Gibson S-1, Godin Multiac ACS SA, Camps Cut 500S, Roland Jazz Chorus-120 , King Tempo II 607, TMS320C10, SAM4L
Kun je er een foto van maken?Wodan89 schreef op dinsdag 28 maart 2023 @ 14:20:
Vandaag voor het eerst een intern koeltechnisch defect gehad aan een ecodan.
PUHZ-shw112yaa. 3 maanden zonder problemen gedraait.
Tot afgelopen week U2 ( lage gasdruk )
Blijk hij geheel leeg te zijn.
Nader onderzocht. Druktest wees uit dat, intern in de buitenunit was een las gefaald bij de uitgang van de compressor.
denk metaalmoeheid of slechte las?
Nu gaan we merken hoe goed de garantie van Mitsubishi is![]()
Heeft iemand dit al eerder mee gemaakt?
Ik denk gewoon bad luck, slechte soldeer vanuit de fabriek.
[Voor 4% gewijzigd door DutchWing op 28-03-2023 23:06]
WP: Mitsubishi Ecodan PUHZ-SW75YAA + EHST20D-VM2D
Bij een defrost gaat je aanvoertemperatuur onder je retour temperatuur zitten.radeoxx schreef op dinsdag 28 maart 2023 @ 22:24:
[Afbeelding]
[Afbeelding]
[Afbeelding]
[Afbeelding]
[Afbeelding]
Weet iemand of dit defrosts zijn? Of zou dit ook te maken kunnen hebben met te weinig afgiftevermogen?
Misschien je afgifte platenwisselaar te klein?Ta is (vast) 30 graden
Vloerverwarming met warmtewisselaar er tussen vanwege tyleenslangen.
Thermostaat is de panasonic thermostaat. 20 graden overdag, 19 's nachts.
Heb je toevallig een foto en (type)gegevens platenwisselaar vloerverwarming.
Hij gaat niet uit en blijft de pomp nadraaien?joezzt schreef op dinsdag 28 maart 2023 @ 22:36:
[...]
Ook de war regeling en constante voorlooptemperatuur werken instabiel bij mij. In ieder geval blijft het huis warm bij ruimteregeling, da’s al wat. De meeste instabiliteit is voornamelijk rond de 8 graden, zoals precies nu. Minimum en maximum aanvoer binnen 5 minuten varieren van 32 tot 36 graden. Maar op zich is het niet dramatisch, behalve het op en af toeren, wat een beetje oenig klinkt![]()
[Afbeelding]
Want het ziet er heel erg uit als pendelen…
Zeker geen pendelen, de pomp ( en warmtepomp) blijft draaien, opgenomen vermogen gaat net als bij @laurens0619 van laag naar heel hoog in een 2 minuten cyclus. In de nacht waren het defrosts.DutchWing schreef op dinsdag 28 maart 2023 @ 23:19:
[...]
Hij gaat niet uit en blijft de pomp nadraaien?
Want het ziet er heel erg uit als pendelen…
Lijkt me zelf misschien een of andere frequentie beperking/omschakeling waardoor ie continu van slag gaat.
Gibson S-1, Godin Multiac ACS SA, Camps Cut 500S, Roland Jazz Chorus-120 , King Tempo II 607, TMS320C10, SAM4L
Ik zou eens de spanning eraf halen, 5 minuten wachten en spanning weer erop zetten.joezzt schreef op dinsdag 28 maart 2023 @ 23:55:
[...]
Zeker geen pendelen, de pomp ( en warmtepomp) blijft draaien, opgenomen vermogen gaat net als bij @laurens0619 van laag naar heel hoog in een 2 minuten cyclus. In de nacht waren het defrosts.
Lijkt me zelf misschien een of andere frequentie beperking/omschakeling waardoor ie continu van slag gaat.
Kijken of probleem weg blijft.
Ik vind het gedrag dan wel heel bijzonder.
Ja, heel bijzonder vind ik ook !DutchWing schreef op woensdag 29 maart 2023 @ 00:04:
[...]
Ik zou eens de spanning eraf halen, 5 minuten wachten en spanning weer erop zetten.
Kijken of probleem weg blijft.
Ik vind het gedrag dan wel heel bijzonder.
Spanning eraf doe ik ook wel, als ik hoor dat ie weer eens erg bljift hangen/oscilleren. Dat hoor ik aan een alu radiator die bij hogere temperatuur variaties zich “uitrekt” oftewel kraakt. Die moet nog eens opnieuw opgehangen worden, of vervangen.
Ik zie 4x echte defrost, je buiten temp gaat omhoog. resolutie van grafiek a 5 minuten zie je te weining op.joezzt schreef op woensdag 29 maart 2023 @ 00:13:
[...]
Ja, heel bijzonder vind ik ook !
Spanning eraf doe ik ook wel, als ik hoor dat ie weer eens erg bljift hangen/oscilleren. Dat hoor ik aan een alu radiator die bij hogere temperatuur variaties zich “uitrekt” oftewel kraakt. Die moet nog eens opnieuw opgehangen worden, of vervangen.
Dus die andere kan je gemist hebben in je grafiek.
Je ALU radiator krimp niet veel bij paar graden verandering ...als er een defrost bezig is dan kan er wel 10 graden verschil in korte tijd voorbij komen.( in ieder geval een groter temperatuur verschil dan dat je nu aangeeft).
Nog een vraag. kan de wind nog een invloed hebben gehad en je uitgeblazen lucht buiten om naar de aanzuigende kant hebben gebracht.?
Ik zou bijna denken hij begint de defrost maar de procedure word snel weer afgebroken.
Hier onder mijn grafiek en bestaat uit 1 minuut data.
Je ziet 3x een echte defrost .
-buiten temp (paars)steigt ( door de water damp).
-en aanvoer (groen)gaat onder retour ( bruin).
En 2x normale start stop na bereiken Ta-max.
De SWW zit er ook nog tussen.
Blauw is opgenomen vermogen van de WP.
Wat je ook ziet is dat de compressor stil gezet word en de water pomp blijft draaien blauw zakt tot 100Watt.
Bij starten zie je dat aan en retour temperatuur gelijk zijn.
Mijn temperatuur meet ik buiten op de pijp dus snelle veranderingen zie ik niet.
Ik gebruik ook dunne lijnen in mijn grafiek.
Kijk je naar 5 minuten data in JOUW grafiek dan kan je net data missen en trek je andere conclusie.
Je ziet dat de laatse 4 defrost bij jou maar 1 punt breed zijn..dus die andere defrost kan je gemist hebben door je 5 minuten data.
[Voor 31% gewijzigd door X21r op 29-03-2023 03:33. Reden: Edit mijn grafiek en uitleg.]
Die alu radiator kraakt echt bij 4 graden variatie hoor, geloof me maar. 🤓X21r schreef op woensdag 29 maart 2023 @ 02:37:
[...]
Ik zie 4x echte defrost, je buiten temp gaat omhoog. resolutie van grafiek a 5 minuten zie je te weining op.
Dus die andere kan je gemist hebben in je grafiek.
Je ALU radiator krimp niet veel bij paar graden verandering ...als er een defrost bezig is dan kan er wel 10 graden verschil in korte tijd voorbij komen.( in ieder geval een groter temperatuur verschil dan dat je nu aangeeft).
Nog een vraag. kan de wind nog een invloed hebben gehad en je uitgeblazen lucht buiten om naar de aanzuigende kant hebben gebracht.?
Ik zou bijna denken hij begint de defrost maar de procedure word snel weer afgebroken.
Hier onder mijn grafiek en bestaat uit 1 minuut data.
[Afbeelding]
Je ziet 3x een echte defrost .
-buiten temp (paars)steigt ( door de water damp).
-en aanvoer (groen)gaat onder retour ( bruin).
En 2x normale start stop na bereiken Ta-max.
De SWW zit er ook nog tussen.
Blauw is opgenomen vermogen van de WP.
Wat je ook ziet is dat de compressor stil gezet word en de water pomp blijft draaien blauw zakt tot 100Watt.
Bij starten zie je dat aan en retour temperatuur gelijk zijn.
Mijn temperatuur meet ik buiten op de pijp dus snelle veranderingen zie ik niet.
Ik gebruik ook dunne lijnen in mijn grafiek.
Kijk je naar 5 minuten data in JOUW grafiek dan kan je net data missen en trek je andere conclusie.
Je ziet dat de laatse 4 defrost bij jou maar 1 punt breed zijn..dus die andere defrost kan je gemist hebben door je 5 minuten data.
De temperatuur data van aanvoer en retour komen van 100 ms data, daar wordt het minimum en maximum van berekend binnen 5 minuten en naar pvoutput gestuurd, daar zie je precies wat er gebeurt.
De retour veranderd niet veel binnen 5 minuten dus daar staat alleen het minimum.
De buitentemperatuur is niet nauwkeurig qua dynamiek, die komt van melcloud die zelf ook maar elke 2 minuten vernieuwd wordt en elke 5 minuten gesampled wordt voor pvoutput.
Wat versta je onder instabiel? Kun je daar een plaatje van posten?joezzt schreef op dinsdag 28 maart 2023 @ 22:36:
Ook de war regeling en constante voorlooptemperatuur werken instabiel bij mij.
Blijft de vraag: Hoe staan de instellingen van de ruimteregeling?In ieder geval blijft het huis warm bij ruimteregeling, da’s al wat. De meeste instabiliteit is voornamelijk rond de 8 graden, zoals precies nu. Minimum en maximum aanvoer binnen 5 minuten varieren van 32 tot 36 graden. Maar op zich is het niet dramatisch, behalve het op en af toeren, wat een beetje oenig klinkt
WP: ME PUHZ-SW75YAA + ERSD-VM2D + EV-WP-TWS-1W 300; AC: ME MXZ-2F42VF + 2x MSZ-LN25VGV; PV: 14.08 kWp O/W + SMA STP 8.0; Vent: Zehnder Q600 + Ubbink AirExcellent. Stuur DM voor €50 Raisin bonus.
Je zegt dat je met vaste Ta van 30 draait, echter laten je plaatjes zien dat je WP met 31,5 draait soms, met een retour temperatuur van 29,5. Dat is slechts 2 graden verschil, en 1,5 graad boven setpoint. Duid er toch duidelijk op dat hij zijn minimale vermogen niet haalt.radeoxx schreef op dinsdag 28 maart 2023 @ 22:24:
[Afbeelding]
[Afbeelding]
[Afbeelding]
[Afbeelding]
[Afbeelding]
Weet iemand of dit defrosts zijn? Of zou dit ook te maken kunnen hebben met te weinig afgiftevermogen?
Ta is (vast) 30 graden
Vloerverwarming met warmtewisselaar er tussen vanwege tyleenslangen.
Ta 28 graden helpt niet direct. (Maar minimale vermogen is dan vermoedelijk ook hoger).
Flow is 21L / min
Temperatuur nog 2 graden lager zetten gaat zeker niet helpen in dit geval.
Andersom kun je het beter proberen. Probeer eens 32 graden bijv.
Maar check zoals gezegd ook eens de warmtewisselaar of die wel goed gedimensioneerd is.
PVOutput Youless - 9600Wp OZO+WNW | 38° | Goodwe GW6K-DT | Sleeuwijk | Mitsubishi PUHZ-SW75YAA + ERSD-VM2D
Nee, dit zijn geen defrosts (Ta komt immers niet onder Tr) en ja.radeoxx schreef op dinsdag 28 maart 2023 @ 22:24:
[Afbeelding]
[Afbeelding]
Die is te laag. Je WP pendelt vanwege te weinig afgiftevermogen i.c.m. het minimum vermogen van de WP. Je ziet dat de Ta permanent hoger staat dan gevraagd (zie de twee bovenstaande afbeeldingen). Zodra deze een tijdje op 31.5 staat gaat de WP uit. En daarna dus direct weer aan.Ta is (vast) 30 graden
Je watertemperatuur moet dus minimaal 1 graad, maar misschien wel twee graden omhoog.
Dat je WP op minimum vermogen draait kun je ook eenvoudig uitrekenen a.d.h.v. het geleverde vermogen: dT * flow * 4.2 / 60. Dit geeft 2 * 21 * 4.2 / 60 = 2.94 kW, wat precies het minimum vermogen van je WP is.
Dat Ta 28 niet helpt lijkt me duidelijk, daarmee wordt het probleem alleen maar erger.Vloerverwarming met warmtewisselaar er tussen vanwege tyleenslangen.
Ta 28 graden helpt niet direct. (Maar minimale vermogen is dan vermoedelijk ook hoger).
Dat is prima.Flow is 21L / min
[Voor 8% gewijzigd door Andrehj op 29-03-2023 09:04]
WP: ME PUHZ-SW75YAA + ERSD-VM2D + EV-WP-TWS-1W 300; AC: ME MXZ-2F42VF + 2x MSZ-LN25VGV; PV: 14.08 kWp O/W + SMA STP 8.0; Vent: Zehnder Q600 + Ubbink AirExcellent. Stuur DM voor €50 Raisin bonus.
Erg sneu, 10 ton aan CO2eq de lucht in. Daar moet je WP wel velen jaren voor draaien om dat goed te makenWodan89 schreef op dinsdag 28 maart 2023 @ 14:20:

Deze plaatjes heb ik een aantal maanden geleden gepost, die komen van melcloud nog, binnen de 2 minuten sample-tijd daarvan (de minuut ertussen is gewoon ge-interpoleerd) gebeurt nog heel veel meer.Andrehj schreef op woensdag 29 maart 2023 @ 08:21:
[...]
Wat versta je onder instabiel? Kun je daar een plaatje van posten?
[...]
Blijft de vraag: Hoe staan de instellingen van de ruimteregeling?
Instabiele opstart nadat de wp even standby heeft gestaan, bv als de aanvoer 2 graden boven setpoint komt.
Stabiele opstart, nadat de spanning er van af is geweest.
Eigenlijk ben ik er wel klaar mee hoor, ik antwoordde op @laurens0619 of iemand dezelfde ervaringen had als hij.
Maar ik heb ergens ook nog wat liggen dat ik een paar maanden geleden naar Alklima gestuurd heb, die als advies gaven om op ruimteregeling te werken, omdat bijna iedereen dat doet...
Later meer.
Qua instellingen, welke van de 100 probeersels ?

Alles andere heb ik ook al geprobeerd, inclusief dip switch voor slimme adaptieve regeling uitschakelen.
Aangezien anderen hetzelfde hebben ben ik dan wel heel erg benieuwd naar wat een firmware update te bieden heeft ! Mijne heeft 1700.
Ik snap er nog steeds niets van. Zijn deze grafieken nu van WAR / constante Ta? Of van de ruimteregeling?joezzt schreef op woensdag 29 maart 2023 @ 09:19:
[...]
Deze plaatjes heb ik een aantal maanden geleden gepost, die komen van melcloud nog, binnen de 2 minuten sample-tijd daarvan (de minuut ertussen is gewoon ge-interpoleerd) gebeurt nog heel veel meer.
Instabiele opstart nadat de wp even standby heeft gestaan, bv als de aanvoer 2 graden boven setpoint komt.
[Afbeelding]
Stabiele opstart, nadat de spanning er van af is geweest.
[Afbeelding]
Eigenlijk ben ik er wel klaar mee hoor, ik antwoordde op @laurens0619 of iemand dezelfde ervaringen had als hij.
Maar ik heb ergens ook nog wat liggen dat ik een paar maanden geleden naar Alklima gestuurd heb, die als advies gaven om op ruimteregeling te werken, omdat bijna iedereen dat doet...
Later meer.
Qua instellingen, welke van de 100 probeersels ?Nu staat ie op 25/45, normal/10 min, +3/-1
Alles andere heb ik ook al geprobeerd, inclusief dip switch voor slimme adaptieve regeling uitschakelen.
Aangezien anderen hetzelfde hebben ben ik dan wel heel erg benieuwd naar wat een firmware update te bieden heeft ! Mijne heeft 1700.
En bij welke instellingen?
En over die instellingen van de ruimteregeling: Wat is je afgiftesysteem? Want bij vloerverwarming zou je die 10 minuten veel trager willen zetten, naar 60 minuten of zo. En bij radiatoren past die 25 graden weer totaal niet, want daarin kun je het minimum vermogen van je WP nooit kwijt.
Dat het met deze instellingen dus niet lekker werkt begrijp ik wel.
Sinds vorige week draait er een Ecodan bij mijn ouders. PUHZ-SW100YAA icm met de ERST20C-VM6D.
Optimalisatie van de WP moet zeker nog gedaan worden, draait nu redelijk onregelmatig. Maar eerste stap is om MELCloud aan de praat te krijgen en in Home Assistant visueel te krijgen. Daar wringt momenteel het schoentje, daar MELCloud precies wat mis heeft. De gemeten temperatuur is consistent -39 graden voor de 2 zones, en in Home Assistant krijg ik telkens nieuwe entity's als ik de MELCloud herlaad. Ook kan ik slechts enkele temperaturen correct zien in Home Assistant, en blijft de verbruikte temperatuur 0kWh.
Iemand een idee wat er mis loopt?
Tesla Model 3 LR AWD 2021 | Energica Eva 80kW 2017
Een temperatuur met als eenheid kWh?Knikmops schreef op woensdag 29 maart 2023 @ 09:27:
Dag allen.
Sinds vorige week draait er een Ecodan bij mijn ouders. PUHZ-SW100YAA icm met de ERST20C-VM6D.
Optimalisatie van de WP moet zeker nog gedaan worden, draait nu redelijk onregelmatig. Maar eerste stap is om MELCloud aan de praat te krijgen en in Home Assistant visueel te krijgen. Daar wringt momenteel het schoentje, daar MELCloud precies wat mis heeft. De gemeten temperatuur is consistent -39 graden voor de 2 zones, en in Home Assistant krijg ik telkens nieuwe entity's als ik de MELCloud herlaad. Ook kan ik slechts enkele temperaturen correct zien in Home Assistant, en blijft de verbruikte temperatuur 0kWh.

Van alles.
- Ten eerste heeft de installateur niet netjes de basisinstellingen doorlopen en probeert de WP nu een niet aanwezige sensor uit te lezen. Dat is de reden voor de -39.
- Dan zie ik ergens een warmtepomptemperatuur van 46.5 °C in de plaatjes. Daar is ook iets goed mis, want veel te hoog. Of wordt daar iets anders bedoeld? Wat staat er in Melcloud?
- En waarom een binnenunit met maar liefst 6 kW aan verwarmingselementen? De vorige keer dat die hier voorbij kwam ging dat "niet zo fantastisch", omdat die zich niet lekker over 3 fasen laten verdelen.
Voor inspiratie zou ik beginnen met het helemaal lezen van dit topic. Dan kom je de fouten wel tegen, inclusief alle bovenstaande.
[Voor 4% gewijzigd door Andrehj op 29-03-2023 09:54]
Ik had dit ook. Je ruimte thermostaat wordt niet gebruikt door je binnen unit. Zoek even in dit topic. Ik heb dit ergens eerder gevraagd en toen direct het antwoord gekregen.Knikmops schreef op woensdag 29 maart 2023 @ 09:27:
Dag allen.
Optimalisatie van de WP moet zeker nog gedaan worden, draait nu redelijk onregelmatig. Maar eerste stap is om MELCloud aan de praat te krijgen en in Home Assistant visueel te krijgen. Daar wringt momenteel het schoentje, daar MELCloud precies wat mis heeft. De gemeten temperatuur is consistent -39 graden voor de 2 zones,
Iemand een idee wat er mis loopt?
Tierelier
Woepsie

Bedankt voor de tips, ik ga al even zoeken!
Tesla Model 3 LR AWD 2021 | Energica Eva 80kW 2017
Welke dip switch is dat, welke functie heeft deze?joezzt schreef op woensdag 29 maart 2023 @ 09:19:
[...]
Dat staat in de (installatie)handleiding die je bij de warmtepomp hebt gekregen. Erg nuttig leesvoer trouwens. Staat nog veel meer in.Chip2710 schreef op woensdag 29 maart 2023 @ 11:19:
Welke dip switch is dat, welke functie heeft deze?
Bedankt, die had ik nog nooit ontdekt!Andrehj schreef op woensdag 29 maart 2023 @ 11:33:
[...]
Dat staat in de (installatie)handleiding die je bij de warmtepomp hebt gekregen. Erg nuttig leesvoer trouwens. Staat nog veel meer in.
SW5-2. default on (active)
Maar heeft deze überhaupt invloed wanneer je op stooklijn of water temp sturing stuurt?
Nee. Alleen als je de ruimteregeling gebruikt.Chip2710 schreef op woensdag 29 maart 2023 @ 12:08:
Bedankt, die had ik nog nooit ontdekt!
SW5-2. default on (active)
Maar heeft deze überhaupt invloed wanneer je op stooklijn of water temp sturing stuurt?
ter info: 10 ton CO2 komt ongeveer vrij bij de verbrannding van ruim 5600 m3 aardgas.Noshi schreef op woensdag 29 maart 2023 @ 08:59:
[...]
Erg sneu, 10 ton aan CO2eq de lucht in. Daar moet je WP wel velen jaren voor draaien om dat goed te maken, als dat moment uberhaupt ooit komt.
Dat is dus voor de meesten wel een paar jaar stoken, maar om nu te zeggen dat het misschien überhaupt nooit komt, gaat een beetje ver.....
En als je WP dan op groene stroom draait, heb je het nog eerder weer goed gemaakt

Zwerius Kriegsman
Is dat niet wat kort door de bocht ?Andrehj schreef op woensdag 29 maart 2023 @ 09:24:
[...]
Ik snap er nog steeds niets van. Zijn deze grafieken nu van WAR / constante Ta? Of van de ruimteregeling?
En bij welke instellingen?
En over die instellingen van de ruimteregeling: Wat is je afgiftesysteem? Want bij vloerverwarming zou je die 10 minuten veel trager willen zetten, naar 60 minuten of zo. En bij radiatoren past die 25 graden weer totaal niet, want daarin kun je het minimum vermogen van je WP nooit kwijt.
Die plaatjes waren van constante Ta 36 graden, met alleen radiatoren. Die 25 graden was eerst 30 en er veranderde niets aan het gedrag. Sowieso zijn de problemen bij 30+ graden en bij bepaalde buitentemperaturen.
Kan het niet zijn dat je te weinig systeeminhoud hebt? Wat is je systeeminhoud en wat is er vereist voor jouw WP? (Zelfde vragen voor @laurens0619 ). Er zijn hier wel vaker problemen met instabiele regelingen langs gekomen, en dat betrof tot nu toe altijd systemen met radiatoren en erg weinig waterinhoud.joezzt schreef op woensdag 29 maart 2023 @ 13:54:
Is dat niet wat kort door de bocht ?
Die plaatjes waren van constante Ta 36 graden, met alleen radiatoren. Die 25 graden was eerst 30 en er veranderde niets aan het gedrag. Sowieso zijn de problemen bij 30+ graden en bij bepaalde buitentemperaturen.
Met voldoende traagheid (dus bij voorkeur vloerverwarming in beton) heb je daar nooit last van.
Over de ruimteregeling: En ik zou even uitzoeken wat de minimale watertemperatuur is die je nodig hebt om het minimale vermogen kwijt te raken en dat dan in te stellen als de laagste watertemperatuur. Bij radiatoren zal dat flink hoger zijn dan 25 graden. Je was van 30 naar beneden gegaan, maar ik denk dat je omhoog moet. Misschien wel naar minimaal 35 of 40 graden.
[Voor 14% gewijzigd door Andrehj op 29-03-2023 14:30]
Ik ben er dus achter gekomen dat deze functie alleen actief is als je dipswitch SW5-2 op OFF hebt staan.Andrehj schreef op woensdag 29 maart 2023 @ 09:24:
Dit staat dus niet vermeld op Blz 41,
maar wel bij de kleine lettertjes op Blz 98 en 99 van de service handleiding.
De waterinhoud is zo'n 65 liter.Andrehj schreef op woensdag 29 maart 2023 @ 13:59:
[...]
Kan het niet zijn dat je te weinig systeeminhoud hebt? Wat is je systeeminhoud en wat is er vereist voor jouw WP? (Zelfde vragen voor @laurens0619 ). Er zijn hier wel vaker problemen met instabiele regelingen langs gekomen, en dat betrof tot nu toe altijd systemen met radiatoren en erg weinig waterinhoud.
Met voldoende traagheid (dus bij voorkeur vloerverwarming in beton) heb je daar nooit last van.
Over de ruimteregeling: En ik zou even uitzoeken wat de minimale watertemperatuur is die je nodig hebt om het minimale vermogen kwijt te raken en dat dan in te stellen als de laagste watertemperatuur. Bij radiatoren zal dat flink hoger zijn dan 25 graden. Je was van 30 naar beneden gegaan, maar ik denk dat je omhoog moet. Misschien wel naar minimaal 35 of 40 graden.
Het minimale warmtevermogen dat ik heb gezien tot nu toe is rond de 1000 Watt, bij zo'n 27 graden aanvoertemperatuur en 13 graden buiten. Die 4 kW unit heeft een ge-adviseerde flow van 6 tot 11 l/min. Daar zit ik zo'n beetje middenin met 8.1 l/min, als dan de dT 2 graden is kom je op dat soort minimale vermogens.
En volgende winter worden de dingen hier weer heel anders met een paar andere radiatoren, meer flow dus, nog meer isolatie etc.
Voorlopig is het voor mij goed, maar als de gemeenschap er beter van wordt dat ik plaatjes maak doe ik dat toch ?

Dan wat ik naar Alklima heb gestuurd mbt de instabiliteit bij werking op de constante aanvoertemperatuur van 36 graden.
Wat gebeurt er hier ?
De eerste stijging links is na spanning er af halen, koude start, mooi. Dan wordt ie instabiel/gaat-oscilleren in een cyclus van 2 minuten, na 1500 seconden, dus zo'n 25 minuten. Als ik dan de aanvoertemperatuur een graadje lager zet komt ie boven de 2 graden boven de doeltemperatuur uit en gaat ie in standby, afkoelen. En nadat ie zelf herstart komt ie er niet meer uit, blijft oscilleren en gaat na een korte tijd op een heel laag pitje draaien, huis koelt af, werkt voor geen meter. Dan na kort spanning eraf halen start ie weer op en begint het opnieuw, waarbij ik de WP zelf uitzet , daar waar de aanvoertemperatuur langzaam zakt, de waterpomp staat uit nl.. De oscillatie is zo sterk dat het bij WAR of constante aanvoertemperatuur ervoor zorgt dat er maar iets hoeft te gebeuren en hij gaat in standby waarna de herstart de mist in gaat. Geel is de retour.
Daarom is de ruimteregeling voor mij nu het beste, want die laat in ieder geval de WP lekker doorlopen.
Dat is erg weinig. En thermisch is het al niet veel beter, omdat er geen beton omheen zit. Ik denk (maar pin me er niet op vast) dat je systeem een stuk beter zou draaien met flink meer waterinhoud.joezzt schreef op woensdag 29 maart 2023 @ 20:38:
De waterinhoud is zo'n 65 liter.
Als ik in jouw situatie zou zitten, zou ik een goedkoop 100 liter vat op Marktplaats opzoeken en dat in serie in de retour plaatsen. Let wel op de aansluitingen, warm is de ingang, dus die moet bovenaan. Uit onderaan.
Ik denk dat je systeem dan al veel beter draait.
Dat is erg laag, en ook veel lager dan in de specs staat.Het minimale warmtevermogen dat ik heb gezien tot nu toe is rond de 1000 Watt, bij zo'n 27 graden aanvoertemperatuur en 13 graden buiten.
Wat je ziet bij WAR / constante Ta is instabiliteit. Blijkbaar kan de watertemperatuurregeling niet overweg met een "plant" (zo heet dat regeltechnisch) die zo snel reageert. Dus die moet trager, vandaar dat ik denk dat het toevoegen van een flinke buffer dit probleem op kan lossen.Die 4 kW unit heeft een ge-adviseerde flow van 6 tot 11 l/min. Daar zit ik zo'n beetje middenin met 8.1 l/min, als dan de dT 2 graden is kom je op dat soort minimale vermogens.
En volgende winter worden de dingen hier weer heel anders met een paar andere radiatoren, meer flow dus, nog meer isolatie etc.
Voorlopig is het voor mij goed, maar als de gemeenschap er beter van wordt dat ik plaatjes maak doe ik dat toch ?Dit is het minimale vermogen dat ik heb gezien:
[Afbeelding]
Dan wat ik naar Alklima heb gestuurd mbt de instabiliteit bij werking op de constante aanvoertemperatuur van 36 graden.
Wat gebeurt er hier ?
De eerste stijging links is na spanning er af halen, koude start, mooi. Dan wordt ie instabiel/gaat-oscilleren in een cyclus van 2 minuten, na 1500 seconden, dus zo'n 25 minuten. Als ik dan de aanvoertemperatuur een graadje lager zet komt ie boven de 2 graden boven de doeltemperatuur uit en gaat ie in standby, afkoelen. En nadat ie zelf herstart komt ie er niet meer uit, blijft oscilleren en gaat na een korte tijd op een heel laag pitje draaien, huis koelt af, werkt voor geen meter. Dan na kort spanning eraf halen start ie weer op en begint het opnieuw, waarbij ik de WP zelf uitzet , daar waar de aanvoertemperatuur langzaam zakt, de waterpomp staat uit nl.. De oscillatie is zo sterk dat het bij WAR of constante aanvoertemperatuur ervoor zorgt dat er maar iets hoeft te gebeuren en hij gaat in standby waarna de herstart de mist in gaat. Geel is de retour.
[Afbeelding]
Daarom is de ruimteregeling voor mij nu het beste, want die laat in ieder geval de WP lekker doorlopen.
Zo zo, is je account gehackt?Andrehj schreef op woensdag 29 maart 2023 @ 22:08:
[...]
Dat is erg weinig. En thermisch is het al niet veel beter, omdat er geen beton omheen zit. Ik denk (maar pin me er niet op vast) dat je systeem een stuk beter zou draaien met flink meer waterinhoud.
Als ik in jouw situatie zou zitten, zou ik een goedkoop 100 liter vat op Marktplaats opzoeken en dat in serie in de retour plaatsen. Let wel op de aansluitingen, warm is de ingang, dus die moet bovenaan. Uit onderaan.
[...]
Dat is erg laag, en ook veel lager dan in de specs staat.
[...]
Wat je ziet bij WAR / constante Ta is instabiliteit. Blijkbaar kan de watertemperatuurregeling niet overweg met een "plant" (zo heet dat regeltechnisch) die zo snel reageert. Dus die moet trager, vandaar dat ik denk dat het toevoegen van een flinke buffer dit probleem op kan lossen.

Dat jij een buffervat adviseert, dat is zeldzaam

PVOUPUT - 7000WP - 40 x SF175 - Fronius Symo 8.2-3-M - Twente
Dit gaat over een seriebuffer. Die heeft (behalve kosten en ruimtebeslag) verder geen nadelen.Grolsch schreef op woensdag 29 maart 2023 @ 22:11:
Zo zo, is je account gehackt?
Dat jij een buffervat adviseert, dat is zeldzaam
Maar wat ik me nu afvraag: Wat denk jij? Zou een buffer hier helpen?
(Overigens, eerlijk is eerlijk, ik denk dat deze WP ook met een (flinke) parallelbuffer stabieler zou draaien als dat ie nu doet. Dan heb je echter wel te maken andere nadelen.)
Nou, ik vind de retour al traag genoeg, die komt bijna niet van zijn plaats in de tijd dat ie oscilleert terwijl er sowieso al een vertraging van 10 minuten is.Andrehj schreef op woensdag 29 maart 2023 @ 22:08:
[...]
Dat is erg weinig. En thermisch is het al niet veel beter, omdat er geen beton omheen zit. Ik denk (maar pin me er niet op vast) dat je systeem een stuk beter zou draaien met flink meer waterinhoud.
[...]
Dat is erg laag, en ook veel lager dan in de specs staat.
[...]
Wat je ziet bij WAR / constante Ta is instabiliteit. Blijkbaar kan de watertemperatuurregeling niet overweg met een "plant" (zo heet dat regeltechnisch) die zo snel reageert. Dus die moet trager, vandaar dat ik denk dat het toevoegen van een flinke buffer dit probleem op kan lossen.
Daar heb je wel een punt. Maar al eens geprobeerd om de flow flink op te schroeven? Zit daar niet het probleem? 8 lpm is ook wel heel erg weinig.joezzt schreef op woensdag 29 maart 2023 @ 22:16:
Nou, ik vind de retour al traag genoeg, die komt bijna niet van zijn plaats in de tijd dat ie oscilleert terwijl er sowieso al een vertraging van 10 minuten is.
De oscillatie kan namelijk ook zitten in het feit dat de regellus niet lekker overweg kan met die lage flow, waardoor een opdracht om de compressorfrequentie te verhogen direct resulteert in een hoger dan verwachte temperatuurstijging, waardoor er direct weer wordt teruggeregeld.
Dit zou je kunnen verhelpen door de flow te verhogen.
[Voor 30% gewijzigd door Andrehj op 29-03-2023 22:25]
Welke service manual is dat? De versie (OCH712C van October 2020) die ik van de binnenunit heb gaat niet verder dan pagina 86...DutchWing schreef op woensdag 29 maart 2023 @ 18:52:
Ik ben er dus achter gekomen dat deze functie alleen actief is als je dipswitch SW5-2 op OFF hebt staan.
Dit staat dus niet vermeld op Blz 41,
maar wel bij de kleine lettertjes op Blz 98 en 99 van de service handleiding.
Heb je een link of versienummer? Dan kan ik daarop Googlen
Ja, ik heb ook 10 l/min en 12 l/min gebruikt, maakte niet zo veel uit bij constante voorlooptemperatuur. Maar inderdaad, zoals eerder vermeld, volgende winter, nieuwe radiatoren, die stiller zijn, meer waterinhoud, zodat ik toch de flow kan verhogen en de aanvoertemperatuur omlaag kan. Dat laatste is het belangrijkste nu ivm de koude dagen. Dan zien we wel weer, kijken of het met war wel goed werkt dan.Andrehj schreef op woensdag 29 maart 2023 @ 22:19:
[...]
Daar heb je wel een punt. Al eens geprobeerd om de flow flink op te schroeven? Zit daar niet het probleem? 8 lpm is ook wel heel erg weinig.
Maar ook, de ruimteregeling werkt goed nu op het soms onrustige gedrag na.
Ik denk ook dat het helpt, de installatie/ regeling wordt er wss rustiger door. Helpt ook met defrosts.Andrehj schreef op woensdag 29 maart 2023 @ 22:15:
[...]
Dit gaat over een seriebuffer. Die heeft (behalve kosten en ruimtebeslag) verder geen nadelen.
Maar wat ik me nu afvraag: Wat denk jij? Zou een buffer hier helpen?
(Overigens, eerlijk is eerlijk, ik denk dat deze WP ook met een (flinke) parallelbuffer stabieler zou draaien als dat ie nu doet. Dan heb je echter wel te maken andere nadelen.)
Hydrobox:Andrehj schreef op woensdag 29 maart 2023 @ 22:28:
[...]
Welke service manual is dat? De versie (OCH712C van October 2020) die ik van de binnenunit heb gaat niet verder dan pagina 86...
Heb je een link of versienummer? Dan kan ik daarop Googlen
In OCH712C staat het op Blz 82 en 83.
https://alklima.nl/servic...handleiding-ersd-vm2d.pdf
Bij Room temp.control *13
*13: When DIP SW5-2 is set to OFF, the function is active.
Cilinderbinnenunit:
In OCH714D staat het op Blz 98 en 99.
https://alklima.nl/servic...dleiding-ehst20d-vm2d.pdf
Ik heb wel doordat ik radiatoren heb wat meer start/stops. Maar ik heb geen instabiele geschommel in temperatuur zoals bij jou.
Ga er wel deze zomer nog 2 radiatoren boven bij plaatsen om nog wat naar beneden te kunnen met m’n aanvoertemperatuur.
(1x type 33 L: 1000 x H: 600 + 1x type 22 L: 1200 x H: 400)
Goeie tip ! Had ik nog niet gezien, maar wel een andere parameter inderdaad, het is de room temp control, niet de flow control. Heb de dip switch maar weer eens uitgezet en op fast gezet, vond het wel traag reageren soms.DutchWing schreef op woensdag 29 maart 2023 @ 22:48:
[...]
Hydrobox:
In OCH712C staat het op Blz 82 en 83.
https://alklima.nl/servic...handleiding-ersd-vm2d.pdf
Bij Room temp.control *13
*13: When DIP SW5-2 is set to OFF, the function is active.
Cilinderbinnenunit:
In OCH714D staat het op Blz 98 en 99.
https://alklima.nl/servic...dleiding-ehst20d-vm2d.pdf
Ik heb ook alleen radiatoren, wat is de flow bij jou nu dan?DutchWing schreef op woensdag 29 maart 2023 @ 22:59:
@joezzt ik heb zelf ook radiatoren en een 50L buffervat in de retour.
Ik heb wel doordat ik radiatoren heb wat meer start/stops. Maar ik heb geen instabiele geschommel in temperatuur zoals bij jou.
Ga er wel deze zomer nog 2 radiatoren boven bij plaatsen om nog wat naar beneden te kunnen met m’n aanvoertemperatuur.
(1x type 33 L: 1000 x H: 600 + 1x type 22 L: 1200 x H: 400)
Ik heb 40 meter 28 mm koper leiding , 20 liter dus en 45 liter waterinhoud in de 7 radiatoren. Ik heb wel bijna geen start/stops, het blijft 24 uur aan.
Hoe bedoel je traag reageren?joezzt schreef op woensdag 29 maart 2023 @ 23:03:
[...]
Goeie tip ! Had ik nog niet gezien, maar wel een andere parameter inderdaad, het is de room temp control, niet de flow control. Heb de dip switch maar weer eens uitgezet en op fast gezet, vond het wel traag reageren soms.
In 2 opzichten traag, ik gaf de thermostaat een slinger naar 23 graden , waarna er vervolgens niets gebeurde (electrisch vermogen bleef constant) gedurende een kwartier of langer, geen zin om langer te wachten, als ik hem dan uit en aanzet gaat ie wel extra verwarmen. Zucht.
Als ik de thermostaat op 20 graden zet, wordt de temperatuur eerst 20 en dan na een paar dagen 19.5 en ‘s ochtends lager zelfs. Dus als ik er 20.5 van maak, halve graden alleen via melcloud wat wel erg onhandig is, is het dan wel goed.
Dus als die room temp control nu actief is hoop ik dat ie nu snel gaat verwarmen op vraag ( die 10 min, of misschien eerder), daarvoor heb ik tenslotte radiatoren !
Met de Fast instelling wil ik proberen om bij manuele verandering de temperatuur snel hoog te hebben en eventueel houdt ie zich beter aan de ingestelde temperatuur. Dat extra vermogen verbruik vind ik niet zo belangrijk, de muts en handschoenen worden dan wel sneller warm 😀
Maar al met al zijn het luxe problemen en vind ik het alleen vervelend dat het allemaal zo onbetrouwbaar werkt en dat een deel van anderen die zo’n warmtepomp kopen ook met dit soort dingen geconfronteerd zullen worden. Slecht voor het imago en dus ook milieu/klimaat.
Ik heb vloerverwarming in beton (nieuwbouw, 2022).Andrehj schreef op woensdag 29 maart 2023 @ 13:59:
[...]
Kan het niet zijn dat je te weinig systeeminhoud hebt? Wat is je systeeminhoud en wat is er vereist voor jouw WP? (Zelfde vragen voor @laurens0619 ). Er zijn hier wel vaker problemen met instabiele regelingen langs gekomen, en dat betrof tot nu toe altijd systemen met radiatoren en erg weinig waterinhoud.
Aantal liters berekenen heb ik een poging gedaan maar ik hoop dat het klopt

Als ik alle 10 groepen bij elkaar optel kom ik op 802 meter. Klopt het dat ik dit * 0,16 moet doen == 128 liter?
Kijk in in het boekje bij de ERST20DVM2D dan zie ik hier niets in terug, of moet ik ergens anders kijken? Bij de warmtepomp, SUZ-SWM40-VA, zie ik ook niets
CISSP! Drop your encryption keys!
het booster element wil niet helpen met de legionella run,
ik heb de afgelopen dagen al 100-en post doorgelezen met betrekking tot dit fenomeen, enkel hebben de tips daaruit nog geen uitkomst geboden,
mijn bevindingen tot op heden, de legionella start en gaat eerst het water op ingestelde SWW setpoint brengen, dit gaat ook goed zoals tezien is in onderstaande screenshot.
op de display is ook het icoontje aanwezig dat de stand Legionella Preventie actief is.
maar het booster element word niet geactiveerd (in display verschijnt dit icoon ook niet, dus relais word niet aangestuurd
gevolg daarvan is dat de temperatuur daarna niet doorloop naar Legionella setting (nu 65 graden)
systeem blijft dan ~2 uur een beetje circuleren op de pomp (warmtepomp gaat wel uit), daarna stopt het systeem en gaat het de volgende dag wederom 'proberen'
door watergebruik zakt de temperatuur weer (in afbeelding tot 40 graden) en dit word daarna weer door de normale SWW cyclus opgepakt
settings lijken volgens mij juist;
dipswitch SW1 1-5 en 1-6 (boosterheater/ booster heater function)
legionella temperatuur 65 graden C
frequentie 7 dagen
start time 1600
max operation time 2 uur
duration of max temp 30min
bij extra instellingen staat elektrische weerstand SWW aan maar dat zou volgens voorgaande berichten niet uit moeten maken.
het gaat om een ERPT30X-VM2ED
(er staat spanning op de externe voeding voor het element, clixon is niet in)
dus lang verhaal kort, het element word niet aangestuurd en ik zie niet waarom? wat zie ik over het hoofd?
Ik heb een unit uit spanje gehad waarvan de compressor na 2 jaar het begaf, vanwege relatief veel start-stops ( eigen schuld) icm een gemiste software update. Ik heb geen garantie kunnen claimen en heb een nieuwe neer moeten zetten. Is die van jou door Alklima geleverd?Wodan89 schreef op dinsdag 28 maart 2023 @ 14:20:
Nader onderzocht. Druktest wees uit dat, intern in de buitenunit was een las gefaald bij de uitgang van de compressor.
denk metaalmoeheid of slechte las?
Nu gaan we merken hoe goed de garantie van Mitsubishi is![]()
Heeft iemand dit al eerder mee gemaakt?
In een databook van alle Mitsubishi R32 warmtepompen, https://library.mitsubish...uk/pdf/download_full/4701, staat de tabel:laurens0619 schreef op donderdag 30 maart 2023 @ 09:49:
[...]
Ik heb vloerverwarming in beton (nieuwbouw, 2022).
Als ik alle 10 groepen bij elkaar optel kom ik op 802 meter. Klopt het dat ik dit * 0,16 moet doen == 128 liter?
Kijk in in het boekje bij de ERST20DVM2D dan zie ik hier niets in terug, of moet ik ergens anders kijken? Bij de warmtepomp, SUZ-SWM40-VA, zie ik ook niets
[Afbeelding]
Zoals je ziet is de minimum waarde erg laag, Met 2 radiatoren zou je al genoeg hebben, maar of dat goed gaat werken ?
Extra expansievat is afhankelijk van waterinhoud installatie, de druk en tot welke temperatuur je stookt.PeterAmsterdam schreef op donderdag 30 maart 2023 @ 06:19:
Volgens de installateur heb geen expansievat nodig en ook geen kogelkraan bij radiatoren of vloerverwarming en warm of koud water, is deze installatie wel goed ? zo veel dat heb gezien deze zijn wel bij andere.
[Afbeelding] [Afbeelding]
In het dikke boekje bij je binnenunit staat dit vermeld hoe je dit kunt berekenen.
Betreft de rest:
- Secundaire pomp eruit.
- Buffervat eruit.
Ik ga er even vanuit dat je een mengverdeler had welke ze hebben omgebouwd en het mengventiel tussen aanvoer en retour hebben dichtgezet.
Inhoud is je probleem duidelijk niet, want de warmtecapaciteit van de vloer komt er ook nog (deels) bij.laurens0619 schreef op donderdag 30 maart 2023 @ 09:49:
[...]
Ik heb vloerverwarming in beton (nieuwbouw, 2022).
[Afbeelding]
Wat is je flow?
Snel bijverwarmen kun je vergeten met een warmtepomp. Als je dat wilt had je beter je 20+ kW cv-ketel kunnen laten hangen.joezzt schreef op donderdag 30 maart 2023 @ 08:06:
[...]
In 2 opzichten traag, ik gaf de thermostaat een slinger naar 23 graden , waarna er vervolgens niets gebeurde (electrisch vermogen bleef constant) gedurende een kwartier of langer, geen zin om langer te wachten, als ik hem dan uit en aanzet gaat ie wel extra verwarmen. Zucht.
Als ik de thermostaat op 20 graden zet, wordt de temperatuur eerst 20 en dan na een paar dagen 19.5 en ‘s ochtends lager zelfs. Dus als ik er 20.5 van maak, halve graden alleen via melcloud wat wel erg onhandig is, is het dan wel goed.
Dus als die room temp control nu actief is hoop ik dat ie nu snel gaat verwarmen op vraag ( die 10 min, of misschien eerder), daarvoor heb ik tenslotte radiatoren !
Met de Fast instelling wil ik proberen om bij manuele verandering de temperatuur snel hoog te hebben en eventueel houdt ie zich beter aan de ingestelde temperatuur. Dat extra vermogen verbruik vind ik niet zo belangrijk, de muts en handschoenen worden dan wel sneller warm 😀
Maar al met al zijn het luxe problemen en vind ik het alleen vervelend dat het allemaal zo onbetrouwbaar werkt en dat een deel van anderen die zo’n warmtepomp kopen ook met dit soort dingen geconfronteerd zullen worden. Slecht voor het imago en dus ook milieu/klimaat.
13Andrehj schreef op donderdag 30 maart 2023 @ 19:07:
[...]
Inhoud is je probleem duidelijk niet, want de warmtecapaciteit van de vloer komt er ook nog (deels) bij.
Wat is je flow?
Al eens geprobeerd of het beter gaat bij een hogere flow?
Ik zou niet weten hoe ik die kan wijzigen. Pomp staat op max, of moet ik dan fysiek de vloerverwarming groepen verder open draaien oid?Andrehj schreef op donderdag 30 maart 2023 @ 19:27:
[...]
Al eens geprobeerd of het beter gaat bij een hogere flow?
Staan die niet max open dan?laurens0619 schreef op donderdag 30 maart 2023 @ 19:38:
Ik zou niet weten hoe ik die kan wijzigen. Pomp staat op max, of moet ik dan fysiek de vloerverwarming groepen verder open draaien oid?
Weet niet of dit max is, flow loopt ongeveer op 3l/min als ik die meters aflees. Met 10 groepen is dat ongeveer 30l/min? Moet eerlijk bekennen dat ik te weinig snap van die vloerverwarmer verdelen of ik hier nog verder open zou kunnen zetten. Boven gaat iedere groep via thermostaat, beneden van die oranje dopjes maar daaronder niet echt iets van een stelschroef (wel plus min op het oranje dopje...)
[Voor 6% gewijzigd door laurens0619 op 30-03-2023 21:45]
De thermostaat heeft een auto adapt instelling, dit betekent dat je warmtepomp leert van op welke temperatuur je hem zet en hoeveel warmte hij nodig heeft.joezzt schreef op donderdag 30 maart 2023 @ 08:06:
[...]
Als je er vervolgens een slinger aan geeft vind ik het niet vreemd dat die niet ineens zijn leercurve gaat negeren.
Dat zelfde zie je met circulatiepompen met een auto adapt instelling.
De thermostaat heeft sowieso een differentie waartussen hij werkt.Als ik de thermostaat op 20 graden zet, wordt de temperatuur eerst 20 en dan na een paar dagen 19.5 en ‘s ochtends lager zelfs. Dus als ik er 20.5 van maak, halve graden alleen via melcloud wat wel erg onhandig is, is het dan wel goed.
Een snel reagerend afgifte systeem met een traag reagerende warmte opwekker is natuurlijk net zoals een 1 liter motor in een Ferrari stoppen. Je moet je verwachtingen bijschaven.
Het werkt niet onbetrouwbaar, je wilt iets van een systeem waar het niet voor bedoeld is…Maar al met al zijn het luxe problemen en vind ik het alleen vervelend dat het allemaal zo onbetrouwbaar werkt en dat een deel van anderen die zo’n warmtepomp kopen ook met dit soort dingen geconfronteerd zullen worden. Slecht voor het imago en dus ook milieu/klimaat.
De meeste klachten komen door een installatie fout of doordat gebruikers iets verwachten van een systeem waarvoor het niet bedoeld is.
Oranje dopje tegen de klok in eraf halen.laurens0619 schreef op donderdag 30 maart 2023 @ 21:31:
[...]
Weet niet of dit max is, flow loopt ongeveer op 3l/min als ik die meters aflees. Met 10 groepen is dat ongeveer 30l/min? Moet eerlijk bekennen dat ik te weinig snap van die vloerverwarmer verdelen of ik hier nog verder open zou kunnen zetten. Boven gaat iedere groep via thermostaat, beneden van die oranje dopjes maar daaronder niet echt iets van een stelschroef (wel plus min op het oranje dopje...)
[Afbeelding]
De flow meters op max flow zetten, zie bijvoorbeeld dit filmpje:
YouTube: Radson Premium verdeler
Noteer wel altijd even de oude stand voor het geval dat…
Zet eens alle thermostaten op maximaal boven, waarschijnlijk heb je dan al meer flow.
En even van de inregelkraan een duidelijke foto, zie rood gemarkeerd:
Dit is de bijbehorende handleiding als ik mij niet vergis:
http://herz-vana.com.tr/uploads/7217-v-en_0812.pdf
Deze kun je verstellen via het spindel, oude stand noteren en eventueel vol open zetten. (Hoogste getal)
[Voor 12% gewijzigd door DutchWing op 31-03-2023 00:33]
Ook @DutchWingAndrehj schreef op donderdag 30 maart 2023 @ 19:24:
[...]
Snel bijverwarmen kun je vergeten met een warmtepomp. Als je dat wilt had je beter je 20+ kW cv-ketel kunnen laten hangen.
Je hebt “snel” en “niet”, ik weet heel goed waar ik aan ben begonnen hoor, ik kom van een huis met 180 m2 vvw en warmtepomp. Nu doet ie “niet”, als ik de warmtepomp opnieuw moet starten om mijn wensen binnen een half uur te voelen loopt het niet lekker dus. Tussen even 40 graden, fluitje van een cent voor de warmtepomp, in een radiator stoppen ipv 30 is echt een flink voelbaar verschil.
Als je een apparaat met een manuele bediening maakt waarbij je de temperatuur hoger kunt zetten is het wel handig als dat ook werkt toch ? Denk meer vanuit gebruiker ipv techniek, een leercurve zou altijd ondergeschikt moeten zijn en juist leren van de gebruiker. Het is alleen dat de gebruiker, terecht, geen zin heeft om weken te moeten wachten totdat een apparaat de gewoontes door heeft, als ie dat al door heeft, terwijl gewoontes er ook zijn om te veranderen.DutchWing schreef op vrijdag 31 maart 2023 @ 00:17:
[...]
De thermostaat heeft een auto adapt instelling, dit betekent dat je warmtepomp leert van op welke temperatuur je hem zet en hoeveel warmte hij nodig heeft.
Als je er vervolgens een slinger aan geeft vind ik het niet vreemd dat die niet ineens zijn leercurve gaat negeren.
Dat zelfde zie je met circulatiepompen met een auto adapt instelling.
[...]
De thermostaat heeft sowieso een differentie waartussen hij werkt.
Een snel reagerend afgifte systeem met een traag reagerende warmte opwekker is natuurlijk net zoals een 1 liter motor in een Ferrari stoppen. Je moet je verwachtingen bijschaven.
[...]
Het werkt niet onbetrouwbaar, je wilt iets van een systeem waar het niet voor bedoeld is…
De meeste klachten komen door een installatie fout of doordat gebruikers iets verwachten van een systeem waarvoor het niet bedoeld is.
Een leercurve zou mooi zijn als ie dat op de juiste manier doet, doordat ie door heeft hoeveel energie er nodig is om het huis op een correcte manier 1 graden op te warmen als ik dat wil, und ein bisschen ploetzlich

Deze unit komt idd via climamarket.eu sinds 5 maanden bestel ik ze via alklima. Ik heb nul service gekregen via clima market... nu via alkima proberen of anders zelf lassen.P5ycho schreef op donderdag 30 maart 2023 @ 11:13:
[...]
Ik heb een unit uit spanje gehad waarvan de compressor na 2 jaar het begaf, vanwege relatief veel start-stops ( eigen schuld) icm een gemiste software update. Ik heb geen garantie kunnen claimen en heb een nieuwe neer moeten zetten. Is die van jou door Alklima geleverd?
18500wp Solaredge, 6Kw wp pana 3x 3,5Kw Airco,s + 64Kwh E auto. Gasloos sinds 2018
De kapotte unit staat nog in de tuin, ik moet van de zomer eens bedenken wat ik ermee ga doen...
Ik neem aan dat ik niets hoef te zeggen over transportbeveiligingen op de compressor, als je die vergeet dan hoor je dat wel

Ik hoor hier dat je dus beter je verlies kan nemen en gewoon een nieuwe moet bestellen in Spanje?P5ycho schreef op vrijdag 31 maart 2023 @ 09:11:
Ik heb destijds via een installateur ook Alklima op bezoek gehad, maar dat heeft me alleen maar een hoop geld in uurloon gekost. Een nieuwe compressor voor een Zubadan zou 4999 ex moeten kosten...
De kapotte unit staat nog in de tuin, ik moet van de zomer eens bedenken wat ik ermee ga doen...
Ik neem aan dat ik niets hoef te zeggen over transportbeveiligingen op de compressor, als je die vergeet dan hoor je dat wel
Zijn die buitenunits überhaupt te repareren?
Ik heb zelf nooit de illusie gehad dat ik iets kan verwachten qua garantie.
[Voor 3% gewijzigd door Noshi op 31-03-2023 10:02]
laat maar, uiteindelijk heb ik het aan de praat weten te krijgen,Gertjansp schreef op donderdag 30 maart 2023 @ 10:32:
mensen, ik heb een vreemde situatie,
het booster element wil niet helpen met de legionella run,
ik heb de afgelopen dagen al 100-en post doorgelezen met betrekking tot dit fenomeen, enkel hebben de tips daaruit nog geen uitkomst geboden,
mijn bevindingen tot op heden, de legionella start en gaat eerst het water op ingestelde SWW setpoint brengen, dit gaat ook goed zoals tezien is in onderstaande screenshot.
op de display is ook het icoontje aanwezig dat de stand Legionella Preventie actief is.
maar het booster element word niet geactiveerd (in display verschijnt dit icoon ook niet, dus relais word niet aangestuurd
gevolg daarvan is dat de temperatuur daarna niet doorloop naar Legionella setting (nu 65 graden)
systeem blijft dan ~2 uur een beetje circuleren op de pomp (warmtepomp gaat wel uit), daarna stopt het systeem en gaat het de volgende dag wederom 'proberen'
door watergebruik zakt de temperatuur weer (in afbeelding tot 40 graden) en dit word daarna weer door de normale SWW cyclus opgepakt
settings lijken volgens mij juist;
dipswitch SW1 1-5 en 1-6 (boosterheater/ booster heater function)
legionella temperatuur 65 graden C
frequentie 7 dagen
start time 1600
max operation time 2 uur
duration of max temp 30min
bij extra instellingen staat elektrische weerstand SWW aan maar dat zou volgens voorgaande berichten niet uit moeten maken.
[Afbeelding]
[Afbeelding]
het gaat om een ERPT30X-VM2ED
(er staat spanning op de externe voeding voor het element, clixon is niet in)
dus lang verhaal kort, het element word niet aangestuurd en ik zie niet waarom? wat zie ik over het hoofd?
SW 2-3 (booster heater capacity restriction) op off gezet
de gehele installatie gereset en opnieuw ingesteld, daarbij wederom bij de wizard <HEATER CAPACITY RESTRICTION> -> NO geselecteerd, daarna alles opnieuw ingesteld en nu werkt het wel.
Ze zijn prima te repareren volgens mij, maar spare parts is een ding. Alklima vraagt de hoofdprijs voor een niet-garantiegeval. Climamarket levert geen spare parts. Mijn eerste unit is uit 2018 en komt van instaladora termica in Spanje. Hier ook geen garantie kunnen regelen via mail. Tweede unit van Climamarket.Noshi schreef op vrijdag 31 maart 2023 @ 10:02:
[...]
Ik hoor hier dat je dus beter je verlies kan nemen en gewoon een nieuwe moet bestellen in Spanje?
Zijn die buitenunits überhaupt te repareren?
Ik heb zelf nooit de illusie gehad dat ik iets kan verwachten qua garantie.
Het positieve is dat ik nu spare parts in de tuin heb staan

Maar de bedoeling van een warmtepomp is dat je 24/7 de thermostaat op 1 temperatuur laat staan.joezzt schreef op vrijdag 31 maart 2023 @ 01:20:
[...]
Als je een apparaat met een manuele bediening maakt waarbij je de temperatuur hoger kunt zetten is het wel handig als dat ook werkt toch ? Denk meer vanuit gebruiker ipv techniek, een leercurve zou altijd ondergeschikt moeten zijn en juist leren van de gebruiker. Het is alleen dat de gebruiker, terecht, geen zin heeft om weken te moeten wachten totdat een apparaat de gewoontes door heeft, als ie dat al door heeft, terwijl gewoontes er ook zijn om te veranderen.
Een leercurve zou mooi zijn als ie dat op de juiste manier doet, doordat ie door heeft hoeveel energie er nodig is om het huis op een correcte manier 1 graden op te warmen als ik dat wil, und ein bisschen ploetzlich
Hoe de leercurve verder geïmplementeerd wordt is heel erg merk afhankelijk, dat is ook met het regelkarakteristiek van de PID regeling etc.
Je ziet bijvoorbeeld dat cv ketel/warmtepomp fabrikanten ander regelgedrag hebben als koelmachine/warmtepomp fabrikanten.
Ja, da’s weer vanuit de techniek geredeneerdDutchWing schreef op vrijdag 31 maart 2023 @ 13:33:
[...]
Maar de bedoeling van een warmtepomp is dat je 24/7 de thermostaat op 1 temperatuur laat staan.
Hoe de leercurve verder geïmplementeerd wordt is heel erg merk afhankelijk, dat is ook met het regelkarakteristiek van de PID regeling etc.
Je ziet bijvoorbeeld dat cv ketel/warmtepomp fabrikanten ander regelgedrag hebben als koelmachine/warmtepomp fabrikanten.

Maar ik heb hem dan ook op 1 temperatuur staan, 24 uur, daar geloof ik ook in. Maar toch wil je het soms “snel” wat warmer hebben. Een luxe probleem.
En ik heb nou eenmaal deze fabrikant gekozen en het werkt ok zeg maar. Nu ik die auto adaptatie uit heb kan ik de temperatuur redelijk snel omhoog krijgen.
Vanochtend geprobeerd, 1 graden hoger gezet, binnen 1 minuut ging de 4 kW unit helemaal los op 6 kW, tot 45 graden als ik hem niet gestopt had.
Al met al, met een beter manual, of een how-to, of een advies over verschillende installatietypes en hoe het ding in te stellen, zou de fabrikant heel wat mensen helpen.
Ik heb dat de eerste week geprobeerd maar vond het 's nachts te warm. Werk nu zelfs met een nachtverlaging van 2 graden, opwarmen gaat makkelijk met >1graad/uur (bij huidige temperaturen).DutchWing schreef op vrijdag 31 maart 2023 @ 13:33:
Maar de bedoeling van een warmtepomp is dat je 24/7 de thermostaat op 1 temperatuur laat staan.
Wellicht wil het zeggen dat mijn aanvoertemperatuur eigenlijk nog omlaag moet. Het is me nog niet helemaal duidelijk hoe dat werkt bij de ruimtecompensatie. Als ik mijn min/max instelling verander, past hij op basis daarvan dan ook de aanvoertemperatuur aan?
“The greatest threat to our planet is the belief that someone else will save it.” [quote by Robert Swan, OBE]
Plaatje van vandaag, om 6 uur thermostaat omhoog, wat we daarna zien gebeuren is zeker wat we zien als pendelen?
Draai op adaptieve ruimtetemperatuur met minimum 30 en maximum 40 graden op radiatoren.
[Voor 3% gewijzigd door assje op 31-03-2023 16:04]
“The greatest threat to our planet is the belief that someone else will save it.” [quote by Robert Swan, OBE]
Wel een erg bijzondere logica; als ik het goed begrijp had jij nu liever geen voorruit in je auto gehad, en in plaats van een stuur, een paar leidsels, voor jouw 'paardekrachten'.joezzt schreef op vrijdag 31 maart 2023 @ 15:21:
[...]
Ja, da’s weer vanuit de techniek geredeneerdde mens past zich aan, aan de techniek. Andersom is beter toch ? Zoveel mensen, zoveel wensen. De techniek kan het, maar er zit misschien wel een ander prijskaartje aan.

14kW ZubadanPUHZ-SHW140YHA+ERSC-VM2C, 200L boiler , 200L buffer, sinds 8/2018, gasloos
Of nee, ik wil dat de cruise control up/down werkt
[Voor 22% gewijzigd door joezzt op 31-03-2023 18:35]
Beste aardige leuke aardige @joezzt .joezzt schreef op vrijdag 31 maart 2023 @ 18:32:
Haha, nee, ik wil dat het gaspedaal het doet en de cruisecontrol niet altijd aan staat 🤪
Of nee, ik wil dat de cruise control up/down werkt
Gewoon gas pedaal : antwoord:
Hang ouderwetse rond aan/uit honey well thermostaat op.
of een iets moderne uitvoering... naar gelang de wenst..
Sluit deze aan op ingang 1 thermostaat van de pcb in de binnenunit.
Jouw klacht ... zodra ik de thermostaat een zwieper geeft gaat de wp volgas en op 45 graden draaien...niet gewenst.
Ga naar de instelling WAR
Nu stel je WAR in bij -10 graden op 40 graden en bij +10 op 35 graden.
Dit als voorbeeld..cijfers moet je zelf aanpassen naar gevoel.
In de oude situatie ( volgas) dacht de WP ik moet voldoen aan warmte vraag van de keizer....
Nu zal hij veel rustiger op starten en NIET veelste hoge temperaturen geven.
Vergeet even dat hij 24h moet draaien achter elkaar, of lange runs.
Vergeet ook de slimme regeling.
Vergeet niet alle instellingen terug naar fabriek te zetten.
Vergeet niet je rekening te betalen.
Als je de WAR stooklijn in de loop van de maanden aan past aan je wensen heb je een rustig systeem.
Als je een iets... niet te .. moderne klok thermostaat neemt (aan/uit systeem)( geen opentherm !!!!).
Kan je zelf de tijden in stellen ( voor verwarmen voor dat je je bed uit komt of thuis komt)
Ik draai ook zo WAR met "controlerende thermostaat " die aan/uit zegt via thermostaat ingang 1 van de PCB.
Volgens mij heb jij je aardig aangepast aan de techniek; iets wat je in je voorgaande geneuzel juist aan de kaak stelde!joezzt schreef op vrijdag 31 maart 2023 @ 18:32:
Haha, nee, ik wil dat het gaspedaal het doet en de cruisecontrol niet altijd aan staat 🤪
Maar genoeg hierover

[Voor 6% gewijzigd door Naalroc op 31-03-2023 23:01]
14kW ZubadanPUHZ-SHW140YHA+ERSC-VM2C, 200L boiler , 200L buffer, sinds 8/2018, gasloos
Mijn systeem zal a.g.v. de radiatoren nooit een COP kampioen worden maar wellicht is er nog wel wat winst te behalen. Verbruiksgetallen zijn op basis van indicatie Ecodan, ik heb geen externe meters o.i.d.
Zijn er hier andere gebruikers die op enkel radiatoren draaien? Welke COP hebben jullie afgelopen maand gehaald?
Totaal zit ik flnk wat hoger dan jij voor de energie, maar ook wat hoger wat betreft COP.
Verbruikte energie 625kWh waarvan 538kWh voor verwarmen en 87kWh voor SWW.
Geproduceerde energie: 2453kWh waarvan 2173kWh voor verwarmen en 279kWh voor SWW.
Dan kom ik op een COP van 4.04 voor verwarmen en 3.20 voor SWW (3.92 totaal)
Ook dit is op basis van de Ecodan, dus neem alle getallen met een korreltje zout.
Service Tool PAC-SK52ST voor analyse van buitenunits
Naar aanleiding van een discussie zojuist in het algemene L/W WP topic:Er is een service tool beschikbaar om allerlei servicedata uit je buitenunit uit te lezen. Het is wel een redelijk rudimentaire interface (input gaat via dip-switches en output via twee 7-segments LED-displays), maar het kan toch een goede hulp zijn bij problemen aan de buitenunit.
Dit filmpje legt de werking wel aardig uit:
O.a. hier te koop voor 109 euro: https://www.dynoair24.de/...isplay-fuer-aussengeraete
Maar wel jammer dat dit niet gewoon onderdeel (meer) is van het outdoor unit controller board, de benodigde aansluitingen zitten nota bene gewoon op de printplaat...
Dit wat de service manual erover schrijft (gaat nog een aantal pagina's door):
Hier ook alleen radiatoren, in maart een cop van 3.7 volgens de warmtepomp:assje schreef op zondag 2 april 2023 @ 15:01:
Afgelopen maand is op de 7e mijn ketel uit gegaan en op de 9e de warmtepomp online gekomen. Zojuist even de eerste maand op een rijtje gezet. Verbruik thermisch is wat hoger dan referentie, dat heeft wellicht te maken met weinig zon en/of veel wind.
Mijn systeem zal a.g.v. de radiatoren nooit een COP kampioen worden maar wellicht is er nog wel wat winst te behalen. Verbruiksgetallen zijn op basis van indicatie Ecodan, ik heb geen externe meters o.i.d.
Zijn er hier andere gebruikers die op enkel radiatoren draaien? Welke COP hebben jullie afgelopen maand gehaald?
[Afbeelding]
486 kWh verbruikt ( 490 kWh volgens de kWh meter in de meterkast)
1791 kWh geleverd
Alleen verwarming, warm water wordt niet door de warmtepomp gemaakt.
Vorig jaar maart had ik nog gas en verbruikte toen 220 m3 , wel incl boiler en slechtere isolatie. Met de isolatie ben ik echter nog lang niet klaar.
Door de grote hoeveelheid zon vorig jaar maart, kun je die maand maar moeilijk vergelijken met de regenachtige en koude maand die we dit jaar hadden.joezzt schreef op zondag 2 april 2023 @ 19:52:
Vorig jaar maart had ik nog gas en verbruikte toen 220 m3 , wel incl boiler en slechtere isolatie. Met de isolatie ben ik echter nog lang niet klaar.
Hier ging de warmtebehoefte (thermisch) voor verwarmen van 146 kWh vorig jaar naar 1037 kWh dit jaar... (in een woning die rondom zon vangt).
[Voor 6% gewijzigd door Andrehj op 02-04-2023 20:16]
Zooo, da’s inderdaad ook nog eens zo, nog meer bespaard. Die ouwe cv was ook helemaal op.Andrehj schreef op zondag 2 april 2023 @ 20:08:
[...]
Door de grote hoeveelheid zon vorig jaar maart, vergelijken bij de regenachtige en koude maand die we dit jaar hadden zijn die twee niet te vergelijken.
Hier ging de warmtebehoefte (thermisch) voor verwarmen van 146 kWh vorig jaar naar 1037 kWh dit jaar... (in een woning die rondom zon vangt).
Binnen een paar weken is er een overzicht van verbruiksdata van @Tomexergie in het algemene L/W WP topic. Als je de rendementen daarvan vergelijkt met zijn overzicht van vorig jaar maart, heb je een veel beter vergelijk.joezzt schreef op zondag 2 april 2023 @ 20:15:
Zooo, da’s inderdaad ook nog eens zo, nog meer bespaard. Die ouwe cv was ook helemaal op.
- hydrobox/nieuwe binnendeel generatie E (mogelijk om Delta T aan te passen)
- nieuwe PUZ lijn en volgende informatie beschikbaar
"Ook geluidsreductie heeft aandacht gekregen bij de ontwikkelaars van Mitsubishi Electric. Dit heeft tot de PUZ-lijn geleid, die bestaat uit luxere warmtepompen, met ook R32 als koudemiddel, die los van een laag geluidsniveau een hoog rendement hebben. Vanwege het geluid is een trillingdempende plaat gebruikt en is de compressor akoestisch bekleed. Verder zijn de ventilator en warmtewisselaar groter zodat de ventilator rustiger kan draaien. De maatregelen zorgen voor een vermindering van de geluidsdruk met 4 dB(A) naar 54 db(A) bij 7/55° C. Deze reductie komt neer op meer dan een halvering van de geluidsdruk."
Als iemand meer informatie beschikbaar heeft omtrent bovenstaande hou ik me aanbevolen.
Link?snapo6 schreef op woensdag 5 april 2023 @ 19:55:
Gelezen dat volgende zit aan te komen, wss voorjaar 2024.
- hydrobox/nieuwe binnendeel generatie E (mogelijk om Delta T aan te passen)
- nieuwe PUZ lijn en volgende informatie beschikbaar
WP: ME PUHZ-SW75YAA + ERST30D-VM2ED | Solar: 17x TSM-340-DE06M.08 (5780Wp ~6200kWh), Azimuth 179°, Hellingshoek: 34° | PC specs
hier meer: ... toch niet
[Voor 24% gewijzigd door sinterklaas1975 op 05-04-2023 21:21]
Die bestaat al, kan je al kopen dacht ik maar monoblock en geen split R290
9990 Wp, Ecodan R32 7,5 , WTW ventilatie, Daikin FTXM35M(R) (5x), Doorstroomverwarmer, Douche WTW, Emco Novette Twin met LFP accu 51.2V 40Ah, Opel Vivaro DC L3H1 75kW (12-2022).
Nu heb ik ook MELCloud en dat hangt ook wel weer aan HA. Maar het vreemde is dat 'Daily Energy Consumed' altijd nihil blijft?
In MELCloud zit ook de rapportfunctie. Daar staat gezellig bij: "We kunnen geen verslag geven van het energieverbruik, want er is geen meter voor het energieverbuik geïnstalleerd. Gelieve uw installateur te contacteren indien u dit wenst."
Heeft nu het 1 met het ander te maken?
En wat/waar is dan die meter zodat ik het energieverbruik wel kan bekijken?
Wat zie je op de UI van de WP zelf over de data van deze en vorige maanden? (Raadpleeg de handleiding als je niet weet hoe je dat menu kunt vinden.)RiCk schreef op zondag 9 april 2023 @ 12:41:
We hebben thuis een ERST20D-VM2D hangen en ik zou graag het energieverbruik goed willen monitoren.
Nu heb ik ook MELCloud en dat hangt ook wel weer aan HA. Maar het vreemde is dat 'Daily Energy Consumed' altijd nihil blijft?
In MELCloud zit ook de rapportfunctie. Daar staat gezellig bij: "We kunnen geen verslag geven van het energieverbruik, want er is geen meter voor het energieverbuik geïnstalleerd. Gelieve uw installateur te contacteren indien u dit wenst."
Heeft nu het 1 met het ander te maken?
En wat/waar is dan die meter zodat ik het energieverbruik wel kan bekijken?
Daar staat wel wat vermeld, o.a. 49 kwh voor deze maand!Andrehj schreef op zondag 9 april 2023 @ 13:57:
[...]
Wat zie je op de UI van de WP zelf over de data van deze en vorige maanden? (Raadpleeg de handleiding als je niet weet hoe je dat menu kunt vinden.)
Dat is vrij hoog (hier staat de teller t/m gisteren op 26 kWh), maar omdat dat uit de interne schatting van de WP komt zegt dat maar weinig.RiCk schreef op zondag 9 april 2023 @ 14:38:
Daar staat wel wat vermeld, o.a. 49 kwh voor deze maand!
Tip: Installeer een kWh meter voor de WP in je meterkast en hang de pulsuitgang daarvan aan de binnenunit van je WP.
Even een late reactie maar ik lees dit nu in het forum. Ik draai al 2 jaar met een PAR Bediening op stooklijn. Deze werkt aan/uit met achterliggend de stooklijn. Waarom zou dit niet werken vraag ik mij af? Als de bediening juist is ingeleerd gaat de wp uit zodra de ruimte 1k boven het setpoint is.Grolsch schreef op zaterdag 6 augustus 2022 @ 21:44:
[...]
Even aanvulling, deze post had ik gemist.
Als je alleen WAR draait, wordt het zo warm in huis als je stooklijn staat en wat de overige omstandigheden doen.
Hij kijkt compleet / helemaal NIET naar binnen temperatuur, alleen naar buitentemperatuur, en adhv deze buitentemperatuur bepaalt hij stooklijn.
Dus als je binnen 10 man op bezoek hebt, je bent aan het gourmetten en het is 27 graden in huis, maar het is buiten 7 graden, stookt hij gewoon volgens stooklijn. Op exact een zelfde manier alsof het 15 graden in je woonkamer is.
Dat is niet alleen WAR, wat ik het over had.silencer112 schreef op zondag 9 april 2023 @ 21:27:
[...]
Even een late reactie maar ik lees dit nu in het forum. Ik draai al 2 jaar met een PAR Bediening op stooklijn. Deze werkt aan/uit met achterliggend de stooklijn. Waarom zou dit niet werken vraag ik mij af? Als de bediening juist is ingeleerd gaat de wp uit zodra de ruimte 1k boven het setpoint is.
49 kWh is echt niet hoog hoor. Menig WP-eigenaar zou daar heel blij mee zijn.RiCk schreef op zondag 9 april 2023 @ 14:38:
[...]
Daar staat wel wat vermeld, o.a. 49 kwh voor deze maand!
96 kWh hier deze maand tot nu toe.Naalroc schreef op zondag 9 april 2023 @ 22:19:
Zo is dat! 112 hier.......
SUZ-SWM80VA2 + ERSD-VM2D - PM voor Tibber Refferal
136 kWhiDennis3D schreef op zondag 9 april 2023 @ 21:58:
[...]
49 kWh is echt niet hoog hoor. Menig WP-eigenaar zou daar heel blij mee zijn.
Gasloos 26-05-2020; SHW112YAA + ERSC-VM2C, SWW 400L
WP: Puhz-SW75YAA - ERST30-VM2ED - SolarEdge SE5K 16 x 320WP IBC Solar - SolarEdge SE3680H 14 x 410WP Longi
Wie biedt er meer......

Dan doe ik het met mijn 123kWh deze maand (tot nu toe) nog niet verkeerd.
Mijn verbruik is wel mijn totale elektra verbruik, heb nog geen losse kWh meter aangesloten.