Acties:
  • +1 Henk 'm!

• nessio
  • Registratie: December 2018
  • Laatst online: 30-09 11:48
@Bschnitz Tijdens de vaste Ta test zijn mijn vloeren afgekoeld. Tja, dat moet ie dus bijstoken en kost kW's
Mijn vloeren zijn 35cm dik. Die warntebuffer moet weer worden opgebouwd. Daarna zakt het verbruik.
Opwarmen is gelukt ondanks defrosts en niet op max vermogen.
-
Eindelijk om 16.00 geen defrosts meer! _/-\o_

2-1 kap, 200m2, SUZ-SWM60VA+ Open Source ME+wtw

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• laurens0619
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 08:43
nessio schreef op woensdag 22 januari 2025 @ 18:33:
-
Eindelijk om 16.00 geen defrosts meer! _/-\o_
Jaloers! Hier nog jojo. Outdoor temp 5 graden volgens melcloud dus zou keer moeten stoppen. Wel kleine verdamper met mn suz40

Bij welke temp stopte het bij jou?

CISSP! Drop your encryption keys!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sdelange99
  • Registratie: Februari 2017
  • Laatst online: 16-09 11:59
@gr8-jen @Miezie Ben nu thuis en het is inderdaad een Mohlenhoff alpha systeem. De thermostaten zitten aangesloten op een Alpha Basis Direct Komfort die de warmtevraag naar de WP stuurt en de stelmotoren aanstuurt.

Ook nog mijn COP bekeken van afgelopen december. 212/69 = 3,1 voor alleen de verwarming. In november was het 74/26 = 2,8.

Bij thuiskomst was mijn woonkamer trouwens wel goed op temperatuur gekomen, dus dat is in ieder geval fijn. Toch nog een thermostaat die moest wennen misschien. De installatiewizard geopend en hij heeft de hele dag een Ta van ongeveer 27 aangehouden met een Tr van ongeveer 26. Volgens de compensatiecurve zou de Ta hoger mogen bij deze buitentemperaturen maar dat gebeurt blijkbaar toch niet, maar daar komt hij niet aan. Als ik op het info knopje druk staat er bij de verwarming Wenstemperatuur 32 (VOORLOOP)

Foto's van de installatiewizard via een imgur linkje zodat mijn post niet een hele pagina inneemt.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Plenkske
  • Registratie: Mei 2011
  • Laatst online: 08:47
laurens0619 schreef op woensdag 22 januari 2025 @ 18:45:
[...]

Jaloers! Hier nog jojo. Outdoor temp 5 graden volgens melcloud dus zou keer moeten stoppen. Wel kleine verdamper met mn suz40

Bij mij stopte het vandaag bij 3 graden, ik heb een suz60

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gr8-jen
  • Registratie: Juni 2011
  • Laatst online: 07:35
sdelange99 schreef op woensdag 22 januari 2025 @ 19:08:
@gr8-jen @Miezie Ben nu thuis en het is inderdaad een Mohlenhoff alpha systeem. De thermostaten zitten aangesloten op een Alpha Basis Direct Komfort die de warmtevraag naar de WP stuurt en de stelmotoren aanstuurt.

Ook nog mijn COP bekeken van afgelopen december. 212/69 = 3,1 voor alleen de verwarming. In november was het 74/26 = 2,8.

Bij thuiskomst was mijn woonkamer trouwens wel goed op temperatuur gekomen, dus dat is in ieder geval fijn. Toch nog een thermostaat die moest wennen misschien. De installatiewizard geopend en hij heeft de hele dag een Ta van ongeveer 27 aangehouden met een Tr van ongeveer 26. Volgens de compensatiecurve zou de Ta hoger mogen bij deze buitentemperaturen maar dat gebeurt blijkbaar toch niet, maar daar komt hij niet aan. Als ik op het info knopje druk staat er bij de verwarming Wenstemperatuur 32 (VOORLOOP)

Foto's van de installatiewizard via een imgur linkje zodat mijn post niet een hele pagina inneemt.
Duidelijk,

Als je het best vind is het goed.

Wat ik had verwacht is dat de Ta voor ruim een half uur zit en 20 minuten defrost en daarna temp klimmen.
Dat het maar 5 minuten warm water heeft lijkt op dat het maar 5 minuten de WP aanzet en daarna vrolijk weer uit.

Als je de stroom moet betalen zou het goedkoper kunnen. Een COP van 4 moet kunnen lijkt mij.

De verhuurder zou het ook fijn vinden als je hem informeert dat de thermostaat die er nu is de WP in 2-3 jaar vermoord.

Dan mag hij zelf de keuze maken of ze er iets aan doen.

WP: ME SUZ-SWM80VA + ERST20D-VM2D || PV: 4500Wp ZWW || BENG, Rc6 rondom, tripple glas, WTW, 165m2 verwarmd || Gasloos sinds sep 2023

Acties:
  • +3 Henk 'm!
@sdelange99 Je woont toch in een appartement van zo'n 40 m²? Wie verzint het om daar een zoneregeling in te monteren? 8)7 |:(
Ik zou hierover in technisch overleg gaan met je verhuurder, en vragen om in de woonkamer de vanmiddag genoemde ruimtetemperatuursensor op te hangen, en dan de ruimtetemperatuurregeling van Mitsubishi te gebruiken.
Jullie hebben hierin beiden een belang:
Voor jou wordt de energierekening lager.
En voor de verhuurder wordt gaat de WP langer mee, want de PWM regeling van Mohlenhoff sloopt de compressor door die veel te vaak aan en uit te sturen.

Aan de hand van simpele P1 monitoring van bijvoorbeeld HomeWizard kun je dat laatste bij je verhuurder wel aantonen.

WP: ME PUHZ-SW75YAA + ERSD-VM2D + EV-WP-TWS-1W 300; AC: ME MXZ-2F42VF + 2x MSZ-LN25VGV; PV: 14.08 kWp O/W + SMA STP 8.0; Vent: Zehnder Q600 ERV + Ubbink AirExcellent.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Miezie
  • Registratie: Januari 2002
  • Nu online

Miezie

Niet zeuren, maar doen.

Andrehj schreef op woensdag 22 januari 2025 @ 19:32:
@sdelange99 Je woont toch in een appartement van zo'n 40 m²? Wie verzint het om daar een zoneregeling in te monteren? 8)7 |:(
De afdeling pennenlikkers, daar is geen medicijn voor.

Waarschijnlijk willen ze het zo eenvoudig en voordelig mogelijk in initiële aanleg hebben of is er simpelweg niet verder gekeken.

Verduurzamen doe je niet voor je portemonnee, maar voor je kroost. | Huis: A++++ | Zon: SolarEdge 10k Homehub, 13kWp, 19,4kWh accu’s | MV: DucoBox Focus | Warmtepomp: ME Ecodan SW75YAA met EHST20D | Tuin: natuurinclusief | Auto: Audi Q4 etron

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sdelange99
@gr8-jen @Andrehj Geen idee hoe dit ooit is besloten. Het is een nieuwbouwcomplex (50 appartementen) waarvan de helft koop en de andere helft via een woningcorporatie als sociale huur wordt verhuurd. Zit een sticker van een bedrijf genaamd Bogro op de WP (inclusief waarschuwing dat de WP instellingen niet veranderd mogen worden.

Heb wel een voorgevoel dat het iets is wat bij een woningcorporatie onderop de papierstapel verdwijnt, maar ik zal het ze melden. Helpt misschien als ik een mogelijke oplossing erbij kan leveren?

Wat kan ik in de tussentijd zelf doen? De Ta vastzetten op 26, één graad onder de temp waar hij steeds naartoe lijkt te verwarmen volgens de installatiewizard zodat hij niet steeds afslaat? Of is dat een gek idee?

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Evad123456 schreef op zondag 19 januari 2025 @ 17:52:
Sinds vandaag krijg ik de volgende foutcode bij mijn warmtepomp (PUHZ-SHW112YHA + ERSC-VM2C):
Abnormale Conditie (UF).

Heeft iemand hier ook last van gehad? En als iemand een service monteur (omgeving Doetinchem) hoor ik dat graag.

Error Code:
UF

Abnormal point and detection method:
Compressor overcurrent interruption (When compressor locked)
Abnormal if overcurrent of DC bus or compressor is detected within 30 seconds after compressor starts operating.
Hoe is dit afgelopen? Heb je al een monteur te pakken gekregen? Ben wel benieuwd eigenlijk.

WP: ME PUHZ-SW75YAA + ERSD-VM2D + EV-WP-TWS-1W 300; AC: ME MXZ-2F42VF + 2x MSZ-LN25VGV; PV: 14.08 kWp O/W + SMA STP 8.0; Vent: Zehnder Q600 ERV + Ubbink AirExcellent.

Acties:
  • +1 Henk 'm!
Miezie schreef op woensdag 22 januari 2025 @ 19:36:
De afdeling pennenlikkers, daar is geen medicijn voor.

Waarschijnlijk willen ze het zo eenvoudig en voordelig mogelijk in initiële aanleg hebben of is er simpelweg niet verder gekeken.
Het is juist helemaal niet voordelig. Een simpele sensor in de woonkamer ophangen en op de WP aansluiten is veel goedkoper dan een zoneregeling.
Mooier is een PAR bediening in de woonkamer, of zelfs het bedieningspaneel van de WP naar de woonkamer verhuizen.
Beiden zijn goedkoper, en werken veel beter dan een zoneregeling in zo'n klein appartement.

Volgens mij is hier sprake van ontzettende onkunde bij degene die het zo heeft verzonnen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
sdelange99 schreef op woensdag 22 januari 2025 @ 19:36:
@gr8-jen @Andrehj Geen idee hoe dit ooit is besloten. Het is een nieuwbouwcomplex (50 appartementen) waarvan de helft koop en de andere helft via een woningcorporatie als sociale huur wordt verhuurd. Zit een sticker van een bedrijf genaamd Bogro op de WP (inclusief waarschuwing dat de WP instellingen niet veranderd mogen worden.

Heb wel een voorgevoel dat het iets is wat bij een woningcorporatie onderop de papierstapel verdwijnt, maar ik zal het ze melden. Helpt misschien als ik een mogelijke oplossing erbij kan leveren?

Wat kan ik in de tussentijd zelf doen? De Ta vastzetten op 26, één graad onder de temp waar hij steeds naartoe lijkt te verwarmen volgens de installatiewizard zodat hij niet steeds afslaat? Of is dat een gek idee?
Wat je kunt doen (geen idee of je dit jezelf toevertrouwt) is de zoneregeling loskoppelen van de WP, een geschikte thermostaat (kost ca 100 euro) ophangen en die aansluiten op de ingang (IN1) waar nu de zoneregeling aan hangt. Dan kun je niet de ruimtetemperatuurregeling gebruiken, maar moet je werken met een vaste Ta of WAR.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gr8-jen
sdelange99 schreef op woensdag 22 januari 2025 @ 19:36:

De WP zal niet goed werken met de thermostaat. Als ik hier zoek is dat ding gewoon zo. Het enige wat ik kan bedenken is vervangen en de rekening sturen naar de verhuurder.

Heb je een P1 meter? Of zin om een ESP module te koppelen aan de WP? Dan heb bewijslast en kunnen ze minder om je heen.

WP: ME SUZ-SWM80VA + ERST20D-VM2D || PV: 4500Wp ZWW || BENG, Rc6 rondom, tripple glas, WTW, 165m2 verwarmd || Gasloos sinds sep 2023

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gr8-jen
laurens0619 schreef op woensdag 22 januari 2025 @ 18:45:
[...]

Hier ook bij de 3 graden. Ik heb wel de Ta nog verlaagd onder de 5 graden, anders had ik ook nog defrost bij 5 graden en minder:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/8ivNXZFeadnMajwtYMr3V3q9Ats=/800x/filters:strip_exif()/f/image/L5AhJwSglJHDqAeSl514Rh8F.png?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• laurens0619
Dus als ik het goed begrijp doet die thermostaat 2 dingen?
- groepen open-dichtzetten
- aan/uit naar wp sturen

Wat zou er gebeuren als je stekker uit de motors trekt en groepen open zet?

Dan zit je alleen nog met de thermostaat functie.
Maar misschien doet die het wel okish, Daarna even kijken wat die doet

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gr8-jen
Ze stonden al manual en waarschijnlijk sinds vandaag helemaal los. Toch zie ik nog dat gejojo van de Ta.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• laurens0619
gr8-jen schreef op woensdag 22 januari 2025 @ 20:00:
[...]

Hier ook bij de 3 graden. Ik heb wel de Ta nog verlaagd onder de 5 graden, anders had ik ook nog defrost bij 5 graden en minder:

[Afbeelding]
Thnx!
Ik heb de ta even vastgezet op 27 en toen stopte het idd :)
Wel janmer dat de rr dat nog niet had gedaan

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gr8-jen
Die wilde nog vermogen compenseren denk ik.

Het is bij mijn weten ook dat je de Dt en dus gevraagde vermogen beïnvloed waardoor die rustiger draait

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• laurens0619
gr8-jen schreef op woensdag 22 januari 2025 @ 20:30:
Die wilde nog vermogen compenseren denk ik.

Het is bij mijn weten ook dat je de Dt en dus gevraagde vermogen beïnvloed waardoor die rustiger draait
Ik denk dat die inderdaad nog dacht "ik zit in defrost modus" dus ik ga wat extra vragen om de volgende defrost buffer te hebben. Mrja daardoor kwam die wel in de defrost ;)

Indoor temperature: 21.5
Target indoor temp: 21.5
Ta: 29.5
Tr: 23.5

Heb voor zekerheid de stooklijn even goedgezet, die stond nog op Ta32 bij outdoor 5, nu naar Ta26 gezet bij 5.
OF die er iets mee doet weet ik alleen niet

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• nessio
@laurens0619 bij 4gr . En daarna draait heel rustig een lange run met steeds minder vermogen.
De RR heeft het zelf gedaan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nessio
@sdelange99 het bouwbesluit schrijft voor zoneregeling (volgens mij) Bedoelt als energiebesparing.
Complete waanzin bij een WP
Nou ja, de installateur kon er lekker aan verdienen Hangt ook nog een systeem op waarvan de fabrikant meld dat het ongeschikt is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Xmoo schreef op maandag 20 januari 2025 @ 16:59:
[...]

Op de verdelers zit geen flowmeter. Of bedoel je die draai dingen? Die staat voor de twee grote slaapkamers 2.0lm en de lange gang 1lm. Flow via 540 is 9

Als het goed is zandcement. Verdeler die aanstaat is de 3e verdieping, 45m2 +/-

Nee bliksem staat niet aan. Enkel warmtepomp icoontje.
Zie: https://imgur.com/a/D21PGGW
@Xmoo is je koude leegstaande huis inmiddels opgewarmd? Ben wel benieuwd of het nu helemaal gelukt is en je warmtepomp op de compressor verwarmt

WP: Mitsubishi Electric SUZ-SWM80VA2 + ERSD-VM2D. PV 3330 Wp. Huis 1931, gasloos sinds jan '24.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Xmoo
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 18-09 22:23
SebastiaanPs schreef op woensdag 22 januari 2025 @ 23:10:
[...]

@Xmoo is je koude leegstaande huis inmiddels opgewarmd? Ben wel benieuwd of het nu helemaal gelukt is en je warmtepomp op de compressor verwarmt
Vloerverwarming staat voor nu nog uit.
Ik kwam er ook achter dat ik nog versie 13.01 draai, heel oud. Deze ga ik ook eens update. Wacht nog even op de homewizard voor ik de warmtepomp uitschakel zodat ik die ook gelijk kan vervangen in de meterkast.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• sdelange99
nessio schreef op woensdag 22 januari 2025 @ 23:07:
@sdelange99 het bouwbesluit schrijft voor zoneregeling (volgens mij) Bedoelt als energiebesparing.
Complete waanzin bij een WP
Nou ja, de installateur kon er lekker aan verdienen Hangt ook nog een systeem op waarvan de fabrikant meld dat het ongeschikt is.
Ben er inmiddels via een ander topic achter gekomen dat er dipswitches op de printplaat van het zonesysteem zitten om het afschakelen tot maximaal 15 minuten te vertragen. Heb hem nu daarop gezet, dus als de thermostaat binnen een kwartier weer een aan signaal stuurt blijft de pomp aan één stuk door werken. Ik zeg heel voorzichtig dat dit wel lijkt te werken, maar ik ga over een dag weer in de installatie wizard kijken hoe het is gelopen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gr8-jen
Ik denk nog steeds dat het dan alleen de pomp aanhoud. De rest van de WP blijft dan wel uit en de compressor herstart nog steeds heel vaak.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/NTy2MoC9rwtJCM1c6LYS5_NPtU8=/x800/filters:strip_exif()/f/image/asCAemd7HCs9tzaHjWeCusr6.png?f=fotoalbum_large

Ik vrees dat dit pendelen is, tot dusverre met het koude weer eigenlijk geen last van gehad tot nu. Toch weer de WAR aanpassen dus

Acties:
  • 0 Henk 'm!
@Verwijderd ja klopt dit is pendelen .

WP: Mitsubishi Electric SUZ-SWM80VA2 + ERSD-VM2D. PV 3330 Wp. Huis 1931, gasloos sinds jan '24.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
sdelange99 schreef op woensdag 22 januari 2025 @ 23:49:
Ben er inmiddels via een ander topic achter gekomen dat er dipswitches op de printplaat van het zonesysteem zitten om het afschakelen tot maximaal 15 minuten te vertragen. Heb hem nu daarop gezet, dus als de thermostaat binnen een kwartier weer een aan signaal stuurt blijft de pomp aan één stuk door werken. Ik zeg heel voorzichtig dat dit wel lijkt te werken, maar ik ga over een dag weer in de installatie wizard kijken hoe het is gelopen.
Dat is al wat beter, maar het probleem is dat die zoneregelingprutsers in minuten denken, terwijl warmtepompen runs van uren moeten maken. Hier haalt de WP pas na een half uur oid zijn maximale efficiëntie. Dat punt bereik jij met die ultrakorte runs nooit.

Ik vind die 15 minuten dus al erg weinig, maar wat is de standaardinstelling dan? Hoeveel beroerder is die?

Acties:
  • 0 Henk 'm!
gr8-jen schreef op donderdag 23 januari 2025 @ 06:53:
Ik denk nog steeds dat het dan alleen de pomp aanhoud. De rest van de WP blijft dan wel uit en de compressor herstart nog steeds heel vaak.
Dat kan de zoneregeling niet. Die heeft maar één aan/uit-contact richting de WP. Dat contact (IN1) zet normaliter zowel de compressor als de waterpomp uit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Red_Baron
  • Registratie: November 2023
  • Laatst online: 01-05 08:36
laurens0619 schreef op woensdag 22 januari 2025 @ 16:44:
[...]

Niet in de app nee

Als je via web interface kijkt via inspect element naar verkeer zie je m ook.

Of je maakt even trial account op melpump.com aan die pakt hem ook op
@laurens0619 Ik ben aan het zoeken maar hoe kom ik via het bovenstaande Web interface van Melcloud? Ik kan dat alleen via de app of via https://app.melcloud.com/

De trial op melpump is al verbruikt ;w

PUHZ-SHW80 YAA ERST30C-VM2ED

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

SebastiaanPs schreef op donderdag 23 januari 2025 @ 08:05:
@Verwijderd ja klopt dit is pendelen .
Als dit tijdens de vriestemperaturen niet gebeurde maar nu het iets warmer is wel, kan ik daaruit concluderen dat ik dan met een lagere instelling moet werken voor de warmere temperaturen denk je? Ik draai nu 33 / -9 en 26 / 4.

Acties:
  • +1 Henk 'm!
Verwijderd schreef op donderdag 23 januari 2025 @ 08:52:
[...]

Als dit tijdens de vriestemperaturen niet gebeurde maar nu het iets warmer is wel, kan ik daaruit concluderen dat ik dan met een lagere instelling moet werken voor de warmere temperaturen denk je? Ik draai nu 33 / -9 en 26 / 4.
Dat betekent dat je bij deze temperaturen meer afgifte nodig hebt. Dat kan door meer afgifte open te zetten, een hogere Ta of een hogere flow.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• gr8-jen
Red_Baron schreef op donderdag 23 januari 2025 @ 08:23:
[...]

@laurens0619 Ik ben aan het zoeken maar hoe kom ik via het bovenstaande Web interface van Melcloud? Ik kan dat alleen via de app of via https://app.melcloud.com/

@laurens0619 Ik ben ook wel benieuwd eigenlijk.
Heb jij een beter truucje dan:

https://app.melcloud.com/

ctrl+shift+c
inloggen
tabblad network
bovenin zoeken naar "listDevices"
En dan in de resultaten zoeken naar "freq"

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/svj-iZJDQOYSg2s_-4z83bBiQHQ=/800x/filters:strip_exif()/f/image/rXVO0ZmSzdve4qkY7JSndNnP.png?f=fotoalbum_large

Dan krijg ik het wel maar voor 1 moment en als ik de pagina vernieuw moet je weer inloggen.
Dan is dat scriptje uitvoeren makkelijke toch? ongegeneerd reclame maken

Edit:
Ok inloggen nadat je checkbox aanvinkt.

@Red_Baron Als je dit doet moet je niet te vaak de pagina verversen. 20 keer in een uur kan, bij 30 keer in een uur wordt je een aantal uur geblokkeerd. ;)

[ Voor 8% gewijzigd door gr8-jen op 23-01-2025 09:09 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• laurens0619
Red_Baron schreef op donderdag 23 januari 2025 @ 08:23:
[...]

inderdaad naar app.melcloud.com gaan
Inspect element
netwerk pad
Refresh pagina
Url opzoeken van ListDevices
In de json zoeken naar: "HeatPumpFrequency": ,

Zie je dus wel alleen de actuele frequency

Het kan ook via homeassistant maar die data zat er geloof ik niet standaard in. Moest je wat voor aanpassen oid maar voor die 30 euro per jaar voor melpump ben ik daar te lui voor :P

@gr8-jen
Haha nee beter dan dit krijg je niet uit de officiele interface. Mbt inloggen: bij het inloggen zeggen dat je ingelogd wilt blijven dan blijft die ingelogd.

Heb toen ik het moest monitoren wat commandos in een scriptje gegooid die het direct naar de console spuugde.
Maar als je het echt wil monitoren zou ik gewoon HomeAssistant integratie fixen, of betalen voor melpump.
Of jouw scriptje gebruiken idd :)

[ Voor 22% gewijzigd door laurens0619 op 23-01-2025 09:01 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• gr8-jen
[...]

Ik denk dat jij nog steeds de moteren op de groepen heb. Nu het iets warmer is gaan sommige groepen dicht omdat het op temperatuur is en dan is de flow minder en kan het minder warmte kwijt.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Wouterie
  • Registratie: Januari 2017
  • Laatst online: 20-09 12:04
[...]

Nu ben ik een slecht voorbeeld, want in krijg de WAR niet echt op orde... Maar de theorie is dat je op een typische pendeldag (graadje of 10 tot 15) gaat kijken wat de laagste Ta is die je kunt krijgen zonder gependel en wel je huis warm wordt. Die waarde hanteer je als minimale temperatuur voor de WAR.
Je moet er daarnaast ook voor zorgen dat je niet teveel dichtdraait omdat het niet meer zo koud is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wouterie
laurens0619 schreef op donderdag 23 januari 2025 @ 08:58:
[...]

inderdaad naar app.melcloud.com gaan
Inspect element
netwerk pad
Refresh pagina
Url opzoeken van ListDevices
In de json zoeken naar: "HeatPumpFrequency": ,

Zie je dus wel alleen de actuele frequency

Het kan ook via homeassistant maar die data zat er geloof ik niet standaard in. Moest je wat voor aanpassen oid maar voor die 30 euro per jaar voor melpump ben ik daar te lui voor :P

@gr8-jen
Haha nee beter dan dit krijg je niet uit de officiele interface. Mbt inloggen: bij het inloggen zeggen dat je ingelogd wilt blijven dan blijft die ingelogd.

Heb toen ik het moest monitoren wat commandos in een scriptje gegooid die het direct naar de console spuugde.
Maar als je het echt wil monitoren zou ik gewoon HomeAssistant integratie fixen, of betalen voor melpump.
Of jouw scriptje gebruiken idd :)
Via HomeAssistant is er inderdaad veel meer mogelijk, maar daar moet je wel wat handigheid in hebben en natuurlijk de hardware. Ik snap niet dat men dit niet in de officiële MelCloud app/interface heeft verwerkt. De data is gewoon beschikbaar!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• laurens0619
Wouterie schreef op donderdag 23 januari 2025 @ 09:09:
[...]
Via HomeAssistant is er inderdaad veel meer mogelijk, maar daar moet je wel wat handigheid in hebben en natuurlijk de hardware. Ik snap niet dat men dit niet in de officiële MelCloud app/interface heeft verwerkt. De data is gewoon beschikbaar!
Inderdaad gemiste kans en ook precies de reden waarom het Melpump initiatief bestaat :)
Ik heb hier wel eens gelezen dat ze bezig zijn met een nieuwe versie maar wanneer of dat die uberhaupt gaat uitkomen, geen idee.

En wss zal het dan wel een fancy 2.0 versie zijn met een AI chatboi waar je vragen aan kunt instellen ipv meer en betere data :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Knowbody
  • Registratie: December 2016
  • Laatst online: 07:39
Verwijderd schreef op donderdag 23 januari 2025 @ 08:01:
[Afbeelding]

Ik vrees dat dit pendelen is, tot dusverre met het koude weer eigenlijk geen last van gehad tot nu. Toch weer de WAR aanpassen dus
Pendelen is per uur meer dan 6x starten.

0599 BJ 2022, Nibe Split 12 kW, SMO S40. Getuned naar 56 Hz max, 20 lpm debiet verwarming en koeling, stille mode altijd aan.Hier verdwijnt de legionella aangroei dagelijks in het riool. 9000 Wp plat dak 10xNO, 10xZW, 5xZO

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wouterie
laurens0619 schreef op donderdag 23 januari 2025 @ 09:12:
[...]

Inderdaad gemiste kans en ook precies de reden waarom het Melpump initiatief bestaat :)
Ik heb hier wel eens gelezen dat ze bezig zijn met een nieuwe versie maar wanneer of dat die uberhaupt gaat uitkomen, geen idee.

En wss zal het dan wel een fancy 2.0 versie zijn met een AI chatboi waar je vragen aan kunt instellen ipv meer en betere data :+
Ja, het gerucht dat men bezig is met iets nieuws loopt al een tijdje... Het is wel typisch dat wat grotere (en oudere) bedrijven zo slecht zijn in het uitbrengen van een fatsoenlijke app. Beetje off-topic maar de Smart M-Air app van Mitsubishi Heavy Industries is pas echt beroerd. En brakke AI erbij zou helemaal een drama zijn.
Maar goed, gelukkig bestaan er professionele hobbyisten (zoals xorxor en de Melpump mensen) die wel raad weten met de data.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Knowbody
  • Registratie: December 2016
  • Laatst online: 07:39
DGR schreef op woensdag 22 januari 2025 @ 10:14:
Wat ik ook doe en instel, ik krijg mijn Ta gewoon niet hoger dan 27.
Zowel op RR als op vaste Ta is dit het geval, iemand een suggestie waar dat aan kan liggen?
Je kunt kiezen voor een lagere pompsnelheid.

0599 BJ 2022, Nibe Split 12 kW, SMO S40. Getuned naar 56 Hz max, 20 lpm debiet verwarming en koeling, stille mode altijd aan.Hier verdwijnt de legionella aangroei dagelijks in het riool. 9000 Wp plat dak 10xNO, 10xZW, 5xZO

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nessio
Op RR draait de wp nu strak Ta 27 en Tr 25.
Huis nu 22,5 ipv ingestelde 21,5.
Ben benieuwd wanneer de wp stopt.
Ik kom er even niet ivm inleren.
Overigens is volgens mij Ta 27 het minimum.
16/60x4,2x2 =2,24.
Flow gaat alleen omhoog met hogere Ta. Geen idee waarom.

gevonden : boven zijn er kamers uitgezet daar het te warm werd!
Om 10.00 heeft RR de wp uitgezet (zon komt er nu ook nog in)

[ Voor 18% gewijzigd door nessio op 23-01-2025 10:16 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bschnitz
  • Registratie: Februari 2005
  • Laatst online: 30-09 15:27
Wat zijn eigenlijk de instellingen voor die pomp snelheid?

Ik zie bij mijn sww 4 staan en bij verwarmen 5.

Iemand een idee hoezo die op 4 zou staan? Wellicht zuiniger?

WP: ME SUZ-SWM80VA + ERST20D-VM2D || PV: 12.000Wp || Batterij: SigenStor 12kW + 24kWh || A++++ 151m2 570m3 op water || WTW: Itho Daalderop HRU 350 ECO || Auto: Hyundai Ioniq 6 53kWh.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Wouterie
Bschnitz schreef op donderdag 23 januari 2025 @ 09:37:
Wat zijn eigenlijk de instellingen voor die pomp snelheid?

Ik zie bij mijn sww 4 staan en bij verwarmen 5.

Iemand een idee hoezo die op 4 zou staan? Wellicht zuiniger?
Het verschil tussen 4 en 5 is niet zo heel groot op gebied van flow, maar ik merkte dat het wel scheelt in geluid. Alleen weet ik niet of het überhaupt iets doet bij SWW.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• laurens0619
Vanochtend was mijn pomp opeens Force SWW aan het doen, ik denk door melpump door een "solar panel" functie die ik aan het testen was.

Kijkende naar de grafieken vroeg ik mij wat af:
- 07:00 Het tankwater was 46 graden
- 07:10 Ging SWW aan en begon hij met Ta 30
- 07:20: Ta gegroeid naar 40. Tankwater: 41
- 07:30 Ta gegroeid naar 53. Tankwater: 45

Is het niet zo dat die het tankwater tussen 07:10 en 07:30 dus aan het koelen was omdat de Ta was lager dan tankwater temperatuur?
Als dat zo is: Is het niet efficienter om te wachten tot je water 30 graden is? Dan ben je niet aan het afkoelen. Of zit ik door plaatsing van sensoren naar data te kijken die ik niet zo kan interpreteren?

Verder puur hypothetisch mijn vraag: Ik verwarm bewust 1x per dag om 12:00 en 9/10 keer is mijn vat dan voor 95% leeg en zit ik dus onder de 30 dagen./

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/fnwSMmm0acpBP88oUzlc4BmWGTo=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/MzyxqDBBNL0QapUEKf9WJneB.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 17% gewijzigd door laurens0619 op 23-01-2025 09:58 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• sdelange99
Andrehj schreef op donderdag 23 januari 2025 @ 08:05:
[...]

Dat is al wat beter, maar het probleem is dat die zoneregelingprutsers in minuten denken, terwijl warmtepompen runs van uren moeten maken. Hier haalt de WP pas na een half uur oid zijn maximale efficiëntie. Dat punt bereik jij met die ultrakorte runs nooit.

Ik vind die 15 minuten dus al erg weinig, maar wat is de standaardinstelling dan? Hoeveel beroerder is die?
Standaardinstelling kan om de twee minuten schakelen.. Gisteravond is het lampje voor warmtevraag al een paar uur niet uit geweest, omdat dat kwartier dus steeds maar verlengd blijft worden. Zal nog steeds niet ideaal zijn, maar wel beter dan wat het was. Ta stond afgelopen nacht op 27 graden, maar zag in de installatiewizard de Ta af en toe naar 29 gaan en daarna inzakken tot 24. Pendelen? Heb de Ta daarom als test nu op 30 gezet. Bij terugkomst van werk vanavond ben ik benieuwd wat de installatiewizard laat zien.

Heb alles nu staan zoals in deze post.

Ideaal is het allemaal niet, maar zeker een verbetering waarvoor grote dank aan de meedenkers op het forum. Ik ga in 't weekend eens een bericht richting de woningcorporatie slingeren en zorgen dat ik van Mohlenhoff op de mail bevestigd krijg dat het systeem niet voor WPs geschikt is als extra 'bewijs'.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• michaelvo
  • Registratie: Oktober 2006
  • Laatst online: 30-09 18:28
@laurens0619 Nee wat je ziet is menging in het vat. Door het stromende water in de spiraal vindt warmteoverdracht plaats en verdwijnt de gelaagdheid. Ter hoogte van de sensor kan dit dus betekenen dat het water eerst even wat kouder wordt, terwijl het vat als geheel wél opgewarmd wordt.

WP: ME PUHZ-SW100YAA + EHSC-VM2D + HTWBOI-300 || AC: MHI SRK/C 50 ZS-W + MHI SRK/C 35 ZS-W || PV: 10.4 kWp ZO/ZW + Enphase IQ8+ || MV: Itho Daalderop CVE-S Optima Inside CO2

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• nessio
@laurens0619 Ik heb bij SWW de pomp op 1 staan : maakt niets uit

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JustMyOpinion
  • Registratie: November 2012
  • Laatst online: 06:48
Verwijderd schreef op donderdag 23 januari 2025 @ 08:01:
[Afbeelding]

Hoe kom je erbij dat dit pendelen is? Ik zie in de grafiek dat de Ta in ongeveer 17 uur oploopt en dan weer, om redenen, afkoelt. Maar dat is naar mijn idee geen pendelen.

Heb je geen grafiek van de frequentie? Of kan je bevestigen dat de unit elke x minuten stopt?

Gasloos sinds 12-2022 || Hoekhuis 1968 || WP: SUZ SWM80 VA || 300 l boiler || SOLAR: 2,1 kWp OZO / 2,4 kWp WNW (SolarEdge) + 3,6 kWp S (Solis)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wouterie
JustMyOpinion schreef op donderdag 23 januari 2025 @ 10:42:
[...]

Hoe kom je erbij dat dit pendelen is? Ik zie in de grafiek dat de Ta in ongeveer 17 uur oploopt en dan weer, om redenen, afkoelt. Maar dat is naar mijn idee geen pendelen.

Heb je geen grafiek van de frequentie? Of kan je bevestigen dat de unit elke x minuten stopt?
Dit is een grafiek van 1 uur, dus je ziet niet 17 uur, maar de 17e minuut in dat uur. Maar eens, zonder frequentie van de compressor is het niet 100% te zeggen. Zou ook nog door een thermostaat kunnen komen trouwens.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

JustMyOpinion schreef op donderdag 23 januari 2025 @ 10:42:
[...]

Dit is van een uur, zie hier bijvoorbeeld een uur later:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Xq4wQf3BCHVl8Mp_JrvZQ9zlkjM=/x800/filters:strip_exif()/f/image/AdKIpX3t0za37jviNwB2sfyQ.png?f=fotoalbum_large

Heb geen grafiek van de frequentie helaas.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• laurens0619
Dit ziet er inderdaad meer uit als moduleren.
JE kunt uit melcloud wel rapport draaien met operation mode. Dan zou je moeten zien of die de momenten uit heeft gestaan. Ik vermoed dat je daarmee pendelen ook kunt vinden

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• laurens0619
michaelvo schreef op donderdag 23 januari 2025 @ 10:07:
@laurens0619 Nee wat je ziet is menging in het vat. Door het stromende water in de spiraal vindt warmteoverdracht plaats en verdwijnt de gelaagdheid. Ter hoogte van de sensor kan dit dus betekenen dat het water eerst even wat kouder wordt, terwijl het vat als geheel wél opgewarmd wordt.
Ik snap je punt vanuit de data maar ik blijf het mij afvragen:
- Water is 46 graden
- Warmtepomp spiraal stopt er 30 graden in

Dan koelt het toch even af?
Waarom stopt de warmtepomp er niet direct 46 graden aan Ta in?

Of is het zo dat het water, waar de spiraal zit, wel 30 graden is (vanwege gelaagdheid).
Dan snap ik het wel, dan koelt er niets af en kan die er logischerwijs ook geen 46 graden in stoppen

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Blackraven
  • Registratie: November 2007
  • Laatst online: 08:29
@laurens0619 Punt 1: je hebt geen spiraal, maar een platenwisselaar (je hebt een cilinder-unit toch?).
Het water bij de sensor is 46 graden, niet onderin je vat.
De drinkwaterpomp gaat door de platenwisselaar circuleren en trekt je gelaagdheid uit het vat.
Als de warmtepomp er 30 graden in pompt, zal je tapwater op dat moment een paar graden lager zijn.
Zolang je Ta boven je Tr zit, zul je warmte toevoegen aan je tapwater.

WP: ME PUHZ-SW75YAA+EHST20D-VM2C2+ESP | EVSE: SmartEVSE v2 | PV: 11kWp Growatt

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• gr8-jen
Verwijderd schreef op donderdag 23 januari 2025 @ 10:50:
[...]

Dit is van een uur, zie hier bijvoorbeeld een uur later:

[Afbeelding]

Heb geen grafiek van de frequentie helaas.
Zie post van vanochtend: gr8-jen in "Mitsubishi Electric Ecodan Lucht/Water Warmtepompen"
Je kan die verversing van de pagina doen om de 3 minuten en dan de freq noteren. Het herhaalt zich toch om de 20 minuten, dus na 6-7 keer ben je in de nieuwe loop.

En anders, als je een linux (en ik denk ook macbook) heb kun je daar ook het genoemd script draaien om grafieken met frequentie, momenteel vermogen en defrostmodus te maken. Als de uitleg niet duidelijk is of als je graag de code voor de dashboards wilt kun je PM sturen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• laurens0619
Blackraven schreef op donderdag 23 januari 2025 @ 11:20:
@laurens0619 Punt 1: je hebt geen spiraal, maar een platenwisselaar (je hebt een cilinder-unit toch?).
Het water bij de sensor is 46 graden, niet onderin je vat.
De drinkwaterpomp gaat door de platenwisselaar circuleren en trekt je gelaagdheid uit het vat.
Als de warmtepomp er 30 graden in pompt, zal je tapwater op dat moment een paar graden lager zijn.
Zolang je Ta boven je Tr zit, zul je warmte toevoegen aan je tapwater.
Ah kijk, super helder!

Mijn denkfout zat hem inderdaad in de spiraal vs platenwisselaar met pomp maar ook de sensoren.
Heb hem net, met vat waarvan ik zeker wist dat die warm was, opnieuw op force SWW gedrukt en zag inderdaad dat Ta nu wel direct hoog is.

Dank!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DGR
  • Registratie: Januari 2024
  • Laatst online: 20-07 09:23

DGR

Knowbody schreef op donderdag 23 januari 2025 @ 09:26:
[...]

Je kunt kiezen voor een lagere pompsnelheid.
heb hem inderdaad even teruggezet van stand 5 (21 L) naar stand 4 (18 L).
Straks eens kijken wat dat oplevert en of er nog een fatsoenlijke delta t uitkomt.
Had een hoop gerotzooid met het systeem en daardoor veel verwarmingstijd misgelopen, uiteraard daardoor de binnentemperatuur teruggelopen naar 16,5 graad.
Nu eindelijk weer op een Ta van 30 graden (vaste Ta) en de hut begint weer op te warmen, omdat alles zover afgekoeld was is het wel logisch dat ie eerder moeite had om 30 graden Ta te halen, of het gewoonweg helemaal niet redde.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bschnitz
Dit is en blijft een vreemde hut dit.

Het is 5c buiten en ik moet alweer gaan beperken op minimum vermogen...

Had hem gisteren zelfs uitgezet zodat het wat zou afkoelen.

Dit is nu vanaf 08:00 uur de situatie en in ga hem er om 14:00 uitgooien, denk dat die anders gaat pendelen als die het niet al doet. De EOP is al laag, volgens de specs zou dit pas mogelijk moeten zijn vanaf 15c en dat is het niet 🤐

Estimated Output Power 2.366 kW
Estimated Total Daily Energy Produced 16.356 kWh
Reported Total Daily Energy Consumption 2.8 kWh
Feed Temp 25.5 °C
Return Temp 23.0 °C
Flow Rate 19 L/min

Terug naar een tijdschema i guess, zou niet weten hoe ik dit kreng anders nog meer kan beperken.

WP: ME SUZ-SWM80VA + ERST20D-VM2D || PV: 12.000Wp || Batterij: SigenStor 12kW + 24kWh || A++++ 151m2 570m3 op water || WTW: Itho Daalderop HRU 350 ECO || Auto: Hyundai Ioniq 6 53kWh.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gr8-jen
Jij bent de eerste denk ik die klaagt dat de WP zijn werk te goed doet :)

Je kan misschien 2x "nachtverlaging" doen? 1x na 23:00 en 1x na 11:00 en dan 4-5 uurtjes draaien.
Dan warmt het wel op als je opstaat en als je stil zit in de woonkamer. Verder is die dan uit op een SWW run na.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• xoror
  • Registratie: November 1999
  • Niet online
@Bschnitz Maar je heb toch best wat m2, apart dat je zo weinig nodig heb. Hoeveel graden is het dan binnen als het te warm is ? Waarom schakelt je thermostaat de WP dan nog niet uit als het al warm genoeg is binnen ?

Hier is de temp weer boven 21c na die 2 weken defrost geweld

[ Voor 18% gewijzigd door xoror op 23-01-2025 13:30 ]

Eenvoudig + Goedkoop Mitsubishi Warmtepomp uitlezen/besturen met een ESP32

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nessio
@dgr. Je hebt toch een thermostaat? Zet de wp op RR en laat m een paar dagen inleren.
Niet op verbruik letten maar de wp even zijn gang laten gaan. Als het te warm wordt stopt de wp vanzelf anders is je thermostaat niet goed
Een vaste Ta is niet altijd geschikt en je blijft rommelen.
RR met Par50 werkt bij mij toch beter.
Minimum vermogen was teveel dus wp is nu uit.
Ik laat even lekker zelf doorgaan. Nu is het te warm, moet maar even.
Ik mocht testen maar met vaste Ta /defrosts werd het te koud en kreeg ik te maken met WAF.
ME doet het nog niet zo slecht.

[ Voor 23% gewijzigd door nessio op 23-01-2025 13:31 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• xoror
  • Niet online
Voor de mensen die RR draaien, hebben jullie een SD card in de unit ? Het is apart dat hij deze settings daar niet opslaat. Even checken.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• nessio
Nee, helaas geen sd en ook geen melcoud.
Wel een procon maar is non-actief

[ Voor 30% gewijzigd door nessio op 23-01-2025 13:28 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DGR

DGR

nessio schreef op donderdag 23 januari 2025 @ 13:20:
@dgr. Je hebt toch een thermostaat? Zet de wp op RR en laat m een paar dagen inleren.
Niet op verbruik letten maar de wp even zijn gang laten gaan. Als het te warm wordt stopt de wp vanzelf anders is je thermostaat niet goed
Een vaste Ta is niet altijd geschikt en je blijft rommelen.
RR met Par50 werkt bij mij toch beter.
Ik mocht testen maar met vaste Ta /defrosts werd het te koud en kreeg ik te maken met WAF.
ME doet het nog niet zo slecht.
Zal zometeen na mijn werk kijken hoe het ervoor staat, of de boel al verder opgewarmd is en vooral wat de temperaturen op dit moment doen, benieuwd naar delta t met pompstand 4 met 18L.
Als alles weer lekker warm is zet ik hem weer terug op RR en daarmee hopend dat ie zelf ingrijpt wanneer de temperaturen dalen, in ieder geval even een paar dagen de tijd geven om te leren.
Eerder viel mij wel op dat verbruik van RR hoger was dan met vaste Ta, en dat ie nogal agressiever draaide en daardoor ook een hoop meer geluid produceerde.
Heb inderdaad een thermostaat, de PAR-WT60 draadloos.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bschnitz
xoror schreef op donderdag 23 januari 2025 @ 13:15:
@Bschnitz Maar je heb toch best wat m2, apart dat je zo weinig nodig heb. Hoeveel graden is het dan binnen als het te warm is ?

Hier is de temp weer boven 21c na die 2 weken defrost geweld
130-150m2, 550m3 ofzo.

Boven warmt gewoon veel sneller op dan onder.

Het is nu alweer 21c boven met een Ta van 25 en het was 19c vanochtend.

Krijg het gevoel alsof de Tr beneden anders is dan boven? Kan dat?

Badkamer zit bijna op 20c en de rest bijna op 18c zoals ik wil maar dat duurt veel langer dan boven.

Boven krijg ik 2c erbij voor elke 1c beneden, als ik er nu zo over nadenk.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• xoror
  • Niet online
Bschnitz schreef op donderdag 23 januari 2025 @ 13:34:
[...]

130-150m2, 550m3 ofzo.

Boven warmt gewoon veel sneller op dan onder.

Het is nu alweer 21c boven met een Ta van 25 en het was 19c vanochtend.

Krijg het gevoel alsof de Tr beneden anders is dan boven? Kan dat?

Badkamer zit bijna op 20c en de rest bijna op 18c zoals ik wil maar dat duurt veel langer dan boven.

Boven krijg ik 2c erbij voor elke 1c beneden, als ik er nu zo over nadenk.
Dan moet je flow knijpen bij de verdeler boven (of de individuele groepen) zodat het gelijk matig opwarmt. Even zoeken op waterzijdig inregelen, is vast al meerdere keren uitgelegd. Badkamer wil je ws max flow hebben, en beneden ook. Boven moet je beetje tweaken/knijpen om de gewenste temps te krijgen.

@nessio
https://ecodan.mitsubishielectric.it/en/pdf/ecodan_eng.pdf op p147, staat bij RR duidelijk SD card icon dat de settings worden opgeslagen :/

[ Voor 8% gewijzigd door xoror op 23-01-2025 13:40 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nessio
RR lijkt iets onzuiniger maar als het goed is dan houd de wp de temperatuur strak op doeltemperatuur. Met vaste Ta heb je mogelijk geen vaste huistemperatuur.
Soms te laag. Soms te hoog. En je bent zelf voortdurend aan het bijregelen (afhankelijk van de woning)
Bij mij liep de temperatuur van de vloer( buffer) te veel terug en daarom ging het niet goed. RR houd die buffer wel in stand en dat kost kW. Jammer dan, met gas was ik een veelvoud kwijt geweest met 200m2 en ruim 700m3.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nessio
@dgr. 550m3 met 150m2? Zijn je kamers dan 3,20 hoog en vloeren van 30cm?
Ik heb 700m3 maar de zolderverdieping is achterlijk hoog. Eerst 60cm recht en dan nog 450 cm naar de punt.
Erg handig met lampen ophangen ( steiger)

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Miezie
  • Registratie: Januari 2002
  • Nu online

Miezie

Niet zeuren, maar doen.

Ik vind dit gewoon voor de vorm wel een mooi grafiekje na een week mooi weer en eindelijk de pomp even uit:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/AH636L183PPsL9B16RP56qYpFX4=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/H0PpqO45vM2S3m4k2varlTIq.jpg?f=fotoalbum_large

Ik denk dat het ook wel bewijst dat de infinite defrost loop bij mij in elk geval niet bestaat....

Verduurzamen doe je niet voor je portemonnee, maar voor je kroost. | Huis: A++++ | Zon: SolarEdge 10k Homehub, 13kWp, 19,4kWh accu’s | MV: DucoBox Focus | Warmtepomp: ME Ecodan SW75YAA met EHST20D | Tuin: natuurinclusief | Auto: Audi Q4 etron

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• laurens0619
Bschnitz schreef op donderdag 23 januari 2025 @ 12:59:
Dit is en blijft een vreemde hut dit.

Het is 5c buiten en ik moet alweer gaan beperken op minimum vermogen...

Had hem gisteren zelfs uitgezet zodat het wat zou afkoelen.

Dit is nu vanaf 08:00 uur de situatie en in ga hem er om 14:00 uitgooien, denk dat die anders gaat pendelen als die het niet al doet. De EOP is al laag, volgens de specs zou dit pas mogelijk moeten zijn vanaf 15c en dat is het niet 🤐

Estimated Output Power 2.366 kW
Estimated Total Daily Energy Produced 16.356 kWh
Reported Total Daily Energy Consumption 2.8 kWh
Feed Temp 25.5 °C
Return Temp 23.0 °C
Flow Rate 19 L/min

Terug naar een tijdschema i guess, zou niet weten hoe ik dit kreng anders nog meer kan beperken.
Ik zie nog een delta van 2,5 graden. Ik zou niet weten waarom die gaat pendelen.
Wat is de gemeten binnen temperatuur en bij welke temperatuur gooit de thermostaat hem uit?

Ik zou er gewoon even vanaf blijven. Hij gaat pas pendelen als de return temp richting de 25 gaat maar tegen die tijd is het binnen als het goed is allang zo warm dat je thermostaat hem zelf uitzet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• laurens0619
DGR schreef op donderdag 23 januari 2025 @ 12:49:
[...]

heb hem inderdaad even teruggezet van stand 5 (21 L) naar stand 4 (18 L).
Straks eens kijken wat dat oplevert en of er nog een fatsoenlijke delta t uitkomt.
Had een hoop gerotzooid met het systeem en daardoor veel verwarmingstijd misgelopen, uiteraard daardoor de binnentemperatuur teruggelopen naar 16,5 graad.
Nu eindelijk weer op een Ta van 30 graden (vaste Ta) en de hut begint weer op te warmen, omdat alles zover afgekoeld was is het wel logisch dat ie eerder moeite had om 30 graden Ta te halen, of het gewoonweg helemaal niet redde.
Dat komt door de defrosts icm afgekoelde woning door je "gertozooi" . Zonder defrotst is het een flinke uitdaging te klimmen.
Ik zou hem echt lekker op RR laten staan en geef het de tijd om te leren. Dus niet een dagje RR, maar een maand ofzo en kijken hoe hij omgaat met wisselende periodes.

[ Voor 7% gewijzigd door laurens0619 op 23-01-2025 14:58 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ocaj
  • Registratie: Juli 2011
  • Niet online
xoror schreef op donderdag 23 januari 2025 @ 13:24:
Voor de mensen die RR draaien, hebben jullie een SD card in de unit ? Het is apart dat hij deze settings daar niet opslaat. Even checken.
Toen ik laatst de FW-update deed heb ik gekeken wat er op de bestaande SD-kaart stond.
Niets van settings te vinden, alleen maar logdata.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bschnitz
laurens0619 schreef op donderdag 23 januari 2025 @ 14:44:
[...]

Ik zie nog een delta van 2,5 graden. Ik zou niet weten waarom die gaat pendelen.
Wat is de gemeten binnen temperatuur en bij welke temperatuur gooit de thermostaat hem uit?

Ik zou er gewoon even vanaf blijven. Hij gaat pas pendelen als de return temp richting de 25 gaat maar tegen die tijd is het binnen als het goed is allang zo warm dat je thermostaat hem zelf uitzet.
Niet zolang het beneden niet warm genoeg is. Boven blijft die doorgaan want daar moest ik alle naregeling eraf halen. Dus voor boven is er geen stop meer tenzij onder op temperatuur is.

Maar hij gaat toch ook pendelen als ik Ta 25 heb en er 26.5c feed is of hoger? Heeft dat echt alleen met Tr te maken?

Jij zegt eigenlijk zolang er 2c tussen zou alles prima moeten zijn?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ocaj
  • Registratie: Juli 2011
  • Niet online
xoror schreef op donderdag 23 januari 2025 @ 13:36:
[...]

@nessio
https://ecodan.mitsubishielectric.it/en/pdf/ecodan_eng.pdf op p147, staat bij RR duidelijk SD card icon dat de settings worden opgeslagen :/
Daar staat dat je de settings via een SD-kaart kunt instellen. Je kunt alle settings naar de sd-kaart kopiëren of ervan inlezen. Maar dat lijkt me niet de dynamisch berekende data.

Zou natuurlijk wel kunnen, maar helaas niet het geval. Gewoon de WP nooit uitzetten dan is er niks aan de hand :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• laurens0619
Bschnitz schreef op donderdag 23 januari 2025 @ 15:00:
[...]

Niet zolang het beneden niet warm genoeg is. Boven blijft die doorgaan want daar moest ik alle naregeling eraf halen. Dus voor boven is er geen stop meer tenzij onder op temperatuur is.

Maar hij gaat toch ook pendelen als ik Ta 25 heb en er 26.5c feed is of hoger? Heeft dat echt alleen met Tr te maken?

Jij zegt eigenlijk zolang er 2c tussen zou alles prima moeten zijn?
Daar zeg je mij wat, daar keek ik overheen dat jij Ta25 ingesteld had.

Maar het is van belang dat je thermostaat in de ruimte hangt die het warmste moet worden. Als nu boven warmer gaat worden dan de woonkamer, dan zou ik die groepen knijpen dat daar minder warmte naartoe gaat. (lijkt mij sowieso prettiger toch dat de slaapkamers kouder zijn dan woonkamer?)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• DGR

DGR

nessio schreef op donderdag 23 januari 2025 @ 13:45:
@dgr. 550m3 met 150m2? Zijn je kamers dan 3,20 hoog en vloeren van 30cm?
Ik heb 700m3 maar de zolderverdieping is achterlijk hoog. Eerst 60cm recht en dan nog 450 cm naar de punt.
Erg handig met lampen ophangen ( steiger)
Denk dat RR het ook word, continu alles monitoren en hier en daar bij stellen word het ook niet beter van en met RR heb je dat niet.

Stook alleen beneden, boven komen straks op de slaapkamers airco units waar ik ook mee ga verwarmen.

Beneden, alleen woonvertrek is ca. 95m2 met ingefreesde vvw en daarover heen pvc. Plafonds zijn maar 247cm hoog, de woning was echt goed afgekoeld en dat is nu te merken…
Is een hoekwoning van 1998 en veel ramen wat niet mee helpt.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/aQMn5xqvIRFvVp9xSd3rUccMc2c=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/k515LMUYJYvdPDqNd2ILyFfH.jpg?f=fotoalbum_large

En een uitbouw met zoveel glas geeft ook behoorlijk verlies, achteraf spijt dat ik geen triple glas heb genomen maar gewone HR++

Verder wel een taatsdeur tussen de hal en woonkamer, daaromheen zit best wel veel ruimte en zou er dus voor kunnen zorgen dat veel warmte naar boven trekt naar wel een hele hoge overloop, zo’n 4 meter hoog vanaf de vloer van de eerste verdieping, soort schoorsteen effect geeft dat ben ik bang

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• laurens0619
@DGR
Prachtige keuken met zoveel glas!
Ik geloof dat de stap van HR++ naar triple glas niet mega groot is.
Hoe is die uitbouw gemaakt qua vloerisolatie?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• DGR

DGR

Ta fluctueert nu wel tussen 30 en 31 graden met een Tr van 25 graden.
Is dus vaste Ta ingesteld op 30 graden en pompstand 4 met 18L/min

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bschnitz
laurens0619 schreef op donderdag 23 januari 2025 @ 15:02:
[...]

Daar zeg je mij wat, daar keek ik overheen dat jij Ta25 ingesteld had.

Maar het is van belang dat je thermostaat in de ruimte hangt die het warmste moet worden. Als nu boven warmer gaat worden dan de woonkamer, dan zou ik die groepen knijpen dat daar minder warmte naartoe gaat. (lijkt mij sowieso prettiger toch dat de slaapkamers kouder zijn dan woonkamer?)
Boven is de woonkamer en onder de slaapkamers.

Het is prima dat de slaapkamers kouder zijn, daarom ook 18c onder en boven in de woonkamer 20c.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• laurens0619
Bschnitz schreef op donderdag 23 januari 2025 @ 15:06:
[...]

Boven is de woonkamer en onder de slaapkamers.

Het is prima dat de slaapkamers kouder zijn, daarom ook 18c onder en boven in de woonkamer 20c.
ah natuurlijk, aannames zijn gevaarlijk :9

Voor mijn beeldvorming:
- Wat is nu de warmste ruimte en hoe warm is het daar?
- Waar hangt de thermostaat en op welke grenstemp staat deze ingesteld?
- Welke thermostaat had je ook alweer?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DGR

DGR

laurens0619 schreef op donderdag 23 januari 2025 @ 15:05:
@DGR
Prachtige keuken met zoveel glas!
Ik geloof dat de stap van HR++ naar triple glas niet mega groot is.
Hoe is die uitbouw gemaakt qua vloerisolatie?
Dank je, ook zeker tevreden mee!
Tempex bakken waar de funderingsbalk is ingestort, en over de hele oppervlakte dikke tempex platen, weet even niet meer hoe dik die platen waren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bschnitz
laurens0619 schreef op donderdag 23 januari 2025 @ 15:07:
[...]

ah natuurlijk, aannames zijn gevaarlijk :9

Voor mijn beeldvorming:
- Wat is nu de warmste ruimte en hoe warm is het daar?
- Waar hangt de thermostaat en op welke grenstemp staat deze ingesteld?
- Welke thermostaat had je ook alweer?
Woonkamer: 21c maar ik wil 20c en dat staat ook op de thermostaat, maar omdat ik de naregeling eraf gehaald heb blijft hij doorgaan tot beneden warm genoeg is.

Woonkamer staat dus helemaal open.

Beneden: 3 slaapkamers en badkamer. Zoneregeling zit daar nog op en elke kamer heeft zijn eigen termostaat. Die kan ik er ook niet afhalen anders kan ik niet juist koelen.

Slaapkamers staan op 18c en badkamer op 20c.

Maar die halen het net niet op 25Ta, duurt te lang en dan blijft boven lekker verder gaan.

Wellicht omdat het single lussen zijn per kamer a 1-2L.

Als ik Ta verhoog dan wordt het boven nog sneller warmer, heb ik ook niks aan.

Alles wat ik kan bedenken is van de 6 lussen boven in de woonkamer er 1 of 2 dicht te doen, maar dan haal ik zomaar 2-4L flow weg. No clue of dat nou weer de bedoeling is....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• laurens0619
@DGR
Hmm dat zou wel goed moeten zijn dan.

Weet je nog hoe je alles had draaien op 15 en 16 januari? Dat waren de laatste dagen voor we de defrost week ingingen.
- Wat was toen je huis temperatuur?
- Hoe stuurde je het aan? Welke Ta werd er toen ingestopt?
- Had je 24x7 verwarming?

Als die seinen allemaal op groen stonden toen (dus bv huis 21 graden. continue 30 graden erin) dan moet je aan de bak.

Als daar iets op oranje stond, dan zou ik ervoor zorgen dat het de volgende keer op groen staat :)

edit:
@Bschnitz deze post was voor @DGR bedoeld ;)

[ Voor 6% gewijzigd door laurens0619 op 23-01-2025 15:21 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bschnitz
laurens0619 schreef op donderdag 23 januari 2025 @ 15:15:
Hmm dat zou wel goed moeten zijn dan.

Weet je nog hoe je alles had draaien op 15 en 16 januari? Dat waren de laatste dagen voor we de defrost week ingingen.
- Wat was toen je huis temperatuur?
- Hoe stuurde je het aan? Welke Ta werd er toen ingestopt?
- Had je 24x7 verwarming?

Als die seinen allemaal op groen stonden toen (dus bv huis 21 graden. continue 30 graden erin) dan moet je aan de bak.

Als daar iets op oranje stond, dan zou ik ervoor zorgen dat het de volgende keer op groen staat :)
24/7 Ta27 en het was 20c binnen boven en 18c beneden en 20c in de badkamer.

Alles wat veranderd is dat Ta naar 25 is gegaan en dat het buiten 5c is ipv -3 tot 0c.

Blij erbij dat mijn buitenunit te veel vermogen heeft om fatsoenlijk op laag Ta te stoken....

De 60 versie waren ook prima geweest, zelfs de 40 had net nog gekund. Fair niet bij -10 maar goed.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• laurens0619
Bschnitz schreef op donderdag 23 januari 2025 @ 15:14:
[...]

Woonkamer: 21c maar ik wil 20c en dat staat ook op de thermostaat, maar omdat ik de naregeling eraf gehaald heb blijft hij doorgaan tot beneden warm genoeg is.

Woonkamer staat dus helemaal open.

Beneden: 3 slaapkamers en badkamer. Zoneregeling zit daar nog op en elke kamer heeft zijn eigen termostaat. Die kan ik er ook niet afhalen anders kan ik niet juist koelen.

Slaapkamers staan op 18c en badkamer op 20c.

Maar die halen het net niet op 25Ta, duurt te lang en dan blijft boven lekker verder gaan.

Wellicht omdat het single lussen zijn per kamer a 1-2L.

Als ik Ta verhoog dan wordt het boven nog sneller warmer, heb ik ook niks aan.

Alles wat ik kan bedenken is van de 6 lussen boven in de woonkamer er 1 of 2 dicht te doen, maar dan haal ik zomaar 2-4L flow weg. No clue of dat nou weer de bedoeling is....
Ik snap even niet zoveel van je thermostaat en naregeling...
Welke thermostaat heb je nou precies en sturt deze alleen de naregeling aan en/of ook de warmtepomp?

Als je een thermostaat in de woonkamer hebt hangen, dan zou die toch gewoon de warmtepomp uit moeten zetten als het te warm is?
Hangt de thermostaat dan beneden?

[ Voor 7% gewijzigd door laurens0619 op 23-01-2025 15:27 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bschnitz
laurens0619 schreef op donderdag 23 januari 2025 @ 15:22:
[...]

Ik snap even niet zoveel van je thermostaat en naregeling...
Welke thermostaat heb je nou precies en sturt deze alleen de naregeling aan en/of ook de warmtepomp?

Als je een thermostaat in de woonkamer hebt hangen, dan zou die toch gewoon de warmtepomp uit moeten zetten als het te warm is?
Ja in theorie wel als ik de naregeling er weer op doe, maar omdat beneden nog vraag is en boven open is maakt dat niet uit.

Je moet boven als een open zone zien nu en beneden zit nu de regeling.

Als het beneden warm genoeg is zet hij de WP uit en anders blijft hij doorgaan.

Er is geen master thermostaat ofzo die de WP uitzet, dat kunnen ze allemaal per kamer.

Maar omdat het boven 2x zo snel warm wordt als beneden blijft het maar doorgaan en zit ik uiteindelijk als resultaat met 22c boven en 18c in slaapkamers en 20c in de badkamer.

Maar ik wil geen 22c boven omdat ik niet bejaard of tropical ben 🧐

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• xoror
  • Niet online
@Bschnitz Ah heb nu master/master regeling. Dat wil je eigenlijk niet.
Wat je wil is:
- verwarm de woonkamer, als deze op temperatuur is, sluit de WP af
- de kamers worden mee verwarmd wanneer de woonkamer wordt verwarmd. De flow moet je dan afstemmen op dit gedrag.

Je heb dan nooit dat je te weinig flow gaat krijgen, immers de woonkamer staat altijd open als er vraag is (uitgaande dat de woonkamer voldoende afgifte heeft).

Zijn je thermostaten te benaderen via HA ? Dan kan je Master/Slave emuleren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bschnitz
xoror schreef op donderdag 23 januari 2025 @ 15:36:
@Bschnitz Ah heb nu master/master regeling. Dat wil je eigenlijk niet.
Wat je wil is:
- verwarm de woonkamer, als deze op temperatuur is, sluit de WP af
- de kamers worden mee verwarmd wanneer de woonkamer wordt verwarmd. De flow moet je dan afstemmen op dit gedrag.

Je heb dan nooit dat je te weinig flow gaat krijgen, immers de woonkamer staat altijd open als er vraag is (uitgaande dat de woonkamer voldoende afgifte heeft).

Zijn je thermostaten te benaderen via HA ? Dan kan je Master/Slave emuleren.
PostNL nog steeds onderweg 😭😭😭

Weet niet of ze dat zijn, betwijfel het.

Als ik dat zou doen wordt beneden weer onvoldoende warm....

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• xoror
  • Niet online
Bschnitz schreef op donderdag 23 januari 2025 @ 15:45:
[...]

PostNL nog steeds onderweg 😭😭😭

Weet niet of ze dat zijn, betwijfel het.

Als ik dat zou doen wordt beneden weer onvoldoende warm....
Dan moet de flow beneden omhoog, tweaken tot het in balans is zoals jij wil.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• laurens0619
Hoe moet ik dat zien?
Zoiets als:
Iedere kamer heeft thermostaat die signaal stuurt naar een centraal kastje of ze warmte vraag hebben
ALLEEN als iedere thermostaat zegt "ik heb geen vraag meer. Dan zegt het centrale kastje tegen de warmtepomp: ga maar uit

Klopt dat beetje?

Hoe het bij mij zit:
FTC5 in de woonkamer
- Woonkamer groep staat altijd open
- Iedere slaapkamer hangt een thermostaat met getal 1-5. Hier zit motor aangekoppeld voor de groep

De woonkamer FTC5 kiest ervoor wanneer de pomp uitgaat. Vanuit de kamer kan ik instellen hoe relatief warm ik het wil hebben tov de woonkamer. 5==zelfde temp, 4 == graadje eronder etc etc.
Vind ik prima systeem!

[ Voor 43% gewijzigd door laurens0619 op 23-01-2025 15:53 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• xoror
  • Niet online
@laurens0619

Zo werkt het bij mij:
- elke kamer heeft een thermostaat die verbonden is met een controller
- de hoofd controller is aangesloten op de IN1 ingang

Elke thermostaat kan IN1 aan zetten (via de controller) voor vraag en onafhankelijk van elkaar.

Dat wil je dus niet, en heb dus daar automations voor. Basically als de woonkamer geen vraag heeft, worden alle andere thermostaten (in een group) ook uitgezet. Wanneer de woonkamer vraag heeft worden de andere thermostaten weer ingeschakeld. Je heb dan als het ware Master/Slave

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bschnitz
laurens0619 schreef op donderdag 23 januari 2025 @ 15:49:
Hoe moet ik dat zien?
Zoiets als:
Iedere kamer heeft thermostaat die signaal stuurt naar een centraal kastje of ze warmte vraag hebben
ALLEEN als iedere thermostaat zegt "ik heb geen vraag meer. Dan zegt het centrale kastje tegen de warmtepomp: ga maar uit

Klopt dat beetje?
Juist, boven slave naregeling met master thermostaat. Die bepaling heeft of dat de WP verwamen of mag koelen, zodat het niet door elkaar loopt boven en onder.

Beneden bij de WP is de master naregeling met 4 slave thermostaten. Per kamer dus. Op badkamer is koelen geblokkeerd.

Als er vraag is op 1 van de 5 thermostaten dan springt de WP aan.

De flow is +-50/50 verdeeld per verdieping.

Nu dus dat de woonkamer niet meer onder naregeling valt is deze altijd open en doet mee met de vraag van de thermostaat beneden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• laurens0619
Bschnitz schreef op donderdag 23 januari 2025 @ 15:56:
[...]

Juist, ik boven slave naregeling met master thermostaat. Die bepaling heeft of dat de WP verwamen of mag koelen, zodat het niet door elkaar loopt ben boven en onder.

Beneden bij de WP is de master naregeling met 4 slave thermostaten. Per kamer dus. Op badkamer is koelen geblokkeerd.

Als er vraag is op 1 van de 5 thermostaten dan springt de WP aan.

De flow is +-50/50 verdeeld per verdieping.

Nu dus dat de woonkamer niet meer onder naregeling valt is deze altijd open en doet mee met de vraag van de thermostaat beneden.
Ah helder, nu snap ik de "reacties" op dit type systemen ook wat beter in dit topic.
En je stelt dus 1 temp centraal in., niet per kamer?

Met die setup moet je dus verplicht iedere ruimte dezelfde temperatuur halen? Dus als je woonkamer 20 graden wilt, dan MOET je slaapkamer dat ook anders slaat die niet af?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bschnitz
laurens0619 schreef op donderdag 23 januari 2025 @ 15:58:
[...]

Ah helder, nu snap ik de "reacties" op dit type systemen ook wat beter in dit topic.
En je stelt dus 1 temp centraal in., niet per kamer?

Met die setup moet je dus verplicht iedere ruimte dezelfde temperatuur halen? Dus als je woonkamer 20 graden wilt, dan MOET je slaapkamer dat ook anders slaat die niet af?
Nee dat kan wel, maar ik heb dus de slaapkamers op 18c en de badkamer op 20c.

Dus zodra dat bereikt is dan stoppen ze.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/9ZYJ5DScbzsUOdQsAX81ju1Rtcs=/x800/filters:strip_exif()/f/image/wFvg1Quqxfm28wP7PvUiijwd.png?f=fotoalbum_large

[ Voor 22% gewijzigd door Bschnitz op 23-01-2025 16:02 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• laurens0619
Bschnitz schreef op donderdag 23 januari 2025 @ 15:59:
[...]

Nee dat kan wel, maar ik heb dus de slaapkamers op 18c en de badkamer op 20c.

Dus zodra dat bereikt is dan stoppen ze.
Ah dan zou ik wat @xoror zegt doen
Spelen met de flow en de ingestelde temperatuur en zo tot balans komen dat de pomp op tijd afslaat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bschnitz
laurens0619 schreef op donderdag 23 januari 2025 @ 16:02:
[...]

Spelen met de flow en de ingestelde temperatuur en zo tot balans komen dat de pomp op tijd afslaat.
Ik kan de flow toch niet verhogen als al alles open staat beneden?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• laurens0619
Bschnitz schreef op donderdag 23 januari 2025 @ 16:03:
[...]

Ik kan de flow toch niet verhogen als al alles open staat beneden?
Maar de rest wel aanpassen?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Bschnitz
Wat bedoel je met de rest?

Ik kan de flow (max) niet verhogen of de Ta (min) verlagen...

Alles wat ik nog kan doen is de flow boven knijpen zodat het minder snel opwarmt maar dat lijkt me niet goed.

Als ik ervoor zou zorgen dat de WP uitgaat als het boven warm is dan is het onder weer te koud.

Het is gewoon raar dat onder zo veel slechter warm wordt dan boven met hetzelfde totale oppervlakte en flow.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nessio
Mooie uitbouw, Tripple glas en Hr++ ontloopt elkaar niet veel.
Infrezen, daarna wel met goede egaline afgesmeerd (ivm warmteoverdracht, dus geen luchtbellen)?
Onder je betonvloer zit wel isolatie? 10 cm (1998)
Ik heb beneden 90m@ met ook veel glas (niet zoveel als deze uitbouw (maar achterpui is negen meter)
Hoogte kamers is hier 265
Tja en mijn huiskamerdeur naar hal en helemaal naar boven staat 24/7 open
Op 1 kamer en badkamer na staan alle deuren open / kier of helemaal.
Dat wil wel, maar dat weet ik.. Bij mij heel duidelijk : de vloerbuffer 35 cm moet warm blijven.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bschnitz
laurens0619 schreef op donderdag 23 januari 2025 @ 16:02:
[...]

Stel ik knijp de flow met de cijfers boven bij de aanvoer op de verdeler, komt er dan ook meer flow beneden op de verdeler beschikbaar? Soort van druk verdeling zeg maar.

Of is de flow altijd maximaal aan de lus in de vloer en heeft dat niets met de verdelers te maken?

Want de max flow op mijn unit staat op 21 en dat haal ik al niet. Dus de WP is niet een beperking.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• rfoppen
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 29-09 14:02
Bschnitz schreef op donderdag 23 januari 2025 @ 16:16:
[...]

Alles wat ik nog kan doen is de flow boven knijpen zodat het minder snel opwarmt maar dat lijkt me niet goed.

.
Dat is wel een beetje wat ik heb gedaan.

Hier een situatie waarbij de begane grond 1 zone is, en de 1ste en 2de verdieping ook 1 grote zone. Overal vvw. 2 wireless PAR kastjes; 1 voor iedere zone...

Op het moment dat de zolder op temperatuur was, werd de complete 1ste en 2de verdieping dichtgezet en verloor ik meer dan 120m2 vvw. Als er op de begane grond dan nog vraag bleef, stond de boel als een malle te pendelen.

Ik als tussenoplossing de beide PARs beneden neergezet. Voor de Ecodan is het dus altijd OF alles open OF alles dicht, volgens de PARs is het beneden en boven precies even warm. Daarna ben ik op de 2 verdiepingen gaan knijpen; slaapkamer bijna dicht, badkamer, kantoor op zolder volledig open enz. Net zolang tot ik de temperatuur overal goed had.

Uiteindelijk wil ik die hele zone indeling verwijderen; die twee kastjes beneden staat wat duf, maar daar ben ik nog niet aan toe gekomen (al een jaar niet ofzo :) ) Maar goed dit werkt voor mij prima. Heb de instelling op ruimteregeling en heb een constante temp van tussen 20.5 in de woonkamer. Op dit moment met een bijna compleet strakke lijn op 26hz de hele dag. ( Op een hikje en SWW na )

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/7tJwoEpV7OzbHjELsS2y_KYX9T4=/800x/filters:strip_exif()/f/image/j2W422OLwiE0amhWHsplazM9.png?f=fotoalbum_large

Appels zijn geen peren

Pagina: 1 ... 170 ... 191 Laatste

Let op:
Factory zero systeem? Post dan in Problemen met warmtepompsystemen van Factory Zero