Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DutchWing
  • Registratie: April 2019
  • Niet online

DutchWing

WP Installateur

jozi schreef op dinsdag 10 juni 2025 @ 09:49:
[...]

Inmiddels is de operatie geslaagd.

De leidingdemper waren inderdaad de oorzaak van de lekkage. Een staat zelfs bol. Deze waren dus tot een werkdruk van 42 bar geschikt dat dus niet voldoende is voor een WP. We hebben de meter dan ook boven de 50 bar zien staan. en dat verklaard dus genoeg.

Beide zijn dus kapot gesprongen. We hebben in totaal nog 100gr koelmiddel teruggehaald voordat deze leeg was. Ik was dus 1kg koelmiddel kwijt en eigenlijk wel verbaast dat deze nog soort van werkte.

[Afbeelding]

De eerste piek is van in de ochtend voor de fix en de andere 2 zijn van na de fix. Na de fix draaide de unit weer normaal.

[Afbeelding]

[Afbeelding]
Klopt, de afpersdruk die ik eerder aangaf was bedoeld voor airco’s had even vergissing gemaakt.

Maar wat bedoel je met de meter op 50 bar zien staan, met maar 100 gram of tijdens bedrijf?

Overigens wel bijzonder… HD PS is normaal de verwachte maximale operation druk. Waarop staat je cv en ww maximale temperatuur ingesteld?

WP: Mitsubishi Ecodan PUHZ-SW75YAA + EHST20D-VM2D / PV: 2150Wp Z/O 132° en 2580Wp N/W 312° Ik wil een warmtepomp.nu

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Plint schreef op woensdag 11 juni 2025 @ 11:57:
Mitsubish Ecodan PUHZ-W60VHA2.
Dat type bestaat volgens mij (en Google) niet. Zeker weten dat er niet wat typo's in zitten?

WP: ME PUHZ-SW75YAA + ERSD-VM2D + EV-WP-TWS-1W 300; AC: ME MXZ-2F42VF + 2x MSZ-LN25VGV; PV: 14.08 kWp O/W + SMA STP 8.0; Vent: Zehnder Q600 ERV + Ubbink AirExcellent.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Lager schreef op woensdag 11 juni 2025 @ 11:21:
@Andrehj Dank voor je reactie. Als ik de Mitsubishi brochure van 2018 moet geloven is R32 wel een effcienter koelmiddel dan R410a, nog los van GWP.
Ik zou vooral de specs in de databooks van de voor jou relevante modellen zelf eens vergelijken.
Ik zie in mijn situatie geen voordeel van een split.
Ik wel :)
De Achilleshiel van het monoblock is kans op kapot vriezen tijdens stroomuitval en vorst. Je kan dan vorstkleppen plaatsen, maar ik lees regelmatig dat die onterecht gaan lekken etc.
De belangrijkste voordelen van een monoblock zijn in mijn ogen de kleinere kans op lekkage koudemiddel en het makkelijker vervangen van je buitenunit over 15-20 jaar, want vanaf 1-1-2027 mogen geen nieuwe split warmtepompen meer worden geïnstalleerd met GWP >150.
Zie verder: Het ik-wil-een-warmtepomp FAQ topic (paragraaf monoblock versus split)
De offerte lezend kom ik uit op 22K levering en installatie van die PUHZ-SHW75-YAA met een ERSE VM2D unit, iets in mij zegt dat dat wel een beetje veel is voor een systeem uit 2018 wat al niet eens meer leverbaar is/lijkt.
Eens, dit is wel een hoog bedrag als er geen substantieel meerwerk is.

WP: Mitsubishi Electric SUZ-SWM80VA2 + ERSD-VM2D. PV 3330 Wp. Huis 1931, gasloos sinds jan '24.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• woekele
  • Registratie: Juni 2002
  • Niet online

woekele

woekele

Hier een combi:

PUZ-SWM100YAA met ERSF-VM2E .

Gewenste temp is 15 graden. Kamer temp is momenteel 19 graden. SWW heb ik uitgeschakeld (vat-inhoud is ook ongeveer 19 graden). De binnen-unit en buiten-unit doen dus eigenlijk 'niks' momenteel (buiten-unit draait ook niet). Toch hoor ik een soort van elektrische brom/zoemtoon uit de binnen-unit komen als ik er naast sta. Als ik de werkschakelaar of de groep van de binnen-unit uitschakel, blijft dat ook gewoon doorgaan en het heeft geen invloed op het verbruik in huis volgens de slimme meter. Als ik de groep van de buiten-unit uitschakel, dan is de toon weg. Bovendien zakt dan het stroomverbruik in huis gelijk met 50W.

Mijn conclusie is dat hij in een soort standby-modus dus 50W gebruikt. Dat is best veel, toch? Heb de zoekfunctie al even gebruikt en lijk vooral getallen van rond de 30W tegen te komen. Nog best veel vind ik. Maar 50 vind ik helemaal zonde voor een apparaat dat 'niks' doet.

Zijn er nog instellingen die ik kan doen om dit te verlagen? Ik moet m'n wifi-adapter nog gaan aansluiten, misschien kan ik via Mel-cloud nog wat meer gegevens krijgen over wat hij aan 't doen is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Plint
  • Registratie: Juli 2004
  • Laatst online: 08:43
Andrehj schreef op woensdag 11 juni 2025 @ 13:52:
[...]

Dat type bestaat volgens mij (en Google) niet. Zeker weten dat er niet wat typo's in zitten?
Je hebt gelijk, het moet denk ik de PUZ‑WM60VAA zijn. De andere twee merken heb ik een offerte van, Chatgpt heeft dit type ter vergelijking meegenomen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lager
  • Registratie: September 2021
  • Laatst online: 15-09 13:49
SebastiaanPs schreef op woensdag 11 juni 2025 @ 14:18:
[...]

Ik zou vooral de specs in de databooks van de voor jou relevante modellen zelf eens vergelijken.

[...]

De Achilleshiel van het monoblock is kans op kapot vriezen tijdens stroomuitval en vorst. Je kan dan vorstkleppen plaatsen, maar ik lees regelmatig dat die onterecht gaan lekken etc.
De belangrijkste voordelen van een monoblock zijn in mijn ogen de kleinere kans op lekkage koudemiddel en het makkelijker vervangen van je buitenunit over 15-20 jaar, want vanaf 1-1-2027 mogen geen nieuwe split warmtepompen meer worden geïnstalleerd met GWP >150.
Zie verder: Het ik-wil-een-warmtepomp FAQ topic (paragraaf monoblock versus split)

[...]

Eens, dit is wel een hoog bedrag als er geen substantieel meerwerk is.
Dank voor je reactie Sebastiaan. Als ik samenvat wat een aantal mensen hier zeggen en elders, lijkt een monoblock met R32 of R290 koudemiddel een meer toekomst gerichte keuze met een relatief eenvoudige installatie dan een split WP met R410a als koelmiddel.
Als ik dat dan combineer met de wat hoge offerte prijs voor de aangeboden WP moet ik denk ik de installateur eens uitdagen en hem deze keuze laten uitleggen.

Acties:
  • +3 Henk 'm!
De Achilleshiel van het monoblock is kans op kapot vriezen tijdens stroomuitval en vorst.
Dat. En daarbij dat je dus altijd op koude nachten óf de WP óf een circulatiepompje (met bijbehorend warmteverlies) aan moet hebben om kapot vriezen te voorkomen.
En als je een goed geïsoleerd huis hebt, is dat voor de verwarming meestal helemaal niet nodig. Hier staat de WP hooguit een stuk of 10 nachten per jaar aan, de rest van de tijd enkel overdag (als de COP een stuk hoger is).

WP: ME PUHZ-SW75YAA + ERSD-VM2D + EV-WP-TWS-1W 300; AC: ME MXZ-2F42VF + 2x MSZ-LN25VGV; PV: 14.08 kWp O/W + SMA STP 8.0; Vent: Zehnder Q600 ERV + Ubbink AirExcellent.

Acties:
  • +1 Henk 'm!
woekele schreef op woensdag 11 juni 2025 @ 14:25:
Hier een combi:

Gewenste temp is 15 graden. Kamer temp is momenteel 19 graden. SWW heb ik uitgeschakeld (vat-inhoud is ook ongeveer 19 graden). De binnen-unit en buiten-unit doen dus eigenlijk 'niks' momenteel (buiten-unit draait ook niet). Toch hoor ik een soort van elektrische brom/zoemtoon uit de binnen-unit komen als ik er naast sta.
Dat is één van de twee relais die het elektrisch element schakelen. Is al veel over geschreven in dit topic. Als je die brom niet wilt, kun je twee dingen doen:
1. Dat element in de instellingen permanent uitschakelen en dan de spoel van dat relais loskoppelen van de FTC. Scheelt ook ca 1 W standbyverbruik.
2. Het relais vervangen door een SSR (Solid State Relais).
Als ik de werkschakelaar of de groep van de binnen-unit uitschakel, blijft dat ook gewoon doorgaan en het heeft geen invloed op het verbruik in huis volgens de slimme meter.
Dat klopt, want die schakelt enkel de voeding van het element. De spoel van het relais wordt gevoed vanaf de FTC, en die krijgt zijn voeding vanaf de buitenunit.
Als ik de groep van de buiten-unit uitschakel, dan is de toon weg. Bovendien zakt dan het stroomverbruik in huis gelijk met 50W.
Dat is erg hoog. Blijft je circulatiepomp continu draaien? Kun je checken in de settings (en zien aan de flowmeters van je VVW.)
Mijn conclusie is dat hij in een soort standby-modus dus 50W gebruikt. Dat is best veel, toch? Heb de zoekfunctie al even gebruikt en lijk vooral getallen van rond de 30W tegen te komen. Nog best veel vind ik. Maar 50 vind ik helemaal zonde voor een apparaat dat 'niks' doet.

Zijn er nog instellingen die ik kan doen om dit te verlagen? Ik moet m'n wifi-adapter nog gaan aansluiten, misschien kan ik via Mel-cloud nog wat meer gegevens krijgen over wat hij aan 't doen is.
Dat gaat niet lukken denk ik.

Wat je beter kunt doen is een kWh-meter enkel voor de WP (laten) installeren. Dan kun je het verbruik veel beter monitoren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Lager schreef op woensdag 11 juni 2025 @ 14:53:
Als ik samenvat wat een aantal mensen hier zeggen en elders, lijkt een monoblock met R32 of R290 koudemiddel een meer toekomst gerichte keuze met een relatief eenvoudige installatie dan een split WP met R410a als koelmiddel.
Meestal is het naar binnen trekken van koelmiddelleidingen gemakkelijker dan twee 32mm leidingen, zeker als die ook nog deels als een speciale grondleiding worden uitgevoerd. Je moet alleen een installateur hebben die een beetje bekend is met een koelmiddelleiding (iedereen die ook airco's installeer kan dat).

Acties:
  • +1 Henk 'm!
Aangezien monoblock voor airco's geen realistisch alternatief is, en de industrie ook niet stil zit, ga ik ervan uit dat tegen de tijd dat mijn WP versleten is (>>10 jaar) er wel een split alternatief is. De eerste R290 split airco's zijn er immers ondertussen ook al, zie https://www.installatie.n...-aan-koudemiddel-propaan/
Het lijkt enkel een kwestie van tijd totdat er ook R290 split L/W warmtepompen komen.
De regelgeving is hier ook nogal brak: er wordt (door belangenclubjes?) heel moeilijk gedaan over die paar kg propaan in een WP, terwijl iedereen wel zijn campinggasflessen uit de caravan op zolder mag bewaren... (Die moet er voor de stalling immers uit).

[ Voor 18% gewijzigd door Andrehj op 11-06-2025 16:05 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Andrehj schreef op woensdag 11 juni 2025 @ 15:59:
[...]

Aangezien monoblock voor airco's geen realistisch alternatief is, en de industrie ook niet stil zit, ga ik ervan uit dat tegen de tijd dat mijn WP versleten is (>>10 jaar) er wel een split alternatief is. De eerste R290 split airco's zijn er immers ondertussen ook al, zie https://www.installatie.n...-aan-koudemiddel-propaan/
Het lijkt enkel een kwestie van tijd totdat er ook R290 split L/W warmtepompen komen.
De regelgeving is hier ook nogal brak: er wordt (door belangenclubjes?) heel moeilijk gedaan over die paar kg propaan in een WP, terwijl iedereen wel zijn campinggasflessen uit de caravan op zolder mag bewaren... (Die moet er voor de stalling immers uit).
Ah kijk interessant, dat biedt hoop :)
Het artikel zit helaas achter een betaalmuur

WP: Mitsubishi Electric SUZ-SWM80VA2 + ERSD-VM2D. PV 3330 Wp. Huis 1931, gasloos sinds jan '24.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lager
Andrehj schreef op woensdag 11 juni 2025 @ 15:38:
[...]

Dat. En daarbij dat je dus altijd op koude nachten óf de WP óf een circulatiepompje (met bijbehorend warmteverlies) aan moet hebben om kapot vriezen te voorkomen.
En als je een goed geïsoleerd huis hebt, is dat voor de verwarming meestal helemaal niet nodig. Hier staat de WP hooguit een stuk of 10 nachten per jaar aan, de rest van de tijd enkel overdag (als de COP een stuk hoger is).
De installateur doet ook de airco’s dus die koelleidingen trekken zal geen probleem zijn. Additioneel argument van de installateur om voor een split te gaan is dat hij graag de warmte opwekt op de plaats waar je het nodig hebt en dat is binnen. Make sense.

De R410a variant is gelukkig al vervallen, was zogenaamd even een standaard tekstje in de offerte maar moest nog nader worden gespecificeerd. Wordt nu een nieuwer Mitsubishi R32 model.

Volgende debat is de discussie over parallel (secundair) buffervat. Want anders is er geen garantie op de installatie vanuit de fabrikant….ik ga hier even wat draadjes doornemen om me te wapenen in deze discussie. En uiteindelijk de discussie over de kosten (22k).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• xoror
  • Registratie: November 1999
  • Niet online
@lager dat laatste lijkt mij erg onwaarschijnlijk ?! Ik kan me niet voorstellen dat Mitsubishi moeilijk doet over het ontbreken van een parallel buffervat. Het is ook vaak slechter voor je COP. En al helemaal niet dat ze weigeren garantie te verlenen, dat lijkt me echt onzin.

Eenvoudig + Goedkoop Mitsubishi Warmtepomp uitlezen/besturen met een ESP32

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• leonlwd
  • Registratie: Oktober 2022
  • Laatst online: 16-09 08:49
Zoals velen weten heb ik zo'n mooie schoorsteen op het dak. Nu is de kap afgelopen jaar vervangen en hebben we minder last van recirculatie, wat positief is!

Nu zoeken we een onderhoudspartij. Niemand wil het doen vanwege de positie op het dak. Uiteindelijk onder druk van de media (krant) heeft de hoofdaannemer bemiddeld en een dochterbedrijf van de installateur, die het systeem heeft geplaatst, bereid gevonden om 1x per 2 jaar onderhoud te plegen. Kosten? € 650,- per beurt. En bij storingen betaal je de volle mep + nog meer.

Dit lijkt mij niet een fatsoenlijke prijs, maargoed, er is geen alternatief.

In hoeverre is onderhoud noodzakelijk? Filtertjes verschonen kan ik zelf wel. De buitenunit staat in de wind en regen en zal dus niet snel vies worden.

Alternatief zou zijn om de unit van het dak te halen en in de tuin te zetten. Heeft iemand ervaring met het verplaatsen en daarbij komende kosten?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Noshi
  • Registratie: Januari 2007
  • Laatst online: 11:29
leonlwd schreef op donderdag 12 juni 2025 @ 09:46:
...
In hoeverre is onderhoud noodzakelijk? Filtertjes verschonen kan ik zelf wel. De buitenunit staat in de wind en regen en zal dus niet snel vies worden.

Alternatief zou zijn om de unit van het dak te halen en in de tuin te zetten. Heeft iemand ervaring met het verplaatsen en daarbij komende kosten?
Mijn auto staat ook in de wind en regen en wordt toch behoorlijk vies :-).

Ik zou het onderhoud laten voor wat het is en dat geld opzij zetten om de boel te laten verplaatsen/vervangen wanneer deze het begeeft. Meer dan even afspoelen en kijken of er niks lekt is het niet.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Naalroc
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 10:18
Als die firma voor het onderhoud zelf geen hoogwerker heeft, dn zal hij er eentje moeten huren, en dat gaat per dag.....
En als hij er wèl zelf een heeft dan heeft hij ook de kosten , aankoop en onderhoud/ keuringen ed er bij.

14kW ZubadanPUHZ-SHW140YHA+ERSC-VM2C, 200L boiler , 200L buffer, sinds 8/2018, gasloos

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MrN86
  • Registratie: Augustus 2023
  • Laatst online: 10:37
Ik lees in het topic uiteenlopende zaken wat betreft het standby verbruik. Voor de nieuwe R32 split units van de PUZ-SHWM reeks. Mag ik daar rekenen op 15W of zal dat toch eerder 30W zijn?

Ik ben specifiek aan het kijken naar de PUZ-SHWM100YAA met ERSF-YM9E.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Miezie
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 07:31

Miezie

Niet zeuren, maar doen.

Zoals velen weten heb ik zo'n mooie schoorsteen op het dak. Nu is de kap afgelopen jaar vervangen en hebben we minder last van recirculatie, wat positief is!

Nu zoeken we een onderhoudspartij. Niemand wil het doen vanwege de positie op het dak. Uiteindelijk onder druk van de media (krant) heeft de hoofdaannemer bemiddeld en een dochterbedrijf van de installateur, die het systeem heeft geplaatst, bereid gevonden om 1x per 2 jaar onderhoud te plegen. Kosten? € 650,- per beurt. En bij storingen betaal je de volle mep + nog meer.

Heb je een PB gestuurd. Wij hebben een partij gevonden die de hoogwerker plat slaat over het collectief en normale tarieven rekent.

Verduurzamen doe je niet voor je portemonnee, maar voor je kroost. | Huis: A++++ | Zon: SolarEdge 10k Homehub, 13kWp, 19,4kWh accu’s | MV: DucoBox Focus | Warmtepomp: ME Ecodan SW75YAA met EHST20D | Tuin: natuurinclusief | Auto: Audi Q4 etron

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Knowbody
  • Registratie: December 2016
  • Laatst online: 08:45

Verplaatsen!

Dat verdien je terug.
650 is ontmoediging.

0599 BJ 2022, Nibe Split 12 kW, SMO S40. Getuned naar 56 Hz max, 20 lpm debiet verwarming en koeling, stille mode altijd aan.Hier verdwijnt de legionella aangroei dagelijks in het riool. 9000 Wp plat dak 10xNO, 10xZW, 5xZO

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Miezie

Miezie

Niet zeuren, maar doen.

Knowbody schreef op donderdag 12 juni 2025 @ 10:32:
[...]

Verplaatsen!

Dat verdien je terug.
650 is ontmoediging.
Verplaatsen ook even uitrekenen. Economische levensduur van 15 jaar, 7 keer onderhoud, x storingen buiten, huur hoogwerker…

Misschien is een ankerpunt om niet het dak af te vallen goedkoper…

Het argument om moeilijk te doen is namelijk naast de hoogwerker ook de extra tijd die het kost… dat laatste weegt nog zwaarder vaak.

Verduurzamen doe je niet voor je portemonnee, maar voor je kroost. | Huis: A++++ | Zon: SolarEdge 10k Homehub, 13kWp, 19,4kWh accu’s | MV: DucoBox Focus | Warmtepomp: ME Ecodan SW75YAA met EHST20D | Tuin: natuurinclusief | Auto: Audi Q4 etron

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• leonlwd
  • Registratie: Oktober 2022
  • Laatst online: 16-09 08:49
Knowbody schreef op donderdag 12 juni 2025 @ 10:32:
[...]

Verplaatsen!

Dat verdien je terug.
650 is ontmoediging.
Hieronder de situatie. Rode vlak is waar ik hem zou kunnen plaatsen, leidingen via de gevel omhoog, achter de goot en pannen langs naar de binnenunit (blauw).

Wat zal zoiets kosten ongeveer denk je?

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/XOXWCWkVoD5EVxoWYHxDt9XoEIs=/fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():strip_exif()/f/image/h29ed9kwINpa1iVAy4jvWtgL.png?f=user_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Lager schreef op donderdag 12 juni 2025 @ 09:18:
Volgende debat is de discussie over parallel (secundair) buffervat. Want anders is er geen garantie op de installatie vanuit de fabrikant….ik ga hier even wat draadjes doornemen om me te wapenen in deze discussie. En uiteindelijk de discussie over de kosten (22k).
Dat is onzin. De opstelling zonder buffervat staat gewoon in de installatiehandleidingen beschreven.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Knowbody
Andrehj schreef op donderdag 12 juni 2025 @ 14:50:
[...]

Dat is onzin. De opstelling zonder buffervat staat gewoon in de installatiehandleidingen beschreven.
Wellicht heeft het te maken met verplichte zoneregeling bij nieuwbouw. Dat zouden ze ook eens moeten herzien!

0599 BJ 2022, Nibe Split 12 kW, SMO S40. Getuned naar 56 Hz max, 20 lpm debiet verwarming en koeling, stille mode altijd aan.Hier verdwijnt de legionella aangroei dagelijks in het riool. 9000 Wp plat dak 10xNO, 10xZW, 5xZO

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Lager
Knowbody schreef op donderdag 12 juni 2025 @ 14:57:
[...]

Wellicht heeft het te maken met verplichte zoneregeling bij nieuwbouw. Dat zouden ze ook eens moeten herzien!
In mijn geval niet relevant sinds mijn nieuwe huis uit 1935 is en alleen met vvw beneden wordt verwarmt en misschien een vv in de badkamer op de eerste verdieping. Dus ik ga even op zoek naar die installatie handleiding van een recente ME R32 split WP.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• xoror
  • Niet online
Hier huis met bouwjaar 2020/2021, maar ook geen parallel buffervat vereist hoor.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Knowbody
xoror schreef op donderdag 12 juni 2025 @ 15:28:
Hier huis met bouwjaar 2020/2021, maar ook geen parallel buffervat vereist hoor.
Het geldt dan ook vanaf 01 01 2022.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Miezie

Miezie

Niet zeuren, maar doen.

Lager schreef op donderdag 12 juni 2025 @ 15:03:
[...]

In mijn geval niet relevant sinds mijn nieuwe huis uit 1935 is en alleen met vvw beneden wordt verwarmt en misschien een vv in de badkamer op de eerste verdieping. Dus ik ga even op zoek naar die installatie handleiding van een recente ME R32 split WP.
Misschien is je systeeminhoud te klein voor de warmtepomp en is het wel nodig om de boel te verwarmen. Oftewel: vraag naar de cijfers en onderbouwing.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• xoror
  • Niet online
Miezie schreef op donderdag 12 juni 2025 @ 16:15:
[...]

Misschien is je systeeminhoud te klein voor de warmtepomp en is het wel nodig om de boel te verwarmen. Oftewel: vraag naar de cijfers en onderbouwing.
Dit lijkt me waarschijnlijker idd.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• EVfan
  • Registratie: December 2021
  • Laatst online: 10:50
woekele schreef op woensdag 11 juni 2025 @ 14:25:
Hier een combi:

Gewenste temp is 15 graden. Kamer temp is momenteel 19 graden. SWW heb ik uitgeschakeld (vat-inhoud is ook ongeveer 19 graden). De binnen-unit en buiten-unit doen dus eigenlijk 'niks' momenteel (buiten-unit draait ook niet). Toch hoor ik een soort van elektrische brom/zoemtoon uit de binnen-unit komen als ik er naast sta. Als ik de werkschakelaar of de groep van de binnen-unit uitschakel, blijft dat ook gewoon doorgaan en het heeft geen invloed op het verbruik in huis volgens de slimme meter. Als ik de groep van de buiten-unit uitschakel, dan is de toon weg. Bovendien zakt dan het stroomverbruik in huis gelijk met 50W.

Mijn systeem gebruikt meestal 28W, maar vooral in de late nacht en ochtend schakelt het regelmatig naar 70-80W.
Geen idee waarom, maar is steeds voor kortere perioden.
Zie de screenshot van vandaag.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/iRdqKzaYWuFIf3P-cuOlUNP01vI=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/RR084Qy0XivX7P0q9G4ZKpSi.jpg?f=fotoalbum_large

Mitsubishi Electric PUZ-WM 112YAA; ERPT20X-VM2E; PV 3900 Wp ZW, 3900 Wp NW

Acties:
  • +1 Henk 'm!
EVfan schreef op donderdag 12 juni 2025 @ 17:38:
[...]

Mijn systeem gebruikt meestal 28W, maar vooral in de late nacht en ochtend schakelt het regelmatig naar 70-80W.
Geen idee waarom, maar is steeds voor kortere perioden.
Zie de screenshot van vandaag.

[Afbeelding]
Zien anderen met split PUZ modellen dit ook? Of alleen degenen met monoblocks (packaged units)?

Acties:
  • +1 Henk 'm!
@Lager Dit is het plaatje wat je zoekt. De versie zonder buffervat en secundaire pomp wordt nota bene als allereerste genoemd in de installatiehandleiding van de FTC7 (de besturingsprint van de VM2E generatie binnenunits):
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/DmcBa9XII-k1wTtZ2RTFsM4PBJg=/800x/filters:strip_exif()/f/image/NU75DmnTjmiF6e1sSA5MzFwc.png?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!
SebastiaanPs schreef op donderdag 12 juni 2025 @ 18:18:
Zien anderen met split PUZ modellen dit ook? Of alleen degenen met monoblocks (packaged units)?
Die pieken heb je ook bij de PUHZ-modellen. Vermogen is verdeeld over alle fasen en het betreft de carterverwarming.
Dit wordt bereikt door de stromen zodanig door de compressor te sturen dat ie niet gaat draaien, maar wel warm wordt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Knowbody schreef op donderdag 12 juni 2025 @ 16:01:
Het geldt dan ook vanaf 01 01 2022.
Heb je daar een bron van? Want dit staat niet in de installatiehandleiding.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Knowbody
Andrehj schreef op donderdag 12 juni 2025 @ 18:24:
[...]

Heb je daar een bron van? Want dit staat niet in de installatiehandleiding.
Bouwbesluit

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wouterie
  • Registratie: Januari 2017
  • Laatst online: 20-09 12:04
@Knowbody Je moet me even helpen hoor. Waar in het 'Besluit bouwwerken leefomgeving' gaat het over een buffervat i.c.m. een warmtepomp? Ik kan alleen iets over persluchtinstallaties vinden die een buffervat moeten hebben.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Knowbody
Wouterie schreef op donderdag 12 juni 2025 @ 19:26:
@Knowbody Je moet me even helpen hoor. Waar in het 'Besluit bouwwerken leefomgeving' gaat het over een buffervat i.c.m. een warmtepomp? Ik kan alleen iets over persluchtinstallaties vinden die een buffervat moeten hebben.
Waar ik op doelde is dat een afgiftesysteem voorzien moet zijn van zoneregeling. Hierdoor zal de installateur ook naar de buffertank grijpen.
Tweakers slopen de overtollige systeem er weer uit en zetten het op Marktplaats.

Volgens deze link is het ook verplicht bij renovatie.
https://zoneregeling.nl/zoneregeling/nieuwe-bouwbesluit/

Deze aanscherpingen zijn in aanvullende teksten bij Bouwbesluit 2012 opgenomen.

[ Voor 5% gewijzigd door Knowbody op 12-06-2025 19:44 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Knowbody schreef op donderdag 12 juni 2025 @ 19:44:
Waar ik op doelde is dat een afgiftesysteem voorzien moet zijn van zoneregeling. Hierdoor zal de installateur ook naar de buffertank grijpen.
Tweakers slopen de overtollige systeem er weer uit en zetten het op Marktplaats.

Maar dan klopt het verhaal nog steeds niet, want volgens @Lager ging het erom dat er anders geen garantie op zou zitten, zie Lager in "Mitsubishi Electric Ecodan Lucht/Water Warmtepompen"
Dat heeft dus niks met die onzinnige eis uit het bouwbesluit te maken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Naalroc
[...]

Mijn PUHZ doet dat dus ook, normaal rond de 25 W; dan 1 of 2 uurtjes met een rimpel tussen de 65-80W, en heel af en toe een kort piekje van 200W of zo; al sinds nieuw, nu 7 jaar geleden. ;)

14kW ZubadanPUHZ-SHW140YHA+ERSC-VM2C, 200L boiler , 200L buffer, sinds 8/2018, gasloos

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• EVfan
  • Registratie: December 2021
  • Laatst online: 10:50
[...]

@SebastiaanPs
Voor alle zekerheid, ik heb een monobloc PUZ.

Mitsubishi Electric PUZ-WM 112YAA; ERPT20X-VM2E; PV 3900 Wp ZW, 3900 Wp NW

Acties:
  • 0 Henk 'm!
@Andrehj @Naalroc @EVfan
Had wel eens eerder gelezen over die carterverwarming. Ik vraag me af: waarom doet de mijne dat niet?
Heb op “carter” gezocht in dit topic maar geen verklaring gevonden.
Bij mijn warmtepomp zie ik dat de circulatiepomp 1x per 24 uur korter dan 1 minuut draait, als deze 24 uur niet ingeschakeld is geweest.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/8nZM2aUT5RlQ_K2J1yJw0a4T320=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/czi7AlGQZP59sHIqJFvDHYG2.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 34% gewijzigd door SebastiaanPs op 12-06-2025 21:16 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!
@SebastiaanPs
Dat van die waterpomp heb ik ook.
En die carterverwarming zit blijkbaar niet in de SUZ units. Geen idee waarom.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Miezie

Miezie

Niet zeuren, maar doen.

Knowbody schreef op donderdag 12 juni 2025 @ 19:44:
[...]

Dit kan prima gerealiseerd worden met een naregeling in een master-slave setup… dus als het al met een master-master moet wat een buffer suggereert… dan kun je vragen om naregeling en is de buffer waarschijnlijk niet nodig.

Maar goed, we weten hoe de wereld in elkaar steekt en dat we niet de juiste oplossingen hier gekozen zien worden natuurlijk. Overigens vind ik je commerciële link niet zo’n goede bron.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jozi
  • Registratie: Maart 2023
  • Laatst online: 23-09 14:25
DutchWing schreef op woensdag 11 juni 2025 @ 12:21:
[...]

Klopt, de afpersdruk die ik eerder aangaf was bedoeld voor airco’s had even vergissing gemaakt.

Maar wat bedoel je met de meter op 50 bar zien staan, met maar 100 gram of tijdens bedrijf?

Overigens wel bijzonder… HD PS is normaal de verwachte maximale operation druk. Waarop staat je cv en ww maximale temperatuur ingesteld?
Boven de 50 bar was met de vorige verplaatst actie toen we ook de dempers in de leiding hebben gezet. Nu hebben we dat dit keer niet gechecked omdat de analoge meter dat niet aankon. Vorige keer hadden we ook een digitale meter die dat wel aankon en vandaar dat we het hebben gezien. Verder niet op gelet welke waarde het expliciet was.
Dit zal dus nog met de 1.1 Kg koelmiddel zijn geweest.

Ik heb een factory reset uitgevoerd en alles staat dus weer op de default.
De DWH tank stookt naar 51,5 graden. Thermostaat (FTC 6 unit) staat op 19,5 graden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• woekele
  • Registratie: Juni 2002
  • Niet online

woekele

woekele

Andrehj schreef op woensdag 11 juni 2025 @ 15:53:
[...]

Dat is één van de twee relais die het elektrisch element schakelen. Is al veel over geschreven in dit topic. Als je die brom niet wilt, kun je twee dingen doen:
1. Dat element in de instellingen permanent uitschakelen en dan de spoel van dat relais loskoppelen van de FTC. Scheelt ook ca 1 W standbyverbruik.
2. Het relais vervangen door een SSR (Solid State Relais).

[...]

Dat klopt, want die schakelt enkel de voeding van het element. De spoel van het relais wordt gevoed vanaf de FTC, en die krijgt zijn voeding vanaf de buitenunit.

[...]

Dat is erg hoog. Blijft je circulatiepomp continu draaien? Kun je checken in de settings (en zien aan de flowmeters van je VVW.)

[...]

Dat gaat niet lukken denk ik.

Wat je beter kunt doen is een kWh-meter enkel voor de WP (laten) installeren. Dan kun je het verbruik veel beter monitoren.
De brom vind ik niet erg, hoor het niet als de deur van de technische ruimte dicht is :) En 1W hoef ik ook niet op te besparen.

Onze pomp lijkt niet te draaien. Flow-meters hangen op 0 tot 0,25. Eerder zag ik ze wel rond de 2 staan. Overigens neem ik aan dat de pomp wel op de voeding van de binnen-unit zit? Want die stroomloos maken, maakte geen verschil op het verbruik. Dat zou bevestigen dat het niet de pomp is. Een kWh-meter is een goed idee. Alleen iemand vinden die hem wil installeren, daar ga ik zelf maar niet aan beginnen. Volgens mij heb ik nog net genoeg ruimte vrij tussen 2 krachtgroepen in waar hij zou moeten passen. De installateur heeft tijd geleden overigens aangegeven dat hij die ruimte expres had vrij gehouden zodat die krachtgroepen hun warmte beter kwijt konden. Dat zou de kWh-meter wel beetje teniet doen dan.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Naalroc
Overigens neem ik aan dat de pomp wel op de voeding van de binnen-unit zit? Want die stroomloos maken, maakte geen verschil op het verbruik. Dat zou bevestigen dat het niet de pomp is.
De pomp wordt gevoed door de binnenunit, maar die hele binnen unit wordt gevoed door de buitenunit. (middels die 4 aderige kabel tussen die 2).
Als je de binnenunit stroomloos maakt, dan is dat alleen van invloed op de back-up heater, die typisch 1800 of 2000 W is, en normaal gesproken alleen werkt tijdens de anti-legionella verwarming.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gr8-jen
  • Registratie: Juni 2011
  • Laatst online: 27-09 15:25
Kom ik toch met een vraag.
Ik heb een netatmo aangesloten en wil koelen.

Ik heb de polariteit om gedraaid en wp op koelen gezet.
Dat werkt zo goed dat deze niet stopt met koelen als het onder de ingestelde temperatuur komt.
De histeresis is is 0.2 maar wijkt een halve graad af.
Zelfs na een paar uur blijft het koelen. Welke gedachte fout maak ik?Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/5r5jHOvgqJczbJ8X1udb_rSWvRI=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/uQ5Xi9ZduCmkbxS0f50q7TRj.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/89We3Cx6_zvgxeY5t1ZK6KqURw4=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/OizuhknIcff1dWVc3gUxyDhJ.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 50% gewijzigd door gr8-jen op 14-06-2025 14:37 . Reden: Foto's toevoegen ]

WP: ME SUZ-SWM80VA + ERST20D-VM2D || PV: 4500Wp ZWW || BENG, Rc6 rondom, tripple glas, WTW, 165m2 verwarmd || Gasloos sinds sep 2023

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Naalroc
Laat eens een foto van je display zien, misschien is daar iets op te merken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gr8-jen
Naalroc schreef op zaterdag 14 juni 2025 @ 14:35:
Laat eens een foto van je display zien, misschien is daar iets op te merken.
Hmm sorry,ik wilde foto maken en het is het net in pauze gesprongen. Misschien had het net een uur extra nodig?

WP: ME SUZ-SWM80VA + ERST20D-VM2D || PV: 4500Wp ZWW || BENG, Rc6 rondom, tripple glas, WTW, 165m2 verwarmd || Gasloos sinds sep 2023

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Naalroc
Nee, dat niet, die koeling werkt net zo snel als de verwarming, dus binnen 1 minuut, ligt ook aan je randapparatuur.
Volgende keer, als hij weer niet ophoud met koelen, dan even een weerstandsmeting doen over de geschakelde contacten van de wp, dus daar waar het schakel commando binnen komt. Zolang de thermostaat het schakelcontact op 'koelen' heeft staan, heb je dus een gesloten circuit over de contacten= weesrand =0 (of heel dicht bij 0 Ohm
Als je open contact hebt, dan heeft de thermostaat dus geschakeld naar "ophouden met koelen"

Je kunt het nu ook al controleren door de schakeldraad los te maken in de binnenunit, en meten wanneer je wèl en geen sluiting hebt in je thermostaat. Als je de thermostaat kouder zet, moet het contact sluiten, en bij warmer zetten, zeg> 25°C dan moet hij openen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sinterklaas1975
  • Registratie: April 2010
  • Laatst online: 25-09 14:13
Hier sinds een paar dagen een ME warmtepomp geinstalleerd. Ben eea aan't ontdekken en veel (opnieuw) lezen van info die in de loop der tijd is gepost.

Wat mij opvalt is hetzelfde wat hieronder eerder eens is gepost. Ik zie dat de booster heaters aangaan nadat SWW temp onder 50c komt, alhoewel dat niet de hele tijd zo is.
DutchWing schreef op woensdag 5 oktober 2022 @ 19:13:
[...]

Je hebt waarschijnlijk je elektrisch element nog aanstaan voor normaal verwarming en SWW

Verwarming:
Menu > Service > Code: 0000 > Extra instellingen > Elektr.weerstand(Verw.) > OFF

SWW:
Menu > Service > Code: 0000> Extra instellingen > Elektrisch weerstand(SWW) > Booster heater + Immersion Heater > OFF
Bij mij staat SWW op normaal (dus (nog) niet ECO). Ik dacht dat boosters alleen aan zouden gaan als warmtepomp het zelf niet aan zou kunnen om SWW weer terug op temperatuur te krijgen. Dit zou vooral toch met lage buitentemperaturen zijn, niet? Zie ik iets over het hoofd?
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/OK71Pgx4Owgbpi3c4cEcby3KOBk=/800x/filters:strip_exif()/f/image/fONyaTxyKCGR9i0orCpG8JZ6.png?f=fotoalbum_large

alvast bedankt!

WP: ME SUZ-SWM80VA2 + ERSD-VM2D + 200l Boilervat | Vloerverwarming (44 m2) + Jaga Strada (73 m2) + Tempo (54 m2) | PV: 2650 Wp | Huis 1932 | 2-1 kap | Zuid-Limburg | Lees veel, snap niet alles 😊

Acties:
  • 0 Henk 'm!
@sinterklaas1975 Waarom de boosterheater bij jou aan gaat weet ik niet, maar er is een gepinde post waarin uitgelegd staat hoe je die booster voor SWW en verwarmen uit kunt zetten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sinterklaas1975
Andrehj schreef op zaterdag 14 juni 2025 @ 17:46:
@sinterklaas1975 Waarom de boosterheater bij jou aan gaat weet ik niet, maar er is een gepinde post waarin uitgelegd staat hoe je die booster voor SWW en verwarmen uit kunt zetten.
dankje - die had ik reeds gevonden (en in mijn vraag getoond). Is meer een vraag waarom die aangaat gezien de buiten temperatuur op dit moment hoog is. Maar goed, ik zoek verder

WP: ME SUZ-SWM80VA2 + ERSD-VM2D + 200l Boilervat | Vloerverwarming (44 m2) + Jaga Strada (73 m2) + Tempo (54 m2) | PV: 2650 Wp | Huis 1932 | 2-1 kap | Zuid-Limburg | Lees veel, snap niet alles 😊

Acties:
  • +1 Henk 'm!
sinterklaas1975 schreef op zaterdag 14 juni 2025 @ 17:53:
[...]

dankje - die had ik reeds gevonden (en in mijn vraag getoond). Is meer een vraag waarom die aangaat gezien de buiten temperatuur op dit moment hoog is. Maar goed, ik zoek verder
Zet hem eens op ECO en kijk of het dan nog steeds gebeurt. Ik heb hetzelfde model als jij, SWW staat sinds het begin altijd op ECO. Ik heb nog nooit gezien dat de BUH werd gebruikt tijdens een SWW run, buiten de legionella runs uiteraard.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sinterklaas1975
SebastiaanPs schreef op zaterdag 14 juni 2025 @ 18:36:
[...]

Zet hem eens op ECO en kijk of het dan nog steeds gebeurt. Ik heb hetzelfde model als jij, SWW staat sinds het begin altijd op ECO. Ik heb nog nooit gezien dat de BUH werd gebruikt tijdens een SWW run, buiten de legionella runs uiteraard.
thanks - ga ik proberen. Idd bij legionella zou het boosters gebruiken volgens handleiding (in normal mode). Ik heb dat ook gezien bij de eerste legionella run

Acties:
  • +2 Henk 'm!
sinterklaas1975 schreef op zaterdag 14 juni 2025 @ 17:41:
Hier sinds een paar dagen een ME warmtepomp geinstalleerd. Ben eea aan't ontdekken en veel (opnieuw) lezen van info die in de loop der tijd is gepost.

Wat mij opvalt is hetzelfde wat hieronder eerder eens is gepost. Ik zie dat de booster heaters aangaan nadat SWW temp onder 50c komt, alhoewel dat niet de hele tijd zo is.

[...]

Bij mij staat SWW op normaal (dus (nog) niet ECO). Ik dacht dat boosters alleen aan zouden gaan als warmtepomp het zelf niet aan zou kunnen om SWW weer terug op temperatuur te krijgen. Dit zou vooral toch met lage buitentemperaturen zijn, niet? Zie ik iets over het hoofd?
[Afbeelding]

alvast bedankt!
@sinterklaas1975
Zie ik het goed dat jouw warmtepomp start met SWW verwarmen bij 53 gr en de SWW run stopt bij 56 gr? Wel een kleine delta en onzuinige setting. Wil je niet eens bijv setpoint 48 gr en drop 8 gr proberen?

Acties:
  • +1 Henk 'm!
SebastiaanPs schreef op zaterdag 14 juni 2025 @ 20:22:
@sinterklaas1975
Zie ik het goed dat jouw warmtepomp start met SWW verwarmen bij 53 gr en de SWW run stopt bij 56 gr? Wel een kleine delta en onzuinige setting. Wil je niet eens bijv setpoint 48 gr en drop 8 gr proberen?
Er is een bepaalde maximum temperatuur tot waar de WP überhaupt op de compressor een SWW-run kan starten. Als het SWW bij de start van de run al te warm is, vertikt ie het. Volgens mij was dat een graad of 50, waarmee het zomaar zou kunnen dat 53 graden boven die grens is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
@sinterklaas1975 herkende je nickname en zag nu dat er een kleine historie vooraf ging aan deze boiler: Warmtepomp installatie | 2x 150l boiler ipv 1x 300l
Welk SWW vat is het geworden?

Jij bent nu natuurlijk bang dat je gezin gaat klagen over een koude douche? ;)
Ik denk herkenbaar voor velen. In de zomer kun je redelijk ongestraft de SWW temperaturen op proef wat verlagen, omdat de behoefte aan heet water minder groot is.
Wat je wil vermijden is dat een SWW run tijdens het douchen start. Dan krijg je een temp dip en die kun je bij lagere SWW setpoints soms merken.

Waarmee maakte je die grafiek, heb je iets van slimme aansturing? Evt kun je 1 of 2x per dag je SWW setpoint verhogen naar bijv 48 gr en na 1 uur weer verlagen naar bijv 38 gr met een drop van 10 gr. Op die manier kun je SWW runs op gunstige momenten plannen (tijdens PV overschot bijv) en de douchetijdstippen vermijden.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• sinterklaas1975
SebastiaanPs schreef op zaterdag 14 juni 2025 @ 21:30:
@sinterklaas1975 herkende je nickname en zag nu dat er een kleine historie vooraf ging aan deze boiler: Warmtepomp installatie | 2x 150l boiler ipv 1x 300l
Welk SWW vat is het geworden?

Jij bent nu natuurlijk bang dat je gezin gaat klagen over een koude douche? ;)
Ik denk herkenbaar voor velen. In de zomer kun je redelijk ongestraft de SWW temperaturen op proef wat verlagen, omdat de behoefte aan heet water minder groot is.
Wat je wil vermijden is dat een SWW run tijdens het douchen start. Dan krijg je een temp dip en die kun je bij lagere SWW setpoints soms merken.

Waarmee maakte je die grafiek, heb je iets van slimme aansturing? Evt kun je 1 of 2x per dag je SWW setpoint verhogen naar bijv 48 gr en na 1 uur weer verlagen naar bijv 38 gr met een drop van 10 gr. Op die manier kun je SWW runs op gunstige momenten plannen (tijdens PV overschot bijv) en de douchetijdstippen vermijden.
ja inderdaad :-)... uiteindelijk voor een 200l vat gekozen omdat je daar toch zo'n +/- 45mins aan douchewater uit zou moeten kunnen halen (althans in theorie). We gaan het zien...

Ik heb de grafiek met Melpump gemaakt - die is de eerste 30 dagen gratis. Heb ook integratie lopen via Homey (heb voorheen lang HA gehad - maar vond dat too high maintenance). Ik wil eerst pomp en gedrag beter begrijpen alvorens ik wellicht iets ga doen met slim aansturen. Op dit moment wil ik systeem goed laten draaien en komt finetunen later. Eerst de 'revolutie' thuis laten bezinken :D

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• gr8-jen
Naalroc schreef op zaterdag 14 juni 2025 @ 15:24:
Nee, dat niet, die koeling werkt net zo snel als de verwarming, dus binnen 1 minuut, ligt ook aan je randapparatuur.
Volgende keer, als hij weer niet ophoud met koelen, dan even een weerstandsmeting doen over de geschakelde contacten van de wp, dus daar waar het schakel commando binnen komt. Zolang de thermostaat het schakelcontact op 'koelen' heeft staan, heb je dus een gesloten circuit over de contacten= weesrand =0 (of heel dicht bij 0 Ohm
Als je open contact hebt, dan heeft de thermostaat dus geschakeld naar "ophouden met koelen"

Je kunt het nu ook al controleren door de schakeldraad los te maken in de binnenunit, en meten wanneer je wèl en geen sluiting hebt in je thermostaat. Als je de thermostaat kouder zet, moet het contact sluiten, en bij warmer zetten, zeg> 25°C dan moet hij openen.
Dankje voor je reactie. Ik denk dat het onkunde van mij was over hoe omgekeerde polariteit werkt.

Voorlopig schakelt het goed en koelt het (wit) als het te warm is. Het speelde ook mee dat in de ochtend net een periode is dat de zon er op scheen. Toen ging de temperatuur hard omhoog, maar ook alleen op dat plekje. Dat is nu opgelost

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/EDKl9bYTuvl42KvkFoMxKveCni8=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/MbFIXrO4BFmxU4WISPQ5Wexk.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MrN86
Een vraagje, als je via de smart grid het opwarmen van het sanitair warm water naar een hoger setpunt activeert. Gebeurt dit dan gewoon met het opstarten van een klassieke run of kan dit ook met behulp van de backup heater?

Ik zou de energie van mijn overschot van zonnestroom graag bewaren in mijn boiler voor het warme water om zo een thermische batterij te krijgen. Dit gebeurt echter meestal bij warme buitentemperaturen en het SWW opwarmen met behulp van de compressor tot 65 graden lijkt me niet zo ideaal.

Acties:
  • +1 Henk 'm!
MrN86 schreef op donderdag 19 juni 2025 @ 13:46:
Een vraagje, als je via de smart grid het opwarmen van het sanitair warm water naar een hoger setpunt activeert. Gebeurt dit dan gewoon met het opstarten van een klassieke run of kan dit ook met behulp van de backup heater?

Ik zou de energie van mijn overschot van zonnestroom graag bewaren in mijn boiler voor het warme water om zo een thermische batterij te krijgen. Dit gebeurt echter meestal bij warme buitentemperaturen en het SWW opwarmen met behulp van de compressor tot 65 graden lijkt me niet zo ideaal.
Ik weet het niet, maar vermoed dat je dan een normale SWW run krijgt. Een SWW run tot bijv 52 gr kost je misschien 2 kWh met COP tegen de 4 bij deze buitentemperaturen. Als je je compressor wil sparen en echt hogere SWW temperaturen wil bereiken, dan kan ik twee goede opties bedenken:
1. een dompelelement in je SWW vat extern aansturen
2. dagelijks een legionella run uitvoeren om bijv 12:00u, waarbij je je SWW setpoint zeer laag instelt onder je huidige SWW temp (bijv 30 gr), want dan gaat je warmtepomp de rest van de “legionella” run automatisch op de BUH uitvoeren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MrN86
SebastiaanPs schreef op donderdag 19 juni 2025 @ 16:38:
[...]

Ik weet het niet, maar vermoed dat je dan een normale SWW run krijgt. Een SWW run tot bijv 52 gr kost je misschien 2 kWh met COP tegen de 4 bij deze buitentemperaturen. Als je je compressor wil sparen en echt hogere SWW temperaturen wil bereiken, dan kan ik twee goede opties bedenken:
1. een dompelelement in je SWW vat extern aansturen
2. dagelijks een legionella run uitvoeren om bijv 12:00u, waarbij je je SWW setpoint zeer laag instelt onder je huidige SWW temp (bijv 30 gr), want dan gaat je warmtepomp de rest van de “legionella” run automatisch op de BUH uitvoeren.
ik was zelf al aan het denken ik de richting van een dompelelement dat ik dan trapsgewijs kan aansturen. Dit lijkt me de eenvoudigste en tegelijkertijd ook de goedkoopste oplossing.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Miezie

Miezie

Niet zeuren, maar doen.

MrN86 schreef op donderdag 19 juni 2025 @ 18:20:
[...]

ik was zelf al aan het denken ik de richting van een dompelelement dat ik dan trapsgewijs kan aansturen. Dit lijkt me de eenvoudigste en tegelijkertijd ook de goedkoopste oplossing.
Ik weet niet wat je allemaal met je warme water wilt doen… maar is gewoon de huidige setup die je hebt niet het goedkoopste i.p.v. meer stroom gebruiken voor warm water wat misschien niet nodig is?

Acties:
  • +1 Henk 'm!
Miezie schreef op donderdag 19 juni 2025 @ 21:19:
[...]

Ik weet niet wat je allemaal met je warme water wilt doen… maar is gewoon de huidige setup die je hebt niet het goedkoopste i.p.v. meer stroom gebruiken voor warm water wat misschien niet nodig is?
@MrN86 @Miezie
Goed punt. Als voorbeeld mijn eigen situatie. In juni heb ik tot nu toe 32.9 kWh elektrisch verbruikt, voor het overgrote deel is dit eigen zonnestroom doordat ik SWW runs overdag gepland heb tijdens PV productie. De kosten met mijn dynamisch contract in 19 dagen tijd zijn € 5.54 inclusief standby en legionella run. Dat is 1.73 kWh elektrisch per dag en €0.29 per dag.

Ik begrijp dat eigen PV overschot ‘gratis’ is, maar de potentiële winst is hier inderdaad wel heel minimaal?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MrN86
SebastiaanPs schreef op donderdag 19 juni 2025 @ 22:22:
[...]

@MrN86 @Miezie
Goed punt. Als voorbeeld mijn eigen situatie. In juni heb ik tot nu toe 32.9 kWh elektrisch verbruikt, voor het overgrote deel is dit eigen zonnestroom doordat ik SWW runs overdag gepland heb tijdens PV productie. De kosten met mijn dynamisch contract in 19 dagen tijd zijn € 5.54 inclusief standby en legionella run. Dat is 1.73 kWh elektrisch per dag en €0.29 per dag.

Ik begrijp dat eigen PV overschot ‘gratis’ is, maar de potentiële winst is hier inderdaad wel heel minimaal?
Wij hebben een boiler van 500 liter (groot gezin). Indien ik de temperatuur opwarm van 50 graden naar 65 graden kan ik dagelijks 9 kWh aan energie bewaren. Ben wel woonachtig in België met digitale teller en capaciteitstarief. Situatie in Nederland is nog helemaal anders.

Ik zie die 9kWh met behulp van een dompelpomp als een grote en goedkope thermische batterij.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Miezie

Miezie

Niet zeuren, maar doen.

MrN86 schreef op donderdag 19 juni 2025 @ 23:10:
[...]

Wij hebben een boiler van 500 liter (groot gezin). Indien ik de temperatuur opwarm van 50 graden naar 65 graden kan ik dagelijks 9 kWh aan energie bewaren. Ben wel woonachtig in België met digitale teller en capaciteitstarief. Situatie in Nederland is nog helemaal anders.

Ik zie die 9kWh met behulp van een dompelpomp als een grote en goedkope thermische batterij.
Maar moet dat met een ander element of kan je gewoon in een automatisering dagelijks even het setpoint op 65 zetten voor 2 uur?

Dat laatste doe ik hier door van 48 naar 55 te gaan… en weer naar 48. Met een automation in home assistant.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• nessio
  • Registratie: December 2018
  • Laatst online: 10:58
Maar wat doe je dan met die 500 liter water van 65gr?
Ik warm altijd de boiler van 200l op tussen 12 en 2 naar 48gr en dat is niet eens op de andere dag!
Wij hebben ook digitale meters en vast capaciteitstarief.
Kosten 3x25A is +/- € 300 per jaar.
In België is de basis het gemiddelde piekverbruik voor de capaciteitskosten. Ik weet niet hoeveel de kosten zijn bij “normaal” gebruik van bijvoorbeeld 9500 kWH ( mijn verbruik). Mijn zonnstroom is 8000. Intern gebruik 3500 naar het net 4500. Ik probeer ook maximaal te spreiden om zoveel mogelijk intern te gebruiken.

[ Voor 77% gewijzigd door nessio op 21-06-2025 14:11 ]

2-1 kap, 200m2, SUZ-SWM60VA+ Open Source ME+wtw

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nessio
Foutje

[ Voor 92% gewijzigd door nessio op 21-06-2025 14:17 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• henkvanderes
  • Registratie: Juli 2024
  • Laatst online: 16-09 00:26
Herkent iemand dit probleem? Mijn warmtepomp heb ik op koelen gezet ivm het warme weer (Mitsubishi Electric PUHZ-SW100YAA + ERSC-VM2(C/D)).

Hij koelt niet goed. Het lijkt erop dat hij aan een uitslaat. Elke 5 minuten gaat hij 1 minuut draaien.

Is dit een bekend probleem? Waar duidt dit op?

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/YxkdK0EV9E1ixTMtWmi_JepwQrE=/x800/filters:strip_exif()/f/image/eaB4127DgpzlJUtYvzkg4ItO.png?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/YY5CywQKNIC27RpJlf2DUa_10iA=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/QAjRffNwNvcQGGYZgk2nHtoT.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Knowbody
henkvanderes schreef op zaterdag 21 juni 2025 @ 22:47:
Herkent iemand dit probleem? Mijn warmtepomp heb ik op koelen gezet ivm het warme weer (Mitsubishi Electric PUHZ-SW100YAA + ERSC-VM2(C/D)).

Hij koelt niet goed. Het lijkt erop dat hij aan een uitslaat. Elke 5 minuten gaat hij 1 minuut draaien.

[Afbeelding]

[Afbeelding]
Meestal flow.

Een vloerverwarming verdeler met pomp waarvan de pomp niet draait omdat een eventuele pompschakelaar niet reageert op koude.
Zoiets.

Acties:
  • +1 Henk 'm!
@henkvanderes
Wat is je afgiftesysteem en met welke ingestelde Ta probeer je te koelen? Hoe laag is de Ta als je warmtepomp afslaat?
Met koelen is het moeilijker om je minimumvermogen kwijt te raken zonder een te lage Ta (=condens) te krijgen. Je warmtepomp gaat sneller pendelen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• henkvanderes
Bedankt voor de reacties! Ik heb vloerverwarming en dat gaat prima. Heb de warmtepomp al 2,5 jaar en koelen ging eerder wel goed.

Zie onder: ingestelde temperatuur wordt totaal niet bereikt. Ik zie niet eens een koel effect. Het is warmer geworden in huis vandaag ondanks dat de warmtepomp op de koelstsand stond.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/zktT3906qh9TLkUk9lHdJTB-F3g=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/s3gnR4kzpXRXTxEhmrJda2uH.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/rOKcEBb8-TOzCzyYV9VW8G544EM=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/HRzdouK1m13zqwRAWhygxfv5.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Miezie

Miezie

Niet zeuren, maar doen.

henkvanderes schreef op zaterdag 21 juni 2025 @ 22:47:

[Afbeelding]

[Afbeelding]
Ja, kan dan zijn vermogen niet kwijt en gaat aan / uit. Pendelen dus…

Hier in huis is het weer ook nog niet om te koelen eigenlijk… althans, hier in huis is het nog niet warm genoeg.

Ik heb een automation gemaakt die dit pendelen herkent, dan stopt en later weer gaat koelen.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• henkvanderes
Jullie tips hebben me op een idee gebracht. Het valt me nu op dat de leds van de pomp niet meer aan zijn. Ik vermoed dat de pomp stuk is / uit is. Dan kan hij zn vermogen idd niet kwijt. Ik zal kijken of ik de pompsnelheid kan uitlezen (op dit moment meet ik die niet in Home Assistant), lijkt me dat ik het hier moet zoeken. Volgens mij is de aansturing vanuit de wamtepomp regeling zelf en ook qua stroomvoorziening. Vreemd dat ik geen foutmelding heb gezien in elk geval.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/g1G3CHF6PxEFvqakrUPj2jatDAA=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/I0s0Ky1eYCsnStXnYEqtAZqI.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nessio
@henkvanderes : zet de wp even op verwarmen. Gaat de pomp dan wel aan? Dan hetzelfde met koelen!
Dan weet je het probleem.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
henkvanderes schreef op zondag 22 juni 2025 @ 00:34:
Jullie tips hebben me op een idee gebracht. Het valt me nu op dat de leds van de pomp niet meer aan zijn. Ik vermoed dat de pomp stuk is / uit is. Dan kan hij zn vermogen idd niet kwijt. Ik zal kijken of ik de pompsnelheid kan uitlezen (op dit moment meet ik die niet in Home Assistant), lijkt me dat ik het hier moet zoeken. Volgens mij is de aansturing vanuit de wamtepomp regeling zelf en ook qua stroomvoorziening. Vreemd dat ik geen foutmelding heb gezien in elk geval.

[Afbeelding]
Klinkt wel plausibel, maar snap niet waarom je dan niet een L9 error krijgt. Zie de service manual van de binnenunit, pagina 53: pdf.

Als je vloerverwarming hebt dan kun je ook naar de flowmeters op de verdeler kijken als de unit probeert te starten met koelen/verwarmen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
SebastiaanPs schreef op zondag 22 juni 2025 @ 08:55:
Klinkt wel plausibel, maar snap niet waarom je dan niet een L9 error krijgt. Zie de service manual van de binnenunit, pagina 53: pdf.
De Wilo pomp op de foto is niet de pomp in de binnenunit. Ik schat dat dit de secundaire pomp na een (parallel) buffervat is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Andrehj schreef op zondag 22 juni 2025 @ 09:59:
[...]

De Wilo pomp op de foto is niet de pomp in de binnenunit. Ik schat dat dit de secundaire pomp na een (parallel) buffervat is.
Dat verklaart het dan wel, want dan is de primaire flow door het parallel buffervat intact (dus geen error), maar is er geen secundaire flow waardoor je niet/nauwelijks afgifte hebt en de unit vrijwel direct zal gaan pendelen na starten met verwarmen of koelen.

Edit: en waarschijnlijk werkt SWW opwarmen dan wel gewoon bij @henkvanderes :)

[ Voor 8% gewijzigd door SebastiaanPs op 22-06-2025 10:23 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• henkvanderes
Inderdaad SWW opwarmen gaat prima idd. Bedankt allemaal voor jullie reacties.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The Source
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 26-09 23:45
Gisteren voor het eerst koelen aangezet maar dat werkte dus niet.
Verschillende settings geprobeerd maar kwam er vandaag achter dat koelen prohibit was.
Aangepast en inderdaad hij gaat koelen.
Echter zie ik weinig resultaat in de temperatuur, wellicht duurt dit lang? of moet ik al dagen gaan koelen voordat het warm wordt? Daarbij zie ik ook dat de compresser aan/uit gaat. Is er dan iets fout of is dit normaal gedrag bij koelen en moet ik geduld hebben?

Zone 1 betreft voornamelijk de vloerverwarming.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/9bbBokksUnQJIUUaD2lAO9Q6kAI=/800x/filters:strip_exif()/f/image/Fk99PcxbcKlqtNbsOwmv8IS0.png?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/BJigrRQIx534zA8-A2UO1GCKAMU=/fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():strip_exif()/f/image/ETw2BXCArP4YvJbnZaS4DyDT.png?f=user_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Miezie

Miezie

Niet zeuren, maar doen.

The Source schreef op zondag 22 juni 2025 @ 14:16:
Gisteren voor het eerst koelen aangezet maar dat werkte dus niet.
Verschillende settings geprobeerd maar kwam er vandaag achter dat koelen prohibit was.
Aangepast en inderdaad hij gaat koelen.
Echter zie ik weinig resultaat in de temperatuur, wellicht duurt dit lang? of moet ik al dagen gaan koelen voordat het warm wordt? Daarbij zie ik ook dat de compresser aan/uit gaat. Is er dan iets fout of is dit normaal gedrag bij koelen en moet ik geduld hebben?

Zone 1 betreft voornamelijk de vloerverwarming.

[Afbeelding]

[Afbeelding]
Volgens mij houdt het je temperatuur keurig onder de duim en dat is wat het doet, zorgen dat het niet warmer wordt of heel traag warmer wordt.
Het pendelen wat je ziet is doordat de warmtepomp z’n vermogen niet kwijt kan. Alle groepen maximaal open en dan is het al beter, verder kun je het pendelen beperken door de prohibit te gebruiken bij detectie en een tijd later weer vrij te geven.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The Source
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 26-09 23:45
Miezie schreef op zondag 22 juni 2025 @ 17:36:
[...]

Volgens mij houdt het je temperatuur keurig onder de duim en dat is wat het doet, zorgen dat het niet warmer wordt of heel traag warmer wordt.
Het pendelen wat je ziet is doordat de warmtepomp z’n vermogen niet kwijt kan. Alle groepen maximaal open en dan is het al beter, verder kun je het pendelen beperken door de prohibit te gebruiken bij detectie en een tijd later weer vrij te geven.
Ik ben nu van koelen flow naar koelen ruimte overgeschakelt en nu pendelt hij niet meer, ook is de vloer erg koud. Temperatuur zakt maar heel traag / minimaal. Ik ga eerst dit afkijken, wil niet aan teveel "knoppen" tegelijk draaien :)

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• ocaj
  • Registratie: Juli 2011
  • Niet online
Ja, dan kan hij zijn capaciteit wel kwijt. Maar koelen op ruimtetemperatuur heeft geen instelbare ondergrens, dus die gaat heel snel onder het dauwpunt. Dat kun je dus alleen doen, als je geen stalen leidingen/verdelers hebt en/of alles dampdicht geïsoleerd hebt.

Anders worden al je leidingen kletsnat. Uiteindelijk wordt ook je vloer nat als de bovenkant van de vloer onder het dauwpunt komt.

De meeste mensen hier gebruiken dus de "koelen op ruimtetemperatuur"-functie niet....

Acties:
  • 0 Henk 'm!
The Source schreef op zondag 22 juni 2025 @ 19:50:
[...]

Ik ben nu van koelen flow naar koelen ruimte overgeschakelt en nu pendelt hij niet meer, ook is de vloer erg koud. Temperatuur zakt maar heel traag / minimaal. Ik ga eerst dit afkijken, wil niet aan teveel "knoppen" tegelijk draaien :)
Je moet zien te achterhalen hoe laag je ta moet zijn om pendelen te voorkomen.

Bij mij is dat 17 graden. Hij gaat dan tot 16 zonder te pendelen.

PVOUPUT - 13.400WP - Twente

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Miezie

Miezie

Niet zeuren, maar doen.

The Source schreef op zondag 22 juni 2025 @ 19:50:
[...]

Dan moet je niet in een officieel niet ondersteunde modus gaan draaien natuurlijk……… anders was ie wel op de FTC zelf in te stellen geweest. Verder goed op je dauwpunt letten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ReseT
  • Registratie: Maart 2000
  • Niet online
Onlangs een offerte gekregen voor 2 ecodan sets:
  • PMCR-Z60V-300-E SET (R290)
  • PCR-M60V-300E SET (R32)
En als je ze vergelijk is de een R32 split en de ander R290 monobloc. Qua vermogen A-10/W35 schelen ze maar 800wat (volgens TS). Qua prijs zit er maar 200 euro verschil in na ISDE subsidie. Uren en installatie accesoires zijn het zelfde, alleen zit er bij de R290 extra isolatiekosten bij wat het verschil zo klein maakt.

Mijn situatie is een rijtjes woning met EPC 0.2. Alles is goed geisoleerd met triple glas en verwarming is enkel vloerverwarming. Heb nu zoneregeling, maar kan makkelijk de motortjes eruit trekken zodat er grotere afgifteoppervlakte ontstaat.

De warmtepomp komt op het hoogstepunt van de woning te staan, op het dak.

Mijn eisen:
  • Minst mogelijk installatie oppervlakte binnen. Beide installaties zijn zonder externe verwarmingsbuffervat. Enkel wat in de cylinder-unit zit (18lt?)
  • Lage lasten over duur van warmtepomp. (TCO)
De installateur geeft de volgende punten om in overweging te brengen, zonder echt advies te geven voor welke versie ik moet gaan.
  • -Ontluchting van de monobloc, kan problemen opleveren door positie van WP.
  • -Vorst kan de monobloc beschadigen.
  • -Lange leidingen maakt monobloc minder efficient (al is dit maar 0,5m naar dakdoorvoer).
  • -Vlambaarheid van R290 (al zit er weinig in, a 800gr?)
Waarbij R32 van hierboven geen last heeft. Maar mogelijk:
  • -Lekkage en meer onderhoudskosten door F-stek installateur op langetermijn.
  • -Overall efficienter op lagere temperaturen.
Als alternatief heb ik nog een ITHO Amber 65 in overweging. Maar die lijkt op lagere temperaturen minder efficient waardoor de BUH meer gebruikt zou moeten worden.

Wat zijn nog meer overwegingen die ik heb overzien waardoor de ene optie meer geschikt voor mijn situatie dan de andere?

[ Voor 13% gewijzigd door ReseT op 25-06-2025 21:33 ]

ID4.1M Honey Yellow. WP: PUZ-SWM60VAA+ERST30F-VM2EE

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• hesselbeertje
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 11:27
Ik zou veel liever een split plaatsen dan een monoblock. De genoemde nadelen van de monoblock zijn stuk voor stuk juist, het genoemde nadeel van een split (F-gassen lekkages) zijn bijna 100% te voorkomen door de boel volledig te hard-solderen en stek wartels te gebruiken. Dus geen flares draaien.

[mening]Het alternatieve merk dat je noemt heeft een fantastische garantie. Namelijk die op ellende. ITHO moet lekker ventilatieboxen gaan bouwen, alles wat warmte hoort te maken is daar een drama de laatste jaren.[/mening]

Verder: Weet je wel HEEL zeker dat je m op het dak wilt? Is er echt geen andere plaats? Plaatsing op een dak is altijd een uitdaging met onderhoud, en geeft heel snel geluidsoverlast onder het dak.

[ Voor 20% gewijzigd door hesselbeertje op 25-06-2025 22:26 ]

28 x AUO SunBravo + Fronius Symo 10.0 + Mitsubishi Zubadan 8kw om de stroom weer op te maken...

Acties:
  • 0 Henk 'm!
@ReseT Aan het verhaal van @hesselbeertje heb ik weinig meer toe te voegen. Behalve dan dat ik twijfel aan het vermogen van 6 kW. Met dat vermogen kan ik een vrijstaande woning van 1200 m³ warm houden. Ik schat dat jouw zeer goed geïsoleerde tussenwoning (aannemende dat ie ook WTW ventilatie heeft) aan een paar kW al genoeg heeft. Ik zou dus naar de 4 kW SUZ gaan kijken (die altijd nog 5 kW levert bij -10, maar wel een lager minimum vermogen heeft dan de 6 kW). Heb je een warmteverliesberekening of een jaarlijks gasverbruik?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Knowbody
Wat grappig dat de ME community vooral voor split systemen blijft pleiten.
De meeste fabrikanten zetten in op de monoblock ontwerpen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Miezie

Miezie

Niet zeuren, maar doen.

Knowbody schreef op donderdag 26 juni 2025 @ 08:25:
Fabrikanten hebben een ander doel vaak ;).

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• hesselbeertje
Knowbody schreef op donderdag 26 juni 2025 @ 08:25:
Dat is heel logisch. Fabrikanten willen een product dat zoveel mogelijk verkocht wordt. Het feit dat een monteur zonder F-gassen diploma's het spul kan installeren, geeft een enorm grotere afzetmarkt. Het nadelen (meer verliezen, kans op bevriezing, joekels van leidingen die naar buiten gebracht moeten worden) zijn voor de fabrikant niet zo van belang.

Technisch gezien is een split systeem wat mij betreft in alle opzichten superieur aan een monoblock.

28 x AUO SunBravo + Fronius Symo 10.0 + Mitsubishi Zubadan 8kw om de stroom weer op te maken...

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Knowbody
hesselbeertje schreef op donderdag 26 juni 2025 @ 11:56:
[...]

Dat is heel logisch. Fabrikanten willen een product dat zoveel mogelijk verkocht wordt. Het feit dat een monteur zonder F-gassen diploma's het spul kan installeren, geeft een enorm grotere afzetmarkt. Het nadelen (meer verliezen, kans op bevriezing, joekels van leidingen die naar buiten gebracht moeten worden) zijn voor de fabrikant niet zo van belang.

Technisch gezien is een split systeem wat mij betreft in alle opzichten superieur aan een monoblock.
In alle opzichten zeker niet!
Als split units verbeterd worden kan ik het nog wel begrijpen. Naar mijn mening krijgen ze minder aandacht als het gaat om geluid en esthetiek en denk ik dat het redelijk gedaan is met split. Zelf zou ik nu kiezen voor een monoblock.

Een WP zou ik nooit op een hoog dak zetten. Een platdak is nog te begrijpen en een model van WeHeat die daar expliciet voor bedoeld is vind ik een slimme zet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mooper
  • Registratie: December 2024
  • Laatst online: 27-09 20:31
Grolsch schreef op zondag 22 juni 2025 @ 20:32:
[...]

Je moet zien te achterhalen hoe laag je ta moet zijn om pendelen te voorkomen.

Bij mij is dat 17 graden. Hij gaat dan tot 16 zonder te pendelen.
Bij mij inderdaad ook 17c, alleen ben ik dan bang voor condensvorming aangezien ook de installateur 18c aanraadt. Heb jij daar last van?

Overigens werkt 18c Ta ook goed, tot aan het einde van de dag (tegen 21:00) aan, dan gaat die helaas pendelen vaak. Ik verwacht omdat het dan afgekoeld is en de warmtepomp z'n vermogen niet kwijt kan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ReseT
  • Registratie: Maart 2000
  • Niet online
Andrehj schreef op donderdag 26 juni 2025 @ 08:09:
@ReseT Aan het verhaal van @hesselbeertje heb ik weinig meer toe te voegen. Behalve dan dat ik twijfel aan het vermogen van 6 kW. Met dat vermogen kan ik een vrijstaande woning van 1200 m³ warm houden. Ik schat dat jouw zeer goed geïsoleerde tussenwoning (aannemende dat ie ook WTW ventilatie heeft) aan een paar kW al genoeg heeft. Ik zou dus naar de 4 kW SUZ gaan kijken (die altijd nog 5 kW levert bij -10, maar wel een lager minimum vermogen heeft dan de 6 kW). Heb je een warmteverliesberekening of een jaarlijks gasverbruik?
Jaarlijkse gasverbruik is ~850m3. Ik heb dan enkel een paar zones open, begane grond en badkamer. Dit zijn is 6m2 met 1 VV groep en 60m2 over 4 VVgroepen. Enorme verschillen waarbij ik dan moet spelen met de zones of een buffervat moet installeren. (nog over na te denken na keuze WP model). Ik heb geen warmteverliesberekening. Alles is enkel gebaseerd op mijn jaarlijkse gasverbruik.

Zat nog na te denken waarom we 6kW nodig zou hebben. Voornamelijk het 300lt SWW vat in een cylinder-unit package met een kleine opppervlakte in een huis met 2 badkamers (waarvan 1 met klein bad) , waar we mogelijk sneller een gevuld vat willen hebben.

Ben dus wel gecharmeerd over de cilinder-unit en de daarbijhorend set die ik zie is de SCR-M40V2-200E SET
met 200lt SWW vat. Heb ik dan aan 200lt genoeg met 2 badkamers?

Ik heb geen WTW ventilatie. Enkel MV.

De warmtepomp komt op een plat dak op een -nog te bouwen- houten uitbouw. Voor onderhoud heb ik een dakraam met daktoetreding voor de uitbouw besteld. Bestaande gedeelte is beton. Ik zou het graag op het bestaandebetonnen gedeelte de WP hebben staan. Maar daar liggen zonnepanelen op. (nog uit zoeken hoe die verplaatst kunnen worden). Ik deel de zorg dat op een houten uitbouw mogelijk resonantie kan plaatsvinden.

- is de aanname dat een krachtigere WP sneller SWW gevuld krijgen met warm water juist?
- hoelang duurt bv een 200lt SWW vat opwarmen na gebruik van 2 douches.
- is er ook een versie met 300lt/ meer dan 200 liter?
- 4kW ook het juiste vermogen voor onze situatie?

Zoek nog even op hoe ik een SWW vat inhoud moet bepalen. Een SCR-M40V2-200E SET scheelt gewoon ook in het totaalpakketprijs.

ID4.1M Honey Yellow. WP: PUZ-SWM60VAA+ERST30F-VM2EE

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DaWizza
  • Registratie: Augustus 2001
  • Niet online
ReseT schreef op donderdag 26 juni 2025 @ 17:56:
[...]

- is de aanname dat een krachtigere WP sneller SWW gevuld krijgen met warm water juist?
Ja, echter is dat zon klein deel van werking van de WP dat ik me daar niet zorgen om zou maken.
Dat ligt eraan hoe warm de douche staat, hoeveel liter/min er door de kop gaat en hoe lang er gedoucht wordt. Ergens tussen 45 en 90mins.
500 liter is er zelfs, of je het gebruikt is een ander verhaal.

SUZ-SWM80VA & ERSD-VM2D, 200L SWW, 5330Wp O 45°, 2870Wp W 45°, 820Wp Z 10°, Zendure 2400AC 8,64kWh thuisbatterij, Fresh-r on the wall compac WTW

Acties:
  • +1 Henk 'm!
ReseT schreef op donderdag 26 juni 2025 @ 17:56:
Jaarlijkse gasverbruik is ~850m3.
Dan zou de 4 kW unit ook genoeg zijn..
Ik heb dan enkel een paar zones open, begane grond en badkamer. Dit zijn is 6m2 met 1 VV groep en 60m2 over 4 VVgroepen.
Dat is erg weinig. Die gedachte zou ik verlaten. Je kunt een hoger rendement en lagere verwarmingskosten draaien als je alles open zet.
Meer oppervlak is altijd beter, vooral ook omdat je wel de flow van de WP kwijt moet. Is je leidingwerk op orde?
En als je veel oppervlak open hebt, kun je ook gemakkelijker het minimum vermogen van de 6 kW versie kwijt.
Enorme verschillen waarbij ik dan moet spelen met de zones of een buffervat moet installeren. (nog over na te denken na keuze WP model).
Geen idee wat je hier bedoelt of waarom je een buffervat nodig zou hebben.
Ik heb geen warmteverliesberekening. Alles is enkel gebaseerd op mijn jaarlijkse gasverbruik.

Zat nog na te denken waarom we 6kW nodig zou hebben. Voornamelijk het 300lt SWW vat in een cylinder-unit package met een kleine opppervlakte in een huis met 2 badkamers (waarvan 1 met klein bad) , waar we mogelijk sneller een gevuld vat willen hebben.

Ben dus wel gecharmeerd over de cilinder-unit en de daarbijhorend set die ik zie is de SCR-M40V2-200E SET
met 200lt SWW vat. Heb ik dan aan 200lt genoeg met 2 badkamers?
Vat is niet afhankelijk van het aantal badkamers, maar van het warmwaterverbruik.

Overigens is de 5 kW versie ook prima te combineren met de 300 liter binnenunit. De setnamen die je hierboven noemt worden ook enkel gebruikt door Alklima. Internationaal zie je de namen die je ook in de TS ziet. Dan kun je ook zien wat zo'n unit echt kost...
Ik heb geen WTW ventilatie. Enkel MV.
Jammer. Gemiste kans.
De warmtepomp komt op een plat dak op een -nog te bouwen- houten uitbouw. Voor onderhoud heb ik een dakraam met daktoetreding voor de uitbouw besteld. Bestaande gedeelte is beton. Ik zou het graag op het bestaandebetonnen gedeelte de WP hebben staan. Maar daar liggen zonnepanelen op. (nog uit zoeken hoe die verplaatst kunnen worden). Ik deel de zorg dat op een houten uitbouw mogelijk resonantie kan plaatsvinden.

Uiteraard. Maar check even de vermogenstabellen in het databook. Het verschil is niet zo groot.
Die vraag slaat nergens op.
300 liter meer dan 200 liter = 500 liter. Er bestaan inderdaad losse SWW-vaten die zo groot zijn, maar de vraag is of je die op zolder krijgt en of je zoldervloer dit aan kan.
- 4kW ook het juiste vermogen voor onze situatie?
De SUZ-SWM40VA2 levert 5.2 kW bij -10. Dat lijkt voldoende voor jullie situatie, maar zonder echte data (bij voorkeur de dagelijkse gasverbruiken op koude, donkere, winterdagen is dat niet met zekerheid te zeggen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• hesselbeertje
Knowbody schreef op donderdag 26 juni 2025 @ 12:36:
[...]

In alle opzichten zeker niet!
Als split units verbeterd worden kan ik het nog wel begrijpen. Naar mijn mening krijgen ze minder aandacht als het gaat om geluid en esthetiek en denk ik dat het redelijk gedaan is met split. Zelf zou ik nu kiezen voor een monoblock.

Een WP zou ik nooit op een hoog dak zetten. Een platdak is nog te begrijpen en een model van WeHeat die daar expliciet voor bedoeld is vind ik een slimme zet.
Ik ben je kwijt geloof ik. Het enige verschil tussen een split en een monoblock is de plaats van de platenwisselaar. In de buitenunit in geval van Mono of in huis in geval van split.

Wat dit te maken heeft met geluid (dat komt toch van compressor en fan) en esthetiek ontgaat mij even.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Knowbody
hesselbeertje schreef op donderdag 26 juni 2025 @ 18:31:
[...]

Ik ben je kwijt geloof ik. Het enige verschil tussen een split en een monoblock is de plaats van de platenwisselaar. In de buitenunit in geval van Mono of in huis in geval van split.

Wat dit te maken heeft met geluid (dat komt toch van compressor en fan) en esthetiek ontgaat mij even.
Dat heeft te maken met aandacht die herontwerpen hebben gekregen ten opzichte van de veredelde airco afstammelingen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!
Knowbody schreef op donderdag 26 juni 2025 @ 19:40:
[...]

Dat heeft te maken met aandacht die herontwerpen hebben gekregen ten opzichte van de veredelde airco afstammelingen.
Ik ben echt zwaar beledigd nu ;)
Er is toch geen enkele technische reden dat de aspecten die jij benoemt (geluid en esthetiek) per se gelieerd zouden moeten zijn aan splits of monoblocks?
Een non-discussie als je het mij vraagt…

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Knowbody
SebastiaanPs schreef op donderdag 26 juni 2025 @ 20:02:
[...]

Ik ben echt zwaar beledigd nu ;)
Er is toch geen enkele technische reden dat de aspecten die jij benoemt (geluid en esthetiek) per se gelieerd zouden moeten zijn aan splits of monoblocks?
Een non-discussie als je het mij vraagt…
Ik ga er verder niet op door. Blijven jullie maar lekker splitten.

Pagina: 1 ... 185 ... 190 Laatste

Let op:
Factory zero systeem? Post dan in Problemen met warmtepompsystemen van Factory Zero