• Xmoo
  • Registratie: December 2009
  • Nu online

Xmoo

Ever seen a beast like me?!?!

In het kader van onderhoud vriendelijk, heb ik dit gevonden: https://alklima.nl/librar.../WATTZ_A4_brochure_LR.pdf
Maar er staan jammer genoeg geen prijzen bij.

http://www.Twitter.com/Xmoo

• Suicide
  • Registratie: Januari 2022
  • Niet online
Xmoo schreef op donderdag 9 maart 2023 @ 20:38:
In het kader van onderhoud vriendelijk, heb ik dit gevonden: https://alklima.nl/librar.../WATTZ_A4_brochure_LR.pdf
Maar er staan jammer genoeg geen prijzen bij.
Je wilt dan voor deze oplossing gaan?

Of de schoorsteen met de lift erin?

Zoek hier even op "schoorsteen"..... zoals @Andrehj ook al aangaf.

[Voor 5% gewijzigd door Suicide op 10-03-2023 09:55]

WP: SUZ-SWM40VA EHST20D-VM2D 200 liter boiler Vent: Zehnder WHR-930 met enthalpiewisselaar PV: 7,68 kWp (zuid) + SUN2000-6KTL-M1

• JustMyOpinion
  • Registratie: November 2012
  • Laatst online: 22-03 21:47
Suicide schreef op vrijdag 10 maart 2023 @ 09:34:
[...]

[Afbeelding]

Deze doet mijn inziens echt helemaal niks aan het geluid. Zicht... tja ik zie hem nog steeds staan...

2,1 kWp OZO / 2,4 kWp WNW (SolarEdge) + 3,6 kWp S (Solis)

• Xmoo
  • Nu online

Xmoo

Suicide schreef op vrijdag 10 maart 2023 @ 09:34:
[...]

[Afbeelding]

Nee ik heb toch besloten dat ik mijn SUZ-SWM60VA toch op de dakkapel ga laten plaatsen. Bigfoots eronder en tussen de bouten ook rubbertjes. De monteur die hem komt plaatsen gaat ook de onderhoud doen. Die klimmen eenvoudig uit het raam zo de dakkapel op.

• Suicide
  • Niet online
JustMyOpinion schreef op vrijdag 10 maart 2023 @ 11:26:
[...]

Deze doet mijn inziens echt helemaal niks aan het geluid. Zicht... tja ik zie hem nog steeds staan...
En ze beïnvloeden de luchtstroom ook nog eens negatief helaas....

WP: SUZ-SWM40VA EHST20D-VM2D 200 liter boiler Vent: Zehnder WHR-930 met enthalpiewisselaar PV: 7,68 kWp (zuid) + SUN2000-6KTL-M1

Acties:
  • +2Henk 'm!

• Rockster
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 12:30
Xmoo schreef op vrijdag 10 maart 2023 @ 11:33:
[...]

Nee ik heb toch besloten dat ik mijn SUZ-SWM60VA toch op de dakkapel ga laten plaatsen. Bigfoots eronder en tussen de bouten ook rubbertjes. De monteur die hem komt plaatsen gaat ook de onderhoud doen. Die klimmen eenvoudig uit het raam zo de dakkapel op.
Bij ons staat de buitenunit ook op een houten dak, bigfoots helpen niets tegen geluid, en die rubbertjes ook niet (heb dat beide geprobeerd). Wat goed helpt (bij ons), zijn rubber demping matten, daarop bigfoots en daarop de unit, bevestigd aan de bigfoots met veer dempers.

Bij ons ligt er tijdens de winter een dikke laag ijs op het dak van al het water wat uit de buitenunit komt, let op dat de draagconstructie dat wel aan moet kunnen.

Mitsu PUHZ-SHW112YAA + ERSC-VM2C

• Xmoo
  • Nu online

Xmoo

Rockster schreef op vrijdag 10 maart 2023 @ 12:08:
[...]

Bij ons staat de buitenunit ook op een houten dak, bigfoots helpen niets tegen geluid, en die rubbertjes ook niet (heb dat beide geprobeerd). Wat goed helpt (bij ons), zijn rubber demping matten, daarop bigfoots en daarop de unit, bevestigd aan de bigfoots met veer dempers.

Bij ons ligt er tijdens de winter een dikke laag ijs op het dak van al het water wat uit de buitenunit komt, let op dat de draagconstructie dat wel aan moet kunnen.
Gaat mij ook niet echt om het geluid om eerlijk te zijn. Dat ding staat bij wijze van 4 hoog. Ging mij meer om mogelijke trillingen.

Met de draagconstructie heb ik idd al rekening mee gehouden. Ze hebben twee extra balken geplaatst.

• Xmoo
  • Nu online

Xmoo

Rockster schreef op vrijdag 10 maart 2023 @ 12:08:
[...]

Heb je hem verder niet ergens aan vastgebonden of iets dergelijks? Want de bigfoots zijn nu ook weer niet zo zwaar dat ik het gevoel heb dat dor het op zn plek houden met hevige wind. Thx voor je rubber demping matten hint. Net even bij de Hornbach gekocht

Xmoo schreef op vrijdag 10 maart 2023 @ 15:25:
Heb je hem verder niet ergens aan vastgebonden of iets dergelijks? Want de bigfoots zijn nu ook weer niet zo zwaar dat ik het gevoel heb dat dor het op zn plek houden met hevige wind.
Je moet ook net van die korte baby-bigfoots kopen.
Hier staat de WP op de 1 meter lange variant, en dat gaat prima (al zou ik hem op een dak toch nog extra vastzetten denk ik).

WP: ME PUHZ-SW75YAA + ERSD-VM2D + EV-WP-TWS-1W 300; AC: ME MXZ-2F42VF + 2x MSZ-LN25VGV; PV: 14.08 kWp O/W + SMA STP 8.0; Vent: Zehnder Q600 + Ubbink AirExcellent. Stuur DM voor €50 Raisin bonus.

• Xmoo
  • Nu online

Xmoo

Andrehj schreef op vrijdag 10 maart 2023 @ 17:59:
[...]

Je moet ook net van die korte baby-bigfoots kopen.
Hier staat de WP op de 1 meter lange variant, en dat gaat prima (al zou ik hem op een dak toch nog extra vastzetten denk ik).
Die heb ik nu ook. 2x van 1 meter.

Acties:
  • +1Henk 'm!

• Rockster
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 12:30
Xmoo schreef op vrijdag 10 maart 2023 @ 15:25:
[...]

Heb je hem verder niet ergens aan vastgebonden of iets dergelijks? Want de bigfoots zijn nu ook weer niet zo zwaar dat ik het gevoel heb dat dor het op zn plek houden met hevige wind. Thx voor je rubber demping matten hint. Net even bij de Hornbach gekocht
Hij staat niet vast, maar ik heb inderdaad van die lange Bigfoots. Het is ook een 11.2kW versie, die vallen niet bepaald omhoog 😉

Mitsu PUHZ-SHW112YAA + ERSC-VM2C

• Xmoo
  • Nu online

Xmoo

Rockster schreef op vrijdag 10 maart 2023 @ 20:06:
[...]

Hij staat niet vast, maar ik heb inderdaad van die lange Bigfoots. Het is ook een 11.2kW versie, die vallen niet bepaald omhoog 😉
Haha true.

Heb in ieder geval nog bij de Hornbach twee van die matten gehaald. Thx voor je tip.

• Jeroenrobbert
  • Registratie: September 2022
  • Laatst online: 22-03 23:14
Goede avond allemaal ik heb een vraag als ik mijn pompsnelheid van mijn boiler op 3 Zet heeft om mijn buiten unit rustige loop en blijf dan de gelaagdheid van mijn boiler beter in stand of moet ik die gewoon op vijf laten staan ik heb de cilinder unit 300 l met een 6 kW buiten unit alvast bedankt voor het antwoord ik krijg het zo snel niet gevonden in de handleiding en wat er stond was voor mij niet duidelijk.
8)7

Acties:
  • +1Henk 'm!

• DaWizza
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 11:37
Jeroenrobbert schreef op vrijdag 10 maart 2023 @ 22:45:
Goede avond allemaal ik heb een vraag als ik mijn pompsnelheid van mijn boiler op 3Zet heeft om mijn buiten unit rustige loop en blijf dan de gelaagdheid van mijn boiler beter in stand of moet ik die gewoon op vijf laten staan ik heb de cilinder unit 300 l met een 6 kW buiten unit alvast bedankt voor het antwoord ik krijg het zo snel niet gevonden in de handleiding en wat er stond was voor mij niet duidelijk. 8)7 8)7 [Afbeelding] 8)7
2 tips:

1: leestekens.
2: checken wat je flow is en dat vergelijken met de min/max in de handleiding.
Die kun je opvragen met code 540 in het servicemenu->informatieverwerking

Edit nu ik niet half slaapdronken ben:
Ik denk niet dat je veel gaat vinden in de handleiding over de gelaagdheid vd boiler icm de flow vd wp.

[Voor 11% gewijzigd door DaWizza op 11-03-2023 07:07]

Goede avond allemaal ik heb een vraag als ik mijn pompsnelheid van mijn boiler op 3 Zet heeft om mijn buiten unit rustige loop
Nee. Je WP vermogen verandert niet, maar door de grotere dT wordt het geheel allen maar inefficiënter. Niet doen dus. Zeker voor SWW zou ik die altijd op 5 laten staan.
en blijf dan de gelaagdheid van mijn boiler beter in stand
Dat ook niet (of nauwelijks). Zodra je water door je SWW-vat gaat pompen is de gelaagdheid over de hoogte waar de spiraal zit weg.

(Tenzij je theoretisch zo langzaam het water erin gaat pompen dat de spiraal al zijn warmte in de eerste 20 cm hoogte oid af gaat geven. Maar dat zou betekenen dat je bovenin een Ta van bijvoorbeeld 45 zou hebben en het water onderin met Tr 15 terug komt. Zo'n lage flow gaat je WP nooit goed vinden, en dit gaat dan ook enorm ten koste van je COP. Geen goed idee dus.)

WP: ME PUHZ-SW75YAA + ERSD-VM2D + EV-WP-TWS-1W 300; AC: ME MXZ-2F42VF + 2x MSZ-LN25VGV; PV: 14.08 kWp O/W + SMA STP 8.0; Vent: Zehnder Q600 + Ubbink AirExcellent. Stuur DM voor €50 Raisin bonus.

• Ronaldvdijk
  • Registratie: November 2017
  • Laatst online: 22-03 20:59
Goede avond allemaal ik heb een vraag als ik mijn pompsnelheid van mijn boiler op 3 Zet heeft om mijn buiten unit rustige loop en blijf dan de gelaagdheid van mijn boiler beter in stand of moet ik die gewoon op vijf laten staan ik heb de cilinder unit 300 l met een 6 kW buiten unit alvast bedankt voor het antwoord ik krijg het zo snel niet gevonden in de handleiding en wat er stond was voor mij niet duidelijk.
8)7 [Afbeelding]
Ik meen zelfs in de handleiding gelezen te hebben dat die altijd op 5 moet blijven staan.

Mitsubishi Puz-wm112yaa + ERPT30X-VM2ED

• Robindd
  • Registratie: December 2012
  • Laatst online: 09:13
Andrehj schreef op zaterdag 11 maart 2023 @ 09:00:

[...]

Dat ook niet (of nauwelijks). Zodra je water door je SWW-vat gaat pompen is de gelaagdheid over de hoogte waar de spiraal zit weg.

(Tenzij je theoretisch zo langzaam het water erin gaat pompen dat de spiraal al zijn warmte in de eerste 20 cm hoogte oid af gaat geven. Maar dat zou betekenen dat je bovenin een Ta van bijvoorbeeld 45 zou hebben en het water onderin met Tr 15 terug komt. Zo'n lage flow gaat je WP nooit goed vinden, en dit gaat dan ook enorm ten koste van je COP. Geen goed idee dus.)
Volgens mij heeft de cylinder unit een warmtewisselaar, dus nog een extra pomp en daarmee geen spiraal :)

PVOutput Youless - 9600Wp OZO+WNW | 38° | Goodwe GW6K-DT | Sleeuwijk | Mitsubishi PUHZ-SW75YAA + ERSD-VM2D

• Jeroenrobbert
  • Registratie: September 2022
  • Laatst online: 22-03 23:14
Robindd schreef op zaterdag 11 maart 2023 @ 17:13:
[...]

Volgens mij heeft de cylinder unit een warmtewisselaar, dus nog een extra pomp en daarmee geen spiraal :)
Ja dat is bij mij zo een extra pomp en wisselaar

[Voor 5% gewijzigd door Jeroenrobbert op 12-03-2023 20:16]

Acties:
  • +2Henk 'm!

• To.theMax
  • Registratie: Maart 2023
  • Laatst online: 13-03 21:54
Dus iemand met (waarschijnlijk) dyslexie mag niet meedoen? Dat zegt helemaal 0 over je technische kennis. Het zegt echter wel wat over jou dat je deze reactie plaatst op een niet zo’n vriendelijke manier en als je het helemaal perfect zou willen doen gebruikte je zelf ook punten tussen je afkortingen.

Verder aan TS: ik kan je hier helaas niet mee helpen maar ik heb ongeveer hetzelfde probleem met mijn warmtepomp. Mocht ik het uitgevogeld hebben laat ik het je weten!

Grt
DaWizza schreef op vrijdag 10 maart 2023 @ 23:31:
[...]

2 tips:

1: leestekens.
2: checken wat je flow is en dat vergelijken met de min/max in de handleiding.
Die kun je opvragen met code 540 in het servicemenu->informatieverwerking

Edit nu ik niet half slaapdronken ben:
Ik denk niet dat je veel gaat vinden in de handleiding over de gelaagdheid vd boiler icm de flow vd wp.

• Boudewijn
  • Registratie: Februari 2004
  • Niet online

Boudewijn

omdat het kan

Ik heb sinds een paar maanden ook een Ecodan warmtepomp in mijn nieuwbouwhuis.
±175m2, overal vloerverwarming en koeling, twee-onder-een-kapper.

Nu is het de afgelopen maanden niet warm geweest, maar heb ik in feb 550 kWh gebruikt en gaat deze maand soortgelijk worden (nu 270kWh). Dit is natuurlijk wel inclusief koken, koffie, quooker etc. Gezien we ook een nieuw energiecontract hebben (thx Nuon voor het niet mogen meenemen vanaf het oude adres) is dat wel ff schrikken.

Een van mijn wijkgenoten heeft een weekje vakantie gehad en heeft de warmtepomp op vakantiestand gezet. In die week is het dagverbruik van 40-50kWh naar 10kWh gedaald.

Nu snap ik dat een relatief grote twee-onder-een-kapper met 2 mensen erin wat energie verbruikt , maar dit is best stevig. Voor milieu en portemonnaie.

Nu wil ik toch gaan onderzoeken hoe ik dit gedrag kan verbeteren. Mijn thermostaten staan op 17/18 graden en die temperatuur wordt ook netjes gehaald binnen. De watertemperatuur van de vvw staat op 22c, dit is voldoende om de voor ons comfortabele temperatuur te handhaven, het lijkt me niet dat het kwaad kan om deze iets onder de genoemde bandbreedte van 23-35 graden te hebben.
Gezien de Procon A1M niet te krijgen is heb ik een MAC-587IF besteld, die knoop ik wel aan mijn homeassistant.

Wat kan ik nu verder het beste doen om dit te debuggen?

Mijn homeassistant hangt aan een homewizard en die geeft aan dat ik tussen 2 en 5 ±250W verbruik, en dan tot 8 uur ongeveer 800-900W. De Quooker en wat andere dingen gebruiken wat energie, maar niet dit soort hoeveelheden. Ik wil nog even kijken of ik een losse verbruiksmeter op de warmtepomp kan zetten, maar dat gaat ff serieus knutselen worden vrees ik ;)

[Voor 4% gewijzigd door Boudewijn op 12-03-2023 23:07]

Ik ben verslaafd aan koken. Volg me op https://www.kookjunk.nl

Acties:
  • +3Henk 'm!
Boudewijn schreef op zondag 12 maart 2023 @ 23:03:
Ik heb sinds een paar maanden ook een Ecodan warmtepomp in mijn nieuwbouwhuis.
±175m2, overal vloerverwarming en koeling, twee-onder-een-kapper.

Nu is het de afgelopen maanden niet warm geweest, maar heb ik in feb 550 kWh gebruikt en gaat deze maand soortgelijk worden (nu 270kWh). Dit is natuurlijk wel inclusief koken, koffie, quooker etc. Gezien we ook een nieuw energiecontract hebben (thx Nuon voor het niet mogen meenemen vanaf het oude adres) is dat wel ff schrikken.

Een van mijn wijkgenoten heeft een weekje vakantie gehad en heeft de warmtepomp op vakantiestand gezet. In die week is het dagverbruik van 40-50kWh naar 10kWh gedaald.

Nu snap ik dat een relatief grote twee-onder-een-kapper met 2 mensen erin wat energie verbruikt , maar dit is best stevig. Voor milieu en portemonnaie.

Nu wil ik toch gaan onderzoeken hoe ik dit gedrag kan verbeteren. Mijn thermostaten staan op 17/18 graden en die temperatuur wordt ook netjes gehaald binnen. De watertemperatuur van de vvw staat op 22c, dit is voldoende om de voor ons comfortabele temperatuur te handhaven, het lijkt me niet dat het kwaad kan om deze iets onder de genoemde bandbreedte van 23-35 graden te hebben.
Gezien de Procon A1M niet te krijgen is heb ik een MAC-587IF besteld, die knoop ik wel aan mijn homeassistant.

Wat kan ik nu verder het beste doen om dit te debuggen?

Mijn homeassistant hangt aan een homewizard en die geeft aan dat ik tussen 2 en 5 ±250W verbruik, en dan tot 8 uur ongeveer 800-900W. De Quooker en wat andere dingen gebruiken wat energie, maar niet dit soort hoeveelheden. Ik wil nog even kijken of ik een losse verbruiksmeter op de warmtepomp kan zetten, maar dat gaat ff serieus knutselen worden vrees ik ;)
Mag ik een gokje wagen ?

Watertemperatuur uit je ecodan is 40+ en via de thermostaat van je vloer heb je 'm op 22c ?

9990 Wp, Ecodan R32 7,5 , WTW ventilatie, Daikin FTXM35M(R) (5x), Doorstroomverwarmer, Douche WTW, Emco Novette Twin met LFP accu 51.2V 40Ah, Opel Vivaro DC L3H1 75kW (12-2022).

• Boudewijn
  • Niet online

Boudewijn

omdat het kan

koevlaas2 schreef op zondag 12 maart 2023 @ 23:12:
[...]

Mag ik een gokje wagen ?

Watertemperatuur uit je ecodan is 40+ en via de thermostaat van je vloer heb je 'm op 22c ?
Okay ik haal die 22C van het display van de ecodan af, of interpreteer ik die verkeerd? We zouden nog een keer een informatie-moment krijgen vanuit de bouwer... maar dat is er kennelijk bij ingeschoten oid. Hier in de woonkamer staat de thermostaat op 19.
Dat is dan de warmste kamer.

[Voor 15% gewijzigd door Boudewijn op 12-03-2023 23:26]

Acties:
  • +1Henk 'm!
Boudewijn schreef op zondag 12 maart 2023 @ 23:26:
[...]

Okay ik haal die 22C van het display van de ecodan af, of interpreteer ik die verkeerd? We zouden nog een keer een informatie-moment krijgen vanuit de bouwer... maar dat is er kennelijk bij ingeschoten oid. Hier in de woonkamer staat de thermostaat op 19.

[Afbeelding]
Dat is je ruimte temperatuur, de WP bepaald zelf de aanvoertemperatuur en ik denk dat deze weleens wat hoog zou kunnen zijn.
Je zou 'm kunnen zetten op druppeltje met thermometer in het huisje en dan de aanvoertemperatuur op 26c.

9990 Wp, Ecodan R32 7,5 , WTW ventilatie, Daikin FTXM35M(R) (5x), Doorstroomverwarmer, Douche WTW, Emco Novette Twin met LFP accu 51.2V 40Ah, Opel Vivaro DC L3H1 75kW (12-2022).

Acties:
  • +1Henk 'm!

• Boudewijn
  • Niet online

Boudewijn

omdat het kan

Okay die ruimte-temperatuur zou ik dus ook lager kunnen zetten als ik toch voor max 19C wil gaan? Ik zal morgen even naar druppeltje-met-themometer-in-het-huisje kijken.

Dank alvast voor het advies :)

Acties:
  • +1Henk 'm!
Boudewijn schreef op zondag 12 maart 2023 @ 23:30:
Okay die ruimte-temperatuur zou ik dus ook lager kunnen zetten als ik toch voor max 19C wil gaan? Ik zal morgen even naar druppeltje-met-themometer-in-het-huisje kijken.

Dank alvast voor het advies :)
Aangezien op je display ook weergegeven word dat het 22c in je huis is denk ik dat de controller ook als thermostaat ingesteld staat. Of dit de bedoeling is weet ik niet maar als je met thermometer en druppel gaat experimenteren zou het mooi zijn als je een externe thermostaat hebt.

• Boudewijn
  • Niet online

Boudewijn

omdat het kan

Ik heb in elke kamer een thermostaatje hangen. Deze hangen aan een van de vloerverwarmingsverdelers of de warmtepomp, weet ik eigenlijk niet. Gezien de warmtepomp op zolder hangt zou het wel een mooie boel worden als dat de enige thermostaat is.

Ik ga morgen even naar die instellingen kijken, dank je wel :)

Acties:
  • +2Henk 'm!
Boudewijn schreef op zondag 12 maart 2023 @ 23:42:
Ik heb in elke kamer een thermostaatje hangen. Deze hangen aan een van de vloerverwarmingsverdelers of de warmtepomp, weet ik eigenlijk niet. Gezien de warmtepomp op zolder hangt zou het wel een mooie boel worden als dat de enige thermostaat is.

Ik ga morgen even naar die instellingen kijken, dank je wel :)
D'r hebben natuurlijk weer een stelletje hapsnurkers aan zitten werken.
Iig niet goed ingesteld, als er verder wel een draad aangesloten is op IN1 dan kan je het met de instellingen (en eventueel een dipswitch) oplossen.

• Boudewijn
  • Niet online

Boudewijn

omdat het kan

koevlaas2 schreef op zondag 12 maart 2023 @ 23:44:
[...]

D'r hebben natuurlijk weer een stelletje hapsnurkers aan zitten werken.
hapsnurkers, de term kende ik nog niet maar ik begrijp het meteen.

Toen we erin trokken was de boel aldaar half afgemonteerd, uiteraard wist de bouwer van niets. Toen de bouwer met wat mannetjes op het dak was geweest gingen dingen plotseling werken. Iets met werkschakelaars enzo.
Idem voor kabels die onafgemonteerd uit de muren kwamen (okay groen-geel, maar toch).

Morgen eens verder,dank voor de info d:)b

Acties:
  • +2Henk 'm!
@Boudewijn
Maak eens een foto van:
- De woonkamer thermostaat en van de andere kamers als deze afwijkend zijn.
- De binnen installatie algemeen.
- De vloerverwarmingverdeler met regelaar.
- Foto van de gebruikte aansluitingen op de binnenunit.
- Foto van de dipswitch instellingen.

Gegevens:
- Binnenunit.
- Buitenunit.

Lees sowieso even de start topic goed door + met zoektermen kun je een hele hoop informatie al vinden zoals: IN1, Flow, Vloerverwarming, thermostaat, Ruimtetemperatuurregeling, doeltemperatuur en WAR (Weersafhankelijk)

[Voor 88% gewijzigd door DutchWing op 13-03-2023 00:18]

WP: Mitsubishi Ecodan PUHZ-SW75YAA + EHST20D-VM2D

Boudewijn schreef op zondag 12 maart 2023 @ 23:53:
Toen we erin trokken was de boel aldaar half afgemonteerd, uiteraard wist de bouwer van niets. Toen de bouwer met wat mannetjes op het dak was geweest gingen dingen plotseling werken. Iets met werkschakelaars enzo.
Idem voor kabels die onafgemonteerd uit de muren kwamen (okay groen-geel, maar toch).
En wel de hoofdprijs durven vragen |:(

• Gertjansp
  • Registratie: April 2019
  • Laatst online: 07:32
Gertjansp schreef op dinsdag 7 maart 2023 @ 22:06:
hi all, sinds februari ben ik ook trots gebruiker van een mono-unit, de PUZ-WM85YAA icm de binnenunit ERPT30X-VM2ED tevens voorzien van wifi interface.
met dank aan alle informatie hier heb ik het systeem draaien, nu is het finetunen begonnen en zit ik te twijfelen tussen TADO of de panasonic *vanwege de lovende berichten hierover* om vanuit de woonkamer met thermostaat de wtp te regelen.

is er iemand die iets zinvols kan adviseren over een thermostaat?
Ik ga voor de Panasonic thermostaat, bedankt voor het reageren

@LeonTebbens mag ik in de lijst 😁

Acties:
  • +1Henk 'm!
@Gertjansp done! En welkom 😀

WP: Mitsubishi Ecodan ERSD-VM2D + PUHZ-SW75YAA + De Jong WPS300 Solar boiler met 1 Nefit paneel. PV: 2100Wp. Jaren-30 huis, gasloos sinds mrt 2021

Boudewijn schreef op zondag 12 maart 2023 @ 23:26:
[...]

[Afbeelding]
Je WP staat op ruimtetemperatuur regeling. Dat kan helemaal niet icm een zoneregeling.
Tips
Lees dit topic helemaal. En lees vooral de delen die gaan over zoneregeling.

Acties:
  • +1Henk 'm!

• ocaj
  • Registratie: Juli 2011
  • Niet online
Hangt er van af wat voor "thermostaatje" @Boudewijn in elke kamer heeft hangen. Als het een PAR-WT50 is (zie: https://alklima.nl/storage/PPI/Afbeelding-PAR-WT50.png ), dan kan een Ecodan tot 8 van die dingen verdeeld over 2 zones gebruiken.
Moet alles uiteraard wel goed ingesteld zijn...

• Barto1
  • Registratie: November 2022
  • Laatst online: 14-03 21:35
Ik heb al een jaar lang het probleem dat mijn warmtepomp stopt met verwarmen , soms 2 keer per dag soms 1 maal per week. , deze foto is van christianvv maar ik heb dus hetzelde
Monteur van Mitsubishi is al 4 keer geweest maar weet het niet meer

Acties:
  • +3Henk 'm!
Barto1 schreef op dinsdag 14 maart 2023 @ 19:02:
Ik heb al een jaar lang het probleem dat mijn warmtepomp stopt met verwarmen , soms 2 keer per dag soms 1 maal per week.[Afbeelding] , deze foto is van christianvv maar ik heb dus hetzelde
Monteur van Mitsubishi is al 4 keer geweest maar weet het niet meer
Je post dit nu zonder enige toelichting, en denkt dan dat wij hier zomaar weten wat er aan de hand is? :?
Zelfs een foto van je eigen bedieningspaneel plaatsen is al te veel werk...

Om kans op succes te hebben zul je toch echt wat meer moeite moeten doen:
  • Hoe zit je systeem in elkaar?
  • Hoe wordt de temperatuur geregeld?
  • Zoneregeling?
  • Wat staat er normaliter op de display?
  • Wat staat er op de display als ie uit gaat?
  • SD-kaart al uitgelezen?
  • Screenshots van bijv. Melcloud beschikbaar?

[Voor 4% gewijzigd door Andrehj op 14-03-2023 19:32]

• Elegit
  • Registratie: Februari 2019
  • Laatst online: 12:28
Kunnen jullie met me meedenken

Ik heb een suz-swm60va2 buiten unit ( de nieuwe versie van Spanje). Ik vind dat hij heel snel bevriest als de luchtvochtigheid boven de 90% is. vooral als het meer dan 800w stroom gebruikt. Nu weet ik niet zeker of het komt omdat de wp te klein is, maar als ik probeer Ta naar 30 te verhogen, kan hij dat niet eens bereiken als het buiten 3 graden is (ook een keer bij 6 graden kon hij het niet). Ik kom er bij 3 graden amper boven de 5kw uit doordat de condensor binnen 20min bevriest. de COP is ook extreem laag als hij probeert om Ta met een ​​bevroren condensor te houden. de leidinglengte is 7m, dus te weinig koelmiddel kan niet en hij staat vrij op het platte dak. Ik ben een beetje ontevreden met de nieuwe buiten unit, hij is 30% kleiner dan de suz-swm60va (verdamper ook). Ik heb alles geprobeerd. Hoger pomp snelheid met lager Ta 25 en lager pomp met hooger Ta. Maar weinig verschil. Alst hij 600w gebruikt dan gaat het goed. Kan niet voorstellen hoe het zal gaan als hij moet een boiler opwarmen. Gelukkig heb ik dat niet.

Huis van 2008, 173m2, vvw bg en 1e verdieping.

Een ander voorbeeld als ik probeer max vermogen te krijgen (buiten temp is altijd 2 graden hoger met de thermistor op de buiten unit)

[Voor 17% gewijzigd door Elegit op 15-03-2023 13:54]

Elegit schreef op woensdag 15 maart 2023 @ 12:43:
Kunnen jullie met me meedenken

Ik heb een suz-swm60va2 buiten unit ( de nieuwe versie van Spanje). Ik vind dat hij heel snel bevriest als de luchtvochtigheid boven de 90% is. vooral als het meer dan 800w stroom gebruikt. Nu weet ik niet zeker of het komt omdat de wp te klein is, maar als ik probeer Ta naar 30 te verhogen, kan hij dat niet eens bereiken als het buiten 3 graden is (ook een keer bij 6 graden kon hij het niet).
Dat zegt niks. Als je 173 m² vloerverwarming open hebt, kan het best zijn dat je bij Ta 28 (en Tr 21?) al op maximum vermogen zit. Oftewel: Wat was het geleverde vermogen toen je dat probeerde?
Je moet kijken naar het afgegeven vermogen, niet naar de max haalbare Ta.
Ik kom er bij 3 graden amper boven de 5kw uit doordat de condensor binnen 20min bevriest. de COP is ook extreem hoog als hij probeert om Ta met een ​​bevroren condensor te houden.
Kun je "extreem hoog" kwantificeren? Heb je daar ook van die mooie grafiekjes van?
de leidinglengte is 7m, dus te weinig koelmiddel kan niet en hij staat vrij op het platte dak. Ik ben een beetje ontevreden met de nieuwe buiten unit, hij is 30% kleiner dan de suz-swm60va (verdamper ook). Ik heb alles geprobeerd. Hoger pomp snelheid met lager Ta 25 en lager pomp met hooger Ta. Maar weinig verschil. Alst hij 600w gebruikt dan gaat het goed. Kan niet voorstellen hoe het zal gaan als hij moet een boiler opwarmen. Gelukkig heb ik dat niet.

Huis van 2008, 173m2, vvw bg en 1e verdieping.
Dat zegt vrij weinig. Het verschilt nl. enorm of het een tussenwoning of vrijstaande woning betreft en wat voor glas er in zit.
Wat was je oude gasverbruik?
[Afbeelding]

Een ander voorbeeld als ik probeer max vermogen te krijgen (buiten temp is altijd 2 graden hoger met de thermistor op de buiten unit)

[Afbeelding]
De grote vraag is:
Blijft je huis op temperatuur? Als dat rond het vriespunt al niet of nauwelijks het geval is, dan lijkt de WP gewoon te klein voor je woning.

Het probleem is dat ik van deze WP nog nergens een vermogenstabel heb gevonden. In het databook R32 Vol 5.5 staat wel een tabel van de oude SUZ-SWM60VA, en die zou bij +2 inclusief het verlies aan defrosts nog 6.7 kW moeten leveren. Maar geen idee wat het nieuwe type doet. Als dat significant minder zou zijn, dan heb je een reden om te klagen bij je leverancier.

[Voor 5% gewijzigd door Andrehj op 15-03-2023 13:29]

• Plenkske
  • Registratie: Mei 2011
  • Laatst online: 12:21
@Elegit @Andrehj
Ik heb de SUZ-SWM60VA en ook bij vorst haalt hij gewoon de gewenste Ta.
Als hij gaat defrosten is dat vrijwel altijd om de 50 minuten. Als de buitentemperatuur langzaam hoger wordt dan wordt de tijd ertussen ook wat langer. Als het snel gaat (zoals vanochtend) dan stopt hij op een gegeven moment gewoon met defrosts.

Uit mijn hoofd heb ik maximaal 35 graden een keer gevraagd deze winter (bij vorst) en dat haalde hij gewoon. Achteraf bleek ons huis dat helemaal niet nodig te hebben. 30 tot 32 is ook genoeg bij vorst. Bij meerdere dagen 0 tot 5 graden en lichte nachtvorst ook prima gedraaid met 28.
En nu met het huidige weer draai ik op de ruimtetemperatuur regeling. Max Ta instelling op de laagst mogelijke (35).
Plenkske schreef op woensdag 15 maart 2023 @ 13:25:
Uit mijn hoofd heb ik maximaal 35 graden een keer gevraagd deze winter (bij vorst) en dat haalde hij gewoon. Achteraf bleek ons huis dat helemaal niet nodig te hebben. 30 tot 32 is ook genoeg bij vorst. Bij meerdere dagen 0 tot 5 graden en lichte nachtvorst ook prima gedraaid met 28.
En nu met het huidige weer draai ik op de ruimtetemperatuur regeling. Max Ta instelling op de laagst mogelijke (35).
De gehaalde Ta zegt helemaal niks over het geleverde vermogen. Zo kun je warmtepompen dus niet vergelijken. Ondanks de goede bedoelingen heeft @Elegit hier dus niks aan.

[Voor 20% gewijzigd door Andrehj op 15-03-2023 13:33]

• Elegit
Bedankt voor de antwoorden.
Kun je "extreem hoog" kwantificeren? Heb je daar ook van die mooie grafiekjes van?
@Andrehj als je naar mijn eerder screenshot kijkt zie je dat de kWh gaat heel hoog terwijl de ta hetzelfde of lager gaat (dus hoger COP) na 20min ongeveer. Ik zie bij ander tweakers dat het blijft recht tot een defrost.

Hier zie je mooi stabiel kWh met defrosts

Nu jij nog, hieronder beantwoordt je slechts één van mijn vragen...
@Andrehj als je naar mijn eerder screenshot kijkt zie je dat de kWh gaat heel hoog terwijl de ta hetzelfde of lager gaat precies na 20min ongeveer. Ik zie bij ander tweakers dat het blijft recht tot een defrost.
Hier zie je mooi stabiel kWh met defrosts
[Afbeelding]
Leuke grafiekjes, maar ik zie niets waaruit een COP blijkt...
Dus het is me nog steeds een raadsel hoe je bij "de COP is ook extreem hoog als hij probeert om Ta met een ​​bevroren condensor te houden" komt.

[Voor 8% gewijzigd door Andrehj op 15-03-2023 13:48]

• Elegit
Zeker
The big question is:
Does your house stay warm? If that is not or hardly the case around freezing point, then the WP simply seems too small for your home.
Ik kan mijn huis niet boven 19 graden als het blijft onder 0 tot -2 graden.

Oh shit sorry COP gaat heel laag bedoeld ik. Als de kWh gaat hoger terwijl de ta gaat lager dan is het een slechte COP. Zal het aanpassen. Ik kan de COP niet echt meten

Huis is vrijstaand. Hr+ 1300 -1400m2 inclusief sww. Sww is rond de 400m2 gas.

[Voor 3% gewijzigd door Elegit op 15-03-2023 13:56]

Elegit schreef op woensdag 15 maart 2023 @ 13:54:
Huis is vrijstaand. Hr+ 1300 -1400m2 inclusief sww. Sww is rond de 400m2 gas.
1400 m³ gas. Bij een huis uit 2008 met enkel VVW, dus rekenen met bijvoorbeeld 9 kWh uit een m³ en wellicht 1600 vollasturen, geeft bij de koevlaasformule een WP-vermogen van 7.9 kW.
Ik denk dat je warmtepomp nogal aan de krappe kant is.

Heb je geen gasverbruiken per dag van de erg koude dagen in februari 2021? Zo ja, wat was dat vebruik?

• FrancD
  • Registratie: September 2018
  • Laatst online: 22-03 19:55
WP is echt te klein!

Ik heb de 80VA voor mijn hoekwoning van 145m2 uit 2006.

Hoe heb je de benodigde capaciteit bepaald?

SUZ-SWM80VA + ERSD-VM2D / PV 6kWp zuidwest / gasloos per 1 maart 2022

• Plenkske
Andrehj schreef op woensdag 15 maart 2023 @ 13:32:
[...]

De gehaalde Ta zegt helemaal niks over het geleverde vermogen. Zo kun je warmtepompen dus niet vergelijken. Ondanks de goede bedoelingen heeft @Elegit hier dus niks aan.
Ik begrijp wat je bedoelt, ik had er nog meer gegevens bij moeten zetten. (met een beetje zoeken in dit topic hadden jullie die overigens ook gevonden)
Maar daar ga ik nu geen moeite meer in stoppen.
Je hebt het waarschijnlijk niet door, maar met dit soort reacties jaag je alleen maar mensen weg. Wordt het wel lekker rustig hier.

[Voor 6% gewijzigd door Plenkske op 15-03-2023 14:19]

• Elegit
Ja de hoogste verbruik was 15m3 op een dag in Feb 2021. Te klein bij -10 misschien wel. Maar bij 0 graden, likt onmogelijk.

De suz-swm60va is de beperkte versie van de 80va. Maar ja ik heb onverwacht de kleiner suz-swm60va2 gekregen.
Elegit schreef op woensdag 15 maart 2023 @ 14:20:
Ja de hoogste verbruik was 15m3 op een dag in Feb 2021. Te klein bij -10 misschien wel. Maar bij 0 graden, likt onmogelijk.

De suz-swm60va is de beperkte versie van de 80va. Maar ja ik heb onverwacht de kleiner suz-swm60va2 gekregen.
15 m³ * 9 kWh/m³ = 135 kWh/dag .
In die week was de laagste etmaalgemiddelde temperatuur ca -6. (Geen idee waar je woont in NL)
Om bij -10 te komen vermenigvuldigen met 30/26 geeft 156 kWh/dag.
Delen door 22 uur (rest is voor defrosts) geeft 7.0 kW.

Je WP is aan de krappe kant, maar je hebt ook nog niet aangegeven welk vermogen hij wél levert. Dat kun je gemakkelijk uitrekenen met de formule (Ta - Tr) * Flow (in lpm) * 4.2 / 60.

Plenkske schreef op woensdag 15 maart 2023 @ 14:18:
Je hebt het waarschijnlijk niet door, maar met dit soort reacties jaag je alleen maar mensen weg. Wordt het wel lekker rustig hier.
Ik probeer @Elegit te helpen. Jij ook, alleen heeft hij er weinig aan dat jouw WP een bepaalde temperatuur wel haalt, omdat dat niets over het vermogen zegt.
Dat ik daarmee misschien wat te direct ben, tsja, het is niet anders. Ben nou eenmaal geen sociaal werker.

• Plenkske
Andrehj schreef op woensdag 15 maart 2023 @ 16:11:

Dat ik daarmee misschien wat te direct ben, tsja, het is niet anders. Ben nou eenmaal geen sociaal werker.
Dat is intussen wel herkenbaar ja.
Een andere optie is door niet te reageren, dat had in dit geval evenveel waarde. Je had in je eigen bericht namelijk al de vragen aan @Elegit gesteld.

• Elegit
Blijkbaar hij levert 6.1kw bij -10. Ik denk dat ik zal contact met de leverancier maken. Als hij kan niks voor mij doen, kan ik nog subsidie krijgen als ik een andere wp koopt? Bedankt voor de hulp

• JustMyOpinion
Zo, inmiddels een paar maanden de WP draaiend. Gaat eigenlijk allemaal prima.

Maar nu valt mij het volgend op; ik log elke dag het verbruikt vermogen van de unit. Dit zijn de waarden die ik via de Procon uit de unit haal. Tevens heb ik ook een Shelly voor de unit hangen. Nu valt het mij op dat daar best een groot verschil tussen zit, de Shelly geeft een veel hogere waarde aan dan de unit zelf. Denk aan een afwijking van gemiddeld 28%....

Nu begrijp ik dat je een afwijking kan/mag verwachten, maar zo hoog?

Hoe ervaren jullie dit?

JustMyOpinion schreef op woensdag 15 maart 2023 @ 18:04:

Maar nu valt mij het volgend op; ik log elke dag het verbruikt vermogen van de unit. Dit zijn de waarden die ik via de Procon uit de unit haal. Tevens heb ik ook een Shelly voor de unit hangen. Nu valt het mij op dat daar best een groot verschil tussen zit, de Shelly geeft een veel hogere waarde aan dan de unit zelf. Denk aan een afwijking van gemiddeld 28%....

Hoe ervaren jullie dit?
Bij mij week het ook enorm af, maar dan naar boven. WP gaf veel meer aan dan de externe kWh meter.
Maar hoe nauwkeurig is jouw Shelly? (Hoe sluit je die aan trouwens?)
In alle gevallen is hier al erg vaak geconstateerd dat de interne vermogensmeting qua elektriciteitsverbruik een erg lage nauwkeurigheid heeft. De warmtemeting is veel nauwkeuriger.

Om de elektriciteitsmeting nauwkeurig te maken moet je de pulsingangen van de WP aansluiten op de pulsuitgangen die veel din-rail kWh meters hebben. Dat heb ik hier gedaan, en sindsdien kloppen de cijfers van de WP exact.

• Plenkske
JustMyOpinion schreef op woensdag 15 maart 2023 @ 18:04:

Hoe ervaren jullie dit?
Op maandbasis zie ik 5-10% verschil. Shelly is dan altijd hoger. Beide metingen zijn niet super accuraat, daarvoor heb je een betere kWh meter nodig.
Waarom dan een Shelly gekozen: je ziet er toch de trend en het gedrag van de WP mee. Het is een goedkope en makkelijk te installeeen oplossing.

Heb je trouwens rekening gehouden met de backup heater ? Volgens mij meet de WP die wel en zit het in hetzelfde getal. Ik heb bij de backup heater een aparte Shelly zitten. Op maandbasis is dit maar weinig kWh want mijn legionella run is om de 14 dagen.

Ook loopt de logging vanuit de WP altijd een dag achter, terwijl ik het voor de Shelly live heb.
Elegit schreef op woensdag 15 maart 2023 @ 16:38:
Blijkbaar hij levert 6.1kw bij -10. Ik denk dat ik zal contact met de leverancier maken. Als hij kan niks voor mij doen, kan ik nog subsidie krijgen als ik een andere wp koopt? Bedankt voor de hulp
Ik had je een aantal posts geleden nog gevraagd of de WP je huis wel warm houdt. Die vraag heb je nog steeds niet beantwoord. Want het is mij nog steeds niet duidelijk of je wel een probleem hebt.
Dat de WP geen Ta 30 kan halen heeft daar niets mee te maken.

• Plenkske
Andrehj schreef op woensdag 15 maart 2023 @ 19:56:
[...]

Ik had je een aantal posts geleden nog gevraagd of de WP je huis wel warm houdt. Die vraag heb je nog steeds niet beantwoord. Want het is mij nog steeds niet duidelijk of je wel een probleem hebt.
Dat de WP geen Ta 30 kan halen heeft daar niets mee te maken.
Zegt hij hier: Elegit in "Mitsubishi Electric Ecodan Lucht/Water Warmtepompen"

Niet hoger dan 19 in huis bij 0 tot -2 buiten.
Oeps. Niet goed gelezen. Sorry @Elegit . Dan levert je WP dus inderdaad te weinig vermogen om je hut warm te houden.
Nu alleen nog even uitzoeken of deze ook minder levert dan gespecificeerd, of dat je huis gewoon meer vermogen vraagt dan de specs van de WP.

[Voor 5% gewijzigd door Andrehj op 15-03-2023 20:12]

• joezzt
  • Registratie: November 2009
  • Niet online
@Elegit ik krijg mijn huis met een 4 kW warmtepomp ook warm en mijn gasverbruik was vorig jaar 1500 m3, dus er lijkt me wel iets aan de hand met je warmtepomp of met je installatie, niet het vermogen. Op max vermogen had ik nog steeds maar defrosts elke 50 minuten. Het is wel belangrijk om te kijken wat je waterflow is om te weten hoeveel warmte je huis in gaat om te beoordelen of het vermogen te laag is.
Waterflow, aanvoertemperatuur en retourtemperatuur samen geven een bepaald vermogen. Kijk hier bv
https://zonnecollector-info.nl/nl/deltat.html

Gibson S-1, Godin Multiac ACS SA, Camps Cut 500S, Roland Jazz Chorus-120 , King Tempo II 607, TMS320C10, SAM4L

• JustMyOpinion
Andrehj schreef op woensdag 15 maart 2023 @ 19:54:
[...]

Bij mij week het ook enorm af, maar dan naar boven. WP gaf veel meer aan dan de externe kWh meter.
Maar hoe nauwkeurig is jouw Shelly? (Hoe sluit je die aan trouwens?)
In alle gevallen is hier al erg vaak geconstateerd dat de interne vermogensmeting qua elektriciteitsverbruik een erg lage nauwkeurigheid heeft. De warmtemeting is veel nauwkeuriger.

Om de elektriciteitsmeting nauwkeurig te maken moet je de pulsingangen van de WP aansluiten op de pulsuitgangen die veel din-rail kWh meters hebben. Dat heb ik hier gedaan, en sindsdien kloppen de cijfers van de WP exact.
Ik heb mijn Shelly gewoon op de buitenunit aangesloten, is zo'n inbouwding, dus die past prima in gedeelte waar je de stroomkabel aansluit. (https://www.shelly.cloud/...m-2-pack/shelly-plus-1-pm)
Plenkske schreef op woensdag 15 maart 2023 @ 19:55:
[...]

Op maandbasis zie ik 5-10% verschil. Shelly is dan altijd hoger. Beide metingen zijn niet super accuraat, daarvoor heb je een betere kWh meter nodig.
Waarom dan een Shelly gekozen: je ziet er toch de trend en het gedrag van de WP mee. Het is een goedkope en makkelijk te installeeen oplossing.

Heb je trouwens rekening gehouden met de backup heater ? Volgens mij meet de WP die wel en zit het in hetzelfde getal. Ik heb bij de backup heater een aparte Shelly zitten. Op maandbasis is dit maar weinig kWh want mijn legionella run is om de 14 dagen.

Ook loopt de logging vanuit de WP altijd een dag achter, terwijl ik het voor de Shelly live heb.
Backup heater is bij mij nog nooit aangegaan (naar ik weet), legionella run doe ik tot 55 °C via WP en de rest met de interne heater van de boiler zelf.

Meting is voor mij is ook puur als trend hoor, unit staat en draait. Gasaansluiting is verwijderd, dus kan er toch niets meer aan doen!

De echte waardes waar ik op let komen van de P1 meting, die moet ik afrekenen :)

• joezzt
  • Niet online
JustMyOpinion schreef op donderdag 16 maart 2023 @ 07:35:
[...]

Ik heb mijn Shelly gewoon op de buitenunit aangesloten, is zo'n inbouwding, dus die past prima in gedeelte waar je de stroomkabel aansluit. (https://www.shelly.cloud/...m-2-pack/shelly-plus-1-pm)

[...]

Backup heater is bij mij nog nooit aangegaan (naar ik weet), legionella run doe ik tot 55 °C via WP en de rest met de interne heater van de boiler zelf.

Meting is voor mij is ook puur als trend hoor, unit staat en draait. Gasaansluiting is verwijderd, dus kan er toch niets meer aan doen!

De echte waardes waar ik op let komen van de P1 meting, die moet ik afrekenen :)
Is misschien afhankelijk of je een ecodan (SUZ type) of anders hebt. Die van mij , SUZ, is nauwkeurig tot op de 0.1 kWh , vergeleken met een kWh meter in de meterkast met 1% nauwkeurigheid.

Gibson S-1, Godin Multiac ACS SA, Camps Cut 500S, Roland Jazz Chorus-120 , King Tempo II 607, TMS320C10, SAM4L

• xoror
  • Registratie: November 1999
  • Laatst online: 12:06
zit bij shelly niet stiekem ook SWW opgeteld?

• JustMyOpinion
joezzt schreef op donderdag 16 maart 2023 @ 07:56:
[...]

Is misschien afhankelijk of je een ecodan (SUZ type) of anders hebt. Die van mij , SUZ, is nauwkeurig tot op de 0.1 kWh , vergeleken met een kWh meter in de meterkast met 1% nauwkeurigheid.
Ik heb de "SUZ-SW 80 VA", maar zeg je nu dat de waardes die de WP aangeeft dus wel zo nauwkeurig zijn?

Enige wat ik kan bedenken is om een keer via de P1 meter proberen indicatie te krijgen. Maar dat is best omslachtig met zonnepanelen en ander apparatuur wat aan staat.

En ik maak al onderscheid in ruimteverwarming en SWW, als ik dat gewoon bij elkaar optel zie ik dus een verschil van rond 28% (Shelly dus hoger)

• joezzt
  • Niet online
JustMyOpinion schreef op donderdag 16 maart 2023 @ 08:08:
[...]

Ik heb de "SUZ-SW 80 VA", maar zeg je nu dat de waardes die de WP aangeeft dus wel zo nauwkeurig zijn?

Enige wat ik kan bedenken is om een keer via de P1 meter proberen indicatie te krijgen. Maar dat is best omslachtig met zonnepanelen en ander apparatuur wat aan staat.

En ik maak al onderscheid in ruimteverwarming en SWW, als ik dat gewoon bij elkaar optel zie ik dus een verschil van rond 28% (Shelly dus hoger)
Dat soort stellige dingen zeg ik bijna nooit ;-) Die van mij is wel nauwkeurig, maar…. Over sww gesproken, die heb ik niet, ik heb een doorstroomverwarmer, dus misschien is het electrisch sww vermogen niet correct. Alleen zou ik niet kunnen bedenken wat nou de moeilijkheid zou kunnen zijn om die correct apart weer te geven, of er is een moment van oops van de programmeur geweest dat nog niet opgelost is.

• Plenkske
SWW en verwarming staan gewoon netjes apart vermeld. Een totaal staat er ook.
Goed om te weten dat jou SUZ type zo nauwkeurig is @joezzt , ik heb zelf ook een SUZ.
Ik wist al dat de Shelly niet nauwkeurig is, maar bij mij is de afwijking niet zó groot.

• JustMyOpinion
Plenkske schreef op donderdag 16 maart 2023 @ 08:24:
Goed om te weten dat jou SUZ type zo nauwkeurig is @joezzt , ik heb zelf ook een SUZ.
Ik wist al dat de Shelly niet nauwkeurig is, maar bij mij is de afwijking niet zó groot.
Ik ga wel eens kijken naar P1 meter en Shelly. Moet ik alleen de ruis er uit filteren (zonnepanelen, ander apparatuur). Maar zou prima in de avond kunnen met het licht uit ;)

• ocaj
  • Niet online
Plenkske schreef op donderdag 16 maart 2023 @ 08:24:
Mijn SUZ-SWM80VA is doorgaans ook vrij nauwkeurig en komt vrijwel overeen met de (MID-gecertificeerde) KwH-meter in de groepenkast.

Maar... Ik kwam er afgelopen winter achter dat de nauwkeurigheid niet altijd klopt... Normaal staat voor verwarmen mijn pompsnelheid op stand 4. Ik heb die in december een paar weken op stand 5 gedraaid.
Precies in die weken was de interne meting van de Ecodan een stuk minder nauwkeurig. Kennelijk doet de Ecodan aannames over stroomverbruik die in de praktijk soms wel en soms niet kloppen. Iets anders kan ik er niet van maken.

De basis blijft dus: Interne meting die je uit de ecodan uitleest is goed genoeg voor trends, maar als je het zeker wil weten, dan moet je een nauwkeurige kwh-meter plaatsen (eventueel gekoppeld aan de ecodan, zodat je de waarden ook uit de binnenunit uit kunt lezen).

• joezzt
  • Niet online
ocaj schreef op donderdag 16 maart 2023 @ 08:41:
[...]

Mijn SUZ-SWM80VA is doorgaans ook vrij nauwkeurig en komt vrijwel overeen met de (MID-gecertificeerde) KwH-meter in de groepenkast.

Maar... Ik kwam er afgelopen winter achter dat de nauwkeurigheid niet altijd klopt... Normaal staat voor verwarmen mijn pompsnelheid op stand 4. Ik heb die in december een paar weken op stand 5 gedraaid.
Precies in die weken was de interne meting van de Ecodan een stuk minder nauwkeurig. Kennelijk doet de Ecodan aannames over stroomverbruik die in de praktijk soms wel en soms niet kloppen. Iets anders kan ik er niet van maken.

De basis blijft dus: Interne meting die je uit de ecodan uitleest is goed genoeg voor trends, maar als je het zeker wil weten, dan moet je een nauwkeurige kwh-meter plaatsen (eventueel gekoppeld aan de ecodan, zodat je de waarden ook uit de binnenunit uit kunt lezen).
Bij mij had ik de indruk dat ie de booster meenam. Juist de dagen in december dat die aansprong na defrosts om weer tot 45 graden aanvoer te komen , was het verbruik hoger dan wat ik meette. 36.5 kWh ipv 34 zelf gemeten , dit van maar 3 defrosts. De dag daarvoor waren het er 28 (elk uur zo ongeveer) met verbruik 37 kWh gemeten en 73.7 kWh gerapporteerd 8)7
De anvoertemperatuur heb ik nu een stuk terug kunnen brengen gelukkig, nu gaat bij licht vriesweer de booster niet meer aan.
De booster zit op een aparte groep die ik niet meet, vond het wel goed zo.
Ook heb ik de binnenunit aangesloten, zoals standaard, via de buitenunit, dus wat de buitenunit meet lijkt me altijd inclusief binnenunit verbruik, exclusief booster. Die energie zal berekend worden op tijd en bekend vermogen, in het service menu kun je namelijk bij Energy monitor het vermogen instellen van de booster.
Als je echter nu de binnenunit apart aangesloten hebt, zal in ieder geval de stroom van de binnenunit niet gemeten worden.
Maar al met al is het ook inderdaad niet zo belangrijk, je spaart je wel een aparte meter uit als je er van uit kunt gaan dat het verbruikte electrisch vermogen klopt zoals die gerapporteerd wordt, da's ook mooi. Maar wat van de bank afgeschreven wordt is belangrijk uiteindelijk.

• Plenkske
joezzt schreef op donderdag 16 maart 2023 @ 14:33:
[...]

Bij mij had ik de indruk dat ie de booster meenam. Juist de dagen in december dat die aansprong na defrosts om weer tot 45 graden aanvoer te komen , was het verbruik hoger dan wat ik meette. 36.5 kWh ipv 34 zelf gemeten , dit van maar 3 defrosts. De dag daarvoor waren het er 28 (elk uur zo ongeveer) met verbruik 37 kWh gemeten en 73.7 kWh gerapporteerd 8)7
De anvoertemperatuur heb ik nu een stuk terug kunnen brengen gelukkig, nu gaat bij licht vriesweer de booster niet meer aan.
De booster zit op een aparte groep die ik niet meet, vond het wel goed zo.
Wat de WP laat zien is totaal verbruik inderdaad. Dus buitenunit én booster.
Je zegt eerst dat het verbruik hoger is dan wat je meet, op de dagen dat de booster aansprong.
Maar de booster meet je niet.
Hoe weet je dan of het klopt... ?

• joezzt
  • Niet online
Plenkske schreef op donderdag 16 maart 2023 @ 14:45:
[...]

Wat de WP laat zien is totaal verbruik inderdaad. Dus buitenunit én booster.
Je zegt eerst dat het verbruik hoger is dan wat je meet, op de dagen dat de booster aansprong.
Maar de booster meet je niet.
Hoe weet je dan of het klopt... ?
Ik denk eerder, "het zal wel kloppen", want het is niet zo moeilijk voor de firmware om tijd met vermogen te vermenigvuldigen. Mits het vermogen klopt, want da's ook maar 1850 W oid , niet 2 kW. Maar da's ook maar 7.5 % afwijking, op het booster verbruik alleen dan.
Maar wie weet rekenen ze intern wel met 1850, dat onthoudt zo moeilijk voor de mens, 1.85 kW ipv 2 kW...

• JustMyOpinion
Om te kijken waar het nu fout gaat bij het verbruik meten heb ik in HA een nieuwe sensor aangemaakt die het verschil berekent tussen P1 en de Shelly.

Zal hem eens een paar dagen laten draaien, meest nauwkeurige meting zal dan in de nachten zijn als er geen zonenergie is en andere apparaten minimaal zijn (als de WP nog aangaat 's nachts).

Dan maar eens kijken of en hoeveel het verschil is.

JustMyOpinion schreef op donderdag 16 maart 2023 @ 18:53:
Om te kijken waar het nu fout gaat bij het verbruik meten heb ik in HA een nieuwe sensor aangemaakt die het verschil berekent tussen P1 en de Shelly.

Zal hem eens een paar dagen laten draaien, meest nauwkeurige meting zal dan in de nachten zijn als er geen zonenergie is en andere apparaten minimaal zijn (als de WP nog aangaat 's nachts).

Dan maar eens kijken of en hoeveel het verschil is.
Kun je niet eens op een stille zondagochtend (bijv bij ingaan zomertijd, als toch alle klokken gelijk gezet moeten worden) gewoon alle groepen in huis uitzetten op de WP na en dan netjes meten?

• JustMyOpinion
Andrehj schreef op donderdag 16 maart 2023 @ 19:48:
[...]

Kun je niet eens op een stille zondagochtend (bijv bij ingaan zomertijd, als toch alle klokken gelijk gezet moeten worden) gewoon alle groepen in huis uitzetten op de WP na en dan netjes meten?
Ja zoiets zou ook kunnen idd, bedankt voor meedenken!

• ocaj
  • Niet online
joezzt schreef op donderdag 16 maart 2023 @ 15:32:
[...]

Mits het vermpogen klopt, want da's ook maar 1850 W oid , niet 2 kW. Maar da's ook maar 7.5 % afwijking, op het booster verbruik alleen dan.
Maar wie weet rekenen ze intern wel met 1850, dat onthoudt zo moeilijk voor de mens, 1.85 kW ipv 2 kW...
De backup-heater in de ecodan is geen 1850W element, maar een 8A-element. Dat is in ieder geval wat ik uitlees op mijn kwh-meter.

Oftewel: Afhankelijk van de spanning op de fase waar hij op zit schommelt het vermogen wat op en neer. Gemiddeld is dat 230 * 8 = 1840W, maar heb je "geluk" dat je in een wijk zit met hoge spanning, dan kan het inderdaad ook 250 * 8 = 2000W zijn.

• laurens0619
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 11:58
Mijn ERST20D-VM2D begint steeds beter naar mijn zin te draaien maar ik heb nog wel een vraag over de elektrische heater. Die staat in het menu uit maar toch zag ik vanmiddag weer dat icoon.

Legionella run zou gek zijn want die was gisteren en is 1x in 7 dagen. Het gebeurde net over 1200 en dan staat mn sww run ingepland.

Iemand enig idee wat ik over het hoofd zie?

Wanneer dit pictogram wordt weergegeven
zijn de "Elektrische verwarmingstoestellen" (boosterverwarming of dompelweerstand) in gebruik

[Voor 7% gewijzigd door laurens0619 op 16-03-2023 22:08]

CISSP! Drop your encryption keys!

• Suicide
  • Niet online
laurens0619 schreef op donderdag 16 maart 2023 @ 22:07:
Mijn ERST20D-VM2D begint steeds beter naar mijn zin te draaien maar ik heb nog wel een vraag over de elektrische heater. Die staat in het menu uit maar toch zag ik vanmiddag weer dat icoon.

Legionella run zou gek zijn want die was gisteren en is 1x in 7 dagen. Het gebeurde net over 1200 en dan staat mn sww run ingepland.

[Afbeelding]

[Afbeelding]

zijn de "Elektrische verwarmingstoestellen" (boosterverwarming of dompelweerstand) in gebruik
Hé, dat is hier afgelopen week ook één keer gebeurt....
Hij was bezig met het huis te verwarmen en moest toen overschakelen naar sww wegens te lage watertemperatuur in het vat (geen geplande sww run).
Wat ik kon zien is dat het overschakelen langer duurde dan de 10 minuten vertraging die staat ingesteld voordat het elektrisch element mag worden gebruikt.
Vervolgens is bijna het hele vat elektrisch verwarmt op de laatste 3 graden na, die deed hij na een korte verwarmingsrun, weer op de normale manier.

• Noshi
  • Registratie: Januari 2007
  • Laatst online: 12:16
Ik heb dit ook wel is gezien. Bij het overschakelen tijdens verwarmen geeft de flow sensor soms kortstondig 0L aan. Daardoor gaat de unit dan in fout modus draaien.

• JustMyOpinion
laurens0619 schreef op donderdag 16 maart 2023 @ 22:07:

[Afbeelding]

[Afbeelding]

Niet direct een antwoord voor je, maar 1 x in de 7 dagen legionella run... is dat niet heel veel? Denk dat de meeste hier rond de 14 dagen zitten.

• laurens0619
JustMyOpinion schreef op vrijdag 17 maart 2023 @ 08:34:
[...]

Niet direct een antwoord voor je, maar 1 x in de 7 dagen legionella run... is dat niet heel veel? Denk dat de meeste hier rond de 14 dagen zitten.
Het voelt veel omdat ik sowieso die boiler bijna iedere dag leegtrek :P
Maar had erop gezocht op tweakers en kwam op dit topic:
Voorkomen legionella in boilers
Los van de werkelijke risico's, is de besparing door het niet doen van een legionellarun maar enorm beperkt en weegt, wat mij betreft, niet op tegen de risico's. Oftewel, draai, conform de richtlijnen, wekelijks een anti legionella run!
Dus maar op factory default gelaten :)

@Noshi
hmm vreemd, ja misschien is het toevallig een keer voorgekomen. Enig idee of deze events ergens uit te lezen zijn? Wat je op schermpje dus ziet: Warmtepomp icoontje, defrost icoontje, heater icoontje.
HEb alleen nog graphs kunnen uitlezen maar niet de events. Of zouden die op de SD kaart staan?

[Voor 17% gewijzigd door laurens0619 op 17-03-2023 08:49]

• JustMyOpinion
laurens0619 schreef op vrijdag 17 maart 2023 @ 08:48:
[...]

Het voelt veel omdat ik sowieso die boiler bijna iedere dag leegtrek :P
Maar had erop gezocht op tweakers en kwam op dit topic:
Voorkomen legionella in boilers

[...]

Dus maar op factory default gelaten :)

@Noshi
hmm vreemd, ja misschien is het toevallig een keer voorgekomen. Enig idee of deze events ergens uit te lezen zijn? Wat je op schermpje dus ziet: Warmtepomp icoontje, defrost icoontje, heater icoontje.
HEb alleen nog graphs kunnen uitlezen maar niet de events. Of zouden die op de SD kaart staan?
Mwah, is natuurlijk hoe je het bekijkt. Juist als je de boiler elke dag leeg trekt lijkt mij de kans dat legionella er komt klein. Maar is natuurlijk wellicht verkeerde zuinigheid!

Korte berekening (ik heb een 300 liter vat wat eigenlijk elke dag wordt opgewarmd naar 50 °C).

Ik zou dan kort door de bocht 1 x per week 12 °C meer moeten verwarmen:

=300 * 4,18 * 12 --> 15048 kJ per keer
COP van 1,5 omdat je laatste deel via e-spiraal doet (ook aanname)
--> 2,79 kWh per keer
26 x extra (wekelijks ipv 2-wekelijks)
--> 72,4 kWh per jaar
Aanname e-prijs €0,60
--> €43

• laurens0619
@JustMyOpinion
Ja dat bedoelde ik. omdat ik hem iedere dag leegtrek, voelt 1x in de week wat veel omdat de kans mij klein lijkt op legionella.

Ik ga hem nu even op 1,5 week zetten zodat de run op zaterdag/zondag uitkomt. Die dagen is de stroom,bij tibber, vaak zo cheap dat het weinig boeit :)

Op welke frequentie heb jij hem staan?

Acties:
  • +1Henk 'm!

• JustMyOpinion
laurens0619 schreef op vrijdag 17 maart 2023 @ 11:01:
@JustMyOpinion
Ja dat bedoelde ik. omdat ik hem iedere dag leegtrek, voelt 1x in de week wat veel omdat de kans mij klein lijkt op legionella.

Ik ga hem nu even op 1,5 week zetten zodat de run op zaterdag/zondag uitkomt. Die dagen is de stroom,bij tibber, vaak zo cheap dat het weinig boeit :)

Op welke frequentie heb jij hem staan?
per 1,5 week kom je toch niet iedere keer in het weekend uit....?

Ik heb hem op 15 dagen staan. Zit niet echt een gedachte achter, alleen dat ik hem ook iedere dag bijna leeg trek.

• laurens0619
@JustMyOpinion
Klopt, zet hem nu even op 1,5 week en daarna terug op 1 week. Helaas kan je niet instellen op welke dag je het wilt dus dan maar deze manier :P

Acties:
  • +2Henk 'm!

• JustMyOpinion
Moet ik wel zeggen dat ik hem via Home Assistant aanstuur, dus niet de unit zelf.

Dat geeft mij dus mee vrijheid. Hij is nu zo ingesteld dat hij kijkt wanneer het het warmst is op de dag en dan pas gaat hij beginnen (of als ondergrens is bereikt, dat staat nog wel in de unit, dat hij dus niet koud blijft, maar gaat verwarmen als het echt nodig is)

Acties:
  • +3Henk 'm!
@laurens0619 @Suicide

Heb je de volgende instellingen op OFF staan, dan zou het elektrisch element alleen nog voor een legionella run moeten aanspringen.

Verwarming:
Menu > Service > Code: 0000 > Extra instellingen > Elektr.weerstand(Verw.) > OFF

SWW:
Menu > Service > Code: 0000> Extra instellingen > Elektrisch weerstand(SWW) > Booster heater + Immersion Heater > OFF

• laurens0619
@DutchWing die staan bij mij uit, daarom keek ik ook op van dat icoontje buiten de legionella run

[Voor 3% gewijzigd door laurens0619 op 17-03-2023 13:05]

Acties:
  • +3Henk 'm!
laurens0619 schreef op vrijdag 17 maart 2023 @ 13:00:
@DutchWing die staan bij mij uit, daarom keek ik ook op van dat icoontje buiten de legionella run

[Afbeelding]

[Afbeelding]
Je zou nog kunnen proberen om die wachttijden naar maximaal te zetten (ook al zou dat eigenlijk geen invloed moeten hebben bij een uitgeschakeld element).

• Suicide
  • Niet online
DutchWing schreef op vrijdag 17 maart 2023 @ 12:53:
@laurens0619 @Suicide

Heb je de volgende instellingen op OFF staan, dan zou het elektrisch element alleen nog voor een legionella run moeten aanspringen.

Verwarming:
Menu > Service > Code: 0000 > Extra instellingen > Elektr.weerstand(Verw.) > OFF

SWW:
Menu > Service > Code: 0000> Extra instellingen > Elektrisch weerstand(SWW) > Booster heater + Immersion Heater > OFF
Deze staan ook hier beide uit....
Andrehj schreef op vrijdag 17 maart 2023 @ 16:08:
[...]

Je zou nog kunnen proberen om die wachttijden naar maximaal te zetten (ook al zou dat eigenlijk geen invloed moeten hebben bij een uitgeschakeld element).
Wachttijd staat hier op 15 minuten (ik dacht dat het 10 minuten was)
Hij schakelde het element na 10 minuten in terwijl de wachttijd 15 minuten is, dat is dus helemaal vreemd.

Wat ik wel opmerkelijk vind is dat @laurens0619 en ik een ERST20D-VM2D hebben en beide dit deze week constateerden...

Suicide schreef op vrijdag 17 maart 2023 @ 18:45:
[...]

Deze staan ook hier beide uit....

[...]

Wachttijd staat hier op 15 minuten (ik dacht dat het 10 minuten was)
Hij schakelde het element na 10 minuten in terwijl de wachttijd 15 minuten is, dat is dus helemaal vreemd.

Wat ik wel opmerkelijk vind is dat @laurens0619 en ik een ERST20D-VM2D hebben en beide dit deze week constateerden...
Ik heb de EHST20D-VM2D en totaal geen problemen. (R is alleen 1 dipswitch anders + condensbak)

Welke firmware versie heeft je binnenunit?
(In de start topic staat hoe je dit kunt zien.)

[Voor 3% gewijzigd door DutchWing op 17-03-2023 19:13]

• Speedyace
  • Registratie: Januari 2019
  • Laatst online: 22-03 22:00

Speedyace

PUHZ-SW75YAA

Hier een ERST30D-VM2ED en ook nergens last van. Het element gaat alleen aan voor het laatste stukje van de legionella run.

WP: Puhz-SW75YAA - ERST30-VM2ED - SolarEdge SE5K 16 x 320WP IBC Solar

• Suicide
  • Niet online
DutchWing schreef op vrijdag 17 maart 2023 @ 19:12:
[...]

Ik heb de EHST20D-VM2D en totaal geen problemen. (R is alleen 1 dipswitch anders + condensbak)

Welke firmware versie heeft je binnenunit?
(In de start topic staat hoe je dit kunt zien.)
190-> 1301

Acties:
  • +1Henk 'm!
Hoogstwaarschijnlijk heeft @laurens0619 ook dezelfde firmware versie.

Ik zou je firmware even laten update.
Zelf indien je dit aandurft, anders via installateur.

Dan zijn hoogstwaarschijnlijk je bugs opgelost.
Firmware versie 1700 draai ik al 6 maanden vanaf de start.

• Suicide
  • Niet online
DutchWing schreef op vrijdag 17 maart 2023 @ 23:32:
[...]

Hoogstwaarschijnlijk heeft @laurens0619 ook dezelfde firmware versie.

Ik zou je firmware even laten update.
Zelf indien je dit aandurft, anders via installateur.

Dan zijn hoogstwaarschijnlijk je bugs opgelost.
Firmware versie 1700 draai ik al 6 maanden vanaf de start.
Ik zal hem maandag eens updaten, ik heb hem via de link van @HaTe gedownload.
Deze is toch "universeel" niet specifiek voor een bepaalde unit?

Suicide schreef op zaterdag 18 maart 2023 @ 08:58:
Ik zal hem maandag eens updaten, ik heb hem via de link van @HaTe gedownload.
Deze is toch "universeel" niet specifiek voor een bepaalde unit?
Die firmware is voor een FTC6. Dat is de controller die in alle xxxx-xxxD binnenunits zit. Die controller wordt dmv dipswitches ingesteld op het type binnenunit.
Dus zolang jij een binnenunit hebt die eindigt op een D (geldt voor de overgrote meerderheid in dit topic, zie de eigenarenlijst in de TS) gaat dit werken.
Overigens draai ik nog steeds op versie 1500, de update naar 1700 ligt nog steeds te wachten. Helaas is er ook geen changelog beschikbaar, dus ik weet ook niet wat het me brengt.

Overigens vond ik de update instructies bij de firmware vrij verwarrend opgeschreven. Daar heb ik ooit dit lijstje (met alles gewoon op volgorde) van gemaakt:

[Voor 37% gewijzigd door Andrehj op 18-03-2023 10:02]

• JustMyOpinion
Andrehj schreef op zaterdag 18 maart 2023 @ 09:57:
[...]

Die firmware is voor een FTC6. Dat is de controller die in alle xxxx-xxxD binnenunits zit. Die controller wordt dmv dipswitches ingesteld op het type binnenunit.
Dus zolang jij een binnenunit hebt die eindigt op een D (geldt voor de overgrote meerderheid in dit topic, zie de eigenarenlijst in de TS) gaat dit werken.
Overigens draai ik nog steeds op versie 1500, de update naar 1700 ligt nog steeds te wachten. Helaas is er ook geen changelog beschikbaar, dus ik weet ook niet wat het me brengt.

Overigens vond ik de update instructies bij de firmware vrij verwarrend opgeschreven. Daar heb ik ooit dit lijstje (met alles gewoon op volgorde) van gemaakt:
[Afbeelding]
Maar zie jij reden om te updaten als je geen problemen hebt?

JustMyOpinion schreef op zaterdag 18 maart 2023 @ 12:06:
[...]

De firmware moet je zien als de bios van je computer, deze update je ook alleen bij problemen of als de fabrikant dit nadrukkelijk adviseert.

Vanaf 1500 hoef je niet te update.
Lager als 1500 moet je wel update is het advies vanuit Alklima i.v.m een serieus probleem welke ze alleen niet nader willen toelichten. (Info mede Tweaker)

[Voor 37% gewijzigd door DutchWing op 18-03-2023 12:39]

• Suicide
  • Niet online
JustMyOpinion schreef op zaterdag 18 maart 2023 @ 12:06:
[...]

If it ain't broke, don't fix it....

• laurens0619
Hmm net ging het weer mis, elektr heater aan.
Lijkt voor de verwarming te zijn en niet sww

Timers staan op maximaal, firmware idd de oudere. Updaten durf ik zelf niet aan dus ga de installateur maar bellen

[Voor 4% gewijzigd door laurens0619 op 18-03-2023 13:29]

Zwerius schreef op zaterdag 18 maart 2023 @ 13:35:
Iemand een idee, waar we op korte termijn nog ergens een Mitsubishi Electric SH-M60V SET (of soortgelijk) zouden kunnen kopen?
Waar bestaat zo'n set uit? Dat maakt het zoeken veel gemakkelijker.

Is het zoiets? Ik zou ze eens bellen of mailen over de levertijd.
https://www.shopclima.it/...-6-0-kw-single-phase.html
Hier nog goedkoper en 2-5 dagen levertijd? https://www.ecoclimagroup...uz-swm60va-ersd-vm2d.html
Maar ik zou de 8 kW versie kopen: https://www.ecoclimagroup...uz-swm80va-ersd-vm2d.html

[Voor 50% gewijzigd door Andrehj op 18-03-2023 14:00]

• Plenkske
laurens0619 schreef op zaterdag 18 maart 2023 @ 13:26:
Hmm net ging het weer mis, elektr heater aan.
Lijkt voor de verwarming te zijn en niet sww

Timers staan op maximaal, firmware idd de oudere. Updaten durf ik zelf niet aan dus ga de installateur maar bellen
Bij mijn broer gebeurt dit ook, op de kamertemperatuur regeling. Op vaste Ta gebeurt het niet.
Vanalles is al nagekeken qua settings.
SD kaart is door installateur opgehaald en doorgezet naar Alklima.
Firmware is ook ge-update, maar heeft niet geholpen.

Een paar dagen terug zei iemand hier: komt voor als flowsensor ten onrechte 0 liter aangeeft. Uit de data van sd kaart lijkt dit ook bij hem te gebeuren.
Dat heeft hij nu doorgestuurd naar installateur.

• Zwerius
  • Registratie: Maart 2012
  • Laatst online: 09:39
Andrehj schreef op zaterdag 18 maart 2023 @ 13:49:
[...]

Waar bestaat zo'n set uit? Dat maakt het zoeken veel gemakkelijker.

Is het zoiets? Ik zou ze eens bellen of mailen over de levertijd.
https://www.shopclima.it/...-6-0-kw-single-phase.html
Hier nog goedkoper en 2-5 dagen levertijd? https://www.ecoclimagroup...uz-swm60va-ersd-vm2d.html
Maar ik zou de 8 kW versie kopen: https://www.ecoclimagroup...uz-swm80va-ersd-vm2d.html
De set bestaat inderdaad uit de SUZ-SWM60VA en een EHSD-VM2D (dit is zonder koeling), maar met een ERSD-VM2D (met koeling) is ook goed.

Maar de door jou genoemde bedrijven zitten in Italië en Spanje en dat vind ik toch wel erg lastig met garantiezaken of benodigde service.

Bovendien heb ik zelf een keer een slechte ervaring gehad met het kopen van een WP-boiler in Spanje.
Die kwam namelijk behoorlijk beschadigd aan en het heeft me bijna een jaar gekost voordat ik uiteindelijk de vervangingsonderdelen had gekregen.
Het beschadigde lamellenblok (verdamper) was nog wel dicht en is blijven zitten (met een wat slechtere luchtdoortocht).

Dus uit Duitsland gaat nog, maar Italië of Spanje zie ik niet echt zitten. Hoewel die prijzen wel aantrekkelijk lijken.

Zwerius Kriegsman

Pagina: 1 ... 65 66 67 Laatste

Tweakers maakt gebruik van cookies

Tweakers plaatst functionele en analytische cookies voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Deze cookies zijn noodzakelijk. Om op Tweakers relevantere advertenties te tonen en om ingesloten content van derden te tonen (bijvoorbeeld video's), vragen we je toestemming. Via ingesloten content kunnen derde partijen diensten leveren en verbeteren, bezoekersstatistieken bijhouden, gepersonaliseerde content tonen, gerichte advertenties tonen en gebruikersprofielen opbouwen. Hiervoor worden apparaatgegevens, IP-adres, geolocatie en surfgedrag vastgelegd.

Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Sluiten

Toestemming beheren

Hieronder kun je per doeleinde of partij toestemming geven of intrekken. Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Functioneel en analytisch

Deze cookies zijn noodzakelijk voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie. Meer details

janee

Relevantere advertenties

Dit beperkt het aantal keer dat dezelfde advertentie getoond wordt (frequency capping) en maakt het mogelijk om binnen Tweakers contextuele advertenties te tonen op basis van pagina's die je hebt bezocht. Meer details

Tweakers genereert een willekeurige unieke code als identifier. Deze data wordt niet gedeeld met adverteerders of andere derde partijen en je kunt niet buiten Tweakers gevolgd worden. Indien je bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je account. Indien je niet bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je sessie die maximaal 4 maanden actief blijft. Je kunt deze toestemming te allen tijde intrekken.

Ingesloten content van derden

Deze cookies kunnen door derde partijen geplaatst worden via ingesloten content. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie over de verwerkingsdoeleinden. Meer details

janee