• WatcherZ
  • Registratie: Januari 2018
  • Laatst online: 12:52
michaelvo schreef op dinsdag 24 februari 2026 @ 08:40:
[...]

Hier ben ik het helemaal mee eens en zo heb ik het nu ook ongeveer ingesteld tot grote tevredenheid dit stookseizoen:

Dagmaximum temperatuur < 5 graden:
- 24/7 19,5 graden

Dagmaximum temperatuur > 5 graden:
22:00 naar 19,0
10:30 naar 19,5
+0,5 als de (moving average) opbrengst van de zonnepanelen > 1 kW is
+0,5 als de energieprijs 5 cent lager is dan het daggemiddelde
-0,5 als de energieprijs 5 cent hoger is dan het daggemiddelde

In combinatie met de 1,0 graden hysterese van mijn PAR thermosstaat zorgt dit voor mooie lange runs, meestal overdag, waarbij hij heel af en toe onderbroken wordt bij excessieve stroomprijzen. Ik had in eerste instantie ook de warmtepomp uit op de vier duurste uren maar soms zijn de duurste uren maar een cent duurder dan de goedkoopste uren en kun je dus beter gewoon doordraaien. Vandaar de limiet op 5 cent nu.

@WatcherZ ik zou trouwens nooit MELcloud gebruiken voor het schema omdat je dan afhankelijk bent van de Mitsubishi servers. Wat jij hebt ingesteld kan je ook prima gewoon op de MRC (bedieningsunit) doen.
Ik ga het inderdaad even via de bedieningsunit instellen, goeie.

Wat ik alleen nog niet helemaal snap: je draait dus in principe van 10:30 - 22:00. Dan draai je dus bewust in de 'dure uren': even gemakshalve van 17:00 - 20:00, maar sla je die van 06:00 - 10:00 over. Is dat bewust?

• michaelvo
  • Registratie: Oktober 2006
  • Laatst online: 12:00
SebastiaanPs schreef op dinsdag 24 februari 2026 @ 09:20:
[...]

Klinkt als een mooie methode! Hoe doe jij dit? Met de auto adaptation van het project van @xoror en de setpoint bias, of een andere methode? Indien anders, hoe heb jij dit praktisch geregeld in HA?
Nee gewoon handmatig via automations in HA. Ik stuur ze je wel even via PB want dat gaat wel wat offtopic...

WP: ME PUHZ-SW100YAA + EHSC-VM2D + HTWBOI-300 || AC: MHI SRK/C 50 ZS-W + MHI SRK/C 35 ZS-W || PV: 10.4 kWp ZO/ZW + Enphase IQ8+ || MV: Itho Daalderop CVE-S Optima Inside CO2

• michaelvo
  • Registratie: Oktober 2006
  • Laatst online: 12:00
WatcherZ schreef op dinsdag 24 februari 2026 @ 09:47:
Wat ik alleen nog niet helemaal snap: je draait dus in principe van 10:30 - 22:00. Dan draai je dus bewust in de 'dure uren': even gemakshalve van 17:00 - 20:00, maar sla je die van 06:00 - 10:00 over. Is dat bewust?
De 10:30 - 22:00 is om de warme buitentemperaturen mee te pakken, en om de vloer in de avond wat warmer te laten zijn. De dure uren regel ik dus los, als de prijs hoog is gaat de setpoint iets naar beneden waardoor de warmtepomp (meestal) afslaat.

WP: ME PUHZ-SW100YAA + EHSC-VM2D + HTWBOI-300 || AC: MHI SRK/C 50 ZS-W + MHI SRK/C 35 ZS-W || PV: 10.4 kWp ZO/ZW + Enphase IQ8+ || MV: Itho Daalderop CVE-S Optima Inside CO2

@WatcherZ Afgezien van de vele ingewikkelder methodes die hierboven beschreven worden kun je ook een nachtverlaging instellen van 0.5 graad, en dat in combinatie met een aan/uit-thermostaat. Dat doe ik al jaren en werkt hartstikke goed. Daardoor draait op het merendeel van de dagen de WP alleen overdag, dus zoveel mogelijk op PV. Ik zou (als ik ooit dynamische tarieven zou hebben) ook het setpoint tussen 17 en 21 uur nog kunnen verlagen, zodat de WP ook dan zo weinig mogelijk draait.
Van de afgelopen week ziet dat er dan zo uit:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Qj3cQsFtWSY_w_JS4W0peSU92jU=/800x/filters:strip_exif()/f/image/rL3Rg7Ci3akzSGuBI0rX8dSF.png?f=fotoalbum_large
Details over hoe je een WP die aan de grote kant is voor de woning erg efficiënt kunt inzetten vind je in Andrehj in "Mitsubishi Electric Ecodan Lucht/Water Warmtepompen"

WP: ME PUHZ-SW75YAA + ERSD-VM2D + EV-WP-TWS-1W 300; AC: ME MXZ-2F42VF + 2x MSZ-LN25VGV; PV: 14.08 kWp O/W + SMA STP 8.0; Vent: Zehnder Q600 ERV + Ubbink AirExcellent.

Pagina: 1 ... 220 221 Laatste

Let op:
Factory zero systeem? Post dan in Problemen met warmtepompsystemen van Factory Zero