De thermostaat in de verdeler staat op 30 C de ecothermostaat voor de pomp staat op 28 C, de cv platen boven zijn koud, de Quatt geeft nauwelijks een flowGerardwaz schreef op zondag 5 februari 2023 @ 19:32:
[...]
Denk dat je wat aan je mengverdeler van de vloerverwarming moet doen. Het gaat er niet al te warm in en wordt dan ook nog eens bijgemengd met retourwater en dan hou je niet veel over.
Om een voorbeeld te geven, afgelopen vrijdag is de quatt 3 keer ingeschakeld geweest te zien via de homewizard plug en totaal 1.4 kuub gas verbruikt als we lang douchen is het gemiddeld 0.5 kuub op zijn hoogst aan gas dus om het makkelijk te maken trek ik dit eraf. Dus de quatt heeft op die dag met maar 3 keer aangaan bij ons al bijna 1 kuub gas verbruikt.Gerardwaz schreef op zondag 5 februari 2023 @ 21:42:
[...]
Ik snap dit hele probleem niet, als de Quatt bij mij opstart gebruikt hij 0.05 kub gas. Dat gaat dus helemaal nergens over en het is hybride he. Bij een hybride auto ga je toch ook niet klagen dat hij ook benzine verbruikt.
Het is ook niet dat de quatt het water warm houdt maar altijd de ketel gebruikt zelfs als ik het tarief op 5 euro zet. Dus bij 0.5 graad verwarmen is het ook altijd met de ketel.
Per ketel is het natuurlijk verschillend maar wij hebben een Remeha calenta cw5 welke best snel veel gas verbruikt met verwarmen.
[Voor 9% gewijzigd door prakka op 05-02-2023 21:50]
De thermostaat op de verdeler kan je gewoon op max zetten ivm de lage aanvoertemperatuur. De ecothermostaat zou ik iets lager zetten bv 25 C. Je geeft aan dat je niet meer aanvoer krijgt als 27 C dan werkt je pomp niet.zverdier schreef op zondag 5 februari 2023 @ 21:47:
[...]
De thermostaat in de verdeler staat op 30 C de ecothermostaat voor de pomp staat op 28 C, de cv platen boven zijn koud, de Quatt geeft nauwelijks een flow
Dat is niet goed, daar heb ik totaal geen last van. Als de Quatt draait en ik verhoog de temperatuur met 1 C dan slaat de ketel ook niet aan. Ik vermoed dat je ingestelde vermogen via de CiC te hoog staat.prakka schreef op zondag 5 februari 2023 @ 21:48:
[...]
Om een voorbeeld te geven, afgelopen vrijdag is de quatt 3 keer ingeschakeld geweest te zien via de homewizard plug en totaal 1.4 kuub gas verbruikt als we lang douchen is het gemiddeld 0.5 kuub op zijn hoogst aan gas dus om het makkelijk te maken trek ik dit eraf. Dus de quatt heeft op die dag met maar 3 keer aangaan bij ons al bijna 1 kuub gas verbruikt.
Het is ook niet dat de quatt het water warm houdt maar altijd de ketel gebruikt zelfs als ik het tarief op 5 euro zet. Dus bij 0.5 graad verwarmen is het ook altijd met de ketel.
Per ketel is het natuurlijk verschillend maar wij hebben een Remeha calenta cw5 welke best snel veel gas verbruikt met verwarmen.
Bedoel je het warmteverlies? Deze hebben ze naar mijn weten op 6kw gezet.Gerardwaz schreef op zondag 5 februari 2023 @ 21:56:
[...]
Dat is niet goed, daar heb ik totaal geen last van. Als de Quatt draait en ik verhoog de temperatuur met 1 C dan slaat de ketel ook niet aan. Ik vermoed dat je ingestelde vermogen via de CiC te hoog staat.
Ik heb wel een nest en inderdaad ook een open ticket vanwege dit probleem. Ik heb nu ook een Lyric t6 aangeschaft om hiermee te testen omdat ik denk dat het door de nest komt.
Als de quatt draait en als ik dan verhoog dan blijft de quatt wel draaien zonder ketel dus dit lijkt hetzelfde.
Wat mijn probleem is als ik de thermostaat op bijvoorbeeld 20 graden zet en de tempratuur zakt 0.5 graden dit is bijvoorbeeld ieder uur. Dan gaat de ketel met de quatt aan, als dit 24 momenten zijn per dag dan loopt het gas verbruik enorm op. De quatt zou deze 0.5 graad makkelijk aan kunnen zonder de ketel te gebruiken.
Als wij ook een verbruik hebben van 0.05 kuub per inschakel moment mag ik in mijn handen klappen, helaas is dit bij ons niet.
[Voor 5% gewijzigd door prakka op 05-02-2023 22:03]
Ja dan gaat het lekker aantikken en snap het probleem dan wel. Ik heb de t6 dus geen vergelijking met jou. Wat is je max. Keteltemperatuur?prakka schreef op zondag 5 februari 2023 @ 22:01:
[...]
Bedoel je het warmteverlies? Deze hebben ze naar mijn weten op 6kw gezet.
Ik heb wel een nest en inderdaad ook een open ticket vanwege dit probleem. Ik heb nu ook een Lyric t6 aangeschaft om hiermee te testen omdat ik denk dat het door de nest komt.
Als de quatt draait en als ik dan verhoog dan blijft de quatt wel draaien zonder ketel dus dit lijkt hetzelfde.
Wat mijn probleem is als ik de thermostaat op bijvoorbeeld 20 graden zet en de tempratuur zakt 0.5 graden dit is bijvoorbeeld ieder uur. Dan gaat de ketel met de quatt aan, als dit 24 momenten zijn per dag dan loopt het gas verbruik enorm op. De quatt zou deze 0.5 graad makkelijk aan kunnen zonder de ketel te gebruiken.
De nest staat op 35 graden dit is volgens quatt ook de gevraagde temrpatuir naar de cic toe, en de ketel op 50 al heb ik deze nu als test op 40 gezet. Op welke temperatuur staat deze bij jou?Gerardwaz schreef op zondag 5 februari 2023 @ 22:05:
[...]
Ja dan gaat het lekker aantikken en snap het probleem dan wel. Ik heb de t6 dus geen vergelijking met jou. Wat is je max. Keteltemperatuur?
Had je het matje en/of de andere dempers al geplaatst?_CrookClaw_ schreef op zondag 5 februari 2023 @ 20:36:
Overigens heb ik redelijk veel resonantie in huis. Ik heb hem aan de gevel met een muurbeugel. Ik heb hier een ticket voor aangemaakt bij Quatt om te kijken wat we hier nog aan kunnen doen. Daar hoop ik deze week antwoord op te krijgen.
Ik moet zelf wel zeggen dat ik laatste tijd toch wel nachtverlaging toepas zodat hij snachts niet meer draait.. meer omdat ik het toch vervelend vind dat ik snachts die brom wel hoor, en mijn buren hoogstwaarschijnlijk ook.
Ben benieuwd wanneer de stille modus weer beschikbaar komt en of dat nog helpt.
Ben iig benieuwd wat Quatt als antwoord geeft!
[Voor 3% gewijzigd door HBO88 op 05-02-2023 22:16]
Er is blijkbaar meer weerstand in de vloerverwarming beneden. Dus als alle radiatoren boven open staan gaat er een minimale hoeveelheid warmte naar de vloerverwarming. Waardoor de andere radiatoren een soort van bypass zijn op de vloerverwarming.medu80 schreef op zondag 5 februari 2023 @ 21:41:
@_CrookClaw_ hoe bedoel je radiatoren zijn een bypass voor de verdeler. Wat gebeurt er dan?
De mijne staat op 50, je hebt een ticket aangemaakt en ik gok op het ingestelde vermogen of de Nest.prakka schreef op zondag 5 februari 2023 @ 22:08:
[...]
De nest staat op 35 graden dit is volgens quatt ook de gevraagde temrpatuir naar de cic toe, en de ketel op 50 al heb ik deze nu als test op 40 gezet. Op welke temperatuur staat deze bij jou?
Nee, dit heb ik nog niet gedaan omdat ik eerst even de reactie van Quatt afwacht. Ik heb hetzelfde, ik zet de Quatt 's nachts nog niet aan. Wel ben ik er over aan het denken om bijvoorbeeld met de energiekosten in de app te spelen om 's nachts dan maar op gas te verwarmen. Ik weet alleen niet of het instellen van de bedragen werkt zoals ik het voor ogen heb;)HBO88 schreef op zondag 5 februari 2023 @ 22:15:
[...]
Had je het matje en/of de andere dempers al geplaatst?
Ik moet zelf wel zeggen dat ik laatste tijd toch wel nachtverlaging toepas zodat hij snachts niet meer draait.. meer omdat ik het toch vervelend vind dat ik snachts die brom wel hoor, en mijn buren hoogstwaarschijnlijk ook.
Ben benieuwd wanneer de stille modus weer beschikbaar komt en of dat nog helpt.
Ben iig benieuwd wat Quatt als antwoord geeft!
Ik heb de CV afgekoppeld, want om in jouw analogie te spreken, zou ik het niet fijn vinden als mijn hybride auto benzine gaat gebruiken als hij het ook met de elektromotor kan halen. Ik zag dat de ketel vaker bijsprong om bijvoorbeeld 200 watt aan warmte te maken wat niet nodig is om het huis verder op te warmen, beetje zonde.Gerardwaz schreef op zondag 5 februari 2023 @ 21:42:
[...]
Ik snap dit hele probleem niet, als de Quatt bij mij opstart gebruikt hij 0.05 kub gas. Dat gaat dus helemaal nergens over en het is hybride he. Bij een hybride auto ga je toch ook niet klagen dat hij ook benzine verbruikt.
Is bij wijze van spreken, maar dat is inderdaad niet goed. Ik heb daar totaal geen last van dus het moet iets in de instellingen zijn. Als het bij mij werkt moet dat bij jullie ook kunnen. Het is gewoon een lastig verhaal dat je zelf niets kan proberen._CrookClaw_ schreef op zondag 5 februari 2023 @ 22:25:
[...]
Ik heb de CV afgekoppeld, want om in jouw analogie te spreken, zou ik het niet fijn vinden als mijn hybride auto benzine gaat gebruiken als hij het ook met de elektromotor kan halen. Ik zag dat de ketel vaker bijsprong om bijvoorbeeld 200 watt aan warmte te maken wat niet nodig is om het huis verder op te warmen, beetje zonde.
Verdeler thermostaat op Max zetten kan natuurlijk niet als de je uit de verlaging komt staat de cv 50/60 C te leveren, krijg je wel heel warme voetjes, op dat moment wordt het boven een beetje warm, ik zit er aan te denken om in de klok thermostaat om het uur een temperatuur verhoging in te stellen om boven warmte te genereren (kost natuurlijk wel gas) afgelopen dagen 3m3 (per dag) en vrijdag 26kw stroom😱Gerardwaz schreef op zondag 5 februari 2023 @ 21:52:
[...]
De thermostaat op de verdeler kan je gewoon op max zetten ivm de lage aanvoertemperatuur. De ecothermostaat zou ik iets lager zetten bv 25 C. Je geeft aan dat je niet meer aanvoer krijgt als 27 C dan werkt je pomp niet.
Bij 55 c gaat de thermostaatkraan dicht en je hebt bijmenging retourwater dus denk niet dat hij dat gaat halen.zverdier schreef op zondag 5 februari 2023 @ 23:10:
[...]
Verdeler thermostaat op Max zetten kan natuurlijk niet als de je uit de verlaging komt staat de cv 50/60 C te leveren, krijg je wel heel warme voetjes, op dat moment wordt het boven een beetje warm, ik zit er aan te denken om in de klok thermostaat om het uur een temperatuur verhoging in te stellen om boven warmte te genereren (kost natuurlijk wel gas) afgelopen dagen 3m3 (per dag) en vrijdag 26kw stroom😱
Als je verbruik zo hoog is zou ik de Quatt uitschakelen, dit heeft niet veel zin.
[Voor 11% gewijzigd door Gerardwaz op 05-02-2023 23:28]
Ik wacht komende week op de reactie van Quatt op de gemaakte ticketGerardwaz schreef op zondag 5 februari 2023 @ 23:19:
[...]
Op
Bij 55 c gaat de thermostaatkraan dicht en je hebt bijmenging retourwater dus denk niet dat hij dat gaat halen.
Als je verbruik zo hoog is zou ik de Quatt uitschakelen, dit heeft niet veel zin.
Hou ons op de hoogte, leren we allemaal van.zverdier schreef op zondag 5 februari 2023 @ 23:34:
[...]
Ik wacht komende week op de reactie van Quatt op de gemaakte ticket
Zoals jullie ook heb ik een mailtje gehad over de 8kw variant. Men heeft gezegd dat ik op die lijst sta iig.
Is er hier iemand die iets nuttigs kan zeggen over rendement van een 2*4, dus cascade opstelling.
Een waarschijnlijk (te) simpele gedachte is dat de tweede WP warmer water ontvangt en daarmee een lagere COP heeft. Maar misschien bij 30>32.5 en vervolgens 32.5 naar 35 maakt dat misschien weer weinig uit.
Is er hier iemand die iets nuttigs kan zeggen over rendement van een 2*4, dus cascade opstelling.
Een waarschijnlijk (te) simpele gedachte is dat de tweede WP warmer water ontvangt en daarmee een lagere COP heeft. Maar misschien bij 30>32.5 en vervolgens 32.5 naar 35 maakt dat misschien weer weinig uit.
Ik heb precies hetzelfde. Al eerder hier gemeld en toen op advies de keteltemperatuur naar 50 graden aangepast. Had 3 dagen helemaal geen gasverbruik meer maar sinds vrijdagavond zie je bijna continu als de quatt aangaat de ketel bijspringen en blijft dan pendelen. heb weer een ticket ingeschoten bij quatt.Gerardwaz schreef op zondag 5 februari 2023 @ 22:05:
[...]
Ja dan gaat het lekker aantikken en snap het probleem dan wel. Ik heb de t6 dus geen vergelijking met jou. Wat is je max. Keteltemperatuur?
De problemen die ik daarmee heb zijn:Gerardwaz schreef op zondag 5 februari 2023 @ 21:42:
[...]
- Ik heb icm de airco op de benedenverdieping voldoende verwarmingscapaciteit om het minimaal tot een graad of -7 uit te houden. Het is dus overbodig verbruik.
- Het maakt de overstap naar volledig elektrisch zonder hulp van Quatt een stuk moeilijker. Dan moet er dus een elektrisch doorstroom verwarmertje voor de Quatt geplaatst worden. Onnodig en energieverspillend.
Inderdaad volledig mee eens, het is inderdaad onnodige verspilling. Als voorbeeld ook een screenshot van ons onnodig gas verbruik bij het inschakelen van de Quatt, en dit alleen maar om de kamertemperatuur aan te houden.onlinaius schreef op maandag 6 februari 2023 @ 10:01:
[...]
De problemen die ik daarmee heb zijn:
- Ik heb icm de airco op de benedenverdieping voldoende verwarmingscapaciteit om het minimaal tot een graad of -7 uit te houden. Het is dus overbodig verbruik.
- Het maakt de overstap naar volledig elektrisch zonder hulp van Quatt een stuk moeilijker. Dan moet er dus een elektrisch doorstroom verwarmertje voor de Quatt geplaatst worden. Onnodig en energieverspillend.
Eerst week ( maandag t/m zaterdag )met onze Quatt overgenomen van de app van Butget energie E. Van 59kw naar 120kw
Gas 59m3 naar 12m3 de woonkamer comfort was prima, boven slaapkamers was drama ( koud)
Gas 59m3 naar 12m3 de woonkamer comfort was prima, boven slaapkamers was drama ( koud)
Ik heb ook zo'n CW5 ketel en nog geen Quatt, dus ik volg jouw berichten. Hoe heb je de ketel ingesteld? Ik heb temperatuur van CV nu al op 45gr staan, maar verder niets gewijzigd (denk dat hij af fabriek op max 17,4l/min staat).prakka schreef op zondag 5 februari 2023 @ 21:48:
[...]
Om een voorbeeld te geven, afgelopen vrijdag is de quatt 3 keer ingeschakeld geweest te zien via de homewizard plug en totaal 1.4 kuub gas verbruikt als we lang douchen is het gemiddeld 0.5 kuub op zijn hoogst aan gas dus om het makkelijk te maken trek ik dit eraf. Dus de quatt heeft op die dag met maar 3 keer aangaan bij ons al bijna 1 kuub gas verbruikt.
Wat bedoel je precies met liter? Momenteel heb ik de ketel staan op 40 graden (was 50) meer als test of ik verschil merk in verbruik.SBL schreef op maandag 6 februari 2023 @ 11:36:
[...]
Ik heb ook zo'n CW5 ketel en nog geen Quatt, dus ik volg jouw berichten. Hoe heb je de ketel ingesteld? Ik heb temperatuur van CV nu al op 45gr staan, maar verder niets gewijzigd (denk dat hij af fabriek op max 17,4l/min staat).
Wat ik nu wel tijdelijk heb gedaan is het vermogen op het laagst gezet, volgens mij de ventilator snelheid op 17 gezet, dit is volgens mij het minimum. Hierdoor is het verbruik wel iets gezakt bij het inschakelen door de Quatt. Ik heb dit filmpje gebruikt https://youtu.be/byeMFZMJmrY?t=159
Uiteindelijk vind ik dat Quatt het opstartgedrag van de CIC gewoon moet aanpassen (en hopelijk de 18 graden ondergrens), het lijkt mij dat dit niet de bedoeling is.
[Voor 9% gewijzigd door prakka op 06-02-2023 11:58]
Dit zal de grote vraag worden of dit inderdaad zo gaat werken.thoomie schreef op maandag 6 februari 2023 @ 06:25:
Zoals jullie ook heb ik een mailtje gehad over de 8kw variant. Men heeft gezegd dat ik op die lijst sta iig.
Er staat mij bij dat het zo niet zou gaan functioneren namelijk.
Iets in me zegt dat een Quatt dan ook (veel) trager dan 30Hz moet kunnen draaien. Anders zou je minimale vermogen 30 +30 Hz zijn als de tweede bijspringt. Dat is echt wel een serieus vermogen.
ergo: een 8 kW wp, met (samen) een behoorlijke verdamper en 2 fans, die niet verder kan terugmoduleren dan 30Hz (x 2 compressors) zal een behoorlijke drempel hebben aan minimum vermogen.
[Voor 9% gewijzigd door paQ op 06-02-2023 12:44]
Ik doe niet aan bijgeloof. Dat brengt ongeluk.
Zou het niet zo zijn dat er bij weinig vraag, maar 1 warmptepomp draait. Indien meer vermogen vraag dat de 2e dan pas bijspringt? (mooiste is als deze dan natuurlijk afwisselen, zodat ze gelijkmatig "slijten")
Denk het wel. Maar je laatste opmerking is dan wel van belang mijns inziens.Pvogel1 schreef op maandag 6 februari 2023 @ 12:54:
Zou het niet zo zijn dat er bij weinig vraag, maar 1 warmptepomp draait. Indien meer vermogen vraag dat de 2e dan pas bijspringt? (mooiste is als deze dan natuurlijk afwisselen, zodat ze gelijkmatig "slijten")
Het ding is dat als ze echt niet onder de 30Hz gaan, je dus altijd 1 quatt hebt die alles in zijn eentje moet rooien tot 60Hz, waarna de tweede dan 30 voor zijn rekening kan nemen waardoor de eerste ook weer naar 30 kan. En vice versa
Onnodig complexe aansturing wmb.
Kan iemand mij vertellen of de leidingen die gebruikt worden van de Quatt naar de CV ketel 50MM zijn of eerder 45MM of 55MM.
Ik zit heel krap met mijn ruimte en de vraag is of ik nog meer ruimte moet maken
Ik zit heel krap met mijn ruimte en de vraag is of ik nog meer ruimte moet maken

theorganiser schreef op maandag 6 februari 2023 @ 13:41:
Kan iemand mij vertellen of de leidingen die gebruikt worden van de Quatt naar de CV ketel 50MM zijn of eerder 45MM of 55MM.
Eerder ietsjes minder dan 50mm, maar ze zitten wel aan elkaar verbonden.
Foto's zijn ook eerder in het topic wel terug te vinden met wat meer uitleg.
[Voor 3% gewijzigd door RobertowNL op 06-02-2023 13:47]
Top dankjewel!RobertowNL schreef op maandag 6 februari 2023 @ 13:46:
[...]
[Afbeelding]
[Afbeelding]
Eerder ietsjes minder dan 50mm, maar ze zitten wel aan elkaar verbonden.
Foto's zijn ook eerder in het topic wel terug te vinden met wat meer uitleg.
Kunnen ze ook niet los van elkaar? ( voor een stuk van 5 meter?)
ja dat kan. de isolatie zit aan elkaar, maar kun je zo los halen.theorganiser schreef op maandag 6 februari 2023 @ 14:02:
[...]
Top dankjewel!
Kunnen ze ook niet los van elkaar? ( voor een stuk van 5 meter?)
Ik heb even gekeken wat er gebeurt. Quatt geen warmtevraag 4 watt, thermostaat omhoog Quatt gaat naar 28 watt en de ketel gaat aan op 30 C. Na 4 minuten gaat de Quatt draaien en de ketel gaat uit.shufflev schreef op maandag 6 februari 2023 @ 09:56:
[...]
Ik heb precies hetzelfde. Al eerder hier gemeld en toen op advies de keteltemperatuur naar 50 graden aangepast. Had 3 dagen helemaal geen gasverbruik meer maar sinds vrijdagavond zie je bijna continu als de quatt aangaat de ketel bijspringen en blijft dan pendelen. heb weer een ticket ingeschoten bij quatt.
[Afbeelding]
Dan staat je vermogensverlies toch nog te hoog denk ik. Hier hebben ze hem op 3kW ingesteld. Ik kan de thermostaat 1,5 graad omhoog zetten (quatt staat dan uit) en dan gaat de Quatt gewoon zelf aan. CV is nog geen 1x aangegaan afgelopen maand.Gerardwaz schreef op maandag 6 februari 2023 @ 15:24:
[...]
Ik heb even gekeken wat er gebeurt. Quatt geen warmtevraag 4 watt, thermostaat omhoog Quatt gaat naar 28 watt en de ketel gaat aan op 30 C. Na 4 minuten gaat de Quatt draaien en de ketel gaat uit.
[Afbeelding]
Maar hij heeft toch 18 C start temperatuur nodig?HBO88 schreef op maandag 6 februari 2023 @ 15:37:
[...]
Dan staat je vermogensverlies toch nog te hoog denk ik. Hier hebben ze hem op 3kW ingesteld. Ik kan de thermostaat 1,5 graad omhoog zetten (quatt staat dan uit) en dan gaat de Quatt gewoon zelf aan. CV is nog geen 1x aangegaan afgelopen maand.
Daar ben ik het niet mee eens. Dat lees ik overal, maar ook dat is een waarde die de monteur in kan stellen.Gerardwaz schreef op maandag 6 februari 2023 @ 15:43:
[...]
Maar hij heeft toch 18 C start temperatuur nodig?
Dat is de T cutoff temp. die staat inderdaad vaak op 18, bij mij heeft de monteur hem op 16 gezet.
Top, dat is fijn om te horen! (mag van mij nog wel wat lager eerlijk gezegd, aangezien de bovenverdieping in de winter vaak onder de 16 graden zit).HBO88 schreef op maandag 6 februari 2023 @ 16:00:
[...]
Daar ben ik het niet mee eens. Dat lees ik overal, maar ook dat is een waarde die de monteur in kan stellen.
Dat is de T cutoff temp. die staat inderdaad vaak op 18, bij mij heeft de monteur hem op 16 gezet.
Het verbaast me wel een beetje, aangezien ik me meen te herinneren dat iemand hier een ruime tijd geleden al aan Quatt heeft gevraagd of ze deze waarde willen aanpassen, maar ik meen me te herinneren dat ze toen aangaven dat het niet kon. (ik heb lopen zoeken, maar kan de persoon in kwestie niet vinden, het was een van de eerdere installaties, dus waarschijnlijk ergens begin tot halverwege december)
Alles ontwikkelt zich, en zeker quatt... 

onlinaius schreef op maandag 6 februari 2023 @ 17:04:
[...]
Top, dat is fijn om te horen! (mag van mij nog wel wat lager eerlijk gezegd, aangezien de bovenverdieping in de winter vaak onder de 16 graden zit).
Het verbaast me wel een beetje, aangezien ik me meen te herinneren dat iemand hier een ruime tijd geleden al aan Quatt heeft gevraagd of ze deze waarde willen aanpassen, maar ik meen me te herinneren dat ze toen aangaven dat het niet kon. (ik heb lopen zoeken, maar kan de persoon in kwestie niet vinden, het was een van de eerdere installaties, dus waarschijnlijk ergens begin tot halverwege december)
Weet iemand of de monteur iets doet met die waardes uit het “technische rapport”?
Bij ons staat daar (Quatt komt volgende week!):
Maximaal vermogen nodig voor woning bij -10°C (schatting): 9kW
Stookgrens woning (schatting): 16 °C
Of anders gezegd: hoe bepalen ze warmteverlies en t-cut off?
Denk inderdaad dat je gelijk hebt, ik heb de offerte even nagekeken en hij zou op 4kw moeten staan maar staat op 6kw.HBO88 schreef op maandag 6 februari 2023 @ 15:37:
[...]
Dan staat je vermogensverlies toch nog te hoog denk ik. Hier hebben ze hem op 3kW ingesteld. Ik kan de thermostaat 1,5 graad omhoog zetten (quatt staat dan uit) en dan gaat de Quatt gewoon zelf aan. CV is nog geen 1x aangegaan afgelopen maand.
Die stookgrens woning wordt volgens mij ingesteld als de t cutoffmrdop schreef op maandag 6 februari 2023 @ 17:53:
Weet iemand of de monteur iets doet met die waardes uit het “technische rapport”?
Met het risico dat ergens in deze thread al de uitleg staat (sorry dan alvast) maar waar vind je deze waarde? Dat is niet in de app toch?Gerardwaz schreef op maandag 6 februari 2023 @ 18:14:
[...]
Denk inderdaad dat je gelijk hebt, ik heb de offerte even nagekeken en hij zou op 4kw moeten staan maar staat op 6kw.
Nee dat doet de monteur en kan je zelf niet zien.shufflev schreef op maandag 6 februari 2023 @ 19:23:
[...]
Met het risico dat ergens in deze thread al de uitleg staat (sorry dan alvast) maar waar vind je deze waarde? Dat is niet in de app toch?
https://crt.sh/?q=quatt.io
Er is vandaag een nieuw certificaat aangevraagd voor https://bakery.quatt.io, vraag me af wat dat is. Authenticatie werkt helaas nog niet
Er is vandaag een nieuw certificaat aangevraagd voor https://bakery.quatt.io, vraag me af wat dat is. Authenticatie werkt helaas nog niet

Vandaag het (video) gesprek gehad.. Op zich een prima gesprek met antwoorden op verschillende vragen die ik had opgeschreven,
Wel zou er momenteel nog slechte ervaring zijn met de Nest thermostaat. Dit zou te maken hebben met Google zelf. Ik dacht in de voorgaande pagina’s te hebben gelezen dat hier aan gewerkt word. Kan iemand hier iets meer over vertellen? Ik heb de Nest nu en vind deze veel mooier dan de pukkel.
Bij mij zou montage aan de buitenmuur zijn. Wel wil ik zorgen dat er geen overlast binnen in de woning is. Quatt was niet op de hoogte dat er door een aantal tweakers betere resultaten werden gehaald met zelf aangebrachte rubbers. Is hier iemand die dit communiceert met Quatt?
Ik wil direct de beste oplossing zonder zelf te sleutelen.
Ik wil direct een juiste afstelling zonder zelf te tweeken. Volgens Quatt zijn ze hier druk mee bezig en worden updates over de air doorgevoerd. Klopt dit of moet ik het nodige al verwachten bij de installatie? Met de hoge prijzen wil ik geen risico nemen dat alles ongewenst aan blijft staan. Volgens Quatt is het komende service abonnement belangrijk voor patchen van toekomstige updates… er is een maand abbonement op komst.
Wel zou er momenteel nog slechte ervaring zijn met de Nest thermostaat. Dit zou te maken hebben met Google zelf. Ik dacht in de voorgaande pagina’s te hebben gelezen dat hier aan gewerkt word. Kan iemand hier iets meer over vertellen? Ik heb de Nest nu en vind deze veel mooier dan de pukkel.
Bij mij zou montage aan de buitenmuur zijn. Wel wil ik zorgen dat er geen overlast binnen in de woning is. Quatt was niet op de hoogte dat er door een aantal tweakers betere resultaten werden gehaald met zelf aangebrachte rubbers. Is hier iemand die dit communiceert met Quatt?
Ik wil direct een juiste afstelling zonder zelf te tweeken. Volgens Quatt zijn ze hier druk mee bezig en worden updates over de air doorgevoerd. Klopt dit of moet ik het nodige al verwachten bij de installatie? Met de hoge prijzen wil ik geen risico nemen dat alles ongewenst aan blijft staan. Volgens Quatt is het komende service abonnement belangrijk voor patchen van toekomstige updates… er is een maand abbonement op komst.
is dat een nieuwe revisie voor de CIC ? of hoe zien jullie dit?Slurpgeit schreef op maandag 6 februari 2023 @ 19:36:
https://crt.sh/?q=quatt.io
Gezien er work email staat gok ik op een installateursportal.MacD007 schreef op maandag 6 februari 2023 @ 20:21:
[...]
is dat een nieuwe revisie voor de CIC ? of hoe zien jullie dit?
kijk, Quatt weet en kent dit forum, soms hebben ze er ook zelf iets opgezet, laatste tijd echter geen info meer gezien, of ze het lezen en er iets inern mee doen, geen idee. als ze slim zijn hebben ze eigenlijk een gratis informatiebron.Cc88 schreef op maandag 6 februari 2023 @ 19:45:
Vandaag het (video) gesprek gehad.. Op zich een prima gesprek met antwoorden op verschillende vragen die ik had opgeschreven,
Ik ben bang dat ze mn op de aanvullende zaken zoals dempers, beugels, voetjes maar ook vuilfilters ed gewoon geen buget meer hebben.
Ik heb dat al eerder gezegt maar blijkbaar lust Quaat dit niet, maak van dit soort zaken waar je alternatief betere versies als opties aanbied, ik denk dat er een hoop mensen dit gerust wil betalen.
We snappen ookwel dat je dan voor dat zaken extra moet betalen, zolang dat marktconforme prijzen zijn.
Ik ga zonder nachtverlaging proberen. Heb alleen het idee dat er iets meer brom in zit sinds 2 dagen. Dus ook iets meer geluid naar de buren. Minimaal maar toch.medu80 schreef op zaterdag 4 februari 2023 @ 06:55:
[...]
Zo te zien gaat ie s' nachts ergens weer aan om de 17.5 te behouden. Lees mijn bericht eens terug mbt besparing en nachtstand. Je verbruikt 's ochtends weer bijna 1.5kWh meer om de nacht daling weg te poetsen. Daarbovenop komt er een halve kuub gas bij.
Ook is nu het hele weekend geen continue warmteafgifte. CV ongewijzigd op 53gr en comfortstand.. Ruimte temp op 19.
Dit is zaterdag - zondag - maandag (vandaag)
Veel thuis geweest. Maar geen andere instellingen dan vrijdag toen het mooi constant was.
Ik snap niet zo geod waarom vrijdag wel
ZveenT schreef op vrijdag 3 februari 2023 @ 23:20:
Na 9 dagen vandaag voor het eerst redelijk stabiel vermogen van de Quatt.
Waarom weet ik niet.
Nu even afwachten of dit doorzet of dat het eenmalig was.
Gasverbruik was de afgelopen dagen 60-80% minder dan normaal, en vandaag vrijwel niks. Dus dat gaat sowieso goed. 👌
Dag temperatuur op 19. Nacht temp op 17.5. Afgelopen dagen in ochtend meer gas om op te stoken van 17.5 (21u) naar 19 (08u) Niks gewijzigd aan de energie prijzen in de app.
Nu klaarblijkelijk prima te doen. Waarom weet ik nog niet helemaal. Je ziet tussen 07 en 0930 meer verbruik op de Quatt.
[Afbeelding]
[Afbeelding]
Ik ben ook aan het experimenteren geweest.
Ik heb de Tado hangen, maar die ging slecht om met Quatt/Ketel, dan ging die heel erg pendelen, wat resulteerde in veel gas en kwh's.
Ook had ik ik nog een Nest v3 met heatlink liggen, die heb ik aan de Quatt gehangen en de Tado aan de ketel. De radiator knoppen heb ik 'dom' gemaakt en de thermostaat in de woonkamer uit. Hierdoor blijft de ketel uit, maar mocht een keer de retour temperatuur onder de 18 raken en de Quatt niet opstarten, zet ik even de Tado aan. Vooralsnog niet nodig geweest de laatste week.
Ik heb een hele trage vloerverwarming, daarvan de pomp op maximaal gezet en de thermostaatkraan van de verdeler op 45°C om de flow zo hoog mogelijk te houden. Als nu de Quatt weer op wil starten, komt er weer warmte uit de vloer en start de Quatt. De Nest gaat best goed om de trage vloerverwarming. Maar de nachtverlaging kon de Quatt slecht bijbenen, waardoor eind van de ochtend er een kleine overshoot was.
Door deze instellingen heb ik de laatste week 100% op de Quatt gedraaid, met 7°C buiten draaide Quatt op gemiddeld 450W. Screenshot is van afgelopen nacht en vandaag.
Hopelijk hebben jullie hier ook wat aan mbt beter benutten van de Quatt.
Ik probeer nog de Quatt API in HA te krijgen, maar hoe ik de refresh token kan vangen is me nog niet helemaal duidelijk.
Probeer eens de comfort modus uit te zetten of op ECO stand als dat al mogelijk is. De aanvoer temperatuur van je ketel heeft niks met de CiC te maken. Die zet je CV of aan of uit, je ketel probeert dan een bepaalde temperatuur te maken. Gezien de retour al vrij hoog is, ga ik ervan uit dat je ketel terug moduleert. Dus lager zetten zal ie alleen maar eerder pendelen.ZveenT schreef op maandag 6 februari 2023 @ 20:42:
[...]
Ik ga zonder nachtverlaging proberen. Heb alleen het idee dat er iets meer brom in zit sinds 2 dagen. Dus ook iets meer geluid naar de buren. Minimaal maar toch.
Ook is nu het hele weekend geen continue warmteafgifte. CV ongewijzigd op 53gr en comfortstand.. Ruimte temp op 19.
[Afbeelding] [Afbeelding] [Afbeelding] [Afbeelding] [Afbeelding]
Dit is zaterdag - zondag - maandag (vandaag)
Veel thuis geweest. Maar geen andere instellingen dan vrijdag toen het mooi constant was.
Ik snap niet zo geod waarom vrijdag wel
[...]
[Voor 6% gewijzigd door medu80 op 06-02-2023 21:34]
Dat je Quatt gaat pendelen is logisch, heb ik al meermaals aangegeven en misschien anderen ook. Er zijn dan meerdere zone-regelaars. Die onafhankelijk van elkaar wel of geen warmte vragen. Dus je knop bijvoorbeeld op zolder zegt, warmte=0 een minuut later zegt je thermostaat in de woonkamer warmte=35. Wat moet je CiC dan doen. Die reageert op die laatste, nadat ie uit is gegaan omdat er eerder warmte=0 is gestuurd, gaat weer aan vanwege warmte=35.Steven_SvD schreef op maandag 6 februari 2023 @ 21:06:
[Afbeelding]
Ik ben ook aan het experimenteren geweest.
Ik heb de Tado hangen, maar die ging slecht om met Quatt/Ketel, dan ging die heel erg pendelen, wat resulteerde in veel gas en kwh's.
Ook had ik ik nog een Nest v3 met heatlink liggen, die heb ik aan de Quatt gehangen en de Tado aan de ketel. De radiator knoppen heb ik 'dom' gemaakt en de thermostaat in de woonkamer uit. Hierdoor blijft de ketel uit, maar mocht een keer de retour temperatuur onder de 18 raken en de Quatt niet opstarten, zet ik even de Tado aan. Vooralsnog niet nodig geweest de laatste week.
Ik heb een hele trage vloerverwarming, daarvan de pomp op maximaal gezet en de thermostaatkraan van de verdeler op 45°C om de flow zo hoog mogelijk te houden. Als nu de Quatt weer op wil starten, komt er weer warmte uit de vloer en start de Quatt. De Nest gaat best goed om de trage vloerverwarming. Maar de nachtverlaging kon de Quatt slecht bijbenen, waardoor eind van de ochtend er een kleine overshoot was.
Door deze instellingen heb ik de laatste week 100% op de Quatt gedraaid, met 7°C buiten draaide Quatt op gemiddeld 450W. Screenshot is van afgelopen nacht en vandaag.
Hopelijk hebben jullie hier ook wat aan mbt beter benutten van de Quatt.
Ik probeer nog de Quatt API in HA te krijgen, maar hoe ik de refresh token kan vangen is me nog niet helemaal duidelijk.
De CiC doet ook niks met watertemperatuur vraag. Vanaf 1 graad tot aan 70 regelt de CiC zelf de Hz van de Quatt. Ik stuur continue CS=1 naar de CiC, dus vraag temperatuur 1 graad. Aan de hand van setpoint en huidige temperatuur en vermoedelijk buitentemperatuur maakt hij er een bepaald Hz van. Kan ik niet manipuleren. Dus TADO instellen zonder zoneregelaars, met maar 1 temperatuursensor.
Wie kan mij de hysteresis vertellen van de Nest. Is het zo dat ie vraagt bij 19.7 of 19.8 en uitgaat bij 20.2 of 20.3
[Voor 12% gewijzigd door medu80 op 06-02-2023 21:40]
Grappig dat je dat zegt, dat idee heb ik namelijk ook!ZveenT schreef op maandag 6 februari 2023 @ 20:42:
[...]
Heb alleen het idee dat er iets meer brom in zit sinds 2 dagen. Dus ook iets meer geluid naar de buren. Minimaal maar toch.
[...]
Ik dacht zal vast aan mij liggen maar nu jij het ook zegt vraag ik me af of het niet echt zo is.
Is niet te zeggen. Het lijkt dynamisch te zijn.medu80 schreef op maandag 6 februari 2023 @ 21:36:
[...]
Wie kan mij de hysteresis vertellen van de Nest. Is het zo dat ie vraagt bij 19.7 of 19.8 en uitgaat bij 20.2 of 20.3
Ik heb periodes gezien van -0,5 / +0,1, maar afgelopen week was het zelfs -0,3 / -0,2
Het is een beetje abracadabra wat nest wel en niet meeneemt aan parameters.
Dat kan / mag niet met lage temp in kader legionella toch? Dat dacht ik althans icm eco stand en 60 min temperaturen.medu80 schreef op maandag 6 februari 2023 @ 21:32:
[...]
Probeer eens de comfort modus uit te zetten of op ECO stand als dat al mogelijk is. De aanvoer temperatuur van je ketel heeft niks met de CiC te maken. Die zet je CV of aan of uit, je ketel probeert dan een bepaalde temperatuur te maken. Gezien de retour al vrij hoog is, ga ik ervan uit dat je ketel terug moduleert. Dus lager zetten zal ie alleen maar eerder pendelen.
SWW heeft eigen temperatuursetpoint. En CV ketel is een doorstroomapparaat dus eigenlijk is legionella daar al niet van toepassing.ZveenT schreef op maandag 6 februari 2023 @ 22:09:
[...]
Dat kan / mag niet met lage temp in kader legionella toch? Dat dacht ik althans icm eco stand en 60 min temperaturen.
[Voor 3% gewijzigd door bbbrumbrum op 06-02-2023 22:15]
Mits je de comfort stand uit zet anders 60 C aanhouden.bbbrumbrum schreef op maandag 6 februari 2023 @ 22:15:
[...]
SWW heeft eigen temperatuursetpoint. En CV ketel is een doorstroomapparaat dus eigenlijk is legionella daar al niet van toepassing.
Leg een uit.Gerardwaz schreef op maandag 6 februari 2023 @ 22:27:
[...]
Mits je de comfort stand uit zet anders 60 C aanhouden.
Dit heeft niets met de Quatt te maken maar ze hebben het over sww. Als je het over legionella gaat hebben en je hebt de comfort stand aan moet je de sww temperatuur op 60 C houden als de comfort stand uit staat wordt het een doorstroomtoestel en zou je de sww temperatuur kunnen verlagen. Of dat verstandig is of bespaard moet ieder voor zich bepalen.
Ik had de Tado inderdaad ingesteld met de radiatoren als dom, ondanks de enkele zone ging de Quatt pendelen en bij de laagste stand continu draaien minstens 700W en bij de Nest tussen de 350W en 450W. Het lijkt alsof de nest op wat langere tijd kan 'kijken', wat handig is bij een vloer die ook met alleen ketel er een halve dag over doet om op temperatuur te komen na een verlaging van 2°C. Met de Tado had ik toen ook een overshoot met alleen ketel. De nest geeft de temperatuur in halve graden weer, dus weet de hysterisis niet, wel dat die minder heftig 'aan' springt bij verwarmen en rustig de tijd neemt om op de ingestelde temperatuur te komen.medu80 schreef op maandag 6 februari 2023 @ 21:36:
[...]
Dat je Quatt gaat pendelen is logisch, heb ik al meermaals aangegeven en misschien anderen ook. Er zijn dan meerdere zone-regelaars. Die onafhankelijk van elkaar wel of geen warmte vragen. Dus je knop bijvoorbeeld op zolder zegt, warmte=0 een minuut later zegt je thermostaat in de woonkamer warmte=35. Wat moet je CiC dan doen. Die reageert op die laatste, nadat ie uit is gegaan omdat er eerder warmte=0 is gestuurd, gaat weer aan vanwege warmte=35.
De CiC doet ook niks met watertemperatuur vraag. Vanaf 1 graad tot aan 70 regelt de CiC zelf de Hz van de Quatt. Ik stuur continue CS=1 naar de CiC, dus vraag temperatuur 1 graad. Aan de hand van setpoint en huidige temperatuur en vermoedelijk buitentemperatuur maakt hij er een bepaald Hz van. Kan ik niet manipuleren. Dus TADO instellen zonder zoneregelaars, met maar 1 temperatuursensor.
De nest regelt niet het verbruik. Ik vermoed dat het pendelen defrosts zijn. En bij installeren van de nest de buitentemperatuur hoger is. Dus toeval in jouw geval.
Ja. Elk uur een dipje. Dus defrost helemaal gezien deze na een defrost vrij hoog in verbruik gaat.
Ja. Elk uur een dipje. Dus defrost helemaal gezien deze na een defrost vrij hoog in verbruik gaat.
[Voor 23% gewijzigd door medu80 op 06-02-2023 23:20]
volgens mij is dit natuurlijk alleen voor die cv-ketels van toepassing waarbij er een kleine voorraad "boiler" in de ketel zit die via de comfort stand deze op temperatuur houd om direct warm water te krijgen. Overigens zorgt ook bij doorstroom CV ketels die 60 Gr. ervoor dat de leidingen met voor legionella doodelijke temperatuur worden doorgespoed en dus eventueel aanwezige legionella in de leidingen vrijwel direct worden gedood cq zich niet kunnen vermeren. SSW op een lagere temperatuur zetten is derhalve niet zo goed idee.Gerardwaz schreef op maandag 6 februari 2023 @ 22:53:
[...]
Dit heeft niets met de Quatt te maken maar ze hebben het over sww. Als je het over legionella gaat hebben en je hebt de comfort stand aan moet je de sww temperatuur op 60 C houden als de comfort stand uit staat wordt het een doorstroomtoestel en zou je de sww temperatuur kunnen verlagen. Of dat verstandig is of bespaard moet ieder voor zich bepalen.
Nee, geld ook voor warmhouden van de wisselaar.MacD007 schreef op maandag 6 februari 2023 @ 23:39:
[...]
volgens mij is dit natuurlijk alleen voor die cv-ketels van toepassing waarbij er een kleine voorraad "boiler" in de ketel zit die via de comfort stand deze op temperatuur houd om direct warm water te krijgen. Overigens zorgt ook bij doorstroom CV ketels die 60 Gr. ervoor dat de leidingen met voor legionella doodelijke temperatuur worden doorgespoed en dus eventueel aanwezige legionella in de leidingen vrijwel direct worden gedood cq zich niet kunnen vermeren. SSW op een lagere temperatuur zetten is derhalve niet zo goed idee.
En sterkte als je straks SWW met de Quatt maakt dan, want die doet ook maar eens per 1-2 weken een legionellarun, de rest vd tijd is je boilertemp ook lager.
Zijn zelfs Tweakers die SWW@45 draaien zónder legionellarun. Maar dat is een heel eigen topic.
SWW op een lagere temperatuur zetten is inderdaad niet zo'n goed idee. Maar we hebben het hier niet over temperatuur maar over het uit zetten van de warmtewisselaar warm houden. Dus @ZveenT zet het warm houden uit. Dat is namelijk dat je enkele seconden sneller warmwater krijgt. In je ketel zit een warmtewisselaar deze wordt dat warm gehouden, is nergens voor nodig gezien je geen subtropisch zwembad bezit.
ALs je elke dag douchet of warm water vanaf de ketel gebruikt is er niks aan de hand. Kom je van vakantie weer, effe doorspoelen, maar dit moest je ook al doen als je comfort modus aan hebt staan. Dus veranderd er niks, alleen enkele seconden langer wachten voordat er warm water komt.
ALs je elke dag douchet of warm water vanaf de ketel gebruikt is er niks aan de hand. Kom je van vakantie weer, effe doorspoelen, maar dit moest je ook al doen als je comfort modus aan hebt staan. Dus veranderd er niks, alleen enkele seconden langer wachten voordat er warm water komt.
Oké. Had dat vroeger ook. Maar zal eens kijken wat het scheelt. Nu meer met verbruik e.d. bezig.medu80 schreef op dinsdag 7 februari 2023 @ 08:03:
SWW op een lagere temperatuur zetten is inderdaad niet zo'n goed idee. Maar we hebben het hier niet over temperatuur maar over het uit zetten van de warmtewisselaar warm houden. Dus @ZveenT zet het warm houden uit. Dat is namelijk dat je enkele seconden sneller warmwater krijgt. In je ketel zit een warmtewisselaar deze wordt dat warm gehouden, is nergens voor nodig gezien je geen subtropisch zwembad bezit.
@HBO88 , hoe ging het vannacht met het geluid? Ik vond de brom wel te veel aanwezig en soms een suis bij wisselende toeren.
Zeker in de nacht, draagt het geluid toch ook verder weg. Vervelend. Zou stekker er zo uit willen trekken. Maar niet handig met de vorst.
Dat ligt vnl aan de Nest instellingen. Als ie met TrueRadiant werkt, en ingesteld staat op CV met radiatoren is het ca -0,3 / +0. Met true radiant uit is het -0,5/+0. Hoe het zit met andere verwarmings systemen ingesteld (bv electrisch of warmtepomp icm vloerverwarming zijn ook allemaal opties die je kunt instellen op de Nest) weet ik niet. Nb Ik heb gelezen dat het trueradiant algoritme is ontworpen met een (trage) vloerverwarming als afgifte.paQ schreef op maandag 6 februari 2023 @ 22:05:
[...]
Is niet te zeggen. Het lijkt dynamisch te zijn.
Ik heb periodes gezien van -0,5 / +0,1, maar afgelopen week was het zelfs -0,3 / -0,2
Het is een beetje abracadabra wat nest wel en niet meeneemt aan parameters.
Ohja, in het technische menu kun je de sensoren zien, dan zie je de echte waardes van bv temperatuur, ipv de afgeronde.
Dus als Quatt ed over Nest praat: deel aub de Nest instellingen die gebruikt worden, dat maakt nogal veel verschil.
[Voor 6% gewijzigd door olafmol op 07-02-2023 09:02]
Google zelf zegt dat die instellingen niet van invloed zijn op de hysterese.olafmol schreef op dinsdag 7 februari 2023 @ 09:00:
[...]
Dat ligt vnl aan de Nest instellingen. Als ie met TrueRadiant werkt, en ingesteld staat op CV met radiatoren is het ca -0,3 / +0. Met true radiant uit is het -0,5/+0. Hoe het zit met andere verwarmings systemen ingesteld (bv electrisch of warmtepomp icm vloerverwarming zijn ook allemaal opties die je kunt instellen op de Nest) weet ik niet. Nb Ik heb gelezen dat het trueradiant algoritme is ontworpen met een (trage) vloerverwarming als afgifte.
Dus als Quatt ed over Nest praat: deel aub de Nest instellingen die gebruikt worden, dat maakt nogal veel verschil.
Heb een keer 45 min met ze op de chat gezeten. Niemand kon me zeggen waarom ik dan moest instellen welke apparatuur er in mijn verwarming zat.
Lol. Zou zomaar kunnen zijn dat ze daarmee statistische data verzamelen. Tis Google hèpaQ schreef op dinsdag 7 februari 2023 @ 09:03:
[...]
Google zelf zegt dat die instellingen niet van invloed zijn op de hysterese.
Heb een keer 45 min met ze op de chat gezeten. Niemand kon me zeggen waarom ik dan moest instellen welke apparatuur er in mijn verwarming zat.

Ik geloof het direct. Trueradiant met cv en radiatoren hier thuis stookt wel wat stabieler, maar verstookt ook meer gas.
Ik snap het niet meer, is het nut van een dergelijke thermostaat nu juist om zo weinig mogelijk gas te verbruiken en toch niet in de kou te moeten zitten? Ik hoop dat quatt de lijst van goed werkende thermostaten eens in een mooi overzicht op hun site zet, mogelijk ook met het merk / type van de geteste cv ketels erbij, ik verwacht namelijk dat het in een combinatie cv ketel en thermostaat zit of de cic er juist mee om kan gaan. Of zouden we zelf een dergelijk overzicht kunnen opzetten?olafmol schreef op dinsdag 7 februari 2023 @ 10:02:
[...]
Lol. Zou zomaar kunnen zijn dat ze daarmee statistische data verzamelen. Tis Google hè
Ik geloof het direct. Trueradiant met cv en radiatoren hier thuis stookt wel wat stabieler, maar verstookt ook meer gas.
Volgens mij is dat overzicht wel ergens, maar het verandert nu nog steeds. En het heeft ook weinig nut als je de instellingen van de thermostaat zelf er niet bijzet. Daarnaast lijkt de logica van de CiC nog volop in ontwikkeling, dus alles is nog een moving target vrees ik.MacD007 schreef op dinsdag 7 februari 2023 @ 11:31:
[...]
Ik snap het niet meer, is het nut van een dergelijke thermostaat nu juist om zo weinig mogelijk gas te verbruiken en toch niet in de kou te moeten zitten? Ik hoop dat quatt de lijst van goed werkende thermostaten eens in een mooi overzicht op hun site zet, mogelijk ook met het merk / type van de geteste cv ketels erbij, ik verwacht namelijk dat het in een combinatie cv ketel en thermostaat zit of de cic er juist mee om kan gaan. Of zouden we zelf een dergelijk overzicht kunnen opzetten?
Zelf denk ik dat je de thermostaat zo simpel mogelijk moet houden: doorgeven van huidige en gewenste temperatuur. En dan mag de CiC het zelf verder uitvogelen en alles aansturen. 1 kapitein op het schip.
dat denk ik ook jaolafmol schreef op dinsdag 7 februari 2023 @ 11:49:
[...]
Volgens mij is dat overzicht wel ergens, maar het verandert nu nog steeds. En het heeft ook weinig nut als je de instellingen van de thermostaat zelf er niet bijzet. Daarnaast lijkt de logica van de CiC nog volop in ontwikkeling, dus alles is nog een moving target vrees ik.
Zelf denk ik dat je de thermostaat zo simpel mogelijk moet houden: doorgeven van huidige en gewenste temperatuur. En dan mag de CiC het zelf verder uitvogelen en alles aansturen. 1 kapitein op het schip.
Een slimme thermostaat gaat vechten tegen het gedrag van bijv de CIC, en vice versa.
Dat zie ik bij mijn warmtepomp en nest dus ook terug. De wp gaat immers zijn eigen gang volgens zijn eigen software. Nest denkt ondertussen: potverdomme, nu heb ik ineens een hele andere opwarming dan eergisteren; ik pas de hysterese maar weer even aan

Met open therm versterk je dat denk ik ook nog eens.
Heb de warmtepomp nu een aantal weken draaien en mijn gasverbruik is flink gezakt. Ben over het algemeen heel tevreden met het apparaat. Staat bij mij op een klein plat dak met houten constructie en hoor de warmtepomp helemaal niet. Top. Nu vraag ik me wel wat af of het apparaat zijn energie instellingen goed regelt. Mijn gebruik vandaag schommelt steeds naar 1500 Watt. Zodra ik in de app de kosten aanpas waardoor hij reset (aangegeven hieronder met rode pijl) maakt hij er een constant verbruik van 500-600 Watt van. Hebben jullie dit ook?
Ik begrijp nog steeds niet waarom de Quatt CiC als eerste de CV ketel activeert als er om warmte gevraagd wordt? Heeft iemand dat al eens met Quatt besproken waarom dat is?
Dat doet hij bij mij alleen als het heel koud is buiten, verder start hij gewoon zonder CVolafmol schreef op dinsdag 7 februari 2023 @ 13:41:
Ik begrijp nog steeds niet waarom de Quatt CiC als eerste de CV ketel activeert als er om warmte gevraagd wordt? Heeft iemand dat al eens met Quatt besproken waarom dat is?
Heb ik niet gevraagd. Ik denk dat hij rekent met een verwacht warmteverlies. En met een verwachte warmteproductie van de Quatt. Als CiC vindt dat opwarmen te lang gaat duren, gooit hij de CV even aan.olafmol schreef op dinsdag 7 februari 2023 @ 13:41:
Ik moet een keuze maken in thermostaat. Ik heb nu de Nest (45 graden aanvoer / geen radiant aan). Erg tevreden over.
Quatt wil met de T6 werken en die zou 50% meer besparen dan de Nest.
Is dat zo?
Is dat zo?
Nou, ik heb als test een tweedehands lyric t6 gekocht via tweakers. Het gedrag is echt totaal anders, nu moduleert de quatt wel wat het niet deed bij de nest (bij mij, ik lees andere ervaringen) en het gas verbruik is enorm verminderd. Het lijkt nu dat de nest bij ons altijd 100 procent vermogen vraagt en de Lyric niet, deze bij warmtevraag draait rustig en veel langere runs. Dus er is echt wel verschil in ons geval.Cc88 schreef op dinsdag 7 februari 2023 @ 17:53:
Ik moet een keuze maken in thermostaat. Ik heb nu de Nest (45 graden aanvoer / geen radiant aan). Erg tevreden over.
Is dat zo?
De Lyric is wel een lelijk ding aan de muur en als de nest goed werkt na groen licht van quatt hang ik deze weer terug.
Ik was overigens in de veronderstelling dat er met creditcard betaald kon worden. Ik krijg enkel een Ideal mogelijkheid, iemand daar al reactie op?
Ja, dat is mij ook opgevallen. Helaas….cptingreenfield schreef op dinsdag 7 februari 2023 @ 19:10:
Ik was overigens in de veronderstelling dat er met creditcard betaald kon worden. Ik krijg enkel een Ideal mogelijkheid, iemand daar al reactie op?
Dat komt omdat de Lyric een warmtevraag heeft vanaf -0,35 tot aan +0,45. Dus er is veel grotere hysteresis. Mijn Tado vraagt bij -0,1 en stopt al bij +0,2 maximaal. Daarna is er geen vraag meer en gaat dus de Quatt uit. Binnen die 1 graad blijft je Quatt draaien, hoe snel regelt de CiC.prakka schreef op dinsdag 7 februari 2023 @ 17:59:
[...]
Nou, ik heb als test een tweedehands lyric t6 gekocht via tweakers. Het gedrag is echt totaal anders, nu moduleert de quatt wel wat het niet deed bij de nest (bij mij, ik lees andere ervaringen) en het gas verbruik is enorm verminderd. Het lijkt nu dat de nest bij ons altijd 100 procent vermogen vraagt en de Lyric niet, deze bij warmtevraag draait rustig en veel langere runs. Dus er is echt wel verschil in ons geval.
De Lyric is wel een lelijk ding aan de muur en als de nest goed werkt na groen licht van quatt hang ik deze weer terug.
De NEST vraagt dus geen 100%, al doet ie dat wel, de CiC negeert dat.
[Voor 3% gewijzigd door medu80 op 07-02-2023 19:26]
Dat hebben ze dan aangepast, ik heb destijds met creditcard betaaldcptingreenfield schreef op dinsdag 7 februari 2023 @ 19:10:
Ik had ze er nog over gemaild. Toen zeiden ze “Dat klopt. Helaas hebben we momenteel nog geen optie om met een creditcard te betalen. Dit kan dus alleen via iDeal!”.HBO88 schreef op dinsdag 7 februari 2023 @ 19:26:
[...]
Dat hebben ze dan aangepast, ik heb destijds met creditcard betaald
Dat was dus niet helemaal de waarheid…. Wel jammer, had graag de extra zekerheid gehad.
Ik snap het ook niet helemaal, ik had de nest ongeveer 2 weken getest en deze ging altijd de quatt naar vol vermogen sturen en gebruik van cv. De instellingen van de nest heb ik echt van alles getest inclusief instellingen 1 op 1 vanuit dit topic. Totaal geen verschil in gebruik.medu80 schreef op dinsdag 7 februari 2023 @ 19:22:
[...]
Dat komt omdat de Lyric een warmtevraag heeft vanaf -0,35 tot aan +0,45. Dus er is veel grotere hysteresis. Mijn Tado vraagt bij -0,1 en stopt al bij +0,2 maximaal. Daarna is er geen vraag meer en gaat dus de Quatt uit. Binnen die 1 graad blijft je Quatt draaien, hoe snel regelt de CiC.
De NEST vraagt dus geen 100%, al doet ie dat wel, de CiC negeert dat.
Als ik het goed heb gaf jij of toch iemand anders aan aan dat de nest wel de quatt moduleert dit is bij ons nooit zo geweest, quatt meerdere keren gesproken en deze gaf aan dat de instellingen goed staan.
Ik weet niet hoelang het gaat duren voor de Quatt is geïnstalleerd nadat ik akkoord geef.
Eventueel kan ik zelf de T6 aansluiten als er nog geen volledige ondersteuning is voor de Nest.
Staat dit wel op de planning?
Worden er in de T6 speciale instellingen gehanteerd voor het samenspel met de Quatt?
Eventueel kan ik zelf de T6 aansluiten als er nog geen volledige ondersteuning is voor de Nest.
Staat dit wel op de planning?
Worden er in de T6 speciale instellingen gehanteerd voor het samenspel met de Quatt?
zou het niet logischer zijn dat de CiC eerst kijkt hoe snel de boel daadwerkelijk opwarmt voordat ie evt de CV bijschakelt?SBL schreef op dinsdag 7 februari 2023 @ 15:09:
[...]
Heb ik niet gevraagd. Ik denk dat hij rekent met een verwacht warmteverlies. En met een verwachte warmteproductie van de Quatt. Als CiC vindt dat opwarmen te lang gaat duren, gooit hij de CV even aan.
Lijkt idd wel alsof ie direct ervan uitgaan dat ie niet voldoende vermogen kan leveren, uitgaande van een of andere verborgen monteurs instelling (vermogensverlies huis?) en/of buitentemperatuur en/of delta gemeten binnen temp / gewenste binnentemp.
Lijkt me sterk. Tis een warmtepomp. Wat zou een thermostaat daar precies aan besparing moeten veroorzaken? Die geeft een paar basale dingen door, verdere intelligentie zou de CiC moeten doen.Cc88 schreef op dinsdag 7 februari 2023 @ 17:53:
Is dat zo?
Ah ik zie dat de CiC Nest gewoon heel lastig vind en bij de meesten altijd vol gas wil gaan?
[Voor 9% gewijzigd door olafmol op 07-02-2023 20:48]
https://support.quatt.io/...op-een-slimme-thermostaat
Nest zou moeten werken.Op dit moment kunnen sommige slimme thermostaten (zoals die van Tado of bijvoorbeeld Bosch/Nefit) nog niet goed genoeg een hybride warmtepomp aansturen. De meeste andere slimme thermostaten, zoals de Honeywell Lyric T6(R), werken wél goed samen met een hybride warmtepomp. Ook voor de Google Nest is inmiddels een oplossing gevonden.
Quatt moet gewoon eens uitleggen wat ze precies nodig hebben qua thermostaat info en gedrag. Dan is de discussie ook een stuk helderder. Hun totale gebrek aan inhoudelijke communicatie behalve wat PR is echt rete irritant.Spykie schreef op dinsdag 7 februari 2023 @ 20:54:
https://support.quatt.io/...op-een-slimme-thermostaat
[...]
Nest zou moeten werken.
Klopt, volgens mij stopt de Nest bij 20.3 met warmtevraag, daarbij loopt mijn Quatt nog lekker op 49Hz te pruttelen of 39Hz. Pas boven de 20.35 of zo zakt ie naar de 30Hz daar blijft ie lang hangen rond de 20.4 om uit te gaan, zakt de temperatuur weer dan gaat ie weer harder draaien. En volgens mij zit het'm daarin, de Nest en Tado die hebben een te klein "bereik".prakka schreef op dinsdag 7 februari 2023 @ 19:36:
[...]
Ik snap het ook niet helemaal, ik had de nest ongeveer 2 weken getest en deze ging altijd de quatt naar vol vermogen sturen en gebruik van cv. De instellingen van de nest heb ik echt van alles getest inclusief instellingen 1 op 1 vanuit dit topic. Totaal geen verschil in gebruik.
Als ik het goed heb gaf jij of toch iemand anders aan aan dat de nest wel de quatt moduleert dit is bij ons nooit zo geweest, quatt meerdere keren gesproken en deze gaf aan dat de instellingen goed staan.
De Lyric heeft zelfs bij 19.6x nog warmtevraag. Bij 20.42 is er ook nog warmtevraag van 10 graden aanvoer, dit vertaald de CiC dus naar minimaal draaien op 30Hz.
Hieronder de aanvoertemperatuur vraag van de Lyric T6:
En bijbehorend temperatuur verloop van de Lyric.
En daar zit het'm dus in waarom Quatt niet elke thermostaat ondersteunt. Veel thermostaten vragen bij 19.8 en stoppen bij 20.3 als de setpoint 20 is. En dan moduleert de Quatt niet echt, gezien de Quatt echt laag moduleert wanneer de kamer op temperatuur is, volgens Quatt dus bij 20.4. Maar veel thermostaten stoppen met warmtevraag al bij 20.3. Dus zie je geen modulaties van de Quatt op 30Hz want dit gebeurt pas bij +0.4 graden boven setpoint.
[Voor 37% gewijzigd door medu80 op 08-02-2023 08:29]
Wat betreft de thermostaten. Ik heb nu inmiddels 4 weken de Tado draaien ipv de T6.
Eerste beeld was niet heel anders dan de T6. Verbruik is met de Tado wel iets lager dan met de T6 maar dit komt volgens mij vooral door het temperatuur verschil die ze meten. Tado en mijn T6 verschillen bijna 1C. Met de Tado op 20.5 voelt het iets kouder in huis dan met de T6 op 20.5.
Het grootste nadeel wat ik met Tado ondervind vergeleken met de T6 is dat Tado op 0.1 graad nauwkeurig de temperatuur meet. Door hele kleine schommelingen kan de gemeten temperatuur dan soms onder de setpoint komen of juist er net weer op/boven komen en dat resulteert in een start/stop van de Quatt.
Wat ook gebeurd is dat bij een setpoint van 20.5 de CV vanaf +- 20.2 bijspringt. Iets wat bij de T6 niet gebeurd door de afronding op 0.5C. De Quatt krijgt simpelweg wat meer ruimte om temperatuurschommelingen op te vangen. Daardoor zijn er overigens wel grotere overshoots met de T6. Dus het zwakke punt van de T6 zoals het verspringen van de kamer temperatuur naar de huidige temperatuur kan bij de Quatt juist soms in het voordeel werken gek genoeg. Hierdoor springt de CV minder bij.
Ik ga denk ik de T6 weer terughangen, ook met het oog op toekomstige updates van de Quatt rondom de T6.
Wat betreft het CV water van 18C of lager en bijspringen van de CV hiervoor... Het lijkt me een simpele fix om in de CiC iets te programmeren van een minimum CV temp. Zeker als je geen nachtverlaging toepast en bijvoorbeeld op 20C stookt. Waarom zou je het dan überhaupt onder de 18C laten afkoelen. Laat de Quatt alvast draaien om de cooling shock op te vangen, zeker met vloerverwarming.
Eerste beeld was niet heel anders dan de T6. Verbruik is met de Tado wel iets lager dan met de T6 maar dit komt volgens mij vooral door het temperatuur verschil die ze meten. Tado en mijn T6 verschillen bijna 1C. Met de Tado op 20.5 voelt het iets kouder in huis dan met de T6 op 20.5.
Het grootste nadeel wat ik met Tado ondervind vergeleken met de T6 is dat Tado op 0.1 graad nauwkeurig de temperatuur meet. Door hele kleine schommelingen kan de gemeten temperatuur dan soms onder de setpoint komen of juist er net weer op/boven komen en dat resulteert in een start/stop van de Quatt.
Wat ook gebeurd is dat bij een setpoint van 20.5 de CV vanaf +- 20.2 bijspringt. Iets wat bij de T6 niet gebeurd door de afronding op 0.5C. De Quatt krijgt simpelweg wat meer ruimte om temperatuurschommelingen op te vangen. Daardoor zijn er overigens wel grotere overshoots met de T6. Dus het zwakke punt van de T6 zoals het verspringen van de kamer temperatuur naar de huidige temperatuur kan bij de Quatt juist soms in het voordeel werken gek genoeg. Hierdoor springt de CV minder bij.
Ik ga denk ik de T6 weer terughangen, ook met het oog op toekomstige updates van de Quatt rondom de T6.
Wat betreft het CV water van 18C of lager en bijspringen van de CV hiervoor... Het lijkt me een simpele fix om in de CiC iets te programmeren van een minimum CV temp. Zeker als je geen nachtverlaging toepast en bijvoorbeeld op 20C stookt. Waarom zou je het dan überhaupt onder de 18C laten afkoelen. Laat de Quatt alvast draaien om de cooling shock op te vangen, zeker met vloerverwarming.
[Voor 13% gewijzigd door dikkiedik op 07-02-2023 21:31]
De T6 rond niet af, kijk maar in het 2e plaatje dat ik heb geüpload. Op de achtergrond gebruikt de Lyric ook 2 decimalen achter de komma. Maar dit zie je niet terug op het schermpje.
Die ervaring heb ik niet, de T6 en Tado hebben vrijwel dezelfde temperatuur bij mij. Verschil van maximaal 0.2 graden, waarbij soms de Tado meer aangeeft en soms de Lyric net 0.2 meer aangeeft. Nu moet ik er wel bij zeggen ze hangen niet naast elkaar maar tegenover elkaar. Beide op een binnenmuur op 3 meter afstand van elkaar. De Tado reageert wel sneller op een deur die opent of iemand die er toevallig langsloopt en een werveling veroorzaakt.
Die ervaring heb ik niet, de T6 en Tado hebben vrijwel dezelfde temperatuur bij mij. Verschil van maximaal 0.2 graden, waarbij soms de Tado meer aangeeft en soms de Lyric net 0.2 meer aangeeft. Nu moet ik er wel bij zeggen ze hangen niet naast elkaar maar tegenover elkaar. Beide op een binnenmuur op 3 meter afstand van elkaar. De Tado reageert wel sneller op een deur die opent of iemand die er toevallig langsloopt en een werveling veroorzaakt.
[Voor 55% gewijzigd door medu80 op 07-02-2023 21:36]
warmtevraag lijkt wel op 0.5 te sturen. die start/stops heb ik niet met de T6 namelijk.
vaak voor een lange run heb ik een stuk of drie keer een start/stop van 5 minuten.
vaak voor een lange run heb ik een stuk of drie keer een start/stop van 5 minuten.
Je moet op dit moment gewoon een T6 ophangen als je optimaal van de Quatt gebruik wilt makenolafmol schreef op dinsdag 7 februari 2023 @ 21:05:
[...]
Quatt moet gewoon eens uitleggen wat ze precies nodig hebben qua thermostaat info en gedrag. Dan is de discussie ook een stuk helderder. Hun totale gebrek aan inhoudelijke communicatie behalve wat PR is echt rete irritant.

Wat bedoel je hiermee? Ik denk dat je het volgende bedoelt. De temperatuur is gedaald, De tado stuurt vraag, dan begint de Quatt, draait even stopt er mee en start na een x aantal minuten nogmaals. Dit herhaalt ie drie keer.dikkiedik schreef op dinsdag 7 februari 2023 @ 21:32:
warmtevraag lijkt wel op 0.5 te sturen. die start/stops heb ik niet met de T6 namelijk.
oftewel onderstaande actie: Dit had ik met mijn ketel ook altijd, heb ik aangegeven bij Tado, antwoord was, ligt aan je ketel. Is dus niet waar...
Onderstaand hoe de Tado een aanloop neemt om te starten met verwarmen.
[Voor 35% gewijzigd door medu80 op 07-02-2023 21:48]
ik bedoel dat tado temperatuur meet van 20.4 met ingestelde temp van 20.5
de Quatt slaat in dit geval aan.
kort er na meet de Tado 20.5 doordat ik langs de thermostaat loop of de deur naar de gang even open. wat luchtstroming veranderd de temperatuur.
De quatt gaat dan meteen weer uit want 20.5C.
Dit gaat dan een aantal keer door totdat de temperatuur definitief 20.4 blijft en vaak sneller daarna 20.3. de vloer heeft immers al uren geen warmtetoevoer gehad.
Als het echt goed koud is buiten dan daalt soms de temperatuur meer richting 20.2. Zeker als de Quatt al 12uur niets staat te doen door een temp overshoot. Dan slaat de CV ketel aan door de warmtevraag van de Tado steeds hoger wordt.
Het gedrag wat ik hierboven beschrijf had ik niet met de T6, tenzij er in afgelopen weken weer veel updates zijn doorgevoerd en daar grotere veranderingen in hebben plaatsgevonden.
de Quatt slaat in dit geval aan.
kort er na meet de Tado 20.5 doordat ik langs de thermostaat loop of de deur naar de gang even open. wat luchtstroming veranderd de temperatuur.
De quatt gaat dan meteen weer uit want 20.5C.
Dit gaat dan een aantal keer door totdat de temperatuur definitief 20.4 blijft en vaak sneller daarna 20.3. de vloer heeft immers al uren geen warmtetoevoer gehad.
Als het echt goed koud is buiten dan daalt soms de temperatuur meer richting 20.2. Zeker als de Quatt al 12uur niets staat te doen door een temp overshoot. Dan slaat de CV ketel aan door de warmtevraag van de Tado steeds hoger wordt.
Het gedrag wat ik hierboven beschrijf had ik niet met de T6, tenzij er in afgelopen weken weer veel updates zijn doorgevoerd en daar grotere veranderingen in hebben plaatsgevonden.
Bovenstaande plaatje is van een TADO op de CiC/Quatt. De Tado verwarmt door tot 20.7 hoor soms wel veel meer. Het hangt er ook vanaf of deze ingesteld is of ingesteld wordt. Stel je een tado in van 19.5 naar 20 krijg je soms overshoot. Is het 19.5 ingesteld, zakt de temp naar 19.3 gaat ie aan, verwarmt door tot 19.7.
[Voor 48% gewijzigd door medu80 op 07-02-2023 21:47]
Weet je zeker dat de Tado zelf warmte blijft vragen als de setpoint bereikt is? Of is het niet je afgifte systeem dat na ijlt? Het lijkt me NL sterk dat een thermostaat actief warmte blijft vragen als de setpoint bereikt of overschreden is. Tenzij ie natuurlijk super slecht meet. Maar wat je in het display ziet is veelal niet wat de sensors aan nauwkeurigheid meten. Die werken vaak met 1 decimaal achter de komma. Bv bij Nest zie je dat in het sensor menu, terwijl op het scherm en in de app alles op halve graden wordt afgerond. Je krijgt daarmee dus een incorrect beeld van het gedrag.medu80 schreef op dinsdag 7 februari 2023 @ 21:46:
Bovenstaande plaatje is van een TADO op de CiC/Quatt. De Tado verwarmt door tot 20.7 hoor soms wel veel meer. Het hangt er ook vanaf of deze ingesteld is of ingesteld wordt. Stel je een tado in van 19.5 naar 20 krijg je soms overshoot. Is het 19.5 ingesteld, zakt de temp naar 19.3 gaat ie aan, verwarmt door tot 19.7.
Een goed ingesteld (lerend) systeem snapt na verloop van tijd hoeveel warmte er nog komt na stoppen van warmtevraag en stopt dus eerder dan bereikt setpoint. Dat is ook het principe van Nest Trueradiant.
Hoog over is het probleem dat een warmtepomp icm vloerverwarming een (zeer) traag reagerend systeem is, en dat de thermostaat daarmee moet kunnen omgaan qua warmtevraag en gewenste aanvoer temperatuur. Dit lijkt lastig te zijn voor de meeste thermostaten. Die gaan uit van sneller reagerende systemen en/of hogere aanvoer temperaturen.
Daarom zou ik ook zeggen dat de thermostaat zo simpel mogelijk moet zijn, geen slimmigheid moet proberen, maar dat de intelligentie in de CiC moet zitten. En dat Quatt ook veel meer info moet geven over welke instellingen, welke (opentherm)data, en hoe de onderdelen van het systeem optimaal met elkaar samenwerken. Anders blijft het prutsen en experimenteren. En dat hoeft echt niet meer anno 2023.
Ik snap het niet echt meer. Toen we gisteren naar bed gingen rond half 11 kon je de brom goed horen. Zelfs mijn vrouw zei nu dat hij meer geluid maakt dan eerst.ZveenT schreef op dinsdag 7 februari 2023 @ 08:14:
[...]
hoe ging het vannacht met het geluid? Ik vond de brom wel te veel aanwezig en soms een suis bij wisselende toeren.
Zeker in de nacht, draagt het geluid toch ook verder weg. Vervelend. Zou stekker er zo uit willen trekken. Maar niet handig met de vorst.
Om iets over 1 snachts was ik wakker en toen was de brom echt veel minder. Ik dus kijken op het stroomverbruik, maar dat was net zoveel als toen we naar bed gingen.
Iemand een idee hoe dit te verklaren is?
Toch een iets andere frequentie?HBO88 schreef op woensdag 8 februari 2023 @ 09:23:
[...]
Ik snap het niet echt meer. Toen we gisteren naar bed gingen rond half 11 kon je de brom goed horen. Zelfs mijn vrouw zei nu dat hij meer geluid maakt dan eerst.
Om iets over 1 snachts was ik wakker en toen was de brom echt veel minder. Ik dus kijken op het stroomverbruik, maar dat was net zoveel als toen we naar bed gingen.
[Afbeelding]
Camouflerend geluid dat wegvalt, bv een autoweg of generator ergens?
Wind of windrichting die verandert?
Je vrouw die je erop attent maakt waardoor je erop gaat letten? (Als tinnitus patiënt weet ik maar al te goed hoe dat werkt)
Heb hem bij mij ook aan de buitenmuur hangen en in de nacht hoor ik wel degelijk een lichte brom en zoem. (Mijn vrouw daarentegen hoort em niet) Heb je beide gebruikt andere dempers en trilmatje? Zag dat de quatt nu met 2 doppen aan de onderkant van de beugel tegen de muur drukt. Doe je daar die matjes tussen?HBO88 schreef op woensdag 1 februari 2023 @ 22:31:
[...]
Tja als je er goed bij kan valt het wel mee. Wel dopsleutelsetje met verlengstukje nodig. dempers losschroeven, met een stukje hout quatt beetje omhoog wippen en dan stuk voor stuk omwisselen. De demper rechts achter bij de leidingen is lastiger, omdat je daardoor minder speling hebt om hem omhoog te wippen.
Het geluid/gezoem is afhankelijk van welke frequentie hij draait. soms hoor je hem snachts amper, als hij dan iets harder draait resoneert het best wel. Je zou eigenlijk bepaalde toeren van de quatt willen blacklisten.
ws 65 vs 70 Hz bijvHBO88 schreef op woensdag 8 februari 2023 @ 09:23:
[...]
Ik snap het niet echt meer. Toen we gisteren naar bed gingen rond half 11 kon je de brom goed horen. Zelfs mijn vrouw zei nu dat hij meer geluid maakt dan eerst.
[Afbeelding]
Is niet ongewoon dat een compressor bij een bepaalde frequentie gewoon niet mooi loopt.
[Voor 6% gewijzigd door paQ op 08-02-2023 09:38]