• Dsbwouter
  • Registratie: November 2021
  • Laatst online: 05-03 11:02
@pascallj

Zover ik online kan vinden word deze aansluiting bij aircos gebruikt om een bedrade afstandsbediening op aan te sluiten. Snap alleen niet waarom dit op op de ftc zit..

• nessio
  • Registratie: December 2018
  • Laatst online: 05-03 21:52
AI verzint ook van alles.
Nou ja, is goed voor printplaten verkoop. 🥳

2-1 kap, 200m2, SUZ-SWM60VA+ Open Source ME+wtw

• Technician-
  • Registratie: November 2017
  • Laatst online: 23:31
nessio schreef op zaterdag 7 februari 2026 @ 16:05:
AI verzint ook van alles.
Nou ja, is goed voor printplaten verkoop. 🥳
Ik had laatst een hele grote opdracht voor AI om data uit dwg te tellen, toen reageerde de duur betaalde versie met: daar heb ik geen zin aan.
Zit AI nou gewoon met ons te fucken? :D

• Mafparov
  • Registratie: Januari 2022
  • Laatst online: 17-02 11:36

Mafparov

Factory Zero Mitsubishi Ecodan

Ik kom er morgen even op terug. Moet eters tevreden stellen. 😎
Andrehj schreef op zaterdag 7 februari 2026 @ 15:35:
@Mafparov en @Dsbwouter Dankjewel. Erg bijzonder, want in de handleidingen staat deze connector nergens beschreven. Ik wist ook van het hele bestaan van die connector. Wel dat de CN105 vroeger ook bij warmtepompen CN100 heette, maar niet dat die oude connector nog steeds op een FTC zit.
@Mafparov Kun je nog aangeven in welke documenten of websites stond dat je hier het vermogen mee kan regelen? Ik ben erg benieuwd.

• nessio
@Mafparov waarom wil je dat vermogen regelen?

nessio schreef op zaterdag 7 februari 2026 @ 21:50:
Zou ik ook wel willen. Als ik het vermogen kan beperken dan heb ik efficientere SWW runs. Als met deze methode ook bij de SUZ units mogelijk is, dan ben ik zeer geïnteresseerd.
@Mafparov ben benieuwd naar de bron van jouw AI, of zou het verzonnen zijn?

WP: Mitsubishi Electric SUZ-SWM80VA2 + ERSD-VM2D. PV 3330 Wp. Huis 1931, gasloos sinds jan '24.

• nessio
Waarom wil je een bovengrens van suz80 forceren? De inverter technologie van de suz doet dat toch zelf

nessio schreef op zaterdag 7 februari 2026 @ 22:39:
Waarom wil je een bovengrens van suz80 forceren? De inverter technologie van de suz doet dat toch zelf
Nou tijdens een SWW run in ECO mode gaat het opgenomen vermogen gewoon tot 3 kW hoor. Op zo’n hoog vermogen heb je een lagere COP. Zijn we nou Tweakers of niet? >:)

WP: Mitsubishi Electric SUZ-SWM80VA2 + ERSD-VM2D. PV 3330 Wp. Huis 1931, gasloos sinds jan '24.

• nessio
De vraag is of een langere sww run met hogere cop zuiniger is dan een korte met lagere cop.
Overigens stijgt tijdens mijn sww run de temperatuur zelfs terwijl er iemand doucht.
Pompstand 5 = 26l / min.
Als niemand doucht is mijn boiler van 200L binnen 25 min opgewarmd van 21 naar 48gr bij bT van 0gr.

• Gewoonaaron043
  • Registratie: September 2023
  • Laatst online: 02-03 20:06
De hoeveelheid energie die nodig is om het vat te verwarmen blijft gelijk ongeacht of dit kort of lang duurt. Met een hogere cop heb je minder elektriciteit nodig, dus dit is gewoon zuiniger

• ocaj
  • Registratie: Juli 2011
  • Niet online
SebastiaanPs schreef op zaterdag 7 februari 2026 @ 22:55:
[...]

Nou tijdens een SWW run in ECO mode gaat het opgenomen vermogen gewoon tot 3 kW hoor. Op zo’n hoog vermogen heb je een lagere COP. Zijn we nou Tweakers of niet? >:)
Die 3+kW doet mijn SUZ SWM80VA alleen bij een geforceerde SWW-run, of als hij op Normaal staat.
Als hij in ECO-mode staat en hij doet een SWW-run omdat hij de SWW-drop bereikt heeft draait hij max 2100W.

(daarom heb ik via node-red al mijn geforceerde SWW-runs geautomatiseerd tot soft-force: Doel-temperatuur van de boiler op 70 graden zetten en dan 10 minuten later (zodra de SWW-run gestart is) weer terug op de eerder ingestelde waarde. Hij komt hier de hele zomer niet boven die 2100W uit)

• xoror
  • Registratie: November 1999
  • Niet online
Tip: Als je server control heb, en je gaat van enabled naar disabled, start de sww in eco mode

Is de meest eenvoudige manier om sww te triggeren in eco mode

[ Voor 3% gewijzigd door xoror op 08-02-2026 08:25 ]

Mitsubishi Warmtepomp uitlezen/besturen met een ESP32

• nessio
Sww staat bij altijd op eco en ik doe nooit een geforceerde sww run.
Instelling is 48 en drop 18
Ik heb nooit een lege boiler. Ondanks 2 badkamers.
Zelfs de keuken krijgt warm water van de boiler middels een hot fill boiler.
Zoals gemeld warmt zelfs op tijdens douchen. Cop is maar 2. Verbruik rond de 350 kwh/ jaar.

ocaj schreef op zondag 8 februari 2026 @ 07:51:
[...]

Die 3+kW doet mijn SUZ SWM80VA alleen bij een geforceerde SWW-run, of als hij op Normaal staat.
Als hij in ECO-mode staat en hij doet een SWW-run omdat hij de SWW-drop bereikt heeft draait hij max 2100W.

(daarom heb ik via node-red al mijn geforceerde SWW-runs geautomatiseerd tot soft-force: Doel-temperatuur van de boiler op 70 graden zetten en dan 10 minuten later (zodra de SWW-run gestart is) weer terug op de eerder ingestelde waarde. Hij komt hier de hele zomer niet boven die 2100W uit)
Grappig mijn 80VA2 doet SWW runs die in de ECO mode standaard met een opgenomen vermogen van ruim 3 kW gaan. Zijn geen forced SWW runs. Blijkbaar een verschil tussen de 80VA en de 80VA2.

• Dsbwouter
@SebastiaanPs

Mijn puz80 doet ook 3kW in eco en 4kW in normaal.

• pascallj
  • Registratie: Mei 2011
  • Laatst online: 23:33
nessio schreef op zondag 8 februari 2026 @ 00:47:
De vraag is of een langere sww run met hogere cop zuiniger is dan een korte met lagere cop.
Overigens stijgt tijdens mijn sww run de temperatuur zelfs terwijl er iemand doucht.
Pompstand 5 = 26l / min.
Als niemand doucht is mijn boiler van 200L binnen 25 min opgewarmd van 21 naar 48gr bij bT van 0gr.
COP is alles. Uiteraard is een hoge COP altijd het zuinigst. De rest is daar al in meegenomen.

Je hele warmwatervat is niet daadwerkelijk 21 graden. Dat is theoretisch onmogelijk om binnen 25 minuten op 48 graden te krijgen. Het kost je 5400 kCal om dat vat met 27 graden te laten stijgen. Dat staat gelijk aan 6,264 kWh. Als je dat in 25 minuten erin wil stoppen, heb je 15 kW aan thermisch vermogen nodig. Dat gaat jouw SWM60 zeker niet leveren en al helemaal niet bij Tb van 0 graden.

• nessio
Boiler had toen een hele week uit gestaan en er kwam koud water uit.
Ook legionellaproc had niet gedraaid in die week.
Hoge cop ; nou dan moet mijn suz..,60va bijles krijgen.
Kan aan de warmtewisselaar liggen : geen idee of voldoet aan de ME normen.
Kijk ook even op het fz forum!

[ Voor 41% gewijzigd door nessio op 08-02-2026 16:24 ]

• xoror
  • Niet online
Vraagje aan de installateurs. Ik was van plan een oude FTC6 printplaat te kopen met een main remote controller (mrc). Dan kan ik het testwerk buiten mijn eigen warmte pomp doen.

Wat heb je minimaal nodig om de printplaat en MRC aan de gang te krijgen ? Het liefst dus geen buiten unit en zo min mogelijk onderdelen connected.

• Mafparov
  • Registratie: Januari 2022
  • Laatst online: 17-02 11:36

Mafparov

Factory Zero Mitsubishi Ecodan

In de zomer pendelt de wp nogal. Ik wil proberen het vermogen dan de begrenzen en langere runs bereiken. Het is niet zomaar gedaan want de instelling limiteert alles. Dus ik je moet ook nog een regeling optuigen zodat ie bij bijvoorbeeld tapwater bereiden niet of niet zo grof limiteert.
nessio schreef op zaterdag 7 februari 2026 @ 21:50:

• DGR
  • Registratie: Januari 2024
  • Laatst online: 02-03 13:20

DGR

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/yhGTvvI-2V_Yni2CiSGFADYozxU=/x800/filters:strip_exif()/f/image/FFh0HKQCWY3TouGtNMS4VlKj.png?f=fotoalbum_large

Condensing temp van iets meer dan 10 graden boven Ta, is dat ok?

• Dsbwouter
@DGR

Nee dat hoort niet. Het kan wel is gebeuren omdat je ventiel nog aan het regelen is. Kan het lastig zien of dit bij jou het geval is.

Als je een kWh meter hebt kun je ook zien dat je stroomverbruik stijgt, dit loopt gelijk op met je condensing temp. Cop neemt ook behoorlijk af wanneer je 10° hoger dan je aanvoer zit.

[ Voor 39% gewijzigd door Dsbwouter op 08-02-2026 20:35 ]

• DGR

DGR

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/n_zXxrRKRR-9STi1fdwrgKQkfGo=/x800/filters:strip_exif()/f/image/YDcY0eLr2ExhtUMA6huCSKpn.png?f=fotoalbum_large

• DGR

DGR

@Dsbwouter
Nog even een foto toegevoegd zonder dat schermpje met temperaturen.
Nu kun je zien dat ie het steeds doet, condensing temp. zo'n 10 graden boven Ta.

Jammer, weet zelf ook niet hoe ik kan zien of dat te maken heeft met het ventiel.
Cop lijkt goed, gisteren 4,97, totale cop is dat trouwens.
Cop voor alleen verwarming was 5,57
Aparte kwh meter heb ik niet dus ook dat kan ik niet checken helaas...
Zou zoiets kunnen duiden op te weinig koudemiddel?

[ Voor 7% gewijzigd door DGR op 08-02-2026 21:29 ]

DGR schreef op zondag 8 februari 2026 @ 21:25:
Heb je ook "Outside Unit Liquid Pipe 1 Temp"?
Bij een andere Tweaker was een tekort aan koudemiddel duidelijk te zien met deze parameter: de verdamper intrede temp was bij hem veel te laag. Zie mijn eerdere post hier.

• DGR

DGR

SebastiaanPs schreef op zondag 8 februari 2026 @ 21:32:
[...]

Heb je ook "Outside Unit Liquid Pipe 1 Temp"?
Bij een andere Tweaker was een tekort aan koudemiddel duidelijk te zien met deze parameter: de verdamper intrede temp was bij hem veel te laag. Zie mijn eerdere post hier.
Helaas niet en is volgens mij ook niet uit te lezen op de FTC met een SUZ.
Heb je een andere suggestie om er we achter te komen?
Vond het al heel wat dat de condensing temp in melpump stond.
Na wat aanpassingen draait de boel hier nu weer op RR en staat absoluut niet overdreven te stampen, draait prima en rustig maar de defrosts blijven maar iedere 40 minuten komen.

Zal die post ook even lezen

• EVfan
  • Registratie: December 2021
  • Laatst online: 20:46
DGR schreef op zondag 8 februari 2026 @ 21:57:
[...]

Na wat aanpassingen draait de boel hier nu weer op RR en staat absoluut niet overdreven te stampen, draait prima en rustig maar de defrosts blijven maar iedere 40 minuten komen.

Locatie oost Nederland, Graafschap?
Met huidige weer heel normaal.
Ik heb, Twente, ook elke 50-60 minuten een defrost.
Tja 1.5 C buiten en 95-100% relatieve luchtvochtigheid.

Mitsubishi Electric PUZ-WM 112YAA; ERPT20X-VM2E; PV 3900 Wp ZW, 3900 Wp NW

DGR schreef op zondag 8 februari 2026 @ 21:57:
[...]

Wat in jouw grafiek tegen een tekort aan koudemiddel pleit, is dat je tussen grofweg 01:00 en 04:00 uur bij Tbuiten ~ 6 graden geen defrosts hebt.

• koevlaas2
  • Registratie: Januari 2015
  • Laatst online: 04-03 10:42
sideburn948 schreef op vrijdag 6 februari 2026 @ 15:48:
Vorige week vrijdag is onze Ecodan Warmtepomp in een storing U6 gekomen,
De onderhoudspartij is langs geweest en heeft het een en ander nagekeken.

Nadat ze contact gehad hebben met Alklimai blijkt de compressor en printplaat defect te zijn.
Buiten unit type: PUHZ-SW75UYAA. Bouwjaar 2021, geplaatst en opgeleverd eind 2021.

Er wordt aangegeven dat dit buiten de garantie valt . Voor een warmtepomp die elk jaar gewoon zijn onderhoud heeft gehad lijkt mij dit erg snel.een levensduur van 5 jaar?

Wat zijn jullie ervaringen met Alklima en aanspraak maken op garantie?

De unit draait nu op noodbedrijf, maar het element kan het huis nu net op 20 graden houden.
Maar met moeite.
Ik heb een machine met een kapotte compressor van net geen 3 jaar oud en krijg een compressor kosteloos toegestuurd.
Aan mij dan wel (niet gratis) deze in te bouwen.

13,1 kWp, Ecodan R32 7,5 , WTW ventilatie, Daikin FTXM35M(R) (5x), Doorstroomverwarmer, Douche WTW, Emco Novette Twin met LFP accu 51.2V 40Ah, Opel Vivaro DC L3H1 75kW (12-2022).

• DGR

DGR

EVfan schreef op zondag 8 februari 2026 @ 22:13:
[...]

Locatie oost Nederland, Graafschap?
Met huidige weer heel normaal.
Ik heb, Twente, ook elke 50-60 minuten een defrost.
Tja 1.5 C buiten en 95-100% relatieve luchtvochtigheid.
Nee midden van het land.
Hier 3 graden, vergelijkbare luchtvochtigheid dus ik snap dat hij moet defrosten.
Alleen is dat bij mij na 40 minuten en dat vind ik aan de snelle kant.
Volgens mij gebeurd dat bij andere SUZ eigenaren ook elke 50 a 60 minuten, scheelt toch weer 10 minuten stooktijd.

• DGR

DGR

SebastiaanPs schreef op zondag 8 februari 2026 @ 22:17:
[...]

Wat in jouw grafiek tegen een tekort aan koudemiddel pleit, is dat je tussen grofweg 01:00 en 04:00 uur bij Tbuiten ~ 6 graden geen defrosts hebt.
Eens, vanaf 5 graden Tb heb ik eigenlijk geen defrosts meer.

• Dsbwouter
@DGR

Koudemiddel tekort krijg je ook geen hoge condensatie temp, eerder te laag. Zit gewoon iets in die suz modellen wat dit veroorzaakt. Ik denk zelf dat het iets te maken heeft met de regeling van het expansieventiel. Je ziet het steeds vaker voorkomen. Ik denk dat dit bij @Tweakert77 ook het geval is alleen dat deze zelfs oploopt tot 60°c. Het is bij jou nog niet gebeurd dat de compressor uit gaat voor een half uur ?

• nessio
@Dsbwouter Bij mij ging de compressor volgens mij wel uit een tijdje uit en werd er alleen rond gepompt. Maar waardoor weet ik. Wel is het zo dat als het warm genoeg is de wp helemaal uit gaat (op RR).

• Dsbwouter
@nessio

Klopt de pomp blijft wel draaien en als het element aangesloten is gaat deze ook aan. Buitenunit geeft dan ook een knippercode, weet zo even niet welke exact maar het kan zijn dat de condensatie temp 60°c is of de persgas 125°c. Beide schakelen de compressor uit voor een half uur.

• nessio
@Dsbwouter Ik heb geen BUH en buitenunit staat op het dak (dat is lastig)
Maar het kwam in januari 1x voor (wat ik zag).

• Technician-
DGR schreef op zondag 8 februari 2026 @ 21:25:
@Dsbwouter
Nog even een foto toegevoegd zonder dat schermpje met temperaturen.
Nu kun je zien dat ie het steeds doet, condensing temp. zo'n 10 graden boven Ta.

Jammer, weet zelf ook niet hoe ik kan zien of dat te maken heeft met het ventiel.
Cop lijkt goed, gisteren 4,97, totale cop is dat trouwens.
Cop voor alleen verwarming was 5,57
Aparte kwh meter heb ik niet dus ook dat kan ik niet checken helaas...
+ persgastemperatuur => request code 004 (hier is geen modbus register voor beschikbaar). Een combinatie van deze 2 factoren kan informatie verschaffen over de vulling van de installatie: Voorbeeld: Indien 016 bij een PUHZ-SW50VKA een waarde geeft tussen de 20 en 50Hz en 004 een waarde >85 is zeer waarschijnlijk sprake van ondervulling (koudemiddel gebrek).

https://www.vleutenges.nl...d-Flowchart-storingen.pdf

Persgas van een SUZ meten met een oppervlakte (klemband) temp sensor.

• nessio
@Technician- DGR heeft een SUZ-swm60va (net als ik). Helaas code 0-100 niet te zien.

• Technician-
nessio schreef op maandag 9 februari 2026 @ 12:16:
@Technician- DGR heeft een SUZ-swm60va (net als ik). Helaas code 0-100 niet te zien.
Dat zeg ik toch, meten met een oppervlakte thermometer, stelletje kantoortijgers, :P

• nessio
Ik kom niet van mij stoel af! Nog sterker, ga zelfs de deur niet eens uit.
Maar voor constateren van een tekort kun je beter maar meteen een deskundige inschakelen want je kunt het ook niet zelf oplossen.

• jenjdeb
  • Registratie: December 2025
  • Laatst online: 18-02 22:02
Heeft iemand een mitsubishi ecodan multi split zone regeling een mitsubishi pac-tz02?

• sideburn948
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 28-02 09:49
koevlaas2 schreef op zondag 8 februari 2026 @ 23:31:
[...]

Ik heb een machine met een kapotte compressor van net geen 3 jaar oud en krijg een compressor kosteloos toegestuurd.
Aan mij dan wel (niet gratis) deze in te bouwen.
Bouwbedrijf trekt zijn handen er vanaf zoals verwacht, nog geen reactie van uit Alklima.
Hopelijk zijn ze bereid om iets te doen. We wachten het af.

• xoror
  • Niet online
@sideburn948 Ja daar ben ik wel bang voor, maar met jurist maak je wel kans. Compressor moet langer meegaan.
offtopic:
Met deze manier van garantie afhandeling, kan je beter bij de goedkoopste spaanse webshop halen...

[ Voor 5% gewijzigd door xoror op 09-02-2026 16:12 ]

• Dsbwouter
@sideburn948

Juridisch sta je best sterk maar dit zul je moeten verhalen bij de bouwer of installateur. Alklima staat hier eigenlijk los van. Bouwer of installateur kan het proberen te verhalen bij alklima maar daar heb jij eigenlijk niks mee te maken.

• sideburn948
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 28-02 09:49
Rechtsbijstand is ingeschakeld en zal de nodige vervolgstappen gaan nemen, installateur is door de bouwer ingehuurd dus is geen directe partij voor mij.

Omdat de bouwer zijn handen er vanaf trekt kan ik in ieder geval het laten repareren. Maar zou leuk zijn als Alklima een gebaar zou maken.

• EVfan
DGR schreef op maandag 9 februari 2026 @ 07:55:
[...]

Nee midden van het land.
Hier 3 graden, vergelijkbare luchtvochtigheid dus ik snap dat hij moet defrosten.
Alleen is dat bij mij na 40 minuten en dat vind ik aan de snelle kant.
Volgens mij gebeurd dat bij andere SUZ eigenaren ook elke 50 a 60 minuten, scheelt toch weer 10 minuten stooktijd.
@DGR
Mijn zware WP doet af en toe onder nog lastiger condities ook wel eens elke 30 minuten een defrost. Bijvoorbeeld, als het zicht minder dan 50 meter is en je al nat wordt als je buiten loopt, terwijl het niet regent. Zulk weer heb ik hier in het bos regelmatig.
De factoren die de defrost frequentie beïnvloeden, volgens mij, zijn grootte van de verdamper in verhouding tot het gevraagde vermogen, de absolute luchtvochtigheid (en niet alleen de relatieve luchtvochtigheid, want hoe lager de temperatuur hoe minder gram/m3 water in de lucht bij 100%RH die door de verdamper wordt getrokken) en de temperatuur. En vast nog wel meer, eigenschappen van de constructie van de verdamper. Kan wel zijn dat de SUZ daar wat minder gunstig bij afsteekt.
Bij - 5C (enkele dagen terug) was de RH 70% en was er een defrost elke 3-4 uur.
Mijn ervaring is dat mijn WP het bij 0C en 100% RH net zo moeilijk heeft als bij -5 tot -7C.

• Tweakert77
  • Registratie: Maart 2023
  • Laatst online: 05-03 15:33
Dsbwouter schreef op maandag 9 februari 2026 @ 09:45:
@DGR

Koudemiddel tekort krijg je ook geen hoge condensatie temp, eerder te laag. Zit gewoon iets in die suz modellen wat dit veroorzaakt. Ik denk zelf dat het iets te maken heeft met de regeling van het expansieventiel. Je ziet het steeds vaker voorkomen. Ik denk dat dit bij @Tweakert77 ook het geval is alleen dat deze zelfs oploopt tot 60°c. Het is bij jou nog niet gebeurd dat de compressor uit gaat voor een half uur ?
Ik heb de ESP geupdate, hopelijk kan ik deze week iets meer zien en delen.

In het verleden heb ik wel mijn MEATER kerntemperatuurmeter op de aanvoerleiding gezet omdat deze soms heel erg warm werd. Ik zag bij verwarmen temperaturen richting 60 graden maar toen geen pauzes of gebruik van booster heater.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/WWccK0--O6hfF2ycY-6rBpVK564=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/dDyHj5qUymGqaouQhCYZlZiT.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/OwhF_t3BwcGoR1n0o1hZvnG4TjM=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/teSZpCljsjZmu8Sbwg1nA417.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/X9pCnmWCWkXWxB1GxtRP-M2KQqc=/x800/filters:strip_exif()/f/image/qlDJq1BR9LI2t8hNl2ugh12I.png?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/1QrwnrCYYSPyw5BjJsFLYgPOj78=/800x/filters:strip_exif()/f/image/zhTxpu1zn5q8FtvvRXiNvQVA.png?f=fotoalbum_large

• Dsbwouter
@Tweakert77

Dat is je persgas temperatuur. Die kan 15-35° hoger liggen dan je aanvoer en tijdens sww wel 50-60°.

• DGR

DGR

Dsbwouter schreef op maandag 9 februari 2026 @ 09:45:
@DGR

Dan lijkt dat het bijna niet te zijn, en toch laat ik het binnenkort controleren, zekere voor het onzekere en dan kan ik dat definitief afstrepen.
Alles eruit pompen, wegen en bij laten vullen met de hoeveel die nodig is.
Zou eigenlijk al 100 gram extra in moeten, dat is destijds bij inbedrijfstelling niet gebeurd, voorvulling is 1,2 KG voor 10 meter koelleiding, ik heb 15 meter koelleiding die door de kruipruimte heen loopt.

Compressor uit voor een half uur heb ik nog niet meegemaakt.
Aan die regeling voor het ventiel kun je ook weinig doen denk ik?

• DGR

DGR

Technician- schreef op maandag 9 februari 2026 @ 12:12:
[...]
+ persgastemperatuur => request code 004 (hier is geen modbus register voor beschikbaar). Een combinatie van deze 2 factoren kan informatie verschaffen over de vulling van de installatie: Voorbeeld: Indien 016 bij een PUHZ-SW50VKA een waarde geeft tussen de 20 en 50Hz en 004 een waarde >85 is zeer waarschijnlijk sprake van ondervulling (koudemiddel gebrek).

https://www.vleutenges.nl...d-Flowchart-storingen.pdf

Persgas van een SUZ meten met een oppervlakte (klemband) temp sensor.
Duidelijk.
Jammer dat wij die codes niet kunnen gebruiken, kun je wat sneller dingen uitsluiten zonder externe apparatuur te moeten gebruiken.
Maar denk dat ik voor de makkelijkste manier ga/laten doen, alles leegpompen, wegen en opnieuw vullen en vacumeren

• DGR

DGR

EVfan schreef op maandag 9 februari 2026 @ 17:00:
[...]

@DGR
Mijn zware WP doet af en toe onder nog lastiger condities ook wel eens elke 30 minuten een defrost. Bijvoorbeeld, als het zicht minder dan 50 meter is en je al nat wordt als je buiten loopt, terwijl het niet regent. Zulk weer heb ik hier in het bos regelmatig.
De factoren die de defrost frequentie beïnvloeden, volgens mij, zijn grootte van de verdamper in verhouding tot het gevraagde vermogen, de absolute luchtvochtigheid (en niet alleen de relatieve luchtvochtigheid, want hoe lager de temperatuur hoe minder gram/m3 water in de lucht bij 100%RH die door de verdamper wordt getrokken) en de temperatuur. En vast nog wel meer, eigenschappen van de constructie van de verdamper. Kan wel zijn dat de SUZ daar wat minder gunstig bij afsteekt.
Bij - 5C (enkele dagen terug) was de RH 70% en was er een defrost elke 3-4 uur.
Mijn ervaring is dat mijn WP het bij 0C en 100% RH net zo moeilijk heeft als bij -5 tot -7C.
Zware WP inderdaad, maar dan staat ook flink te stampen neem ik aan?
Soms om de 30 minuten een defrost, dat heb ik, zelfs met genoemd weer, nog nooit meegemaakt.
Het is bij mij standaard om de 40 minuten, ook als het +4 Tb is en dan zou je juist verwachten dat ie weleens om de 50 minuten gaat defrosten zoals dat bij de andere SUZ eigenaren continu gaat.
Ik mis steeds 10 belangrijke minuten stooktijd vanwege dat defrost gedrag en stook in RR.

Grote van verdamper maakt zeker uit, die van de SUZ is sowieso maar klein.

Hier maakt het in ieder geval niet uit wat de RH is of Tb, defrost blijft iedere 40 minuten plaats vinden helaas

• DGR

DGR

Tweakert77 schreef op maandag 9 februari 2026 @ 19:44:
[...]

Ik heb de ESP geupdate, hopelijk kan ik deze week iets meer zien en delen.

In het verleden heb ik wel mijn MEATER kerntemperatuurmeter op de aanvoerleiding gezet omdat deze soms heel erg warm werd. Ik zag bij verwarmen temperaturen richting 60 graden maar toen geen pauzes of gebruik van booster heater.

[Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding]
Ook zoiets geprobeerd met een vlees thermometer, maar dat wijkt erg veel af en heb je geen goede meting

• Erwin186
  • Registratie: April 2020
  • Laatst online: 01:06
jenjdeb schreef op maandag 9 februari 2026 @ 13:08:
Heeft iemand een mitsubishi ecodan multi split zone regeling een mitsubishi pac-tz02?
Ja, ik heb een PAC-TZ02 die de boel splitst naar twee afzonderlijke zones (begane grond en 1e verdieping).

• Rob1710
  • Registratie: Oktober 2025
  • Laatst online: 03-03 07:34
Ik heb vragen en twijfels of de warmtepomp juist werkt.
Ik heb met MelPump 4 grafieken gemaakt op verschillende tijden en wat mij opvalt dat de warmtepomp bijna altijd op volvermogen draait, behalve als de boiler opgewarmd moet worden dan gaat dit met veel minder vermogen.
Op dit moment zijn wij niet thuis en staat de verwarming op 13 graden en dan toch zie je dat de warmtepomp op vol vermogen werkt.
Mijn vraag is dat zo als het hoort?

https://melpump.com/publi...f1-7196-bec2-71a6e3a4c224
https://melpump.com/publi...91-72c3-a55b-db2d6b026107 https://melpump.com/publi...5e-7b22-8878-3edc0126c19a
https://melpump.com/publi...30-643a-aa34-f36e400cb9ca

• pascallj
Rob1710 schreef op dinsdag 10 februari 2026 @ 11:18:
Ik heb met MelPump 4 grafieken gemaakt op verschillende tijden en wat mij opvalt dat de warmtepomp bijna altijd op volvermogen draait, behalve als de boiler opgewarmd moet worden dan gaat dit met veel minder vermogen.
Op dit moment zijn wij niet thuis en staat de verwarming op 13 graden en dan toch zie je dat de warmtepomp op vol vermogen werkt.

https://melpump.com/publi...91-72c3-a55b-db2d6b026107 https://melpump.com/publi...5e-7b22-8878-3edc0126c19a
Je links zijn verkort geplakt en werken daarom niet.

Is er trouwens al iets veranderd sinds al jouw defrost problemen? Is de WP al uitgelezen en gecontroleerd?

[ Voor 6% gewijzigd door pascallj op 10-02-2026 11:30 ]

• stin00
  • Registratie: Mei 2013
  • Niet online
pascallj schreef op dinsdag 10 februari 2026 @ 11:28:
[...]

Je links zijn verkort geplakt en werken daarom niet.

Is er trouwens al iets veranderd sinds al jouw defrost problemen? Is de WP al uitgelezen en gecontroleerd?
Ja er mist wat cruciale informatie.. de laatste status die ik weet is dat de WP van @Rob1710 bij +12 bT volledig dichtvriest: Rob1710 in "Mitsubishi Electric Ecodan Lucht/Water Warmtepompen"

Verdere monitoring is alleen nuttig als dit probleem al is aangepakt door de installateur.

🪦🪦🪦RIP Pricewatch 19-01-2026🪦🪦🪦

• Rob1710
  • Registratie: Oktober 2025
  • Laatst online: 03-03 07:34
Van Alklima niet veel wijzer geworden en de installateur wil het rapport niet met mij delen vanwege privacy redenen.
Via een andere installateur die ik in maart naar de installatie laat kijken wel het rapport ontvangen maar geeft geen duidelijkheid of het zo hoort dat de warmtepomp meestal op volvermogen draait.
wel deze aanbeveling
Om pendelen te voorkomen kan een koeling optimalisatie module worden geplaatst.
HTW-KOELING OPTIMALISATIE MOD. - Mitsubishi Electric Klimaatoplossingen
Wat mij ook opvalt is dat voor het opwarmen van de boiler de warmtepomp wel op een laag vermogen draait terwijl de aanvoer temperatuur veel hoger moet zijn.

https://melpump.com/publi...5e-7b22-8878-3edc0126c19a
https://melpump.com/publi...81-78b6-b6e5-d6008ea0c4c5
https://melpump.com/publi...2b-7d5d-9cf8-585220d8b397
https://melpump.com/publi...91-72c3-a55b-db2d6b026107

[ Voor 8% gewijzigd door Rob1710 op 10-02-2026 11:58 ]

• Dsbwouter
@DGR

Zover ik weet hebben alle suz modellen dezelfde minimale draaitijd. Bij de power inverters is de minimale draaitijd korter maar in de praktijk komt dat niet heel vaak voor.

• stin00
  • Registratie: Mei 2013
  • Niet online
Rob1710 schreef op dinsdag 10 februari 2026 @ 11:48:
Van Alklima niet veel wijzer geworden en de installateur wil het rapport niet met mij delen vanwege privacy redenen.
Wat een raar verhaal, het is toch jouw woning + warmtepomp? Of betreft dit een huurwoning? Want dan zou ik meteen alles escaleren richting verhuurder.
Via een andere installateur die ik in maart naar de installatie laat kijken wel het rapport ontvangen maar geeft geen duidelijkheid of het zo hoort dat de warmtepomp meestal op volvermogen draait.
Een WP hoort niet altijd op vol vermogen te draaien. Daarnaast hebben we al vastgesteld dat jouw warmtepomp bij +12 graden buitentemperatuur volledig dichtvriest. Dat mag echt nooit gebeuren en is het praktische bewijs dat er zeer waarschijnlijk iets mis is met je koelvloeistof.
wel deze aanbeveling
Wie geeft deze aanbeveling en waarom? Volgens mij is dat een module die enkel invloed heeft op het koelen met een ecodan.. dat is helemaal niet aan de orde bij jou.
Wat mij ook opvalt is dat voor het opwarmen van de boiler de warmtepomp wel op een laag vermogen draait terwijl de aanvoer temperatuur veel hoger moet zijn.

Ik ben absoluut geen warmtepomp of grafiekjes expert, maar ik zie in https://melpump.com/publi...2b-7d5d-9cf8-585220d8b397 wel wat dingen.

TA is 16 tot 19 graden, TR 13 tot 14. Dat is wel een hele lage warmtevraag, terwijl de WP op een frequentie van 106hz draait. De defrosts zijn niet zo gek aangezien het 1 tot 4 graden bT is. De tA lijkt me ongewoon laag. Maar dat kan wellicht komen doordat de RR ziet dat het 13 (!) graden binnen is en dat dit ook de doeltemperatuur is. Hij probeert dus met een zo laag mogelijke tA de hut op 13 graden te houden, wat sowieso al een ongezond lage temperatuur is voor een huis.. onder de 15 graden krijg je bij dit weer al snel schimmelvorming en muffe lucht (zeker bij goed geisoleerde huizen). Al zie ik ook nog een target temp van 11 graden?

Maar zie het eerdere punt, jouw WP bevriest bij +12 bT. Er is al lang en breed vastgesteld dat dit nooit mag gebeuren. Vind het vooral zorgelijk dat dit al in november vorig jaar speelde en pas in maart wordt er naar gekeken. In ruim 4 maanden kan dit wel wat schade aan je warmtepomp toebrengen, denk aan flink pendelen of ander ongewoon gedrag met veel starts/stops. De ruimteregeling zal hier ook wel enorme problemen door ondervinden, die kan niet voorspelbaar verwarmen.

🪦🪦🪦RIP Pricewatch 19-01-2026🪦🪦🪦

• radeoxx
  • Registratie: Januari 2009
  • Laatst online: 06-03 17:12
wel deze aanbeveling

Hier documentatie van deze koeling-optimalisatie mod. Ik was wel benieuwd hoe dit zou werken namelijk.

SUZ-SWM80VA2 + ERSD-VM2D + DJG 200 WPS - Tibber uitnodiging x34450jb

• Technician-
Rob1710 schreef op dinsdag 10 februari 2026 @ 11:18:

Rob wees even volledig met de info zodat de experts kunnen oordelen
Welke exacte type buiten en binnendeel?
Welke instellingen grofweg, stooklijn min max, ruimteregeling enz.?
Welke afgifte en hydraulisch principe?

Verder geef je aan niet thuis te zijn en de thermostaat op 13C te hebben staan, als de WP dan aanslaat bij bv een externe thermostaat heeft deze te weinig ontdooienergie in de vloer zitten.
Is het soms zo dat je het huis zover hebt laten afkoelen?

• Technician-
Rob1710 schreef op zondag 30 november 2025 @ 13:49:
[...]

Ik kan de link wel per email versturen heb het hier geprobeerd maar dat lukt mij niet
https://ios.melpump.com/p...39-6dc6-a569-7d4604648c3f

gelukt :)
Nog even beter bekeken, de benaderingstemperatuur van de condensor is nagenoeg nul, wat duidt op een afwijkende warmtetransportconditie (mogelijk koudemiddelondervulling of meetafwijking).
Meerdere factoren zijn van invloed maar dit is niet oké.

• Dsbwouter
@DGR

Regeling van het ventiel kun je zelf niks aan doen. Als ze toch gaan afpompen enz dan zou ik vullen met nieuw koudemiddel. Dan heb je ook uitgesloten dat je koudemiddel vervuild is.
Rob1710 schreef op zondag 30 november 2025 @ 13:49:
[...]
Ik kan de link wel per email versturen heb het hier geprobeerd maar dat lukt mij niet
https://ios.melpump.com/p...39-6dc6-a569-7d4604648c3f
gelukt :)
Ik negeer even de recente plaatjes waarin te zien is dat je binnentemperatuur enorm laag staat.
Wat me in dit oudere plaatje opvalt is:
  1. Even uitgaande van een flow van 18 lpm (schatting), is het afgegeven vermogen (bij een dT van max 6 graden) maar liefst 7.6 kW. Dan is het niet zo gek dat je 6 kW WP vol gas draait. Dat verklaart ook het lagere vermogen bij een SWW-cyclus, want dat zal wel door de eco-stand begrenst worden. Vraag: Wat is je flow? (Op te vragen via "informatie werking", code 540.
  2. Er wordt maar een paar uur per dag warmte gevraagd, en in die paar uur staat je WP vol gas te draaien. Dat is niet bepaald optimaal (zacht uitgedrukt). Wat voor afgiftesysteem zit hier achter? Hoe regel je de temperatuur?

WP: ME PUHZ-SW75YAA + ERSD-VM2D + EV-WP-TWS-1W 300; AC: ME MXZ-2F42VF + 2x MSZ-LN25VGV; PV: 14.08 kWp O/W + SMA STP 8.0; Vent: Zehnder Q600 ERV + Ubbink AirExcellent.

wel deze aanbeveling
Jouw WP pendelt niet. Die dalen in de grafieken zijn defrosts. Dus geen idee wie bovenstaande "oplossing" heeft voorgesteld, maar die is af.
Ik denk dat dat komt omdat tijdens SWW het compressortoerental door de eco-mode begrensd wordt.

[ Voor 4% gewijzigd door Andrehj op 10-02-2026 19:56 ]

WP: ME PUHZ-SW75YAA + ERSD-VM2D + EV-WP-TWS-1W 300; AC: ME MXZ-2F42VF + 2x MSZ-LN25VGV; PV: 14.08 kWp O/W + SMA STP 8.0; Vent: Zehnder Q600 ERV + Ubbink AirExcellent.

• nessio
Je huis laten afkoelen naar 13gr?
Ik niet snappen.

Rob1710 (zie eerdere posts) heeft een suz60va2 + ftc7 en een of andere master/slave of master/master regeling.
Controller op 13 maar ik vermoed dat een van die andere thermostaatjes warmte vraagt.

[ Voor 68% gewijzigd door nessio op 11-02-2026 19:15 ]

• morlune
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 22:13
Beste tweakers,

Ik wil graag alleen mijn binnenunit laten vervangen door de ERSD-VM2D. Ik heb al een SUZ-SWM60VA buitenunit en die kan samen met deze binnenunit. De reden is dat ik graag ook een unit met koelfunctie zou willen. Ik heb nu ook een binnenunit (de EHSD-VM2D) met dezelfde afmetingen als de ERSD-VM2D dus dat zou voor een installateur toch niet heel veel werk moeten zijn, of zie ik dat verkeerd? Ik heb bij 1 installateur een offerte opgevraagd, maar die rekent een bedrag waarvoor je een nieuwe warmtepomp (binnenunit+buitenunit) zou kunnen aanschaffen... Heeft iemand wellicht een adres van een goede installateur en wat zou een goede richtprijs kunnen zijn voor alleen een andere binnenunit op al bestaand leidingwerk?

• EVfan
DGR schreef op dinsdag 10 februari 2026 @ 09:29:
[...]

Zware WP inderdaad, maar dan staat ook flink te stampen neem ik aan?
Soms om de 30 minuten een defrost, dat heb ik, zelfs met genoemd weer, nog nooit meegemaakt.
Het is bij mij standaard om de 40 minuten, ook als het +4 Tb is en dan zou je juist verwachten dat ie weleens om de 50 minuten gaat defrosten zoals dat bij de andere SUZ eigenaren continu gaat.
Ik mis steeds 10 belangrijke minuten stooktijd vanwege dat defrost gedrag en stook in RR.

Grote van verdamper maakt zeker uit, die van de SUZ is sowieso maar klein.

Hier maakt het in ieder geval niet uit wat de RH is of Tb, defrost blijft iedere 40 minuten plaats vinden helaas
De grootte van mijn WP past goed bij het gemeten warmteverlies van de woning. Ik vind dat de WP het uitstekend doet, het grootste deel van de tijd met dT van 3-5 graden. Vanwege alleen maar radiatoren in ons huis is de benodigde Ta bij 2 C 35-37 graden, afhankelijk van factoren als wind en luchtvochtigheid.
Het “moeilijkst“ is de range fan -2 tot +2 C, en dan werkt de WP stevig door.
Defrost frequenties hangen voor mijn WP op onze locatie netjes en als verwacht af van RH en Tb. En variëren van 0-2 per dag bij 3 C, tot 30 bij 0 C en 100 RH.

• Technician-
morlune schreef op dinsdag 10 februari 2026 @ 22:36:
Beste tweakers,

Ik wil graag alleen mijn binnenunit laten vervangen door de ERSD-VM2D. Ik heb al een SUZ-SWM60VA buitenunit en die kan samen met deze binnenunit. De reden is dat ik graag ook een unit met koelfunctie zou willen. Ik heb nu ook een binnenunit (de EHSD-VM2D) met dezelfde afmetingen als de ERSD-VM2D dus dat zou voor een installateur toch niet heel veel werk moeten zijn, of zie ik dat verkeerd? Ik heb bij 1 installateur een offerte opgevraagd, maar die rekent een bedrag waarvoor je een nieuwe warmtepomp (binnenunit+buitenunit) zou kunnen aanschaffen... Heeft iemand wellicht een adres van een goede installateur en wat zou een goede richtprijs kunnen zijn voor alleen een andere binnenunit op al bestaand leidingwerk?
Regio?
Beste tweakers,

Een nieuwe binnenunit is best kostbaar. Kun je voor datzelfde bedrag niet beter een airco kopen, waar je een stuk effectiever (condenserend) mee kan koelen?
Vraag twee: wat voor afgiftesysteem heb je?

• xoror
  • Niet online
@morlune
misschien kan je gewoon zelf even dipswitches omzetten en een lekbak regelen?
Sven1234 in "Mitsubishi Electric Ecodan Lucht/Water Warmtepompen"
Chip2710 in "Mitsubishi Electric Ecodan Lucht/Water Warmtepompen" (even checken bij die user?)

[ Voor 18% gewijzigd door xoror op 11-02-2026 08:25 ]

• morlune

• morlune
SebastiaanPs schreef op woensdag 11 februari 2026 @ 06:49:
[...]

Een nieuwe binnenunit is best kostbaar. Kun je voor datzelfde bedrag niet beter een airco kopen, waar je een stuk effectiever (condenserend) mee kan koelen?
Vraag twee: wat voor afgiftesysteem heb je?
Ja, een airco is ook een optie. Wel vind ik 1 buitenunit mooier, met airco zou ik dan twee buitenunits hebben. Maar inderdaad als de prijs zo erg tegenvalt dan word het waarschijnlijk airco.
Wat zouden jullie een goede richtprijs vinden voor alleen een binnenunit vervangen? Toch zeker geen 9000 euro lijkt me...

Mijn afgifte systeem is vloerverwarming h.o.h 10cm + radiatoren boven die op korte termijn worden vervangen door jaga's.

• morlune
Bedankt, zal me er eens in verdiepen. Ik zag in de specificaties van mijn binnenunit alleen verwarmen staan, maar misschien kan het koelen dus toch...

• morlune
Helaas ontbreekt bij de EHSD unit de "drain socket" die de ERSD wel heeft.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/1aNu3tnln748ONbZn4tSRrZxhtE=/800x/filters:strip_exif()/f/image/OLw23EiXc3ghoHvEaSKBYnXm.png?f=fotoalbum_large
Dus een lekbak is dan geen optie lijkt me helaas.
Op mijn eigen unit zit er ook geen drain socket op, ziet er precies zo uit als het linker plaatje

[ Voor 10% gewijzigd door morlune op 12-02-2026 14:02 ]

morlune schreef op donderdag 12 februari 2026 @ 14:01:
Helaas ontbreekt bij de EHSD unit de "drain socket" die de ERSD wel heeft.
[Afbeelding]
Dus een lekbak is dan geen optie lijkt me helaas.
Op mijn eigen unit zit er ook geen drain socket op, ziet er precies zo uit als het linker plaatje
Met of zonder lekbak, condens wil je niet. Daarom probeer je met koelen de watertemperatuur altijd boven het condensatiepunt te houden, zodat er geen condens ontstaat.

Hoeveel m2 vvw heb je?
Nu met vvw en radiatoren erbij kan je koelen waarschijnlijk vergeten. Als je straks Jaga’s hebt en je die boost met fans (bijv Heatmeister, zie het specifieke topic) dan is koelen mogelijk wel een optie, maar je hebt véél afgifte nodig om je minimumvermogen tijdens koelen kwijt te kunnen, met je CV water altijd boven het condensatiepunt.

• kanaaldijk
  • Registratie: Juli 2013
  • Laatst online: 06-03 17:19

kanaaldijk

32000 Wp, WP 11,2 kW ecodan

@morlune ik had ook 10 jaar terug gekozen voor een ehs. maar ja met de kennis van nu zou alles anders zij later toch een airco opgehangen was wel lekker toen er een ventilator stuk ging de warmtepomp en dat duurt toch altijd even voor er een nieuw in zit kon ik mooi toch kamer warm houden met de airco.

• Tweakert77
@Dsbwouter Hieronder een nieuwe situatie waarbij je het gebruik van de booster heater ziet.Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/cJoj9R7egQlkwwmUSZaCkYQ8tnc=/x800/filters:strip_exif()/f/image/8ABKhsvd4GF7gtwwRQJsQyYh.png?f=fotoalbum_large

• pascallj
Tweakert77 schreef op donderdag 12 februari 2026 @ 17:26:
@Dsbwouter Hieronder een nieuwe situatie waarbij je het gebruik van de booster heater ziet.[Afbeelding]
Je ziet het verschil na het updaten van de ESP: de condensing temperatuur gaat nu wel elke keer naar 60 graden waardoor de compressor uitgaat en de booster aan, precies wat al verwacht werd.

• Dsbwouter
@Tweakert77

Ik zou het bij je installateur neerleggen en die moet het bij alklima melden. Lijkt wel iets in de software te zitten wat dit veroorzaakt.
@Tweakert77 @Dsbwouter @pascallj

Ik zag dat er bij @Tweakert77 geklust was aan de koudemiddelleidingen, er was een zeefje of iets dergelijks uit gehaald schrijf je: Tweakert77 in "Mitsubishi Electric Ecodan Lucht/Water Warmtepompen"

@Dsbwouter kan dit probleem ook ontstaan door vocht of vuil in de leidingen, of door teveel koudemiddel bijvoorbeeld?

• Dsbwouter
@SebastiaanPs

Ik had precies hetzelfde en heb alles gecheckt/ vervangen. Het gebeurd ook zo ineens daarom lijkt het me echt in de software te zitten.

• DirkjanS
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 06-03 13:39
Als de gemeten waarde uit de grafieken van Tweakert77 kloppen (gelijkblijvende compressorfrequentie maar gestaag stijgende condensatie temperatuur) dan kan het bijna alleen maar zijn dat de TXV op een of andere manier dichtslaat?

• Dsbwouter
@DirkjanS

Er zit een LEV in maar idd denk ik ook dat daar iets mis gaat.

• DirkjanS
  • Laatst online: 06-03 13:39
Dsbwouter schreef op vrijdag 13 februari 2026 @ 14:54:
@DirkjanS

Er zit een LEV in maar idd denk ik ook dat daar iets mis gaat.
Ah dat wist ik niet, nu snap ik ook het software vermoeden, plausibel dat die de klep verkeerd aanstuurt door een of andere bug.

• DutchWing
  • Registratie: April 2019
  • Niet online

DutchWing

WP Installateur

Tweakert77 schreef op donderdag 12 februari 2026 @ 17:26:
@Dsbwouter Hieronder een nieuwe situatie waarbij je het gebruik van de booster heater ziet.[Afbeelding]
Hoe lang waren ze totaal bezig met de reparatie?

WP: Mitsubishi Ecodan PUHZ-SW75YAA + EHST20D-VM2D / PV: 2150Wp Z/O 132° en 2580Wp N/W 312° Ik wil een warmtepomp.nu

• Tweakert77
DutchWing schreef op vrijdag 13 februari 2026 @ 23:14:
[...]

Hoe lang waren ze totaal bezig met de reparatie?
Ongeveer 3 uur, afpompen en terugpompen. Het zeefje was overigens helemaal schoon maar de fluit/piep is wel verholpen.
Alklima is daarvoor ook over de vloer geweest en de fluit/piep geconstateerd en hebben het verwijderen van het zeefje als oplossing aangedragen.

• koevlaas2
Beste tweakers,

De ERSD en EHSD zijn wel anders qua layout dacht ik maar denk ik niet heel erg duur om te wisselen.

13,1 kWp, Ecodan R32 7,5 , WTW ventilatie, Daikin FTXM35M(R) (5x), Doorstroomverwarmer, Douche WTW, Emco Novette Twin met LFP accu 51.2V 40Ah, Opel Vivaro DC L3H1 75kW (12-2022).

• DutchWing
  • Registratie: April 2019
  • Niet online

DutchWing

WP Installateur

Tweakert77 schreef op zaterdag 14 februari 2026 @ 08:06:
[...]

Ongeveer 3 uur, afpompen en terugpompen. Het zeefje was overigens helemaal schoon maar de fluit/piep is wel verholpen.
Alklima is daarvoor ook over de vloer geweest en de fluit/piep geconstateerd en hebben het verwijderen van het zeefje als oplossing aangedragen.
Als er hiervoor geen problemen waren en ze het oude koudemiddel hebben teruggepompt.

Dan zou ik denken aan:
- Onvoldoende gevacumeerd.
- Vervuild koudemiddel.

WP: Mitsubishi Ecodan PUHZ-SW75YAA + EHST20D-VM2D / PV: 2150Wp Z/O 132° en 2580Wp N/W 312° Ik wil een warmtepomp.nu

• Technician-
DutchWing schreef op zaterdag 14 februari 2026 @ 19:58:
[...]

Als er hiervoor geen problemen waren en ze het oude koudemiddel hebben teruggepompt.

Dan zou ik denken aan:
- Onvoldoende gevacumeerd.
- Vervuild koudemiddel.
Er waren problemen en nu niet meer.
Lees ik.

• koevlaas2
SebastiaanPs schreef op vrijdag 6 februari 2026 @ 20:40:
[...]

@JRNSCH
Hoe je op “indoor unit only” kunt draaien staat in de service manual, zie onder. Succes
[Afbeelding]
In menu service ipv de setting 'bivalent' op 'wrstnd' instellen.

• DGR

DGR

Goedemorgen,
Iemand verstand van de ESBE VZC driewegklep?
Heb het idee dat deze verkeerd om geinstalleerd is.
A gaat nu naar de vloerverwarming en B naar de boiler.
Kan er helemaal naast zitten maar dat moet volgens mij andersom zijn.
Ervaar nu geen gekke dingen maar ik keek er van de week naar en het viel mij op

• Speedyace
  • Registratie: Januari 2019
  • Laatst online: 19:09

Speedyace

PUHZ-SW75YAA

DGR schreef op maandag 16 februari 2026 @ 09:13:
Goedemorgen,
Kijk hier maar even naar. Misschien dat de jumpers gedraait moeten worden.
Vanaf 2.45min
https://www.youtube.com/watch?v=7jVH7uut4Jo

WP: Puhz-SW75YAA - ERST30-VM2ED - Procon melcobems mini (A1M) - SolarEdge SE5K 16 x 320WP IBC Solar - SolarEdge SE3680H 14 x 410WP Longi, gasloos sinds: oktober 2022

• koevlaas2
DGR schreef op maandag 16 februari 2026 @ 09:13:
Goedemorgen,
Als het verder goed werkt niet aanzitten.

• MrScratch
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 06-03 18:05

MrScratch

I am rubber, you are glue

Ik heb voor het eerst geprobeerd om de stille modus aan te zetten. Die heb ik dagelijks van 22.00u tot 7:00u ingesteld. Nu wil ik graag zien of dit uberhaubt gewerkt heeft. Is er een manier om te zien of de stille modus daadwerkelijk gewerkt heeft? Ik heb een SUZ-SWM80VA met ERSD-VM2D binnenunit.

Ik heb home assistant via ESPhome op een procon aangesloten. Is daar misschien iets terug te vinden in de logs?

Look behind you! A three headed monkey!

• K!K
  • Registratie: April 2008
  • Laatst online: 19:49

K!K

MrScratch schreef op dinsdag 17 februari 2026 @ 09:06:
Ik heb voor het eerst geprobeerd om de stille modus aan te zetten. Die heb ik dagelijks van 22.00u tot 7:00u ingesteld. Nu wil ik graag zien of dit uberhaubt gewerkt heeft. Is er een manier om te zien of de stille modus daadwerkelijk gewerkt heeft? Ik heb een SUZ-SWM80VA met ERSD-VM2D binnenunit.

Ik heb home assistant via ESPhome op een procon aangesloten. Is daar misschien iets terug te vinden in de logs?
Volgensmij kan je zien dat de compresser frequentie niet hoger wordt dan 65Hz. Althans dit zie ik terug, geen idee of je het nog ergens aan kan zien.

• Naalroc
  • Laatst online: 20:36
MrScratch schreef op dinsdag 17 februari 2026 @ 09:06:
........... Is er een manier om te zien of de stille modus daadwerkelijk gewerkt heeft?............
Goed luisteren..... :X

14kW ZubadanPUHZ-SHW140YHA+ERSC-VM2C, 200L boiler , 200L buffer, sinds 8/2018, gasloos

• Padvinder
  • Laatst online: 25-02 09:57

Padvinder

doet z'n best

Ik heb hier sinds september 2025 een PCR-M60V-300E set staan:
  • Buiten: PUZ-SWM60VAA
  • Binnen: ERST30F-VM2EE
Nu heb ik sinds kort de wifi module aangesloten en Melcloud geconfigureerd. Dit is wat ik nu in Melpump zie:
https://melpump.com/publi...8d-7c85-8d60-7c56f21d2189

Er draait dus wel een legionella cyclus, maar die lijkt geen effect te hebben op de temperatuur in de tank? Sterker nog, na de legionella cyclus (ingesteld op 60°C) loopt er nog even een cyclus om het sww water te verwarmen naar de target van 50°C :?

Sowieso vind ik het vreemd dat tijdens het verwarmen van mijn sww, ik de flow temperatuur van mijn verwarming zie oplopen naar 50°C? Meet die sensor soms verkeerd?

Foto's van de config van mijn sww: https://langeij.pixelunio...dEuZw0P_MEMBoZ924ynfhIfkI

• pascallj
Padvinder schreef op dinsdag 17 februari 2026 @ 10:25:
Ik heb hier sinds september 2025 een PCR-M60V-300E set staan:
  • Buiten: PUZ-SWM60VAA
  • Binnen: ERST30F-VM2EE
Nu heb ik sinds kort de wifi module aangesloten en Melcloud geconfigureerd. Dit is wat ik nu in Melpump zie:
https://melpump.com/publi...8d-7c85-8d60-7c56f21d2189

Er draait dus wel een legionella cyclus, maar die lijkt geen effect te hebben op de temperatuur in de tank? Sterker nog, na de legionella cyclus (ingesteld op 60°C) loopt er nog even een cyclus om het sww water te verwarmen naar de target van 50°C :?

Sowieso vind ik het vreemd dat tijdens het verwarmen van mijn sww, ik de flow temperatuur van mijn verwarming zie oplopen naar 50°C? Meet die sensor soms verkeerd?

Foto's van de config van mijn sww: https://langeij.pixelunio...dEuZw0P_MEMBoZ924ynfhIfkI
De flow temperatuur is niet alleen van de verwarming, maar van het hele systeem. Dus de temperatuur aan de warme kant van warmtewisselaar. Dat kan voor zowel DHW als verwarming zijn.

Het lijkt erop dat je booster niet werkt. Het legionella programma start op de booster omdat je tank water al gelijk is aan de target van 50 die je hebt ingesteld. Alles daarboven gaat op de booster. Maar op het moment dat dat gebeurt zie je juist de temperatuur van het water in de tank afnemen en nooit meer stijgen. De flow neemt toe omdat je warmte onttrekt uit de tank en in de leidingen etc. stopt. Het legionella programma duurt maximaal 3 uur en stopt daarna. Aangezien daarna de temperatuur van je tank water weer significant gedaald is (zo te zien heb je een drop van 5 ingesteld), zal het SWW programma weer starten om het op 50 te brengen.

Controleer even of de automaat van je booster niet is uitgeschakeld.

• Padvinder

Padvinder

doet z'n best

pascallj schreef op dinsdag 17 februari 2026 @ 10:37:
[...]

De flow temperatuur is niet alleen van de verwarming, maar van het hele systeem. Dus de temperatuur aan de warme kant van warmtewisselaar. Dat kan voor zowel DHW als verwarming zijn.

Het lijkt erop dat je booster niet werkt. Het legionella programma start op de booster omdat je tank water al gelijk is aan de target van 50 die je hebt ingesteld. Alles daarboven gaat op de booster. Maar op het moment dat dat gebeurt zie je juist de temperatuur van het water in de tank afnemen en nooit meer stijgen. De flow neemt toe omdat je warmte onttrekt uit de tank en in de leidingen etc. stopt. Het legionella programma duurt maximaal 3 uur en stopt daarna. Aangezien daarna de temperatuur van je tank water weer significant gedaald is (zo te zien heb je een drop van 5 ingesteld), zal het SWW programma weer starten om het op 50 te brengen.

Controleer even of de automaat van je booster niet is uitgeschakeld.
Ah dat verklaart die temperatuur wel ja.

Ik zal die automaten eens nalopen, maar volgens mij staat alles aan. Ik zie in m'n P1 meter (via Homey) ook geen extra energieverbruik als die booster aanslaat, dus dat lijkt idd het issue te zijn dan. Thanks.

Edit: ik meet gewoon 230V op de automaat, dus dat is niet het probleem. Kan ik ergens op de binnenunit meten of er spanning op die booster staat? En dan liever niet aan de achterkant, daar kan ik onmogelijk bij. Zet er ergens op de printplaat aan de voorzijde een contact dat ik kan meten? @pascallj

[ Voor 10% gewijzigd door Padvinder op 17-02-2026 14:36 ]

• Djvdb
  • Registratie: December 2022
  • Laatst online: 21:21
Padvinder schreef op dinsdag 17 februari 2026 @ 12:24:
[...]

Ah dat verklaart die temperatuur wel ja.

Ik zal die automaten eens nalopen, maar volgens mij staat alles aan. Ik zie in m'n P1 meter (via Homey) ook geen extra energieverbruik als die booster aanslaat, dus dat lijkt idd het issue te zijn dan. Thanks.
Post ff een foto van hoe de kabels in de binnenunit zijn aangesloten. Dit is zeer waarschijnlijk hef gevolg van een automaat die uitstaat of kabels die niet correct zijn aangesloten.

e-Golf 2018 | Climarad Sensa V2X | 3200 Wp WZW I WP: ME Ecodan SUZ-SWM60VA2 + ERST20D-VM2E

• Padvinder

Padvinder

doet z'n best

Djvdb schreef op dinsdag 17 februari 2026 @ 14:35:
[...]

Post ff een foto van hoe de kabels in de binnenunit zijn aangesloten. Dit is zeer waarschijnlijk hef gevolg van een automaat die uitstaat of kabels die niet correct zijn aangesloten.
Daar kan ik wat lastig bij... Zit aan de achterkant voor zover ik weet? Zie ook mijn vorige post. Ik meet gewoon spanning op de automaat/groep, dus zal verkeerd aangesloten zijn, of kaduuk.

Edit... dit staat uit, maar gaat ook nergens heen? Is dat het dan?
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/qgtMzzvpRZ9YCNpF7Cznn1vUelg=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/sli8WX7hoEXsQXz703e6WNXx.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 32% gewijzigd door Padvinder op 17-02-2026 14:46 ]

Pagina: 1 ... 219 ... 221 Laatste

Let op:
Factory zero systeem? Post dan in Problemen met warmtepompsystemen van Factory Zero