Dank voor de reactie allemaal, gisteren niet kunnen antwoorden dus bij deze:
SebastiaanPs schreef op dinsdag 10 maart 2026 @ 19:35:
[...]
Dan is dat meer waarschijnlijk inderdaad. Is er niet ergens een lekkage? Condens lijkt zeer onwaarschijnlijk als oorzaak.
Kleine side note: koelen met Ta 21 graden zou ik afraden. Grote kans dat je daarmee je minimumvermogen niet kwijt kan en dat je warmtepomp enorm gaat pendelen.
Ik vermoed ook een lek, maar kan momenteel niets vinden. Het vat (en alles er rond) is momenteel droog, maar was nat toen de technieker langs kwam.
Ivm koelen op Ta 21: Inderdaad, ik gebruik het enkel als ik op 19 graden condens op de vloer zie en ik koel nooit 24/7. Ik houd het dan in de gaten en wanneer de WP dreigt te pendelen zet ik de Ta wat lager of wacht ik enkele uren tot de vloer weer wat is opgewarmd.
Andrehj schreef op woensdag 11 maart 2026 @ 10:38:
@
ivandal Volgens mij is je SWW-vat lek. Ik kan me niet voorstellen dat je daar in de winter, als het dauwpunt binnen notoir laag is (hier ligt het dauwpunt binnen nu op 11 graden), condens krijgt.
En in de zomer zou condens bij koelen geen probleem moeten zijn, want je binnenunit heeft daar een afvoer voor en moet er tegen kunnen.
Overigens: hoe kun je draaien met een Ta van 21 graden? Zowel bij koelen als verwarmen moet de WP zijn minimale vermogen kwijt kunnen. Dat lukt bij die Ta nooit (tenzij het
binnen 16 graden is als je verwarmt, en 30 als je koelt). Je WP zal pendelen als een malle. Ik kan je enkel aanraden om iets aan monitoring te doen. Er zijn veel mogelijkheden, inclusief een aantal zeer laagdrempelige. Zie
Andrehj in "Mitsubishi Electric Ecodan Lucht/Water Warmtepompen"
Akkoord, zie hierboven. Ik monitor met de ESP32
Technician- schreef op woensdag 11 maart 2026 @ 19:20:
[...]
Ik kan het niet helemaal duiden of zien.
Maar even theoretisch, zeker in de winter kan het inkomende koudwater onderin het rvs SWWvat een temp <10C zijn. Heb al 5-6C gemeten.
Als de unit in een ruimte staat met bv een droger of wasrek en het is er lekker warm bevat de lucht behoorlijk wat vocht.
Als de unit dan staat ingesteld op de bovenste temp sensor, en er veel koud water inkomt kan dat best onder dauwpunt zitten.
Dit soort aanslag zie ik wel vaker in units die wat jaren staan, waarbij je nergens lekkage kunt vinden. Ook bij units die koelen zie je dat wel (incl de groene aanslag op koper)
Dit was ook de redenering van de technieker. De onderkant van het vat heeft koud water (in de winter ~10 graden of wat lager) en daar kan condens op vormen.
De unit staat op de zolder waar verder niks aanwezig is. De zolder is ook actief verlucht, net als de rest van het huis en dus niet bepaald vochtig. De WP is ~2.5 jaar in gebruikt.
Momenteel is het vat droog.
De technieker heeft SWW ingesteld op 50 graden met 5 graden zakken, waardoor hij ~2x per dag aanspringt.
Ik ga dit voor het weekend omzetten naar terug 1x per dag om te kijken of dit inderdaad de oorzaak was.
De technieker heeft ook de 2 temperatuur sensors in het vat vervangen omdat deze vol aanslag zaten, zou dit eventueel een lek kunnen hebben gehad?
Mitsubishi heeft ook meer informatie gevraagd ivm dit probleem + het mogelijk tekort aan koudemiddel, maar verder nog niets van hen vernomen.