ik heb een poging gewaagd om het benodigde warmtepomp vermogen voor mijn woning uit te rekenen.
kwam hier een formule tegen om het benodigde vermogen te extrapoleren

. graag wat feedback van jullie of ik dit juist heb gedaan. hieronder mijn gasverbruik van begin februari.
gaat om een hoek woning uit 1928.
droogbouw vloerverwarming beneden 45M2. Fermacell ingefreesd 4 groepen, 14MM, 80MTR per groep.
badcel 10M2 vloerverwarming,ook droogbouw, wel 16MM
2e verdieping en zolder wordt verwarmd met airco`s, 2 kinderen doen dit naar behoefte, er hangen wel radiatoren maar worden alleen gebruikt bij -4 of lager.
totaal gasverbruik dit jaar 1000M3, in de zomer gaat er 30M3 per maand doorheen aan douchebeurten.
netto verwarming, 700M3 à 800M3 gas per jaar.
in de woonkamer hangt een ftxm35, die gebruiken we in het voorjaar en najaar als het wat kil aanvoelt. qua comfort hebben we liever de vloerverwarming aan.
qua stookgedrag, `s nacht 19 graden,vanaf 08:00 20 graden, en rond 17:00 21 graden. vanaf 23:00 automtisch weer naar 19 graden.
ik heb mijn gasverbruik van 6 t/m 10 februari genomen, (9 feb extra douchebeurten) dit geëxtrapoleerd, vermenigvuldigd met 8,5 kwh en gedeeld door 21.
tot mijn verbazing kom ik uit op een benodigd vermogen van ongeveer 3KW.
heb ik hier een denkfout/rekenfout gemaakt?
hoeveel extra vermogen is benodigd om een boiler van 150L te verwarmen, er wordt hier veel gedouched, maar wel verspreid over de dag.
150L, houten vloer huis uit 1928, dan snappen jullie de keuze voor 150L denk ik
concreet: heb ik genoeg aan een 5KW warmtepomp, of liever wat meer capaciteit?