• argafal
  • Registratie: Juni 2022
  • Laatst online: 00:31
JustMyOpinion schreef op donderdag 23 februari 2023 @ 20:29:
[...]

Als ik zo de foto's bekijk is het eerste wat ik denk als je hem op het dak zet:"gaat dat niet veel geluidsoverlast geven"? Met de huizen aan de overkant lijkt het alsof hij straks overal best goed te horen zal zijn. Misschien dat er mensen zijn die een zelfde situatie hebben, maar ik zou huiverig zijn voor geluidsproductie.
  • Ja, daar ben ik natuurlijk ook bang voor.
  • Ik heb nog nooit een Ecodan buitenunit in het echt gezien, dus ik heb geen goed gevoel voor de hoeveelheid geluid die hij maakt. Is er misschien iemand in de buurt van Leiden/Alphen/Noordwijk/Katwijk/Den Haag die zijn opstelling in het echt wil laten zien?
  • Als ik de buitenunit op de voorgestelde plek op het dak zet heb ik ongeveer 4-5 meter naar de huizen aan mijn kant, 9 meter naar de andere kant. Ik kan hem 90 graden draaien zodat de uitblaasrichting tussen de huizen door gaat, niet er naar toe. Maakt dat een groot verschil?
  • Is het geluidsprobleem niet nog erger als ik hem in de beperkte tuin met muren rondom zet? Reflecties, lawaai, maken ze de achtertuin (en de tuintjes van de buren) dan niet helemaal onbruikbaar? Of is het idee dat ik een grotere, zwaardere, stillere buitenunit in de tuin kan zetten in vergelijking met een licht luidere unit op het dak?
DutchWing schreef op vrijdag 24 februari 2023 @ 13:18:
@argafal Op het dak gaat gewoon enorm resoneren.
Aan de andere kant… als je vriendin moeilijk te overtuigen is, kun je op deze manier alsnog je zin krijgen.
Gegarandeerd dat je vriendin hem alsnog in de tuin wilt hebben, of als de buren ineens voor de deur staan.
Met houten constructies wil je juist zoveel mogelijk massa om resoneren te voorkomen.
Dus bijvoorbeeld dwarsbalken tussen de liggers is sowieso geen verkeerd plan.
Een split warmtepomp verplaatsen is wat meer gedoe als een monoblock.

Mijn persoonlijke mening:
Ik zie geen tuintafel set of iets wat impliceert dan je de ruimte echt nodig hebt.
Ook valt het wel mee met de ruimte, het is vooral even wennen.
Dat zag ik ook met vrienden en familie, eerste keer schokken ze… En nu vinden ze het hartstikke meevallen.
Persoonlijke mening wordt het meest op prijs gesteld. Ik vraag om advies en hoor het graag, it's better to avoid a bad decision now than regret it later! :)

De tuin wordt veel gebruikt, het beeld loog. Deze foto van bovenaf is meer hoe het eruit ziet op een zonnige dag in de lente/zomer/herfst. Maar er kan natuurlijk ook ruimte gemaakt worden voor een buitenunit. Misschien moet ik eindelijk de kerstboom weggooien?

• Danferno
  • Registratie: Augustus 2012
  • Laatst online: 22:32
Lijkt me zonde om daar nog extra plaats te verliezen aan een warmtepomp buitenunit

• argafal
Danferno schreef op woensdag 1 maart 2023 @ 14:37:
[...]

Lijkt me zonde om daar nog extra plaats te verliezen aan een warmtepomp buitenunit
Ja, zo zijn we de discussie begonnen om hem in plaats daarvan op het schuurdak te plaatsen. Ik wil gewoon niet iets waanzinnig stoms doen en me dan afvragen waarom het niet lukt.

Maar ik kan toch niet de eerste zijn die in een dichte rijtjeshuis in Nederland woont en een warmtepomp wil hebben, toch?! :D Heeft iemand anders een soortgelijke situatie opgelost?

Trouwens, een bedrijf dat eruit kwam wilde een Elga Ace 4kW helemaal op het bovenste (houten!) dak plaatsen, boven de slaapkamers. Hun argument was dat het het lawaai weghoudt van de huizen. Misschien had ik het niet moeten weigeren...

[Voor 3% gewijzigd door argafal op 01-03-2023 14:51]

Acties:
  • +2Henk 'm!

• rondegroot
  • Registratie: April 2010
  • Laatst online: 23-03 08:50
Andrehj schreef op woensdag 1 maart 2023 @ 10:11:
[...]

Dank. Je werkt dus met een twee-zone systeem. Dat maakt het wel wat ingewikkelder. Hoe is zone 1 geregeld? Kan het zijn dat die op ruimtetemperatuurregeling staat? En dat daar de PAR aan gehangen is?
Interessant dit. Ik was ook in de veronderstelling dat vaste ta en war alleen met een thermostaat van derde kon. Zojuist een test gedaan en met de PAR werkt het idd ook. Warmtepomp stopt keurig bij bereiken ruimte temperatuur +1 graad.

• John.S
  • Registratie: November 2022
  • Laatst online: 21:38
rondegroot schreef op woensdag 1 maart 2023 @ 16:22:
[...]

Interessant dit. Ik was ook in de veronderstelling dat vaste ta en war alleen met een thermostaat van derde kon. Zojuist een test gedaan en met de PAR werkt het idd ook. Warmtepomp stopt keurig bij bereiken ruimte temperatuur +1 graad.
Ik heb vandaag ook een test uitgevoerd met mijn PAR thermostaat. Ingesteld op vaste voorlooptemperatuur van 25 graden. Echter ging hij niet uit bij +1 graden, en bij +2 graden ook niet (stond op 19, en bij 21 graden lip hij nog). Geen idee wat het verschil is, en daarom ander gedrag vertoont :?

WP: PUHZ-SW75YAA + ERST30D-VM2ED PV: 4880 wp

• pH73
  • Registratie: Oktober 2018
  • Niet online
De tuin wordt veel gebruikt, het beeld loog. Deze foto van bovenaf is meer hoe het eruit ziet op een zonnige dag in de lente/zomer/herfst. Maar er kan natuurlijk ook ruimte gemaakt worden voor een buitenunit. Misschien moet ik eindelijk de kerstboom weggooien?
@argafal Misschien op de plek van de kerstboom? Met de achterkant naar de schutting of muur (kan het niet goed zien) rechts.

Dan tegen de muur (met de deur) geluiddempend materiaal plaatsen, bijv. kokos.

En waar de 2 stoeltjes met de lichte kussens staan een rij tegels eruit en een groenblijvend haagje (Portugese laurier oid) planten. Is de unit ook uit het zicht.

En dan tegenover de unit, in de houten stellage, flink wat (potten met) planten om geluid te absorberen?

[Voor 6% gewijzigd door pH73 op 03-03-2023 14:54]

• rondegroot
  • Registratie: April 2010
  • Laatst online: 23-03 08:50
John.S schreef op woensdag 1 maart 2023 @ 20:08:
[...]

Ik heb vandaag ook een test uitgevoerd met mijn PAR thermostaat. Ingesteld op vaste voorlooptemperatuur van 25 graden. Echter ging hij niet uit bij +1 graden, en bij +2 graden ook niet (stond op 19, en bij 21 graden lip hij nog). Geen idee wat het verschil is, en daarom ander gedrag vertoont :?
@ocaj en @John.S welke firmware draaien jullie? Wellicht zit daar een verschil in?

Ik draai 1700 en bij mij werkt PAR icm vaste ta

[Voor 3% gewijzigd door rondegroot op 02-03-2023 20:20]

argafal schreef op woensdag 1 maart 2023 @ 13:49:
[...]
  • Ik heb nog nooit een Ecodan buitenunit in het echt gezien, dus ik heb geen goed gevoel voor de hoeveelheid geluid die hij maakt. Is er misschien iemand in de buurt van Leiden/Alphen/Noordwijk/Katwijk/Den Haag die zijn opstelling in het echt wil laten zien?
  • Als ik de buitenunit op de voorgestelde plek op het dak zet heb ik ongeveer 4-5 meter naar de huizen aan mijn kant, 9 meter naar de andere kant. Ik kan hem 90 graden draaien zodat de uitblaasrichting tussen de huizen door gaat, niet er naar toe. Maakt dat een groot verschil?
  • Is het geluidsprobleem niet nog erger als ik hem in de beperkte tuin met muren rondom zet? Reflecties, lawaai, maken ze de achtertuin (en de tuintjes van de buren) dan niet helemaal onbruikbaar? Of is het idee dat ik een grotere, zwaardere, stillere buitenunit in de tuin kan zetten in vergelijking met een licht luidere unit op het dak?
[...]

Persoonlijke mening wordt het meest op prijs gesteld. Ik vraag om advies en hoor het graag, it's better to avoid a bad decision now than regret it later! :)

[Afbeelding]
Wat we bij ons geconstateerd en gemeten hebben is dat er een staande geluidsgolf van 80Hz ontstaat tussen de WP voorkant en de tegenoverliggende muur op 4 meter afstand (van de uitbouw van de buren). Die staat achter de fotograaf van de foto.

Dat dringt erg door de enkelsteens muur bij hen, als de WP bij buitentemperaturen onder +5 de compressor harder laat werken.
Een Reducd.nl kast hielp hier niet bij, we gaan m nu achterin de tuin laten zetten.

In jouw achtertuin met heel veel steen overal lijkt me kans op overlast tamelijk groot. Hoor je nu al echo of galm als je in je handen klapt?

Is voor het huis nog een mogelijkheid?

Je bent welkom om te kijken hier in Haarlem 😀

[Voor 6% gewijzigd door LeonTebbens op 02-03-2023 13:27]

WP: Mitsubishi Ecodan ERSD-VM2D + PUHZ-SW75YAA + De Jong WPS300 Solar boiler met 1 Nefit paneel. PV: 2100Wp. Jaren-30 huis, gasloos sinds mrt 2021

• ocaj
  • Registratie: Juli 2011
  • Niet online
rondegroot schreef op donderdag 2 maart 2023 @ 10:36:
[...]

@ocaj en @John.S welke firmware draaien jullie? Wellicht zit daar een verschil in?

Ik draai 1700
Ik heb 1301.

• John.S
rondegroot schreef op donderdag 2 maart 2023 @ 10:36:
[...]

Ik draai 1700
Hier zit hij op 1100. Wellicht is dit de reden. Nog nergens release notes gevonden.. dus fit kan wellicht een feature zijn in de hogere versies.

• _RRM_
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 20:49
John.S schreef op donderdag 2 maart 2023 @ 18:25:
[...]

Hier zit hij op 1100. Wellicht is dit de reden. Nog nergens release notes gevonden.. dus fit kan wellicht een feature zijn in de hogere versies.
@ocaj @rondegroot
Hier 1700

Gasloos 26-05-2020; SHW112YAA + ERSC-VM2C, SWW 400L

• argafal
LeonTebbens schreef op donderdag 2 maart 2023 @ 12:48:
[...]

Wat we bij ons geconstateerd en gemeten hebben is dat er een staande geluidsgolf van 80Hz ontstaat tussen de WP voorkant en de tegenoverliggende muur op 4 meter afstand (van de uitbouw van de buren). Die staat achter de fotograaf van de foto.

[Afbeelding]

[Afbeelding]

Dat dringt erg door de enkelsteens muur bij hen, als de WP bij buitentemperaturen onder +5 de compressor harder laat werken.
Een Reducd.nl kast hielp hier niet bij, we gaan m nu achterin de tuin laten zetten.

In jouw achtertuin met heel veel steen overal lijkt me kans op overlast tamelijk groot. Hoor je nu al echo of galm als je in je handen klapt?

Is voor het huis nog een mogelijkheid?

Je bent welkom om te kijken hier in Haarlem 😀
Hoi @LeonTebbens Wat leuk je reactie en foto's te zien! :) Ik herinner me dat ik enkele van je foto's zag toen ik begon te kijken naar een warmtepomp. Ze waren een grote inspiratie om het zelf durven te proberen!

Voor het huis is direct de openbare ruimte (kleine 3cm breed stoep en dan de straat). Onmogelijke keuze. Hier is een luchtfoto vaan mijn situatie. Ik heb vier keuzes en geen enkele is duidelijk correct:
  1. Op het hoofd dak (rood, locatie C). Dat is 7m boven de grond. Misschien kan ik dichtbij of bovenop de muur komen die ik met de buurman deel, als ik het heel vriendelijk vraag en een vergoeding bied. Het is een houten dak waarvan de dwarsbalken 4 meter overspannen. De houten balken/dwarsliggers zijn 16cm bij 6cm, met 80cm tussenruimte geplaatst. De zonnepanelen heb ik zelf geplaatst, dus ik kan er makkelijk wat weghalen/verplaatsen.
  2. Op het dak van de aanbouw=schuur=berging (3m boven de grond, blauw gemarkeerd, locatie B ). Buitenunit bij voorbeeld boven de muur (geel lijn) gedeeld met de keuken (roze).
  3. In de tuin (groen, locatie A, 3m bij 4m, twee zijden zijn enkelsteen muren, de derde is en houten schutting). De twee tuinfoto's zijn genomen vanuit twee tegenovergestelde locaties. De eerste met de bord en de stoelen is van bovenaf op het dak van de schuur genomen. De andere nam ik staande op de muur van de achteringang.
  4. Voorlopig bij gas CV blijven. Misschien moet ik accepteren dat mijn huis niet geschikt is voor een warmtepomp en wachten op toekomstige technologische ontwikkelingen.
Moeilijke keuze. Durf ik te proberen verder te gaan?

Edit: better picture!

[Voor 21% gewijzigd door argafal op 02-03-2023 19:51]

@ocaj, @_RRM_ , @John.S , @rondegroot , @TSE
Willen jullie (voor het overzicht) bij jullie firmware versie ook even vermelden of het gebruik van de PAR controller als thermostaat bij gebruik van WAR / constante Ta wel of niet werkt? Dan wordt het een en ander hopelijk snel duidelijk.

Edit:
v1100 thermostaatfunctie werkt niet bij John.S
v1301 thermostaatfunctie werkt wel bij ocaj
v1700 thermostaatfunctie werkt wel bij rondegroot
v1700 thermostaatfunctie werkt wel bij _RRM_
v1700 thermostaatfunctie werkt wel bij TSE

[Voor 31% gewijzigd door Andrehj op 03-03-2023 11:51]

WP: ME PUHZ-SW75YAA + ERSD-VM2D + EV-WP-TWS-1W 300; AC: ME MXZ-2F42VF + 2x MSZ-LN25VGV; PV: 14.08 kWp O/W + SMA STP 8.0; Vent: Zehnder Q600 + Ubbink AirExcellent. Stuur DM voor €50 Raisin bonus.

argafal schreef op donderdag 2 maart 2023 @ 19:35:
Ik zou een WP (mits je een betaalbare offerte kunt krijgen) plaatsen tegen het muurtje wat je tuin scheidt van het paadje achterlangs, ongeveer op de plek van de groene gieter. Dan is de achterkant en de linkerkant van de WP (waarlangs hij lucht aanzuigt) mooi vrij en kan ie vrij naar voren uitblazen.
WP vooral niet te laag monteren.

WP: ME PUHZ-SW75YAA + ERSD-VM2D + EV-WP-TWS-1W 300; AC: ME MXZ-2F42VF + 2x MSZ-LN25VGV; PV: 14.08 kWp O/W + SMA STP 8.0; Vent: Zehnder Q600 + Ubbink AirExcellent. Stuur DM voor €50 Raisin bonus.

• John.S
Andrehj schreef op donderdag 2 maart 2023 @ 20:10:
@ocaj, @_RRM_ , @John.S , @rondegroot , @TSE
Willen jullie (voor het overzicht) bij jullie firmware versie ook even vermelden of het gebruik van de PAR controller als thermostaat bij gebruik van WAR / constante Ta wel of niet werkt? Dan wordt het een en ander hopelijk snel duidelijk.

Edit:
v1100 thermostaatfunctie werkt niet bij John.S
v1301 thermostaatfunctie werkt wel bij ocaj
v1700 thermostaatfunctie werkt wel bij rondegroot
v1700 thermostaatfunctie werkt wel bij _RRM_
Ziet er naar uit dat ik toch maar een upgrade moet overwegen. Tot nu toe nog niet echt aangedurfd.

• Varos
  • Registratie: Februari 2023
  • Laatst online: 22-03 11:25
rondegroot schreef op woensdag 1 maart 2023 @ 16:22:
[...]

Wil je is een foto delen van je instellingen?

• argafal
Andrehj schreef op donderdag 2 maart 2023 @ 20:14:
[...]

Ik zou een WP (mits je een betaalbare offerte kunt krijgen) plaatsen tegen het muurtje wat je tuin scheidt van het paadje achterlangs, ongeveer op de plek van de groene gieter. Dan is de achterkant en de linkerkant van de WP (waarlangs hij lucht aanzuigt) mooi vrij en kan ie vrij naar voren uitblazen.
WP vooral niet te laag monteren.
@Andrehj Heel erg bedankt voor het duidelijke advies. Als ik hem in de tuin plaats, opent dat heel wat keuzemogelijkheden voor de warmtepomp. Geen limieten meer vanwege het gewicht!

"niet te laag monteren" - over welke hoogte en reden hebben we het hier? 30 cm tegen ijsvorming? 1 meter hoog vanwege het geluid? In het laatste geval kan ik hem niet aan de muur monteren. De muur is niet sterk genoeg (enkelsteen). Is daar een commerciële oplossing voor, een soort stalentribune? Of is dit eindelijk mijn excuus om een MiG-lasser te kopen? ;)

• ocaj
  • Registratie: Juli 2011
  • Niet online
Als je een keuze hebt: Altijd op de grond zetten los van het huis en niet ophangen aan een muur i.v.m. trillingen.

Los opstellen dus, 30cm van de grond is voldoende, dan kan er wat sneeuw en ijs onder zonder dat de boel dichtvriest.

Bijvoorbeeld een paar beton-bandjes opstapelen, dat geeft gelijk een mooie massa, waardoor je ook minder gedoe krijgt met trillingen.

• KabouterSuper
  • Registratie: September 2005
  • Niet online
ocaj schreef op vrijdag 3 maart 2023 @ 09:38:
Als je een keuze hebt: Altijd op de grond zetten los van het huis en niet ophangen aan een muur i.v.m. trillingen.

Los opstellen dus, 30cm van de grond is voldoende, dan kan er wat sneeuw en ijs onder zonder dat de boel dichtvriest.

Bijvoorbeeld een paar beton-bandjes opstapelen, dat geeft gelijk een mooie massa, waardoor je ook minder gedoe krijgt met trillingen.
Heeft het nog zin om een rubberen mat onder de betonbandjes te doen? En zou je de betonbanden vastzetten aan de warmtepomp of ze los houden?

• K!K
  • Registratie: April 2008
  • Laatst online: 20:26
@KabouterSuper
Ik was benieuwd of jou order ook werkelijk geleverd is of dat deze weer verschoven is?

Alvast bedankt voor je reactie
KabouterSuper schreef op woensdag 15 februari 2023 @ 13:21:
[...]

Ik heb die van mij 12 Mei besteld bij mijn installateur en ik verwacht eind februari alles te hebben.

Acties:
  • +1Henk 'm!

• deheij1
  • Registratie: Februari 2019
  • Laatst online: 22-03 20:17
argafal schreef op woensdag 1 maart 2023 @ 13:49:
[...]
[...]

[Afbeelding]
kom maar langs, iets onder rotterdam

Acties:
  • +1Henk 'm!

• KabouterSuper
  • Niet online
K!K schreef op vrijdag 3 maart 2023 @ 10:08:
@KabouterSuper
Ik was benieuwd of jouw order ook werkelijk geleverd is of dat deze weer verschoven is?

Alvast bedankt voor je reactie

[...]
Alle spullen zijn er volgens mij (gedeeltelijk bij mij thuis, gedeeltelijk bij de installateur). De installateur heeft nog een paar installaties vóór mij te doen, dus ik ga ervan uit dat het binnen een maand zover is.

@argafal, ik krijg een 14kW Ecodan Zubadan. Zodra deze staat, ben je van harte welkom (Gouda centrum).

[Voor 10% gewijzigd door KabouterSuper op 03-03-2023 11:10]

argafal schreef op donderdag 2 maart 2023 @ 19:35:
[...]

Hoi @LeonTebbens Wat leuk je reactie en foto's te zien! :) Ik herinner me dat ik enkele van je foto's zag toen ik begon te kijken naar een warmtepomp. Ze waren een grote inspiratie om het zelf durven te proberen!

Voor het huis is direct de openbare ruimte (kleine 3cm breed stoep en dan de straat). Onmogelijke keuze. Hier is een luchtfoto vaan mijn situatie. Ik heb vier keuzes en geen enkele is duidelijk correct:
  1. Op het hoofd dak (rood, locatie C). Dat is 7m boven de grond. Misschien kan ik dichtbij of bovenop de muur komen die ik met de buurman deel, als ik het heel vriendelijk vraag en een vergoeding bied. Het is een houten dak waarvan de dwarsbalken 4 meter overspannen. De houten balken/dwarsliggers zijn 16cm bij 6cm, met 80cm tussenruimte geplaatst. De zonnepanelen heb ik zelf geplaatst, dus ik kan er makkelijk wat weghalen/verplaatsen.
  2. Op het dak van de aanbouw=schuur=berging (3m boven de grond, blauw gemarkeerd, locatie B ). Buitenunit bij voorbeeld boven de muur (geel lijn) gedeeld met de keuken (roze).
  3. In de tuin (groen, locatie A, 3m bij 4m, twee zijden zijn enkelsteen muren, de derde is en houten schutting). De twee tuinfoto's zijn genomen vanuit twee tegenovergestelde locaties. De eerste met de bord en de stoelen is van bovenaf op het dak van de schuur genomen. De andere nam ik staande op de muur van de achteringang.
  4. Voorlopig bij gas CV blijven. Misschien moet ik accepteren dat mijn huis niet geschikt is voor een warmtepomp en wachten op toekomstige technologische ontwikkelingen.

[Afbeelding][Afbeelding][Afbeelding]
[Afbeelding][Afbeelding][Afbeelding]

Edit: better picture!
Ha Daniel,

Optie A lijkt inderdaad dan de beste. Voordeel is dat er een schutting geen muur staat in de uitblaasrichting. Dus geen risico op geluidsterugkaatsing zoals bij ons 😀.
Mocht er toch overlast zijn in de winter bij temperaturen onder 0, dan kun je daar nog een kokos / kokowall voor zetten. Die worden ook toegepast tegen verkeerslawaai.

Als je veel budget hebt kun je eventueel voor een oplossing gaan zonder buitenunit zoals een bodemwarmtepomp of PVT (triplesolar.eu). Is wel factor 2 a 3 duurder.

Andere vraag:
Als ik zo de foto van je huis zie lijkt me een 7,5 KW op het eerste gevoel wel wat groot. Kun je het minimum vermogen bv wel kwijt in je afgifte systeem?

WP: Mitsubishi Ecodan ERSD-VM2D + PUHZ-SW75YAA + De Jong WPS300 Solar boiler met 1 Nefit paneel. PV: 2100Wp. Jaren-30 huis, gasloos sinds mrt 2021

• Suicide
  • Registratie: Januari 2022
  • Niet online
Vandaag even een paar uurtjes op doel-kamertemperatuur laten draaien, deze stand gebruikte ik normaal en dat werkte voor lange tijd goed echter nu begint de regeling wat te ontsporen.(wellicht door de alom bekende "schoorsteen")
Op doel-kamertemperatuur haalt hij pieken van 116 Hz. met een gemiddelde van 80 Hz. en 3 de-frosts in 2 uur, niet echt om vrolijk van te worden.
Daarna op doel-voorlooptemperatuur van 26 graden gezet en draait hij met 26 Hz en geen enkele de-frost.
Woning wordt warmer dus de voorlooptemperatuur zou nog wat naar beneden kunnen, echter geeft dat met koudere dagen misschien wat afkoeling in de woning.

Echter om ook met de COP rekening te houden heb ik hier op het forum inmiddels begrepen dat minder vermogen niet altijd een hogere COP geeft... (toch??)

Volgens de volgende tabel, zou een watertemperatuur van 25 graden: Mid-> 2 graden buitentemperatuur en een vermogen van 3.2 een COP 4.69 geven.
Alleen hoe moet ik die Max, Nominal, Mid, en Min zien? Dat snap ik nog helemaal??

Zie nu toch dat hij 2x is stilgevallen, zijn geen de-frosts, dit heb ik nagekeken...
Op de FTC is de waarde van doel-voorlooptemperatuur van 26 graden ook ineens veranderd naar 23 graden tijdens de laatste periode dat hij stil valt. (??)

[Voor 19% gewijzigd door Suicide op 03-03-2023 17:06]

WP: SUZ-SWM40VA EHST20D-VM2D 200 liter boiler Vent: Zehnder WHR-930 met enthalpiewisselaar PV: 7,68 kWp (zuid) + SUN2000-6KTL-M1

KabouterSuper schreef op vrijdag 3 maart 2023 @ 11:06:
@argafal, ik krijg een 14kW Ecodan Zubadan. Zodra deze staat, ben je van harte welkom (Gouda centrum).
Dat is een flinke joekel, en niet bepaald de stilste (want voor zover ik weet nog het oude model). In een centrum wonen de buren over het algemeen dicht bij. Gaat dat goed?

• KabouterSuper
  • Niet online
Andrehj schreef op vrijdag 3 maart 2023 @ 16:54:
[...]

Dat is een flinke joekel, en niet bepaald de stilste (want voor zover ik weet nog het oude model). In een centrum wonen de buren over het algemeen dicht bij. Gaat dat goed?
Dat is een goede vraag. Toen ik deze bestelde, was het het meeste recente model (PUD-SHWM140YAA+EHSD-VM2D). De buitenunit mocht van de gemeente niet op het dak, want ik woon in een monument. Maar het is zeker spannend voor ons (en wellicht de buren). Ik ben aan het kijken hoe ik de buitenunit gedeeltelijk in een schuur kan zetten, zodat ik de wanden naar de buren goed kan isoleren. En ik hoop dat ik het met rubberen blokken en/of dempveren het geluid nog meer kan beperken. Het vermogenskabeltje ligt al klaar (met dank aan naalroc). Maar ik sta erg open voor suggesties, want ik ben er absoluut niet gerust op.

Acties:
  • +1Henk 'm!
KabouterSuper schreef op vrijdag 3 maart 2023 @ 17:30:
Dat is een goede vraag. Toen ik deze bestelde, was het het meeste recente model (PUD-SHWM140YAA+EHSD-VM2D).
Ooh, maar dat is een YAA model. Dat gaat wel goed. Ik dacht dat je een PUHZ-SHW140YHA had besteld, die maakt veel meer geluid.

• Varos
Hoe lang duurt het gemiddeld, mits jullie dit kunnen zeggen, voordat de woning is opgewarmd en de buitenunit uitgaat?

Ik heb het vandaag is in de gaten gehouden en de buitenunit draait al vanaf 10:00/11:00 vanmorgen en is nog steeds aan het draaien. Huistemperatuur blijft op 21 graden staan

Alvast bedankt.

Acties:
  • +1Henk 'm!

• Naalroc
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 23:44
Andrehj schreef op vrijdag 3 maart 2023 @ 17:54:
[...]

Ooh, maar dat is een YAA model. Dat gaat wel goed. Ik dacht dat je een PUHZ-SHW140YHA had besteld, die maakt veel meer geluid.
Ik heb de SHW140YHA hier nu 4 1/2 jaar staan, en ik kan niet zeggen dat hij lawaai maakt. Staat haaks op de gevel ( in opdracht van Alklima) maar er is niets van te horen binnen. Normale spouwmuren met R=2,5 vulling en een ruit van 1,4 m2 met normaal HR+ glas vlak bij.
Als je buiten komt, hoor je hem wel draaien, en dat is dan met name de ventilator. Onder de huidige omstandigheden draait hij al weken op 50% Met die paar dagen vorst op 100%.
Op de straat, ca 10 meter van de gevel hoor ik hem niet meer, maar dat kan ook aan mij liggen. Vanuit de buurt heeft nog nooit iemand een opmerking er over gemaakt.
Nu woon ik wel landelijk (Drenthe)....maar geluid is absoluut geen issue!

14kW ZubadanPUHZ-SHW140YHA+ERSC-VM2C, 200L boiler , 200L buffer, sinds 8/2018, gasloos

Acties:
  • +1Henk 'm!
Naalroc schreef op vrijdag 3 maart 2023 @ 22:13:
Ik heb de SHW140YHA hier nu 4 1/2 jaar staan, en ik kan niet zeggen dat hij lawaai maakt. Staat haaks op de gevel ( in opdracht van Alklima) maar er is niets van te horen binnen. Normale spouwmuren met R=2,5 vulling en een ruit van 1,4 m2 met normaal HR+ glas vlak bij.
Als je buiten komt, hoor je hem wel draaien, en dat is dan met name de ventilator. onder de huidige omstandigheden draait hij al weken op 50% Met die paar dagen vorst op 100%.
Op de straat, ca 10 meter van de gevel hoor ik hem niet meer, maar dat kan ook aan mij liggen. Vanuit de buurt heeft nog nooit iemand een opmerking er over gemaakt.
Nu woon ik wel landelijk....maar geluid is absoluut geen issue!
Daarom zei ik ook "geluid", ipv "lawaai". Volgens de specs zijn de YAA versies tot zo'n 10 dB stiller dan de oudere YHA versies. Dat is best een serieus verschil, en zeker iets wat je in het centrum van een stad zal merken.
In een landelijke omgeving speelt dit uiteraard allemaal wat minder, al was het alleen al doordat daar veel minder harde oppervlakken (zullen) zijn waar het geluid tegen weerkaatst.

Acties:
  • +2Henk 'm!

• hesselbeertje
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 21:39
Varos schreef op vrijdag 3 maart 2023 @ 22:02:
Hoe lang duurt het gemiddeld, mits jullie dit kunnen zeggen, voordat de woning is opgewarmd en de buitenunit uitgaat?

Ik heb het vandaag is in de gaten gehouden en de buitenunit draait al vanaf 10:00/11:00 vanmorgen en is nog steeds aan het draaien. Huistemperatuur blijft op 21 graden staan

Alvast bedankt.
??

Dat levert de unit precies het vermogen dat je verliest. Lijkt mij heel wenselijk, anders krijg je het koud.

28 x AUO SunBravo + Fronius Symo 10.0 LIVE + Mitsubishi Zubadan 8kw om de stroom weer op te maken...

• chris vw
  • Registratie: April 2013
  • Niet online
chris vw schreef op dinsdag 28 februari 2023 @ 22:01:
[...]

Zit zelf aan variant te denken om naregeling begane grond te verwijderen. Daar aan/uit thermostaat. Zoneregeling slaapkamers laten zitten, maar die niet koppelen naar warmtepomp. Dan krijg je master/slave maar wordt het boven nooit te warm. Door nachtverlaging gaan dan 's morgens mooi alle groepen open en wordt het boven te warm dan gaan ze daar dicht.
Heb panasonic thermostaat gekocht op marktplaats nieuw. Daar ga ik dan master slave mee uitvoeren met zoneregeling op de slaapkamers boven als slave. Mocht de installateur de zoneregeling vervangen bied ik de thermostaat hier wel aan voor overname.

Acties:
  • +5Henk 'm!
Varos schreef op vrijdag 3 maart 2023 @ 22:02:

Het hele idee van een warmtepomp is dat ie evenveel warmte aan je woning blijft toevoeren, als dat er via isolatie, ventilatie en tocht verdwijnt.
Zo lang het buiten dus koud is en ook de zon onvoldoende je woning verwarmt, zal de WP dus blijven draaien. Dat kan in de winter wel een maand lang zijn...

Acties:
  • +2Henk 'm!
Andrehj schreef op vrijdag 3 maart 2023 @ 16:54:
[...]

Het is een nieuw r32 model in de behuizing van de PUHZ-SW75YAA niet het oude model met dubbele fan.

9990 Wp, Ecodan R32 7,5 , WTW ventilatie, Daikin FTXM35M(R) (5x), Doorstroomverwarmer, Douche WTW, Emco Novette Twin met LFP accu 51.2V 40Ah, Opel Vivaro DC L3H1 75kW (12-2022).

• joezzt
  • Registratie: November 2009
  • Niet online
Vandaag weer eens gemeten aan mijn 4 kW ecodan. Blijkt dat de flow sensor niet helemaal correct is, het geeft 9 l/min aan (want ‘t zit net op de grens 8-9) , terwijl de echte flow 10.5 is. Da’s al een gerapporteerde warmteopbrengst van 16% te weinig. Dan de interne ntc’s nog, ik vraag me af hoe nauwkeurig die zijn ( in de berekening van de warmteopbrangst)?
De flow heb ik nu wel gecorrigeerd door in het service menu de min flow te verhogen naar 7 ipv 5. Nu geeft ie vrolijk 11 aan. Het gaat toch naar 0 met flow error als ie onder een bepaalde waarde komt, voor deze correctie, heb ik gemerkt.
Hebben anderen ook dat soort afwijkingen ?

[Voor 3% gewijzigd door joezzt op 04-03-2023 19:57]

Gibson S-1, Godin Multiac ACS SA, Camps Cut 500S, Roland Jazz Chorus-120 , King Tempo II 607, TMS320C10, SAM4L

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Varos
Andrehj schreef op dinsdag 25 januari 2022 @ 20:53:

Vermogen begrenzen of stille modus activeren

Waarschuwing! De diverse delen van de buitenunit staan onder spanning en zijn niet aanraakveilig. Bovendien kun je door foute handelingen je besturingsprint beschadigen (door bijvoorbeeld kortsluiting of ESD). Als je geen verstand hebt van elektrotechniek, besteed je dit beter uit aan je installateur!

Met een speciaal kabeltje is het mogelijk om het maximale vermogen van de buitenunit (behalve die van de SUZ-serie) te begrenzen op (ongeveer) 0, 50, of 75% óf om de stille modus van de buitenunit in te schakelen.
(Met o.a. dank aan deze post van @BlueTooth76 )

Dit kabeltje verbind je met de besturingsprint van de buitenunit, en door daarvan verschillende draden door te verbinden worden de verschillende modi geschakeld.

Van dit kabeltje zijn twee versies in omloop: de PAC-SC36NA-E en de PAC-SE55RA-E. Functioneel zijn ze gelijk, maar qua draadkleuren zijn de pennen 2 en 3 verwisseld.

Hier een uitleg van kabeltje PAC-SC36NA-E en hoe je daarmee de stille modus (SW 7-1 off) of de vermogensbegrenzing (SW 7-1 on) regelt:
[Afbeelding]
Let wel op dat er een maximale gespecificeerde draadlengte is van 10 meter. Langere bekabeling is op eigen risico. De schakeling bij je binnenunit maken is dus vaak geen optie. Eventueel kun je met een relais werken.
Schakelen tussen de verschillende vermogensstanden kan live, dus terwijl de WP draait.

Dit is een tekening van de PAC-SE55RA-E met daarin de 1200Ω weerstanden:
[Afbeelding]

Stand vermogensbegrenzing (SW 7-1 ON)
Deze stand heeft geen invloed op het ventilatortoerental. Dat is ~450 rpm bij Tb > 6°C en 700 rpm bij Tb < 6 °
Je kunt op de binnenunit via "Informatie werking" (Engels: "Request Code"), code 061 de huidige stand opvragen.
Hij geeft aan 0003, ofwel 100% vermogen. (0002 = 75%, 0001 = 50% en 0000 = uit).
[Afbeelding]

Buitenunit open maken. Op de besturingsprint vind je de CNDM-aansluiting voor het kabeltje en de dipswitches. Kabel aansluiten en van SW7 de 1e dipswitch op "on" zetten:
[Afbeelding]

De verschillende combinaties van doorverbinden geven nu de volgende resultaten:
  • PIN 1 en 3 verbonden -> [ORANJE / BRUIN] -> 0000 -> 0%
  • PIN 1, 2 en 3 verbonden -> [ROOD / ORANJE / BRUIN] -> 0001 -> 50%
  • PIN 1 en 2 verbonden -> [ROOD / ORANJE] -> 0002 -> 75%
  • geen pinnen verbonden -> 0003 -> 100%
Even kijken of het werkt: Dit was met alles doorverbonden, dus 50%:
[Afbeelding]

Stand stille modus (SW 7-1 OFF):
(met dank aan @doek55 )
Kabeltje 50% of 75% (pen 1 en 2 verbonden): Max ventilatorsnelheid is 650rpm. Output is nominaal vermogen.
Kabeltje 0% of 100% (geen pennen verbonden): Max ventilatorsnelheid is 700rpm. Output is maximaal vermogen.

Stille modus inschakelen via binnenunit
Verder hebben de nieuwste generatie binnenunits (vanaf FTC6, dus ExSx-VM2D) de mogelijkheid om op bepaalde tijden een stille modus via de binnenunit in te stellen. Meer info over deze stille modi, de geluidsvermogens en hoe je dit in kunt stellen kun je vinden in het Alklima Whitepaper Geluidseisen. (Zoek op "geluidsreductiemodus")
(Met dank aan @LeonTebbens die dit document had gevonden)

Omdat in de Whitepaper V3 veel uitleg over de geluidsreductiemodi geschrapt is, dit was de tekst van de Whitepaper V2:
[Afbeelding]
[Afbeelding]
Hele domme vraag misschien. Waar sluit je de andere kant van het kabeltje op aan? 🫣

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Plenkske
  • Registratie: Mei 2011
  • Laatst online: 16:15
joezzt schreef op zaterdag 4 maart 2023 @ 19:44:
Vandaag weer eens gemeten aan mijn 4 kW ecodan. Blijkt dat de flow sensor niet helemaal correct is, het geeft 9 l/min aan (want ‘t zit net op de grens 8-9) , terwijl de echte flow 10.5 is. Da’s al een gerapporteerde warmteopbrengst van 16% te weinig. Dan de interne ntc’s nog, ik vraag me af hoe nauwkeurig die zijn ( in de berekening van de warmteopbrangst)?
De flow heb ik nu wel gecorrigeerd door in het service menu de min flow te verhogen naar 7 ipv 5. Nu geeft ie vrolijk 11 aan. Het gaat toch naar 0 met flow error als ie onder een bepaalde waarde komt, voor deze correctie, heb ik gemerkt.
Hebben anderen ook dat soort afwijkingen ?
Ik heb nog niet zelf gemeten, hoe heb je dat gedaan ?

Acties:
  • +1Henk 'm!

• Naalroc
Varos schreef op zondag 5 maart 2023 @ 12:22:
[...]

Hele domme vraag misschien. Waar sluit je de andere kant van het kabeltje op aan? 🫣
Op een schakelaar, waarmee je kunt kiezen uit 0-50-75-100%
Hoewel, die 0 zal je wel nooit gebruiken, dus dan een 3 standen schakelaar.

14kW ZubadanPUHZ-SHW140YHA+ERSC-VM2C, 200L boiler , 200L buffer, sinds 8/2018, gasloos

Acties:
  • +1Henk 'm!
Of op een esp relaisbordje (icm esphome en ha)
https://www.antratek.nl/w...le-with-4-relays-2-inputs
YAML:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
32
33
34
35
36
37
38
39
40
41
42
43
44
45
46
47
48
49
50
51
52
53
54
55
56
57
58
59
60
61
62
63
64
65
66
67
68
69
70
71
72
73
74
75
76
77
78
79
80
81
82
83
84
85
86
87
88
89
90
91
92
93
94
95
96
97
98
99
100
101
102
103
104
105
106
107
108
109
110
111
112
113
114
115
116
117
118
119
120
121
122
123
124
125
126
127
esphome:
  name: esp-relay
  platform: ESP32
  board: esp32dev

# Enable logging
logger:

# Enable Home Assistant API
api:

ota:

wifi:
  ssid: !secret wifi_ssid
  password: !secret wifi_password

# Enable fallback hotspot (captive portal) in case wifi connection fails
  ap:
    ssid: "Esp-Relay Fallback Hotspot"
    password: !secret wifi_password

captive_portal:

web_server:
  port: 80

sensor:
  - platform: pulse_meter
    pin: GPIO4
    timeout: 5min
    unit_of_measurement: "w"
    device_class: 'power'
    state_class: 'measurement'
    name: "Finder1 power"
    internal_filter: 100ms
    accuracy_decimals: 0
    filters:
      - multiply: 60 # (60s / 1000 pulses per kWh) * 1000 for W
    total:
      name: "Finder1 energy"
      unit_of_measurement: "kWh"
      device_class: 'energy'
      state_class: 'total_increasing'
      accuracy_decimals: 3
      filters:
        - multiply: 0.001

- platform: pulse_meter
    pin: GPIO16
    timeout: 5min
    unit_of_measurement: "w"
    device_class: 'power'
    state_class: 'measurement'
    name: "Finder2 power"
    internal_filter: 100ms
    accuracy_decimals: 0
    filters:
      - multiply: 60 # (60s / 1000 pulses per kWh) * 1000 for W
    total:
      name: "Finder2 energy"
      unit_of_measurement: "kWh"
      device_class: 'energy'
      state_class: 'total_increasing'
      accuracy_decimals: 3
      filters:
        - multiply: 0.001

#binary_sensor:
#  - platform: gpio
#    pin:
#      number: GPIO4
#      inverted: true
#      mode:
#        input: true
#        pullup: true
#    name: "Inp 1"
#    id: inp_1

#  - platform: gpio
#    pin:
#      number: GPIO16
#      inverted: true
#      mode:
#        input: true
#        pullup: true
#    name: "Inp 2"
#    id: inp_2

switch:
  - platform: gpio
    name: "Relay 1"
    id: relay_1
    pin: 
      number: GPIO33
      inverted: False
    restore_mode: RESTORE_DEFAULT_ON

name: "Relay 2"
    id: relay_2
    pin: 
      number: GPIO25
    restore_mode: RESTORE_DEFAULT_OFF

name: "Relay 3"
    id: relay_3
    pin: 
      number: GPIO26

name: "Relay 4"
    id: relay_4
    pin: 
      number: GPIO27

status_led:
  pin:
    number: GPIO23
    inverted: True
Voor luie mensen zoals ik. :P

PV Output - Pana Hit Kuro Zuid / SF Noord- Mitsubsidie WP - Procon melcobems mini TK - MHI ESP WiFi TK

Acties:
  • +1Henk 'm!

• KabouterSuper
  • Niet online
AUijtdehaag schreef op zondag 5 maart 2023 @ 15:44:
Of op een esp relaisbordje (icm esphome en ha)
https://www.antratek.nl/w...le-with-4-relays-2-inputs

[...]

Voor luie mensen zoals ik. :P
[...]

Of doorverbinden met elkaar met een (wago) steekklem, verbindingsklem of lasklem.

Acties:
  • 0Henk 'm!
Staat in de schema's.

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Varos
Bedankt heren, ik doe mij best. Ben zelf geen elektromonteur maar wel boven gemiddeld handig. Alleen van schema’s heb ik niet veel kaas gegeten. Ben meer van de plaatjes en YouTube filmpjes 😂.

Acties:
  • 0Henk 'm!
Varos schreef op zondag 5 maart 2023 @ 19:30:
Bedankt heren, ik doe mij best. Ben zelf geen elektromonteur maar wel boven gemiddeld handig. Alleen van schema’s heb ik niet veel kaas gegeten. Ben meer van de plaatjes en YouTube filmpjes 😂.
In die schema's staat dat de draden enkel op een schakelaar (of relais) worden aangesloten, waarmee je dan de juiste draden doorverbindt.

Acties:
  • +1Henk 'm!

• joezzt
  • Registratie: November 2009
  • Niet online
Plenkske schreef op zondag 5 maart 2023 @ 12:25:
[...]

Ik heb nog niet zelf gemeten, hoe heb je dat gedaan ?
Ik dacht dat hier wel velen een zgn kamstrup warmtemeter hadden waar dus ook een nauwkeurige flowmeter in zit ?
Zelf heb ik gemeten met 2 temperatuur sensoren op 3.7 meter afstand van elkaar op de aanvoerleiding en nauwkeurige tijdsmeting tussen de 2 van temperatuurvariaties.

Gibson S-1, Godin Multiac ACS SA, Camps Cut 500S, Roland Jazz Chorus-120 , King Tempo II 607, TMS320C10, SAM4L

• KabouterSuper
  • Niet online
Naalroc schreef op zondag 5 maart 2023 @ 15:11:
[...]

Op een schakelaar, waarmee je kunt kiezen uit 0-50-75-100%
Hoewel, die 0 zal je wel nooit gebruiken, dus dan een 3 standen schakelaar.
Weet iemand wat er eigenlijk gebeurt als je de 0% activeert? Kan dat kwaad? Ik zie een use case waarin ik even geen geluid in mijn tuin wil, maar de warmtepomp geluid maakt door een sww run.

Acties:
  • +2Henk 'm!
@KabouterSuper
compressor gaat uit, pomp blijft nog even nadraaien. (stond in verwarmingcyclus)
Net getest.

[Voor 14% gewijzigd door AUijtdehaag op 06-03-2023 09:07]

PV Output - Pana Hit Kuro Zuid / SF Noord- Mitsubsidie WP - Procon melcobems mini TK - MHI ESP WiFi TK

Acties:
  • +1Henk 'm!

• Naalroc
Maar die pomp hoor je niet in de tuin, bij een split.....

• KabouterSuper
  • Niet online
AUijtdehaag schreef op maandag 6 maart 2023 @ 09:02:
@KabouterSuper
compressor gaat uit, pomp blijft nog even nadraaien. (stond in verwarmingcyclus)
Net getest.
Naalroc schreef op maandag 6 maart 2023 @ 09:45:
Maar die pomp hoor je niet in de tuin, bij een split.....
Het is dus een effectieve manier om je warmtepomp (rondkijk) uit te zetten?
Lijkt me geen probleem.
Ik zou hem niet op een bewegingsmelder in de tuin zetten. in ieder geval.

@Naalroc heb je nog kabeltjes? ;)

[Voor 37% gewijzigd door AUijtdehaag op 06-03-2023 09:59]

• Plenkske
KabouterSuper schreef op maandag 6 maart 2023 @ 09:56:
[...]

[...]

Het is dus een effectieve manier om je warmtepomp (rondkijk) uit te zetten?
Wat is het voordeel (en wellicht ook een nadeel) om hem via 0% uit te zetten tov van gewoon uit zetten door de knop ingedrukt te houden ? Alleen dat je niet per se naar het bedieningspaneel hoeft te lopen ?

• KabouterSuper
  • Niet online
Plenkske schreef op maandag 6 maart 2023 @ 10:48:
[...]

Wat is het voordeel (en wellicht ook een nadeel) om hem via 0% uit te zetten tov van gewoon uit zetten door de knop ingedrukt te houden ? Alleen dat je niet per se naar het bedieningspaneel hoeft te lopen ?
Het is een voordeel je een electronische manier hebt om de warmtepomp uit te zetten in aanvulling op de fysieke knop. Je kunt met een willekeurig bordje/relais de warmtepomp aan en uitzetten (of stillere modus activeren); een tijdsschema behoort ook tot de mogelijkheden. Dit bovenop alle bestaande mogelijkheden van melcloud en procon (waar je wel wat specifieke kennis voor nodig hebt).

Als je de knop ingedrukt houdt, gaat de warmtepomp dan helemaal uit? Kan je deze dan nog uitlezen? Zo nee, dan is dit de 0%-methode een manier om de communicatie niet te verliezen maar de warmtepomp wel uit te zetten.

• Plenkske
KabouterSuper schreef op maandag 6 maart 2023 @ 11:12:
[...]

Het is een voordeel je een electronische manier hebt om de warmtepomp uit te zetten in aanvulling op de fysieke knop. Je kunt met een willekeurig bordje/relais de warmtepomp aan en uitzetten (of stillere modus activeren); een tijdsschema behoort ook tot de mogelijkheden. Dit bovenop alle bestaande mogelijkheden van melcloud en procon (waar je wel wat specifieke kennis voor nodig hebt).

Als je de knop ingedrukt houdt, gaat de warmtepomp dan helemaal uit? Kan je deze dan nog uitlezen? Zo nee, dan is dit de 0%-methode een manier om de communicatie niet te verliezen maar de warmtepomp wel uit te zetten.
Met een Shelly kan je ook de WP volledig uit zetten, maar dan is de stroom er dus helemaal af en kan je ook niks uitlezen.
Of je hem nog kan uitlezen na knop ingedrukt houden weet ik niet.

Acties:
  • +2Henk 'm!
VIa de bedieningpaneel uitzetten, blijft alles (via de procon) gewoon beschikbaar.
Je start hem ook gewoon weer via de procon.

Capaciteitsregeling pas ik vaak toe, ivm geluid. (rijtjeshuis omgeven door muren)

[Voor 45% gewijzigd door AUijtdehaag op 06-03-2023 11:47]

Acties:
  • +1Henk 'm!

• Naalroc
AUijtdehaag schreef op maandag 6 maart 2023 @ 09:58:
Lijkt me geen probleem.
Ik zou hem niet op een bewegingsmelder in de tuin zetten. in ieder geval.

@Naalroc heb je nog kabeltjes? ;)
Kunnen altijd gemaakt worden.... ;)

• Naalroc
AUijtdehaag schreef op maandag 6 maart 2023 @ 11:45:
VIa de bedieningpaneel uitzetten, blijft alles (via de procon) gewoon beschikbaar.
Je start hem ook gewoon weer via de procon.

Capaciteitsregeling pas ik vaak toe, ivm geluid. (rijtjeshuis omgeven door muren)
Ja, die Procon heeft mooie mogelijkheden, alleen, ik gebruik daarvan de "force DHW" eigenlijk het meest. De pomp zet ik ook nooit uit, op welke manier dan ook, alleen als het moet voor 1 x jaarlijks onderhoud; een kwartiertje of zo?

Acties:
  • +2Henk 'm!
KabouterSuper schreef op maandag 6 maart 2023 @ 11:12:
Het is een voordeel je een electronische manier hebt om de warmtepomp uit te zetten in aanvulling op de fysieke knop.
Dat elektronische uitzetten kan ook gewoon via Melcloud. (En zal dus ook wel via een Procon kunnen). En dan heb je daarvoor dat kabeltje en een relais niet eens nodig. Ik heb zelf de 0% wel gewoon op mijn draaischakelaars gemaakt (omdat het kon), maar die stand nog nooit gebruikt.

Acties:
  • +1Henk 'm!
Plenkske schreef op maandag 6 maart 2023 @ 11:26:
Met een Shelly kan je ook de WP volledig uit zetten, maar dan is de stroom er dus helemaal af en kan je ook niks uitlezen.
Of je hem nog kan uitlezen na knop ingedrukt houden weet ik niet.
Dat uitlezen kan dus prima als ie met de knop op de binnenunit uitgezet is. Met een Shelly de WP geregeld uit zetten (hard de stroom eraf dus) zou ik niet doen. Lijkt me niet zo goed voor compressor e.d.
Als ik voor onderhoud bij de WP moet, dan gaat deze ook altijd eerst netjes met de knop op de binnenunit uit, en pas daarna de stroom er af.

• Naalroc
Andrehj schreef op maandag 6 maart 2023 @ 17:25:
[...]

Dat elektronische uitzetten kan ook gewoon via Melcloud. (En zal dus ook wel via een Procon kunnen). En dan heb je daarvoor dat kabeltje en een relais niet eens nodig. Ik heb zelf de 0% wel gewoon op mijn draaischakelaars gemaakt (omdat het kon), maar die stand nog nooit gebruikt.
Klopt beide, ik heb die 0% ook nooit gebruikt, zoals ik al eerder suggereerde. Kan ook via Procon, Melcloud heb ik niet.

Acties:
  • +1Henk 'm!

• argafal
LeonTebbens schreef op vrijdag 3 maart 2023 @ 14:21:
[...]
Als je veel budget hebt kun je eventueel voor een oplossing gaan zonder buitenunit zoals een bodemwarmtepomp of PVT (triplesolar.eu). Is wel factor 2 a 3 duurder.
Ik heb beide opties overwogen, ja. Maar ik denk dat het moeilijk zou zijn om de hoeveelheid moeite en kosten voor een oud gebouw als mijn te rechtvaardigen.
  • Voor het boren van een warmteput is de achtertuin te klein. De enige manier zou zijn om de buurman te overtuigen om ook te boren. Dan konden we de houten schutting tussen de panden verwijderen. Dat zou waarschijnlijk genoeg ruimte zijn om de boorinstallatie op te stellen, maar mijn tuin alleen is daarvoor te klein. Ook is er geen weg in, zou een grote grote kraan nodig hebben. Ik heb het een boorbedrijf gevraagd, maar die waren niet geïnteresseerd.
  • Ik sprak ook met een bedrijf van PVT-panelen (of beter gezegd, ze maken een warmtewisselaar die achteraf kan worden ingebouwd). Ze wilden het alleen doen met een grondbuffer van ongeveer een kubieke meter, voor ontdooicycli en voor het onttrekken van warmte tijdens de koudste periodes. Daarvoor zou een kleine graafmachine nodig zijn om via het pad achter het huis binnen te komen en vervolgens de tuin om te graven. Uiteindelijk vond ik het te ingewikkeld om te doen.
LeonTebbens schreef op vrijdag 3 maart 2023 @ 14:21:
Andere vraag:
Als ik zo de foto van je huis zie lijkt me een 7,5 KW op het eerste gevoel wel wat groot. Kun je het minimum vermogen bv wel kwijt in je afgifte systeem?
Ik ben/was hier ook onzeker over. Het zijn eigenlijk alleen de koudste dagen die die behoefte sturen. Heb je mijn bericht over historisch gasverbruik per dag gezien? argafal in "Mitsubishi Electric Ecodan Lucht/Water Warmtepompen"

Februari 2021 beschouw ik als een beetje een uitzondering, sindsdien heb ik het afgiftesysteem sterk verbeterd. Ik zou ook accepteren dat het tijdens een extreem koude periode iets minder gezellig is. Maar zelfs de koudste dagen in 2022 zijn nog steeds rond de 10-13m3/dag en we verwarmen binnen maar tot 19 graden nu. Vandaar de gedachte om 7,5kW te plaatsen. Voor de meeste dagen (mediaan is 5m3/dag) zou een warmtepomp van 3kW anders zeker voldoende zijn.

Acties:
  • +1Henk 'm!

• FrancD
  • Registratie: September 2018
  • Laatst online: 22-03 19:55
[quote]Suicide schreef op vrijdag 3 maart 2023 @ 16:50:

Alleen hoe moet ik die Max, Nominal, Mid, en Min zien? Dat snap ik nog helemaal??

Ik ben hier ook wel benieuwd naar. Hoe bepaalt de unit om op Max, Mid, Nom of Min te gaan draaien en (hoe) kan je dit beïnvloeden?

[Voor 26% gewijzigd door FrancD op 07-03-2023 17:56]

SUZ-SWM80VA + ERSD-VM2D / PV 6kWp zuidwest / gasloos per 1 maart 2022

• Gertjansp
  • Registratie: April 2019
  • Laatst online: 22:03
hi all, sinds februari ben ik ook trots gebruiker van een mono-unit, de PUZ-WM85YAA icm de binnenunit ERPT30X-VM2ED tevens voorzien van wifi interface.
met dank aan alle informatie hier heb ik het systeem draaien, nu is het finetunen begonnen en zit ik te twijfelen tussen TADO of de panasonic *vanwege de lovende berichten hierover* om vanuit de woonkamer met thermostaat de wtp te regelen.

is er iemand die iets zinvols kan adviseren over een thermostaat?

Acties:
  • +1Henk 'm!

• Ronaldvdijk
  • Registratie: November 2017
  • Laatst online: 21:00
Hier werkt de Tado zonder problemen. Je moet alleen de helpdesk van Tado een bericht sturen om te laten inschakelen bij 85 procent hittevraag en uitschakelen bij 15 procent hittevraag. Als je 0 en 100 procent blijft aanhouden krijg je soms een pendel tijdens het inschakelen. De helpdesk is hiervan op de hoogte.

Volgens mij doen ze ook iets waarmee ze de warmtevraag over de laatste paar minuten vergelijken waardoor hij ook niet gaat pendelen.
Nadeel is dat ze er niet veel over willen vertellen .

Verder heeft de Tado leuke extra informatie waardoor je in home assistant ook de warmtepomp kunt laten uitschakelen als er veel zon is waardoor het huis door de ramen teveel opwarmt.

[Voor 16% gewijzigd door Ronaldvdijk op 07-03-2023 22:28]

Mitsubishi Puz-wm112yaa + ERPT30X-VM2ED

• MrScratch
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 16:55

MrScratch

I am rubber, you are glue

Ronaldvdijk schreef op dinsdag 7 maart 2023 @ 22:26:
Hier werkt de Tado zonder problemen. Je moet alleen de helpdesk van Tado een bericht sturen om te laten inschakelen bij 85 procent hittevraag en uitschakelen bij 15 procent hittevraag. Als je 0 en 100 procent blijft aanhouden krijg je soms een pendel tijdens het inschakelen. De helpdesk is hiervan op de hoogte.

Volgens mij doen ze ook iets waarmee ze de warmtevraag over de laatste paar minuten vergelijken waardoor hij ook niet gaat pendelen.
Nadeel is dat ze er niet veel over willen vertellen .

Verder heeft de Tado leuke extra informatie waardoor je in home assistant ook de warmtepomp kunt laten uitschakelen als er veel zon is waardoor het huis door de ramen teveel opwarmt.
Die hele schimmigheid met Tado en de helpdesk die alleen via mail/chat te bereiken is, heeft mij doen besluiten alles in Home Assistant te programmeren via automations. Nu kan ik met een zelf ingestelde hysterese de warmtepomp aan/uit schakelen. Als de temperatuur onder de gewenste ondergrens komt, zet ik de doeltemperatuur van Tado op +2 graden (dus 23 als ik 21 graden wil hebben). Dan verwarmt Tado op 100% en krijg je geen pendel gedrag. Bij uit doe ik het zelfde omgekeerd. Dus doeltemperatuur -2 graden (dus 19 als ik boven de 21 graden zit). Dan verwarmt Tado 0% en staat ie uit.

Voordeel is dat ik inmiddels heel bedreven ben geworden met Home Assistant Automations en ik nu een complete holiday-mode en allerlei fancy dingen met de Tado kan doen. Ben ik niet meer afhankelijk van die gekke Tado instellingen en gedoe met helpdesk die dingen voor mij goed moet zetten.

Enige nadeel is dat ik dus afhankelijk ben van Home Assistant en als die uitvalt, dan werkt het niet meer. Dat is eigenlijk niet echt gewenst, want als ik er niet ben, moet een leek ook de bediening kunnen doen. Maar goed, daar ben ik nog over aan het nadenken.

[Voor 7% gewijzigd door MrScratch op 07-03-2023 23:37]

Look behind you! A three headed monkey!

Acties:
  • +3Henk 'm!

• doek55
  • Registratie: Februari 2010
  • Laatst online: 19:51
FrancD schreef op dinsdag 7 maart 2023 @ 17:55:
[quote]Suicide schreef op vrijdag 3 maart 2023 @ 16:50:

Ik ben hier ook wel benieuwd naar. Hoe bepaalt de unit om op Max, Mid, Nom of Min te gaan draaien en (hoe) kan je dit beïnvloeden?
Uit het Databook R32 / Databook R410a:
Max: Performance at Maximum compressor frequency
Nominal: Performance at Nominal compressor frequency
Mid: Performance at Medium compressor frequency (80% of Nominal)
Min: Performance at Minimum compressor frequency

De max/nominal/min compressor frequentie is afhankelijk van de buitentemperatuur. Mitsubishi zal dit per model hebben geprogrammeerd in de warmtepomp. Helaas hebben wij die tabel niet tot onze beschikking.

Acties:
  • +2Henk 'm!
FrancD schreef op dinsdag 7 maart 2023 @ 17:55:
Hoe bepaalt de unit om op Max, Mid, Nom of Min te gaan draaien en (hoe) kan je dit beïnvloeden?
Heel simpel: Door de watertemperatuur (of de flow) hoger of lager in te stellen. De regeling van Mitsubishi is wat dat betreft vrij eenvoudig: Hij zal altijd proberen om de ingestelde watertemperatuur te maken. Daar regelt ie op. Dus een hogere watertemperatuur of een hogere flow geeft een hoger vermogen, net zolang tot ie aan zijn max vermogen zit.

Acties:
  • +1Henk 'm!

• Exigence
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 22:41

Exigence

dnkroz

Wij gaan binnenkort (mei) verhuizen naar nieuwe woning, een ruime boerderij uit 1853, waar in de loop der tijd al genoeg aan is verspijkerd. Het is geen tochthol gelukkig en redelijk bij de tijd (dakisolatie, vloerisolatie, spouwmuren gebouwd met isolatie etc.), maar goed het blijft in de basis een oude woning.

Er ligt gedeeltelijk vloerverwarming, huidig gasverbruik is zo'n 2300 m³ per jaar. We zullen de komende jaren nog wel wat extra verduurzamingsslagen maken, maar ik ga wel direct de woning gasloos maken. Ik heb hiervoor inmiddels een PUHZ-SHW112YAA staan die voor de warmte gaat zorgen. Een PUHZ-SW75YAA durfde ik echt niet aan, en de PUHZ-SHW80YAA heeft hetzelfde minimum vermogen als de 112YAA dus dan die laatste maar. Daarnaast leg ik nog 10.800 Wp aan panelen op het dak van de schuur, volledige dak gevuld. Ga de volledige installatie zelf doen (wordt mijn 3e warmtepomp die ik installeer), behalve de inbedrijfstelling (gaszijdig) natuurlijk. Daar kom ik verder wel uit, wordt een mooie uitdaging om dit in de woning in te passen.

Tot zo ver even een voorstelrondje. Daarnaast heb ik in eerste instantie nog wel een vraag (en waarschijnlijk in de toekomst nog wel meer).

Ik mag graag data verzamelen, op dit moment maak ik bij mijn huidige installatie gebruik van een ABB kWh meter waarmee ik via ModBus het elektrische verbruik uitlees en log. Daarnaast heb ik een Kamstrup warmtemeter, waarmee ik via een MBus naar ModBus TCP omvormer de het thermische vermogen en de thermische energie uitlees en log. En daarnaast nog véél meer, is gewoon leuk én nuttig :)

Grootste manco op dit moment is dat ik één elektrisch verbruik en één thermische opwekking heb, dus verwarming en SWW bij elkaar.

Graag zou ik dat in mijn nieuwe installatie willen splitsen. Heb ik het goed dat ik een kilowattuur met puls-uitgang op de binnenunit kan aansluiten en dat de Mitsubishi dit zelf opsplitsts in verbruik voor verwarming en verbruik voor SWW? Ik wil dit met een ProCon via ModBus gaan uitlezen.

Dan zit ik alleen nog met de thermische zijde. Ik zit er aan te denken twee warmtemeters aan te sluiten, ná de 3-wegklep, één voor verwarming en één voor SWW. Of denk ik te moeilijk?

Volgens mij log jij verwarming en SWW ook apart toch @Andrehj?

[Voor 5% gewijzigd door Exigence op 08-03-2023 09:40]

• xoror
  • Registratie: November 1999
  • Laatst online: 19:19
Hoe ging het hier afgelopen nacht en nu met de defrost ? Ik zie er elke 40mins een (Regio utrecht)

• leonlwd
  • Registratie: Oktober 2022
Sinds vorige week is bij ons de (probleem gevende) schoorsteenkap eraf bij wijze van test. En ben ik weer overgeschakeld van een vaste voorloop temperatuur naar WAR. (WAR functioneer niet goed met schoorsteenkap door recicrculatie)

Sindsdien zie ik regelmatig behoorlijk hoge dag COP's. Ik kan me haast niet voorstellen dat dit klopt.

COP over gister (7 maart)
SWW 7.4
VVW 4.3

Ben benieuwd naar jullie ervaringen en verklaringen..

Daarnaast merk ik ook zonder de kap minder geluid/resonantie. Behalve als ik met een lage (30 graden) WAR werk. Vanaf 35 graden 'bromt'/trilt hij een stuk minder.

[Voor 15% gewijzigd door leonlwd op 08-03-2023 10:00]

• Gertjansp
  • Registratie: April 2019
  • Laatst online: 22:03
xoror schreef op woensdag 8 maart 2023 @ 09:57:
Hoe ging het hier afgelopen nacht en nu met de defrost ? Ik zie er elke 40mins een (Regio utrecht)
afgelopen nacht was het ongeveer om de 80/90 minuten
(Vijfheerenlanden)

[Voor 3% gewijzigd door Gertjansp op 08-03-2023 10:03]

• FrancD
  • Registratie: September 2018
  • Laatst online: 22-03 19:55
Hier elk uur ongeveer (Almere Buiten)

SUZ-SWM80VA + ERSD-VM2D / PV 6kWp zuidwest / gasloos per 1 maart 2022

Acties:
  • +1Henk 'm!
Exigence schreef op woensdag 8 maart 2023 @ 09:35:
Graag zou ik dat in mijn nieuwe installatie willen splitsen. Heb ik het goed dat ik een kilowattuur met puls-uitgang op de binnenunit kan aansluiten en dat de Mitsubishi dit zelf opsplitsts in verbruik voor verwarming en verbruik voor SWW? Ik wil dit met een ProCon via ModBus gaan uitlezen.
Dat splitst de Mitsubishi inderdaad netjes. Je kunt dit met een procon uitlezen, maar via Melcloud2Domoticz werkt ook.
Dan zit ik alleen nog met de thermische zijde. Ik zit er aan te denken twee warmtemeters aan te sluiten, ná de 3-wegklep, één voor verwarming en één voor SWW. Of denk ik te moeilijk?
Ja. Kan ook gewoon met één Kamstrup.
Kamstrup zit bij mij in de retour, vlak voor de WP en meet dus zowel SWW als verwarmen/koelen.
Ik splits de thermische data in SWW / Verwarmen / Koelen door de data van de WP zelf te gebruiken om de verhouding te bepalen. Die data (van de vorige dag) kun je ook met een Procon of Melcloud2Domoticz elke nacht opvragen.
Maar je kunt ook gewoon aan de hand van de status van de WP (die je ook steeds kunt monitoren) voor thermische energie een aantal verschillende tellertjes bijhouden.
Bottom line is in ieder geval dat het kopen van meerdere Kamstrups echt niet nodig is.

Edit: Over je WP-keuze: Voor zo'n hoog gasverbruik zou ik ook de 112YAA hebben gekozen. Dat is echt te veel voor een 75YAA.
Heb je de PUD-SHWM120YAA niet overwogen? Die heeft een nog groter modulatiebereik (lager minimum én hoger maximum) dan de PUHZ-SHW112YAA. Nadeel is dat ie niet kan koelen, maar voor zo'n grote woning en met veel radiatoren gaat dat toch nauwelijks met een WP, koelen is dan veel logischer met lucht/lucht.

[Voor 13% gewijzigd door Andrehj op 08-03-2023 10:23]

Vannacht stond de WP uit. Gisteravond had ik er tussen 20 en 23 uur elk uur eentje. Geen stress dus.

4.3 voor verwarmen kan prima kloppen. Ik zat gisteren op 4.8, met nachtverlaging en een Ta van iets onder de 25.
Maar die 7.4 voor SWW uiteraard nooit. Dat moet op de een of ander manier een meetfout zijn. Met dit weer van net boven het vriespunt mag je blij zijn als je 3.0 haalt. Alles boven de 3.5 lijkt me al aardig ongeloofwaardig.

• Naalroc
leonlwd schreef op woensdag 8 maart 2023 @ 09:59:
Sinds vorige week is bij ons de (probleem gevende) schoorsteenkap eraf bij wijze van test. En ben ik weer overgeschakeld van een vaste voorloop temperatuur naar WAR. (WAR functioneer niet goed met schoorsteenkap door recicrculatie)

Sindsdien zie ik regelmatig behoorlijk hoge dag COP's. Ik kan me haast niet voorstellen dat dit klopt.

COP over gister (7 maart)
SWW 7.4
VVW 4.3

Ben benieuwd naar jullie ervaringen en verklaringen..

Daarnaast merk ik ook zonder de kap minder geluid/resonantie. Behalve als ik met een lage (30 graden) WAR werk. Vanaf 35 graden 'bromt'/trilt hij een stuk minder.
Die vvw lijkt me mooi, maar die 7,4 voor warm water lijkt me uitgesloten, dat is verkeerd afgelezen of berekend, denk ik. Welk merk wp had je ook alweer?

Acties:
  • +1Henk 'm!

• Robindd
  • Registratie: December 2012
  • Laatst online: 23-03 09:13
Exigence schreef op woensdag 8 maart 2023 @ 09:35:

Ik log via NodeRed in HA de warmte los van elkaar.
Dus wanneer de modus SWW is telt hij het op bij de SWW teller, en hetzelfde voor Verwarmen, Koelen en standby.
Zo krijg je zowel elektrisch en thermisch per modus er uit. Kost wat moeite, maar je zult hoe dan ook elektrisch moeten scheiden op 1 of andere manier. Met alleen 2 Kamstrups kom je er niet.

PVOutput Youless - 9600Wp OZO+WNW | 38° | Goodwe GW6K-DT | Sleeuwijk | Mitsubishi PUHZ-SW75YAA + ERSD-VM2D

• Suicide
  • Registratie: Januari 2022
  • Niet online
doek55 schreef op woensdag 8 maart 2023 @ 09:05:
[...]

Uit het Databook R32 / Databook R410a:
Max: Performance at Maximum compressor frequency
Nominal: Performance at Nominal compressor frequency
Mid: Performance at Medium compressor frequency (80% of Nominal)
Min: Performance at Minimum compressor frequency

De max/nominal/min compressor frequentie is afhankelijk van de buitentemperatuur. Mitsubishi zal dit per model hebben geprogrammeerd in de warmtepomp. Helaas hebben wij die tabel niet tot onze beschikking.
Andrehj schreef op woensdag 8 maart 2023 @ 09:14:
[...]

Heel simpel: Door de watertemperatuur (of de flow) hoger of lager in te stellen. De regeling van Mitsubishi is wat dat betreft vrij eenvoudig: Hij zal altijd proberen om de ingestelde watertemperatuur te maken. Daar regelt ie op. Dus een hogere watertemperatuur of een hogere flow geeft een hoger vermogen, net zolang tot ie aan zijn max vermogen zit.
Hij loopt hier nu met 30 Hz, ik kan dus niet bepalen in welk gebied dat is?

WP: SUZ-SWM40VA EHST20D-VM2D 200 liter boiler Vent: Zehnder WHR-930 met enthalpiewisselaar PV: 7,68 kWp (zuid) + SUN2000-6KTL-M1

Acties:
  • +1Henk 'm!
Suicide schreef op woensdag 8 maart 2023 @ 10:38:
Hij loopt hier nu met 30 Hz, ik kan dus niet bepalen in welk gebied dat is?
Dat zit ergens tussen min en mid in.
Maar je kunt het ook gewoon aan het afgegeven thermisch vermogen afleiden.

[Voor 14% gewijzigd door Andrehj op 08-03-2023 10:48]

• leonlwd
  • Registratie: Oktober 2022
Naalroc schreef op woensdag 8 maart 2023 @ 10:23:
[...]
Die vvw lijkt me mooi, maar die 7,4 voor warm water lijkt me uitgesloten, dat is verkeerd afgelezen of berekend, denk ik. Welk merk wp had je ook alweer?
@Andrehj Andrehj

Ja dat lijkt me ook... de dag COP voor VVW is sinds ik weer WAR draai en zonder kap wel redelijk constant rond de 4. Was eerder vele malen lager.

De SWW op dezelfde manier afgelezen en berekend, was eerst ook nooit boven de 2. Maar is nu volledig van het padje. Er is daar onlangs wel een aanpassing gedaan op de retourleiding :/

Acties:
  • +7Henk 'm!
Verhuizingsnieuws!

Onze PUHZ-SW75YAA buitenunit staat sinds gisteren helemaal achterin de tuin. Naast de schuur in een Reducd.nl kast:

De oude locatie, tegen de schutting direct achter het huis gaf ons toch net te veel een zachte irritante brom bij temperaturen onder nul. Ik thuiswerk direct helemaal achter in het huis, dus er zat niet meer dan twee laagjes glas met wat HR++ gas tussen mij en de buitenunit.

Dit was “vroeger”:

De 6,5 meter extra afstand én de kast maken echt heel veel verschil.
Het klinkt minstens een factor 2 stiller 😀. En Danielle is blij met meer ruimte op het terras achter het huis.

Acties:
  • +1Henk 'm!

• MrScratch
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 16:55

MrScratch

I am rubber, you are glue

LeonTebbens schreef op woensdag 8 maart 2023 @ 11:34:
Verhuizingsnieuws!

Onze PUHZ-SW75YAA buitenunit staat sinds gisteren helemaal achterin de tuin. Naast de schuur in een Reducd.nl kast:

[Afbeelding]

[Afbeelding]

De oude locatie, tegen de schutting direct achter het huis gaf ons toch net te veel een zachte irritante brom bij temperaturen onder nul. Ik thuiswerk direct helemaal achter in het huis, dus er zat niet meer dan twee laagjes glas met wat HR++ gas tussen mij en de buitenunit.

Dit was “vroeger”:
[Afbeelding]

[Afbeelding]

De 6,5 meter extra afstand én de kast maken echt heel veel verschil.
Het klinkt minstens een factor 2 stiller 😀. En Danielle is blij met meer ruimte op het terras achter het huis.
Ziet er prachtig uit zo. Fijn dat deze oplossing zo goed werkt zo.

Maar die prijzen van zo'n kast, echt niet normaal zeg. Voor mijn maat WP zou ik 2800 Euro kwijt zijn en dat is alleen nog maar voor de kast, installatie is dan nog niet gedaan. Dit is echt too much gewoon, snap niet dat ze uberhaubt die dingen verkocht krijgen.

Look behind you! A three headed monkey!

• xoror
  • Registratie: November 1999
  • Laatst online: 19:19
Is er een manier om te kijken of er voldoende koelvloeistof in je unit zit ? Ik heb het idee dat die van mij wat vaker defrost dan nodig namelijk (gisternacht ongeveer elke 30-40 mins bij Ta=25).

[Voor 14% gewijzigd door xoror op 08-03-2023 11:58]

• Exigence
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 22:41

Exigence

dnkroz

Andrehj schreef op woensdag 8 maart 2023 @ 10:08:
[...]
Kamstrup zit bij mij in de retour, vlak voor de WP en meet dus zowel SWW als verwarmen/koelen.
Ik splits de thermische data in SWW / Verwarmen / Koelen door de data van de WP zelf te gebruiken om de verhouding te bepalen. Die data (van de vorige dag) kun je ook met een Procon of Melcloud2Domoticz elke nacht opvragen.
Maar je kunt ook gewoon aan de hand van de status van de WP (die je ook steeds kunt monitoren) voor thermische energie een aantal verschillende tellertjes bijhouden.
Bottom line is in ieder geval dat het kopen van meerdere Kamstrups echt niet nodig is.

Edit: Over je WP-keuze: Voor zo'n hoog gasverbruik zou ik ook de 112YAA hebben gekozen. Dat is echt te veel voor een 75YAA.
Heb je de PUD-SHWM120YAA niet overwogen? Die heeft een nog groter modulatiebereik (lager minimum én hoger maximum) dan de PUHZ-SHW112YAA. Nadeel is dat ie niet kan koelen, maar voor zo'n grote woning en met veel radiatoren gaat dat toch nauwelijks met een WP, koelen is dan veel logischer met lucht/lucht.
Thanks voor je reactie. Ja, twee Kamstrups of een verhouding/tellers bijhouden, dat waren ook mijn twee opties inderdaad. Mooi om te horen dat dat laatste prima voor je werkt.

Heb inderdaad ook de PUD-SHWM120YAA in overweging gehad. Echter de bedoeling is dat ergens over een jaar of 5 de complete benedenverdieping eruit gaat, er een uitbreiding aan de achterzijde komt en dit één groot oppervlakte beton met vloerverwarming én koeling gaat worden. Dus bewust gekozen voor een model mét koeling :)

Er is ook een efficiente inbouwhaard (hout) aanwezig met gedwongen convectie, dus daarmee zou een kleiner model warmtepomp te overwegen zijn, maar ik wil niet afhankelijk zijn van een houtkachel. De warmtepomp moet het gewoon kunnen doen, op een enkele uitzondering bij -10 ofzo een keer na. Dat we dan de kachel aansteken is niet erg. In de toekomst zal het energieverbruik wel gaan dalen door extra energiebesparende maatregelen, maar ik verwacht niet dat we ooit in de range van een 75YAA uitkomen zonder aanvullende warmtebron. Vandaar deze dimensionering :)
Robindd schreef op woensdag 8 maart 2023 @ 10:30:
[...]

Ik log via NodeRed in HA de warmte los van elkaar.
Dus wanneer de modus SWW is telt hij het op bij de SWW teller, en hetzelfde voor Verwarmen, Koelen en standby.
Zo krijg je zowel elektrisch en thermisch per modus er uit. Kost wat moeite, maar je zult hoe dan ook elektrisch moeten scheiden op 1 of andere manier. Met alleen 2 Kamstrups kom je er niet.
Ja, zelfde gedachtengang inderdaad. Zat al te denken aan een dubbeltariefmeter en dan te schakelen samen met de driewegklep. Maar het scheelt al enorm veel dat de warmtepomp zelf al het elektraverbruik met een externe meter gescheiden bijhoudt. Zonder het elektrische deel te scheiden wordt het niks.

Dan los ik het thermische deel wel op in HA/NodeRed aan de hand van de status/modus. Zou je de NR flow die je gebruikt willen delen?

[Voor 9% gewijzigd door Exigence op 08-03-2023 13:44]

• Danferno
  • Registratie: Augustus 2012
  • Laatst online: 22:32
Raar vraagje misschien, maar kopen jullie die Kamstrup vooral uit nieuwsgierigheid? Want ik heb die eens opgezocht en dat kost precies snel €400, dus je moet precies al veel efficiëntie winnen met je finetuning om dat er uit te halen

Acties:
  • +3Henk 'm!

• Cranberry
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 20:54
@Danferno Tweakers meten doorgaans graag van alles en zo ook prestaties van de warmtepomp. Het is een hobby die geld mag kosten.
Handig om de werking van je WP te controleren, maar zeker niet noodzakelijk.
Terugverdienen zul je 'm niet

Acties:
  • +1Henk 'm!
Danferno schreef op woensdag 8 maart 2023 @ 15:15:
Raar vraagje misschien, maar kopen jullie die Kamstrup vooral uit nieuwsgierigheid? Want ik heb die eens opgezocht en dat kost precies snel €400, dus je moet precies al veel efficiëntie winnen met je finetuning om dat er uit te halen
Gelukkig was de mijne in 2020 met € 221 nog een stuk goedkoper dan dat, maar terugverdienen zal wel nooit lukken. Aan de hand van de flow- en temperatuur sensoren in de WP kun je ook al veel data monitoren. Dan is echter de resolutie wel een stuk lager.
Er zijn echter ook (veel) merken warmtepompen die zich niet zo mooi als een Mitsubishi uit laten lezen. Negatief valt dan vooral Panasonic op, met zijn sprookjes-COP's (door de waanzinnig lage resolutie van het thermisch vermogen). Bij een Pana is daarom een externe warmtemeter eigenlijk onmisbaar.

• Ronaldvdijk
  • Registratie: November 2017
  • Laatst online: 21:00
MrScratch schreef op dinsdag 7 maart 2023 @ 23:35:
[...]

Die hele schimmigheid met Tado en de helpdesk die alleen via mail/chat te bereiken is, heeft mij doen besluiten alles in Home Assistant te programmeren via automations. Nu kan ik met een zelf ingestelde hysterese de warmtepomp aan/uit schakelen. Als de temperatuur onder de gewenste ondergrens komt, zet ik de doeltemperatuur van Tado op +2 graden (dus 23 als ik 21 graden wil hebben). Dan verwarmt Tado op 100% en krijg je geen pendel gedrag. Bij uit doe ik het zelfde omgekeerd. Dus doeltemperatuur -2 graden (dus 19 als ik boven de 21 graden zit). Dan verwarmt Tado 0% en staat ie uit.

Voordeel is dat ik inmiddels heel bedreven ben geworden met Home Assistant Automations en ik nu een complete holiday-mode en allerlei fancy dingen met de Tado kan doen. Ben ik niet meer afhankelijk van die gekke Tado instellingen en gedoe met helpdesk die dingen voor mij goed moet zetten.

Enige nadeel is dat ik dus afhankelijk ben van Home Assistant en als die uitvalt, dan werkt het niet meer. Dat is eigenlijk niet echt gewenst, want als ik er niet ben, moet een leek ook de bediening kunnen doen. Maar goed, daar ben ik nog over aan het nadenken.
Zoals jij het hebt opgelost is inderdaad het aller mooiste, dan heb je het zelf compleet in de hand. Op zich is het niet zo'n probleem als jouw home assistant uitvalt. Want dan draai je volledig op de besturing van Tado. En ik de basis werkt die ook wel goed. Jij hebt hem alleen wel strakker gezet kwa hysteresis en de ongewenste pendels eruit gehaald.

Mitsubishi Puz-wm112yaa + ERPT30X-VM2ED

Acties:
  • +5Henk 'm!
MrScratch schreef op woensdag 8 maart 2023 @ 11:49:
[...]

Ziet er prachtig uit zo. Fijn dat deze oplossing zo goed werkt zo.

Maar die prijzen van zo'n kast, echt niet normaal zeg. Voor mijn maat WP zou ik 2800 Euro kwijt zijn en dat is alleen nog maar voor de kast, installatie is dan nog niet gedaan. Dit is echt too much gewoon, snap niet dat ze uberhaubt die dingen verkocht krijgen.
Ja is een fikse prijs. De wanden met lamellen zijn 15 cm dik, van dik gepoedercoat staal met geluiddempende bekleding aan de binnenkant. In zelf te kiezen kleur. Wordt in Nederland op maat gemaakt en door hen geïnstalleerd (a 295,-).

Ik kwam bij Reducd uit omdat ze met een kleine kast toch veel demping realiseren (12-15dBA da’s een factor 2 tot 3 stiller). De Merford DICE (ook prijzig) is bijvoorbeeld ruim 1,5 keer zo groot.

Vooraf komen ze adviseren en inmeten.
Door het gewicht van het staal ontstaan er geen trillingen en worden ook lagere tonen tegengehouden. Dat heb je niet bij Alu kasten.

Uit m’n Rover.nl advieswerk weet ik dat buitenmateriaal zoals lantaarnpalen en verkeersborden duur zijn (orde grootte 1000,- verkeersbord, lantaarnpaal 15.000) want in regen en wind iets 30 jaar of meer laten meegaan kost geld. En het is geen serieproductie zoals auto’s of je telefoon, maar meerstuksproductie.

Van Sten de eigenaar hoorde ik dat ze de vraag bijna niet aankunnen...
Voornamelijk voor rijtjeshuizen zoals wij hebben.

O ja, ik heb geen aandelen in Reducd, ik ben eigenlijk gewoon m’n dure aankoop aan het goedpraten 🙃, .

[Voor 3% gewijzigd door LeonTebbens op 08-03-2023 20:00]

Acties:
  • +1Henk 'm!

• Robindd
Exigence schreef op woensdag 8 maart 2023 @ 13:30:
[...]
Dan los ik het thermische deel wel op in HA/NodeRed aan de hand van de status/modus. Zou je de NR flow die je gebruikt willen delen?
Jazeker!
Is een tijd geleden gemaakt, dus wss wel e.e.a. aan te verbeteren.
Dit is wel gebasseerd op dat de data van de mitsu naar MQTT gaat, en van daaruit het weer op haalt etc. Kijk er maar eens naar.

code:
1
[{"id":"e742210cee3c9419","type":"change","z":"061b2effa3b62ee6","name":"COP calc.","rules":[{"t":"set","p":"payload","pt":"msg","to":"$round(kamstrup.powerinstvalue/youless.powers0, 2)","tot":"jsonata"}],"action":"","property":"","from":"","to":"","reg":false,"x":400,"y":120,"wires":[["e3aa83424a2ba324"]]},{"id":"a9d7ab5131376508","type":"mqtt out","z":"061b2effa3b62ee6","name":"COP MQTT","topic":"cop","qos":"","retain":"","broker":"b9513c19.e5ca6","x":1110,"y":40,"wires":[]},{"id":"950e1d197f3067ac","type":"change","z":"061b2effa3b62ee6","name":"Set payloads","rules":[{"t":"move","p":"payload","pt":"msg","to":"payload.copcurrent","tot":"msg"},{"t":"set","p":"payload.standbydailyekwh","pt":"msg","to":"standbydailyekwh","tot":"flow"},{"t":"set","p":"payload.standbymonthlyekwh","pt":"msg","to":"standbymonthlyekwh","tot":"flow"},{"t":"set","p":"payload.dhwdailytkwh","pt":"msg","to":"dhwdailytkwh","tot":"flow"},{"t":"set","p":"payload.dhwmonthlytkwh","pt":"msg","to":"dhwmonthlytkwh","tot":"flow"},{"t":"set","p":"payload.heatingdailytkwh","pt":"msg","to":"heatingdailytkwh","tot":"flow"},{"t":"set","p":"payload.heatingmonthlytkwh","pt":"msg","to":"heatingmonthlytkwh","tot":"flow"},{"t":"set","p":"payload.coolingdailytkwh","pt":"msg","to":"coolingdailytkwh","tot":"flow"},{"t":"set","p":"payload.coolingmonthlytkwh","pt":"msg","to":"coolingmonthlytkwh","tot":"flow"},{"t":"set","p":"payload.defrostdailytkwh","pt":"msg","to":"defrostdailytkwh","tot":"flow"},{"t":"set","p":"payload.defrostmonthlytkwh","pt":"msg","to":"defrostmonthlytkwh","tot":"flow"},{"t":"set","p":"payload.dhwdailyekwh","pt":"msg","to":"dhwdailyekwh","tot":"flow"},{"t":"set","p":"payload.dhwmonthlyekwh","pt":"msg","to":"dhwmonthlyekwh","tot":"flow"},{"t":"set","p":"payload.heatingdailyekwh","pt":"msg","to":"heatingdailyekwh","tot":"flow"},{"t":"set","p":"payload.heatingmonthlyekwh","pt":"msg","to":"heatingmonthlyekwh","tot":"flow"},{"t":"set","p":"payload.coolingdailyekwh","pt":"msg","to":"coolingdailyekwh","tot":"flow"},{"t":"set","p":"payload.coolingmonthlyekwh","pt":"msg","to":"coolingmonthlyekwh","tot":"flow"},{"t":"set","p":"payload.defrostdailyekwh","pt":"msg","to":"defrostdailyekwh","tot":"flow"},{"t":"set","p":"payload.defrostmonthlyekwh","pt":"msg","to":"defrostmonthlyekwh","tot":"flow"},{"t":"set","p":"payload.dhwdailycop","pt":"msg","to":"dhwdailycop","tot":"flow"},{"t":"set","p":"payload.dhwmonthlycop","pt":"msg","to":"dhwmonthlycop","tot":"flow"},{"t":"set","p":"payload.heatingdailycop","pt":"msg","to":"heatingdailycop","tot":"flow"},{"t":"set","p":"payload.heatingmonthlycop","pt":"msg","to":"heatingmonthlycop","tot":"flow"},{"t":"set","p":"payload.coolingdailycop","pt":"msg","to":"coolingdailycop","tot":"flow"},{"t":"set","p":"payload.coolingmonthlycop","pt":"msg","to":"coolingmonthlycop","tot":"flow"},{"t":"set","p":"payload.defrostdailycop","pt":"msg","to":"defrostdailycop","tot":"flow"},{"t":"set","p":"payload.defrostmonthlycop","pt":"msg","to":"defrostmonthlycop","tot":"flow"}],"action":"","property":"","from":"","to":"","reg":false,"x":730,"y":120,"wires":[["09fc75118a475c5b","a9d7ab5131376508"]]},{"id":"09fc75118a475c5b","type":"function","z":"061b2effa3b62ee6","name":"Filter","func":"const _msg = {\n    payload: []\n};\n\n_msg.payload=\n    {\n        measurement: \"cop\",\n\t\tfields: {\n\t\t\tcopcurrent:             msg.payload.copcurrent||0,\n\t\t\tstandbydailyekwh:       msg.payload.standbydailyekwh||0,\n\t\t\tstandbymonthlyekwh:     msg.payload.standbymonthlyekwh||0,\n\t\t\tdhwdailytkwh:           msg.payload.dhwdailytkwh||0,\n\t\t\tdhwmonthlytkwh:         msg.payload.dhwmonthlytkwh||0,\n\t\t\theatingdailytkwh:       msg.payload.heatingdailytkwh||0,\n\t\t\theatingmonthlytkwh:     msg.payload.heatingmonthlytkwh||0,\n\t\t\tcoolingdailytkwh:       msg.payload.coolingdailytkwh||0,\n\t\t\tcoolingmonthlytkwh:     msg.payload.coolingmonthlytkwh||0,\n\t\t\tdefrostdailytkwh:       msg.payload.defrostdailytkwh||0,\n\t\t\tdefrostmonthlytkwh:     msg.payload.defrostmonthlytkwh||0,\n\t\t\tdhwdailyekwh:           msg.payload.dhwdailyekwh||0,\n\t\t\tdhwmonthlyekwh:         msg.payload.dhwmonthlyekwh||0,\n\t\t\theatingdailyekwh:       msg.payload.heatingdailyekwh||0,\n\t\t\theatingmonthlyekwh:     msg.payload.heatingmonthlyekwh||0,\n\t\t\tcoolingdailyekwh:       msg.payload.coolingdailyekwh||0,\n\t\t\tcoolingmonthlyekwh:     msg.payload.coolingmonthlyekwh||0,\n\t\t\tdefrostdailyekwh:       msg.payload.defrostdailyekwh||0,\n\t\t\tdefrostmonthlyekwh:     msg.payload.defrostmonthlyekwh||0,\n\t\t\tdhwdailycop:            msg.payload.dhwdailycop||0,\n\t\t\tdhwmonthlycop:          msg.payload.dhwmonthlycop||0,\n\t\t\theatingdailycop:        msg.payload.heatingdailycop||0,\n\t\t\theatingmonthlycop:      msg.payload.heatingmonthlycop||0,\n\t\t\tcoolingdailycop:        msg.payload.coolingdailycop||0,\n\t\t\tcoolingmonthlycop:      msg.payload.coolingmonthlycop||0,\n\t\t\tdefrostdailycop:        msg.payload.defrostdailycop||0,\n\t\t\tdefrostmonthlycop:      msg.payload.defrostmonthlycop||0,\n\t\t\t\t\t},\n\t\ttags:{\n\t\t    device: \"cop_calculation\",\n\t\t    },\n\t\ttimestamp: new Date(),\n\t}\n\nreturn _msg;","outputs":1,"noerr":0,"initialize":"","finalize":"","libs":[],"x":470,"y":180,"wires":[["591dd46f9a718dd1","839514148836468d"]]},{"id":"591dd46f9a718dd1","type":"join","z":"061b2effa3b62ee6","name":"","mode":"custom","build":"array","property":"payload","propertyType":"msg","key":"topic","joiner":"\\n","joinerType":"str","accumulate":false,"timeout":"5","count":"","reduceRight":false,"reduceExp":"","reduceInit":"","reduceInitType":"","reduceFixup":"","x":630,"y":180,"wires":[["2263313a4cd50617"]]},{"id":"2263313a4cd50617","type":"influxdb batch","z":"061b2effa3b62ee6","influxdb":"d9c81848.1fd1d8","precision":"","retentionPolicy":"","name":"","database":"","retentionPolicyV18Flux":"","org":"","bucket":"","x":840,"y":180,"wires":[]},{"id":"e3aa83424a2ba324","type":"switch","z":"061b2effa3b62ee6","name":"<10","property":"payload","propertyType":"msg","rules":[{"t":"lt","v":"10","vt":"num"}],"checkall":"true","repair":false,"outputs":1,"x":550,"y":120,"wires":[["950e1d197f3067ac"]]},{"id":"a0883419ec2d5dcd","type":"mqtt in","z":"061b2effa3b62ee6","name":"kamstrup","topic":"kamstrup","qos":"2","datatype":"json","broker":"b9513c19.e5ca6","inputs":0,"x":80,"y":120,"wires":[["26822961bad0e488"]]},{"id":"9224851098a7370e","type":"mqtt in","z":"061b2effa3b62ee6","name":"youless","topic":"youless","qos":"2","datatype":"json","broker":"b9513c19.e5ca6","inputs":0,"x":70,"y":60,"wires":[["efd9974a9652600d"]]},{"id":"efd9974a9652600d","type":"change","z":"061b2effa3b62ee6","name":"","rules":[{"t":"set","p":"youless","pt":"flow","to":"payload","tot":"msg"}],"action":"","property":"","from":"","to":"","reg":false,"x":240,"y":60,"wires":[[]]},{"id":"26822961bad0e488","type":"change","z":"061b2effa3b62ee6","name":"2x flow","rules":[{"t":"set","p":"youless","pt":"msg","to":"youless","tot":"flow"},{"t":"set","p":"kamstrup","pt":"msg","to":"payload","tot":"msg"}],"action":"","property":"","from":"","to":"","reg":false,"x":240,"y":120,"wires":[["e742210cee3c9419"]]},{"id":"540f4f02e7d293c7","type":"function","z":"061b2effa3b62ee6","name":"DHW t-kWh counter","func":"//Grab previous value from flow variable for total usage\nvar previousvalue = flow.get(\"dhwrunningtkwh\")||msg.payload.heatcountertkwh;\n\n//How much usage since the last update\nvar periodvalue = msg.payload.heatcountertkwh - previousvalue;\n\n//Grab previous value from global variable for daily usage\nvar dailyvalue = flow.get(\"dhwdailytkwh\")||0;\nvar monthlyvalue = flow.get(\"dhwmonthlytkwh\")||0;\n\ndailyvalue = dailyvalue + periodvalue;\nmonthlyvalue = monthlyvalue + periodvalue;\n\n//Update the global variables.\nflow.set(\"dhwdailytkwh\",dailyvalue );\nflow.set(\"dhwrunningtkwh\",msg.payload.heatcountertkwh);\nflow.set(\"dhwmonthlytkwh\",monthlyvalue);\n\nmsg.payload = Number(parseFloat(dailyvalue).toFixed(3))\n\nreturn msg;","outputs":1,"noerr":0,"initialize":"","finalize":"","libs":[],"x":820,"y":280,"wires":[["f1d4d0ad36ea5fb0"]]},{"id":"d6d20a8570e07a1e","type":"switch","z":"061b2effa3b62ee6","name":"Check operating mode","property":"mitsubishi.operation_mode","propertyType":"msg","rules":[{"t":"eq","v":"Stop","vt":"str"},{"t":"eq","v":"Hot Water","vt":"str"},{"t":"eq","v":"Heating","vt":"str"},{"t":"eq","v":"Cooling","vt":"str"}],"checkall":"true","repair":false,"outputs":4,"x":500,"y":320,"wires":[["86d587a30e75a2b5"],["540f4f02e7d293c7","78c98e5bb5830d5d"],["8ce099914659ef73","ba327dcc3a1a3b5e"],["6de12e8c31fe3ce2","ea5ccdd5245b3b02"]]},{"id":"18860af7f4effe47","type":"mqtt in","z":"061b2effa3b62ee6","name":"","topic":"mitsubishi","qos":"2","datatype":"json","broker":"b9513c19.e5ca6","inputs":0,"x":80,"y":280,"wires":[["90f052b992859e10"]]},{"id":"90f052b992859e10","type":"change","z":"061b2effa3b62ee6","name":"","rules":[{"t":"set","p":"mitsubishi","pt":"flow","to":"payload","tot":"msg"}],"action":"","property":"","from":"","to":"","reg":false,"x":250,"y":280,"wires":[[]]},{"id":"6de12e8c31fe3ce2","type":"function","z":"061b2effa3b62ee6","name":"Cooling t-kWh counter","func":"//Grab previous value from flow variable for total usage\nvar previousvalue = flow.get(\"coolingrunningtkwh\")||msg.payload.coolcountertkwh;\n\n//How much usage since the last update\nvar periodvalue = msg.payload.coolcountertkwh - previousvalue;\n\n//Grab previous value from global variable for daily usage\nvar dailyvalue = flow.get(\"coolingdailytkwh\")||0;\nvar monthlyvalue = flow.get(\"coolingmonthlytkwh\")||0;\n\ndailyvalue = dailyvalue + periodvalue;\nmonthlyvalue = monthlyvalue + periodvalue;\n\n//Update the global variables.\nflow.set(\"coolingdailytkwh\",dailyvalue );\nflow.set(\"coolingrunningtkwh\",msg.payload.coolcountertkwh);\nflow.set(\"coolingmonthlytkwh\",monthlyvalue);\n\nmsg.payload = Number(parseFloat(dailyvalue).toFixed(3))\n\nreturn msg;","outputs":1,"noerr":0,"initialize":"","finalize":"","libs":[],"x":820,"y":440,"wires":[["07ab270d572073b1"]]},{"id":"ba327dcc3a1a3b5e","type":"function","z":"061b2effa3b62ee6","name":"Heating t-kWh counter","func":"//Grab previous value from flow variable for total usage\nvar previousvalue = flow.get(\"heatingrunningtkwh\")||msg.payload.heatcountertkwh;\n\n//How much usage since the last update\nvar periodvalue = msg.payload.heatcountertkwh - previousvalue;\n\n//Grab previous value from global variable for daily usage\nvar dailyvalue = flow.get(\"heatingdailytkwh\")||0;\nvar monthlyvalue = flow.get(\"heatingmonthlytkwh\")||0;\n\ndailyvalue = dailyvalue + periodvalue;\nmonthlyvalue = monthlyvalue + periodvalue;\n\n//Update the global variables.\nflow.set(\"heatingdailytkwh\",dailyvalue );\nflow.set(\"heatingrunningtkwh\",msg.payload.heatcountertkwh);\nflow.set(\"heatingmonthlytkwh\",monthlyvalue);\n\nmsg.payload = Number(parseFloat(dailyvalue).toFixed(3))\n\nreturn msg;","outputs":1,"noerr":0,"initialize":"","finalize":"","libs":[],"x":820,"y":360,"wires":[["fa7bc63acc92ba20"]]},{"id":"4d809151054236e2","type":"function","z":"061b2effa3b62ee6","name":"Defrost t-kWh counter","func":"//Grab previous value from flow variable for total usage\nvar previousvalue = flow.get(\"defrostrunningtkwh\")||msg.payload.coolcountertkwh;\n\n//How much usage since the last update\nvar periodvalue = msg.payload.coolcountertkwh - previousvalue;\n\n//Grab previous value from global variable for daily usage\nvar dailyvalue = flow.get(\"defrostdailytkwh\")||0;\nvar monthlyvalue = flow.get(\"defrostmonthlytkwh\")||0;\n\ndailyvalue = dailyvalue + periodvalue;\nmonthlyvalue = monthlyvalue + periodvalue;\n\n//Update the global variables.\nflow.set(\"defrostdailytkwh\",dailyvalue );\nflow.set(\"defrostrunningtkwh\",msg.payload.coolcountertkwh);\nflow.set(\"defrostmonthlytkwh\",monthlyvalue);\n\nmsg.payload = Number(parseFloat(dailyvalue).toFixed(3))\n\nreturn msg;","outputs":1,"noerr":0,"initialize":"","finalize":"","libs":[],"x":820,"y":520,"wires":[["c9c67fe0c1f5cfed"]]},{"id":"59c72ec41b6c5f6c","type":"mqtt in","z":"061b2effa3b62ee6","name":"kamstrup","topic":"kamstrup","qos":"2","datatype":"json","broker":"b9513c19.e5ca6","inputs":0,"x":80,"y":320,"wires":[["995701ccdea87da5"]]},{"id":"995701ccdea87da5","type":"change","z":"061b2effa3b62ee6","name":"3x flow","rules":[{"t":"set","p":"mitsubishi","pt":"msg","to":"mitsubishi","tot":"flow"},{"t":"set","p":"kamstrup","pt":"msg","to":"payload","tot":"msg"},{"t":"set","p":"youless","pt":"msg","to":"youless","tot":"flow"},{"t":"set","p":"payload.counters0","pt":"msg","to":"$number(youless.counters0)","tot":"jsonata"},{"t":"set","p":"payload.heatcountertkwh","pt":"msg","to":"$number(kamstrup.totalheatenergy)","tot":"jsonata"},{"t":"set","p":"payload.coolcountertkwh","pt":"msg","to":"$number(kamstrup.totalcoolenergy)","tot":"jsonata"}],"action":"","property":"","from":"","to":"","reg":false,"x":240,"y":320,"wires":[["d6d20a8570e07a1e","036dfb9b1c9acafe","4a3ae3c5ddd62c58","91477a721c6c2d1e"]]},{"id":"86d587a30e75a2b5","type":"function","z":"061b2effa3b62ee6","name":"Standby e-kWh counter","func":"//Grab previous value from flow variable for total usage\nvar previousvalue = flow.get(\"standbyrunningekwh\")||msg.payload.counters0;\n\n//How much usage since the last update\nvar periodvalue = msg.payload.counters0 - previousvalue;\n\n//Grab previous value from global variable for daily usage\nvar dailyvalue = flow.get(\"standbydailyekwh\")||0;\nvar monthlyvalue = flow.get(\"standbymonthlyekwh\")||0;\n\ndailyvalue = dailyvalue + periodvalue;\nmonthlyvalue = monthlyvalue + periodvalue;\n\n//Update the global variables.\nflow.set(\"standbydailyekwh\",dailyvalue );\nflow.set(\"standbyrunningekwh\", msg.payload.counters0);\nflow.set(\"standbymonthlyekwh\",monthlyvalue);\n\nmsg.payload = Number(parseFloat(dailyvalue).toFixed(3))\n\nreturn msg;","outputs":1,"noerr":0,"initialize":"","finalize":"","libs":[],"x":830,"y":240,"wires":[[]]},{"id":"036dfb9b1c9acafe","type":"switch","z":"061b2effa3b62ee6","name":"Check operating mode to reset on !=","property":"mitsubishi.operation_mode","propertyType":"msg","rules":[{"t":"neq","v":"Stop","vt":"str"},{"t":"neq","v":"Hot Water","vt":"str"},{"t":"neq","v":"Heating","vt":"str"},{"t":"neq","v":"Cooling","vt":"str"}],"checkall":"true","repair":false,"outputs":4,"x":190,"y":560,"wires":[["dcb9791d78437e90"],["02dc544dbc78e77f"],["5bd683b32ec54fc9"],["9d21639d34549a2d"]]},{"id":"dcb9791d78437e90","type":"change","z":"061b2effa3b62ee6","name":"Standby reset flow running != ","rules":[{"t":"set","p":"standbyrunningekwh","pt":"flow","to":"0","tot":"num"}],"action":"","property":"","from":"","to":"","reg":false,"x":540,"y":520,"wires":[[]]},{"id":"02dc544dbc78e77f","type":"change","z":"061b2effa3b62ee6","name":"DHW reset flow running !=","rules":[{"t":"set","p":"dhwrunningtkwh","pt":"flow","to":"0","tot":"num"},{"t":"set","p":"dhwrunningekwh","pt":"flow","to":"0","tot":"num"}],"action":"","property":"","from":"","to":"","reg":false,"x":540,"y":560,"wires":[[]]},{"id":"5bd683b32ec54fc9","type":"change","z":"061b2effa3b62ee6","name":"Heating reset flow running !=","rules":[{"t":"set","p":"heatingrunningtkwh","pt":"flow","to":"0","tot":"num"},{"t":"set","p":"heatingrunningekwh","pt":"flow","to":"0","tot":"num"}],"action":"","property":"","from":"","to":"","reg":false,"x":540,"y":600,"wires":[[]]},{"id":"9d21639d34549a2d","type":"change","z":"061b2effa3b62ee6","name":"Cooling reset flow running !=","rules":[{"t":"set","p":"coolingrunningtkwh","pt":"flow","to":"0","tot":"num"},{"t":"set","p":"coolingrunningekwh","pt":"flow","to":"0","tot":"num"}],"action":"","property":"","from":"","to":"","reg":false,"x":540,"y":640,"wires":[[]]},{"id":"e833e01d963800b8","type":"change","z":"061b2effa3b62ee6","name":"Defrost reset flow running !=","rules":[{"t":"set","p":"defrostrunningtkwh","pt":"flow","to":"0","tot":"num"},{"t":"set","p":"defrostrunningekwh","pt":"flow","to":"0","tot":"num"}],"action":"","property":"","from":"","to":"","reg":false,"x":540,"y":680,"wires":[[]]},{"id":"78c98e5bb5830d5d","type":"function","z":"061b2effa3b62ee6","name":"DHW e-kWh counter","func":"//Grab previous value from flow variable for total usage\nvar previousvalue = flow.get(\"dhwrunningekwh\")||msg.payload.counters0;\n\n//How much usage since the last update\nvar periodvalue = msg.payload.counters0 - previousvalue;\n\n//Grab previous value from global variable for daily usage\nvar dailyvalue = flow.get(\"dhwdailyekwh\")||0;\nvar monthlyvalue = flow.get(\"dhwmonthlyekwh\")||0;\n\ndailyvalue = dailyvalue + periodvalue;\nmonthlyvalue = monthlyvalue + periodvalue;\n\n//Update the global variables.\nflow.set(\"dhwdailyekwh\",dailyvalue );\nflow.set(\"dhwrunningekwh\", msg.payload.counters0);\nflow.set(\"dhwmonthlyekwh\",monthlyvalue);\n\nmsg.payload = Number(parseFloat(dailyvalue).toFixed(3))\n\nreturn msg;","outputs":1,"noerr":0,"initialize":"","finalize":"","libs":[],"x":820,"y":320,"wires":[[]]},{"id":"ea5ccdd5245b3b02","type":"function","z":"061b2effa3b62ee6","name":"Cooling e-kWh counter","func":"//Grab previous value from flow variable for total usage\nvar previousvalue = flow.get(\"coolingrunningekwh\")||msg.payload.counters0;\n\n//How much usage since the last update\nvar periodvalue = msg.payload.counters0 - previousvalue;\n\n//Grab previous value from global variable for daily usage\nvar dailyvalue = flow.get(\"coolingdailyekwh\")||0;\nvar monthlyvalue = flow.get(\"coolingmonthlyekwh\")||0;\n\ndailyvalue = dailyvalue + periodvalue;\nmonthlyvalue = monthlyvalue + periodvalue;\n\n//Update the global variables.\nflow.set(\"coolingdailyekwh\",dailyvalue );\nflow.set(\"coolingrunningekwh\", msg.payload.counters0);\nflow.set(\"coolingmonthlyekwh\",monthlyvalue);\n\nmsg.payload = Number(parseFloat(dailyvalue).toFixed(3))\n\nreturn msg;","outputs":1,"noerr":0,"initialize":"","finalize":"","libs":[],"x":830,"y":480,"wires":[[]]},{"id":"5aaa6df10aef098b","type":"function","z":"061b2effa3b62ee6","name":"Defrost e-kWh counter","func":"//Grab previous value from flow variable for total usage\nvar previousvalue = flow.get(\"defrostrunningekwh\")||msg.payload.counters0;\n\n//How much usage since the last update\nvar periodvalue = msg.payload.counters0 - previousvalue;\n\n//Grab previous value from global variable for daily usage\nvar dailyvalue = flow.get(\"defrostdailyekwh\")||0;\nvar monthlyvalue = flow.get(\"defrostmonthlyekwh\")||0;\n\ndailyvalue = dailyvalue + periodvalue;\nmonthlyvalue = monthlyvalue + periodvalue;\n\n//Update the global variables.\nflow.set(\"defrostdailyekwh\",dailyvalue );\nflow.set(\"defrostrunningekwh\", msg.payload.counters0);\nflow.set(\"defrostmonthlyekwh\",monthlyvalue);\n\nmsg.payload = Number(parseFloat(dailyvalue).toFixed(3))\n\nreturn msg;","outputs":1,"noerr":0,"initialize":"","finalize":"","libs":[],"x":820,"y":560,"wires":[[]]},{"id":"fa7bc63acc92ba20","type":"change","z":"061b2effa3b62ee6","name":"Calculate COP's","rules":[{"t":"set","p":"heatingdailytkwh","pt":"msg","to":"heatingdailytkwh","tot":"flow"},{"t":"set","p":"heatingdailyekwh","pt":"msg","to":"heatingdailyekwh","tot":"flow"},{"t":"set","p":"heatingdailycop","pt":"flow","to":"$round(msg.heatingdailytkwh/msg.heatingdailyekwh,2)","tot":"jsonata"},{"t":"set","p":"heatingmonthlytkwh","pt":"msg","to":"heatingmonthlytkwh","tot":"flow"},{"t":"set","p":"heatingmonthlyekwh","pt":"msg","to":"heatingmonthlyekwh","tot":"flow"},{"t":"set","p":"heatingmonthlycop","pt":"flow","to":"$round(msg.heatingmonthlytkwh/msg.heatingmonthlyekwh,2)","tot":"jsonata"}],"action":"","property":"","from":"","to":"","reg":false,"x":1080,"y":360,"wires":[[]]},{"id":"8ce099914659ef73","type":"function","z":"061b2effa3b62ee6","name":"Heating e-kWh counter","func":"//Grab previous value from flow variable for total usage\nvar previousvalue = flow.get(\"heatingrunningekwh\")||msg.payload.counters0;\n\n//How much usage since the last update\nvar periodvalue = msg.payload.counters0 - previousvalue;\n\n//Grab previous value from global variable for daily usage\nvar dailyvalue = flow.get(\"heatingdailyekwh\")||0;\nvar monthlyvalue = flow.get(\"heatingmonthlyekwh\")||0;\n\ndailyvalue = dailyvalue + periodvalue;\nmonthlyvalue = monthlyvalue + periodvalue;\n\n//Update the global variables.\nflow.set(\"heatingdailyekwh\",dailyvalue );\nflow.set(\"heatingrunningekwh\", msg.payload.counters0);\nflow.set(\"heatingmonthlyekwh\",monthlyvalue);\n\nmsg.payload = Number(parseFloat(dailyvalue).toFixed(3))\n\nreturn msg;","outputs":1,"noerr":0,"initialize":"","finalize":"","libs":[],"x":830,"y":400,"wires":[[]]},{"id":"f1d4d0ad36ea5fb0","type":"change","z":"061b2effa3b62ee6","name":"Calculate COP's","rules":[{"t":"set","p":"dhwdailytkwh","pt":"msg","to":"dhwdailytkwh","tot":"flow"},{"t":"set","p":"dhwdailyekwh","pt":"msg","to":"dhwdailyekwh","tot":"flow"},{"t":"set","p":"dhwdailycop","pt":"flow","to":"$round(msg.dhwdailytkwh/msg.dhwdailyekwh,2)","tot":"jsonata"},{"t":"set","p":"dhwmonthlytkwh","pt":"msg","to":"dhwmonthlytkwh","tot":"flow"},{"t":"set","p":"dhwmonthlyekwh","pt":"msg","to":"dhwmonthlyekwh","tot":"flow"},{"t":"set","p":"dhwmonthlycop","pt":"flow","to":"$round(msg.dhwmonthlytkwh/msg.dhwmonthlyekwh,2)","tot":"jsonata"}],"action":"","property":"","from":"","to":"","reg":false,"x":1080,"y":280,"wires":[[]]},{"id":"07ab270d572073b1","type":"change","z":"061b2effa3b62ee6","name":"Calculate COP's","rules":[{"t":"set","p":"coolingdailytkwh","pt":"msg","to":"coolingdailytkwh","tot":"flow"},{"t":"set","p":"coolingdailyekwh","pt":"msg","to":"coolingdailyekwh","tot":"flow"},{"t":"set","p":"coolingdailycop","pt":"flow","to":"$round(msg.coolingdailytkwh/msg.coolingdailyekwh,2)","tot":"jsonata"},{"t":"set","p":"coolingmonthlytkwh","pt":"msg","to":"coolingmonthlytkwh","tot":"flow"},{"t":"set","p":"coolingmonthlyekwh","pt":"msg","to":"coolingmonthlyekwh","tot":"flow"},{"t":"set","p":"coolingmonthlycop","pt":"flow","to":"$round(msg.coolingmonthlytkwh/msg.coolingmonthlyekwh,2)","tot":"jsonata"}],"action":"","property":"","from":"","to":"","reg":false,"x":1080,"y":440,"wires":[[]]},{"id":"c9c67fe0c1f5cfed","type":"change","z":"061b2effa3b62ee6","name":"Calculate COP's","rules":[{"t":"set","p":"defrostdailytkwh","pt":"msg","to":"defrostdailytkwh","tot":"flow"},{"t":"set","p":"defrostdailyekwh","pt":"msg","to":"defrostdailyekwh","tot":"flow"},{"t":"set","p":"defrostdailycop","pt":"flow","to":"$round(msg.defrostdailytkwh/msg.defrostdailyekwh,2)","tot":"jsonata"},{"t":"set","p":"defrostmonthlytkwh","pt":"msg","to":"defrostmonthlytkwh","tot":"flow"},{"t":"set","p":"defrostmonthlyekwh","pt":"msg","to":"defrostmonthlyekwh","tot":"flow"},{"t":"set","p":"defrostmonthlycop","pt":"flow","to":"$round(msg.defrostmonthlytkwh/msg.defrostmonthlyekwh,2)","tot":"jsonata"}],"action":"","property":"","from":"","to":"","reg":false,"x":1080,"y":520,"wires":[[]]},{"id":"4a3ae3c5ddd62c58","type":"switch","z":"061b2effa3b62ee6","name":"Check defrost status","property":"mitsubishi.defrost","propertyType":"msg","rules":[{"t":"eq","v":"Defrost","vt":"str"}],"checkall":"true","repair":false,"outputs":1,"x":500,"y":380,"wires":[["4d809151054236e2","5aaa6df10aef098b"]]},{"id":"91477a721c6c2d1e","type":"switch","z":"061b2effa3b62ee6","name":"Check defrost status to reset on !=","property":"mitsubishi.defrost","propertyType":"msg","rules":[{"t":"neq","v":"Defrost","vt":"str"}],"checkall":"true","repair":false,"outputs":1,"x":180,"y":640,"wires":[["e833e01d963800b8"]]},{"id":"839514148836468d","type":"debug","z":"061b2effa3b62ee6","name":"","active":false,"tosidebar":true,"console":false,"tostatus":false,"complete":"false","statusVal":"","statusType":"auto","x":580,"y":260,"wires":[]},{"id":"b9513c19.e5ca6","type":"mqtt-broker","name":"MQTT","broker":"core-mosquitto","port":"1883","clientid":"","autoConnect":true,"usetls":false,"protocolVersion":"4","keepalive":"60","cleansession":true,"birthTopic":"","birthQos":"0","birthPayload":"","birthMsg":{},"closeTopic":"","closeQos":"0","closePayload":"","closeMsg":{},"willTopic":"","willQos":"0","willPayload":"","willMsg":{},"sessionExpiry":""},{"id":"d9c81848.1fd1d8","type":"influxdb","hostname":"127.0.0.1","port":"8086","protocol":"http","database":"energy","name":"","usetls":false,"tls":"","influxdbVersion":"1.x","url":"","rejectUnauthorized":false}]

PVOutput Youless - 9600Wp OZO+WNW | 38° | Goodwe GW6K-DT | Sleeuwijk | Mitsubishi PUHZ-SW75YAA + ERSD-VM2D

Acties:
  • +1Henk 'm!

• Robindd
Robindd schreef op woensdag 8 maart 2023 @ 22:05:
[...]

Jazeker!
Is een tijd geleden gemaakt, dus wss wel e.e.a. aan te verbeteren.
Dit is wel gebasseerd op dat de data van de mitsu naar MQTT gaat, en van daaruit het weer op haalt etc. Kijk er maar eens naar.
En dit er nog onder, maar paste niet meer. Is handig om te resetten etc. dacht ik toen :9
code:
1
[{"id":"008862ca5227f47a","type":"cronplus","z":"061b2effa3b62ee6","name":"Monthly reset counter","outputField":"payload","timeZone":"","persistDynamic":false,"commandResponseMsgOutput":"output1","outputs":1,"options":[{"name":"next reset","topic":"monthly","payloadType":"date","payload":"","expressionType":"cron","expression":"0 0 0 1 * ? *","location":"","offset":"0","solarType":"all","solarEvents":"sunrise,sunset"}],"x":140,"y":820,"wires":[["bff4ee5b267782a3"]]},{"id":"3cd1cf5bdab26249","type":"cronplus","z":"061b2effa3b62ee6","name":"Daily reset counter","outputField":"payload","timeZone":"","persistDynamic":false,"commandResponseMsgOutput":"output1","outputs":1,"options":[{"name":"next reset","topic":"daily","payloadType":"date","payload":"","expressionType":"cron","expression":"0 0 0 * * ? *","location":"","offset":"0","solarType":"all","solarEvents":"sunrise,sunset"}],"x":130,"y":880,"wires":[["99577be2d395f309"]]},{"id":"bff4ee5b267782a3","type":"change","z":"061b2effa3b62ee6","name":"set payload","rules":[{"t":"set","p":"standbymonthlyekwh","pt":"flow","to":"0","tot":"num"},{"t":"set","p":"dhwmonthlytkwh","pt":"flow","to":"0","tot":"num"},{"t":"set","p":"dhwmonthlyekwh","pt":"flow","to":"0","tot":"num"},{"t":"set","p":"heatingmonthlytkwh","pt":"flow","to":"0","tot":"num"},{"t":"set","p":"heatingmonthlyekwh","pt":"flow","to":"0","tot":"num"},{"t":"set","p":"coolingmonthlytkwh","pt":"flow","to":"0","tot":"num"},{"t":"set","p":"coolingmonthlyekwh","pt":"flow","to":"0","tot":"num"},{"t":"set","p":"defrostmonthlytkwh","pt":"flow","to":"0","tot":"num"},{"t":"set","p":"defrostmonthlyekwh","pt":"flow","to":"0","tot":"num"},{"t":"set","p":"dhwmonthlycop","pt":"flow","to":"0","tot":"num"},{"t":"set","p":"heatingmonthlycop","pt":"flow","to":"0","tot":"num"},{"t":"set","p":"coolingmonthlycop","pt":"flow","to":"0","tot":"num"},{"t":"set","p":"defrostmonthlycop","pt":"flow","to":"0","tot":"num"}],"action":"","property":"","from":"","to":"","reg":false,"x":330,"y":820,"wires":[[]]},{"id":"99577be2d395f309","type":"change","z":"061b2effa3b62ee6","name":"set payload","rules":[{"t":"set","p":"standbydailyekwh","pt":"flow","to":"0","tot":"num"},{"t":"set","p":"dhwdailytkwh","pt":"flow","to":"0","tot":"num"},{"t":"set","p":"dhwdailyekwh","pt":"flow","to":"0","tot":"num"},{"t":"set","p":"heatingdailytkwh","pt":"flow","to":"0","tot":"num"},{"t":"set","p":"heatingdailyekwh","pt":"flow","to":"0","tot":"num"},{"t":"set","p":"coolingdailytkwh","pt":"flow","to":"0","tot":"num"},{"t":"set","p":"coolingdailyekwh","pt":"flow","to":"0","tot":"num"},{"t":"set","p":"defrostdailytkwh","pt":"flow","to":"0","tot":"num"},{"t":"set","p":"defrostdailyekwh","pt":"flow","to":"0","tot":"num"},{"t":"set","p":"dhwdailycop","pt":"flow","to":"0","tot":"num"},{"t":"set","p":"heatingdailycop","pt":"flow","to":"0","tot":"num"},{"t":"set","p":"coolingdailycop","pt":"flow","to":"0","tot":"num"},{"t":"set","p":"defrostdailycop","pt":"flow","to":"0","tot":"num"}],"action":"","property":"","from":"","to":"","reg":false,"x":330,"y":880,"wires":[[]]},{"id":"8b3e0ef8073c208a","type":"inject","z":"061b2effa3b62ee6","name":"show monthly","props":[{"p":"payload"},{"p":"topic","vt":"str"}],"repeat":"","crontab":"","once":false,"onceDelay":0.1,"topic":"","payload":"","payloadType":"date","x":110,"y":1000,"wires":[["58617b63a2140e35"]]},{"id":"58617b63a2140e35","type":"change","z":"061b2effa3b62ee6","name":"S0 youless","rules":[{"t":"set","p":"payload","pt":"msg","to":"heatingmonthlyekwh","tot":"flow"}],"action":"","property":"","from":"","to":"","reg":false,"x":310,"y":1000,"wires":[["9679494c994eeeb2"]]},{"id":"9679494c994eeeb2","type":"debug","z":"061b2effa3b62ee6","name":"","active":true,"tosidebar":true,"console":false,"tostatus":false,"complete":"false","statusVal":"","statusType":"auto","x":490,"y":1000,"wires":[]},{"id":"30477ea3af700f94","type":"inject","z":"061b2effa3b62ee6","name":"show daily","props":[{"p":"payload"},{"p":"topic","vt":"str"}],"repeat":"","crontab":"","once":false,"onceDelay":0.1,"topic":"","payload":"","payloadType":"date","x":100,"y":1040,"wires":[["53f43a341f81d3dd"]]},{"id":"53f43a341f81d3dd","type":"change","z":"061b2effa3b62ee6","name":"S0 youless","rules":[{"t":"set","p":"payload","pt":"msg","to":"heatingdailyekwh","tot":"flow"}],"action":"","property":"","from":"","to":"","reg":false,"x":310,"y":1040,"wires":[["51f7f96a3291fe30"]]},{"id":"51f7f96a3291fe30","type":"debug","z":"061b2effa3b62ee6","name":"","active":true,"tosidebar":true,"console":false,"tostatus":false,"complete":"false","statusVal":"","statusType":"auto","x":490,"y":1040,"wires":[]},{"id":"088feb17ce1211f6","type":"inject","z":"061b2effa3b62ee6","name":"show running value","props":[{"p":"payload"},{"p":"topic","vt":"str"}],"repeat":"","crontab":"","once":false,"onceDelay":0.1,"topic":"","payload":"","payloadType":"date","x":130,"y":1080,"wires":[["b7c70b35a7d9ba4a"]]},{"id":"b7c70b35a7d9ba4a","type":"change","z":"061b2effa3b62ee6","name":"S0 youless","rules":[{"t":"set","p":"payload","pt":"msg","to":"heatingrunningekwh","tot":"flow"}],"action":"","property":"","from":"","to":"","reg":false,"x":310,"y":1080,"wires":[["207429c41f7d717e"]]},{"id":"207429c41f7d717e","type":"debug","z":"061b2effa3b62ee6","name":"","active":true,"tosidebar":true,"console":false,"tostatus":false,"complete":"payload","targetType":"msg","statusVal":"","statusType":"auto","x":490,"y":1080,"wires":[]},{"id":"d724e1c3ca04d40d","type":"comment","z":"061b2effa3b62ee6","name":"heating e-kwh","info":"","x":110,"y":960,"wires":[]},{"id":"a2bdfd1d9fd13b99","type":"inject","z":"061b2effa3b62ee6","name":"show monthly","props":[{"p":"payload"},{"p":"topic","vt":"str"}],"repeat":"","crontab":"","once":false,"onceDelay":0.1,"topic":"","payload":"","payloadType":"date","x":110,"y":1180,"wires":[["229b380f2674cbef"]]},{"id":"229b380f2674cbef","type":"change","z":"061b2effa3b62ee6","name":"S0 youless","rules":[{"t":"set","p":"payload","pt":"msg","to":"heatingmonthlytkwh","tot":"flow"}],"action":"","property":"","from":"","to":"","reg":false,"x":310,"y":1180,"wires":[["d66193360824880a"]]},{"id":"d66193360824880a","type":"debug","z":"061b2effa3b62ee6","name":"","active":true,"tosidebar":true,"console":false,"tostatus":false,"complete":"false","statusVal":"","statusType":"auto","x":490,"y":1180,"wires":[]},{"id":"02bab3261d5f7ae5","type":"inject","z":"061b2effa3b62ee6","name":"show daily","props":[{"p":"payload"},{"p":"topic","vt":"str"}],"repeat":"","crontab":"","once":false,"onceDelay":0.1,"topic":"","payload":"","payloadType":"date","x":100,"y":1220,"wires":[["d08952873d93c837"]]},{"id":"d08952873d93c837","type":"change","z":"061b2effa3b62ee6","name":"S0 youless","rules":[{"t":"set","p":"payload","pt":"msg","to":"heatingdailytkwh","tot":"flow"}],"action":"","property":"","from":"","to":"","reg":false,"x":310,"y":1220,"wires":[["dc92e5b16c71dadb"]]},{"id":"dc92e5b16c71dadb","type":"debug","z":"061b2effa3b62ee6","name":"","active":true,"tosidebar":true,"console":false,"tostatus":false,"complete":"false","statusVal":"","statusType":"auto","x":490,"y":1220,"wires":[]},{"id":"06eb9e0547deb0a0","type":"inject","z":"061b2effa3b62ee6","name":"show running value","props":[{"p":"payload"},{"p":"topic","vt":"str"}],"repeat":"","crontab":"","once":false,"onceDelay":0.1,"topic":"","payload":"","payloadType":"date","x":130,"y":1260,"wires":[["a2058d47483ebb34"]]},{"id":"a2058d47483ebb34","type":"change","z":"061b2effa3b62ee6","name":"S0 youless","rules":[{"t":"set","p":"payload","pt":"msg","to":"heatingrunningtkwh","tot":"flow"}],"action":"","property":"","from":"","to":"","reg":false,"x":310,"y":1260,"wires":[["833d70416cd99a53"]]},{"id":"833d70416cd99a53","type":"debug","z":"061b2effa3b62ee6","name":"","active":true,"tosidebar":true,"console":false,"tostatus":false,"complete":"payload","targetType":"msg","statusVal":"","statusType":"auto","x":490,"y":1260,"wires":[]},{"id":"30b370267b127235","type":"comment","z":"061b2effa3b62ee6","name":"heating t-kwh","info":"","x":110,"y":1140,"wires":[]},{"id":"0842c6ed520f7441","type":"inject","z":"061b2effa3b62ee6","name":"show monthly","props":[{"p":"payload"},{"p":"topic","vt":"str"}],"repeat":"","crontab":"","once":false,"onceDelay":0.1,"topic":"","payload":"","payloadType":"date","x":110,"y":1360,"wires":[["1a671de4a8747839"]]},{"id":"1a671de4a8747839","type":"change","z":"061b2effa3b62ee6","name":"S0 youless","rules":[{"t":"set","p":"payload","pt":"msg","to":"defrostmonthlytkwh","tot":"flow"}],"action":"","property":"","from":"","to":"","reg":false,"x":310,"y":1360,"wires":[["96b07d1609299783"]]},{"id":"96b07d1609299783","type":"debug","z":"061b2effa3b62ee6","name":"","active":true,"tosidebar":true,"console":false,"tostatus":false,"complete":"false","statusVal":"","statusType":"auto","x":490,"y":1360,"wires":[]},{"id":"ccf86259bee70845","type":"inject","z":"061b2effa3b62ee6","name":"show daily","props":[{"p":"payload"},{"p":"topic","vt":"str"}],"repeat":"","crontab":"","once":false,"onceDelay":0.1,"topic":"","payload":"","payloadType":"date","x":100,"y":1400,"wires":[["b0f7d2837cdaa885"]]},{"id":"b0f7d2837cdaa885","type":"change","z":"061b2effa3b62ee6","name":"S0 youless","rules":[{"t":"set","p":"payload","pt":"msg","to":"defrostdailytkwh","tot":"flow"}],"action":"","property":"","from":"","to":"","reg":false,"x":310,"y":1400,"wires":[["bc3c0fb83784169c"]]},{"id":"bc3c0fb83784169c","type":"debug","z":"061b2effa3b62ee6","name":"","active":true,"tosidebar":true,"console":false,"tostatus":false,"complete":"false","statusVal":"","statusType":"auto","x":490,"y":1400,"wires":[]},{"id":"b1d8f7f682755755","type":"inject","z":"061b2effa3b62ee6","name":"show running value","props":[{"p":"payload"},{"p":"topic","vt":"str"}],"repeat":"","crontab":"","once":false,"onceDelay":0.1,"topic":"","payload":"","payloadType":"date","x":130,"y":1440,"wires":[["cc1578ce4f19065e"]]},{"id":"cc1578ce4f19065e","type":"change","z":"061b2effa3b62ee6","name":"S0 youless","rules":[{"t":"set","p":"payload","pt":"msg","to":"defrostrunningtkwh","tot":"flow"}],"action":"","property":"","from":"","to":"","reg":false,"x":310,"y":1440,"wires":[["7a9ba2ec8de0c82f"]]},{"id":"7a9ba2ec8de0c82f","type":"debug","z":"061b2effa3b62ee6","name":"","active":true,"tosidebar":true,"console":false,"tostatus":false,"complete":"payload","targetType":"msg","statusVal":"","statusType":"auto","x":490,"y":1440,"wires":[]},{"id":"058e4d8befec7fee","type":"comment","z":"061b2effa3b62ee6","name":"defrost t-kwh","info":"","x":110,"y":1320,"wires":[]}]

@LeonTebbens Mooie oplossing!

Wel inderdaad erg prijzig, maar een happy wife is een happy life ;)

Zelf heb ik of mijn buren er geen last van.
Maar mijn unit staat ook 90 graden gedraaid vanaf de woning ten opzichte van jouw situatie.

Wel heb ik sinds kort met deze buitentemperaturen de stille modus aangezet.
Niet vanwege klachten, maar toen ik het raam open deed vond ik hem toch behoorlijk blazen.
Niet storend, maar beetje extra rekening houden met je buren tegen een kleine COP reductie vindt ik wel zo netjes :)

WP: Mitsubishi Ecodan PUHZ-SW75YAA + EHST20D-VM2D

• assje
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 22:57
assje schreef op vrijdag 18 maart 2022 @ 21:48:
Zojuist opdracht gegeven voor installatie van Ecodan in mijn woning:
assje in "Lucht/Water warmtepomp om mee te verwarmen en te koelen #10"

Verwachtte levertijd >3 maanden, geeft me nog even tijd om elektra/afvoer e.d. wat ik zelf doe voor te gaan bereiden.

Voor het volgens stookseizoen van het gas af :)
Nou hij draait :)

@LeonTebbens ik kan per vandaag in de lijst van eigenaren:
SCR-M60V-200D (SUZ-SWM60 VA / ERST20D-VM2D)

“The greatest threat to our planet is the belief that someone else will save it.” [quote by Robert Swan, OBE]

• Xmoo
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 23-03 12:43

Xmoo

Ever seen a beast like me?!?!

assje schreef op donderdag 9 maart 2023 @ 15:53:
[...]

Nou hij draait :)

@LeonTebbens ik kan per vandaag in de lijst van eigenaren:
SCR-M60V-200D (SUZ-SWM60 VA / ERST20D-VM2D)

[Afbeelding]

[Afbeelding]
Waarop staat jouw buitenunit?

Is dat te vergelijken met https://www.bol.com/nl/nl...2-stuks/9300000038164851/ ?

[Voor 10% gewijzigd door Xmoo op 09-03-2023 18:26]

http://www.Twitter.com/Xmoo

• assje
Xmoo schreef op donderdag 9 maart 2023 @ 18:12:
[...]

Waarop staat jouw buitenunit?
Op deze foto iets beter te zien:

Gaat nu de unit staat nog zakje grind bij.

“The greatest threat to our planet is the belief that someone else will save it.” [quote by Robert Swan, OBE]

• Xmoo

Xmoo

assje schreef op donderdag 9 maart 2023 @ 18:26:
[...]

Op deze foto iets beter te zien:
[Afbeelding]

Gaat nu de unit staat nog zakje grind bij.
Aah jij hebt ze gewoon op betonbalken staan als ik het goed zie.
Ik ga die van mijn op mijn dakkapel plaatsen. Vraag mij af of dan een betonnen balk wel handig is.

• assje
Xmoo schreef op donderdag 9 maart 2023 @ 18:27:
Aah jij hebt ze gewoon op betonbalken staan als ik het goed zie.
Ik ga die van mijn op mijn dakkapel plaatsen. Vraag mij af of dan een betonnen balk wel handig is.
Die betonbalken heb ik dezelfde maat gemaakt als de bigfoots. Unit staat dus met bigfoots op die balken.

• Proton_
  • Registratie: November 2011
  • Laatst online: 21:31

Proton_

Moderator Wonen & Mobiliteit 

Team Welles

@Xmoo Op een dakkapel?
Abonneer je dan alvast op Trillingen warmtepomp dempen :)

'19 Hyundai Kona EV, douchen met wtw en Auer Edel Eau, verwarming met Vaillant R290 monoblock

• Xmoo

Xmoo

Oh wow dat is dus een challenge. Ik ga daar eens lezen. Thx!

Xmoo schreef op donderdag 9 maart 2023 @ 18:57:
Oh wow dat is dus een challenge. Ik ga daar eens lezen. Thx!
Niet alleen vanwege de geluidsoverlast. Wat denk je van de toegankelijkheid in het geval van storing of onderhoud?

Plaatsingspositie in volgorde van voorkeur:
  1. In de tuin.
  2. Op een garagedak (waar je dus niet onder woont)
  3. Laag aan een gevel (bereikbaar dus).
  4. Op een bereikbaar plat dak (waar je wel onder woont).
  5. Op een dakkapel.
  6. In een "schoorsteen". Vraag maar aan @leonlwd hoe goed dat werkt...

• Xmoo

Xmoo

Andrehj schreef op donderdag 9 maart 2023 @ 19:08:
[...]

Niet alleen vanwege de geluidsoverlast. Wat denk je van de toegankelijkheid in het geval van storing of onderhoud?

Plaatsingspositie in volgorde van voorkeur:
  1. In de tuin.
  2. Op een garagedak (waar je dus niet onder woont)
  3. Laag aan een gevel (bereikbaar dus).
  4. Op een bereikbaar plat dak (waar je wel onder woont).
  5. Op een dakkapel.
  6. In een "schoorsteen". Vraag maar aan @leonlwd hoe goed dat werkt...
Maar wil je juist niet de afstand tussen de buiten en binnen unit niet zo kort mogelijk houden? Binnen unit komt namelijk op de 3e verdieping en de buiten unit ter hoogte van de 4e verdieping (achterkant van mijn woning loopt het dak langer af, vandaar dakkapel).

Xmoo schreef op donderdag 9 maart 2023 @ 19:24:
Maar wil je juist niet de afstand tussen de buiten en binnen unit niet zo kort mogelijk houden?
Uiteraard. Maar een meter of 15 is echt geen probleem (max lengte staat in de installatiehandleiding van je WP). En al helemaal niet als je de koelmiddelleidingen ook nog wat extra isoleert.
En als jij je binnen (of nog erger, in bed) gaat ergeren aan het geluid van je WP interesseert je die 1% rendementsverlies bijzonder weinig....

Pagina: 1 ... 65 66 67 Laatste

Tweakers maakt gebruik van cookies

Tweakers plaatst functionele en analytische cookies voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Deze cookies zijn noodzakelijk. Om op Tweakers relevantere advertenties te tonen en om ingesloten content van derden te tonen (bijvoorbeeld video's), vragen we je toestemming. Via ingesloten content kunnen derde partijen diensten leveren en verbeteren, bezoekersstatistieken bijhouden, gepersonaliseerde content tonen, gerichte advertenties tonen en gebruikersprofielen opbouwen. Hiervoor worden apparaatgegevens, IP-adres, geolocatie en surfgedrag vastgelegd.

Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Sluiten

Toestemming beheren

Hieronder kun je per doeleinde of partij toestemming geven of intrekken. Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Functioneel en analytisch

Deze cookies zijn noodzakelijk voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie. Meer details

janee

Relevantere advertenties

Dit beperkt het aantal keer dat dezelfde advertentie getoond wordt (frequency capping) en maakt het mogelijk om binnen Tweakers contextuele advertenties te tonen op basis van pagina's die je hebt bezocht. Meer details

Tweakers genereert een willekeurige unieke code als identifier. Deze data wordt niet gedeeld met adverteerders of andere derde partijen en je kunt niet buiten Tweakers gevolgd worden. Indien je bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je account. Indien je niet bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je sessie die maximaal 4 maanden actief blijft. Je kunt deze toestemming te allen tijde intrekken.

Ingesloten content van derden

Deze cookies kunnen door derde partijen geplaatst worden via ingesloten content. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie over de verwerkingsdoeleinden. Meer details

janee