In dit forum is voor de SUZ serie Mitsubishi WP’s al vaker vermeld dat de units soms defrosten zonder dat de verdamper is dichtgevroren/wit beslagen is. Ik had niet eerder gelezen dat dit ook bij de PUZ serie is waargenomen. Maar . . . .
Vanochtend was ik enkele uren bezig in de buurt van de buitenunit van mijn PUZ112 monobloc.
En ik kon met 100% zekerheid vaststellen dat van de buitenunit regelmatig de fan stopte terwijl er van enige aanslag van ijs geen sprake was. In de Melcloud app zag ik dat er feitelijk een defrost gaande was. Maar dus zonder dat de WP dichtgevroren was, of zelfs maar enige ijsaanslag had. Er liep ook geen water uit de verdamper, simpelweg omdat er niets op zat.
En dat gebeurde dus elke ca. 1.25 uur.
Bijgaande screenshot van de HW verbruiksmeting (dit is alleen de WP).
Kortom, de WP voert elke 1.25 uur een defrost uit, zonder dat daar een aanleiding is, althans de verdamper aangevroren is. Dit patroon is sinds middernacht tot 1300 uur opgetreden, bij buitentemperaturen van -2 tot +2 graden, en een RH van 60-65% (hier een droge vrij harde oostenwind, geen sneeuw, maar voor het gevoel ruim onder de minus 5). Na de SWW run en nu is het 2 graden, 60% RH loopt de WP door zonder die defrosts.
Hier ook nog twee screenshots van de uurlijkse temperaturen Ta en Tr, waarin het herkenbare defrost patroon (Ta <Tr) met tussenpoze van 1.22 uur herkenbaar is.
Kortom de PUZ voert onder bepaalde omstandigheden ook een (mogelijk preventieve) defrost uit met een periode van 1 uur en 22 minuten.
Ik heb de indruk dat dit onder de 2 graden Tb is, en vaak nodig vanwege aanvriezen. Maar ook als er geen bevroren verdamper is dus ook.
Ik heb er geen plaatjes meer van, maar toen de Tb enkele weken terug, en afgelopen week, enkele uren ruim onder de -5 was heb ik dit gedrag weer niet waargenomen. Moet ik dus nog een keer nader bestuderen.
[
Voor 3% gewijzigd door
EVfan op 19-02-2026 21:14
]