Bschnitz schreef op maandag 2 februari 2026 @ 14:54:
[...]

Maar ja, ik ga ook niet extra veel kWh erdoorheen pompen alleen maar zodat de COP klopt 😑.

[...]
Ik zie dit vaker hier, maar je hebt gewoon een bepaalde hoeveelheid thermische energie nodig om het huis te verwarmen. Een hoge COP betekent simpelweg minder elektrisch energie nodig en dus kan je WP eerder afslaan. Dus een hoge COP betekent automatisch ook minder kWh's gebruiken mits je natuurlijk, zoals het hoort, gebruik maakt van thermostaten.

Afhankelijk van je situatie kan het wel zijn dat de temperatuur dan meer schommelt en je dus iets aan comfort inlevert.

• Bschnitz
  • Registratie: Februari 2005
  • Nu online
pascallj schreef op maandag 2 februari 2026 @ 14:58:
[...]

Ik zie dit vaker hier, maar je hebt gewoon een bepaalde hoeveelheid thermische energie nodig om het huis te verwarmen. Een hoge COP betekent simpelweg minder elektrisch energie nodig en dus kan je WP eerder afslaan. Dus een hoge COP betekent automatisch ook minder kWh's gebruiken mits je natuurlijk, zoals het hoort, gebruik maakt van thermostaten.

Afhankelijk van je situatie kan het wel zijn dat de temperatuur dan meer schommelt en je dus iets aan comfort inlevert.
Dat klinkt allemaal heel logisch. Alleen werkt het hier dus niet zo omdat de WP ons niet de echte COP verteld waarschijnlijk, als ik 3/4 runs doe op hoge temps dan verbruik ik veel meer kWh dan 1/2 runs op lage temp.

3/4 runs resulteert in goede COP met shitty kWh.
1/2 runs resulteert in slechte COP met mooi kWh.

Resultaat is hetzelfde, een warm huis op 20c.

Zelfde tijd dat de WP mag draaien.

Nu ook.

Draai op 28Hz, 2600-3100w out en 700-800w in ~ COP 4 op 7c buiten met een delta van 3, 24c-27c.

Klinkt niet logisch, maar is wel zo...

WP: ME SUZ-SWM80VA + ERST20D-VM2D || PV: 12.000Wp || Batterij: SigenStor 12kW + 24kWh || A++++ 151m2 570m3 op water || WTW: Itho Daalderop HRU 350 ECO || Auto: Leapmotor B10 Design Pro Max 67,1 kWh

• jorritsmit
  • Registratie: December 2024
  • Laatst online: 17:46
Bschnitz schreef op maandag 2 februari 2026 @ 15:19:
[...]

Dat klinkt allemaal heel logisch. Alleen werkt het hier dus niet zo omdat de WP ons niet de echte COP verteld waarschijnlijk, als ik 3/4 runs doe op hoge temps dan verbruik ik veel meer kWh dan 1/2 runs op lage temp.

3/4 runs resulteert in goede COP met shitty kWh.
1/2 runs resulteert in slechte COP met mooi kWh.

Resultaat is hetzelfde, een warm huis op 20c.

Zelfde tijd dat de WP mag draaien.

Nu ook.

Draai op 28Hz, 2600-3100w out en 700-800w in ~ COP 4 op 7c buiten met een delta van 3, 24c-27c.

Klinkt niet logisch, maar is wel zo...
ik heb vandaag precies hetzelfde, zag alleen wel dat jij veel minder consumed had in januari. Ik 534 consumed en 1871. COP van 3.5 dus :F

• xoror
  • Registratie: November 1999
  • Niet online
@Bschnitz heb je ook de geproduceerde thermische energie van de runs bepaald ? (eind punt - start punt run van de dagelijkse teller)

Dan kan je zien of het echt hetzelfde heeft toegevoegd. Dat je thermostaat 20c zegt (vooral die wireless thermostaten) zegt niet zoveel wat betreft hoeveel er echt is opgewekt.

Mitsubishi Warmtepomp uitlezen/besturen met een ESP32

• Bschnitz
  • Nu online
xoror schreef op maandag 2 februari 2026 @ 15:39:
@Bschnitz heb je ook de geproduceerde thermische energie van de runs bepaald ? (eind punt - start punt run van de dagelijkse teller)

Dan kan je zien of het echt hetzelfde heeft toegevoegd. Dat je thermostaat 20c zegt (vooral die wireless thermostaten) zegt niet zoveel wat betreft hoeveel er echt is opgewekt.
Ja, ik filter alles uit in status zoals jij dat begin januari liet zien. Heb nu iets van 14/16 helpers in de HA.

Elke kWh wordt juist geteld waar die bij hoort. Zelfs de defrost doe ik apart.

Mijn thermostaat doet alleen maar aan/uit. Ik heb geen Mitsubishi helaas, maar die stomme Danfoss. Maar ik gebruik die alleen als aan/uit en de koppen zijn eraf.

WP: ME SUZ-SWM80VA + ERST20D-VM2D || PV: 12.000Wp || Batterij: SigenStor 12kW + 24kWh || A++++ 151m2 570m3 op water || WTW: Itho Daalderop HRU 350 ECO || Auto: Leapmotor B10 Design Pro Max 67,1 kWh

• Bschnitz
  • Nu online
jorritsmit schreef op maandag 2 februari 2026 @ 15:36:
[...]

ik heb vandaag precies hetzelfde, zag alleen wel dat jij veel minder consumed had in januari. Ik 534 consumed en 1871. COP van 3.5 dus :F
Maybe moeten gewoon blij zijn, wat is nou belangrijker? Einde van de rit willen we gewoon niet meer verwarmen dan nodig en zo efficiënt mogelijk.

Blijkbaar doen we dat, alleen klopt de COP niet...

De rest hier heeft veel meer dan +-500kwh gebruikt als ik het zo moet geloven.

• xoror
  • Registratie: November 1999
  • Niet online
@Bschnitz ok, en opgewekte energie is dus vergelijkbaar tussen die 2 runs right?

Mitsubishi Warmtepomp uitlezen/besturen met een ESP32

• Dsbwouter
  • Registratie: November 2021
  • Nu online
@jorritsmit

Denk dat jou cop best wel klopt. Mijn opgenomen vermogen zit nu bij 7° buiten en 28° aanvoer op 480w. Jij zit dus ong 25% hoger in verbruik. Als je dus op 16hz draait en minimale output is je cop ook zoveel lager. Mijn cop is nu 5.4.

• Bschnitz
  • Nu online
xoror schreef op maandag 2 februari 2026 @ 16:07:
@Bschnitz ok, en opgewekte energie is dus vergelijkbaar tussen die 2 runs right?
2de run is iets korter en de vloer is al op temperatuur. Dus de tweede run is vaak wel beter.

Maar dat is vrij logisch.

Dus nee niet helemaal vergelijkbaar, maar wel tussen de dagen in dezelfde eerste run lijkt enorm op elkaar.

Alles wat ik vandaag heb gezien is dat zodra ik zal naar 26Hz ga dat die wel op eens 5 COP kan doen mits de output nog boven de 3100w blijft, maar vaak zakt die naar 2600w en dan zakt mijn COP weer naar 3 of 4 omdat de WP niet lager kan dan dat....

Bschnitz schreef op maandag 2 februari 2026 @ 16:15:
[...]

2de run is iets korter en de vloer is al op temperatuur. Dus de tweede run is vaak wel beter.

Maar dat is vrij logisch.

Dus nee niet helemaal vergelijkbaar, maar wel tussen de dagen in dezelfde eerste run lijkt enorm op elkaar.

Alles wat ik vandaag heb gezien is dat zodra ik zal naar 26Hz ga dat die wel op eens 5 COP kan doen mits de output nog boven de 3100w blijft, maar vaak zakt die naar 2600w en dan zakt mijn COP weer naar 3 of 4 omdat de WP niet lager kan dan dat....
Precies volgens spec dus! De COP is het niet het hoogst op minimum frequentie, maar net daarboven. Dat is voor jouw unit ook te zien in het R32 databook:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/H-Z8SiUl5xR77max8q1gg3c5WDA=/fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():strip_exif()/f/image/a3zYcHogy7m2yeBkyiEHQJXI.png?f=user_large

• jorritsmit
pascallj schreef op maandag 2 februari 2026 @ 16:23:
[...]

Precies volgens spec dus! De COP is het niet het hoogst op minimum frequentie, maar net daarboven. Dat is voor jouw unit ook te zien in het R32 databook:

[Afbeelding]
ja precies en bij de mijne ook PUZ-SWM100 alleen @Dsbwouter heeft ongeveer dezelfde en die krijgt wel veel hogere cops bij lage frequentie

• jorritsmit
Dsbwouter schreef op maandag 2 februari 2026 @ 16:10:
@jorritsmit

Denk dat jou cop best wel klopt. Mijn opgenomen vermogen zit nu bij 7° buiten en 28° aanvoer op 480w. Jij zit dus ong 25% hoger in verbruik. Als je dus op 16hz draait en minimale output is je cop ook zoveel lager. Mijn cop is nu 5.4.
ja denk dat je gelijk hebt, maar wat bijzonder is, is dat bij die lage frequentie ik nog steeds 600W vermogen verbruik. Dus lager gaat ie niet. Kan een meetfout zijn, kan zijn dat onze pompen toch net anders zijn.

Daarom had ik ook gevraagd naar die screenshots van je fan speeds, frequentie, verbruik en productie. Om te vergelijken met die van mij. Moet eerlijk bekennen dat ik nog niet echt tijd heb gehad er heel diep in te duiken

• jorritsmit
Bschnitz schreef op maandag 2 februari 2026 @ 16:01:
[...]

Maybe moeten gewoon blij zijn, wat is nou belangrijker? Einde van de rit willen we gewoon niet meer verwarmen dan nodig en zo efficiënt mogelijk.

Blijkbaar doen we dat, alleen klopt de COP niet...

De rest hier heeft veel meer dan +-500kwh gebruikt als ik het zo moet geloven.
ja precies ik ben wat verbruik betreft ook best tevreden en het huis is warm dus ja. Maar ben toch te nieuwsgierig om niet te willen weten wat er nu niet klopt
jorritsmit schreef op maandag 2 februari 2026 @ 16:24:
[...]

ja precies en bij de mijne ook PUZ-SWM100 alleen @Dsbwouter heeft ongeveer dezelfde en die krijgt wel veel hogere cops bij lage frequentie
Maar dat is een ander verhaal. En van veel meer afhankelijk dan de buitenunit. Isolatie van de leiding, lengte van de leiding, afgiftesysteem, positie van de buitenunit, recirculatie en waarschijnlijk nog meer waar ik geen verstand van heb. Alleen ik snap niet waarom er wordt getwijfeld aan de accuraatheid van de COP wanneer de verhoudingen gewoon precies zijn volgens het boekje.

• Bschnitz
  • Nu online
pascallj schreef op maandag 2 februari 2026 @ 16:23:
[...]

[Afbeelding]
Kan hem helaas niet forceren om boven de 3100 te blijven :/

Zoals ik zeg, kan de boel wel instellen in meer runs met hogere temps waardoor die wel erboven blijft. Maar dat maakt het totaal verbruik niet lager ....

• Dsbwouter
  • Registratie: November 2021
  • Nu online
@pascallj

Bij de puz modellen klopt er weinig van, vooral op lage frequenties. Bij mij is de minimale frequentie altijd de hoogste cop. Komt dus totaal niet overeen met de specs.
Pagina: 1 ... 217 218 Laatste

Let op:
Factory zero systeem? Post dan in Problemen met warmtepompsystemen van Factory Zero