Hallo allemaal,
nieuw op dit forum maar al wel heel veel berichte gelezen. Duidelijk mensen die er echt veel vanaf weten en proberen te begrijpen hoe de quat het beste werkt. Fijn en dank voor het delen van jullie informatie en kennis. Bij mij staat de Quatt sinds woensdag. Omdat mijn hele huis Nest was, was ik een van die mensen die graag zijn Nest wilde laten hangen... ben ik daarin eigenwijs?. Op zich draait de installatie maar ik probeer nu te snappen of hij wel optimaal draait. Gisteren nauwelijks gas verbruik maar de Quatt heeft dan wel 20 KWH verbruikt. Als ik naar mijn Nest kijk komt de temperatuur net niet op de ingestelde waarde. De CV springt niet of nauwelijks bij, dus eigenlijk wat je van een warmtepomp zou verwachten maar tot ongeveer 12 uur heeft de WP wel bijna continu gedraaid op 1500 watt continu.
Vragen:
A) lijkt de werking en verbuik normaal voor jullie? 20Kwh op de dag engeen gas verbruik maar wel de pomp die bijna continu op 1500 Watt draait (vooral in de ochtend)
Aan gas had ik gisteren minder dan 1M3, en daar zat nog wat warm water bij.

Als ik nou niet eigenwijs ben en niet vast wil houden aan mijn Nest en ik zou de Lyric ophangen verwachten jullie dan dat hij nog optimaler gaat werken? of moet ik gewoon even wachten en kijken hoe verder?
C) Als ik de lyric op zou hangen is dat dan opdezelfde manier aansluiten als de Nest op de CiC? ik heb een Nefit Smartline die met de nest met een aparte OT-module was aangesloten, die hebben ze er nu tijdens de installatie uitgehaald omdat ze zeggen dat de OT naar de CiC gaat en de CiC de ketel niet OT aanstuurd
Installatie:
Qua aansluiting, plaatsing en geluid ben ik redelijk tevreden. Geluid is minimaal en buiten hoor je nauwelijks iets. Staat op een bijkeuken dak. Prima dus. Qua montage is nog wel een dingetje want ik heb nu lekkage dus zometeen komen ze de dakdoorvoer nog eens opnieuw plakken of branden. Dat was niet goed gedaan en het water lekte via het plafond op mijn stopcontacten en op de ketel. Voor de rest deel ik de mening dat er weinig info beschikbaar is.. de instellingen van de Nest was de installateurs volledig onbekend. Bij het opstarten van de Unit stelde ze een instelling in op 6 Kw, terwijl mijn installatie document zegt 4 Kw. Ik weet niet precies wat die instelling behelst maar je hebt hierna natuurlijk zelf 0,0 invloed op de werking van de unit. Ik zou wat meer info willen hebben en zien over het daadwerkelijke gedrag van de installatie zodat je er zelf ook iets meer mee kan spelen om het optimale eruit te halen.
Wellicht niet onbelangrijk voor de vragen:
ons huis is een woning uit 1931, goed nageisoleerd, zonnepanelen en een laag verbruik.
Ik maak er een beetje een sport van om een laag verbruik te hebben. Afgelopen week voor installatie WP verbruikte wij ongeveer 6 M3 gas per dag. Nu is dat aanzienlijk lager maar als dan de WP 20 Kw verbruikt scheelt het niet veel. 6 x 1,53 gas = € 9,18 tegenover 20 Kwh X 0,40 = € 8,-
ben ik te ongeduldig of gaat alles goed ?
Nogmaals dank voor de goede discussies en interessante informatie!
[
Voor 0% gewijzigd door
Mevdhulst op 10-02-2023 10:12
. Reden: typo's ]