Dan zou de 4 kW unit ook genoeg zijn..
Ik heb dan enkel een paar zones open, begane grond en badkamer. Dit zijn is 6m2 met 1 VV groep en 60m2 over 4 VVgroepen.
Dat is erg weinig. Die gedachte zou ik verlaten. Je kunt een hoger rendement en lagere verwarmingskosten draaien als je alles open zet.
Meer oppervlak is altijd beter, vooral ook omdat je wel de flow van de WP kwijt moet. Is je leidingwerk op orde?
En als je veel oppervlak open hebt, kun je ook gemakkelijker het minimum vermogen van de 6 kW versie kwijt.
Enorme verschillen waarbij ik dan moet spelen met de zones of een buffervat moet installeren. (nog over na te denken na keuze WP model).
Geen idee wat je hier bedoelt of waarom je een buffervat nodig zou hebben.
Ik heb geen warmteverliesberekening. Alles is enkel gebaseerd op mijn jaarlijkse gasverbruik.
Zat nog na te denken waarom we 6kW nodig zou hebben. Voornamelijk het 300lt SWW vat in een cylinder-unit package met een kleine opppervlakte in een huis met 2 badkamers (waarvan 1 met klein bad) , waar we mogelijk sneller een gevuld vat willen hebben.
Ben dus wel gecharmeerd over de cilinder-unit en de daarbijhorend set die ik zie is de SCR-M40V2-200E SET
met 200lt SWW vat. Heb ik dan aan 200lt genoeg met 2 badkamers?
Vat is niet afhankelijk van het aantal badkamers, maar van het warmwaterverbruik.
Overigens is de 5 kW versie ook prima te combineren met de 300 liter binnenunit. De setnamen die je hierboven noemt worden ook enkel gebruikt door Alklima. Internationaal zie je de namen die je ook in de TS ziet. Dan kun je ook zien wat zo'n unit echt kost...
Ik heb geen WTW ventilatie. Enkel MV.
Jammer. Gemiste kans.
De warmtepomp komt op een plat dak op een -nog te bouwen- houten uitbouw. Voor onderhoud heb ik een dakraam met daktoetreding voor de uitbouw besteld. Bestaande gedeelte is beton. Ik zou het graag op het bestaandebetonnen gedeelte de WP hebben staan. Maar daar liggen zonnepanelen op. (nog uit zoeken hoe die verplaatst kunnen worden). Ik deel de zorg dat op een houten uitbouw mogelijk resonantie kan plaatsvinden.
- is de aanname dat een krachtigere WP sneller SWW gevuld krijgen met warm water juist?
Uiteraard. Maar check even de vermogenstabellen in het databook. Het verschil is niet zo groot.
- hoelang duurt bv een 200lt SWW vat opwarmen na gebruik van 2 douches.
Die vraag slaat nergens op.
- is er ook een versie met 300lt/ meer dan 200 liter?
300 liter meer dan 200 liter = 500 liter. Er bestaan inderdaad losse SWW-vaten die zo groot zijn, maar de vraag is of je die op zolder krijgt en of je zoldervloer dit aan kan.
- 4kW ook het juiste vermogen voor onze situatie?
De SUZ-SWM40VA2 levert 5.2 kW bij -10. Dat lijkt voldoende voor jullie situatie, maar zonder echte data (bij voorkeur de dagelijkse gasverbruiken op koude, donkere, winterdagen is dat niet met zekerheid te zeggen.
WP: ME PUHZ-SW75YAA + ERSD-VM2D + EV-WP-TWS-1W 300; AC: ME MXZ-2F42VF + 2x MSZ-LN25VGV; PV: 14.08 kWp O/W + SMA STP 8.0; Vent: Zehnder Q600 ERV + Ubbink AirExcellent.