EHST20D-VM2D 200 liter boiler Vent: Zehnder WHR-930 met enthalpiewisselaar PV: 7,68 kWp (zuid) + SUN2000-6KTL-M1

Acties:
  • +1Henk 'm!

• Simpel360
  • Registratie: Mei 2022
  • Laatst online: 09:09
rondegroot schreef op maandag 20 maart 2023 @ 17:27:
Ik heb een PCB geprint voor een ESP32 (AZ-Delivery), RS485 to TTL converter en twee relais (voor aansturen thermostaat https://esphome.io/components/climate/thermostat.html)

Als er iemand geïnteresseerd is, hier het circuitmaker 2 project: https://365.altium.com/fi...6F-4770-9C37-1B9DE9B4FB99

[Afbeelding]
Ik zie op de voedende kabel blauwe "amp" schoentjes zitten.
Volgens mij zijn deze niet geschikt voor massieve kabel.

• Jeroenrobbert
Suicide schreef op maandag 20 maart 2023 @ 22:43:
[...]

Hij is inderdaad te verwijderen maar ik moet zeggen dat het niet heel soepel gaat.

Is makkelijk zelf te doen volgens het lijstje van @Andrehj en de download van @HaTe.
Jammer dat er geen changelog is, nu is het lastig vaststellen of er iets verbeterd is.
Volgens mij zitten ze al op 1801

Acties:
  • +1Henk 'm!
Suicide schreef op maandag 20 maart 2023 @ 22:43:
[...]

Hiermee kan het ook nog te maken hebben.
Plenkske in "Mitsubishi Electric Ecodan Lucht/Water Warmtepompen"

Acties:
  • +1Henk 'm!
Zal vanavond even kijken wat 1801 inhoud.

Edit:
Ik kan er even niks over vinden voor nu…

[Voor 8% gewijzigd door DutchWing op 21-03-2023 21:53]

• Suicide
  • Niet online
Ja had ik gezien, echter heb ik gelijk de geheugenkaart uitgelezen maar zag daar niets vreemds m.b.t. de flow.

WP: SUZ-SWM40VA EHST20D-VM2D 200 liter boiler Vent: Zehnder WHR-930 met enthalpiewisselaar PV: 7,68 kWp (zuid) + SUN2000-6KTL-M1

• leonlwd
  • Registratie: Oktober 2022
  • Laatst online: 08:53
Even nieuwsgierig.
Ik lees mee en heb in dit topic gezocht naar softwareversie enz.

Ben er inmiddels achter dat het bij mij 1500 is. Maar begrijp dat er al versies van 1800 zijn.

Is er bekend wat deze upgrade bijdraagt? Wat is er aangepast? En is het raadzaam om hem te updaten?

• Gertjansp
  • Registratie: April 2019
  • Laatst online: 07:32
DutchWing schreef op zondag 19 maart 2023 @ 08:52:
[...]

Via een goede installatiebedrijf, maar dan ben je hoogstwaarschijnlijk wel de hoofdprijs kwijt.

Andere optie is zelf aanschaffen, iemand voor de F-Gassen en vervolgens een onderhoudscontract bij een landelijke partij afsluiten zoals Feenstra of een lokale partij welke onderhoud doet aan de warmtepompen welke door derden zijn geplaatst.
Indien je een monoblock neem, heb je het f-gas verhaal ook niet…
mijn ervaring (zeer recent) met import uit Spanje is erg goed, geen schade, goede service. Voor het prijsverschil kan je er nog bijna een reserve bij kopen…

• Excavator
  • Registratie: Juli 2018
  • Laatst online: 11:13
Andrehj schreef op zaterdag 18 maart 2023 @ 09:57:
[...]

Die firmware is voor een FTC6. Dat is de controller die in alle xxxx-xxxD binnenunits zit. Die controller wordt dmv dipswitches ingesteld op het type binnenunit.
Dus zolang jij een binnenunit hebt die eindigt op een D (geldt voor de overgrote meerderheid in dit topic, zie de eigenarenlijst in de TS) gaat dit werken.
Overigens draai ik nog steeds op versie 1500, de update naar 1700 ligt nog steeds te wachten. Helaas is er ook geen changelog beschikbaar, dus ik weet ook niet wat het me brengt.

Overigens vond ik de update instructies bij de firmware vrij verwarrend opgeschreven. Daar heb ik ooit dit lijstje (met alles gewoon op volgorde) van gemaakt:
[Afbeelding]
Weet je (of iemand anders) toevallig wat de nieuwste firmware voor de FTC5 is? En heeft iemand die tot zijn beschikking?

• Suicide
  • Niet online
@laurens0619 de update naar 1700 heeft hier in iedergeval niet geholpen.
Vanmorgen wilde hij weer sww electrisch opwarmen.
Uitgezet via FTC unit en na een half uur weer aangezet, toen ging hij wel via de normale weg sww maken.

Zal nu de wachttijd eens langer maken zoals @Andrehj voorstelde, misschien dat dat helpt....

@Plenkske heeft jouw broer al iets vernomen van Alklima omtrent dit probleem?

[Voor 13% gewijzigd door Suicide op 22-03-2023 18:35]

• Plenkske
  • Registratie: Mei 2011
  • Laatst online: 11:36
Suicide schreef op woensdag 22 maart 2023 @ 18:34:
@laurens0619 de update naar 1700 heeft hier in iedergeval niet geholpen.
Vanmorgen wilde hij weer sww electrisch opwarmen.
Uitgezet via FTC unit en na een half uur weer aangezet, toen ging hij wel via de normale weg sww maken.

Zal nu de wachttijd eens langer maken zoals @Andrehj voorstelde, misschien dat dat helpt....

@Plenkske heeft jouw broer al iets vernomen van Alklima omtrent dit probleem?
Nee nog niks.
Pagina: 1 ... 65 66 67 Laatste

Tweakers maakt gebruik van cookies

Tweakers plaatst functionele en analytische cookies voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Deze cookies zijn noodzakelijk. Om op Tweakers relevantere advertenties te tonen en om ingesloten content van derden te tonen (bijvoorbeeld video's), vragen we je toestemming. Via ingesloten content kunnen derde partijen diensten leveren en verbeteren, bezoekersstatistieken bijhouden, gepersonaliseerde content tonen, gerichte advertenties tonen en gebruikersprofielen opbouwen. Hiervoor worden apparaatgegevens, IP-adres, geolocatie en surfgedrag vastgelegd.

Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Sluiten

Toestemming beheren

Hieronder kun je per doeleinde of partij toestemming geven of intrekken. Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Functioneel en analytisch

Deze cookies zijn noodzakelijk voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie. Meer details

janee

Relevantere advertenties

Dit beperkt het aantal keer dat dezelfde advertentie getoond wordt (frequency capping) en maakt het mogelijk om binnen Tweakers contextuele advertenties te tonen op basis van pagina's die je hebt bezocht. Meer details

Tweakers genereert een willekeurige unieke code als identifier. Deze data wordt niet gedeeld met adverteerders of andere derde partijen en je kunt niet buiten Tweakers gevolgd worden. Indien je bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je account. Indien je niet bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je sessie die maximaal 4 maanden actief blijft. Je kunt deze toestemming te allen tijde intrekken.

Ingesloten content van derden

Deze cookies kunnen door derde partijen geplaatst worden via ingesloten content. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie over de verwerkingsdoeleinden. Meer details

janee