Ik ga het inderdaad even via de bedieningsunit instellen, goeie.michaelvo schreef op dinsdag 24 februari 2026 @ 08:40:
[...]
Hier ben ik het helemaal mee eens en zo heb ik het nu ook ongeveer ingesteld tot grote tevredenheid dit stookseizoen:
Dagmaximum temperatuur < 5 graden:
- 24/7 19,5 graden
Dagmaximum temperatuur > 5 graden:
22:00 naar 19,0
10:30 naar 19,5
+0,5 als de (moving average) opbrengst van de zonnepanelen > 1 kW is
+0,5 als de energieprijs 5 cent lager is dan het daggemiddelde
-0,5 als de energieprijs 5 cent hoger is dan het daggemiddelde
In combinatie met de 1,0 graden hysterese van mijn PAR thermosstaat zorgt dit voor mooie lange runs, meestal overdag, waarbij hij heel af en toe onderbroken wordt bij excessieve stroomprijzen. Ik had in eerste instantie ook de warmtepomp uit op de vier duurste uren maar soms zijn de duurste uren maar een cent duurder dan de goedkoopste uren en kun je dus beter gewoon doordraaien. Vandaar de limiet op 5 cent nu.
@WatcherZ ik zou trouwens nooit MELcloud gebruiken voor het schema omdat je dan afhankelijk bent van de Mitsubishi servers. Wat jij hebt ingesteld kan je ook prima gewoon op de MRC (bedieningsunit) doen.
Wat ik alleen nog niet helemaal snap: je draait dus in principe van 10:30 - 22:00. Dan draai je dus bewust in de 'dure uren': even gemakshalve van 17:00 - 20:00, maar sla je die van 06:00 - 10:00 over. Is dat bewust?
/f/image/rL3Rg7Ci3akzSGuBI0rX8dSF.png?f=fotoalbum_large)