• JustMyOpinion
  • Registratie: November 2012
  • Laatst online: 01:04
Andrehj schreef op zondag 15 maart 2026 @ 10:04:
[...]

Nee. Je wilt de volledige flow van je WP door dat vat. Dus hij moet ergens tussen het punt waar alle retouren van radiatoren en VVW-verdelers bij elkaar komen en daar waar de retour van je SWW-vat-spiraal er bij komt, zodat het opwarmen van je SWW-vat niet via het buffervat loopt.
Duidelijk. Net even gekeken en het lijkt alsof er nog wel wat kan passen onder de WP box.

Denk dat ik dan wel iets moet verzinnen met flexibele aansluiting, maar dat lijkt me geen probleem.

En misschien ook iets verzinnen dat als er iemand echt bij moet zijn het vat redelijk snel is uit te bouwen. Wellicht een dubbele afsluiter, zodat je hem kunt loskoppelen, zonder hem helemaal leeg te maken. Snap je wat ik bedoel?

Nu ben ik niet echt thuis in die vaten, weet er iemand waar ik zo'n vat goedkoop kan bestellen?

Gasloos sinds 12-2022 || Hoekhuis 1968 || WP: SUZ SWM80 VA || 300 l boiler || SOLAR: 2,1 kWp OZO / 2,4 kWp WNW (SolarEdge) + 3,6 kWp S (Solis)

• PeterMi
  • Registratie: December 2022
  • Laatst online: 04-04 15:07

PeterMi

Zubadan econdan PUHZ 80YY

xoror schreef op zondag 15 maart 2026 @ 13:54:
@PeterMi Heb je verder na-regeling ? Want als die ook aan het begin nog open moet gaan heb je wellicht nog niet voldoende afgifte als de wp net start.

Een andere mogelijke verklaring is dat je WP altijd wat 'wild' start in bepaalde mode. Ik geloof dat jij WAR draait? Hij stopt altijd als de werkelijke TA > ingestelde Ta + 1 of 1.5.

@Djvdb De defrost van 12:50 is natuurlijk al 2 uur later, dat is een andere dan die fake defrost aan het begin.
Ik draai iid in WAR. De vloerverwarming schakelt altijd wat later in, iets van 5 minuten. Daar moet ik dus wat op verzinnen. Ivm met tyleen slang is dit een gescheiden circuit met losse pomp en pompschakelaar.

• PeterMi

PeterMi

Djvdb schreef op zondag 15 maart 2026 @ 12:57:
[...]

Ik zie maar 1 defrost. De welbekende binnen 30 min na start, zie ook de topic start.
T zijn er 2. Je moet even goed inzoomen.

• xoror
  • Registratie: November 1999
  • Niet online
@PeterMi Kan je niet de vloerverwarming altijd open laten?

Je moet even in de gaten houden of je niet vaker van deze lange defrost heb met mild weer, een paar keer is niet zo'n probleem.

Ps: je kan uitzoomen en slepen he? Hij slaat 1 dag aan data op namelijk

[ Voor 16% gewijzigd door xoror op 15-03-2026 15:17 ]

Mitsubishi Warmtepomp uitlezen/besturen met een ESP32

• PeterMi

PeterMi

Om de pomp niet onnodig te laten draaien heb ik een pompschakelaar gemonteerd. Die heb ik nu even uitgeschakeld. Eens kijken wat t brengt.

Hoe zou ik dit anders op kunnen lossen. Die pompen lusten volgens mij aardig wat stroom.

• BarryH
  • Registratie: Maart 2011
  • Laatst online: 22:09
PeterMi schreef op zondag 15 maart 2026 @ 15:52:
Om de pomp niet onnodig te laten draaien heb ik een pompschakelaar gemonteerd. Die heb ik nu even uitgeschakeld. Eens kijken wat t brengt.

Hoe zou ik dit anders op kunnen lossen. Die pompen lusten volgens mij aardig wat stroom.
Eventueel met homewizard stekkers en spullen: als WP meer dan 15w stroom vraagt, zet stroom op de VVW pompen.
of trek een stroomdraad vanaf de WP

[ Voor 4% gewijzigd door BarryH op 15-03-2026 16:03 ]

5670PV op OzOOO, 5640PV op WnWWW, 3150PV op muur op ZZZW, vloerisolatie, HR++,dakisolatie, PANA 9Jmonoblock WP, Ioniq EV 2017

• JustMyOpinion
JustMyOpinion schreef op zondag 15 maart 2026 @ 14:03:
[...]

Duidelijk. Net even gekeken en het lijkt alsof er nog wel wat kan passen onder de WP box.

Denk dat ik dan wel iets moet verzinnen met flexibele aansluiting, maar dat lijkt me geen probleem.

En misschien ook iets verzinnen dat als er iemand echt bij moet zijn het vat redelijk snel is uit te bouwen. Wellicht een dubbele afsluiter, zodat je hem kunt loskoppelen, zonder hem helemaal leeg te maken. Snap je wat ik bedoel?

Nu ben ik niet echt thuis in die vaten, weet er iemand waar ik zo'n vat goedkoop kan bestellen?
Ben ik nu 'verplicht' om zo'n vat te kopen:
https://e-verwarming.nl/p...38wf-lSXK1NMaAiezEALw_wcB

Of kan ik bijvoorbeeld ook deze kopen en het verwarmings deel niet gebruiken:
https://www.vevor.nl/elek...1WzjPhE8BtYUaAuirEALw_wcB

Gasloos sinds 12-2022 || Hoekhuis 1968 || WP: SUZ SWM80 VA || 300 l boiler || SOLAR: 2,1 kWp OZO / 2,4 kWp WNW (SolarEdge) + 3,6 kWp S (Solis)

• Naalroc
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 04-04 16:03
Die Vevor heeft 3/4" NPT aansluitingen, dat is dicht bij G, dus dat zou nog kunnen, maar driekwart inch is veel te klein voor jou volle retour, neem ik aan. Die eerste: neemt onnodig veel plaats in lijkt me.

14kW ZubadanPUHZ-SHW140YHA+ERSC-VM2C, 200L boiler , 200L buffer, sinds 8/2018, gasloos

• michaelvo
  • Registratie: Oktober 2006
  • Laatst online: 20:54
Aarrgh persoonlijke frustraties bij de Mitsubishi ruimteregeling! Afgelopen winter was ik weer zeer tevreden, hele winter lekker rustig geprutteld met Ta's tussen de 23,5 (warm buiten of temp boven setpoint) en 26 (defrost mania). Nu de afgelopen twee weken draait de warmtepomp lekker alleen overdag met temperaturen boven de 10 graden, maar lang niet altijd op minimum vermogen gek genoeg. Vannacht was de druppel, nachtvorst en gister niet genoeg opgewarmd binnen door afwezigheid zon dus in de nacht sprong hij al aan. Met een Ta van 29 graden!!. Dat is gewoon bijna maximum vermogen voor mijn 10+ kW warmtepomp (heb 11 a 12 kW gezien). Zelfs nadat hij 0,5 graad boven setpoint kwam bleef ie doorstoken op bijna maximaal vermogen. Kortom, helemaal de weg kwijt na een paar warmere dagen. En nee, unit heeft niet uitgestaan.

TLDR: De Mitsubishi ruimteregeling is weer helemaal de weg kwijt en ik ga definitief over op curve (bijna vlakke stooklijn) of misschien volgend jaar nog eens de xoror ruimteregeling / asgard testen...

WP: ME PUHZ-SW100YAA + EHSC-VM2D + HTWBOI-300 || AC: MHI SRK/C 50 ZS-W + MHI SRK/C 35 ZS-W || PV: 10.4 kWp ZO/ZW + Enphase IQ8+ || MV: Itho Daalderop CVE-S Optima Inside CO2

• Technician-
  • Registratie: November 2017
  • Laatst online: 23:42
michaelvo schreef op zondag 15 maart 2026 @ 19:18:

TLDR: De Mitsubishi ruimteregeling is weer helemaal de weg kwijt en ik ga definitief over op curve (bijna vlakke stooklijn) of misschien volgend jaar nog eens de xoror ruimteregeling / asgard testen...
Jij hebt de D generatie? Kijk nu naar wat warmere dagen op wat E gen FTC7 WP in de monitoring en die draaien dan ook mooi, vaak zon 30hz in de ochtend, middag uit en dan weer rustig pruttelen

• michaelvo
Technician- schreef op zondag 15 maart 2026 @ 19:26:
[...]

Jij hebt de D generatie? Kijk nu naar wat warmere dagen op wat E gen FTC7 WP in de monitoring en die draaien dan ook mooi, vaak zon 30hz in de ochtend, middag uit en dan weer rustig pruttelen
Volgens mijn ondertiteling wel ja ;). Maar er zijn hier meerdere mensen met D generatie bij wie het wél lekker lijkt te lopen dus het moet ook iets van een combinatie met mijn huis of afgiftesysteem zijn ofzo... 2 jaar aangekeken, nu geef ik het op :P

WP: ME PUHZ-SW100YAA + EHSC-VM2D + HTWBOI-300 || AC: MHI SRK/C 50 ZS-W + MHI SRK/C 35 ZS-W || PV: 10.4 kWp ZO/ZW + Enphase IQ8+ || MV: Itho Daalderop CVE-S Optima Inside CO2

michaelvo schreef op zondag 15 maart 2026 @ 19:18:
Aarrgh persoonlijke frustraties bij de Mitsubishi ruimteregeling! Afgelopen winter was ik weer zeer tevreden, hele winter lekker rustig geprutteld met Ta's tussen de 23,5 (warm buiten of temp boven setpoint) en 26 (defrost mania). Nu de afgelopen twee weken draait de warmtepomp lekker alleen overdag met temperaturen boven de 10 graden, maar lang niet altijd op minimum vermogen gek genoeg. Vannacht was de druppel, nachtvorst en gister niet genoeg opgewarmd binnen door afwezigheid zon dus in de nacht sprong hij al aan. Met een Ta van 29 graden!!.
Hoe hoog was je current temperature binnen en hoe hoog was je setpoint, toen de ruimteregeling naar Ta 29 graden wilde?

[ Voor 3% gewijzigd door SebastiaanPs op 15-03-2026 19:35 ]

WP: Mitsubishi Electric SUZ-SWM80VA2 + ERSD-VM2D. PV 3330 Wp. Huis 1931, gasloos sinds jan '24.

• JustMyOpinion
Naalroc schreef op zondag 15 maart 2026 @ 19:01:
Die Vevor heeft 3/4" NPT aansluitingen, dat is dicht bij G, dus dat zou nog kunnen, maar driekwart inch is veel te klein voor jou volle retour, neem ik aan. Die eerste: neemt onnodig veel plaats in lijkt me.
Ik sta open voor alternatieven! Maar ik kan nou niet zo snel wat vinden. Dus als iemand een 40-50 liter tussenvat weet hoor ik het graag.

• Naalroc
Heb je al op Marktplaats gekeken dan? Daar staan ze wel....

14kW ZubadanPUHZ-SHW140YHA+ERSC-VM2C, 200L boiler , 200L buffer, sinds 8/2018, gasloos

• JustMyOpinion
Naalroc schreef op zondag 15 maart 2026 @ 19:48:
Heb je al op Marktplaats gekeken dan? Daar staan ze wel....
Haha, nee daar heb ik dan net weer niet gekeken! Ben altijd bang dat ik een kat in de zak koop... , maar ik ga eens kijken. Bedankt voor de tip.

• Wonderkip
  • Registratie: November 2019
  • Laatst online: 18:27
Welke verkopers zijn aan te raden die de ecodan verkopen?

Zitten ons wat te oriënteren voor zowel cv als tapwater. Mochten we overgaan tot koop zou het natuurlijk ook fijn zijn als de verkoper goed aan geschreven staat met eventueel een tweaker-ecodan-verkoper

• Naalroc
Houd er wel rekening mee, dat 'men' vaak een boiler en een buffer door elkaar haalt, zelfs hier op Tweakers! Dus goed kijken naar de plaatjes. Een kleine electra boiler heeft wel vaak kleine aansluitingen, al is hij wel geschikt voor de druk, maar mogelijk niet voor de return flow.

• michaelvo
SebastiaanPs schreef op zondag 15 maart 2026 @ 19:34:
[...]

Hoe hoog was je current temperature binnen en hoe hoog was je setpoint, toen de ruimteregeling naar Ta 29 graden wilde?
Setpoint was 19,0. Hij sprong dus aan toen de current temperatuur van 19,5 naar 19,0 zakte. Na een uur sprong de current naar 19,5 en bleef de Ta op 28/29 graden. Sla mij maar lek. Hele winter was 25/26 graden genoeg (6 a 8 kW) en nu wil die opeens naar 10 a 12 kW bij 0 graden buiten.

• JustMyOpinion
Naalroc schreef op zondag 15 maart 2026 @ 20:09:
Houd er wel rekening mee, dat 'men' vaak een boiler en een buffer door elkaar haalt, zelfs hier op Tweakers! Dus goed kijken naar de plaatjes. Een kleine electra boiler heeft wel vaak kleine aansluitingen, al is hij wel geschikt voor de druk, maar mogelijk niet voor de return flow.
Klopt, had ik idd gezien. Maar aangezien ik hem ook niet tegen een muur kan hangen is die Reflex zo gek nog niet... Prijzig, maar wel praktisch.

• Technician-
Wonderkip schreef op zondag 15 maart 2026 @ 20:05:
Welke verkopers zijn aan te raden die de ecodan verkopen?

Zitten ons wat te oriënteren voor zowel cv als tapwater. Mochten we overgaan tot koop zou het natuurlijk ook fijn zijn als de verkoper goed aan geschreven staat met eventueel een tweaker-ecodan-verkoper
Locatie, locatie, locatie ;)

• Wonderkip
  • Registratie: November 2019
  • Laatst online: 18:27
Technician- schreef op zondag 15 maart 2026 @ 20:41:
[...]

Locatie, locatie, locatie ;)
Wel zo handig inderdaad.. omgeving provincie Groningen-noord.

Optie tot alles zelf cv zijdig aansluiten, tot aan leiding binnen buiten unit. Uiteraard in overleg.
michaelvo schreef op zondag 15 maart 2026 @ 20:24:
[...]

Setpoint was 19,0. Hij sprong dus aan toen de current temperatuur van 19,5 naar 19,0 zakte. Na een uur sprong de current naar 19,5 en bleef de Ta op 28/29 graden. Sla mij maar lek. Hele winter was 25/26 graden genoeg (6 a 8 kW) en nu wil die opeens naar 10 a 12 kW bij 0 graden buiten.
Vreemd inderdaad. Hier nog nooit gezien met de ruimteregeling, dat ie zonder duidelijke reden zo’n hoog vermogen levert.

WP: Mitsubishi Electric SUZ-SWM80VA2 + ERSD-VM2D. PV 3330 Wp. Huis 1931, gasloos sinds jan '24.

• Dsbwouter
  • Registratie: November 2021
  • Laatst online: 18:21
@JustMyOpinion

Wil je geen geïsoleerd vat? Anders is dit nog een optie. https://www.technim.nl/p/...32wX77ZY8dnIaAlvgEALw_wcB

Aansluitingen zijn 1 1/2" dus groot zat.

Dat reflex vat wat je zelf stuurde is ook prima hoor zitten 1" aansluitingen op.

[ Voor 10% gewijzigd door Dsbwouter op 16-03-2026 07:13 ]

• EVfan
  • Registratie: December 2021
  • Laatst online: 22:41
Technician- schreef op zondag 15 maart 2026 @ 19:26:
[...]

@Technician-
Kan ik bevestigen, monobloc met FTC 7 binnenunit.
Schakelt bij hogere temperaturen naadloos over naar intermittent verwarmen, enkele uurtjes aan, een of twee uur uit, dan weer aan.
Loopt netjes, COP boven de 4.5

Mitsubishi Electric PUZ-WM 112YAA; ERPT20X-VM2E; PV 3900 Wp ZW, 3900 Wp NW

• JustMyOpinion
Dsbwouter schreef op maandag 16 maart 2026 @ 07:11:
@JustMyOpinion

Wil je geen geïsoleerd vat? Anders is dit nog een optie. https://www.technim.nl/p/...32wX77ZY8dnIaAlvgEALw_wcB

Aansluitingen zijn 1 1/2" dus groot zat.

Dat reflex vat wat je zelf stuurde is ook prima hoor zitten 1" aansluitingen op.
De link die je stuurde geeft een vat van 369 euro... vind ik bijzonder veel voor enkel een doorstroomvat. Dan is die Reflex nog goedkoper.

• nessio
  • Registratie: December 2018
  • Laatst online: 23:22
@EVfan de situatie is : weken lang hoge bT en dan ineens sterke afkoeling in de nacht.
Wat doet dan de software!
Mijn nefit gascv wist het dan ook niet meer en ging voluit om uit te vinden hoe of wat.
Dat duurde minstens een dag.
Mogelijk doet de ME software dit ook.
Zeer sterke temperatuurwisseling is volgens mij lastig.
Ook voor vaste Ta. Dan krijg je schommelingen binnen.

2-1 kap, 200m2, SUZ-SWM60VA+ Open Source ME+wtw

• Technician-
JustMyOpinion schreef op maandag 16 maart 2026 @ 08:50:
[...]

De link die je stuurde geeft een vat van 369 euro... vind ik bijzonder veel voor enkel een doorstroomvat. Dan is die Reflex nog goedkoper.
Het is er niet het forum voor, maar de reflex vaten hang je aan de muur, scheelt vaak ruimte. En is geïsoleerd met afneembare EPS.

Bv https://www.warmteservice...uffervat-voor-/p/V1000129
Aansluitingen 1.1/2” vrouwelijk draad

Of koop re-circulair:
https://www.verkeerdgelev...-liter-18258-p-19113.html

[ Voor 12% gewijzigd door Technician- op 16-03-2026 10:33 ]

• EVfan
nessio schreef op maandag 16 maart 2026 @ 08:51:
@EVfan de situatie is : weken lang hoge bT en dan ineens sterke afkoeling in de nacht.
Wat doet dan de software!
Mijn nefit gascv wist het dan ook niet meer en ging voluit om uit te vinden hoe of wat.
Dat duurde minstens een dag.
Mogelijk doet de ME software dit ook.
Zeer sterke temperatuurwisseling is volgens mij lastig.
Ook voor vaste Ta. Dan krijg je schommelingen binnen.
@nessio
Nee heeft mijn FTC 7 controller geen last van. Na een warme dag gevolgd door koude nacht gaat de WP gewoon ‘s avonds wat eerder aan, en blijft ‘s nachts wat langer lopen, terwijl de pauzes wel ongeveer even lang blijven. Kortom de WP levert netjes het vermogen om de afkoeling van de woning (radiatoren) te compenseren. In de nacht van zaterdag op zondag ook nog met enkele defrosts (was hier rond 0500 uur -1 graad bij 95% (RH). :)

• xoror
  • Niet online
@michaelvo Mijn AA zou ik dat geval 2 dingen anders doen
1) als je een grote afwijking heb tov je setpoint, laat hij hem harder werken, tot max delta T van je profiel
2) als je in de buurt van setpoint komt of over heen gaat, ga ik terug naar min delta T van je profiel.
3) je kan bij mij altijd ingrijpen dmv setpoint bias, en in de logging altijd meekijken waarom hij bepaalde dingen doet

Afgelopen weekend gewoon prima hier. Ik was ook aan het spelen met de solver en die had om de koude nachten heen gewerkt

• michaelvo
Wat is dit nou weer voor een rommeltje ?! Gisterochtend van ruimteregeling naar curve geswitcht maar nu zag ik gister na SWW run:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/G0if_8CrO95xXOnT_mMvBdLQqjU=/800x/filters:strip_exif()/f/image/IjKOKtpMkMEx8NSIg5sm0esy.png?f=fotoalbum_large

Na de SWW run ging de compressor even uit (volgens mij bekend, omdat setpoint niet gevolgd wordt en bij ruimteregeling wél). Gek genoeg ging om 14.00u daarna status bedrijf naar uit maar de compressor juist aan voor 15 minuten. Dan weer 15 minuten uit en vervolgens wéér aan. Ok dacht ik, enigzins vreemd, niet 1 maar 2 extra starts.

Vandaag legionella run:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/AurtxSFCK028lYaT6EE1lgTtLoE=/800x/filters:strip_exif()/f/image/M3yt4LIKy1DvAisioAkFZ8h5.png?f=fotoalbum_large

Nog gekker! Compressor stond al uit want laatste deel gaat op de booster. 14.10u is hij klaar. Om 14.15u springt de warmtepomp weer op verwarmen, compressor aan, maar vlak daarna de 3 weg klep weer richting SWW vat ?!?! Om 14.30u wil hij opnieuw weer verwarmen, maar niet op de compressor die ondertussen weer uit stond maar lekker 20 minuten op de booster (die heb ik echt nog nooit aangezien tijdens normaal bedrijf).

Is mijn unit nu echt de weg kwijt of zien meer mensen dit wel eens?

• xoror
  • Niet online
@michaelvo Zie je geen gekke dingen op je condensation temps en wat doet de liquid pipe1 temp ?

• michaelvo
xoror schreef op maandag 16 maart 2026 @ 15:40:
@michaelvo Zie je geen gekke dingen op je condensation temps en wat doet de liquid pipe1 temp ?
Condensation temp logt hij bij mij niet maar de liquid pipe 1 temp laat normale waardes zien: een paar graden onder de buitentemperatuur als de compressor draait.

• xoror
  • Niet online
@michaelvo Apart, dat is ook voor het eerst dat ik dat bij een puhz zie

• JustMyOpinion
Goed, voordat ik op de bestelknop ga drukken toch de vraag of ik het nu goed heb beredeneerd:

Ik heb een SUZ SWM80VA. Volgens het databook zou de minimum benodigde inhoud (Table 4.6.2) 5 + 29 = 34 liter moeten zijn:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/u27wcBxcE1f7LVICk_2i-bIWgJo=/fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():strip_exif()/f/image/b2OXZRIuRRNwYOuDHFeWFahE.png?f=user_large

Ik wil dit vat kopen: Reflex V 40 buffervat/ voorschakelvat, grijs, 10 bar (Max. bruikbaar volume 43,1 l)

Dit vat plaats ik in de retour van het verwarmingscircuit VOOR retour SWW er bij komt.

Hoofdleiding bij mij is 22mm, i.v.m. ruimte ga ik voor flexibele slangen, afsluiters en vent/drain om als het nodig is ik het vat kan afkoppelen, drainen en tijdelijk weghalen.

Inkooplijstje zou dit moeten zijn:
Boodschappenlijst schakelvat332,32
SOLAR KNIEKOPP 2XKNEL 22MM6,00
Afsluiter 22mm14,00
SOLAR PUNTSTUK 1BU X 22MM7,00
Flexibele Slang 1”bi x 1”bi 80CM16,22
Bonfix Knel messing T-stuk 22 x 15 x 22 mm7,88
Bonfix Kogelkraan 2 x 15 mm knel met rode hendel6,60
BONFIX Knel messing kniekoppeling 1" bi.dr. x 22 mm8,00
Reflex V 40190,00
SOLAR SCHROEFBUS 1BI X 22KN8,40
Bonfix Knel messing kniekoppeling met ontluchting 22 x 22 mm11,00
Flexibele Slang 1”bi x 1”bi 80CM16,22
Afsluiter 22mm14,00
SOLAR KNIEKOPP 2XKNEL 22MM6,00
Reden voor de aanpassing is dat de WP nu een overshoot op Ta krijgt die normaliter de WP zou laten stoppen (pendelen), maar die ik heb opgelost door een 'floating setpoint' te gebruiken via HomeAssistant.

Maar stel dat HomeAssistant omvalt (of ik), dan is dit een risico voor de rest van het gezin die niet weten wat ze dan moeten doen qua instellingen.

Ik wil dus dat de WP gewoon zelfstandig kan werken en dus genoeg volume heeft om niet te gaan pendelen.

De vraag: Heb ik nu met dit vat (43 ltr) voldoende om de WP goed te laten werken?

Subvraag: Wij hebben overal radiators en geen vloerverwarming. Als we op de benedenverdieping vloerverwarming nemen vervallen daar de radiators en dus ook watervolume (vloerverwarming die wij willen (droogbouw) heeft niet veel inhoud). Zal dit met het nieuwe vat ook worden ondervangen?

• Technician-
michaelvo schreef op maandag 16 maart 2026 @ 15:34:
Wat is dit nou weer voor een rommeltje ?! Gisterochtend van ruimteregeling naar curve geswitcht maar nu zag ik gister na SWW run:

[Afbeelding]

Na de SWW run ging de compressor even uit (volgens mij bekend, omdat setpoint niet gevolgd wordt en bij ruimteregeling wél). Gek genoeg ging om 14.00u daarna status bedrijf naar uit maar de compressor juist aan voor 15 minuten. Dan weer 15 minuten uit en vervolgens wéér aan. Ok dacht ik, enigzins vreemd, niet 1 maar 2 extra starts.

Vandaag legionella run:

[Afbeelding]

Nog gekker! Compressor stond al uit want laatste deel gaat op de booster. 14.10u is hij klaar. Om 14.15u springt de warmtepomp weer op verwarmen, compressor aan, maar vlak daarna de 3 weg klep weer richting SWW vat ?!?! Om 14.30u wil hij opnieuw weer verwarmen, maar niet op de compressor die ondertussen weer uit stond maar lekker 20 minuten op de booster (die heb ik echt nog nooit aangezien tijdens normaal bedrijf).

Is mijn unit nu echt de weg kwijt of zien meer mensen dit wel eens?
Soms moet je het ook gewoon even loslaten en niet grafiekjes bekijken maar gewoon ervaren.
En dan over een week nog eens evalueren (en kijken)
Kan zijn dat de max boilertijd net overschreden werd of getapt tijdens opwarmen, of net een ORC tussendoor en dan kan je weer vreemde conclusies trekken.

• Technician-
Wonderkip schreef op zondag 15 maart 2026 @ 21:11:
[...]

Optie tot alles zelf cv zijdig aansluiten, tot aan leiding binnen buiten unit. Uiteraard in overleg.
Hmm dat is dan net weer heel ver weg van waar wij zitten (Twente) en ken ook niemand in jouw buurt waarvan ik weet dat ze Mitsubishi goed kennen.

• stin00
  • Registratie: Mei 2013
  • Niet online
Wonderkip schreef op zondag 15 maart 2026 @ 21:11:
[...]

Members only:
Alleen zichtbaar voor ingelogde gebruikers. Inloggen

🪦🪦🪦RIP Pricewatch 19-01-2026 - 09-03-2026 Officieel 🪦🪦🪦

JustMyOpinion schreef op maandag 16 maart 2026 @ 18:40:
Reden voor de aanpassing is dat de WP nu een overshoot op Ta krijgt die normaliter de WP zou laten stoppen (pendelen), maar die ik heb opgelost door een 'floating setpoint' te gebruiken via HomeAssistant.

Maar stel dat HomeAssistant omvalt (of ik), dan is dit een risico voor de rest van het gezin die niet weten wat ze dan moeten doen qua instellingen.

Ik wil dus dat de WP gewoon zelfstandig kan werken en dus genoeg volume heeft om niet te gaan pendelen.

De vraag: Heb ik nu met dit vat (43 ltr) voldoende om de WP goed te laten werken?

Subvraag: Wij hebben overal radiators en geen vloerverwarming. Als we op de benedenverdieping vloerverwarming nemen vervallen daar de radiators en dus ook watervolume (vloerverwarming die wij willen (droogbouw) heeft niet veel inhoud). Zal dit met het nieuwe vat ook worden ondervangen?
Vraag 1: daarvoor gaat dit vaatje echt nauwelijks helpen. Om 43 liter water 5 graden op te warmen heb je 0,25 kWh warmte nodig. Met jouw minimumvermogen van 3.1 kW draait je warmtepomp dus globaal 5 minuten extra. Zo’n buffervat in de retour doe je mijns inziens meer om een defrost op te vangen, als je verder weinig waterinhoud of vloerverwarming hebt. Het voorkomen van pendelen doe je met voldoende afgifte en een goed ingestelde regeling.

Vraag 2: ik zou even uitrekenen hoeveel waterinhoud je huidige benedenverdieping heeft en hoeveel dit zou zijn na vvw. Je wil met dit buffervat ook klaar zijn voor die eventuele overstap.

Verder zou ik met de minimale waterinhoud niet ergens aan de ondergrens gaan zitten maar wat daarboven zodat je wat meer marge hebt. Een defrost kan bijv langer duren en meer energie gebruiken met een sterke koude oostenwind of sneeuwjacht.

• michaelvo
Technician- schreef op maandag 16 maart 2026 @ 19:21:
[...]

Soms moet je het ook gewoon even loslaten en niet grafiekjes bekijken maar gewoon ervaren.
En dan over een week nog eens evalueren (en kijken)
Kan zijn dat de max boilertijd net overschreden werd of getapt tijdens opwarmen, of net een ORC tussendoor en dan kan je weer vreemde conclusies trekken.
Dat loslaten had ik zondag gedaan. Maar toen ik het maandag weer zag... ;).

Overigens geen max boilertijd, geen water verbruik, ORC geen idee wat dat is.

• Technician-
michaelvo schreef op maandag 16 maart 2026 @ 19:41:
[...]

Dat loslaten had ik zondag gedaan. Maar toen ik het maandag weer zag... ;).

Overigens geen max boilertijd, geen water verbruik, ORC geen idee wat dat is.
Als je nou niet had gekeken had je er ook geen “last” van. ;) Weet je je kunt er toch niks aan doen. Kijk een week of wat niet en merk vanzelf of het ding goed is of niet.

• JustMyOpinion
SebastiaanPs schreef op maandag 16 maart 2026 @ 19:39:
[...]

Vraag 1: daarvoor gaat dit vaatje echt nauwelijks helpen. Om 43 liter water 5 graden op te warmen heb je 0,25 kWh warmte nodig. Met jouw minimumvermogen van 3.1 kW draait je warmtepomp dus globaal 5 minuten extra. Zo’n buffervat in de retour doe je mijns inziens meer om een defrost op te vangen, als je verder weinig waterinhoud of vloerverwarming hebt. Het voorkomen van pendelen doe je met voldoende afgifte en een goed ingestelde regeling.

Vraag 2: ik zou even uitrekenen hoeveel waterinhoud je huidige benedenverdieping heeft en hoeveel dit zou zijn na vvw. Je wil met dit buffervat ook klaar zijn voor die eventuele overstap.

Verder zou ik met de minimale waterinhoud niet ergens aan de ondergrens gaan zitten maar wat daarboven zodat je wat meer marge hebt. Een defrost kan bijv langer duren en meer energie gebruiken met een sterke koude oostenwind of sneeuwjacht.
Terechte opmerkingen, bedankt daarvoor!

Net even gerekend en radiatoren beneden bevatten ongeveer 35 liter. Vloerverwarming zou ik minimaal 25 liter hebben (afhankelijk van te kiezen systeem). Met dat vat heb ik dus na vloerverwarming 30 liter extra ten opzichte van huidige situatie.

Maar aangezien we boven ook nog radiatoren hebben en dus al voldoende waterinhoud zouden moeten hebben zit ik te denken.... Wil ik niet gewoon een te lage Ta temperatuur. Ja. Ik krijg het met Home Assistant voor elkaar, maar zou ik de overshoot ook krijgen als ik gewoon weer de WP het via WAR-regeling laten regelen, maar dan een iets hogere temperatuur pakken?

Food for thought...

• MrScratch
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 02-04 17:25

MrScratch

I am rubber, you are glue

Andrehj schreef op woensdag 11 maart 2026 @ 16:57:
[...]

Hou wel in de gaten dat bij het berekenen van de systeeminhoud alleen de groepen meetellen die altijd open staan. Als je VVW op de verdieping aanlegt, maar die groepen niet altijd open staan, telt dat dus niet mee.
Ik verwarm alle kamers mee momenteel op de verdiepingen, dus ik verwacht ook dat dit zo zal zijn als er eenmaal VVW ligt.

Look behind you! A three headed monkey!

• MrScratch
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 02-04 17:25

MrScratch

I am rubber, you are glue

JustMyOpinion schreef op woensdag 11 maart 2026 @ 17:25:
[...]

Ik ken natuurlijk je specifieke situatie niet, maar met warp heb je heel weinig waterinhoud in je vloer. Is heel dunne leiding. Ik geloof niet dat je zonder buffervat zal gaan geraken.
Oke, dat moet ik dan nakijken. Misschien dat andere opties voor VVW meer systeeminhoud gaan geven. Maar ik hoop wel terug te kunnen naar een veel kleiner buffervat. Nu is het 200 liter, terwijl vaak een buffervat van 50 liter wordt gebruikt.

Look behind you! A three headed monkey!

• JustMyOpinion
MrScratch schreef op dinsdag 17 maart 2026 @ 08:24:
[...]

Oke, dat moet ik dan nakijken. Misschien dat andere opties voor VVW meer systeeminhoud gaan geven. Maar ik hoop wel terug te kunnen naar een veel kleiner buffervat. Nu is het 200 liter, terwijl vaak een buffervat van 50 liter wordt gebruikt.
Ik moet denk ik toch terug komen op mijn opmerking. Reden is dat bij vloerverwarming het warmte afgevend oppervlak groter is dan bij een radiator. Dit effect is waarschijnlijk zwaarwegender dan de afname in waterinhoud (Correct me if I'm wrong please).

• Dsbwouter
@JustMyOpinion

Is alles wel ingeregeld waterzijdig? Als er ergens een radiator veelste veel water krijgt gaat dit als een bypass werken waardoor er relatief warm retour water terug komt en dan dus ook een hogere aanvoer temp.

• Blackraven
  • Registratie: November 2007
  • Laatst online: 03-04 08:46
JustMyOpinion schreef op dinsdag 17 maart 2026 @ 10:03:
[...]

Ik moet denk ik toch terug komen op mijn opmerking. Reden is dat bij vloerverwarming het warmte afgevend oppervlak groter is dan bij een radiator. Dit effect is waarschijnlijk zwaarwegender dan de afname in waterinhoud (Correct me if I'm wrong please).
Meestal ligt het op de dekvloer en niet er in. Vaak ook nog met extra isolatie er onder de noppen, dus ik denk dat waterinhoud wel relevanter is dan thermische massa. Maar je hebt gelijk dat het niet helemaal zwart/wit is.

WP: ME PUHZ-SW75YAA+EHST20D-VM2C2+ESP | EVSE: SmartEVSE v2 | PV: 11kWp Solax/Growatt

• JustMyOpinion
Dsbwouter schreef op dinsdag 17 maart 2026 @ 10:05:
@JustMyOpinion

Is alles wel ingeregeld waterzijdig? Als er ergens een radiator veelste veel water krijgt gaat dit als een bypass werken waardoor er relatief warm retour water terug komt en dan dus ook een hogere aanvoer temp.
Nee, ik was juist in de veronderstelling dat bij radiators alles open moet (ook i.v.m. summiere waterinhoud).

Heb net een heel goed gesprek gehad met ChatGPT en die kon mijn probleem wel goed uitleggen beredeneren:
Waardoor pendelt een WP sneller bij radiatoren?
Het kernprobleem is niet “de warmtepomp is slecht”, maar een mismatch tussen productie en afname bij het opstarten.
Bij radiatoren is de warmteafgifte in het begin vaak “traag” in de zin van:

Radiatoren geven pas echt veel warmte af als het temperatuurverschil groot genoeg is (ΔT tussen radiator en kamer).
Als de installatie vanuit stilstand start, moet het hele hydraulische circuit eerst “op gang komen”: leidingmassa, radiatorinhoud, etc.
Ventilatorradiatoren helpen, maar vaak pas als de radiator/watertemperatuur wat hoger wordt.

Bij de warmtepomp gebeurt bij start iets anders:

De compressor heeft een minimumvermogen en kan niet meteen superlaag moduleren.
Bij het starten levert hij relatief snel vermogen, terwijl het afgiftesysteem nog niet meteen voldoende warmte kwijt kan.

➡️ Gevolg: de warmte stapelt zich eerst op in het watercircuit → Ta stijgt snel → overshoot → beveiliging/regeling schakelt uit → pendelen.
Met zijn beredenatie waarom een buffer kan helpen:
Waarom een buffer in serie wél kan helpen (en waarom in serie belangrijk is)
Een kleine buffer (bijv. 40–50 liter) kan werken als “thermische demper”:

Je vergroot de waterinhoud van het circuit.
Daardoor stijgt Ta langzamer wanneer de WP start en vermogen levert.
De radiatoren krijgen tijd om “aan te haken” en warmte af te nemen.
De warmtepomp kan eerder afmoduleren in plaats van uit te schakelen.

Belangrijk: ik bedoel een buffer in serie, zodat alle flow erdoorheen gaat (dus geen hydraulische scheiding / parallel bypass).
Het idee is: de buffer moet echt deel uitmaken van het hoofdvolume dat de WP “ziet”.
Met dan als conclusie voor mijn situatie:
Mijn praktijkgetallen (voorbeeld)

Installatie-inhoud geschat: ~60–70 liter
Debiet: ~19 liter/min
Overweging: buffer ~43 liter in retour, in serie

Dan wordt totale inhoud ~100–110 liter, wat de “temperatuur-acceleratie” bij start aanzienlijk dempt. Bij 19 l/min stroomt het bufferinhoudje grofweg in een paar minuten door, dus het vat doet actief mee en is geen “dood volume”.

6) Wat ik verwacht als effect (realistisch)
Een buffer is geen magie, maar vaak wel een groot verschil:
✅ Minder snelle Ta-stijging bij start
✅ Minder overshoot en dus minder uitschakelen
✅ Langere draaitijden → beter rendement (COP)
✅ WAR wordt bruikbaarder als fallback als mijn slimme regeling wegvalt
⚠️ Niet 100% garantie:

Als warmtevraag heel laag is (voorjaar/najaar) of als er veel radiatoren dichtknijpen met TRV’s, kan pendelen nog steeds optreden.
Maar in de praktijk wordt het vaak “rustig genoeg” om betrouwbaar te draaien.
Met als eindconclusie dat vloerverwarming het 'opstart pendelprobleem' zo goed als zeker zou oplossen omdat er direct warmte wordt afgegeven over de gehele vloer i.p.v. radiator oppervlak.

Ben geen expert, maar hij legt het naar mijn idee wel redelijk goed uit. (Of schiet iemand hier nu direct een gat in?)

JustMyOpinion schreef op dinsdag 17 maart 2026 @ 10:28:
[...]

Nee, ik was juist in de veronderstelling dat bij radiators alles open moet (ook i.v.m. summiere waterinhoud).

Heb net een heel goed gesprek gehad met ChatGPT en die kon mijn probleem wel goed uitleggen beredeneren:

[...]

Met zijn beredenatie waarom een buffer kan helpen:

[...]

Met dan als conclusie voor mijn situatie:

[...]

Met als eindconclusie dat vloerverwarming het 'opstart pendelprobleem' zo goed als zeker zou oplossen omdat er direct warmte wordt afgegeven over de gehele vloer i.p.v. radiator oppervlak.

Ben geen expert, maar hij legt het naar mijn idee wel redelijk goed uit. (Of schiet iemand hier nu direct een gat in?)
Wat ik nou echt leuk zou vinden: dit is Tweakers dus maak er een experimentje van.

Sla wat grafieken op van je huidige gedrag:
- hoe de Ta en Tr zich gedragen na opstarten
- wat is de minimale Ta waar je urenlang op kan draaien
- hoe diep zakt de Tr tijdens een defrost.

Zet het buffervaatje in de retour, maak dezelfde grafieken bij gelijke buitentemperatuur en vergelijk.
Dan kunnen we er allemaal wat van leren.

Wat je ook nog kan doen: een T splitsing voor en na het buffervat en een paar kogelkranen. Kost bijna niks extra en dan kan je het vaatje in- en uit het circuit schakelen, daar kan je helemaal mooi mee vergelijken.

• JustMyOpinion
SebastiaanPs schreef op dinsdag 17 maart 2026 @ 11:12:
[...]

Wat ik nou echt leuk zou vinden: dit is Tweakers dus maak er een experimentje van.

Sla wat grafieken op van je huidige gedrag:
- hoe de Ta en Tr zich gedragen na opstarten
- wat is de minimale Ta waar je urenlang op kan draaien
- hoe diep zakt de Tr tijdens een defrost.

Zet het buffervaatje in de retour, maak dezelfde grafieken bij gelijke buitentemperatuur en vergelijk.
Dan kunnen we er allemaal wat van leren.

Wat je ook nog kan doen: een T splitsing voor en na het buffervat en een paar kogelkranen. Kost bijna niks extra en dan kan je het vaatje in- en uit het circuit schakelen, daar kan je helemaal mooi mee vergelijken.
Jazeker, testen is ook leuk!

Ik zit te twijfelen om vaatje te doen of direct vloerverwarming (Ja kosten zijn bijna niet te vergelijken...). Maar even een vaatje is toch 350 euro aan spullen wat ik dan moet aanschaffen (zie lijstje in eerder bericht van mij).

Maar... schiet jij een gat in de AI beredenatie?

• Dsbwouter
@JustMyOpinion

Wat @SebastiaanPs ook al zei stop je niet veel vermogen in dat vat als die zo klein is. Zou toch eerst is de dT over je radiatoren meten of deze allemaal een beetje gelijk zijn.
JustMyOpinion schreef op dinsdag 17 maart 2026 @ 11:57:
[...]

Jazeker, testen is ook leuk!

Ik zit te twijfelen om vaatje te doen of direct vloerverwarming (Ja kosten zijn bijna niet te vergelijken...). Maar even een vaatje is toch 350 euro aan spullen wat ik dan moet aanschaffen (zie lijstje in eerder bericht van mij).

Maar... schiet jij een gat in de AI beredenatie?
Dat argument van opstartvermogen bufferen is denk ik wel valide, maar ik denk dat de buffercapaciteit van 43 liter water te klein is om een significante bijdrage te leveren. Zoals gezegd heb je maar 0,25 kWh energie nodig om 43 liter water 5 graden te doen stijgen. Bij het opstarten van jouw warmtepomp produceer je in het eerste uur zo 4 a 5 kWh.

Voor het opvangen van defrosts maakt het wel uit. Bij een defrost onttrek je bij jouw SUZ-SWM80VA geschat zo’n 0,4 kWh.
- Als je 0,4 kWh onttrekt uit de minimum benodigde waterinhoud van 34 liter (databook), dan daalt de watertemperatuur 10 graden.
- Als je een vat van 43 liter daaraan toevoegt (dus totaal 77 liter inhoud), dan daalt de watertemperatuur tijdens een defrost nog maar met 4,5 graden.
- Als je een vat van 80 liter toevoegt (totaal 124 liter), dan daalt ie nog maar met 2,8 graden.

Uiteraard werkt het staal etc in je verwarmingssysteem ook als buffer, dus in werkelijkheid zal het verschil iets minder groot zijn. Maar als buffer voor het opvangen van defrosts heeft zo’n vat dus wel een belangrijk effect. Je wil niet dat je water te koud wordt tijdens een defrost ivm risico op vorstschade in je warmtewisselaar (correct, @Technician- ?)

Dit geldt dus als je alleen radiatoren, convectoren of droogbouw vvw hebt met weinig massa; het geldt niet als je vvw in bijvoorbeeld zandcement hebt.

[ Voor 4% gewijzigd door SebastiaanPs op 17-03-2026 12:24 ]

• JustMyOpinion
SebastiaanPs schreef op dinsdag 17 maart 2026 @ 12:22:
[...]

Dat argument van opstartvermogen bufferen is denk ik wel valide, maar ik denk dat de buffercapaciteit van 43 liter water te klein is om een significante bijdrage te leveren. Zoals gezegd heb je maar 0,25 kWh energie nodig om 43 liter water 5 graden te doen stijgen. Bij het opstarten van jouw warmtepomp produceer je in het eerste uur zo 4 a 5 kWh.

Voor het opvangen van defrosts maakt het wel uit. Bij een defrost onttrek je bij jouw SUZ-SWM80VA geschat zo’n 0,4 kWh.
- Als je 0,4 kWh onttrekt uit de minimum benodigde waterinhoud van 34 liter (databook), dan daalt de watertemperatuur 10 graden.
- Als je een vat van 43 liter daaraan toevoegt (dus totaal 77 liter inhoud), dan daalt de watertemperatuur tijdens een defrost nog maar met 4,5 graden.
- Als je een vat van 80 liter toevoegt (totaal 124 liter), dan daalt ie nog maar met 2,8 graden.

Uiteraard werkt het staal etc in je verwarmingssysteem ook als buffer, dus in werkelijkheid zal het verschil iets minder groot zijn. Maar als buffer voor het opvangen van defrosts heeft zo’n vat dus wel een belangrijk effect. Je wil niet dat je water te koud wordt tijdens een defrost ivm risico op vorstschade in je warmtewisselaar (correct, @Technician- ?)

Dit geldt dus als je alleen radiatoren, convectoren of droogbouw vvw hebt met weinig massa; het geldt niet als je vvw in bijvoorbeeld zandcement hebt.
Het probleem van mij is enkel de 'Tset - Ta overshoot'. Defrost heb ik eigenlijk geen issues mee.

En die overshoot heb ik (vind ik zelf) heel netjes opgelost met HomeAssistant en floating setpoint, maar wordt een issue als HA er uit ligt (of ik zelf) en het gezin zet hem weer op WAR.

Dat is dus de hoofdreden om dit proberen op te lossen. Het is niet direct nu een issue, maar kan het wellicht ooit worden.

• Ben(V)
  • Registratie: December 2013
  • Laatst online: 21:34
Volgens mij is een buffervat volkomen overbodig.

Voor een gemiddeld klimaat heeft die Ecodan SUZ-SWM80VA maar 9 liter inhoud nodig volgens de specs.
Die 34 liter is voor koude klimaat omgevingen, maar we zitten hier niet in Noorwegen en hebben een zeer gematigde winters.

All truth passes through three stages: First it is ridiculed, second it is violently opposed and third it is accepted as being self-evident.

JustMyOpinion schreef op dinsdag 17 maart 2026 @ 12:38:
[...]

Het probleem van mij is enkel de 'Tset - Ta overshoot'. Defrost heb ik eigenlijk geen issues mee.

En die overshoot heb ik (vind ik zelf) heel netjes opgelost met HomeAssistant en floating setpoint, maar wordt een issue als HA er uit ligt (of ik zelf) en het gezin zet hem weer op WAR.

Dat is dus de hoofdreden om dit proberen op te lossen. Het is niet direct nu een issue, maar kan het wellicht ooit worden.
Met mijn warmtepomp had ik in de vaste Ta en WAR modi een issue met het opstartvermogen met Ta overshoot, zie SebastiaanPs in "Mitsubishi Electric Ecodan Lucht/Water Warmtepompen"

Dat was met de ruimteregeling helemaal opgelost.
Die regeling heeft dan weer een grote hysterese met 1 graden overshoot van de binnentemperatuur, maar dat kan je weer simpel reduceren naar 0,5 graden door met een klokprogramma een aantal keer per dag de thermostaat tijdelijk even 0,5 graden lager te zetten.

Ben(V) schreef op dinsdag 17 maart 2026 @ 12:55:
Volgens mij is een buffervat volkomen overbodig.

Voor een gemiddeld klimaat heeft die Ecodan SUZ-SWM80VA maar 9 liter inhoud nodig volgens de specs.
Die 34 liter is voor koude klimaat omgevingen, maar we zitten hier niet in Noorwegen en hebben een zeer gematigde winters.
Slechts 9 liter zou ik wel spannend vinden hoor, vooral als je buitenunit veel wind kan vangen.

• Ben(V)
  • Registratie: December 2013
  • Laatst online: 21:34
Denk niet dat iemand zo laag als 9 liter komt, daar krijg je een huis niet warm mee.
Maar 34 liter is echt overbodig in Nederland.

All truth passes through three stages: First it is ridiculed, second it is violently opposed and third it is accepted as being self-evident.

• Technician-
SebastiaanPs schreef op dinsdag 17 maart 2026 @ 12:22:
[...]
Je wil niet dat je water te koud wordt tijdens een defrost ivm risico op vorstschade in je warmtewisselaar (correct, @Technician- ?)
Correct, je moet je voorstellen dat tijdens defrost het systeem omdraait en de verdampingstemperatuur van je koudemiddel in de condensor(verdamper op dat moment) plaatsvind en deze kan teruglopen naar ver onder 0C, dus je hebt flow en energie nodig om te voorkomen dat de wisselaar invriest. Een buffer zorgt iig voor extra energieinhoud van hogere waarde dan een radiator of vloer van 21C.
Een in mijn ogen veel gemiste uitleg binnen Tweakers maar ook Heatgeek.
Bij 16 groepen van 100m vloer hoeft een buffer echt niet. Neemt je water shortcuts door radiatoren is een seriebuffer onontbeerlijk en dat is ook de reden dat fabrikanten er zo op hameren.

WPen meten ook op in en uittrede wisselaar als beveiliging tegen bevriezing, die kun je zelf ook monitoren, kijk bij sommige installaties hoe ver een Ta (en Tr) kan zakken tijdens een defrost.
En als Ta te ver zakt zal een BUH bijschakelen.
Installaties met veel waterinhoud zal de Tr niet of misschien maar 1K zakken tijdens de defrost, daar gaat nooit een BUh aan.
Dus buffervaten helpen ook wel degelijk mee aan een hoger rendement (bij minder waterinhoud)

[ Voor 20% gewijzigd door Technician- op 17-03-2026 13:09 ]

• JustMyOpinion
SebastiaanPs schreef op dinsdag 17 maart 2026 @ 12:57:
[...]

Met mijn warmtepomp had ik in de vaste Ta en WAR modi een issue met het opstartvermogen met Ta overshoot, zie SebastiaanPs in "Mitsubishi Electric Ecodan Lucht/Water Warmtepompen"

Dat was met de ruimteregeling helemaal opgelost.
Die regeling heeft dan weer een grote hysterese met 1 graden overshoot van de binnentemperatuur, maar dat kan je weer simpel reduceren naar 0,5 graden door met een klokprogramma een aantal keer per dag de thermostaat tijdelijk even 0,5 graden lager te zetten.
Bedankt voor het mee denken! De ruimtetemperatuur regeling is dat het display van de unit in de woonkamer komt te hangen? Of kan dat ook met alleen een externe temperatuursensor?

JustMyOpinion schreef op dinsdag 17 maart 2026 @ 13:19:
[...]

Bedankt voor het mee denken! De ruimtetemperatuur regeling is dat het display van de unit in de woonkamer komt te hangen? Of kan dat ook met alleen een externe temperatuursensor?
Kan allebei. Zie topic start, kopje regelingen en thermostaten, subkopje thermostaten.

• nessio
Jammer, ooit zal ik de oorzaak ( dat weten we nu) wel op het fz forum melden.

[ Voor 72% gewijzigd door nessio op 17-03-2026 22:43 ]

• Technician-
nessio schreef op dinsdag 17 maart 2026 @ 18:27:
Wij hebben hier 4 gevallen van bevroren warmtewisselaars. 1 is door aannemer opgelost (puhz75 vervangen door suz60)
Aannemer geeft niet thuis bij de andere 3.
FZ vertroebelt wel een beetje het Ecodan topic.
Het zijn toch Factory Zero installaties?

• nessio
Ja, alleen oorzaak is niet fz.

• JustMyOpinion
SebastiaanPs schreef op dinsdag 17 maart 2026 @ 14:05:
[...]

Kan allebei. Zie topic start, kopje regelingen en thermostaten, subkopje thermostaten.
De 'Room Temp Thermistor PAC-SE42TS-E' klinkt zeker interessant. Alleen zou ik hier de draadloze versie van moeten hebben, maar die bestaat niet volgens mij :-(

• xoror
  • Niet online
JustMyOpinion schreef op woensdag 18 maart 2026 @ 06:33:
[...]

De 'Room Temp Thermistor PAC-SE42TS-E' klinkt zeker interessant. Alleen zou ik hier de draadloze versie van moeten hebben, maar die bestaat niet volgens mij :-(
Dat is gewoon de wireless thermostaat of mijn CNRF project?

• nessio
Nee, die pac-se42… is bedraad.
Het is alleen een temperatuursensor die de sensor van in de controller van de hydrobox vervangt.

• xoror
  • Niet online
@nessio ja, maar hij wil hem draadloos, dat is gewoon de wireless thermostat.

• Technician-
JustMyOpinion schreef op woensdag 18 maart 2026 @ 06:33:
[...]

PAC W/E 61 (ofzoiets) de draadloze thermostaat met ontvanger stuurt ook analoge waardes naar de WP en mensen zijn er erg tevreden over.

• JustMyOpinion
Technician- schreef op woensdag 18 maart 2026 @ 10:56:
[...]

PAC W/E 61 (ofzoiets) de draadloze thermostaat met ontvanger stuurt ook analoge waardes naar de WP en mensen zijn er erg tevreden over.
Ik heb nu de Netatmo draadloos die, neem ik aan, met dezelfde radio techniek werkt. En dat gaat hier nog weleens mis! Heb net een hele backup routine gemaakt met Home Assistant i.c.m. Shelly's en externe temp sensor..

Wat dat betreft denk ik dat bedraad echt altijd beter is, maar dat is in mijn situatie gewoon niet haalbaar.

• Technician-
JustMyOpinion schreef op woensdag 18 maart 2026 @ 14:14:
[...]

Ik heb nu de Netatmo draadloos die, neem ik aan, met dezelfde radio techniek werkt. En dat gaat hier nog weleens mis! Heb net een hele backup routine gemaakt met Home Assistant i.c.m. Shelly's en externe temp sensor..

Wat dat betreft denk ik dat bedraad echt altijd beter is, maar dat is in mijn situatie gewoon niet haalbaar.
Denk niet te vergelijken, heb ze wel op 50meter met veel beton gezet, nog nooit ergens een communicatie probleem gehad

• nessio
Ik heb een probleem met mijn klokprogramma.
Ik wil maandag uit het klokprogramma van de boiler halen.
Vinkje bij de dag weg, vinkje,vinkje bevestigen. Mooi niet maandag stond weer aan
Ook geprobeerd met daarnaast iets in tijd aan te passen
Bevestigen. Mooi niet, maandag blijft “aan” staan.
Wat ik doe ik niet goed?

• Naalroc
Er zijn 2 klokprogramma's; snap ook niet waarom, maar dat heb ik in het verleden wel ervaren :?

• EVfan
Technician- schreef op woensdag 18 maart 2026 @ 15:37:
[...]

Denk niet te vergelijken, heb ze wel op 50meter met veel beton gezet, nog nooit ergens een communicatie probleem gehad
Ik heb ook de Mitsubishi PAR draadloze thermostaat. Met drie stenen muren ertussen in de 2 jaar dat de installatie draait geen enkele keer uitgevallen.

• nessio
@Naalroc waarom 2 klokprogr is mij ook niet duidelijk.
Ook het volgende is mij niet duidelijk: sww progr is van 11.00-13.00. Maar vandaag startte ie pas om 11.30. T was 25 om 11.00 Dt is 48 met drop 18. Dus 25 is ver onder 30.
Waarom niet starten om 11.00 ?
Wie snapt dit.

• master_viper
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 17:31

master_viper

Attack Of The Bunnies!!!

Ik ben nu bijna klaar met de aanvraag en offerte goedkeuring voor een Ecodan. De laatste vraag is echter, heeft Zubadan meerwaarde tov de Power inverters?

-= Very annoying forum person =-

• ivandal
  • Registratie: November 2009
  • Laatst online: 21:51
Ondertussen (eindelijk) een update gekregen van Mitsubishi en mijn installateur....
Op basis van de foto's en de gegevens heeft Mitsubishi een insteekkhuls besteld, maar ik weet niet precies welke. Ze hebben de technieker ook gevraagd om koudemiddel na te kijken. Ze vermoeden een tekort maar de technieker moet het nog komen controleren.

Technieker komt pas volgende week langs, dus details zal ik dan pas hebben.

WP: SUZ-SWM60VA2 + ERST20D-VM6D Vent: Zehnder Q450

• Blackraven
  • Registratie: November 2007
  • Laatst online: 03-04 08:46
master_viper schreef op maandag 23 maart 2026 @ 12:13:
Ik ben nu bijna klaar met de aanvraag en offerte goedkeuring voor een Ecodan. De laatste vraag is echter, heeft Zubadan meerwaarde tov de Power inverters?
Ja, die maakt gebruik van flash injection, betere prestaties bij koudere buitenlucht temperaturen.

WP: ME PUHZ-SW75YAA+EHST20D-VM2C2+ESP | EVSE: SmartEVSE v2 | PV: 11kWp Solax/Growatt

• xoror
  • Niet online
@Blackraven in NL denk ik niet echt meerwaarde tov de power inverters met onze milde winters

• Rob1710
  • Registratie: Oktober 2025
  • Laatst online: 04-04 08:35
Wie kan mij een grafiek laten zien hoe zijn warmtepomp op 24-12-2025 heeft gedraaid het lieft een MelPump grafieken als het kan een grafiek van 10-03-2026.
Alvast bedankt
xoror schreef op dinsdag 24 maart 2026 @ 12:32:
@Blackraven in NL denk ik niet echt meerwaarde tov de power inverters met onze milde winters
Tenzij je dat extra vermogen nodig hebt om bij -10 nog voldoende vermogen te hebben. Dan is die flashinjectie best een mooie oplossing. Bovendien is zo de ratio van max vermogen bij A-10W35 vs min vermogen bij A+12W25 erg gunstig.
Zo heeft de PUZ-SHWM120xAA een min vermogen bij A12W25 van slechts 3.4 kW, bij een max vermogen bij A-10W35 van maar liefst 13.6 kW. Dat is een factor 4!, bij de vermogens waar het er om gaat. Dat zie ik de concurrentie nog niet snel doen.

WP: ME PUHZ-SW75YAA + ERSD-VM2D + EV-WP-TWS-1W 300; AC: ME MXZ-2F42VF + 2x MSZ-LN25VGV; PV: 14.08 kWp O/W + SMA STP 8.0; Vent: Zehnder Q600 ERV + Ubbink AirExcellent.

• Steffen30
  • Registratie: Augustus 2024
  • Laatst online: 03-04 12:51
Zijn er meer MelCloud Home gebruikers met onderstaand probleem?
Ik heb al langere tijd dat het geschatte energieverbruik niet goed wordt bijgewerkt als mijn Ecodan warmtepomp 'rustig' draait (01:00-11:00). De geproduceerde energie gaf die tot vandaag wel nog goed weer. Zo kon ik iig de COP van m'n SWW volgen. Vandaag rond 14:00 is de SWW gestart maar zoals jullie zien, geen geschatte energieproductie. Erg vervelend!
Heb laatst al eens wifi module moeten resetten, en dat heeft ook niet geholpen.

Hopelijk dat jullie een tip/oplossing hebben.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/b7srNiLO7WZ9h0X1fC0fvZ6KmZQ=/fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():strip_exif()/f/image/wBe2RasjoPgRNwfBkGzJueeF.png?f=user_large

• Technician-
Steffen30 schreef op dinsdag 24 maart 2026 @ 20:13:
Zijn er meer MelCloud Home gebruikers met onderstaand probleem?
Ik heb al langere tijd dat het geschatte energieverbruik niet goed wordt bijgewerkt als mijn Ecodan warmtepomp 'rustig' draait (01:00-11:00). De geproduceerde energie gaf die tot vandaag wel nog goed weer. Zo kon ik iig de COP van m'n SWW volgen. Vandaag rond 14:00 is de SWW gestart maar zoals jullie zien, geen geschatte energieproductie. Erg vervelend!
Heb laatst al eens wifi module moeten resetten, en dat heeft ook niet geholpen.

Hopelijk dat jullie een tip/oplossing hebben.

[Afbeelding]
Probeer MELpump, even accountje maken en dan 1 maand gratis draaien, daarna slechts een paar euro per jaar. Maar zoveel meer data.
Enige wat je moet doen is inloggen met je MELCLOUD gegevens en wachten tot de data wat meer gevuld is.
Dat MELCLOUD kun je niks mee.

• Technician-
Andrehj schreef op dinsdag 24 maart 2026 @ 20:00:
[...]

Tenzij je dat extra vermogen nodig hebt om bij -10 nog voldoende vermogen te hebben. Dan is die flashinjectie best een mooie oplossing. Bovendien is zo de ratio van max vermogen bij A-10W35 vs min vermogen bij A+12W25 erg gunstig.
Zo heeft de PUZ-SHWM120xAA een min vermogen bij A12W25 van slechts 3.4 kW, bij een max vermogen bij A-10W35 van maar liefst 13.6 kW. Dat is een factor 4!, bij de vermogens waar het er om gaat. Dat zie ik de concurrentie nog niet snel doen.
Ja dat kan in selectie net dat extra geven wat je nodig bent en toch een relatief kleinere WP nemen, met dus heel groot bereik.
De enige WP ook die ik ken die meer vermogen geeft bij -10/35 dan het typeplaatje/nom opgegeven vermogen.

Ter vergelijking, de Amber 120, op folders aangeprezen als 12kW nom unit heeft bij -10C/35 slechts nog 7,2KW vermogen.
Een PUZ-SHW60 een 6kW op papier unit heeft bij -10C/35 8KW! Dat is 0,8KW meer dan de Amber 12KW!

• stin00
  • Registratie: Mei 2013
  • Niet online
Technician- schreef op dinsdag 24 maart 2026 @ 20:39:
[...]

Probeer MELpump, even accountje maken en dan 1 maand gratis draaien, daarna slechts een paar euro per jaar. Maar zoveel meer data.
Enige wat je moet doen is inloggen met je MELCLOUD gegevens en wachten tot de data wat meer gevuld is.
Dat MELCLOUD kun je niks mee.
Helaas werkt Melpump alleen met de oude Melcloud en niet met nieuwe MELCloud HOME app. Deze integratie ligt er al maanden uit en heeft nooit gewerkt geloof ik :-(

🪦🪦🪦RIP Pricewatch 19-01-2026 - 09-03-2026 Officieel 🪦🪦🪦

• Technician-
stin00 schreef op dinsdag 24 maart 2026 @ 20:50:
[...]

Helaas werkt Melpump alleen met de oude Melcloud en niet met nieuwe MELCloud HOME app. Deze integratie ligt er al maanden uit en heeft nooit gewerkt geloof ik :-(
Je moet ook terug naar de oude MELCLOUD en dan MELpump koppelen.
MELCLOUD home is voor airco’s (werkt niet goed met Ecodan nog)

[ Voor 4% gewijzigd door Technician- op 24-03-2026 22:14 ]

• xoror
  • Niet online
Melcloud home is er ook voor de warmtepompen. De laatste melcloud adapters werken niet met de oude melcloud, dus je heb geen keuze. Oude melcloud gaat er op een moment uit natuurlijk.

• Technician-
xoror schreef op dinsdag 24 maart 2026 @ 22:28:
Melcloud home is er ook voor de warmtepompen. De laatste melcloud adapters werken niet met de oude melcloud, dus je heb geen keuze. Oude melcloud gaat er op een moment uit natuurlijk.
Ik heb vorige week nog een splinternieuwe adapter gekoppeld met de oude MELCLOUD.

• xoror
  • Niet online
Technician- schreef op woensdag 25 maart 2026 @ 10:07:
[...]

Ik heb vorige week nog een splinternieuwe adapter gekoppeld met de oude MELCLOUD.
Oh apart, is mij altijd verteld dat het niet kon, maar dan weer wat geleerd.

• Technician-
xoror schreef op woensdag 25 maart 2026 @ 10:12:
[...]

Oh apart, is mij altijd verteld dat het niet kon, maar dan weer wat geleerd.
Alklima zegt MELCLOUD Home nog niet te gebruiken zelfs (tegen mij)
Dat stukje heeft Mitsubishi dan ook niet goed voor elkaar. Terwijl die MELpump app wel echt goed is trouwens.

• xoror
  • Niet online
Technician- schreef op woensdag 25 maart 2026 @ 10:14:
[...]

Alklima zegt MELCLOUD Home nog niet te gebruiken zelfs (tegen mij)
Dat stukje heeft Mitsubishi dan ook niet goed voor elkaar. Terwijl die MELpump app wel echt goed is trouwens.
Tja... In andere landen wordt er actief gepushed naar melcloud home hoor, ook voor de ecodans. Wat ik wil zeggen is dat je alvast naar alternatieven moet zoeken voor legacy melcloud.

Melpump gebruikt de data van de oude melcoud, maar optioneel kan je ook een esp aan sluiten voor meer data. Het is gewoon betere representatie van de data die feitelijk al in melcloud legacy zit. Ik zou zelf altijd voor een non-cloud/non-subscription gaan, maar ik ben wellicht bevooroordeeld. Iedereen weet dat die legacy een keer weg gaat. Melcloud home heeft heel veel minder data (heb ik in dit topic al eerder aangestipt)

[ Voor 4% gewijzigd door xoror op 25-03-2026 10:42 ]

• xoror
  • Niet online
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/zZWJOVYFGJLdEB-ErC8bCR4KXuY=/fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():strip_exif()/f/image/6ooBxs3eVo04tdQVWu19blJa.png?f=user_large

Even een andere vraag. Ik heb een FTC6 board op de kop getikt om test werk op te doen ipv mijn eigen wp :o
Ik ga hem dan draaien in de nood verwarming programma. Het gaat mij vooral om de CN105 en evt pwn poort van de pomp. Nu moet ik de stroom aansluiten op CN01, maar daar heb je een soort stekkertje voor nodig om dit aan TB1 aan te sluiten. Iemand die weet waar ik z'n stekkertje kan kopen?

Zie hier het belang van lange stabiele runs.

In de ruimteregeling stopte vannacht de compressor gedurende 10 minuten, daarna herstart en al snel op dezelfde compressorfrequentie. Superheat gaat verloren. En zie wat dat doet met de COP. Let op tijdens de pauze blijft de COP in de grafiek even horizontaal, maar vergelijk ervoor en erna.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/4pnrSq3uPCW-q0UiV4KYNf0zar0=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/mBb42yGq89nUW4CgCKollzQd.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/ehT2hLcYucgbjg3jQ2C-vVA9utY=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/LDvWznrq2Gki0Nf1cQQ6fHJK.jpg?f=fotoalbum_large

Ik heb het al wel eens eerder beschreven maar vond het verschil toch weer indrukwekkend, de moeite waard om even te delen.

• EVfan
SebastiaanPs schreef op woensdag 25 maart 2026 @ 21:21:

In de ruimteregeling stopte vannacht de compressor gedurende 10 minuten, daarna herstart en al snel op dezelfde compressorfrequentie. Superheat gaat verloren. En zie wat dat doet met de COP. Let op tijdens de pauze blijft de COP in de grafiek even horizontaal, maar vergelijk ervoor en erna.

[Afbeelding]

[Afbeelding]

Ik heb het al wel eens eerder beschreven maar vond het verschil toch weer indrukwekkend, de moeite waard om even te delen.
@SebastiaanPs
Dank hiervoor, en helemaal mee eens, maar je moet in dit tussenseizoen wel een voldoende laag minimum vermogen hebben en/of voldoende afgifte/warmtebehoefte hebben. Op dit moment ben ik enkele dagen niet thuis en heb de gewenste temperatuur (ruimte regeling) lager gezet. Toen de woning na 3 dagen afgekoeld was tot de nieuwe temperatuur en de WP weer netjes in evenwicht met het warmteverlies produceerde bleek dat laatste te laag voor het minimum vermogen, waardoor de WP nu intermitterend verwarmt.
Gevolg is een duidelijk lagere COP.
Zie gisteren. Volgens Melcloud was de COP net boven de 4. Maar als ik aan het eind van de run op basis van dT, flow en momentaan verbruik de COP bereken kom ik ruim boven de 5. Minder spectaculair verschil, maar is ook maar een meetpunt.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/PIf1wrmTtAPrLrKPx3RTYWNjSzk=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/OswZcdXj5Ro7YPBRZaQPipda.jpg?f=fotoalbum_large

Het is wat het is, met radiatoren blijft afgifte toch beperking, vooral als de WP en minimum vermogen ook fors is, zoals hier.

• michaelvo
SebastiaanPs schreef op woensdag 25 maart 2026 @ 21:21:

[Afbeelding]

[Afbeelding]

Maar waarom stopt hij dan om 1.00u? Zie niet echt een oplopende Ta, en de warmtevraag stopt ook niet.

michaelvo schreef op donderdag 26 maart 2026 @ 05:19:
[...]

Maar waarom stopt hij dan om 1.00u? Zie niet echt een oplopende Ta, en de warmtevraag stopt ook niet.
Dat doet de ruimteregeling, volgens mij omdat de binnentemperatuur te snel oploopt.

@EVfan ja helemaal eens, het moet wel nog comfortabel blijven :)

• ocaj
  • Registratie: Juli 2011
  • Niet online
Dan zou ik nog eens naar de instellingen van je ruimteregeling kijken. Hier stopt hij in het tussenseizoen ook af en toe (waarbij hij de waterpomp wel laat lopen), maar dat is nooit voor maar 10 minuten. Zit eerder in de orde grootte van 1 uur of meer (en dat is prima).

Hoe staat je verschil-temperatuur (thermo-diff) ingesteld?

• nessio
Weet iemand nu waarom ik bijv maandag niet uit het klokprogramma kan weghalen?
Wat ik ook doe, als ik weer inlog staat het vinkje er weer.

• nessio
Intermitterend stoken heb ik niet meer sinds ik op de klok stook van 8-16 en 21-24.
In de nacht loopt binnentemperatuur dan hooguit 0,5 terug. Dat stookt ie dan bij.
Alleen bij buitentemperatuur onder 0 zet ik de wp op 24/7.

[ Voor 15% gewijzigd door nessio op 26-03-2026 07:54 ]

• EVfan
ocaj schreef op donderdag 26 maart 2026 @ 06:45:
Dan zou ik nog eens naar de instellingen van je ruimteregeling kijken. Hier stopt hij in het tussenseizoen ook af en toe (waarbij hij de waterpomp wel laat lopen), maar dat is nooit voor maar 10 minuten. Zit eerder in de orde grootte van 1 uur of meer (en dat is prima).

Mijn WP stopt ook voor minimaal 1 uur als de temperatuur te ver oploopt. Is zo in via thermo-diff ingesteld (ben nu niet thuis, kan me niet de precieze instelling herinneren).

ocaj schreef op donderdag 26 maart 2026 @ 06:45:

Thermo diff adjust ondergrens stond als experiment op -5 (default), nu weer op -9 gezet.

• michaelvo
SebastiaanPs schreef op donderdag 26 maart 2026 @ 06:36:
[...]

Dat doet de ruimteregeling, volgens mij omdat de binnentemperatuur te snel oploopt.
Dat heb ik dan bij mij echt nog nooit gezien. Maar ander afgiftesysteem inderdaad, dat zal wel meespelen.

Heb nu een aantal dagen de auto adaptive van @xoror draaien en moet zeggen dat ik onder de indruk ben. Heb alleen een min en max Ta ingesteld, en verder niks. En hij doet perfect wat ik wil. Ik heb veel te lang aan lopen modderen met MELcloud voordat ik naar de ESP ging, en nu weer veel te lang aan lopen modderen met Mitsu ruimteregeling (die bij mij gewoon eens in de zoveel tijd rare dingen doet).

Pagina: 1 ... 222 223 Laatste

Let op:
Factory zero systeem? Post dan in Problemen met warmtepompsystemen van Factory Zero