Ervaringen met Quatt? Overzicht Laatste deel

Dit topic is onderdeel van een reeks. Ga naar het meest recente topic in deze reeks.

Pagina: 1 ... 58 ... 195 Laatste
Acties:
  • 1.852.817 views

• onlinaius
  • Registratie: Mei 2010
  • Nu online
MacD007 schreef op vrijdag 10 februari 2023 @ 10:16:
plus ook nog een goede pr die nagenoeg weinig kost, de normale pr is gewoon heel duur.
Ja, dat is zeker een gemiste kans. Ik zie dat ze veel aan adwords reclame doen. Terwijl ik als ik naar mijzelf kijk met plezier gratis reclame voor ze maak. Ik heb al minimaal aan 5 verschillende personen verteld wat Quatt is, waarvan er minimaal 2 in de markt zijn om de komende jaren een warmtepomp aan te schaffen.

De laatste tijd praat ik er echter niet graag meer over, tenzij er naar gevraagd wordt omdat:
  • Ik de communicatie zo beroerd vind
  • De werking nog niet optimaal lijkt. En ik begrijp dat het een product in ontwikkeling is. Weet je wat helpt om mijn twijfel de Quatt aan anderen aan te raden weg te halen? Communiceren!. Ik begrijp dat de aansturing niet vanaf dag 1 helemaal goed kan gaan. Wat ik niet begrijp is dat je hierover niet communiceert. Waar loop je tegen aan, wanneer kunnen de gebruikers updates verwachten, welke punten ben je nu aan het verbeteren? Ik begrijp deze houding net als jij ook echt niet. Mond vol van 'we zijn fan van domotica zoals home assistant en willen ook hiervoor integraties maken', maar ondertussen is je CiC een black box waarvan niemand precies begrijpt welke beslissingen op basis van welke informatie gemaakt worden, en is er geen enkele indicatie wat we kunnen verwachten qua (app)informatie, aansturing, etc.
  • Ik er van baal dat het idee dat reserveringsnummer de installatievolgorde volledig lijkt te zijn los gelaten. 2022 werd 2023, werd februari / maart 2023, en langzamerhand begint de moed me toch wel in de schoenen te zakken dat dit ook daadwerkelijk gaat gebeuren, als ik zie dat nummertje 1200 even voorrang krijgt. Ook hier weer: communiceer. Als er echt een goede reden voor is, met een indicatie wanneer ik wel aan de beurt ben kan ik een stuk meer van je hebben.
TLDR: eigenlijk komt alles opnieuw neer op communicatie. Ik kan problemen goed begrijpen met een product wat in ontwikkeling is, maar ik wil wel graag weten hoe die problemen verholpen gaan worden.

Mid-Limb, 2-ond-1-kap, 1965, 133m2, 12 ZP 4800wp met 4200wp GoodWe conv, 67m2 VVW, etage: 4 rad + 7 m2 VVW, 1 Quatt, Mits Heavy 5KW + 3.5KW, Toon 1, elec koken, CV uit, VVW mengt niet, 'oud' dubbel glas, isolatie RD 1.5 - 2.5.

• olafmol
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 17:56
Alleen al de lead developer van de CiC hier actief op het forum hebben zou al goud zijn. Niet alleen voor ons maar zeker ook voor Quatt.

• MacD007
  • Registratie: Augustus 2020
  • Laatst online: 06-06-2025
Mevdhulst schreef op vrijdag 10 februari 2023 @ 10:09:
Hallo allemaal,

nieuw op dit forum maar al wel heel veel berichte gelezen. Duidelijk mensen die er echt veel vanaf weten en proberen te begrijpen hoe de quat het beste werkt. Fijn en dank voor het delen van jullie informatie en kennis. Bij mij staat de Quatt sinds woensdag. Omdat mijn hele huis Nest was, was ik een van die mensen die graag zijn Nest wilde laten hangen... ben ik daarin eigenwijs?. Op zich draait de installatie maar ik probeer nu te snappen of hij wel optimaal draait. Gisteren nauwelijks gas verbruik maar de Quatt heeft dan wel 20 KWH verbruikt. Als ik naar mijn Nest kijk komt de temperatuur net niet op de ingestelde waarde. De CV springt niet of nauwelijks bij, dus eigenlijk wat je van een warmtepomp zou verwachten maar tot ongeveer 12 uur heeft de WP wel bijna continu gedraaid op 1500 watt continu.

Vragen:

A) lijkt de werking en verbuik normaal voor jullie? 20Kwh op de dag engeen gas verbruik maar wel de pomp die bijna continu op 1500 Watt draait (vooral in de ochtend)
Aan gas had ik gisteren minder dan 1M3, en daar zat nog wat warm water bij.
kook je ook op gas of doe je dat electrisch?
om 20 kWh om te zetten naar gas m3 = 20/9,77*4(gem.cop)=8,25 m3, ik heb hier even gezien de relatief koude periode een COP van 4 (op benadering) aangenomen. dit dan dus in de werkelijkheid ietsjes anders uitvallen.
Wat was je gasverbruik in een vergelijkbare periode, de week vooraf had je maar 6 m3 en daar zat ook je SWW verbruik er bij (ergens tussen 15-20% van je totale gasverbruik).
uitgaand van bovenstaande gegevens heb je dus eigenlijk meer verbruikt met een warmtepomp dan met je CV (let wel, 1 week vergelijken is wel een beetje weinig om een goede conclusie te trekken).
mijn advies zou zijn hou het in de gaten, blijft dit het zelfde zou ik wel een ticket naar Quatt aanmaken. Handig is ook als je zowel de binnentemperatuur als de buitentemperatuur kunt vastleggen, dan kun je namelijk ook een relatie met je warmteverlies van je huis leggen.
B) Als ik nou niet eigenwijs ben en niet vast wil houden aan mijn Nest en ik zou de Lyric ophangen verwachten jullie dan dat hij nog optimaler gaat werken? of moet ik gewoon even wachten en kijken hoe verder?

C) Als ik de lyric op zou hangen is dat dan opdezelfde manier aansluiten als de Nest op de CiC? ik heb een Nefit Smartline die met de nest met een aparte OT-module was aangesloten, die hebben ze er nu tijdens de installatie uitgehaald omdat ze zeggen dat de OT naar de CiC gaat en de CiC de ketel niet OT aanstuurd
is dat zo? ik dacht, maar ik kan daar verkeerd mee liggen, stuurt de CIC de warmtepomp unit aan/uit aan, ik dacht juist van niet.
Installatie:

Qua aansluiting, plaatsing en geluid ben ik redelijk tevreden. Geluid is minimaal en buiten hoor je nauwelijks iets. Staat op een bijkeuken dak. Prima dus. Qua montage is nog wel een dingetje want ik heb nu lekkage dus zometeen komen ze de dakdoorvoer nog eens opnieuw plakken of branden. Dat was niet goed gedaan en het water lekte via het plafond op mijn stopcontacten en op de ketel. Voor de rest deel ik de mening dat er weinig info beschikbaar is.. de instellingen van de Nest was de installateurs volledig onbekend. Bij het opstarten van de Unit stelde ze een instelling in op 6 Kw, terwijl mijn installatie document zegt 4 Kw. Ik weet niet precies wat die instelling behelst maar je hebt hierna natuurlijk zelf 0,0 invloed op de werking van de unit. Ik zou wat meer info willen hebben en zien over het daadwerkelijke gedrag van de installatie zodat je er zelf ook iets meer mee kan spelen om het optimale eruit te halen.
even een vraag; zit de warmtepomp op dezelfde groep als de CV?
Wellicht niet onbelangrijk voor de vragen:
ons huis is een woning uit 1931, goed nageisoleerd, zonnepanelen en een laag verbruik.
Ik maak er een beetje een sport van om een laag verbruik te hebben. Afgelopen week voor installatie WP verbruikte wij ongeveer 6 M3 gas per dag. Nu is dat aanzienlijk lager maar als dan de WP 20 Kw verbruikt scheelt het niet veel. 6 x 1,53 gas = € 9,18 tegenover 20 Kwh X 0,40 = € 8,-

ben ik te ongeduldig of gaat alles goed ?

Nogmaals dank voor de goede discussies en interessante informatie!
[/quote]
[quote]

Quatt WP 4,5 kW - Atag CV ketel - Honeywell T6 - 23 panelen SolarEdge

• onlinaius
  • Nu online
mrdop schreef op vrijdag 10 februari 2023 @ 12:37:
[...]

Ik zie dat iedereen natuurlijk probeert z’n gasverbruik voor verwarming met de Quatt helemaal naar 0 te krijgen.

Maar hoe kijken jullie aan tegen het volgende: met het energieplafond ga je op jaarbasis met het meerverbruik aan kWh voor de Quatt door het stroomplafond heen (althans wij iig wel). Je stroom gaat dan tegen het (in ons geval variabele) contracttarief (nu €0,9 p/kWh). Dan is het toch helemaal niet zo erg dat de Quatt voor de snelle opwarm nog wat gas verbruikt? Want die zit nl in het gasplafond tegen €1,45 p/m3?

Met andere woorden: liever nog wat gas tegen €1,45 ipv (nog) meer stroom tegen €0,90?

Of zie ik iets over het hoofd?
Ja, je ziet 2 dingen over het hoofd:
  • Er is bij velen genoeg zonnepaneelcapaciteit om niet over het plafond heen te komen. Zo lang er nog kan worden gesaldeerd uiteraard. Sterker nog: wij hebben hier genoeg overschot (met 12 nieuwe panelen van 4800 wp) om de airco de hele winter te draaien en nog over te houden.
  • Velen zitten al (of nog) onder de plafondprijs, of kunnen met dynamische tarieven vaak onder die plafondprijs verwarmen.

Mid-Limb, 2-ond-1-kap, 1965, 133m2, 12 ZP 4800wp met 4200wp GoodWe conv, 67m2 VVW, etage: 4 rad + 7 m2 VVW, 1 Quatt, Mits Heavy 5KW + 3.5KW, Toon 1, elec koken, CV uit, VVW mengt niet, 'oud' dubbel glas, isolatie RD 1.5 - 2.5.

• Evanrvb
  • Registratie: Januari 2021
  • Laatst online: 09-01 12:04
MacD007 schreef op vrijdag 10 februari 2023 @ 13:40:
[...]

om 20 kWh om te zetten naar gas m3 = 20/9,77*4(gem.cop)=8,25 m3
Ik ben geen expert op gas of WP gebied, maar in het lucht/water WP topic wordt altijd 8,5 kw per 1 m3 aangehouden, omdat je in werkelijkheid geen (bijna) 10 kw uit 1 m3 gas haalt. Met een goed ingeregelde installatie kan je wel boven de 8,5 komen, maar over het algemeen is dit niet het geval en kan je dus met 8,5 rekenen.

• willem3210
  • Registratie: Februari 2016
  • Laatst online: 17-11-2023
Ik heb een eTwist en nu begrijp ik dat die niet werkt met de Quatt. Ik vind het zonde voor €200 een nieuwe (T6) te kopen. Wat zouden jullie doen?

• onlinaius
  • Nu online
willem3210 schreef op vrijdag 10 februari 2023 @ 15:30:
Ik heb een eTwist en nu begrijp ik dat die niet werkt met de Quatt. Ik vind het zonde voor €200 een nieuwe (T6) te kopen. Wat zouden jullie doen?
Ik heb voor 6 tientjes een gebruikte (geroote) Toon gekocht. Ik wil het niet direct aandragen als advies, maar dat is de 'wat zouden jullie doen' in mijn geval :)

Ik heb de Quatt helaas nog niet, dus kan er je nog geen specifieke ervaringen over laten weten, maar ik hoorde er tot nu toe goede dingen over icm Quatt.

Daarnaast was ik zelf altijd wel gecharmeerd van de Toon in een vorige woning. Nadeel is wel dat de Toon 2 redelijk aan de prijs is. De Toon 1 is wel goedkoop, maar heeft eigenlijk wat te weinig geheugen om zelf teveel apps op te installeren, dan begint deze te crashen. Met 1 of 2 aanvullende apps gaat het wel (ik zelf heb een app geinstalleerd om de zonnepanelen uit te kunnen lezen en een app om op afstand te kunnen aansturen).

• MacD007
Evanrvb schreef op vrijdag 10 februari 2023 @ 15:05:
[...]

Ik ben geen expert op gas of WP gebied, maar in het lucht/water WP topic wordt altijd 8,5 kw per 1 m3 aangehouden, omdat je in werkelijkheid geen (bijna) 10 kw uit 1 m3 gas haalt. Met een goed ingeregelde installatie kan je wel boven de 8,5 komen, maar over het algemeen is dit niet het geval en kan je dus met 8,5 rekenen.
wat ik gedaan heb is de energieverbruik van de Warmtepomp in kWh (1 m3 gas komt overeen met 35,17 MJ/3,6 MJ= 9,769 kWh) afgerond dus 9,77 kWh (voor 1 m3 gas) en daarmee met een gem. cop verder gerekend (beetje met de huidige temp. rekening gehouden), dus in feite teruggerkend van uit het energieverbruik in kW naar een vergelijkbaar gasverbruik per m3 van de warmtepomp. waar ik even geen rekening gehouden heb is dat een CV natuurlijk ook nog iets verlies heeft. Gezien dat ik de cop al redelijk laag heb genomen zal dit daar wel mee inzitten. als deze berekening niet klopt dan graag hoe dit wel zou moeten.

• MacD007
mrdop schreef op vrijdag 10 februari 2023 @ 12:37:
[...]

Ik zie dat iedereen natuurlijk probeert z’n gasverbruik voor verwarming met de Quatt helemaal naar 0 te krijgen.

Maar hoe kijken jullie aan tegen het volgende: met het energieplafond ga je op jaarbasis met het meerverbruik aan kWh voor de Quatt door het stroomplafond heen (althans wij iig wel). Je stroom gaat dan tegen het (in ons geval variabele) contracttarief (nu €0,9 p/kWh). Dan is het toch helemaal niet zo erg dat de Quatt voor de snelle opwarm nog wat gas verbruikt? Want die zit nl in het gasplafond tegen €1,45 p/m3?

Met andere woorden: liever nog wat gas tegen €1,45 ipv (nog) meer stroom tegen €0,90?

Of zie ik iets over het hoofd?
een heel belangrijk punt voor jou is waneer loopt je contract af cq krijg je de jaarrekening, want dat bepaald de knip van je enegieplafond.
is deze vroeg in het jaar, heb je wel het verbruik van je Quatt maar nog niet veel opbrengst van je zonnenpanelen (mits je deze hebt), dus je verbruik zal mede bepaald worden door je Quatt.
Door deze knip kun je namelijk je jaaropbrengst van je zonnepanelen niet totaal over je verbruik salderen, mbt de limieten van het energieplafond.
ligt deze knip meer in het midden van je jaar (zeg juli) zal het netto verbruik hierdoor een stuk minder zijn en mogelijk (door de opbrengst van de zonnepanelen) nog binnen het energieplafond vallen, iedem voor de periode daarna, daar gebeurt exact het zelfde.
Heb je de knip op het einde, heb je veelal meer opbrengst en dus netto nog minder, maar voor de periode na de knip op het einde zul je dan waarschijnlijk voor die maanden er overheen komen. De verwachting is wel dat de prijzen dan mogelijk nog lager worden dan nu, dus ook kans dat ze onder de prijsplafond zijn gekomen.

• jroz2001
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 23-12-2025
willem3210 schreef op vrijdag 10 februari 2023 @ 15:30:
Voor 100 eu een T6 van Marktplaats vissen en je eTwist voor 100 verkopen op Marktplaats.

• paQ
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 18:22
MacD007 schreef op vrijdag 10 februari 2023 @ 16:39:
[...]

wat ik gedaan heb is de energieverbruik van de Warmtepomp in kWh (1 m3 gas komt overeen met 35,17 MJ/3,6 MJ= 9,769 kWh) afgerond dus 9,77 kWh (voor 1 m3 gas) en daarmee met een gem. cop verder gerekend (beetje met de huidige temp. rekening gehouden), dus in feite teruggerkend van uit het energieverbruik in kW naar een vergelijkbaar gasverbruik per m3 van de warmtepomp. waar ik even geen rekening gehouden heb is dat een CV natuurlijk ook nog iets verlies heeft. Gezien dat ik de cop al redelijk laag heb genomen zal dit daar wel mee inzitten. als deze berekening niet klopt dan graag hoe dit wel zou moeten.
Die 8.5 is makkelijker aan te nemen dan die cop 4.
Afgelopen dagen was het nogal afhankelijk waar je zat in NL

westen +3 in de nacht
Limburg -4

Ik doe niet aan bijgeloof. Dat brengt ongeluk.

• Notaname
  • Laatst online: 10:42
Tot nog toe werkt de Quatt naar behoren lijkt het, al heb ik niet de geavanceerde meetmethodes als velen van jullie maar een etmaal als gisteren hebben we in onze tussenwoning 12,5 kW gebruikt bij een dagtemperatuur van 21 graden tussen 7:30 en 23:00 uur. En nacht 19,5. Normaal toch zo'n 5m3 gas.

Het enige probleem waar we tegenaan lopen is de badkamer. Deze komt niet meer boven de 17,5 graad uit met vloerverwarming en handdoek radiator. De rest van het huis heeft ook vloerverwarming maar daar hangt de thermostaat vanzelf.
Oorzaak lijkt me de lage watertemperatuur welke de wp levert tov de cv ketel..
Valt de afgegeven water temperatuur van de Quatt nog te beïnvloeden?

• Proton_
  • Registratie: November 2011
  • Laatst online: 17:38

Proton_

Moderator Wonen & Mobiliteit 

Team Welles

@Notaname misschien is er met waterzijdig inregelen nog wat te verbeteren (meer water naar de badkamer) maar handdoekradiatoren hebben inderdaad beroerde afgifte.

Het ik-wil-een-warmtepomp FAQ topic- '23 MG5, douchen met wtw en Auer Edel Eau, verwarming met Vaillant Arotherm Plus.

• paQ
Het is ook geen schande een badkamer elektrisch te verwarmen. Dat is elke dag een uurtje ofzo.
Voor handdoekradiatoren heb je nog wel eens van die elektrische inserts met een stekker eraan. Als die 500Wh per dag pakt is het toch ook "OK"?
(of ben ik daar veel te makkelijk in? :+ )
https://bernstein-badshop...eme/badheizkoerper/a-9227

Een gas CV levert gewoon comfort. Het is zo heet als je wil, wanneer je het wil.
Het nadeel is: niet vanzelfsprekend waar je het wil.
Met een warmtepomp versterk je dat effect. Het vergt soms een kleine aanpassing in gebruik of inzet.

[ Voor 36% gewijzigd door paQ op 11-02-2023 10:51 ]

• Notaname
Proton_ schreef op zaterdag 11 februari 2023 @ 10:38:
@Notaname misschien is er met waterzijdig inregelen nog wat te verbeteren (meer water naar de badkamer) maar handdoekradiatoren hebben inderdaad beroerde afgifte.
Daarmee bedoel je dat ik op de verdeelblokken van de vloerverwarming in de keuken en huiskamer de boel wat ga afknijpen?

• Notaname
paQ schreef op zaterdag 11 februari 2023 @ 10:44:
Het is ook geen schande een badkamer elektrisch te verwarmen. Dat is elke dag een uurtje ofzo.
Voor handdoekradiatoren heb je nog wel eens van die elektrische inserts met een stekker eraan. Als die 500Wh per dag pakt is het toch ook "OK"?
(of ben ik daar veel te makkelijk in? :+ )
https://bernstein-badshop...eme/badheizkoerper/a-9227

Een gas CV levert gewoon comfort. Het is zo heet als je wil, wanneer je het wil.
Het nadeel is: niet vanzelfsprekend waar je het wil.
Indien het anders inregelen geen effect heeft dan zal ik hier eens een blik op werpen. Google opdracht naar elektrische isert levert me niet meteen een duidelijk beeld op.

• onlinaius
  • Nu online
Notaname schreef op zaterdag 11 februari 2023 @ 10:03:
Valt de afgegeven water temperatuur van de Quatt nog te beïnvloeden?
Als dat al kan hebben die methoden over het algemeen ook behoorlijke nadelen. De warmtepomp is namelijk gebaad bij lage temperaten.

Je zou de temperatuur kunnen opvoeren door de (vloer)verwarming beneden te knijpen, hierdoor kan de Quatt de warmte niet goed kwijt. Het lijkt mij echter niet echt een goed idee om de efficientie van de Quatt om zeep te helpen om de douche warmer te krijgen.

Opties die ik eerder zou overwegen zijn: (mits mogelijk / gewenst)
  • douche beter isoleren
  • kijken of je de handdoek radiator kan vervangen voor een normale radiator en / of een extra (mogelijk geblazen) radiator toevoegen
  • een infrarood paneel plaatsen voor plaatselijke verwarming
  • een fancoil unit (bij)plaatsen (de ellende is dat deze dingen in nederland moeilijk verkrijgbaar zijn)
  • edit: of zoals paQ aangeeft: elektrisch overwegen

• paQ
Notaname schreef op zaterdag 11 februari 2023 @ 10:51:
[...]

Indien het anders inregelen geen effect heeft dan zal ik hier eens een blik op werpen. Google opdracht naar elektrische isert levert me niet meteen een duidelijk beeld op.
zie de link

Je kunt idd proberen kleine beetjes te knijpen en zien wat het aan winst oplevert in de badkamer.
Maar ook daar is natuurlijk een balans tussen altijd de badkamer verwarmen en daardoor (wellicht?) meer verbruiken, omdat er meer vermogen in de rest van het huis moet daardoor.
Elk huis(houden) is anders.

• Notaname
Sorry, blijkbaar nog te vroeg voor me. 8)7

Dank je wel.

• MacD007
paQ schreef op vrijdag 10 februari 2023 @ 22:26:
[...]

Die 8.5 is makkelijker aan te nemen dan die cop 4.
Afgelopen dagen was het nogal afhankelijk waar je zat in NL

westen +3 in de nacht
Limburg -4
paQ,
Even een stomme vraag, hoe bereken je dat dan? Omdat je van uit energieverbruik van de warmtepomp moet doorrekenen naar een equivalent naar gasverbruik via de warmteafgifte daarbij speelt volgens mij de cop (van de betreffende periode, en daar klopt je opmerking wel mbt de verschillende temperaturen, ben hier mogelijk een beetje pessimistisch geweest) wel een bepalende factor. Als ik hier een denkfout maak zou ik dat graag willen weten omdat ik natuurlijk ook voor me zelf een dergelijke berekening zou willen maken.

• MacD007
Notaname schreef op zaterdag 11 februari 2023 @ 11:04:
[...]

Sorry, blijkbaar nog te vroeg voor me. 8)7

Dank je wel.
Volgens mij is de tip van onlinaius mbt de infrarood panel eigenlijk de betere oplossing, zowel de elektrische bijverwarming in de radiator, moet je de knop van je radiator wel dicht hebben, anders verwarm je daarmee direct ook de rest van je huis, als de infrarood hebben beide een cop van 1, echter bij de radiator heb je een tussenmedium wat je ook nog moet verwarmen, het voordeel van de infrarood is dat het direct werkt en mn direct het lichaam verwarmt zonder direct de omgeving (tegels ed) mee te verwarmen.

• Notaname
MacD007 schreef op zaterdag 11 februari 2023 @ 12:27:
[...]
Volgens mij is de tip van onlinaius mbt de infrarood panel eigenlijk de betere oplossing, zowel de elektrische bijverwarming in de radiator, moet je de knop van je radiator wel dicht hebben, anders verwarm je daarmee direct ook de rest van je huis, als de infrarood hebben beide een cop van 1, echter bij de radiator heb je een tussenmedium wat je ook nog moet verwarmen, het voordeel van de infrarood is dat het direct werkt en mn direct het lichaam verwarmt zonder direct de omgeving (tegels ed) mee te verwarmen.
Het zijn inderdaad mogelijk mooie oplossingen voor ruimte- en lichaamsgevoel alleen zijn we gewend om de badkamer in te stappen met blote voeten en dan is (was) het altijd heerlijk een vloer van een graad of 30 er onder te voelen. Dan maakt de omgevingstemperatuur je minder uit. Nu voelt het koud aan je voeten. :O

Wel snel wakker.

• paQ
MacD007 schreef op zaterdag 11 februari 2023 @ 12:19:
[...]

paQ,
Even een stomme vraag, hoe bereken je dat dan? Omdat je van uit energieverbruik van de warmtepomp moet doorrekenen naar een equivalent naar gasverbruik via de warmteafgifte daarbij speelt volgens mij de cop (van de betreffende periode, en daar klopt je opmerking wel mbt de verschillende temperaturen, ben hier mogelijk een beetje pessimistisch geweest) wel een bepalende factor. Als ik hier een denkfout maak zou ik dat graag willen weten omdat ik natuurlijk ook voor me zelf een dergelijke berekening zou willen maken.
eerder optimistisch ;)

In 1 m3 Nederlands gas zit 9.7 kWh aan energie, maar er gaat nou eenmaal wat verloren in de CV ketel en omdat niet veel van onze installaties op hun meest efficiënte manier zullen werken. (aanname)
Het is daarom veilig om met 8.5 te rekenen, of 9 als je flink getweakt hebt en je een uitstekend werkende ketel.

De efficiëntie van de wp is ook afhankelijk van wat parameters. De ene zal net wat optimaler functioneren dan de ander. Ik geloof heus wel dat een dure Elga het net wat beter doet dan een LG monoblock. (zit ook een behoorlijk prijsverschil tussen)
Dan heb je nog ingestelde temperatuur (moet harder werken bij hoger doel), buitentemperatuur (hoe kouder hoe harder draaien), afgifte en flow (hoeveel water moet ie opwarmen) en luchtvochtigheid buiten.

Ik heb dagen dat mijn COP 3,4 is over de dag, terwijl het de dag erna zomaar 4,6 kan zijn, terwijl het voor je gevoel nieteens zo'n ander type dag is.

Het maakt ook allemaal niet zo bijster veel uit ergens. Het is geen wedstrijd 'hoogste COP halen'. Als ik 2 graden lager stook schiet mijn COP ook omhoog. Het gaat er m.i. om hoeveel je (in geld) bespaart tov je vorige systeem. Omdat tarieven constant wisselen de laatste 1,5 jaar, wordt het vergelijk ook steeds lastiger.
En uiteraard, hoe hoger je COP, hoe lekkerder je besparing is. En dus hoe efficiënter je je systeem kunt laten lopen, hoe sneller je terugverdient.

crosspostje uit een ander topic over COP in het algemeen:

ik zit op ongeveer dit:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/LcnTuI5GU4i5DxNPB-0BncRH5-Q=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/VxkjOsZ21jR497fOAOFfTfUq.png?f=user_large

Ik vervang ca 1200 m3 gas
1200 x 8,5 (10 haal je in de praktijk niet) = 10200 kW thermisch vermogen

10200/2550 = COP 4 (incl SWW dus)

laatste gastarief dat ik had 1,97 = 2364 + 255 vastrecht = 2619 EUR
gemiddeld elektra tarief 0,40 = 1020 EUR (dynamisch vooralsnog wel lager gebleken)

Mijn hele installatie kostte me 'slechts' ca 4400 euro na subsidie.
TVT 4400/1599 = 2.8 jaar
(uiteraard sterk onderhevig aan tarieven)

Laat het 4 jaar zijn, nog steeds dikke prima.

• onlinaius
  • Nu online
Notaname schreef op zaterdag 11 februari 2023 @ 13:07:
[...]

Het zijn inderdaad mogelijk mooie oplossingen voor ruimte- en lichaamsgevoel alleen zijn we gewend om de badkamer in te stappen met blote voeten en dan is (was) het altijd heerlijk een vloer van een graad of 30 er onder te voelen. Dan maakt de omgevingstemperatuur je minder uit. Nu voelt het koud aan je voeten. :O

Wel snel wakker.
Ik weet niet met wat voor leidingen de vloerverwarming is uitgevoerd. Als deze vrij groot en dik zijn, is het mogelijk een optie om de hele output van de warmtepomp eerst door de badkamervloer te sturen en dan pas naar de rest van de woning. Hiermee krijgt je badkamer het warmste water van het hele huis, en ook nog eens een heleboel daarvan.

Ik durf echter niet met zekerheid te zeggen of vloerverwarmingslussen dik genoeg zijn om de hele output van de Quatt doorheen te sturen ik heb er mijn twijfels over.

Wat ook heel misschien zou kunnen werken is een pomp plaatsen voor de vloerverwarmingslus, zodat de stroomsnelheid door het circuit omhoog gaat. Die zou je dan natuurlijk ook alleen bepaalde delen van de dag kunnen aanzetten, als je badkamervloer warm moet zijn.

Voor beide mogelijke oplossingen zou ik wel wat haken en ogen kunnen verzinnen, dus ik zou met beide niet morgen al beginnen, maar eerst goed inventariseren wat de winst kan zijn, en wat de valkuilen zijn, ze zijn niet erg conventioneel vermoed ik.

[ Voor 4% gewijzigd door onlinaius op 11-02-2023 13:43 ]

• MacD007
Notaname schreef op zaterdag 11 februari 2023 @ 13:07:
[...]

Wel snel wakker.
dat probleem heb ik ook, echter heb ik geen vloerverwarming, dus wel een badkamermatje, is ook lekker warm, wel minder high tech, maar werkt wel. (KISS approach) _/-\o_

• MacD007
paQ schreef op zaterdag 11 februari 2023 @ 13:16:
[...]

eerder optimistisch ;)

In 1 m3 Nederlands gas zit 9.7 kWh aan energie, maar er gaat nou eenmaal wat verloren in de CV ketel en omdat niet veel van onze installaties op hun meest efficiënte manier zullen werken. (aanname)
Het is daarom veilig om met 8.5 te rekenen, of 9 als je flink getweakt hebt en je een uitstekend werkende ketel.

De efficiëntie van de wp is ook afhankelijk van wat parameters. De ene zal net wat optimaler functioneren dan de ander. Ik geloof heus wel dat een dure Elga het net wat beter doet dan een LG monoblock. (zit ook een behoorlijk prijsverschil tussen)
Dan heb je nog ingestelde temperatuur (moet harder werken bij hoger doel), buitentemperatuur (hoe kouder hoe harder draaien), afgifte en flow (hoeveel water moet ie opwarmen) en luchtvochtigheid buiten.

Ik heb dagen dat mijn COP 3,4 is over de dag, terwijl het de dag erna zomaar 4,6 kan zijn, terwijl het voor je gevoel nieteens zo'n ander type dag is.

Het maakt ook allemaal niet zo bijster veel uit ergens. Het is geen wedstrijd 'hoogste COP halen'. Als ik 2 graden lager stook schiet mijn COP ook omhoog. Het gaat er m.i. om hoeveel je (in geld) bespaart tov je vorige systeem. Omdat tarieven constant wisselen de laatste 1,5 jaar, wordt het vergelijk ook steeds lastiger.
En uiteraard, hoe hoger je COP, hoe lekkerder je besparing is. En dus hoe efficiënter je je systeem kunt laten lopen, hoe sneller je terugverdient.

crosspostje uit een ander topic over COP in het algemeen:

ik zit op ongeveer dit:
[Afbeelding]

Ik vervang ca 1200 m3 gas
1200 x 8,5 (10 haal je in de praktijk niet) = 10200 kW thermisch vermogen

10200/2550 = COP 4 (incl SWW dus)

laatste gastarief dat ik had 1,97 = 2364 + 255 vastrecht = 2619 EUR
gemiddeld elektra tarief 0,40 = 1020 EUR (dynamisch vooralsnog wel lager gebleken)

Mijn hele installatie kostte me 'slechts' ca 4400 euro na subsidie.
TVT 4400/1599 = 2.8 jaar
(uiteraard sterk onderhevig aan tarieven)

Laat het 4 jaar zijn, nog steeds dikke prima.
Bedankt voor je uitvoerig uitleg, nu snap ik ook waar die 8,5 vandaan komen, dacht overigens wel dat ondertussen een HR ketel een hoger redement dan 87,6% had, mijn gedachte was eigenlijk altijd dat dit tussen 90 en 95% effectief zat. maar voor dat we te veel off-topic gaan, nog bedankt.

• paQ
Als je een HR ketel pakt van 90%, dan is bij 9,7 kWh je max rendement 8,75 oid.

Tuurlijk de nieuwe HR-CV ketels zullen beter scoren.

• Steven_SvD
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 14-05-2025
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/ciDDphU1GqcCWPp_98eItyjNhu4=/x800/filters:strip_exif()/f/image/qmIOoP0XhWvP877WQyDhlnly.png?f=fotoalbum_large

Bij mij is de temperatuur delta tussen de 1°C en 2°C.
Ik kan de Quatt nog niet uitlezen, de sensoren heb ik op de aanvoer en retour leiding zitten.
De Quatt hangt aan een Nest en de CV ketel aan Tado. De Quatt kan nu zelf niet de ketel om warmte vragen.
Ik pas wel een nacht verlaging toe, de COP is snachts minder goed ivm lagere temperatuur buiten.
Door de wattage te meten van de Quatt, is het duidelijk wanneer deze begint met rond pompen (tussen de 40 en 60 watt), dan gaat de vloerverwarming pomp ook weer aan en komt er weer warm water in het CV circuit, als een soort warmte buffer. (zeer trage vloerverwarming met goede isolatie) De pomp van de vloerverwarming heb ik op maximaal gezet, zodat de Quatt meer water kan rond pompen.
Bij de installatie heb in aangegeven dat ik de instelling op alleen vloerverwarming wilde, ondanks radiatoren op de bovenverdiepingen. Daardoor heb ik geen aanvoer temperaturen boven de 32°C gezien. De kamers worden ondanks de lage CV temperaturen toch warm, met dank aan fans, die voor nu altijd draaien, de sensor die ik had werkt niet onder de 35°C.

PS: huis uit 1963 108m2, hr++ glas, dakisolatie, spouwisolatie, vloerisolatie

• Notaname
onlinaius schreef op zaterdag 11 februari 2023 @ 13:42:
[...]

Ik weet niet met wat voor leidingen de vloerverwarming is uitgevoerd. Als deze vrij groot en dik zijn, is het mogelijk een optie om de hele output van de warmtepomp eerst door de badkamervloer te sturen en dan pas naar de rest van de woning. Hiermee krijgt je badkamer het warmste water van het hele huis, en ook nog eens een heleboel daarvan.

Ik durf echter niet met zekerheid te zeggen of vloerverwarmingslussen dik genoeg zijn om de hele output van de Quatt doorheen te sturen ik heb er mijn twijfels over.
Ik pak het eerst anders aan denk ik. Water loopt via radiator naar vloerverwarming. Ga dat omkeren dus eerste warmte afgifte aan de vloer. Later mogelijk het voorgestelde elektrische warmte element aan de radiator.

• paQ
Je radiator zal een stromingsrichting hebben. Even rekening mee houden.
Als je een elektrisch element plaatst, moet je hem sowieso afkoppelen van de CV.

• Notaname
paQ schreef op zaterdag 11 februari 2023 @ 17:11:
Je radiator zal een stromingsrichting hebben. Even rekening mee houden.
Als je een elektrisch element plaatst, moet je hem sowieso afkoppelen van de CV.
Dank voor de tip!

• onlinaius
  • Nu online
Waar ik ook wel benieuwd naar ben bij degenen die al een draaiende Quatt hebben staan icm vloerverwarming: zeggen ze bij Quatt nog iets over de vloerverwarming verdeler?

Het lijkt erop dat de consensus is dat een open verdeler het best werkt icm een warmtepomp. Doen ze hier bij Quatt nog wat mee, of is dat voor hen 'risico van de klant'?

• twain4me
  • Registratie: December 2017
  • Laatst online: 18:17

twain4me

onlinaius schreef op zondag 12 februari 2023 @ 00:17:

Het lijkt erop dat de consensus is dat een open verdeler het best werkt icm een warmtepomp.
*kuch* een pomploze gesloten verdeler

maar dat werkt niet heel handig met een (gemiddelde) CV ketel ;)

[ Voor 11% gewijzigd door twain4me op 12-02-2023 00:35 ]

• Zenix
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 17:30

Zenix

BOE!

twain4me schreef op zondag 12 februari 2023 @ 00:25:
[...]

maar dat werkt niet heel handig met een CV ketel ;)
Werkt perfect. Ik heb het al drie jaar, aanvoer staat op 30 graden :)

• twain4me

twain4me

Zenix schreef op zondag 12 februari 2023 @ 00:30:
[...]

Werkt perfect. Ik heb het al drie jaar, aanvoer staat op 30 graden :)
ik zal het iets duidelijker zetten

met de gemiddelde cv ketel omdat de aanvoer temp niet laag genoeg kan en dan de tegels om je oren vliegen

• twain4me

twain4me

MacD007 schreef op zaterdag 11 februari 2023 @ 14:10:
[...]

Bedankt voor je uitvoerig uitleg, nu snap ik ook waar die 8,5 vandaan komen, dacht overigens wel dat ondertussen een HR ketel een hoger redement dan 87,6% had, mijn gedachte was eigenlijk altijd dat dit tussen 90 en 95% effectief zat. maar voor dat we te veel off-topic gaan, nog bedankt.
https://www.klusbeter.nl/...ndement-van-een-cv-ketel/

tabel beneden en dan de rechter kolom. dit is wel het maximale wat eruit te halen is en niet vaak wordt gehaald, je hoeft buiten alleen maar naar al die plofketelpijpjes te kijken als ze volle bak staan te pompen witte rook is of warm tapwater of niet optimaal ;)

• onlinaius
  • Nu online
twain4me schreef op zondag 12 februari 2023 @ 00:25:
[...]

maar dat werkt niet heel handig met een (gemiddelde) CV ketel ;)
Klok, klepel, oeps. Dit is voor mij nog tamelijk nieuw. Ik zit me af te vragen of ik een nieuwe verdeler moet installeren als de Quatt geïnstalleerd is, de pomp er uit moet halen, of zo laten. Pomp er uit lijkt me sowieso wel een goede optie, oude pomp die aardig wat verbruikt.

• onlinaius
  • Nu online
twain4me schreef op zondag 12 februari 2023 @ 00:31:
[...]

ik zal het iets duidelijker zetten

met de gemiddelde cv ketel omdat de aanvoer temp niet laag genoeg kan en dan de tegels om je oren vliegen
Is dat zo? Bijna 15 jaar oude nefit hier, en die kan gewoon op 35 graden. Afgifte is uiteraard vraag 2, met 35 graden heb je al snel vloerverwarming nodig.

• Notaname
onlinaius schreef op zondag 12 februari 2023 @ 00:17:
Waar ik ook wel benieuwd naar ben bij degenen die al een draaiende Quatt hebben staan icm vloerverwarming: zeggen ze bij Quatt nog iets over de vloerverwarming verdeler?

Het lijkt erop dat de consensus is dat een open verdeler het best werkt icm een warmtepomp. Doen ze hier bij Quatt nog wat mee, of is dat voor hen 'risico van de klant'?
De monteur zei dat ik het moest laten zoals het was. Dat wil je eigenlijk ook wel als de cv ketel eens een keer met +30 graden bij moet springen.
Pomp zou ik ook laten zitten ivm hetzelfde.
Een open verdeler? Dat ding is er toch voor om voor een gelijke verdeling van warmte tussen de korte en lange 'lussen' te zorgen?

[ Voor 1% gewijzigd door Notaname op 12-02-2023 09:08 . Reden: Temperatuur toegevoegd ]

• Steven_SvD
Notaname schreef op zondag 12 februari 2023 @ 09:07:
[...]

De monteur zei dat ik het moest laten zoals het was. Dat wil je eigenlijk ook wel als de cv ketel eens een keer met +30 graden bij moet springen.
Pomp zou ik ook laten zitten ivm hetzelfde.
Een open verdeler? Dat ding is er toch voor om voor een gelijke verdeling van warmte tussen de korte en lange 'lussen' te zorgen?
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/RxSRX7wnJoHAIe-tl2uGmbQAVbE=/800x/filters:strip_exif()/f/image/tmNTIt7Bd0snHa21JJ2vwxM7.png?f=fotoalbum_large

Dit zou dan het idee zijn, de thermostaatknop er tussenuit, dus minder weerstand, aangezien de warmtepomp pomp veel meer liters per minuut pompt en niet boven de 40°C komt (bij mij iig). Dan houd je nog wel de mogelijkheid om het per groep te regelen.

• Notaname
Steven_SvD schreef op zondag 12 februari 2023 @ 09:28:
[...]

[Afbeelding]

Dit zou dan het idee zijn, de thermostaatknop er tussenuit, dus minder weerstand, aangezien de warmtepomp pomp veel meer liters per minuut pompt en niet boven de 40°C komt (bij mij iig). Dan houd je nog wel de mogelijkheid om het per groep te regelen.
Heb je de maximale ketel temperatuur dan op 40 graden gezet?

• Steven_SvD
Notaname schreef op zondag 12 februari 2023 @ 09:35:
[...]

Heb je de maximale ketel temperatuur dan op 40 graden gezet?
De ketel doet bij mij niet meer mee, zit op een andere thermostaat, omdat de ketel en Quatt samen heel erg gingen pendelen. De ketel thermostaat heb ik uit staan en de Quatt thermostaat op verwarmen. Mocht de Quatt een keer niet op gang kunnen komen kan ik de ketel kort aan zetten, daarbij is het denk ik niet erg dat de vloer kort een hogere temperatuur aangevoerd krijgt, de vloer heeft langere tijd warmte nodig om uiteindelijk boven de 40°C uit te komen. Een kwartiertje 50°C zal prima kunnen bij mij, erg trage vloer namelijk.

• Proton_

Proton_

Team Welles

@Steven_SvD veel recente stalen verdelers kunnen met een inregelventiel aan de rechterkant ook niet-mengend gemaakt worden, zie bijvoorbeeld de links het iets andere maar wel lerrzame avontuur in Gescheiden vloerverwarming blijft koud .
Dan kan de pomp blijven zitten (meer debiet = beter) of vervangen worden door een stuk buis als de cv-pomp voldoende sterk is (minder stroomverbruik = beter). De thermostaatkraan en voetventiel kan je vrij eenvoudig vervangen voor een kogelkraan met dezelfde inbouwmaat voor minder weerstand.

Ook is er Vloerverwarmingverdeler vervangen bij overstap warmtepomp? met mooie foto's.

Het ik-wil-een-warmtepomp FAQ topic- '23 MG5, douchen met wtw en Auer Edel Eau, verwarming met Vaillant Arotherm Plus.

• Mevdhulst
  • Registratie: Februari 2023
  • Laatst online: 20-03-2023
Update:

Dank @olafmol @Evanrvb @MacD007 voor jullie reacties.

Wij koken nog niet elektrisch
.
Maar omdat de monteur toch moest komen om de dakdoorvoer goed aan te brengen (de eerste installateurs hadden er eerlijk gezegd een rommeltje van gemaakt en het dak niet goed schoongemaakt of de kit niet op de juiste manier aangebracht bleek) heb ik toch de Lyric op gehangen ipv de Nest...

En dan zie ik toch echt een verschil. De WP draait veel lager dus nu is mijn electrisch verbruik aanzienlijk naar beneden.

Qua gas verbruik zie ik alleen 's ochtends om 0700 een klein beetje verbruik om even wat bij te stoken. De rest van de dag geen gas verbruik voor de CV. Het gasverbruik in onderstaande staatjes is van warmwater gebruik.

Dus bij mij maakte de switch naar de Honeywell wel degelijk een verschil zoals het er nu uit ziet.
Natuurlijk is de temperatuur wel iets veranderd maar als ik kijk naar het elektrisch verbruik in de ochtend wat wel redelijk vergelijkbaar vroeg de Nest duidelijk meer.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/81-r9KuUvHOjWgI281PbJFWSNwI=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/LTJL5y0OtY8Wh5lubtIcLC7L.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/XnwjmePzHXBeZwBLLTzDe3Ub3ZI=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/qEz3X6OZE7QClSNUfaJTrsWH.jpg?f=fotoalbum_large

Het geluid valt mij echt mee, ik ga komende dagen even voor de zekerheid meten op de erf-grens maar verwacht daar eerlijk geen bijzonderheden. Je hoort de unit nauwelijks.

De lekkage is netjes opgelost trouwens, daar kwamen ze direct voor.

Dus tot zover tevreden met de installatie en de prestatie ervan.

gr Mark

• twain4me

twain4me

onlinaius schreef op zondag 12 februari 2023 @ 02:20:
[...]

Is dat zo? Bijna 15 jaar oude nefit hier, en die kan gewoon op 35 graden. Afgifte is uiteraard vraag 2, met 35 graden heb je al snel vloerverwarming nodig.
35 is al best veel om de hele dag door je vloer te jagen. mixen met de retour werkt met pomploos gesloten niet meer dus je krijgt een meer gependelde verwarming ipv een vloer die de hele dag 20 - 24 graden is.

een warmtepomp kan wel veel minder vermogen afgeven en kan dat dan dus ook veel beter matchen met het warmteverlies. waardoor je een stabielere temperatuur in de vloer hebt.
daardoor heb je geen 2e (of 3e) pomp nodig in het systeem. daardoor is het goedkoper en simpeler. en wat mij betreft beter.

• Notaname
twain4me schreef op zondag 12 februari 2023 @ 10:44:
[...]

35 is al best veel om de hele dag door je vloer te jagen. mixen met de retour werkt met pomploos gesloten niet meer dus je krijgt een meer gependelde verwarming ipv een vloer die de hele dag 20 - 24 graden is.

een warmtepomp kan wel veel minder vermogen afgeven en kan dat dan dus ook veel beter matchen met het warmteverlies. waardoor je een stabielere temperatuur in de vloer hebt.
daardoor heb je geen 2e (of 3e) pomp nodig in het systeem. daardoor is het goedkoper en simpeler. en wat mij betreft beter.
Duidelijk.

Maar zoals bij ons, badkamer met radiator en vv met een thermostaatknop welke op de watertemp werkt en een keuken en huiskamer met eigen verdeelblok.
Zou jij daar dan de pomp uithalen in een hybride opstelling? Ik heb het idee dat je die nog steeds nodig hebt als de ketel gaat meehelpen te verwarmen.
Of zou je het wel doen en de maximale keteltemp ergens rondom de 50 graden instellen.

• twain4me

twain4me

Notaname schreef op zondag 12 februari 2023 @ 11:47:
[...]

Duidelijk.

Maar zoals bij ons, badkamer met radiator en vv met een thermostaatknop welke op de watertemp werkt en een keuken en huiskamer met eigen verdeelblok.
Zou jij daar dan de pomp uithalen in een hybride opstelling? Ik heb het idee dat je die nog steeds nodig hebt als de ketel gaat meehelpen te verwarmen.
Of zou je het wel doen en de maximale keteltemp ergens rondom de 50 graden instellen.
Dat vraag je eigenlijk aan de verkeerde persoon, ik zou heel die ketel wegflikkeren. :+

• Notaname
twain4me schreef op zondag 12 februari 2023 @ 11:57:
[...]

Dat vraag je eigenlijk aan de verkeerde persoon, ik zou heel die ketel wegflikkeren. :+
Ehhh, jij had dacht ik zinnige dingen ingebracht, hebt "Heating" in je avatar staan dus dacht dat ik wel goed zat.
Ketel weg flikkeren is geen optie. Zeker niet in een forumsubject over een hybridepomp.

• paQ
Dan wordt het antwoord daarop al helemaal vloeken in de kerk verwacht ik :+

• onlinaius
  • Nu online
twain4me schreef op zondag 12 februari 2023 @ 10:44:
[...]

Daar heb ik niet zo'n moeite mee, aangezien ik toch al van plan was om de cv ketel alleen nog als backup van de backup te gebruiken. Volgorde wordt straks: Quatt > Airco > Cv ketel. Ik denk dat ik het verwarmingsbedrijf van de ketel ook helemaal uitzet.

Jaartje testen, en de ketel nog gebruiken voor SWW en daarna de ketel helemaal de deur uit wat mij betreft.

Maar dat hangt er ook vanaf wanneer het Quatt behaagt om te komen installeren. In Limburg gaat het leven wat trager, en kennelijk heeft Quatt zich daar al goed op aangepast :P

• onlinaius
  • Nu online
Notaname schreef op zondag 12 februari 2023 @ 11:47:
[...]

Duidelijk.

Redelijk dezelfde situatie bij mij als bij jou, ook boven bij de cv ketel een verdeler (zonder pomp), en beneden in de kelder de vloerverwarmingverdeler met pomp.

Dat laatste heb ik inderdaad in mijn hoofd zitten. Ketel op 35 graden (of 40 als er bij 35 graden gependeld wordt), en vloerverwarmingspomp er uit.

• Zenix
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 17:30

Zenix

BOE!

Notaname schreef op zondag 12 februari 2023 @ 12:25:
[...]

Ehhh, jij had dacht ik zinnige dingen ingebracht, hebt "Heating" in je avatar staan dus dacht dat ik wel goed zat.
Ketel weg flikkeren is geen optie. Zeker niet in een forumsubject over een hybridepomp.
Dat het toevallig een hybride pomp is, wil niet zeggen dat die ketel niet weggeflikkerd kan worden :P Ik ga dat namelijk wel doen, 4kW is meer dan genoeg voor mijn woning. Ben niet boven de 450m3 gasverbruik gekomen de afgelopen drie jaar en dat is inclusief douchen ;)

• Spykie
  • Registratie: Februari 2013
  • Laatst online: 16:02
Zenix schreef op zondag 12 februari 2023 @ 13:02:
[...]

Dat het toevallig een hybride pomp is, wil niet zeggen dat die ketel niet weggeflikkerd kan worden :P Ik ga dat namelijk wel doen, 4kW is meer dan genoeg voor mijn woning. Ben niet boven de 450m3 gasverbruik gekomen de afgelopen drie jaar en dat is inclusief douchen ;)
En dat (wegflikkeren) is hier met 700m3 verbruik ook de bedoeling. Prima dat het dan af en toe maar 18 graden kan worden én als het op de echt koude dagen helemaal niet lukt doen we een trui aan.

Maar eerst een jaartje CV inzetten voor SWW en daarna zien we wel weer verder. Gas moet niet heel veel goedkoper worden >:)

Bereken je warmteverlies

• onlinaius
  • Nu online
Spykie schreef op zondag 12 februari 2023 @ 13:57:
[...]

En dat (wegflikkeren) is hier met 700m3 verbruik ook de bedoeling. Prima dat het dan af en toe maar 18 graden kan worden én als het op de echt koude dagen helemaal niet lukt doen we een trui aan.

Maar eerst een jaartje CV inzetten voor SWW en daarna zien we wel weer verder. Gas moet niet heel veel goedkoper worden >:)
Zenix schreef op zondag 12 februari 2023 @ 13:02:
[...]

Exact dit! 4.5KW aan Quatt, 5KW aan airco. Jaartje proberen, en dan een warmtepompboiler het huis in, en de cv ketel er uit.

• twain4me

twain4me

Notaname schreef op zondag 12 februari 2023 @ 12:25:
[...]

quatt heeft het vanaf het begin al over FE oplossingen en dat die komen in een jaar of 2 (dacht ik) ik denk dat het dan gaat om de aansturing van de 3wegklep ofzo..
hybride kan financieel of planingsmatig een leuk tussen station zijn, maar eigenlijk is het zelde echt nodig. Er wordt vaak net gedaan alsof hybride nodig is in oudbouw en als ik eerlijk ben ben ik daar zelf ooit ook in getrapt bij een project nu 10 jaar later heeft iedereen (behlave de instalateur) spijt dat er ooit is gekozen voor hybride. het was zo makkelijk geweest om toen gewoon gasloos te gaan.

Uiteindelijk is hybride zoals quatt het doet gewoon een warmtepomp in cascade met een CV ketel die cv ketel kan dus ook gewoon weg en is alleen een noodzakelijk onderdeel als er geen alternatief is voor SWW en/of er veel te weinig afgifte is. ;)

Waarbij het nuttig is om te melden dat een jaren 70 rijtjeswoning met dubbelglas en zolder isolatie al een heel eind komt met zijn afgifte. en dat is nu net de groep woningen waarvan wordt gezegt dat Full Electric WPs niet kunnen. je ziet het in dit topic ook al regelmatig terug komen dat mensen zich afvragen waarom de cv eigenlijk iets gaat doen. en dat is exact mijn punt.. die hoeft in >99% van de gevallen helemaal niets te doen.. en die < 1 % zijn echt uitzonderlijke situaties.. helaas denkt half nederland dat ze die <1% zijn

Oudbouw renoveren/vernieuwbouwen is mijn dagelijks werk en ik kom elke dag mensen tegen die beweren dat iets anders dan hybride niet kan. dat is eigenlijk altijd onjuist gebleken. wel jammer dat het momenteel echt duur is om FE oplossingen te maken. ik had dan ook liever gezien dat quatt zijn pijlen daarop had gezet ipv op hybride met een quatt en een fancoil (of 2) kunnen ze half nederland gasloos maken ipv een redelijk nutteloze tussenstap die uiteindelijk voor vee situaties de laatste stap naar gasloos ongelofelijk duur maakt. en ook niet zoveel kan bijdragen aan de transitie, dan wil je immers minder aansluitingen en niet alleen maar minder verbruik.

• Spykie
  • Registratie: Februari 2013
  • Laatst online: 16:02
twain4me schreef op zondag 12 februari 2023 @ 15:30:
[...]

quatt heeft het vanaf het begin al over FE oplossingen en dat die komen in een jaar of 2 (dacht ik) ik denk dat het dan gaat om de aansturing van de 3wegklep ofzo..
hybride kan financieel of planingsmatig een leuk tussen station zijn, maar eigenlijk is het zelde echt nodig. Er wordt vaak net gedaan alsof hybride nodig is in oudbouw en als ik eerlijk ben ben ik daar zelf ooit ook in getrapt bij een project nu 10 jaar later heeft iedereen (behlave de instalateur) spijt dat er ooit is gekozen voor hybride. het was zo makkelijk geweest om toen gewoon gasloos te gaan.

Uiteindelijk is hybride zoals quatt het doet gewoon een warmtepomp in cascade met een CV ketel die cv ketel kan dus ook gewoon weg en is alleen een noodzakelijk onderdeel als er geen alternatief is voor SWW en/of er veel te weinig afgifte is. ;)

Waarbij het nuttig is om te melden dat een jaren 70 rijtjeswoning met dubbelglas en zolder isolatie al een heel eind komt met zijn afgifte. en dat is nu net de groep woningen waarvan wordt gezegt dat Full Electric WPs niet kunnen. je ziet het in dit topic ook al regelmatig terug komen dat mensen zich afvragen waarom de cv eigenlijk iets gaat doen. en dat is exact mijn punt.. die hoeft in >99% van de gevallen helemaal niets te doen.. en die < 1 % zijn echt uitzonderlijke situaties.. helaas denkt half nederland dat ze die <1% zijn

Oudbouw renoveren/vernieuwbouwen is mijn dagelijks werk en ik kom elke dag mensen tegen die beweren dat iets anders dan hybride niet kan. dat is eigenlijk altijd onjuist gebleken. wel jammer dat het momenteel echt duur is om FE oplossingen te maken. ik had dan ook liever gezien dat quatt zijn pijlen daarop had gezet ipv op hybride met een quatt en een fancoil (of 2) kunnen ze half nederland gasloos maken ipv een redelijk nutteloze tussenstap die uiteindelijk voor vee situaties de laatste stap naar gasloos ongelofelijk duur maakt. en ook niet zoveel kan bijdragen aan de transitie, dan wil je immers minder aansluitingen en niet alleen maar minder verbruik.
Gat in de markt zo te horen! Wellicht als bedrijf zijnde lastig te realiseren zonder diezelfde tussenstap te nemen.

Als ik meer domein kennis zou hebben, had ik met een groep techies graag een dergelijk bedrijf begonnen O+

Bereken je warmteverlies

• twain4me

twain4me

Spykie schreef op zondag 12 februari 2023 @ 15:49:
[...]

Gat in de markt zo te horen! Wellicht als bedrijf zijnde lastig te realiseren zonder diezelfde tussenstap te nemen.

Als ik meer domein kennis zou hebben, had ik met een groep techies graag een dergelijk bedrijf begonnen O+
aanbieden wat de markt wil ipv wat de markt nodig heeft is zo gek niet als je een bedrijf wil runnen :+ dus ik snap die tussenstap wel. er moet immers wel geld verdiend worden.

• dikkiedik
  • Registratie: Mei 2011
  • Laatst online: 11-01 16:48
ik snap het commentaar niet zo op een hybride oplossing. Er is met minimale inspanning en kosten een gigantische reductie te behalen in het gasverbruik. Beetje afhankelijk van van je SWW verbruik, maar je kunt met een hybride oplossing toch wel 90% gasverbruik verminderen. Met een 4 persoons huishouden wellicht wat minder.

Die laatste 10/20% reductie die je met full electric wilt behalen zul je vrij diep in de buidel moeten tasten en heeft uiteindelijk op CO2 reductie maar een gering effect doordat de grote klap op het CV gedeelte besparen al gemaakt is.

Uit financieel oogpunt kun je op de lange termijn natuurlijk wel pleiten dat full electric de logische stap is nu, maar dat heeft enkel met het gas vastrecht te maken. Dat maakt namelijk het rekensommetje uiteindelijk wel rond om full electric te gaan.

Klimaat technisch is een hybride warmtepomp gewoon een super goede ontwikkeling en een logische stap. Eenvoudig te integreren in elke woning in het huidige CV afgifte systeem.

zelf kan ik ook makkelijk full electric gaan. Onze buren hebben dat recent gedaan. Nu ben ik overigens niet zo onder de indruk van die installatie. Ze zijn €12.000 kwijt en hebben een significant hoger stroomverbruik. Het SWW gedeelte van full electric is eigenlijk een stuk minder efficient dan het CV gedeelte.

Dus ik vind het persoonlijk een rare redenatie dat hybride geen impact heeft. Want die impact is er wel degelijk, en die is relatief groter dan FE door de beperktere middelen.

• stanman23
  • Registratie: Oktober 2009
  • Laatst online: 12:23
DennisDCT schreef op zondag 29 januari 2023 @ 16:30:
[...]

Heb je sonos boxen wel eens gezien op plaatjes? Daar is ook geen voedings kabel te vinden. Eveneens laptops. Zie je ook geen kabels. Dat is gewoon marketing en iets wat je ondertussen wel moet weten.. je kan geen box van 70 kilo ophangen zonder beugel
Een TV kan je toch ook met een beugel erachter ophangen en alle kabels wegwerken door de muur heen. |:( En ja daar kan je ook 70 kilo aan ophangen. Sterker nog die van "Vogels TVM 5605" is 100 Kg.

Dus waarom "zonder beugel"? Bij mij zou de voeding en de aan/afvoer recht achter de unit komen. Je kan mij niet vertellen dat daar geen beugel voor te koop is (of voor te maken is).

• jroz2001
  • Laatst online: 23-12-2025
Mevdhulst schreef op zondag 12 februari 2023 @ 09:57:
Update:

Dank @olafmol @Evanrvb @MacD007 voor jullie reacties.

Wij koken nog niet elektrisch
.
Maar omdat de monteur toch moest komen om de dakdoorvoer goed aan te brengen (de eerste installateurs hadden er eerlijk gezegd een rommeltje van gemaakt en het dak niet goed schoongemaakt of de kit niet op de juiste manier aangebracht bleek) heb ik toch de Lyric op gehangen ipv de Nest...

En dan zie ik toch echt een verschil. De WP draait veel lager dus nu is mijn electrisch verbruik aanzienlijk naar beneden.

Qua gas verbruik zie ik alleen 's ochtends om 0700 een klein beetje verbruik om even wat bij te stoken. De rest van de dag geen gas verbruik voor de CV. Het gasverbruik in onderstaande staatjes is van warmwater gebruik.

Dus bij mij maakte de switch naar de Honeywell wel degelijk een verschil zoals het er nu uit ziet.
Natuurlijk is de temperatuur wel iets veranderd maar als ik kijk naar het elektrisch verbruik in de ochtend wat wel redelijk vergelijkbaar vroeg de Nest duidelijk meer.

[Afbeelding]

[Afbeelding]

Het geluid valt mij echt mee, ik ga komende dagen even voor de zekerheid meten op de erf-grens maar verwacht daar eerlijk geen bijzonderheden. Je hoort de unit nauwelijks.

De lekkage is netjes opgelost trouwens, daar kwamen ze direct voor.

Dus tot zover tevreden met de installatie en de prestatie ervan.

gr Mark
Niet om je plezier een kop in te drukken, maar ik heb gister ook ongeveer de helft verbruikt tov de dag ervoor. Lag puur aan het weer.

• paQ
dikkiedik schreef op zondag 12 februari 2023 @ 17:12:
ik snap het commentaar niet zo op een hybride oplossing. Er is met minimale inspanning en kosten een gigantische reductie te behalen in het gasverbruik. Beetje afhankelijk van van je SWW verbruik, maar je kunt met een hybride oplossing toch wel 90% gasverbruik verminderen. Met een 4 persoons huishouden wellicht wat minder.

Die laatste 10/20% reductie die je met full electric wilt behalen zul je vrij diep in de buidel moeten tasten en heeft uiteindelijk op CO2 reductie maar een gering effect doordat de grote klap op het CV gedeelte besparen al gemaakt is.

Uit financieel oogpunt kun je op de lange termijn natuurlijk wel pleiten dat full electric de logische stap is nu, maar dat heeft enkel met het gas vastrecht te maken. Dat maakt namelijk het rekensommetje uiteindelijk wel rond om full electric te gaan.

Klimaat technisch is een hybride warmtepomp gewoon een super goede ontwikkeling en een logische stap. Eenvoudig te integreren in elke woning in het huidige CV afgifte systeem.

zelf kan ik ook makkelijk full electric gaan. Onze buren hebben dat recent gedaan. Nu ben ik overigens niet zo onder de indruk van die installatie. Ze zijn €12.000 kwijt en hebben een significant hoger stroomverbruik. Het SWW gedeelte van full electric is eigenlijk een stuk minder efficient dan het CV gedeelte.

Dus ik vind het persoonlijk een rare redenatie dat hybride geen impact heeft. Want die impact is er wel degelijk, en die is relatief groter dan FE door de beperktere middelen.
niet helemaal mee eens
Uiteraard haal je enorme happen gas weg uit je verbruik, maar je blijft met gasverbruik zitten, en inderdaad ook vastrecht.
Je hebt echt niet zo'n grote stap extra nodig om het hybride over te slaan hoor, dat is waar @twain4me op doelt. Nu weet ik dat ik met mijn investering aan de lage kant zit, maar 12k hoeft het ook (echt) niet te kosten.
Ook in dit topic is de toon voornamelijk dat een quatt 'weinig' kost en is FE altijd heel erg duur op de een of andere manier, en 'dus' onaantrekkelijk. En dat is vaak ten onrechte, that's all.

En waar Quatt over 2 jaar mee komt om van het gas af te gaan is voor iedereen nog steeds onduidelijk, alsmede de investering die daar dan weer voor nodig is. EN wat had je je tot die tijd kunnen besparen als je direct FE was gegaan. Eenieder moet dan nog maar afwachten of het dan nog steeds 'achteraf' de juiste keuze bleek.

• Evanrvb

Het hoeft niet persé heel veel meer te kosten hoor. Er zijn eigenlijk slechts twee extra kostenposten:

De eerste is dat je een iets zwaarde WP nodig hebt. Dit kost vaak vrij weinig, zeker omdat de subsidie ook hoger is voor een zwaardere WP.

De tweede is een warmtepompboiler of een SWW vat. Dat kost wel wat meer, maar ook als je die los rekent is het financieel gezien goedkoper dan verwarmen met gas. SWW is zeker minder efficiënt, maar alsnog efficiënter dan je ketel. Reken dan je vastrecht winst nog mee en dan is volledig elektrisch gewoon goedkoper.

Het probleem zit hem dus niet in de spullen, het probleem is dat je momenteel nog redelijke offertes krijgt voor hybride maar als je voor een volledige elektrische vraagt je achterlijke bedragen om je oren geslagen krijgt. Wellicht omdat ze bang zijn dat het niet gaat werken? Geen idee. Het is namelijk niet extreem veel meer werk. Maar goed wel het risico dat je het niet warm krijgt, dus de installateur moet beter nadenken over het systeem wat geplaatst wordt. Hybride is gewoon een pompje neergooien en de ketel zorgt wel voor de rest.

De impact is niet persé groter dan FE want of jij nou een 4kw of 6kw WP neer zet, dat maakt niks uit. En een SWW vat is ook niet direct het schaarste wat er is. De materialen die je nu meer gebruikt die spaar je straks uit omdat je geen nieuwe ketel hoeft te plaatsen. Nog los van het gas verbruik.

Hybride is mijns inziens alleen een goede oplossing als je te weinig afgifte hebt op lage temperatuur en je dit niet wil of kan toevoegen.

• Evanrvb
Hybride is helemaal niet verkeerd wat mij betreft. Het is prima om eerst maar eens de verwarming aan te pakken en als dat werkt maar eens naar je SWW te gaan kijken. Het jammere is alleen dat bij hybride er normaal gesproken een te kleine WP geplaatst wordt om je hele verwarmingsvraag op te pakken. Als je dan als het werkt toch over wil naar AE, wat ga je dan met die te kleine WP doen? Weg gooien en vervangen voor een 2kw groter model? Dat is ook niet echt duurzaam.

Ik zou dus wel adviseren bij het kiezen van een hybride WP (zoals bv een Quatt), pak er eentje die gelijk voldoende vermogen heeft om je hele huis warm te maken, dan kan je altijd later makkelijk switchen. Helaas heeft Quatt alleen 4 of dubbel 4 (en de vraag is hoe dat gaat werken).

• MacD007
stanman23 schreef op zondag 12 februari 2023 @ 18:33:
[...]

Een TV kan je toch ook met een beugel erachter ophangen en alle kabels wegwerken door de muur heen. |:( En ja daar kan je ook 70 kilo aan ophangen. Sterker nog die van "Vogels TVM 5605" is 100 Kg.

Dus waarom "zonder beugel"? Bij mij zou de voeding en de aan/afvoer recht achter de unit komen. Je kan mij niet vertellen dat daar geen beugel voor te koop is (of voor te maken is).
Ja, dat kan als je warmtepomp een vesa aansluiting achterop heeft, anders gaat het toch een beugel worden vrees ik, de zijwanden van een warmtepomp zijn namelijk niet berekend om het hele gewicht te dragen, daarvoor is de bodemplaat bedoeld.
je kunt het natuurlijk uitproberen, en een mogelijk resulaat dat je interne warmtepomp in onderdelen langs je huis hangt, volgens mij gaat dat dan niet meer optimaal werken.

• Jef61
  • Laatst online: 18:20
MacD007 schreef op zondag 12 februari 2023 @ 19:52:
[...]

Ja, dat kan als je warmtepomp een vesa aansluiting achterop heeft, anders gaat het toch een beugel worden vrees ik, de zijwanden van een warmtepomp zijn namelijk niet berekend om het hele gewicht te dragen, daarvoor is de bodemplaat bedoeld.
je kunt het natuurlijk uitproberen, en een mogelijk resulaat dat je interne warmtepomp in onderdelen langs je huis hangt, volgens mij gaat dat dan niet meer optimaal werken.
Volgens mij gaat geluidsoverlast ook een probleem worden als je een unit rechtstreeks met een beugel aan een muur gaat vast schroeven.

• dikkiedik
het klinkt gek, maar ik denk dat zelfs voor sommige FE milieutechnisch slechter uit de bus gaat komen dan hybride. Is wordt immers op een iets lagere COP een grote hoeveelheid water warm gehouden. Gas is instant en verbruik lokaal op de momenten dat je nodig hebt.

Een installateur is bij FE langer bezig dan een hybride. Zoals je al aangaf: even snel een pompje naar binnen slingeren en klaar is kees. Even geld weggelaten. Als voorbeeld bij onze buren waren ze meerdere dagen bezig om het geheel te plaatsen.

In die tijd hadden ze ook 5 hybride warmtepompen kunnen plaatsen en daarbij dus 5 huishoudens een gasbepsaring van 80% kunnen realiseren over het CV gedeelte van je verbruik waarbij je de meeste winst haalt (immers hoogste COP)

Schaarste in installateurs zou juist collectief gezien moeten pleiten voor quick fixese en dan geldt ook daar de 80/20 regel. Die laatste 20% kost 80% van de tijd en geld.

Zeker dat je als individu het een prima keuze is om FE te gaan. Don't get me wrong. Maar als ik kijk naar de uitdaging als maatschappij waar we voor staan dan is het eigenlijk krom om wat nul op de meter woningen te realiseren terwijl het huis verderop nog 1500m³ gas loopt te verstoken.

Misschien is het dan ook nog zo gek nog niet om vastrecht voor gas ook variabel te gaan maken afhankelijk van je jaarverbruik om hybride warmtepompen nog een extra boost te geven. Net als hybride auto's die 50% korting hebben gekregen op de wegenbelasting tot 2024.

Als we vastrecht kosten namelijk even loslaten is het in mijn huishouden namelijk energie technisch totaal zinloos om full electric te gaan door het lage SWW verbruik.

• paQ
Ik heb een 200l wpb.
Dat leverde vanaf dag 1 een besparing op met 4 personen. En best een hele aardige. Kan me niet voorstellen dat er veel huishoudens zijn waarbij dat niet het geval zou zijn.
Als je in je eentje bent zet je hem desnoods op 45 graden bijv. Het hoeft geen 60-65 te zijn hoor. (OK eens in de zoveel dagen even)

Hier regelt ie zelf de temp op basis van de vraag. Vaker in bad > hogere temperatuur.

[ Voor 36% gewijzigd door paQ op 12-02-2023 20:12 ]

• Evanrvb
dikkiedik schreef op zondag 12 februari 2023 @ 20:05:
het klinkt gek, maar ik denk dat zelfs voor sommige FE milieutechnisch slechter uit de bus gaat komen dan hybride. Is wordt immers op een iets lagere COP een grote hoeveelheid water warm gehouden. Gas is instant en verbruik lokaal op de momenten dat je nodig hebt.

Een installateur is bij FE langer bezig dan een hybride. Zoals je al aangaf: even snel een pompje naar binnen slingeren en klaar is kees. Even geld weggelaten. Als voorbeeld bij onze buren waren ze meerdere dagen bezig om het geheel te plaatsen.

In die tijd hadden ze ook 5 hybride warmtepompen kunnen plaatsen en daarbij dus 5 huishoudens een gasbepsaring van 80% kunnen realiseren over het CV gedeelte van je verbruik waarbij je de meeste winst haalt (immers hoogste COP)

Schaarste in installateurs zou juist collectief gezien moeten pleiten voor quick fixese en dan geldt ook daar de 80/20 regel. Die laatste 20% kost 80% van de tijd en geld.

Zeker dat je als individu het een prima keuze is om FE te gaan. Don't get me wrong. Maar als ik kijk naar de uitdaging als maatschappij waar we voor staan dan is het eigenlijk krom om wat nul op de meter woningen te realiseren terwijl het huis verderop nog 1500m³ gas loopt te verstoken.

Misschien is het dan ook nog zo gek nog niet om vastrecht voor gas ook variabel te gaan maken afhankelijk van je jaarverbruik om hybride warmtepompen nog een extra boost te geven. Net als hybride auto's die 50% korting hebben gekregen op de wegenbelasting tot 2024.

Als we vastrecht kosten namelijk even loslaten is het in mijn huishouden namelijk energie technisch totaal zinloos om full electric te gaan door het lage SWW verbruik.
Als je echt heel weinig SWW gebruikt dan kan je beter een doorstroomverwarmer pakken en dan ben je alsnog snel klaar en FE (doei vastrecht). Maar dan moet je wel heel weinig gebruiken hoor. Wij zitten op zo'n 10-15m3 SWW verbruik per maand en zijn met een 300L WPB alsnog zuiniger uit. (ondanks dat de WPB in een onverwarmde garage staat) De WPB staat wel op 45 gr ingesteld omdat 300 nog zat is voor met zijn 3en.

Tja ik weet niet wat ze bij je buren gedaan hebben maar het verschil tussen een hybride (dus alleen WP) en FE (dus WP + vat/WPB) bij je buren neerzetten kost echt niet 5 keer zoveel tijd.

Ik ben het met je eens dat snelheid ook een kracht opzich is aangezien er zoveel moet gebeuren. Maar een kleinere WP neerzetten om sneller klaar te zijn is IMO kortzichtig. Er is namelijk een dikke kans dat heel veel van die mensen die nu een hybride nemen over een jaartje of 5 toch gaan denken, hmmm dat elektrisch dat gaat eigenlijk wel prima laten we FE doen want dat is nog een stuk goedkoper. En dan zit je met een heel zooi jonge 2e hands hybride pompen die weer weggegooid worden plus nog een keer tijd van de installateur.

Het is ook energie technisch niet totaal zinloos om FE te gaan voor je SWW verbruik. (Overigens is het bij nagenoeg iedereen het geval dat je SWW verbuik weinig is ten opzichte van je verbruik voor verwarming) Maar je kan prima een COP van 2.5 halen of hoger waardoor je zuiniger uit ben. Daarnaast komt er bij je SWW nog een mooi voordeel bij. Je kan dit heel goed timen i.c.m. je PV opbrengst wat dus direct ook extra duurzaam is. Koop een WPB met 'Smart grid' of sluit hem aan op een slimme stekkers zodat je WPB of WP SWW gaat maken zodra je panelen voldoende opwekken. In de zomer en de randzeisoenen lukt dat nagenoeg altijd en in de winter kan dat ook nog vaak. Dan heb je dus EN minder verbruik t.o.v. gas en 100% groene stroom. Energie technisch dus een goeie deal ;)

Maar goed het gaat misschien off topic zo :) Mijn conclusie is dus hybride harstikke mooi, maar neem dan wel een WP met voldoende vermogen zodat je voor de verwarming FE met die WP kan. Met je SWW zijn er dan later nog opties zat.

• Proton_

Proton_

Team Welles

@dikkiedik als je twee jaar ruim onder de 500 m³ gas komt, val je inderdaad in een lager vastrecht ("kookgasaansluiting"). Dat scheelt dacht ik €50 per jaar.
Technisch heb je er eerder recht op, maar het wordt een jaar gerekt door met 'standaardjaarverbruik' e.d. te schermen.
Voor Quatters is die korting zeker iets om in de gaten te houden.

Wat installateurs betreft heb je een punt, uitzonderingen daargelaten (bij mij was FE véél eenvoudiger dan hybride). Qua milieu is het lastig; het is geen toeval dat FE installaties een hogere COP hebben. Ook houd je bij hybride de gasinfrastructuur lock-in die tijd van vakmensen kost die ook met iets duurzaams bezig hadden kunnen zijn.

• Proton_

Proton_

Team Welles

Qua onzichtbare montage; een warmtepomp moet ca 20 cm van de muur af zitten ivm luchtstroom. Dat is andere koek dan een strakke, dunne VESA mount.
Wederom: niet dat het niet kan, maar het kost wat engineering om goed af te laten lopen, ook voor trillingsisolatie. Dat kan je niet verwachten van een Chinese rebrand zoals de Quatt buitenunit, want daar komt echt ontwerpen bij kijken.
Het beste wat je dan kan verwachten is wat extra meegespoten plaatstaal aan de onderkant om de steunen te verbergen. Ik weet niet of dat beter zou zijn...

• V-8
  • Registratie: Mei 2015
  • Laatst online: 15:38

V-8

Korte vraag: kan een Quatt gebruikt worden zónder CV-ketel voor een nieuw gebouwde schuur met vloerverwarming, met zeer goede isolatie? (Goede vloerisolatie en goede muurisolatie).

Vloeroppervlak ca. 45m2. Temperatuur hoeft niet heel hoog te zijn, is meer om de boel een beetje droog te houden en licht te verwarmen zodat het niet heel koud wordt.

Tesla MYJ SR | BMW i3S 94Ah | 4.070WP Z/O + 2.100WP N/W | Home Assistant

• twain4me

twain4me

ik zeg nergens dat er geen impact is natuurlijk is die er de vraag is wat voor impact heeft het voor het vraagstuk gasloos, vaak verward met het vraagstuk co2 reductie. reductie heeft op de eerste plaats besparing nodig en niet zo zeer een vervanging van de energiebron. (dus isoleren) daarna kijk je naar hoe je de overgebleven benodigde energie zo groen mogelijk kan opwekken. dat is eigenlijk altijd een warmtepomp zeker als mee neemt dat de energiemix aan het vergroenen is.

Als we dan naar (aard)gasloos kijken, moeten we kijken naar wat gaan we straks met die 10% doen? gaan we dan stadsverwarming aanleggen voor die overige 10%? of wordt het met cop 0.3 uit (hopelijk) groene energie gehaald en krijgen we waterstof via een leiding het huis in. of wordt het LNG via tankers de zee over varen. greenpeace is momenteel naar de rechter om gas niet als groen te bestempelen in brussel.
Er zal best veel van die uitspraak af gaan hangen over hoe beleid zal moeten worden geschreven en uitgevoerd.

gasloos gaat over groningen dicht, niet afhankelijk zijn van andere landen (of eigenlijk afhankelijk zijn van de totaal debielen die er de baas zijn) etc.

is hybride een stap in de juiste richting? ja zeker, alleen met een iets grotere stap heb je minder nadelen. (gas aansluitingen onderhouden, groen gas opwekken etc ) een iets grotere wp heeft geen noemenswaardige nadelen op het milleu een SWW vat is ook niet vreselijk vervuilend in productie of gebruik en redelijk lang "houdbaar" een gasleidingnetwerk betekend aanleggen, onderhoud etc. en daar bovenop dus nog een ketel die geproduceerd en vervangen moet worden. (uitereerd heeft een wp ook extra kwh's die ook opgewekt moeten worden het zal van de energiemix afhangen wat "beter" is)

Ik heb hybride wel eens de hell op aarde genoemd. dat zou ik niet zo snel meer doen, het heeft namelijk ook goede kanten ( energie besparing) maar het verhaal eromheen hangt aan elkaar van angst en halve waarheden.
dikkiedik schreef op zondag 12 februari 2023 @ 20:05:
dan ga je er dus vanuit dat de vervanger van het groningse gas geen negatieve millieu impact heeft ;)
en dat leidingstelsels aanleggen en /of onderhouden geen enkel effect hebben op milleu en de extra LNG boten hierheen komen zeilen zonder enige verlies. nog even los van een eventuele waterstof fabriek en zijn (extra) energievraag.
Veel energie verloren

Tegenover de flexibiliteit van het inzetten van LNG staan ook negatieve kanten. Het is kostbaar en er is veel energie nodig om het aardgas vloeibaar te maken en over de wereld te verplaatsen. En bij het omzetten en transporteren treedt veel energieverlies op. Daarmee zijn er zorgen over de milieu-impact.
https://www.rtlnieuws.nl/...aven-rusland-boycot-schip

• twain4me

twain4me

V-8 schreef op zondag 12 februari 2023 @ 21:41:
Korte vraag: kan een Quatt gebruikt worden zónder CV-ketel voor een nieuw gebouwde schuur met vloerverwarming, met zeer goede isolatie? (Goede vloerisolatie en goede muurisolatie).

Vloeroppervlak ca. 45m2. Temperatuur hoeft niet heel hoog te zijn, is meer om de boel een beetje droog te houden en licht te verwarmen zodat het niet heel koud wordt.
persoonlijk zou ik voor een L/L wp gaan dan.
  1. goedkoper (al is het met de subsidie een vertekend beeld)
  2. kan beter koelen als je het vergelijkt met vvw.
  3. (als het nog niet is gebouwd) heb je geen vloerverwarming nodig.
  4. is sneller , je hebt er dus meer aan om de verwarming uit te zetten.

[ Voor 9% gewijzigd door twain4me op 12-02-2023 21:46 ]

• ntram
  • Registratie: April 2011
  • Laatst online: 08-01 01:31
Proton_ schreef op zondag 12 februari 2023 @ 21:05:
@dikkiedik als je twee jaar ruim onder de 500 m³ gas komt, val je inderdaad in een lager vastrecht ("kookgasaansluiting"). Dat scheelt dacht ik €50 per jaar.
Technisch heb je er eerder recht op, maar het wordt een jaar gerekt door met 'standaardjaarverbruik' e.d. te schermen.
In welke categorie je valt in de tarieven is gewoon naast de capaciteit van je meter afhankelijk van je standaard jaarverbruik (SJV), dat is in de Tarievencode gas vastgelegd. Hoe dat SJV wordt berekend staat weer in de Informatiecode vastgelegd, net als hoe het verbruik moet worden berekend. Daaruit worden je 'rechten' bepaald en er wordt niets gerekt.

Wel is het overgaan naar het lagere vastrecht nadat je een warmtepomp hebt geplaatst mede afhankelijk van hoe frequent je leverancier standen indient. Zie voor tips mijn post in het topic dat specifiek over die 500m3 grens gaat; https://gathering.tweakers.net/forum/view_message/74443780

[ Voor 7% gewijzigd door ntram op 12-02-2023 21:50 ]

• V-8

V-8

twain4me schreef op zondag 12 februari 2023 @ 21:43:
[...]

persoonlijk zou ik voor een L/L wp gaan dan.
  1. goedkoper (al is het met de subsidie een vertekend beeld)
  2. kan beter koelen als je het vergelijkt met vvw.
  3. (als het nog niet is gebouwd) heb je geen vloerverwarming nodig.
  4. is sneller , je hebt er dus meer aan om de verwarming uit te zetten.
Dankjewel! De vloerverwarming zit er idd al in.

Het gaat om een schuur van een kennis van mij. Ik probeer hem te adviseren hierin. Er was hem een 2kW boiler aangeraden, iets wat mij niet handig lijkt ivm COP=1.

• twain4me

twain4me

V-8 schreef op zondag 12 februari 2023 @ 21:51:
[...]

Dankjewel! De vloerverwarming zit er idd al in.

Het gaat om een schuur van een kennis van mij. Ik probeer hem te adviseren hierin. Er was hem een 2kW boiler aangeraden, iets wat mij niet handig lijkt ivm COP=1.
warmtepomp boiler? (ventilatie warmtepomp) met een Vvw aansluiting daar is en topic van wat ik even niet kan vinden.

edit ik moet ook geen dommespelfouten maken :+
Warmtepompboiler topic (WPB) deel 2

[ Voor 10% gewijzigd door twain4me op 12-02-2023 22:01 ]

• dikkiedik
@twain4me Ik snap dat op invidueel niveau het full electric gaan wel degelijk impact heeft. Op mondiaal niveau is het echter zonde van de resources als je het aan mij vraagt op dit moment.

neemt niet weg dat FE best een hele goede keus kan zijn en is ook prima terug te verdienen.

Op mondiaal niveau zou sturing juist op meer hybrides een grotere impact geven op middellange termijn gewoonweg omdat personeel de bottleneck is.

Juist voor de redenen die je aanhaalt, Groningen, LNG en regimes waar het gas vandaan geïmporteerd moet worden. Op mondiaal niveau moet het gasverbruik dus snel omlaag. En dan kun je wat mij betreft prima kiezen voor een hybride. Beter gebruik van resources om dit grootschalig snel te kunnen behalen.

Enige wat politiek gezien dan juist niet gedaan moet gaan worden is bestaande bouw gaan aanwijzen als gasloos, want dan sla je met een hybride de plank mis, zeker als FE uitbreiding er nog niet is. Maar dat is meer een politiek risico die je loopt dan een impact/milieutechnische reden.

maar goed, heeft meer met politiek te maken dan met Quatt.

• HaraldBou
  • Registratie: September 2019
  • Laatst online: 11-01 22:59
paQ schreef op zondag 12 februari 2023 @ 19:18:
[...]

niet helemaal mee eens
.......

En waar Quatt over 2 jaar mee komt om van het gas af te gaan is voor iedereen nog steeds onduidelijk, alsmede de investering die daar dan weer voor nodig is. EN wat had je je tot die tijd kunnen besparen als je direct FE was gegaan. Eenieder moet dan nog maar afwachten of het dan nog steeds 'achteraf' de juiste keuze bleek.
Ik kreeg dit als antwoord;
Mocht je uiteindelijk over willen stappen naar all-electric dan is het gewenst dat er een 8kW Quatt Hybrid geïnstalleerd is (gezien er meer power nodig is om uiteindelijk ook tapwater te verwarmen). Hiernaast zal er inderdaad ook een boilervat (200-300L) nodig zijn.

Wat er verder allemaal nodig is kan ik nu nog niet zeggen omdat de all-electric module nu nog in ontwikkeling is.

Met vriendelijke groet,
Quatt Support 😎

• paQ
Maar wat is die “module” dan in hemelsnaam.
En hoe gaan die 2x4 kW Quatts werken

Zoveel vragen….

• Notaname
Jef61 schreef op zondag 12 februari 2023 @ 20:04:
[...]

Volgens mij gaat geluidsoverlast ook een probleem worden als je een unit rechtstreeks met een beugel aan een muur gaat vast schroeven.
Geen geluid binnen door de gevel heen. Wel een beetje gezoem van de ventilatie in de keuken eronder door het houten dak. Demping matjes en zachte pootjes doen hun werk goed.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/mBo2YZEFhuFeBw14dmmG_l3UUlI=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/KvAOP1r3zC4jfud5GiGDhLEl.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/2nbq7QyIgYLiEW08EfutjqR7IXU=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/1hFY78DvOmRv0MEOjFk57jYW.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/vbIuJhsi6YTJPvp6E9-PS6HG5ug=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/gie13lmeYwcWxIEidi4ysjAj.jpg?f=fotoalbum_large

• Jef61
  • Laatst online: 18:20
Notaname schreef op maandag 13 februari 2023 @ 09:08:
[...]

Geen geluid binnen door de gevel heen. Wel een beetje gezoem van de ventilatie in de keuken eronder door het houten dak. Demping matjes en zachte pootjes doen hun werk goed.

[Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding]
Maar dit is ook een gewone muurbeugel waarmee de buitenunits normaal worden opgehangen, dus prima. Ik reageerde op iemand die deze meurbeugels lelijk vindt en de unit met een TV-beugel (onzichtbaar) wil ophangen, volgens mij krijg je dan wel problemen.

• Notaname
Jef61 schreef op maandag 13 februari 2023 @ 09:40:
[...]

Maar dit is ook een gewone muurbeugel waarmee de buitenunits normaal worden opgehangen, dus prima. Ik reageerde op iemand die deze meurbeugels lelijk vindt en de unit met een TV-beugel (onzichtbaar) wil ophangen, volgens mij krijg je dan wel problemen.
Ah, sorry verkeerd begrepen. ;)

• paQ
olafmol schreef op dinsdag 7 februari 2023 @ 09:00:
[...]

Dat ligt vnl aan de Nest instellingen. Als ie met TrueRadiant werkt, en ingesteld staat op CV met radiatoren is het ca -0,3 / +0. Met true radiant uit is het -0,5/+0. Hoe het zit met andere verwarmings systemen ingesteld (bv electrisch of warmtepomp icm vloerverwarming zijn ook allemaal opties die je kunt instellen op de Nest) weet ik niet. Nb Ik heb gelezen dat het trueradiant algoritme is ontworpen met een (trage) vloerverwarming als afgifte.
Deze nest staat op warmtepomp:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/tMyb5tCea1g6LjyGtxYFlFcFpZ4=/800x/filters:strip_exif()/f/image/ABheLXn7UVMyLvNpAi1SZPQB.png?f=fotoalbum_large

Volgens het sensorenscherm op de nest zelf:
doel 21,0
huidig 21,3

[ Voor 3% gewijzigd door paQ op 13-02-2023 10:43 ]

• Notaname
Al met al blijf ik nog met 1 vraag zitten,
Kan ik -aangezien de Quatt het de afgelopen week prima heeft gered met het verwarmen van ons huis- het cv gedeelte van de ketel uitschakelen? Bij sterke warmtevraag als ik bijvoorbeeld de thermostaat 2,5 graad hoger zet als test springt hij bij met verwarmen. Maar als ik de ketel uit heb gezet ontregel ik het systeem dan? En is de cv ketel ook nodig voor een 'defrost' of gaat dat dmv het warmtelint?
Dit om het risico uit te sluiten dat er toch nog gas wordt gebruikt voor verwarming.

• onlinaius
  • Nu online
Proton_ schreef op zondag 12 februari 2023 @ 21:05:
het is geen toeval dat FE installaties een hogere COP hebben.
Ik heb dit hier vaker voorbij zien komen, maar ik zie het toch echt niet terug in de cijfers.

Ik heb de tabel die ik in augustus heb gemaakt er nog even bijgepakt, en daar een LG en een Panasonic bijgezet die worden aangeboden als FE.

Ik zie geen significante verschillen in de COP.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/QRl2K4e5piWykVFwcsRPNliAJn4=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/MOGcGdEeFrE5QtsDKaTNcUvx.jpg?f=fotoalbum_large

En dan ben ik nog mild geweest naar FE, want ik heb 5KW varianten gepakt om het vergelijk eerlijker te houden. Ga je naar 7 of 9 omdat je ook tapwater er mee wil maken dan gaat de COP vaak verder naar beneden. Nu moet je daar ook weer niet al te hard op afschrikken, want die COP gaat uit van een hogere last. Ik sprak recent met iemand over een LG ThermaV en hij gaf aan dat bij een bepaalde serie de 5, 7 en 9KW units exact dezelfde hardware hebben, alleen de software verschilt. Ik zie geen reden om aan te nemen dat de COP van de 9KW lager is dan die van de 5 en 7KW als ze allemaal op 3KW (thermisch) vermogen draaien.

Er zijn ook genoeg merken die dezelfde warmtepomp aanbieden, zowel voor FE als hybride. Voor de warmtepomp maakt het niet zo heel veel uit, die pompt warmte, en wat je daar verder mee doet zal die warmtepomp worst wezen.

Wat ik me wel kan voorstellen is dat de COP van een FE in de praktijk wat beter is dan van een hybride door de instellingen / de manier van gebruik.

Ik zie het ook een beetje bij Quatt terug: ik hoorde hier voorbij komen dat de CV ketel op 70 graden wordt gezet. Met een beetje pech betekend dit dat de retour op een graad of 50 terug komt, waardoor je de efficientie van de Quatt om zeep helpt.

Ik zou dat persoonlijk ook zeker niet zo willen: ketel zo laag mogelijk qua temperatuur en vermogen zonder dat de deze begint te pendelen. Mocht je de boel daarmee op koude dagen niet warm krijgen, dan zet ik met plezier de temperatuur en vermogen op die paar dagen per jaar dat het -7 is zelf een beetje omhoog.

Vanuit Quatt begrijp ik het wel: minder 'gedoe' met klanten die hun woning niet snel genoeg warm krijgen, maar voor je verbruik en efficientie is dat niet echt bevorderlijk.

• Proton_

Proton_

Team Welles

@onlinaius ik doelde op praktijkcijfers, ergens zwerft een PDF van een breed onderzoek. Die houd je van me te goed :)

De techniek is exact hetzelfde, dus daar zijn geen verschillen te verwachten. Het verschil zit 'm in de belofte van ongewijzigde afgifte bij hybride (drop-in). Dat, samen met meer vollasturen, maakt dat ze slechter presteren. De mensen die FE gaan pakken (meestal) alles aan en het systeem als geheel werkt dan beter.
De paradox is dus dat als je de afgifte zo verbetert dat hybride hetzelfde presteert als all-electric, hybride weer duurder in gebruik is dan FE.

Er is natuurlijk wel een hoop nuance aan te brengen (gasketel alleen voor SWW etc) en dezelfde belofte zie je ook bij FE met een hogetemperatuurwarmtepomp die ook duur in gebruik is met slechte afgifte.

• paQ
onlinaius schreef op maandag 13 februari 2023 @ 11:06:
[...]
Ga je naar 7 of 9 omdat je ook tapwater er mee wil maken dan gaat de COP vaak verder naar beneden.
Een van de dingen die je niet doet met een hybride setup, alsmede dat gas bijspringt bij koude temperaturen. Dat helpt natuurlijk mee aan een minstens zo hoog / hoger COP voor hybride. (op papier dan)

Probeer een (financieel) COP inzicht te krijgen van je gehele systeem tesamen, en kijk dan wat de uitkomst is ;)

Bijv:
je stopt er 5 euro in, en krijgt 23,25 aan warmte terug

[ Voor 17% gewijzigd door paQ op 13-02-2023 11:32 ]

• V-8

V-8

twain4me schreef op zondag 12 februari 2023 @ 21:59:
[...]

warmtepomp boiler? (ventilatie warmtepomp) met een Vvw aansluiting daar is en topic van wat ik even niet kan vinden.

edit ik moet ook geen dommespelfouten maken :+
Warmtepompboiler topic (WPB) deel 2
Was ook in mij opgekomen, alleen lijkt mij een dedicated WP beter dan een WPB die daar (eigenlijk) niet voor bedoeld is, of zit ik er naast?

Is een Quatt uberhaubt geschikt voor de geschetste situatie, zónder CV?
Nieuw gebouwde schuur met vloerverwarming, met zeer goede isolatie? (Goede vloerisolatie en goede muurisolatie).

[ Voor 21% gewijzigd door V-8 op 13-02-2023 11:58 ]

• Proton_

Proton_

Team Welles

@onlinaius https://www.installatiemo...stallatiemonitor-v2.1.pdf
Op basis van de energiebalans kunnen een aantal parameters van de hybride warmpomp worden
benaderd:
• De dekkingsgraad van hybride warmtepompen is gemiddeld over een jaar over de verschillende
woningtypen 60%
• De SCOP van hybride warmtepompen is gemiddeld over een jaar over de verschillende
woningtypen 3,8
• Toepassing van een hybride warmtepomp betekent gemiddeld een meerverbruik van 2,3 kWh aan
elektriciteit voor iedere m3 aardgas die wordt bespaard
Maar sowieso in zijn geheel lezenswaardig.

• dikkiedik
Notaname schreef op maandag 13 februari 2023 @ 10:48:
Kan ik -aangezien de Quatt het de afgelopen week prima heeft gered met het verwarmen van ons huis- het cv gedeelte van de ketel uitschakelen? Bij sterke warmtevraag als ik bijvoorbeeld de thermostaat 2,5 graad hoger zet als test springt hij bij met verwarmen. Maar als ik de ketel uit heb gezet ontregel ik het systeem dan? En is de cv ketel ook nodig voor een 'defrost' of gaat dat dmv het warmtelint?
Dit om het risico uit te sluiten dat er toch nog gas wordt gebruikt voor verwarming.
je zou kunnen vragen aan Quatt om het vermogensverlies van de woning aan te passen naar 4kW. Dat is dan het maximale vermogen die de CiC zal vragen aan quatt + CV gecombineerd. Die 4kW is lager dan het maximum vermogen van de Quatt dus zal de CV niet bijspringen.

wellicht is het dan wel te weinig als het weer kouder gaat worden dan het nu is natuurlijk.

Beter kun je een programmatje maken in de thermostaat die voorkomt dat je 2,5 graad er bij moet zetten. Maak bv sprongen van max 1,0 of zelfs 0,5 graad.

• Notaname
dikkiedik schreef op maandag 13 februari 2023 @ 12:15:
[...]

Beter kun je een programmatje maken in de thermostaat die voorkomt dat je 2,5 graad er bij moet zetten. Maak bv sprongen van max 1,0 of zelfs 0,5 graad.
Goede tip! (y)

Dank je.

• onlinaius
  • Nu online
paQ schreef op maandag 13 februari 2023 @ 11:31:
[...]

Een van de dingen die je niet doet met een hybride setup, alsmede dat gas bijspringt bij koude temperaturen. Dat helpt natuurlijk mee aan een minstens zo hoog / hoger COP voor hybride. (op papier dan)
Ik bedoelde daar eigenlijk vooral mee dat je een warmtepomp met een hoger aantal KW's pakt, die op papier een lagere COP heeft. In de praktijk vermoed ik dat er bij dezelfde verwarmingslast even efficient gedraaid wordt. Mits uiteraard de aansturing een beetje goed is, en er niet 3 uur vollast gedraaid wordt, om daarna uit te gaan, dan zal die 9KW op vollast minder efficient presteren dan de 5KW op vollast.

• onlinaius
  • Nu online
Ik had inderdaad al een klein beetje het vermoeden dat je de praktijk bedoelde. Hybrides worden net even wat vaker in een suboptimale situatie geplaatst.

Ik zou die nuance er wel bij vermelden zodra je aangeeft dat hybride minder efficient is. Alle andere factoren gelijk houdend is er geen, of een verwaarloosbaar verschil in efficientie tussen hybride en FE.

Ik sta op dit moment voor de keuze, Quatt (en dan later een warmtepompboiler er bij) of FE. Ik ga hiervoor geen aanpassingen doen in de woning, mogelijk de vloerverwarming verdeler nog aanpassen, maar daar houd het wel mee op.

Beiden zouden prima moeten kunnen. Er zijn slechts 2 kleine verschilletjes qua efficientie:
- In de winter zal FE iets efficienter zijn omdat je warmte niet 2x verplaatst, eerst de woning in, en daarna de boiler in. Trek je direct buitenlucht aan dat lijkt een warmtepomp dat over het algemeen net iets efficienter te doen dan een WPB.
- In de zomer heb je wat gratis koeling rond de WPB. (mits je binnenlucht gebruikt).

• HBO88
  • Registratie: Februari 2014
  • Laatst online: 11:54
Notaname schreef op maandag 13 februari 2023 @ 09:08:
[...]

[Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding]
Netjes! Ook de matjes achter de beugel bij de ophanging. Dat lukt mij achteraf niet meer ;)

• olafmol
Notaname schreef op maandag 13 februari 2023 @ 10:48:
Wat zegt Quatt als je ze dit vraagt per telefoon of email of support ticket?

• olafmol
paQ schreef op maandag 13 februari 2023 @ 10:40:
[...]

Deze nest staat op warmtepomp:
[Afbeelding]

Volgens het sensorenscherm op de nest zelf:
doel 21,0
huidig 21,3
Is dat met of zonder TrueRadiant? En kun je dan ook voorlooptemperatuur instellen op de Nest?

NB waar tover je dit overzicht vandaan? ;)

• paQ
onlinaius schreef op maandag 13 februari 2023 @ 12:54:
[...]

Ik had inderdaad al een klein beetje het vermoeden dat je de praktijk bedoelde. Hybrides worden net even wat vaker in een suboptimale situatie geplaatst.

Ik zou die nuance er wel bij vermelden zodra je aangeeft dat hybride minder efficient is. Alle andere factoren gelijk houdend is er geen, of een verwaarloosbaar verschil in efficientie tussen hybride en FE.

Ik sta op dit moment voor de keuze, Quatt (en dan later een warmtepompboiler er bij) of FE. Ik ga hiervoor geen aanpassingen doen in de woning, mogelijk de vloerverwarming verdeler nog aanpassen, maar daar houd het wel mee op.

Beiden zouden prima moeten kunnen. Er zijn slechts 2 kleine verschilletjes qua efficientie:
- In de winter zal FE iets efficienter zijn omdat je warmte niet 2x verplaatst, eerst de woning in, en daarna de boiler in. Trek je direct buitenlucht aan dat lijkt een warmtepomp dat over het algemeen net iets efficienter te doen dan een WPB.
- In de zomer heb je wat gratis koeling rond de WPB. (mits je binnenlucht gebruikt).
Je kunt je wpb ook binnen aan laten zuigen. Wederom beetje afhankelijk van huis, omstandigheden enz enz.
offtopic:
mijn kelder is daardoor iets minder koud, de wpb is efficienter, en de wp hoeft maar weinig tot niks bij te stellen merk ik.

• paQ
olafmol schreef op maandag 13 februari 2023 @ 13:03:
[...]

Is dat met of zonder TrueRadiant? En kun je dan ook voorlooptemperatuur instellen op de Nest?

NB waar tover je dit overzicht vandaan? ;)
zonder

Uit de google API in HA. (Moet je google wel eenmalig voor betalen, en je tokens elke week refreshen :| )

[ Voor 16% gewijzigd door paQ op 13-02-2023 13:59 ]

• Notaname
olafmol schreef op maandag 13 februari 2023 @ 12:59:
[...]

Wat zegt Quatt als je ze dit vraagt per telefoon of email of support ticket?
Ik had zo langzamerhand het idee dat er hier behoorlijk wat expertise zit dus zal niet als eerste keuze de helpdesk er mee belasten.

Moet verder m'n complimenten geven aan de afhandeling door Quatt, de monteurs hebben (op mijn verzoek) een korter traject gekozen met de leidingen waardoor er niet geboord hoefde te worden door de buitengevel en kanaalplaatvloer.
Ik heb dat per mail kenbaar gemaakt en vandaag 5 dagen na plaatsing de creditnota á 270 euro ontvangen!

• Sh1fty
  • Registratie: Maart 2008
  • Laatst online: 11-01 10:44
Lees al een tijdje mee, allereerst bedankt voor de interessante discussies, vragen en antwoorden en mooie installatiefoto's :)

Ik heb een vraag inzake mijn geplande situatie, ben Quatt nummer 3xxx volgens mij en nog geen installatiegesprek gehad maar goed om even wat zaken helder te hebben.

Woning is een redelijk nageïsoleerde twee-onder-één-kap uit de jaren 30, inhoud zo'n 450m3 op 130 m2 woonoppervlak. We hebben de woning nog maar kort dus over gasverbruik is weinig te zeggen, mede omdat de vorige bewoners redelijk wat bijstookten met de houtkachel in de woonkamer. Deze heb ik overigens laten zitten, voor de gezelligheid en om extra afgifte te hebben voor de koudste dagen (zeker als we ooit FE gaan). Hele huis is voorzien van (dikke) T22 radiatoren (7 stuks) en nog 2 handdoekradiatoren. Ben van plan Speedcomforts te halen als afgifte toch niet genoeg blijkt.

In de winterse dagen is het boven vrij koud, omdat wij boven eigenlijk niet verwarmen. Als de aanvoertemperatuur bij installatie van de Quatt naar een graad of 35 gaat zal dit nog langzamer gaan natuurlijk (we werken soms thuis). Ik zat te denken om dit op te lossen door het hele huis te voorzien van slimme thermostaatknoppen i.c.m. slimme schema's, ik kan echter in dit topic geen info over vinden hoe dit het beste aan te pakken.

- Hoe denken jullie in het algemeen over mijn insteek? Gaat dit goed werken met een Quatt en de Lyric T6?
- Iemand in een vergelijkbare situatie?
Pagina: 1 ... 58 ... 195 Laatste

Dit topic is gesloten.