2-1 kap, 200m2, SUZ-SWM60VA+ Open Source ME+wtw
Ik zou het gewoon proberenBschnitz schreef op donderdag 23 januari 2025 @ 16:58:
[...]
Stel ik knijp de flow met de cijfers boven bij de aanvoer op de verdeler, komt er dan ook meer flow beneden op de verdeler beschikbaar? Soort van druk verdeling zeg maar.
Of is de flow altijd maximaal aan de lus in de vloer en heeft dat niets met de verdelers te maken?
Want de max flow op mijn unit staat op 21 en dat haal ik al niet. Dus de WP is niet een beperking.
Je hebt nu 19 flow toch? Dan heb je wel wat ruimte hoor.
Hoger is optimalier maar als ik moet kiezen tussen iets lagere flow of onjuiste temperatuurverdeling: dan kies ik voor iets lagere flow
CISSP! Drop your encryption keys!
Exact mijn gedachte ook 40/60 was dik prima geweest ivm met die verplichte WTW. Klopt woonarc.nessio schreef op donderdag 23 januari 2025 @ 17:07:
@Bschnitz Volgens mij doe je heel ingewikkeld : 1 thermostaat beneden (daar is het koud) die regel de kelder (woonboot neem ik aan). Boven net zo lang groepen knijpen tot het niet meer te warm wordt.
Wat jij wil master / master met die WP (suz80 toch) blijft een drama. Leuk bedacht, denk dat de Suz 40 meer dan genoeg is.
WP: ME SUZ-SWM80VA + ERST20D-VM2D || PV: 12.000Wp || Batterij: SigenStor 12kW + 24kWh || A++++ 151m2 570m3 op water || WTW: Itho Daalderop HRU 350 ECO || Auto: Hyundai Ioniq 6 53kWh.
RR is nu aan het inleren / om 8.30 vanmorgen ging ie uit en is niet meer aan geweest. Huis nog steeds 22
[ Voor 20% gewijzigd door nessio op 23-01-2025 17:19 ]
Kan heel goed maar voor je die conclusie trekt zou ik eerst je afgifte helemaal fixen.Bschnitz schreef op donderdag 23 januari 2025 @ 17:09:
[...]
Exact mijn gedachte ook 40/60 was dik prima geweest ivm met die verplichte WTW. Klopt woonarc.
Als die goed werkt dan zou de thermostaat in moeten grijpen en gaat het systeem op tijd uit.
Op laag vermogen doordraaien is leuk maar een pomp die netjes afslaat en paar uur op minimaal vermogen gaat verwarmen is ook niet einde van de wereld.
Maar eerst je afgifte dus goed krijgen
Yea ik ben ook een beetje gek om dit op 25 te proberen maar ach. Kan altijd terug op 27. De grap is dat de 80 volgens de specs dus blijkbaar op 2.3-2.7 kan draaien afhankelijk van temperatuur, maar daartussen in op eens weer 3.1 🤐nessio schreef op donderdag 23 januari 2025 @ 17:15:
@Bschnitz Ook nog wtw, pff. Overigens gaat mijn SUZ 60 niet lager dan Ta 27 . Op RR stopt ie dan bij te warm. Op vaste Ta wordt het te warm. Ta 26 kan ie niet. (16/60x4.2x2=2,24 is denk ik minimum).
RR is nu aan het inleren / om 8.30 vanmorgen ging ie uit en is niet meer aan geweest. Huis nog steeds 22
Die wtw is ook killing voor boven eigenlijk, ik heb hier een dubbele out, dus ik krijg sowieso meer warme lucht boven terug.... Denk dat ik die ook eens ga knijpen.
Meer warme lucht voor beneden...
WP: ME SUZ-SWM80VA + ERST20D-VM2D || PV: 12.000Wp || Batterij: SigenStor 12kW + 24kWh || A++++ 151m2 570m3 op water || WTW: Itho Daalderop HRU 350 ECO || Auto: Hyundai Ioniq 6 53kWh.
Die WTW moet je vanaf blijven, er moet een bepaald aantal m3 lucht ververst worden als er iemand thuis is.Bschnitz schreef op donderdag 23 januari 2025 @ 17:34:
[...]
Yea ik ben ook een beetje gek om dit op 25 te proberen maar ach. Kan altijd terug op 27. De grap is dat de 80 volgens de specs dus blijkbaar op 2.3-2.7 kan draaien afhankelijk van temperatuur, maar daartussen in op eens weer 3.1 🤐
Die wtw is ook killing voor boven eigenlijk, ik heb hier een dubbele out, dus ik krijg sowieso meer warme lucht boven terug.... Denk dat ik die ook eens ga knijpen.
Meer warme lucht voor beneden...
WP: ME SUZ-SWM80VA + ERST20D-VM2D || PV: 4500Wp ZWW || BENG, Rc6 rondom, tripple glas, WTW, 165m2 verwarmd || Gasloos sinds sep 2023
Update nu ik een werkdag verder ben: installatiewizard geeft nu een Ta van 29 of 30 aan voor zover ik terug kan kijken, en een Tr van 26-28 (langzaam oplopend). Kamertemperatuur bij thuiskomst 20,2 met een ingestelde temp van 20.sdelange99 schreef op donderdag 23 januari 2025 @ 09:59:
[...]
Standaardinstelling kan om de twee minuten schakelen.. Gisteravond is het lampje voor warmtevraag al een paar uur niet uit geweest, omdat dat kwartier dus steeds maar verlengd blijft worden. Zal nog steeds niet ideaal zijn, maar wel beter dan wat het was. Ta stond afgelopen nacht op 27 graden, maar zag in de installatiewizard de Ta af en toe naar 29 gaan en daarna inzakken tot 24. Pendelen? Heb de Ta daarom als test nu op 30 gezet. Bij terugkomst van werk vanavond ben ik benieuwd wat de installatiewizard laat zien.
Heb alles nu staan zoals in deze post.
Ideaal is het allemaal niet, maar zeker een verbetering waarvoor grote dank aan de meedenkers op het forum. Ik ga in 't weekend eens een bericht richting de woningcorporatie slingeren en zorgen dat ik van Mohlenhoff op de mail bevestigd krijg dat het systeem niet voor WPs geschikt is als extra 'bewijs'.
Geen inzakkers van de Ta meer
Zal kijken wat de COP doet vannacht.
Check, ik heb effe als test de naregeling dopjes van de slaapkamer gehaald. Effe kijken wat de flow en de de rest zo doet.gr8-jen schreef op donderdag 23 januari 2025 @ 17:45:
[...]
Die WTW moet je vanaf blijven, er moet een bepaald aantal m3 lucht ververst worden als er iemand thuis is.
Ik haal nu strak 2 uurtjes: Ta25 op 6c buitentemperatuur
Compressor Frequency 34.00 Hz
Estimated Output Power 3.967 kW
Feed Temp 26.0 °C
Flow Rate 19 L/min
Return Temp 23.0 °C
Nu is dus alleen nog maar de badkamer op naregeling.
Krijg het gevoel alsof beneden nu ook warmer wordt. Krijg bijna het vermoeden dat de naregeling er niet goed op zat ofzo.
Alleen minimum zou ergens ronde de 2.7 moeten zijn.
Bij 24Tr zou ik ronde de 3.1 moeten komen denk ik.
Bij een dermate hoeveelheid glas was het verschil wel interessant geweest. Ongeveer 2 graden direct achter het glas meen ik me te herinneren. Qua comfort bij dit soort partijen worth it. Althans…. Was voor ons de reden om er flink wat geld voor neer te leggen in de bouw.laurens0619 schreef op donderdag 23 januari 2025 @ 15:05:
@DGR
Prachtige keuken met zoveel glas!
Ik geloof dat de stap van HR++ naar triple glas niet mega groot is.
Hoe is die uitbouw gemaakt qua vloerisolatie?
Verduurzamen doe je niet voor je portemonnee, maar voor je kroost. | Huis: A++++ | Zon: SolarEdge 10k Homehub, 13kWp, 19,4kWh accu’s | MV: DucoBox Focus | Warmtepomp: ME Ecodan SW75YAA met EHST20D | Tuin: natuurinclusief | Auto: Audi Q4 etron
Mooi resultaat. Met deze Delta en Flow lijkt mij het estimated ouput inderdaad te kloppen.Bschnitz schreef op donderdag 23 januari 2025 @ 19:12:
[...]
Check, ik heb effe als test de naregeling dopjes van de slaapkamer gehaald. Effe kijken wat de flow en de de rest zo doet.
Ik haal nu strak 2 uurtjes: Ta25 op 6c buitentemperatuur
Compressor Frequency 34.00 Hz
Estimated Output Power 3.967 kW
Feed Temp 26.0 °C
Flow Rate 19 L/min
Return Temp 23.0 °C
Krijg het gevoel alsof beneden nu ook warmer wordt. Krijg bijna het vermoeden dat de naregeling er niet goed op zat ofzo.
Alleen minimum zou ergens ronde de 2.7 moeten zijn.
Bij 24Tr zou ik ronde de 3.1 moeten komen denk ik.
Als je nu inderdaad koude ruimtes aan het opwarmen bent dan gaat die Tr pas klimmen zodra die ruimtes ook op temp zijn. Als die delta kleiner wordt, zal je afgegeven en opgenomen vermogen dus ook kleiner worden.
Monitor je de flowmeters een beetje? Daarme kun je zien of alles juist open staat.
[ Voor 4% gewijzigd door laurens0619 op 23-01-2025 19:36 ]
Heb ik niet helaaslaurens0619 schreef op donderdag 23 januari 2025 @ 19:36:
[...]
Mooi resultaat. Met deze Delta en Flow lijkt mij het estimated ouput inderdaad te kloppen.
Als je nu inderdaad koude ruimtes aan het opwarmen bent dan gaat die Tr pas klimmen zodra die ruimtes ook op temp zijn. Als die delta kleiner wordt, zal je afgegeven en opgenomen vermogen dus ook kleiner worden.
Monitor je de flowmeters een beetje? Daarme kun je zien of alles juist open staat.
Dus als ik boven zou moeten knijpen doe ik op alle 6 lussen 1 tot 2 cijfers eraf en ga ik kijken naar de flow op de WP.

Ze willen eerst de vloerverwarming verdelers beter inregelen, maar dat gaat natuurlijk niets veranderen aan het feit dat de warmtepomp jn combinatie met de naregeling zijn hoge minimale vermogen niet kwijt kan.
Progressie
WP: ZCR-140Y-300D / RST30C-VM2ED + PUHZ-SHW140 YHA PV: 4350 WP
Verrek ik zie het. Dan zou ik proberen om gestructureerd in grote stappen te werken.Bschnitz schreef op donderdag 23 januari 2025 @ 19:39:
[...]
Heb ik niet helaasdraaischijf van 0-11 ofzo.
Dus als ik boven zou moeten knijpen doe ik op alle 6 lussen 1 tot 2 cijfers eraf en ga ik kijken naar de flow op de WP.
Bijvoorbeeld: Ruimte X wordt te warm?
Draai X 50% dicht. Kijk na 24 uur wat het heeft gedaan. Schrijf dit op. Was het teveel. Draai X 25% open
etc etc
Lekker spartaans allemaal maar ik denk dat je lekker op weg bent.
Blijft toch wel bijzonder dat het bij die buurman wel zoveel beter draaide
15 januari totaal stroom verbruik: 28 kwhlaurens0619 schreef op donderdag 23 januari 2025 @ 15:15:
@DGR
Hmm dat zou wel goed moeten zijn dan.
Weet je nog hoe je alles had draaien op 15 en 16 januari? Dat waren de laatste dagen voor we de defrost week ingingen.
- Wat was toen je huis temperatuur?
- Hoe stuurde je het aan? Welke Ta werd er toen ingestopt?
- Had je 24x7 verwarming?
Als die seinen allemaal op groen stonden toen (dus bv huis 21 graden. continue 30 graden erin) dan moet je aan de bak.
Als daar iets op oranje stond, dan zou ik ervoor zorgen dat het de volgende keer op groen staat
edit:
@Bschnitz deze post was voor @DGR bedoeld
16 januari totaal stroom verbruik: 24 kwh
Dus dat ging heel goed, met een vaste Ta van 27 graden en 24 op de Tr.
Daarom liet ik het ook zo lopen want dacht dat er genoeg gebufferd was om zo de koude periode door te komen, alleen had ik toen moeten verhogen of over moeten schakelen naar RR.
- setpoint voor kamer temperatuur staat altijd op 20, met de PAR thermostaat altijd een graad overshoot voor zowel vaste Ta als RR, dan gaat WP uit.
- stookte op dat moment inderdaad 24/7
Ben inmiddels geswitched van vaste Ta naar RR, morgen eens kijken hoe de vlag erbij staat want ben vanavond en vannacht niet thuis.
Morgen eerst een wifi module aanschaffen en melcloud installeren, dan heb ik altijd inzicht in wat er gebeurd.
Daarin zie je helaas maar weinig. Als ik jou was zou ik zorgen dat ik asap meer inzicht kreeg. De mogelijkheden staan in de gepinde posts onder de TS. Mocht je geen kWh meter willen, kunnen of mogen installeren, en ook niks op de CN105 aansluiting van de binnenunit willen/kunnen/mogen aansluiten, dan kun je altijd nog een P1-meter van HomeWizard installeren. Die meet weliswaar het verbruik van heel je woning, waardoor het verre van ideaal is, maar als je verder nauwelijks verbruik hebt kun je er toch al het een en ander uit afleiden. Dan is het beter dan niks, en niet zo duur.sdelange99 schreef op donderdag 23 januari 2025 @ 09:59:
Standaardinstelling kan om de twee minuten schakelen.. Gisteravond is het lampje voor warmtevraag al een paar uur niet uit geweest, omdat dat kwartier dus steeds maar verlengd blijft worden. Zal nog steeds niet ideaal zijn, maar wel beter dan wat het was. Ta stond afgelopen nacht op 27 graden, maar zag in de installatiewizard de Ta af en toe naar 29 gaan en daarna inzakken tot 24. Pendelen? Heb de Ta daarom als test nu op 30 gezet. Bij terugkomst van werk vanavond ben ik benieuwd wat de installatiewizard laat zien.
Dat gaat Mohlenhoff je zo nooit vertellen, want dan valt 90% van hun business om... Ik zou dat niet erg vinden, maar zij denken daar vast anders over.Heb alles nu staan zoals in deze post.
Ideaal is het allemaal niet, maar zeker een verbetering waarvoor grote dank aan de meedenkers op het forum. Ik ga in 't weekend eens een bericht richting de woningcorporatie slingeren en zorgen dat ik van Mohlenhoff op de mail bevestigd krijg dat het systeem niet voor WPs geschikt is als extra 'bewijs'.
WP: ME PUHZ-SW75YAA + ERSD-VM2D + EV-WP-TWS-1W 300; AC: ME MXZ-2F42VF + 2x MSZ-LN25VGV; PV: 14.08 kWp O/W + SMA STP 8.0; Vent: Zehnder Q600 ERV + Ubbink AirExcellent.
Niet verwacht want je krijgt het huis toch warm ?Breud schreef op donderdag 23 januari 2025 @ 19:43:
Het rapport van Alklima is terug en de installateur overweegt nu de buiten unit te vervangen door een minder zwaar model![]()
![]()
![]()
![]()
Ze willen eerst de vloerverwarming verdelers beter inregelen, maar dat gaat natuurlijk niets veranderen aan het feit dat de warmtepomp jn combinatie met de naregeling zijn hoge minimale vermogen niet kwijt kan.
Progressie
Je buurman profiteert ook mee dan?
Eenvoudig + Goedkoop Mitsubishi Warmtepomp uitlezen/besturen met een ESP32
Dank je wel!nessio schreef op donderdag 23 januari 2025 @ 16:50:
Mooie uitbouw, Tripple glas en Hr++ ontloopt elkaar niet veel.
Infrezen, daarna wel met goede egaline afgesmeerd (ivm warmteoverdracht, dus geen luchtbellen)?
Onder je betonvloer zit wel isolatie? 10 cm (1998)
Ik heb beneden 90m@ met ook veel glas (niet zoveel als deze uitbouw (maar achterpui is negen meter)
Hoogte kamers is hier 265
Tja en mijn huiskamerdeur naar hal en helemaal naar boven staat 24/7 open
Op 1 kamer en badkamer na staan alle deuren open / kier of helemaal.
Dat wil wel, maar dat weet ik.. Bij mij heel duidelijk : de vloerbuffer 35 cm moet warm blijven.
Goed om te horen dat ze elkaar niet veel ontlopen.
Goede egaline… geen idee, had sowieso niet gepland zo snel een warmtepomp te nemen, maar toen de energie crisis aanbrak en het erop leek dat ik maandelijks 800 per maand voor stadsverwarming ging betalen was de keus snel gemaakt.
Kan mij in ieder geval niet herinneren dat er mega luchtbellen oid in zaten, heb zo’n beetje overal met de neus bovenop gestaan tijdens de verbouwing.
Onder de betonvloer zit ook een enorme laag tempex, zeker wel 25 cm van de bouw af.
Ook een flinke breedte, is bij mij ook 9 meter breed en aan de zijkant is het 4 meter.
Met veel glas weet je in ieder geval dat je daar verlies hebt, maar goed…
Ik heb die tussen (taats) deur altijd dicht, en boven ook zoveel mogelijk deuren dicht, wil zoveel mogelijk het verlies beperken en alle beetjes helpen.
Zo die 35 cm is een flink pakket! Heb ook wel een dikke vloer alleen is de vvw ingefreesd en dus zit het aan de oppervlakte en zal het lang duren voor de laag eronder ook warm is.
Wat ie een EOP?Bschnitz schreef op donderdag 23 januari 2025 @ 12:59:
Dit is en blijft een vreemde hut dit.
Het is 5c buiten en ik moet alweer gaan beperken op minimum vermogen...
Had hem gisteren zelfs uitgezet zodat het wat zou afkoelen.
Dit is nu vanaf 08:00 uur de situatie en in ga hem er om 14:00 uitgooien, denk dat die anders gaat pendelen als die het niet al doet. De EOP
Ik snap het probleem niet.is al laag, volgens de specs zou dit pas mogelijk moeten zijn vanaf 15c en dat is het niet 🤐
Estimated Output Power 2.366 kW
Estimated Total Daily Energy Produced 16.356 kWh
Reported Total Daily Energy Consumption 2.8 kWh
Feed Temp 25.5 °C
Return Temp 23.0 °C
Flow Rate 19 L/min
Terug naar een tijdschema i guess, zou niet weten hoe ik dit kreng anders nog meer kan beperken.
Waarom zet je de WP niet op ruimtetemperatuurregeling, of laat je de temperatuur regelen door een simpele thermostaat?
En je kunt toch nog altijd de woonkamer-thermostaat van je zoneregeling gebruiken om de temperatuur van de woning te regelen? Dan zet je de WP gewoon op de watertemperatuur waarop deze net niet gaat pendelen en klaar is Bschnitz.
WP: ME PUHZ-SW75YAA + ERSD-VM2D + EV-WP-TWS-1W 300; AC: ME MXZ-2F42VF + 2x MSZ-LN25VGV; PV: 14.08 kWp O/W + SMA STP 8.0; Vent: Zehnder Q600 ERV + Ubbink AirExcellent.
Dan moet je zorgen dat er minder water naar boven stroomt door de groepen daar een beetje dicht te draaien.Bschnitz schreef op donderdag 23 januari 2025 @ 13:34:
130-150m2, 550m3 ofzo.
Boven warmt gewoon veel sneller op dan onder.
Het kost wat experimenteertijd om dit helemaal goed te krijgen, maar dat is wel een voorwaarde voor een succesvol en efficient verwarmingssysteem met een WP.
Als je boven meer afgifte hebt, zal daar de Tr wat lager worden. Echter, als de ruimtetemperatuur daar oploopt, wordt de afgifte vanzelf wat kleiner.Het is nu alweer 21c boven met een Ta van 25 en het was 19c vanochtend.
Krijg het gevoel alsof de Tr beneden anders is dan boven? Kan dat?
Je moet overal de naregeling eraf halen, en vooral ook beneden. Anders gaat het natuurlijk niet goed.Bschnitz schreef op donderdag 23 januari 2025 @ 15:00:
Niet zolang het beneden niet warm genoeg is. Boven blijft die doorgaan want daar moest ik alle naregeling eraf halen. Dus voor boven is er geen stop meer tenzij onder op temperatuur is.
Je WP kijkt helemaal niet naar Tr of dT. Het enige waar ie (bij WAR of vaste Ta) naar kijkt is de Ta. En als die 1.5 graden boven setpoint komt gaat je WP uit.Maar hij gaat toch ook pendelen als ik Ta 25 heb en er 26.5c feed is of hoger? Heeft dat echt alleen met Tr te maken?
Jij zegt eigenlijk zolang er 2c tussen zou alles prima moeten zijn?
Aan de hand van het minimum vermogen van je WP, en de flow die je haalt, kun je uitrekenen welke Tr daarbij hoort.
Ikke wel. Kan wel een factor 2 schelen. (@DGR) Maar daarvoor is een ander topic → Het grote HR +++ glas en kozijn topiclaurens0619 schreef op donderdag 23 januari 2025 @ 15:05:
@DGR
Prachtige keuken met zoveel glas!
Ik geloof dat de stap van HR++ naar triple glas niet mega groot is.
Verdere discussie over glas graag daar.
Maar beneden is toch al te warm? Ik denk dat je badkamer nog warmte vraagt, die nu heel je woning opwarmt. Dat gaat zo niet werken.Bschnitz schreef op donderdag 23 januari 2025 @ 15:14:
Woonkamer: 21c maar ik wil 20c en dat staat ook op de thermostaat, maar omdat ik de naregeling eraf gehaald heb blijft hij doorgaan tot beneden warm genoeg is.
Dat is een erg bijzonder argument. Met koelen moet je juist alles open zetten, behalve de badkamer. Het minimum vermogen kwijtraken is bij koelen nog veel meer uitdaging dan bij verwarmen, dus juist dan is een zoneregeling een drama. Maar de badkamer uitschakelen kun je ook prima buiten de zoneregeling om doen. (Je WP heeft een speciale uitgang waarmee je enkel de badkamer dicht kan zetten.)Woonkamer staat dus helemaal open.
Beneden: 3 slaapkamers en badkamer. Zoneregeling zit daar nog op en elke kamer heeft zijn eigen termostaat. Die kan ik er ook niet afhalen anders kan ik niet juist koelen.
Bij jou moet echt even de knop om. Vergeet het koelen. Eerst moet het verwarmen goed werken.Slaapkamers staan op 18c en badkamer op 20c.
Maar die halen het net niet op 25Ta, duurt te lang en dan blijft boven lekker verder gaan.
Wellicht omdat het single lussen zijn per kamer a 1-2L.
Als ik Ta verhoog dan wordt het boven nog sneller warmer, heb ik ook niks aan.
Alles wat ik kan bedenken is van de 6 lussen boven in de woonkamer er 1 of 2 dicht te doen, maar dan haal ik zomaar 2-4L flow weg. No clue of dat nou weer de bedoeling is....
Dus:
- Alle groepen open
- Warmtevraag van je zoneregeling overal uitschakelen (thermostaten op 15).
- Alleen de thermostaat in de woonkamer op 20 zetten (wat je wilt).
- Dit een dag aankijken.
- Dan op de kamers waar het te warm is geworden de groepen iets knijpen.
- Ga naar stap 4.
[ Voor 4% gewijzigd door Andrehj op 23-01-2025 20:46 ]
Tuurlijk kan die wel 26.nessio schreef op donderdag 23 januari 2025 @ 17:15:
@Bschnitz Ook nog wtw, pff. Overigens gaat mijn SUZ 60 niet lager dan Ta 27 . Op RR stopt ie dan bij te warm. Op vaste Ta wordt het te warm. Ta 26 kan ie niet. (16/60x4.2x2=2,24 is denk ik minimum).
Maar hier is men behoorlijk bang voor pendelen.
Terwijl pendelen volgens de definitie helemaal niet speelt.
Je zult meerdere starts per dag moeten accepteren... Bij meer dan 6 per uur heet het pas pendelen.
Knijpen is als met de handrem erop gas geven en blijven rijden.
0599 BJ 2022, Nibe Split 12 kW, SMO S40. Getuned naar 56 Hz max, 20 lpm debiet verwarming en koeling, stille mode altijd aan.Hier verdwijnt de legionella aangroei dagelijks in het riool. 9000 Wp plat dak 10xNO, 10xZW, 5xZO
Sorry, maar dat slaat helemaal nergens op.Bschnitz schreef op donderdag 23 januari 2025 @ 19:12:
De badkamer heeft altijd de hoogste warmtevraag en moet dus altijd meedraaien als ergens anders warmtevraag is.
Een installateur die daar een zo'n motortje op zet heeft echt niks van z'n vak begrepen.

En enkel de badkamer kan ook nooit, want het oppervlak daar is zeker een factor 10 (maar meestal een factor 20) te klein om het minimale vermogen van de WP kwijt te raken.
@Breud ik dacht wat was nou ook alweer jouw hoofdprobleem? En gaat dat nu opgelost worden?Breud schreef op donderdag 23 januari 2025 @ 19:43:
Het rapport van Alklima is terug en de installateur overweegt nu de buiten unit te vervangen door een minder zwaar model![]()
![]()
![]()
![]()
Progressie
Als ik het zo teruglees:
1. je had een naregeling die in combinatie met het hoge minimumvermogen voor veel starts en stops zorgde, dat heb je opgelost door alles open te zetten, nu nog maar enkele runs per dag. Dus dit is opgelost?
2. je had een parallel buffervat, slecht voor je COP, die heb je naar de retour gezet. Dus dit is ook al door jou opgelost?
3. je hebt een te grote warmtepomp met een hoog minimumvermogen, waardoor je COP lager is dan deze zou kunnen zijn. Maar je COP van 4.5 voor verwarming in december was niet erg slecht. Zal met een kleinere warmtepomp wel wat beter worden.
4. je flow is matig voor de grootte van de warmtepomp, waardoor je woonkamer niet snel warm wordt, niet opgelost? Hier gaat een kleinere warmtepomp niks aan veranderen?
Correcte analyse?
Begrijp me niet verkeerd er is/was een hoop verkeerd of suboptimaal aan jouw installatie, maar ik probeer na te denken wat er nu beter gaat worden door die kleinere warmtepomp. Ik denk een wat betere COP, maar astronomische verschillen zou ik niet verwachten. De meeste Ecodans zaten in de monitoring data van Tomexergie op een COP van zo’n 4.7 tot 5.2 voor verwarming in december, enkelen nog hoger.
WP: Mitsubishi Electric SUZ-SWM80VA2 + ERSD-VM2D. PV 3330 Wp. Huis 1931, gasloos sinds jan '24.
Doe het dan gelijk goed en dump die naregeling ook op de stort...Breud schreef op donderdag 23 januari 2025 @ 19:43:
![]()
![]()
![]()
Dit gaat over nieuwbouwwoningen met VVW. Daarin maken warmtepompen runs van uren. En bij een beetje fatsoenlijke installatie slechts eentje per dag. Als je daar meer dan 1 start per uur hebt is er echt iets flink mis, en is het meestal dus pendelen.Knowbody schreef op donderdag 23 januari 2025 @ 20:42:
Je zult meerdere starts per dag moeten accepteren... Bij meer dan 6 per uur heet het pas pendelen.
Knijpen van groepen heeft niks met het vermogen of wel/niet pendelen te maken, maar alles met de warmteverdeling.Knijpen is als met de handrem erop gas geven en blijven rijden.
[ Voor 8% gewijzigd door Andrehj op 23-01-2025 20:49 ]
Ik snap het ook niet zo goed wat precies nu het probleem is maar als aklima dit adviseert zal het wel niet uit de lucht vallen. Heb je wat meer info over het slecht draaiende? Bv hoe die pomp functioneert in het tussenseizoen. In het koude seizoen leek die het top te doen.
Vergeet niet, met een kleinere pomp krijg je kleinere condensor en dus eerder defrosts en zoals we allemaal hebben gezien de afgelopen periode is dat een Kwh vreter...
Kijk begrijp mij niet verkeerd, pendelen moet je zien te voorkomen dat is niet goed voor de pomp maar als
- alles open staat, je flow optimaliseert (miss grotere pomp)
- Je in het tussen seizoen nachtverlaging toepast
En je hiermee pendelen kan voorkomen.
Dan mis je misschien wat winst door niet zo laag te kunnen draaien maar je pakt ook winst door minder defrosts in het jaar te hebben.
Je hut blijft 300m2, daar moet je toch wel wat afgifte in kwijt kunnen zou je denken?
Of denk ik nu te simpel?
[ Voor 15% gewijzigd door laurens0619 op 23-01-2025 21:22 ]
Jij bent degene die de definitie van pendelen heeft vervalst 😂😂😂Andrehj schreef op donderdag 23 januari 2025 @ 20:48:
[...]
Dit gaat over nieuwbouwwoningen met VVW. Daarin maken warmtepompen runs van uren. En bij een beetje fatsoenlijke installatie slechts eentje per dag. Als je daar meer dan 1 start per uur hebt is er echt iets flink mis, en is het meestal dus pendelen.
[...]
Knijpen van groepen heeft niks met het vermogen of wel/niet pendelen te maken, maar alles met de warmteverdeling.
0599 BJ 2022, Nibe Split 12 kW, SMO S40. Getuned naar 56 Hz max, 20 lpm debiet verwarming en koeling, stille mode altijd aan.Hier verdwijnt de legionella aangroei dagelijks in het riool. 9000 Wp plat dak 10xNO, 10xZW, 5xZO
WP: Mitsubishi Electric SUZ-SWM80VA2 + ERSD-VM2D. PV 3330 Wp. Huis 1931, gasloos sinds jan '24.
En @Breud ik ben ook erg benieuwd: bij jouw buurman was het aantal starts en stops helemaal dramatisch omdat hij nog geen verbeteringen had aangebracht, zoals jij wel hebt gedaan, correct?Breud schreef op donderdag 23 januari 2025 @ 19:43:
![]()
![]()
![]()
Progressie
Gaat Alklima bij hem alleen de warmtepomp vervangen door een kleiner model, of gaan zij ook andere aspecten van de installatie verbeteren?
Je schreef eerder:
Breud schreef op dinsdag 7 januari 2025 @ 20:37:
Dankzij jullie adviezen staat inderdaad nu (bijna) alles open en kom ik met een Ta van 28 graden het minimale vermogen kwijt. Lager dan 28 graden is het pendelen. Daarmee sta ik vandaag op 3200 start/stops en had ik volgens Alklima een rustige installatie in tegenstelling tot mijn buurman van kavel 2
Onze buurman van kavel 2 heeft niets gedaan en heeft een jaar lang ‘blind’ verwarmd. Met zijn naregeling staat veel m2 dicht en was het gigantisch pendelen, en staat na 1 jaar in bedrijf de start/stop stand al rond de 20.000. Die compressor heeft er al een flink leven opzitten.
Ik snap je, maar ik heb gewoon met deze situatie te dealen zonder 0 verstand te hebben van WP en of naregeling etc.Andrehj schreef op donderdag 23 januari 2025 @ 20:43:
[...]
Sorry, maar dat slaat helemaal nergens op.
De badkamer heeft altijd de hoogste warmtevraag en moet dus altijd meedraaien als ergens anders warmtevraag is.
Een installateur die daar een zo'n motortje op zet heeft echt niks van z'n vak begrepen.![]()
En enkel de badkamer kan ook nooit, want het oppervlak daar is zeker een factor 10 (maar meestal een factor 20) te klein om het minimale vermogen van de WP kwijt te raken.
Leer elke keer meer dankzij jullie hier. Maar ik ben geen WP monteur ofzo.
Heb nu al van 12 motors, 11 eraf. Wil prima die badkamer eraf halen. Maar hoe regel ik dan dat de WP de badkamer niet gaat koelen? Ik snap niet hoe de WP dat moet regelen op dezelfde verdeler?
Zit ik ook nog met de omschakelnunit en de procon....
Zal de badkamer er ook wel afhalen op jou verzoek.
No clue hoe ik dat in de zomer dan moet gaan doen, maar dan kijk wel effe jou kant op
Voor nu zal ik me focussen op verwarmen.
Op de WP staat 26/24.
Hoe kan dat?
2 gesloten units, bypass boven dicht en beneden is er geen. Zelfde unit en alles open.
Snap er steeds minder van, maar nu snap ik wel hoezo boven warmer wordt dan beneden.
Die haal je er later gewoon tussenuit.Bschnitz schreef op donderdag 23 januari 2025 @ 22:07:
Ik snap je, maar ik heb gewoon met deze situatie te dealen zonder 0 verstand te hebben van WP en of naregeling etc.
Leer elke keer meer dankzij jullie hier. Maar ik ben geen WP monteur ofzo.
Heb nu al van 12 motors, 11 eraf. Wil prima die badkamer eraf halen. Maar hoe regel ik dan dat de WP de badkamer niet gaat koelen? Ik snap niet hoe de WP dat moet regelen op dezelfde verdeler?
Zit ik ook nog met de omschakelnunit en de procon....
Mooi. Want die zit nu je regeling te vern**ken. Als je in de badkamer vraag hebt, zorgt die ervoor dat heel je woning (te) warm wordt, en als je daar de temperatuur te laag zet, draait ie de badkamer dicht en blijft je badkamer koud.Zal de badkamer er ook wel afhalen op jou verzoek.
Prima.No clue hoe ik dat in de zomer dan moet gaan doen, maar dan kijk wel effe jou kant op![]()
Voor nu zal ik me focussen op verwarmen.
Dan kun je daarna nadenken over het koelen. Je moet je daar niet te veel van voorstellen, want:
- Je kunt niet condenserend koelen, dus de Ta kan niet ver onder de 18 graden en moet er soms zelfs boven blijven, om een natte vloer te voorkomen.
- In veel (de meeste) huizen lukt het dan niet om het minimum vermogen van de WP te halen.
- Niet condenserend koelen lijdt tot een hoge luchtvochtigheid binnen. Niet comfortabel dus.
Over het uitsluiten van de badkamer bij koelen: Daarvoor gebruik je een 230V NO zoneklep die je rechtstreeks aansluit op de daarvoor bestemde uitgang van de binnenunit. Dat gaat dus buiten je zoneregeling om.
Bijvoorbeeld zoiets: https://rensa.nl/Product/0514524 (wel even checken wat er op je verdeler past)
Als je eenmaal ziet hoe goed dit allemaal werkt, trek je heel die zoneregeling eruit, en vervang je die door een simpele thermostaat (of sensor) van Mitsubishi, zodat je gebruik kunt maken van een thermostaat die werkt met hysterese (ipv PWM) of de ruimtetemperatuurregeling.
Hoe voorkom je dan dat de badkamer continu vraag genereert en de WP steeds aan zet?xoror schreef op donderdag 23 januari 2025 @ 22:15:
Ik zou de badkamer regeling erop laten. Dat heb ik ook, want in de zomer disable ik idd koeling ermee. Anders moet je met de hand elk seizoen draaien. Nu moet je gewoon op 35 graden setpoint zetten zodat hij nooit dicht gaat oid.
Een zoneklep / ventielmotor aangesloten op de binnenunit is toch veel gemakkelijker?
Hier in huis moeten er zelfs drie groepen (van twee badkamers) uit als ik koel met de WP. Dat doe ik met één zoneklep die direct aan de binnenunit hangt. Werkt perfect.
Home assistant automation die master/slave emuleeet. Dus als de woonkamer uitgaat, gaat deze ook uit (en alle andere kamers). Als de woon kamer aangaat, gaat deze ook aan. Het kan vast handiger, maar hij zit er nu en is prima bruikbaar met wat automations.Andrehj schreef op donderdag 23 januari 2025 @ 22:47:
[...]
Hoe voorkom je dan dat de badkamer continu vraag genereert en de WP steeds aan zet?
Een zoneklep / ventielmotor aangesloten op de binnenunit is toch veel gemakkelijker?
Hier in huis moeten er zelfs drie groepen (van twee badkamers) uit als ik koel met de WP. Dat doe ik met één zoneklep die direct aan de binnenunit hangt. Werkt perfect.
[ Voor 10% gewijzigd door nessio op 23-01-2025 22:55 ]
Je bent er een hele tijd mee bezig en het lijkt niet te doen wat je wilt. Misschien helpt het met overzicht.
Verder stookt het bij mij ook 1 graad hoger dan ik instel. Dat schijnen er meer te hebben, het zal wel komen door instellingen dat de WP iets boven de gewenste temp mag komen.
En waarom noem je hele graden, zelfs Melcloud rond af naar halve
:strip_exif()/f/image/OGP1X7qOjbfuOn2EfRKgZkTa.jpg?f=fotoalbum_large)
WP: ME SUZ-SWM80VA + ERST20D-VM2D || PV: 4500Wp ZWW || BENG, Rc6 rondom, tripple glas, WTW, 165m2 verwarmd || Gasloos sinds sep 2023
/f/image/GZtS5pzJEeZPvIQXMET22ytI.png?f=fotoalbum_large)
Target temp is 21.5 gemeten is 22. Prima, ga ik niet hysterisch om doen
[ Voor 6% gewijzigd door laurens0619 op 24-01-2025 07:38 ]
Ja maar dat heb ik ook. Dat blijft.nessio schreef op donderdag 23 januari 2025 @ 22:54:
@xoror. Meerdere malen Ta 26 getest. Helaas wp gaat dan toch Ta27 stoken met af en toe 26
Ik doe Ta 25 en als ik kijk is dat toch echt 25-26.5 afhankelijk van de tijd die ik kijk.
Heb gisteren 2x 5 uurtjes gedaan om te kijken hoe of wat. Blijkbaar dus het minimum gehaald nu, want lager kan niet eens.
Heating COP 5.54
Heating Consumed 6.99 kWh
Heating Delivered 38.75 kW
Volgens de specs: 5.58 bij 7c en het was 6c...
Dit draait toch prima zo?
Die COP is toch ook dikke prima? Je wijkt 0.04 van de estimated af. Los van dat het estimated is en andere temp, heb je al eens berekend hoeveel geld het zou schelen als jr wel 0.04 Hoger zat qua cop?
[ Voor 65% gewijzigd door laurens0619 op 24-01-2025 07:49 ]
Verwijderd
Ben er gisteravond weer even ingedoken. De motortjes waren er allemaal af, alleen zag ik dat vrouw lief de thermostaat hoger had gezet. Weet niet of dat het issue was maar zou invloed kunnen hebben…gr8-jen schreef op donderdag 23 januari 2025 @ 08:58:
[...]
Ik denk dat jij nog steeds de moteren op de groepen heb. Nu het iets warmer is gaan sommige groepen dicht omdat het op temperatuur is en dan is de flow minder en kan het minder warmte kwijt.
Tevens heb ik de motortjes op de eerste verdieping en zolder eraf gehaald (deze komen samen uit op de zolder), maar op de begane grond zaten er geen motortjes op en stond alles al open vanaf dag 1 van oplevering.
Ik vraag mij dan ook af of de begane grond zich apart regelt tov de eerste verdieping en zolder. En of ik dus niet de thermostaat op de begane grond ingesteld moet houden, en één thermostaat op de begane grond/zolder?
Leuk, maar daar heeft @Bschnitz toch niks aan?xoror schreef op donderdag 23 januari 2025 @ 22:52:
Home assistant automation die master/slave emuleeet. Dus als de woonkamer uitgaat, gaat deze ook uit (en alle andere kamers). Als de woon kamer aangaat, gaat deze ook aan. Het kan vast handiger, maar hij zit er nu en is prima bruikbaar met wat automations.
Dus je brengt hem met het advies om de regelaar van de badkamer te laten zitten en de temp daar op 35 te zetten alleen maar in verwarring.
Ik snap hem wel. Het is een slave thermostat. Als de master boven zegt koelen kan hij sowieso niet verwarmen.Andrehj schreef op vrijdag 24 januari 2025 @ 08:01:
[...]
Leuk, maar daar heeft @Bschnitz toch niks aan?Bij hem regelt de zoneregeling de warmtevraag.
Dus je brengt hem met het advies om de regelaar van de badkamer te laten zitten en de temp daar op 35 te zetten alleen maar in verwarring.
Maar dat hoeft sowieso niet. Er zit een softblok op het thermostaat dat die niet mag vragen om te koelen.
Anyway voor nu zit hij eraf tot koelen van toepassing is.
Zal eens kijken of ik de slave thermostaten dom kan maken zodat ze alleen temp weergeven.
Dan kan het woonkamer thermostaat alles regelen of die software par van xoror.
Mits ik ooit mijn HA krijg.... Vandaag bij PostNL punt afleveren staat er ... 20 januari verzonden.
Die rare kronkels van hen kan ik ook niet altijd volgen. Het enige wat ik kan bedenken is dat ze rekening houden met mensen die de slaapkamers kouder willen houden dan de rest van het huis.Verwijderd schreef op vrijdag 24 januari 2025 @ 07:57:
[...]
Ben er gisteravond weer even ingedoken. De motortjes waren er allemaal af, alleen zag ik dat vrouw lief de thermostaat hoger had gezet. Weet niet of dat het issue was maar zou invloed kunnen hebben…
Tevens heb ik de motortjes op de eerste verdieping en zolder eraf gehaald (deze komen samen uit op de zolder), maar op de begane grond zaten er geen motortjes op en stond alles al open vanaf dag 1 van oplevering.
Ik vraag mij dan ook af of de begane grond zich apart regelt tov de eerste verdieping en zolder. En of ik dus niet de thermostaat op de begane grond ingesteld moet houden, en één thermostaat op de begane grond/zolder?
Onze buren slapen ook met de ramen open zodat ze de WTW lekker tegen werken, ook als het vriest.
Eigenlijk is alles binnen jouw huis 1 grote zone. Als je het ergens koeler wil dan stel je dat handmatig in en dan is het water zijdig ingeregeld. Je wilt je afgifte van de vloerverwarming goed hebben ingesteld per kmaer en daarna is het goed. Als je maar een stabiele flow hebt die niet aanpast. Dan kun je kijken waar je mee wilt verwarmen en hoe hoog.
Als er minder warmte de slaapkmer ingaat, heb je het daar minder snel warm dan de woonkamer. Als je de sweetspot hebt, krijg je het de juiste temp in elke kamer en schakeld het uit omdat het in de woonkamer op temp is.
Ja dit is perfect, maar had ik eerst niet. Alles is er nu af.laurens0619 schreef op vrijdag 24 januari 2025 @ 07:44:
Waarom willen jullie zo graag ta 25 of 26?
Dit draait toch prima zo?
Die COP is toch ook dikke prima? Je wijkt 0.04 van de estimated af. Los van dat het estimated is en andere temp, heb je al eens berekend hoeveel geld het zou schelen als jr wel 0.04 Hoger zat qua cop?
Probleem nu is dat ik het alsnog te warm krijg.
Dus nu moet ik uitzoeken hoe ik verder kan beperken, want lager dan deze Ta kan gewoon niet.
Ga vandaag met die barbaarse flow knopen kijken of ik de woonkamer kan knijpen.
Dan zou beneden en boven hoop ik ongeveer even snel opwarmen en dan kan ik kijken naar een nieuw schema.
Waar krijg je het te warm?Bschnitz schreef op vrijdag 24 januari 2025 @ 08:16:
Als je Ta op de laagst mogelijke staat, regel je de temperatuur met de thermostaat. Hier draait de WP ook maar 14 uurtjes per dag (niet op minimum vermogen, maar op het vermogen waarop ie het efficiëntst is.)Dus nu moet ik uitzoeken hoe ik verder kan beperken, want lager dan deze Ta kan gewoon niet.
Maar het werd boven toch te snel warm, en beneden juist niet? Dat vertelde je gisteren....Ga vandaag met die barbaarse flow knopen kijken of ik de woonkamer kan knijpen.
Je maakt het wel erg verwarrend voor degene die je probeert te begrijpen.Dan zou beneden en boven hoop ik ongeveer even snel opwarmen en dan kan ik kijken naar een nieuw schema.
[ Voor 7% gewijzigd door Andrehj op 24-01-2025 08:27 ]
Goed dat jij ernaar kijkt. Dan hoe ik het niet op te zoeken. We zitten dus op de lijn qua specs?Bschnitz schreef op vrijdag 24 januari 2025 @ 07:40:
[...]
...
Volgens de specs: 5.58 bij 7c en het was 6c...
Dat is bij jou dan beter dan vorig jaar
Nu alleen nog de woonkamer boven afstemmen op de slaapkamer
[ Voor 66% gewijzigd door gr8-jen op 24-01-2025 08:42 ]
Ja klopt, boven woonkamer en beneden slaapkamers en badkamer. Alles is omgedraaid.Andrehj schreef op vrijdag 24 januari 2025 @ 08:26:
[...]
Waar krijg je het te warm?
[...]
Als je Ta op de laagst mogelijke staat, regel je de temperatuur met de thermostaat. Hier draait de WP ook maar 14 uurtjes per dag (niet op minimum vermogen, maar op het vermogen waarop ie het efficiëntst is.)
[...]
Maar het werd boven toch te snel warm, en beneden juist niet? Dat vertelde je gisteren....
[...]
Je maakt het wel erg verwarrend voor degene die je probeert te begrijpen.
Yea dus boven moet ik remmen zodat onder het de kans krijgt om wat langer te verwarmen.
Dan kijken waneer dat gebeurt en dan schema.
Gisteren redde ik het dus met 2x 5 uurtjes maar toen was het beneden wens temperatuur (18c slaap en 20c bad) maar boven was het alsnog 21c ipv 20c.
Mijn afgifte is te goed boven vs beneden als ik het goed zo zeg.
Wellicht omdat de benedenverdieping 1.5m onder water zit koelt deze extra hard af ofzo? Maar het water heeft dezelfde temperatuur als de lucht boven....
Dat lijkt mij de juiste strategie, als het te warm is dan komt dat bij jou door afgifte/thermostaat systeem.Bschnitz schreef op vrijdag 24 januari 2025 @ 08:16:
[...]
Ja dit is perfect, maar had ik eerst niet. Alles is er nu af.
Dus nu moet ik uitzoeken hoe ik verder kan beperken, want lager dan deze Ta kan gewoon niet.
Ga vandaag met die barbaarse flow knopen kijken of ik de woonkamer kan knijpen.
Dan zou beneden en boven hoop ik ongeveer even snel opwarmen en dan kan ik kijken naar een nieuw schema.
Verkijk je ook niet teveel op "zo lang mogelijk en laag mogelijk" is het efficienste. Dat is echt niet altijd zo. Pauzes kunnen, vooral in goed geisoleerde woningen, ook heel energie efficient zijn, zolang je maar niet gaat pendelen.
Hier nog een interessant artikel, met een excited excel, over bv nachtverlaging
https://protonsforbreakfa...-lower-heating-overnight/
Persoonlijk heb ik ook liever Ta van 28 in mijn vloer met een pauze snachts dan continu 26. Vanwege het koude voetjes syndroom
[ Voor 8% gewijzigd door laurens0619 op 24-01-2025 09:36 ]
Qua badkamer: daar zit bij ons voor koelen helemaal geen sluiter. Enkel een mededeling om boven de 18 te blijven met koeling. In principe is dat ook wel waar het om gaat… er zijn ook kleppen die afsluiten bij lage temp invoer zonder de warmtepomp koppeling. Kortom; kan het er niet gewoon af en TA gewoon boven 18 houden en mee laten draaien?Andrehj schreef op vrijdag 24 januari 2025 @ 08:01:
[...]
Leuk, maar daar heeft @Bschnitz toch niks aan?Bij hem regelt de zoneregeling de warmtevraag.
Verduurzamen doe je niet voor je portemonnee, maar voor je kroost. | Huis: A++++ | Zon: SolarEdge 10k Homehub, 13kWp, 19,4kWh accu’s | MV: DucoBox Focus | Warmtepomp: ME Ecodan SW75YAA met EHST20D | Tuin: natuurinclusief | Auto: Audi Q4 etron
Warmte stijgt ook nog eens op, dus met transmissie heb je ook nog te dealen…Bschnitz schreef op vrijdag 24 januari 2025 @ 08:53:
[...]
Ja klopt, boven woonkamer en beneden slaapkamers en badkamer. Alles is omgedraaid.
Yea dus boven moet ik remmen zodat onder het de kans krijgt om wat langer te verwarmen.
Dan kijken waneer dat gebeurt en dan schema.
Gisteren redde ik het dus met 2x 5 uurtjes maar toen was het beneden wens temperatuur (18c slaap en 20c bad) maar boven was het alsnog 21c ipv 20c.
Mijn afgifte is te goed boven vs beneden als ik het goed zo zeg.
Wellicht omdat de benedenverdieping 1.5m onder water zit koelt deze extra hard af ofzo? Maar het water heeft dezelfde temperatuur als de lucht boven....
Maarruh, die temperatuur is te warm warm? Of is het eigenlijk wel lekker en zijn de stookkosten acceptabel?
Bij mij is het kantoor zo’n geval: afhankelijk van het weer is het er warmer of kouder… maar ik vang het op met deur open en dicht en stiekem is het 21+ wel lekker op een werkdag… ik heb besloten me er vooral niet druk om te maken
[ Voor 13% gewijzigd door Miezie op 24-01-2025 09:42 ]
Ik ben even geïnteresseerd hoe je dat laatste geregeld hebt. Je Ta heb je zo laag mogelijk gezet toch? Het vermogen bepaal je dan alleen met je flow en het deel van je afgifte dat je open hebt staan. Hoe heb je dit in praktijk gedaan?Andrehj schreef op vrijdag 24 januari 2025 @ 08:26:
Als je Ta op de laagst mogelijke staat, regel je de temperatuur met de thermostaat. Hier draait de WP ook maar 14 uurtjes per dag (niet op minimum vermogen, maar op het vermogen waarop ie het efficiëntst is.)
En hoe weet jij op welk vermogen jouw warmtepomp het meest efficiënt is? Obv je eigen data? Zo ja, waar lag het optimum?
In de databooks zijn er waarden voor minimum, mid, nominaal en max. Bij mijn warmtepomp heb je volgens het databook bij Ta 25 gr op minimumvermogen altijd gelijke of betere COP dan mid vermogen. Bij jouw warmtepomp is dat volgens de databooks ook zo. Bij sommige modellen (zoals die van jou) is er een behoorlijke vermogens-“gap” tussen min en mid in het databook.
Yup, dat is inderdaad ook een issue + de WTW die meer warmte naar de woonkamer stuurt dan naar de kamers beneden. Het is zo een endless stapeling van dingen die ervoor zorgen dat het boven veel sneller warmer wordt dan beneden.Miezie schreef op vrijdag 24 januari 2025 @ 09:40:
[...]
Warmte stijgt ook nog eens op, dus met transmissie heb je ook nog te dealen…
Maarruh, die temperatuur is te warm warm? Of is het eigenlijk wel lekker en zijn de stookkosten acceptabel?
Bij mij is het kantoor zo’n geval: afhankelijk van het weer is het er warmer of kouder… maar ik vang het op met deur open en dicht en stiekem is het 21+ wel lekker op een werkdag… ik heb besloten me er vooral niet druk om te maken. Het zit in de schil en de hele keet is comfy.
De issue heeft niets te maken met zuiniger willen zijn, dat is mooi meegenomen. Efficiënt draaien is gewoon wat ik leuk vindt. Zelfde als met de accu, dat zijn gewoon interessante dingen die ik wil weten. Soort van hobby.
Probleem is echt dat wij het te warm vinden boven. Met 21c heb ik het in een t-shirt te warm. Als ik het niet opgelost krijg dan zit ik gewoon heel het jaar met t-shirt en zwembroek thuis.
Dus comfort is waar het me om draait. Voor veel mensen is dat het warmer hebben maar voor mij juist kouder. Wat in deze setup en woning blijkbaar een issue blijkt te zijn.
Maar we komen er wel, bij deze wil ik ook iedereen effe hartelijk danken voor hun geduld en hulp.
Heb nu boven die draai dingen 50% dichtgedraaid, flow blijft op 19. Iemand een idee hoe dat kan?
Zou verwachten dat de flow naar 15 zou gaan....
Als je meerdere groepen tegelijk gaat knijpen dan ga je echt significante impact merken.
Ik heb hier de zoldergroep ook dicht, die open of dicht doet niet zoveel met de flow (zal het straks eens testen)
WP: ME PUHZ-SW100YAA + EHSC-VM2D + HTWBOI-300 || AC: MHI SRK/C 50 ZS-W + MHI SRK/C 35 ZS-W || PV: 10.4 kWp ZO/ZW + Enphase IQ8+ || MV: Itho Daalderop CVE-S Optima Inside CO2
Klopt. Die wordt ook niet meer warm.michaelvo schreef op vrijdag 24 januari 2025 @ 10:42:
@Bschnitz zal erg lastig worden zonder flowmeters. In eerste instantie zal de flow inderdaad via andere groepen gaan lopen, uiteindelijk kan zelfs je bypass weer open springen (die staat op 0,5 bar toch?). Enige wat ik kan bedenken is gewoon afwachten en kijken wat het doet…
De andere groepen zijn beneden, hoop juist dat daar de flow naar toe gaat....
Knijp nu de gehele bovenverdieping met 50%...
Retour boven is 2c tot 3c hoger dan beneden.....
Wel geniaal hoe je al tijdenlang iedereen in verwarring weet te brengen door in je posts afwisselend over boven / beneden en dan weer woonkamer / slaapkamers te praten met een zeer atypisch huis waar je beneden slaapt en boven woont
WP: ME PUHZ-SW100YAA + EHSC-VM2D + HTWBOI-300 || AC: MHI SRK/C 50 ZS-W + MHI SRK/C 35 ZS-W || PV: 10.4 kWp ZO/ZW + Enphase IQ8+ || MV: Itho Daalderop CVE-S Optima Inside CO2
Aha, wist niet dat HomeWizard goedkoper was dan een chromecast! Is onderweg, maar kan er na het weekend pas mee aan de slag. COP voor verwarming ligt nu tegen de 4.Andrehj schreef op donderdag 23 januari 2025 @ 20:12:
[...]
Daarin zie je helaas maar weinig. Als ik jou was zou ik zorgen dat ik asap meer inzicht kreeg. De mogelijkheden staan in de gepinde posts onder de TS. Mocht je geen kWh meter willen, kunnen of mogen installeren, en ook niks op de CN105 aansluiting van de binnenunit willen/kunnen.mogen aansluiten, dan kun je altijd nog een P1-meter van HomeWizard installeren. Die meet weliswaar het verbruik van heel je woning, waardoor het verre van ideaal is, maar als je verder nauwelijks verbruik hebt kun je er toch al het een en ander uit afleiden. Dan is het beter dan niks, en niet zo duur.
[...]
Dat gaat Mohlenhoff je zo nooit vertellen, want dan valt 90% van hun business om... Ik zou dat niet erg vinden, maar zij denken daar vast anders over.
Ik stel mijzelf dikwijls de vraag als ik in mijn techniekruimte sta welke functie het buffervat (50l) heeft welke is aangesloten op de retour van de vvw. Hier hangt ook nog een expansie vaatje onder. Ik lees diverse berichten, maar ben de draad en logica kwijt. Men spreekt over het verminderen van pendelgedrag, maar volgens mij heb ik genoeg afgifte in de woning want er gaan geen groepen dicht. Bij voldoende warmte in de kamer gaat de WP uit, that's it. Delta T tussen Ta en Tr is zo ik kan zien altijd 5-6 C.
Ik draai volledig (2 verdiepingen) op vvw zonder zoneregeling of andere sprookjesachtige regelingen. Dus warmtevraag in de huiskamer staat gelijk aan de hele woning verwarmen. Werkt voor mij prima, overal juiste gevoels temperatuur.
De retourleiding van de 2 vvw verdeelunits gaan naar het buffervat, waarna het naar de Ecodan unit gaat om weer verwarmd te worden.
Heef dit vat negatieve invloed op de COP?
PUHZ-SHW80 YAA ERST30C-VM2ED
Om een idee te krijgen:
Zolder groep dicht:
:strip_exif()/f/image/WtIwMadVe4xthbdpYQ9NLQcN.jpg?f=fotoalbum_large)
Zolder groep open:
:strip_exif()/f/image/4r3qFWJoVfETyTVRPBmJ60EO.jpg?f=fotoalbum_large)
De warmtepomp geeft bij dicht een flow van 13, bij open een flow van 14
Dat zijn wel duidelijkere dingen dan die ik heb met 1-11.laurens0619 schreef op vrijdag 24 januari 2025 @ 11:15:
@Bschnitz
Om een idee te krijgen:
Zolder groep dicht:
[Afbeelding]
Zolder groep open:
[Afbeelding]
De warmtepomp geeft bij dicht een flow van 13, bij open een flow van 14
Nu staan ze op 6 want van 1-5 gebeurde er helemaal niets.
Nu heb ik een flow van 17 ipv 19. Hiermee test ik effe 1 extra dag.
@michaelvo mijn excuses, het zo normaal voor mij dat ik er niet meer bij stil stond dat alles normaal andersom is. Was gefocust op die WP en naregeling issues, dat had ik iets duidelijker mogen vermelden. Maar houd jullie wel scherp en bezig 😂
Het sleutelwoord is geduld denk ik.
Het lijkt erop dat je overal ieder uur aanzit, Ta graadje erbij, dan wreer eraf.
Flow metertje open, dan weer dicht etc etc
Geef het de tijd. Zo is het niet te volgen wat de effecten zijn.
Een buffervat in de retour heeft geen nadelig effect op de COP.Red_Baron schreef op vrijdag 24 januari 2025 @ 11:12:
Daar komt ie: Buffervat
Ik stel mijzelf dikwijls de vraag als ik in mijn techniekruimte sta welke functie het buffervat (50l) heeft welke is aangesloten op de retour van de vvw. Hier hangt ook nog een expansie vaatje onder. Ik lees diverse berichten, maar ben de draad en logica kwijt. Men spreekt over het verminderen van pendelgedrag, maar volgens mij heb ik genoeg afgifte in de woning want er gaan geen groepen dicht. Bij voldoende warmte in de kamer gaat de WP uit, that's it. Delta T tussen Ta en Tr is zo ik kan zien altijd 5-6 C.
Ik draai volledig (2 verdiepingen) op vvw zonder zoneregeling of andere sprookjesachtige regelingen. Dus warmtevraag in de huiskamer staat gelijk aan de hele woning verwarmen. Werkt voor mij prima, overal juiste gevoels temperatuur.
De retourleiding van de 2 vvw verdeelunits gaan naar het buffervat, waarna het naar de Ecodan unit gaat om weer verwarmd te worden.
Heef dit vat negatieve invloed op de COP?
Het kan nodig zijn als je te weinig waterinhoud en bufferend vermogen hebt in je systeem (bijv bij alleen convectoren), maar daar is bij jou geen sprake van.
Hoeveel m2 vvw staat er permanent open? Wat voor slangen? En is dat in zandcement/anhydriet? Geen droogbouw toch?
Dus als je inderdaad genoeg inhoud en buffer in je vloer hebt zoals @SebastiaanPs zegt dan zou je zonder kunnen, maar je kunt ook in je handen wrijven dat je geen parallel vat hebt
De installateur vraagt namelijk 24 euro per maand (exclusief arbeid bij storingen, exclusief onderdelen)of 34 euro per maand (inclusief arbeid bij storingen, exclusief onderdelen). Dat is dan 288 / 408 euro per jaar, vind ik vrij veel.
Wat zijn normale prijzen?
210m2SebastiaanPs schreef op vrijdag 24 januari 2025 @ 11:39:
[...]
Een buffervat in de retour heeft geen nadelig effect op de COP.
Het kan nodig zijn als je te weinig waterinhoud en bufferend vermogen hebt in je systeem (bijv bij alleen convectoren), maar daar is bij jou geen sprake van.
Hoeveel m2 vvw staat er permanent open? Wat voor slangen? En is dat in zandcement/anhydriet? Geen droogbouw toch?
16x2 PE-RT 10cm hoh
Zandcement
PUHZ-SHW80 YAA ERST30C-VM2ED
Ik heb sinds vorige week een melcobem draaien met home Assistant en ik zie helaas dat de flow toch niet omhoog is gegaan door het wattage te veranderen in de energie monitor. Waarschijnlijk was de 27 een moment opname tijdens het opnieuw opstarten van de pomp (om de instelling aan te passen moet je het systeem uitzetten).xoror schreef op maandag 13 januari 2025 @ 09:02:
@nessio hmm ik haal 23 bij sww. Kan je eens kijken wat bij jouw de setting is voor pomp1? Ik heb ook uponor flexibele leiding. Maar wat is de aanbevolen range van flow voor jouw wp, 26l/m lijkt me er buiten vallen?
[Afbeelding]
Volgens @Jingle1986 kan je pompsnelheid daar mee beïnvloeden
@Miezie Ja ik had dus 3 dagen voor terugkeer de boel aangezet, maar kwam maar tot 19c.Het was toen begin/medio november. Een grotere wp was voor dit geval wat handiger. Maar dan is ie oversized voor 99% van de rest van het seizoen. Ik draai laatste weken bijv maar rond de 48hz-60hz, dus ik denk dat deze okay is voor mijn woning.1 maatje groter met zelfde min vermogen was ook nog wel prima geweest.
Helaas valt deze daarna terug naar de 21 liter van voorheen.
Kortom: het veranderen van *** naar de 60 (wattage van de pomp) geeft dus geen verschil.
Neemt niet weg dat de pomp volgens mij meer flow kan leveren dan deze nu doet als ik naar de eerder gepostte grafieken kijk.
Dit wordt voor mij bevestigd door het feit dat bij binnenunits die standaard meer flow hebben (EHPT20x bijvoorbeeld) dezelfde pomp wordt gebruikt.
Dezelfde pomp is overigens niet meer leverbaar, dus als deze kapot zou gaan moet je deze kunnen vervangen. Dan zou je verwachten dat je dan ergens wel wat kan instellen?
Nog mensen hier die ideeen hebben om de pomp te tweaken? Of is dit af te raden?
De pomp wordt aangestuurd door een connector die naar het moederbord van de binnenunit gaat. Misschien kan daar iets mee?
[ Voor 5% gewijzigd door Jingle1986 op 24-01-2025 12:35 ]
Zubadan PUHZ-SHW140 YHA (-BS) buitenunit - Ecodan ERST20C-VM2DR1.UK binnenunit
Hier kan je wat meer info vinden https://community.openene...p-speed-settings/23983/14
Lijken gewoon aanstuurbaar...
Ja hier zou het qua buitenunit tussen de 18-37 mogen liggen. Ik vind de 21 van nu vrij mager. En ik heb rond het vriespunt een delta T van 10.xoror schreef op vrijdag 24 januari 2025 @ 12:38:
@Jingle1986 klopt op mijn unit kan zelfs een 14kW unit met een veel hogere flow dan mijn sw75yaa. Ik haal overigens nu ook 21L/m
Hier kan je wat meer info vinden https://community.openene...p-speed-settings/23983/14
Lijken gewoon aanstuurbaar...
Daarom wil ik de flow verhogen.
Zou er een reden kunnen zijn dat de binnenunit begrenst wordt?
Zoek op Energiewacht in dit topic en je hebt antwoord.keuken schreef op vrijdag 24 januari 2025 @ 12:06:
Iemand ervaring met Energiewacht voor het onderhoud van de warmtepomp of andere onderhouds partijen? https://www.energiewacht.nl/warmtepompen/onderhoud
De installateur vraagt namelijk 24 euro per maand (exclusief arbeid bij storingen, exclusief onderdelen)of 34 euro per maand (inclusief arbeid bij storingen, exclusief onderdelen). Dat is dan 288 / 408 euro per jaar, vind ik vrij veel.
Wat zijn normale prijzen?
Je vraag is meer iets voor het algemene WP topic, het is niet mitsu specifiek.
SUZ-SWM80VA & ERSD-VM2D, 200L SWW, 5330Wp O 45°, 2870Wp W 45°, 820Wp Z 10°, Zendure 2400AC 8,64kWh thuisbatterij, Fresh-r on the wall compac WTW
Qua water: in 210 m2 vvw 16x2 heb je ongeveer 2100 m 16x2 slang zitten. Binnendiameter 12 mm. Daaruit volgt een vvw waterinhoud van 238 liter water. Dat is al meer dan voldoende, geen buffervat in de retour nodig.
Qua buffercapaciteit, dit heb ik in een ander geval al eens voorgerekend:
210 m2 zandcement van zeg 7 cm dik maakt 14.7 m3 zandcement. Met een dichtheid van 1500 kg/m3 is dat 22.050 kg. De soortelijke warmte van zandcement is 830 J/(kgK), dus je hebt 18.301.500 J nodig om al dat zandcement 1 graad op te warmen (of af te koelen tijdens een defrost). Dat is ongeveer 5 kWh overigens.
De soortelijke warmte van water is 4186 J/(kgK), dus je hebt 418.600 J nodig om bijv 100 liter water 1 graad op te warmen. Dat is 0.12 kWh.
Dus jouw zandcement is hier een 44x zo grote thermische buffer als 100 liter water in een buffervat.
TL;DR: je hebt hier absoluut geen buffervat nodig, met name vanwege de grote oppervlakte vvw in zandcement, dat is een vele malen grotere buffer.
Let wel: het gaat om de vvw die permanent open staat.
Mijn 14kW unit is gewoon aangesloten op een ehsd-vm2d met dezelfde 60W grundfoss pomp.xoror schreef op vrijdag 24 januari 2025 @ 12:38:
@Jingle1986 klopt op mijn unit kan zelfs een 14kW unit met een veel hogere flow dan mijn sw75yaa. Ik haal overigens nu ook 21L/m
When life gives you lemons, start a battery factory
Geen idee, maar als je in mijn geval bedenkt dat er dus een 14kW op kan met iets van 37 L/m.Jingle1986 schreef op vrijdag 24 januari 2025 @ 12:41:
[...]
Ja hier zou het qua buitenunit tussen de 18-37 mogen liggen. Ik vind de 21 van nu vrij mager. En ik heb rond het vriespunt een delta T van 10.
Daarom wil ik de flow verhogen.
Zou er een reden kunnen zijn dat de binnenunit begrenst wordt?
In de handleiding staat dan:
Dus je lijkt het tot die 36.9 te kunnen pushen. Er staat ook boven dat je een pomp moet kiezen en dan zorgen dat de flow in de aanbevolen range komt. Dat klinkt alsof je het zelf moet doen als je zelf een pomp installeert.If the water flow rate is less than the minimum flow rate setting of
the flow sensor(default 5.0 L/min), the flow rate error will be activated.
If the water flow rate exceeds 36.9 L/min, the flow speed will be
greater than 2.0 m/s, which could erode the pipes
Maar lijkt erop dat hij de pomp aanstuurt op basis van wat er aan buiten unit aan hangt. Al is het raar dat jij ook niet hoger dan 21 haalt. Misschien is dit het max van de UPM3?
Ook wel jammer dat hij niet moduleert aan de hand de Delta T maar fixed is per pomp snelheid
@KabouterSuper Wat haal je aan primary flow ?
18L/min, dus dat is vrij mager. Overigens, sww is 23L, dus de pomp gaat nevernooitniet de 37 halen.xoror schreef op vrijdag 24 januari 2025 @ 13:16:
[...]
Behalve dat de pomp mijns inziens erg krap is voor 14kW (dT van 10 nodig?), is mijn vv niet ideaal. Ik ben al bezig met een inventarisatie wat ik kan veranderen om het opgenomen vermogen te verbeteren:
* extra vv-pomp in de leiding met meeste weerstand knutselen
* bovengrondse leidingen vergroten en knietjes vervangen/minimaliseren
* interne (primaire) pomp vervangen door sterkere pomp
* buffervat met secundaire pomp maken
* hogere Ta en hiermee hogere dT
[ Voor 5% gewijzigd door KabouterSuper op 24-01-2025 13:28 ]
We hebben nu één offerte binnen van een installateur (gevonden via Alklima) maar ik heb het gevoel dat deze best aan de hoge kant zit. Even hier checken of mijn gevoel juist is.
Het zou dan gaan om:
- PUZ-SWM100YAA
- ERST30C-VM2EE (300L all-in-one cilinderunit met 2kw BUH)
Buitenunit komt op ongeveer 13 meter afstand te staan van de binnenunit dus er zit wat extra meter koelleidingen bij, wat klein materiaal etc. maar exclusief aanpassingen in de meterkast (extra groepen en kabels trekken).
Totaal komt deze aanbieding uit op 21.500 inclusief BTW exclusief subsidie.
Heb ik onderschat hoe duur de PUZ-SWM100YAA is of is dit gewoon een hele dure aanbieding?
Edit, kaal is die 9k , ik vind de eerder genoemde prijs van 15k nog steeds hoog
[ Voor 26% gewijzigd door gr8-jen op 24-01-2025 13:51 ]
Je kunt denk ik het beste even hier kijken en dan een eigen advies topic aanmaken en dan hier een linkje droppen (of in het algemene lucht/water warmtepomp topic). Dan kunnen we misschien wat uitgebreider meekijken en heb jij alle info bij elkaar.
De connector CNPWM loshalen doet verder niets met de flow van de pomp. Het enige wat er gebeurt is dat als je de pompsnelheid vanuit het menu verandert, dat dat dus niets verandert. Als die connector wel ingeplugd zit, dan verandert bij mij de pompsnelheid en flow wel.xoror schreef op vrijdag 24 januari 2025 @ 13:16:
[...]
Geen idee, maar als je in mijn geval bedenkt dat er dus een 14kW op kan met iets van 37 L/m.
In de handleiding staat dan:
[...]
Dus je lijkt het tot die 36.9 te kunnen pushen. Er staat ook boven dat je een pomp moet kiezen en dan zorgen dat de flow in de aanbevolen range komt. Dat klinkt alsof je het zelf moet doen als je zelf een pomp installeert.
Maar lijkt erop dat hij de pomp aanstuurt op basis van wat er aan buiten unit aan hangt. Al is het raar dat jij ook niet hoger dan 21 haalt. Misschien is dit het max van de UPM3?
Ook wel jammer dat hij niet moduleert aan de hand de Delta T maar fixed is per pomp snelheid
Kijkend naar de grafiek van de UPM3K 15-75-130 heeft deze toch een hogere max flow dan 27 liter per minuut? Of lees ik deze fout?
:strip_exif()/f/image/ZteJnB8cOg5TssaIT1HPln2r.jpg?f=fotoalbum_large)
Waar ik nog aan zat te denken is de pomp aan te sluiten op Out2. Daar hang je normaal een secundaire pomp aan. Volgens de handleiding zou die dan ook kunnen werken op een andere snelheid dan de primaire pomp. De primaire pomp zit nu op CNP1. Mogelijk dat deze CNP1 (ondanks instellingen in de energiemonitor) een geknepen wattage geeft?
/f/image/Jhor8YsGUTzwH1NOaQITarGm.png?f=fotoalbum_large)
Als ik het grafiekje goed begrijp moet onze xx-75 bij 5M hoog op pompen ~0.575 L/s kunnen doen. Dat is ongeveer 34.5. L/m. Ik ga even vanuit dat de pomp op de begaande grond staat en je een verdieping en zolder heb met vloer verwarming icm plafond hoogte van 2.5m. De pomp zelf kan veel meer als hij niet zoveel hoeft op te pompen.
Ik begrijp dan ook niet waarom iedereen hier maar 21L/m lijkt te halen. Alsof het kunstmatig is. Of zou het komen vanwege de groepen die iedereen gemiddeld per verdieping heeft? (Uiteraard maakt leiding diameter, knietjes etc een boel uit, maar het is toch apart dat iedereen op 20-21 L/m blijft steken?)
Edit: @Jingle1986 Ha ik ben net te laat met mijn plaatje
[ Voor 13% gewijzigd door xoror op 24-01-2025 14:11 ]
Let op: die ERST30C (staat er geen VM2ED achter?) is de oude versie, met een FTC6 controller. Dus deze moet je sowieso niet doen, echt zonde. De goede variant binnendeel is de ERST30F-VM2EE.barcomoon schreef op vrijdag 24 januari 2025 @ 13:34:
Ik zit midden in een offertetraject voor een warmtepomp voor ons vrijstaande woonhuis. Volgens de warmteverliesberekening hebben we 11 kw nodig bij -10. Al wat eigen onderzoek gedaan en de PUZ-SWM100YAA lijkt een mooie match te zijn met het benodigde vermogen. We gaan op de begane grond ongeveer 90m2 vloerverwarming aanleggen. Bovenverdiepingen hebben nog de oude radiatoren voor nu, zou nog vervangen kunnen worden door LT variant.
We hebben nu één offerte binnen van een installateur (gevonden via Alklima) maar ik heb het gevoel dat deze best aan de hoge kant zit. Even hier checken of mijn gevoel juist is.
Het zou dan gaan om:
- PUZ-SWM100YAA
Buitenunit komt op ongeveer 13 meter afstand te staan van de binnenunit dus er zit wat extra meter koelleidingen bij, wat klein materiaal etc. maar exclusief aanpassingen in de meterkast (extra groepen en kabels trekken).
Heb ik onderschat hoe duur de PUZ-SWM100YAA is of is dit gewoon een hele dure aanbieding?
Los daarvan: inderdaad wel behoorlijk aan de prijs. Dit is inclusief een mantelbuis door de grond, elektra en eventuele aanpassingen aan verdelers en/of radiatoren?Of komt dat er nog bij voor?
Welke regio woon je?
Ik heb persoonlijk wel eens het vermoeden gehad dat er eea wordt geknepen adv de buitenunit die eraan zit.xoror schreef op vrijdag 24 januari 2025 @ 14:07:
@KabouterSuper
[Afbeelding]
Als ik het grafiekje goed begrijp moet onze xx-75 bij 5M hoog op pompen ~0.575 L/s kunnen doen. Dat is ongeveer 34.5. L/m. Ik ga even vanuit dat de pomp op de begaande grond staat en je een verdieping en zolder heb met vloer verwarming icm plafond hoogte van 2.5m. De pomp zelf kan veel meer als hij niet zoveel hoeft op te pompen.
Ik begrijp dan ook niet waarom iedereen hier maar 21L/m lijkt te halen. Alsof het kunstmatig is. Of zou het komen vanwege de groepen die iedereen gemiddeld per verdieping heeft? (Uiteraard maakt leiding diameter, knietjes etc een boel uit, maar het is toch apart dat iedereen op 20-21 L/m blijft steken?)
Edit: @Jingle1986 Ha ik ben net te laat met mijn plaatjeDe instelling in het energie menu is denk voor de schatting van het verbruik. Want als je zelf een pomp monteert, weet de unit niet meer hoeveel W er wordt gebruikt door de water pomp. Dan loopt de input power berekening van de unit een beetje spaak.
Het viel mij op dat als ik mensen met een lage flow lees hier ook vaak een kleine pomp aan vast zit.
Maar n=3 ofzo want veel mensen met een suz40 ken ik niet... (de kleine pomp die ik heb in mijn geval)
Obv mijn buitenunit zou er zeker niet geknepen moeten worden, want die is 14kw. Die wil tussen de 18-37 liter flow. Dan is mijn flow van 21 erg mager (van max flow zonder weerstand van 27).laurens0619 schreef op vrijdag 24 januari 2025 @ 14:30:
[...]
Ik heb persoonlijk wel eens het vermoeden gehad dat er eea wordt geknepen adv de buitenunit die eraan zit.
Het viel mij op dat als ik mensen met een lage flow lees hier ook vaak een kleine pomp aan vast zit.
Maar n=3 ofzo want veel mensen met een suz40 ken ik niet... (de kleine pomp die ik heb in mijn geval)
Is er hier iemand met een binnenunit uit de E*PT serie? Die heeft dezelfde primaire pomp maar zou een max flow van 35 liter per minuut hebben. Ik ben benieuwd wat daarmee in de praktijk gehaald wordt.
max flow zonder weerstand zou veel hoger zijn dan die 27 btw
[ Voor 21% gewijzigd door xoror op 24-01-2025 15:13 ]
2jaar terug zelf de boel geïnstalleerd en volgens de berekeningen kwam ik uit op een 9 á10kw wp. Ook hier een vrijstaande woning (2010) en met 103m2 vvw bgg en de badkamer is voor zien van 9m2 vvw. En voor de rest boven radiatoren. Na advies te hebben ingewonnen via dit forum hebben de mannen mij prima geholpen. Ik heb toen besloten om de Puhz-SW75YAA te nemen samen met de ERST30D-VM2ED. En heb het hier nog nooit koud gehad en geen spijt van de aankoop. Mocht je meer vermogen nodig hebben, dan zit er nog een 2kw element in die je mee kan laten draaien.barcomoon schreef op vrijdag 24 januari 2025 @ 13:34:
Ik zit midden in een offertetraject voor een warmtepomp voor ons vrijstaande woonhuis. Volgens de warmteverliesberekening hebben we 11 kw nodig bij -10. Al wat eigen onderzoek gedaan en de PUZ-SWM100YAA lijkt een mooie match te zijn met het benodigde vermogen. We gaan op de begane grond ongeveer 90m2 vloerverwarming aanleggen. Bovenverdiepingen hebben nog de oude radiatoren voor nu, zou nog vervangen kunnen worden door LT variant.
Het zou dan gaan om:
- PUZ-SWM100YAA
Dit alles heeft mij toen incl. de aftrek van de subsidie € 6300 gekost. Er kwam toen nog wel zo'n €2600 aan matriaal bij. Leidingen, nieuwe vvw verdeler etc etc.
Laat je goed adviseren door de kenners van dit forum en lees je hierin en ga niet over 1 nacht ijs.
Succes
[ Voor 44% gewijzigd door Speedyace op 24-01-2025 15:32 ]
WP: Puhz-SW75YAA - ERST30-VM2ED - Procon melcobems mini (A1M) - SolarEdge SE5K 16 x 320WP IBC Solar - SolarEdge SE3680H 14 x 410WP Longi, gasloos sinds: oktober 2022
Voordelen:
- Buitenunit met vermogen passend bij warmte behoefte bij huis
- Zuiniger qua energie verbruik
Nadelen:
- Mogelijk een nog kleinere waterpomp en daardoor nog minder flow
- In combinatie met naregeling nog steeds mogelijk pendelgedrag. Wat is het minimale vermogen wanneer de kleinste kamer warmte vraagt en ligt dit boven het minimale vermogen van de nieuwe warmtepomp?
- Mogelijk wat meer defrosts (zoals door anderen benoemd)
Ik neig naar een oplossing met bestaande unit, verbetering van de naregeling en een zwaardere waterpomp om zodoende meer flow te genereren.
WP: ZCR-140Y-300D / RST30C-VM2ED + PUHZ-SHW140 YHA PV: 4350 WP
wat betreft de flow, ik heb sw75 en toch 21 l/m flow.
Je weet nu hoeveel kW je nodig heb, zoek in data book unit bij die goed past. Ws een 10kW al voldoende (want je heb ws niet veel meer nodig dan ik)?
:strip_exif()/f/image/JvYfKwy51j0OAcUWcv4Nobp4.png?f=user_large)
Op max vermogen lever je een klein beetje in (12kW tegen 15kW bij -10 buiten en W35)
Maar het min vermogen is zoveel lager.
bij 2 graden buiten en w25: 3.4 vs 8.0
bij 7 graden buiten en w25: 2.7 vs 9.0
Dat zijn veel fijnere min vermogens om te hebben bij nieuwbouw. Al ga je daarmee nog steeds niet redden om alleen 1 kamer zonder pendelen te verwarmen, maar als je de woonkamer altijd mee laat lopen zou dat geen probleem moeten zijn.
En dan heb je ook nog een lagere min vermogen voor het koelen, daar wordt je echt blij van als je dat gebruikt. bij W18 is dat 3.5kW vs 10.8kW

[ Voor 92% gewijzigd door xoror op 24-01-2025 17:13 ]
Wij hebben een jaar geleden de SUZ-SWM60 + ERST30D-VM2ED met vervangen van het hele CV-leidingwerk en de radiatoren, inclusief meterkast aanpassingen, het verwijderen van de oude CV-ketel, schoorsteen en het dak weer dichtmaken, voor zo'n 17.000 Euro. 2 man 4 dagen werk. Dus 13 meter extra valt in het niet bij wat bij ons is verbouwd. Het is misschien niet helemaal het juiste topic, maar ik denk dat je er verstandig aan doet om wat meer offertes op te vragen ter vergelijking.barcomoon schreef op vrijdag 24 januari 2025 @ 13:34:
Het zou dan gaan om:
- PUZ-SWM100YAA
gr8-jen schreef op vrijdag 24 januari 2025 @ 13:49:
PUZ zal duurder zijn dan SUZ en het is 3kW meer, maar rekening houdend met inflatie zou ik eerder naar 15-16k neigen.
Edit, kaal is die 9k , ik vind de eerder genoemde prijs van 15k nog steeds hoog
Thanks, ik was er al bang voor. Ik heb nog een andere installateur die langs gaat komen. Eens kijken wat die gaat doen. Dit helpt al enorm.Miezie schreef op vrijdag 24 januari 2025 @ 13:53:
De markt is heden ten dage redelijk zo dat ze bijna alles kunnen vragen, meerdere offertes loont dus... of aanbieders dan zakken door de concurrentie is nog maar de vraag dan.
Goede tip, ga ik doen. Even wat info bij elkaar zoeken. Excuus voor de “vervuiling” van dit topic.michaelvo schreef op vrijdag 24 januari 2025 @ 14:02:
@barcomoon Volgens mij is dat wel aan de hoge kant ja.
Je kunt denk ik het beste even hier kijken en dan een eigen advies topic aanmaken en dan hier een linkje droppen (of in het algemene lucht/water warmtepomp topic). Dan kunnen we misschien wat uitgebreider meekijken en heb jij alle info bij elkaar.
Ok, dat had ik nog niet gerealiseerd. Dat is wel vreemd inderdaad. Er staat ERST30C met VM2EE. Tikfoutje mogelijk van de installateur.Runner15 schreef op vrijdag 24 januari 2025 @ 14:25:
[...]
Let op: die ERST30C (staat er geen VM2ED achter?) is de oude versie, met een FTC6 controller. Dus deze moet je sowieso niet doen, echt zonde. De goede variant binnendeel is de ERST30F-VM2EE.
Los daarvan: inderdaad wel behoorlijk aan de prijs. Dit is inclusief een mantelbuis door de grond, elektra en eventuele aanpassingen aan verdelers en/of radiatoren?Of komt dat er nog bij voor?
Welke regio woon je?
Het is zonder verdere andere kosten zoals elektra, aanpassingen verdelers etc. Dit is puur de buitenunit en binnenunit met boiler aansluiten op bestaande verdelers.
Ik woon in Flevoland. Ik had via de site van Alklima twee installateurs gevonden in de regio en benaderd. Eentje kwam dus met deze aanbieding. Andere moet nog komen met een advies.
Dank al voor deze input
Ik kom met mijn Puhz-sw75YAA op 22ltr. De pomp staat dan in standje 5. Het Data book geeft aan tussen de 10,2 - 22,9.Breud schreef op vrijdag 24 januari 2025 @ 15:25:
ik twijfel in mijn geval inderdaad of ik moet overgaan tot installatie van een warmtepomp met kleiner vermogen.
Voordelen:
- Buitenunit met vermogen passend bij warmte behoefte bij huis
- Zuiniger qua energie verbruik
Nadelen:
- Mogelijk een nog kleinere waterpomp en daardoor nog minder flow
- In combinatie met naregeling nog steeds mogelijk pendelgedrag. Wat is het minimale vermogen wanneer de kleinste kamer warmte vraagt en ligt dit boven het minimale vermogen van de nieuwe warmtepomp?
- Mogelijk wat meer defrosts (zoals door anderen benoemd)
Ik neig naar een oplossing met bestaande unit, verbetering van de naregeling en een zwaardere waterpomp om zodoende meer flow te genereren.
En je kan de pomp dan wel proberen te vergroten, maar je leidingen hebben ook een maximale debiet.
WP: Puhz-SW75YAA - ERST30-VM2ED - Procon melcobems mini (A1M) - SolarEdge SE5K 16 x 320WP IBC Solar - SolarEdge SE3680H 14 x 410WP Longi, gasloos sinds: oktober 2022
Thanks. Ik ben bekend met de theoretische waarden. Ik weet eigenlijk niet waarom de flow in de praktijk veel lager is. Tuurlijk maakt je pompsnelheid, leidingdikte/lengte, etc uit, maar sww op pompsnelheid 5 zou toch wel aardig dicht bij het theoretisch maximum uit moeten komen. Overigens hier een niet-standaard huis, maar wp wel op bg en 1e verdieping op 2.5 tot 3.5m hoogte (voor alle grappenmakers die al op de vrimibo zit: nee, de vloer loopt niet schuin, maar er zitten diverse trappetjes in mijn huis).xoror schreef op vrijdag 24 januari 2025 @ 14:07:
@KabouterSuper
[Afbeelding]
Edit: @Jingle1986 Ha ik ben net te laat met mijn plaatjeDe instelling in het energie menu is denk voor de schatting van het verbruik. Want als je zelf een pomp monteert, weet de unit niet meer hoeveel W er wordt gebruikt door de water pomp. Dan loopt de input power berekening van de unit een beetje spaak.
Verwijderd
Edit, had de foute afbeeldingen geplaatst. Nu wel de juiste:
/f/image/ue5TPGk9dSOeeEzNOyaYbbJ2.png?f=fotoalbum_large)
/f/image/3UHykk60gAxRJLyjIb9KL4oB.png?f=fotoalbum_large)
/f/image/qy33wvEctlQ64B7xrwYV2M4I.png?f=fotoalbum_large)
Motortjes zijn er allemaal af, sommige groepen volledig dichtgeknepen zoals de zolder (nu alsnog 19,5 graden daar) en slaapkamer (slapen met raam open). WAR staat op 33c bij -15c en 26c bij 3c. Flow is 19L.
Resultaat is dat het nu al lekker warm blijft met een laag verbruik. Nu uiteraard voor een langere periode finetunen, maar dank voor alle hulp!!
Laatste vraagjes voor nu:
1) schakelt mijn WP nu pas uit wanneer op de begane grond de temperatuur van 20,5c behaald is?
2) kan het geen kwaad als er groepen dichtgezet worden dat er dan meer flow door andere leidingen gaat? Want mijn flow blijft continu hetzelfde, of ik nu alles open heb gezet of niet. Kan me voorstellen dat die flow nu minder evenredig verdeeld is en daarom voor meer belasting zorgt bij de groepen die open staan (?).
[ Voor 27% gewijzigd door Verwijderd op 24-01-2025 16:25 ]
Dat is wel een heel laag bedrag. Misschien goed om erbij te vermelden wat je zelf hebt gedaan?Speedyace schreef op vrijdag 24 januari 2025 @ 14:50:
[...]
2jaar terug zelf de boel geïnstalleerd en volgens de berekeningen kwam ik uit op een 9 á10kw wp. Ook hier een vrijstaande woning (2010) en met 103m2 vvw bgg en de badkamer is voor zien van 9m2 vvw. En voor de rest boven radiatoren. Na advies te hebben ingewonnen via dit forum hebben de mannen mij prima geholpen. Ik heb toen besloten om de Puhz-SW75YAA te nemen samen met de ERST30D-VM2ED. En heb het hier nog nooit koud gehad en geen spijt van de aankoop. Mocht je meer vermogen nodig hebben, dan zit er nog een 2kw element in die je mee kan laten draaien.
Dit alles heeft mij toen incl. de aftrek van de subsidie € 6300 gekost. Er kwam toen nog wel zo'n €2600 aan matriaal bij. Leidingen, nieuwe vvw verdeler etc etc.
Laat je goed adviseren door de kenners van dit forum en lees je hierin en ga niet over 1 nacht ijs.
Succes
Ik denk ook niet dat het zo is.Jingle1986 schreef op vrijdag 24 januari 2025 @ 14:44:
[...]
Obv mijn buitenunit zou er zeker niet geknepen moeten worden, want die is 14kw. Die wil tussen de 18-37 liter flow. Dan is mijn flow van 21 erg mager (van max flow zonder weerstand van 27).
Is er hier iemand met een binnenunit uit de E*PT serie? Die heeft dezelfde primaire pomp maar zou een max flow van 35 liter per minuut hebben. Ik ben benieuwd wat daarmee in de praktijk gehaald wordt.
Denke eerder correlatie maar geen causaliteit
Factory zero systeem? Post dan in Problemen met warmtepompsystemen van Factory Zero