• medu80
  • Registratie: Augustus 2004
  • Laatst online: 21:59
Volgens mij doet de CiC niks met vraagtemperatuur. Enige waar deze op reageer is huidige temp, setpoint en of er überhaupt vraag is. Tenminste ik krijg de cv niet aan met maximale water temperatuur vraag. Alleen bij verschil in huidig en setpoint. Dus of de kW staat verkeerd of de prijzen zijn te gunstig ingevuld in de app. Even aanpassen en nogmaals opslaan voor de you never know.

• prakka
  • Registratie: Oktober 2009
  • Laatst online: 21:07
medu80 schreef op donderdag 2 februari 2023 @ 21:47:
Volgens mij doet de CiC niks met vraagtemperatuur. Enige waar deze op reageer is huidige temp, setpoint en of er überhaupt vraag is. Tenminste ik krijg de cv niet aan met maximale water temperatuur vraag. Alleen bij verschil in huidig en setpoint. Dus of de kW staat verkeerd of de prijzen zijn te gunstig ingevuld in de app. Even aanpassen en nogmaals opslaan voor de you never know.
Ik weet niet of op mijn post reageert maar ik heb tarieven van 5 euro voor gas en 20 cent voor stroom gebruikt resultaat geen verandering. kW is door de quatt monteur op 6KW gezet. Gebruik jij ook een nest of een andere thermostaat?

• medu80
Ik heb een tado.

• TZC-T1-FX
  • Registratie: Januari 2008
  • Laatst online: 00:18
@ZveenT & @RobertowNL Het is uiteindelijk gelukt. De Quatt draait en werkt prima! Wel heb ik het idee dat de CiC niet goed met mijn CV-ketel om kan gaan. De CV-ketel geeft nu continu foutcodes. Variërend van code 1, 4, 5 en 7. Heb een Intergas Kompakt HRE. Is dit normaal gedrag?

Ook zie ik nog lichtelijk gasverbruik via mijn HomeWizard P1 meter, dit terwijl de Quatt app meldt dat de warmtevraag volledig door de Quatt wordt geleverd.

• ZveenT
  • Registratie: December 2017
  • Laatst online: 21:19
TZC-T1-FX schreef op donderdag 2 februari 2023 @ 22:43:
@ZveenT & @RobertowNL Het is uiteindelijk gelukt. De Quatt draait en werkt prima! Wel heb ik het idee dat de CiC niet goed met mijn CV-ketel om kan gaan. De CV-ketel geeft nu continu foutcodes. Variërend van code 1, 4, 5 en 7. Heb een Intergas Kompakt HRE. Is dit normaal gedrag?

Ook zie ik nog lichtelijk gasverbruik via mijn HomeWizard P1 meter, dit terwijl de Quatt app meldt dat de warmtevraag volledig door de Quatt wordt geleverd.
Misschien draait je ketel op een te) laag vermogen.

Foutcodes al gegoogeld?

En de cic bedraad of via WiFi?

• TZC-T1-FX
ZveenT schreef op donderdag 2 februari 2023 @ 22:46:
[...]

Misschien draait je ketel op een te) laag vermogen.

Foutcodes al gegoogeld?

En de cic bedraad of via WiFi?
CiC is bedraad aangesloten. Foutcodes uiteraard gegoogled maar er lijkt niet echt een correlatie tussen de foutcodes te zijn. Ik zag dat sommige tweakers de CV-ketel op 54 graden hadden ingesteld, zodat de CV-ketel onder de maximale aanvoertemperatuur van de Quatt zou blijven. Als ik de temperatuur via de T6 wijzig, lijkt de CiC de aanvoertemperatuur van de CV-ketel te herprogrammeren.

• Gerardwaz
  • Registratie: Oktober 2020
  • Laatst online: 20:31
TZC-T1-FX schreef op donderdag 2 februari 2023 @ 22:43:

Ketel kan zijn warmte niet kwijt, op hoeveel graden is hij ingesteld?

• TZC-T1-FX
Gerardwaz schreef op donderdag 2 februari 2023 @ 22:54:
[...]

Ketel kan zijn warmte niet kwijt, op hoeveel graden is hij ingesteld?
Ik heb hem zelf op 53 graden ingesteld; echter lijkt de CiC hem naar 40 graden te programmeren wanneer ik 20 graden vraag via de T6.

• medu80
@TZC-T1-FX klinkt logisch als je geen flow hebt. Kogelkraan ergens dicht? Die gasverbruik kan warmwater zijn.

• Gerardwaz
TZC-T1-FX schreef op donderdag 2 februari 2023 @ 22:55:
[...]

Ik heb hem zelf op 53 graden ingesteld; echter lijkt de CiC hem naar 40 graden te programmeren wanneer ik 20 graden vraag via de T6.
Via t6 niets doen, zet de ketel eens op 50 graden. Welke tarieven heb je ingevuld?

• TZC-T1-FX
@medu80 er is geen warm warmtevraag. Ik denk dat ik nog gasverbruik zie, omdat de CV ketel telkens weer aanspringt en vervolgens weer uitvalt na de foutcodes.

@Gerardwaz 50 cent op de kwh en 1,6 op gas per m2

• paQ
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 01:15
onlinaius schreef op donderdag 2 februari 2023 @ 20:27:
[...]

Bedoel je dan het loggen, of het real time verbruik inzien? Real time verbruik update elke 5 a 10 seconden, maar de logfunctie in de Tuya app is inderdaad vrij beperkt (had ik nooit zo bij stil gestaan, omdat ik ze tot nu toe alleen gebruik voor automatiseren en dagelijks verbruik uitlezen).

Als je wat secuurder wilt loggen (en dat is om pendelen te detecteren waarschijnlijk wel nodig) lijk je dus inderdaad een andere manier van uitlezen nodig te hebben.
Je kunt wel relatief snel verversen idd. Maar ik zie ook in de tuya api terug dat hij elke x minuten dan logt.
Elke 5 ongeveer, tenzij grote wijziging, dan ook.
Maar een grafiek plotten doet ie niet. Dat gaat per dag.

• Gerardwaz
TZC-T1-FX schreef op donderdag 2 februari 2023 @ 23:05:
@medu80 er is geen warm warmtevraag. Ik denk dat ik nog gasverbruik zie, omdat de CV ketel telkens weer aanspringt en vervolgens weer uitvalt na de foutcodes.

Zet kWh eens op 0.30

• TZC-T1-FX
@Gerardwaz Done. Aanvoertemperatuur op 50 graden gezet net. CV ketel blijft na het opstarten foutcodes geven en valt uit. Nu even op 60 graden gezet.

• Gerardwaz
TZC-T1-FX schreef op donderdag 2 februari 2023 @ 23:09:
@Gerardwaz Done. Aanvoertemperatuur op 50 graden gezet net. CV ketel blijft na het opstarten foutcodes geven en valt uit. Nu even op 60 graden gezet.
Geef het even de tijd, werkt niet na 30 seconden. Is hij modulerend aangesloten, draad van de ketel rechts of onder de CiC.

• TZC-T1-FX
@Gerardwaz weer even terug op 50 graden gezet. Ketel draad zit onder de CiC.

• Gerardwaz
TZC-T1-FX schreef op donderdag 2 februari 2023 @ 23:16:
@Gerardwaz weer even terug op 50 graden gezet. Ketel draad zit onder de CiC.
Zet de t6 even terug naar fabrieksinstelling en daarna low load uit.

• TZC-T1-FX
@Gerardwaz Fabrieksinstellingen gedaan, maar ik kan niet vinden waar ik de low load uit kan zetten.

• medu80
TZC-T1-FX schreef op donderdag 2 februari 2023 @ 23:05:

Dat zou best eens kunnen, het wijzigen van 50 naar 30 cent zal je ook niks brengen. Je CiC doet een warmtevraag richting je ketel, gezien deze OT is aangesloten vraagt ie een bepaalde temperatuur. Je CV probeert dit te doen, maar komt tot de ontdekking dat de warmte er niet uit kan, oftewel retour is te warm of een geblokkeerde pomp. Dus radiatoren open draaien, werkt dit niet moet je bellen met Quatt. Herstart je CiC eens en zorg dat je totdat Quatt je komt helpen, de CV van de CiC afhaalt, dus de twee draadjes uit de CiC schroeven.

Trouwens wat is de kamertemperatuur en welke temperatuur heb je ingesteld?
.

[Voor 4% gewijzigd door medu80 op 02-02-2023 23:29]

• medu80
TZC-T1-FX schreef op donderdag 2 februari 2023 @ 23:25:
@Gerardwaz Fabrieksinstellingen gedaan, maar ik kan niet vinden waar ik de low load uit kan zetten.
Schermpje indrukken, 5 seconden op de drie streepjes onder temperatuur. Laag-uit op 0. Nu je toch in deze settings menu zit, kijk direct even bij OpenTherm instellingen wat de vraag temperatuur is van de Lyric.

[Voor 16% gewijzigd door medu80 op 02-02-2023 23:31]

• Gerardwaz
TZC-T1-FX schreef op donderdag 2 februari 2023 @ 23:25:
Even op de thermostaat tikken dan zie je in het midden onder 3 streepjes daar ongeveer 5 seconden op drukken dan ga je door naar laag uit regeling en zet deze uit.

• TZC-T1-FX
@Gerardwaz & @medu80 Dank beiden! Low load staat nu uit.

Ik denk dat ik het al weet. De eco stand van het tapwater stond aan. Blijkbaar gaat dat nog niet helemaal lekker en probeerde de CV-ketel continu het tapwater op temperatuur te houden. Misschien was de water al op temperatuur waardoor de CV-ketel zijn warmte niet kwijt kon?

Heb de Quatt nu aanstaan met een warmtevraag van 18,5 graden. Ik zie een verbruik van rond de 700 watt nu. Gas verbruik is nihil. Wel zie ik als ik warm tapwater vraag dat ik nu foutcode 6 krijg. Zou ik dit gewoon bij Quatt kunnen melden? Zie dat het om een vlam detectiefout gaat.

• Gerardwaz
TZC-T1-FX schreef op donderdag 2 februari 2023 @ 23:37:
@Gerardwaz & @medu80 Dank beiden! Low load staat nu uit.

Ik denk dat ik het al weet. De eco stand van het tapwater stond aan. Blijkbaar gaat dat nog niet helemaal lekker en probeerde de CV-ketel continu het tapwater op temperatuur te houden. Misschien was de water al op temperatuur waardoor de CV-ketel zijn warmte niet kwijt kon?

Heb de Quatt nu aanstaan met een warmtevraag van 18,5 graden. Ik zie een verbruik van rond de 700 watt nu. Gas verbruik is nihil. Wel zie ik als ik warm tapwater vraag dat ik nu foutcode 6 krijg. Zou ik dit gewoon bij Quatt kunnen melden? Zie dat het om een vlam detectiefout gaat.
Hebben ze er een klep tussen gezet?

• Gerardwaz
Gerardwaz schreef op donderdag 2 februari 2023 @ 23:40:
[...]

Hebben ze er een klep tussen gezet?
Maak eens een foto van de aansluiting.

• TZC-T1-FX
@Gerardwaz

Met betrekking tot foutcode 6. Volgens mij heb ik daar niet goed gekeken. Betreft alleen een foutcode als er ook nog een ledje brand. Bedrijfscode 6 betekent “leveren warm water” en dat is ook correct. Ik had als test de douche even aanstaan :-).

Het gedrag van warmtevraag en uitval kan je hier goed zien:

Ik denk dat alles dus nu goed werkt! _/-\o_

[Voor 25% gewijzigd door TZC-T1-FX op 03-02-2023 00:00]

• moikke
  • Registratie: September 2008
  • Laatst online: 22:07
😀 Mooi, hopen dat je Quatt het goed gaat/blijft doen.

• Gerardwaz
TZC-T1-FX schreef op donderdag 2 februari 2023 @ 23:50:
@Gerardwaz

[Afbeelding]

Met betrekking tot foutcode 6. Volgens mij heb ik daar niet goed gekeken. Betreft alleen een foutcode als er ook nog een ledje brand. Bedrijfscode 6 betekent “leveren warm water” en dat is ook correct. Ik had als test de douche even aanstaan :-).

Het gedrag van warmtevraag en uitval kan je hier goed zien:

[Afbeelding]

Ik denk dat alles dus nu goed werkt! _/-\o_
Top.

• zverdier
  • Registratie: Maart 2022
  • Laatst online: 21-03 15:48
Wij zijn blij dat er een cv ketel hangt die werkt en die de Quatt van warmte voorziet ( aanvoer Quatt blijft maximaal 20C)😮‍💨

• SBL
  • Registratie: November 2022
  • Laatst online: 22:17
MacD007 schreef op donderdag 2 februari 2023 @ 16:37:
[...]

een advies, zorg dat je een (geluids)berekening maakt volgens de overheid tool, geeft deze groen licht kun je de berekening aan je buren laten zien met de opmerking dat het aan de wettelijke eisen voldoet.
Is er al een officiële spec dan. De 55/58 dB(A) waarden die nu op de website-faq staan hebben een disclaimer: "Alle specificaties zijn onder voorbehoud en onderhevig aan verandering"

• mrdop
  • Registratie: September 2006
  • Laatst online: 22:15
SBL schreef op vrijdag 3 februari 2023 @ 10:59:
[...]

Is er al een officiële spec dan. De 55/58 dB(A) waarden die nu op de website-faq staan hebben een disclaimer: "Alle specificaties zijn onder voorbehoud en onderhevig aan verandering"
In de mail bij de offerte staat 54 dB(A) voor de Quatt.

• duysa01
  • Registratie: Augustus 2013
  • Laatst online: 22:42
Ik heb een uitnodiging ontvangen voor een intake gesprek (23xx), maar wil graag jullie advies over de aanschaf van de Quatt.

Mijn situatie:

Woon boerderij, Bouwjaar: 1920
Renovatie rond 2010: Alle kozijnen en ramen vernieuwd, HR++ glas, muren geïsoleerd, plafond/dak geïsoleerd
CV ketel: Nefit HR/combi ecomline excel hrc 30h uit 2007 (volgens monteur kan hij nog jaren mee ivm vervangen essentiële onderdelen)

Verbruik gas per jaar: verwarming 650m3; Sww + koken = 150m3 per jaar
Ik ben twee maanden in de winter weg, dan staat alles dag en nacht op 10 graden

Woonkeuken 45m2
Vloerverwarming; Thermostaat vloerverwarming standaard op 16 graden; watertemperatuur bij de pomp op 35 graden.
Houtkachel met hout uit eigen houtwal, brand ongeveer tussen 8:00 tot 15:00

Woonkamer, 29 m2
2x radiator 90cm (met ventilatoren), 1x 70cm, 1x 60cm
Verwarmd ongeveer van 15:00 tot 22:00

Slaapkamer beneden en slaapkamer boven met radiatoren, worden alleen bij vorst gebruikt

Ik heb een paar vragen:

• Vannacht bij een buiten temperatuur van ongeveer 8 graden, en keteltemperatuur op 40graden, daalde de temperatuur van 20graden om 22:00 naar 18.7 vanmorgen om 8:00; dus bij 40graden kan hij de temperatuur niet op niveau houden; hoe zit dat dan bij de warmtepomp, ik zie steeds hele lage water temperaturen langs komen waar het dan bij mij niet voldoende op temperatuur komt?

• Is de Quatt WP efficiënt voor een woonkeuken ruimte met kachel en een woonkamer die maar beperkt gebruikt wordt?

• ik wil de Quatt 5 meter bij mijn altijd geopende slaapkamerraam plaatsen, is het geluid dan te verwaarlozen?

• medu80
• Vannacht bij een buiten temperatuur van ongeveer 8 graden, en keteltemperatuur op 40graden, daalde de temperatuur van 20graden om 22:00 naar 18.7 vanmorgen om 8:00; dus bij 40graden kan hij de temperatuur niet op niveau houden; hoe zit dat dan bij de warmtepomp, ik zie steeds hele lage water temperaturen langs komen waar het dan bij mij niet voldoende op temperatuur komt?

Welke ruimte heb je het dan over? Woonkamer of Woonkeuken 29m2 of 45m2 zijn niet hele grote ruimtes, die zou je warm moeten kunnen houden met 40 graden, ook omdat je aangeeft dat het geïsoleerd is.

• Is de Quatt WP efficiënt voor een woonkeuken ruimte met kachel en een woonkamer die maar beperkt gebruikt wordt?

De Quatt is zeker efficiënt, of het in jouw geval gaat werken, geen idee. Je laaglast op je CV is al vrij hoog, dus je kan een Warmtepomp niet echt nabootsen met een geforceerde laaglast op je ketel. De Quatt is maar 4.5kW of iets dergelijks.

• ik wil de Quatt 5 meter bij mijn altijd geopende slaapkamerraam plaatsen, is het geluid dan te verwaarlozen?

Ja, naast het raam, bij 70Hz of minder is deze onhoorbaar, bij 90 hoor ik'm wel, vergelijkbaar met een airco unit, in mijn geval absoluut niet storend.

• bjrns
  • Registratie: Juni 2018
  • Laatst online: 22-03 19:24
Hoi allen. Ik zie dat sommige mensen de Quatt aan de gevel hebben hangen. Ik ben erg benieuwd of daarvoor (eigenlijk) een vergunning nodig was of hoe de gemeente hiermee omgaat. Ik weet dat regels verschillen per gemeente en/of dat er gedoogd wordt maar ben toch benieuwd hoe jullie hier mee om gaan. In mijn geval willen ze de Quatt hoog aan de zijgevel hangen (hoekhuis). Dit is dus wel achter de voorgevelgrens maar in principe wel in het zicht. Ik kom er niet uit of er eigenlijk een vergunning nodig is (Koggenland). Uiteraard ook alvast even de gemeente gemaild en nog in afwachting daarvan.

• MacD007
  • Registratie: Augustus 2020
  • Laatst online: 22:05
SBL schreef op vrijdag 3 februari 2023 @ 10:59:
[...]

Jup, we missen nog steeds de verplichte energielabel (incl. geluidswaarden, echter die kun je dan weer niet gebruiken voor de berekening, omdat het uitgangspunt (vermogen) niet de juiste is).
ook missen we nog steeds een CE verklaring en een handleiding, beide zijn verplicht.

de waarde van 55 dB mag je ondertussen wel gebruiken omdat dit de waarde is die Quatt aangeeft, deze was oorsprokelijk overigens beduidend lager.

• duysa01
Welke ruimte heb je het dan over? Woonkamer of Woonkeuken 29m2 of 45m2 zijn niet hele grote ruimtes, die zou je warm moeten kunnen houden met 40 graden, ook omdat je aangeeft dat het geïsoleerd is.

Ik bedoel de woonkamer van 29m2.

• MacD007
bjrns schreef op vrijdag 3 februari 2023 @ 17:56:
Hoi allen. Ik zie dat sommige mensen de Quatt aan de gevel hebben hangen. Ik ben erg benieuwd of daarvoor (eigenlijk) een vergunning nodig was of hoe de gemeente hiermee omgaat. Ik weet dat regels verschillen per gemeente en/of dat er gedoogd wordt maar ben toch benieuwd hoe jullie hier mee om gaan. In mijn geval willen ze de Quatt hoog aan de zijgevel hangen (hoekhuis). Dit is dus wel achter de voorgevelgrens maar in principe wel in het zicht. Ik kom er niet uit of er eigenlijk een vergunning nodig is (Koggenland). Uiteraard ook alvast even de gemeente gemaild en nog in afwachting daarvan.
Helaas heeft mbt de plaatsingsvoorschriften elke gemeente weer zijn eigen werkwijze en helaas is de informatievoorziening, zeker op dit punt, heel vaak gewoon heel slecht.
Eigenlijk zou een gemeente hier een veel duidelijker beleid moeten hebben, vanuit de NVG word daar ook diverse handreikingen genomen, veelal word dit echter niet omgezet. Overigens zijn deze regels redelijk streng en bv plaatsing aan de voorgevel is daarbij al niet toegestaan.

Heb even voor je op koggenland gekeken, helaas geeft de bewuste pagina (omgevingsvergunning) een 404 melding (heel slordig). helaas kom je via de rijksoverheid site voor de omgevingsvergunning mbt een warmtepomp niet echt veel verder. Overigens zal met de nieuwe omgevingswet die gaat komen wel eea hierin veranderen.

• duysa01

De Quatt is zeker efficiënt, of het in jouw geval gaat werken, geen idee. Je laaglast op je CV is al vrij hoog, dus je kan een Warmtepomp niet echt nabootsen met een geforceerde laaglast op je ketel. De Quatt is maar 4.5kW of iets dergelijks.

Ik neem aan dat de quatt ook 40 - 50 graden water kan produceren, waarmee ik de boel goed warm kan houden.

• MacD007
duysa01 schreef op vrijdag 3 februari 2023 @ 15:45:
Ik heb een uitnodiging ontvangen voor een intake gesprek (23xx), maar wil graag jullie advies over de aanschaf van de Quatt.

Mijn situatie:

Woon boerderij, Bouwjaar: 1920
Renovatie rond 2010: Alle kozijnen en ramen vernieuwd, HR++ glas, muren geïsoleerd, plafond/dak geïsoleerd
CV ketel: Nefit HR/combi ecomline excel hrc 30h uit 2007 (volgens monteur kan hij nog jaren mee ivm vervangen essentiële onderdelen)

Verbruik gas per jaar: verwarming 650m3; Sww + koken = 150m3 per jaar
Ik ben twee maanden in de winter weg, dan staat alles dag en nacht op 10 graden

Woonkeuken 45m2
Vloerverwarming; Thermostaat vloerverwarming standaard op 16 graden; watertemperatuur bij de pomp op 35 graden.
Houtkachel met hout uit eigen houtwal, brand ongeveer tussen 8:00 tot 15:00

Woonkamer, 29 m2
2x radiator 90cm (met ventilatoren), 1x 70cm, 1x 60cm
Verwarmd ongeveer van 15:00 tot 22:00

Slaapkamer beneden en slaapkamer boven met radiatoren, worden alleen bij vorst gebruikt

Ik heb een paar vragen:

met 23xx ben je wel erg snel aan de beurt. Als ik puur naar het gasverbruik kijk verwacht ik dat je met een 4,5 kW Quatt prima uit de voeten kunt, helemaal gasloos zal het hiermee niet worden echter ik verwacht dat je circa 80% en meer van je gasverbruik kunt vervangen met de warmtepomp.
zonnepanelen zijn dan wel handig voor het meerverbruik, als je deze nu nog laat plaatsen, zul je rond ergens tussen de 2 a 3 jaar deze terugverdient hebben, eigenlijk verwacht ik niet dat ze op dit moment de salderingsregeling gaan afschaffen.

je radiatoren zijn al voorzien van ventilatoren, wat je echter niet vermeld hebt van welk type deze zijn, type 22 zijn hierbij het beste mbt de ventilatoren.
Bij je nachtverlaging heb je niet vermeld op welke temp. je termostaat staat, zeker met een zeer lage water temp van 40 Gr. heb je niet veel reserve over, is wel weer een goede test om te kijken wat een warmtepomp doet (in jou geval dus geen of een zeer kleine nachtverlaging zal eerder werken), met een oud huis, ookal heb je je best gedaan om deze te isoleren ga je s'nachts gewoon warmte verliezen, dit verlies zul je dus weer moeten bij voegen in het huis.
overigens helpt wel dat je 2 maanden winter er niet thuis bent, dus mn de zeer lage COP tijden heb je niet cq minder, dat is ook de reden dat ik verwacht dat je 80% en meer zou kunnen bereiken.

geluid is zo'n ding, is ook zeer persoonlijk hoe je dat ervaart. kijk maar eens hier na: https://warmtepomp-weetje...eluid-en-geluidsoverlast/ en hier een wat meer technische uitleg. https://bk.nijsnet.com/0210050_th10b_afstandsterm_dl2.aspx
bij de nachtstand van 52 dB blijft er 38 dB over (let wel dit is de max. waarde) die 38 dB is nachts dus wel duidelijk hoorbaar.

[Voor 3% gewijzigd door MacD007 op 03-02-2023 20:05]

• bjrns
  • Registratie: Juni 2018
  • Laatst online: 22-03 19:24
MacD007 schreef op vrijdag 3 februari 2023 @ 19:02:
[...]

Helaas heeft mbt de plaatsingsvoorschriften elke gemeente weer zijn eigen werkwijze en helaas is de informatievoorziening, zeker op dit punt, heel vaak gewoon heel slecht.
Eigenlijk zou een gemeente hier een veel duidelijker beleid moeten hebben, vanuit de NVG word daar ook diverse handreikingen genomen, veelal word dit echter niet omgezet. Overigens zijn deze regels redelijk streng en bv plaatsing aan de voorgevel is daarbij al niet toegestaan.

Heb even voor je op koggenland gekeken, helaas geeft de bewuste pagina (omgevingsvergunning) een 404 melding (heel slordig). helaas kom je via de rijksoverheid site voor de omgevingsvergunning mbt een warmtepomp niet echt veel verder. Overigens zal met de nieuwe omgevingswet die gaat komen wel eea hierin veranderen.
Bedankt voor het kijken. Ik heb de nota wel gevonden waar over elektrische installaties wordt gesproken maar nog steeds weet ik niet zeker of het in mijn situatie nu wel of niet mag.

• duysa01
MacD007 schreef op vrijdag 3 februari 2023 @ 19:37:
[...]

met 23xx ben je wel erg snel aan de beurt. Als ik puur naar het gasverbruik kijk verwacht ik dat je met een 4,5 kW Quatt prima uit de voeten kunt, helemaal gasloos zal het hiermee niet worden echter ik verwacht dat je circa 80% en meer van je gasverbruik kunt vervangen met de warmtepomp.
zonnepanelen zijn dan wel handig voor het meerverbruik, als je deze nu nog laat plaatsen, zul je rond ergens tussen de 2 a 3 jaar deze terugverdient hebben, eigenlijk verwacht ik niet dat ze op dit moment de salderingsregeling gaan afschaffen.

je radiatoren zijn al voorzien van ventilatoren, wat je echter niet vermeld hebt van welk type deze zijn, type 22 zijn hierbij het beste mbt de ventilatoren.
Bij je nachtverlaging heb je niet vermeld op welke temp. je termostaat staat, zeker met een zeer lage water temp van 40 Gr. heb je niet veel reserve over, is wel weer een goede test om te kijken wat een warmtepomp doet (in jou geval dus geen of een zeer kleine nachtverlaging zal eerder werken), met een oud huis, ookal heb je je best gedaan om deze te isoleren ga je s'nachts gewoon warmte verliezen, dit verlies zul je dus weer moeten bij voegen in het huis.
overigens helpt wel dat je 2 maanden winter er niet thuis bent, dus mn de zeer lage COP tijden heb je niet cq minder, dat is ook de reden dat ik verwacht dat je 80% en meer zou kunnen bereiken.

geluid is zo'n ding, is ook zeer persoonlijk hoe je dat ervaart. kijk maar eens hier na: https://warmtepomp-weetje...eluid-en-geluidsoverlast/ en hier een wat meer technische uitleg. https://bk.nijsnet.com/0210050_th10b_afstandsterm_dl2.aspx
bij de nachtstand van 52 dB blijft er 38 dB over (let wel dit is de max. waarde) die 38 dB is nachts dus wel duidelijk hoorbaar.
Ik heb zonnepanelen en zo'n 1400Kwh per jaar over en heb inderdaad type 22 radiatoren. Ik heb naast de thermostaat voor de vloerverwarming een ingewikkelde Cenvax thermostaat (in de woonkeuken) die ik eigenlijke nauwelijks gebruik, alleen door hem op dag of nachtstand te zetten. De temperatuur in de woonkamer regel ik met thermostaatknoppen op de radiatoren.

Mbt geluid heb ik ook de mogelijkheid de Quatt het hoekje om te zetten, komt er een meter bij en moet er een struik weg, maar mijn vrouw slaapt niet zo makkelijk dus dat is misschien een beter idee.

• ZveenT
Na 9 dagen vandaag voor het eerst redelijk stabiel vermogen van de Quatt.

Waarom weet ik niet.
Nu even afwachten of dit doorzet of dat het eenmalig was.

Gasverbruik was de afgelopen dagen 60-80% minder dan normaal, en vandaag vrijwel niks. Dus dat gaat sowieso goed. 👌

Dag temperatuur op 19. Nacht temp op 17.5. Afgelopen dagen in ochtend meer gas om op te stoken van 17.5 (21u) naar 19 (08u) Niks gewijzigd aan de energie prijzen in de app.

Nu klaarblijkelijk prima te doen. Waarom weet ik nog niet helemaal. Je ziet tussen 07 en 0930 meer verbruik op de Quatt.

[Voor 12% gewijzigd door ZveenT op 03-02-2023 23:26]

• Gerardwaz
ZveenT schreef op vrijdag 3 februari 2023 @ 23:20:

Waarom weet ik niet.

Gasverbruik was de afgelopen dagen 60-80% minder dan normaal, en vandaag vrijwel niks. Dus dat gaat sowieso goed. 👌

[Afbeelding]

[Afbeelding]
Dat ziet er netjes uit, welke temperatuur heb je ingesteld op de thermostaat?

• ZveenT
Gerardwaz schreef op vrijdag 3 februari 2023 @ 23:23:
[...]

08u naar 19gr. En 21u naar 17.5. 7 dagen per week.

• Gerardwaz
ZveenT schreef op vrijdag 3 februari 2023 @ 23:26:
[...]

08u naar 19gr. En 21u naar 17.5. 7 dagen per week.
En het gasverbruik, zie allemaal kleine puntjes, warmwatervraag?

• ZveenT
Gerardwaz schreef op vrijdag 3 februari 2023 @ 23:30:
[...]

En het gasverbruik, zie allemaal kleine puntjes, warmwatervraag?
Nee, geen warm water vraag. Weet niet wat wel.

[Voor 8% gewijzigd door ZveenT op 03-02-2023 23:56]

• ldegroot89
  • Registratie: Augustus 2018
  • Laatst online: 22:38
ZveenT schreef op vrijdag 3 februari 2023 @ 23:56:
[...]

Nee, geen warm water vraag. Weet niet wat wel.
Dit lijkt op warm houden van warmtewisselaar voor warm water (comfort stand of iets dergelijks)

• ZveenT
ldegroot89 schreef op zaterdag 4 februari 2023 @ 00:03:
[...]

Dit lijkt op warm houden van warmtewisselaar voor warm water (comfort stand of iets dergelijks)
Dat zal het zijn. Ketel staat op comfort stand.

• medu80
ZveenT schreef op vrijdag 3 februari 2023 @ 23:20:

Waarom weet ik niet.

Dag temperatuur op 19. Nacht temp op 17.5. Afgelopen dagen in ochtend meer gas om op te stoken van 17.5 (21u) naar 19 (08u) Niks gewijzigd aan de energie prijzen in de app.

Nu klaarblijkelijk prima te doen. Waarom weet ik nog niet helemaal. Je ziet tussen 07 en 0930 meer verbruik op de Quatt.

[Afbeelding]

[Afbeelding]
Zo te zien gaat ie s' nachts ergens weer aan om de 17.5 te behouden. Lees mijn bericht eens terug mbt besparing en nachtstand. Je verbruikt 's ochtends weer bijna 1.5kWh meer om de nacht daling weg te poetsen. Daarbovenop komt er een halve kuub gas bij.

• mrdop
Gerardwaz schreef op vrijdag 3 februari 2023 @ 23:23:
[...]

En welke temp op je cv-ketel?

• onlinaius
  • Registratie: Mei 2010
  • Laatst online: 23:47
Email van Quatt

Edit: oeps, prive gegevens zichtbaar.

Nieuwe link:

https://quatt-25848718.hs...-start-up-naar-scale-up-1

[Voor 134% gewijzigd door onlinaius op 04-02-2023 11:37]

• olafmol
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 23:35
De software voor de 2x4kW is geoptimaliseerd. Nu nog de software voor de 4kW met de gangbare thermostaten en opentherm ;)

[Voor 32% gewijzigd door olafmol op 04-02-2023 11:41]

• okijokii
  • Registratie: Oktober 2021
  • Laatst online: 21:42
olafmol schreef op zaterdag 4 februari 2023 @ 11:03:
[...]

De software voor de 2x4kW is geoptimaliseerd. Nu nog de software voor de 4kW met de gangbare thermostaten en opentherm ;)
En het parallel inschakelen zou fijn zijn _/-\o_

• onlinaius
okijokii schreef op zaterdag 4 februari 2023 @ 11:04:
[...]

En het parallel inschakelen zou fijn zijn _/-\o_
olafmol schreef op zaterdag 4 februari 2023 @ 11:03:
[...]

Jullie met je luxeproblemen. Ik ben al lang blij als ze bij mij (454) komen installeren voordat ze alle installaties tussen de 1000 en de 4000 gedaan hebben. ;)

• zverdier
Waar komen die mooie plaatjes vandaan? ZveenT

[Voor 8% gewijzigd door zverdier op 04-02-2023 11:22]

• Slurpgeit
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 15:49
Beetje offtopic maar, let erop dat mensen met die link je naam en emailadres kunnen zien, en je kunnen uitschrijven voor de nieuwsbrief ;)

[Voor 31% gewijzigd door Slurpgeit op 04-02-2023 11:35]

• onlinaius
Slurpgeit schreef op zaterdag 4 februari 2023 @ 11:29:
[...]

Beetje offtopic maar, let erop dat mensen met die link je naam en emailadres kunnen zien, en je kunnen uitschrijven voor de nieuwsbrief ;)
Bedankt. Niet heel erg, maar niet helemaal de bedoeling inderdaad. Aanpassen lijkt het niet te verwijderen in je quote en die van @olafmol

[Voor 9% gewijzigd door onlinaius op 04-02-2023 11:35]

• Slurpgeit
  • Laatst online: 15:49
onlinaius schreef op zaterdag 4 februari 2023 @ 11:34:
[...]

Bedankt. Niet heel erg, maar niet helemaal de bedoeling inderdaad. Aanpassen lijkt het niet te verwijderen in je quote en die van @olafmol
Heb het prive gedeelte uit de link verwijderd zodat mensne nog wel kunnen lezen :)

• onlinaius
Slurpgeit schreef op zaterdag 4 februari 2023 @ 11:36:
[...]

Heb het prive gedeelte uit de link verwijderd zodat mensne nog wel kunnen lezen :)
Bedankt! Ik heb het in de originele post ook zojuist verwerkt.

• ldegroot89
zverdier schreef op zaterdag 4 februari 2023 @ 11:18:
Waar komen die mooie plaatjes vandaan? ZveenT
Als je die stroom & gas verbruik plaatjes bedoelt, dat komt van Homewizard Energy app (P1 meter & kWh meter of energy socket)

• zverdier
Mooi verhaal van de klant, waren wij maar zo enthousiast boven alles koud, beneden op setpoint door de CV🥴

• Gerardwaz
zverdier schreef op zaterdag 4 februari 2023 @ 11:47:
Mooi verhaal van de klant, waren wij maar zo enthousiast boven alles koud, beneden op setpoint door de CV🥴
Nog geen support gehad?

• MacD007
ldegroot89 schreef op zaterdag 4 februari 2023 @ 11:45:
[...]

Als je die stroom & gas verbruik plaatjes bedoelt, dat komt van Homewizard Energy app (P1 meter & kWh meter of energy socket)
Even een beetje off-topic, let er wel op dat de soort grafiekjes voor je gasverbruik afhangen van de versie van je slimme meter, alleen die een slimme meter met versie 5.x hebben krijgen het gasverbruik per 5 min te zien, alle oudere versies (4.x en ouder) gaat dat helaas maar per uur, dus een stuk grover, pendelen is dus hier niet goed op te zien. _/-\o_

• zverdier
Ja of de thermostaat goed ingesteld is ( video met instellingen van de iSense en vraag of deze OT staat aangesloten) en telefonisch dat vermogen van de pomp te laag stond gaat deze verhogen naar 8000 w

• mrdop
MacD007 schreef op zaterdag 4 februari 2023 @ 12:09:
[...]

Even een beetje off-topic, let er wel op dat de soort grafiekjes voor je gasverbruik afhangen van de versie van je slimme meter, alleen die een slimme meter met versie 5.x hebben krijgen het gasverbruik per 5 min te zien, alle oudere versies (4.x en ouder) gaat dat helaas maar per uur, dus een stuk grover, pendelen is dus hier niet op te zien. _/-\o_
Goed punt. Ik heb zo’n oude, ververst gas 1x per uur.

Tip hiervoor: ik heb een slimme stekker op de stroom van de cv ketel gezet. Zo zie ik of hij aanslaat/pendelt, want als de pomp aangaat, trekt hij stroom. Primitief, maar werkt voor het inzicht of de ketel “aanslaat”. Ook modulatie van de cv-ketel is sort-of te zien.

• mrdop

[Voor 62% gewijzigd door mrdop op 04-02-2023 14:21]

• Cc88
  • Registratie: Juni 2017
  • Laatst online: 29-03 13:14
Komende week heb ik het videogesprek. Ik ben er nog niet helemaal uit of het voor onze situatie dermate rendabel is om over te gaan op een warmtepomp. In de mailwisseling zou ik volgens Quatt voldoende kunnen besparen. Ik ben benieuwd naar jullie mening.

Hoekwoning uit ‘97 en inmiddels voorzien van extra isolatie en HR++ glas. De CV heb ik ingeregeld op 45 graden (vloerverwarming) en wordt aangestuurd door een Nest.

Nest altijd op 19 graden en het jaar afgesloten met 950 m3.

• medu80
Ik denk van niet. Maar nu serieus, niemand kan in je portemonnee kijken, niemand kan vanaf hier je huis inspecteren. Dus rendabel is een keus die je zelf moet maken.

[Voor 81% gewijzigd door medu80 op 04-02-2023 19:02]

• bbbrumbrum
  • Niet online
Cc88 schreef op zaterdag 4 februari 2023 @ 18:44:
Komende week heb ik het videogesprek. Ik ben er nog niet helemaal uit of het voor onze situatie dermate rendabel is om over te gaan op een warmtepomp. In de mailwisseling zou ik volgens Quatt voldoende kunnen besparen. Ik ben benieuwd naar jullie mening.

Hoekwoning uit ‘97 en inmiddels voorzien van extra isolatie en HR++ glas. De CV heb ik ingeregeld op 45 graden (vloerverwarming) en wordt aangestuurd door een Nest.

Nest altijd op 19 graden en het jaar afgesloten met 950 m3.
Nog klein beetje meer besparen en de CV ketel kan de deur uit zodra Quatt ook SWW ondersteunt (of je plaatst een WPB).
Volgens koevlaas heb je nl maar iets meer dan het vermogen vd Quatt (4.5kW) nodig.

Wat is aanvoertemp van je VVW? Of stuur je die 45 rechtstreeks de vloer in?

Tsja rendabel… gas gaat er linksom of rechtsom uit. En je huis is wat dat betreft perfect geschikt voor WP.

WP is sowieso goedkoper in verbruik en als je gas helemaal afsluit bespaar je ook nog eens jaarlijks dat vastrecht.

[Voor 5% gewijzigd door bbbrumbrum op 04-02-2023 19:18]

• RobertowNL
  • Registratie: Mei 2011
  • Laatst online: 00:30

RobertowNL

For your gear!

medu80 schreef op zaterdag 4 februari 2023 @ 18:59:
Ik denk van niet. Maar nu serieus, niemand kan in je portemonnee kijken, niemand kan vanaf hier je huis inspecteren. Dus rendabel is een keus die je zelf moet maken.
Waarom niet? Trek er 200 m3 af voor SWW = 750 m3
Beetje restwarmte van de CV (50m3), blijft er 700 m3 die de Quatt opvangt. .
Stel dat de Quatt het vergelijkbaar doet met "de Warmte" van mijn ouders in november en december en januari (COP: 3.98)

700 m3 x ~9.27 = 6.489 kWh warmte
6.489 kWh warmte / 3.98 COP = 1.630 kWh verbruik

700 m3 x €1,45 = €1.015,-
1.630 kWh x €0,40 = € 652,-

Dat is een besparing van €363,- per jaar. Quatt met wat extra kosten (leiding) na subsidie: €1750
Dat zou nu een tvt van +-5 jaar zijn (na subsidie en oude prijs), lijkt mij prima toch?

Dan gebruik je dus nog 50m3 voor je verwarming en heb je de vermindering vast recht want <500m3 niet meegenomen.

• Cc88
Hier heb ik wat aan, bedankt! In deze setting zou het zeker rendabel zijn.

Is het afregelen en instellen al part of de job? Ik las dat ondersteuning voor de Nest onderweg is?

• Heinemancp
  • Registratie: Maart 2011
  • Laatst online: 29-03 13:22
Quatt is nu geen 1600 meer maar 2300. Maar ROI blijft interessant.

• Gerardwaz

Nu loopt de Quatt mooi, van 21.00 tot 16.00 uur op 19 graden en van 16.00 tot 21.00 uur op 20 graden. Gasverbruik 2x opstarten 0.14 kub.

• RobertowNL
  • Registratie: Mei 2011
  • Laatst online: 00:30

RobertowNL

For your gear!

Heinemancp schreef op zaterdag 4 februari 2023 @ 21:19:
Quatt is nu geen 1600 meer maar 2300. Maar ROI blijft interessant.
Voor veel van bestaande bestellingen nog gewoon de oude prijs natuurlijk :)

• MacD007
RobertowNL schreef op zaterdag 4 februari 2023 @ 22:21:
[...]

Voor veel van bestaande bestellingen nog gewoon de oude prijs natuurlijk :)
maar zelfs die 2400 euro is nog steeds erg scherp, ga maar kijken of je het goedkoper krijgt in dezelfde vermogensklasse.

• Gerardwaz
MacD007 schreef op zaterdag 4 februari 2023 @ 23:43:
[...]

maar zelfs die 2300 euro is nog steeds erg scherp, ga maar kijken of je het goedkoper krijgt in dezelfde vermogensklasse.
2399

• Cc88
Overleg met de leverancier of een buffervat een goed idee is. Door warmte te bufferen kan de warmtepomp langer op een laag toerental draaien, in plaats van tussen uit en vol vermogen te schakelen. Dat is niet alleen stiller, de warmtepomp gaat ook langer mee.

Dit stukje kwam ik tegen op de site van de consumentenbond. Word er bij de installatie van Quatt ook een buffervat gemonteerd?

• Evanrvb
  • Registratie: Januari 2021
  • Laatst online: 21:10
Cc88 schreef op zondag 5 februari 2023 @ 08:49:
Overleg met de leverancier of een buffervat een goed idee is. Door warmte te bufferen kan de warmtepomp langer op een laag toerental draaien, in plaats van tussen uit en vol vermogen te schakelen. Dat is niet alleen stiller, de warmtepomp gaat ook langer mee.

Dit stukje kwam ik tegen op de site van de consumentenbond. Word er bij de installatie van Quatt ook een buffervat gemonteerd?
Als je voldoende afgifte hebt dan kan de WP dat ook zonder buffervat. In het lucht/water topic wordt iig aangehouden dat je bij vloerverwarming het in principe altijd prima zonder buffervat kan (mits er naregeling is of je een heel klein oppervlakte heb). Radiatoren ligt eraan hoeveel systeeminhoud je hebt

• ldegroot89
Cc88 schreef op zondag 5 februari 2023 @ 08:49:

Let op dat hier gesproken wordt over 'warmte bufferen', dit lukt niet met de doorgaans gebruikte buffervaten van 50 a 100 L, het debiet van de warmtepomp is daarvoor te hoog.
Voor echt warmte bufferen zie je buffervaten van zelfs 1000 L..

• Notaname
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 16:12
Als absolute leek op dit gebied zit ik al even met een vraag.

Een aantal weken terug ben ik begonnen dit topic te volgen omdat wij ook een Quatt warmtepomp hebben besteld. Na pagina 20 haak je af en begin ik op 180 dus mogelijk is het al meerdere keren beantwoord maar ook onmogelijk alles door te gaan spitten.

De vraag die mij bezighoud, is het altijd voordeliger om te verwarmen met de warmtepomp ipv cv ketel op gas?

Wij hebben een langdurig energiecontract met 26 cent per kWh en 92 cent per M3. Ik neem aan dat de prijsverhoudingen tussen elektra en gas ongeveer wel hetzelfde zullen blijven of deze nu hoog of laag zijn.
Mocht verwarmen met de warmtepomp nu voordeliger zijn is het toch handiger om de cv ketel uit te schakelen en de Quatt het werk te laten doen? Of heeft de installatie/software deze mogelijkheid niet omdat er gesproken wordt over "de optie om later volledig op elektrisch over te gaan".
We wonen in een 40 jaar oude goed geïsoleerde tussenwoning met overal vloerverwarming waarbij we hooguit een nachtverlaging van 1 graad toepassen. Wat niet echt nodig lijkt ivm de warmtebuffer in de vloer. (leidingen liggen nogal diep).

• bbbrumbrum
  • Niet online
Is heel simpel.

Gas = 8,8kWh/m3 @ €0,93 = €0,106/kWh

E = COP4 = 4kWh thermisch voor 1 kWhe.
@€0,26 = €0,065/kWh

• Notaname
bbbrumbrum schreef op zondag 5 februari 2023 @ 11:24:
Is heel simpel.

Gas = 8,8kWh/m3 @ €0,93 = €0,106/kWh

E = COP4 = 4kWh thermisch voor 1 kWhe.
@€0,26 = €0,065/kWh
Bam! :)

Kort maar krachtig. Dank je wel.

Iemand nog antwoord op de vraag of ik de ketel voor verwarming kan uitschakelen om de Quatt uitsluitend het werk te laten doen? (mits deze het niet trekt vanwege winterse omstandigheden etc.)

[Voor 0% gewijzigd door Notaname op 05-02-2023 11:36. Reden: typo]

• MacD007
Notaname schreef op zondag 5 februari 2023 @ 11:35:
[...]

Bam! :)

Kort maar krachtig. Dank je wel.

Iemand nog antwoord op de vraag of ik de ketel voor verwarming kan uitschakelen om de Quatt uitsluitend het werk te laten doen? (mits deze het niet trekt vanwege winterse omstandigheden etc.)
Hier krijg je de vraag of je de cv ketel ook voor sww gebruikt, vaak als combi-ketel aangeduid.
Klopt dit zal het uitschakelen van je cv dus ook betekenen dat je geen warm water meer krijgt, veelal dus niet echt een goed idee.
De cic van quatt gaat eigenlijk regelen wat nu de beste manier is om te verwarmen, je krijgt dan in principe 3 mogelijkheden:
1) alleen de quatt, dus de cv doet dan niets en staat eigenlijk uit.
2) aan de hand van de instellingen is het goedkoper via de cv, dus cv gaat aan en de quatt blijft uit
3) de quatt is goedkoper maar mist vermogen, dus dan gaan beide aan, in principe gaat de Quatt voluit en doet de cv de rest wat nodig is (zal dus mn voorkomen als het buiten erg koud is)

Quatt is op dit moment nog een beetje aan het optimaliseren, mn ook in combinatie met de thermostaat typen.

• Notaname
MacD007 schreef op zondag 5 februari 2023 @ 12:14:
[...]

Hier krijg je de vraag of je de cv ketel ook voor sww gebruikt, vaak als combi-ketel aangeduid.
Klopt dit zal het uitschakelen van je cv dus ook betekenen dat je geen warm water meer krijgt, veelal dus niet echt een goed idee.
De cic van quatt gaat eigenlijk regelen wat nu de beste manier is om te verwarmen, je krijgt dan in principe 3 mogelijkheden:
1) alleen de quatt, dus de cv doet dan niets en staat eigenlijk uit.
2) aan de hand van de instellingen is het goedkoper via de cv, dus cv gaat aan en de quatt blijft uit
3) de quatt is goedkoper maar mist vermogen, dus dan gaan beide aan, in principe gaat de Quatt voluit en doet de cv de rest wat nodig is (zal dus mn voorkomen als het buiten erg koud is)

Quatt is op dit moment nog een beetje aan het optimaliseren, mn ook in combinatie met de thermostaat typen.
Ik begrijp het. Het is btw wel mogelijk om alleen het verwarmingsgedeelte van de ketel uit te schakelen en hem uitsluitend voor sww te gebruiken.
Maar zoals je schrijft, de CIC regelt de meest optimale/voordelige manier van verwarmen. Dat begreep ik ook. Het is juist het lezen hier in het forum waardoor ik de indruk heb gekregen dat deze dat nog niet optimaal doet en het dan mogelijk beter is de ketel voor verwarming uit te zetten. Als de omstandigheden dan zo bar zijn dat het 4kW vermogen van de Quatt het niet trekt zou ik de ketel bij kunnen schakelen.
Maar goed, in eerste instantie gewoon vertrouwen op de juiste werking van de CIC.

• MacD007
Notaname schreef op zondag 5 februari 2023 @ 12:26:
[...]

Ik begrijp het. Het is btw wel mogelijk om alleen het verwarmingsgedeelte van de ketel uit te schakelen en hem uitsluitend voor sww te gebruiken.
Maar zoals je schrijft, de CIC regelt de meest optimale/voordelige manier van verwarmen. Dat begreep ik ook. Het is juist het lezen hier in het forum waardoor ik de indruk heb gekregen dat deze dat nog niet optimaal doet en het dan mogelijk beter is de ketel voor verwarming uit te zetten. Als de omstandigheden dan zo bar zijn dat het 4kW vermogen van de Quatt het niet trekt zou ik de ketel bij kunnen schakelen.
Maar goed, in eerste instantie gewoon vertrouwen op de juiste werking van de CIC.
Juist, gewoon even geduld hebben, heb je wel een juiste thermostaat? Want daar heeft de quatt cic op dit moment nog de meeste problemen mee.

• Notaname
MacD007 schreef op zondag 5 februari 2023 @ 12:46:
[...]

Juist, gewoon even geduld hebben, heb je wel een juiste thermostaat? Want daar heeft de quatt cic op dit moment nog de meeste problemen mee.
Yup, de T6 heb ik een aantal weken terug al geplaatst. Werkt zo basic prima. Moest hem wel even kalibreren omdat de temperatuur ca 1 graad afweek.

• MacD007
even voor de lui die zoeken naar een zo goed mogelijke demping, hier een post uit een ander forum van tweakers wat over demping gaat. goed onderbouwd verhaal, hopelijk dat iemand daar zijn voordeel mee kan halen.
https://gathering.tweakers.net/forum/list_messages/1834273

Hier kun je ook prima zien waarom een werkschakelaar helemaal niet zo'n dom idee is.

[Voor 8% gewijzigd door MacD007 op 05-02-2023 13:00]

• onlinaius
Notaname schreef op zondag 5 februari 2023 @ 12:26:
[...]

Zodra je constant verwarmd gaat het verwarmingsgedeelte van de ketel uitschakelen waarschijnlijk wel goed.

Het grootste manco van de Quatt op dit punt zit erin dat deze (nog steeds?) lijkt te weigeren te verwarmen als de retourtemperatuur onder de 18 graden is. Als je constant doorverwarmd zal dat misschien niet zo snel het probleem zijn, maar als de Quatt een tijdje stopt omdat de setpoint bereikt is, maar de ketel / Quatt aansluiting in een minder verwarmd deel van het huis zit kan de temperatuur van de retour tijdelijk wel onder de 18 graden uitkomen.

Ik ben benieuwd hoe dat precies werkt als de Quatt hier geinstalleerd is, ik ben ook van plan om het warmtebedrijf van de ketel uit te schakelen. Als ik extra warmte nodig heb schakel ik namelijk liever een airco bij dan de cv ketel.

• zverdier
Met de Quatt alleen krijg je het echt niet warm, met gas op temperatuur brengen en warm proberen te houden met de Quatt, daar komt lauwe soep uit!

• mrdop
zverdier schreef op zondag 5 februari 2023 @ 18:13:
Met de Quatt alleen krijg je het echt niet warm, met gas op temperatuur brengen en warm proberen te houden met de Quatt, daar komt lauwe soep uit!
Is het bij jou nou al beter dan eerst? Bij anderen maakt de Quatt 50/55gr water.

• zverdier
mrdop schreef op zondag 5 februari 2023 @ 18:18:
[...]

Is het bij jou nou al beter dan eerst? Bij anderen maakt de Quatt 50/55gr water.
JA! Na ingreep Quatt 27oC na 4 uren👏
Met een delta T van 4 oC
Pomp draait continu heeft moeite om het setpoint van 20oC te bereiken ( buiten temperatuur 6oC)

[Voor 20% gewijzigd door zverdier op 05-02-2023 18:37]

• medu80
zverdier schreef op zondag 5 februari 2023 @ 18:27:
[...]

Met een delta T van 4 oC
Pomp draait continu heeft moeite om het setpoint van 20oC te bereiken ( buiten temperatuur 6oC)
Als je een Delta hebt van 4, dan komt er ergens dus 23graden water uit. Vermoedelijk is je vloer dermate afgekoeld dat het wel even tijd nodig heeft om deze door en door te verwarmen. Het kan namelijk niet zo zijn dat je ergens 27 graden in stopt, een delta hebt van 4 en dan 35 graden verwacht te maken. Het is maar een 4.5kW warmtepompje he.

Wat je kan doen is, pomp op de verdeler maximaal en vrij veel radiatoren uit zetten in je huis, dan perst ie wat meer water de verdeler in. Als je dit even een uurtje of 2 volhoud, zie je dat je temperatuur omhoog gaat.

[Voor 15% gewijzigd door medu80 op 05-02-2023 19:48]

• Gerardwaz
zverdier schreef op zondag 5 februari 2023 @ 18:27:
[...]

Met een delta T van 4 oC
Denk dat je wat aan je mengverdeler van de vloerverwarming moet doen. Het gaat er niet al te warm in en wordt dan ook nog eens bijgemengd met retourwater en dan hou je niet veel over.

• medu80
Als je maar lang genoeg mengt, wordt het vanzelf warm. :-) Dat had ik initieel ook, nu is zelfs de vloer in de WC warm, ondanks dat daar geen vloerverwarming ligt. Maar het klopt inderdaad, mijn verwachtingen waren ook hoger als dat de Quatt kan waarmaken. De delta ligt rond de 4 graden bij 800lph oftewel 13lpm.
Tevens werkt ie een beetje als een CV ketel, vraag van thermostaat = Quatt aan, geen vraag = Quatt uit. Van mij mag ie dan ook wel aanblijven. Vloer koelt af, vanwege te weinig isolatie (2cm tempex) en het riedeltje begint van voor af aan.

[Voor 54% gewijzigd door medu80 op 05-02-2023 19:47]

• HBO88
  • Registratie: Februari 2014
  • Laatst online: 20:07
medu80 schreef op zondag 5 februari 2023 @ 19:39:
Tevens werkt ie een beetje als een CV ketel, vraag van thermostaat = Quatt aan, geen vraag = Quatt uit. Van mij mag ie dan ook wel aanblijven. Vloer koelt af, vanwege te weinig isolatie (2cm tempex) en het riedeltje begint van voor af aan.
Dat is heel herkenbaar. Opzich maakt hij bij mij redelijk lange runs als het buiten wat kouder is. Met temperaturen van 8 graden buiten heeft de Quatt voldoende vermogen om het huis te verwarmen en gaat vaker uit. Maar alles koelt af en 2 uur later begin je opnieuw.
Denk dat de CIC nog wat winst kan halen hier.

• _CrookClaw_
  • Registratie: Mei 2015
  • Laatst online: 29-03 08:41
medu80 schreef op zondag 5 februari 2023 @ 19:39:
Als je maar lang genoeg mengt, wordt het vanzelf warm. :-) Dat had ik initieel ook, nu is zelfs de vloer in de WC warm, ondanks dat daar geen vloerverwarming ligt. Maar het klopt inderdaad, mijn verwachtingen waren ook hoger als dat de Quatt kan waarmaken. De delta ligt rond de 4 graden bij 800lph oftewel 13lpm.
Ik moet zeggen dat ik niet ontevreden ben met het uiteindelijke resultaat (al heeft dat wel wat voeten in de aarde gehad). Als ik naar de aansturing van de Quatt van begin december en nu kijk, merk ik wel dat Quatt veel verbeterd heeft. Langere runs op lager vermogen met een COP rond de 5 a 6 bij deze temperaturen.

Ik heb heel wat zitten testen (dit is ook een hobby van mij dus dat maakt niets uit). Maar al met al heb ik het via HA zo afgesteld dat het hele huis netjes warm wordt zonder al te veel overshoots. (bijvoorbeeld heb ik uitgevonden dat wanneer alle radiatoren boven open staan ze een soort bypass worden voor de vloerverwarming beneden).

Ik heb een tijd terug nog beloofd om terug te komen op de 3/2-wegkleppen (bij mij VC4013). Deze zit er inmiddels weer tussen waardoor ik via een shelly de warmte naar boven of beneden kan sturen. Daarbij kwam ik er achter dat de Quatt het niet zo prettig vindt om tijdens bedrijf van zone te verwisselen. Er kwam namelijk best wel veel druk in het systeem door het wisselen. Ik heb er daarom voor gekozen om de 3-wegklep in de middenstand te zetten (boven en beneden). Mocht het op een thuiswerkdag niet warm worden op mijn werkkamer kan ik de Quatt uitzetten en alles naar boven sturen via de Shelly. Dan moet ik helaas wel weer de 3-wegklep handmatig in de middenstand zetten. Ik ben nog aan het kijken of er ook kleppen zijn die dit zelf kunnen middels aansturing. Wel ben ik blij met de 3-weg klep omdat ik een goede manier heb om het te regelen. Eerst moest ik beneden de vloerverwarming dichtdraaien op de verdeler. Dat voelde niet aan als een permanente oplossing.

De uitval bij een watertemperatuur lager dan 18 graden zorgt wel voor problemen. Als een radiator op een kamer onder de 18 graden open gaat stopt de Quatt er soms mee. Ik hoop dat ze daar nog wat aan gaan doen, of is dit een technische requirement? Ik heb het nu zo geregeld dat de radiatoren via HA/Tado in dit geval langzaam open gaan.

Conclusie: met deze temperaturen kan ik het hele huis verwarmen op 20 graden met ongeveer 5kwh per dag. Dat was vroeger al gauw 2/3 kuub gas vanwege overshoots die zorgde voor het afkoelen van de vloerverwarming (woonkame/badkamer).

• _CrookClaw_
  • Registratie: Mei 2015
  • Laatst online: 29-03 08:41
Overigens heb ik redelijk veel resonantie in huis. Ik heb hem aan de gevel met een muurbeugel. Ik heb hier een ticket voor aangemaakt bij Quatt om te kijken wat we hier nog aan kunnen doen. Daar hoop ik deze week antwoord op te krijgen.

• MacD007
Even een vraag, heeft iemand al ervaring met de quatt en een ATAG One thermostaat (deze zou volgens het openterm protocol moeten werken. Alvast bedankt voor elke reactie

• prakka
  • Registratie: Oktober 2009
  • Laatst online: 21:07
_CrookClaw_ schreef op zondag 5 februari 2023 @ 20:27:
[...]

Ik moet zeggen dat ik niet ontevreden ben met het uiteindelijke resultaat (al heeft dat wel wat voeten in de aarde gehad). Als ik naar de aansturing van de Quatt van begin december en nu kijk, merk ik wel dat Quatt veel verbeterd heeft. Langere runs op lager vermogen met een COP rond de 5 a 6 bij deze temperaturen.

Ik heb heel wat zitten testen (dit is ook een hobby van mij dus dat maakt niets uit). Maar al met al heb ik het via HA zo afgesteld dat het hele huis netjes warm wordt zonder al te veel overshoots. (bijvoorbeeld heb ik uitgevonden dat wanneer alle radiatoren boven open staan ze een soort bypass worden voor de vloerverwarming beneden).

Ik heb een tijd terug nog beloofd om terug te komen op de 3/2-wegkleppen (bij mij VC4013). Deze zit er inmiddels weer tussen waardoor ik via een shelly de warmte naar boven of beneden kan sturen. Daarbij kwam ik er achter dat de Quatt het niet zo prettig vindt om tijdens bedrijf van zone te verwisselen. Er kwam namelijk best wel veel druk in het systeem door het wisselen. Ik heb er daarom voor gekozen om de 3-wegklep in de middenstand te zetten (boven en beneden). Mocht het op een thuiswerkdag niet warm worden op mijn werkkamer kan ik de Quatt uitzetten en alles naar boven sturen via de Shelly. Dan moet ik helaas wel weer de 3-wegklep handmatig in de middenstand zetten. Ik ben nog aan het kijken of er ook kleppen zijn die dit zelf kunnen middels aansturing. Wel ben ik blij met de 3-weg klep omdat ik een goede manier heb om het te regelen. Eerst moest ik beneden de vloerverwarming dichtdraaien op de verdeler. Dat voelde niet aan als een permanente oplossing.

De uitval bij een watertemperatuur lager dan 18 graden zorgt wel voor problemen. Als een radiator op een kamer onder de 18 graden open gaat stopt de Quatt er soms mee. Ik hoop dat ze daar nog wat aan gaan doen, of is dit een technische requirement? Ik heb het nu zo geregeld dat de radiatoren via HA/Tado in dit geval langzaam open gaan.

Conclusie: met deze temperaturen kan ik het hele huis verwarmen op 20 graden met ongeveer 5kwh per dag. Dat was vroeger al gauw 2/3 kuub gas vanwege overshoots die zorgde voor het afkoelen van de vloerverwarming (woonkame/badkamer).
Die grens van 18 snap ik ook echt niet. Vandaag had ik mijn cv uitgezet omdat de quatt nog steeds iedere keer de cv gebruikt bij het aanslaan van de thermostaat, alleen was het einde in de middag iets lager dan de 18 graden grens en hierdoor wilde de quatt niet aangaan. Na het opnieuw aanzetten en opstoken met de cv ketel wilde de quatt weer werken.

• medu80
@_CrookClaw_ hoe bedoel je radiatoren zijn een bypass voor de verdeler. Wat gebeurt er dan?

• Gerardwaz
prakka schreef op zondag 5 februari 2023 @ 20:51:
[...]

Die grens van 18 snap ik ook echt niet. Vandaag had ik mijn cv uitgezet omdat de quatt nog steeds iedere keer de cv gebruikt bij het aanslaan van de thermostaat, alleen was het einde in de middag iets lager dan de 18 graden grens en hierdoor wilde de quatt niet aangaan. Na het opnieuw aanzetten en opstoken met de cv ketel wilde de quatt weer werken.
Ik snap dit hele probleem niet, als de Quatt bij mij opstart gebruikt hij 0.05 kub gas. Dat gaat dus helemaal nergens over en het is hybride he. Bij een hybride auto ga je toch ook niet klagen dat hij ook benzine verbruikt.
Pagina: 1 ... 55 ... 75 Laatste

Tweakers maakt gebruik van cookies

Tweakers plaatst functionele en analytische cookies voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Deze cookies zijn noodzakelijk. Om op Tweakers relevantere advertenties te tonen en om ingesloten content van derden te tonen (bijvoorbeeld video's), vragen we je toestemming. Via ingesloten content kunnen derde partijen diensten leveren en verbeteren, bezoekersstatistieken bijhouden, gepersonaliseerde content tonen, gerichte advertenties tonen en gebruikersprofielen opbouwen. Hiervoor worden apparaatgegevens, IP-adres, geolocatie en surfgedrag vastgelegd.

Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Sluiten

Toestemming beheren

Hieronder kun je per doeleinde of partij toestemming geven of intrekken. Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Functioneel en analytisch

Deze cookies zijn noodzakelijk voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie. Meer details

janee

Relevantere advertenties

Dit beperkt het aantal keer dat dezelfde advertentie getoond wordt (frequency capping) en maakt het mogelijk om binnen Tweakers contextuele advertenties te tonen op basis van pagina's die je hebt bezocht. Meer details

Tweakers genereert een willekeurige unieke code als identifier. Deze data wordt niet gedeeld met adverteerders of andere derde partijen en je kunt niet buiten Tweakers gevolgd worden. Indien je bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je account. Indien je niet bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je sessie die maximaal 4 maanden actief blijft. Je kunt deze toestemming te allen tijde intrekken.

Ingesloten content van derden

Deze cookies kunnen door derde partijen geplaatst worden via ingesloten content. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie over de verwerkingsdoeleinden. Meer details

janee