Sorry alvast voor deze lange post.
Mijn huidige CV ketel is na 21 jaar toe aan vervanging. Ik denk dat mijn huis grotendeels geschikt is voor all electric dus ben ik in het WP gebeuren gedoken en heb al dagen alle relevante topics op tweakers doorgenomen.
SPECS
Even wat gegevens over het huis, een 2 onder 1 kap. BJ 1971, grondig verbouwd in 2012
Isolatie:strip_exif()/f/image/uFo5SOg2Iriis8KIT0FTOfH1.jpg?f=fotoalbum_large)
Verbruik
Houtkachel dit jaar bewust niet gebruikt om verbruik te meten.
Dit jaar gaat het verbruik uitkomen op 1300m3 waarvan 240m3 sww.
BEREKEND VERMOGEN
Mijn oog is gevallen op een Mitsu Ecodan SUZ-SWM60VA icm met de hydrobox EHSD-VM2D en het HTWBOI-200l boilervat. Hydrobox op zolder, buitenunit op ongeveer 15m. En het boilervat kan enkel op de BG.
Wil niet gaan koelen.
/f/image/idhHNIKiSfECLJnykxhEuU6d.png?f=fotoalbum_large)
In zijn algemeenheid na het lezen van alle verhalen van iedereen lijkt het erop alsof je een WP niet zonder te tweaken optimaal krijgt. Dit lijkt me sowieso niet wenselijk als uiteindelijk heel NL er nog aan moet. Of lijkt dit maar? Ik wil meer zeggen als je hem hangt en zonder allerlei sensoren hem redelijk goed inregelt dat hij 90% zuinig is en als je hem echt tweakt zoals hier iedereen je nog die laatste 10% eruit kan persen?
Waar twijfel ik nog over:
VERMOGEN
Hopelijk hebben jullie zin en tijd om te reageren op mijn vragen en hebben evt. andere mensen met een vergelijkbare situatie ook nog wat aan. Alvast bedankt iig.
Mijn huidige CV ketel is na 21 jaar toe aan vervanging. Ik denk dat mijn huis grotendeels geschikt is voor all electric dus ben ik in het WP gebeuren gedoken en heb al dagen alle relevante topics op tweakers doorgenomen.
SPECS
Even wat gegevens over het huis, een 2 onder 1 kap. BJ 1971, grondig verbouwd in 2012
Isolatie
- Dakisolatie schuin dak 16cm glaswol Rd 4,55, platdak 8cm PIR Rd 2,95
- Vloerisolatie 2x50mm EPS (tussen dekvloer en de betonnen constructievloer) Rd 2,7
- Muurisolatie: bestaande bouw nageisoleerde spouw van 6,5cm (Rc 2), aanbouw 9,5cm steenwol Rd 2,7
- 3x25 aansluiting
- Zonnepanelen dekken huidig electra verbruik van 3700 kW
- CV ketel uit 2002 (met kleine boiler erin) welke op ongeveer 45 graden max staat. Vaak was de Ta35 en Tr25 dit jaar.
- Leidingdiameter CV is op zijn krapst 22mm uitwendig (staal uit de jaren 70), inwendig geen idee.
- BG volledig vloerverwarming in dekvloer van 8cm: 100m2 HOH 10 (17x2 slang<-geen typefout) waarvan de garage 16m2 HOH 15. 2 vv verdelers die nog mengen met eigen pomp op schakelaar (1x 6 groeps, 1x 4 groeps). Zit nu nog achter een zoneklep maar die gaat eruit. In totaal 940m slang. Staan altijd vol open.
- Inhoud vv is ergens tussen de 120 en 160 liter (afhankelijk op welke site je het berekend).
- 1e: badkamer vloerverwarming op RTL ventiel 3,5m2 en 1 radiator die altijd openstaat. Overige ruimten op de 1e en de zolder worden niet verwarmd (hangen nog wel radiatoren)
- Douchekop doet 8 liter per minuut.Gezin van 4, douchen niet heel lang
:strip_exif()/f/image/uFo5SOg2Iriis8KIT0FTOfH1.jpg?f=fotoalbum_large)
Verbruik
Houtkachel dit jaar bewust niet gebruikt om verbruik te meten.
Dit jaar gaat het verbruik uitkomen op 1300m3 waarvan 240m3 sww.
BEREKEND VERMOGEN
- Koevlaas: 1300*8/1650 = 6,3 Kw maar als ik reken dat een nieuwe CV ketel wellicht 8% zuiniger zou zijn geweest kom ik op 1200*8/1650 = 5,8 kW
- Remeha: (1300-240) / 200 * 0,8 = 4,24 kW
- Vailant: (1300-240) * 10 / 1600 = 6,6 kW
Mijn oog is gevallen op een Mitsu Ecodan SUZ-SWM60VA icm met de hydrobox EHSD-VM2D en het HTWBOI-200l boilervat. Hydrobox op zolder, buitenunit op ongeveer 15m. En het boilervat kan enkel op de BG.
Wil niet gaan koelen.
/f/image/idhHNIKiSfECLJnykxhEuU6d.png?f=fotoalbum_large)
In zijn algemeenheid na het lezen van alle verhalen van iedereen lijkt het erop alsof je een WP niet zonder te tweaken optimaal krijgt. Dit lijkt me sowieso niet wenselijk als uiteindelijk heel NL er nog aan moet. Of lijkt dit maar? Ik wil meer zeggen als je hem hangt en zonder allerlei sensoren hem redelijk goed inregelt dat hij 90% zuinig is en als je hem echt tweakt zoals hier iedereen je nog die laatste 10% eruit kan persen?
Waar twijfel ik nog over:
VERMOGEN
- Als ik zo kijk wat iedereen hier heeft draaien, zelfs in modernere huizen met vergelijkbare oppervlaken zijn het toch vaak de PUHZ-SW75 en de SUZ-SWM80 variant. Zit ik dan met de 6kw niet te krap? Voorkeur gaat uit naar 1 fase en R32.
- Als ik deze post lees over het moeilijk te verwarmen 200l boilervat in de winter met 8kW wat moet dan met 6kW dan wel niet worden.
- Ik heb nog zwarte stalen leiding in mn CV systeem (jaren 70), hoe erg is dit met een WP? Bij Nibe staat niet toegestaan.
- Leidingdiameter. Die 22mm lijkt me wellicht aan de krappe kant. Op zich zou ik dat nog kunnen later vervangen maar dan blijf ik zitten met de 24mm uitwendig (17mm inwendig) kunststof leiding die in vloer ligt richting vv verdeler welke de bottleneck gaat zijn, of zou dat wel mee gaan vallen in de praktijk? Die kan ik iig niet vervangen. (gebaseerd op tabel uit Jojan265 in "Lucht/Water warmtepomp om mee te verwarmen en te koelen #11")
- Is het echt noodzakelijk voor een goede werking om mijn vv verdelers te laten ombouwen (pomp eruit en niet meer mengen) of is dit juist vanwege de krappe diameters juist niet wenselijk?
- De ellebogen en 15mm zijn denk ik ook niet wenselijk.
- Er is al veel over geschreven maar een buffervat lijkt me niet nodig, maar wellicht toch wel omdat ik niet heel veel thermisch buffer heb van mijn 8cm dikke dekvloer en dan het defrosten te veel warmte onttrekt?
- Het Mitsu HTWBOI-200l boilervat is dezelfde als die van De Jong (DJG 200l), maar heeft volgens mij als nadeel dat het evt. dompelelement niet onderin zit maar op 2/3 van de hoogte, en je moet dan een circulatiepomp hebben begreep ik (iig voor de legionella run). Zou dat een reden zijn om naar een ander vat te kijken?
- Om het boilervat aan te sluiten zou ik 6 meter nieuwe geisoleerde leiding moeten aanleggen zodat ook de 3weg klep op zolder kan. Neem aan dat dat iig 28mm moet worden?
Hopelijk hebben jullie zin en tijd om te reageren op mijn vragen en hebben evt. andere mensen met een vergelijkbare situatie ook nog wat aan. Alvast bedankt iig.
[ Voor 6% gewijzigd door Captor op 27-03-2023 11:22 ]