Ervaringen met Quatt? Overzicht Laatste deel

Dit topic is onderdeel van een reeks. Ga naar het meest recente topic in deze reeks.

Pagina: 1 ... 57 ... 195 Laatste
Acties:
  • 1.852.921 views

• HBO88
  • Registratie: Februari 2014
  • Laatst online: 22:42
Bvdh76 schreef op woensdag 8 februari 2023 @ 09:32:
[...]

Heb hem bij mij ook aan de buitenmuur hangen en in de nacht hoor ik wel degelijk een lichte brom en zoem. (Mijn vrouw daarentegen hoort em niet) Heb je beide gebruikt andere dempers en trilmatje? Zag dat de quatt nu met 2 doppen aan de onderkant van de beugel tegen de muur drukt. Doe je daar die matjes tussen?
Ja heb beiden gebruikt. Inderdaad de beugel drukt met 2 doppen aan de onderkant tegen de muur. Daar geef je dus makkelijk trillingen door aan de muur. Dus daartussen een matje gedaan. Ik zie bij mijn buren dat er bij al die beugels zo'n matje tussen zit.
Dat is nog makkelijk te plaatsen, gewoon de onderkant een beetje naar je toe trekken en dan krijg je genoeg speling om het matje ertussen te schuiven.

• Falkor73
  • Registratie: Augustus 2011
  • Laatst online: 03-01 12:03
prakka schreef op dinsdag 7 februari 2023 @ 17:59:
[...]

Nou, ik heb als test een tweedehands lyric t6 gekocht via tweakers. Het gedrag is echt totaal anders, nu moduleert de quatt wel wat het niet deed bij de nest (bij mij, ik lees andere ervaringen) en het gas verbruik is enorm verminderd. Het lijkt nu dat de nest bij ons altijd 100 procent vermogen vraagt en de Lyric niet, deze bij warmtevraag draait rustig en veel langere runs. Dus er is echt wel verschil in ons geval.

De Lyric is wel een lelijk ding aan de muur en als de nest goed werkt na groen licht van quatt hang ik deze weer terug.
Ik krijg over 2 weken de quatt en moet mijn Tado volgens hen vervangen voor de Honeywell. Lees daar zeer slechte reviews over, hoe het apparaat de WiFi voortdurend kwijt is enzo. Ben dus erg huiverig om dat te doen. Hoe bevalt die Honeywell jou?

Wel bizar dat zo’n bedrijf als Honeywell met al haar geld en ervaring zo’n pruts product op de markt zet..

MTVenus V148 HWP1 5.1903

• mrdop
  • Registratie: September 2006
  • Laatst online: 12-01 18:53
Falkor73 schreef op woensdag 8 februari 2023 @ 10:15:
[...]

Ik krijg over 2 weken de quatt en moet mijn Tado volgens hen vervangen voor de Honeywell. Lees daar zeer slechte reviews over, hoe het apparaat de WiFi voortdurend kwijt is enzo. Ben dus erg huiverig om dat te doen. Hoe bevalt die Honeywell jou?

Wel bizar dat zo’n bedrijf als Honeywell met al haar geld en ervaring zo’n pruts product op de markt zet..
Nah, ik heb al jaren de T6, prima ding. Enige wat niet lekker werkt is geofencing op meerdere iphones. Qua gewone wifi nooit problemen gehad. Ook nooit met de rf verbinding naar de ketel.

• Evanrvb
  • Registratie: Januari 2021
  • Laatst online: 09-01 12:04
[...]

Ik heb de T6 ook al zo'n twee jaar. Misschien 1 of 2 keer een melding gehad in de app dat er geen verbinding was? Als ik echter op het moment dat ik de melding zag ging kijken werkte het gewoon weer. Nooit problemen mee gehad dus ook.

Schematjes etc instellen en tijdelijk de temp verhogen of verlagen werkt ideaal via de app, makkelijker dan via het schermpje van de thermostaat. Verder gebruik ik de app niet. Prima thermostaat dus volgens mij.

• Gerardwaz
  • Registratie: Oktober 2020
  • Laatst online: 23:06
[...]

Ook ik heb de Lyric t6 al jaren en geen enkel probleem.

N.H. twee onder een kap aan de kust bj 1928. Quatt Duo,14 radiatoren waarvan 3 in de garage, 1 convectorput en vloerverwarming begane grond. Alles draait volledig mee. Intergas Xtreme 36 en Tado v3+. Zonnepanelen 3850 wp SolarEdge.

• Falkor73
Gerardwaz schreef op woensdag 8 februari 2023 @ 11:23:
[...]

Ook ik heb de Lyric t6 al jaren en geen enkel probleem.
Bedankt, dan ben ik weer gerustgesteld. Wel opvallend dat er online zoveel slechte reviews zijn die specifiek daar over gaan.

[ Voor 3% gewijzigd door Falkor73 op 08-02-2023 11:40 ]

MTVenus V148 HWP1 5.1903

• olafmol
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 07:08
Falkor73 schreef op woensdag 8 februari 2023 @ 11:39:
[...]

Bedankt, dan ben ik weer gerustgesteld. Wel opvallend dat er online zoveel slechte reviews zijn die specifiek daar over gaan.
Omdat mensen die geen klachten hebben over het algemeen geen review achterlaten.

• jroz2001
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 23-12-2025
[...]

Zijn vaak problemen met 2,4 vs 5 Ghz wifi. Als je een apart 2,4 en 5 Ghz wifi netwerk heb zal je geen problemen hebben.

• Toby-Wan
  • Registratie: Augustus 2018
  • Laatst online: 08:37
Falkor73 schreef op woensdag 8 februari 2023 @ 11:39:
[...]

Eerlijk gezegd vraag ik me dan of dit nou door de thermostaat komt of door het gebruikte wifi netwerk / router.
Dat is mijn ervaring met mijn T6

WP: Quatt Mono (V1) + 3kW BUH (DIY), SWW: E-boiler, gasloos okt'25, PV: 6040 Wp ZW/NO (SE3000H, Enphase IQ8, APsystems), 1x HW PIB 2.7 kWh

• Toby-Wan
Na intake gesprek werd volgende door Quatt met mij gedeeld voor installatie op de grond.
Ik ben zelf van plan wel iets dieper te gaan dan de 10 cm zoals hier aangegeven.
Met alle Quatt die direct op straatstenen staan wilde ik het toch maar even delen.

edit: overigens wel handig te weten wanneer je zelf betonblokken wilt neerlegen de HOH afstand van onderstel van Quatt is 66 cm (misschien opnemen in TS @geerttttt ?)

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/PTnO-GHUsSmJanfoGms2IY0ym18=/x800/filters:strip_exif()/f/image/IaGGRndPBO2pNYLYNLiqt4jE.png?f=fotoalbum_large

[ Voor 12% gewijzigd door Toby-Wan op 08-02-2023 13:19 ]

WP: Quatt Mono (V1) + 3kW BUH (DIY), SWW: E-boiler, gasloos okt'25, PV: 6040 Wp ZW/NO (SE3000H, Enphase IQ8, APsystems), 1x HW PIB 2.7 kWh

• HaraldBou
  • Registratie: September 2019
  • Laatst online: 11-01 22:59
zit ik me plotseling af te vragen waarom quatt dit soort leaflets niet allemaal plaatst op haar website. zo te zien zijn er momenteel 21 van dit soort leaflets. voor potentiele klanten en voor mensen die wachten op intake ook best handig in het kader van de voorbereiding.

• Toby-Wan
Blijkbaar kan de ene (muur)doorvoer die bij prijs inbegrepen zit wel door beton, althans haal ik uit mijn eigen intakegesprek+offerte+mailwisseling met Quatt.

Uit topicstart in lijst inbegrepen werkzaamheden:
"één dak of muurdoorvoer (geen beton)"

• Evanrvb
Toby-Wan schreef op woensdag 8 februari 2023 @ 12:49:
Na intake gesprek werd volgende door Quatt met mij gedeeld voor installatie op de grond.
Ik ben zelf van plan wel iets dieper te gaan dan de 10 cm zoals hier aangegeven.
Met alle Quatt die direct op straatstenen staan wilde ik het toch maar even delen.

[Afbeelding]
Onlangs stelde ik dezelfde vraag in het lucht/water WP topic aangezien ik mijn WP ook volgende week ga plaatsen. Daar werd mij diverse malen geadviseerd om een grindbak van iig 60cm diep te maken. Zo kom je onder de vorstgrens.

Ik heb het idee dat er in het lucht/water WP meer kennis over warmtepompen zit dan bij Quatt dus ik zou wel wat dieper gaan dan 10cm.

Volgens mij hoeft trouwens niet persé zo groot (100x60) Je kan ook een deel uitgraven.

[ Voor 4% gewijzigd door Evanrvb op 08-02-2023 13:20 ]

• Gramser
  • Registratie: Juli 2020
  • Laatst online: 08:23
Evanrvb schreef op woensdag 8 februari 2023 @ 13:19:
[...]

Onlangs stelde ik dezelfde vraag in het lucht/water WP topic aangezien ik mijn WP ook volgende week ga plaatsen. Daar werd mij diverse malen geadviseerd om een grindbak van iig 60cm diep te maken. Zo kom je onder de vorstgrens.

Ik heb het idee dat er in het lucht/water WP meer kennis over warmtepompen zit dan bij Quatt dus ik zou wel wat dieper gaan dan 10cm.

Volgens mij hoeft trouwens niet persé zo groot (100x60) Je kan ook een deel uitgraven.
Grappig. Bij andere warmtepompen zijn er nog wel wat meer eisen aan die grindbak. Bijvoorbeeld een condensafvoerbuis van een meter diep die dan weer op grind rust, waarin het warmtelint hangt. Dat warmtelint voert dan door de condensafvoer. En sowieso staat de WP dan weer op bigfoots, waterpas, boven die grindbak. Aan de hand van de tekeningen kun je dan precies afleiden waar het midden van de condensafvoerbuis moet komen.

Quatt maakt het wel wat makkelijker :9

• Evanrvb
Gramser schreef op woensdag 8 februari 2023 @ 13:39:
[...]

Grappig. Bij andere warmtepompen zijn er nog wel wat meer eisen aan die grindbak. Bijvoorbeeld een condensafvoerbuis van een meter diep die dan weer op grind rust, waarin het warmtelint hangt. Dat warmtelint voert dan door de condensafvoer. En sowieso staat de WP dan weer op bigfoots, waterpas, boven die grindbak. Aan de hand van de tekeningen kun je dan precies afleiden waar het midden van de condensafvoerbuis moet komen.

Quatt maakt het wel wat makkelijker :9
Ja die komt er bij mij inderdaad ook nog in :) Een meter is trouwens wel erg diep lijkt me?

De bigfoots lijken wel door Quatt ingetekend te zijn op het plaatje. Maar ik meen eerder in het topic ook wel eens gelezen te hebben dat je die wel zelf dan moet fiksen :+ Maarrr ik volg het topic niet dus pin me daar niet op vast. Makkelijker wel idd, correcter is de vraag O-)

• Gramser
  • Registratie: Juli 2020
  • Laatst online: 08:23
Evanrvb schreef op woensdag 8 februari 2023 @ 13:47:
[...]

Ja die komt er bij mij inderdaad ook nog in :) Een meter is trouwens wel erg diep lijkt me?

De bigfoots lijken wel door Quatt ingetekend te zijn op het plaatje. Maar ik meen eerder in het topic ook wel eens gelezen te hebben dat je die wel zelf dan moet fiksen :+ Maarrr ik volg het topic niet dus pin me daar niet op vast. Makkelijker wel idd, correcter is de vraag O-)
Oh ja, die bigfoots hoor je dan eigenlijk weer op betonbanden te plaatsen waartussen dat grind dan komt. Maar dat heb ik ook niet, bij mij staat de AWB (da's het merk dat ik heb) gewoon op de stoeptegels, met die grindbak eronder. Een meter buis leek mij ook diep, en ik zit zelfs op zandgrond, maar met een beetje defrost komt er toch echt wel een beste bak water uit. Dus dat dan maar direct wat dieper kanaliseren.

• geerttttt
  • Registratie: Oktober 2006
  • Laatst online: 08-01 18:15

geerttttt

Manisch positief

Topicstarter

edit: overigens wel handig te weten wanneer je zelf betonblokken wilt neerlegen de HOH afstand van onderstel van Quatt is 66 cm (misschien opnemen in TS @geerttttt ?)

[Afbeelding]
Kun je anders niet het hele document delen? Of anders grotendeels minus het stukje met jouw gegevens als die erin zitten?

Oost west, 127.0.0.1 best!

• HBO88
HaraldBou schreef op woensdag 8 februari 2023 @ 12:53:
zit ik me plotseling af te vragen waarom quatt dit soort leaflets niet allemaal plaatst op haar website. zo te zien zijn er momenteel 21 van dit soort leaflets. voor potentiele klanten en voor mensen die wachten op intake ook best handig in het kader van de voorbereiding.
Nou, dit ziet er meer uit als een heuse gebruikershandleiding waar we al een tijdje op wachten.
Daar waren ze mee bezig en zou binnenkort af zijn.

• Falkor73
olafmol schreef op woensdag 8 februari 2023 @ 12:17:
[...]

Omdat mensen die geen klachten hebben over het algemeen geen review achterlaten.
Eens, maar ook weer niet. De producten die 9+ scoren hebben blijkbaar ook geen mensen die het een 1 geven…

MTVenus V148 HWP1 5.1903

• cptingreenfield
  • Registratie: Juli 2018
  • Laatst online: 00:05
HaraldBou schreef op woensdag 8 februari 2023 @ 12:53:
Dat is gewoon een pagina uit het technische rapport. Staat verder niets in wat nog niet bekend is hier. Je eigen antwoorden van de vragenlijst, foto's van je huis en wat aanvullend afgesproken dingen.

• HaraldBou
Inmiddels antwoord op mijn vraag bij Quatt gekregen over dit onderwerp:

".....Mocht je uiteindelijk over willen stappen naar all-electric dan is het gewenst dat er een 8kW Quatt Hybrid geïnstalleerd is (gezien er meer power nodig is om uiteindelijk ook tapwater te verwarmen). Hiernaast zal er inderdaad ook een boilervat (200-300L) nodig zijn.

Wat er verder allemaal nodig is kan ik nu nog niet zeggen omdat de all-electric module nu nog in ontwikkeling is. ...."

De all-electric gaat dus gepaard met de keuze voor 8kw en zo te lezen daarnaast een apart boilervat van 200 a 300 liter.
MacD007 schreef op zondag 15 januari 2023 @ 14:11:
[...]

als de gok die eerder is gedaan dat het een oem product van sunrain klopt dan word het makelijk, zij hebben ook een WPB in het asortiment, kleine unit. bv zo iets, maar dan alleen voor SWW toepassing. https://www.sunrain-heatp...integrated-heat-pump.html, ik verwacht eigenlijk dat ze gewoon een of ander OEM WPB gaan aanbieden, maar ik kan me natuurlijk vergissen.
De reden is dat een normale 4,5 kW Quatt gewoon (vaak) geen reserve meer heeft voor SWW (in het koude seizoen dan), bij de 8 kW versie zal dit anders liggen, door gewoon een onfafhankelijke unit aan te bieden kun je beide type klanten er mee bedienen.

• Pbure97
  • Registratie: Januari 2012
  • Laatst online: 03-12-2025
HaraldBou schreef op woensdag 8 februari 2023 @ 15:40:

".....Mocht je uiteindelijk over willen stappen naar all-electric dan is het gewenst dat er een 8kW Quatt Hybrid geïnstalleerd is (gezien er meer power nodig is om uiteindelijk ook tapwater te verwarmen). Hiernaast zal er inderdaad ook een boilervat (200-300L) nodig zijn.

Wat er verder allemaal nodig is kan ik nu nog niet zeggen omdat de all-electric module nu nog in ontwikkeling is. ...."

De all-electric gaat dus gepaard met de keuze voor 8kw en zo te lezen daarnaast een apart boilervat van 200 a 300 liter.

[...]
Ik lees dit met verbazing. Bij mijn installatiegesprek aangegeven dat ik 8kw zou willen en later voor de full electric optie zou willen gaan.

Volgens de werkvoorbereider zou er echter maar 1.9 kw benodigd zijn bij -10 graden Celsius en zou de 2e unit werkloos aan de gevel hangen.

In mijn notities heb ik het volgende genoteerd:

Electrisch Element met boilervat
2024
4.5 KW
Zorgt zowel voor extra verwarmingscapaciteit als warm tapwater

4 KW + Electrische module is zeker voldoende voor full electric.

Op basis hiervan dus voor 4 kw gekozen.....

• HBO88
HaraldBou schreef op woensdag 8 februari 2023 @ 15:40:

[...]
vreemd. dan kun je toch beter kiezen voor een losse warmtepomp boiler van 200 liter n plaats van de Quatt oplossing? heeft ook eigen subsidie en kost ook rond de 2000 inclusief installatie.

• HaraldBou
een "los boilervat" kan natuurlijk ook de populistische vertaling van "Warmtepompboiler" zijn, bedenk ik me nu.
HBO88 schreef op woensdag 8 februari 2023 @ 15:55:
[...]

vreemd. dan kun je toch beter kiezen voor een losse warmtepomp boiler van 200 liter n plaats van de Quatt oplossing? heeft ook eigen subsidie en kost ook rond de 2000 inclusief installatie.

• onlinaius
  • Registratie: Mei 2010
  • Laatst online: 01:33
HaraldBou schreef op woensdag 8 februari 2023 @ 16:07:
een "los boilervat" kan natuurlijk ook de populistische vertaling van "Warmtepompboiler" zijn, bedenk ik me nu.

[...]
Dat is ook mijn plan, mits Quatt zo vriendelijk wil zijn de 18 graden ondergrens een stevig stuk lager te zetten. Want om nu een doorstroomverwarmer voor de Quatt te zetten om te zorgen dat de Quatt het niet te frisjes krijgt vind ik wel vrij onnodig.

Mid-Limb, 2-ond-1-kap, 1965, 133m2, 12 ZP 4800wp met 4200wp GoodWe conv, 67m2 VVW, etage: 4 rad + 7 m2 VVW, 1 Quatt, Mits Heavy 5KW + 3.5KW, Toon 1, elec koken, CV uit, VVW mengt niet, 'oud' dubbel glas, isolatie RD 1.5 - 2.5.

• KVS138
  • Registratie: December 2012
  • Laatst online: 06-01 10:40
Ik kreeg bericht van Quatt met welke CV merken zij het beste overweg kunnen. Dat zijn de volgende: ''Vaillant, Remeha, Bosch/Nefit en Itho Daalderop.''.

Ik gok dat de standaard intergas uit het rijtje onbreekt ivm extra materiaal? nodig is om deze te installeren en er wat koud tapwater problemen waren zoals elders op dit forum te lezen is.

Kunnen reeds geïnstalleerde quatt klanten dit beamen of werkt het op Intergas prima? (lees ik heb intergas xtreme 30 :) )

• Toby-Wan
geerttttt schreef op woensdag 8 februari 2023 @ 14:43:
[...]

Kun je anders niet het hele document delen? Of anders grotendeels minus het stukje met jouw gegevens als die erin zitten?
De afbeelding (pagina 17/21) is alles wat ik heb :+

• Nidebo
  • Registratie: September 2020
  • Laatst online: 07:00
KVS138 schreef op woensdag 8 februari 2023 @ 16:25:
Ik kreeg bericht van Quatt met welke CV merken zij het beste overweg kunnen. Dat zijn de volgende: ''Vaillant, Remeha, Bosch/Nefit en Itho Daalderop.''.

Ik gok dat de standaard intergas uit het rijtje onbreekt ivm extra materiaal? nodig is om deze te installeren en er wat koud tapwater problemen waren zoals elders op dit forum te lezen is.

Kunnen reeds geïnstalleerde quatt klanten dit beamen of werkt het op Intergas prima? (lees ik heb intergas xtreme 30 :) )
Hier ook een Intergas Xtreme 30/36 en ik kan zeggen dat het prima werkt in samenwerking met de quatt en een T6 van Honeywell.
Er is nog wel een terugslagklep als extra geplaatst, maar sindsdien erg tevreden. Voor verwarming nagenoeg geen gas verbruik meer. (Sinds begin februari nog geen 3 m3 gebruik)

.

• MacD007
  • Registratie: Augustus 2020
  • Laatst online: 06-06-2025

Daarom mijn vraag of Quatt of hier op het forum een dergelijk lijst kunnen zetten met merk/type CV-ketel, merk/type termostaat en bijzonderheden. Quatt heeft natuurlijk de voorkeur omdat zij over de volledige overzicht bezitten, ik verwacht dat er een heleboel Quatt bezitters die niet op tweakers zitten (wel jammer overigens). wie wil cq kan mede ondersteunen?

Quatt WP 4,5 kW - Atag CV ketel - Honeywell T6 - 23 panelen SolarEdge

• MacD007
Nidebo schreef op woensdag 8 februari 2023 @ 17:27:
[...]

Hier ook een Intergas Xtreme 30/36 en ik kan zeggen dat het prima werkt in samenwerking met de quatt en een T6 van Honeywell.
Er is nog wel een terugslagklep als extra geplaatst, maar sindsdien erg tevreden. Voor verwarming nagenoeg geen gas verbruik meer. (Sinds begin februari nog geen 3 m3 gebruik)

.
heb je een schema waar die terugslagklep is geplaatst cq foto van de installatie?

• Nidebo
  • Registratie: September 2020
  • Laatst online: 07:00
MacD007 schreef op woensdag 8 februari 2023 @ 17:30:
[...]

heb je een schema waar die terugslagklep is geplaatst cq foto van de installatie?
Dit is al eerder besproken en met foto's verduidelijkt. Ik kan hier dan ook niets zinnigs verder aan toe voegen.

• El Stupid
  • Registratie: Maart 2012
  • Laatst online: 02-10-2023

Bedankt voor het delen van de HOH! Vandaag mijn installatiegesprek gehad, ordernr 39xx, Friesland. Installatie bij mij wordt op de grond aan een achtergevel waar ook de CV zit. Advies was inderdaad om een grindbak aan te leggen. Ik ga alvast dan de 66cm hoh aanhouden voor een paar opsluitbandjes.

Bij de vraag hoe lang het ging duren: morgen mogelijk al de offerte (aangezien er niks spannends is) en dan na betaling binnen 2-4 weken plaatsen. Zo snel gaat het allemaal volgens zeggen, dus ik wacht af :)

Is het een idee om in de topicstart te delen welke thermostaten bekend goed/minder goed werken? De Lyric T6 is inmiddels wel bekend 8) Mijn thermostaat is een ouderwetse Toon1, ze geven aan dat dat geen probleem zou moeten zijn. Ervaringen bij iemand?

• dikkiedik
  • Registratie: Mei 2011
  • Laatst online: 12-01 20:31
medu80 schreef op dinsdag 7 februari 2023 @ 21:46:
Bovenstaande plaatje is van een TADO op de CiC/Quatt. De Tado verwarmt door tot 20.7 hoor soms wel veel meer. Het hangt er ook vanaf of deze ingesteld is of ingesteld wordt. Stel je een tado in van 19.5 naar 20 krijg je soms overshoot. Is het 19.5 ingesteld, zakt de temp naar 19.3 gaat ie aan, verwarmt door tot 19.7.
weet jij of dit soort dingen nog instelbaar zijn in tado? zou fijn zijn om dit ook bij opnieuw ingestelde temperatuur te hebben.

Ook ben ik wel benieuwd of er mensen zijn die iets van een zelf aangestuurd systeem hebben gemaakt om de CiC aan te sturen of spoofen met gemeten/ingestelde temperatuur.

Voor mijn systeem werkt het gebruik van een thermostaat eigenlijk gewoon niet zo heel erg goed. Zou fijn zijn om gewoon een warmtevraag in te stellen binnen bepaalde tijd periodes ongeacht binnen temperatuur.

• krizzziz
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 12-01 15:08
El Stupid schreef op woensdag 8 februari 2023 @ 19:04:
[...]

Bij de vraag hoe lang het ging duren: morgen mogelijk al de offerte (aangezien er niks spannends is) en dan na betaling binnen 2-4 weken plaatsen. Zo snel gaat het allemaal volgens zeggen, dus ik wacht af :)
Maandag mijn derde gesprek gehad, uiteindelijke oplossing akkoord bevonden. Was relatief simpel volgens Quatt, offerte en technisch rapport zou snel volgen. Nu twee dagen later en nog niks gehad. Ik verwacht niks deze week hoor.

ehhhh..HOI

• cptingreenfield
  • Registratie: Juli 2018
  • Laatst online: 00:05
krizzziz schreef op woensdag 8 februari 2023 @ 21:24:
[...]

Maandag mijn derde gesprek gehad, uiteindelijke oplossing akkoord bevonden. Was relatief simpel volgens Quatt, offerte en technisch rapport zou snel volgen. Nu twee dagen later en nog niks gehad. Ik verwacht niks deze week hoor.
Bij mij ging het allemaal erg vlot. Ik had afgelopen donderdag het gesprek, vrijdag de offerte en maandag kreeg ik de installatiedatum door (20 feb).

• berrieberrie
  • Registratie: Juni 2013
  • Laatst online: 08:55
Bij mij gaat het helemaal niet snel.
17 november gesprek gehad.
Technisch rapport en offerte paar dagen daarna.
Betaald, t6 lyric aangeschaft en doorgegeven. Echt een simpele montage en een laag nummer 2xx.
Helaas nog niks gehoord over instalatie.
Denk dat ze me vergeten zijn ☹️

vrijstaand 1924 200m2, zuid limburg, quatt duo, 5.8 warmteverlies Remeha avanta 35c, tado v3+, 60m2 vwv droogbouw, radiators, speedcomfort, isolatie kan beter,5300kw zonnepanelen. 2xMarstek v3 fw146.

• onlinaius
berrieberrie schreef op donderdag 9 februari 2023 @ 00:20:
Betaald, t6 lyric aangeschaft en doorgegeven. Echt een simpele montage en een laag nummer 2xx.
Zou het liggen aan Zuid Limburg? Ik zie dat wij de 2 laagste nummers zijn in de lijst in Zuid Limburg, en ik heb zelfs nog geen offerte gesprek gehad. (nummer 454)

Enkele weken geleden contact opgenomen met Quatt om aan te geven dat de niet compatibele thermostaat is opgelost. Hier reactie op gehad, en toen ik aangaf dat ook de elektische aansluiting geregeld is nooit meer wat van ze gehoord.

Ook ik begon het idee te krijgen dat er iets mis was gegaan, daarom ook aangegeven dat ik de problemen van de thermostaat en elektrische installatie al voor ze uit de weg had geruimd.

Omdat ik oorspronkelijk nog een oudere versie van de installatiecheck heb ingevuld heb ik deze ook van de week opnieuw ingevuld (ik heb meer dan een week geleden gevraagd aan Quatt of dit wenselijk / nodig was, maar ook hier geen reactie op ontvangen).

Ik begin de moed langzamerhand een beetje op te verliezen dat ik deze winter nog kan gaan testdraaien met de Quatt. Ergens vind ik het ook niet helemaal netjes. Je zou toch denken dat je juist die klanten die in een heel vroeg stadium je het vertrouwen gaven en hielpen de naamsbekendheid van je product te vergroten een streepje voor geeft. Maar misschien is dat wensdenken van mijn kant.

Mid-Limb, 2-ond-1-kap, 1965, 133m2, 12 ZP 4800wp met 4200wp GoodWe conv, 67m2 VVW, etage: 4 rad + 7 m2 VVW, 1 Quatt, Mits Heavy 5KW + 3.5KW, Toon 1, elec koken, CV uit, VVW mengt niet, 'oud' dubbel glas, isolatie RD 1.5 - 2.5.

• Pbure97
  • Registratie: Januari 2012
  • Laatst online: 03-12-2025
berrieberrie schreef op donderdag 9 februari 2023 @ 00:20:
Bij mij hetzelfde, gesprek een paar dagen later en ook 2xx.

Eind volgende week komt men dan eindelijk installeren. Ik ging ervan uit dat de vertraging aan mijn Nest thermostaat lag.

• ds23man
  • Registratie: Oktober 2021
  • Laatst online: 21-11-2023

ds23man

Eenum

onlinaius schreef op donderdag 9 februari 2023 @ 02:19:
[...]

Zou het liggen aan Zuid Limburg? Ik zie dat wij de 2 laagste nummers zijn in de lijst in Zuid Limburg, en ik heb zelfs nog geen offerte gesprek gehad. (nummer 454)

Enkele weken geleden contact opgenomen met Quatt om aan te geven dat de niet compatibele thermostaat is opgelost. Hier reactie op gehad, en toen ik aangaf dat ook de elektische aansluiting geregeld is nooit meer wat van ze gehoord.

Ook ik begon het idee te krijgen dat er iets mis was gegaan, daarom ook aangegeven dat ik de problemen van de thermostaat en elektrische installatie al voor ze uit de weg had geruimd.

Omdat ik oorspronkelijk nog een oudere versie van de installatiecheck heb ingevuld heb ik deze ook van de week opnieuw ingevuld (ik heb meer dan een week geleden gevraagd aan Quatt of dit wenselijk / nodig was, maar ook hier geen reactie op ontvangen).

Ik begin de moed langzamerhand een beetje op te verliezen dat ik deze winter nog kan gaan testdraaien met de Quatt. Ergens vind ik het ook niet helemaal netjes. Je zou toch denken dat je juist die klanten die in een heel vroeg stadium je het vertrouwen gaven en hielpen de naamsbekendheid van je product te vergroten een streepje voor geeft. Maar misschien is dat wensdenken van mijn kant.
Ik heb al een paar gezegd dat ze werken aan de hand van de beschikbare installateurs in een regio. Zo werken de netbeheerders ook bij plaatsen van een slimme meter....

17,5 kWp zuid Vaillant Arotherm plus 55/6, 75/6 en 125/6

• paQ
  • Registratie: Augustus 2001
  • Nu online
ds23man schreef op donderdag 9 februari 2023 @ 09:00:
[...]

Ik heb al een paar gezegd dat ze werken aan de hand van de beschikbare installateurs in een regio. Zo werken de netbeheerders ook bij plaatsen van een slimme meter....
Maar zou het niet mooi zijn als klanten van Quatt zelf zouden horen of dat het geval is?

Ik doe niet aan bijgeloof. Dat brengt ongeluk.

• MacD007
[...]

Dat zou best kunnen, echter dat is geen excuses voor de rond uit slechte communicatie vanuit Quatt, helaas zien we dat al een hele tijd. Ik vind dit gewoon niet netjes, kijk als ze in bepaalde regio’s minder installaties kunnen uitvoeren kun je dat gewoon aan de klant melden, dat kost echt niet zo veel tijd en moeite, het is meer een instelling.
Wat is daar nu zo moeilijk aan? Blijkbaar een hoop techneuten bij elkaar maar van management en communicatie blijkbaar geen kaas van gegeten. Wat overigens ook blijkt dat ze zich van opbouwende kritiek ook niets aantrekken i.p.v. daarvan te kunnen leren, ze zouden juist blij moeten zijn met een dergelijk forum, dat zijn een hoop onbetaalde krachten, die ook nog geld in het landje brengen. Kijk fouten maken we allemaal maar probeer wel daarvan te leren.
Mijn dringend advies, maak daar gebruik van, want als het sentiment is omgeslagen gaat het erg lastig worden, negatieve publiciteit wil je echt niet als startup.

• ds23man

ds23man

Eenum

MacD007 schreef op donderdag 9 februari 2023 @ 09:17:
[...]

Dat zou best kunnen, echter dat is geen excuses voor de rond uit slechte communicatie vanuit Quatt, helaas zien we dat al een hele tijd. Ik vind dit gewoon niet netjes, kijk als ze in bepaalde regio’s minder installaties kunnen uitvoeren kun je dat gewoon aan de klant melden, dat kost echt niet zo veel tijd en moeite, het is meer een instelling.
Wat is daar nu zo moeilijk aan? Blijkbaar een hoop techneuten bij elkaar maar van management en communicatie blijkbaar geen kaas van gegeten. Wat overigens ook blijkt dat ze zich van opbouwende kritiek ook niet aantrekken i.p.v. daarvan te leren, ze zouden juist blij moeten zijn met een dergelijk forum, dat zijn een hoop onbetaalde krachten, die ook nog geld in het landje brengen.
Mijn dringend advies, maak daar gebruik van, want als het sentiment is omgeslagen gaat het erg lastig worden, negatieve publiciteit wil je echt niet als startup.
Vertrouwen komt te voet en gaat ter paard....

• MacD007
ds23man schreef op donderdag 9 februari 2023 @ 09:19:
[...]

Vertrouwen komt te voet en gaat ter paard....
Juist, mooi kort samengevat

• prakka
  • Registratie: Oktober 2009
  • Laatst online: 07:41
MacD007 schreef op donderdag 9 februari 2023 @ 09:17:
[...]

Wat is daar nu zo moeilijk aan? Blijkbaar een hoop techneuten bij elkaar maar van management en communicatie blijkbaar geen kaas van gegeten. Wat overigens ook blijkt dat ze zich van opbouwende kritiek ook niet aantrekken i.p.v. daarvan te leren, ze zouden juist blij moeten zijn met een dergelijk forum, dat zijn een hoop onbetaalde krachten, die ook nog geld in het landje brengen.
Volgens mij doet DeWarmte het dan wel beter in dit opzicht.

Ze zijn van wat ik lees ook druk bezig met een uitgebreide app waar je veel meer kan zien dan de quatt app en er is ook een web interface. Verder zie ik dat op de warmtepomp van DeWarmte wel een energielabel sticker zit.

• paQ
  • Registratie: Augustus 2001
  • Nu online
Ja dat energielabel is wel een vage ja.
Je kan na zoveel maanden en x installaties per dag niet meer volhouden dat het er bij ingeschoten is.

Ik doe niet aan bijgeloof. Dat brengt ongeluk.

• MacD007
prakka schreef op donderdag 9 februari 2023 @ 09:23:
[...]

Ze zijn van wat ik lees ook druk bezig met een uitgebreide app waar je veel meer kan zien dan de quatt app en er is ook een web interface. Verder zie ik dat op de warmtepomp van DeWarmte wel een energielabel sticker zit.
Ik heb hier op tweakers zelf een topic gestart over de warmtepomp van DeWarmte, helaas is mijn mening van hun eigenlijk net zo slecht op het gebied van communicatie. De energielabel heb ik nog niet kunnen vinden, heb jij daar een voorbeeld van? Zou leuk zijn als je dat op dat andere topic zou kunnen plaatsen, aub niet hier.
Het geluidsaspect hebben ze zelf nog niet eens opgelost, gebruiken de verkeerde geluidswaarde.

• prakka
  • Registratie: Oktober 2009
  • Laatst online: 07:41
MacD007 schreef op donderdag 9 februari 2023 @ 09:31:
[...]

Ik heb hier op tweakers zelf een topic gestart over de warmtepomp van DeWarmte, helaas is mijn mening van hun eigenlijk net zo slecht op het gebied van communicatie. De energielabel heb ik nog niet kunnen vinden, heb jij daar een voorbeeld van? Zou leuk zijn als je dat op dat andere topic zou kunnen plaatsen, aub niet hier.
Het geluidsaspect hebben ze zelf nog niet eens opgelost, gebruiken de verkeerde geluidswaarde.
In het topic als je op foto selecteert dan zie je een foto van de warmtepomp met energielabel erop.

• MacD007
paQ schreef op donderdag 9 februari 2023 @ 09:30:
Ja dat energielabel is wel een vage ja.
Je kan na zoveel maanden en x installaties per dag niet meer volhouden dat het er bij ingeschoten is.
Ik snap Quatt gewoon niet, dit energielabel, hoe simpel dat ook is, is samen met andere verplichte documentatie gewoon niet op orde, ze mogen erg blij zijn dat de verantwoordelijke toezichthouder (ILT) hier ook slaapt, anders zou het wel eens erg snel een heel groot probleem voor Quatt worden, maar ook voor ons kunnen worden, ik heb hier al diverse malen voor gewaarschuwd, er hoeft maar een klant dit bij de toezichthouder te melden en dan hebben we de poppen aan het dansen, wij willen dat gewoon niet. Dus Quatt doe daar asap wat aan, wat te doen zou bij jullie al lang bekend moeten zijn of praat maar eens met een jurist.
link van de Rijksoverheid met de bedoelde wetgeving (ecodesign) en CE aspecten.
https://www.rvo.nl/onderw...ducten/ecologisch-ontwerp

[ Voor 10% gewijzigd door MacD007 op 09-02-2023 11:34 ]

• MacD007
prakka schreef op donderdag 9 februari 2023 @ 09:33:
[...]

In het topic als je op foto selecteert dan zie je een foto van de warmtepomp met energielabel erop.
Bedankt, gevonden, echter moeten ze deze dus ook publiceren, bv op hun site. Bij Quatt heb ik hem nog niet gezien, eigenlijk mogen ze de warmtepomp niet leveren zonder.

• zverdier
  • Registratie: Maart 2022
  • Laatst online: 01-04-2023
Ik dacht ergens gelezen te hebben dat de energielabels voor hybride warmtepompen pas in 2026 verplicht zou zijn!

• MacD007
zverdier schreef op donderdag 9 februari 2023 @ 09:51:
Ik dacht ergens gelezen te hebben dat de energielabels voor hybride warmtepompen pas in 2026 verplicht zou zijn!
Volgens mij bedoel je dat vanaf 2026 het toepassen van een hybride warmtepomp (zowel bij nieuwbouw als vervanging) verplicht word gesteld. Dit betekend als je in 2026 of later je cv moet gaan vervangen moet je ook nog een warmtepomp erbij nemen, verplicht.
Zie bv deze link van het rtl nieuws https://www.google.nl/url...Vaw1mL2CggpgXp4vR8ytuT8pL
Dit energielabel, heet eigenlijk ErP productlabel formeel, Is met ingang van 26 september 2015 is er een labelplicht voor warmtepompen, bij levering van het toestel moet dit aanwezig zijn. Dit is onderdeel van de Ecodesign Directive vanuit de eu en ook in Nederland van toepassing.

[ Voor 38% gewijzigd door MacD007 op 09-02-2023 10:25 ]

• jroz2001
Mijn Quatt hangt sinds maandag. Positief over de installateurs! Ook sindsdien vrijwel geen gas verbruikt voor de verwarming. Was ik wel erg benieuwd naar, aangezien mijn hoekhuis slechts redelijk geïsoleerd is. Gister (van 00:00 tot 23:59) heeft de wp 22 kWh verbruikt. 's Nachts laat ik de temperatuur terugzakken tot 17,5 graden en 's ochtends in etappes van een halve graad per uur weer naar de 19,5. Deze etappes op advies van de installateurs, zodat er niet opeens een grote warmtevraag komt, zodat de ketel niet aan hoeft te gaan.
Morgen eens kijken wat het met het verbruik doet als ik de temperatuur op 19,5 laat. Ik merk namelijk wel dat hij moeite heeft met die laatste halve graad en dan een paar uur op 1,7 kWh staat te stampen.

Tussen de muurbeugel en muur extra rubbertjes laten plaatsen, maar wel de standaard dempers, dus dit kan ik wellicht nog verbeteren. Mijn vriendin hoort helemaal niets qua resonantie, ik wel zo af en toe. Hier is niet echt een pijl op te trekken van hoe hard de Quatt draait. Soms is er minder resonantie als die hard draait dan als die langzaam draait. Hopelijk is hier in de toekomst nog iets aan te fine-tunen. Ik kan me echter voorstellen dat dit ook per huis weer verschilt en is het een stukje gewenning.

Het geluid buiten valt mij heel erg mee. Je hoort de ventilator natuurlijk wel draaien, maar per meter meer dat je vanaf de wp staat wordt het al een stuk minder. Ter hoogte van mijn buren hoor je hem eigenlijk niet meer, tenzij je er echt goed op let.

Al met al tevreden over de warmtepomp en de installatie. Wat m'n besparing gaat zijn vind ik nog lastig te zeggen. Voor 22 kWh betaal ik € 5,50, en op een dag als gister zou ik normaal zo'n 9m3 aan gas kwijt zijn, dus gister zo'n € 2,87 bespaard.

• MacD007
jroz2001 schreef op donderdag 9 februari 2023 @ 10:24:
Mijn Quatt hangt sinds maandag. Positief over de installateurs! Ook sindsdien vrijwel geen gas verbruikt voor de verwarming. Was ik wel erg benieuwd naar, aangezien mijn hoekhuis slechts redelijk geïsoleerd is. Gister (van 00:00 tot 23:59) heeft de wp 22 kWh verbruikt. 's Nachts laat ik de temperatuur terugzakken tot 17,5 graden en 's ochtends in etappes van een halve graad per uur weer naar de 19,5. Deze etappes op advies van de installateurs, zodat er niet opeens een grote warmtevraag komt, zodat de ketel niet aan hoeft te gaan.
Morgen eens kijken wat het met het verbruik doet als ik de temperatuur op 19,5 laat. Ik merk namelijk wel dat hij moeite heeft met die laatste halve graad en dan een paar uur op 1,7 kWh staat te stampen.

Tussen de muurbeugel en muur extra rubbertjes laten plaatsen, maar wel de standaard dempers, dus dit kan ik wellicht nog verbeteren. Mijn vriendin hoort helemaal niets qua resonantie, ik wel zo af en toe. Hier is niet echt een pijl op te trekken van hoe hard de Quatt draait. Soms is er minder resonantie als die hard draait dan als die langzaam draait. Hopelijk is hier in de toekomst nog iets aan te fine-tunen. Ik kan me echter voorstellen dat dit ook per huis weer verschilt en is het een stukje gewenning.

Het geluid buiten valt mij heel erg mee. Je hoort de ventilator natuurlijk wel draaien, maar per meter meer dat je vanaf de wp staat wordt het al een stuk minder. Ter hoogte van mijn buren hoor je hem eigenlijk niet meer, tenzij je er echt goed op let.
Dat is dus overdag, met al het omgevingslawaai, hoe zit dit s’nachts ? Het probleem bij geluid is dat dit zeer persoonlijk wordt beleeft, dus ons eigen gehoor is helaas geen goed meetinstrument hiervoor, het enige wat je zou moeten doen is een berekening ( de eenvoudige manier ) of meten ( ingewikkeld en vooral heel duur, denk daarbij min. De prijs van je quatt, maar kan ook nog een heel stuk duurder), bij klachten zal een gemeente in de meeste gevallen een meting laten uitvoeren (kosten zijn voor de veroorzaker) met een positieve berekening kun je dat veelal voorkomen. Dus adviseer een ieder, maak deze redelijk eenvoudige berekening, dan heb je wat in de hand bij klachten. ( kom je er niet uit, wil ik wel helpen, stuur dan maar een pm)
Al met al tevreden over de warmtepomp en de installatie. Wat m'n besparing gaat zijn vind ik nog lastig te zeggen. Voor 22 kWh betaal ik € 5,50, en op een dag als gister zou ik normaal zo'n 9m3 aan gas kwijt zijn, dus gister zo'n € 2,87 bespaard.
Eigenlijk heb je daarvoor de energielabel (ErP) van de WP, heb je deze nu erbij gekregen, gezien de discussies hierover, zijn we benieuwd. Als deze er bij zat kun je dan hier een foto plaatsen. Heb je overigens nog andere documentaties erbij gekregen, ce verklaring, handleiding enz.? Ook hier graag een korte opsomming van wat je gekregen hebt. Alvast bedankt.

[ Voor 6% gewijzigd door MacD007 op 09-02-2023 10:41 ]

• jroz2001
MacD007 schreef op donderdag 9 februari 2023 @ 10:34:
[...]

Dat is dus overdag, met al het omgevingslawaai, hoe zit dit s’nachts ? Het probleem bij geluid is dat dit zeer persoonlijk wordt beleeft, dus ons eigen gehoor is helaas geen goed meetinstrument hiervoor, het enige wat je zou moeten doen is een berekening ( de eenvoudige manier ) of meten ( ingewikkeld en vooral heel duur, denk daarbij min. De prijs van je quatt, maar kan ook nog een heel stuk duurder), bij klachten zal een gemeente in de meeste gevallen een meting laten uitvoeren (kosten zijn voor de veroorzaker) met een positieve berekening kun je dat veelal voorkomen. Dus adviseer een ieder, maak deze redelijk eenvoudige berekening, dan heb je wat in de hand bij klachten. ( kom je er niet uit, wil ik wel helpen, stuur dan maar een pm)

[...]
Jij hebt mij destijds hier al bij geholpen ;). De uitslag hiervan was net goed. Mijn ervaring was overigens op basis van gisteravond half 10. Ik gok dat mijn gehoor een stuk beter is dan mijn 75-jarige buurvrouw, dus zolang zij er woont verwacht ik in ieder geval geen gedoe ;).
MacD007 schreef op donderdag 9 februari 2023 @ 10:34:
[...]
Eigenlijk heb je daarvoor de energielabel (ErP) van de WP, heb je deze nu erbij gekregen, gezien de discussies hierover, zijn we benieuwd. Als deze er bij zat kun je dan hier een foto plaatsen. Heb je overigens nog andere documentaties erbij gekregen, ce verklaring, handleiding enz.? Ook hier graag een korte opsomming van wat je gekregen hebt. Alvast bedankt.
Niets van dit alles. Daar heeft Quatt inderdaad nog een hoop te verbeteren.

[ Voor 19% gewijzigd door jroz2001 op 09-02-2023 10:47 ]

• onlinaius
[...]

Ik begrijp dat een installateur uit Groningen niet komt installeren in Zuid Limburg. Daar heb ik ook geen moeite mee, want dat is totaal niet realistisch om te verwachten.

Wat ik wel apart vind is dat bijvoorbeeld bij 059x en 087x al geinstalleerd is, in Zuid Limburg, terwijl 023x en 0454 (ikzelf) nog zitten te wachten.

Als ik zo in de lijst kijk is dit niet alleen in Zuid Limburg het geval. Ik zie iemand in regio Amsterdam, in de 1600 range. Iemand in Amersfoort in de 311x range en iemand in Zuid Holland in de 33xx range.

Je maakt mij niet wijs dat er geen onvoltooide installaties waren in regio Amsterdam onder de 1600, in regio Amersfoort onder de 3100 en in Zuid Holland onder de 3300, sterker nog: ik kan er meerdere in de lijst vinden (en hoewel ze mogelijk niet allemaal up to date zijn heeft ook lang niet iedere Quatt klant de spreadsheet ingevuld).

Ik houd het bij de nummertjes omdat de personen er in dit geval niet toe doen, en er hen uiteraard niets te verwijten valt, maar ik baal hier wel van, en zoals verderop al wordt opgemerkt: het is ook niet alsof Quatt hier een duidelijke reden voor communiceert.

• onlinaius
[b]MacD007 schreef op donderdag 9 februari 2023 @ 09:17: kijk als ze in bepaalde regio’s minder installaties kunnen uitvoeren kun je dat gewoon aan de klant melden
Maar ook binnen de regio klopt het dus niet, zelfs als je die regio vrij specifiek pakt als 'Amersfoort', 'Zuid Limburg' of ' '20km rond Amsterdam'.
[b]MacD007 schreef op donderdag 9 februari 2023 @ 09:17:
Wat is daar nu zo moeilijk aan? Blijkbaar een hoop techneuten bij elkaar maar van management en communicatie blijkbaar geen kaas van gegeten.
Een tijdje terug hadden ze iemand voor de communicatie aangenomen, maar ik zie nog niet echt verschil.

Misschien bedoelden ze met communicatie het bemannen van de helpdesk, maar voor mij is communicatie meer het goed en helder uitleggen van toekomstige plannen. Positief nieuws melden, en negatief nieuws een positieve spin geven.

Tot nu toe zie ik vooral dat de FAQ iets vaker lijkt te worden geupdate, maar verder geen veranderingen.

• ID-College
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 09:14
Bvdh76 schreef op woensdag 8 februari 2023 @ 09:32:
[...]

Heb hem bij mij ook aan de buitenmuur hangen en in de nacht hoor ik wel degelijk een lichte brom en zoem. (Mijn vrouw daarentegen hoort em niet) Heb je beide gebruikt andere dempers en trilmatje? Zag dat de quatt nu met 2 doppen aan de onderkant van de beugel tegen de muur drukt. Doe je daar die matjes tussen?
Ik poste zoiets al een jaar geleden hier.. Het verschilt er echt pp en welke frequentie die draait, maar aan de muur is eigenlijk nooit een goed idee voor een WP vind ik. Als je hem hoort, ga je erop letten, en wordt het storender en storender..

Been there, done that.. Zou daarom zelf ook nooit meer een WP aan de muur/gevel hangen. Inmiddels hier ook verplaatst (geen quatt uiteraard), dan heb je er een stuk meer plezier van kan ik je vertellen :)

• onlinaius
prakka schreef op donderdag 9 februari 2023 @ 09:23:
Ik begin heel langzaam een beetje spijt te krijgen dat ik me daar ook niet heb ingeschreven.

Wel duurder, maar ook meer vermogen, zodat het upgradepad naar volledig elektrisch net wat makkelijker wordt, en ik de airco minder vaak als backup hoef te gebruiken (dat lucht geruis wil ik nu juist vanaf met een warmtepomp). En mogelijk had ik dan al een warmtepomp aan de muur gehad.

• MacD007
ID-College schreef op donderdag 9 februari 2023 @ 10:56:
[...]

Ik poste zoiets al een jaar geleden hier.. Het verschilt er echt pp en welke frequentie die draait, maar aan de muur is eigenlijk nooit een goed idee voor een WP vind ik. Als je hem hoort, ga je erop letten, en wordt het storender en storender..

Been there, done that.. Zou daarom zelf ook nooit meer een WP aan de muur/gevel hangen. Inmiddels hier ook verplaatst (geen quatt uiteraard), dan heb je er een stuk meer plezier van kan ik je vertellen :)
jup, helaas heeft niet iedereen de optie om een warmtepomp goed geisoleerd van het huis op de grond te plaatsen, het ontwerp dient hiermee gewoon rekening te houden (ik weet, dit soort ontwerp is duur en kost tijd), maar met een goede opbouw en goede software zou je eigenlijk best ver moeten komen.
En plaatsing op een houten dak van een aanbouw is eigenlijk om nog meer problemen te vragen.

[ Voor 5% gewijzigd door MacD007 op 09-02-2023 11:11 ]

• Viper085
  • Registratie: April 2008
  • Laatst online: 08:35

Gebruik je ook de T6 thermostaat? Ik zie in de app van Resido (opvolger van de Honeywell Home App) geen optie om het schema uit te breiden zodat ik met stapjes van 0,5 graad kan verwarmen. Enkel de opties Thuis, Slapen en Afwezig.

EV 57,5 kWh | Marstek Venus A 2,12 kWh | Homewizard P1 | 5 kWp solar | HomeAssistant | Quatt 4,5 kW

• MacD007
onlinaius schreef op donderdag 9 februari 2023 @ 10:57:
[...]

Ik begin heel langzaam een beetje spijt te krijgen dat ik me daar ook niet heb ingeschreven.

Wel duurder, maar ook meer vermogen, zodat het upgradepad naar volledig elektrisch net wat makkelijker wordt, en ik de airco minder vaak als backup hoef te gebruiken (dat lucht geruis wil ik nu juist vanaf met een warmtepomp). En mogelijk had ik dan al een warmtepomp aan de muur gehad.
Nee dus, ze zijn in de zelfde klasse (<5kW) als de Quatt geplaatst, staat ook op hun enegielabel, die ze dan ook weer niet op de site zetten. Ook het geluidsaspect hebben ze niet op orde, ze adverteren nog steeds met 50 dB, ondanks ze weten dat die 50 dB een hele andere grootheid is en niet het geluidsvermogen betreft, meer met het oog kijk ons eens, die van ons is heel stil. (dat is maar af te wachten, zou me niet verbazen als uiteindelijk ook rond de 55 dB uitkomen).
deze week een mail gehad met een hoop blabla inhoud zonder conctrete info, dus eigenlijk net zo slecht. ik heb een zelf een topic voor deze warmtepomp aangemaakt, heb me ook bij hun ingeschreven (als backup en was in het begin ook meer gechameerd van hun (meer vermogen, stiller) echter zijn zeker nu met een lagere subsidie bijna dubbel zo duur als een quatt voor eigenlijk ongeveer het zelfde. Kon de pomp van hun al krijgen, heb het echter bewust nog even afgewacht omdat juist heel veel onduidelijk was en eigenlijk nog steeds is.

• Notaname
  • Laatst online: 12-01 10:42
Mijn Quatt hangt sinds maandag. Positief over de installateurs! Ook sindsdien vrijwel geen gas verbruikt voor de verwarming. Ik merk namelijk wel dat hij moeite heeft met die laatste halve graad en dan een paar uur op 1,7 kWh staat te stampen.

Tussen de muurbeugel en muur extra rubbertjes laten plaatsen, maar wel de standaard dempers, dus dit kan ik wellicht nog verbeteren. Mijn vriendin hoort helemaal niets qua resonantie, ik wel zo af en toe.

Sinds gisteren hangt onze ook. Mooi aan de muur boven onze aangebouwde keuken en binnen in het eigenlijke huis niets te horen. Vanmorgen wel een vrij hoge ruis in de leidingen bij het opwarmen. Schijnt softwarematig nog aan gewerkt te worden. Mogelijk een 'stille modus' die nog geïmplementeerd moet worden.
Verder horen we de ventilator door het platte keukendak (hout met 5 cm isolatieschuim erop) draaien wat absoluut niet storend is. Op de grens met de buren heb ik gisteravond bij volgas 47dB gemeten. Zal ook beter zijn binnen de stille modus en ik weet nu al dat ze hier geen last van hebben.

Gisteravond bleef de wp zo'n beetje constant draaien tussen de 1 en 1,2 kW bij een buitentemperatuur van -2 en hield het in huis mooi op 21,5 graad.
Aangezien hij daar mee bezig bleef was ik benieuwd wat hij vanmorgen zou gaan doen na een nachtverlaging tot 19,5 graad. Zover ik kon zien sprong de cv ketel even bij om te boosten en om 7:30 uur was het mooi op de gevraagde temperatuur.
Kan me nog voorstellen dat de software van T6 en/of CIC de komende week zichzelf nog gaat finetunen. We gaan het zien.

Heb ook de zachte dempers en geluidsmatjes er tussen laten zetten.

Monteurs kon je prima over de vloer hebben. Blije mensen die keurig werk hebben afgeleverd!
Tot nog toe zijn wij erg tevreden.

• jroz2001
Viper085 schreef op donderdag 9 februari 2023 @ 11:15:
[...]

Gebruik je ook de T6 thermostaat? Ik zie in de app van Resido (opvolger van de Honeywell Home App) geen optie om het schema uit te breiden zodat ik met stapjes van 0,5 graad kan verwarmen. Enkel de opties Thuis, Slapen en Afwezig.
Ja. Je moet het schema op basis van tijd doen, niet op basis van geofencing. Zie ook https://support.resideo.c...etherlands&language=nl_NL

• ID-College
  • Laatst online: 09:14
MacD007 schreef op donderdag 9 februari 2023 @ 11:09:
[...]

jup, helaas heeft niet iedereen de optie om een warmtepomp goed geisoleerd van het huis op de grond te plaatsen, het ontwerp dient hiermee gewoon rekening te houden (ik weet, dit soort ontwerp is duur en kost tijd), maar met een goede opbouw en goede software zou je eigenlijk best ver moeten komen.
En plaatsing op een houten dak van een aanbouw is eigenlijk om nog meer problemen te vragen.
Mijn ervaring (die ik iig had) is dat installateurs dit makkelijk wegwuiven. Ze willen enerzijds verkopen, en anderzijds informeren. Maarja, bottom-line zijn zij weg en zit jij ermee, daar komt het wel op neer.

Bij mij destijds ook geïnformeerd (ik heb wel all-electric overigens) en nog overal geluisterd, maar eigenlijk is voorkomen beter dan genezen. Ik las het wel hier en daar, maar heb ook geluisterd op plekken. Bottom-line was ik toch wat naief, en zat ik er naderhand wel mee.. Zodra hij hangt en je klopt aan is het natuurlijk: "besproken"..

• Toby-Wan
[...]
maar ook meer vermogen, zodat het upgradepad naar volledig elektrisch net wat makkelijker wordt, en ik de airco minder vaak als backup hoef te gebruiken (dat lucht geruis wil ik nu juist vanaf met een warmtepomp).
Ze 'adverteren' met meer vermogen, maar voor de subsidie vallen ze in exact dezelfde vermogenklasse als de Quatt. Dus ik vermoed dat van dat hogere vermogen weinig overblijft bij lagere temperaturen (-7 graden)
Daarnaast als ik aantal posts in de DeWarmte Pomp AO tweakers topic goed begrijp knalt deze voor elke defrost de CV ketel aan, wat de Quatt weer niet doet.
[...]
En mogelijk had ik dan al een warmtepomp aan de muur gehad.
Dat wellicht wel

• marleybob
  • Registratie: Februari 2012
  • Laatst online: 23-08-2025

Yes, hier een Xtreme hangen en werkt prima. Inderdaad wel voor Quatt wat meer installatiewerk en -materiaal.

• onlinaius
MacD007 schreef op donderdag 9 februari 2023 @ 11:19:
[...]

Nee dus, ze zijn in de zelfde klasse (<5kW) als de Quatt geplaatst, staat ook op hun enegielabel, die ze dan ook weer niet op de site zetten. Ook het geluidsaspect hebben ze niet op orde, ze adverteren nog steeds met 50 dB, ondanks ze weten dat die 50 dB een hele andere grootheid is en niet het geluidsvermogen betreft, meer met het oog kijk ons eens, die van ons is heel stil. (dat is maar af te wachten, zou me niet verbazen als uiteindelijk ook rond de 55 dB uitkomen).
deze week een mail gehad met een hoop blabla inhoud zonder conctrete info, dus eigenlijk net zo slecht. ik heb een zelf een topic voor deze warmtepomp aangemaakt, heb me ook bij hun ingeschreven (als backup en was in het begin ook meer gechameerd van hun (meer vermogen, stiller) echter zijn zeker nu met een lagere subsidie bijna dubbel zo duur als een quatt voor eigenlijk ongeveer het zelfde. Kon de pomp van hun al krijgen, heb het echter bewust nog even afgewacht omdat juist heel veel onduidelijk was en eigenlijk nog steeds is.
Toby-Wan schreef op donderdag 9 februari 2023 @ 12:16:
Ze 'adverteren' met meer vermogen, maar voor de subsidie vallen ze in exact dezelfde vermogenklasse als de Quatt. Dus ik vermoed dat van dat hogere vermogen weinig overblijft bij lagere temperaturen (-7 graden)
Daarnaast als ik aantal posts in de DeWarmte Pomp AO tweakers topic goed begrijp knalt deze voor elke defrost de CV ketel aan, wat de Quatt weer niet doet.
Hmm, dit klinkt ook niet top. Toch maar niet bij hen inschrijven dus. Hoewel de cv ketel gebruiken voor defrosts natuurlijk een software instelling is die mogelijk nog wordt aangepast. Zo heeft Quatt ook wel een aantal rare instellingen op dit moment.

• pietjm
  • Registratie: April 2020
  • Laatst online: 22:29
Ik heb vanmorgen een installatiegesprek gehad en heb een Intergas Xtreme 36 met Intergas thermostaat en gateway. Volgens Quatt was dat geen probleem, hoewel ze een voorkeur hebben voor de Lyric T6. Maar met de Intergas moet het dus gewoon kunnen werken.
Prettig gesprek overigens.

NH, vrijstaand, 182 m2 incl verw garage, 1 Quatt met T87M2018 thermostaat, alles OT, besparen in Quatt app aan met echte tarieven, HRE 36/30, 4950 wp panelen, vvw beneden met HR++, radiatoren boven, de koffie nog steeds op z’n Italiaans.

• okijokii
  • Niet online
Als slechte slaper ben ik toch een beetje huiverig voor de geluid verhalen van de Quatts die aan de gevel hangen. Ik laat hem (als Quatt het daar ook mee eens is) dan toch maar plaatsen op het garagedak. Daar staan nu 2 airco units. Ik wil hem daar voor neerzetten. Hoeveel ruimte moet daar minimaal tussen zitten? De airco's worden alleen gebruikt om te koelen, dus ze zullen nooit gelijktijdig aan staan. Maakt afstand dan nog uit?Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/CLaCPKQKymZCDAxvy43aATuuX6U=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/KbXTkI1a8lR5Hing0O1o3Fpx.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 30% gewijzigd door okijokii op 09-02-2023 18:20 ]

2-onder-1-kap 1990 | Enkele Quatt op garagedak | T6 | Intergas Xtreme 36 | vvw beganegrond en badkamer | radiatoren met speedcomforts begane grond en eerste verdieping | Zonnepanelen 3,3 MWh per jaar | HR++

• El Stupid
  • Registratie: Maart 2012
  • Laatst online: 02-10-2023
krizzziz schreef op woensdag 8 februari 2023 @ 21:24:
[...]

Na het installatiegesprek van gisteren kwam vandaag einde dag de offerte. De aanbetaling zojuist gedaan, wordt vervolgd.

• MacD007
okijokii schreef op donderdag 9 februari 2023 @ 18:17:
Als slechte slaper ben ik toch een beetje huiverig voor de geluid verhalen van de Quatts die aan de gevel hangen. Ik laat hem (als Quatt het daar ook mee eens is) dan toch maar plaatsen op het garagedak. Daar staan nu 2 airco units. Ik wil hem daar voor neerzetten. Hoeveel ruimte moet daar minimaal tussen zitten? De airco's worden alleen gebruikt om te koelen, dus ze zullen nooit gelijktijdig aan staan. Maakt afstand dan nog uit?[Afbeelding]
Als je deze naast de reeds bestaande gaat plaatsen zou ik alleen voldoende ruimte er tussen houden zodat je aan de zijkant voor onderhoud ed kunt komen, zal dus circa 50 cm zijn.
Echter vraag ik me af of je daar echt gelukkiger van gaat worden, zeker als je dak van je garage van hout is opgebouwd die ook nog mooi acustisch aan je huis vast zit, ik verwacht een mooi boom-boom box die waarschijnlijk het geluid en trillingen ook nog lekker gaat versterken.
Heb je daar nu geen last van of heb je een betonnen dak?

om een warmtepomp er voor te zetten bij een van de units, zou je ook kunnen kiezen om deze precies er tussen te zetten waarbij de aanvoer (is de achterkant van de warmtepomp) zo vrij mogelijk is, ruimte van min 50cm, 1m zou beter zijn zou dus kunnen werken.

ik denk dat je met een goede beugel met extra dempers, anti-dempingspluggen en de beugel niet direct tegen de muur plaatsen maar met een anti-trillingsmatje er tussen zou je een goede ontkoppeling kunnen krijgen. Als je dan ook nog achter de unit tegen de muur geluidsisolatiematten gebruikt verminder je ook nog het contactgeluid iets.

Even ook nog iets anders, ik zou deze situatie in mijn gemeente niet zonder vergunning (bij meer dan 2 buitenunits van airco's cq warmtepompen) mogen plaatsen, ik weet natuurlijk niet hoe dat bij jou is. Ik zou in ieder geval even kijken of de gemeente daarover iets heeft staan (valt onder APV of omgevingsvergunning), m.b.t. geluid heb je gelukkig geen probleem, je buren zijn openbare ruimte (parkeerplaats) du geen 45/40 dB eis aan je erfgrens.

[ Voor 10% gewijzigd door MacD007 op 09-02-2023 21:02 ]

• okijokii
  • Niet online
MacD007 schreef op donderdag 9 februari 2023 @ 20:57:
[...]

Als je deze naast de reeds bestaande gaat plaatsen zou ik alleen voldoende ruimte er tussen houden zodat je aan de zijkant voor onderhoud ed kunt komen, zal dus circa 50 cm zijn.
Echter vraag ik me af of je daar echt gelukkiger van gaat worden, zeker als je dak van je garage van hout is opgebouwd die ook nog mooi acustisch aan je huis vast zit, ik verwacht een mooi boom-boom box die waarschijnlijk het geluid en trillingen ook nog lekker gaat versterken.
Heb je daar nu geen last van of heb je een betonnen dak?

om een warmtepomp er voor te zetten bij een van de units, zou je ook kunnen kiezen om deze precies er tussen te zetten waarbij de aanvoer (is de achterkant van de warmtepomp) zo vrij mogelijk is, ruimte van min 50cm, 1m zou beter zijn zou dus kunnen werken.

ik denk dat je met een goede beugel met extra dempers, anti-dempingspluggen en de beugel niet direct tegen de muur plaatsen maar met een anti-trillingsmatje er tussen zou je een goede ontkoppeling kunnen krijgen. Als je dan ook nog achter de unit tegen de muur geluidsisolatiematten gebruikt verminder je ook nog het contactgeluid iets.
Wanneer nu de airco's aan staan hoor ik in huis niets. Wanneer ik in de garage zelf sta wel. Dan trilt het gereedschap aan de plank aan de wand. Dat is wat ik hoor. De garage zit wel tegen het huis aan met dat afdakje, maar de stenen van de garage alleen de hoek. Ergens denk en hoop ik dat de resonantie hetzelfde gaat werken als bij de airco's, of is dat wishful thinking. 23 februari heb ik het installatie gesprek.

2-onder-1-kap 1990 | Enkele Quatt op garagedak | T6 | Intergas Xtreme 36 | vvw beganegrond en badkamer | radiatoren met speedcomforts begane grond en eerste verdieping | Zonnepanelen 3,3 MWh per jaar | HR++

• olafmol
okijokii schreef op donderdag 9 februari 2023 @ 21:02:
[...]

Wanneer nu de airco's aan staan hoor ik in huis niets. Wanneer ik in de garage zelf sta wel. Dan trilt het gereedschap aan de plank aan de wand. Dat is wat ik hoor. De garage zit wel tegen het huis aan met dat afdakje, maar de stenen van de garage alleen de hoek. Ergens denk en hoop ik dat de resonantie hetzelfde gaat werken als bij de airco's, of is dat wishful thinking. 23 februari heb ik het installatie gesprek.
Warmtepomp zal idd niet echt veel anders zijn dan je aircos.

• jroz2001
Het verbruik van de Quatt valt me nog wel tegen.... Gister van 7:00 tm 18:00 constant op 1,7kWh gedraaid. Toen kwam ik thuis uit werk. Heb ik de thermostaat van 19,5 naar 19 gezet en stopte de warmtevraag. Toen weer naar 19,5 gezet, Quatt slaat pas na een half uur weer aan (temperatuur was hoog genoeg) en komt de rest van de avond niet boven de 1kWh.
Grote vraag is dan: waarom loopt die de hele dag te stampen, tot je even ingrijpt en hij zuiniger gaat draaien...
Ligt wellicht ook aan de thermostaat (t6), die vraagt ook constant warmte, ook al is de gewenste temperatuur behaald.

• Bvdh76
  • Registratie: Februari 2016
  • Laatst online: 24-09-2025
jroz2001 schreef op vrijdag 10 februari 2023 @ 06:54:
Het verbruik van de Quatt valt me nog wel tegen.... Gister van 7:00 tm 18:00 constant op 1,7kWh gedraaid. Toen kwam ik thuis uit werk. Heb ik de thermostaat van 19,5 naar 19 gezet en stopte de warmtevraag. Toen weer naar 19,5 gezet, Quatt slaat pas na een half uur weer aan (temperatuur was hoog genoeg) en komt de rest van de avond niet boven de 1kWh.
Grote vraag is dan: waarom loopt die de hele dag te stampen, tot je even ingrijpt en hij zuiniger gaat draaien...
Ligt wellicht ook aan de thermostaat (t6), die vraagt ook constant warmte, ook al is de gewenste temperatuur behaald.
Heb ik hier ook, vloerverwarming standaard op 19,5 icm met toon. Maar als hij draait lijkt hij maar 1 stand te hebben 1.5/1.7 kwh. Had al programma gemaakt met 2x 0.5 graden nacht verlaging en zo ook weer omhoog. Maar dan gebruikt hij opeens weer 3m3 gas er bij,dus die er maar afgehaald. Hij hangt hier sinds eind januari, je zou zeggen dat hij wat geleerd moet hebben in de tussentijd.

• bbbrumbrum
  • Niet online
Zonder meer info over met name de aanvoer en retourwatertemperatuur en flow zegt het allemaal heel weinig.
Normaal gesproken heeft een thermostaat maar een heel beperkte rol in het aansturen van een WP.
Door het gebrek aan info van Quatt zelf (welke dT stuurt de WP zelf op bvb?) en vanuit de app gaan hier de wildste verhalen over de thermostaten.

• medu80
  • Registratie: Augustus 2004
  • Nu online
jroz2001 schreef op vrijdag 10 februari 2023 @ 06:54:
Hoe weet je dat temperatuur bereikt is. Dat ie 19.5 aangeeft kan ook zijn dat deze daadwerkelijk 19.4 meet of zelfs 19.38. Herstart is een ander regelalgoritme als opwarmen. Dan is startpunt anders.

• medu80
  • Nu online
Bvdh76 schreef op vrijdag 10 februari 2023 @ 07:59:
[...]

Heb ik hier ook, vloerverwarming standaard op 19,5 icm met toon. Maar als hij draait lijkt hij maar 1 stand te hebben 1.5/1.7 kwh. Had al programma gemaakt met 2x 0.5 graden nacht verlaging en zo ook weer omhoog. Maar dan gebruikt hij opeens weer 3m3 gas er bij,dus die er maar afgehaald. Hij hangt hier sinds eind januari, je zou zeggen dat hij wat geleerd moet hebben in de tussentijd.
Als je CV ketel bijspringt houd dus in dat er veel vraag is, de buitentemperatuur zeer laag waardoor Quatt weet dat zonder CV ketel hij het niet red. Dat ie daarom op 1.5kWh draait is dus logisch.

• Proton_
  • Registratie: November 2011
  • Laatst online: 08:48

Proton_

Moderator Wonen & Mobiliteit 

Team Welles

@jroz2001 @Bvdh76 @medu80 en anderen :)
Het actuele vermogen, zoals in jullie laatste posts, doe je in kW.
Energie is echt iets anders en dat is in kWh. Kies je uitleg :)

Voor mijn OCD leest het erg storend en verwarrend als eenheden verkeerd gebruikt worden.
Alvast bedankt :)

Het ik-wil-een-warmtepomp FAQ topic- '23 MG5, douchen met wtw en Auer Edel Eau, verwarming met Vaillant Arotherm Plus.

• shufflev
  • Registratie: Oktober 2014
  • Laatst online: 09-08-2023
HBO88 schreef op maandag 6 februari 2023 @ 15:37:
[...]

Dan staat je vermogensverlies toch nog te hoog denk ik. Hier hebben ze hem op 3kW ingesteld. Ik kan de thermostaat 1,5 graad omhoog zetten (quatt staat dan uit) en dan gaat de Quatt gewoon zelf aan. CV is nog geen 1x aangegaan afgelopen maand.
Woensdag is de monteur van Quatt langgewenst (in de Tesla idd :-) ). Hij zag dat het vermogensverlies op 6 stond maar op 8kWh had moeten staan. Dat aangepast maar in de 24 uur die daarop volgde was het gasverbruik nog hoger. Dus donderdag hebben ze dat weer teruggedraaid naar de oude waarde. Is afgenomen maar nog steeds veel pendelgedrag van de ketel. Alleen vanmorgen al 1.3m3 verstookt. Ticket staat weer uit bij Quatt, iemand nog een idee?

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/aL1u60zNtN2sHcwluYYdHMzHcZw=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/3RAy8w7H1hQOKQ9GujRjcT5I.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/BI_p9VgOfT5tA75yfCLA7tb5-tI=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/3uPlywfRKUC7IVlH3k9hswdb.jpg?f=fotoalbum_large

• olafmol
shufflev schreef op vrijdag 10 februari 2023 @ 09:02:
[...]

Woensdag is de monteur van Quatt langgewenst (in de Tesla idd :-) ). Hij zag dat het vermogensverlies op 6 stond maar op 8kWh had moeten staan. Dat aangepast maar in de 24 uur die daarop volgde was het gasverbruik nog hoger. Dus donderdag hebben ze dat weer teruggedraaid naar de oude waarde. Is afgenomen maar nog steeds veel pendelgedrag van de ketel. Alleen vanmorgen al 1.3m3 verstookt. Ticket staat weer uit bij Quatt, iemand nog een idee?

[Afbeelding]

[Afbeelding]
Als de Quatt mensen het al niet weten….. ze hebben daar nog wel wat werk te doen. Als ze meer field data en community support willen zullen ze echt meer info moeten delen en ook meer logging en metrics beschikbaar moeten stellen. Zo’n black box aanpak van nu daar schieten ze niet veel mee op vrees ik. Dat kan nog wel eens veel negatieve reviews opleveren.

• Mevdhulst
  • Registratie: Februari 2023
  • Laatst online: 20-03-2023
Hallo allemaal,

nieuw op dit forum maar al wel heel veel berichte gelezen. Duidelijk mensen die er echt veel vanaf weten en proberen te begrijpen hoe de quat het beste werkt. Fijn en dank voor het delen van jullie informatie en kennis. Bij mij staat de Quatt sinds woensdag. Omdat mijn hele huis Nest was, was ik een van die mensen die graag zijn Nest wilde laten hangen... ben ik daarin eigenwijs?. Op zich draait de installatie maar ik probeer nu te snappen of hij wel optimaal draait. Gisteren nauwelijks gas verbruik maar de Quatt heeft dan wel 20 KWH verbruikt. Als ik naar mijn Nest kijk komt de temperatuur net niet op de ingestelde waarde. De CV springt niet of nauwelijks bij, dus eigenlijk wat je van een warmtepomp zou verwachten maar tot ongeveer 12 uur heeft de WP wel bijna continu gedraaid op 1500 watt continu.

Vragen:

A) lijkt de werking en verbuik normaal voor jullie? 20Kwh op de dag engeen gas verbruik maar wel de pomp die bijna continu op 1500 Watt draait (vooral in de ochtend)
Aan gas had ik gisteren minder dan 1M3, en daar zat nog wat warm water bij.

B) Als ik nou niet eigenwijs ben en niet vast wil houden aan mijn Nest en ik zou de Lyric ophangen verwachten jullie dan dat hij nog optimaler gaat werken? of moet ik gewoon even wachten en kijken hoe verder?

C) Als ik de lyric op zou hangen is dat dan opdezelfde manier aansluiten als de Nest op de CiC? ik heb een Nefit Smartline die met de nest met een aparte OT-module was aangesloten, die hebben ze er nu tijdens de installatie uitgehaald omdat ze zeggen dat de OT naar de CiC gaat en de CiC de ketel niet OT aanstuurd

Installatie:

Qua aansluiting, plaatsing en geluid ben ik redelijk tevreden. Geluid is minimaal en buiten hoor je nauwelijks iets. Staat op een bijkeuken dak. Prima dus. Qua montage is nog wel een dingetje want ik heb nu lekkage dus zometeen komen ze de dakdoorvoer nog eens opnieuw plakken of branden. Dat was niet goed gedaan en het water lekte via het plafond op mijn stopcontacten en op de ketel. Voor de rest deel ik de mening dat er weinig info beschikbaar is.. de instellingen van de Nest was de installateurs volledig onbekend. Bij het opstarten van de Unit stelde ze een instelling in op 6 Kw, terwijl mijn installatie document zegt 4 Kw. Ik weet niet precies wat die instelling behelst maar je hebt hierna natuurlijk zelf 0,0 invloed op de werking van de unit. Ik zou wat meer info willen hebben en zien over het daadwerkelijke gedrag van de installatie zodat je er zelf ook iets meer mee kan spelen om het optimale eruit te halen.

Wellicht niet onbelangrijk voor de vragen:
ons huis is een woning uit 1931, goed nageisoleerd, zonnepanelen en een laag verbruik.
Ik maak er een beetje een sport van om een laag verbruik te hebben. Afgelopen week voor installatie WP verbruikte wij ongeveer 6 M3 gas per dag. Nu is dat aanzienlijk lager maar als dan de WP 20 Kw verbruikt scheelt het niet veel. 6 x 1,53 gas = € 9,18 tegenover 20 Kwh X 0,40 = € 8,-

ben ik te ongeduldig of gaat alles goed ?

Nogmaals dank voor de goede discussies en interessante informatie!

[ Voor 0% gewijzigd door Mevdhulst op 10-02-2023 10:12 . Reden: typo's ]

• MacD007
olafmol schreef op vrijdag 10 februari 2023 @ 09:29:
[...]

Als de Quatt mensen het al niet weten….. ze hebben daar nog wel wat werk te doen. Als ze meer field data en community support willen zullen ze echt meer info moeten delen en ook meer logging en metrics beschikbaar moeten stellen. Zo’n black box aanpak van nu daar schieten ze niet veel mee op vrees ik. Dat kan nog wel eens veel negatieve reviews opleveren.
Helaas komen we dan weer bij het thema communicatie vanuit Quatt, en we weten ondertussen allemaal dat dit een zwak punt is bij Quatt, dan heb ik me nog heel vriendelijk uitgedrukt. Ik snap het gewoon niet, via dit forum hebben ze een boel lui die a) veelal ook technisch onderlegd zijn b) gewild zijn om mee te denken en c) dit ook nog onbetaald doen. Oproep aan Quatt, maak daar nu gewoon gebruik van, heeft Quatt een voordeel en wij ook, plus ook nog een goede pr die nagenoeg weinig kost, de normale pr is gewoon heel duur. Dus meer dan voldoende reden om hiervan gebruik te maken.

• medu80
  • Nu online
Proton_ schreef op vrijdag 10 februari 2023 @ 08:44:

Voor mijn OCD leest het erg storend en verwarrend als eenheden verkeerd gebruikt worden.
Het klopt toch hoe ik het verwoord. Verbruik vanaf stopcontact 1.5kWh. Output van de Warmtepomp is dan 4.5kW.

• bbbrumbrum
  • Niet online
medu80 schreef op vrijdag 10 februari 2023 @ 10:34:
[...]

Het klopt toch hoe ik het verwoord. Verbruik vanaf stopcontact 1.5kWh. Output van de Warmtepomp is dan 4.5kW.
Nope.

• Proton_

Proton_

Team Welles

@medu80 nee, zoals @Mevdhulst het doet klopt het wel (op de hoofdletters na: kleine k, grote W, kleine h of u, maar dat doet me al minder zeer). Tot zover de dienstmededelingen van de #eenhedenpolitie, verder over Quatt graag :)

Het ik-wil-een-warmtepomp FAQ topic- '23 MG5, douchen met wtw en Auer Edel Eau, verwarming met Vaillant Arotherm Plus.

• Slurpgeit
  • Laatst online: 21:36
Moet zeggen, de afgelopen twee dagen draait hij wel aardig hier. Flink stuk op zichzelf, met een klein beetje CV op het einde voor het laatste stukje:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/ltYub87D3HgLrKbZ69jQp9oBVCA=/800x/filters:strip_exif()/f/image/MEsZJXYCF3kYGU8YZ6kAptiP.png?f=fotoalbum_large

Verder gewoon de thermostaat (T6) op 20,5 laten staan zonder schema of iets. Enige wat ik wel doe is automatisch de gas en elektriciteitsprijs updaten, maar alleen als de compressor frequency 0Hz is om geen lopende runs te verstoren :)

• Proton_

Proton_

Team Welles

Ik zie op 9 feb wat te vroege/te veel defrosts, maar beter te veel dan te weinig ;)
Afhankelijk van je lokale omstandigheden waren er helemaal geen defrosts nodigt: het was wel koud, maar niet vochtig waardoor het dauwpunt onder de verdampertemperatuur zakt en er dus geen rijp ontstaat. Vanochtend zag ik de buren weer hun autoruit krabben, maar gisteren was dat niet nodig. Dat is hetzelfde mechanisme.

(wederom: niet bedoeld om het apparaat af te fakkelen, maar om uit te leggen waar je op kan letten).
Als je goedkoop warm zit, gaat het goed :) Hij doet defrosts ook wel opvallend snel, zeg. Zo te zien zit er maar een dipje van twee minuten in.

• HBO88
shufflev schreef op vrijdag 10 februari 2023 @ 09:02:
[...]

[Afbeelding]

[Afbeelding]
Dit lijkt me eerlijk gezegd logisch.
Als je het vermogensverlies hoger instelt, betekent dat dus dat je bijv. slecht geïsoleerd hebt en dan springt de CV inderdaad eerder aan om mee te helpen.
Vreemd dat de monteur hem juist hoger zet, die waarde moet juist naar beneden!

Als je die van 6 naar bijvoorbeeld 4 zou zetten zou de CV echt veel minder bijspringen. Maar die waarde hangt dus beetje af van hoe goed geïsoleerd, HR++ glas etc.

• Slurpgeit
  • Laatst online: 21:36
Proton_ schreef op vrijdag 10 februari 2023 @ 11:36:
Ik zie op 9 feb wat te vroege/te veel defrosts, maar beter te veel dan te weinig ;)
Afhankelijk van je lokale omstandigheden waren er helemaal geen defrosts nodigt: het was wel koud, maar niet vochtig waardoor het dauwpunt onder de verdampertemperatuur zakt en er dus geen rijp ontstaat. Vanochtend zag ik de buren weer hun autoruit krabben, maar gisteren was dat niet nodig. Dat is hetzelfde mechanisme.

(wederom: niet bedoeld om het apparaat af te fakkelen, maar om uit te leggen waar je op kan letten).
Als je goedkoop warm zit, gaat het goed :) Hij doet defrosts ook wel opvallend snel, zeg. Zo te zien zit er maar een dipje van twee minuten in.
Heh, ja. 9 februari geeft Quatt zelf een outside temperature van 1-2 graden aan. Lijkt er trouwens op dat defrosts alleen <4 graden voorkomen. Maargoed heel veel invloed heb ik er toch niet op :+

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/9puUsXXXTMQ9vZCA1NYaVqUmbkY=/800x/filters:strip_exif()/f/image/eoUKAMyKPr5EJFHp5eTKhjzf.png?f=fotoalbum_large

Er was overigens ook wel veel mist de afgelopen dagen. Zoveel dat zelfs de stoep vanmorgen een ijsbaan was. Dus misschien was in dit geval een defrost niet heel erg. Maar hij doet het idd wel heel vaak en snel.

[ Voor 22% gewijzigd door Slurpgeit op 10-02-2023 11:49 ]

• Evanrvb
Mevdhulst schreef op vrijdag 10 februari 2023 @ 10:09:
Hallo allemaal,

nieuw op dit forum maar al wel heel veel berichte gelezen. Duidelijk mensen die er echt veel vanaf weten en proberen te begrijpen hoe de quat het beste werkt. Fijn en dank voor het delen van jullie informatie en kennis. Bij mij staat de Quatt sinds woensdag. Omdat mijn hele huis Nest was, was ik een van die mensen die graag zijn Nest wilde laten hangen... ben ik daarin eigenwijs?. Op zich draait de installatie maar ik probeer nu te snappen of hij wel optimaal draait. Gisteren nauwelijks gas verbruik maar de Quatt heeft dan wel 20 KWH verbruikt. Als ik naar mijn Nest kijk komt de temperatuur net niet op de ingestelde waarde. De CV springt niet of nauwelijks bij, dus eigenlijk wat je van een warmtepomp zou verwachten maar tot ongeveer 12 uur heeft de WP wel bijna continu gedraaid op 1500 watt continu.

Vragen:

A) lijkt de werking en verbuik normaal voor jullie? 20Kwh op de dag engeen gas verbruik maar wel de pomp die bijna continu op 1500 Watt draait (vooral in de ochtend)
Aan gas had ik gisteren minder dan 1M3, en daar zat nog wat warm water bij.

B) Als ik nou niet eigenwijs ben en niet vast wil houden aan mijn Nest en ik zou de Lyric ophangen verwachten jullie dan dat hij nog optimaler gaat werken? of moet ik gewoon even wachten en kijken hoe verder?

C) Als ik de lyric op zou hangen is dat dan opdezelfde manier aansluiten als de Nest op de CiC? ik heb een Nefit Smartline die met de nest met een aparte OT-module was aangesloten, die hebben ze er nu tijdens de installatie uitgehaald omdat ze zeggen dat de OT naar de CiC gaat en de CiC de ketel niet OT aanstuurd

Installatie:

Qua aansluiting, plaatsing en geluid ben ik redelijk tevreden. Geluid is minimaal en buiten hoor je nauwelijks iets. Staat op een bijkeuken dak. Prima dus. Qua montage is nog wel een dingetje want ik heb nu lekkage dus zometeen komen ze de dakdoorvoer nog eens opnieuw plakken of branden. Dat was niet goed gedaan en het water lekte via het plafond op mijn stopcontacten en op de ketel. Voor de rest deel ik de mening dat er weinig info beschikbaar is.. de instellingen van de Nest was de installateurs volledig onbekend. Bij het opstarten van de Unit stelde ze een instelling in op 6 Kw, terwijl mijn installatie document zegt 4 Kw. Ik weet niet precies wat die instelling behelst maar je hebt hierna natuurlijk zelf 0,0 invloed op de werking van de unit. Ik zou wat meer info willen hebben en zien over het daadwerkelijke gedrag van de installatie zodat je er zelf ook iets meer mee kan spelen om het optimale eruit te halen.

Wellicht niet onbelangrijk voor de vragen:
ons huis is een woning uit 1931, goed nageisoleerd, zonnepanelen en een laag verbruik.
Ik maak er een beetje een sport van om een laag verbruik te hebben. Afgelopen week voor installatie WP verbruikte wij ongeveer 6 M3 gas per dag. Nu is dat aanzienlijk lager maar als dan de WP 20 Kw verbruikt scheelt het niet veel. 6 x 1,53 gas = € 9,18 tegenover 20 Kwh X 0,40 = € 8,-

ben ik te ongeduldig of gaat alles goed ?

Nogmaals dank voor de goede discussies en interessante informatie!
Als je 6m3 gas verruild met 20Kw dan heb je ongeveer een COP van 2,55. (gerekend met 8,5Kw per m3 gas en ervanuit gegaan dat je 0m3 gas verbruikt heb op die dag van 20Kw). Maar dit is met de dikke duim want er kan veel verschil zitten in een week qua verbruik.

Geen idee overigens of dit goed is voor deze tijd van het jaar voor deze WP met jou specifieke huis en afgiftesysteem, maar qua prijs scheelt het niet veel inderdaad. Zou persoonlijk een iets beter resultaat verwachten.

• shufflev
  • Registratie: Oktober 2014
  • Laatst online: 09-08-2023
HBO88 schreef op vrijdag 10 februari 2023 @ 11:42:
[...]

Dit lijkt me eerlijk gezegd logisch.
Als je het vermogensverlies hoger instelt, betekent dat dus dat je bijv. slecht geïsoleerd hebt en dan springt de CV inderdaad eerder aan om mee te helpen.
Vreemd dat de monteur hem juist hoger zet, die waarde moet juist naar beneden!

Als je die van 6 naar bijvoorbeeld 4 zou zetten zou de CV echt veel minder bijspringen. Maar die waarde hangt dus beetje af van hoe goed geïsoleerd, HR++ glas etc.
Precies, alleen heb ik een zeer goed geïsoleerde woning uit 2017 met triple glas en extra muurisolatie. Vandaag weer contact gehad en nu is de waarde idd nog lager gezet dus even aankijken wat dat gaat doen.

• ds23man

ds23man

Eenum

Evanrvb schreef op vrijdag 10 februari 2023 @ 11:52:
[...]

Als je 6m3 gas verruild met 20Kw dan heb je ongeveer een COP van 2,55. (gerekend met 8,5Kw per m3 gas en ervanuit gegaan dat je 0m3 gas verbruikt heb op die dag van 20Kw). Maar dit is met de dikke duim want er kan veel verschil zitten in een week qua verbruik.

Geen idee overigens of dit goed is voor deze tijd van het jaar voor deze WP met jou specifieke huis en afgiftesysteem, maar qua prijs scheelt het niet veel inderdaad. Zou persoonlijk een iets beter resultaat verwachten.
Een COP van 2,55 is met het huidige weer echt slecht. Met mijn mijn Vaillant heb ik een COP van 4,6 over de afgelopen 3 dagen. Dit met VV.

• krizzziz
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 12-01 15:08
Na mijn gesprek afgelopen maandag te hebben gehad, op donderdag (gisteren) de offerte binnen gehad.
Ik kreeg wel €50 meerkosten voor de betongboring die gedaan moet worden i.t.t. iemand anders hier die geen kosten kreeg doorgerekend.

Ga nog even nadenken, terugverdientijd in het rapport was wel erg rap namelijk 2 jaar tijd ( bij €1,80 voor m3 gas en €0,53 per kWh).

@Proton_ aangepast

[ Voor 3% gewijzigd door krizzziz op 10-02-2023 12:24 ]

ehhhh..HOI

• HBO88
@ZveenT vannacht moest ik goed luisteren om hem te horen, hij stond wel met zo'n 550W aan de hele nacht.
Ik kan nog niet de freq. van de compressor zien, maar afgelopen nacht dus weer erg stil...

• Proton_

Proton_

Team Welles

Slurpgeit schreef op vrijdag 10 februari 2023 @ 11:45:
[...]

Heh, ja. 9 februari geeft Quatt zelf een outside temperature van 1-2 graden aan. Lijkt er trouwens op dat defrosts alleen <4 graden voorkomen. Maargoed heel veel invloed heb ik er toch niet op :+

[Afbeelding]
Klopt, bij mij was het ook 0.5-2 graden op dat moment, maar het dauwpunt lag daar ver onder, dus geen defrosts.

Om een constante temperatuur te houden is dit denk ik ook niet echt wat je wil, al kunnen dynamische tarieven dat soms wel wenselijk maken. Bij mij was de COP op 9 feb 00:00 ongeveer 3.8 en op 9 feb 15:00 ongeveer 4.8. De prijs moet dus meer dan 25% schelen.
Volgens mij was de consumentenprijs op 00:00 circa €0,34/kWh en op 15:00 circa €0,37/kWh (en om 11:00 zowel warmer als goedkoper).

@ds23man zonder Ta kan je daar niet echt over oordelen. Hybride warmtepompen worden verkocht met het argument dat het afgiftesysteem niet aangepast hoeft te worden, dus matige performance is sowieso te verwachten. 2.5 is nog steeds beter dan gas stoken.
@krizzziz een 0 teveel in je kWh-prijs?

• mrdop
  • Registratie: September 2006
  • Laatst online: 12-01 18:53
Evanrvb schreef op vrijdag 10 februari 2023 @ 11:52:
[...]

Ik zie dat iedereen natuurlijk probeert z’n gasverbruik voor verwarming met de Quatt helemaal naar 0 te krijgen.

Maar hoe kijken jullie aan tegen het volgende: met het energieplafond ga je op jaarbasis met het meerverbruik aan kWh voor de Quatt door het stroomplafond heen (althans wij iig wel). Je stroom gaat dan tegen het (in ons geval variabele) contracttarief (nu €0,9 p/kWh). Dan is het toch helemaal niet zo erg dat de Quatt voor de snelle opwarm nog wat gas verbruikt? Want die zit nl in het gasplafond tegen €1,45 p/m3?

Met andere woorden: liever nog wat gas tegen €1,45 ipv (nog) meer stroom tegen €0,90?

Of zie ik iets over het hoofd?

• MacD007
Proton_ schreef op vrijdag 10 februari 2023 @ 08:44:

blijft lastig die eenheden, bedankt voor de algemene tip, ben het helemaal mee eens.
Je ziet dat mensen wel vaak een afkorting gebruiken maar helemaal niet meer stilstaan wat deze nu eigenlijk betekend, daardoor zijn dergelijke fouten snel gemaakt.
Zeker als de afkortingen bijna het zelfde zijn (kW vs kWh), gebruik je echter de achterliggende betekening (vermogen vs energieverbruik) is het verschil direct duidelijk.

• MacD007
mrdop schreef op vrijdag 10 februari 2023 @ 12:37:
[...]

Ik zie dat iedereen natuurlijk probeert z’n gasverbruik voor verwarming met de Quatt helemaal naar 0 te krijgen.

Maar hoe kijken jullie aan tegen het volgende: met het energieplafond ga je op jaarbasis met het meerverbruik aan kWh voor de Quatt door het stroomplafond heen (althans wij iig wel). Je stroom gaat dan tegen het (in ons geval variabele) contracttarief (nu €0,9 p/kWh). Dan is het toch helemaal niet zo erg dat de Quatt voor de snelle opwarm nog wat gas verbruikt? Want die zit nl in het gasplafond tegen €1,45 p/m3?

Met andere woorden: liever nog wat gas tegen €1,45 ipv (nog) meer stroom tegen €0,90?

Of zie ik iets over het hoofd?
nee, daar zit wel wat in, en ook weer niet.
Het hele zaakje word nog complexer als je zonnepanelen hebt, overigens helpen deze nu je bij het energieplafond wel (is helaas weer afhankelijk waneer de contract afloopt cq je jaarrekening gaat komen).
Dat heeft te maken dat het energieplafond op basis van je netto verbruik in kWh word bepaald, dus na aftrek van je terugleverhoeveelheid in kWh.
Dus is dat netto verbruik mede bepalend of het zinig is om via je Quatt je huis te verwarmen of beter dat deels via Quatt en deels via je CV (gas) te doen.
Deze rekensom is helaas voor iedereen anders.Dus gewoon de prijs kWh tegen m3 prijs te zetten is hierbij onvoldoende. Je gasverbruik, COP, teruglevering , tijdstip jaarrekening zijn hier dus ook zeer belangrijk. Sorry, door de energieplafond maakt het ook niet altijd makkelijker.

• olafmol
Mevdhulst schreef op vrijdag 10 februari 2023 @ 10:09:

heb een Nefit Smartline die met de nest met een aparte OT-module was aangesloten, die hebben ze er nu tijdens de installatie uitgehaald omdat ze zeggen dat de OT naar de CiC gaat en de CiC de ketel niet OT aanstuurd
Huh? Wat raar, dus de cv ketel wordt alleen maar middels aan/uit aangestuurd, en qua aanvoer temperatuur moet je het zelf maar uitzoeken?
Pagina: 1 ... 57 ... 195 Laatste

Dit topic is gesloten.