Acties:
  • 0 Henk 'm!

• laurens0619
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 18:00
Plenkske schreef op zaterdag 18 maart 2023 @ 14:19:
[...]

Bij mijn broer gebeurt dit ook, op de kamertemperatuur regeling. Op vaste Ta gebeurt het niet.
Vanalles is al nagekeken qua settings.
SD kaart is door installateur opgehaald en doorgezet naar Alklima.
Firmware is ook ge-update, maar heeft niet geholpen.

Een paar dagen terug zei iemand hier: komt voor als flowsensor ten onrechte 0 liter aangeeft. Uit de data van sd kaart lijkt dit ook bij hem te gebeuren.
Dat heeft hij nu doorgestuurd naar installateur.
Thnx!
Ik zal de sd data eens analyseren!

CISSP! Drop your encryption keys!

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Zwerius schreef op zaterdag 18 maart 2023 @ 14:37:
[...]

De set bestaat inderdaad uit de SUZ-SWM60VA en een EHSD-VM2D (dit is zonder koeling), maar met een ERSD-VM2D (met koeling) is ook goed.

Maar de door jou genoemde bedrijven zitten in Italië en Spanje en dat vind ik toch wel erg lastig met garantiezaken of benodigde service.

Bovendien heb ik zelf een keer een slechte ervaring gehad met het kopen van een WP-boiler in Spanje.
Die kwam namelijk behoorlijk beschadigd aan en het heeft me bijna een jaar gekost voordat ik uiteindelijk de vervangingsonderdelen had gekregen.
Het beschadigde lamellenblok (verdamper) was nog wel dicht en is blijven zitten (met een wat slechtere luchtdoortocht).

Dus uit Duitsland gaat nog, maar Italië of Spanje zie ik niet echt zitten. Hoewel die prijzen wel aantrekkelijk lijken.
Ik heb mijn airco's bij Shopclima gekocht en dat ging prima. Voor het prijsverschil neem ik de evt. garantieproblemen wel voor lief. Ondertussen zijn ze toch al uit de garantie.

Als je bereid bent om het grootste deel van het installatiewerk zelf te doen, en alleen voor het monteren van de koelleiding een F-fassen monteur zoekt, kun je nooit goedkoper dan op deze manier een WP installeren.

WP: ME PUHZ-SW75YAA + ERSD-VM2D + EV-WP-TWS-1W 300; AC: ME MXZ-2F42VF + 2x MSZ-LN25VGV; PV: 14.08 kWp O/W + SMA STP 8.0; Vent: Zehnder Q600 ERV + Ubbink AirExcellent.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zwerius
  • Registratie: Maart 2012
  • Laatst online: 15:39
Andrehj schreef op zaterdag 18 maart 2023 @ 16:40:
[...]

Ik heb mijn airco's bij Shopclima gekocht en dat ging prima. Voor het prijsverschil neem ik de evt. garantieproblemen wel voor lief. Ondertussen zijn ze toch al uit de garantie.

Als je bereid bent om het grootste deel van het installatiewerk zelf te doen, en alleen voor het monteren van de koelleiding een F-fassen monteur zoekt, kun je nooit goedkoper dan op deze manier een WP installeren.
Dat ben ik op zich wel met je eens, maar het gaat niet alleen om garantie.
Ook als de garantie voorbij is, wie moet je dan benaderen om een evt. storing in het apparaat op te sporen en te verhelpen.

Zwerius Kriegsman

Acties:
  • +1 Henk 'm!
Zwerius schreef op zaterdag 18 maart 2023 @ 16:43:
Ook als de garantie voorbij is, wie moet je dan benaderen om een evt. storing in het apparaat op te sporen en te verhelpen.
Dat is idd wel een risico (en de reden dat ik de WP wel in NL gekocht heb).

WP: ME PUHZ-SW75YAA + ERSD-VM2D + EV-WP-TWS-1W 300; AC: ME MXZ-2F42VF + 2x MSZ-LN25VGV; PV: 14.08 kWp O/W + SMA STP 8.0; Vent: Zehnder Q600 ERV + Ubbink AirExcellent.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tonny147
  • Registratie: April 2009
  • Laatst online: 15:04
ik heb een poging gewaagd om het benodigde warmtepomp vermogen voor mijn woning uit te rekenen.
kwam hier een formule tegen om het benodigde vermogen te extrapoleren :) . graag wat feedback van jullie of ik dit juist heb gedaan. hieronder mijn gasverbruik van begin februari.
gaat om een hoek woning uit 1928.
droogbouw vloerverwarming beneden 45M2. Fermacell ingefreesd 4 groepen, 14MM, 80MTR per groep.
badcel 10M2 vloerverwarming,ook droogbouw, wel 16MM
2e verdieping en zolder wordt verwarmd met airco`s, 2 kinderen doen dit naar behoefte, er hangen wel radiatoren maar worden alleen gebruikt bij -4 of lager.
totaal gasverbruik dit jaar 1000M3, in de zomer gaat er 30M3 per maand doorheen aan douchebeurten.
netto verwarming, 700M3 à 800M3 gas per jaar.
in de woonkamer hangt een ftxm35, die gebruiken we in het voorjaar en najaar als het wat kil aanvoelt. qua comfort hebben we liever de vloerverwarming aan.
qua stookgedrag, `s nacht 19 graden,vanaf 08:00 20 graden, en rond 17:00 21 graden. vanaf 23:00 automtisch weer naar 19 graden.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/aJSlnP99NC3oTErikWtVRqDmgEk=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/exsdePotRJGGRlvern3ORdoq.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/vtXWVSLfMEjGxVIVm-WVXcLejZI=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/BNPnJROz1TFIEDZXGfvRBlsW.jpg?f=fotoalbum_large

ik heb mijn gasverbruik van 6 t/m 10 februari genomen, (9 feb extra douchebeurten) dit geëxtrapoleerd, vermenigvuldigd met 8,5 kwh en gedeeld door 21.
tot mijn verbazing kom ik uit op een benodigd vermogen van ongeveer 3KW.
heb ik hier een denkfout/rekenfout gemaakt?
hoeveel extra vermogen is benodigd om een boiler van 150L te verwarmen, er wordt hier veel gedouched, maar wel verspreid over de dag.
150L, houten vloer huis uit 1928, dan snappen jullie de keuze voor 150L denk ik ;)

concreet: heb ik genoeg aan een 5KW warmtepomp, of liever wat meer capaciteit?

Wh-mdc07j3e5

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• radeoxx
  • Registratie: Januari 2009
  • Laatst online: 12:35
Hoe kun je in Home Assistant met de Melcloud integratie de frequentie van de compressor uitlezen? Ik heb het topic doorgenomen (met zoekwoorden) en de startpost maar daar kan ik niets vinden.

SUZ-SWM80VA2 + ERSD-VM2D + DJG 200 WPS - PM voor Tibber Refferal

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• AUijtdehaag
  • Registratie: Oktober 2006
  • Niet online
@radeoxx
Volgens mij niet.
Alleen procon (modbus) kan de frequentie uitlezen.

[ Voor 5% gewijzigd door AUijtdehaag op 18-03-2023 18:19 ]

PVOutput Github - Div ESP TK: MHI - Clack - Marstek

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• joezzt
  • Registratie: November 2009
  • Niet online
Hier een interessant, vind ik zelf, fenomeen. Mijn 4 kW warmtepomp minimum warmte vermogen is zo rond de 1000 W, het ding is nu vrolijk met dT van 2 graden en 8.1 L/min aan het verwarmen vaak, wel met cop van 3 of nog lager. Verwarmen is een groot woord, het is meer “proberen af te koelen ipv uitschakelen”. Dat doet ie alleen op ruimteverwarming trouwens.
Met alleen radiatoren zoals ik die heb koelt het bij uitschakelen sneller af dan met vvw en is het wel mooi dat ie lang doorloopt op een heel laag pitje.

Gibson S-1, Godin Multiac ACS SA, Camps Cut 500S, Roland Jazz Chorus-120 , King Tempo II 607, TMS320C10, SAM4L

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• joezzt
  • Niet online
radeoxx schreef op zaterdag 18 maart 2023 @ 18:01:
Hoe kun je in Home Assistant met de Melcloud integratie de frequentie van de compressor uitlezen? Ik heb het topic doorgenomen (met zoekwoorden) en de startpost maar daar kan ik niets vinden.
De frequentie zit wel in de data die Melcloud teruggeeft , maar wordt blijkbaar nog niet door Home Assistant gebruikt.

Gibson S-1, Godin Multiac ACS SA, Camps Cut 500S, Roland Jazz Chorus-120 , King Tempo II 607, TMS320C10, SAM4L

Acties:
  • +1 Henk 'm!
AUijtdehaag schreef op zaterdag 18 maart 2023 @ 18:19:
@radeoxx
Volgens mij niet.
Alleen procon (modbus) kan de frequentie uitlezen.
Met Melcloud2Domoticz kan ik de frequentie wel uitlezen (staat dan in het bestand .deviceid). Dan zou het met Ha ook mogelijk moeten zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• radeoxx
Dank jullie. Maar in de Melcloud app kun je ook niet de frequentie uitlezen toch? Da's wel jammer zeg..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• joezzt
  • Niet online
radeoxx schreef op zaterdag 18 maart 2023 @ 18:53:
Dank jullie. Maar in de Melcloud app kun je ook niet de frequentie uitlezen toch? Da's wel jammer zeg..
Aan Melcloud is nog wel veel meer jammer, jammer genoeg 🤪
Het begint wel op abandonware te lijken, misschien is er een zakelijk conflict oid. De default taal is frans, niet japans…
De Warmtepomp doet het, dat is het belangrijkste.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DutchWing
  • Registratie: April 2019
  • Niet online

DutchWing

WP Installateur

Zwerius schreef op zaterdag 18 maart 2023 @ 16:43:
[...]

Via een goede installatiebedrijf, maar dan ben je hoogstwaarschijnlijk wel de hoofdprijs kwijt.

Andere optie is zelf aanschaffen, iemand voor de F-Gassen en vervolgens een onderhoudscontract bij een landelijke partij afsluiten zoals Feenstra of een lokale partij welke onderhoud doet aan de warmtepompen welke door derden zijn geplaatst.

WP: Mitsubishi Ecodan PUHZ-SW75YAA + EHST20D-VM2D / PV: 2150Wp Z/O 132° en 2580Wp N/W 312° Ik wil een warmtepomp.nu

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Speedyace
  • Registratie: Januari 2019
  • Laatst online: 11:04

Speedyace

PUHZ-SW75YAA

radeoxx schreef op zaterdag 18 maart 2023 @ 18:01:
Is wel mogelijk hoor, ik lees de frequentie (Hz) ook uit via home assistent. Zal vanavond even kijken voor je.

WP: Puhz-SW75YAA - ERST30-VM2ED - Procon melcobems mini (A1M) - SolarEdge SE5K 16 x 320WP IBC Solar - SolarEdge SE3680H 14 x 410WP Longi, gasloos sinds: oktober 2022

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jeroenrobbert
  • Registratie: September 2022
  • Laatst online: 02-12-2024
Speedyace schreef op zondag 19 maart 2023 @ 15:17:
[...]

Is wel mogelijk hoor, ik lees de frequentie (Hz) ook uit via home assistent. Zal vanavond even kijken voor je.
Ik volg u mee

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WillemSuper
  • Registratie: April 2021
  • Laatst online: 07-07 14:42
tonny147 schreef op zaterdag 18 maart 2023 @ 17:16:
ik heb een poging gewaagd om het benodigde warmtepomp vermogen voor mijn woning uit te rekenen.
kwam hier een formule tegen om het benodigde vermogen te extrapoleren :) . graag wat feedback van jullie of ik dit juist heb gedaan. hieronder mijn gasverbruik van begin februari.
gaat om een hoek woning uit 1928.
droogbouw vloerverwarming beneden 45M2. Fermacell ingefreesd 4 groepen, 14MM, 80MTR per groep.
badcel 10M2 vloerverwarming,ook droogbouw, wel 16MM
2e verdieping en zolder wordt verwarmd met airco`s, 2 kinderen doen dit naar behoefte, er hangen wel radiatoren maar worden alleen gebruikt bij -4 of lager.
totaal gasverbruik dit jaar 1000M3, in de zomer gaat er 30M3 per maand doorheen aan douchebeurten.
netto verwarming, 700M3 à 800M3 gas per jaar.
in de woonkamer hangt een ftxm35, die gebruiken we in het voorjaar en najaar als het wat kil aanvoelt. qua comfort hebben we liever de vloerverwarming aan.
qua stookgedrag, `s nacht 19 graden,vanaf 08:00 20 graden, en rond 17:00 21 graden. vanaf 23:00 automtisch weer naar 19 graden.

[Afbeelding]

[Afbeelding]

ik heb mijn gasverbruik van 6 t/m 10 februari genomen, (9 feb extra douchebeurten) dit geëxtrapoleerd, vermenigvuldigd met 8,5 kwh en gedeeld door 21.
tot mijn verbazing kom ik uit op een benodigd vermogen van ongeveer 3KW.
heb ik hier een denkfout/rekenfout gemaakt?
hoeveel extra vermogen is benodigd om een boiler van 150L te verwarmen, er wordt hier veel gedouched, maar wel verspreid over de dag.
150L, houten vloer huis uit 1928, dan snappen jullie de keuze voor 150L denk ik ;)

concreet: heb ik genoeg aan een 5KW warmtepomp, of liever wat meer capaciteit?
De Koevlaas methode komt ook tot een soortgelijk getal, (1000m3 *8 / 1650 = 4,85 kW) Dit zou dan het vermogen bij -10 zijn. Voor het douchen is ook de grote van de boiler relevant. De genoemde 150 liter is klein in relatie met veel douchen. Normaliter voor een gezin richting de 300 liter. Voor specifieke Mitsubishi vragen kun je natuurlijk hier terecht en voor de algemene vragen beter in het algemene topic. Mooi dat je ook de verduurzaming stappen zet :)

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Speedyace

Speedyace

PUHZ-SW75YAA

Kijk hier maar even. @Jeroenrobbert @radeoxx
breinonline in "Mitsubishi Electric Ecodan Lucht/Water Warmtepompen"

[ Voor 88% gewijzigd door Speedyace op 19-03-2023 17:46 ]

WP: Puhz-SW75YAA - ERST30-VM2ED - Procon melcobems mini (A1M) - SolarEdge SE5K 16 x 320WP IBC Solar - SolarEdge SE3680H 14 x 410WP Longi, gasloos sinds: oktober 2022

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jeroenrobbert

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• radeoxx
Dankje.

Zojuist gedaan; ik heb het .yaml bestand aangepast en de 2 extra bestanden aangemaakt. En aangegeven dat hij de yaml bestanden mag aanzetten. Maar ook na een herstart zie ik de extra sensoren nog niet. Iemand een idee? Ze staan ook niet als 'beschikbaar' bij devices..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Romius
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 15:37
Van de week de sleutel ontvangen van ons nieuwbouwhuis met een Ecodan warmtepomp.
Ik kon het niet zo snel vinden, maar kan de regelaar ook losgehaald worden ivm stucwerk? De aannemer zei dat het niet kon, ik heb ook even de instructie gevolgd met een schroevendraaier aan de onderzijde, maar er zit weinig beweging in het paneel. Lijkt mij dat het gewoon moet kunnen of is het sowieso niet aan te raden?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• rondegroot
  • Registratie: April 2010
  • Laatst online: 18-07 14:25
Ik heb een PCB geprint voor een ESP32 (AZ-Delivery), RS485 to TTL converter en twee relais (voor aansturen thermostaat https://esphome.io/components/climate/thermostat.html)

Als er iemand geïnteresseerd is, hier het circuitmaker 2 project: https://365.altium.com/fi...6F-4770-9C37-1B9DE9B4FB99

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/hNnae7z93_rsKLSQqAcCrO49y5I=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/J0vioyXfrUx172c2f1J9viQa.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Suicide
  • Registratie: Januari 2022
  • Niet online
Romius schreef op maandag 20 maart 2023 @ 15:53:
Van de week de sleutel ontvangen van ons nieuwbouwhuis met een Ecodan warmtepomp.
Ik kon het niet zo snel vinden, maar kan de regelaar ook losgehaald worden ivm stucwerk? De aannemer zei dat het niet kon, ik heb ook even de instructie gevolgd met een schroevendraaier aan de onderzijde, maar er zit weinig beweging in het paneel. Lijkt mij dat het gewoon moet kunnen of is het sowieso niet aan te raden?
Hij is inderdaad te verwijderen maar ik moet zeggen dat het niet heel soepel gaat.
Je hebt steeds het gevoel dat alles afbreekt.

Vandaag de update van 1301 naar 1700 gedaan.
Is makkelijk zelf te doen volgens het lijstje van @Andrehj en de download van @HaTe.
Jammer dat er geen changelog is, nu is het lastig vaststellen of er iets verbeterd is.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Simpel360
  • Registratie: Mei 2022
  • Laatst online: 15:40
rondegroot schreef op maandag 20 maart 2023 @ 17:27:
Ik heb een PCB geprint voor een ESP32 (AZ-Delivery), RS485 to TTL converter en twee relais (voor aansturen thermostaat https://esphome.io/components/climate/thermostat.html)

Als er iemand geïnteresseerd is, hier het circuitmaker 2 project: https://365.altium.com/fi...6F-4770-9C37-1B9DE9B4FB99

[Afbeelding]
Ik zie op de voedende kabel blauwe "amp" schoentjes zitten.
Volgens mij zijn deze niet geschikt voor massieve kabel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jeroenrobbert
Suicide schreef op maandag 20 maart 2023 @ 22:43:
[...]

Hij is inderdaad te verwijderen maar ik moet zeggen dat het niet heel soepel gaat.

Is makkelijk zelf te doen volgens het lijstje van @Andrehj en de download van @HaTe.
Jammer dat er geen changelog is, nu is het lastig vaststellen of er iets verbeterd is.
Volgens mij zitten ze al op 1801
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Eey5nU-8MdcRI4B8xmXI9XbVqh4=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/UXkLm6ZReoKXXQtDaLZpNkk2.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• DutchWing
  • Niet online

DutchWing

WP Installateur

Suicide schreef op maandag 20 maart 2023 @ 22:43:
[...]

Hiermee kan het ook nog te maken hebben.
Plenkske in "Mitsubishi Electric Ecodan Lucht/Water Warmtepompen"

WP: Mitsubishi Ecodan PUHZ-SW75YAA + EHST20D-VM2D / PV: 2150Wp Z/O 132° en 2580Wp N/W 312° Ik wil een warmtepomp.nu

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• DutchWing
  • Niet online

DutchWing

WP Installateur

Zal vanavond even kijken wat 1801 inhoud.

Edit:
Ik kan er even niks over vinden voor nu…

[ Voor 8% gewijzigd door DutchWing op 21-03-2023 21:53 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Suicide
  • Niet online
Ja had ik gezien, echter heb ik gelijk de geheugenkaart uitgelezen maar zag daar niets vreemds m.b.t. de flow.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• leonlwd
  • Registratie: Oktober 2022
  • Laatst online: 16-09 08:49
Even nieuwsgierig.
Ik lees mee en heb in dit topic gezocht naar softwareversie enz.

Ben er inmiddels achter dat het bij mij 1500 is. Maar begrijp dat er al versies van 1800 zijn.

Is er bekend wat deze upgrade bijdraagt? Wat is er aangepast? En is het raadzaam om hem te updaten?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gertjansp
  • Laatst online: 16-09 06:10
DutchWing schreef op zondag 19 maart 2023 @ 08:52:
[...]

Via een goede installatiebedrijf, maar dan ben je hoogstwaarschijnlijk wel de hoofdprijs kwijt.

Andere optie is zelf aanschaffen, iemand voor de F-Gassen en vervolgens een onderhoudscontract bij een landelijke partij afsluiten zoals Feenstra of een lokale partij welke onderhoud doet aan de warmtepompen welke door derden zijn geplaatst.
Indien je een monoblock neem, heb je het f-gas verhaal ook niet…
mijn ervaring (zeer recent) met import uit Spanje is erg goed, geen schade, goede service. Voor het prijsverschil kan je er nog bijna een reserve bij kopen…

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Excavator
  • Registratie: Juli 2018
  • Laatst online: 18:02
Andrehj schreef op zaterdag 18 maart 2023 @ 09:57:
[...]

Die firmware is voor een FTC6. Dat is de controller die in alle xxxx-xxxD binnenunits zit. Die controller wordt dmv dipswitches ingesteld op het type binnenunit.
Dus zolang jij een binnenunit hebt die eindigt op een D (geldt voor de overgrote meerderheid in dit topic, zie de eigenarenlijst in de TS) gaat dit werken.
Overigens draai ik nog steeds op versie 1500, de update naar 1700 ligt nog steeds te wachten. Helaas is er ook geen changelog beschikbaar, dus ik weet ook niet wat het me brengt.

Overigens vond ik de update instructies bij de firmware vrij verwarrend opgeschreven. Daar heb ik ooit dit lijstje (met alles gewoon op volgorde) van gemaakt:
[Afbeelding]
Weet je (of iemand anders) toevallig wat de nieuwste firmware voor de FTC5 is? En heeft iemand die tot zijn beschikking?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Suicide
  • Niet online
@laurens0619 de update naar 1700 heeft hier in iedergeval niet geholpen.
Vanmorgen wilde hij weer sww electrisch opwarmen.
Uitgezet via FTC unit en na een half uur weer aangezet, toen ging hij wel via de normale weg sww maken.

Zal nu de wachttijd eens langer maken zoals @Andrehj voorstelde, misschien dat dat helpt....

@Plenkske heeft jouw broer al iets vernomen van Alklima omtrent dit probleem?

[ Voor 13% gewijzigd door Suicide op 22-03-2023 18:35 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Plenkske
  • Registratie: Mei 2011
  • Laatst online: 16:25
Suicide schreef op woensdag 22 maart 2023 @ 18:34:
@laurens0619 de update naar 1700 heeft hier in iedergeval niet geholpen.
Vanmorgen wilde hij weer sww electrisch opwarmen.
Uitgezet via FTC unit en na een half uur weer aangezet, toen ging hij wel via de normale weg sww maken.

Zal nu de wachttijd eens langer maken zoals @Andrehj voorstelde, misschien dat dat helpt....

@Plenkske heeft jouw broer al iets vernomen van Alklima omtrent dit probleem?
Nee nog niks.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Speedyace

Speedyace

PUHZ-SW75YAA

Ook hier zag ik vandaag dat het element aan stond bij het verwarmen van het SWW! nooit eerder gezien dus maar even uitgezet. Stond blijkbaar al even aan, want normaal staat de temp van het SWW op 48gr. en nu al op 52gr.

Nu zag ik 2 vinkjes staan bij elektrische weerstand SWW (rood omcirkeld). Moeten deze nu aan of uit. Deze stonden aangevinkt en heb ze nu maar even uitgezet.
De legionella run staat namelijk voor morgen ingepland zag ik.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/kI_viOFXCeBbNWPT2Or7MHIg_j8=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/rAq3L1bXNNSXfN3MEgqvJQz6.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• DaWizza
  • Registratie: Augustus 2001
  • Niet online
@Speedyace Het idee is dat ze uit staan wanneer de wp zelf genoeg vermogen/tijd heeft om het water warm te maken. Want betere cop.

Het heeft geen invloed op legionella, die gebruikt het element onafhankelijk van deze instelling.

SUZ-SWM80VA & ERSD-VM2D, 200L SWW, 5330Wp O 45°, 2870Wp W 45°, 820Wp Z 10°, Zendure 2400AC 8,64kWh thuisbatterij, Fresh-r on the wall compac WTW

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Suicide
  • Niet online
Speedyace schreef op donderdag 23 maart 2023 @ 17:44:
Ook hier zag ik vandaag dat het element aan stond bij het verwarmen van het SWW! nooit eerder gezien dus maar even uitgezet. Stond blijkbaar al even aan, want normaal staat de temp van het SWW op 48gr. en nu al op 52gr.

Nu zag ik 2 vinkjes staan bij elektrische weerstand SWW (rood omcirkeld). Moeten deze nu aan of uit. Deze stonden aangevinkt en heb ze nu maar even uitgezet.
De legionella run staat namelijk voor morgen ingepland zag ik.

[Afbeelding]
Die vinkjes staan hier ook uit maar toch gaat het element aan bij sww.
Dit gebeurt trouwens alleen als hij bezig is met het verwarmen van de woning en dan overschakelt naar sww, dan gebruik hij het element.
Ik heb gisteren de wachttijd verlengt maar zag dat hij vandaag toch weer elektrisch heeft verwarmt tijdens sww.
Die wachttijd gebruikt hij niet, maar dat gaf @Andrehj al aan, maar het was het proberen waard.

Ik begrijp er werkelijk waar niets van, ik heb niets aan de instellingen veranderd de laatste tijd...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Speedyace

Speedyace

PUHZ-SW75YAA

DaWizza schreef op donderdag 23 maart 2023 @ 18:18:
@Speedyace Het idee is dat ze uit staan wanneer de wp zelf genoeg vermogen/tijd heeft om het water warm te maken. Want betere cop.

Het heeft geen invloed op legionella, die gebruikt het element onafhankelijk van deze instelling.
Dan laat ik ze mooi uit. Alleen vreemd dat dit is aangegaan. Ik heb deze instelling nooit aangezet namelijk. 🤔

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Speedyace

Speedyace

PUHZ-SW75YAA

Suicide schreef op donderdag 23 maart 2023 @ 18:29:
[...]

Dit gebeurt trouwens alleen als hij bezig is met het verwarmen van de woning en dan overschakelt naar sww, dan gebruik hij het element.
Ik heb gisteren de wachttijd verlengt maar zag dat hij vandaag toch weer elektrisch heeft verwarmt tijdens sww.
Die wachttijd gebruikt hij niet, maar dat gaf @Andrehj al aan, maar het was het proberen waard.

Ik begrijp er werkelijk waar niets van, ik heb niets aan de instellingen veranderd de laatste tijd...
Het systeem draait hier vanaf oktober ‘22 en heb dit nog nooit gehad. Ga het nu even in de gaten houden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DutchWing
  • Niet online

DutchWing

WP Installateur

Speedyace schreef op donderdag 23 maart 2023 @ 18:30:
[...]

Dan laat ik ze mooi uit. Alleen vreemd dat dit is aangegaan. Ik heb deze instelling nooit aangezet namelijk. 🤔
Staat standaard aan, ook voor verwarming.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Speedyace

Speedyace

PUHZ-SW75YAA

DutchWing schreef op donderdag 23 maart 2023 @ 19:04:
[...]

Staat standaard aan, ook voor verwarming.
deze staan aan! Dit heeft er mee te maken dat als het systeem te kort komt qua verwarming of opwarmen van het SWW deze dan gaan helpen de boel verwarmen.

Maar nu ze uitstaan, is dit toch geen probleem?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• DutchWing
  • Niet online

DutchWing

WP Installateur

Speedyace schreef op donderdag 23 maart 2023 @ 19:18:
[...]

deze staan aan! Dit heeft er mee te maken dat als het systeem te kort komt qua verwarming of opwarmen van het SWW deze dan gaan helpen de boel verwarmen.

Maar nu ze uitstaan, is dit toch geen probleem?
Is natuurlijk grappig, als je te kort komt…
Het is veelal gewoon om de boel te versnellen, vandaar de naam: booster heater.

Alklima zet ze standaard bij hun inbedrijfstelling uit.
Sommige hier op het subforum hebben de booster heater geen eens aangesloten.

Ik zou alleen de booster heater verwarming aanlaten indien je twijfels hebt over voldoende waterinhoud / massa vloerverwarming.
Maar in jouw situatie kun je alles gewoon lekker uitzetten.

Acties:
  • +1 Henk 'm!
LeonTebbens schreef op woensdag 22 maart 2023 @ 13:22:
Ha Tweakers, bestaat er zoiets als een doorstroomverwarmer voor CV leidingen?
Zou mij wellicht kunnen helpen in erg koude nachten om het huis geruisloos op temperatuur te kunnen houden.
(COP=1, I know 😀)
Bestaat dit, iemand ervaring mee?
(Omdat mijn reactie Ecodan-specifiek is maar even in dit topic)
Jij had toch zo'n mooie kast om je WP laten maken? Heb je dan nog steeds te veel geluid?
Ook ondersteunt jouw combi van binnen- en buitenunit de geluidreductiemodi die je gewoon via een timer kunt instellen. Heb je die al eens getest?
Maar er zit zoals in het andere topic al gemeld inderdaad een doorstroomverwarmer in je binnenunit. Die kun je uiteraard buiten de FTC om zelf aan zetten, maar dan moet je wel zeker weten dat er ook een pomp(je) draait, anders gaat er iets stuk.
Ik zou er (heel erg) de voorkeur aan geven om gewoon met de WP op laag vermogen de hut warm te houden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Speedyace

Speedyace

PUHZ-SW75YAA

DutchWing schreef op donderdag 23 maart 2023 @ 19:38:
[...]

Is natuurlijk grappig, als je te kort komt…
Het is veelal gewoon om de boel te versnellen, vandaar de naam: booster heater.

Alklima zet ze standaard bij hun inbedrijfstelling uit.
Sommige hier op het subforum hebben de booster heater geen eens aangesloten.

Ik zou alleen de booster heater verwarming aanlaten indien je twijfels hebt over voldoende waterinhoud / massa vloerverwarming.
Maar in jouw situatie kun je alles gewoon lekker uitzetten.
Alles idd maar uitgezet vanmiddag.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• laurens0619
Suicide schreef op donderdag 23 maart 2023 @ 18:29:
[...]

Kun je dit uitlezen of de elektrische heater gebruikt is?
Ik kijk sporadisch op het scherm en heb het nu al tijdje niet gezien, mrja kan het ook gemist hebben :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jorisdekloris
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 08:05
laurens0619 schreef op vrijdag 24 maart 2023 @ 08:44:
[...]

Kun je dit uitlezen of de elektrische heater gebruikt is?
Ik kijk sporadisch op het scherm en heb het nu al tijdje niet gezien, mrja kan het ook gemist hebben :)
Ik denk dat je het wel kan zien in je verbruik, als je dat meet.

Tierelier

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• laurens0619
jorisdekloris schreef op vrijdag 24 maart 2023 @ 08:54:
[...]

Ik denk dat je het wel kan zien in je verbruik, als je dat meet.
Helaas heb ik geen aparte kwh meter maar het achtergrondverbruik is redelijk constant waardoor het verbruik van de warmtepomp makkelijk in te schatten is maar niet super accuraat.
Als ik een piek zie van 2000-3000 in verbruik dan zie ik dat dit de ene keer komt door SWW element en andere keer door elektric heater. Mrja, liefste haal ik ergens uit de log wat dit dan was.

Zou mooi zijn als deze info ergens op SD kaart zou staan maar tot nu toe heb ik alleen temperatuur grafiekjes gevonden (en geen events)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Suicide
  • Niet online
laurens0619 schreef op vrijdag 24 maart 2023 @ 09:40:
[...]

Helaas heb ik geen aparte kwh meter maar het achtergrondverbruik is redelijk constant waardoor het verbruik van de warmtepomp makkelijk in te schatten is maar niet super accuraat.
Als ik een piek zie van 2000-3000 in verbruik dan zie ik dat dit de ene keer komt door SWW element en andere keer door elektric heater. Mrja, liefste haal ik ergens uit de log wat dit dan was.

Zou mooi zijn als deze info ergens op SD kaart zou staan maar tot nu toe heb ik alleen temperatuur grafiekjes gevonden (en geen events)
Via HomeAssistant kan je het zien, ik weet niet of je dat hebt? (i.c.m. Procon)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• laurens0619
Suicide schreef op vrijdag 24 maart 2023 @ 10:17:
[...]

Via HomeAssistant kan je het zien, ik weet niet of je dat hebt? (i.c.m. Procon)
Home Assistant heb ik (via melcoud), is het daarmee ook mogelijk?
Net nog even op de SD kaart gegeken en daar kan ik zaken als cooling,. heating, defrost zien. niet onderscheid tussen elektric heating en warmtepomp heating

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Boudewijn
  • Registratie: Februari 2004
  • Niet online

Boudewijn

omdat het kan

Andrehj schreef op maandag 13 maart 2023 @ 19:37:
[...]

Je WP staat op ruimtetemperatuur regeling. Dat kan helemaal niet icm een zoneregeling.
Tips
Lees dit topic helemaal. En lees vooral de delen die gaan over zoneregeling.
Dank voor de tip :). Ik ben een deel van de 6500 posts aan het lezen, maar alles is wellicht wat optimistisch.

Ben nu alle informatie aan het verzamelen om straks de hulpvraag wat beter te stellen. Ook heb ik een wifimodule voor de Ecodan-pomp gekocht.
Echter kom ik er niet goed achter welk model ik heb. (dat is nodig voor de wifi-module)

Op de rechterkant zit boven een sticker, met wat informatie maar geen typenr. Installatienr (combinatie postcode en huisnummer ;) ) GWP, bouwjaar etc. Maar nergens een typenummer.

Weet iemand hoe ik dat kan achterhalen? De bouwdocumentatie vermeldt niets en de bouwer reageert niet (paar dagen geleden al in geschoten). Als ik dat puzzlestukje heb kan ik een nette vraag opschrijven ;)

i3 + moederbord + geheugen kopen?

Acties:
  • +1 Henk 'm!
Boudewijn schreef op vrijdag 24 maart 2023 @ 11:39:
Weet iemand hoe ik dat kan achterhalen? De bouwdocumentatie vermeldt niets en de bouwer reageert niet (paar dagen geleden al in geschoten). Als ik dat puzzlestukje heb kan ik een nette vraag opschrijven ;)
Post van zowel binnen- als buitenunit even een foto van de unit en van de sticker met gegevens (in totaal dus vier foto's), dan is dat zo achterhaald.

[ Voor 18% gewijzigd door Andrehj op 24-03-2023 12:25 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Suicide
  • Niet online
laurens0619 schreef op vrijdag 24 maart 2023 @ 11:06:
[...]

Home Assistant heb ik (via melcoud), is het daarmee ook mogelijk?
Net nog even op de SD kaart gegeken en daar kan ik zaken als cooling,. heating, defrost zien. niet onderscheid tussen elektric heating en warmtepomp heating
Hoe e.e.a. zichtbaar is in Melcloud weet ik niet.
Maar via Procon:

"Mitsubishi Heat source status" en die geeft dan aan: "Electric heater"

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Boudewijn
  • Niet online

Boudewijn

omdat het kan

Andrehj schreef op vrijdag 24 maart 2023 @ 12:14:
[...]

Post van zowel binnen- als buitenunit even een foto van de unit en van de sticker met gegevens, dan is dat zo achterhaald.
Overigens is er volgens mij maar 1 type melcloud module (dezelfde wordt zelfs in de airco's gebruikt), dus ik kan me niet voorstellen dat dit een probleem is.
Check , die ga ik zo even maken.

De MAC-587IF-E vraagt aan welk model warmtepomp hij hangt, dat vul ik graag correct in. Ik verwacht niet dat ik hem ermee sloop, maar het is net even te complex/duur om dat zomaar te doen.

Goed, komt ie:

Dit is het plaatje van de indoor unit:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/KVyQDBpBZ4S4rwtQb_3AIgG1emU=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/EI44iSbl3bhpGLKUksyVISW8.jpg?f=fotoalbum_large
En het apparaat zelf. Typeplaatje zit aan de zijkant.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/JxjTgF6kbY6mZBx1pLg_Qn_CNYY=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/O6gMPAAGdqw043BpGosyubeB.jpg?f=fotoalbum_large

Kun je hier wat mee? :)

Boekjes die erbij zitten:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/QO1yF_kv2HQ1fLlsppAlWuqEMhk=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/5Qj3JAzg7xnHJhKPjpWqNBIn.jpg?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/sv9UGykc0K_CYD-jKItmRQpiyWU=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/3xLdW9rTnHMhwvcWmpBEy6rq.jpg?f=fotoalbum_tile

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Bravertal
  • Registratie: Januari 2012
  • Laatst online: 17:22
Boudewijn schreef op vrijdag 24 maart 2023 @ 12:58:
[...]

De MAC-587IF-E vraagt aan welk model warmtepomp hij hangt, dat vul ik graag correct in. Ik verwacht niet dat ik hem ermee sloop, maar het is net even te complex/duur om dat zomaar te doen.

Goed, komt ie:

[Afbeelding]
[Afbeelding]

[Afbeelding][Afbeelding]
Aan de bovenkant van de unit zit het typenummer. Ook op je buitenunit staat een typenummer, zoals mijne.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Z6w020RyE8H12PixrG7RllEyj4Y=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/DrV2czo9xbN52eoLNuAaU7oL.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/vSDtflsnc9fK1uJBKrS3x9uv_go=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/nvptko4Mw0cToXy5tz7mAkTd.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 19% gewijzigd door Bravertal op 24-03-2023 13:27 ]

WP: PUHZ-SW75YAA ERST30D-VM2ED.UK en Itho Daalderop WTW HRU 350 ECO unit HR RFT en 23 panelen á 335 wp (11 op oost en 12 op zuid), 13 panelen á 380 wp op noord.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• DutchWing
  • Niet online

DutchWing

WP Installateur

Boudewijn schreef op vrijdag 24 maart 2023 @ 12:58:
[...]

Goed, komt ie:

[Afbeelding]
[Afbeelding]

[Afbeelding][Afbeelding]
Dat is de kenplaat van de installatie voor de F-Gassen monteur.

Het typeplaatje is bij de binnenunit aan de bovenzijde en bij de buitenunit aan de compressor zijde.

Dan moet je hebben MODEL = naam binnen/buitenunit. + Serial No.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Boudewijn
  • Niet online

Boudewijn

omdat het kan

Bravertal schreef op vrijdag 24 maart 2023 @ 13:25:
[...]

Aan de bovenkant van de unit zit het typenummer. Ook op je buitenunit staat een typenummer, zoals mijne.
Zo, ik ben daarstraks zelfs het dak van de garage opgeklommen om dat typenummer te vinden, vergeet ik het te posten. Lekker bezig zeg :/

Maar het goede nieuws is, onder een dikke laag stof zat bovenop een typenummer. Check. Dank die zochten we.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• radeoxx
Andrehj schreef op dinsdag 25 januari 2022 @ 20:54:

Wat is er niet goed en kan er beter?

Legionellacyclus slechts op de compressor tot SWW-setpoint
Probleem
Bij de legionellacyclus warmt de warmtepomp tot het SWW-setpoint het water op met de compressor, en vanaf daar met het boosterelement (of met het dompelelement als je dat hebt en dat zo hebt ingesteld).
Dit is uiteraard een zeer onwenselijke situatie zeker als je, zoals veel Tweakers, het SWW-setpoint vrij laag hebt staan (vaak rond de 48°C) om energie te besparen.
Het verwarmen van het SWW-water tot boven de 60°C duurt dan uren en kost erg veel energie, terwijl ondertussen de woning afkoelt.
Oplossingsvoorstel
Maak de regeling intelligenter: Verwarm het water met de compressor tot dat niet meer gaat, of creëer desnoods een tweede setpoint speciaal voor de legionellacyclus, wat dan wordt gebruikt om over te schakelen van compressor naar element.
Work-arounds
Als je alleen Melcloud gebruikt:
  • Stel je SWW setpoint in op de waarde die je voor de legionellacyclus wilt gebruiken (bijvoorbeeld 56°C).
  • Wacht een paar minuten, zodat je zeker weet dat de waarde in je WP is aangekomen.
  • Creëer een timer in Melcloud, vlak voor het begin van je legionellacyclus. Deze timer slaat ook je huidige SWW-setpoint op (ook al zie je dat niet).
  • Stel je SWW setpoint weer in op de normale waarde (bijvoorbeeld 47°C).
  • Wacht weer een paar minuten.
  • Creëer weer een timer in Melcloud, ergens na het eind van je legionellacyclus. Ook deze timer slaat ook je huidige SWW-setpoint op (ook al zie je dat niet).
Is het nou de bedoeling dat je bijv. het SWW water 'heter' laat opwarmen om bijvoorbeeld 11.00 (duurt een uurtje) en dan dus instelt dat de legionellacyclus om 12.00 start (op het element dus)?

Of dien je er voor te zorgen dat het SWW 'maak heet water punt (56 graden') + legionellatijdstip tegelijkertijd is? Snapt ie dan zelf dat ie de compressor moet gebruiken tot het niet meer gaat, en dat het element moet laten helpen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!
radeoxx schreef op zaterdag 25 maart 2023 @ 11:07:
[...]

Is het nou de bedoeling dat je bijv. het SWW water 'heter' laat opwarmen om bijvoorbeeld 11.00 (duurt een uurtje) en dan dus instelt dat de legionellacyclus om 12.00 start (op het element dus)?

Of dien je er voor te zorgen dat het SWW 'maak heet water punt (56 graden') + legionellatijdstip tegelijkertijd is? Snapt ie dan zelf dat ie de compressor moet gebruiken tot het niet meer gaat, en dat het element moet laten helpen?
Kan beide. Ik monitor via een scriptje de status van de WP. Zodra die naar "legionella" verandert zet ik het setpoint omhoog. En dat werkt prima.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Speedyace

Speedyace

PUHZ-SW75YAA

Hier wordt het setpoint verhoogd tot 58gr voor de legionella run. Het element verwarmt dan door tot het setpoint van 62gr.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LeonTebbens
  • Registratie: Juni 2021
  • Niet online
Andrehj schreef op donderdag 23 maart 2023 @ 20:02:
[...]

(Omdat mijn reactie Ecodan-specifiek is maar even in dit topic)
Jij had toch zo'n mooie kast om je WP laten maken? Heb je dan nog steeds te veel geluid?
Ook ondersteunt jouw combi van binnen- en buitenunit de geluidreductiemodi die je gewoon via een timer kunt instellen. Heb je die al eens getest?
Maar er zit zoals in het andere topic al gemeld inderdaad een doorstroomverwarmer in je binnenunit. Die kun je uiteraard buiten de FTC om zelf aan zetten, maar dan moet je wel zeker weten dat er ook een pomp(je) draait, anders gaat er iets stuk.
Ik zou er (heel erg) de voorkeur aan geven om gewoon met de WP op laag vermogen de hut warm te houden.
Ja ik heb én een mooie Reducd.nl kast achterin de tuin én geluidsreductie modus 2 aan staan. Vanuit 59 maximaal geluidsvermogen kom ik dan op zo’n 35 dBA geluidsdruk bij de buren. Ruim binnen de normen dus, die trouwens pas ingingen na plaatsing (dus niet van toepassing zijn).
Toch ervaart een buurvrouw nog overlast in de nacht van de compressorbrom bij buitentemperaturen onder 5 graden. Dus ik was nog even in de brainstorm modus gesprongen met m’n vraag over de doorstroomverwarmer. Met het idee dat de WP dan helemaal uit staat (via werkprogramma) van 22:00 tot 07:00 en de doorstromer tussen 03:00 en 07:00 t nog een beetje warm houdt.
Maar dat blijkt toch wel heel duur. Een snelle berekening met graaddagen onder 5 graden komt dan op zo’n 1600 euro stroomkosten per jaar. Da’s dus geen optie.

WP: Mitsubishi Ecodan ERSD-VM2D + PUHZ-SW75YAA + De Jong WPS300 Solar boiler met 1 Nefit paneel. PV: 2100Wp. Jaren-30 huis, gasloos sinds mrt 2021

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• DutchWing
  • Niet online

DutchWing

WP Installateur

LeonTebbens schreef op zaterdag 25 maart 2023 @ 17:36:
[...]

Ja ik heb én een mooie Reducd.nl kast achterin de tuin én geluidsreductie modus 2 aan staan. Vanuit 59 maximaal geluidsvermogen kom ik dan op zo’n 35 dBA geluidsdruk bij de buren. Ruim binnen de normen dus, die trouwens pas ingingen na plaatsing (dus niet van toepassing zijn).
Toch ervaart een buurvrouw nog overlast in de nacht van de compressorbrom bij buitentemperaturen onder 5 graden. Dus ik was nog even in de brainstorm modus gesprongen met m’n vraag over de doorstroomverwarmer. Met het idee dat de WP dan helemaal uit staat (via werkprogramma) van 22:00 tot 07:00 en de doorstromer tussen 03:00 en 07:00 t nog een beetje warm houdt.
Maar dat blijkt toch wel heel duur. Een snelle berekening met graaddagen onder 5 graden komt dan op zo’n 1600 euro stroomkosten per jaar. Da’s dus geen optie.
Het zit niet tussen de buurvrouw haar oren?
Sommige mensen blijven dingen horen, ook al heb je het netjes opgelost.
Alleen de gedachten dat je een warmtepomp hebt + het negatieve nieuws dat ze geluid maken versterkt dit gevoel alleen maar.
Eenmaal iets gehoord of negatief is lastig op te lossen.

Een aantal keer willekeurig s’avonds uitzetten kun je proberen om te peilen.

Of de aanvoertemperatuur iets verlagen in de nacht.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• joezzt
  • Niet online
LeonTebbens schreef op zaterdag 25 maart 2023 @ 17:36:
[...]

Compressorbrom reduceren kan het beste bij de bron, in de buitenunit dus. Mijn vorige warmtepomp, Viessmann, was erg stil, ten eerste omdat ie bewust daarom overgedimensioneerd was, maar intern zat er ook een hoop isolatiemateriaal op de metalen wanden bevestigd. Het was verbazingwekkend om te horen wat het verschil was tussen kast open en kast dicht. En het stond op hele iele metalen L vormige pootjes van pak ‘m beet 50 cm hoogte, wel achter in de tuin, langs een publiek looppad, maar als je er langs liep hoorde je een warmtepomp van anderen, op 15 meter afstand, opstijgen, en die van ons hoorde je pas als je er echt langs liep, op 2 meter afstand.
Velen zijn hier bezig geweest om ook van binnen beter te isoleren, misschien toch een idee om dat ook aan te pakken dan. Samen met de buurvrouw met een wijntje/biertje erbij misschien.
Trillingen warmtepomp dempen

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• LeonTebbens
  • Niet online
DutchWing schreef op zaterdag 25 maart 2023 @ 17:55:
[...]

Het zit niet tussen de buurvrouw haar oren?
Sommige mensen blijven dingen horen, ook al heb je het netjes opgelost.
Alleen de gedachten dat je een warmtepomp hebt + het negatieve nieuws dat ze geluid maken versterkt dit gevoel alleen maar.
Eenmaal iets gehoord of negatief is lastig op te lossen.

Een aantal keer willekeurig s’avonds uitzetten kun je proberen om te peilen.

Of de aanvoertemperatuur iets verlagen in de nacht.
Eens. Ik heb besloten dat het wel goed is allemaal zo. Dit is de nieuwe realiteit en het wordt tijd voor wat acceptatie.

WP: Mitsubishi Ecodan ERSD-VM2D + PUHZ-SW75YAA + De Jong WPS300 Solar boiler met 1 Nefit paneel. PV: 2100Wp. Jaren-30 huis, gasloos sinds mrt 2021

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Captor
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 11-03 19:50

Captor

Serenity now, insanity later !

<verplaatst na advies>

[ Voor 162% gewijzigd door Captor op 26-03-2023 12:22 . Reden: HL vergeten en typo ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• daansan
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 13:47
Captor schreef op zaterdag 25 maart 2023 @ 21:56:
SWW
  • Liefst heb ik een RVS boilervat van 300l met een max diameter van 600mm maar lijk die maar niet te kunnen vinden, iemand een tip?
Ik heb een OSO DGC300: een RVS vat uit noorwegen dat 300 liter (292 liter netto uit mijn hoofd) is. Goed geisoleerd. Werkr hier al een paar jaar prima. Diameter is 59.5cm. Heb hem zelf bij sklep.auroks.pl online gekocht in polen. Heb dat toen samen met een andere tweaker gedaan (twee stuks) en is goed verlopen, stuk goedkoper als hier in NL. Laatst voor mijn broer daar nog een DGC200 gekocht. Wellicht goed om te weten dat Panasonic veel wp geschikte boilers door OSO laat maken. Meer info hier: https://www.osohotwater.c...r-indirect-delta-geocoil/
SWW
  • Het Mitsu HTWBOI-200l boilervat is dezelfde als die van De Jong (DJG 200l), maar heeft volgens mij als nadeel dat het evt. dompelelement niet onderin zit maar op 2/3 van de hoogte, en je moet dan een circulatiepomp hebben begreep ik (iig voor de legionella run). Zou dat een reden zijn om naar een ander vat te kijken?
Bij mijn OSO zit het dompelelement in het midden, gebruik zelf geen circulatiepomp voor legionella. Ook de cv pomp van mijn binnenunit staat uit tijdens legionella. Al heb ik eens met de gedachte gespeeld om die wel te laten lopen om wat menging in het vat te bevorderen.
SWW
  • Om het boilervat aan te sluiten zou ik 6 meter nieuwe geisoleerde leiding moeten aanleggen zodat ook de 3weg klep op zolder kan. Neem aan dat dat iig 28mm moet worden?
Ik ga met 28mm koper naar de spiraal in het vat toe, maar die spiraal zelf heeft een 3/4 aansluiting

[ Voor 49% gewijzigd door daansan op 26-03-2023 08:06 ]

I love it when a plan comes together!

Acties:
  • +2 Henk 'm!
Advies aan @Captor : Knip bovenstaande post weg en maak een eigen topic aan volgens de instructies in de FAQ: Het ik-wil-een-warmtepomp FAQ topic

In de TS van dit (Ecodan) topic staat duidelijk dat dit topic alleen voor Ecodan-specifieke vragen is. 99% van jouw verhaal is niet Ecodan-specifiek, dus dat maakt het hier zeker off-topic.
Je post is dus al veel meer op zijn plek in het algemene L/W WP topic, maar omdat het daar al snel ondergesneeuwd raakt tussen de probleemgevallen is het verstandiger om een eigen topic te openen en een link daar naartoe te posten in andere (relevante) topics, zodat frequente lezers op het bestaan van je eigen topic worden geattendeerd.

[ Voor 61% gewijzigd door Andrehj op 26-03-2023 10:30 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Captor

Captor

Ja twijfelde idd al. Heb ondertussen een eigen topic gestart.

Blijven toch nog wat specifieke Econdan vragen staan:
  • Waarom zou je een Power Inverter kiezen boven een Eco inverter?
  • Is de SUZ-SWM60VA2 echt minder dan de niet 2 versie?

Acties:
  • +11 Henk 'm!

• LeonTebbens
  • Niet online
Niet vergeten:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/g8aqQwKILZpsKgaC-VybGd_WCBA=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/ePX0LTEDOxZn0lJ3LlFqcHXB.jpg?f=fotoalbum_large

Basisinstellingen > Datum/Tijd > Zomertijd > ON

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zwerius
Even een algemene Mitsu vraag.

In het verleden heb ik bij mijn Nefit CV-ketel wel eens het probleem gehad dat de stromingsschakelaar in het watercircuit bleef hangen. Dus op de stand flow. Ook als er geen flow was.

Daarom heb ik toen ik mijn huidige WP-systeem bouwde in de besturing een check opgenomen, dat als de circulatiepomp niet in bedrijf is, de flowswitch ook inderdaad binnen een paar seconden afvalt. En bij pomp aan, binnen een paar seconden wel flowsignaal.
Als één van deze twee dingen niet gebeurt, volgt er een alarm en wordt de start van de compressor geblokkeerd.

Ik moest zelf die besturing opbouwen, want in mijn Mitsu besturing (PAC-IF021-B van ca 12 jaar geleden) is dat allemaal niet opgenomen. Ik heb een zgn. open source systeem, bestaande uit een 11 kW Zubadan + binnen alleen een platenwarmtewisselaar en de eerder genoemde PAC-IF-021B en uiteraard een eigen circulatiepomp en nog een stukje aanvullende besturing, waar dus o.a. bovengenoemde functie in zit.

Tevens zorgt mijn eigen besturing er nog voor, dat in de zomermaanden, wanneer de WP "uit" staat (en ook niet op koelen), dat dan dagelijks de circulatiepomp even een paar minuten gaat draaien, om daarmee te voorkomen, dat deze door langdurige stilstand vast gaat zitten.

Ik overweeg mijn 11 kW Zubadan te vervangen door een veel kleiner systeem. Waarschijnlijk ca 5 kW en mogelijk toch weer open source.
De keuze voor open-source heeft te maken met het feit dat mijn vloerverwarmingsslangen niet zuurstof-diffusiedicht zijn. En daar kunnen de standaard Mitsu binnen-units niet tegen. Ik kan natuurlijk ook een standaard Mitsu binnenunit kiezen en die dan combineren met een extra warmtewisselaar tussen twee CV-circuits (één zuurstofarm en één zuurstofrijk) en een extra (RVS) circulatiepomp. Maar die keuze is nog niet gemaakt.

In het geval van open source, zou het dan een SO-M40V of SO-M60V set worden. Daarin zit de besturing PAC-IF-071-BE.
Ik vraag me af of daarin tegenwoordig deze functionaliteiten opgenomen zijn.
Ik kan het in de documentatie in elk geval niet vinden.

Ik ga er van uit dat hier niet veel mensen zijn, die ervaring hebben met deze separate besturingskast, maar ik neem aan, dat deze qua werking ongeveer identiek is aan hetgeen momenteel standaard in de binnenunits wordt gebruikt.

Dus concreet is mijn vraag:
Gaat bij julie Mitsu in de "uit"-stand ('s zomers) de circulatiepomp af en toe draaien en vindt er bij de flow switch een check plaats in de besturing of die switch inderdaad wel terugvalt als de circulatiepomp uit is?

Ben benieuwd naar jullie reacties.

Zwerius Kriegsman

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DutchWing
  • Niet online

DutchWing

WP Installateur

@Zwerius
Ik zou persoonlijk gewoon je niet diffusie dichte vloerverwarming scheiden van de rest.
Is gewoon de simpelste opbouw.
En dat was volgens mij ook je insteek en de reden waarom je het deed.

Gewoon een iets grotere TSA (Wisselaar) ertussen zodat je met een delta T van 1-2 graden kan werken, eventueel informeren bij de fabrikant.
Optioneel: een kleine 50L buffervat in serie als extra veiligheid.

Mijn cilinderbinnenunit geeft standaard als het water debiet onder de 5,0l/min komt een foutmelding volgens de documentatie.
@Speedyace heeft daar ervaring mee.
- Zal voor de Hydrobox niet anders zijn.

Indien je toch een debietschakelaar aansluit:
Ook bij service > Bedieningsinstellingen > Controle water debiet > ON/OFF
En kun je volgens mij met SW2-2 en IN2 / IN3 een debietschakelaar aansluiten.
Even ervan uitgaande dat dit zo bedoeld is…

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Naalroc
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 17-09 16:41
Hoeveel groepen heb je in die vloerverwarming?
Ik heb nog een complete gescheiden verdeler liggen met 4 groepen, pomp, instelbare overstroomventiel en platenwisselaar. Bij interesse, stuur maar een pb.

14kW ZubadanPUHZ-SHW140YHA+ERSC-VM2C, 200L boiler , 200L buffer, sinds 8/2018, gasloos

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Zwerius
Naalroc schreef op zondag 26 maart 2023 @ 13:53:
Hoeveel groepen heb je in die vloerverwarming?
Ik heb nog een complete gescheiden verdeler liggen met 4 groepen, pomp, instelbare overstroomventiel en platenwisselaar. Bij interesse, stuur maar een pb.
Ik neem aan, dat dit voor mij bedoeld was.
Bedankt voor het aanbod, maar ik heb de benodigde spullen wel liggen.

Zwerius Kriegsman

Acties:
  • +2 Henk 'm!
Zwerius schreef op zondag 26 maart 2023 @ 13:14:
Even een algemene Mitsu vraag.

In het verleden heb ik bij mijn Nefit CV-ketel wel eens het probleem gehad dat de stromingsschakelaar in het watercircuit bleef hangen. Dus op de stand flow. Ook als er geen flow was.

Daarom heb ik toen ik mijn huidige WP-systeem bouwde in de besturing een check opgenomen, dat als de circulatiepomp niet in bedrijf is, de flowswitch ook inderdaad binnen een paar seconden afvalt. En bij pomp aan, binnen een paar seconden wel flowsignaal.
Als één van deze twee dingen niet gebeurt, volgt er een alarm en wordt de start van de compressor geblokkeerd.

Ik moest zelf die besturing opbouwen, want in mijn Mitsu besturing (PAC-IF021-B van ca 12 jaar geleden) is dat allemaal niet opgenomen. Ik heb een zgn. open source systeem, bestaande uit een 11 kW Zubadan + binnen alleen een platenwarmtewisselaar en de eerder genoemde PAC-IF-021B en uiteraard een eigen circulatiepomp en nog een stukje aanvullende besturing, waar dus o.a. bovengenoemde functie in zit.

Tevens zorgt mijn eigen besturing er nog voor, dat in de zomermaanden, wanneer de WP "uit" staat (en ook niet op koelen), dat dan dagelijks de circulatiepomp even een paar minuten gaat draaien, om daarmee te voorkomen, dat deze door langdurige stilstand vast gaat zitten.

Ik overweeg mijn 11 kW Zubadan te vervangen door een veel kleiner systeem. Waarschijnlijk ca 5 kW en mogelijk toch weer open source.
De keuze voor open-source heeft te maken met het feit dat mijn vloerverwarmingsslangen niet zuurstof-diffusiedicht zijn. En daar kunnen de standaard Mitsu binnen-units niet tegen. Ik kan natuurlijk ook een standaard Mitsu binnenunit kiezen en die dan combineren met een extra warmtewisselaar tussen twee CV-circuits (één zuurstofarm en één zuurstofrijk) en een extra (RVS) circulatiepomp. Maar die keuze is nog niet gemaakt.

In het geval van open source, zou het dan een SO-M40V of SO-M60V set worden. Daarin zit de besturing PAC-IF-071-BE.
Ik vraag me af of daarin tegenwoordig deze functionaliteiten opgenomen zijn.
Ik kan het in de documentatie in elk geval niet vinden.

Ik ga er van uit dat hier niet veel mensen zijn, die ervaring hebben met deze separate besturingskast, maar ik neem aan, dat deze qua werking ongeveer identiek is aan hetgeen momenteel standaard in de binnenunits wordt gebruikt.

Dus concreet is mijn vraag:
Gaat bij julie Mitsu in de "uit"-stand ('s zomers) de circulatiepomp af en toe draaien en vindt er bij de flow switch een check plaats in de besturing of die switch inderdaad wel terugvalt als de circulatiepomp uit is?
Dat die circulatiepomp bij een standaard FTC6 elke dag even draait weet ik zeker. Dat doe ie precies 24 uur nadat deze voor het laatst heeft gedraaid. Dus als je elke dag op een vaste tijd SWW doet zie je dat nooit. Dit kan ik mooi zien in mijn grafieken.

Over die switch: De flowmeter die in de binnenunit zit kan niet blijven hangen, omdat er geen fysieke bewegende delen zijn. Volgens mij is het een zgn ultra-sone flow meter, zoals die ook in een Kamstrup zit. Hij meet ook niet simpel aan/uit (zoals bij veel CV-ketels), maar geeft een analoge waarde proportioneel met de flow.
Standaard wordt deze flow meter wel gecheckt na het aan gaan van de pomp. Als er geen flow is geeft de binnenunit de L9 errors die hier al vaak voorbij zijn gekomen. Of er ook wordt gecheckt of de meter ook weer nul aangeeft bij pomp uit weet ik niet, maar lijkt me gezien het meetprincipe ook niet nodig.

Over jouw plan: Ik denk dat je het jezelf met die PAC-IF-071BE besturing erg lastig maakt. Al was het alleen al omdat niemand op dit forum zo'n besturing heeft.
Ik ben meer van simpel, en vooral datgene kopen wat anderen ook hebben, zodat je nooit de enige bent die tegen een bepaald probleem aanloopt en elke monteur je opstelling begrijpt.
In jouw geval zou ik gewoon een standaard 4 of 6 kW SUZ WP kopen, met daarbij de bijbehorende ExSD-VM2D binnenunit. Die sluit je gewoon aan op een warmtewisselaar en een seriële buffer van bijvoorbeeld 100 liter, zodat je in je primaire circuit altijd voldoende inhoud hebt.
De pomp na de warmtewisselaar sluit je ook gewoon aan op je binnenunit, net zoals je dat zou doen bij een configuratie met een parallel buffervat.
Hierdoor kun je gebruik maken van alle standaard functionaliteit die al in zo'n binnenunit en de FTC6 zit, en wordt je configuratie ineens erg eenvoudig en door elke (Mitsubishi Electric) monteur te onderhouden.

Een standaard Mitsu monteur in NL kent zo'n PAC-IF-071BE immers niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• John.S
  • Registratie: November 2022
  • Laatst online: 26-07 19:47
John.S schreef op donderdag 2 maart 2023 @ 20:46:
[...]

Ziet er naar uit dat ik toch maar een upgrade moet overwegen. Tot nu toe nog niet echt aangedurfd.
Afgelopen week heeft de installateur de versie van v1100, naar v1700 gezet. Ik zal komende dagen even wat testjes gaan draaien. O.a. of de combinatie thermostaat + vaste voorlooptemperatuur nu wel werkt. Hij draaid nu op ruimtetemperatuur en is zeer onrustig (92 Hz en zakt niet lager dan 31 voorlooptemperatuur.. Hij mag naar 24). Zal al de instellingen even nalopen, wellicht is er meer aangepast dan afgesproken.

WP: PUHZ-SW75YAA + ERST30D-VM2ED PV: 4880 wp

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jozi
  • Registratie: Maart 2023
  • Laatst online: 17-09 20:22
Ik ben aan het kijken om een SUZ-SWM80 VA + ERST20D-VM2D (200L of 300L) kan gaan plaatsen en ben een beetje aan het puzzelen wanneer ik al dingen kan gaan vervangen / aanpassen. De buitenunit moet aan een nokopbouw komen te hangen die in oktober november gepaatst gaat worden.
Ik moet daarbij de vloerwerwarming verdeler onder andere ook vervangen voor een open versie wat dus niet gaat werken met de huidige pomploze cv en wil rond die tijd zo min mogelijk dagen zonder cv / warm water zitten.

Ik had de volgende optie bedacht.
1) De hydrobox x weken voor plaatsing nokopbouw in gebruik nemen voor het cv gedeelte waarbij de vloerverwarming verdeler al ergens in de zomer een keer vervangen kan gaan worden. Dan hoe ik na plaatsing van de nokopbouw alleen maar de buitenunit op te hangen en aan te koppelen.

2) Alle pas gaan vervangen wanneer de buiten unit geplaatst kan worden.

Weet iemand of het mogelijk is om de hydrobox in gebruik te nemen zonder de buiten unit al aangesloten te hebben voor een paar weken, waarbij deze dus alleen kan opwarming via het interne element?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rondegroot
  • Registratie: April 2010
  • Laatst online: 18-07 14:25
jozi schreef op maandag 27 maart 2023 @ 11:30:
Ik ben aan het kijken om een SUZ-SWM80 VA + ERST20D-VM2D (200L of 300L) kan gaan plaatsen en ben een beetje aan het puzzelen wanneer ik al dingen kan gaan vervangen / aanpassen. De buitenunit moet aan een nokopbouw komen te hangen die in oktober november gepaatst gaat worden.
Ik moet daarbij de vloerwerwarming verdeler onder andere ook vervangen voor een open versie wat dus niet gaat werken met de huidige pomploze cv en wil rond die tijd zo min mogelijk dagen zonder cv / warm water zitten.

Ik had de volgende optie bedacht.
1) De hydrobox x weken voor plaatsing nokopbouw in gebruik nemen voor het cv gedeelte waarbij de vloerverwarming verdeler al ergens in de zomer een keer vervangen kan gaan worden. Dan hoe ik na plaatsing van de nokopbouw alleen maar de buitenunit op te hangen en aan te koppelen.

2) Alle pas gaan vervangen wanneer de buiten unit geplaatst kan worden.

Weet iemand of het mogelijk is om de hydrobox in gebruik te nemen zonder de buiten unit al aangesloten te hebben voor een paar weken, waarbij deze dus alleen kan opwarming via het interne element?
Je kan de unit in emergency mode draaien. Echter gaat dat wel ten koste van levensduur elektrische heater.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
jozi schreef op maandag 27 maart 2023 @ 11:30:
Dat klinkt als aan een houten wandje op je dak. Dat is werkelijk de allerslechtst mogelijke optie. Lees bijvoorbeeld eens deze post: leonlwd in "Lucht/Water warmtepomp om mee te verwarmen en te koelen #11"
En daar komende de problemen van trillingen, brom, geluidsoverlast etc nog bij.
Niet aan beginnen. Gewoon in de tuin zetten die buitenunit.
Hier een voorkeurslijstje: Andrehj in "Mitsubishi Electric Ecodan Lucht/Water Warmtepompen"
Als je de CV-ketel gewoon op 35 of 40 graden kunt begrenzen kan dat prima met een gesloten (= pomploze) verdeler. Zo draait het bij mijn ouders al 10 jaar.
Ja dat kan. Schijnt wel wat extra slijtage aan het element te geven, maar aangezien het al bijna voorjaar is zal dat ook wel meevallen. Hoe ga je gedurende die tijd het warm water maken? Met een dompelelement in je vat?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• John.S
John.S schreef op maandag 27 maart 2023 @ 09:31:
[...]

Afgelopen week heeft de installateur de versie van v1100, naar v1700 gezet. Ik zal komende dagen even wat testjes gaan draaien. O.a. of de combinatie thermostaat + vaste voorlooptemperatuur nu wel werkt. Hij draaid nu op ruimtetemperatuur en is zeer onrustig (92 Hz en zakt niet lager dan 31 voorlooptemperatuur.. Hij mag naar 24). Zal al de instellingen even nalopen, wellicht is er meer aangepast dan afgesproken.
De wp gaat nog steeds niet uit zich zelf uit (bij vaste voorlooptemperatuur modus). Komt dus niet door de firmware. Nu het volgende misterie: Wanneer ik zoals gewoonlijk gebruik maak van de ruimtetemperatuur modus (range 25 - 35 graden voorlooptemperatuur), gaat hij nu met de nieuwe firmware automatisch zitten op 30 graden. Daar blijft hij hangen. Met de oude (1100) firmware ging hij niet verder dan ca. 26 graden en zakte hij al snel terug naar 25 graden voorloop.

Resultaat huis is binnen enkele uren te warm en een zeer hoog verbruik.

Heeft iemand enig idee waarom het gedrag zo is veranderd na een update? Instellingen zijn niet veranderd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jozi
Bedankt voor de info, duidelijk verhaal om dus niet losstaand te draaien.

@Andrehj De cv ketel is gewoon kwa temperatuur, vermogen en pompsnelheid aan te passen en zal daar mij eens verder over inlezen.

Kwa plaatsing in de achtertuin is wel een ding. Ik moet een 3 meter uitbouw onderdoor waar ik nog geen kruipruimte heb gevonden en de hydrobox moet wel op zolder omdat daar alleen ruimte is. Hierdoor kom ik op ~ 30 meter afstand tussen de buiten en binneunit. Ik dacht ergens gelezen te hebben dat diet niet meer dan 20 meter zou kunnen zijn maar kan ook niet meer vinden waar ik dat gelezen had.

Ik zal de andere post eens lezen maar de nieuwe wand wordt idd een houten frame bekleed met compactplaat. Ik heb een mitsubishi airco een verdieping lager hangen en die heb ik nog nooit gehoord, maar dit hangt wel direct aan de stenen muur.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DutchWing
  • Niet online

DutchWing

WP Installateur

John.S schreef op maandag 27 maart 2023 @ 20:02:
[...]

De wp gaat nog steeds niet uit zich zelf uit (bij vaste voorlooptemperatuur modus). Komt dus niet door de firmware. Nu het volgende misterie: Wanneer ik zoals gewoonlijk gebruik maak van de ruimtetemperatuur modus (range 25 - 35 graden voorlooptemperatuur), gaat hij nu met de nieuwe firmware automatisch zitten op 30 graden. Daar blijft hij hangen. Met de oude (1100) firmware ging hij niet verder dan ca. 26 graden en zakte hij al snel terug naar 25 graden voorloop.

Resultaat huis is binnen enkele uren te warm en een zeer hoog verbruik.

Heeft iemand enig idee waarom het gedrag zo is veranderd na een update? Instellingen zijn niet veranderd.
Ik zou hem even 1-2 dagen de tijd geven, ik merkte de eerste dag ook dat hij vrij agressief regelgedrag had. 1-2 dagen later was het over.

Zou de range sowieso zetten op 20-35 of 20-30 kijken of dat sowieso verbetering geeft.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DutchWing
  • Niet online

DutchWing

WP Installateur

jozi schreef op maandag 27 maart 2023 @ 20:08:
Kwa plaatsing in de achtertuin is wel een ding. Ik moet een 3 meter uitbouw onderdoor waar ik nog geen kruipruimte heb gevonden en de hydrobox moet wel op zolder omdat daar alleen ruimte is. Hierdoor kom ik op ~ 30 meter afstand tussen de buiten en binneunit. Ik dacht ergens gelezen te hebben dat diet niet meer dan 20 meter zou kunnen zijn maar kan ook niet meer vinden waar ik dat gelezen had.
De SUZ-SWM80 mag 30 meter leiding hebben.
https://alklima.nl/leveri...eco-inverter/suz-swm80-va

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• John.S
DutchWing schreef op maandag 27 maart 2023 @ 20:30:
[...]

Ik zou hem even 1-2 dagen de tijd geven, ik merkte de eerste dag ook dat hij vrij agressief regelgedrag had. 1-2 dagen later was het over.

Zou de range sowieso zetten op 20-35 of 20-30 kijken of dat sowieso verbetering geeft.
Bedankt voor het advies! Ik pas het gelijk even aan. Zal het even aankijken.

Edit: heb hem op 20 - 35 gezet. De uiterste (35) kon niet lager.

[ Voor 7% gewijzigd door John.S op 27-03-2023 20:46 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!
jozi schreef op maandag 27 maart 2023 @ 20:08:
Kwa plaatsing in de achtertuin is wel een ding.
Niemand had het over een achtertuin. In een voortuin werkt een warmtepomp net zo goed. ;)
Ik moet een 3 meter uitbouw onderdoor waar ik nog geen kruipruimte heb gevonden en de hydrobox moet wel op zolder omdat daar alleen ruimte is. Hierdoor kom ik op ~ 30 meter afstand tussen de buiten en binneunit. Ik dacht ergens gelezen te hebben dat diet niet meer dan 20 meter zou kunnen zijn maar kan ook niet meer vinden waar ik dat gelezen had.
30 meter is wel erg ver voor een kleine WP. De maximale lengte vind je in de installatiehandleiding van de WP die je op het oog hebt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
John.S schreef op maandag 27 maart 2023 @ 20:36:
Bedankt voor het advies! Ik pas het gelijk even aan. Zal het even aankijken.
Dat advies staat ook in de FAQ van dit topic: Andrehj in "Mitsubishi Electric Ecodan Lucht/Water Warmtepompen"
In die gepinde posts staan trouwens nog veel meer nuttige zaken...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• radeoxx
Ik heb hier dus een SWM-80VA2 draaien, maar daarvan is er dus eigenlijk geen performance data te vinden. In het R32 databook staat niets. Het energielabel geeft alleen heel summier wat informatie bij bijv. A7 en W35.

Iemand tips of een connectie bij een leverancier voor meer info?

[ Voor 13% gewijzigd door radeoxx op 27-03-2023 20:45 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!
radeoxx schreef op maandag 27 maart 2023 @ 20:45:
Ik heb hier dus een SWM-80VA2 draaien, maar daarvan is er dus eigenlijk geen performance data te vinden. In het R32 databook staat niets. Het energielabel geeft alleen heel summier wat informatie bij bijv. A7 en W35.

Iemand tips of een connectie bij een leverancier voor meer info?
Met die WP ben je de eerste in dit topic. Zal ik je in de lijst met eigenaren in de TS opnemen?

Helaas heb ik ook nog nergens info over die VA2 types kunnen vinden. Zelf even goed Googlen dus!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• radeoxx
Andrehj schreef op maandag 27 maart 2023 @ 20:48:
[...]

Met die WP ben je de eerste in dit topic. Zal ik je in de lijst met eigenaren in de TS opnemen?

Helaas heb ik ook nog nergens info over die VA2 types kunnen vinden. Zelf even goed Googlen dus!
Ja graag.

Dankjewel.

Ik ben tot nu toe helaas alleen nog dit tegengekomen. Maar dat document is lang niet zo uitgebreid als de 'performance data' uit het R32 boek.

https://erp.mitsubishiele...lot1/suz080hd_003_001.pdf

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Heb je ook een maand + jaar van installatie?

[ Voor 25% gewijzigd door Andrehj op 27-03-2023 20:58 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• radeoxx
Andrehj schreef op maandag 27 maart 2023 @ 20:58:
[...]
Heb je ook een maand + jaar van installatie?
Maart 2023

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Captor

Captor

Ik ben tot nu toe helaas alleen nog dit tegengekomen. Maar dat document is lang niet zo uitgebreid als de 'performance data' uit het R32 boek.

https://erp.mitsubishiele...lot1/suz080hd_003_001.pdf
deheij1 schreef op donderdag 26 januari 2023 @ 20:54:
[...]

Hierbij technische informatie en de documentatie van de buiten unit: SUZ-SWM40/60/80/100VA(2)

https://les.mitsubishiele...26/suz-shwm-r32_4056.html

https://les.mitsubishiele...wm-specification_5594.pdf

De buiten unit is lekker stil en een stuk kleiner dan zijn voorganger.

Bovenstaande onderste link al gezien?

[ Voor 19% gewijzigd door Captor op 27-03-2023 21:11 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• radeoxx
Captor schreef op maandag 27 maart 2023 @ 21:05:
[...]

[...]

Hierbij technische informatie en de documentatie van de buiten unit: SUZ-SWM40/60/80/100VA(2)

Bovenstaande onderste link al gezien?
Jep. Maar staat helaas niks bruikbaars in.

Acties:
  • +1 Henk 'm!
Dank, die link heb ik (zolang die data nog niet in het meest recente Databook staat) maar opgenomen in de TS.
Ondanks dat de data zeer beperkt is, kun je er wel interessante zaken uit halen:
  • De 80VA2 is wat zuiniger dan de 60VA2, waarschijnlijk doordat ie een maat groter is.
  • De 80VA2 (en ook de 100, die ik nog nergens gezien heb) mogen wel op een 16A automaat, maar dan moet je wel een draadbrug doorknippen, anders heb je een 20A automaat nodig. Hier was recent nog wat discussie over. Dit doorknippen zal het maximaal opgenomen elektrisch vermogen wel beperken. Hier was recent nog wat discussie over.
  • Ook de kleinste warmtepompen mogen nu worden gecombineerd met de grootste (300 liter) binnenunits. Dat mocht volgens oudere tabellen nog niet. Zou dan ook de max 120 minuten opwarmlimiet in de FTC eindelijk worden verlengd?

[ Voor 6% gewijzigd door Andrehj op 27-03-2023 22:25 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jozi
Bedankt @Andrehj,

Ik heb er vannacht nog eens over nagedacht.

De voortuin is geen optie want die is er zo goed als niet en zeker niet eentje die binnen de geluidnormen blijft.
Ik bedacht me vannacht dat er natuurlijk ook onderhoud moet gebeuren en dat ik helemaal geen zonnepaneel kan plaatsen direct onder de wp waar deze nu op de afbeelding staat ingetekend.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/-Kjkh6YFqTGPP6DW5DXk34P3tOY=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/BqkCOFcU8SA9Ol4ImJOlmklf.png?f=user_large

Ik heb dus een aantal opties om over te denken.
- in de tuin (30m leiding) waarbij ik wat graafwerk onder een uitbouw door heb en extra leidingen naar zolder moet trekken
- op het (gasbetonnen) dak direct voor de nokopbouw (~4m naar binnenunit)
- op de gevel van de nokopbouw zoals op de tekening (~4m naar binneunit) maar wordt afgeraden

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• laurens0619
Ben benieuwd of iemand dit kent:
Soms gaat mijn warmtepomp in een modus dat hij continu gaat wisselen van toerental en je dat ook in het stroomverbruik ziet.
Dan begint die op 600 watt en gaat die binnen minuut naar ongeveer 1900 watt, die piek blijft die paar seconde op en dan zakt die weer naar 600. En dit herhaalt die dan iedere 1-2 minuten. Vanuit de slaapkamer hoor ik de warmtepomp en ik hoor hem dan precies met dit toerental meegaan in het verbruik. Van lage brom naar loeien.

Uiteindelijk maar de warmtepomp uitgezet want ik zat al op 30kwh gisteren waar ik normaal rond de 10kwh per dag verbruik(compleet huishouden). Tuurlijk het is kouder geworden, maar zoveel?
Dit gedrag heb ik vaker gehad maar oorzaak nooit gevonden, wel heb ik het idee dat hij dit doet zodra het kouder begint te worden, gisteren was het 3 graden buiten.

Ik zal vanavond eens de SD kaart eruit halen en kijken of ik daar nog iets op kan vinden maar als iemand dit herkent dan hoor ik het graag :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• radeoxx
[...]

Hierbij technische informatie en de documentatie van de buiten unit: SUZ-SWM40/60VA(2)

SUZ-SWM80VA2 = 880x840x330
SUZ-SWM80VA = 880x840x330
(hoogte*breedte*diepte)

Bronnen: VA2 = jouw PDF, VA = https://alklima.nl/leveri...eco-inverter/suz-swm80-va

Wat bedoel je precies met stuk kleiner? Volgens bovenstaande informatie zijn de afmetingen gelijk.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ramon_1984
  • Registratie: November 2016
  • Laatst online: 15:18
radeoxx schreef op dinsdag 28 maart 2023 @ 13:02:
[...]

SUZ-SWM80VA2 = 880x840x330
SUZ-SWM80VA = 880x840x330
(hoogte*breedte*diepte)

Bronnen: VA2 = jouw PDF, VA = https://alklima.nl/leveri...eco-inverter/suz-swm80-va

Wat bedoel je precies met stuk kleiner? Volgens bovenstaande informatie zijn de afmetingen gelijk.
Suz-swm60va2 is een stukje kleiner geworden dan zijn voorganger

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jozi
SUZ-SWM80VA: https://erp.mitsubishiele.../lot1/sw080cd_002_001.pdf
SUZ-SWM80VA2: https://erp.mitsubishiele...lot1/suz080cd_001_001.pdf

De VA2 is ook stiller en er zijn wel wat kleine verschillen in vermogen enzo

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• LeonTebbens
  • Niet online
jozi schreef op dinsdag 28 maart 2023 @ 09:01:

Ik heb dus een aantal opties om over te denken.
- in de tuin (30m leiding) waarbij ik wat graafwerk onder een uitbouw door heb en extra leidingen naar zolder moet trekken
Tip: Bij ons lopen de leidingen vanaf zolder in een zinken regenpijp langs de gevel. Ziet er best mooi uit:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/P_hKQCiEav1htqpAD51ydx9QY5Q=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/oSqgzama6Z5O74Ok0Rn8UJkA.jpg?f=fotoalbum_large

PS: dit is een oude foto, de buitenunit staat ondertussen achterin de tuin (20m leiding totaal).

[ Voor 29% gewijzigd door LeonTebbens op 19-04-2023 13:25 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wodan89
  • Registratie: Januari 2015
  • Laatst online: 07:35
Vandaag voor het eerst een intern koeltechnisch defect gehad aan een ecodan.

PUHZ-shw112yaa. 3 maanden zonder problemen gedraait.
Tot afgelopen week U2 ( lage gasdruk )
Blijk hij geheel leeg te zijn.

Nader onderzocht. Druktest wees uit dat, intern in de buitenunit was een las gefaald bij de uitgang van de compressor.
denk metaalmoeheid of slechte las?

Nu gaan we merken hoe goed de garantie van Mitsubishi is :)
Heeft iemand dit al eerder mee gemaakt?

24kw pv, 64kwh ev, 2x16kw lg wp.Gasloos sinds 2018

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• joezzt
  • Niet online
laurens0619 schreef op dinsdag 28 maart 2023 @ 10:57:
Ben benieuwd of iemand dit kent:
Soms gaat mijn warmtepomp in een modus dat hij continu gaat wisselen van toerental en je dat ook in het stroomverbruik ziet.
Dan begint die op 600 watt en gaat die binnen minuut naar ongeveer 1900 watt, die piek blijft die paar seconde op en dan zakt die weer naar 600. En dit herhaalt die dan iedere 1-2 minuten. Vanuit de slaapkamer hoor ik de warmtepomp en ik hoor hem dan precies met dit toerental meegaan in het verbruik. Van lage brom naar loeien.

Uiteindelijk maar de warmtepomp uitgezet want ik zat al op 30kwh gisteren waar ik normaal rond de 10kwh per dag verbruik(compleet huishouden). Tuurlijk het is kouder geworden, maar zoveel?
Dit gedrag heb ik vaker gehad maar oorzaak nooit gevonden, wel heb ik het idee dat hij dit doet zodra het kouder begint te worden, gisteren was het 3 graden buiten.

Ik zal vanavond eens de SD kaart eruit halen en kijken of ik daar nog iets op kan vinden maar als iemand dit herkent dan hoor ik het graag :)
Dat gebeurt bij mij regelmatig, de aanvoer gaat dan tot 4 graden op en neer, soms minder. Dat is bij ruimte regeling.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
joezzt schreef op dinsdag 28 maart 2023 @ 16:56:
Dat gebeurt bij mij regelmatig, de aanvoer gaat dan tot 4 graden op en neer, soms minder. Dat is bij ruimte regeling.
Staan de instellingen voor die regeling wel goed?
Dit klinkt als een instabiele regeling namelijk.

[ Voor 8% gewijzigd door Andrehj op 28-03-2023 18:10 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• radeoxx
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/h1HZoGVEUkvxvZo8ilJIkgsffTw=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/kEg41JEhOZFIbgSH6Uv6L8oE.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/03QYj1HphKUugbUAgwN90JZK44I=/800x/filters:strip_exif()/f/image/FrWqMrkHDoerMGEU03UbPsdq.png?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/TCWt-y20oTQaVy-bP4xAD7xasPg=/800x/filters:strip_exif()/f/image/Bgsy6BTzGHHQpANWrZ2gjESH.png?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/p9_iBHc4NvqH7ZybPUipdrt3Wpg=/800x/filters:strip_exif()/f/image/YygMA8HBzQr8YdclQte2J4f3.png?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/dLZ83qe8wMmqBkUhNITEi4NG34E=/800x/filters:strip_exif()/f/image/mfCIpYaM9bu8G5bUUq7jwmJu.png?f=fotoalbum_large

Weet iemand of dit defrosts zijn? Of zou dit ook te maken kunnen hebben met te weinig afgiftevermogen?

Ta is (vast) 30 graden
Vloerverwarming met warmtewisselaar er tussen vanwege tyleenslangen.
Thermostaat is de panasonic thermostaat. 20 graden overdag, 19 's nachts.

Ta 28 graden helpt niet direct. (Maar minimale vermogen is dan vermoedelijk ook hoger).

Flow is 21L / min

[ Voor 76% gewijzigd door radeoxx op 28-03-2023 22:28 ]

Pagina: 1 ... 67 ... 190 Laatste

Let op:
Factory zero systeem? Post dan in Problemen met warmtepompsystemen van Factory Zero